Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 42 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
macfocus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:26:
Vraag.
Als ik 2 vloerverwarmingverdelers zou willen aansluiten, (De huidige splitsen in 2) hoe sluit ik dat aan?
Ik neem aan gewoon 2 aftakkingen van de aanvoerleiding maken? En uiteraard beide retouren op de retourleiding?
Ie feitelijk niet anders als dat je een extra kring van radiatoren aan zou koppelen?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2hBeWlVq2JbCpe2a-kVao5mwnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6mHIjnoh8v9jzlZy07r7RsD.jpg?f=fotoalbum_large Ik zou het zo maken, en dan alle zoneregeling kleppen er tussen uit halen .
Maximale debiet over de vloer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temper
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
BerndGaykema schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:02:
[...]
Momenteel is het niet (meer) mogelijk om als nieuwe gebruiker van de Homey Official Tuya app je aan te melden. Deze app is door Homey offline gehaald. Gebruikers die al een werkend systeem hebben kunnen nog wel gewoon gebruik maken van de app voor zolang Tuya de stekker er niet voor alle gebruikers eruit trekt.
Dank je voor de snelle reactie. Ik ben al een bestaande gebruiker van de Tuya app (ik gebruik hem voor andere apparaten). Ik heb mijn WP toegevoegd als Tuya/Other device. Ik zie pas nu dat ik hem in de flow definities wel kan gebruiken. Ik ga komende dagen hiermee experimenteren.

Marcin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temper
  • Laatst online: 18-12-2024
Vervolgens kan ik dan de warmtepomp data ook uitlezen en bv een Setpoint meegeven.
Dit vind ik een hele goede tip. Ik ga hiermee aan de slag. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding] Ik zou het zo maken, en dan alle zoneregeling kleppen er tussen uit halen .
Maximale debiet over de vloer heen.
Dank voor je moeite.

Maar de grap is nou net dat ik de groepen van de woonkamer willen kunnen knijpen/dichtzetten als de houtkachel aanstaat.
Dan blijft de rest van het huis wel warm door de wp en de woonkamer op dat moment door de houtkachel.
Dan moet ik ze toch parallel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
macfocus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:28:
[...]

Dank voor je moeite.

Maar de grap is nou net dat ik de groepen van de woonkamer willen kunnen knijpen/dichtzetten als de houtkachel aanstaat.
Dan blijft de rest van het huis wel warm door de wp en de woonkamer op dat moment door de houtkachel.
Dan moet je er denk ik gewoon een verwarmingsknop tussen zetten per deel. Deze kan je dan nog zelfs met een slimme knop geautomatiseerd maken.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
macfocus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:28:
[...]

Dank voor je moeite.

Mocht je echt zoneregeling willen gaan nemen dan kan je beter een andere type verdeler nemen :

https://www.wildkamp.nl/p...g-rvs-11-groepen/15083836

Maar plaats alsjeblieft geen zoneklep in de aanvoer, maar laat de retour door zone actuators dichtlopen.

En plaats op de radiatoren ook eclipse instelbare inregelventielen, en laat of ga zellf de instalatie waterzeidig inregelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon_1984 op 29-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
LongTimeAgo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:40:
[...]

Dan moet je er denk ik gewoon een verwarmingsknop tussen zetten per deel. Deze kan je dan nog zelfs met een slimme knop geautomatiseerd maken.
Die hebben intern een kleinere diameter en beperken de flow dus al permanent.
Dat zou zonde zijn van de te plaatsen open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ah dat klinkt wel logisch.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 20:42
Booe52 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik denk omdat het produkt chinees is. Waarschijnlijk niets mis met de qualiteit maar dat hele bolletje op de A lijkt meer een marketing ding. Of zouden ze echt roots in Scandinavië hebben?
Heb een paar weken geleden een verkoper van Adlar over de vloer gehad, die me wist te vertellen da de basis van het systeem een Panasonic unit is, met een snufje Adlar er omheen. De app zal dan ook wel uit Panasonic land komen, Japans toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04
Gijsch2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:37:
[...]

Heb een paar weken geleden een verkoper van Adlar over de vloer gehad, die me wist te vertellen da de basis van het systeem een Panasonic unit is, met een snufje Adlar er omheen. De app zal dan ook wel uit Panasonic land komen, Japans toch ?
Leuk verhaal dat ze vanuit een Panasonic unit de Adlar unit hebben herrezen, maar zo werkt het toch niet helemaal.

De basis is een Solar East / SunRain warmtepomp uit China. Zie openingspost. Daar binnenin heeft Adlar een paar onderdelen verwisseld die aantrekkelijker zijn voor de Europese markt, hoewel Solar East zelf ook al gebruik maakt van enkele onderdelen van A kwaliteit merken (Panasonic compressor)
Daaromheen heeft Adlar het uiterlijk dan nog iets aangepast.

Wat specifiek Adlar is, is de dynamische stooklijn i.c.m. de JAN module (ook al een bestaand kastje) en de ontwikkelingen die ze daar op zetten.

Herken je jouw Adlar warmtepomp? :)
https://www.youtube.com/watch?v=nS8fp73s8QE
https://www.youtube.com/watch?v=Tk6BD-iIG4o

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 29-11-2024 14:08 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Solareast produceert ook voor andere merken , onder andere koopt intergas ook bij Solareast.

En de oudere r410 valliant modele lijken ook verdomd veel op de Solareast monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 16:38
Gijsch2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:37:
[...]

De Smart Life app is een Chinese app. Heel veel goedkope (zeker niet perse slechte) iot instrumenten maken gebruik van deze smart life/Tuya omgeving. Zie ook elders op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Booe52 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:28:
[...]

De Smart Life app is een Chinese app. Heel veel goedkope (zeker niet perse slechte) iot instrumenten maken gebruik van deze smart life/Tuya omgeving. Zie ook elders op dit forum.
Ik kwam er achter dat ongelofelijk veel smart apparatuur (zij het lampen, schakelaars, luchtreinigers, ventilatie, etc) die onder al hun eigen merken verkocht worden... Uiteindelijk een afgeleide hebben van de Tuya app en dan dus ook dat verkopen met weer een eigen app.
Uiteindelijk kan je alles gewoon toevoegen met de standaard Tuya app en t werkt soms nog beter ook.

Zodoende om je warmtepomp op een makkelijke manier in Home Assistant te krijgen moet je ook gewoon de Tuya app gebruiken ipv de "Smart Life" app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
LongTimeAgo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:39:
[...]

Ik kwam er achter dat ongelofelijk veel smart apparatuur (zij het lampen, schakelaars, luchtreinigers, ventilatie, etc) die onder al hun eigen merken verkocht worden... Uiteindelijk een afgeleide hebben van de Tuya app en dan dus ook dat verkopen met weer een eigen app.
Uiteindelijk kan je alles gewoon toevoegen met de standaard Tuya app en t werkt soms nog beter ook.

Zodoende om je warmtepomp op een makkelijke manier in Home Assistant te krijgen moet je ook gewoon de Tuya app gebruiken ipv de "Smart Life" app.
Yep. En ook in Homey kun je de Adlar als Tuya device toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
We hebben de uitgebreide handleiding. Daar staat een aantal parameters in; PXXX
Als je op de display door de parameters scrolled kom je er meer tegen dan er in de handleiding staan.
Heeft iemand misschien een complete lijst met parameters en hun functie en instelwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-08 09:31
Bij ons werkt de pomp met een Honeywell (rond modulerend ) en op de HL8 dynamische stooklijn . Maar zoals ook door andere gebruikers omschreven veranderd de wp set temperatuur zeer traag tov de gevraagde temperatuur door de thermostaat .

Helaas wacht ik nu al een paar weken op adler om een en ander aan de instellingen aan te passen maar ik heb nog steeds geen reactie .
Nou las ik ergens dat de reactie tijd van de set temperatuur standaard op 30 minuten staat maar dat deze ook op 15 minuten gezet kan worden.
Weet iemand toevallig de parameter waar dit verzet kan worden? En wat de instelingen zijn ?

Daarmee wil dan zelf maar proberen of ik iets kan verbeteren.

Ik hoor graag als iemand hier wat informatie over heeft.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Robert62 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:19:
Bij ons werkt de pomp met een Honeywell (rond modulerend ) en op de HL8 dynamische stooklijn . Maar zoals ook door andere gebruikers omschreven veranderd de wp set temperatuur zeer traag tov de gevraagde temperatuur door de thermostaat .

Helaas wacht ik nu al een paar weken op adler om een en ander aan de instellingen aan te passen maar ik heb nog steeds geen reactie .
Nou las ik ergens dat de reactie tijd van de set temperatuur standaard op 30 minuten staat maar dat deze ook op 15 minuten gezet kan worden.
Weet iemand toevallig de parameter waar dit verzet kan worden? En wat de instelingen zijn ?

Daarmee wil dan zelf maar proberen of ik iets kan verbeteren.

Ik hoor graag als iemand hier wat informatie over heeft.
Alvast bedankt.
Dat kun je niet aanpassen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
niet zelf, maar wel via een ticket/serviceverzoek op support.adlar.nl.

[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 29-11-2024 20:32 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-08 09:31
fvanderstege schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:30:
[.bedankt , dan ga ik nogmaals proberen.
..]

niet zelf, maar wel via een ticket/serviceverzoek op support.adlar.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-08 21:38
temper schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:19:
[...]

Dank je voor de snelle reactie. Ik ben al een bestaande gebruiker van de Tuya app (ik gebruik hem voor andere apparaten). Ik heb mijn WP toegevoegd als Tuya/Other device. Ik zie pas nu dat ik hem in de flow definities wel kan gebruiken. Ik ga komende dagen hiermee experimenteren.

Marcin
Hier 2 afbeeldingen hoe ik de waarde vanuit de Tuya omgezet heb naar variabelen binnen Homey.
WP variabele is niets anders dan de originele Tuya-waarde met ook die omschrijving.
AP variabele is de variabele die in de app (Smart Life of de Tuya app zelf) voorkomt met ook die omschrijving (Engels, de NL-vertaling is zo tenenkrommend slecht).

De WP of AP variabele kun je gebruiken in je Advanced Flows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEqNJRfQ4kVzwTnVyq-uBefrxHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kv72LYokSGgyUt3VM3z2KrCy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwlO1hL3ztwzTkhM0Fka0AV3m2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHKnm75mM5Bf0AFIde7HF0uO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
En zo reken ik de COP-waarde uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYTRz3Z-FqHcy9OdsjU_hQGpuKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQl4VuITo5bGKHDTVndSnMvz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
De variabelen die je zo in Homey krijgt kun je in jouw Dashboard gebruiken.

De custom stooklijn heb ik al eerder hier neergezet. Daar stuur ik de Adlar direct mee aan. Je moet in de app dan wel de stooklijn op OFF zetten. Dan werkt de handmatige instelling en het commando vanuit Homey.

Je krijgt het value-veld in de logic-tegel het makkelijkst door eerst de verbinding te trekken met de Tuya tegel. Als je dan value kiest komt bovenaan "in deze flow" een veld value tevoorschijn, de juiste. Maar dat weet je vast al.

Puzzel ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnzan96
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-01 12:05
Tijdens het ontdooien van de warmtepomp gaat mijn cv aan en verbruik ik gas. Is het mogelijk de instellingen zo aan te passen dat de cv niet bijspringt tijdens het ontdooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Johnzan96 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:21:
Tijdens het ontdooien van de warmtepomp gaat mijn cv aan en verbruik ik gas. Is het mogelijk de instellingen zo aan te passen dat de cv niet bijspringt tijdens het ontdooien?
Ja, dat is P22.
Let wel, de kans bestaat dat soms de pomp zo ongeveer alleen maar staat te stoken voor het ontdooien.
Dus daar moet je mee spelen om uit te vinden wat voor jou de juiste instelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Vraagje over de regeling op inlet- of outlet temperatuur.

