Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 12 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
FdeGraaf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Kreeg nog een tip van Adlar om de spanning van de WP te halen. Dit heeft gewerkt. WP draait weer normaal.
O super! Werkt vaak met electronica, maar als het vaker gebeurd zal er wel wat dieper ingedoken moeten worden.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-09 08:28
Hoe is t bij jullie? Ik merk dat op de 0-0,5c graden ook weer zo’n “dood” moment bij me zit, net zoals precies op de 10c graden. Al 3 SL’en moeten verhogen (HL 8 > 5) om m uit de thermostaat duw te halen op 17graden en zelfstandig te laten lopen. T is even afwachten tot een onder de 0c graden totdat de CV aanspringt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwbg76k5TF-aSVjNZ6pifX0_3KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lYL6ffIxDG1vN09kpgSiFrR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46
Op dit moment houdt HL4 (of is het LT4) de temperatuur op 18 graden Celsius in mijn woonkamer. Het is geen onaangename warmte of kou. Vroeger met de CV leek 18 graden wel eens kouder (raar maar waar). Komt misschien doordat het een permanente 18-18,5 graden is, over een veel langere tijd. Overigens ga ik vandaag ongeveer 20kWh verbruiken. Vrijdag en zaterdag heb ik 13kWh verbruikt met daarbij een binnentemperatuur van 18,5 graden Celsius.
Ik heb wel P22 op -7 graden i.p.v. 0 graden gezet, omdat ik wilde weten of de WP het een beetje aan kon. Wat ik wel zie is dat de CV-ketel toch vaker aan gaat, hoewel niemand thuis is. Dit gaat zelfs zo ver dat ik bij niet aanwezigheid tussen de 0,5 en 1,0 m3 gas verbruik. En nogmaals de CV is alleen bedoeld voor voor warm water uit de kraan. Zojuist zag ik weer een gas-gebruikspiek verschijnen en hoorde zelfs de verwarming tikken. Dat tikken deed het systeem vroeger op gas altijd bij opwarming, maar sinds de WP niet meer.
Waarom verbruikt het systeem nog gas en hoezo wordt de CV af en toe gebruikt om het verwarmingswater te "spiken"? Weet iemand hier iets van of zal ik toch maar eens gaan communiceren met Adlar?

[ Voor 7% gewijzigd door John6871 op 07-01-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:37:
Op dit moment houdt HL4 (of is het LT4) de temperatuur op 18 graden Celsius in mijn woonkamer. Het is geen onaangename warmte of kou. Vroeger met de CV leek 18 graden wel eens kouder (raar maar waar). Komt misschien doordat het een permanente 18-18,5 graden is, over een veel langere tijd.
Ik heb wel P22 op -7 graden i.p.v. 0 graden gezet, omdat ik wilde weten of de WP het een beetje aan kon. Wat ik wel zie is dat de CV-ketel toch vaker aan gaat, hoewel niemand thuis is. Dit gaat zelfs zo ver dat ik bij niet aanwezigheid tussen de 0,5 en 1,0 m3 gas verbruik. En nogmaals de CV is alleen bedoeld voor voor warm water uit de kraan. Zojuist zag ik weer een gas-gebruikspiek verschijnen en hoorde zelfs de verwarming tikken. Dat tikken deed het systeem vroeger op gas altijd bij opwarming, maar sinds de WP niet meer.
Waarom verbruikt het systeem nog gas en hoezo wordt de CV af en toe gebruikt om het verwarmingswater te "spiken"? Weet iemand hier iets van of zal ik toch maar eens gaan communiceren met Adlar?
Dat gas verbruikt hij hoogst waarschijnlijk tijdens de defrosts van de wp.
Had ik ook, wil ik niet, dus in parameters cv ketel ingesteld cv alleen voor warm water, verwarmen is hiermee dus uitgeschakeld, hierbij ook P22 naar -15 gezet.
Volgens Adlar kun je ook de kabel van wp naar cv loskoppelen als je het in de parameters niet kan regelen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Op dit moment houdt HL4 (of is het LT4) de temperatuur op 18 graden Celsius in mijn woonkamer. Het is geen onaangename warmte of kou. Vroeger met de CV leek 18 graden wel eens kouder (raar maar waar). Komt misschien doordat het een permanente 18-18,5 graden is, over een veel langere tijd.
Kijk eens of die cv spikes overeenkomen met dalen in je elektraverbruik?
Zo ja, dan stapt de cv in als je wp aan het ontdooien is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John6871
macfocus schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Kijk eens of die cv spikes overeenkomen met dalen in je elektraverbruik?
Zo ja, dan stapt de cv in als je wp aan het ontdooien is
Ik ga inderdaad de verbruiksgrafieken eens over elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Johan H schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Had ik ook, wil ik niet, dus in parameters cv ketel ingesteld cv alleen voor warm water, verwarmen is hiermee dus uitgeschakeld, hierbij ook P22 naar -15 gezet.
Volgens Adlar kun je ook de kabel van wp naar cv loskoppelen als je het in de parameters niet kan regelen.
Ik ga eens kijken of inderdaad het gasverbruik is voor de ontdooifases. De CV-ketel moet ik inderdaad opnieuw laten nregelen. De monteur heeft feitelijk alleen de WP werkend gezet en de thermostaat vervangen voor de eenvoudigste Honeywell. De CV-ketel geeft nu een storing, maar ik kan niks inzien omdat de oude thermostaat ook tegelijkertijd het controle en wifi-centrum was (een Atag-One).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Ik ga eens kijken of inderdaad het gasverbruik is voor de ontdooifases. De CV-ketel moet ik inderdaad opnieuw laten nregelen. De monteur heeft feitelijk alleen de WP werkend gezet en de thermostaat vervangen voor de eenvoudigste Honeywell. De CV-ketel geeft nu een storing, maar ik kan niks inzien omdat de oude thermostaat ook tegelijkertijd het controle en wifi-centrum was (een Atag-One).
Ja dat is wel lastig.
Als je hem nog hebt, kun je die ook even rechtstreeks aan en bij de ketel aankoppelen om uit te lezen. Stekker er even minuutje uit en er weer in helpt niet?

Als je de thermostaatdraad even loskoppelt van de cv (1 van de 2 is genoeg) kun je er ook achter komen of de wp het alleen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Johan H schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:52:
Middels welke param heb je dit voor elkaar gekregen? Ik vind het namelijk ook wel zonde van het gas verbruik.

Ik was namelijk spul aan het verzamelen om een relay er tussen te zetten met een delay. Dus CV-ketel pas na 10 minuten aangooien. Als het langer dan 10 minuten duurt dan is het zeker weten niet de defrost mode. Maar dit heeft dan minder haast als ik dit gewoon simpel met een param even uit / aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
h3rj4n schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Middels welke param heb je dit voor elkaar gekregen? Ik vind het namelijk ook wel zonde van het gas verbruik.

Ik was namelijk spul aan het verzamelen om een relay er tussen te zetten met een delay. Dus CV-ketel pas na 10 minuten aangooien. Als het langer dan 10 minuten duurt dan is het zeker weten niet de defrost mode. Maar dit heeft dan minder haast als ik dit gewoon simpel met een param even uit / aan kan zetten.
Dit moet je in de parameters van de CV doen,
Bij mijn Remeha Calenta is dat parameter 3 op 3 zetten, als je een ander merk hebt moet je dat even opzoeken of thermsostaataders op de cv ketel los koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISFvCe9vIeuGFyDs5nySrWCTSm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uNxj0NmtjwjknHSMUpz2jJjz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmknot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 09:35
Op dit moment houdt HL4 (of is het LT4) de temperatuur op 18 graden Celsius in mijn woonkamer. Het is geen onaangename warmte of kou. Vroeger met de CV leek 18 graden wel eens kouder (raar maar waar). Komt misschien doordat het een permanente 18-18,5 graden is, over een veel langere tijd. Overigens ga ik vandaag ongeveer 20kWh verbruiken. Vrijdag en zaterdag heb ik 13kWh verbruikt met daarbij een binnentemperatuur van 18,5 graden Celsius.
Hallo John, dat zou tijdens de automatische ontdooifase kunnen zijn. Ik heb dit bij mijzelf gezien aangezien ik gas(CV voor alleen WW) en WP(stroom) kan aflezen. Bij mij staat het bijspringen vd CV op -10C (Parameter P22) dus dat kon het niet zijn. Bij ontdooien geeft hij een "CV aan" signaal naar de CV ketel om even bij te springen zodat geen koud water golf in het afgiftesysteem komt. Ik had dat ook en heb nu het aan/uit stekkertje er aan de CV kant uitgetrokken. Nu zie ik wel de "koude golf" , dus even terug naar 25C water van ca. 3 minuten tijdens de ontdooi cyclus door mijn radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Anderhalve week geleden is iemand van Adlar bij mij komen kijken en heeft een offerte gemaakt. Ik overweeg om full electric te gaan laten installeren. Aangezien ik 30 zonnepanelen heb lijkt me dat een betere optie als hybride, ondanks dat mijn cv ketel van 2016 is en nog wel even mee zou moeten kunnen.

Is een warmtepomp boiler gunstiger in energieverbruik dan een standaard elektrische boiler voor warm tapwater? Hoeveel zou je nodig hebben voor een gezin van 3 a 4 personen? Zij adviseren standaard 200 liter, maar dat lijkt me best ruim. Hoe lang duurt het voordat het water weer opgewarmd is nadat er bijvoorbeeld iemand gedouched heeft?

