Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 56 ... 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:36
John Roos schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:03:
Heb vanmiddag de HR ondersteuning weer aan gezet. .....
Nu weer op stooklijn LT1 1 gezet met HR ondersteuning. Eco stand en vloer verwarmingsmode.
Dus je zet de ketel-ondersteuning aan en de WP in eco-mode.
Dit snap ik dus niet. :?
Je wilt toch geen gas meer gebruiken? Dan moet je de WP toch niet gaan knijpen?

Ik heb de (full electric) Adlar gewoon in verwarmingsmode (geen vloerverwarmingsmode, geen eco) en dan regelt die zichzelf naar het optimale punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-10 13:58
Ahum..... schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 01:16:
Ik draai al een tijd op HL8/JAN met de thermostaat 24/7 op 19 graden.
En heb al een keer gemeld dat de curves leken op bergen en dalen en dat de lange pauzes in die dalen zorgden voor een oncomfortabele temperatuur, terwijl de T6 continu 19 graden aangeeft.
De afgelopen week heb ik de Adlar bij wijze van proef 24/7 op de spaarstand/ecostand/nachtstand gezet en P26 heb ik op 1 gezet (stond standaard op 0).
En zie wat een mooie curve ik de afgelopen dagen heb gehad!
Als ik al een stop had, dan was het een stop van max 2 uur achterin de middag (zonnetje), terwijl dat voorheen in standaard modus stops van 5 uur konden zijn waardoor we 's avonds met een deken om op de bank zaten.
De laatste twee dagen heeft de Adlar continu gedraaid met ca 15 defrosts en een gemiddeld verbruik van 19/20 kW per 24 uur.
Daarbij draaide de compressor continu op 50Hz en de ventilator op 40Hz
Ben ik met ons huis, vrijstaand jaren vijftig redelijk tot goed geïsoleerd, wel tevreden mee en een verbruik tussen de 800 en 900W èn 24/7 een comfortabele temperatuur in de woonkamer, badkamer, keuken en kantoor, meer verwarmen wij niet.
Ben benieuwd hoe de curve er uit zal zien bij minder lage temperaturen.

[Afbeelding]d
Dit is een heel goed punt voor anderen die moeite hebben met de vele defrost en gas ondersteuning. Probeer het gewoon uit.
Bij onze woning ligt het kantelpunt bij temperaturen boven minus één graad dat op Silent/Eco via app Timing de temperatuur niet daalt. Daaruit concludeer ik dat het gemiddeld afgegeven thermisch vermogen gelijk is aan dat bij “berg en dal” draaien. Bij ons een afgekoppelde thermostaat, dan op stooklijn of op sluiting zelf kiezen.

Er werd nog wel eens gezegd dat dit niet goed is voor de pomp maar dat betwijfel ik. Of zijn er die daarover een andere mening hebben?
Ik lees bij @Ahum..... dat wp draait op 50/40 Hz. Omdat wij de update hebben moduleert de ventilator ook, het gedrag is dan nog iets verfijnd (zie het geheel vlakke middendeel). Ik zie ook 50/20 Hz. Onderstaand hetzelfde experiment met twee momenten terug op standaard om het verschil te tonen. De gehele dag op 31 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzZ-wAfiwwpOQGNW6NaMptlHbno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av11lao8KEVCKZZswOJ91FyH.jpg?f=fotoalbum_large

Cv ondersteuning staat aan maar treedt niet op in de Eco momenten.
Het verbruik kan lager worden, onze buren hebben minder last van defrost lawaai.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke_L
  • Laatst online: 04-03 22:22
Ik heb een hybride warmtepomp van 4kW en gebruik de stooklijnen (HL7 en HL 6) om onze ruimtes op 18,5 graden te houden.
Ik heb een vraag over iets wat ik niet begrijp. De de temperatuur van het water dat het huis in gaat (donkerblauwe curve), volgt de persgas temperatuur (licht groene curve) waarbij de persgas temperatuur meestal iets hoger is en soms pieken vertoond en dalen (bij een defrost of uitschakelen van de warmtepomp). Dat is zoals ik het verwacht. Nu zie ik soms ook het fenomeen dat de perslucht temperatuur uren continue ver boven de watertemperatuur zit (tijdsloten van 0.00 tot 2.30 en 14.00 tot 17.30). Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik heb deze vraag ook aan Adlar gesteld maar die hebben geantwoord dat ze dit niet zien.
Verder zie je in dit plaatje ook dat er een constructie fout in de buiten temperatuur sensor sensor zit. (Dat is al duidelijk omdat tijdens de defrost de buiten temperatuur pieken vertoond. (Niet in dit plaatje te zien maar ik heb zelfs uitschieters tot 15 graden gezien terwijl het buiten gewoon 2 graden is). Maar ik zie ook dat de buiten temperatuur meter omhoog gaat als de warmtepomp uitschakelt. Tijdens een defrost gaat de CV aan. De temperatuur van het water dat de warmtepomp ingaat (rode curve) gaat omhoog . Als deze temperatuur te lang hoger blijft dan de set temperatuur, schakelt de warmtepomp uit (Tijdstippen 2.30, 11.00 en 17.30). De water temperaturen zakken totdat het verschil tussen set temperatuur en de inlet temperatuur 5 graden is (zoals op dit moment ingesteld bij mijn pomp). Je ziet echter dat gedurende die tijd de buiten temperatuur een paar graden omhoog gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flcenWGzUwMGMAUbRgx0vn8rXM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LsE9CIjj08HMjw46NDeJ8UU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 09:56
Ik draai nu al een aantal weken zonder stooklijn maar heb deze nu op de vloerverwarmingstand staan op een Setpoint van 25, de P26 op 3, de P116 op inlet de WP op Eco stand. De kamer temperatuur bleef tijdens de temperaturen van rond het vriespunt keurig op 20.5 graden staan, alleen de paar momenten dat deze naar -2 ging heb ik de Set even op 26 gehad.
Ik heb geen CV ondersteuning meer ingesteld en ik zie dat het verschil tussen de ene dag met 15 defrosten of een vergelijkbare dag met maar 2 defrosten het verschil in kWh maar gering is, bij 15 stuks 13.78 kWh en bij 2 stuks 11.25 kWh. Ik heb ook tijden gehad incl de CV ondersteuning en toen ging het dubbel op, dus CV kosten en extra stroomkosten, de WP kan dus makkelijk zonder de CV goed functioneren. Dus P139 CV uit op stand 1

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-10 07:45
mmrs73 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:20:
Ik draai nu al een aantal weken zonder stooklijn maar heb deze nu op de vloerverwarmingstand staan op een Setpoint van 25, de P26 op 3, de P116 op inlet de WP op Eco stand. De kamer temperatuur bleef tijdens de temperaturen van rond het vriespunt keurig op 20.5 graden staan, alleen de paar momenten dat deze naar -2 ging heb ik de Set even op 26 gehad.
Ik heb geen CV ondersteuning meer ingesteld en ik zie dat het verschil tussen de ene dag met 15 defrosten of een vergelijkbare dag met maar 2 defrosten het verschil in kWh maar gering is, bij 15 stuks 13.78 kWh en bij 2 stuks 11.25 kWh. Ik heb ook tijden gehad incl de CV ondersteuning en toen ging het dubbel op, dus CV kosten en extra stroomkosten, de WP kan dus makkelijk zonder de CV goed functioneren. Dus P139 CV uit op stand 1
Ik draai ook op deze manier en bevalt mij prima. Af en toe een graadje erbij of eraf. De temperatuur in huis schommelt wel tussen de 20 en 21 graden, maar de WP draait veel stabieler als de set temp constant is.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-10 21:36
nlfva1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Ik draai ook op deze manier en bevalt mij prima. Af en toe een graadje erbij of eraf. De temperatuur in huis schommelt wel tussen de 20 en 21 graden, maar de WP draait veel stabieler als de set temp constant is.
Eens
Ik doe dit nu al maanden. Set temp op 26. Toen ik een weekje weg was zette ik 'm op 25.
En als het echt heel koud wordt gaat hij naar 27 of 28. Hoger nog nooit nodig gehad.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 09:56
Zeker icm een vloerverwarming werkt dit prima en lekker zuinig _/-\o_

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Jouke_L schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:16:
Ik heb een hybride warmtepomp van 4kW en gebruik de stooklijnen (HL7 en HL 6) om onze ruimtes op 18,5 graden te houden.
Ik heb een vraag over iets wat ik niet begrijp. De de temperatuur van het water dat het huis in gaat (donkerblauwe curve), volgt de persgas temperatuur (licht groene curve) waarbij de persgas temperatuur meestal iets hoger is en soms pieken vertoond en dalen (bij een defrost of uitschakelen van de warmtepomp). Dat is zoals ik het verwacht. Nu zie ik soms ook het fenomeen dat de perslucht temperatuur uren continue ver boven de watertemperatuur zit (tijdsloten van 0.00 tot 2.30 en 14.00 tot 17.30). Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik heb deze vraag ook aan Adlar gesteld maar die hebben geantwoord dat ze dit niet zien.
Verder zie je in dit plaatje ook dat er een constructie fout in de buiten temperatuur sensor sensor zit. (Dat is al duidelijk omdat tijdens de defrost de buiten temperatuur pieken vertoond. (Niet in dit plaatje te zien maar ik heb zelfs uitschieters tot 15 graden gezien terwijl het buiten gewoon 2 graden is). Maar ik zie ook dat de buiten temperatuur meter omhoog gaat als de warmtepomp uitschakelt. Tijdens een defrost gaat de CV aan. De temperatuur van het water dat de warmtepomp ingaat (rode curve) gaat omhoog . Als deze temperatuur te lang hoger blijft dan de set temperatuur, schakelt de warmtepomp uit (Tijdstippen 2.30, 11.00 en 17.30). De water temperaturen zakken totdat het verschil tussen set temperatuur en de inlet temperatuur 5 graden is (zoals op dit moment ingesteld bij mijn pomp). Je ziet echter dat gedurende die tijd de buiten temperatuur een paar graden omhoog gaat.
[Afbeelding]
Vraag: @Jouke_L
Verder zie je in dit plaatje ook dat er een constructie fout in de buiten temperatuur sensor sensor zit. (Dat is al duidelijk omdat tijdens de defrost de buiten temperatuur pieken vertoond. (Niet in dit plaatje te zien maar ik heb zelfs uitschieters tot 15 graden gezien terwijl het buiten gewoon 2 graden is). Maar ik zie ook dat de buiten temperatuur meter omhoog gaat als de warmtepomp uitschakelt.

