Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 11 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

PoKi

Ik?

steefweer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:55:
[...]

Hoe staan jou P26, P116, P260 en thermostaat? + heb je ook volledig vloerverwarming
Dezen staan op P26 = 0, P116 = 1, P260 = 70. Thermostaat staat op 10. Verwarming is volledig vloerverwarming.
Restant van gister:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o7ea66hagLZvXf2xM6u5GbDpNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1jgXqaMFG82drzxFs7fzH4rY.jpg?f=user_large

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
Na weken stabiel draaien op LT5 met 19’C heb gister even een uitstapje naar LT4 gemaakt, puur om even te kijken op welke temperatuur ik het dan hier nu zou krijgen. Er werd een lange run van ca. 6 uur gemaakt, maar daarna hele nacht niets en vanmorgen was het hier wel best wat afgekoeld.
Harde reset uitgevoerd, waarna die een run van 3 uur met best hoog vermogen, zo rond de 1.000W heeft gemaakt, Hierna een soort pendelgedrag, waarop ik hem weer heb terug gezet naar LT5. Alles lijkt nu weer ‘normaal’.
Andere keer maar weer eens proberen, nu maar even zo laten weer.

Ps, even gecontroleerd en ik heb ook geen P260, gaat tot P174.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CcoyW1WqiCCIh9KuppBncpnwD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQTDZYzbe1EhHWeFnxr3VDoP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 22-12-2023 17:35 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
Johan H schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:04:
[...]

Zijn er überhaupt mensen, waarbij die op LT6 wel voldoende doet?
Ik heb het idee dat LT6 alleen effectief is als het echt kouder is en je ook redelijk geïsoleerd bent.
Anders heb ik het idee dat je al gauw op LT5 uitkomt.
Qua pompsnelheid, zou ik in jou geval al snel denken, langzamer op LT6 of sneller op LT5…..
Nu is het redelijk zacht weer, zal er sowieso wel niet veel gebeuren. Van mij niets gedaan vanaf gisteravond 21:30 tot vanmorgen 4:40u, grappig toen ging de wekker, maar die zit echt niet op de smart life app 😂
Haha😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:27:
[...]

p116 op 0 : pomp stuurt op ingaande temp van het water bij de pomp ( retourtemp) t.o.v. de steltemperatuur
p116 op 1 : pomp stuurt op uitgaande watertemp t.o.v. de steltemperatuur.
Bij mij blijft de pomp keurig draaien zolang er minimaal 2 graden verschil is en daarnaast de pomp niet de uitgaande watertemp hoger heeft dan de steltemperatuur. als dit laatste enige tijd duurt dan gaat de ingaande watertemp logischerwijs ook op enig moment omhoog en dan slaat hij af.

Door de hogere buitentemperaturen ging bij mij de pomp toch weer wat pendelen. ik heb geprobeerd om met p116 op 0 de pomp weer wat regelmatiger te laten draaien, maar dat is niet gelukt. weer teruggezet naar (p116) 1. dus aansturing m.b.v. de uitgaande watertemp. Daar doet hij het nu het beste op met stooklijn op lt5.
resultaat : binnentemp rond de 19 graden en dat vinden wij helemaal prima.
Maar ik heb al wel begrepen dat je bij dit weer met relatief hogere temperaturen er vanuit moet gaan dat je , zeker in de omstandigheden zoals bij mij ( verwarmen via convectoren low temp) de pomp meer stops zal maken.

Vanuit Adlar gisteren een nieuwsbrief ontvangen. De eerste in de geschiedenis volgens mij!
Ik weet dat ze van plan zijn om regelmatig een nieuwsbrief uit te laten gaan. Blijven we beter op de hoogte van de ontwikkelingen. en weten we beter of er nieuwe dingen aan staan te komen Dat heb ik de afgelopen tijd wel gemist.
Als ik nu uitga van wat er in de nieuwsbrief staat aan info dan hebben ze best een geweldige klap vooruit gemaakt.
ik heb in december vorig jaar de stap naar Adlar gemaakt. in Januari werd de pomp geplaatst. In die periode zijn ze feitelijk pas gestart met het uitzetten van deze warmtepomp en jazeker ook met een paar kinderziektes in begin.
Ben erg benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen m.b.t de aansturing van de pomp middels een vernieuwde app en een aansturings-module die nu ,begreep ik, in ontwikkeling is ( zoals @MrBas meldde)
Goede info bedankt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
PoKi schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:07:
[...]

Dezen staan op P26 = 0, P116 = 1, P260 = 70. Thermostaat staat op 10. Verwarming is volledig vloerverwarming.
Restant van gister:
[Afbeelding]
Dat is een poging waard, heb p26 nog nooit op 0 gehad alleen 5 (vanuit installatie) en later 4 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Nu zelf met nieuwe sensoren van amazon wat scènes gemaakt.
Hopelijk geeft dit gewenst resultaat.

Vandaag automatisch naar LT5 gegaan en 2 graden warmer gestookt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qky-i8y7bmSRoXoZYkBrTYRliM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOqfLL333pdmhtAOXLXF35EL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HgCYBbiN1V_Zl4d9pyBNu1Zdv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ0L4ewTP3x9EK5r44OMqoUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W0Bg5MP-Pu5Ruv46Kq5GOy362w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG4Br4LgYpz7xzYbaE47NwUU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:35:
Nu zelf met nieuwe sensoren van amazon wat scènes gemaakt.
Hopelijk geeft dit gewenst resultaat.

Vandaag automatisch naar LT5 gegaan en 2 graden warmer gestookt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een heel schema😅
Ben benieuwd hoe dat uitpakt!

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
mversluis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:25:
Andere vraag , ik zie verschillende mensen de WP uitlezen met huisautomatisering zoals Homey via Tuya cloud.

Ik zit al tijdje syslog te monitoren wat er zoal voorbij komt , maar lang niet alle waardes in Tuya cloud worden gepushed naar de HA toe.

Welke waardes zien jullie ( voor de mensen die dit draaiend hebben ) ?
Ik gebruik de LocalTuya van Home Assistant om de WP uit te lezen. Ik kreeg met de standaard Tuya intergratie geen waardes te zien. Met de LocalTuya moet je zelf de waardes configureren. Ik heb in een vorige post een (klein) overzicht gemaakt van wat ik gebruik / heb toevoegd.
Johan H schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:10:
Na weken stabiel draaien op LT5 met 19’C heb gister even een uitstapje naar LT4 gemaakt, puur om even te kijken op welke temperatuur ik het dan hier nu zou krijgen. Er werd een lange run van ca. 6 uur gemaakt, maar daarna hele nacht niets en vanmorgen was het hier wel best wat afgekoeld.
Harde reset uitgevoerd, waarna die een run van 3 uur met best hoog vermogen, zo rond de 1.000W heeft gemaakt, Hierna een soort pendelgedrag, waarop ik hem weer heb terug gezet naar LT5. Alles lijkt nu weer ‘normaal’.
Met LT4 zou je verwachten dat het een warmer huis oplevert want de temperatuur is dan toch hoger? Bijzonder dat hij na 1 run niks meer doet.

Ik heb hier de handleiding weer gevonden met de grafieken van de verschillende 'Lage watertemperatuur'. Als ik daarnaar kijk draai ik op dit moment LT5. Dat houdt het huis mooi op 19 - 19.5 graden. Gisteren met de storm liep temperatuur in huis wat terug dus tijdelijk de stooklijn opgeplust (dat komt overeen met LT4).

Valt mij wel op als ik naar de grafiek kijk dat er best wat verschil zit tussen LT5 en LT6 (op 0 graden): LT5 30, LT6 28 graden. Heb lange tijd de WP juist op die 29 graden laten draaien. Is geen optie in die stooklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
@h3rj4n
[...]

Met LT4 zou je verwachten dat het een warmer huis oplevert want de temperatuur is dan toch hoger? Bijzonder dat hij na 1 run niks meer doet.

Ik heb hier de handleiding weer gevonden met de grafieken van de verschillende 'Lage watertemperatuur'. Als ik daarnaar kijk draai ik op dit moment LT5. Dat houdt het huis mooi op 19 - 19.5 graden. Gisteren met de storm liep temperatuur in huis wat terug dus tijdelijk de stooklijn opgeplust (dat komt overeen met LT4).

Valt mij wel op als ik naar de grafiek kijk dat er best wat verschil zit tussen LT5 en LT6 (op 0 graden): LT5 30, LT6 28 graden. Heb lange tijd de WP juist op die 29 graden laten draaien. Is geen optie in die stooklijnen.
[/quote]

Ik vind de stooklijnen ook niet logisch ten opzichte van elkaar, zo hebben lt6 en lt5 geen overlappingen en lt5 en lt4 wel weer.
Weet natuurlijk niet waarom die lijnen zo tot stand zijn gekomen, maar kan m.i. wel verklaren waarom veel mensen (ik ook) wel echt verschil merken tussen 5 en 6 en dat ik nu naar 4 een rare kronkel krijg.
Afijn, zojuist toch even poging 2 naar lt4 gedaan, valt me op dat de steltemp 30 graden blijft, kan kloppen want qua buitentemperatuur zit je op het stukje overlapping van 4 en 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fcg2h0Ab23oQKYPBAHMZShlwgI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hxrn3PQo6scMTodfBaP4yKx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:32
Johan H schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:10:

Ps, even gecontroleerd en ik heb ook geen P260, gaat tot P174.

[Afbeelding]
Ik heb vandaag na gisteren gemaild te hebben de bedieningshandleiding voor geavanceerde gebruikers gekregen en daarin staat P260 toch echt vermeld:
No: P260
Description: Maximale circulatiepomp snelheid
Range: 0-100%
Standard setting: 99 (voor 6/10/14 kW)

Misschien moet ik dan ook naar LT5, want bij 4 ging hij bij ons ook zomaar uit en niet weer aan. En nu komt hij zonder thermostaat ook niet meer hoger dan 19 graden, maar dan heb ik weer geen mooie gelijkmatige run. Blijft lastig dit apparaat onder de knie te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:50:
[...]

Ik heb vandaag na gisteren gemaild te hebben de bedieningshandleiding voor geavanceerde gebruikers gekregen en daarin staat P260 toch echt vermeld:

Misschien moet ik dan ook naar LT5, want bij 4 ging hij bij ons ook zomaar uit en niet weer aan. En nu komt hij zonder thermostaat ook niet meer hoger dan 19 graden, maar dan heb ik weer geen mooie gelijkmatige run. Blijft lastig dit apparaat onder de knie te krijgen
Denk dat je in sommige gevallen naar een custom stooklijn moet. Want bij verschillende buitentemperaturen kan het voorkomen dat je moet overschakelen, terwijl dit toch niet de bedoeling zou moeten zijn.

Verder zou ik persoonlijk graag willen dat je juist wel met de thermostaat een temperatuur vraagt en dat de warmtepomp zo slim zou zijn om in jou situatie de beste stooklijn daarbij te gebruiken. Wie weet toekomstmuziek….

Kan het kloppen dat jij een redelijk recente wp hebt? Heb het vermoeden dat er meerdere hardware en daarbij behorende softwareversies zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan H op 22-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Johan H schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:02:
[...]

Denk dat je in sommige gevallen naar een custom stooklijn moet. Want bij verschillende buitentemperaturen kan het voorkomen dat je moet overschakelen, terwijl dit toch niet de bedoeling zou moeten zijn.

Verder zou ik persoonlijk graag willen dat je juist wel met de thermostaat een temperatuur vraagt en dat de warmtepomp zo slim zou zijn om in jou situatie de beste stooklijn daarbij te gebruiken. Wie weet toekomstmuziek….

Kan het kloppen dat jij een redelijk recente wp hebt? Heb het vermoeden dat er meerdere hardware en daarbij behorende softwareversies zijn.
Die van ons is in september geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
redcap schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:08:
[...]

Die van ons is in september geïnstalleerd
Van ons in maart, zal dus wel wat verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
redcap schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:50:
[...]

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat het niet meer op een thermostaat draait, zoals alle systemen as far as i know. Sprak laatst een WP installateur die veel Vaillant, Remeha etc doet, die begreep niet hoe het in de praktijk goed kon werken.

Maaarrr ben je bereid die handleiding te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
Johan H schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:02:
[...]

Afhankelijk van de buitentemperatuur moet ik ook regelmatig van stooklijn wisselen. Ik heb bij Adlar nagevraagd of een custom stooklijn mogelijk is. Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk. Ze zijn dit nog aan het ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
DJP30 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:43:
[...]

Afhankelijk van de buitentemperatuur moet ik ook regelmatig van stooklijn wisselen. Ik heb bij Adlar nagevraagd of een custom stooklijn mogelijk is. Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk. Ze zijn dit nog aan het ontwikkelen.
Je zou net als @steefweer scènes kunnen instellen mbv een wifi temperatuurmeter of op basis van de buitentemperatuur, tijd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Lijkt wel te werken.

Blijf vasthouden aan ltv 6, omdat het een mooie zuinige stooklijn is met lange runs en mijn huis keurig op temperatuur houd, mits op tijd inschakelt.

Nu als volgt:
Winterscenes gemaakt:

Onder 18,5 LTV 5
Gelijk aan 19,2 LTV 6
Gelijk aan 20,0 LTV 6
Boven 21 LTV 7.

Nacht en dagritme er nog even uitgehaald om eerst dit te monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
steefweer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:25:
Lijkt wel te werken.

Blijf vasthouden aan ltv 6, omdat het een mooie zuinige stooklijn is met lange runs en mijn huis keurig op temperatuur houd, mits op tijd inschakelt.

Nu als volgt:
Winterscenes gemaakt:

Onder 18,5 LTV 5
Gelijk aan 19,2 LTV 6
Gelijk aan 20,0 LTV 6
Boven 21 LTV 7.

Nacht en dagritme er nog even uitgehaald om eerst dit te monitoren
Volgens mij mis ik iets.
De stooklijn doet toch precies wat je nu zelf aan het instellen bent?
Die anderhalve graad verschil moet ie toch gewoon kunnen opvangen?
Zeker in een situatie waar ja op dat soort lage stooklijnen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Stooklijn reageert niet op binnentemperatuur, deze wel :)

Mijn probleem is dat de stooklijn perfect is, maar de WP veel te weinig aanslaat. Dus soms 12-18u niet. Dus daarom maar wat achtervangers ingebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:36:
@h3rj4n
[...]

[/quote]

Ik vind de stooklijnen ook niet logisch ten opzichte van elkaar, zo hebben lt6 en lt5 geen overlappingen en lt5 en lt4 wel weer.
Weet natuurlijk niet waarom die lijnen zo tot stand zijn gekomen, maar kan m.i. wel verklaren waarom veel mensen (ik ook) wel echt verschil merken tussen 5 en 6 en dat ik nu naar 4 een rare kronkel krijg.
Afijn, zojuist toch even poging 2 naar lt4 gedaan, valt me op dat de steltemp 30 graden blijft, kan kloppen want qua buitentemperatuur zit je op het stukje overlapping van 4 en 5.
[Afbeelding]
Na weer overschakelen gister naar LT4 met wat kleine wijzigingen, P26 van 4 naar 5 en thermostaat tot 22u 19 en tussen 22 en 6u 19,5 graden, heeft die nu wel lekker doorgekacheld tot 22u, vannacht, vanaf 00:30u weer lange run tot 5:15u en om 7u weer aangeschakelt. Draait met ca. 50W meer rond 600W in tegenstelling tot LT5 met ca. 550W. Vind ik prima, zit nog steeds ver onder verbruik dat ik ooit verwacht had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
Johan H schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:32:

Na weer overschakelen gister naar LT4 met wat kleine wijzigingen, P26 van 4 naar 5 en thermostaat tot 22u 19 en tussen 22 en 6u 19,5 graden, heeft die nu wel lekker doorgekacheld tot 22u, vannacht, vanaf 00:30u weer lange run tot 5:15u en om 7u weer aangeschakelt. Draait met ca. 50W meer rond 600W in tegenstelling tot LT5 met ca. 550W. Vind ik prima, zit nog steeds ver onder verbruik dat ik ooit verwacht had!
Valt me nu pas op dat de LT4 een steilere helling heeft. Geeft dus minder warmte af bij een warmere buiten temperatuur (bijna LT5) maar zit op LT3 niveau rond vriespunt (0 tot -5 graden).
steefweer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:33:
Stooklijn reageert niet op binnentemperatuur, deze wel :)

Mijn probleem is dat de stooklijn perfect is, maar de WP veel te weinig aanslaat. Dus soms 12-18u niet. Dus daarom maar wat achtervangers ingebracht
Ik had hem ingeregeld middels Home Assistant op basis van binnen temperatuur. Werd het te koud in huis (-0.3 C tov de stel temperatuur), plus dan de stooklijn op. Werd het nog kouder (-0.6 C), plus dan nog 1 omhoog. Dat werkte best aardig maar kwam er achter dat de WP pas aan ging wanneer de temperatuur (te ver) zakte. Heb nu dus de basis stooklijn wat omhoog gezet waardoor de thermostaat automatisering niet meer wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
h3rj4n schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:48:
[...]

Valt me nu pas op dat de LT4 een steilere helling heeft. Geeft dus minder warmte af bij een warmere buiten temperatuur (bijna LT5) maar zit op LT3 niveau rond vriespunt (0 tot -5 graden).

[...]

Ik had hem ingeregeld middels Home Assistant op basis van binnen temperatuur. Werd het te koud in huis (-0.3 C tov de stel temperatuur), plus dan de stooklijn op. Werd het nog kouder (-0.6 C), plus dan nog 1 omhoog. Dat werkte best aardig maar kwam er achter dat de WP pas aan ging wanneer de temperatuur (te ver) zakte. Heb nu dus de basis stooklijn wat omhoog gezet waardoor de thermostaat automatisering niet meer wordt gebruikt.
Ik vind toch dat Adlar dit beter moet begeleiden, je kan niet van iedere huis tuin en keuken persoon verwachten dat ze dit zelf doen.

Voorbeeld: hier hoor je afgelopen dagen vaker het geluid: moet eigenlijk stooklijn omhoog:...

De harde wind van afgelopen dagen geeft veel meer koude binnen door beperkte kierdichting in ((k)oude) woningen. De temperatuur sensor buiten reageert alleen op temperatuur, dus zie je dat de stooklijnen die die lang proberen opeens niet voldoende werken... Het wordt sneller kouder in huis met windkracht 6 en 5 graden dan windkracht 2 en 5 graden, maar de WP doet hetzelfde.

Kwam net tijdens scrollen op LinkedIn deze nog tegen van de concurrentie (Startup). Die haken daar natuurlijk op in ;)

https://www.weheat.nl/pos...ostaatcontrole-bij-weheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:04:
[...]

Ik vind toch dat Adlar dit beter moet begeleiden, je kan niet van iedere huis tuin en keuken persoon verwachten dat ze dit zelf doen.

Voorbeeld: hier hoor je afgelopen dagen vaker het geluid: moet eigenlijk stooklijn omhoog:...

De harde wind van afgelopen dagen geeft veel meer koude binnen door beperkte kierdichting in ((k)oude) woningen. De temperatuur sensor buiten reageert alleen op temperatuur, dus zie je dat de stooklijnen die die lang proberen opeens niet voldoende werken... Het wordt sneller kouder in huis met windkracht 6 en 5 graden dan windkracht 2 en 5 graden, maar de WP doet hetzelfde.

Kwam net tijdens scrollen op LinkedIn deze nog tegen van de concurrentie (Startup). Die haken daar natuurlijk op in ;)

https://www.weheat.nl/pos...ostaatcontrole-bij-weheat
Heb wel het idee dat dat nog verbeterd in de toekomst.

Daarom hamer ik ook altijd op die thermostaat, al is het maar een keuze dat die leidend zou zijn.
Dat is ook waarom ik die wel op een gewenste temperatuur draai ipv op 18 zoals ze zelf aanbevelen. Zuinig stoken is dan wel een beetje een sport geworden, maar comfort is net zo belangrijk natuurlijk!
Trouwens in het filmpje van Adlar op Youtube zie je dat stelletje in de sneeuw ook de thermostaat omhoog draaien zodra ze binnen komen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 08:16
Ik heb een vrijstaande woning uit 1931. In 1988 dubbel glas, spouwmuur geïsoleerd, schuin dak van binnen geïsoleerd. Alles naar de normen van toen. In 2023 vloerisolatie in de kruipruimte en 8 zonnepanelen op de westkant van het dak. In het hele huis gewone radiatoren, die in de woonkamer voorzien zijn van ventilatoren.
Ik heb de stooklijn op Lt 1 staan en daar staat hij al een paar weken op. Alle radiatoren staan open. In het woongedeelte is het vrijwel constant 21 graden. Elektra verbruik rond de 22 Kw. Geen gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
h3rj4n schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:10:
[...]

Ik gebruik de LocalTuya van Home Assistant om de WP uit te lezen. Ik kreeg met de standaard Tuya intergratie geen waardes te zien. Met de LocalTuya moet je zelf de waardes configureren. Ik heb in een vorige post een (klein) overzicht gemaakt van wat ik gebruik / heb toevoegd.
Ik heb de koppeling met Tuya cloud werkend , maar krijg niet alle variablen gepushed.
Tot zo ver heb ik het werkend ( natuurlijk met aditionele extra sensoren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6zR33ktWAVuooSsvDzJ8O1YJH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piGOFmZNEbZH2AdsOflEgyYj.jpg?f=fotoalbum_large

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Begrijp ik nou goed dat adlar all electric niet samenwerkt met een thermostaat maar je zelf met stooklijnen moet blijven spelen om de juiste temperatuur aan te houden?

Heeft adlar een API waardoor je ook kan inregelen dat hij gaat verwarmen op het moment dat je zonnepanelen stroom leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
lalme schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:54:
Begrijp ik nou goed dat adlar all electric niet samenwerkt met een thermostaat maar je zelf met stooklijnen moet blijven spelen om de juiste temperatuur aan te houden?

Heeft adlar een API waardoor je ook kan inregelen dat hij gaat verwarmen op het moment dat je zonnepanelen stroom leveren?
Hij kan prima met een thermostaat werken, maar dan is hij niet op zijn zuinigst en zie je hele onrustige runs. Door Adlar wordt aanbevolen om een stooklijn te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
mversluis schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:17:
[...]

Ik heb de koppeling met Tuya cloud werkend , maar krijg niet alle variablen gepushed.
Tot zo ver heb ik het werkend ( natuurlijk met aditionele extra sensoren)
[Afbeelding]
Met Tuya cloud bedoel je niet localtuya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Sinds een week staat de Adlar 6kw bij ons te draaien.

Staat inmiddels op stooklijn 5. In huis is het aangenaam 21 graden. En wat mij opvalt, overal de zelfde temperatuur en dan bedoel ik geen koude hoeken meer zoals tijdens de verwarming met de HR ketel.

De Adlar verwarmd dus gelijkmatiger onze vloerverwarming.

Het dagelijks verbruik is ongeveer 10 kwh wat ik netjes vind.

Denk dat ik de Adlar een beetje begin te begrijpen en dat geeft rust.

Thermostaat in huis staat op 17 graden maar deze doet dus niets. Is enkel voor het aflezen van de actuele huis temperatuur.
De Adlar zorgt enkel voor het op temperatuur houden van het water in de vloerverwarming. Hierbij is sprake van een temperatuur marge van 4 of 5 graden die in relatie staat met de buiten temperatuur. De werkelijke temperatuur in huis is een gevolg en dus niet sturend.
Op dit moment laat ik hem gewoon met rust en kijk wat hij doet als het bv 10 graden vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
redcap schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:43:
[...]

Met Tuya cloud bedoel je niet localtuya?
Ja tuya cloud idd

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
Zou je willen uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Ik zag alleen unsupported device staan met Tuya cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 12-09 16:26
John Roos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:59:
Sinds een week staat de Adlar 6kw bij ons te draaien.

Staat inmiddels op stooklijn 5. In huis is het aangenaam 21 graden. En wat mij opvalt, overal de zelfde temperatuur en dan bedoel ik geen koude hoeken meer zoals tijdens de verwarming met de HR ketel.

De Adlar verwarmd dus gelijkmatiger onze vloerverwarming.

Het dagelijks verbruik is ongeveer 10 kwh wat ik netjes vind.

Denk dat ik de Adlar een beetje begin te begrijpen en dat geeft rust.

Thermostaat in huis staat op 17 graden maar deze doet dus niets. Is enkel voor het aflezen van de actuele huis temperatuur.
De Adlar zorgt enkel voor het op temperatuur houden van het water in de vloerverwarming. Hierbij is sprake van een temperatuur marge van 4 of 5 graden die in relatie staat met de buiten temperatuur. De werkelijke temperatuur in huis is een gevolg en dus niet sturend.
Op dit moment laat ik hem gewoon met rust en kijk wat hij doet als het bv 10 graden vriest.
John,

Diverse dingen die ik niet snap (en wil snappen!)
Stooklijn 5, toch zelf ingesteld?
Geen koude hoeken, of de warmte nu van een wp komt of van cv, warmte = warmte. Ik denk dat je nu met veel meer constante lagere temperaturen stookt, klopt dat?
Thermostaat doe niks, vraagt met 17 graden geen warmte.
Echter,
Temperatuurmarge van 4-5 graden, in relatie met buitentemperatuur, dat moet dan toch zijn in relatie met stooklijn?? En dan wordt het toch veel te warm als de zon schijnt zonder sturing?
10 graden vriezen, laat eerst die miezerregen eens ophouden!!

