Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 13 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:29
Bij mij draait de 6kW al een paar dagen op vol vermogen. Dus wel redelijk wat elektra verbruik.
Ik heb hem op LT1 staan, en tijdens de echt koude dagen werd de gevraagde temperatuur niet gehaald.
In die dagen heb ik mijn huis op 19 graden kunnen houden, dus eigenlijk uitermate tevreden. Tijdens de zonnige dagen ongeveer twee defrosts op een dag.

Wat mij opviel is dat hoewel ik een hybride opstelling heb, de ketel nog nooit gedraaid heeft om het cv water te verwarmen. Maar, geen klachten, huis is warm genoeg, prima.

De afgelopen dagen is het wat warmer, maar er is veel minder zon. De warmtepomp is nu ongeveer elk uur een defrost aan het houden.

Maar door al die defrosts werd de watertemperatuur als maar lager, de warmtepomp kan het gewoon niet bijbenen. In huis werd het dus ook wel echt steeds kouder.

Ik heb gelezen hier dat bij meerdere mensen de ketel aanslaat bij een defrost, maar bij mij niet.
Wat blijkt nu, tijdens de installatie is de thermostaatkabel in de ketel afgekoppeld maar nooit weer aangesloten. Deze moest nu natuurlijk aangesloten worden op het aan-uit contact. ipv het modulerende contact. De cv kabel heb ik nu aangesloten, en bij elke defrost springt de cv nu aan om water te verwarmen. De watertemperatuur is inmiddels 34 graden en wordt het weer behaagelijk is huis.

Om full-electric te gaan moet er dus of nog wat meer isolatie komen ergens, of een back-up heater komen voor bij de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ebbz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:34:
Bij mij draait de 6kW al een paar dagen op vol vermogen. Dus wel redelijk wat elektra verbruik.
Ik heb hem op LT1 staan, en tijdens de echt koude dagen werd de gevraagde temperatuur niet gehaald.
In die dagen heb ik mijn huis op 19 graden kunnen houden, dus eigenlijk uitermate tevreden. Tijdens de zonnige dagen ongeveer twee defrosts op een dag.

Wat mij opviel is dat hoewel ik een hybride opstelling heb, de ketel nog nooit gedraaid heeft om het cv water te verwarmen. Maar, geen klachten, huis is warm genoeg, prima.

De afgelopen dagen is het wat warmer, maar er is veel minder zon. De warmtepomp is nu ongeveer elk uur een defrost aan het houden.

Maar door al die defrosts werd de watertemperatuur als maar lager, de warmtepomp kan het gewoon niet bijbenen. In huis werd het dus ook wel echt steeds kouder.

Ik heb gelezen hier dat bij meerdere mensen de ketel aanslaat bij een defrost, maar bij mij niet.
Wat blijkt nu, tijdens de installatie is de thermostaatkabel in de ketel afgekoppeld maar nooit weer aangesloten. Deze moest nu natuurlijk aangesloten worden op het aan-uit contact. ipv het modulerende contact. De cv kabel heb ik nu aangesloten, en bij elke defrost springt de cv nu aan om water te verwarmen. De watertemperatuur is inmiddels 34 graden en wordt het weer behaagelijk is huis.

Om full-electric te gaan moet er dus of nog wat meer isolatie komen ergens, of een back-up heater komen voor bij de defrosts.
Je schrijft dat de wp niet bijgesprongen is tijdens deze vorstperiode. Je kunt in parameter 22 zien vanaf welke temperatuur de cv gaat bijspringen. Bij mij staat hij op -5 graden. Desondanks is hij ook bij -7 nog niet aan geweest ( alleen voor defrosts) Blijkbaar kon de wp het voldoende aan.
Ik vraag me nu wel af of er ergens in parameters ingesteld staat dat de wp pas na een tijdsperiode van overschrijding van de ingestelde temp, gaat bijspringen. Is er iemand die dat weet ? Dus: zou de wp meteen moeten bijspringen in mijn situatie als de temp daalt naar -6? Als dat zo is dan klopt er dus iets niet gezien mijn instelling bij parameter 22.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Quatt is inmiddels gekomen met de melding dat er preorders gedaan kunnen worden voor de full electric oplossing (levering eind Q4 2024) zodat ook warm water geleverd kan worden voor douch, bad, etc.

Tijdens de intake werd min of meer geopperd dat de full electric bij adlar vol in de ontwikkel fase zat en ze waarschijnlijk wel eerder dan Quatt zouden zijn met het full electric ready naar full electic reclame woordje.

Iemand al iets vernomen of geruchten gehoord vanuit Adlar , toen ik er 3 maanden geleden in een support vraag naar aanhaalde was het enige dat ze er druk mee bezig waren.

Quatt oplossing ziet er netjes gelikt uit https://www.quatt.io/all-electric

[ Voor 6% gewijzigd door m-ruiter227 op 12-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
m-ruiter227 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:12:
Quatt is inmiddels gekomen met de melding dat er preorders gedaan kunnen worden voor de full electric oplossing (levering eind Q4 2024) zodat ook warm water geleverd kan worden voor douch, bad, etc.

Tijdens de intake werd min of meer geopperd dat de full electric bij adlar vol in de ontwikkel fase zat en ze waarschijnlijk wel eerder dan Quatt zouden zijn met het full electric ready naar full electic reclame woordje.

Iemand al iets vernomen of geruchten gehoord vanuit Adlar , toen ik er 3 maanden geleden in een support vraag naar aanhaalde was het enige dat ze er druk mee bezig waren.

Quatt oplossing ziet er netjes gelikt uit https://www.quatt.io/all-electric
Tja, maar met een 4 kw heb je dat dus nodig om naar full electric te gaan. Voorlopig is in mijn situatie de 6 kW voldoende om ( nagenoeg ) gasloos te werken . Het enig wat resteert is bij meer dan -5 graden vorst ietsje ondersteuning. Dat kan dan mooi met de backup heater die nu blijkbaar op de rol staat bij Adlar ( zie bericht @Johan H ). Ik had al een cv-doorstroomverwarmer op het oog die ruim 300€ kost( exclusief installatie) . De backup heater van Adlar is hopelijk niet veel duurder .
Maar ik vermoed dat de aanvulling die QUATT ,zoals die beschreven wordt, gaat bieden best eens prijzig kan worden.
Dus…. Ik denk: lekker doorgaan met de AuroraII.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Tja, maar met een 4 kw heb je dat dus nodig om naar full electric te gaan. Voorlopig is in mijn situatie de 6 kW voldoende om ( nagenoeg ) gasloos te werken . Het enig wat resteert is bij meer dan -5 graden vorst ietsje ondersteuning. Dat kan dan mooi met de backup heater die nu blijkbaar op de rol staat bij Adlar ( zie bericht @Johan H ). Ik had al een cv-doorstroomverwarmer op het oog die ruim 300€ kost( exclusief installatie) . De backup heater van Adlar is hopelijk niet veel duurder .
Maar ik vermoed dat de aanvulling die QUATT ,zoals die beschreven wordt, gaat bieden best eens prijzig kan worden.
Dus…. Ik denk: lekker doorgaan met de AuroraII.
Das leuk maar dit levert dus ook je warm water voor bad en vrouw. Je Adlar nu niet toch ?
Anders hoor ik graag welke aanpassing je gedaan heb , kan ik het van het weekend ook toepassen bij de mijne >:)
Die doet nu met 2 vingers in z'n outlets all full electric voor de CV . De ketel is hier los van de adlar en doet alleen nog warm water . -8 was peanuts voor Attie 6kw

[ Voor 13% gewijzigd door m-ruiter227 op 12-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
m-ruiter227 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Das leuk maar dit levert dus ook je warm water voor bad en vrouw. Je Adlar nu niet toch ?
Anders hoor ik graag welke aanpassing je gedaan heb , kan ik het van het weekend ook toepassen bij de mijne >:)
Daarvoor draait voorlopig nog mijn cv ketel: verbruik voor douche alleen is erg laag. Die ketel ga ik t.z.t. vervangen door een warmtepompboiler. Wordt ook aangeboden door Adlar. En dan nog denk ik dat die aanvullingen goedkoper zullen zijn dan dat wat QUATT gaat vragen voor de toevoeging die zij gaan bieden. Maar goed, dat zullen we zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Tja een losse warmtepomp boiler is net wat goedkoper maar ook weer extra herrie in huis, die hou ik liever buiten (hoewel de adlar muisstil is).
Dat heb ik liever niet op de plek waar er plek voor zou zijn op zolder En het scheelt weer een extra groep op een fase of een extra buitenunit op het dak. Is natuurlijk persoonlijk maar ga liever voor een gecombineerde oplossing dat 2 afzonderlijke.

De huidige oplossing van Adlar kan iedere loodgieter erbij plaatsen daar hoef je niet voor bij Adlar te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door m-ruiter227 op 12-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Je schrijft dat de wp niet bijgesprongen is tijdens deze vorstperiode. Je kunt in parameter 22 zien vanaf welke temperatuur de cv gaat bijspringen. Bij mij staat hij op -5 graden. Desondanks is hij ook bij -7 nog niet aan geweest ( alleen voor defrosts) Blijkbaar kon de wp het voldoende aan.
Ik vraag me nu wel af of er ergens in parameters ingesteld staat dat de wp pas na een tijdsperiode van overschrijding van de ingestelde temp, gaat bijspringen. Is er iemand die dat weet ? Dus: zou de wp meteen moeten bijspringen in mijn situatie als de temp daalt naar -6? Als dat zo is dan klopt er dus iets niet gezien mijn instelling bij parameter 22.
Zal ongetwijfeld aan wat meer voorwaarden moeten voldoen eer de cv aanspringt.
Maar -5 weerbericht is wat anders dan de temperatuur ter plaatse van je wp, daar kan het wel warmer zijn of juist kouder afhankelijk van hoe beschut die staat of hangt.
Als je hem echt eens wilt zien aanspringen denk ik dat je dat gewoon eens op +4 oid moet zetten en kijke. Wat er gebeurd…..

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Zal ongetwijfeld aan wat meer voorwaarden moeten voldoen eer de cv aanspringt.
Maar -5 weerbericht is wat anders dan de temperatuur ter plaatse van je wp, daar kan het wel warmer zijn of juist kouder afhankelijk van hoe beschut die staat of hangt.
Als je hem echt eens wilt zien aanspringen denk ik dat je dat gewoon eens op +4 oid moet zetten en kijke. Wat er gebeurd…..
Sensor warmtepomp gaf -6 aan. En ook geprobeerd door p22 naar +2 graden te zetten. Cv sprong niet bij......
Het kan ook nog zijn dat de wp "verwerkingstijd" van de veranderde instelling nodig heeft. Dat gebeurt ook als je stooklijn verandert. Het duurt soms langere tijd ( meer dan een half uur) voordat hij de wijziging van bijv steltemp laat zien.
Wp is af en toe nog ondoorgrondelijk ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Sensor warmtepomp gaf -6 aan. En ook geprobeerd door p22 naar +2 graden te zetten. Cv sprong niet bij......
Het kan ook nog zijn dat de wp "verwerkingstijd" van de veranderde instelling nodig heeft. Dat gebeurt ook als je stooklijn verandert. Het duurt soms langere tijd ( meer dan een half uur) voordat hij de wijziging van bijv steltemp laat zien.
Hmm, met stooklijn wijzigen herken ik niet. Vaak dezelfde minuut zie ik in de energy app de wattages verhogen en de stel temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Ja er zit nogal wat ondoorgrondelijks in…….
Als ik stooklijn verander zie ik dat eigenlijk ook direct. Gister de flow veranderd reageerde ook instant. Zal het eens extra in de gaten houden als ik wat doe.
Waar kon je die -6 uitlezen dan?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Ja er zit nogal wat ondoorgrondelijks in…….
Als ik stooklijn verander zie ik dat eigenlijk ook direct. Gister de flow veranderd reageerde ook instant. Zal het eens extra in de gaten houden als ik wat doe.
Waar kon je die -6 uitlezen dan?
Ai, denk nu toch dat ik fout zit. Dacht in de app, maar zie bij nader inzien dat het niet de sensor is maar een toevoeging van een weersdienst in de app op de startpagina (denk ik).

