Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 54 ... 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
Zou het nog zin hebben om de maximale fan frequentie te verhogen naar 60hz? In principe is 50hz al een beperkt vermogen. Vermoedelijjk voor het geluid, maar in theorie zou er meer warmte uit de lucht te halen zijn en zouden er minder defrosts nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:55
Mr Black schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Zeker met @Johan H eens op het punt van verdeler. Minder op het punt over cv op 40 graden. Zelf 2 jaar als test met cv gestookt op 38 graden. Daarin verschillende keren bijna 50 graden zien langs komen. Had waarschijnlijk te maken met trage of stappen driewegkleppen met opwarmen boiler naar 65 graden of te grote hysteresis van een leiding thermostaat. In ieder geval is het oppassen geblazen en heb ik bij die Atag de thermostaatkraan in de verdeler er maar tussen gelaten.
Ik kon inderdaad de temperatuur niet 100% monitoren, op de thermometer van de verdeler heb ik in elk geval nooit rare dingen gezien. Had er toen trouwens ook nog een pompschakelaar met beveiliging op (niet aan te raden icm wp), maar hoeveel en hoelang zou er dan veel te heet water door het systeem kunnen gaan en wat voor impact zou dat kunnen hebben?
Om te testen is het misschien toch handig om hem even open te draaien, om zeker te weten dat die niet rot is ofzo. Desnoods zet je even de cv ondersteuning uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 25-01-2025 10:10 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 18:38
Even de ervaringen van de laatste tijd posten.
Ik draai na een niet zo succesvol avontuur met de JÅN/HL8 stooklijn (het roemruchte bergstoken), overgegaan op variabele stooklijnen via Tuya app scenes.

Dat gaat eigenlijk erg goed.
Ik heb gezien mijn huis gewoon veel energie nodig èn afhankelijk van de buitentemperatuur, veel wijzigende capaciteit nodig (lees andere stooklijn).

Door de scenes per 4 graden verschil en andere stooklijn te laten kiezen werkt dit heel behoorlijk.
Ik kan zelfs veelal op Eco draaien.
Dat kost bij onhandige weer situaties (lees: 0 gr, vochtig), veel gas (want hybride opstelling).
In Standard mode meer herrie/ minder gas.

Ik controleer nog wel een paar keer per dag in de apps(Tuya/HomeWizard), maar stuur weinig echt bij.

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerring1980
@macfocus je kan ook eventueel nog meer naar eigen hand zetten. Door de heating curve uit te zetten en vervolgens zelf een temperatuur kiezen op basis van buitentemperatuur.

Ik zelf heb dit nog uitgebreid (in home assistant) met correcties voor zon, wind en defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
jerring1980 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:00:
@macfocus je kan ook eventueel nog meer naar eigen hand zetten. Door de heating curve uit te zetten en vervolgens zelf een temperatuur kiezen op basis van buitentemperatuur.

Ik zelf heb dit nog uitgebreid (in home assistant) met correcties voor zon, wind en defrosts.
Weet ik, maar dit gaat behoorlijk goed vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-10 13:58
jerring1980 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:00:

@jerring1980 zelf heb ik ook vaak “sluiting” in Smart Life gekozen om te fine tunen op een eigen uitgaande temperatuur (tijdens winter stuur ik op uitgaand) dit lijkt mij, zoals jij stuurt op basis van zon en wind, nog beter.
Ik heb zon en wind in Smart Life maar weet niet hoe je dit kunt gebruiken. Met wind NO tot ZW boven kracht 4 moet ik al snel 2 graden omhoog. Ik heb verschillende berichten daarover langs zien komen maar snap het niet voldoende om er aan te beginnen. Is het in een half A4tje uit te leggen?
Verder:
HL8 op basis van een T6 gaat voor mij nooit wat worden. Start en stop maakt mijn vloerverwarming te veel in de war. Zon er in moet niet de vloer uitschakelen, want dan is het in avond koud! Onbruikbaar door de onbegrijpelijke startwaarde als je schakelt naar 8. Eerst 2 dagen geleden wil die starten op 47 graden, dan gaat die als een doldwaze starten, vandaag getest en start op 20 graden set en duurt het uren voor die in beweging komt. T6 staat altijd op 20 graden ondanks dat die bij stooklijnen niet meedoet maar schijnbaar is de software niet zodanig dat 8 in aansluiting op de waarde die nu draait kan in schakelen op de juiste start temperatuur. Gevolg; Berg en Dal regeling en ben je verplicht de dagen lange leer curve voor de zoveelste keer te doorlopen. Het moet echt anders, hoe weet ik niet, ik vertrouw er op dat Adlår het nog een keer lukt, ze zijn er in ieder geval hard mee aan het werk.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38
bij mij werkt de LT8 met de T6 nu na een paar maanden eindelijk goed. als 3 dagen stabiel op 20 graden.

ik meet tussen de19,9 en 20,5. ik denk dat je de parameters goed moet zetten voor elke type huis (warmte verlies plus warmte afgifte system)

hoek huis 1984, alleen radiatoren totale operavlakte verwarmde ruimtes is 100M2.

moet nog even kijken dat het goed gaat met omslaan van het weer, maar van koud naar warm ging het goed.
ook het verbruik is nu wel ok, ik denk niet meer dan 10% (nog geen 5% denk ik) wat acceptable is. ook zie ik dat ze veel meer overshoot toelaten op de retour, zodat de WP niet afslaat als er even een hoge compressor gebruik is. kan zelfs zo zijn dat dit nu zuiniger is dan een vaste stooklijn.

heb wel de nieuwste update van de wp. dus kan zijn dat het bij anderen dus niet zo lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Mr Black schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:45:
[...]

@jerring1980 zelf heb ik ook vaak “sluiting” in Smart Life gekozen om te fine tunen op een eigen uitgaande temperatuur (tijdens winter stuur ik op uitgaand) dit lijkt mij, zoals jij stuurt op basis van zon en wind, nog beter.
Ik heb zon en wind in Smart Life maar weet niet hoe je dit kunt gebruiken. Met wind NO tot ZW boven kracht 4 moet ik al snel 2 graden omhoog. Ik heb verschillende berichten daarover langs zien komen maar snap het niet voldoende om er aan te beginnen. Is het in een half A4tje uit te leggen?
Zeker. Ik heb via home assistant een basis stooklijn ingesteld. Daarop voer ik correcties voor stralingswarmte boven de 200w/m2 en voor 500w/m2 nog een extra correctie. In geval van zon dus aanvoertemperatuur omlaag.

Mijn huis heeft minder last van de wind. Dus ik voer slechts een kleine correctie als de windsnelheid boven de 10m/s is. Aanvoertemperatuur gaat dan iets omhoog tov stooklijn.

Voor deze beide waarden maak ik gebruik van de buienradar integratie in home-assistant.

Voor defrosts heb ik ingesteld dat hij voor een uur na de defrost ook tijdelijk wat warmer draait. Bij veel defrosts om het uur is dit dus eigenlijk continu verhoogd. Bij een lagere frequentie is het slechts een gedeelte van de tijd dat hij verhoogd draait. Hij compenseert alleen dan voor de tijd dat een defrost duurt (zon 6-7 minuten bij mij). De verloren 0.5kwh warmte compenseer ik dan in dat uur erna.

Yaml configuratie kan ik wel delen hoor. Maar als je daar niet mee draait heb je er niet veel aan haha. Zal vast iets vergelijkbaars in smartlife te maken zijn (behalve de defrosts denk ik, maar niet in verdiept)

[ Voor 6% gewijzigd door jerring1980 op 25-01-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momf
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-01 15:08
Is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiM2sBkqsVKwTA05lEu7n4iu9BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxlQ3kAIWoE6Pk18cjw2Jhr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjmvW5lEE3kQ2I4FzD9SbqLsGBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzBiNRXkcJynFU3aS80dYsyt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-10 21:36
Is dit nu? Met 8 graden?
Dan nee.

Als dit afgelopen week was en een aantal minuten voor een defrost, dan ja.

Na de defrost cycle is de binnenkant weer ontdooit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momf
pentaw1nz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:02:
Is dit nu? Met 8 graden?
Dan nee.

Als dit afgelopen week was en een aantal minuten voor een defrost, dan ja.

Na de defrost cycle is de binnenkant weer ontdooit.
Dit was inderdaad vorige week. De defrost hielp echter niet (heb deze een aantal maal handmatig geactiveerd). De ijsplaat was 1 tot 1.5 cm dik. Ik heb deze twee maal met de hete lucht verf-afbrander moeten verwijderen, wat al 20 minuten werk was.

Moet de defrost cycle dan anders worden ingesteld?

+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Momf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Dit was inderdaad vorige week. De defrost hielp echter niet (heb deze een aantal maal handmatig geactiveerd). De ijsplaat was 1 tot 1.5 cm dik. Ik heb deze twee maal met de hete lucht verf-afbrander moeten verwijderen, wat al 20 minuten werk was.

Moet de defrost cycle dan anders worden ingesteld?

+
Bij een defrost moet de condensor eigenlijk wel weer ijsvrij worden. Het kan zijn dat het erg snel weer aanvriest door omstandigheden, maar het is niet de bedoeling dat je er met de verfbrander bij moet. Daar is juist de defrost cycle voor bedoeld.

Bij handmatig activeren defrost wordt hij ook niet ijsvrij?
Verder draait de WP wel goed? Geen absurd verbruik oid?

Anders kun je het best even een ticket inschieten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Master_duck schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:20:
bij mij werkt de LT8 met de T6 nu na een paar maanden eindelijk goed. als 3 dagen stabiel op 20 graden.

ik meet tussen de19,9 en 20,5. ik denk dat je de parameters goed moet zetten voor elke type huis (warmte verlies plus warmte afgifte system)

hoek huis 1984, alleen radiatoren totale operavlakte verwarmde ruimtes is 100M2.

moet nog even kijken dat het goed gaat met omslaan van het weer, maar van koud naar warm ging het goed.
ook het verbruik is nu wel ok, ik denk niet meer dan 10% (nog geen 5% denk ik) wat acceptable is. ook zie ik dat ze veel meer overshoot toelaten op de retour, zodat de WP niet afslaat als er even een hoge compressor gebruik is. kan zelfs zo zijn dat dit nu zuiniger is dan een vaste stooklijn.

heb wel de nieuwste update van de wp. dus kan zijn dat het bij anderen dus niet zo lekker werkt.
Mooi @Master_duck dat er gebruikers zijn waar de 8 redelijk tot goed werkt. Een vriend heeft hem al 2 maanden aaneen draaien maar schiet toch een ticket in vanwege de onderbrekingen die dan wel te lang duren. Het is nog een kritische regeling.

Mijn vragen: heb je ervaring met het opnieuw starten van de 8 na het tijdelijk kiezen van een stooklijn of op sluiting naar een andere water temperatuur? Hoelang duurt dat?

Update vraag:
Onze WP heeft de laatste update, fan volledig modulerend, doet op een Stooklijn of Sluiting het echt perfect en de pdi regeling werkt uiterst precies en snel, aan de WP ligt het dus niet. Met de update en Adlår inregeling op 8 is die naar regeling op de uitrede gegaan, daarvoor altijd op de retour. Is dat bij jouw WP ook zo?

Wachttijd:
Door jouw bericht heb ik de 8 maar weer eens ingeschakeld. Begonnen vandaag om 17.30 uur vanuit de Hl2 die de hele middag vlak pruttelde op 600 Watt 32 graden. De set starte op 20 graden. Nu 20.15 uur op 23. Nu 20,35 uur op 24 en de aanvoer en retour staan op 22 graden. Hij loopt dus nog wel op maar tergend langzaam. De T6 staat 2 graden hoger dan de werkelijke temperatuur. Kamer temperatuur al 0,4 graad gezakt. Als het verschil 5 graden moet worden kan ik nog wel even in de wacht.
Dus nogmaals heb jij of een andere lezer hier ervaring mee?

Ik zou het prettig vinden als andere gebruikers, die onlangs de update hebben gehad waarbij de ventilator volledig moduleert, ook hun ervaring melden met HL8 en de T6 Honeywell of ook wel de Tado.