Als de regeling op inlet staat wordt de temperatuur vergeleken met het setpoint. Zijn deze aan elkaar gelijk dan stopt de WP.
Hoe zit dit als de regeling op outlet temperatuur wordt gezet? Met welke waarde wordt de temperatuur dan vergeleken? Niet het setpoint. Is het het setpoint + een bepaalde waarde?
Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbock
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 19:51
macfocus schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:12:
[...]

Ja, dat is P22.
Let wel, de kans bestaat dat soms de pomp zo ongeveer alleen maar staat te stoken voor het ontdooien.
Dus daar moet je mee spelen om uit te vinden wat voor jou de juiste instelling is.
Volgens mij is P22 de buitentemp waarop de ketel moet bijspringen. Bij mij staat dat nu op -5. Echter, tijdens een defrost start de cv-ketel nu ook op. Dat is denk ik een andere instelling of niet in te stellen. Ik heb het nog niet kunnen vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Booe52 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:25:

Als de regeling op inlet staat wordt de temperatuur vergeleken met het setpoint. Zijn deze aan elkaar gelijk dan stopt de WP.
Hoe zit dit als de regeling op outlet temperatuur wordt gezet? Met welke waarde wordt de temperatuur dan vergeleken? Niet het setpoint. Is het het setpoint + een bepaalde waarde?
Weet iemand dit?
Dat staat best uitvoerig uitgelegd in de handleiding uit de openingspost. Die van de Chinese fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:04:
[...]

Dat staat best uitvoerig uitgelegd in de handleiding uit de openingspost. Die van de Chinese fabrikant
Oeps. Sorry. Ik ga kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:04:
[...]

Ik zal er overheen lezen maar de enige plek waar ik iets kan vinden hierover is in de uitgebreide manual van adlar zelf:

---

Bij een rechtstreekse verbinding op een vloerverwarmingsverdeler (zonder zoneregeling) kan parameter P116 (Regeling

warmtepomp op basis van temperatuur inlet water of outlet water) gewijzigd worden naar 1 (= Outlet water)
-
Bij alle overige type aansluiting (radiatoren, radiatoren i.c.m. vloerverwarming, zoneregeling, etc.) is de geadviseerde waarde
bij parameter P116 (Regeling warmtepomp op basis van temperatuur inlet water of outlet water) 1 (= Inlet water)

--

Ik begrijp hieruit dat alleen bij een open verbinding met outlet vvw op de outlet geregeld moet worden. Ook wel logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Booe52 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:47:
[...]

Ik zal er overheen lezen maar de enige plek waar ik iets kan vinden hierover is in de uitgebreide manual van adlar zelf:

---

Bij een rechtstreekse verbinding op een vloerverwarmingsverdeler (zonder zoneregeling) kan parameter P116 (Regeling

warmtepomp op basis van temperatuur inlet water of outlet water) gewijzigd worden naar 1 (= Outlet water)
-
Bij alle overige type aansluiting (radiatoren, radiatoren i.c.m. vloerverwarming, zoneregeling, etc.) is de geadviseerde waarde
bij parameter P116 (Regeling warmtepomp op basis van temperatuur inlet water of outlet water) 1 (= Inlet water)

--

Ik begrijp hieruit dat alleen bij een open verbinding met outlet vvw op de outlet geregeld moet worden. Ook wel logisch
Foutje in de manual: 1=outlet 0=inlet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
nickbock schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:58:
[...]

Volgens mij is P22 de buitentemp waarop de ketel moet bijspringen. Bij mij staat dat nu op -5. Echter, tijdens een defrost start de cv-ketel nu ook op. Dat is denk ik een andere instelling of niet in te stellen. Ik heb het nog niet kunnen vinden in de handleiding.
Da’s apart (voor mij dan). Als je die setting combi vind, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:35
Booe52 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:25:

Weet iemand dit?
kun je hier iets mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjV85J4R6xzZdRpMQuWTBC5Kb0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTAvypK1PPjsEtWsMLfJMsRe.png?f=fotoalbum_large

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Yes! Dank. Volgende vraag voel je natuurlijk aankomen; waar komt dit uit en waar kan ik het downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:35
Booe52 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:58:
[...]

Yes! Dank. Volgende vraag voel je natuurlijk aankomen; waar komt dit uit en waar kan ik het downloaden?
HeHoe in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
onderaan bron Installatie Handleiding 2.8.2 Heating Mode

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit is de eerste volle maand voor ons waar de warmtepomp aan kon gaan. Uiteindelijk is er niet elke dag verwarmd met de warmtepomp, maar het resultaat (stroomverbruik) is helemaal volgens verwachting.

Wij wonen vrijstaand met ruim 250m2 in een goed geïsoleerd huis. Op de begane grond en badkamer hebben wij vloerverwarming. De kamers hebben een radiator. Wij draaien met L8 en hoewel deze niet altijd reageert zoals ik het wil blijft de schommeling van de temperatuur in huis acceptabel. De thermostaat staat ingesteld op 21 graden. Door Adlar is de aanpassing gedaan om de set temperatuur reactie op 15 minuten te zetten.

Met hulp van HA wordt elke dag ons stroomverbruik van de warmtepomp naar mindergas gestuurd. Door mindergas is ons historisch gasverbruik omgezet naar kWh. De COP berekening op basis van de temperatuur en flow van de warmtepomp sensoren is niet nauwkeurig genoeg om hiervan een warmteopbrengst te berekenen. Daarnaast hebben we ook nog een mengverdeler. De warmtepomp heeft op 1 dag na in de ECO stand gestaan. Alleen op de dag dat het vroor was de ECO stand niet genoeg.

Dit is ons resultaat van November:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CC7oRQQBRauQw3yi8yXE0l9j3jw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/60lyCaBS7KF84RuK517luoRB.jpg?f=user_large

Als ik een beetje ruim reken dan hebben wij 2kWh nodig om 1m3 gas te vervangen. Terwijl wij nu comfortabeler stoken (21 vs. 19) en stroom voor ons bijna gratis is omdat wij meer opwekken dan we kunnen gebruiken. Wij kunnen nu nog salderen en het overschot heeft een TLV van 11,5 cent.

Voor december en januari is de verwachting dat het verbruik omhoog gaat (lagere COP en vaker defrost) en zullen wij ook vaker van ECO naar NORMAL moet schakelen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
Sinds oktober 2023 hebben wij de warmtepomp en we zijn zeer tevreden. Wij stoken op basis van de standaardstooklijnen
De warmtepomp staat in een hybride opstelling. Vorig jaar stond P22 op -5. De WP heeft de hele winter 2023/2024 alles prima alleen gedaan, omdat achteraf bleek (volgens Adlar) dat de watertemperatuur van de CV te laag stond. Bij de aanschaf van de pomp was onze intentie om de pomp echt in een hybride opstelling te laten draaien ivm onze radiatoren.

Om de werking CV-warmtepomp uit te proberen staat de temperatuur van de CV op 55 graden en P22 inmiddels op 3 graden. Nu lijkt het erop dat de CV alleen bijspringt bij de Defrost en verder nog niet bijspringt. Weet iemand hoe de samenwerking CV-warmtepomp moet zijn? Moet de CV alleen bijspringen vanaf de P22 ingestelde waarde als de WP een signaal geeft dat hij niet meer aankan of dat de CV het opwarmen eigenlijk moet overnemen of aanvullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
DJP30 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:08:
Sinds oktober 2023 hebben wij de warmtepomp en we zijn zeer tevreden. Wij stoken op basis van de standaardstooklijnen
De warmtepomp staat in een hybride opstelling. Vorig jaar stond P22 op -5. De WP heeft de hele winter 2023/2024 alles prima alleen gedaan, omdat achteraf bleek (volgens Adlar) dat de watertemperatuur van de CV te laag stond. Bij de aanschaf van de pomp was onze intentie om de pomp echt in een hybride opstelling te laten draaien ivm onze radiatoren.

Om de werking CV-warmtepomp uit te proberen staat de temperatuur van de CV op 55 graden en P22 inmiddels op 3 graden. Nu lijkt het erop dat de CV alleen bijspringt bij de Defrost en verder nog niet bijspringt. Weet iemand hoe de samenwerking CV-warmtepomp moet zijn? Moet de CV alleen bijspringen vanaf de P22 ingestelde waarde als de WP een signaal geeft dat hij niet meer aankan of dat de CV het opwarmen eigenlijk moet overnemen of aanvullen?
Waarom zou je de instellingen aanpassen zodat CV vaker bijspringt, als je aangeeft dat je een jaar lang naar tevredenheid all electric hebt gedraaid (muv SWW?).

Ik zou zeggen eruit met die ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
pentaw1nz schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:10:
[...]

Waarom zou je de instellingen aanpassen zodat CV vaker bijspringt, als je aangeeft dat je een jaar lang naar tevredenheid all electric hebt gedraaid (muv SWW?).

Ik zou zeggen eruit met die ketel.
Voor het warme water en de koude dagen. Vorige winter gebruikten we 56 kWh op de koude dagen met de temperatuur overdag rond de 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-06 10:03
kiddyl schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:48:
Dit is de eerste volle maand voor ons waar de warmtepomp aan kon gaan. Uiteindelijk is er niet elke dag verwarmd met de warmtepomp, maar het resultaat (stroomverbruik) is helemaal volgens verwachting.

Wij wonen vrijstaand met ruim 250m2 in een goed geïsoleerd huis. Op de begane grond en badkamer hebben wij vloerverwarming. De kamers hebben een radiator. Wij draaien met L8 en hoewel deze niet altijd reageert zoals ik het wil blijft de schommeling van de temperatuur in huis acceptabel. De thermostaat staat ingesteld op 21 graden. Door Adlar is de aanpassing gedaan om de set temperatuur reactie op 15 minuten te zetten.

Met hulp van HA wordt elke dag ons stroomverbruik van de warmtepomp naar mindergas gestuurd. Door mindergas is ons historisch gasverbruik omgezet naar kWh. De COP berekening op basis van de temperatuur en flow van de warmtepomp sensoren is niet nauwkeurig genoeg om hiervan een warmteopbrengst te berekenen. Daarnaast hebben we ook nog een mengverdeler. De warmtepomp heeft op 1 dag na in de ECO stand gestaan. Alleen op de dag dat het vroor was de ECO stand niet genoeg.

Dit is ons resultaat van November:

[Afbeelding]

Als ik een beetje ruim reken dan hebben wij 2kWh nodig om 1m3 gas te vervangen. Terwijl wij nu comfortabeler stoken (21 vs. 19) en stroom voor ons bijna gratis is omdat wij meer opwekken dan we kunnen gebruiken. Wij kunnen nu nog salderen en het overschot heeft een TLV van 11,5 cent.

Voor december en januari is de verwachting dat het verbruik omhoog gaat (lagere COP en vaker defrost) en zullen wij ook vaker van ECO naar NORMAL moet schakelen.
Vergelijkbaar verhaal hier, vrijstaand huis van 205m2, 0.6kWh per graad dag. Zie ook ruwweg 2kWh per m3 gas. Gebruik voornamelijk ECO mode en dat is bijna alle dagen voldoende. Ik meet wel de COP, gebruik de liter/minuut info van de warmtepomp maar meet de inlet en outlet temperature met aparte temperatuur sensoren i.p.v. de sensoren in de pomp die met hele graden Celsius werken. Afhankelijk van de buitentemperatuur en de mode, ECO of Normaal varieert de COP, zit voor vandaag ongeveer op 4.0. Dat klopt ook redelijk met de 2kWh per m3 gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:36

Jerra

Beunhaas in wording

Flinke vloeroppervlakken en dan zo scoren, wauw!
Hebben jij en @kiddyl beide volledig vloerverwarming over al die m2's?