@Mr Black
Dat de temperatuursensor op een verkeerde plek zit is op dit forum al eerder gemeld. Als de fan draait strijkt er koude lucht langs en meestal wijst die dan goed aan. Bij defrost en wind uit een bepaalde richting dan waait de stoom er langs dus dan lijkt het nergens op maar duurt ook altijd maar kort. Als die uitschakelt kan, als de verdamper niet bevroren is, de warmte ook terugslaan met hetzelfde gevolg. Het komt ook voor dat de zon er op schijnt en de fan langzaam draait, dan is het ook mis. Ik ken iemand die aan de bovenzijde boven de sensor (in de hoek) een zonneklepje heeft gemaakt omdat door de zon stooklijnveranderingen ontstonden.
Zelf heb ik bij defrosten en meerdere graden omhoog nooit gemerkt dat het in de regeling met stooklijnen of Hl8 iets verstoord. Daar duurt het te kort voor.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Jouke_L schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:16:
[Afbeelding]
Opmerking bij @Jouke_L over:
Tijdens een defrost gaat de CV aan. De temperatuur van het water dat de warmtepomp ingaat (rode curve) gaat omhoog . Als deze temperatuur te lang hoger blijft dan de set temperatuur, schakelt de warmtepomp uit (Tijdstippen 2.30, 11.00 en 17.30).

Advies van @Mr Black
De uitschakeling van je wp door de cv is een onnodige / ongewenste situatie. Oorzaak, cv levert sneller meer warmte dan je defrost duurt. Oorzaak, cv staat op te hoog vermogen, regel dit terug naar 60% of proefondervindelijk lager afhankelijk van de mogelijkheden op sww kant. Verder staat de maximale water temperatuur te hoog, zet dit terug op maximaal de temperatuur van de stooklijn die je minimaal gebruikt. Vaak is dat voor verwarming apart te regelen met aanvoerwater temperatuur.

Verder, als je op stooklijn 6 of 7 zit kun je bij buitentemperaturen boven minus 4 tot 1 graden makkelijk zonder cv. Om je cv in de hand te houden bij stooklijnwaarden van 26-28 graden heeft de gemiddelde cv in de opstartfase een veel te trage en grove regeling. Uitzetten: kan door Pwaarde cv ondersteuning te veranderen naar -4 maar eenvoudigst is de cv op de verwarmingsketel uit te zetten. Je zult het met zulke lage stooklijnen niet snel nodig hebben.

Succes met de mooie grafieken….. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-10 12:13
Iemand anders die dit merkt? Vannacht hier tussen -3 en -5 geweest, in een tijdsbestek van 7 uurtjes heeft de cv tot 5 m3 gas bijgestookt. Dat is nog meer dan ik gebruikte zonder warmtepomp. Dan was mijn max op een hele dag 7/8 m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38
Laatst gelezen dat je na een stroom onderbreking de Jan module en de LT8 werking niet meer goed werkt.
helaas heb ik de zelfde ervaring. nu werkt de LT8 als een gewone stooklijn.

vreemde is dat het wel nog een custom stooklijn is die aardig dicht bij de juist waarden ligt voor mijn huis.

ik vermoed ook dat ze de eerste paar dagen met in leren de stooklijn bepalen. en de binnen thermostaat gebruiken voor plussen en minnen. alleen als limiet de instellingen van de WP als min en Max set temp.

Dit zou beter zijn dat ze +/-3 graden zouden gebruiken op de stooklijn lijkt mij voor 99% van de gevallen prima

wat mij nu ook opvalt is dat de aantal defrost gehalveerd is. nu om de 2,5 a 3 uur een defrost ipv na 1 a 1,5 uur een defrost. waarschijnlijk omdat je veel geleidelijker stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-10 07:45
PietFace schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:51:
Iemand anders die dit merkt? Vannacht hier tussen -3 en -5 geweest, in een tijdsbestek van 7 uurtjes heeft de cv tot 5 m3 gas bijgestookt. Dat is nog meer dan ik gebruikte zonder warmtepomp. Dan was mijn max op een hele dag 7/8 m3.
In de omgeving van Rotterdam was het vannacht -4 en maar 1 defrost gehad. Ik heb wel P139 op 1 staan, zodat hij de CV niet gebruikt bij een defrost. De defrosts duren nog steeds even lang, maar heeft daarna wel wat meer stroom gebruik om de outlet weer op temperatuur te krijgen. Hierna tot nu toe geen gas meer gebruikt voor het verwarmen en defrosten.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietFace
nlfva1 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:17:
[...]

In de omgeving van Rotterdam was het vannacht -4 en maar 1 defrost gehad. Ik heb wel P139 op 1 staan, zodat hij de CV niet gebruikt bij een defrost. De defrosts duren nog steeds even lang, maar heeft daarna wel wat meer stroom gebruik om de outlet weer op temperatuur te krijgen. Hierna tot nu toe geen gas meer gebruikt voor het verwarmen en defrosten.
Ja ik gebruik bewust wel gas, erachter gekomen dat 1 kant van het huis nog niet voldoende geïsoleerd is, en laatst met de dagen rondom vriespunt en na genoeg 100% luchtvochtigheid zakte de temperatuur iets. P139 weer op 0 gezet, P22 op -1.
Nu P22 maar veranderd naar -5. Kijken hoe dat gaat de komende dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hier tussen 00.00 en 9.00 zeven defrosts.
Ongeveer -3 graden geweest vannacht, RV is hier nog hoog rond de 89%.

Verbruik is netjes, rond de 8 kwh in dit tijdsbestek.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:25
PietFace schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:51:
Mijne gebruikt alleen gas bij defrosts, de CV ondersteuning staat op -10.
Met de defrosts van vannacht (3 stuks) heb ik 0,3 m3 gebruikt.
Dus 5 m3 is wel heel excessief. Check even je CV ondersteuning parameter en of die wellicht op 0 staat ipv -5 of -10.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
LongTimeAgo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Mijne gebruikt alleen gas bij defrosts, de CV ondersteuning staat op -10.
Met de defrosts van vannacht (3 stuks) heb ik 0,3 m3 gebruikt.
Dus 5 m3 is wel heel excessief. Check even je CV ondersteuning parameter en of die wellicht op 0 staat ipv -5 of -10.
Hij stond op -1, dus het klopt wel dat hij bij stookte, maar 5 m3 lijkt me wat extreem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:31

Jerra

Beunhaas in wording

Master_duck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:04:
Laatst gelezen dat je na een stroom onderbreking de Jan module en de LT8 werking niet meer goed werkt.
helaas heb ik de zelfde ervaring. nu werkt de LT8 als een gewone stooklijn.

vreemde is dat het wel nog een custom stooklijn is die aardig dicht bij de juist waarden ligt voor mijn huis.

ik vermoed ook dat ze de eerste paar dagen met in leren de stooklijn bepalen. en de binnen thermostaat gebruiken voor plussen en minnen. alleen als limiet de instellingen van de WP als min en Max set temp.

Dit zou beter zijn dat ze +/-3 graden zouden gebruiken op de stooklijn lijkt mij voor 99% van de gevallen prima
Nee hoor, ze maken geen custom stookijn, maar de normale LT8 bestaat nog steeds van de chinese pomp.
Als de JAN module actief is dat overschirjft hij continu over de gehele range het setpoint, en is de normale LT8 gedeactiveerd.
Het is niet zo dat die LT8 wordt overschreven en dat er continu een volledig nieuwe stooklijn word opgeslagen.
Master_duck schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:04:
wat mij nu ook opvalt is dat de aantal defrost gehalveerd is. nu om de 2,5 a 3 uur een defrost ipv na 1 a 1,5 uur een defrost. waarschijnlijk omdat je veel geleidelijker stookt.
Het is dan ook een stuk kouder, scheelt veel vocht wat zich in de lucht bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Het is dan ook een stuk kouder, scheelt veel vocht wat zich in de lucht bevind.
Dat verschil is enorm.
Van bijna 20 defrosts bij 2 a 5 graden celcius en extreem veel mist naar 4 defrosts bij -3 en geen/weinig mist en dus weinig vocht in de lucht.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dat zeker! Ik ging zelf naar 6 defrost in de afgelopen 24 uur terwijl het in de 24 uur daarvoor nog 12 waren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Je ziet hier vaak berichten voorbij komen wanneer mensen een hoog verbruik en veel defrosts hebben.

Dit zijn toch wel de mooie momenten....
De WP houdt het huis warm op 700 watt, de WPB warmt zichzelf momenteel op 500 watt op tot 62 graden dmv PV contact, en er wordt nog teruggeleverd.

En dan heb ik nog een bescheiden PV installatie van 4000 wattpiek.

Koud en zonnig <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kq-Sz6kFxofTCDHB62GMXbS8zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Jg8Gp08q58DsA3Q6gvwIfMC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja echt een mooi resultaat! Al helemaal voor een jaren 70 woning, heb jij vloerverwarming op alle verdiepingen?

Wat heb je allemaal gedaan qua isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik hoop dat Adlar die update bij mij zal toepassen ergens in de aankomende maanden.
Die 55hz ventilator hoor je best wel heel erg goed in ons hofje. :P
Vooral omdat wij de enige warmtepomp van t hofje hebben...

Zodra de temperatuur in huis weer 19 graden bereikt heeft zal die weer naar ECO/Silent gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:42:
Ja echt een mooi resultaat! Al helemaal voor een jaren 70 woning, heb jij vloerverwarming op alle verdiepingen?

Wat heb je allemaal gedaan qua isolatie?
Beneden alles vloerverwarming. Boven alleen (oude) radiatoren, die op 2 slaapkamers dicht staan, op 2 slaapkamers en de badkamer open. De zolder verwarm ik niet, of sporadisch met een elektrisch kacheltje.

Ik heb hier alles nageisoleerd. Energielabel A, maar dat was voor de warmtepomp EN warmtepomp boiler. Ik denk dat ik nu wel 1 of 2 plusjes zou krijgen.

- dak 160 mm PIR vanaf binnen
- 7cm spouw met EPS parels
- vloer met JetSpray opgespoten van onder. Dikte varieert. (had ik achteraf liever zelf gedaan met PIR, misschien ooit nog als ik me verveel)
- beneden glas allemaal HR++, maar wel slechte kunstof kozijnen van 2003
- boven zelfde kozijnen, met dubbelglas van 2003
- 4000 Wattpiek PV op het zuiden

Verbruik 2019 met gas:

900m3 gas

2000 kwh levering stroom
3400 kwh Teruglevering stroomg

Verbruik 2023 met airco verwarmen:

123m3 gas

3200 kwh levering stroom
3000 kwh Teruglevering stroom

En sinds oktober 2024 dus full electric.

Verwarmen met airco 4 jaar gedaan en was spot goedkoopt. Voor mij financieel gezien dus een hele slechte businesscase om over te gaan op een L/W WP. Echter het comfort is zoooo veel beter. Heerlijke warme vloer 24/7.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 17-02-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
Ik hoop dat Adlar die update bij mij zal toepassen ergens in de aankomende maanden.
Die 55hz ventilator hoor je best wel heel erg goed in ons hofje. :P
Vooral omdat wij de enige warmtepomp van t hofje hebben...

