Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 55 ... 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kiddyl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Wij hebben een Honeywell OT aangesloten die dus niet gebruikt wordt omdat LT8 nog niet goed werkt. In HA heb ik de instelling nu veranderd van LT7 naar LT5 om het probleem van vertraagd aanslaan van de warmtepomp te compenseren. Bij LT5 is de vraag temperatuur altijd >5 graden dan de water temperatuur.

Ik probeer zo weinig mogelijk met HA te doen voor de warmtepomp, maar de flexibiliteit is tot nu toe echt heel handig gebleken. Gevolg is wel dat niemand anders in huis er nu iets mee kan. Dat was met de HR ketel veel makkelijker.
Wat bedoel je met "vraag > 5 watertemperatuur". En vertraagt aanslaat?

De stooklijn is de relatie tussen gewenste aanvoer temperatuur, en buiten temperatuur.

Wanneer de pomp op aanvoer temperatuur sturing staat, probeer deze de uitvoer zo te krijgen dat deze behaald wordt. En als het behaald wordt gaat hij gas terug geven, maar geeft gas bij als aanvoer weer zakt.

Bij mij (met buffervat) zie je het proces gebeuren (met name tussen 12 en 15) zie je dat gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rdOPC-4SpXGnHxgue_2YrQnYGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7WV4XVmOkRejBndxzYwzyv2U.png?f=user_large

Wanneer aanvoer te veel richting uitvoer gaat, en hij op het laagste compressor Hz voor meer dan 5 min staat, dan gaat hij uit. Als je geen afgifte heb bijvoorbeeld.. dan pomp je eigenlijk water rond.

En gaat pas weer aan bij 5 graden verschil (standaard en aanpasbare) instelling tussen gewenste aanvoer en werkelijke aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Forain schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Wat bedoel je met "vraag > 5 watertemperatuur". En vertraagt aanslaat?

De stooklijn is de relatie tussen gewenste aanvoer temperatuur, en buiten temperatuur.

Wanneer de pomp op aanvoer temperatuur sturing staat, probeer deze de uitvoer zo te krijgen dat deze behaald wordt. En als het behaald wordt gaat hij gas terug geven, maar geeft gas bij als aanvoer weer zakt.

Bij mij (met buffervat) zie je het proces gebeuren (met name tussen 12 en 15) zie je dat gebeuren.
[Afbeelding]

Wanneer aanvoer te veel richting uitvoer gaat, en hij op het laagste compressor Hz voor meer dan 5 min staat, dan gaat hij uit. Als je geen afgifte heb bijvoorbeeld.. dan pomp je eigenlijk water rond.

En gaat pas weer aan bij 5 graden verschil (standaard en aanpasbare) instelling tussen gewenste aanvoer en werkelijke aanvoer.
Dit is het gedrag wat wij hebben.

Wanneer de pomp uitgaat blijft het water rondgepompt worden. Wat ik heb gezien is dat de water temperatuur vorige week lang op 23 graden bleef. Wanneer ik de warmtepomp weer aan wil laten gaan bij LT7 was de stel temperatuur 27 graden op dat moment. De warmtepomp gaat dan niet aan wanneer ik dat wil (water moet verder dalen naar 22 graden). Dit heb ik opgelost door LT5 te kiezen omdat deze een set temp heeft die op dat moment dan wel meer dan 5 graden is.

Dit is natuurlijk voor elk huis anders. Bij ons maakt het niet zoveel uit elke stooklijn wordt gebruikt. De water temp in/out blijft eigenlijk gelijk.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
kiddyl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Dit is het gedrag wat wij hebben.

Wanneer de pomp uitgaat blijft het water rondgepompt worden. Wat ik heb gezien is dat de water temperatuur vorige week lang op 23 graden bleef. Wanneer ik de warmtepomp weer aan wil laten gaan bij LT7 was de stel temperatuur 27 graden op dat moment. De warmtepomp gaat dan niet aan wanneer ik dat wil (water moet verder dalen naar 22 graden). Dit heb ik opgelost door LT5 te kiezen omdat deze een set temp heeft die op dat moment dan wel meer dan 5 graden is.

Dit is natuurlijk voor elk huis anders. Bij ons maakt het niet zoveel uit elke stooklijn wordt gebruikt. De water temp in/out blijft eigenlijk gelijk.
Parameter p26 kun je daarvoor aanpassen. Deze stuurt wanneer de pomp weer aangaat.
Maar begrip ik goed dat het verschil in en out constant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:55
Forain schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Parameter p26 kun je daarvoor aanpassen. Deze stuurt wanneer de pomp weer aangaat.
Maar begrip ik goed dat het verschil in en out constant is?
Als de pomp niet aktief aan het verwarmen is, is inlet en outlet natuurlijk hetzelfde.
Als hij wel aan het verwarmen is, heb je natuurlijk wel een verschil in temperatuur.
Stel 26 inlet en 28 outlet (steltemp) vlak voordat die stopt, dan is dat al 2 graden verschil en dan heb je nog je waarde van P26, zeg 5 dan moet het systeemwater meer dan 7 graden onder 28 komen voor de herstart van de wp.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 21:08
Zijn er mensen met statistieken qua stroomverbruik over heel de maand januari van zowel warmtepomp als warmtepompboiler (~270l bij voorkeur) voor ~140m2 goed geisoleerd huis (2008 opgeleverd)?

Probeer een beetje te kunnen schatten wat het verbruik ongeveer zou zijn in deze maanden. Zit op 201 kuub gas over januari (kook al elektrisch). Dat is dus CV + SWW.

Zie nogal wat uiteenlopen getallen en een installateur van een ander bedrijf welke net langs is geweest was niet bepaald voorstander van all-electric. Die gaf aan dat hybride redelijk wat geld/gas bespaard, maar dat all-electric nog maar de vraag is.

Volgens Adlar in 4,5 jaar terug verdiend. Nu rekenen die alleen CV uit volgens mij, WPB lijkt geen onderdeel van de berekeningen.

kWh verbruik lijkt hier nogal tussen de 25-35 te schommelen per dag als ik het zo zie voor alleen de WP.

Nou is zo'n gemiddelde pakken t.o.v. absoluut gasverbruik wat ik weet wellicht te kort door de bocht.

Bij 25kWh komt het mogelijk redelijk uit (is wel ex SWW) dan t.o.v. huidig gasverbruik (wat wel inc SWW is). En heb momenteel nog een gunstig geprijsd contract.

In geen geval zie ik 4,5 jaar als haalbaar.

kWhGas
Contract0,211,02
Dagprijs0,321,42
Verbruik WP Jan Schatting - dagHeel JanAan contractAan dagprijs
25775162,75248
351085227,85347,20
Verbruik Gas JanContractDagprijs
201205,02285,42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:40
Ons rijtjeshuis (1979, 136m2) zonder na-isolatie met kunststof kozijnen met HR++ deed in januari met de Adlar full-electric 400 kWh. Constant 21 graden in huis.
De WPB (Atlantic Explorer V4 270L) deed 80 kWh. 2 personen douchen om de dag.

Totaal dus 480kWh wat ons ongeveer 70 euro stroom kostte.

Dat moet voor een woning uit 2008 toch echt wel beter kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Destynx op 05-02-2025 12:33 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Top, dank je. Dat is aanzienlijk rooskleuriger dan het schatten.

Dat is wel een hele gunstige stroomprijs overigens. Komt dat door de panelen? 70/480 = ~14,5c de kWh.

[ Voor 45% gewijzigd door freaky op 05-02-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:25
Wij zaten op 423kWh over de hele maand Januari. LET WEL: Dit is zonder warmtepompboiler.
Woning bleef keurig op 19 a 20 graden. Er is zo'n 20m3 gas verstookt door defrosts.

Rijtjes huis (1978, 125m2), begane grond deels geïsoleerd met HR++, ander deel is dubbelglas.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-10 21:36
freaky schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:12:
Zijn er mensen met statistieken qua stroomverbruik over heel de maand januari van zowel warmtepomp als warmtepompboiler (~270l bij voorkeur) voor ~140m2 goed geisoleerd huis (2008 opgeleverd)?

Probeer een beetje te kunnen schatten wat het verbruik ongeveer zou zijn in deze maanden. Zit op 201 kuub gas over januari (kook al elektrisch). Dat is dus CV + SWW.

Zie nogal wat uiteenlopen getallen en een installateur van een ander bedrijf welke net langs is geweest was niet bepaald voorstander van all-electric. Die gaf aan dat hybride redelijk wat geld/gas bespaard, maar dat all-electric nog maar de vraag is.

Volgens Adlar in 4,5 jaar terug verdiend. Nu rekenen die alleen CV uit volgens mij, WPB lijkt geen onderdeel van de berekeningen.

kWh verbruik lijkt hier nogal tussen de 25-35 te schommelen per dag als ik het zo zie voor alleen de WP.

Nou is zo'n gemiddelde pakken t.o.v. absoluut gasverbruik wat ik weet wellicht te kort door de bocht.

Bij 25kWh komt het mogelijk redelijk uit (is wel ex SWW) dan t.o.v. huidig gasverbruik (wat wel inc SWW is). En heb momenteel nog een gunstig geprijsd contract.

kWhGas
Contract0,211,02
Dagprijs0,321,42
25775162,75248
351085227,85347,20
201205,02285,42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnwWZKPEaFd3WT9JGPApfu7laE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDWfVYDqKOWNRkO9CVvwZ2BM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was januari. Jaren 70 woning, nageisoleerd, wel slechte kozijnen.

Let op dat tot wel 70% van je verbruik in de maanden december tm februari ligt.
November was namelijk maar 260 kwh

Ook hier zonder WPB, maar die verbruikt echt heel weinig...

Door all electric te gaan kun je je gasaansluiting opzeggen. Dat scheelt een paar honderd euro per jaar aan vastrecht.
Die kosten zijn gegarandeerd meer dan dat de WPB verbruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 05-02-2025 12:47 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:31

Jerra

Beunhaas in wording

785 kWh alleen voor de Adlar WP

[ Voor 63% gewijzigd door Jerra op 05-02-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Let op dat tot wel 70% van je verbruik in de maanden december tm februari ligt.
Wat ik wel bizar vind is het verschil van verbruik mét en zónder defrosts.
De afgelopen koude dagen met lage luchtvochtigheid en weinig wind (en wat zon) en de warmtepomp is echt bizar zuinig. Zelfs als het kwik -5 aantikt.
Het zijn echt de defrosts en het 'ontsnappen van de warmte' (dus isolatie) wat het verbruikt nekt.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Wat ik wel bizar vind is het verschil van verbruik mét en zónder defrosts.
De afgelopen koude dagen met lage luchtvochtigheid en weinig wind (en wat zon) en de warmtepomp is echt bizar zuinig. Zelfs als het kwik -5 aantikt.
Het zijn echt de defrosts en het 'ontsnappen van de warmte' (dus isolatie) wat het verbruikt nekt.
Tja, als de WP rustig draait doet hij dat hier op 600 watt. Als hij defrost gaat dat minimaal keer 2, plus hij moet daarna ook op veel hoger vermogen draaien om de verloren warmte weer recht te trekken.

Als je oktober, november, maart, april bij het stookseizoen betrekt en het uitmiddelt verwacht ik dat we veel gunstiger uitkomen in vergelijking net de CV ketel.

In oktober verbruikte mijn WP in 1 week hetzelfde wat hij op slechte dagen afgelopen maand in 1 dag verbruikte.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky
Ga de bestelling maar eens rond maken - bedankt voor de antwoorden!

