Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 51 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 11:50
De aansluiting voor een AAN-UIT thermostaat, welke een Adlar technicus aangesloten heeft op de punten T1-18 en T1-20, heb ik volgens @HeHoe zijn aansluitschema aangepast: nu op T1-19 en T1-20.
Parameter P05 heb ik op 2 gezet (open = stand-by, gesloten is stooklijn volgen).

De thermostaat is een Evohome bedieningspaneel ATC928G3000 en een draadloze relaiskastje BDR91T. Dit had ik allemaal nog vanuit mijn gasgestookte CV-tijdperk.

De eerste week is nu achter de rug en ik moet zeggen, het regelt prima. Het voordeel van deze regeling boven alleen een (geregelde) stooklijn is dat externe warmtebronnen zoals de zon of veel mensen de Adlar vrij snel op stand-by zet. Ook zonder Homey Pro als automatisering worden de pieken deels voorkomen.

Er zit in de Adlar nog geen mogelijkheid om een eigen stooklijn te programmeren, dit moet nu nog met externe automatisering. Dat is een issue als anderen in huis geen benul hebben hoe dat allemaal werkt, zeker niet als het vastloopt of om andere redenen in de hik gaat. Ik ben niet altijd thuis om het in goede banen te leiden.

Ik heb nu mijn eigen thuis.adlar.com. Deze site lijkt mij een prima plek om een eigen stooklijn te programmeren die in het bedieningskastje of de Jan geladen kan worden. Idee voor Adlar-technici! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:03
BerndGaykema schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:28:
[...]
De aansluiting voor een AAN-UIT thermostaat, welke een Adlar technicus aangesloten heeft op de punten T1-18 en T1-20, heb ik volgens @HeHoe zijn aansluitschema aangepast: nu op T1-19 en T1-20.
Parameter P05 heb ik op 2 gezet (open = stand-by, gesloten is stooklijn volgen).

De thermostaat is een Evohome bedieningspaneel ATC928G3000 en een draadloze relaiskastje BDR91T. Dit had ik allemaal nog vanuit mijn gasgestookte CV-tijdperk.

De eerste week is nu achter de rug en ik moet zeggen, het regelt prima. Het voordeel van deze regeling boven alleen een (geregelde) stooklijn is dat externe warmtebronnen zoals de zon of veel mensen de Adlar vrij snel op stand-by zet. Ook zonder Homey Pro als automatisering worden de pieken deels voorkomen.

Er zit in de Adlar nog geen mogelijkheid om een eigen stooklijn te programmeren, dit moet nu nog met externe automatisering. Dat is een issue als anderen in huis geen benul hebben hoe dat allemaal werkt, zeker niet als het vastloopt of om andere redenen in de hik gaat. Ik ben niet altijd thuis om het in goede banen te leiden.

Ik heb nu mijn eigen thuis.adlar.com. Deze site lijkt mij een prima plek om een eigen stooklijn te programmeren die in het bedieningskastje of de Jan geladen kan worden. Idee voor Adlar-technici! :*)
Eigenlijk bewaak je dan de bovengrens temperatuur ipv de ondergrens?
Dus stooklijntje draait, zon op het huis en instant naar standby, stooklijn stopt?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 16:38
Heeft iemand ervaring met de combinatie Adlar en een nieuw (beter) energielabel?

Voor een upgrade van het energielabel moet de WP een kwaliteitsverklaring BCRG hebben. Ze zeggen bij Adlar dat ze er mee bezig zijn maar krijg weinig feedback van ze hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:35
Even een update over mijn random stooklijnwisselingen.
Na weken via app en site door Adlar te zijn genegeerd, maar eens gebeld. Werd gelijk geëscaleerd naar tweede lijn die per mail concludeerde dat "dit vaak een fout in het systeem is" |:(
Een monteur heeft vandaag "het display" vervangen en op basis van mijn feedback wat parameters veranderd, zonder die te willen specificeren. Ging onder meer om te grote oscillaties in ruimtetemperatuur.
Al met al draait de WP al de hele middag één hele lange run op HL8 om het huis weer op temperatuur te krijgen. Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:38
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:39:
1000 euro? Dat is wel de moeite.

Ze rekenen 2740 voor de 270l variant en sluiten hem dan 'gratis' aan. Goedkoopste wat ik kan vinden ex transport is ~2100 op het moment. Neem aan dat er nog wat installatie spul bij komt dan, transport en uren.
Als 2740 de all in prijs is, dan zeker doen.
Goedkoper krijg je niet.
Ik kreeg m op de offerte voor 4k en daar kon niks meer vanaf. Werd ook aangegeven dat Adlar minder belang heeft bij de WPB installatie.

Ik kwam destijds op 7k voor de warmtepomp (inclusief kraan, muurbeugels, 12m leiding, magenetfilter).

Na subsidie dus zo'n 4.3k
De WPB heb ik een kleine 3k voor betaald, na subsidie 2k.

Ben voor 6.3k van het gas af.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 16-01-2025 17:44 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Johan H schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Eigenlijk bewaak je dan de bovengrens temperatuur ipv de ondergrens?
Dus stooklijntje draait, zon op het huis en instant naar standby, stooklijn stopt?
Klopt helemaal. Je topt op deze manier de bovengrens.

Op zoek naar een goed werkend systeem los van welke automatisering dan ook.

De volgende stap is het aansluiten van een relais voor heating/cooling. De Evohome kun je naar koelen schakelen, als de Adlar dan ook omdraait zou perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:48
Heeft al iemand ervaring met het verwijderen van de vloerverwarmingspomp en mengventiel, geeft dit een beter resultaat ook is het verschil niet waarneembaar. Ik overweeg dit omdat de pomp ongeveer 200 dagen per jaar zal draaien met 60W (oude pomp) dan kom ik toch op een aardig bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
alf33 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:04:
Heeft al iemand ervaring met het verwijderen van de vloerverwarmingspomp en mengventiel, geeft dit een beter resultaat ook is het verschil niet waarneembaar. Ik overweeg dit omdat de pomp ongeveer 200 dagen per jaar zal draaien met 60W (oude pomp) dan kom ik toch op een aardig bedrag.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983694/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Lees vaak dat het er af moet.
Ik heb het laten zitten (was pas nieuw).
Thermostaatkraan en mengventiel maximaal open.
Draait naar volle tevredenheid en zou niet weten waarom ik het er af zou halen.
Is wel een energiezuinige pomp.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:44
Ik had een oude verdeler (met relatief nieuwe pomp) en bij mij werd de vloer gewoon slecht warm. Ik moest de Adlar op hoge(re) temperaturen (set temp) zetten met hogere stooklijnen dan in theorie nodig zou moeten zijn.

Nadat ik de vloerverwarming verdeler volledig vervangen had voor een kunstof variant zonder pomp, werd de vloer heerlijk warm ook met lagere stooklijnen en draaide de wp ook veel rustiger.

In mijn situatie had ik er veel baat bij, maar het verschilt per situatie/huis natuurlijk.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:50:
Zijn jullie over het algemeen gelukkig met de keuze voor Adlar?

Geheel geen ervaring en neig naar Adlar. Zie hier wel wat problemen terug - maar waar niet en nog geen gillende mensen.

