Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 14 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
Ron5 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:38:
mijn vraag is, wat dit nu op jaarbasis aan stroom?
Dit zie ik nergens staan.
Ligt helemaal aan je situatie.
Reken grofweg 2x je gasverbruik (dus zonder gas voor warm water) in kWh per jaar.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:26
MrBas schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Als je warmtepomp niet op de CV zit aangesloten wordt hij op dezelfde dag inbedrijfgesteld. Dus ze komen dan later niet terug hiervoor. Dat is alleen als deze op de CV blijft aangesloten (hybride).

Hierbij overigens de fotos van het buffervat. Ook overigens een foto van het expansievat en hoe alles is geinstalleerd. Overigens is de Ismart module bij mij al geinstalleerd zodat ze de warmtepomp op afstand kunnen bekijken. Deze bevind zit links onder de controlunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Expansievat WP is overigens rood, expansievat CV wit en het buffervat is grijs.
Misschien beetje dom van mij, maar dat buffervat zit normaal in retour en er gaat warm - minstens 30 graden - water door. Waarom is dat vat niet geisoleerd???, ik heb overigens nognooit geisoleerde gezien.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
harv schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Misschien beetje dom van mij, maar dat buffervat zit normaal in retour en er gaat warm - minstens 30 graden - water door. Waarom is dat vat niet geisoleerd???, ik heb overigens nognooit geisoleerde gezien.
Zit inderdaad in retour vlak bij pomp, bij mij op zolder in kast dus niet heel koud, maar heb m wel een lekkere warme trui aan getrokken, had dezelfde gedachte als jij 😀

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 07:07
harv schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Goede vraag waarom niet, kostenplaatje denk ik. Geisoleerde modellen bestaan wel alleen voor een 25L model betaal je meteen 320 incl btw, deze kost 112 incl btw (reflex model).

zie bijvoorbeeld: https://www.buurs.nl/product/drl-buffervat-25-liter.

Ziet er trouwens wel weer knap uit en gezien dat mijn schuur echt koud is (5-10 graden) wellicht een goede toevoeging voor de volgende winter. Tevens kan de aanvoertemperatuur nog wel lager dan 30 graden zijn. Bij mij nu op LT5 precies 30. Kan dan nog LT6 tot LT8.

[ Voor 7% gewijzigd door MrBas op 21-01-2024 18:03 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johan H schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Zit inderdaad in retour vlak bij pomp, bij mij op zolder in kast dus niet heel koud, maar heb m wel een lekkere warme trui aan getrokken, had dezelfde gedachte als jij 😀
Heb je er isolatie overheen gedaan? Zo ja, welke?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzMUO0Wfdz5w2Md947VeHs__0Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLQC0tkKhZ4H9rdlf74nVUsh.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen week 99 kWh tot nu toe weggestookt. Oud jaren 1940 woning, 98m2 met beneden VVW, boven radiatoren. Tevens nageisoleerd met dak/vloer en spouwmuurisolatie (5cm EPS parels). Stooklijn over het algemeen LT4, vandaag voor het eerst naar LT5. Bij echt koude nachten hiervoor stond deze op LT1.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Goede vraag waarom niet, kostenplaatje denk ik. Geisoleerde modellen bestaan wel alleen voor een 25L model betaal je meteen 320 incl btw, deze kost 112 incl btw (reflex model).

zie bijvoorbeeld: https://www.buurs.nl/product/drl-buffervat-25-liter.

Ziet er trouwens wel weer knap uit en gezien dat mijn schuur echt koud is (5-10 graden) wellicht een goede toevoeging voor de volgende winter. Tevens kan de aanvoertemperatuur nog wel lager dan 30 graden zijn. Bij mij nu op LT5 precies 30. Kan dan nog LT6 tot LT8.
Zoals ik letterlijk zei, ik heb um werkelijk een warme trui aangetrokken, puur als testje, bedacht toen ik de temperatuurdaling systeemwater zag bij de defrosts.
Ligt nog wel in de bedoeling om te isoleren, dacht er een kastje omheen te timmeren, hangend aan de muur en daar glas of steenwol
In te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Aha wist niet dat je ik het zo letterlijk moest opvatten, kan ook een isolatielaag zijn wat als een “warme trui” opgevat kan worden.

Cant wait to see the pictures :P

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan H
MrBas schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:23:
Aha wist niet dat je ik het zo letterlijk moest opvatten, kan ook een isolatielaag zijn wat als een “warme trui” opgevat kan worden.