@Jerra dat scheelt nogal met anderen hier, die zitten op iets meer dan de helft. Enig idee wat je gasverbruik vorig jaar jan ommenabij was?

Zat jan vorig jaar op 190, 11 kuub minder dan dit jaar. Heb ook een 'hoek' woning, nu is het huis van de buren 4,5m korter dan het mijne dus het zit een heel klein beetje tussen hoek en vrijstaand in (uitstekende deel is vooral gang en souterrain - niet dat het daar koud is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
freaky schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:38:
Top, dank je. Dat is aanzienlijk rooskleuriger dan het schatten.

Dat is wel een hele gunstige stroomprijs overigens. Komt dat door de panelen? 70/480 = ~14,5c de kWh.
Ja het verbaast mij ook enorm. Weekje warmtepomp uit zakt alles tot 14 graden in huis door weinig isolatie, dus de warmtepomp moet toch echt werken om het op 21 te houden.

Klein rekenfoutje, 75 euro ongeveer. 15 cent daltarief en 18 cent normaal tarief. Meeste verbruik is 's nachts. Zonnepanelen niet eens meegerekend hierin.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja dat weet ik, maar die noem ik niet want dat is niet relevant.
Januari van dit jaar lijkt niet heel erg op die van vorig jaar namelijk, zeker voor de warmtepompen wereld.

Steen en been werd er geklaagd over deze januari het was een mooie worst-case test die 3 weken aan dikke mist bij een relatief hoge temperatuur (0/-1 graden celsius) waarbij er dus ook absoluut gezien veel vocht in de lucht nog kan zitten.

Om je wel enig idee te geven van mijn verbruik van mijn woning;
Januari 2024 (CV): 4,21 kWh per gewogen graaddag
Januari 2025 (WP): 1,60 kWh per gewogen graaddag
Dus zeker niet een besparing van een factor 4.0 effectief, maar eerder 2,6.
In kostenbesparing nog iets minder want per kWh warmte is gas goedkoper dan elektra.

Ik stook dan ook nog op hoge temperaturen, zo'n 40 graden watertemperatuur, en heb tot nu toe bovengemiddeld veel last van de defrosts.

Nog wat verdere informatie: ik stook nu 24/7 op 19,5 graden, en dat deden we niet continu op de CV.
Het is daardoor ook oprecht gewoon comfortabeler in huis.
Daarnaast kan ik nog wel verbeteren aan isolatie waardes en vooral openingen/warmte-uitstromen van het huis verder beperken.
En moet de aanvoer temperatuur gewoon flink naar beneden voor een hogere efficiëntie, ik ga dat doen met fancoils maar vele doen dat met booster-batterijen op convectoren, vloerverwarming, wandverwarming.

Ik raad je aan om de mindergas.nl website eens te bezoeken en daar misschien eens per maand een meterstand in te voeren van de afgelopen tijd, dat geeft je een inzicht in het huidige warmteverbruik per periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

kWhGas
Contract0,211,02
Dagprijs0,321,42
25775162,75248
351085227,85347,20
201205,02285,42
Hier 462 kWh, alleen elektrisch.
SWW nog met CV.

januari was vorig jaar ook het hoogste qua verbruik, dus als je daarmee rekent zit je altijd safe.

Heel jaar vorige winter iets meer dan 1.700 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHBCTrgntbSRGG6I3dVtxWWObA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZRTY4RqU0AI0mxBxL1N3dlz1.png?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:59
Hier met 240 m2 vrijstaand uit 1999:

WP Adlar Aurora 2 10kW 760 kWh
Atlantic Explorer 270L warmtepomp boiler 39 kWh.

Temperatuur op 19,5 graden ingesteld met vloerverwarming op beganegrond. Op slaapverdieping alleen ouderwetse radiator open in 1 slaapkamer en in badkamer. 4 personen.

Warmtepomp staat bijna continue op eco stand. Dan houdt hij net de 19,5 graden vast. Toen het flink onder 0 was wel af en toe op normal. Met continue op normal loopt het stroomgebruik wel echt de spuigaten uit en gaat het veel meer pendelen. Dat voelde ook minder comfortabel.
Gebruiken HL 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
Hier een verbruiksupdate voor all electric verwarmen. excl warm tapwater. thermostaat altijd op 20C, HL8+Jan.

nov 2024 200 kWh gem maand temp = 6,9 C
dec 2024 268 kWh gem maand temp = 6,1 C
jan 2025 395 kWh gem maand temp = 3,5 C
Meestal op eco, bij buiten temp. < 2 zet ik deze vaak op standaard. dus dat is vaak gebeurd in januari, om comfort redenen.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Full electric vrijstaand huis uit eind 70. Huis altijd ca 20 graden

Wp 6kw
Wp boiler 270 liter

Zie overzicht van Jan 2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdR_jTElm6VIEedNYg8O7vxx-sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K1kUrg1QsMmV1870K15bGhW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mversluis op 05-02-2025 17:09 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Zo hé als we het dan over verschillen hebben. Niet het juiste topic maar bijna 4x zo hoog boiler verbruik :O

(Ik heb zelf nog geen stroommeter op de WPB, word wel eens tijd)

[ Voor 23% gewijzigd door Jerra op 05-02-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jerra schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:09:
Zo hé als we het dan over verschillen hebben. Niet het juiste topic maar bijna 4x zo hoog boiler verbruik :O

Ik las iets in een ander warmtepomp topic dat elke 1 graad hoger dan 45 of 50(?) Graden in zo'n boiler exponentieel meer verbruik geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja maar een boiler is een boiler, iedereen gaat toch wekelijks eens de 60 graden opzoeken voor een uurtje lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50

Is nogal afhankelijk van gezinssamenstelling en hoelang iedereen onder de douche staat.
Het kan dan zo maar 4x zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 08:13

De Atlantic Explorer V4 heeft ergens in zn menu ook stroomverbruikoverzicht, dus het kunt evt handmatig kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IGB
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 31-05 21:59

IGB

...
Ben nieuw hier, maar lees al wel langer met veel interesse de diverse uitdagingen en oplossingen. Heb hier veel aan gehad, dus hierbij ook mijn ervaring.

heb nu sinds de zomer de adlar wp 6kw staan. hybride met atage320 met 160l sww met de atag indirect gestookt. 2onder 1kap 2016. overal triple glas, verwarmd 210m2, beneden vloerverwarming met mengverdeler, 2 badkamer met vloerlussen in afvoer van radiator (1x handoeken radiator, 1x jaga lage temp ), slaapkamers jaga lt convectors. t6 thermostaat
thermostaat 21gr overdag, nacht 20graden
boven 11 graden buiten eiegnlijk niet nodig om hiervoor te stoken door zoninval (en sluipverbruik apparaten)

Na wat opstart strubbelingen werkt de wp heel goed, comfortabeler dan met de cv eerder, mn door continue verwarming en iets hogere watertemp, Nu LT2 met dus bij buitemtemp 5gr 32graden set
bij 24hr aan circa 16-18kwh/dag, 500-800watt continu

verbruik
jan 2024 236 kuub gas, 383kwh afname, teruglevering boven gebruik 104kwh zonnepanelen
jan 2025 70kuub, 806kwh, 45kwh teruglevering
in zomer circa ruim 1.5 kuub gas voor sww (7p, die veel helaas veel gebruiken)

Paar uitdagingen
- bij installatie 2maal circuit fout aangesloten waardoor cv water voor indirecte boiler met 70-80gr door de warmtepomp en vloer liep :( , na adequate nederlandse monteur, top aangesloten waardoor wp ook door kan draaien als boiler wordt gestookt.
- eerst LT8 geprobeerd met chaotische temperaturen en zeer hoog verbruik, set temp soms boven 40graden, daarna rust op vaste stooklijn
-november erg zuinig op Lt4 of zelfs lager, dit ging echter fout bij de koude mistige dagen, waarbij benedenverdieping in temp bleef zakken. boven was het wel lekker warm.
Oplossing met iets hogere stooklijn lt2, nachtverlaging iets minder, 1.5gr was teveel, nu 1gr. en vooral meten temperaturen in en exit van de verdiepingen/hoofdverdeler. Doordat buitentemp zakte gingen de thermostaat kranen boven open en fungeerden als bypass, waardoor vloer beneden te weinig water kreeg. na inregelen convectoren boven gaat dit veel beter en krijgt water aldaar kans om paar graden af te koelen. met name badkamer handdoeken radiator fungeerde als bypass.
-als de atag de boiler stookt wordt warmte via het wp circuit meegenomen, wat de handdoeken radiator tot 35 graden kan opwarmen als wp op 32graden staat. 8)7

-Dilemma is of de mengverdeler eruit moet, zal beneden dan zeker beter werken, echter de lage temp convectoren werken veel comfortabelere met iets hogere temp. adviezen?
-Ook nog wat leiding ruis, maar dat zal normaal zijn
-WPB en all electric durf ik niet aan bij huidige hoge sww gebruik, misschien bij eind salderen een elektrische 120l campingboiler in serie voor sww vat met homewizard schakeling via p1 meter. past dan ook zo'n 10kwh in die ruim 1 kuub gas kan vervangen.

al met al erg tevreden nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:36
Ik zou de mengverdeler in jouw situatie handhaven. Anders zie ik het in jouw woonkamer te warm worden of boven te koud.
Nu, met de verdeler, kun je de temperatuur in de vloer prima regelen.
Wel zou ik dan een zone-regeling toepassen: beneden een thermostaat die enkel de verdeler regelt en een vaste stooklijn kiezen. LT8 niet gaan gebruiken.

My 2 cents .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-10 13:58
IGB schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:22:
[...]

Ben nieuw hier, maar lees al wel langer met veel interesse de diverse uitdagingen en oplossingen. Heb hier veel aan gehad, dus hierbij ook mijn ervaring.

heb nu sinds de zomer de adlar wp 6kw staan. hybride met atage320 met 160l sww met de atag indirect gestookt. 2onder 1kap 2016. overal triple glas, verwarmd 210m2, beneden vloerverwarming met mengverdeler, 2 badkamer met vloerlussen in afvoer van radiator (1x handoeken radiator, 1x jaga lage temp ), slaapkamers jaga lt convectors. t6 thermostaat
thermostaat 21gr overdag, nacht 20graden
boven 11 graden buiten eiegnlijk niet nodig om hiervoor te stoken door zoninval (en sluipverbruik apparaten)

Na wat opstart strubbelingen werkt de wp heel goed, comfortabeler dan met de cv eerder, mn door continue verwarming en iets hogere watertemp, Nu LT2 met dus bij buitemtemp 5gr 32graden set
bij 24hr aan circa 16-18kwh/dag, 500-800watt continu

verbruik
jan 2024 236 kuub gas, 383kwh afname, teruglevering boven gebruik 104kwh zonnepanelen
jan 2025 70kuub, 806kwh, 45kwh teruglevering
in zomer circa ruim 1.5 kuub gas voor sww (7p, die veel helaas veel gebruiken)

Paar uitdagingen
- bij installatie 2maal circuit fout aangesloten waardoor cv water voor indirecte boiler met 70-80gr door de warmtepomp en vloer liep :( , na adequate nederlandse monteur, top aangesloten waardoor wp ook door kan draaien als boiler wordt gestookt.
- eerst LT8 geprobeerd met chaotische temperaturen en zeer hoog verbruik, set temp soms boven 40graden, daarna rust op vaste stooklijn
-november erg zuinig op Lt4 of zelfs lager, dit ging echter fout bij de koude mistige dagen, waarbij benedenverdieping in temp bleef zakken. boven was het wel lekker warm.
Oplossing met iets hogere stooklijn lt2, nachtverlaging iets minder, 1.5gr was teveel, nu 1gr. en vooral meten temperaturen in en exit van de verdiepingen/hoofdverdeler. Doordat buitentemp zakte gingen de thermostaat kranen boven open en fungeerden als bypass, waardoor vloer beneden te weinig water kreeg. na inregelen convectoren boven gaat dit veel beter en krijgt water aldaar kans om paar graden af te koelen. met name badkamer handdoeken radiator fungeerde als bypass.
-als de atag de boiler stookt wordt warmte via het wp circuit meegenomen, wat de handdoeken radiator tot 35 graden kan opwarmen als wp op 32graden staat. 8)7

-Dilemma is of de mengverdeler eruit moet, zal beneden dan zeker beter werken, echter de lage temp convectoren werken veel comfortabelere met iets hogere temp. adviezen?
-Ook nog wat leiding ruis, maar dat zal normaal zijn
-WPB en all electric durf ik niet aan bij huidige hoge sww gebruik, misschien bij eind salderen een elektrische 120l campingboiler in serie voor sww vat met homewizard schakeling via p1 meter. past dan ook zo'n 10kwh in die ruim 1 kuub gas kan vervangen.

al met al erg tevreden nu
Bedankt @IGB voor dit uitgebreide verhaal. Ik heb toch nog een aanvullende vraag: wat is jullie gasverbruik in 2023? Hebben jullie nog een andere warmtebron?

