Mr Black schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:35:
[...]
Nee hoor, mijn vertrouwen in installateurs is niet “te” hoog. Ik weet maar al te goed hoe die wereld in elkaar steekt. Maar als je zelf een warmtepomp hebt aangeschaft is daar toch ook een leverancier bij betrokken geweest?
Je kunt wel zeggen dat er “heel veel” niet deugen, maar dat ligt iets genuanceerder.
Dan daarbij, of je het nu zelf aanlegt of je laat het doen, ergens haal je de gegevens bij een leverancier vandaan en ergens in dat proces neem je een beslissing. De meeste kopers van warmtepompen kunnen dan niet anders dan uitgaan van advertenties of ander pr. materiaal en komen door een woud van aanbieders dan bij een installateur terecht die naar hun mening de beste is. Daar moet je het dan mee doen. Ik neem aan dat je zelf geen warmtepomp aanschaft op uitsluitend Tweakers adviezen. Waarschijnlijk heb je in dat proces ook met een leverancier gesproken en dat was het advies wat ik aan de vragensteller gaf.
Ik ben van mening dat als je niet goed voorbereid ben met opgedane gedegen kennis je bedrogen kan uitkomen als je jezelf laat leiden door adviezen van verkopers en installateurs, omdat op dit moment er nog teveel installateur op de markt zijn die uit de CV ketel hoek komen en onvoldoende kennis van zaken hebben en daardoor met oplossingen komen die vaak werken maar niet optimaal zijn.
Bijvoorbeeld het standaard installeren van een buffervat wat veel fabrikanten voorschrijven omdat het ze de zekerheid geeft dat het daarmee wel zal werken ook als de cv installatie (warmteafgifte systeem) niet optimaal is.
Het komt bv vaak voor dat de installateur liever geen aanpassing wil doen aan de verdeler omdat het toch wel werkt, maar vertellen er niet bij dat de Ta daardoor 10 graden hoger moet zijn en je dus cá 20% meer elektriciteit verbruikt.
Flow problemen en problemen als gevolg van een zone systeem worden verbloemd met een flink buffervat.
Te pas en te onpas een bypass plaatsen en te veel knietjes in te dunne leidingen enz.
Wat ik met je eens ben is dat je niet makkelijk informatie kan ophalen op een willekeurig forum, bv dit Adlar forum staat natuurlijk vol met adviezen om vooral Adlar te nemen en bij het Quatt forum idem.
Een merkspecifiek forum is daarom geen geschikt medium om algemene kennis op te doen.
Wel is zo'n forum ideaal om ervaringen van gebruikers te lezen. Ik doe dit zelf ook ondanks dat ik mijn warmtepomp niet bij Adlar heb aangeschaft.
Ik lees ook wel eens mee op het Quatt forum en daar lees je wel de meest beroerde configuraties met daaraan gerelateerde lage COPs, belangrijkste oorzaak daar is, naar mijn mening, dat het echt als hybride wordt verkocht en er nauwelijks aandacht voor het afgifte systeem is.
Mijn advies is dan ook probeer op niet merkgerelateerde forums wat meer kennis op te doen alvorens je naar de leveranciers en installateurs gaat.