Toon posts:

Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Ik heb een vraag aan diegenen die meer weten over het zo gunstig mogelijk gebruik maken van de warmtepomp.
De warmtepomp bij ons levert , in een hybride opstelling waarbij de cv-ketel bijspringt vanaf -0 graden, de warmte via low h2o radiatoren van Jaga , althans beneden in de woonkamer en keuken
Tot nu toe lieten we de standaard paneelradiatoren in de gang/ hal en op de bovenverdiepingen dicht staan.
Ik lees verschillende verhalen die gaan over juist wel meer ruimtes verwarmen of juist niet.
Bij het juist wel meer open zetten van het systeem middels bijv radiatoren zou dat gunstig zijn in verband met een grotere warmteafgifte zodat daardoor de warmtepomp een betere scop zou bereiken.
Ik kan me niet voorstellen dat het verwarmen van bijv bovenverdiepingen op die manier tot een betere scop zou leiden en daardoor wellicht ook lager stroomverbruik?

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04:50
fvanderstege schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:04:
Ik heb een vraag aan diegenen die meer weten over het zo gunstig mogelijk gebruik maken van de warmtepomp.
De warmtepomp bij ons levert , in een hybride opstelling waarbij de cv-ketel bijspringt vanaf -0 graden, de warmte via low h2o radiatoren van Jaga , althans beneden in de woonkamer en keuken
Tot nu toe lieten we de standaard paneelradiatoren in de gang/ hal en op de bovenverdiepingen dicht staan.
Ik lees verschillende verhalen die gaan over juist wel meer ruimtes verwarmen of juist niet.
Bij het juist wel meer open zetten van het systeem middels bijv radiatoren zou dat gunstig zijn in verband met een grotere warmteafgifte zodat daardoor de warmtepomp een betere scop zou bereiken.
Ik kan me niet voorstellen dat het verwarmen van bijv bovenverdiepingen op die manier tot een betere scop zou leiden en daardoor wellicht ook lager stroomverbruik?
In onze situatie is het zo dat ik hiervoor al met cv de radiatoren boven nauwelijks open had staan, alleen in de badkamer, dan was het al behagelijk genoeg.
Met warmtepomp moet je wel voldoende water hebben circuleren, vandaar ook het extra buffervat dat men monteert. In dat kader zou ik denken dat het goed is overige radiatoren ook open te hebben op de bovenverdieping (beneden vloerverwarming). En daarom zou ik daar juist dan geen laag temperatuur radiatoren plaatsen, omdat ik de warmte afgifte zoveel mogelijk beneden wil hebben. Warmte stijgt toch wel naar boven.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van experimenten is, zal in elke situatie wel wat anders uitpakken. Mooiste zou zijn als je een paar weken hetzelfde koude weer zou hebben om een goed beeld te krijgen.
Misschien kan Adlar er je meer over vertellen?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:16
fvanderstege schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:04:
Dat was wel mijn ervaring, zie ook deze.
Met name bij een hybride is het voordelig om zo veel mogelijk van je afgiftesysteem te gebruiken. Je kan dan de stooklijn lager instellen, dit lijdt tot een hogere efficiëntie, waardoor de gasketel pas later hoeft aan te springen. Je hebt wel een hoger warmteverlies, dus de balans moet je even testen. Bij ons kwam het erop neer dat we 'gratis' de bovenverdieping + zolder verwarmen (extra warmteverlies werd gecompenseerd door betere sCOP).

Bij Jaga's heeft het trouwens meer effect als je er ventilatoren op zet (als deze er nog niet op zitten), aangezien convectie sterk afneemt bij lagere afgiftetemperatuur. Op een onhoorbare stand geeft dit al een enorme toename van het vermogen bij lage temperaturen. Je bereikt dan hetzelfde, lagere afgiftetemperatuur, hogere efficiëntie en een lagere temperatuur waarbij de CV hoeft in te schakelen - maar dan zonder het extra warmteverlies van het verwarmen van extra kamers.

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:19
Kan de Aurora 2 overweg met zone regeling zoals bijvoorbeeld het Honeywell Evohome systeem?

[Voor 4% gewijzigd door golfgti5 op 26-04-2023 20:37]

• HeHoe
  • Laatst online: 25-05 17:27
Deze vraag heb ik gesteld bij Adlar, dit was het antwoord.
Bij een standaard zoneregeling installeren wij een buffervat van 120 Liter. Hoe veel ruimte heeft u?

Let op, een standaard zoneregeling.

Denk niet dat evohome de Aurora 2 rechtstreeks kan aansturen.
Omdat nog geen plek heb voor een Buffervat, heb ik nog niet geverifieerd.
Als "R32 air soure heat pump User Manual" ook geld voor de Aurora 2, Kun jij er misschien iets over vinden.
https://www.climadirect.c...heat-pump-user-manual.pdf

• fvanderstege
  • Nu online
De homewizard' kwhmeter houdt nu stroomgebruik warmtepomp bij.
Update stroomgebruik warmtepomp afgelopen week met koude nachten met oa 1x nachtvorst.
We laten de thermostaat dag en nacht op 18,5 graden staan. De cv ketel springt bij vanaf -0 graden ( gebeurde bij 1 nacht nachtvorst)
Week van maandag tm zondag: totaal rond 49 kwh, gemiddeld 7 kwh per dag.
We hebben inmiddels ook extra cv ventilatoren geplaatst. Nu totaal 3x2 op de 3 convectoren van Jaga om de warmteafgifte te verbeteren.
Overzicht stroomgebruik warmtepomp afgelopen week:

Morgen 12 extra zonnepanelen, totaal dan 24
Kunnen we goed gebruiken🙂.

[Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 30-04-2023 16:42]

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:35:
De homewizard' kwhmeter houdt nu stroomgebruik warmtepomp bij.
Update stroomgebruik warmtepomp afgelopen week met koude nachten met oa 1x nachtvorst.
We laten de thermostaat dag en nacht op 18,5 graden staan. De cv ketel springt bij vanaf -0 graden ( gebeurde bij 1 nacht nachtvorst)
Week van maandag tm zondag: totaal rond 49 kwh, gemiddeld 7 kwh per dag.
We hebben inmiddels ook extra cv ventilatoren geplaatst. Nu totaal 3x2 op de 3 convectoren van Jaga om de warmteafgifte te verbeteren.
Overzicht stroomgebruik warmtepomp afgelopen week:
[Afbeelding]

Morgen 12 extra zonnepanelen, totaal dan 24
Kunnen we goed gebruiken🙂.
Goed bezig!
Hieronder onze afgelopen week.
Heb de thermostaat op 18 en 's nachts naar 17,5. Omslagpunt gas stoken heb ik op -8 staan, dus heb nog geen gas voor verwarmen gebruikt sinds de wp hangt.
Verbruik hele maand april 104 KWh tegenover 65 m3 gemiddeld gas alleen voor verwarmen afgelopen 3 jaar april. Met een prijsverhouding van ca. 1:3,5 tel uit je winst!
Huis is uit 1990 146m2 woonoppervlak B-label, isolatie en glas allen nog origineel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 00:49
Johan H schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:04:
[...]

