Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 53 ... 66 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:53

Jerra

Beunhaas in wording

Haha ja desalniettemin goed advies van Frank, doet die niets meteen Adlar bellen.
Zeker in de koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvalburg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-03 19:58
hij slaat niet aan, heb het idee dat hij niet goed ingesteld staat. en doordat het onder 0 is. dat hij niet aanslaat. wellicht een instelling dat hij bij vorst niet aangaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
rvalburg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:55:
hij slaat niet aan, heb het idee dat hij niet goed ingesteld staat. en doordat het onder 0 is. dat hij niet aanslaat. wellicht een instelling dat hij bij vorst niet aangaat
dus nogmaals: Adlar storingsdienst bellen. Daar zijn ze voor. krijg je gratis advies en ze helpen op afstand om de pomp weer aan de praat te krijgen

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Is Boost mode eigenlijk binnen het "enigzins normale" gebruik van de Adlar?
Waar is de compressor op berekend, hij draait op boost mode 5hz hoger dan in standard, klinkt niet als heel veel verschil.
Het maakt wel degelijk uit, temperatuur in huis klimt weer.

Extra energieverbruik valt me eigenlijk ook wel mee, is boost mode een mooie manier om bij maximale defrost interval (elke 55min) op een dag toch uit de kou te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:55
Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:23:
Is Boost mode eigenlijk binnen het "enigzins normale" gebruik van de Adlar?
Waar is de compressor op berekend, hij draait op boost mode 5hz hoger dan in standard, klinkt niet als heel veel verschil.
Het maakt wel degelijk uit, temperatuur in huis klimt weer.

Extra energieverbruik valt me eigenlijk ook wel mee, is boost mode een mooie manier om bij maximale defrost interval (elke 55min) op een dag toch uit de kou te blijven?
Nog nooit geprobeerd, draait die dan 90 hz?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:17
Johan H schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Nog nooit geprobeerd, draait die dan 90 hz?
Ik vrees dat dan de weerstandsverwarming mee gaat helpen. COP van 1 en de nachtmerrie van elke netbeheerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Die zit er bij mij niet in, en geloof me als ik zeg dat de elektra meevalt bedoelde ik echt niet; "oh er komt maar 2 kilowatt bij"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja 90hz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:26:
Die zit er bij mij niet in, [...]
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Ik kan de weerstandsverwarming inderdaad niet vinden in de Solar East specs. Hij kan er wel één aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 15:26
Marcva schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Ik kan de weerstandsverwarming inderdaad niet vinden in de Solar East specs. Hij kan er wel één aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1o3eQpRhXRLl-O67zLh3xsDqO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fe6uzZLu5tGvRWoA55isikH4.png?f=fotoalbum_large

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Nu we het toch over installatie hebben, bij plaatsing WP en offerte ha dik al duidelijk gemaakt over te gaan naar fancoils.
Toch zit er maar een 20 liter buffervat in de retour (denk ik, of aanvoer?).

Met de behoorlijk kleine inhoud van de huidige enkelplaat radiatoren en later fancoils vraag ik me af of de buffer niet te klein is.
het duurt ook bijna het hele uur om de retour/inlet van de WP weer op temperatuur te krijgen.

Hebben jullie wat plaatjes en gedachtes om met mij te delen?
Mijn gevoel zegt dat er te weinig opgeslagen energie in het buffervat zit, solareast documeten benoemen minimaal 60 liter buffer.

Maar ik weet ook niet genoeg van de werking/invloed van een buffervat op de defrost, immers moet die energie ook weer IN het buffervat gestopt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-10 14:50
Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:26:
Die zit er bij mij niet in, en geloof me als ik zeg dat de elektra meevalt bedoelde ik echt niet; "oh er komt maar 2 kilowatt bij"
Ik gebruik de boost mode al geruime tijd. de maximale frequentie loopt op van 82Hz naar 90 Hz. Daardoor zijn bereikt de WP na de defrotst sneller de set temp. Het verbruik zal wel iets hoger liggen, maar dat is denk ik in de range van 10% als de boost mode actief is. Als de set temp is bereikt schakelt de frequentie weer terug. Als de set temp ingesteld staat op een hogere temperatuur dan die bij 82Hz kan bereiken zal de boost mode actief blijven, maar dat gebruik ik niet omdat ik niet weet of dat goed is voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dus je schakelt dynamisch de boost mode in en uit?

Ik zat ook te denken om mijn eco/standard schakeling uit te breiden
Indien temperatuur standard, maar luchtvochtigheid >90%, dan boost mode.

Volgend jaar hoop ik het niet meer nodig te hebben, maar dat zal ik tegen die tijd terugmelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De 6kW versie van Adlar houdt ons huis net niet op temperatuur met het weer van de afgelopen dagen. Elke dag zakt het een paar tienden in de nacht en overdag blijft het vervolgens redelijk constant om in de nacht weer iets te dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V6i1kbCiaR0mf7g76rSJm75nz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hwA42Jf244ZwPH7pvStrdgy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk ik nu serieus over na om de verdeler te vervangen door een open verdeler, maar dat zal dan pas na het stookseizoen gebeuren. Dit zal dan weer iets schelen. Bij echte kou is het in ieder geval duidelijk dat de warmtepomp niet voldoende is voor ons.

Het plan was om boven airco's te installeren en dat is denk ik het plan nu voor dit jaar. Als het financieel lukt nog voor de zomer om te kunnen koelen op de kamers. Dan worden de slaapkamers in ieder geval verwarmd met airco en kan de radiator op de kamers helemaal uit.

In de tussentijd wel alle stooklijnen geprobeerd, maar de temperatuur blijft ~33 graden en terug naar de warmtepomp is 27~28 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door kiddyl op 21-01-2025 14:10 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:55
kiddyl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:09:
De 6kW versie van Adlar houdt ons huis net niet op temperatuur met het weer van de afgelopen dagen. Elke dag zakt het een paar tienden in de nacht en overdag blijft het vervolgens redelijk constant om in de nacht weer iets te dalen.

[Afbeelding]

Ik denk ik nu serieus over na om de verdeler te vervangen door een open verdeler, maar dat zal dan pas na het stookseizoen gebeuren. Dit zal dan weer iets schelen. Bij echte kou is het in ieder geval duidelijk dat de warmtepomp niet voldoende is voor ons.

Het plan was om boven airco's te installeren en dat is denk ik het plan nu voor dit jaar. Als het financieel lukt nog voor de zomer om te kunnen koelen op de kamers. Dan worden de slaapkamers in ieder geval verwarmd met airco en kan de radiator op de kamers helemaal uit.

In de tussentijd wel alle stooklijnen geprobeerd, maar de temperatuur blijft ~33 graden en terug naar de warmtepomp is 27~28 graden.
Is dit op Stooklijn H1?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-10 10:04

Hier beetje zelfde probleem. Hebben een pelletkachel om bij te stoken dus hebben geen problemen maar enkel op WP zou een uitdaging zijn. Heb net even gekeken naar naar de hoeveelheid kWh die de WP genereert en het huis in duwt, dat is de afgelopen week net iets meer dan 100 kWh per dag in mijn situatie. Als ik zoek naar andere koude dagen dan kom ik in 2023 terecht met een gem. buiten temp van -3 en dan genereert de WP 140 kWh. Ik gooi het op dit moment op de extreme hoge luchtvochtigheid en de hoeveelheid defrosts. Voorgaand seizoen was het niet zoveel als nu.

Ook hier maar kijken naar een open verdeler ;) Ander puntje waar ik naar wil kijken is om de CV ketel middels Home Assistant aan te sturen dmv. OpenTherm. Kijken of de CV enkel 2 a 3 graden kan toevoegen aan het water ipv de aan/uit modus wat eigenlijk de WP volledig buitenspel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Het maakt niet uit welke stooklijn ik neem, de temperatuur van het water stijgt niet boven de 33 graden. De stroomafname blijft ook rond de 1680W maximaal. Ik zie pieken van 1700W, maar niet hoger. Boost mode wel getest, maar niet langdurig gebruikt.

Vanaf morgen zal het huis weer opwarmen, maar als het echt koud wordt hebben we meer dan alleen de warmtepomp nodig.

In vergelijking met de HR ketel stoken is ons huis nu veel comfortabeler met meer constante temperatuur. Wij stoken ook iets hoger dan voorheen. Op basis van de koevlaas formule kwamen wij uit op 5kW, maar dat is gemiddeld over een jaar. Bij pieken denk ik dat we eerder op 8kW uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 15:26
Jerra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:17:
Nu we het toch over installatie hebben, bij plaatsing WP en offerte ha dik al duidelijk gemaakt over te gaan naar fancoils.
Toch zit er maar een 20 liter buffervat in de retour (denk ik, of aanvoer?).

Met de behoorlijk kleine inhoud van de huidige enkelplaat radiatoren en later fancoils vraag ik me af of de buffer niet te klein is.
het duurt ook bijna het hele uur om de retour/inlet van de WP weer op temperatuur te krijgen.

Hebben jullie wat plaatjes en gedachtes om met mij te delen?
Mijn gevoel zegt dat er te weinig opgeslagen energie in het buffervat zit, solareast documeten benoemen minimaal 60 liter buffer.

Maar ik weet ook niet genoeg van de werking/invloed van een buffervat op de defrost, immers moet die energie ook weer IN het buffervat gestopt worden.
Defrost.