De adviseur gaf aan dat de warmtepomp net zo zuinig werkt op de thermostaat als via een ingestelde stooklijn. Ik heb een Tado zonder zoneregeling, dus alleen in de woonkamer een sensor. Het is wat mij betreft prima om een stooklijn in de gaten te houden en daar een beetje mee af te stellen afhankelijk van het weer, maar als ik er een keer niet ben en het is te koud moet het ook makkelijk bij te stellen zijn door de oppas of mijn tienerkinderen. Hoeveel meer verbruikt de warmtepomp wanneer je hem volledig laat aansturen door de thermostaat?

Hoeveel kwh verbruikt de warmtepomp bij een gemiddeld huis om op zo'n dag als gisteren volledig elektrisch te verwarmen (98 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven, goed geisoleerde woning)
Momenteel verwarm ik om gas te besparen en mijn overproductie elektra op te maken met elektrische kachels. Niet efficient natuurlijk maar wel voordeliger dan stoken op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 07:07
lalme schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:48:
Anderhalve week geleden is iemand van Adlar bij mij komen kijken en heeft een offerte gemaakt. Ik overweeg om full electric te gaan laten installeren. Aangezien ik 30 zonnepanelen heb lijkt me dat een betere optie als hybride, ondanks dat mijn cv ketel van 2016 is en nog wel even mee zou moeten kunnen.

Is een warmtepomp boiler gunstiger in energieverbruik dan een standaard elektrische boiler voor warm tapwater? Hoeveel zou je nodig hebben voor een gezin van 3 a 4 personen? Zij adviseren standaard 200 liter, maar dat lijkt me best ruim. Hoe lang duurt het voordat het water weer opgewarmd is nadat er bijvoorbeeld iemand gedouched heeft?

De adviseur gaf aan dat de warmtepomp net zo zuinig werkt op de thermostaat als via een ingestelde stooklijn. Ik heb een Tado zonder zoneregeling, dus alleen in de woonkamer een sensor. Het is wat mij betreft prima om een stooklijn in de gaten te houden en daar een beetje mee af te stellen afhankelijk van het weer, maar als ik er een keer niet ben en het is te koud moet het ook makkelijk bij te stellen zijn door de oppas of mijn tienerkinderen. Hoeveel meer verbruikt de warmtepomp wanneer je hem volledig laat aansturen door de thermostaat?

Hoeveel kwh verbruikt de warmtepomp bij een gemiddeld huis om op zo'n dag als gisteren volledig elektrisch te verwarmen (98 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven, goed geisoleerde woning)
Momenteel verwarm ik om gas te besparen en mijn overproductie elektra op te maken met elektrische kachels. Niet efficient natuurlijk maar wel voordeliger dan stoken op gas
Warmtepompboiler heb ik toen niet genomen, wel zelfde situatie echter tapwater op cv ketel gelaten.
Ik stuur nu door middel van de stooklijn en kom gisteren uit op 15kW.

Stooklijn is mogelijk ook aan te passen door de oppas echter moet dit dan op het display wat meegeleverd wordt. Dan moet je oppas precies weten wat ze in moet drukken etc. Niet zoals een standaard thermostaat.

200L is als je een samen bent met kinderen en bijvoorbeeld een bad hebt. Douched iedereen appart heb je ook de 200L wel nodig. Duurt ik meen een dag om weer 200L op te warmen. De vraag is alleen hoe de boiler reageert als er geen water meer is. Dat durf ik niet te zeggen. Reden voor mij geweest om het bij de CV ketel te houden (ook omdat deze in 2020 geinstalleerd was :) )

Overigens hier ook beneden VVW, boven radiatoren en +/- 100m2.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:32
MrBas schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:51:
[...]
Ik stuur nu door middel van de stooklijn en kom gisteren uit op 15kW.
...
Overigens hier ook beneden VVW, boven radiatoren en +/- 100m2.
Ik kwam gisteren zelfs uit op het dubbele. Wat bedoel je met 100m2? Totale vloeroppervlakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Totale vloeroppervlak inderdaad. Hangt uiteindelijk natuurlijk af van de gestoken stooklijn. Vandaag gaat ie ook een stuk meer verbruiken inderdaad. Verwacht vandaag 20kW te verbruiken en dan staat hij op stooklijn HL1. Heb het vermoeden dat hij alleen nog wat verder omhoog mag :). Ga hem zo richting HH8/HH7 zetten denk ik.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:48:

Gister 21 kWh, vandaag ga ik de 27 kWh aantikken.
Lt4 19’ C 146 m2 beneden 55 m2 vvw boven radiatoren bj. 1990.
Als de thermostaat wordt aangesproken, gaat die even op meer vermogen draaien, maarja als je een stooklijn hoger (is getal lager) gaat, verbruik je ook weer iets meer, dus vraag me af wat dat per saldo scheelt. Stooklijn is natuurlijk wel constanter stoken dan ad hoc reageren.
Volgens mij is er geen keuze om volledig thermostaat te sturen, je draait dus op een stooklijn en kan hem daarnaast wat met de thermostaat laten doen, sommige mensen zetten die permanent laag op een graad of 16, zelf hou ik 19-19,5 aan.
Volgens mij kan je oppas gewoon de thermostaat dus wat opdraaien, maar dat moet je gewoon (voor paar uurtjes of zo) even testen.

Als je dit jaar leuke overproductie met je panelen hebt gemaakt, zou ik ook voorlopig zoveel mogelijk elektrisch stoken.

Wpb hoop ik zelf ook naar over te stappen, met gezin van 4 en groot bad zou 270L wel gewenst zijn, maar praktisch raak ik die van 200L beter kwijt. Is dus ook beetje afhankelijk van hoe die leegloopt en weer verwarmt, maar eens goed navraag over doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redcap
MrBas schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:48:
Totale vloeroppervlak inderdaad. Hangt uiteindelijk natuurlijk af van de gestoken stooklijn. Vandaag gaat ie ook een stuk meer verbruiken inderdaad. Verwacht vandaag 20kW te verbruiken en dan staat hij op stooklijn HL1. Heb het vermoeden dat hij alleen nog wat verder omhoog mag :). Ga hem zo richting HH8/HH7 zetten denk ik.
Onze totale vloeroppervlakte is 188m2, dat verklaart in elk geval wel een deel van het extra verbruik. Hij staat nu bij ons op LT1 en dat gaat prima. Het verbruik vind ik nog steeds wel erg hoog, maar we hebben helaas nog een pomp op onze vloerverwarmingverdeler zitten. Misschien dat dat ook wel voor extra verbruik zorgt. Vraag is alleen hoeveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:32
Hier vloeroppervlak 174. Jaren 30, vrijstaand maar vrijwel geheel naar goede standaarden opgeplust qua isolatie. Gisteren 21,4 kWh over hele dag. LT4. Binnen 20,5gr. Vandaag naar LT3 gezet. Maar minder representatief ivm ook hout stoken
Vloerverwarming beneden. Boven radiatoren. Staan paar op standje 2 om kou uit slaapkamers te houden.
Pomp doet solo de cv. Gas enkel nog voor sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
redcap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Onze totale vloeroppervlakte is 188m2, dat verklaart in elk geval wel een deel van het extra verbruik. Hij staat nu bij ons op LT1 en dat gaat prima. Het verbruik vind ik nog steeds wel erg hoog, maar we hebben helaas nog een pomp op onze vloerverwarmingverdeler zitten. Misschien dat dat ook wel voor extra verbruik zorgt. Vraag is alleen hoeveel
Die heb ik ook nog inderdaad, plan is wel deze te vervangen. Naast het verbruik wat die harder bezig is ook niet verbruik pomp VVW vergeten 😉

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
Ik kom vandaag op ca. 21 KwH uit. 1955, woning 225m2, half vrijstaand en een echte windvanger. Woning is overal aanvullend geïsoleerd+triple glas.

Van de 225 m2 wordt 110 m2 VV direct gevoed (biet hybride) op twee open verdelers. De zolder (20m2) is niet 19,5 gr, maar ca 15-16 gr. en lift net als de kelder (50m2) mee op de restwarmte (14-16 gr). Overige ruimtes zijn onverwarmd.

Door automatische scenes draait de WP 80% op LTV6 en 20% op LTV5. Vandaag deels op 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF5o0gm6GRxH6DmeHKWtuCzl8zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNrf8OaHJ2Q62nJGj2OTowqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6h6AWPEYO7RpjYZW_2nOIT73_vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pTlR79nQjVhmiEEehPpe8rJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door steefweer op 08-01-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:32
Welke app gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Dit is volgens mij gewoon de smart life app. Ik ben bezig alles in Homeassistant te krijgen alleen probeer nog wat informatie te vergaren zodat alles ook op buitentemperatuur goed op temperatuur blijft binnen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
De smartlife app.

Vind uiteindelijk een warmtepomp die alleen op stooklijnen stuurt onvoldoende zuiver. Daarom losse sensoren aangeschaft en hiermee scènes gemaakt. Super easy en werkt perfect. Eigenlijk heb je nu gewoon normale thermostaat sturing ;)

https://www.amazon.nl/gp/...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 12% gewijzigd door steefweer op 08-01-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:05:
De smartlife app.