Als de wp net start met een stooklijn kun je vaak de steltemp veranderen omhoog of omlaag. Het lijkt of je dan "inbreekt" in de vaste instellingen van de stooklijn. Als je een poos daarna opnieuw van stooklijn wil veranderen , omdat bijv de buitentemp een stuk gestegen is gaat de steltemp niet meteen mee veranderen heb ik gemerkt.

Edit: mijn wp staat nu in stooklijn lowtemp 4. Ik heb vanavond , omdat het net niet lekker 19 graden bleef, de steltemp nu 2 graden hoger gezet met de +. Die blijft nu zo draaien en het wordt dus weer iets warmer.
Als ik morgen naar een andere stooklijn wil duurt die verandering van steltemp even. Ik ben de laatste tijd minder bezig met stooklijn veranderen omdat verhogen of verlagen van de steltemp binnen de stooklijn ook werkt.
Echter bij verlagen kan de steltemp lager worden dan outlet temp en dat maakt dat de wp dan na korte tijd gaat stoppen. Het duurt dan weer even voor hij opnieuw start ( outlet temp moet eerst een stuk zakken afhankelijk van de instelling bij p 26 "offset"). Na opnieuw starten pakt hij soms de aangepaste steltemp, soms de bij de stooklijn horende steltemp.
Dat alles is behoorlijk ondoorgrondelijk😏 .

[ Voor 32% gewijzigd door fvanderstege op 12-01-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
[...]

Ik heb ook een hybride-opstelling met P22 op -5. De CV is afgelopen dagen niet bijgesprongen ook niet toen ik P22 op -2 had staan. Adlar gaf vandaag aan dat de CV eigenlijk wel zou moeten bijspringen. P22 staat nu op 0 op advies van Adlar om te controleren of de CV nu wel bijspringt. Als er nog steeds niets gebeurt, sturen ze een monteur langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
DJP30 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik heb ook een hybride-opstelling met P22 op -5. De CV is afgelopen dagen niet bijgesprongen ook niet toen ik P22 op -2 had staan. Adlar gaf vandaag aan dat de CV eigenlijk wel zou moeten bijspringen. P22 staat nu op 0 op advies van Adlar om te controleren of de CV nu wel bijspringt. Als er nog steeds niets gebeurt, sturen ze een monteur langs.
Bedankt, ik ga ook maar eens bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Hier is in de afgelopen periode de CV ketel niet bijgesprongen, niet bij het defrosten en bij de lage temperaturen. Omdat de warmtepomp het niet warm kreeg kwam er donderdag een monteur van Adlar langs. De cv ketel gaf wel warm tapwater, maar pakte het aan uit signaal van de warmtepomp niet op. Na wat proberen kwamen we er achter dat de watertemperatuur van de CV ketel voor de verwarming te laag stond. De warmtepomp verwarmde de outlet tot plus minus 40/ 50 graden en vroeg toen de cv om bij te springen. Deze stond ingesteld op max 50 graden. Hierdoor vond de CV ketel de watertemperatuur al te hoog en ging niet helpen met verwarmen. Uiteindelijk de termperatuur op de CV ketel verhoogd (volgens de monteur mag dit niet meer dan 70 graden zijn want dat vindt de warmtepomp niet leuk. Nu springt de cv ketel bij bij het defrosten en als het goed is vanaf -4 graden.

Verder heeft Adlar idd een kastje geinstalleerd (insmart.nl) zodat Adlar kan meekijken en eventueel settings kan wijzigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kabouter77 op 12-01-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Volgens mij is dat bij mij ook zo, maar moet ik testen omdat ik cv verwarmen nog uit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:15:
[...]

Ai, denk nu toch dat ik fout zit. Dacht in de app, maar zie bij nader inzien dat het niet de sensor is maar een toevoeging van een weersdienst in de app op de startpagina (denk ik).

Als de wp net start met een stooklijn kun je vaak de steltemp veranderen omhoog of omlaag. Het lijkt of je dan "inbreekt" in de vaste instellingen van de stooklijn. Als je een poos daarna opnieuw van stooklijn wil veranderen , omdat bijv de buitentemp een stuk gestegen is gaat de steltemp niet meteen mee veranderen heb ik gemerkt.

Edit: mijn wp staat nu in stooklijn lowtemp 4. Ik heb vanavond , omdat het net niet lekker 19 graden bleef, de steltemp nu 2 graden hoger gezet met de +. Die blijft nu zo draaien en het wordt dus weer iets warmer.
Als ik morgen naar een andere stooklijn wil duurt die verandering van steltemp even. Ik ben de laatste tijd minder bezig met stooklijn veranderen omdat verhogen of verlagen van de steltemp binnen de stooklijn ook werkt.
Echter bij verlagen kan de steltemp lager worden dan outlet temp en dat maakt dat de wp dan na korte tijd gaat stoppen. Het duurt dan weer even voor hij opnieuw start ( outlet temp moet eerst een stuk zakken afhankelijk van de instelling bij p 26 "offset"). Na opnieuw starten pakt hij soms de aangepaste steltemp, soms de bij de stooklijn horende steltemp.
Ik had het idee dat ik alleen de steltemp van het thermostaat bijspringen bij kan stellen op het moment dat dat inschakelt.
Ook nog iets om eens nader te bekijken dus, want dan kun je je favoriete stooklijn wel wat costumeren als dat zo zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
Kabouter77 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:31:
Hier is in de afgelopen periode de CV ketel niet bijgesprongen, niet bij het defrosten en bij de lage temperaturen. Omdat de warmtepomp het niet warm kreeg kwam er donderdag een monteur van Adlar langs. De cv ketel gaf wel warm tapwater, maar pakte het aan uit signaal van de warmtepomp niet op. Na wat proberen kwamen we er achter dat de watertemperatuur van de CV ketel voor de verwarming te laag stond. De warmtepomp verwarmde de inlet tot plus minus 40/ 50 graden en vroeg toen de cv om bij te springen. Deze stond ingesteld op max 50 graden. Hierdoor vond de CV ketel de watertemperatuur al te hoog en ging niet helpen met verwarmen. Uiteindelijk de termperatuur op de CV ketel verhoogd (volgens de monteur mag dit niet meer dan 70 graden zijn want dat vindt de warmtepomp niet leuk. Nu springt de cv ketel bij bij het defrosten en als het goed is vanaf -4 graden

Verder heeft Adlar idd een kastje geinstalleerd (insmart.nl) zodat Adlar kan meekijken en eventueel settings kan wijzigen.
Hm, dit lijkt om mijn situatie. De CV was niet bijgesprongen ook niet bij defrosten. Ik heb het even gecontroleerd, maar mijn CV-ketel temperatuur staat op max 45°C. Daarom springt hij waarschijnlijk niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
DJP30 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Hm, dit lijkt om mijn situatie. De CV was niet bijgesprongen ook niet bij defrosten. Ik heb het even gecontroleerd, maar mijn CV-ketel temperatuur staat op max 45°C. Daarom springt hij waarschijnlijk niet bij.
Ook bij mij. Morgen even testen of een hogere cv temp de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:01:
[...]

Ik had het idee dat ik alleen de steltemp van het thermostaat bijspringen bij kan stellen op het moment dat dat inschakelt.
Ook nog iets om eens nader te bekijken dus, want dan kun je je favoriete stooklijn wel wat costumeren als dat zo zou zijn.
Ook hierbij moet ik bekennen dat ik niet volledig ben met mijn info en dat jouw opmerking klopt: de thermostaat moet inderdaad een warmtevraag afgeven: dus de vlam op de thermostaat moet zichtbaar zijn , dan kan het. Excuus voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Laatst online: 24-02-2024
Bij mijn cv ketel duurde het even voordat hij de hogere temperatuur snapte. Pas bij het openzetten van het tapwater leek de setting te worden doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:15:
[...]

*Ik denk* Dat als je na ontgrendelen ^ 5 sec vasthoud en dan bladert naar nummer 11, dat je daar de door de wp gemeten buitentemperatuur ziet. Die varieert bij mij nu tussen 3 en 4 en dat kan kloppen.
(1 is % compressor vermogen, 25 is flow in
L/min)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
m-ruiter227 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:46:
Tja een losse warmtepomp boiler is net wat goedkoper maar ook weer extra herrie in huis, die hou ik liever buiten (hoewel de adlar muisstil is).
Dat heb ik liever niet op de plek waar er plek voor zou zijn op zolder En het scheelt weer een extra groep op een fase of een extra buitenunit op het dak. Is natuurlijk persoonlijk maar ga liever voor een gecombineerde oplossing dat 2 afzonderlijke.

De huidige oplossing van Adlar kan iedere loodgieter erbij plaatsen daar hoef je niet voor bij Adlar te zijn.
Wat ik niet snap is het geluid. De 1 krijgt klachten van de buren en de ander zegt hij is muisstil. Nou u mag mij vertellen waar de wp staat, helemaal achter in de tuin? Ik bof met mijn buren van een instelling. Anders had ik allang klachten gehad. En dan draait hij bijna altijd op lt8!! en snachts op eco!!. en dan nog kan ik hem op bed horen. Volgens mijn zoon zorgen de lamellen juist voor extra geluid. Volgens mij is dit ook de enige met die dingen. Maar ja, hoe test je dat, moet het front eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZs
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-12-2024

GZs

ijtsehummel schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Wat ik niet snap is het geluid. De 1 krijgt klachten van de buren en de ander zegt hij is muisstil. Nou u mag mij vertellen waar de wp staat, helemaal achter in de tuin? Ik bof met mijn buren van een instelling. Anders had ik allang klachten gehad. En dan draait hij bijna altijd op lt8!! en snachts op eco!!. en dan nog kan ik hem op bed horen. Volgens mijn zoon zorgen de lamellen juist voor extra geluid. Volgens mij is dit ook de enige met die dingen. Maar ja, hoe test je dat, moet het front eraf.
*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 13-01-2024 19:25 . Reden: taalgebruik, op de man ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 13-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FloJ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-04 00:24
JBtL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt er inderdaad sterk op dat het dezelfde warmtepomp is, met een ander frontje erop

En dit is waarschijnlijk het origineel:

https://en.sunrain.com/SU...-Function-pd42616310.html
Ik ben even verder gaan zoeken n.a.v. de post van @JBtL en het er lijkt inderdaad heel sterk op dat de Adlar Castra Aurora II een gelabelde versie is van de SOLAREAST/SUNRAIN BLN006T1 (6KW), BLN010TB1 (10KW) en BLN014TB1 (14KW), BLN014TB3 (14KW 3 fase)

Hiervan heb ik ook de installatie en service handleiding gevonden: https://www.manualslib.co...Solareast-Bln-006tb1.html

[EDIT: Ik zie nu pas dat deze conclusie in april al was getrokken]

Nu raad ik natuurlijk niemand aan om zelf te gaan lopen sleutelen ook omdat de service van Adlar op zich ok is, maar het kan nooit kwaad om dit bij de hand te hebben.

Daarbij ben ik in contact met Tado, aangezien mijn hele huis vol hangt met Tado, of ze mijn combinatie van Adlar Castra 10KW en Atag i36ECZ beter kunnen ondersteunen dan de huidige aan/uit. Mocht ik hier meer van horen, dan laat ik dit uiteraard weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Hij staat netjes op het zolder dakkapel .

Zoals het hoor twee lange kunststof balen voor maximale tril spreiding . Daarop de bigfoots met daartussen goede springveren waar attie op zit .
Fluitserstil om Max vermogen . “In” het dakkapel slaap zoonlief en binnen is de wp niet te horen .

Hij staat op het hoogste punt achter bebouwing in een vierkant er om heen dus als hij ook maar iets geluid zou maken zouden heel wat jankers kunnen zeiken . Maar al zou hij iets aangeluid maken ga ik er vanuit dat ik niet van die kansloze als buren om me heen heb 🤣
ijtsehummel schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 00:04
FloJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Ik ben even verder gaan zoeken n.a.v. de post van @JBtL en het er lijkt inderdaad heel sterk op dat de Adlar Castra Aurora II een gelabelde versie is van de SOLAREAST/SUNRAIN BLN006T1 (6KW), BLN010TB1 (10KW) en BLN014TB1 (14KW), BLN014TB3 (14KW 3 fase)

Hiervan heb ik ook de installatie en service handleiding gevonden: https://www.manualslib.co...Solareast-Bln-006tb1.html

[EDIT: Ik zie nu pas dat deze conclusie in april al was getrokken]

Nu raad ik natuurlijk niemand aan om zelf te gaan lopen sleutelen ook omdat de service van Adlar op zich ok is, maar het kan nooit kwaad om dit bij de hand te hebben.

Daarbij ben ik in contact met Tado, aangezien mijn hele huis vol hangt met Tado, of ze mijn combinatie van Adlar Castra 10KW en Atag i36ECZ beter kunnen ondersteunen dan de huidige aan/uit. Mocht ik hier meer van horen, dan laat ik dit uiteraard weten.
Twee aanvullingen.

MANUAL

Naast de Solareast/Sunrain bestaat er ook een ander label met een bruikbare service manual, die van Solplanet Sol Airpower. De manual die ik heb (ff zoeken via Google) heeft bestandsnaam:
Service-manual_SOL-AIRPOWER_SOL006-024_v.1_06.2023

TADO

Wat Tado betreft, de helpdesk heeft mijn Tado voorbereid op warmtepomp gebruik.
Zelf ingesteld naar Aan/Uit voor de WP, omdat de Adlar tav je CV master is. Tado stuurt daarna feitelijk de WP aan.
In eerdere fora berichten las ik iets van de PID laten maar de Tado ontwikkelaars raden aan dat het beter is de PWM (pulsbreedtemodulatie) te configureren. Dit kun je echter niet zelf doen maar gaat via uitsluitend de Helpdesk.
Het gaat hierbij om een minimale aanduur van één half uur, en een minimale uit duur van een kwartier.
Dit zorgt er voor dat de hoeveelheid schakelmomenten beperkt blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door azaden op 13-01-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikvZ
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-03-2024
Dag, We hebben een 6Kw Adlar geïnstalleerd. Voorlopig nog even met traditionele radiatoren op begane grond en verdieping en later dit jaar in combinatie met een vloerverwarming op de begane grond. Ik heb moeite om grip te krijgen op de stooklijnen in combinatie met het instelling van de watertemperatuur. Wanneer pas je een stooklijn aan (b.v. als het gaat vriezen) en wanneer ga je de watertemperatuur aanpassen (binnen een stooklijn). Ik vind zelf het energie verbruik aan de hoge kant, soms wel 30 KWh per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
ErikvZ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:18:
Dag, We hebben een 6Kw Adlar geïnstalleerd. Voorlopig nog even met traditionele radiatoren op begane grond en verdieping en later dit jaar in combinatie met een vloerverwarming op de begane grond. Ik heb moeite om grip te krijgen op de stooklijnen in combinatie met het instelling van de watertemperatuur. Wanneer pas je een stooklijn aan (b.v. als het gaat vriezen) en wanneer ga je de watertemperatuur aanpassen (binnen een stooklijn). Ik vind zelf het energie verbruik aan de hoge kant, soms wel 30 KWh per dag.
Goedemorgen,
Het getal 30 zegt in eerste instantie nog niet zoveel, waneer heb je dit gemeten, afgelopen week met dagen van -7. Of gisteren? Verder heb je een aparte meter voor de pomp of kijk je naar je totaal verbruik per dag?
Verder is het eerst belangrijk te weten hoe je situatie is, je woning: type huis, formaat leeftijd en mate van isolatie evenals wat voor afgiftesysteem je gebruikt, nu radiatoren, daar weet @fvanderstege veel van). Heb je een hybride opstelling of full electrisch?
Wat was je gasverbruik op vergelijkbare dagen en verreken dat eens met elkaar?

Welke stooklijn gebruik je nu?
Om te weten of je op de juiste stooklijn zit kun je het beste de thermostaat (even) laag naar een graad of 16 draaien en aankijken wat de temperatuur gaat doen, geef het de tijd, zeker bij vloerverwarming. Afhankelijk van hoe warm of koud het wordt kun je 1 of meerdere stooklijnen omhoog of omlaag, totdat je tevreden bent. Neem aan dat Adlar wel naar je situatie gekeken heeft en rond de juiste lijn heeft opgeleverd.
(Kijk ook even naar de grafieken in de handleiding, sommige lijnen overlappen of kruizen elkaar zelfs dus kan het ook zijn dat je juist het tegenovergestelde moet doen).

Omdat bij verschillende buitentemperaturen de stooklijn binnen net even anders uit kan pakken, kun je er voor kiezen om net tegen je gewenste temperatuur aan te gaan zitten met stooklijn en daarbij de thermostaat op die temperatuur te zetten, dan hou je het over het algemeen aardig stabiel. Watertemperatuur in een stooklijn aanpassen kan (voor zover ik weet nog) niet, wel de steltemperatuur voor thermostaat bijspringen. Lees ook eens alle verhalen en methodes en instelmogelijkheden die hier in de tijd al genoemd zijn, maar begin basis.

Suc6!

[ Voor 7% gewijzigd door Johan H op 14-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 08:16
Tijdens de periode met in de nacht -7 graden zat ik op een verbruik tegen de 40 kw. Een vrijstaande woning uit 1931, redelijk geïsoleerd. Gewone radiatoren voorzien van ventilatoren. Binnentemperatuur 20 graden. Stooklijn ht 7. Ik heb nu het buiten wat warmer is teruggezet naar lt 1.
Cv ketel springt nauwelijks bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
j.klooster82 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:18:
Tijdens de periode met in de nacht -7 graden zat ik op een verbruik tegen de 40 kw. Een vrijstaande woning uit 1931, redelijk geïsoleerd. Gewone radiatoren voorzien van ventilatoren. Binnentemperatuur 20 graden. Stooklijn ht 7. Ik heb nu het buiten wat warmer is teruggezet naar lt 1.
Lijkt me netjes. Afgelopen donderdag had ik mijn pr met 34 kWh. Gister 15 vandaag wordt naar verwachting ook zo iets.
Beduidend minder als met gas dus nog steeds happy 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
j.klooster82 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:18:
Lt 1 met "gewone' radiatoren is best mooi als je het daarmee redt. ik heb lowtemp jaga-convectoren met zelfgemaakte sets ventilatoren . Die hebben op deze manier een uitstekende warmteafgifte in de woonkamer. toch ook een keer ( 's nachts -7) een verbruik van 28 kwh bij lowtemp 1 ( met iets hogere steltemp; zie uitleg hierna) zonder bijspringen cv.

Dus je stooklijn lt1 zo lang mogelijk vasthouden en als het niet warm genoeg wordt dan toch naar stooklijn ht .....

Maar: zet je thermostaat op 19,5 of 20 dan heb je kans dat de steltemperatuur die bij lt1 hoort vanzelf iets omhoog gaat als de kamertemp gaat zakken naar 19,5 of 19.
Zodra de kamerthermostaat een warmtevraag heeft ( vlammetje-symbool op de thermostaat) kun je ook handmatig de steltemp iets omhoog zetten. Dan hoef je dus nog niet van stooklijn te veranderen.
Ik weet niet hoe lang dit gaat werken als de buitentemperatuur verder zakt bijvoorbeeld, maar het is het proberen waard. in mijn geval bleef de steltemp hoger staan totdat ik hem handmatig veranderde of de stooklijn ging aanpassen
Komende week wordt weer nachtvorst verwacht. Dan kun je het uitproberen.ik zou trouwens de wp niet in de nachtstand/ecostand zetten. ik heb de ervaring met radiatoren dat de temp dan teveel gaat zakken en dat moet je dan bekopen de volgende morgen : de afstand van 16,5 graden naar 20 graden is best een grote brug voor de wp in de zuinige stand. En als je 's morgens de stooklijn omhoog gooit als het te koud is dan duurt dat toch nog wel even voor je de kamertemp op 20 graden hebt.
Continu draaien werkt bij mij het beste en vooralsnog ook nog het zuinigste. Misschien bij jou ook?

edit: Als je elders in huis radiatoren open hebt staan dan kun je met gedeeltelijk of geheel dichtdraaien ervan ook ervoor zorgen dat er meer warmte de woonkamer in komt en er dus langer op dezelfde stooklijn verwarmd kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 14-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 08:16
Ik gebruik de eco stand niet en zet de stooklijn ‘s nachts niet lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 12-09 13:35
.

[ Voor 255% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:36 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 07:07
HeHoe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:19:
@MrBas ik begrijp dat je zone regeling hebt met op afstand bediende kleppen. Hoe is u buffervat aangesloten?
In serie of parallel. Mijn gevoel zegt dat in serie met de door de zonneregelaar gesloten kleppen de defrost niet goed kan werken. Er is namelijk geen gesloten water circuit.

Dit als deze warmtepomp volgens onderstaande proces werkt.
De bevriezing van de verdamper wordt voortdurend gecontroleerd door de interne controle en het proces van de ontdooiing van het systeem door omkering van de cyclus wordt indien nodig volautomatisch op gang gebracht. Het koelmiddelcircuit van de warmtepomp wordt dan met een omschakelventiel in de omgekeerde richting bediend. Dus, aan het water in het buffervat of de vloerverwarming wordt kort warmte onttrokken en gevoed aan de verdamper. Het ijs smelt en als condens afgevoerd– een echt efficiënte werking.[Afbeelding]
Serie geplaatst buffervat
[Afbeelding]
Parallel geplaatst buffervat

Wat is uw mening.
Ik had inderdaad zoneregeling, echter heb ik deze eraf gehaald omdat de warmtepomp ging pendelen. Binnenkort wordt het buffervat van 120L verwijderd en dan krijg ik er 1 van 20L gemonteerd. Buffervat was immers onnodig en neemt best wel wat ruimte in beslag, ook door de plaatsing hiervan. Ik meen echter dat de buffer in serie is aangesloten.

Ik denk dat je mening hierover overigens wel klopt, klinkt logisch.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harabru
  • Laatst online: 07-08-2024
lalme schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:15:
Zijn er hier mensen die full electric met een 6KW warmtepomp stoken? Wat zijn jullie ervaringen met deze temperaturen?
Ik heb een 6kw full electric! Werkt prima.
19,5 graad binnen. Verbruik: 10 a 12 kWh per dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Laatst online: 11-04 12:18
Shalom beste lotgenoten
Nou ja nog niet helemaal, vanmiddag is Mickey, bij ons langs geweest van Adlar. Ik had jullie tweaks al helemaal gevolgd en alles doorgelezen, en was eigenlijk al om, Mickey kon mij een goed aanbod doen zodat ik
€250,- extra korting kreeg omdat hij dan vanmiddag gelijk de technische schouw kon doen, en toen besloot ik, met de wettelijke bedenktijd, om er één te bestellen. Als alles goed is wordt die de 1e week van Maart geïnstalleerd. Een full electric 6Kw met een warmtepomp boiler van 200 ltr, ook door Adlar geïnstalleerd. We hebben al sinds 2014 21 X 250Wp zonnepanelen. Door heel het huis HR++ glas en spouwmuur isolatie, vloerisolatie grondisolatie en dak isolatie, we hebben afgelopen jaar nog maar 362m3 gas verbruikt van November tot en met November.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Captein Jack schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:26:
Shalom beste lotgenoten
Nou ja nog niet helemaal, vanmiddag is Mickey, bij ons langs geweest van Adlar. Ik had jullie tweaks al helemaal gevolgd en alles doorgelezen, en was eigenlijk al om, Mickey kon mij een goed aanbod doen zodat ik
€250,- extra korting kreeg omdat hij dan vanmiddag gelijk de technische schouw kon doen, en toen besloot ik, met de wettelijke bedenktijd, om er één te bestellen. Als alles goed is wordt die de 1e week van Maart geïnstalleerd. Een full electric 6Kw met een warmtepomp boiler van 200 ltr, ook door Adlar geïnstalleerd. We hebben al sinds 2014 21 X 250Wp zonnepanelen. Door heel het huis HR++ glas en spouwmuur isolatie, vloerisolatie grondisolatie en dak isolatie, we hebben afgelopen jaar nog maar 362m3 gas verbruikt van November tot en met November.
Mooi, heel net verbruik voor vermoedelijk een ouder huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdeGraaf
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 20:37
FdeGraaf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:25:
Ik heb een probleempje met de wp sinds de buitentemperatuur aan het zakken is.
De wp draait op de standaard bedrijfsmodus, de stooklijn is LT 1.
Na een poosje draaien geeft hij een foutmelding en slaat de wp uit.
als de temperatuur van het ingaande water weer voldoende is gedaald dan start de wp weer op.