Zodra de temperatuur in huis weer 19 graden bereikt heeft zal die weer naar ECO/Silent gaan ;)
Even expliciet naar vragen bij de onderhoudsbeurt, of wanneer ze (onverhoopt) langskomen voor werkzaamheden. De update is zo gepiept, maar ik begrijp dat Adlar niet alleen voor een update alle klanten langs gaat.

Moduleren van de fan werkt goed! Draait echt heel erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
Voor degene met een al modulerende ventilator: Wat is jullie software versie volgens de tuya-app? Het lijkt erop dat de modulerende ventilator een fw update is. Deze zou je zelf kunnen uitvoeren (mits je de bestanden hebt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNOQkqOg3gdajsrFSBo1Ipiv4Dg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5HYouDYfug1tHDKIwTAl5lf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
jerring1980 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:40:
Voor degene met een al modulerende ventilator: Wat is jullie software versie volgens de tuya-app? Het lijkt erop dat de modulerende ventilator een fw update is. Deze zou je zelf kunnen uitvoeren (mits je de bestanden hebt):

[Afbeelding]
Ik gok tot we meer info hebben van Adlar over dit soort zaken, het handig is dit niet zo maar zelf moet doen.
Adlar laat al veel toe (in vergelijking met concurenten) met wat je aan kan sluiten aan (externe) modules, maar firmware updates doen (die fout kunnen gaan) lijken mij een linea-recta garantie en onderhoudsplan ontbindende actie. ;)

Daarbij weten we ook niet of Adlar nog een 'eigen' smaak/sausje heeft toegevoegd aan de firmware update, om bijv. met de JAN module beter te kunnen communiceren (ik noem/gok maar wat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz

[Afbeelding]
Zou vast kunnen. De monteur voert de update door naast de buitenunit. Maar om nu zelf met de firmware te gaan kloten bij een product waarbij je juist betaalt voor de support er achter (WP zelf is zo duur niet als je deze rechtstreeks bij SE koopt, Adlar heeft er echter van alles omheen ontwikkeld)....

Denk dat je dan nooit meer hoeft te bellen voor ondersteuning :D
Algemeen advies is om sowieso al voorzichtig te zijn met zomaar parameters aanpassen, laat staan zelf met de firmware klooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:16
Deze zou je zelf kunnen uitvoeren (mits je de bestanden hebt):

[Afbeelding]
Het lijkt er op dat het via een ander display doen als dat standaard bij de WP geleverd wordt. Ik denk dus niet dat je dit heel makkelijk zelf kan doen, zelfs als heb je de betanden. Want dan heb je ook nog dit display nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Ik moet een warmtepomp kiezen voor familie die er de ballen verstand van heeft. Dus op mijn kompas wordt gevaren.

Woning 2000 m3/aardgas
Full electris mogelijk en hybride
Boiler aansluiting mogelijk
Laag geluid vergelijkbaar met Amber/Vaillant
Liefst R290
Elekticiteitsverbruik en warmtelevering uitleesbaar (De WP heeft een flowmeter)
Ondersteuning ook op lange termijn (levensduur 15 jaar)

Voldoet de Adlar 9 kW hieraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Tomexergie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:29:
Ik moet een warmtepomp kiezen voor familie die er de ballen verstand van heeft. Dus op mijn kompas wordt gevaren.

Woning 2000 m3/aardgas
Liefst R290

Ik zou eerst kijken of de woning voldoet aan het kunnen plaatsen van een L/W warmtepomp.

Wat is het (woon) oppervlak wat verwarmd dient te worden?
Ligt er vloer/muurvewarming?
Wat voor radiatoren hebben ze?
Hoe is de isolatie?

2000m3 gas duidt inderdaad op een iets hogere segment warmtepomp benodigd. Maar het ligt toch echt aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

De Adlar's zijn daarnaast R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38

Woning 2000 m3/aardgas
Liefst R290

R290 is propaan gas. dat ha je bijna niet vinden in een Split unit ivm veilighein in je woning. dat zijn meestal de klein Warmte pompen vanwege de maximale hoveelheid gas die gebruikt mag worden in een woning.

1 tip die ik je mee wil geven. kijk naar het gasverbruik per 24 uur. stook dus een paar dagen lang op gas, op de temperatuur die je wil en kijk dan wat het gas verbruik is. vooral met dit koude weer is dat een goede graadmeter. de paar dagen is voor het stabiele meeting te krijgen.

het is wat anders dat je maar bv je cv aan zet om 17:00 uur en weer uit om 22:00 uur als je naar bed gaat.

check ook de minimale vermogen van de warmte pomp. in Principe is hoe lager hoe beter. maar dan wel met de juiste max vermogen die bij je huis past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-10 11:20
Adler heeft toch been 9 kw wp.
En de 10 kw heeft minimal vermogen van 4.2 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Black

Woning 2000 m3/aardgas
Liefst R290

Aan de uitgangspunten te zien heb ik het idee dat jouw kompas niet voldoende geschikt is om mensen te adviseren die er helemaal geen verstand van hebben. Juist de bedrijven die die wp’s verkopen hebben een advies gesprek mogelijkheid die dan met behulp van ervaring en software de eerste en meer betrouwbare uitlag kan geven dan hier op dit forum. Door daar eerst mee te beginnen hoor je de belangrijkste adviezen zoals full electric mogelijkheid en wat daar voor nodig is, je warmwatervoorziening, mogelijkheden binnen een budget, de benodigde ruimte voor een opstelling of juist iets voor een zo laag mogelijke investering op basis van bijv. hybride.
Door verschillende adviezen naast elkaar te leggen kom je in eerste instantie dus verder dan hier op dit forum deze vraag te stellen. Is er dan later een aanvullende vraag, dan kan dat hier uiteraard altijd nog.
Veel succes met de eerste schreden op het wp pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Neem een kijkje in het warmtepomp topic. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Haha jongens kijk uit met de aannames, @Tomexergie is zeker geen onbekende in de WP wereld en shopt hier even naar de specifieke ervaringen voor het gasverbruik naar de Adlar 10KW ervaringen.
Wat naar mijn inziens gewoon moet kunnen.

Desalniettemin natuurlijk goed om punten te blijven noemen waar iemand scherp op moet blijven bij het selecteren en adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:02:
Haha jongens kijk uit met de aannames, @Tomexergie is zeker geen onbekende in de WP wereld en shopt hier even naar de specifieke ervaringen voor het gasverbruik naar de Adlar 10KW ervaringen.
Wat naar mijn inziens gewoon moet kunnen.

Desalniettemin natuurlijk goed om punten te blijven noemen waar iemand scherp op moet blijven bij het selecteren en adviseren.
Ha, deze jongen heeft die vraag over een niet bestaande 9 kW capaciteit bij Adlår en ook niet gebruikt gas, niet zo geïnterpreteerd. Stel dat op deze uitgangspunten iemand antwoord; ja hoor, prima toepasbaar en een ander antwoord; nee, absoluut niet geschikt. Wat zijn deze antwoorden dan waard? Gelukkig zijn die antwoorden niet gegeven maar wel bijstelling op de uitgangspunten, en dat is goed.

Zeker onderschat ook ik de kennis van Tweakers niet, heb al heel veel geleerd van de verschillende forums.
Maar alle schrijvers hebben ook de taak om dit forum geloofwaardig te houden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-08 11:12

[Afbeelding]
Zojuist maar het witte besturingskastje open gemaakt om te kijken of er een sd slot in zit om de firmware te uploaden, maar helaas, zoals op de foto te zien is, heeft het standaard Adlar besturingskastje geen sd slot (links boven is de wifi antenne).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM-i4I1G0ULefHnbbHkxHHFMeoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5znA29rxJKwl2hNHuBnvazm.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand de firmware hebben, ben ik wel geinteresseerd, aangezien ik via modbus alle registers kan lezen en schrijven.

ps. voordat iemand gaat zeuren over garantie, mijn WP is niet door Adlar aan mij geleverd, niet door hen geinstalleerd, en ook niet door hen in onderhoud. Kortom ik kan ermee doen en laten wat ik wil.

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Mr Black schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Aan de uitgangspunten te zien heb ik het idee dat jouw kompas niet voldoende geschikt is om mensen te adviseren die er helemaal geen verstand van hebben. Juist de bedrijven die die wp’s verkopen hebben een advies gesprek mogelijkheid die dan met behulp van ervaring en software de eerste en meer betrouwbare uitlag kan geven dan hier op dit forum. Door daar eerst mee te beginnen hoor je de belangrijkste adviezen zoals full electric mogelijkheid en wat daar voor nodig is, je warmwatervoorziening, mogelijkheden binnen een budget, de benodigde ruimte voor een opstelling of juist iets voor een zo laag mogelijke investering op basis van bijv. hybride.
Door verschillende adviezen naast elkaar te leggen kom je in eerste instantie dus verder dan hier op dit forum deze vraag te stellen. Is er dan later een aanvullende vraag, dan kan dat hier uiteraard altijd nog.
Ik ben bang dat je vertrouwen in de installateurs van warmtepompen een beetje te hoog is, er worden heel veel verkeerde installaties geadviseerd en geïnstalleerd helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Mr Black schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Dat eerste traject dat je noemd is al doorlopen; transmissie breking, afgifte systeem en met klimaat dat de WP doorrekenen. Voor keuze hybride met nieuwe CV ketel of full elektrici is al een berekening gemaakt.
Maar dan komt de keuze welke warmtepompvoldiet aan onze PVE en welke installateur heeft ervaring.
In die fase zit ik.
Ik heb dit gevraagd omdat er zo weinig informatie op de website te vinden is. Uit het menu haal je wel de mogelijkheden maar dat heb ik op dit topic niet kunnen vinden. Bij amber staat de link naar de uitgebreide handleiding.
Bij warmtepompen is er altijd wat , het is geen plug and play apparaat. Ik heb een Amber aanbevolen bij een van mijn buren. De installateur heeft de installatie netjes aangelegd maar heeft verzuimd om de benodigde instellingen te doen. Geen Defrots, draaide op 90% aardgas en nu de vorstbeveiliging. Dus de eigenaar is maar zelf in het menu gaan prutsen. Installateur heeft weing tijd. Installateurs nemen de tijd niet om bij de leverancier een instructie cursusje te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ewoutbrogt schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Zojuist maar het witte besturingskastje open gemaakt om te kijken of er een sd slot in zit om de firmware te uploaden, maar helaas, zoals op de foto te zien is, heeft het standaard Adlar besturingskastje geen sd slot (links boven is de wifi antenne).
[Afbeelding]

Mocht iemand de firmware hebben, ben ik wel geinteresseerd, aangezien ik via modbus alle registers kan lezen en schrijven.

ps. voordat iemand gaat zeuren over garantie, mijn WP is niet door Adlar aan mij geleverd, niet door hen geinstalleerd, en ook niet door hen in onderhoud. Kortom ik kan ermee doen en laten wat ik wil.
Uit interesse; heb je 'm van een andere partij die de SE WP heeft gerebrand, of zelf een SE geïmporteerd en geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutbrogt
pentaw1nz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Uit interesse; heb je 'm van een andere partij die de SE WP heeft gerebrand, of zelf een SE geïmporteerd en geïnstalleerd?
Zie DM

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-10 14:50

Woning 2000 m3/aardgas
Liefst R290

Mijn ervaring: Ik ben heel blij met mijn warmtepomp, maar ik ben er ook best druk mee. Van anderen in mijn omgeving hoor ik dat ook. Als je daar geen zin in hebt (en er de ballen verstand van hebt) kun je denk ik beter nog even wachten tot deze industrie wat verder is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
'Deze industrie' bestaat al heel erg lang en er is zeker vooruitgang, maar dat zit vooral op zaken waar de gebruiker niet zo heel erg veel van merkt... Vanaf de jaren 40 werden warmtepompen al commercieel toegepast voor verwarming en koeling. Vanaf de jaren 70 nam het gebruik een vlucht, mede door de oliecrisis. En nu de afgelopen 5 jaar weer.

