Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 50 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-06 23:43
steefweer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:50:
[...]

- Nu gebeurt het dat op de laagste stooklijn toch m'n huis warmer wordt dan ik zou willen

- Bij dat half lauwe weer draait hij vaak te lang door waardoor het te warm wordt.

Wil de pomp zeker geen dagen uitzetten
Dat is vervelend en ook een beetje vreemd.

Om de situatie duidelijk te hebben en voor ieder die hierop wil reageren is het goed om wat meer informatie te hebben.
Je zegt "nu gebeurt het" dat je huis te warm wordt bij de laagste stooklijn. Is dat HL7 of HL8? (dus laag 7 of 8 ) is dat gebeurt in de afgelopen week? Wat was dan je SET temperatuur?

Wat is halflauw weer? Wat is de temperatuur buiten dan en op welke stooklijn draait die dan door?

Is jouw installatie op ingaande of uitgaande kant gestuurd? Kijk even aan welke kant de watertemperatuur gelijk staat aan de SET temperatuur (buiten de defrost om).

Stel een situatie:
je huis wordt van de week te warm. Temperatuur schommelde tussen 0 en 7 graden. Stooklijn HL 7 is dan 27 graden water. Op de inlaat regelend wordt het water op de uitlaat dan tussen de 27 en 32 graden.
Op de uitlaat regelend blijft het water 27 graden naar je installatie toe en zal de retour staan op 24 tot 27 graden.

Als dit laatste de situatie tijdens deze week is en het wordt toch te warm dan woon je in een bijzonder goed geïsoleerd huis of de warmte afgifte van je installatie is heel groot of je hebt een klein oppervlak te verwarmen of je wilt graag 19 graden.

Misschien dat je de situatie kunt toelichten.

Succes @Mr Black

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:35
Johan H schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Heb je al eens geprobeerd met een wifi thermometer in een scene van HL7 naar sluiting te laten schakelen als het je te warm wordt? Deze kun je zelf op een steltemp instellen.
Dit idd.
Sluiting-> 25 of 26 graden.
Als je het dan nog te warm krijgt moet je de airco er maar bij aanzetten

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
steefweer schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:45:
Precies, en ook nog: als ik de WP op elk willekeurig moment dat het mij komt af laten schakelen, op bereiken binnentemperatuur of tijd weet ik niet of dit kwaad kan op lange termijn..als je het tijdens pieken van compressor, defrosts, of wellicht als die perongeluk net opstart doe.

Eigenlijk wil je een scene: als het om 20.00u 20 graden is mag WP uit,.maar op een moment dat het WP uitkomt in het komende half uur xD

Edit: met lage buitentemperatuur als er constant defrosts zijn wil je wellicht wel dat die 23/7 draait, want met een defrost trekt die met de kleine adlar buffers heel je systeem leeg. Het is vnl bij +5 graden .
Als je dus uitschakelt door de stooklijn op 'sluiting' te zetten,ipv de warmtepomp zelf op sluiting, dan gaat hij netjes terugmoduleren en knalt dus niet zomaar opeens uit.
Of je zet hem dus op een hele lage set temp. Ook via sluiting

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Vraagje, ik draai sinds 3 dagen op inlet ipv uitlet. Nu zie ik dat bijvoorbeeld afgelopen nacht een set temp van 33 maar de uitlet naar 42 is gegaan. Voor mijn gevoel is dat net iets te veel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:39
PietFace schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 06:16:
Vraagje, ik draai sinds 3 dagen op inlet ipv uitlet. Nu zie ik dat bijvoorbeeld afgelopen nacht een set temp van 33 maar de uitlet naar 42 is gegaan. Voor mijn gevoel is dat net iets te veel van het goede
Welke stooklijn?
Hybride of full electric?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
Excuus, is een hybride alleen ik heb hem nu in gebruik als full electric. Maakt dus geen gebruik van cv voor zowel verwarming als defrosts. Ik gebruik een automatisering via home assistant die op basis van binnen/buiten temperatuur een set temp maakt.
Hij komt redelijk overeen met stooklijn L2/L3.

Mijn punt vooral is dat hij ondanks set temp te hebben behaald vol gas doorgaat tot soms zelfs 42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
PietFace schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:55:
Excuus, is een hybride alleen ik heb hem nu in gebruik als full electric. Maakt dus geen gebruik van cv voor zowel verwarming als defrosts. Ik gebruik een automatisering via home assistant die op basis van binnen/buiten temperatuur een set temp maakt.
Hij komt redelijk overeen met stooklijn L2/L3.

Mijn punt vooral is dat hij ondanks set temp te hebben behaald vol gas doorgaat tot soms zelfs 42
Als je stuurt op inlet gaat hij terugmoduleren op moment dat de set temp is behaald.
En andersom ook: hij schakelt omhoog als de settemp niet behaald wordt.
Als hij tot aan 42 outlet komt betekent het dat er een hele grote warmtevraag in je huis. Er is veel warmteafgifte. Het aangemaakte water koelt immers erg sterk af... 42 wordt aangemaakt en die zorgt er niet voor dat de retour minimaal 33 is. Een vrij grote delta t.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 11-01-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
pentaw1nz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Als je stuurt op inlet gaat hij terugmoduleren op moment dat de set temp is behaald.
En andersom ook: hij schakelt omhoog als de settemp niet behaald wordt.
Als hij tot aan 42 outlet komt betekent het dat er een hele grote warmtevraag in je huis. Er is veel warmteafgifte. Het aangemaakte water koelt immers erg sterk af... 42 wordt aangemaakt en die zorgt er niet voor dat de retour minimaal 33 is. Een vrij grote delta t.
Dan ga ik hem de komende dagen toch wat nauwlettender in de gaten houden, naar mijn idee schaalt ie op ondanks de 33 gehaald te hebben. Zo is hij vannacht met een set temp naar van 33 naar 34 doorgegaan.
Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:25
Goedemorgen!
Zo bevroren als vandaag heb ik de pomp nog niet gezien. Zeker aan de achterkant. 10 Minuten hiervoor was er nog een defrost. Hij heeft de hele nacht ong. tussen 1000 en 1600. Het is dus niet dat hij op een ongunstig moment in een keer op vol vermogen is begonnen met draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH2rjX-GNCvxiMR89ifJrYeO4NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPgM1PNoQMji2kNHLVmkIbgy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4g34g_wDO4MiNMtV7PdxWNFWdOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZc4IVRfnAGbpCZiD74eyckI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyo6K_yQRNSNGqGY741BzjPJRx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO7W8ZPUxtxpCuYDAoy7kQPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
PietFace schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Dan ga ik hem de komende dagen toch wat nauwlettender in de gaten houden, naar mijn idee schaalt ie op ondanks de 33 gehaald te hebben. Zo is hij vannacht met een set temp naar van 33 naar 34 doorgegaan.
Wordt vervolgd
Als hij 34 aantikt zou de compressor hz toch echt terug moeten moduleren.
Maar hij maakt die temperatuur natuurlijk niet zomaar aan.. kennelijk is er een grote warmteafgifte in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-06 14:53
steefweer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:50:
[...]

- Nu gebeurt het dat op de laagste stooklijn toch m'n huis warmer wordt dan ik zou willen

- Bij dat half lauwe weer draait hij vaak te lang door waardoor het te warm wordt.

Wil de pomp zeker geen dagen uitzetten
Heb je toevallig p116 op 0 staan?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 13:30
PietFace schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Wordt vervolgd
Op INLET regelen betekent dat je op de temperatuur van het RETOURwater regelt. Als die dan 1 graad over de ingestelde waarde gaat, tja, hoort erbij. Daar zou ik me niet druk over maken.

Als je vloerverwarming hebt moet je wel oppassen. Water van boven de 40 graden is niet zo fijn voor de vloer, vooral als er tegels liggen. Dit kun je begrenzen door P110 op 40 te zetten.

P23 (maximale delta T inlet en outlet water) staat bij jou op 12, de default waarde? Ook deze kun je wat terugschroeven. Ik heb deze op 5 staan (enkel vloerverwarming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 13:30
alexed schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
Goedemorgen!
Zo bevroren als vandaag heb ik de pomp nog niet gezien. Zeker aan de achterkant. 10 Minuten hiervoor was er nog een defrost. Hij heeft de hele nacht ong. tussen 1000 en 1600. Het is dus niet dat hij op een ongunstig moment in een keer op vol vermogen is begonnen met draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie foto's. Het ijs vind ik niet zo spannend, wel de wijze waarop de kabels (niet) zijn weggewerkt. Vooral die lus in de witte kabel...... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:25
BerndGaykema schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:28:
[...]
Mooie foto's. Het ijs vind ik niet zo spannend, wel de wijze waarop de kabels (niet) zijn weggewerkt. Vooral die lus in de witte kabel...... |:(
Nee dat is niet zo erg, ik heb de gevel opnieuw gevoegd onderaan. De slangen liggen normaal onder de stenen.

Het ging me vooral om de grote brokken ijs aan de achterkant, maar als dat bij meerdere mensen zo is heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marksel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 21:48
fvanderstege schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Begrijp ik het goed dat je ook (eerst)op HL8 ( dynamische stooklijn)in combinatie met de tado op OT een goede connectie/communicatie had tussen tado en Jan-Connect? Dan klopt de conclusie dus niet van @Marksel .
is er iemand die de draadloze tado X werkend heeft?
@BulMi @jboerma100 @WimVeendam Heeft één van jullie de draadloze versie, of allemaal bedraad?

Ik heb in ieder geval in de tussentijd de bedrade versie besteld en ga dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
Hier wel de draadloze Tado X.
De WP is hier gisteren geplaatst, dus in hoeverre het goed werkt, nog geen idee..

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-06 21:58
Marksel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:28:
[...]

@BulMi @jboerma100 @WimVeendam Heeft één van jullie de draadloze versie, of allemaal bedraad?

Ik heb in ieder geval in de tussentijd de bedrade versie besteld en ga dat proberen.
Bedraad en met aan uit door de monteur van Adlar aangesloten. Weet niet of OT misschien beter was geweest. Afgezien dat de temperatuur niet af te lezen is op het display zonder de toetsen aan te raken, zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jboerma100 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Bedraad en met aan uit door de monteur van Adlar aangesloten. Weet niet of OT misschien beter was geweest. Afgezien dat de temperatuur niet af te lezen is op het display zonder de toetsen aan te raken, zeer tevreden.
volgens mij moet je bij tado altijd op de knop drukken voor aflezen temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
pentaw1nz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:40:
[...]

volgens mij moet je bij tado altijd op de knop drukken voor aflezen temp?
Heb t even opgezocht maar het is 1 van de meest gevraagde features op hun eigen forum dat mensen de temperatuur (desnoods in gedimde stand) kunnen uitlezen zonder op de knop te drukken. Maar geen Tado Thermostaat ondersteund het (nog).

Ze zijn bang dat de batterijen binnen no-time leeg zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 12-01-2025 13:44 ]

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Idd. Dus heeft niets te maken met OT aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marksel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 21:48
gehaktstaaf schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:45:
Hier wel de draadloze Tado X.
De WP is hier gisteren geplaatst, dus in hoeverre het goed werkt, nog geen idee..
Laat je het ons weten of hij t doet met de dynamische stooklijn?

Als het een probleem is met de draadloze tado X moet dat misschien even aan de eerste post toegevoegd worden. Zodat er niet meer intuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 12-06 09:57
Marksel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Als het een probleem is met de draadloze tado X moet dat misschien even aan de eerste post toegevoegd worden. Zodat er niet meer intuinen.
Uiteindelijk zal er heus wel ondersteuning volgen, wellicht met een update welke snel zal volgen?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit met een vraag, weet iemand welk merk buffervat (120L) gebruikt worden door Adlar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Bosch :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Thnx, lijkt alleen er op dat hij niet aan de muur kan…

[ Voor 2% gewijzigd door Forain op 12-01-2025 19:11 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Forain schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Thnx, lijkt alleen er op dat hij aan muur kan…
Bij mij stond deze gewoon op de vloer, heb hem uiteindelijk laten verwijderen. Zoneregeling werkt gewoon niet fijn met de Adlar, en zonder zoneregeling vindt ik het ook veel fijner stoken…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-06 21:13
Marksel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:28:
[...]

Hier ook bedraad met OT naar de Jan. Werkt prima😁
Leuke app waarbij je keurige daggrafieken krijgt die je later terug kunt kijken. De schaalverdeling had wel beter gekund, maar tov de T6 een verademing! Tja als ik langsloop dan druk ik er even op, maar ik zit meer in mijn luie stoel.😁

[ Voor 22% gewijzigd door WimVeendam op 12-01-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 16:38
MrBas schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Bij mij stond deze gewoon op de vloer, heb hem uiteindelijk laten verwijderen. Zoneregeling werkt gewoon niet fijn met de Adlar, en zonder zoneregeling vindt ik het ook veel fijner stoken…
Zoneregeling werkt hier prima met Adlar en buffervat
Beneden vvw, boven 5 ruimtes met radiator.
Alle ruimtes zijn los van elkaar te regelen.
Met of zonder zoneregeling lijkt me geen vraag van fijner stoken of niet. Als je een zoneregeling nodig hebt kun je niet zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-03 21:40
Ik hoop dat het feestje met LocalTuya nog niet voorbij is. Ikzelf ben er ook in geslaagd om met onder meer het stappenplan van @LongTimeAgo LocalTuya te configuren en werkend te krijgen. Werkte uitermate goed en stabiel, tot vandaag. Want gepoogd om het wachtwoord van mijn router aan te passen waarbij het niet lukte om die aanpassing door te voeren in de rp waar HA op draait. Oude wachtwoord maar weer hersteld, alleen bleek de LocalTuya warmtepomp intergratie toen corrupt vanwege een verkeerde local key (log uitlezing).

Dus maar een nieuwe installatie van de warmtepomp in LocalTuya: opnieuw in Tuya aangemeld en de sleutels uit de iot cloud project omgeving gehaald. Ik krijg echter de foutmelding ‘toegang geweigerd’ na invullen van de credentials in Home Assistant / LocalTuya. Vraag aan ‘nieuwelingen’ die volgens het stappenplan van @LongTimeAgo de warmtepomp via LocalTuya willen aansturen: werkt dat bij jullie nog wel? Ik krijg namelijk mailtjes van Tuya dat ze per 1 januari 2025 gestopt zijn met de ondersteuning van ‘RN panels’ (hoewel oude projecten nog wel toegankelijk zijn). De mail die ik heb gekregen verwijst naar een ‘MiniApp’ voor de ontwikkeling van ‘device panels’, vanaf 1 januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
Marksel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Als ik in de Smartlife app kijk staat het systeem ingesteld op LT8. De Tado staat op 21 en het is sinds zaterdagmiddag al rond die temperatuur. Dus ja, ik denk dat het werkt?

Heeft er iemand een idee hoeveel Watt de 6kW Adlar maximaal kan trekken tijdens verwarming? Cq, wanneer draait deze volgas?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:46
Heb de LT8 maar weer terug gezet op een vaste stook lijn, het gaat beter maar nog steeds veel te lang door stoken op te hoge temperatuur. lijkt wel dat ze het oplopen van de set temp veel te snel laten lopen, ik zie dat hele tijd Set temp van 32 a 33 graden kijk je 1 a 2 uur later staat deze op 48. en de temperatuur loop pas terug als de set temp gehaald is, maar van 32 naar 48 zitten er wel een aantal extra defrost bij. terug lopen duurt lang dat lijkt wel dat dat per 30 min gaat .

ook opgemerkt dat de T6 de weergave van de temperatuur aanpast waarop je hem instel. 20 graden is tussen de 19,3 en 20.7 20,5 is 19.8 en 20.8 en 21 is 20.3 en 21.7 dus de afronding word anders. is het in huis 20,4 de thermostat op 20 is 20 op het display. zet je de thermostaat op 20.5 dan staat deze ongeveer in 5 a 10 min op 20.5. zou je de thermostaat op 21 zetten dan word deze ook op 21 gezet maar dat duurt dan 15 a 20 min. zonder dat de temperatuur in de kamer is verandert.is. heb er een thermometer naast hangen voor wat meer duidelijkheid. ik denk niet dat de LT8 stook lijn daar niets mee doet, ik zie dat de set temp daar niet mee beïnvloed wordt kan zijn dat wij beinvloed worden door de weergaven van de temperatuur op de T6 en de ervaring hebben dat het niet goed werkt.

Ik merk wel dat na de update de LT8 stooklijn 10 a 20% minder verbruikt dan voorheen. met de oude software was het 30 a 40% meer verbruik. 15KWh vergeleken met 20Kwh. nu zie ik een extra verbruik van 15 a 20%. dit extra verbruik komt waarschijnlijk door te lang doorstoken op te hoge temperatuur ik vermoed dat de set temp 8 to 10 graden te hoog word. de WP slaat nu niet meer af maar regelt de set temp terug. waardoor het niet kill word in huis. gevolg is wel dat de temperatuur ingesteld op 20 graden tussen de 19,8 en 21,5 wordt in huis. dat is dan ongeveer 1 dal en 1 piek per 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Dames en heren, ik heb mijn HA automatisering de afgelopen dagen getest en hoewel het natuurlijk altijd beter kan, is die dynamisch én werkt die op de thermostaat.
Deze automatisering is trouwens echt wel voor tijdens 'de koude dagen' en als je blijft zoeken welke stooklijn je huis het beste op een bepaalde temperatuur kan houden om deze warm te krijgen. Hoewel deze in theorie ook moet werken voor warme dagen, heb ik niet het gedrag getest van de stooklijnen op hogere temperaturen buiten. Nu zijn stooklijnen an sich natuurlijk al relatief dynamisch op de buitentemperatuur, doch enige voorzichtigheid is geboden.

Vereisten:
- Home Assistant
- Een thermostaat die 'smart' is en waarbij je gewenste temperatuur kan instellen (of je maakt een thermostaat helper in home assistant en bestuur je de automatisering op deze manier)
- Een datum en/of tijd "helper" entiteit. (deze heet bij mij "input_datetime.laatste_aanpassing")
- En natuurlijk een volledige koppeling met je warmtepomp, via LocalTuya of anders.

---

Functie:
  • Thermostaat-aanpassing: Controlegrenzen 0,2°C onder en 0,3°C boven de gewenste temperatuur.
  • Temperatuur onder de ondergrens: Verhoog de stooklijn met 2 stappen.
  • Temperatuur boven de bovengrens: Verlaag de stooklijn met 1 stap.
  • Nachtmodus (20:00 - 06:00): Geen aanpassingen behalve het verlagen van de stooklijn met 1 stap om 20:00 uur.
  • Grenzen: Stooklijn schakelt alleen tussen H1 (hoogste) en L7 (laagste).
  • Time-out van 2 uur na aanpassing om overshoots/undershoots te voorkomen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
alias: Warmtepomp - Dynamische Stooklijnen
description: >-
  Automatisch aanpassen van de stooklijnen van de warmtepomp.

- Thermostaat-aanpassing: Controlegrenzen 0,2°C onder en 0,3°C boven de
  gewenste temperatuur.   

- Temperatuur onder de ondergrens: Verhoog de stooklijn met 2 stappen.  

- Temperatuur boven de bovengrens: Verlaag de stooklijn met 1 stap.   

- Nachtmodus (20:00 - 06:00): Geen aanpassingen behalve het verlagen van de
  stooklijn met 1 stap om 20:00 uur.   

- Grenzen: Stooklijn schakelt alleen tussen H1 (hoogste) en L7 (laagste).
triggers:
  - entity_id: climate.smart_thermostat_x
    attribute: temperature
    trigger: state
  - entity_id: climate.smart_thermostat_x
    attribute: current_temperature
    trigger: state
  - at: "20:00:10"
    trigger: time
  - at: "06:00:10"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ 20 <= now().hour or now().hour < 6 }}"
            value_template: >-
              {{ not (20 == now().hour and now().minute == 0 and 10 <=
              now().second < 15) }}
        sequence: []
      - conditions:
              {{ now().hour == 20 and now().minute == 0 and 10 <= now().second <
              15 }}
            value_template: "{{ current_stooklijn != 'L7' }}"
        sequence:
          - data:
              entity_id: input_datetime.laatste_aanpassing
              timestamp: "{{ now().timestamp() }}"
            action: input_datetime.set_datetime
          - target:
              entity_id: select.wp_heat_curve_set
            data:
              cycle: true
            action: select.select_next
          - delay: "00:00:05"
          - data:
              title: Nachtstooklijn verlaagd
                Nachtstooklijn actief, stooklijn verlaagd met 1 stap, geen
                acties meer tot 06:00. Huidige stooklijn: {{
                states('select.wp_heat_curve_set') }}.
            action: persistent_notification.create
      - conditions:
              {{ (now().astimezone() -
              (states('input_datetime.laatste_aanpassing') |
              as_datetime).astimezone()).total_seconds() / 3600 > 2 }}
            value_template: "{{ current_temp < min_temp }}"
            value_template: "{{ current_stooklijn != 'H1' }}"
        sequence:
          - data:
          - target:
            data:
            action: select.select_previous
          - target:
            data:
            action: select.select_previous
          - data:
              title: Stooklijn Verhoogd
                De stooklijn wordt verhoogd met 2 stappen vanwege een te lage
                temperatuur. Nieuwe waarde na 2 stappen: {{
      - conditions:
              {{ (now().astimezone() -
              (states('input_datetime.laatste_aanpassing') |
              as_datetime).astimezone()).total_seconds() / 3600 > 2 }}
            value_template: "{{ current_temp > max_temp }}"
            value_template: "{{ current_stooklijn != 'L7' }}"
        sequence:
          - data:
          - target:
            data:
            action: select.select_next
          - data:
              title: Stooklijn Verlaagd
                De stooklijn is verlaagd met 1 stap vanwege een te hoge
                temperatuur. Nieuwe waarde: {{
variables:
  target_temp: "{{ state_attr('climate.smart_thermostat_x', 'temperature') | float }}"
  current_temp: >-
    {{ state_attr('climate.smart_thermostat_x', 'current_temperature') | float
    }}
  min_temp: "{{ target_temp - 0.2 }}"
  max_temp: "{{ target_temp + 0.3 }}"
  current_stooklijn: "{{ states('select.wp_heat_curve_set') }}"
  last_adjustment: >-
    {% set timestamp = states('input_datetime.laatste_aanpassing') %} {{
    as_datetime(timestamp) }}
mode: single

De reden van het verlagen van 1 stooklijn savonds zijn er 2:
1: op deze manier heb je minder kans dat de warmtepomp onnodig zal stoken snachts (mocht de stooklijn toch net een iets lagere set temp hebben bij dezelfde buitentemperatuur.
2: Ik heb gemerkt dat 2 stooklijnen soms dezelfde temperatuur in huis kunnen behouden, de lagere stooklijn doet dit echter langzamer en/of zuiniger. 1 stooklijn lager en bij wakker worden nog de gewenste temperatuur in huis hebben is dan gunstiger.

De notificaties kan je er in feite ook uit halen. Hoewel ik ze gebruikt hebt voor het debuggen, heb ik ze er in gelaten omdat het toch wel verrekte handig is om te weten wat je automatisering allemaal heeft gedaan (of heeft veroorzaakt) aan het einde van de dag. :P

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          - data:
              title: Stooklijn Verhoogd
                De stooklijn wordt verhoogd met 2 stappen vanwege een te lage
                temperatuur. Nieuwe waarde na 2 stappen: {{

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
RenrentH schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:36:
Ik krijg namelijk mailtjes van Tuya dat ze per 1 januari 2025 gestopt zijn met de ondersteuning van ‘RN panels’
Dat zou echt ruk zijn als ze dé ondersteuning stoppen...
Aan de andere kant vraag ik mij af... Is het wel nodig? Want volgens mij doe je niets specifieks behalve 'smart home appliance' koppeling maken. Sterker nog, de data is zo vaag dat je uit je warmtepomp module trekt dat je die daarna zelf nog moet definiëren. Lijkt mij niet dat ze daar op kunnen checken. :P

Er is ook nog een manier om écht lokaal alles te koppelen, zonder dit via de Tuya Dev cloud en alles initieel te doen, maar toen ik die instructie zag werd ik niet vrolijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
gehaktstaaf schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:45:
[...]
Heeft er iemand een idee hoeveel Watt de 6kW Adlar maximaal kan trekken tijdens verwarming? Cq, wanneer draait deze volgas?
Volgens mij heb ik een keertje gezien dat die op een boost tussen de 2100 en 2400 W pakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Master_duck schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:02:
Heb de LT8 maar weer terug gezet op een vaste stook lijn, het gaat beter maar nog steeds veel te lang door stoken op te hoge temperatuur. lijkt wel dat ze het oplopen van de set temp veel te snel laten lopen, ik zie dat hele tijd Set temp van 32 a 33 graden kijk je 1 a 2 uur later staat deze op 48. en de temperatuur loop pas terug als de set temp gehaald is, maar van 32 naar 48 zitten er wel een aantal extra defrost bij. terug lopen duurt lang dat lijkt wel dat dat per 30 min gaat .

ook opgemerkt dat de T6 de weergave van de temperatuur aanpast waarop je hem instel. 20 graden is tussen de 19,3 en 20.7 20,5 is 19.8 en 20.8 en 21 is 20.3 en 21.7 dus de afronding word anders. is het in huis 20,4 de thermostat op 20 is 20 op het display. zet je de thermostaat op 20.5 dan staat deze ongeveer in 5 a 10 min op 20.5. zou je de thermostaat op 21 zetten dan word deze ook op 21 gezet maar dat duurt dan 15 a 20 min. zonder dat de temperatuur in de kamer is verandert.is. heb er een thermometer naast hangen voor wat meer duidelijkheid. ik denk niet dat de LT8 stook lijn daar niets mee doet, ik zie dat de set temp daar niet mee beïnvloed wordt kan zijn dat wij beinvloed worden door de weergaven van de temperatuur op de T6 en de ervaring hebben dat het niet goed werkt.

Ik merk wel dat na de update de LT8 stooklijn 10 a 20% minder verbruikt dan voorheen. met de oude software was het 30 a 40% meer verbruik. 15KWh vergeleken met 20Kwh. nu zie ik een extra verbruik van 15 a 20%. dit extra verbruik komt waarschijnlijk door te lang doorstoken op te hoge temperatuur ik vermoed dat de set temp 8 to 10 graden te hoog word. de WP slaat nu niet meer af maar regelt de set temp terug. waardoor het niet kill word in huis. gevolg is wel dat de temperatuur ingesteld op 20 graden tussen de 19,8 en 21,5 wordt in huis. dat is dan ongeveer 1 dal en 1 piek per 24 uur.
Welke LT8 update? Volgens de mensen die in de test groep zitten wordt hier nog aan gewerkt.

Het enige dat sommige gebruiken als update hebben gekregen is de firmware van de WP zelf. Waarbij de fan kan terugmoduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
ik zie dat de set temp daar niet mee beïnvloed wordt kan zijn dat wij beinvloed worden door de weergaven van de temperatuur op de T6 en de ervaring hebben dat het niet goed werkt.
Er zijn al een paar dingen over de T6 gezegd. De concensus binnen dit forum is in ieder geval dat de T6 een waardeloos apparaat is voor een warmtepomp omdat die CV/gas opwarming/afkoeling gedrag verwacht.
Adlar had destijds in ieder geval mij verzekerd dat de temperaturen die op de achtergrond door de JAN module worden uitgelezen wél tot op de 0,1 nauwkeurig zijn. Alleen wat de gebruiker dus ziet niet overeen komt met de werkelijkheid.

Ik heb hem vervangen met een (bedraadde) Tado X. Dat gaf mij in ieder geval een hoop meer (mentale) rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
pentaw1nz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Welke LT8 update? Volgens de mensen die in de test groep zitten wordt hier nog aan gewerkt.

Het enige dat sommige gebruiken als update hebben gekregen is de firmware van de WP zelf. Waarbij de fan kan terugmoduleren
ik heb een update op de WP gehad, en ze hebben iets gedaan met de instellingen. voorheen met LT8 stopte deze met verwarmen van het water , nu blijft de WP rustig terug regelen naar de gewenst set temp , dit voorkomt dus een kille temperatuur ervaring in je woning.

kan zijn dat bij het vervangen van de thermostaat ze ook de LT8 stook parameters hebben aangepast. ik merk dus ook met de WP en de T6 dat deze gewoon goed reagreed. de WP leest alleen de temperatuur uit en niet dat er warmte vraag is.

ik vind de T6 ook maar een nare thermostaat. maar ik denk dat er toch iets meer is verandert in de parameters van de WP dan dat de thermostaat daar invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Heb nu ruim een week de hr ketel ontkoppeld van de WP. Via de app. Dit deed ik omdat hij doorlopend aan het bevriezen en ontdooien was. Leek mij wel een goed idee maar nu is het electrisch verbruik giga groot. Stook nu zeker 1 to 1,5 kWh per uur.
Ook dit is niet de oplossing voor mij.
Denk dat ik alles maar weer terug ga zetten.
Eigenlijk ben ik gewoon wat aan het klooien op deze manier zonder te weten waar ik echt mee bezig ben.
Iemand een goed advies voor mij?
Huis 130 m2 alleen vloerverwarming op de begane grond WP 6 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:49

Jerra

Beunhaas in wording

Niet om flauw te doen, maar dat klinkt voor mij totaal niet als giga groot, zeker in dit extreme weer met enorm veel kans op aanvriezen, en dus defrosts nodig.

Maar als je inderdaad niet weet wat je aan het veranderen bent, en vooral waarnaar je eigenlijk naar teo werkt. dan kan ik me voorstellen dat je nog geen goede instelling gevonden hebt.

Voor ons om mee te kijken hebben we wat meer info nodig;
Weet je toevallig wat je gas verbruik was op dagen met een gemiddelde temperatuur van 0 of -1 graad?
En wat was het dan met de warmtepomp eerst, met dezelfde koude dag, hoeveel kwh in 24 uur en hoeveel m3 voor de defrosts.

Daarnaast zou ik persoonlijk pas de cv ondersteuning uitzetten wanneer je helemaal van het gas af wilt en dit van te voren wilt testen.
Het is immers het zwaarste, minst gunstige, moment om de WP hard te laten werken, het is nou net de grootste valkuil van de WP. Dus als je toch nog een ketel hebt hangen, laat die lekker bijsturen in de defrosts?|
Zorgt ook voor meer comfort, bij mij zakt de temperatuur wel lichtjes in huis door de vele defrosts, en gaat er ook veel elektra doorheen.

Echter stook ik nog steeds een stuk zuiniger in kWh vergeleken met de gasketel vorig jaar. :)
Kan nog beter, moet ik nog mee bezig, ik heb alleen radiatoren.

Met vloerverwarming die jij hebt is het nog belangrijk om te weten hoe je die hebt ingesteld, staat de VW zo ver mogelijk open, is die pomploos of niet? en welke stooklijn gebruik je in huis.

Als je WP te hoge temperaturen moet maken (hoger dan nodig is voor de vloer) vriest die wel sneller dicht, hij werkt namelijk wel echt harder om die hoge temperatuur te halen.
Hij vriest dan ook eerder dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVrrbndp6ZFPk5S_goUlvVwXCvM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IQZ7wthR0ztsmvxQHuICWS7f.png?f=user_large

Ook hier gemiddeld 1,5 kWh per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
John Roos schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:13:
Heb nu ruim een week de hr ketel ontkoppeld van de WP. Via de app. Dit deed ik omdat hij doorlopend aan het bevriezen en ontdooien was. Leek mij wel een goed idee maar nu is het electrisch verbruik giga groot. Stook nu zeker 1 to 1,5 kWh per uur.
Ook dit is niet de oplossing voor mij.
Denk dat ik alles maar weer terug ga zetten.
Eigenlijk ben ik gewoon wat aan het klooien op deze manier zonder te weten waar ik echt mee bezig ben.
Iemand een goed advies voor mij?
Huis 130 m2 alleen vloerverwarming op de begane grond WP 6 kw
Wij zitten hier op bijna 34kWh per dag en de pomp blijft dit continu doen. Voorheen was dat waarschijnlijk 12m3 gas bij ons, maar was het veel minder comfortabel in huis.

De COP zie ik met deze temperaturen wel iets teruglopen en zitten we op ongeveer 4-4,5.

Hier staat het al sinds begin dit jaar op L6 en op zich werkt het goed. De pomp is niet meer uitgegaan sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Is idd helemaal geen hoog verbruik met deze temperatuur en >90% RV en dus erg veel defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H

Heb je de thermostaat op 21 staan en een te lage stooklijn ingesteld? Dan zal de wp continue in Boost gaan en dus zoveel stroom verbruiken door de hoge steltemp die actief wordt als je thermostaat aanspreekt. Eigenlijk moet je eerst je thermostaat op een graad of 17 zetten en de stooklijn zoeken die je past. Daarna kun je eventueel de thermostaat 0,5 graad lager dan de door de stooklijn bereikte temperatuur zetten om de gaten op te vangen.

* De T6 geeft aan wat jij wilt zien (placebo) en wijkt dus vaak af van de werkelijkheid op de display.
Echter wordt die door de Jan wel nauwkeurig op de tiende afgelezen.

Wat een aantal mensen waaronder ikzelf hier doen is sturen met een wifi thermometer die compatible met Tuya / Smart life is. Bij gewenste temperaturen kun je laten schakelen naar een hogere of lagere stooklijn, om zo rond een gewenste temperatuur te blijven.

Hieronder een fragmentje daar uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9k4vsdEBwxOdv_qibM7sMBInEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn3GNkko9QHiromLivd8Jy52.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Johan H op 13-01-2025 13:22 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:50
Hier vandaag met de zon erbij is de warmtepomp zowaar uitgesprongen op Set temp van van 26 (zonder stooklijn). Momenteel 21.2 graden binnen, gewenst is 21 dus dat is prima. Vannacht licht gevroren maar ondanks dat een mooi stroomverbruik van rond de 650W. Ik draai doodleuk nogsteeds in ECO met de ventilator op 30Hz. Wel 5 defrosts gehad vannacht maar dat mag de pret niet drukken.

De zonnestroom dus maar in de elektrische auto stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29GaHnrirDB-mkJfyPpO41lqPlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZAWPaEm6biLSpz21gsxnVr1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Destynx op 13-01-2025 14:04 ]

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
LongTimeAgo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Dat zou echt ruk zijn als ze dé ondersteuning stoppen...
Aan de andere kant vraag ik mij af... Is het wel nodig? Want volgens mij doe je niets specifieks behalve 'smart home appliance' koppeling maken. Sterker nog, de data is zo vaag dat je uit je warmtepomp module trekt dat je die daarna zelf nog moet definiëren. Lijkt mij niet dat ze daar op kunnen checken. :P

Er is ook nog een manier om écht lokaal alles te koppelen, zonder dit via de Tuya Dev cloud en alles initieel te doen, maar toen ik die instructie zag werd ik niet vrolijk.
Heb je een link naar die instructie? Ik krijg steeds meer het gevoel dat ook in LocalTuya anders nog steeds een link zit naar Tuya (zal me niet verbazen) waarvan we last kunnen krijgen als het echt niet uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
RenrentH schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Heb je een link naar die instructie? Ik krijg steeds meer het gevoel dat ook in LocalTuya anders nog steeds een link zit naar Tuya (zal me niet verbazen) waarvan we last kunnen krijgen als het echt niet uitkomt
https://xzetsubou.github....age/configure_add_device/

Ik kan er geen kaas van maken in ieder geval. Is écht een stuk lastiger dan via de Developer site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Nog even terug komend op het stroomverbruik wat ik hoog vond nadat ik de hr ketel via de app van WP heb gehaald.
In 2024 was het totale gasverbruik bij ons 52 m3. Behoorlijk laag.
Het electra verbruik was totaal 1950 kWh. Mag wel zeggen dat dit op jaarbasis ook laag is. De WP draaide de afgelopen periode per dag zo rond de 500 tot 600 wh per uur.
Maar toen ik in de eerste 7 dagen van dit jaar bijna 15% van mijn totale gasverbruik zag opbranden besloot ik de HR van de WP los te koppelen.
Maar lees nu dat er veel meer zijn die aardige verbruikscijfers hebben. Zal er mee moeten leven blijkbaar. Denk dat ik de koppeling met de WP en de HR ketel weer ga herstellen. Want het bijkomende nadeel is ook dat de WP veel meer lawaai maakt en dat wil ik ook niet.
Dank verder iedereen voor het reageren op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Misschien niet helemaal het juiste topic hier, maar gezien Adlar ook de Atlantic Warmtepompboiler plaatst leek me dit wel een leuk gedachtespinsel om hier over na te denken.