Vind uiteindelijk een warmtepomp die alleen op stooklijnen stuurt onvoldoende zuiver. Daarom losse sensoren aangeschaft en hiermee scènes gemaakt. Super easy en werkt perfect. Eigenlijk heb je nu gewoon normale thermostaat sturing ;)

https://www.amazon.nl/gp/...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1
En op welk standje heb je de thermostaat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Als je de thermostaat omlaag draait en een stooklijn gebruikt, hoe weet de warmtepomp dan dat hij wel warmte moet geven. Domme vraag wellicht, maar de thermostaat geeft dan toch door dat hij niet hoef te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:42:
Als je de thermostaat omlaag draait en een stooklijn gebruikt, hoe weet de warmtepomp dan dat hij wel warmte moet geven. Domme vraag wellicht, maar de thermostaat geeft dan toch door dat hij niet hoef te werken?
Stooklijnen is aansturen op basis van buitentemperatuur icm stel/ retourtemperatuur water en wellicht nog wat abracadabra.
In principe dus niet op je thermostaat.
Dat stookt zuiniger, maar heeft als resultaat dat je geen snaarstrakke binnentemperatuur meer hebt als voorheen. Resultaat is dus mede sterk afhankelijk van je warmteafgiftesysteem als ook de mate van isolatie van je woning.
Als je vaak van stooklijn moet wisselen om het binnen enigszins constant te houden, moet je los van maatregelen aan deze zaken m.i. de stooklijn ook kunnen costumeren.
Als je goed naar de grafiekjes van de huidige stooklijnen kijkt, zie je dat ze elkaar ook overlappen en sterker nog kruizen.
Zit nu zelf op LT4 en vreemd genoeg als ik naar LT3 zou gaan wordt het kouder in huis nu het onder nul is, (boven nul net andersom).
Logische next level op dit moment voor mij zou nu LT2 zijn.
Op zich nog prima binnen nu, maar ik zie dat hij vaker op thermostaat gaat aanslaan die op 19 graden staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfqS9ZBU-1HjOg_1Db1M1yc2sPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJhB3JTCyYb25QqEt4UBCO0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

PoKi

Ik?

Dit is mijn/onze eerste winter met de warmtepomp, verbruik valt me nog mee zover.
Echter wat is een 'beetje normaal' qua defrosts?
Natuurlijk is dit afhankelijk van locatie etc etc, maar ben wel benieuwd.

Hier gaat ie ongeveer elk uur, 3 min in defrost.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
PoKi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:14:
Dit is mijn/onze eerste winter met de warmtepomp, verbruik valt me nog mee zover.
Echter wat is een 'beetje normaal' qua defrosts?
Natuurlijk is dit afhankelijk van locatie etc etc, maar ben wel benieuwd.

Hier gaat ie ongeveer elk uur, 3 min in defrost.
Zit bij mij plus minus 1:40u tussen, pomp hangt op het zuiden en het zonnetje staat er lekker op ☀️
14 kWh tot nu toe vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Nee, dit bepaald hij zelf aan de hand van de buitentemperatuursensor en de aanvoer/retourtemperatuur.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Dus de thermostaat wordt alleen gebruikt zodat de temperatuur binnen niet onder een bepaalde waarde gaat zakken?
Als ik de thermostaat bijv op 16 graden zou instellen, volgt de warmtepomp dan de ingestelde stooklijn en blijft het gewoon warm binnnen, tenzij de temperaturen dusdanig zakken dat hij het met de ingestelde stooklijn niet op 16 graden kan houden, dan gaat de thermostaat een sein geven en gaat de warmtepomp meer warmte geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
lalme schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:20:
Dus de thermostaat wordt alleen gebruikt zodat de temperatuur binnen niet onder een bepaalde waarde gaat zakken?
Als ik de thermostaat bijv op 16 graden zou instellen, volgt de warmtepomp dan de ingestelde stooklijn en blijft het gewoon warm binnnen, tenzij de temperaturen dusdanig zakken dat hij het met de ingestelde stooklijn niet op 16 graden kan houden, dan gaat de thermostaat een sein geven en gaat de warmtepomp meer warmte geven?
Het beste is gewoon de thermostaat uitzetten en de warmtepomp zn stooklijn laten vasthouden. Red je je het niet met de temperatuur binnen/is het te warm binnen: Stooklijn aanpassen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn thermostaat helemaal uitstaan en laat Home Assistant deels alles aanpassen aan de hand van de buitentemperatuur. Maar je kan het ook in de app doen van de warmtepomp.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Erg lang verhaal in een paar zinnen proberen samen te vatten.
Tot vannacht 01:00 uur draaide ik op HL2 en was de binnentemperatuur 18 graden. Verbruik gisteren was 27 kWh, niet echt zuinig, maar ook moeilijk te beoordelen (huis 1980 en 90m2 begane grond met 15 jaar oude VV, 8 cm PIF-vloerisolatie). In app kon ik duidelijk zien dat StelTemperatuur met het kouder worden ook veranderde. Vannacht om 01:00 echter dacht het systeem er ineens anders over en werd een StelTemperatuur ingesteld van 28 graden. Vanmorgen was woonkamer 16,5 graden warm/koud.
Contact met Adlar en welke stooklijn ik ook probeerde er gebeurde niets. Uitzetten WP bood ook geen soelaas. Allerlei parameters doorgelopen en P22 even naar 0 graden gezet en P116 verandert van 1 naar 0. Vervelende was dat de CV ook nooit bijsprong, zelfs niet toen de WP uit werd gezet. Uiteindelijk via Pascal (?) een instelling gedaan waarbij de StelTemperatuur naar 50 graden werd gezet en meteen sprong de CV bij en werd er ook weer gewerkt door de WP.
Nu de WP op HL1 en P22 op -10 graden. Maar ik blijf wel een StelTemperatuur van 50 graden zien, lijkt me ook weer niet de bedoeling.
De hulp van Adlar is adequaat en goed, maar de duidelijkheid over de instellingen en mogelijkheden zijn toch wel erg lastig. Wat er nu aangepast is en waarom het misging weet ik niet.Maar goed, het werkt weer. Alleen zou mijn moeder van 84 jaar nooit, echt nooit, op deze manier aan een warmtepomp moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
John6871 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:50:
Erg lang verhaal in een paar zinnen proberen samen te vatten.
Tot vannacht 01:00 uur draaide ik op HL2 en was de binnentemperatuur 18 graden. Verbruik gisteren was 27 kWh, niet echt zuinig, maar ook moeilijk te beoordelen (huis 1980 en 90m2 begane grond met 15 jaar oude VV, 8 cm PIF-vloerisolatie). In app kon ik duidelijk zien dat StelTemperatuur met het kouder worden ook veranderde. Vannacht om 01:00 echter dacht het systeem er ineens anders over en werd een StelTemperatuur ingesteld van 28 graden. Vanmorgen was woonkamer 16,5 graden warm/koud.
Contact met Adlar en welke stooklijn ik ook probeerde er gebeurde niets. Uitzetten WP bood ook geen soelaas. Allerlei parameters doorgelopen en P22 even naar 0 graden gezet en P116 verandert van 1 naar 0. Vervelende was dat de CV ook nooit bijsprong, zelfs niet toen de WP uit werd gezet. Uiteindelijk via Pascal (?) een instelling gedaan waarbij de StelTemperatuur naar 50 graden werd gezet en meteen sprong de CV bij en werd er ook weer gewerkt door de WP.
Nu de WP op HL1 en P22 op -10 graden. Maar ik blijf wel een StelTemperatuur van 50 graden zien, lijkt me ook weer niet de bedoeling.
De hulp van Adlar is adequaat en goed, maar de duidelijkheid over de instellingen en mogelijkheden zijn toch wel erg lastig. Wat er nu aangepast is en waarom het misging weet ik niet.Maar goed, het werkt weer. Alleen zou mijn moeder van 84 jaar nooit, echt nooit, op deze manier aan een warmtepomp moeten beginnen.
never mind

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Zekers, staat ook in mijn verhaaltje. De stroomschakelaar is 5 minuten lang uitgeweest. De CV sprong toen NIET aan. Dat ga ik wel nog eens testen, maar niet vandaag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Zekers, staat ook in mijn verhaaltje. De stroomschakelaar is 5 minuten lang uitgeweest. De CV sprong toen NIET aan. Dat ga ik wel nog eens testen, maar niet vandaag 8)7
Er zit een relais met maakcontact (als ik mij niet vergis) in de wp, dus die stuurt hem aan, als wp uit staat wordt dat contact nooit bediend. Dus wil je even zonder wp, zul je even de thermostaat weer origineel moeten aansluiten, maar pas op met vrieskou wil je niet de wp uit hebben staan en gelijktijdig aan lijkt me ook niet heel fijn (hoewel dit bij een defrost wel zo is). Dus hoe dit precies te doen indien nodig, beter even bij Adlar informeren!

Als je nu een steltemp van 50 graden hebt, zit je dan niet ‘gewoon’ op een HT stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Johan H schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Er zit een relais met maakcontact (als ik mij niet vergis) in de wp, dus die stuurt hem aan, als wp uit staat wordt dat contact nooit bediend. Dus wil je even zonder wp, zul je even de thermostaat weer origineel moeten aansluiten, maar pas op met vrieskou wil je niet de wp uit hebben staan en gelijktijdig aan lijkt me ook niet heel fijn (hoewel dit bij een defrost wel zo is). Dus hoe dit precies te doen indien nodig, beter even bij Adlar informeren!

