Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Als je de P139 op 1 zet schakel je de CV ondersteuning uit en draait hij volledig op de WP, dit geeft een rustige en lager stookbeeldcoktatli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:59:
Iemand tips om dit beter te krijgen ik heb de hybride oplossing van Adlar.
Beneden vloerverwarming (open verdeler) en boven radiatoren. Standaard alles op 18 graden, maar zie sinds gisteren dat ik veel gas verbruik en minder warmtepomp zelf.
Zie dat lage temperatuur curve op 8 staat. Is dit iets wat ik het beste kan aanpassen, zodat warmtepomp harder werkt ipv dat het gas verbruikt?
[Afbeelding]
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Nee dat kan absoluut niet bij dit type verdeler!pentaw1nz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Ja dat kan, maar gaat hier beetje offtopic. Er is een speciaal topic voor met veel voorbeelden. Die daarvoor ook de startpost.
Dat kan alleen als er een tussenschot in zit.
Je moet eigenlijk 2 aparte "balken" hebben waar:
1 je intrede op zit, en
2 je uittrede op zit.
Als je de pomp weghaalt, en er buisje voor in de plaats zet verbind je alles met elkaar door, en werkt het niet meer...
@mversluis
Wat voor type heb je exact? Een eigen foto zegt meer dan een plaatje van internet...
[ Voor 8% gewijzigd door Tim123 op 18-01-2025 15:36 ]
je moet de aanvoer en retour idd niet met elkaar verbinden. Mijn " ja" sloeg op dat deze verdeler kan worden omgebouwd en dat er een apart topic voor is.Tim123 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:33:
[...]
Nee dat kan absoluut niet bij dit type verdeler!
Dat kan alleen als er een tussenschot in zit.
Je moet eigenlijk 2 aparte "balken" hebben waar:
1 je intrede op zit, en
2 je uittrede op zit.
Als je de pomp weghaalt, en er buisje voor in de plaats zet verbind je alles met elkaar door, en werkt het niet meer...
@mversluis
Wat voor type heb je exact? Een eigen foto zegt meer dan een plaatje van internet...
Heeft niet zoveel met Adlar te maken
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
In dat geval:pentaw1nz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:42:
[...]
je moet de aanvoer en retour idd niet met elkaar verbinden. Mijn " ja" sloeg op dat deze verdeler kan worden omgebouwd en dat er een apart topic voor is.
Heeft niet zoveel met Adlar te maken
2 keer met je eens
hwennink schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:41:
Nog een vraagje mbt een icon op het warmtepomp display. Wat betekent het icoontje spiraal met pijltjes omhoog, het knippert niet. Ik kan deze[Afbeelding] niet vinden in de manual
:strip_exif()/f/image/AtBDaMLVukAlt1mkBBA5nyLv.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Geen stukje pijp want de retourbalk en de aanvoerbalk moeten juist gescheiden zijn van elkaar anders blijf je mengen.mversluis schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:47:
Wij hebben zo soort verdeler ( deze foto komt van internet )
Maar zal ik niet gewoon pomp er tussen uit kunnen halen en een standaard stukje pijp ( bv 22 mm )er weer tussen kunnen plaatsen ?
[Afbeelding]
O ik zie nu dat er al meerdere zijn die je erop gewezen hebben.
N.B. vergeet ook het reduceer ventiel niet, die moet eraf, zit vaak in de retour.
[ Voor 10% gewijzigd door Frans H op 18-01-2025 16:58 ]
Ok, ik heb nog een oude manual. Maar wat betekent dat nou precies, ik begrijp de verklaring niet, gaat dat over tapwater? Dat zou vreemd zijn, want ik heb een losstaande boiler
[ Voor 5% gewijzigd door hwennink op 18-01-2025 16:58 ]
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Zo houden we dit topic een beetje on topic.
Wat geeft Set-water temperatuur aan?
BIj mij staat deze op 70 graden maar ik kan geen parameter vinden die deze waarde heeft. Mijn Temp-set staat momenteel op 26.
Alle andere waarden komen precies overeen met de actuele situatie.
:strip_exif()/f/image/uhpXPcy5fhffi0IiTPC0CdfS.png?f=user_large)
Enige uitleg bij mijn installatie:
Ik heb de T6R op de JAN aangesloten maar de stooklijncurve staat op OFF (Set. Temp wordt door Homey Pro ingesteld).
De actuele en de gewenste temperatuur komen van de T6R. Ik zie met mijn OpenTherm gateway de communicatie tussen de Honeywell en de JAN en deze beide waarden zie ik in hun onderlinge communicatie.
[ Voor 28% gewijzigd door BerndGaykema op 18-01-2025 17:47 ]
Ik kom überhaupt niet in dit portaalBerndGaykema schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:38:
Vraagje over thuis.adlar.com:
BIj mij staat deze op 70 graden maar ik kan geen parameter vinden die deze waarde heeft. Mijn Temp-set staat momenteel op 26.
[Afbeelding]
Ik heb de T6R op de JAN aangesloten maar de stooklijncurve staat op OFF (Set. Temp wordt door Homey Pro ingesteld).
De actuele en de gewenste temperatuur komen van de T6R. Ik zie met mijn OpenTherm gateway de communicatie tussen de Honeywell en de JAN en deze beide waarden zie ik in hun onderlinge communicatie.
Via een ticket kun je dat bij Adlar aanvragen.
Vreemd dat ze dat niet standaard uitgeven.BerndGaykema schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:54:
[...]
Via een ticket kun je dat bij Adlar aanvragen.
Heb ook geen idee wat je er mee kunt. Is het handig?
Er zit blijkbaar een elektrisch element in de WP. Dat wist ik niet. Als deze aanstaat zou je een erg hoog energieverbruik hebben. Wat is je verbruik terwijl deze aanstaat?hwennink schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Ok, ik heb nog een oude manual. Maar wat betekent dat nou precies, ik begrijp de verklaring niet, gaat dat over tapwater? Dat zou vreemd zijn, want ik heb een losstaande boiler
Wellicht klopt het icoon niet, of heb je echt het elektrische element aan het werk.
Nee die monteren ze niet, maar kan best zijn dat het contact ervoor nu wel is ingeschakeld natuurlijk.pentaw1nz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:10:
[...]
Er zit blijkbaar een elektrisch element in de WP. Dat wist ik niet. Als deze aanstaat zou je een erg hoog energieverbruik hebben. Wat is je verbruik terwijl deze aanstaat?
Wellicht klopt het icoon niet, of heb je echt het elektrische element aan het werk.
Dat is de settemp van stooklijn Hl8. Als je op vaste stooklijn en werkt klopt dit dus niet. Foutje. Dit wordt nog hersteld in het webportaal. Zodat je de voor jou juiste settemp gaat zien. Ik weet dit omdat ik met @Johan H in een test- en feedbackgroepje zit. Dit webportaal is in ontwikkeling en wordt later als het op orde is uitgerold.BerndGaykema schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:38:
Vraagje over thuis.adlar.com:
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 18-01-2025 19:57 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Dat is het webportaal van Adlar. Dit is nog in ontwikkeling. Enkele functies die erin gemaakt worden:Booe52 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:58:
Kan iemand een korte uitleg geven over wat de functie is van thuis.adlar.com?
De volledige " klantreis" vanaf aanmelding tot afronding van het aankoop- en installatieproces in 9 stappen. Elke stap wordt toegelicht en essentiële beslissingen en acties worden daarin uitgewerkt en na afronding van de stap afgevinkt.
Tweede functie is het tonen van een aantal waarden mbt de werking van de pomp. Deze worden elke 10 minuten aangevuld en zijn dan zowel in tegels met getallen als in grafieken zichtbaar te maken.uiteindelijk is het de bedoeling ook via het webportaal instellingen aan te kunnen passen. Volgens mij omdat uiteindelijk de bestaande app ( smartlife of Tuya) niet meer gebruikt kan worden ( juridische redenen dacht ik)
Via het webportaal wordt het ook mogelijk om een serviceticket in te dienen
Tenzijnertijd wordt dit portaal uitgerold en bereikbaar vor alle klanten.