Heb nog offerte vraag uit staan bij generieke installateur, maar dat duurt al enkele weken en heb ook een offerte van NXT Monday die qua prijs redelijk gelijk is (2 losse 100l boilers met hogere COP en geen lucht aansluitingen nodig - kan het niet echt verklaren). Maar kan over dat laatste bedrijf niet veel vinden. Weinig reviews en lang niet allemaal positief. Zodoende enigszins bang voor gebrek aan ondersteuning / monteurs als er wat mocht gebeuren.

Offerte van Adlar ligt rond 7k voor 6kWh + atlantic explorer 270l na subsidie. Ze zeggen de installatie 'gratis' te doen. Die WPB is 700 duurder dan op internet en de thermostaat bijna het dubbele van de Hornbach :D. Nou moeten die monteurs ook eten dus waarschijnlijk prima - zal uit de breedte of lengte moeten komen. Het is niet dat andere partijen op totaal plaatje goedkoper lijken.

Nou twijfel ik hier ook wel enigszins aan de bedrijfsstabiliteit. 5000+ installaties in 4 landen klinkt niet als enorm veel en 5k vooruit betalen met 4 maanden wachttijd is hoop risico en zie geen garanties op wat dan ook.
Ook hier enorm tevreden over de installatie. Een vriend heeft een Daikin full electric voor 2k meer laten installeren via een plaatselijke installateur (geen monoblock maar split samen met een boiler). Dat ziet er mooier uit maar in de praktijk werkt de Adlar als een tierelier met lange runs. De Daikin draait minder stabiel (kortere runs op hoger vermogen). Ik werk wel met een vaste set temp van 26 graden boven nul en 27 graden onder nul. Vind het alleen een beetje jammer dat ze nog geen SWW via de Adlar aanbieden, hij kan het namelijk wel. De warmtepompboiler heeft bij mij in de garage wat moeite met temperaturen rond het vriespunt. Hier kan je mijn installatie vinden.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Lees vaak dat het er af moet.
Ik heb het laten zitten (was pas nieuw).
Thermostaatkraan en mengventiel maximaal open.
Draait naar volle tevredenheid en zou niet weten waarom ik het er af zou halen.
Is wel een energiezuinige pomp.
omdat het bij een full electric warmtepomp belemmerend werkt. Ga uit van zon 10% verlies door de mengverdeler.
En die pompen maken vaak ook nog een irritant geluid.

Noodzakelijk? Vaak niet.
Beter? Altijd

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:09:
[...]
omdat het bij een full electric warmtepomp belemmerend werkt. Ga uit van zon 10% verlies door de mengverdeler.

Noodzakelijk? Vaak niet.
Beter? Altijd
Ok, zou ik het merken denk je?
Pomp is in elk geval echt stil, zit bovendien onder trap weggewerkt dus daar heb ik geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4edwJTdtZ9Q4cKFhxUoYwAMnoWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdUsl9eA0yvqmiHNeP3ZJ3Ij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G3fjN4YHiT3nrb3prZsPaipWyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYC7Ks1EvuuThSjDZHv3xbMu.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ook nog aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Noodzakelijk? Vaak niet.
Beter? Altijd
Kun je uitleggen waarom het belemmerend werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Booe52 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:04:
[...]

Kun je uitleggen waarom het belemmerend werkt?
Daar is al erg veel over geschreven en ervaringen gedeeld. Zowel in dit topic als andere topics.
Even de zoekfunctie gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 17-01-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 06:34:
[...]

Ok, zou ik het merken denk je?
Pomp is in elk geval echt stil, zit bovendien onder trap weggewerkt dus daar heb ik geen last van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ook nog aangepast worden.
Je kunt deze verdeler erg makkelijk ombouwen en de pomp er tussen weg halen. Zie separate topic hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:50:
Zijn jullie over het algemeen gelukkig met de keuze voor Adlar?

Geheel geen ervaring en neig naar Adlar. Zie hier wel wat problemen terug - maar waar niet en nog geen gillende mensen.

Heb nog offerte vraag uit staan bij generieke installateur, maar dat duurt al enkele weken en heb ook een offerte van NXT Monday die qua prijs redelijk gelijk is (2 losse 100l boilers met hogere COP en geen lucht aansluitingen nodig - kan het niet echt verklaren). Maar kan over dat laatste bedrijf niet veel vinden. Weinig reviews en lang niet allemaal positief. Zodoende enigszins bang voor gebrek aan ondersteuning / monteurs als er wat mocht gebeuren.

Offerte van Adlar ligt rond 7k voor 6kWh + atlantic explorer 270l na subsidie. Ze zeggen de installatie 'gratis' te doen. Die WPB is 700 duurder dan op internet en de thermostaat bijna het dubbele van de Hornbach :D. Nou moeten die monteurs ook eten dus waarschijnlijk prima - zal uit de breedte of lengte moeten komen. Het is niet dat andere partijen op totaal plaatje goedkoper lijken.

Nou twijfel ik hier ook wel enigszins aan de bedrijfsstabiliteit. 5000+ installaties in 4 landen klinkt niet als enorm veel en 5k vooruit betalen met 4 maanden wachttijd is hoop risico en zie geen garanties op wat dan ook.
Ik ben tevreden en heb dit hele stookseizoen op thermostaat gestookt (constant 20 graden). Zelfs met de T6 waar ze op dit forum nogal negatief over doen, maar het kan dus ook prima werken! Op dit moment ook nog niet pomploos qua vloerverwarming, maar dat gaat misschien nog komen voor de efficiëntie. Maar is dus zeker niet iets wat noodzakelijk is. We hebben alleen geen boiler.

[ Voor 4% gewijzigd door redcap op 17-01-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Je kunt deze verdeler erg makkelijk ombouwen en de pomp er tussen weg halen. Zie separate topic hier op tweakers.
Ik had hem er inderdaad wel op gekocht, maar aangezien ik geen problemen heb, ben ik er natuurlijk een beetje huiverig voor om aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Ik had hem er inderdaad wel op gekocht, maar aangezien ik geen problemen heb, ben ik er natuurlijk een beetje huiverig voor om aan te passen.
Ergens heb je nog mazzel met deze pomp en dat die zo makkelijk aan te passen is. Ik moest er een compleet nieuwe tussenplaatsen haha.

Mocht je het toch gaan doen en mocht je nog in hybride setup (met cv) zitten, zorg er dan voor dat het water van de CV verwarming óók niet warmer mag worden dan 45-50 graden.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
LongTimeAgo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Ergens heb je nog mazzel met deze pomp en dat die zo makkelijk aan te passen is. Ik moest er een compleet nieuwe tussenplaatsen haha.

Mocht je het toch gaan doen en mocht je nog in hybride setup (met cv) zitten, zorg er dan voor dat het water van de CV verwarming óók niet warmer mag worden dan 45-50 graden.
CV hangt er nog tussen, maar doet niet meer mee.
(Toen die dat nog wel deed had ik outlet ook maar op 40 graden ofzo.)
Enige wat ik nu ervaar is dat als het echt onder 0 wordt, LT6 de kamertemperatuur moeilijk op 19 graden houdt. Ga ik hoger naar naar LT5 of 4 dan heb je weer vaker defrosts, waardoor het per saldo meer energie kost, maar je er niets voor terug krijgt.
Ik twijfel dus of het verbouwen van de verdeler net dat beetje extra kan en zal geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:29

Jerra

Beunhaas in wording

@Johan H door het weghalen van de pomp in de verdeler kan de aanvoertemperatuur weer een stukje lager.
Maar per graad gaat dat verassend hard eigenlijk qua efficientië, het lagere verbruik/werklast die hieruit volgt vermindert ook de defrosts.