Ik stook nu met de WP ook stukken comfortabeler sinds vorig jaar, maar zit met 130m2 nog wel op 1,5kWh per graaddag.
Alleen radiatoren met speedcomforts eronder (die altijd aan gaan als de WP draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jerra schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:34:

Ik stook nu met de WP ook stukken comfortabeler sinds vorig jaar, maar zit met 130m2 nog wel op 1,5kWh per graaddag.
Alleen radiatoren met speedcomforts eronder (die altijd aan gaan als de WP draait)
Hier is het ongeveer 150m2 vloerverwarming. De kamers en zolder zijn verwarmd met een radiator. Die worden 19 graden ongeveer.

Voor mij is het eigenlijk iets te warm in huis, maar de dames vinden het heerlijk.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
Jerra schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:34:

Op de begane grond ongeveer 120m2 vloerverwarming, rest op 1ste verdieping met radiators. Dat zijn nog hoge temp radiators en doen niet veel want het water dat de warmtepomp genereert om het hele zakje warm te houden is maar een graad of 26-27. Radiatoren wil ik een keer vervangen door LT radiators om beter te kunnen koelen in de zomer. Dit is de eerste winter met de WP dus moeten nog zien hoe het verder gaat. Temp verschil tussen begane grond en 1ste verdieping is ongeveer 1-2 graden, er gaat zeker een hoop warmte via het trappenhuis naar boven. Geen probleem dus tot nu toe. Huis is van 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
DJP30 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:08:

Even jouw situatie (waarin het eigenlijk prima full-electric lijkt te kunnen op extremiteiten na), stel je wel een hele goede vraag.

Hoe werkt die hybride opstelling nou eigenlijk?

Wat ik de afgelopen dagen constateer:
Adlar heeft mijn P22 op +6 gezet.
Vind ik heel hoog, maar eerst even een paar dagen aankijken.

Ik constateer dat:
indien 6gr of lager
Èn WP is aan het stoken (op serius vermogen)
Dan stookt de CV ook.

Letterlijk dubbele kosten.

WP niet aan het stoken:
CV ook uit.

Zet ik P22 op 3 gr.
En wat hieronder staat is natuurlijk afhankelijk van de buitentemp, dus dit hele scenario zal wel schuiven afhankelijk van de temp.

WP spring aan
CV springt alleen bij voor de defrosts.

Dus idd, kunnen we dat gedrag sturen?
Je wilt eigenlijk alleen dat de CV bijspringt voor de defrosts of als het echt helemaal niet meer lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Voor mensen met radiatoren over waarom je beter alle of meerdere radiatoren kan/moet gebruiken in huis:

de theorie daar achter: YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

wel een van de betere kanalen met uitleg en optimalisatie over warmte pompen. zelfs een stuk beter dan de Groene nerds. wel in het Engels en sommige dingen over energie advies is wel op de UK van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
macfocus schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:28:
[...]
WP spring aan
CV springt alleen bij voor de defrosts.

Dus idd, kunnen we dat gedrag sturen?
Je wilt eigenlijk alleen dat de CV bijspringt voor de defrosts of als het echt helemaal niet meer lukt.
Ik heb gister avond Adlar nog even een serviceverzoekje (low priority) ingestuurd over het probleem met de CV aanspringen op 21 November om 15:00. Ben namelijk zeer benieuwd wat de reden was dat vanuit de JAN module m'n CV werd aangespoord om te blijven stoken, zonder (extra) warmtevraag.

Bij mij staat P22 op -10 (ik heb deze nooit gewijzigd). Nu lijkt mij dit een redelijk normale instelling, maar wellicht voor Nederlandse vochtige en tochtige begrippen toch wat laag? Echter, als dit in combinatie gaat met een eventuele 'fexibele' instelling waarbij defrosts deze drempel wel negeren dan zou dat begrijpelijk zijn.
Maar kan hier ook niets over terugvinden in de handleidingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
LongTimeAgo schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:44:
[...]

Ik heb gister avond Adlar nog even een serviceverzoekje (low priority) ingestuurd over het probleem met de CV aanspringen op 21 November om 15:00. Ben namelijk zeer benieuwd wat de reden was dat vanuit de JAN module m'n CV werd aangespoord om te blijven stoken, zonder (extra) warmtevraag.

Bij mij staat P22 op -10 (ik heb deze nooit gewijzigd). Nu lijkt mij dit een redelijk normale instelling, maar wellicht voor Nederlandse vochtige en tochtige begrippen toch wat laag? Echter, als dit in combinatie gaat met een eventuele 'fexibele' instelling waarbij defrosts deze drempel wel negeren dan zou dat begrijpelijk zijn.
Maar kan hier ook niets over terugvinden in de handleidingen ;)
toevallig de Honeywell T6?
ik weet niet dat dit gerelateerd is maar als ik reviews lees van die thermostaat dan zie ik ook problemen dat de cv aan blijft branden. Er zit een jan module tussen maar dan kan het nog steeds de thermostaat het probleem zijn. ik merk dat de T6 veel slechter werkt met de jan module in combinatie met de TL8 stook lijn.
de Honeywell rond was de temperatuur en comfort stabiel en bij de T6 heb ik het koud en daarna weer warm. had liever de nest willen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij weer enorme schommelingen meegemaakt met LT8, eerst ruim 1 graad onder het thermostaat setpoint en daarna doorstoken tot ruim 1 graad erboven.

Wederom gaat het echt om stoken in bergen, full power en enorme watertemperaturen aanvragend.
LT8 blijft instabiel worden als binnen of buitentemperatuur ineens flink daalt of stijgt, en lijkt zich maar moeilijk te herstellen.

Ik kan ook slecht inschatten wat nou een goede oplossing zou zijn hiervoor, wanneer de kamertemperatuur is bereikt moet de LT8 curve in ieder geval veel harder worden afgebouwd, zodat we niet op zo'n enorme overshoot uitkomen.

Maar als je LT8 elk kwartier opnieuw laat berekenen lijkt het me dat die ook veel eerder concludeert "ik ben nog niet warm" dus nog een graadje erbovenop, en dus nog veel meer het stoken in bergen veroorzaakt?

Toch wil ik nog niet naar de vaste stooklijn toe, gezien ik dan ook nog steeds geen "het wordt nu te warm, of te koud"bescherming heb. Binnentemperatuur is bij mij leidend en het systeem moet zich daar gewoon naar gedragen.

Helaas reageert Adlar op mijn serviceverzoek (na ruim een week) met "uw systeem functioneert prima"

Moet toegeven dat dat echt even steekt, letterlijk een reactie op 4 woorden terwijl ik lang heb uitgesteld om een verzoek aan te maken, en een duidelijk verhaal heb neergezet en ondersteund met wat diagrammen.
Ik heb dat ook aangegeven maar helaas 5 dagen later nog geen verdere reactie.

Ook zeer teleurstellend dat ze met geen woord kunnen reageren op mijn melding dat alle parameters uit de pomp waren, volgens de monteur een situatie die echt niet zelf op te lossen was (mijn pomp was compleet onklaar gemaakt, en doordat ze de parameter lijst niet delen kun je dit zelf niet herstellen).
Niet dat het veel waard is van dit bedrijf, maar een excuusje was toch echt wel op zijn plek geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
@Jerra Inmiddels als twee service verzoeken ingeschoten meer dan 2 weken geleden over hetzelfde probleem. Zelfs met een 36 uur 100% stoken op 50 Graden zonder enige warmtevraag vanuit het huis.

Geen enkele reactie, snap dat het druk is deze tijd. Maar gok dat Adlar nu echt een probleem heeft met het leveren van de support op service issues :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Iets met gedeelde smart... nee dat maakt het niet beter.
Ontzettend vervelend dat het niet bij een enkeling blijft waarbij ze zo slecht met een service verzoek omgaan.

Had het je gegund @m-ruiter227 dat het bij jou ondertussen wel vlekkeloos zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Master_duck schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:03:
[...]

toevallig de Honeywell T6?
ik weet niet dat dit gerelateerd is maar als ik reviews lees van die thermostaat dan zie ik ook problemen dat de cv aan blijft branden. Er zit een jan module tussen maar dan kan het nog steeds de thermostaat het probleem zijn. ik merk dat de T6 veel slechter werkt met de jan module in combinatie met de TL8 stook lijn.
de Honeywell rond was de temperatuur en comfort stabiel en bij de T6 heb ik het koud en daarna weer warm. had liever de nest willen blijven gebruiken.
Klopt, de Honeywell T6 zat toen nog gekoppeld. Echter stopte de CV aansturing zodra ik de JAN module uitzette. Nu zegt dit natuurlijk niet zo veel omdat de kamerthermostaat met de JAN module zit gekoppeld en de 'bug' die ze hadden niet wordt uitgelegd en alsnog uit de T6 kan komen, maar dat terzijde.

Ondertussen is de Tado X gekoppeld.
Voordat ik de Tado X had aangesloten, had ik de T6 'uitgezet' een paar dagen eerder, oftewel, het werd een veredelde temperatuur sensor. Wat mij opviel? De T6 gaf opeens véél accurater de temperaturen in de woonkamer weer. Echter, ik moest ook de handmatige stooklijnen weer gebruiken en die werkten helemaal prima.
Bij mij heeft de LT8+JAN keurig gewerkt voor zo'n 2 weken alvorens die toen ook weer 'raar' begon te doen. Vanaf dat moment ben ik overgestapt op de standaard stooklijnen.
Zodoende heb ik constant de woonkamer temperatuur in de gaten zitten houden en heb ik (op afstand, via Home Assistant) de hele tijd zitten wisselen tussen de stooklijnen. Maar op een gegeven moment heb je correcte stooklijnen gevonden waar je gebruik kan maken voor je woning, zonder dat je wp daar voor extra werkt of 'overshoot'.

Binnenkort ga ik aan de slag om dit automatisch te maken, maar momenteel wissel ik tussen LT3 en 4 overdag en LT5 en 6 savonds. Zodra ik het even 'snel' warm wil hebben in de woonkamer zet ik hem op LT1. Dit werkt voor nu echt helemaal prima. Rustige verbruikslijnen, geen rare schommelingen, gewoon warme vloer + verwarmingen.
m-ruiter227 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:00:
@Jerra Inmiddels als twee service verzoeken ingeschoten meer dan 2 weken geleden over hetzelfde probleem. Zelfs met een 36 uur 100% stoken op 50 Graden zonder enige warmtevraag vanuit het huis.
Wanneer je merkt dat dit gebeurt, zet hem op LT1 (lage temperatuur stooklijn 1) en laat LT8+JAN even links liggen. Wacht een paar uur en kijk wat de temperatuur in je woning doet.
Als extra tip: Mocht je de Honeywell T6 hebben, zet deze "uit" zodat die alleen maar de temperatuur weergeeft. (Dit is puur om de T6 opeens wél de correcte temperatuur te laten weergeven... Dat leek bij mij in ieder geval opeens wel het geval t zijn).
Na die paar uur, verhoog of verlaag de stooklijn en controleer of die stooklijn de gewenste temperatuur in de woning (dag en nacht) vasthoudt.

Dit heeft mij in ieder geval enorm geholpen. Zie text hier boven.

---

Nu wil ik heel graag LT8+JAN nog wel een kans geven en heb Adlar toestemming gegeven om deze weer in te stellen zodra ze hebben gecontroleerd of ze signaal krijgen vanuit de Tado X. Want het idee is niet slecht en zodra alle bugs uit die instellingen zijn kan het echt wel een enorm goede oplossing zijn voor véél mensen. Maar momenteel...

[ Voor 8% gewijzigd door LongTimeAgo op 02-12-2024 13:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:57:
Bij mij weer enorme schommelingen meegemaakt met LT8, eerst ruim 1 graad onder het thermostaat setpoint en daarna doorstoken tot ruim 1 graad erboven.

Wederom gaat het echt om stoken in bergen, full power en enorme watertemperaturen aanvragend.
LT8 blijft instabiel worden als binnen of buitentemperatuur ineens flink daalt of stijgt, en lijkt zich maar moeilijk te herstellen.

