Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 5 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-12-2023
@j.klooster82

Wat gek, dan is er iets mis met de app of op de display, denk ik.
Ik zou even naar adlar bellen als dat weer gebeurt. Adlar reageert snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
@ijtsehummel

Herkenbaar wat betreft je verhaal. De ruimte hier bereikt 19,5 graden maar de wp blijft nog steeds verwarmen naar 18,5 en hij gaat maar niet uit. Dat vind ik best gek eigenlijk. Ik hoor graag tips hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
j.klooster82 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:35:
Bij mij staat hij op low temp 4. Vanmorgen zag ik opeens op de display een vraagtemperatuur van 60 graden Celsius. Met de app snel aangepast. Maar hoe dat komt??
Had ik vanmorgen ook: na dagen op laag vermogen (en temperatuur) opeens naar hoog vermogen en 48 graden, terwijl stooklijn LT 4. Ook snel via app naar stooklijn 6 en 32 graden gezet. Merkwaardig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06 04:16
Misschien zitten we met zn allen teveel te micromanagen met al onze metertjes en appjes 🤗, maar gisterochtend stond de draaischijf in de app ook plots op 45 graden en draaide de pomp nog, terwijl de ingestelde tenperatuur in huis al lang gehaald was. even een keer van stooklijst gewisseld en terug, daarna normaal weer.
Vanmorgen was het 18 graden (nachtinstelling) in huis en was hij niet aangeslagen, maar slim als die is wist die waarschijnlijk dat het zonnetje er aan kwam want zonder aan te slaan is het hier nu wel 19 graden ( dag instelling). Ook geen idee of ze vanaf afstand wel eens updates doorvoeren en of we daar dan een melding van krijgen.
Het weer is nu natuurlijk ook half half, geen zomer meer, maar ook geen winter nog, dus kan me voorstellen dat dat voor een systeem lastig te vertalen is naar stookgedrag.
We blijven het volgen 🥸

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:03
evanessen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Had ik vanmorgen ook: na dagen op laag vermogen (en temperatuur) opeens naar hoog vermogen en 48 graden, terwijl stooklijn LT 4. Ook snel via app naar stooklijn 6 en 32 graden gezet. Merkwaardig.
Mij is uitgelegd dat wanneer de thermostaat de Wp aanstuurt, dus de ingestelde temperatuur van de thermostaat hoger is dan de kamer temperatuur, dat dan de set temp van de wp 50 graden wordt om snel veel bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:30
(jarig!)
alexed schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Mij is uitgelegd dat wanneer de thermostaat de Wp aanstuurt, dus de ingestelde temperatuur van de thermostaat hoger is dan de kamer temperatuur, dat dan de set temp van de wp 50 graden wordt om snel veel bij te verwarmen.
Maar is het niet de bedoeling dat de WP het beste werkt als deze op 1 temperatuur ingesteld staat of 2 met -/+ 1 graden verschil? Het lijkt mij dan dat de WP, als de temperatuur ingesteld staat op bijvoorbeeld 40 graden aanvoer, niet de bedoeling dat deze ineens naar 50-55 graden aanvoertemperatuur moet kunnen schieten. Er is immers maar max telkens 1 graad verschil. Het is wat anders natuurlijk als de ingestelde temperaturen meer dan 1 graden afwijken.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
Voor de goede orde: getoonde display is geen thermostaat. die staat of hangt in je huiskamer. deze display hangt bij mij boven de verdeler. maar tot nu gaat de wp helemaal zijn eigen gang, bij mij althans. nog steeds behoorlijk geluid hoor, veel condens. terwijl de installateur waar ik gisteren was vertelde dat er alleen condens uit komt in ontdooistand. dan staat die van mij de hele dag te ontdooien bij 10C! Ze zullen komen om de wp op het dak te plaatsen. En de monteur mag dan ook de instellingen nalopen. Na de itho had ik gehoopt zorgeloos de winter in te kunnen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

paQ

Daarom vroeg ik: sta je niet te koelen ipv te verwarmen?
(wat in wezen hetzelfde is als defrosten)

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 27-10-2023 11:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Michidinho schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:29:
Hallo allemaal,

2 weken geleden heeft de monteur van de warmtepomp bij ons de wp aangesloten aan de vloerverwarming. Tot nu toe werkt hij volgens mij prima. Qua zuinigheid: Mwah, kan beter, vind ik. Geen idee of het nog zuiniger kan maar goed. Alle tips zijn welkom:)

Zojuist voor de eerste keer zie ik iets bijzonders aan de wp.
Volgens de kWh meter verbruikt de warmtepomp maar liefst 2 kw per uur. Normaal gesproken verbruikt hij ongeveer 0,5 -0,6 kWh per uur wanneer hij aan staat (Lage warm afgifte, stook lijn 6).

Iemand die er ook last van heeft dat de wp ineens soms hoge kWh verbruikt.
Waarom vind je dat het beter kan?
Wat is er aan warmte opgewekt (aantal kWh thermisch) bij welke temperaturen (water en buitentemperatuur)? Maw welke COP heb je gedraaid?

Dat hij af en toe 2kW trekt zegt niet zoveel.
[...]

Dat zou wel heel slecht zijn. Veel bijverwarmen gaat alsnog tegenvallen want het vermogen blijft gering.
Goede manier om je efficiëntie om zeep te helpen, en ik zou niet weten wat je precies wijzer word van deze strategie.

[ Voor 21% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:30
ijtsehummel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:51:
Voor de goede orde: getoonde display is geen thermostaat. die staat of hangt in je huiskamer. deze display hangt bij mij boven de verdeler. maar tot nu gaat de wp helemaal zijn eigen gang, bij mij althans. nog steeds behoorlijk geluid hoor, veel condens. terwijl de installateur waar ik gisteren was vertelde dat er alleen condens uit komt in ontdooistand. dan staat die van mij de hele dag te ontdooien bij 10C! Ze zullen komen om de wp op het dak te plaatsen. En de monteur mag dan ook de instellingen nalopen. Na de itho had ik gehoopt zorgeloos de winter in te kunnen. Helaas.

[...]
Voor wat het waard is:
Bij mij is de 10Kw ook best vaak goed hoorbaar buiten en ook wij hadden veel condenswater. Kan ik nu niet meer zien, omdat het de afvoer in gaat.
Tevens gaat er nogal wat energie door (wat deels verklaarbaar is door de her en der slechte isolatie).
We zijn bezig met een afspraak met Adlår voor verde inregelen ook ivm de zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
bij mij staat hij nu ook al een poos op 60C. Ik weet dat Adlar de tweakers posts leest. Het zou ze sieren om een s te reageren op al onze vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexed
Johan H schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:30:
Vanmorgen was het 18 graden (nachtinstelling) in huis en was hij niet aangeslagen, maar slim als die is wist die waarschijnlijk dat het zonnetje er aan kwam want zonder aan te slaan is het hier nu wel 19 graden ( dag instelling). Ook geen idee of ze vanaf afstand wel eens updates doorvoeren en of we daar dan een melding van krijgen.
Updates van afstand zijn niet mogelijk. Hier zullen ze extra hardware voor moeten toevoegen.
Bij mij was een update nodig (of een revert) naar een oudere versie. Dit moest op locatie bij ons thuis, wp open en inprikken op de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
Is er iemand anders die bereid is thermostaat eens helemaal omlaag te draaien? Ik weet vrij zeker dat de warmtepomp net zo lekker doorgaat met zijn stooklijn aanhouden. En hij dus inderdaad de thermostaat negeert totdat de ingestelde temperatuur hoger is dan de ruimte temperatuur, waarna hij de leiding set temp omhoog gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Het moet toch juist een slim ding zijn, die rekening houdend met de vraagtemperatuur, de werkelijke temperatuur en het buitenweer er voor zorgt, modulerend dat de temperatuur altijd mooi constant blijft zodat er nauwelijks met grote temperatuurverschillen gewerkt hoeft te worden!?

Vannacht en vanmorgen heeft het ding alleen maar (2x totaal dus) een piek van 20 minuutjes 900 Watt gemaakt, terwijl het 18 graden op de thermostaat is bij een vraag op de thermostaat van 19 graden! Heb ook niet het idee dat het zonnetje er zo door gaat komen, dus ben wel erg benieuwd wanneer en hoe die het naar 19 graden gaat brengen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUK90O3MAk0M7sGQppwTkw0HTiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQsUQFE3LnljutFWub26FBz4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Johan H op 27-10-2023 14:49 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
.

[ Voor 99% gewijzigd door Johan H op 27-10-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
HeHoe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:46:
@golfgti5
Over EvoHome.
Als de Aurora II gelijk is aan de Solareast Mono EVI DC Inv R32 Heat Pump-6 KW Type BLN-006TB1, kan volgens climadirect de BLN-006TB1 werken met Evohome via potentiaal vrije contacten. Ze stuurde mij een foto van de print. De print kan geen 220 volt aan, dan gaat die kapot.
Over de connectors kunnen alleen een maak/verbreek laag spanning lopen.[Afbeelding]
Wellicht heb je iets aan deze foto, het regende toen de monteur ging updaten, dus snelheid was geboden, maar je ziet wel de print.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXb6E_MBD_ejz00jCYHx18f4lO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hh8FzBzv1omYzLaCZtKnHWwJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door alexed op 27-10-2023 17:40 . Reden: Afbeelding toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Adlar gaat de wp op het dak van de carport plaatsen. Zijn er mensen die hem op het dak hebben ivm geluid en trillingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
Ik heb gisteren ontdekt dat er heel veel condenswater ligt net achter de garage van waar de warmtepomp staat. De garage loopt net niet onder de water… ik begin nu me zorgen te maken de komende periode. Ik heb adlar geappt/ gemaild of ze deze wil oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
ijtsehummel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:51:

[...]
Je situatie lijkt verdacht veel op mijn situatie. Iemand van adlar heeft mij geappt vanmiddag en ik heb terug geappt dat ze as maandag langs mogen komen om te checken of het oké was en of het evt op een andere plek geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
[quote]bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Waarom vind je dat het beter kan?
Wat is er aan warmte opgewekt (aantal kWh thermisch) bij welke temperaturen (water en buitentemperatuur)? Maw welke COP heb je gedraaid?

Dat hij af en toe 2kW trekt zegt niet zoveel.

Hierbij mijn antwoorden op je vragen:

Denk dat de wp ongeveer 4 kwh vermogen afgesteld staat (stooklijn 6 en lage warmafgifte) en dus rond 0,5 kWh bij 9-10 buiten temperatuur (Cop van tussen 6 en 7, kan dat?). De benodigde watertemperatuur is 27 graden wat op de display staat en inlet/ outlet water temperatuur is ongeveer 23 tot 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ijtsehummel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:23:
Adlar gaat de wp op het dak van de carport plaatsen. Zijn er mensen die hem op het dak hebben ivm geluid en trillingen?
Ik heb hem op het dak van mijn garage staan met de voorkant richting straat.
Indertijd een paar foto,s geplaatst van de installatie bij mij in januari 2023 :

https://tweakers.net/i/0K...9kLZGI2.jpg?f=user_large8

Later zijn trillingsdempers geplaatst om een “bromtoon” , vooral bij vorst als de pomp steviger moet doorwerken, te onderdrukken.dat is behoorlijk goed gelukt.
De kwaliteit van het dak van de carport en hoe deze aan je huis vastzit zal invloed hebben op doorgeven van geluid..

[ Voor 13% gewijzigd door fvanderstege op 28-10-2023 18:34 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-06 23:43
Mijn adlar komt naast mijn huis te staan, maar mijn airco op het dakkapel staat op een viertal veren, gemonteerd op een tweetal kunststof blokken.

Je voelt de resonantie in de unit en de veren enorm, in de voet niets meer. De veren filteren dit..
Ondanks rank uitgevoerde dakconstructie i.c.m. met airco op vol vermogen 0 gehoor.

Bij stormen als Eunice danste de airco in het rond maar bleef mede daarom juist staan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe4YGQf-6n-xnF1Nqv-2CP_PckA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJyUyGjuwAC0Ds4hyZlMcaIM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkt-o44eVF4OLYphDc7qUcjYjXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKmFDQcWsJSLJEWzGX9V0haK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Nia83B83oVQ64L1mWFOc8eWrSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2qPjr0aAPcs60EEWTkAeIRH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Hoe zijn de ervaringen met de Adlar bij een directe koppeling op de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik zit in een huis van 2016.
Goed geïsoleerd. Momenteel sinds kort een warmtepomp en warmtepompboiler Atlanta 270l
Bevalt tot op heden goed. Zit alleen even met de stooklijn. Stond ingesteld op de vloerverwarming lagetemeratuurcurve 6.
Nu naar 6 gezet, omdat we het toch aan de frissere kant vonden. Nu wel even een hoger verbruik. Maar dat zal straks ook minder worden als het allemaal weer een beetje op temperatuur is?
Nu totaalverbruik van de hele dag met 2 kinderen op 14 a 15 kw per dag is dat een beetje vergelijkbaar met de rest die ook een redelijk nieuw huis hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em7zf3mNtT43wg47NovBGSN5uvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU4i37y6UGy8FW6UHisDwupc.jpg?f=fotoalbum_large

Een beetje off topic (?), maar ik denk wel waardevol voor warmtepompgebruikers :Dit is mijn nieuwe aanwinst: zelfgemaakte constructie op basis van : module heatbooster met daaraan gekoppeld arctic p14 pwm pst ventilatoren van 14cmx14cm.
de module is uiterst precies in te stellen en heeft ook een wifi mogelijkheid: er zijn 4 basis keuzemogelijkheden, bijv met of zonder wifi, die elk weer specifiek in te stellen zijn. Gaat best eenvoudig

( hyperlink naar tweakers, forum over heatbooster van sdr engineering: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic ; graag reacties via dit laatste forum om het Adlar-Aurora forum te sparen ;) )

Deze zitten op een jaga mini convector van 1.20m lang. ik hebinmiddels 2 van de 3 convectoren in het kamergedeelte zo met dit systeem gevuld.

Het resultaat is verbluffend:
Mijn situatie: huis uit 1993 is goed geisoleerd ( A status) ; warmtepomp Aurora2 6kw sinds januari 2023; 70 m2 woonkamer/keuken verwarmen met 3 jaga convectoren , in de keuken een 'gewone' enkel-plaatradiator en 2 extra radiatoren elders open: gang en werkkamer.

De eerst 2 dagen gewerkt met de volgende instellingen:
aurora 2 stooklijn op low temp curve 6 max 35 graden aanvoertemperatuur.
De ventilatoren in een nagenoeg standaard configuratie laten aansturen:
startmoment ventilatoren : 25 graden aanvoertemp ; snelheid moduleert van 25 graden tot 35 graden aanvoertemp van 2% naar 60% van het vermogen van de ventilatoren. Harder hoeft echt niet.
geluid bij 60% vermogen is minimaal, van 2% naar 50% van geen geluid ot zeer licht waarneembaar.

Door volledige dekking van de convector haal je alle warmte er goed uit. ( dit in tegenstelling tot de ventilatoren die in de markt te koop zijn. die zijn kleiner en starten bovendien beduidend later ( speedcomfort pas bij 35 graden!)

Al met al, zoals het er nu naar uitziet een prima investering.
afgelopen nacht ( van 29-30 oktober 7-8 graden buitentemp) kamertemperatuur op 19 graden gehouden met een verbruik van 3 kw van de warmtepomp. komende tijd wat experimenteren met de instellingen.

constructie van 7 ventilatoren aan elkaar :bovenkant ventilatoren vastgekoppeld door kabelbinders, onderkant hoekprofiel ( 1x1 zwart kunststof verlijmt met polymax: een dot lijm op de hoekpunten en dan licht aanduwen ; onderkant hoekprofiel zwart rubber tochtprofiel om resonantie te voorkomen) het hele ding kan in een keer opgepakt: constructie is stevig):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUJp7_RZ2VgnmPibvnzU7R5wG4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRyzdmwDNhIgvNV8rhtxQO3J.jpg?f=fotoalbum_large

Als alles weggewerkt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoWp4wdLa-qpkR9OW7jGzjCmdwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SOsHUHESJOJIMPQ5uKNPoFX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 02-11-2023 10:31 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39
Harabru schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:13:
Goed geïsoleerd. Momenteel sinds kort een warmtepomp en warmtepompboiler Atlanta 270l
Bevalt tot op heden goed. Zit alleen even met de stooklijn. Stond ingesteld op de vloerverwarming lagetemeratuurcurve 6.
Nu naar 6 gezet, omdat we het toch aan de frissere kant vonden. Nu wel even een hoger verbruik. Maar dat zal straks ook minder worden als het allemaal weer een beetje op temperatuur is?
Nu totaalverbruik van de hele dag met 2 kinderen op 14 a 15 kw per dag is dat een beetje vergelijkbaar met de rest die ook een redelijk nieuw huis hebben?
Bij ons is een aangepaste lagetemperatuurcurve 8 ingesteld. Tot nu toe voldoet dit prima voor de vloerverwarming op de begane grond (ongeveer 90 m2). We hebben geen warmtepompboiler en zitten qua verbruik een klein beetje hoger, maar ons huis is van 1999 en we krijgen deze week pas HR++ glas beneden. Hoe hoog heb je de thermostaat ingesteld? Dat maakt natuurlijk ook uit. Die staat bij ons nog op 21 graden, maar gaan we nog wat lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
Harabru schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:13:
Ik heb mijn Adlar 10Kw ook op stooklijn 6 Low Temperature; ongeveer 12-18 kWh per dag voor 150m2 vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Michidinho schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:53:
Ik heb gisteren ontdekt dat er heel veel condenswater ligt net achter de garage van waar de warmtepomp staat. De garage loopt net niet onder de water… ik begin nu me zorgen te maken de komende periode. Ik heb adlar geappt/ gemaild of ze deze wil oplossen.