Goed bezig!
Hieronder onze afgelopen week.
Heb de thermostaat op 18 en 's nachts naar 17,5. Omslagpunt gas stoken heb ik op -8 staan, dus heb nog geen gas voor verwarmen gebruikt sinds de wp hangt.
Verbruik hele maand april 104 KWh tegenover 65 m3 gemiddeld gas alleen voor verwarmen afgelopen 3 jaar april. Met een prijsverhouding van ca. 1:3,5 tel uit je winst!
Huis is uit 1990 146m2 woonoppervlak B-label, isolatie en glas allen nog origineel.
[Afbeelding]
Wat voor isolatie is er aanwezig?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:10:
[...]

Hr++ glas het hele huis. Tonzon vloerisolatie in de kruipruimte. Spouwmuurisolatie ( 1993) dakisolatie (1993).
Geschakelde woning: deel van de zijmuren is gezamenlijk met buren en garage.
A- label: isoleren loont!
Gasverbruik de hele maand april: 7 m3

[Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 01-05-2023 09:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05 16:55
Gebruik je de adlar dus ook voor warm water?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
IslandCow schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:41:
Nee hoor: cv levert warm water eigenlijk alleen voor douchegebruik en dat is erg beperkt: we zijn met z’n tweeën en douchen erg kort en om de dag. In april heeft de ketel in 2 nachten de warmtepomp enigszins bijgesprongen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05 16:55
hah - wat leuk. goed bezig :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xygen500
fvanderstege schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Hr++ glas het hele huis. Tonzon vloerisolatie in de kruipruimte. Spouwmuurisolatie ( 1993) dakisolatie (1993).
Geschakelde woning: deel van de zijmuren is gezamenlijk met buren en garage.
A- label: isoleren loont!
Gasverbruik de hele maand april: 7 m3
Mijn situatie lijkt op die van jou, heb ook gedeelde muren met de buren en hr++ glazen. Heb alleen geen tonzon in de vloer, dit was niet mogelijk door de hoogte van de kruipruimte. Dakisolatie op dit moment niet aanwezig, wel van plan. Spouwmuurisolatie uit 1980,maar niet lonend dit te verhogen volgens het isolatiebedrijf, te weinig muur en te veel glas om dit lonend te maken.

Thanks voor de info 👍

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Mijn situatie lijkt op die van jou, heb ook gedeelde muren met de buren en hr++ glazen. Heb alleen geen tonzon in de vloer, dit was niet mogelijk door de hoogte van de kruipruimte. Dakisolatie op dit moment niet aanwezig, wel van plan. Spouwmuurisolatie uit 1980,maar niet lonend dit te verhogen volgens het isolatiebedrijf, te weinig muur en te veel glas om dit lonend te maken.

Thanks voor de info 👍
Dakisolatie is erg aan te bevelen omdat veel warmte via een ongeisoleerd dak verdwijnt ook al stook je alleen beneden. Zit nu ook behoorlijke subsidie op.
Vloerisolatie kan ook middels isolatiemateriaal tegen de onderkant van de vloer in de kruipruimte. Maar misschien ook daarvoor te weinig ruimte? Eventueel een dikke folie op de bodem ( doet tonzon ook als extra). Houdt vocht en kou tegen . Resultaat : een droge kruipruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xygen500
fvanderstege schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Dakisolatie is erg aan te bevelen omdat veel warmte via een ongeisoleerd dak verdwijnt ook al stook je alleen beneden. Zit nu ook behoorlijke subsidie op.
Vloerisolatie kan ook middels isolatiemateriaal tegen de onderkant van de vloer in de kruipruimte. Maar misschien ook daarvoor te weinig ruimte? Eventueel een dikke folie op de bodem ( doet tonzon ook als extra). Houdt vocht en kou tegen . Resultaat : een droge kruipruimte.
Heb vloer wel geïsoleerd. Tonzon heeft dikke folie op de bodem gelegd en daarna met icynene pur de bodem laten isoleren.

Wat voor isolatie heb je als dakisolatie gebruikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:01:
[...]

Heb vloer wel geïsoleerd. Tonzon heeft dikke folie op de bodem gelegd en daarna met icynene pur de bodem laten isoleren.

Wat voor isolatie heb je als dakisolatie gebruikt?
Dakisolatie zat er al in na de bouw in 1993 . Wij hebben het huis gekocht in 2010. Ik weet niet welke isolatie is gebruikt indertijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan H
0xygen500 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:10:
[...]

Denk wat er voor die tijd gangbaar was, broodjes onder de vloer, muur isolatie, dubbel glas en steenwol dakisolatie afgetimmerd met spaanplaat achtige platen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AppleWP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-05 19:19
Sinds vorige week bezig met een aanvraag voor een Aflar hybride wp.
Vanaf het eerste telefonische contact het gevoel dat ze erg klantgericht en klantvriendelijk zijn.
Op de site allerlei gegevens ingevuld en afgelopen vrijdag (al) bezoek van Wessel Boukema, die heeft een eerste schouw gedaan en een prijsvoorstel gemaakt.

We hebben een grote woonboerderij (1400 kuub, 300 m2 woonoppervlakte) met drie aparte zones.
200 m2 vloerverwarming, de rest radiatoren. Energielabel C.

Installatievoorstel is een 14 kW met buffervat.
Volgende week ws. nog een schouw door een technische medewerker om te zien of het ook daadwerkelijk mogelijk is.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AppleWP
Ik las op dit forum eea over de actie van Adlar. Die lichten ze als volgt toe. De meeste mensen willen een wp als het koud begint te worden of als de gasprijzen stijgen. Dan wordt het ineens erg druk. nu in het voorjaar is het rustiger en willen ze met deze actie Mensen die een wp overwegen, overhalen om het nu alvast te doen. Kwestie van efficiënter omgaan met je installatie capaciteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xygen500
AppleWP schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:59:
Ik las op dit forum eea over de actie van Adlar. Die lichten ze als volgt toe. De meeste mensen willen een wp als het koud begint te worden of als de gasprijzen stijgen. Dan wordt het ineens erg druk. nu in het voorjaar is het rustiger en willen ze met deze actie Mensen die een wp overwegen, overhalen om het nu alvast te doen. Kwestie van efficiënter omgaan met je installatie capaciteit.
Hoeveel korting krijg je op de installatie in mei en juni?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AppleWP
1320 euro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GZs
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-05 20:30
AppleWP schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:59:
Motor of een boot koop je het voordeligst in de winter en niet in de zomer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xygen500
Dus gratis installatie in veel gevallen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim.v
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 14:13
Ik heb navraag gedaan. Die gratis installatie is alleen van toepassing op de allersimpelste installaties. Dus: begane grond, 1 gat door de muur, geen rompslomp. In mijn geval niet van toepassing helaas.
0xygen500 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Dus gratis installatie in veel gevallen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03:51
Heb hun site eens bekeken, helaas weer heel veel blablablabla met zeer weinig konkrete info en soms zelf foutief.
Een zeer onduidelijk verhaal mbt geluid, daar heb je dus helemaal niets aan en vooral heel veel wij van wc eend …
Als ik de foto’s zie dan hebben ze echt geen verstand van warmtepompen
Zeer onvoldoende technische specs
Lijkt een kopie van Quatt en DeWarmte
Kan iemand die deze al heeft een foto eens plaatsen, ben ook benieuwd wat op hun tech specs type plaatje staat.

Het kan best een leuk alternatief zijn echter gezien hun site kun je daaruit geen positief oordeel geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
tim.v schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:23:
Ik heb navraag gedaan. Die gratis installatie is alleen van toepassing op de allersimpelste installaties. Dus: begane grond, 1 gat door de muur, geen rompslomp. In mijn geval niet van toepassing helaas.