Ik kan ook slecht inschatten wat nou een goede oplossing zou zijn hiervoor, wanneer de kamertemperatuur is bereikt moet de LT8 curve in ieder geval veel harder worden afgebouwd, zodat we niet op zo'n enorme overshoot uitkomen.

Maar als je LT8 elk kwartier opnieuw laat berekenen lijkt het me dat die ook veel eerder concludeert "ik ben nog niet warm" dus nog een graadje erbovenop, en dus nog veel meer het stoken in bergen veroorzaakt?

Toch wil ik nog niet naar de vaste stooklijn toe, gezien ik dan ook nog steeds geen "het wordt nu te warm, of te koud"bescherming heb. Binnentemperatuur is bij mij leidend en het systeem moet zich daar gewoon naar gedragen.

Helaas reageert Adlar op mijn serviceverzoek (na ruim een week) met "uw systeem functioneert prima"

Moet toegeven dat dat echt even steekt, letterlijk een reactie op 4 woorden terwijl ik lang heb uitgesteld om een verzoek aan te maken, en een duidelijk verhaal heb neergezet en ondersteund met wat diagrammen.
Ik heb dat ook aangegeven maar helaas 5 dagen later nog geen verdere reactie.

Ook zeer teleurstellend dat ze met geen woord kunnen reageren op mijn melding dat alle parameters uit de pomp waren, volgens de monteur een situatie die echt niet zelf op te lossen was (mijn pomp was compleet onklaar gemaakt, en doordat ze de parameter lijst niet delen kun je dit zelf niet herstellen).
Niet dat het veel waard is van dit bedrijf, maar een excuusje was toch echt wel op zijn plek geweest.
Hij bouwt langzaam op, en weer langzaam af. Dat is het hele probleem van de dynamische stooklijn en reden dat ik 'm niet gebruik.

Wanneer een relatief grote warmtevraag ontstaat, gaat hij per 15 minuten de set temp omhoog gooien. Dat blijft hij doen zolang de gewenste temperatuur niet met meer 0,5 graad is overstegen.
Tegen de tijd dat je dit punt hent bereikt zit je al veel te hoog te stoken dan noodzakelijk, hij moet daarna nog 1 graad per kwartier afbouwen. Dan schiet je dus door.

Vaste stooklijnen werken veel beter. Als je de juiste te pakken hebt .
Ik draai nu al weken op L7 en gaat perfect. Op het moment dat het buiten kouder of warmer wordt, past de WP zich daar direct op aan.
De set temp is voorspelbaar. Bij HL8 schiet deze alle kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:53:
[...]
Hij bouwt langzaam op, en weer langzaam af.
In theorie behoort hij 1 Set Temp aan te houden die langzaam wat hoger of lager zal gaan naargelang de vraag uit je thermostaat toeneemt/afneemt.
En dit heeft die bij mij zo'n 2 weken achter elkaar correct gedaan.

Probleem alleen was dat die op een gegeven moment compleet het spoor bijster lijkt te raken en dan weer enorm gaat opbouwen en weer gaat afbouwen met enorme over en undershoots tot gevolg en een te koude en te warme woning.
Daarbij helpt het natuurlijk ook niet dat er een thermostaat aan gekoppeld zit die ook het spoor bijster lijkt te zijn af en toe en Adlar op afstand ook nog teveel knutselt met de JAN module. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Er lijkt voor mijn woning geen juist stooklijn te zijn, dat is nou eenmaal zo, ieder huis is verschillend.

En ieder bewoner ook ;) Bij ons valt er wat sneller de kou in huis waardoor we merken dat het op LT4 toch langzaam afkoelt, en op LT3 op momenten te warm wordt.

Overigens lees ik dus terug dat @LongTimeAgo ook schakelt met de vaste stooklijnen, ansich leuk maar dan ben je zelf de thermostaat aan het spelen.

Ik heb met Adlar echt uitgebreide gesprekken gehad over de werking in huis.
Het grote verkoopargument van Adlar, en daar ben ik nou eenmaal voor gevallen, is stoken op basis van de thermostaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:34:
Er lijkt voor mijn woning geen juist stooklijn te zijn, dat is nou eenmaal zo, ieder huis is verschillend.

En ieder bewoner ook ;) Bij ons valt er wat sneller de kou in huis waardoor we merken dat het op LT4 toch langzaam afkoelt, en op LT3 op momenten te warm wordt.

Overigens lees ik dus terug dat @LongTimeAgo ook schakelt met de vaste stooklijnen, ansich leuk maar dan ben je zelf de thermostaat aan het spelen.

Ik heb met Adlar echt uitgebreide gesprekken gehad over de werking in huis.
Het grote verkoopargument van Adlar, en daar ben ik nou eenmaal voor gevallen, is stoken op basis van de thermostaat.
Je zou dan in de SmartLife app relatief eenvoudig wat stooklijnen kunnen instellen obv buitentemperatuur.
Daar deelde iemand een paar dagen geleden een leuk voorbeeld van.
Kwestie van eenmalig wat tweaken en nooit meer aanzitten.

Bijv: bij 2 graden buiten = HL7
0 graden = HL6
-3 = HL5
etc.

Werkt het toch niet optimaal? Kun je binnen een paar seconden wat wijzigingen doorvoeren.

Je kunt ook vast blijven houden aan HL8 omdat dat is wat je is beloofd, maar we hebben inmiddels zoveel voorbeelden die aangeven dat deze (nog) niet stabiel is... Ik zou dan toch mijn eigen plan gaan trekken tot mensen hier rapporteren dat het 100% stabiel is.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 02-12-2024 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Nog een post die een plekje op de eerste pagina verdiend @pentaw1nz :
@fvanderstege heeft een 'automatische stooklijn selectie' via de "Smart Life" app gemaakt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80851368

Dit is ook toepasbaar binnen de Tuya App gok ik zomaar.
Maar dan is er dus geen Homey(Pro) of HomeAssistant nodig voor de personen die dat niet hebben. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Voor de personen die geïnteresseerd zijn, ik ben begonnen met een automatisering die op stooklijnen wisselt, naargelang welke temperatuur het in huis is.
Hij is nog experimenteel, maar op deze manier hoef ik er helemaal niet meer naar om te kijken. :)
Wellicht zal ik hem later nog aanpassen zodat die óók triggert op de Thermostaat vraag ipv temperatuur uitlezing.

(Lang leve chatGPT voor de hulp)

Ik ga met de volgende yaml code testen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
alias: Warmtepomp - Stooklijnen Automatisering
description: >-
  Automatisch aanpassen van de stooklijnen van de warmtepomp met doorlopende
  controle.

- Temperatuur onder de 18,8°C:

De warmtepomp verhoogt de stooklijn en controleert elke 1 uur opnieuw totdat
  de temperatuur boven de 18,8°C komt.

- Temperatuur boven de 19,5°C:

De warmtepomp verlaagt de stooklijn en controleert elke 3 uur opnieuw totdat
  de temperatuur onder de 19,5°C komt.

- Afsluiten na succesvolle aanpassing:

Zodra de temperatuur weer binnen de range ligt, stopt de herhaling vanzelf.
triggers:
  - entity_id: climate.smart_thermostat_x
    attribute: current_temperature
    trigger: state
  - at: "22:00:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: time
    after: "06:00:00"
    before: "22:00:00"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: climate.smart_thermostat_x
            below: 18.8
        sequence:
          - repeat:
              while:
                  below: 18.8
              sequence:
                - data:
                    entity_id: select.wp_heat_curve_set
                  action: select.select_next
                - delay: "01:00:00"
      - conditions:
            above: 19.5
        sequence:
          - repeat:
              while:
                  above: 19.5
              sequence:
                - data:
                  action: select.select_previous
                - delay: "03:00:00"
  - choose:
      - conditions:
            after: "21:59:00"
            before: "22:01:00"
        sequence:
          - data:
            action: select.select_previous
    default: []
mode: single

Uitleg:
De warmtepomp verhoogt de stooklijn en controleert elke 1 uur opnieuw totdat de temperatuur boven de 18,8°C komt.

De warmtepomp verlaagt de stooklijn en controleert elke 3 uur opnieuw totdat de temperatuur onder de 19,5°C komt.

- na 22:00:
Zal die automatisch 1 stooklijn naar beneden gaan en niets meer doen en zal die weer om 06:00 starten.

Ik kan de waarden nog wat strakker zetten, maar ik wil niet dat die pomp helemaal gek wordt van stooklijnen wisselen en hij moet even de tijd krijgen om het huis te kunnen verwarmen.
Ik denk dat ik nog wel iets moet toevoegen voor 'elk uur een stooklijn verlagen/verhogen' wanneer die na dat uur onder of boven z'n threshold blijft. - done

[ Voor 43% gewijzigd door LongTimeAgo op 03-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greengjh
LongTimeAgo schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:55:
Nog een post die een plekje op de eerste pagina verdiend @pentaw1nz :
@fvanderstege heeft een 'automatische stooklijn selectie' via de "Smart Life" app gemaakt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80851368

Dit is ook toepasbaar binnen de Tuya App gok ik zomaar.
Maar dan is er dus geen Homey(Pro) of HomeAssistant nodig voor de personen die dat niet hebben. ;)
In plaat van switchen tussen curves kun je waarschijnlijk ook “gewoon” direct de gewenste water temperatuur instellen. Ik (en sommige anderen hier) doen dat via home assistant. Ik heb in home assistant mijn eigen curve geïmplementeerd, zet de curve setting in de warmtepomp uit en stuur direct de in home assistant berekende temp naar de WP. De curve is na een paar weken geoptimaliseerd voor mijn huis. Ik laat de temp instelling ook reageren op de thermostaat, als de kamertemperatuur teveel afwijkt van de thermostaat setting, dan gaat de target water temp omhoog of omlaag. Ik doe dat anders dan in de LT8 mode. In LT8 ga je snel naar een veel te hoge of lage setting (in ieder geval veel te snel voor vloerverwarming). Ik zag ook bij LT8 dat ik overshoots had van 0.5 graad of meer, zonde van de energie, ook moet je wachten tot de temp 0.5C onder de target zit voor er wat gebeurt. Ik kijk naar de thermostaat (Tado) gewenste en werkelijk temp en vermenigvuldig het verschil met 5. Een 0.2 graad verschil geeft dan aan 1 graad correctie op de WP temp. Deze methode geeft een heel stabiel gedrag met maar klein correcties op de stooklijn maar door de grote vermenging vuldigings factor van 5 levert een afwijking van 0.5C toch een correctie op van 2.5C. Werkt heel goed maar wel afhankelijk van home assistant. Ben vanmiddag als experiment weer teruggegaan naar LT8 en zal eens kijken wat ie gaat doen. Hoop dat het ooit een keer goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
greengjh schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:43:
[...]

In plaat van switchen tussen curves kun je waarschijnlijk ook “gewoon” direct de gewenste water temperatuur instellen. Ik (en sommige anderen hier) doen dat via home assistant. Ik heb in home assistant mijn eigen curve geïmplementeerd, zet de curve setting in de warmtepomp uit en stuur direct de in home assistant berekende temp naar de WP. De curve is na een paar weken geoptimaliseerd voor mijn huis. Ik laat de temp instelling ook reageren op de thermostaat, als de kamertemperatuur teveel afwijkt van de thermostaat setting, dan gaat de target water temp omhoog of omlaag. Ik doe dat anders dan in de LT8 mode. In LT8 ga je snel naar een veel te hoge of lage setting (in ieder geval veel te snel voor vloerverwarming). Ik zag ook bij LT8 dat ik overshoots had van 0.5 graad of meer, zonde van de energie, ook moet je wachten tot de temp 0.5C onder de target zit voor er wat gebeurt. Ik kijk naar de thermostaat (Tado) gewenste en werkelijk temp en vermenigvuldig het verschil met 5. Een 0.2 graad verschil geeft dan aan 1 graad correctie op de WP temp. Deze methode geeft een heel stabiel gedrag met maar klein correcties op de stooklijn maar door de grote vermenging vuldigings factor van 5 levert een afwijking van 0.5C toch een correctie op van 2.5C. Werkt heel goed maar wel afhankelijk van home assistant. Ben vanmiddag als experiment weer teruggegaan naar LT8 en zal eens kijken wat ie gaat doen. Hoop dat het ooit een keer goed gaat werken.
Ik hoop dat ik met deze automatisering dé juiste stookcurve aan zal treffen voor m'n woning.
Maar de moeilijkere HA scripts wil ik later uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
Lang leve Tweakers. Ik heb (letterlijk) de stekker uit de Jan module getrokken.

