Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 8 ... 62 Laatste
Acties:

• poohfriends
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 11:34
Wij hebben sinds mei een 10kw Adlar warmtepomp. Met de zomermaanden heeft de warmtepomp uitgestaan, dus we hebben nu zo'n anderhalf maand ervaring met hoe de warmtepomp werkt. We komen er nog niet helemaal uit hoe we de warmtepomp goed kunnen laten draaien.

We hebben nu een verbruik van rond de 30kw per dag (het gedeelte van de warmtepomp). We hebben een goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 2001 met 190 m2 wat verwarmd wordt, 100m2 d.m.v. vloerverwarming en 90m2 d.m.v. radiatoren. We hebben het idee dat het verbruik niet zo hoog zou moeten zijn, maar misschien hebben we dit van tevoren niet goed ingeschat. We weten niet zo goed wat nu de goede stooklijn is om aan te houden zodat de vloer warm wordt en de temperatuur constant blijft.
Weten jullie of het mogelijk is om te vragen of ze nog een keer langskomen om alles goed in te stellen nu de warmtepomp ook echt aan staat? Toen ze dit in mei deden, was het warm en was er niets om uit te proberen.

Hiernaast is de hoeveelheid water wat uit de warmtepomp komt echt enorm, het stroomt echt naar beneden. De warmtepomp hangt aan de gevel ter hoogte van de zolder. Hieronder is onze oprit. Daar zit nu constant een enorme plas water. Hier hebben ze niets over gezegd van tevoren, wat ze nu wel beweren. Als het straks gaat vriezen, hebben we een ijsbaan als oprit... Hebben jullie dit ook? We denken er nu over om wat tegels weg te halen en een gat te vullen met grind. Maar wellicht hebben jullie een betere oplossing?

Nog een laatste vraag. Sommigen schrijven hier over de warmtepomp full electric te laten draaien. Hoe werkt dit? Ik dacht dat dit nu nog niet mogelijk is. We hebben nog een oude cv ketel (uit 2001) die nu voor warm water zorgt. Volgens mij heb ik bij de installatie van de warmtepomp wel gezegd dat deze zo mag worden ingesteld dat ook wanneer het kouder wordt, de cv ketel niet hoeft bij te springen maar dat de warmtepomp dan harder gaat werken. Ik weet alleen niet meer waar ik dit zou kunnen terug vinden. Het had dacht ik met de temperatuur te maken, vanaf welke temperatuur de cv ketel gaat helpen. Weten jullie waar ik dit weer kan terug vinden? Voorlopig heeft de cv ketel nog niet geholpen, weet niet of dit bij anderen wel zo is in hybride opstelling.

• Harabru
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
poohfriends schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:18:
Wij hebben sinds mei een 10kw Adlar warmtepomp. Met de zomermaanden heeft de warmtepomp uitgestaan, dus we hebben nu zo'n anderhalf maand ervaring met hoe de warmtepomp werkt. We komen er nog niet helemaal uit hoe we de warmtepomp goed kunnen laten draaien.

We hebben nu een verbruik van rond de 30kw per dag (het gedeelte van de warmtepomp). We hebben een goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 2001 met 190 m2 wat verwarmd wordt, 100m2 d.m.v. vloerverwarming en 90m2 d.m.v. radiatoren. We hebben het idee dat het verbruik niet zo hoog zou moeten zijn, maar misschien hebben we dit van tevoren niet goed ingeschat. We weten niet zo goed wat nu de goede stooklijn is om aan te houden zodat de vloer warm wordt en de temperatuur constant blijft.
Weten jullie of het mogelijk is om te vragen of ze nog een keer langskomen om alles goed in te stellen nu de warmtepomp ook echt aan staat? Toen ze dit in mei deden, was het warm en was er niets om uit te proberen.

Hiernaast is de hoeveelheid water wat uit de warmtepomp komt echt enorm, het stroomt echt naar beneden. De warmtepomp hangt aan de gevel ter hoogte van de zolder. Hieronder is onze oprit. Daar zit nu constant een enorme plas water. Hier hebben ze niets over gezegd van tevoren, wat ze nu wel beweren. Als het straks gaat vriezen, hebben we een ijsbaan als oprit... Hebben jullie dit ook? We denken er nu over om wat tegels weg te halen en een gat te vullen met grind. Maar wellicht hebben jullie een betere oplossing?

Nog een laatste vraag. Sommigen schrijven hier over de warmtepomp full electric te laten draaien. Hoe werkt dit? Ik dacht dat dit nu nog niet mogelijk is. We hebben nog een oude cv ketel (uit 2001) die nu voor warm water zorgt. Volgens mij heb ik bij de installatie van de warmtepomp wel gezegd dat deze zo mag worden ingesteld dat ook wanneer het kouder wordt, de cv ketel niet hoeft bij te springen maar dat de warmtepomp dan harder gaat werken. Ik weet alleen niet meer waar ik dit zou kunnen terug vinden. Het had dacht ik met de temperatuur te maken, vanaf welke temperatuur de cv ketel gaat helpen. Weten jullie waar ik dit weer kan terug vinden? Voorlopig heeft de cv ketel nog niet geholpen, weet niet of dit bij anderen wel zo is in hybride opstelling.
Ik heb hem full electric draaien. Voor het warm water gebruik ik een warmtepompboiler van Atlantic a 270l
Werkt naar alle tevredenheid.
Huis is uit 2016 met zo’n 80m2 vloerverwarming boven radiatoren.
Krijg het goed warm. Binnen 20 graden constant.
Lt 5 staat hij nu op ingesteld.
Pomp blijft goed doordraaien met deze temperaturen.
Verbruik gisteren op 10kw. Vandaag zal het richting de 14 a 15kw gaan denk ik. Zit nu op 9,2kw

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:24

Wij hebben ook een 10KW, 200m2, minder tot matig geïsoleerd.
Ja, er komt serieus veel condens water uit. Ding hangt hier ook aan de gevel boven de oprit.
Wij hebben een afvoertje gemaakt naar binnen. Eigenlijk moet daar wel een warmtelint omheen tegen bevriezing.
Kijk maar even wat terug in dit topic, daar staan foto's en uitleg.

Hij draait bij ons semi-full electric, d.w.z de keten is zo ingesteld (dacht ik, is niet helemaal waar) dat ie nooit inschakelt voor warmte.
Ik merk de laatste 2 dagen dat ie wel bijspringt, maar alleen met pieken, waarschijnlijk tijdes defrosts van de pomp.

Met 30KW per dag bij deze temperaturen zou ik koopman zijn (maar dat ligt vooral aan het huis. en daar zijn we mee bezig)

Voor de stooklijn bepalen:
Simpelweg er eentje kiezen en kijken wat er gebeurt. Daar is het nu mooi stabiel weer voor.
Wel 24 uur uitzingen voor je weer aanpast, anders weet je niks.
Blijft het mooi warm? Stooklijntje lager (= groter getal)
Koelt het af? Stookljntje hoor (= lager getal)

Als je de HomeWizard P1 meter hebt kan je mooi zien wat je pomp verbruikt en belangrijk hoe.
Je wilt in de ideale wereld 1 continu verbruik zonder pieken en dalen.
Mogelijk schakelt ie af en toe helemaal af, dus dan krijg je een soort blokvorm in je weergave.

En je kunt ze zeker bellen voor een service bezoek. Je hebt denk ik het onderhouds contract?
Verwacht niet dat ze volgende week op d stoep staan, zeker nu niet.

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 19:58

Even kort (snel en bot ;) tussendoor) mijn reactie als bouwkundige.
Vrijstaand huis uit 2001 is niet super goed geïsoleerd (< RD 2,7 t.o.v. >4,7 gevel, 6,3 dak nu), tenzij je nog vele aanpassingen gedaan hebt. Glas uit 2001 verliest zijn isolatiewaarde met de tijd

30 KW lijkt mij zo gek niet... Ik zit met huis uit 1955, maar triple glas, vloerisolatie en dakisolatie conform nieuwbouw niveau op 16 KW vandaag (einde dag). Dit is voor 100m2 vloerverwarming.

Zoals ik ook eerder schreef kan ik me niet voorstellen als je zo'n ding (zonder afvoer) aan je gevel hebt hangen. Ik verwacht dat je voegwerk er over 5 jaar uit ligt. Bij mij staat die in een geprepareerde bak met grind.

• John Roos
  • Laatst online: 15-02 14:17
Ik schrik enorm van 30 kWh op een dag aan stroom. Zou voor ons een giga verbruik zijn. Zit vandaag, zonder warmtepomp, op ca 6 a 7 m3 gas per dag en ca. 5 kWh aan electra. Maandag as. wordt de 6 kw warmtepomp geplaatst. We hebben nu een laag verbruik aan gas ca 850 m3 per jaar. Het jaarverbruik van electra (met 15 zonnepanelen) is ca 100 tot 200 kwh. En toch hebben wij ervoor gekozen om een warmtepomp te nemen. Maar het moet niet de bedoeling zijn dat we achteraf moeten concluderen dat de warmtepomp een financiële strop betekent.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:32
John Roos schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:58:
Ik schrik enorm van 30 kWh op een dag aan stroom. Zou voor ons een giga verbruik zijn. Zit vandaag, zonder warmtepomp, op ca 6 a 7 m3 gas per dag en ca. 5 kWh aan electra. Maandag as. wordt de 6 kw warmtepomp geplaatst. We hebben nu een laag verbruik aan gas ca 850 m3 per jaar. Het jaarverbruik van electra (met 15 zonnepanelen) is ca 100 tot 200 kwh. En toch hebben wij ervoor gekozen om een warmtepomp te nemen. Maar het moet niet de bedoeling zijn dat we achteraf moeten concluderen dat de warmtepomp een financiële strop betekent.
Hangt af van vermogen, grootte van het huis, hoe je isolatie is etc . Teveel factoren waardoor het 1 op 1 niet te vergelijken is.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• John Roos
Alleen op de begane grond vloerverwarming 120 m2. Verder geen verwarming op de bovenverdieping. Alles goed geïsoleerd, muur, vloer, ramen, dak. Warmwatervoorziening na plaatsing warmtepomp alleen hr ketel (bj.2021). Nieuwe warmtepomp zal rechtstreeks op de vloerverwarming gemonteerd worden. Verwacht slechts na plaatsing warmtepomp per jaar nog 150 m3 gas voor warm water nodig te hebben. Verbruik electra is nog een onbekend. Dit is ook de reden dat ik schrok van 30 kWh verbruik per dag voor een dag als vandaag.

• Harabru
  • Laatst online: 07-08-2024
Uit welk jaar is jullie huis? Rij? Twee kapper?

• macfocus
Realiseer je even dat de verhouding gas/elektra qua thermisch vermogen ongeveer 1:8,5 is.
Dus 1m3 gas levert ongeveer even eel warmte als 8,5kW stroom.
Dus 30/8,5= 3,5m3 gas.

En dan moet je meerekenen dat een warmtepomp efficiënter is als een gasketel en stroom minder snel duur wordt als gas. De gasbelasting gaat met 11c/m3 omhoog, elektra met 2c/KW omlaag.

• John Roos
Het is een vrijstaand huis uit 1996. Zelf alle ruiten op de begane grond van hr ++ voorzien. Vloer extra geïsoleerd. In 2021 aangebouwd 36 m2 met een volledige nagenoeg luchtdichte isolatie. Toen ook de volledige begane grond van vloerverwarming voorzien als hoofdverwarming. Hete luchtverwarming is toen verwijderd. Zijn toen van 2100 m3 gas naar ca. 900 m3 gas gegaan.

• steefweer
Beste John,
Ik zat ook op 800m3. Zou vandaag naar verwachting 6-7m3 verbruiken (10eu), heb vandaag straks om 23.59u ca 15,5 kwh (4,50) verbruikt;)
Lekker 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50
Heeft het aanpassen van de stooklijn nog zin als de laagste LT8 al voldoende verwarmt? Het was vanmorgen met -4 graden 19,1 graden in de woonkamer, dat is wel iets lager als eerder maar op zich prima voor ons want het duurt niet lang voordat het 19,4 is. Alleen vind ik het verbruik wel erg hoog, want gisteren hadden we een totaalverbruik van 42 kWh waar we vorig jaar ongeveer 11 kWh verbruikten. Zou een andere stooklijn zuiniger kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:44
Reactie mogen ontvangen van Adlar over de query en boost optie bij sommige wel en sommige niet:

>>>>
Beste Marco, u heeft gelijk per abuis heeft onze ontwikkeling afdeling bij een deel van de klanten de app geupdate.
We zijn hard bezig om dit recht te trekken.
>>>>

Heb even gevraagd of ik de verdere gegevens hiervan kan ontvangen. Maar ben benieuwd hoe ze de update dan remote doen .... Begreep dat dit niet kon zonder op locatie te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redcap
m-ruiter227 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:
Reactie mogen ontvangen van Adlar over de query en boost optie bij sommige wel en sommige niet:

>>>>
Beste Marco, u heeft gelijk per abuis heeft onze ontwikkeling afdeling bij een deel van de klanten de app geupdate.
>>>>

Heb even gevraagd of ik de verdere gegevens hiervan kan ontvangen. Maar ben benieuwd hoe ze de update dan remote doen .... Begreep dat dit niet kon zonder op locatie te komen.
Heb je dan niet de Smart Life app geinstalleerd uit de Play Store of de App Store, maar een aangepaste versie daarvan van Adlar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Johan H schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:05:
[...]

Ik dacht hetzelfde, zo’n gekleurd appje hebben ze op de site staan, maar mij is verteld dat dat nog minimaal een jaar duurt voor de app van Adlar zelf uitkomt.
Mij is recent verteld dat hij waarschijnlijk Q1 uit komt, maar geen garanties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:44
Op het verzoek van de update of verdere gegevens was het volgende de conclusie:

Nee de update kan je niet zelf uitvoeren op de app en ook niet in de Tuya cloud.
Ik gok een broodje aap verhaal en dat ze de firmware op de flashchip van de pomp zelf moeten updaten die die vanaf het internet beschikbaar is zoals wel bij de kleine witte control box.

Een app update uitrollen naar je klanten kan niet zomaar . Het is namelijk de uniforme SmartLife app.
Dus per abuis een groepje mensen een andere versie geven kan ook alleen maar via een Testflight bij IOS of een Test link/account via de playstore of APK

[ Voor 40% gewijzigd door m-ruiter227 op 01-12-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
[quote]redcap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:32:
Heeft het aanpassen van de stooklijn nog zin als de laagste LT8 al voldoende verwarmt? Het was vanmorgen met -4 graden 19,1 graden in de woonkamer, dat is wel iets lager als eerder maar op zich prima voor ons want het duurt niet lang voordat het 19,4 is. Alleen vind ik het verbruik wel erg hoog, want gisteren hadden we een totaalverbruik van 42 kWh waar we vorig jaar ongeveer 11 kWh verbruikten. Zou een andere stooklijn zuiniger kunnen zijn?
[/quote

Dan heb je 10/14 kw denk? Mijn 6kw doet gister 15,5kw op LT6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06 04:16
m-ruiter227 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:

>>>>
>>>>

Moet hem al in de wp zitten, maar we zijn iets verder 😅

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
steefweer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:35:
[quote]redcap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:32:
[/quote

Dan heb je 10/14 kw denk? Mijn 6kw doet gister 15,5kw op LT6
Nee, de 6 kW. Ik snap er ook niets van. Ik heb al wel de kWh meter in huis, maar die moet nog worden ingebouwd en dat kan nu niet zo makkelijk met deze temperaturen. Ik weet het dus niet helemaal zeker, maar het lijkt wel ongeveer 30 kW voor vloerverwarming van max 100m2, huis van 1999 en net nieuw HR++ glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
redcap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:16:
[...]

Nee, de 6 kW. Ik snap er ook niets van. Ik heb al wel de kWh meter in huis, maar die moet nog worden ingebouwd en dat kan nu niet zo makkelijk met deze temperaturen. Ik weet het dus niet helemaal zeker, maar het lijkt wel ongeveer 30 kW voor vloerverwarming van max 100m2, huis van 1999 en net nieuw HR++ glas
Waarom kan dat niet zo makkelijk? Afhankelijk van de verdeler is het ingeveer een half uurtje werk…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
MrBas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:57:
[...]

Waarom kan dat niet zo makkelijk? Afhankelijk van de verdeler is het ingeveer een half uurtje werk…
De installateur die bij ons de warmtepomp instelde zei dat bij zulke koude temperaturen je eerst alle water uit de warmtepomp moest laten lopen. Dat water mocht niet bevriezen in de warmtepomp. Ik wacht wel tot volgende week voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik vraag me af hoe het verbruik omhoog kan. Ik begrijp dat de warmtevraag bij lage temperatuur 2 hoger is dan LT 6. Jij geeft aan met LT8 te werken en mijne draait letterlijk 24/7 op LT6. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWw8Um_8ZqhhEarCNr5NkF7oWhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnYS7yMNP4EIHQUi6EqMl4ND.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3PMCcQ2tdbjv7nL_lmF48Cgt9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcgN2KHufj6r9kuXmpixzU2w.jpg?f=fotoalbum_large

Hij kan wellicht nog iets harder werken met de boost stand? Maar daar staat die niet op begrijp ik?

Dan is het enige wat ik kan verzinnen dat hij of zn warmte niet kwijt kan (belemmering) en her via bypass weer terug komt, of dat de retourtemperatuur extreem laag is waardoor die extra hard moet stoken.

Je ziet hoe bijzonder veel invloeden er zijn en hoe belangrijk nauwkeurig afstellen is. Dan vind ik toch dat Adlar met deze manier van productie wegzetten niet nauwkeurig genoeg naar elke situatie afzonderlijk kijkt en hierop inregeld

Edit: ook gelul, anders krijg je nooit met LT8 je huis warm

[ Voor 19% gewijzigd door steefweer op 01-12-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:16:
[...]

Weet je hoe je door de parameters kan bladeren?
Moet je eens kijken of toevallig P26 en P116 beiden op 0 staan, mijn ervaring dat die dan meer stookt/ verbruikt. Mij adviseerden ze om 116 op 1 en 26 op 5 te zetten ivm ander dingetje, maar daar stond het al op. Toen ik beiden op 0 zette ging die als een raket……

Ik zit trouwens met 60m2 vloerverwarming en huis 1990 tegen de 20 kWh vandaag non stop.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Johan H schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:45:
[...]

Zo te horen weet jij dat wel.
Care to share? Ben wel benieuwd wat ik ermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
redcap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:04:
[...]

De installateur die bij ons de warmtepomp instelde zei dat bij zulke koude temperaturen je eerst alle water uit de warmtepomp moest laten lopen. Dat water mocht niet bevriezen in de warmtepomp. Ik wacht wel tot volgende week voor de zekerheid
Je kan me alles vertellen, maar het water in de warmtepomp bevriest niet zomaar in een half uurtje :D met deze temperaturen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:00:
[...]

Zo te horen weet jij dat wel.
Care to share? Ben wel benieuwd wat ik ermee kan.
Hier heb je een copy paste van app van Adlar:

Ik omschrijf stap voor stap hoe dit te doen.

1. 3sec standby toets vasthouden zodat sloyje verdwijnt.

2. 5 sec de M toets vasthouden, L00 verschijnt

3. Nogmaals 5 sec vasthouden P00 verschijnt

4. Pijntje omhoog naar P116
Veschijnt, dan eenmaal M toets drukken, rechtsonder gaat de 0 knipperen, dezr mag u naar 1 zetten.
Vervolgens mag u 1x op de M drukken zodat P116 weer knippert.

5. Vervolgens gaat u naar P26, hier gaan we bovenstaand opnieuw doen maar dan mag de 0 naar waarde 5 gezet worden.

Als dit niet gaat lukken hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne2409
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
Hier even een terugkoppeling

Adlar 10 Kw,
huis uit 1905 ,vrijstaand, redelijk goede isolatie (vloer en zolder, glas Hr++), verwarming 136 m3 low temp vloerverwarming.
Huidig verbruik met deze temp ongeveer 30kw stooklijn 6

Nog tips om het verbruik iets naar beneden te krijgen?
Overigens wel 26 panelen op het dak met verwachte opbrengst 7000 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Johan H schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:06:
[...]

Hier heb je een copy paste van app van Adlar:

Ik omschrijf stap voor stap hoe dit te doen.

1. 3sec standby toets vasthouden zodat sloyje verdwijnt.

2. 5 sec de M toets vasthouden, L00 verschijnt

3. Nogmaals 5 sec vasthouden P00 verschijnt

4. Pijntje omhoog naar P116
Veschijnt, dan eenmaal M toets drukken, rechtsonder gaat de 0 knipperen, dezr mag u naar 1 zetten.
Vervolgens mag u 1x op de M drukken zodat P116 weer knippert.

5. Vervolgens gaat u naar P26, hier gaan we bovenstaand opnieuw doen maar dan mag de 0 naar waarde 5 gezet worden.

Als dit niet gaat lukken hoor ik dat graag.
Thanks.

En weet je toevallig ook wat de diverse settings doen?
Of is dat ergens beschreven wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:19:
[...]

Thanks.

En weet je toevallig ook wat de diverse settings doen?
Of is dat ergens beschreven wellicht?
116 is of je de ingaande of uitgaande temperatuur van de pomp meet en 26 eigenlijk hoe snel die schakelt op delta temp lager dan 5 is eerder weer aanspringen en hoger dan 5 later. Ik mocht tot 10 spelen, heb zelf op 4 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Slaat jullie WP op dit moment nog tijdelijk uit? Mijne draait nu ca 4 dagen non stop. Heb hem wel aantal keer zien defrosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:28:
Slaat jullie WP op dit moment nog tijdelijk uit? Mijne draait nu ca 4 dagen non stop. Heb hem wel aantal keer zien defrosten
Draait eigenlijk vanaf afgelopen zondag dus hele week al nonstop.
Zie wel zo elk 1,5 a 2 uur een dipje en wat ik apart vind dat dan de cv even heel iets aanspringt, je hebt het maar over een paar tienden van een kuub, maar toch raar, want P22 cv bijspringen staat op -15 ingesteld. en heb ook niet echt het idee dat die het niet aankan ofzo….. Enig idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xOD8y9UDWx0Utt_FcwQitVfvR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sw6DRVHyJUXOzBP2pkvHF63G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 04:56:
[...]

116 is of je de ingaande of uitgaande temperatuur van de pomp meet en 26 eigenlijk hoe snel die schakelt op delta temp lager dan 5 is eerder weer aanspringen en hoger dan 5 later. Ik mocht tot 10 spelen, heb zelf op 4 staan.
Hier zie je mooi het verschil hoeveel de pomp in de huidige omstandigheden gebruikt bij nachtstand/eco, verwarmen op ingaande watertemperatuur bij de pomp, verwarmen op uitgaande watertemperatuur bij de pomp. De weergave is van gisteren ( vrijdag 1 december 2023)
Situatie: mijn woonruimte van 70 m2 wordt verwarmd middels convectoren jaga(3 stuks) en 1 plaatradiator in het keukengedeelte. Per convector heb ik 7 zelfgemaakte sets p14 pwm-pst ventilatoren liggen die aangestuurd worden door heatboostermodules van Sdr-engineering ( zie mijn eerdere bericht hierover;werkt zeer effectief)
Werkkamer: verwarmd door 2 radiatoren
Gisteren was het vrijwel de hele dag -2.
Warmtepomp staat ingesteld op lowtemp 2 en zorgt ervoor dat de ruimtetemp op 19 graden komt/blijft

In de afbeelding is links de verwarming op nachtstand zichtbaar, middengedeelte is verwarmen op aanvoertemp water in de warmtepomp ( p 116 stand 0) avondgedeelte rond 19.00 begint de pomp te verwarmen op uitvoertemp van het water( p116 op 1).
Verbruik ‘‘s avonds lager dan overdag
Het tweede schema laat zien dat de warmtepomp de cv bijschakelt voor regelmatig en korte defrost. Overigens zeer weinig gasverbruik.
De warmtepomp staat zo ingesteld dat de cv pas bijspringt bij -5 . ( in te stellen bij parameter 22)

In het najaar werkte dat juist anders: bij hogere buitentemperaturen bleek de pomp betere runs te draaien op p116 stand 0 . Instelling stooklijn was toen: lowtemp 4 en/ of 5.

Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt hoe je verwarmt bij wel of geen vloerverwarming. Maar weet dat niet uit ervaring. Heb ( helaas) nog radiatoren en in de woonruimte jaga convectoren ( die het overigens prima doen naar vermogen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcnMaEve4KPJuW-rL88wregJ_ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQGRIVuaMSilde14PBerZQOa.png?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:23:
[...]

Draait eigenlijk vanaf afgelopen zondag dus hele week al nonstop.
Zie wel zo elk 1,5 a 2 uur een dipje en wat ik apart vind dat dan de cv even heel iets aanspringt, je hebt het maar over een paar tienden van een kuub, maar toch raar, want P22 cv bijspringen staat op -15 ingesteld. en heb ook niet echt het idee dat die het niet aankan ofzo….. Enig idee?[Afbeelding]
Dat zijn defrosts😏

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-06 15:51
Hier ook al 4 dagen onafgebroken aan. Met LT7 blijft het dag/nacht 19,5-20,5gr beneden (65m2 vloerverwarming) en boven zo’n 17gr met normale radiatoren. Badkamer keurig op 19,5. Heb geen gas meer, dus bijspringen van een ketel gebeurt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr4Keub8S1TW4CVZ0BNsbjZGNZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcHYOKaR8tHT4g6V0xPT8VQi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Had al zo’ n vermoeden, enig idee hoe dat zal gaan als ik de ketel er tussen weg trek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:31:
[...]

Hier zie je mooi het verschil hoeveel de pomp in de huidige omstandigheden gebruikt bij nachtstand/eco, verwarmen op ingaande watertemperatuur bij de pomp, verwarmen op uitgaande watertemperatuur bij de pomp. De weergave is van gisteren ( vrijdag 1 december 2023)
Situatie: mijn woonruimte van 70 m2 wordt verwarmd middels convectoren jaga(3 stuks) en 1 plaatradiator in het keukengedeelte. Per convector heb ik 7 zelfgemaakte sets p14 pwm-pst ventilatoren liggen die aangestuurd worden door heatboostermodules van Sdr-engineering ( zie mijn eerdere bericht hierover;werkt zeer effectief)
Werkkamer: verwarmd door 2 radiatoren
Gisteren was het vrijwel de hele dag -2.
Warmtepomp staat ingesteld op lowtemp 2 en zorgt ervoor dat de ruimtetemp op 19 graden komt/blijft

In de afbeelding is links de verwarming op nachtstand zichtbaar, middengedeelte is verwarmen op aanvoertemp water in de warmtepomp ( p 116 stand 0) avondgedeelte rond 19.00 begint de pomp te verwarmen op uitvoertemp van het water( p116 op 1).
Verbruik ‘‘s avonds lager dan overdag
Het tweede schema laat zien dat de warmtepomp de cv bijschakelt voor regelmatig en korte defrost. Overigens zeer weinig gasverbruik.
De warmtepomp staat zo ingesteld dat de cv pas bijspringt bij -5 . ( in te stellen bij parameter 22)

In het najaar werkte dat juist anders: bij hogere buitentemperaturen bleek de pomp betere runs te draaien op p116 stand 0 . Instelling stooklijn was toen: lowtemp 4 en/ of 5.

Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt hoe je verwarmt bij wel of geen vloerverwarming. Maar weet dat niet uit ervaring. Heb ( helaas) nog radiatoren en in de woonruimte jaga convectoren ( die het overigens prima doen naar vermogen).

[Afbeelding]
Maar het kan toch niet zo zijn dat we tot in lengte van dagen met die instellingen moeten knooien?
Ik krijg er al handigheid in, maar vrouw en kinderen zullen de boel in de soep jagen.

Ik blijf erbij met zo’n slim ding dat je gewoon met de thermostaat de gewenste temperatuur in moeten kunnen stellen en dan moet die wp maar kijken hoe koud het buiten is en welke stooklijn die naartoe moet schakelen enzo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:53:
[...]

Had al zo’ n vermoeden, enig idee hoe dat zal gaan als ik de ketel er tussen weg trek?
Ik denk dat het kleine buffervat ( grijs van kleur op de terugvoer van het water naar de pomp) niet genoeg warm water levert voor de defrost. De warmtepomp “denkt en zoekt” naar ondersteuning en schakelt even de cv bij. Dat werkt trouwens perfect. De defrost is steeds kort en je hebt nauwelijks gasverbruik. Zo maar de verwarming uitschakelen zou ik niet doen. Wellicht even checken bij Adlar of het mogelijk is. Misschien is het ook een parameterinstelling die aangepast kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat het kleine buffervat ( grijs van kleur op de terugvoer van het water naar de pomp) niet genoeg warm water levert voor de defrost. De warmtepomp “denkt en zoekt” naar ondersteuning en schakelt even de cv bij. Dat werkt trouwens perfect. De defrost is steeds kort en je hebt nauwelijks gasverbruik. Zo maar de verwarming uitschakelen zou ik niet doen. Wellicht even checken bij Adlar of het mogelijk is. Misschien is het ook een parameterinstelling die aangepast kan worden?
Gaat andersom werken, dus koelen.
Het is wel het plan om ook naar een wpb te gaan en de ketel er uit te halen. Daar heb ik het met Adlar over gehad.
Wellicht moet je dan naar een wat groter buffervat….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
Zoals ik al schreef heb ik geen CV meer om bij te springen. Feitelijk dus all-elektric. Weet niet exact of en welke instellingen Adlar heeft gedaan voor mijn defrosts. Weet ook niet hoe ik kan zien of hij dat überhaupt wel doet…. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:58:
[...]

Maar het kan toch niet zo zijn dat we tot in lengte van dagen met die instellingen moeten knooien?
Ik krijg er al handigheid in, maar vrouw en kinderen zullen de boel in de soep jagen.

Ik blijf erbij met zo’n slim ding dat je gewoon met de thermostaat de gewenste temperatuur in moeten kunnen stellen en dan moet die wp maar kijken hoe koud het buiten is en welke stooklijn die naartoe moet schakelen enzo…
Je vraagt denk ik nog te veel van een warmtepomp in ontwikkeling?
Nog geen jaar verder en je weet nu de pomp continu te laten draaien op een goed niveau. Even volhouden nog😏
Naar aanleiding van de E 03 storing heb ik contact met Almert.( Adlar- medeontwikkelaar van de techniek erachter). In een e-mail die ik gisteren verstuurd heb heb ik gevraagd om een betere communicatie over de ontwikkelingen en een duidelijker handleiding , zoals die bijv ook bij een cv geleverd wordt.
Misschien een webinar voor gebruikers met een mogelijkheid tot vragen stellen, of een generieke info via een bijeenkomst of op papier waarbij de gebruiker geïnformeerd wordt over hoe te handelen in bijzondere situaties, of…. Het is nu allemaal nog wat adhoc en dat roept soms ergernis op bij gebruikers. De afdeling ondersteuning uitbreiden wellicht met iemand die continu in deze fase info en ervaringen opvraagt bij gebruikers en dat vertaalt in …….kost wat maar je investeert in tevreden gebruikers en daarmee goede reclame.
Dit even in het kort.
Maar goed ik begrijp ook wel dat het bedrijf volop bezig is om de doorontwikkeling van de pomp en de productie en plaatsing etc op gang te houden en te krijgen in deze hectische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 19:51
Hier draait de WP ook non-stop (op wat eigen ingestelde onderbrekingen na dan). Aangezien ik ook graag mag vergelijken met iedereen die hun kWh verbruik deelt, hierbij wat vanaf mijn kant.

DatumkWhkW geproduceerdCOPGem. temp. (24h)
29 nov16,8734,31,6
30 nov18,5764,10
1 dec24,1913,7-0.9
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:53:
Ik heb Adlar hier laatst over gemaild. Tijdens ingebruikname is mij verteld dat er gewoon warm water uit de leiding wordt gebruikt voor het defrosten. De CV speelt naar mijn weten hier geen functie in. Heb gevraagd of er een vertraging in kan ofzo maar hier was niks aan te doen. Sta ook op punt de kabels maar los te trekken uit de CV. Voegt volgens mij niks toe. De CV start op, kan mis net op temperatuur komen, en de WP start alweer. Lijkt me ook niet heel goed voor de CV, dat steeds opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:17:
[...]

Je vraagt denk ik nog te veel van een warmtepomp in ontwikkeling?
Nog geen jaar verder en je weet nu de pomp continu te laten draaien op een goed niveau. Even volhouden nog😏
Naar aanleiding van de E 03 storing heb ik contact met Almert.( Adlar- medeontwikkelaar van de techniek erachter). In een e-mail die ik gisteren verstuurd heb heb ik gevraagd om een betere communicatie over de ontwikkelingen en een duidelijker handleiding , zoals die bijv ook bij een cv geleverd wordt.
Misschien een webinar voor gebruikers met een mogelijkheid tot vragen stellen, of een generieke info via een bijeenkomst of op papier waarbij de gebruiker geïnformeerd wordt over hoe te handelen in bijzondere situaties, of…. Het is nu allemaal nog wat adhoc en dat roept soms ergernis op bij gebruikers. De afdeling ondersteuning uitbreiden wellicht met iemand die continu in deze fase info en ervaringen opvraagt bij gebruikers en dat vertaalt in …….kost wat maar je investeert in tevreden gebruikers en daarmee goede reclame.
Dit even in het kort.
Maar goed ik begrijp ook wel dat het bedrijf volop bezig is om de doorontwikkeling van de pomp en de productie en plaatsing etc op gang te houden en te krijgen in deze hectische markt.
Verder ben ik helemaal niet ongeduldig hoor 😇
Draait inderdaad prima nu hoor, maar je moet er wel even wat moeite voor doen. Zoals iemand hier eerder al schreef, we hebben er een leuke hobby bij!

Ben erg benieuwd of je een reactie krijgt op je mail waar we wat mee kunnen!
Denk dat er toch wel goeie instructies en uitleg parameters moet komen, daar elke situatie uniek blijkt en Adlar natuur onmogelijk bij iedereen telkens langs kan komen om de boel fine te tunen.
Hoewel ik wel denk dat het geen overbodige luxe zou zijn als er eens een specialist langs zou
komen / in zou moeten kunnen loggen om één en ander na te lopen nu het spul lekker in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
h3rj4n schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:33:
Hier draait de WP ook non-stop (op wat eigen ingestelde onderbrekingen na dan). Aangezien ik ook graag mag vergelijken met iedereen die hun kWh verbruik deelt, hierbij wat vanaf mijn kant.

29 nov16,8734,31,6
30 nov18,5764,10
1 dec24,1913,7-0.9

[...]

Ik heb Adlar hier laatst over gemaild. Tijdens ingebruikname is mij verteld dat er gewoon warm water uit de leiding wordt gebruikt voor het defrosten. De CV speelt naar mijn weten hier geen functie in. Heb gevraagd of er een vertraging in kan ofzo maar hier was niks aan te doen. Sta ook op punt de kabels maar los te trekken uit de CV. Voegt volgens mij niks toe. De CV start op, kan mis net op temperatuur komen, en de WP start alweer. Lijkt me ook niet heel goed voor de CV, dat steeds opstarten?
Ben wel benieuwd hoe je precies de COP berekend? Mooie cijfers!

Heb zelf voor weekend berichtje gestuurd over dat cv gebeuren. Nog geen antwoord, zal na weekend nog eens contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 19:51
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:37:
Ben wel benieuwd hoe je precies de COP berekend? Mooie cijfers!
Heb het eerder benoemt maar hier wordt het wel goed uitgelegd: https://www.familie-klein.../flowmeter-geinstalleerd/ (h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen")

Ik ben een gelukkige dat de WP de flowmeter data terugkoppeld. Dat heeft dus niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
h3rj4n schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:44:
[...]

Heb het eerder benoemt maar hier wordt het wel goed uitgelegd: https://www.familie-klein.../flowmeter-geinstalleerd/ (h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen")

Ik ben een gelukkige dat de WP de flowmeter data terugkoppeld. Dat heeft dus niet iedereen.
Ja klopt, had ik gezien.
Dan kom je weer op dat vraagstuk waarom sommige mensen meer opties en data in hun app hebben, ik heb een behoorlijk basic outlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

29 nov16,8734,31,6
30 nov18,5764,10
1 dec24,1913,7-0.9

[...]

Toeval of niet, ik krijg nu problemen met cv, dat warm water telkens koud is…… staat alleen 17 op scherm dat is een opstart code volgens mij.
Stekker er even uit en er weer in, dan heel even na opstart warm water en wordt het weer koud.
Remeha Calenta uit 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Johan H schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:45:
[...]

Moet je eens kijken of toevallig P26 en P116 beiden op 0 staan, mijn ervaring dat die dan meer stookt/ verbruikt. Mij adviseerden ze om 116 op 1 en 26 op 5 te zetten ivm ander dingetje, maar daar stond het al op. Toen ik beiden op 0 zette ging die als een raket……

Ik zit trouwens met 60m2 vloerverwarming en huis 1990 tegen de 20 kWh vandaag non stop.
116 stond al op 1, maar 26 nog wel op 0. Aangepast en nu maar afwachten. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:17:
[...]

116 stond al op 1, maar 26 nog wel op 0. Aangepast en nu maar afwachten. Bedankt voor de tip!
Ja, daar heb je al wat.
Kijken of het wat doet onder deze omstandigheden, want met dit weer die toch al 24/7……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Paul038 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:36:
Hier ook al 4 dagen onafgebroken aan. Met LT7 blijft het dag/nacht 19,5-20,5gr beneden (65m2 vloerverwarming) en boven zo’n 17gr met normale radiatoren. Badkamer keurig op 19,5. Heb geen gas meer, dus bijspringen van een ketel gebeurt niet.

[Afbeelding]
Kan iemand mij nog verder toelichten:
Mijn geval relatief gelijkwaardig, 65m2 vv BGG en 45m2 op 1e verd. Ik verbruik met 24/7 op stooklijn LTV6 aanzienlijk minder. Is dan de retourtemperatuur hoger bij mij waardoor mijn wattage per uur rond de 700/800 zit?

quote]Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:53:
[...]

[/quote]

Zo sta ik er ook in. Als dat ding volledig modulerd en slim was, zet je thermostaat op 20, mag die mag tweezijdig en halve graad afwijken, maar dan weet dat ding hoeveel input die moet leveren om het op temperatuur te houden. Met mijn te grote CV aan/uit lukte dat niet op 35 graden aanvoer.
Dan was het 19,5, vroeg ik 20, stopt die pas vij 20 en werd het 21. Ik verwacht van hedendaagse technieken meer...
fvanderstege schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:02:
[...]

Ik keen vanmiddag op het Adlar display. Zag m'n aanvoer in een minuut wegzakken van 28 naar 15... Ik liep naar buiten en hij was klaar met defrosten. Daarna binnen twee min weer aanvoer 27 graden. Ik heb geen CV ketel, maar die buffer is denk een 50% te klein.
Paul038 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:08:
Zoals ik al schreef heb ik geen CV meer om bij te springen. Feitelijk dus all-elektric. Weet niet exact of en welke instellingen Adlar heeft gedaan voor mijn defrosts. Weet ook niet hoe ik kan zien of hij dat überhaupt wel doet…. Weet iemand dat?
Zoals hierboven omschreven. Je ziet de WP water lozen en flink stomen, leuk gezicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aDki3ucm74k_0Tc_rMZvXqA-Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33Vwed7kXW49FhekOXVdWjHL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVfnjXdyN3SjG9-nLLYCvIWaIec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoDJPWAe2qydFZm1is089tKm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door steefweer op 02-12-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-06 08:09
Beste mede Adlar-Aurora-bezitters; "hebben we nu een warmtepomp gekocht die af is en functioneert of is dit een ontwikkelingsproject?". Soms heb ik het gevoel dat ik toch beter een Panasonic, Daikin, Nibe of zelf een Remeha had kunnen kopen. De ene duurder de andere goedkoper dan de Adlar. Of hebben alle warmtepompen dit soort issues zoals jullie bechrijven. De mijne moet in ieder geval nog (steeds) electrisch worden aangesloten en aangemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:33:
Beste mede Adlar-Aurora-bezitters; "hebben we nu een warmtepomp gekocht die af is en functioneert of is dit een ontwikkelingsproject?". Soms heb ik het gevoel dat ik toch beter een Panasonic, Daikin, Nibe of zelf een Remeha had kunnen kopen. De ene duurder de andere goedkoper dan de Adlar. Of hebben alle warmtepompen dit soort issues zoals jullie bechrijven. De mijne moet in ieder geval nog (steeds) electrisch worden aangesloten en aangemeld.
Goedemorgen John,
Het is een funtioneel
Systeem dat ze wel steeds doorontwikken, alleen maar goed naar mijn mening.
Ik denk dat zeker de input van de gebruikers waarderen en gebruiken.
Als je een bezoekje brengt aan topics van andere merken, zul je zien dat het er daar niet anders aan toe gaat.
Het is denk ik vooral het systeem waar we met zn allen nog aan moeten wennen, het werkt namelijk toch net even anders dan een cv ketel.
Daarbij in die tijd had we geen appjes en metertjes en dergelijke en stookten we gewoon om het warm te krijgen. De laatste jaren gaan we daar heel anders en bewuster meer om.
Hier zit natuurlijk maar een handjevol gebruikers, de meest fanatieken waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
Ik krijg het gevoel dat de warmtepomp zelf perfect is te krijgen. Bij Adlar lijken ze de warmtepomp zelf goed te kennen, maar in mijn ogen lijken ze de kennis te missen van installaties.

Hoe deze het beste te laten te presteren:
Wanneer verdelers voor vloerverwarming aan te passen(de pomp wel of niet verwijderen), het wel of niet plaatsen van buffervaten.
De leiding diameters, het type leidingen(bijvoorbeeld solar leiding toepassen).
Hoe de afwatering van condenswater af te voeren(via een dunne leiding indien hij hoog hangt).
Hoe de ketel reageert bij een hybride opstelling, het schakelen bij defrosts.

Ik kan er helemaal naast zitten hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Tim123 op 03-12-2023 09:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
Johan H schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:00:
[...]

Goedemorgen John,
Het is een funtioneel
Systeem dat ze wel steeds doorontwikken, alleen maar goed naar mijn mening.
Ik denk dat zeker de input van de gebruikers waarderen en gebruiken.
Als je een bezoekje brengt aan topics van andere merken, zul je zien dat het er daar niet anders aan toe gaat.
Het is denk ik vooral het systeem waar we met zn allen nog aan moeten wennen, het werkt namelijk toch net even anders dan een cv ketel.
Daarbij in die tijd had we geen appjes en metertjes en dergelijke en stookten we gewoon om het warm te krijgen. De laatste jaren gaan we daar heel anders en bewuster meer om.
Hier zit natuurlijk maar een handjevol gebruikers, de meest fanatieken waarschijnlijk.
Precies,

Vroeger keek helemaal niemand naar het gasverbruik en of een ketel goed is ingesteld.
Want laten we eerlijk zijn, minstens 80% was? niet goed ingesteld. Gas was min of meer gratis.

En sinds de energiecrises en de mogelijkheden van bv. Homewizard achtige oplossingen meet iedereen zich helemaal suf.
Tel daarbij op dat warmtepompen heel anders werken als cv ketels en “we” in NL daar nog erg weinig ervaring mee hebben.
Et voila…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Johan H schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:13:
[...]

Ja, daar heb je al wat.
Kijken of het wat doet onder deze omstandigheden, want met dit weer die toch al 24/7……
Het lijkt helaas niet veel anders na het aanpassen. Ook nog een andere stooklijn geprobeerd, maar het verbruik blijft zo ongeveer vergelijkbaar. Maar als ik op basis van de cijfers van vorig jaar november en de graaddagen kijk hoeveel gas ik waarschijnlijk zou hebben verbruikt nu dan valt het misschien allemaal nog wel mee.

Vorig jaar hebben we 154 m3 (het warm water verbruik van dit jaar heb ik er al af gehaald) verbruikt en dat is omgerekend met graaddagen voor dit jaar 168 m3. Het elektriciteitsverbruik van vorig jaar heb ik afgetrokken van dat van dit jaar en kom dan voor de warmtepomp uit op 425 kWh. Dat zou dan een COP opleveren van ergens tussen (168*8)/425=3,16 tot (168*10)/425=3,95 en dat is niet slecht toch? Of klopt mijn berekening niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:51:
[...]

Het lijkt helaas niet veel anders na het aanpassen. Ook nog een andere stooklijn geprobeerd, maar het verbruik blijft zo ongeveer vergelijkbaar. Maar als ik op basis van de cijfers van vorig jaar november en de graaddagen kijk hoeveel gas ik waarschijnlijk zou hebben verbruikt nu dan valt het misschien allemaal nog wel mee.

Vorig jaar hebben we 154 m3 (het warm water verbruik van dit jaar heb ik er al af gehaald) verbruikt en dat is omgerekend met graaddagen voor dit jaar 168 m3. Het elektriciteitsverbruik van vorig jaar heb ik afgetrokken van dat van dit jaar en kom dan voor de warmtepomp uit op 425 kWh. Dat zou dan een COP opleveren van ergens tussen (168*8)/425=3,16 tot (168*10)/425=3,95 en dat is niet slecht toch? Of klopt mijn berekening niet?
Puur op berekening moet de 8 volgens mij 8,8 zijn en zou je zelfs nog iets gunstiger uitkomen.

Voor de rest vind ik dit soort berekeningen zelf een beetje appels met peren. Vorig jaar April had ik bij -4 12 kWh verbruikt, nu haal je de -4 niet, maar zit ik rond de 20 kWh (weliswaar van lt6 naar lt5 gegaan). Denk ook dat het er mee te maken heeft of het bijvoorbeeld een langere koude periode is of niet.
Voor mijzelf reken ik bijvoorbeeld 20 kWh per dag is €7,- (reken de zonnepanelen niet mee), voor die €7,- kan ik nog geen 6 m3 gas kopen. Daar zou ik het zeker niet mee redden. Vraag dan veel om me heen mensen die met gas stoken wat die op deze dagen gebruikt hebben en wat ze normaal per jaar gebruiken. Heb ik een beetje een idee.
Voor de rest gok ik vooralsnog dubbele kWh van m3 nodig te hebben over het jaar gezien. 1000 m3 wordt dus 2000kWh, ofwel €1210,- wordt €680,- vooralsnog lijkt dat te gaan lukken. Zeker €500,- per jaar besparing dus ruim 10 jaar ‘terug verdien tijd’ dus. Met de aantekening dat ik mijn huidige cv ook geen 10 jaar meer mee zien gaan.

Ook gebruik ik wat grafiekjes (zie hier onder) om telkens in te schatten of ik een beetje op de goede weg zit.
Bij die van het gas moet je even rekenen dat dat inclusief warm water is en je wilt alleen je verwarmen hierbij weten natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aZzQCAST6LqsbRn0fu8BncNz0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ga1F31tSK0MN6SokLnpaCx1j.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndiRmaBG0_W_lPz7oz88b75_-dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKS5Mn2A7K6RcAEo77Bkatam.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Wij hadden vandaag opeens een temperatuurval die niet echt verklaarbaar was.
Gisteren niet thuis.
Stooklijn HT8

Kantoor thuis vanochtend op een temp van 15gr.
En dat terwijl de verwarming vol open stond én de buiten temperatuur al 2 dagen vrijwel constant is.

De pomp draait vrijwel constant (naast de defrosts).
Vreemd.

Adlar gebeld, die stonden binnen een uur op de stoep!

Advies: je radiatoren pakken teveel flow tov je vloerverwarming.
Dus: waterzijdig inregelen. Snelle fix is je radiatoren simpelweg een stukje dichtdraaien.

Nou vraag ik me wel af of ik de boel warm ga krijgen als ik de radiatoren knijp, maar ok.

We gaan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
Mijn Adlar 6Kw staat nu ingesteld op LT-Curve8. Overdag zijn de temperaturen prima, tussen de 18,5 en 19,5. Maar van 17.00-20.00 wil ik graag iets opschalen en daarvoor mijn Honeywell Chronotherm Touch TH8200 klokthermostaat gebruiken.

Wat ik echter merk is dat de WP rond 16.00 al enorm begint te pendelen. Het lijkt erop dat die Honeywell dus niet echt aan/uit doet, maar langzaam begint op te warmen zodat om 17.00 de gewenste temp is bereikt.

Hebben anderen daar ervaring mee? Ik wil eigenlijk gewoon aan/uit op bepaalde tijden en niet zo'n zelflerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DucHans
  • Laatst online: 04-12-2023
Dag allemaal,

Woonsituatie, vrijstaande woonboerderij met gedeeltelijk radiatoren en vloerverwarming. Tevens tado radiator sturing op aantal vertrekken.

Na de plaatsing wp was het verhaal meneer de wp staat ingesteld en kom er maar niet aan.

Wij hebben sinds het voorjaar een 14kw AuroraII wp. Al zeer vaak error 03 gehad en monteur ook al paar keer bijgehad. Lijkt nu redelijk zonder de storing te functioneren maar met de afgelopen dagen een flink energieverbruik vermoed ik >50 kWh. Ben nu bezig met te kijken waar dat aan kan liggen. De app smart life
staat op standaard modus, geen timing ingesteld en de temp curve zojuist op lt curve 6 ingesteld. Kijken wat dat doet.

Ik ben geen expert maar tips welkom. CV staat ook aan maar heb geen idee wanneer en hoe deze bijschakelt. Sowieso voor tapwater, normaal 1 m2 per dag maar merk nu dat er ca 5m3 bijkomt met het koude weer.

Ik hou het de komende dagen in de gaten. Ben benieuwd hoe ik onze hybride opstelling efficient kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Paul038 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:40:
Mijn Adlar 6Kw staat nu ingesteld op LT-Curve8. Overdag zijn de temperaturen prima, tussen de 18,5 en 19,5. Maar van 17.00-20.00 wil ik graag iets opschalen en daarvoor mijn Honeywell Chronotherm Touch TH8200 klokthermostaat gebruiken.

Wat ik echter merk is dat de WP rond 16.00 al enorm begint te pendelen. Het lijkt erop dat die Honeywell dus niet echt aan/uit doet, maar langzaam begint op te warmen zodat om 17.00 de gewenste temp is bereikt.

Hebben anderen daar ervaring mee? Ik wil eigenlijk gewoon aan/uit op bepaalde tijden en niet zo'n zelflerende thermostaat.
Het hele idee van een warmtepomp is dat je constante temperatuur stookt.
Thermostaat heb je eigenlijk niet nodig behalve als noodback-up. Bij ons staat ie op 15gr.

Wat je wel kunt doen is in de Smart Live app een mechanisme opzetten, dat ie op een bepaald moment de stooklijn moet aanpassen. Maar daarbij loop je dan tegen het probleem an dat een WP een traag apparaat is in de zin, dat het heel lang duurt voordat je effect merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
DucHans schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:17:
Dag allemaal,

Woonsituatie, vrijstaande woonboerderij met gedeeltelijk radiatoren en vloerverwarming. Tevens tado radiator sturing op aantal vertrekken.

Na de plaatsing wp was het verhaal meneer de wp staat ingesteld en kom er maar niet aan.

Wij hebben sinds het voorjaar een 14kw AuroraII wp. Al zeer vaak error 03 gehad en monteur ook al paar keer bijgehad. Lijkt nu redelijk zonder de storing te functioneren maar met de afgelopen dagen een flink energieverbruik vermoed ik >50 kWh. Ben nu bezig met te kijken waar dat aan kan liggen. De app smart life
staat op standaard modus, geen timing ingesteld en de temp curve zojuist op lt curve 6 ingesteld. Kijken wat dat doet.

Ik ben geen expert maar tips welkom. CV staat ook aan maar heb geen idee wanneer en hoe deze bijschakelt. Sowieso voor tapwater, normaal 1 m2 per dag maar merk nu dat er ca 5m3 bijkomt met het koude weer.

Ik hou het de komende dagen in de gaten. Ben benieuwd hoe ik onze hybride opstelling efficient kan krijgen.
14 kW is natuurlijk een zware jongen, veel mensen zitten met de 6 kW nu rond de 20 kWh per dag, dan klinkt 50 mij aardig in verhouding.
Ga er vanuit dat inhoud huis ook behoorlijk is dan en isolatie voor elkaar?
Enig idee wat je normaal gesproken aan gas verbruikte dan?
Ik zag ergens geloof op Daikin forum dat mensen dat Tado spul er weer af halen. Je wil natuurlijk een continu hoeveelheid water in je systeem op temperatuur hebben en houden.
En dat systeem gaat dan weer zn eigen gangetje…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
En "hij staat" zou Hans IJsvogel gezegd hebben. Gisteren in ca. 3 uur stond de warmtepomp afgemonteerd op de plaats. Er was wat verwarring over de wijze van koppeling met de wel of geen CV. Was afgesproken dat de WP rechtstreeks op de vloerverwarming zou worden aangesloten. Maar dan zouden wij tot de installatie monteur geweest is geen verwarming hebben. Niemand keek op dat dat geen optie was. Vloerverwarming is onze enigste verwarming. Doen we toch hybride, geen probleem vonden de monteurs. Of dit verstandig is weet ik niet. Ergens gaat zoiets in hun planning niet goed. Wacht het maar even af totdat de installateur het geheel aan de praat gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-06 08:09
John Roos schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:29:
En "hij staat" zou Hans IJsvogel gezegd hebben. Gisteren in ca. 3 uur stond de warmtepomp afgemonteerd op de plaats. Er was wat verwarring over de wijze van koppeling met de wel of geen CV. Was afgesproken dat de WP rechtstreeks op de vloerverwarming zou worden aangesloten. Maar dan zouden wij tot de installatie monteur geweest is geen verwarming hebben. Niemand keek op dat dat geen optie was. Vloerverwarming is onze enigste verwarming. Doen we toch hybride, geen probleem vonden de monteurs. Of dit verstandig is weet ik niet. Ergens gaat zoiets in hun planning niet goed. Wacht het maar even af totdat de installateur het geheel aan de praat gaat krijgen.
Dan ben ik benieuwd wanneer ze die aansluiten. Bij mij is de pomp geïnstalleerd op 25 november en het duurde ongeveer 6 uur. Maar nu moet de pomp nog steeds elektrisch worden aangesloten en "ingeregeld". Helaas is er nog geen afspraak gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42

29 nov16,8734,31,6
30 nov18,5764,10
1 dec24,1913,7-0.9

[...]

Ik volg graag! Hopelijk antwoord Adlår binnenkort. Hier springt de CV ook aan bij het defrosten. Al blijft het gasverbruik minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterentruus
  • Laatst online: 19-01-2024
Hallo allemaal,
Wij hebben sinds 13 november een 6 kW wp.
Hij moet All electric een redelijk geïsoleerde vrijstaande woning uit 1905 verwarmen met alleen vloerverwarming op de begane grond. De radiatoren op de verdieping staan vrijwel allemaal dicht.
In eerste instantie regelden we de wp op 2 ruimte thermostaten die de pomp op de vloerverwarmingsverdeler aan en uit sturen. De inbedrijfsteller die op 24 november kwam zei dat we de de pompen van de vloerverwarming beter konden laten draaien en konden regelen op zijn eigen stooklijnen. Tijdens de vorstperiode zijn we uitgekomen op stand Lt2. Dan blijft de temperatuur in huis vrijwel constant. De warmtepomp loop hierdoor 24/7 op ongeveer een vermogen van 980 Watt. Alleen in de kamer moeten we op de thermostaat de warmtepomp nog wel eens naar hoog schakelen om de temperatuur te houden.
Nu vraag ik me af of nu de buitentemperatuur weer omhoog gaat contant op Lt2 moeten blijven draaien. Dan zal hij net als nu constant blijven draaien en per dag z’n 22 kWh blijven gebruiken. Of moeten we op een gegeven moment naar een hogere Lt stooklijn of zelfs weer op de thermostaten gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Peterentruus schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:46:
Hallo allemaal,
Hij moet All electric een redelijk geïsoleerde vrijstaande woning uit 1905 verwarmen met alleen vloerverwarming op de begane grond. De radiatoren op de verdieping staan vrijwel allemaal dicht.
In eerste instantie regelden we de wp op 2 ruimte thermostaten die de pomp op de vloerverwarmingsverdeler aan en uit sturen. De inbedrijfsteller die op 24 november kwam zei dat we de de pompen van de vloerverwarming beter konden laten draaien en konden regelen op zijn eigen stooklijnen. Tijdens de vorstperiode zijn we uitgekomen op stand Lt2. Dan blijft de temperatuur in huis vrijwel constant. De warmtepomp loop hierdoor 24/7 op ongeveer een vermogen van 980 Watt. Alleen in de kamer moeten we op de thermostaat de warmtepomp nog wel eens naar hoog schakelen om de temperatuur te houden.
Nu vraag ik me af of nu de buitentemperatuur weer omhoog gaat contant op Lt2 moeten blijven draaien. Dan zal hij net als nu constant blijven draaien en per dag z’n 22 kWh blijven gebruiken. Of moeten we op een gegeven moment naar een hogere Lt stooklijn of zelfs weer op de thermostaten gaan draaien?
als het te warm wordt in huis en/of de pomp te veel gaat pendelen of moduleren kun je wellicht naar lt 3 of lt 4 om een nog stabieler vermogengebruik en een rustiger werking van de pomp na te streven.

hieronder zie je wat bij mij gisteren gebeurde:

Eerste afbeelding is energieverbruik warmtepomp gisteren. temperatuur blijft op ongeveer 19 graden.
elke avond laat zet ik de pomp in de nachtstand/ecostand 's ochtends er weer vanaf
gisteren was de stooklijn lt1. stond nog zo door de vorstdagen ervoor.
's avonds zie ik dat de pomp wat gaat moduleren ( wat minder afgewisseld met wat meer vermogen).
rond 22.00 heb ik daarom de stooklijn weer naar lt2 gezet. pomp reageert vrij snel: hij stopt eerst helemaal ( er wordt namelijk een lagere steltemperatuur gevraagd)en start een poosje later weer op. loopt, na een piekje daarna vrijwel stabiel, zowel in de nachtstand als vanmorgen ( zie tweede afbeelding). met ruim 6oo watt houdt hij nu constant de temp op 19 graden.
Voor de helderheid mijn kamerthermostaat staat sinds 2 weken constant op 17 graden ( bescherming dat de temp niet te veel gaat zakken in de nacht) en daardoor wordt de pomp geheel aangestuurd door de gekozen stooklijn. En ik heb geen vloerverwarming: wel low temp jaga convectoren met ventilatoren erop.

Bij jou zal het wellicht ietsje trager gaan omdat je vloerverwarming hebt, maar de komende dagen blijft de temp vrij ruim boven nul. Dus stooklijn iets aanpassen lijkt me zinvol om uit te proberen.
Een andere optie als de kamer te warm wordt is: radiatoren boven iets open zetten zodat warmteafgifte wordt versterkt. met het dan ingezette vermogen van de pomp ga dus meer verwarmen . hoe mooi is dat ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD-JklDAG0K_eD8DnAZg9QBJPsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U08PQGxgxO10424BNNeQFPUN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2--iyKqkErqF4Ty1Y1SC1PWjfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VIJ3GH6JYzdG0QeCnN7s6qY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 06-12-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:15:
[...]

als het te warm wordt in huis en/of de pomp te veel gaat pendelen of moduleren kun je wellicht naar lt 3 of lt 4 om een nog stabieler vermogengebruik en een rustiger werking van de pomp na te streven.

Eerste afbeelding is energieverbruik warmtepomp gisteren. temperatuur blijft op ongeveer 19 graden.
elke avond laat zet ik de pomp in de nachtstand/ecostand 's ochtends er weer vanaf
's avonds zie ik dat de pomp wat gaat moduleren ( wat minder afgewisseld met wat meer vermogen).
rond 22.00 heb ik daarom de stooklijn weer naar lt2 gezet. pomp reageert vrij snel: hij stopt eerst helemaal ( er wordt namelijk een lagere steltemperatuur gevraagd)en start een poosje later weer op. loopt, na een piekje daarna vrijwel stabiel, zowel in de nachtstand als vanmorgen ( zie tweede afbeelding). met ruim 6oo watt houdt hij nu constant de temp op 19 graden.
Voor de helderheid mijn kamerthermostaat staat sinds 2 weken constant op 17 graden ( bescherming dat de temp niet te veel gaat zakken in de nacht) en daardoor wordt de pomp geheel aangestuurd door de gekozen stooklijn. En ik heb geen vloerverwarming: wel low temp jaga convectoren met ventilatoren erop.

Bij jou zal het wellicht ietsje trager gaan omdat je vloerverwarming hebt, maar de komende dagen blijft de temp vrij ruim boven nul. Dus stooklijn iets aanpassen lijkt me zinvol om uit te proberen.
Een andere optie als de kamer te warm wordt is: radiatoren boven iets open zetten zodat warmteafgifte wordt versterkt. met het dan ingezette vermogen van de pomp ga dus meer verwarmen . hoe mooi is dat ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de stooklijn goed bij je situatie past, je geeft aan dat de temperatuur constant blijft, zal die minder vermogen nodig hebben (in je huidige stooklijn) om je huis op temperatuur te houden.
Zit zelf nu al een paar weekjes op lt5 mooi rond de 19 graden.
Sinds vanmorgen kruipt de temperatuur buiten lekker omhoog en zie je (plaatje) dat het stook vermogen flink afneemt en er ook geen defrosts meer voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afjIsCa3Ai1laDFyPmhPa0rhLM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Y36xfdTHig3L5wQ8vZ3zj5y.png?f=fotoalbum_large

Dit was gister nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N5oMWH_roQb50j3TtamvczL7XA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ToxPyJvPZjSssCuYRq6Y5EZ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Johan H op 06-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Peterentruus schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:46:
Hallo allemaal,
Zie reactie hierboven had eigenlijk jou moeten quoten….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
Vandaag de installatie en inbedrijfstelling gehad. Wat een mooi ding zeg! Behoorlijke kraan ook gehuurd. Je krijgt wel waar voor je geld. Hier staat de warmtepomp full electric te draaien en staat momenteel ingesteld op LT2.

CV zorgt voor het tapwater. Let er overigens op dat er een expansievat tussen de kortsluitverbinding aanvoer en retour geplaatst dient te worden. Dit zodat de druk niet als een gek oploopt als er warm tapwater wordt gevraagd. Hier sprong deze van 1,8 naar 3,2 bar. Ecpansievat ertussen en nu continu netjes op 2 bar.

Binnenkort dus lekker finetunes maar het begin is er!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rytRG2XPxt2LwQgAyTADyXSgm7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY7XNp36XddiR7lilaBCD0gi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KYCoTg91_nez-7hK0IXiSPPfVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcUZxvKtVDNYbUpM8dvEzOG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgJEuSiRdKqLqCaQlLD_iXPwM5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU6n6tnpUnyyTrWwPex83Xw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYkCfX0TElbMmjWC0BaaGMQUXtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6IARUcMtDFTg0ISzwndK4s3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y78A_aKN70UBRMvvaz_1-N-UZFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEq5XJxtOxYaEzuPgEdy0MbS.jpg?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
MrBas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:32:
Vandaag de installatie en inbedrijfstelling gehad. Wat een mooi ding zeg! Behoorlijke kraan ook gehuurd. Je krijgt wel waar voor je geld. Hier staat de warmtepomp full electric te draaien en staat momenteel ingesteld op LT2.