Ter info: samen met @Johan H zit ik in een test- en feedbackgroepje . Wij zijn gewone gebruikers met ervaringen vanaf begin 2023. Door deelname aan het testgroep je zijn wij op de hoogte van dit soort ontwikkelingen en wij kunnen dat wat wij weten delen op dit forum.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Dank!fvanderstege schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Dat is de settemp van stooklijn Hl8. Als je op vaste stooklijn en werkt klopt dit dus niet. Foutje. Dit wordt nog hersteld in het webportaal. Zodat je de voor jou juiste settemp gaat zien. Ik weet dit omdat ik met @Johan H in een test- en feedbackgroepje zit. Dit webportaal is in ontwikkeling en wordt later als het op orde is uitgerold.
Het zou fijn zijn indien jullie in je contacten met Adlar ook gaan vragen om een ondersteuning in te bouwen voor thuisautomatisering (Home Assistant, Homey, Domoticz etc) middels api of anderszins. Zowel voor het uitlezen van relevante data als het uploaden van instellingen (vooral Set Temp is cruciaal voor het regelen middels een eigen stooklijn).
Ik heb voor even HL8 gekozen. De Adlar wordt nu aangestuurd door de T6R. Set Temp in de Smart Life app staat nu op 40 graden. Op thuis.adlar.com zakt de Set-water temperatuur met stapjes van 1 graad richting de 40.
Ik wacht de verbeteringen af.
- 15 defrosts.
- 1,3 m3 gas verbruikt door defrosts.
- 23kWh totaal aan electra.
Potverdikkie duur dagje vandaag. Maar met deze luchtvochtigheid en lage temperatuur... tsja.
Wel even Adlar mailen of die defrosts ook zonder gas kunnen. Die korte CV gas verbruikt spikes lijken mijn geen bevordelijk iets voor de CV.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
P139 op 1 zetten, dan heb je defrosts zonder cv.LongTimeAgo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:39:
Stand van vandaag:
- 15 defrosts.
- 1,3 m3 gas verbruikt door defrosts.
- 23kWh totaal aan electra.
Potverdikkie duur dagje vandaag. Maar met deze luchtvochtigheid en lage temperatuur... tsja.
Wel even Adlar mailen of die defrosts ook zonder gas kunnen. Die korte CV gas verbruikt spikes lijken mijn geen bevordelijk iets voor de CV.
Duur? Ach, je moet het over een heel jaar belijken en dan ben goedkoop uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 18-01-2025 21:53 ]
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Dit is ook echt wel een uitschiet dagje hoor. Normaal liggen deze temperatuur dagen tussen de 15 a 20 kWh. Maar door de vele mist en hoge luchtvochtigheid... HelaasJohan H schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:52:
[...]
P139 op 1 zetten, dan heb je defrosts zonder cv.
Duur? Ach, je moet het over een heel jaar belijken en dan ben goedkoop uit.
Ik ga morgen ochtend even door de P instellingen lopen, dank je!
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Moet je nagaan als je alleen nog cv had gehad…LongTimeAgo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:57:
[...]
Dit is ook echt wel een uitschiet dagje hoor. Normaal liggen deze temperatuur dagen tussen de 15 a 20 kWh. Maar door de vele mist en hoge luchtvochtigheid... Helaas
Ik ga morgen ochtend even door de P instellingen lopen, dank je!
Had zelf p22 (bijspringen cv) op -15, maar met defrosts sprong cv nog bij. Had in eerste instantie gewoon parameters cv gewijzigd zodat die alleen nog maar warm water doet als veredelde geiser. Maar P139 is net zo makkelijk.
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Ik heb een melding bij Adlar aangemaaktJerra schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:31:
[...]
Nee die monteren ze niet, maar kan best zijn dat het contact ervoor nu wel is ingeschakeld natuurlijk.
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Dit is toch dat de cv worst aangestuurd?hwennink schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:41:
Nog een vraagje mbt een icon op het warmtepomp display. Wat betekent het icoontje spiraal met pijltjes omhoog, het knippert niet. Ik kan deze[Afbeelding] niet vinden in de manual
:strip_exif()/f/image/KIq5dsTjRhwEnXFIAwK1VLXW.png?f=user_large)
Uit de "bedieningshandleiding geavanceerd".
[ Voor 15% gewijzigd door BerndGaykema op 19-01-2025 10:48 ]
/f/image/n9t7UQ5HCiC9PvcLBGpNVmly.png?f=fotoalbum_large)
Het Engels van die chinezen is wat brak. Met "constant flashing" wordt "constant aan" bedoeld, dus juist geen geknipper.
[ Voor 14% gewijzigd door BerndGaykema op 19-01-2025 10:53 ]
Even ter informatie, ik draai de Adlar 6KW full electric op vaste stooklijn LT6 en LT5. rond vriespunt gaat deze naar LT5 en ik houd het hier normaal 19,5-20 graden mee in huis met ongeveer 80m2 vloerverwarming en 2 radiatoren die boven nog open staan.
Bij vertrek heb ik de warmtepomp op LT7 gezet, een lagere stooklijn. Hierbij viel op dat de warmtepomp die dag (Zaterdag) eigenlijk uit bleef tot de water temperatuur laag genoeg was. De temperatuur in huis zakte al best snel naar ongeveer 18 graden. Op LT7 pruttelt de warmtepomp in lange runs op ongeveer 750Watt vermogen. De dag voor aankomst heb ik de warmtepomp weer naar LT5 gezet. Ik zag echter al snel dat er eigenlijk amper iets gebeurde in huis. De temperatuur bleef hetzelfde rond de 18,5 graden. Vermogen vloog natuurlijk wel omhoog. Het aantal defrosts was inmiddels 1 per uur, lekker dit weer.. Inmiddels thuis en de temperatuur is nog steeds ongeveer 18,7 graden en klimt heeeeeuuulll langzaam richting 19.
Inmiddels zit ik op LT2 om te proberen de kamertemperatuur weer boven de 19,5 te krijgen. Maar ik zie dat door alle defrosts de warmtepomp zijn set temperatuur amper haalt. Gelukkig wordt het over een paar dagen beter weer...
Resultaat van dit experimentje, Verbruik van vorige week, op zaterdag ging de warmtepomp naar LT7:
:strip_exif()/f/image/HcLCFrZ2ZI4hfe8lvRxulOMZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik deze week op LT7 met 18 graden in huis, op vrijdag is de pomp weer op Lt5 gezet:
:strip_exif()/f/image/396FAmh1Yf7bVaAAmZ9klMUM.jpg?f=fotoalbum_large)
25 KWH per dag is ongeveer normaal verbruik, op lage stand is dit ongeveer 20 KWH. Echter, ik ben gisteren en vandaag flink aan het stoken om de temperatuur weer terug te krijgen op de gewenste temperatuur. (30-35- KWH) waardoor het een beetje voelt alsof de 'besparing' hiermee weer te niet wordt gedaan. Wat is jullie mening? Heeft het zin om een warmtepomp 'lager' te zetten bij een langere tijd van huis qua verbruik of is dit toch nog te veel CV denken?
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Opwarmen met ltv duurt erg lang. Dat heb je nu ondervonden. Als je huis eenmaal op temperatuur is, dan kost het relatief weinig energie om het op temperatuur te houden.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:16:
Afgelopen week heb ik een kleine test gedaan. Ik was voor het eerst sinds de warmtepomp geplaatst is een langere tijd van huis. Ik wilde wel eens kijken of het zin had om de warmtepomp op een lager vermogen te zetten gedurende mijn afwezigheid.
Even ter informatie, ik draai de Adlar 6KW full electric op vaste stooklijn LT6 en LT5. rond vriespunt gaat deze naar LT5 en ik houd het hier normaal 19,5-20 graden mee in huis met ongeveer 80m2 vloerverwarming en 2 radiatoren die boven nog open staan.
Bij vertrek heb ik de warmtepomp op LT7 gezet, een lagere stooklijn. Hierbij viel op dat de warmtepomp die dag (Zaterdag) eigenlijk uit bleef tot de water temperatuur laag genoeg was. De temperatuur in huis zakte al best snel naar ongeveer 18 graden. Op LT7 pruttelt de warmtepomp in lange runs op ongeveer 750Watt vermogen. De dag voor aankomst heb ik de warmtepomp weer naar LT5 gezet. Ik zag echter al snel dat er eigenlijk amper iets gebeurde in huis. De temperatuur bleef hetzelfde rond de 18,5 graden. Vermogen vloog natuurlijk wel omhoog. Het aantal defrosts was inmiddels 1 per uur, lekker dit weer.. Inmiddels thuis en de temperatuur is nog steeds ongeveer 18,7 graden en klimt heeeeeuuulll langzaam richting 19.