Wij hebben dus een Adlar 6kW warmtepomp en een losse Atlantic V4 270L WPB. Ik heb bewust de versie met een extra spiraal laten plaatsen "voor het geval dat". Kosten waren hetzelfde via mijn installateur.

Nu weet ik dat de Adlar (het is natuurlijk een Sunrain en die kan dat ook) ook SWW kan maken. Er zit een aansluiting voor een 3-weg klep op en de app heeft de optie voor warm water (ook al eens getest, setpoint gaat lekker omhoog naar 58 graden).

In theorie zou ik dus de extra spiraal van mijn Atlantic aan kunnen laten sluiten op CV leidingen van de Adlar (voordat hij op het CV circuit intakt natuurlijk), driewegklep er tussen zetten met een kabel naar de Adlar op de juiste aansluiting en voila, ik heb de 6kW van de Adlar als backup voor mijn SWW.

Met dit idee speel ik dus al een tijdje, ook omdat onze Atlantic wel wat moeite heeft met vrieskou om een beetje snel het vat weer op temperatuur te krijgen zonder het elektrisch element.

Iemand ideeën waarom dit niet zou kunnen? De handleiding van de Sunrain geeft ook aan dat dit prima mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igf2ENUsXDblgfy-FOOivLEotqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y62L0Zv5RH4X5zciGS60ICXn.png?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black

Ik lees bij @Master_duck precies het gedrag als onze HL8 met T6 draadloos en na de nieuwste update van één week terug. Na de update is er een duidelijke verbetering in de modulering van de FAN en de Compr. De fan regelt regelmatig terug naar 20 Hz eigenlijk net als de compressor. Het geeft een zeer rustige loop. Het moduleren werkt nu ook in de andere stooklijnen en op de handmatige SET. Op een willekeurige stooklijn is de modulerende regeling uiterst precies, snel en stabiel. Maar HL8 met T6 is een teleurstelling. Zoals @Master_duck schrijft gaat deze om onverklaarbare redenen na een tijd keurig regelen volgens de verwachte temperatuurverschillen (meestal in de nacht!) van 30 naar 36....38. Dat kan met -4 en mist heel goed maar dan stept die door naar 49 en uiteindelijk blijft die hangen op 50. Dan wat je ook aan die T6 doet, de SET blijft hoog of dat die in een soort boost staat waar geen invloed meer op is via T6.

MIJN VRAGEN aan lezers is: ik zie dat de T6 op dat moment geen enkele invloed meer heeft op de SET. Ik heb de ontvanger en T6 15 min. spanningsloos gemaakt. Maakt geen verschil.
Ik heb de JAN en de T6 spanningsloos gemaakt. Toen zag ik weer een regelende werking terug.

VRAAG 1: wie weet een (eenvoudige) methode om te controleren of de T6 met de ontvanger op dat moment juist functioneert naar de JAN. Extra punt: het brandlampje op de ontvanger reageert via T6 bij omhoog en omlaag zetten van de temperatuur ook als je hem in een koude ruimte zet gaat het lampje uit. Dus de warmte vraag aan/uit lijkt normaal te werken.

Vraag 2: wie heeft met een andere thermostaat (geen interesse in zelf gemaakte automatisering) LH8 precies in deze situatie met de nieuwe update wel werkend gekregen?

BIJZONDER!: in een test: houtkachel aan, eind van de avond uit, volgt de HL8 met T6 probleemloos binnen 30 minuten de temperatuurcurve. Omhoog, omlaag, dan een paar uur later dus zonder rede up naar een SET van 50 en dan daarna niets meer.

Ben benieuwd wie dat ook zo getest heeft met als uitslag test geslaagd, patiënt overleden......

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik heb ook soortgelijke tests gedaan met de T6, een houtkachel en zelfs meerdere dagen laten draaien om te laten "leren". Ik heb er ook een Shelly H&T sensor voor weken naast laten liggen om te kijken hoe "accuraat" die nou op doe 0,5 graden meet. Conclusie: hij zit er geregeld 0,7 tot 1 graden boven of onder, naargelang wat de T6 wilt en wat de werkelijk temperatuur is. Ironisch genoeg wordt die wel accuraat in temperatuur weergave wanneer je de T6 loshaalt en weer er aan hangt. Na een paar minuten is de temperatuur wat het zou moeten zijn in huis.
Ik heb vervolgens de T6 op 2 manieren binnen HA laten uitlezen (honeywell biedt ook een local developer uitlees manier) en kwam tot de conclusie...

... De gebruiker wordt compleet genegeerd wat betreft instellingen. Het loopt gewoon totaal niet lekker. Ook bleef de T6, volgens HA iig, non-stop "warmtevraag" sturen naar de JAN (die hij ziet als een gas CV ketel, nogmaals). Ongeacht of de temperatuur al bereikt is of niet. Of dat wellicht tot al die vage overshoots van de warmtepomp leidde? Geen idee, Adlar heeft hier voor mij in ieder geval nooit informatie over gedeeld na vragen.

Er zijn wel wat informatie stukken destijds gedeeld die op pagina 1 gelinked zijn. Maar kon er niet zoveel uithalen behalve dat hysterische kopje wat interessant is.

Omdat ik hier gewoon niets mee kon, heb ik Adlar een ticker gestuurd met mijn frustraties omtrent de T6, wat screenshots met vergelijkingen en heb ik een Tado X (bedraad) aangeschaft waar ik tot op de dag van vandaag zéér tevreden over ben.
De T6 kon ik terugsturen en krijg dat geld nog terug. (Is nog niet teruggestort, maarja, feestdagen enzo die tussendoor kwamen)

HL8+JAN is véél rustiger, maar verbruikte in mijn ogen nog teveel, dus heb de afgelopen weken mn eigen automatisering zitten knutselen dus kan nog geen conclusies geven over Tado + HL8+JAN.

Tevens heb ik de update nog niet waarop de ventilator nog verder terugmoduleert. Daar wacht ik liever even op.

[ Voor 10% gewijzigd door LongTimeAgo op 13-01-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Destynx schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:31:
Misschien niet helemaal het juiste topic hier, maar gezien Adlar ook de Atlantic Warmtepompboiler plaatst leek me dit wel een leuk gedachtespinsel om hier over na te denken.

Wij hebben dus een Adlar 6kW warmtepomp en een losse Atlantic V4 270L WPB. Ik heb bewust de versie met een extra spiraal laten plaatsen "voor het geval dat". Kosten waren hetzelfde via mijn installateur.

Nu weet ik dat de Adlar (het is natuurlijk een Sunrain en die kan dat ook) ook SWW kan maken. Er zit een aansluiting voor een 3-weg klep op en de app heeft de optie voor warm water (ook al eens getest, setpoint gaat lekker omhoog naar 58 graden).

In theorie zou ik dus de extra spiraal van mijn Atlantic aan kunnen laten sluiten op CV leidingen van de Adlar (voordat hij op het CV circuit intakt natuurlijk), driewegklep er tussen zetten met een kabel naar de Adlar op de juiste aansluiting en voila, ik heb de 6kW van de Adlar als backup voor mijn SWW.

Met dit idee speel ik dus al een tijdje, ook omdat onze Atlantic wel wat moeite heeft met vrieskou om een beetje snel het vat weer op temperatuur te krijgen zonder het elektrisch element.

Iemand ideeën waarom dit niet zou kunnen? De handleiding van de Sunrain geeft ook aan dat dit prima mogelijk is.

[Afbeelding]
Ik ken je situatie niet, en dan ga ik misschien wel weer te veel offtopic terwijl jij de link met Adlar nog legt, maar kun je de Atlantic niet laten aanzuigen vanuit een ruimte ipv van buiten? Doe ik ook op zolder. Het is daar altijd minimaal 15 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Ik ken je situatie niet, en dan ga ik misschien wel weer te veel offtopic terwijl jij de link met Adlar nog legt, maar kun je de Atlantic niet laten aanzuigen vanuit een ruimte ipv van buiten? Doe ik ook op zolder. Het is daar altijd minimaal 15 graden
Dat doet hij nu vanuit de garage, maar daar is het ook niet bepaald warm (wel vorstvrij). Daardoor komen er veel defrosts. De garage staat bij ons voor het huis en grenst dus bijna niet er aan. Optie om vanuit het huis aan te zuigen is er eigenlijk niet. Het is ook niet zozeer noodzakelijk maar wel leuk als dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Mr Black schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Ik lees bij @Master_duck precies het gedrag als onze HL8 met T6 draadloos en na de nieuwste update van één week terug. Na de update is er een duidelijke verbetering in de modulering van de FAN en de Compr. De fan regelt regelmatig terug naar 20 Hz eigenlijk net als de compressor. Het geeft een zeer rustige loop. Het moduleren werkt nu ook in de andere stooklijnen en op de handmatige SET. Op een willekeurige stooklijn is de modulerende regeling uiterst precies, snel en stabiel. Maar HL8 met T6 is een teleurstelling. Zoals @Master_duck schrijft gaat deze om onverklaarbare redenen na een tijd keurig regelen volgens de verwachte temperatuurverschillen (meestal in de nacht!) van 30 naar 36....38. Dat kan met -4 en mist heel goed maar dan stept die door naar 49 en uiteindelijk blijft die hangen op 50. Dan wat je ook aan die T6 doet, de SET blijft hoog of dat die in een soort boost staat waar geen invloed meer op is via T6.

MIJN VRAGEN aan lezers is: ik zie dat de T6 op dat moment geen enkele invloed meer heeft op de SET. Ik heb de ontvanger en T6 15 min. spanningsloos gemaakt. Maakt geen verschil.
Ik heb de JAN en de T6 spanningsloos gemaakt. Toen zag ik weer een regelende werking terug.

VRAAG 1: wie weet een (eenvoudige) methode om te controleren of de T6 met de ontvanger op dat moment juist functioneert naar de JAN. Extra punt: het brandlampje op de ontvanger reageert via T6 bij omhoog en omlaag zetten van de temperatuur ook als je hem in een koude ruimte zet gaat het lampje uit. Dus de warmte vraag aan/uit lijkt normaal te werken.

Vraag 2: wie heeft met een andere thermostaat (geen interesse in zelf gemaakte automatisering) LH8 precies in deze situatie met de nieuwe update wel werkend gekregen?

BIJZONDER!: in een test: houtkachel aan, eind van de avond uit, volgt de HL8 met T6 probleemloos binnen 30 minuten de temperatuurcurve. Omhoog, omlaag, dan een paar uur later dus zonder rede up naar een SET van 50 en dan daarna niets meer.

Ben benieuwd wie dat ook zo getest heeft met als uitslag test geslaagd, patiënt overleden......
De T6 is inderdaad een rukding, echter leest de Jan hem wel nauwkeurig uit (straks op Adlar Portal zichtbaar) en op basis van de ingestelde tolerantie (in mijn geval 0,2) en tijdsinterval (90 minuten bij mij) plust en mint hij de stooklijn. De warmtevraag van de thermostaat wordt genegeerd.
De Tado is ongetwijfeld fijner om naar te kijken, maar qua werking zal het m.i. niet uitmaken.
Als je met een andere warmtebron de ruimte op temperatuur houdt, zal de stooklijn niet plussen of minnen, dus kan hij hem weer makkelijker overpakken als die andere bron uit gaat lijkt mij.
Je zou P110 (max temp eens terug kunnen zetten van 50 naar 40 bijvoorbeeld en eens kijken of hij dan nog doorflipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:26:
[...]