Eens met vorige idee, verdeler er in laten.

Gevoelsmatig en aan de getallen te zien lijkt de 6 kW bij jullie te klein to de geïnstalleerde 28 kW cv. Zo te lezen aan jullie woning lijkt mij bij vollast en -10 graden die 28 kW als cv wel te kloppen. Kun je aangeven hoe je aan die keuze voor 6 kW komen?

Onze installatie is redelijk overeenkomend. Ook Atag maar dan met 200 L. maar cv 24 kW. Opp.vl. 175 to jullie 210 M2. grootste verschil wij vrijstaand , 2 personen jullie 7 en twee kap en wij wonen in het Oosten waar meestal lager temperaturen heersen.

Mijn idee en vraag daarover is: wij kunnen met 6 kW tot -3 graden / mist en defrosten om het uur het net bijhouden, daarna is het compleet over.
Dan is 33 graden uittredend bij ons het maximum in die situatie, delta T 4-5 graden 19L/p.min.1850 Watt en soms 2350 Watt als de WP E-element bij komt (het spiraaltje op het display). Bepaalde delen in huis koelen dan met 1 graad per halve dag af omdat met 29 graden retour in onze situatie te laag wordt. HL8 wordt bij ons dan ook knetter gek (50 graden en komt dan niet meer goed). Daar zijn wij dus allang van afgestapt.

Stook op sluiting en dan op curve uitgaand zoals vandaag met schrale oostenwind op 33 graden = 0,8 kWh om de 2 uur een defrost. Heel stabiel! Back-up is bij ons de houtkachel of uiteindelijk cv als het boven ook koud wordt. Maar boven +2 graden / geen mist is er geen enkel probleem, perfecte warmte!

Dus: full electric, met die 6 kW, kan bij ons in de echte winter niet. Maar, wij hebben bewust de kleinste uit de berekening gekozen. Het is in de winter langer boven nul dan er onder! Pendelen is ook niets, dus afgestemd op de opwarmende aarde 8)7 . Ook wil ik niet alleen op E stoken. Bij stroomuitval, maar dat er wel gas is, kan ik met E-accu-noodstroom de cv laten draaien.
Dus, omdat ik denk dat die van jullie ook te klein is, is het wel interessant om dan te weten hoe die 6 kW bij jullie bepaald is.

Hartelijk groet, @Mr Black _/-\o_

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IGB
  • Laatst online: 31-05 21:59

IGB

@Mr Black
gas nov-okt
16-2017 1980 (droogstoken huis ?)
2018 1455
2019 1383
2020 1532
2021 1459
2022 1158 energieprijssstijging?, thermostaat max 19.5
2023 1128

eerste advies van adlar was eigenlijk iets grotere wp te nemen, maar terugrekenend vanuit gasverbruik voor warmte zou de 6kw ruim voldoende zijn. moduleren tussen 4-8kw, lijkt in de praktijk op alle behalve de mistige 0graden dagen op onderkant vermogen te lopen. wel nu meermaals een run van 4-5 dagen waar hij niet uitgaat met een vermogen 600-700watt.
cv temp staat afgelopen 8 jaar ook op 30graden. met hoger wp setpoint is het dus comfortabler en werkt alles beter. ook de thermostaat weer hoger wat sommige mensen in huis blij maakt.

heb nog airco's boven die nog nooit voor warmte zijn gebruikt. Ook gashaard beneden die we op die mistige dagen weer een uurtje konden gebruiken zonder dat het in huis te wam ging worden. Nu met betere inregeling niet meer nodig. hadden die eigenlijk al 2 jaar nooit aangehad.

Zie voor de defrost overigens geen stroompiek of gaspiek, komt de warmte dan uit het 20l buffervat en circuit? Staat redelijk beschut. Behalve bij de mist krijgt de wp de temp weer erg snel op peil. verbruik alleen op 18 en 21jan iets boven 1000w voor paar uur.

Zie soms mooie COP berekeningen, hoe kun je dat zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
IGB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:08:
@Mr Black
gas nov-okt
16-2017 1980 (droogstoken huis ?)
2018 1455
2019 1383
2020 1532
2021 1459
2022 1158 energieprijssstijging?, thermostaat max 19.5
2023 1128

eerste advies van adlar was eigenlijk iets grotere wp te nemen, maar terugrekenend vanuit gasverbruik voor warmte zou de 6kw ruim voldoende zijn. moduleren tussen 4-8kw, lijkt in de praktijk op alle behalve de mistige 0graden dagen op onderkant vermogen te lopen. wel nu meermaals een run van 4-5 dagen waar hij niet uitgaat met een vermogen 600-700watt.
cv temp staat afgelopen 8 jaar ook op 30graden. met hoger wp setpoint is het dus comfortabler en werkt alles beter. ook de thermostaat weer hoger wat sommige mensen in huis blij maakt.

heb nog airco's boven die nog nooit voor warmte zijn gebruikt. Ook gashaard beneden die we op die mistige dagen weer een uurtje konden gebruiken zonder dat het in huis te wam ging worden. Nu met betere inregeling niet meer nodig. hadden die eigenlijk al 2 jaar nooit aangehad.

Zie voor de defrost overigens geen stroompiek of gaspiek, komt de warmte dan uit het 20l buffervat en circuit? Staat redelijk beschut. Behalve bij de mist krijgt de wp de temp weer erg snel op peil. verbruik alleen op 18 en 21jan iets boven 1000w voor paar uur.

Mooi, @igb al 2 jaar beneden de 1200 m2 en kunnen stoken op 30 graden. Dan zit het wel goed met de 6 kW.

Ons huis is uit 2002 en heeft blijkbaar minder goede isolatie waarden dan jullie woning uit 2017. Bij ons ook een aanbouw met, keuken, bijkeuken, eetkamer met plat dak, veel glas maar wel (vloer) hoofdverwarming. Daarnaast woonkamer met radiatoren afgestemd op laag temperatuur. Twee verwarmingsmethode in één ruimte met één aanvoer. Geen probleem maar aanvoer moet wel iets hoger zijn.

Binnen de berekeningen heb ik zelf de cv gegevens in vergelijking met WP onderschat. Ook twee jaar gestookt op 35 graden cv. Geen enkel probleem. Maar die cv heeft geen last van defrost! In de startfase gaat die even naar 60% om daarna te gaan moduleren naar max 35 graden maar de hysteresis maakt dat zo’n cv zo even doorschiet naar 37 en met 24 kW is na het even uitgaan alles weer supersnel warm. Dat is natuurlijk niet zo bij de WP. Als de WP bijna op max draait is één graad hoger een worsteling.

In het oosten hadden we 100% vochtigheid en -5 graden, in de morgen afgekoeld met 2 graden. Cv erbij gezet (we hebben waterzijdige hybride maar geen bijschakel koppeling WP met cv). Als in die situatie de cv 15 minuten bij staat dan stoom je het huis uit. Ik had mij goed ingelezen maar de invloed met bij vorst en mist / 100% vocht is groter als gedacht. Uiteindelijk duurt het op het kantelpunt van z’n maximaal vermogen ruim 25 minuten voor dat die in de buurt komt van de SET waarde. Dan zie je de volgende defrost al weer aankomen. Zo een dag komt uit op 30 kWh en 4 m3 gas. Geeft niet, want het zijn korte periodes en we krijgen het warm en het verbruik is minder dan met cv alleen.

Dit is dan misschien toch wel een leer voor andere lezers die nog besluiten moeten nemen. Doe uw voordeel er mee.

De cop berekenen doe ik af en toe met de hand maar vind het niet zo belangrijk. Er zijn lezers die dat veel beter weten.
Dan, zoals in jouw bericht; we hebben een egaal warme woning met veel meer comfort dan voorheen. Het kost wat tijd en inspanning maar het is goed voor onze aardkloot! Ik maak mij ook niet druk over de “terug verdien tijd”. Comfort en iets minderverbruik waren de uitgangspunten.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
IGB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:08:
Kijk hier.

Hier zie je de formule (flowchart voor Homey Pro) welke je ook kan vertalen naar Excel of HA of ....

Je moet wel het elektrisch vermogen (in Watt) van de Adlar weten. Ik gebruik daar een aparte power meter voor welke enkel de Adlar meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
KarlMarX schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:18:
Hier met 240 m2 vrijstaand uit 1999:

WP Adlar Aurora 2 10kW 760 kWh
Atlantic Explorer 270L warmtepomp boiler 39 kWh.

Temperatuur op 19,5 graden ingesteld met vloerverwarming op beganegrond. Op slaapverdieping alleen ouderwetse radiator open in 1 slaapkamer en in badkamer. 4 personen.

Warmtepomp staat bijna continue op eco stand. Dan houdt hij net de 19,5 graden vast. Toen het flink onder 0 was wel af en toe op normal. Met continue op normal loopt het stroomgebruik wel echt de spuigaten uit en gaat het veel meer pendelen. Dat voelde ook minder comfortabel.
Gebruiken HL 8
De HL8/JAN geeft nog steeds veel pieken en dalen, maar omdat ik de komende tijd meerdere dagen per week van huis ben, wil ik een zo simpel mogelijke aansturing hebben met een zo goed mogelijk resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_8YhPiU1N2MJ-xnMhaygvBjJIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iH5gdGq7Y19CaLs3J05jiK3.jpg?f=fotoalbum_large

Na een paar berichten, zoals deze van KarlMarx, dat de Adlar met goede resultaten bijna continu op spaarstand kan draaien heb ik gisteren tegen middernacht ook onze Adlar 6 kW full electric op de spaarstand gezet.
Dit om te kijken of er daardoor een wat gelijkmatigere verbruikscurve kunnen realiseren bij een continu kamertemperatuur van 19 graden.

En ik kon mijn lol niet op vandaag, ik zag bij het opstaan een mooie regelmatige curve met een verbruik tussen de 800 en 900w en het voelde met die 19 graden op de T6 comfortabel in huis!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-VQKvoS68rxZSptORICsv7a2d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BeipDE27EsPq0TXuaqNC3Yx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar potver.... gaat de Adlar tussen 18.00 en 21.00 uur toch weer pauze houden waardoor we in de avond weer met een deken op de bank moeten zitten. :?
En waarschijnlijk zal de kamer tegen de tijd dat we naar bed gaan weer comfortabel aanvoelen... 8)7

Heeft iemand een idee waarom de Adlar zo'n grote pauze neemt en hoe ik die pauze kan verkleinen of op zijn minst kan verplaatsen ergens tussen 13.00 en 16 uur?
We hebben géén bijverwarming in huis en er heeft in Zwolle géén zon geschenen, gewoon een standaard grijze dag, gelukkig met weinig defrosts
Zou ik iets kunnen bereiken door P26 te wijzigen, die staat nu op 0 ingesteld en we draaien op Outlet.

In de veel te lange pauze stond mijn paneeltje er zo bij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAvqso2d3cw53FUBrIAIolkvjqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4OyJQ1VuS9fq4YU2ELTffyv.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-08 11:12
BerndGaykema schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:47:
[...]
Welke adapter heb jij op het oog?
Eerder of het forum was de Elfin-EW11A adapter ter sprake gekomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7IU2--HwLcWfHy0lFCCgNM6o4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uriHOyqK0IE6eIM44PeuNSFi.jpg?f=fotoalbum_large
https://nl.aliexpress.com/item/1005005646573212.html
Deze is inmiddels binnen gekomen. Het was even puzzelen om het aan de praat te krijgen, daar ik niet zo snel stekkertjes ter beschikking had om 12 volt van de printplaat af te krijgen. De adapter staat nu aangesloten op de witte kabel, en in plaats van het witte Adlar kastje. De eerste data kan ik inmiddels in openhab middels modbus addon binnen krijgen. Ik heb geen Home Assistant, en moet nog veel meer modbus specs coderen, maar mocht iemand tzt interesse hebben om het in openhab te zetten, laat het maar weten, dan kan ik de thing en item files doorsturen.
Het lijkt erop dat hiermee de warmtepomp volledig te bedienen is zonder Tuya, (inclusief moduleren van de fan via P68). Voor diegenen die de nieuwste firmware hebben en spreken van moduleren van de fan. Betreft dit firmware van de warmtepomp zelf, of firmware op de JAN module?
edit: typo

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Ahum..... schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:56:
[...]

De HL8/JAN geeft nog steeds veel pieken en dalen, maar omdat ik de komende tijd meerdere dagen per week van huis ben, wil ik een zo simpel mogelijke aansturing hebben met een zo goed mogelijk resultaat.

[Afbeelding]

Na een paar berichten, zoals deze van KarlMarx, dat de Adlar met goede resultaten bijna continu op spaarstand kan draaien heb ik gisteren tegen middernacht ook onze Adlar 6 kW full electric op de spaarstand gezet.
Dit om te kijken of er daardoor een wat gelijkmatigere verbruikscurve kunnen realiseren bij een continu kamertemperatuur van 19 graden.

En ik kon mijn lol niet op vandaag, ik zag bij het opstaan een mooie regelmatige curve met een verbruik tussen de 800 en 900w en het voelde met die 19 graden op de T6 comfortabel in huis!

[Afbeelding]

Maar potver.... gaat de Adlar tussen 18.00 en 21.00 uur toch weer pauze houden waardoor we in de avond weer met een deken op de bank moeten zitten. :?
En waarschijnlijk zal de kamer tegen de tijd dat we naar bed gaan weer comfortabel aanvoelen... 8)7

Heeft iemand een idee waarom de Adlar zo'n grote pauze neemt en hoe ik die pauze kan verkleinen of op zijn minst kan verplaatsen ergens tussen 13.00 en 16 uur?
We hebben géén bijverwarming in huis en er heeft in Zwolle géén zon geschenen, gewoon een standaard grijze dag, gelukkig met weinig defrosts
Zou ik iets kunnen bereiken door P26 te wijzigen, die staat nu op 0 ingesteld en we draaien op Outlet.

[Afbeelding]
Dat is vervelend @Ahum..... . Een vergelijk trekken met KarlMarx is lastig. Die heeft een 10 kW en vermoedelijk op dat moment en temperatuur een lage warmtevraag. Daardoor kan deze WP langer op ECO draaien.
Jouw 6 kW doet dat ook maar opvallend is dat de vermogensopname over de dag langzaam oploopt bij een oplopende temperatuur tot ca 16.00 uur. Als HL8 met de T6 goed samenwerkt zou de T6 juist op tijd terug schakelen naar een lagere water temperatuur, meestal 1 graad per 30 minuten. I.p.v. dat blijft het hoog tot er schijnbaar een kantelpunt komt en afschakelt. Een vreemd fenomeen waarin jouw T6 HL8 niet de enige is. Het z.g. Berg en Dal regelen.
Vervolgens staat die stil en standaard moet er dan via P26, 5 graden verschil komen om op te starten (bij regelen op de retour). Jouw P26 staat echter op 0. Zover ik weet heeft de pomp dan een eigen algoritme om die startwaarde (delta SET en retour) te berekenen. Bij mij is P26=3 een goede waarde maar is niets zeggend voor andere installaties. Verder kan ik zeggen dat mijn WP nooit stopt met het huidige weer.
Als je weg bent van huis is mijn advies een eigen stooklijn te kiezen en op afstand in de gaten te houden. Uiteindelijk betrouwbaarder en stabieler. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
Ahum..... schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ‘s avonds niet draaien blijft vervelend, omdat er overdag veel warmte in het systeem is gekomen door de zon.
Ik draai nu al dagen lang op LT6 met P26 op 1, waardoor die zo snel mogelijk weer aan gaat.
De laatste dagen draait die trouwens non stop 24/7, maar de dagen voor de kou ging die keurig voor de avond weer aan, zie plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK3mJgsaVGQiVJnVBK4yIrsd628=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vj6OZbq6ISdeQ8CagQJiM7qU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PquHbzxsvVO5QMkXwB02miBpWtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8yni6s3hnWS4YvLLqxtCUCf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQWq-FmPGvVnaCTpVnFjZXrFPko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxhxAycDwIp0H5iQPL106i1g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
ewoutbrogt schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:45:
[...]

Eerder of het forum was de Elfin-EW11A adapter ter sprake gekomen.[Afbeelding]
https://nl.aliexpress.com/item/1005005646573212.html
Deze is inmiddels binnen gekomen. Het was even puzzelen om het aan de praat te krijgen, daar ik niet zo snel stekkertjes ter beschikking had om 12 volt van de printplaat af te krijgen. De adapter staat nu aangesloten op de witte kabel, en in plaats van het witte Adlar kastje. De eerste data kan ik inmiddels in openhab middels modbus addon binnen krijgen. Ik heb geen Home Assistant, en moet nog veel meer modbus specs coderen, maar mocht iemand tzt interesse hebben om het in openhab te zetten, laat het maar weten, dan kan ik de thing en item files doorsturen.
Het lijkt erop dat hiermee de warmtepomp volledig te bedienen is zonder Tuya, (inclusief moduleren van de fan via P68). Voor diegenen die de nieuwste firmware hebben en spreken van moduleren van de fan. Betreft dit firmware van de warmtepomp zelf, of firmware op de JAN module?
edit: typo
Ik neem aan in de firmware van de jan-module. Dat die p68 aanpast op basis van een aantal variabelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jerring1980 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:15:
[...]

Ik neem aan in de firmware van de jan-module. Dat die p68 aanpast op basis van een aantal variabelen
Het is een update van de wp van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Andere vraag, ik ben bezig mijn ISDE subsidie aan te vragen, en ik kan de meld code niet in de lijst vinden. Iemand iets soortgelijk gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Forain schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:31:
Andere vraag, ik ben bezig mijn ISDE subsidie aan te vragen, en ik kan de meld code niet in de lijst vinden. Iemand iets soortgelijk gehad?
Adlar- hoort zelf op de factuur de bijbehorende meldcode te vermelden.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
fvanderstege schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:29:
[...]

Adlar- hoort zelf op de factuur de bijbehorende meldcode te vermelden.
Dat klopt, alleen kwam deze niet in de lijst van RVO voor... en het was een user error... want blijkbaar moet je datums (bij rvo) als 30-01-2025 invullen ipv 01-30-2025. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pigeons
  • Laatst online: 10-02 17:23
Is de 6kw adlar naast ruimteverwarming ook te gebruiken om warm tapwater te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pigeons schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:22:
Is de 6kw adlar naast ruimteverwarming ook te gebruiken om warm tapwater te maken?
Ja, op voorwaarde dat je natuurlijk wel een X litervat laat plaatsen en volledig CV loos bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
pigeons schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:22:
Adlar is bezig een wamtepompboiler te ontwikkelen die ook de functie in zich zal hebben om als backup-heater te functioneren. Die laatste functie is bedoeld om , als je van het gas af bent, de warmtepomp te ondersteunen als deze, bij vorst bijvoorbeeld, het niet voor elkaar krijgt om voldoende warmte te genereren.
Deze zou mogelijk in de tweede helft van 2025 beschikbaar kunnen komen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Onderhand heb ik mijn installatie 1,5 week draaien. En ben goed tevreden.

Situatie schets:
Rijwoning uit 2017, 160m2, 2lagen beton, 3de laag houtskeletbouw (platdak), beide kanten buren.
Ontwerp met CV (CW5) 32/36 kWh voor warmwater, ingesteld op 40 graden voor CV met vermogen op 25% (kan niet lager)
- Beganegrond: vloerverwarming
- verdieping: badkamer vloerverwarming, rest radiatoren
- zolder: radiatoren
Sinds 2017 slecht te regelen klimaat, door goede isolatie stond de verwarming slechts 4 uur per dag aan, en was het boven nooit goed (altijd koud), en zolder helemaal dramatisch. (750m3 per jaar voor verwarmen)
En eigenlijk altijd een koude vloer.

Najaar 2024 zonesysteem aangesloten (evohome), waarmee de verschillende ruimten (8 zones) eindelijk goed op temperatuur konden komen. En ook minder gebruik.

Eind januari 2025 de warmtepomp (6kW met 120l buffervat, all-electric, op de houten dak van de zolder). Aangesloten, zoneregeling uitgezet, en inregelen maar.

Bevindingen
Systeem werkte vanaf dag 1 super goed, gelijk home assistant (modbus TCP) eraan gezet. Het was ook rond het vriespunt, en een goede test.

Veel aan het tweaken geweest met de flow in de radiatoren. Outlet temp van 30C (in de WP gemeten, LT5 op outlet, of LT7 op inlet). Met stabiel delta T van 2/3 dragen, wat op ongeveer 3 kWh thermisch vermogen komt. COP met huidige temperaturen van 4.3.

Vandaag met binnen 20.5/21 graden, tot nu 10.5 kWh aan electra (kWh meter inclusief uitstaan), en 46 kWh aan thermische energie gemaakt. (= 5 kuub gas) Hiermee heb ik vandaag bespaard 5 * 1.35 - 10.5 * 0.3 = 3.7 Euro.

Alle vloer verwarmingsverdelers staan open, en eindelijk (na 7 jaar) is het goed comfortabel beneden.

1 van de ruimten kwam niet op temperatuur (grote zolder kamer met 1 T22 700x1200 radiator), hiervoor staat de kraan 100% open, maar met beperkte flow, omdat anders de aanvoer te ver omhoog schiet (lees bypass). Bij het inregelen van mijn evohome, had ik met die ruimte ook een beetje ruzie. Nu staan er 6 noctua fans op om te kijken of het een nieuwe radiator moet worden, of dat deze nog te redden is. Want een Jaga hybride convector is ook niet goedkoop, maar waarschijnlijk komt ie voor de zomer er, vanwege koeling.