Als de parameter p139 op 2 staat, zal de CV ketel bij defrost van de warmtepomp(WP), de temperatuur van de toevoer(cv-water) verwarmen. Dit om het afkoelen van de radiatoren/vloerverwarming te voorkomen.

Als de WP in defrost gaat zal de vierwegkeerklep(in de WP) omgezet worden zodat de WP de warmte, t.b.v. ontdooien van de warmte wisselaar, uit het retour water van de installatie kan halen. Hiervoor is een minimale water inhoud van 60 liter nodig, is bijv. de inhoud van openstaande radiatoren en of vloerverwarming(openverdeler) en het 20 liter buffervat. Bij een zone regeling is minimaal een buffervat van 60 liter nodig (richtlijn SolarEast Heat Pump Ltd., dit voor een 6 kW warmtepomp)
Zelf heb ik een zone systeem met een 60 liter buffer vat. Mijn defrost duurt hooguit 5 minuten

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

[Afbeelding]

Heb je vloerverwarming? Ik herken het ook, maar heb gemerkt als je het de tijd geeft de boel wel langzaam opwarmt. Boven nul red is het met LT6 en bij echt koud weer soms LT4 en anders LT1.
Ik zie dan dat het wel een halve dag of meer kan duren voor de settemp gehaald gaat worden. Doe dus geen nachtverlagingen oid, maar hou de boel op temperatuur.
Zit zelf te denken aan een doorstroomverwarmer voor momenten dat het net even lastig is.
Verdeler ga ik binnenkort ook ombouwen, hoewel ik daar geen wonderen van verwacht.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-10 21:36
Ik had na het aanpassen van een parameter de WP perongeluk op sluiting gezet. Heeft zo'n 10 uur uitgestaan, waardoor het af is gekoeld van 20.5 naar 17.8.

Nu ongeveer 36 uur later is het weer 20.5.
Met LTV duurt het dus echt even! En daarom ook dat je die temperatuur constant wilt houden.

De twijfel dat je het met -10 niet meer warm houdt is denk ik eenvoudig weg te nemen.
Als het echt veel kouder wordt dan hebben we geen 100% luchtvochtigheid meer. Het zijn de defrosts ieder uur en de snelle bevriezing die ervoor zorgen dat de WP moeite heeft met hogere set temperaturen.

Er zijn landen waar het veel kouder is, en waar ze al langer dan wij in NL met warmtepompen verwarmen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Johan H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Heb je vloerverwarming? Ik herken het ook, maar heb gemerkt als je het de tijd geeft de boel wel langzaam opwarmt. Boven nul red is het met LT6 en bij echt koud weer soms LT4 en anders LT1.
Ik zie dan dat het wel een halve dag of meer kan duren voor de settemp gehaald gaat worden. Doe dus geen nachtverlagingen oid, maar hou de boel op temperatuur.
Zit zelf te denken aan een doorstroomverwarmer voor momenten dat het net even lastig is.
Verdeler ga ik binnenkort ook ombouwen, hoewel ik daar geen wonderen van verwacht.
Onze warmtepomp staat al 3 weken continu aan zonder een keer gestopt te zijn. Wij hebben vloerverwarming Ik heb de afgelopen dagen ook de stooklijnen aangepast, maar ik denk dat de +/-1680W die de warmtepomp trekt maar zoveel kan doen in onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
kiddyl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Onze warmtepomp staat al 3 weken continu aan zonder een keer gestopt te zijn. Wij hebben vloerverwarming Ik heb de afgelopen dagen ook de stooklijnen aangepast, maar ik denk dat de +/-1680W die de warmtepomp trekt maar zoveel kan doen in onze situatie.
Dat hij niet stopt is juist wat je wilt. Wat je niet zo graag wilt is veel defrosts, maar met 100% luchtvochtigheid ontkomt je niet aan een defrost ieder uur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
kiddyl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Dan zal je woonsituatie je parten spelen? Oud huis? Slecht geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Johan H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Dan zal je woonsituatie je parten spelen? Oud huis? Slecht geisoleerd?
Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit 2019, maar de totale oppervlakte is 250m2 met 120m2 vloerverwarming op de begane grond. Dat de 6kW krap zou kunnen zijn hebben wij al rekening mee gehouden. Het backup plan was om ook met airco's te verwarmen (die ook kunnen koelen, want dit is in de zomer ook heel hard nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
kiddyl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit 2019, maar de totale oppervlakte is 250m2 met 120m2 vloerverwarming op de begane grond. Dat de 6kW krap zou kunnen zijn hebben wij al rekening mee gehouden. Het backup plan was om ook met airco's te verwarmen (die ook kunnen koelen, want dit is in de zomer ook heel hard nodig)
Ja dat is enorm! Ik zit zo ongeveer op de helft.
2019 lijkt me wel super geïsoleerd, maarja je moet het wel opwarmen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
h3rj4n schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Hier beetje zelfde probleem. Hebben een pelletkachel om bij te stoken dus hebben geen problemen maar enkel op WP zou een uitdaging zijn. Heb net even gekeken naar naar de hoeveelheid kWh die de WP genereert en het huis in duwt, dat is de afgelopen week net iets meer dan 100 kWh per dag in mijn situatie. Als ik zoek naar andere koude dagen dan kom ik in 2023 terecht met een gem. buiten temp van -3 en dan genereert de WP 140 kWh. Ik gooi het op dit moment op de extreme hoge luchtvochtigheid en de hoeveelheid defrosts. Voorgaand seizoen was het niet zoveel als nu.

Ook hier maar kijken naar een open verdeler ;) Ander puntje waar ik naar wil kijken is om de CV ketel middels Home Assistant aan te sturen dmv. OpenTherm. Kijken of de CV enkel 2 a 3 graden kan toevoegen aan het water ipv de aan/uit modus wat eigenlijk de WP volledig buitenspel zet.
Ik zat in het weekeind ook aan de max met cá 110 kWh per dag.
Was de 140 kWh per dag bij -3, op de turbo stand? Want het is meer dan de spec zegt wat mogelijk is bij -3.
Wel bemoedigend dat je er zoveel vermogen hebt uit gekregen onder de 0 graden, misschien red ik het dan ook wel een poosje onder de 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 09:56
Ik heb nu een volledige week op sluiting 26 graden ECO gedraaid omdat de temperatuur op HL7 over de gehele dag iets te warm werd. We hebben nu vanaf 17 januari een constante dag en nacht temperatuur van 0 graden dus ideaal om te zien hoe constant het systeem is. Het blijft in mijn huis nog steeds keurig op ruim 20 graden wat ik niet had verwacht, de afgelopen 3 dagen zitten mijn defrost momenten op ongeveer 2 uur en duurt hij maar 5 min zonder boost of andere instellingen. Ik laat hem ook keurig zonder CV staan dus P139 op 1 en dit ziet er goed uit. Als ik al het bovenstaande lees dan zie je dat er toch wel veel verschillen zijn in het warm houden van je woning. Waar de een het niet red met zijn installatie heeft de ander daar totaal geen probleem mee. Ik had zelf ook niet verwacht dat het systeem met temperaturen rond het vriespunt goed op de ECO stand zou werken maar het kan dus wel. De afgelopen dagen verbruikte ik bijna 16 kWh per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af0NWTzApM0aQmdG_sBN2C2SIFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fb096I684k3H4Iw60guc43qC.png?f=fotoalbum_large

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:43
De ijsdagen hier in De Wijk (bij Meppel/Staphorst) zijn ten einde.
Vanaf de 17e 12:00 tot de 21e 12:00 uur heb ik 23 kWh per dag verbruikt.
De wp heeft niet stilgestaan, draaide continu met bijna elk uur een defrost.
Temp Set was 26/27 graden. Binnentemperatuur bijna constant 19,5 graad.

Al met al een heel stabiele en comfortabele warmte.

100m2 vloerverwarming met (nog) een oude mengverdeler. Flow is net 10 liter/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
  • Laatst online: 20-07 19:18
ik heb sinds 15 januari de hybride pomp staan. Na vertraging van een maand toch geinstalleerd, ik had de verwachting dat ze het direct in zouden regelen. Wel over gebeld en met een ticket was er iemand bezig met HL8 ofzo.

Maar dat ding staat de hele dag te blazen als een windturbine met een verbruik van bijna 2KW, Ik ga falliet met deze kosten zo de hele dag,

Hoe kan ik de pomp uitschakelen en weer op gas? Ik ben wel heel terleur gesteld in de investering die ik gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Crusheraxe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:45:
ik heb sinds 15 januari de hybride pomp staan. Na vertraging van een maand toch geinstalleerd, ik had de verwachting dat ze het direct in zouden regelen. Wel over gebeld en met een ticket was er iemand bezig met HL8 ofzo.

Maar dat ding staat de hele dag te blazen als een windturbine met een verbruik van bijna 2KW, Ik ga falliet met deze kosten zo de hele dag,

Hoe kan ik de pomp uitschakelen en weer op gas? Ik ben wel heel terleur gesteld in de investering die ik gedaan heb.
Heb je geen uitleg gekregen van de monteur? :O

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz

Je hele investering op 1 slechte dag... verdiep je dan ook even in de werking van een WP.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 21-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
@LongTimeAgo Nee geen uitleg helaas

@pentaw1nz Probeer me wel te verdiepen, echter het staat hier vol met micromanagement en hele bergen settings die je aan kan passen.