Is de complete parameterlijst bekend zoals die geïmplementeerd is in de Adlar warmtepompen? De manuals zoals van Solareast hanteren (gedeeltelijk )andere nummers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz en @LongTimeAgo
de scenes zijn gemaakt in de tuya app. identiek aan de smartlife app.
inmiddels al wel weer bijgesteld. De warmtepomp draait nu boven nul graden grotendeels op HL4 vrijwel geheel rondom 19-19,3 graden in de woonkamer. De woonkamer wordt, zodra de zon gaat schijnen snel opgewarmd.
Daarom maak ik toch ook inmiddels gebruik van een extra (tuya) temperatuursensor die in homeasisstant is opgenomen.
Er is een automatisering in homeassistant toegevoegd. Hierdoor wordt , als de temperatuur binnen boven de 19,5 graden komt automatisch de warmtepomp uitgeschakeld en als hij onder 19.6 komt ingeschakeld. Beide met vertraging van 5 minuten.Allemaal in te stellen via de automatisering
Die extra tuya sensor is via aliexpress gekocht. kost weinig . Honeywell is niet uitleesbaar op 0,1 graad nauwkeurig in homeassistant. De tuya sensor wel.

werkt nu allemaal vooralsnog goed.

Edit: de tuya sensor kan ook in de tuya app of de smartlife app opgenomen worden. Samen met de warmtepomp . je kunt dan ook een scene maken waarbij de wp uitgaat als de temperstuursensor binnentemp (tuya) bijvoorbeeld boven 19,5 graad komt. En een scene met als resultaat 'wp aan' als de temperatuur vervolgens weer zakt onder 19,5 graden op de tuya sensor.

[ Voor 20% gewijzigd door fvanderstege op 03-12-2024 14:10 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:39
Ik lees veel over de stooklijnen, HL8 en soms zelfs geen stooklijn hanteren. Ik loop tegen het volgende aan:

LT7 is voor ons huis soms een te hoge stooklijn. Ik stook meestal op 26 of 27 graden set temp via deze stooklijn, maar dat resulteert bij de wat warmere dagen (8-12 graden) in redelijk lange runs die het huis soms tot boven de 22 graden stoken (21 is gewenst). Dit komt vermoedelijk omdat de pomp dan zelf een aanvoertemperatuur van 30-32 graden hanteert voor dit setpoint. Dat is eigenlijk te hoog voor ons huis.

Handmatig het setpoint op 25 zetten zorgt er voor dat de pomp te laat aanslaat omdat het water eerst moet zakken tot 20 graden, dan is het huis alweer afgekoeld tot 20 graden of lager. Tevens wordt de aanvoertemperatuur dan alsnog 30 graden, wat weer te warm is.

Het liefst stook ik gewoon op een laag pitje met een aanvoertemperatuur van 27-29 graden, maar ik heb nog geen manier gevonden om dat voor elkaar te krijgen. De pomp maakt er nu zelf 32 graden van en trekt dan 700-900 W tot hij in balans is met de retourtemperatuur en zakt dan pas af. Vooral die eerste 1 a 2 uur op 700-900 W is zonde voor de COP.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Destynx schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:09:
Ik lees veel over de stooklijnen, HL8 en soms zelfs geen stooklijn hanteren. Ik loop tegen het volgende aan:

LT7 is voor ons huis soms een te hoge stooklijn. Ik stook meestal op 26 of 27 graden set temp via deze stooklijn, maar dat resulteert bij de wat warmere dagen (8-12 graden) in redelijk lange runs die het huis soms tot boven de 22 graden stoken (21 is gewenst). Dit komt vermoedelijk omdat de pomp dan zelf een aanvoertemperatuur van 30-32 graden hanteert voor dit setpoint. Dat is eigenlijk te hoog voor ons huis.

Handmatig het setpoint op 25 zetten zorgt er voor dat de pomp te laat aanslaat omdat het water eerst moet zakken tot 20 graden, dan is het huis alweer afgekoeld tot 20 graden of lager. Tevens wordt de aanvoertemperatuur dan alsnog 30 graden, wat weer te warm is.

Het liefst stook ik gewoon op een laag pitje met een aanvoertemperatuur van 27-29 graden, maar ik heb nog geen manier gevonden om dat voor elkaar te krijgen. De pomp maakt er nu zelf 32 graden van en trekt dan 700-900 W tot hij in balans is met de retourtemperatuur en zakt dan pas af. Vooral die eerste 1 a 2 uur op 700-900 W is zonde voor de COP.
Dat hoort een beetje bij het zachte weer.
Wat je kunt proberen is boven (dichter bij de WP) een kleine radiatoren openen, waardoor het retourwater weer sneller (en warmer) bij je WP is en hij zich daarop aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]Destynx schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:09:

[/quote

Als je nu op inlet van de wp verwarmt kun je proberen of verwarmen op basis van outlet helpt. P116 van 0 naar 1 zetten. De kans op meer stops tussendoor is dan wel aanwezig, met name bij temperaturen vanaf 7-8 graden .
Een andere optie is ( als je met homeassistant werkt) om de warmtepomp mbv een extra tempsensor (bijv Tuya sensor) die in homeassistant is uit te lezen, decearmtepompmlaat stoppen als het te warm wordt en weer laat starten onder een bepaalde kamertemperatuur. Je maakt dan een automatisering in homeassistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 00:46
greengjh schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:43:
[...]

@greengjh Zou je je homeassistant code hier willen delen?

Ik heb zelf al wat code geprobeerd, waaronder een paar PID regelingen/thermostaat (addons) direct op de set temperatuur. Maar ben hier (nog) niet tevreden mee.

Heb ook last van grote variatie in de kamertemperatuur met de LT8/JAN thermostaat setup van Adlar. Ik begrijp niet dat ze een stap voor stap verhoging gebruiken van de set temperatuur om de temperatuur te regelen in plaats van de PWM modulatie gegevens van de opentherm thermostaat. En als het dan stap voor stap moet zet bij de cyclus start de eerste temperatuurwaarde van de set temperatuur dan gelijk aan de watertemperatuur: dan is de regeling een stuk sneller aan het begin van een cyclus (scheelt zomaar één of meerdere uren) en mogelijk ook nauwkeuriger.
Maarja ik ben niet de ontwikkelaar/programmeur. :N

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
ik merk dat LT1 voor mijn situatie zuiniger is dat LT2 of 3.

bij LT1 zie ik runs tussen de 450 en 550 watt uren lang bij LT2 of drie zijn de runs maar 40min met 20 min uit
als het kouder wordt werkt het allemaal wel beter. maar heb het idee dat de radiatoren gewoon beter werken op een retour van 33 of hoger. het dag verbruik is niet zo groot verschil maar met LT1 wordt het well 22 graden binnen. met dezelfde energie verbruik. onze target kamer temperatuur is 20 graden. dus Scheel dus wel 20 a 30 precent aan efficiënter ondanks je een hogere water temp gebruikt.

Dit alles is veel zuiniger en comfortabeler dan de LT8 daar ga ik nog een 20 a 30% hoger gebruik krijgen.
ik denk dat de regeling veel te agressief omhoog of omlaag gaat. maar je ziet dus ook dat de thermostaat maar 1 graden resolutie heeft je zou eigenlijk 0,1 of 0,2 resolutie willen hebben zodat je veel eerder kan sturen. bij 1 graad zit soms uren tussen en dan is je set temp al helemaal naar bv 20 graden gegaan. dat duur dus weer uren voordat dit weer op 28 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
LongTimeAgo schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:33:
Uitleg:
De warmtepomp verhoogt de stooklijn en controleert elke 1 uur opnieuw totdat de temperatuur boven de 18,8°C komt.

De warmtepomp verlaagt de stooklijn en controleert elke 3 uur opnieuw totdat de temperatuur onder de 19,5°C komt.

- na 22:00:
Zal die automatisch 1 stooklijn naar beneden gaan en niets meer doen en zal die weer om 06:00 starten.
Ik heb de code even aangepast want hij was iets te agressief in het verhogen van de stooklijnen elke keer als de temperatuur onder de 18,7 terecht kwam. Zelfs minimale schommelingen rond die waarde gingen als de bliksem omhoog en gister avond zat ik opeens in een huis dat richting de 23 graden ging omdat die de hoge temperatuur stooklijnen had bereikt... Oeps.
Even opnieuw testen.

Code aangepast en vervangen zodat hopelijk niemand anders die direct overneemt en hetzelfde maamaakt. Hij gaat nu op 'tijd'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-03 10:32
Mijn Tado bleek een kapot display te hebben en ik heb een nieuwe liggen; ik heb er alleen geen idee van hoe deze geprogrammeerd dient te worden. ik heb Adlar al gebeld, maar het duurt lang. ik wacht ook al 2 weken op de vervanging van de kapotte JAN module.

Weet iemand hier misschien de instellingen voor de TADO in combinatie met de 6kwh pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Vliegerd schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:52:
Mijn Tado bleek een kapot display te hebben en ik heb een nieuwe liggen; ik heb er alleen geen idee van hoe deze geprogrammeerd dient te worden. ik heb Adlar al gebeld, maar het duurt lang. ik wacht ook al 2 weken op de vervanging van de kapotte JAN module.

Weet iemand hier misschien de instellingen voor de TADO in combinatie met de 6kwh pomp?
Opentherm aansluiten.

In de app van de Tado krijg je een stap-voor-stap instructie met hoe je de thermostaat moet aansluiten.
Er zijn geen specifieke instellingen die je hoeft in te stellen. Zorg er alleen voor dat je schema en "open raam detectie" uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:29:
[...]

Dat hoort een beetje bij het zachte weer.
Wat je kunt proberen is boven (dichter bij de WP) een kleine radiatoren openen, waardoor het retourwater weer sneller (en warmer) bij je WP is en hij zich daarop aanpast.
Bedankt voor de suggestie. Alle radiatoren staan helaas al open, tevens is de warmtepomp vlak bij de vloerverwarmingsverdeler aangesloten op het CV circuit. De radiatoren staan allemaal boven dus die zullen weinig extra flow krijgen ben ik bang.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
fvanderstege schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:42:
[quote]Destynx schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:09:

[/quote

Als je nu op inlet van de wp verwarmt kun je proberen of verwarmen op basis van outlet helpt. P116 van 0 naar 1 zetten. De kans op meer stops tussendoor is dan wel aanwezig, met name bij temperaturen vanaf 7-8 graden .
Een andere optie is ( als je met homeassistant werkt) om de warmtepomp mbv een extra tempsensor (bijv Tuya sensor) die in homeassistant is uit te lezen, decearmtepompmlaat stoppen als het te warm wordt en weer laat starten onder een bepaalde kamertemperatuur. Je maakt dan een automatisering in homeassistant.
Dat heb ik overwogen, maar dat lost het probleem van een hoge aanvoer de eerste 1 a 2 uur niet op. Dat is vooral wat ik wil oplossen. Een eventuele overshoot kan ik daarna inderdaad in Home Assistant oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Destynx schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:27:
[...]

Dat heb ik overwogen, maar dat lost het probleem van een hoge aanvoer de eerste 1 a 2 uur niet op. Dat is vooral wat ik wil oplossen. Een eventuele overshoot kan ik daarna inderdaad in Home Assistant oplossen.
Dan is inderdaad een automatisering handig met Temperatuur X is bereikt, WP "uit" met een Set Temp van X, wanneer Temperatuur weer binnen X range is, WP weer op Stooklijn 7.