Als je nu een steltemp van 50 graden hebt, zit je dan niet ‘gewoon’ op een HT stooklijn?
Nee, ik zit op een HL-stooklijn en het maakt ook niet uit welke stooklijn ik in stel, die 50 graden blijft staan. Nogmaals ik vind het maar eigenaardig, maar het werkt vooralsnog wel. Binnenkort toch weer eens bellen om te vragen naar het hoe en wat. Ik blijf het allemaal erg ondoorzichtig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Nee, ik zit op een HL-stooklijn en het maakt ook niet uit welke stooklijn ik in stel, die 50 graden blijft staan. Nogmaals ik vind het maar eigenaardig, maar het werkt vooralsnog wel. Binnenkort toch weer eens bellen om te vragen naar het hoe en wat. Ik blijf het allemaal erg ondoorzichtig vinden.
Klinkt als een soort (tijdelijke) noodgreep.
Aanslaan als op de thermostaat met een steltemperatuur van 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Johan H schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Klinkt als een soort (tijdelijke) noodgreep.
Aanslaan als op de thermostaat met een steltemperatuur van 50 graden.
Precies zo denk ik er ook over, "een tijdelijke noodgreep". Ik ga er nog wel achteraan om een en ander duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:45:
[...]

En op welk standje heb je de thermostaat dan?
Thermostaat op 16. Bedoel dat je kan sturen op binnentemperatuur met sensoren.

Vandaag trouwens ongekend hoog verbruik ,(in verhouding tot andere dagen) 1.300 watt constant (ltv5), gister was dit 1.000 watt (ltv5) of 800 watt (ltv6).
Gister uiteindelijk 23kwh

[ Voor 30% gewijzigd door steefweer op 09-01-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Zo sta ik er ook in. Verschillende factoren zoals wind, kierdichting, zon, veel glas/weinig glas, oriëntatie huis, positie warmtepomp maken deze wijze van sturen zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Zo sta ik er ook in. Verschillende factoren zoals wind, kierdichting, zon, veel glas/weinig glas, oriëntatie huis, positie warmtepomp maken deze wijze van sturen zwak.
Hoezo? Krijg je het te koud, stooklijn omhoog. Te warm: Stooklijn omlaag. Het schijnt dat ze nu een app aan het ontwikkelen zijn welke dit automatisch zal gaan doen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
MrBas schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Hoezo? Krijg je het te koud, stooklijn omhoog. Te warm: Stooklijn omlaag. Het schijnt dat ze nu een app aan het ontwikkelen zijn welke dit automatisch zal gaan doen.
Dat noem ik achteruitgang. Met oude CV ketels (aan/uit) kan je al 30 jaar met je thermostaat sturen en de afgelopen jaren met de modulerende varianten nog veel nauwkeuriger. Ik vind dat veel te makkelijk gezegd: stooklijn omhoog/omlaag bij te koud/te warm.

Het is een zeer traag systeem, dus stooklijn omhoog duurt het een dag voordat het weer warm is.

Ook geen zin om er de hele dag mee bezig te zijn, of na 12u van huis thuiskomen in een te warm of te koud huis.

[ Voor 8% gewijzigd door steefweer op 09-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Dat noem ik achteruitgang. Met oude CV ketels (aan/uit) kan je al 30 jaar met je thermostaat sturen en de afgelopen jaren met de modulerende varianten nog veel nauwkeuriger. Ik vind dat veel te makkelijk gezegd: stooklijn omhoog/omlaag bij te koud/te warm.

Het is een zeer traag systeem, dus stooklijn omhoog duurt het een dag voordat het weer warm is.

Ook geen zin om er de hele dag mee bezig te zijn, of na 12u van huis thuiskomen in een te warm of te koud huis.
Klopt, alleen stookt een warmtepomp op elektra en een CV op gas. Mijn warmtepomp verbruikt momenteel de helft van wat een CV zou doen op gas. Daar is mijn win/win al. Daarnaast ben ik bezig om het volledig te automatiseren in Home Assistant aan de hand van de buiten-/binnentemperatuur. Gaat de buitentemperatuur naar beneden en behaald de stooklijn het niet meer, stooklijn omhoog. Andersom hetzelfde verhaal. Makkelijker dan alleen op binnentemperatuur sturen. Ik zie namelijk in jou overzicht dat deze tot dacht ik L5 ging. Nu red ik het al niet meer op L3 terwijl ik bij 5-7 graden op L5/L6 aan het stoken was.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Thermostaat op 16. Bedoel dat je kan sturen op binnentemperatuur met sensoren.

Vandaag trouwens ongekend hoog verbruik ,(in verhouding tot andere dagen) 1.300 watt constant (ltv5), gister was dit 1.000 watt (ltv5) of 800 watt (ltv6).
Gister uiteindelijk 23kwh
Weet dat je op sensoren stuurt, net zoiets als dat ik de thermostaat erbij betrek, alleen dan blijf je in de gekozen stooklijn.
Wil ook nog wel eens test met sensoren doen.
Gebruik je als voorwaarde 2 sensoren (to be shure) of stuur je maar op eentje?

Gister 28 kWh, vandaag steven ik op 30 af.
Het is ook wel koud hoor en als dat aanhoudt wordt buiten natuurlijk ook alles kouder, grond en muren van je woning etc, dus wel logisch dat die harder moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
steefweer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Jouw verhaal klopt niet in mijn situatie.
In mijn situatie , verwarmen met lowtemp radiatoren, gaat de warmtepomp ,zodra de steltemperatuur verandert omdat de stooklijn is aangepast, aan het werk ( verwarmen) . Binnen no-time is de inlaattemp bij de radiatoren omhoog gegaan en komt er dus meer warmte de ruimte in. Aangevuld met de werking van de ventilatoren is er redelijk snel een verhoging van de temperatuur in de woonkamer gerealiseerd.
Bij een vloerverwarming werkt dit doorgaans trager, dat wel.
Bij mij is het verwarmen middels de stooklijn, met daarbij de thermostaat ingesteld net op of onder de gewenste temp als een soort ‘achtervanger’, de beste en meest effectieve manier. De warmtepomp draait continu. De laatste tijd zet ik ook niet de nachtstand/ ecostand ‘s avonds aan. Alles blijft de hele dag en nacht doordraaien , en dat ook nog zonder gas te gebruiken. De ketel is nog niet bijgesprongen.
Wel een hoger energieverbruik bij deze temperaturen: dat varieert de laatste dagen van 20-25 kW bij een stooklijn lowtemp2.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
MrBas schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Klopt, alleen stookt een warmtepomp op elektra en een CV op gas. Mijn warmtepomp verbruikt momenteel de helft van wat een CV zou doen op gas. Daar is mijn win/win al. Daarnaast ben ik bezig om het volledig te automatiseren in Home Assistant aan de hand van de buiten-/binnentemperatuur. Gaat de buitentemperatuur naar beneden en behaald de stooklijn het niet meer, stooklijn omhoog. Andersom hetzelfde verhaal. Makkelijker dan alleen op binnentemperatuur sturen. Ik zie namelijk in jou overzicht dat deze tot dacht ik L5 ging. Nu red ik het al niet meer op L3 terwijl ik bij 5-7 graden op L5/L6 aan het stoken was.
Gas of elektra is slechts de bron, uiteindelijk heb je met beide een aanvoertemperatuur en een bepaalde duur nodig om je huis op temperatuur te houden.

Prima, lijkt me super met Home Assistant. Alleen als ze dit (alleen stooklijnen) bij de gemiddelde huisvrouw installeren, zonder dat ze goed nagaan of de woning en afgifte systeem geschikt is (wat ze naar mijn idee beperkt doen), gaan die mensen tegen meer problemen aanlopen dan old school met CV.
Stooklijnen is gewoon een eenvoudige oplossing omdat ze thermostaat sturing vermoedelijk niet kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Weet dat je op sensoren stuurt, net zoiets als dat ik de thermostaat erbij betrek, alleen dan blijf je in de gekozen stooklijn.
Wil ook nog wel eens test met sensoren doen.
Gebruik je als voorwaarde 2 sensoren (to be shure) of stuur je maar op eentje?

Gister 28 kWh, vandaag steven ik op 30 af.
Het is ook wel koud hoor en als dat aanhoudt wordt buiten natuurlijk ook alles kouder, grond en muren van je woning etc, dus wel logisch dat die harder moet werken.
Ja heel koud inderdaad! Vooralsnog met 1, maar heb er 3. Met thermostaat als achtervanger krijg ik een heel hoog verbruik, 1 stooklijn zakken wordt het verbruik maar iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Jouw verhaal klopt niet in mijn situatie.
In mijn situatie , verwarmen met lowtemp radiatoren, gaat de warmtepomp ,zodra de steltemperatuur verandert omdat de stooklijn is aangepast, aan het werk ( verwarmen) . Binnen no-time is de inlaattemp bij de radiatoren omhoog gegaan en komt er dus meer warmte de ruimte in. Aangevuld met de werking van de ventilatoren is er redelijk snel een verhoging van de temperatuur in de woonkamer gerealiseerd.
Bij een vloerverwarming werkt dit doorgaans trager, dat wel.
Bij mij is het verwarmen middels de stooklijn, met daarbij de thermostaat ingesteld net op of onder de gewenste temp als een soort ‘achtervanger’, de beste en meest effectieve manier. De warmtepomp draait continu. De laatste tijd zet ik ook niet de nachtstand/ ecostand ‘s avonds aan. Alles blijft de hele dag en nacht doordraaien , en dat ook nog zonder gas te gebruiken. De ketel is nog niet bijgesprongen.
Wel een hoger energieverbruik bij deze temperaturen: dat varieert de laatste dagen van 20-25 kW bij een stooklijn lowtemp2.
Duidelijk. Zolang het na een tijd van proberen in inregelen maar stabiliseert en je niet 15 jaar dagelijks aan alle knoppen moet draaien is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Thermostaat werkt als onder (minimale) temperatuur. Als deze onder de ingestelde waarde is gaat de wp veel meer vermogen geven ( tijdelijk ) tot de min tempr gehaald wordt en dan valt de wp terug op de stooklijn.

