Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 10 ... 64 Laatste
Acties:

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:37
John Roos schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:27:
Morgen wordt de Adlar WP afgeregeld. Toch wel spannend hoe na afregelen gaat.[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Hoever hebben ze hem bij jou van de gevel geplaatst? Ik moet bij mijzelf namelijk ook nog even kijken wat ik met het defrost water ga doen en dan is het wel fijn om te weten waar de warmtepomp ongeveer komt te staan.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:38
Flotto schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:34:
Bij ons wordt binnenkort de Adlar 6kw op het dakterras van de 3e verdieping geplaatst. Van daaruit moeten de leidingen door een koof naar de CV ruimte op de begane grond worden geleid.

Bij de schouw werd gezegd dat de werkschakelaar boven komt, zo dicht mogelijk bij de pomp. Bedoelen ze daarmee buiten? Ik heb zelf al een buitenkabel met 3 x 2,5 mm koperdraad door de koof getrokken, die ligt dus klaar. Met aansluiting op een aparte groep met aardlekschakelaar.

Maar waar komt het Adlar display te hangen? Beneden of boven?
Werkschakelaar is bij mij gemonteerd OP de warmtepomp. Display komt ergens binnen te hangen. Heeft een heeeeeeel langs snoer. Ik denk dat er 10 meter in mijn warmtepomp omgebost ligt.
Ik denk dat ze het display hangen waar de leidingen binnen komen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
martijn3 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:10:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoever hebben ze hem bij jou van de gevel geplaatst? Ik moet bij mijzelf namelijk ook nog even kijken wat ik met het defrost water ga doen en dan is het wel fijn om te weten waar de warmtepomp ongeveer komt te staan.
Hou er rekening mee dat er VEEL water uit de warmtepomp komt. Bij mij staat die op een plat dak maar is over het algemeen goed nat daardoor. Beste is om een afvoer te maken van dichtsbijzijnde hemelwaterafvoer. Ben je er gelijk van af.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
PoKi schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:45:
[...]

Je kan daar wel op plusje drukken, maar de ingestelde stooklijn zorgt ervoor dat deze weer 'gereset' wordt.
Als die omhoog moet moet je of de thermostaat omhoog doen, of via het andere menu (rechts onderin) "opgericht". Hier kies je dan boost of een andere stooklijn (waarbij de temperatuur hoger ligt).

Een andere optie die hier genoemd is, is om eerder aan te laten springen door het verschil tussen in en outlet te verkleinen.
Weet alleen niet welke instellingen dat precies zijn op het kastje, dit kan niet via de app.
Goede, ik heb hem gisternacht erop gezet en tot nu toe nog steeds dezelfde steltemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6lHK6rz_zdIY5-Xo9h5gJ1j8n0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oDjL3JxvIlDlv0DyctBaSk4J.png?f=fotoalbum_large

Overigens al een paar keer opnieuw opgestart maar met langere stops en langere tijden dat hij aanb lijft.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 14-12-2023 17:04 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
John6871 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:30:
[quote]MrBas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:19:
In de app kan je dit instellen:

@MrBas Dat dacht ik dus ook, maar zodra ik de temperatuur daar verhoog gaat het na een aantal seconden weer terug. Bijvoorbeeld: ik zie nu 28 staan en dan zet ik het op 30, wacht 5 seconden en de steltemperatuur springt weer terug naar 28. Of ik doe iets fout, of de App (android) doet iets fout of wat dan ook.
Verdenk zelf de Android versie, iOs geen last van. Maargoed dan heb je weer een excuus om baar Apple te gaan.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Johan H schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:24:
[...]

Als je in de L26 zit, heb je de menuknop (M) maar 1x 5sec bediend ipv 2x.
Dus:

Slotje/power 3 sec tot slotje ontgrendeld
M 5 sec L00 gaat knipperen
M nogmaals 5 sec P00 gaat nu knipperen en kun je naar P 26 bladeren.

Hoop dat je nog weet waar L26 op origineel op stond 😅
Haha oeps. Zo ff opnieuw instellen. Stond ook op 5, net als P26 initieel. Zou Adlar niet eens een lijst verstrekken met de betekenis van alles? Net zoals in het boekje van m'n CB ketel

Edit, zijn wel heeeel veel parameters indd. P1 16 stond op 1, p26 stond op 5

Nu op 1 /4 gezet ben benieuwd

[ Voor 8% gewijzigd door steefweer op 14-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Ik heb aan Adlar ook gevraagd waarom er geen lijst met instellingen beschikbaar gesteld werd. Ze gaven aan dat ze vreesden dat dan teveel mensen aan het “rommelen” gingen en fan bij hen aanklopten om boel weer op orde te krijgen. Wel zijn ze ook met een app bezig die instellen makkeleijker moet maken, maar vermoedelijk is die niet tijdens huidige stookseizoen klaar. Daaarnaast wordt gewerkt aan mogelijheid om op afstand toegang tot de wp te krijgen. Moet dan wel eea mbt AVG ed geregeld worden. Kortom, goede ontwikkelingen maar nog niet dit jaar klaar 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:24:
[...]

Als je in de L26 zit, heb je de menuknop (M) maar 1x 5sec bediend ipv 2x.
Dus:

Slotje/power 3 sec tot slotje ontgrendeld
M 5 sec L00 gaat knipperen
M nogmaals 5 sec P00 gaat nu knipperen en kun je naar P 26 bladeren.

Hoop dat je nog weet waar L26 op origineel op stond 😅
Dit is een van de redenen waarom Adlar huiverig is om allerlei parameters voor iedereen vrij te geven. De pomp kan behoorlijk in de war raken of zelfs stoppen als je de verkeerde parameters verandert. Wees nauwkeurig met de op het forum rondgaande parameters in de meeste gevallen p- parameters. Advies: blijf van de l-serie af tenzij Adlar helpt daarbij.
Anders ben je verder van huis en kan Adlar opdraven om het op te lossen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• fvanderstege
  • Niet online
janomill schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:48:
Ik heb aan Adlar ook gevraagd waarom er geen lijst met instellingen beschikbaar gesteld werd. Ze gaven aan dat ze vreesden dat dan teveel mensen aan het “rommelen” gingen en fan bij hen aanklopten om boel weer op orde te krijgen. Wel zijn ze ook met een app bezig die instellen makkeleijker moet maken, maar vermoedelijk is die niet tijdens huidige stookseizoen klaar. Daaarnaast wordt gewerkt aan mogelijheid om op afstand toegang tot de wp te krijgen. Moet dan wel eea mbt AVG ed geregeld worden. Kortom, goede ontwikkelingen maar nog niet dit jaar klaar 😀
Dit dus. Ik had deze nog niet gelezen

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• Bas_dj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:43
Hier inmiddels ook een aangesloten gebruiker. Leuke kerels die allemaal langsgekomen zijn met veel echt veel kennis over het apparaat. Allemaal ook aangegeven dat ze het als (zelfstandige) enorm druk hebben voor Adlar: prima teken.

Opstelling hier: vrijstaand, 10kwh hybride opstelling, geen vloerverwarming (convector en radiatoren), geen vloer isolatie en vanaf volgende week muur isolatie. Wel de heatboosters overal op. Vooralsnog pendelen we wat, dus gaan eens beginnen met de instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTnjB5REDnbfreAVNmirRpTOsAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ647s4Aq3QnvmraPlWKn4hY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GzLzdXQ0uqkoq5cS3xFPOQY5eU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z1YE5f1ZmFBUJ87mlDixuud9.png?f=fotoalbum_tile

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
janomill schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:34:
Ik heb net contact met Adlar gehad, die onverklaarbare hoge verbruikstand kan te maken hebben met de instelling L12. Dat is de instelling die standaard op 0 staat. Dat zorgt ervoor dat er af en toe een auto atische legionella desinfectiemodus wordt geactiveerd. Vandaar hoog verbruik. Door hem ni op 1 te zetten zou dat uitgeschakeld moeten zijn. Ik heb hybride opstelling, warm water dus via cv en niet via wp. Hoop dat dit werkt. verder complimenten voor degene die mij adviseerde. 😀👍
Dank voor het delen! Gisterenavond zag ik dat de warmtepomp vanzelf richting een temperatuur van 60°C ging, terwijl de steltemperatuur 38°C was (stooklijn HH7 en hybride opstelling).

Ik zal even met Adlar contact opnemen hoe ik dit kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
janomill schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:34:
Ik heb net contact met Adlar gehad, die onverklaarbare hoge verbruikstand kan te maken hebben met de instelling L12. Dat is de instelling die standaard op 0 staat. Dat zorgt ervoor dat er af en toe een auto atische legionella desinfectiemodus wordt geactiveerd. Vandaar hoog verbruik. Door hem ni op 1 te zetten zou dat uitgeschakeld moeten zijn. Ik heb hybride opstelling, warm water dus via cv en niet via wp. Hoop dat dit werkt. verder complimenten voor degene die mij adviseerde. 😀👍
@dpj ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
MrBas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:07:
[...]