Ik zou het wel doen, maar zolang je het warm houd heeft het ook niet echt haast.
Als je het zelf kan zou ik het wel nog doen nu je een paar koude maanden hebt.

Dan kun je testen of boven je radiatoren nog wel voldoende warmte afgeven op de lagere stooklijn, als je een boven hebt met radiatoren natuurlijk.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:45:
@Johan H door het weghalen van de pomp in de verdeler kan de aanvoertemperatuur weer een stukje lager.
Maar per graad gaat dat verassend hard eigenlijk qua efficientië, het lagere verbruik/werklast die hieruit volgt vermindert ook de defrosts.

Ik zou het wel doen, maar zolang je het warm houd heeft het ook niet echt haast.
Als je het zelf kan zou ik het wel nog doen nu je een paar koude maanden hebt.

Dan kun je testen of boven je radiatoren nog wel voldoende warmte afgeven op de lagere stooklijn, als je een boven hebt met radiatoren natuurlijk.
Kan het wel zelf, maar zat meer te denken aan van t zomer dan heeft het minder haast.

Er is een boven inderdaad met radiatoren, maar alleen de badkamer staat open radiator icm retourlijn door vloer en bij de kinderen.Met 28 graden systeemwater doet dat niet veel natuurlijk, maar wel gunstig voor systeem inhoud. Infra rood spiegel voor extra comfort in badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:56:
[...]

Daar is al erg veel over geschreven en ervaringen gedeeld. Zowel in dit topic als andere topics.
Even de zoekfunctie gebruiken.
Je mag er van uitgaan dat ik de zoekfunctie heb gebruikt als ik een vraag stel.
Klopt, is al erg veel over geschreven. Vooral statements zonder uitleg of basis.
Vandaar mijn vraag. Ik heb nog geen heldere uitleg gevonden. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet met de juiste zoektermen heb gezocht. Dan ik word daarop graag gewezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Booe52 op 17-01-2025 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34
Bedankt voor de inzichten allemaal. Ga ze groen licht geven.
pentaw1nz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:42:
[...]
Ben voor 6.3k van het gas af.
Dat is lijkt me heel netjes, kom met subsidies (die hopelijk nog over 2024 te verkrijgen zijn in mei) rond de 7.3k als ik magneetfilter er bij pak en de 270l.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Booe52 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Klopt, is al erg veel over geschreven. Vooral statements zonder uitleg of basis.
Vandaar mijn vraag. Ik heb nog geen heldere uitleg gevonden. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet met de juiste zoektermen heb gezocht. Dan ik word daarop graag gewezen.
Ik zal deze toevoegen in de startpost

En in dit Adlar topic staan ook meerdere berichten, waaronder van mijzelf.
In alle warmtepomp topics komt het wel terug.

Maar hier dan voor je opgesomd:
- WP heeft zelf een sterke pomp, de pomp van de verdeler is bedoeld voor CV ketel. WP moet zelf de flow regelen.
- Verdeler met pomp zorgt voor bijmengen koud retourwater, wat bedoeld is voor hogere temperatuur water. Niet voor LTV met warmtepomp. Mengverdeler resulteert in lagere temperatuur water dat je vloer in gaat. Bij mij bijv: WP maakt 30 graden aan, er gaat slechts 24 a 25 de vloer in. Na vervangen verdeler is het 28.
- Mengverdelers hebben bijna altijd thermostaatknop. Dit beperkt de flow en is onnodig bij LTV
- Pomp verbruikt onnodig stroom
- Pomp maakt geluid dat soms storend kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
freaky schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:15:
Bedankt voor de inzichten allemaal. Ga ze groen licht geven.

[...]

Dat is lijkt me heel netjes, kom met subsidies (die hopelijk nog over 2024 te verkrijgen zijn in mei) rond de 7.3k als ik magneetfilter er bij pak en de 270l.
Ook een nette prijs. ik heb een 200L atlantic WPB. En je zie de prijzen soms wat fluctueren afhankelijk van 'acties' die er zijn en hoe goed je zelf kunt lullen met een adviseur ;)
Er is altijd ruimte, bij iedereen. Maar er moet ook een boterham worden verdient natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Ik zal deze toevoegen in de startpost

En in dit Adlar topic staan ook meerdere berichten, waaronder van mijzelf.
In alle warmtepomp topics komt het wel terug.

Maar hier dan voor je opgesomd:
- WP heeft zelf een sterke pomp, de pomp van de verdeler is bedoeld voor CV ketel. WP moet zelf de flow regelen.
- Verdeler met pomp zorgt voor bijmengen koud retourwater, wat bedoeld is voor hogere temperatuur water. Niet voor LTV met warmtepomp. Mengverdeler resulteert in lagere temperatuur water dat je vloer in gaat. Bij mij bijv: WP maakt 30 graden aan, er gaat slechts 24 a 25 de vloer in. Na vervangen verdeler is het 28.
- Mengverdelers hebben bijna altijd thermostaatknop. Dit beperkt de flow en is onnodig bij LTV
- Pomp verbruikt onnodig stroom
- Pomp maakt geluid dat soms storend kan zijn
Dank! Ik zocht niet op 'Vloerverwarmingverdeler' ,beetje dom misschien.
Hoewel ik jouw statements begrijp vind ik dat ze (ten dele) niet kloppen.
Dat de circulatiepomp pomp van de WP zelf moet regelen zal zo zijn, dat kan toch ook prima? Zeker als je een buffervat hebt. Als je meer dan alleen vvw hebt kom je al snel aan een buffervat.
Het verhaal dat bij mengverdeler lagere temp de vloer in gaat; Dit zal wellicht tijdens het opwarmen van de vloer zo zijn. Als de vloer op temperatuur is niet meer. Verder gaat die warmte natuurlijk niet verloren.

En zo kunnen we doorgaan. Bottomline: het is zeker niet zo dat in alle gevallen het zonder meer beter is de mengverdeler eruit te gooien.

Ik ga het topic doorploegen. Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Booe52 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Zeker als je een buffervat hebt. Als je meer dan alleen vvw hebt kom je al snel aan een buffervat.
Echter is een van de grootste speerpunten op het tweakers forum om nou juist geen buffervat in te zetten.
Bezoek het grote lucht/water warmtepomp forum topic maar eens :)

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Dank! Ik zocht niet op 'Vloerverwarmingverdeler' ,beetje dom misschien.
Hoewel ik jouw statements begrijp vind ik dat ze (ten dele) niet kloppen.
Dat de circulatiepomp pomp van de WP zelf moet regelen zal zo zijn, dat kan toch ook prima? Zeker als je een buffervat hebt. Als je meer dan alleen vvw hebt kom je al snel aan een buffervat.
Het verhaal dat bij mengverdeler lagere temp de vloer in gaat; Dit zal wellicht tijdens het opwarmen van de vloer zo zijn. Als de vloer op temperatuur is niet meer. Verder gaat die warmte natuurlijk niet verloren.