Eigenlijk kan ik het oplossen door outlet temp hoog te gooien, en dan de zone regeling aanzetten, met comfort verlies als gevolg (terug bij af). Bij verkoop van de woning kunnen we dat sowieso aanzetten, en voor koeling is het mogelijk nog nodig.

Installatie door 2 heren van Adlar, super goed gedaan. Alle vragen netjes beantwoord, en gehad over hoe het geheel in te regelen. Ook had ik zelf het nodige gedaan, zodat ik kreeg wat ik wilde. Ze zeiden dat ze dat wel waardeerden.

Kanttekeningen

Na een paar dagen merkte ik dat boven bepaalde compressor/fan frequenties hinderlijke geluiden in delen van zolder (niet direct eronder), met name de fan bij >40 Hz is voor mij hinderlijk. Ik durf de vraag niet aan de buren te stellen. Dus staat hij op silent met P89 aangepast zodat ik het goed vind. Maar aan de andere kant maakt bij hun op zolder de CV zelf ook geluid.

Ander punt, is dat de temperaturen uit de WP niet overeenkomen met mijn eigen temperatuur metingen. We hebben gekalibreerde temperatuur sensoren liggen, waardoor ik er achter kwam dat 30 outlet in werkelijkheid 28 retour is. Dus voor je berekeningen van vermogen van radiatoren is dat wel iets om rekening met te houden. Uiteindelijk is de curve het belangrijkst, en staar je niet blind op temperatuur maar op comfort. Heb je het koud, zet hem aan een standje hoger.

Home assistant en Modbus

Uiteindelijk heb ik ook de pomp via modbus aangestuurd gekregen, gewoon doorlussen vanaf de JAN module. De configuratie voor HA staan op mijn github: https://github.com/rhjbruins/adlar_homeassistant/

Wees AUB een beetje voorzichtig ermee, want je wilt niet dat je per ongeluk een kind dat hele ding om zeep laten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb mogelijk een nogal vergaand verzoekje aan je @Forain, nu je nog zo'n nieuwe (en waarschijnlijk dus onbezoedelde) set-up hebt, EN modbus werkend hebt, ben je mogelijk in staat een backup te maken van de instellingen?

De reden dat ik het vraag is tweeledig;
- ik heb nu 2 keer de WP in een defecte staat gehad, mogelijk door support, of iets anders wat ze me in ieder geval niet willen vertellen.
Hierbij is de pomp dan al zijn instellingen kwijt en die moet Adlar dan terugschrijven, echter is er geen lijst van alle defaults die Adlar in de WP'en schrijft.
Mocht Adlar ooit omvallen dan kan ik met een "gebrickte" WP komen te zitten, zou graag een backup hebben van deze gegevens.

- Ik wil, net als vele tweakers waarschijnlijk, het systeem zo goed mogelijk begrijpen.
Het lijkt me hierom leerzaam om in te kunnen zien welke instellingen support nou update.
Gezien ze dit haast bijna nooit naar eerlijkheid vertellen als ze er überhaupt al een uitspraak over doen.

Als ik iets voor je kan doen met deze gegevens, of om deze gegevens te verkrijgen, dan hoor ik graag hoe ik je daarbij kan ondersteunen!
Bedankt voor het delen van je repository, ook niet vanzelfsprekend.

Verder welkom in de lijst met succesvolle-AdlarCastra-Tweaker-installaties :)

Heb je nog gekozen voor aanvullende optionele werkzaamheden?
Zoals een vuilfilter of een magneetfilter, of beide?

De temperatuur sensoren lijken bij iedereen 2 graden te hoog aan te geven die het tot nu toe heeft gemeten en gerapporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:16
Forain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:40:

Home assistant en Modbus

Uiteindelijk heb ik ook de pomp via modbus aangestuurd gekregen, gewoon doorlussen vanaf de JAN module. De configuratie voor HA staan op mijn github: https://github.com/rhjbruins/adlar_homeassistant/
Goed om te weten dat het ook i.c.m. Jan module goed lijkt te werken!

[ Voor 8% gewijzigd door ebbz op 10-02-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz

Ander punt, is dat de temperaturen uit de WP niet overeenkomen met mijn eigen temperatuur metingen. We hebben gekalibreerde temperatuur sensoren liggen, waardoor ik er achter kwam dat 30 outlet in werkelijkheid 28 retour is. Dus voor je berekeningen van vermogen van radiatoren is dat wel iets om rekening met te houden. Uiteindelijk is de curve het belangrijkst, en staar je niet blind op temperatuur maar op comfort. Heb je het koud, zet hem aan een standje hoger.
Dit was mij ook al opgevallen inderdaad...
Er zit een setting in de warmtepomp waarmee de offset van de inlet en outlet kan worden ingesteld. Die staat standaard op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Jerra schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:52:
Ik heb mogelijk een nogal vergaand verzoekje aan je @Forain, nu je nog zo'n nieuwe (en waarschijnlijk dus onbezoedelde) set-up hebt, EN modbus werkend hebt, ben je mogelijk in staat een backup te maken van de instellingen?

De reden dat ik het vraag is tweeledig;
- ik heb nu 2 keer de WP in een defecte staat gehad, mogelijk door support, of iets anders wat ze me in ieder geval niet willen vertellen.
Hierbij is de pomp dan al zijn instellingen kwijt en die moet Adlar dan terugschrijven, echter is er geen lijst van alle defaults die Adlar in de WP'en schrijft.
Mocht Adlar ooit omvallen dan kan ik met een "gebrickte" WP komen te zitten, zou graag een backup hebben van deze gegevens.

- Ik wil, net als vele tweakers waarschijnlijk, het systeem zo goed mogelijk begrijpen.
Het lijkt me hierom leerzaam om in te kunnen zien welke instellingen support nou update.
Gezien ze dit haast bijna nooit naar eerlijkheid vertellen als ze er überhaupt al een uitspraak over doen.

Als ik iets voor je kan doen met deze gegevens, of om deze gegevens te verkrijgen, dan hoor ik graag hoe ik je daarbij kan ondersteunen!
Bedankt voor het delen van je repository, ook niet vanzelfsprekend.

Verder welkom in de lijst met succesvolle-AdlarCastra-Tweaker-installaties :)

Heb je nog gekozen voor aanvullende optionele werkzaamheden?
Zoals een vuilfilter of een magneetfilter, of beide?

De temperatuur sensoren lijken bij iedereen 2 graden te hoog aan te geven die het tot nu toe heeft gemeten en gerapporteerd.
De temperatuur sensoren lijken bij iedereen 2 graden te hoog aan te geven die het tot nu toe heeft gemeten en gerapporteerd
Inderdaad, bij onze wp 2 graden verschil met de aanwijzing op de cv en wat ik zelf meet, maar schijnbaar alleen bij regeling op aanvoer. Bij regeling op retour kloppen de watertemperaturen. Je zou zeggen één sensor maar dat zit zeker anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
Het betreft 0x0118 (P26) en 0x0119. Die stonden bij mij op 2.

Een van die waardes kun je alleen via modbus aanpassen denk ik.

Ik heb het bij mij op 1 gezet. Het water wordt dan warmer. Het is vergelijkbaar met het verhogen van de settemp met 1 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door ebbz op 11-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38

Home assistant en Modbus

Wees AUB een beetje voorzichtig ermee, want je wilt niet dat je per ongeluk een kind dat hele ding om zeep laten helpen.
dus je kan op de jan module een modbus converter aan sluiten zoals de Waveshare en deze gebruiken voor je HA. dit lijkt mij een stuk gebruiks vriendelijker dan de local Tuya en lopen klungelen met de keys.

ik neem aan stroom afsluiten.
de modbus convertel aansluiten op de Jan module. blijkbaar tap je af op de serial vn de jan module.
mijn vraag is dit de modbus van de Jan module of zit je op de Mosbus van de WP?

voor mij is het alleen maar voor het uitlezen van de WP en een backup maken van de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Onderhand heb ik mijn installatie 1,5 week draaien. En ben goed tevreden.

Situatie schets:
Rijwoning uit 2017, 160m2, 2lagen beton, 3de laag houtskeletbouw (platdak), beide kanten buren.
Ontwerp met CV (CW5) 32/36 kWh voor warmwater, ingesteld op 40 graden voor CV met vermogen op 25% (kan niet lager)
- Beganegrond: vloerverwarming
- verdieping: badkamer vloerverwarming, rest radiatoren
- zolder: radiatoren
Sinds 2017 slecht te regelen klimaat, door goede isolatie stond de verwarming slechts 4 uur per dag aan, en was het boven nooit goed (altijd koud), en zolder helemaal dramatisch. (750m3 per jaar voor verwarmen)
En eigenlijk altijd een koude vloer.

Najaar 2024 zonesysteem aangesloten (evohome), waarmee de verschillende ruimten (8 zones) eindelijk goed op temperatuur konden komen. En ook minder gebruik.

Eind januari 2025 de warmtepomp (6kW met 120l buffervat, all-electric, op de houten dak van de zolder). Aangesloten, zoneregeling uitgezet, en inregelen maar.

Bevindingen
Systeem werkte vanaf dag 1 super goed, gelijk home assistant (modbus TCP) eraan gezet. Het was ook rond het vriespunt, en een goede test.

Veel aan het tweaken geweest met de flow in de radiatoren. Outlet temp van 30C (in de WP gemeten, LT5 op outlet, of LT7 op inlet). Met stabiel delta T van 2/3 dragen, wat op ongeveer 3 kWh thermisch vermogen komt. COP met huidige temperaturen van 4.3.

Vandaag met binnen 20.5/21 graden, tot nu 10.5 kWh aan electra (kWh meter inclusief uitstaan), en 46 kWh aan thermische energie gemaakt. (= 5 kuub gas) Hiermee heb ik vandaag bespaard 5 * 1.35 - 10.5 * 0.3 = 3.7 Euro.

Alle vloer verwarmingsverdelers staan open, en eindelijk (na 7 jaar) is het goed comfortabel beneden.

1 van de ruimten kwam niet op temperatuur (grote zolder kamer met 1 T22 700x1200 radiator), hiervoor staat de kraan 100% open, maar met beperkte flow, omdat anders de aanvoer te ver omhoog schiet (lees bypass). Bij het inregelen van mijn evohome, had ik met die ruimte ook een beetje ruzie. Nu staan er 6 noctua fans op om te kijken of het een nieuwe radiator moet worden, of dat deze nog te redden is. Want een Jaga hybride convector is ook niet goedkoop, maar waarschijnlijk komt ie voor de zomer er, vanwege koeling.

Eigenlijk kan ik het oplossen door outlet temp hoog te gooien, en dan de zone regeling aanzetten, met comfort verlies als gevolg (terug bij af). Bij verkoop van de woning kunnen we dat sowieso aanzetten, en voor koeling is het mogelijk nog nodig.

Installatie door 2 heren van Adlar, super goed gedaan. Alle vragen netjes beantwoord, en gehad over hoe het geheel in te regelen. Ook had ik zelf het nodige gedaan, zodat ik kreeg wat ik wilde. Ze zeiden dat ze dat wel waardeerden.

Kanttekeningen

Na een paar dagen merkte ik dat boven bepaalde compressor/fan frequenties hinderlijke geluiden in delen van zolder (niet direct eronder), met name de fan bij >40 Hz is voor mij hinderlijk. Ik durf de vraag niet aan de buren te stellen. Dus staat hij op silent met P89 aangepast zodat ik het goed vind. Maar aan de andere kant maakt bij hun op zolder de CV zelf ook geluid.

