Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 6 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
Expansievat had ik afgestemd per mail, magneetfilter is volgens mij erg gebruikelijk bij WP. Vind het ook jammer dat het met 22mm is aangesloten ipv 28 mm, maar dat is meer een gevoel dan feitelijk te onderbouwen. Expansievat hebben ze uiteindelijk zelf bij warmteservice gehaald vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
steefweer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:14:
Expansievat had ik afgestemd per mail, magneetfilter is volgens mij erg gebruikelijk bij WP. Vind het ook jammer dat het met 22mm is aangesloten ipv 28 mm, maar dat is meer een gevoel dan feitelijk te onderbouwen. Expansievat hebben ze uiteindelijk zelf bij warmteservice gehaald vandaag.
Ja dat viel mij ook op dat er geen magneetfilter is geplaatst. Alle andere aanbieders hadden die wel op de offerte staan. Heb het op de dag van montage nog nagevraagd, maar volgens hen was dit niet nodig…

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:25
steefweer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:45:
Foto' installatie

Wel aangeven dat er een expansievat tussen moet, hadden ze niet mee. Daarnaast gevraagd of ze een magneetfilter willen plaatsen, doen ze niet standaard en hoort wat mij betreft wel. Die had ik zelf bog liggen.

Vuilafscheider plaatsen ze wel. Waren ZZPers namens Regiebouw Alphen ad Rijn, echt prima gasten, maar geen doorgewinterde diep gewortelde CV monteurs.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp niet helemaal wat ik zie:
Ze hebben geribbelde solar slang gebruikt als leidingen?
Wat is de diameter hiervan?
Ze hebben nog extra afsluiters geplaatst?
Zit er een bypass op de leiding?
Wat is de diameter van de extra koppelingen die allemaal geplaatst zijn?
Heb je nu 2 expansie vaten achter elkaar?
Je orginele installatie ziet er strak uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Tim123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:12:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat ik zie:
Ze hebben geribbelde solar slang gebruikt als leidingen?
Wat is de diameter hiervan?
Ze hebben nog extra afsluiters geplaatst?
Zit er een bypass op de leiding?
Wat is de diameter van de extra koppelingen die allemaal geplaatst zijn?
Heb je nu 2 expansie vaten achter elkaar?
Je orginele installatie ziet er strak uit :)
Of is dat witte vat een buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik ga het proberen uit te leggen als semi leek.

Geïsoleerde 20 a 22mm geribbelde flexibele slang gebruiken ze voor 6KW en 10KW. M.i. is dit sws slag te klein.

Na mijn afsluiter komt hun afsluiter, want daar zit hun vuilfilter in, ziet er beetje bijzonder uit

Bypass aanvoer/retour schijnt in werking te treden bij 0,3 bar tegendruk zodat WP pomp in een kort circuit door kan draaien.

Alles door mij is 32 of 28, door hen alles 22 of die flex slang.

Één expansievat, één buffervat indd.

Mijn orginele installatie in functioneel;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-08 20:29
Johan H schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:44:
[...]

Meneer bij Adlar vertelde mij dat je geen extra servicecontract hoeft af te sluiten en dat ze m gewoon even meepakken als ze voor onderhoud warmtepomp komen. Dus dat scheelt dan weer 😀
De temperatuur van de WP boiler gaat slechts 1x per week naar 62 graden(Legionella beveiliging) Daarbuiten daalt de temperatuur naar (volgens mij) ongeveer 40 gr. Dat is geen issue, de volgende dag om 11.00 uur gaat hij weer opnieuw verwarmen naar circa 55 gr. Ik kies bewust 11.00 omdat dan de zon vaak schijn. Gratis opwarmen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Paul038 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:07:
[...]

De temperatuur van de WP boiler gaat slechts 1x per week naar 62 graden(Legionella beveiliging) Daarbuiten daalt de temperatuur naar (volgens mij) ongeveer 40 gr. Dat is geen issue, de volgende dag om 11.00 uur gaat hij weer opnieuw verwarmen naar circa 55 gr. Ik kies bewust 11.00 omdat dan de zon vaak schijn. Gratis opwarmen dus.
Bedankt!
Er is mij verteld dat die altijd op 60’ staat, wellicht dat daar het verschil in het genoemde stroomverbruik zit.
Is dat zelf in te regelen hoe warm waneer?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 07:07
steefweer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:45:
Foto' installatie

Wel aangeven dat er een expansievat tussen moet, hadden ze niet mee. Daarnaast gevraagd of ze een magneetfilter willen plaatsen, doen ze niet standaard en hoort wat mij betreft wel. Die had ik zelf bog liggen.

Vuilafscheider plaatsen ze wel. Waren ZZPers namens Regiebouw Alphen ad Rijn, echt prima gasten, maar geen doorgewinterde diep gewortelde CV monteurs.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik mijzelf nog afvraag is het volgende, waaorm plaatsen ze er niet standaard een drukmeter tussen? Nu functioneert het display van je Intergas deels als drukmeter, maar nu dit straks overgaat op Adlar zal je nergens meer de druk af kunnen lezen. Ik vindt dit toch een kwalijke zaak, aangezien in het geval van een stroring, dit het eerste is waar je naar moet kijken in mijn optiek. Ik laat er sowieso een drukmeter tussen plaatsen want het lekt bij mij wat ondergronds, dus moet soms wat bijvullen en dan is het fijn dat ik zie wanneer :), ooit nog een keer oplossen maar nu geen tijd voor.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Zit erop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk-mk-nCcAWEh4l1zm0i8Jdv8Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xomGHAOzY2xk6Z2B59jPZK1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns2l5Ld0mJ_c49HUMkWoZIJWXOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs3OGBm6Q3owkRGVpsjIGWgb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door steefweer op 11-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:42:
[...]

Wat ik mijzelf nog afvraag is het volgende, waaorm plaatsen ze er niet standaard een drukmeter tussen? Nu functioneert het display van je Intergas deels als drukmeter, maar nu dit straks overgaat op Adlar zal je nergens meer de druk af kunnen lezen. Ik vindt dit toch een kwalijke zaak, aangezien in het geval van een stroring, dit het eerste is waar je naar moet kijken in mijn optiek. Ik laat er sowieso een drukmeter tussen plaatsen want het lekt bij mij wat ondergronds, dus moet soms wat bijvullen en dan is het fijn dat ik zie wanneer :), ooit nog een keer oplossen maar nu geen tijd voor.
Ja, daar zeg je wat! Ik kijk nu ook nog op de cv naar de druk. Eigenlijk zou je m ook in de app moeten kunnen aflezen vind ik.

Voor micro lekkages hebben ze ook van die mooie vloeistoffen die lekkages dichten, schijnt nog goed voor je systeem te zijn ook.
Zou voor gebruik wel even bij Adlar checken of dat ook straffeloos door de wp mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ha Johan, heb jij dan geen analoge drukmeter of je buffervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:58:
Ha Johan, heb jij dan geen analoge drukmeter of je buffervat?
Nee, waarschijnlijk gaan ze er van uit dat je wel ergens een meter hebt zitten of het van je cv afleest als je hybride aansluiting hebt.
Grote kans dat de cv er tussen uit gaat, zeker als hij de geest geeft, dat is dan een mooi moment om een meter te plaatsen. Of bij het eerst volgende onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ja, daar zeg je wat! Ik kijk nu ook nog op de cv naar de druk. Eigenlijk zou je m ook in de app moeten kunnen aflezen vind ik.