Vanmiddag is Adlar hier geweest en gaf deze uitleg 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ik ben weer bevestigd in de vaststelling dat de warmtepomp het beste functioneert als hij zo continu mogelijk draait: gisteravond toch de euvele moed gehad om eens te kijken of de ecostand goed werkt in deze omstandigheden. Hij werkt prima ‘s nachts . Energieverbruik gaat beduidend omlaag, maar ja de temperatuur in huis ook. Eigenlijk wist ik dit natuurlijk wel,maar dat de temp vanochtend vroeg gezakt was tot onder de 17 graden had ik vooraf niet verwacht.
In de ecostand doet de wp goed wat hij moet doen: op lager vermogen verwarmen, defrost regelen, ook bij herstart daarna de cv even bijschakelen in deze omstandigheden ( -6 graden) , maar het koelt gewoon teveel af. Wp werkt nu op een vermogen van zo’n 1650 w. En het is nu om 9.00 nog maar 18.2 graden. Hij moet nog naar 19. Gelukkig komt zo dadelijk de zon vol op de achterpui.
Die helpt lekker mee dan.
Mijn conclusie: niets meer veranderen nu aan de instellingen. Geen nachtverlaging of ecostand. De wp werkt op zijn best als je na het vinden van de goede stooklijn en de thermostaat op 18,5 graden als ondergrens, er verder zo veel mogelijk van afblijft.
Scheelt ook nog eens in energieverbruik: gisteren 28kw in 24 uur. In mijn situatie in deze omstandigheden een prima resultaat. Met de ecostand en het hoge verbruik daarna kom ik vandaag , met dezelfde omstandigheden als gisteren,waarschijnlijk hoger uit.
Ik kan in principe op de manier zonder gasverbruik verwarmen: parameter 22 kan naar -10.En de gekozen stooklijn kan nu oplowtemp2 blijven staan.
Eigenlijk wist ik dit allemaal natuurlijk al😏.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi

PoKi

Ik?

Is natuurlijk erg afhankelijk van isolatie etc. etc.
Heb nu low7 en 's nachts eco, 's ochtends 18,5 graad, deze 18,5 voelt erg aangenaam door de constant warme vloer.
We gaan vervolgens toch naar het werk dus hoeft maar 0,5 graad bij in normale stand overdag.

Desnoods kunnen we 's avonds de pelletkachel nog even aanzetten.

Mijn uurlijke defrosts zijn gister niet meer voorgekomen terwijl het kouder was, maar ja, drogere lucht + minder koude harde wind.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
PoKi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:21:
Heb nu low7 en 's nachts eco, 's ochtends 18,5 graad, deze 18,5 voelt erg aangenaam door de constant warme vloer.
We gaan vervolgens toch naar het werk dus hoeft maar 0,5 graad bij in normale stand overdag.

Mijn uurlijke defrosts zijn gister niet meer voorgekomen terwijl het kouder was, maar ja, drogere lucht + minder koude harde wind.
Dat klinkt erg mooi; HL7 en 18,5 graden kamertemperatuur. In mijn situatie zit ik nu op HH7 en 18,0 graden. Echt iedere situatie is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Mooi deze temperaturen. Kan je goed kijken of de WP goed functioneert bij koude.

Is zie dat ik vandaag op LTV5 tot 07.00u een constante lijn heb en daarna wat hobbelig..zijn dit vermoedelijk de defrosts denken jullie?

Ga vandaag denk ook de 25 KWH aantikken;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTz8aCkBxNEOJV9ccNflhu9BfOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GJjfpepoN6h52JhccryTpJo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik schrok even toen ik de temperatuur sensor op afstand uitlas. 🔥

Ff een foutje :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0V0koDMVk8lgDXQ8e6kIApE8nY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJvSDPN6hPvy8hcWQbvTl7dz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Es4qICcUgm9-YbrKY-1gqIaL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDFPTAj0hdVZ3YVDKGgioO12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

Zeker , het is afhankelijk van ......veel. Onze isolatie is oke.Maar het belangrijkste verschil tussen jouw en mijn situatie is toch wel de manier van verwarmen: vloerverwarming werkt trager, maar ook stabieler. Zoals je het beschrijft: lijkt me heerlijk . Mijn convectoren met ventilatoren werken sneller mbt verwarmen , maar (ook)omdat er slechts drie in de ruimte staan is de ruimteverwarming echt anders dan bij vloerverwarming . Met name de afkoeling gaat behoorlijk rap.
Hoe dan ook: in beide situaties geldt: een wp in balans werkt het beste. T is net een mens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap

Low7 bij deze temperaturen? Heb je de thermostaat op 18,5 staan of is je huis heel goed geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi

PoKi

Ik?

redcap schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Low7 bij deze temperaturen? Heb je de thermostaat op 18,5 staan of is je huis heel goed geïsoleerd?
Low7 is bij deze temp. alsnog 28 graden aanvoer, thermostaat staat op 16 om de ondergrens te bepalen.
Bouw/isolatie is van 97, wij hebben vloerverwarming aangelegd en vorige jaar alle kozijnen in kunststof en hr++ glas gezet.
Met name door dit laatste merken we gewoon heel erg veel verschil.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:29:
Ik ben weer bevestigd in de vaststelling dat de warmtepomp het beste functioneert als hij zo continu mogelijk draait: gisteravond toch de euvele moed gehad om eens te kijken of de ecostand goed werkt in deze omstandigheden. Hij werkt prima ‘s nachts . Energieverbruik gaat beduidend omlaag, maar ja de temperatuur in huis ook. Eigenlijk wist ik dit natuurlijk wel,maar dat de temp vanochtend vroeg gezakt was tot onder de 17 graden had ik vooraf niet verwacht.
In de ecostand doet de wp goed wat hij moet doen: op lager vermogen verwarmen, defrost regelen, ook bij herstart daarna de cv even bijschakelen in deze omstandigheden ( -6 graden) , maar het koelt gewoon teveel af. Wp werkt nu op een vermogen van zo’n 1650 w. En het is nu om 9.00 nog maar 18.2 graden. Hij moet nog naar 19. Gelukkig komt zo dadelijk de zon vol op de achterpui.
Die helpt lekker mee dan.
Mijn conclusie: niets meer veranderen nu aan de instellingen. Geen nachtverlaging of ecostand. De wp werkt op zijn best als je na het vinden van de goede stooklijn en de thermostaat op 18,5 graden als ondergrens, er verder zo veel mogelijk van afblijft.
Scheelt ook nog eens in energieverbruik: gisteren 28kw in 24 uur. In mijn situatie in deze omstandigheden een prima resultaat. Met de ecostand en het hoge verbruik daarna kom ik vandaag , met dezelfde omstandigheden als gisteren,waarschijnlijk hoger uit.
Ik kan in principe op de manier zonder gasverbruik verwarmen: parameter 22 kan naar -10.En de gekozen stooklijn kan nu oplowtemp2 blijven staan.
Eigenlijk wist ik dit allemaal natuurlijk al😏.
Helemaal mee eens, als het stabiel is en de juiste stooklijn bij jou situatie is daarbij heek belangrijk, mooi laten gaan.

Zo heb ik de laatste tijd goed gedraaid op LT4 met thermostaat op 19.
Zag de laatste dagen dat hij wel erg vaak aansprak op thermostaat, deze verlaagt naar 18,5 maar nog niet helemaal.
Dus dan toch maar stooklijn aanpassen, volgens mijn verhaal van gister (stooklijnen plaatje) zou ik er met LT3 op achteruit gaan, dus gelijk op LT2 gezet. En zie het plaatje hieronder met de nu constante koude temperatuur hoe mooi!
Conclusie, je moet echt stooklijnen kunnen costumeren, want LT5 en 4 dede het juist net de tenperaturen net boven nul heel mooi!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CglcfLppkAu1D1ufqjhEGZ5R804=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AS7AKINsJ19uLwLYMgxnWvmH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
PoKi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Low7 is bij deze temp. alsnog 28 graden aanvoer, thermostaat staat op 16 om de ondergrens te bepalen.
Bouw/isolatie is van 97, wij hebben vloerverwarming aangelegd en vorige jaar alle kozijnen in kunststof en hr++ glas gezet.
Dan moet ik toch nog wat beter naar onze isolatie kijken, want ons huis is van 99 met vloerverwarming (nog geen 2 jaar oud) en we hebben vorig jaar ook nieuw hr++ glas laten plaatsen. Hij staat nu op LT1 en het lijkt er op dat hij nog steeds af en toe op de thermostaat schakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
PoKi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Dat is erg netjes! betreft dit een hoek- of vrijstaande woning of een tussenwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
AD:

Veel storingen aan oudere cv-ketels, warmtepompen doorstaan de vrieskou wel

https://www.ad.nl/binnenl...de-vrieskou-wel~a624df6b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Johan H schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:44:
AD:

Goed onderbouwde theorie na 3 dagen beetje vorst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:44:
AD:

Als je het artikel deels leest zie ik al 2 dingen. Het betreft oudere CV ketels welke geen goed onderhoud hebben gehad en het is een artikel van Techniek Nederland. Degene die er voor willen zorgdragen dat de warmtepomp verkopen een boost krijgen.