Home assistant en Modbus

Goed onderbouwd verhaal! @Forain
Opmerking over : Na een paar dagen merkte ik dat boven bepaalde compressor/fan frequenties hinderlijke geluiden in delen van zolder (niet direct eronder), met name de fan bij >40 Hz is voor mij hinderlijk. Ik durf de vraag niet aan de buren te stellen. Dus staat hij op silent met P89 aangepast zodat ik het goed vind. Maar aan de andere kant maakt bij hun op zolder de CV zelf ook geluid.

Bij ons dreunt bij “vol gas” de compressor, maar ook de combinatie ventilator en compressor. Er zijn verschillende resonantiepunten die van twee hoog (waar de pomp staat) tot de begane grond zijn te horen. Ik kan hem op silent zetten maar dan zitten wij s’morgens in de kou. Andere gelijke huizen hebben dat niet maar die zijn allen gemonteerd op veren. Bij ons hebben ze die weggelaten. De technicus die dat kwam verhelpen had ze niet bij zich |:( en adviseerde ons isolatie platen van de Gamma er onder te leggen. We hebben afgesproken dit eerst weer te proberen maar ga nu toch weer die service aanvraag opnieuw in sturen. Het leek iets te helpen maar niet voldoende. Onze buren hadden wel problemen met het lawaai in de nacht van de defrosten en dat terwijl hun slaapkamerraam op zeker 40 meter haaks op de pomp opstelling staat. Ze hebben zelf nu een WeHeat Fin en die kan ook een behoorlijke herrie maken bij defrost. Het is de nieuwe wereld, we moeten er maar aan wennen. Overigens is die WeHeat met Tado op 20 graden neergezet en loopt vanaf plaatsing op precies 20,1 graad. Kijkend naar de hl8 zijn wij daar een beetje jaloers op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
  • Laatst online: 05-10 13:51
Ervaring en een vraag:

Ik heb sinds november 2024 de Adlar Castra Aurora II laten installeren. De warmtepomp neemt mijn volledige ruimteverwarming over. Warmwater is nog met de gasketel. Ik draai hem op LT8 en houdt het constant 20,5 graden in huis (bj2016). Een aantal keer heeft Adlar op afstand een aantal (voor mij onbekende) waardes aangepast waardoor hij ook prima loopt.

De vraag:
ik heb hem ook in mijn HA gezet met zoveel mogelijk sensoren en waardes. Echter ik krijg bij vermogen in W en energie consumptie in kWh beide waarde 0.

Kunnen deze waardes niet uitgelezen worden of doe ik iets fout? Ik had het nog niet in het forum kunnen vinden middels search.

Daarnaast laat ik de SCOP berekenen en die is voor mij bijzonder hoog (5,09 in 2025). Dus ik zoek nog uit of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

DeTracer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:32:
ik heb hem ook in mijn HA gezet met zoveel mogelijk sensoren en waardes. Echter ik krijg bij vermogen in W en energie consumptie in kWh beide waarde 0.

Kunnen deze waardes niet uitgelezen worden of doe ik iets fout? Ik had het nog niet in het forum kunnen vinden middels search.
Alleen varianten van deze WP die uitgerust zijn met deze vermogens meter rapporteren deze waardes. Ik heb zelf ook de WP zonder deze meetgegevens helaas.
Heb gelukkig een kWh meter in de din rail in de meterkast geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
Jerra schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Alleen varianten van deze WP die uitgerust zijn met deze vermogens meter rapporteren deze waardes. Ik heb zelf ook de WP zonder deze meetgegevens helaas.
Heb gelukkig een kWh meter in de din rail in de meterkast geplaatst.
Daar was ik eigenlijk al bang voor. Zijn er dan dus Adlars die dit wel ingebouwd hebben?
Als ik mag vragen welke kWhe meter heb jij geïnstalleerd?
heb je ook nog iets geplaatst om het vermogen te meten? Ik zou zelf benieuwd zijn naar hoeveel kW mijn woning aan warmtevraag nou werkelijk nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Mr Black schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Andere gelijke huizen hebben dat niet maar die zijn allen gemonteerd op veren. Bij ons hebben ze die weggelaten. De technicus die dat kwam verhelpen had ze niet bij zich |:( en adviseerde ons isolatie platen van de Gamma er onder te leggen.
Bizar. Bij onze installatie werd er gevraagd "is het dak van beton?" (het is een tussendakje dat aan de woning zit) waarop ik antwoorde "die kans is groot, maar weet het niet zeker" en ze gingen meteen de veren er onder plaatsen. Dat is blijkbaar een vereiste om inderdaad 'gedreun' op betonnen platen tegen te gaan.

Het kan inderdaad heel hinderlijk zijn dat geluid. Een wasmachine van 5 huizen verderop kan zelfs te horen zijn bij specifiek 1 persoon in huis als het beton net verkeerd trilt waardoor de resonantie het heftigste is verderop. (Bij m'n vorige woning meegemaakt. Ga dat verhaal maar eens uitleggen aan een buurman die je nooit kent of spreekt om te vragen of hij een dempende mat wilt aanschaffen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
DeTracer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Daar was ik eigenlijk al bang voor. Zijn er dan dus Adlars die dit wel ingebouwd hebben?
Ja. Mijn 6kWh van Oktober 2024 heeft deze meter ingebouwd en ik kan hem dus uitlezen via Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTracer
LongTimeAgo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ja. Mijn 6kWh van Oktober 2024 heeft deze meter ingebouwd en ik kan hem dus uitlezen via Home Assistant.
Dat had ik er ook graag in willen hebben. Doet Adlar hier nog iets mee? Kan dit nageplaatst worden? ik begrijp ook wel dat ze dit niet aan iedereen vooraf gaan vragen. De meeste zullen dit namelijk niet in HA zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zou voor zoiets gaan

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Heb zelf helaas een tuya kwh meter, en dat bamicloud bevalt me maar slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
DeTracer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:07:
[...]

Dat had ik er ook graag in willen hebben. Doet Adlar hier nog iets mee? Kan dit nageplaatst worden? ik begrijp ook wel dat ze dit niet aan iedereen vooraf gaan vragen. De meeste zullen dit namelijk niet in HA zetten.
Mijn 6 KwH is ook van oktober en geeft ook gewoon het verbruik. Lijkt er dus op dat ze bij jou er nog een hebben geplaatst zonder deze power module. Ik zou daar zeker even contact over opnemen met Adlar.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
nlfva1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Mijn 6 KwH is ook van oktober en geeft ook gewoon het verbruik. Lijkt er dus op dat ze bij jou er nog een hebben geplaatst zonder deze power module. Ik zou daar zeker even contact over opnemen met Adlar.
Ga ik zeker doen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
DeTracer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Als ik mag vragen welke kWhe meter heb jij geïnstalleerd?
heb je ook nog iets geplaatst om het vermogen te meten? Ik zou zelf benieuwd zijn naar hoeveel kW mijn woning aan warmtevraag nou werkelijk nodig heeft.
Een 6kW eind oktober 24 heeft dit ook. Als je HA niet gebruikt dan mis je het niet maar er zit wel een dag en totaal kWh-meter in dus wel makkelijk voor een overzicht als andere meters gestoord zijn. De grafische weergave daarvan vind ik een vreemd ding, kan ik eigenlijk niets mee.

Zelf ben ik een HomeWizard fan omdat dat op zeer eenvoudige wijze alle gegevens via P1 poort en kWh metertjes op de rail voor wp, gas, temperatuur, terug levering, netto verbruik inclusief display continu laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbock
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 15:31
Vraagje, ik ben de subsidie aan het aanvragen. En ik wil toch even iets controleren. Vindt het antwoord niet ergens anders.

Ik heb een hybride opstelling. Ik neem aan dat je dan bij de vraag: "Gebruikt u na installatie van deze warmtepomp nog aardgas voor ruimteverwarming?" Ja kiest? Al is dat natuurlijk niet de bedoeling en heb ik sinds de installatie in okt 2024 geen gas meer gebruikt voor de ruimteverwarming.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:20
Weet iemand de vermogens van de 10 kw adler castra ? Bij verschillende buitentemperaturen en aanvoertemperaturen. Ik zie die niet op de website bij -7 en +7 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38
nickbock schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:34:
Vraagje, ik ben de subsidie aan het aanvragen. En ik wil toch even iets controleren. Vindt het antwoord niet ergens anders.

Ik heb een hybride opstelling. Ik neem aan dat je dan bij de vraag: "Gebruikt u na installatie van deze warmtepomp nog aardgas voor ruimteverwarming?" Ja kiest? Al is dat natuurlijk niet de bedoeling en heb ik sinds de installatie in okt 2024 geen gas meer gebruikt voor de ruimteverwarming.

Alvast bedankt.
ik ben geen expert maar ik denk dat je Ja moet invullen. je hebt nu nog de mogelijkheid om gas te stoken (neem ik aan).
of heb je CV alleen nog voor warm water tap, dus de CV circuit ontkoppelt? dan zou ik dan weer nee invullen.

dus kijk wat mogelijk is en niet wat je wilt bereiken.

ik denk dat deze vraag alleen is bedoelt voor statistische gegevens.

Maar dat is mijn interpertatie van deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:43
belmonde schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:13:
Weet iemand de vermogens van de 10 kw adler castra ? Bij verschillende buitentemperaturen en aanvoertemperaturen. Ik zie die niet op de website bij -7 en +7 graden
https://adlar.com/nl/specificaties
Onder 5.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:20
Mooi, bedankt. Ik zag het niet. Deze moduleert niet echt laag dus. 4.2 kw tot 12 kw bij a7w35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:31
Ter info. Het is hier vandaag 25.8 graden geworden in huis. Thermostaat staat op 20.
Adlar gebeld, zij geven aan dat de Tado X absoluut niet met hun warmtepomp kan werken.
Het lijkt er dus op dat we nu weer terug moeten naar een Honeywell, de planning neemt contact met ons op.
Ik begin er wel moe van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
alexed schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:16:
Ter info. Het is hier vandaag 25.8 graden geworden in huis. Thermostaat staat op 20.
Adlar gebeld, zij geven aan dat de Tado X absoluut niet met hun warmtepomp kan werken.
Het lijkt er dus op dat we nu weer terug moeten naar een Honeywell, de planning neemt contact met ons op.
Ik begin er wel moe van te worden.
Bedraadde of wireless Tado X?
En is de Tado X als OpenTherm aangesloten of als aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
  • Laatst online: 12:31
LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Bedraadde of wireless Tado X?
En is de Tado X als OpenTherm aangesloten of als aan/uit?
Bedraad, OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Heel vreemd. Heb ik ook.
Werkt prima en wordt goed uitgelezen volgens Adlar.
Echter, ik gebruik alleen geen HL8 dynamische stooklijn (nog). Ik wacht de update af namelijk.
Ik gebruik de standaard stooklijnen en laat deze dynamisch schakelen via home assistant.

(6kw versie warmtepomp)

[ Voor 27% gewijzigd door LongTimeAgo op 12-02-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:34
De Tado X is bij ons aangesloten met aan/uit protocol door de Adlar monteur. De Honeywell T6 met de warmtepomp was een ramp. Had ook liever opentherm gehad maar hij heeft mij overtuigd. Misschien dat opentherm problemen geeft. Geeft precies de temperatuur gevraagd op HL8. Draai echter stook lijn automatisering om dat het verbruik dan beter verdeeld is over de dag.

[ Voor 4% gewijzigd door jboerma100 op 12-02-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 15:10
LongTimeAgo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Heel vreemd. Heb ik ook.
Werkt prima en wordt goed uitgelezen volgens Adlar.
Echter, ik gebruik alleen geen HL8 dynamische stooklijn (nog). Ik wacht de update af namelijk.
Ik gebruik de standaard stooklijnen en laat deze dynamisch schakelen via home assistant.