We zijn gewend aan de CV ketels, net zoals we eerder gewend waren aan open vuur en kolen. Het gemak van even de thermostaat op 21 graden en een uur later is je huis warm. Perfect! Alleen super inefficient, niet passend bij de tijd, en bovenal heel duur.
Nieuwe technologie vraagt wat aanpassing van de gebruikers. Je kunt niet hetzelfde blijven doen en verwachten. Dus.... je moet je er inderdaad even in verdiepen, maar als je dat hebt gedaan is het echt niet zo spannend.

Ik kijk af en toe uit nieuwsgierigheid op de app. Heel soms zet ik de set temp een graadje hoger.
Verder doe ik eigenlijk helemaal niks...

Mijn schoonouders hebben een Daikin. Dan denk je; groot gerenommeerd merk....
Dat is ook zo, maar in de app kun je precies helemaal niets. Als mijn schoonvader e.e.a. wil bijstellen moet hij naar zolder toe om het via het bedieningspaneel aan te passen. De Adlar WP heeft het best leuk voor elkaar met alle sensoren die je live kunt uitlezen en de basisinstellingen die je gewoon via je mobiel kunt aanpassen (Eco/normaal/boost, stooklijnen kant en klaar en wisselen, handmatig set temp instellen, etc.)

[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 18-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:15
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:21:
'Deze industrie' bestaat al heel erg lang en er is zeker vooruitgang, maar dat zit vooral op zaken waar de gebruiker niet zo heel erg veel van merkt... Vanaf de jaren 40 werden warmtepompen al commercieel toegepast voor verwarming en koeling. Vanaf de jaren 70 nam het gebruik een vlucht, mede door de oliecrisis. En nu de afgelopen 5 jaar weer.

We zijn gewend aan de CV ketels, net zoals we eerder gewend waren aan open vuur en kolen. Het gemak van even de thermostaat op 21 graden en een uur later is je huis warm. Perfect! Alleen super inefficient, niet passend bij de tijd, en bovenal heel duur.
Nieuwe technologie vraagt wat aanpassing van de gebruikers. Je kunt niet hetzelfde blijven doen en verwachten. Dus.... je moet je er inderdaad even in verdiepen, maar als je dat hebt gedaan is het echt niet zo spannend.

Ik kijk af en toe uit nieuwsgierigheid op de app. Heel soms zet ik de set temp een graadje hoger.
Verder doe ik eigenlijk helemaal niks...

Mijn schoonouders hebben een Daikin. Dan denk je; groot gerenommeerd merk....
Dat is ook zo, maar in de app kun je precies helemaal niets. Als mijn schoonvader e.e.a. wil bijstellen moet hij naar zolder toe om het via het bedieningspaneel aan te passen. De Adlar WP heeft het best leuk voor elkaar met alle sensoren die je live kunt uitlezen en de basisinstellingen die je gewoon via je mobiel kunt aanpassen (Eco/normaal/boost, stooklijnen kant en klaar en wisselen, handmatig set temp instellen, etc.)
Kun je mij nog even vertellen hoe de Set Temp handmatig kunt instellen? Dank daarvoor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
WimVeendam schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Kun je mij nog even vertellen hoe de Set Temp handmatig kunt instellen? Dank daarvoor!
In de SmartLife app zet je de verwarmingcurve op 'Sluiting' Je bent daarmee helemaal af van welke stooklijn dan ook en stelt handmatig de Set Temp in.

Ik heb hem nu dus vrijwel altijd op 27 graden staan.
Toen ik van huis was voor een week hield ik 25 graden aan.
Als het heel koud is ga ik wel eens naar 28, maar dat is eigenlijk niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 18-02-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De laatste paar dagen zie ik dat de warmtepomp ons huis bij een aantal graden vorst 1 graad laat afkoelen ondanks dat hij door draait. Overdag dus warmt ons huis op maar laat ik de warmtepomp doordraaien op de automatiseringen in HA.

Huis wordt zo als een soort warmtebatterij gebruikt. Zondag was het bijna 22 graden in huis overdag en gisteren 21,6 en vanochtend 20,6.

Ik zal de warmtepomp nu mijn ouders niet adviseren, maar dat is niet alleen de Adlar, maar alle warmtepompen denk ik. Je kan met de verschillende seizoenen met 1 stooklijn het hele jaar niet het hele jaar draaien. Op een gegeven moment moet er weer iets anders ingesteld worden.

Een L/L warmtepomp komt dan nog eerder in de buurt als het om gemak gaat, maar dan moeten ze wel de luchtstroom prettig vinden.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Frans H schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:44:
[...]

Ik ben bang dat je vertrouwen in de installateurs van warmtepompen een beetje te hoog is, er worden heel veel verkeerde installaties geadviseerd en geïnstalleerd helaas.
Nee hoor, mijn vertrouwen in installateurs is niet “te” hoog. Ik weet maar al te goed hoe die wereld in elkaar steekt. Maar als je zelf een warmtepomp hebt aangeschaft is daar toch ook een leverancier bij betrokken geweest?

Je kunt wel zeggen dat er “heel veel” niet deugen, maar dat ligt iets genuanceerder.

Dan daarbij, of je het nu zelf aanlegt of je laat het doen, ergens haal je de gegevens bij een leverancier vandaan en ergens in dat proces neem je een beslissing. De meeste kopers van warmtepompen kunnen dan niet anders dan uitgaan van advertenties of ander pr. materiaal en komen door een woud van aanbieders dan bij een installateur terecht die naar hun mening de beste is. Daar moet je het dan mee doen. Ik neem aan dat je zelf geen warmtepomp aanschaft op uitsluitend Tweakers adviezen. Waarschijnlijk heb je in dat proces ook met een leverancier gesproken en dat was het advies wat ik aan de vragensteller gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:55
kiddyl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:25:
De laatste paar dagen zie ik dat de warmtepomp ons huis bij een aantal graden vorst 1 graad laat afkoelen ondanks dat hij door draait. Overdag dus warmt ons huis op maar laat ik de warmtepomp doordraaien op de automatiseringen in HA.

Huis wordt zo als een soort warmtebatterij gebruikt. Zondag was het bijna 22 graden in huis overdag en gisteren 21,6 en vanochtend 20,6.

Ik zal de warmtepomp nu mijn ouders niet adviseren, maar dat is niet alleen de Adlar, maar alle warmtepompen denk ik. Je kan met de verschillende seizoenen met 1 stooklijn het hele jaar niet het hele jaar draaien. Op een gegeven moment moet er weer iets anders ingesteld worden.

Een L/L warmtepomp komt dan nog eerder in de buurt als het om gemak gaat, maar dan moeten ze wel de luchtstroom prettig vinden.
Als je nog even geduld hebt en wacht op de software update voor HL8 dan kun je gewoon ‘ouderwets’ via de thermostaat stoken. 1x goed ingesteld zou je er dan geen omkijken meer naar moeten hebben.

Een airco heeft ook zo zijn nadelen aan aan 1 exemplaar ga je waarschijnlijk niet genoeg hebben plus je loopt de subsidie mis.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Mr Black schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Nee hoor, mijn vertrouwen in installateurs is niet “te” hoog. Ik weet maar al te goed hoe die wereld in elkaar steekt. Maar als je zelf een warmtepomp hebt aangeschaft is daar toch ook een leverancier bij betrokken geweest?

Je kunt wel zeggen dat er “heel veel” niet deugen, maar dat ligt iets genuanceerder.

Dan daarbij, of je het nu zelf aanlegt of je laat het doen, ergens haal je de gegevens bij een leverancier vandaan en ergens in dat proces neem je een beslissing. De meeste kopers van warmtepompen kunnen dan niet anders dan uitgaan van advertenties of ander pr. materiaal en komen door een woud van aanbieders dan bij een installateur terecht die naar hun mening de beste is. Daar moet je het dan mee doen. Ik neem aan dat je zelf geen warmtepomp aanschaft op uitsluitend Tweakers adviezen. Waarschijnlijk heb je in dat proces ook met een leverancier gesproken en dat was het advies wat ik aan de vragensteller gaf.
Ik ben van mening dat als je niet goed voorbereid ben met opgedane gedegen kennis je bedrogen kan uitkomen als je jezelf laat leiden door adviezen van verkopers en installateurs, omdat op dit moment er nog teveel installateur op de markt zijn die uit de CV ketel hoek komen en onvoldoende kennis van zaken hebben en daardoor met oplossingen komen die vaak werken maar niet optimaal zijn.
Bijvoorbeeld het standaard installeren van een buffervat wat veel fabrikanten voorschrijven omdat het ze de zekerheid geeft dat het daarmee wel zal werken ook als de cv installatie (warmteafgifte systeem) niet optimaal is.
Het komt bv vaak voor dat de installateur liever geen aanpassing wil doen aan de verdeler omdat het toch wel werkt, maar vertellen er niet bij dat de Ta daardoor 10 graden hoger moet zijn en je dus cá 20% meer elektriciteit verbruikt.
Flow problemen en problemen als gevolg van een zone systeem worden verbloemd met een flink buffervat.
Te pas en te onpas een bypass plaatsen en te veel knietjes in te dunne leidingen enz.