Ik begrijp wel dat het nu met de mist en situatie ontstaat dat het defrosten heel erg vaak gebeurd. En je schijnt in te kunnen stellen dat dit op gas gebeurd of elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Maar dat ding staat de hele dag te blazen als een windturbine met een verbruik van bijna 2KW, Ik ga falliet met deze kosten zo de hele dag
1: Haal eerst even de JAN module van zn stroom af en doe die er na 10 sec weer op.
Kijk daarna even of hij nog steeds zo hard blaast.

2: Kijk even in de bijgeleverde instructie hoe je de warmtepomp naar Silent/Eco zet. Dit zal aanzienelijk in geluid en verbruik schelen.

3: download even de App waar mee je de wp op afstand kan uitlezen en configuraties kan toepassen. Dit helpt ook met gemoedstoestand.

Vragen:
- Hoe verwarm je de ruimte waar je thermostaat staat? (Vloerverwarming, radiatoren, etc)
- Hoe warm is het in huis? En wat is je gewenste temperatuur in huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Crusheraxe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:18:
@LongTimeAgo Nee geen uitleg helaas

@pentaw1nz Probeer me wel te verdiepen, echter het staat hier vol met micromanagement en hele bergen settings die je aan kan passen.

Ik begrijp wel dat het nu met de mist en situatie ontstaat dat het defrosten heel erg vaak gebeurd. En je schijnt in te kunnen stellen dat dit op gas gebeurd of elektrisch.
De huidige weersomstandigheden maken dat de WP het zwaar heeft. Dit zijn echter alles behalve gemiddelde dagen.
Als je de extreme dagen als vergelijk gaat gebruiken, dan ga je je investering niet terugverdienen en zijn er misschien soms zelf momenten dat gas goedkoper is. Als je een dynamisch contract hebt bijvoorbeeld.

Er zijn straks echter ook heel veel dagen dat je voor 6kwh de hele dag en nacht je huis warm hebt.

Gewoon even doorheen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:12:
Ik heb nu een volledige week op sluiting 26 graden ECO gedraaid omdat de temperatuur op HL7 over de gehele dag iets te warm werd. We hebben nu vanaf 17 januari een constante dag en nacht temperatuur van 0 graden dus ideaal om te zien hoe constant het systeem is. Het blijft in mijn huis nog steeds keurig op ruim 20 graden wat ik niet had verwacht, de afgelopen 3 dagen zitten mijn defrost momenten op ongeveer 2 uur en duurt hij maar 5 min zonder boost of andere instellingen. Ik laat hem ook keurig zonder CV staan dus P139 op 1 en dit ziet er goed uit. Als ik al het bovenstaande lees dan zie je dat er toch wel veel verschillen zijn in het warm houden van je woning. Waar de een het niet red met zijn installatie heeft de ander daar totaal geen probleem mee. Ik had zelf ook niet verwacht dat het systeem met temperaturen rond het vriespunt goed op de ECO stand zou werken maar het kan dus wel. De afgelopen dagen verbruikte ik bijna 16 kWh per dag.

[Afbeelding]
Dat ziet er heel mooi uit!
Ben ik alleen benieuwd of je op inlet of outlet stuurt, ofwel waar staat P116 op? Zo te zien op inlet, want je outlet zit dan rond de 29 graden? Dat zit tussen LT6 en LT5 in (28 en 30) als je op outlet stuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 21-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

2kw per uur is 24 kwh per dag? Dat is met deze kou niet belachelijk. Iets van €7,-, Daar kun je zo’n 5 m3 gas voor kopen, daar red je het niet mee denk ik dan. En heb je wel een aparte meter, of kijke je naar je totale stroom verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 21-01-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[quote]Johan H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Een reguliere stooklijn stookt zuiniger, dat kun je ook proberen.

[ Voor 48% gewijzigd door Johan H op 21-01-2025 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:07
Ik heb de afgelopen maanden de WP op HL8/JAN laten draaien met een continu temperatuur van 19° en dat ging het grootste deel van de 24 uur heel goed.
Continu 19° op de T6, maar ik had per 24 uur wel enkele uren dat de WP stil viel met het gevolg dat we ondanks de 19° op de T6 toch een paar minder comfortabele uren hadden.
En het lastige was dat die oncomfortabele momenten niet te plannen waren, meestal in de avonduren als we "op de bank" zaten. :S
En dat hij na die pauze elke keer weer flink aan de bak moest met de nodige "bergen en dalen" curves.
Ik meld er gelijk bij dat hoe kouder het buiten is des te comfortabeler wordt het in huis en verminderden de pauzes, maar toch er bleef nog steeds een pauze komen...

Op de gok heb ik de WP drie dagen geleden op HL1 gezet en dat was met het huidige vochtige weer en temperatuur een schot in de roos!
We hebben de afgelopen dagen de temperatuur in de woonkamer ondanks de 24 defrost's continu keurig op 19° kunnen houden en géén oncomfortabele momenten meer gehad! :9
Na iedere defrost tikt de outlet binnen 30 minuten draaien weer de 35 graden setpoint aan, en de inlet staat continu op 28°
En het verbruik bij nagenoeg dezelfde buitentemperatuur en luchtvochtigheid was per 24 uur 4,8 kWh lager dan op HL8/JAN, zie onderstaand de verschillen tussen de beide stooklijnen.
Het verschil in euro's viel jammer genoeg anders uit, maar dat heeft te maken met de day-ahead prijzen van ons dynamisch energiecontract... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KV3U_mAAQ-LeezA5MVOomhC3dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpBUrIjGJTbilIc8HZH2lnkX.jpg?f=fotoalbum_large

24 Uur op HL8/JAN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTAbn9-00MJ-HtmsyxL80fF2ZPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4SvNI3cRY7s3NGuW2f3A8Nw.jpg?f=fotoalbum_large

24 Uur op HL1

Woonsituatie:
Vrijstaande woning uit 1953 redelijk tot goed geïsoleerd, vloer/wandverwarmingsverdeler heeft nog (steeds) een eigen pomp!

Woonkamer met 55m2 wandverwarming Warp-System 10mm leidingen hoh 75mm, temperatuur continu 19°
Woonkeuken 15 m2 vloerverwarming 16mm en 150mm hoh
Badkamer 9 m2 vloerverwarming 16mm en 150mm hoh
Kantoor 9 m2 tweeplaats radiator 1200 x 700mm (nog) zonder ventilatoren, maar met een beetje warmtehulp van de 20 kW Nexus thuisbatterij...

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmrs73
Ahum..... Ziet er ook goed uit, je zou dus nog een stap verder kunnen gaan om de ECO stand te proberen, voordeel zoals ik ze ervaar is minder defrost momenten en nog zuiniger stookgedrag, ik ben benieuwd 8)

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Je bevestigt mijn stelling dat 'ie 'm aan kan sturen. Je wijst naar een spiraal in het binnen geplaatste sww vat.
In de WP zelf is geen weerstandsverwarming te vinden. En dat is een goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
mmrs73 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:06:
Ahum..... Ziet er ook goed uit, je zou dus nog een stap verder kunnen gaan om de ECO stand te proberen, voordeel zoals ik ze ervaar is minder defrost momenten en nog zuiniger stookgedrag, ik ben benieuwd 8)
Hi MMRS73

Dank voor je advies!
Ik heb gisteren net een (prive!) les scene's maken gehad, NEE niet van mijn Partner :o
Als ik die goed in Smart-Life heb gezet met mijn dikke kromme vingers, dan gaat de WP bij temperatuurwijzigingen automatisch van stooklijn veranderen, eerst dat maar even afwachten. *O*
Ik verwacht dat er nog wel iets aan de scene gesleuteld moet worden, daarom laat ik hem maar even rustig zijn gang gaan, zodat ik geen zaken door elkaar ga gooien...
Al moeilijk genoeg voor een leerling Tweaker van 73. :?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....

Hi Crusheraxe,

Ik snap jouw gevoel helemaal!
Bij mij ging de oplevering vorig jaar Maart ongeveer hetzelfde, ik had zelfs nog geen handleiding gekregen en ik durfde nergens op te drukken!
Gewoon na 18.00 uur Adlar Castra bellen, dan krijg je automatisch een storingsmonteur aan de lijn, daar heb ik hele goede ervaringen mee!
Leuk bedrijf, maar er zijn zeker zaken die beter kunnen..., niet wanhopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pfff...

Ik word wel een beetje moedeloos van de support van Adlar (nog voor installatie), voor een paar vragen 5 weken aan het mailen met soms twee week wachten op een reactie. En dan nog niet een bevredigende antwoord krijgen. Terwijl met een belletje van 5 tot 10 minuten was ik klaar geweest.

overigens zijn de dames altijd wel vriendelijk aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
LongTimeAgo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:18:
[...]

1: Haal eerst even de JAN module van zn stroom af en doe die er na 10 sec weer op.
Kijk daarna even of hij nog steeds zo hard blaast.

2: Kijk even in de bijgeleverde instructie hoe je de warmtepomp naar Silent/Eco zet. Dit zal aanzienelijk in geluid en verbruik schelen.

