Hulpvraag!! Sinds de thermostaat zich bemoeit met de warmtepomp heb ik het ene moment een watertemperatuur van 21 graden door de vloer en een paar uur later 40 graden. Is dit zo energiezuinig? Het vliegt op en neer een paar keer per dag. Nu op lt8 maar voor dat de thermostaat werkte had ik hem op lt5 staan en draaide de pomp rustig de hele dag door en bleef de kamer ook warm. Ik lees hier over de eco stand, is dat misschien beter?
Als je de JAN module hebt dan klopt dit.Advb schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:21:
Hulpvraag!! Sinds de thermostaat zich bemoeit met de warmtepomp heb ik het ene moment een watertemperatuur van 21 graden door de vloer en een paar uur later 40 graden. Is dit zo energiezuinig? Het vliegt op en neer een paar keer per dag. Nu op lt8 maar voor dat de thermostaat werkte had ik hem op lt5 staan en draaide de pomp rustig de hele dag door en bleef de kamer ook warm. Ik lees hier over de eco stand, is dat misschien beter?
Vooral de eerste paar dagen dat je LT8 gebruikt dan "leert" de JAN module zichzelf in met hoe snel je huis warm wordt met een bepaalde (hoge) set temp om vervolgens weer te testen hoe snel je woning afkoelt met een lage set temp.
Na een paar dagen stabiliseert dit (of nouja, zou dit moeten doen).
Stooklijn 8 is de enige die dit heeft. Alle andere stooklijnen negeren de thermostaat compleet. Dus je zou hem in feite gewoon weer op lt5 kunnen zetten en daar mee door kunnen gaan als je de dynamische stooklijn niet wilt gebruiken.
De ECO stand reduceert je compressor en ventilator snelheid waardoor het warmer worden wat langer duurt. Hier door is die ook stiller, maar wat men voornamelijk merkt is dat die overdag, als de temperatuur hoger dan 5 graden is en je huis voldoende geïsoleerd is, hij ook veel rustiger de warmte opbouwt en zuinigere en langere runs doet.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Dankjewel, wat geduld hebben dus, kijk het een weekje aan en als dit zo blijft ga ik experimenteren met de stooklijn. En de eco stand.
Data data data.
Stooklijn 8 + JAN module die aan het leren zijn uitgedrukt in grafiekjes:
:strip_exif()/f/image/p5WSlurVIfFuYuSJGZ4HVyn8.jpg?f=fotoalbum_large)
2+ dagen aan een lerende stooklijn en je kan zien dat hij de Set Temp langzaamaan aanpast naar wat het beste is voor de woning om de temperatuur in de woonkamer rond die gevraagde 19 graden te houden.
De eerste dag was het vooral zoeken naar de set temp die de woonkamer temperatuur doet 'stijgen', daarna op zoek naar de laagste set temp waarmee de temperatuur snel lijkt te dalen.
Het idee wat Adlar hier mee heeft ontworpen is dus echt niet slecht. Ik hoop echt dat ze hier op door zullen werken en zo veel mogelijk bugs er uit kunnen halen.
:strip_exif()/f/image/p5WSlurVIfFuYuSJGZ4HVyn8.jpg?f=fotoalbum_large)
2+ dagen aan een lerende stooklijn en je kan zien dat hij de Set Temp langzaamaan aanpast naar wat het beste is voor de woning om de temperatuur in de woonkamer rond die gevraagde 19 graden te houden.
De eerste dag was het vooral zoeken naar de set temp die de woonkamer temperatuur doet 'stijgen', daarna op zoek naar de laagste set temp waarmee de temperatuur snel lijkt te dalen.
Het idee wat Adlar hier mee heeft ontworpen is dus echt niet slecht. Ik hoop echt dat ze hier op door zullen werken en zo veel mogelijk bugs er uit kunnen halen.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Kwam tussen de zoekresultaten ineens adlarwarmtepomp.BE tegen.
Een snelle whois lookup wijst uit dat dat domein sinds 23-09-2024 is geregistreerd. Benieuwd hoe ze die Belgische expansie organiseren. Ze groeien m.i. in NL al harder dan goed voor ze is....
Een snelle whois lookup wijst uit dat dat domein sinds 23-09-2024 is geregistreerd. Benieuwd hoe ze die Belgische expansie organiseren. Ze groeien m.i. in NL al harder dan goed voor ze is....
Ik probeer je bovenstaande toe te passen. Ik krijg de foutmelding:LongTimeAgo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:46:
Ik ben écht ontzettend blij met dit forum.
Het systeem werkt nu zo ontzettend goed dat mijn 'spijt' van het aanschaffen van de warmtepomp nu aardig is verdwenen.
Of de terugverdientijd in 4 jaar écht zo zal zijn, dat moet nog maar blijken, maar de verdere tips, suggesties, aanpassingen en automatiseringen hebben écht ongelofelijk goed geholpen.
Ondertussen ook nog even het "zet hem op ECO bij # graden buiten" toegevoegd en de warmtepomp loopt nu zo veel rustiger dan dat die voorheen deed.
Ook ben ik weer gaan testen met stooklijn 8 en zal de resultaten daar van delen met jullie.
Maar eerst maar even het script van de ECO modus delen voor de personen die dat willen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 alias: Warmtepomp - Dynamische modus op basis van tijd en temperatuur description: > Beheert de warmtepompmodus: - ECO/Silent tussen 20:00 en 08:00. - Normal mode tussen 08:00 en 20:00 op basis van temperatuur. - Schakelt overdag automatisch tussen Normal en ECO afhankelijk van temperatuurveranderingen. triggers: - at: "20:00:00" trigger: time - at: "08:00:00" trigger: time - entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur above: 6 trigger: numeric_state - entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur below: 6 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "19:59:59" before: "08:00:00" sequence: - device_id: IDWARMTEPOMP domain: select entity_id: IDWPWERKMODUS type: select_first - conditions: - condition: time after: "07:59:59" before: "20:00:00" - condition: numeric_state entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur below: 6 sequence: - device_id: IDWARMTEPOMP domain: select entity_id: IDWPWERKMODUS type: select_next - conditions: - condition: time after: "07:59:59" before: "20:00:00" - condition: numeric_state entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur above: 6 sequence: - device_id: IDWARMTEPOMP domain: select entity_id: IDWPWERKMODUS type: select_first mode: single
Message malformed: Unknown device 'bfd7fd606ffc4dc8cdmqj4'
Dit is toch echt het device id van de warmtepomp, wat doe ik fout?
Uit de dump van localtuya van de warmtepomp: device_id "bfd7fd606ffc4dc8cdmqj4"
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Je moet je eigen WP ID even opzoeken en er plaatsen. Deze verschilt als het goed is per gebruiker/warmtepomp.hwennink schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:13:
[...]
Ik probeer je bovenstaande toe te passen. Ik krijg de foutmelding:
Message malformed: Unknown device 'bfd7fd606ffc4dc8cdmqj4'
Dit is toch echt het device id van de warmtepomp, wat doe ik fout?
Wat je het beste even kan doen is een automatisering via de GUI maken (en uitzetten) waarbij je de warmtepomp en bijbehorende acties selecteert en vervolgens in YAML gaat bewerken. Dan staan de ID's er meteen en zet je op een ander tabblad de correcte automatisering en kopieer je alle ID's er heen wat nodig is.
Bedankt voor de tip, dat was hemLongTimeAgo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:17:
[...]
Je moet je eigen WP ID even opzoeken en er plaatsen. Deze verschilt als het goed is per gebruiker/warmtepomp.
Wat je het beste even kan doen is een automatisering via de GUI maken (en uitzetten) waarbij je de warmtepomp en bijbehorende acties selecteert en vervolgens in YAML gaat bewerken. Dan staan de ID's er meteen en zet je op een ander tabblad de correcte automatisering en kopieer je alle ID's er heen wat nodig is.
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Ik ben nog niet zo thuis in het aanmaken van sensoren.greengjh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:17:
[...]
Hier gaan we, eerst de stook curve.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 template: - sensor: - name: "Heat pump heating curve float" unit_of_measurement: "°C" state: > {% set target_room_temp = state_attr('climate.downstairs','temperature')|float %} {% set outdoor_temp = states('sensor.our_home_outdoor_temperature')|float %} {% set heating_curve_start_temp = 23.0 | float %} {# heating curve minimum temperature #} {% set heating_curve_slope = 0.15 | float %} {# slope #} {% set inside_outside_threshold = 4.0 | float %} {# temperature threshold between inside and outside before target temperature increases #} {% if (target_room_temp - outdoor_temp) > inside_outside_threshold %} {% set heat_curve = (heating_curve_start_temp + heating_curve_slope * (target_room_temp - outdoor_temp - inside_outside_threshold)) | float %} {% else %} {% set heat_curve = heating_curve_start_temp %} {% endif %} {{ heat_curve | round(2) }}
Dit is mijn stookcurve. De minimum temp die ik heb ingesteld is 23C. Wij lopen altijd zonder schoenen in huis en willen geen koude voeten hebben :-)
Dan heb ik een offset tussen gewenste binnen temp en het punt waar de curve de temp gaat verhogen. Die offset staat nu op 4. Als de temp target 21C is, dan betekent dat dus dat de temp setting gaat oplopen vanaf 17 graden. De helling van de curve staat nu op 0.15, dat lijkt goed te werken. Dat betekent dat de target temp met 0.15C omhoog gaat per graad dat je buiten onder die 17C zit. Dat is een behoorlijk flauwe helling, zal afhangen van hoe goed het huis geïsoleerd is. Met 0.15 betekent dat dus dat de warmte pomp set temp maar 1 graad verandert per 6.7 graad temperatuur verandering buiten. Voor mij werkt dat goed, had eerder een hogere waarde maar heb die verlaagd omdat mijn thermostaat dan ging tegen sturen omdat het te warm werd.
Deze waarde is nog niet afgerond naar het dichtstbijzijnde gehele getal, dat komt later.
Hier wordt de thermostaat gestuurde correctie uitgerekend. De target temp wordt van de Tado thermostaat opgehaald en ook de actuele temperatuur. Het verschil wordt dan met 5 vermenigvuldigd om het verschil signaal te versterken. 5 werkt goed bij mij. Een 0.2 graad afwijking levert dan een 1 graad correctie op.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - sensor: - name: "Heat Pump Thermostat offset" unit_of_measurement: "°C" state: > {% set target_temperature = state_attr('climate.downstairs','temperature') | float %} {% set actual_temperature = states('sensor.downstairs_temperature') | float %} {{ (-5 * (actual_temperature - target_temperature)) | round(2) }}
Vervolgens wordt het thermostaat signaal opgeteld bij de stookcurve om de target set temperatuur voor de warmtepomp te bereken. En ook wordt dan uiteindelijk een geheel getal afgeleverd en wordt er gecheckt op een ondergrens setting van 23C en een bovengrens van 30C.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - sensor: - name: "Heat pump heating target float" unit_of_measurement: "°C" state: > {% set temp_offset = states('sensor.heat_pump_thermostat_offset')|float %} {% set heat_curve = states('sensor.heat_pump_heating_curve_float')|float %} {% set target_temp = temp_offset + heat_curve %} {{ target_temp }} - sensor: - name: "Heat pump heating target" unit_of_measurement: "°C" state: > {% set max_allowed_temp = 30 %} {% set min_allowed_temp = 23 %} {% set target_temp = states('sensor.heat_pump_heating_target_float') | float(0) %} {% if target_temp < min_allowed_temp %} {% set target_temp = min_allowed_temp %} {% endif %} {% if target_temp > max_allowed_temp %} {% set target_temp = max_allowed_temp %} {% endif %} {{ target_temp | round(0) | int(0) }}
Vervolgens een automation om minimaal om de 5 minuten te updaten
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 - id: '1730542822094' alias: Automated heating description: '' triggers: - trigger: state entity_id: - climate.downstairs - sensor.downstairs_temperature - sensor.our_home_outdoor_temperature - trigger: time_pattern minutes: /5 conditions: [] actions: - action: number.set_value metadata: {} data: value: '{% set target_temp = states(''sensor.heat_pump_heating_target'') %} {{ target_temp | int(0) }} ' target: area_id: utility_room device_id: f39e8acbdbf519a7d91c9d830f787c92 entity_id: number.target_temperature mode: single
Ik heb een paar parameter settings die belangrijk zijn om te weten als extra info.