Inmiddels zit ik op LT2 om te proberen de kamertemperatuur weer boven de 19,5 te krijgen. Maar ik zie dat door alle defrosts de warmtepomp zijn set temperatuur amper haalt. Gelukkig wordt het over een paar dagen beter weer...
Resultaat van dit experimentje, Verbruik van vorige week, op zaterdag ging de warmtepomp naar LT7:
[Afbeelding]
Verbruik deze week op LT7 met 18 graden in huis, op vrijdag is de pomp weer op Lt5 gezet:
[Afbeelding]
25 KWH per dag is ongeveer normaal verbruik, op lage stand is dit ongeveer 20 KWH. Echter, ik ben gisteren en vandaag flink aan het stoken om de temperatuur weer terug te krijgen op de gewenste temperatuur. (30-35- KWH) waardoor het een beetje voelt alsof de 'besparing' hiermee weer te niet wordt gedaan. Wat is jullie mening? Heeft het zin om een warmtepomp 'lager' te zetten bij een langere tijd van huis qua verbruik of is dit toch nog te veel CV denken?
Er is ook veel te lezen over nachtverlaging, waarbij >0,5 graad eigenlijk alweer wordt gezien als te veel.
Als ik straks een weekje ga skieen laat ik 'm gewoon rustig doorgaan op 27 a 26 graden aanvoer. Dan houd ik het rond de 20.
Verlagen ga ik persoonlijk niet doen.
En wat zijn nu die paar kwh.... een tientje?
In vrijwel alle omstandigheden is het een goed idee om bij langere afwezigheid een koelere stooklijn te hanteren.
Maar met deze dagen is je binnentemperatuur laten klimmen gewoon echt funest. Dus dan was het achteraf gezien niet de juiste periode inderdaad.
Ik merk het thuis uberhaupt al doordat het snachts iets afkoelt, pas rond einde vd middag zitten we weer op gewenste temperatuur
Jouw vraag geeft het antwoord al. Jouw test bewijst weer dat het verlagen van de temperatuur in huis bij een warmtepomp eigenlijk geen goede optie is.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:16:
Heeft het zin om een warmtepomp 'lager' te zetten bij een langere tijd van huis qua verbruik of is dit toch nog te veel CV denken?
Zo doe ik het:
Nachtverlagen is een no-go.
Op vakantie alleen als je langer dan 1 week weg bent en dan 3 dagen voor thuiskomst weer op normaal zetten.
Voor mij is het wel een leerpunt om bij de volgende week vakantie het maar gewoon te laten zoals het is. Maar wilde het graag ook hier even delen.
Wat ik mij nu overigens afvraag met al die defrosts. Heeft het dan überhaupt zin om naar een hogere stooklijn te gaan om het huis iets sneller op temperatuur te krijgen? Of werkt dit juist tegenstrijdig omdat het aantal defrosts dan omhoog gaat? Mijn gevoel zegt namelijk het laatste, heeft iemand hier al meer info over gevonden, misschien op andere WP topics?
[ Voor 37% gewijzigd door Markies! op 19-01-2025 10:54 ]
Gewoon een dikke trui aantrekken.
In mijn automatisering werkt het wel om het huis sneller op te warmen om even 2 stooklijnen omhoog te gaan.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:50:
Wat ik mij nu overigens afvraag met al die defrosts. Heeft het dan überhaupt zin om naar een hogere stooklijn te gaan om het huis iets sneller op temperatuur te krijgen? Of werkt dit juist tegenstrijdig omdat het aantal defrosts dan omhoog gaat? Mijn gevoel zegt namelijk het laatste, heeft iemand hier al meer info over gevonden, misschien op andere WP topics?
Sterker nog... soms moet ik 4 stooklijnen omhoog en heb ik de H7 gisteren moeten gebruiken.
Maar snel t is niet. Ondertussen pruttelt die weer lekker op L2 met 19,3 graden die hij goed vasthoudt.
Afgelopen nacht had ik m op sluiting 28 graden staan. Normaal gesproken gaat die automatisch van LT6 naar LT5 en hoger indien nodig.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:50:
Dank voor de reacties, ja het is ook mijn conclusie dat dit met een week eigenlijk weinig zin heeft gehad. Nachtverlaging doe ik ook niet aan, maar wilde dit voor een langere periode wel eens testen. Qua comfort is het resultaat nu zelfs irritant want nu zit ik in een 'koud huis' al heeft @Jerra ook gelijk dat dit qua periode ook wel pech is geweest.
Voor mij is het wel een leerpunt om bij de volgende week vakantie het maar gewoon te laten zoals het is. Maar wilde het graag ook hier even delen.
Was dus flink afgekoeld van 19 naar zo’n 18,2 graden.
Set temp rond 5:30u eerst verhoogd naar 30 en rond 8:30u naar LT1 (set temp 35).
Van vorig jaar weet ik dat je die 35 maar zo niet aan gaat tikken. Defrosts komen nu 5-10 eerder en telkens als die rond de 32 graden zit en begin je weer opnieuw.
Ik zie het heel langzaam warmer worden in huis (18,7 nu) en daarbij dat ik nu telkens de 33 aan tik.
Het is dus zeker met vloerverwarming een lang proces om weer op nivo te komen, zeker met deze temperaturen. Conclusie verlaag niet zo maar en in elk geval heel miniem. Je eerste verhaal is dan ook herkenbaar.
/f/image/F3sK7tbZNYKLS6FqaKPUXwvX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TMxNG77O2uOrq4vYbxKIXkak.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lyc9BR3I1iYcc0CeaSKgZj8d.jpg?f=fotoalbum_large)
BerndGaykema schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:49:
[...]
Het zou fijn zijn indien jullie in je contacten met Adlar ook gaan vragen om een ondersteuning in te bouwen voor thuisautomatisering (Home Assistant, Homey, Domoticz etc) middels api of anderszins. Zowel voor het uitlezen van relevante data als het uploaden van instellingen (vooral Set Temp is cruciaal voor het regelen middels een eigen stooklijn).
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ik doe het wel, zelfs iedere dag.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:16:
Afgelopen week heb ik een kleine test gedaan. Ik was voor het eerst sinds de warmtepomp geplaatst is een langere tijd van huis. Ik wilde wel eens kijken of het zin had om de warmtepomp op een lager vermogen te zetten gedurende mijn afwezigheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de loop van de avond naar LT6 en in de loop van de middag weer naar LT4. Daar draait hij dan 6u lang op.
Dat werkt natuurlijk alleen als je zoals ik alleen savonds een paar uurtjes een aangename temp in huis nodig hebt. Alleen de slaapuren de pomp lager zetten zou niet echt helpen.
Voorheen draaide ik constant op LT5. Waarbij het meestal aangenaam was maar regelmatig ook net iets te kil. Op LT4 werd het dan wél aangenaam, maar werd het huis langzaamaan steeds warmer. Dus was ik steeds aan het switchen.
Nu pruttelt hij snachts lekker en valt soms stil. Het opwarmen gebeurt dan halverwege de middag als ik ook nog wat zonneopbrengst heb. En waarbij de buitentemp vaak net wat hoger is dan snachts. Na anderhalf uur is hij weer stabiel op een laag vermogen.
Scheelt op dagen rond het vriespunt zo'n 10% in verbruik bij mij. Op warmere dagen meer. Maar het belangrijkste is dat ik er sindsdien iedere avond aangenaam bij zit, en ik niet constant zelf aan het wisselen ben van stooklijn.
Invloed van de zon is ook vrij groot, die regel ik bij met sluiting op 26 als de temp in huis te hoog is.
Werkt goed, tot gister. Met dit weer is het opwarmen naar 2 stooklijnen hoger niet echt te doen tussen de defrosts door. Dus nu maar even niet terug schakelen in de nacht. Maar dat is in de praktijk alleen even het uitzetten van de scène die dat regelt.