Benieuwd of ze maandag langs zijn geweest. en wat eventueel de oplossing was. Ik heb er tijdelijk een slang aangehangen naar de zijkant. maar door het drogere weer kwam er ook veel minder condens uit.
Gisteravond wel weer lekker stomen en blazen trouwens. Thermostaat, Honeywell, zo'n basale ronde, ingesteld op 19.5C , maar de wp vindt 21 nog niet genoeg. Heb hem voor de nacht maar week helemaal uitgedaan. Ben bang dat het anders 25 C is 's morgens. Trouwens, je zult maar een echte storing hebben, in geval de wp niets meer doet. Hoe snel kan de monteur bij je zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 19:22
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:36 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexed
HeHoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:32:
Als ik de Adlar PRESTATIECONDITIE DATA (6 KW) vergelijk met de PRESTATIECONDITIE DATA (6 KW) BLN-006TB1 zijn deze gelijk.
In R32 Heat Pump service manual blz 43,lees ik het volgende[Afbeelding]
Kan ik aannemen dat voor een 6 kW 60 liter buffervat voldoende is.
Een buffervat van 120 liter is volgens tabel nodig voor 14 kW.
Hele goeie!
Ik zou wel even rekening houden met de inhoud van bijvoorbeeld je vloerverwarming. Zo kom ik uit op het niet nodig hebben van een buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEG-eBmkAQM7ONzou9guO1wC998=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBQnKYLfV7synrn60QSIBFpK.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming inhoud via tabel van bron: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pzwlswvr3yG_WNABOC8nnpZz6XM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIBUSLcHpoi85fuR1PIiMg3P.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ijtsehummel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:38:
bij mij staat hij nu ook al een poos op 60C. Ik weet dat Adlar de tweakers posts leest. Het zou ze sieren om een s te reageren op al onze vragen.
Dat hebben ze een keer in het begin gedaan en meteen werd de post door de beheerder van Tweakers verwijderd. Het bedrijf mag zelf denk ik niet reageren via het forum. Dat is bedoeld voor gebruikers die elkaar zo mogelijk verder helpen.
Dus als je specifieke vragen hebt aan adlar: bellen of mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 13:08
De warmtepomp staat ingesteld op curve low temp 3.
Staat er opeens in de display een vraagtemperatuur van 60 graden. Het werd ook lekker warm in huis.
Ik heb hem handmatig teruggezet. Dat is de 2e keer in korte tijd.
Je zal niet thuis zijn, dan word je getrakteerd op een flink stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:46
Hoi, even kort voorstellen: Wouter Schuringa, Mitsubishi warmtepomp eigenaar met een blok vloerverwarming erachter. Mijn vader heeft ook de stap naar een (hybride) warmtepomp gezet met ADLAR op radiatoren en we proberen deze nu goed ingeregeld te krijgen. Hier loop ik nu tegen wat zaken aan die we niet helemaal begrijpen. De regeling zoals ons nu uitgelegd heeft volgt de ingestelde stooklijn. De thermostaat die in woonkamer geeft de warmtepomp een signaal om naar max vermogen te gaan mocht de ingestelde temperatuur bereikt worden. (waarschijnlijk om het huis sneller te laten opwarmen) Hoe de stooklijn aan de bovenkant begrensd wordt is ons nog onduidelijk. Het gedrag wat we nu krijgen is pendelen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan als de thermostaat op een comfortabele setting staat. Gaan we deze naar beneden zetten wordt dit wel beter met runs richting een uur. Waarna hij na een periode van 20 minuten opnieuw start. Wie heeft hier al meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
heb ik ook een paar x gehad. nu niet meer op een stooklijn. maar op een temp. van 29C ingesteld. ik loop natuurlijk niet de hele tijd naar de bijkeuken om op het display te kijken. maar als ik de temp. op de thermostaat terug zet van 20 naar 19C blijft de wp gewoon doorgaan. ik heb geen app waar ik continu het stroomverbruik kan bekijken. de SmartLife app is wel heel beperkt. dus zet ik hem 's avonds vaak uit, ook vanwege het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
Ik heb een paar weken geleden een monteur van Adlar in huis gehad ivm een storing. Ik heb hem toen naar de functie van de thermostaat gevraagd. Hij vertelde me dat de thermostaat bij -5 graden pas ging werken om de cv ketel mee te laten werken.
Ik heb radiatoren in huis. Geen vloerverwarming. De stookcurve low temp 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ijtsehummel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:37:
heb ik ook een paar x gehad. nu niet meer op een stooklijn. maar op een temp. van 29C ingesteld. ik loop natuurlijk niet de hele tijd naar de bijkeuken om op het display te kijken. maar als ik de temp. op de thermostaat terug zet van 20 naar 19C blijft de wp gewoon doorgaan. ik heb geen app waar ik continu het stroomverbruik kan bekijken. de SmartLife app is wel heel beperkt. dus zet ik hem 's avonds vaak uit, ook vanwege het geluid.
Vanwege het geluid s nachts kun je hem beter in ecomodus zetten in de app. Die modus is daarvoor bedoeld. Het is hetzelfde als nachtstand , zoals bij sommige warmtepompen vermeld staat

Je moet in de eerste plaats op de stooklijn blijven sturen. Dus aanpassen stooklijn is het eerste wat je moet/ kunt doen. Daarna de kamerthermostaat
Op gewenste temp zetten . Wordt het dan nog te warm. Dan de stooklijn lager zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Als ik het goed begrepen heb, heeft de thermostaat alleen functie als de temperatuur in huis beneden de ingestelde waarde komt, de warmtepomp gaat dan stoken om snel naar de ingestelde temperatuur te komen.
Voor de rest volgt hij de ingestelde stooklijn.
Let op als je een te lage stooklijn hebt, zal hij nooit je ingestelde temperatuur halen, heb je een te hoge stooklijn dan wordt het ook warmer in huis dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Kunst lijkt dus een stooklijn te vinden, die het naar jou gewenste temperatuur in huis stookt. Het lijkt mij dat je dan bij verschillende weertypen telkens een andere stooklijn moet kiezen. Lijkt me niet zo handig, moeten al je medebewoners weten hoe dat werkt…..
Zou mooi zijn als aan de hand van de ingestelde temperatuur de wp zelf weet aan de hand van de omstandigheden welke stooklijn die moet volgen en wat mij betreft ook stopt (nee liever goed modulerend natuurlijk) om de ingestelde temperatuur te behouden.
Wat mij verder opvalt als ik online informatie over stooklijnen opzoek ik veelal rechte lijnen tegenkom, terwijl die van Adlar volgens de handleiding een lijn met trappetjes er in heeft. Geen idee waarom dat is……..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DkhzdmSTT_mSc2TAjTYvr7zYy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/511f8ughHbC5t9eD4PfsQXrI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Johan H op 03-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Wat betreft gebruik van de stooklijnen: het kan inderdaad zo zijn dat je in het voor- en najaar verschillende stooklijn gebruikt tov de winterperiode. Nu staat hij bij mij op low6 met convectorverwarming
In de afgelopen wintermaanden januari en februari heb ik de stooklijn low2 gebruikt.
Maar verder moet je zo veel mogelijk de pomp laten "leren " binnen een stooklijn. Dus niet voortdurend wijzigen. Maar dat laatste zal toch algemeen bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:35:
Wat betreft gebruik van de stooklijnen: het kan inderdaad zo zijn dat je in het voor- en najaar verschillende stooklijn gebruikt tov de winterperiode. Nu staat hij bij mij op low6 met convectorverwarming
In de afgelopen wintermaanden januari en februari heb ik de stooklijn low2 gebruikt.
Maar verder moet je zo veel mogelijk de pomp laten "leren " binnen een stooklijn. Dus niet voortdurend wijzigen. Maar dat laatste zal toch algemeen bekend zijn.
Wat zou die precies leren?
Ik zag over langere periode exact hetzelfde stookbeeld, ondertussen vond ik het te koud in huis. Stooklijn omhoog werd het wat te warm.
Ik mis nog een beetje de finesse, maar dat zal wel inherent aan een warmtepomp systeem in het algemeen zijn.
Als ik iets wijzig kijk eerst een paar dagen wat het effect is. Zit nu trouwens weer zoals opgeleverd, low6 met de thermostaat op 18, zou graag naar 19 willen maar dat diet die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[quote]Johan H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:43:
[...]

[ Voor 68% gewijzigd door Johan H op 03-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ik weet dat Adlar ook de mogelijkheid biedt om een stooklijn op maat te maken. Wellicht contact opnemen?

Je schrijft: stooklijn staat op Low6.
Daar hoort een steltemperstuur bij als de warmtepomp binnen die stooklijn vol vermogen gaat werken.
Je kunt die steltemperstuur , die staat denk ik bij vol vermogen draaien van de warmtepomp nu zon beetje op 35 graden (?) , hoger zetten als je wilt dat hij wel naar 19 graden moet gaan ( 19 graden staat dan op de kamerthermostaat ingesteld)
Heb je dat al eens geprobeerd?

[ Voor 48% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:46:
[...]

Ik weet dat Adlar ook de mogelijkheid biedt om een stooklijn op maat te maken. Wellicht contact opnemen?
Had van de week contact, daar zeiden dat dat in de toekomst mogelijk wordt.
Maar wellicht eerst even wat meer winter afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Ok even samengevat:

Tot - 5 regelt de warmtepomp puur op stooklijn waarbij de thermostaat wordt gebruikt om te zorgen dat als het te koud wordt in de woning de warmtepomp harder gaat werken. Er is geen begrenzing om te voorkomen dat de woning te warm wordt.

Zijn er in de app ook nog instellingen die hier invloed op hebben?

Wens is dat het overdag 19 graden en is en in de avond naar 20 graden gaat. Ons eerste idee was een tijdprogramma in de ruimte thermostaat(honeywell touch) die dan de warmtepomp een setpoint geven maar dit werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:48:
[...]

Had van de week contact, daar zeiden dat dat in de toekomst mogelijk wordt.
Maar wellicht eerst even wat meer winter afwachten?
Heb bericht aangepast met extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
WillemSuper schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:52:
Ok even samengevat:

Tot - 5 regelt de warmtepomp puur op stooklijn waarbij de thermostaat wordt gebruikt om te zorgen dat als het te koud wordt in de woning de warmtepomp harder gaat werken. Er is geen begrenzing om te voorkomen dat de woning te warm wordt.

Zijn er in de app ook nog instellingen die hier invloed op hebben?

Wens is dat het overdag 19 graden en is en in de avond naar 20 graden gaat. Ons eerste idee was een tijdprogramma in de ruimte thermostaat(honeywell touch) die dan de warmtepomp een setpoint geven maar dit werkt dus niet.
In de app kun je een timingline invoegen. Daarin kun je momenten van start en stop en temp van het water regelen middels start- en stopopdrachten/triggers
Heb ik met succes toegepast in de nacht.
Maar ben er toch weer vanaf gestapt omdat ik stopzetten van de warmtepomp wil vermijden
Liever dan ecomodus en/of kamerthermostaat
maximaal een graadje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:53:
[...]

Heb bericht aangepast met extra
Je bedoeld temp op draaischijf (zie afbeelding)
Nee nog niet aangepast, blijft dat staan dan?
Maar al staat daar een hogere temp dan dat flow aangeeft wil niet zeggen dat die dan ook aanspringt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mk53LvPoV3xnmNe0HOAyUBkPyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0FzfLnaNSnW3bAmXs44Sb6w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Voor de beeldvorming mijn Mitsubishi kent 3 regel methodes:
1) Vaste aanvoertemperatuur,
2) Compensatie regeling op basis van de gemeten binnentemperatuur,
3) Stooklijn in combinatie met thermostaat.

Bij optie 3 wordt de warmtepomp aangezet door de thermostaat als de ruimte te koud wordt en gestopt als deze te warm wordt. Ik heb de stooklijn dusdanig afgesteld dat de warmtepomp in de winter soms weken achter elkaar doordraait waarbij in de nacht zonder zon het huis iets afkoelt en gedurende de dag een beetje opwarmt.

[ Voor 23% gewijzigd door WillemSuper op 03-11-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:01:
[...]

Je bedoeld temp op draaischijf (zie afbeelding)
Nee nog niet aangepast, blijft dat staan dan?
Maar al staat daar een hogere temp dan dat flow aangeeft wil niet zeggen dat die dan ook aanspringt.