1. ik stuur op de inlet temp. P116=0 ik vond dat stabieler werken.
2. hysterese op 2C: P26 op 2 omdat de water temperatuur laag is zul je met een grotere hysterese, zoals 5C wat volgens mij standaard is, heel lang moeten wachten voordat de pomp weer gaat verwarmen. Als je hogere temperaturen nodig hebt met radiators zal 5 graden best goed kunnen werken neem ik aan.
3. Inlet en Outlet water temp compensation stond standaard op 2C (P24 en P25). Heb die beide op 0 gezet. Dat zou geen invloed moeten hebben op de werking maar omdat ik temperatuur sensoren op de buizen heb zitten kon ik zien dat die 2C offset in mijn geval niet klopte. Met 0 offset geven mijn temp sensoren zo goed als dezelfde waarde aan als de waarden die van de warmtepomp zelf terugkomen.
Resultaat vandaag:
1. hele dag in ECO mode
2. thermostaat op 21.5C voor de hele dag, ik doe geen nachtverlaging
3. buitentemperatuur varieerde tussen 8 en 3 graden, gaat waarschijnlijk nog wel iets lager worden
4. warmtepomp set temp varieerde tussen 23 en 25C maar voor het grootste gedeelte van de dag op 24C
5. binnen temp varieerde van 21.55 tot 21.9, de 21.9 werd gehaald rond 12:00 omdat we zon hadden. De pomp ging in die tijd niet aan
6. omdat het later op de dag buiten kouder werd, ging de set temp naar 25C, vervolgens ging de binnen temp van 20.6 naar 20.8, te warm en dus pushed mijn thermostaat offset dan de set temp weer terug naar 24C en nu gaat de binnen temp weer richting de 20.6, hij zal zo wel weer een keer naar 25C set temp gaan. Mijn thermostaat regeling met die factor 5 versterking werkt dus goed om de over- en ondershoot heel klein te houden. Dat zal goed werken met vloerverwarming i.v.m. de trage werking, met radiatoren zal dat waarschijnlijk wat anders moeten werken om teveel "pendelen" van de set temp te voorkomen.
7. energieverbruik van de pomp vandaag van 00.00 tot 20:15 = 7.1 kWh, thermisch zou er ongeveer 34 kWh gegenereerd moeten zijn voor een COP vandaag van ongeveer 4.8
Waar en hoe doe ik dat in Home Assistent?
In configurations.yaml, maar beter vraag je dit in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5. Er zijn meerdere methodes.hwennink schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:24:
[...]
Ik ben nog niet zo thuis in het aanmaken van sensoren.
Dat ik verwijs houdt dit forumonderwerp een beetje gericht op Adlar, de vraag is heel erg Homeassistant basis.
[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 05-12-2024 20:26 ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Bij ons draait de WP ook nog steeds op de HL8 met Jan en ik heb het idee dat het comfort omhoog gaat en het verbruik zelfs iets omlaag.LongTimeAgo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:51:
Data data data.
[Afbeelding]
Overdag continu op 19 graden en 's nachts een half graadje lager.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Zit er over de twijfelen om HL8 nog eens een kans tegen geven ipv HL7 die nu al weken draait. Eigenlijk naar volle tevredenheid.
Heb nu bij HL8 al direct het 'probleem' dat ik het 20.5 wil hebben in huis, en het is nu 20.2, maar hij gaat pas de set temp aanpassen bij een warmtevraag van >0.5
Set temp is nu 19, dus als hij vanaf 20 graden binnentemperatuur (ergens later op de dag?) dan nog omhoog moet gaan moduleren oer kwartier, dan gaat het nog uren duren voordat de WP aanslaat.
Met HL7 draait hij eigenlijk vrijwel de hele dag op set temp 27 en heb ik een lekkere lauwwarme vloer.
Hoe ervaren jullie dat?
Heb nu bij HL8 al direct het 'probleem' dat ik het 20.5 wil hebben in huis, en het is nu 20.2, maar hij gaat pas de set temp aanpassen bij een warmtevraag van >0.5
Set temp is nu 19, dus als hij vanaf 20 graden binnentemperatuur (ergens later op de dag?) dan nog omhoog moet gaan moduleren oer kwartier, dan gaat het nog uren duren voordat de WP aanslaat.
Met HL7 draait hij eigenlijk vrijwel de hele dag op set temp 27 en heb ik een lekkere lauwwarme vloer.
Hoe ervaren jullie dat?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb voornamelijk het idee dat dit gedrag wat jij bedoeld zo'n 2 dagen duurt, dat lange opbouwen en afbouwen en niet echt een constante temperatuur in huis. En het lijkt er op dat die dat elke keer 'moet' doen zodra je hem van z'n stooklijn 8 afhaalt.pentaw1nz schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:51:
Hoe ervaren jullie dat?
Sinds gisteren 12:00 heeft de Set Temp 1 'lijn' aan gehouden en is niet meer gaan afbouwen en alleen maar licht omhoog en omlaag is gaan schommelen. Wat resulteerde in een keurige 19,1-19,4 graden in huis sinds gistermiddag en een pomp die rustige doch lange stookmomenten heeft.
Nadeel is wel... Deze eerste 2 dagen kostte mij behoorlijk veel stroom. Terwijl de dagen niet het vriespunt bereikt hebben. Gisteren zat ik op 14 kwh (dit zat ik met de stooklijnen toen het -2 t/m +2 was), eergisteren op bijna 10kwh. Ik heb het idee dat ik dat veel meer zelf 'in controle' had toen ik zelf wisselde tussen de stooklijnen.
Maar goed, ik zal het een week lang aankijken dinsdag t/m dinsdag en woensdag kijken wat ik er van vindt. Als het verbruik afneemt over de loop der dagen dan ben ik tevreden over LT8+JAN.
Wel toevallig gister avond een vreemd probleempje... M'n tapwater temperatuur bij de CV was van 60 graden naar 40 graden gegaan. We vermoeden dat dit kwam doordat de druk wat was afgenomen (we hebben wat verwarmingen moeten ontluchten gisteren) maar wel vreemd, ik kan nergens online vinden dat dit automatisch gebeurt bij drukverlies. Alleen ben ik nu wel benieuwd of de JAN module dit ook zou kunnen doen? (En dat dus wellicht perongeluk bij de tapwater heeft gedaan ipv de verwarmingwater)
Als het zo is, dat wanneer je van stooklijn HL8 naar een andere stooklijn gaat, zou betekenen dat de warmtepomp het inleren op stooklijn HL8 weer vanaf scratch moet starten en dus niet kan onthouden, dit toch wel een belangrijk weetje is.LongTimeAgo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:05:
[...]
Ik heb voornamelijk het idee dat dit gedrag wat jij bedoeld zo'n 2 dagen duurt, dat lange opbouwen en afbouwen en niet echt een constante temperatuur in huis. En het lijkt er op dat die dat elke keer 'moet' doen zodra je hem van z'n stooklijn 8 afhaalt.
Sinds gisteren 12:00 heeft de Set Temp 1 'lijn' aan gehouden en is niet meer gaan afbouwen en alleen maar licht omhoog en omlaag is gaan schommelen. Wat resulteerde in een keurige 19,1-19,4 graden in huis sinds gistermiddag en een pomp die rustige doch lange stookmomenten heeft.
Nadeel is wel... Deze eerste 2 dagen kostte mij behoorlijk veel stroom. Terwijl de dagen niet het vriespunt bereikt hebben. Gisteren zat ik op 14 kwh (dit zat ik met de stooklijnen toen het -2 t/m +2 was), eergisteren op bijna 10kwh. Ik heb het idee dat ik dat veel meer zelf 'in controle' had toen ik zelf wisselde tussen de stooklijnen.
Maar goed, ik zal het een week lang aankijken dinsdag t/m dinsdag en woensdag kijken wat ik er van vindt. Als het verbruik afneemt over de loop der dagen dan ben ik tevreden over LT8+JAN.
Wel toevallig gister avond een vreemd probleempje... M'n tapwater temperatuur bij de CV was van 60 graden naar 40 graden gegaan. We vermoeden dat dit kwam doordat de druk wat was afgenomen (we hebben wat verwarmingen moeten ontluchten gisteren) maar wel vreemd, ik kan nergens online vinden dat dit automatisch gebeurt bij drukverlies. Alleen ben ik nu wel benieuwd of de JAN module dit ook zou kunnen doen? (En dat dus wellicht perongeluk bij de tapwater heeft gedaan ipv de verwarmingwater)
Hebben meer mensen dit ervaren?
Ik heb 2 weken getest met HL8 om dit toch weer een kans te geven, mijn ervaring hiermee is dat het systeem wisselend het huis opwarmt. Je hebt soms dagen dat je een keurige stooklijn hebt maar een dag later staat hij weer te brullen en loopt de temperatuur weer op waardoor ik de WP maar weer uitzet.
Deze week de WP overdag op HL7 en snachts op HL8 gezet en dit bevalt prima, de temperatuur is heel constanter en ik verbruik ongeveer 8 kwh per dag voor 60m2 vloerverwarming en radiatoren boven.
Ik heb hem nu al meer dan een maand op de ECO stand staan en ook dat is een verademing vanwege het geluid maar ook het stookgedrag want deze gaat nooit hoger dan de ingestelde lijn. In mijn huis is het nu continu tuseen de 20 en 20.5 graden n dit lijkt mij prima.
Deze week de WP overdag op HL7 en snachts op HL8 gezet en dit bevalt prima, de temperatuur is heel constanter en ik verbruik ongeveer 8 kwh per dag voor 60m2 vloerverwarming en radiatoren boven.
Ik heb hem nu al meer dan een maand op de ECO stand staan en ook dat is een verademing vanwege het geluid maar ook het stookgedrag want deze gaat nooit hoger dan de ingestelde lijn. In mijn huis is het nu continu tuseen de 20 en 20.5 graden n dit lijkt mij prima.
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Ik hoop dat ik ongelijk heb. Maar de data laat toch elke keer zien dat die voor 2+/- dagen veel fluctueert en daarna stabiliseert elke keer als je terug gaar naar LT8+JAN.hwennink schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:52:
[...]
Als het zo is, dat wanneer je van stooklijn HL8 naar een andere stooklijn gaat, zou betekenen dat de warmtepomp het inleren op stooklijn HL8 weer vanaf scratch moet starten en dus niet kan onthouden, dit toch wel een belangrijk weetje is.
Hebben meer mensen dit ervaren?
Maar Adlar houdt de kaarten van de dynamische stooklijn werking aardig dicht bij de borst vooralsnog.
@pentaw1nz ik zou het alleen doen bij wijze van een experiment, gewoon omdat je het leuk vind.
Maar zoals hierboven genoemd moet je hem weer even "laten wennen" en dit duurt zo 2-3 dagen.
Overigens draait het bij mij nog steeds erg instabiel, setpoint bij ons is altijd 19,5 en de temperatuur in huis laat een sinus zien, continu, van 18,5 tot 20,5.
Maar zoals hierboven genoemd moet je hem weer even "laten wennen" en dit duurt zo 2-3 dagen.
Overigens draait het bij mij nog steeds erg instabiel, setpoint bij ons is altijd 19,5 en de temperatuur in huis laat een sinus zien, continu, van 18,5 tot 20,5.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a0GZwrPvkhe2JuPzmoOyDTwx.jpg?f=user_large)
Overigens was mijn melding over een te erg slingerende, soms vastlopende (12+ uur vol stoken tot 21,5+ graden, of juist al 12 uur lang niet reageren terwijl huis afkoelt tot een graad of 17) stooklijn nog niet behandeld.
Erg teleurstellend, ik heb hier al eerder contact over gehad telefonisch en heb sinds 25 november een service ticket.
Nog geen enkele inhoudelijke reactie, een keer tussendoor "uw warmtepomp functioneert prima" te horen gekregen...
Erg teleurstellend, ik heb hier al eerder contact over gehad telefonisch en heb sinds 25 november een service ticket.
Nog geen enkele inhoudelijke reactie, een keer tussendoor "uw warmtepomp functioneert prima" te horen gekregen...
Ja maar, je warmtepomp functioneert ook prima.Jerra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:20:
"uw warmtepomp functioneert prima"
Je JAN module alleen niet
Ik zou dan toch overstappen op een zelf-geautomatiseerde stooklijn via Homey of Home Assistant
Dat vermoeden had ik al, van die schommelingen. Met de HL7 zit ik eigenlijk continu op 20.5-20 graden. Zo stabiel ga ik het met HL8 denk ik nooit krijgen.Jerra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:12:
@pentaw1nz ik zou het alleen doen bij wijze van een experiment, gewoon omdat je het leuk vind.
[Afbeelding]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Deze kun je toevoegen aan de configuration.yaml filehwennink schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:24:
[...]
Ik ben nog niet zo thuis in het aanmaken van sensoren.
Ik vind dat echt verschrikkelijk, de buitentemperatuur heeft natuurlijk een enorme invloed en is een prachtig uitgangspunt (WAR).LongTimeAgo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:25:
[...]
Ja maar, je warmtepomp functioneert ook prima.
Je JAN module alleen niet
Ik zou dan toch overstappen op een zelf-geautomatiseerde stooklijn via Homey of Home Assistant
Maar wat is nou echt leidend? De gewenste binnentemperatuur, en daarvoor wil ik niets moeten scripten.
Want hoe ga je het dan ooit verkopen aan een potentiële toekomstige nieuwe eigenaar?
Je hebt 100% gelijk.Jerra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:14:
[...]
Ik vind dat echt verschrikkelijk, de buitentemperatuur heeft natuurlijk een enorme invloed en is een prachtig uitgangspunt (WAR).
Maar wat is nou echt leidend? De gewenste binnentemperatuur, en daarvoor wil ik niets moeten scripten.
Want hoe ga je het dan ooit verkopen aan een potentiële toekomstige nieuwe eigenaar?
Probleem alleen is dat die JAN module nog enorm... "experimenteel" lijkt te zijn. Er zijn wel (veel) verbeteringen zichtbaar, maar het is gewoon niet goed nog.
Dus het probleem ligt daar ook volledig en niet bij de warmtepomp zelf. Veruit de meeste warmtepompen die functioneren op de stooklijnen en dus de buitenlucht temperaturen. Maar een handjevol die is dynamisch regelbaar met de thermostaat.
Ik hoop dat Adlar dat gewoon snel rechttrekt en dat iedereen probleemloos stooklijn 8 kan gebruiken. Zelfs als het maar iets meer stroom kost dan zelf tussen stooklijnen wisselen.
Dan kunnen 'de tweakers' alsnog er naast hun eigen stooklijnen maken en die proberen nóg zuiniger te maken.
Net als eerder gemelde ervaringen heb ik HL8 + Jan met 6 kW hybride drie maal geprobeerd. Heb een aantal dagen afgewacht tot een min of meer vlakke curve ontstond. In alle drie de testen ontspoorde het geheel na een paar dagen met (door vol vermogen herstarten) elke 40 minuten een de-frost en dan weer maximaal vermogen (rond 2,1 kW pieken). Dat is uiteraard niet efficiënt draaien. Bij één geval gebeurde dat op exact 0 graden buiten. De set ging van 31 naar 48 graden en wil dan niet meer stoppen. Deze instabiliteit is dus drie keer opgetreden maar de andere keren bij de sprong van ca. 6/7 naar 5/4 graden waarna ik definitief heb besloten naar de stooklijn 4 te gaan en af te wachten of het Adlar lukt om dit beter te programmeren. Mijn pomp is niet netjes neergezet, de veren ontbreken (dreun) en de isolatie buizen zijn gescheurd. Dat moet nog gerepareerd worden en staat al een tijd te wachten. Ben overigens zeer tevreden met de WP in een handmatige stooklijn. 60 m2 vloer, 8 radiatoren open, 3 geregeld, 20,5 graden 175 m2 oppervlak, 3 verdiepingen. verbruik rond 18 kWh bij 5 graden per dag.
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
Ik zie iedereen ruzie hebben met een T6 en Jan.
Ik ken de werking van de T6 niet 100% maar als hij werkt als een evohome (TPI, ofwel tijdproportioneel... 10% 1min aan en 9min uit), en ook zelf lerend..
Dan snap ik wel dat er problemen zijn, want je hebt twee dingen die onafhankelijk van elkaar proberen te leren. Ik heb onderhand door dat je niet teveel moet aanpassen met vloer verwarming en honeywell.. Elke aanpassing van het geheel aan installatie zijde heeft 10 cycli nodig om te leren. Of te wel 10 dagen.. en dat geduld hebben we vaak niet. Om een idee te geven, ik ben nu 2 weken bezig om bij een gasketel (aanvoer 40 graden) een goede regeling te krijgen ivm de traagheid van de opwarming/afkoeling (max 1/2 tot 1 graad daling per 24uur). Nu nog zit de temperatuur 0.3 graad boven setpoint, nog een paar dagen wachten en dan zal ie wel goed zijn.
En stel je nog eens voor dat er aan de aanvoer temperatuur ook een soort willekeurige verandering zit.
Zelf krijg ik eind januari een 6 kwh Adlar geïnstalleerd. Door mijn evohome naregeling heb ik besloten om een 120l buffervat mee te laten installeren (is ook het advies van Adlar). Hierdoor is de warmteregeling en temperatuursregeling grotendeels onafhankelijk, en kan ik als het goed is gewoon een vaste stooklijn kiezen waarbij de runs zo lang mogelijk zijn ipv van de dynamische of Home assistant oplossingen. (Dat is mijn hoop, even afwachten).
Ik ken de werking van de T6 niet 100% maar als hij werkt als een evohome (TPI, ofwel tijdproportioneel... 10% 1min aan en 9min uit), en ook zelf lerend..
Dan snap ik wel dat er problemen zijn, want je hebt twee dingen die onafhankelijk van elkaar proberen te leren. Ik heb onderhand door dat je niet teveel moet aanpassen met vloer verwarming en honeywell.. Elke aanpassing van het geheel aan installatie zijde heeft 10 cycli nodig om te leren. Of te wel 10 dagen.. en dat geduld hebben we vaak niet. Om een idee te geven, ik ben nu 2 weken bezig om bij een gasketel (aanvoer 40 graden) een goede regeling te krijgen ivm de traagheid van de opwarming/afkoeling (max 1/2 tot 1 graad daling per 24uur). Nu nog zit de temperatuur 0.3 graad boven setpoint, nog een paar dagen wachten en dan zal ie wel goed zijn.
En stel je nog eens voor dat er aan de aanvoer temperatuur ook een soort willekeurige verandering zit.
Zelf krijg ik eind januari een 6 kwh Adlar geïnstalleerd. Door mijn evohome naregeling heb ik besloten om een 120l buffervat mee te laten installeren (is ook het advies van Adlar). Hierdoor is de warmteregeling en temperatuursregeling grotendeels onafhankelijk, en kan ik als het goed is gewoon een vaste stooklijn kiezen waarbij de runs zo lang mogelijk zijn ipv van de dynamische of Home assistant oplossingen. (Dat is mijn hoop, even afwachten).
Zojuist antwoorden op mijn vragen mbt stooklijn HL8 , duur inleren en sturen op buitentemperatuur, ontvangen:
Met inleren bedoelen we eigenlijk een balans vinden in warmte levering. Bij de meeste huizen is dit een dag of 4 bij een stabiele thermosstaat instelling.
Stooklijn HL8 wordt beïnvloed door de buiten temperatuur maar wordt voornamelijk bepaald door de thermosstaat.
Met inleren bedoelen we eigenlijk een balans vinden in warmte levering. Bij de meeste huizen is dit een dag of 4 bij een stabiele thermosstaat instelling.
Stooklijn HL8 wordt beïnvloed door de buiten temperatuur maar wordt voornamelijk bepaald door de thermosstaat.
Warmtepompen hebben jarenlang gewerkt op stooklijnen. En die huizen zijn ook gewoon verkocht.Jerra schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:14:
[...]
Ik vind dat echt verschrikkelijk, de buitentemperatuur heeft natuurlijk een enorme invloed en is een prachtig uitgangspunt (WAR).
Zo dramatisch is het niet toch. "In de app stel je stooklijnen in, momenteel staat de juiste ingesteld, als het weer verandert moet je soms wisselen"
Ik heb sinds gister ook JAN. Monteur moest het afmaken doen ik wegging.. stond niet op HL8 (LTV8) maar op 6? Zette het nu zelf naar 8 maar dan gaat dat ding direct 40 graden water maken... Hadden andere dit ook?
Ik heb een thermostaat gehad, maar het lijkt een ander dan die ik hier voorbij zie komen, de Round Wireless T87RF2025
:strip_exif()/f/image/OABtDqxiLgjfncdBhAlPhWxt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JI6MsEZH0gED0SSVH3rKptdD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een thermostaat gehad, maar het lijkt een ander dan die ik hier voorbij zie komen, de Round Wireless T87RF2025
:strip_exif()/f/image/OABtDqxiLgjfncdBhAlPhWxt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JI6MsEZH0gED0SSVH3rKptdD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1TAH3AIbFBkHWfGL8xPyixYw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik ook en na twee weken gaat de temperatuur nog steeds naar 40 graden en terug naar ca. 21 graden. Hij moet het nog leren. Ik weet alleen niet hoe lang de cursus duurt. Ik had hem daarvoor op een stooklijn staan en dat werkte veel beter.
Ja. Lees en huiver door de laatste 100 pagina's van dit draadje te lezen.....steefweer schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:57:
Hadden anderen dit ook?
Denk dat ik de thermostaat inpak en terugstuur met een vriendelijk briefje erbij. De warmtepomp op een vaste stooklijn lt5/6 werkt bij mij veel beter.
Ik las al een tijdje niet meer mee, maar ongekend.BerndGaykema schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:03:
[...]
Ja. Lees en huiver door de laatste 100 pagina's van dit draadje te lezen.....
Die gast kwam binnen en wilde een koppeling tussen mijn Ketel en de warmtepomp gaan maken... De ketel doet al jaar niet meer mee, dus dat vond ik niet echt een goed idee.
Raar gedoe.
Ik vind de pomp wel eeg veel aan/uit gaan in november. Volgens mij loopt hij meer te pendelen dan nodig. Ze hem eens op een lagere stooklijn, ik denk dat hij dan veel langere runs maakt.Advb schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:26:
Temperatuur van 4 november en gisteren vergelijkbaar zo’n 7 graden. Alleen in november met lt5 stooklijn en gisteren op 8 met thermostaat. Let op het verbruik![Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook heb je in november zoninstraling en dus meer warmte in je huis waardoor de warmtepomp minder hoeft te doen. Ik denk eerlijk dat het elkaar niet heel veel uitmaakt.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Hij stond toen pas een paar dagen dus ik was aan het experimenteren, duurde vier weken voor Adlar de thermostaat aan het werk kreeg. Maar of ik er blij mee ben vraag ik me af.
Degene van Adlar die bij mij de inbedrijfname deed (dit hield niet meer in dan de WP electrisch aansluiten en aanzetten) adviseerde mij LT curve 8 icm thermostaat.Advb schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:54:
Hij stond toen pas een paar dagen dus ik was aan het experimenteren, duurde vier weken voor Adlar de thermostaat aan het werk kreeg. Maar of ik er blij mee ben vraag ik me af.
Een thermostaat heeft naar mijn idee alleen zin als de WP gebruikt wordt voor één ruimte. Als je een zoneregeling hebt wordt de WP knettergek van de signalen van de verschillende ruimtes. Met mijn CV ketel ging dat prima; iedere ruimte die warmte vraag had stuurde de ketel aan en gaan. Met de WP ben ik na een paar dagen overgegaan naar een stooklijn en heb de thermostaat losgekoppeld.
In mijn geval was het advies van Adlar waardeloos en was er geen sprake van inbedrijfname.