Hartelijk dank.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Mooi @Master_duck dat er gebruikers zijn waar de 8 redelijk tot goed werkt. Een vriend heeft hem al 2 maanden aaneen draaien maar schiet toch een ticket in vanwege de onderbrekingen die dan wel te lang duren. Het is nog een kritische regeling.

Mijn vragen: heb je ervaring met het opnieuw starten van de 8 na het tijdelijk kiezen van een stooklijn of op sluiting naar een andere water temperatuur? Hoelang duurt dat?

Update vraag:
Onze WP heeft de laatste update, fan volledig modulerend, doet op een Stooklijn of Sluiting het echt perfect en de pdi regeling werkt uiterst precies en snel, aan de WP ligt het dus niet. Met de update en Adlår inregeling op 8 is die naar regeling op de uitrede gegaan, daarvoor altijd op de retour. Is dat bij jouw WP ook zo?

Wachttijd:
Door jouw bericht heb ik de 8 maar weer eens ingeschakeld. Begonnen vandaag om 17.30 uur vanuit de Hl2 die de hele middag vlak pruttelde op 600 Watt 32 graden. De set starte op 20 graden. Nu 20.15 uur op 23. Nu 20,35 uur op 24 en de aanvoer en retour staan op 22 graden. Hij loopt dus nog wel op maar tergend langzaam. De T6 staat 2 graden hoger dan de werkelijke temperatuur. Kamer temperatuur al 0,4 graad gezakt. Als het verschil 5 graden moet worden kan ik nog wel even in de wacht.

Ik zou het prettig vinden als andere gebruikers, die onlangs de update hebben gehad waarbij de ventilator volledig moduleert, ook hun ervaring melden met HL8 en de T6 Honeywell of ook wel de Tado.

Hartelijk dank.
Ik heb de laatste firmwareupdate. Daardoor moduleert de fan idd terug en hoor je de WP bijna niet meer als hij naar 20hz is gemoduleerd.

Hl8 werkt nog steeds erg grillig en gebruik ik niet
Heeft de update niet veranderd. Er komt nog een aparte update voor de hl8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Mr Black schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Update vraag:

Wachttijd:

Hartelijk dank.
de WP is nog steeds ingesteld op retour temperatuur.

de ervaring die je hebt dat het wel heel lang duurt heb ik ook gehad, lijkt wel dat de wp niet reageert op warmte vraag. daarna hebben ze bij Adlar anders ingesteld maar dat was telkens binnen no time op 50 graden set temp,. dit zorgde weer voor dat het 1,5 a 2 graden te warm in de woonkamer. dus weer een ticket ingeschoten. toen hebben ze een monteur langs gestuurd. daar uitgelegd hoe de regeling in huis werkt, die heeft nog wat ingesteld en nu werkt het redelijk to goed. ik zou aanraden om gewoon een ticked aanmaken als je LT8 wil gebruiken. en net zo lang doen zodat het naar je zin is. ze kunnen dus ook instellen hoe snel de set temp oploopt en ook weer terug loopt. bij mij is de minimale set temp 25 graden. maar dat kan problemen geven als je ook wilt koelen. watg voor mij geen must is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Ik heb zojuist, na het inschieten van een ticket, telefonisch contact gekregen met iemand van de Technische Dienst van Adlar. Hij was heel duidelijk in hetgeen wat hij wilde aanpassen en gaf hier ook de beweegredenen aan waarom hij dit wilde doen. Legde alles zeer goed uit en ik kon mij hier wel in vinden.

Bij mij was het probleem dat defrosts rond de 0-1 graden met 99% LV de warmtepomp flink aan het resoneren was door het dak van de keuken heen, zo erg dat ik het in de woonkamer kon horen. Nu heeft hij iets aangepast zodat ik op eco kan blijven draaien, de defrosts minder voorkomen per dag, de runs dus langer duren tussendoor, echter een defrost zelf iets langer duurt. Echter doordat deze nu op eco staat, hoor ik dit niet meer. Bij Normal was dit niet uit te houden.

Daarnaast nog even gepraat over het thuisplatform, dat ik niet op de hoogte werd gehouden van ontwikkelingen of dat ik niet was aangemeld voor de nieuwsbrief.

Tevens ook nog even over de HL8 stooklijn gehad. Hierin werd echt bevestigd dat de warmtepomp hier eigenlijk niet voor ontwikkeld is, echter omdat mensen graag de temperatuur met de thermostaat willen regelen dat ze hier een stooklijn voor hebben gereserveerd en zijn ze begonnen met de implementatie hiervan. Hij gaf ook aan dat een vaste stooklijn aanhouden een veel rustiger beeld geeft qua stoken, het uiteindelijk goedkoper is, beter voor de warmtepomp en dat dit ook het advies is wat ze geven aan de klanten ipv het gebruiken van de HL8. De HL8 schijnt gewoon nog niet goed te werken.

Ik blijf voorlopig lekker op mijn vaste stooklijn draaien dus :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momf
pentaw1nz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Bij een defrost moet de condensor eigenlijk wel weer ijsvrij worden. Het kan zijn dat het erg snel weer aanvriest door omstandigheden, maar het is niet de bedoeling dat je er met de verfbrander bij moet. Daar is juist de defrost cycle voor bedoeld.

Bij handmatig activeren defrost wordt hij ook niet ijsvrij?
Verder draait de WP wel goed? Geen absurd verbruik oid?

Anders kun je het best even een ticket inschieten.
De ijsplaat die voor de condensator zat ging zeker niet weg, ook niet bij het handmatig defrost-en. Ik zag wel dat de delta tussen de buiten temperatuur (-3) en de coil temperatuur meer dan 30 graden was terwijl die normaal zo tussen 6 en 8 graden is.
Heb inderdaad een ticket ingelegd waarop Adlar reageerde dat ze de defrost cycle meer evenredig over de dag verspreid hebben. Dit had echter geen effect.

Wat kan ik hier verder zelf aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Momf schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:03:
[...]

De ijsplaat die voor de condensator zat geen zeker niet weg, ook niet bij het handmatig defrost-en. Ik zag wel dat de delta tussen de buiten temperatuur (-3) en de coil temperatuur meer dan 30 graden was terwijl die normaal zo tussen 6 en 8 graden is.
Heb inderdaad een ticket ingelegd waarop Adlar reageerde dat ze de defrost cycle meer evenredig over de dag verspreid hebben. Dit had echter geen effect.

Niet zoveel. Ik zou het even aankijken en een video maken van wat gebeurt bij een defrost, op moment dat je unit stevig is aangevroren.
Dat delen met Adlar en het laten oplossen.

Mijn unit was met die mistige en koude dagen helemaal bevroren, ook de buitenkant zoals bij jou.
Tijdens een defrost smelt alle ijs weg en is de condensor weer volledig ijsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
pentaw1nz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Niet zoveel. Ik zou het even aankijken en een video maken van wat gebeurt bij een defrost, op moment dat je unit stevig is aangevroren.
Dat delen met Adlar en het laten oplossen.

Mijn unit was met die mistige en koude dagen helemaal bevroren, ook de buitenkant zoals bij jou.
Tijdens een defrost smelt alle ijs weg en is de condensor weer volledig ijsvrij.
Ik denk dat jullie het over de verdamper hebben en niet de condensor.
De condensor in ons geval is een platenwisselaar die het warme gas koelt en daarmee je cv water verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
Momf schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:03:
[...]

De ijsplaat die voor de condensator zat ging zeker niet weg, ook niet bij het handmatig defrost-en. Ik zag wel dat de delta tussen de buiten temperatuur (-3) en de coil temperatuur meer dan 30 graden was terwijl die normaal zo tussen 6 en 8 graden is.

Het lijkt er bij jou op dat hij helemaal geen defrost doet!
Waarschijnlijk werkt de klep niet die het koelmiddel circuit moet omdraaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Frans H op 26-01-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Frans H schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat jullie het over de verdamper hebben en niet de condensor.
De condensor in ons geval is een platenwisselaar die het warme gas koelt en daarmee je cv water verwarmt.
Ik haal het idd door elkaar. De app noemt het ' verdampingscondensor'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
pentaw1nz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Ik haal het idd door elkaar. De app noemt het ' verdampingscondensor'
Blijkbaar niet veel kennis aanwezig bij de app makers.
Iets met klok en klepel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 09:56
ik heb sinds woensdag ook een nieuwe update waardoor de ventilator nog langzamer kan draaien en mijn set instellingen ook naar een lagere temperatuur kunnen. Bij mij is nu de JAN met HL8 uitgeschakeld en is er een custom stooklijn ingesteld op diezelfde HL8. Op deze manier kan ik nu met een nog lagere temperatuur op inlet sturen, ik kon niet lager dan 27 graden maar kan nu naar 23 graden verwarmen.
Ik zie nu alleen wel iets nieuws dat ik in mijn stooklijn niet eerder heb gezien en dat is een soort pendelende reactie in de waterflow, zie ook onderstaande afbeelding. Hij pompt nu telkens een soort waterstoot door het systeem heen. Is er iemand die dit gedrag herkend en hier een oplossing voor heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Up6zFrhy4UWOo-jHQ3js59PwESM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MGYKxaKWqvhRAFvsp2gwdHP0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMP7VeyxNGmBUJx3gqv7U8L5LqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHHD7cca9zuUp164oqXLmeb5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door mmrs73 op 26-01-2025 16:32 ]

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mmrs73 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:29:
ik heb sinds woensdag ook een nieuwe update waardoor de ventilator nog langzamer kan draaien en mijn set instellingen ook naar een lagere temperatuur kunnen. Bij mij is nu de JAN met HL8 uitgeschakeld en is er een custom stooklijn ingesteld op diezelfde HL8. Op deze manier kan ik nu met een nog lagere temperatuur op inlet sturen, ik kon niet lager dan 27 graden maar kan nu naar 23 graden verwarmen.
Ik zie nu alleen wel iets nieuws dat ik in mijn stooklijn niet eerder heb gezien en dat is een soort pendelende reactie in de waterflow, zie ook onderstaande afbeelding. Hij pompt nu telkens een soort waterstoot door het systeem heen. Is er iemand die dit gedrag herkend en hier een oplossing voor heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat doet ie als de WP niet actief verwarmt (wat het geval lijkt in die stukjes van je grafiek) en vlak voor het punt van aanslaan zit.
Hij pompt dan extra water door het systeem om te kijken of het water alweer wat kouder terugkomt en hij moet gaan verwarmen.

Als het heel zacht weer is of je verwarmt zo laag als 23 graden, dan kan dat wel enkele uren aanhouden.
Heel erg is het niet... De waterpomp gaat gewoon even wat harder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 09:56
Je ziet ook wel duidelijk dat hij kijkt wanneer de WP weer kan starten maar in de maanden dat ik dit nu monitor heb ik dit niet eerder gezien

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmknot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 14:35
[quote]Momf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:51:
Is dit normaal?
[URL="https://tweakers.net/i/wPy3E6DEs8_AijAFa5e8Dl1x5_I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bxlQ3kAIWoE6Pk18cjw
Beste, de Warmtepomp staat veel te dicht bij de muur! Minstens 20cm van de muur. Hij kan nauwelijks lucht aanzuigen. Dit kan echt niet. Adlar terug laten komen en dit laten veranderen. Dit mogen ze zo niet opleveren. Mvg, harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mmrs73 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:07:
Je ziet ook wel duidelijk dat hij kijkt wanneer de WP weer kan starten maar in de maanden dat ik dit nu monitor heb ik dit niet eerder gezien
Ik heb dit altijd al en is al meerdere keren over gepost.
Hij doet het echt om te zoeken naar nieuw moment van aanslaan, en dat kan ik bepaalde omstandigheden dus enkele uren duren.

Misschien had je het eerder niet omdat de bij die hogere set temp op een gegeven moment gewoon weer ging draaien.
Nu verwarm je op 23, dus dan zal hij vrij regelmatig afslaan omdat ie de warmte niet meer kwijt kan. Je vloer zal ook wel voldoende warmtebuffer hebben nog om dat water op temperatuur te houden. Dus de WP blijft steeds zoeken naar een startmoment.