[...]
Heb jij een link naar die actie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim.v
Stond tot vorige week op hun website. Nu niet meer zie ik...
MacD007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:03:
[...]

Heb jij een link naar die actie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
IslandCow schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:41:
Kan dat met hun product? zonder vat gaat dat met een monoblok namelijk niet lukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
Jstm888 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:49:
Hier is sinds kort de Auro II 6KW ook in gebruik. De installatie ging prima en enkele dagen later kwam een andere medewerker om hem in te regelen en in bedrijf te nemen.
Het is helaas niet erg koud buiten meer, om zodoende een goed beeld van de prestaties te krijgen.
Hij is inderdaad erg stil en ons gasverbruik voor verwarmen is naar helemaal '0' nu. Stroomverbruik is enkele KW per dag meer, zoals verwacht, maar afwachten wat hij verbruikt als het echt koud is natuurlijk.
Zou jij foto's van de installatie kunnen posten, ik denk dat je daar een boel mensen blij mee kunt maken.

ik heb wel nog wat vragen voor je, mogelijk dat je daar kort op kunt ingaan, alvast bedankt.

Heb je bij het product een energielabel er bij gekregen (heet officeel een ErP label), indien ja, zou je ook daar een foto van kunnen maken.
Welke docmentatie heb je er bij gekregen? Installatie ... ?

Welke geluidsvermogenniveau heeft deze warmtepomp, op hun site staat helaas alleen onzin (groote kans dat ze het zelf niet snappen)

Hoe is de installatie gegaan ?

• 0xygen500

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:52
Iedereen moet het voor zich weten, maar de Aurora I is dus gewoon een R410 wp zonder pomp...state of the art..dacht het niet..

[Voor 75% gewijzigd door PVPaneel op 04-05-2023 08:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
PVPaneel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:14:
Iedereen moet het voor zich weten, maar de Aurora I is dus gewoon een R410 wp zonder pomp...state of the art..dacht het niet..
het gaat dan ook over de Aurora 2

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:59:

Lijkt een kopie van Quatt en DeWarmte
of.... stel...
er was eens een Chinese fabrikant, we noemen hem even Sunrain... of Solareast, kies zelf maar, maakt een rits aan warmtepompen en boilers. Sommige zijn prima te OEM-en, of zijn bijv gewoon dezelfde pompen waar je een ander frontje op klikt. Hoe mooi zou dat zijn!?
Dan kunnen er allerlei 'merken' aan de andere kant van de wereld net doen of ze zelf hun eigen wp hebben ontwikkeld! *O*
De een pakt het "klein" en persoonlijk aan, de ander blaast hoog van de toren en trekt enorme ladingen vreemd kapitaal aan in de hoop dat ze stinkend rijk worden na een overname.

/cynisme

[Voor 6% gewijzigd door paQ op 04-05-2023 10:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
Hierbij een serie foto's van de installatie van de Aurora II 6kw ( in januari 2023 geïnstalleerd
Ter info: de serie begint met op het dak van de garage, gaat via toilet op bovenverdieping ( met een zelf gemaakte koof om de leidingen heen) door gat in de zoldervloer naar boven en via die ruimte naar de cv die midden op zolder staat. Voor de techneuten: de warmtepomp is mbt de doorvoer van het water in serie met de cvketel geïnstalleerd. Dat kun je oa zien op foto 7. het water gaat dus vanuit de warmtepomp via de cvketel naar de radiatoren en vandaar weer terug naar de warmtepomp.

• fvanderstege
  • Nu online
Warmtepomp staat ietsje scheef maar dat wordt nog hersteld als de trillingsdempers (alsnog) geplaatst gaan worden. Bovendien staat hij met de voorkant richting straat en dus niet tegen de muur: zorgt voor minder weerkaatsing van het geluid en hij zou daardoor ook iets efficiënter werken.

12 zonnepanelen zijn geplaatst . Heb er nu 24 . Meteen gisteren een teruglevering van zo'n 40kw bij een productie van meer dan 50 kw. voorlopig nog saldering :)

• PVPaneel
@paQ Aansluitingen (en zelfs stickertjes e.d. op de achterkant) zijn iig 100% gelijk. Alleen is ie 4000 euro bij adlar en 3450 bij DeWarmte.. en ik kom er niet uit of ie dan geïnstalleerd is bij adlar of dat ze daar nog 1300 bovenop knallen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PVPaneel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:34:
@paQ Aansluitingen (en zelfs stickertjes e.d. op de achterkant) zijn iig 100% gelijk. Alleen is ie 4000 euro bij adlar en 3450 bij DeWarmte.. en ik kom er niet uit of ie dan geïnstalleerd is bij adlar of dat ze daar nog 1300 bovenop knallen.
Ze pronken op de website met installatie aanbiedingen momenteel, maar verder 0 informatie over te vinden.
Even bellen zou ik zeggen.

Zover ik kan zien (momenteel)
Adlar: wel koelen, maar functies / app hangen af van gekozen abonnement
DeWarmte: koelen komt er aan, maar kost je extra
Quatt: voorlopig helemaal geen koelen meer en een vooralsnog nutteloze app

• MacD007
fvanderstege schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:18:
Hierbij een serie foto's van de installatie van de Aurora II 6kw ( in januari 2023 geïnstalleerd
Ter info: de serie begint met op het dak van de garage, gaat via toilet op bovenverdieping ( met een zelf gemaakte koof om de leidingen heen) door gat in de zoldervloer naar boven en via die ruimte naar de cv die midden op zolder staat. Voor de techneuten: de warmtepomp is mbt de doorvoer van het water in serie met de cvketel geïnstalleerd. Dat kun je oa zien op foto 7. het water gaat dus vanuit de warmtepomp via de cvketel naar de radiatoren en vandaar weer terug naar de warmtepomp.
Super bedankt voor de foto's en je verhaal. die koof is echt mooi gemaakt.
Hoe is het met de resonanties op het dak, mn de overhang zou wel eens tot resonanties kunnen leiden? hoe is jou ervaring daarmee.
Ik zag geen typeplaatje, mogelijk dat deze aan de zijkant of onderkant is geplakt, heb je daar mogelijk ook nog een foto van?
Wat is de reden hat de werkschakelaar (overigens prima idee om die te plaatsen) aan de binnenkant is geplaatst, eigenlijk hoort deze namelijk buiten in direct zicht van de unit geplaatst te worden, zo verliest deze namelijk eigenlijk zijn hoofdfunctie.
wel mooi dat deze via een eigen alamat is aangesloten en een eigen kWh meter van homewizzard er bij. top.

• MacD007
PVPaneel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:34:
Kijk, dan zou deze wel eens uit de zelfde "chineese" fabriek komen rollen.
overigens als dat klopt dan zou deze dus ook niet echt zo still zijn als ze zelf beweren, DeWarmte komt namelijk op 58 dB uit, geen echt slechte waarde, maar still durf ik dat niet te noemen. De Quatt heeft slechts 55 dB, wel met iets minder vermogen.
Als die prijs van 4.000 euro ook nog excl. installatie is (wel al incl. subsidie) dan word deze een duur grapje, en ik blijf er bij koelfunctie met alleen radiatoren en/of vloerverwarming, het kan maar of je dat echt koelen kunt noemen, ik denk dat een gemiddeld consument daar echt andere verwachtingen over heeft. O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:48:
[...]