En zo kunnen we doorgaan. Bottomline: het is zeker niet zo dat in alle gevallen het zonder meer beter is de mengverdeler eruit te gooien.

Als er altijd ook maar iets van het retourwater met het aanvoerwater mengt, ja dan gaat er een lagere temperatuur de vloer in. Maar daar tegenover komt er warmer water terug de wp en hoeft die weer minder hard te werken. Zolang het water wat de vloer in gaat maar warm genoeg.
Ik ga het eens proberen te monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booe52
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:32:
[...]

Echter is een van de grootste speerpunten op het tweakers forum om nou juist geen buffervat in te zetten.
Bezoek het grote lucht/water warmtepomp forum topic maar eens :)
Soms heb je echt een buffervat nodig; bij een zoneregeling bijvoorbeeld of als je verschillende temperaturen nodig hebt voor vloerverwarming en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
.

[ Voor 99% gewijzigd door Booe52 op 17-01-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
[...]

Hééél wat pagina's terug heeft @Ramon_1984 een aantal mensen (waaronder ik, in mijn situatie) geholpen uit te leggen dat een mengverdeler een écht probleem kan zijn bij een warmtepomp in de situaties waarin Adlar ze momenteel installeert. Zo ook bij mij. Tevens zorgde de mengverdeler er ook nog is in mijn situatie voor dat de warmtepomp veel sneller ging pendelen (aan/uit/aan/uit) dan nu die doet zonder pomp/mengverdeler.

Het is dan jammer dat je gemiddeld tegen een kostenpostje van 500-800 euro zit te kijken en dan moet je hopen dat zo'n mengverdeler in jouw situatie geen/weinig problemen geeft. Dus als het niet hoeft, dan is dat écht een besparing.

Zodoende hebben een aantal mensen hun mengverdelers vervangen en (volgens mij) hebben de meeste er (enorm) veel profijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 15:05
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:39:
[...]

Als er altijd ook maar iets van het retourwater met het aanvoerwater mengt, ja dan gaat er een lagere temperatuur de vloer in. Maar daar tegenover komt er warmer water terug de wp en hoeft die weer minder hard te werken. Zolang het water wat de vloer in gaat maar warm genoeg.
Ik ga het eens proberen te monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3kNiU1yrSh-VchLeC5GXvt6JB8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4htgxi5vDJpx78OehyJJgCN5.png?f=user_large
Vloerverwarmingsverdeler zit op 10 meter afstand van warmtepomp (ongeïsoleerd niet bereikbare leidingen)

[ Voor 8% gewijzigd door HeHoe op 17-01-2025 14:09 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Hééél wat pagina's terug heeft @Ramon_1984 een aantal mensen (waaronder ik, in mijn situatie) geholpen uit te leggen dat een mengverdeler een écht probleem kan zijn bij een warmtepomp in de situaties waarin Adlar ze momenteel installeert. Zo ook bij mij. Tevens zorgde de mengverdeler er ook nog is in mijn situatie voor dat de warmtepomp veel sneller ging pendelen (aan/uit/aan/uit) dan nu die doet zonder pomp/mengverdeler.

Het is dan jammer dat je gemiddeld tegen een kostenpostje van 500-800 euro zit te kijken en dan moet je hopen dat zo'n mengverdeler in jouw situatie geen/weinig problemen geeft. Dus als het niet hoeft, dan is dat écht een besparing.

Zodoende hebben een aantal mensen hun mengverdelers vervangen en (volgens mij) hebben de meeste er (enorm) veel profijt van gehad.
Of als je het zelf kunt... voor 240 euro was ik klaar

Nooit eerder loodgieterswerk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
HeHoe schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Vloerverwarmingsverdeler zit op 10 meter afstand van warmtepomp (ongeïsoleerd niet bereikbare leidingen)
Mooi plaatje, inlet wp is warmer dan outlet vv?
Heb je nog een ander circuit lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is toch ook logisch? Door de losse pomp en het mengventiel in de verdeler kun je nooit het maximale temperatuurbereik behalen van je WP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:05:
Dat is toch ook logisch? Door de losse pomp en het mengventiel in de verdeler kun je nooit het maximale temperatuurbereik behalen van je WP. :)
Ik weet niet wat de situatie daar is, maar als er 21 graden uit je vloer komt, hoe kan er dan 26 terug naar je wp gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

De aanvoer is 30,5, de retour is 26,5 inderdaad. Maar ja dat is nou eenmaal omdat je dus niet je vloerverwaming retour (of aanvoer) volledig gelijk hebt aan het rondgaande warme water wat door de WP gaat.

Je zou kunnen kijken of de VWW pomp wel op maximaal staat, en de ventielen ver genoeg open, maar uiteindelijk bereik je een maximale haalbare flow. En wanneer die dus niet alle warmte kan trekken uit de WP, beinvloed die dus ook niet volledig de retour van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:12:
De aanvoer is 30,5, de retour is 26,5 inderdaad. Maar ja dat is nou eenmaal omdat je dus niet je vloerverwaming retour (of aanvoer) volledig gelijk hebt aan het rondgaande warme water wat door de WP gaat.

Je zou kunnen kijken of de VWW pomp wel op maximaal staat, en de ventielen ver genoeg open, maar uiteindelijk bereik je een maximale haalbare flow. En wanneer die dus niet alle warmte kan trekken uit de WP, beinvloed die dus ook niet volledig de retour van de WP.
Staat op vloerverwarminsmodus, kan volgens mij harder draaien op radiator stand ofzo, zal zo eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Booe52 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Eigenlijk is de enige reden om de verdeler met pomp te houden als je de hogere temperatuur echt nodig hebt voor je radiatoren.
Maar beter is om te zorgen dat je radiatoren voldoende capaciteit hebben voor de lagere temperatuur.
(ventilatoren toepassen helpt enorm)

Verder is het voor de warmtepomp allen maar beter om geen verdeler met pomp te hebben.
(betere flow, lagere temperatuur en daardoor veel efficiënter)
Elke graad lager verdien je cá 2% stroom, loopt lekker op als straks de saldering er niet meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Mooi plaatje, inlet wp is warmer dan outlet vv?
Heb je nog een ander circuit lopen?
meng verdeler(pomp)

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:12:

Pomp op max gezet, dat hoor je direct (niet storend).
En flow per zone van ca. 1,5 naar 3,5 gezet.
Zo na een kwartiertje verneem ik geen verandering, maar zal eens kijken of de temperatuur in huis gaat oplopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeHoe
Frans H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Eigenlijk is de enige reden om de verdeler met pomp te houden als je de hogere temperatuur echt nodig hebt voor je radiatoren.
Maar beter is om te zorgen dat je radiatoren voldoende capaciteit hebben voor de lagere temperatuur.
(ventilatoren toepassen helpt enorm)

Verder is het voor de warmtepomp allen maar beter om geen verdeler met pomp te hebben.
(betere flow, lagere temperatuur en daardoor veel efficiënter)
Elke graad lager verdien je cá 2% stroom, loopt lekker op als straks de saldering er niet meer is.
Kan natuurlijk kun je de stooklijn gelijk de temperatuur instelling van de thermostaatknop op de verdeler zetten.
Alleen dan zal de temperatuur in de woonkamer niet meer zo stabiel zijn, is nu 20°C.
En ja, ik heb nog radiatoren waarbij als deze open gaan, de stooklijn tijdelijk van HL4 naar HH4 gaat.
Comfort vind ik belangrijk! P116= 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Qp6Ggr93DfehbnxSuYYcka3x-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUNprdAkDUWgVI46amYzvFWz.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDXyuE4LYChn6gqqNt5R4RPuFo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43UNgngOVIvOQdDZQxhDFYMh.jpg?f=fotoalbum_large