Heb nu de bedrijfsmodus op energiebesparend gezet, de wp draait nu wel door maar gaat maximaal naar 50 Hz. en de steltemperatuur van 35 gr. wordt niet gehaald. Hij blijft steken op 32 gr.

Komt dit bekend voor? Heb de vraag ook bij Adlar neergelegd.

Gr. Frederik[Afbeelding]
Probleem bleef terugkomen, gisteren is er een monteur geweest. Printplaat van de compressor is vervangen. Het lijkt nu goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Vorige week dinsdag naar Adlar gemaild met wat extra vragen n.a.v. het adviesgesprek, vrijdag nogmaals gemaild, nog steeds geen reactie. Vreemd en een beetje jammer. Jullie gaven juist aan dat ze zo snel reageren en goed bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
lalme schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:53:
Vorige week dinsdag naar Adlar gemaild met wat extra vragen n.a.v. het adviesgesprek, vrijdag nogmaals gemaild, nog steeds geen reactie. Vreemd en een beetje jammer. Jullie gaven juist aan dat ze zo snel reageren en goed bereikbaar zijn.
Ze reageren vaak erg snel. Mogelijk dat ze door de koud en het eerste jaar dat ze echt veel pompen op de markt hebben veel (service) verzoeken krijgen . Ik snap dat bestaande klanten met problemen voorrang krijgen, hoe stom het ook klinkt maar is wel zo netjes. Denk dat je ieder moment wel een reactie zal krijgen.
Een belletje naar ze al geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 16:26
Mijn ervaring:
Coordinatie tussen servicedesk en (soms erg beginnende) verkoper is niet goed!
Dat was voor mij de druppel.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
Mijn ervaring is dat je in de verkoopfase meestal langer moet wachten op een reactie. Soms duurt het een aantal dagen tot wel een anderhalve week tot je een antwoord krijgt.

Op problemen/vragen na installatie krijg ik binnen een aantal dagen een reactie. Vorige week kreeg ik dezelfde dag nog een reactie op een mailtje.

[ Voor 8% gewijzigd door DJP30 op 16-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Laatst online: 11-04 12:18
@steefweer
Ja, klopt is een eengezins tussenwoning uit 1973

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Verkoopgesprek is heel soepel gegaan. Opvolging en de installatie ook allemaal. Van gesprek tot plaatsing was een relatieve korte periode.

Week voor kerst geplaatst , 2 weken geleden ingeregeld en sinds dien niet meer aangekomen. Lage stooklijn 3 en thermostaat op 18.5 graden.
Temperatuur is tussen 18.5 en 20 graden in huis.
Gisteren leek de wp in slaap te staan ( 500-600 watt gebruik )

Al met al heel tevreden , enig wat wij als wat storend hebben ondervonden zijn de it problemen die ze even hadden ( volgens mij overstap naar ander kantoor systeem)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Ik dacht ook maar eens proberen, CV weer ingesteld op verwarmen en P22 op 4 graden.
Springt alleen voor defrost bij en niet omdat net kouder als 4 graden is (is zelfs -2 buiten)

Hebben jullie hier al wat meer duidelijkheid over? Anders moet ik ook even een berichtje naar Adlar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Ik dacht ook maar eens proberen, CV weer ingesteld op verwarmen en P22 op 4 graden.
Springt alleen voor defrost bij en niet omdat net kouder als 4 graden is (is zelfs -2 buiten)

Hebben jullie hier al wat meer duidelijkheid over? Anders moet ik ook even een berichtje naar Adlar doen.
Ik had juist sinds gisteren de cv helemaal uitgeschakeld. Defrost zonder cv ondersteuning duurde zo lang dat het water tot onder 19 graden was afgekoeld. Vervolgens zou het dan erg lang duren voordat het geheel weer op temperatuur is . Bovendien is de terugloop van temperatuur in de woonkamer toch vrij snel helaas( achterpui met openslaande deuren , alles met hr++ Glas ,is desondanks de boosdoener. Daar gaan we denk ik een rigoureuze oplossing voor bedenken/maken.
Dus: vanochtend weer cv aangezet en tegelijkertijd p22 op 0 graden ( buitentemp was toen -3). Gevolg: defrost in korte tijd klaar met ondersteuning van cv in lage stand. Watertemp zakt slechts een graad of 4 en de cv sprong onmiddelijk bij even na de defrost.
Het werkt nu hier wel. Je kunt het ook even controleren op het kleine kunststof kastje dat ( bij ons) los achter het cv paneel ligt: lampje op het kastje moet branden bij ondersteuningsvraag van de warmtepomp.
Inmiddels , nadat de kamertemp weer oke is geworden, p22 weer op -5.
Warmtepomp houd nu kamer goed op temp met stooklijn lowt 1.

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 17-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Is bij jou dan wel het verwarmingselement zichtbaar in het display rechtsboven?
En brandt het lampje op het kunststof kastje dat in de cv achter het frontpaneel is gelegd.
Ik denk dat dat een schakelkastje is dat het signaal van de wp verwerkt?

[ Voor 14% gewijzigd door fvanderstege op 17-01-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Is bij jou dan wel het verwarmingselement zichtbaar in het display rechtsboven?
En brandt het lampje op het kunststof kastje dat in de cv achter het frontpaneel is gelegd.
Ik denk dat dat een schakelkastje is dat het signaal van de wp verwerkt?
Ketel springt wel bij met defrosts dan zie je dat boost logo op display wp, maar niet omdat het kouder dan de ingestelde 4 graden is buiten.
Zelfs niet met de thermostaat flink opgedraaid, uiteraard gaat dan het ledje op de ketelmodule wel oplichten, maar zolang de wp geen ‘toestemming’ geeft gaat de cv niet aan natuurlijk.

Cv water temp op 60 en 45 graden geprobeerd.
Las ik ook iets over hier.

Jij hebt nu P22 op -5, maar denk dat cv tijdens defrosts nu wel bijspringt toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjR99wVSm7hRvk0tpy9sPPKWiiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5mYc26tjWZvdShuhcxogYRS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo8tau0YSckqpv_W-f5InhwO-zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN7tL6XHBdGUY93lplCuMRDn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 17-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Ketel springt wel bij met defrosts dan zie je dat boost logo op display wp, maar niet omdat het kouder dan de ingestelde 4 graden is buiten.
Zelfs niet met de thermostaat flink opgedraaid, uiteraard gaat dan het ledje op de ketelmodule wel oplichten, maar zolang de wp geen ‘toestemming’ geeft gaat de cv niet aan natuurlijk.

Jij hebt nu P22 op -5, maar denk dat cv tijdens defrosts nu wel bijspringt toch?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Defrost ondersteuning door cv is onafhankelijk van p22 instelling . Defrost wordt altijd onderdteund bij mij. Ik weet niet of er een parameter-instelling aan gekoppeld is en welke dat dan is.

Wat betreft cv ondersteuning: ook al een hightempbstooklijn geprobeerd? Dit om een hogere steltemperatuur af te dwingen. Even proberen misschien.
Bij mij was trouwens aan het eind van de defrost vanmorgen vroeg, het verschil tussen outletwatertemperatuur en steltemp 16 graden! Toen sprong de cv wel bij. Dat duurde wel een minuut of 1-2 voor hij aansloeg . Hij stopte toen de steltemp was bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Ik heb nu in de WP de CV ondersteuning helemaal uitgezet (P139 0 = met CV ondersteuning; 1 = uit). De defrost zorgt er bij mij voor dat de watertemperatuur (tijdelijk) goed daalt. Dit wordt goed opgevangen door het buffervat waardoor de WP er zelf geen last van heeft. Merk er in de temperatuur in huis ook niks van (vloerverwarming).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVTD5N1z4gma1g0QluvNtaLEh8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IrFcfS27hnfCMG9MRUlMXETp.png?f=fotoalbum_large

Nadeel is nu wel dat de CV niet gaat bijspringen mocht het echt koud worden. Dan moet ik maar weer even de param terugzetten naar wat het was.

Het doel voor mij is om van het gas af te komen dus bijspringen van de CV wil ik zoveel mogelijk voorkomen maar ben wel benieuwd waarom de CV niet bijspringt terwijl dat volgens de instellingen wel zou moeten. Als ik er aan toe kom zal ik ook eens met die instellen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
h3rj4n schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:44:
Ik heb nu in de WP de CV ondersteuning helemaal uitgezet (P139 0 = met CV ondersteuning; 1 = uit). De defrost zorgt er bij mij voor dat de watertemperatuur (tijdelijk) goed daalt. Dit wordt goed opgevangen door het buffervat waardoor de WP er zelf geen last van heeft. Merk er in de temperatuur in huis ook niks van (vloerverwarming).

[Afbeelding]

Nadeel is nu wel dat de CV niet gaat bijspringen mocht het echt koud worden. Dan moet ik maar weer even de param terugzetten naar wat het was.

Het doel voor mij is om van het gas af te komen dus bijspringen van de CV wil ik zoveel mogelijk voorkomen maar ben wel benieuwd waarom de CV niet bijspringt terwijl dat volgens de instellingen wel zou moeten. Als ik er aan toe kom zal ik ook eens met die instellen spelen.
Dat is eigenlijk de parameter waar ik ook naar zocht.
Had de cv ook qua verwarmen uitgeschakeld, om te kijken of gasloos mogelijk is.
Vorige week bij een langere koude periode van -7 kwam ik er achter dat de stooklijn temperatuur dan niet helemaal gehaald wordt, waardoor het langzaam wat kouder wordt in huis (van 19,5 naar 18 gezakt). Hoewel Adlar bij verkoop wel heeft aangegeven dat hij het in zn eentje kan trekken, zal ik dan toch aan een backup heater of iets moeten 🤔
Als dat het moet worden, ben ik dan van plan die met een smart plug aan te sluiten, zodat ik zelf ook controle heb vanaf welke (koude) temperatuur die werkelijk bij mag springen en voorkom je dat die bij elke defrost bijspringt, terwijl de wp dat ook nog wel best zelf kan.
Tevens als uiteindelijk het salderen er (gedeeltelijk) af is kan hij de tijdens zonopbrengst de wp helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Defrost ondersteuning door cv is onafhankelijk van p22 instelling . Defrost wordt altijd onderdteund bij mij. Ik weet niet of er een parameter-instelling aan gekoppeld is en welke dat dan is.

Wat betreft cv ondersteuning: ook al een hightempbstooklijn geprobeerd? Dit om een hogere steltemperatuur af te dwingen. Even proberen misschien.
Bij mij was trouwens aan het eind van de defrost vanmorgen vroeg, het verschil tussen outletwatertemperatuur en steltemp 16 graden! Toen sprong de cv wel bij. Dat duurde wel een minuut of 1-2 voor hij aansloeg . Hij stopte toen de steltemp was bereikt.
Ik zie nu dat die wel bijspringt, na een defrost, als de watertemperatuur teveel gezakt is, tenminste hij stuurt signaal uit. Doordat de cv ketel tegenwoordig ook geen dom aan-uit ding meer is, is het dus maar wachten of die aanslaat, paar keer gezien nu.