Verdenk zelf de Android versie, iOs geen last van. Maargoed dan heb je weer een excuus om baar Apple te gaan.
De steltemperatuur is afhankelijk van de buitentemperatuur en je gekozen stooklijn. Je kan hem overrullen door handmatig eem steltemperatuur te kiezen, wellicht door stooklijn uit te zetten? Monteur liet mij dit toen zien maar weet niet meer hoe. 1e keuze is altijd de aangevinkte stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Laatst online: 01-10 14:50
janomill schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:52:
Heb zojuist wat draadjes van de zelfbouw heatbooster gelezen. super interessant maar ik ben bang dat ik onvoldoende handig ben om dit voor elkaar te knutselen, ook het programmeren van e.e.a. lijkt me heel leuk maar toch net even teveel voor mij. Zou mooi zijn als er mini of meer kant-en-klare sets waren. En dan niet die van de Gamma ofzo. Nog maar eens wat dieper induiken dus. Nooit verwacht dat de aanschaf van een warmtepomp eeen nieuwe hobby/tijdingestering met zich mee zou brengen 😀
ken je speedcomfort? zij hebben een speciale radiatorventilators voor samenwerking met een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
roelof mulder schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:11:
[...]

ken je speedcomfort? zij hebben een speciale radiatorventilators voor samenwerking met een warmtepomp
Dat zijn de standaard ventilatoren met een aangepaste temperatuursensor. Deze laat de ventilator starten op 28 graden ( aanvoertemperatuur water in de radiator). Die temperatuursensor kun je ook los kopen en dan daarmee de oude sensor vervangen . Zo kun je dus de oude ventilatoren upgraden. Zelfs het metalen ronde deel van de sensor , de eigenlijke voeler, kun je op het internet verkrijgen en dan ben je per sensor voor zeer weinig geld klaar.
Ik ben toch overgestapt naar heatboostermodule( sdr engineering) in combinatie met zelfgemaakte sets van pwm pst ventilatoren. Werken effectiever en maken minder lawaai op iets hogere snelheid dan de speedcomfort. En : uiteindelijk ook goedkoper als je alles bij elkaar optelt.
@janomill : het is geen programmeren wat je moet doen bij de heatboostermodule maar met gezond verstand instellen . Is mij ook gelukt 😏

[ Voor 9% gewijzigd door fvanderstege op 15-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 11:38
John6871 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:30:

@MrBas Dat dacht ik dus ook, maar zodra ik de temperatuur daar verhoog gaat het na een aantal seconden weer terug. Bijvoorbeeld: ik zie nu 28 staan en dan zet ik het op 30, wacht 5 seconden en de steltemperatuur springt weer terug naar 28. Of ik doe iets fout, of de App (android) doet iets fout of wat dan ook.
Dit is alleen aan te passen wanneer de thermostaat meer warmte vraagt. Als voorbeeld thermostaat op 40 graden zetten: er gaat een signaal naar de WP dat er te weinig warmte is, hij gaat in een soort boost stand (laat de stooklijn links liggen). Nu is de temperatuur wel vanuit de app aan te passen.

Alternatief kan zijn door de verwarming in de app op 'vloerverwarming' te zetten. Dan is de temperatuur ook aan te passen. Weet niet of je heel vaak moet switchen, valt mij op dat het stroomverbruik terug loopt naar 0W als je van modus switcht, oftewel, hij gaat helemaal uit? of standby? voordat hij kan switchen van modus.
harv schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:11:

En als je al vloerverwarming hebt, en dus warmteopslag, snap ik echt niet wat de toegevoegde waarde van dat buffervat is, zeker omdat slechts 1 kwh energie daarin opgeslagen wordt. Dat is dus de warmte die de adlar in 10 minuten opwekt.
Wat zijn je beweegredenen geweest voor dat vat???
Wij hadden / hebben ook zonneregeling waardoor ons ook een buffervat werd aangeraden. We gebruiken op dit moment de zonneregeling helemaal niet (meer). Voordeel van een buffer is wel dat de WP langere runs kan maken, veel massa om op te warmen en warm te houden. Verder is er wel een voordeel dat als er ergens een radiator wordt open gedraaid de kou uit deze radiator niet direct de WP in loopt (groot temperatuur verschil).

Had zelf ook het idee om het buffervat 'extra' warmte op te slaan maar dat is eigenlijk niet mogelijk. Ook door de hoeveelheid flow: buffervat wordt elke 8 a 9 minuten ververs (120 liter buffervat met een flowrate van 14 l/min).
John6871 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:30:

@MrBas Ik lees dat je zelf de steltemperatuur kunt instellen. Hoe moet je dat doen? Bij mij lukt dat niet.
Overigens heb ik LT6 ingesteld staan en gisteren 10kW verbruikt. Op een vergelijkbare dag met gas verbruikte ik 4m3. De thermostaat staat met de WP zelfs 0.5 graad lager (=18 graden) dan bij gas (=18.5). Het verbruik vind ik nogal hoog, zeker aangezien dit de zogenaamde eco-modus is.
10 kW * COP van 4.5 (+/-) = 45 kW aan warmte
4 m3 * 9,77 kWh = 39,08 kWh

Komt dus wel aardig in de buurt maar is inderdaad wel iets meer. Het gebruik van een thermostaat kan trouwens in de weg zitten. Op het moment dat de thermostaat merkt dat het te koud is schakelt de WP over naar een (best) hoge watertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP30
Dank! Ik heb het aangepast. L12 stond bij mij inderdaad ook op 0. Ik heb het aangepast naar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
steefweer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:55:
[...]

Haha oeps. Zo ff opnieuw instellen. Stond ook op 5, net als P26 initieel. Zou Adlar niet eens een lijst verstrekken met de betekenis van alles? Net zoals in het boekje van m'n CB ketel

Edit, zijn wel heeeel veel parameters indd. P1 16 stond op 1, p26 stond op 5

Nu op 1 /4 gezet ben benieuwd
L26 teruggezet naar 5, P1 16 naar 1(stond al zo), p26 naar 4, thermostaat naar 18. WP slaat niet aan bij in/outlet temp van 21 graden en warmtevraag 28 graden via stooklijn lt6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 11:38
steefweer schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:13:

L26 teruggezet naar 5, P1 16 naar 1(stond al zo), p26 naar 4, thermostaat naar 18. WP slaat niet aan bij in/outlet temp van 21 graden en warmtevraag 28 graden via stooklijn lt6.
Thermostaat geeft een hogere temperatuur aan dan die 18 graden? Anders even thermostaat terugschroeven naar 16 of 14? WP zou namelijk gewoon z'n ding moeten doen.

Je kunt hem geforceerd 'aan' zetten door de thermostaat op 30 graden te zetten, minuut wachten, en weer terugzetten naar 16 graden. Dan valt hij weer terug op de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
h3rj4n schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:21:
[...]

Thermostaat geeft een hogere temperatuur aan dan die 18 graden? Anders even thermostaat terugschroeven naar 16 of 14? WP zou namelijk gewoon z'n ding moeten doen.

Je kunt hem geforceerd 'aan' zetten door de thermostaat op 30 graden te zetten, minuut wachten, en weer terugzetten naar 16 graden. Dan valt hij weer terug op de stooklijn.
Het schommelt beetje tussen 20-18,5. Als ik thermostaat omhoog draai gaat hij aan, maar dan inderdaad niet conform stooklijn.

Met 0 graden buiten deed die het super, nu loop ik te klooien. Je wilt natuurlijk niet handmatig inschakelen door aan thermostaat te draaien of elke keer in de app aan te drukken...

Vindt het vooral gek dat er niet wordt gereageerd door wp op parameters p116 en p26.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV-MnALQkX3ciuRnd4kuf6RLN5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLL6jRwlOuWlaWCqqUJQUC33.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/587gl7L4zG9NOcFAk6ElVlacmww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jda7dw31aHm6PKzDgTUdhsW1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door steefweer op 15-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:13:
[...]

Door veel te wijzigen kan de pomp op tilt gaan of stil vallen. Is bij mij een enkele keer gebeurd.
Pomp even stilleggen via de app . Minuutje wachten en dan weer aan. Waarschijnlijk gaat alles weer werken met de nieuwe instellingen zoals jij dat wilt.

Iets rigoureuzer: via display slotje eraf( toets linksonder 5 seconden vasthouden).
Daarna dezelfde toets 2 seconden vast: zonnetje linksboven verdwijnt en de pomp gaat dus uit.
Minimaal 1 minuut wachten voor de zekerheid wellicht 2.
Dan via toets linksonder 2 seconden vasthouden en het zonnetje verschijnt weer.
Nu duurt het even: geduld dus
Als het slotje weer verschijnt komt even daarna ook naast de toets linksonder het symbool van de circulatiepomp tevoorschijn.
Na enige tijd zie je midden op het scherm de ventilator en even daarna ook de compressor verschijnen. De pomp is dan weer opgestart.
De gewijzigde instellingen zullen nu wel direct geaccepteerd worden

Dit is mijn ervaring😏
Moraal van het verhaal: ga niet teveel wijzigen in een keer. Als ze dat in jouw leven/werk doen word je ook gek......
MrBas schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:35:
[...]