Cant wait to see the pictures :P
Tadáá
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HELjN7EpidYKdMFutHv-6umb4IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajvXvHSIbmzr4j1FFtCshgGb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Hier 162 kWh van ma t/m za (15 t/m 20 jan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13obxQf5NtFVbccYhZjijD69DlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SQ0i209saXc37rMaGAvAejY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
martijn3 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Bij mij van Ma - Za 65KW. bij stooklijnen LTV4, LTV5 en LTV6. Temp 19C

150m2 VV, WP 6KW niet aangesloten op de CV-ketel, bouwjaar 2016, Utrecht

Overigens draait de WP nog op fabrieksinstellingen, installateur is nog niet langs geweest. Ik hoop dat als alles naar behoren ingeregeld is, het nog iets beter wordt. Maar ik ben zo al dik tevreden.
Wow bizar laag. Netjes zeg!

Hoe zou het zo kunnen zijn dat jouw verbruik stuk lager is over een groter oppervlakte met lagere stooklijn (hogere warmtevraag) En ong. gelijke binnentemperatuur?

[ Voor 14% gewijzigd door steefweer op 21-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 00:04
Ron5 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:38:
mijn vraag is, wat dit nu op jaarbasis aan stroom?
Dit zie ik nergens staan.
Een kort antwoord?
Zie: https://warmtepomp-panel.nl/elektriciteitsverbruik.html
Vul voor de SCOP waarde voor het gemak 4.8 (met punt ipv komma) in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
6kw Adlar wp, full electric
134 kwh tot nu voor hele week.
Vrijstaande woning eind 1970, stond op lt3 , net na lt2 gezet paar dagen geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un8v2baBleGyCcnfhEn-ELBsCzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FjjmHLDpMw27KevTP51P3yz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mversluis op 21-01-2024 23:01 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
azaden schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Een kort antwoord?
Zie: https://warmtepomp-panel.nl/elektriciteitsverbruik.html
Vul voor de SCOP waarde voor het gemak 4.8 (met punt ipv komma) in.
Yes. Zonder warmteverlies berekening od transmissie berekening kan je geen stroom p.j. Berekenen. Sites als : https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/
Geven een indicatie.

Een appartement ingebouwd tussen andere woningen uit 2022 nieuwbouw geeft bijvoorbeeld een heel ander verbruik dan een vrijstaande woonboerderij uit 1865.
Dit kan zomaar vertienvoudigd zijn.

Met bovenstaande site kwam ik uit op 2.700 khw per jaar. Zit nu in 9 weken op 600 kwh. Ga ik dus nooit redden wss. Elke koude maand is gemiddeld 300 kwh, dus dan moet het 9 maanden zo koud zijn om de 2.700 kwh te bereiken.
Zoals @Johan H eerder noemde: gas voor verwarmen*2 is je kwh ongeveer. Ik verbruikte daar 800 m3 voor, dus zou dan in mijn situatie 1.600 kwh zijn. Dit is exclusief koelen en sww/warm tapwater.

Logisch redenatie: uit elke m3 gas haal je ca 8,8 kwh stookvermogen met een HR ketel.. Met een gemiddelde SCOP van 4,4 kom je dan ongeveer uit op het dubbele;)

Voorbeeld 1.000 m3:
1.000x8,8 = 8.800 kwh /4,4 = 2.000 kwh.

[ Voor 32% gewijzigd door steefweer op 21-01-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-09 07:46
azaden schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:37:
[...]

De grafiek laat een verloop zien van periodieke bepaling wat de COP waarde is afhankelijk van de verhouding flow en delta temperaturen (inlet/outlet) op een gegeven tijdstip. Mijn COP gemiddelde over die waarden die dag was 2,89, bij een daggemiddelde van -0,4c. Mijn stel temparatuur staat op 46 graden.
Dankjewel, dan klopt mijn aanname dat de COP in de grafiek die getoond wordt, beduidend slechter is dan reclame-COP's van zowel Adlar als Remeha. ik zou toch graag eens een testvergelijking willen zien van WP's en daarbij de gemeten (S)COP's en geluidsdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
[Afbeelding]

Nee hoor, kijk maar in de afbeelding hierboven waar je bij een hogere aanvoertemp en -7 graden al op een COP zit van 2,39 bij een aanvoertemp van 55 graden. Op 2 graden een COP van 2,91. Dus -2 met een aan aanvoertemp van 46 graden en een COP van 2,89 is lang zo slecht nog niet.

[ Voor 40% gewijzigd door MrBas op 22-01-2024 07:48 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Yes. Zonder warmteverlies berekening od transmissie berekening kan je geen stroom p.j. Berekenen. Sites als : https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/
Geven een indicatie.

Een appartement ingebouwd tussen andere woningen uit 2022 nieuwbouw geeft bijvoorbeeld een heel ander verbruik dan een vrijstaande woonboerderij uit 1865.
Dit kan zomaar vertienvoudigd zijn.

Met bovenstaande site kwam ik uit op 2.700 khw per jaar. Zit nu in 9 weken op 600 kwh. Ga ik dus nooit redden wss. Elke koude maand is gemiddeld 300 kwh, dus dan moet het 9 maanden zo koud zijn om de 2.700 kwh te bereiken.
Zoals @Johan H eerder noemde: gas voor verwarmen*2 is je kwh ongeveer. Ik verbruikte daar 800 m3 voor, dus zou dan in mijn situatie 1.600 kwh zijn. Dit is exclusief koelen en sww/warm tapwater.