09:18; %INFO,-A-actie, run WP_get_tuya_data.php
09:18; %INFO,-A-LETOP, huidige ingestelde WPsteltemperatuur 31
09:18; %INFO,-I-stooklijn, WPsteltemperatuur = 31
09:18; %INFO,-I-stooklijn, defaultStookTemp = 31
09:18; %INFO,-I-stooklijn, lowStookTemp = 35
09:18; %INFO,-I-stooklijn, HighStookTemp = 48
09:18; %INFO,-I-stooklijn, ingesteldeStooklijn = H*4
09:18; %INFO,-A-Algemeen warmtevraagHT = 0 en warmtevraagLT = 0 verwarmen is false
09:18; %INFO,-A-Algemeen, huidige ingestelde target temperatuur 31
09:18; %INFO,-A-BRD91-On, temperatuur is juist en is 31
09:19; %INFO,-A-actie, run WP_get_tuya_data.php
09:19; %INFO,-A-LETOP, huidige ingestelde WPsteltemperatuur 31
09:19; %INFO,-A-INFO>>>, Stijkkamer : currentTemp = 18.5 en setpointTemp = 19.0
09:19; %INFO,-I-stooklijn, WPsteltemperatuur = 31
09:19; %INFO,-I-stooklijn, defaultStookTemp = 31
09:19; %INFO,-I-stooklijn, lowStookTemp = 35
09:19; %INFO,-I-stooklijn, HighStookTemp = 48
09:19; %INFO,-I-stooklijn, ingesteldeStooklijn = H*4
09:19; %INFO,-A-Algemeen warmtevraagHT = 1 en warmtevraagLT = 0 verwarmen is true
09:19; %INFO,-I-Algemeen, Temperatuur in Stijkkamer; 18.5 < 19.0, is lager dan setpoint
09:19; %INFO,-A-Algemeen, huidige ingestelde target temperatuur 31
09:19; %INFO,-I-Warmtevraag routine
09:19; %INFO,-I-Radiator routine
09:19; %INFO,-A-Rad, oude temperatuur is 31, zet nieuwe 48
09:19; %INFO,-A-actie, run auroraIISetInsteltemp 4 --target_value 48

[ Voor 42% gewijzigd door HeHoe op 18-01-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Wel bijzonder weer vandaag, net niet onder 0.
Hoge luchtvochtigheid, vanaf middernacht tot nu 12 defrosts gehad op LT6. Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 19:56
bij mij nu ook 12 stuks defrosts gehad. Ik heb de WP altijd volgens de Adlar instelling gehad met defrost stand P139 op 0 dus met CV ondersteuning, ik had daarbij vaak een hoog stroom verbruik icm de CV ondersteuning die dan aansprong. Sinds ik de P139 op 1 heb staan dus CV uit, is het verbruik erg constant en laag.
Draai nu op Vloerverwarming set 26 en temperatuur blijft keurig op 20.5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCpmJ_BqrgJUcVmEtFzGGH6rmCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkZQO6YFXWNdWr1fWm5lg7XX.png?f=fotoalbum_large

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:47:
bij mij nu ook 12 stuks defrosts gehad. Ik heb de WP altijd volgens de Adlar instelling gehad met defrost stand P139 op 0 dus met CV ondersteuning, ik had daarbij vaak een hoog stroom verbruik icm de CV ondersteuning die dan aansprong. Sinds ik de P139 op 1 heb staan dus CV uit, is het verbruik erg constant en laag.
Draai nu op Vloerverwarming set 26 en temperatuur blijft keurig op 20.5 graden

[Afbeelding]
Het voelt ook echt koud buiten nu.
Netjes, weet je zo ook of je P116 op 1 of op 0 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb er wel 20, wel de hele dag op of net onder vriespunt en een hele hoge luchtvochtigheid (zichtbaar ook, de hele dag mistig hier in Velp Gld).

Maar ik stook ook nog op relatief hoge temperaturen, L1 en H8 (ligt net aan de temperatuur, wordt gewisseld door home assistant automatisering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:04:
Ik heb er wel 20, wel de hele dag op of net onder vriespunt en een hele hoge luchtvochtigheid (zichtbaar ook, de hele dag mistig hier in Velp Gld).

Maar ik stook ook nog op relatief hoge temperaturen, L1 en H8 (ligt net aan de temperatuur, wordt gewisseld door home assistant automatisering)
Ja dat is wel hoog inderdaad, wat voor outlet wp haal je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Het voelt ook echt koud buiten nu.
Netjes, weet je zo ook of je P116 op 1 of op 0 hebt?
Ik draai op inlet P116 op 0

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Ik draai op inlet P116 op 0
Ja dan krijg je wat meer warmte als op 1 idd.
Wat gaat er uit dan als je 26 inlet draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik draai op inletsturing, gemiddelde outlet temperatuur sinds middernacht is circa 39-40 graden.
Maar je moet iets met onderbemeten radiatoren.

Het is niet ideaal, maar de fancoils zijn besteld, volgende winter wordt een stuk efficiënter :)
Desalniettemin erg blij met de huidige situatie, het is een stuk comfortabeler in huis nu we 24 uur stoken, en op deze lage temperaturen (tov CV ketel, kon niet onder de 55 graden) blijven de kamers die we "koel" houden ook een stuk consistenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:49:
[...]
Pomp op max gezet, dat hoor je direct (niet storend).
En flow per zone van ca. 1,5 naar 3,5 gezet.
Zo na een kwartiertje verneem ik geen verandering, maar zal eens kijken of de temperatuur in huis gaat oplopen.
Nog positieve/negatieve of gebrek aan verandering opgevallen?
Ik denk dat je verwachting namelijk wel klopte, als het effect heeft en je past de stooklijn niet aan, zou de binnenhuis temperatuur langzaam gaan oplopen. Zo niet dan lijkt de hogere flow niet het gewenste effect te behalen (maar heb je wel meer stroomverbruik van die pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Oef. Iets meer dan 1 m3 aan gas verbruikt door alle defrosts.
Pijnlijk dagje voor de energierekening vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Ja dan krijg je wat meer warmte als op 1 idd.
Wat gaat er uit dan als je 26 inlet draait?
water uittrede 27 graden en ik zit vandaag met dit gedrag op 11 kWh en zal eind van de dag op ongeveer 13 kWh zitten, dat lijkt mij netjes voor dit gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:12:
Ik draai op inletsturing, gemiddelde outlet temperatuur sinds middernacht is circa 39-40 graden.
Maar je moet iets met onderbemeten radiatoren.