Wat ik met je eens ben is dat je niet makkelijk informatie kan ophalen op een willekeurig forum, bv dit Adlar forum staat natuurlijk vol met adviezen om vooral Adlar te nemen en bij het Quatt forum idem.
Een merkspecifiek forum is daarom geen geschikt medium om algemene kennis op te doen.
Wel is zo'n forum ideaal om ervaringen van gebruikers te lezen. Ik doe dit zelf ook ondanks dat ik mijn warmtepomp niet bij Adlar heb aangeschaft.
Ik lees ook wel eens mee op het Quatt forum en daar lees je wel de meest beroerde configuraties met daaraan gerelateerde lage COPs, belangrijkste oorzaak daar is, naar mijn mening, dat het echt als hybride wordt verkocht en er nauwelijks aandacht voor het afgifte systeem is.

Mijn advies is dan ook probeer op niet merkgerelateerde forums wat meer kennis op te doen alvorens je naar de leveranciers en installateurs gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Hierbij ( opnieuw) een vraag over de tado x thermostaat(draadloos)

Vandaag is de thermostaat van tado x ( draadloos) geïnstalleerd.
Uiteindelijk blijkt dat het groene lampje , dat de open therm verbinding aangeeft, het even doet maar na zo’n 25-30 seconden weer uitgaat. De draadloze ontvanger is goed aangesloten en is verder met de thermostaat goed verbonden.( zichtbaar ook in de app en op het apparaat. Het gaat dus alleen om het punt dat het groene lampje ( open therm) uitgaat na verloop van tijd, wat duidt op een communicatie-issue. Vanuit Adlar wordt aangegeven dat het geen software probleem is/kan zijn in de Jan-Connect omdat deze alleen maar opentherm protocol uitleest.
Het is al eens eerder hier op het forum gemeld. Ik weet niet of iemand met een draadloze versie, die hetzelfde probleem had, dit probleem uiteindelijk heeft kunnen oplossen, wellicht met hulp van helpdesk tado?
Of heeft iemand anders een idee hoe deze thermostaat volledig werkend te installeren is?
Anders lijkt het er toch op dat deze tado x niet geschikt is voor samenwerking met de warmtepomp of misschien de Jan-Connect.

Ik hoop op een positief antwoord.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Frans H schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik ben van mening dat als je niet goed voorbereid ben met opgedane gedegen kennis je bedrogen kan uitkomen als je jezelf laat leiden door adviezen van verkopers en installateurs, omdat op dit moment er nog teveel installateur op de markt zijn die uit de CV ketel hoek komen en onvoldoende kennis van zaken hebben en daardoor met oplossingen komen die vaak werken maar niet optimaal zijn.
Bijvoorbeeld het standaard installeren van een buffervat wat veel fabrikanten voorschrijven omdat het ze de zekerheid geeft dat het daarmee wel zal werken ook als de cv installatie (warmteafgifte systeem) niet optimaal is.
Het komt bv vaak voor dat de installateur liever geen aanpassing wil doen aan de verdeler omdat het toch wel werkt, maar vertellen er niet bij dat de Ta daardoor 10 graden hoger moet zijn en je dus cá 20% meer elektriciteit verbruikt.
Flow problemen en problemen als gevolg van een zone systeem worden verbloemd met een flink buffervat.
Te pas en te onpas een bypass plaatsen en te veel knietjes in te dunne leidingen enz.

Wat ik met je eens ben is dat je niet makkelijk informatie kan ophalen op een willekeurig forum, bv dit Adlar forum staat natuurlijk vol met adviezen om vooral Adlar te nemen en bij het Quatt forum idem.
Een merkspecifiek forum is daarom geen geschikt medium om algemene kennis op te doen.
Wel is zo'n forum ideaal om ervaringen van gebruikers te lezen. Ik doe dit zelf ook ondanks dat ik mijn warmtepomp niet bij Adlar heb aangeschaft.
Ik lees ook wel eens mee op het Quatt forum en daar lees je wel de meest beroerde configuraties met daaraan gerelateerde lage COPs, belangrijkste oorzaak daar is, naar mijn mening, dat het echt als hybride wordt verkocht en er nauwelijks aandacht voor het afgifte systeem is.

Mijn advies is dan ook probeer op niet merkgerelateerde forums wat meer kennis op te doen alvorens je naar de leveranciers en installateurs gaat.
Met deze meer genuanceerde beschrijving kan ik het wel eens zijn. Mooi dat je de moeite neemt om op deze nette wijze je uitspraak toe te lichten.
@Mr Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ben van mening dat er genoeg warmtepomp producenten en leveranciers zijn die wel een werkende oplossing bieden, waarbij mensen geen warmtepomp gebonden kennis hoeven te hebben en per seizoen zelf wat moeten instellen.
Er zijn namelijk genoeg warmtepomp fabrikanten met een binnenhuis-gestuurde-regeling die wel goed werkt, in tegenstelling tot HL8.
Ja die zal ook in die gevallen minder efficient zijn dan de precies passende stooklijn, maar voor veel mesnen is comfort ook wat waard.

Ik sluit me ook helemaal aan bij @kiddyl ; De Adlar warmtepompen zijn echt niet aan te raden voor non-tweakers, en dat vind ik zelf ook ontzettend jammer.

Daarnaast blijven mijn ervaringen met de support ook echt zo dramatisch dat als ik er te lang over na denk ik er wanhopig van wordt...
Blijf het fijn vinden dat er ook velen zijn die het niet zo slecht getroffen hebben.

Voor nu kan ik leven met de Adlar, en steeds meer zelf de controle nemen omdat wij natuurlijk wel Tweakers zijn. Echter zou ik er niet opnieuw kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:08:
Ik ben van mening dat er genoeg warmtepomp producenten en leveranciers zijn die wel een werkende oplossing bieden, waarbij mensen geen warmtepomp gebonden kennis hoeven te hebben en per seizoen zelf wat moeten instellen.
Er zijn namelijk genoeg warmtepomp fabrikanten met een binnenhuis-gestuurde-regeling die wel goed werkt, in tegenstelling tot HL8.
Ja die zal ook in die gevallen minder efficient zijn dan de precies passende stooklijn, maar voor veel mesnen is comfort ook wat waard.

Ik sluit me ook helemaal aan bij @kiddyl ; De Adlar warmtepompen zijn echt niet aan te raden voor non-tweakers, en dat vind ik zelf ook ontzettend jammer.

Daarnaast blijven mijn ervaringen met de support ook echt zo dramatisch dat als ik er te lang over na denk ik er wanhopig van wordt...
Blijf het fijn vinden dat er ook velen zijn die het niet zo slecht getroffen hebben.

Voor nu kan ik leven met de Adlar, en steeds meer zelf de controle nemen omdat wij natuurlijk wel Tweakers zijn. Echter zou ik er niet opnieuw kopen.
Mijn schoonouders dus een Daikin met thermostaatregeling. Ook die schiet regelmatig door.

Daarnaast een gigantisch stroomverbruik. De installateur heeft sub optimale settings ingesteld. Op afstand is het ding niet te bedienen, dus weer een afspraak maken met de installateur alleen om wat settings te wijzigen...

Na twee keer nog niet optimaal. Je moet in het begin echt even investeren om de beste settings te krijgen. Daarvoor moet schoonvader dus steeds op zolder kruipen om op een schermpje de stooklijn aan te passen....

Want ook die thermostaatregeling heeft een stooklijn nodig als basis.

Het gras is niet altijd groener aan de overkant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Mijn schoonouders met een LG 9/10 kW in een jaren 30 woning.
Geen bijzondere isolatie maatregelen, wel speedcomforts.

Draait sinds oplevering als een zonnetje, vind blijkbaar een behoorlijk goede stooklijn want ik verbruik net zoveel energie...
Waren met aanschaf en installatie wel 9000 euro kwijt ex subsidie, maar hoefden dan zelf ook geen pleintje te maken, fundering of elektra.
En ik ben nog steeds niet tevreden en zij wel.

Maarja n=1, echter zie ik hier op het forum het op zo veel vlakken zo vaak fout gaan, dat ik wel beter weet dan Adlar aan mijn eigen ouders aan te raden.

Ik wil ook niet anti-adlar zijn, en ik zal ook niet altijd reageren, maar blijft belangrijk om beide soorten ervaringen te laten luiden. Hopelijk blijft het aantal positieve ervaringen in de zeer ruime meerderheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:54
fvanderstege schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:52:

Uiteindelijk blijkt dat het groene lampje , dat de open therm verbinding aangeeft, het even doet maar na zo’n 25-30 seconden weer uitgaat.
Exact hetzelfde gedrag als hier. Heb nog geen tijd gehad om er iets mee te doen. En eigenlijk werkt LT5 me eigenlijk ook wel prima :)

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Met -5,9 graden buiten en een TempSet van 27 graden zakt de binnentemperatuur naar 19 graden.
Mijn schakelmoment van 27 naar 28 graden lag op -6, dus maar verhoogd naar -4.
De eigen stooklijn wordt zo steeds meer aangepast aan het huis.

Mooi dat dit met een Adlar warmtepomp zomaar kan, vanuit de luie stoel zittend achter een pc.

Mijn dochter krijgt zondag (!) een Quatt geïnstalleerd. Ze heeft me niet om advies gevraagd. De reden waarom een Quatt is puur het uiterlijk. Ik ben heel benieuwd hoe die hybride oplossing daar gaat werken.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marksel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 19:55
fvanderstege schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:52:
Hierbij ( opnieuw) een vraag over de tado x thermostaat(draadloos)

Vandaag is de thermostaat van tado x ( draadloos) geïnstalleerd.
Uiteindelijk blijkt dat het groene lampje , dat de open therm verbinding aangeeft, het even doet maar na zo’n 25-30 seconden weer uitgaat. De draadloze ontvanger is goed aangesloten en is verder met de thermostaat goed verbonden.( zichtbaar ook in de app en op het apparaat. Het gaat dus alleen om het punt dat het groene lampje ( open therm) uitgaat na verloop van tijd, wat duidt op een communicatie-issue. Vanuit Adlar wordt aangegeven dat het geen software probleem is/kan zijn in de Jan-Connect omdat deze alleen maar opentherm protocol uitleest.
Het is al eens eerder hier op het forum gemeld. Ik weet niet of iemand met een draadloze versie, die hetzelfde probleem had, dit probleem uiteindelijk heeft kunnen oplossen, wellicht met hulp van helpdesk tado?
Of heeft iemand anders een idee hoe deze thermostaat volledig werkend te installeren is?
Anders lijkt het er toch op dat deze tado x niet geschikt is voor samenwerking met de warmtepomp of misschien de Jan-Connect.

Ik hoop op een positief antwoord.
Ik heb inderdaad de draadloze tado X gehad, en deze niet met succes aan de praat gekregen. Op advies van de Tado helpdesk heb ik 'm vervangen door een bedrade Tado X en deze werkte wel...