:|
overigens als dat klopt dan zou deze dus ook niet echt zo still zijn als ze zelf beweren, DeWarmte komt namelijk op 58 dB uit, geen echt slechte waarde, maar still durf ik dat niet te noemen.
joh... 58 is een prima anno 2023 waarde
De Quatt heeft slechts 55 dB, wel met iets minder vermogen.
ja en quatt doet vaag, levert hier en daar matig werk af, wijkt niet (meer) af van basisinstallaties, heeft een app die niks kan, je mag maaaanden wachten, en toont vooralsnog ook niet echt duidelijk met een meetrapport hun 55 dB aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tim.v
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:48:
[...]

overigens als dat klopt dan zou deze dus ook niet echt zo still zijn als ze zelf beweren, DeWarmte komt namelijk op 58 dB uit, geen echt slechte waarde, maar still durf ik dat niet te noemen. De Quatt heeft slechts 55 dB, wel met iets minder vermogen.
Als die prijs van 4.000 euro ook nog excl. installatie is (wel al incl. subsidie) dan word deze een duur grapje, en ik blijf er bij koelfunctie met alleen radiatoren en/of vloerverwarming, het kan maar of je dat echt koelen kunt noemen, ik denk dat een gemiddeld consument daar echt andere verwachtingen over heeft. O-)
Mijn Adlar offerte voor de 10KW komt uit op dik 7300 euro inclusief installatie. Geen ingewikkelde installatie maar wel op hoogte (plat dak 2e verdieping). Bij die prijs zijn de subsidies er al af. Een eventuele upgrade voor warm water productie komt op nog eens zo'n 3000 euro in de toekomst (levering vanaf 2024). Al met al voor mij de reden om naar bekendere A-merken te kijken...

• paQ
  • Nu online
Een geïnstalleerde WPB moet je minder kosten dan die 3000.

• MacD007
tim.v schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Mijn Adlar offerte voor de 10KW komt uit op dik 7300 euro inclusief installatie. Geen ingewikkelde installatie maar wel op hoogte (plat dak 2e verdieping). Bij die prijs zijn de subsidies er al af. Een eventuele upgrade voor warm water productie komt op nog eens zo'n 3000 euro in de toekomst (levering vanaf 2024). Al met al voor mij de reden om naar bekendere A-merken te kijken...
helemaal gelijk, veel en veel te duur. Een normale WPB kost echt geen 3.000 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
even een paar opmerkingen nog:

warmtepomp werkt inderdaad stil!. de buurvrouw heeft de oprit naast die van ons en geeft aan: binnen niets te horen van de pomp, buiten alleen iets als je op de oprit staat. Voor haar totaal niet storend. en dat is toch ook wel belangrijk.
ik merk dat bij hoger vermogen draaien, in de winter en/of bij vrieskou in het voorjaar, er op onze slaapkamer iets van een lichte brom te horen is, maar ik hoor ook alles! mijn vrouw merkt niets. ik heb gevraagd om het laatste restje geluid weg te laten nemen door extra veren eronder te plaatsen. dat gaat nog gebeuren. en dan denk ik: geen resonantiegeluiden meer in huis.
Over het geheel genomen draait hij inderdaad erg stil! ik ben er in ieder geval door verrast.

Waarom de werkschakelaar binnen? Heb ik niet over nagedacht, Maar lijkt me toch wel handig. Dat is al gebleken bij een enkele kinderziekte in het begin. kon ik mooi binnen alles eerst uit- en daarna weer aanzetten :).
kortom: alles van binnenuit bedienen vind ik prima. En kennelijk Adlar ook :)

En tot slot dit: de Aurora II is niet een volledig nieuw ontwerp blijkbaar. Hoe erg is dat? Er zijn verschillende zaken aangepast en de software wordt nog doorontwikkeld.En er is nog een buffervat in de maak. ik weet van die kant niet zo veel dus ik houd me gedeisd. ik heb er alle vertrouwen in dat dit bedrijf, met de kwaliteit die ze nu leveren , de zaken goed voor elkaar heeft. Ik was indertijd ingeschreven voor een Quatt, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb om diverse redenen die je eventueel mij persoonlijk kunt vragen ( ik wil niet steeds gaan kissebissen via het forum, daar doe je de bedrijven geen recht mee)
Alle verhalen over kosten kun je het beste verifiëren bij het bedrijf zelf lijkt me. ik ben daar gaan praten , heb adviezen gekregen, heb een fantastische installateur voor backup, die ik elk moment kan raadplegen voor advies. kortom: klantvriendelijkheid, prima kwaliteit zowel materiaal als personeel , efficiëntie, e.d mogen wat mij betreft dan mogelijk iets meer kosten. Ik stop met vergelijken en focus me nu op wat ik nu heb. En als je nog moet beslissen raad ik je aan om naar het bedrijf in zwolle te gaan. Er is een proefopstelling in het magazijn te zien. je kunt daar alle ins en outs van het apparaat bespreken. En op grond van alle gegevens, ook de kosten, zelf een verantwoorde beslissing nemen voor jouw situatie. laten we het forum nu vooral gebruiken voor het uitwisselen van ervaringen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-05 22:42
tieske_janssen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:10:
Dit zijn volgens mij inderdaad de sunrain R32 serie warmtepompen, dus weinig 'swedish' en 'dutch design' aan. Ik heb zelf een maand geleden contact gehad met Sunrain voor het laten inschepen van zo'n 6kW unit. Kosten: $1200 voor de unit + $500 boat shipment, niet verzekerd dus op eigen risico ;) Ze vertelden ook te leveren aan Quatt.

uiteindelijk niet gedaan vanwege onduidelijkheid op met name het control aspect(smartlife app en een monitoring website waar ik niet echt duidelijk kreeg of deze lokaal draaide. Sunrain zelf had in ieder geval wel een account). Ik weet uiteraard niet hoe Castra deze nu geimplementeerd heeft.

Ik heb van de 6kW, 10kW en 12kW de technische rapporten van TUV die horen bij de CE certificaten en ook een user manual. Als iemand interesse heeft, stuur maar een berichtje. Ik zie zo niet hoe ik die kan delen hier op het forum.
Even een debunk hier: Quatt's warmtepompen komen niet van Sunrain. Ik ben zelf engineer en we hebben een eigen engineering team die zowel de hard als software in-house maakt. Wij werken uiteraard wel samen met leveranciers voor productie, maar kopen geen kant-en-klare warmtepompen in met een ander frontje erop.

• paQ
  • Nu online
welke hardware dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-05 22:42
Airflow design, system design (integratie van componenten), casing, pcb's, leidingwerk etc.

• paQ
  • Nu online
marijnflipse schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Airflow design, system design (integratie van componenten), casing, pcb's, leidingwerk etc.
ah OK, je deed het heel even overkomen alsof jullie de wp in huis maken.
Je bedoelt (zo ik nu lees) het ontwerp / wensen / integratie van de componenten.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:55
Allereerst moet ik zeggen dat Adler heel bereikbaar is. Hier kan Quatt nog iets van leren. Heb gebeld en kreeg een vrolijke medewerkster te aan de telefoon die met plezier wat vertelde over het design, de kenmerken en vervolgens een erg snel adviesgesprek kon inplannen (volgende week).

