inmiddels even contact gehad met Adlar. netjes de handleiding gemaild en over 2 weken komen ze een foutcode E03 herstellen. Koelen lukt niet.
Lukt het koelen nu niet? Heeft het al wel gewerkt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen met dit warme weerDe_Trip schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:23:
inmiddels even contact gehad met Adlar. netjes de handleiding gemaild en over 2 weken komen ze een foutcode E03 herstellen. Koelen lukt niet.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Heb inmiddels 2 'koelsessies' gehouden: de eerste 3 uur, zie hierboven ergens.okijokii schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Lukt het koelen nu niet? Heeft het al wel gewerkt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen met dit warme weer
De 2e vorig weekend 12 uur lang.
Verhaal is eigenlijk hetzelfde en het vervolg dat het opgenomen vermogen inderdaad langzaam minder wordt, m.a.w. als je het wilt gebruiken, laat het dan ook aan staan, zodat hij het op een gegeven moment alleen nog maar bij hoeft te houden.
Het is zeker niet als een airco met blaasunit, maar de vloer wordt wel heerlijk koud, waardoor het binnen een stuk aangenamer wordt ( de graden knallen er niet af). Doe dit altijd in combinatie met gesloten deuren en ramen en voorkom ook zon op de ramen, dus zonwering/ gordijnen gebruiken.
Verwacht zelf niet dat ik het vooralsnog ga gebruiken, wellicht als straks het salderen van de zonnepanelen er af is dat ik de overtollige stroom daarvoor ga gebruiken, maar dat zien we dan wel 😇
/f/image/aD5IjWSWNlO9xOGQQLxxFWlX.png?f=fotoalbum_large)
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Dankjewel voor deze eerlijke reactie. Goed om te weten wat het doet. Ons huis is nu 25 graden... Ik ben benieuwd wat het zou zijn met koelingJohan H schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:57:
[...]
Heb inmiddels 2 'koelsessies' gehouden: de eerste 3 uur, zie hierboven ergens.
De 2e vorig weekend 12 uur lang.
Verhaal is eigenlijk hetzelfde en het vervolg dat het opgenomen vermogen inderdaad langzaam minder wordt, m.a.w. als je het wilt gebruiken, laat het dan ook aan staan, zodat hij het op een gegeven moment alleen nog maar bij hoeft te houden.
Het is zeker niet als een airco met blaasunit, maar de vloer wordt wel heerlijk koud, waardoor het binnen een stuk aangenamer wordt ( de graden knallen er niet af). Doe dit altijd in combinatie met gesloten deuren en ramen en voorkom ook zon op de ramen, dus zonwering/ gordijnen gebruiken.
Verwacht zelf niet dat ik het vooralsnog ga gebruiken, wellicht als straks het salderen van de zonnepanelen er af is dat ik de overtollige stroom daarvoor ga gebruiken, maar dat zien we dan wel 😇
[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
ik heb inderdaag nog niet kunnen koelen. door het missen van de handleiding en uitleg over het display/app gebruik wist ik niet hoe daty ingesteld moest worden.okijokii schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Lukt het koelen nu niet? Heeft het al wel gewerkt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen met dit warme weer
Werd door de monteur tegen mij verteld dat alles automatisch ging en ik nergens iets in hoefde te stellen. Maar dat blijkt dus niet het geval.
Komt die uitleg binnenkort?De_Trip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:44:
[...]
ik heb inderdaad nog niet kunnen koelen. door het missen van de handleiding en uitleg over het display/app gebruik wist ik niet hoe dat ingesteld moest worden.
Werd door de monteur tegen mij verteld dat alles automatisch ging en ik nergens iets in hoefde te stellen. Maar dat blijkt dus niet het geval.
Als het goed is 5 juli. Dan komen ze in ieder geval die storing E03 oplossen en krijg ik toch nog de papieren handleiding (en uitleg)
Is er op dit forum verder niemand die deze uitleg misschien kan geven?De_Trip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Als het goed is 5 juli. Dan komen ze in ieder geval die storing E03 oplossen en krijg ik toch nog de papieren handleiding (en uitleg)
Zolang de foutcode E03 niet is opgelost kan ik toch niet koelen. ik wacht 5 juli even af.okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:53:
[...]
Is er op dit forum verder niemand die deze uitleg misschien kan geven?
/f/image/ncQPCoQEET45y85JgJNt7Ven.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door De_Trip op 26-06-2023 10:07 . Reden: overzicht foutcode ]
Via het RVO het verzoek gekregen of ze, in verband met de aanschaf van mijn (gesubsidieerde) warmtepomp, mijn energieverbruik mogen monitoren. Jaarlijks krijg ik een overzicht van de resultaten. Ik heb ingestemd met het verzoek.
Ja die heb ik poosje terug ook gehad.j.klooster82 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:34:
Via het RVO het verzoek gekregen of ze, in verband met de aanschaf van mijn (gesubsidieerde) warmtepomp, mijn energieverbruik mogen monitoren. Jaarlijks krijg ik een overzicht van de resultaten. Ik heb ingestemd met het verzoek.
beetje in vergetelheid geraakt, maar ik ga ook meedoen.
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Je kunt dan ook zien hoe jouw warmtepomp presteert in vergelijking met andere merken.
De WP is inmiddels deels geplaatst.
Prima jongens die komen plaatsen. Een ervaren freelancer en een wat verse vaste medewerker, die nog niet helemaal op stoom is maar wel goed werk levert.
Helaas was het resultaat van de schouw gewoon niet verwerkt en werd dus tijdens montage duidelijk dat het buffervat niet in de kelder gemonteerd kon worden.
Paste fysiek niet door het luik en te vochtig.
Omdat een andere plek niet zo maar paste, oplossing bedacht die binnen kort wordt uitgevoerd.
Na een nachtje slapen nog een betere oplossing bedacht, contact gezocht met Adlar om de betreffend monteur te spreken te krijgen om dat af te stemmen. Dat contact met de monteur is nog niet gelukt helaas.
Per saldo wel tevreden, maar dat de schouw gewoon niet is verwerkt met daardoor plannings issues, daar ga ik ze nog wel op aanspreken. Zo werkt het niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NdhN4VXO1W0mw9unOZ6Qpf90.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kz4MERvPpTQcDGwiuEPncM1O.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o0kTVnhziU1G4tK67GnkAXW0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wF6mVNt8dCN2v3A34U3tod1I.jpg?f=user_large)
En het betere pijpwerk (bestaande ketel, later bijgemaakte vv, nog iets later gemaakte zoneregeling en nu dus de WP.)
Zoals de monteur al zei, als je het in één keer maakt, dan doe je het anders.
Prima jongens die komen plaatsen. Een ervaren freelancer en een wat verse vaste medewerker, die nog niet helemaal op stoom is maar wel goed werk levert.
Helaas was het resultaat van de schouw gewoon niet verwerkt en werd dus tijdens montage duidelijk dat het buffervat niet in de kelder gemonteerd kon worden.
Omdat een andere plek niet zo maar paste, oplossing bedacht die binnen kort wordt uitgevoerd.
Na een nachtje slapen nog een betere oplossing bedacht, contact gezocht met Adlar om de betreffend monteur te spreken te krijgen om dat af te stemmen. Dat contact met de monteur is nog niet gelukt helaas.
Per saldo wel tevreden, maar dat de schouw gewoon niet is verwerkt met daardoor plannings issues, daar ga ik ze nog wel op aanspreken. Zo werkt het niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NdhN4VXO1W0mw9unOZ6Qpf90.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kz4MERvPpTQcDGwiuEPncM1O.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o0kTVnhziU1G4tK67GnkAXW0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wF6mVNt8dCN2v3A34U3tod1I.jpg?f=user_large)
En het betere pijpwerk (bestaande ketel, later bijgemaakte vv, nog iets later gemaakte zoneregeling en nu dus de WP.)
Ziet er keurig uit zo 👍👍 nog wel een vraag, waar gaat het water van de defrosts naar toe?macfocus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:01:toon volledige bericht
De WP is inmiddels deels geplaatst.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Situatie: warmtepomp 6 kW in combinatie met Remeha cv ketel. Lage temp radiatoren Jaga.
Deze week Appcontact gehad met onderhoudsmedewerker van Adlar. Omdat ik zie dat de warmtepomp een continuverbruik heeft van 12 watt en s nachts enkele korte pieken in het verbruik heeft.
Adlar is bezig met een update/verbetering voor de stooklijnen.
Mijn instellingen waren tot nu toe:
Stooklijn : low 2.
Bleek voor zomer in mijn situatie niet handig. De warmtepomp gaat snachts als het wat afgekoeld is af en toe iets aan de gang op grond van deze stooklijn.
Daarom is nu de stooklijn ingesteld op: low 8
Daarbij de wp in de app uitgezet ( niet de stroom eraf dus om de circulatiepomp te laten draaien)
Continuverbruik(circulatiepomp): 8 watt ( en dat was 12 watt) en geen pieken s nachts meer.
Het is nu wachten op de update van de stooklijnen. Deze zal binnen afzienbare tijd beschikbaar komen waardoor de wp nog effectiever zal worden.
Deze week Appcontact gehad met onderhoudsmedewerker van Adlar. Omdat ik zie dat de warmtepomp een continuverbruik heeft van 12 watt en s nachts enkele korte pieken in het verbruik heeft.
Adlar is bezig met een update/verbetering voor de stooklijnen.
Mijn instellingen waren tot nu toe:
Stooklijn : low 2.
Bleek voor zomer in mijn situatie niet handig. De warmtepomp gaat snachts als het wat afgekoeld is af en toe iets aan de gang op grond van deze stooklijn.
Daarom is nu de stooklijn ingesteld op: low 8
Daarbij de wp in de app uitgezet ( niet de stroom eraf dus om de circulatiepomp te laten draaien)
Continuverbruik(circulatiepomp): 8 watt ( en dat was 12 watt) en geen pieken s nachts meer.
Het is nu wachten op de update van de stooklijnen. Deze zal binnen afzienbare tijd beschikbaar komen waardoor de wp nog effectiever zal worden.
[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 08-07-2023 13:55 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Is de storing er uit en het koelen begonnen?De_Trip schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:01:
[...]
Zolang de foutcode E03 niet is opgelost kan ik toch niet koelen. ik wacht 5 juli even af.
[Afbeelding]
Ik heb (nog) geen idee, zal het na de afmontage wel eens vragenokijokii schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Ziet er keurig uit zo 👍👍 nog wel een vraag, waar gaat het water van de defrosts naar toe?
👍 Wel verstandig om dat goed af te voeren, anders geeft dat wel overlast wanneer het kouder wordt buitenmacfocus schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:44:
[...]
Ik heb (nog) geen idee, zal het na de afmontage wel eens vragen
De storing is er uit, zolang ik hem niet op koelen zet. De warmtepomp moet eerst een update krijgen en een nieuw 'klepje'of zoiets en dat was vorige week woensdag niet mogelijk met de storm omdat anders de printplaten in de regen zouden komen te staan.okijokii schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:13:
[...]
Is de storing er uit en het koelen begonnen?
Morgenochtend komt de monteur de update doen en stelt dan gelijk alles goed in. incl de app.
Ben benieuwd of het koelen daarna wel gaat lukken.
To be continued...
Ja, ik ben ook benieuwd en dan vooral wat het resultaat van het koelen is. Hopelijk krijgen we nog wat warme dagen binnenkortDe_Trip schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:03:
[...]
De storing is er uit, zolang ik hem niet op koelen zet. De warmtepomp moet eerst een update krijgen en een nieuw 'klepje'of zoiets en dat was vorige week woensdag niet mogelijk met de storm omdat anders de printplaten in de regen zouden komen te staan.
Morgenochtend komt de monteur de update doen en stelt dan gelijk alles goed in. incl de app.
Ben benieuwd of het koelen daarna wel gaat lukken.
To be continued...
Ik vind het te gek! Het wordt vanzelf behaaglijk binnen, zonder droge koude wind van een airco. Gewoon een beetje letten op verschil tussen buiten en binnen temperatuur en vooral niet te koud gaan. (ook ivm condensatie)okijokii schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Ja, ik ben ook benieuwd en dan vooral wat het resultaat van het koelen is. Hopelijk krijgen we nog wat warme dagen binnenkort
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hoeveel daalt de temperatuur bij jou in huis?paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:57:
[...]
Ik vind het te gek! Het wordt vanzelf behaaglijk binnen, zonder droge koude wind van een airco. Gewoon een beetje letten op verschil tussen buiten en binnen temperatuur en vooral niet te koud gaan. (ook ivm condensatie)
Ligt natuurlijk helemaal aan de watertemperatuur.okijokii schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Hoeveel daalt de temperatuur bij jou in huis?
Laat ik het zo zeggen, het weekend was het hier 34 en 33 graden. Als je naar binnenliep kreeg ik klachten dat het koud was
edit: COP 4.0~4.2
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 10-07-2023 17:17 ]
Dat zijn mooie klachten met dit weer. Heb jij de Aurora 2?paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Ligt natuurlijk helemaal aan de watertemperatuur.
Laat ik het zo zeggen, het weekend was het hier 34 en 33 graden. Als je naar binnenliep kreeg ik klachten dat het koud wasEn dat was ca 5 kWh verbruik voor 120 m2. (het was 24,5, maar dat is dus overdag nog steeds 10 graden verschil met buiten, en dat is best wel fors)
nee een ThermaV van LGokijokii schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:10:
[...]
Dat zijn mooie klachten met dit weer. Heb jij de Aurora 2?
Maar dat moet niet uitmaken. Koud water = koud water.
Hoe intelligent is het systeem met het omschakelen tussen koelen en SWW?
Zo, inmiddels ook succesvol bij RVO aangemeld.Johan H schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:39:
[...]
Ja die heb ik poosje terug ook gehad.
beetje in vergetelheid geraakt, maar ik ga ook meedoen.
Hij moet nog woden afgemonteerd, maar de factuur was al binnen, dus de subsidie van de pomp en het inmiddels al ruim een jaar liggende schuimbeton meteen maar even ingediend.
Gaat toch om €3800,- euri’s
Gaat toch om €3800,- euri’s
Hoe bedoel je dit?Pinkys Brain schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:07:
Hoe intelligent is het systeem met het omschakelen tussen koelen en SWW?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik had even gemist dat het opwarmen van een indirecte boiler voor SWW (nog) niet ondersteunt werd.Hoe bedoel je dit?
Ik dacht van wel en vroeg mij dan af hoe dat combineerde met koelen. maar niet van belang dus.
De 25e komen ze de boel afmaken.
Dat wil zeggen het buffervat plaatsen (dat was met de schouw gewoon niet goed opgevolgd), daarvoor ook wat bestaand CV leidingwerk verleggen.
En de pomp zelf geheel aansluiten, dus elektra en waterzijdig.
En naar ik aanneem ook inregelen, voor zover dat nu mogelijk is qua weer.
Ik moest er even een paar keer achteraan bellen, maar uiteindelijk doen ze zeker wat ze zeggen en denken ze gewoon mee.
De wil is er en soms heb ik wat haast/ben wat ongeduldig.
Dat wil zeggen het buffervat plaatsen (dat was met de schouw gewoon niet goed opgevolgd), daarvoor ook wat bestaand CV leidingwerk verleggen.
Ik moest er even een paar keer achteraan bellen, maar uiteindelijk doen ze zeker wat ze zeggen en denken ze gewoon mee.
Ik ben wel benieuwd; plaatsen ze wel een vorstbeveiliging buiten bij de unit?macfocus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:01:
De 25e komen ze de boel afmaken.
Op een foto van een eerdere plaatsing hier in het topic lijkt deze te ontbreken.
En vergeleken met DeWarmte is er geen flowmeter aanwezig? (zie foto)
:strip_exif()/f/image/3dyRtnrJ1bQbU52ySuiCwQRR.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik heb geen idee, ik zal het dinsdag eens vragen.
Een flowmeter is luxe, zat niet in het besproken pakket.
Een flowmeter is luxe, zat niet in het besproken pakket.
Weet iemand of Adlår Castra Warmtepomp te combineren is met Tado v3+ ?
Vandaag is de hele boel eindelijk afgerond.
We hebben wat gedoe gehad en dan vooral over het voorwerk (schouw).
Hadden ze daar hun werk goed gedaan en opgevolgd, dan had alles soepeler gelopen en in minder tijd afgerond kunnen zijn.
Over de monteurs zelf absoluut niets dan lof.
Bij de verkoper gemeld dat ik over dat aspect niet tevreden was.
Daar werd aan de telefoon al direct en oprecht excuses voor aangeboden, maatregelen aangekondigd èn volkomen overwacht werd er vandaag een heerlijk taart bezorgd vanwege de overlast. Dat is gewoon netjes.
De monteur is vanmiddag weer geweest om de laatste connecties (aansturing) te maken en de boel in te regelen.
Dus we hebben nu een werkende warmtepomp waarbij de hele configuratie is ingeregeld inclusief CV ketel.
Elk scenario is zo’n beetje getest en werkend bevonden.
Wel bleek dat de vorig jaar aangeschafte zoneregeling er eigenlijk uit moet. (Lees economisch niet interessant, en met een WP eigenlijk niet nodig. Dan kun je vervolgens ook iets vinden van het buffervat want dat is een duur ding.
Voor nu de regeling volledig open gezet (non-destructief) en we gaan deze winter wel merken hoe en wat.
Nog 3 open puntjes:
- 2 leidingen beugelen (zitten op afstand van de muur vanwege de situatie)
- condensafvoer slang leveren en monteren voor de buitenunit (hij hangt aan de muur)
- kabelgoot buiten recht hangen
Wordt na mijn vakantie.
Vooralsnog heel blij mee, zeker met de monteur van vandaag die alles inregelde, dat was geen 10 minuten klusje en was echt vertrouwenwekkend.
Overigens schijnt er ook een eigen app te komen en klantspecifieke stooklijnen.
Vorstbescherming is ingebouwd in de unit.
We hebben wat gedoe gehad en dan vooral over het voorwerk (schouw).
Hadden ze daar hun werk goed gedaan en opgevolgd, dan had alles soepeler gelopen en in minder tijd afgerond kunnen zijn.
Over de monteurs zelf absoluut niets dan lof.
Bij de verkoper gemeld dat ik over dat aspect niet tevreden was.
Daar werd aan de telefoon al direct en oprecht excuses voor aangeboden, maatregelen aangekondigd èn volkomen overwacht werd er vandaag een heerlijk taart bezorgd vanwege de overlast. Dat is gewoon netjes.
De monteur is vanmiddag weer geweest om de laatste connecties (aansturing) te maken en de boel in te regelen.
Dus we hebben nu een werkende warmtepomp waarbij de hele configuratie is ingeregeld inclusief CV ketel.
Elk scenario is zo’n beetje getest en werkend bevonden.
Wel bleek dat de vorig jaar aangeschafte zoneregeling er eigenlijk uit moet. (Lees economisch niet interessant, en met een WP eigenlijk niet nodig. Dan kun je vervolgens ook iets vinden van het buffervat want dat is een duur ding.
Voor nu de regeling volledig open gezet (non-destructief) en we gaan deze winter wel merken hoe en wat.
Nog 3 open puntjes:
- 2 leidingen beugelen (zitten op afstand van de muur vanwege de situatie)
- condensafvoer slang leveren en monteren voor de buitenunit (hij hangt aan de muur)
- kabelgoot buiten recht hangen
Wordt na mijn vakantie.
Vooralsnog heel blij mee, zeker met de monteur van vandaag die alles inregelde, dat was geen 10 minuten klusje en was echt vertrouwenwekkend.
Overigens schijnt er ook een eigen app te komen en klantspecifieke stooklijnen.
Vorstbescherming is ingebouwd in de unit.
Ik ben erg benieuwd naar de eigen App
Wij zijn ons ook aan oriënteren. De Aurora specs zien er goed uit. Klopt het dat de Aurora 2 de cv ketel aanstuurt als deze warmte bij moet leveren en is dat dan met opentherm of gewoon aan/uit?
@Robert62 Aan/Uit is wat je wil bij een hybride opstelling - gewoon de ketel op zijn minimale vermogen zetten.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
idd aan/uitRobert62 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:36:
Wij zijn ons ook aan oriënteren. De Aurora specs zien er goed uit. Klopt het dat de Aurora 2 de cv ketel aanstuurt als deze warmte bij moet leveren en is dat dan met opentherm of gewoon aan/uit?
Wij zijn het oriënteren voor een all electric systeem, kan iemand zeggen wanneer dit komt of al is. In bedrijf gaat
Er is maar één partij die dat weet. Bel je gewoon even.
En je kunt prima all electric met een Adlar wp, maar dan moet je er een separate warmtepompboiler naast zetten
En je kunt prima all electric met een Adlar wp, maar dan moet je er een separate warmtepompboiler naast zetten
Ik ben er laatst geweest. Idd all electric icm wpb die kunnen ze ook leveren.Halm1 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:55:
Wij zijn het oriënteren voor een all electric systeem, kan iemand zeggen wanneer dit komt of al is. In bedrijf gaat
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Vraagje, wanneer jullie koelen met de pomp. gaat er dan constant 18/19 graden door de leidingen ?
Meestal niet. Hangt af van je afgifte systeem. Afgifte systemen zijn over het algemeen niet echt geschikt om mee te koelen. De temperatuur schiet dan omlaag en de warmtepomp stopt en het water warmt weer langzaam op. 18c aanvoer is in de praktijk al moeilijk, 16c gaat vaak al beter. Maar dan loop je eerder tegen condensproblemen aan. Afh. Van de massa in het afgifte systeem, het minimum vermogen van de WP en de regelingen van de WP werkt het goed of werkt het gewoon niet.wesleyvernie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:42:
Vraagje, wanneer jullie koelen met de pomp. gaat er dan constant 18/19 graden door de leidingen ?
Vloerverwarmingsverdelers met pomp (open verdeler) gaat vaak niet zo goed. Radiatoren werkt gewoon helemaal niet. Met convectoren met ventilatoren / fancoils of vloerverwarming zonder pomp gaat het doorgaans best aardig.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb een full electric warmtepomp van adlar (6kw) besteld en de installatie vindt ergens begin september plaats.
Mijn woonsituatie
Mijn huis is twee onder 1 kap van 1974 en heeft energielabel a. De afgelopen jaren zijn er meerdere energie besparende maatregelen genomen. Verder heeft de vorige eigenaar cv ketel laten weghalen en ons huis is dus gasloos (de gasaansluiting is vergrendeld).
De isolatie die ik nu heb is als volgt vloerisolatie (4,5 rc), spouwmuurisolatie (1,1 rc), dakisolatie (2 rc) en hr ++ glad op een deur/ raam Na (dubbelglas). Verder hebben we 17 zonnepanelen wat samen ongeveer 4600’kwh per jaar oplevert. Daarnaast een separate elektrische boiler voor het sww.
Aangezien ik de warmtepomp puur alleen wil gebruiken voor de vloerverwarming (dus alleen benedenwoning van ongeveer 60 m2 verwarmen), vroeg ik me af of deze energie maatregelen toereikend zodat de warmtepomp goed zijn werk doet. De vloerverwarming is recentelijk aangelegd (8 groepen en zonder pomp). Verder hebben we boven in elke slaapkamer de airco’s voor het verwarmen/ koelen wat we eigenlijk amper tot nooit gebruiken.
Of is het beter als ik een hybride warmtepomp neem en dus dat ik een een hr ketel moet gaan aanschaffen. Dan moet ik wel gasaansluiting weer aanvragen.
Of zeggen jullie, dat is echt niet nodig want de full electric warmtepomp van 6 kw is echt genoeg voor het verwarmen van benedenwoning dmv lage warmafgifte vloerverwarming icm met de isolatie die ik nu heb.
Dus ik ben benieuwd naar jullie tips/ ervaringen. Ik ben gewoon beetje bang dat de warmtepomp (vloerverwarming dus) niet of onvoldoende werkt en dat het daardoor megaveel stroom verbruikt.
Aanvulling:
Gasverbruik van de vorige eigenaar was 1200 m3 en 4500’kwh per jaar.
Mijn woonsituatie
Mijn huis is twee onder 1 kap van 1974 en heeft energielabel a. De afgelopen jaren zijn er meerdere energie besparende maatregelen genomen. Verder heeft de vorige eigenaar cv ketel laten weghalen en ons huis is dus gasloos (de gasaansluiting is vergrendeld).
De isolatie die ik nu heb is als volgt vloerisolatie (4,5 rc), spouwmuurisolatie (1,1 rc), dakisolatie (2 rc) en hr ++ glad op een deur/ raam Na (dubbelglas). Verder hebben we 17 zonnepanelen wat samen ongeveer 4600’kwh per jaar oplevert. Daarnaast een separate elektrische boiler voor het sww.
Aangezien ik de warmtepomp puur alleen wil gebruiken voor de vloerverwarming (dus alleen benedenwoning van ongeveer 60 m2 verwarmen), vroeg ik me af of deze energie maatregelen toereikend zodat de warmtepomp goed zijn werk doet. De vloerverwarming is recentelijk aangelegd (8 groepen en zonder pomp). Verder hebben we boven in elke slaapkamer de airco’s voor het verwarmen/ koelen wat we eigenlijk amper tot nooit gebruiken.
Of is het beter als ik een hybride warmtepomp neem en dus dat ik een een hr ketel moet gaan aanschaffen. Dan moet ik wel gasaansluiting weer aanvragen.
Of zeggen jullie, dat is echt niet nodig want de full electric warmtepomp van 6 kw is echt genoeg voor het verwarmen van benedenwoning dmv lage warmafgifte vloerverwarming icm met de isolatie die ik nu heb.
Dus ik ben benieuwd naar jullie tips/ ervaringen. Ik ben gewoon beetje bang dat de warmtepomp (vloerverwarming dus) niet of onvoldoende werkt en dat het daardoor megaveel stroom verbruikt.
Aanvulling:
Gasverbruik van de vorige eigenaar was 1200 m3 en 4500’kwh per jaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Michidinho op 18-08-2023 20:11 ]
Hoe verwarmde de vorige eigenaar het huis na het verwijderen van de gasaansluiting?
Dmv pelletkachel, die hebben we nu ook. Die gebruiken we ook meer voor de sfeer en vooral als het echt te koud wordt uiteraard.
Ik denk dat 8kW overkill is voor 60 m2.
Wat is de minimale compressorsnelheid van die wp?
Ik heb met vloer rc 2.2, dak rc 3.5(en laagbouw rc 6) op 120m2 beneden 'moeite' in voor- en najaar met 7kW.
Als in: ik kom niet onder de 27 graden water @10Hz. Op de koude winterdagen stook ik 34~35 graden max.
Dan is het 21,5~22,5 binnen.
Wat is de minimale compressorsnelheid van die wp?
Ik heb met vloer rc 2.2, dak rc 3.5(en laagbouw rc 6) op 120m2 beneden 'moeite' in voor- en najaar met 7kW.
Als in: ik kom niet onder de 27 graden water @10Hz. Op de koude winterdagen stook ik 34~35 graden max.
Dan is het 21,5~22,5 binnen.
[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 19-08-2023 23:34 ]
Bedoel je dat 6 kWh eigenlijk teveel is voor enkel vloerverwarming van 60
M2…
beetje laat om de installatie te annuleren aangezien ik al heb besteld/ aanbetaald. Ik zal adlar vragen of ze de wp zuiniger of lage vermogen kan instellen met hun effiency zodat die zuinig/ lage kWh stroom afgeeft.
Hieronder specs van de adlar warmtepomp die ik nu heb:
:strip_exif()/f/image/DjBYjsOqlBeii1GQCWL1RX5D.jpg?f=fotoalbum_large)
M2…
beetje laat om de installatie te annuleren aangezien ik al heb besteld/ aanbetaald. Ik zal adlar vragen of ze de wp zuiniger of lage vermogen kan instellen met hun effiency zodat die zuinig/ lage kWh stroom afgeeft.
Hieronder specs van de adlar warmtepomp die ik nu heb:
:strip_exif()/f/image/DjBYjsOqlBeii1GQCWL1RX5D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVTr1NfyKlpUBzSTsaM5pn8Z.jpg?f=fotoalbum_large)
570W minimaal, dat zal 20~30Hz zijn?
Hebben ze geen berekening gemaakt dan? Of gewoon besteld en gezegd: kom een 6kW warmtepomp bij me installeren?
Hebben ze geen berekening gemaakt dan? Of gewoon besteld en gezegd: kom een 6kW warmtepomp bij me installeren?
Jazeker, ze hebben een berekening voor gemaakt en gezegd dat 6kw voor mij geschikt was. Ik zal ze vragen of ze kan afstellen naar max 2,5-3 kw met 570-650 watt.
Jazeker, ik kreeg het bericht van adlar dat ze de pomp gaan afstellen en instellen op onze woonsituatie met het ingebruikinstellen. Daarnaast moduleert de pomp en deze zal altijd het gewenste en correcte vermogen leveren. Klinkt goed dus.
Misschien goed om te weten dat de totale woonoppervlakte 140 m2 (van beneden tot de zolder) is en dat ik dus enkel 60m2 (benedenwoning) dmv vloerverwarming wil verwarmen.
Ik snap niet zo goed, volgens https://installtek.nl/informatie/indicatietabellen
Is ons huis niet geschikt voor een (all electric) warmtepomp? Aangezien ons huis van 1974 is. Of klopt dat niet meer aangezien ik al die isolatiemaatregelen heb toegepast in het huis?
Wie heeft ook twee onder 1 kap/ hoekwoning van bouwjaar rond 1970-1980 met een (all electric) warmtepomp icm lage warmafgifte vloerverwarming?
Hoe is je ervaring tot nu toe? Ik ben razend benieuwd.
Is ons huis niet geschikt voor een (all electric) warmtepomp? Aangezien ons huis van 1974 is. Of klopt dat niet meer aangezien ik al die isolatiemaatregelen heb toegepast in het huis?
Wie heeft ook twee onder 1 kap/ hoekwoning van bouwjaar rond 1970-1980 met een (all electric) warmtepomp icm lage warmafgifte vloerverwarming?
Hoe is je ervaring tot nu toe? Ik ben razend benieuwd.
Gisteren Mario van Adlar over de vloer gehad.
Wij zitten al een tijd on track om het systeem zelf te installeren. Ze hebben nu een actie dat de basisinstallatie gratis is. We gaan dus de 6kw versie laten installeren.
"De Aurora II houdt jouw huis heerlijk koel in de zomer en warm in de winter. Nu tijdelijk gratis basis installatie (t.w.v. €1.299) tot 17 september ’23"
Mocht je dit nuttig vinden dan kun je bij je bestelling aangeven dat je via Alex (klant) via Mario (verkoper) dit hebt gevonden. Dan krijg ik 100 euro gestort en het kost je niks.
Wij zitten al een tijd on track om het systeem zelf te installeren. Ze hebben nu een actie dat de basisinstallatie gratis is. We gaan dus de 6kw versie laten installeren.
"De Aurora II houdt jouw huis heerlijk koel in de zomer en warm in de winter. Nu tijdelijk gratis basis installatie (t.w.v. €1.299) tot 17 september ’23"
Hieronder een lijstje met opties die extra geld kosten. Helaas heb ik hier de prijzen niet van omdat deze bij ons niet van toepassing zijn. Het buffervat voor zoneregeling kost 850 euro.Primaire installatie:
- Warmtepomp wordt rechtstreeks op de vloerverwarm,ngverdeler aangesloten.
- Afstand van het leidingwerk van de warmtepomp naar de vloerverwarming verdeler is maximaa 2 meter.
- Doorvoer van leidingen gaat maximaal door 1 bakstenen muur.
- Plaatsing warmtepomp op maaiveld.
- Thermostaat is geschikt voor aan/uit aansturing.
- Elektra voorziening is aanwezig op locatie warmtepomp, met een aparte groep in de meterkast.
All in komen wij op ongeveer 4400 euro uit voor de meest basis 6kw installatie zonder meerwerk behalve 250 euro voor een nieuwe thermostaat.Extra kosten:
- Aansluiting op bestaande circuit inclusief CV ketel.
- Extra meters leidingwerk boven de 2 meter, per meter.
- Voedingskabel moet vanaf meterkast naar warmtepomp gebracht worden.
- In de meterkast moet een aparte groep aangelegd worden.
- Dakdoorvoer door plat dak moet gerealiseerd worden.
- Dakdoorvoer door schuin pannendak moet gerealiseerd worden.
- Warmtepomp moet op hoogte geplaatst worden.
- Extra gat(en) door hout/baksteen per gat.
- Gat(en) door beton per gat.
- Thermostaat leveren en installeren.
- Muurbeugels.
- Steiger of hoogwerker.
- Zoneregeling (dus buffervat benodigd).
Mocht je dit nuttig vinden dan kun je bij je bestelling aangeven dat je via Alex (klant) via Mario (verkoper) dit hebt gevonden. Dan krijg ik 100 euro gestort en het kost je niks.
[ Voor 0% gewijzigd door alexed op 31-08-2023 16:29 . Reden: Leesbaarheid ]
Ja, maar dat is inregelen van het systeem. Kan me niet voorstellen dat ze zo even voor jou 2.3 kW van een 6kW maken, maar misschien ook wel.Michidinho schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:58:
Jazeker, ik kreeg het bericht van adlar dat ze de pomp gaan afstellen en instellen op onze woonsituatie met het ingebruikinstellen. Daarnaast moduleert de pomp en deze zal altijd het gewenste en correcte vermogen leveren. Klinkt goed dus.
Snel en vakkundig is bij ons de Adlar Aurora 2 monoblock (6 kw) geïnstalleerd. Het proces van 1e contact tot en met installatie in 1,5 maand tijd afgewerkt. Eerst werden wij thuis goed geïnformeerd en werden situatie en wensen bekeken en besproken. Daarna wilden we het apparaat graag zelf (in werking) zien en horen. In de vestiging in Zwolle had men een proefopstelling staan. We werden daar uitgebreid te woord gestaan en alle onderdelen in het apparaat getoond en toegelicht. In deze WP zitten enkel onderdelen van kwaliteitsmerken. Daarna kwam een technicus langs voor het aanpassen van de meterkast en het verrichten van een technische check tav aansluitingen en routes van kabels en leidingen. Vervolgens is de installatie in 1 dag prima verlopen. Met een kraan werd de WP keurig op zijn plek gezet. Alles in goed overleg. Binnenkort komt men langs voor het definitief in werking stellen, instellen stooklijn, aansluiting thermostaat etc. Tot nu toe zeer tevreden met de gedegen procedure en het resultaat. Nu kijken wat het apparaat gaat leveren als de herfst zijn intrede doet. Wordt vervolgd.
Sinds kort eigenaar van de AdlarCastra 6KW variant, nadat ik eerst vergelijkbare WP merken overwoog. Ja, het is (nog) geen bekend merk, maar heb vertrouwen in de samenstelling van de gebruikte componenten en in de fanatieke Zwolse club die erachter staat.
Ervaring in de aanloop naar de koop was prima. Verkoper die thuis goede uitleg gaf, situatie bekeek, alles voorrekende en aansluitend heldere offerte maakte, incl. COP specs van WP enz. Ik merkte wel dat er nog wat proces verbeteringen mogelijk zijn op communicatief vlak, maar dat pakken ze goed op.
Daarna hun online ‘technische schouw’ ingevuld, zodat ze aan de hand van o.a foto’s de details van mijn CV ketel, vloerverwarming, meterkast en plaats van de WP (en doorvoer) konden beoordelen.
Mijn situatie is als volgt:
• Ruime tussenwoning uit 1999 energielabels B
• Overal HR+ glas en vloer/spouw isolatie
• Benedenverdieping 65m2 vloerverwarming uit 2020, op 10cm hart-hart gelegd
• Vloerverdeler met 6 groepen en bypass ventiel tbv LT aanvoer.
• Quooker in de keuken voor warm water
• We koken op inductie
• HT radiatoren op 1e en 2e verdieping staan nauwelijks aan
• Radiator in badkamer staat altijd aan
• In mijn kantoor verwarm ik bij met Lucht/Lucht airco
• 12 jaar oude Nefit Topline CW4 CV ketel staat al een jaar lang op 50gr. Gaf voldoende warmte.
• 17 zonnepanelen, leveren theoretisch ca. 7000wp
• Gasverbruik in oude situatie was1200m3 met drie bewoners, is dus incl SWW
De fysieke installatie op 8 augustus 2023 liep vlot. Kraan kwam langs om de WP op 2e verdieping te hijsen. Verder twee man die goed op elkaar ingespeeld waren. Twee weken later kwam Nick, een absolute specialist, om alles goed op elkaar in te regelen. Zijn uitleg was top, met tips over stooklijnen en afstelling van vloerverdeler enz.
Ben zelf redelijk technisch, maar heb niet de ervaring die zij hebben, ondanks dat ik mij heel goed heb verdiept in WP- en afgifte systemen. De fijnafstelling tussen CV, WP en vloerverdeler is echt een vak apart. Niet zelf aan beginnen wmb.