Slecht artikel dus. Gebaseerd op gezond verstand.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
MrBas schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Als je het artikel deels leest zie ik al 2 dingen. Het betreft oudere CV ketels welke geen goed onderhoud hebben gehad en het is een artikel van Techniek Nederland. Degene die er voor willen zorgdragen dat de warmtepomp verkopen een boost krijgen.

Slecht artikel dus. Gebaseerd op gezond verstand.
Ja inderdaad. Genoeg woningen met 20 jaar oude ketels die al 5+ jaar geen monteur gezien hebben. Denk dat het percentage warmtepompen met die specs nihil is. Zijn allemaal relatief nieuw.

Valt mee dat ze hier "warmtepomp" schrijven, in menig nieuws artikel hebben ze het over waterpompen 😅😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Gevalletje appels met peren vergelijken. Mijn inmiddels 3 jaar oude Calenta ace (warm tapwater nu) krijgt dit jaar zijn 2e servicebeurt. Nog geen enkele storing gehad (op een tijdens de installatie van de warmtepomp voorkomende storing na dan).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Ach vond wel leuk er even in te gooien, mijn Calenta van 2011 begaf het vorige maand bij de eerste koudegolf (computer vervangen).
Ben benieuwd hoe en of men hun cv’s nog laat laten onderhouden als ze eenmaal in hybride staan, daar je dan dubbele onderhoudskosten hebt 🤔 Zat zelf te denken het contract op te zeggen, maar had dat gelukkig nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoKi

PoKi

Ik?

steefweer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Dat is erg netjes! betreft dit een hoek- of vrijstaande woning of een tussenwoning?
2 onder 1 kap.
Vanochtend was het 18 graden met low7, maar door de warme vloer niet onaangenaam.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Ik merk toch dat of ik het niet begrijp of het systeem niet goed functioneert. Op dit moment draait HH6 en de steltemperatuur is 43 graden. Maar de WP probeert niet eens om daarbij in de buurt te komen en blijft maximaal 30-33 graden water afleveren. Ik heb P22 moeten verhogen naar 0 graden (ipv -10 graden) EN de thermostaat naar 18 graden (ipv 16 graden) om zodoende de steltemperatuur te bereiken. En die temperatuur wordt dan gerealiseerd door de CV, waarbij de WP ineens ook meer gaat verbruiken (2000 watt continu). Als ik alleen de thermostaat verhoog gebeurt er niets positiefs vanuit de WP. Blijkbaar is de WP (6kw) te zwak om het aanvoerwater op temperatuur te krijgen of houden. En dat laatste (op temperatuur houden) test ik nu door P22 weer op -10 te zetten waardoor de CV niet meer bijspringt, maar laat wel de thermostaat op 18 graden staan.
- Wordt Vervolgd -

[ Voor 22% gewijzigd door John6871 op 11-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
John6871 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:55:
...

Blijkbaar is de WP (6kw) te zwak om het aanvoerwater op temperatuur te krijgen of houden.
Dat idee heb ik in mijn situatie ook. Heb gisteren de specs er even bijgepakt om te kijken wat de maximale wattage is van de WP. Volgens mij is dat voor de 6kW op L (30 - 35 graden) 1960 Watt en op H (47 - 55 graden) 2660 Watt. Het gaat dan wel om een buiten temperatuur van 6 a 7 graden en niet de min-temperaturen van de afgelopen dagen.

In mijn situatie zit hangt hij rond de 1700 - 1800 W. Da's toch aardig aan de max voor de Lage temp. Ik krijg het huis daar net niet mee op temperatuur. Woonkamer zakt af naar 17 - 18 graden. Kan de stooklijn wel omhoog zetten maar dat betekent niet dat er meer vermogen is om het water warmer te maken.
fvanderstege schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:29:

...
Ik gebruikte de ECO stand als we naar bed gaan. Vind zelf dat hij best wat lawaai maakt als we op bed liggen. Met deze koude nachten kon de WP het zeker niet aan. De temperatuur liep goed terug in de woonkamer (16.5 - 17.5 graden). Heb het nu ingesteld dat hij alleen in de ECO stand gaat wanneer we het bed op gaan. Paar uur later maar weer terug naar de normale stand. De temperatuur in huis blijft wel stabieler zonder ECO modus.

Vind het wel een goede test, deze temperaturen. Denk dat we het nog redden tot -10 met deze 6kW maar het houdt niet over. This de vraag hoe vaak deze temperaturen (gaan) voorkomen. Alles staat in hybride opstelling maar mis dat we toch richting 10 kW moeten willen we volledig van het gas af maarja, dat speelt pas over 15 - 20 jaar :) We hebben nog een pelletkachel om bij te stoken dus koud gaan we het niet krijgen.

Edit \

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baJ5pGn6d2Cg0RfkisG9rsOsVzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqDLHIVPZY9uzOSHjNsoNNhO.jpg?f=fotoalbum_large

Het mag ook wel gaan dooien. Anders hebben we eigen ijsbaan op het dak.

[ Voor 9% gewijzigd door h3rj4n op 11-01-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
h3rj4n schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Dat idee heb ik in mijn situatie ook. Heb gisteren de specs er even bijgepakt om te kijken wat de maximale wattage is van de WP. Volgens mij is dat voor de 6kW op L (30 - 35 graden) 1960 Watt en op H (47 - 55 graden) 2660 Watt. Het gaat dan wel om een buiten temperatuur van 6 a 7 graden en niet de min-temperaturen van de afgelopen dagen.

In mijn situatie zit hangt hij rond de 1700 - 1800 W. Da's toch aardig aan de max voor de Lage temp. Ik krijg het huis daar net niet mee op temperatuur. Woonkamer zakt af naar 17 - 18 graden. Kan de stooklijn wel omhoog zetten maar dat betekent niet dat er meer vermogen is om het water warmer te maken.

[...]

Ik gebruikte de ECO stand als we naar bed gaan. Vind zelf dat hij best wat lawaai maakt als we op bed liggen. Met deze koude nachten kon de WP het zeker niet aan. De temperatuur liep goed terug in de woonkamer (16.5 - 17.5 graden). Heb het nu ingesteld dat hij alleen in de ECO stand gaat wanneer we het bed op gaan. Paar uur later maar weer terug naar de normale stand. De temperatuur in huis blijft wel stabieler zonder ECO modus.

Vind het wel een goede test, deze temperaturen. Denk dat we het nog redden tot -10 met deze 6kW maar het houdt niet over. This de vraag hoe vaak deze temperaturen (gaan) voorkomen. Alles staat in hybride opstelling maar mis dat we toch richting 10 kW moeten willen we volledig van het gas af maarja, dat speelt pas over 15 - 20 jaar :) We hebben nog een pelletkachel om bij te stoken dus koud gaan we het niet krijgen.
Ik heb ook offertes gehad van systemen die 4kW leverden (Remeha). Dan had ik dus vanaf een graad of 2 sowieso de CV moeten bijschakelen. Ook Adlar vond 6kW meer dan genoeg. Misschien is het ook wel belangrijk om te weten hoe vaak en hoelang we hier in Nederland met temperaturen onder de nul te maken hebben/krijgen. Volgens mij is daar een systeem voor; graaddagen ?

[ Voor 18% gewijzigd door John6871 op 11-01-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
John6871 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:29:
Ik heb ook offertes gehad van systemen die 4kW leverden (Remeha). Dan had ik dus vanaf een graad of 2 sowieso de CV moeten bijschakelen. Ook Adlar vond 6kW meer dan genoeg. Misschien is het ook wel belangrijk om te weten hoe vaak en hoelang we hier in Nederland met temperaturen onder de nul te maken hebben/krijgen. Volgens mij is daar een systeem voor; graaddagen ?
Dat klopt niet helemaal. Graaddagen geven inzicht in hoeveel energie gebruikt is voor het verwarmen van bijvoorbeeld je huis. Het is (vaak) een historisch gegeven. Voor de toekomst blijft het afhankelijk van hoe goed je het weer kunt voorspellen. Er is wel een trend te maken gezien de opwarming van de aarde maar er blijven extremen die wegvallen door gemiddelde te pakken.

Heb er voor mijn situatie ook een overzichtje voor gemaakt. Ik gebruik dit om te kunnen vergelijken met het oude gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCcORmufjasz4uhd_YROUQdSb7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QhIdt5A87iKaijeB7vi2Ix1M.png?f=user_large

Ooit was het doel op gemiddeld van 1 uit te komen maar denk dat we dat niet gaan redden met ons huis (en dus onze isolatie).

Moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat we zulke temperaturen zonder gas zouden doorkomen (op de enkele defrost nagelaten). Doet het beter dan verwacht.

Edit \

Had gisteren een verbruik van 36 kWh. Ik wou roepen: Dat zal ongeveer het maximum zijn, maar ik zie dat er nog 5 'ECO' uren tussen zitten. Dus 5 kWh erbij: Denk dat 41 kWh per dag ongeveer het maximum is? Iemand al meer verbruikt (6 kW met Lage temp)?

[ Voor 8% gewijzigd door h3rj4n op 11-01-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:55:
Ik merk toch dat of ik het niet begrijp of het systeem niet goed functioneert. Op dit moment draait HH6 en de steltemperatuur is 43 graden. Maar de WP probeert niet eens om daarbij in de buurt te komen en blijft maximaal 30-33 graden water afleveren. Ik heb P22 moeten verhogen naar 0 graden (ipv -10 graden) EN de thermostaat naar 18 graden (ipv 16 graden) om zodoende de steltemperatuur te bereiken. En die temperatuur wordt dan gerealiseerd door de CV, waarbij de WP ineens ook meer gaat verbruiken (2000 watt continu). Als ik alleen de thermostaat verhoog gebeurt er niets positiefs vanuit de WP. Blijkbaar is de WP (6kw) te zwak om het aanvoerwater op temperatuur te krijgen of houden. En dat laatste (op temperatuur houden) test ik nu door P22 weer op -10 te zetten waardoor de CV niet meer bijspringt, maar laat wel de thermostaat op 18 graden staan.
- Wordt Vervolgd -
Ik merk dat ik hier ook tegen aan loop,
Temperatuur binnen werd met -7 buiten niet meer gehaald, ca. een graad gezakt.
Stooklijn ophoog gezet en zit afkomstig van LT4 via LT2 nu al op HT8!
Het maakt niet uit, met hetzelfde vermogen klimt die richting de 33 graden watertemperatuur, eenmaal daar aangekomen is het alweer tijd voor een defrost, waarbij de watertemperatuur zakt en begint het riedeltje weer opnieuw!
Tussen de defrosts in heb je m.i. dus gewoonweg meer vermogen nodig om je steltemperatuur te halen.
Heb melding via whatsapp naar Adlar gemaakt en wacht op antwoord………🕰️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@John6871 @h3rj4n
Zonder het hele verhaal van jullie te quoten even dit:
Woon- en verwarmomstandigheden zullen hier en daar verschillend zijn maar bij Veelen ,ook bij mij, leeft de vraag : waar ligt de grens van de 6 kw wp waarop hij het niet meer redt. Bij mij is die grens bij -7 nog niet bereikt: nog steeds zonder cv aanvulling. Alleen de defrost laat ik nog met cv erbij uitvoeren, wel de temp op 35 graden gezet zodat hij licht bijspringt. Hij is op deze manier eerder klaar met defrost. Kost bijna geen gas.

Maar dan komt de hamvraag : wat heb je dan nog aan mogelijkheden als het kouder wordt?
1 stooklijn naar htemp kan bij mij nog. De steltemp van 35 graden benadert hij nu nog redelijk makkelijk. Htemp steltemperaturen heb ik nog niet getest.
2 om zekerheid te creëren en je wilt perse geen cvverbruik overweeg ik om tzt een 3 kw cv-doorstroomverwarmer op de verwarmingsbuis te plaatsen in de buurt waar de cv ook aansloot op de wp doorvoer.
Zon doorstromer kost iets van 600€ ( exclusief plaatsing) en het moment van bijspringen kan ingesteld worden. Stel dat je die laat bijspringen vanaf -10graden, dan zal dat vermoedelijk niet veel gebeuren.

Vooralsnog blijft bij mij de kamertemp goed op 19 graden, weliswaar met de energieverbruik van zon 1600-1700 w per uur vandaag ( geen zon is een nadeel)

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 11-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:11:
@John6871 @h3rj4n
Zonder het hele verhaal van jullie te quoten even dit:
Woon- en verwarmomstandigheden zullen hier en daar verschillend zijn maar bij Veelen ,ook bij mij, leeft de vraag : waar ligt de grens van de 6 kw wp waarop hij het niet meer redt. Bij mij is die grens bij -7 nog niet bereikt: nog steeds zonder cv aanvulling. Alleen de defrost last ik nog met cv erbij uitvoeren, wel de temp op 35 graden gezet zodat hij licht bijspringt.

Maar dan komt de hamvraag : wat heb je dan nog aan mogelijkheden als het kouder wordt?
1 stooklijn naar htemp kan bij mij nog. De steltemp van 35 graden benadert hij nu nog redelijk makkelijk. Htemp steltemperaturen heb ik nog niet getest.
2 om zekerheid te creëren en je wilt perse geen cvverbruik overweeg ik om tzt een 3 kw doorstroom verwarmer op de verwarmingsbuis te plaatsen in de buurt waar de cv ook aansloot op de wp doorvoer.
Zon doorstromer kost iets van 600€ ( exclusief plaatsing) en het moment van bijspringen kan ingesteld worden.

Vooralsnog blijft bij mij de kamertemp goed op 19 graden, weliswaar met de energieverbruik van zon 1600-1700 w per uur vandaag ( geen zon is een nadeel)
Denk dat de crux zit in het feit dat je de cv nog laat bijspringen tijdens de defrosts. Als je dat niet doet wordt het denk ik ook lastig….
Hij moet het toch kunnen, want je zal maar fe draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Denk dat de crux zit in het feit dat je de cv nog laat bijspringen tijdens de defrosts. Als je dat niet doet wordt het denk ik ook lastig….
Hij moet het toch kunnen, want je zal maar fe draaien!
Ja dat zou kunnen, maar tot nu toe valt het mij ontzettend mee wat deze wp nog kan realiseren bij -7 graden in mijn omstandigheden( 3 convectoren met ventilatoren beneden op 75 m2). Een 4 kw warmtepomp moet zeker al bijspringen vanaf +3 graden.
Gasverbruik is bovendien gigantisch omlaag gegaan en daar was het mij ook vooral om te doen. kWh verbruik ligt deze week tussen 22 en 28 kWh.
Dus die paar keer dat hij het wat moeilijker heeft neem ik voor lief en daar zijn nog aanvullende maatregelen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ja dat zou kunnen, maar tot nu toe valt het mij ontzettend mee wat deze wp nog kan realiseren bij -7 graden in mijn omstandigheden( 3 convectoren met ventilatoren beneden op 75 m2). Een 4 kw warmtepomp moet zeker al bijspringen vanaf +3 graden.
Gasverbruik is bovendien gigantisch omlaag gegaan en daar was het mij ook vooral om te doen. kWh verbruik ligt deze week tussen 22 en 28 kWh.
Dus die paar keer dat hij het wat moeilijker heeft neem ik voor lief en daar zijn nog aanvullende maatregelen mogelijk.
Als je gewoon vol voor hybride bent gegaan is het prima. Heb je de wens om full electric te gaan, dan moet je er wel wat mee. Hij zou ook tot -15 ( geloof zelfs tot -30) moeten kunnen functioneren.

Ben wel even benieuwd of je een bepaald merk en type booster op het oog hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Johan H op 11-01-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Johan H

Deze : https://www.groenehoedduu...ty=1&custom%5B5348560%5D=

Goedkoper dan ik dacht.

Of deze: https://www.groenehoedduu...om-verwarmer-3-6-9kw.html

[ Voor 22% gewijzigd door fvanderstege op 11-01-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Zijn er hier mensen die full electric met een 6KW warmtepomp stoken? Wat zijn jullie ervaringen met deze temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Jazeker, hier bijvoorbeeld. Op dit moment verbruik ik 21 tot 28 kWh per dag. En dan staat deze ingesteld niet verder dan stooklijn HH2. Woning is verder prima op temperatuur te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door MrBas op 11-01-2024 14:19 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:15:
Zijn er hier mensen die full electric met een 6KW warmtepomp stoken? Wat zijn jullie ervaringen met deze temperaturen?
Hij staat Bij mij in een hybride opstelling Maar Zonder cv Dus soort van fullelectric Want dat is de bedoeling voor de toekomst Mijn verhaal hierboven Daar moet ik wel even in duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Om even verder te gaan op de vraagstelling die ik had; "doe of denk ik iets fout OF is het systeem fout". Ik zie dat de WP een flow heeft van 24 Liter/minuut, dat weer overeenkomt met 1440 Liter/uur. Een behoorlijke hoeveelheid. Is dat het zogenaamde 'debiet' ?
Ik zal even moeten nagaan welk 'debiet' mijn CV (of flow in L/minuut) aan kan en welk 'debiet' (of flow in L/minuut) mijn twee pompen voor de vloerverwarmingen aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
h3rj4n schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:18:
[...]

[...]

Edit \

[Afbeelding]

Het mag ook wel gaan dooien. Anders hebben we eigen ijsbaan op het dak.
Heb hem zelfs al even een poosje op HT 1 staan, steltemperatuur 52 graden, maar blijft draaien met 1600-1700 Watt. Dus dat vind ik wel apart dat het vermogen niet omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Heb hem zelfs al even een poosje op HT 1 staan, steltemperatuur 52 graden, maar blijft draaien met 1600-1700 Watt. Dus dat vind ik wel apart dat het vermogen niet omhoog gaat.
Is de steltemperatuur ook niet bedoeld als boosttemperatuur. Dus zeg maar als de thermostaat aangaat dat deze naar de 52 graden gaat verwarmen of is je aanvoertemperatuur ook 52 graden dan bij H1?

Volgens mij is het bij mij zo dat als ik hem naar H1 zet deze gaat verwarmen met een steltemperatuur van 40 graden dacht ik. Kan het ook mis hebben echter wil ik hem niet verplaatsen van stooklijn omdat hij het nu goed op temperatuur houdt met een constante wattage van +/- 700W.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Is de steltemperatuur ook niet bedoeld als boosttemperatuur. Dus zeg maar als de thermostaat aangaat dat deze naar de 52 graden gaat verwarmen of is je aanvoertemperatuur ook 52 graden dan bij H1?

Volgens mij is het bij mij zo dat als ik hem naar H1 zet deze gaat verwarmen met een steltemperatuur van 40 graden dacht ik. Kan het ook mis hebben echter wil ik hem niet verplaatsen van stooklijn omdat hij het nu goed op temperatuur houdt met een constante wattage van +/- 700W.
52 graden is de temperatuur waar hij het water bij deze buitentemperatuur op HT1 naar toe moet verwarmen. Thermostaat staat laag, als ik die opdraai wordt de steltemperatuur juist lager, 34 graden had ik die op staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWFef_zr8guB2_O0VNj5jLrNroE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsjuyaJwTdR6X6MV7GNsIcRM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Johan H op 11-01-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Ook even naar ht 1 gezet om te kijken wat er nu gebeurt:
Steltemp gaat naar 54
Verbruik is nu steeds rond 1870 w. Dat lijkt het maximum
Watertemt outlet wp is inmiddels gestegen naar 39 graden.

Daarbij heb ik wel alle radiatoren boven dicht staan , behalve vloerverw doucheruimte
Dat scheelt onmiddellijk bij mij.

Ben benieuwd waar de watertemp naar toe gaat.
Het wordt inmiddels lekker warm: ruim boven 19 graden. Voor ons eigenlijk al te veel. Zo dadelijk ga ik de wp weer terugdraaien naar stooklijn lowt 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Ook even naar ht 1 gezet om te kijken wat er nu gebeurt:
Steltemp gaat naar 54
Verbruik is nu steeds rond 1870 w. Dat lijkt het maximum
Watertemt outlet wp is inmiddels gestegen naar 39 graden.

Daarbij heb ik wel alle radiatoren boven dicht staan , behalve vloerverw doucheruimte
Dat scheelt onmiddellijk bij mij.

Ben benieuwd waar de watertemp naar toe gaat.
Het wordt inmiddels lekker warm: ruim boven 19 graden. Voor ons eigenlijk al te veel. Zo dadelijk ga ik de wp weer terugdraaien naar stooklijn lowt 1.
Inmiddels app contact met Adlar, heb de flow iets om
hoog gezet, met als resultaat dat ik nu 35 graden haal. Als ik de cv bijzet zal dit zeker meer zijn, maar toch laat ik het nog even zo. In huis inmiddels weer 19’ zat al richting 17,5.
Adlar zegt zelf ook met een backup heater te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul038
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-08 20:29
Hier ook 6KW Adlar op all elektric. Geen gas meer, warm water met aparte WPBoiler van 270L. Ruime tussenwoning van 550m3 uit 1998 met redelijke isolatie. Beneden 68m2 vloerverwarming, boven redelijk dikke radiatoren zonder ventilatoren. Behalve op de slaapkamer staan de radiatoren altijd open.

Adlar is ingesteld op LT7 en dat gaat prima. Zie verbruik van 10-Jan en de temperaturen in huis gemeten op dezelfde dag 7.45 uur.

Badkamer kan ik met infrarood snel bij verwarmen. Kantoor verwarm ik snel bij met Airco.

Verwacht dat ik ook bij -10 geen problemen heb en dat ik dan hooguit naar LT5 oid moet.

Vandaag 11 Jan verwacht ik zo’n 24KWh verbruik door de koude nacht van -7 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpgIb7Xa7PjqMoLYYECp3XYJ-Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rgshl7RdAu2XB5OuY7V7l0Ps.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUa9aGdae4pyDGsvbYgf9nst5rE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQwbVpZgjO2600eysMnxrWXN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Inmiddels app contact met Adlar, heb de flow iets om
hoog gezet, met als resultaat dat ik nu 35 graden haal. Als ik de cv bijzet zal dit zeker meer zijn, maar toch laat ik het nog even zo. In huis inmiddels weer 19’ zat al richting 17,5.
Adlar zegt zelf ook met een backup heater te komen.
Ik lees dat je de 'flow' omhoog hebt gezet. Mag ik vragen naar welke waarde en met welke parameter je dat hebt gerealiseerd? Ik vind de flow van de WP met 24 L/minuut namelijk behoorlijk hoog (zie ook een vorig bericht van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Ik lees dat je de 'flow' omhoog hebt gezet. Mag ik vragen naar welke waarde en met welke parameter je dat hebt gerealiseerd? Ik vind de flow van de WP met 24 L/minuut namelijk behoorlijk hoog (zie ook een vorig bericht van mij).
Let op met parameters, oudere en nieuwere series wp’s kunnen anders geadresseerd zijn.

Heb P146 van van 35 naar 55 gezet, flow is daarmee van 15 naar 25 gegaan.
^ 5 sec 1=% compressor 84% nu en en 25= flow, die is dus van 15 naar 25 gegaan.

Water is daarna opgelopen van 33 naar 35, maar het was inmiddels wel al boven nul en vanmorgen was het de hele tijd zo n -5! Dus met volgende vorst periode kan eigenlijk pas kijken of het echt iets doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan H op 11-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[quote]Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:09:
[...]
.

[ Voor 67% gewijzigd door Johan H op 11-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Paul038 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:26:
Hier ook 6KW Adlar op all elektric. Geen gas meer, warm water met aparte WPBoiler van 270L. Ruime tussenwoning van 550m3 uit 1998 met redelijke isolatie. Beneden 68m2 vloerverwarming, boven redelijk dikke radiatoren zonder ventilatoren. Behalve op de slaapkamer staan de radiatoren altijd open.

Adlar is ingesteld op LT7 en dat gaat prima. Zie verbruik van 10-Jan en de temperaturen in huis gemeten op dezelfde dag 7.45 uur.

Badkamer kan ik met infrarood snel bij verwarmen. Kantoor verwarm ik snel bij met Airco.

Verwacht dat ik ook bij -10 geen problemen heb en dat ik dan hooguit naar LT5 oid moet.

Vandaag 11 Jan verwacht ik zo’n 24KWh verbruik door de koude nacht van -7 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes!
Ik zie ook geen defrosts?

Ben trouwens wel benieuwd naar je verbruik november en december?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Paul038 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alles leuk en aardig, maar ik ga mijn vrouw echt niet zover krijgen om in een kamer te slapen waar het minder dan 7 graden is _O-

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Alles leuk en aardig, maar ik ga mijn vrouw echt niet zover krijgen om in een kamer te slapen waar het minder dan 7 graden is _O-
Dat is een keuze. Raam staat altijd open en radiator altijd dicht. Ik kan het daar ook gewoon 15 graden krijgen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Netjes!
Ik zie ook geen defrosts?

Ben trouwens wel benieuwd naar je verbruik november en december?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vglmZTHDVOqnpXrkRHRBgc2VjTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJbGjFMGGHgEH6tqxNcec5A0.png?f=fotoalbum_large

Eind september ging ik over naar All Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Paul038 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:41:
[...]

[Afbeelding]

Eind september ging ik over naar All Electric.
Thanks, netjes. Zitten aardig gelijk!
Ik denk dat ik wel aan zo’n backup heater moet, die zal op de koudste momenten voor wat extra verbruik zorgen. Voor de rest houdt die het prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-09 08:28
Ook hier moet ik zeggen dat het nog voorspoedig gaat. Inmiddels wel van HL1 naar HH5 moeten gaan om het huis op de gewenste temperatuur te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0Kpedhah202fLM6B5ToOr-sNZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0rMXk6VJLppOhgUAhysCuh5.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaand, houten ondervloer zonder isolatie en zonder vloerverwarming (convector). Blijft nu nog steeds volledig All electric draaien op een 10kwh WP. Heb gisteren Adlar nog wel even gebeld omdat de CV nog totaal niet is aangesprongen om te ondersteunen. Alle instellingen doorgelopen en stonden goed: WP trekt het dus nog volledig.

Vanavond door hogere temp weer eens proberen 1 af te schalen naar HH6. Door de stijging vandaag werd hij al wat rommeliger. Thermostaat blijft mooi nog even op 18,5c staan. Dat werkt toch in de beleving beter dan op 16c en bidden op de stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtIiUDpni6Xr69BIMAab941kfKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8iV3cMBJuJfw76DBZZ2siX6H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
lalme schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:15:
Yes, vandaag 24 kwh voor grote oude woning.
Wel maatregelen getroffen. Lowtemp 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Thanks, netjes. Zitten aardig gelijk!
Ik denk dat ik wel aan zo’n backup heater moet, die zal op de koudste momenten voor wat extra verbruik zorgen. Voor de rest houdt die het prima bij.
Ik denk dat je van het verbruik schrikt. Die doen gewoon 3KW COP 1 o.i.d. denk? Heb dat wel gelezen toen ik voorheen een ventilatie warmtepomp van Inventum overwoog. Mensen met een nieuwbouw woning en mega verbruik door verwarmingselement.

[ Voor 16% gewijzigd door steefweer op 11-01-2024 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Ik denk dat je van het verbruik schrikt. Die doen gewoon 3KW COP 1 o.i.d. denk? Heb dat wel gelezen toen ik voorheen een ventilatie warmtepomp van Inventum overwoog. Mensen met een nieuwbouw woning en mega verbruik door verwarmingselement.
Ja die zijn niet zuinig, maar laat je alleen tijdens de defrosts even aanspringen ipv cv, dus dat valt dan mee.

Eventueel kun je ze nog op eventuele overtollige zonnestroom laten schakelen als ooit het salderen er af is, dan maak je het de wp iets makkelijker.

Pagina: 1 ... 12 ... 64 Laatste