Voor micro lekkages hebben ze ook van die mooie vloeistoffen die lekkages dichten, schijnt nog goed voor je systeem te zijn ook.
Zou voor gebruik wel even bij Adlar checken of dat ook straffeloos door de wp mag.
Heb je toevallig een merk of iets dergelijks?? :) Ben zeer geinteresseerd!

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Lekkages in de kruipruimte zijn vaak verwijtbaar aan vochtig klimaat en daarbij komende voedingsbron voor corrosie. Ik verwacht dat dit loop der jaren alleen maar erger wordt in een dergelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:27:
[...]

Zoiets?:

https://leak-care.nl/prod...en%20kunnen%20veroorzaken.

Als je Google zoekt:

lekdichter cv installatie

Dan vind je wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:06:
[...]

Zoiets?:

https://leak-care.nl/prod...en%20kunnen%20veroorzaken.

Als je Google zoekt:

lekdichter cv installatie

Dan vind je wel meer.
Heb ooit in mn vorige huis zoiets gebruikt en daar zaten ook diverse toevoegingen in, werkte perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46
Beste mensen, ik heb een tijdje geleden ook de knoop doorgehakt voor de Adlar Aurora 2 6kW hybride warmtepomp. Ondertussen druk bezig met plannen en realiseren van een grindbak en elektrische voorzieningen. Nu zie ik in de straat waar ik woon, enkele Remeha's geplaatst worden en die worden allemaal voorzien van een omkasting.

Is er iemand die een omkasting om de Adlar Aurora 2 6kW heeft geplaatst en zo ja welk merk en model of is
het zelfbouw. Ben erg benieuwd.

Voor mij is dat vooral van belang met de aanleg van de grindbak en de afstand tussen voormuur en achterkant warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
Iemand al storing e03 gehad? Storing waterstroom extern . Ik durf ook niet in het condenswatergat te porren. Maar ik zit straks wel in de kou. En waar kun je aankloppen in het weekend. Lekker zo’n wp. Ben er steeds blijer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
ijtsehummel schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:08:
Iemand al storing e03 gehad? Storing waterstroom extern . Ik durf ook niet in het condenswatergat te porren. Maar ik zit straks wel in de kou. En waar kun je aankloppen in het weekend. Lekker zo’n wp. Ben er steeds blijer mee.
Volgens mij kun je ze gewoon bellen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Dank je. Wacht wel tot morgenvroeg. Las een eerdere post van iemand deze zomer die aan het koelen was met deze foutcode. Nou ik doe allesbehalve koelen 😰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
ijtsehummel schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:47:
Dank je. Wacht wel tot morgenvroeg. Las een eerdere post van iemand deze zomer die aan het koelen was met deze foutcode. Nou ik doe allesbehalve koelen 😰
Ja heb ik ook gelezen. Maar verder draait die van jou ook wel nu ondanks de melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Nee dan draait hij niet. En 6 wachtenden voor mij . Iedereen een storing ? Over een uur nog maar eens proberen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
benieuwd of er vandaag nog iemand van de monteurs langs kan komen of we nog een dag in de kou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
ijtsehummel schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:30:
benieuwd of er vandaag nog iemand van de monteurs langs kan komen of we nog een dag in de kou moeten zitten.
Al wel iemand gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 08:16
Ik moest een keer bij een storing 10 dagen wachten op een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
j.klooster82 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:09:
Ik moest een keer bij een storing 10 dagen wachten op een monteur.
Lijkt mij dat dit met deze temperaturen sneller wordt opgelost, je kan nu toch niet 10 dagen in de kou zitten wachten? Dan had ik echt stampij gemaakt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:27:
[...]

En ben je hier al wat verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:23:
[...]

Het huis is van 1999 met ongeveer 188m2 vloeroppervlakte waarvan beneden nu ongeveer 100m2 vloerverwarming en boven nog 2 radiatoren in de badkamer en 1 op zolder (slaapkamers staan nooit aan). Toen we hier net kwamen wonen was het gasverbruik >2200m3. Elk jaar hebben we dat kunnen verlagen tot vorig jaar 1663 (toen kregen we vloerverwarming, maar stond de thermostaat ook nog lager vanwege de hoge energieprijzen). Sinds vorige week hebben we HR++ glas in de woonkamer, dat zou nog weer meer moeten gaan schelen. De warmtepomp is ook de 6kW versie. Ik zal eens kijken of er nog plek is voor de meter in de meterkast.
En al een meter besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01
Nee, nog niet. Er is gelukkig wel nog plek voor, maar werken aan de groepenkast vind ik toch wel wat spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:01:
[...]

Nee, nog niet. Er is gelukkig wel nog plek voor, maar werken aan de groepenkast vind ik toch wel wat spannend.
Het is een redelijk simpel klusje, maar het kan natuurlijk wel een beetje spannend zijn.
Zelfs als je het even laat plaatsen, zal het je vast niet de hoofdprijs kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bij mij heeft een electricien het laatst gedaan omdat hij er toch was, met voldoende ruimte in je kast kost het denk 15 min.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir-n3H4fvij1eORNlJmQwVoa7xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3K5j4z4JrSLMuxywGs0lQNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7c92N27CwSe1RReCYpBkruK48s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fkf5pEGwIUiaW5j4UjJRaWcW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door steefweer op 14-11-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:31:
[...]

En ben je hier al wat verder mee gekomen?
Nja het merk wat werd voorgeschoteld is vrijwel of uitverkocht, of wordt voor een bizarre prijs verkocht, ga het binnenkort even navragen bij warmteservice.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:42:
Bij mij heeft een electricien het laatst gedaan omdat hij er toch was, met voldoende ruimte in je kast kost het denk 15 min.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Supermooie kasten zijn dit altijd, die installeer ik ook altijd, wel jammer van het ABB aardlekautomaatje waar alles EATON is :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
redcap schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:01:
[...]

Als je in de buurt woont, kan ik het wel voor je doen tegen een leuke vergoeding :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Haha, dat geeft hoop. Thanx.

Ik hoor altijd dat Eaton een bagger merk is... Maar ach, de ene installateur zweert bij Intergas en de ander vervloekt het.

Update Adlar: Vrijdag de 24e inregelmoment/in werking stellen van de pomp

[ Voor 7% gewijzigd door steefweer op 14-11-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:28:
Haha, dat geeft hoop. Thanx.

Ik hoor altijd dat Eaton een bagger merk is... Maar ach, de ene installateur zweert bij Intergas en de ander vervloekt het.

Update Adlar: Vrijdag de 24e inregelmoment/in werking stellen van de pomp
.

[ Voor 50% gewijzigd door MrBas op 15-11-2023 08:23 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ik installeer denk ik al 12 jaar Eaton, en heb echt nog nooit een probleem ermee gehad. Eaton is right up there met ABB en Hager (overpriced). Emat daarintegen is: you pay for what you get zeg maar. Lagere prijs/dus ook kwaliteit. Ik zeg ook niet dat ABB een slecht merk is, alleen te duur. En jammer om te zien in een zeer knappe Eaton kast. Maargoed, datzelfde kunnen we ook zeggen over de PV groep :D. Heb nog nooit van dat merk gehoord XD.

Hier net de 2e betaling gedaan dus hoop dat het vanaf nu snel gaat. Ze waren over gegaan op een nieuw formulier voor de T-schouw, dus ze hadden mijnes niet binnen gekregen (?!?). Hoop dat het vanaf nu snel gaat.

Vraag me overigens even iets af, hoelang is de tijd vanaf installatie en inbedrijfname? En is de Adlar al werkzaam en aangesloten op de CV leidingen op het moment van installatie? Anders zit ik straks een tijd in de kou namelijk. Zit niemand op te wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBas op 15-11-2023 08:25 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
MrBas schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:40:
[...]

Lijkt mij dat dit met deze temperaturen sneller wordt opgelost, je kan nu toch niet 10 dagen in de kou zitten wachten? Dan had ik echt stampij gemaakt.
Vanmorgen is de monteur geweest. Maar ja, gisteren heeft de wp de hele dag gedraaid zonder storing. Volgens de monteur, Oscar, is de E03 de meest voorkomende storing. Blokkade van de waterstroom, waar dan ook in het systeem. Heeft alleen wat instellingen bekeken op het display binnen, en wat anders ingesteld. Volgens hem is de kans klein dat het weer gebeurt. Ben benieuwd. Het gebeurde op het moment toen het buiten koud was 's nachts ook .Rond 2 gr C. Komende dagen weer dezelfde temperaturen. Op advies ga ik nu maar weer de stooklijn aanhouden. En wij hebben vloerverwarming. Die modus heb ik hem staan. Maar volgens Oscar is het gebruikelijk om alleen het zonnetje te gebruiken. Waarom? Hij heeft erover gebeld. Maar kreeg niet de indruk dat de ander er meer van af wist. Iemand ervaring met dit verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
vergeten. de stooklijn. volgens de monteur is er een ondergrens bij gebruik van de thermostaat. als je die op 18.5 C zet wordt het nooit kouder. Bij ons is nu stooklijn 5 HL ingesteld. De thermostaat staat op 19C , maar de wp blijft maar doorgaan met verwarmen en het is nu 21C in de woonkamer. Dat wil ik helemaal niet, veel te warm. Hoe zorg ik ervoor dat de wp stopt met verwarmen als het een aangename 20C is? ik heb de neiging om hem direct weer van de stooklijn af te halen. dat beviel mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:32
MrBas schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:21:

Hier net de 2e betaling gedaan dus hoop dat het vanaf nu snel gaat. Ze waren over gegaan op een nieuw formulier voor de T-schouw, dus ze hadden mijnes niet binnen gekregen (?!?). Hoop dat het vanaf nu snel gaat.

Vraag me overigens even iets af, hoelang is de tijd vanaf installatie en inbedrijfname? En is de Adlar al werkzaam en aangesloten op de CV leidingen op het moment van installatie? Anders zit ik straks een tijd in de kou namelijk. Zit niemand op te wachten.
Als je mazzel hebt is in gebruikname (instellen dus) direct na installatie.
Bij ons was het een week of zo (zomervakantie)

En ja, als je alles goed hebt gemeld/aangevraagd is alles ook op de CV leidingen aangesloten.
Het is all-in zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
macfocus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:12:
[...]

Als je mazzel hebt is in gebruikname (instellen dus) direct na installatie.
Bij ons was het een week of zo (zomervakantie)

En ja, als je alles goed hebt gemeld/aangevraagd is alles ook op de CV leidingen aangesloten.
Het is all-in zeg maar.
Die mazzel zal ik waarschijnlijk niet hebben, maar ik neem aan dat de warmtepomp wel al functioneert alvorens ze vertrekken en dat er dus ook verwarmd zal worden? Ik ga geen week in de kou zitten wachten.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ijtsehummel schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:53:
vergeten. de stooklijn. volgens de monteur is er een ondergrens bij gebruik van de thermostaat. als je die op 18.5 C zet wordt het nooit kouder. Bij ons is nu stooklijn 5 HL ingesteld. De thermostaat staat op 19C , maar de wp blijft maar doorgaan met verwarmen en het is nu 21C in de woonkamer. Dat wil ik helemaal niet, veel te warm. Hoe zorg ik ervoor dat de wp stopt met verwarmen als het een aangename 20C is? ik heb de neiging om hem direct weer van de stooklijn af te halen. dat beviel mij beter.
stooklijn naar HL6 zetten en afwachten hoe warm het dan wordt.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Heb een adlar Aurora 10 kw in een jaren 70 vrijstaand huis welke helemaal gemoderniseerd is.( Vloer glas en dak volgens laatste isolatie / subsidie normen) en hele huis lage temperatuur vloerverwarming. Alle groepenn staan nagenoeg open en alles van wp tot de verdelers is eigenlijk met 28mm tece buis aangesloten.

Honeywell aan/ uit thermostaat geinstalleerd door Adlar zelf.

Probleem: mijn Wp pendelt als een malle.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyLkSTtv5QeNWt-BgW4BcCpIhxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9v0Rxnju6FUwePxeRxTB6toW.png?f=fotoalbum_large

Advies van Adlar is een hogere stooklijn pakken. Van Lage Temperatuur6 naar LT4 en 3 geprobeerd. Resultaat is wel dat er minder gependeld wordt maar ook dat mijn thermostaat op 18 staat en de woonkamer 21,5 graden warm is met idem verbruik 28/30 kWh per dag. Als de pomp uit slaat is de temperatuur in de woonkamer ook de wens temperatuur of hoger. Echter gaat hij dus zo weer aan niet veel later weer aan.

Als ik hem een dag op lt8 zet (laagste stand) is de temperatuur in de woonkamer (plek vd thermostaat) nogsteeds goed. Help?!

Update 20-11 we naderen iets van verbetering. Goed contact met Adlar (Pascal) en blijven ondanks dat we er nog niet zijn geduldig en beleefd. Oa meting op de retour temperatuur en nog wat parameters aangepast voor de delta temperatuur naar 9.

[ Voor 8% gewijzigd door Jasperkoot op 20-11-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Jasperkoot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:48:
Heb een adlar Aurora 10 kw in een jaren 70 vrijstaand huis welke helemaal gemoderniseerd is.( Vloer glas en dak volgens laatste isolatie / subsidie normen) en hele huis lage temperatuur vloerverwarming. Alle groepenn staan nagenoeg open en alles van wp tot de verdelers is eigenlijk met 28mm tece buis aangesloten.

[Afbeelding]

Advies van Adlar is een hogere stooklijn pakken. Van Lage Temperatuur6 naar LT4 en 3 geprobeerd. Resultaat is wel dat er minder gependeld wordt maar ook dat mijn thermostaat op 18 staat en de woonkamer 21,5 graden warm is met idem verbruik 28/30 kWh per dag. Als de pomp uit slaat is de temperatuur in de woonkamer ook de wens temperatuur of hoger. Echter gaat hij dus zo weer aan niet veel later weer aan.

Als ik hem een dag op lt8 zet (laagste stand) is de temperatuur in de woonkamer (plek vd thermostaat) nogsteeds goed. Help?!
Welke thermostaat is er geïnstalleerd? Je zegt Honeywell aan/uit, maar welk type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H

[Afbeelding]

Maar dit lijkt me je volledige thuisgebruik, denk niet dat je een aparte meter tussen de wp hebt?
Je ziet wel dat die lekker blijft gaan in elk geval, best onrustig, ben zelf met parameter 26 aan het spelen, hoe snel die weer aanslaat, ik heb die omlaag gehaald van 5 naar 3, zodat die wat eerder weer aanslaat, maar zo te zien mag jij wel omhoog. (P116 staat hierbij op 1)
Dit is natuurlijk mijn ervaring in mijn situatie, je kan Adlar ook even vragen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Jasperkoot
Een behoorlijk vermogen voor een goed geïsoleerd huis: je warmtepomp kan het goed aan, het lijkt dat je hem wat moet” temmen”
1. Laat stooklijn even op low 8
2. Zet bij warmtevraag de steltemp in de app die midden in de cirkel staat een paar graden lager. Dat kan dus alleen als je merkt dat de warmtepomp bezig is om aan de warmtevraag te voldoen. De bijgestelde steltemp blijft vervolgens staan in de volgende warmtevraagbeurten.
3. Zet , zoals ook Johan al aangeeft, de zgn Offset- parameter op een hogere waarde. Stel dat hij op 5 staat, dan kan hij misschien naar 6,7 of misschien wel 8. Of omgekeerd naar 4 of 3 . Deze laatste twee acht ik minder waarschijnlijk. Uitproberen welk effect het heeft. Je kunt kiezen uit een waarde tussen 0 en 10.

Even experimenteren dus. Of door Adlar opnieuw laten inregelen kan ook natuurlijk.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
MrBas schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:57:
[...]

Die mazzel zal ik waarschijnlijk niet hebben, maar ik neem aan dat de warmtepomp wel al functioneert alvorens ze vertrekken en dat er dus ook verwarmd zal worden? Ik ga geen week in de kou zitten wachten.
Ik had mazzel dat ik mijn cv had afgesloten door middel van kranen, anders zat ik nu in de kou.

Installateurs bouwen alles aan elkaar, vullen af maar zetten niet de WP aan. Exact 2 weken na installatie gaat die pas in bedrijf. Goed afstemmen dus.
Op mijn verbaasd reactie en vraag 'hoe doem jullie dat dan normaal bij iemand die FE gaat? 'ehh tsja toen was het nog zomer" ,😂

[ Voor 10% gewijzigd door steefweer op 16-11-2023 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Mooi om het verschil te zien met vorig jaar en nu!
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn Aurora II 6kw en warmtepompboiler!
Binnen heerlijk 20 a 20,5 graden. LT5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwB_0Llmlz86AgWVCa3JVSlp4fk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GYnnNvZyVHWWymFw33CBLsZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FkXHaY1LFmP4YdMZOlukdTXHY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VdcXGoSOPFRaE7QdJUgYvfmm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qok1VPr1MiSUdcaeMzo6ezB3Zg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z4yow8OdaazxktCFHf7NLBoO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bIxTPGoDJ4wMu506lpLP_T_Olw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nruPhaULX39ElegqqbYvfOAS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H

[Afbeelding]

Nog een kleine toevoeging,
Als je iets wijzigt, kijk het tenminste even 24 uur liefst langer aan, want ding leidt een klein beetje een eigen leven, niet te snel blijven veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Harabru schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:01:
Mooi om het verschil te zien met vorig jaar en nu!
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn Aurora II 6kw en warmtepompboiler!
Binnen heerlijk 20 a 20,5 graden. LT5
Waar gebruik je nog zoveel gas voor!?

• Harabru
Die foto is van vorig jaar.
Verschil nu met stroomkosten en gasverbruik.
Vorig jaar 15 november vergelijkbaar weer met gisteren. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Adlar zojuist over de vloer gehad.
Idee was om de zoneregeling toch weer in ere te herstellen.
Daarnaast pendelde de pomp als een idioot en de KWh vlogen er hier doorheen. Dat laatste ligt deels aan het huis.

Wat bleek, de pomp stond aan/uit ingeregeld op 40 gr. (vind ik iets van)
Wel stooklijn LT8, maar die werd dus iet gebruikt.

Nu correct ingesteld op LT4 en we gaan kijken wat ie doet.
Zoneregeling nog niet gereactiveerd. Als nou blijkt dat we het niet comfortabel kunnen krijgen in de keuken (die is van nature echt erg koud), dan gaan we verder kijken.

Wel hele goede uitleg gehad van de monteur over hoe het stooklijn principe nou eigenlijk werkt en wat je wel en niet moet doen.

Korte variant:
- je kamerthermostaat is 2 dingen:
---- fall-back voor de absolute minimum temperatuur in huis. (Zeg 15 gr. of zo)
--- temperatuurmeter
- als je je thermostaat ziet inschakelen, dan moet je gaan nadenken over een andere stooklijn
- Stooklijn:
---keuze maken (hoe lager het getal, hoe hoger je watertemperatuur (en dus ook je stookkosten)
--- geef het tijd, na een stooklijn aanpassing minimaal 24 uur aankijken, eigenlijk een paar dagen
- Radiatorkranen vol open
- als de stooklijn de koudste ruimte warm krijgt, eventueel eenlager stooklijn, als die het ook warm krijgt, dan eventueel in de te warme kamers de kranen wat sluiten.
Idem voor de vloerverwarming, eventueel wat spelen met de doorvoer. Maar eerst de juiste stooklijn zien te vinden voordat je aan andere knoppen gaat draaien.

Overigens bleek dat we de handleiding nooit gehad hadden, die hebben we nu wel.

[ Voor 2% gewijzigd door macfocus op 16-11-2023 14:33 . Reden: Typos ]

• Johan H
Harabru schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:45:
Die foto is van vorig jaar.
Verschil nu met stroomkosten en gasverbruik.
Vorig jaar 15 november vergelijkbaar weer met gisteren. Vandaar.
Ow ja! Had de ogen zeker nog dicht 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:37:
[...]

Ik had mazzel dat ik mijn cv had afgesloten door middel van kranen, anders zat ik nu in de kou.

Installateurs bouwen alles aan elkaar, vullen af maar zetten niet de WP aan. Exact 2 weken na installatie gaat die pas in bedrijf. Goed afstemmen dus.
Op mijn verbaasd reactie en vraag 'hoe doem jullie dat dan normaal bij iemand die FE gaat? 'ehh tsja toen was het nog zomer" ,😂
Net de adviseur gesproken, hier is de installatie en inbedrijfstelling dezelfdd dag omdat het een full electric opstelling voor de CV betreft. Als dit hybride was, was de inbedrijfstelling dus later.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• macfocus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j88OJ3ada0CrxIIYjKcXBnzE9Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7AgJL3lyHj1EA3MelzM0UlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ter leering ende vermaeck:
Rond 12:30 is de warmtepomp correct ingesteld van aan/uit op 40gr naar stooklijn LT40 en een max van 50gr (die dus alleen in noodgevallen inkickt)
Zie het verschil in gedrag. (Beetje lastig te zien omdat de fasen over elkaar heen staan, maar you get the point)
L1 is o.a de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46
Beste mensen, kan iemand me de afmetingen van de Aurora 2 6 kW INCLUSIEF de rubbervoet doorgeven?
En als het kan ook de minimumafstand van de achterkant tot de muur?

Momenteel is Adlar beetje lastig te bereiken vanwege iets met hun telefooncentrale. Ik heb wel 2 maaiveldtekeningen, maar die zeggen niets over de exacte afmetingen en helaas zijn ze ook nog eens verschillend van elkaar ondanks dat ze over hetzelfde model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnNEP9z37mWQhDgIFW1b7KwGUNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLOhRka5PaKo2adZrRzQ1o0s.jpg?f=fotoalbum_large

weet niet of dit al wat helpt?
krijg het plaatje niet gedraaid :?

[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 17-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Laatst online: 15-02 14:17
Ik heb de plek waar de Adlar 6 kw geplaatst word klaargemaakt (plaatsing 4 december)
De Adlar WP komt bij mij 30 cm uit de muur te staan. Is 85 cm hoog en daaronder komen 10 cm hoge big foto te staan en de breedte is 110 cm.
De big Foot heb ik 5 cm laten zakken. Vind ik wat mooier staan.
Heb aan de linkerzijde gezorgd voor de afvoer voor het condenswater. Simpel een gat maken van 20 bij 20 cm en ca. 80 cm diep. Worteldoek er in en volgooien met grind.
De hele standplek ga ik later ook afwerken met grind op worteldoek.
Ook nog een 160 mm mantelbuis op 70 cm diepte in de grond gegraven. Deze gaat naar de vloerverwarming verdeler en ook nog een Werkschakelaar aan de muur bevestigd en de grondkabel naar de meterkast gebracht
Ben er wel een tijdje mee bezig geweest maar doe dit graag.
Alle gegevens zijn online terug te vinden op hun sitep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
[quote]John Roos schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:00:
Ik heb de plek waar de Adlar 6 kw geplaatst word klaargemaakt (plaatsing 4 december)
De Adlar WP komt bij mij 30 cm uit de muur te staan. Is 85 cm hoog en daaronder komen 10 cm hoge big foto te staan en de breedte is 110 cm.
De big Foot heb ik 5 cm laten zakken. Vind ik wat mooier staan.
Heb aan de linkerzijde gezorgd voor de afvoer voor het condenswater. Simpel een gat maken van 20 bij 20 cm en ca. 80 cm diep. Worteldoek er in en volgooien met grind.
De hele standplek ga ik later ook afwerken met grind op worteldoek.
Ook nog een 160 mm mantelbuis op 70 cm diepte in de grond gegraven. Deze gaat naar de vloerverwarming verdeler en ook nog een Werkschakelaar aan de muur bevestigd en de grondkabel naar de meterkast gebracht
Ben er wel een tijdje mee bezig geweest maar doe dit graag.
Alle gegevens zijn online terug te vinden op hun sitep.
[/quote

Denk je aan insneeuwen bij het zakken met de big foots? Kennis gaf mij nl al advies de met geplaatste WP hoger te plaatsen om deze reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Staat redelijk beschut, gedeeltelijk onder de forse overstek van het dak. Maar bij jachtsneeuw maakt die 5 cm toch niets uit. Zet de sneeuwschuiver er alvast naast.☃️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-07 18:28

EVK

Beste Tweakers

Ik overweeg een Adlar Aurora warmtepomp aan te schaffen. De lage geluidsdruk en de mogelijkheden om ook te koelen spreken mij aan.
Ik kan de pomp plaatsen in de tuin (op 8 meter afstand van de cv ketel) of op een aanbouw (2,5 meter naast een slaapkamerraam, het raam staat in de nacht open). Bij de laatste optie is de stille modus natuurlijk aantekkelijk.

Mijn vraag is: is het een optie om een warmtepomp te kiezen met een grote overcapaciteit waardoor deze bijna voortdurend in silent/ nacht kan draaien (en niet gaat pendelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
@EVK Ik ben zelf een zeer tevreden eigenaar van de Aurora 2, 6Kw.

Hij maakt niet veel lawaai, maar 2,5 m van mijn slaapkamer met open raam zou ik niet doen. Als het iets kouder wordt, zoals vandaag maakt hij bij de opstart wel even lawaai gedurende 10min. Daarna neemt de vermogensvraag af en wordt hij stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
@EVK kun je m ook aan de muur hangen ipv op het afdak? Dat hebben wij achter de badkamer waarnaast onze slaapkamer zit.
Ik heb nergens last van en dat heb ik normaal al gauw, bijvoorbeeld van de mechanische afzuiging in de badkamer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 23:18
Dag,
Aan het orienteren.

Wie kan me vertellen of ik deze wp bij mijn cv ketel kan plaatsen? In het bijzonder vraag ik of of mijn huidige warmwater voorziening blijft werken. Heb een Nefit excellent met ingebouwde boiler met driewegklep.

Meestal zie ik bij andere systemen een bypass onder de ketel, hier nog geen foto gezien van een oude cv ketel met alle pijpen erbij.

Kan iemand me helpen??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ja, zou niet weten waarom niet.
Ding is in de basis een hybride WP.
Ik heb een 10KW die momentel zo in combinatie staat dat de ketel alleen bij extreme temperaturen bij springt. En dus effectief nu alleen.de warmwwatervoorziening regelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 23:18
harv schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:50:
Dag,
Aan het orienteren.

Wie kan me vertellen of ik deze wp bij mijn cv ketel kan plaatsen? In het bijzonder vraag ik of of mijn huidige warmwater voorziening blijft werken. Heb een Nefit excellent met ingebouwde boiler met driewegklep.

Meestal zie ik bij andere systemen een bypass onder de ketel, hier nog geen foto gezien van een oude cv ketel met alle pijpen erbij.

Kan iemand me helpen??
De vraag is dus vooral: Is ook hier een bypass noodzakelijk en kun je dat layten zien door installatieschema of foto??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

Wij hebben ook de Adlar Aurora II 6KW besteld. Voorlopig nog in combinatie met de Intergas HRE28/24 van 2016. Die gaat voor het warme tapwater zorgen.

Ff mijn woning voorstellen
Een moderne dijkwoning (een tussenwoning in een rij aan een dijk in Arnhem), gebouwd in 2006 en 190 m2 groot. Afgelopen jaar hebben we 1000 m3 gas verbruikt, waarvan circa 700m3 voor de CV en 300m3 voor tapwater en een gashaard.
In de woonkamer op de 1e etage hebben we 18 m2 wandverwarming (met panelen van Uniwarm) en op de 2e etage 7 m2 wandverwarming in een werkkamer. Er is verder geen vloerverwarming.
In de woonkamer zijn de radiatoren allemaal weggehaald, een gassfeerhaard zorgt voor bijverwarming op heel koude dagen. Vaak is een uurtje bijstoken dan al genoeg.
Verder zijn er in het huis nog 1 radiator op de begane grond die het trappenhuis verwarmd, en 3 op de 2e etage (slaapkamer, werkkamer en badkamer). Op de 3e etage is nadat de bouw voltooid was een opbouw geplaatst, van circa 30m2. Deze ruimte (de koudste van het huis) wordt momenteel weinig gebruikt en wordt verwarmd met een niet al te grote radiator.

De installatie
De CV ketel is in een aparte ruimte op de B.G. Van daaruit loopt een lange schacht helemaal naar boven. Daar lopen alle leidingen door en straks ook de warme en de retourleiding van de warmtepomp. Deze komt op het terras van de 2e etage te staan, waar ook de opbouw is. Vandaar is het 10 meter naar de CV ruimte. De schouw moet nog gebeuren, maar vooruitlopend daarop heb ik een vraag.

Mijn vraag
Ik denk erover om de radiator van de opbouw op de 3e etage aangesloten te houden op de CV ketel. Dan kan daar als het nodig is een hogere temperatuur naar toe. Het liefst wil ik dat doen met een driewegklep op de aanvoerleiding die van de CV komt. Zodat ik de keuze heb om de radiator van de 3e etage door de CV ketel te laten voeden of door de WP. Wanneer 40 gr. aanvoer van de WP dan niet genoeg is kan ik omschakelen naar de CV met bijv. 70 of 80 gr.
Mijn vraag is wat er dan rechts op de foto met de retourleiding naar de CV/WP moet gebeuren. Ook aansluiten met een driewegklep? In dat geval zal er een 2e expansievat moeten komen voor het WP circuit. Of is er een oplossing waarbij dat niet nodig is. Bijvoorbeeld het T-stuk zo houden en een keerklep onder de CV ketel monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yi1B1cRKlWeG1cBlvzKE5to8WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlJ6MkBK6RgUhl9TQ75ss9hX.jpg?f=fotoalbum_large

Hybride aansluiten?
Ik zou natuurlijk ook de CV ketel in een hybride opstelling kunnen laten aansluiten. Maar ik heb gelezen dat ik beter de pomp en thermostaat van mijn wandverwarmingsverdeler kan weghalen voor minder weerstand. En dan moet de aanvoertemperatuur van de CV ketel laag blijven en wordt het op de 3 etage niet warm genoeg.
Ook krijg ik dan hogere kosten (€500 extra) en wordt goed inregelen lastiger.
Het zou mooi zijn als een eenvoudiger oplossing ook werkt. Het liefst met alleen een driewegklep zoals hierboven beschreven.
Graag jullie mening / ideeën. :?

[ Voor 0% gewijzigd door Flotto op 18-11-2023 21:37 . Reden: correctie ]

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Flotto schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:38:
Wij hebben ook de Adlar Aurora II 6KW besteld. Voorlopig nog in combinatie met de Intergas HRE28/24 van 2016. Die gaat voor het warme tapwater zorgen.

Ff mijn woning voorstellen
Een moderne dijkwoning (een tussenwoning in een rij aan een dijk in Arnhem), gebouwd in 2006 en 190 m2 groot. Afgelopen jaar hebben we 1000 m3 gas verbruikt, waarvan circa 700m3 voor de CV en 300m3 voor tapwater en een gashaard.
In de woonkamer op de 1e etage hebben we 18 m2 wandverwarming (met panelen van Uniwarm) en op de 2e etage 7 m2 wandverwarming in een werkkamer. Er is verder geen vloerverwarming.
In de woonkamer zijn de radiatoren allemaal weggehaald, een gassfeerhaard zorgt voor bijverwarming op heel koude dagen. Vaak is een uurtje bijstoken dan al genoeg.
Verder zijn er in het huis nog 1 radiator op de begane grond die het trappenhuis verwarmd, en 3 op de 2e etage (slaapkamer, werkkamer en badkamer). Op de 3e etage is nadat de bouw voltooid was een opbouw geplaatst, van circa 30m2. Deze ruimte (de koudste van het huis) wordt momenteel weinig gebruikt en wordt verwarmd met een niet al te grote radiator.

De installatie
De CV ketel is in een aparte ruimte op de B.G. Van daaruit loopt een lange schacht helemaal naar boven. Daar lopen alle leidingen door en straks ook de warme en de retourleiding van de warmtepomp. Deze komt op het terras van de 2e etage te staan, waar ook de opbouw is. Vandaar is het 10 meter naar de CV ruimte. De schouw moet nog gebeuren, maar vooruitlopend daarop heb ik een vraag.

Mijn vraag
Ik denk erover om de radiator van de opbouw op de 3e etage aangesloten te houden op de CV ketel. Dan kan daar als het nodig is een hogere temperatuur naar toe. Het liefst wil ik dat doen met een driewegklep op de aanvoerleiding die van de CV komt. Zodat ik de keuze heb om de radiator van de 3e etage door de CV ketel te laten voeden of door de WP. Wanneer 40 gr. aanvoer van de WP dan niet genoeg is kan ik omschakelen naar de CV met bijv. 70 of 80 gr.
Mijn vraag is wat er dan rechts op de foto met de retourleiding naar de CV/WP moet gebeuren. Ook aansluiten met een driewegklep? In dat geval zal er een 2e expansievat moeten komen voor het WP circuit. Of is er een oplossing waarbij dat niet nodig is. Bijvoorbeeld het T-stuk zo houden en een keerklep onder de CV ketel monteren?

[Afbeelding]

Hybride aansluiten?
Ik zou natuurlijk ook de CV ketel in een hybride opstelling kunnen laten aansluiten. Maar ik heb gelezen dat ik beter de pomp en thermostaat van mijn wandverwarmingsverdeler kan weghalen voor minder weerstand. En dan moet de aanvoertemperatuur van de CV ketel laag blijven en wordt het op de 3 etage niet warm genoeg.
Ook krijg ik dan hogere kosten (€500 extra) en wordt goed inregelen lastiger.
Het zou mooi zijn als een eenvoudiger oplossing ook werkt. Het liefst met alleen een driewegklep zoals hierboven beschreven.
Graag jullie mening / ideeën. :?
Je zou de cv alleen voor die ruimte kunnen gebruiken, moet je daar ook de thermostaat aansluiten. Zal je denk ik wel moeten kijken wat voor vermogen je daar heen pompt en of je radiator dat kwijt kan. De rest van het huis met wp.
Maar dat zou wellicht duurder kunnen uitpakken dan wanneer je een hogere stooklijn (hogere temperatuur) water kiest. En of een echt goede laag temperatuur radiator in die ruimte plaatsen, zodat je er voldoende warmte afgifte hebt.
Als je van de cv af zou kunnen. Scheelt dat gas, vaste kosten, onderhoud en eventuele toekomstige vervanging en ruimte, eventueel voor warmtepompboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Laatst online: 24-02-2024
Even een vraag hier heeft iemand van jullie al gehoord over het onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKkfLonZD7k47NNSGE6IVkQDLV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZ9nYQrb2mIDdky9eY4GBVf6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels al een tijdje een adlar castra warmtepomp maar hier verder nog niks over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Waar komen die mooie overzichten vandaan, die hier zo nu en dan getoond worden ? Uit de Adlar app of moet je daar zelf iets voor doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
John Roos schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:11:
Waar komen die mooie overzichten vandaan, die hier zo nu en dan getoond worden ? Uit de Adlar app of moet je daar zelf iets voor doen?
Denk dat je de verbruiksgrafieken bedoeld?
Die komen uit de Homewizard app.
Een aantal gebruikers heeft een Homewizard kWh meter voor de pomp geplaatst, hiermee kun je perfect het stroomverbruik en stookgedrag van je pomp monitoren.
Een p1 meter is hierbij ook aan te raden. Moet je maar even op de site van Homewizard kijken, veel handige gadgets hebben ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Ik heb de informatie op de site van home wizard bekeken en direct de P1 besteld.
Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
John Roos schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:09:
Ik heb de informatie op de site van home wizard bekeken en direct de P1 besteld.
Dank voor de tip.
Ik hoop dat je ook meteen een Homewizard "energy socket" hebt meebesteld, anders krijg je nog steeds niet die mooie grafieken van specifiek het verbruik van je warmtepomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John Roos schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:09:
Dank voor de tip.
Met de P1 zie je je hele verbruik bij elkaar, als je er nog specifiek de kWh meter bij installeert (voor je wp) dan zie je ook specifiek het gebruik van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Laatst online: 20-05 22:34
Ik overweeg om een Aurora 2 6kW aan te schaffen. Ik wil hem als all electric bijna direct laten invoeden op de verdeler van mijn vloerverwarming. Daar zit ook een pomp op. Ik vraag me af of die pompen niet tegen elkaar in gaan werken. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
roelof mulder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:54:
Ik overweeg om een Aurora 2 6kW aan te schaffen. Ik wil hem als all electric bijna direct laten invoeden op de verdeler van mijn vloerverwarming. Daar zit ook een pomp op. Ik vraag me af of die pompen niet tegen elkaar in gaan werken. Iemand hier ervaring mee?
Wat voor verdeler heb je? Een mengende? Wellicht even een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCCHrHYM3qeDNX0lu7Akr1ndLHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL8pkZSvfYOLeci1hcsV9fo6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
Gewoon even uit nieuwsgierigheid,
Wat is het verbruik deze dagen bij een full electric pomp bij jullie? En op welke stooklijn? En welke binnentemperatuur?

Heb zelf een huis uit 2016 met HR++ glas, goed geïsoleerd. Vloerverwarming beneden.
Verbruik is op een dag als deze ongeveer 8kw per dag stooklijn LT5 binnentemperatuur van 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
John Roos schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:52:
Bij ons ook de knoop doorgehakt en akkoord gegeven om een Adlar ll 6 kw te plaatsen. Ondanks dat wij een 2 jaar oude HR ketel hebben toch besloten om de WP rechtstreeks op de vloerverwarming aan te sluiten. Beter rendement werd ons verteld. Hr ketel zorgt na plaatsing enkel nog voor de warme douche.
is de warmtepomp al geinstalleerd en werkt het naar verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Harabru schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:40:
Wat is het verbruik deze dagen bij een full electric pomp bij jullie? En op welke stooklijn? En welke binnentemperatuur?

Heb zelf een huis uit 2016 met HR++ glas, goed geïsoleerd. Vloerverwarming beneden.
Verbruik is op een dag als deze ongeveer 8kw per dag stooklijn LT5 binnentemperatuur van 20 graden
30KWh per dag, 10 Kw pomp, niet echt goed geïsoleerd huis uit 1965 van 800m3
LT3
Binnentemp van 21 (willen we hebben).
We zijn druk met inregelen en daar helpen die temperatuurvallen wel bij.
Wij merken dat we (te) veel verliezen en de WP het niet snel genoeg bij kan houden (ligt aan het huis).
Maatregelen in de zin van bv. nieuwe geisoleerde buitendeur en schuifpui zijn onderweg.

Vergeleken met vorig jaar met een stervensduur gascontract is dit al veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wat is het advies van Adlar hierbij?
Als je alleen deze vloerverwarming erop aan gaat sluiten zou ik de hele verdeler vervangen voor een pomp loze variant.
De pomp mengt namelijk aanvoer/retour water. Wat is je huidige aanvoer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
macfocus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:44:
[...]

30KWh per dag, 10 Kw pomp, niet echt goed geïsoleerd huis uit 1965 van 800m3
LT3
Binnentemp van 21 (willen we hebben).
We zijn druk met inregelen en daar helpen die temperatuurvallen wel bij.
Wij merken dat we (te) veel verliezen en de WP het niet snel genoeg bij kan houden (ligt aan het huis).
Maatregelen in de zin van bv. nieuwe geisoleerde buitendeur en schuifpui zijn onderweg.

Vergeleken met vorig jaar met een stervensduur gascontract is dit al veel beter.
30KWh per dag nu. Hoeveel warmte word er nu door de adlar geleverd?(hoeveel kWh heb je nodig om je huis nu warm te krijgen?) Als je nu 30KWH/per dag verbruikt, wat gebeurt er dan bij -10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanessen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-03-2024

24 KWh met 10kW Adlar, Stooklijn LT4, 19,5 graden C. 180 m2 vloerverwarming, waarvan 100 m2 plafondhoogte 4,20 m (rijksmonument uit 1660).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Tim123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:13:
[...]

30KWh per dag nu. Hoeveel warmte word er nu door de adlar geleverd?(hoeveel kWh heb je nodig om je huis nu warm te krijgen?) Als je nu 30KWH/per dag verbruikt, wat gebeurt er dan bij -10?
Geen idee hoeveel ie levert, waar kan ik dat zien? uitgaande van een COP van 3,5 (pure gok), lijkt me dat ik dan30X3,5=105KW warmte krijg?
Bij -10 spring de ketel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
Tim123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:10:
[...]

Wat is het advies van Adlar hierbij?
Als je alleen deze vloerverwarming erop aan gaat sluiten zou ik de hele verdeler vervangen voor een pomp loze variant.
De pomp mengt namelijk aanvoer/retour water. Wat is je huidige aanvoer temperatuur?
die is ongeveer 30 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
Er zit nog een tweede verdeler op aangesloten, ook met een pomp maar dat is een nieuwere variant en die is op circa 8 meter afstand van deze verdeler geplaatst.

de temperatuur die aangegeven wordt op de thermometer op de verdeler is meestal rond de 23 graden, ik krijg de temperatuur circa5 graden omhoog als ik de temperatuur op de ketel flink hoger zet, maar dan stopt de ketel ook bij 42 graden aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

7 a 8 kWh per dag lt5 p26=3 p116=1
Continue 19 graden.
Huis uit 1990, kleine 600m3 146m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Weet iemand dit?
In stand by draait die altijd met 11 a 12W, tijdens verwarmen met ca. 550W.
Soms draait die ook een poos op 44W, iemand enig idee wat die dan aan het doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
macfocus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:01:
[...]

Geen idee hoeveel ie levert, waar kan ik dat zien? uitgaande van een COP van 3,5 (pure gok), lijkt me dat ik dan30X3,5=105KW warmte krijg?
Bij -10 spring de ketel bij.
Hij vroeg naar Full Electric, maar dit is dan hybride dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
chielsen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:54:
[...]

Hij vroeg naar Full Electric, maar dit is dan hybride dus.
Zolang de cv niet bijspringt is het elektrisch toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
Dank voor alle goede adviezen. Adlar is zelf ook heel behulpzaam dus daar wel een positieve opmerking over.

Als ik eenieder zijn verbruik zie ben ik wel een beetje geschrokken. Kan bijna stellen dat op gas stoken goedkoper is.

-Honeywell aan/uit op 18,5gr (brand nooit een vlam)

-Kamer temp 19,5 gr
- Elke verdieping grondfos pomp
- thermostaat op elke pomp/ verdeler staat helemaal open
- hele huis nieuw LT vloerverwarming
- huis volledig geïsoleerd naar nieuwe standaard
- jaren 70
- voelt in de woning ook warmer aan dan de thermostaat doet aangeven.

1e probleem:
Cv ketel deed nog vrolijk mee: instellingsfout aangepast
2e probleem:
Pendelen
3e probleem:
Te warm in huis
4e probleem
verbruik enorm
5e probleem pomp gaat tussen 02:00 en 07:00 ongeveer snachts regelmatig uit terwijl er geen instellingen actief zijn. (Gecheckt, adlar had hier ook geen antwoord op)
6e ik heb geen idee of en wanneer het goed staat…

Adlar is er 1x bij geweest en 3x op afstand aanpassingen gedaan. Komt nog niet echt een beweging in. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
Aanvullend

Das Verbrauch :-( er werd overigens gesteld dat de pomp pas vanaf -9 gas zou gaan verbruiken…(not)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIWIMFRuTMwoCXjb3umaAot09Us=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tQNoWGYsLP7VusgEvPSvJ1o5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Jasperkoot schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:17:
Dank voor alle goede adviezen. Adlar is zelf ook heel behulpzaam dus daar wel een positieve opmerking over.

Als ik eenieder zijn verbruik zie ben ik wel een beetje geschrokken. Kan bijna stellen dat op gas stoken goedkoper is.

-Honeywell aan/uit op 18,5gr (brand nooit een vlam)

-Kamer temp 19,5 gr
- Elke verdieping grondfos pomp
- thermostaat op elke pomp/ verdeler staat helemaal open
- hele huis nieuw LT vloerverwarming
- huis volledig geïsoleerd naar nieuwe standaard
- jaren 70
- voelt in de woning ook warmer aan dan de thermostaat doet aangeven.

1e probleem:
Cv ketel deed nog vrolijk mee: instellingsfout aangepast
2e probleem:
Pendelen
3e probleem:
Te warm in huis
4e probleem
verbruik enorm
5e probleem pomp gaat tussen 02:00 en 07:00 ongeveer snachts regelmatig uit terwijl er geen instellingen actief zijn. (Gecheckt, adlar had hier ook geen antwoord op)
6e ik heb geen idee of en wanneer het goed staat…

Adlar is er 1x bij geweest en 3x op afstand aanpassingen gedaan. Komt nog niet echt een beweging in. Iemand een idee?
Gas goedkoper?
Denk dat je moet vergelijken met wat gas verbruik was.
Tot nu toe gebruik ik nog geen 1,5 meer kWh dan m3 gas. Dat is echt bizar weinig, gas is 3,66x duurder dus ben echt flink goedkoper uit.
Als je helemaal van gas af gaat heb je ook geen vaste kosten meer en onderhoud cv, dan scheelt het nog meer, moet je natuurlijk wel in wpb investeren, maarja uiteindelijk moet de cv ook ook een keer vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul038
@Jasperkoot Als we verbruik willen vergelijken moet je de WP echt achter een afzonderlijke KWh meter hangen. Totaalverbruik is hiervoor te onzuiver.

Mijn profiel: Totaal 600m3 inhoud huis uit 1999, HR+ glas met vloer- en muurisolatie. 65m2 LT-VV beneden, normale radiatoren boven. Temp in woonkamer, eetkamer en badkamer altijd tussen de 19,5-20,5. Instelling 6KW WP op lowcurve 7. P26=5 P116=1. Thermostaat staat altijd op 16 graden. Geen gas meer, dus WP werkt all-elektric. Warm water met aparte Atlantic WP boiler.

Verbruik gisteren 21-11 als hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU7-e18oTAWp1aelzfUUqYA78n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPKOQfObBeAYdqY3ZB49mX1T.png?f=fotoalbum_large

• John Roos
roelof mulder schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:55:
[...]

is de warmtepomp al geinstalleerd en werkt het naar verwachting?
De Adlar wordt maandag 4 december geplaatst. Dus nog even een ruime week wachten. Ik ben er klaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Hier 3 tot 7Kw per dag , wisselt een beetje. Lage Stooklijn 6 met heat temp op 40 graden ingesteld,

Woonkamer staat op 20 graden , na 21.00 tot 06.00 naar 18 maar is vaak in de ochtend nog 18.5 graden.
Bovenverdiepingen standaard 18 graden overdag indien iemand thuis anders naar 16 zoals dat ook in de nacht is van 21.00 tot 06.00 .

105m2 oppervlakte in huis, inhoud weet ik eigenlijk niet ga ik maar eens berekenen zodra ik de maten heb.

Gebruik nog normale radiatoren uit jaar 1972. Benedenverdieping de variabelen heat fan ventilatoren onder de radiatoren , rest van huis niet.

Vloer, spouw isolatie recent en dak gewoon met steenwol geïsoleerd 20 jaar geleden. Standaard dubbelglas ook een jaar of 15 oud.

Adlar draaid full electric , ketel alleen nog voor warm water ingesteld. Na de winter kan deze weg en komt er een Auer Edel Air 270 voor het douche en bad verkeer.

Iedere ruimte heeft zone regeling middels tado met smart thermostaten . Geen aanpassingen op de tado anders dan naar aan/uit gezet.

Volgende week gaan de temps naar onder 0 , ben erg benieuwd hoe goed de adlar nog blijft presteren.
Vindt het erg jammer dat de COP niet zichtbaar is of te berekenen omdat de flow ook niet door de adlar in de app uit te lezen is want dat zou helemaal mooi zijn.

Heb iig wel een mooi overzicht in m'n eigen device overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGbFK6dH5OGwGFKcj2HuA1no86U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDLwicht6sVgpTSSMR79hxw5.jpg?f=fotoalbum_large

• roelof mulder
ijtsehummel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:34:
Ondertussen staat de aurora 2 hier een paar maanden, onder de carport. Als schouwer kwam Gerben langs. Alles kon en was mogelijk. Ik wilde perse de pomp uit de verdeler hebben. Dan kon ook. Kwam zelf op de factuur te staan. Maar goed, toen ze eenmaal hier waren om te plaatsen, bleek dat er van verwijdering van de pomp geen sprake was. Dat doen wij niet. Veel over en weer gebel, met onbegrip van hun kant, en boosheid van mij. Uiteindelijk wilde ik het restantbedrag pas betalen als de pomp eruit zou gaan. Jan belde mij en beloofde dat Nick langs zou komen om de pomp eruit te halen. Als ik eerst het restant zou betalen. Heb ik gedaan, en Nick kwam langs. Die wist vervolgens nergens van. Ik werd hierheen gestuurd. Maar volgens hem is het onnodig om de pomp eruit te halen. Terwijl hij bij de ingebruikstelling nog heel positief was: dat doe ik wel voor jullie. Vervolgens werd er een slagroomtaart bezorgd. Met andere woorden: niet meer zeuren nou. Dus zit ik nog met een susteem wat 15% rendementsverlies heeft. Water komt uit de wp van 29 C en gaat met 25 C door de verdeler. Ja, zo krijg ik de vloer natuurlijk nooit warm. Met andere woorden: ben totaal niet tevreden ovder de werkwijze, heb spijt van de aurora. O ja en fluisterstil is hij zeker niet. Mijn vrouw kwam vorige week thuis en dacht dat er een vrachtauto voor stond. Dus als anderen het wel vinden: houden zo.
Weet iemand in het noorden nog een monteur of bedrijf die voor mij de pomp eruit kan halen of een nieuwe openverdeler kan plaatsen?
Mag ik vragen of uw probleem inmiddels door Adlar Castra is opgelost?

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:13
m-ruiter227 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:45:
[...]

Heb iig wel een mooi overzicht in m'n eigen device overzicht

[Afbeelding]
Hoe heb je dat mooie overzicht gekregen/gemaakt?

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3Fq054Txzpu2MiqGZKo7eT8QWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwkZUtmuv9g1XKUpxrbbqVDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_fL8bIsf9EDzpsmha1jktYnJ-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr8esL6orbpr1B1ljXTcsIyR.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist in de mail ontvangen, doe er je voordeel mee!
Pagina: 1 ... 6 ... 64 Laatste