Gr.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik denk dat John het best zo kan ervaren.
CV staat vaak op medium temperatuur (35-55 gr) waardoor de CV soms even kort aanslaat om weer 1 graad bij te verwarmen. De vloer wordt veel minder lang verwarmd en met hogere temperaturen waardoor niet xe gehele vloer langzaam opwarmt en dient als gehele warmtebuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
redcap schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:21:
[...]

Zou je willen uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Ik zag alleen unsupported device staan met Tuya cloud.
Belangrijkste is om de tuya app te gebruiken , alle andere werkte niet bij mij. Koppel de adlar wp aan de tuya app.

Tuya app kan je dan weer koppelen aan tuya cloud developer. Hier zijn handleidingen genoeg van te vinden bv Ha of homey.

In tuya cloud kan ik al me devices zien , Incl warmtepomp.
Ik zie netjes alle statussen van de wp in tuya cloud debugging mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:13
steefweer schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:38:
Ik denk dat John het best zo kan ervaren.
CV staat vaak op medium temperatuur (35-55 gr) waardoor de CV soms even kort aanslaat om weer 1 graad bij te verwarmen. De vloer wordt veel minder lang verwarmd en met hogere temperaturen waardoor niet xe gehele vloer langzaam opwarmt en dient als gehele warmtebuffer.
Idem hier. Voorheen een nieuwbouw woning waar op elke laag vloerverwarming aanwezig was. Voelde enorm prettig (los van het feit dat het altijd 21,4 graden binnen was..). Kort geleden naar een CV gestookte woning en dat voelde compleet anders. Door de warmtepomp inmiddels weer het comfort van voorheen: elke hoek of ruimte is stabiel warm ipv de pieken van de CV warmte.

Ik zit trouwens nog wel steeds te dubben met de instellingen. Bij een hoge stooklijn (bijv HT5/6) een zeer stabiel draaiende WP, maar enorm warm in huis. Al enkele keren naar beneden gegaan voor een betere temperatuur, maar het heftiger moduleren komt weer terug. Over paar dagen maar weer 1 omlaag om te kijken of de (met name) start pieken er uit gaan.

Vanochtend om 8:00 stooklijn lager gezet zoals je ziet. Al met al nog niet ontevreden met de 10KW variant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q7d7K50WtLDUh6Joo6_S5SRPcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VI0Ey6h09gsMtN114FvbdbO0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:20
Kan iemand mij uitleggen wat er zo slecht is aan eco mode? De warmtepomp blijft immers zijn werkndoek de hele nacht echter op een iets lager vermogen en de fan blijft ook gewoon aan staan echter minder hard naar mijn weten. Maar lange runs zijn toch juist goed heb ik begrepen?

Eco modus staat hier als scene aan van 22:00 tot 07:00 en de wp draait dan ook continu zonder stop.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Bas_dj schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:14:
[...]

Idem hier. Voorheen een nieuwbouw woning waar op elke laag vloerverwarming aanwezig was. Voelde enorm prettig (los van het feit dat het altijd 21,4 graden binnen was..). Kort geleden naar een CV gestookte woning en dat voelde compleet anders. Door de warmtepomp inmiddels weer het comfort van voorheen: elke hoek of ruimte is stabiel warm ipv de pieken van de CV warmte.

Ik zit trouwens nog wel steeds te dubben met de instellingen. Bij een hoge stooklijn (bijv HT5/6) een zeer stabiel draaiende WP, maar enorm warm in huis. Al enkele keren naar beneden gegaan voor een betere temperatuur, maar het heftiger moduleren komt weer terug. Over paar dagen maar weer 1 omlaag om te kijken of de (met name) start pieken er uit gaan.

Vanochtend om 8:00 stooklijn lager gezet zoals je ziet. Al met al nog niet ontevreden met de 10KW variant.
[Afbeelding]
Met dit weer (graadje of 10) is HT stoken echt niet nodig. Ik heb hier een n groot niet goed geïsoleerd huis en draai nu Lt1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
macfocus schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:58:
[...]

Met dit weer (graadje of 10) is HT stoken echt niet nodig. Ik heb hier een n groot niet goed geïsoleerd huis en draai nu Lt1
Technisch gezien, ja. Had m echter begin van de week op LT1 en was t maar 17 graden binnen. Door wat commentaar weer opnieuw begonnen met HT5 en aan t afbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
Wat drijft mensen om deze WP te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
Voor mij: Alles uit 1 hand, dus leverancier is ook de installateur, nieuw product met aanzienlijk scherpe prijs, goede uitstraling en gun het een startup ook dat mensen ze een kans geven.

Daarnaast heeft de WP A-merk componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
steefweer schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:34:
Voor mij: Alles uit 1 hand, dus leverancier is ook de installateur, nieuw product met aanzienlijk scherpe prijs, goede uitstraling en gun het een startup ook dat mensen ze een kans geven.

Daarnaast heeft de WP A-merk componenten.
That’s about it en dat er en betaalbare hybride is van voldoende capaciteit en als bijkomend voordeel, ze zitten in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:42:
[...]

That’s about it en dat er en betaalbare hybride is van voldoende capaciteit en als bijkomend voordeel, ze zitten in de buurt.
Mooi design
Goede componenten
Super stil
Scherpe prijs
Super zuinig
Comfortabel
Bedrijf zit in de buurt
Snelle levering

Ja, het is voor sommige mensen wat zoeken naar de juiste instellingen, maar dat is inherent aan een wp, denk dat het vaker met de situatie en onwetendheid te maken heeft dan met de wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Opzich werken de scemes wel als achtervanger . Het is niet koud en 9/10x slaat de WP aan als je van curve 6 naar 5 switcht. Heb wel constant een hoge rv binnen, 60%>. Dat betekent ook veel energie nodig om te verwarmen. Volgend jaar komen er subsidies voor WTW ventilatie systemen in het ISDE, laat ik nou net al het Kanaalwerk er met verbouwen al in de woning verwerkt te hebben ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zifBJyg1ditSzwHy8Su5k3_zZ0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtjjLRpb83gC8UKvKvfFGBNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDzHYoWgrrSBv-ez9KNP1BM8bz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYwpoCXAYCUgtAlhbdRSExcj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP3ENHdk5CaVFjw9h9l6sW9Q7AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDyiPbaa9tXHZi7PlAkiJWbn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-08 09:31
Hallo collega’s wp gebruikers,
Wij hebben ook een Adlar wp die nu sinds begin december in gebruik is. En net zoals vele van jullie vindt ik het lastig om de juiste stooklijn te vinden. Hangt natuurlijk ook helemaal van je eigen situatie af.
Wat ik nu doe is dagelijks een logboek bijhouden met de belangrijkste waardes. Op termijn ik hoop hiermee ( na een grote range aan temperaturen gelogd te hebben ) zodat dit gebruikt kan worden om een juiste stooklijn te programmeren ( door Adlar) of zelf via de SmartWifi app een scène te kunnen instellen. Zie hieronder mijn eerste resultaat . Hoor graag wat jullie hier van vinden of iemand ideeën heeft hoe dit verbeterd of anders kan.
Alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-O9WpfBwW92Up2yjwAdywbsHwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laI7LO00okzOInzrF7uhydKF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Robert62 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:35:
Hallo collega’s wp gebruikers,
Wij hebben ook een Adlar wp die nu sinds begin december in gebruik is. En net zoals vele van jullie vindt ik het lastig om de juiste stooklijn te vinden. Hangt natuurlijk ook helemaal van je eigen situatie af.
Wat ik nu doe is dagelijks een logboek bijhouden met de belangrijkste waardes. Op termijn ik hoop hiermee ( na een grote range aan temperaturen gelogd te hebben ) zodat dit gebruikt kan worden om een juiste stooklijn te programmeren ( door Adlar) of zelf via de SmartWifi app een scène te kunnen instellen. Zie hieronder mijn eerste resultaat . Hoor graag wat jullie hier van vinden of iemand ideeën heeft hoe dit verbeterd of anders kan.
Alvast bedankt
[Afbeelding]
Een logboek kan zeker helpen ,maar
Je schrijft : 'Hangt natuurlijk ook helemaal van je eigen situatie af'.

Die situatie kennen we niet en daarom is het lastig om commentaar/advies/tips etc. te geven op jouw logboek.
wat al verhelderend zou werken zijn de gegevens:
* alleen vloerverwarming of vloerverwarming plus .... radiatoren of convectoren
*welke ruimtes worden verwarmd? grootte woonkamer bijv?
* type huis, mate van isolatie?
* werk je met thermostaat of staat die op 15 graden? in het laatste geval wordt alleen op basis van de warmtepomp stooklijn verwarmd zonder bijsturing van de thermostaat.

Mijn huis heeft alleen convectoren beneden en boven radiatoren. Ik heb de pomp nog nooit , sinds januari 2023, op stooklijn ht 7 of ht 8 gehad. Altijd met lowtemp stooklijn verwarmd, ook kort geleden met lichte vorst zonder tussenkomst van de cv ( mijn warmtepomp staat in hybride opstelling en cv gaat pas bijspringen bij -5).

Volgens mij moet dat in jouw situatie (met vloerverwarming) bijna zeker ook kunnen. Dat spaart energie!.
Advies: om een goede stooklijn te bepalen zou ik eerst de thermostaat op 16 graden zetten ( als dat nog niet het geval is).
Je gaat dan eerst alleen de warmtepomp laten verwarmen puur op gekozen stooklijnen zonder tussenkomst/bijsturing van de kamerthermostaat.
Wordt uiteindelijk niet een acceptabele leefruimte-temperatuur bereikt dan:
te koud ? stooklijn hoger ( bijv van lt 6 naar lt 3)
te warm ? : andersom denken en handelen.

Niet te snel veranderen. Zeker met vloerverwarming een flink aantal uren op dezelfde stooklijn laten draaien en dan bepalen of je goed zit.
Eerst maar eens dit uitproberen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Wij zijn normaal door de week overdag weinig thuis, beetje zonde als het huis dan warmgestookt wordt. Is het in te stellen dat de temperatuur wanneer we weg zijn 17 graden is en tegen het eind van de middag naar 18 / 18,5 of moet je dan telkens de stooklijn gaan wijzigen aan het eind van de middag en wanneer je naar bed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
lalme schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:57:
Wij zijn normaal door de week overdag weinig thuis, beetje zonde als het huis dan warmgestookt wordt. Is het in te stellen dat de temperatuur wanneer we weg zijn 17 graden is en tegen het eind van de middag naar 18 / 18,5 of moet je dan telkens de stooklijn gaan wijzigen aan het eind van de middag en wanneer je naar bed gaat?

Aldar heeft zelf geen API. Er is een app 'Smart Life' waarmee het een en ander ingesteld kan worden. Verder kan er met andere applicatie / tools (Home Assistant, Homey) een koppeling gemaakt worden met de Tuya API (waar Smart Life ook gebruik van maakt). Middels die API zou je zelf je wensen kunnen inprogrammeren.

Ik maak zelf gebruik van Home Assistant om de controle van de WP over te nemen. Standaard bepaald de WP op basis van de buiten temperatuur wat te doen. Ik heb hem uitgebreid met een 'binnen voeler' (gewoon een temperatuur sensor). Op basis van de binnen temperatuur wordt de stooklijn wat opgeschroeft of afgeschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Als je vloerverwarming hebt, zou ik niet teveel afkoelen. Kun je wellicht beter een nachtverlaging doen en kan die overdag weer beetje opwarmen voordat je weer thuis komt.