(6kw versie warmtepomp)
Ik heb zelf de Tado X ook en had deze via OpenTherm gekoppeld aan de Adlar (TL8 mode).
Ik heb problemen gehad met de verbinding tussen de thermostaat en de Tado Bridge X: af en toe (willekeurig) wegvallend. De (in HA) gemeten kamertemperatuur viel weg en was soms wel en soms niet te herstellen door de Bridge even spanningsloos te maken..
Ook het opnieuw verbinden (herinstalleren) via de Tado app ( op mijn Samsung telefoon) bleek niet meer mogelijk.
Probleem zat in de virusscanner op mijn telefoon. Op één of andere manier hinderde de viruscannner (F-secure van KPN) de Tado verbinding naar de Bridge. Wifi verbinding was ok.

Het probleem achterhalen heeft me een paar dagen gekost, de oplossing was simpel: virusscanner uitzetten/de-installeren.

Omdat de TL8/thermostaat optie nog niet is uitontwikkeld heb ik daarna toch gekozen voor de warmtecurve regeling.

Binnen Homeassisent zie ik bovenstaande problemen met de Tado X niet meer.
Wel valt de Tado temperatuur meting af en toe nog weg: waarde wordt 0, maar dat hersteld zich automatisch, zie afbeelding. Dit lijkt me een kort verbindingsprobleem, hezelfde zie ik ook in de REST verbinding naar mijn WTW, maar ook wel eens in andere streams.
Korte verbindingsproblemen zouden naar mijn mening geen invloed moeten hebben op de TL8 regeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN9Wmfm4bIoxVzrUZJZ6-79TLKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3eH0Jzm8CuO0tQvCuOdj75v.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Oplossing was virus scanner deinstalleren ?

Lijkt me toch niet helemaal een oplossing meer een quick and dirty workarround

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikka
  • Laatst online: 28-02 13:37
Wij hebben op dit moment de Adlar castra Aurora II 6KW. Deze is All Electric voorbereid en nu willen we daadwerkelijk gaan overschakelen naar All Electric. Zijn er mensen die deze overstap ook gemaakt hebben? Wat voor boiler zou goed samenwerken met deze WP? We zijn in principe met 2 personen in huis. Het gasverbruik op tapwater is op jaarbasis ongeveer 100m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ikka schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:03:
Wij hebben op dit moment de Adlar castra Aurora II 6KW. Deze is All Electric voorbereid en nu willen we daadwerkelijk gaan overschakelen naar All Electric. Zijn er mensen die deze overstap ook gemaakt hebben? Wat voor boiler zou goed samenwerken met deze WP? We zijn in principe met 2 personen in huis. Het gasverbruik op tapwater is op jaarbasis ongeveer 100m3
atlantic explorer laten installeren. 200 of 270l, waarbij 200l ruim voldoende is voor 2 pers.

Reken op 3000 euro all in, subsidie gaat er nog vanaf.

Hoeft niet samen te werken met de WP. SWW em verwarming zijn in dit geval 2 aparte installaties

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 12-02-2025 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
Zeer tevreden over atlantic , wij hebben 270 liter staan met 3 personen. Wij gebruiken de boiler ook als zonnepanelen terug gaan leveren aan net. Dan laten we boiler warmer "stoken" om op later moment te gebruiken

• marnie
  • Laatst online: 15:10
mversluis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:51:
Oplossing was virus scanner deinstalleren ?

Lijkt me toch niet helemaal een oplossing meer een quick and dirty workarround
Je hebt gelijk, het was een quick en dirty workaround. Maar het werkt.
Ik heb geen grote verwachting van closed source leveranciers (KPN met F-Secure en Tado) dat men dit na een bug melding (snel) oplost. Mijn ervaring binnen de open source community (zoals HA) is hierin veel beter. Dan de scanner er maar af: staat er al jaren op en heeft nog nooit een melding gemaakt.

Even terug naar Adlar en Tado-X: mijn verhaal geeft aan dat de oorzaak van een storing soms uit een heel andere hoek komt, vooral als de Tado-X het bij iemand niet goed en bij anderen wel goed doet.

De opmerking van Adlar dat de Tado-X niet werkt met de Adlar vind ik ook vreemd. Adlar schrijft haar TL8 code toch op het opentherm protocol? Dat moet toch voldoende zijn om met de Tado-X te communiceren?

Bij de Honeywell T6 begrijp ik dat het fout gaat: de T6 geeft na een setpoint aanpassing de gewenste setpoint waarde door als gemeten kamertemperatuur. Deze waarde kan je niet gebruiken voor een goede regeling.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• pentaw1nz
Zijn er meer mensen die onderstaande herkennen?

- WP gaat uit, omdat hij de warmte niet meer kwijt kan na maximaal terugmoduleren. Prima.

- WP gaat enkele uren later aan, warmtevraag. Delta T groot genoeg.

- Defrost binnen 10 min.

Ik zie dit gedrag vrijwel altijd als het buiten kouder en vochtig is, en de WP na periode van stilstand weer aanslaat. Direct een defrost, terwijl hij in 10 min echt nog niet is bevroren. De verdamper wordt welliswaar erg snel koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZyl8d01sqRqZ2I6rsjUSCOxWYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7bycQ1AjbzJmdT48aicAzOj.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcva
mversluis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:25:
Zeer tevreden over atlantic , wij hebben 270 liter staan met 3 personen. Wij gebruiken de boiler ook als zonnepanelen terug gaan leveren aan net. Dan laten we boiler warmer "stoken" om op later moment te gebruiken
Hoe stuur je de Atlantic? Ik heb 'm niet connected en doe 'm handmatig nog wel eens van eco naar automatisch als de stroomprijs laag is. Hij stoot dan iets verder door.
Stuur jij op temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:17:
Ik heb even voor je gekeken, maar nee, ik herken dit gedrag niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFFzgJN-dm0OYXI-lSF6y3Wz3Bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8CACNVJivJWYZAtZIdUfXcu.png?f=fotoalbum_large

(Elk gele streepje is een defrost)

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 13-02-2025 09:45 ]

• Destynx
LongTimeAgo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Ik heb even voor je gekeken, maar nee, ik herken dit gedrag niet:

[Afbeelding]

(Elk gele streepje is een defrost)
Even niet relevant voor de vraag waarop je reageerde, maar wat gebeurde er vanaf 16 uur? Meerdere pieken naar 1500w waarna de pomp weer naar 0 gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Destynx schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Even niet relevant voor de vraag waarop je reageerde, maar wat gebeurde er vanaf 16 uur? Meerdere pieken naar 1500w waarna de pomp weer naar 0 gaat.
Houtkachel was door m'n vrouw aangezet rond die tijd (of nouja, iets eerder).

Ik vermoed dat de wp z'n warmte niet meer kwijt kon.
Hij staat namelijk gewoon op een stooklijn (welke het was weet ik even niet zeker).
Waarom hij dan precies dit gedrag gaat vertonen weet ik niet.

Ik denk dat ik iets moet regelen dat de verwarmingen in de slaapkamers "open" worden gezet zodra de houtkachel wordt aangezet.

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:17:

- WP gaat uit, omdat hij de warmte niet meer kwijt kan na maximaal terugmoduleren. Prima.

- WP gaat enkele uren later aan, warmtevraag. Delta T groot genoeg.

- Defrost binnen 10 min.

Ik zie dit gedrag vrijwel altijd als het buiten kouder en vochtig is, en de WP na periode van stilstand weer aanslaat. Direct een defrost, terwijl hij in 10 min echt nog niet is bevroren. De verdamper wordt welliswaar erg snel koud.

[Afbeelding]
Je zit tijdens de stop wel op het koudste moment van de dag. Zou het kunnen zijn dat je van de laatste run nog aangevroren was?

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Je zit tijdens de stop wel op het koudste moment van de dag. Zou het kunnen zijn dat je van de laatste run nog aangevroren was?
Nee, ik heb de defrosts bij dit gedrag regelmatig even bekeken uit 't raam. Verdamper is volgens de app zeer koud, maar er was nog absoluut geen sprake van ijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Hoe stuur je de Atlantic? Ik heb 'm niet connected en doe 'm handmatig nog wel eens van eco naar automatisch als de stroomprijs laag is. Hij stoot dan iets verder door.
@mversluis heeft mij hier destijds ook wat informatie voor gegeven. Als je een smart plug koopt (bijv van homewizard) , dan kun je eem tweede stekker aan je Atlantic maken (achter de witte kap bovenaan. 2 schroeven loshalen).
In de homewizard app maak je daarna een scene aan die de slimme stekker bij bijv 1000W Teruglevering aanstuurt. Hij verwarmt dan tot 62 graden oid

• Destynx
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Je kan ook een AquaMQTT module aanschaffen, meer informatie is in het warmtepompboiler topic te vinden: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Nee, ik heb de defrosts bij dit gedrag regelmatig even bekeken uit 't raam. Verdamper is volgens de app zeer koud, maar er was nog absoluut geen sprake van ijs.
Stop is überhaupt bijzonder met dit weer.
Als je de stop korter kan maken hoeft die wellicht niet met zoveel vermogen te beginnen en laat de eerste defrost langer op zich wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Stop is überhaupt bijzonder met dit weer.
Als je de stop korter kan maken hoeft die wellicht niet met zoveel vermogen te beginnen en laat de eerste defrost langer op zich wachten.
Klopt, wellicht zoninval. Wij zijn niet thuis momenteel en hij draait op aanvoer 26 graden.

• Marcva
pentaw1nz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Klopt, wellicht zoninval. Wij zijn niet thuis momenteel en hij draait op aanvoer 26 graden.
Oeh, is wel mooi, maar iets te nerdy hoog gegrepen voor mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Marcva schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:33:
[...]

Oeh, is wel mooi, maar iets te nerdy hoog gegrepen voor mij ;)
Is echt super makkelijk!
Mocht je het toch willen proberen, dan horen we 't wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Black
pentaw1nz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Er zit geen “ijsmeter” in de wp. Uitleg: (alleen voor de beginners)
De defrost wordt door een behoorlijk aantal meetwaarden geregeld maar er zit ook een tijd factor in zoals de duur van een defrost, verder het opgenomen elektrischvermogen en afgegeven thermischvermogen en verschillende temperatuur setpoints die je ook ziet in de app. Dus het is best een ingewikkeld ding dat defrosten. Maar, heeft die zoals bij jou stilgestaan in een tijdvak van vorst net voor een defrost dan stopt de ventilator, dan worden veel temperaturen voor en na verdamper wel aan elkaar gelijk maar blijven wel koud. Omdat de ventilator niet draait wordt er geen vochtige lucht tegen die nog koude delen geblazen en gaan dampdeeltjes niet aanvriezen en zie je geen ijs ontstaan.
Maar, zodra de wp opstart begint deze met de ventilator en slaat waterdamp bij vorst direct neer op de koude delen, daarna pas komt de compressor in en gaat snel naar een maximum waarde (zie de piek na inschakelen), te samen met dit hoge vermogen zien de verschillende setpoints dit als de start voor een defrost zonder dat al ijs zichtbaar hoeft te zijn. De slimme pomp is toch niet zo slim als wij Tweakers dachten.
Dit is mijn uitspraak, hier kunt u het mee doen 8)7 >:) _/-\o_

• pentaw1nz
Mr Black schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Er zit geen “ijsmeter” in de wp. Uitleg: (alleen voor de beginners)
De defrost wordt door een behoorlijk aantal meetwaarden geregeld maar er zit ook een tijd factor in zoals de duur van een defrost, verder het opgenomen elektrischvermogen en afgegeven thermischvermogen en verschillende temperatuur setpoints die je ook ziet in de app. Dus het is best een ingewikkeld ding dat defrosten. Maar, heeft die zoals bij jou stilgestaan in een tijdvak van vorst net voor een defrost dan stopt de ventilator, dan worden veel temperaturen voor en na verdamper wel aan elkaar gelijk maar blijven wel koud. Omdat de ventilator niet draait wordt er geen vochtige lucht tegen die nog koude delen geblazen en gaan dampdeeltjes niet aanvriezen en zie je geen ijs ontstaan.
Maar, zodra de wp opstart begint deze met de ventilator en slaat waterdamp bij vorst direct neer op de koude delen, daarna pas komt de compressor in en gaat snel naar een maximum waarde (zie de piek na inschakelen), te samen met dit hoge vermogen zien de verschillende setpoints dit als de start voor een defrost zonder dat al ijs zichtbaar hoeft te zijn. De slimme pomp is toch niet zo slim als wij Tweakers dachten.
Dit is mijn uitspraak, hier kunt u het mee doen 8)7 >:) _/-\o_
Begrijp dat het een combinatie van parameters is die een defrost triggert en dat het niet gaat om wel/geen ijs.

Wat ik wel vreemd vind is dat hij het soms dus al na 10 min doet. Ben benieuwd of anderen dat herkennen na een stop .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Nee. Mijn Adlar draait al een paar dagen continue, zonder onderbreking. Natuurlijk wel de defrosts van 5 minuten. Een 10 met een griffel !

Omdat de inlet en outlet waarden omdraaien tijdens een defrost lijkt het erop dat water uit het huis gebruikt wordt om de zaak te ontdooien. Als de wp te lang op standby staat is dat water uit het huis misschien niet warm genoeg meer.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Black
pentaw1nz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Begrijp dat het een combinatie van parameters is die een defrost triggert en dat het niet gaat om wel/geen ijs.

Wat ik wel vreemd vind is dat hij het soms dus al na 10 min doet. Ben benieuwd of anderen dat herkennen na een stop .
Beste @pentaw1nz, even lang verhaal; uiteraard is dat van de “ijsmeter” een grapje maar wel met een serieuze bedoeling. Want zat er een echte ijsdetector in, dan ging die op dat moment niet defrosten.

De ijsafzetting is uiteraard wel de oorzaak voor een defrost dus is ijs wel de oorzaak. Alleen bij jou situatie net niet. De setpoints moeten het aanzetten van ijs indirect herleiden. Er zit in de ventilator wel een toerenregistratie maar geen flowmeter hoeveel lucht er feitelijk verplaatst wordt en tegengehouden wordt door ijsafzetting. Dus dat kan alleen met het herleiden van temperaturen.

In jouw situatie is het van belang te weten of er een volledig modulerende ventilator is na een update of dat jouw ventilator altijd op 50 Hz of op 40 Hz in eco staat. Draait die altijd op een hoog toerental dan is dat ook bij laagvermogen van invloed op de verdamper. Als die kan moduleren dan heb je bij laagvermogen minder last.

Wat namelijk opvalt is dat de stop plaatsvindt bij een lage temperatuur (neem aan wel vorst) en de wp op bijna 500 Watt draait. Dat kan zijn in Standaard of in Eco. In de run voor de stop zie je twee keer het vermogen omhoog gaan maar in de laatste toename komt er een stop. De toename in opgenomen vermogen komt niet door een warmtevraag, want anders zou die niet in die tweede oplopende run direct stoppen. Als je een modulerende pomp hebt kan die nog verder zakken naar 300 Watt op 20 Hz compressor en 20 Hz ventilator en zo kan hij voor afslaan minuten lang draaien. Jouw pomp doet dat niet zo te zien.

Mijn conclusie is (zonder de voorgaande runs te kennen) dat het oplopende vermogen komt door een verlagende temperatuur in je verdamper. Die temperatuur is het uitgangspunt voor je herstart. Omdat je een all electric hebt is er geen andere warmtebron die iets kan opwarmen dan je installatie, maar die temperatuur was al zeer laag anders stopt die niet. Alleen de pomp draait voor vorstbeveiling en schakelt af en toe van bijv. 3 L naar 12 L voor test op aanslaan maar je lage temperaturen van de verdamper wordt nergens door verhoogt.
Dus tijdens vorst blijven die temperaturen intern en op de verdamper lang in stand, daarmee start hij na de stop en staan verschillende setpoints op scherp.

Er zijn redelijk wat Pwaarde die je kunt instellen om dit scherper af te stellen maar beter niet doen. Kan wel kijken naar P30 defrost mode die staat bij mij op 0=smart.
Dus ik blijf erbij, zat er een ijsdetector op dan was het misschien nog beter. Ik denk dat er niets aan je wp mankeert. Is er iemand die een andere uitleg of verkeerde afstelling hier in ziet dan is het wel leerzaam om daar over te discussiëren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Black op 14-02-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Hoe kun je weten op welke parameter de defrost staat. Lees hier net dat Mr Black schrijft P30 en op 0 = smart wat zegt dat dan? Welke keuze heb je? En waar kan ik vinden welke parameters er zijn en welke keuzes kun je dan maken?
Voor mij is dit geen makkelijke materie. Niet echt thuis op dit gebied.
De laatste tijd ben ik niet tevreden over de werking van de WP. Gebruik giga veel stroom vind ik ca. 1 kw per uur.
Krijg ook de indruk dat hij constant in een bevroren staat is. Lijkt mij ook niet echt geweldig. Weet niet hoe ik dit kan veranderen is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Black
John Roos schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:35:
Hoe kun je weten op welke parameter de defrost staat. Lees hier net dat Mr Black schrijft P30 en op 0 = smart wat zegt dat dan? Welke keuze heb je? En waar kan ik vinden welke parameters er zijn en welke keuzes kun je dan maken?
De laatste tijd ben ik niet tevreden over de werking van de WP. Gebruik giga veel stroom vind ik ca. 1 kw per uur.
Krijg ook de indruk dat hij constant in een bevroren staat is. Lijkt mij ook niet echt geweldig. Weet niet hoe ik dit kan veranderen is
Dag @John Roos waarschijnlijk is het niet terecht dat je ontevreden bent over je wp. Je verbruik is niet “giga” en defrosten zijn normaal.

De werking is voor ons moeilijk te beoordelen zonder de gegevens van je woning, de wp zelf, hybride of all electric , stooklijn of thermostaat etc.
Het verbruik van je wp met 1 kWh gemiddeld bij dit weer is niet bijzonder, dat gebruik heb ik ook. Dat is niet giga veel zoals je dat noemt maar heeft natuurlijk alles te maken met wat je pomp moet verwarmen.
We hebben immers dagen achter de rug met ook vorst overdag. Dat bij hoge vochtigheid en hard draaiende pomp veel defrosten optreden is ook wat bij een warmtepomp hoort. Dat is ook niet iets om ontevreden over te zijn en is niet te voorkomen. Het kan geen kwaad.

Ga vooral niet aan Pwaardes sleutelen als je, zoals je zelf zegt, er geen kijk op hebt, dat heeft geen zin. Mijn uitleg waar je aan refereert is meer een uitleg voor Tweakers die goed bekend zijn met de werking.

Vraag bij Adlår een service ticket aan als je denkt dat die niet goed functioneert.
Je kunt ook je gegevens hier noemen zodat iemand daar een advies of idee over kan geven.

Het wordt volgende week weer 15 graden, dan gaat het verbruik en defrosten weer naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Ik zou willen dat mijn verbruik zo giga als dat van jou was!
Als je twijfelt aan je verbruik kun je grove schatting maken van je verbruik door het jaarlijkse gasverbruik uit het verleden te vermenigvuuldigen met 2 á 2,5 dit zou dan ongeveer je jaarlijkse verbruik in kWh van de warmtepomp moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Gebruik giga veel stroom vind ik ca. 1 kw per uur.
Ik heb de afgelopen 24 uur 19 kWh verbruikt.
Locatie: De Wijk (bij Staphorst - Meppel, nog net in Drenthe)

Als extra, een overzicht van
- kWh meter (van 1282 naar 1301 kWh)
- buitentemperatuur
- vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxCzm_LEubXXpDuaAtKuy6YfrIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBzl3sO9aQsD3wg3t9k8G0VO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Je moet het verbruik van de WP niet gaan veralgemeniseren als je het nu op de meest ongunstige momenten gaat meten.

Meet straks in maart en april nog eens wat de wp verbruikt....

Uiteindelijk gaat het om het gehele stookseizoen.
In december-februari verbruik je ruim 60% van je jaarlijks verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Dank voor de vele goede adviezen. Heb vanmiddag de HR ondersteuning weer aan gezet. Gevolg was dat ik in 8 uur tijd bijna 10 % van het hele gasverbruik over 2024 verbruikte. Totaal over 2024 was mijn gasverbruik 52 m3. En dat terwijl ik over heel 2024 altijd de HR ondersteuning aan had staan. Daar schrik ik wel van denk dat ik de HR ondersteuning er toch maar weer af haal.
Heb de WP ook een maand lang op de LT8 gehad. Dit op aandringend advies van Adlar en daarbij viel het mij op ook hier het stroomverbruik hoger was.
Nu weer op stooklijn LT1 1 gezet met HR ondersteuning. Eco stand en vloer verwarmingsmode.
Huis alleen vloerverwarming en ca 135 m2 huis goed geïsoleerd.
De 6 KW Adlar pomp is in december 2023 geinstaleerd. En voldoet doorgaans goed.
Vond hem stil en zuinig. Nu wat minder dus. Maar uit de reactie moet ik opmaken dat dit niet afwijkend is. Alleen in mijn vergelijking met de zelfde periode een jaar geleden dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ik draai al een tijd op HL8/JAN met de thermostaat 24/7 op 19 graden.
En heb al een keer gemeld dat de curves leken op bergen en dalen en dat de lange pauzes in die dalen zorgden voor een oncomfortabele temperatuur, terwijl de T6 continu 19 graden aangeeft.
De afgelopen week heb ik de Adlar bij wijze van proef 24/7 op de spaarstand/ecostand/nachtstand gezet en P26 heb ik op 1 gezet (stond standaard op 0).
En zie wat een mooie curve ik de afgelopen dagen heb gehad!
Als ik al een stop had, dan was het een stop van max 2 uur achterin de middag (zonnetje), terwijl dat voorheen in standaard modus stops van 5 uur konden zijn waardoor we 's avonds met een deken om op de bank zaten.
De laatste twee dagen heeft de Adlar continu gedraaid met ca 15 defrosts en een gemiddeld verbruik van 19/20 kW per 24 uur.
Daarbij draaide de compressor continu op 50Hz en de ventilator op 40Hz
Ben ik met ons huis, vrijstaand jaren vijftig redelijk tot goed geïsoleerd, wel tevreden mee en een verbruik tussen de 800 en 900W èn 24/7 een comfortabele temperatuur in de woonkamer, badkamer, keuken en kantoor, meer verwarmen wij niet.
Ben benieuwd hoe de curve er uit zal zien bij minder lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuTk7EnbiyJusI1bLWrYSM8SvFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlNzVlhedWVBv9SY5GyTdYgZ.jpg?f=fotoalbum_larged

[ Voor 11% gewijzigd door Ahum..... op 15-02-2025 01:21 ]

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Pagina: 1 ... 55 ... 66 Laatste