Het lijkt dus zeker niet zo dat de cv het onder de P22 ingestelde temperatuur volledig overneemt, maar alleen wat doet als de wp het even niet trekt. Die stuurt dan het signaal uit en ja dan is het dus wachten tot de cv het ook nodig vind om aan te springen en hoe lang.
Dit moet je dan feitelijk langere tijd volgen om een goed beeld te krijgen.

Als er ooit een backup heater komt, mag die van mij wel zo dom mogelijk zijn, verwarmen als je de opdracht krijgt naar de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 22:36
Ik heb ook interesse in een warmtpomp, maar zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer
Is het rendabel , welk merk moet jje nemen , wat breng de toekomst?

Misschien kunnen jullie me extra info geven betreffende de ADLAR warmte pomp, waar bij ze het hebben over A merk
Ik heb inmiddels een afspraak staan , maar wil me graag voorbereiden op wat er komen gaat
Adlar had de 6KW geadviseerd, voor mijn 2onder een kap woning

Maar kunnen jullie me daarin helpen

- hoe wordt de warmte pomp op de CV aangesloten worden, komt er een extra kastje bij de CV?
- koelen , is dat dan ook mogelijk als je alleen radiatoren hebt?
- Adlar is een jong bedrijf ? waar komt de kennis/ervaring vandaan, uit Zweden ?
- is er daadwerkelijk een onderhouds contract nodig
- Is een warmtapwaterboiler inbegrepen?
- app app: Smartlife ( is het een abonemment in de cloud )?
- garantie , onderhouds contract
- terug verdientijd ? gas verbruik 80% besparing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Hoi Niek,

Alles valt of staat met hoe het huis geisoleerd is , hoeveel warmte het huis dus vast houd ( of verliest )
Wij hebben zelf een vrijstaand huis uit eind 70 en draaien volledig op warmtepomp , echter is hier wel veel werk aan voorag gegaan ( kozijen en ramen vervangen , heel veel isolatie , kier dicht maken etc )

- Wp wordt aangesloten op CV met expansievat en warmtevat , verder alleen leidingen werk
- Koelen kan niet met radiatoren ( volgens mij)
- Adlar is idd jong bedrijf , aan de andere kant is de techniek ook vrij jong en kunnen de andere merken ook geen 10 jaar ervaring hebben :-)
- Wij hebben wel onderhoudscontract afgenomen , just to be shure ( of het echt nodig is zal je nooit weten , maar dit is ook al 50 jaar discussie over CV ketels
- Adlar kan wp boiler leveren , dit is een explorer atlanla v4 ( 200 of 270 liter) ,
- App is van smartlife of Tuya ( beide werken) en is gratis
- Garantie weet ik niet zo , zal wel in de folder staan
- Terug verdien tijd , kan ik niets over zeggen ( wij hadden al geen gas meer)

Hoop zo wat antwoorden op je vragen gegeven te hebben

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
niek1974 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:36:
- koelen , is dat dan ook mogelijk als je alleen radiatoren hebt?
Dit lukt inderdaad niet met de standaard radiatoren. Er kan wel koud water doorheen lopen maar dat stroomt bijna gelijk terug naar de WP. Wil het van't zomer wel proberen om te kijken wat het in de ruimte (slaapkamer) doet maar ik verwacht er weinig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
mversluis schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:31:
Hoi Niek,

Alles valt of staat met hoe het huis geisoleerd is , hoeveel warmte het huis dus vast houd ( of verliest )
Wij hebben zelf een vrijstaand huis uit eind 70 en draaien volledig op warmtepomp , echter is hier wel veel werk aan voorag gegaan ( kozijen en ramen vervangen , heel veel isolatie , kier dicht maken etc )

- Wp wordt aangesloten op CV met expansievat en warmtevat , verder alleen leidingen werk
- Koelen kan niet met radiatoren ( volgens mij)
- Adlar is idd jong bedrijf , aan de andere kant is de techniek ook vrij jong en kunnen de andere merken ook geen 10 jaar ervaring hebben :-)
- Wij hebben wel onderhoudscontract afgenomen , just to be shure ( of het echt nodig is zal je nooit weten , maar dit is ook al 50 jaar discussie over CV ketels
- Adlar kan wp boiler leveren , dit is een explorer atlanla v4 ( 200 of 270 liter) ,
- App is van smartlife of Tuya ( beide werken) en is gratis
- Garantie weet ik niet zo , zal wel in de folder staan
- Terug verdien tijd , kan ik niets over zeggen ( wij hadden al geen gas meer)

Hoop zo wat antwoorden op je vragen gegeven te hebben
Ter aanvulling:

Warmtepomp is , zoals dat heet, een monoblok ; de kast met alles erin staat buiten. alleen aan- en afvoerleiding water, met 2 kabeltjes (ivm stroom en schakeling) komt ergens via de buitenmuur naar binnen.
Zo is hij bij mijn geinstalleerd: fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

warmtevat is in ons geval een klein (grijs) vat, volgens adlar voldoende voor defrost. Bij verwarming middels radiatoren of convectoren , zoals dat bij mij thuis gebeurt, verdwijnt de warmte in het systeem toch vrij snel bij een defrost waardoor de temperatuur in de woonruimte ook wat sneller zakt dan bij verwarming middels vloerverwarming. daar zit langer nog warmte in de vloer zelf denk ik. Ik laat de cv vooralsnog bijspringen bij defrost , puur voor het comfort om te voorkomen dat de woonruimte wat teveel gaat afkoelen. En wellicht lukt het in jouw situatie ook om de cv niet meer te laten bijsprjngen als het bijvoorbeeld vriest zoals vannacht (-4) . Bij mij springt hij nog bij vanaf -5graden. Vanaf die temp krijgt de pomp het te moeilijk om de kamertemp op 19 graden te houden.

Via een langer onderhoudscontract kun je dacht ik de garantie ook verlengen naar 5 jaar. Even meenemen in het gesprek lijkt me.

Terugverdientijd is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden zoals @mversluis ze beschrijft.Als je al zonnepanelen hebt liggen dan is dat natuurlijk een voordeel . Moet je daarin nog veel investeren dan maak je extra kosten op dit moment die van invloed zijn op de terugverdientijd.
Ik focus me steeds minder op die terugverdientijd en kijk vooral naar wat ik nu aan voordeel heb: van 850m3 gas naar zo'n 125-150 m3 gas is al mooi. Het kan nog verder terug naar gasloos ( met behulp van een backup-heater of cv-doorstroomverwarmer die bij bepaalde lage temperaturen gaat bijspringen, maar daar wacht ik nog even mee.

De pomp draait nu vanaf half januari 2023 en ik ben er dik tevreden mee.

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 18-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
h3rj4n schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Dit lukt inderdaad niet met de standaard radiatoren. Er kan wel koud water doorheen lopen maar dat stroomt bijna gelijk terug naar de WP. Wil het van't zomer wel proberen om te kijken wat het in de ruimte (slaapkamer) doet maar ik verwacht er weinig van.
koelen met radiatoren heeft inderdaad nul effect. ik heb het geprobeerd even deze zomer, maar kreeg trouwens ook een foutmelding vanuit de warmtepomp m.b.t. "iets met waterflow". Ik ben er verder niet achteraan gegaan omdat het allemaal toch geen effect had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:03:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch nog even vanmorgen iets geprobeerd m.b.t. bijspringen cv: na het instellen van een andere stooklijn , waarbij als het ware een "schone start" wordt gecreëerd en dus de steltemp na handmatige verhoging steeds automatisch terugspringt naar de steltemp die standaard hoort bij de stooklijn, heb ik het volgende gedaan:
onze buitentemp was op dat moment -4. p22 naar 0 graden gezet
De thermostaat op 26 graden gezet. na korte tijd hoorde ik de klik in het kunststof kastje in de cv en zag ook dat het lampje ging branden: cv sloeg aan.

Na enkele minuten de thermostaat naar 23 graden: cv blijft ondersteunen
Daarna de thermostaat naar 19 graden : kort daarna hoorde ik de klik, het lampje op het kastje gaat uit, cv blijft nog even werken maar slaat na 1-2 minuten af.

Het lijkt dus blijkbaar belangrijk dat de steltemperatuur die hoort bij de stooklijn niet handmatig is beïnvloed op enig moment. De warmtepomp moet , zo lijkt het, met zijn standaardinstelling behorende bij de stooklijn aan het werk zijn.

Misschien kan iemand dat ook eens proberen om te kijken of dit de oplossing is van de vraag is waarom de cv bij een hoge temp-vraag via thermostaat toch niet bijspringt.

Inmiddels weer p22 op -5 gezet. en omdat de zon op de pui staat stooklijn van lowt1 naar lowt 2 gezet.
De zon op de pui beinvloedt behoorlijk de kamertemperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 18-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Toch nog even vanmorgen iets geprobeerd m.b.t. bijspringen cv: na het instellen van een andere stooklijn , waarbij als het ware een "schone start" wordt gecreëerd en dus de steltemp na handmatige verhoging steeds automatisch terugspringt naar de steltemp die standaard hoort bij de stooklijn, heb ik het volgende gedaan:
onze buitentemp was op dat moment -4. p22 naar 0 graden gezet
De thermostaat op 26 graden gezet. na korte tijd hoorde ik de klik in het kunststof kastje in de cv en zag ook dat het lampje ging branden: cv sloeg aan.

Na enkele minuten de thermostaat naar 23 graden: cv blijft ondersteunen
Daarna de thermostaat naar 19 graden : kort daarna hoorde ik de klik, het lampje op het kastje gaat uit, cv blijft nog even werken maar slaat na 1-2 minuten af.

Het lijkt dus blijkbaar belangrijk dat de steltemperatuur die hoort bij de stooklijn niet handmatig is beïnvloed op enig moment. De warmtepomp moet , zo lijkt het, met zijn standaardinstelling behorende bij de stooklijn aan het werk zijn.

Misschien kan iemand dat ook eens proberen om te kijken of dit de oplossing is van de vraag is waarom de cv bij een hoge temp-vraag via thermostaat toch niet bijspringt.

Inmiddels weer p22 op -5 gezet. en omdat de zon op de pui staat stooklijn van lowt1 naar lowt 2 gezet.
De zon op de pui beinvloedt behoorlijk de kamertemperatuur.
Zelf draai ik inmiddels een poosje alá @steefweer dat de stooklijn automatisch overschakelt naar een hogere of lagere bij bepaalde binnentemperaturen en de thermostaat daarbij terug geschroefd naar 17,5.
Heb met de verschillende buitentemperaturen toch gemerkt dat dat met slechts 1 stooklijn niet bij te benen is, vooral als het kouder wordt blijft de thermostaat dan haast continu aansturen.
En wil ook niet daar continu mee bezig zijn.
Echte oplossing is dus je stooklijn kunnen aanpassen, hoop dat Adlar daar al vorderingen mee maakt.
Vooralsnog werkt dit leuk, zeker sinds ik vorige week meer flow heb ingesteld merk ik wat verbetering met betrekking tot het bereiken van de steltemperatuur (hoewel het nu niet zo koud als onlangs is natuurlijk) en zelfde verhaal als bij jou, nu lekker zonnetje op de schuifpui, dus hup terug van LT2 naar LT5.
Ik ga het even een poosje op deze manier proberen.
Heb ook cv verwarmen weer uitgeschakeld, zit te denken een relais aan een slimme stekker tussen de thermostaatkabel van wp naar cv te plaatsen, cv verwarmen weer inschakelen en relais laten bedienen als het buiten kouder als -2 is of zoiets. Dan voorkom je het bijspringen tijdens defrosts als je dat nog niet nodig vind, maar doet die dat wel als het echt nodig is om je binnentemperatuur op peil te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNnLaHd9mvuHFuVQ6lQ9znj9fzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PlGC8rhLQJYRajkc2zZrxtPv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPYdNqw431u4fPSOj2ZONu3RvSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7pQbtxYnshO5ooIKBU54mTd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Johan H : je schrijft : Zelf draai ik inmiddels een poosje alá @steefweer dat de stooklijn automatisch overschakelt naar een hogere of lagere bij bepaalde binnentemperaturen en de thermostaat daarbij terug geschroefd naar 17,5.

De stooklijn gaat dan toch niet veranderen? toch alleen de steltemperatuur? of heb ik iets gemist.....
ik dacht dat de stooklijn alleen veranderde als ik hem aanpas in de app.

[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 18-01-2024 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:17:
@Johan H : je schrijft : Zelf draai ik inmiddels een poosje alá @steefweer dat de stooklijn automatisch overschakelt naar een hogere of lagere bij bepaalde binnentemperaturen en de thermostaat daarbij terug geschroefd naar 17,5.

De stooklijn gaat dan toch niet veranderen? toch alleen de steltemperatuur? of heb ik iets gemist.....
Met een ‘scene’ en met behulp van een wifi temperatuurmeter zeg ik bijvoorbeeld, kouder dan 19,4 schakel naar LT2. En warmer dan 20 schakel naar LT5. Kouder dan 19,2 schakel naar LT1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGCoDZ5cJe9RYoWpdxGEAddkie0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CH00CBvK6U43hcj2Q84df55q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7y4iyvgtlGf5-xK-fWTOmNH8MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0Dn0P8KmVD1cny7JNbba9ZF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZz7-oOmavJkAj5YsOSBMxj5dcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSyKJ6sGebPDcD1jShBXnwp0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Met een ‘scene’ en met behulp van een wifi temperatuurmeter zeg ik bijvoorbeeld, kouder dan 19,4 schakel naar LT2. En warmer dan 20 schakel naar LT5. Kouder dan 19,2 schakel naar LT1.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aha. Op die manier. Maar het is mij zo nog niet helder hoe de wifi thermometer communiceert met de warmtepomp.
Maar als , zoals in begin voorjaar en in het najaar, je nogal wisselende weersomstandigheden kunt hebben met bijbehorende wisselende temperaturen , kan de pomp die schakelingen bijbenen? Ik heb gemerkt bij handmatige veranderingen van stooklijn die kort op elkaar plaatsvinden, dat de pomp dan soms wel eens lange "bedenktijd" nodig had om met de nieuwe ingestelde stooklijn aan de slag te gaan.

Om nog weer een systeem toe te voegen ben ik niet zo blij mee. Ik zou dit denk ik nog kunnen invoegen, maar het maakt het allemaal nog complexer. Ik vind dat mijn vrouw de warmtepomp ook moet kunnen bedienen. Dat gaat met de huidige mogelijkheden al niet lukken..
Ik hoop op een dusdanige technische ontwikkeling van de aansturing van de warmtepomp dat via een of enkele "knoppen" de kamer op temperatuur gehouden kan worden.
Een uitdaging voor de ontwikkelaars van de software binnen Adlar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Aha. Op die manier. Maar het is mij zo nog niet helder hoe de wifi thermometer communiceert met de warmtepomp.
Maar als , zoals in begin voorjaar en in het najaar, je nogal wisselende weersomstandigheden kunt hebben met bijbehorende wisselende temperaturen , kan de pomp die schakelingen bijbenen? Ik heb gemerkt bij handmatige veranderingen van stooklijn die kort op elkaar plaatsvinden, dat de pomp dan soms wel eens lange "bedenktijd" nodig had om met de nieuwe ingestelde stooklijn aan de slag te gaan.

Om nog weer een systeem toe te voegen ben ik niet zo blij mee. Ik zou dit denk ik nog kunnen invoegen, maar het maakt het allemaal nog complexer. Ik vind dat mijn vrouw de warmtepomp ook moet kunnen bedienen. Dat gaat met de huidige mogelijkheden al niet lukken..
Ik hoop op een dusdanige technische ontwikkeling van de aansturing van de warmtepomp dat via een of enkele "knoppen" de kamer op temperatuur gehouden kan worden.
Een uitdaging voor de ontwikkelaars van de software binnen Adlar.
Het is gewoon een simpele temperatuur sensor die je net als de wp toevoegt aan de smart life app. Daarna kun je scenes gaan creëren op basis van temperaturen. Je zou het ook op basis van de buitentemperatuur kunnen doen dan hoef je geen sensor toe te voegen, echter buitentemperatuur is wispelturiger dan binnentemperatuur.
Je kan bijvoorbeeld ook zeggen: Buiten kouder dan én binnen kouder dan. Of zelfs geografische locatie wat dan ook gebruiken, echt heel simpel en juist dan hoef je niet telkens zelf om te schakelen.
Ik heb gemerkt, dat boven nul LT5 het prima doet, onder nul LT2 en als het nog kouder wordt LT1 of zelfs HT8, is net welke steltemperatuur er bij welke buitentemperatuur in jou situatie het beste past. En daarnaast kun je natuurlijk de thermostaat ook nog opdraaien als je wilt. Nogmaals, zou mooi zijn als je een eigen stooklijn kan creëren of een stooklijn aan kan passen, maar voor nu gaat dit ook mooi. Kan ook maar zo zijn dat ik weer terug ga naar vaste stooklijn met een minimum thermostaat temperatuur. Wil in elk geval de verschillende mogelijkheden vergelijken.
Zelf trouwens nog niet gemerkt dat de wp het even niet weet als ik iets verander.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdJdi2j6Uc_FAkfH2HVA2kky42g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5ul1Ek9RPYmplDep2OXwSeT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Vandaag had ik iemand op bezoek die bezig is met aanschaf van een warmtepomp en bij mij wat info wilde halen.
Verschillende aanbieders over de vloer gehad die allemaal uiteindelijk het accent leggen op wat het kost en welk voordeel het oplevert.
Ook iemand van Adlar was geweest. Bij de bezoeker kwam een soort schrikreactie toen ik uitlegde hoe een warmtepomp echt anders werkte dan een cvketel. Hij verzuchtte: waarom is er voor iemand die weinig of niets weet van warmtepompen en hoe ze werken niet een mogelijkheid om met enkele eenvoudige handelingen deze te bedienen en waarom zijn handleidingen nog niet in jip-en-janneke-taal geschreven? Ik heb hem enigszins kunnen geruststellen dat er altijd(?) Ondersteuning van het bedrijf uit mogelijk is, maar toch ......
Als de transitie zich verder doorzet zullen ontwerpers, verkopers en installateurs hier toch ook ruim aandacht aan moeten geven.
Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:43:
Vandaag had ik iemand op bezoek die bezig is met aanschaf van een warmtepomp en bij mij wat info wilde halen.
Verschillende aanbieders over de vloer gehad die allemaal uiteindelijk het accent leggen op wat het kost en welk voordeel het oplevert.
Ook iemand van Adlar was geweest. Bij de bezoeker kwam een soort schrikreactie toen ik uitlegde hoe een warmtepomp echt anders werkte dan een cvketel. Hij verzuchtte: waarom is er voor iemand die weinig of niets weet van warmtepompen en hoe ze werken niet een mogelijkheid om met enkele eenvoudige handelingen deze te bedienen en waarom zijn handleidingen nog niet in jip-en-janneke-taal geschreven? Ik heb hem enigszins kunnen geruststellen dat er altijd(?) Ondersteuning van het bedrijf uit mogelijk is, maar toch ......
Als de transitie zich verder doorzet zullen ontwerpers, verkopers en installateurs hier toch ook ruim aandacht aan moeten geven.
Ben benieuwd..
Laat degene die weinig moeite willen doen lekker een modulerende warmtepomp kopen (hybride) die lekker stookt via de thermostaat. Geen last nergens van :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ter aanvulling:

Warmtepomp is , zoals dat heet, een monoblok ; de kast met alles erin staat buiten. alleen aan- en afvoerleiding water, met 2 kabeltjes (ivm stroom en schakeling) komt ergens via de buitenmuur naar binnen.
Zo is hij bij mijn geinstalleerd: fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

warmtevat is in ons geval een klein (grijs) vat, volgens adlar voldoende voor defrost. Bij verwarming middels radiatoren of convectoren , zoals dat bij mij thuis gebeurt, verdwijnt de warmte in het systeem toch vrij snel bij een defrost waardoor de temperatuur in de woonruimte ook wat sneller zakt dan bij verwarming middels vloerverwarming. daar zit langer nog warmte in de vloer zelf denk ik. Ik laat de cv vooralsnog bijspringen bij defrost , puur voor het comfort om te voorkomen dat de woonruimte wat teveel gaat afkoelen. En wellicht lukt het in jouw situatie ook om de cv niet meer te laten bijsprjngen als het bijvoorbeeld vriest zoals vannacht (-4) . Bij mij springt hij nog bij vanaf -5graden. Vanaf die temp krijgt de pomp het te moeilijk om de kamertemp op 19 graden te houden.

Via een langer onderhoudscontract kun je dacht ik de garantie ook verlengen naar 5 jaar. Even meenemen in het gesprek lijkt me.

Terugverdientijd is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden zoals @mversluis ze beschrijft.Als je al zonnepanelen hebt liggen dan is dat natuurlijk een voordeel . Moet je daarin nog veel investeren dan maak je extra kosten op dit moment die van invloed zijn op de terugverdientijd.
Ik focus me steeds minder op die terugverdientijd en kijk vooral naar wat ik nu aan voordeel heb: van 850m3 gas naar zo'n 125-150 m3 gas is al mooi. Het kan nog verder terug naar gasloos ( met behulp van een backup-heater of cv-doorstroomverwarmer die bij bepaalde lage temperaturen gaat bijspringen, maar daar wacht ik nog even mee.

De pomp draait nu vanaf half januari 2023 en ik ben er dik tevreden mee.
‘Grappige’ is dat icm het stukje van de zonnepanelen wat het verbruik moet
compenseren mijn ‘terugverdientijd’ korter is als zonder panelen: zonder panelen scheelt het tov gasverbruik zo’n 500,- per jaar en zit je rond de 10 jaar dus, met panelen scheelt het mijn totale gasverbruik voor verwarmen, zo’n 1200,- per jaar, dan zit ik totaal op zo’n 7 jaar (sommetje zal iets anders worden naarmate het salderen afgebouwd wordt).
Neem nog buiten beschouwing dat mensen altijd de hele wp aanschaf berekenen, maar anders had je (in elk geval ik) binnen afzienbare tijd een nieuwe cv ketel moeten kopen, dus eigenlijk moet je het verschil terug verdienen en niet het hele bedrag. En je hebt natuurlijk wel direct lager e maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Laat degene die weinig moeite willen doen lekker een modulerende warmtepomp kopen (hybride) die lekker stookt via de thermostaat. Geen last nergens van :).
Dan blijf je nog steeds werken met stooklijnen, maar iets eenvoudiger dan wanneer je (bijna) all electric op z'n zuinigst wil verwarmen. Mijn Aurora II vraagt bij een parameter22 instelling -5 toch echt meer aandacht en bijsturing dan als ik de parameter22 op +3 zet.
Verkopers e.a. moeten het eerlijke verhaal gaan vertellen en niet alleen gefocust zijn op kosten en wat het oplevert aan besparing. In mijn ogen had de adviseur van Adlar hier info over moeten geven.
Overigens ik weet wel dat de installateurs instructie en info geven, maar vooraf zou een inschatting van wat de koper wil en qua kennis/vaardigheid in huis heeft het advies meer moeten gaan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 16:26
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:43:
Ben benieuwd..
@fvanderstege

Fijn dat je probeert te helpen.
Ook mij bij adlar overkomen en daarop maar gestopt, terwijl ik toch echt wel interesse had.

Er wordt hier best wel zinnig discussie gevoerd over hoe, waarom, en hoe beter.
Maar zoals je zegt, zelfs al vraag je om iemand die ook iets weet van de werking, een techneut, dan komt er nog iemand die net een exceltje dan invullen, die berekent hoeveel winst je maakt, maar waar niet kan worden ingevuld hoe je huidige installatie, vloerververwarming, radiatoteren -oud of nieuw- er uit ziet.

Ook "wij" moeten mensen helpen maar ook wij laten de discussie soms verzanden in uitzonderingen, ingewikkelde oplossingen, een eigen H.A. , thermostaat met aparte werking.
De basis zou moeten zijn, een huidige installatie en de installatieaanvulling, die adlar biedt. Zou de discussie helpen.!
Succes verder!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 22:36
Bedankt heren voor de antwoorden

Maar de adler hybride ook tap water leveren ?
wij gebruiken namelijk ongeveer 180m3/jr gas voor douche

Maar je hebt dus een app(thermostaat) voor de WP en een thermostaat aan de muur voor de CV
hoe gaat die regeling in zijn werk ?

Ik had ook gelezen dat er hybride systeme zijn waar bij je de prijs van gas en stroom in kunt zetten
zodat het systeem zelf kan kijken wat goedkoop is met stroom of gas te stoken .
met deze Adlar kan dat denk ik niet ?

Hoe zit met met geluidsniveau/ trillngen van de Adlar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7800gs_mo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09-2024
Hey Niek, technisch gezien zou die dat wel kunnen, maar bij Adlar hebben zo ingesteld dat deze alleen kan verwarmen of koelen. Je zou dan een tweede apparaat krijgen, een warmtepomp boiler voor het warmtapwater.

Zelf heb ik de warmtepomp aan de gevel hangen van de woonkamer, daarboven de slaapkamer. Geen last van trillingen of geluid.

[ Voor 23% gewijzigd door 7800gs_mo op 18-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7800gs_mo
Hey allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen maar ik deed nog niet mee met de gesprekken. Ik draai nu sinds 2 weken full electric, dua 8kw warmtepomp en warmtepompboiler. Wilde eerst een jaar hybride draaien, maar de ketel was blijkbaar te slecht bij installatie.
Mijn huis is een hoekhuis uit jaren 80 met 104m2. Als isolatie trifoil vloerisolatie en spouwmuur isolatie, ramen nog dubbelglas.

Warmtepomp eerst ingesteld op stooklijn HL4. Eerste dagen wel ok verbruik, maar ging steeds meer verbruiken (laagste 21kw, hoogste 32kw totaal stroomverbruik) en het werd ook tot 21.5 in huis, veel te warm.

Nu ingesteld op HL5, verbruik omlaag (laagste 17kw, hoogste 24kw), en de kamer is stabiel op de 19.5 graad.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een lager verbruik had verwacht, maar misschien moet ik langer afwachten gezien deze twee weken gewoon exht koud is in NL en de COP gigantisch daalt met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
7800gs_mo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:03:
Hey allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen maar ik deed nog niet mee met de gesprekken. Ik draai nu sinds 2 weken full electric, dua 8kw warmtepomp en warmtepompboiler. Wilde eerst een jaar hybride draaien, maar de ketel was blijkbaar te slecht bij installatie.
Mijn huis is een hoekhuis uit jaren 80 met 104m2. Als isolatie trifoil vloerisolatie en spouwmuur isolatie, ramen nog dubbelglas.

Warmtepomp eerst ingesteld op stooklijn HL4. Eerste dagen wel ok verbruik, maar ging steeds meer verbruiken (laagste 21kw, hoogste 32kw totaal stroomverbruik) en het werd ook tot 21.5 in huis, veel te warm.

Nu ingesteld op HL5, verbruik omlaag (laagste 17kw, hoogste 24kw), en de kamer is stabiel op de 19.5 graad.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een lager verbruik had verwacht, maar misschien moet ik langer afwachten gezien deze twee weken gewoon exht koud is in NL en de COP gigantisch daalt met deze temperaturen.
Afhankelijk van je situatie natuurlijk, maar 24 kWh met dit weer is netjes hoor, voor dat geld heb je nog geen 7 m3 gas. Bovendien moet je eigenlijk over een heel jaar vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
niek1974 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:41:

Maar je hebt dus een app(thermostaat) voor de WP en een thermostaat aan de muur voor de CV

Ik had ook gelezen dat er hybride systeme zijn waar bij je de prijs van gas en stroom in kunt zetten

Bij mij is die echt stil te noemen, sommige mensen ervaren wel wat ‘lawaai’ denk ook wel afhankelijk van waar en hoe die hangt of staat.

Zelf vind ik het niet erg dat het sww via een ander systeem zou lopen, daar bij echte kou hij het bij mij net aan trekt, als je dan ook nog water moet verwarmen en op temperatuur houden weet ik niet of dat wel goed komt….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Ik ben wat rustiger omdat ik super tevreden ben over mijn temperatuur meter die dient als thermostaat en stuurt op stooklijnen. Afgelopen week 2x halve dag naar LTV5 gegaan(onder 19 gr) en bij 19,5+ weer naar LTV6.

Doe er niets aan, WP is zuinig, deze dagen allemaal onder 20 kwh. En dat met een groot huis uit 1955 (half vrijstaand).

Geluid, tsja je hoort hem. M'n buren zeiden: lekker aanzetten wij storen ons er niet aan.

Lees trouwens gewoon dagelijks mee hier hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door steefweer op 18-01-2024 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Ik geloof overigens niet in 100% passende stooklijnen. Temperatuur buiten is 1, maar zon, luchtvochtigheid buiten, RV binnen, aantal personen binnen, warmte secundair door koken, grote temperatuursveranderingen etc geven allemaal onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46

Als ik de WP onder mijn slaapkamerraam zou hebben hangen dan had ik nooit meer een oog dicht gedaan. Het systeem maakt behoorlijk veel geluid (herrie). Natuurlijk is geluid ook iets wat de een stoort en de ander niet. Maar ik durf met gerust hart te zeggen dat ik bij verre (!) het meest luidruchtige systeem (Adlar Aurora II 6kW Hybride) heb in mijn wijk (7 WP en 5 Airco-systemen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBas

1. is uitgeschakeld zoals hierboven aangegeven
Voor warmwater leveren ze een warmtepompboiler, maar als je ketel nog goed is kan je die net zoals mij alleen voor tapwater blijven gebruiken. Hoogste verbruik blijft toch verwarming waar je op bespaard.

2. Bij een warmtepomp stook je op een stooklijn. Ik heb mijn thermostaat helemaal uit staan op dit koment en gebruik deze om alleen maar af te lezen joe warm het is in huis. Je zou echter een minimale temperatuur kunnen instellen op je thermostaat binnen waarbij je deze instelt op bijvoorbeeld 18 graden. Dan zal de warmtepomp is boost gaan mocht deze onder de 18 komen. Echter als dit het geval is, is de gekozen stooklijn gewoon te laag en zal je die moeten verhogen.

De app gebruik je hier dus bijvoorbeeld voor. Om de stooklijn te verhogen/te verlagen of om eco stand in te stellen. Een koppeling naar Home Assistant is ook mogelijk. Er zijn al handleidingen hiervoor hoe je de Adlar kan koppelen. Dan kan je de stooklijnen gaan automatiseren aan de hand
van de binnen- of buitentemperatuur.

3. Hier heb je het bijvoorbeeld over een Remeha Elga Ace. Hier kan dit inderdaad alleen moet je daarbij wel bedenken dat dit over een 4kW vermogen gaat van het monoblock. Dan heeft het monoblock simpelweg te weinig vermogen en gaat deze niet energiezuinig meer kunnen stoken dus is gas sowieso gewoon goedkoper.

De 6kW van Adlar kan al veel beter verwarmen dan de 4kW in verband met meer vermogen. De COP is dan ook beter dan de Elga. Ik verwarm nog steeds een kwart tot de helft goedkoper op elektra als het buiten vriest dan op gas.

4. Geluid/trillingen hangt volledig af van plaatsing. Hier staat deze op een plat dak naast de slaapkamer. Ik zet hem snachts elke keer (geautomatiseerd) in eco modus. Geluid is dan flink afgenomen en beter ook voor de burenrelatie. Ik hoor hem overigens niet, mijn vrouw met haar absoluut gehoor een beetje (lees als niet storend). Trillingen hebben we overigens geen last van door de dikke veren welke standaard geinstalleerd worden. Deze vangen de trillingen wel op.
Het meeste lawaai komt van de ventilator af als deze draait op bijvoorbeeld vol vermogen. De compressor hoor je “bijna” niet.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Je merkt overigens met koude temperaturen onder 0 dat er best wat kwh's doorheen gaan. De SCOP daalt natuurlijk ook met deze lage temperaturen.

Het systeem ongeacht CV op gas of LW WP hebben natuurlijk dezelfde KW's op te brengen om het huis warm te houden, maat de efficiëntie van een gasketel daalt niet tot nauwelijks bij ver onder nul, terwijl de efficiëntie van de wp verhoudingsgewijs aanzienlijk afneemt.

Zeker met de dagen van 5-15 graden is het verschil in verhouding M3gas tot KwH elektra het grootst. Iemand oneens?

Aanvullend:
Ik ben geen voorstander van hybride, echter voor netontlasting is het top. Bij zeer koude temperaturen gebruiken we veel gas, waardoor over het hele jaar gasverbruik door heel NL flink daalt en we voorkomen extreme pieken op het netwerk als iedereen per dag 30kwh erdoor jast.

[ Voor 21% gewijzigd door steefweer op 19-01-2024 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:21:
Je merkt overigens met koude temperaturen onder 0 dat er best wat kwh's doorheen gaan. De SCOP daalt natuurlijk ook met deze lage temperaturen.

Het systeem ongeacht CV op gas of LW WP hebben natuurlijk dezelfde KW's op te brengen om het huis warm te houden, maat de efficiëntie van een gasketel daalt niet tot nauwelijks bij ver onder nul, terwijl de efficiëntie van de wp verhoudingsgewijs aanzienlijk afneemt.

Zeker met de dagen van 5-15 graden is het verschil in verhouding M3gas tot KwH elektra het grootst. Iemand oneens?

Aanvullend:
Ik ben geen voorstander van hybride, echter voor netontlasting is het top. Bij zeer koude temperaturen gebruiken we veel gas, waardoor over het hele jaar gasverbruik door heel NL flink daalt en we voorkomen extreme pieken op het netwerk als iedereen per dag 30kwh erdoor jast.
Achteraf ben ik erg blij dat toen in op zoek was alle Remeha’s en Daikins etc. niet leverbaar waren, dan had ik hier nu met zo’n 4 KW ding gezeten, 6 KW blijkt echt wel nodig in mijn geval om van het gas af te kunnen.

Dat je meer verbruik hebt met meer kou is logisch, geldt voor electra en gas, hoeveel de COP onderuit gaat, geen idee, je zou deze eigenlijk ik de app moeten kunnen uitlezen.
Vergelijk veel met mensen die net zoveel gas of zelfs minder als ik eerder gebruiken en ben altijd beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7800gs_mo
Johan H schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Achteraf ben ik erg blij dat toen in op zoek was alle Remeha’s en Daikins etc. niet leverbaar waren, dan had ik hier nu met zo’n 4 KW ding gezeten, 6 KW blijkt echt wel nodig in mijn geval om van het gas af te kunnen.

Dat je meer verbruik hebt met meer kou is logisch, geldt voor electra en gas, hoeveel de COP onderuit gaat, geen idee, je zou deze eigenlijk ik de app moeten kunnen uitlezen.
Vergelijk veel met mensen die net zoveel gas of zelfs minder als ik eerder gebruiken en ben altijd beter af.
Hier een stukje over wat de COP doet on de winter:

https://energiepionier.nl...ndabel-bij-stevige-vorst/

Voor de Elga Ace is deze 2.7 bij -7 graden. Ik ben ook benieuwd wat de waarden van de Adlar Castra zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
Je SCOP gaat pas later naar de haaien. Als je het dus bij -3 op een HT lijn net trekt ben je wss bij een weekje -10 de Sjaak.