[Afbeelding]
Inderdaad . Deze temp kun je veranderen ,alleen als de warmtepomp bezig is om die temp te halen. Bij warmte vraag springt hij bijv naar 36 graden. In die fase kun je met plussen en minnen de temp aanpassen. Hij springt dan niet terug naar de oorspronkelijke waarde . Dat doet hij wel als je instelt op het moment dat de pomp niet bezig is en dus op 27 graden staat. Dan zie je hem na enkele seconden verhoging weer terug springen. Je beïnvloedt hiermee dus de steltemperstuur van het aanvoerwater die hoort bij een stooklijn bij warmtevraag
Even uitproberen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:10:
[...]

Inderdaad . Deze temp kun je veranderen ,alleen als de warmtepomp bezig is om die temp te halen. Bij warmte vraag springt hij bijv naar 36 graden. In die fase kun je met plussen en minnen de temp aanpassen. Hij springt dan niet terug naar de oorspronkelijke waarde . Dat doet hij wel als je instelt op het moment dat de pomp niet bezig is en dus op 27 graden staat. Dan zie je hem na enkele seconden verhoging weer terug springen. Je beïnvloedt hiermee dus de steltemperstuur van het aanvoerwater die hoort bij een stooklijn bij warmtevraag
Even uitproberen dus.
Ok, zal eens kijken of ik daar wat mee kan. Krijg je toch een soort van custom stooklijntje als die inderdaad alles onthoudt voor de volgende ronde. Vervelende is dat die meestal ‘s nacht draait….. ach werk in de ploegen dus dat komt wel goed!
Toch blijf ik er bij met alle technologie van tegenwoordig ( bij de cv werkt het al tientallen jaren zo) dat je toch gewoon een gewenste temperatuur op je thermostaat in moet kunnen stellen en de wo regelt het op een zo zuinig mogelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ok, johan en vanderstege, nu even een samenvatting van het voorgaande. dit begint al aardig op het itho forum te lijken.. waar ik 7 jaar aan heb deelgenomen en nu had gehoopt er klaar mee te zijn. maar helaas. van jullie krijgt hij bijna menselijke eigenschappen, slim en moet leren?? is maar een hoop elektronica uit China. waarschijnlijk worden we nog afgeluisterd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
ijtsehummel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:15:
ok, johan en vanderstege, nu even een samenvatting van het voorgaande. dit begint al aardig op het itho forum te lijken.. waar ik 7 jaar aan heb deelgenomen en nu had gehoopt er klaar mee te zijn. maar helaas. van jullie krijgt hij bijna menselijke eigenschappen, slim en moet leren?? is maar een hoop elektronica uit China. waarschijnlijk worden we nog afgeluisterd ook.
Over het algemeen ben ik dik tevreden hoor, is in maart geplaatst en toen was het nog kil en in april paar keer dikke vrieskou, toen heeft die het binnen heerlijk aangenaam gehouden. Hoogste dagverbruik was toen nog geen 12 kwh. En hij is echt stil. Van t zomer met koelen getest, dat ging ook super!

Nu het iets kouder begint te worden en ik wat aan de temperatuur begin te draaien, werkt het toch even anders dan de oude cv, zal vooral een questie van wennen en finetunen zijn, waarvan ik overtuigd ben dat dat echt wel goed komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
Hallo allen,

Heeft iemand ook last van dat de honey well thermostaat (zowel digitaal op de app als analoog) zijn eigen gang gaat?
Ik heb voor de hele dag op 18,5 graden ingesteld. Maar nee, de honey well zakt uit eigen beweging naar 17,5 graden s nachts. Hoe kan ik dat voorkomen? Zo irritant dat.

Ik hoor graag jullie tips

[ Voor 72% gewijzigd door Michidinho op 04-11-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Michidinho schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:01:
Hallo allen,

Heeft iemand ook last van dat de honey well thermostaat zijn eigen gang gaat?
Ik heb voor de hele dag op 18,5 graden ingesteld. Maar nee, de honey well zakt uit eigen beweging naar 17,5 graden s nachts. Hoe kan ik dat voorkomen? Zo irritant dat.

Nee, dat heb ik niet. Staat er geen programma ingesteld of zo? Catch is natuurlijk dat we allemaal dure thermostaten hebben met veel opties, terwijl je eigenlijk niet meer nodig hebt als het aloude “rondje” aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Michidinho schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:01:
Hallo allen,

Heeft iemand ook last van dat de honey well thermostaat (zowel digitaal op de app als analoog) zijn eigen gang gaat?

Bedoel je de ingestelde of gemeten temperatuur?
Als het de gemeten temperatuur is, dan past je stooklijn niet bij je gewenste temperatuur.
17,5 zou dan van je stooklijn komen en 18,5 komt door de daginvloeden, zon, koken etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
De angst slaat mij een beetje om het hart als ik lees over de ervaringen van de Adlar op dit forum.
De Adlar wp is bij ons nog niet geplaatst. Verwacht elk moment een bericht van Adlar.

Ik heb bewust voor een monoblock wp van Adlar gekozen omdat de reviews zo goed waren. Maar nu lees ik toch nog wel wat nare ervaringen met deze Adlar wp.
Zijn er ook ervaringen dat men heel tevreden is over de Adlar wp?
Wil eigenlijk dat ik zo min mogelijk aan de knoppen hoeft te zitten om een gewenste temperatuur in huis te hebben, net als nu met de HR ketel.
Bij ons komt alles rechtstreeks op de vloerverwarming. HR ketel alleen nog maar voor warmwater.
De wp zal alleen voor warmwater in de vloerverwarming moeten zorgen met een vaste ingestelde temperatuur. En daar wil ik geen omkijken meer naar hebben.
Maar mogelijk denk ik te simpel en kan dit niet. Dit zou voor mij een grote desillusie kunnen worden. Ik ben niet zo'n techneut moet je weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:10
John Roos schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:07:
De angst slaat mij een beetje om het hart als ik lees over de ervaringen van de Adlar op dit forum.
De Adlar wp is bij ons nog niet geplaatst. Verwacht elk moment een bericht van Adlar.

Ik heb bewust voor een monoblock wp van Adlar gekozen omdat de reviews zo goed waren. Maar nu lees ik toch nog wel wat nare ervaringen met deze Adlar wp.
Wil eigenlijk dat ik zo min mogelijk aan de knoppen hoeft te zitten om een gewenste temperatuur in huis te hebben, net als nu met de HR ketel.
Bij ons komt alles rechtstreeks op de vloerverwarming. HR ketel alleen nog maar voor warmwater.
De wp zal alleen voor warmwater in de vloerverwarming moeten zorgen met een vaste ingestelde temperatuur. En daar wil ik geen omkijken meer naar hebben.
Maar mogelijk denk ik te simpel en kan dit niet. Dit zou voor mij een grote desillusie kunnen worden. Ik ben niet zo'n techneut moet je weten.
Ik ben het met je eens. Als ik hier lees wat men allemaal met instellingen aan het stoeien is wordt ik ook een beetje huiverig om een warmtepomp aan te schaffen.
Ik wil gewoon de gevraagde temperatuur instellen en het moet werken. Ook vraag ik me af of er voldoende kennis is bij installateurs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
asccul schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:18:
[...]

Ik ben het met je eens. Als ik hier lees wat men allemaal met instellingen aan het stoeien is wordt ik ook een beetje huiverig om een warmtepomp aan te schaffen.
Ik wil gewoon de gevraagde temperatuur instellen en het moet werken. Ook vraag ik me af of er voldoende kennis is bij installateurs.
Ik heb goede ervaringen sinds januari 2023 zowel met de pomp als met de deskundigheid van het bedrijf. En ik experimenteer ook met de instellingen en dat doen veel meer gebruikers. Die verhalen lees je dus vooral . Ik doe daar ook aan mee. Met experimenteren lukt niet alles.😏
En als er iets mis is in je situatie is nog altijd de beste weg: bel Adlar om hulp en gemiddeld genomen is die hulp er behoorlijk snel.
Inmiddels zijn er aardig wat warmtepompen geplaatst. Ik meen meer dan 1500. Op het forum zie je het topje van de gebruikersberg. Laat je niet in de war brengen.
Op forums is altijd wel gedoe. Lees die van andere merken ook maar eens. Als je daar niet tegen kunt is het beste om in direct contact met Adlar vragen te stellen en oplossingen te zoeken.
Veel succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:30:
[...]

Ik heb goede ervaringen sinds januari 2023 zowel met de pomp als met de deskundigheid van het bedrijf. En ik experimenteer ook met de instellingen en dat doen veel meer gebruikers. Die verhalen lees je dus vooral . Ik doe daar ook aan mee. Met experimenteren lukt niet alles.😏
En als er iets mis is in je situatie is nog altijd de beste weg: bel Adlar om hulp en gemiddeld genomen is die hulp er behoorlijk snel.
Inmiddels zijn er aardig wat warmtepompen geplaatst. Ik meen meer dan 1500. Op het forum zie je het topje van de gebruikersberg. Laat je niet in de war brengen.
Op forums is altijd wel gedoe. Lees die van andere merken ook maar eens. Als je daar niet tegen kunt is het beste om in direct contact met Adlar vragen te stellen en oplossingen te zoeken.
Veel succes!
Daar sluit ik mij helemaal bij aan !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

Ik ben met basisinstellingen de afgelopen winter goed doorgekomen met een flinke besparing op gas😏
En daar was het ook vooral om te doen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
Johan H schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:34:
[...]

Daar sluit ik mij helemaal bij aan !
Inderdaad. Gaat alles perfect, nee. Maar realiseer je dat dat gegarandeerd ook zo is bij andere merken. En je leest hier idd meestal alleen de mindere ervaringen.
Voor Nederlandse begrippen zijn warmtepompen nog vrij nieuw en daarbij komt dat er een stormloop os (geweest) op warmtepompen vanwege de idiote energieprijzen van vorig jaar.
Voordeel is, alles is in 1 hand. Nadeel, alles is in 1 hand.

Ik ben tevreden ondanks dat het nog beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:42:
[...]

Inderdaad. Gaat alles perfect, nee. Maar realiseer je dat dat gegarandeerd ook zo is bij andere merken. En je leest hier idd meestal alleen de mindere ervaringen.
Voor Nederlandse begrippen zijn warmtepompen nog vrij nieuw en daarbij komt dat er een stormloop os (geweest) op warmtepompen vanwege de idiote energieprijzen van vorig jaar.
Voordeel is, alles is in 1 hand. Nadeel, alles is in 1 hand.