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 26-01-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Harmknot schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:22:
[quote]Momf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:51:
Is dit normaal?
[URL="https://tweakers.net/i/wPy3E6DEs8_AijAFa5e8Dl1x5_I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bxlQ3kAIWoE6Pk18cjw
Beste, de Warmtepomp staat veel te dicht bij de muur! Minstens 20cm van de muur. Hij kan nauwelijks lucht aanzuigen. Dit kan echt niet. Adlar terug laten komen en dit laten veranderen. Dit mogen ze zo niet opleveren. Mvg, harry
Denk dat het beeld wat vertekend is, dit zijn de standaard muurbeugels van Adlar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 17:57
Als de WP in defrost gaat zal de vierwegkeerklep(in de WP) omgezet worden zodat de WP de warmte, t.b.v. het ontdooien van de warmte wisselaar, uit het retour water van de installatie kan halen. Hiervoor is een minimale water inhoud van 60 liter(6kW x 10L) nodig, bijv. de inhoud van openstaande radiatoren en of vloerverwarming(openverdeler) en het 20 liter buffervat.

Dus het probleem kan zijn te weinig beschikbaar warm water in de installatie. Of een defecte vierwegkeerklep.

Wat info uit
https://www.climadirect.c...ebruikers-handleiding.pdf
Dit is de zelfde Warmtepomp als van adlar.
hoofdstuk
4. Gebruiker Watersysteem installatie
onder Opmerkingen
5. Normale werkwatercapaciteit kan zorgen voor normaal ontdooien in de winter (zorg ervoor dat de watercapaciteit per kW groter is dan 10L)

@pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSdVPOI9X-KP8_waQyVx0W_WV2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BFslLNxrzXiYCEryF14PPSmZ.png?f=user_large

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsvisser
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-10 09:15
Hi, ben nieuw in dit topic. Ik heb al heel wat pagina’s doorgespit, maar nog niet het antwoord kunnen vinden. Sinds afgelopen vrijdagochtend hebben wij de 6kW warmtepomp in hybride-opstelling draaien. Op de hier inmiddels beruchte HL8 stooklijn icm de T6 😅

Dit ging eigenlijk helemaal naar tevredenheid. De CV sprong niet aan, de WP draaide met zo’n 600Wh en die hield ons huis (80m2, radiatoren, HR++, 2012 woning) keurig constant op 20C. De HL8 schaalde zoals verwacht ‘s nachts niet af ondanks de 16C instelling tussen 22:00 en 6:30 uur op de T6, maar door het weinig verbruik om het ‘s nachts ook op 20 graden te houden vonden we dat de afgelopen 2 geen issue.

Maar sinds gisteravond 22 uur begon de WP samen de CV te pendelen. En het bijzondere is dat de WP nu nauwelijks nog iets doet, de CV springt vrijwel direct aan zonder dat de WP uberhaupt iets probeert. We stookten dus nu ‘s nachts ook gas en dat schiet z’n doel wel voorbij 🤪

Ik heb vandaag geprobeerd om een vaste stooklijn toe te passen, op HL2. Dit leek goed te gaan, maar beeld vertekende door het zonnige weer en de instralende warmte. Zojuist sprong de CV weer bij en zie ik de WP op 17 watt vermogen draaien 😵‍💫 Ik probeer nu dan maar HH7 vanwege een hogere watertemperatuur in de radiatoren vanuit de WP. Mis ik iets waarom na 2 dagen ineens de gedrag zichtbaar werd op de HL8?

Dit was afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm-8cHjzumhYkl_qXwaQqvzjz40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmBD9pVEYBgdmWXUPeEyIARP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqews9mngQkYl-2L6f1MBzBd3hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUbommlrXy12kWyha301TzWd.png?f=fotoalbum_large

Vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJe8fSkGUaHNAFmLj-KLKwJBKQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6fPSA5gzU1DSCeC7ukOr2DAv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvzKyi9T1NV80YxyQZGh1Ap3kyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DTruIZ2ZIUnzXHIhP3ds1f8.png?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren, de WP zit op L2 (licht paarse lijn, die berg op L1/2/3 na 20 uur is het laden van de auto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77RTc1feVPbADhqNkp16q8WaDRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2scOfsfFtnLH1ivLGQBWU37D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0UzCl1VxNNGXy15R9DqFtHMkPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGFA84wyUhexkTdIiqZr71KK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jsvisser op 26-01-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
MrBas schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:05:
Ik heb zojuist, na het inschieten van een ticket, telefonisch contact gekregen met iemand van de Technische Dienst van Adlar. Hij was heel duidelijk in hetgeen wat hij wilde aanpassen en gaf hier ook de beweegredenen aan waarom hij dit wilde doen. Legde alles zeer goed uit en ik kon mij hier wel in vinden.

Bij mij was het probleem dat defrosts rond de 0-1 graden met 99% LV de warmtepomp flink aan het resoneren was door het dak van de keuken heen, zo erg dat ik het in de woonkamer kon horen. Nu heeft hij iets aangepast zodat ik op eco kan blijven draaien, de defrosts minder voorkomen per dag, de runs dus langer duren tussendoor, echter een defrost zelf iets langer duurt. Echter doordat deze nu op eco staat, hoor ik dit niet meer. Bij Normal was dit niet uit te houden.

Daarnaast nog even gepraat over het thuisplatform, dat ik niet op de hoogte werd gehouden van ontwikkelingen of dat ik niet was aangemeld voor de nieuwsbrief.

Tevens ook nog even over de HL8 stooklijn gehad. Hierin werd echt bevestigd dat de warmtepomp hier eigenlijk niet voor ontwikkeld is, echter omdat mensen graag de temperatuur met de thermostaat willen regelen dat ze hier een stooklijn voor hebben gereserveerd en zijn ze begonnen met de implementatie hiervan. Hij gaf ook aan dat een vaste stooklijn aanhouden een veel rustiger beeld geeft qua stoken, het uiteindelijk goedkoper is, beter voor de warmtepomp en dat dit ook het advies is wat ze geven aan de klanten ipv het gebruiken van de HL8. De HL8 schijnt gewoon nog niet goed te werken.

Ik blijf voorlopig lekker op mijn vaste stooklijn draaien dus :)
Bedankt @MrBas de adviezen van Adlår hebben wij ook gekregen, vandaar dat wij onze eigen instellingen gebruikte. Maar nu dat het niet zo mist en voorlopig geen 4 graden onder nul kon ik het toch niet laten weer een testje te doen met de 8. Wonderwel loopt die nu 23 uur in de pas en doet het naar verwachting. Maar, dat is niet de eerste keer dus nog maar even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
jsvisser schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:15:
Hi, ben nieuw in dit topic. Ik heb al heel wat pagina’s doorgespit, maar nog niet het antwoord kunnen vinden. Sinds afgelopen vrijdagochtend hebben wij de 6kW warmtepomp in hybride-opstelling draaien. Op de hier inmiddels beruchte HL8 stooklijn icm de T6 😅

Dit ging eigenlijk helemaal naar tevredenheid. De CV sprong niet aan, de WP draaide met zo’n 600Wh en die hield ons huis (80m2, radiatoren, HR++, 2012 woning) keurig constant op 20C. De HL8 schaalde zoals verwacht ‘s nachts niet af ondanks de 16C instelling tussen 22:00 en 6:30 uur op de T6, maar door het weinig verbruik om het ‘s nachts ook op 20 graden te houden vonden we dat de afgelopen 2 geen issue.

Maar sinds gisteravond 22 uur begon de WP samen de CV te pendelen. En het bijzondere is dat de WP nu nauwelijks nog iets doet, de CV springt vrijwel direct aan zonder dat de WP uberhaupt iets probeert. We stookten dus nu ‘s nachts ook gas en dat schiet z’n doel wel voorbij 🤪

Ik heb vandaag geprobeerd om een vaste stooklijn toe te passen, op HL2. Dit leek goed te gaan, maar beeld vertekende door het zonnige weer en de instralende warmte. Zojuist sprong de CV weer bij en zie ik de WP op 17 watt vermogen draaien 😵‍💫 Ik probeer nu dan maar HH7 vanwege een hogere watertemperatuur in de radiatoren vanuit de WP. Mis ik iets waarom na 2 dagen ineens de gedrag zichtbaar werd op de HL8?

Dit was afgelopen nacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit was gisteren, de WP zit op L2 (licht paarse lijn, die berg op L1/2/3 na 20 uur is het laden van de auto):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedenavond, welkom!
Kijk eens in app of op display naar je steltemperatuur?
Ik vermoed door je nachtverlaging (wat niet aan te bevelen is) je settemp zo laag wordt, dat als die ‘s morgens weer naar 20c gaat het zolang duurt eer de boel is bijgeplust dat de wp hulp vraagt van de cv. Standaard gaat de settemp nl elke 2 uur 1 graad omhoog. Stap 1 zou ik zeggen nachtverlaging uitzetten en daarnaast kun je nog kijken P22 vanaf welke temperatuur je CV al bijspringt. Misschien is dat wel helemaal niet nodig.Trouwens de thermostaat stuurt de wp niet aan. De wp gebruikt alleen de uitgelezwn temperatuur om de stooklijn te plussen en te minnen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:51
Nachtverlaging en warmtepomp (lage aanvoer tempr) en vloerverwarming zijn geen vrienden van elkaar.

Als je mij vraagt zal ik zeker geen nachtverlaging persoonlijk toepassen.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsvisser
De nachtverlaging heb ik nu inderdaad uitgezet. Op het display kom ik niet verder dan PA 5 als ik 5 sec op M druk -> knipper L00 -> weer 5 sec op M. Ik verwacht dan daar knipper P00 en dan via de pijltoetsen selectie kunnen maken toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae3V99v_RJm5Wt6ipv3XeAMhJ9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZsmF0xtC0Wdw9UDxIe3xSwE.jpg?f=fotoalbum_large 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Master_duck schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:57:
[...]

de WP is nog steeds ingesteld op retour temperatuur.

de ervaring die je hebt dat het wel heel lang duurt heb ik ook gehad, lijkt wel dat de wp niet reageert op warmte vraag. daarna hebben ze bij Adlar anders ingesteld maar dat was telkens binnen no time op 50 graden set temp,. dit zorgde weer voor dat het 1,5 a 2 graden te warm in de woonkamer. dus weer een ticket ingeschoten. toen hebben ze een monteur langs gestuurd. daar uitgelegd hoe de regeling in huis werkt, die heeft nog wat ingesteld en nu werkt het redelijk to goed. ik zou aanraden om gewoon een ticked aanmaken als je LT8 wil gebruiken. en net zo lang doen zodat het naar je zin is. ze kunnen dus ook instellen hoe snel de set temp oploopt en ook weer terug loopt. bij mij is de minimale set temp 25 graden. maar dat kan problemen geven als je ook wilt koelen. watg voor mij geen must is.
@Master_duck dank voor het antwoord, bij onze WP heeft de Adlår technicus na de fan modulatie update op afstand ook een aantal andere zaken anders ingesteld. O.a minimaal starten net als bij jou op set 25 en maximaal 40. Maar uiteraard alleen voor de 8. Maar na een paar weken stooklijn en nu weer terug een test op 8 begint de set weer op 20. De max is er ook uit. Op advies bij een “WP gekte” heb ik de Jan een keer spanningsloos gemaakt. Ik vermoed dat die instellingen weg zijn, anders snap ik het niet. Gisteren op 8 getest stilstandtijd van 17.30 tot 21.10 uur tot het verschil van 5 graden met set was bereikt. Dus weer even uit de 8 even wat anders is er niet bij 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
jsvisser schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:01:
De nachtverlaging heb ik nu inderdaad uitgezet. Op het display kom ik niet verder dan PA 5 als ik 5 sec op M druk -> knipper L00 -> weer 5 sec op M. Ik verwacht dan daar knipper P00 en dan via de pijltoetsen selectie kunnen maken toch?

[Afbeelding] 🤔
Password= 998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsvisser
Lol oeps! Zot er nu in: P22 = 5. Edit: heb deze nu eerst maar eens op -5 gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQlWCRFaRrGHVg1sML_xsCncJQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD5A99O7Hwkc4DNwQeBG6znl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jsvisser op 26-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:06:
[...]

@Master_duck dank voor het antwoord, bij onze WP heeft de Adlår technicus na de fan modulatie update op afstand ook een aantal andere zaken anders ingesteld. O.a minimaal starten net als bij jou op set 25 en maximaal 40. Maar uiteraard alleen voor de 8. Maar na een paar weken stooklijn en nu weer terug een test op 8 begint de set weer op 20. De max is er ook uit. Op advies bij een “WP gekte” heb ik de Jan een keer spanningsloos gemaakt. Ik vermoed dat die instellingen weg zijn, anders snap ik het niet. Gisteren op 8 getest stilstandtijd van 17.30 tot 21.10 uur tot het verschil van 5 graden met set was bereikt. Dus weer even uit de 8 even wat anders is er niet bij 8)7
Bijna alle Hl8 custom settings zijn weg na spanningsloos maken JAN.
Erg frustrerend.

Hier werd er ook eens iets ingesteld (modulatie tijd 15 min ipv 30 min). 1x spanningloos maken en de setting is weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
jsvisser schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:22:
Lol oeps! Zot er nu in: P22 = 5. Edit: heb deze nu eerst maar eens op -5 gezet

[Afbeelding]
Ja dat gaat al schelen icm geen nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsvisser
Johan H schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Ja dat gaat al schelen icm geen nachtverlaging.
Verbruik lijkt nu normaal voor deze frisse nacht, dus dit lijkt geholpen te hebben! Dank voor de tip 🙏Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAdT4T-cqbazn3KcAPW4us5MeWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ScDZQO31prR1Q2DV9hb9xQiN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:25
pentaw1nz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Bijna alle Hl8 custom settings zijn weg na spanningsloos maken JAN.
Erg frustrerend.

Hier werd er ook eens iets ingesteld (modulatie tijd 15 min ipv 30 min). 1x spanningloos maken en de setting is weg....
>copy running-config startup-config
Vergeten door Adlar :P

Maar dat is dus wat ik ook al meemaakte. HL8 lijkt 'zelflerend', maar zodra de stroom er af is geweest is het opnieuw beginnen met leren :(

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
  • Laatst online: 11-02 07:46
Goedemorgen,

Sinds kort ervaren wij veel drukverlies (0,5 bar in 12 uur) in een hybride opstelling. Leidingen lijken in orde, volgende stap is het beoordelen van de ketel / warmtepomp. Weet iemand of het mogelijk is (en zo ja, hoe) om de warmtepomp tijdelijk dicht te zitten en de ketel te laten stoken? Kortom, ik wil uitsluiten dat de lekkage bij de warmtepomp zit.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MysticVoyager42 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:23:
Goedemorgen,

Sinds kort ervaren wij veel drukverlies (0,5 bar in 12 uur) in een hybride opstelling. Leidingen lijken in orde, volgende stap is het beoordelen van de ketel / warmtepomp. Weet iemand of het mogelijk is (en zo ja, hoe) om de warmtepomp tijdelijk dicht te zitten en de ketel te laten stoken? Kortom, ik wil uitsluiten dat de lekkage bij de warmtepomp zit.

Groet,
Tot hoeveel bar vul je het systeem normaliter?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
LongTimeAgo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:15:
[...]

>copy running-config startup-config
Vergeten door Adlar :P

Maar dat is dus wat ik ook al meemaakte. HL8 lijkt 'zelflerend', maar zodra de stroom er af is geweest is het opnieuw beginnen met leren :(
Misschien is het goed dat Tweakers die weten hoe Adlår dit snel/simpel/lage investering op kan lossen. Want dit is één van de hete hangijzers waardoor onvrede en negatieve zaken kunnen ontstaan. De instabiliteit van de regeling ontstaat dus ook na een stroomstoring, zoals wij enige weken geleden hadden.

Zelf kan ik niet beoordelen waar dat in zit maar heb wel de ervaring dat je de T6 (draadloos) kunt verplaatsen (dus stekker er uit en even spanningsloos) en dat daardoor niets veranderd. Maar….. weet niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
MysticVoyager42 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:23:
Goedemorgen,

Groet,
Je WP en je CV ketel zitten op hetzelfde netwerk van leidingen aangesloten. Afhankelijk van hoe e.e.a. is aangesloten is uitsluiten van alleen de WP lastig. Je kunt de WP uitschakelen en de kranen dichtzetten (in de buurt van expansievat)

Ik weet niet hoe de hybride regeling werkt, en of bij uitschakelen WP je CV alles automatisch overneemt.

Is lucht uitgesloten?
En alle verwarmingen gecontroleerd op lekkage? 0,5 bar in 12 uur moet je toch ergens een lekkage opsporen. Dat kan ook in je kruipruimte zijn.
Andere verdachte is de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Mr Black schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Misschien is het goed dat Tweakers die weten hoe Adlår dit snel/simpel/lage investering op kan lossen. Want dit is één van de hete hangijzers waardoor onvrede en negatieve zaken kunnen ontstaan. De instabiliteit van de regeling ontstaat dus ook na een stroomstoring, zoals wij enige weken geleden hadden.

Zelf kan ik niet beoordelen waar dat in zit maar heb wel de ervaring dat je de T6 (draadloos) kunt verplaatsen (dus stekker er uit en even spanningsloos) en dat daardoor niets veranderd. Maar….. weet niet zeker.
.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 27-01-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Het kwijt zijn van de instellingen na spanningsloos zijn geweest van de Jan is bekend bij Adlar en verwerken ze in de as. update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
pentaw1nz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Je WP en je CV ketel zitten op hetzelfde netwerk van leidingen aangesloten. Afhankelijk van hoe e.e.a. is aangesloten is uitsluiten van alleen de WP lastig. Je kunt de WP uitschakelen en de kranen dichtzetten (in de buurt van expansievat)

Ik weet niet hoe de hybride regeling werkt, en of bij uitschakelen WP je CV alles automatisch overneemt.

Is lucht uitgesloten?
En alle verwarmingen gecontroleerd op lekkage? 0,5 bar in 12 uur moet je toch ergens een lekkage opsporen. Dat kan ook in je kruipruimte zijn.
Andere verdachte is de CV ketel.
Dank! Inderdaad alles nagelopen op lekkage, toch maar CV monteur gebeld en afspraak gemaakt. Lucht is indd al meerdere malen nagelopen. Verder bij Adlar ticket ingeschoten, ben benieuwd of je met twee kranen dicht en kabeltje uit de Jan module eventueel nog ouderwets kunt stoken (mocht warmtepomp er ooit mee stoppen door storing is dit sowieso fijn om te weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
MysticVoyager42 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Dank! Inderdaad alles nagelopen op lekkage, toch maar CV monteur gebeld en afspraak gemaakt. Lucht is indd al meerdere malen nagelopen. Verder bij Adlar ticket ingeschoten, ben benieuwd of je met twee kranen dicht en kabeltje uit de Jan module eventueel nog ouderwets kunt stoken (mocht warmtepomp er ooit mee stoppen door storing is dit sowieso fijn om te weten).
Ik hoor het graag, hier ook een hybride opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Tot hoeveel bar vul je het systeem normaliter?
tussen 1,5 en 2 bar geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[...]

De wp stuurt de cv aan, dus ben bang dat die dan even niets doet. Wellicht heb je wel een (winter)modus dat je de circulatiepomp 24/7 kan laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BigGreen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:34:
[...]

tussen 1,5 en 2 bar geloof ik
Ja dat is normaal. Dus daarom wilde ik weten tot wat voor druk hij zn systeem volpompte.
Alhoewel ik heb begrepen dat een warmtepomp liever minder dan teveel druk heeft in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
[...]

Hallo @MysticVoyager42, ik begrijp dat je een standaard hybride WP en cv hebt. Als je de twee kranen naar de WP dicht zet doet je cv het niet omdat ze in serie staan. Meestal is over de WP in/out ook geen bypass klep of overdruk drieweg aanwezig zoals die wel vanuit de WP aan de cv zijde zit.

Wel kun je de cv gebruiken als vanouds want dat doet hij ook met bijschakelen als de WP het niet meer redt. Echter, je thermostaat stuurt nu de WP aan via Opentherm of aan/uit regeling. Die twee draadjes moeten nu weer aan de cv aangesloten worden anders blijft de WP leidend. Je kunt ook bij de cv de draadjes los maken en een simpele (ronde) thermostaat aansluiten aan/uit of misschien je oude thermostaat als die door een nieuwe is vervangen. Even zoeken in je gebruiksaanwijzing welke twee draadjes dat zijn. Is niet moeilijk.

Als de twee kranen naar de WP openstaan maar de WP niet onder spanning staat omdat er iets stuk is dan kun je gewoon cv stoken en wordt je WP tevens vorstbeveiligd zonder dat die zelf loopt.

Onze WP is door Adlår waterzijdig aangesloten, maar niet in bedrijf gezet. Die heeft bijna 3 weken, dus spanningsloos, zo gestaan en lekker opgewarmd door de cv, tot aan de inbedrijfstelling. Ging prima.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt welke mogelijkheden er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:36
Lekkage zoeken?
Stop de warmtevraag.
Sluit de vulkraan aan en verhoog de druk tot 2,5 bar, misschien 3 bar.
Ontlucht alles.
Ga dan alles na op lekkage.

Lekkage in de cv-ketel bij de warmtewisselaar is moeilijk op te sporen. Kijk of er water door de condensafvoer druppelt.
Bij de Adlar mag er geen water uitlopen. Deze moet dus droog zijn voordat je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:07
BerndGaykema schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:51:
Lekkage zoeken?
Stop de warmtevraag.
Sluit de vulkraan aan en verhoog de druk tot 2,5 bar, misschien 3 bar.
Ontlucht alles.
Ga dan alles na op lekkage.

Lekkage in de cv-ketel bij de warmtewisselaar is moeilijk op te sporen. Kijk of er water door de condensafvoer druppelt.
Bij de Adlar mag er geen water uitlopen. Deze moet dus droog zijn voordat je begint.
Ik heb een full electric WP en heb een paar maanden geleden ook last van drukverlies gehad.
Het bleek de automatische ontluchter van de WP te zijn die bleef hangen.
De storingsmonteur heeft hem dicht gedraaid waarna de storing gelijk verholpen was.
Bij de komende eerste onderhoudsbeurt zal ik ze vragen de automatische ontluchter weer in ere te herstellen, dat ding zit er natuurlijk niet voor niets op.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
jerring1980 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Zeker. Ik heb via home assistant een basis stooklijn ingesteld. Daarop voer ik correcties voor stralingswarmte boven de 200w/m2 en voor 500w/m2 nog een extra correctie. In geval van zon dus aanvoertemperatuur omlaag.

Mijn huis heeft minder last van de wind. Dus ik voer slechts een kleine correctie als de windsnelheid boven de 10m/s is. Aanvoertemperatuur gaat dan iets omhoog tov stooklijn.

Voor deze beide waarden maak ik gebruik van de buienradar integratie in home-assistant.

Voor defrosts heb ik ingesteld dat hij voor een uur na de defrost ook tijdelijk wat warmer draait. Bij veel defrosts om het uur is dit dus eigenlijk continu verhoogd. Bij een lagere frequentie is het slechts een gedeelte van de tijd dat hij verhoogd draait. Hij compenseert alleen dan voor de tijd dat een defrost duurt (zon 6-7 minuten bij mij). De verloren 0.5kwh warmte compenseer ik dan in dat uur erna.

Yaml configuratie kan ik wel delen hoor. Maar als je daar niet mee draait heb je er niet veel aan haha. Zal vast iets vergelijkbaars in smartlife te maken zijn (behalve de defrosts denk ik, maar niet in verdiept)
@jerring1980 bedankt voor de uitleg, helaas met de huisgenoten afgesproken dat ik geen eigen automatisering ga toepassen. Ze willen dat het voor iedereen begrijpelijk is, ook als ik er even niet ben. Ga maar weer eens kijken hoe de 8 loopt na de laatste update, wie weet…… ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Mr Black schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:53:
[...]

@jerring1980 bedankt voor de uitleg, helaas met de huisgenoten afgesproken dat ik geen eigen automatisering ga toepassen. Ze willen dat het voor iedereen begrijpelijk is, ook als ik er even niet ben. Ga maar weer eens kijken hoe de 8 loopt na de laatste update, wie weet…… ;w
Kijk gewoon even naar de app en ga ff spelen met “scenes”.
Kan icm stooklijnen (doe ik), of rechtstreeks met “set temp”.
Ff iets terugscrollen, ik schreef een post met ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Mr Black schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:53:
[...]