Het is niet ideaal, maar de fancoils zijn besteld, volgende winter wordt een stuk efficiënter :)
Desalniettemin erg blij met de huidige situatie, het is een stuk comfortabeler in huis nu we 24 uur stoken, en op deze lage temperaturen (tov CV ketel, kon niet onder de 55 graden) blijven de kamers die we "koel" houden ook een stuk consistenter.
O ja 55 is wel veel LT6 geeft 28 outlet en er gaat 24 door de vloer. onderweg komen er ook nog een paar radiatoren langs (boven) Doen niet veel, maar is prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat je verwachting namelijk wel klopte, als het effect heeft en je past de stooklijn niet aan, zou de binnenhuis temperatuur langzaam gaan oplopen. Zo niet dan lijkt de hogere flow niet het gewenste effect te behalen (maar heb je wel meer stroomverbruik van die pomp)
In eerste instantie dacht ik wat heb ik nu weer gedaan, want het is onder 19 graden en normaal zit ik op 19 graden. Maar het is gewoon echt koud buiten, dus logisch.
Op de temperatuurmeter blijft er nog steeds 24 graden door de vloer gaan, dus even wat langer aankijken.
Pomp neemt inderdaad zo n 20-25W meer nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:19:
[...]

water uittrede 27 graden en ik zit vandaag met dit gedrag op 11 kWh en zal eind van de dag op ongeveer 13 kWh zitten, dat lijkt mij netjes voor dit gedrag
Ja dat is netjes, ik zit op 14,4 nu op LT6 met 28 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Johan H
Op LT6 lijkt mij 14.4 ook netjes met dit wisellende weer omdat je dus iets hoger stookt, ik ga ervanuit dat je dus een open verdeler hebt

[ Voor 7% gewijzigd door mmrs73 op 17-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:46:
Johan H
Op LT6 lijkt mij 14.4 ook netjes met dit wisellende weer omdat je dus iets hoger stookt, ik ga ervanuit dat je dus een open verdeler hebt
Nee toch niet, heb m wel helemaal open staan, daarom vraag ik mij hardop af of het nut heeft om het pompgedeelte er af te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4edwJTdtZ9Q4cKFhxUoYwAMnoWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdUsl9eA0yvqmiHNeP3ZJ3Ij.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Sgx3JOYMA7CfF1VUGzFQ4v9Ho4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnLjYI4OYZ8P2oqXIc65j4DX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Johan H op 17-01-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik denk dat @mmrs73 ook "geen" had willen typen ipv "een" open verdeler
:D vanwege de gesloten verdeler stook je wat hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zit al op 30kWh vandaag 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Nee toch niet, heb m wel helemaal open staan, daarom vraag ik mij hardop af of het nut heeft om het pompgedeelte er af te halen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan is dat zeker netjes, ik had toen ik nog op de CV draaide ook veel last van veel koud water bijmenging en heb er toen en DVR (drukverschilregelaar) tussen gezet om ervoor te zorgen dat het water dat in de vloer ging niet te veel zou afkoelen maar ook die zie ik niet in jouw verdeler zitten. Dan is het netjes dat het verschil zo klein is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:07:
Ik denk dat @mmrs73 ook "geen" had willen typen ipv "een" open verdeler
:D vanwege de gesloten verdeler stook je wat hoger
Goed wakker ;)
Maar inderdaad, zal mn ‘nieuwe’ situatie de komende dagen eens aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:08:
Ik zit al op 30kWh vandaag 😂
Jeetje, geloof dat mijn max vorige winter een keer 29 was in een hele koude periode.
Over het hele jaar zo n 1.700 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Dan is dat zeker netjes, ik had toen ik nog op de CV draaide ook veel last van veel koud water bijmenging en heb er toen en DVR (drukverschilregelaar) tussen gezet om ervoor te zorgen dat het water dat in de vloer ging niet te veel zou afkoelen maar ook die zie ik niet in jouw verdeler zitten. Dan is het netjes dat het verschil zo klein is
En van wp naar verdeler is het ook zeker 25m leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Als de leidingen goed geïsoleerd zijn dan zou dit ook geen probleem moeten zijn, mijn WP en verdeler zitten binnen 3m. Op hoeveel water per min staat jouw systeem, bij mij staat deze standaard op 17 Lpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:20:
Als de leidingen goed geïsoleerd zijn dan zou dit ook geen probleem moeten zijn, mijn WP en verdeler zitten binnen 3m. Op hoeveel water per min staat jouw systeem, bij mij staat deze standaard op 17 Lpm
Ik zit op zo’n 24L/min. Ooit gedaan omdat er na de verdeler nog een aftakking zit naar een radiator in de bijkeuken nog 5 meter verderop met 15mm leiding. Die kreeg nagenoeg geen flow meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
dat is wel erg veel maar voor een WP is het belangrijk de retour niet te veel afkoelt. Toen ik nog via de CV stookte kreeg ik de verste slaapkamers nooit warm maar deze worden nu wel warm op 17 Lpm dus zeer tevreden met het resultaat van de WP tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mmrs73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:30:
dat is wel erg veel maar voor een WP is het belangrijk de retour niet te veel afkoelt. Toen ik nog via de CV stookte kreeg ik de verste slaapkamers nooit warm maar deze worden nu wel warm op 17 Lpm dus zeer tevreden met het resultaat van de WP tot nu toe
Ja blijft altijd zoeken naar balans.
Wie weet kan ik wel iets terug, maarja net als met de verdeler, als je geen problemen hebt zit je liever niet te veel te knooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:14:
[...]
Jeetje, geloof dat mijn max vorige winter een keer 29 was in een hele koude periode.
Over het hele jaar zo n 1.700 kWh
Haha ja daarom zeg ik ook het gaat heeel hard met een paar graden hogere aanvoer.

Volgens mij is het 2% COP per graad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Haha ja daarom zeg ik ook het gaat heeel hard met een paar graden hogere aanvoer.

Volgens mij is het 2% COP per graad
Dat is wel heel veel. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Jerra schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Inmiddels is de vloer zeker een halve graad warmer dan vanmiddag, terwijl het buiten kouder is geworden. Kamer temperatuur gewoon nog 19. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:22
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Ik zit op zo’n 24L/min. Ooit gedaan omdat er na de verdeler nog een aftakking zit naar een radiator in de bijkeuken nog 5 meter verderop met 15mm leiding. Die kreeg nagenoeg geen flow meer.
Ook ik heb de pomp en thermostaat nog op de (3 jaar oude) verdeler zitten en krijg mijn vloeren en wanden prima warm, dus ik wacht ook nog even met het verwijderen van de pomp.
Ik draai op 17 l/min en er zit een mooie stille en zuinige Grundfos Alfa2 op de verdeler die ik zelfs iets zachter heb moeten zetten omdat de achterliggende handdoekradiator in de badkamer geen debiet had.

Ik draai nog steeds op HL8/JAN en heb met dit weer even geen zin om te gaan experimenteren met stooklijnen.
We houden continu 19 graden aan en dat lukt goed, maar toch ook oncomfortabele momenten als de WP af en toe te lang stil staat.
Onderstaand de Homewizard grafiek van vandaag en ik heb zojuist de 20ste defrost gehad 8)7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhSaVmA7tvKUmF5xdSvYu9ZS-Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSFXUjTJaTxuCET4tL35xa0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lW_cnjK2rabackwC4ZqUxjxSvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuJDXgdIuGwxOcyrWUMqL6NA.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vind dat geen slecht verbruik zeg, voor jouw woning situatie, lijkt me prima toch als alles naar behoren functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Ahum..... schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:58:
[...]