Overigens vloerverwarming op hout, dus geen betonmassa om op te warmen. Werkt meer als een grote LT radiator
Geen idee wat je aan het doen bent natuurlijk.John Roos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:16:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de compressor weer kan op starten. Ben wat aan het klooien en nu doet de compressor het niet meer.
Maar heb je hem wel op verwarmen en op een stooklijn staan?
Ik heb wel eens in app per ongeluk op ‘Power off’ gedrukt.
Anders even power of gevolgd door hoofdschakelaar een half minuutje uit te zetten, waarna je de boel weer opstart?
Ik heb sowieso nu defrosts in minimale interval van 1x per uur. Draai op 27 set temp. Dus als je het nu te koud hebt kun je 'm beter ff wat hoger zetten en ook 1x per uur even een defrost.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:50:
Dank voor de reacties, ja het is ook mijn conclusie dat dit met een week eigenlijk weinig zin heeft gehad. Nachtverlaging doe ik ook niet aan, maar wilde dit voor een langere periode wel eens testen. Qua comfort is het resultaat nu zelfs irritant want nu zit ik in een 'koud huis' al heeft @Jerra ook gelijk dat dit qua periode ook wel pech is geweest.
Als het is ontstaan bij het rommelen met de app dan:John Roos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:16:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de compressor weer kan op starten. Ben wat aan het klooien en nu doet de compressor het niet meer.
Staat schakelaar aan?
Staat STEL temp hoger dan in en of outlet? (afhankelijk waar de WP op regelt)
Zo niet dan naar instellingen, verwarmingscurve naar sluiting.
Terug naar afbeelding met SETtemp en verhoog die een graad of 10 boven in en outlet.
Je forceert hiermee in enkele minuten een start.
Als die eenmaal loopt dan stapje voor stapje de set terugstellen naar de temperatuur die het water dan heeft.
Daarna de bijbehorende stooklijn kiezen in dezelfde temperatuur reeks.
Zet het niet op HL 8 want dan begint het verhaal waarschijnlijk weer opnieuw.
Succes
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
Heb je inmiddels een oplossing voor de ruis van de Jaga’s hier hetzelfde probleem maar danmet een Vaillant warmtepomp. Ik denk dat het probleem in de Jaga’s zit?marnie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:20:
Afgelopen dinsdag is de Aurora 2 hier in bedrijf. Hybride met buffervat, LT Jaga Hybrid's in de woonkamer, traditionele radiatoren in de overige ruimtes.
Na de in inbedrijfstelling merkte ik, tijdens de opwarmcyclus (elke 3 uur, ca 30min), hinderlijk lawaai/ruis wat van de Jaga's wegkwam. Ik heb de voetventielen een beetje bijgedraaid zodat de ruis verdween.
Ook de traditionele radiatoren geven dan hinderlijke ruis, aanpassingen van de radiator thermosstaatknop of de eclips halen dit niet weg, je hoort het water stromen.
In Homeassistent zie ik dat de waterflow ongeveer 3l/min is, die oploopt naar 19l/min in de opwarmcyclus.
Kan het zijn dat de 19l/min doorstroomsnelheid te hoog is? Moet ik Adlar er bij halen of kan ik zelf iets doen?
fvanderstege schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Ik zou graag de (S)COP zien. Delta T en flow geeft de pomp. Ik weet niet of ze opgenomen vermogen meten?
Dat is het webportaal van Adlar. Dit is nog in ontwikkeling. Enkele functies die erin gemaakt worden:
De volledige " klantreis" vanaf aanmelding tot afronding van het aankoop- en installatieproces in 9 stappen. Elke stap wordt toegelicht en essentiële beslissingen en acties worden daarin uitgewerkt en na afronding van de stap afgevinkt.
Tweede functie is het tonen van een aantal waarden mbt de werking van de pomp. Deze worden elke 10 minuten aangevuld en zijn dan zowel in tegels met getallen als in grafieken zichtbaar te maken.uiteindelijk is het de bedoeling ook via het webportaal instellingen aan te kunnen passen. Volgens mij omdat uiteindelijk de bestaande app ( smartlife of Tuya) niet meer gebruikt kan worden ( juridische redenen dacht ik)
Via het webportaal wordt het ook mogelijk om een serviceticket in te dienen
Tenzijnertijd wordt dit portaal uitgerold en bereikbaar vor alle klanten.
Ter info: samen met @Johan H zit ik in een test- en feedbackgroepje . Wij zijn gewone gebruikers met ervaringen vanaf begin 2023. Door deelname aan het testgroep je zijn wij op de hoogte van dit soort ontwikkelingen en wij kunnen dat wat wij weten delen op dit forum.
@mversluis dat komt mij bekend voor. Ook hier te lezen dat in deze dagen velen tegen de defrost aanlopen of vinden dat de cv te veel bijkomt.mversluis schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:17:
Wp staat al tijden op laag2 , echter gisteren was het onbehaaglijk. Voor het eerst omgezet naar hoog8. Dat is weer aangenaam:-)
Zelf hebben wij een vrijstaand huis en ben eens binnen rondgelopen met de infraroodmeter. Mijn conclusie is dat de dagen lange mist (100 % relatieve vochtigheid) en temperaturen tot 3 graden onder nul een stevige impact hebben op de temperatuur van de binnenmuren. Vooral, zoals ik ook wel experimenteer met de ECO nachtverlaging, dan krijgt de pomp door de defrosten dat s’morgens niet meer op de juiste temperatuur.
Zoals je hier schrijft ga je dan naar hoog 8 maar dat geeft naar mijn idee zo een lage cop door de defrosten dat het behaaglijker wordt om een paar m3 gas er tegen aan te gooien (of heb je geen hybride?)
Zoals andere al schrijven: deze bijzondere mist dagen vragen om bijzondere aanpassingen in de regeling met de WP. Ik ben op het balkon gaan kijken en zie dat een defrost maar 10 minuten de blauwe condensor toont en dus in een kwartier alweer geheel wit van de rijp is. Als je hem veel lager zet zijn de runs zonder ijs langer maar kost wel een beetje gas. Ik vraag mij af of al die defrosten gedurende nu al enkele weken wel goed is voor een WP. Sommige zeggen wan wel maar ga er maar eens naar kijken, je weet niet wat je ziet!

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
Ik heb nu een set temp van 32 graden en ook defrost 1 x per uur. Maar hij haalt de set temperatuur niet zie ik. 10 minuten geleden een defrost gehad en nu op een temp van 27 graden.pentaw1nz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:44:
[...]
Ik heb sowieso nu defrosts in minimale interval van 1x per uur. Draai op 27 set temp. Dus als je het nu te koud hebt kun je 'm beter ff wat hoger zetten en ook 1x per uur even een defrost.
De warmtepompen hebben het inderdaad zwaar nu met dit weer!Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Ik heb nu een set temp van 32 graden en ook defrost 1 x per uur. Maar hij haalt de set temperatuur niet zie ik. 10 minuten geleden een defrost gehad en nu op een temp van 27 graden.
Als je het niet warm genoeg krijgt dan moet je misschien toch wat opschroeven in de settemp.
Als je het de tijd geeft, haalt hij uiteindelijk na een aantal runs (tussen de defrosts) een hogere outlet temperatuur. Bij mij (zie verhaal hierboven) wordt de vloer en dus binnentemperatuur langzaam warmer, waardoor het water ook warmer terug komt in wp en dus kan die een stapje omhoog maken. Lange adem dus, vraag niet het onmogelijke.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Ik heb nu een set temp van 32 graden en ook defrost 1 x per uur. Maar hij haalt de set temperatuur niet zie ik. 10 minuten geleden een defrost gehad en nu op een temp van 27 graden.
Vanmorgen kwam. Ik op Lt1 (settemp 35) niet hoger dan 31 outlet, inmiddels zeker 33 en tikt die af en toe even de 34 aan.
Gas installatie ligt bij oud ijzer 😉Mr Black schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:17:
[...]
@mversluis dat komt mij bekend voor. Ook hier te lezen dat in deze dagen velen tegen de defrost aanlopen of vinden dat de cv te veel bijkomt.