3: download even de App waar mee je de wp op afstand kan uitlezen en configuraties kan toepassen. Dit helpt ook met gemoedstoestand.

Vragen:
- Hoe verwarm je de ruimte waar je thermostaat staat? (Vloerverwarming, radiatoren, etc)
- Hoe warm is het in huis? En wat is je gewenste temperatuur in huis?
Ik heb de smart life app, die lijkt wat beperkt..

Ik had hm afgelopen avond/nacht op eco gezet een dan draaide de WP veel rustiger, kwa temperatuur haalde hij het ook wel kreeg ik het idee

Maar doordat hij max staat te werken en te defrosten, komt er ook door de cv warmer water in het circuit.

Vandaag hetzelfde, steeds op max, defrost en later op de dag is de pomp uit gegaan rond 17:00 en is nu nog steeds uit, waarschijnlijk moet er een temperatuur delta ontstaan ergens en dan gaat i weer vol aan....

De thermostaat is een een Honeywell de ronde een wat ouder type denk, die heb ik vanaf dag 1 op 20.5C gezet en niet meer veranderd. Voordat de WP uitgaat is er ruim een uuur ervoor de 20.5 al gehaalt op de thermostaat.

De situatie is:
140m2 woon oppervlak, 60m2 vloerverwarming (Warp) beneden, boven standaard radiatoren, en ook een radiator op zolder, op zolder als backup een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
Johan H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:40:
[...]

2kw per uur is 24 kwh per dag? Dat is met deze kou niet belachelijk. Iets van €7,-, Daar kun je zo’n 5 m3 gas voor kopen, daar red je het niet mee denk ik dan. En heb je wel een aparte meter, of kijke je naar je totale stroom verbruik?
hij staat inderdaad max te knallen, 1.8Kw in de app ook, afgewisseld met defrost, en gaat dan in de middag uit. Waarschijnlijk omdat er een bepaalde waarde gehaald is. De thermostaat staat op 20.5c. 20.5 is vaak al ruim voor dat de WP uitslaat gehaald op de thermostaat.

Ik zat ook al aan een andere stooklijn te denken, is alleen LH8 dynamisch of alle LH stooklijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Crusheraxe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:25:
[...]

hij staat inderdaad max te knallen, 1.8Kw in de app ook, afgewisseld met defrost, en gaat dan in de middag uit. Waarschijnlijk omdat er een bepaalde waarde gehaald is. De thermostaat staat op 20.5c. 20.5 is vaak al ruim voor dat de WP uitslaat gehaald op de thermostaat.

Ik zat ook al aan een andere stooklijn te denken, is alleen LH8 dynamisch of alle LH stooklijnen?
Alleen 8. Daar verwachten we nog een update van, omdat die nog niet optimaal functioneert.
Draai zelf op moment als zeer lange run op LT4 en dat gaat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Crusheraxe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Bij ons heeft de warmtepomp duidelijk hard moeten werken met ruim 35kWh per dag. Ik bereken wel de COP, maar ik weet niet wat het gemiddelde is. Denk tussen een COP van 3,5 en 4 op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGOg_jprJohzZwzP6eR4OgSVr5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9BGieT0TkNfCCNPWRAGe5yV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Sinds 18.00 is de temperatuur in huis weer van 19.0 naar de gewenste 19.5 graden geklommen.
Zonder boost modus, met dezelfde luchtvochtigheid...
Dat zeg ik wel maar geen idee waarom er dan nu ineens wat extra warmte beschikbaar komt.

Ook ik ben benieuwd naar een paar écht koude dagen, alleen met deze megamist komt de 6kw nu net te kort.

Stappen volgend jaar voor een nog comfortabelere winter (het is nu sowieso al heerlijk comfortabel, echt beter dan de CV situatie hiervoor):
Woonkamer, boven de ramen alleen houten plaatjes, vullen met PIR. (Toch in totaal een strook van 9 meter bij 30cm, op plafondhoogte)
Entree, nieuwe voordeur die niet volledig bestaat uit enkelglas.
Entree-halletje überhaupt isoleren...
Fancoils in elke kamer die we stoken.
Hewalex WPBoiler minder van binnen laten aanzuigen, minder warmtedief ;)
Tochtlekkage keukendeur aanpakken.
Mogelijk open trap dichtmaken op voorzolder niveau of overloop 1ste verdieping.
Mogelijk buffervat vergroten voor snellere defrosts, voor netto meer verwarmingstijd.

Kortom genoeg om aan te sleutelen :) denk het wel te gaan redden volgende winter!

P.s. handtekeningetje toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Omdat iedereen hier z'n statistieken van de afgelopen tijd deelt, zal ik het ook maar even doen.
Dit zijn mijn statistieken van Woensdag 15 Januari t/m nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcN9NJtgVD5aBw172CHVtjdsSCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5zCPjViP8pAy9X9DVxG2BBr.png?f=fotoalbum_large

Volledig geautomatiseerde stooklijn. Ook is goed te zien bij welke temperaturen de woning/woonkamer keurig op 19 graden wordt gehouden! Maar, hij zit vaker op 19,1 a 19,3 te schommelen. (Zodra die op 19,4 komt zal die 1 stooklijn terugschalen)
Snachts gaat die altijd 1 stooklijn naar beneden. En dat lijkt mij vooralsnog echt helemaal prima, want ik zie op deze manier dat hij vaker ook op een lagere (zuinigere?) stooklijn de 19 graden goed vast kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Crusheraxe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:17:
[...]

De situatie is:
140m2 woon oppervlak, 60m2 vloerverwarming (Warp) beneden, boven standaard radiatoren, en ook een radiator op zolder, op zolder als backup een airco.
HR++ ramen? Goede (geen lekke) kozijnen?

Mocht je de HL8+JAN stooklijn (nog) niet vertrouwen, dan adviseur ik je om hem voor de komende tijd op L3 te zetten. Wordt het te warm in huis (en dat kan een dag of in ieder geval een heel aantal uur duren) schaal dan terug. Houdt die je huis goed op 20 graden, dan kan je hem daar voorlopig op houden.

In de smartlife app, stel een scene in dat als je warmtepomp onder de 4 graden komt, hij naar "normale" werkstand gaat.
Komt die boven de 5 graden, dat die automatisch naar "eco/silent" stand gaat.

Eental hier hebben dat gedaan en dat werkt ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:29
Als er een defrost voorbij komt , geeft tuya dit als bericht door aan homey.
Zodra de status wijzigd laat ik 1 of 0 als variable wegschrijven en kan je dit soort overzichten krijgen :

Dit is laatste 24 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aw4FBAD06L12cgFxxw3ZBwsMws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWHcS812OVrFKN0nVMVVjRHt.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens qua warmte doen de defrost niet veel inleveren. Huis blijft constant zelfde tempr.
Maar daar in tegen het opwatrmen met vloerverwarming duurt ook lang :-)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Vanaf vandaag zal de luchtvochtigheid iets (moeten) zakken. Dus ik ben benieuwd naar het aantal defrosts.

Beetje off-topic maar ook weer lichtjes on-topic: Iemand ervaring met een weerstation die je kan koppelen met Smart home? (Liefste natuurlijk volledig Home Assistant compatible)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:05:
Vanaf vandaag zal de luchtvochtigheid iets (moeten) zakken. Dus ik ben benieuwd naar het aantal defrosts.

Beetje off-topic maar ook weer lichtjes on-topic: Iemand ervaring met een weerstation die je kan koppelen met Smart home? (Liefste natuurlijk volledig Home Assistant compatible)
Waarom niet de "buienradar integratie" in homeassistant gebruiken met talloze sensoren (een aantal realtime,maar ook per dag of per meerdere dagen op een weerstation binnen enkele kilometers van je woonplaats)

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
fvanderstege schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Waarom niet de "buienradar integratie" in homeassistant gebruiken met talloze sensoren (een aantal realtime,maar ook per dag of per meerdere dagen op een weerstation binnen enkele kilometers van je woonplaats)
oh.
Je hebt gelijk.
Alle informatie staat daar gewoon in, wow.
Alleen bij mij stond alleen nog de Buitentemperatuur" als actief/zichtbaar.

Dank je voor de hint haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-10 15:44
Forain schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:42:
Pfff...

Ik word wel een beetje moedeloos van de support van Adlar (nog voor installatie), voor een paar vragen 5 weken aan het mailen met soms twee week wachten op een reactie. En dan nog niet een bevredigende antwoord krijgen. Terwijl met een belletje van 5 tot 10 minuten was ik klaar geweest.

overigens zijn de dames altijd wel vriendelijk aan de lijn.
Ik ben zelf nog in onderhandeling van de WP van deze toko.

Ik merk wel dat er adequaat gereageerd word op de whatsapp van hun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mversluis
BabyRattle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Ik ben zelf nog in onderhandeling van de WP van deze toko.

Heb het al vaker aangehaald , maar probeer eens bij 5 bedrijven een offerte aanvraag te doen en kijk dan eens hoeveel er beantwoord is.

Ik ben hier erg druk mee geweest toen wij voor de wp gingen en van de 5 maar 3 antwoorden , 2 die hebben nooit geantwoord. Van de 3 was er 1 schreeuwend duur , 1 zo arrogant dat ik maar 1,5 jaar moest wachten en Adlar die redelijk snel reageerde en met goed voorstel kwam.

Dus ja alles is relatief.