Met nadruk op werkte, deze is er sinds een week ook mee opgehouden. Ben nu weer op zoek naar de oorzaak van dit probleem.
Ben zacht gezegd nog niet heel enthousiast over Tado X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:15
Marksel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Ik heb inderdaad de draadloze tado X gehad, en deze niet met succes aan de praat gekregen. Op advies van de Tado helpdesk heb ik 'm vervangen door een bedrade Tado X en deze werkte wel...

Met nadruk op werkte, deze is er sinds een week ook mee opgehouden. Ben nu weer op zoek naar de oorzaak van dit probleem.
Ben zacht gezegd nog niet heel enthousiast over Tado X.
@Marksel Bij mij is de bedrade Tado x vorige week ook plotseling uitgevallen nadat hij wekenlang prima had gefunctioneerd..… Vandaag bezoek gehad van Adlar. Moeilijk verhaal, maar het komt erop neer dat de verbinding af en toe weg kan vallen en dan niet weer op gang komt. Dit is te ‘repareren’ door a) het Jan-kastje 10 sec spanningsloos te maken en b) vervolgens de warmtepomp even spanningsloos te maken. Bij mij ging het wel weer werken, zij het dat de Adlar Dashboard-app nog steeds geen juiste waardes laat zien. Blijft raar. De ‘echte’ oplossing volgens de techneut is te kiezen uit de 2 Honeywell thermostaten. Tja en de T6 had ik er net uitgegooid omdat die van die rare waardes liet zien. Ik ga maar een paar dagen de zaak eens aanzien. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:34
WimVeendam schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:49:
[...]

@Marksel Bij mij is de bedrade Tado x vorige week ook plotseling uitgevallen nadat hij wekenlang prima had gefunctioneerd..… Vandaag bezoek gehad van Adlar. Moeilijk verhaal, maar het komt erop neer dat de verbinding af en toe weg kan vallen en dan niet weer op gang komt. Dit is te ‘repareren’ door a) het Jan-kastje 10 sec spanningsloos te maken en b) vervolgens de warmtepomp even spanningsloos te maken. Bij mij ging het wel weer werken, zij het dat de Adlar Dashboard-app nog steeds geen juiste waardes laat zien. Blijft raar. De ‘echte’ oplossing volgens de techneut is te kiezen uit de 2 Honeywell thermostaten. Tja en de T6 had ik er net uitgegooid omdat die van die rare waardes liet zien. Ik ga maar een paar dagen de zaak eens aanzien. 😊
Er zijn sinds begin februari problemen met de Tado X. Zie hiervoor het Tado thermostaat forum hier op Tweakers. Gebruik op dit moment de stooklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
jboerma100 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Er zijn sinds begin februari problemen met de Tado X. Zie hiervoor het Tado thermostaat forum hier op Tweakers. Gebruik op dit moment de stooklijnen.
Merkwaardig.
- Ik heb wel gemerkt dat de WP hier af en toe naar "Boost" werd gezet sinds eind januari om en nabij, volledig zonder reden. Ik had een vermoeden dat dit uit de JAN module kwam omdat die ten tijde van de boosts langere duur met een stooklijn onder de gevraagde warmte van de Tado X zat.
- Ook valt de Tado X heel vaak uit als zijnde, Home Assistant kan hem niet meer uitlezen omdat die Wifi connectie verliest, ook sinds eind januari meermaals gebeurt.

Denk inderdaad dat er een Tado X update niet goed is gegaan.

Edit: ter verduidelijking: ik draai op stooklijnen en home assistant zorgt voor de correcte stooklijn op basis van de gevraagde temperatuur op de Tado X.
Ik gebruik géén L8+JAN.

[ Voor 10% gewijzigd door LongTimeAgo op 19-02-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
jboerma100 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:03:
[...]

ik heb op het tado forum ook gezien dat enkele adlar-aurora gebruikers actief waren.
ik ben op dit moment in contact met iemand van tado over het probleem mbt tot tado verbinding met de janconnect. Wat bij mij speelt is dat de opentherm verbinding niet goed ontstaat : het groene lampje gaat steeds uit na 30 seconden herstart op de draadloze ontvanger.
Een uitgebreide mail met foto's hoe alles bij mij aangesloten is gestuurd. Er werd vooral ook om foto's gevraagd om te kiezen zien hoe iets verbonden is en welke apparaten in het spel zijn

Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat ze op basis van foto's en een verhaal erbij een oplossing kunnen bieden. Ze zijn denk ik volledig onbekend met een warmtepomp die op afstand beinvloed wordt en uitgelezen via een jan-connect module. Het tado systeem is er volgens mij uiteindelijk op gericht om zelf helemaal de touwtjes in handen te hebben mbt de connectie met de warmtepomp. Dat systeem kan niet omgaan met vreemde indringers zoals de Janconnect. Hoewel de janconnect enkel en alleen de draadloze ontvanger gebruikt om de thermostaat uit te lezen via opentherm, verder niets.

Maar goed we zullen zien of 'tado' nog iets te bieden heeft en anders toch naar een andere thermostaat.

Overigens stuur ik mijn warmtepomp nu alleen nog op settemp en kamertemperatuur (tuya temperatuursensor en de stooklijnen zijn uitgezet)

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marksel
WimVeendam schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Ik heb contact gehad met de Tado helpdesk, zij hebben de Tado X firmware gedowngrade, en nu doet de dynamische stooklijn het weer, met de boodschap dat als er een volgende update zou komen het waarschijnlijk wel weer zou gebeuren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Marksel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Ik heb contact gehad met de Tado helpdesk, zij hebben de Tado X firmware gedowngrade, en nu doet de dynamische stooklijn het weer, met de boodschap dat als er een volgende update zou komen het waarschijnlijk wel weer zou gebeuren 8)7
Welke versie is de problematische versie en welke is die naar teruggezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Momenteel draait bij mij de bedraade Tado X met versie 251.2

Ik durf niet te testen nog met de L8+JAN of die werkt of niet haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marksel
LongTimeAgo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Welke versie is de problematische versie en welke is die naar teruggezet?
Tado is toch een partij ondoorzichtig over updates, ik weet niet op welke versie ik zat.
Maar zit nu op versie 247.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:43
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:13:
[...]

In de SmartLife app zet je de verwarmingcurve op 'Sluiting' Je bent daarmee helemaal af van welke stooklijn dan ook en stelt handmatig de Set Temp in.

Hi pentaw1nz, dank voor de duidelijke uitleg!
Draait jouw Adlar dan continu, zonder vervelende pauzes?
Wat is zijn verbruik dan per uur/dag, kan je een afbeelding van een dag verbruik (bijv. van Homewizard) posten?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ahum..... schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Hi pentaw1nz, dank voor de duidelijke uitleg!
Draait jouw Adlar dan continu, zonder vervelende pauzes?
Wat is zijn verbruik dan per uur/dag, kan je een afbeelding van een dag verbruik (bijv. van Homewizard) posten?
vrijwel 24/7 ja, maar als het erg zonnig is gaat hij wel eens uit.
in dit topic vind je wel veel screenshots van mijn verbruik, als je even filtert op images.

• Mr Black
pentaw1nz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Dat zijn mooie waarden! Naar ik aanneem op ingaand-retour geregeld? Stel dat je dan een delta T hebt van 3 graden dan stuurt die uit op 30 graden. Krijg je bij temperaturen onder nul bijvoorbeeld een badkamer daarmee warm op 21 graden?
Want ik test ook op full electric maar dat lukt mij niet zonder bijzondere aanpassingen (nu bijvoorbeeld een infrarood ondersteuning of de cv laten ondersteunen in de badkamer bij buiten -5). Als ik dat niet doe is 18 graden het hoogst haalbare. Maar onze woning heeft bij -1 tot -5 buiten sowieso 34 graden uit nodig. Dus hoe doe je dat met zulke lage temperaturen?

• pentaw1nz
Mr Black schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Dat zijn mooie waarden! Naar ik aanneem op ingaand-retour geregeld? Stel dat je dan een delta T hebt van 3 graden dan stuurt die uit op 30 graden. Krijg je bij temperaturen onder nul bijvoorbeeld een badkamer daarmee warm op 21 graden?
Want ik test ook op full electric maar dat lukt mij niet zonder bijzondere aanpassingen (nu bijvoorbeeld een infrarood ondersteuning of de cv laten ondersteunen in de badkamer bij buiten -5). Als ik dat niet doe is 18 graden het hoogst haalbare. Maar onze woning heeft bij -1 tot -5 buiten sowieso 34 graden uit nodig. Dus hoe doe je dat met zulke lage temperaturen?
Op inlet gestuurd inderdaad. Outlet is meestal 30 graden, soms iets hoger of iets lager.

De badkamer heb ik 1 wandradiator hangen. Die droogt de handdoeken en houdt het behaaglijk. Geen idee hoe warm het daar is.

Boven verwarm ik heel weinig. Dat vinden we prettig. Beneden is het altijd 20-21

• Mr Black
pentaw1nz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Op inlet gestuurd inderdaad. Outlet is meestal 30 graden, soms iets hoger of iets lager.

De badkamer heb ik 1 wandradiator hangen. Die droogt de handdoeken en houdt het behaaglijk. Geen idee hoe warm het daar is.

Boven verwarm ik heel weinig. Dat vinden we prettig. Beneden is het altijd 20-21
Met één handdoek radiator. Dat is heel fraai. Kan niet anders dan dat dit huis uit jaren 70 goed na geïsoleerd is en de badkamer gunstig ligt. Ofwel, inderdaad goed te doen met een full electric.

Wij hebben een redelijk geïsoleerd huis 2002 maar de badkamer ligt op een hoek en op het oosten. Dat betekent dus een hogere aanvoer. Maar, oostenwind en ook nog -6 was de ultieme test, bij rv’s van 60% zie je het bewijs dat de pomp zonder defrosten het prima doet.
Sommige op dit forum vroegen zich dat af maar ik verwacht dat -10 bij rv van 50 % en dus een laag dauwpunt je nog een redelijke cop hebt en de pomp nog voldoende thermische energie kan leveren. Helaas is het hier geen Finland en zullen wij het vaak met mistige vochtige dagen moeten doen en dus defrosten.

WP DRAAIEN ZONDER DEFROST?
Voor diegene die dat willen proberen; bij ons al een aantal dagen rond nul graden in de nacht de Silent-mode gebruikt (maar wel met nieuwe update met modulerende ventilator). Gedurende de volledige draaitijd geen defrost, maximale opbrengst temperatuur 29 graden uit, compressor 50 Hz (verschillende Pwaarden tot 55 Hz geprobeerd maar standaard 50 is ok.) en ventilator van 20 tot 40Hz.
Ik heb hem nu ook zo op Timing vast geprogrammeerd tezamen met een stooklijn of vast ingesteld op 31.