Dit forum heeft de inbedrijfname van mijn WP ondersteund
Ik heb in de woonkamer vloerverwarming en boven een paar radiatoren die open staan. Die worden heel iets warm maar dat boeit mij niet. Voorheen stonden ze gewoon dicht. Als ik die open zet wordt het pendel effect minder.
Ik denk niet dat we hier naar elkaar toe gaan groeien qua mening, en dat vind ik zelf ook helemaal niet erg.pentaw1nz schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:05:
[...]
Warmtepompen hebben jarenlang gewerkt op stooklijnen. En die huizen zijn ook gewoon verkocht.
Zo dramatisch is het niet toch. "In de app stel je stooklijnen in, momenteel staat de juiste ingesteld, als het weer verandert moet je soms wisselen"
Wel waardeer ik dat jij en anderen me gerust proberen te stellen, maar ik vind het zelf verre van ideaal.
Ik wil later mijn huis stabiel genoeg krijgen dat ik een vaste stooklijn kan hanteren, maar nu zou ik meerdere keren per week wisselen van stooklijn.
Ik kan dat zelf, en zou het ook kunnen automatiseren.
Ik wil misschien later wel fancoils, dat zou ook erg goed samen gaan met een vaste stooklijn, omdat ze dan terugschroeven op kamertemperatuur.
Maar niet iedereen is zo technisch, en wil alle automatiseringen in huis los hebben staan van de basisfunctionaliteit.
Zodat ik en mijn HA server gewoon kunnen vertrekken ooit en er een volledig werkend huis achter blijft.
[ Voor 6% gewijzigd door Jerra op 07-12-2024 20:49 ]
Ik heb de afgelopen week of n mooi consistent beeld gekregen van het gedrag van de pomp.
Het wel bekende “berg” gedrag.
En in mijn specifieke geval lijdt dat tot een afkoelende vloer en daarmee de kamertemperaturen.
Ik wil dat de steltemp per 5 minuten wordt gemonitord èn dat de pomp veel meer continue draait ipv dat rare berg gedrag.
Tevens aangegeven dat de pomp steeds bevriest door dat harde stoken.
Hiervoor heb ik een ticket bij adlar ingeschoten met de vraag of dat kan.
Ik heb bijgaande schermafdruk bijgesloten voor wat ondersteuning van het verhaal.
Het netto resultaat van dit gedrag is simpelweg, dat (in dit geval) de maker ‘s ochtends lekker op temp is, maar ik ‘s middags met visite in een afkoelend huis zit. Kan niet de bedoeling zijn.
En in mijn specifieke geval lijdt dat tot een afkoelende vloer en daarmee de kamertemperaturen.
Ik wil dat de steltemp per 5 minuten wordt gemonitord èn dat de pomp veel meer continue draait ipv dat rare berg gedrag.
Ik heb bijgaande schermafdruk bijgesloten voor wat ondersteuning van het verhaal.
Het netto resultaat van dit gedrag is simpelweg, dat (in dit geval) de maker ‘s ochtends lekker op temp is, maar ik ‘s middags met visite in een afkoelend huis zit. Kan niet de bedoeling zijn.
:strip_exif()/f/image/Wed5rVwsiXoTCwBXe6WtLVEs.jpg?f=fotoalbum_large)
@macfocus @KarlMarX @steefweer @jboerma100
Als ik het goed zie hebben jullie vier de Adlar al langer dan een jaar en is er (vanuit onderhoudscontract) al een eerste servicebeurt geweest.
Ik zie dat ze bij jullie o.a. de JAN module plaatsten, dat is inmiddels de standaard geworden. Zouden jullie wat kunnen delen over ervaringen met de servicebeurt en het onderhoudscontract ? Daar is bij Adlar niet heel veel informatie over te vinden. Zal het dan ook in de startpost aanpassen.
- bij een Gold contract wordt ook de garantie verlengd tot 5 jaar. Wordt het contract gedurende 5 jaar ook automatisch verlengd (a 200,- per jaar) of moet je daar zelf achteraan?
- neemt Adlar zelf contact op voor jaarlijks onderhoud, of hebben jullie dat zelf gedaan?
- welke werkzaamheden zijn er uitgevoerd bij het onderhoud?
Hoor het graag!
Als ik het goed zie hebben jullie vier de Adlar al langer dan een jaar en is er (vanuit onderhoudscontract) al een eerste servicebeurt geweest.
Ik zie dat ze bij jullie o.a. de JAN module plaatsten, dat is inmiddels de standaard geworden. Zouden jullie wat kunnen delen over ervaringen met de servicebeurt en het onderhoudscontract ? Daar is bij Adlar niet heel veel informatie over te vinden. Zal het dan ook in de startpost aanpassen.
- bij een Gold contract wordt ook de garantie verlengd tot 5 jaar. Wordt het contract gedurende 5 jaar ook automatisch verlengd (a 200,- per jaar) of moet je daar zelf achteraan?
- neemt Adlar zelf contact op voor jaarlijks onderhoud, of hebben jullie dat zelf gedaan?
Hoor het graag!
- Gold contract, geen idee voor die 5 jaar. Dat kan ik je tegen die tijd vertellen.pentaw1nz schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:09:
Hoor het graag!
- opnemen contact ivm onderhoudsbeurt. Hebben ze zelf gedaan. Ging bij mij wel wat vreemd omdat er ook service verzoeken doorheen liepen. Ze belden op dat ze voor onderhoud kwamen terwijl ik dacht dat ze al geweest waren (en de jan moduke al geplaatst was)
- werkzaamheden: ik heb helaas geen idee. Ik heb ze eerst beide kern doorgezaagd over mijn problemen. En mocht toen weer gaan vergaderen voor de baas.
Het is ook niet zozeer goed of fout, wat voor de een goed werkt hoeft voor de ander niet goed te werken. Je moet zelf de parameters voor “goed” bepalen. Voor mij is dat een constante (21 graden) temperatuur, lange runs en een (relatief) laag verbruik.Advb schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:55:
Je krijgt van Adlar ook geen opmerkingen over wat goed en fout is dus je blijft een beetje knoeien.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Bij zoneregeling heb je een groter buffervat nodig. De wamtepomp houdt die op temperatuur en daarvandaan worden de individuele ruimtes aangestuurd.Booe52 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:12:
[...]
Degene van Adlar die bij mij de inbedrijfname deed (dit hield niet meer in dan de WP electrisch aansluiten en aanzetten) adviseerde mij LT curve 8 icm thermostaat.
Een thermostaat heeft naar mijn idee alleen zin als de WP gebruikt wordt voor één ruimte. Als je een zoneregeling hebt wordt de WP knettergek van de signalen van de verschillende ruimtes. Met mijn CV ketel ging dat prima; iedere ruimte die warmte vraag had stuurde de ketel aan en gaan. Met de WP ben ik na een paar dagen overgegaan naar een stooklijn en heb de thermostaat losgekoppeld.
In mijn geval was het advies van Adlar waardeloos en was er geen sprake van inbedrijfname.
Dit forum heeft de inbedrijfname van mijn WP ondersteund
In mijn geval draaien de andere kamers boven mee met de vloerverwarming beneden, en heb ik door de radiatoren te knijpen/verder open te zetten een balans gevonden om het huis op temperatuur te houden.
Zo te zien staat jouw warmtepomp in standaard mode, als je hem in ECO zet, kun je dan het zaakje warm houden? Het elektrisch vermogen is dan gelimiteerd tot 700-800 Watt en zal dan langer draaien omdat het thermisch vermogen ook gelimiteerd is (uiteraard), hij zou dan misschien wel continu draaien, afhankelijk van de buiten temp en als het buiten te koud is zul je hem van eco af moeten halen om het nog warm te kunnen krijgen. Ik draai continu in ECO mode en dat werkt prima, maximaal 700-800 watt, lange runs, heel weinig geluid.macfocus schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:22:
Ik heb de afgelopen week of n mooi consistent beeld gekregen van het gedrag van de pomp.
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat hij ook zonder eco modus rustig draait. Ik had snachts eco en boven de 2 graden buitentemperatuur ook. Sinds deze week heb ik dat uitgeschakeld, en zie geen grote afwijkingen.greengjh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:19:
[...]
Zo te zien staat jouw warmtepomp in standaard mode, als je hem in ECO zet, kun je dan het zaakje warm houden? Het elektrisch vermogen is dan gelimiteerd tot 700-800 Watt en zal dan langer draaien omdat het thermisch vermogen ook gelimiteerd is (uiteraard), hij zou dan misschien wel continu draaien, afhankelijk van de buiten temp en als het buiten te koud is zul je hem van eco af moeten halen om het nog warm te kunnen krijgen. Ik draai continu in ECO mode en dat werkt prima, maximaal 700-800 watt, lange runs, heel weinig geluid.
Enige merkbare is dat de ventilator net wat minder geluid maakt, maar mijn buren zitten op ruim 10 meter afstand dus die zullen er geen last van hebben
Zelf contact opgenomen, beurt was inhoudelijke helemaal niets behalve JAN aansluiten. Geen idee wat ze komende jaren dan doen, want hij hoefde niks schoon te maken o.i.d.pentaw1nz schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:09:
Hoor het graag!
Ohh, en nog een tip, ik heb ook vloerverwarming en omdat wij altijd op sokken rondlopen heb ik de minimum temp op 23C gezet, dat is P111=23. Volgens mij staat P111 standaard op 15C. Ook stuur ik op “return water = inlet”, P116=0. Wat de WP dan gaat doen is er voor zorgen dat het water dat de vloer uitkomt ongeveer 23C is. Ook heb ik de hysterese (P26) op 2 gezet (2C), anders kan het verschrikkelijk land duren voordat de pomp weer aangaat. Standaard staat P26 volgens mij op 5C, als je hoge watertemp nodig hebt van zeg 50C, dan is een hysterie van 5C waarschijnlijk best goed maar als je met lage temperaturen en de buurt van de kamertemperatuur werkt kan het heel lang duren voordat de temp 5C zakt. Dus 2C werkt voor mij veel beter.greengjh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:19:
[...]
Zo te zien staat jouw warmtepomp in standaard mode, als je hem in ECO zet, kun je dan het zaakje warm houden? Het elektrisch vermogen is dan gelimiteerd tot 700-800 Watt en zal dan langer draaien omdat het thermisch vermogen ook gelimiteerd is (uiteraard), hij zou dan misschien wel continu draaien, afhankelijk van de buiten temp en als het buiten te koud is zul je hem van eco af moeten halen om het nog warm te kunnen krijgen. Ik draai continu in ECO mode en dat werkt prima, maximaal 700-800 watt, lange runs, heel weinig geluid.
Heb ik gehad, en idd zolang het niet te koud is gaat dat best goed. Hier overigens een 10KW pomp, dus onder de 1500Watt zal ik hem niet krijgen.greengjh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:19:
[...]
Heb hem nu een ruime week later draaien nadat de monteur was geweest.
Ik n idd, hem weer op Eco zetten is denk ik een goed idee. Maar als het kouder wordt moet ie er weer vanaf (anders sprint de cv denk ik te makkelijk bij)
Maar ik wil dat ze de pomp zelf zo intelligent maken.
[ Voor 4% gewijzigd door macfocus op 08-12-2024 10:36 . Reden: Aanvulling ]
Kijk, dit is denk ik wat ik zocht!greengjh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:30:
[...]
Ohh, en nog een tip, ik heb ook vloerverwarming en omdat wij altijd op sokken rondlopen heb ik de minimum temp op 23C gezet, dat is P111=23. Volgens mij staat P111 standaard op 15C. Ook stuur ik op “return water = inlet”, P116=0. Wat de WP dan gaat doen is er voor zorgen dat het water dat de vloer uitkomt ongeveer 23C is. Ook heb ik de hysterese (P26) op 2 gezet (2C), anders kan het verschrikkelijk land duren voordat de pomp weer aangaat. Standaard staat P26 volgens mij op 5C, als je hoge watertemp nodig hebt van zeg 50C, dan is een hysterie van 5C waarschijnlijk best goed maar als je met lage temperaturen en de buurt van de kamertemperatuur werkt kan het heel lang duren voordat de temp 5C zakt. Dus 2C werkt voor mij veel beter.