Daarom heb ik een automatisering gemaakt op basis van de standaard stooklijnen. :D
Zolang vrouwlief de temperatuur rond de 19 graden heeft vind ze het prima en de automatisering zorgt daar voor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-10 12:13
Ik ben ook weer bezig geweest met de ‘hobby’ die home assistant heet. Mijn vriendin noemt het meer prutsen overigens, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb nu een automatisering gemaakt die enigszins werkt zoals de HL8 werkt. Ik heb er alleen 2 dingen aan toegevoegd, een dynamische onder en bovengrens op basis van de buiten temperatuur. In mijn geval is dat bij 0 graden buiten dan blijft de set temp altijd tussen de 27 en 34 geloof ik.
Dan heb ik ook dat zodra hij de thermostaat instelling heeft behaald automatisch -1 set temp doet en vice versa. Ook boven een bepaalde ingestelde temp gaat hij nog een -1 extra.
Tot nog toe werkt het perfect, het zal misschien niet zo zuinig zijn als met stooklijn, maar de vriendin wil hem op thermostaat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
@pentaw1nz , is het een idee om de 1e pagina binnenkort te updaten met wat linkjes naar de verschillende automatiseringen die men ondertussen gemaakt heeft?
In zowel Homey, Home Assistant als de app zelf met de scenes. Ik denk dat het een hoop mensen zal helpen die momenteel HL8+JAN nog niet (genoeg) vertrouwen maar merken dat de stooklijnen zelf constant aanpassen nou ook niet dé oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
Mr Black schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Hallo @MysticVoyager42, ik begrijp dat je een standaard hybride WP en cv hebt. Als je de twee kranen naar de WP dicht zet doet je cv het niet omdat ze in serie staan. Meestal is over de WP in/out ook geen bypass klep of overdruk drieweg aanwezig zoals die wel vanuit de WP aan de cv zijde zit.

Wel kun je de cv gebruiken als vanouds want dat doet hij ook met bijschakelen als de WP het niet meer redt. Echter, je thermostaat stuurt nu de WP aan via Opentherm of aan/uit regeling. Die twee draadjes moeten nu weer aan de cv aangesloten worden anders blijft de WP leidend. Je kunt ook bij de cv de draadjes los maken en een simpele (ronde) thermostaat aansluiten aan/uit of misschien je oude thermostaat als die door een nieuwe is vervangen. Even zoeken in je gebruiksaanwijzing welke twee draadjes dat zijn. Is niet moeilijk.

Als de twee kranen naar de WP openstaan maar de WP niet onder spanning staat omdat er iets stuk is dan kun je gewoon cv stoken en wordt je WP tevens vorstbeveiligd zonder dat die zelf loopt.

Onze WP is door Adlår waterzijdig aangesloten, maar niet in bedrijf gezet. Die heeft bijna 3 weken, dus spanningsloos, zo gestaan en lekker opgewarmd door de cv, tot aan de inbedrijfstelling. Ging prima.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt welke mogelijkheden er zijn.
Dank! Duidelijk verhaal. Voor nu vul ik hem netjes bij (naar 2, en dan zakt die weer naar 1.5). Ik zal de CV monteur vragen e.a. na te lopen, mocht dit hem niet zijn dan check ik bij Adlar (lees net dat de ontluchter in de warmtepomp ook vast kan zitten...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:05
Vanmorgen heb ik toegang gekregen tot het webportaal op thuis.adlar.com.
Ik zie dat de Set-water temperature (30) afwijkt van de settemp op de display (27) en app. Hebben meer tweakers dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2FSR9t3xyhEjTNkJvilNVv6h-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKJFMxXoyo0yKYJGspu2g20E.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
hwennink schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:12:
Vanmorgen heb ik toegang gekregen tot het webportaal op thuis.adlar.com.
Ik zie dat de Set-water temperature (30) afwijkt van de settemp op de display (27) en app. Hebben meer tweakers dit?[Afbeelding]
Dat is nog een fout in het webportaal: hier wordt de settemp van HL8 getoond, terwijl je waarschijnlijk de wp stuurt op de vaste stooklijnen.
probleem is bekend bij Adlar en wordt tzt hersteld.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
macfocus schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 06:30:
[...]

Kijk gewoon even naar de app en ga ff spelen met “scenes”.
Kan icm stooklijnen (doe ik), of rechtstreeks met “set temp”.
Ff iets terugscrollen, ik schreef een post met ervaringen.
Dat en nog andere zaken @macfocus heb ik al maanden lang gedaan. Ik heb daar verder niet zo veel tijd meer voor en wil daar ook niet mee verder. Het moet simpeler zonder gehobby.

Er is echter een wonder geschied met de 8. Na de update ben ik door een stroomstoring weer gegevens kwijtgeraakt waardoor het e.e.a. Niet liep. Heb zelf de parameters maar weer teruggezet zoals Adlår ze met mij samen had ingesteld. Ik ga niet steeds zeuren bij ze, de portal wordt uitgerold, het komt wel een keer goed.

Maar, dus wonderbaarlijk; de 8 doet het nu geweldig goed, tot op de halve graad volgt die de dalingen naar de nacht en de plussen door de zon op de dag. Eén keer op tijd gestopt bij 0,5 gr over het T6 setpoint. De hysteresis voor opnieuw starten naar 3 graden gezet en ging daardoor op tijd weer aan de gang. De precieze regeling per graad volgend (zoals afgelopen dagen met verschillen van 8 graden buiten) is dus toch mogelijk. Nu maar weer duimen of het zo blijft……… _/-\o_

O, voor diegene die het ook willen proberen, je moet wel de laatste update hebben met de modulerende ventilator en min-max setpoint begrenzing en misschien wel regelen op de output maar weet niet of dat echt nodig is. Anders beter maar niet aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Black op 28-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:58

Jerra

Beunhaas in wording

Heb je een lijstje van welke parameters dat dan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:25:
@pentaw1nz , is het een idee om de 1e pagina binnenkort te updaten met wat linkjes naar de verschillende automatiseringen die men ondertussen gemaakt heeft?
In zowel Homey, Home Assistant als de app zelf met de scenes. Ik denk dat het een hoop mensen zal helpen die momenteel HL8+JAN nog niet (genoeg) vertrouwen maar merken dat de stooklijnen zelf constant aanpassen nou ook niet dé oplossing is.
Doe gerust een suggestie, dan zal ik het toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Jerra schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:06:
Heb je een lijstje van welke parameters dat dan zijn?
@Jerra en voor een ieder die dit leest, blader even terug in dit forum naar de linkjes van de fabrikant, daar kun je de lijst van downloaden.

En, ondanks dat parameters op dit forum leerzaam te lezen zijn, ben ik zelf geen voorstander om lezers aan te zetten om parameters aan te passen. Dit om de eenvoudige rede dat ik de gehele parameter instelling niet ken en de wens voor een bepaalde parameter aanpassing ook op een fout begrip kan berusten.
In de L serie zijn 26 parameters en voor verwarmen en koelen, de P parameters, zijn er 174 te vinden. Ik vind dat er een soort verplichting moet zijn om dit door te worstelen en te begrijpen voor dat je zomaar iets gaat aanpassen. 8)7

De enige parameters die ik zelf heb aangepast zijn die door een spanningsonderbreking of andere oorzaak terug zijn gevallen naar de standaard waarde en die ik via Adlår ken door de door hun aangebrachte aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mr Black schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:18:
[...]

@Jerra en voor een ieder die dit leest, blader even terug in dit forum naar de linkjes van de fabrikant, daar kun je de lijst van downloaden.

En, ondanks dat parameters op dit forum leerzaam te lezen zijn, ben ik zelf geen voorstander om lezers aan te zetten om parameters aan te passen. Dit om de eenvoudige rede dat ik de gehele parameter instelling niet ken en de wens voor een bepaalde parameter aanpassing ook op een fout begrip kan berusten.
In de L serie zijn 26 parameters en voor verwarmen en koelen, de P parameters, zijn er 174 te vinden. Ik vind dat er een soort verplichting moet zijn om dit door te worstelen en te begrijpen voor dat je zomaar iets gaat aanpassen. 8)7

De enige parameters die ik zelf heb aangepast zijn die door een spanningsonderbreking of andere oorzaak terug zijn gevallen naar de standaard waarde en die ik via Adlår ken door de door hun aangebrachte aanpassing.
Volgens mij is dat ook wat er wordt gevraagd; welke parameters heeft Adlar voor jou aangepast, die je nu na de reset zelf weer hebt ingesteld.

Uit nieuwsgierigheid en ter vergelijk vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-03 21:40
LongTimeAgo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Dit kan zeker. Ik heb hier voor ook een instructie gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80418584
Laatste entity ID lijst: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878
Instructie is wel een beetje out-of-date geraakt want Tuya lijkt nogal veel te veranderen bijna per maand.

@RenrentH , was het nog gelukt met LocalTuya?

Maar er is nog geen officiële ondersteuning.
Lijkt mij opzich ook logisch, ze zijn nog bezig met het fine-tunen van hun eigen app en web pagina waarin je later ook veel zou moeten kunnen :)
@LongTimeAgo : ja, dat is helemaal gelukt. Ik weet niet meer precies hoe, maar kon mijn gratis abonnement alsnog met een half jaar verlengen en een nieuwe ‘local key’ (met bijbehorende andere id’s) kunnen aanmaken.

Allemaal opgeslagen in een text bestand in de iCloud. Dit kwam goed van pas toen ik mijn hele Docker installatie van HA opnieuw moest installeren. Voordeel van Docker is dat je gemakkelijk toegang hebt tot de bestanden in de ./storage map van HA. Daar heb ik in het bestand ‘core.config_entries’ op betreffende (ellenlange) regel voor de ‘smart heating pump’ de nieuwe codes kunnen invoeren. Ik heb voor de zekerheid “client_id”, “client_sercret” en “user_id” op “” gesteld (dus leeg gemaakt). De codes die er wel in zitten: “devices” en “device_id” (beide dezelfde code), local_key, product_key, entry_id en unique_id. Naast natuurlijk het grootste gedeelte met de parameters voor de pomp.Dit werkt bij mij, maar ik weet niet zeker of mogelijk er nog meer uit kan.

Alles nu via localtuya in HA, niets meer via Tuya. Werkt tot nu toe uitermate stabiel, stuur geautomatiseerd via de stooklijnen op l4/l5 en ‘s nachts op l7. Allemaal in de eco-stand met alleen vloerverwarming en zonder thermostaat. De zigbee-thermometer op de vloer geeft een temperatuur-range aan van overdag tussen globaal 21 - 22 graden. ‘s nachts doet de pomp niets op l7 met een vloertemperatuur ‘s ochtends van 20,3 graden. Alleen veel defrosts met al die mist de afgelopen dagen, vaak wel in één serie. Vandaag vier series die stopten met een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Volgens mij is dat ook wat er wordt gevraagd; welke parameters heeft Adlar voor jou aangepast, die je nu na de reset zelf weer hebt ingesteld.

Ja inderdaad, en ben er ook geen voorstander van om zomaar lukraak wat aan te passen.

Maar ik lees al een hele tijd mee, Adlar reageert al 4-5 maanden niet op mijn vragen.
Voor mij passen ze bijna nooit wat aan en mijn HL8 heeft bestcase slingeringen van anderhalve graad onder en dan weer boven de gewenste kamertemperatuur.

Ik lees en leer graag bij dus ben zeker nieuwsgierig, mogelijk leer ik ooit genoeg om er zelf wat mee te kunnen.
Zou toch mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
[...]

Dat zijn aanpassingen die in mijn situatie woning/warmtevraag/semi-hybride= feitelijk full electric (geen koppeling tussen WP en cv) etc toepasbaar zijn maar wil niet zeggen voor een ander noodzakelijk of geschikt. Het gaat dan over P26, 57, 58, 110, 111, 116.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr Black
Jerra schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:39:
[...]

Ja inderdaad, en ben er ook geen voorstander van om zomaar lukraak wat aan te passen.

Maar ik lees al een hele tijd mee, Adlar reageert al 4-5 maanden niet op mijn vragen.
Voor mij passen ze bijna nooit wat aan en mijn HL8 heeft bestcase slingeringen van anderhalve graad onder en dan weer boven de gewenste kamertemperatuur.

