Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 4 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:42
Tim123 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Is dat specifiek bij de Adlår Castra Aurora 2 zo, of geldt dat voor alle monoblocken?
Dat geldt voor allemaal. Wanneer het straks kouder (en vochtiger) wordt, zal de buitenunit vaak een keer bevriezen. Met behulp van een defrost wordt het ijs van de buitenzijde ontdooit en zal afgevoerd moeten worden. Wanneer deze aan de gevel hangt zonder afvoer zal dit water over de muur naar beneden lopen en zal onder de warmtepomp een ijsbaan ontstaan.
Er staan wel filmpjes op youtube over defrosts. Kan je een beetje inschatten hoeveel water erbij vrij komt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHU1a0ZGUYqTU_vRl5WgKJgJIjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lnkjv5tb3xeyukgGbOJQSxfm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
@joke_name

ik weet nog steeds niet hoe te antwoorden op een bericht, maar ik heb een tekening geplaatst voor de grindbak. Heb zelf een offerte van de AuroraII 6KW. Vind het geheel nogal relatief duur, vooral de zogenaamde extra kosten en arbeidskosten.
Overigens ben ik nog steeds beetje aan het twijfelen tussen Adlar of een "merknaam" als Vaillant-Bosch-Panasonic-Nibe. Heb ondertussen wel begrepen dat de firma Adlar iets van 1000+ stuks aan WP's heeft geplaatst.
Wil vandaag wel de knoop doorhakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-08 22:02
okijokii schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Dat geldt voor allemaal. Wanneer het straks kouder (en vochtiger) wordt, zal de buitenunit vaak een keer bevriezen. Met behulp van een defrost wordt het ijs van de buitenzijde ontdooit en zal afgevoerd moeten worden. Wanneer deze aan de gevel hangt zonder afvoer zal dit water over de muur naar beneden lopen en zal onder de warmtepomp een ijsbaan ontstaan.
Er staan wel filmpjes op youtube over defrosts. Kan je een beetje inschatten hoeveel water erbij vrij komt.
Dank voor je berichtje, ik dacht inderdaad al dat het voor alle monoblocken goldt. Nu leek het dat het vooral voor de Adlår Castra Aurora 2 goldt, dat geeft een vertekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
John6871 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:09:
@joke_name

ik weet nog steeds niet hoe te antwoorden op een bericht, maar ik heb een tekening geplaatst voor de grindbak. Heb zelf een offerte van de AuroraII 6KW. Vind het geheel nogal relatief duur, vooral de zogenaamde extra kosten en arbeidskosten.
Overigens ben ik nog steeds beetje aan het twijfelen tussen Adlar of een "merknaam" als Vaillant-Bosch-Panasonic-Nibe. Heb ondertussen wel begrepen dat de firma Adlar iets van 1000+ stuks aan WP's heeft geplaatst.
Wil vandaag wel de knoop doorhakken
Klik op ACTIES, en kies dan voor QUOTE bij het bericht wat je wil beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
macfocus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:57:
Vandaag hebben ze de laatste puntjes opgelost.
Paar pijpen netjes beugelen, koofje buiten recht hangen en de condens afvoer fixen. Dat is bij ons een dingetje omdat hij aan de gevel hangt op 3,5 meter hoogte.
Adlar heeft daar geen standaard oplossing voor omdat ze meestel laag staan (dak of grond). Dus er moest even worden geknutseld. Opgelost met een 3/4 sok en een flink stuk van die witte CV slang. Omdat er geen afvoerpijp buiten in de buurt zat, naar binnen geleid en bij de CV overstort gestoken.
misschien dat ik hem zelf nog een keer netjes vastbeugel, maar dat zit me niet echt in de weg.
Buiten zit het netjes, ja het detoneert wat, maar je kunt niet alles hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi, vraagje over de afvoer van defrost water. Ben je niet bang dat de afvoer dicht vriest en uiteindelijk alles dicht gaat zitten? Of het je verwarmingslint toegepast? Lijkt me vervelend als je op een winterdag op de ladder moet omdat alles dichtgevroren is en de boel ontdooid moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 18:33
WillemSuper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Hoi, vraagje over de afvoer van defrost water. Ben je niet bang dat de afvoer dicht vriest en uiteindelijk alles dicht gaat zitten? Of het je verwarmingslint toegepast? Lijkt me vervelend als je op een winterdag op de ladder moet omdat alles dichtgevroren is en de boel ontdooid moet worden.
Da’s een hele goede. Geen seconde over nagedacht. Ga ik nog eens even met ze opnemen.
Dank voor de waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:50
WillemSuper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Is defrost water niet al op een bepaalde temperatuur dat het niet kan dichtvriezen? Ik krijg volgende week woensdag een adviseur van Adlår over de vloer, ben benieuwd wat ze kunnen realiseren en voor welke prijs. Het zou bij mij in eerste instantie om een hybride opstelling gaan ivm een cv ketel van 3 jaar oud, wn het zou zonde zijn om die investering te laten vallen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
MrBas schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:11:
[...]

Is defrost water niet al op een bepaalde temperatuur dat het niet kan dichtvriezen? Ik krijg volgende week woensdag een adviseur van Adlår over de vloer, ben benieuwd wat ze kunnen realiseren en voor welke prijs. Het zou bij mij in eerste instantie om een hybride opstelling gaan ivm een cv ketel van 3 jaar oud, wn het zou zonde zijn om die investering te laten vallen.
Ja maar net boven nul, is hier ook een topic met winterklaar maken. Daar staan wel foto's om een impressie te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-07 11:53
Ondertussen staat de aurora 2 hier een paar maanden, onder de carport. Als schouwer kwam Gerben langs. Alles kon en was mogelijk. Ik wilde perse de pomp uit de verdeler hebben. Dan kon ook. Kwam zelf op de factuur te staan. Maar goed, toen ze eenmaal hier waren om te plaatsen, bleek dat er van verwijdering van de pomp geen sprake was. Dat doen wij niet. Veel over en weer gebel, met onbegrip van hun kant, en boosheid van mij. Uiteindelijk wilde ik het restantbedrag pas betalen als de pomp eruit zou gaan. Jan belde mij en beloofde dat Nick langs zou komen om de pomp eruit te halen. Als ik eerst het restant zou betalen. Heb ik gedaan, en Nick kwam langs. Die wist vervolgens nergens van. Ik werd hierheen gestuurd. Maar volgens hem is het onnodig om de pomp eruit te halen. Terwijl hij bij de ingebruikstelling nog heel positief was: dat doe ik wel voor jullie. Vervolgens werd er een slagroomtaart bezorgd. Met andere woorden: niet meer zeuren nou. Dus zit ik nog met een susteem wat 15% rendementsverlies heeft. Water komt uit de wp van 29 C en gaat met 25 C door de verdeler. Ja, zo krijg ik de vloer natuurlijk nooit warm. Met andere woorden: ben totaal niet tevreden ovder de werkwijze, heb spijt van de aurora. O ja en fluisterstil is hij zeker niet. Mijn vrouw kwam vorige week thuis en dacht dat er een vrachtauto voor stond. Dus als anderen het wel vinden: houden zo.
Weet iemand in het noorden nog een monteur of bedrijf die voor mij de pomp eruit kan halen of een nieuwe openverdeler kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28

paQ

[...]

Is defrost water niet al op een bepaalde temperatuur dat het niet kan dichtvriezen?
Ik krijg volgende week woensdag een adviseur van Adlår over de vloer, ben benieuwd wat ze kunnen realiseren en voor welke prijs. Het zou bij mij in eerste instantie om een hybride opstelling gaan ivm een cv ketel van 3 jaar oud, wn het zou zonde zijn om die investering te laten vallen.
Uh, dus je wilt bij voorkeur hybride (duurder) draaien 'omdat' je het anders zonder vindt van je CV ketel :?

Dat is als... inbellen bij je internetprovider terwijl je glasvezel hebt, maar je het anders zonde vindt van je telefoonaansluiting. ik kon echt niets beters bedenken zo snel :')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
ijtsehummel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:34:
Ondertussen staat de aurora 2 hier een paar maanden, onder de carport. Als schouwer kwam Gerben langs. Alles kon en was mogelijk. Ik wilde perse de pomp uit de verdeler hebben. Dan kon ook. Kwam zelf op de factuur te staan. Maar goed, toen ze eenmaal hier waren om te plaatsen, bleek dat er van verwijdering van de pomp geen sprake was. Dat doen wij niet. Veel over en weer gebel, met onbegrip van hun kant, en boosheid van mij. Uiteindelijk wilde ik het restantbedrag pas betalen als de pomp eruit zou gaan. Jan belde mij en beloofde dat Nick langs zou komen om de pomp eruit te halen. Als ik eerst het restant zou betalen. Heb ik gedaan, en Nick kwam langs. Die wist vervolgens nergens van. Ik werd hierheen gestuurd. Maar volgens hem is het onnodig om de pomp eruit te halen. Terwijl hij bij de ingebruikstelling nog heel positief was: dat doe ik wel voor jullie. Vervolgens werd er een slagroomtaart bezorgd. Met andere woorden: niet meer zeuren nou. Dus zit ik nog met een susteem wat 15% rendementsverlies heeft. Water komt uit de wp van 29 C en gaat met 25 C door de verdeler. Ja, zo krijg ik de vloer natuurlijk nooit warm. Met andere woorden: ben totaal niet tevreden ovder de werkwijze, heb spijt van de aurora. O ja en fluisterstil is hij zeker niet. Mijn vrouw kwam vorige week thuis en dacht dat er een vrachtauto voor stond. Dus als anderen het wel vinden: houden zo.
Weet iemand in het noorden nog een monteur of bedrijf die voor mij de pomp eruit kan halen of een nieuwe openverdeler kan plaatsen?
Elke loodgieter zou hierbij kunnen helpen of je steekt zelf de handen uit de mouwen. Afhankelijk van je bestaande verdeler is deze om te bouwen of zal er een nieuwe geplaatst moeten worden. Het is inderdaad zonde om dit niet aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
paQ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Uh, dus je wilt bij voorkeur hybride (duurder) draaien 'omdat' je het anders zonder vindt van je CV ketel :?

Dat is als... inbellen bij je internetprovider terwijl je glasvezel hebt, maar je het anders zonde vindt van je telefoonaansluiting. ik kon echt niets beters bedenken zo snel :')
HAHAHAHA goede vergelijking.Ik laat de expert wel bepalen als hij hier aanwezig is. :P

[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 11-10-2023 18:53 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 12:37
Het is nu eindelijk koud genoeg om te kijken of de warmtepomp het huis een beetje warm kan houden. Lijkt best goed te gaan. Ik kijk daarom ook in de Smartlife app en zie daar zoveel temperaturen achter query staan die me niets zeggen. Weet iemand misschien waar ik de uitleg van al die waardes kan vinden? En is het ook mogelijk om de data te exporteren of te visualiseren van meerdere dagen ipv alleen een momentopname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-08 17:23
[...]

En, wat voor advies/offerte heb jij gekregen?

Ik heb min of meer dezelfde situatie. Ketel (en huis) uit 2019.
Adviseur stelde bij mij ook al snel voor om de CV ketel op zolder af te doppen en puur voor warm water te gebruiken. En dan de Adlår gewoon op de begane grond direct op de de verdeler voor de vloerverwarming.

Aansluiten op de CV op zolder kàn wel, maar dat is direct flink duurder vanwege de extra installatiekosten.
Dus door de verwarming direct all electric te maken kom ik een kleine €1000,00 lager uit voor het hele systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Bij ons ook de knoop doorgehakt en akkoord gegeven om een Adlar ll 6 kw te plaatsen. Ondanks dat wij een 2 jaar oude HR ketel hebben toch besloten om de WP rechtstreeks op de vloerverwarming aan te sluiten. Beter rendement werd ons verteld. Hr ketel zorgt na plaatsing enkel nog voor de warme douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
KMvrtr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

En, wat voor advies/offerte heb jij gekregen?

Ik heb min of meer dezelfde situatie. Ketel (en huis) uit 2019.
Adviseur stelde bij mij ook al snel voor om de CV ketel op zolder af te doppen en puur voor warm water te gebruiken. En dan de Adlår gewoon op de begane grond direct op de de verdeler voor de vloerverwarming.

Aansluiten op de CV op zolder kàn wel, maar dat is direct flink duurder vanwege de extra installatiekosten.
Dus door de verwarming direct all electric te maken kom ik een kleine €1000,00 lager uit voor het hele systeem.
Ik krijg ze as woensdag over de vloer. Ben benieuwd wat zijn advies wordt, maar als ik wat krijg horen jullie het uiteraard ook. Heb ook nogal een wat rare opstelling met thermostaten. Alles Tado op dit moment met de woonkamerthermostaat op een regelklep aangesloten bij mijn vloerverwarmingsverdeler. Ben benieuwd of de WP hier mee om kan gaan en of ik de vloerverwarmingsverdeler beneden moet ombouwen naar een pomploze verdeler. Boven heb ik nog radiatoren dus vraag me af wat ze hiermee kunnen. Radiatoren draaien nu volgens mij op 40 graden aanvoer temperatuur en hou mn ruimtes hiermee warm, echter dus op (bijna) alle radiatoren thermostaatknoppen van Tado.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:52
KMvrtr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

John Roos schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:52: Ondanks dat wij een 2 jaar oude HR ketel hebben toch besloten om de WP rechtstreeks op de vloerverwarming aan te sluiten. Beter rendement werd ons verteld. Hr ketel zorgt na plaatsing enkel nog voor de warme douche.
Vreemd. Dit wilde ik ook maar zou volstrekt niet kunnen. Ze willen niet parallel aansluiten en dus moet de leiding naar de plek waar de cv nu zit om daar aangeknoopt te worden (en ketel er uit qua cv stuk). Ze zouden teveel problemen hebben gehad met direct op cv-verdeler aansluiten… ik heb wel nog radiatoren boven (die weinig worden gebruikt, maar toch). Heb jij boven vv of radiatoren?

[ Voor 25% gewijzigd door Captain.John op 16-10-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Captain.John schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:55:
Vreemd. Dit wilde ik ook maar zou volstrekt niet kunnen. Ze willen niet parallel aansluiten en dus moet de leiding naar de plek waar de cv nu zit om daar aangeknoopt te worden (en ketel er uit qua cv stuk). Ze zouden teveel problemen hebben gehad met direct op cv-verdeler aansluiten… ik heb wel nog radiatoren boven (die weinig worden gebruikt, maar toch). Heb jij boven vv of radiatoren?
Dat was bij ons ook het geval. Ze konden bij aansluiting op de vloerverwarming niet garanderen dat de radiatoren boven (badkamer en zolder) warm zouden worden. Maar wij hebben ook geen huis uit 2019, maar uit 1999. Voorlopig hier nog hybride met een 5 jaar oude cv ketel. Eerst maar eens zien hoe geschikt ons huis is. DeWarmte wilde trouwens wel rechtstreeks aansluiten op de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
redcap schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:44:
[...]

Dat was bij ons ook het geval. Ze konden bij aansluiting op de vloerverwarming niet garanderen dat de radiatoren boven (badkamer en zolder) warm zouden worden. Maar wij hebben ook geen huis uit 2019, maar uit 1999. Voorlopig hier nog hybride met een 5 jaar oude cv ketel. Eerst maar eens zien hoe geschikt ons huis is. DeWarmte wilde trouwens wel rechtstreeks aansluiten op de vloerverwarming.
Ik twijfel nu ook of het wel of niet kan. Gerben van Adlår kwam tijdens de schouw met dit idee.
Maar gisteren een andere installateur over de vloer gehad. En die zei dat het niet kan. Er zit wel een klep op het verdeelblok, maar dat dat niet de klep is die naar de radiatoren op de 1e verdieping gaat.
Daarvoor zit er een klep bij de CV op zolder.
Als die 2e gelijk heeft is plan van Gerben niet uitvoerbaar.

Maar ja, wie heeft er nu gelijk? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Ik lees weinig over geluid (herrie?) van de Adlar Aurora II 6Kw. Wel zie ik dat "ijtsehummel" het geluid als die van een vrachtwagen beschrijft. Nu heb ik zelf een twee weken geleden de knoop voor een Adlar Aurora II 6Kw doorgehakt. De geluidsoverlast leek met 42 dBa binnen de perken te blijven en omdat de unit onder voorraam zou komen te staan dacht ik ook dat het binnen niet te horen zou zijn.
Zijn er ondertussen gebruikers met ervaringen over geluid/herrie? En maakt het dan ook nog uit of unit op vaste stenen grond staat of een grindbak? Zijn er bijvoorbeeld door enkelen ook van die zware riubberen voeten toegepast of zelfs geluidskasten (maar dan heb je misschien zelfs meer overlast in je eigen huis)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 12:58
Bij ons staat hij achter de bijkeuken in de tuin op een stenen ondergrond. Wij horen hem binnen niet.
Eén keer flink geluid gehoord. Ik ging toen kijken en er lag een plas water voor. Ik denk dat hij was gaan “defrosten “. Was van korte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Laatst online: 24-02-2024
Sinds vorige week draait bij ons de 14kw (3 fase) versie. Er waren een aantal bezoeken van Adlar Castra nodig om de warmtepomp draaiend te krijgen. Door het toevoegen van een custom stooklijn en wat aanpassingen draait hij nu, hij geeft soms nog een e37 melding maar gaat dan gewoon verder.

Ik was even benieuwd of iemand al bezig is geweest of het mogelijk is om warmtepomp te koppelen aan home assistant?

Ook is de stooklijn nu in custom ingesteld door Adlar Castra, kan je in de app (of op een andere manier) deze stooklijn ook inzien en of andere stooklijnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
John6871 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:22:
Ik lees weinig over geluid (herrie?) van de Adlar Aurora II 6Kw. Wel zie ik dat "ijtsehummel" het geluid als die van een vrachtwagen beschrijft. Nu heb ik zelf een twee weken geleden de knoop voor een Adlar Aurora II 6Kw doorgehakt. De geluidsoverlast leek met 42 dBa binnen de perken te blijven en omdat de unit onder voorraam zou komen te staan dacht ik ook dat het binnen niet te horen zou zijn.
Zijn er ondertussen gebruikers met ervaringen over geluid/herrie? En maakt het dan ook nog uit of unit op vaste stenen grond staat of een grindbak? Zijn er bijvoorbeeld door enkelen ook van die zware riubberen voeten toegepast of zelfs geluidskasten (maar dan heb je misschien zelfs meer overlast in je eigen huis)?
kijk even naar mijn reactie op 4 mei: fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Bij mij staat de warmtepomp sinds half januari 2023 ( geplaatst op garagedak).
inmiddels zijn in mei ook de trillingsdempers geplaatst. effect weet ik nog niet omdat de warmtepomp pas deze week zijn werk is gaan doen. Hoor geen pomp draaien binnen. En dat geldt voor de hele periode vanaf januari 2023!
En dan nog dit : iemand die boos is gebruikt soms zware woorden ....
groeten, Frank

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 18-10-2023 16:46 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
De pomp (10Kw) is hier lekker bezig.
Oud huis, her en der nog belazerd geïsoleerd. Hij hangt bij ons aan de zijgevel, en maakt een hoop herrie als ie echt aangaat.
Dat doet waarschijnlijk elke warmtepomp, dus dat reken ik de Adlar niet aan.
Binnenkort wel even bij de buren vragen hoe zij het ervaren.

De woonkamer en overige ruimtes gaan goed, de keuken niet.
Dat is dan ook en grote van zichzelf erg koude ruimte. Daar krijgt ie het niet warmer als 19,5 graden.
Dat heeft deels te maken met de radiatoren, het lijkt erop dat er ergens een aansluit fout zit (aan en afvoer verwisseld). Aangezien de radiatoren permanent open staan denk ik niet dat dat een heel erg groot probleem is, maar we gaan het wel uitzoeken.
En ze worden niet warmer dan een graad of 33 en dat klinkt me wel heel laag zeker omdat de app 40 graden als instelling heeft.

Ådlar gebeld of Nick langs kon komen. Hij heeft het inregelen gedaan en omdat de situatie technisch vrij complex is wil ik hem ter plekke . Gaat hem niet worden, hij werkt helaas niet meer voor Ådlar.
Ze bellen me terug om telefonisch wat zaken door te spreken en dan verder te kijken.

Het is een leerproces…

code:
1
 Oh en mischien is het niet netjes maar g*rb*n, belooft veel wat niet kan.

[ Voor 3% gewijzigd door macfocus op 18-10-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
macfocus schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:38:
Hij hangt bij ons aan de zijgevel, en maakt een hoop herrie als ie echt aangaat.
Dat doet waarschijnlijk elke warmtepomp, dus dat reken ik de Adlar niet aan.
Nee hoor, dat doet niet elke warmtepomp

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul038
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-08 20:29
De afgelopen dagen voor het eerst echt goed gebruik gemaakt van van 6Kw Adlar. Heb beneden vloerverwarming, in de badkamer een design radiator en op kantoor een grote ‘normale’ radiator. Ik meet op diverse plekken met nauwkeurige temperatuur sensoren. Mijn doel temperatuur is tussen de 20 en 21,5 graden in de belangrijkste ruimtes.

Kreeg het met low-temp curve 8 niet warm, dus aangepast naar curve 6(oranje). Dat ging al beter, maar nog net niet warm genoeg. De afgelopen dagen op curve 5 en dat werkt goed.

Het verbruik (apart gemeten met Homewizzard direct in de meterkast) was met het koude weer van 18-okt. 8,6Kw. Zou leuk zijn als andere gebruikers dit ook even delen ter lering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQVMx9RBpi-wxabuQ6xRLq3iUcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKuY8FHg9Qfr7NUE7xNiOTLL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_0hyAlU_9R4WeZmxidgRUUCZvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DDZ91SWojC3E405uzhicO3M3.png?f=fotoalbum_large

Qua geluid hoor ik hem nooit. Hij hangt aan de gevel op zolder en slaap er zelfs onder.

[ Voor 0% gewijzigd door Paul038 op 19-10-2023 08:41 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Nu zie ik in je grafische weergave veel pieken en dalen. Is het niet de bedoeling met een (hybride) warmtepomp om meer een "plateau" te hebben voor de werking.
Misschien ook een opmerking over mezelf: ik probeer in deze fora te leren hoe om te gaan met warmtepompen, zonnepanelen, stooklijnen, verduurzaming, isolatle etc.. Het is voor mij een leer- en ontwikkelproces en dat stopt op geen enkele leeftijd (ik ben overigens 60 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Paul038 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:39:
De afgelopen dagen voor het eerst echt goed gebruik gemaakt van van 6Kw Adlar. Heb beneden vloerverwarming, in de badkamer een design radiator en op kantoor een grote ‘normale’ radiator. Ik meet op diverse plekken met nauwkeurige temperatuur sensoren. Mijn doel temperatuur is tussen de 20 en 21,5 graden in de belangrijkste ruimtes.

---

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua geluid hoor ik hem nooit. Hij hangt aan de gevel op zolder en slaap er zelfs onder.
Twee vragen (van een leek) als ik je Homewizard grafiek bekijk.
1. Staat ie 's nachts niet te pendelen?
2. Bij vloerverwarming heb ik begrepen dat het eigenlijk altijd zuiniger/efficienter is om gewoon één vaste temperatuur aan te houden. Dus niet 's nachts lager zetten of overdag uitzetten als je niet thuis bent.
Maar jouw warmtepomp staat 's middags een hele tijd uit lijkt het. Hoe zit dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redcap
John6871 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:22:
Bij ons hangt hij aan de muur boven de garage en als ik voor de garage sta hoor ik nu wel het geluid vergelijkbaar met een afzuigkap of ventilator. Duidelijk hoorbaar, maar niet erg irritant. Binnen hoor ik het soms wel in het toilet dat er onder zit, maar verder bijna niet (twijfel soms of ik het ventilatiesysteem hoor dat altijd wat geluid geeft of de warmtepomp). Misschien was op het garagedak toch beter geweest, maar we moeten nog een keer het dakleer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ik heb zojuist de klap er op gegeven en ga toch voor een hybride systeem. Bij mij komt deze op het keukendak te staan met de uitblaas richting de overburen. Full electric kan uiteindelijk altijd nog, echter nu nog eens 3100 euro extra neer te leggen voor een warmtepompboiler werd me even te gek.

Ben benieuwd. Het is op basis van afroep. November installeren werd hem toch al niet en mijn dak moet sowieso eerst opnieuw geplakt gaan worden.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik wil even kort reageren omdat ik mijn app niet werkend krijg. ik zou ook graag Nick erover willen vragen, helaas. Typerend. Huis uit 2015. Alleen vv beneden, ongeveer 60m2. Verdeler met pomp, helaas. Ik gebruik nu curve 4, eco volgens nick. Hij staat 2 uur achter elkaar te loeien, veel geluid hoor, om het een halve graad te verhogen, dus van 19 naar 19,5. En een krankzinnige hoeveelheid condenswater, vandaag al 3 volle afwasteiltjes leeggegooid. Kortom: goedkoop is duurkoop? Heb er in ieder geval dikke spijt van dat ik met adlar in zee ben gegaan. En inderdaad, Gerben is een gladde verkoper. Al vindt hij zelf van niet. Ik heb een filmpje gemaakt, maar dat krijg ik nu hier niet geplaatst. Misschien later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
Adlar Aurora 2 10KW, 150M2 vloerverwarming, Stooklijn curve 3 Low Temperature. Thermostaat op 20,5 C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krjbFlsEJ371rMDFPkzqqvTzLtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0uz35CDWIMtDVNCxx4x7IPN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanessen
Staat op plat dak boven keuken op dikke rubbers en daarop dempende veren; nauwelijks geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
evanessen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:50:
Adlar Aurora 2 10KW, 150M2 vloerverwarming, Stooklijn curve 3 Low Temperature. Thermostaat op 20,5 C

[Afbeelding]
Is dit veel, weinig? Ik heb er verder nog geen verstand van dus laat me graag adviseren :). Dit is overigens neem ik aan Full Electric toch?

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 19-10-2023 18:55 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
ijtsehummel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:42:
ik wil even kort reageren omdat ik mijn app niet werkend krijg. ik zou ook graag Nick erover willen vragen, helaas. Typerend. Huis uit 2015. Alleen vv beneden, ongeveer 60m2. Verdeler met pomp, helaas. Ik gebruik nu curve 4, eco volgens nick. Hij staat 2 uur achter elkaar te loeien, veel geluid hoor, om het een halve graad te verhogen, dus van 19 naar 19,5. En een krankzinnige hoeveelheid condenswater, vandaag al 3 volle afwasteiltjes leeggegooid. Kortom: goedkoop is duurkoop? Heb er in ieder geval dikke spijt van dat ik met adlar in zee ben gegaan. En inderdaad, Gerben is een gladde verkoper. Al vindt hij zelf van niet. Ik heb een filmpje gemaakt, maar dat krijg ik nu hier niet geplaatst. Misschien later.
Je zegt vloerverdeler met pomp, helaas. Waarom helaas? Ik neem aan dat je Full Electric bent?
Wat zijn je problemen over het algemeen? Dat hij er lang over doet om een halve graag te verwarmen?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Paul038 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:39:

Kreeg het met low-temp curve 8 niet warm, dus aangepast naar curve 6(oranje). Dat ging al beter, maar nog net niet warm genoeg. De afgelopen dagen op curve 5 en dat werkt goed.

Het verbruik (apart gemeten met Homewizzard direct in de meterkast) was met het koude weer van 18-okt. 8,6Kw. Zou leuk zijn als andere gebruikers dit ook even delen ter lering.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke temperatuursensoren gebruik je?

Zijn er overigens ook nog mensen welke zone verwarming gebruiken icm de Adlar? Ben benieuwd hoe dat gaat. Had begrepen dat je dan een best buffervat kwijt moest? Heeft iemand hier plaatjes van? Want ik heb nu zoneverwarming en zit toch nog te twijfelen om dit vast te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door MrBas op 19-10-2023 19:03 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
MrBas schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Is dit veel, weinig? Ik heb er verder nog geen verstand van dus laat me graag adviseren :). Dit is overigens neem ik aan Full Electric toch?
Geen idee of dit veel of weinig is; idd Full Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
MrBas schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Zijn er overigens ook nog mensen welke zone verwarming gebruiken icm de Adlar? Ben benieuwd hoe dat gaat. Had begrepen dat je dan een best buffervat kwijt moest? Heeft iemand hier plaatjes van? Want ik heb nu zoneverwarming en zit toch nog te twijfelen om dit vast te houden.
Ik heb het wel, maar staat momenteel uit (lees permanent open op 1 thermostaat).
Gaat binnenkort waarschijnlijk weer aan omdat we nu merken dat de temperatuursverschillen in het huis te groot zijn.
We krijgen de keuken (van nature erg koude ruimte) niet warm en in de woonkamer stik je de moord.
Bij aanschaf aangegeven dat we zonderegeling hadden, dus buffervat nodig. Bij inregelen was het verhaal, zonderegeling is minder efficient dus beter uit.

Daar vond ik iets van, maar gewoon pragmatisch aangevlogen en non- destructief uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgsS7_zALJNF9FPCkqVBhxXc30w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n5SSnprZm8NW8flWW779bMOO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
macfocus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb het wel, maar staat momenteel uit (lees permanent open op 1 thermostaat).
Gaat binnenkort waarschijnlijk weer aan omdat we nu merken dat de temperatuursverschillen in het huis te groot zijn.
We krijgen de keuken (van nature erg koude ruimte) niet warm en in de woonkamer stik je de moord.
Bij aanschaf aangegeven dat we zonderegeling hadden, dus buffervat nodig. Bij inregelen was het verhaal, zonderegeling is minder efficient dus beter uit.

Daar vond ik iets van, maar gewoon pragmatisch aangevlogen en non- destructief uitgezet.

[Afbeelding]
Kan je toevallig opmeten voor mij hoe hoog dit vat is en wat je ervoor bij moest leggen? Ik wil hoogstwaarschijnlijk ook de regeling daar het beneden beter warm te houden is dan boven. En zoals je zelf al aangeeft wil ik geen grote temperatuurverschillen hebben.

Ik vind wel dat het leidingverloop iets wat knapper had gemogen. En wat meer/beter gebeugeld had mogen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 19-10-2023 19:58 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
113 hoog inclusief appendages
55 diameter
Ik meen 825,-

We hebben hier te maken met een hoop oude leidingen vreemde leiding posities.
De installatie is in 50 jaar vaak verherbouwd. Pand was ooit deels een winkel.
Snap je punt wel hoor, maar het zit op zich technisch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
Voor mij staat ook de datum gepland, 10 November.

Ga de 6kw variant gebruiken voor all electric verwarmen, sww met intergas cw5+.

Afgelopen jaren van 2.000 m3 naar 750m3 gegaan voor ruimteverwarming, nu tijd voor de WP.

Ik ga 110 m2 vv verwarmen voor een huis van 230 m2. Zolder 30 m2 niet of met airconditioning. Souterrain 40 m2 half verwarmd (mancave/washok) met los heatertje indien nodig. Blijft doorgaans 15 graden+
Garage 40m2 onverwarmd.

Kont buiten te staan in het grind, semi droog onder een luifel. Erfgrens is 8m verder en ramen heb ik daar niet.

Wordt aangesloten op 32mm flexibel welke aftakt naar twee vv verdelers zonder pomp.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

[Afbeelding]
Wanneer je ingevulde bedrag klopt, zou ik me zorgen gaan maken.... Erg koud is het nog niet, maar zelfs met deze temperaturen ben je al 14,75 x 30 = 442,50 per maand kwijt. Ik zou mijn hart vasthouden voor de echt koude maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
okijokii schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Wanneer je ingevulde bedrag klopt, zou ik me zorgen gaan maken.... Erg koud is het nog niet, maar zelfs met deze temperaturen ben je al 14,75 x 30 = 442,50 per maand kwijt. Ik zou mijn hart vasthouden voor de echt koude maanden
Dat zat ik ook te denken!

Maar misschien heeft ie gewoon een groot huis.
10kW we en 150 m2 vloerverwarming is niet niks.
Volgens Adlår heb ik in mijn 2onder1kap met 6kW al voldoende voor all electric verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
[...]

Of hij zit met een oud contract voor zn energie met een KW/h prijs van 0,67. Moet je nagaan wat ie voor gas moet betalen….

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
KMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

2. Bij vloerverwarming heb ik begrepen dat het eigenlijk altijd zuiniger/efficienter is om gewoon één vaste temperatuur aan te houden. Dus niet 's nachts lager zetten of overdag uitzetten als je niet thuis bent.
Toch graag over dat pendelen verder door gaan. Ik zie bij 'evanessen' en 'paul038' naar mijn mening behoorlijk pendelgedrag. Kan iemand met meer ervaring/kennis dan ik heb uitleggen of dit normaal is voor de tijd van het jaar OF dat dit een behoorlijk probleem van de gebruikte warmtepomp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
MrBas schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:27:
[...]

Of hij zit met een oud contract voor zn energie met een KW/h prijs van 0,67. Moet je nagaan wat ie voor gas moet betalen….
Maar dan is daar het energieplafond, wat totaal niet rendabel is met een FE oplossing.
Elektra zit je zo overheen en krijg je geen compensatie voor gas, was gasgestookte mensen wel krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
KMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Zelfde beeld heb ik ook dat hij ‘s nachts draait en overdag niet. Lijkt me op zich logisch daar het ‘s nachts kouder is. Dus daar maak ik mij niet zo’n zorgen over.
Vanuit het oogpunt dat je liever hebt dat hij draait als je zonnepanelen opbrengst hebben (wat in de winter natuurlijk bijna verwaarloosbaar is) zou het wellicht juist weer beter zijn vanaf in de middag de temperatuur iets hoger in te stellen, zodat je er ‘s avonds lekker warmpjes bijzit en ‘s nachts weer (iets) omlaag?

Ik heb ‘m vanaf eind maart en in april was er nog een paar keer vrieskou, 10 kwh was toen zo’n beetje het hoogste verbruik per dag, inderdaad draaide vooral in de nacht aan mooie blokken zonder pendelen.

Afgelopen maandag thermostaat weer opgeschroefd van 14 naar 18,5 (zie plaatje)
Afgelopen nacht zie ik voor het eerst wat gependel, tijd van het jaar? Moet die zichzelf nog wat inleren? Stooklijntje zuiniger proberen? (Zit op low temp 6).
Ik ga het even in de gaten houden.
Het is in elk geval lekker aangenaam binnen.

Als hij draait hoor je hem natuurlijk als je buiten staat, storend is het zeker niet.
Bovendien hangt die aan de achtergevel boven de bijkeuken ter plaatse van de badkamer, over een meter of 10 achtertuin en dan de tuin van de buren achter de schutting nog, dus niemand heeft er last van. Binnen hoor ik hem zeker niet.
Ook hier gaan we zien wat het doet als het echt kouder wordt.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGHcHJKNYBVgjQsHMKMB3QJ37uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43VbYw8uJEN8qmQIkB7dUY75.png?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

John6871 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:02:
[...]

Toch graag over dat pendelen verder door gaan. Ik zie bij 'evanessen' en 'paul038' naar mijn mening behoorlijk pendelgedrag. Kan iemand met meer ervaring/kennis dan ik heb uitleggen of dit normaal is voor de tijd van het jaar OF dat dit een behoorlijk probleem van de gebruikte warmtepomp is.
Ik zie ook pendelen.
Een te krap hysterese als je het mij vraagt, maar kan ook zijn dat hij de warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
John6871 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
Nu zie ik in je grafische weergave veel pieken en dalen. Is het niet de bedoeling met een (hybride) warmtepomp om meer een "plateau" te hebben voor de werking.
Misschien ook een opmerking over mezelf: ik probeer in deze fora te leren hoe om te gaan met warmtepompen, zonnepanelen, stooklijnen, verduurzaming, isolatle etc.. Het is voor mij een leer- en ontwikkelproces en dat stopt op geen enkele leeftijd (ik ben overigens 60 jaar).
De aansturing van de WP gaat op basis van een weersafhankelijke instelling (een bepaalde curve) als het buiten kouder wordt slaat hij aan. Dit is een prima gedrag. Pas als hij elke 5-10min opnieuw aan zou slaan is het niet goed, dan is er sprake van een soort pendelen. Nu duurt een piek ongeveer 25-40min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
MrBas schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

De sensoren die ik gebruik zijn van Switchbot in combinatie met een Hub2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
[...]

Ik maak me nog geen zorgen met 40 zonnepanelen.... verder ben ik ook nog zoekende naar de juiste instellingen van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanessen
paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Ik zie ook pendelen.
Een te krap hysterese als je het mij vraagt, maar kan ook zijn dat hij de warmte niet kwijt kan.
[quote]paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Ik weet niet of dat pendelen is: de aan/uit cyclus 's nachts beslaat ongeveer 45 minuten en 's middags ongeveer 1,5 uur. Lijkt me logisch dat de WP terugschakelt als temp in thermostaat hoger dreigt te worden dan ingesteld en weer opschakelt om te voorkomen dat temp zakt. Dat is toch de functie van een thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
KMvrtr schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:52:
[...]

Dat zat ik ook te denken!

Maar misschien heeft ie gewoon een groot huis.
10kW we en 150 m2 vloerverwarming is niet niks.
Volgens Adlår heb ik in mijn 2onder1kap met 6kW al voldoende voor all electric verwarmen.
Woning is rijksmonument met 375 m2 vloeroppervlakte, WP alleen voor verwarming begane grond 150m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

evanessen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

[quote]paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Ik weet niet of dat pendelen is: de aan/uit cyclus 's nachts beslaat ongeveer 45 minuten en 's middags ongeveer 1,5 uur. Lijkt me logisch dat de WP terugschakelt als temp in thermostaat hoger dreigt te worden dan ingesteld en weer opschakelt om te voorkomen dat temp zakt. Dat is toch de functie van een thermostaat?
-Pendelen is voor mij: kort uit en dan weer aan. Niet helemaal het beeld dat je wilt zien. M.a.w. als je de pauze kan vergroten, dan krijg je veel minder starts, met als gevolg dat de runs vanzelf wat langer worden.
Als je ook nog wat lager stookt, (als dat kan) dan verbruik je en minder, en start hij minder vaak.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 20-10-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
evanessen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Ik maak me nog geen zorgen met 40 zonnepanelen.... verder ben ik ook nog zoekende naar de juiste instellingen van de WP.
Ik hoop voor jou dat het salderen nog vele jaren blijft bestaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

[Afbeelding]
Pendelen betekent toch vooral : aan - uit . Als dat veel gebeurt is dat minder oké voor de compressor: gaat minder lang mee.
In jouw geval zie ik vooral moduleren: een piek en dan weer wat verminderen, vervolgens weer een piek en dan weer wat verminderen ( dus niet stoppen/ afslaan).
Als je runs van minimaal 10-15 minuten haalt is pendelen trouwens al meer acceptabel, maar toch wil je het zo veel mogelijk voorkomen.
Daarom: Wil je dat de pomp gelijkmatiger werkt dan kun je proberen om het moduleren te verminderen door bijv de stooklijn te veranderen( in jouw geval zou je eerst eens low 4 of 5 kunnen proberen) + eventueel enkele radiatoren bovenverdieping , als je die hebt, geheel of gedeeltelijk open te zetten, hoe raar dat ook klinkt misschien.
Een betere warmteafgifte creëeren dus. Dat laatste lukt ook zeker door , zoals bij mij thuis , op lowtmp radiatoren ventilatoren te plaatsen. Het liefst dan wel modulerende ventilatoren.
Belangrijke is dus om voor voldoende warmteafgifte te zorgen. Het verschil tussen aanvoer- en afvoertemperatuur zal dan ergens tussen 2-6 graden zijn ( kun je zien in de app o.a.).
Mvrgr, Frank

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 20-10-2023 14:29 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
John6871 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:02:
[...]

Zie mijn reactie hierboven
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Ik lees veel over pendelen maar wat is het verschil met moduleren. Onder welke omstandigheden vind dit plaats? De Adlar ll 6 kw moet nog bij ons geplaats worden. Hij wordt rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten. De HR ketel zorgt na plaatsing van de WP enkel nog voor warm water voor het douchen. De WP wordt geplaatst op de begane grond en komt op 2 meter afstand van de vloerverwarming. Deze vloerverwarming is ca. 130 m2 groot en is de enigste verwarming in ons huis. De thermostaat staat onveranderd op 20 graden.
Kortom is dit een situatie waarbij pendelen te verwachten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Aan uit aan uit aan uit aan uit noem ik geen moduleren…
Moduleren is dat hij steeds verder terugschroeft in compressorsnelheid om op die manier overshoot, en dus afslaan te voorkomen.

Analogie met autorijden, max snelheid 80
Pendelen: gas tot 120, gas los, stil staan, weer optrekken tot 120, gas los enz enz
Moduleren: gas geven tot bijv 100, dan het gas laten vieren om 75~85 te blijven rijden.

Het werkt in beide gevallen, alleen is het idee dat het in geval van moduleren minder energie kost om hetzelfde te bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 20-10-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:16:
Aan uit aan uit aan uit aan uit noem ik geen moduleren…
Moduleren is dat hij steeds verder terugschroeft in compressorsnelheid om op die manier overshoot, en dus afslaan te voorkomen.

Analogie met autorijden, max snelheid 80
Pendelen: gas tot 120, gas los, stil staan, weer optrekken tot 120, gas los enz enz
Moduleren: gas geven tot bijv 100, dan het gas laten vieren om 75~85 te blijven rijden.

Het werkt in beide gevallen, alleen is het idee dat het in geval van moduleren minder energie kost om hetzelfde te bereiken.
Precies. Ik bedoel hetzelfde maar heb toch maar even een zinnetje aangevuld in mijn bericht.

Veel pendelen ( dus ook veel afslaan) is bovendien niet goed voor de levensduur van de compressor

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 20-10-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanessen
fvanderstege schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Zie mijn reactie hierboven
Frank
Dank voor je commentaar Frank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
John Roos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:12:
Ik lees veel over pendelen maar wat is het verschil met moduleren. Onder welke omstandigheden vind dit plaats? De Adlar ll 6 kw moet nog bij ons geplaats worden. Hij wordt rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten. De HR ketel zorgt na plaatsing van de WP enkel nog voor warm water voor het douchen. De WP wordt geplaatst op de begane grond en komt op 2 meter afstand van de vloerverwarming. Deze vloerverwarming is ca. 130 m2 groot en is de enigste verwarming in ons huis. De thermostaat staat onveranderd op 20 graden.
Kortom is dit een situatie waarbij pendelen te verwachten is?
Pendelen kan vooral ontstaan door overproductie van warmte door de warmtepomp. Bijv als je een hoog vermogen warmtepomp hebt en de warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt in de ruimtes die verwarmd moeten worden dan is het zeer waarschijnlijk dat de pomp gaat pendelen. Tenzij je ervoor zorgt dat hij de warmte wel kwijt kan. Bij het inregelen kiest de monteur/installateur voor de meest logische instellingen op basis van gegevens van je huis, ruimte , oppervlakte, mate van isolatie e.d.
Het komt veel voor dat er later nog bijgestuurd moet worden. Als je handig bent doe je dat zelf o.a. via de app. Maar ben je er niet zeker van, dan gewoon bellen naar Adlar. Zij helpen je verder of komen langs.
Ga er vanuit dat het niet meteen perfect werkt, het is tenslotte maatwerk per situatie, dan valt het altijd mee .
Mijn 6kw warmtepomp staat sinds januari 2023. Voldoet grotendeels prima, maar af en toe loop ik nog wel tegen iets aan. Wordt vervolgens met hulp van … prima opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Dank voor deze duidelijke uitleg. Vertrouw erop dat de monteurs van Adlar het goed inregelen. Denk niet dat ik daar zelf aan moet gaan zitten knooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ik ben ook nog aan het experimenteren. Woensdag jl.
Een tijdslot ingesteld via het display: warmtepomp 23.30u uit, 6 uur smorgens aan
Even zien wat het effect is: zie bijgaande grafiek ter lering en vermaak.
Tussen 6 uur en 8 uur smorgens vol vermogen naar 18,5 graden ( standaard kamertemp).
Moest beginnen om 6 uur bij 17 graden.
Rest van de dag nauwelijks gewerkt, wel redelijk veel moduleren . 's middags en s avonds geen warmtevraag meer vanwege redelijke buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnR9yxkKtNW31tCXdqGDdZ1D_7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aOZuQ1pVCLar7BZ1UubfFvW.jpg?f=fotoalbum_large

Een volgende keer : tijdslot eraf. Warmtepomp gaat s nachts gewoon door, maar wel de thermostaat van 18,5 naar 17graden vanaf 11.00u s avonds. Grafiek volgt binnenkort.

[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 20-10-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:20:
Een tijdslot ingesteld via het display: warmtepomp 23.30u uit, 6 uur smorgens aan
Tussen 6 uur en 8 uur smorgens vol vermogen naar 18,5 graden ( standaard kamertemp).
Rest van de dag nauwelijks gewerkt, wel redelijk veel moduleren . 's middags en s avonds geen warmtevraag meer vanwege redelijke buitentemperatuur.

[Afbeelding]

Een volgende keer : tijdslot eraf. Warmtepomp gaat s nachts gewoon door, maar wel de thermostaat van 18,5 naar 17graden vanaf 11.00u s avonds. Grafiek volgt binnenkort.
Ik hou het eerst maar eens bij 1 temperatuur, geeft denk ik het meeste rust in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
MrBas schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Je zegt vloerverdeler met pomp, helaas. Waarom helaas? Ik neem aan dat je Full Electric bent?
Wat zijn je problemen over het algemeen? Dat hij er lang over doet om een halve graag te verwarmen?
Ik zie het probleem ook niet echt. Mijn situatie is denk niet veel anders en alles werkt prima. Ook Vloerverdeler met pomp en All Elektric. Met een low temp afgifte systeem duur het gewoon langer om de temperatuur te verhogen. Wat is de aanvoer en retour temperatuur? Kun je in de App zien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul038

[Afbeelding]

Begrijp ik dan dat de aansturing van je WP door je kamer thermostaat wordt gedaan en niet op basis van een Low temp weersafhankelijke Curve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Ik hou het eerst maar eens bij 1 temperatuur, geeft denk ik het meeste rust in het systeem.
Dat klopt. Maar ik zoek graag nog ietsje meer😏. Ik vind het gebruik van 3 kw in 2 uur tijd vol vermogen tussen 6 en 8 uur nog wel meevallen tov de warmtepomp ingesteld op continu 18,5 graden meevallen: in het laatste geval gebruikte hij 4 kw snachts maar daarbij waren de omstandigheden iets minder: temp lager die nacht. Het blijft een beetje uitzoeken.
Ik ga nu voorlopig toch weer naar continu 18,5 Mogelijk nog nachtverlaging op de thermostaat naar 17graden , maar dat na zoek ik nu uit.
Mijn verhaal geldt trouwens voor mijn situatie. Elk huis en elke wens is toch weer een beetje anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Paul038 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Begrijp ik dan dat de aansturing van je WP door je kamer thermostaat wordt gedaan en niet op basis van een Low temp weersafhankelijke Curve?
In principe stuurt de stookcurve. Maar dan kun je nog wel aan een aantal knoppen draaien om het gebruik te beïnvloeden. Daar heb ik in dit forum al wel eerder over bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ik ga toch last minute de gekregen offerte wijzigen. Zojuist overleg gehad met de verkoper en heb gekozen voor de volgende situatie gezien een reactie welke een keer is gegeven mbt zoneregeling @macfocus .

WP wordt aangesloten op CV leidingen en zal dienen als enigste verwarmingsbron. CV wordt afgekoppeld van verwarming en zal enkel en alleen dienen voor warm water. Er wordt een extra buffervat geplaatst om mijn zoneregeling van Tado te behouden.

Dit komt in mijn situatie gewoon het beste uit met deels vloerverwarming en radiatoren boven welke de kamers prima met 40 graden aanvoertemperatuur op hun temperatuur houden.

Ik wil alleen geen grote temperatuursverschillen hebben, vandaar dus dat ik mijn zoneregeling houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door MrBas op 20-10-2023 19:02 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer

[Afbeelding]

Buiten opbrengst van PV is het beste om te stoken bij de hoogste temperaturen. Als het snachts 3 graden is en overdag 12, hoeft de WP aanzienlijk minder aan temperatuurs verschil te overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Buiten opbrengst van PV is het beste om te stoken bij de hoogste temperaturen. Als het snachts 3 graden is en overdag 12, hoeft de WP aanzienlijk minder aan temperatuurs verschil te overbruggen.
Ja zit wat in, moet je wel geïsoleerd genoeg zijn om de warmte de hele nacht binnen te houden 🏡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Ja zit wat in, moet je wel geïsoleerd genoeg zijn om de warmte de hele nacht binnen te houden 🏡
Gaat inderdaad in samenhang met de mate van warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Gaat inderdaad in samenhang met de mate van warmteverlies
Laat ik dat net vannacht uitgeprobeerd hebben:
Vanaf 23.30 tot 7.45u thermostaat op 17,5. Om 23.30 : kamertemp op 18,5. Om 7.45u kamertemp op 17,5° . Weinig temperatuurverlies.
Vanaf 7.45u thermostaat weer naar 18,5° .
Zo'n 1,5 kw tot gewenste temp verbruikt.
In de winter gaat de opwarming van de ruimte smorgens met andere buitentemperaturen en meer afkoeling echt anders verlopen.
Thermostaat gaat weer naar 18,5 continu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHzM9ti5pZK-PEUtM_nDNmP9GM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlzQwYNWGToRl6BS2VR7BRJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Voor de liefhebber van data:

16 januari 2023 is de Aurora2 geplaatst. Onderstaande grafiek laat mooi zien welk effect dat heeft op stroomverbruik in vergelijking met januari 2022. Er staan een paar grote pieken in de grafiek: kinderziektes mbt afstellingen in de app en warmtepomp.
Nb: vermelde bedragen kloppen niet. Tarieven stonden er toen nog niet goed in. Dat geldt ook voor de tweede grafiek van maart 2023.

Gasverbruik is niet goed verwerkt in verband met overstap naar nieuwe leverancier en verandering van de gasmeter op wisselende data. Kom ik in volgend bericht op terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF1JiFzridOKqx0Wx0TL1BYygpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E01WdUpm3psSVtm1RazmvBav.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzRG7Y-rImF-uC-Ut-57Kl7kAlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oc0xqBJyGmFBRR3ZIw7nqLTn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Nog enkele gegevens : gasverbruik is vanaf januari fors gedaald. Ik heb pas eind april en begin mei diverse homewizard meters geplaatst.
Mijn jaar grafieken zijn nog niet compleet, ook door de overstap en het tijdelijk niet beschikbaar zijn van metingen door de slimme meter mbt gas.

daarom enkele getallen
Jaarverbruik in 2022 ongeveer 850 m3 gas
Gasverbruik dit jaar:
Januari, gedeeltelijk warmtepomp, 120m3
Februari, volledig draaiende warmtepomp: 27m3
Maart, rond 25 m3
April , 8 m3
Mei. , 2 m3 ( zijn we ruim 2 weken weg geweest)
Gasverbruik in voorjaar , zomer en najaar voornamelijk tapwater/ douche. We zijn slechts met z’n tweeën en douchen kort om de dag.

Gasverbruik door Vattenfall gemeten vanaf april. De zwarte curve is de lijn van het prijsplafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWYTkqR2pHL2YBIJi-3T6rfPhTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lIu6qBvnRlwukC1c9cohvpfS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombelt73
  • Laatst online: 28-04-2024
Hallo,
Ook ik sta op t punt een Adlar aan te schaffen.
Vrijstaand uit 2004, bgg met 100m2 verwarmend oppervlak met ltv.