De hysterese de beruchte 5 graden verschil tussen set en inlet temp?
Dat duurt idd een eeuwigheid.
En die P111, is dat de minimum temp van de outlet temp?
Want ik merk hier idd dat de vloer afkoelt naar iets van 21 graden en dat is net oncomfortabel.
Meteen even aangepast
P116 0 (was 0)
P111 23 (was 20)
P26 0 (was 0?)
Die laatste snap ik dus niet….
[ Voor 3% gewijzigd door macfocus op 08-12-2024 10:56 ]
Bij p26 = 0 berekent die zelf de delta
Die mag hoger zijn bij hogere setpoints, lijkt me dus een prima instelling.
Het advies is sowieso om niet meer dan 1 parameter tegelijkertijd te wijzigen, anders weet je ook niet wat nou echt helpt.
Het advies is sowieso om niet meer dan 1 parameter tegelijkertijd te wijzigen, anders weet je ook niet wat nou echt helpt.
Ah, dank. Ik denk wel dat ie bij mij naar 2 mag. Wat ie nu doet is sowieso suboptimaal.Jerra schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:21:
Bij p26 = 0 berekent die zelf de delta
Ben het met je eens voor normaliter maar 1 aanpassing tegelijk doen. Maar in dit geval durf ik het wel aan.
Dat kan.Destynx schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:09:
[...]
Bij zoneregeling heb je een groter buffervat nodig. De wamtepomp houdt die op temperatuur en daarvandaan worden de individuele ruimtes aangestuurd.
In mijn geval draaien de andere kamers boven mee met de vloerverwarming beneden, en heb ik door de radiatoren te knijpen/verder open te zetten een balans gevonden om het huis op temperatuur te houden.
Alleen is het bijzondere aan mijn situatie dat de kamers verhuurd zijn. De huurders moeten dus hun eigen gang kunnen gaan met de verwarming.
Ik heb het verder zoals jij omschrijft. Buffervat (in serie. Dat is weer een discussie apart, in serie of parallel) en vaste stooklijn. Het geheel werkt na het doorploegen van dit forum, ondanks de ondersteuning van Adlar en na wat automatiseringen perfect.
En jij hebt een Gold pakket? Is dat dan weer verlengd oid?steefweer schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:28:
[...]
Zelf contact opgenomen, beurt was inhoudelijke helemaal niets behalve JAN aansluiten. Geen idee wat ze komende jaren dan doen, want hij hoefde niks schoon te maken o.i.d.
Ik hen een platinum pakket. Hieronder mijn vraag en hun antwoord over verlenging. Voor de zekerheid ga ik er zelf ook maar achteraan.pentaw1nz schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:29:
[...]
En jij hebt een Gold pakket? Is dat dan weer verlengd oid?
Ik neem aan dat jullie jaarlijks factureren, maw, dit is een contract voor 7 jaar?
- Ja, inderdaad de facturen zijn jaarlijks. In principe is dit een contract voor 7 jaar, maar je kunt er ook voor kiezen om hem na een jaar op te zeggen. De garantieverlenging geldt echter alleen als je het contract door laat lopen
Ik doe al bijna twee maanden hetzelfde en werkt inderdaad prima. Sommige mensen zijn bang dat de ECO modus slecht is voor de WP, maar de pomp loopt inderdaad met een lagere frequentie en langere runs, dus ik durf dat te betwijfelen en zou me verbazen dat deze optie erop zit als het niet goed voor de WP zou zijn...greengjh schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:19:
[...]
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Adlar heeft bij ons een datum voor het onderhoud ingeschoten. De eerste datum is gecanceld waardoor is onduidelijk gebleven. Bij de herkansing is de Jan module opnieuw aangesloten, de T6 thermostaat vervangen op ons verzoek door een Tado X. Verder werd het filter in de leidingen gereinigd, de pomp schoongemaakt en voorzien van de laatste software. Dit ging niet naar wens en de pomp reageerde niet meer op de app. Dit is op afstand verholpen. We draaien nu op LH8 en de thermostaat. Prima te regelen temperatuur. Niet zoals de ketel, maar wanneer je niet teveel de temperatuur aanpast, is de gewenste kamertemperatuur altijd wat de thermostaat aangeeft. Een verademing die Tado. Jammer dat de X versie geen temperatuur aangeeft op het display, maar verder tevreden.pentaw1nz schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:09:
Onderhoud of servicebeurt stelt niks meer voor dan kijken of er een update handmatig uitgevoerd kan worden en even met een doekje langs wat onderdelen. Degene die hier was gaf aan dat er normaal gesproken ook gemeten moet worden, net zoals bij een airco, of het gas nog voldoende aanwezig is en/of er wellicht een lek aanwezig is maar gaf aan dat Adlar dat niet in de servicebeurt heeft opgenomen. Ik moet de factuur voor 2e jaar Gold nog ontvangen.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Als P26 op 0 staat dan berekent hij de hysterese inderdaad zelf, in geval van een set temp in de buurt van de 20C zou hij ook 2C moeten zijn volgens mij, formula staat volgens mij ergens in de solar east handleiding. Ik heb hem gewoon op 2C geforceerd om zeker te weten wat ie doet. De P111 instelling kan betrekking hebben op de inlet of de outlet temperatuur, dat hang af van de instelling van P116. Omdat je P116 op 0 hebt staan (inlet) dan geldt P111 voor de inlet wat min of meer overeenkomt met de watertemp die uit je vloer komt (het retourwater gaat eerst nog het buffervat in en wordt daarna pas inlet water). Je kunt P26 zelfs op 1 zetten voor 1 graad hysterese maar dat werkte nogal zenuwachtig bij mij dus zal ik niet aanraden. Nog een andere tip, ik meet met externe temperatuur sensors de inlet en outlet temperature op de verwarmingsleidingen. Ik kwam erachter dat in mijn geval de inlet/outlet temperature van de warmte pomp ongeveer 2 graden hoger aangaven dan mijn externe meting. De WP heeft twee offset parameters, P24 en P25 en die offset stond voor beide op 2C, teruggezet naar 0 en nu geeft de inlet/outlet bijna dezelfde temp aan als mijn externe temp meeting. Als die offset bij jouw 2C is, dan zou het dus kunnen zijn dat je denkt dat er 25C de vloer ingaat terwijl dat in werkelijkheid maar 23C is.macfocus schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:42:
[...]
Kijk, dit is denk ik wat ik zocht!
De hysterese de beruchte 5 graden verschil tussen set en inlet temp?
Dat duurt idd een eeuwigheid.
En die P111, is dat de minimum temp van de outlet temp?
Want ik merk hier idd dat de vloer afkoelt naar iets van 21 graden en dat is net oncomfortabel.
Meteen even aangepast
P116 0 (was 0)
P111 23 (was 20)
P26 0 (was 0?)
Die laatste snap ik dus niet….
Bij jou nog iets bekend over hoe dat garantie / onderhoudspakket doorloopt na het 1e jaar?jboerma100 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:19:
[...]
Adlar heeft bij ons een datum voor het onderhoud ingeschoten. De eerste datum is gecanceld waardoor is onduidelijk gebleven. Bij de herkansing is de Jan module opnieuw aangesloten, de T6 thermostaat vervangen op ons verzoek door een Tado X. Verder werd het filter in de leidingen gereinigd, de pomp schoongemaakt en voorzien van de laatste software. Dit ging niet naar wens en de pomp reageerde niet meer op de app. Dit is op afstand verholpen. We draaien nu op LH8 en de thermostaat. Prima te regelen temperatuur. Niet zoals de ketel, maar wanneer je niet teveel de temperatuur aanpast, is de gewenste kamertemperatuur altijd wat de thermostaat aangeeft. Een verademing die Tado. Jammer dat de X versie geen temperatuur aangeeft op het display, maar verder tevreden.
Nee hier is niets over bekend gemaakt. We zien wel of we een factuur gaan ontvangen.pentaw1nz schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:29:
[...]
Bij jou nog iets bekend over hoe dat garantie / onderhoudspakket doorloopt na het 1e jaar?
Morgen wordt bij mij de vloerverwarmingverdeler met pomp door een pomploze verdeler vervangen
De verdeler heeft 7 groepen , moeten deze groepen bij de pomploze verdeler volledig openstaan?
De verdeler heeft 7 groepen , moeten deze groepen bij de pomploze verdeler volledig openstaan?
[ Voor 3% gewijzigd door hwennink op 09-12-2024 17:32 ]
Afhankelijk van de lengte van de groepen. Ik heb bijv de hal geknepen, omdat die niet zo warm hoeft en ook maar een hele kleine groep is.hwennink schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:12:
Morgen wordt bij mij de vloerverwarmingverdeler met pomp door een pomploze verdeler vervangen
Moet je een beetje mee spelen. Als je helemaal goed wilt doen kun je per groep de aanvoer en retour meten en afstellen
Ok, ik dacht begrepen te hebben dat P26 op 2 zou betekenen dat het moduleren tussen de inlet en de set temp werkt op 2 graden verschil ipv 5 graden. En daarmee dus veel sneller is.macfocus schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:33:
Dus voor de verslaglegging:
Meteen even aangepast
P116 0 (was 0)
P111 23 (was 20)
P26 2 (was 0 En dat schijnt te betekenen dat is de Delta zelf berekent)
Blijkbaar niet. Er is nog steeds een verschil van 5 graden nodig…. Dat was tenminste wat de app aangaf toen ik hem een tijdje volgde. Zodra het verschil 5 graden was tussen inlet en set ging ie weer aan de gang.
Snap ik het niet of?…
P116 moet dan wel op 0 staan (regeling warmtepomp op basis van temperatuur inlet water).
Ik heb P26 op 0 staan: dan is de hystereses 10% van de inlet temp. Zo'n 2,5 graad dus.
[ Voor 18% gewijzigd door BerndGaykema op 09-12-2024 21:31 ]
Dat is vreemd, bij mij staat de hysterese op 2 en bij constante set temp van 23C gaat mijn WP aan wanneer de inlet van 23C naar 22C valt, hij pompt dan naar 25C, houdt er dan mee op en begint weer op het moment dat de inlet van 23 naar 22 valt, hij blijft maar een hele korte tijd op 22C dus het lijkt erop dat de WP triggered op de val van 23 naar 22C op de inlet. Op het piek moment dat de inlet 25C bereikt staat mijn outlet op 27C, de outlet valt ook terug naar 22C. Dus de temp swing op de outlet is ongeveer 5C en op de inlet maar 2-3C omdat de pomp op de inlet regelt (P116=0). Dat lijkt dus naar behoren te werken. Ik draai standaard in ECO mode en mijn thermische vermogen is max ongeveer 4kW en minimaal ongeveer 1.5kW. Elektrisch max 1kW en minimaal ongeveer 350W.macfocus schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:26:
[...]
Ok, ik dacht begrepen te hebben dat P26 op 2 zou betekenen dat het moduleren tussen de inlet en de set temp werkt op 2 graden verschil ipv 5 graden. En daarmee dus veel sneller is.
Blijkbaar niet. Er is nog steeds een verschil van 5 graden nodig…. Dat was tenminste wat de app aangaf toen ik hem een tijdje volgde. Zodra het verschil 5 graden was tussen inlet en set ging ie weer aan de gang.
Snap ik het niet of?…
Verbruikt een 10KW pomp zoveel meer energie dan een 6 kW variant bij een vergelijkbare warmtevraag?macfocus schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:36:
[...]
Heb ik gehad, en idd zolang het niet te koud is gaat dat best goed. Hier overigens een 10KW pomp, dus onder de 1500Watt zal ik hem niet krijgen.
Heb hem nu een ruime week later draaien nadat de monteur was geweest.
Ik n idd, hem weer op Eco zetten is denk ik een goed idee. Maar als het kouder wordt moet ie er weer vanaf (anders sprint de cv denk ik te makkelijk bij)
Maar ik wil dat ze de pomp zelf zo intelligent maken.
Dat verwacht ik niet maar als je een 10KW hebt zul je nou eenmaal waarschijnlijk die ook nodig hebben, oftewel je hebt gewoon meer warmteverlies en dus nooit dezelfde warmtevraag.
