Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 9 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterentruus
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Weer terug naar 32 gr bedoelde ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:38
Peterentruus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:30:
Weet iemand hoe je op de Smart Life app de temperatuur tijdelijk omhoog of omlaag kunt stellen. In de Lt2 modus staat hij nu op 32grC en maakt dan ongeveer 35grC aanvoer water temperatuur. Mijn woonkamer blijft dan net te koud. Als ik de temperatuur op plus naar bijvoorbeeld 34 gr dan springt hij vrijwel direct weer terug naar 34 gr.
Door de stooklijn aan te passen?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterentruus
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Hoi Bas,
Ik begrijp jouw reactie helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:42
MrBas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:
[...]

Door de stooklijn aan te passen?
Andere stooklijn kiezen.
Naar LT1
En dan ff een dag geduld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Aan fvandersteege,
Super bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ga ermee aan de slag. Het verloop zal ik hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Zet het moment van bijspringen van de cv- ketel eerst maar eens op -5.

Bedoel je dat ik de cv-watertemperatuur 5 graden onder die van wp moet zetten? Of 5 graden onder huidige instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
macfocus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:32:
[...]

Andere stooklijn kiezen.
Naar LT1
En dan ff een dag geduld hebben
Dag valt wel mee, met 4 uur moet dit al merkbaar zijn. Staat ook in de handleiding over de stooklijnen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-10 19:03
Nog even een tipje tussendoor:
Toen vorig jaar de vloerverwarming is gelegd, heb ik direct zo’n laser thermometer gun gekocht om de boel goed in te kunnen stellen.
Ideaal om vloer, radiatoren, leidingen etc. mee te meten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZLOo97nboSoaBVxL04wOd5AFKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QzxvHNZKmAEWZCikRTRBxnh.jpg?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
janomill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:18:
Aan fvandersteege,
Super bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ga ermee aan de slag. Het verloop zal ik hier posten.

@janomill
Bedoel je dat ik de cv-watertemperatuur 5 graden onder die van wp moet zetten? Of 5 graden onder huidige instelling?

Nee . In de warmtepompinstellingen. Via het display kun je parameter p22 veranderen. Dat is de parameter die het moment ( de buitentemp ) vaststelt waarop de cvketel bij gaat springen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_f8fP7oI4Ru-LkHJB0mavAo7Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obmovMDBXKkbq7juHHAPw8kD.jpg?f=fotoalbum_large

doe de volgende stappen m.b.v. het display

stap 1: op het display linksonder de toets 5 seconden ingedrukt houden tot het slotje ( midden op het scherm) eraf gaat.

stap 2 : 5 sec de M-toets indrukken > L 00 verschijnt

stap 3: 5 sec dezelfde M-toets indrukken : P00 verschijnt

met pijltjestoets omhoog naar P22
je ziet daar op welke buitentemp de warmtepomp de cv ketel laat bijspringen.

stap 4 : zet deze temp maar eerst naar -5 door het volgende te doen :
M-toets kort indrukken het getal wat de temp aangeeft gaat knipperen.
vervolgens met de pijltjestoets naar -5 .

stap 5 : dan opnieuw de M-toets kort indrukken. de temp is nu ingesteld op -5

stap 6 : vervolgens tot slot de toets linksonder kort indrukken en het scherm springt weer naar de beginstand zoals je begonnen bent. als het goed is komt het slotje ook weer terug.

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 08-12-2023 16:47 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:43:
Nog even een tipje tussendoor:
Toen vorig jaar de vloerverwarming is gelegd, heb ik direct zo’n laser thermometer gun gekocht om de boel goed in te kunnen stellen.
Ideaal om vloer, radiatoren, leidingen etc. mee te meten!
[Afbeelding]
Ga ik binnenkort met dit doen :). Staat standaard in mn werkauto, dus dat heeft soms zijn voordelen! Daarnaast, moet je na het plaatsen van de warmtepomp sowieso niet opnieuw inregelen? Andere flow van die pomp doet al heel veel namelijk waterzijdig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnBG13Rx0A6f6T4uP_xH2xgbv_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qpx15T3tljwM2jySsGb6847N.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door MrBas op 08-12-2023 16:50 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:48:
[...]

Ga ik binnenkort met dit doen :). Staat standaard in mn werkauto, dus dat heeft soms zijn voordelen! Daarnaast, moet je na het plaatsen van de warmtepomp sowieso niet opnieuw inregelen? Andere flow van die pomp doet al heel veel namelijk waterzijdig.

[Afbeelding]
Nice! En dan kom je even bij ons allemaal even langs voor systeem en isolatie advies 😁😁

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:01:
[...]

Nice! En dan kom je even bij ons allemaal even langs voor systeem en isolatie advies 😁😁
Geen probleem, doen we graag voor medetweakers uiteraard. Heb al eens bij een andere tweaker thermografie uitgevoerd van de buitengevel.

Heb trouwens viavia gehoord dat ze achter de schermen bezig zijn met een nieuwe app waarin je een schema kan aanmaken om de warmtepomp in de nachtstand te zetten en weer eruit. Wellicht ook automatische stooklijn aanpassing (dat zou mooi zijn).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:04:
[...]

Geen probleem, doen we graag voor medetweakers uiteraard. Heb al eens bij een andere tweaker thermografie uitgevoerd van de buitengevel.

Heb trouwens viavia gehoord dat ze achter de schermen bezig zijn met een nieuwe app waarin je een schema kan aanmaken om de warmtepomp in de nachtstand te zetten en weer eruit. Wellicht ook automatische stooklijn aanpassing (dat zou mooi zijn).
Interessant…… heb toevallig van de week wel HR++ glas voor benedenverdieping besteld, ben wel benieuwd hoe het met de gevels gesteld is (1990)

Interessant….. op het moment loopt het rete stabiel, schakel ook niet naar andere stooklijnen of eco, maar vooral als je op het punt (buitentemperatuur) wel/ niet stoken komt mag er van mij wel wat intelligentie bij komen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 08-12-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Het is gelukt op -5 in te stellen. Stond op +5 Heel duidelijk heb je dat uitgelegd.
Ik heb water cv nu op 55C gezet en de wp op 42C
Stooklijn L2
Ben benieuwd. Morgen zal ik grafiekje uploaden.
Goh ben heel blij met je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
fvanderstege schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:44:
[...]

@janomill

Nee . In de warmtepompinstellingen. Via het display kun je parameter p22 veranderen. Dat is de parameter die het moment ( de buitentemp ) vaststelt waarop de cvketel bij gaat springen

[Afbeelding]

doe de volgende stappen m.b.v. het display

stap 1: op het display linksonder de toets 5 seconden ingedrukt houden tot het slotje ( midden op het scherm) eraf gaat.

stap 2 : 5 sec de M-toets indrukken > L 00 verschijnt

stap 3: 5 sec dezelfde M-toets indrukken : P00 verschijnt

met pijltjestoets omhoog naar P22
je ziet daar op welke buitentemp de warmtepomp de cv ketel laat bijspringen.

stap 4 : zet deze temp maar eerst naar -5 door het volgende te doen :
M-toets kort indrukken het getal wat de temp aangeeft gaat knipperen.
vervolgens met de pijltjestoets naar -5 .

stap 5 : dan opnieuw de M-toets kort indrukken. de temp is nu ingesteld op -5

stap 6 : vervolgens tot slot de toets linksonder kort indrukken en het scherm springt weer naar de beginstand zoals je begonnen bent. als het goed is komt het slotje ook weer terug.
Hoe kom je aan al die info? In de bedieningshandleiding die ik heb gekregen staat er niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-10 23:42
Mijn WP dacht vandaag, ik ga gewoon ff uit. Prima natuurlijk, maar duurt dan wel lang voordat die weer aan gaat!
Blijf erbij dat aansturing met een thermostaat mist. Uiteindelijk weer handmatig aangezet, was een graad gezakt en voordat alles weer op temperatuur is...

Onderstaand de tijd dat die uit was en gefaseerd de opstart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUHHprGl8t1qvjWKBVGOeZotscw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQ1iQZAN0f0567lmvWQD1vcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwFYUrDsb-PWVsANevB96LWtgog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6xZHwNXhOWjflH7pHTtKQ2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH41cDOqiCKJ5SLUw71NJGFOsPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XWWYfjUnt7VzKp9HhaTxDdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxcSwrjFFy6HZ3fpCTZJfp_DLRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNfyBRIgg8pdOuJkft2XJfVn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:07:
Het is gelukt op -5 in te stellen. Stond op +5 Heel duidelijk heb je dat uitgelegd.
Stooklijn L2
Deze parameterinstelling van parameter 22 kreeg ik bij de installatie in januari vorige jaar. maar ik merk dat verschillende gebruikers op verschillende momenten ook weer info te pakken krijgen over andere parameters. Als je het forum doorpluist kom je die tegen.
Een belletje naar Adlar met vragen over het gebruik en instellingen helpt meestal ook goed. ik vind het trouwens verwarrend hoe Adlar daar nu mee omspringt en heb ongeveer over dit punt ook een vraag bij hen neergelegd. Daar wordt nu op gekauwd. Ik hoop op positief resultaat: dwz openheid van zaken geven over welke parameters voor gebruikers van belang zijn en hoe die werken in het geheel om een zo goed mogelijk functionerende warmtepomp te realiseren.

Dan nog dit: de tips die ik gegeven heb hebben als resultaat dat de kamerthermostaat feitelijk buiten spel wordt gezet en dat de warmtepomp nu geheel zelf aan zet is.
Dat is een uitdaging . Niet in de verleiding komen om als het koud is toch weer de thermostaat op 20 te zetten. Ga eerst aan de gang met wat een stooklijn doet zoals ik beschreven heb en stel die zo nodig bij.
Ik heb ook deze keuze gemaakt en dat werkt op dit moment het beste.

Tot slot: ik zou de tapwatertemp op 60 graden zetten ivm legionella gevaar. maar jij bedoelde waarschijnlijk de cv temp om te verwarmen. dan is 55 graden prima lijkt me. Ben wel benieuwd of je in de ketel het vermogen en de pompsnelheid van de cv ook wat omlaag hebt gezet. Dat helpt er ook aan mee om de cv ketel als hij op een gegeven moment bij moet springen wat minder fanatiek en zuiniger de boel gaat meeverwarmen.Er is trouwens discussie bij de kenners of je een de cv temp nu juist lager ( 45 of 55 graden) of gewoon wat hoger kunt/moet laten staan ( 60-65 graden). Die discussie kun je vinden via google ( ketelklets op youtube, en john visser ook op youtube)

[ Voor 17% gewijzigd door fvanderstege op 08-12-2023 20:08 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:54
fvanderstege schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:56:
[...]

Deze parameterinstelling van parameter 22 kreeg ik bij de installatie in januari vorige jaar. maar ik merk dat verschillende gebruikers op verschillende momenten ook weer info te pakken krijgen over andere parameters. Als je het forum doorpluist kom je die tegen.
Een belletje naar Adlar met vragen over het gebruik en instellingen helpt meestal ook goed. ik vind het trouwens verwarrend hoe Adlar daar nu mee omspringt en heb ongeveer over dit punt ook een vraag bij hen neergelegd. Daar wordt nu op gekauwd. Ik hoop op positief resultaat: dwz openheid van zaken geven over welke parameters voor gebruikers van belang zijn en hoe die werken in het geheel om een zo goed mogelijk functionerende warmtepomp te realiseren.

Dan nog dit: de tips die ik gegeven heb hebben als resultaat dat de kamerthermostaat feitelijk buiten spel wordt gezet en dat de warmtepomp nu geheel zelf aan zet is.
Dat is een uitdaging . Niet in de verleiding komen om als het koud is toch weer de thermostaat op 20 te zetten. Ga eerst aan de gang met wat een stooklijn doet zoals ik beschreven heb en stel die zo nodig bij.
Ik heb ook deze keuze gemaakt en dat werkt op dit moment het beste.

Tot slot: ik zou de tapwatertemp op 60 graden zetten ivm legionella gevaar. maar jij bedoelde waarschijnlijk de cv temp om te verwarmen. dan is 55 graden prima lijkt me. Ben wel benieuwd of je in de ketel het vermogen en de pompsnelheid van de cv ook wat omlaag hebt gezet. Dat helpt er ook aan mee om de cv ketel als hij op een gegeven moment bij moet springen wat minder fanatiek en zuiniger de boel gaat meeverwarmen.Er is trouwens discussie bij de kenners of je een de cv temp nu juist lager ( 45 of 55 graden) of gewoon wat hoger kunt/moet laten staan ( 60-65 graden). Die discussie kun je vinden via google ( ketelklets op youtube, en john visser ook op youtube)
Tapwater kan prima op 55 graden bij een warmtepomp. Vanaf 55 graden is er geen legionella aangroei meer en bovendien heb je eens per week een legionellarun. Dan komt de hele boiler op een temperatuur van ruim boven de 60 graden.

Indien je niet aan stuurt met een thermostaat dan is het even zoeken naar de juiste stooklijn terwijl je de wp continu laat draaien. Al ben ik meer fan van sturing op ruimtetemperatuur met een bus thermostaat. Dan draai je niet meer dan nodig is en heb je altijd een juiste aanvoertemperatuur. Enige nadeel daarmee is dat je ruimtetemperatuur eerst terug loopt terwijl je betonvloer op temperatuur gebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Heren vraagje. Op het moment dat je pieken begint te zien in het verbruik (pendelen) moet dan juist de stooklijn omhoog of omlaag? Ik zit nu op LT2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYJr1CUdhMUAdnDBP0UxNDu7Xn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CERB0DQ1uecoy6P4YjDyYsbo.png?f=fotoalbum_large

Overigens tot half 8 sochtends stond de warmtepomp in eco stand, wel heel mooi stabiel. Dat wil ik dus ook bij normaal bedrijf bereiken…

[ Voor 65% gewijzigd door MrBas op 09-12-2023 08:11 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:09:
Heren vraagje. Op het moment dat je pieken begint te zien in het verbruik (pendelen) moet dan juist de stooklijn omhoog of omlaag? Ik zit nu op LT2.

[Afbeelding]

Overigens tot half 8 sochtends stond de warmtepomp in eco stand, wel heel mooi stabiel. Dat wil ik dus ook bij normaal bedrijf bereiken…
Pendelen is aan-uit . Dit lijkt meer op moduleren
Ik weet niet hoe jij de boel verwarmt: vloerverwarming? Evt combinatie met radiatoren of alleen radiatoren/vonvecoren.
Hoe warm wil je het hebben?
Werk je nog met de kamerthermostaat? etc....

Daarom weet ik niet zeker of mijn adviezen in jouw situatie zullen werken.
(ik werk met verwarming middels convectoren . radiator in de hal en eentje op mijn werkkamer staan open. en natuurlijk de convectoren in de woonkamer en de radiator in het keukengedeelte)
Maar dit geldt in mijn ogen altijd : controleer eerst of:

1. ......het bijspringen van de cv op -5 staat ingesteld in parameter 22 van de warmtepomp ( zie mijn bericht naar @janomill )

2. ......de kamerthermostaat op 16 graden staat zodat deze tot (of na; afhankelijk hoe je ernaar kijkt :) ) deze grens niet meer actief is in de woonkamer

Als de warmtepomp in deze instellingen al regelmatiger werkt ben je misschien al klaar.

Werkt dit niet of onvoldoende ?
Dan (eventueel ook)... kiezen uit

1 Meer warmteafgifte door bijv radiatoren iets meer open te zetten in de hal en/of boven
helpt dit niet of wil je dit niet dan (eventueel ook)...

2. Kiezen voor stooklijn lowtemp 3 of 4

Wordt het te koud met stooklijn 4 dan terug naar stooklijn 3

(Opmerking: vandaag heb ik mijn stooklijn in verband met hogere buitentemperaturen ook in de komende dagen gezet van low temp 1 naar low temp 3)

.Eerst dit maar eens proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 09-12-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:33:
[...]

Pendelen is aan-uit . Dit lijkt meer op moduleren
Ik weet niet hoe jij de boel verwarmt: vloerverwarming? Evt combinatie met radiatoren of alleen radiatoren/vonvecoren.
Hoe warm wil je het hebben?
Werk je nog met de kamerthermostaat? etc....

Daarom weet ik niet zeker of mijn adviezen in jouw situatie zullen werken.
(ik werk met verwarming middels convectoren . radiator in de hal en eentje op mijn werkkamer staan open. en natuurlijk de convectoren in de woonkamer en de radiator in het keukengedeelte)
Maar dit geldt in mijn ogen altijd : controleer eerst of:

1. ......het bijspringen van de cv op -5 staat ingesteld in parameter 22 van de warmtepomp ( zie mijn bericht naar @janomill )

2. ......de kamerthermostaat op 16 graden staat zodat deze tot (of na; afhankelijk hoe je ernaar kijkt :) ) deze grens niet meer actief is in de woonkamer

Als de warmtepomp in deze instellingen al regelmatiger werkt ben je misschien al klaar.

Werkt dit niet of onvoldoende ?
Dan (eventueel ook)... kiezen uit

1 Meer warmteafgifte door bijv radiatoren iets meer open te zetten in de hal en/of boven
helpt dit niet of wil je dit niet dan (eventueel ook)...