Echter toen ik vroeg naar geluid was het enkel: hij is echt enorm stil. We hebben hem zelf hier gemeten en je mag komen kijken en hem zelf ook opmeten, we hebben een dB meter hier liggen voor klanten.

Erg aardig aangeboden, maar daarmee zeggen ze dus dat de gemiddelde consument zelf in staat is betrouwbare geluidscijfers op te meten. Het schept zeker twijfel of de 50 dB die ze dus noemen ook echt 50 dB is als KIWA een meting zou gaan doen.

De vrouw die ik sprak wist niks van KIWA, maar ze zou het opschrijven en er naar vragen. Tot zover het geluid van de Aurora II. Wel een adviesgesprek laten inplannen en overweeg wel om het geluid te gaan ervaren.

Het voelt wel in dit geval dat je beter kunt vertrouwen op Quatt en DeWarmte die al officiële cijfers beschikbaar hebben. Met een rijtjeshuis voelt een Aurora II als een serieus risico.

[Voor 6% gewijzigd door harrr op 04-05-2023 15:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zelf meten is niet heel zinvol als je 'm niet in een mistige klimaatkamer zet om rond het vriespunt een legionellarun te horen.

Als een warmtepomp bij kamertemperatuur nog niet stil is, dan is hij bejaard of stuk :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• paQ
  • Nu online
DeWarmte is nagenoeg zeker exact dezelfde wp als de Aurora II van 6.4 kW.
Kan me haast niet voorstellen dat een eigen interface nog verschil zal oplveren kwa geluid.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:13:
DeWarmte is nagenoeg zeker exact dezelfde wp als de Aurora II van 6.4 kW.
Kan me haast niet voorstellen dat een eigen interface nog verschil zal oplveren kwa geluid.
Juist, en die Warmtepomp kwam dus uit op 58 dB ik bv kan dat met de beste wil niet stil noemen.
Zelf meten is er niet bij, deze waarden moeten door een onafhankelijke partij (bv kiwa, je moet hiervoor gecertificeerd voor zijn) bepaald worden, het gaat over geluidsvernogen en niet over geluidsdruk.
Hebben ze ook een ErP (energie) label?

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Juist, en die Warmtepomp kwam dus uit op 58 dB ik bv kan dat met de beste wil niet stil noemen.
Zelf meten is er niet bij, deze waarden moeten door een onafhankelijke partij (bv kiwa, je moet hiervoor gecertificeerd voor zijn) bepaald worden, het gaat over geluidsvernogen en niet over geluidsdruk.
Hebben ze ook een ErP (energie) label?
Waarom stel je die vraag aan mij?
Als 58 niet stil is, dan is 55 ook niet stil. Of is die wel stil omdat er Quatt op staat? Je stelt iets compleet subjectiefs als feit.
Hebben die een officieel rapport? hebben die een ErP?

[Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-05-2023 15:28]

• fvanderstege
  • Nu online
Vanmiddag zijn de trillingsdempers/veren geplaatst.
zo, en nu kan ik nog meer genieten van het gebruik van deze nog stillere warmtepomp. :z

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Waarom stel je die vraag aan mij?
Als 58 niet stil is, dan is 55 ook niet stil. Of is die wel stil omdat er Quatt op staat? Je stelt iets compleet subjectiefs als feit.
Hebben die een officieel rapport? hebben die een ErP?
sorry, nee niet speciaal aan jou gesteld, was meer algemeen bedoeld.
even heel duidelijk, een fabrikant van warmtepompen moet een aantal waarden publiceren, onder andere het vermogen, en hun geluidsvermogen (vol/nacht modus), een officeel rapport hoeven zij echter niet publiceren (ze moeten het wel hebben, de toezichthouder ILT heeft wel het recht tot inzage), overigens doet Quatt en deWarmte dat dus juist.
en nee, het is verre van subjetiefs, bij 58 dB verdubbelt in intensiteit ten opzichte van 55 dB, ik kan dat met de beste wil niet als subjetief of een marginal verschil noemen, eerder het tegendeel.
Helaas laat Quatt hun ErP ook niet zien, zijn ze echter wel verplicht bij levering. Ook DeWarmte doet daar dus heel geheimzinnig over terwijl ze hem gewoon hebben. Ik kan dat niet anders als gewoon heel dom noemen, vroeg of laat gaat daar iemand over klagen, dan hebben ze wel de poppen aan het dansen, een verkoopstop ligt dan wel op de loer, is namelijk een EU verplichting.

[Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 04-05-2023 16:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HeHoe
@golfgti5
Over EvoHome.
Als de Aurora II gelijk is aan de Solareast Mono EVI DC Inv R32 Heat Pump-6 KW Type BLN-006TB1, kan volgens climadirect de BLN-006TB1 werken met Evohome via potentiaal vrije contacten. Ze stuurde mij een foto van de print. De print kan geen 220 volt aan, dan gaat die kapot.
Over de connectors kunnen alleen een maak/verbreek laag spanning lopen.

De oplossing zou kunnen zijn een relais toe te passen.
Als je de BDR91T wilt gebruiken voor verwarmen en koelen via vloerverwarming unit HCE80, zou dit schema een oplossing zijn.

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:46:
[...]

sorry, nee niet speciaal aan jou gesteld, was meer algemeen bedoeld.
en nee, het is verre van subjetiefs, bij 58 dB verdubbelt in intensiteit ten opzichte van 55 dB, ik kan dat met de beste wil niet als subjetief of een marginal verschil noemen, eerder het tegendeel.
ja ja I know, maar het is niet dubbel als 50kmh wordt 100 kmh.
Als 1 Quatt 55 dB maakt, dan maken 2 Quatts 58 dB (HEY! de '8kw' versie)
Dat is er wat er met die verdubbeling wordt bedoeld.
Als 1 Aurora 58dB maakt, dan maken 2 Aurora's 61 dB.

Dat jij het niet stil kunt noemen, is compleet subjectief. Er zijn hier tweakers die vinden het stil.
Er zijn Quatt gebruikers die vinden hem stil; er zijn er ook die hem niet stil vinden.
Het zijn net mensen.
Helaas laat Quatt hun ErP ook niet zien, zijn ze echter wel verplicht bij levering. Ook DeWarmte doet daar dus heel geheimzinnig over terwijl ze hem gewoon hebben. Ik kan dat niet anders als gewoon heel dom noemen, vroeg of laat gaat daar iemand over klagen, dan hebben ze wel de poppen aan het dansen, een verkoopstop ligt dan wel op de loer, is namelijk een EU verplichting.
Marijn Flipse was prima actief vanmiddag in dit topic.
Het was alleen belangrijker even te melden dat ze niet van Sunrain kwamen waarschijnlijk. O-)

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:58:
[...]

ja ja I know, maar het is niet dubbel als 50kmh wordt 100 kmh.
Als 1 Quatt 55 dB maakt, dan maken 2 Quatts 58 dB (HEY! de '8kw' versie)
Dat is er wat er met die verdubbeling wordt bedoeld.
Als 1 Aurora 58dB maakt, dan maken 2 Aurora's 61 dB.

Dat jij het niet stil kunt noemen, is compleet subjectief. Er zijn hier tweakers die vinden het stil.
Er zijn Quatt gebruikers die vinden hem stil; er zijn er ook die hem niet stil vinden.
Het zijn net mensen.

[...]