Buiten je SCOP daalt natuurlijk je capaciteit enorm. Als die bij 2 graden 6 kw ter beschikking hebt en bij -15 is dit 1,5 kw minder . Juist dan kan je ze goed gebruiken;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xOuTyqIXltCg8TC5GjLOs73aaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpAALebaw7hiXh8171BBLy1N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGcw-B0_49TwqGbNn--dw_Nn2Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEBzyh1eJ7aXQka5i3LfcaJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTf4EtwynoDxPSzlb7euAnImOtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xe0In0VRjz0VDJAoDU3XKJaX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cth0Ysd1C-9e4p1KGHDDQ-x4Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVfKUDgmTgQBHLYKuiZoXf3T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxJEHIAHhbLnj4Y9GrJNWl6dD4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSDHJqd9B6AxFbs07McvipKK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door steefweer op 19-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MausV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08-2024
Koelen met standaard radiatoren is inderdaad niet behulpzaam, LT radiatoren met afgiftehulp en geschikt voor koelen zijn wel behulpzaam.

Wij zijn in voorbereiding op onze warmtepomp overgeschakeld op Jaga Hybrid radiatoren. Wij verwachten geen airco-achtige koeling, maar wel verhoogd comfort op warme dagen.

Vergeet niet het leidingwerk mee te nemen als je gaat koelen, je wilt geen condensatie op oudere CV leidingen. Wij hebben al het leidingwerk vervangen met geisoleerde meerlagenbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan88
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik ben voornemens mijn woning gasloos te maken met een Aurora II en de daarbij aangeboden Atlantic Explorer warmtepompboiler. Adlar neemt in de offerte geen buffervat voor de CV mee. Verkoper vertelde dat dat niet nodig is als er geen zone-regeling is (en dat hebben wij inderdaad niet in huis). Online lees ik vooral dat een buffervat wel een must is voor een warmtepomp, om rust in het systeem te krijgen. Ik vraag me dus af wat verstandig is. Zijn er hier mensen met kennis hierover, of die al ervaring hebben met een systeem met/zonder buffervat? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Gerjan88 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:56:
Ik ben voornemens mijn woning gasloos te maken met een Aurora II en de daarbij aangeboden Atlantic Explorer warmtepompboiler. Adlar neemt in de offerte geen buffervat voor de CV mee. Verkoper vertelde dat dat niet nodig is als er geen zone-regeling is (en dat hebben wij inderdaad niet in huis). Online lees ik vooral dat een buffervat wel een must is voor een warmtepomp, om rust in het systeem te krijgen. Ik vraag me dus af wat verstandig is. Zijn er hier mensen met kennis hierover, of die al ervaring hebben met een systeem met/zonder buffervat? Dank!
Er wordt wel een buffervat geplaatst echter is deze ongeveer even groot als het expansievat wat tevens ook wordt geplaatst. Het betreft een 20L versie en is voldoende als buffer voor Adlar.

Ik kan eventueel daar morgen wel even een foto van maken. Mijn 120L vat is onlangs verwijderd door Adlar omdat het gewoon niet werkte met zoneregeling (warmtepomp bleef maar pendelen) en daarvoor in de plaats is de 20L versie geplaatst.

Sinds het moment dat de zoneregeling eraf ging, kreeg ik superstabiele runs, ook met het buffervat van 120L overigens echter met de 20L variant vergelijkbaar. Echter vond het zonde van de ruimte welke dat vat innam.

[ Voor 20% gewijzigd door MrBas op 20-01-2024 21:28 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
fvanderstege schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:17:

Wat ook kan is het gebruik van een custom stooklijn (via LT8)
Instelling momenteel bij ons is: 0 graden buitentemp, doeltemp op 40 graden [via L29 := 40]
de lijn snijdt bij 10 graden buitentemp een doeltemp van ommenabij 31 graden, bij 20 graden is doeltemp 23 graden.

Enige wat ik doe met routines is de WP van standaard naar economy en terug togglen ivm de geproduceerde db afhankelijk van tijdstip

[ Voor 6% gewijzigd door azaden op 20-01-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan88
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-09-2024
MrBas schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Er wordt wel een buffervat geplaatst echter is deze ongeveer even groot als het expansievat wat tevens ook wordt geplaatst. Het betreft een 20L versie en is voldoende als buffer voor Adlar.

Ik kan eventueel daar morgen wel even een foto van maken. Mijn 120L vat is onlangs verwijderd door Adlar omdat het gewoon niet werkte met zoneregeling (warmtepomp bleef maar pendelen) en daarvoor in de plaats is de 20L versie geplaatst.

Sinds het moment dat de zoneregeling eraf ging, kreeg ik superstabiele runs, ook met het buffervat van 120L overigens echter met de 20L variant vergelijkbaar. Echter vond het zonde van de ruimte welke dat vat innam.
Dank voor je reactie. Ben benieuwd naar de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
MrBas schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Misschien is een 120L buffervat in z'n algemeen zo gek nog niet (zie voor onderbouwing: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/).
Was de thermostaat zelf veroorzaker van het pendelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azaden
7800gs_mo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Hier een stukje over wat de COP doet on de winter:

https://energiepionier.nl...ndabel-bij-stevige-vorst/

Voor de Elga Ace is deze 2.7 bij -7 graden. Ik ben ook benieuwd wat de waarden van de Adlar Castra zijn.
Dit is een COP overzichtje voor vandaag (20 jan ~ 0 graden ) van wat mijn Adlar WP presteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcBIF8Mpws9fJakQSLheVL4kg5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YySYdNt3MvN3xdVmVX3H9yS7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Wellicht even leuk ter vergelijking Wat is jullie verbruik van MA-ZA?

Ik: 105KW, 110m2 VV zonder CV, bouwjaar 1955. Enige Verwarming.

Heel tevreden mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
azaden schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Wat ook kan is het gebruik van een custom stooklijn (via LT8)
Instelling momenteel bij ons is: 0 graden buitentemp, doeltemp op 40 graden [via L29 := 40]
de lijn snijdt bij 10 graden buitentemp een doeltemp van ommenabij 31 graden, bij 20 graden is doeltemp 23 graden.

Enige wat ik doe met routines is de WP van standaard naar economy en terug togglen ivm de geproduceerde db afhankelijk van tijdstip
Wat je eigenlijk zegt is dat je LT8 over zijn Y-as kan verschuiven? Heel custom is dat niet, ik wil bij meerdere buitentemperaturen een steltemperatuur kunnen ingeven, maar wellicht dat die ergens tussen past wat in jou situatie net beter past….
40 graden haal ik niet met deze temperaturen (zonder cv) max 34-35. (Moet ik toch eens dieper induiken).
Maar zal eens kijken of ik er wat aan heb, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46
azaden schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Dit is een COP overzichtje voor vandaag (20 jan ~ 0 graden ) van wat mijn Adlar WP presteert.
[Afbeelding]
Je moet mij (en misschien ook een paar anderen) even helpen. Wat kan ik aflezen uit de grafiek en welke COP heeft de Adlar WP dan nu bij 0 graden Celsius? Als ik het beredeneer zie ik dat de Adlar een (veel) slechtere COP heeft dan de Remeha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Je moet mij (en misschien ook een paar anderen) even helpen. Wat kan ik aflezen uit de grafiek en welke COP heeft de Adlar WP dan nu bij 0 graden Celsius? Als ik het beredeneer zie ik dat de Adlar een (veel) slechtere COP heeft dan de Remeha?
Ik ken iemand met een (voorheen) vergelijkbaar gasverbruik. Tegenwoordig stookt hij continue op 18 graden en ik op ca. 19,5.
Tot eergister gasverbruik januari daar 139 m3 ik, 380 kWh. Als ik 139x8,8 doe en deel door mijn 380, kom ik op een COP van ten minste 3,21 in werkelijkheid wss iets meer omdat ik op een hogere temperatuur stook.
Blijft natuurlijk een beetje appels en peren. Wie weet kunnen we het ooit in de app zien 🤓
Maar met bijna 3 weken vrieskou niet slecht!?

Gemiddelde temperatuur 1,4 graden bij wp in januari.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 21-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:35
steefweer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:57:
Wellicht even leuk ter vergelijking Wat is jullie verbruik van MA-ZA?

Ik: 105KW, 110m2 VV zonder CV, bouwjaar 1955. Enige Verwarming.

Heel tevreden mee
Bij mij van Ma - Za 65KW. bij stooklijnen LTV4, LTV5 en LTV6. Temp 19C

150m2 VV, WP 6KW niet aangesloten op de CV-ketel, bouwjaar 2016, Utrecht

Overigens draait de WP nog op fabrieksinstellingen, installateur is nog niet langs geweest. Ik hoop dat als alles naar behoren ingeregeld is, het nog iets beter wordt. Maar ik ben zo al dik tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
martijn3 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Bij mij van Ma - Za 65KW. bij stooklijnen LTV4, LTV5 en LTV6. Temp 19C

150m2 VV, WP 6KW niet aangesloten op de CV-ketel, bouwjaar 2016, Utrecht

Overigens draait de WP nog op fabrieksinstellingen, installateur is nog niet langs geweest. Ik hoop dat als alles naar behoren ingeregeld is, het nog iets beter wordt. Maar ik ben zo al dik tevreden.
Als je warmtepomp niet op de CV zit aangesloten wordt hij op dezelfde dag inbedrijfgesteld. Dus ze komen dan later niet terug hiervoor. Dat is alleen als deze op de CV blijft aangesloten (hybride).

Hierbij overigens de fotos van het buffervat. Ook overigens een foto van het expansievat en hoe alles is geinstalleerd. Overigens is de Ismart module bij mij al geinstalleerd zodat ze de warmtepomp op afstand kunnen bekijken. Deze bevind zit links onder de controlunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDdf0WirA0GAfQHG82PVsdy_shk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVPSWivkIRbHDnEB9Cd8DwvY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnHfh_U8E3SZzBonOf_gyhPaSKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVlD9LTlKaHZjrsnTZujyj3A.jpg?f=fotoalbum_large

Expansievat WP is overigens rood, expansievat CV wit en het buffervat is grijs.

[ Voor 45% gewijzigd door MrBas op 21-01-2024 12:27 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
John6871 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:56:
[...]

De grafiek laat een verloop zien van periodieke bepaling wat de COP waarde is afhankelijk van de verhouding flow en delta temperaturen (inlet/outlet) op een gegeven tijdstip. Mijn COP gemiddelde over die waarden die dag was 2,89, bij een daggemiddelde van -0,4c. Mijn stel temparatuur staat op 46 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door azaden op 21-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
MrBas schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Als je warmtepomp niet op de CV zit aangesloten wordt hij op dezelfde dag inbedrijfgesteld. Dus ze komen dan later niet terug hiervoor. Dat is alleen als deze op de CV blijft aangesloten (hybride).

Hierbij overigens de fotos van het buffervat. Ook overigens een foto van het expansievat en hoe alles is geinstalleerd. Overigens is de Ismart module bij mij al geinstalleerd zodat ze de warmtepomp op afstand kunnen bekijken. Deze bevind zit links onder de controlunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Expansievat WP is overigens rood, expansievat CV wit en het buffervat is grijs.
Hi Mr-Bas ik zie dat gebruik maakt van een Tado warmtepomp Connector. Ben nieuwsgierig naar je overweging en hoe je die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
azaden schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Hi Mr-Bas ik zie dat gebruik maakt van een Tado warmtepomp Connector. Ben nieuwsgierig naar je overweging en hoe je die gebruikt.
Beste,

Dit betreft de draadloze ontvanger omdat ik hiervoor een zone regeling had echter heb nog componenten welke draadloos communiceren.

Daar kan ik overigens verder kort in zijn: op dit moment helemaal niet. Warmtepomp staat ingesteld op momenteel LT5 en overweeg zelfs LT6 al in te voeren door het komende warmer weer. Ik heb alle radiatorknoppen verkocht en heb alleen nog ruimtevoelers en een thermostaat in de woonkamer die als ruimtevoeler nu dient aangezien ik alles uit heb gezet. Ik gebruik die waarden om via home assistant de stooklijn automatisch aan te laten passen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrBas op 21-01-2024 14:33 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron5
  • Laatst online: 22-01-2024
mijn vraag is, wat dit nu op jaarbasis aan stroom?
Dit zie ik nergens staan.
Pagina: 1 ... 13 ... 64 Laatste