Ergens wel jaloers dat je huis zo goed geïsoleerd is dat Stooklijn 7 al voldoende is om het huis goed warm te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
[...]

Ik gebruik zelf HA om bij een buitentemperatuur van meer dan +/+5grC de ECO mode aan te zetten. Dit beperkt het vermogen dat de WP afgeeft. De warmte piek bij de start van de run wordt dan kleiner, het duurt iets langer dat de gewenste temperatuur wordt bereikt (is hier geen probleem), de run is weer langer.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:29
marnie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:38:
[...]

Ik gebruik zelf HA om bij een buitentemperatuur van meer dan +/+5grC de ECO mode aan te zetten. Dit beperkt het vermogen dat de WP afgeeft. De warmte piek bij de start van de run wordt dan kleiner, het duurt iets langer dat de gewenste temperatuur wordt bereikt (is hier geen probleem), de run is weer langer.
Goed idee, ook meteen toegepast. Bij deze temperaturen vind ik het ook jammer dat de WP eerst "hard" werkt om de de doeltemperatuur te halen en vervolgens gaat ie "snel" weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
LongTimeAgo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:35:
[...]

Dan is inderdaad een automatisering handig met Temperatuur X is bereikt, WP "uit" met een Set Temp van X, wanneer Temperatuur weer binnen X range is, WP weer op Stooklijn 7.

Ergens wel jaloers dat je huis zo goed geïsoleerd is dat Stooklijn 7 al voldoende is om het huis goed warm te krijgen :P
Het lijkt mij nog fijner om de aanvoer temperatuur naar beneden te zetten als het te warm wordt in plaats van de warmtepomp gelijk uit te zetten. Dan kan het huis langzaam afkoelen. Op dit moment vindt de vriendin warmte ook niet "erg", dus dat is voor later. Voor nu dus eerst de efficiëntie bij de start van de run verbeteren. Ik ben toch een Tweaker :P

Het huis is dus helemaal niet goed geïsoleerd, jaren 70 rijwoning met alleen HR++ in kunststof kozijnen (van al weer 17 jaar oud) als verbetering. Wel goede vloerverwarming en grote radiatoren boven met ventilatoren. Ik blijf van mening dat afgifte belangrijker is dan isoleren _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
[...]

De warmtepomp staat dus al de hele tijd op ECO. Alleen de week met temperaturen rond het vriespunt van ECO afgehaald.

Zie de verbruiksgrafiek van gisteren hieronder, die eerste paar uurtjes mogen wat minder agressief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4n5Mgokq9O4nOZEriA8FlfPJwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgrdQ9PN2qGEwc68XgmTw3Xf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Destynx op 03-12-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zie bij jou dat die ook uitgaat naar de "compressor smering piek"

Dit doet die bij mij ook steeds, komt er toch even net wat teveel warmte in het systeem als die lekker laag aan het pruttelen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Goeie suggestie, over dat "Eco modus bij X graden buiten".
Momenteel automatiseerde ik al dat hij elke avond om 20:00 naar ECO gaat en sochtends om 08:00 weer naar normaal.
Maar inderdaad, ik heb ook grote pieken aan opwarming alvorens die daarna pas weer afbouwt, met hoog verbruik en "na pieken" als gevolg, wanneer het gewoon warm (genoeg) buiten is waardoor de warmte niet zo snel uit huis gaat.

Mijn script voor Home Assistant:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Warmtepomp - Normal mode om 08:00
description: Zet de Warmtepomp naar Normal mode om 08:00, tenzij de buitentemperatuur ≥ 6°C.
trigger:
  - platform: time
    at: "08:00:00"
condition:
    entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur
    below: 6
action:
  - device_id: IDNUMMER
    domain: select
    entity_id: IDNUMMER
    type: select_next

[ Voor 7% gewijzigd door LongTimeAgo op 03-12-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Jerra schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:19:
Ik zie bij jou dat die ook uitgaat naar de "compressor smering piek"

Dit doet die bij mij ook steeds, komt er toch even net wat teveel warmte in het systeem als die lekker laag aan het pruttelen is
Dat valt mij ook op, half uurtje geleden precies hetzelfde gehad. Nu is het huis opzich prima op temperatuur en houdt de vloer voldoende warmte vast. Ook zonder die piek had hij vermoedelijk snel uitgegaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Master_duck schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:07:
ik merk dat LT1 voor mijn situatie zuiniger is dat LT2 of 3.

bij LT1 zie ik runs tussen de 450 en 550 watt uren lang bij LT2 of drie zijn de runs maar 40min met 20 min uit
als het kouder wordt werkt het allemaal wel beter. maar heb het idee dat de radiatoren gewoon beter werken op een retour van 33 of hoger. het dag verbruik is niet zo groot verschil maar met LT1 wordt het well 22 graden binnen. met dezelfde energie verbruik. onze target kamer temperatuur is 20 graden. dus Scheel dus wel 20 a 30 precent aan efficiënter ondanks je een hogere water temp gebruikt.

Dit alles is veel zuiniger en comfortabeler dan de LT8 daar ga ik nog een 20 a 30% hoger gebruik krijgen.
ik denk dat de regeling veel te agressief omhoog of omlaag gaat. maar je ziet dus ook dat de thermostaat maar 1 graden resolutie heeft je zou eigenlijk 0,1 of 0,2 resolutie willen hebben zodat je veel eerder kan sturen. bij 1 graad zit soms uren tussen en dan is je set temp al helemaal naar bv 20 graden gegaan. dat duur dus weer uren voordat dit weer op 28 graden staat.
de jan-connect leest wel op 0,1 graad nauwkeurig de kamertempgegevens van de honeywell zo is mij uitgelegd.
Het komt er op aan dat de gegevens meer realtime gelezen en verwerkt worden en vervolgens ( nagenoeg realtime) in acties omgezet worden. Dat lijkt de grote kwestie. Er spelen kennelijk issues op de achtergrond waardoor dat nog niet kan ( of nog niet goed gaat) met deze software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
fvanderstege schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:46:
[...]

de jan-connect leest wel op 0,1 graad nauwkeurig de kamertempgegevens van de honeywell zo is mij uitgelegd.
Het komt er op aan dat de gegevens meer realtime gelezen en verwerkt worden en vervolgens ( nagenoeg realtime) in acties omgezet worden. Dat lijkt de grote kwestie. Er spelen kennelijk issues op de achtergrond waardoor dat nog niet kan ( of nog niet goed gaat) met deze software.
Zo is dat mij ook uitgelegd ja. Op zich ook wel logisch.
Probleem alleen is dat je het gevoel hebt dat je "voor de gek wordt gehouden" door de T6 als simpele gebruiker. Je kan ook niet het scherm aanpassen dat die voor jouw ook die "op 0,1 graden" zal aangeven. Heel vervelend.

Daarbij heb ik de T6 via de Homekit app én via de dev tools terug laten komen in Home Assistant en daar waren de waarden ook niet altijd even snel of even accuraat.

Wat een wel heel bijzonder en frappant detail was, was toen ik de Thermostaat "uit" zette, waardoor die alleen nog maar de huidige temperatuur aan gaf, deze opeens véél accurater de temperatuur in de woonkamer begon weer te geven. Terwijl die "ingeschakeld" gewoon alle kanten op ging, puur op basis van wat jij als 'warmtevraag' er in zette. Het klopte van geen kant voor mijn gevoel.

De Tado X is echt een verademing.

Maar door die T6 perikelen kon ik gewoon niet eventuele problemen, logica of patronen herkennen/ontdekken om te kijken hoe ik deze op kon lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 03-12-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
  • Laatst online: 23-02 11:34
Vorige week is de warmtepomp zo ingesteld dat hij op de thermostaat (Honeywell round) werkt.
De temperatuur blijft constant op 20,5 / 21 graden, dus dat is positief. De warmtepomp draait een paar uur volop en valt daarna weer een paar uur helemaal stil. Is dit normaal gedrag?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jK-ibmdpI2u6ia9XYdt7KheIGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvLM46EDp4cufsDREqoojOl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/borFYNou8J1v0OShD8qGkGxBSYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOUQW8yEWNatXypdyH5hxsTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X41hh19vqTFw4v7MkmYe0tRUh-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VsFSf49JUSS8EjWpB0OhpJM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greengjh
marnie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:31:
[...]

@greengjh Zou je je homeassistant code hier willen delen?

Ik heb zelf al wat code geprobeerd, waaronder een paar PID regelingen/thermostaat (addons) direct op de set temperatuur. Maar ben hier (nog) niet tevreden mee.

Heb ook last van grote variatie in de kamertemperatuur met de LT8/JAN thermostaat setup van Adlar. Ik begrijp niet dat ze een stap voor stap verhoging gebruiken van de set temperatuur om de temperatuur te regelen in plaats van de PWM modulatie gegevens van de opentherm thermostaat. En als het dan stap voor stap moet zet bij de cyclus start de eerste temperatuurwaarde van de set temperatuur dan gelijk aan de watertemperatuur: dan is de regeling een stuk sneller aan het begin van een cyclus (scheelt zomaar één of meerdere uren) en mogelijk ook nauwkeuriger.
Maarja ik ben niet de ontwikkelaar/programmeur. :N
Ik zal vanavond de code delen, eerst nog werken voor de baas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[...]

de outletgevraagde temperatuur wordt (soms veel) eerder bereikt dan de inlet-gevraagde temperatuur. Dat zou een deel van het probleem toch kunnen oplossen omdat de pomp dan eerder terug kan moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Laatst online: 07-09 16:15
[...]

Het vermogen kan je daarnaast beperken door de set temperatuur op 3 graden verschil te houden t.o.v. de outlet temp (in mijn geval).

Bij een defrost loop de ambient temp bij mij tijdelijk op naar boven de 4 graden. Daar hou ik dus rekening mee in het ECO/Normaal script. De temperatuur moet langer dan 10 minuten boven de 4 graden zijn voor ECO daaronder voor modus Normaal. Ook vlak je daarmee de temperatuurschommelingen een beetje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Goed om te horen.
Adlar heeft gechecked of de Tado X zichtbaar is in de JAN module en dat issie!
Vervolgens hebben ze hem weer op Stooklijn 8 gezet en ga ik weer een tijdje testen met stooklijn 8. (hoe meer data voor Adlar, hoe meer vreugd voor de rest, zullen we maar zeggen).

Mocht Stooklijn 8 niet de gewenste resultaten opleveren na een paar dagen, dan zal ik weer naar m'n eigen stooklijn automatisering gaan. Maar kan tot dus ver zeggen dat alle perikelen met de thermostaat, vloerverwarming en JAN module tot dus ver verholpen zijn.

Wel wat geleerd over de afgelopen maanden:
1: Adlar zegt dat vloervewarming met verdeelpomp geen probleem is. Maar in de praktijk blijkt dit toch enorm inefficient en ben je alsnog (veel) beter af deze te vervangen voor een pomploze verdeler.
2: De Honeywell T6, die Adlar helaas nog steeds aanraad als je er 1 wilt die op afstand in te stellen is, is echt een waardeloos product dat zelfs als basis-uitlees thermostaat verschrikkelijk is. De Tado V3 en Tado X zijn véél beter en ook compatible met de JAN module.
3: De JAN module is nog experimenteel en wordt nog regelmatig geüpdate vanuit Adlar. Het is belangrijk dat men hier van op de hoogte is en gehouden wordt door Adlar, maar dit moeten ze nog even leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
avangalen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:03:
[...]
Het vermogen kan je daarnaast beperken door de set temperatuur op 3 graden verschil te houden t.o.v. de outlet temp (in mijn geval).
Je bedoeld P26?
Deze staat bij mij op 0 = auto = minimum 2 en max 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
avangalen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:03:
[...]
Bij een defrost loop de ambient temp bij mij tijdelijk op naar boven de 4 graden. Daar hou ik dus rekening mee in het ECO/Normaal script. De temperatuur moet langer dan 10 minuten boven de 4 graden zijn voor ECO daaronder voor modus Normaal. Ook vlak je daarmee de temperatuurschommelingen een beetje uit.
Met defrost hou ik geen rekening omdat bij mij de ECO stand alleen kan worden gekozen (HA trigger) als de thermostaat set waarde door HA wordt aangepast en dat gebeurd maar 2 keer per dag: 's morgens om 10 uur naar 20.5grC en 's avonds om 22:00h naar 20grC. Ok, soms ook als ik het te koud vindt worden en de thermostaat met de hand een 1/2graad aanpas, 's avonds omstreeks 20:00h.
Maar ik ben ook nog aan het tweaken en neem je ervaring mee om een keer te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Laatst online: 07-09 16:15
marnie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:28:
[...]