Een adviseur is onlangs op bezoek geweest en adviseerde de 6kW en is van mening dat de huidige, oude vloerverdeler (met pomp) nog prima z'n werk kan doen in de nieuwe hybride situatie.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en advies; vervangen door een moderne, zuinige verdeler of is dat niet nodig.
Ik wil t nu meteen goed doen....

Alvast dank.

William

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZWVtIjAhw62yg_Tz8uQhKosV_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCkWWtQKkthH95FYzZ1Xt6W4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Die verdeler is zo spannend toch niet? Enige wat daaraan onzuinig kan zijn is de pomp.
Die tijdschakelaar moet er denk ik wel uit. Maar de energiekosten van deze of een nieuwe pomp zullen het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
macfocus schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:19:
Die verdeler is zo spannend toch niet? Enige wat daaraan onzuinig kan zijn is de pomp.
Die tijdschakelaar moet er denk ik wel uit. Maar de energiekosten van deze of een nieuwe pomp zullen het verschil niet maken.
Het gaat niet zozeer om die pomp, het gaat om het mengen van de aanvoer en retour door die pomp.
Het beste is natuurlijk gewoon de verdeler vervangen, dan kan de aanvoer temperatuur flink naar beneden.
De rest van de installatie moet dit echter ook aankunnen.
Boven radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombelt73
Dank voor de reacties.

Boven radiatoren (80m2 go) die bijna altijd uitstaan en in de badkamer een designradiator op de retour van de vloerverwarming.

Ik merk dat installateurs en leveranciers niet altijd op één lijn liggen. Dat maakt het lastig de juiste beslissing te nemen.

Wat zou in ons geval een goede en passende verdeler zijn?

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
waarom blijft mijn wp aurora 6kw aanstaan terwijl de temp in huis 19.5 C is en de thermostaat op 18.5 staat? En er komt dan nog steeds condenswater uit. dus zet ik nu de hele wp maar gewoon uit. als ik de teil niet leeggooi ieder uur, is m/n oprit ondergelopen als ik straks thuis kom. wat een ellende. van itho naar adlar. weinig plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Tim123 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:23:
[...]

Het gaat niet zozeer om die pomp, het gaat om het mengen van de aanvoer en retour door die pomp.
Het beste is natuurlijk gewoon de verdeler vervangen, dan kan de aanvoer temperatuur flink naar beneden.
De rest van de installatie moet dit echter ook aankunnen.
Boven radiatoren?
Sowieso alles maximaal losdraaien en die pompschakelaar moet er tussenuit, je moet een continue flow en doorlaat hebben.
Misschien kun je de hele pomp er wel tussen uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Tombelt73 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:36:
Dank voor de reacties.

Boven radiatoren (80m2 go) die bijna altijd uitstaan en in de badkamer een designradiator op de retour van de vloerverwarming.

Ik merk dat installateurs en leveranciers niet altijd op één lijn liggen. Dat maakt het lastig de juiste beslissing te nemen.

Wat zou in ons geval een goede en passende verdeler zijn?

Dank alvast.
Design radiator op retour van vloerverwarming, of juist de vloerverwarming op de retour van de design radiator?:
Of je vloer word erg warm en je radiator niet,
Of je radiator word warm, en je vloer aangenaam.
Welke temperaturen heb je nu nodig om de boel warm te krijgen.
Wellicht word het nu te off-topic binnen dit topic, er is en topic speciaal over de pomp al dan niet verwijderen bij het plaatsen van een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombelt73
Tim,
Mijn kennis laat me hierover in de steek.

Over de pomp schakel ik over naar de andere topic.
Dank je. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Tombelt73 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:23:
Tim,
Mijn kennis laat me hierover in de steek.

Over de pomp schakel ik over naar de andere topic.
Dank je. 👍🏻
Je hebt een pb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:45
Wie heeft hem in de tuin staan zonder grindbak eronder? En hoe heb je dan de afvoer geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
Ik heb hem in de tuin op een bestraat stuk. Geen grindbak, gewoon op de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ijtsehummel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:39:
waarom blijft mijn wp aurora 6kw aanstaan terwijl de temp in huis 19.5 C is en de thermostaat op 18.5 staat? En er komt dan nog steeds condenswater uit. dus zet ik nu de hele wp maar gewoon uit. als ik de teil niet leeggooi ieder uur, is m/n oprit ondergelopen als ik straks thuis kom. wat een ellende. van itho naar adlar. weinig plezier.
Condenswater :?
Sta je te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
paQ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Condenswater :?
Sta je te koelen?
Nog nooit gekeken naar een in bedrijf zijnde warmtepomp?
Komt echt een hoop uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:45
Wij besloten geen grindbak te plaatsen.
Er komt een afvoer bij de warmtepomp.
Eventueel met warmtelint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Omdat ik Adlar niet kan bereiken, hier een vraag die misschien iemand weet. Ik wil dat mijn Aurora wp gewoon helemaal stopt met draaien als de ingestelde temp op de huisthermostaat bereikt is. Dus zonder een zgn curve. Ik heb de curve uitgezet ‘off’ , maar hij trekt zich er niets van aan. Blijft doorblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

macfocus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Nog nooit gekeken naar een in bedrijf zijnde warmtepomp?
Komt echt een hoop uit hoor.
jawel hoor ;)
Ik was even in de veronderstelling (omdat het zoveel is) dat hij stond te koelen als de wp zo hard gaat draaien terwijl de vraagtemperatuur beneden de temperatuur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ijtsehummel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:01:
Omdat ik Adlar niet kan bereiken, hier een vraag die misschien iemand weet. Ik wil dat mijn Aurora wp gewoon helemaal stopt met draaien als de ingestelde temp op de huisthermostaat bereikt is. Dus zonder een zgn curve. Ik heb de curve uitgezet ‘off’ , maar hij trekt zich er niets van aan. Blijft doorblazen.
Geen idee, maar waarom kan je Ådlar iet bereiken? Nemen eigenlijk altijd vrij snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Vanmorgen om 09.30u nog gebeld, 20 seconde in de wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-12-2023
Hallo allemaal,

2 weken geleden heeft de monteur van de warmtepomp bij ons de wp aangesloten aan de vloerverwarming. Tot nu toe werkt hij volgens mij prima. Qua zuinigheid: Mwah, kan beter, vind ik. Geen idee of het nog zuiniger kan maar goed. Alle tips zijn welkom:)

Zojuist voor de eerste keer zie ik iets bijzonders aan de wp.
Volgens de kWh meter verbruikt de warmtepomp maar liefst 2 kw per uur. Normaal gesproken verbruikt hij ongeveer 0,5 -0,6 kWh per uur wanneer hij aan staat (Lage warm afgifte, stook lijn 6).

Iemand die er ook last van heeft dat de wp ineens soms hoge kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMfR3yhg-1F8mP2dbZGDAZSVUes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ3MXYDGRSB40AGpbAp8BEeh.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de foto van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
Bij mij staat hij op low temp 4. Vanmorgen zag ik opeens op de display een vraagtemperatuur van 60 graden Celsius. Met de app snel aangepast. Maar hoe dat komt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidinho
Nog een ander vraagje, is hij nog zuiniger wanneer de low curve stooklijn aangepast wordt bijvoorbeeld van stooklijn 6 naar 4 (of andersom van 6 naar 8 )?
Pagina: 1 ... 4 ... 64 Laatste