Eventueel kun je ook een lagere stooklijn kiezen voor een basiswarmte in combinatie met thermostaat schakelen. De Honeywell T6 werkt perfect met geofencing, dus ziet als je van huis bent en schakelt naar de gewenste temperatuur en weer terug als je binnen je aangegeven straal weer naar huis komt. Hebben wij jaren gedaan, ivm wisselende werktijden. Nu met vloerverwarming en wp (b)lijkt het op 1 temperatuur houden (19 graden) icm stooklijn LT5 voor ons het beste uit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
ik begreep juist dat adlar niet lekker door de thermostaat aan te sturen is omdat hij dan minder efficiënt werkt. Ik heb nu een tado thermostaat met geofencing.
Ik ben nog helemaal nieuw in dit hele gebeuren dus moet alles nog uitzoeken. Vrijdag komt er iemand van Adlar hier praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
lalme schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:00:
ik begreep juist dat adlar niet lekker door de thermostaat aan te sturen is omdat hij dan minder efficiënt werkt. Ik heb nu een tado thermostaat met geofencing.
Ik ben nog helemaal nieuw in dit hele gebeuren dus moet alles nog uitzoeken. Vrijdag komt er iemand van Adlar hier praten.
Hier had ik ook een heel Tado systeem met zoneregeling etc. Uiteindelijk alles eraf gehaald omdat de WP anders ging pendelen. Alles eraf gehaald en pendelen was voorbij. Nu netjes 1 stooklijn en doet prima runs. Thermstaat en ruimtevoelers van Tado hangen er nog en staan allemaal ingesteld op 10 graden zodat ik wel de binnentemperaturen kan uit blijven lezen via home assistant, maar dat de WP verhit op stooklijn. Prima combi zo.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas

Het is uiteindelijk zuiniger dan je warmtepomp op 1 stand verwarmd dan ineens vol gas moet bijstoken om het warm te krijgen. Maar je zal inderdaad dan met je stooklijnen noeten switchen om het warmer of kouder te krijgen, of thermostaat gestuurd uiteindelijk.

Bij mij staat die nu ingesteld op LT5 (HL5) met een verbruik van 5-6 kW per dag.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 00:04
mversluis schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:11:
[...]

Belangrijkste is om de tuya app te gebruiken , alle andere werkte niet bij mij. Koppel de adlar wp aan de tuya app.

Tuya app kan je dan weer koppelen aan tuya cloud developer. Hier zijn handleidingen genoeg van te vinden bv Ha of homey.

Heb hetzelfde resultaat bereikt met de Smart Life App.

Voor het configureren en koppelen van de WP met Tuya Cloud, zie: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya
In Tuya cloud, na het aanmaken van een cloud project en de Link Tuya App Account optie kun je eveneens kiezen voor de Smart Life App. In Home Assistant neem je de client id + secret over bij de uit het overview scherm en user en wachtwoord van je Smart Life App.

Voorbeeld dump:
2023-12-26 18:12:46 Report Suction Temp 6℃ device itself
2023-12-26 18:12:32 Report Suction Temp 7℃ device itself
2023-12-26 18:12:29 Report EEV Open 72P device itself
2023-12-26 18:12:27 Report Water flow 8L/min device itself
2023-12-26 18:12:21 Report Suction Temp 8℃ device itself

[ Voor 20% gewijzigd door azaden op 26-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:00:
Bij mij reageerde die eerder helemaal niet op de thermostaat, maar na wat speurwerk kwam ik er achter dat er een dun koper adertje van thermostaatkabel in Honeywell kastje bij ketel afgebroken was en daardoor geen signaal doorstuurde. Sinds ik dit hersteld heb reageert die prima op de thermostaat.
Met LT5 zit ik het dichts bij mijn behoefte. Als het even afkoelt door bijvoorbeeld openstaande deuren, of omdat de wp vind dat die niet hoeft aan te springen in zn stooklijn om wat voor reden dan ook regelt de thermostaat die op 19 staat dat die dan aanspringt. Verbruikt die op dat moment even een paar minuten een paar honderd Watt meer, totdat die weer terugvalt in zn stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46
En ondertussen heb ik de eerste klacht binnen. De overburen, die (ik schat) op ongeveer 20-25 meter afstand wonen, slapen aan de voorkant van het huis. In onze woonerf-situatie zijn de avonden en nachten relatief stil. Mijn overburen vinden het geluid van de WP (6kW-versie) te luidruchtig om normaal bij te kunnen slapen.
Ze hebben het een tijdje aangekeken, maar vonden het toch belangrijk genoeg om te melden. Natuurlijk ben ik afgelopen avond tegen een uur of 22:30 bij hun langs geweest om te luisteren. En ik moet zeggen dat ik het inderdaad zelf ook een behoorlijke geluid vind. Weet nu nog even niet hoe hiermee om te gaan, maar moet er wel iets mee gaan doen. Overigens hebben de 3 Remeha's in de straat van die grote isolerende kasten. Maar de buiten-unit van een Remeha is ook een behoorlijk stuk kleiner en daarmee valt die omkasting (vooral in de hoogte) minder op. Zijn er hier nog meer mensen die klachten hebben ontvangen m.b.t. geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:35:
En ondertussen heb ik de eerste klacht binnen. De overburen, die (ik schat) op ongeveer 20-25 meter afstand wonen, slapen aan de voorkant van het huis. In onze woonerf-situatie zijn de avonden en nachten relatief stil. Mijn overburen vinden het geluid van de WP (6kW-versie) te luidruchtig om normaal bij te kunnen slapen.
Ze hebben het een tijdje aangekeken, maar vonden het toch belangrijk genoeg om te melden. Natuurlijk ben ik afgelopen avond tegen een uur of 22:30 bij hun langs geweest om te luisteren. En ik moet zeggen dat ik het inderdaad zelf ook een behoorlijke geluid vind. Weet nu nog even niet hoe hiermee om te gaan, maar moet er wel iets mee gaan doen. Overigens hebben de 3 Remeha's in de straat van die grote isolerende kasten. Maar de buiten-unit van een Remeha is ook een behoorlijk stuk kleiner en daarmee valt die omkasting (vooral in de hoogte) minder op. Zijn er hier nog meer mensen die klachten hebben ontvangen m.b.t. geluidsoverlast.
Heb hem aan de achtergevel hangen, ter hoogte van de badkamer. 10 meter tuin er achter en dan een meter of 6 tuin van de buren schat ik. Durf te zeggen dat die echt stil is en ze hem zeker niet horen. Kan me voorstellen als je op een hogere stooklijn zit , die misschien wat meer geluid maakt.
Heb je de eco stand al geprobeerd, eventueel met thermostaat nacht verlaging, scheelt echt een stuk.

Je kan sowieso een meting doen natuurlijk om te kijken of je binnen de wettelijke kaders valt.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 26-12-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Uiteraard moet je buurvriendelijk omgaan met dit probleem. Maar wel nog even dit:

De eisen over de hoeveelheid geluid op de erfgrens: Dit mag maximaal 40 dB zijn in de nacht, en 45 dB overdag.
ik kan me haast niet voorstellen dat op 25m afstand dit overschreden wordt, zeker niet als je de nachtstand/ecostand gaat gebruiken.
Het kan nog wel zo zijn dat op een woonerf de huizen zo staan dat geluid wat meer 'opgesloten' wordt en niet 'weg kan'' en zeker in een stille buurt kan dit nadelig effect hebben.
voordat je een omkasting gaat plaatsen ,wat uiteindelijk best wat geld kost kun je de tips van @Johan H toepassen en ook de mogelijkheid overwegen ,als de wp op een plat dak staat tenminste, deze een kwartslag te draaien zodat het merendeel van het geluid de andere kant op gaat.
hopelijk komen jullie er samen uit..

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
azaden schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:26:
[...]

Heb hetzelfde resultaat bereikt met de Smart Life App.

Voor het configureren en koppelen van de WP

Voorbeeld dump:
2023-12-26 18:12:46 Report Suction Temp 6℃ device itself
2023-12-26 18:12:32 Report Suction Temp 7℃ device itself
2023-12-26 18:12:29 Report EEV Open 72P device itself
2023-12-26 18:12:27 Report Water flow 8L/min device itself
2023-12-26 18:12:21 Report Suction Temp 8℃ device itself
Smart life wilde bij mij met geen mogelijkheid koppelen met tuya cloud , nadat ik tuya app even als test probeerde werkte het direct.

Waar komt deze logfile vandaan uit tuya cloud of ha ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik vind geluidsoverlast bij 25m toch wel erg ver! Ik denk niet dat Adlar een van de stilste in de markt is, wen degelijke Vaillant is echt stiller. Ik meen uit de brochure: 52db bij 1m en 32 db bij 10 meter!?

Mijne staat ca 11m vanaf de weg, als ik bij de weg stil sta en een moment neem om rustig te luisteren hoor ik hem als" zachte wind/briesje in de verte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Johan H schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:59:
[...]

Heb hem aan de achtergevel hangen, ter hoogte van de badkamer. 10 meter tuin er achter en dan een meter of 6 tuin van de buren schat ik. Durf te zeggen dat die echt stil is en ze hem zeker niet horen. Kan me voorstellen als je op een hogere stooklijn zit , die misschien wat meer geluid maakt.
Heb je de eco stand al geprobeerd, eventueel met thermostaat nacht verlaging, scheelt echt een stuk.

Je kan sowieso een meting doen natuurlijk om te kijken of je binnen de wettelijke kaders valt.
Ik ga een professionele meter huren. Is de beste oplossing om zeker te zijn hoeveel dB het geheel produceert. Ik heb een hoekhuis en de WP staat aan de voorkant van het huis, mijn keuken. De woonkamer ligt een stuk terug/dieper en als ik bij de buren naast me luister hoor ik de unit nauwelijks. Het geluid is echt dat wat naar voren, de unit uit, wordt geproduceerd. De verschillende apps op mijn twee telefoons (apple en android) geven aan dat het ruim boven de 40 dBA komt als ik op de erfgrens sta en die is drie meter van de unit verwijderd (straatkant). De professionele meter moet maar uitwijzen of ik aan wettelijke kaders voldoe. Maar eerlijk gezegd is dat toch een vereiste waar de leverancier sowieso aan moet voldoen. Of is hier geen regeling voor zoals bij een bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
steefweer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:50:
[...]

Ik vind geluidsoverlast bij 25m toch wel erg ver! Ik denk niet dat Adlar een van de stilste in de markt is, wen degelijke Vaillant is echt stiller. Ik meen uit de brochure: 52db bij 1m en 32 db bij 10 meter!?

Mijne staat ca 11m vanaf de weg, als ik bij de weg stil sta en een moment neem om rustig te luisteren hoor ik hem als" zachte wind/briesje in de verte"
Haha, nou de mijne is dan gelijk aan een stevige verrijdbare airco waar ik op een metertje of drie vanaf zit en die zijn bepaald niet stil. Bepaald geen lentebriesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
fvanderstege schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:19:
[...]

Uiteraard moet je buurvriendelijk omgaan met dit probleem. Maar wel nog even dit:

De eisen over de hoeveelheid geluid op de erfgrens: Dit mag maximaal 40 dB zijn in de nacht, en 45 dB overdag.
ik kan me haast niet voorstellen dat op 25m afstand dit overschreden wordt, zeker niet als je de nachtstand/ecostand gaat gebruiken.
Het kan nog wel zo zijn dat op een woonerf de huizen zo staan dat geluid wat meer 'opgesloten' wordt en niet 'weg kan'' en zeker in een stille buurt kan dit nadelig effect hebben.
voordat je een omkasting gaat plaatsen ,wat uiteindelijk best wat geld kost kun je de tips van @Johan H toepassen en ook de mogelijkheid overwegen ,als de wp op een plat dak staat tenminste, deze een kwartslag te draaien zodat het merendeel van het geluid de andere kant op gaat.
hopelijk komen jullie er samen uit..
Meten is weten, dus ga ik voor de zekerheid een professionele meter huren of een professional vragen om te meten. Mijn unit staat overigens gewoon op de begane grond op een grindbak. Maar ik merk aan mezelf ook vaak genoeg dat geluid niet alleen een technisch gegeven is, maar ookeen perceptie.
M.b.t. de eco-stand hoor ik verschillende zaken en zeker niet allemaal positief, daar moet Adlar nog een duidelijk over worden.
Overigens lees ik dat de Aurora volgens de brochure een geluidsniveau van 50 dBA produceert. Daarmee zou hij stiller zijn dan de Vaillant waar 'steefweer' met 52 dBA aan refereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:50:
[...]