Food for thought

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-10 13:58
mversluis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Heb het al vaker aangehaald , maar probeer eens bij 5 bedrijven een offerte aanvraag te doen en kijk dan eens hoeveel er beantwoord is.

Ik ben hier erg druk mee geweest toen wij voor de wp gingen en van de 5 maar 3 antwoorden , 2 die hebben nooit geantwoord. Van de 3 was er 1 schreeuwend duur , 1 zo arrogant dat ik maar 1,5 jaar moest wachten en Adlar die redelijk snel reageerde en met goed voorstel kwam.

Dus ja alles is relatief.

Food for thought
Helemaal mee eens;@mversluis Adlår heeft een goedwerkende verkoop strategie en schijnbaar ook voldoende opgeleide om de huisbezoeken af te leggen. Verder is de prijs en de WP aantrekkelijk. Dan komt de technische kant en het tekort aan vakkundige personeels. Voor dit maatschappelijke fenomeen kun je Adlår toch niet alleen verantwoordelijk houden. Je kunt ook zeggen: dan moet je er niet zoveel verkopen! Maar dan springt een ander in het gat en die lukt het ook niet om een leger aan technische jongens en meisjes te vinden. Wij zijn gewend met ons vinger te knippen om even wat te laten doen, helaas, zo is het niet op dit moment. De markt moet omschakelen, elektrische auto’s, e- WP-boilers, allerlei hybride dingen en net congestie waar we nog jaren mee zitten. Zelfs een redelijke kok voor een restaurant moet je met een lichtje zoeken! Onze slager sluit door te weinig echt opgeleide slagers, kan zo nog wel even doorgaan.

Laten wij blij zijn met een starter als Adlår en niet te veel zeuren. Mijn HL8 vind ik ook niet goed genoeg maar laat het even zo omdat je meerdere manieren hebt om de WP goed te laten draaien. Het komt gerust wel goed. We doen het voor een gezondere wereld, niet alleen om “terug te verdienen”. ;w

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Betaald iedereen trouwens dezelfde prijs voor de 6kw versie? Ik zag ook zogeheten " vrienden korting" ? Maar die is bij mij niet toegepast.

Ik moest ff zoeken van hoe en wat maar snap nog niet hoe die 1300 aan installatiekosten worden berekend, gat en stroomkabel maak en leg ik zelf onder de vloer en de verdeler is 1-2 meter hooguit vanaf de warmtepomp. Waar zouden die kosten in moeten zitten?

De man van het huisbezoek die wist mij te vertellen dat er geen smart opties waren en geen manier om met de telefoon de temperatuur instellingen e.d te beheren. Denk niet dat ze allemaal op de hoogte zijn van het hoe en wat. Dat is wel jammer. Ben zelf net al ff bezig om m'n woning smart te maken.

Uiteindelijk blijft er bij mij onder de streep na korting 1999 euro en subsidie van 2125 euro bedrag over van 3674 euro aan offerte.

Wel subsidiebedrag eerst voorschieten bovenop de 3674 dus wat ik totaal betaal aan adlar is 5799 incl btw. Allemaal vergelijkbaar met wat jullie betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
BabyRattle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:39:
Betaald iedereen trouwens dezelfde prijs voor de 6kw versie? Ik zag ook zogeheten " vrienden korting" ? Maar die is bij mij niet toegepast.

Ik moest ff zoeken van hoe en wat maar snap nog niet hoe die 1300 aan installatiekosten worden berekend, gat en stroomkabel maak en leg ik zelf onder de vloer en de verdeler is 1-2 meter hooguit vanaf de warmtepomp. Waar zouden die kosten in moeten zitten?

De man van het huisbezoek die wist mij te vertellen dat er geen smart opties waren en geen manier om met de telefoon de temperatuur instellingen e.d te beheren. Denk niet dat ze allemaal op de hoogte zijn van het hoe en wat. Dat is wel jammer. Ben zelf net al ff bezig om m'n woning smart te maken.

Uiteindelijk blijft er bij mij onder de streep na korting 1999 euro en subsidie van 2125 euro bedrag over van 3674 euro aan offerte.

Wel subsidiebedrag eerst voorschieten bovenop de 3674 dus wat ik totaal betaal aan adlar is 5799 incl btw. Allemaal vergelijkbaar met wat jullie betalen?
nette prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
BabyRattle TIP Ik mag hopen dat je een open verdeler voor je vloerverwarming hebt, als dat niet het geval is zorg er dan voor dat je die voor de installatie hebt geïnstalleerd. Dit komt de werking van de WP ten goede, hier is al veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Ja is open. Las het eerder al idd. En nog ff ter bevestiging. Heb 38 m2 dat met die 6kw verwarmd moet worden. Is 4 groepen genoeg die ingefreesd zijn met 5 hoh? Woonkamer+OpenKeuken en hal

Rijtjeswoning jaren 80 met glaswol in de spouw en heb tonzon in kruipruimte..

Heb HR++ en kunstof kozijnen. Wel grote raampartijen voor en achter.

[ Voor 89% gewijzigd door BabyRattle op 22-01-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Adlar schuift af en toe met kortingen, net een beetje hoe ze verwachten dat de installatie kosten lopen.
Daarbij blijft het altijd een beetje touwtrekken met tientjes in elke situatie, net om die 'andere leverancier' af te troeven.
Ik kreeg een overzicht in de uiteindelijke offerte met hoe ze de kosten berekenden en wat de meerprijskosten zouden kunnen zijn.
Dat is heel gek. Ik kan je toch écht laten zien dat ik die hele pomp kan uitlezen en complete automatisering er op los gooi. Daarbij kan je hun controlepaneeltje in 2 verschillende apps proppen. Adlar is wat dat betreft 1 van de weinigen die zo'n open systeem heeft gekozen waar je vanalles mee kan voor zo ver ik weet.

Nette prijs, ongeveer zelfde bedrag als de rest van de 6kw installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BabyRattle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:57:
Ja is open. Las het eerder al idd. En nog ff ter bevestiging. Heb 38 m2 dat met die 6kw verwarmd moet worden. Is 4 groepen genoeg die ingefreesd zijn met 5 hoh? Woonkamer+OpenKeuken en hal

Ik verwarm momenteel de begane grond (45m2) met 2 groepen vloerverwarming en dit werkt uitstekend. Kan grootste deel van de tijd zelfs de warmtepomp op eco/silent draaien omdat ik het vermogen niet nodig heb.
Mijn woning is uit 1978, kunstof kozijnen met HR++.
En ik heb geen kruipruimte isolatie of spouwmuur isolatie (voor zo ver ik weet).
Ik denk dat jouw situatie beter is dan die van mij.

Lang verhaal kort: Eerste bezoek van Adlar kwamen op een berekening dat de 4kw voldoende is. Echter door een DOA en uiteindelijke advies van de monteur hebben ze deze omgeruild voor een 6kw tegen kleine meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
BabyRattle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:57:

Heel mooi uitgangspunt en dan is 6Kw meer dan genoeg, ik heb zelf 60m2 hoh 10 en ik heb hem op de laagste stooklijn staan op de ECO stand, heb vandaag nog een update gehad waardoor de ventilator nog zuiniger draait. Ik ben op dit moment zeer tevreden over de WP, en als er problemen of vragen zijn dan vind je die in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Of topic 😉
@pentaw1nz
Heb je bericht gestuurd over wateropslag en hergebruik voor tuin en wc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@BabyRattle nee zeker niet betaald iedereen hetzelfde :)
Jij behoort tot de toppers qua scherpe prijzen als ik het zelf een beetje scherp heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Prijs is ook afhankelijk van de situatie.
Ik kwam.met deze opties wat duurder uit:

- op hoogte plaatsen door kraantje 250 eu
- filter 200 eu
- onderhoudspakket 200 eu
- extra leidingwerk ook paar honderd eu.
- muurbeugel

Kwam daarmee ronde 7k uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crusheraxe
[quote
Op de gok heb ik de WP drie dagen geleden op HL1 gezet en dat was met het huidige vochtige weer en temperatuur een schot in de roos!
We hebben de afgelopen dagen de temperatuur in de woonkamer ondanks de 24 defrost's continu keurig op
En het verbruik bij nagenoeg dezelfde buitentemperatuur en luchtvochtigheid was per 24 uur 4,8 kWh lager dan op HL8/JAN, zie onderstaand de verschillen tussen de beide stooklijnen.

[/quote]

HL1 zal ik ook eens proberen. Als dat een zuiniger en constant beeld geeft.

23/01....Ik heb HL5 aangezet deze draaide van 08:00 tot 11:00 nadat beide getallen op 29 stonden ( IN en SET) stopte de fan van de pomp. De fan staat nu nog steeds stil 17:30, 25/29 (IN/SET)

Hoe groot moet deze delta worden voor de pomp weer start? Kan je deze delta aanpassen? voor de vloerverwarming zou je toch een constante temperatuur van boven de 30 graden willen?

===========================================================

Ik zag ook ergs staan dat je met P139 de Defrost elektrisch aan kan sturen ipv met gas? Of is dit een setting die verkeerd zou staan voor "all Electric" pompen?

===========================================================

Dat stil vallen op HL8 heb ik ook een aantal uur zelfs, en dan gaat hij weer volgas aan.