De T6 is inderdaad een rukding, echter leest de Jan hem wel nauwkeurig uit (straks op Adlar Portal zichtbaar) en op basis van de ingestelde tolerantie (in mijn geval 0,2) en tijdsinterval (90 minuten bij mij) plust en mint hij de stooklijn. De warmtevraag van de thermostaat wordt genegeerd.
De Tado is ongetwijfeld fijner om naar te kijken, maar qua werking zal het m.i. niet uitmaken.
Als je met een andere warmtebron de ruimte op temperatuur houdt, zal de stooklijn niet plussen of minnen, dus kan hij hem weer makkelijker overpakken als die andere bron uit gaat lijkt mij.
Je zou P110 (max temp eens terug kunnen zetten van 50 naar 40 bijvoorbeeld en eens kijken of hij dan nog doorflipt.
Trouwens er wordt hard gewerkt aan een update, dus even geduld 🕰️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Johan H schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Over de P110 en Max. Bij de telefonische inregeling van HL8 is de instelling door Adlår laagste en hoogste SET op 25 en 40 gezet. Dat die op enig moment totaal ontspoort en op 50 komt zit niet in die parameters (lijkt mij). Er zit natuurlijk nog ergens de boost functie in. Dit lijkt mij er iets mee te maken te hebben.

Over T6: heb ik getest door warmtevraag en te warm te simuleren. De JAN EN WP volgen nauwkeurig. De basis kan dus goed werken, iets raakt onderweg de weg kwijt……

PARAMETERS; mij viel op dat een aantal van de bekende parameters tijdens HL8 op nul staan. Ik concludeer daar uit dat JAN die parameters en sturing overneemt. Al iemand op gevallen ….. of is die nou echt stuk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
LongTimeAgo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Ik heb ook soortgelijke tests gedaan met de T6, een houtkachel en zelfs meerdere dagen laten draaien om te laten "leren". Ik heb er ook een Shelly H&T sensor voor weken naast laten liggen om te kijken hoe "accuraat" die nou op doe 0,5 graden meet. Conclusie: hij zit er geregeld 0,7 tot 1 graden boven of onder, naargelang wat de T6 wilt en wat de werkelijk temperatuur is. Ironisch genoeg wordt die wel accuraat in temperatuur weergave wanneer je de T6 loshaalt en weer er aan hangt. Na een paar minuten is de temperatuur wat het zou moeten zijn in huis.
Ik heb vervolgens de T6 op 2 manieren binnen HA laten uitlezen (honeywell biedt ook een local developer uitlees manier) en kwam tot de conclusie...

... De gebruiker wordt compleet genegeerd wat betreft instellingen. Het loopt gewoon totaal niet lekker. Ook bleef de T6, volgens HA iig, non-stop "warmtevraag" sturen naar de JAN (die hij ziet als een gas CV ketel, nogmaals). Ongeacht of de temperatuur al bereikt is of niet. Of dat wellicht tot al die vage overshoots van de warmtepomp leidde? Geen idee, Adlar heeft hier voor mij in ieder geval nooit informatie over gedeeld na vragen.

Er zijn wel wat informatie stukken destijds gedeeld die op pagina 1 gelinked zijn. Maar kon er niet zoveel uithalen behalve dat hysterische kopje wat interessant is.

Omdat ik hier gewoon niets mee kon, heb ik Adlar een ticker gestuurd met mijn frustraties omtrent de T6, wat screenshots met vergelijkingen en heb ik een Tado X (bedraad) aangeschaft waar ik tot op de dag van vandaag zéér tevreden over ben.
De T6 kon ik terugsturen en krijg dat geld nog terug. (Is nog niet teruggestort, maarja, feestdagen enzo die tussendoor kwamen)

HL8+JAN is véél rustiger, maar verbruikte in mijn ogen nog teveel, dus heb de afgelopen weken mn eigen automatisering zitten knutselen dus kan nog geen conclusies geven over Tado + HL8+JAN.

Tevens heb ik de update nog niet waarop de ventilator nog verder terugmoduleert. Daar wacht ik liever even op.
@LongTimeAgo schrijft: de gebruiker wordt compleet genegeerd. Dat klopt op het moment dat hij ontspoord, maar tot dat moment is het niet zo. Een vriend heeft dezelfde situatie en die draait ook al weken op HL 8 met T6. Wel heeft hij + en - afwijkingen die hier ook beschreven worden en hij knort op 1500 Watt de hele dag door waardoor een hoger verbruik dan op een eigen stooklijn. De vriend heeft niet de laatste update, maar de T6 draait al weken zonder te ontsporen. Voor mijn allernieuwste Adlår update, één week terug, had ik met mijn T6 dezelfde ontsporingen.
Ik heb tijdens de laatste ontsporing de WP een nog nooit eerder gezien vermogen zien opnemen van 2154 Watt gedurende een run van 1 uur tussen twee defrosten. Daarbij ondersteunde de ketel ook nog met een outlet van 40 graden. Ja dan gaat die de 50 wel halen. Het werd wel even heel warm! :(
Dus de parameter die begrenst is Adlår op 40 gr werkte op dat moment ook niet. Er zit ergens een bug in, WP of T6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Mr Black schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Over de P110 en Max. Bij de telefonische inregeling van HL8 is de instelling door Adlår laagste en hoogste SET op 25 en 40 gezet. Dat die op enig moment totaal ontspoort en op 50 komt zit niet in die parameters (lijkt mij). Er zit natuurlijk nog ergens de boost functie in. Dit lijkt mij er iets mee te maken te hebben.

Over T6: heb ik getest door warmtevraag en te warm te simuleren. De JAN EN WP volgen nauwkeurig. De basis kan dus goed werken, iets raakt onderweg de weg kwijt……

PARAMETERS; mij viel op dat een aantal van de bekende parameters tijdens HL8 op nul staan. Ik concludeer daar uit dat JAN die parameters en sturing overneemt. Al iemand op gevallen ….. of is die nou echt stuk 8)7
Oh, niet fijn dus.
Wellicht toch beter even reguliere stooklijn draaien en hopen op verbetering straks met de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
ik zie ook dat als je LT8 gebruikt, de set temp bij mij ineens naar 48 graden springt en voorheen lekker op 33 graden liep. maar deze loopt heel langzaam terug. ik vermoed ook dat door een of andere reden de boost functie trigger. maar plaats dat na de boost de set temp weer terug naar de voorheen ingestelde temp, blijft deze langzaam terug lopen. 15 graden zakken duurt dan bij 15 min 3 uur en 45 min en bij 30min 7,5 uur.

dus de temp zakt in de woonkamer net iets teveel waardoor de boost getriggerd wordt, maar blijft die als set temp behouden. dit zou de oorzaak kunnen zijn. als ze dit kunnen oplossen zou de LT8 best wel een goede oplossing kunnen zijn. dan is het verbruik dan ook wel acceptable denk ik. met de T6 die de temp slecht weer geeft kan ik wel leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Master_duck schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:01:
ik zie ook dat als je LT8 gebruikt, de set temp bij mij ineens naar 48 graden springt en voorheen lekker op 33 graden liep. maar deze loopt heel langzaam terug. ik vermoed ook dat door een of andere reden de boost functie trigger. maar plaats dat na de boost de set temp weer terug naar de voorheen ingestelde temp, blijft deze langzaam terug lopen. 15 graden zakken duurt dan bij 15 min 3 uur en 45 min en bij 30min 7,5 uur.

dus de temp zakt in de woonkamer net iets teveel waardoor de boost getriggerd wordt, maar blijft die als set temp behouden. dit zou de oorzaak kunnen zijn. als ze dit kunnen oplossen zou de LT8 best wel een goede oplossing kunnen zijn. dan is het verbruik dan ook wel acceptable denk ik. met de T6 die de temp slecht weer geeft kan ik wel leven.
Ik heb dit issue niet bij LT8, maar het verbruik is nog steeds aanzienlijk hoger dan een vaste stooklijn en de temperatuur in huis schommelt veel te veel.
De vaste stooklijnen werken hier perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Master_duck schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:01:

Bedankt voor dit bericht @Master_duck. Dat wat je beschrijft is precies mijn situatie. Dit heeft mij geholpen!

Een voorzichtige conclusie kan inderdaad de boost functie zijn.

Grafiek rood omcirkeld de oploop naar SET 50. De piek 2154 Watt ontstaat als de cv helpt. Daarna terug naar stooklijn 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1gPGZzOrKq-owdvdSc5Cs1yQ8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugwQ09h2mnV6hK51p0IvX0kD.jpg?f=fotoalbum_large

De verhoging naar SET 50 is bij ons alleen in de nacht voor gekomen. De T6 staat dan in de avond op bijv. 20,5 graden. Dan zakt hier in het oosten de buitentemperatuur tussen 2 en 3 uur naar -4 gr 100 % vochtigheid!. De HL8, heb ik gezien, gaat de SET 1 graad verhogen na 1 graad omlaag gaande buitentemp.

De SET komt dan in de range 34 tot 36. Onze 6 kW Adlar Aurora ii blijft met de warmte afgifte hangen bij max 34 graden geregeld op de outlet (veranderd naar outlet door de update van verleden week). Er volgt op max vermogen (compr. 80 en fan 50) een opeenvolgende reeks defrosten elk met een run van exact 60 minuten.
In de run van 60 minuten duurt het ruim 30 minuten voor de 6 kW WP de set temperatuur bereikt heeft en terug wil gaan regelen. Dat terug regelen duurt max 5 minuten en dan vriest de WP opnieuw aan wat weer de aanloop is naar de volgende defrost.
Conclusie: De 6 kW kan in mijn geval niet hoger komen dan 34 outlet water bij -4 en 100% vocht. De temperatuur zakt binnen naar 19,5, de T6 geeft een bericht dat de temperatuur te laag is (zelf bericht ingesteld 19,5 - 21,5) en dan ontspoord de boel, de SET loopt naar 50 graden (onhaalbaar doel).

Daarna is het niet zeker wat er gebeurd, of de T6 geeft een soort gas CV boost (want hij denkt dat het een cv is) of de WP ziet dat de SET uiteindelijk niet wordt gehaald en gaat in een boost.
Je komt dit alleen te weten als Adlar dit terug kan zien. Ik schiet een Adlar info ticket in.

De Adlar medewerkers doen goed hun best, nieuwste update heeft al veel verbeterd, vriendelijk, hun advies aan ons is: geen HL8, verbruik te hoog, te onzeker, gebruik stooklijn 1-3.

Oplossing: weer terug naar stooklijn 2, runs nu naar 1.45 uur tussen de defrosten, gemiddeld verbruik 400 Watt lager dan HL8, temperatuur binnen gelijk, zekerder resultaat, kost minder aandacht. Uiteindelijk totaal comfort in huis voor 90 % bereikt. Dus kunnen er tevreden mee zijn. Boven 0 graden en <90 % vocht is het geheel prima op maat en werkt het goed.

Teleurstellend:
1) niet eenvoudig voor iedereen te begrijpen thermostaat aan de muur maar regelen via een lastige app voor de huisbewoners.
2) WP 6 kW misschien te klein.