Ik ga een professionele meter huren. Is de beste oplossing om zeker te zijn hoeveel dB het geheel produceert. Ik heb een hoekhuis en de WP staat aan de voorkant van het huis, mijn keuken. De woonkamer ligt een stuk terug/dieper en als ik bij de buren naast me luister hoor ik de unit nauwelijks. Het geluid is echt dat wat naar voren, de unit uit, wordt geproduceerd. De verschillende apps op mijn twee telefoons (apple en android) geven aan dat het ruim boven de 40 dBA komt als ik op de erfgrens sta en die is drie meter van de unit verwijderd (straatkant). De professionele meter moet maar uitwijzen of ik aan wettelijke kaders voldoe. Maar eerlijk gezegd is dat toch een vereiste waar de leverancier sowieso aan moet voldoen. Of is hier geen regeling voor zoals bij een bouwbesluit.
Meten is weten! Vervelende is, ook al voldoe je, kan een ander het nog als irritant ervaren. Zou best kunnen dat die op zich best binnen de kaders valt, maar door je omgeving en de opstelling versterkt. Zou dan ook zeker contact opnemen met Adlar. Misschien kunnen ze wat met andere pootjes of zoals @fvanderstege al opmerkte, misschien kun je hem wel een kwartslag draaien.
Weet natuurlijk niet hoe je tuinsituatie is, misschien kun je op een metertje afstand wel een lage rij dikke coniferen of zo zetten, ik roep maar eens wat!

Ps welke stooklijn gebruik je?
En ook al zijn er wat ‘twijfels’ over het gebruik van de ecostand, kan het echt geen kwaad om die een keer in te schakelen ‘s avonds laat en in elk geval het verschil even te ervaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 27-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
mversluis schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:25:
[...]

Smart life wilde bij mij met geen mogelijkheid koppelen met tuya cloud , nadat ik tuya app even als test probeerde werkte het direct.

Waar komt deze logfile vandaan uit tuya cloud of ha ?
De getoonde dump is uit de cloud device log.
Onderstaande komt uit HA:
"status": {
"switch": true,
"mode": "heating",
"temp_set": 45,
"water_set": 1,
"countdown_left": 415,
"temp_current": 59,
"power_consumption": 0,
"compressor_strength": 23,
"temp_top": 42,
"temp_bottom": 45,
"compressor_state": true,
"defrost_state": false
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
azaden schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:44:
[...]

De getoonde dump is uit de cloud device log.
Onderstaande komt uit HA:
"status": {
"switch": true,
"mode": "heating",
"temp_set": 45,
"water_set": 1,
"countdown_left": 415,
"temp_current": 59,
"power_consumption": 0,
"compressor_strength": 23,
"temp_top": 42,
"temp_bottom": 45,
"compressor_state": true,
"defrost_state": false
}
Krijg je deze waardes bij wijziging gestuurd vanaf tiya cloud naar ha of vraag je vanuit ha ze aan tuya cloud.

Valt mij op dat ik maar handje vol waardes vanuit tuya cloud verstuurd Krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Die van ons is relatief stil, en buren zitten best ver weg dat scheelt ook.

Let even op als je meter gaat huren dat je de juiste meting doet.

Je hebt db a , db b en db c
Normaal is het met geluidsoverlast van bv muziek evenementen db b geloof ik.

Linkje toegevoegd
https://decibelmeterstore...lter-a-b-c-detectiemodus/

[ Voor 15% gewijzigd door mversluis op 27-12-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNQ8noK__cq-EJJyHxUqeeC9Jlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMEfeTtb8JPsBbglriWCc2kb.png?f=fotoalbum_large
Hier is het ook gelukt :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Heb je dan bij voorbaat ook al meerdere gegevens in de smart life app? Aangezien we gezien hebben dat sommige mensen daar veel meer data en opties hebben dan anderen

Of zou ik met mijn weinige gegevens in de Smart life op jullie manier ook veel meer data en opties krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Je krijgt dezelfde gegevens als welke staan in de query. Meer kan je er ook niet uit halen, vooralsnog dan.
Ik krijg bijna dezelfde data door als wat in de app staat aangegeven.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
mversluis schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:54:
[...]

Krijg je deze waardes bij wijziging gestuurd vanaf tiya cloud naar ha of vraag je vanuit ha ze aan tuya cloud.

Valt mij op dat ik maar handje vol waardes vanuit tuya cloud verstuurd Krijg.
Die van de cloud is het Device Debugging menu / Device Logs tab.
Copy/Paste actie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jifp1i025g26yicXVgGdqkzfJhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cYGWFHwGK46YOfyBvJK3ES4.png?f=fotoalbum_large

In HA zelf is het mijn smartlife integratie waarbij ik de debug mode heb aangezet.
Via diagnostiek downloaden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKd6xx5FVFUk4EVEylGDW0x6Q3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdZWi5ODDs7ycFE3MZ13Laoz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
In de Tuya cloud zie ik netjes veel informatie voorbij komen ( debug logging)
Echter in de Syslog van Homey ( die vangt alles af van Tuya cloud op basis van App ID ) zie ik maar een klein aantal waardes terug komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJYqzAvLYZb7qD5ESKRSGWV5uWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XCkRnB47Ct6OHW1cg5GWNPOy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrgf-MSLsbn38OD_2DtZ4D98Qnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvGtu1wPvu1siX8slnDXX2V1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Haha, alles hierboven is voor mij compleet abracadabra.

Ik ben helemaal in control met m'n 4 scènes, die voor mij de WP laten schakelen zoals ik wil.

Aangezien ik gek ben op plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvXm4zcf-V52MR-NGVpdMax7zlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzi58kWvAuRE7IDUL0GybLBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdvAvOeAO1skXUUjenjPhrKNq_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1UFeA46QyI1CxUf0AiGn4m5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8owqQg_dWavAzs-gv1uux66KbnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USNyjAinKvsVLWvMv2COA0Dy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
John6871 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:54:
[...]

Haha, nou de mijne is dan gelijk aan een stevige verrijdbare airco waar ik op een metertje of drie vanaf zit en die zijn bepaald niet stil. Bepaald geen lentebriesje.
Haha, oke Misschien klinkt dat iets te geromantiseerd. Mijn buren slapen met raam open 9m vanaf het punt waar dat ding naartoe uitblaast. Hebben hem nog nooit gehoord. Woon aan een weiland, dus op een schaap na weinig omgevingsgeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
mversluis schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:11:
[...]

Ik ben naar de Tuya app gegaan, maar dan heb ik hetzelfde probleem als met de Smart Life app. Het device is unsupported en ik heb geen idee hoe ik nu de gegevens in beeld ga krijgen. Ik zie wel dat in de logging inderdaad de gegevens staan, maar ben nog maar net begonnen met Home Assistant. Hoe maak jij een overzicht vanuit die logging? Heb je misschien een uitleg ergens gevonden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
redcap schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:37:
[...]

Ik ben naar de Tuya app gegaan, maar dan heb ik hetzelfde probleem als met de Smart Life app. Het device is unsupported en ik heb geen idee hoe ik nu de gegevens in beeld ga krijgen. Ik zie wel dat in de logging inderdaad de gegevens staan, maar ben nog maar net begonnen met Home Assistant. Hoe maak jij een overzicht vanuit die logging? Heb je misschien een uitleg ergens gevonden hiervoor?
In de tuya app kan je dan wp bedienen en zie je bij query gegevens staan?

Als je in tuya cloud inlogt en naar all devices gaat , selecteer de wp en debugging zie je dan daar ook alle gegevens staan , zoals hierboven in 2 screenprints staat ?

Als dit goed werkt weet je in ieder geval dat de data goed is in de tuya cloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
mversluis schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:25:
Andere vraag , ik zie verschillende mensen de WP uitlezen met huisautomatisering zoals Homey via Tuya cloud.

Ik zit al tijdje syslog te monitoren wat er zoal voorbij komt , maar lang niet alle waardes in Tuya cloud worden gepushed naar de HA toe.

Welke waardes zien jullie ( voor de mensen die dit draaiend hebben ) ?

Deze zag ik snel in syslog :
# Temp_current waarde is EEV open
# Temp_bottom is Outlet tempr
# Temp_top is inlet tempr
# defrost_state true / false
# Temp_set is target temp
# Compressor Strength is waarde in Hertz
Onderstaande tekst opslaan als CSV bestand voor een overzicht van de WP datapoints:

DP_ID;Name;Code;Type;Values;Voorbeeld uitlezing
1;Switch;switch;Boolean;"""{true,false}""";true
2;Mode;mode;Enum;{;heating
;;;;"  ""range"": [";
;;;;"    ""cold"",";
;;;;"    ""heating"",";
;;;;"    ""floor_heating"",";
;;;;"    ""hot_water"",";
;;;;"    ""cold_and_hotwater"",";
;;;;"    ""heating_and_hot_water"",";
;;;;"    ""floor_heatign_and_hot_water""";
;;;;  ];
;;;;};
4;Target temp;temp_set;Integer;{;46
;;;;"  ""unit"": ""℃"",";
;;;;"  ""min"": 5,";
;;;;"  ""max"": 75,";
;;;;"  ""scale"": 0,";
;;;;"  ""step"": 1";
;;;;};
5;Working mode;work_mode;Enum;{;Normal
;;;;"    ""ECO"",";
;;;;"    ""Normal"",";
;;;;"    ""Boost""";
;;;;  ];
;;;;};
10;Control Temperature;water_set;Integer;{;1
;;;;"  ""unit"": ""L"",";
;;;;"  ""min"": 0,";
;;;;"  ""max"": 1,";
;;;;};
11;Hot water curve setting;capacity_set;Enum;{;OFF
;;;;"    ""OFF"",";
;;;;"    ""H1"",";
;;;;"    ""H2"",";
;;;;"    ""H3"",";
;;;;"    ""H4""";
;;;;  ];
;;;;};
13;Curve setting;countdown_set;Enum;{;L8
;;;;"    ""OFF"",";
;;;;"    ""H1"",";
;;;;"    ""H2"",";
;;;;"    ""H3"",";
;;;;"    ""H4"",";
;;;;"    ""H5"",";
;;;;"    ""H6"",";
;;;;"    ""H7"",";
;;;;"    ""H8"",";
;;;;"    ""L1"",";
;;;;"    ""L2"",";
;;;;"    ""L3"",";
;;;;"    ""L4"",";
;;;;"    ""L5"",";
;;;;"    ""L6"",";
;;;;"    ""L7"",";
;;;;"    ""L8""";
;;;;  ];
;;;;};
14;Countdown Left;countdown_left;Integer;{;415
;;;;"  ""unit"": """",";
;;;;"  ""max"": 2000,";
;;;;};
15;Fault;fault;Bitmap;{;0
;;;;"  ""label"": [";
;;;;"    ""1"",";
;;;;"    ""2"",";
;;;;"    ""3"",";
;;;;"    ""4"",";
;;;;"    ""5"",";
;;;;"    ""6"",";
;;;;"    ""7"",";
;;;;"    ""8"",";
;;;;"    ""9"",";
;;;;"    ""10"",";
;;;;"    ""11"",";
;;;;"    ""12"",";
;;;;"    ""13"",";
;;;;"    ""14"",";
;;;;"    ""15"",";
;;;;"    ""16"",";
;;;;"    ""17"",";
;;;;"    ""18"",";
;;;;"    ""19"",";
;;;;"    ""20"",";
;;;;"    ""21"",";
;;;;"    ""22"",";
;;;;"    ""23"",";
;;;;"    ""24"",";
;;;;"    ""25"",";
;;;;"    ""26"",";
;;;;"    ""27"",";
;;;;"    ""28"",";
;;;;"    ""29"",";
;;;;"    ""30""";
;;;;  ],;
;;;;"  ""maxlen"": 30";
;;;;};
16;EEV Open;temp_current;Integer;{;93
;;;;"  ""unit"": ""P"",";
;;;;"  ""min"": -500,";
;;;;"  ""max"": 500,";
;;;;};
18;Electricity Consumption of Today;power_consumption;Integer;{;0
;;;;"  ""unit"": ""kW·h"",";
;;;;"  ""max"": 200000,";
;;;;"  ""scale"": 2,";
;;;;};
20;Compressor Frequency;compressor_strength;Integer;{;34
;;;;"  ""unit"": ""Hz"",";
;;;;"  ""max"": 200,";
;;;;};
21;Inlet temp;temp_top;Integer;{;41
;;;;"  ""min"": -50,";
;;;;"  ""max"": 150,";
;;;;};
22;Outlet temp;temp_bottom;Integer;{;46
;;;;};
23;Coiler temp;coiler_temp;Integer;{;5
;;;;};
24;Discharge Temp;venting_temp;Integer;{;78
;;;;};
25;EVI Open;effluent_temp;Integer;{;0
;;;;};
26;Ambient Temp;around_temp;Integer;{;9
;;;;};
27;Compressor state;compressor_state;Boolean;"""{true,false}""";true
31;Backwater State;backwater;Boolean;"""{true,false}""";true
33;Defrosting;defrost_state;Boolean;"""{true,false}""";false
35;High pressure temp;temp_current_f;Integer;{;44
;;;;};
36;Low pressure temp;top_temp_f;Integer;{;5
;;;;"  ""unit"": ""℉"",";
;;;;};
37;Incoiler Temp;bottom_temp_f;Integer;{;40
;;;;};
38;Tank Temp;around_temp_f;Integer;{;15
;;;;};
39;Water flow;venting_temp_f;Integer;{;8
;;;;"  ""unit"": ""L/min"",";
;;;;"  ""max"": 100,";
;;;;};
40;Fan motor frequency;effluent_temp_f;Integer;{;50
;;;;};
41;Suction Temp;coiler_temp_f;Integer;{;6
;;;;};
101;Hot Water Set Temp;minitemp_set;Integer;{;55
;;;;"  ""min"": 10,";
;;;;};
102;Current A;cur_current;Integer;{;0
;;;;"  ""unit"": ""A"",";
;;;;"  ""max"": 99999,";
;;;;"  ""scale"": 3,";
;;;;};
103;Voltage A;voltage_current;Integer;{;0
;;;;"  ""unit"": ""V"",";
;;;;"  ""max"": 9999,";
;;;;"  ""scale"": 1,";
;;;;};
104;Power;cur_power;Integer;{;0
;;;;"  ""unit"": ""W"",";
;;;;"  ""max"": 500000,";
;;;;};
105;Total Electricity Consumption;electric_total;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 9999999,";
;;;;};
106;Electricity Consumption Checking;volume_set;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 2,";
;;;;};
107;Economizer inlet temp;eviin;Integer;{;31
;;;;};
108;Economy outlet temp;eviout;Integer;{;30
;;;;};
109;Current B;b_cur;Integer;{;0
;;;;};
110;Current C;c_cur;Integer;{;0
;;;;};
111;Voltage B;bv;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 10000,";
;;;;};
112;Voltage C;cv;Integer;{;0
;;;;};

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azaden
redcap schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:37:
[...]