• Mr Black
VRAAG OVER AFWIJKING STOOKLIJNEN
We zijn er maar druk mee; vanochtend een afwijking gezien op stooklijn HL3 en 4.
Het werd naarmate de temperatuur buiten oploopt ook warmer in huis dan verwacht. De wp gaat uiteraard naar een hogere cop bij een toenemende temperatuur maar er klopte iets niet de verwachting dat dan de water aanvoertemperatuur moet dalen. De buitentemperatuur is uitgelezen uit de app van de wp.

HL3 bij 9 graden bleef staan op 31 graden. Had bij oplopende waarde van 5 naar 6 graden van 31 naar 30 moeten gaan.
HL3 bij 11 graden nog steeds op 31 graden.
Overgeschakeld naar HL4 springt dan naar 29 en dat klopt met 9 graden volgens de nieuwe gebruiksaanwijzing met HL8 dynamische thermostaat stooklijn.

Kijk ik nu naar de oude gebruiksaanwijzing (zie 2e grafiek) dan klopt dat.
Bij mijn installatie wegens “wangedrag” de thermostaat afgekoppeld. Dus JAN zonder thermostaat.

Vraag: werken mijn stooklijnen nu dan op de oude manier en zijn dat dan stooklijnen uit de wp?
Wie heeft er nog meer een JAN maar geen of uitstaande thermostaat en ziet dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvqlULFSr5aZH3bnWJ6N4_TOnkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5uXU3cCoOjnUyMQohthu9IDX.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HALcx4ZPj7MSFTU2CW7oWS7zweU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwKbVVDPekrwcqBSAbhnDd3W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mr Black op 20-02-2025 15:36 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

waar komt die eerste grafiek vandaan?

• Mr Black
Jerra schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:01:
waar komt die eerste grafiek vandaan?
Gebruiksaanwijzing Adlår. Is even zoeken op de site en soms niet te vinden.
https://www.support.adlar...ing-warmtepomp-aurora-ii/

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

wat bijzonder, zouden nieuwere pompen met een andere firmware dan ook met andere curves komen?

• Mr Black
Jerra schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:33:
wat bijzonder, zouden nieuwere pompen met een andere firmware dan ook met andere curves komen?
Die van ons is uit okt 24. Maar ik dacht altijd dat die dynamische stooklijn in de JAN zat of in de update die direct bij plaatsing in de wp is gezet. De JAN heeft er vanaf het begin gezeten. Lijkt mij toch niet als je geen thermostaat aansluit dat je dan terugvalt naar een oude situatie.

Misschien dat iemand er al ervaring mee heeft?

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:55
Mr Black schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Die van ons is uit okt 24. Maar ik dacht altijd dat die dynamische stooklijn in de JAN zat of in de update die direct bij plaatsing in de wp is gezet. De JAN heeft er vanaf het begin gezeten. Lijkt mij toch niet als je geen thermostaat aansluit dat je dan terugvalt naar een oude situatie.

Misschien dat iemand er al ervaring mee heeft?
Jan werkt samen met HL8.
Stooklijnen werken als vanouds zonder ondergrensbewaking van de thermostaat.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jerra schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:33:
zover ik weer niet (mijne is nu 3 week oud) en alles verloopt conform handleidingen die rondgaan

• Mr Black
Johan H schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:18:
[...]

Jan werkt samen met HL8.
Stooklijnen werken als vanouds zonder ondergrensbewaking van de thermostaat.
Dat JAN met HL8 en thermostaat werkt is natuurlijk duidelijk, maar er gaan twee verschillende grafieken rond met stooklijnen.
Het gaat om de stooklijnen in de nieuwe handleiding die ook bij mijn wp hoort en waar dus ook de dynamische HL8 in staat. Ik kan kiezen tussen HL8 dyn. of één van de andere stooklijnen, maar dat klopt dus niet.

Dus de situatie is dat je geen thermostaat gebruikt maar wel een JAN hebt, dat dan de huidige handleiding niet meer klopt. Je moet dan schijnbaar terug naar de oude handleiding met voorgaande stooklijnen. Dat is dan knap verwarrend.
Misschien zit dat anders in elkaar maar in ieder geval klopte vanmiddag de stooklijnen niet met de grafiek in de handleiding van de HL8 dyn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
Ondertussen, ben ik erachter dat ik een stooklijn wil net 1 graad boven HL6. Daarom heb ik een HA automation + helper gemaakt om je eigen stooklijn te fabriceren (nu nog linear), en gebruik maken van een externe temperatuur sensor.

Ofwel, je stelt een temperatuur links (bij -16 bijv), rechts (+16), een boven (29) en een onder -25. Door wat wiskundige magie krijg je HL8. (anderen zijn er ook wel), (zwart is code, gestreept is handleiding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfZLn5zYWL9UTrdXyniQaK5_bUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6to6NYNuMc7VE8JUDyXsDpFQ.png?f=user_large

Als er belangstelling voor is, wil ik hem wel gaan delen, na wat meer testjes, en verbeteringen (als in dat je ook een midden temperatuur kan invullen).

• Mr Black
Forain schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:07:
Ondertussen, ben ik erachter dat ik een stooklijn wil net 1 graad boven HL6. Daarom heb ik een HA automation + helper gemaakt om je eigen stooklijn te fabriceren (nu nog linear), en gebruik maken van een externe temperatuur sensor.

Ofwel, je stelt een temperatuur links (bij -16 bijv), rechts (+16), een boven (29) en een onder -25. Door wat wiskundige magie krijg je HL8. (anderen zijn er ook wel), (zwart is code, gestreept is handleiding)

[Afbeelding]

Als er belangstelling voor is, wil ik hem wel gaan delen, na wat meer testjes, en verbeteringen (als in dat je ook een midden temperatuur kan invullen).
Kijk, dit lijkt mij zeer nuttig om te ontdekken of dit een oplossing is in het alternatief op een Niet werkende T6.

Ik zoek zelf naar een niet te moeilijke oplossing om de standaard stooklijnen te omzeilen of in ieder geval af te stemmen op de eigen woning en met een bijsturing door een temperatuursensor daar waar een customstooklijn bepaalde grenzen passeert. De stooklijn die bij ons huis past is absoluut niet lineair en werkt ook niet met een thermostaat als de T6. Ik gebruik over het gehele seizoen stooklijnen van HL 5 tot wel de hoge 8. Dat zegt iets over de invloed van temperatuur, windrichting en kracht en zon invloed. Omdat dit moeilijk lukt zit ik meestal op sluiting en eigen Setwaarde en gebruik Silent mode voor defrost vrij draaien.
Overigens, met heel veel geklooi is dat ook niet echt gelukt met de Atag Brian en cv. Misschien willen wij het wel allemaal te mooi maar dat komt omdat de wp daar meer om vraagt. Wij (ik) ben/zijn er misschien te technisch mee bezig.
Kun je wat meer toelichten hoe je dit in HA automation doet en wat je er voor nodig hebt?
Hartelijk dank vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Forain schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:07:

[Afbeelding]

Ik ben geïnteresseerd.

Laat maar weten wanneer die klaar is om te kunnen delen.
Ik heb ook nog een automatisering voor Home Assistant die wisselt tussen de standaard stooklijnen en kan je ook zo maken dat die zichzelf limiteert. Zodoende heb ik hem nu laten wisselen tussen L7 en H8 en zal dus ook niet naar nóg warmere stooklijnen gaan. Werkt voor ons momenteel ideaal.

Ondertussen is die met een warme dag als deze weer naar L7 gegaan en vertoond die weer dit rare gedrag elke anderhalf uur.
Vermoed dat het smering is, want de warmte kan die wel kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzOTN_uZr4Bo70NnYJ0qTLeVl6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYmDv9Wlca4D7apR9rRnKLQl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik ben geïnteresseerd.

Ik heb ook nog een automatisering voor Home Assistant die wisselt tussen de standaard stooklijnen en kan je ook zo maken dat die zichzelf limiteert. Zodoende heb ik hem nu laten wisselen tussen L7 en H8 en zal dus ook niet naar nóg warmere stooklijnen gaan. Werkt voor ons momenteel ideaal.

Ondertussen is die met een warme dag als deze weer naar L7 gegaan en vertoond die weer dit rare gedrag elke anderhalf uur.

[Afbeelding]
Mijn idee is dit mogelijk maken: (omdat het kan)

Rood is instelling tussen te punten, zwart is wat naar de WP gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuk6UYTJ_O9-DLjjC0Qj7MYVeWQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BALA20FHNkMokV8aDnN2mAb7.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Forain op 21-02-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Nice.

Ja ik heb voornamelijk gemerkt dat (Adlar Stooklijn) L3 voor m'n huis het meest gangbaar is om deze rond 19-19,5 graden te houden wanneer het tussen 0 en 10 graden is buiten.
Alleen is het vaker voorgevallen dat als het écht koud wordt óf als het té vochtig buiten is (dus veel defrosts), hij toch even naar H8 (en soms zelfs H7) gezet moet worden voor net die extra paar celcius door de buizen heen te pompen.
Maar zodra het 10+ graden is, dan is L6 en L7 ook al (ruim) voldoende om de temperatuur keurig in huis te houden.

De enige oplossing om dit te fixen is waarschijnlijk meer isolatie toepassen om zo min mogelijk warmte te laten ontsnappen denk ik dan. Want de warmte afgifte is dus blijkbaar wél voldoende wanneer het koud is, maar onvoldoende wanneer het warmer wordt.

Als ik het zo zie, dan lijkt die stooklijn waar jij mee bezig bent een zeer goede uitkomst te zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietFace
Ik denk nu een vrij redelijke automatisering te hebben wat betreft het dynamisch instellen met onze warmtepomp. Ik gebruik de principes van de HL8, maar ik heb hem met elke buiten temperatuur een minimale en een maximale water temperatuur.

Dit heeft er voor gezorgd dat gedurende de koude periode het altijd rond de 20 graden in huis is geweest. Mocht iemand de automatisering in willen kijken stuur me maar een berichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik ben geïnteresseerd.

[Afbeelding]
Dit is niet de smering want het vermogen gaat steeds helemaal naar 0.
Bij smering gaat het vermogen een tijdje omhoog omdaarna weer terug te keren naar let lage vermogen waar hij op zat.
Hij kan zijn vermogen niet goed genoeg kwijt.
Heb je zone regeling of weinig openstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Frans H schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Dit is niet de smering want het vermogen gaat steeds helemaal naar 0.
Heb je zone regeling of weinig openstaan?
De slaapkamers staan vaak helemaal dicht en de andere verwarmingen rondom het huis zijn ietsjes geknepen want die zorgde er voor dat de warmtepomp te snel warm water terug ontving waardoor die al gauw kapte.
Momenteel staat alles zo ingesteld dat er lange runs zijn en er goede warmte afgifte in de vloerverwarming wordt gegeven.

Dus dit gedrag wordt minder als ik méér open zet?