Zelf hebben wij een vrijstaand huis en ben eens binnen rondgelopen met de infraroodmeter. Mijn conclusie is dat de dagen lange mist (100 % relatieve vochtigheid) en temperaturen tot 3 graden onder nul een stevige impact hebben op de temperatuur van de binnenmuren. Vooral, zoals ik ook wel experimenteer met de ECO nachtverlaging, dan krijgt de pomp door de defrosten dat s’morgens niet meer op de juiste temperatuur.
Zoals je hier schrijft ga je dan naar hoog 8 maar dat geeft naar mijn idee zo een lage cop door de defrosten dat het behaaglijker wordt om een paar m3 gas er tegen aan te gooien (of heb je geen hybride?)
Zoals andere al schrijven: deze bijzondere mist dagen vragen om bijzondere aanpassingen in de regeling met de WP. Ik ben op het balkon gaan kijken en zie dat een defrost maar 10 minuten de blauwe condensor toont en dus in een kwartier alweer geheel wit van de rijp is. Als je hem veel lager zet zijn de runs zonder ijs langer maar kost wel een beetje gas. Ik vraag mij af of al die defrosten gedurende nu al enkele weken wel goed is voor een WP. Sommige zeggen wan wel maar ga er maar eens naar kijken, je weet niet wat je ziet!
Wij zijn full electric.
Idd wel een defrosten ( denk ongeveer 1x per uur of iets minder)
Dit is 2e seizoen dat we wp hebben draaien. Vorig jaar heeft die hele stookseizoen op laag3 gestaan. Dit jaar naar laag2 gegaan. Dus mag helemaal niet klagen.
Nu net gisteren op hoog8 gezet en vandaag staat die daar ook nog op
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ha, @mversluis bedankt voor de toelichting,mversluis schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:38:
[...]
Gas installatie ligt bij oud ijzer 😉
Wij zijn full electric.
Idd wel een defrosten ( denk ongeveer 1x per uur of iets minder)
Dit is 2e seizoen dat we wp hebben draaien. Vorig jaar heeft die hele stookseizoen op laag3 gestaan. Dit jaar naar laag2 gegaan. Dus mag helemaal niet klagen.
Nu net gisteren op hoog8 gezet en vandaag staat die daar ook nog op
Misschien is het voor ons lezers en helpers handig als je i.p.v. deze wijze tekst hieronder je technische gegevens zet (profiel). Dan loopt de conversatie wat gerichter.
Ben benieuwd waar je fulltime mee draaid.
@BerndGaykema ,@LongTimeAgo ,@Harmknot
En alle gebruikers van dit forum
Het is natuurlijk verleidelijk en begrijpelijk dat er nu allerlei wensen naar ons toekomen om die vervolgens naar adlar- te communiceren
Allereerst :ik ga er vanuit dat Adlar- meeleest op dit forum, dus zien ze ook wat er gebeurt en wellicht pikken ze ook ideeën op.
In de tweede plaats zijn wij indertijd gevraagd om op concrete vragen van hun kant te reageren. Het voelt dan niet goed om boodschappen van het forum door te sluizen.
In de derde plaats : ik merk dat Adlar- goed op de hoogte is van wat er speelt bij de klanten. Daar hoeven wij eigenlijk niets aan toe te voegen. Wat wij doen is een nieuwe ontwikkeling uitproberen of bekijken ( zoals het webportaal in ontwikkeling) en onze ervaring erop los te laten, meer wordt niet gevraagd.
Bijv @Harmknot : de tegels zijn qua aantal volgens mij nog niet volledig in het webportaal ook wij hadden gevraagd om de (s)cop in een tegel op te nemen. Het lijkt nu (nog?) niet te kunnen helaas. Het gaat nu eerst om de techniek erachter: werkt het of zijn er bugs/ onvolkomenheden als wij ermee aan de slag zijn.
Tot slot: mocht je vinden dat adlar- perse iets zou moeten verbeteren of ontwikkelen dan vind ik de meest koninklijke weg om dat zelf bij adlar- te melden, bijvoorbeeld via email en/of ticket.
Ik hoop dat jullie dit begrijpen en hiermee rekening willen houden
Ik ben er gisteren naast gaan staan (staat bij mij in de tuin naast het huis) en heb het witte rooster redelijk vlot blauw zien worden, toen een dampende kast (alsof die in de brand vliegt) en druppels water langs de voorkant en best veel water onderuit de kast zo de tuin in, dan een ventilator op max voor zo'n 20 seconden, daarna keert de rust weer terug.Mr Black schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:17:
[...]Ik vraag mij af of al die defrosten gedurende nu al enkele weken wel goed is voor een WP. Sommige zeggen wan wel maar ga er maar eens naar kijken, je weet niet wat je ziet!
Mooi stukje techniek. Kan ik erg van genieten. Kan absoluut geen kwaad, de wp is daarop gebouwd.
Geachte meelezende Adlar-ontwikkelaars,marnie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:34:
[...]
Ondersteuning voor thuisautomatisering: helemaal mee eens.
Graag aandacht voor de wens van velen om een open infrastructuur voor de thuisautomatiseerders onder ons.
En moet er getest worden? Doe hier een oproep !
Veel succes met alle ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
Wij Tweakers op Tweakers
Inderdaad, mooi stuk techniek. Zal best een hoop defrosten kunnen maken. Zoals @BerndGaykema zegt: keert na 20 seconden fan de rust weer terug; dat is bij ons juist niet zo. Water temp zakt van 34 naar 21 terug. Als de cv (die kan met onze Atag niet gekoppeld worden) niet bijkomt gaat de compressor naar 85 Hz. Dit duurt zeker 10 minuten. Dat geeft een behoorlijk gedreun in huis (die van ons is niet op veren gezet). Dat horen wij dus 24 keer op een dag plus 24 keer even koudere radiatoren. Vandaar dat ik een iets andere beleving heb van defrosten dan dat het alleen maar mooie techniek is.BerndGaykema schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Ik ben er gisteren naast gaan staan (staat bij mij in de tuin naast het huis) en heb het witte rooster redelijk vlot blauw zien worden, toen een dampende kast (alsof die in de brand vliegt) en druppels water langs de voorkant en best veel water onderuit de kast zo de tuin in, dan een ventilator op max voor zo'n 20 seconden, daarna keert de rust weer terug.
Mooi stukje techniek. Kan ik erg van genieten. Kan absoluut geen kwaad, de wp is daarop gebouwd.
Alle andere dagen buiten die gekke mistdagen en vorst om gaat het buitengewoon goed. Maar ja, dit weer is misschien wel het nieuwe normaal. Dan wil ik een oplossing vinden voor een iets rustigere WP.
Begrijp niet waar de cv niet mee gekoppeld kan worden? Maar als je het me fe net niet red of geen koud water tijdens defrosts wil zitten kun je bijvoorbeeld ook met een doorstroomverwarmer (booster) werken. @fvanderstege heeft deze er al eens in gegooid hier:Mr Black schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:09:
[...]
Inderdaad, mooi stuk techniek. Zal best een hoop defrosten kunnen maken. Zoals @BerndGaykema zegt: keert na 20 seconden fan de rust weer terug; dat is bij ons juist niet zo. Water temp zakt van 34 naar 21 terug. Als de cv (die kan met onze Atag niet gekoppeld worden) niet bijkomt gaat de compressor naar 85 Hz. Dit duurt zeker 10 minuten. Dat geeft een behoorlijk gedreun in huis (die van ons is niet op veren gezet). Dat horen wij dus 24 keer op een dag plus 24 keer even koudere radiatoren. Vandaar dat ik een iets andere beleving heb van defrosten dan dat het alleen maar mooie techniek is.
Alle andere dagen buiten die gekke mistdagen en vorst om gaat het buitengewoon goed. Maar ja, dit weer is misschien wel het nieuwe normaal. Dan wil ik een oplossing vinden voor een iets rustigere WP.
:strip_exif()/f/image/dqmKgqjB1FpLDAs0wlldxV29.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij gaat Adlar ook nog met iets komen, hetzij gecombineerd in een wpb.
De tekst onderin het profiel snap ik dat het handig is. Maar vind ik persoonlijk niet om dit voor 1 topic speciek neer te zetten.Mr Black schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:45:
[...]
Ha, @mversluis bedankt voor de toelichting,
Misschien is het voor ons lezers en helpers handig als je i.p.v. deze wijze tekst hieronder je technische gegevens zet (profiel). Dan loopt de conversatie wat gerichter.