Kabouter77 had al een short list van handelingen aangegeven om de WP in Home Assistant te krijgen, ik heb deze wat uitgebreid en geactualiseerd.

Globaal zijn de stappen om de Adlar warmte pomp in home assistant te krijgen de volgende:

- registreer (sign-up) de warmtepomp in tuya cloud via https://iot.tuya.com/
Maak een cloud project aan, koppel je device
en scan de QR-code met de op je telefoon staande Tuya App of Smart Life App
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bocq-_i7YoWuv5XREvbOD5v7TLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zTyXbScZmRNYhWVleaFyPc4v.png?f=fotoalbum_large

In home assistant
- ssh app installeren voor home assistant (Advanced SSH and Web Terminal als ADD-ON
(Wel ff de config vooraf aanpassen zodat je passwd niet blanco laat, zelffde als usernaam is geen probleem voor nu ;0)
Terminal moet je toevoegen in de side-bar en starten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xjzY21kqKdbMFVaSdHFqQPZbN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mr5mIbGlh7PfXQVNw9xVmaG8.png?f=fotoalbum_large

- hierna HACS installeren
https://hacs.xyz/docs/setup/download/
gaat via de Terminal, copy/paste: wget -O - https://get.hacs.xyz | bash -
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o89WkTnBij-K-Ysu-QqbtsHu8yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cg0ZGRsu9Yawwbkv8vXJxnEE.png?f=fotoalbum_large
Herstart je HA.

- vervolgen local tuya installeren
https://github.com/rospogrigio/localtuya
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiR9ozbjpEfzRj48ahF1-QWEHp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9eLVXRSeOEUqCuoLUYl8bwV1.png?f=fotoalbum_large

Als je de handleidingen volgt dan kan je alle gegevens invullen die je uit de tuya cloud kan halen.
Heb voor de update tijd van de waarden expliciet 60 (sec) ingevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAkE_b6sHP_d-s28KHBy-lgbflg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnUR5eee3FGcXpYj2l6s4g4e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8MRQi1B0Ibk02c5_-BsohKUTNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGXRUTBPOKAj88bAFFicfQRr.png?f=fotoalbum_large
Herstart je HA.

Vervolgens kan je sensoren etc toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJfASjMximDL-QqGaL1cxOuInU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/om0Rizof6Y7c5lpmbgBqAPK8.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast expliciet wat nuttige sensoren toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJsAz0reHMvH22cYRBXhf_sQrYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cx2oj9cEpyiebIy4OTlZyOi8.png?f=fotoalbum_large

Hier een dump van de entities die ik heb aangemaakt, met betrekking tot bovenstaand plaatje van mijn sensoren:
Deze komen uit een totaaloverzichtje die ik in een eerdere post geplaatst heb:
azaden in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

"entities": [
{
"id": 4,
"friendly_name": "wp.temp_set",
"unit_of_measurement": "Celsius",
"device_class": "temperature",
"platform": "sensor"
},
{
"id": 21,
"friendly_name": "wp.Inlet temp",
},
{
"id": 23,
"friendly_name": "wp.Coiler temp",
},
{
"id": 24,
"friendly_name": "wp.Discharge Temp",
},
{
"id": 26,
"friendly_name": "wp.Ambient Temp",
},
{
"id": 35,
"friendly_name": "wp.High pressure temp",
},
{
"id": 36,
"friendly_name": "wp.Low pressure temp",
},
{
"id": 37,
"friendly_name": "wp.Incoiler Temp",
},
{
"id": 38,
"friendly_name": "wp.Tank Temp",
},
{
"id": 41,
"friendly_name": "wp.Suction Temp",
},
{
"id": 101,
"friendly_name": "wp.Hot Water Set Temp",
},
{
"id": 108,
"friendly_name": "wp.Economy outlet temp",
},
{
"id": 107,
"friendly_name": "wp.Economizer inlet temp",
},
{
"id": 39,
"friendly_name": "wp.Water flow",
"unit_of_measurement": "L/min",
"device_class": "water",
},
{
"id": 22,
"friendly_name": "wp.Outlet temp",
}
]

[ Voor 21% gewijzigd door azaden op 28-12-2023 21:26 ]

• Johan H
Hebben jullie een HA green oid?
Ik zag dat het ook op een Synolgy geïnstalleerd kan worden, wil ik binnenkort een poging toe wagen. Iemand dit werkend?
Of wat is jullie inziens het beste/ makkelijkste?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
azaden schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:07:
[...]

Onderstaande tekst opslaan als CSV bestand voor een overzicht van de WP datapoints:

DP_ID;Name;Code;Type;Values;Voorbeeld uitlezing
1;Switch;switch;Boolean;"""{true,false}""";true
2;Mode;mode;Enum;{;heating
;;;;"    ""cold"",";
;;;;"    ""heating"",";
;;;;"    ""floor_heating"",";
;;;;"    ""hot_water"",";
;;;;"    ""cold_and_hotwater"",";
;;;;"    ""heating_and_hot_water"",";
;;;;"    ""floor_heatign_and_hot_water""";
;;;;  ];
;;;;};
4;Target temp;temp_set;Integer;{;46
;;;;"  ""min"": 5,";
;;;;};
5;Working mode;work_mode;Enum;{;Normal
;;;;"    ""ECO"",";
;;;;"    ""Normal"",";
;;;;"    ""Boost""";
;;;;  ];
;;;;};
10;Control Temperature;water_set;Integer;{;1
;;;;"  ""unit"": ""L"",";
;;;;"  ""max"": 1,";
;;;;};
11;Hot water curve setting;capacity_set;Enum;{;OFF
;;;;"    ""OFF"",";
;;;;"    ""H1"",";
;;;;"    ""H2"",";
;;;;"    ""H3"",";
;;;;"    ""H4""";
;;;;  ];
;;;;};
13;Curve setting;countdown_set;Enum;{;L8
;;;;"    ""OFF"",";
;;;;"    ""H1"",";
;;;;"    ""H2"",";
;;;;"    ""H3"",";
;;;;"    ""H4"",";
;;;;"    ""H5"",";
;;;;"    ""H6"",";
;;;;"    ""H7"",";
;;;;"    ""H8"",";
;;;;"    ""L1"",";
;;;;"    ""L2"",";
;;;;"    ""L3"",";
;;;;"    ""L4"",";
;;;;"    ""L5"",";
;;;;"    ""L6"",";
;;;;"    ""L7"",";
;;;;"    ""L8""";
;;;;  ];
;;;;};
14;Countdown Left;countdown_left;Integer;{;415
;;;;"  ""max"": 2000,";
;;;;};
15;Fault;fault;Bitmap;{;0
;;;;"  ""label"": [";
;;;;"    ""1"",";
;;;;"    ""2"",";
;;;;"    ""3"",";
;;;;"    ""4"",";
;;;;"    ""5"",";
;;;;"    ""6"",";
;;;;"    ""7"",";
;;;;"    ""8"",";
;;;;"    ""9"",";
;;;;"    ""10"",";
;;;;"    ""11"",";
;;;;"    ""12"",";
;;;;"    ""13"",";
;;;;"    ""14"",";
;;;;"    ""15"",";
;;;;"    ""16"",";
;;;;"    ""17"",";
;;;;"    ""18"",";
;;;;"    ""19"",";
;;;;"    ""20"",";
;;;;"    ""21"",";
;;;;"    ""22"",";
;;;;"    ""23"",";
;;;;"    ""24"",";
;;;;"    ""25"",";
;;;;"    ""26"",";
;;;;"    ""27"",";
;;;;"    ""28"",";
;;;;"    ""29"",";
;;;;"    ""30""";
;;;;  ],;
;;;;"  ""maxlen"": 30";
;;;;};
16;EEV Open;temp_current;Integer;{;93
;;;;};
18;Electricity Consumption of Today;power_consumption;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 200000,";
;;;;};
20;Compressor Frequency;compressor_strength;Integer;{;34
;;;;"  ""max"": 200,";
;;;;};
21;Inlet temp;temp_top;Integer;{;41
;;;;};
22;Outlet temp;temp_bottom;Integer;{;46
;;;;};
23;Coiler temp;coiler_temp;Integer;{;5
;;;;};
24;Discharge Temp;venting_temp;Integer;{;78
;;;;};
25;EVI Open;effluent_temp;Integer;{;0
;;;;};
26;Ambient Temp;around_temp;Integer;{;9
;;;;};
27;Compressor state;compressor_state;Boolean;"""{true,false}""";true
31;Backwater State;backwater;Boolean;"""{true,false}""";true
33;Defrosting;defrost_state;Boolean;"""{true,false}""";false
35;High pressure temp;temp_current_f;Integer;{;44
;;;;};
36;Low pressure temp;top_temp_f;Integer;{;5
;;;;"  ""unit"": ""℉"",";
;;;;};
37;Incoiler Temp;bottom_temp_f;Integer;{;40
;;;;};
38;Tank Temp;around_temp_f;Integer;{;15
;;;;};
39;Water flow;venting_temp_f;Integer;{;8
;;;;"  ""unit"": ""L/min"",";
;;;;};
40;Fan motor frequency;effluent_temp_f;Integer;{;50
;;;;};
41;Suction Temp;coiler_temp_f;Integer;{;6
;;;;};
101;Hot Water Set Temp;minitemp_set;Integer;{;55
;;;;"  ""min"": 10,";
;;;;};
102;Current A;cur_current;Integer;{;0
;;;;};
103;Voltage A;voltage_current;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 9999,";
;;;;};
104;Power;cur_power;Integer;{;0
;;;;"  ""unit"": ""W"",";
;;;;"  ""max"": 500000,";
;;;;};
105;Total Electricity Consumption;electric_total;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 9999999,";
;;;;};
106;Electricity Consumption Checking;volume_set;Integer;{;0
;;;;"  ""max"": 2,";
;;;;};
107;Economizer inlet temp;eviin;Integer;{;31
;;;;};
108;Economy outlet temp;eviout;Integer;{;30
;;;;};
109;Current B;b_cur;Integer;{;0
;;;;};
110;Current C;c_cur;Integer;{;0
;;;;};
111;Voltage B;bv;Integer;{;0
;;;;};
112;Voltage C;cv;Integer;{;0
;;;;};
Misschien even wat [code] tags toevoegen? Zo eigenlijk onleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:35:
Hebben jullie een HA green oid?
Ik zag dat het ook op een Synolgy geïnstalleerd kan worden, wil ik binnenkort een poging toe wagen. Iemand dit werkend?
Of wat is jullie inziens het beste/ makkelijkste?
Nee heb het draaiende op een raspberry pi 4, niet echt kennis nodig. Sd flashen en dan in de pi duwen en de installatie gebeurd vanzelf. Daarna via IP benaderen en bobs ur uncle.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:35:
[...]

Prima leesbaar voor mij hoor, je ziet toch waar elk nummer voor dient?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
macfocus schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:58:
[...]

Ik krijg m toch itt jou niet lekker in z’n flow. HT7 draait op 19,5c, HT8 op 19 graden maar met een run of 7 per dag (1e grafiek). Op LT 1 blijft ie kortstondig aanspringen op de thermostaat die op 17 staat dus daalt de temp ook steevast naar 17 (2e grafiek).

Heb jij nog enigszins andere zaken toegepast? P116 staat op 1, P26 op 4. Als
Alternatief nu de thermostaat maar eens op 18min gezet om te kijken wat het voor impact gaat geven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnD6v5zLEb9bzioRTJ7mezPRFiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVQ4SJX0I5rftf0sLfL9FIRx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzeDwXLQbhHV-OT9d_uBEmi0nKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0V3sRjf68JRh4UVRXoVN5mSp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bas_dj op 29-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ik ken jouw situatie niet zo goed. Ik veronderstel dat je met radiatoren verwarmt?
Vandaag was bij ons de buitentemperatuur 11 graden . Ik merk ook dat rond deze temperaturen de wp moeilijker grote runs maakt.
Het lijkt erop , zoals je het beschrijft, dat jij met ht 8 de door jou gewenste temperatuur bereikt: 19 graden.
Maar dan blijkt dat de warmtepomp met deze instelling te krachtig functioneert: hij bereikt met enig gemak die 19 graden en daarnaast zal hij op terugvoer van het water ook dan wel snel dezelfde temp bereiken als de steltemperatuur die in de app aangegeven wordt. Op dat moment heeft hij zijn werk gedaan en na korte tijd zal hij stoppen.
Om te bereiken dat de temp van het teruggevoerde water langer minimaal 2 graden onder de steltemperatuur blijft zal de wp blijven draaien.
Ik heb dat redelijk bereikt door mijn radiatoren boven ( ook op zolder) eerst gedeeltelijk, later helemaal open te zetten waardoor er meer warmteafgifte plaatsvindt.het wordt daar trouwens zeker geen 19 graden.
Zelfs nu zie ik de wp merendeels minder dan 600w verbruiken. Als hij naar 500 watt gaat dan weet ik het al: binnenkort gaat hij stoppen , de temp van het retourwater is minder dan 2 graden verwijderd van de steltemperatuur. Dat is in mijn situatie een belangrijke factor.
Iets anders: je zet de thermostaat op 18min. Je bedoelt denk ik 18 graden. Ik heb inmiddels ook de thermostaat erbij betrokken en op onze gewenste kamertemperatuur 19 graden gezet. De honeywell is meer dan een halve graad onnauwkeurig. En dat scheelt wel.
Tot slot: de gekozen stooklijn kun je wat betreft de bijbehorende steltemperatuur beïnvloeden : als je bijv lt1 zou kiezen dan kan je op het moment dat de pomp /compressor gaat werken die temp omhoog of omlaag zetten. Als hij eenmaal even draait lukt dat niet meer. In mijn geval ging hij daardoor op de veranderde temp continu draaien. Tja totdat de buitentemperatuur dan weer fors gaat zakken : moet je wellicht weer naar een nieuwe stooklijn.

Als je dit soort zaken gaat veranderen zou ik de pomp via de app even helemaal uitzetten. Daarna weer aan dan pakt hij meteen de nieuwe instellingen op. Dit alleen doen als je meerdere zaken verandert.

Op het gevaar af dat dit misschien overbodige info is gezien jouw omstandigheden heb ik deze reactie gemaakt. Misschien hebben anderen die net als ik verwarmen via convectoren en/ of radiatoren hier ook iets aan.

Dan nog een vraag aan de lezers: dat verschil van 2 graden tussen terugvoertemp en steltemperatuur: is dat ook te beïnvloeden via een parameter? En moet je dat eigenlijk wel willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
bbbrumbrum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:35:
[...]

Opslaan als CSV should do the trick ;-) al gedaan?
Heb een PDF maar die is niet toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
azaden schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:56:
[...]

Opslaan als CSV should do the trick ;-) al gedaan?
Heb een PDF maar die is niet toe te voegen.
Nee, er staat nu een post van een kilometer lang, maar dat kwartje was nog gevallen zie ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdeGraaf
  • Laatst online: 15-02 20:37
fvanderstege schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:36:
Ik ken jouw situatie niet zo goed. Ik veronderstel dat je met radiatoren verwarmd?
Vandaag was bij ons de buitentemperatuur 11 graden . Ik merk ook dat rond deze temperaturen de wp moeilijker grote runs maakt.
Het lijkt erop , zoals je het beschrijft, dat jij met ht 8 de door jou gewenste temperatuur bereikt: 19 graden.
Maar dan blijkt dat de warmtepomp met deze instelling te krachtig functioneert: hij bereikt met enig gemak die 19 graden en daarnaast zal hij op terugvoer van het water ook dan wel snel dezelfde temp bereiken als de steltemperatuur die in de app aangegeven wordt. Op dat moment heeft hij zijn werk gedaan en na korte tijd zal hij stoppen.
Om te bereiken dat de temp van het teruggevoerde water langer minimaal 2 graden onder de steltemperatuur blijft zal de wp blijven draaien.
Ik heb dat redelijk bereikt door mijn radiatoren boven ( ook op zolder) eerst gedeeltelijk, later helemaal open te zetten waardoor er meer warmteafgifte plaatsvindt.het wordt daar trouwens zeker geen 19 graden.
Zelfs nu zie ik de wp merendeels minder dan 600w verbruiken. Als hij naar 500 watt gaat dan weet ik het al: binnenkort gaat hij stoppen , de temp van het retourwater is minder dan 2 graden verwijderd van de steltemperatuur. Dat is in mijn situatie een belangrijke factor.
Iets anders: je zet de thermostaat op 18min. Je bedoelt denk ik 18 graden. Ik heb inmiddels ook de thermostaat erbij betrokken en op onze gewenste kamertemperatuur 19 graden gezet. De honeywell is meer dan een halve graad onnauwkeurig. En dat scheelt wel.
Tot slot: de gekozen stooklijn kun je wat betreft de bijbehorende steltemperatuur beïnvloeden : als je bijv lt1 zou kiezen dan kan je op het moment dat de pomp /compressor gaat werken die temp omhoog of omlaag zetten. Als hij eenmaal even draait lukt dat niet meer. In mijn geval ging hij daardoor op de veranderde temp continu draaien. Tja totdat de buitentemperatuur dan weer fors gaat zakken : moet je wellicht weer naar een nieuwe stooklijn.

Als je dit soort zaken gaat veranderen zou ik de pomp via de app even helemaal uitzetten. Daarna weer aan dan pakt hij meteen de nieuwe instellingen op. Dit alleen doen als je meerdere zaken verandert.

Op het gevaar af dat dit misschien overbodige info is gezien jouw omstandigheden heb ik deze reactie gemaakt. Misschien hebben anderen die net als ik verwarmen via convectoren en/ of radiatoren hier ook iets aan.

Dan nog een vraag aan de lezers: dat verschil van 2 graden tussen terugvoertemp en steltemperatuur: is dat ook te beïnvloeden via een parameter? En moet je dat eigenlijk wel willen?
Hallo,

Bij mij draait de WP sinds vorige week donderdag en dat gaat best heel erg goed.
Bij ons gaat de verwarming via radiatoren en ik gebruik de stooklijn LT 3.
Ik zie dat bij ons de WP bij deze buitentemperatuur (10 gr en nu 7 gr) constant blijft draaien, af en toe het piekje van de defrost. De uitgaande temperatuur is 32 gr. en de ingaande temperatuur is 31 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9S20Eio8Zpw4Qm0lbHKo_5F07s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2fHscAs5zKxBM7YVpBOogvP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrYzC1L9dr7SDkId0o2jfp6oSCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTfJJZkkTgbsMb3eVtTMtSZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
FdeGraaf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:25:
[...]

Hallo,

Bij mij draait de WP sinds vorige week donderdag en dat gaat best heel erg goed.
Bij ons gaat de verwarming via radiatoren en ik gebruik de stooklijn LT 3.
Ik zie dat bij ons de WP bij deze buitentemperatuur (10 gr en nu 7 gr) constant blijft draaien, af en toe het piekje van de defrost. De uitgaande temperatuur is 32 gr. en de ingaande temperatuur is 31 gr.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
:? Dan zou mijn verhaal alleen kunnen kloppen door de rest van de instellingen bij mij in de warmtepomp en de woonsituatie bijv isolatie, convectoren of radiatoren.

Op welke temperatuur staat bij jou de kamerthermostaat ingesteld? Wel of geen ventilatoren op de radiatoren.
En hoe is je huis geïsoleerd ivm warmteverlies in ruimtes die verwarmd worden?
Zowiezo wel benieuwd naar de overige instellingen van de parameters, bijv p116. P26 .
Als p116 op 0 staat dan gaat mijn verhaal over terugvoertemp tov steltemperatuur al niet meer op volgens mij

Edit mijn grafieken van gisteren en vandaag: vandaag steeg de temp naar 11 graden stooklijn gezet van lt4 gisteren naar lt5 in de loop van de middag vandaag. Nu draait hij weer mooi continu
P116 wel op 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf6MjbivYno8ofKz0cc2XP8WALY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24kyrcMlShijd08PwRmlHLyu.png?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHciHo6yLgBUJPnDOFMuO_z_ah4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0hQ6hXzjN7XCImQws3enNaU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcSgHjYJ-kiPRgzW--JVUK9MPQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GIdoOJITeHDs0rxCDE2JFYZ3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door fvanderstege op 29-12-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
fvanderstege schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:36:
Ik ken jouw situatie niet zo goed. Ik veronderstel dat je met radiatoren verwarmd?

Juist zeer goed! Het is denk ik met name hier ook even goed achterhalen wat de beste instellingen zijn, omwille van sommige kantelpunten in de buiten temperatuur of de situatie van het huis. We zien dat er vele zijn die rommelen voor een constante flow.

Verwarming is idd via radiatoren en convectoren, waarbij alle de heatboosters hebben. Vrijstaand, spouwmuur isolatie maar geen vloer verwarming en geen vloer isolatie. Radiatoren staan boven al open om de flow er in te houden.

Voor m’n gevoel zit het dus ook in de instel temperatuur of de capaciteit van de WP die hij wil leveren als hij aanslaat. Ideale situatie is een minder krachtige aanvoer op de stooklijn om (continue) net op de instel temperatuur te functioneren. Dat lijkt een combinatie te (moeten) zijn van een gekozen stooklijn met een (iets) hogere instel temperatuur. Ik ga morgen eens proberen. Dank in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdeGraaf
fvanderstege schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:36:
[...]

:? Dan zou mijn verhaal alleen kunnen kloppen door de rest van de instellingen bij mij in de warmtepomp en de woonsituatie bijv isolatie, convectoren of radiatoren.

Op welke temperatuur staat bij jou de kamerthermostaat ingesteld? Wel of geen ventilatoren op de radiatoren.
En hoe is je huis geïsoleerd ivm warmteverlies in ruimtes die verwarmd worden?
Zowiezo wel benieuwd naar de overige instellingen van de parameters, bijv p116. P26 .
Als p116 op 0 staat dan gaat mijn verhaal over terugvoertemp tov steltemperatuur al niet meer op volgens mij
Ons huis is van 1995. Ik ga ervan uit dat de isolatie redelijk tot goed is. Het huis wordt verwarmt met radiatoren. Ik heb wel gelijk wat ventilatoren gekocht omdat dat werd aangeraden. Ik heb ze 1 dag gebruikt maar vanwege het storende geluid weer uitgezet.

De kamerthermostaat heb ik op 19 gr. staan.

Parameter 26 staat op 5 en parameter 116 staat op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
FdeGraaf schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:59:
[...]

Ons huis is van 1995. Ik ga ervan uit dat de isolatie redelijk tot goed is. Het huis wordt verwarmt met radiatoren. Ik heb wel gelijk wat ventilatoren gekocht omdat dat werd aangeraden. Ik heb ze 1 dag gebruikt maar vanwege het storende geluid weer uitgezet.

De kamerthermostaat heb ik op 19 gr. staan.

Parameter 26 staat op 5 en parameter 116 staat op 0.
ik moet iets zorgvuldiger zijn in mijn verhaal : de temperatuur van het teruggevoerde water ( inlet) wordt natuurlijk mede bepaald door de outlet temp. bij mij is het zo dat die outlettemp in de loop van een lange run soms een een keer doorschiet omhoog doordat de compressor krachtiger gaat werken ( hij gaat soms van 550 wat naar 700-800 w stroomgebruik.( onverklaarbaar voor mij waarom hij dat doet)
logisch dat in mijn draaiend systeem niet meteen de warmafgifte evenredig omhoog gaat, en dus komt de teruggevoerde watertemp in de buurt van de steltemp. veroorzaakt door een hogere outlettemp. dat is dan de feitelijke oorzaak van het uiteindelijk stoppen van de pomp. hij start weer opnieuw als de watertemt 5 graden onder de steltemp is ( dat wordt bepaald door de instelling in parameter 26

Als , zoals bij jou, p116 op 0 staat dan stuurt de pomp op de ingaande temperatuur (inlet) bij jouw afbeelding is die (nog) gelijk aan de steltemp. bij jou zal de pomp stoppen met werken ergens vanaf het moment dat de inlet-temp de steltemp een zekere tijd overschrijdt.

Ventilatoren moet je echt gaan plaatsen. Je kunt ze zelf maken en die geven nauwelijks geluid. hierbij een link op een forum in tweakers : Het grote heatboosters forum ( deze heatbooster is iets anders dan de fabrieksversie die je veel tegenkomt) even deze link aanklikken of kopiëren in je browser :

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• azaden
Voor diegenen die de COP waarde (formule bron: https://warmtepomp-tips.n...s/#bereken_cop_warmtepomp) inzichtelijk willen maken in Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC3E1aRdnRX1m5P463shTAIf07Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ExZL3OdWVQHHaksBCHbpP4n4.png?f=fotoalbum_large

Hier een klein stappenplannetje:
1. Maak een Template Helper aan onder Integrations als sensor. Geef het een naam zoals bijvoorbeeld wp.COP voor de nieuwe entiteit sensor.wp_cop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGHUGkv8cb9fLkLU7R-otIZoPz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bfih8UV51D2Y8y2Vv19ZG6kt.png?f=fotoalbum_large
2. Vul de volgende code aan onder Template Opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{% set inlet  = states('sensor.wp_inlet_temp') |int  %}
{% set outlet = states('sensor.wp_outlet_temp') |int  %}
{% set flow  = states('sensor.wp_water_flow') |float %}
{# inlet = {{ inlet }}     #}
{# outlet = {{ outlet }}   #}
{# flow = {{ flow }}       #}
{% set qv = flow / (60 * 1000) %}
{% set dT = (inlet - outlet) |abs  %}
{% set p = 998  %}
{% set c = 4190 %}
{% set watt = (qv * p * c * dT)  %}
{% set cop = (watt / 1000) | round(2) %}
{# qv = {{ qv }}           #}
{# dT = {{ dT }}           #}
{# watt = {{ watt }}       #}
{# cop = {{ cop }}        #}
{{cop}}

3. Verander de namen van de entiteiten voor Outlet (celsius), Inlet (celsius) en de Water Flow (L/min) zoals jij ze zelf hebt gedefinieerd in de bovenstaande code.

4. Voeg een nieuwe kaart toe je Dashboard, Of maak de COP inzichtelijk in een Grafana Dashboard zoals ik die hier heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMc3LjLCBuJISKvyui6Wvxjrs8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JlbN0AGlk9tRDh68To5ITqcz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door azaden op 04-01-2024 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
azaden schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:31:
Voor diegenen die de COP waarde (formule bron: https://warmtepomp-tips.n...s/#bereken_cop_warmtepomp) inzichtelijk willen maken in Home Assistant.
[Afbeelding]

Hier een klein stappenplannetje:
1. Maak een Template Helper aan onder Integrations als sensor. Geef het een naam zoals bijvoorbeeld wp.COP voor de nieuwe entiteit sensor.wp_cop
[Afbeelding]
2. Vul de volgende code aan onder Template Opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{% set inlet  = states('sensor.wp_inlet_temp') |int  %}
{% set outlet = states('sensor.wp_outlet_temp') |int  %}
{% set flow  = states('sensor.wp_water_flow') |float %}
{# inlet = {{ inlet }}     #}
{# outlet = {{ outlet }}   #}
{# flow = {{ flow }}       #}
{% set qv = flow / (60 * 1000) %}
{% set dT = (inlet - outlet) |abs  %}
{% set p = 998  %}
{% set c = 4190 %}
{% set watt = (qv * p * c * dT)  %}
{% set cop = (watt / 1000) | round(2) %}
{# qv = {{ qv }}           #}
{# dT = {{ dT }}           #}
{# watt = {{ watt }}       #}
{# cop = {{ cop }}        #}
{{cop}}

3. Verander de namen van de entiteiten voor Outlet (celsius), Inlet (celsius) en de Water Flow (L/min) zoals jij ze zelf hebt gedefinieerd in de bovenstaande code.

4. Voeg een nieuwe kaart toe je Dashboard, Of maak de COP inzichtelijk in een Grafana Dashboard zoals ik die hier heb.
[Afbeelding]
Handig, dank je wel!!!

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Laatst online: 23-02 20:42
De komende dagen wordt het volgens de voorspelling ‘s nachts -7. Ik heb een hybride-opstelling waarbij de CV-ketel bij -5 aanspringt. De thermostaat staat nu op 16 graden, maar in huis is 19,5-20 graden. Moet ik straks als het -7 wordt ‘s nachts de thermostaat weer op 19 graden zetten wanneer de CV bijspringt of volgt de CV dan de temperatuur van de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
DJP30 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:00:
De komende dagen wordt het volgens de voorspelling ‘s nachts -7. Ik heb een hybride-opstelling waarbij de CV-ketel bij -5 aanspringt. De thermostaat staat nu op 16 graden, maar in huis is 19,5-20 graden. Moet ik straks als het -7 wordt ‘s nachts de thermostaat weer op 19 graden zetten wanneer de CV bijspringt of volgt de CV dan de temperatuur van de stooklijn?
Als de warmtepomp van zichzelf de boel niet warm houdt dan moet de stooklijn hoger( getal lager). Mocht het met veranderen van de stooklijn niet warm genoeg worden dan kun je overwegen om het bijspringen van de cv te vervroegen van bijv -5 naar -2 of 0.
Maar ja dan ga je wel gas gebruiken. Als je dat perse wilt voorkomen kun je de stooklijn nog verder aanpassen door bijv van lowtemp naar high temp te gaan net zo lang tot het weer comfortabel is in huis. Ook dan ga je meer energie verbruiken . In dit geval kWh.
Kamerthermostaat zou ik in deze komende vorstperiode naar 17 of 17,5-18 graden zetten. Dat is dan de ondergrens. Als de temp.in de woonkamer lager wordt dan die grens gaat de thermostaat de warmtepomp een warmtevraag sturen ( je ziet dan het vlammetje op de thermostaat) .
Trouwens: bij mij werkt de kamerthermostaat ( Honeywell) te onnauwkeurig vind ik. Er is soms meer dan een halve graad extra verlaging nodig voorbij de ingestelde ondergrens om de schakeling naar warmtevraag om te zetten. Daarom heb ik hem op 18,5 graden gezet.
De warmtepomp draait bij mij nu continu op stooklijn lowtemp3. Ik vermoed dat ik hem begin volgende week naar lowtemp 2 of 1 moet zetten . De cv springt bij mij bij vanaf -5..
Vorige winter , in het begin van het gebruik van de warmtepomp had ik dat moment nog op 0 graden staan. Maar toen klopten mijn andere instellingen nog niet. Ik heb de wp nu beter 'in de vingers' . Ben benieuwd hoe het nu uitpakt.

Edit: omdat het een stuk kouder wordt heb ik inmiddels ook enkele radiatoren boven dichtgedraaid. Zo wordt er boven minder warmte afgegeven en gaat er meer naar de woonkamer.
Edit: de warmtepomp functioneert door de maatregel hiervoor ( 2 radiatoren dicht opp bovenverdieping) op iets zuiniger niveau: kWh verbruik zakt van ruim boven de 700w ( 730w) naar nu: 675w

[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 06-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdeGraaf
Ik heb een probleempje met de wp sinds de buitentemperatuur aan het zakken is.
De wp draait op de standaard bedrijfsmodus, de stooklijn is LT 1.
Na een poosje draaien geeft hij een foutmelding en slaat de wp uit.
als de temperatuur van het ingaande water weer voldoende is gedaald dan start de wp weer op.

Heb nu de bedrijfsmodus op energiebesparend gezet, de wp draait nu wel door maar gaat maximaal naar 50 Hz. en de steltemperatuur van 35 gr. wordt niet gehaald. Hij blijft steken op 32 gr.

Komt dit bekend voor? Heb de vraag ook bij Adlar neergelegd.

Gr. FrederikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUA1-8TmOqMTrxM1fzYtogu3ybQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kgbTL5oLrVomJdjGDCwqqf5M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
FdeGraaf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:25:
als de temperatuur van het ingaande water weer voldoende is gedaald dan start de wp weer op.

Heb nu de bedrijfsmodus op energiebesparend gezet, de wp draait nu wel door maar gaat maximaal naar 50 Hz. en de steltemperatuur van 35 gr. wordt niet gehaald. Hij blijft steken op 32 gr.

Gr. Frederik[Afbeelding]
E38 : dc ventilator 1 storing.
E88: inverter module 1 beveiliging.

Lijkt best even iets meer dan eenvoudig. Ik zou Adlar bellen. Je wordt , als je bij contact even de reactie helemaal afluistert , volgens mij doorgeschakeld naar de storingsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
FdeGraaf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:25:

Gr. Frederik[Afbeelding]
Zoals @fvanderstege al aangeeft, bij dat soort meldingen niet aarzelen en storingsdienst bellen.
Ben wel benieuwd bij welke temperatuur je cv laat bijspringen (P22) en ‘apart’ dat je P116 op 0 ipv op 1 hebt staan. Zal er vast niet mee van doen hebben, maar ben wel benieuwd naar omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
DJP30 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:00:
Mooi vraagje voor Adlar.
Verwacht zelf dat je thermostaat dan leidend is, immers ingestelde cv water temperatuur zal hoger zijn dan die van stooklijn op dat moment en dan zou je rare situaties krijgen.
Zelf heb ik thermostaat gewoon altijd op 19 staan, als je dat doet, dan heb je daar verder ook geen omkijken naar er van uitgaande dat je huidige stooklijn afdoende is voor je minimum gewenste temperatuur.

In principe als je op de voor jou ideale stooklijn zit beweegt die natuurlijk mee met de buitentemperaturen, dus zou je niet telkens van stooklijn hoeven wisselen, zij het niet dat deze stooklijnen trapsgewijs lopen en het buiten toch eerst meerdere graden kouder of warmer moet zijn voordat de steltemperatuur wijzigt.
In de praktijk heb ik hier nog niets nadeligs van gemerkt.

zelf heb ik cv verwarming uitgeschakeld en dus alleen in gebruik voor warm water, P22 op -15, want zo kom ik er achter of ik helemaal van de CV af kan in de toekomst. (Huis van 1990)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdeGraaf
Johan H schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Zoals @fvanderstege al aangeeft, bij dat soort meldingen niet aarzelen en storingsdienst bellen.
Ben wel benieuwd bij welke temperatuur je cv laat bijspringen (P22) en ‘apart’ dat je P116 op 0 ipv op 1 hebt staan. Zal er vast niet mee van doen hebben, maar ben wel benieuwd naar omstandigheden.
Heb de storingsmonteur aan de lijn gehad. Hij vroeg of ik de thermostaat omhoog wou zetten zodat de warmtepomp hierop zou reageren. Dit ging goed, steltemperatuur ging naar 45 gr. en de compressor ging op 85 hz draaien. Bedrijfsmodus stond op standaard. Warmtepomp blijft bij deze instelling wel draaien.
Hij gaat dit doorgeven en er zal een afspraak gemaakt worden om de parameters door te lopen.

P22 staat op -15 en p116 staat vanaf in gebruikname op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
FdeGraaf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:32:
[...]

Heb de storingsmonteur aan de lijn gehad. Hij vroeg of ik de thermostaat omhoog wou zetten zodat de warmtepomp hierop zou reageren. Dit ging goed, steltemperatuur ging naar 45 gr. en de compressor ging op 85 hz draaien. Bedrijfsmodus stond op standaard. Warmtepomp blijft bij deze instelling wel draaien.
Hij gaat dit doorgeven en er zal een afspraak gemaakt worden om de parameters door te lopen.

P22 staat op -15 en p116 staat vanaf in gebruikname op 0.
Zit je in elk geval niet in de kou!
Ben benieuwd wat het blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdeGraaf
Johan H schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Zit je in elk geval niet in de kou!
Ben benieuwd wat het blijkt te zijn.
Kreeg nog een tip van Adlar om de spanning van de WP te halen. Dit heeft gewerkt. WP draait weer normaal.
Pagina: 1 ... 11 ... 64 Laatste