2. Kiezen voor stooklijn lowtemp 3 of 4

Wordt het te koud met stooklijn 4 dan terug naar stooklijn 3

(Opmerking: vandaag heb ik mijn stooklijn in verband met hogere buitentemperaturen ook in de komende dagen gezet van low temp 1 naar low temp 3)

.Eerst dit maar eens proberen?
Bedankt voor je bericht.

Situatie is als volgt:

Vloerverwarming beneden en radiatoren boven, vrijwel alles zit aangesloten op Tado zoneregeling. 2 Radiatoren buiten tado gehouden ivm doorstroming (bypass). Vrijwel alle zones zijn dus onafhankelijk te regelen, vandaar ook een buffervat van 120L bijbesteld.

1. CV lager zetten heeft geen zin, deze dient enkel en alleen nog voor warm water.

2. De thermostaten op 16 zetten gaat hier niet op aangezien de kleppen/knoppen dichtgestuurd worden.

3. Zojuist op LT 3 gezet inderdaad, kijken of dit wat op wilt lossen. Als dit genoeg verwarmd nog ga ik naar LT 4.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:21:
[...]

Bedankt voor je bericht.

Situatie is als volgt:

Vloerverwarming beneden en radiatoren boven, vrijwel alles zit aangesloten op Tado zoneregeling. 2 Radiatoren buiten tado gehouden ivm doorstroming (bypass). Vrijwel alle zones zijn dus onafhankelijk te regelen, vandaar ook een buffervat van 120L bijbesteld.

1. CV lager zetten heeft geen zin, deze dient enkel en alleen nog voor warm water.

2. De thermostaten op 16 zetten gaat hier niet op aangezien de kleppen/knoppen dichtgestuurd worden.

3. Zojuist op LT 3 gezet inderdaad, kijken of dit wat op wilt lossen. Als dit genoeg verwarmd nog ga ik naar LT 4.
Met vloerverwarming werkt het allemaal een beetje anders. Dat weet ik en daarom mijn voorbehoud.

*Waar je ook nog aan kunt denken is om een of meer radiatoren boven (meer) open te zetten. Daardoor wordt de warmteafgifte bevorderd ( pendelen kan ontstaan door te weinig warmteafgifte), maar misschien wil je boven helemaal niet verwarmen?

Eerst maar eens zien wat de verandering van stooklijn doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:56
MrBas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:21:
[...]

Bedankt voor je bericht.

Situatie is als volgt:

En als je al vloerverwarming hebt, en dus warmteopslag, snap ik echt niet wat de toegevoegde waarde van dat buffervat is, zeker omdat slechts 1 kwh energie daarin opgeslagen wordt. Dat is dus de warmte die de adlar in 10 minuten opwekt.
Wat zijn je beweegredenen geweest voor dat vat???

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:09:

[Afbeelding]

Zo te zien heb je niet een aparte kWh meter voor je WP? Zijn die enorme pieken niet van een waterkoker of zoiets?
Zou je echt aanraden een kWh meter direct achter je wp automaat te plaatsen om een echt goed beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:21:
[...]

Zo te zien heb je niet een aparte kWh meter voor je WP? Zijn die enorme pieken niet van een waterkoker of zoiets?
Zou je echt aanraden een kWh meter direct achter je wp automaat te plaatsen om een echt goed beeld te krijgen.
Klopt, die is besteld, PostNL verzaakt het al 3 dagen om die langs te brengen, ze geven nu aan maandag… dus hopelijk dan even sleutelen. Weet iemand of er iets gereset moet worden of kan de WP gewoon even uit?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
harv schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:11:
[...]

En als je al vloerverwarming hebt, en dus warmteopslag, snap ik echt niet wat de toegevoegde waarde van dat buffervat is, zeker omdat slechts 1 kwh energie daarin opgeslagen wordt. Dat is dus de warmte die de adlar in 10 minuten opwekt.
Wat zijn je beweegredenen geweest voor dat vat???
Ik heb inderdaad vloerverwarming. De vertegenwoordiger vertelde mij dat ik die buffer nodig had voor de zoneverwarming (radiatoren boven vooral) omdat anders de warmtepomp telkens aansloeg… Vloer verwarming is overigens een gesloten systeem, met een pomp dus.

[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 09-12-2023 18:34 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:33:
[...]

Ik heb inderdaad vloerverwarming. De vertegenwoordiger vertelde mij dat ik die buffer nodig had voor de zoneverwarming (radiatoren boven vooral) omdat anders de warmtepomp telkens aansloeg… Vloer verwarming is overigens een gesloten systeem, met een pomp dus.
Ik zou hem in de app even stoppen en dan de hoofdschakelaar om. Vervolgens automaat uit en meter er achter plaatsen. Automaat aan, schakelaar aan en weer starten dat ding.
Ja drukke tijden voor de bezorgdiensten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:33:
[...]

Is het met zo’n vat ook te regelen dat je die overdag zoveel mogelijk met zonne energie verwarmd om ‘s avonds te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:55:
[...]

Is het met zo’n vat ook te regelen dat je die overdag zoveel mogelijk met zonne energie verwarmd om ‘s avonds te gebruiken?
Dat is inderdaad mogelijk, vraag me niet hoe, maar had gehoord dat een ingeneur dit voor elkaar heeft gekregen. Ik weet veel van elektra af, echter installatiezijde blijf ik zo ver mogelijk uit de buurt :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:56
Johan H schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:55:
[...]

Misschien naar 2 kwh met een slechte cop???
Nee, dat wordt ḿ niet

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Je ziet toch dat verschillende type HTV afgifte systemen en vv met gesloten verdeler de meeste onrust geven.. althans dat maak ik op door dit draadje heen.

Kan iemand mij vertellen wat de beweegreden is van mijn adlar 6kw op 100m2 vv stooklijn lt6 om vandaag tweemaal uit te gaan. Gister ook en vandaag al 1x handmatig ingeschakeld.

Gaat hij weer aan bij bepaalde gemeten watertemperaturen?
Nu 19,0 binnen, al weken tussen 19,0 en 19,5ben thermostaat staat op 10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVX3-GppBH74Uvxbs9rRvbSPtpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYwKGOMDTyizFnHl7Q2CKsVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF5B8NV4cxgfxQYOJIwG0c1YTvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9YcywCoQcVTpgcpePSr5do0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46H4UQVm2jGsYLBbKekn3w-rlUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6eMmNFMJ3D0q1qS6qLn3qCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:10:
Je ziet toch dat verschillende type HTV afgifte systemen en vv met gesloten verdeler de meeste onrust geven.. althans dat maak ik op door dit draadje heen.

Kan iemand mij vertellen wat de beweegreden is van mijn adlar 6kw op 100m2 vv stooklijn lt6 om vandaag tweemaal uit te gaan. Gister ook en vandaag al 1x handmatig ingeschakeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit dus ook al te zoeken naar een installateur welke mijn 2 vloerverwarmingverdelers kan vervangen voor een pomploze variant. Schijnt dat dit beter is, echter houden de huidige verdelers mijn kamer prima op temperatuur.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij is natuurlijk niet uit, maar standby, denk dat dit combinatie is van watertemperatuur en buitentemperatuur (en voor zover die meewerkt er is geen vraag van de thermostaat), hij hoeft nu met 9 graden buiten echt niet aan te slaan en binnen blijft de temperatuur toch goed!?

Die van mij werkt nu ook in blokken.
Heb ook vv met pomp op verdeler en boven radiatoren.
Zit nu al paar weken op lt5 en zit er eigenlijk niet aan, volgens mij zit ik aardig in balans. Als die het nodig vind springt die echt wel weer aan, zou dat echt even afwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3BGFgvwqfhcJofOFG8LF44QnPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRrcccQOUqgUxwr1IxUFMQZr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[

[ Voor 99% gewijzigd door Johan H op 09-12-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:25:
[...]

Hij is natuurlijk niet uit, maar standby, denk dat dit combinatie is van watertemperatuur en buitentemperatuur (en voor zover die meewerkt er is geen vraag van de thermostaat), hij hoeft nu met 9 graden buiten echt niet aan te slaan en binnen blijft de temperatuur toch goed!?

Die van mij werkt nu ook in blokken.
Heb ook vv met pomp op verdeler en boven radiatoren.
Zit nu al paar weken op lt5 en zit er eigenlijk niet aan, volgens mij zit ik aardig in balans. Als die het nodig vind springt die echt wel weer aan, zou dat echt even afwachten.
[Afbeelding]
Snap je punt, maar inmiddels is het 18,3 en de WP blijft uit. Hier is nl geen sturing op. Alle koude dagen super constant en nu uit terwijl het fris wordt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ8S2QeF8-jAvXxgDty2dHqSUoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7ZSdwgiepoyfj14AReo3lMf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
@steefweer ja dat moet ook niet kunnen.
Had ik ook op lt6, misschien moet je 1 hoger?
Hoe heb je p116 en p26? En thermostaat?

[ Voor 32% gewijzigd door Johan H op 10-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
buitentemperatuur is behoorlijk gestegen, dat scheelt.
Als je akkoord bent met 19 graden is dat toch prima? Als de stops niet te kort zijn ( zo'n half uur minimaal denk ik) en hij vooral lange runs maakt.
Hij stuurt mede op de buitentemperatuur. daarnaast ,vermoedelijk bij jou zo ingesteld, op de outlet temp van het water in de warmtepomp? kun je linksboven in het scherm zien: daar staat de watertemperatuur aangegeven. Vlak daarboven staat in of out.
En verder is van belang de lengte van de stops: wanneer gaat de pomp weer verwarmen ( dat zie je aan de aanwezigheid van het symbool voor de ventilator en daarnaast het symbool van de compressor).? doet hij dat als de watertemperatuur (in of out, afhankelijk van de instelling) 1,2,3,4-10 graden is gezakt.
in parameter 26 zie je een getal staan van 0-10 dat bepaalt het moment waarop de pomp weer gaat starten. 4 betekent dan: temperatuur van het water moet 4 graden onder de steltemperatuur zijn gezakt. bijvoorbeeld steltemperatuur is 31 , dan gaat de pomp weer starten met verwarmen op 31-4=27;
start =zodra 26 graden is bereikt.
in jouw geval, als de kamertemperatuur teveel zakt , kun je dat getal in parameter 26 verlagen naar 3, of 2, zelfs 0 is mogelijk. Maar let erop dat er niet veel meer stops ontstaan die dan ook nog korter worden, dan kan pendelgedrag ontstaan en dat wil je niet.

Als hij makkelijk de gevraagde kamertemp bereikt en vasthoudt en je wilt hem meer continu laten draaien dan kun je een stooklijn lager kiezen. in jouw geval van lt6 naar lt7. Grote kans dat hij dan uiteindelijk ook op lager vermogen zijn werk kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 10-12-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bedankt voor de tips. Doe eigenlijk niks met dat Adlar scherpje, zo lang mogelijk uitgesteld;)

Ga me er eens in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
janomill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:07:
Stooklijn L2
Twee grafiekjes. Gisteren ‘s nachts thermostaat op 19 en in ochtend op 20 gezet.
Vandaag tot 13:00 op 19 en dan 20.
Ik had eergister thermostaat op 16 gezet maar toen was hele huis na paar uur koud 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW2SWpngwRCjNm_BYWcq1mJSRVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emP5l8pIL2P6bVdchA931gYV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUj40BJ6F_MoNcKqa3oPSxCHBLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8RDwZY0q4rEcX7ihTksy9l5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Ik vind het wel heel gek, dat verschil in de na ht.
Beide met stooklijn L1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
(Tenzij er toch wat anders aan de hand is ) eerst weer naar de basis:
waarom toch weer de thermostaat gebruikt? :?
zet die naar 16 graden. en probeer stooklijn low temp 2. vandaaruit weer bepalen: te warm? naar stooklijn 3; te koud? naar stooklijn lt1

Met deze buitentemp moet de warmtepomp toch makkelijk op lowtemp 2 of 1 ( zonder invloed van de thermostaat , de kamer kunnen verwarmen.

Als dat geen positiever resultaat heeft dan is er wellicht nog iets anders aan de hand. Misschien heel veel warmteverlies in huis? Of heb je nog oude versie radiatoren in huis?

Staat p116 op 1? ( verwarmen op basis van uitgaande watertemperatuur bij de warmtepomp)
Staat p 26 op 4 ? als die veel hoger staat eerst maar eens op 4 zetten. ( dat is het verschil tussen steltemp en temperatuur uitgaand water bij de pomp, zodra dat verschil meer dan 4 graden wordt gaat de pomp verwarmen

Laat dit geheel zonder verder tussenkomst een paar uur draaien dan weet je meer. dus geen thermostaat in de kamer hoger zetten als je het koud krijgt , maar de stooklijn aanpassen!

edit: Zeker als je standaard plaatradiatoren hebt zou ik als de wiedeweerga daar cv ventilatoren op leggen of onder hangen. dat scheelt enorm in de warmteafgifte. Bij convectoren geldt dat overigens ook : ik heb op 3 jaga convectoren elk 8 grotere ventilatoren liggen aangestuurd door een heatboostermodule.

Mocht het zo zijn dat het koud blijft kun je alsnog de cv eerder bij laten springen dan heb je het in ieder geval weer even behaaglijker. En dan vervolgens verder advies bij Adlar vragen. Zij kennen de situatie bij jou thuis als het goed is en weten hoe ze de pomp, ingesteld en wel, achter gelaten hebben.

edit: je kunt er ook voor kiezen om bij te weinig warmte de stooklijn naar ht 8 of 7 te zetten. Dan gaat de warmtepomp op basis van een hogere stel-temperatuur verwarmen en kan hij wellicht de situatie in jouw huis beter aan.
Maar ook in dat geval zou ik , als je ze nog niet hebt , op of onder de radiatoren cv ventilatoren plaatsen ventilatoren . en mocht je nog oude radiatoren hebben: zo mogelijk gauw vervangen door jaga's of iets dergelijks dan kun je zeker low temp stooklijn gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door fvanderstege op 10-12-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkD6DFk6LlaCo-OrCbTboUTd1Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4ROmWbBKJkNo0cEsJ57ep2v.jpg?f=fotoalbum_large

Zulke radiatoren heb ik.
Zal je raad opvolgen en thermostaat nog keer op 16C zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janomill
Ik heb zojuist P26 op 4 gezet. Die sond op 0
P116 kan ik niet vinden, P loopt tm P99 wn dan begint P1 xx
Bedoel je met P116 misschien P1 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
janomill schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]

Zulke radiatoren heb ik.
Thermrads, heb ik ook inderdaad.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:02:
Ik heb zojuist P26 op 4 gezet. Die sond op 0
P116 kan ik niet vinden, P loopt tm P99 wn dan begint P1 xx
Bedoel je met P116 misschien P1 16?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]

Zulke radiatoren heb ik.
Met zulke radiatoren zul je echt met ventilatoren moeten werken om warmteafgifte te bevorderen. Anders toch maar naar ht stooklijn beginnen bij 8 . Je ziet meteen de steltemp een stuk omhoog springen. De warmtepomp gaat dan op hogere temperaturen verwarmen . Realiseer je dan wel dat dat meer energie kost en uiteindelijk dus ook duurder is. Daarom is een investering in ventilatoren rendabel. En zoals gezegd: als je het geld heb: low temp convectoren. Die zijn ook best goed tweedehands te krijgen omdat veel mensen overstappen naar vloerverwarming.
Ik snap nu ook wel waarom bij jou het bijspringen van de cv al bij 5 graden boven nul ingesteld stond . Het kan nodig zijn dat je de instelling die je nu hebt(-5) bij lage buiten temperaturen , en misschien zeker bij vorst in de huidige omstandigheden bij je thuis , toch weer bijgesteld moet worden, bijvoorbeeld naar 0 graden omdat je warmtepomp het met deze radiatoren niet kan redden om de gewenste temperatuur te bereiken of vast te houden.
Hopelijk gaat het nu beter.

Edit: misschien is stand 4 bij p26 ook nog te hoog bij jou en duurt het te lang voordat de warmtepomp weer aanspringt. Als je dat merkt wellicht op 3 zetten of zelfs naar 2. Dan krijg je wel meer starts en stops maar ja kou lijden wil je ook niet toch? Het is best even zoeken wat in jouw situatie nu het beste werkt en de mooiste balans geeft in het werk van de warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 10-12-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:46:
[...]

Thermrads, heb ik ook inderdaad.
Nou @janomill , je weet nu iemand die jou het beste advies kan geven, gezien de verwarmsituatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
En weer reuze bedankt, ga er morgen weer mee aan de slag! Benieuwd naar de grafiek van morgen 😀
Dan zal ik me ook verdiepen in wat goede ventilatoren zijn. En hoeveel ik nodig heb. Nu heb ik er maar eentje maar als die aan is, dus boven C37 dan ergert het gezoem me toch wel. Misschien iemand die heel stille weet?

[ Voor 52% gewijzigd door janomill op 10-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Je kunt ze zelf maken. Kijk maar eens op tweakers.net in dit topic:
Het grote HeatBooster (by SDR Engineering) smart home radiatorbooster-topic
Als je handig bent knutsel je dit zo in elkaar. Er zijn daar ook voorbeelden te vinden van setjes op vergelijkbare radiatoren als jij hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 15:39

PoKi

Ik?

MrBas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:04:
[...]

Dit kan toch al met SmartLife app?
Tenminste ik kan een "Scene" instellen dat bv om 22:00 deze naar de 'energiebesparend' gaat en bv om 08:00 weer 'standaard-'
Hierin kan ik ook de 'Curve-instellingen' aanpassen.

Werking hier op alleen vloerverwarming en met de stooklijn

[ Voor 4% gewijzigd door PoKi op 11-12-2023 08:11 ]

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
PoKi schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:10:
[...]

Dit kan toch al met SmartLife app?
Tenminste ik kan een "Scene" instellen dat bv om 22:00 deze naar de 'energiebesparend' gaat en bv om 08:00 weer 'standaard-'
Hierin kan ik ook de 'Curve-instellingen' aanpassen.

Werking hier op alleen vloerverwarming en met de stooklijn
Ja klopt, is in te stellen.
Er is hier wel geroepen dat de Eco stand niet goed voor het apparaat zou zijn.
Wellicht eens goed navragen bij Adlar, wat zij hier over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:39:
[...]

Nou @janomill , je weet nu iemand die jou het beste advies kan geven, gezien de verwarmsituatie..
Ik heb nu bij mij de stooklijn op LT4 staan en red het verder nog prima, hangt ook dus af van de mate van isolatie etc. Bij mij allemaal prima uitgevoerd (vooral voor een jaren 40 woning).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb nu bij mij de stooklijn op LT4 staan en red het verder nog prima, hangt ook dus af van de mate van isolatie etc. Bij mij allemaal prima uitgevoerd (vooral voor een jaren 40 woning).
Mooi, en dat met thermrad- radiatoren.
Buitentemp is nu 9 graden ,dat werkt ook mee En goede isolatie natuurlijk.
Misschien ook nog cv ventilatoren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Heb zojuist wat draadjes van de zelfbouw heatbooster gelezen. super interessant maar ik ben bang dat ik onvoldoende handig ben om dit voor elkaar te knutselen, ook het programmeren van e.e.a. lijkt me heel leuk maar toch net even teveel voor mij. Zou mooi zijn als er mini of meer kant-en-klare sets waren. En dan niet die van de Gamma ofzo. Nog maar eens wat dieper induiken dus. Nooit verwacht dat de aanschaf van een warmtepomp eeen nieuwe hobby/tijdingestering met zich mee zou brengen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:57:
[...]

Mooi, en dat met thermrad- radiatoren.
Buitentemp is nu 9 graden ,dat werkt ook mee En goede isolatie natuurlijk.
Misschien ook nog cv ventilatoren....
Zit ik wel aan te denken inderdaad, voel je projectje aankomen inderdaad. Heb alleen 2 wat dunnere radiator waar geen 120mm fans onder kunnen, dus wellicht kleine 80mm (of nog kleinere) noctua fans gebruiken. We gaan het zien. Moet ook nog folie e.d. plakken.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
janomill schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:52:
Heb zojuist wat draadjes van de zelfbouw heatbooster gelezen. super interessant maar ik ben bang dat ik onvoldoende handig ben om dit voor elkaar te knutselen, ook het programmeren van e.e.a. lijkt me heel leuk maar toch net even teveel voor mij. Zou mooi zijn als er mini of meer kant-en-klare sets waren. En dan niet die van de Gamma ofzo. Nog maar eens wat dieper induiken dus. Nooit verwacht dat de aanschaf van een warmtepomp eeen nieuwe hobby/tijdingestering met zich mee zou brengen 😀
Je hebt ook gewoon PWM fan controllers met bijv 12v voeding met voeler die je voor een prikkie kunt kopen welke je niet hoeft in the programeren. Temperatuur instellen voor de voeler en het printplaatje doet de rest. Wellicht door een andere tweaker een behuizing 3D laten printen and bob is your uncle.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
janomill schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:52:
Toen Adlar bij jou langs kwam mag ik hopen dat ze je toch een beetje waarschuwen dat std. Radiatoren en LTV stoken of HTV met een WP niet het meest ideale is!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:25:
[...]

buitentemperatuur is behoorlijk gestegen, dat scheelt.
Als je akkoord bent met 19 graden is dat toch prima? Als de stops niet te kort zijn ( zo'n half uur minimaal denk ik) en hij vooral lange runs maakt.
Hij stuurt mede op de buitentemperatuur. daarnaast ,vermoedelijk bij jou zo ingesteld, op de outlet temp van het water in de warmtepomp? kun je linksboven in het scherm zien: daar staat de watertemperatuur aangegeven. Vlak daarboven staat in of out.
En verder is van belang de lengte van de stops: wanneer gaat de pomp weer verwarmen ( dat zie je aan de aanwezigheid van het symbool voor de ventilator en daarnaast het symbool van de compressor).? doet hij dat als de watertemperatuur (in of out, afhankelijk van de instelling) 1,2,3,4-10 graden is gezakt.
in parameter 26 zie je een getal staan van 0-10 dat bepaalt het moment waarop de pomp weer gaat starten. 4 betekent dan: temperatuur van het water moet 4 graden onder de steltemperatuur zijn gezakt. bijvoorbeeld steltemperatuur is 31 , dan gaat de pomp weer starten met verwarmen op 31-4=27;
start =zodra 26 graden is bereikt.
in jouw geval, als de kamertemperatuur teveel zakt , kun je dat getal in parameter 26 verlagen naar 3, of 2, zelfs 0 is mogelijk. Maar let erop dat er niet veel meer stops ontstaan die dan ook nog korter worden, dan kan pendelgedrag ontstaan en dat wil je niet.

Als hij makkelijk de gevraagde kamertemp bereikt en vasthoudt en je wilt hem meer continu laten draaien dan kun je een stooklijn lager kiezen. in jouw geval van lt6 naar lt7. Grote kans dat hij dan uiteindelijk ook op lager vermogen zijn werk kan doen.
Steltemp is met LTV6 deze dagen rond de 27/28 graden. Vloer inlet (retour) temperatuur bleef hangen op 21 a 22 graden bij WP uit.
Nu parameter L26 naar 4 gezet ipv 5. Benieuwd, maakt denk net het verschil wat ik nodig heb ;)

Stooklijn omhoog had wss ook gekund, dan was steltemp 28/29 graden met als gevolg eerder aanslaan wanneer water WP geheel naar vloertemp was gegaan (21/22 gr). Echter werkte LT6 voor mij in de koude periode als meest zuinig, dus blijf hier graag aan vasthouden

Thanx voor de uitleg:)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIYYlUFu4oxy4EiRQ-7nVCC9LiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aR9eHB4cxS1Of1OBkDVhMjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EHtr35YygGCjc1SRFU0ASyO8tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwqvifCWoVr7bWaheHtiYAOF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door steefweer op 11-12-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:44
Gisteren is de Aurora II 6kW (hybride) volledig aangesloten. Ik heb twee oudere vloerverwarmingen op benedenverdieping met voor ieder een aparte pomp. Die pompen heb ik op permanent gezet met de laagste doorvoersnelheid. Moet nog uitzoeken of dat de capaciteit van de pomp in de Aurora tegen werkt.
Op de verdiepingen Jaga low-h20 convectoren, nu nog zonder ventilatoren.
De monteur heeft 0 graden celsius ingesteld als temperatuur voor deelname CV en HL5 als standaard stooklijn. Daarnaast is mijn ATAG-One thermostaat vervangen door de eenvoudigste Honeywell (aan/uit) die weer ingesteld was op 18 graden. Helaas had de verkoper dit niet vermeld, integendeel; hij vond de Atag-One een perfecte thermostaat. Moet nu nog even op zoek naar een geschikte thermostaat met wifi (just for fun en home-automation).
Gisteren al een paar andere curves geprobeerd en die enkele uren laten functioneren. Ik weet dat een dag laten functioneren de beste optie is, maar curve HL-5 zorgde gisteren voor géén warmte-effect na een uurtje of drie (waarom weet ik niet). Vannacht curve HL-8 aangezet (leek me de zuinigste en koudste). Vanmorgen benedenverdieping mooi op 18 graden, maar pomp was vaker uit geweest, of stand-by met verbruik van ongeveer 60 watt.
Ik lees in de "handleiding" dat curve 6 de energiebesparende eco-curve is (aannemende dat ze HL-curve 6 bedoelen). Is deze dan gelijk aan de zogenaamde ECO-stand (is gelijk aan 'nachtmodus-stille modus' van paragraaf 4.6)?
De komende dagen en weken alles eens goed beoordelen en vooral het principe van de stooklijnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Het verloop van gisteren, met thermostaat op 16C en stooklijn L1

In de nacht was het verbruik inees heel hoog, heb toen wp uitgezet en weer aan. Daarna redelijk stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_mSCOwkPm4x9HmYxTuO0r9DFeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aystgS2BZ7l6IdnsYGJMwwaw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door janomill op 12-12-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:17:
Het verloop van gisteren, met thermostaat op 16C en stooklijn L1

In de nacht was het verbruik inees heel hoog, heb toen wp uitgezet en weer aan. Daarna redelijk stabiel.

[Afbeelding]
Dat zie er al een stuk stabieler uit.
Als de kamertemperatuur nu goed is en ook blijft tijdens de stops even niets meer aan doen. kijken of hij het de komende dagen zo volhoudt. En 's nachts uit bed om hem uit te zetten zou ik ook niet doen. het koelt af 's nachts dus gaat hij meer doen. Dat moet je accepteren. Lekker blijven slapen is het beste...

Mocht het te kil worden tijdens de stops ( en dat kan zeker gebeuren omdat je niet met vloerverwarming verwarmt) dan kun je eventueel in deze omstandigheden de thermostaat iets verhogen ( ja dan kun je de thermostaat weer gaan gebruiken ;) ) naar bijv. 18 graden dan heb je de ondergrens omhoog gedaan waardoor de kamertemperatuur niet te veel zakt.

Als er een koude periode komt en het lukt niet om de kamer warm te houden met deze instelling dan kun je , als je de stooklijn niet naar hh 8 of hh 7 wilt hebben , eventueel weer besluiten om het moment van bijspringen van de cv aan te passen .
ik zou echter eerder kiezen voor hh8 of hh7 omdat je dan nog steeds zuiniger stookt dan op gas.
Als je zonnepanelen hebt met enige overproductie , is dat in ieder geval zo zolang de salderingsregeling in werking is.

Door op deze manier te handelen heb je nu voorkomen dat de warmtepomp steeds uit en weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@John6871 schrijft : Ik lees in de "handleiding" dat curve 6 de energiebesparende eco-curve is (aannemende dat ze HL-curve 6 bedoelen). Is deze dan gelijk aan de zogenaamde ECO-stand (is gelijk aan 'nachtmodus-stille modus' van paragraaf 4.6)?

Nee, lijkt me niet . In de eco-stand gebeurt er iets anders heb ik gemerkt:

De warmtepomp gaat wat minder vermogen inzetten zodat hij minder geluid maakt . Daarbij heb ik gezien dat hij de steltemperatuur iets omhoog doet , waarschijnlijk om te zorgen dat de kamertemperatuur zo veel mogelijk gelijk blijft en niet te veel zakt ?
Toch vreemd want je zou zeggen op lager vermogen kan hij juist niet die hogere temp bereiken...
misschien gaat de compressor iets meer doen en de ventilator niet? of......
Wat er precies gebeurt in de ecostand is voor mij nog een mysterie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:22:
@John6871 schrijft : Ik lees in de "handleiding" dat curve 6 de energiebesparende eco-curve is (aannemende dat ze HL-curve 6 bedoelen). Is deze dan gelijk aan de zogenaamde ECO-stand (is gelijk aan 'nachtmodus-stille modus' van paragraaf 4.6)?

Nee, lijkt me niet . In de eco-stand gebeurt er iets anders heb ik gemerkt:

De warmtepomp gaat wat minder vermogen inzetten zodat hij minder geluid maakt . Daarbij heb ik gezien dat hij de steltemperatuur iets omhoog doet , waarschijnlijk om te zorgen dat de kamertemperatuur zo veel mogelijk gelijk blijft en niet te veel zakt ?
Toch vreemd want je zou zeggen op lager vermogen kan hij juist niet die hogere temp bereiken...
misschien gaat de compressor iets meer doen en de ventilator niet? of......
Wat er precies gebeurt in de ecostand is voor mij nog een mysterie O-)
Als ik het goed begrepen heb gaat de compressor en fan langzamer draaien, dat eerste zou zorgen dat met minder vermogen draait en je zou kunnen denken, doordat de fan minder hard draait= minder koellucht, het water toch warm genoeg wordt. Valt ook niet echt wat over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poohfriends
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 11:34
Kunnen we nog met iets anders spelen dan de stooklijnen om de temperatuur stabiel te houden? Bij LT3 stijgt de temperatuur langzaam naar een hoger temperatuur dan we zouden willen, maar als we LT4 instellen, daalt de temperatuur weer te veel. Bij beide blijft de temperatuur niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
[quote]fvanderstege schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:12:
[...]

Dat zie er al een stuk stabieler uit.
Als de kamertemperatuur nu goed is en ook blijft tijdens de stops even niets meer aan doen. kijken of hij het de komende dagen zo volhoudt. En 's nachts uit bed om hem uit te zetten zou ik ook niet doen. het koelt af 's nachts dus gaat hij meer doen. Dat moet je accepteren. Lekker blijven slapen is het beste...

[ Voor 34% gewijzigd door janomill op 12-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Ik heb net contact met Adlar gehad, die onverklaarbare hoge verbruikstand kan te maken hebben met de instelling L12. Dat is de instelling die standaard op 0 staat. Dat zorgt ervoor dat er af en toe een auto atische legionella desinfectiemodus wordt geactiveerd. Vandaar hoog verbruik. Door hem ni op 1 te zetten zou dat uitgeschakeld moeten zijn. Ik heb hybride opstelling, warm water dus via cv en niet via wp. Hoop dat dit werkt. verder complimenten voor degene die mij adviseerde. 😀👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:34:
Ik heb net contact met Adlar gehad, die onverklaarbare hoge verbruikstand kan te maken hebben met de instelling L12. Dat is de instelling die standaard op 0 staat. Dat zorgt ervoor dat er af en toe een auto atische legionella desinfectiemodus wordt geactiveerd. Vandaar hoog verbruik. Door hem ni op 1 te zetten zou dat uitgeschakeld moeten zijn. Ik heb hybride opstelling, warm water dus via cv en niet via wp. Hoop dat dit werkt. verder complimenten voor degene die mij adviseerde. 😀👍
Dat is een bekend probleem. heb ik ook gehad in het voorjaar. helemaal niet meer aan gedacht die mogelijkheid.
de warmtepomp staat dan ingesteld alsof er een warmtepompboiler of warmwatervat gekoppeld is. En die moet eens in de week op 60 graden. vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
poohfriends schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:31:
Kunnen we nog met iets anders spelen dan de stooklijnen om de temperatuur stabiel te houden? Bij LT3 stijgt de temperatuur langzaam naar een hoger temperatuur dan we zouden willen, maar als we LT4 instellen, daalt de temperatuur weer te veel. Bij beide blijft de temperatuur niet stabiel.
Goeie vraag. Ik denk het niet eerlijk gezegd. Voor mij wordt het komende tijd ook gokken of het warm genoeg of te warm wordt in huis. Het is echt anders dan met een CV stoken. Dat wist ik ook wel, maar zoals altijd; "als je er mee wordt geconfronteerd is het lastig".
En ander aspect is dat ik rondom de Kerst naar familie in Limburg ga. Wat als het in die tijd vriest dat het kraakt en de warmtepomp valt uit, neemt de CV het dan automatisch over? Vriest de warmtepomp dan kapot? Kan ik dit testen? Zoveel vragen en nog lang niet alle antwoorden. In ieder geval ga ik deze topic bijhouden en voeden (waar mogelijk) met mijn ervaringen en kennis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
de parameter 26 iets lager zetten? waar staat die op? bijvoorbeeld op 4 dan naar 3. dan slaat de warmtepomp iets eerder aan. het getal geeft het maximale toegestane verschil in graden aan tussen watertemp van de warmtepomp en de stel temperatuur die behoort bij de stooklijn

of misschien : probeer eens op lt4 en dan de thermostaat een halve graad onder de gewenste temperatuur?

edit: deze laatste heb ik bij mij nu ook toegepast en werkt tot nu toe prima. Doordat de thermostaat "aan de onderkant" meedoet gaat de warmtepomp eerder aan . De thermostaat zorgt ervoor dat de warmtepomp in die fase de steltemperatuur even iets hoger zet. Zo wordt in feite parameter 26 ook beinvloedt: die staat misschien op 4 of 5 , maar door het hoger worden van de steltemperatuur gaat de pomp toch eerder beginnen.
Zo werkt het bij mij prima op stooklijn L5
De stops komen wel wat vaker hierdoor en de tijd voordat hij begint wordt korter. als dit te gek wordt ga ik de thermostaat een halve graad lager zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door fvanderstege op 12-12-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:43:
[...]

Goeie vraag. Ik denk het niet eerlijk gezegd. Voor mij wordt het komende tijd ook gokken of het warm genoeg of te warm wordt in huis. Het is echt anders dan met een CV stoken. Dat wist ik ook wel, maar zoals altijd; "als je er mee wordt geconfronteerd is het lastig".
En ander aspect is dat ik rondom de Kerst naar familie in Limburg ga. Wat als het in die tijd vriest dat het kraakt en de warmtepomp valt uit, neemt de CV het dan automatisch over? Vriest de warmtepomp dan kapot? Kan ik dit testen? Zoveel vragen en nog lang niet alle antwoorden. In ieder geval ga ik deze topic bijhouden en voeden (waar mogelijk) met mijn ervaringen en kennis 8)7
Sowieso kun je met je app in de gaten houden of het ding draait.
Eventueel kun je voor ‘the time being’ met p22 de bijspringtemperatuur cv wat hoger zetten, bijvoorbeeld bij 3 of 4 graden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ik ben nog een belangrijke mogelijkheid vergeten te melden:
radiatoren in de hal en boven (meer) open zetten als je dat nog niet hebt gedaan.
voor deze optie zou je stooklijn lt3 moeten kiezen omdat het volgens jouw beschrijving op lt3 te warm wordt.
Als de extra radiatoren opengezet zijn kan de warmtepomp meer z'n warmte kwijt en dat zou moeten resulteren in minder warmte in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Oke de warmtepomp zit ju achter een kwh meter. Ingesteld op dit moment op lt4, iemand een idee hoe dit te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cuIpi5MUts5zNmHGbTfSkhrhlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOaIHPTWLZGMAcMCy2NME66s.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me niet echt de bedoeling zeg maar…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 18:55
Welke stooklijn en welke warmtevraag temperatuur heb je ingesteld staan ?
MrBas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:12:
Oke de warmtepomp zit ju achter een kwh meter. Ingesteld op dit moment op lt4, iemand een idee hoe dit te voorkomen?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

[Afbeelding]

Kijk even bij mijn reacties richting @janomill
Jouw pomp pendelt behoorlijk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
m-ruiter227 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:22:
Welke stooklijn en welke warmtevraag temperatuur heb je ingesteld staan ?

[...]
Stooklijn LT4 en vraag temperatuur 35 volgens mij. In rust is het 29 graden.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:04:
[...]

Kijk even bij mijn reacties richting @janomill
Jouw pomp pendelt behoorlijk .
Is dit ook voor warmtepompen zonder een CV aangesloten? Want dat is bij dus het geval, cv ketel is afgekoppeld en werkt alleen nog voor warm water. Warmtepomp verzorgt volledig het verwarmingsgedeelte.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Nu had ik histeren een mooi stabiel verbruik. Vandaag is het ineens weer heel anders: paar uur aan, paar uur uit. Ik heb rond 12 uur de stooklijn van L1 naar L2 gezet, dat levert verschil op, maar nog steeds paaar uur aan en weer uit. Wat zou nu handig zijn? Verder verlagen of juist verhogen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoBAuhgKrFayAfcbTDoe08uZifE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5An86LCjqU1Q9xxNCYsfSyWt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Wat betekent het als ie zo uit gaat, dat is dus waarnaar ik op zoek ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
@janomill Dit is nou eenmaal hoe je systeem op temperatuur wordt gehouden.
Een warmtepomp kan nu eenmaal niet lager als ca. 1/3 van zijn vermogen terug moduleren en met deze buitentemperaturen is 24/7 draaien dan gewoon to much.
Als je dan van stooklijn gaat veranderen, heb je het dan straks weer koud binnen als het weer kouder wordt of krijg je het nu te warm.
Voor mijzelf heb ik de laatste weken ondervonden, dat als je eenmaal op de gewenste situatie zit er niet meer aan moet komen. Gaat al weken prima zo:
Lt5 19+ graden continu, wel met vloerverwarming, had jij dacht ik niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz0JmO1FNVIxUX1mBMOWTbQVDBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xnm5G7voQfqrp7dGpesurtX0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Johan H op 13-12-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:15:
Nu had ik histeren een mooi stabiel verbruik. Vandaag is het ineens weer heel anders: paar uur aan, paar uur uit. Ik heb rond 12 uur de stooklijn van L1 naar L2 gezet, dat levert verschil op, maar nog steeds paaar uur aan en weer uit. Wat zou nu handig zijn? Verder verlagen of juist verhogen?
[Afbeelding]
Met dit weertype met schommelingen per dag in temperaturen, en het gegeven dat je met radiatoren verwarmt ( geen lowtemp radiatoren, en zonder ventilatoren dacht ik) ziet dit er al mooi uit. je stops zijn redelijk lang daaruit blijkt dat de temperatuur blijkbaar toch redelijk lang vastgehouden wordt in de woning.
Ik ga er even van uit dat je in deze situatie ook boven radiatoren gedeeltelijk of geheel hebt open gezet. Als dat niet zo is kun je dat nog doen en zien of de runs wat langer worden en er dus minder stops zijn.
Als de gevoelstemperatuur/wenstemp in de kamer oke is kun je lt 3 proberen; dus lagere stooklijncurve.
verhogen van de curve ( oftewel naar stooklijn lt1) zou , bij gelijke omstandigheden, eerder meer moduleren/pendelen tot resultaat kunnen hebben.
Ben je tevreden met de gerealiseerde temperatuur, lekker laten staan zo( anders blijf je aan de gang om wellicht kleine verschillen te bewerkstelligen).

Ten aanzien van de tips: garantie tot aan de deur ;) het is allemaal behoorlijk woonsituatie en weersituatie gebonden....( morgen naar 6 graden, vrijdag naar 8, zaterdag naar 9 graden; laat hem dan maar eens elke dag op de zelfde soort runs draaien; gaat je niet lukken )

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 15-12-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:45:
[...]

Met dit weertype met schommelingen per dag in temperaturen, en het gegeven dat je met radiatoren verwarmd ( geen lowtemp radiatoren, en zonder ventilatoren dacht ik) ziet dit er al mooi uit. je stops zijn redelijk lang daaruit blijkt dat de temperatuur blijkbaar toch redelijk lang vastgehouden wordt in de woning.
Ik ga er even van uit dat je in deze situatie ook boven radiatoren gedeeltelijk of geheel hebt open gezet. Als dat niet zo is kun je dat nog doen en zien of de runs wat langer worden en er dus minder stops zijn.
Als de gevoelstemperatuur/wenstemp in de kamer oke is kun je lt 3 proberen; dus lagere stooklijncurve.
verhogen van de curve ( oftewel naar stooklijn lt1) zou , bij gelijke omstandigheden, eerder meer moduleren/pendelen tot resultaat kunnen hebben.
Ben je tevreden met de gerealiseerde temperatuur, lekker laten staan zo( anders blijf je aan de gang om wellicht kleine verschillen te bewerkstelligen).

Ten aanzien van de tips: garantie tot aan de deur ;) het is allemaal behoorlijk woonsituatie en weersituatie gebonden....( morgen naar 6 graden, vrijdag naar 8, zaterdag naar 9 graden; laat hem dan maar eens elke dag op de zelfde soort runs draaien; gaat je niet lukken )
Als het thuis maar lekker behaaglijk blijft 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

[Afbeelding]

schets je situatie even:
even snel dit: wat is je gewenste kamertemperatuur en wordt die nu behaald?
staat de thermostaat hoger dan 18 graden? op 16 of lager zetten

dan even opnieuw bekijken wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Johan H Als het thuis maar lekker behaaglijk blijft 😁

d:)b dat en dan ook nog gas besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:09:
[...]

schets je situatie even:
even snel dit: wat is je gewenste kamertemperatuur en wordt die nu behaald?
staat de thermostaat hoger dan 18 graden? op 16 of lager zetten

dan even opnieuw bekijken wat er gebeurt
Gewenste temperatuur 19 graden wordt makkelijk behaald, is echter een systeem met zoneverwarming, temperatuur behaald, dan gaat de klep van de vloerverwarming dicht en dan heb ik dus ook geen aanvoer meer, dan zakt dus ook de temperatuur in de woonkamer. Boven idem op 2 radiatoren na.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:14:
[...]

Gewenste temperatuur 19 graden wordt makkelijk behaald, is echter een systeem met zoneverwarming, temperatuur behaald, dan gaat de klep van de vloerverwarming dicht en dan heb ik dus ook geen aanvoer meer, dan zakt dus ook de temperatuur in de woonkamer. Boven idem op 2 radiatoren na.
Vloerverwarming en zoneverwarming weet ik weinig van. Laat het over aan de kenners op dit forum. Of misschien belletje naar adlar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:14:
[...]

Ik zag dacht ik bij Daikin topic dat sommige mensen dat Tado er uit gooien, omdat dat te veel onrust in je systeem geeft.
Kan me ook voorstellen dat als wp lekker aan het draaien is en het hele circuit van de vloerverwarming gaat plots dicht, dat systeem van slag raakt, want je hebt ook opeens veel minder systeem inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
fvanderstege schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:45:
[...]

Met dit weertype met schommelingen per dag in temperaturen, en het gegeven dat je met radiatoren verwarmd ( geen lowtemp radiatoren, en zonder ventilatoren dacht ik) ziet dit er al mooi uit. je stops zijn redelijk lang daaruit blijkt dat de temperatuur blijkbaar toch redelijk lang vastgehouden wordt in de woning.

Alweer goede info van je, bedankt. Goed te weten dat die lange pauzes dus geen probleem zijn.
Inderdaad radiatoren, Meeste kamers staan radiatoren open. geen vloerverwarming en (nog?) geen ventilatoren. Daar denk ik zeker over na; is ook weer een studie op zich. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:28:
[...]

Ik zag dacht ik bij Daikin topic dat sommige mensen dat Tado er uit gooien, omdat dat te veel onrust in je systeem geeft.
Kan me ook voorstellen dat als wp lekker aan het draaien is en het hele circuit van de vloerverwarming gaat plots dicht, dat systeem van slag raakt, want je hebt ook opeens veel minder systeem inhoud.
Maar daarom heb ik dus ook dat buffervat, welke bij kleine temperatuurschommelingen alles op temperatuur houdt. Morgen maar even bellen met Adlar, kijken wat ze zeggen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:31:
[...]

Maar daarom heb ik dus ook dat buffervat, welke bij kleine temperatuurschommelingen alles op temperatuur houdt. Morgen maar even bellen met Adlar, kijken wat ze zeggen.
Ben benieuwd🙃

• MrBas
Zelf wat lopen klooien met instellingen en moet zeggen dat hij nu de nacht redelijk stabielt gelopen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVHjk8UNJf8MhXaFtWyoyTrFO6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMt0ZvExmjQ3YOXOBEB2pYWx.png?f=fotoalbum_large

Over gegaan op lt6 met een steltemperatuur van 30 graden.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• steefweer
@fvanderstege @Johan H

Jullie beginnen toch de experts te worden zo.
Nogmaals mijn situatie:
6kw volledig op VV. Draaide koude dagen 24/7 heel efficiënt. Nu inmiddels L26 (staat een L voor bij mij(?) Op 4 graden gezet omdat ik afgelopen week elke keer handmatig inschakel na runs van 4-6u. Runs zijn prima maar hij blijft gewoon hele dag uit. 4 graden geen resultaat. Nu staat die op 3 sinds gisteren 22u, weer geen resultaat.

Nog enig idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ko6f2aBQUAY_lk205HJENuRbKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwPFIx6XSenM3AxNcDYL7jWu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV-MnALQkX3ciuRnd4kuf6RLN5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLL6jRwlOuWlaWCqqUJQUC33.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/587gl7L4zG9NOcFAk6ElVlacmww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jda7dw31aHm6PKzDgTUdhsW1.jpg?f=fotoalbum_large

• John6871
MrBas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 05:50:
Zelf wat lopen klooien met instellingen en moet zeggen dat hij nu de nacht redelijk stabielt gelopen heeft.

Over gegaan op lt6 met een steltemperatuur van 30 graden.
@MrBas Ik lees dat je zelf de steltemperatuur kunt instellen. Hoe moet je dat doen? Bij mij lukt dat niet.
Overigens heb ik LT6 ingesteld staan en gisteren 10kW verbruikt. Op een vergelijkbare dag met gas verbruikte ik 4m3. De thermostaat staat met de WP zelfs 0.5 graad lager (=18 graden) dan bij gas (=18.5). Het verbruik vind ik nogal hoog, zeker aangezien dit de zogenaamde eco-modus is.

[ Voor 26% gewijzigd door John6871 op 14-12-2023 07:35 ]

• MrBas
In de app kan je dit instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axutWGPNuDkGKOleUyPgE43cwhg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r2BC8GGNxBxMmzHrcanQLF0l.png?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Johan H
steefweer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:45:
@fvanderstege @Johan H

Jullie beginnen toch de experts te worden zo.
Nogmaals mijn situatie:
6kw volledig op VV. Draaide koude dagen 24/7 heel efficiënt. Nu inmiddels L26 (staat een L voor bij mij(?) Op 4 graden gezet omdat ik afgelopen week elke keer handmatig inschakel na runs van 4-6u. Runs zijn prima maar hij blijft gewoon hele dag uit. 4 graden geen resultaat. Nu staat die op 3 sinds gisteren 22u, weer geen resultaat.

Nog enig idee?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je in de L26 zit, heb je de menuknop (M) maar 1x 5sec bediend ipv 2x.
Dus:

Slotje/power 3 sec tot slotje ontgrendeld
M 5 sec L00 gaat knipperen
M nogmaals 5 sec P00 gaat nu knipperen en kun je naar P 26 bladeren.

Hoop dat je nog weet waar L26 op origineel op stond 😅

• John6871
[quote]MrBas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:19:

@MrBas Dat dacht ik dus ook, maar zodra ik de temperatuur daar verhoog gaat het na een aantal seconden weer terug. Bijvoorbeeld: ik zie nu 28 staan en dan zet ik het op 30, wacht 5 seconden en de steltemperatuur springt weer terug naar 28. Of ik doe iets fout, of de App (android) doet iets fout of wat dan ook.

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 15:39

PoKi

Ik?

John6871 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:30:
[quote]MrBas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:19:

@MrBas Dat dacht ik dus ook, maar zodra ik de temperatuur daar verhoog gaat het na een aantal seconden weer terug. Bijvoorbeeld: ik zie nu 28 staan en dan zet ik het op 30, wacht 5 seconden en de steltemperatuur springt weer terug naar 28. Of ik doe iets fout, of de App (android) doet iets fout of wat dan ook.
Je kan daar wel op plusje drukken, maar de ingestelde stooklijn zorgt ervoor dat deze weer 'gereset' wordt.
Als die omhoog moet moet je of de thermostaat omhoog doen, of via het andere menu (rechts onderin) "opgericht". Hier kies je dan boost of een andere stooklijn (waarbij de temperatuur hoger ligt).

Een andere optie die hier genoemd is, is om eerder aan te laten springen door het verschil tussen in en outlet te verkleinen.
Weet alleen niet welke instellingen dat precies zijn op het kastje, dit kan niet via de app.

Wie, Wat, Waar...

• Johan H
John6871 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:30:
[...]

@MrBas Ik lees dat je zelf de steltemperatuur kunt instellen. Hoe moet je dat doen? Bij mij lukt dat niet.
Overigens heb ik LT6 ingesteld staan en gisteren 10kW verbruikt. Op een vergelijkbare dag met gas verbruikte ik 4m3. De thermostaat staat met de WP zelfs 0.5 graad lager (=18 graden) dan bij gas (=18.5). Het verbruik vind ik nogal hoog, zeker aangezien dit de zogenaamde eco-modus is.
Als je aan het begin van een cyclus due temperatuur veranderd blijft het wel staan, dus even opletten wanneer die weer aanslaat.

10kWh tegenover 4m3 gas, is al zo’n 30% besparing op kosten op een milde dag, op een koudere dag is dat meer. Gemiddeld over het hele jaar mik ik op zo’n 44%.
=> 1000m3 gas €1.210,- wordt ca. 2000 kWh electra €680 met mijn huidige tarieven en laat de zonnepanelen even buiten beschouwing.

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:54

Flotto

Graag gedaan!

Bij ons wordt binnenkort de Adlar 6kw op het dakterras van de 3e verdieping geplaatst. Van daaruit moeten de leidingen door een koof naar de CV ruimte op de begane grond worden geleid.

Bij de schouw werd gezegd dat de werkschakelaar boven komt, zo dicht mogelijk bij de pomp. Bedoelen ze daarmee buiten? Ik heb zelf al een buitenkabel met 3 x 2,5 mm koperdraad door de koof getrokken, die ligt dus klaar. Met aansluiting op een aparte groep met aardlekschakelaar.

Maar waar komt het Adlar display te hangen? Beneden of boven?

Flotto

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Morgen wordt de Adlar WP afgeregeld. Toch wel spannend hoe na afregelen gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C9EEDx6ZEseTyI_EswaVX2P7_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2gsqi0IBCTYAzYmxKywwvH7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 9 ... 64 Laatste