Ik ben tevreden ondanks dat het nog beter kan.
Het is vooral even wennen denk ik, systeem werkt nou eenmaal net wat anders dan de old fashion cv. Daarbij is de vloerverwarming voor mij ook nieuw, daar blijft veel energie in zitten, waardoor het ‘s nachts minder afkoelt in huis en de wp wel aanslaat als het buiten koud is. Vooral daar ben ik op zoek naar een modus die voor mij het beste werkt.
En inderdaad, als ik zo kijk naar mijn electra verbruik nu, in verhouding tot het gas de voorgaande jaren levert het echt een flinke besparing op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
Het gaat mij om de warmtepompen in het algemeen, dus alle merken. Niet specifiek dit merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
asccul schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:46:
Het gaat mij om de warmtepompen in het algemeen, dus alle merken. Niet specifiek dit merk.
Andere merken heb ik in zoverre ervaring mee, dat ik je kan vertellen dat mijn ‘jacht’ naar een warmtepomp in 2022 ik meerdere adviseurs over de vloer heb gehad, die mij allemaal een standaard 4 kW hybride pompje wilden verkopen, waar minimaal een jaar levertijd op zat, maar wel graag even een dikke aanbetaling.
Allen zouden ze maar werken tot 4 C’ en daaronder springt de CV aan.
Met de 6kW van Adlar voor nagenoeg hetzelfde geld, hoef ik niet meer met gas te stoken.
Voor zover ik weet werken ze allemaal met stooklijnen, dus zal het ten alle tijden zoeken zijn naar jou ideale settings, hoewel ze bij oplevering al aardig goed kunnen inschatten wat voor jou werkt.
Zelf een stooklijntje veranderen is trouwens niet veel meer dan in de app eentje hoger of lager kiezen, alsof je je thermostaat bijstelt. Daar hoef je dus niet te moeilijk over te denken.
Maar zoals vanderstege al typt, Adlar is heel goed bereikbaar voor raad en daad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[quote]Johan H schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:05:
[...]
.

[ Voor 81% gewijzigd door Johan H op 05-11-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
Johan H schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:05:
[...]

Andere merken heb ik in zoverre ervaring mee, dat ik je kan vertellen dat mijn ‘jacht’ naar een warmtepomp in 2022 ik meerdere adviseurs over de vloer heb gehad, die mij allemaal een standaard 4 kW hybride pompje wilden verkopen, waar minimaal een jaar levertijd op zat, maar wel graag even een dikke aanbetaling.
Allen zouden ze maar werken tot 4 C’ en daaronder springt de CV aan.
Met de 6kW van Adlar voor nagenoeg hetzelfde geld, hoef ik niet meer met gas te stoken.
Voor zover ik weet werken ze allemaal met stooklijnen, dus zal het ten alle tijden zoeken zijn naar jou ideale settings, hoewel ze bij oplevering al aardig goed kunnen inschatten wat voor jou werkt.
Zelf een stooklijntje veranderen is trouwens niet veel meer dan in de app eentje hoger of lager kiezen, alsof je je thermostaat bijstelt. Daar hoef je dus niet te moeilijk over te denken.
Maar zoals vanderstege al typt, Adlar is heel goed bereikbaar voor raad en daad.
Werkt dit systeem goed met bestaande radiators, type T22. Huis gebouwd 2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
asccul schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:15:
[...]

Geen idee,
Heb beneden vloerverwarming en boven de oude radiatoren laten hangen, volgens mij zouden die ook wel weg kunnen, maar laat ze lekker zitten. Genoeg water in je systeem is ook belangrijk. Koud is het er zeker niet en die op de slaapkamer heb ik dicht staan.
Verder heb ik de Honeywell T6 thermostaat hangen, maar daar hoef je dan geen spannende dingen meer mee te doen.
Huis uit 1990 stooklijk LT6, dus lijkt me vrij netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
asccul schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:15:
[...]

Dat zal kunnen werken maar houd er rekening mee dat je dan waarschijnlijk niet op een stooklijn uit de serie low temp kunt kiezen. Zeker in de winter zullen deze radiatoren een hogere aanvoertemperatuur nodig hebben denk ik.
ik vermoed dat je cv nu ook een minimale aanvoer van 50-60 graden watertemperatuur ( of misschien meer?) produceert op de radiatoren als vol vermogen wordt gevraagd?
Als je het geld hebt zou ik voor het woongedeelte de radiatoren vervangen door lowtemp convectoren. de rest op de bovenverdieping en in de gang kan gewoon blijven zoals het is. zo functioneert het bij mij ook. extra radiatorventilatoren geven ook een sterke verbetering van de warmteafgifte.
maar zowiezo telt dit: het wordt beter als je voldoende hebt geïsoleerd !

Even laten adviseren mbt je eigen situatie door een ( betrouwbare) leverancier van de warmtepomp is altijd verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j.klooster82
Ik heb een vrijstaande woning uit 1931. In 1988 verbouwd. Dubbel glas, schuine dak van binnenuit, spouwmuur gevuld met steenwolvlokken naar de normen van die tijd. In 2022 vloerisolatie met Tonzon.
Buitentemperatuur is nu 10 graden. De stooklijn is low temp 3. De binnentemperatuur 20 graden in de ruimte waar de verwarming aan staat: woonkamer, keuken, badkamer.
Nu nog gewone radiatoren. Offerte voor Low tem radiatoren voor de woonkamer en keuken, 4 stuks kwam uit op € 5200 Doen we nog even niet. Eerst een winter afwachten. Warmtepomp staat er vanaf februari dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper

Niet om je bang te maken maar een warmtepomp is een ander apparaat dan een cv ketel en heeft initieel wat meer aandacht nodig om goed ingeregeld te krijgen. Daarna heb je er niet heel veel werk meer van
Dit is anders dan een cv ketel die ook een slecht ingeregeld systeem met een verkeerd bemeten ketel wel warm kreeg met een slecht rendement. De mensen die overstappen op een warmtepomp zien dit als een besparing en proberen het systeem zo ingeregeld te krijgen dat deze optimaal draait

De meeste mensen krijgen er een soort hobby bij 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
WillemSuper schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:01:
[...]

Niet om je bang te maken maar een warmtepomp is een ander apparaat dan een cv ketel en heeft initieel wat meer aandacht nodig om goed ingeregeld te krijgen. Daarna heb je er niet heel veel werk meer van
Dit is anders dan een cv ketel die ook een slecht ingeregeld systeem met een verkeerd bemeten ketel wel warm kreeg met een slecht rendement. De mensen die overstappen op een warmtepomp zien dit als een besparing en proberen het systeem zo ingeregeld te krijgen dat deze optimaal draait

De meeste mensen krijgen er een soort hobby bij 😀
zo is het ;)

Maar misschien ter geruststelling ook dit: mijn gegevens van energieverbruik in oktober hier doe je het toch vooral voor :

gasverbruik ( alleen tap-/douchewater); week 43 was een topper
: kleinkinderen 3 dagen op bezoek en dus meer douchegebruik. gasverbruik totaal vanaf februari-6 november ( overstap naar nieuw energiebedrijf): 170m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_71TMHn13jycLMlo9phIE_f0xWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5JcGf0WeQT48IRbeiqrAvSh.png?f=fotoalbum_large

stroomverbruik warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwG6rVHdzmkNkmGolyAuOQ8beZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJmoNgp8aUEnmgWtlBWJYAPu.png?f=fotoalbum_large

stroomafname en teruglevering in oktober 2023 ( zonnepanelen leveren al een stuk minder op, maar er zit nog ruim genoeg in het vat van de teruglevering totaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uDSVhFvYclcJpczRgKKDy63A10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBNKWlFKbZ6UWgs5koCsZtce.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 06-11-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:40:
[...]

zo is het ;)

Maar misschien ter geruststelling ook dit: mijn gegevens van energieverbruik in oktober hier doe je het toch vooral voor :

gasverbruik ( alleen tap-/douchewater); week 43 was een topper
: kleinkinderen 3 dagen op bezoek en dus meer douchegebruik. gasverbruik totaal vanaf februari-6 november ( overstap naar nieuw energiebedrijf): 170m3

[Afbeelding]

stroomverbruik warmtepomp:

[Afbeelding]

stroomafname en teruglevering in oktober 2023 ( zonnepanelen leveren al een stuk minder op, maar er zit nog ruim genoeg in het vat van de teruglevering totaal:

[Afbeelding]
Ja scheelt echt enorm!
En als ik er dan ook wat plaatjes in mag gooien, doe ik ook even die van april erbij toen hebben we ook flink wat koude dagen gehad onder nul!
(Week 44 zitten zelfs dagen van november bij)

Gezin met 2 kinderen.
Gas alleen voor warm water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGM6aEZY9B3VqSzGumHYU6iyUn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EhXnod9CDRSAHBnwD6Gypiiu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU6JZta_DH5XfP7joHmaaTXBHQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZjfpzmwqDQHJbZxdY42XrCS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDQd7Em6ye2fzLZ4Xh0t-Az0nmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cu5OiJNpZIyBSVdCShyD0s5b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 06-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
@fvanderstege
Heb nu trouwens wel 19 graden binnen voor elkaar gekregen in LT6. ‘S nachts tussen 22 en 6u heb ik thermostaat op 18,5 en rest van de dag op 19. Grafiekje ziet er vandaag zo uit tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3s9dwCWzl-LNxv2LyeCbgTfGeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XT8HwsX7jfWweQvYXMNR5Ki2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:00:
@fvanderstege
Heb nu trouwens wel 19 graden binnen voor elkaar gekregen in LT6. ‘S nachts tussen 22 en 6u heb ik thermostaat op 18,5 en rest van de dag op 19. Grafiekje ziet er vandaag zo uit tot nu toe:

[Afbeelding]
Je hebt de situatie al mooi gestabiliseerd dus.
ik ben nog wat aan het schuiven met instellingen. Ik heb inmiddels ook de heatbooster-module ( van sdr-engineering ; Dat is totaal iets anders dan de heatboosters-ventilatoren die in de markt te koop zijn!
zie forum op Tweakers.net : Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic ) .
Zeer aan te bevelen voor gebruikers met convectoren, maar kan ook prima op "gewone" plaat- radiatoren . Het finetunen van de warmtepomp t.o.v de convectoren met ventilatoren( met de heatboostermodule) is inmiddels wat beter gelukt. Bij mij zie je in de laatste weken van oktober een behoorlijk hoger electragebruik dan bij jou. Dat komt mede door wat geëxperimenteer.
Jij hebt vloerverwarming; dat werkt volgens mij zowiezo zuiniger dan convectoren.
Toch verwarm ik nu de kamer ook op stooklijn low6 maar dan ook met aangepaste steltemperatuur (bij warmtevraag) van 33 graden ,en dus niet een steltemperatuur van 35 graden.