CV zorgt voor het tapwater. Let er overigens op dat er een expansievat tussen de kortsluitverbinding aanvoer en retour geplaatst dient te worden. Dit zodat de druk niet als een gek oploopt als er warm tapwater wordt gevraagd. Hier sprong deze van 1,8 naar 3,2 bar. Ecpansievat ertussen en nu continu netjes op 2 bar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie platen.. kan je detailfoto maken can installatie omtrent je expansievat? Ik moest namelijk ook zelf aangeven dat die er nog tussen moest.
Johan H schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:45:
[...]

Als de stooklijn goed bij je situatie past, je geeft aan dat de temperatuur constant blijft, zal die minder vermogen nodig hebben (in je huidige stooklijn) om je huis op temperatuur te houden.
Zit zelf nu al een paar weekjes op lt5 mooi rond de 19 graden.
Sinds vanmorgen kruipt de temperatuur buiten lekker omhoog en zie je (plaatje) dat het stook vermogen flink afneemt en er ook geen defrosts meer voorkomen.
[Afbeelding]

Dit was gister nog:

[Afbeelding]
Wij gaan redelijk gelijk op. Heb hem nu al een week op LT6, doe er niks aan, dit zijn de resultaten:

Ben erg tevreden, je ziet temperatuur even omhoog gaan tijdens koken, verder alles super steady. Enige opvallende vond ik verschil tussen 1 en 2 dec, andere lijn bij een gelijke dag. Dit waren mijn "duurste dagen", verwacht dat dif anders 7-8m3 had gekost.

Uiteindelijk ook best trots dat ik hier een hoekwoning mee verwarm uit 1955. Ik stook twee bouwlagen (110 m2) op, maar heb in het souterrain (45m2) ook rendement (16-17 gr) en de zolder (26m2) is ook een dergelijke temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICQJMfIIlTl15l4jg6hErQoz_Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3vLcEYA2fqMmFPikCRftakw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lRyd0Ycgf8yTTH18Z1ghOTpbnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kxkHefsydb48uEuyqcpslvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqPN0trVULbvksoSX9SsbIbgY3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XfV1vqkyscZz2fhgyKNc09g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWDp_LKU41_Y_LPxR-F-AZYTYbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdToUsNiPhJABbBW9dOB3CH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBxbExnt6jVs0mTdBDPwEf29GIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcB7nzoimjdLAiCvjpHEo734.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuOvaLVa2Yy9rNe5p0FdEwTWuWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOKT5yUo7uv5R1rrcZX6p9JJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WxlIjBthz4qzzLRxYllVqFvSHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2kbmi7OpanTLG9GnmGkh6qp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door steefweer op 06-12-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk hè!?
Ik zal eens op de druk letten als we warm water aanzetten!
En dat enorme vat, is dat een buffervat omdat je anders te weinig systeeminhoud hebt? En hoeveel liter is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:44:
[...]

Mooie platen.. kan je detailfoto maken can installatie omtrent je expansievat? Ik moest namelijk ook zelf aangeven dat die er nog tussen moest.

[...]

Wij gaan redelijk gelijk op. Heb hem nu al een week op LT6, doe er niks aan, dit zijn de resultaten:

Ben erg tevreden, je ziet temperatuur even omhoog gaan tijdens koken, verder alles super steady. Enige opvallende vond ik verschil tussen 1 en 2 dec, andere lijn bij een gelijke dag. Dit waren mijn "duurste dagen", verwacht dat dif anders 7-8m3 had gekost.

Uiteindelijk ook best trots dat ik hier een hoekwoning mee verwarm uit 1955. Ik stook twee bouwlagen (110 m2) op, maar heb in het souterrain (45m2) ook rendement (16-17 gr) en de zolder (26m2) is ook een dergelijke temperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 en 2 december waren bij mij nagenoeg gelijk rond de 20 kWh met een vergelijkbaar lijntje.
Wellicht had je daar net een wat andere wind ofzo?
Gister was met 22 kWh tot nu toe het duurste, met de kanttekening dat ik zondag heb ingesteld cv uit, dus alleen voor warm water, tijdens defrosts springt die dus niet meer bij.
Toeval of niet, zaterdagmiddag had ik de branderautomaat kadoek namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Laatst online: 23-02 20:42
fvanderstege schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om zelf een stooklijn te maken, zoals bij andere leveranciers wel kan. Hopelijk komt dit nog. Wij hebben nog gewone radiatoren met ventilatoren eronder. Ik ben nu regelmatig van stooklijnen aan het wisselen, omdat het dan weer te koud c.q. te warm is. Onze gewenste kamertemperatuur is 19°C. Ik houd het nu in een tabelletje bij (buitentemperatuur, stooklijn, warmwatertemperatuur), zodat ik volgende winter weet voor welke temperatuur ik welke stooklijn nodig heb. Ik had gedacht dat het gebruik wat eenvoudiger was.

Moeten meer mensen regelmatig van stooklijn wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Dag allemaal, ik ben nieuw in dit onderwerp en lees het met grote interesse. Allereerst maar echte beginnersvraag:We hebben nu can 3mnd een 6kw draaien, maar ik ben de kluts wat kwijt, door al mijn geëxperimenteer. Moet ik de watertemperatuur van de cv ketel nu op een hogere of lagere temperatuur dan de ingestelde temperatuur van de warmtepomp zetten. Ik heb cv nu op 50C en wp op 45C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:05:
[...]

1 en 2 december waren bij mij nagenoeg gelijk rond de 20 kWh met een vergelijkbaar lijntje.
Wellicht had je daar net een wat andere wind ofzo?
Gister was met 22 kWh tot nu toe het duurste, met de kanttekening dat ik zondag heb ingesteld cv uit, dus alleen voor warm water, tijdens defrosts springt die dus niet meer bij.
Toeval of niet, zaterdagmiddag had ik de branderautomaat kadoek namelijk.
Hoe zet je de cv in de instellingen uit zodat hij niet meer bijspringt voor defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJP7mcf6UOnDKRscTCNSaTdrMp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t831Qe0TjuqSxO7IDhE4YvBD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Dit was gister, om va 12 uur in middag gaat thermostaat van 19 naar 20 graden. Stooklijn HL8. Ik vind dit er gek uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Om va 12 uur gaat thermostaat van 19 naar 20C ik vind dit er gek uitzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:17:
Dag allemaal, ik ben nieuw in dit onderwerp en lees het met grote interesse. Allereerst maar echte beginnersvraag:We hebben nu can 3mnd een 6kw draaien, maar ik ben de kluts wat kwijt, door al mijn geëxperimenteer. Moet ik de watertemperatuur van de cv ketel nu op een hogere of lagere temperatuur dan de ingestelde temperatuur van de warmtepomp zetten. Ik heb cv nu op 50C en wp op 45C.
Als je helpende antwoorden wil op punten hier en in je volgende post zul je eerst concrete info moeten geven over jouw woon- isolatie-, verwarmsituatie en instellingen zoals bijv bij welke buitentemperatuur springt de cv bij enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:19:
[...]

Hoe zet je de cv in de instellingen uit zodat hij niet meer bijspringt voor defrosts?
Bij mijn Remeha Calenta is dat P3 standje 3.
Dat betekend dat ik de hele cv verwarming heb uitgeschakeld, dus alleen warm water.
Ik vind die test belangrijk om te weten of die er na de winter helemaal uit kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISFvCe9vIeuGFyDs5nySrWCTSm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uNxj0NmtjwjknHSMUpz2jJjz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:54:
[...]

Bij mijn Remeha Calenta is dat P3 standje 3.
Dat betekend dat ik de hele cv verwarming heb uitgeschakeld, dus alleen warm water.
Ik vind die test belangrijk om te weten of die er na de winter helemaal uit kan.
[Afbeelding]
Oke bedankt. ik begreep eerst dat je in de warmtepomp die mogelijkheid kan uitsluiten. In de cv ketel instelling dus. Heb ook een Remeha calenta. Kan dus op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:52:
[...]

Oke bedankt. ik begreep eerst dat je in de warmtepomp die mogelijkheid kan uitsluiten. In de cv ketel instelling dus. Heb ook een Remeha calenta. Kan dus op dezelfde manier.
Ik verwacht dat er ook wel een parameter in de wp zit waarmee je kan voorkomen dat hij iets aan de cv vraagt (all electric setting ofzo) helaas heb ik geen lijstje met parameters 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
DJP30 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:14:
[...]

Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om zelf een stooklijn te maken, zoals bij andere leveranciers wel kan. Hopelijk komt dit nog. Wij hebben nog gewone radiatoren met ventilatoren eronder. Ik ben nu regelmatig van stooklijnen aan het wisselen, omdat het dan weer te koud c.q. te warm is. Onze gewenste kamertemperatuur is 19°C. Ik houd het nu in een tabelletje bij (buitentemperatuur, stooklijn, warmwatertemperatuur), zodat ik volgende winter weet voor welke temperatuur ik welke stooklijn nodig heb. Ik had gedacht dat het gebruik wat eenvoudiger was.

Je kunt in de app met “scenes” werken. Daarmee kan je bv bepalen dat je op basis van de buitentemperatuur wilt wisselen van stooklijn.
Daar moet je natuurlijk een beetje mee oppassen, want je wilt stabiel stoken.
Er zijn meer opties.
Ik moet er zelf ook nog mee spelen, dus heb er og geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Toen ik nog op lt6 zat had ik dat ook, sinds ik op lt5 zit blijft die mooi constant laatste paar weken. Thermostaat laat ik continu op 19 staan en gebruik ook geen eco of iets meer. Alleen p26 op 4 ipv 5.
Ben wel benieuwd als het as week wat warmer wordt of die dan ook mooi constant blijft, zou wel moeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:00:
[...]

Mooi werk hè!?
Ik zal eens op de druk letten als we warm water aanzetten!
En dat enorme vat, is dat een buffervat omdat je anders te weinig systeeminhoud hebt? En hoeveel liter is dat?
Buffervat is in is geplaatst omdat ik, eigenwijs dat ik ben, mijn zoneverwarming van Tado niet op wil geven :). Zodat er een buffer aanwezig is en de warmtepomp niet op elk wissewasje hoeft te reageren.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:44:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foto is moeilijk te maken, hij zit gewoon op een tstuk onder de retour van de ketel. Daar naar het expansievat en klaar :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:02:
[...]

Buffervat is in is geplaatst omdat ik, eigenwijs dat ik ben, mijn zoneverwarming van Tado niet op wil geven :). Zodat er een buffer aanwezig is en de warmtepomp niet op elk wissewasje hoeft te reageren.
Ok, verstandig dus.
Hoeveel liter is dat en staat dat gewoon in serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
MrBas schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:03:
[...]

Foto is moeilijk te maken, hij zit gewoon op een tstuk onder de retour van de ketel. Daar naar het expansievat en klaar :).
Toch maar even gedaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEWcbVkf0kQEsao2gPsP4-OmVc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOJh4ngkdavGqdHiB7ruwuq7.jpg?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:14:
[...]

Ok, verstandig dus.
Hoeveel liter is dat en staat dat gewoon in serie?
120L en ik zit even te kijken maar de retour zit op het buffervat en de aanvoer zit op een of andere manier op en de aanvoer en retour CV en op buffervat aangesloten. Daarnaast overigens nog een extra expansievat geplaatst voor de CV nu. Ga nog is bellen met Adlar hierover, vindt ik een beetje raar namelijk. Maar zoals het nu lijkt in serie inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZnqOtq_NHCT8_EA8F7Fg9NWSEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FsJAUKsiYvOXHjo1jeo0RkW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OptSXIg5rBk-qydB4gUV2h1Zi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6Bj5U4UsIKwqEcIGGwDGg1V.jpg?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
Inderdaad moeilijk foto maken, ziet er ingewikkeld uit.
Zelf hou ik altijd van een principiele installatietekening, schematisch op papier zetten hoe een en ander aan elkaar hangt, en dat controleren met kijken, en voor ons goede fotoś.

Dat vat van 120 liter; klopt het dat daar maar 120 x (35-25) = 1,2 kw aan energie in opgeslagen wordt?? (aanvoer vanaf wp, retour naar wp)
Ik betwijfel het nut van zoń vat, en al helemaal van een kleintje van 15 liter.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Ik woon in vrijstaand huis van 1994, muur en dakisolatie, nieuwe dubbele ramen, en verwarming dmv radiatoren. We verwarmen nu alleen benedenverdieping, ca 55m2. We verwarmen op 19C tot 12 uur en dan tot 22 uur op 20C. Daarna weer 19C

Ik wil uiteindelijk zoveel als ik kan begrijpen, maar voordat ik me er helemaal in stort, zou ik graag weten wat een gebruikelijke instelling qua watertemperatuur is. Ik zit wat te klooien en vraag me af of de cv instelling nu bijv op 50C moet en de wp op 40C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
janomill schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:57:
Ik woon in vrijstaand huis van 1994, muur en dakisolatie, nieuwe dubbele ramen, en verwarming dmv radiatoren. We verwarmen nu alleen benedenverdieping, ca 55m2. We verwarmen op 19C tot 12 uur en dan tot 22 uur op 20C. Daarna weer 19C

Ik wil uiteindelijk zoveel als ik kan begrijpen, maar voordat ik me er helemaal in stort, zou ik graag weten wat een gebruikelijke instelling qua watertemperatuur is. Ik zit wat te klooien en vraag me af of de cv instelling nu bijv op 50C moet en de wp op 40C?
Goedemiddag,

Mij hadden ze geadviseerd de cv water temperatuur op 60 graden te zetten.
Tijdens een defrost neemt de watertemperatuur namelijk snel af naar wel 15 graden, hier moet de cv dan even een paar minuten voor bijspringen. Kan me voorstellen met radiatoren dat dat wel gewenst is.
Heb zelf beneden vloerverwarming en boven nog oude radiatoren. Heb in overleg met Adlar de cv uitgeschakeld qua bijspringen, puur omdat ik wil weten of ik ook zonder kan. En dat ziet er tot nog toe goed uit. CV staat bij mij nu alleen nog maar ingesteld voor sww.
Voor mij zelf heb ik ontdekt dat als je toch gewoon permanent 1 temperatuur hanteert dat dat het meeste ‘rust’ in je systeem geeft, maarja misschien is dat met radiatoren iets minder van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 07-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[quote]Johan H schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:56:
[...

[ Voor 78% gewijzigd door Johan H op 07-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:57:

Ik ga ervan uit dat je de watertemperatuur van warmwatervoorziening in de cv gewoon op minimaal 60 graden hebt staan.
De cv staat bij jou zoals ik net lees dus in een hybride opstelling met de warmtepomp. Je huis wordt verwarmd met radiatoren. En dat is zeker een ander verhaal dan vloerverwarming.
Je hebt een grafiekje gepost met daarin het beeld dat de wp voortdurend aan het pendelen is.
Van belang is nu om te weten of daarbij ook de cv actief is. Vandaar mijn vraag vanaf welke buitentemperatuur springt de cv bij?
Als dat al gebeurt bij temperaturen boven nul en daar bovenop is je cv watertemperatuur ook nog 50-60 graden dan kan daardoor het pendelgedrag ontstaan.
Zet het moment van bijspringen van de cv- ketel eerst maar eens op -5.
Vervolgens zet je de kamerthermostaat op 16-17 graden. En de warmtepomp op een stooklijn low 2.
Laat dit een hele tijd zo staan en voel of het genoeg warm is.
Te warm? Stooklijn naar low 4 of 5.
Te koud? Stooklijn naar low 1. Daarna nog te koud? Dan naar stooklijn voor hogere temperaturen : beginnen bij 8.
de thermostaat in de kamer doet dus hierbij eigenlijk niets. functioneert alleen als achtervanger voor als het te koud zou worden in de kamer om welke reden dan ook.

Als dit eenmaal goed staat zul je merken dat het verloop van de grafiek stabieler wordt.de warmtepomp werkt rustiger op meer continu vermogen.
Bij mij staat de warmtepomp nu bijna continu op low2 en het wordt zo’ n 18,5 tot 19 graden in de woonkamer. Zou ik het warmer willen hebben, zoals. Bijv vandaag: temperatuur viel met die mist erbij wat tegen en bleef lang steken op1 graad buiten. Toen toch maar warmtepomp op low 1 gezet. En het werd weer prima 18,5-19 graden
Met radiatoren kan dat omdat dat sneller werkt ( zeker met ventilatoren erop) dan vloerverwarming.

Ben benieuwd…..

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 07-12-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:19:
[...]

Vandaag had ik nog even contact met Adlar er over en ze zeiden je kan ook de kabel van wp naar cv los koppelen. Vind ik instelling in cv toch even makkelijker.
Trouwens circulatiepompje ook van 50 naar 60% gezet (p100) omdat radiator bij keuken best achteraan in het hele leiding stelsel zit en slecht mee komt (had ik met cv ook zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:17:
[...]

Vandaag had ik nog even contact met Adlar er over en ze zeiden je kan ook de kabel van wp naar cv los koppelen. Vind ik instelling in cv toch even makkelijker.
Trouwens circulatiepompje ook van 50 naar 60% gezet (p100) omdat radiator bij keuken best achteraan in het hele leiding stelsel zit en slecht mee komt (had ik met cv ook zo)
Mijn convectoren bij de pui staan ook behoorlijk achterin de rit. De temperatuur van het water was daar beduidend lager dan die in de convector midden in de kamer. en juist bij de pui wordt het eerder koud.
gelijk even gekeken bij de parameter ( hoe kom je trouwens aan de wetenschap dat deze voor de circulatiepomp is; heb je een lijstje?)
parameter stond op 45. nu naar 55 gezet. even aanzien of het wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:30:
[...]

Mijn convectoren bij de pui staan ook behoorlijk achterin de rit. De temperatuur van het water was daar beduidend lager dan die in de convector midden in de kamer. en juist bij de pui wordt het eerder koud.
gelijk even gekeken bij de parameter ( hoe kom je trouwens aan de wetenschap dat deze voor de circulatiepomp is; heb je een lijstje?)
parameter stond op 45. nu naar 55 gezet. even aanzien of het wat uitmaakt.
Ik zou graag een lijstje hebben, maar deze specifiek aan Adlar gevraagd.
Temp lijkt op te lopen, even volgen….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w9IjkMr8PatFqeysm2citSc2Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9Gxsgx5XDvM5zaGtEllWkQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poohfriends
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 11:34
Wij krijgen een ruimte niet warm met de warmtepomp. Het betreft de omgebouwde garage waar een grote (nieuwe) radiator staat. De radiator krijgt niet genoeg warmte aanvoer om warm te worden. De warmtepomp (10kw) staat ingesteld om de beneden verdieping van 90m2 met vloerverwarming te kunnen verwarmen. De radiatoren boven staan open en die worden wel een beetje warm waardoor het boven rond de 19 graden blijft. De omgebouwde garage wordt gewoon helemaal niet warm. De radiator is koud, terwijl deze helemaal open staat.
Hebben jullie een idee waar we naar zouden kunnen kijken om ook die ruimte met de warmtepomp te kunnen verwarmen? Ik heb er nu een elektrisch kacheltje neergezet, maar dat voelt wel heel zonde om te moeten gebruiken terwijl we een warmtepomp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
poohfriends schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:37:
Wij krijgen een ruimte niet warm met de warmtepomp. Het betreft de omgebouwde garage waar een grote (nieuwe) radiator staat. De radiator krijgt niet genoeg warmte aanvoer om warm te worden. De warmtepomp (10kw) staat ingesteld om de beneden verdieping van 90m2 met vloerverwarming te kunnen verwarmen. De radiatoren boven staan open en die worden wel een beetje warm waardoor het boven rond de 19 graden blijft. De omgebouwde garage wordt gewoon helemaal niet warm. De radiator is koud, terwijl deze helemaal open staat.
Hebben jullie een idee waar we naar zouden kunnen kijken om ook die ruimte met de warmtepomp te kunnen verwarmen? Ik heb er nu een elektrisch kacheltje neergezet, maar dat voelt wel heel zonde om te moeten gebruiken terwijl we een warmtepomp hebben.
Om maar eens simpel te beginnen, weet je zeker dat die radiator goed ontlucht is en je systeem op druk is?
Zit er ook een ongelukkig lang stuk leidingwerk naar toe? En heeft dat wel een beetje diameter?
Loopt dat misschien ongeisoleerd door een kruipruimte ofzo?
Heb je wel eens alle andere radiatoren helemaal dicht gezet en gekeken of die dan wel warm wordt?
In mijn eigen geval heb ik de circulatiepomp wat harder laten draaien om nog een beetje aanvoer in Verweggistan te krijgen.
Eventueel radiator vervangen door een laag temperatuur uitvoering?
Ben benieuwd of je er wat mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-06 10:14
[...]

Een custom stooklijn instellen die de Y-as en X-as snijdt is wel mogelijk.
Die van mij vervangt nu LT8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterentruus
  • Laatst online: 19-01-2024
Weet iemand hoe je op de Smart Life app de temperatuur tijdelijk omhoog of omlaag kunt stellen. In de Lt2 modus staat hij nu op 32grC en maakt dan ongeveer 35grC aanvoer water temperatuur. Mijn woonkamer blijft dan net te koud. Als ik de temperatuur op plus naar bijvoorbeeld 34 gr dan springt hij vrijwel direct weer terug naar 34 gr.
Pagina: 1 ... 8 ... 62 Laatste