Heb bij installatie in meterkast een WiFi KWh op de WP groep laten zetten die ik aansluit op de Homewizzard App met P11 meter. Meten is weten😀
Op mijn verzoek heb ik de WP zodanig laten instellen dat de CV ketel pas gaat bijspringen als de buitentemperatuur onder de -10 komt. Dit omdat ik wil meten wat dan het stroomverbruik/COP van de WP is en of overgang naar All-elektric mogelijk is.
Dat bepaald of ik in 2024 mijn oude Nefit ga vervangen voor een nieuwe CV ketel (en dus hybride verder ga) of een warmtepomp boiler ga plaatsen en dus all-electric ga.
Ervaring na twee weken:
• Het is nu nazomer en de WP hoeft nog niet veel te doen. Staat eigenlijk uit/stand-by
• Ingesteld op stooklijn 8, de meest zuinige LT variant
• Geluid van de WP nauwelijks hoorbaar, ook toen we hem even hard lieten werken
• Koelen bij warm weer werkt prima, lekker fris op de vloer en geen condens bij vloerverdeler. Denk dat dit bij echt hete dagen prima verkoelend werkt, maar niet te vergelijken is met een airco
• Gasverbruik dus alleen nog maar voor douchen
• Voor de App gebruiken ze ’Smartlife’. Het werkt, maar zou liever iets zien dat goed integreert met Apple HomeKit obv Matter oid. Ze willen blijkbaar een eigen app ontwikkelen, maar dat bleef wat vaag.
Kortom, vooralsnog erg blij mee. Nu wachten op de winter….. wordt vervolgt….
Ervaring in de aanloop naar de koop was prima. Verkoper die thuis goede uitleg gaf, situatie bekeek, alles voorrekende en aansluitend heldere offerte maakte, incl. COP specs van WP enz. Ik merkte wel dat er nog wat proces verbeteringen mogelijk zijn op communicatief vlak, maar dat pakken ze goed op.
Daarna hun online ‘technische schouw’ ingevuld, zodat ze aan de hand van o.a foto’s de details van mijn CV ketel, vloerverwarming, meterkast en plaats van de WP (en doorvoer) konden beoordelen.
• We koken op inductie
• 12 jaar oude Nefit Topline CW4 CV ketel staat al een jaar lang op 50gr. Gaf voldoende warmte.
De fysieke installatie op 8 augustus 2023 liep vlot. Kraan kwam langs om de WP op 2e verdieping te hijsen. Verder twee man die goed op elkaar ingespeeld waren. Twee weken later kwam Nick, een absolute specialist, om alles goed op elkaar in te regelen. Zijn uitleg was top, met tips over stooklijnen en afstelling van vloerverdeler enz.
Ben zelf redelijk technisch, maar heb niet de ervaring die zij hebben, ondanks dat ik mij heel goed heb verdiept in WP- en afgifte systemen. De fijnafstelling tussen CV, WP en vloerverdeler is echt een vak apart. Niet zelf aan beginnen wmb.
Heb bij installatie in meterkast een WiFi KWh op de WP groep laten zetten die ik aansluit op de Homewizzard App met P11 meter. Meten is weten😀
Op mijn verzoek heb ik de WP zodanig laten instellen dat de CV ketel pas gaat bijspringen als de buitentemperatuur onder de -10 komt. Dit omdat ik wil meten wat dan het stroomverbruik/COP van de WP is en of overgang naar All-elektric mogelijk is.
Dat bepaald of ik in 2024 mijn oude Nefit ga vervangen voor een nieuwe CV ketel (en dus hybride verder ga) of een warmtepomp boiler ga plaatsen en dus all-electric ga.
Ervaring na twee weken:
• Het is nu nazomer en de WP hoeft nog niet veel te doen. Staat eigenlijk uit/stand-by
• Koelen bij warm weer werkt prima, lekker fris op de vloer en geen condens bij vloerverdeler. Denk dat dit bij echt hete dagen prima verkoelend werkt, maar niet te vergelijken is met een airco
• Voor de App gebruiken ze ’Smartlife’. Het werkt, maar zou liever iets zien dat goed integreert met Apple HomeKit obv Matter oid. Ze willen blijkbaar een eigen app ontwikkelen, maar dat bleef wat vaag.
Grappig, je hebt een soortgelijke situatie en ideeën.Paul038 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:58:toon volledige bericht
Sinds kort eigenaar van de AdlarCastra 6KW variant, nadat ik eerst vergelijkbare WP merken overwoog. Ja, het is (nog) geen bekend merk, maar heb vertrouwen in de samenstelling van de gebruikte componenten en in de fanatieke Zwolse club die erachter staat.
• We koken op inductie
Ervaring na twee weken:
Leuk om zo van’t winter de info uit te wisselen.
Verder ben ik benieuwd of het interessant zou zijn (ivm ontwikkelingen energiemarkt zonnepaneel eigenaren / afloop salderen) om een gewone 50 of 80 liter boiler voor invoer cv te plaatsen op een home wizard plug, die het water opwarmt als er energie van de panelen over is om zodoende ‘s avonds ‘gratis’ te douchen. Misschien wel de vaatwasser dan ook op het warm water aansluiten, zie zelfs dat er ook al hotfill wasmachines zijn, waar je warm en koud water op aansluit en geen verwarmingselement meer in zit (nodig is). Zo heb je op een relatief goedkope manier een vorm van thuisbatterij (energie opslag). Maar daar moet ik me eerst allemaal eens wat verder in verdiepen….
Waar komt de Adlår vandaan? Toch niet de meeste onderdelen uit China ?Jstm888 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:32:
[...]
Geïnspireerd door... en ontwikkeld met..... wil niet automatisch ook zeggen gemaakt in......
Tegenwoordig wordt heel veel gemaakt in China, grote kans dat het meeste van je electronica thuis ook gemaakt is in China, ook het goede spul.
Denk niet dat je bang voor kou in de winter hoeft te zijn met een Adlar, hooguit moet de levensduur bewezen worden, maar daar ben ik ook niet zo bang voor.
Zweeds ‘labelen’ is dan wel fout .
Zal dit topic ook doornemen.
Kwam deze tegen, na ook Quatt overwogen te hebben.
SWW hebben we al via de boiler, hiermee hoeven we alleen de vloerverwarming beneden warm te stoken.
Ben benieuwd of er na alleen wat eenvoudige gegevens op de website al contact opgenomen wordt.
SWW hebben we al via de boiler, hiermee hoeven we alleen de vloerverwarming beneden warm te stoken.
Ben benieuwd of er na alleen wat eenvoudige gegevens op de website al contact opgenomen wordt.
Wie, Wat, Waar...
Geen idee hoe snel ze reageren op alleen het achterlaten van wat info. Ik heb meteen met ze doorgepakt en de telefoon gepakt.
In de basis allemaal prima verlopen met hier en daar wat puntjes van aandacht (zie eerder in het topic).
Wat ik wel meen te weten: achter Quatt zit ongetwijfeld een groot bedrijf/investeringsmaatschappij. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die er zijn voor het eigen gewin, niet persé voor een goed product. Nu heeft Adlar vast ook geldschieters, maar de dynamiek is toch ff anders.
Of ze het vol gaan houden? Geen idee, maar dat weet je bij Quatt ook niet. En ik vermoed zo maar dat een Adlar een beter apparaat is als een Quatt (of de Warmte etc.)
In de basis allemaal prima verlopen met hier en daar wat puntjes van aandacht (zie eerder in het topic).
Wat ik wel meen te weten: achter Quatt zit ongetwijfeld een groot bedrijf/investeringsmaatschappij. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die er zijn voor het eigen gewin, niet persé voor een goed product. Nu heeft Adlar vast ook geldschieters, maar de dynamiek is toch ff anders.
Of ze het vol gaan houden? Geen idee, maar dat weet je bij Quatt ook niet. En ik vermoed zo maar dat een Adlar een beter apparaat is als een Quatt (of de Warmte etc.)
Wat veel aannames in je post, heb je wat bronnen?macfocus schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:19:
Geen idee hoe snel ze reageren op alleen het achterlaten van wat info. Ik heb meteen met ze doorgepakt en de telefoon gepakt.
Eén ding zal ik je alvast verzekeren.... Ook Adlar is geen filantropische instelling en doet dit ook alleen voor eigen gewin.
Zo even alles gelezen. Ook ik heb een vergelijking gemaakt tussen allerlei WP's en kwam opeens de Adlar tegen. Ik ben bouwkundig goed onderlegd, Installatietechnisch op basisniveau.
Over anderhalve week komt John langs om een def. Offerte te maken.
Woning:
Dijkwoning (1955) met souterrain, hoekhuis
Souterrain 100m2: ongeïsoleerde vloer en gevels. Nooit kouder dan 15 graden, nooit warmer dan 23.
Verwarm soms plaatselijk bij, maar in CV ruimte waar verdeler BG hangt altijd wel comfortabel.
BG 60 m2: Vloerverwarming h.o.h 100mm, verdeeld over 8 groepen slakkenhuis, leidinglengte max 90m1.
1e 40 m2: Vloerverwarming h.o.h. 100mm, verdeeld over 5 groepen. Verdeler in slaapkamer.
Zolder 26 m2: 3,5 kw airco aanwezig.