Tijdrovend: inderdaad, zuiniger dan de CV installatie maar wij hebben er een ongevraagde hobby bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Black op 14-01-2025 13:21 . Reden: grafiek verbruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
LongTimeAgo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:36:
[...]

https://xzetsubou.github....age/configure_add_device/

Ik kan er geen kaas van maken in ieder geval. Is écht een stuk lastiger dan via de Developer site.
Een tussendoor update: mijn probleem is dat ik de local key niet heb en dat die op de Developer site van Tuya niet meer voor mij beschikbaar is: mijn trial abonnement liep tot 8 januari jl. ‘Local key’ is overigens een andere sleutel dan ‘User id’, ‘Access id/Client id’, of ‘Access secret/Client secret’ en moet je zelf op de Developer site genereren. Dat lukt dus niet meer na afloop van de trial periode, en het lukt mij ook niet om die periode te verlengen. Ik ben nog bezig met de mogelijkheden via jouw link, en ik wil nog proberen een nieuwe account aan te maken (ik hoop dat Tuya dat dan niet merkt). Ik zou in ieder geval iedereen aanraden alle codes zelf te noteren, wat dan vooral geldt voor die local key (die niet direct zichtbaar is en jezelf op de site moet generen). Local key is te generen via ‘cloud’ -> ‘API explorer’ ->’Device management’ -> ‘Query device details in bulk’. Vul daar het device_id van de warmtepomp in. Bij mij dus een foutmelding omdat ik te laat ben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
RenrentH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Een tussendoor update: mijn probleem is dat ik de local key niet heb en dat die op de Developer site van Tuya niet meer voor mij beschikbaar is: mijn trial abonnement liep tot 8 januari jl. ‘Local key’ is overigens een andere sleutel dan ‘User id’, ‘Access id/Client id’, of ‘Access secret/Client secret’ en moet je zelf op de Developer site genereren. Dat lukt dus niet meer na afloop van de trial periode, en het lukt mij ook niet om die periode te verlengen. Ik ben nog bezig met de mogelijkheden via jouw link, en ik wil nog proberen een nieuwe account aan te maken (ik hoop dat Tuya dat dan niet merkt). Ik zou in ieder geval iedereen aanraden alle codes zelf te noteren, wat dan vooral geldt voor die local key (die niet direct zichtbaar is en jezelf op de site moet generen). Local key is te generen via ‘cloud’ -> ‘API explorer’ ->’Device management’ -> ‘Query device details in bulk’. Vul daar het device_id van de warmtepomp in. Bij mij dus een foutmelding omdat ik te laat ben :?
Destijds toen ik het developer account aanmaakte, had je 1 gratis project en daarna kon je nog een trial van een week(?) krijgen voor een 2e project. Maar het eerste project was altijd gratis.
Ik heb namelijk m'n project zo'n 3 keer aangemaakt en toen ik dus de 3e keer m'n project wilde aanmaken kon ik dat niet doen TOT ik de voorgaande projecten volledig verwijderd had.

En inderdaad, alles noteren is sowieso een goede.

Jammer als ze het nu steeds meer 'dichtgegooid' hebben.

Wellicht is het dus nog een idee dat je je hele project in Tuya dev cloud volledig wist. Dat moet je tevens zo'n 2 x valideren via mail dat je hem echt wilt verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Het lijkt er op dat die IoT core inderdaad "binnen een bepaalde tijd" aangemaakt moet worden om te kunnen blijven werken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74l__MOyw_irKm7rBiDX-gzjUOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LyaegsZKasaXU35Auy4Aj9KF.png?f=fotoalbum_large

... Maar als ik hier kijk, heb je deze in feite dus niet (meer) nodig nadat die aangemaakt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6CVBn8jNn3JIbNIrQWQtGBfS2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jVqrralEy3Rvxt6g0P2eb5Bh.png?f=fotoalbum_large

Ik zal binnenkort even proberen 1 van m'n Tuya smartlampen in hetzelfde project proberen te krijgen. Als dat niet meer werkt dan weten we genoeg denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 13:39
[...]

De tool tinytuya is een mogelijkheid om je local key te achterhalen
python -m tinytuya wizard
Zie https://github.com/make-a...r-device-id-and-local-key

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
[...]

Edit: ik zie nu dat je dat al geprobeerd hebt. Dus dit bericht heeft voor jou geen nut.

Je kunt het trial account steeds met een half jaar verlengen op de dev website in je account. Je account is er nog wel maar je moet de api toestemming opnieuw aanvragen . Even de site openen en , ik dacht, ergens in de submap "api" vind je dat terug. Precies weet ik dat niet meer maar ik heb dat enkele weken geleden ook moeten doen. Aanvragen en even wachten, soms een paar dagen maar bij mij gebeurde vrijwel meteen dat de api weer vrijgegeven werd.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impod
  • Laatst online: 07-02 19:39
BerndGaykema schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Op INLET regelen betekent dat je op de temperatuur van het RETOURwater regelt. Als die dan 1 graad over de ingestelde waarde gaat, tja, hoort erbij. Daar zou ik me niet druk over maken.

Als je vloerverwarming hebt moet je wel oppassen. Water van boven de 40 graden is niet zo fijn voor de vloer, vooral als er tegels liggen. Dit kun je begrenzen door P110 op 40 te zetten.

P23 (maximale delta T inlet en outlet water) staat bij jou op 12, de default waarde? Ook deze kun je wat terugschroeven. Ik heb deze op 5 staan (enkel vloerverwarming).
P23 op 5 klinkt wel goed, maar heeft dat nog meer effecten dan het vermogen beperken bij stevig opwarmen? Pompsnelheid aanpassen bijvoorbeeld?
Ik heb hier vloerverwarming maar dan op een houten vloer. Geen massa te verwarmen dus.

Ik kreeg p23 via het standaard bedieningspaneel niet lager dan 10 overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 18:31
Wie weet de oplossing voor mijn probleem, ik regel sinds kort op inlet temperatuur en het valt me op dat de compressor met ongeveer 40Hz regelt naar de settemp +1 en gaat na een tijdje op 20Hz en stopt vervolgens en als de inlet temperatuur genoeg gezakt is begint de cyclus weer opnieuw.
Kan ik het instellen dat de compressor eerder terug regelt zodat hij op een lagere frequentie op de settemperatuur blijft en niet steeds stopt.
Ik heb een hybride ( dus met vloerverwarmingspomp) en wil deze winter kijken of ik van het gas kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
alf33 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:57:
Wie weet de oplossing voor mijn probleem, ik regel sinds kort op inlet temperatuur en het valt me op dat de compressor met ongeveer 40Hz regelt naar de settemp +1 en gaat na een tijdje op 20Hz en stopt vervolgens en als de inlet temperatuur genoeg gezakt is begint de cyclus weer opnieuw.
Kan ik het instellen dat de compressor eerder terug regelt zodat hij op een lagere frequentie op de settemperatuur blijft en niet steeds stopt.
Ik heb een hybride ( dus met vloerverwarmingspomp) en wil deze winter kijken of ik van het gas kan.
dan kan hij de warmte niet kwijt. Terugmoduleren tot 20hz, daarna uit.
Warmteafgifte in huis vergroten. Of kleine radiatoren die je misschien ergen in huis volledig open hebt staan wat meer gaan knijpen (die zorgen ervoor dat er te heet retourwater naar de WP gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
pentaw1nz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:36:
[...]

dan kan hij de warmte niet kwijt. Terugmoduleren tot 20hz, daarna uit.
Warmteafgifte in huis vergroten. Of kleine radiatoren die je misschien ergen in huis volledig open hebt staan wat meer gaan knijpen (die zorgen ervoor dat er te heet retourwater naar de WP gaat)
Ik heb alle radiatoren al open staan, maar is er niet een mogelijkheid dat er al eerder teruggeregelt word bv op setpoint of nog iets eerder misschien zodat er geen overshoot komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
fvanderstege schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Edit: ik zie nu dat je dat al geprobeerd hebt. Dus dit bericht heeft voor jou geen nut.

Je kunt het trial account steeds met een half jaar verlengen op de dev website in je account. Je account is er nog wel maar je moet de api toestemming opnieuw aanvragen . Even de site openen en , ik dacht, ergens in de submap "api" vind je dat terug. Precies weet ik dat niet meer maar ik heb dat enkele weken geleden ook moeten doen. Aanvragen en even wachten, soms een paar dagen maar bij mij gebeurde vrijwel meteen dat de api weer vrijgegeven werd.
Hoe werkte dat bij jou? Ik zie wel een optie ‘Extend trial period’ in het scherm onder ‘Cloud’ -> ‘Cloud services’ waar een lijst zichtbaar wordt met de services. De bovenste is ‘IoT Core’, ga naar ‘view details’, in het detail-scherm is de ‘Extend’-optie dan zichtbaar. Alleen kom ik dan in een scherm waar ik van alles kan invullen maar geen knop zie waarmee ik deze input kan bevestigen. Daar loop ik dus dood. Mogelijk een effect van werken op de iPad?

PS: de andere optie boven ‘Details’: ‘Subscribe to resource pack’ werkt ook niet, want dat pakket heb ik volgens Tuya al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
RenrentH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Hoe werkte dat bij jou? Ik zie wel een optie ‘Extend trial period’ in het scherm onder ‘Cloud’ -> ‘Cloud services’ waar een lijst zichtbaar wordt met de services. De bovenste is ‘IoT Core’, ga naar ‘view details’, in het detail-scherm is de ‘Extend’-optie dan zichtbaar. Alleen kom ik dan in een scherm waar ik van alles kan invullen maar geen knop zie waarmee ik deze input kan bevestigen. Daar loop ik dus dood. Mogelijk een effect van werken op de iPad?

PS: de andere optie boven ‘Details’: ‘Subscribe to resource pack’ werkt ook niet, want dat pakket heb ik volgens Tuya al.
Bij IOT- core stond bij status niet dat deze in service was toen. Volgens mij kon ik toen rechts daarvan bij operation iets aanklikken waarna ik een aanvraag voor kortere of langere( in mijn geval een half jaar) kon maken die werd een korte tijd later bevestigd bij “ operation” en stond bij status de boel weer “in service”

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
RenrentH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Bij IOT- core stond bij status niet dat deze “ in service “ was toen. Volgens mij kon ik toen rechts daarvan bij operation iets aanklikken waarna ik een aanvraag voor kortere of langere periode (in mijn geval heb ik gekozen voor een half jaar) kon maken die werd een korte tijd later bevestigd bij “ operation” en stond bij status de boel weer “in service”
Het scherm is niet anders op een iPad volgens mij. Bij details inderdaad heb ik het ergens bevestigd volgens mij. Maar helaas weet ik niet meer hoe precies. In mijn beeld was het rechts op het scherm na doorklikken bij IOT CORE; rechts onder operation na aanklikken details. Preciezer weet ik het niet meer

[ Voor 13% gewijzigd door fvanderstege op 14-01-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
alf33 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Ik heb alle radiatoren al open staan, maar is er niet een mogelijkheid dat er al eerder teruggeregelt word bv op setpoint of nog iets eerder misschien zodat er geen overshoot komt.
Dat moet je dus niet doen, want grote kans dat het water dan te snel door je radiatoren stroomt zonder dat deze de warmte heeft afgegeven. Dus te snel weer heet retourwater naar je WP. Of heb je het systeem waterzijdig ingeregeld ?

En gebruik je LT8? Dan hoort het er ook een beetje bij, zoals je hier vaak leest, die werkt veel te grillig.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 15-01-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:24
Aan bezitters van een 4k adlar warmtepomp de vraag ik kan eigenlijk geen grint bak er onder doen en nu dacht ik zou een lekbak een idee zijn zie onderstaande. Bak zelf is 850 x 390 x 20 mm zou die tussen de bigfoots en de warmtepomp in passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYC3qYd0GGuS-e609xu09gAljUY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/yitoYW5cFCe7ZoiGgPvP6u7z.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark w
  • Laatst online: 10-06 08:21
redcap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:37:
Al eerder gemeld, maar voor de nieuwkomers: bij in bedrijfsname is mij en ook anderen verteld dat de Eco stand de levensduur negatief zou beïnvloeden en als het geluid geen issue is werd deze stand afgeraden.

Heeft iemand dit nog nagevraagd bij Adlar?
Ik heb het net nagevraagd omdat de wp in de eco/nacht/stille modus mijn huis warm houd (met dit weer 4/5 gr) met een lager verbruik en minder geluid.
Bij adlar gaven ze aan dat dit geen kwaad kan. Wanneer het kouder weer is adviseren ze om de hem er af te halen i.v.m. de te behalen temperatuur.

Vrijstaande woning 185m2 bj 1994. Alleen radiatoren met beneden een aantal ventilatoren. Boven stoken beperkt. wp boiler voor sw en een pelletkachel als back-up. Adlar castra 6kw sinds 14 januari 2025.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RenrentH
fvanderstege schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Bij IOT- core stond bij status niet dat deze “ in service “ was toen. Volgens mij kon ik toen rechts daarvan bij operation iets aanklikken waarna ik een aanvraag voor kortere of langere periode (in mijn geval heb ik gekozen voor een half jaar) kon maken die werd een korte tijd later bevestigd bij “ operation” en stond bij status de boel weer “in service”
Het scherm is niet anders op een iPad volgens mij. Bij details inderdaad heb ik het ergens bevestigd volgens mij. Maar helaas weet ik niet meer hoe precies. In mijn beeld was het rechts op het scherm na doorklikken bij IOT CORE; rechts onder operation na aanklikken details. Preciezer weet ik het niet meer
.
Het is fijn om een reactie te krijgen, en het helpt mij. Vanochtend heb ik een nieuwe poging gedaan, maar nu op een andere machine. En ja, hier kreeg ik wel de bewuste knop te zien! Tuya heeft inmiddels ook bevestigd en de trial periode met een half jaar verlengd. Nu nog de vervolgstappen om alles weer werkend te krijgen.

Alles werkt weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
RenrentH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:32:
[...]

.
Het is fijn om een reactie te krijgen, en het helpt mij. Vanochtend heb ik een nieuwe poging gedaan, maar nu op een andere machine. En ja, hier kreeg ik wel de bewuste knop te zien! Tuya heeft inmiddels ook bevestigd en de trial periode met een half jaar verlengd. Nu nog de vervolgstappen om alles weer werkend te krijgen.
Dan nog een tip. Sla alle essentiële gegevens op:
Device id; local key etc dan kun je in principe alles locaal uitvoeren. Je zou volgens mij ook het tuya webdeveloper cloudproject kunnen sluiten omdat alles locaal via homeassistant werkt
Dan nog dit: misschien weet je dit al, maar dan wellicht voor andere gebruikers van local Tuya via een cloud project:
ga in je beginscherm van je dev-account naar Cloud>api>api explorer:
Eerst linksboven IoT core veranderen in smarthome basic service. Dan naar beneden scrollen: smart Home device management> get device details.
Vervolgens in het scherm je device id( bijv van je Aurora II warmtepomp) invullen> onderaan "submit request" en voila: rechts in het scherm verschijnen veel gegevens van je apparaat: bijvoorbeeld ook je "local key" en je device id etc. De tekst kopiëren en in Word document opslaan en je hebt ( bijna) alle relevante gegevens voor het betreffende apparaat bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
Roept bij mij vooral de ‘waarom’ vraag op. Zo’n bak lijkt me super onhandig: er zit een afvoer op die gegarandeerd gaat verstoppen. Bovendien: als een grindbak niet kan, is die dan überhaupt nodig? Het gaat erom dat het water weg kan lopen en dat als dit ‘s winters bevriest, je er niet over uitglijdt. Op een dak is dus geen grindbak nodig. Op een bestrating is wel afvoer nodig, maar zal dat tuutje onder de bak niets doen. Dus: ‘waarom’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
swarthoofd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:
Aan bezitters van een 4k adlar warmtepomp de vraag ik kan eigenlijk geen grint bak er onder doen en nu dacht ik zou een lekbak een idee zijn zie onderstaande. Bak zelf is 850 x 390 x 20 mm zou die tussen de bigfoots en de warmtepomp in passen?

[Afbeelding]
Roept bij mij vooral de ‘waarom’ vraag op. Zo’n bak lijkt me super onhandig: er zit een afvoer op die gegarandeerd gaat verstoppen. Bovendien: als een grindbak niet kan, is die dan überhaupt nodig? Het gaat erom dat het water weg kan lopen en dat als dit ‘s winters bevriest, je er niet over uitglijdt. Op een dak is dus geen grindbak nodig. Op een bestrating is wel afvoer nodig, maar zal dat tuutje onder de bak niets doen. Dus: ‘waarom’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenrentH
fvanderstege schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Dan nog een tip. Sla alle essentiële gegevens op:
Device id; local key etc dan kun je in principe alles locaal uitvoeren. Je zou volgens mij ook het tuya webdeveloper cloudproject kunnen sluiten omdat alles locaal via homeassistant werkt
Dan nog dit: misschien weet je dit al, maar dan wellicht voor andere gebruikers van local Tuya via een cloud project:
ga in je beginscherm van je dev-account naar Cloud>api>api explorer:
Eerst linksboven IoT core veranderen in smarthome basic service. Dan naar beneden scrollen: smart Home device management> get device details.
Vervolgens in het scherm je device id( bijv van je Aurora II warmtepomp) invullen> onderaan "submit request" en voila: rechts in het scherm verschijnen veel gegevens van je apparaat: bijvoorbeeld ook je "local key" en je device id etc. De tekst kopiëren en in Word document opslaan en je hebt ( bijna) alle relevante gegevens voor het betreffende apparaat bij elkaar.
Inderdaad een goede tip. Inmiddels heb ik alle relevante informatie natuurlijk opgeslagen, dit wil ik geen tweede keer meemaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:24
RenrentH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Omdat we een gevlinderde betonvloer hebben en het water dan over het wandelpad heen loopt en in de winter gaat bevriezen en iedereen op ze plaat gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
swarthoofd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Omdat we een gevlinderde betonvloer hebben en het water dan over het wandelpad heen loopt en in de winter gaat bevriezen en iedereen op ze plaat gaat...
Bij ons staat de warmtepomp onder het keukenraam naast de voordeur. Er is geen grindbak, hij staat direct op de tuintegels. Verder is er geen afvoer. We hebben deze winter welgeteld 1 keer wat ijs voor de warmtepomp gehad door condenswater na defrosts. Het loopt allemaal niet zo’n vaart moet ik zeggen.

Foto om een idee te geven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGS5VLb8_u19QS8LtzqCN5pgEJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqfnomAS4Nh66WTszYoXkl5g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
pentaw1nz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Dat moet je dus niet doen, want grote kans dat het water dan te snel door je radiatoren stroomt zonder dat deze de warmte heeft afgegeven. Dus te snel weer heet retourwater naar je WP. Of heb je het systeem waterzijdig ingeregeld ?

En gebruik je LT8? Dan hoort het er ook een beetje bij, zoals je hier vaak leest, die werkt veel te grillig.
Het systeem was in het verleden ingeregeld dus dat zou nog goed moeten zijn, ik gebruik LT8 niet omdat ze dit bij nog moeten aanpassen dus regel nog op stooklijnen. Als ik op outlet instel is de regeling wel een stuk rustiger en nagenoeg geen overshoot terwijl ik lees dat het bij de meeste mensen juist andersom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 10:01
Mark w schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb het net nagevraagd omdat de wp in de eco/nacht/stille modus mijn huis warm houd (met dit weer 4/5 gr) met een lager verbruik en minder geluid.
Bij adlar gaven ze aan dat dit geen kwaad kan. Wanneer het kouder weer is adviseren ze om de hem er af te halen i.v.m. de te behalen temperatuur.
Ik heb mijn WP op het garage dak staan tussen 2 woningen, dus geluid was wel een issue. Adlar adviseerde toen ook juist de ECO modus aan. Bij mij staat hij vanaf oktober al op de ECO modus en ook met de koude dagen kon ik het zonder problemen warm stoken tot 20.5 graden op HL7. Ik heb hem nu zelfs al een aantal dagen op de Vloerverwarming modus op een Set van 26 graden en ook dat gaat nog steeds prima en is ook erg zuinig. Het is natuurlijk per situatie verschillend maar ik heb beneden 60 m2 vloerverwarming en boven radiatoren en als je alles goed waterzijdig hebt ingeregeld dan draait dit systeem als een zonnetje. _/-\o_

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
alf33 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Het systeem was in het verleden ingeregeld dus dat zou nog goed moeten zijn, ik gebruik LT8 niet omdat ze dit bij nog moeten aanpassen dus regel nog op stooklijnen. Als ik op outlet instel is de regeling wel een stuk rustiger en nagenoeg geen overshoot terwijl ik lees dat het bij de meeste mensen juist andersom is.
Als je zelf alle radiatoren hebt opengedraaid os het systeem niet meer ingeregeld.

Je systeem stopt omdat de compressor 20hz bereikt. Dat gebeurt alleen als hij zo ver terug moduleert tot hij de warmte niet mee kwijt kan.

Dat komt omdat het water te snel door je systeem stroomt (alles open) zonder dat de warmte goed wordt afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:37:
Al eerder gemeld, maar voor de nieuwkomers: bij in bedrijfsname is mij en ook anderen verteld dat de Eco stand de levensduur negatief zou beïnvloeden en als het geluid geen issue is werd deze stand afgeraden.

Heeft iemand dit nog nagevraagd bij Adlar?
Is onzin. Na de firmware update (die iedereen krijgt bij onderhoudsbeurt) gaat de fan nog verder terug moduleren dan in de eco stand. De compressor wordt wel begrensd bij eco, maar zolang je het warm genoeg hebt in huis is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 10:52
Zijn jullie over het algemeen gelukkig met de keuze voor Adlar?

Geheel geen ervaring en neig naar Adlar. Zie hier wel wat problemen terug - maar waar niet en nog geen gillende mensen.

Heb nog offerte vraag uit staan bij generieke installateur, maar dat duurt al enkele weken en heb ook een offerte van NXT Monday die qua prijs redelijk gelijk is (2 losse 100l boilers met hogere COP en geen lucht aansluitingen nodig - kan het niet echt verklaren). Maar kan over dat laatste bedrijf niet veel vinden. Weinig reviews en lang niet allemaal positief. Zodoende enigszins bang voor gebrek aan ondersteuning / monteurs als er wat mocht gebeuren.

Offerte van Adlar ligt rond 7k voor 6kWh + atlantic explorer 270l na subsidie. Ze zeggen de installatie 'gratis' te doen. Die WPB is 700 duurder dan op internet en de thermostaat bijna het dubbele van de Hornbach :D. Nou moeten die monteurs ook eten dus waarschijnlijk prima - zal uit de breedte of lengte moeten komen. Het is niet dat andere partijen op totaal plaatje goedkoper lijken.

Nou twijfel ik hier ook wel enigszins aan de bedrijfsstabiliteit. 5000+ installaties in 4 landen klinkt niet als enorm veel en 5k vooruit betalen met 4 maanden wachttijd is hoop risico en zie geen garanties op wat dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Persoonlijk vind ik dat ze een prima chinese pomp leveren, hij is naar mijn mening ook veel stiller dan de oudere generatie chinese-relabel-wp's.

Als ik persoonlijk nog een keer een WP zou gaan uitzoeken zou ik ten eerste misschien de hele installatie wel zelf doen.
Na het zelf aanleggen van de elektra en het maken van de grindbak was er niet veel over om te doen voor die jongens :D

Maar ik zou vooral kijken naar merken die "echt" inzetten op een ruimte-gebaseerde-sturing.
Ik vind Adlar's thermostaatkoppeling simpel niet goed genoeg, eigenlijk niet acceptabel zelfs.

Voor mij is dit simpelweg het allergrootste minpunt van de pomp, dat ik zelf in home assistant een kamer-sturing zit te ontwerpen en te testen...