Ook ik heb de pomp en thermostaat nog op de (3 jaar oude) verdeler zitten en krijg mijn vloeren en wanden prima warm, dus ik wacht ook nog even met het verwijderen van de pomp.
Ik draai op 17 l/min en er zit een mooie stille en zuinige Grundfos Alfa2 op de verdeler die ik zelfs iets zachter heb moeten zetten omdat de achterliggende handdoekradiator in de badkamer geen debiet had.

Ik draai nog steeds op HL8/JAN en heb met dit weer even geen zin om te gaan experimenteren met stooklijnen.
We houden continu 19 graden aan en dat lukt goed, maar toch ook oncomfortabele momenten als de WP af en toe te lang stil staat.
Onderstaand de Homewizard grafiek van vandaag en ik heb zojuist de 20ste defrost gehad 8)7[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, dat is ook een beste telefooncentrale die je hebt hangen 😁
Denk als je situatie prima is ondanks je pompverdeler het verschil miniem is als je die er tussenuit haalt. Maar goed, scheelt het ook maar iets plus dat je pomp niet meer hoeft te draaien dan is het wellicht een optie het toch te doen.
Als je het zelf kan kost het je hooguit wat koppelingen en een stukje buis, dus snel verdiend.

Misschien kun je toch iets van een scene inbouwen die hem naar een hogere stooklijn laat schakelen op zo n stop moment en hem wellicht te triggeren door te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 08:04
Als ik Johan hoor is het paar koppelingen. Kan je dan de verdeler ombouwen naar pomploze verdeler ?

Dacht nl dat die compleet vervangen moest worden.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Misschien kun je toch iets van een scene inbouwen die hem naar een hogere stooklijn laat schakelen op zo n stop moment en hem wellicht te triggeren door te draaien?
@Ahum..... Ik ben in de buurt, zoals je weet, en kan even meekijken bij het maken van een (of meer) scene(s)
,,@Johan H wat bedoel je met draaien in de laatste zin?

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Tado x starterset ( draadloos) wel goedkoop nu:

https://www.tink.nl/p/tad...me-thermostaat-starterkit

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 18-01-2025 09:58 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik krijg het idee dat dit forum ondertussen eigenhandig de maandelijkse inkomsten van Tink genereert. :)

OT: nu mijn automatisering echt goed werkt, heb ik ontdekt dat als het om en nabij de -2 en 0 graden is, mijn huis goed warmblijft (19 a 20 graden) op stooklijn L1 & H8.

Heb tevens ontdekt dat er 1 klein verwarminkje zorgde voor een te snelle teruglevering van warm water en zodoende de Warmtepomp "verwarde" dat de temperatuur te snel bereikt was. Wellicht een tip voor anderen als ze met soortgelijke problemen zitten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coktatli
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 23:22
Iemand tips om dit beter te krijgen ik heb de hybride oplossing van Adlar.

Beneden vloerverwarming (open verdeler) en boven radiatoren. Standaard alles op 18 graden, maar zie sinds gisteren dat ik veel gas verbruik en minder warmtepomp zelf.

Zie dat lage temperatuur curve op 8 staat. Is dit iets wat ik het beste kan aanpassen, zodat warmtepomp harder werkt ipv dat het gas verbruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImsUXm5_4lPoeWDyEeB6wvSlhO4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qfyGz7wpuADLk6w8qktNkhen.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:53:
[...]

@Ahum..... Ik ben in de buurt, zoals je weet, en kan even meekijken bij het maken van een (of meer) scene(s)
Hey Frank,
Draaien als in als hl8 een ‘pauze’ heeft automatisch laten schakelen naar bijvoorbeeld HL1, zodat de wp toch weer getriggerd wordt aan te slaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:46:
Als ik Johan hoor is het paar koppelingen. Kan je dan de verdeler ombouwen naar pomploze verdeler ?

Dacht nl dat die compleet vervangen moest worden.
In mijn geval kan ik letterlijk het hele pomp gebeuren er af draaien en vervangen door 2 knelkoppellingen al dan niet met kogelkraan en thermometer.
Dus voor een paar tientjes en een uurtje werk ben ik om. Dikke kans dat ik deze week voorbereid en volgend weekend de stoute schoenen aantrek dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7MtIAvIV6PsouemgA7DDKhgmIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klpELF8gAvCVsHrQJMQYxIEY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQE9P7-PyL2Cp4urfK0rbpBKDw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1tb5PwrRRXHk2PZRJYsqCeW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Johan H op 18-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
coktatli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:59:
Iemand tips om dit beter te krijgen ik heb de hybride oplossing van Adlar.

Beneden vloerverwarming (open verdeler) en boven radiatoren. Standaard alles op 18 graden, maar zie sinds gisteren dat ik veel gas verbruik en minder warmtepomp zelf.

Zie dat lage temperatuur curve op 8 staat. Is dit iets wat ik het beste kan aanpassen, zodat warmtepomp harder werkt ipv dat het gas verbruikt?
[Afbeelding]
Waar heb je P22 op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coktatli
Wat is P22, kan dat niet vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
coktatli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Wat is P22, kan dat niet vinden...
Op display:

Powerknop vasthouden tot slotje verdwijnt.
M knop inhouden tot L00 verschijnt
M knop nog een keer vasthouden tot P00 verschijnt.

Met pijltjes bladeren naar P22 en waarde uitlezen.

Blader gelijk even door en kijk waar P26 en P116 op staan.

P22 is de buitentemperatuur waarde waarbij de cv ketel bij gaat springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Inmiddels is de vloer zeker een halve graad warmer dan vanmiddag, terwijl het buiten kouder is geworden. Kamer temperatuur gewoon nog 19. Wordt vervolgd.
Geen idee nog of het nu echt beter is geworden.
In elk geval niet slechter, maar nu was dus radiator bijkeuken weer koud.
Pompsnelheid wat terug gezet en van alle 7 zones flow van ca. 3,5 terug naar ca. 2,5 gezet.
(Origineel was 1,5-2)
Heb in elk geval gezien dat ombouwen verdeler simpel en goedkoop kan, dus waarschijnlijk ga ik dat doen zodanig dat ik ook weer heel makkelijk terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 08:04
Wij hebben zo soort verdeler ( deze foto komt van internet )

Maar zal ik niet gewoon pomp er tussen uit kunnen halen en een standaard stukje pijp ( bv 22 mm )er weer tussen kunnen plaatsen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsgKi8KaAsBWUp2UCCJcLOjSh0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIYy92GskNH9zFc8RU2AFelZ.jpg?f=fotoalbum_large

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coktatli
Johan H schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Op display:

Powerknop vasthouden tot slotje verdwijnt.
M knop inhouden tot L00 verschijnt
M knop nog een keer vasthouden tot P00 verschijnt.

Met pijltjes bladeren naar P22 en waarde uitlezen.

Blader gelijk even door en kijk waar P26 en P116 op staan.

P22 is de buitentemperatuur waarde waarbij de cv ketel bij gaat springen.
Trouwens enorm bedankt!