En dat het minimaal afgegeven vermogen is lijkt me ook niet zo gek, immers een zwaardere/andere compressor.
En dat het minimaal afgegeven vermogen is lijkt me ook niet zo gek, immers een zwaardere/andere compressor.
Zoals beloofd, hierbij de eerste week aan data op Stooklijn 8 - JAN waarbij we minimaal aan de thermostaat gezeten hebben.
:strip_exif()/f/image/JqjZPFmIWUVkFO9WPRPPc7Tp.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste bevindingen:
- Hij verbruikt veel energie. Veel meer dan dat ik zelf via de stooklijnen zou kunnen verbruiken. Met zachte (doch natuurlijk koude) dagen zit die alsnog aan de 9kWh. Zelfde soort dagen kon ik met stooklijnen reduceren tot 5kWh. Vervolgens heeft die op iets koudere dagen uitschieters naar 14 of 15kWh. Ter herinnering: De temperatuur is niet onder de 5 graden geweest de afgelopen week bij ons.
- De Temp Set, hoewel die dynamisch is en 'leert', blijft die zichzelf te ver afbouwen om vervolgens zichzelf weer te ver omhoog te moeten opbouwen. Wanneer de temperatuur bij de thermostaat precies 5 graden onder de gewenste/gevraagd temperatuur is, gaat die pas weer opbouwen = te laat. Vervolgens duurt het dus gewoon 4 uur alvorens het weer die 19 graden bereikt is en daarna blijft die dus weer iets te lang door opwarmen waardoor het vervolgens 19,5 graden is en hij weer aan het afbouwen begint.
- Het is niet onaangenaam koud of warm in huis. De vloer is warmer dan met stooklijnen (immers, de hogere temp set dan stooklijnen zorgt voor een hogere outlet temperatuur).
- Stooklijn8+JAN heeft vele moeite snelle fluctuaties in huis door warmtefactoren buiten z'n eigen macht. Wellicht speelt de vertraging hier bij een rol.
Doordat de deur veel open ging en stond door aanwas bezoek, had de thermostaat in eerste instantie gemeten dat het 'vlot koud werd'. Hier is de LT8+JAN op gaan reageren door de temp set nóg hoger te doen, maar wellicht wat te laat, om die verloren temperatuur te compenseren. Maar ondertussen werd het in huis ook enorm warm door de mensen en hij ging daar pas weer veel te laat op reageren door af te bouwen.
Details:
- Pomp heeft hele week op "ECO" modus gestaan. Dit voorkomt de enorme verbruikspieken en met temperaturen boven de 5 graden was ECO meer dan voldoende kracht om, zeker met de trage opbouw van de temp set, goed mee te gaan met het verwarmen.
- Thermostaat stond de gehele week op 19 graden, behalve op zondag avond. Toen even op 18 gezet door de warmte in huis (en de vloer die warm bleef).
Conclusie: Het lijkt er op dat na 1 week de stooklijn nog aan het 'inleren' is. Althans, dat hoop ik maar. Want het gaat gepaard met een hoog onnodig elektra verbruik. Zal het de komende dagen in de gaten houden en wellicht, als de resultaten tegenvallen, zal ik na volgende week Stooklijn 8 stoppen en weer overgaan op de stooklijnen die ik dan dynamisch aanstuur met Home Assistant.
Als iemand nog andere grafiekjes en data wilt inzien, uit interesse of informatie, laat maar weten.
:strip_exif()/f/image/JqjZPFmIWUVkFO9WPRPPc7Tp.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste bevindingen:
- Hij verbruikt veel energie. Veel meer dan dat ik zelf via de stooklijnen zou kunnen verbruiken. Met zachte (doch natuurlijk koude) dagen zit die alsnog aan de 9kWh. Zelfde soort dagen kon ik met stooklijnen reduceren tot 5kWh. Vervolgens heeft die op iets koudere dagen uitschieters naar 14 of 15kWh. Ter herinnering: De temperatuur is niet onder de 5 graden geweest de afgelopen week bij ons.
- De Temp Set, hoewel die dynamisch is en 'leert', blijft die zichzelf te ver afbouwen om vervolgens zichzelf weer te ver omhoog te moeten opbouwen. Wanneer de temperatuur bij de thermostaat precies 5 graden onder de gewenste/gevraagd temperatuur is, gaat die pas weer opbouwen = te laat. Vervolgens duurt het dus gewoon 4 uur alvorens het weer die 19 graden bereikt is en daarna blijft die dus weer iets te lang door opwarmen waardoor het vervolgens 19,5 graden is en hij weer aan het afbouwen begint.
- Het is niet onaangenaam koud of warm in huis. De vloer is warmer dan met stooklijnen (immers, de hogere temp set dan stooklijnen zorgt voor een hogere outlet temperatuur).
- Stooklijn8+JAN heeft vele moeite snelle fluctuaties in huis door warmtefactoren buiten z'n eigen macht. Wellicht speelt de vertraging hier bij een rol.
Doordat de deur veel open ging en stond door aanwas bezoek, had de thermostaat in eerste instantie gemeten dat het 'vlot koud werd'. Hier is de LT8+JAN op gaan reageren door de temp set nóg hoger te doen, maar wellicht wat te laat, om die verloren temperatuur te compenseren. Maar ondertussen werd het in huis ook enorm warm door de mensen en hij ging daar pas weer veel te laat op reageren door af te bouwen.
Details:
- Pomp heeft hele week op "ECO" modus gestaan. Dit voorkomt de enorme verbruikspieken en met temperaturen boven de 5 graden was ECO meer dan voldoende kracht om, zeker met de trage opbouw van de temp set, goed mee te gaan met het verwarmen.
- Thermostaat stond de gehele week op 19 graden, behalve op zondag avond. Toen even op 18 gezet door de warmte in huis (en de vloer die warm bleef).
Conclusie: Het lijkt er op dat na 1 week de stooklijn nog aan het 'inleren' is. Althans, dat hoop ik maar. Want het gaat gepaard met een hoog onnodig elektra verbruik. Zal het de komende dagen in de gaten houden en wellicht, als de resultaten tegenvallen, zal ik na volgende week Stooklijn 8 stoppen en weer overgaan op de stooklijnen die ik dan dynamisch aanstuur met Home Assistant.
Als iemand nog andere grafiekjes en data wilt inzien, uit interesse of informatie, laat maar weten.
Ik draai nu 4 dagen op HL8, waar ik eerder mijn huis 24/7 op HL7 had staan en het daarmee rond de 20.5 graden had in huis.LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:47:
Zoals beloofd, hierbij de eerste week aan data op Stooklijn 8 - JAN waarbij we minimaal aan de thermostaat gezeten hebben.
[Afbeelding]
Eerste bevindingen:
Details:
Ik deel de ervaringen die je beschrijft. Mijn ervaringen:
- HL8 werkt op zich prima voor mensen die thermostaatsturing willen gebruiken, of de thermostaat op een vaste stand willen hebben staan en er nooit meer aan willen zitten.
- Het verbruik tijdens de runs is hoger, en WP draait op hoger wattage dan wanneer ik constant op HL7 draai.
- Met HL8 heb ik ook meerdere runs, terwijl ik bij HL7 eigenlijk (nagenoeg) de hele dag 1 lange run heb)
- Met thermostaat op 20.5 schommelt de temperatuur tussen 20 en 21. Hij is op de één of andere manier niet in staat om a.d.h.v. het inleren en berekeningen de 20.5 op rustig tempo vast te houden: Het is stoken tot het 21 graden is, dan pas gaat de trigger om af te bouwen in set temp, als de thermostaat 20 graden meet gaat hij weer omhoog moduleren.
Ik vind dit niet optimaal.
Conclusie:
Enige meerwaarde die ik voor mezelf zie: Wanneer ik op vakantie ga, of het gewoon minder warm wil hebben dan 20.5 (want met de meest zuinige stooklijn zit ik daar op), dan kan HL8 met thermostaatsturing handig zijn.
Wanneer ik het 24/7 rond de 20.5 wil hebben, kan ik beter gewoon HL7 gebruiken
Ik verwacht niet dat het systeem na een week nog steeds aan het inleren is, en vermoed dat dit gewoon de programmering is. Works as designed.
Ik heb even een vergelijkbare grafiek gemaakt. In het begin hadden we ongeveer vergelijkbaar verbruik, alleen heb ik een iets hogere temperatuur in de woonkamer (onderste grafiek). Ik draai nog steeds in ECO modus op "Vloerverwarming" en geen stook-lijn, maar gewoon een vaste set-temp (soms 1 graad hoger, soms 1 graad lager) en best zuinig (tussen 8 en 10 Kw / dag) en stabiel. Ik stuur op inlet. De WP gaat aan als de inlet 2 graden lager is dan de set-temp en de WP gaat uit als de inlet langer dan 5 min 1 graad hoger is dan de set-temp. Met de huidige buiten temperatuur heb ik 2 lange runs in 24 uur.LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:47:
[Afbeelding]
....
:strip_exif()/f/image/X9DaDzai7f7J0itrVucEmeju.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien toch eens leuk om uit te proberen en kijken wat het verschil is.
[ Voor 13% gewijzigd door nlfva1 op 10-12-2024 16:25 ]
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Yep,roelof mulder schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:35:
[...]
Verbruikt een 10KW pomp zoveel meer energie dan een 6 kW variant bij een vergelijkbare warmtevraag?
Ik laat ik erbij zeggen, ik vraag veeeeel warmte
Ik had Adlar van de week gevraagd via een ticket (helaas niet zelf bewaard) of het mogelijk is om de pomp meer continue te laten draaien ipv het bekende "berg" gedrag.
En daarmee ook te voorkomen dat de pom steeds bevriest omdat ie op vol vermogen stookt.
Tevens aangegeven dat het gezien de aard van ons huis, gewoon oncomfortabel wordt als de pomp lang niks doet (de roemruchte 5 graden verschil met 1 gr. per kwartier)
Vandaag antwoord gehad:
"Goedemorgen,
Ik pas de instellingen aan naar uw verzoek.
Het kan even duren voor ze effect hebben."
Ik ga straks dus maar de P11, P116 en P26 nakijken.
Geen idee wat ze gedaan hebben.
Ik zie via homeWizard nog niets anders
En daarmee ook te voorkomen dat de pom steeds bevriest omdat ie op vol vermogen stookt.
Tevens aangegeven dat het gezien de aard van ons huis, gewoon oncomfortabel wordt als de pomp lang niks doet (de roemruchte 5 graden verschil met 1 gr. per kwartier)
Vandaag antwoord gehad:
"Goedemorgen,
Ik pas de instellingen aan naar uw verzoek.
Het kan even duren voor ze effect hebben."
Ik ga straks dus maar de P11, P116 en P26 nakijken.
Geen idee wat ze gedaan hebben.
Ik zie via homeWizard nog niets anders
Afgelopen dagen een poging gewaagd op Outlet te sturen en daarmee een lagere outlet temperatuur te behalen. Het idee was dat de warmtepomp rustiger ging stoken met langere runs. Dat is helaas niet gelukt.Destynx schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:15:
[...]
De warmtepomp staat dus al de hele tijd op ECO. Alleen de week met temperaturen rond het vriespunt van ECO afgehaald.
Zie de verbruiksgrafiek van gisteren hieronder, die eerste paar uurtjes mogen wat minder agressief.
[Afbeelding]
Hieronder de run van zaterdag met de "oude" instellingen, dus sturen op inlet en set-temp 27 graden.
Het was die dag bewolkt zonder zon, temperatuur tussen de 4 en 8 graden. Binnentemperatuur rond de 21-22 graden
/f/image/AfaEWabJKh05udMpY4JQOVlt.png?f=fotoalbum_large)
Nu een run van gisteren met de nieuwe setting, dus sturen op outlet met een set-temp van 30 graden. Bewolkte dag zonder zon, temperatuur tussen de 6-7 graden. Binnentemperatuur rond de 20 graden.