Ik lees en leer graag bij dus ben zeker nieuwsgierig, mogelijk leer ik ooit genoeg om er zelf wat mee te kunnen.
Zou toch mooi zijn :)
Dag @Jerra, vervelend dat je zolang bezig bent om de werking van de wp naar je zin te maken. Moet wel zeggen dat Adlar aanpassing doet maar dat er vaak geen terugmeldingen worden gedaan. Doen ze dat wel dan weet je ook niet wat ze aangepast hebben. Dit is nog niet op orde bij ze.

Dan de 8 zelf ook voor andere die daar mee bezig zijn.
Belangrijkste voorwaarde: de nieuwe update met modulerende ventilator. Die kan alleen maar ter plekke met het afnemen van de deksel en dan met aansluiting op de print m.b.v. een loader (niet uit mobiel) worden uitgevoerd. Zover ik weet krijgt iedereen die update bij de service beurt of als er een reparatie wordt uitgevoerd. Dat was bij ons bij een reparatie. De modulerende ventilator maakt dat de 8 veel langer op een laag vermogen (c.a. 300 Watt ondergrens) door kan lopen en dus niet telkens afslaat met lange herstart tijden.

De aanpassing op een custom 8 dynamische stooklijn is bij ons een paar weken later telefonisch met een technicus ingeregeld. Dat was in de tijd dat het 3 graden onder nul was en ontdooicyclus van één uur.
Dan een belangrijk advies van die technicus: U kunt beter op een vaste stooklijn gaan werken want in deze omstandigheden gaat het met de 8 niet goed.

Veder met inregelen custom 8:
Begonnen is met het vaststellen van de stooklijn die paste bij de woning. Simpel weg, op welke stooklijn krijg je de woning nog op onze keuze van 20,5 graden. Er zijn een paar aanpassingen gedaan maar weet ze niet allemaal maar één was opvallend anders P116 = 1. De uitgaande temperatuur wordt dan geregeld i.p.v. de retour en de temperatuur die daar bij hoorde was 35-36 graden. Dat is rond stooklijn 1 bij -3 tot -4 graden. De technicus maakte de afspraak om de volgende morgen terug te bellen. De technicus belde precies op tijd. Wat dat betreft ben ik zeer tevreden over deze uitgevoerde service ticket.

Vastgesteld is dat de wp de temperatuur van 20,5 graden heeft gehaald. (dat kunnen ze uitlezen uit de T6 Honeywell. Dan gaat het nog om de lange wachttijden voor dat de 8 gaat lopen. Dat is ingesteld met P111 de set waarde van 15 naar 25 graden. De hoogste waarde voor de set werd P110 van 50 naar 40 gezet.
Dat betekent dat bij aanzetten naar 8 de starttijd is verkort omdat die start op 25 en andersom als die in andere omstandigheden op 50 gaat starten en de "gekte" krijgt dan is dat nu op 40.

Dan is er de wachttijd als de 8 op te hoge temperatuur afslaat. Die wachttijd is ingekort door de hysteresis tussen aan/uit op de set temperatuur met P26 in te stellen op 3 graden. Dus slaat die af dan hoeft de installatie geen 5 graden af te koelen maar 3 graden zodat de starttijd wordt verkort. Dat kan soms lang duren omdat bij te hoge temperatuur ondertussen op de HL8 de set waarde ook naar beneden loopt. (het water is immers te warm). Wat de technicus verder heeft aangepast weet ik niet zeker, zolang het goed functioneert hoef ik dat ook niet te weten.

Maar nu komt het: dat werkt in onze woning met opwarming / afkoeling / vloerverwarming / radiatoren enz.

Dan een teleurstelling: ten tijde van de vorst zijn we teruggegaan naar de standaard stooklijnen omdat het toch niet werkte. De wp gaf het op bij -4 en 100% vochtigheid, we hebben de cv bijgeschakeld, 19 januari 5 m3.
Later nog een keer geprobeerd, maar veel te grillig. Je kunt dus parameters instellen wat je wilt maar in bepaalde omstandigheden gaat de stooklijn beter.

Nu, na de vorst periode, opnieuw geprobeerd en nu loopt die wonderbaarlijk goed +/- 0,3 graad en volgt nauwkeurig buiten en binnen temperatuur en geeft op de kWh-meter een gladde afnamelijn zonder gekke dingen. Het kan dus wel maar niet in alle omstandigheden.

Ik heb nu inzicht gegeven (met een langverhaal) om ook te laten zien dat Adlar wel z'n best doet maar dat zij zich nu richten op de web portal juist omdat bekend is dat de ingestelde parameters af en toe verdwijnen (spanningsonderbreking of iets anders?).

Nogmaals zoals eerder door mij aangegeven adviseer ik niemand om zomaar parameters aan te passen als je niet heel precies op de hoogte bent van de consequenties en dan nog alleen als je het zelf goed documenteert. Aanpassing van parameters is immers een eigen risico en sommige van de genoemde parameters kunnen het koelen blokkeren (ik meen de P111).

Dan nog één aandachtspunt: kijk bij HL8 goed naar de plek van je thermostaat, welke invloeden zijn er van deuren, radiatoren of andere koude / warmte bronnen. Verplaats hem eens (bij T6 draadloos) om op een andere plek de stabiliteit te testen. En, bij uitsluitend vloerverwarming, is opwarming en afkoeling in samenwerking met een wp een zeer langzaam proces en niet te vergelijken met cv. dus dan zijn de nauwkeurige instellingen van parameters belangrijk maar helaas ook gevoelig voor grote weersveranderingen.

De komende tijd ben ik druk en zal voorlopig niet reageren op dit topic. Ik hoop hiermee wel bijgedragen te hebben aan ons gezamenlijk leerproces.

succes allemaal

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Black op 29-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wordt enorm gewaardeerd door mij en ik denk ook vele anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
[...]

Dit bericht is dubbel bij mij aanwezig, blijft maar steeds open staan om te versturen,
hoe kun je dit verwijderen??

[ Voor 44% gewijzigd door Mr Black op 29-01-2025 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
Mr Black schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Dag @Jerra, vervelend dat je zolang bezig bent om de werking van de wp naar je zin te maken. Moet wel zeggen dat Adlar aanpassing doet maar dat er vaak geen terugmeldingen worden gedaan. Doen ze dat wel dan weet je ook niet wat ze aangepast hebben. Dit is nog niet op orde bij ze.

Dan de 8 zelf ook voor andere die daar mee bezig zijn.
Belangrijkste voorwaarde: de nieuwe update met modulerende ventilator. Die kan alleen maar ter plekke met het afnemen van de deksel en dan met aansluiting op de print m.b.v. een loader (niet uit mobiel) worden uitgevoerd. Zover ik weet krijgt iedereen die update bij de service beurt of als er een reparatie wordt uitgevoerd. Dat was bij ons bij een reparatie. De modulerende ventilator maakt dat de 8 veel langer op een laag vermogen (c.a. 300 Watt ondergrens) door kan lopen en dus niet telkens afslaat met lange herstart tijden.

De aanpassing op een custom 8 dynamische stooklijn is bij ons een paar weken later telefonisch met een technicus ingeregeld. Dat was in de tijd dat het 3 graden onder nul was en ontdooicyclus van één uur.
Dan een belangrijk advies van die technicus: U kunt beter op een vaste stooklijn gaan werken want in deze omstandigheden gaat het met de 8 niet goed.

Veder met inregelen custom 8:
Begonnen is met het vaststellen van de stooklijn die paste bij de woning. Simpel weg, op welke stooklijn krijg je de woning nog op onze keuze van 20,5 graden. Er zijn een paar aanpassingen gedaan maar weet ze niet allemaal maar één was opvallend anders P116 = 1. De uitgaande temperatuur wordt dan geregeld i.p.v. de retour en de temperatuur die daar bij hoorde was 35-36 graden. Dat is rond stooklijn 1 bij -3 tot -4 graden. De technicus maakte de afspraak om de volgende morgen terug te bellen. De technicus belde precies op tijd. Wat dat betreft ben ik zeer tevreden over deze uitgevoerde service ticket.

Vastgesteld is dat de wp de temperatuur van 20,5 graden heeft gehaald. (dat kunnen ze uitlezen uit de T6 Honeywell. Dan gaat het nog om de lange wachttijden voor dat de 8 gaat lopen. Dat is ingesteld met P111 de set waarde van 15 naar 25 graden. De hoogste waarde voor de set werd P110 van 50 naar 40 gezet.
Dat betekent dat bij aanzetten naar 8 de starttijd is verkort omdat die start op 25 en andersom als die in andere omstandigheden op 50 gaat starten en de "gekte" krijgt dan is dat nu op 40.

Dan is er de wachttijd als de 8 op te hoge temperatuur afslaat. Die wachttijd is ingekort door de hysteresis tussen aan/uit op de set temperatuur met P26 in te stellen op 3 graden. Dus slaat die af dan hoeft de installatie geen 5 graden af te koelen maar 3 graden zodat de starttijd wordt verkort. Dat kan soms lang duren omdat bij te hoge temperatuur ondertussen op de HL8 de set waarde ook naar beneden loopt. (het water is immers te warm). Wat de technicus verder heeft aangepast weet ik niet zeker, zolang het goed functioneert hoef ik dat ook niet te weten.

Maar nu komt het: dat werkt in onze woning met opwarming / afkoeling / vloerverwarming / radiatoren enz.

Dan een teleurstelling: ten tijde van de vorst zijn we teruggegaan naar de standaard stooklijnen omdat het toch niet werkte. De wp gaf het op bij -4 en 100% vochtigheid, we hebben de cv bijgeschakeld, 19 januari 5 m3.
Later nog een keer geprobeerd, maar veel te grillig. Je kunt dus parameters instellen wat je wilt maar in bepaalde omstandigheden gaat de stooklijn beter.

Nu, na de vorst periode, opnieuw geprobeerd en nu loopt die wonderbaarlijk goed +/- 0,3 graad en volgt nauwkeurig buiten en binnen temperatuur en geeft op de kWh-meter een gladde afnamelijn zonder gekke dingen. Het kan dus wel maar niet in alle omstandigheden.

Ik heb nu inzicht gegeven (met een langverhaal) om ook te laten zien dat Adlar wel z'n best doet maar dat zij zich nu richten op de web portal juist omdat bekend is dat de ingestelde parameters af en toe verdwijnen (spanningsonderbreking of iets anders?).

Nogmaals zoals eerder door mij aangegeven adviseer ik niemand om zomaar parameters aan te passen als je niet heel precies op de hoogte bent van de consequenties en dan nog alleen als je het zelf goed documenteert. Aanpassing van parameters is immers een eigen risico en sommige van de genoemde parameters kunnen het koelen blokkeren (ik meen de P111).

Dan nog één aandachtspunt: kijk bij HL8 goed naar de plek van je thermostaat, welke invloeden zijn er van deuren, radiatoren of andere koude / warmte bronnen. Verplaats hem eens (bij T6 draadloos) om op een andere plek de stabiliteit te testen. En, bij uitsluitend vloerverwarming, is opwarming en afkoeling in samenwerking met een wp een zeer langzaam proces en niet te vergelijken met cv. dus dan zijn de nauwkeurige instellingen van parameters belangrijk maar helaas ook gevoelig voor grote weersveranderingen.

De komende tijd ben ik druk en zal voorlopig niet reageren op dit topic. Ik hoop hiermee wel bijgedragen te hebben aan ons gezamenlijk leerproces.

succes allemaal
Dank Mr Black voor het uitgebreide en duidelijke verhaal, weer veel geleerd en ik wacht met grote spanning op de HL8 update!

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticVoyager42
Ahum..... schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb een full electric WP en heb een paar maanden geleden ook last van drukverlies gehad.
Het bleek de automatische ontluchter van de WP te zijn die bleef hangen.
De storingsmonteur heeft hem dicht gedraaid waarna de storing gelijk verholpen was.
Bij de komende eerste onderhoudsbeurt zal ik ze vragen de automatische ontluchter weer in ere te herstellen, dat ding zit er natuurlijk niet voor niets op.
Dank voor je reactie, nav dit bericht heb ik toch Adlar langs laten komen. Lijkt er inderdaad op dat de automatische ontluchter de boosdoener is, deze is nu ook dichtgedraaid (systeem is inmiddels goed ontlucht zullen we maar zeggen).

