Master_duck schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:01:
ik zie ook dat als je LT8 gebruikt, de set temp bij mij ineens naar 48 graden springt en voorheen lekker op 33 graden liep. maar deze loopt heel langzaam terug. ik vermoed ook dat door een of andere reden de boost functie trigger. maar plaats dat na de boost de set temp weer terug naar de voorheen ingestelde temp, blijft deze langzaam terug lopen. 15 graden zakken duurt dan bij 15 min 3 uur en 45 min en bij 30min 7,5 uur.
dus de temp zakt in de woonkamer net iets teveel waardoor de boost getriggerd wordt, maar blijft die als set temp behouden. dit zou de oorzaak kunnen zijn. als ze dit kunnen oplossen zou de LT8 best wel een goede oplossing kunnen zijn. dan is het verbruik dan ook wel acceptable denk ik. met de T6 die de temp slecht weer geeft kan ik wel leven.
Bedankt voor dit bericht @Master_duck. Dat wat je beschrijft is precies mijn situatie. Dit heeft mij geholpen!
Een voorzichtige conclusie kan inderdaad de boost functie zijn.
Grafiek rood omcirkeld de oploop naar SET 50. De piek 2154 Watt ontstaat als de cv helpt. Daarna terug naar stooklijn 2.
De verhoging naar SET 50 is bij ons alleen in de nacht voor gekomen. De T6 staat dan in de avond op bijv. 20,5 graden. Dan zakt hier in het oosten de buitentemperatuur tussen 2 en 3 uur naar -4 gr 100 % vochtigheid!. De HL8, heb ik gezien, gaat de SET 1 graad verhogen na 1 graad omlaag gaande buitentemp.
De SET komt dan in de range 34 tot 36. Onze 6 kW Adlar Aurora ii blijft met de warmte afgifte hangen bij max 34 graden geregeld op de outlet (veranderd naar outlet door de update van verleden week). Er volgt op max vermogen (compr. 80 en fan 50) een opeenvolgende reeks defrosten elk met een run van exact 60 minuten.
In de run van 60 minuten duurt het ruim 30 minuten voor de 6 kW WP de set temperatuur bereikt heeft en terug wil gaan regelen. Dat terug regelen duurt max 5 minuten en dan vriest de WP opnieuw aan wat weer de aanloop is naar de volgende defrost.
Conclusie: De 6 kW kan in mijn geval niet hoger komen dan 34 outlet water bij -4 en 100% vocht. De temperatuur zakt binnen naar 19,5, de T6 geeft een bericht dat de temperatuur te laag is (zelf bericht ingesteld 19,5 - 21,5) en dan ontspoord de boel, de SET loopt naar 50 graden (onhaalbaar doel).
Daarna is het niet zeker wat er gebeurd, of de T6 geeft een soort gas CV boost (want hij denkt dat het een cv is) of de WP ziet dat de SET uiteindelijk niet wordt gehaald en gaat in een boost.
Je komt dit alleen te weten als Adlar dit terug kan zien. Ik schiet een Adlar info ticket in.
De Adlar medewerkers doen goed hun best, nieuwste update heeft al veel verbeterd, vriendelijk, hun advies aan ons is: geen HL8, verbruik te hoog, te onzeker, gebruik stooklijn 1-3.
Oplossing: weer terug naar stooklijn 2, runs nu naar 1.45 uur tussen de defrosten, gemiddeld verbruik 400 Watt lager dan HL8, temperatuur binnen gelijk, zekerder resultaat, kost minder aandacht. Uiteindelijk totaal comfort in huis voor 90 % bereikt. Dus kunnen er tevreden mee zijn. Boven 0 graden en <90 % vocht is het geheel prima op maat en werkt het goed.
Teleurstellend:
1) niet eenvoudig voor iedereen te begrijpen thermostaat aan de muur maar regelen via een lastige app voor de huisbewoners.
2) WP 6 kW misschien te klein.
Tijdrovend: inderdaad, zuiniger dan de CV installatie maar wij hebben er een ongevraagde hobby bij.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mr Black op 14-01-2025 13:21
. Reden: grafiek verbruik ]
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand