Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 7 ... 61 Laatste
Acties:

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:30
Rolfy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:43:

Zojuist in de mail ontvangen, doe er je voordeel mee!
Had het ook voorbij zien komen, afgelopen weken verschillende bedrijven langs gehad om een warmtepomp te installeren. Eigenlijk is alleen Adlår Castra overgebleven of zelf een monoblock plaatsen. De andere opties gingen vaak naar hybride opstellingen en ook in prijs richting de 10.000 euro of zelfs meer.
Deze korting nagevraagd bij mijn huidige aanbieding, het is afhankelijk van welke warmtepomp je neemt.
Bij de 6KW was de korting lager dan de aanbieding van gratis montage, Bij de 10Kw kwam het wel iets hogeruit op 1879 en bij de 14KW kom je op de 2179 korting

[ Voor 4% gewijzigd door BulMi op 23-11-2023 13:56 ]

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03
Johan H schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:43:
[...]

Het is een redelijk simpel klusje, maar het kan natuurlijk wel een beetje spannend zijn.
Zelfs als je het even laat plaatsen, zal het je vast niet de hoofdprijs kosten.
Bij nog een keer kijken zag ik dat er alleen nog ruimte is voor een schakelaar en de meter te breed is. Helaas dus toch geen ruimte in de groepenkast.

Dan een mini groepenkast naast het bedieningspaneel op zolder met daarin de kWh meter? Of nog makkelijker: de kabel doorknippen en voorzien van een stekker en stopcontact met daartussen een energy socket? Ik mis toch echt wel heel erg het inzicht. Gisteren ineens meer dan 30 kWh verbruikt, maar waar ging dat heen?

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:24
redcap schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:42:
[...]

Bij nog een keer kijken zag ik dat er alleen nog ruimte is voor een schakelaar en de meter te breed is. Helaas dus toch geen ruimte in de groepenkast.

Dan een mini groepenkast naast het bedieningspaneel op zolder met daarin de kWh meter? Of nog makkelijker: de kabel doorknippen en voorzien van een stekker en stopcontact met daartussen een energy socket? Ik mis toch echt wel heel erg het inzicht. Gisteren ineens meer dan 30 kWh verbruikt, maar waar ging dat heen?
Ik zou gaan voor de optie om ergens even een kastje tussen te bouwen, zeker NIET met een stekker gaan werken!
Nu het kouder wordt is het echt interessant om goed te monitoren en daarmee wellicht bij te sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan H op 23-11-2023 16:53 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

• Johan H
[quote]Johan H schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:50:
[...]

[ Voor 50% gewijzigd door Johan H op 23-11-2023 16:53 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:32
Captain.John schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:04:
[...]

Hoe heb je dat mooie overzicht gekregen/gemaakt?
Dit is via Homey . Daar heb ik een device aangemaakt dat alle waardes van de Adlar via de Tuya cloud koppeling live update , de kwh meter , de thermostaat waarde van tado die de pomp triggerd om aan te gaan en de buitentemperatuur in 1 device overzicht maakt . Voordeel is ook dat deze ook mooie statistieke in het grafieken overzicht van Homey maakt en zo dus heel inzichtelijk is wat er gebeurd.

Alle die flow rate nog..... Want dan kan de cop ook live berekend gaan worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 23:51
Vandaag de WP in bedrijf gegaan, LT stooklijn 4.
Vanmiddag al gestookt van 18,5 maar 20, ben benieuwd wanneer die stopt ;)

Doet er niemand wat met timing functie in de app?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yey5AvKQD8FqqBUZ2ts5n6muWj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/II9i3jnIWqIbmRptgGFUceqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LxfDqBC-6pM67vuva-wd1TeJFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9d1AZsQOqmFLlJiTubNudF44.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door steefweer op 24-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:15:
Vandaag de WP in bedrijf gegaan, LT stooklijn 4.
Vanmiddag al gestookt van 18,5 maar 20, ben benieuwd wanneer die stopt ;)

Doet er niemand wat met timing functie in de app?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat je in android wat meer knopjes hebt dan met ios…. Dat is toch ook de smart life app?

Timing doe ik niets mee, je kan hem er alleen maar mee uit en inschakelen, zou willen dat je eco in kon plannen, nu vergeet ik dat nog wel eens aan of uit te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Klopt indd. Welke momenten gebruik je de eco stand?

Ik kan via timing hier wel een keuze in maken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX0s0jhtQLGJWdda3T-UMCS0azU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnDyMhesJZlMs8Rw1QBNzAz6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door steefweer op 24-11-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Beste,

Tot hoever kan een aurora II 6kw terug moduleren in vermogen? En dan bedoel ik elektrisch input vermogen. Staat niet in de specificaties maar als ik hier een beetje terug lees heb ik de indruk dat het 500 watt is, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
‘S nachts zet ik hem op eco met de intentie om het koeler te laten zijn dan overdag. In de praktijk merk ik daar niet zoveel, zo niet niets van. ‘S morgens zet ik hem weer op standaard.
Wel is duidelijk waarneembaar dat de propellor minder hard draait, echter heb ik sowieso geen last van lawaai.
Kan ook best zijn dat je een andere firmwareversie in je pomp hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvKgyzSdufy6P0OU3kffopB4jFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfLudbqAp0x3J4LGsLxNU6LC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfhPCVEfKBlmeC8OCDh2fcu_5-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qZnsuwI24IADsHnaYFMyXTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:06:
‘S nachts zet ik hem op eco met de intentie om het koeler te laten zijn dan overdag. In de praktijk merk ik daar niet zoveel, zo niet niets van. ‘S morgens zet ik hem weer op standaard.
Wel is duidelijk waarneembaar dat de propellor minder hard draait, echter heb ik sowieso geen last van lawaai.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Ik heb dezelfde main module maar MCU module 4.1.5.

Vandaag storm uit het noorden, dat is bij mij altijd de zwaarste opgave voor het verwarmingssysteem, omdat mijn woning een 4 bouwlagen hoog gesitueerde Dijkwoning is, noordelijk grenzend aan 10 km polder.
De grootste delen van gevel en dak worden dan belast met koude. De Adlar draait nu continu ca 800 watt vanaf 13.00 op stooklijn 4, temperatuur 19,5 constant. Bij dit soort stormen verwachtte ik de stooklijn aan te moeten passen, dus hoop nog naar 5 te kunnen.

Ik vermoed met gas nu zeker 6 m3 (8eu) te verbruiken in een gelijke situatie. Gister was het weer relatief zacht en zat ik op 3,5m3. 24u 800 watt geeft 16kw (5eu)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlVpwp3mHU1p2UFpY0F_hYgd4CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9rQMjsGlDDPBc8VjbfkBewi.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 25-11
Ben al naar stooklijn low 5 op stand energiebesparing gegaan, werd 21,5 binnen en de WP had 23u rond gedraaid.
Toen ik hem naar 5-energiebesparing zette zag ik dat de WP voor het eerst 3 min daarvoor was uitgeslagen. Toevallig...

WP is daarna 3u uitgebleven, staat nu weer 2u aan en verbruikt veel meer constant een gelijk wattage Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_X4gLX7tCP4kkX54t5gP8otSmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kpq5lt3YVdpRikwmvQMD2CPd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwcg2BY9lHzbWCC7RUDlYTJ57yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2oTko50Dcuku3sBNzUQPgRb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door steefweer op 25-11-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je in de app voor Eco kiest zie je op het bedieningspaneel de nacht modus (stille modus) aan gaan. Deze app is niet specifiek voor deze warmtepomp gemaakt en daarom is de knop denk ik wat misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:09:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb dezelfde main module maar MCU module 4.1.5.

Vandaag storm uit het noorden, dat is bij mij altijd de zwaarste opgave voor het verwarmingssysteem, omdat mijn woning een 4 bouwlagen hoog gesitueerde Dijkwoning is, noordelijk grenzend aan 10 km polder.
De grootste delen van gevel en dak worden dan belast met koude. De Adlar draait nu continu ca 800 watt vanaf 13.00 op stooklijn 4, temperatuur 19,5 constant. Bij dit soort stormen verwachtte ik de stooklijn aan te moeten passen, dus hoop nog naar 5 te kunnen.

Ik vermoed met gas nu zeker 6 m3 (8eu) te verbruiken in een gelijke situatie. Gister was het weer relatief zacht en zat ik op 3,5m3. 24u 800 watt geeft 16kw (5eu)[Afbeelding]

Edit 25-11
Ben al naar stooklijn low 5 op stand energiebesparing gegaan, werd 21,5 binnen en de WP had 23u rond gedraaid.
Toen ik hem naar 5-energiebesparing zette zag ik dat de WP voor het eerst 3 min daarvoor was uitgeslagen. Toevallig...

WP is daarna 3u uitgebleven, staat nu weer 2u aan en verbruikt veel meer constant een gelijk wattage [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit nu ook al een aantal dagen op lt5, soortgelijk stroomverbruik met jou laatste plaatje.
Ondank de temperatuur was het wel waterkoud vandaag en heeft ding hele dag staan draaien.
Alleen tussen 12 en 14u niet. Kan maar zo zijn dat die morgen dan weer nagenoeg niets doet, we gaan het zien……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bedankt voor jullie input. Ik vind het wel gek dat de thermostaat niet leidend is. Mij is geadviseerd thermostaat op 10 graden te zetten en puur op basis van stooklijn de temperatuur te bepalen. Echter was het nu weer 21+ dus heb de WP de app uitgezet.

Op welke basis bepaald de WP dan een aantal uur uit te schakelen en weer san te springen zonder dat deze dit doet op basis van ruimtetemperatuur?

Je zou toch willen dat de WP zegt 20 graden ; even uit, 19,5 graad; weer aan tot 20. Daarnaast dat deze slimmer wordt en weer dat bij bijvoorbeeld 5 graden dat hij bijvoorbeeld ongeveer 2u aan moet en niet dag en nacht doorgaat?

Nu de nacht in met 21 graden en morgen weer aanzetten op stooklijn 7 LT zonder eco/nachtmodus.

[ Voor 21% gewijzigd door steefweer op 26-11-2023 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Ja dat schijnt het systeem nou eenmaal te zijn om zo zuinig mogelijk te verwarmen. Was/ is voor mij ook best even wennen, vooral omdat ik het ‘s nacht liever wat koeler heb. Goede nieuws voor jou is dat, omdat je het nu te warm hebt, je stooklijn omlaag kan en dus zuiniger kunt verwarmen.
Als je eenmaal de bij jou passende stooklijn hebt gevonden, blijft de temperatuur best stabiel in huis!
Als je de stooklijn aanpast, geef het dan wel tenminste 24 uur, liefst langer de tijd om even het effect af te wachten, volgens mij kun jij wel bij de laagste beginnen.
Misschien moet je ook eens even bij Parameter 116 en 26 kijken, als die beiden op ‘0’ staan (dat is volgens mij fabriek af) dan wordt het ook best warmer in huis. Volgens mij doet Adlar zelf tegenwoordig standaard 116 op 1 en 26 op 5, dat was bij mij in elk geval zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E445dVrgSgQyh6oq6Oyz-Z7Wp20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzMGE14gsxjhp95OUTqnc5QH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Johan H op 26-11-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59
Wij hebben ongeveer anderhalve maand geleden de Adlar warmptepomp geïnstalleerd gekregen.

Onze situatie
Vrijstaande jaren 30 woning (officieel schuur geschakeld dus niet helemaal vrijstaand). 2019 volledig gerenoveerd. Beneden verdieping voorzien van 90 - 100 m2 vloerverwarming. Boven de badkamer ook voorzien van vloerverwarming + radiator. Slaapkamers radiatoren maarja, zijn slaapkamers dus nooit echt aan.
Hadden een gasverbruik van +/- 1100 m3. Hebben pelletkachel voor bij verwarmen. De vloerverwarming moet de basis warmte geven (+/- 19 graden). 's Avonds zetten we, als we thuis zijn, de kachel aan om het huis naar 20 - 21 graden te brengen.

Tijdens de offerte kwam naar voren we een buffervat zouden moeten omdat we zonneregeling hebben met de vloerverwarming. Hier ben ik in mee gegaan alleen werd al de opmerking geplaatst dat zonneregeling de werking van een WP niet efficiënter maakt. Bij ingebruikname werd weer gezegd dat het beter is om de groepen open te zetten en niet de zonneregeling te gebruiken. Dus we hebben de mogelijkheid tot zonneregeling, maar wordt op dit moment niet gebruikt.

Opstart problemen
De eerste weken na installatie, oktober, was een redelijk zachte maand. Bij installatie werd vertelt dat we gewoon Stooklijn 8 moesten gebruiken en middels L29 en L28 konden we deze stooklijn aanpassen. De WP hoefde weinig te doen en sprong ook niet aan. Op momenten dat het koud werd sprong de WP niet of te laat aan. Dit hebben we tijdelijk opgelost door de temperatuur (volg. mij L29) omhoog te gooien. Dit zorgde er alleen voor dat het huis wat mij betreft te warm werd (+/- 20 graden).
Heb hierover contact gehad met Adlar en gaven aan, zoals hierboven en in eerdere berichten wordt gemeld, om P116 en P26 aan te passen. Dit was voor ons wel de oplossing. De WP blijft nu constant draaien en kan het huis goed op temperatuur brengen en houden.

Home Assistant
Bij de installatie heb ik de WP gelijk in Home Assistant gezet. Ook de groep waarde WP op zit voorzien van een kWh meter. Verder heb ik temperatuur sensoren geplaatst op de aanvoer en retour van de WP. Het enige wat ik mis is nog een eigen flowmeter. Vanuit de Local Tuya integratie is het mogelijk de flow waardes uit de pomp te lezen maar ik geloof die waarde niet helemaal. Op dit moment gebruik ik die flow-waardes wel om de COP te bepalen (en tevens hoeveel kW aan warmte het huis in wordt gepompt).

Bij ingebruikname kwam ook naar voren dat we nog geen goede thermostaat hadden. Het 'rondje' zou de beste oplossing zijn. Deze draadloos kunnen werken met de ontvanger die dan in de WP moet worden geïnstalleerd. De ontvanger is niet meer dan een aan/uit schakelaar dus ik vroeg of ik dit kon ontvangen door een eigen relais board, dat was mogelijk. Ik heb de WP voorzien van een ESPHome met een relais erop. Hiermee kan ik de WP in de thermostaat stand zetten.

Afgelopen weekend ben ik nog een stap verder gegaan. Ik heb de Stooklijn berekening naar Home Assistant gehaald. De WP draait nu structureel in de 'thermostaat stand' en krijgt de gewenste temperaturen vanuit Home Assistant. Dit geeft mij de mogelijkheid om de stooklijn makkelijk aan te passen. De keus voor de 'thermostaat stand' omdat als deze weg valt, de WP weer terug valt op zijn eigen stooklijn (die ook prima werkte).

Return on investment
Ik probeer alles terug te brengen naar graaddagen om zo te kijken hoeveel gas er gebruikt zou zijn en hoeveel kosten dat dan scheelt met het stroom. Daarbij moet ik wel zeggen dat we nu meer verwarmen dan voorheen op gas (hal en buikeuken vloerverwarming stonden op 15 graden, dus bijna altijd uit, wordt nu gewoon meegenomen door de WP). Dit heb ik nog niet verwerkt in Home Assistant maar gaat er wel komen.

Met de huidige instellingen hik ik rond de 0,9 kWh per graaddag graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biimEDJhJZUdvGY4FFxdJ21JmcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UWioZWclM3HSLM33Zykky3fr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-05 07:43
De Aurora2 6kWh is afgelopen zaterdag geplaatst, de hybride versie. Aansluiten op stroomnetwerk moet nog gebeuren, dus staat momenteel een grote zwarte niet werkende kast buiten. Ik ben benieuwd wanneer aansluiten op stroomnetwerk gaat gebeuren.
Maar over deze aansluiting heb ik dus een vraag. Ik lees her en der dat een aansluiting van hoger dan 5kW over een driefase-aansluiting moet. Ik heb echter van Adlar een 1-fase zekering gekregen, zelfs geen aardlekzekering. Is dat (1-fase zekering EN géén aardlek) juist of moet dit anders.?
Natuurlijk dank voor ieder antwoord waarmee mijn kennis toeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 18:56
6kW vermogen om te verwarmen of koelen is niet hetzelfde als opgenomen verbruik elektrisch :).

Opgenomen elektrisch vermogen in kW is 1,23 kW bij een COP van 4,9 (aanvoertemperatuur van 35 graden).
Opgenomen elektrisch vermogen in kW is 1,76 kW bij een COP van 3,4 (aanvoertemperatuur van 55 graden).

1 fase 16A is voldoende dus. Dan de vraag over de aardlekbeveiliging. De warmtepomp hoeft niet achter een aardlekbeveiliging aangezien deze is aangesloten op een werkschakelaar en specifiek voor de warmtepomp is bedoeld. De NEN 1010 geeft dan aan dat dit niet noodzakelijk is.

[ Voor 83% gewijzigd door MrBas op 27-11-2023 11:49 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIWIMFRuTMwoCXjb3umaAot09Us=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tQNoWGYsLP7VusgEvPSvJ1o5.png?f=fotoalbum_large

Dit kan toch niet de bedoeling zijn..
Alle verdelers geven 30graden aanvoer en 30 graden retour aan (3 verdiepingen alles vloerverwarming) die pomp blijft maar rond de 2000watt stampen en verlaagd 0.

Vroeger kwam ik op zo’n 7/8 m3 per dag uit. Op afstand bepaalde parameters aangepast maar gaat van kwaad tot erger. Hier iemand met verstand?

Thermostaat geeft 19 aan. Ingesteld op 17,5

Kan wel bijna huilen 😞
Probeer ook iets van een handleiding te vinden maar ook dat is niet te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lva4uaRd8BBOj4kNKjOz-R7FnJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/24MaXD1kB7w8OhdqiqW0ulwL.png?f=fotoalbum_large

Actuele situatie…

Trek er ong. 300watt af voor standaard huis gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bedankt voor je input @Johan H .
Waardevol.

@h3rj4n : ik vind het begrijpelijk om verdere sturing aan te brengen. M.i. ontbreekt volledig de communicatie van binnentemperatuur naar WP. Ik ga zelf een smartlife temperatuursensor bestellen en hier met de smartlife app consequenties aan verbinden. Bijv:
Als temperatuur binnen 19,5 en buiten temp XX of lager en het het is tussen 06.00-21.00 toepassen stooklijn X.

@JAS dat ziet er niet goed uit. Mijne stamt ook hele dag door, maar op LTV stooklijn 7, binnentemperatuur blijft nu 19,5 en wattage is 500w/pu. Zit nu na 14u op 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
@steefweer dank voor je snelle reactie.

Ik snap er ook echt niets van.

ook als ik de thermostaat op 15zet... staat ie keurig 2845watt te verbruiken om Inlet temp: 27C en Out let Tem: 30 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Alles terugzetten naar orginele waardes?
Bij mij staat alles nog origineel, wellicht handig dit allemaal even vast te leggen voor eigen gebruik of te delen in dergelijke situaties?

@Johan H wat is dat voor schema/app?

[ Voor 10% gewijzigd door steefweer op 27-11-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:52
Jasperkoot schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:12:

ook als ik de thermostaat op 15zet... staat ie keurig 2845watt te verbruiken om Inlet temp: 27C en Out let Tem: 30 graden te krijgen.
Kan je niet alles even van het stroom afhalen (aantal minuten)? Harde reset? Veel erger kan het niet worden....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:37

Weet je wel zeker dat dit verbruik van je warmtepomp weg komt? Ik zie dat het kwh gebruik van je huis is dus hier kan behoorlijk veel ruis in zitten.
Ik heb zelf pompAO van dewarmte maar dat is onder de motorkap precies de zelfde als jouwe. Met aanvoer temperaturen die jij beschrijft kan er geen hoger verbruik dan 1,4 a 1,5kw per uur uit komen.
Heb je nog een buffervat met elektrisch spiraal in je systeem? Of heeft de Adlar een extra ingebouwde heather?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online

kijk eens waar parameter 116 op staat: waarde is 0 of 1. bij 0 wordt de warmtepomp aangestuurd vanuit de inlaattemperatuur van het cv-water bij de pomp tov de steltemperatuur. Bij 1 wordt de afgifte temperatuur van het water uit de warmtepomp gebruikt als aansturing.
dit kan het gedrag ook behoorlijk beïnvloeden. De runs worden beduidend langer bij sturing inlaattemp van het water inde warmtepomp ( instelling p116= 0)

[ Voor 29% gewijzigd door fvanderstege op 27-11-2023 15:08 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
@fvanderstege is dat vermoedelijk ook de reden dat bij mij de pomp ca 1 a 2 keer per dag uitslaat en 2u later weer opstart? Ik heb hier in dit topic gezien dat iemand mooi 3 runs per dag had en daar tevreden over was. Mijne is ook aan het freestylen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:12:
@fvanderstege is dat vermoedelijk ook de reden dat bij mij de pomp ca 1 a 2 keer per dag uitslaat en 2u later weer opstart? Ik heb hier in dit topic gezien dat iemand mooi 3 runs per dag had en daar tevreden over was. Mijne is ook aan het freestylen
Op zich is 2 keer per dag uit-aan geen probleem toch? Het weer was ook nogal wisselvallig de laatste tijd . de ene dag overdag 10-12 graden met af en toe felle zon ( bij een glaspui wordt het dan lekker warm:)) en de volgende dag 4-6 graden stijf bewolkt. Als het continu kouder blijft zul je ook meer stabilisering zien denk ik.
Maar als je voor nog langere runs gaat en het zeker wilt weten: Daar kom je alleen achter door de parameter 24 uur minimaal te wijzigen lijkt me.En dan hopen op ongeveer gelijksoortig weer.
Deze week lijkt daarvoor wel de kans .

[ Voor 25% gewijzigd door fvanderstege op 27-11-2023 15:26 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperkoot
@okijokii
.

Zojuist een schop gegeven (spanning er af) en hij doet nu tamelijk wat hij moet doen!

Grappig dat jij hier mee komt en Adlar al 5 keer de instellingen heeft aangepast. Hij draait nu al een half uur rond de 550/600 Watt stabiel. #datikdaarzelfnietaangedachtheb :-)

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:52
Jasperkoot schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:54:
@okijokii
.

Zojuist een schop gegeven (spanning er af) en hij doet nu tamelijk wat hij moet doen!

Grappig dat jij hier mee komt en Adlar al 5 keer de instellingen heeft aangepast. Hij draait nu al een half uur rond de 550/600 Watt stabiel. #datikdaarzelfnietaangedachtheb :-)

Thanx!
Fijn! Hopelijk blijft het zo 👍👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
@steefweer De binnentemperatuur wordt al bijgehouden. Er is weinig in huis waar Home Assistant niks vanaf weet. Heb zelf ook meerdere buiten temperatuur sensors die gebruikt worden als 'voeler' voor de stooklijn.

Ik probeer het huis eerst maar eens stabiel te houden met deze overgang. Volgende stappen zijn de stooklijn automatisch op te plussen wanneer de binnen temperatuur te koud wordt. Mooiste zou zijn om ook windsnelheid en richting in de stooklijn mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Ik zie bij een aantal screenshots naast standaard en eco modus ook boost.

Deze komt bij mij in de smartlife app niet voor. Meer mensen met dit "probleem" . Of is er een firmware update van de Adlar nodig ?
Ook zie ik een tabje query staan, geen idee wat die zou kunnen maar mist bij mij ook in de smartlife app.

Mijn Adlar in in septermber geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door m-ruiter227 op 27-11-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Diegene die de warmtepomp (6kWh) bij ons in gebruik gesteld heeft, gaf aan dat je de ecostand beter niet kunt gebruiken. Dit heb ik vervolgens bij onze adviseur nagevraagd en hij gaf aan ook de ecostand alleen te gebruiken als je ‘s nachts te veel geluid ervaart. De ecostand zou de levensduur van de warmtepomp aanzienlijk verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
@DJP goed om te weten. Gebruikte het al regelmatig.
Ga nu gewoon stooklijn 6 -STD tijdje aan laten conform advies @fvanderstege.

Ik word een beetje onrustig van dat ding :)

@h3rj4n bedoelde bij mij, jij hebt het goed voor elkaar;).
Jammer dat ik niet zo handig ben met die materie.

Positief: stook nu ruim 3,5 dag lang m'n huis warm voor 9,50eu. Had ik met gas tkch niet gered;)

[ Voor 17% gewijzigd door steefweer op 27-11-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ik zie nu hele mooie beelden van HomeAssistant die de warmtepompen volgen. Aik ben al in het bezit van een Raspberry Pi en krijg 6 december mijn Adlar. Ik zou het top vinden als ik mijn huis ook kan gaan automatiseren. Is er iemand die mij hier wat meer over kan vertellen? Vooral hoe in te stellen en welke sensoren benodigd?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
Diegene die de warmtepomp (6kWh) bij ons in gebruik gesteld heeft, gaf aan dat je de ecostand beter niet kunt gebruiken. Dit heb ik vervolgens bij onze adviseur nagevraagd en hij gaf aan ook de ecostand alleen te gebruiken als je ‘s nachts te veel geluid ervaart. De ecostand zou de levensduur van de warmtepomp aanzienlijk verkorten.
Handig, zo'n stand. Maar eens tijdje niet gebruiken en maar even kijken wat we aan geluid ervaren. Wa's de eerste automatisering die ik had toegevoegd. Vond namelijk dat hij zonder die stand toch best wat lawaai maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Stomme vraag misschien, maar hoe reageer ik op een post van iemand anders. Via telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Harabru schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:16:
Stomme vraag misschien, maar hoe reageer ik op een post van iemand anders. Via telefoon
In het bericht klik je op acties -> quote

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
DJP30 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:58:
[...]

Bijzonder, ik heb juist het advies gehad om
‘s nachts het ding op eco te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:32:
Alles terugzetten naar orginele waardes?
Bij mij staat alles nog origineel, wellicht handig dit allemaal even vast te leggen voor eigen gebruik of te delen in dergelijke situaties?

@Johan H wat is dat voor schema/app?
Je bedoeld dat temperatuurlijntje
Ik heb van Ali (Amazon heeft ze ook, maar duurder) gewoon een flink aantal wifi temperatuurmeters gekocht en her en der in en om het huis, zelfs 1 letterlijk aan de onderkant van de wp geplakt. Dan heb je ook een beetje een beeld bij wat voor temperaturen buiten dat ding aanslaat.
Zie hierboven wat mensen waar ding hele dag staat te draaien, bij mij ook al 2 dagen, maar de gevoelstemperatuur is dan ook onder nul op het moment. Binnen blijft het wel lekker constant hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
MrBas schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:17:
[...]

In het bericht klik je op acties -> quote
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harabru
Johan H schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:19:
[...]

Bijzonder, ik heb juist het advies gehad om
‘s nachts het ding op eco te zetten.
Bedoelen jullie: bedrijfsmodus energiebesparing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Harabru schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:15:
[...]

Bedoelen jullie: bedrijfsmodus energiebesparing?
Ja deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTZNc_bpNE0kLPtpOQPjos2EmHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nHyMwPjWjJFFh5umQ8eNnWe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Vanavond storing E03. storing in de waterstroom ( zie ook de handleiding). warmtepomp valt stil uiteindelijk en dus geen verwarming.

Adlar gebeld. Bij storing wordt je uiteindelijk doorgeschakeld naar de storingsdienst.
Een vriendelijke medewerker helpt mij om via handelingen op het display de pomp weer aan de praat te krijgen.
Alles draait weer oké. Morgen Adlar opnieuw bellen . Er moet uiteindelijk een definitieve oplossing komen zodat
deze storing niet weer terugkomt.

's Avonds meteen geholpen worden op afstand: Prima service van Adlar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:44:
Vanavond storing E03. storing in de waterstroom ( zie ook de handleiding). warmtepomp valt stil uiteindelijk en dus geen verwarming.

Adlar gebeld. Bij storing wordt je uiteindelijk doorgeschakeld naar de storingsdienst.
Een vriendelijke medewerker helpt mij om via handelingen op het display de pomp weer aan de praat te krijgen.
Alles draait weer oké. Morgen Adlar opnieuw bellen . Er moet uiteindelijk een definitieve oplossing komen zodat

Dat is zeker mooi geholpen!
Heb die E03 al vaker langs zien komen, ben benieuwd wat daar aan ten grondslag ligt en of we iets preventiefs kunnen doen….

Ik had gevraagd of er een update nodig is voor de extra functies in de app die zo af en toe voorbij ziet komen, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
[...]

Dat is zeker mooi geholpen!
Heb die E03 al vaker langs zien komen, ben benieuwd wat daar aan ten grondslag ligt en of we iets preventiefs kunnen doen….

Ik had gevraagd of er een update nodig is voor de extra functies in de app die zo af en toe voorbij ziet komen, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Volgens mij gaf iemand al aan dat er verschil zit in de iOS en Android app.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:54:
[...]

Volgens mij gaf iemand al aan dat er verschil zit in de iOS en Android app.
Nee, heb het even op wat android tablets geprobeerd en daar zie ik exact dezelfde mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:29:
[...]

Je bedoeld dat temperatuurlijntje
Ik heb van Ali (Amazon heeft ze ook, maar duurder) gewoon een flink aantal wifi temperatuurmeters gekocht en her en der in en om het huis, zelfs 1 letterlijk aan de onderkant van de wp geplakt. Dan heb je ook een beetje een beeld bij wat voor temperaturen buiten dat ding aanslaat.
Zie hierboven wat mensen waar ding hele dag staat te draaien, bij mij ook al 2 dagen, maar de gevoelstemperatuur is dan ook onder nul op het moment. Binnen blijft het wel lekker constant hoor!
Ook gekocht (4 st). Samen met een smartlife digitale temperatuurmeter voor de woonkamer. Zo kan ik wat scenes gaan maken met smartlife app of IFTTT.
Als het 19,5 graad binnen is, de zon schijnt en de buitentemperatuur is boven de 9 graden gaat WP uit o.i.d.

Vandaag denk gewoon 24/7 doorkachelen op stooklijn ltv6. Zit nu op 7 KW, dus verwacht vanavond wel op 14KW (4 euro) uit te komen, uitgaande dat het vanmiddag warmer is dan verwacht.

Heb ook opgezocht welke dagen het conform KNMI in februari deze gemiddelde temperaturen had. Dan zat ik op 6-7m3 gasverbruik (9 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 11:19
ik zal even een update geven over mijn storing e03. vorige week heeft Pascal een aantal parameters doorgegeven die ik veranderd heb. in ieder geval van een 0 maar een 1 , ik meen bij P34. Nu heb ik de storing nog niet weer gehad. Maar probeer hem 's nachts zoveel mogelijk uit te doen, lagere gevraagde temp. op de thermostaat, 19C. En outlet temp. naar 24C. Dit ivm het geluid(lawaai). Ik hoor het op de slaapkamer nog duidelijk.
Heb ik nog steeds de vraag over de optie vloerverwarming, waar ik hem op heb, en de zon, gewoon verwarmen. Iemand een idee of ervaring of er verschil in zit? Adlar kon mij dat ook niet duidelijk maken. En volgens de monteur wordt de compressor geknepen??(kan het mis hebben) als de wp op eco staat, is dus nachtstand. Geluid is wel de helft minder! En hoe zit het met het vermogen? Is dat dan ook de helft minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:51:
[...]

Ook gekocht (4 st). Samen met een smartlife digitale temperatuurmeter voor de woonkamer. Zo kan ik wat scenes gaan maken met smartlife app of IFTTT.
Als het 19,5 graad binnen is, de zon schijnt en de buitentemperatuur is boven de 9 graden gaat WP uit o.i.d.

Vandaag denk gewoon 24/7 doorkachelen op stooklijn ltv6. Zit nu op 7 KW, dus verwacht vanavond wel op 14KW (4 euro) uit te komen, uitgaande dat het vanmiddag warmer is dan verwacht.

Heb ook opgezocht welke dagen het conform KNMI in februari deze gemiddelde temperaturen had. Dan zat ik op 6-7m3 gasverbruik (9 euro)
Denk dat ik zo n beetje op hetzelfde zit in de koude wintermaanden gaat er maar zo 200m3 per maand aan gas door tegen een 400kWh electrisch zo ingeschat, zou in mijn geval zo’n €100,- in zo’n maand schelen, los van salderen van de zonnepanelen, waardoor ik nu nog een soort van gratis stook 🤫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
@IJ Goed om te weten mocht het bij andere voorkomen.

Ik ga ook graag ernaartoe werken om 's nachts dan niet te hoeven draaien. Wellicht dan overdag een stooklijn hoger, maar zeker met lagere nacht/ochtend temperaturen zie je een hoger verbruik (want lagere buitentemperatuur/hogere outlet/aanvoer temp). Heb overigens geen last van het geluid en ben afgegaan op hetgeen hier vermeld is over de Ecostand/nachtstand (hogere slijtage). Daarom laat ik hem nu maar gewoon op std.

Je kan wellicht in de smartlife app onder instellingen (opgericht) > query kijken wat het doet met de vermogens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44IhB76O8mYeJg5DWsSCoDi1ojc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMQPJJyjfbESwD1LGza1v3FP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgTaSg18O-VbCznRDWZSQ_Xcd7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzBex2cvEL0dzG4s5Dyb7Phq.jpg?f=fotoalbum_large

@Johan H ik heb geen overcapaciteit op PV dus moet gewoon lappen ;)
Maar dat zijn mooie waardes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
ijtsehummel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:23:
ik zal even een update geven over mijn storing e03. vorige week heeft Pascal een aantal parameters doorgegeven die ik veranderd heb. in ieder geval van een 0 maar een 1 , ik meen bij P34. Nu heb ik de storing nog niet weer gehad. Maar probeer hem 's nachts zoveel mogelijk uit te doen, lagere gevraagde temp. op de thermostaat, 19C. En outlet temp. naar 24C. Dit ivm het geluid(lawaai). Ik hoor het op de slaapkamer nog duidelijk.
Heb ik nog steeds de vraag over de optie vloerverwarming, waar ik hem op heb, en de zon, gewoon verwarmen. Iemand een idee of ervaring of er verschil in zit? Adlar kon mij dat ook niet duidelijk maken. En volgens de monteur wordt de compressor geknepen??(kan het mis hebben) als de wp op eco staat, is dus nachtstand. Geluid is wel de helft minder! En hoe zit het met het vermogen? Is dat dan ook de helft minder?
Kan je verhaal niet helemaal volgen, iets met stoken met de zon? Denk dat je het verschil tussen de modi heating en floor heating bedoeld? Geen idee wat dat doet. k heb hem op heating staan, heb beneden vloerverwarming, maar boven nog oude radiatoren, die niet zo veel hoeven te doen. In de badkamer designradiator met retourlus als vloerverwarming dat is wel lekker. Als ik het er warmer wil hebben vooral bij douchen heb ik een infrarood spiegel hangen, dat is echt een aanrader!

Vwb de ECO modus hebben ze mij verteld dat de ventilator langzamer gaat draaien, (dit is wel duidelijk waarneembaar) en de compressor op minder hz dus langzamer gaat draaien. Ik zou deze stand s nachts in moeten schakelen, niet ivm geluidsoverlast, maar omdat ik het dan wat koeler wil hebben. Aangezien ik dat effect niet waarneem laat ik hem maar lekker op standaard modus staan.

Constant 19+ graden in de woonkamer. Op dit moment zelfs over de 20 graden als gevolg van de zon op de schuifpui, maar wp draait onvermoeibaar door, thermostaat trekt die zich niets van aan! Ik vind het wat lomp om hem daarvoor uit te (laten) schakelen, dus laat maar even gaan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:33:
@IJ Goed om te weten mocht het bij andere voorkomen.

Ik ga ook graag ernaartoe werken om 's nachts dan niet te hoeven draaien. Wellicht dan overdag een stooklijn hoger, maar zeker met lagere nacht/ochtend temperaturen zie je een hoger verbruik (want lagere buitentemperatuur/hogere outlet/aanvoer temp). Heb overigens geen last van het geluid en ben afgegaan op hetgeen hier vermeld is over de Ecostand/nachtstand (hogere slijtage). Daarom laat ik hem nu maar gewoon op std.

Je kan wellicht in de smartlife app onder instellingen (opgericht) > query kijken wat het doet met de vermogens?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Johan H ik heb geen overcapaciteit op PV dus moet gewoon lappen ;)
Maar dat zijn mooie waardes :)
Wat heb jij een mooie uitgebreide app, denk toch echt dat dat aan de firmware van de wp zelf ligt.
Nog niet echt duidelijkheid van Adlar hierover.

De zonnepanelen moesten natuurlijk ook betaald worden, dus tenminste dat deel van die installatie moet je natuurlijk wel bij de investering van de wp optellen en als totaal uiteindelijk terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik vond het al vreemd dat ik de overzichten nooit eerder in screenshots terug gezien had ik dit topic.

Zaterdag gaf ik een feestje, we kennen allemaal de beperkte koelkast ruimte.
Paar kratjes onder de WP helpt zeker, ondanks dat buitentemperatuur al laag was nu ;)

Ik vind het bizar hoeveel water dat ding loost. Kan me niet voorstellen dat dit zonder afvoer aan een gevel hangt, of je voegwerk ligt er over 5 jaar uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saOG1VCJvT4Dd3Pih5kDWAZW3eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YPmF3cK9L6bKJ64xGBr9dGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:33:
Ik vond het al vreemd dat ik de overzichten nooit eerder in screenshots terug gezien had ik dit topic.

Zaterdag gaf ik een feestje, we kennen allemaal de beperkte koelkast ruimte.
Paar kratjes onder de WP helpt zeker, ondanks dat buitentemperatuur al laag was nu ;)

Ik vind het bizar hoeveel water dat ding loost. Kan me niet voorstellen dat dit zonder afvoer aan een gevel hangt, of je voegwerk ligt er over 5 jaar uit.[Afbeelding]
Volgens Adlar is er maar 1 app versie, dus moet het m.i. met de firmware van de wp zelf te maken hebben. Krijg hier niet echt echo op. Waarschijnlijk komen ze fabriek af gewoon telkens met de laatste software versie, zal die van jou wel wat later gebouwd zijn. Via de app geeft die in elk geval aan dat er geen update is, maar het is maar de vraag of die ota ondersteund.

Ik zie inderdaad ook wel wat water er onderuit komen en ook al meer over gelezen. Zal wel met de principe werking te maken hebben denk ik.
Gelukkig hangt die boven dak bijkeuken en stroomt het zo via het bitumen de regenpijp in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik heb zojuist deze podcast geluisterd van een vakman die in bovenkant van de markt der warmtepompen zit. Dan krijg ik toch wel wat vragen:

- Elke WP is tegenwoordig modulerend, waarom krijg ik dan een aan/uit thermostaat die sowieso geen functie heeft.
- Draait de Adlar dan constant op andere vermogens of hebben compressor en Ventilator maar 3 standen (<eco, std, boost)?
- Zit er in de Adlar en warmte element zoals alle warmtepompen die aan kan bij nood?
- 2% efficiëntie verschil bij 1 graden hogere aanvoer, ik zie hier verschillen van 26 graden aanvoer naar 31 graden aanvoer van 50%.
- Buffervat van 10l, terwijl hier wordt gesproken van minimaal 50 om bij omgekeerde werking (defrost) niet al je temperatuur uit ke systeem te zuigen?

Erg interessant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqGC_oRu9LORHpOY4DRRpnLnXkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1p8cnWW0kj9lXWcPXtitqkj2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:57:
Ik heb zojuist deze podcast geluisterd van een vakman die in bovenkant van de markt der warmtepompen zit. Dan krijg ik toch wel wat vragen:

- Elke WP is tegenwoordig modulerend, waarom krijg ik dan een aan/uit thermostaat die sowieso geen functie heeft.
- Draait de Adlar dan constant op andere vermogens of hebben compressor en Ventilator maar 3 standen (<eco, std, boost)?
- Zit er in de Adlar en warmte element zoals alle warmtepompen die aan kan bij nood?
- 2% efficiëntie verschil bij 1 graden hogere aanvoer, ik zie hier verschillen van 26 graden aanvoer naar 31 graden aanvoer van 50%.
- Buffervat van 10l, terwijl hier wordt gesproken van minimaal 50 om bij omgekeerde werking (defrost) niet al je temperatuur uit ke systeem te zuigen?

Erg interessant [Afbeelding]
Dank voor het het delen van de podcast.

Een warmte element is een back-up heater. Dit is een systeem wat via een elektrisch verwarmingselement voor de gevraagde warmte zorgt wanneer de warmtepomp zelf de vraag even niet aankan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij extreem lage buitentemperaturen of bij een hoge aanvoertemperatuur die buiten het bereik van de warmtepomp valt. Adlar heeft bewust niet hiervoor gekozen, aangezien een back-up heater heel veel stroom verbruikt. Ze adviseren daarom voor een warmtepomp, die in een bepaalde klasse valt passend bij jouw situatie.

Jouw andere vragen kan ik helaas niet beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
h3rj4n schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:04:
Wij hebben ongeveer anderhalve maand geleden de Adlar warmptepomp geïnstalleerd gekregen.

Onze situatie
Vrijstaande jaren 30 woning (officieel schuur geschakeld dus niet helemaal vrijstaand). 2019 volledig gerenoveerd. Beneden verdieping voorzien van 90 - 100 m2 vloerverwarming. Boven de badkamer ook voorzien van vloerverwarming + radiator. Slaapkamers radiatoren maarja, zijn slaapkamers dus nooit echt aan.
Hadden een gasverbruik van +/- 1100 m3. Hebben pelletkachel voor bij verwarmen. De vloerverwarming moet de basis warmte geven (+/- 19 graden). 's Avonds zetten we, als we thuis zijn, de kachel aan om het huis naar 20 - 21 graden te brengen.

Tijdens de offerte kwam naar voren we een buffervat zouden moeten omdat we zonneregeling hebben met de vloerverwarming. Hier ben ik in mee gegaan alleen werd al de opmerking geplaatst dat zonneregeling de werking van een WP niet efficiënter maakt. Bij ingebruikname werd weer gezegd dat het beter is om de groepen open te zetten en niet de zonneregeling te gebruiken. Dus we hebben de mogelijkheid tot zonneregeling, maar wordt op dit moment niet gebruikt.

Opstart problemen
De eerste weken na installatie, oktober, was een redelijk zachte maand. Bij installatie werd vertelt dat we gewoon Stooklijn 8 moesten gebruiken en middels L29 en L28 konden we deze stooklijn aanpassen. De WP hoefde weinig te doen en sprong ook niet aan. Op momenten dat het koud werd sprong de WP niet of te laat aan. Dit hebben we tijdelijk opgelost door de temperatuur (volg. mij L29) omhoog te gooien. Dit zorgde er alleen voor dat het huis wat mij betreft te warm werd (+/- 20 graden).
Heb hierover contact gehad met Adlar en gaven aan, zoals hierboven en in eerdere berichten wordt gemeld, om P116 en P26 aan te passen. Dit was voor ons wel de oplossing. De WP blijft nu constant draaien en kan het huis goed op temperatuur brengen en houden.

Home Assistant
Bij de installatie heb ik de WP gelijk in Home Assistant gezet. Ook de groep waarde WP op zit voorzien van een kWh meter. Verder heb ik temperatuur sensoren geplaatst op de aanvoer en retour van de WP. Het enige wat ik mis is nog een eigen flowmeter. Vanuit de Local Tuya integratie is het mogelijk de flow waardes uit de pomp te lezen maar ik geloof die waarde niet helemaal. Op dit moment gebruik ik die flow-waardes wel om de COP te bepalen (en tevens hoeveel kW aan warmte het huis in wordt gepompt).

Bij ingebruikname kwam ook naar voren dat we nog geen goede thermostaat hadden. Het 'rondje' zou de beste oplossing zijn. Deze draadloos kunnen werken met de ontvanger die dan in de WP moet worden geïnstalleerd. De ontvanger is niet meer dan een aan/uit schakelaar dus ik vroeg of ik dit kon ontvangen door een eigen relais board, dat was mogelijk. Ik heb de WP voorzien van een ESPHome met een relais erop. Hiermee kan ik de WP in de thermostaat stand zetten.

Afgelopen weekend ben ik nog een stap verder gegaan. Ik heb de Stooklijn berekening naar Home Assistant gehaald. De WP draait nu structureel in de 'thermostaat stand' en krijgt de gewenste temperaturen vanuit Home Assistant. Dit geeft mij de mogelijkheid om de stooklijn makkelijk aan te passen. De keus voor de 'thermostaat stand' omdat als deze weg valt, de WP weer terug valt op zijn eigen stooklijn (die ook prima werkte).

Return on investment
Ik probeer alles terug te brengen naar graaddagen om zo te kijken hoeveel gas er gebruikt zou zijn en hoeveel kosten dat dan scheelt met het stroom. Daarbij moet ik wel zeggen dat we nu meer verwarmen dan voorheen op gas (hal en buikeuken vloerverwarming stonden op 15 graden, dus bijna altijd uit, wordt nu gewoon meegenomen door de WP). Dit heb ik nog niet verwerkt in Home Assistant maar gaat er wel komen.

Met de huidige instellingen hik ik rond de 0,9 kWh per graaddag graad.

[Afbeelding]
@h3rj4n weet jij of iemand anders wat L26 betekent of wat het met de warmtepomp doet? Bij mij stond hij eerst op L00 (custom strooklijn). Omdat dit niet goed werkte staat het nu op L27-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Ik had wat tijd over en heb net even de hele podcast geluisterd 😅
Om te beginnen moet je je wel realiseren dat deze meneer systemen verkoopt van minstens een keer zo duur als Adlar, dus een vergelijking dan m.i. niet helemaal eerlijk is en alsnog roept dat je het met 5-6 jaar terug verdiend hebt, dat lijkt mij best knap!

Vwb het moduleren, dit moet je niet verwarren met je modulerende cv keteltje dat non stop op laag vermogen de boel strak volgens de op de thermostaat gevraagde temperatuur houdt. Volgens hem kan de wp op minimaal 30% van zn vermogen draaien, bij een electrisch vermogen van de adlar tegen de 2000W zou dit betekenen dat je continu in de 600W minimaal draait, dit is vaak genoeg om het water binnen een bepaalde tijd op op de gewenste temperatuur te krijgen, dus zal hij weer afslaan, volgens hem mag dat 6x per uur gebeuren ivm levensduur compressor, vind ik vrij vaak, maar zal wel. neem aan, nog niet nee gemaakt, als het buiten echt kouder wordt en je in een ander deel van de stooklijn komt hij op meer electrisch vermogen draait. Zo als ik het interpreteer kan die dus niet bijvoorbeel de hele dag door mooi op 150W ofzo draaien.

Het warmte warmte element had @DJP30 al op gereageerd, weet ik verder niks van, in die podcast wordt ook aangegeven liever je WP gewoon voldoende vermogen voor alle omstandigheden, volgens mij is dit dan nadelig voor het op een zo laag mogelijk wattage draaien, zoals hierboven beschreven, maar ja uiteindelijk zonder wel voordeliger lijkt mij ook.

Als je je water 1 graad lager in temperatuur laat zijn en dat 2% efficiënter zou zijn, zegt dat natuurlijk nog steeds niets van je regelgebied van +/- zoveel graden.

Het buffervat, 50L vergeet niet hij praat over een systeem met warm water voorziening erbij en dat de pomp dus in 20% van de tijd niet beschikbaar is voor verwarming. En ik lees toch vaak dat de grootte echt wel afhankelijk is van je totale systeem inhoud, waarom zouden de radiatoren boven niet mee gerekend mogen worden? Zo’n vat loopt ook alleen maar water door net als door de radiator.
Kan me wel voorstellen met meer systeeminhoud, al dan niet door een buffer dat je langere runs krijgt als je die niet hebt. Voor ren paar weken geleden was dat wel van toepassing, maar nu draait die zo n beetje 24 uur.

Dit is wat ik er van maak, correct me if i’n wrong 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
fvanderstege schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:44:

Vanochtend opnieuw storing E03 .Gebeld naar Adlar. Ik kreeg de volgende instructie toegestuurd:

Ga naar de display van de warmtepomp.

- Druk 2 seconden op het linker knopje (aan/uit) zodat het slotje in het midden van het scherm weg gaat.

- Houd de M toets 5 seconden ingedrukt, u ziet nu L 00 knipperen.

- Houd de M toets nogmaals 5 seconden ingedrukt, u ziet nu P 00 knipperen.

- Ga met de pijltjes toets omhoog naar P03.

- Rechtsonder ziet u een waarde staan, met eenmaal op de M toets drukken gaat deze waarde knipperen. Zet deze waarde op 1. Druk nogmaals kort op de M toets zodat P03 weer gaat knipperen en de waarde rechtsonder op 1 staat.

- Ga met pijltjes toets omhoog naar P134, druk eenmaal op de M toets zodat de waarde rechtsonder gaat knipperen. Verander deze naar 0, druk nogmaals kort op de M zodat P134 weer gaat knipperen.

- Druk eenmaal kort op de aan/uit knop zodat u terug gaat naar het beginscherm.

- Als het goed is gaat de pomp nu weer aan en ziet u linksboven een zonnetje staan.

Heeft op dat moment niet geholpen, maar wat schetst mijn verbazing: rond 12.00 ( ruim 2 uur later) begon de ventilator van de pomp weer te draaien. Op het display waren nu ook alle afbeeldingen aanwezig: zon, pomp, compressor en ventilator ( en het slotje natuurlijk).
Geen idee hoe en waarom 2 uur later…. Ik dacht even dat iemand van Adlar misschien van “ buitenaf “ iets had gedaan aan de instellingen? Maar dat schijnt toch niet te kunnen?
Hoe dan ook. Het lijkt nu opgelost. Wel een vraag hierover neergelegd via mail om duidelijk te krijgen of het probleem nu definitief getackeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:54:
[...]

Vanochtend opnieuw storing E03 .Gebeld naar Adlar. Ik kreeg de volgende instructie toegestuurd:

Ga naar de display van de warmtepomp.

- Druk 2 seconden op het linker knopje (aan/uit) zodat het slotje in het midden van het scherm weg gaat.

- Houd de M toets 5 seconden ingedrukt, u ziet nu L 00 knipperen.

- Houd de M toets nogmaals 5 seconden ingedrukt, u ziet nu P 00 knipperen.

- Ga met de pijltjes toets omhoog naar P03.

- Rechtsonder ziet u een waarde staan, met eenmaal op de M toets drukken gaat deze waarde knipperen. Zet deze waarde op 1. Druk nogmaals kort op de M toets zodat P03 weer gaat knipperen en de waarde rechtsonder op 1 staat.

- Ga met pijltjes toets omhoog naar P134, druk eenmaal op de M toets zodat de waarde rechtsonder gaat knipperen. Verander deze naar 0, druk nogmaals kort op de M zodat P134 weer gaat knipperen.

- Druk eenmaal kort op de aan/uit knop zodat u terug gaat naar het beginscherm.

- Als het goed is gaat de pomp nu weer aan en ziet u linksboven een zonnetje staan.

Heeft op dat moment niet geholpen, maar wat schetst mijn verbazing: rond 12.00 ( ruim 2 uur later) begon de ventilator van de pomp weer te draaien. Op het display waren nu ook alle afbeeldingen aanwezig: zon, pomp, compressor en ventilator ( en het slotje natuurlijk).
Geen idee hoe en waarom 2 uur later…. Ik dacht even dat iemand van Adlar misschien van “ buitenaf “ iets had gedaan aan de instellingen? Maar dat schijnt toch niet te kunnen?
Hoe dan ook. Het lijkt nu opgelost. Wel een vraag hierover neergelegd via mail om duidelijk te krijgen of het probleem nu definitief getackeld is.
Bijzonder!
Heb je ook enig idee waar die parameters voor staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:03:
[...]

Bijzonder!
Heb je ook enig idee waar die parameters voor staan?
nee dat weet ik niet.
instructie via secretariaat gekregen.... wat er achter de parameters zit moet je echt aan een installateur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
@DJP30 : klinkt gegrond, alleen snel heaters Halen als de WP stil valt.

L26 en L27 is mij onbekend.

@Johan H snap dat hij een ander segment bediend. Ik heb de 6kw voor 4.200 draaien. Hij heeft het over lucht/water voor 15k incl SWW. Ik snap je vedere redenaties, ook geen idee of het klopt maar klinkt logisch

@fvanderstege balen. Hopelijk niet uets structureels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@steefweer

Het is een bekende storing. daarom is er ook een handleiding beschikbaar :).
Als je dit eenmaal weet zit je niet lang in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:39:
@steefweer

Het is een bekende storing. daarom is er ook een handleiding beschikbaar :).
Als je dit eenmaal weet zit je niet lang in de kou.
Voor hetzelfde geld zet je hiermee een druk of flowmeting uit oid, zou ik zelf wel graag willen weten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Is het zo dat bij temperaturen onder 0 de WP niet lang mag uitschakelen ivm bevriezingsgevaar en het eigenlijk normaal is dat een LW warmtepomp gewoon hele dagen 24/7 draait op een zuinige stooklijn?
Vandaag kom ik op 14 KW uit, wat super netjes is, maar blijf het raar vinden in m'n hoofd dat dat ding nooit uitgaat. Hoe zien jullie dat?

Weinig over te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:07
Wat voor stooklijnen gebruiken jullie?

We hebben hier het probleem dat het huis veel te snel zijn temperatuur verliest (zijn we mee bezig).
Groot huis (800m3) uit 1965, 10KW pomp, woonkamer en 2e kamer vvw.
Grote keuken op noord met naar nu blijkt zwaar onderbemeten afgifte capaciteit (schijnt al 20 jaar zo te zijn, heel fijn dat je dat zelf mag uitvinden) Ook daar gaan we mee aan de slag, wat nog best een uitdaging is, maar dat is een ander verhaal.
We verstoken rustig 40Kw per dag en dat is op zicht niet erg, maar wel als het dan eigenlijk net niet comfortabel is.

We zitten in de "vind de ideale stooklijn" fase nadat Adlar recent is geweest en de boel beter heeft ingeregeld.
Ik draaide de afgelopen dagen LT1, maar na een dag stoken is het dan ook maar net aan 21 gr in de woonkamer.
En je zou verwachten dat dat toch wel wat beter kan.

Tevens zie ik bij radiator fabrikanten (convectoren in dit geval) als laagste temperatuur 35/30/20 staan, en dat is (uit mijn hoofd ) bij dit weer (±2 gr) Stooklijn LT5/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:07
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:33:

Ik vind het bizar hoeveel water dat ding loost. Kan me niet voorstellen dat dit zonder afvoer aan een gevel hangt, of je voegwerk ligt er over 5 jaar uit.
Been there, done that.
Aan de gevel is prima, zonder afvoer wordt dat hem idd niet. Dan had ik vanochtend op de schaatsen de oprit afgemoeten.
Oplossing kan vrij simpel:
- 3/4 elektrapijp sok
- Van die witte CV pijp
- Sok ff warmstoken en over de afvoer van d pomp heen schuiven
- Witte pijp in sok
- Witte pijp netjes wegwerken, is bij mij naar binnen gebracht voor de CV afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:44:
Is het zo dat bij temperaturen onder 0 de WP niet lang mag uitschakelen ivm bevriezingsgevaar en het eigenlijk normaal is dat een LW warmtepomp gewoon hele dagen 24/7 draait op een zuinige stooklijn?
Vandaag kom ik op 14 KW uit, wat super netjes is, maar blijf het raar vinden in m'n hoofd dat dat ding nooit uitgaat. Hoe zien jullie dat?

Weinig over te vinden
Lijkt me dat er een verschil is tussen uit (stroom eraf) en uit (niet verwarmen). Het valt mij op dat het standby stroom verbruik omhoog is gegaan, Er wordt nu rond de 50 W verbruikt (ipv 14 W). Ik heb dat maar gekoppeld aan de huidige temperaturen. Dat er nu toch iets meer nodig is om alles rustig weer op te laten warmen.

Wat mij betreft mag hij hele dagen draaien als hij ver genoeg kan terug schalen. Vaak zit de slijtage in het opstarten dus als dat niet hoeft is het mooi. Maar hier niks over kunnen vinden of gehoord.
DJP30 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:28:
[...]

@h3rj4n weet jij of iemand anders wat L26 betekent of wat het met de warmtepomp doet? Bij mij stond hij eerst op L00 (custom strooklijn). Omdat dit niet goed werkte staat het nu op L27-1.
Nee, L26 heb ik geen idee. Die heb ik in het begin wel eens aangepast maar gebeurde niet zoveel. Staat bij mij als default op 5. De standaard voor L27 voor mij is 0. Beide waardes staan zoals ze stonden.

[ Voor 20% gewijzigd door h3rj4n op 29-11-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Laatst online: 24-02-2024
Ondanks de sneeuw en kou krijgt de warmtepomp alles nog warm. Ook zie je door het weer dat de pomp regelmatig defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEYPceS2UglkNRXcV8PnQjk0XeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MufKBHAcRmdbiuYUehOn50us.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6C4cu44YAdfYflSbOIvJ6Vtza8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGS3vmh4J8j3UgylYKmbwo50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MHLhlR7d0hLFkWSK5rgWr1719A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uw4PIOGO07DELILGDmNe83Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66GwWPyrZ6vELdjNRTanKYItgvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al2h6akWjgLRZckb42mmB0BR.jpg?f=fotoalbum_large

Haha en de kinderen zijn blij want de sneeuw blijft liggen ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05NmRyYwG3vyH2HJ88k1iBb1RUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Xv6fAfuBOCiqzqjj0wJGvNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Kabouter77 op 29-11-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:44:

Weinig over te vinden
Ik zat gister op 16,5 kWh lt5, zit dan de hele dag op 19,5 graden. In principe als die 24 uur non stop draait bij gelijkblijvende binnentemperatuur, zou je zeggen dat alles in evenwicht is.

16,5 kWh is €5,61 = 4,63m3 gas, daar had ik het met de cv niet mee gered!
Toch in april, kwam ik bij -4 op 12kWh uit, maar zal wel iets met appels en peren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:11:
Wat voor stooklijnen gebruiken jullie?

We hebben hier het probleem dat het huis veel te snel zijn temperatuur verliest (zijn we mee bezig).
Groot huis (800m3) uit 1965, 10KW pomp, woonkamer en 2e kamer vvw.
Grote keuken op noord met naar nu blijkt zwaar onderbemeten afgifte capaciteit (schijnt al 20 jaar zo te zijn, heel fijn dat je dat zelf mag uitvinden) Ook daar gaan we mee aan de slag, wat nog best een uitdaging is, maar dat is een ander verhaal.
We verstoken rustig 40Kw per dag en dat is op zicht niet erg, maar wel als het dan eigenlijk net niet comfortabel is.

We zitten in de "vind de ideale stooklijn" fase nadat Adlar recent is geweest en de boel beter heeft ingeregeld.
Ik draaide de afgelopen dagen LT1, maar na een dag stoken is het dan ook maar net aan 21 gr in de woonkamer.
En je zou verwachten dat dat toch wel wat beter kan.

Tevens zie ik bij radiator fabrikanten (convectoren in dit geval) als laagste temperatuur 35/30/20 staan, en dat is (uit mijn hoofd ) bij dit weer (±2 gr) Stooklijn LT5/6
Je schrijft zelf al, je verliest veel warmte, dus dat lijkt me je echte probleem.
21 graden is best hoog, volgens mij houden de meeste mensen rond de 19 graden aan? Of ben je aan het overcompenseren om de andere vertrekken nog enigszins behaaglijk te houden?
Dan zou je daar als eerste aan de slag moeten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Kabouter77 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:57:
Ondanks de sneeuw en kou krijgt de warmtepomp alles nog warm. Ook zie je door het weer dat de pomp regelmatig defrost.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie winterse plaatjes ☃️❄️🌨️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:11

Een aan/uit thermostaat is prima in combinatie met een warmtepomp. De thermostaat geeft dan alleen door dat er warmtevraag is, de warmtepomp doet de rest. Hij zal gewoon moduleren op z'n compressor, ventilator en pomp. De warmtepomp zal flink moduleren in z'n compressorfrequentie, maar ook in debiet. Mijn wp (ander merk) kan tussen 18Hz en 80Hz moduleren en ook qua pompgedrag zie ik debieten van 7 liter per minuut tot 17 liter per minuut.

Het buffervat is enkel nodig indien je niet voldoende vrij doorstromende systeeminhoud hebt, of bij radiatoren. Bij radiatoren zou ik persoonlijk altijd een parallel buffervat pakken zodat je radiatoren niet afkoelen bij een defrost. Bij vloerverwarming is de betonvloer je buffer. Daar gaat flink wat warmte in zitten en die zal ook nauwelijks afkoelen bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Adlår Castra Aurora zijn langs geweest om te kijken welke warmtepomp het beste past bij onze woning. We vielen eigenlijk net tussen de 6KW en 10KW in (beneden 90m2 vloerverwarming en boven 3 radiatoren die we willen vervangen voor ltw convectoren of misschien zelfs alleen elektrisch verwarmen)
We willen voor het verwarmen full electric gaan zodat cv eerst alleen nog voor warmwater benodigd is.

Als ik de verkoper goed begrijp zou de 6KW kunnen opschalen tot 8KW en dat zou net voldoende moeten zijn om de woning te verwarmen. De 10KW zou dat dan makkelijk aankunnen, die kan echter maar terugschakelen tot 4KW en dat was dan bijv. bij 7 graden of hoger misschien net teveel waardoor het weer wat vaker uitslaat.
De verkoper was echt een verkoper en probeerde de keuze meer van mij af te laten hangen, als ik had over de prijs en het toch wel behoorlijk verschil is tussen 6 en 10, dan duwde hij meer naar 6KW. Maar als ik begon over toekomstbestendig en misschien meer warmtevraag dan duwde hij meer naar 10KW (eigenlijk vooral proberen te pushen om de deal te sluiten)

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Of er misschien mensen in soortgelijke situaties zaten en welke versie jullie dan gekozen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Voor de boost en vooral het query veld in settings wat mist bij een aantal heb ik een bericht naar Adlar uit gezet. Heb zowel de laatste en de beta versies van de SmartLife app op ios, android en windows getest. Ze komen niet tevoorschijn.

Zeker voor de intergratie van Homey en het bereken van geavanceerdere waardes zoals COP zou ik toch echt de gegevens nodig hebben die sommige in het query veld in de smartlife app beschikbaar hebben.

Daarnaast valt me ook op dat @steefweer dat jouw app in de kleurstijl is van Adlar , heb je dat zelf gedaan of komt dat bij jou ook automatisch ?

[ Voor 13% gewijzigd door m-ruiter227 op 29-11-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
m-ruiter227 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:42:
Voor de boost en vooral het query veld in settings wat mist bij een aantal heb ik een bericht naar Adlar uit gezet.

Zeker voor de intergratie van Homey en het bereken van geavanceerdere waardes zoals COP zou ik toch echt de gegevens nodig hebben die sommige in het query veld in de smartlife app beschikbaar hebben.

Daarnaast valt me ook op dat @steefweer dat jouw app in de kleurstijl is van Adlar , heb je dat zelf gedaan of komt dat bij jou ook automatisch ?
Ik dacht hetzelfde, zo’n gekleurd appje hebben ze op de site staan, maar mij is verteld dat dat nog minimaal een jaar duurt voor de app van Adlar zelf uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Johan H schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:05:
[...]

Ik dacht hetzelfde, zo’n gekleurd appje hebben ze op de site staan, maar mij is verteld dat dat nog minimaal een jaar duurt voor de app van Adlar zelf uitkomt.
Ik zit zelf op het Tuya dev platform (hiermee lees ik ook de waardes uit voor Homey) , een jaar voor een simpele app hierop is wel heel overdreven anders dan dat ze er over een jaar pas tijd voor hebben.
Het zijn vrij basis templates die je drag en drop in een eigen app kan plakken.. (eigenlijk cut copy paste want alles is al beschikbaar in de Smartlife app van Tuya )

Ik ben benieuwd of de kleuren idd "vanzelf" bij @steefweer zijn gekomen. Want dan is er wel degelijk ergens een firmware update die moet worden doorgevoerd die niet iedereen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
Voor het berekenen van de COP zou ik niet uit gaan van de waardes die WP zelf beschikbaar stelt. Alle waardes die ik uit kan lezen zijn afgerond naar integers. De temperatuur die ik op verschillende plekken meet kloppen niet echt met de waardes de WP zelf registreert. Ik heb zelf nog geen flow meter op de leiding zitten dus bereken de COP nu op basis van de flowmeter van de WP zelf. Volgens mij zit het allemaal aan de hoge kant. Zou het toch onafhankelijk van de WP willen kunnen berekenen. Anders wordt het een gevalletje van 'Wij van WC eend ...'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULPTeQZoYPxVYyJleTgehPKuqOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GY5WvrXtX0IVS4D92UwjG5PV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Ik ga er stiekem vanuit (eerder hoop) dat de waardes in de Tuya cloud die ik wil raadplegen niet zijn afgerond.
Maar deze waardes die jij dan in de query optie ziet , staan bij jou ook in de tuya cloud anders kan de smartlife app ze niet raadplegen.

Bij mij zijn deze waardes helemaal niet aanwezig.

Heb je zelf toegang tot de tuya cloud omdat je de waardes zelf al uitleest ? Misschien kan je de json file van het device delen, eens zien of een aanpassing daar op mijn device met die json een bitje omzet bij mij.

DIt is eerder al eens gelukt met een tuya parfume dispenser die ook alle opties miste anders dan aan en uit.

En heel benieuwd met welke waardes uit de query en hoe je de COP berekend.
Hoop dat je die wil delen ?
h3rj4n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:51:
[...]

Voor het berekenen van de COP zou ik niet uit gaan van de waardes die WP zelf beschikbaar stelt. Alle waardes die ik uit kan lezen zijn afgerond naar integers. De temperatuur die ik op verschillende plekken meet kloppen niet echt met de waardes de WP zelf registreert. Ik heb zelf nog geen flow meter op de leiding zitten dus bereken de COP nu op basis van de flowmeter van de WP zelf. Volgens mij zit het allemaal aan de hoge kant. Zou het toch onafhankelijk van de WP willen kunnen berekenen. Anders wordt het een gevalletje van 'Wij van WC eend ...'.

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door m-ruiter227 op 29-11-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:28
h3rj4n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]
Zou je mij een beetje opweg kunnen helpen met hoe je de waardes in Home Assistant hebt gekregen?

Ik kan zelf via het Tuya IoT platform wat gegevens van de warmtepomp uitlezen. Maar wat is nu het handigst om dit dan ook in Home Assitant te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Laatst online: 24-02-2024
Globaal zijn de stappen om de Adlar warmte pomp in home assistant te krijgen de volgende

- registreer de warmtepomp in tuya cloud
https://developer.tuya.co...-devices?id=Ka471nu1sfmkl

In home assistant
- ssh app installeren voor home assistant (Terminal & SSH)

- hierna HACS installeren
https://hacs.xyz/docs/setup/download/

- vervolgen local tuya installeren
https://github.com/rospogrigio/localtuya

Als je de handleidingen volgt dan kan je alle gegevens invullen die je uit de tuya cloud kan halen. Vervolgens kan je sensoren etc toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
m-ruiter227 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:03:
Ik ga er stiekem vanuit (eerder hoop) dat de waardes in de Tuya cloud die ik wil raadplegen niet zijn afgerond.
Maar deze waardes die jij dan in de query optie ziet , staan bij jou ook in de tuya cloud anders kan de smartlife app ze niet raadplegen.

Bij mij zijn deze waardes helemaal niet aanwezig.

Heb je zelf toegang tot de tuya cloud omdat je de waardes zelf al uitleest ? Misschien kan je de json file van het device delen, eens zien of een aanpassing daar op mijn device met die json een bitje omzet bij mij.

DIt is eerder al eens gelukt met een tuya parfume dispenser die ook alle opties miste anders dan aan en uit.

En heel benieuwd met welke waardes uit de query en hoe je de COP berekend.
Hoop dat je die wil delen ?
Wat @Kabouter77 zegt.

Waar ik mee begon:
Voor het berekenen van de COP zou ik niet uit gaan van de waardes die WP zelf beschikbaar stelt
Ik heb zelf temperatuur sensoren op de aanvoerleiding en retourleiding zitten in m'n CV hok. Verder een kWh meter in de meterkast. Ik mis dus nog een (water)flow sensor dus gebruik de waardes uit de WP (die pendelt tussen 14 en 16 l/min). Wanneer de vloerverwarming verdeler omgezet wordt naar een lage temperatuur verdeler vraag ik gelijk of er een flowsensor geinstalleerd kan worden.

Zie ook: https://www.familie-klein.../flowmeter-geinstalleerd/

Vanuit de Local Tuya intergratie krijg je een lijst met ID's. Ik heb de volgende gebruikt:
  • 1: WP aan / uit (moet eigenlijk nooit uit)
  • 2: Type verwarming (heating;floor_heating;cold)
  • 4: Requested temperature (is passief wanneer thermostaat uit staat, actief te veranderen wanneer thermostaat aan, of te veranderen wanneer 2 in floor_heating staat, cold nog niet uitgeprobeerd)
  • 5: Bedrijfsmodus (Normal; ECO; Boost)
  • 21: Inlet (is niet de water temperatuur van wat er instroomt, of het is een hele slechte sensor. De temperatuur komt wel aardig overeen met de temperatuur die bij mij de vloer in gaat).
  • 22: Outlet (een temperatuur maar waarvan precies weet ik niet)
  • 39: Water flow (gebruik ik om COP te berekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45
Begrijp ik dan goed dat je gewoon een aanvoertemperatuur aan de Adlar kan vragen?

In je eerdere post van 27 november geef je aan dat je de complete stooklijn naar Home Assistant gehaald heb, wat bedoel je hier precies mee? Ik dacht dat deze warmtepomp maar een x-aantal stooklijnen heeft. Je kunt daar dus toch van afwijken begrijp ik.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
TheIbex schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:12:
Begrijp ik dan goed dat je gewoon een aanvoertemperatuur aan de Adlar kan vragen?

In je eerdere post van 27 november geef je aan dat je de complete stooklijn naar Home Assistant gehaald heb, wat bedoel je hier precies mee? Ik dacht dat deze warmtepomp maar een x-aantal stooklijnen heeft. Je kunt daar dus toch van afwijken begrijp ik.
Op het moment dat de thermostaat aangeeft dat het te koud is gaat de warmtepomp extra warm water produceren. Op dat moment kun je in de app de temperatuur aanpassen. In deze status draait de warmtepomp op dit moment. In plaats van zelf de temperatuur in de app steeds aan te passen omdat het te warm of koud wordt, gebruik ik Home Assistant om de temperatuur te regelen.

In Home Assistant heb ik een sensor gemaakt die op basis van de buitentemperatuur de gewenste water temperatuur berekent (de stooklijn). Als de buitentemperatuur wijzigt wordt de nieuwe gewenste watertemperatuur naar de warmtepomp gestuurd.

Ik ben er ook achter dat de 'vloerverwarmen' optie er ook voor zorgt dat je de temperatuur vanuit de app kunt instellen. Ik heb geen idee wat 'vloerverwarmen' verder doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:28
h3rj4n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:06:
[...]

Wat @Kabouter77 zegt.

Waar ik mee begon:

[...]

Ik heb zelf temperatuur sensoren op de aanvoerleiding en retourleiding zitten in m'n CV hok. Verder een kWh meter in de meterkast. Ik mis dus nog een (water)flow sensor dus gebruik de waardes uit de WP (die pendelt tussen 14 en 16 l/min). Wanneer de vloerverwarming verdeler omgezet wordt naar een lage temperatuur verdeler vraag ik gelijk of er een flowsensor geinstalleerd kan worden.

Zie ook: https://www.familie-klein.../flowmeter-geinstalleerd/

Vanuit de Local Tuya intergratie krijg je een lijst met ID's. Ik heb de volgende gebruikt:
  • 1: WP aan / uit (moet eigenlijk nooit uit)
  • 2: Type verwarming (heating;floor_heating;cold)
  • 4: Requested temperature (is passief wanneer thermostaat uit staat, actief te veranderen wanneer thermostaat aan, of te veranderen wanneer 2 in floor_heating staat, cold nog niet uitgeprobeerd)
  • 5: Bedrijfsmodus (Normal; ECO; Boost)
  • 21: Inlet (is niet de water temperatuur van wat er instroomt, of het is een hele slechte sensor. De temperatuur komt wel aardig overeen met de temperatuur die bij mij de vloer in gaat).
  • 22: Outlet (een temperatuur maar waarvan precies weet ik niet)
  • 39: Water flow (gebruik ik om COP te berekenen)
Het is mij gelukt om hem in local tuya te krijgen.

Ik heb er voor nu even de invoer en de uitvoer temp van de warmtepomp in staan.
Ik zou graag de water flow willen kunnen uitlezen om inderdaad een COP te kunnen berekenen. Maar die zie ik er voor zover ik kan beoordelen bij mij niet tussen staan.

Ik heb trouwens ook geen "boost" bedrijfsmodus.

Wel gek dat ze dus toch lijken te verschillen (ik heb een 6kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
ebbz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:27:
Het is mij gelukt om hem in local tuya te krijgen.

Ik heb er voor nu even de invoer en de uitvoer temp van de warmtepomp in staan.
Ik zou graag de water flow willen kunnen uitlezen om inderdaad een COP te kunnen berekenen. Maar die zie ik er voor zover ik kan beoordelen bij mij niet tussen staan.

Ik heb trouwens ook geen "boost" bedrijfsmodus.

Wel gek dat ze dus toch lijken te verschillen (ik heb een 6kw)
Ja, dat idee heb ik ook. Lijkt alsof er verschillende firmware versies zijn. Heb zelf ook de 6 kW maar schijnbaar met meer parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
h3rj4n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:34:
[...]

Ja, dat idee heb ik ook. Lijkt alsof er verschillende firmware versies zijn. Heb zelf ook de 6 kW maar schijnbaar met meer parameters.
Mijn Adlar is in Juni dit jaar geplaatst , mogelijk een oudere firmware versie of model controller van de pomp.
Gok dat de gegevens standaard op het mainboard in de Adlar zelf wel beschikbaar zullen zijn.
Van wanneer is jouw Adlar installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Die van mij is in maart geplaatst, denk dus redelijk oude firmware als dat het geval is.
Ota niet mogelijk, Venijn zit vaak in toegepaste electronica, als die iets wijzigt kun je vaak al niet meer de zelfde firmware toepassen. Als voorbeeld neem ik even de populaire Deco setjes van TP link, hier zijn per model vaak meerdere hardware versies van en draaien dan op verschillende firmwares ook met verschillende opties en mogelijkheden in de app. Zou best kunnen dat hier net zoiets aan de hand is.

Ik zie hier vaak de kreet ‘Tuya’ vallen, ik moest bij oplevering de smart life app installeren, nu weet ik dat de één een aftreksel van de ander is, zou de wp dus ook in de Tuya app geïnstalleerd kunnen worden? Zijn er mensen die dat hebben? En heb je dan wel meer data en opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
m-ruiter227 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:46:
Mijn Adlar is in Juni dit jaar geplaatst , mogelijk een oudere firmware versie of model controller van de pomp.
Gok dat de gegevens standaard op het mainboard in de Adlar zelf wel beschikbaar zullen zijn.
Van wanneer is jouw Adlar installatie.
Mijne is half oktober geplaatst.
Johan H schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:57:
Ik zie hier vaak de kreet ‘Tuya’ vallen, ik moest bij oplevering de smart life app installeren, nu weet ik dat de één een aftreksel van de ander is, zou de wp dus ook in de Tuya app geïnstalleerd kunnen worden? Zijn er mensen die dat hebben? En heb je dan wel meer data en opties?
Ik heb de 'Smart Life' app geinstalleerd (ik heb hierin alle parameters). Is dat niet de frontend voor Tuya (buiten China dan?). Zie in de Play store dat er inderdaad ook nog een Tuya app is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
BulMi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:52:
Adlår Castra Aurora zijn langs geweest om te kijken welke warmtepomp het beste past bij onze woning. We vielen eigenlijk net tussen de 6KW en 10KW in (beneden 90m2 vloerverwarming en boven 3 radiatoren die we willen vervangen voor ltw convectoren of misschien zelfs alleen elektrisch verwarmen)
We willen voor het verwarmen full electric gaan zodat cv eerst alleen nog voor warmwater benodigd is.

Als ik de verkoper goed begrijp zou de 6KW kunnen opschalen tot 8KW en dat zou net voldoende moeten zijn om de woning te verwarmen. De 10KW zou dat dan makkelijk aankunnen, die kan echter maar terugschakelen tot 4KW en dat was dan bijv. bij 7 graden of hoger misschien net teveel waardoor het weer wat vaker uitslaat.
De verkoper was echt een verkoper en probeerde de keuze meer van mij af te laten hangen, als ik had over de prijs en het toch wel behoorlijk verschil is tussen 6 en 10, dan duwde hij meer naar 6KW. Maar als ik begon over toekomstbestendig en misschien meer warmtevraag dan duwde hij meer naar 10KW (eigenlijk vooral proberen te pushen om de deal te sluiten)

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Of er misschien mensen in soortgelijke situaties zaten en welke versie jullie dan gekozen hebben?
Hoeveel gas heb je voorgaande jaren gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Voor de boost en vooral het query veld in settings wat mist bij een aantal heb ik een bericht naar Adlar uit gezet. Heb zowel de laatste en de beta versies van de SmartLife app op ios, android en windows getest. Ze komen niet tevoorschijn.

Nop, niks gewijzigd, gewoon gedownload, account aangemaakt en dat ding gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
steefweer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:35:
[...]

Dat was in een andere situatie. We hebben de afgelopen 3 jaar tussen de 1000-1300 kuub verbruikt.
Dit was echter met hoge temperatuur radiatoren, waarbij we alleen een woonkamer van 40m2 in de avond op 20 graden stookten.
We hebben net verbouwd, open keuken waardoor ruimte 60m2 geworden is en in totaal beneden een 90m2 aan vloerverwarming aangelegd. Ipv alleen avond woonkamer stoken we nu de hele benedenverdieping de gehele dag warm.

Maandag hadden we bijv 9m3 gas, gisteren 10 en vandaag lijkt het ook in de 9 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:35:
[...]

En je gebruikt ook gewoon de Smart Life app?

Heb je overal in je telefoon iets met geel ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
BulMi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:09:
[...]

Dat was in een andere situatie. We hebben de afgelopen 3 jaar tussen de 1000-1300 kuub verbruikt.
Dit was echter met hoge temperatuur radiatoren, waarbij we alleen een woonkamer van 40m2 in de avond op 20 graden stookten.
We hebben net verbouwd, open keuken waardoor ruimte 60m2 geworden is en in totaal beneden een 90m2 aan vloerverwarming aangelegd. Ipv alleen avond woonkamer stoken we nu de hele benedenverdieping de gehele dag warm.

Maandag hadden we bijv 9m3 gas, gisteren 10 en vandaag lijkt het ook in de 9 uit te komen.
Onderstaande link had iemand in het begin er eens een keer ingegooid, heel informatief met voorbeeldberekeningen, wellicht heb je er iets aan?

https://warmtepomp-tips.nl/hybride/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Alleen die Query pagina is geel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf6vHTaN9pi7UTYe0uox_NcZdJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuZpOcc2hOjG7h1nehvQZ1XY.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iedereen een soort gelijk beeld van de WP vandaag?
Gister ging ik met 19,5 naar bed, gaat daf ding vervolgens snachts uit en is het 18,5... Nu werd het vandaag weer 19.en uiteindelijk na koken 20. Nu weer 19,5.
Verbruik is super netjes !

Stooklijn 6 lijkt juist, maar het is mij niet duidelijk waarom WP dat ding dan opeens uitzet. Overigens handmatig weer uit en aan gezet.

Herkennen jullie het beeld van de wattages en pieken/dalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRsyv9nw541IRjObAHW0uAHxUOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLxHqmZbL3bKhbt3Aj24fzC9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken en stoken beperken tot std. Stooklijnen en de smartlife app. Wil daarom een ondergrens en bovengrens inbouwen. Stooklijn 4 < 18 graden. Stooklijn 6 tussen 18-2,5 en boven >>20,5 stooklijn 8.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1rijhO-LTr56nwHMn_46BLcP54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z2Xh1eqBZTY2NrQ6esMkKaG.jpg?f=fotoalbum_large
h3rj4n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:45:
[...]

Lijkt me dat er een verschil is tussen uit (stroom eraf) en uit (niet verwarmen). Het valt mij op dat het standby stroom verbruik omhoog is gegaan, Er wordt nu rond de 50 W verbruikt (ipv 14 W). Ik heb dat maar gekoppeld aan de huidige temperaturen. Dat er nu toch iets meer nodig is om alles rustig weer op te laten warmen.

Wat mij betreft mag hij hele dagen draaien als hij ver genoeg kan terug schalen. Vaak zit de slijtage in het opstarten dus als dat niet hoeft is het mooi. Maar hier niks over kunnen vinden of gehoord.

[...]

Nee, L26 heb ik geen idee. Die heb ik in het begin wel eens aangepast maar gebeurde niet zoveel. Staat bij mij als default op 5. De standaard voor L27 voor mij is 0. Beide waardes staan zoals ze stonden.
.

En gaat jouw WP dan zelf op standby of heb je dan handmatig gedaan?
BulMi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:09:
[...]

Oke, dat is inderdaad wel iets meer dan ik zou hebben. Wellicht beter eerst aankijken wat je waardes zijn voor je een foute keuze maakt.

[ Voor 69% gewijzigd door steefweer op 29-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:52:
Alleen die Query pagina is geel.
[Afbeelding]

Heeft iedereen een soort gelijk beeld van de WP vandaag?
Gister ging ik met 19,5 naar bed, gaat daf ding vervolgens snachts uit en is het 18,5... Nu werd het vandaag weer 19.en uiteindelijk na koken 20. Nu weer 19,5.
Verbruik is super netjes !

Stooklijn 6 lijkt juist, maar het is mij niet duidelijk waarom WP dat ding dan opeens uitzet. Overigens handmatig weer uit en aan gezet.

Herkennen jullie het beeld van de wattages en pieken/dalen?

[Afbeelding]

Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken en stoken beperken tot std. Stooklijnen en de smartlife app. Wil daarom een ondergrens en bovengrens inbouwen. Stooklijn 4 < 18 graden. Stooklijn 6 tussen 18-2,5 en boven >>20,5 stooklijn 8.[Afbeelding]

[...]
.

En gaat jouw WP dan zelf op standby of heb je dan handmatig gedaan?

[...]

Oke, dat is inderdaad wel iets meer dan ik zou hebben. Wellicht beter eerst aankijken wat je waardes zijn voor je een foute keuze maakt.
Quote:
Ik wil het mezelf niet te moeilijk maken en stoken beperken tot std. Stooklijnen en de smartlife app. Wil daarom een ondergrens en bovengrens inbouwen. Stooklijn 4 < 18 graden. Stooklijn 6 tussen 18-2,5 en boven >>20,5 stooklijn 8.

Vraag:
Is het wenselijk of is het niet aan te raden vaak van stooklijn te wisselen? Of maakt dat geen bal uit?

Onderstaand trouwens mijn grafiek van vandaag, rond 17u zat ik even te kloten met de app ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VyMIASRBBMDK9aGwfJkjHtyy8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q5o8EIFDTk6BFw3j20R33tF6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Johan H op 29-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Johan H schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:19:
[...]

Onderstaande link had iemand in het begin er eens een keer ingegooid, heel informatief met voorbeeldberekeningen, wellicht heb je er iets aan?

https://warmtepomp-tips.nl/hybride/
Er staat zeker interessante informatie. Met de berekening kom ik er niet helemaal uit, maar dat ligt er meer aan dat ik de warmtevraag in de nieuwe situatie voor een jaar niet weet en het meer gok/natte vinger werk is.

Het idee is om meteen full electric te gaan en de oude cv dan alleen nog voor warm water.

Ik had ook al bij Panasonic/lg topic iets geïnformeerd en monteur over de vloer gehad, daar kwam veelal de 7kw soms 9kw als advies eruit.

De twijfel is dan ook een beetje zelf installeren van een monoblock LG/panasonic of de adlar castra laten installeren. De 6kw in full electric komt ongeveer op 4.000 euro uit. Als ik zelf een LG/panasonic(€4500) installeer en het lukt subsidie terug te krijgen(€2800) en dan nog wat geld kwijt ben aan inbedrijfstelling door monteur en materialen ben ik voor €3000 klaar.
Die 1000 euro is het mij wel waard om het te laten uitbesteden aan adler castra.
De 10kw komt echter 2.000 hoger uit, om €3.000 te besparen dan doe ik het echter wel graag zelf.

De verkoper kwam in eerste instantie dan ook op de 10kw uit, toen ik aangaf 6-7k netto nog wel een forse investering vond kon het ook wel uit met de 6kw omdat die toch wel tot 8kw kon opschalen.

Ik ben dan ook benieuwd of er hier in dit topic meer mensen met een warmtevraag zaten die net een beetje tussen de 6-10 varianten uitkwamen en wat ze uiteindelijk gekozen hebben/de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
BulMi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:33:
[...]

Er staat zeker interessante informatie. Met de berekening kom ik er niet helemaal uit, maar dat ligt er meer aan dat ik de warmtevraag in de nieuwe situatie voor een jaar niet weet en het meer gok/natte vinger werk is.

Het idee is om meteen full electric te gaan en de oude cv dan alleen nog voor warm water.

Ik had ook al bij Panasonic/lg topic iets geïnformeerd en monteur over de vloer gehad, daar kwam veelal de 7kw soms 9kw als advies eruit.

De twijfel is dan ook een beetje zelf installeren van een monoblock LG/panasonic of de adlar castra laten installeren. De 6kw in full electric komt ongeveer op 4.000 euro uit. Als ik zelf een LG/panasonic(€4500) installeer en het lukt subsidie terug te krijgen(€2800) en dan nog wat geld kwijt ben aan inbedrijfstelling door monteur en materialen ben ik voor €3000 klaar.
Die 1000 euro is het mij wel waard om het te laten uitbesteden aan adler castra.
De 10kw komt echter 2.000 hoger uit, om €3.000 te besparen dan doe ik het echter wel graag zelf.

De verkoper kwam in eerste instantie dan ook op de 10kw uit, toen ik aangaf 6-7k netto nog wel een forse investering vond kon het ook wel uit met de 6kw omdat die toch wel tot 8kw kon opschalen.

Ik ben dan ook benieuwd of er hier in dit topic meer mensen met een warmtevraag zaten die net een beetje tussen de 6-10 varianten uitkwamen en wat ze uiteindelijk gekozen hebben/de ervaringen zijn.
Denk dat de situering van je woning belangrijk is, vrijstaand, rijtje etc oud / nieuw, isolatie, energielabel, woonoppervlak en inhoud etc.
Je hebt meer oppervlak gecreëerd geef je aan, zou je meer vermogen nodig hebben, maar aan de andere kant vloerverwarming werkt weer zuiniger. Als ik alles zo lees over pendelen enzo, zou ik liever een wat lichtere hebben dan een zware die aan en uit blijft schakelen omdat die een te hoog minimum vermogen heeft.
Wellicht kun je ook eens de combinatie met een (groot) buffervat bekijken?

• Johan H
BulMi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:33:
[...]

Als je er wat aan hebt: ken iemand die een kast van een vrijstaand huis heeft gekocht uit de jaren 70, waar qua isolatie meen ik niks extra’s gedaan is, hij gaat voor full electric 6kWh (warm water zo’n apart 270L wpb systeem)

Pagina: 1 ... 7 ... 61 Laatste