Op naar de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 07-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Johan H schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:52:
[...]

Ja scheelt echt enorm!
En als ik er dan ook wat plaatjes in mag gooien, doe ik ook even die van april erbij toen hebben we ook flink wat koude dagen gehad onder nul!
(Week 44 zitten zelfs dagen van november bij)

Gezin met 2 kinderen.
Gas alleen voor warm water.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je een vrij nieuwe of een kleine woning? Wat een laag stroomverbruik! Ik denk dat ik nu al wel 11 kWh per dag kwijt ben aan de warmtepomp (heb helaas geen meting op warmtepomp alleen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:31:
[...]

Je hebt de situatie al mooi gestabiliseerd dus.
ik ben nog wat aan het schuiven met instellingen. Ik heb inmiddels ook de heatbooster-module ( van sdr-engineering ; Dat is totaal iets anders dan de heatboosters-ventilatoren die in de markt te koop zijn!
zie forum op Tweakers.net : Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic ) .
Zeer aan te bevelen voor gebruikers met convectoren, maar kan ook prima op "gewone" plaat- radiatoren . Het finetunen van de warmtepomp t.o.v de convectoren met ventilatoren( met de heatboostermodule) is inmiddels wat beter gelukt. Bij mij zie je in de laatste weken van oktober een behoorlijk hoger electragebruik dan bij jou. Dat komt mede door wat geëxperimenteer.
Jij hebt vloerverwarming; dat werkt volgens mij zowiezo zuiniger dan convectoren.
Toch verwarm ik nu de kamer ook op stooklijn low6 maar dan ook met aangepaste steltemperatuur (bij warmtevraag) van 33 graden ,en dus niet een steltemperatuur van 35 graden.

Op naar de winter.
Ja, begint een stuk meer te lijken op hoe ik het graag wil. Vermoedt trouwens zelf dat het weer buiten daar het meeste invloed op heeft, nu het weer iets kouder is geworden. Heb het nu overdag 19 en nacht 18,5 graden. Boven schommelt het wat rond de 17,5, dat vind ik fijn. In de badkamer hebben we wel een infraroodspiegel hangen, kwartiertje voor douchen even aanzetten en je komt er heerlijk warm onder vandaan.
Wellicht wel een keer ietsie aan de stooklijn laten modificeren, zodat die iets sneller reageert op het moment dat het stookseizoen net een beetje begint. Het enige wat ik nu heb gedaan is de steltemperatuur naar 29 graden gezet. Volgens mij zorgt deze alleen maar voor een startboost en ik wil juist geleidelijk stoken, denk dat dat icm vloerverwarming het beste is. Het idee van de hele dag moduleren moet ik misschien een beetje loslaten. Vanmorgen heeft hij tot 9u zo’n anderhalf uur gedraaid (1,4 kWh) en vooralsnog niet weer. De invloed van de thermostaat vind ik ook nog wat vaag. Ik wil nog een testje doen met de thermostaat op een andere plek, hangt nu op een plek redelijk in het zonnetje die door de schuifpui schijnt.

Mooi dat je zelf ook controle over je systeem krijgt. Hoe ziet bij jou het stookgedrag over de dag er uit?
Had zelf voordat ik vloerverwarming had, zo’n radiatorventilator aan een ventilator geplaatst, die over de volle lengte van de kamer ([ vorm) werkte, kon ik ook verschil van vernemen, maar wat jij hebt is next level! Moet ook schelen met stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:28:
[...]

Heb je een vrij nieuwe of een kleine woning? Wat een laag stroomverbruik! Ik denk dat ik nu al wel 11 kWh per dag kwijt ben aan de warmtepomp (heb helaas geen meting op warmtepomp alleen)
Integendeel, huis is van 1990, geschakeld, (soort van 2 onder 1 kap, maar dan eigen dak)
146m2 woonoppervlak en kleine 600 m3 inhoudt. Woon hier net 4 jaar, met gas zat ik rond 1000 m3 alleen voor stoken totaal zo’n 1200 m3 met ww er bij. Sinds afgelopen winter hebben we vloerverwarming beneden, ca. 60m2. Heb ergens gelezen, dat van cv naar wp electra verbruik ongeveer 2x gasverbruik moet worden, in mijn geval dus zo’n 2.000 kWh volgens mij moet dat lukken, maar we zullen gedurende en na de winter de balans opmaken, ook of de wp dat trekt, maar dat lijkt me wel! Wellicht dan ook een warmtepompboiler voor het warme water, maar dat is in verhouding zo weinig dat dat wel even rekenen wordt, wat ik dan bespaar:

ca. 175 m3 gas per jaar.
Vaste kosten gas
Onderhoud cv ketel

Zal wel uit kunnen, maar de gedachte om je gas af te laten sluiten moet ik ook nog wel even aan wennen!

Wellicht eens in de gaten houden of Adlar met een leuke aanbieding komt?

11 kWh had ik in april toen het zeker 4 graden vroor! Hoe ziet jou woning er uit dan en heb je ook de 6 kW?

Meting op je pomp is zeer aan te bevelen en vrij makkelijk te realiseren met een homewizard kWh meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 07-11-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Johan H schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:01:
[...]

Integendeel, huis is van 1990, geschakeld, (soort van 2 onder 1 kap, maar dan eigen dak)
146m2 woonoppervlak en kleine 600 m3 inhoudt. Woon hier net 4 jaar, met gas zat ik rond 1000 m3 alleen voor stoken totaal zo’n 1200 m3 met ww er bij. Sinds afgelopen winter hebben we vloerverwarming beneden, ca. 60m2. Heb ergens gelezen, dat van cv naar wp electra verbruik ongeveer 2x gasverbruik moet worden, in mijn geval dus zo’n 2.000 kWh volgens mij moet dat lukken, maar we zullen gedurende en na de winter de balans opmaken, ook of de wp dat trekt, maar dat lijkt me wel! Wellicht dan ook een warmtepompboiler voor het warme water, maar dat is in verhouding zo weinig dat dat wel even rekenen wordt, wat ik dan bespaar:

ca. 175 m3 gas per jaar.
Vaste kosten gas
Onderhoud cv ketel

Zal wel uit kunnen, maar de gedachte om je gas af te laten sluiten moet ik ook nog wel even aan wennen!

Wellicht eens in de gaten houden of Adlar met een leuke aanbieding komt?

11 kWh had ik in april toen het zeker 4 graden vroor! Hoe ziet jou woning er uit dan en heb je ook de 6 kW?

Meting op je pomp is zeer aan te bevelen en vrij makkelijk te realiseren met een homewizard kWh meter.
Het huis is van 1999 met ongeveer 188m2 vloeroppervlakte waarvan beneden nu ongeveer 100m2 vloerverwarming en boven nog 2 radiatoren in de badkamer en 1 op zolder (slaapkamers staan nooit aan). Toen we hier net kwamen wonen was het gasverbruik >2200m3. Elk jaar hebben we dat kunnen verlagen tot vorig jaar 1663 (toen kregen we vloerverwarming, maar stond de thermostaat ook nog lager vanwege de hoge energieprijzen). Sinds vorige week hebben we HR++ glas in de woonkamer, dat zou nog weer meer moeten gaan schelen. De warmtepomp is ook de 6kW versie. Ik zal eens kijken of er nog plek is voor de meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:48:
[...]

Ja, begint een stuk meer te lijken op hoe ik het graag wil. Vermoedt trouwens zelf dat het weer buiten daar het meeste invloed op heeft, nu het weer iets kouder is geworden. Heb het nu overdag 19 en nacht 18,5 graden. Boven schommelt het wat rond de 17,5, dat vind ik fijn. In de badkamer hebben we wel een infraroodspiegel hangen, kwartiertje voor douchen even aanzetten en je komt er heerlijk warm onder vandaan.
Wellicht wel een keer ietsie aan de stooklijn laten modificeren, zodat die iets sneller reageert op het moment dat het stookseizoen net een beetje begint. Het enige wat ik nu heb gedaan is de steltemperatuur naar 29 graden gezet. Volgens mij zorgt deze alleen maar voor een startboost en ik wil juist geleidelijk stoken, denk dat dat icm vloerverwarming het beste is. Het idee van de hele dag moduleren moet ik misschien een beetje loslaten. Vanmorgen heeft hij tot 9u zo’n anderhalf uur gedraaid (1,4 kWh) en vooralsnog niet weer. De invloed van de thermostaat vind ik ook nog wat vaag. Ik wil nog een testje doen met de thermostaat op een andere plek, hangt nu op een plek redelijk in het zonnetje die door de schuifpui schijnt.