Meneer van der Stege, werkt u toevallig voor Adlar? >:)

U weet wel heel veul van die warmtepomp af in nog geen jaar :.
😂😂😂. Nee ik ben net 2 jaar met pensioen. Heb alle tijd nu en lees met veel interesse allerlei zaken m.b.t warmtepomp en wat ermee samenhangt. Leer veel van anderen trouwens. Kom uit onderwijs andere tak van sport,😏

[ Voor 18% gewijzigd door fvanderstege op 15-12-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:48:
[...]

Door veel te wijzigen kan de pomp op tilt gaan of stil vallen. Is bij mij een enkele keer gebeurd.
Pomp even stilleggen via de app . Minuutje wachten en dan weer aan. Waarschijnlijk gaat alles weer werken met de nieuwe instellingen zoals jij dat wilt.

Iets rigoureuzer: via display slotje eraf( toets linksonder 5 seconden vasthouden).
Daarna dezelfde toets 2 seconden vast: zonnetje linksboven verdwijnt en de pomp gaat dus uit.
Als het slotje weer verschijnt komt even daarna ook naast de toets linksonder het symbool van de circulatiepomp tevoorschijn.
Na enige tijd zie je midden op het scherm de ventilator en even daarna ook de compressor verschijnen. De pomp is dan weer opgestart.

Dit is mijn ervaring😏
Moraal van het verhaal: ga niet teveel wijzigen in een keer. Als ze dat in jouw leven/werk doen word je ook gek......

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:35:
[...]

😂😂😂. Nee ik ben net 2 jaar met pensioen. Heb alle tijd nu en lees met veel interesse allerlei zaken m.b.t warmtepomp en wat ermee samenhangt. Leer veel van anderen trouwens. Kom uit onderwijs andere tak van sport,😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Haha mooi, namens iedereen hier vermoed ik zijn we erg blij met uw aanwezigheid;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
En hij draait.
Staat op stooklijn HL3
Water temperatuur op 31 graden. In de kamer is het aangenaam 19,5 graden. Buiten staat een redelijk hoorbare Adlar 6KW te draaien vanaf 16.00 uur.
Tot nu toe zeer tevreden. Nu de app nog aan de praat krijgen. Dit lukte tot nu toe nog niet. Gaan we morgen mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
John Roos schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:54:
En hij draait.
Staat op stooklijn HL3
Water temperatuur op 31 graden. In de kamer is het aangenaam 19,5 graden. Buiten staat een redelijk hoorbare Adlar 6KW te draaien vanaf 16.00 uur.
Tot nu toe zeer tevreden. Nu de app nog aan de praat krijgen. Dit lukte tot nu toe nog niet. Gaan we morgen mee verder.
Als het om verbinden met de WP gaat:

5GHz band tijdelijk even uitzetten van het modem, verbinden en daarna kan de 5GHz band weer aan. Zo heeft Adlar het ook aan mij uitgelegd en dat werkte meteen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Heren (en wellicht dames?),

Nu het warmere weer weer wat meer in ons land is ben ik reuze benieuwd naar jullie verbruik. Het pendelen is bij mij gestopt door wat langere stops en savonds maakt ie wat langere runs door p26 op 5 te zetten na advies van Adlar. Mijn vraag is echter, wat doet de warmtepomp nu bij jullie en hoe ziet jullie verbruik eruit?

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkQKqJ6Evu9w6ZC2N6TBoYi9TkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6edUUc9IgE0pIIHcqFu44DXw.png?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-10 19:03
MrBas schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:55:
Heren (en wellicht dames?),

Nu het warmere weer weer wat meer in ons land is ben ik reuze benieuwd naar jullie verbruik. Het pendelen is bij mij gestopt door wat langere stops en savonds maakt ie wat langere runs door p26 op 5 te zetten na advies van Adlar. Mijn vraag is echter, wat doet de warmtepomp nu bij jullie en hoe ziet jullie verbruik eruit?

[[Afbeelding]
Vandaag was de eerste dag dat ik dacht, zou die nog wel weer aanslaan….? Maar gewoon afgewacht, ondanks dat het wat koeler werd in huis (thermostaat vroeg nog niet op 19).
Vraag me daardoor af (volgens mij wel) of deze ook naar de weersverwachting kijkt?
Hier kwam ik nog wat interessante informatie tegen:

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/

In elk geval, plaatjes vandaag en gister:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsocXyHSzX4tlQ07nI913ENWSXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6yrfDqRFWw6HRekMGOMpEQT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFdYlAKjp2EV1VVnArsSDF-VSLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jPKXUBBf7v4xsGrh5ECozaw5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBtz0wWuEHh5vU0DTi6nSxUJmXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npUxja73LZdEd1nknrMGU5wV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Johan H op 16-12-2023 19:40 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Sinds vrijdagmiddag draait de 6KW Adlar bij ons. Ondertussen is de temperatuur in huis opgelopen naar 21 graden. Lekker maar het mag iets minder. Gewenste temperatuur is 19,5 - 20 graden. Nu mijn vraag, kan ik de stooklijn, die is nu HL3, naar HL4 zetten of moet ik de instelde warmte vraag naar beneden zetten. Staat nu op 31 graden. Zou bijvoorbeeld naar 29 graden kunnen.
Of maak ik hier een denkfout.

Onze warmtepomp draait nu contenu tussen de 550 watt tot 580 watt met om de 2 uur een korte piek naar 750 watt. Hij staat nooit stil en het geluid kan ik alles behalve fluisterstil noemen. Dit is nog wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Stooklijn omhoog toepassen, wellicht wel 2 zelfs

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Geef het 4 uur om verschil te merken. Het beste is 24 uur overigens. Gebruik je savonds trouwens de eco stand voor het geluid?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Nee, gebruik nog niet de eco stand. Zal eerst de app aan de gang moeten krijgen. Ga ik straks proberen.
Ben ik ook niet zo handig in moet ik bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Zie hieronder.

[ Voor 95% gewijzigd door MrBas op 17-12-2023 13:07 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Het valt reuze mee hoor hoe makkelijk dat is, app installeren, 5GHz band tijdelijk even uitzetten op het modem, op het plusje drukken in de app, app zoekt apparaat, apparaat gevonden, wifi instellingen toepassen and bobs ur uncle. Niet vergeten je 5GHz band weer aan te zetten daarna op je router en klaar.

Ecostand is savonds vooral een verademing. Normaal gesproken overdag hoor ik hem niet (buren wel :), maar die zijn zeer schappelijk) maargoed dan heb je nog omgevingsgeluid. Snachts is dat er niet meer en dan wel hoorbaar.
Dus om de rust in de buurt te bewaren zet ik m dan in eco.

Net even tijdelijk mijn zoneregeling eens afgekoppeld, thermostaten op 16 gezet om eens te kijken wat voor runs ik dan krijg. Vindt ze toch nog te kort in mijn optiek. We gaan het zien.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBas op 17-12-2023 13:07 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
fvanderstege schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:48:
[...]

Dit is mijn ervaring😏
[...]

Ondanks de goede tips geen resultaat. Gister 12 uur gewacht tot 17,8 graden met thermostaat op 18... schakelt dan in op thermostaat maar niet op stooklijn. Alleen met thermostaat schakelt de WP in, maar dan op hoog vermogen. Dit is ongewenst.

Steltemperatuur stond op 28, in en outlet op 21, maar gebeurde niets.

Morgen Adlar maar eens bellen, zet nu al het gewijzigde terug (netjes bijgehouden) en dan voer ik nogmaals de softreset van VanderStege uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:14:
[...]

Ondanks de goede tips geen resultaat. Gister 12 uur gewacht tot 17,8 graden met thermostaat op 18... schakelt dan in op thermostaat maar niet op stooklijn. Alleen met thermostaat schakelt de WP in, maar dan op hoog vermogen. Dit is ongewenst.

Steltemperatuur stond op 28, in en outlet op 21, maar gebeurde niets.

Morgen Adlar maar eens bellen, zet nu al het gewijzigde terug (netjes bijgehouden) en dan voer ik nogmaals de softreset van VanderStege uit ;)
Ik zou denken dat je gewoon een stooklijn omhoog moet. Hij houdt dat water niet 24 uur op die temperatuur hoor, gaat als dat die vind dat dat nodig is, er zijn meer voorwaarden dan alleen de watertemperatuur om aan te slaan. Ik had zelf op lt6 dat die ‘s nacht (kouder) vaak aan ging (niet fijn wakker worden) terwijl die overdag (ander stukje van de curve) te weinig deed, koelde af naar de avond waar je het juist wat warmer wil laten worden. Sinds ik hem toen naar lt5 heb gezet (was best een drempel, immers ik zat toch op Lt6!?), houdt die het overdag ook netjes lekker en hoeft die ‘s nachts niet ‘extra’ te verwarmen. Heb de thermostaat constant op 19 en daar slaat die niet op aan. Dus als jij het nu te veel vind afkoelen op Lt5 zou ik echt Lt4 eens een kans geven.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Johan H schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zou denken dat je gewoon een stooklijn omhoog moet. Hij houdt dat water niet 24 uur op die temperatuur hoor, gaat als dat die vind dat dat nodig is, er zijn meer voorwaarden dan alleen de watertemperatuur om aan te slaan. Ik had zelf op lt6 dat die ‘s nacht (kouder) vaak aan ging (niet fijn wakker worden) terwijl die overdag (ander stukje van de curve) te weinig deed, koelde af naar de avond waar je het juist wat warmer wil laten worden. Sinds ik hem toen naar lt5 heb gezet (was best een drempel, immers ik zat toch op Lt6!?), houdt die het overdag ook netjes lekker en hoeft die ‘s nachts niet ‘extra’ te verwarmen. Heb de thermostaat constant op 19 en daar slaat die niet op aan. Dus als jij het nu te veel vind afkoelen op Lt5 zou ik echt Lt4 eens een kans geven.
Zat indd op 6, nu dan ook maar naar LT5 geswitcht. Het gaat mij alleen niet om de aanvoertemperatuur maar alleen maar dat hij iets eerder aanslaat.

Met LT6 onder 0 draaide die 24/7, zou nu denk aan 12u per dag meer dan voldoende hebben. Dus behalve een andere aanvoertemperatuur van LT5 hoort daar ook een ander programma bij met momenten van aanslaan, bijvoorbeeld korter op elkaar?

Naja we gaan het zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:34:
[...]

Zat indd op 6, nu dan ook maar naar LT5 geswitcht. Het gaat mij alleen niet om de aanvoertemperatuur maar alleen maar dat hij iets eerder aanslaat.

Met LT6 onder 0 draaide die 24/7, zou nu denk aan 12u per dag meer dan voldoende hebben. Dus behalve een andere aanvoertemperatuur van LT5 hoort daar ook een ander programma bij met momenten van aanslaan, bijvoorbeeld korter op elkaar?

Naja we gaan het zien ;)
Goeie actie!
Bij mij slaat die eerder aan ook op Lt5.
Heb p26 daarbij ook op 4.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Iemand ervaring met Netatmo thermostaat? Is een aan-uit thermostaat. Werkt nauwkeuriger zo te zien dan een aan-uit van Honeywell, zoals wij die hebben . Die heeft een verval van meer dan een halve graad nodig om tot een warmtevraag over gegaan. Als ik het goed lees kan de netatmo al op o,1 graad nauwkeurig afgesteld worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Iemand ervaring met Netatmo thermostaat? Is een aan-uit thermostaat. Werkt nauwkeuriger zo te zien dan een aan-uit van Honeywell, zoals wij die hebben . Die heeft een verval van meer dan een halve graad nodig om tot een warmtevraag over te gaan. Als ik het goed lees kan de netatmo al op o,1 graad nauwkeurig afgesteld worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:20:
Iemand ervaring met Netatmo thermostaat? Is een aan-uit thermostaat. Werkt nauwkeuriger zo te zien dan een aan-uit van Honeywell, zoals wij die hebben . Die heeft een verval van meer dan een halve graad nodig om tot een warmtevraag over te gaan. Als ik het goed lees kan de netatmo al op o,1 graad nauwkeurig afgesteld worden .
Zelfde met Tado volgens mij inderdaad. Die kan je overigens nog instellen naar gebruik voor een warmtepomp zodat hij niet zo snel schakelt las ik ergens....Verschil van een graad volgens mij en dat kan je zelf nog instellen ook volgens mij.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
MrBas schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:06:.
Net even tijdelijk mijn zoneregeling eens afgekoppeld, thermostaten op 16 gezet om eens te kijken wat voor runs ik dan krijg. Vindt ze toch nog te kort in mijn optiek. We gaan het zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jdtm_7VuRH941ZhQeZrnRx_1Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLLeM2Er74H4SewB9WfYDL3u.png?f=fotoalbum_large

Vandaag tussen 12 en 12:30 mijn zoneregeling losgekoppeld om is te kijken naar het verschil, et voila! En wat een verschil. Dit is wel met LT4. Ben nu naar LT5 gegaan, kijken hoe dat gaat.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:00
Afgelopen week is er bij ons ook de Adlar warmtepomp geinstaleerd.

Op basis van full electric en direkt op vloerverwarming aangesloten.
Zijn 3/4 dag bezig geweest met installeren , erg betrokkern medewerkers en zeer netjes gewerkt.

Het systeem moet nog wel verder ingeregeld worden , maar op basis van LT4 is het al goed aangenaam hier in huis.

Als thermostaat wil ik de Netatmo ( on/off) draadloos gaan gebruiken , deze staat al klaar om aangesloten te worden :-)

Ik ben wel benieuwd naar andere mensen die Warmtepomp direkt op de vloerverwaming hebben aangesloten welke instelling daar gezet is. Nu staat die bij ons nog op verwarmen en LT4. Mijn verwachting is dat deze naar vloerverwarming moet , en dan LT ??

Groet Marco

[ Voor 21% gewijzigd door mversluis op 18-12-2023 13:55 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:52:

Zijn 3/4 dag bezig geweest met installeren , erg betrokkern medewerkers en zeer netjes gewerkt.

Het systeem moet nog wel verder ingeregeld worden , maar op basis van LT4 is het al goed aangenaam hier in huis.

Als thermostaat wil ik de Netatmo ( on/off) draadloos gaan gebruiken , deze staat al klaar om aangesloten te worden :-)

Ik ben wel benieuwd naar andere mensen die Warmtepomp direkt op de vloerverwaming hebben aangesloten welke instelling daar gezet is. Nu staat die bij ons nog op verwarmen en LT4. Mijn verwachting is dat deze naar vloerverwarming moet , en dan LT ??

Groet Marco
Zelf heb ik dat niet, maar ken wel iemand die dat vanaf eind januari ook zo heeft, alleen beneden vloerverwarming en verder niet.
Dus ben wel erg benieuwd naar je verdere situatie en bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas

Groet Marco
Als alles op vvw zit aangesloten kan die naar mijn weten inderdaad naar vvw. Stooklijn hangt volledig af van je huis maar verwacht zo een beetje lt5/6. Dit hadden ze overigens wel al bij het inbedrijfsstellen moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 18-12-2023 15:08 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 15:39

PoKi

Ik?

Groet Marco
Meld, sinds 5 december, full electric direct op vloerverwarming beneden + badkamer boven.
Sta nu op LT6, ben op inderdaad op 4 begonnen.
Maar het is ook afhankelijk van natuurlijk je isolatie etc. tot welke stand je het nog aangenaam in huis hebt.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
4 jaar geleden het huis gekocht en behoorlijk gerenoveerd , heel veel isolatie aangebracht (pallets vol :-) ) , kozijnen en ramen vervangen. Uitgebreide warmte verlies berekening gemaakt , en alle grote zaken zijn opgelost / aangepakt

Beneden is vloerverwarming HoH 10 cm , en boven hebben we verschillende electric kachels staan maar worden zelden of nooit gebruikt.

Vorige week is de warmtepomp geplaatst en standaard aangezet , de daadwerkelijke inregeling moet nog gebeuren. Als ik in de Tuya app kijk zie ik het volgende staan ( zie foto )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMnz5soy3GgIZvkAcGX1u7b-9kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8ag9AE3HqRPWLetLDIYCtxn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal verwachten dat hier vloerverwarming aangevinkt moet staan , hoe staat dit bij jullie ?

[ Voor 4% gewijzigd door mversluis op 18-12-2023 17:35 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
mversluis schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:29:
4 jaar geleden het huis gekocht en behoorlijk gerenoveerd , heel veel isolatie aangebracht (pallets vol :-) ) , kozijnen en ramen vervangen. Uitgebreide warmte verlies berekening gemaakt , en alle grote zaken zijn opgelost / aangepakt

Beneden is vloerverwarming HoH 10 cm , en boven hebben we verschillende electric kachels staan maar worden zelden of nooit gebruikt.

Vorige week is de warmtepomp geplaatst en standaard aangezet , de daadwerkelijke inregeling moet nog gebeuren. Als ik in de Tuya app kijk zie ik het volgende staan ( zie foto )

[Afbeelding]

Ik zal verwachten dat hier vloerverwarming aangevinkt moet staan , hoe staat dit bij jullie ?
Ik heb vvw en radiatoren, bij mij staat ie op verwarming. Wel op LT6 at the moment, wat een genot! Op LT5 was het net bijna 21 graden in de woonkamer, mij wat te warm als je 18,5 gewend bent :).

Verbruik is wel echt heel mooi nu, mooie lange runs!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EKYRIm0Bh7yp2qXzpU4gUTYx6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0VoqEjIDBc3feiLfRTFCtgtA.png?f=fotoalbum_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Leuk om te zien dat er steeds meer bijkomen.
Ik heb ook volledig op vv,.op twee open verdelers met flowverdelers op de aanvoerleiding, zodat ik boven en beneden kan balansen.

Gisterenmiddag naar LT5 gegaan, in de avond al 21,5 graad. Handmatig uitgeschakeld hele nacht met de uit knop op de app (dan pompt die dus ook niet, want in outlet waren 10 graden/8watt)

Vervolgens naar LT6, slaat die heel de dag niet aan tot thermostaat (18gr). Dus met 1000w naar 35 graden aanvoer en weer heet binnen.

Adlar reageert niet op mijn mails helaas. Eerste reactie na een week was std reactie waarin mijn vragen niet eens werden beantwoord. Nu staan mijn vragen inmiddels sinds 6 dec uit, geen reactie.

Jammer wel

Hieronder:
Gister 1e piek LT6, 2e piek: eerst LT6 (handmatig ingeschakeld), daarna LT5 (handmatig omgezet)
Eind avond handmatig uitgeschakeld.

Vandaag: LT6 handmatig ingeschakeld, daarna aan op thermostaat, mega verbruik + verhoogde aanvoertemp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OxCewqM22L2vA36qpAK6UXHRqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOQTyIAATX72FFmoqxftl1kw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDo2KHGvEY21AlTdY4cI6uo-WkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMx18EMWnOiv8q8KmXbYhVJG.jpg?f=fotoalbum_large.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNz7peGqimqinJzkl3Jy-heM-Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TEKXV8k8u0xVRMm37LWKTMW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door steefweer op 18-12-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

Groet Marco
Ben even nieuwsgierig hoe jij die Netatmo gaat verbinden met de warmtepomp. Een draadloze verbinding verloopt bij een warmtepomp volgens het aansluitschema vanuit de thermostaat naar een relais. Op de website van Netatmo zie ik dat het relais verbonden moet worden met de warmtepomp. Maar dat moet bedraad? Hoe doe je dat?
Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:20:
Ik heb ook volledig op vv,.op twee open verdelers met flowverdelers op de aanvoerleiding, zodat ik boven en beneden kan balansen.

Gisterenmiddag naar LT5 gegaan, in de avond al 21,5 graad. Handmatig uitgeschakeld hele nacht met de uit knop op de app (dan pompt die dus ook niet, want in outlet waren 10 graden/8watt)

Vervolgens naar LT6, slaat die heel de dag niet aan tot thermostaat (18gr). Dus met 1000w naar 35 graden aanvoer en weer heet binnen.

Adlar reageert niet op mijn mails helaas. Eerste reactie na een week was std reactie waarin mijn vragen niet eens werden beantwoord. Nu staan mijn vragen inmiddels sinds 6 dec uit, geen reactie.

Jammer wel

Hieronder:
Gister 1e piek LT6, 2e piek: eerst LT6 (handmatig ingeschakeld), daarna LT5 (handmatig omgezet)

Vandaag: LT6 handmatig ingeschakeld, daarna aan op thermostaat, mega verbruik + verhoogde aanvoertemp.

[Afbeelding]

[Afbeelding].

[Afbeelding]
Dat vind ik wel bijzonder dat er zoveel verschil tussen 2 opeenvolgende stooklijnen zit. Ben benieuwd of er een fout of iets in 1 van de 2 kan zitten….
Weet niet of je iets van een wifi temperatuurmeter hebt? Zijn maar een paar euro, dan zou je voor zolang het niet opgelost is een scene in kunnen stellen bijvoorbeeld kamertemperatuur onder 19,5 dan LT5 en als boven 20 LT6 of zoiets……
Je kan daarbij eventueel een scene met tijdschema maken dat die ‘s nachts op eco mode gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:33:
[...]

Dat vind ik wel bijzonder dat er zoveel verschil tussen 2 opeenvolgende stooklijnen zit. Ben benieuwd of er een fout of iets in 1 van de 2 kan zitten….
Weet niet of je iets van een wifi temperatuurmeter hebt? Zijn maar een paar euro, dan zou je voor zolang het niet opgelost is een scene in kunnen stellen bijvoorbeeld kamertemperatuur onder 19,5 dan LT5 en als boven 20 LT6 of zoiets……
Je kan daarbij eventueel een scene met tijdschema maken dat die ‘s nachts op eco mode gaat.
Ik vermoed dat je hem echt helemaal moet uitschakelen, niet via de knop op de app.
Werkschakelaar gebruiken kan een keer: uitzetten. Even wachten, beste is meer dan een minuut. Dan weet je zeker dat hij echt helemaal uit is geweest. Vervolgens werkschakelaar weer omzetten .
De andere optie hebik eerder beschreven: die gaat via display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Ha Johan, ik heb er 1, maar die werkt via bluetooth. Wat ik besteld heb is kwijt bij Ali xD
Het is niet een ramp, maar het frustreert wel. Elke keer bij thuiskomst krijg ik commentaar "te koud, te warm'.
Heb de Reset nu 2x uitgevoerd.
Ben ervan overtuigd dat alles staat zoals achter gelaten door inregelmeneer, alleen p116 op 1 (stond al zo) en p26 op 3. Als dat ding die 3 of 4 graden ging hanteren is het opgelost.

Morgen maar keer uitzetten via werkschakelaar.

Ik heb nu 3 soorten uit gezien:

Bij lage temperatuur rond vriespunt 50w/pu door defrosten bij auto uitschakelen in gestelde stooklijn. In/outled blijft dan 21+ ivm doorpompen.

Bij normale temperatuur met auto uitschakelen, 14-20w pu. In/outled blijft dan ook 21+

Met beide bovenstaande pompt die door waarmee temperatuur vloer blijft.

Afgelopen nacht met app op uit knop gedrukt. Smorgens was in/outled onder de 12. Na inschakeling werd dit snel 19+.
Mijn conclusie was dat het stilstaande water buiten tpv monoblock was afgekoeld. Naarmate doorpompen werd snel verwarmd door water binnentemperatuur.
Verbruik was 7/8w per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:18:
Ha Johan, ik heb er 1, maar die werkt via bluetooth. Wat ik besteld heb is kwijt bij Ali xD
Het is niet een ramp, maar het frustreert wel. Elke keer bij thuiskomst krijg ik commentaar "te koud, te warm'.
Ben ervan overtuigd dat alles staat zoals achter gelaten door inregelmeneer, alleen p116 op 1 (stond al zo) en p26 op 3. Als dat ding die 3 of 4 graden ging hanteren is het opgelost.

Bij lage temperatuur rond vriespunt 50w/pu door defrosten bij auto uitschakelen in gestelde stooklijn. In/outled blijft dan 21+ ivm doorpompen.

Bij normale temperatuur met auto uitschakelen, 14-20w pu. In/outled blijft dan ook 21+

Afgelopen nacht met app op uit knop gedrukt. Smorgens was in/outled onder de 12. Na inschakeling werd dit snel 19+.
Mijn conclusie was dat het stilstaande water buiten tpv monoblock was afgekoeld. Naarmate doorpompen werd snel verwarmd door water binnentemperatuur.
Uitschakakelen via werkschakelar hoeft niet he, je kan ook gewoon de automaat een minuut of oets langer uitlaten :).

Heb je de adviseur al gesproken? Of heb je al gebeld? Ik wordt eigenlijk altijd prima geholpen, en lees ook berichten dat ze iemand langs sturen.

Op mails duurt het altijd even inderdaad alvorens reactie. En dan lezen ze echt totaal niet je vraag.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Goedemorgen, Amazon heeft die dingen ook, wel iets duurder, maar dan heb je ze wel wat sneller in huis.
‘S nacht helemaal uitzetten zou ik niet doen, we hebben nu wel geen nachtvorst, maar toch….
Dan zou ik eerder een lage stooklijn pakken ofzo, waar die niet of minder op aanspringt, heb je in elk geval de circulatie.
Modus heb je op verwarming toch?
De Belgische reset van vanderstege kun je inderdaad ook proberen, wil nog wel eens helpen.
Weet niet of je ergens kunt ‘spelen’ met radiatoren open of juist dicht zetten in de verschillende stooklijnen, zodat je juist meer of minder warmte voor je vloer overhoudt?
Maar inderdaad een belletje naar Adlar gaat sneller als mailen, op de app willen ze ook nog wel eens behulpzaam zijn, maar ook niet altijd direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi

PoKi

Ik?

steefweer schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:20:

Jammer wel

Hieronder:

[Afbeelding]

[Afbeelding].

[Afbeelding]
Met de 'daarna aan op thermostaat', dit geeft inderdaad een hoog verbruik door geforceerde hoge aanvoer.
Tenminste zo is het mij verteld toen de pomp aangesloten werd.
Daarom de stooklijn gebruiken en thermostaat op een ondergrens zetten, bij mij staat ie trouwens gewoon op 10 ofzo.
Valt mij op dat aanpassingen via de app soms direct, soms gewoon enkele minuutjes nodig hebben.
Misschien zijn we gewoon wat ongeduldig ;)

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
PoKi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:15:
[...]

Met de 'daarna aan op thermostaat', dit geeft inderdaad een hoog verbruik door geforceerde hoge aanvoer.
Daarom de stooklijn gebruiken en thermostaat op een ondergrens zetten, bij mij staat ie trouwens gewoon op 10 ofzo.
Valt mij op dat aanpassingen via de app soms direct, soms gewoon enkele minuutjes nodig hebben.
Zorg voor rust in de tent. Bij een algehele reset geef je de pomp een echte nieuwe kans😏.
Daarna weer terug naar de basis inderdaad: thermostaat lager zetten en geduld hebben. En zeker: buiten de pomp om kun je ook nog wat doen zoals eerder aangegeven en @Johan H ook schrijft: de warmteafgifte en de doorstroming beïnvloeden door bijv radiatoren elders in huis open of dicht te zetten.
Bij mij heb ik inmiddels alle radiatoren boven open staan en die zorgen er mede voor dat de pomp nu wel op de ingestelde stooklijn ( bijna) continu blijft draaien rond de 580- 600 w. De retourtemp blijft nu mooi een paar graden onder de uitgaande temp ( dit is belangrijk om de wp op gang te houden).

Ik hoop dat je regelmaat erin krijgt en anders toch maar advies Adlar afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
PoKi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:15:
[...]

Beste Steef,

Ik heb precies hetzelfde probleem kom ik net achter. Ik had hem tot gisteravond half 7 op LT5 staan, echter werd het in de woonkamer 21+ graden, mij dus te warm. Ik ben toen naar LT6 gegaan en sinds toen heeft die uitgestaan (20W verbruik). Nu wordt het toch net even te koud binnen dus handmatig naar LT5 weer gezet en toen schoot de WP weer aan. Ik wordt hier zo over teruggebeld.

Volgens mij hebben ze nu trouwens bij bellen een keuzemenu toegevoegd. Heerlijk. Was ook gelijk aan de beurt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Zat nog eens te denken, misschien kun je proberen bij P100 om of op LT5 de pompsnelheid (flink) omhoog te gooien (gaat van 0 tot 80%), zo krijgt het water minder tijd om zijn warmte af te geven aan je vloer en komt het warmer terug in de pomp, waardoor die minder zou hoeven te draaien. Of juist op LT6 een stuk langzamer, waardoor het juist meer tijd heeft om de warmte af te geven en zo kouder terug de pomp in komt, waardoor die juist weer eerder aan moet springen.
Ben benieuwd of dat wat brengt.

Trouwens, zolang nog niets helpt en je familie door moppert, zou ik zelf geneigd zijn LT6 te kiezen met de thermostaat op 19 ofzo, kost je misschien meer energie (of niet want ook sneller op temp met meer vermogen) maar heb je in elk geval de temperatuur constanter en hoef je niet steeds noodgrepen te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan H op 19-12-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Hallo @Paul038 volgens mij hadden wij een redelijk vergelijkbare situatie, in elk geval qua jaarverbruik gas. Ben zodoende wel erg benieuwd wat je tot nu toe in november en december verbruikt hebt.
Ik in november 232 kWh en tot nu toe in december 255 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
@MrBas heb je ooit nog van die lekdicht vloeistof gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ik krijg het met stooklijn lowtemp 5 of 4 met mijn (iets te krappe ( zonder surplus voor mijn ruimte) jaga-convectoren net niet lekker warm. heb weliswaar gang en boven radiatoren open staan , maar die hebben minder warmteafgifte dan jaga's en daarom wordt het daar net een beetje warmer.
Ik heb de warmtepomp gisteren in de middag op lowtemp 3 gezet en met de radiatoren boven open draait hij nu nagenoeg permanent ( ook vannacht op ecostand tot 7.30u) op 580-600 wat. vanmiddag rond 12.00 een stop van bijna een uur en vervolgens weer continu door.

p100 ( pompcirculatie) op 50
p26 (offset) op 4
p116 ( verwarmen op basis van uitvoertemp wp) op 1
stooklijn lowtemp 3 ( steltemp 31)
kamertemperatuur iets boven 19 graden
Van 11.00 's avonds tot 7.30u 's ochtends ecostand ( automatisch via 'scenes' in de app ingesteld)

Dik tevreden zo.
Toch vanavond andere instelling proberen: radiatoren boven op zolder dicht; stooklijn naar lowtemp 4
Over een dag weet ik meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9LVTrgqhUT4u8tRXb49s-Ae3F4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bRGctBLeLUMzZYZBGAWN1xkS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lthvzsprrad57zFPvPN8p6_aQlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjAKhTxGy8cQeNoPUMH2203Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:03:
@MrBas heb je ooit nog van die lekdicht vloeistof gebruikt?
Nog niet, na aanbrengen warmtepomp ergens een lek gevonden, nu kijken nadat deze weg is wat dit doet met de druk. Heb ik nog niet echt op gelet zet maar....

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurd wanneer je de Adlar in de energiezuinige stand zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John Roos schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:35:
Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurd wanneer je de Adlar in de energiezuinige stand zet?
In de eco modus gaan compressor en fan langzamer draaien minder stroomverbruik, maar vooral minder geluid, voor de mensen die daar’s nachts bijvoorbeeld last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:34:
[...]

In de eco modus gaan compressor en fan langzamer draaien minder stroomverbruik, maar vooral minder geluid, voor de mensen die daar’s nachts bijvoorbeeld last van hebben.
Ja dat, maar ik meen ook gemerkt te hebben dat de pomp iets minder fanatiek werkt.
Het merkwaardige is , vind ik, dat de kamertemperatuur nauwelijks lager wordt en ik zie in mijn grafieken dat de pomp ook nagenoeg dezelfde hoeveelheid energie verbruikt 's nachts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:16:
[...]

Ja dat, maar ik meen ook gemerkt te hebben dat de pomp iets minder fanatiek werkt.
Het merkwaardige is , vind ik, dat de kamertemperatuur nauwelijks lager wordt en ik zie in mijn grafieken dat de pomp ook nagenoeg dezelfde hoeveelheid energie verbruikt 's nachts...
Hij draait op een rustiger pitje (langer) door.
Zou die eigelijk standaard moeten doen dat je minder stops hebt 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:16:
[...]

Het scheelt bij mij 70 watt minder inderdaad, valt wel mee maar houdt het huis prima op temperatuur en is mega stiller…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 12:59
Al eerder gemeld, maar voor de nieuwkomers: bij in bedrijfsname is mij en ook anderen verteld dat de Eco stand de levensduur negatief zou beïnvloeden en als het geluid geen issue is werd deze stand afgeraden.

Heeft iemand dit nog nagevraagd bij Adlar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:37:
Al eerder gemeld, maar voor de nieuwkomers: bij in bedrijfsname is mij en ook anderen verteld dat de Eco stand de levensduur negatief zou beïnvloeden en als het geluid geen issue is werd deze stand afgeraden.

Normaal gesproken zou ik zeggen als iets rustiger draait dat dat beter is. Er zijn uitzonderingen plus dat de fan langzamer draait weet je niet of dat positief of negatief uitpakt.
Ik heb de vraag in de app van Adlar gezet. En nu afwachten of ik een reactie krijg 😀

Reactie:

Ze geven aan dat in de eco stand de compressor vaker kan schakelen, wat weer nadelig voor de levensduur is.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je de eco juist ‘s nachts gebruikt en dat je al dan niet doordat het kouder is, al dan niet doordat je dan met minder vermogen draait langere runs hebt, juist overdag heb ik persoonlijk kortere runs, maar die zijn ook maar zo 2 uur.

Als ik online naar algemene informatie zoek, zou de norm zijn dat een warmtepomp in het algemeen maximaal 6x per uur mag schakelen, volgens mij heeft (bijna) niemand dat hier.
Weet niet of die norm ook voor de Adlar zou gelden? Lijkt mij wel.

Aangezien ik de eco stand niet ‘nodig’ heb laat ik hem liever op standaard staan, just to be shure.

Voor degenen die er wel gebruik van zouden willen/ moeten maken zou ik aanraden contact met Adlar op te nemen om voor jou specifieke geval te bekijken wat wijsheid is, maar ik denk niet dat paniek nodig is.

[ Voor 42% gewijzigd door Johan H op 20-12-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:30:
[...]

Normaal gesproken zou ik zeggen als iets rustiger draait dat dat beter is. Er zijn uitzonderingen plus dat de fan langzamer draait weet je niet of dat positief of negatief uitpakt.
Ik heb de vraag in de app van Adlar gezet. En nu afwachten of ik een reactie krijg 😀
Jij hebt een persoonlijke app van Adlar?😏
Hoe zet jij een vraag uit naar Adlar via je app?.Dat kan bij mij volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:41:
[...]

Jij hebt een persoonlijke app van Adlar?😏
Hoe zet jij een vraag uit naar Adlar via je app?.Dat kan bij mij volgens mij niet.
Even op het whatsapp symbool klikken:

https://www.adlar.com/nl/...3Few2YEAAYASAAEgJZpfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:42
Johan H schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:30:
[...]

Als ik online naar algemene informatie zoek, zou de norm zijn dat een warmtepomp in het algemeen maximaal 6x per uur mag schakelen, volgens mij heeft (bijna) niemand dat hier.
Weet niet of die norm ook voor de Adlar zou gelden? Lijkt mij wel.
Geen probleem ;) Ding schakelt gewoon niet af.
En ja, wij verstoken vrij veel met een 10KW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKwkQ2Odjxv4qoiOkMb071o-jNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hSSypES1BB3vXzHGTpX0prTR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ach ja 8)7 ; ik kijk nooit meer op de website ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
In de modus heb je oa de keuze tussen verwarmen en vloerverwarming. Wat zou het verschil zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Net ook met Adlar gebeld.

Mijn probleem: LT6 is prima,.maar pomp schakelt niet snel genoeg in, te weinig draaiuren per dag.

P260 (pompsnelheid) naar 75
P116 naar 0
P26 naar 4 (ipv 3)

Voor de volledigheid pomp even gereset via manier vanderStege

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
John Roos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:22:
In de modus heb je oa de keuze tussen verwarmen en vloerverwarming. Wat zou het verschil zijn?
Dat vroeg ik me idd ook af , aangezien wij alleen vloerverwarming hebben.
Toevallig werd ik gebeld door Adlar voor ingebruik name te plannen en gelijk de vraag gesteld.
Kreeg als antwoord gewoon op verwarmen laten staan.

Zal de monteur eens vragen of hij het verschil weet , maar dat duurt nog even tot 2e week Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Andere vraag , ik zie verschillende mensen de WP uitlezen met huisautomatisering zoals Homey via Tuya cloud.

Ik zit al tijdje syslog te monitoren wat er zoal voorbij komt , maar lang niet alle waardes in Tuya cloud worden gepushed naar de HA toe.

Welke waardes zien jullie ( voor de mensen die dit draaiend hebben ) ?

Deze zag ik snel in syslog :
# Temp_current waarde is EEV open
# Temp_bottom is Outlet tempr
# Temp_top is inlet tempr
# defrost_state true / false
# Temp_set is target temp
# Compressor Strength is waarde in Hertz

[ Voor 3% gewijzigd door mversluis op 20-12-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:25:
Net ook met Adlar gebeld.

Mijn probleem: LT6 is prima,.maar pomp schakelt niet snel genoeg in, te weinig draaiuren per dag.

P260 (pompsnelheid) naar 75
P116 naar 0
P26 naar 4 (ipv 3)

Voor de volledigheid pomp even gereset via manier vanderStege

Ben benieuwd
P260 bestaat volgens mij niet, maar zal zijn : p26 denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:03:
[...]

Ik heb zojuist met Adlar gesproken, ze gaan voor mij een serviceafspraak inplannen voor Januari, krijg overigens ook de geavanceerde gebruikershandleiding toegestuurd mbt parameters etc. Ze gaan overigens een extra module plaatsen bij de serviceafspraak waardoor ze de WP kunnen monitoren en gerichter service kunnen verlenen.

Alleen maar win/win in mijn optiek!

Zojuist een uur geleden weer op HL6 gezet en de pomp valt weer uit, benieuwd wat hij doet als ik hem naar HL7 zet.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
fvanderstege schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:03:
[...]

Nope p260 heb ik wel.

Ik heb de instellingen na 2u terug gezet, ding stond 1.400w te pompen met een outled van 32 terwijl steltemp 27 was, na bereiken van inled 28 stopte die niet...

In alle eerlijkheid kwam de helpende aan de lijn ook niet als goed onderlegd over, maar goed.

[ Voor 37% gewijzigd door steefweer op 20-12-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
MrBas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:29:
[...]

Ik heb zojuist met Adlar gesproken, ze gaan voor mij een serviceafspraak inplannen voor Januari, krijg overigens ook de geavanceerde gebruikershandleiding toegestuurd mbt parameters etc. Ze gaan overigens een extra module plaatsen bij de serviceafspraak waardoor ze de WP kunnen monitoren en gerichter service kunnen verlenen.

Alleen maar win/win in mijn optiek!

Zojuist een uur geleden weer op HL6 gezet en de pomp valt weer uit, benieuwd wat hij doet als ik hem naar HL7 zet.
Ben benieuwd wat jij hebt gezegd door dat alles te krijgdn t.o.v. mij xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Johan H schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:59:
[...]

Goedemorgen, Amazon heeft die dingen ook, wel iets duurder, maar dan heb je ze wel wat sneller in huis.
‘S nacht helemaal uitzetten zou ik niet doen, we hebben nu wel geen nachtvorst, maar toch….
Dan zou ik eerder een lage stooklijn pakken ofzo, waar die niet of minder op aanspringt, heb je in elk geval de circulatie.
Modus heb je op verwarming toch?
De Belgische reset van vanderstege kun je inderdaad ook proberen, wil nog wel eens helpen.
Weet niet of je ergens kunt ‘spelen’ met radiatoren open of juist dicht zetten in de verschillende stooklijnen, zodat je juist meer of minder warmte voor je vloer overhoudt?
Maar inderdaad een belletje naar Adlar gaat sneller als mailen, op de app willen ze ook nog wel eens behulpzaam zijn, maar ook niet altijd direct.
Besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:36:
[...]

Nope p260 heb ik wel.

Ik heb de instellingen na 2u terug gezet, ding stond 1.400w te pompen met een outled van 32 terwijl steltemp 27 was, na bereiken van inled 28 stopte die niet...

In alle eerlijkheid kwam de helpende aan de lijn ook niet als goed onderlegd over, maar goed.
Apart, bij mij is P100 de pompsnelheid.
Had jij de 10KW dat dat anders is?
Waar stond P260 standaard op?
Zou P260 niet de compressor snelheid kunnen zijn, gezien het vermogen waar je nu mee draait??

[ Voor 11% gewijzigd door Johan H op 20-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
redcap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:37:

Zowel de verkoopadviseur als diegene die het apparaat in gebruik kwam stellen heeft mij geadviseerd om de ecostand beter niet te gebruiken, omdat het de levensduur zou verkorten. Alleen als het apparaat ‘s avonds voor te veel geluidshinder zou zorgen, dan pas de ecostand gebruiken. Maar dus liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Johan H schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:59:
[...]

Apart, bij mij is P100 de pompsnelheid.
Had jij de 10KW dat dat anders is?
Waar stond P260 standaard op?
Zou P260 niet de compressor snelheid kunnen zijn, gezien het vermogen waar je nu mee draait??
Wel weer bijzonder... Nope 6kw. Pompsnelheid hebben we het duidelijk over gehad. Stond op 60 dacht hij en mocht tot 20 hoger. Hij stond op 70 bij mij, nu 75...

Wel gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:17:
[...]

Wel weer bijzonder... Nope 6kw. Pompsnelheid hebben we het duidelijk over gehad. Stond op 60 dacht hij en mocht tot 20 hoger. Hij stond op 70 bij mij, nu 75...

Wel gek
Misschien toch andere software, jij hebt immers die app ook al veel uitgebreider…..
Maar als dat klopt wat je nu omschrijft, zou je met langzamer zetten wellicht wel de goeie kant opgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Staat nu op sneller, maar heb er ook weinig vertrouwen in xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:39:
[...]

Ben benieuwd wat jij hebt gezegd door dat alles te krijgdn t.o.v. mij xD
Gewoon, eisen dat ik gebeld moest worden en da thet probleem opgelost moet worden. Echter duurt dit dus mog even, maar het antwoord bevalt me wel. Nu hopen dat ze het nakomen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:17:
[...]

Wel gek
Lijkt me raar, als je verbruik dan ineens verdrievoudigd door alleen je pompsnelheid onhoog te zetten :), denk dat het met je conpressor te maken heeft.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Pomp bleef overigens ook uit bij HL7, denk dat ik dus vast zit aan HL5. Als ik hem daar op instel start hij meteen op. P26 staat op 5 nu.

[ Voor 213% gewijzigd door MrBas op 20-12-2023 22:02 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Verbruik ging denk omhoog door p116 maar 0. Die naar 1 gezet en deed weer normaal.

Ik heb mu het gevoel dat p116 en p26 bij ons wellicht (nieuwere pompen) dan ook anders zijn. Ik vroeg tig keer waar die pomp nou op schakelde, maar dat werd me niet duidelijk. Bij mij wordt die gewoon niet ingeschakeld, al ik de steltemperatuur 28, in en outled 20, binnen 17 graden, hij doet niks

• Johan H
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:45:
Verbruik ging denk omhoog door p116 maar 0. Die naar 1 gezet en deed weer normaal.

Ik heb mu het gevoel dat p116 en p26 bij ons wellicht (nieuwere pompen) dan ook anders zijn. Ik vroeg tig keer waar die pomp nou op schakelde, maar dat werd me niet duidelijk. Bij mij wordt die gewoon niet ingeschakeld, al ik de steltemperatuur 28, in en outled 20, binnen 17 graden, hij doet niks
Zijn er überhaupt mensen, waarbij die op LT6 wel voldoende doet?
Ik heb het idee dat LT6 alleen effectief is als het echt kouder is en je ook redelijk geïsoleerd bent.
Anders heb ik het idee dat je al gauw op LT5 uitkomt.
Qua pompsnelheid, zou ik in jou geval al snel denken, langzamer op LT6 of sneller op LT5…..
Nu is het redelijk zacht weer, zal er sowieso wel niet veel gebeuren. Van mij niets gedaan vanaf gisteravond 21:30 tot vanmorgen 4:40u, grappig toen ging de wekker, maar die zit echt niet op de smart life app 😂

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 12:59
Die van ons dacht ook gisteravond om 20:15 uit te moeten gaan en stond vanmorgen nog steeds uit. 18,6 graden, terwijl de thermostaat op 19 staat (niet zelfde thermometer). Ik vraag me nu ook af waarop geschakeld wordt. P26 had ik aangepast naar 5, misschien toch maar weer aanpassen? Hij staat trouwens op LT4 en liep eerder die dag juist de hele dag mooi op ongeveer hetzelfde vermogen en had vandaag eigenlijk LT5 willen uitproberen omdat de temperatuur nog wat aan de hoge kant was (eind 19, begin 20 graden).

• MrBas
Ik kom er net achter dat mijn warmtepomp sinds half 3 vanmorgen uit staat. Ben zeer benieuwd waar dit aan ligt....

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• PoKi

PoKi

Ik?

Johan H schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:04:
[...]

Ik heb het idee dat LT6 alleen effectief is als het echt kouder is en je ook redelijk geïsoleerd bent.
Qua pompsnelheid, zou ik in jou geval al snel denken, langzamer op LT6 of sneller op LT5…..
Nu is het redelijk zacht weer, zal er sowieso wel niet veel gebeuren. Van mij niets gedaan vanaf gisteravond 21:30 tot vanmorgen 4:40u, grappig toen ging de wekker, maar die zit echt niet op de smart life app 😂
Hier staat ie op LT6, in huis 19,5 graden (koude nacht is het dan 19) met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRkDIGZOYSQLleEd4cTmq46eou0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JpuSVpnE0BD7qQvZR633RQKY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k80ZFusgWWTbIQxmRixWYmBQcHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWGtwxtDNhJzh8PPbeogn5cP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AplsLyfNkuOOXajxmjcspujadcc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DoA43pxhsYkqKRVsgF1GmL8e.jpg?f=user_large

Wie, Wat, Waar...

• steefweer
  • Nu online
PoKi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:32:
[...]

Hier staat ie op LT6, in huis 19,5 graden (koude nacht is het dan 19) met dit als resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe staan jou P26, P116, P260 en thermostaat? + heb je ook volledig vloerverwarming

• Harabru
  • Laatst online: 07-08-2024
Johan H schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:04:
[...]

Ik heb een 2 kapper. Goed geïsoleerd uit 2016. Heb een 6kw met vloerverwarming beneden. Heb hem van LT6 naar LT5 gezet voor meer comfort. Nu 20graden binnen. Voorheen op LT6 19graden. Vind ik net te fris.
Verbrui is nu ongeveer tussen de 6kw en 8kw in. Afhankelijk van de kou

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:45:

Ik heb mu het gevoel dat p116 en p26 bij ons wellicht (nieuwere pompen) dan ook anders zijn. Ik vroeg tig keer waar die pomp nou op schakelde, maar dat werd me niet duidelijk. Bij mij wordt die gewoon niet ingeschakeld, al ik de steltemperatuur 28, in en outlet 20, binnen 17 graden, hij doet niks
p116 op 0 : pomp stuurt op ingaande temp van het water bij de pomp ( retourtemp) t.o.v. de steltemperatuur
p116 op 1 : pomp stuurt op uitgaande watertemp t.o.v. de steltemperatuur.
Bij mij blijft de pomp keurig draaien zolang er minimaal 2 graden verschil is en daarnaast de pomp niet de uitgaande watertemp hoger heeft dan de steltemperatuur. als dit laatste enige tijd duurt dan gaat de ingaande watertemp logischerwijs ook op enig moment omhoog en dan slaat hij af.

Door de hogere buitentemperaturen ging bij mij de pomp toch weer wat pendelen. ik heb geprobeerd om met p116 op 0 de pomp weer wat regelmatiger te laten draaien, maar dat is niet gelukt. weer teruggezet naar (p116) 1. dus aansturing m.b.v. de uitgaande watertemp. Daar doet hij het nu het beste op met stooklijn op lt5.
resultaat : binnentemp rond de 19 graden en dat vinden wij helemaal prima.
Maar ik heb al wel begrepen dat je bij dit weer met relatief hogere temperaturen er vanuit moet gaan dat je , zeker in de omstandigheden zoals bij mij ( verwarmen via convectoren low temp) de pomp meer stops zal maken.

Vanuit Adlar gisteren een nieuwsbrief ontvangen. De eerste in de geschiedenis volgens mij!
Ik weet dat ze van plan zijn om regelmatig een nieuwsbrief uit te laten gaan. Blijven we beter op de hoogte van de ontwikkelingen. en weten we beter of er nieuwe dingen aan staan te komen Dat heb ik de afgelopen tijd wel gemist.
Als ik nu uitga van wat er in de nieuwsbrief staat aan info dan hebben ze best een geweldige klap vooruit gemaakt.
ik heb in december vorig jaar de stap naar Adlar gemaakt. in Januari werd de pomp geplaatst. In die periode zijn ze feitelijk pas gestart met het uitzetten van deze warmtepomp en jazeker ook met een paar kinderziektes in begin.
Ben erg benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen m.b.t de aansturing van de pomp middels een vernieuwde app en een aansturings-module die nu ,begreep ik, in ontwikkeling is ( zoals @MrBas meldde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:27:
[...]

p116 op 0 : pomp stuurt op ingaande temp van het water bij de pomp ( retourtemp) t.o.v. de steltemperatuur
p116 op 1 : pomp stuurt op uitgaande watertemp t.o.v. de steltemperatuur.
Bij mij blijft de pomp keurig draaien zolang er minimaal 2 graden verschil is en daarnaast de pomp niet de uitgaande watertemp hoger heeft dan de steltemperatuur. als dit laatste enige tijd duurt dan gaat de ingaande watertemp logischerwijs ook op enig moment omhoog en dan slaat hij af.

Door de hogere buitentemperaturen ging bij mij de pomp toch weer wat pendelen. ik heb geprobeerd om met p116 op 0 de pomp weer wat regelmatiger te laten draaien, maar dat is niet gelukt. weer teruggezet naar (p116) 1. dus aansturing m.b.v. de uitgaande watertemp. Daar doet hij het nu het beste op met stooklijn op lt5.
resultaat : binnentemp rond de 19 graden en dat vinden wij helemaal prima.
Maar ik heb al wel begrepen dat je bij dit weer met relatief hogere temperaturen er vanuit moet gaan dat je , zeker in de omstandigheden zoals bij mij ( verwarmen via convectoren low temp) de pomp meer stops zal maken.

Vanuit Adlar gisteren een nieuwsbrief ontvangen. De eerste in de geschiedenis volgens mij!
Ik weet dat ze van plan zijn om regelmatig een nieuwsbrief uit te laten gaan. Blijven we beter op de hoogte van de ontwikkelingen. en weten we beter of er nieuwe dingen aan staan te komen Dat heb ik de afgelopen tijd wel gemist.
Als ik nu uitga van wat er in de nieuwsbrief staat aan info dan hebben ze best een geweldige klap vooruit gemaakt.
ik heb in december vorig jaar de stap naar Adlar gemaakt. in Januari werd de pomp geplaatst. In die periode zijn ze feitelijk pas gestart met het uitzetten van deze warmtepomp en jazeker ook met een paar kinderziektes in begin.
Ben erg benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen m.b.t de aansturing van de pomp middels een vernieuwde app en een aansturings-module die nu ,begreep ik, in ontwikkeling is ( zoals @MrBas meldde)
Kleine correctie, betreft een monitoringsmodule, zodat zij op afstand kunnen zien wat er gebeurd en gerichter service kunnen bieden. Nieuwe app werd mij inderdaad tussen neus en lippen doorgegeven, deze is nog wel op de achtergrond in ontwikkeling. Geen idee dus wanneer die uitkomt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1 ... 10 ... 64 Laatste