Verder een aandachtspuntje, ik weet niet of je huis nieuwbouw is maar ze plaatsen zelf geen magneetfilter/vuilfilter in je verwarmingsleidingen.
Voor mij is dit echt een must, en zou geen enkel installatiebedrijf niet moeten negeren, maar meningen zijn hierover verdeeld.
Bepaal voor jezelf of je dat wel of niet wilt, ze hebben hem uiteindelijk tegen meerprijs wel geplaatst bij mij (2 keer want de eerste keer zat die verkeerd om :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:50:
Over het algemeen: Ja. In het begin alleen niet.
Maar dit heeft met name te maken dat ik zelf de wp kan uitlezen via home assistant en ook kan beheren en automatiseren. Niet alle merken laten dat toe en dat is een dikke plus.
Geheel geen ervaring en neig naar Adlar. Zie hier wel wat problemen terug - maar waar niet en nog geen gillende mensen.
Het voornaamste probleem wat je terugziet is hun eigen HL8 dynamische stooklijn (waar ze hard mee bezig zijn om die te optimaliseren), de T6 'slimme' thermostaat en dat Adlar onderschat hoe een vloerverwarming verdeelpomp een enorm probleem kan zijn om je woning mee te verwarmen en dat je eigenlijk rekening moet houden met een extra kostenpost om verdeelpompen te vervangen voor passieve verdelers. Ze adviseren "een verdeelpomp kan", in de praktijk valt dat echt vies tegen.
Offerte van Adlar ligt rond 7k voor 6kWh + atlantic explorer 270l na subsidie. Ze zeggen de installatie 'gratis' te doen. Die WPB is 700 duurder dan op internet en de thermostaat bijna het dubbele van de Hornbach :D. Nou moeten die monteurs ook eten dus waarschijnlijk prima - zal uit de breedte of lengte moeten komen. Het is niet dat andere partijen op totaal plaatje goedkoper lijken.
Die 'gratis installatie' is natuurlijk een beetje wassen neus, maar niet geheel marketing-speak. Het is écht een goedkope installatie als de installatie perfect zal zijn met minimale buislengte, meest perfecte sta/hang plaats en de ideale omstandigheden. Er is namelijk gewoon meerprijswerk waar de adviseur je op attendeert als het nodig is. Maar het is allemaal transparant, geen achteraf kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik bem tevreden, hoewel er ruimte voor verbetering is.

Atlantic is allover geschreven, kun je overwegen elders te doen.

De WP zelf is een prima ding en Adlar leert ook van haar fouten.
Iemand schreef dat ze geen magneetfilter plaatsen,maar dat doen ze wel. 200 euro heb je 'm er bij. Je moet het alleen even bespreken.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 16-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik ben nooit geïnformeerd over een magneetfilter... :'(
Even m'n offerte er zometeen maar even bijpakken en kijken of die er bij staat.
In wat voor situaties is zo'n magneet filter aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
LongTimeAgo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:29:
Ik ben nooit geïnformeerd over een magneetfilter... :'(
Even m'n offerte er zometeen maar even bijpakken en kijken of die er bij staat.
In wat voor situaties is zo'n magneet filter aan te raden?
Dit is een must bij metalen (ijzeren en of stale) leidingen en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Top dank je.

Betwijfel dat de Atlantic elders doen veel zoden aan de dijk zet. Zal mogelijk nog wel wat installatie materiaal mee gemoeid zijn en ze geven in principe de 950 euro die ze aan installatiekosten rekenen als korting. Vind dat bedrag ook nogal, als ik het zo zie zijn het 2 lucht slangen (evt. gaten in het dak besteden ze uit) en een paar waterleidingen.

Mijn hele CV en zonneboiler moet er meteen mee uit, anders is ruimte ook een dingetje en moeten er aansluitingen mogelijk meermaals om. En subsidie is er niet als je het zelf doet. Durf dat op die WPB ws nog wel aan, maar komt dan nog op hetzelfde neer gezien subsidie dan vervalt.

Voor wat betreft magneet filter - niet zo thuis in de metalen. 2 etages - beiden vloerverwarming. Heb alleen beneden 2 kleine radiatoren vanwege bouwbesluit (vloerverwarming alleen is de huiskamer niet snel genoeg warm conform de regels - iig destijds - top concept gezien het advies toch is temperatuur stabiel te houden tenzij weken van huis :?).

Staan hier wel wat plaatjes: Onderzoek naar warmtepomp en (warmtepomp)boiler - gas eruit heb er evt. nog wel meer. Maar meeste leidingwerk zal vloerverwarmingsslang zijn op verdeelpunten, de 2 radiators en wat leidingen naar de verdelers t.b.v. vloerverwarming na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky
Mijn offerte heeft het er wel over (maar meerwerk?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv21Q-GIuDVtneYoNWGv0Ws4MDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iopeyoNHq1HFSEXsd7QcdK94.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp3a7t_pChCX8fS2WplQuUJfHKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0j0o0KRS8AvoKUvwt1GZgBK2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:50:

Heb nog offerte vraag uit staan bij generieke installateur, maar dat duurt al enkele weken en heb ook een offerte van NXT Monday die qua prijs redelijk gelijk is (2 losse 100l boilers met hogere COP en geen lucht aansluitingen nodig - kan het niet echt verklaren). Maar kan over dat laatste bedrijf niet veel vinden. Weinig reviews en lang niet allemaal positief. Zodoende enigszins bang voor gebrek aan ondersteuning / monteurs als er wat mocht gebeuren.

Nou twijfel ik hier ook wel enigszins aan de bedrijfsstabiliteit. 5000+ installaties in 4 landen klinkt niet als enorm veel en 5k vooruit betalen met 4 maanden wachttijd is hoop risico en zie geen garanties op wat dan ook.
Sinds januari 2023, wij waren er vroeg bij bij deze startup, hebben wij de warmtepomp 6kw hier staan. Hij draait naar volle tevredenheid. Wel op de zogenaamde vaste stooklijnen. Zeer stabiel en zuinig. En inderdaad de dynamische stooklijn werkt nog niet goed. Kort geleden bericht gehad van Adlar- dat de complete regelstrategie overhoop moet . Ze gebruiken de ervaringen van gebruikers en de onvolkomenheden die ook hier op het forum zijn langs gekomen zijn goed in beeld . De verandering van die regelstrategie heeft nogal wat voeten in de aarde maar wellicht lukt het om dat voor elkaar te krijgen binnen afzienbare tijd. Gun ze even de tijd om het op te lossen.
Ondertussen kun je met de vaste stooklijnen prima uit de voeten. Zeker ook als je weet met specifieke scènes om te gaan in de app voor de finetuning . Daarover is al veel geschreven in dit forum.

Enkele positieve resultaten:
1. installatie en ondersteuning loopt goed. Er zijn wat problemen geweest met personele bezetting, vooral ook door de snelle groei
2. De 6kw kan uiteindelijk bij ons volledig gasloos draaien tot nu toe. We hebben hem als hybride versie geïnstalleerd, maar cv ondersteuning staat tot nu toe uit
3. Hierdoor een besparing van 900m3 gas
4. Geluid valt alleszins mee. Zeker als het je lukt om op relatief laag vermogen te verwarmen. Afhankelijk ook van de positie van de warmtepomp. Bij ons staat hij op de garage en daarom ook met veren eronder. Alleen bij hoog vermogen licht geluid " ver weg" geen last van op de slaapkamer

Succes met je overwegingen/keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:56:
Top dank je.

Betwijfel dat de Atlantic elders doen veel zoden aan de dijk zet. Zal mogelijk nog wel wat installatie materiaal mee gemoeid zijn en ze geven in principe de 950 euro die ze aan installatiekosten rekenen als korting. Vind dat bedrag ook nogal, als ik het zo zie zijn het 2 lucht slangen (evt. gaten in het dak besteden ze uit) en een paar waterleidingen.

Mijn hele CV en zonneboiler moet er meteen mee uit, anders is ruimte ook een dingetje en moeten er aansluitingen mogelijk meermaals om. En subsidie is er niet als je het zelf doet. Durf dat op die WPB ws nog wel aan, maar komt dan nog op hetzelfde neer gezien subsidie dan vervalt.

Voor wat betreft magneet filter - niet zo thuis in de metalen. 2 etages - beiden vloerverwarming. Heb alleen beneden 2 kleine radiatoren vanwege bouwbesluit (vloerverwarming alleen is de huiskamer niet snel genoeg warm conform de regels - iig destijds - top concept gezien het advies toch is temperatuur stabiel te houden tenzij weken van huis :?).

Staan hier wel wat plaatjes: Onderzoek naar warmtepomp en (warmtepomp)boiler - gas eruit heb er evt. nog wel meer. Maar meeste leidingwerk zal vloerverwarmingsslang zijn op verdeelpunten, de 2 radiators en wat leidingen naar de verdelers t.b.v. vloerverwarming na.
De atlantic bij lokale installateur scheelde mij 1000 euro.

Magneetfilter; Bij twijfel gewoon doen. Het komt de levensduur van je installatie ten goede, en als je geen rommel hebt in je leidingen doet het filter ook niks (kwaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
1000 euro? Dat is wel de moeite.

Ze rekenen 2740 voor de 270l variant en sluiten hem dan 'gratis' aan. Goedkoopste wat ik kan vinden ex transport is ~2100 op het moment. Neem aan dat er nog wat installatie spul bij komt dan, transport en uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
fvanderstege schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Wel op de zogenaamde vaste stooklijnen. Zeer stabiel en zuinig. En inderdaad de dynamische stooklijn werkt nog niet goed.
Sowieso geen idee of dynamische stooklijnen interessant zijn voor me. Stook de vloerverwarming altijd op 19.5 - 20 graden. Als het buiten warmer wordt of ik minimaal 2 weken weg ga gaat ie naar 12 graden zodat ie niets meer doet met de CV nu.

Verbruik tussen de 800-1000 kuub gas per jaar. Schokkend veel zal ik sowieso niet kunnen besparen denk ik. Maar zit nog met een gasprijs van 1,06 en verwacht dat het makkelijk over de 1,50 heen gaat de komende jaren. Als de elektriciteitsprijs niet al te gek gaat doen is dit waarschijnlijk rendabeler voor me dan zonnepanelen ws (zit met shaduw op dak en nog 22c kWh contract tot half volgend jaar - tegen de tijd dat het interessanter wordt vervalt salderingsregeling bijna).

Wil later nog wel panelen leggen, maar die leg ik ws zelf wel. WP(B) moet sowieso via installateur voor de subsidie en niemand met kennis ervan in m'n kringen (wel 2 elektriciens dus die kunnen panelen nalopen voor me).

[ Voor 11% gewijzigd door freaky op 16-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
freaky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Sowieso geen idee of dynamische stooklijnen interessant zijn voor me. Stook de vloerverwarming altijd op 19.5 - 20 graden. Als het buiten warmer wordt of ik minimaal 2 weken weg ga gaat ie naar 12 graden zodat ie niets meer doet met de CV nu.

Verbruik tussen de 800-1000 kuub gas per jaar. Schokkend veel zal ik sowieso niet kunnen besparen denk ik. Maar zit nog met een gasprijs van 1,06 en verwacht dat het makkelijk over de 1,50 heen gaat de komende jaren. Als de elektriciteitsprijs niet al te gek gaat doen is dit waarschijnlijk rendabeler voor me dan zonnepanelen ws (zit met shaduw op dak en nog 22c kWh contract tot half volgend jaar - tegen de tijd dat het interessanter wordt vervalt salderingsregeling bijna).

Wil later nog wel panelen leggen, maar die leg ik ws zelf wel. WP(B) moet sowieso via installateur voor de subsidie en niemand met kennis ervan in m'n kringen (wel 2 elektriciens dus die kunnen panelen nalopen voor me).
Ik was er in maart 2023 ook vroeg bij.
Twijfelde ook omdat het een net nieuw bedrijf was met een onbekend merk pomp.
Echter alle merkpompen bij installateurs die ik had aangevraagd zat toen zeker een jaar wachttijd op.
Bovendien zit de Adlar wel vol merk componenten.
Dus de knoop doorgehakt en geen moment spijt van gehad. Keurig geïnstalleerd en goede service.
Hij is inderdaad vrij stil en hangt bovendien heel gunstig, dus daar gaat geen mens last van krijgen.
Qua verbruik ben ik van een dikke 1.000 m3 gas (voor verwarmen) naar 1.700 kWh stroom gegaan.
Dat is met de huidige tarieven een €800,- per jaar voordeliger. Ik draai ook met stooklijnen, voornamelijk op LT6, die is vrij zuinig. Als het kouder wordt soms even naar 5 of 4. Hou het huis continue rond de 19 graden.
De dynamische HL8 ook even gebruikt, wacht nu op de update die veelbelovend is.

Salderen kan nu nog even inderdaad, maar zonnepanelen om rechtstreeks te stoken, dat wordt hem niet.

Pagina: 1 ... 50 ... 61 Laatste