Mooi dat je zelf ook controle over je systeem krijgt. Hoe ziet bij jou het stookgedrag over de dag er uit?
Had zelf voordat ik vloerverwarming had, zo’n radiatorventilator aan een ventilator geplaatst, die over de volle lengte van de kamer ([ vorm) werkte, kon ik ook verschil van vernemen, maar wat jij hebt is next level! Moet ook schelen met stoken?
Met name 2 dingen lijken nu goede invloed te hebben op een regelmatiger werkende warmepomp:

1. stooklijn low6 met (bij warmtevraag) een steltemperatuur van 32 graden ( nog een graadje lager gezet:))
2. de sets zelf gemaakte ventilatoren die aangestuurd worden door de modules van heatbooster. Deze worden door de maker/ontwerper nog steeds verbeterd. Gisteravond kwam een update binnen om de boostfunctie ( op groter vermogen laten draaien van de ventilatoren( en dat gebeurt trouwens dan ook weer dymanisch/modulerend)) tot aan een vooraf ingestelde omgevingstemperatuur ( er zit een aparte voeler bij) in te stellen. Dat zie je terug in bijgaande grafiek. van 11.00 's avonds tot aan ongeveer 8.00 's ochtends thermostaat op 17,5 graden. daarna op 19 graden gezet en zie daar ..... . omdat de vraag temperatuur op 32 graden staat heeft het iets langer geduurd dan wanneer 35-36 graden de steltemp is.
maar al met al vandaag een wat rustiger verloop en duidelijk minder stroomverbruik met dank aan ventilatoren en lagere steltemperatuur. toegegeven : de zon was er ook meer vandaag!
komende nacht thermostaat op 18 graden ipv 17,5. hoeft de warmtepomp 's ochtends minder hard te werken aan het begin

ik begin het tweaken in de vingers te krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ulC9uP_4XBZlO9uZFVGUGcpChI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKoiGWQZdQn3CT8Kpwsfw8Ws.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:23:
[...]

Het huis is van 1999 met ongeveer 188m2 vloeroppervlakte waarvan beneden nu ongeveer 100m2 vloerverwarming en boven nog 2 radiatoren in de badkamer en 1 op zolder (slaapkamers staan nooit aan). Toen we hier net kwamen wonen was het gasverbruik >2200m3. Elk jaar hebben we dat kunnen verlagen tot vorig jaar 1663 (toen kregen we vloerverwarming, maar stond de thermostaat ook nog lager vanwege de hoge energieprijzen). Sinds vorige week hebben we HR++ glas in de woonkamer, dat zou nog weer meer moeten gaan schelen. De warmtepomp is ook de 6kW versie. Ik zal eens kijken of er nog plek is voor de meter in de meterkast.
Ik zou denken dat je dan in verhouding ca. 25 % meer verbruik als mij zou moeten hebben, zeker niet meer, gezien je huis ook jonger is en vast beter geïsoleerd zal zijn. Geen idee wat dan anders kan zijn?

Of is het een vrijstaand huis misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:26:
[...]

Met name 2 dingen lijken nu goede invloed te hebben op een regelmatiger werkende warmepomp:

1. stooklijn low6 met (bij warmtevraag) een steltemperatuur van 32 graden ( nog een graadje lager gezet:))
2. de sets zelf gemaakte ventilatoren die aangestuurd worden door de modules van heatbooster. Deze worden door de maker/ontwerper nog steeds verbeterd. Gisteravond kwam een update binnen om de boostfunctie ( op groter vermogen laten draaien van de ventilatoren( en dat gebeurt trouwens dan ook weer dymanisch/modulerend)) tot aan een vooraf ingestelde omgevingstemperatuur ( er zit een aparte voeler bij) in te stellen. Dat zie je terug in bijgaande grafiek. van 11.00 's avonds tot aan ongeveer 8.00 's ochtends thermostaat op 17,5 graden. daarna op 19 graden gezet en zie daar ..... . omdat de vraag temperatuur op 32 graden staat heeft het iets langer geduurd dan wanneer 35-36 graden de steltemp is.
maar al met al vandaag een wat rustiger verloop en duidelijk minder stroomverbruik met dank aan ventilatoren en lagere steltemperatuur. toegegeven : de zon was er ook meer vandaag!
komende nacht thermostaat op 18 graden ipv 17,5. hoeft de warmtepomp 's ochtends minder hard te werken aan het begin

ik begin het tweaken in de vingers te krijgen ;)

[Afbeelding]
Grappig, dat grootste stookblok komt wel aardig
overheen met die van mij vandaag. Er voor en erna heb ik niets, misschien het verschil met de vloerverwarming?
Inderdaad zoals iemand hier onlangs typte hebben we er een nieuwe hobby bij. Had ik er nog niet genoeg van 😂 Sluit wel aan bij mijn ‘hobby’ thuisnetwerk, ook altijd mee aan het knooien. Zo heb ik nu ook her en der van die wifi temperatuurmeters geplaatst, geeft ook een mooi beeld icm de wp. Zie plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpTT8QEcAXYkKUuHvRQF6NP4JYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVOvjH2OoRgjxE9fXfte5jYJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ttwo9CXhRCpsqSzxh82DbO69am8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQiHeDjWioMH4dTdphAdVo5v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Paul038 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:24:
[...]

Het zijn nu twee separate systemen. Intussen weer wat meer ervaring op het gebied van WPB verbruik obv. 10-14 keer douchen p/w. In de keuken staat een quooker, dus die gebruikt het WW van de WPB niet.

Eén keer per week gaat hij in ‘legionella stand’ en dan is het verbruik wat hoger, omdat hij het water tot 62gr. verwarmt.

[Afbeelding]
Hoi Paul,

Heb je intussen al wat meer gegevens van gedrag en verbruik van de wpb?
Ben net in Zwolle wezen kijken en die jonge gaf aan zo’n 800-1500 kWh per jaar, maar als ik jou grafiekje doorreken kom ik daar bij lange niet aan…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik zag hier in het verleden mensen die Adlar een warmtepompboiler van een ander merk voor het SWW hebben laten aanbrengen, mede omdat ze geen eigen oplossing hadden. Weet iemand of ze dat nog steeds doen, of zit je tegenwoordig aan hun eigen buffervat vast?

Opzich ben ik namelijk wel gecharmeerd van het verhaal, maar wil wel alles bij 1 installateur neerleggen, ipv met 2 partijen te moeten schakelen die in geval van problemen naar elkaar gaan wijzen.

[ Voor 30% gewijzigd door HvB83 op 09-11-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
HvB83 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:52:
Ik zag hier in het verleden mensen die Adlar een warmtepompboiler van een ander merk voor het SWW hebben laten aanbrengen, mede omdat ze geen eigen oplossing hadden. Weet iemand of ze dat nog steeds doen, of zit je tegenwoordig aan hun eigen buffervat vast?

Opzich ben ik namelijk wel gecharmeerd van het verhaal, maar wil wel alles bij 1 installateur neerleggen, ipv met 2 partijen te moeten schakelen die in geval van problemen naar elkaar gaan wijzen.
Ze hebben 3 formaten warmtepompboilers, staan op zichzelf dus wordt niet gekoppeld aan wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:13:
[...]

Ze hebben 3 formaten warmtepompboilers, staan op zichzelf dus wordt niet gekoppeld aan wp.
buffervat heeft een andere functie en van het ontwerpen/produceren daarvan zijn ze volgens mij van afgestapt (voorlopig?) . Anders even bellen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
In kan mij verheugen op een aantrekkelijk Sinterklaas geschenk. Moet je wel bekennen dat ik al jaren niet meer geloof in deze goed heilig man. Maar het geloof in de Adlar WP is er wel. De planning belde vandaag dat op maandag 4 december de warmtepomp geplaatst gaat worden bij ons. TOP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
John Roos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:42:
In kan mij verheugen op een aantrekkelijk Sinterklaas geschenk. Moet je wel bekennen dat ik al jaren niet meer geloof in deze goed heilig man. Maar het geloof in de Adlar WP is er wel. De planning belde vandaag dat op maandag 4 december de warmtepomp geplaatst gaat worden bij ons. TOP.
Goed bezig, pak je nog een mooi stuk winter mee om flink te besparen 💰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
  • Laatst online: 09-06 15:51
Mede op verzoek van Johan H, hierbij even een update. Nog even kort mijn situatie: Ruime tussenwoning uit 1999, inhoud 600m3, HR+ glas, 65m2 vloerverwarming beneden, Quooker in keuken, Inductie, 'normale' radiatoren boven, grote design radiator in badkamer. Kantoor boven verwarm ik bij met een kleine split Airco

De Adlar 6KW WP werkt full elektric, dus geen gas verbruik meer. Warm water op basis van Atlantic Explorer 270L warmtepomp-boiler.

De Adlar 'schakelt' bij mij niet op de Outlet, maar op de Inlet temperatuur, met een ingestelde offset ten opzichte van de set temperatuur van 5 graden. Ofwel, als de Inlet temperatuur 5 graden onder de set temperatuur van stooklijn LT7 komt, slaat hij pas aan. Dit levert mooie lange modulerende verwarming sessies op en dus weinig start-stops. Goed voor de levensduur van de compressor. Zie de grafiek van vandaag. Met een buiten temperatuur van min. 7gr., max. 14gr varieert de temperatuur in woon- en badkamer de hele dag tussen de 19.5gr. en 20.5gr. Met de thermostaat in de woonkamer doe ik helemaal niets, die staat op 'continu' 16gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQNQ6X2XruzZqByS4UIXowavj90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKKDEaug9iAEoBdxdwlq1y5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B71xqWrBluiFjoXMLC_meOpJB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zHrPPtNgZKs3Jy1qiT3lxTM.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder het stroomverbruik van de Atlantic 270L WP boiler. Week 39 t/m 41 2 personen dagelijks douchen, 42 t/m 44 regelmatig met 3 personen douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcug5_PPJ6s2x6LlqGLRsMPl77A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icWPxfgM38xVO7Ij4XjKJ5OJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Paul038 op 09-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
(jarig!)
HvB83 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:52:

Installeren inderdaad nog een ander merk Atlantic, heb ze onlangs over de vloer gehad. Volgens mij installeren ze deze zelf, dus geen gedoe met 2 partijen. Garantie loopt gewoon via Adlar uiteraard die neem ik aan ook vertrouwen hebben in Atlantic om alles correct af te handelen, anders verkopen ze immers het merk ook niet. Wel moet je rekening houden met de servicekosten waardoor uiteindelijk ook je garantie verlengt wordt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Paul038 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:15:
Mede op verzoek van Johan H, hierbij even een update. Nog even kort mijn situatie: Ruime tussenwoning uit 1999, inhoud 600m3, HR+ glas, 65m2 vloerverwarming beneden, Quooker in keuken, Inductie, 'normale' radiatoren boven, grote design radiator in badkamer. Kantoor boven verwarm ik bij met een kleine split Airco

De Adlar 6KW WP werkt full elektric, dus geen gas verbruik meer. Warm water op basis van Atlantic Explorer 270L warmtepomp-boiler.