/f/image/y0qWbmWki5fNf3QbvQtr3V5Q.png?f=fotoalbum_large)
De runs bij het sturen op Outlet zijn veel onrustiger. Ook zijn er soms flinke (onnodige) pieken. Het werd in huis ook niet echt warm omdat de runs korter waren dan eerst, ondanks de lagere aanvoertemperatuur.
Ik had verwacht langer op een laag pitje te stoken, maar dat gaat niet op. De start van de run vindt wel op een lager vermogen plaats, it's something

De warmtepomp sloeg ook pas weer aan als de retourtemperatuur rond de 22 graden zat, terwijl de set-temp 30 graden was. Dat is een flinke delta. Ik heb geen setting kunnen vinden om dat aan te passen.
Voor nu gaan we dus weer terug naar sturen op inlet met een set-temp van 27 graden. Warmtepomp maakt dan 32 graden water.
[ Voor 36% gewijzigd door Destynx op 10-12-2024 16:41 ]
:strip_exif()/f/image/e6wWgMVX3ljTSD3Kf9ZbESWu.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze WP draaiend op HL8/Jan maakt 2 tot 3 lange runs per dag en tijdens die runs is het comfortabel in huis.
Maar in de urenlange pauze's tussen die runs koelen de wanden (woonkamer) en vloeren (keuken en badkamer) teveel af en dan is het comfortabele gevoel helemaal weg en moet de WP iedere keer weer flink aan de bak! (zie grafiek van 9 december)
Is het mogelijk om de WP zo in te stellen dat hij regelmatiger zijn werk doet?
De Honeywell T6 staat 24 uur per dag afgesteld op 19 graden, dat is voor ons warm genoeg, maar zo voelt dat niet aan in de pauze's van de WP.
Als jullie wijzigingen aanbrengen via Jan, dan zal ik het waarderen als jullie mij dat in "Jip en Janneke taal" melden.
Bovenstaand bericht en grafiek uit HW heb ik vanmiddag naar support.Adlar.com/contact/ gestuurd en ik had binnen een uur antwoord gekregen.
Sneller kan haast niet en ook netjes in "Jip en Janneke taal"
Onderstaand het antwoord wat ik van Adlar support heb gekregen, hopelijk gaan we het merken!

Goedenmiddag, ik heb wat instellingen aangepast met als doel het behagelijker te maken:
Ik heb op de thermosstaat de respons op temperatuurswisseling verscherpt. Als u 19 heeft ingesteld stuurt de thermosstaat nu de instructie om te verwarmen bij 18,8.
Ook heb ik de snelheid van het water in circulatie verhoogd wanneer die niet verwarmt. Dit om sneller temperatuur dalingen te kunnen meten in het warm water circuit.
Dit zou als effect moeten hebben om minder intense periodes van afkoeling in huis te hebben.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Wellicht even een andere thermostaat/temperatuur meter er voor langere tijd bijleggen en kijken of die T6 wel klopt, of nouja, wat jullie zien vs wat jullie voelen.Ahum..... schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:23:
De Honeywell T6 staat 24 uur per dag afgesteld op 19 graden, dat is voor ons warm genoeg, maar zo voelt dat niet aan in de pauze's van de WP.
Die van ons vond ik echt een verschrikking. Bleef gewoon 19 aangeven terwijl het al 17,5 graden was. Of vice versa, gaf 19 aan terwijl het 22 graden was...
De wijzigingen die men aanbrengt (wat men "P" nummers noemt) dat zijn geen wijzigingen in de JAN module, dat zijn wijzingen in de Module van de warmtepomp zelf (dat is dat kleine schermpje waar je ook stooklijnen in kan selecteren).Als jullie wijzigingen aanbrengen via Jan, dan zal ik het waarderen als jullie mij dat in "Jip en Janneke taal" melden.
Mooi om te lezen dat ze er wel bovenop zitten en snel antwoord geven als het wijzigingen zijn van de JAN module en de instellingen.
[quote]LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:47:
Dit gedrag is heel herkenbaar, en als je niet de ECO stand had gebruikt dan had je hogere pieken.
ik heb dit ook bij gehouden en er was geen dag hetzelfde, als ik bij jou ook kijk naar 20.00 uur dan is hij de ene dag nog aan het stoken en een volgende dag alweer aan het afbouwen.
Ik draai nu alweer ruim een week op ECO HL7 en heb elke dag een constante temperatuur van 20.5 in de kamer en keuken, ik heb de HL8 alleen tussen 21.00 en 10 uur aan staan zodat hij controle heeft over de minimale binnen temperatuur en wel handig met eventuele vorst. Ik merk dat hij in de nacht niet af nauwelijks draait, pas als het schema bijna naar de HL7 gaat springt de HL8 nog even bij, alsof hij denkt in een goede flow te zitten.
Mijn advies is dus de combi s`nachts HL8 en overdag lekker je stooklijntje
Dit gedrag is heel herkenbaar, en als je niet de ECO stand had gebruikt dan had je hogere pieken.
ik heb dit ook bij gehouden en er was geen dag hetzelfde, als ik bij jou ook kijk naar 20.00 uur dan is hij de ene dag nog aan het stoken en een volgende dag alweer aan het afbouwen.
Ik draai nu alweer ruim een week op ECO HL7 en heb elke dag een constante temperatuur van 20.5 in de kamer en keuken, ik heb de HL8 alleen tussen 21.00 en 10 uur aan staan zodat hij controle heeft over de minimale binnen temperatuur en wel handig met eventuele vorst. Ik merk dat hij in de nacht niet af nauwelijks draait, pas als het schema bijna naar de HL7 gaat springt de HL8 nog even bij, alsof hij denkt in een goede flow te zitten.
Mijn advies is dus de combi s`nachts HL8 en overdag lekker je stooklijntje
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Benieuwd welke setting dat is die de thermostaat sturing verscherpt.Ahum..... schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:23:
[Afbeelding]
Onze WP draaiend op HL8/Jan maakt 2 tot 3 lange runs per dag en tijdens die runs is het comfortabel in huis.
Maar in de urenlange pauze's tussen die runs koelen de wanden (woonkamer) en vloeren (keuken en badkamer) teveel af en dan is het comfortabele gevoel helemaal weg en moet de WP iedere keer weer flink aan de bak! (zie grafiek van 9 december)
Is het mogelijk om de WP zo in te stellen dat hij regelmatiger zijn werk doet?
Als jullie wijzigingen aanbrengen via Jan, dan zal ik het waarderen als jullie mij dat in "Jip en Janneke taal" melden.
Bovenstaand bericht en grafiek uit HW heb ik vanmiddag naar support.Adlar.com/contact/ gestuurd en ik had binnen een uur antwoord gekregen.
Sneller kan haast niet en ook netjes in "Jip en Janneke taal"
Onderstaand het antwoord wat ik van Adlar support heb gekregen, hopelijk gaan we het merken!![]()
Goedenmiddag, ik heb wat instellingen aangepast met als doel het behagelijker te maken:
Ik heb op de thermosstaat de respons op temperatuurswisseling verscherpt. Als u 19 heeft ingesteld stuurt de thermosstaat nu de instructie om te verwarmen bij 18,8.
Ook heb ik de snelheid van het water in circulatie verhoogd wanneer die niet verwarmt. Dit om sneller temperatuur dalingen te kunnen meten in het warm water circuit.
Dit zou als effect moeten hebben om minder intense periodes van afkoeling in huis te hebben.
Dit is wat HL8 bij mij doet.
:strip_exif()/f/image/vVotY9rLUxdmsH6X7zXLfeog.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kheq8noP8NV9MJNJm4S1glU4.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is een beeld van wat HL7 doet
:strip_exif()/f/image/tO2oh7ZjGPvARoxrsawrMYCw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DHCIPolfPs1hSPJkfse4bBe9.jpg?f=fotoalbum_large)
Doordat de thermostaatsturing zo traag werkt, blijft hij steeds verwarmen tot 21, om af te slaan en af te koelen tot 20, en dan weer (op een onnodig hoog vermogen) te verwarmen tot 21.
Hij kan het op de 1 of andere manier niet gewoon 20.5 houden.
Ik ga Adlar ook maar eens vragen of ze e.e.a. wat scherper kunnen afstellen.
Wat dan wel weer opvalt is dat het verbruik in HL8 lager lijkt te zijn. Hoewel hij tijdens de runs op hoger vermogen draait, hij blijft tussen de runs meerdere uren uit en mijn huis koelt niet zo snel af van 21 naar 20.
Mooi om elkaars verbruik en grafieken te bekijken en te vergelijken!pentaw1nz schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:58:
[...]
Benieuwd welke setting dat is die de thermostaat sturing verscherpt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doordat de thermostaatsturing zo traag werkt, blijft hij steeds verwarmen tot 21, om af te slaan en af te koelen tot 20, en dan weer (op een onnodig hoog vermogen) te verwarmen tot 21.
Ik laat hem de komende dagen op HL8 draaien en blijf met mijn vingers van de thermostaat af om de resultaten te ervaren.
Vraagje, dat ik niet zo kan vinden, kun je de WP ook met een aan/uit aansturen?
Mijn Evohome heeft daar een speciale module voor warmtepompen en wil kijken of dat misschien een betere optie is?
Mijn Evohome heeft daar een speciale module voor warmtepompen en wil kijken of dat misschien een betere optie is?
Wat is je plan of gedachtegang?Forain schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:29:
Vraagje, dat ik niet zo kan vinden, kun je de WP ook met een aan/uit aansturen?
Je kan de stooklijnen "uit" zetten en dan kan je de wp besturen op Set Temp. Vervolgens zal de wp altijd proberen de inlet op die set temp aan te houden. Beantwoord dat je vraag?
Misschien wel,LongTimeAgo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:50:
[...]
Wat is je plan of gedachtegang?
Je kan de stooklijnen "uit" zetten en dan kan je de wp besturen op Set Temp. Vervolgens zal de wp altijd proberen de inlet op die set temp aan te houden. Beantwoord dat je vraag?
Ik kan in Evohome de minimale inschakel duur, uit tijd en schakelingen per uur instellen. Afhankelijk van de aansturing OT of Aan uit heb ik keus. Bij aan/uit is er een WP optie, daarmee kan ie naar 1x per uur.
Ik wil namelijk proberen samen met een buffervat om een grillige warmte vraag stabiel te krijgen. Combi van Radiatoren, vloerverwarming, etc….
Dus de vraag wat stabieler werkt, OT (inclusief 2 wegs communicatie) of aan/uit.
@Jerra ik draai HA ook in Docker Container. Vraag: hoe kun je het bestand Core.config_entries aanpassen zonder een foutmelding te krijgen bij het opnieuw opstarten van HA? Bij mij werkt het niet (ik krijg de foutmelding dat ik het bestand corrupt heb gemaakt). Op internet kom ik vooral waarschuwingen tegen om dit bestand niet aan te passen en niet hoe het wel kan.Jerra schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:51:
Echt heel fijne toevoegingen van iedereen die hiervoor aan de home assistant uitzoek klusjes hebben gewerkt!
Een toevoeging van mij hierop is dat als je HA in een docker container draait dat je heel makkelijk de waardes kan overnemen. Het is not niet final want ik moet ze nog uitzoeken en controleren, maar ik heb het volgende geupdate aan /.storage/core.config_entries
@LongTimeAgo ik kan hierdoor dus ook makkelijk wijzigingen testen aan een enkele entity zonder het hele roces door te lopen, laat maar weten als je iets specifieks wilt weten.