Vloerisolatie vanuit souterrain ca RD 3,5
Alle gevelkozijnen voorzien van triple glas u-waarde 0,4 door kryptongas
Gevelisolatie: 100 m2 metselwerk 70mm EPS parels. RD 2,1 (theoretisch). Relatief schone spouw.
Dakisolatie: 25 m2 RD 6,3 (plat), 20 m2 RD 4,7 (hellens)
Verder:
Douche wtw
9 PV panelen voor 3.500 kwh
Al het leidingwerk vervangen
Nieuwe MK naar 3x 25ah
Passieve koeling: screens zuidzijde
Vooralsnog ventilatie type C, maar al het.l leidingwerk voor WTW (type D) zit er al in.
Gasverbruik 2022 met 3 personen: 1.200m3 (nog geen spouwmuurisolatie)
Verwacht gasverbruik 2023 met 4 personen: 1.100 m3.
CV Intergas HR eco CW5+ 30/36 aan/uit 2015
Leiding Cv ketel naar verdelers al uitgevoerd in 32mm
Heel 2022 aanvoer op 38 graden gehad, ging prima.
Huis staat aan het weiland, bij noordenwind kan het hier echt heel koud zijn
Er is door Adlar geopperd om een 6 kw warmtepomp te nemen, met een door mij uitgesproken wens met buffer voor warmtapwater. Ik wil namelijk direct m'n CV lozen.
Als ik wat berekeningen doe via allerlei referenties kom ik een beetje op 7-8 KW uit. Het is natuurlijk maar voor 100m2, toch voelt het als weinig.
Vragen aan kenners of eigenaren van een Adlar:
-Jullie inschatting over het vermogen?
- Er staat een var. Vermogen van 8kw, maar dit is neem ik aan niet bij -10 buitentemperatuur
- Is het handig alvast een werkschakelaar goor te bereiden?
- Welke leiding hebben ze gebruikt naar buiten toe bij jullie? 22mm, of bijv. Aircoleiding 25 mm (doen ze bij Vaillant)
- Ik heb op BG een kunststof verdeler, boven staal. Wel eens vernomen dat staal kan klappen bij koelen. Weet iemand dat?
- Kan je de aanvoer/retourtemperatuur met de app goed regelen? Vooral koeling vind ik essentieel dat ik geen condensatie krijg of grote thermische werking in m'n vloeren.
- Nog anderen FE (geen hybride) met warmtapwater opslag voorziening?
Bedankt alvast, leuk om voorgaande pagina 's al wat info op te doen.:strip_exif()/f/image/cJl4Xv454g4lgomwOuGpb7qV.jpg?f=fotoalbum_large)
Over anderhalve week komt John langs om een def. Offerte te maken.
Woning:
Dijkwoning (1955) met souterrain, hoekhuis
Souterrain 100m2: ongeïsoleerde vloer en gevels. Nooit kouder dan 15 graden, nooit warmer dan 23.
Verwarm soms plaatselijk bij, maar in CV ruimte waar verdeler BG hangt altijd wel comfortabel.
BG 60 m2: Vloerverwarming h.o.h 100mm, verdeeld over 8 groepen slakkenhuis, leidinglengte max 90m1.
1e 40 m2: Vloerverwarming h.o.h. 100mm, verdeeld over 5 groepen. Verdeler in slaapkamer.
Zolder 26 m2: 3,5 kw airco aanwezig.
Vloerisolatie vanuit souterrain ca RD 3,5
Alle gevelkozijnen voorzien van triple glas u-waarde 0,4 door kryptongas
Gevelisolatie: 100 m2 metselwerk 70mm EPS parels. RD 2,1 (theoretisch). Relatief schone spouw.
Dakisolatie: 25 m2 RD 6,3 (plat), 20 m2 RD 4,7 (hellens)
Verder:
Douche wtw
9 PV panelen voor 3.500 kwh
Al het leidingwerk vervangen
Nieuwe MK naar 3x 25ah
Passieve koeling: screens zuidzijde
Vooralsnog ventilatie type C, maar al het.l leidingwerk voor WTW (type D) zit er al in.
Gasverbruik 2022 met 3 personen: 1.200m3 (nog geen spouwmuurisolatie)
Verwacht gasverbruik 2023 met 4 personen: 1.100 m3.
CV Intergas HR eco CW5+ 30/36 aan/uit 2015
Leiding Cv ketel naar verdelers al uitgevoerd in 32mm
Heel 2022 aanvoer op 38 graden gehad, ging prima.
Huis staat aan het weiland, bij noordenwind kan het hier echt heel koud zijn
Er is door Adlar geopperd om een 6 kw warmtepomp te nemen, met een door mij uitgesproken wens met buffer voor warmtapwater. Ik wil namelijk direct m'n CV lozen.
Als ik wat berekeningen doe via allerlei referenties kom ik een beetje op 7-8 KW uit. Het is natuurlijk maar voor 100m2, toch voelt het als weinig.
Vragen aan kenners of eigenaren van een Adlar:
-Jullie inschatting over het vermogen?
- Er staat een var. Vermogen van 8kw, maar dit is neem ik aan niet bij -10 buitentemperatuur
- Is het handig alvast een werkschakelaar goor te bereiden?
- Welke leiding hebben ze gebruikt naar buiten toe bij jullie? 22mm, of bijv. Aircoleiding 25 mm (doen ze bij Vaillant)
- Ik heb op BG een kunststof verdeler, boven staal. Wel eens vernomen dat staal kan klappen bij koelen. Weet iemand dat?
- Kan je de aanvoer/retourtemperatuur met de app goed regelen? Vooral koeling vind ik essentieel dat ik geen condensatie krijg of grote thermische werking in m'n vloeren.
- Nog anderen FE (geen hybride) met warmtapwater opslag voorziening?
Bedankt alvast, leuk om voorgaande pagina 's al wat info op te doen.
:strip_exif()/f/image/cJl4Xv454g4lgomwOuGpb7qV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LQctZv40E39HOVUDgjmoE05w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door steefweer op 14-09-2023 21:16 ]
Aanvullende vragen na wat nachtelijke ingevingen:
kan ik de BG en 1e scheiden in de aansturing met de twee verdelers? Ik zou graag op sommige momenten alleen beneden verwarmen of juist boven koelen?
Krijg je een thermostaat erbij? Heb ik hiervoor gelezen in dit topic, maar bij niet Adlar?
Moet ik deze bestellen voor een 3fase aansluiting/nieuw te maken 16ah groep?
https://www.homewizard.co...Gfs6ktkW7wzUaAk2rEALw_wcB
Nogmaals dank
kan ik de BG en 1e scheiden in de aansturing met de twee verdelers? Ik zou graag op sommige momenten alleen beneden verwarmen of juist boven koelen?
Krijg je een thermostaat erbij? Heb ik hiervoor gelezen in dit topic, maar bij niet Adlar?
Nogmaals dank
Hoi Steef,steefweer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:55:
Aanvullende vragen na wat nachtelijke ingevingen:
Nogmaals dank
Je huis is totaal verschillend met dat van mij.
Gasverbruik komt wel overeen, ik heb ook een 6kW, echter denk dat nog niet veel mensen (niemand?) de Adlar al een hele winter aan het draaien heeft gehad?
Paar vriesnachten -4 ging bij mij uitstekend zonder dat de cv bijsprong.
Warm water gaat nog wel via de cv, heb geen idee of je het dan nog met het vermogen gaat redden, zou ik even goed na(ar) laten kijken.
De Adlar zit op 1 fase aangesloten, dus heb ook de 1 fase kwh meter aangesloten en niet de 3 fasen zoals in jou link.
De voedingskabel had ik zelf al gelegd vanaf de meterkast naar zolder, kan fijn zijn dat je daarbij zelf de regie in handen hebt hoe de kabel loopt.
Bedankt voor je reactie. Eens in de zoveel jaar is het een week -15/-20 en dan wil je ook kunnen stoken. Plaatselijk convectortje erbij dan xD
Voedingskabel ga ik door elektricien vooraf aan laten leggen met werkschakelaar.
Voedingskabel ga ik door elektricien vooraf aan laten leggen met werkschakelaar.
Ter info: In dit topic een berekening geplaatst van het benodigde vermogen.
Check op warmtepomp
Check op warmtepomp
[ Voor 12% gewijzigd door steefweer op 15-09-2023 19:40 ]
Op 2 september schreef ik dat ik deze winter wilde testen of ik zonder CV kon. Helaas is mijn Nefit Topline CV in de tussentijd overleden. Geen schuld, hij was 13 jaar oud en ik wilde geen kosten meer voor onderzoek/reparatie maken.
Dus gelijk doorgepakt en voor All Elektric gegaan. Met Adlar contact gehad hierover en intussen de CV laten verwijderen en een losse 270L Atlantic Explorer laten installeren. Ze hebben goed meegedacht en in deze tijd met drukte wisten ze toch een gaatje in de planning te vinden voor de ombouw en plaatsing. Top!
Met 2 a 3 keer douchen per dag is het verbruik nu 0,5-1 KWh / dag. De opwarming van de WPB doe ik vanaf 11.00 uur. Dan schijnt de zon en kost de opwarming van het water feitelijk niets. Later (na stop salderen) ga ik dit met een Homewizzard plug regelen op de PV contacten van de WPB. Dan springt hij automatisch aan als mijn zonnepanelen voldoende opleveren.