Het lijkt wel of dat het enige is dat de pomp kent , volgas/uit of Eco) H

Gisteren is er iemand geweest van Adlar die de pomp zou inregelen, die heeft alleen een lijstje met parameters overgenomen van zijn telefoon. (En fijne avond meneer, verder wist hij 0,0 van de pomp want hij was de elekricien)

[ Voor 18% gewijzigd door Crusheraxe op 23-01-2025 17:36 . Reden: update andere stooklijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
LongTimeAgo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:34:
[...]

HR++ ramen? Goede (geen lekke) kozijnen?

Mocht je de HL8+JAN stooklijn (nog) niet vertrouwen, dan adviseur ik je om hem voor de komende tijd op L3 te zetten. Wordt het te warm in huis (en dat kan een dag of in ieder geval een heel aantal uur duren) schaal dan terug. Houdt die je huis goed op 20 graden, dan kan je hem daar voorlopig op houden.

In de smartlife app, stel een scene in dat als je warmtepomp onder de 4 graden komt, hij naar "normale" werkstand gaat.
Komt die boven de 5 graden, dat die automatisch naar "eco/silent" stand gaat.

Eental hier hebben dat gedaan en dat werkt ook top.
Alles is is HR++, spowmuur isolatie etc, nog wel wat isolatie werk te doen in de bijkeuken. De temperatuur van 20.5c haalt i wel. Alleen de manier waarop is nogal lomp.

Volgens mij is het de bedoeling dat het rustig aan over de hele dag het water op constante temperatuur blijft., of maak ik een denk fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 21:08
BabyRattle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:58:
[...]
Bijzonder. Mijn WhatsApp berichten van 8 januari zijn nooit beantwoord. Uiteindelijk via mail antwoord gekregen. Het gaat steeds langzamer bij ze. Vrijdag gebeld en gevraagd of ze terug konden bellen, wil nog wat zaken wijzigen aan de offerte, nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:31:
Prijs is ook afhankelijk van de situatie.
Ik kwam.met deze opties wat duurder uit:

- op hoogte plaatsen door kraantje 250 eu
- filter 200 eu
- onderhoudspakket 200 eu
- extra leidingwerk ook paar honderd eu.
- muurbeugel

Kwam daarmee ronde 7k uit.
Bijna hetzelfde bedrag ook hier.
En als ik de passieve verdeler meereken zit ik op 8K.
Gaat nog wel subsidie vanaf.

Dus je ziet dat de prijzen langzaam zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:53
Betaald iedereen trouwens dezelfde prijs voor de 6kw versie?

Mijn offerte was ca. €4250,- na subsidie. Een jaar geleden. Die offerte van jou lijkt me helemaal niet verkeerd voor jou situatie.

De WP draait hier bijna volledig geautomatiseerd in combinatie met een homey. Er is wel wat gedoe op dit moment met Tuya volgens mij, waardoor het voor nieuwe gebruikers niet mogelijk is om de WP direct aan te sturen. Geen idee of dat al opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Bedankt voor jullie antwoorden, dan heb ik wat meer inzicht. Maar home assistant komt bij mij en dat word toch ook gesuppport? Op dit moment enkel tuya smart life en Google home/Alexa al werkt Alexa niet helemaal naar behoren die hoort mij niet als de app dicht is.

[ Voor 35% gewijzigd door BabyRattle op 23-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Nee, het wordt zeker niet gesupport :) Maar het gaat je wel lukken, maar als ze het officieel zouden ondersteunen moeten ze zelf ook hulp en service verlenen op dat vlak.
Dus de houding is, wij ondersteunen op dit moment geen integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BabyRattle schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:59:
Bedankt voor jullie antwoorden, dan heb ik wat meer inzicht. Maar home assistant komt bij mij en dat word toch ook gesuppport? Op dit moment enkel tuya smart life en Google home/Alexa al werkt Alexa niet helemaal naar behoren die hoort mij niet als de app dicht is.
Dit kan zeker. Ik heb hier voor ook een instructie gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80418584
Laatste entity ID lijst: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878
Instructie is wel een beetje out-of-date geraakt want Tuya lijkt nogal veel te veranderen bijna per maand.

@RenrentH , was het nog gelukt met LocalTuya?

Maar er is nog geen officiële ondersteuning.
Lijkt mij opzich ook logisch, ze zijn nog bezig met het fine-tunen van hun eigen app en web pagina waarin je later ook veel zou moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbloknl
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 10:26
Beste tweakers. Ik heb minder dan een jaar een 4kW Aurora 2 geïnstalleerd gekregen. Tot de recente kou heb ik geen klachten gehad. Stooklijn LT4 was voldoende om de vloerverwarming op temperatuur te houden.

Maar met de recente kou, lukte dat niet meer. Ik heb de stooklijn stapsgewijs verhoogd, maar geen verbetering. Uiteindelijk op HT8 begonnen, maar ook geen resultaat. Adlar gebeld en de case aangemeld. Het antwoord was dat zij de stooklijn op HT4 hadden gezet en ik dan maar met de CV ketel moest bij verwarmen. Maar de CV ketel is los van de WP en alleen voor douche water. Ik heb de case opnieuw geopend, en ook aangeven dat het niet klopt, maar geen antwoord.

Weer gebeld, en aangeven maar weer geen contact.

Met HomeAssistant kijk ik naar de temperaturen. De discharge temperatuur is rond de 58 graden, maar de temperatuur gemeten waar de aanvoer van de WP het huis binnenkomt, blijft rond de 22 graden. Ik heb niet veel verstand van WP, maar dit lijkt mij het probleem. Pomp draait 20l/m. Ik heb gemeten met een Fluke infrarood temperatuur meter. Dit lijkt mij het probleem. Geen errors

Ik wil mij wapenen voordat ik van Adlar weer met een kluitje in het riet wordt gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

De 4KW full electric? wist niet dat ze dat deden, dacht dat die echt alleen in hybride opstellingen werd geplaatst.

Kun je meer delen over je situatie? Type woning en oppervlak, afgifte systeem, iets meer informatie dan alleen de discharge temp.
Heb je misschien wat grafieken beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbloknl
Sorry, het is een 6kW inderdaad. Het gaat hier om 75m2 vloerverwarming, over twee ruimtes. Op de retour zit een 90 liter buffervat omdat ik aanvankelijk zonder zoneregeling zou gaan proberen. Op LT4 deed de WP het te goed en werd het te warm. De zoneregeling is een Evohome, zonder aan/uit sturing. Toen vorige week de temperatuur te laag werd, heb ik de zoneregeling bekeken en alle kranen stonden open. Toch heb ik de servomotoren verwijderd, ter diagnose. Het is helaas nog een mengverdeler en de temperatuur kont niet boven de 20 graden. Nadat ik stapsgewijs de stooklijn naar een hogere temperatuur heb gebracht veranderde niets. Toen ben ik gaan meten waar de RVS leidingen het huis binnenkomen en die gaf toen zo'n 20 graden aan. Nu met stooklijn HT4 22 graden. Het is een vrijstaand huis maar goed geïsoleerd. Niet zo goed als een totaal nieuw huis, maar met de CV ketel kon ik gewoon met 30 graden op de verdeler het huis verwarmen.

Ik heb het duurste onderhoudcontract afgesloten met Adlar, maar dat maakt kennelijk geen verschil in de afhandeling. Ik ben een beginnend homeassistant gebruiker en zal werken aan grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:40
pjbloknl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:42:
Sorry, het is een 6kW inderdaad. Het gaat hier om 75m2 vloerverwarming, over twee ruimtes. Op de retour zit een 90 liter buffervat omdat ik aanvankelijk zonder zoneregeling zou gaan proberen. Op LT4 deed de WP het te goed en werd het te warm. De zoneregeling is een Evohome, zonder aan/uit sturing. Toen vorige week de temperatuur te laag werd, heb ik de zoneregeling bekeken en alle kranen stonden open. Toch heb ik de servomotoren verwijderd, ter diagnose. Het is helaas nog een mengverdeler en de temperatuur kont niet boven de 20 graden. Nadat ik stapsgewijs de stooklijn naar een hogere temperatuur heb gebracht veranderde niets. Toen ben ik gaan meten waar de RVS leidingen het huis binnenkomen en die gaf toen zo'n 20 graden aan. Nu met stooklijn HT4 22 graden. Het is een vrijstaand huis maar goed geïsoleerd. Niet zo goed als een totaal nieuw huis, maar met de CV ketel kon ik gewoon met 30 graden op de verdeler het huis verwarmen.

Ik heb het duurste onderhoudcontract afgesloten met Adlar, maar dat maakt kennelijk geen verschil in de afhandeling. Ik ben een beginnend homeassistant gebruiker en zal werken aan grafieken.
Heb je toevallig inzicht in het verbruik van de warmtepomp? Ben wel benieuwd of deze op vol vermogen aan het draaien is of niet.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pjbloknl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:23:
De discharge temperatuur is rond de 58 graden,
En wat is de temperatuur bij je outlet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbloknl
Hij gebruikt continue 1.4Kw. De verbruiksgrafiek gaat in een rechte lijn omhoog, 1,4Kw per uur.