Ik verwacht er komend weekend nog wel wat tijd in te stoppen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 "entities": [ { "friendly_name": "switch", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false, "id": 1, "platform": "switch" }, { "id": 2, "platform": "select", "friendly_name": "wp.mode", "select_options": "cold;heating;floor_heating;hot_water;cold_and_hotwater;heating_and_hot_water;floor_heating_and_hot_water", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 4, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.temp_set", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 5, "platform": "select", "friendly_name": "wp.working_mode", "select_options": "ECO;Normal;Boost", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 11, "platform": "select", "friendly_name": "wp.hot_water_curve_set", "select_options": "OFF;H1;H2;H3;H4", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 13, "platform": "select", "friendly_name": "wp.heat_curve_set", "select_options": "OFF;H1;H2;H3;H4;H5;H6;H7;H8;L1;L2;L3;L4;L5;L6;L7;L8", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 18, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.today_power_consumption", "unit_of_measurement": "kWh", "device_class": "energy", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 20, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.compressor_frequency", "unit_of_measurement": "Hz", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 21, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.inlet_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 22, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.outlet_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 23, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.coiler_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 24, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.discharge_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 26, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.ambient_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 27, "platform": "binary_sensor", "friendly_name": "wp.compressor_state", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 31, "platform": "binary_sensor", "friendly_name": "wp.backwater_state", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 33, "platform": "binary_sensor", "friendly_name": "wp.defrost_state", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 35, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.high_pressure_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 36, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.low_pressure_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 37, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.incoiler_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 38, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.tank_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 39, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.water_flow", "unit_of_measurement": "L/Min", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 40, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.fan_motor_frequency", "unit_of_measurement": "Hz", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 41, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.suction_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 101, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.hot_water_temp_set", "unit_of_measurement": "C", "device_classs":"Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 102, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.currentA", "unit_of_measurement": "A", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 103, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.voltageA", "unit_of_measurement": "V", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 105, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.total_electricity_consumption", "unit_of_measurement": "kWh", "device_class": "energy", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 107, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.economizer_inlet_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 108, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.economy_inlet_temp", "unit_of_measurement": "C", "device_classs": "Temperature", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 109, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.currentB", "unit_of_measurement": "A", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 111, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.voltageB", "unit_of_measurement": "V", "restore_on_reconnect": false, "is_passive_entity": false }, { "id": 112, "platform": "sensor", "friendly_name": "wp.voltageC", "unit_of_measurement": "V" } ],
Het bestand is zeer gevoelig voor typfouten en zeker niet gebruiksvriendelijk inderdaad.
Er is helaas geen andere manier om het te doen, behalve 1 voor 1 foutloos alles handmatig invoeren...
Zelf had ik het gebackupped, dat had ik wel even mogen noemen als advies.
Verder heb ik het gewoon erin kunnen plakken, ik kan morgen wel even de laatste versie oplepelen.
Er is helaas geen andere manier om het te doen, behalve 1 voor 1 foutloos alles handmatig invoeren...
Verder heb ik het gewoon erin kunnen plakken, ik kan morgen wel even de laatste versie oplepelen.
Opzicht kan er met het handmatig invoeren niet veel fout gaan.Jerra schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:07:
behalve 1 voor 1 foutloos alles handmatig invoeren...
Vooral niet als je het lijstje, met de ID's, entiteiten, domeinen, etc aanhoudt en niet afwijkt.
Maar 1 foutje... En je kan overnieuw beginnen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878
Maar testen en/of aanpassingen maken kan vervolgens alleen aan de IDs die wél ingevoerd zijn (en alsnog moet je dan opnieuw door alle ID's heen tot je bij de ID bent die je wilt wijzigen, je hoeft alleen gelukkig niet meer alles opnieuw te selecteren bij de andere IDs). "Onbekende" ID's waar mee je wilt testen of deze ook wilt toepassen, kunnen niet (meer) benadert worden zonder de gehele zooi weer overnieuw te moeten invoeren
Ff afwachten of dit HL8 stabieler maakt.pentaw1nz schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:58:
[...]
Benieuwd welke setting dat is die de thermostaat sturing verscherpt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat dan wel weer opvalt is dat het verbruik in HL8 lager lijkt te zijn. Hoewel hij tijdens de runs op hoger vermogen draait, hij blijft tussen de runs meerdere uren uit en mijn huis koelt niet zo snel af van 21 naar 20.
Ik heb de thermosstaat wat aangescherpt, dat die i.p.v. bij 0,5 graad verschil schakelt nu bij 0,2 graad schakelt. Hij zou nog naar 0,1 kunnen maar dan komt er wel een reële kans op pendelen, wat we graag voorkomen i.v.m. de levensduur van de pomp
Zou je dan ook de opmaak in de context van het hele bestand kunnen laten zien, dus hoe de toegevoegde code past bij wat daarvoor al in het bestand stond? Ook qua inspringen en zo?Jerra schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:07:
Het bestand is zeer gevoelig voor typfouten en zeker niet gebruiksvriendelijk inderdaad.
Overigens jullie beiden erg bedankt voor al dit uitzoekwerk. Mijn 6Kw pomp werkt nu een maand voor het eerst en ik wil de aansturing regelen met HA en Localtuya (ik gebruik nu nog de Tuya app). De pomp doet in principe alleen de vloerverwarming in de woonkamer die ik wil inregelen op zo’n 20/21 graden. Daarbij zag ik geen toegevoegde waarde van ook nog een thermostaat die de luchttemperatuur meet en heb die dan ook geweigerd. Alles lijkt op het oog goed te werken maar ben benieuwd naar de grafieken straks.
Daarom lijkt me de oplossing van @Jerra juist zo aantrekkelijk. Mits het werkt, natuurlijkLongTimeAgo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:22:
[...]
Opzicht kan er met het handmatig invoeren niet veel fout gaan.
Vooral niet als je het lijstje, met de ID's, entiteiten, domeinen, etc aanhoudt en niet afwijkt.
Maar 1 foutje... En je kan overnieuw beginnen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878
Maar testen en/of aanpassingen maken kan vervolgens alleen aan de IDs die wél ingevoerd zijn (en alsnog moet je dan opnieuw door alle ID's heen tot je bij de ID bent die je wilt wijzigen, je hoeft alleen gelukkig niet meer alles opnieuw te selecteren bij de andere IDs). "Onbekende" ID's waar mee je wilt testen of deze ook wilt toepassen, kunnen niet (meer) benadert worden zonder de gehele zooi weer overnieuw te moeten invoeren
Ik heb even wat hulp nodig wat de parameters betreft. Omdat ik ook een verdeler pomp heb, die Adlar er tussen uit zou halen, maar wat niet gebeurde, is mijn vraag of de pomp van de adlar op 50 kan. Volgens mij P100? Zodra het water van de adlar komt, bereikt het na 2 meter de verdeler pomp die de flow van bijna 100 dan weer tegenhoudt omdat die op 2 staat(van de 3). Lijkt me nogal inefficiënt. De compressor heb ik via parameter P260? op 75 gezet. Ik weet niet wat het effect van de eco stand is dan. Je probeert wat. Ik werk met de timing in de smartlife app. Omdat ik de pomp van 22.00-5.30 uit heb ivm geluid en het feit dat het ;s morgens voldoende warm is in huis. Alleen de benedenverdieping VV, ongeveer 70m2.
Vanmiddag gaat de electriciteitsprijs richting de 0,70 cent per kWh. Dit deed mij eens te kijken vanaf welke prijs het nu goedkoper is om gas te stoken dan de warmte pomp te laten draaien.
Kosten gas per kWh warmte
1 m³ gas kost €1,33 en levert 10 kWh energie.
Prijs per kWh (gas-energie) = €1,33 / 10 = €0,133/kWh.
Door het ketelrendement (0,9) te delen:
Prijs per kWh warmte uit gas = €0,133 / 0,9 ≈ €0,148 per kWh warmte.
Break-even elektriciteitsprijs bij een bepaalde COP?
De warmtepompkosten per kWh warmte = (Elektriciteitsprijs per kWh) / COP.
We willen weten bij welke elektriciteitsprijs gas en warmtepomp gelijk zijn in kosten per kWh warmte. Dus we stellen ze aan elkaar gelijk:
Gasprijs per kWh warmte = Elektriciteitsprijs / COP
=> Elektriciteitsprijs = Gasprijs per kWh warmte * COP
Bij COP=4:
Elektriciteitsprijs = €0,148 * 4 = €0,592 per kWh.
• Bij COP=3: €0,148 * 3 ≈ €0,44/kWh
• Bij COP=4: €0,148 * 4 ≈ €0,59/kWh
• Bij COP=5: €0,148 * 5 ≈ €0,74/kWh
Zijn er mensen die wel eens overschakelen?
* berekeningen met behulp van AI
Kosten gas per kWh warmte
1 m³ gas kost €1,33 en levert 10 kWh energie.
Prijs per kWh (gas-energie) = €1,33 / 10 = €0,133/kWh.
Door het ketelrendement (0,9) te delen:
Prijs per kWh warmte uit gas = €0,133 / 0,9 ≈ €0,148 per kWh warmte.
Break-even elektriciteitsprijs bij een bepaalde COP?
De warmtepompkosten per kWh warmte = (Elektriciteitsprijs per kWh) / COP.
We willen weten bij welke elektriciteitsprijs gas en warmtepomp gelijk zijn in kosten per kWh warmte. Dus we stellen ze aan elkaar gelijk:
Gasprijs per kWh warmte = Elektriciteitsprijs / COP
=> Elektriciteitsprijs = Gasprijs per kWh warmte * COP
Bij COP=4:
Elektriciteitsprijs = €0,148 * 4 = €0,592 per kWh.
• Bij COP=3: €0,148 * 3 ≈ €0,44/kWh
• Bij COP=4: €0,148 * 4 ≈ €0,59/kWh
• Bij COP=5: €0,148 * 5 ≈ €0,74/kWh
Zijn er mensen die wel eens overschakelen?
* berekeningen met behulp van AI
Je berekening klopt niet helemaal denk ik? Hogere cop kost meer?....
En nee ik switch niet, want ik heb geen gas meer. Daarmee bespaar ik jaarlijks al paar honderd aan vaste kosten en leveringskosten.
Die elektriciteitsprjjs van vandaag is een uitschieter. Net zoals de dagen dat de stroom gratis is of zelfs negatief geprijsd.
En nee ik switch niet, want ik heb geen gas meer. Daarmee bespaar ik jaarlijks al paar honderd aan vaste kosten en leveringskosten.
Die elektriciteitsprjjs van vandaag is een uitschieter. Net zoals de dagen dat de stroom gratis is of zelfs negatief geprijsd.
[ Voor 66% gewijzigd door pentaw1nz op 11-12-2024 13:23 ]
Uitschieter...?! Morgen is het helemaal raak, de volledige 121 cent per kWH past er niet eens op !pentaw1nz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:22:
Je berekening klopt niet helemaal denk ik? Hogere cop kost meer?....

Uit eten gaan is morgen goedkoper dan zelf (elektrisch) koken!
:strip_exif()/f/image/FLa1BWzVwqVLoiwLehNIcD5I.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomp uit, trui aan.Ahum..... schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:03:
[...]
Uitschieter...?! Morgen is het helemaal raak, de volledige 121 cent per kWH past er niet eens op !![]()
Uit eten gaan is morgen goedkoper dan zelf (elektrisch) koken!
[Afbeelding]
Idd uitschieters
Hallo zeg, ben ik even blij dat ik op een vaste 0,20 cent per kWh zit.
Weliswaar met terugleverboete... Maar m'n warmtepomp vangt al veel daar van af hahaha.
Weliswaar met terugleverboete... Maar m'n warmtepomp vangt al veel daar van af hahaha.
bij 0,5 graad verschil schakelt nu bij 0,2 graad schakeltpentaw1nz schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:55:
[...]
Ff afwachten of dit HL8 stabieler maakt.
[...]
Heb je Adlar dat laten aanpassen?
Ja. Zal ervaringen delenhwennink schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:40:
[...]
bij 0,5 graad verschil schakelt nu bij 0,2 graad schakelt
Heb je Adlar dat laten aanpassen?
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 11-12-2024 14:47 ]
Laten we dan wel het hele plaatje schetsen... het is niet zo dat je de hele dag 50 cent betaalt.LongTimeAgo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:39:
Hallo zeg, ben ik even blij dat ik op een vaste 0,20 cent per kWh zit.
Over een jaar heen zijn dynamische contracten (geloof ik) vrijwel altijd goedkoper uit geweest met stroom dan vaste contracten.
En in de zomer zijn er zelfs dagen dat je geld toe krijgt door negatieve prijzen. Maar 20 cent is nog steeds een goede deal idd
/f/image/ChfxpfwmWvwSPu0h6EZrRfyy.png?f=fotoalbum_large)