Wel goede service, gistermiddag telefonisch contact gehad en vandaag een monteur langs geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nu is ook januari voorbij en wij zijn nog steeds heel erg tevreden over de warmtepomp. De periode met veel mist was het hard werken voor de warmtepomp met veel defrost momenten. In de andere topics over warmtepompen was het beeld in ieder geval hetzelfde.

Mooi beeld van ons verbruik en efficiency tov vorig jaar toen er nog met gas werd gestookt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGBGY9q8xtOyQN5j13clXthSnWo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WX8TEaiaoSzVenicyf0AK2sB.jpg?f=user_large

In januari is de COP iets lager geworden tov december. Ons gasverbruik was 34m3 voor SWW.

Sinds 1-1-2025 geen LT8 meer, maar de standaard stooklijnen. Ik heb nog met interesse gekeken naar de automatiseringen die hier gedeeld zijn om de stooklijnen dynamisch aan te passen. Het lijkt alleen dat in onze situatie het niet veel uitmaakt welke stooklijn er gebruikt wordt, want de temperatuur uit/in blijft altijd ongeveer hetzelfde ongeacht de stooklijn.

De combinatie van een mengverdeler en een redelijk groot huis waar alle warmte in kwijt kan is hiervan mogelijk de reden hiervoor. Aan de andere kant hebben wij dus ook geen capaciteit over voor als het echt koud wordt zo lijkt het met de 6kW versie.

In HA heb ik nu de volgende automatiseringen:

- Switchen tussen ECO (>3°C) en NORMAL (<2,5°C) afhankelijk van de buitentemperatuur
- Stooklijn op OFF wanneer de temperatuur te hoog is (>20,8°C) en terug naar LT7 wanneer te laag is (<20,4°C)

De tweede automatisering heb ik toegevoegd omdat de pomp niet ging stoppen toen het op een gegeven moment 22 graden was in huis. Het weer aanspringen van de warmtepomp wil ik nog monitoren. De delta van 5°C lagere water temperatuur voordat de pomp aangaat duurt misschien iets te lang.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
kiddyl schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:19:
Nu is ook januari voorbij en wij zijn nog steeds heel erg tevreden over de warmtepomp. De periode met veel mist was het hard werken voor de warmtepomp met veel defrost momenten. In de andere topics over warmtepompen was het beeld in ieder geval hetzelfde.

Mooi beeld van ons verbruik en efficiency tov vorig jaar toen er nog met gas werd gestookt.

[Afbeelding]

In januari is de COP iets lager geworden tov december. Ons gasverbruik was 34m3 voor SWW.

Sinds 1-1-2025 geen LT8 meer, maar de standaard stooklijnen. Ik heb nog met interesse gekeken naar de automatiseringen die hier gedeeld zijn om de stooklijnen dynamisch aan te passen. Het lijkt alleen dat in onze situatie het niet veel uitmaakt welke stooklijn er gebruikt wordt, want de temperatuur uit/in blijft altijd ongeveer hetzelfde ongeacht de stooklijn.

De combinatie van een mengverdeler en een redelijk groot huis waar alle warmte in kwijt kan is hiervan mogelijk de reden hiervoor. Aan de andere kant hebben wij dus ook geen capaciteit over voor als het echt koud wordt zo lijkt het met de 6kW versie.

In HA heb ik nu de volgende automatiseringen:

- Switchen tussen ECO (>3°C) en NORMAL (<2,5°C) afhankelijk van de buitentemperatuur
- Stooklijn op OFF wanneer de temperatuur te hoog is (>20,8°C) en terug naar LT7 wanneer te laag is (<20,4°C)

De tweede automatisering heb ik toegevoegd omdat de pomp niet ging stoppen toen het op een gegeven moment 22 graden was in huis. Het weer aanspringen van de warmtepomp wil ik nog monitoren. De delta van 5°C lagere water temperatuur voordat de pomp aangaat duurt misschien iets te lang.
Mooie besparing!

En die mengverdeler er uit gaat in ieder geval helpen. Die zorgt er nu voor dat als jij omhoog gaat met een paar stooklijnen (en de wp bijv 5 graden warmer water aanmaakt), dit vrijwel geen invloed heeft op het water wat er in je vloer gaat door continu bijmengen van koud retourwater.

Dan draait je systeem een stuk efficiënter zonder mengverdeler, en je hoeft je ook niet druk te maken om -10 temperaturen.

Ik draai nog steeds vrijwel 24/7 op HL7. Het automatiseren lijkt hier niet echt nodig.
Soms schiets hij daardoor wel wat door, als de zon naar binnen komt zoals gisteren , maar dat vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Mooie besparing!

En die mengverdeler er uit gaat in ieder geval helpen. Die zorgt er nu voor dat als jij omhoog gaat met een paar stooklijnen (en de wp bijv 5 graden warmer water aanmaakt), dit vrijwel geen invloed heeft op het water wat er in je vloer gaat door continu bijmengen van koud retourwater.

Dan draait je systeem een stuk efficiënter zonder mengverdeler, en je hoeft je ook niet druk te maken om -10 temperaturen.

Ik draai nog steeds vrijwel 24/7 op HL7. Het automatiseren lijkt hier niet echt nodig.
Soms schiets hij daardoor wel wat door, als de zon naar binnen komt zoals gisteren , maar dat vind ik prima.
Vorige week was het voor een paar dagen 8 graden buiten en kwam ik thuis in een huis van >22 graden. De dames vonden het wel prima, maar ik kon niet eens lopen zonder te zweten bijna. Ik liep dus uiteindelijk in een T-shirt rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ebbz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Onderstaande lijkt aardig goed te werken.
De binary sensors lijken niet helemaal te kloppen nog.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
uart:
  - id: uart_modbus
    tx_pin: GPIO15
    rx_pin: GPIO39
    baud_rate: 9600
    data_bits: 8
    stop_bits: 1
    parity: NONE

modbus:
  - uart_id: uart_modbus
    id: modbus_client

modbus_controller:
  - id: modbus_adlar
    modbus_id: modbus_client
    address: 0x1
    update_interval: 30s

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: modbus_adlar
    name: "Compressor Target Frequency"
    register_type: holding
    address: 0x0027
    device_class: frequency
    value_type: S_WORD
    accuracy_decimals: 0
    unit_of_measurement: Hz
    name: "Compressor Running Frequency"
    address: 0x0040
    name: "Fan Running Speed"
    address: 0x0041
    name: "EEV Open Step"
    address: 0x0042
    unit_of_measurement: P
    name: "EVI Valve Open Step"
    address: 0x0043
    unit_of_measurement: P
    name: "AC Input Voltage"
    address: 0x0044
    device_class: voltage
    unit_of_measurement: V
    name: "AC Input Current"
    address: 0x0045
    accuracy_decimals: 1
    device_class: current
    unit_of_measurement: A
    filters:
      - multiply: 0.1
    name: "Compressor Phase Current"
    address: 0x0046
    accuracy_decimals: 1
    device_class: current
    unit_of_measurement: A
    filters:
      - multiply: 0.1
    name: "Compressor IPM Temp."
    address: 0x0047
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: °C
    name: "High Pressure Saturation Temp."
    address: 0x0048
    name: "Low  Pressure Saturation Temp."
    address: 0x0049
    name: "Ambient Temp. T1"
    address: 0x004A
    name: "Outer Coil Temp. T2"
    address: 0x004B
    name: "Inner Coil Temp. T3"
    address: 0x004C
    name: "Suction Temp. T4"
    address: 0x004D
    name: "Exhaust Temp. T5"
    address: 0x004E
    name: "Water Inlet Temp. T6"
    address: 0x004F
    name: "Water Outlet Temp. T7"
    address: 0x0050
    name: "Economizer Inlet Temp. T8"
    address: 0x0051
    name: "Economizer Outlet Temp. T9"
    address: 0x0052
    name: "Plate Heat Exchanger Exhaust Temp."
    address: 0x0055
    name: "Water Pump Speed PWM"
    address: 0x0057
    name: "Water Flow"
    address: 0x0058
    device_class: volume_flow_rate
    unit_of_measurement: L/min

number:
    name: "Temp. Set-Cooling"
    address: 0x0300
    max_value: 25
    min_value: 7
    step: 1
    name: "Temp. Set-Floor Heating"
    address: 0x0303
    max_value: 60
    min_value: 20
    step: 1

switch:
    name: "ON/OFF"
    address: 0x0305

select:
    name: "MODE"
    address: 0x0304
    value_type: U_WORD
    optionsmap: 
      "Cooling": 0
      "Heating": 1
      "Floor Heating": 3
    name: "Running Mode"
    address: 0x0307
    optionsmap: 
      "Standard Mode": 0
      "BOOST": 1
      "SILENT": 2
    name: "Cooling Setting Curve"
    address: 0x0313
    optionsmap: 
      "Off": 0
      "H1": 1
      "H2": 2
      "H3": 3
      "H4": 4
      "H5": 5
      "H6": 6
      "H7": 7
      "H8": 8
      "L1": 11
      "L2": 12
      "L3": 13
      "L4": 14
      "L5": 15
      "L6": 16
      "L7": 17
      "L8": 18
    name: "Heating Setting Curve"
    address: 0x0314
    optionsmap: 
    name: "Underfloor Heating Setting Curve"
    address: 0x0316
    optionsmap: 

binary_sensor:
    address: 0x0000    
    bitmask: 0x1
    name: "Running Status: Refrigerant Recovery"
    bitmask: 0x2
    name: "Running Status: Primary Anti-freeze"
    bitmask: 0x4
    name: "Running Status: Secondary Anti-freeze"
    bitmask: 0x8
    name: "Running Status: Fault Alarm"
    bitmask: 0x10
    name: "Running Status: System oil return"
    bitmask: 0x100
    name: "Running Status: System Frosting"
    bitmask: 0x1000
    name: "Running Status: Shutdown after Reaching Temp"
    bitmask: 0x2000
    name: "Running Status: Shutdown after Unit Failure"
    bitmask: 0x4000
    name: "Running Status: Unit Operation"
    bitmask: 0x8000
    name: "Running Status: Unit Waiting for Operation"
De bitmask voor de Adlar is inderdaad anders als die hier is beschreven. Ondertussen uitgevonden dat Defrost bit 8 is 2^8. Nu hopen dat we een modbus handleiding kunnen vinden voor de R32 WP van Solareast (blijkbaar zijn de codes anders).

Ondertussen maak ik vorderingen m.b.t. de HA instellingen voor een "directe" modbus aansturing zonder ESPHOME. Als die klaar is zet ik hem op mijn github voor eenieder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Mooie besparing!

Hoewel ik de spulletjes al wel heb liggen, heb ik helaas nog geen gelegenheid gehad de pompsectie van de verdeler te demonteren.

Wel had ik dus de pomp sneller gezet icm meer flow (van ca. 1,5 naar ca. 2,5 ) door de zones.

Ik merk dat ik met dezelfde stooklijn meer temperatuur in huis krijg en dat terwijl januari kouder was dan december.

Kortom klusje gaat nog wel een keer geklaard worden.

Verder heb ik in januari 2025 bijna 70 kWh minder dan januari 2024 verbruikt (462 vs 530). Wellicht appels en peren, want waren de temperaturen gelijk? Plus mn nieuwe glas natuurlijk. Maar toch een leuk verschil van 15%.

Wellicht ook nog interessant te vertellen, ivm lange stops bij temperaturen boven ‘0’ heb ik P26 op 1 gezet. Krijg dan mooie runs en stops van telkens een 2,5-3 uur, wat betekend dat het niet zo oncomfortabel meer afkoelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 01-02-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutbrogt
  • Laatst online: 19-08 11:12
Forain schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:14:
[...]

De bitmask voor de Adlar is inderdaad anders als die hier is beschreven. Ondertussen uitgevonden dat Defrost bit 8 is 2^8. Nu hopen dat we een modbus handleiding kunnen vinden voor de R32 WP van Solareast (blijkbaar zijn de codes anders).