De Adlar 'schakelt' bij mij niet op de Outlet, maar op de Inlet temperatuur, met een ingestelde offset ten opzichte van de set temperatuur van 5 graden. Ofwel, als de Inlet temperatuur 5 graden onder de set temperatuur van stooklijn LT7 komt, slaat hij pas aan. Dit levert mooie lange modulerende verwarming sessies op en dus weinig start-stops. Goed voor de levensduur van de compressor. Zie de grafiek van vandaag. Met een buiten temperatuur van min. 7gr., max. 14gr varieert de temperatuur in woon- en badkamer de hele dag tussen de 19.5gr. en 20.5gr. Met de thermostaat in de woonkamer doe ik helemaal niets, die staat op 'continu' 16gr.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder het stroomverbruik van de Atlantic 270L WP boiler. Week 39 t/m 41 2 personen dagelijks douchen, 42 t/m 44 regelmatig met 3 personen douchen.

[Afbeelding]
Goedenavond Paul,

Dankjewel, ziet er goed uit!
Warm water is echt een koopje zo.
Is het water in de boiler gewoon altijd 60 graden?
Overwegen zelf om na de winter de stap te zetten, maar is wel een lange terugverdientijd.
Dus misschien wel meer uit de leuk dan noodzaak, maar we gaan het zien.

Zelf heb ik die parameter 26 (offset) nu op 3 staan, heb ook mooie blokken, maar vond soms de tussenpozen te lang. Ondanks dat het op de thermometer/ thermostaat binnen mooi op temperatuur bleef, begint het op een gegeven moment wel koud aan te voelen. Net sinds gister, dus even aankijken.
Heb klokprogramma van 6-22u 19’ en van 22-6u 18,5’. Vanmorgen sprong die mooi om 6 uur aan (toeval?) voor een paar uurtjes en vanavond weer aan gegaan, draait nu nog dus ben benieuwd hoe lang die nog doorgaat…..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7suDL_L5rgpzT3EEJDJ75xsLb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JtDEaKOQbKqHTolIWtVAv95o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:32:
[...]

Installeren inderdaad nog een ander merk Atlantic, heb ze onlangs over de vloer gehad. Volgens mij installeren ze deze zelf, dus geen gedoe met 2 partijen. Garantie loopt gewoon via Adlar uiteraard die neem ik aan ook vertrouwen hebben in Atlantic om alles correct af te handelen, anders verkopen ze immers het merk ook niet. Wel moet je rekening houden met de servicekosten waardoor uiteindelijk ook je garantie verlengt wordt.
Meneer bij Adlar vertelde mij dat je geen extra servicecontract hoeft af te sluiten en dat ze m gewoon even meepakken als ze voor onderhoud warmtepomp komen. Dus dat scheelt dan weer 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
(jarig!)
Johan H schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:44:
[...]

Meneer bij Adlar vertelde mij dat je geen extra servicecontract hoeft af te sluiten en dat ze m gewoon even meepakken als ze voor onderhoud warmtepomp komen. Dus dat scheelt dan weer 😀
Zo bedoelde ik het ook zoals je het nu stelt, wellicht wat slecht uitgelegd.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:46:
[...]

Zo bedoelde ik het ook zoals je het nu stelt, wellicht wat slecht uitgelegd.
Ok mooi, dat ze niet verschillende verhalen vertellen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Mooie verbruikscijfers zie ik voorbij komen.
Morgen staat mijn installatie gepland.

DOEL
Adlar 6kw, Bestaande Intergas als Geiser.

VOORBEREIDING :
Opstelplaats gemaakt met zand, worteldoek, opsluitbanden en grind

Bestaande CV (niet door mij aangelegd) opnieuw aangesloten, eigenlijk afgesloten:
Op aanvoer en retour 28mm beide kogelkraanafsluiters gezet. Daarna twee t-stukken 32mm op beide aanvoer en retour.
Op T stukken twee kogelkranen naar 28mm knel, hier kan de Adlar morgen op.
Op de 32mm aanvoer naar de twee open VV verdelers beide een flowregelaar aangebracht. Zo kan ik de flow van de verdeler boven/beneden afstellen.
Het js geen zichtwerk, maar voldoet.

Nieuwe groep in MK met homewizard meter aangebracht.

WONING
- Woning 1955
- Dijkwoning, hoekwoning
- Souterrain (98m2) onverwarmd, maar blijft aangenaam door ligging en restwarmte
- BGG (65m2) met VV
- 1e verd. (45m2) met vv
- zolder (26m2) met airco

MAATREGELEN
Woning komt van 2.500m3 gas, zit nu op 900 m3 per jaar met 4 personen op Intergas HRE 35. Dit bereikt door:
- Dakisolatie RD 6,0 (60%, 30m2)
- Dakisolatie RD 4,5 (40%, 20 m2)
- Gevelisolatie RD 2,1 EPS parels (100 m2)
- Gevelisolatie RD 6,0 (20 m2)
- Gevelkozijnen triple glas kryptongas u waarde 0,6 (45m2)
- Nieuwe houten voordeur 56mm
- Vloerisolatie RD 2,5 (naar souterrain)
- Vloerisolatie RD 4,0 (grenzend aan buiten)
- Douche WTW
- Stoken op 40 graden
- Ventilatie type C

VERBETERINGEN
Wat kan hier nog beter:
- 80 m2 voorzetgevel RD 4,0
- Kierdichting
- Aangelegd WTW stelsel in gebruik nemen met ventilatie type D

Eerst maar eens zien hoe de Adlar het gaat doen en hoe de installatie verloopt. Wat mij betreft hebben ze een makkie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OSqKMpu5dwRVD-Wja9FSJzSECI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe2AKYIanfdtkZMkn09b9qm5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L-SF3fAuTxUEyj84KVWYwKjOSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhnmrLzDCZSGofoiOTO0maWr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir-n3H4fvij1eORNlJmQwVoa7xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3K5j4z4JrSLMuxywGs0lQNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VcTBe0XD8nJ0nH9iFH92PBe7S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsfpRgDmM1eB7FKTuiusKtua.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door steefweer op 09-11-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik zag dat er bij de Adlar 2x 1 meter 22mm is geleverd, zijn jullie 6KW's aangesloten met 22mm of 28mm staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Beste Steefweer.
Gaat in jou nieuwe situatie de bestaande cv ketel nog een rol spelen bij het verwarmen van je huis? Je spreekt namelijk over kogelkraanafsluiters. Wil dit zeggen dat je de cv ketel later alsnog kunt aansluiten als je dit nodig vind?

Op 4 december word bij ons de Adlar geplaatst. Wessel Boukema van Adlar vond dat in onze situatie de Hr ketel geen deel meer uit moet maken van het verwarming verhaal. De HR ketel zal enkel nog voor het warme water zorgen. Leek mij een goed verhaal en daar vertrouw ik dan maar op.

Ik lees mij momenteel een slag in de ronte om zoveel mogelijk te weten te komen over het gebruik van de Adlar WP. En als niet techneut op dit gebied valt dat niet mee kan ik je verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Nog een nabrander.
Zie dat je in de meterkast bij een groep hebt voor de WP, maar ernaast zit ook nog iets met een display wat af te lezen is. Neem aan dat je hier de verbruikte stroom van WP kunt aflezen.
Moet je hier zelf voor zorgen of zorgt Adlar hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
John Roos schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:20:
Nog een nabrander.
Zie dat je in de meterkast bij een groep hebt voor de WP, maar ernaast zit ook nog iets met een display wat af te lezen is. Neem aan dat je hier de verbruikte stroom van WP kunt aflezen.
Moet je hier zelf voor zorgen of zorgt Adlar hiervoor?
John, dat iets met de display is de Homewizard kWh meter.
Die moet je zelf kopen bij Homewizard, zeer aan te raden, los van dat je het gedrag van je wp mooi kunt volgen is hij ook essentieel als je je stookkosten en daarmee dus ook je eventuele besparing en terug verdientijd wilt bepalen.

Ik heb ook 2 kogelkranen, leidingen wp zitten in serie met cv (hybride opstelling) (die niets meer hoeft te doen dan warm water), Makkelijk voor werkzaamheden wp, als je ze dicht zet kun je de wp leeg laten lopen, zonder dat je hele systeem leeg loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Wat Johan H zegt klopt. Ik zou evt de CV weer in bedrijf kunnen stellen door de kogelkranen van CV open te zetten en die van WP dicht.
Ben blij dat ik het zo gemaakt heb, want hij gaay vandaag niet draaien. Dus komende tijd tot inregelmoment geen WP, maar CV.

Ik heb inderdaad hetzelfde, full electric verwarmen en CV slechts voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Foto' installatie

Wel aangeven dat er een expansievat tussen moet, hadden ze niet mee. Daarnaast gevraagd of ze een magneetfilter willen plaatsen, doen ze niet standaard en hoort wat mij betreft wel. Die had ik zelf bog liggen.

Vuilafscheider plaatsen ze wel. Waren ZZPers namens Regiebouw Alphen ad Rijn, echt prima gasten, maar geen doorgewinterde diep gewortelde CV monteurs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYqKUzQjvTveCmV-EegIQYrF498=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kseCKrQZgE7v6JiAghC2HwH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/523yXUjNrYbRJdBfiij4bfTPNjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ss4KbMDqV1LIB5FoT2FmTysG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC2tP47Hh72_w1s7Tu1ps8xN1_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o02SfTfsa8tHKg0Jp7uwIFYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDpUlrwAGiloJuU1gPcsR3reA54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF41e9ep3QTSkCZXWA4b1hBA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns2l5Ld0mJ_c49HUMkWoZIJWXOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs3OGBm6Q3owkRGVpsjIGWgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVKABuf9V1AJ-23EWH5_lTsmE4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17c95K0yhxTt8DUvRH6u3gxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Nog een hele constructie geworden. Maar wat vreemd dat de monteurs niet op de hoogte zijn wat jij hebt afgesproken. Zoals het plaatsen van een expansievat en magneet filter. Hoop niet dat bij mij zoiets gebeurt. Kan niet even zoiets te voorschijn toveren.
Pagina: 1 ... 5 ... 62 Laatste