Je bedoeld P26?
Deze staat bij mij op 0 = auto = minimum 2 en max 5
Nee, ik bedoel temp set. Dus hoe warm de outlet moet worden als je op outlet stuurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• greengjh
greengjh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:24:
[...]

Ik zal vanavond de code delen, eerst nog werken voor de baas :)
Hier gaan we, eerst de stook curve.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
      - name: "Heat pump heating curve float"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: >
         {% set target_room_temp = state_attr('climate.downstairs','temperature')|float %}         
         {% set outdoor_temp = states('sensor.our_home_outdoor_temperature')|float %}  

{% set heating_curve_start_temp = 23.0 | float %}  {# heating curve minimum temperature #}
         {% set heating_curve_slope      = 0.15 | float %}  {# slope #}
         {% set inside_outside_threshold = 4.0 | float %}   {# temperature threshold between inside and outside before target temperature increases #}

{% if (target_room_temp - outdoor_temp) > inside_outside_threshold %}
           {% set heat_curve = (heating_curve_start_temp + heating_curve_slope * (target_room_temp - outdoor_temp - inside_outside_threshold)) | float %}
         {% else %}
           {% set heat_curve = heating_curve_start_temp %}
         {% endif %}

{{ heat_curve | round(2) }}

Dit is mijn stookcurve. De minimum temp die ik heb ingesteld is 23C. Wij lopen altijd zonder schoenen in huis en willen geen koude voeten hebben :-)

Dan heb ik een offset tussen gewenste binnen temp en het punt waar de curve de temp gaat verhogen. Die offset staat nu op 4. Als de temp target 21C is, dan betekent dat dus dat de temp setting gaat oplopen vanaf 17 graden. De helling van de curve staat nu op 0.15, dat lijkt goed te werken. Dat betekent dat de target temp met 0.15C omhoog gaat per graad dat je buiten onder die 17C zit. Dat is een behoorlijk flauwe helling, zal afhangen van hoe goed het huis geïsoleerd is. Met 0.15 betekent dat dus dat de warmte pomp set temp maar 1 graad verandert per 6.7 graad temperatuur verandering buiten. Voor mij werkt dat goed, had eerder een hogere waarde maar heb die verlaagd omdat mijn thermostaat dan ging tegen sturen omdat het te warm werd.

Deze waarde is nog niet afgerond naar het dichtstbijzijnde gehele getal, dat komt later.

Hier wordt de thermostaat gestuurde correctie uitgerekend. De target temp wordt van de Tado thermostaat opgehaald en ook de actuele temperatuur. Het verschil wordt dan met 5 vermenigvuldigd om het verschil signaal te versterken. 5 werkt goed bij mij. Een 0.2 graad afwijking levert dan een 1 graad correctie op.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - sensor:
      - name: "Heat Pump Thermostat offset"
          {% set target_temperature = state_attr('climate.downstairs','temperature') | float %}
          {% set actual_temperature = states('sensor.downstairs_temperature') | float %}
          {{ (-5 * (actual_temperature - target_temperature)) | round(2) }}

Vervolgens wordt het thermostaat signaal opgeteld bij de stookcurve om de target set temperatuur voor de warmtepomp te bereken. En ook wordt dan uiteindelijk een geheel getal afgeleverd en wordt er gecheckt op een ondergrens setting van 23C en een bovengrens van 30C.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  - sensor:
      - name: "Heat pump heating target float"
          {% set temp_offset = states('sensor.heat_pump_thermostat_offset')|float %}
          {% set heat_curve = states('sensor.heat_pump_heating_curve_float')|float %}
          {% set target_temp = temp_offset + heat_curve %}

{{ target_temp }}        

- sensor:
      - name: "Heat pump heating target"
         {% set max_allowed_temp = 30 %}
         {% set min_allowed_temp = 23 %}
         {% set target_temp = states('sensor.heat_pump_heating_target_float') | float(0) %}

{% if target_temp < min_allowed_temp %}
           {% set target_temp = min_allowed_temp %}
         {% endif %}

{% if target_temp > max_allowed_temp %}
           {% set target_temp = max_allowed_temp %}
         {% endif %}

{{ target_temp | round(0) | int(0) }}

Vervolgens een automation om minimaal om de 5 minuten te updaten

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1730542822094'
  alias: Automated heating
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - climate.downstairs
    - sensor.downstairs_temperature
    - sensor.our_home_outdoor_temperature
  - trigger: time_pattern
    minutes: /5
  conditions: []
  actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: '{% set target_temp = states(''sensor.heat_pump_heating_target'') %}

{{ target_temp | int(0) }}

'
    target:
      area_id: utility_room
      device_id: f39e8acbdbf519a7d91c9d830f787c92
      entity_id: number.target_temperature

Ik heb een paar parameter settings die belangrijk zijn om te weten als extra info.

1. ik stuur op de inlet temp. P116=0 ik vond dat stabieler werken.
2. hysterese op 2C: P26 op 2 omdat de water temperatuur laag is zul je met een grotere hysterese, zoals 5C wat volgens mij standaard is, heel lang moeten wachten voordat de pomp weer gaat verwarmen. Als je hogere temperaturen nodig hebt met radiators zal 5 graden best goed kunnen werken neem ik aan.
3. Inlet en Outlet water temp compensation stond standaard op 2C (P24 en P25). Heb die beide op 0 gezet. Dat zou geen invloed moeten hebben op de werking maar omdat ik temperatuur sensoren op de buizen heb zitten kon ik zien dat die 2C offset in mijn geval niet klopte. Met 0 offset geven mijn temp sensoren zo goed als dezelfde waarde aan als de waarden die van de warmtepomp zelf terugkomen.

Resultaat vandaag:
1. hele dag in ECO mode
2. thermostaat op 21.5C voor de hele dag, ik doe geen nachtverlaging
3. buitentemperatuur varieerde tussen 8 en 3 graden, gaat waarschijnlijk nog wel iets lager worden
4. warmtepomp set temp varieerde tussen 23 en 25C maar voor het grootste gedeelte van de dag op 24C
5. binnen temp varieerde van 21.55 tot 21.9, de 21.9 werd gehaald rond 12:00 omdat we zon hadden. De pomp ging in die tijd niet aan
6. omdat het later op de dag buiten kouder werd, ging de set temp naar 25C, vervolgens ging de binnen temp van 20.6 naar 20.8, te warm en dus pushed mijn thermostaat offset dan de set temp weer terug naar 24C en nu gaat de binnen temp weer richting de 20.6, hij zal zo wel weer een keer naar 25C set temp gaan. Mijn thermostaat regeling met die factor 5 versterking werkt dus goed om de over- en ondershoot heel klein te houden. Dat zal goed werken met vloerverwarming i.v.m. de trage werking, met radiatoren zal dat waarschijnlijk wat anders moeten werken om teveel "pendelen" van de set temp te voorkomen.
7. energieverbruik van de pomp vandaag van 00.00 tot 20:15 = 7.1 kWh, thermisch zou er ongeveer 34 kWh gegenereerd moeten zijn voor een COP vandaag van ongeveer 4.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greengjh
Destynx schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:09:
....

Als je water moet zakken naar 20 graden heb je P26 (hysterese) waarschijnlijk op 5 staan. Volgens mij is dat standaard. Bij mij staat ie op 2. Dan werkt alles wel goed en hoeft de temp niet zo ver te zakken. Je kunt zelfs naar 1 gaan, heb dat een keer geprobeerd maar pendelde wat veel dus 2 werkt voor mij optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
greengjh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:17:
[...]

Hier gaan we, eerst de stook curve.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
      - name: "Heat pump heating curve float"
         {% set target_room_temp = state_attr('climate.downstairs','temperature')|float %}         
         {% set outdoor_temp = states('sensor.our_home_outdoor_temperature')|float %}  

{% set heating_curve_start_temp = 23.0 | float %}  {# heating curve minimum temperature #}
         {% set heating_curve_slope      = 0.15 | float %}  {# slope #}
         {% set inside_outside_threshold = 4.0 | float %}   {# temperature threshold between inside and outside before target temperature increases #}

{% if (target_room_temp - outdoor_temp) > inside_outside_threshold %}
           {% set heat_curve = (heating_curve_start_temp + heating_curve_slope * (target_room_temp - outdoor_temp - inside_outside_threshold)) | float %}
         {% else %}
           {% set heat_curve = heating_curve_start_temp %}
         {% endif %}

{{ heat_curve | round(2) }}

Dit is mijn stookcurve. De minimum temp die ik heb ingesteld is 23C. Wij lopen altijd zonder schoenen in huis en willen geen koude voeten hebben :-)

Dan heb ik een offset tussen gewenste binnen temp en het punt waar de curve de temp gaat verhogen. Die offset staat nu op 4. Als de temp target 21C is, dan betekent dat dus dat de temp setting gaat oplopen vanaf 17 graden. De helling van de curve staat nu op 0.15, dat lijkt goed te werken. Dat betekent dat de target temp met 0.15C omhoog gaat per graad dat je buiten onder die 17C zit. Dat is een behoorlijk flauwe helling, zal afhangen van hoe goed het huis geïsoleerd is. Met 0.15 betekent dat dus dat de warmte pomp set temp maar 1 graad verandert per 6.7 graad temperatuur verandering buiten. Voor mij werkt dat goed, had eerder een hogere waarde maar heb die verlaagd omdat mijn thermostaat dan ging tegen sturen omdat het te warm werd.

Deze waarde is nog niet afgerond naar het dichtstbijzijnde gehele getal, dat komt later.

Hier wordt de thermostaat gestuurde correctie uitgerekend. De target temp wordt van de Tado thermostaat opgehaald en ook de actuele temperatuur. Het verschil wordt dan met 5 vermenigvuldigd om het verschil signaal te versterken. 5 werkt goed bij mij. Een 0.2 graad afwijking levert dan een 1 graad correctie op.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - sensor:
      - name: "Heat Pump Thermostat offset"
          {% set target_temperature = state_attr('climate.downstairs','temperature') | float %}
          {% set actual_temperature = states('sensor.downstairs_temperature') | float %}
          {{ (-5 * (actual_temperature - target_temperature)) | round(2) }}

Vervolgens wordt het thermostaat signaal opgeteld bij de stookcurve om de target set temperatuur voor de warmtepomp te bereken. En ook wordt dan uiteindelijk een geheel getal afgeleverd en wordt er gecheckt op een ondergrens setting van 23C en een bovengrens van 30C.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  - sensor:
      - name: "Heat pump heating target float"
          {% set temp_offset = states('sensor.heat_pump_thermostat_offset')|float %}
          {% set heat_curve = states('sensor.heat_pump_heating_curve_float')|float %}
          {% set target_temp = temp_offset + heat_curve %}

{{ target_temp }}        

- sensor:
      - name: "Heat pump heating target"
         {% set max_allowed_temp = 30 %}
         {% set min_allowed_temp = 23 %}
         {% set target_temp = states('sensor.heat_pump_heating_target_float') | float(0) %}

{% if target_temp < min_allowed_temp %}
           {% set target_temp = min_allowed_temp %}
         {% endif %}

{% if target_temp > max_allowed_temp %}
           {% set target_temp = max_allowed_temp %}
         {% endif %}

{{ target_temp | round(0) | int(0) }}

Vervolgens een automation om minimaal om de 5 minuten te updaten

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1730542822094'
  alias: Automated heating
  description: ''
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
    - climate.downstairs
    - sensor.downstairs_temperature
    - sensor.our_home_outdoor_temperature
  - trigger: time_pattern
    minutes: /5
  actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: '{% set target_temp = states(''sensor.heat_pump_heating_target'') %}

{{ target_temp | int(0) }}

'
    target:
      area_id: utility_room
      device_id: f39e8acbdbf519a7d91c9d830f787c92
      entity_id: number.target_temperature

Ik heb een paar parameter settings die belangrijk zijn om te weten als extra info.

1. ik stuur op de inlet temp. P116=0 ik vond dat stabieler werken.
2. hysterese op 2C: P26 op 2 omdat de water temperatuur laag is zul je met een grotere hysterese, zoals 5C wat volgens mij standaard is, heel lang moeten wachten voordat de pomp weer gaat verwarmen. Als je hogere temperaturen nodig hebt met radiators zal 5 graden best goed kunnen werken neem ik aan.
3. Inlet en Outlet water temp compensation stond standaard op 2C (P24 en P25). Heb die beide op 0 gezet. Dat zou geen invloed moeten hebben op de werking maar omdat ik temperatuur sensoren op de buizen heb zitten kon ik zien dat die 2C offset in mijn geval niet klopte. Met 0 offset geven mijn temp sensoren zo goed als dezelfde waarde aan als de waarden die van de warmtepomp zelf terugkomen.

Resultaat vandaag:
1. hele dag in ECO mode
2. thermostaat op 21.5C voor de hele dag, ik doe geen nachtverlaging
3. buitentemperatuur varieerde tussen 8 en 3 graden, gaat waarschijnlijk nog wel iets lager worden
4. warmtepomp set temp varieerde tussen 23 en 25C maar voor het grootste gedeelte van de dag op 24C
5. binnen temp varieerde van 21.55 tot 21.9, de 21.9 werd gehaald rond 12:00 omdat we zon hadden. De pomp ging in die tijd niet aan
6. omdat het later op de dag buiten kouder werd, ging de set temp naar 25C, vervolgens ging de binnen temp van 20.6 naar 20.8, te warm en dus pushed mijn thermostaat offset dan de set temp weer terug naar 24C en nu gaat de binnen temp weer richting de 20.6, hij zal zo wel weer een keer naar 25C set temp gaan. Mijn thermostaat regeling met die factor 5 versterking werkt dus goed om de over- en ondershoot heel klein te houden. Dat zal goed werken met vloerverwarming i.v.m. de trage werking, met radiatoren zal dat waarschijnlijk wat anders moeten werken om teveel "pendelen" van de set temp te voorkomen.
7. energieverbruik van de pomp vandaag van 00.00 tot 20:15 = 7.1 kWh, thermisch zou er ongeveer 34 kWh gegenereerd moeten zijn voor een COP vandaag van ongeveer 4.8
Cool en leerzaam!

Heb je een complete lijst van parameters die aanwezig zijn in de Adlar? De uitgebreide handleiding geeft alleen een subset van wat echt aanwezig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greengjh
Booe52 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:13:
[...]

Cool en leerzaam!

Heb je een complete lijst van parameters die aanwezig zijn kn de Adlar? De uitgebreide handleiding geeft alleen een subset van wat echt aanwezig is?
Nee, ik heb geen complete parameter set, ik heb de Adlar uitgebreide handleiding en de solar east handleiding, als je die combineert heb je de meeste wel te pakken. Adlar gebruikt echter nog meer parameters die dus niet gedocumenteerd zijn.

By the way: ik heb met sensoren gewerkt zodat ik makkelijk de tussen resultaten kan zien wat helpt met debuggen. Heb geprobeerd alles in 1 automatie te proppen maar dit beviel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik ben écht ontzettend blij met dit forum.

Het systeem werkt nu zo ontzettend goed dat mijn 'spijt' van het aanschaffen van de warmtepomp nu aardig is verdwenen.
Of de terugverdientijd in 4 jaar écht zo zal zijn, dat moet nog maar blijken, maar de verdere tips, suggesties, aanpassingen en automatiseringen hebben écht ongelofelijk goed geholpen.

Ondertussen ook nog even het "zet hem op ECO bij # graden buiten" toegevoegd en de warmtepomp loopt nu zo veel rustiger dan dat die voorheen deed.
Ook ben ik weer gaan testen met stooklijn 8 en zal de resultaten daar van delen met jullie.

Maar eerst maar even het script van de ECO modus delen voor de personen die dat willen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
alias: Warmtepomp - Dynamische modus op basis van tijd en temperatuur
description: >
  Beheert de warmtepompmodus:

- ECO/Silent tussen 20:00 en 08:00.

- Normal mode tussen 08:00 en 20:00 op basis van temperatuur.

- Schakelt overdag automatisch tussen Normal en ECO afhankelijk van
  temperatuurveranderingen.
triggers:
  - at: "20:00:00"
  - at: "08:00:00"
  - entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur
    above: 6
    trigger: numeric_state
  - entity_id: sensor.thuis_buitentemperatuur
    trigger: numeric_state
actions:
  - choose:
      - conditions:
            after: "19:59:59"
            before: "08:00:00"
        sequence:
          - device_id: IDWARMTEPOMP
            entity_id: IDWPWERKMODUS
            type: select_first
      - conditions:
            after: "07:59:59"
            before: "20:00:00"
        sequence:
            type: select_next
      - conditions:
            after: "07:59:59"
            before: "20:00:00"
            above: 6
        sequence:
            type: select_first

[ Voor 16% gewijzigd door LongTimeAgo op 05-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMasterC
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 15:34
pentaw1nz schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:37:
[...]

Je zou dan in de SmartLife app relatief eenvoudig wat stooklijnen kunnen instellen obv buitentemperatuur.
Daar deelde iemand een paar dagen geleden een leuk voorbeeld van.
Kwestie van eenmalig wat tweaken en nooit meer aanzitten.

Bijv: bij 2 graden buiten = HL7
0 graden = HL6
-3 = HL5
etc.

Werkt het toch niet optimaal? Kun je binnen een paar seconden wat wijzigingen doorvoeren.

Je kunt ook vast blijven houden aan HL8 omdat dat is wat je is beloofd, maar we hebben inmiddels zoveel voorbeelden die aangeven dat deze (nog) niet stabiel is... Ik zou dan toch mijn eigen plan gaan trekken tot mensen hier rapporteren dat het 100% stabiel is.
Ik doe het inderdaad ook zo ongeveer via de Tuya app en eigenlijk werkt dat best goed, behalve als ik week van huis ben en ik de temperatuur dan wel op 17 wil zetten.

Hoe doe jij dat dan met stooklijnen als je eens wat langer van huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
De monteur is hier net weg. Conclusie: Thermostaat stond niet goed ingesteld, dus die deed niks. Dat verklaart waarom LT8 niet werkte.
Hun andere conclusie is dat het prima werkt met een pompverdeler voor de vloerverwarming, maar dat het systeem waterzijdig ingeregeld moet worden omdat de (dunne) radiatoren (die er alleen als bijverwarming zijn) te veel flow gebruiken en daardoor de vloer niet goed warm wordt. Deze stonden juist al heel minimaal open. en het is duidelijk te voelen is het water dat naar de vloerverwarmingspomp warmer is als dat wat de vloer in gaat.
Ik moet weer in overleg met Adlar om te kijken wat ze kunnen doen, want hun verkoper heeft toegezegd dat hun warmtepomp goed zou werken in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DaMasterC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:10:
[...]

Ik doe het inderdaad ook zo ongeveer via de Tuya app en eigenlijk werkt dat best goed, behalve als ik week van huis ben en ik de temperatuur dan wel op 17 wil zetten.

Hoe doen jij dat dan met stooklijnen als je eens wat langer van huis
Dat heb ik nog niet gehad, maar ik zou dan denk ik die handmatige scènes even uitvinken (gaat erg gemakkelijk) en een schema maken waarbij de WP een aantal uren per dag gewoon uit staat. Of gewoon laten draaien... stroomkosten zijn een paar euro.
Met de meest zuinige stooklijn is mijn huis namelijk al 20 graden. Dat is dan mogelijk een voordeel van de dynamische stooklijn, die stop dan weer als hij boven de 17.5 graden uitkomt.

Echter lees ik nog steeds zoveel wisselingen in de dynamische stooklijn dat ik niet met een relaxed gevoel op vakantie zou gaan als deze stooklijn is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
lalme schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:56:
De monteur is hier net weg. Conclusie: Thermostaat stond niet goed ingesteld, dus die deed niks. Dat verklaart waarom LT8 niet werkte.
Hun andere conclusie is dat het prima werkt met een pompverdeler voor de vloerverwarming, maar dat het systeem waterzijdig ingeregeld moet worden omdat de (dunne) radiatoren (die er alleen als bijverwarming zijn) te veel flow gebruiken en daardoor de vloer niet goed warm wordt. Deze stonden juist al heel minimaal open. en het is duidelijk te voelen is het water dat naar de vloerverwarmingspomp warmer is als dat wat de vloer in gaat.
Ik moet weer in overleg met Adlar om te kijken wat ze kunnen doen, want hun verkoper heeft toegezegd dat hun warmtepomp goed zou werken in mijn huis.
Waterzijdig inregelen is altijd goed, maar die pomp er tussenuit is nog beter. Die beperkt de efficiëntie van je systeem en de temperatuur van het water dat je vloer in gaat enorm.

Zoals eerder ook gesteld; het werkt wel, maar het kan veel efficiënter! Adlar wil zich echter niet wagen aan vervangen verdelers lijkt het, dus geven ze eenzijdig advies op dit punt.

Oplossing daarvoor is simpel; vervang die verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Dat gaat ook vast gebeuren, maar ik wil eerst kijken wat er via adlar geregeld kan worden aangezien zij beloofd hebben dat het goed zou werken met mijn installatie. Zij zijn aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
lalme schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:18:
Dat gaat ook vast gebeuren, maar ik wil eerst kijken wat er via adlar geregeld kan worden aangezien zij beloofd hebben dat het goed zou werken met mijn installatie. Zij zijn aan zet.
Ik verwacht niet dat zij je verdeler gaan vervangen, want dat werk nemen ze bij mijn weten niet aan en dat gaat tegen hun (starre) mening in dat het niet nodig zou zijn.
Zou jammer zijn als je dus een sub-optimale oplossing krijgt. Zou gewoon vast die verdeler laten vervangen en dan kijken welke winst er nog meer te behalen is. Of je moet Adlar zover krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
lalme schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:18:
Ik heb 3 weken gewacht op antwoord over wat de correcte instellingen van mijn vloerverwarmingsverdeler pomp zou moeten zijn. Deze had 7 standen. Ik had de gebruikshandleiding van de pomp en de vragen gestuurd naar Adlar en zelfs na die 3 weken geen antwoord op ontvangen.

De vloerverwarming werkte wél, maar was gewoon ontzettend traag en de warmtepomp moest het water warmer stoken dan nodig om de vloer volledig te verwarmen, dit leidde tot onnodig veel 'stookkosten'.
Vrijwel direct toen de vloerverwarmingsverdeler vervangen was door een pomploze merkte je enorm veel verschil. De vloer werd vlot warm (zolang ik de verwarmingen op de slaapkamer dicht hield) en duurde véél langer om weer af te koelen. De warmtepomp werd ook meteen een stuk rustiger.

En bijkomend voordeel was dat het gesuis door de verwarmingen nu niet meer aanwezig is. De verdelerpomp was gewoon niet fijn om aan te laten en dat is dus wél nodig bij een warmtepomp.

Pagina: 1 ... 42 ... 64 Laatste