Marijn Flipse was prima actief vanmiddag in dit topic.
Het was alleen belangrijker even te melden dat ze niet van Sunrain kwamen waarschijnlijk. O-)
NEE, daar zit je helemaal fout, wat jij bedoeld is hoe ga je twee geluidsbronnen bijelkaar tellen, dat is juist, echter ga je twee geluidsbronnen met elkaar vergelijken dan ook is een geluidsbron 58 twee keer zo "hard" als een geluidsbron van "55". Als ik dus een warmtepomp van 55 dB ga vergelijken met die van een warmtepomp van 58 dB dan is deze dus wel een stuk luider (2 keer zo luid dus), daar is niets subjetiefs aan. ik zeg ook niet dat ze stil zijn. Wat iemand vind vind ik overigens redelijk onbelangrijk, het menselijk gehoor is een heel slechte maat voor een geluidsmeting.

[Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 04-05-2023 17:05]

• MacD007
fvanderstege schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:39:
Vanmiddag zijn de trillingsdempers/veren geplaatst.
zo, en nu kan ik nog meer genieten van het gebruik van deze nog stillere warmtepomp. :z
Ga hem maar eens op vol vermogen zetten, dan pas kun je zeggen wat het resulaat is, met deze buiten (en binnen) temperaturen zal deze wel stil zijn, mijn auto maakt ook geen herrie als die uit staat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fvanderstege
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Ga hem maar eens op vol vermogen zetten, dan pas kun je zeggen wat het resulaat is, met deze buiten (en binnen) temperaturen zal deze wel stil zijn, mijn auto maakt ook geen herrie als die uit staat.
De mijne staat al sinds januari. Heb best wel ervaring inmiddels. Ik blijf bij mijn standpunt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:04:
[...]

NEE, daar zit je helemaal fout, wat jij bedoeld is hoe ga je twee geluidsbronnen bijelkaar tellen, dat is juist, echter ga je twee geluidsbronnen met elkaar vergelijken dan ook is een geluidsbron 58 twee keer zo "hard" als een geluidsbron van "55". Als ik dus een warmtepomp van 55 dB ga vergelijken met die van een warmtepomp van 58 dB dan is deze dus wel een stuk luider (2 keer zo luid dus), daar is niets subjetiefs aan. ik zeg ook niet dat ze stil zijn. Wat iemand vind vind ik overigens redelijk onbelangrijk, het menselijk gehoor is een heel slechte maat voor een geluidsmeting.
wat ik schreef klopt gewoon
het is niet 2 keer zo "hard", het geluidsniveau is 2 keer zo groot. (niet 2 x zo luid)
'een dB' is geen eenheid, maar de "grootte"

Als iets '2 x zo hard klinkt', zit je aan 10dB (1 Bel)

Maar goed, blijf vooral overal je punt scoren en alles wat geen -vermeend- 55dB (Quatt) haalt de zwarte Piet toespelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
fvanderstege schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:09:
[...]

De mijne staat al sinds januari. Heb best wel ervaring inmiddels. Ik blijf bij mijn standpunt ;)
Dat. 3 keer raden wie er geen heeft.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:16
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Deze schaal is juist logaritmisch omdat het menselijk gehoor zo het geluid opvangt, een bron van 58 dB is voor het gehoor hierdoor maar iets luider dan 55 dB, terwijl het wel om twee keer zoveel vermogen gaat.

• MacD007
JBtL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Deze schaal is juist logaritmisch omdat het menselijk gehoor zo het geluid opvangt, een bron van 58 dB is voor het gehoor hierdoor maar iets luider dan 55 dB, terwijl het wel om twee keer zoveel vermogen gaat.
luister maar eens naar het verschil tussen de referentie en +3 dB, voor mij is dit echt iets anders dan "iets meer".
https://www.naa.nl/kennis-geluid/frequenties-geluidsniveau/

overigens hebben we het hier wel over geluidsvermogen en NIET over geluidsdruk. dus +3 dB is en blijft gewoon een verdubbeling van het geluidsvermogen. Lastig om deze twee verschillende dingen uit elkaar te houden.

[Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 04-05-2023 18:51]

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:49:
[...]

luister maar eens naar het verschil tussen de referentie en +3 dB, voor mij is dit echt iets anders dan "iets meer".
https://www.naa.nl/kennis-geluid/frequenties-geluidsniveau/

overigens hebben we het hier wel over geluidsvermogen en NIET over geluidsdruk. dus +3 dB is en blijft gewoon een verdubbeling van het geluidsvermogen. Lastig om deze twee verschillende dingen uit elkaar te houden.
JAHAAAA
verdubbeling van het vermogen... het niveau... de intensiteit .... DE GROOTTE!

"Dubbel zo hard" of "twee keer zo luid" is het niet.

edit:
hier, van dezelfde website:
Bijna niemand is in staat om een verschil van 1 dB te horen. Zelfs 3 dB is al moeilijk. We ervaren een toename van 10 dB als een verdubbeling van de geluidssterkte, terwijl dat 10 keer zoveel geluidsenergie is.
&
voor mij is dit echt iets anders dan "iets meer".
There you go
Subjectief dus

[Voor 29% gewijzigd door paQ op 04-05-2023 19:06]

• MacD007
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:16:
[...]

wat ik schreef klopt gewoon
het is niet 2 keer zo "hard", het geluidsniveau is 2 keer zo groot. (niet 2 x zo luid)
'een dB' is geen eenheid, maar de "grootte"

Als iets '2 x zo hard klinkt', zit je aan 10dB (1 Bel)

Maar goed, blijf vooral overal je punt scoren en alles wat geen -vermeend- 55dB (Quatt) haalt de zwarte Piet toespelen.
ter info: Elke verhoging met 10 decibel (1 bel) betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10 (10¹). Bron: wiki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ter info: het is vandaag donderdag

Ik stop met reageren op je posts hierover. Je weigert gewoon te lezen, zelfs al komt het van je eigen bron, en steekt alle energie in je eigen gelijk halen.

[Voor 153% gewijzigd door paQ op 04-05-2023 19:33]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GZs
Ik kan sommige gesprekken niet meer volgen hier en ik volg..🫣 Ik wil wel mijn ervaring vandaag kwijt aangezien ik daar heel content mee ben. Wij hadden stroom uitval in de wijk vandaag en na een half uur dat deze het weer deed had ik een of andere storing waardoor ik geen warm water uit de kraan meer had. Ik was de 1e wachtende en legde het euvel uit. Ik zou terug gebeld worden....mijn ervaring normaal dat duurt een dag. Nou niet dus!😅binnen een half uur terug gebeld door Albert die heel geduldig was met de stappen doorlopen omdat ik dat scherm niet voor elkaar kreeg. Binnen tien minuten was het geregeld. En dit is precies wat er beloofd was vooraf aan de verkoop. Ik ben heel wat ellende gewend met de ervaring van mijn zonnepaneel leverancier maar hier word je echt blij van en dat moet ook gezegd worden want dit is gewoon goede service.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GZs
fvanderstege schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:22:
even een paar opmerkingen nog:

warmtepomp werkt inderdaad stil!. de buurvrouw heeft de oprit naast die van ons en geeft aan: binnen niets te horen van de pomp, buiten alleen iets als je op de oprit staat. Voor haar totaal niet storend. en dat is toch ook wel belangrijk.
ik merk dat bij hoger vermogen draaien, in de winter en/of bij vrieskou in het voorjaar, er op onze slaapkamer iets van een lichte brom te horen is, maar ik hoor ook alles! mijn vrouw merkt niets. ik heb gevraagd om het laatste restje geluid weg te laten nemen door extra veren eronder te plaatsen. dat gaat nog gebeuren. en dan denk ik: geen resonantiegeluiden meer in huis.
Over het geheel genomen draait hij inderdaad erg stil! ik ben er in ieder geval door verrast.