Nee, heb geen zone regeling. Behalve dan dat de slaapkamers aan/uit worden gezet zodra het iets té koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:02:
[...]

De slaapkamers staan vaak helemaal dicht en de andere verwarmingen rondom het huis zijn ietsjes geknepen want die zorgde er voor dat de warmtepomp te snel warm water terug ontving waardoor die al gauw kapte.
Momenteel staat alles zo ingesteld dat er lange runs zijn en er goede warmte afgifte in de vloerverwarming wordt gegeven.

Dus dit gedrag wordt minder als ik méér open zet?

Nee, heb geen zone regeling. Behalve dan dat de slaapkamers aan/uit worden gezet zodra het iets té koud wordt.
Het lijkt er sterk op dat je toch te weinig warmteafgifte in je systeem hebt.
Verdeler met pomp?
Waterzijdig inregelen:
Begin met de ruimte waar je de meeste warmte nodig hebt voledig open te zetten (meestel is dat de ruimte waar de vloerverwarming ligt).
Dus alle vloerverwarminglussen zover als mogelijk open en dan als er te korte lussen tussen zitten deze te korte lussen iets knijpen.
Dan de radiatoren met voetventielen afstellen, eerst weer alles open en dan inderdaad knijpen indien ze de delta t te laag maken.
En ruimtes die dan nog steeds wat te warm worden nog iet verder knijpen.
Thermostaatknoppen liefst helemaal open.

In jou geval lijkt de afgifte te klein en is het beter om wat meer open te zetten (desnoods nog verder afknijpen) ook al is het niet echt nodig.
Als je huis gelijkmatiger wordt verwarmt (dus niet beneden warm en de rest erg koud) gaat er ook minder warmte van beneden naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Frans H schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Het lijkt er sterk op dat je toch te weinig warmteafgifte in je systeem hebt.
Met kou dus echt nergens last van. Dit gedrag komt pas echt als t weer 10+ graden is en zon, helaas.
Verdeler met pomp?
Nee die is vakkundig er uit gewerkt naar een passieve verdeler.
Echter, het zijn maar 2 (grote) lussen/groepen. Ik gok dat het gewoon te weinig doorstroom is. Het werkt nu wel goed en dat deed het met pomp amper.
Waterzijdig inregelen:
Begin met de ruimte waar je de meeste warmte nodig hebt voledig open te zetten (meestel is dat de ruimte waar de vloerverwarming ligt).
Dus alle vloerverwarminglussen zover als mogelijk open en dan als er te korte lussen tussen zitten deze te korte lussen iets knijpen.
Dan de radiatoren met voetventielen afstellen, eerst weer alles open en dan inderdaad knijpen indien ze de delta t te laag maken.
En ruimtes die dan nog steeds wat te warm worden nog iet verder knijpen.
Thermostaatknoppen liefst helemaal open.

In jou geval lijkt de afgifte te klein en is het beter om wat meer open te zetten (desnoods nog verder afknijpen) ook al is het niet echt nodig.
Als je huis gelijkmatiger wordt verwarmt (dus niet beneden warm en de rest erg koud) gaat er ook minder warmte van beneden naar boven.
Ik heb voor nu de grote verwarmingen volledig open gedraaid en de kleine verwarmingen alsnog half geknepen.
De 2 grote verwarmingen op de slaapkamers staan voor nu volledig open. De "spikes" komen nog wel voor, maar nu wel stukken minder frequent. Ik zal het nog even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Met kou dus echt nergens last van. Dit gedrag komt pas echt als t weer 10+ graden is en zon, helaas.

[...]

Nee die is vakkundig er uit gewerkt naar een passieve verdeler.
Echter, het zijn maar 2 (grote) lussen/groepen. Ik gok dat het gewoon te weinig doorstroom is. Het werkt nu wel goed en dat deed het met pomp amper.

[...]

Ik heb voor nu de grote verwarmingen volledig open gedraaid en de kleine verwarmingen alsnog half geknepen.
De 2 grote verwarmingen op de slaapkamers staan voor nu volledig open. De "spikes" komen nog wel voor, maar nu wel stukken minder frequent. Ik zal het nog even in de gaten houden.
Dat het bij 0 graden buitentemperatuur niet voor komt is logisch want je hebt dan veel meer afgifte nodig om je huis optemperatuur te houden, dus meer vermogen van de warmtepomp, hij kan zijn vermogen dan makkelijk kwijt omdat je vloer veel warmer moet worden dan bij 10 graden buitentemperatuur.

Bij mij komen de spikes op laag vermogen ongeveer om de 3 uur voor maar het opgenomen vermogen gaat nooit naar nul (blijft dus altijd doordraaien), laagste vermogen wat hij continue kan leveren is bij mij cá 350w verbruik met een flow van 15l/m. Als hij meer vermogen moet leveren bv, met 1600w verbruik is de flow boven de 20l/m

Het zou inderdaad best kunnen zijn dat die 2 groepen te weinig zijn, dan is het goed om wat meer radiatoren open te zetten.

Hij maakt nu bij jou blokken van cá 1 uur aan en 1 uur uit, wat op zich geen probleem is maar als het buiten warmer gaat worden zal die frequentie omhoog gaan en dan ga je echt over pendelen spreken.

Wanneer de blokken, ondanks dat je alles gedaan hebt om de afgifte zo groot mogelijk te maken, toch te klein worden is de enige oplossing om een stooklijn met hogere Ta te kiezen (langere tijden aan en uit). Dit zal wel wat meer variatie in de kamertemperatuur geven maar dat is dan maar zo.

Wat was je flow en delta t toendertijd bij die plaatjes die je liet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Frans H schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Wat was je flow en delta t toendertijd bij die plaatjes die je liet zien?
Ik waardeer je hulp, maar ik heb helaas van bepaalde termen weinig kaas gegeten :P
Maar ik hoop dat ik met onderstaande screenshot wat informatie heb kunnen verzamelen.
Ik waardeer namelijk je hulp tot uitzoeken waar het gedrag vandaan komt enorm!
Zou graag zien dat het inderdaad wat minder wordt met deze 'spikes'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOjigmR4NAl4oSOcyswgDW-Eitc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Is2S7DMdifsj4d5hnbpSawpa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:58:
[...]

Ik waardeer je hulp, maar ik heb helaas van bepaalde termen weinig kaas gegeten :P
Maar ik hoop dat ik met onderstaande screenshot wat informatie heb kunnen verzamelen.
Ik waardeer namelijk je hulp tot uitzoeken waar het gedrag vandaan komt enorm!
Zou graag zien dat het inderdaad wat minder wordt met deze 'spikes'.

[Afbeelding]
Deze spikes zijn het gevolg van het bereiken van de onderkant van het vermogen en ook je afgifte, er gebeuren 3 dingen tegelijk.

De warmtevraag binnen wordt lager (verschil binnen/buiten), maar ook door de zon gaat de binnen temp omhoog en daarmee daalt ook je afgifte. (afgifte is verschil tussen aanvoer en buitenlucht)

Maar ook je COP gaat omhoog. Want bij hoge buitentemperatuur heb je meer vermogen tot je beschikking. Dus moet je eigenlijk nog meer terug moduleren.

En dan gaat hij telkens uit. Want tijdsmodulatie is het volgende wat plaats vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Forain op 21-02-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
De temp set lager dan 26 lukt niet met deze buitentemperatuur op L7.
Als ik deze nóg lager zet, handmatig, zou dat in theorie dan de spikes ook doen afnemen? Omdat die in feite niet hoeft te draaien en gewoon langer de in/oulet temp kan afwachten.
Of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:10:
Als ik deze nóg lager zet, handmatig, zou dat in theorie dan de spikes ook doen afnemen? Omdat die in feite niet hoeft te draaien en gewoon langer de in/oulet temp kan afwachten.
Of denk ik nu verkeerd?
ja, je krijgt minder spikes, maar de vraag of het echt veel minder zijn. Want het vermogen gaat ook omhoog, waardoor de runs ze korter worden. Wat wel kan helpen is een buffervat (omdat je meer warm water gaat maken), (iets) langere runs, maar ook langere tussen pauzes. (Dat heb ik).

En als je de setpoint lager zet, dan moet het water in je systeem ook verder afkoelen (bij P26 = 5), zal hij pas bij <21 graden weer aanspringen.
Gedrag bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtwtTt6ZnXjS0sfTSkE4L656Jws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5v04yWNWUIuROVfqzb8o3zR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Forain op 21-02-2025 20:23 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ah dank je voor de antwoorden.
Ik heb hem maar even op L5 gezet. Daar mee gaat de Temp Set naar 29.
Even kijken of de runs nu iets langer zijn en/of langer wegblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:10:
Of denk ik nu verkeerd?
Nee met een lagere tooklijn (lagere Ta) wordt de pendel frequentie nog hoger (krijg je nog vaker het aan en uitgaan van de warmtepomp) de stooklijn moet juist hoger want hij staat nu te laag, dat is de reden dat hij pendelt, want hij bereikt zijn Ta veel te gemakkelijk bij deze buitentemperatuur. En je warmteafgifte neemt nog meer af bij lagere Ta.

[ Voor 3% gewijzigd door Frans H op 21-02-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Wat een vlotte top hulp hier op de vrijdag avond in jullie vrije uurtjes!
Dank u wel beiden. :)
@Frans H & @Forain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutbrogt
Forain schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Mijn idee is dit mogelijk maken: (omdat het kan)

Rood is instelling tussen te punten, zwart is wat naar de WP gaat

[Afbeelding]
Met de custom HL8 stooklijn is zoiets ook redelijk na te bootsen (maar dan in een wat meer lineaire lijn.
L27 => 0 (HL8 wordt custom stooklijn ipv fabrieks ingestelde HL8)
L28 => -3 (3 graden daling van set temp per 10 graden temperatuur stijging van de buitenlucht)
L29 => 35 (set temp bij -15 buitentemperatuur

Ik heb geen JAN module, dus weet niet hoe die interfereert met de custom HL8 stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Niet online
ewoutbrogt schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Met de custom HL8 stooklijn is zoiets ook redelijk na te bootsen (maar dan in een wat meer lineaire lijn.
L28 => -3 (3 graden daling van set temp per 10 graden temperatuur stijging van de buitenlucht)

Ik heb geen JAN module, dus weet niet hoe die interfereert met de custom HL8 stooklijn.
Wacht eens, HL8 kun je handmatig hiervoor aanpassen? Dat wist ik niet _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
ewoutbrogt schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:37:

Deze reactie triggerde mij. Ik heb alle documenten van SolarEast en HouseHeating doorgesnuffeld op zoek naar de definities van deze 3 L-parameters maar de lijst stopt bij L26 ........

Zelf ontdekt?
Pagina: 1 ... 56 ... 66 Laatste