Ben benieuwd waar je fulltime mee draaid.
Wat betreft onze setup is 6kw wp en 270 liter wpb van atlantic. Vrij staand huis uit half '70 compleet nageisoleerd, glas vervangen en verduurzaamd.
Berg zonnepanelen op dak en 3f omvormer. Regenwater opvang van garage van 2000l die gebruikt wordt voor tuin en wc beneden. Indien watervoorraad leeg raakt ( te weinig regent) wordt dit aangevuld voor bron die we hebben laten boren 😉
Wat wil je nog meer weten
Voor het toepassen van een doorstroom begrenzer is het “probleem” te gering. Ik kan mijn cv met de hand bijzetten. Het dreunen is een groter probleem. Ik ga een ticket insturen.Johan H schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Begrijp niet waar de cv niet mee gekoppeld kan worden? Maar als je het me fe net niet red of geen koud water tijdens defrosts wil zitten kun je bijvoorbeeld ook met een doorstroomverwarmer (booster) werken. @fvanderstege heeft deze er al eens in gegooid hier:
[Afbeelding]
Volgens mij gaat Adlar ook nog met iets komen, hetzij gecombineerd in een wpb.
Dan voor de geïnteresseerden waarom geen koppeling met de Atag: dat is een 24 kW combi zon - cv. Daar zit een QBrain thermostaat op. Daarin draait ook een boiler programma afgestemd op de warmteafgifte door zonnecollectoren. Ik heb ook een T6 maar die kan hem dus niet vervangen want die kan de boiler niet besturen. Atag heeft ook geen standaard OP.
De werking: Onvoldoende zon dan wordt tweemaal per dag, op geprogrammeerde tijdstippen door de QBrain de boiler door de cv (op een in de QBrain geprogrammeerde temperatuur) bijverwarmt. De WP staat dan geblokkeerd omdat de WP en de cv immers in serie staan en de cv druk is met de boiler. Om te voorkomen dat dit herhaaldelijk gebeurt is dit door de QBrain effectiever geregeld.
Op de Atag kun je naast de QBrain ook nog niet extra een aan/uit aansluiten. Er kan maar één thermostaat op.
Zijn er nog meer lezers met een Adlår en combi cv boiler die moeilijk te koppelen is?
Offtopic voor hier, maar ben erg benieuwd naar die opvang van regenwater. Zou je misschien iets kunnen delen via PB? Of heb je het al ergens op tweakers gedeeld dat ik het kan nalezen?mversluis schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:47:
[...]
De tekst onderin het profiel snap ik dat het handig is. Maar vind ik persoonlijk niet om dit voor 1 topic speciek neer te zetten.
Wat betreft onze setup is 6kw wp en 270 liter wpb van atlantic. Vrij staand huis uit half '70 compleet nageisoleerd, glas vervangen en verduurzaamd.
Berg zonnepanelen op dak en 3f omvormer. Regenwater opvang van garage van 2000l die gebruikt wordt voor tuin en wc beneden. Indien watervoorraad leeg raakt ( te weinig regent) wordt dit aangevuld voor bron die we hebben laten boren 😉
Wat wil je nog meer weten
Een quickfix is om op ECO-modus te draaien, dan gaat 'ie niet naar 85Hz, maar naar waar de ECO-modus max op mag. Eventueel kun je dit nog aanpassen/verhogen met een P(arameter); het specifieke P-nummer moet je even opzoeken (Max compressor Hz in eco).Mr Black schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:09:
[...]
Inderdaad, mooi stuk techniek. Zal best een hoop defrosten kunnen maken. Zoals @BerndGaykema zegt: keert na 20 seconden fan de rust weer terug; dat is bij ons juist niet zo. Water temp zakt van 34 naar 21 terug. Als de cv (die kan met onze Atag niet gekoppeld worden) niet bijkomt gaat de compressor naar 85 Hz. Dit duurt zeker 10 minuten. Dat geeft een behoorlijk gedreun in huis (die van ons is niet op veren gezet). Dat horen wij dus 24 keer op een dag plus 24 keer even koudere radiatoren. Vandaar dat ik een iets andere beleving heb van defrosten dan dat het alleen maar mooie techniek is.
Of P max compressor in normal mode aanpassen kan ook uiteraard.
[ Voor 3% gewijzigd door TiBoD op 19-01-2025 18:50 ]
Ja snap ik, ding is natuurlijk wel wat compacter en ook handig als je toch van het gas af wilt.Marcva schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:58:
@Johan H Die doorstroomverwarmer heeft natuurlijk een COP van 1. Ik denk dat een buffer van 120l een lagere TCO heeft bij eenzelfde comfort.
Met die buffer hebben defrosts hier geen merkbaar effect op het comfort.
En dat buffervat moet je natuurlijk ook constant op temperatuur houden.
Dat op temperatuur houden is geen probleem. Hij koelt af op zolder / verwarmt de zolder licht. Heb 'm voor langere runs gedaan icm low H2O van Jaga. Beetje volume toevoegen.Johan H schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Ja snap ik, ding is natuurlijk wel wat compacter en ook handig als je toch van het gas af wilt.
En dat buffervat moet je natuurlijk ook constant op temperatuur houden.
Qua ruimte heb je zeker een punt.
Dank @TiBoD voor je idee. Ik deed dat al als het 5 graden of hoger werd. Maar na de laatste en nieuwste update moduleerde de fan en compressor zodanig terug dat het probleem er niet meer is. Maar bij -3 graden (woon bij de Duitse grens) en zulke mist dat ik de overkant van de straat niet meer zie gaat dat niet. Iets anders draaien dan volgas betekent hele snelle afkoeling. In deze omstandigheden moet ik naar continu 35 graden aanvoer of overschakelen op gas. Vandaag heb ik 5 m3 gas bij gestookt omdat ik vannacht 4 uur eco heb gebruik. De WP kan dat dan niet meer goedmaken ondanks dat die de 1850 tot 2266 Watt aantikt.TiBoD schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:48:
[...]
Een quickfix is om op ECO-modus te draaien, dan gaat 'ie niet naar 85Hz, maar naar waar de ECO-modus max op mag. Eventueel kun je dit nog aanpassen/verhogen met een P(arameter); het specifieke P-nummer moet je even opzoeken (Max compressor Hz in eco).
Of P max compressor in normal mode aanpassen kan ook uiteraard.
Maar over het jaar heen komt het waarschijnlijk nog steeds goed uit. We doen het voor de goede zaak!

@Jerra Als je onlangs een update hebt gehad dan hebben ze de regeling naar de aanvoer gezet (althans bij mijn WP). Zolang het winter is en pendelen niet voor komt, zou ik dat laten zitten. Zolang er warmte afgifte is wordt de retour dus nooit gelijk aan het SET point.Jerra schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:36:
Bij mij thuis red die het ook niet meer om de retourtemperatuur naar het setpoint te brengen, iemand enig idee waarna ik zou kunnen kijken?
Ik heb geen CV, ik heb een full electric
M en driehoekje omhoog 3 sec indrukken activeert de wifi koppeling modusBerndGaykema schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:08:
[Afbeelding]
Uit SolarEast user manual.
Je kunt dit uitzetten als je geen electrische bijverwarming hebt. Zie tekst in afbeelding.
Goede tip! Even gekeken maar nee dat hebben ze niet aangepast, hij draait nog steeds op inlet, alleen sinds gisteren red die het niet altijd meer.Mr Black schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:15:
[...]
@Jerra Als je onlangs een update hebt gehad dan hebben ze de regeling naar de aanvoer gezet (althans bij mijn WP). Zolang het winter is en pendelen niet voor komt, zou ik dat laten zitten. Zolang er warmte afgifte is wordt de retour dus nooit gelijk aan het SET point.
Ik snap dat die hard moet werken met continu defrosten maar ben nog op zoek naar een reden waarom die het echt niet bij kan benen...
:strip_exif()/f/image/bRm1E97ZIBc78qEUB5tVuL9e.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat nog maar met temperaturen van 0 of -2 graden. Wat als het echt -10 of -15 wordt??? Hoe ziet het er dan uit?Jerra schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:27:
[...]
Goede tip! Even gekeken maar nee dat hebben ze niet aangepast, hij draait nog steeds op inlet, alleen sinds gisteren red die het niet altijd meer.
Ik snap dat die hard moet werken met continu defrosten maar ben nog op zoek naar een reden waarom die het echt niet bij kan benen...
[Afbeelding]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Maar geruststellende gedachte; ik ben volgende winter sowieso over naar fancoils, immers zijn ze al besteld
Bij mij precies zo. Proefondervindelijk ligt bij onze installatie en woning voor de 6 kW bij -4 graden 100% relatieve vochtigheid en windstil de grens bij delta T 3 graden bij een uitvoer van 33 graden en een debiet van 19 L/min en defrost exact om het uur, compressor 85 hz en fan 50 voor een gemiddelde temperatuur van 19,5 graad. Wij hebben een woning van 175 m2 uit 2002 met normale isolatie. Dus voor ons is met 6 kW full electric ondenkbaar.Jerra schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:27:
[...]
Goede tip! Even gekeken maar nee dat hebben ze niet aangepast, hij draait nog steeds op inlet, alleen sinds gisteren red die het niet altijd meer.
[Afbeelding]
Ik ga er vanuit dat bij de vroegere Oosterwinden en -10 graden en 30 % vochtigheid de WP het nog steeds doet (nog niet kunnen testen
Een weetje; omdat wij hybride hebben, als ik de Set s’morgens op 50 zet en met de cv en 1 m3 gas de hele installatie (ex vloer) even tot 48 gr verwarm, dan kan de WP dat verrassend lang vasthouden. Dat is vaak voldoende voor een warme badkamer en het ontbijt. Hij verliest ca 3 graden per uur. Dat voorkomt dat ik hem de hele nacht op z’n top moet laten draaien. Kan het niet helemaal verklaren behalve dat ik zie dat het afgenomen vermogen ook even veel hoger piekt naar 2266 Watt i.p.v. de gebruikelijke 1850 Watt.
Leuk toch…..
Volgens de handleiding van Adlar kom je in de wifi-setup mode door de POWERKNOP en PIJLTJE OMHOOG gelijktijdig in te drukken en vast te houden.hwennink schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:59:
[...]
M en driehoekje omhoog 3 sec indrukken activeert de wifi koppeling modus
Maar dat stond niet in die afbeelding. je moet de M-toets met het PIJLTJE OMHOOG gelijktijdig een paar seconden indrukken. Bij mij gaat dat symbooltje dan aan. Doe ik hetzelfde weer dan gaat die uit. Is dus een toggle-functie.
Let op: wel eerst het bedieningspaneel ontgrendelen door een paar seconden op de POWERKNOP te drukken.
[ Voor 3% gewijzigd door BerndGaykema op 20-01-2025 08:27 ]
Sorry, klopt helemaal. Helaas kon ik niet toggelen, het icoontje bleef gewoon aanwezig. Heb daarna de warmtepomp van de stroom gehaald, na eerst standby en waterflow, compressor en ventilator uit te hebben laten gaan.BerndGaykema schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:23:
[...]
Volgens de handleiding van Adlar kom je in de wifi-setup mode door de POWERKNOP en PIJLTJE OMHOOG gelijktijdig in te drukken en vast te houden.
Maar dat stond niet in die afbeelding. je moet de M-toets met het PIJLTJE OMHOOG gelijktijdig een paar seconden indrukken. Bij mij gaat dat symbooltje dan aan. Doe ik hetzelfde weer dan gaat die uit. Is dus een toggle-functie.
Let op: wel eerst het bedieningspaneel ontgrendelen door een paar seconden op de POWERKNOP te drukken.
Daarna weer opgestart en ik zag het desbetreffende icoontje niet meer. En, zowaar, de toggle functie werkte nu wel. Hopelijk is het nu opgelost. Heb tevens een ticket bij Adlar ingeschoten.
Dank voor je adviezen
hwennink schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Sorry, klopt helemaal. Helaas kon ik niet toggelen, het icoontje bleef gewoon aanwezig. Heb daarna de warmtepomp van de stroom gehaald, na eerst standby en waterflow, compressor en ventilator uit te hebben laten gaan.
Daarna weer opgestart en ik zag het desbetreffende icoontje niet meer. En, zowaar, de toggle functie werkte nu wel. Hopelijk is het nu opgelost. En voor de zekerheid P139 op 1 disabled gezet. Heb tevens een ticket bij Adlar ingeschoten.
Dank voor je adviezen
Zou willen dat het een paar dagen echt koud wordt, gewoon eens om te zien wat er dan allemaal gebeurd 🥸MrBas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:31:
[...]
En dat nog maar met temperaturen van 0 of -2 graden. Wat als het echt -10 of -15 wordt??? Hoe ziet het er dan uit?
dacht dat het zo is.
Symbol spiraal, als p139= 2 en WP defrost = thrue. zal dit symbool verschijnen.
Dus spiraal zichtbaar, is CV (gas gestookte heating) aan tijdens defrost als p139 op 2 staat
3.1.12. Heating auxiliary heater
Floor heating and heating mode valid parameters P139=0 enable, P139=1 invalid, P139=2 gas control
A. When the water pump is detected to stop in any state, the heating will stop immediately.
B. After the unit enters the antifreeze protection on the heating side, the heating auxiliary will be turned on after the water pump starts for 10 seconds.
enable = aan = elektrisch element (wordt meestal in een buffervat geplaatst) Niet van toepassing binnen Adlar.
Invalid = disabled = uit
gas control = in en uit schakelen van een gas gestookte CV ketel.
[ Voor 12% gewijzigd door HeHoe op 20-01-2025 12:50 ]
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.
In huis word de temperatuur van 20.5C gehaald ( termostaat woonkamer) van de maar dan blijft de WP doorronken. Op een gegeven moment gaat de WP uit (Adlar zegt; omdat de set temperatuur van de termostaat in de kamer van 20.5C is gehaald) De warmte pomp blijft dan lang uit, een aantal uren.
Ik vind dat zelf wel raar, want het is toch juist de bedoeling dan de WP op een rustig vermogen en lage temperatuur continu blijft draaien. Nu stopt het proces koelt alles af en gaat de WP later weer op vol vermogen.
Wat zijn de risico's van het uitgaan van de WP, of kan dat geen kwaad met de vorst?
Ik heb full electric warmtepomp en dus geen CV en P139 stond op 0 en toch had ik continue, ook bij geen defrosts, dat icoontje inbeeldHeHoe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:31:
[...]
dacht dat het zo is.
Symbol spiraal, als p139= 2 en WP defrost = thrue. zal dit symbool verschijnen.
Dus spiraal zichtbaar, is CV (gas gestookte heating) aan tijdens defrost als p139 op 2 staat
3.1.12. Heating auxiliary heater
Floor heating and heating mode valid parameters P139=0 enable, P139=1 invalid, P139=2 gas control
A. When the water pump is detected to stop in any state, the heating will stop immediately.
B. After the unit enters the antifreeze protection on the heating side, the heating auxiliary will be turned on after the water pump starts for 10 seconds.
volgens my staat probeert je warmtepomp de set temp te halen ( bv 45 graden) maar met dit weer (lage temperatuur en veel vocht) heb je veel last van defrost. dan moet je WP weer opnieuw de set temp van 45 graden halen en probeert dit met flink wat vermogen. maar ondertussen wordt je huiskamer wel warm en slaat de thermostaat af. en stopt de WP. Dat afslaan is niet er behalve de comfort dan. de WP heeft gewoon de anti defrost en zorgt zelf dat deze niet bevriest. WP nooit uitzetten of zonder stroom laten staan. ook in de zomer ,nooit je de WP niet uitzetten.Crusheraxe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:26:
Ik heb sinds 15 januari de pomp staan, en het verbruik is continu 2Kw en staat ook continu te defrosten ( in combi met gas van de CV) ook is die best lawaaierig.
In huis word de temperatuur van 20.5C gehaald ( termostaat woonkamer) van de maar dan blijft de WP doorronken. Op een gegeven moment gaat de WP uit (Adlar zegt; omdat de set temperatuur van de termostaat in de kamer van 20.5C is gehaald) De warmte pomp blijft dan lang uit, een aantal uren.