Waarom de werkschakelaar binnen? Heb ik niet over nagedacht, Maar lijkt me toch wel handig. Dat is al gebleken bij een enkele kinderziekte in het begin. kon ik mooi binnen alles eerst uit- en daarna weer aanzetten :).
kortom: alles van binnenuit bedienen vind ik prima. En kennelijk Adlar ook :)

En tot slot dit: de Aurora II is niet een volledig nieuw ontwerp blijkbaar. Hoe erg is dat? Er zijn verschillende zaken aangepast en de software wordt nog doorontwikkeld.En er is nog een buffervat in de maak. ik weet van die kant niet zo veel dus ik houd me gedeisd. ik heb er alle vertrouwen in dat dit bedrijf, met de kwaliteit die ze nu leveren , de zaken goed voor elkaar heeft. Ik was indertijd ingeschreven voor een Quatt, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb om diverse redenen die je eventueel mij persoonlijk kunt vragen ( ik wil niet steeds gaan kissebissen via het forum, daar doe je de bedrijven geen recht mee)
Alle verhalen over kosten kun je het beste verifiëren bij het bedrijf zelf lijkt me. ik ben daar gaan praten , heb adviezen gekregen, heb een fantastische installateur voor backup, die ik elk moment kan raadplegen voor advies. kortom: klantvriendelijkheid, prima kwaliteit zowel materiaal als personeel , efficiëntie, e.d mogen wat mij betreft dan mogelijk iets meer kosten. Ik stop met vergelijken en focus me nu op wat ik nu heb. En als je nog moet beslissen raad ik je aan om naar het bedrijf in zwolle te gaan. Er is een proefopstelling in het magazijn te zien. je kunt daar alle ins en outs van het apparaat bespreken. En op grond van alle gegevens, ook de kosten, zelf een verantwoorde beslissing nemen voor jouw situatie. laten we het forum nu vooral gebruiken voor het uitwisselen van ervaringen.
Helemaal mee eens! Ik denk dat er veel azijnzeikers zitten te blaffen nu die denken dat ze er wat vanaf weten. Ik ben er heel blij mee tot nu toe!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Er is ook helemaal niks mis met max 58dB voor 6,4 kW
Als je je buren niet tot last bent en je bent er content mee, dan is er ook helemaal geen discussie. :)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:48

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:En terug naar Adlår Castra warmtepompen. Post over geluid niet direct van een WP gaan de prullenbak in.

@paQ en @MacD007, jullie hoeven niet te reageren, niet reageren is ook een optie. Of als jullie echt willen, maak 'Het grote WP geluid topic" aan.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 13:31
Ik heb toch maar wat informatie gewonnen, hopelijk bellen ze op korte termijn terug. Wij verbruiken 1000 kuub per jaar, dat is al niet veel in een 160m2 huis met 4 man voor ons, komende van en huis met 1500 kuub per jaar, maar met wat zij vragen voor een all-electric warmtepomp (met 200l water) volgens internetverglijker, is het best een interessant ding.

Wat ik me alleen afvraag, is dat mijn ketel is pas twee jaar oud en die zou ik eigenlijk nog wel willen behouden als bijspring, of kan dat alleen met hun hybride pomp zonder warmwaterboiler?

Hop,hop,hop!

• tim.v
basset schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:08:
Ik heb toch maar wat informatie gewonnen, hopelijk bellen ze op korte termijn terug. Wij verbruiken 1000 kuub per jaar, dat is al niet veel in een 160m2 huis met 4 man voor ons, komende van en huis met 1500 kuub per jaar, maar met wat zij vragen voor een all-electric warmtepomp (met 200l water) volgens internetverglijker, is het best een interessant ding.

Wat ik me alleen afvraag, is dat mijn ketel is pas twee jaar oud en die zou ik eigenlijk nog wel willen behouden als bijspring, of kan dat alleen met hun hybride pomp zonder warmwaterboiler?
Voor zover ik weet hebben ze nog geen warmwateroplossing. Die volgt mogelijk einde van het jaar, installatie vanaf 2024 (zo vertelden ze mij in april).

• harrr
basset schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:08:

Ben benieuwd waar ze bij jouw mee komen in een advies. Familie van mij kreeg het advies voor een 10 KW met een woonoppervlak van 182 m2 waarvan de helft met vloerverwarming en 1000 m3 gas per jaar.

Klinkt mij als veel te veel. Al is het wel ook om klaar te zijn voor all-electric.

Vraag me ook af wat het modulatie bereik is van een 10KW versie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZwarteKoffie123
  • Laatst online: 07-06 16:37
harrr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Ben benieuwd waar ze bij jouw mee komen in een advies. Familie van mij kreeg het advies voor een 10 KW met een woonoppervlak van 182 m2 waarvan de helft met vloerverwarming en 1000 m3 gas per jaar.

Klinkt mij als veel te veel. Al is het wel ook om klaar te zijn voor all-electric.

Vraag me ook af wat het modulatie bereik is van een 10KW versie.
Heb wat informatie opgedaan.

6KW is tussen 2,5 en 8,3
10KW is tussen 4,2 en 12,2
14KW is tussen 5,3 en 16,5

Wil je familie ook naar all-electric? Kan er mee te maken hebben.

Heb tevens de technische specificaties ontvangen, maar is een PDF hoe kan ik die hier inladen?

• Jojootje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 10:01
is er hier een topic dat vergelijk maakt tussen Adler dewarmte en quatt, in de vorm van bijvoorbeeld een tabel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
Adviesgesprek met Adlar adviseur gehad. Ook Adlar rekent 800 euro extra voor een kraan om op hoogte te werken.

Een 6,4KW komt neer op 4800 incl. installatie. Ze komen nog terug op het onderwerp geluid. Ze gaven aan dat hun apparaat TUV gekeurd is en daarbij ook het geluid hoort. Omdat de adviseur niet bekend was met geluids berekeningen komt hij hier nog op terug. Heb aangegeven dat ik een officiële geluidsmeting nodig ben van een bevoegde instantie i.v.m. geluidsberekening met de erfgrens.

Al met al komen ze 900 euro duurder uit dan DeWarmte. Welke wel geluids certificaten heeft.

Verder gaf Adlar aan dat de pomp bij mij beter geplaatst kan worden aan de gevel (vlak naast een slaapkamer raam) i.p.v. op het platte dak. Dit grenst namelijk aan het platte dak van de buren en de adviseur is bang dat resonantie geluid bij hun binnen hoorbaar zou kunnen zijn van onze WP.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:22
Offerte gehad voor een 10Kw in hybride opstelling.
Montage aan de gevel (in de buurt van slaapkamer) of eventueel op plat dak (hout).
Met 120l buffervat ivm zoneregeling (2 zones)
Na subsidie 7500,-

Twijfel heel erg over de muur plaatsing

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:24
macfocus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:31:
Offerte gehad voor een 10Kw in hybride opstelling.
Montage aan de gevel (in de buurt van slaapkamer) of eventueel op plat dak (hout).
Met 120l buffervat ivm zoneregeling (2 zones)
Na subsidie 7500,-

Twijfel heel erg over de muur plaatsing
Werk of leef je in de ruimte van het platte dak? Houten constructies zijn heel lastig trillingvrij te maken. Aan de gevel met de juiste rubbers en ophanging is veel slimmer. En de kans is groot dat in de nacht je pomp weinig doet gedurende het jaar. Dus daar heb je dan ook weinig last van als je slaapt.