P22 = 0
P26 = 5
P116 = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHHF2mweTAWLCzpT3clsAcvWy2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dc2lnyKvRhyiC20JejxRCQfe.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen wakker geworden en liep naar de keuken en de warmtepomp trilt flink door de dakbedekking door naar de keuken toe. Dit nog niet eerder zo gehoort. Als ik kijk naar de grafiek zie ik dat deze bijna constant aan het defrosten is, tijd om omhoog te gaan in stooklijn? Of wellicht pomp op eco zetten en het zo proberen op de huidige stooklijn? Dit getril is overigens onacceptabel, zelfs met de transportveren die er onder zitten. Iemand die hier nu ook mee zit?

Overigens het stukje over het magneetfilter, als je die niet hebt en je hebt stalen/koper leidingen: NEMEN. Ik had er al 1, die hebben ze vervangen voor 1 van hun zonder kosten.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mversluis schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:47:

Maar zal ik niet gewoon pomp er tussen uit kunnen halen en een standaard stukje pijp ( bv 22 mm )er weer tussen kunnen plaatsen ?

[Afbeelding]
Ja dat kan, maar gaat hier beetje offtopic. Er is een speciaal topic voor met veel voorbeelden. Die daarvoor ook de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
coktatli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Trouwens enorm bedankt!

P22 = 0
P26 = 5
P116 = 0
Heb je vloerverwarming of radiatoren?
Omdat P22 op 0 staat springt cv al bij.
Afhankelijk of je wp het trekt kun je die lager zetten in de - temperaturen.
Dit doe je door bij P22 nog een keer kort op de M te drukken dan gaat de 0 knipperen. Zet eens naar -5 ofzo weer op M om weer P22 te laten knipperen met powerknop of minuut niet aanraken gaat die weer naar homescreen en kijk wat er gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
Sinds donderdag is de Adlar continue aan het draaien en heb ik ieder uur een defrost van 7 minuten.
Het vermogen zit nu rond de 1kW. Buitentemp is -1, de mist is hardnekkig hier (De Wijk bij Meppel/Staphorst).

Comfort in huis is uitstekend. De Adlar doet wat ie doen moet. Hopelijk kunnen we binnenkort ook een dag met -20 testen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coktatli
Johan H schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Heb je vloerverwarming of radiatoren?
Omdat P22 op 0 staat springt cv al bij.
Afhankelijk of je wo het trekt kun je die lager zetten in de - temperaturen.
Dit doe je door bij P22 nog een keer kort op de M te drukken dan gaat de 0 knipperen. Zet eens naar -5 ofzo weer op M om weer P22 te laten knipperen met powerknop of minuut niet aanraken gaat die weer naar homescreen en kijk wat er gebeurd.
Ik heb in de woonkamer/begane grond vloerverwarming. Maar de slaapkamers hebben radiatoren, deze zet ik meestal tussen de 17-18 graden. Huis is uit 2009, volledig geïsoleerd.

Dank je wel! Zal het op -5 zetten en kijken wat het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
coktatli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb in de woonkamer/begane grond vloerverwarming. Maar de slaapkamers hebben radiatoren, deze zet ik meestal tussen de 17-18 graden. Huis is uit 2009, volledig geïsoleerd.

Dank je wel! Zal het op -5 zetten en kijken wat het doet.
O kijk dan lijkt me dat geen probleem.
Heb zelf cv ondersteuning helemaal uit gezet.

Heb ook vloerverwarming en daarbij P116 op 1 en P26 op 0, P116 is keuze sturing op inlet of outlet temperatuur water wp. P26 bepaald hoeveel temp verschil inlet outlet waarop die triggert.

Heb HL8 even niet in gebruik, wachtende update.
Vermoed dat je met HL7 of 6 al wel goed zit. Dit kun je in de app aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:47:

[Afbeelding]
Lijkt er wel op.
Thermostaatkraan er ook tussenuit.
Waar zit je retour dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Hey Frank,
Draaien als in als hl8 een ‘pauze’ heeft automatisch laten schakelen naar bijvoorbeeld HL1, zodat de wp toch weer getriggerd wordt aan te slaan.
En dan meteen (of op basis van een andere trigger? Welke?) weer terug laten schakelen naar HL8?

Je bent druk bezig hier😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:43:
[...]

En dan meteen (of op basis van een andere trigger? Welke?) weer terug laten schakelen naar HL8?

Je bent druk bezig hier😏
Opleving 😀
Ja dan zou iets kunnen verzinnen, misschien wel een timer voor een paar uur ofzo als je geen wifi thermometer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:17
Vandaag bezig geweest met het instellen van de debietmeters van de pomploze 7 groepen vloerverwarmingverdeler en de full electric adlar 6K warmtepomp. Het bleek dat een bepaalde groep niet de gewenste warmte afgeeft.
Ik prbeer de debietmeter op vol open te zetten, stand 5, maar hij komt mijns inziens niet verder dan 3. Zie foto debietmeter, staat deze nu in deze stand op 3 of 1? Ik dacht toch op 3.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYIGrVWAkq0H5YBTi9-9EFW32Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2tpSABX2X6MaZ1fauwCG0XD.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:22
fvanderstege schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Hi Frank, ik maak graag een afspraak voor assistentie bij het maken van een of meerdere scene's.
Ik heb onlangs een poging gewaagd om naar een andere stooklijn te gaan, maar kwam van een letterlijke kkkkoude kermis thuis, te weinig ervaring met smart life en het inschatten welke stooklijn het best passend is :?

@Johan: Naar dit soort kogelkranen/koppelingen was ik inderdaad op zoek, dank voor de informatie!
Bij onze verdelers is de pomp idd eenvoudig te verwijderen, maar dan wil ik zeker in deze tijd van het jaar de benodigde koppelingen wel voor het grijpen hebben liggen!
Een stuk pijp buigen en de (de)montage is voor mij geen probleem, maar ik wordt Hyper als ik al die verschillende maat/uitvoeringen zit te bekijken..., mm, inches, binnen/buitendraad etc!

Teake

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Ahum..... schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Hi Frank, ik maak graag een afspraak voor assistentie bij het maken van een of meerdere scene's.
Ik heb onlangs een poging gewaagd om naar een andere stooklijn te gaan, maar kwam van een letterlijke kkkkoude kermis thuis, te weinig ervaring met smart life en het inschatten welke stooklijn het best passend is :?

@Johan: Naar dit soort kogelkranen/koppelingen was ik inderdaad op zoek, dank voor de informatie!
Bij onze verdelers is de pomp idd eenvoudig te verwijderen, maar dan wil ik zeker in deze tijd van het jaar de benodigde koppelingen wel voor het grijpen hebben liggen!
Een stuk pijp buigen en de (de)montage is voor mij geen probleem, maar ik wordt Hyper als ik al die verschillende maat/uitvoeringen zit te bekijken..., mm, inches, binnen/buitendraad etc!

Teake
Ja, de zenuwen zijn soms groter dan de klus.
Als je dezelfde verdeler hebt, is het 1” binnendraad.
De kranen heb ik bij Amazon besteld. Dan nog 2x 1” naar in mijn geval 22mm knel. Metertje buis 22 en wat knietjes(te weinig ruimte om te buigen) en je bent compleet.
Wat zou het toch mooi zijn als je de thermometers kan uitwisselen met tuya thermometers 🌡️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC8vlhel9iy02_1sCg1l6LlnHhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xa4WvTcjr3lXn6q2ZtcqorGh.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 51 ... 61 Laatste