De outlet? Dat is waar de aanvoer van de warmte naar binnenkomt? 22 graden nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Staat die niet op eco modus vanuit de smartlife app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbloknl
Nee, op standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bijzonder,

reagerend op outlet/inlet

inlet is invoer/retour, outlet is uitvoer/aanvoer naar de radiatoren of VVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Het klinkt alsof je huis wel echt geschikt is, en de WP niet het volledige vermogen gebruikt om de watertemperatuur op te hogen.

Wat is de maximale compressor frequentie die je voorbij ziet komen?

Zet hem eens heen en weer van eco naar standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Outlet wordt gemeten bij de uitvoer op de warmtepomp.
Je hebt dus een hoge discharge temp maar vervolgens wordt het water niet verwarmd?
Daar lijkt het nu op.

Welke temperaturen zijn je:
- Coiler Temp
- Suction Temp
- Lowpressure (lagedruk) Temp
(Als je deze kan inzien/uitlezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbloknl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAaz0U4Csy2rsm_gb5N-vHVg1OA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CIimLUm51W2yAkktzjmfASeQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Als dat je compressor frequentie is dan sta je wel op eco modus

maar ik denk dat het je fan frequentie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-10 12:13
Wat zijn je Inlet en outlet temps? Discharge is in mijn geval anders dan outlet. Mijn discharge is nu bijv 50 bij outlet temp van 32

[ Voor 4% gewijzigd door PietFace op 23-01-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjbloknl
Ja klopt. Fan frequency. Deze is zojuist weer naar 0 gegaan. Ik kijk nu op de Tuya app.
Het volgt een bepaald patroon. Nadat de fan op 0 is gegaan en weer terug naar 50, staat de Discharge/Persgas temperatuur op 60 graden en die stijgt tot 72 graden na verloop van tijd. The coilertemperatuur is 30 graden. De low pressure temp is -2. De suction temp is -1.
De high pressure is 32 graden. De compressor freq is 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Oke staat niet vast op eco dus.

Lijkt wel alsof je nu net toevallig naar een defrost aan het kijken bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
En de outlet stijgt niet met die waarden?!
Heel raar. Volgens mij moet je hem even volledig herstarten. Compleet stroom van de hele pomp afhalen bij de meterkast en daarna weer opstarten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Black
pjbloknl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:38:
Ja klopt. Fan frequency. Deze is zojuist weer naar 0 gegaan. Ik kijk nu op de Tuya app.
Het volgt een bepaald patroon. Nadat de fan op 0 is gegaan en weer terug naar 50, staat de Discharge/Persgas temperatuur op 60 graden en die stijgt tot 72 graden na verloop van tijd. The coilertemperatuur is 30 graden. De low pressure temp is -2. De suction temp is -1.
De high pressure is 32 graden. De compressor freq is 80
Beste @pjbloknl als je op deze manier met tweakers storing wilt zoeken kun je het best uitgaan van de meest belangrijkste en controleerbare waardes. Kun je de daadwerkelijke in- en outlet temperaturen afgelezen van je display en app geven op een moment ongeveer 20 minuten na een defrost.
De omschrijving die je net gaf is z’n defrost / ontdooi moment.
De meting die je doet op glimmende rvs buizen met een infraroodmeter zijn zeer onbetrouwbaar. Mijn water is absoluut 34 graden maar mijn infraroodmeter kan er niet meer van maken dan tussen 22 en 26 graden. Vergeet dit dus.
Het volgende: als je nu bij 5 graden een defrost hebt dan heeft de WP in het afgelopen uur vermogen geleverd,
Je schrijft: 1,4 kW afgenomen vermogen en dat de WP dat continu doet. De 6 kW heeft bij vollast een opgenomen vermogen van c.a. 1,85 kW. Dat betekent dat je WP niet op vol vermogen loopt.

Geef daarom nu op wat je stooklijn is, je SET TEMPERATUUR in de app je buitentemperatuur, de inlaat en uitlaat water temperatuur waarden, tegelijkertijd je fan frequentie en compressor frequentie. Je waterflow in L/min. en je momenteel opgenomen vermogen.

Dit is het rijtje waar je mee kunt beginnen. Vergeet de rest. Niet meten met je infrarood, alleen aflezen en niet tijdens een defrost maar 20 minuten daarna.
Er zijn hier zat tweakers die daar een conclusie uit kunnen trekken.

Aanvulling:
je schrijft; maar met de CV ketel kon ik gewoon met 30 graden op de verdeler het huis verwarmen.

Naar mijn idee is het moeilijk om een cv ketel op een continue afgifte van 30 graden te houden. CV’s hebben vaak ook een grotere hysteresis als gedacht waardoor de aanvoer temperatuur pieken in de praktijk een stuk hoger kunnen zijn dan het gemiddelde op een verdeler af te lezen.
Bij de WP en in tijden van vorst en hoge vochtigheid moet het gemiddelde aanvoer temperatuur hoger liggen dan je vroegere cv omdat die hysteresis veel lager is en alleen ontstaat door defrosten die dan ook weer ingehaald moeten worden.
Daarom is het bij bovenstaande vragen goed om je verbruik van een overeenkomende maand van je cv op te geven, maakt ook een hoop duidelijk.

Succes _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Mr Black op 23-01-2025 23:15 ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Mr Black schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Beste @pjbloknl als je op deze manier met tweakers storing wilt zoeken kun je het best uitgaan van de meest belangrijkste en controleerbare waardes. Kun je de daadwerkelijke in- en outlet temperaturen afgelezen van je display en app geven op een moment ongeveer 20 minuten na een defrost.
De omschrijving die je net gaf is z’n defrost / ontdooi moment.
De meting die je doet op glimmende rvs buizen met een infraroodmeter zijn zeer onbetrouwbaar. Mijn water is absoluut 34 graden maar mijn infraroodmeter kan er niet meer van maken dan tussen 22 en 26 graden. Vergeet dit dus.
Het volgende: als je nu bij 5 graden een defrost hebt dan heeft de WP in het afgelopen uur vermogen geleverd,
Je schrijft: 1,4 kW afgenomen vermogen en dat de WP dat continu doet. De 6 kW heeft bij vollast een opgenomen vermogen van c.a. 1,85 kW. Dat betekent dat je WP niet op vol vermogen loopt.

Geef daarom nu op wat je stooklijn is, je SET TEMPERATUUR in de app je buitentemperatuur, de inlaat en uitlaat water temperatuur waarden, tegelijkertijd je fan frequentie en compressor frequentie. Je waterflow in L/min. en je momenteel opgenomen vermogen.

Dit is het rijtje waar je mee kunt beginnen. Vergeet de rest. Niet meten met je infrarood, alleen aflezen en niet tijdens een defrost maar 20 minuten daarna.
Er zijn hier zat tweakers die daar een conclusie uit kunnen trekken.
Succes _/-\o_
En een tip van flip: als je temperatuur wilt meten op je leidingwerk, plak er even een stuk isolatietape omheen en meet daarop, stuk betrouwbaarder…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

MrBas schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:42:
[...]