Ik vind dat zelf wel raar, want het is toch juist de bedoeling dan de WP op een rustig vermogen en lage temperatuur continu blijft draaien. Nu stopt het proces koelt alles af en gaat de WP later weer op vol vermogen.
Wat zijn de risico's van het uitgaan van de WP, of kan dat geen kwaad met de vorst?
ik vermoed dat je stook lijn op LT8 staat dat is automatisch. die heeft dit soort problemen. je kan in dit form vinden hoe je dit kan instellen (kan ook via een APP). maar veel defrost blijf je hebben met dit weer.
P139 moet je op 1 zetten, dan is cv ondersteuning uit.hwennink schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Ik heb full electric warmtepomp en dus geen CV en P139 stond op 0 en toch had ik continue, ook bij geen defrosts, dat icoontje inbeeld
Apart, Adlar geeft aan dat je dit in de zomer gewoon kan doen, wel via de app uiteraard en niet via de werkschakelaar/automaat.Master_duck schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:31:
[...]
WP nooit uitzetten of zonder stroom laten staan. ook in de zomer ,nooit je de WP niet uitzetten.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Zit nog in offerte traject en snap het bij vorst zeer zeker onwenselijk is.MrBas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Apart, Adlar geeft aan dat je dit in de zomer gewoon kan doen, wel via de app uiteraard en niet via de werkschakelaar/automaat.
Maar als de gemeentezekering stuitert ofzo zal ie toch echt zonder zitten.
Nee Adlar geeft aan dat je, zowel in zomer als winter, de WP in stand-by mag zetten.MrBas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Apart, Adlar geeft aan dat je dit in de zomer gewoon kan doen, wel via de app uiteraard en niet via de werkschakelaar/automaat.
Ook wel een soort van soft-power-off (de app noemt het verwarrend power off, maar eigenlijk betekend het alleen niet-stoken niet-koelen, maar hij staat dan zeker niet uit!
Het is in de winter vooral van belang vals vorstbeveiliging, en in de zomer zorgt het ervoor dat de pomp niet vastroest.
Heb nog een mogelijke boosdoener gevonden voor dit probleem. Er stond onbedoeld een radiator op zolder vol open. Ik vrees dat hierdoor de flow naar de vloerverwarming laag bleef, ook omdat ik nog een mengverdeler heb, en hierdoor dus ook de temperatuur beneden niet opliep. Inmiddels klimt deze geleidelijk op sinds dichtzetten van die radiator.Markies! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:50:
misschien waterzijdig inregelen?Markies! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Heb nog een mogelijke boosdoener gevonden voor dit probleem. Er stond onbedoeld een radiator op zolder vol open. Ik vrees dat hierdoor de flow naar de vloerverwarming laag bleef, ook omdat ik nog een mengverdeler heb, en hierdoor dus ook de temperatuur beneden niet opliep. Inmiddels klimt deze geleidelijk op sinds dichtzetten van die radiator.
De overgrote meerderheid van de cv-installaties zijn niet waterzijdig ingeregeld. We komen daar vaak de volgende situaties tegen:
De radiator die dichtbij de warmtebron staat krijgt het snelst en het meeste warme water. Het krijgt niet eens voldoende tijd om warmte af te geven. De radiator die ver van de warmtebron is geplaatst, krijgt daarentegen weinig warm water. Het gevolg is dat de radiator/vloer verwarming traag opwarmt of zelfs nauwelijks opwarmt. We noemen dit een onbalans en geeft een paar praktische problemen:
Een slecht comfort omdat het pand niet gelijkmatig opwarmt.
Een slecht comfort omdat bepaalde ruimtes niet warm te krijgen zijn.
Een hoog verbruik omdat de watertemperatuur niet optimaal is.
bron https://cv-inregelen.nl/artikel/waterzijdig-inregelen
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.
En moet dat nou zo?
Om je systeem goed waterzijdig in te regelen krijg je niet in een dag geregeld, zeker icm een vloerverwarming is het soms zoeken naar de juiste instelling. Een infrarood meter koop je voor ongeveer € 20,00 en je kunt op een makkelijke manier de temperatuur van je leidingen, vloer etc meten.Markies! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:07:
Dank voor de suggestie. De mengverdeler wordt nog vervangen komend jaar bij een al geplande verbouwing. Ik wil de installateur dan ook vragen om waterzijdig in te regelen. De situatie is nu namelijk totaal anders inderdaad. De warmtepomp voedt op de begane grond direct bij de vloerverwarming verdeler in plaats van via de CV op zolder. Dus kan best dat er wat opnieuw ingesteld moet worden..
Ik maak er nog dagelijks gebruik van want zeker met dit soort dagen kun je verschillen en het effect goed zien.
Het is ook een ideale manier om te zien welke invloed het heeft op je WP, zeker als je deze gegevens kunt uitlezen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5H1utKZgZOweQ2UdzJ8elGV3.jpg?f=user_large)
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Na de firmware update moduleert de fan, en dan hoor je 'm amper.ijtsehummel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:13:
Fluisterstil! 60 dB op 1,5 meter. Op L7 en standaard. Wanneer haal je die 49? Op een zonnige dag en 8C buiten.
Maar met -2 en mist is het nogal een uitzonderlijke situatie om de specificaties te vergelijken. Uiteraard worden die waarden niet genoteerd bij deze omstandigheden.
Je auto zal met 180 op de snelweg ook lang niet zo stil en comfortabel zijn als wanneer je 100 rijdt
Onderwerp is een beetje Adlar off-topic, maar toch even een reactie.benolski schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Heb je inmiddels een oplossing voor de ruis van de Jaga’s hier hetzelfde probleem maar danmet een Vaillant warmtepomp. Ik denk dat het probleem in de Jaga’s zit?
Bij mij kwam de ruis van de buizen en de (voet)ventielen onder de Jaga's.
In feite omdat de gehele installatie nog niet goed water technisch was ingeregeld.
Bij mij zijn alle radiatoren voorzien van dynamische ventielen (Eclipsen en Gamppers). Ik heb deze ingesteld op een delta T van 5. De ruis bij het voetventiel was ik hierdoor kwijt.
De ingestelde waarde per ventiel geeft een bepaalde flow, de flow per radiator is dus bekend. De som van alle individuele flows is de flow waarde die ik heb ingesteld als Adlar maximum flow. Hierdoor vermijd ik flow door het overdruk ventiel bij normaal gebruik, als alle radiatoren open staan
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Thermostatische afsluiter met automatische debietregeling voor grote radiatoren en lage temperatuur verwarmingmarnie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:32:
[...]
Onderwerp is een beetje Adlar off-topic, maar toch even een reactie.
Bij mij kwam de ruis van de buizen en de (voet)ventielen onder de Jaga's.
In feite omdat de gehele installatie nog niet goed water technisch was ingeregeld.
Bij mij zijn alle radiatoren voorzien van dynamische ventielen (Eclipsen en Gamppers). Ik heb deze ingesteld op een delta T van 5. De ruis bij het voetventiel was ik hierdoor kwijt.
De ingestelde waarde per ventiel geeft een bepaalde flow, de flow per radiator is dus bekend. De som van alle individuele flows is de flow waarde die ik heb ingesteld als Adlar maximum flow. Hierdoor vermijd ik flow door het overdruk ventiel bij normaal gebruik, als alle radiatoren open staan
https://cdn.tessa.imihy.e...61/Eclipse_300_NL_low.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door HeHoe op 20-01-2025 20:02 ]
Adlar bellen . Na 18.00 uur krijg je na korte tijd vanzelf de storingsdienstrvalburg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:12:
Afgelopen week is bij onze de adlar wp geplaatst. en dit leek goed te gaan. Maar nu het een paar graden vriest doet hij helemaal niks meer. weet iemand of ik dan een instelling moet aanpassen en zo ja welke ? Adlar zelf heb ik gemaild maar nog geen reactie
En "hij doet niets meer" is nogal ruim interpreteerbaar.rvalburg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:12:
Afgelopen week is bij onze de adlar wp geplaatst. en dit leek goed te gaan. Maar nu het een paar graden vriest doet hij helemaal niks meer. weet iemand of ik dan een instelling moet aanpassen en zo ja welke ? Adlar zelf heb ik gemaild maar nog geen reactie