• HeHoe
@golfgti5
EvoHome

Verschil tussen BDR91A en BDR91T, dit heb ik hierover nog kunnen vinden.

Als ik het goed lees op de support site is de BDR91T special voor gebruik met de HCE80 (VW-module), dit om te kunnen schakelen tussen verwarmen en koelen.

https://support.resideo.c...ng-cooling?language=en_US

• Evohome now has the ability for End Users to simply switch the appliance, a zone or a device (HCE80) from heating to cooling mode. This is built into the new BDR91T and has a separate binding in evohome UI, it requires a separate BDR91T that will be wired into the device changeover contacts.
• There can be several changeover BDR91T (by zone) in the system if needed.
• Cooling schedules are identical to heating (in times) but with different setpoints. If you modify a time in cooling mode, this will affect also to the respective heating schedule
• Custom schedule can be used as an option to have different timing between heating and cooling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deevie
  • Laatst online: 28-05 22:44
harrr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:30:
Adviesgesprek met Adlar adviseur gehad. Ook Adlar rekent 800 euro extra voor een kraan om op hoogte te werken.

Een 6,4KW komt neer op 4800 incl. installatie. Ze komen nog terug op het onderwerp geluid. Ze gaven aan dat hun apparaat TUV gekeurd is en daarbij ook het geluid hoort. Omdat de adviseur niet bekend was met geluids berekeningen komt hij hier nog op terug. Heb aangegeven dat ik een officiële geluidsmeting nodig ben van een bevoegde instantie i.v.m. geluidsberekening met de erfgrens.

Al met al komen ze 900 euro duurder uit dan DeWarmte. Welke wel geluids certificaten heeft.

Verder gaf Adlar aan dat de pomp bij mij beter geplaatst kan worden aan de gevel (vlak naast een slaapkamer raam) i.p.v. op het platte dak. Dit grenst namelijk aan het platte dak van de buren en de adviseur is bang dat resonantie geluid bij hun binnen hoorbaar zou kunnen zijn van onze WP.
Is dit met boiler van 200 liter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
Deevie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Is dit met boiler van 200 liter?
Aantal liters is nog niks van te zeggen, want ze testen nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
Heb is inmiddels 18 dagen geleden dat ik een adviesgesprek had met een adviseur van Adlar. Na het gesprek is er een belofte gedaan om terug te komen op een paar kritische vragen m.b.t. geluid. Hier zouden ze op terug komen, maar heb nooit meer wat gehoord. Ik vraag me af of ze überhaupt mijn e-mailadres hiervoor hebben, dus zal er zelf nog eens achteraan gaan. Al vermoed ik dat er geen antwoord komt op mijn vraag omdat ik het antwoord al weet: de Aurora II is niet legaal op de erfgrens te zetten zonder geluidsmeting na het plaatsen of fatsoenlijke geluidscertificaten ervoor (en die zijn er niet).

Adlar gaf tijdens het gesprek al aan niet gecharmeerd te zijn van KIWA omdat het een private organisatie is. Alsof dat er mee te maken heeft, dat is erg vaak zo. Zorg er gewoon voor, dan krijg je meer klanten. :P

• ff2000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 10:52
Ik ben ook opzoek naar een warmtepomp.
Wat mij opviel is dat Adlar 6 kW, Quatt 4 kW en Dewarmte 6 kW warmtepompen zijn.

Subsidie van Adlar en Quatt is even hoog namelijk €2700. (Volgens isde lijst 5kw)
Subsidie van Dewarmte is €2850. (Volgens isde 6kw)

Ben ik de enige die dat raar vind? Waar komt dit verschil vandaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PVPaneel
@ff2000 Het afgegeven vermogen over het meettraject dat hoort bij de RVO subsidie classificatie. De subsidie grondslag wordt berekend door de grondslag (1900 euro) te vermeerderen met een bedrag van 150 euro per afgegeven kW in dat traject.
Lang verhaal kort; zowel Quatt, als DeWarmte hebben dus andere gegevens aangeleverd als Adlår. Bij DeWarmte was de subsidie eerst lager, en toen zijn ze met aanvullende rapportage teruggegaan en viel de subsidie 1kW hoger uit.
Misschien is het dus de software?
Bij de installatie van mijn PompAO zijn ze de doos met de originele controler vergeten mee te nemen en die lijkt, op het Adlår Castra logo na, 100% op hetgeen ik terugzie op de foto's hier.

Edit:
Ik zag hier boven dat de Adlår 900 euro duurder is dan de PompAO, maar die vergelijking klopt niet helemaal. De pomp ook laten koelen kost 750 extra. Dat hebben ze bij Adlår direct al aanstaan. Dus als je dat belangrijk vind scheelt het nog maar 150...

[Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 04-06-2023 07:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mich891
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 07:37
Welke app moet gebruikt worden met de Aurora 2? Ik zie niks in de app store staan van Adlar Castra.

En heeft iemand toevallig een foto van het typeplaatje en energiecertificaat van deze warmtepomp?

Ik ben zelf aan het orienteren op een warmtepomp. Het zag er aanvankelijk heel goed uit, maar het blijkt dat er nogal wat gegevens op de website niet kloppen. Ik ben dus even benieuwd wat er in het certificaat en op het apparaat staat. De app just for fun :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 19:50
De app heet SmartLife is voor Android en IPad te vinden.
Vertaling is niet overal correct. Wel goed bruikbaar met de Aurora II warmtepomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan H
Gisteren dan eindelijk de koelfunctie van de Aurora 2 getest;
Heel simpel in de app de modus van heating naar cooling gezet en de thermostaat een paar graden lager dan de kamertemperatuur ingesteld terwijl ik buiten aan een frisdrankje schuin onder de wp zat.
Binnen enkele momenten sprong hij aan en begon te draaien. Het aanspringen vernam ik wel, maar het draaien hoorde ik eigenlijk niets van. Binnen een mum van tijd was de systeemwatertemperatuur ter hoogte van de vloerverwarmingverdeler van 22 graden naar
Zo'n 16 graden gezakt (outlet wp zat al op 12 graden) ik kon al vernemen dat de vloer lekker koel begon aan te voelen en het aangenamer werd in de woonkamer.
Totaal het systeem 3 uur laten draaien in deze modus, in die tijd heeft het 2,1 KWh verbruikt en was de temperatuur van 23 naar 22,5 graden op de thermostaat gezakt.
Vermoed dat net als met verwarmen als de vloertemperatuur eenmaal gestabiliseeert is het verbruik ook wel af zal nemen.
Ging mij er puur om te kijken of het koelen inderdaad werkt en dat blijkt zo te zijn.
Of ik het echt ga gebruiken? Geen idee, hebben eigenlijk nooit echt last van de warmte in huis, maar wie weet.
Heb tevens alle leidingen nog nagelopen en los van dat ze lekker koel aanvoelden geen condens geconstateerd voor zover dat ik zo'n kort tijdsbestek kan ontstaan.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee