Onderhand heb ik mijn installatie 1,5 week draaien. En ben goed tevreden.
Situatie schets:
Rijwoning uit 2017, 160m2, 2lagen beton, 3de laag houtskeletbouw (platdak), beide kanten buren.
Ontwerp met CV (CW5) 32/36 kWh voor warmwater, ingesteld op 40 graden voor CV met vermogen op 25% (kan niet lager)
- Beganegrond: vloerverwarming
- verdieping: badkamer vloerverwarming, rest radiatoren
- zolder: radiatoren
Sinds 2017 slecht te regelen klimaat, door goede isolatie stond de verwarming slechts 4 uur per dag aan, en was het boven nooit goed (altijd koud), en zolder helemaal dramatisch. (750m3 per jaar voor verwarmen)
En eigenlijk altijd een koude vloer.
Najaar 2024 zonesysteem aangesloten (evohome), waarmee de verschillende ruimten (8 zones) eindelijk goed op temperatuur konden komen. En ook minder gebruik.
Eind januari 2025 de warmtepomp (6kW met 120l buffervat, all-electric, op de houten dak van de zolder). Aangesloten, zoneregeling uitgezet, en inregelen maar.
Bevindingen
Systeem werkte vanaf dag 1 super goed, gelijk home assistant (modbus TCP) eraan gezet. Het was ook rond het vriespunt, en een goede test.
Veel aan het tweaken geweest met de flow in de radiatoren. Outlet temp van 30C (in de WP gemeten, LT5 op outlet, of LT7 op inlet). Met stabiel delta T van 2/3 dragen, wat op ongeveer 3 kWh thermisch vermogen komt. COP met huidige temperaturen van 4.3.
Vandaag met binnen 20.5/21 graden, tot nu 10.5 kWh aan electra (kWh meter inclusief uitstaan), en 46 kWh aan thermische energie gemaakt. (= 5 kuub gas) Hiermee heb ik vandaag bespaard 5 * 1.35 - 10.5 * 0.3 = 3.7 Euro.
Alle vloer verwarmingsverdelers staan open, en eindelijk (na 7 jaar) is het goed comfortabel beneden.
1 van de ruimten kwam niet op temperatuur (grote zolder kamer met 1 T22 700x1200 radiator), hiervoor staat de kraan 100% open, maar met beperkte flow, omdat anders de aanvoer te ver omhoog schiet (lees bypass). Bij het inregelen van mijn evohome, had ik met die ruimte ook een beetje ruzie. Nu staan er 6 noctua fans op om te kijken of het een nieuwe radiator moet worden, of dat deze nog te redden is. Want een Jaga hybride convector is ook niet goedkoop, maar waarschijnlijk komt ie voor de zomer er, vanwege koeling.
Eigenlijk kan ik het oplossen door outlet temp hoog te gooien, en dan de zone regeling aanzetten, met comfort verlies als gevolg (terug bij af). Bij verkoop van de woning kunnen we dat sowieso aanzetten, en voor koeling is het mogelijk nog nodig.
Installatie door 2 heren van Adlar, super goed gedaan. Alle vragen netjes beantwoord, en gehad over hoe het geheel in te regelen. Ook had ik zelf het nodige gedaan, zodat ik kreeg wat ik wilde. Ze zeiden dat ze dat wel waardeerden.
Kanttekeningen
Na een paar dagen merkte ik dat boven bepaalde compressor/fan frequenties hinderlijke geluiden in delen van zolder (niet direct eronder), met name de fan bij >40 Hz is voor mij hinderlijk. Ik durf de vraag niet aan de buren te stellen. Dus staat hij op silent met P89 aangepast zodat ik het goed vind. Maar aan de andere kant maakt bij hun op zolder de CV zelf ook geluid.
Ander punt, is dat de temperaturen uit de WP niet overeenkomen met mijn eigen temperatuur metingen. We hebben gekalibreerde temperatuur sensoren liggen, waardoor ik er achter kwam dat 30 outlet in werkelijkheid 28 retour is. Dus voor je berekeningen van vermogen van radiatoren is dat wel iets om rekening met te houden. Uiteindelijk is de curve het belangrijkst, en staar je niet blind op temperatuur maar op comfort. Heb je het koud, zet hem aan een standje hoger.
Home assistant en Modbus
Uiteindelijk heb ik ook de pomp via modbus aangestuurd gekregen, gewoon doorlussen vanaf de JAN module. De configuratie voor HA staan op mijn github:
https://github.com/rhjbruins/adlar_homeassistant/
Wees AUB een beetje voorzichtig ermee, want je wilt niet dat je per ongeluk een kind dat hele ding om zeep laten helpen.