Ondertussen maak ik vorderingen m.b.t. de HA instellingen voor een "directe" modbus aansturing zonder ESPHOME. Als die klaar is zet ik hem op mijn github voor eenieder..
Ik zit nog even te wachten op mijn modbus -> wifi adapter, maar wil de WP tzt aansturen via openhab. Ik had op dit forum een document gevonden met modbus details, van een wp die verder qua aansturing op de Adlar lijkt. Had je daar al naar gekeken, en is dit hetgeen niet correct werkt? https://drive.google.com/...5_LA0lP1znLdsr/view?pli=1 vanaf pagina 157

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ewoutbrogt schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Ik zit nog even te wachten op mijn modbus -> wifi adapter, maar wil de WP tzt aansturen via openhab. Ik had op dit forum een document gevonden met modbus details, van een wp die verder qua aansturing op de Adlar lijkt. Had je daar al naar gekeken, en is dit hetgeen niet correct werkt? https://drive.google.com/...5_LA0lP1znLdsr/view?pli=1 vanaf pagina 157
Deze lijkt wel aardig goed, er gaan iets teveel handleidingen rond.

[ Voor 8% gewijzigd door Forain op 02-02-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
kiddyl schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:19:
Je kunt ook een aan/uit thermostaat aansluiten op de klemmen T1-19 en T1-20. Zie hier.
Beneden de ingestelde waarde werkt de stooklijn, daarboven gaat deze op STANDBY. Een harde aftopping dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
ewoutbrogt schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:07:
Ik zit nog even te wachten op mijn modbus -> wifi adapter, maar wil de WP tzt aansturen via openhab.
Welke adapter heb jij op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Leuk, die zon van de afgelopen dagen.
Mijn Homey-automatisering meet de zonkracht (dmv de zonnepanelen die oost, zuid en west liggen) en corrigeert de Set Temp waarde met -1 (500 Watt) en -2 (2000 Watt). Met de huidige zonkracht loopt het ongeveer een halve graad op. Een enkele keer zet de kamerthermostaat de Adlar op Standby, maar meestal is de correctie voldoende om niet in een T-shirt te hoeven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Johan H schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Hoewel ik de spulletjes al wel heb liggen, heb ik helaas nog geen gelegenheid gehad de pompsectie van de verdeler te demonteren.

Wel had ik dus de pomp sneller gezet icm meer flow (van ca. 1,5 naar ca. 2,5 ) door de zones.

Ik merk dat ik met dezelfde stooklijn meer temperatuur in huis krijg en dat terwijl januari kouder was dan december.

Kortom klusje gaat nog wel een keer geklaard worden.

Verder heb ik in januari 2025 bijna 70 kWh minder dan januari 2024 verbruikt (462 vs 530). Wellicht appels en peren, want waren de temperaturen gelijk? Plus mn nieuwe glas natuurlijk. Maar toch een leuk verschil van 15%.

Wellicht ook nog interessant te vertellen, ivm lange stops bij temperaturen boven ‘0’ heb ik P26 op 1 gezet. Krijg dan mooie runs en stops van telkens een 2,5-3 uur, wat betekend dat het niet zo oncomfortabel meer afkoelt.
Hallo Johan,
Draait jouw WP op HL8/JAN en heb je P26 dan op 1 staan, of is dat in een andere stooklijn?
Zijn de runs dan 2,5-3 uur, of zijn dat de stops, of wisselen ze elkaar mooi af?

Omdat ik de komende weken regelmatig een paar dagen niet thuis ben, ben ik maar even gestopt met experimenteren met scene's en heb ik hem maar weer op de automatische piloot (HL8/JAN) gezet.
Dat loopt best wel mooi, maar alleen zijn de pauzes te lang en ook vaak op het verkeerde moment waardoor het in de avond net onprettig afkoelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IkljvWekOgxLpzRDOSrdB6Qq1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNjLmxdSIJaEQISqkORjtBEz.jpg?f=fotoalbum_large

Zo draaide hij gisteren met de T6 continu op 19 graden.
Die lange stop komt natuurlijk ook door de zon die de kamer opwarmde, het werd toen wel 20 graden, maar het zou mooi zijn als ik die stop korter zou kunnen maken en dat hij wat eerder weer zou gaan verwarmen.

Teake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
Ik ben wel nieuwsgierig naar de ervaringen van de warmtepomp bij temperaturen onder de -5 graden. Hier in het westen waar ik woon is het 's nachts niet veel kouder geweest dan -3c. Volgens mij was het in het oosten van het land een heel stuk kouder. Zijn er daar mensen die hun huis bij lagere temperaturen nog steeds volledig met de warmtepomp hebben kunnen verwarmen (zonder CV te gebruiken bij de defrosts).

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
In theorie moet de warmtepomp tot temperaturen van zelfs -10 geen moeite hebben om het huis op te warmen (tenzij er een 'te kleine' wp is gekozen bij installatie) maar gaat de efficientie van de warmtepomp eerder volledig over z'n nek door defrosts en dat is waar we in dit moerasland toch wel veel last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
nlfva1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:10:
Ik ben wel nieuwsgierig naar de ervaringen van de warmtepomp bij temperaturen onder de -5 graden. Hier in het westen waar ik woon is het 's nachts niet veel kouder geweest dan -3c. Volgens mij was het in het oosten van het land een heel stuk kouder. Zijn er daar mensen die hun huis bij lagere temperaturen nog steeds volledig met de warmtepomp hebben kunnen verwarmen (zonder CV te gebruiken bij de defrosts).
afgelopen week -3 en -5 in de nacht geweest. temperatuur in de woonkamer was gewoon nog +20 graden.
wel elk uur defrost en 10KW erdoorheen gejaagd van 00:00 tot 07:00

WP 6KW volledig elektrisch
verbruik 20 a 25 KW per dag bij lage temperaturen
LT8 stooklijn (automatisch)
alleen radiatoren
hoekhuis 128M2 (woonkamer keuken 45M2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark w
  • Laatst online: 06-10 07:19
Wij hebben Adlar nu sinds 14 januari. Na verschillende lijnen te hebben geprobeerd lijkt de HL4 gestuurd op inlet ons huis op 19.5 graden te houden. Het verbruik was gister 24 kw. Aangezien we een grote woning hebben en verwarmen met radiatoren lijkt me dit redelijk.
Ik vraag me wel af of de wp het trekt bij min 5 of lager.
(We hebben een pelletkachel als back-up)

Vrijstaande woning 185m2 bj 1994. Alleen radiatoren met beneden een aantal ventilatoren. Boven stoken beperkt. wp boiler voor sw en een pelletkachel als back-up. Adlar castra 6kw sinds 14 januari 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ja hoor gaat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij zakt het wel iets binnenshuis, maar dat is eerder bij -1 met veel mist dan bij -5, bij -10 verwacht ik ook geen problemen tot nu toe gezien er dan zoveel minder defrosts zullen plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Belangrijkste is dat de WP bij slechte weersomstandigheden gewoon blijft doordraaien. Constante temp.
Als je bijv. werkt met een nachtverlaging dan kan de WP erg veel moeite hebben om daarna weer op temperatuur te komen. Zeker als er ieder uur een defrost is en hij onvoldoende warmte uit de lucht kan onttrekken, dan zul je de gewenste set temp niet bereiken en zal je huis dus afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:40
Jaren 70 tussenwoning van 136 m2 zonder na-isolatie met HR++ glas. Vloerverwarming beneden, grote T33 radiatoren boven. Temperatuur beneden 21 graden, boven 20.

Onze full-electric 6kW Aurora is met -3 met veel defrosts nog niet boven de 1000W elektrisch verbruik gekomen. Compressor frequentie zit dan tussen de 45-55 Hz. Daar zit nog een ruime marge in. Hier hangen daarnaast nog airco's als backup op elke verdieping.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
Destynx schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Jaren 70 tussenwoning van 136 m2 zonder na-isolatie met HR++ glas. Vloerverwarming beneden, grote T33 radiatoren boven. Temperatuur beneden 21 graden, boven 20.

Onze full-electric 6kW Aurora is met -3 met veel defrosts nog niet boven de 1000W elektrisch verbruik gekomen. Compressor frequentie zit dan tussen de 45-55 Hz. Daar zit nog een ruime marge in. Hier hangen daarnaast nog airco's als backup op elke verdieping.
Bedankt voor alle reacties. Goed om te horen. Dat geeft vertrouwen. Ik denk al met al een goede keuze geweest om deze warmtepomp te nemen. Bij mij draait het ondanks een groot aantal defrosts ook vrolijk door en houdt het huis op 20 graden. Daarnaast ben ik ook blij met dit forum. Al erg veel van geleerd.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij zijn ze ook nog aan het kijken, net nog gebeld toevallig, wat ze kunnen betekenen om de hele lange hersteltijd na een defrost (zeker 30 minuten) op te lossen.
Ik verwacht dat ik dan helemaal geen problemen meer heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
nlfva1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor alle reacties. Goed om te horen. Dat geeft vertrouwen. Ik denk al met al een goede keuze geweest om deze warmtepomp te nemen. Bij mij draait het ondanks een groot aantal defrosts ook vrolijk door en houdt het huis op 20 graden. Daarnaast ben ik ook blij met dit forum. Al erg veel van geleerd.
Hier bleef de temperatuur bij -5 ook goed in de nacht. Het was in januari met de mist wel lastig waarbij heel veel ijsvorming was. Nu is de ijsvorming minimaal.

Wel laat ik ons huis als een warmtebatterij werken door de warmtepomp niet meteen af te schakelen wanneer de huiskamer snel opgewarmd wordt door de zon. Zodra de zon weg is koelt het ook weer vrij snel een beetje af en ondertussen blijft alles comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Ahum..... schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:04:
[...]

Hallo Johan,
Draait jouw WP op HL8/JAN en heb je P26 dan op 1 staan, of is dat in een andere stooklijn?
Zijn de runs dan 2,5-3 uur, of zijn dat de stops, of wisselen ze elkaar mooi af?

Omdat ik de komende weken regelmatig een paar dagen niet thuis ben, ben ik maar even gestopt met experimenteren met scene's en heb ik hem maar weer op de automatische piloot (HL8/JAN) gezet.
Dat loopt best wel mooi, maar alleen zijn de pauzes te lang en ook vaak op het verkeerde moment waardoor het in de avond net onprettig afkoelt.

[Afbeelding]

Zo draaide hij gisteren met de T6 continu op 19 graden.
Die lange stop komt natuurlijk ook door de zon die de kamer opwarmde, het werd toen wel 20 graden, maar het zou mooi zijn als ik die stop korter zou kunnen maken en dat hij wat eerder weer zou gaan verwarmen.

Teake
Hoi Ahum,

Ik draai op het moment op LT6 en dat gaat heel prima.P26 op 1.
Ik heb dit gedaan omdat het verschil me te groot is, namelijk bij stop draaien wp t outlet - t inlet - P26

Met een beetje pech moet je inlet dan al gauw een graad of 7-8 onder settemp zijn en dan krijg je dus die lange stops.
Nu een graad of 4-5. Inderdaad krijg je dan kortere bloks korter op elkaar= constanter klimaat in huis en met weinig vermogen telkens opstarten en draaien. Ik ben er blij mee.

HL8 wacht ik even op update, maar ik denk (in mijn geval) met P26 op 1 en de min en max temp juist afgesteld dat dat ook aardig zou moeten gaan.

Hierbij ook een mooi plaatje waarop de invloed van de zon in de middag ook mooi te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20ZDhVaD33C7ZF48le1RdewHPd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2sitTtzi1GzvLYR4GROc3UK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
BerndGaykema schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:44:
[...]
Je kunt ook een aan/uit thermostaat aansluiten op de klemmen T1-19 en T1-20. Zie hier.
Beneden de ingestelde waarde werkt de stooklijn, daarboven gaat deze op STANDBY. Een harde aftopping dus.
Wij hebben een Honeywell OT aangesloten die dus niet gebruikt wordt omdat LT8 nog niet goed werkt. In HA heb ik de instelling nu veranderd van LT7 naar LT5 om het probleem van vertraagd aanslaan van de warmtepomp te compenseren. Bij LT5 is de vraag temperatuur altijd >5 graden dan de water temperatuur.

Ik probeer zo weinig mogelijk met HA te doen voor de warmtepomp, maar de flexibiliteit is tot nu toe echt heel handig gebleken. Gevolg is wel dat niemand anders in huis er nu iets mee kan. Dat was met de HR ketel veel makkelijker.

Pagina: 1 ... 54 ... 66 Laatste