Mocht er zich een extreem koude winter voordoen, dan kan ik eenvoudig bijverwarmen met een infrarood paneel, of bouw ik mijn oude DRU gashaard om naar propaan. Denk allemaal niet dat dit nodig is. Ik zou het vermogen van een WP nooit schalen op 1x in de 10 jaar extreme kou. Schaal hem op een realistisch gemiddelde!
Wordt weer vervolgt…..
Dus gelijk doorgepakt en voor All Elektric gegaan. Met Adlar contact gehad hierover en intussen de CV laten verwijderen en een losse 270L Atlantic Explorer laten installeren. Ze hebben goed meegedacht en in deze tijd met drukte wisten ze toch een gaatje in de planning te vinden voor de ombouw en plaatsing. Top!
Met 2 a 3 keer douchen per dag is het verbruik nu 0,5-1 KWh / dag. De opwarming van de WPB doe ik vanaf 11.00 uur. Dan schijnt de zon en kost de opwarming van het water feitelijk niets. Later (na stop salderen) ga ik dit met een Homewizzard plug regelen op de PV contacten van de WPB. Dan springt hij automatisch aan als mijn zonnepanelen voldoende opleveren.
Mocht er zich een extreem koude winter voordoen, dan kan ik eenvoudig bijverwarmen met een infrarood paneel, of bouw ik mijn oude DRU gashaard om naar propaan. Denk allemaal niet dat dit nodig is. Ik zou het vermogen van een WP nooit schalen op 1x in de 10 jaar extreme kou. Schaal hem op een realistisch gemiddelde!
Wordt weer vervolgt…..
Heeft Adlar die 270L Atlantic Explorer ook geplaatst dan en of heb je nu 2 seperate systemen. 1 voor verwarming en 1 voor warm water?Paul038 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:03:toon volledige bericht
Op 2 september schreef ik dat ik deze winter wilde testen of ik zonder CV kon. Helaas is mijn Nefit Topline CV in de tussentijd overleden. Geen schuld, hij was 13 jaar oud en ik wilde geen kosten meer voor onderzoek/reparatie maken.
Wordt weer vervolgt…..
1kwh per dag voor warm water dat zou iets van €10,- per maand zijn dat systeem is dan wel terug te verdienen.
Zit zelf rond de 12m3 gas per maand voor sww en dan nog de vaste kosten.
Hoi, ik heb zitten zoeken in deze topic naar ervaringen met het koelen van deze unit maar dan niet via vloerverwarming maar "gewoon" radiatoren. Nu krijg ik geen enkele hit op mijn zoekopdracht dus dan maar zo en plein public de vraag : heeft iemand ervaring met de koelfunctie via radiatoren ?
Daar hoef je je weinig bij voor te stellen. Werkt niet, krijgt je kamer niet koeler dan het nu is.TIGER79 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:05:
Hoi, ik heb zitten zoeken in deze topic naar ervaringen met het koelen van deze unit maar dan niet via vloerverwarming maar "gewoon" radiatoren. Nu krijg ik geen enkele hit op mijn zoekopdracht dus dan maar zo en plein public de vraag : heeft iemand ervaring met de koelfunctie via radiatoren ?
helder, bedankt !okijokii schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:14:
[...]
Daar hoef je je weinig bij voor te stellen. Werkt niet, krijgt je kamer niet koeler dan het nu is.
Want wat die dan doet is water van 16-18 graden door de radiatoren pompen ?
Voel je dus niets van als het in de kamer 28 graden is ?
Klopt 😅TIGER79 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:09:
[...]
helder, bedankt !
Want wat die dan doet is water van 16-18 graden door de radiatoren pompen ?
Voel je dus niets van als het in de kamer 28 graden is ?
Nice. Dat is mijn doel ook. Had je een 6kw? Ik heb telefonisch uitgelegd dat ik FE wilde en een buffervat, heeft ze offerte gestuurd van 3.600 incl. Subsidie al verrekend. Denk dat dit dan niet klopt als een buffervat nog 2.500 kostPaul038 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:03:toon volledige bericht
Wordt weer vervolgt…..
Ben benieuwd, ze komen vrijdag.
Buffervat van 120liter is ong. 825,- geen 2500,-.steefweer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:01:
[...]
Nice. Dat is mijn doel ook. Had je een 6kw? Ik heb telefonisch uitgelegd dat ik FE wilde en een buffervat, heeft ze offerte gestuurd van 3.600 incl. Subsidie al verrekend. Denk dat dit dan niet klopt als een buffervat nog 2.500 kost
Ben benieuwd, ze komen vrijdag.
Ik was netto 7500,- kwijt voor een 10Kw met buffervat en gevelmontage.
Ah oke, het type wat hier ner werd gegeven was ca 2.200 excl installatie. Hoeveel m2 verwarm je met de 10kw? Heb je aan 120l genoeg met x aantal personen?
Ik heb zelf een douche wtw waardoor ik wellicht aan een klein vat genoeg heb (120-200l), .
Ik heb zelf een douche wtw waardoor ik wellicht aan een klein vat genoeg heb (120-200l), .
Ter info: def offerte voor hybride opstelling:
Warmtepomp boiler 270l i.v.m. bad is 2.800 minus 750 subsidie, ca EUR2.000
Stroom, geveldoorvoer, afkoppelen CV moet ik dan zelf doen, wat resulteert in ca. 7k.
Ik twijfel nog, maandag mag ik keuze maken anders word ik gekort op de korting (moest eigenlijk vandaag)
Warmtepomp boiler 270l i.v.m. bad is 2.800 minus 750 subsidie, ca EUR2.000
Stroom, geveldoorvoer, afkoppelen CV moet ik dan zelf doen, wat resulteert in ca. 7k.
Ik twijfel nog, maandag mag ik keuze maken anders word ik gekort op de korting (moest eigenlijk vandaag)
:strip_exif()/f/image/P8gtBW739UUCNlaDmNVaKBoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door steefweer op 23-09-2023 00:15 ]
Ik ontvang ze volgende week met grotendeels zelfde vraagstuk. Het plaatsen voor november staat me zeer aan.
Mijn twijfel zit ook nog in onderhoud en aanverwante kosten. Die zijn aan de hoge kant ben ik van mening, zeker omdat er ook nog kosten aan onderhoud CV zitten.
Mijn twijfel zit ook nog in onderhoud en aanverwante kosten. Die zijn aan de hoge kant ben ik van mening, zeker omdat er ook nog kosten aan onderhoud CV zitten.
Een buffervat is precies dat n het is GEEN boiler/warmtapwater voorziening.steefweer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:12:
Ah oke, het type wat hier ner werd gegeven was ca 2.200 excl installatie. Hoeveel m2 verwarm je met de 10kw? Heb je aan 120l genoeg met x aantal personen?
Ik moet 200m2/800m3 in een niet heel erg goed geïsoleerd huis verwarmen.
Het zijn nu twee separate systemen. Intussen weer wat meer ervaring op het gebied van WPB verbruik obv. 10-14 keer douchen p/w. In de keuken staat een quooker, dus die gebruikt het WW van de WPB niet.Johan H schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:38:
[...]
Heeft Adlar die 270L Atlantic Explorer ook geplaatst dan en of heb je nu 2 seperate systemen. 1 voor verwarming en 1 voor warm water?
1kwh per dag voor warm water dat zou iets van €10,- per maand zijn dat systeem is dan wel terug te verdienen.
Zit zelf rond de 12m3 gas per maand voor sww en dan nog de vaste kosten.
Eén keer per week gaat hij in ‘legionella stand’ en dan is het verbruik wat hoger, omdat hij het water tot 62gr. verwarmt.
:strip_exif()/f/image/ddz9gEFbii1AjYQfNMuUmMHV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er gunstig uit!Paul038 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:24:
[...]
Het zijn nu twee separate systemen. Intussen weer wat meer ervaring op het gebied van WPB verbruik obv. 10-14 keer douchen p/w. In de keuken staat een quooker, dus die gebruikt het WW van de WPB niet.
Eén keer per week gaat hij in ‘legionella stand’ en dan is het verbruik wat hoger, omdat hij het water tot 62gr. verwarmt.
[Afbeelding]
En op welke temperatuur is het water de hele week?
Ze komen woensdag bij mij langs.
Ik wil het liefst een all-in.
Grootste uitdaging is plaatsing van het WPB.
Ik heb er zelf een idee over, maar even kijken of ze daarin mee kunnen gaan.
We gaan het zien.
Ben nu mijn vloerverwarming aan het droogstoken.
We gaan het zien.
Een WPB kan je zowat overal neerzetten waar je minimaal een luchtafvoer kunt maken en waar je een waterleiding naar toe kunt trekken.joke_name schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:38:
Ze komen woensdag bij mij langs.
We gaan het zien.
Klopt.paQ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:40:
[...]
Een WPB kan je zowat overal neerzetten waar je minimaal een luchtafvoer kunt maken en waar je een waterleiding naar toe kunt trekken.
Maar de ruimte is erg beperkt.
Maar ik ga er wel uitkomen wel met ze.
Er is iemand fysiek geweest om uitleg te geven en alvast te kijken wat mogelijk was, een prettig gesprek.PoKi schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:07:
Zal dit topic ook doornemen.
Ga zelf de elektra kabel leggen, hiermee konden de kosten wat gedrukt worden.
Kreeg direct een offerte, met de korting, waar ik nog wel even over na mocht denken, maar gister de knoop doorgehakt.