En een tip van flip: als je temperatuur wilt meten op je leidingwerk, plak er even een stuk isolatietape omheen en meet daarop, stuk betrouwbaarder…
Mat zwarte elektro-isolatietape :)
(Of andere materialen met een lage emissiviteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjbloknl
Beste @Mr Black Het probleem is dat Adlar niet thuis geeft en dat ik gewoon te weinig weet van de instellingen. De handleiding is zeer beperkt.
De na installatie ingestelde stooklijn was LT4. Dit heeft vorig jaar in een gedeelte van de winter en in het voorjaar alsmede een gedeelte van het najaar goed gewerkt. Te goed want zonder de zone regeling was de temperatuur vaak te hoog.Toen de problemen begonnen stonden alle zone kleppen open want het was te koud. Als onderdeel van de diagnose heb ik all servomotoren verwijderd, maar dat had geen resultaat. Het stapsgewijs veranderen van de stooklijn naar LT1 hielp niet. Uiteindelijk ben ik naar HT8 gegaan. Het bleef koud. Adlar gebeld en deze heeft de stooklijn naar HT4 gezet en verteld dat ik de CV maar wat op moest stoken, terwijl deze alleen voor warmwater gebruikt wordt. De ingestelde temperatuur ( target ) staat nu op 46 graden.
Ik was al bang dat de infrarood meter een te lage waarde aangaf, want gevoelsmatig was het wel wat warmer.
Wat betreft de CV, mee eens dat deze slecht moduleren. Maar als de thermostaat kraan op de meng vloerverdeler op 30graden staat, dan gaat er toch 30graden warm water de vloer in en als dit voldoende is om de kamer temperatuur op 20graden te houden, dan moet het huis toch wel genoeg geisoleerd zijn. Toegeven het is vorig jaar niet zo koud geweest. Ook omdat alles na behoren werkte heb ik weinig aandacht besteed aan de temperaturen die de app weergeeft. Dus mijn conclusie dat dit voorheen goed gewerkt heeft was onterecht. Mijn theorie is dat de set temperatuur en stooklijn te laag was en dat dit bij de opkomende vorst ervoor zorgde dat er niet voldoende tijd was om na ophoging van de stooklijn dit te goed te maken. Nu de buitentemperatuur hoger is en de boel niet meer zo vaak bevriest, worden de temperaturen hoger en wordt nu bijna de set temperatuur bereikt. Er lijkt dus niet mis te zijn. Ik hou de boel nu scherp in de gaten en zal mijn bevinden later delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Black
pjbloknl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:
Beste @Mr Black Het probleem is dat Adlar niet thuis geeft en dat ik gewoon te weinig weet van de instellingen. De handleiding is zeer beperkt.
De na installatie ingestelde stooklijn was LT4. Dit heeft vorig jaar in een gedeelte van de winter en in het voorjaar alsmede een gedeelte van het najaar goed gewerkt. Te goed want zonder de zone regeling was de temperatuur vaak te hoog.Toen de problemen begonnen stonden alle zone kleppen open want het was te koud. Als onderdeel van de diagnose heb ik all servomotoren verwijderd, maar dat had geen resultaat. Het stapsgewijs veranderen van de stooklijn naar LT1 hielp niet. Uiteindelijk ben ik naar HT8 gegaan. Het bleef koud. Adlar gebeld en deze heeft de stooklijn naar HT4 gezet en verteld dat ik de CV maar wat op moest stoken, terwijl deze alleen voor warmwater gebruikt wordt. De ingestelde temperatuur ( target ) staat nu op 46 graden.
Ik was al bang dat de infrarood meter een te lage waarde aangaf, want gevoelsmatig was het wel wat warmer.
Wat betreft de CV, mee eens dat deze slecht moduleren. Maar als de thermostaat kraan op de meng vloerverdeler op 30graden staat, dan gaat er toch 30graden warm water de vloer in en als dit voldoende is om de kamer temperatuur op 20graden te houden, dan moet het huis toch wel genoeg geisoleerd zijn. Toegeven het is vorig jaar niet zo koud geweest. Ook omdat alles na behoren werkte heb ik weinig aandacht besteed aan de temperaturen die de app weergeeft. Dus mijn conclusie dat dit voorheen goed gewerkt heeft was onterecht. Mijn theorie is dat de set temperatuur en stooklijn te laag was en dat dit bij de opkomende vorst ervoor zorgde dat er niet voldoende tijd was om na ophoging van de stooklijn dit te goed te maken. Nu de buitentemperatuur hoger is en de boel niet meer zo vaak bevriest, worden de temperaturen hoger en wordt nu bijna de set temperatuur bereikt. Er lijkt dus niet mis te zijn. Ik hou de boel nu scherp in de gaten en zal mijn bevinden later delen.
Dankjewel @pjbloknl voor de toelichting. Dat het lastig is om alle instellingen te begrijpen dat geldt voor een hoop gebruikers. Bij een cv draai je aan de thermostaat en dan komt het meestal wel goed. Helaas is de praktische werking van een WP niet te vergelijken met een cv. Ik ga proberen je beschrijving te beantwoorden en met oplossingen te komen (en misschien dat andere tweakers dat ook wel doen).

Tekst: Adlar gebeld en deze heeft de stooklijn naar HT4 gezet en verteld dat ik de CV maar wat op moest stoken.
Adlar kijkt altijd eerst met je mee naar de geschiedenis. Ik neem aan dat je een JAN hebt? Als het advies was naar HT4 te gaan hebben ze geconstateerd dat je warmte aanvoer (heel) veel te laag was. De LT4 waar die verledenjaar op stond is bij 0 graden 31 graden water. Dat doet niet veel als je verdeler op 30 staat. Want die moet een aanvoer van de WP hebben van c.a. 36 wil er gemengd 30 netto de vloer in gaan. De LT1, die je later probeerde heeft bij 0 graden 35 graden water. Dat gaat in de buurt komen maar door defrosten en verlies onderweg kan het ook te kort zijn.

Het was bij ons in in het oosten tot -4 graden onder nul en 100% vochtigheid, en mijn WP kon dat niet aan dus cv bijschakelen, de vraag is ook aan jou, waar woon je en welke temperatuur was het daar toen het te koud werd?

Dan gaat Adlar er van uit dat je bij verwarmt met cv. Beloofd is 80% besparing, 20 % moet dus nog ergens anders vandaan komen. Is jouw installatie dan wel of geen hybride aanleg? Je hebt geen aan/uit schakeling maar dat zegt niets, dat heb ik ook niet maar kan wel de cv erbij zetten. Heb je dan een full electric aanleg?

Tekst: De ingestelde temperatuur ( target ) staat nu op 46 graden. Dat is nu echt veel te hoog!
Het is nu 8 graden buiten en hoop dat je SET of target zoals je dat noemt niet op 46 hoeft te staan want dat is HT2 of iets dergelijks. Als die nu zo staat dan moet de WP "volgas" draaien. Kun je opgeven wat dan het opgenomen vermogen is en op welke stooklijn je nu staat. Probeer de stooklijn weer te verlagen naar LT1 voor een uitvoer temperatuur van 34 graden. Dat past bij je verdeler.

Advies, probeer op de ADLAR website toch nog de instructie video's en technische folders te lezen. Er worden steeds zaken aan toegevoegd.
Probeer een afdruk te maken van je Smart Life STEL temp. ik doe er hier een plaatje bij hoe dat er nu uit zou moeten zien bij 34 graden aanvoer. Kijk of je dit ook zo kunt instellen.

Tot slot: reken er op dat je in de situatie van de afgelopen weken bijtijds de stooklijn moet verhogen. Ben je te laat dan kan de WP het moeilijk krijgen. Wees er op voorbereid dat bij weken lang grijs weer en mist / vochtigheid en temperaturen tussen 0 en -3 je WP het waarschijnlijk niet red om voldoende aanvoer temperatuur te handhaven. Ga dan optimaliseren aan de verdeler, doorstroming, de delta T over je vloer en de afstelling van je flow bij de verschillende leidinglengte vloerverwarming. Kijk ook naar je aanvoer en retour van je WP en of die inderdaad ook 80 hz compressor en 50 hz ventilator draait op het moment dat je verwacht dat de WP hard moet werken (je opgenomen vermogen van 1,4 kW was immers te laag).

Kom je er niet uit? dan toch Adlar bellen of ticket inschieten, want ze kunnen je zeker goed helpen.
Succes.

Smart Life zoals bij mij nu loopt: opgenomen vermogen rond 900 Watt, flow 18 L/min. Stooklijn HL1. Regeling op outlet. Ingangstemperatuur installatie 33 graden. Verwarmingsmodus standaard. Buitentemperatuur 7,2 graad 85 %. Laatste defrost 5 uur geleden, verbruik vandaag tot 14.25 uur 13 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzvR_mPHbujObSI7Pdojxl6HU5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GUsXRdl6ICoT9BfWhi5Qzvy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Dank voor de duidelijke uitleg, ik lees/leer lekker mee! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pjbloknl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik moest (in het kader van dat een open verdeler efficiënter werkt) bij plaatsing de thermostaatkraan en het regelventiel maximaal open zetten en omdat je geen te warm water door je vloer wilt hebben had ik de cv op 40 graden ingesteld. Nu weet je zeker dat de volle mep van de wp door de vloer gaat. Hou inderdaad je vloer op temperatuur, want als je teveel verlaagd in een koude periode, dan duurt het even voordat alles weer opwarmt en lijkt het of die het niet aan kan.
Heb zelf al vrij snel de cv helemaal uitgeschakeld qua verwarmen, omdat ik toch wil weten of de wp het alleen aan kan en moet zeggen dat dat goed gaat. Qua comfort zou die natuurlijk sneller mogen opwarmen als het echt koud wordt, anderzijds is langzaam opwarmen nou eenmaal inherent aan vloerverwarming en zeker icm wp.
Heb getest vanaf een koude situatie met LT1 (normaal LT6 prima te doen) hij haalt dan inderdaad niet zomaar de settemp en de defrosts komen iets eerder, maar uiteindelijk warmt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Johan H schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik moest (in het kader van dat een open verdeler efficiënter werkt) bij plaatsing de thermostaatkraan en het regelventiel maximaal open zetten en omdat je geen te warm water door je vloer wilt hebben had ik de cv op 40 graden ingesteld. Nu weet je zeker dat de volle mep van de wp door de vloer gaat. Hou inderdaad je vloer op temperatuur, want als je teveel verlaagd in een koude periode, dan duurt het even voordat alles weer opwarmt en lijkt het of die het niet aan kan.
Heb zelf al vrij snel de cv helemaal uitgeschakeld qua verwarmen, omdat ik toch wil weten of de wp het alleen aan kan en moet zeggen dat dat goed gaat. Qua comfort zou die natuurlijk sneller mogen opwarmen als het echt koud wordt, anderzijds is langzaam opwarmen nou eenmaal inherent aan vloerverwarming en zeker icm wp.
Heb getest vanaf een koude situatie met LT1 (normaal LT6 prima te doen) hij haalt dan inderdaad niet zomaar de settemp en de defrosts komen iets eerder, maar uiteindelijk warmt het wel op.
Zeker met @Johan H eens op het punt van verdeler. Minder op het punt over cv op 40 graden. Zelf 2 jaar als test met cv gestookt op 38 graden. Daarin verschillende keren bijna 50 graden zien langs komen. Had waarschijnlijk te maken met trage of stappen driewegkleppen met opwarmen boiler naar 65 graden of te grote hysteresis van een leiding thermostaat. In ieder geval is het oppassen geblazen en heb ik bij die Atag de thermostaatkraan in de verdeler er maar tussen gelaten.

Pagina: 1 ... 53 ... 66 Laatste