Order bevestigingsmail en mail voor de € 250,- aanbetaling.
Daarnaast vragen ze om een pre-schouw te doen, dus zelf foto's uploaden van je woning, cv, gewenste locatie etc.
Nu hoeft deze bij mij niet op de CV, maar direct op de vloer verwarming, dat scheelde al behoorlijk.
Wordt vervolgd.
Wie, Wat, Waar...
Nou dat is lekker, mijn broer die heeft de warmtepomp i.c.m. een boiler gedaan en verbruikt bijna 4 x zoveel! Ik lees dit omdat ik naar all electric wil. Ik vind dit wel een verschil. Ik ga Adlar bellen want ik wil dit dan ook wel. Toen ik m kocht hadden ze dit nog niet. Dus ze zijn wel lekker bezig daar. En het comfort want ik wil ook een bad vullen.Paul038 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:24:
[...]
Het zijn nu twee separate systemen. Intussen weer wat meer ervaring op het gebied van WPB verbruik obv. 10-14 keer douchen p/w. In de keuken staat een quooker, dus die gebruikt het WW van de WPB niet.
[Afbeelding]
Ik heb uiteindelijk ook opdracht gegeven. Ze gaan mijn WP 6kw aansluiten op slang 32, welke vervolgens opgsplitst naar 2 verdelers, beide met Aanvoer 32mm en retour 32mm. Ik merk door de lange afstand naar verdeler boven dat hier minder flow is, logisch ook. Dit los ik nu met CV op door beneden verdeler flink te knijpen.
Graag wil ik naar aparte sturing voor boven en beneden. Kan ik in de winter beneden meer verwarmen dan boven, en zomer meer koelen dan onder. Echter raden ze 2 zone af.
Ik merk wel dat ze inhoudelijk, ook na overleg en wat belletje niet mega onderlegd zijn. Ze zeiden: we weten veel van warmtepompen maar zulke vragen vinden we nog lastig...
Ik wil:
1 warmtepomp 6kw aangesloten op 32mm, waar ik de flow zou kunnen regelen tussen buis 32mm boven en buis 32mm beneden. Bestaat er niet iets van een inregelbare flowverdeler, waarmee ik kan zeggen:
Boven = 600m1 slang
Beneden= 800 m1 slang.
Gelijke afgifte is 42% naar boven en 58% naar beneden. Kan ik bijvoorbeeld in de winter zeggen dat ik 70A% beneden doe en 30% naar boven. Weet iemand dat?
Of hoe zou ik beide verdelers apart kunnen sturen met thermostaat (1 per etage of per app)
Intergas hr 30 gaat dienen als geiser en dus alleen voorzien in warm tapwater.
Dan gaat er nog 500 af, want hoeft niet ingeregeld te worden op CV. Totaal wordt 4.300, groep aanleggen doe ik zelf.
Ik heb na een week nog geen order bevestiging, even navragen....
Graag wil ik naar aparte sturing voor boven en beneden. Kan ik in de winter beneden meer verwarmen dan boven, en zomer meer koelen dan onder. Echter raden ze 2 zone af.
Ik merk wel dat ze inhoudelijk, ook na overleg en wat belletje niet mega onderlegd zijn. Ze zeiden: we weten veel van warmtepompen maar zulke vragen vinden we nog lastig...
Ik wil:
1 warmtepomp 6kw aangesloten op 32mm, waar ik de flow zou kunnen regelen tussen buis 32mm boven en buis 32mm beneden. Bestaat er niet iets van een inregelbare flowverdeler, waarmee ik kan zeggen:
Boven = 600m1 slang
Beneden= 800 m1 slang.
Gelijke afgifte is 42% naar boven en 58% naar beneden. Kan ik bijvoorbeeld in de winter zeggen dat ik 70A% beneden doe en 30% naar boven. Weet iemand dat?
Of hoe zou ik beide verdelers apart kunnen sturen met thermostaat (1 per etage of per app)
Intergas hr 30 gaat dienen als geiser en dus alleen voorzien in warm tapwater.
Dan gaat er nog 500 af, want hoeft niet ingeregeld te worden op CV. Totaal wordt 4.300, groep aanleggen doe ik zelf.
Ik heb na een week nog geen order bevestiging, even navragen....
[ Voor 4% gewijzigd door steefweer op 01-10-2023 00:07 ]
Vandaag hebben ze de laatste puntjes opgelost.
Paar pijpen netjes beugelen, koofje buiten recht hangen en de condens afvoer fixen. Dat is bij ons een dingetje omdat hij aan de gevel hangt op 3,5 meter hoogte.
Adlar heeft daar geen standaard oplossing voor omdat ze meestel laag staan (dak of grond). Dus er moest even worden geknutseld. Opgelost met een 3/4 sok en een flink stuk van die witte CV slang. Omdat er geen afvoerpijp buiten in de buurt zat, naar binnen geleid en bij de CV overstort gestoken.
misschien dat ik hem zelf nog een keer netjes vastbeugel, maar dat zit me niet echt in de weg.
Buiten zit het netjes, ja het detoneert wat, maar je kunt niet alles hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4iLzAQZ9gsptV06LXrOyrZjE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xrWzDHal7JVnUv2FqrZr25Nr.jpg?f=user_large)
Paar pijpen netjes beugelen, koofje buiten recht hangen en de condens afvoer fixen. Dat is bij ons een dingetje omdat hij aan de gevel hangt op 3,5 meter hoogte.
Adlar heeft daar geen standaard oplossing voor omdat ze meestel laag staan (dak of grond). Dus er moest even worden geknutseld. Opgelost met een 3/4 sok en een flink stuk van die witte CV slang. Omdat er geen afvoerpijp buiten in de buurt zat, naar binnen geleid en bij de CV overstort gestoken.
misschien dat ik hem zelf nog een keer netjes vastbeugel, maar dat zit me niet echt in de weg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4iLzAQZ9gsptV06LXrOyrZjE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xrWzDHal7JVnUv2FqrZr25Nr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xbeiSMl5FsaF3qlnIn0z9Ilh.jpg?f=user_large)
Wat gek. Bij ons hangt ie op 10 meter hoogte, maar zit geen condensafvoer Ben benieuwd waar dat bij ons blijft dan. Welke uitvoering is dat? Bij ons is het de 10kw, misschien dat daar nog een verschil in zit en bij deze het condensvocht verdampt?
Is het gat verder ook afgekit in die muurdoorvoer? Lijkt mij bij regenachtige dagen een probleem. Regen drupt namelijk dan via de witte leiding naar binnen toe.macfocus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:57:
Vandaag hebben ze de laatste puntjes opgelost.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Ook de 10KW, en geloof me, daar kwam een hoop vocht uit.KarlMarX schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:32:
Wat gek. Bij ons hangt ie op 10 meter hoogte, maar zit geen condensafvoer Ben benieuwd waar dat bij ons blijft dan. Welke uitvoering is dat? Bij ons is het de 10kw, misschien dat daar nog een verschil in zit en bij deze het condensvocht verdampt?
Vond de oprit en muur eronder niet leuk.
Ja dat is goed afgedicht. Ben het met je eens dat het beter kan.MrBas schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:57:
[...]
Is het gat verder ook afgekit in die muurdoorvoer? Lijkt mij bij regenachtige dagen een probleem. Regen drupt namelijk dan via de witte leiding naar binnen toe.
Mogelijk zet ik er ooit een grotere goot op met ook een bovenkap (en dan meteen een zwarte)
Tip is dus, als het verder past, om de leidingen altijd naar boven te laten lopen vanaf de pomp, maar dat kon bij ons niet.
Wij hebben de offerte ook getekend en aanbetaling gedaan.
Ben heel benieuwd.
Installatie ga ik doen nadat ik nieuwe kozijnen heb gekregen, dit i.v.m. de ruimte.
Ben heel benieuwd.
Installatie ga ik doen nadat ik nieuwe kozijnen heb gekregen, dit i.v.m. de ruimte.
Ah. Ik ben benieuwd hoe dat bij ons zal gaan dan. Het is alleen sinds de installatie in mei, nog niet aan geweest. Is momenteel nog steeds 21 graden in huis, zonder cv of warmtepomp...macfocus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:10:
[...]
Ook de 10KW, en geloof me, daar kwam een hoop vocht uit.
Vond de oprit en muur eronder niet leuk.
Ik ben bang dat dit behoorlijk gaat tegenvallen. Bij een defrost komt erg veel water vrij. Dat verdampt helaas niet.KarlMarX schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:45:
[...]
Ah. Ik ben benieuwd hoe dat bij ons zal gaan dan. Het is alleen sinds de installatie in mei, nog niet aan geweest. Is momenteel nog steeds 21 graden in huis, zonder cv of warmtepomp...
heeft iemand de tekening zodat je zo'n grindbak kan maken? Deze staat niet meer online.
Ben toch aan het klussen in mijn huis.
Haal ik gewoon de tegels eruit en gooi ik er grind in, kan het makkelijk wegzakken in de grond.
Ben toch aan het klussen in mijn huis.
Haal ik gewoon de tegels eruit en gooi ik er grind in, kan het makkelijk wegzakken in de grond.
Is dat specifiek bij de Adlår Castra Aurora 2 zo, of geldt dat voor alle monoblocken?okijokii schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:29:
[...]
Ik ben bang dat dit behoorlijk gaat tegenvallen. Bij een defrost komt erg veel water vrij. Dat verdampt helaas niet.