Logisch redenatie: uit elke m3 gas haal je ca 8,8 kwh stookvermogen met een HR ketel.. Met een gemiddelde SCOP van 4,4 kom je dan ongeveer uit op het dubbele;)

Voorbeeld 1.000 m3:
1.000x8,8 = 8.800 kwh /4,4 = 2.000 kwh.
Draaien nu precies 10 maand en tot nu toe 1240 kWh verbruikt, met nog 2 koudere maanden te gaan denk ik dat we behoorlijk in de buurt komen van de beoogde 2000 kWh per jaar 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Johan H schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Draaien nu precies 10 maand en tot nu toe 1240 kWh verbruikt, met nog 2 koudere maanden te gaan denk ik dat we behoorlijk in de buurt komen van de beoogde 2000 kWh per jaar 👍
De trotse verhalen over het verbruik komen vooral van mensen met vloerverwarming ;) vermoed ik.
Met convectoren of radiatoren zal het energieverbruik wel hoger liggen in het algemeen.

Daarnaast maakt het enorm uit hoe het huis geïsoleerd is. Een voorbeeld in mijn situatie: nu ik niet meer mbv gas verwarm middels convectoren en op lage temp de pomp laat draaien merk ik dat het warmteverlies in mijn woonkamer toch nog behoorlijk is:
De muur grenzend aan de garage geeft kou af, de wind op de pui dit weekend was 'moordend': achterpui is in 2010 gezet met prima dubbelglas., maar als vervolgens de wind langs de grond onder de pui door binnenkomt.... :'( , dan is er iets mis met de constructie lijkt me. Dit voorjaar aanpakken dus. voorlopig op de ouderwetse manier met dekentjes afdekken . Dat helpt ook. maar moest wel stoken op higtemp 8. en dat was nog niet eerder voorgekomen

Al met al zal ik dit verbruiksjaar ruim boven de 2000 kwh komen.
Maar: mijn gasverbruik is gigantisch omlaag: vorig jaar in januari boven de 200m3! en nu staat de teller nog maar op 14m3.
Over het hele verbruiksjaar van eind maart 2023 tot eind maart 2024 verwacht ik nu niet hoger te komen dan 100-125m3.

Blij mee.
Nu nog die achterpui tochtvrij maken. Misschien ook de garagemuur aanpakken.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:08:
[...]

De trotse verhalen over het verbruik komen vooral van mensen met vloerverwarming ;) vermoed ik.
Met convectoren of radiatoren zal het energieverbruik wel hoger liggen in het algemeen.

Daarnaast maakt het enorm uit hoe het huis geïsoleerd is. Een voorbeeld in mijn situatie: nu ik niet meer mbv gas verwarm middels convectoren en op lage temp de pomp laat draaien merk ik dat het warmteverlies in mijn woonkamer toch nog behoorlijk is:
De muur grenzend aan de garage geeft kou af, de wind op de pui dit weekend was 'moordend': achterpui is in 2010 gezet met prima dubbelglas., maar als vervolgens de wind langs de grond onder de pui door binnenkomt.... :'( , dan is er iets mis met de constructie lijkt me. Dit voorjaar aanpakken dus. voorlopig op de ouderwetse manier met dekentjes afdekken . Dat helpt ook. maar moest wel stoken op higtemp 8. en dat was nog niet eerder voorgekomen

Maar: mijn gasverbruik is gigantisch omlaag: vorig jaar in januari boven de 200m3! en nu staat de teller nog maar op 14m3.
Over het hele verbruiksjaar van eind maart 2023 tot eind maart 2024 verwacht ik nu niet hoger te komen dan 100-125m3.

Blij mee.
Nog een tip van een bouwkundige met eveneens schuifpui uit 2019 met krypton gevuld triple glas:
Dubbele deuren van gelijke kwaliteit geven een veel betere luchtdichtheid dan een schuifpui. Met QV10 metingen vallen ze altijd door de mand. Wellicht als je nadenkt over vervanging meenemen in je overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Blij mee.
Denk dat allerbelangrijkste is naar je eigen gasverbruikshistorie te kijken.
Zie hier ook getallen van mensen in nieuwbouwhuizen voorbij komen die gruwelijk laag zijn, vraag me daarbij zelfs af of je zo’n investering ooit terug verdiend of dat ze gewoon een heel groen hart hebben 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
John6871 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Dankjewel, dan klopt mijn aanname dat de COP in de grafiek die getoond wordt, beduidend slechter is dan reclame-COP's van zowel Adlar als Remeha. ik zou toch graag eens een testvergelijking willen zien van WP's en daarbij de gemeten (S)COP's en geluidsdruk.
COP wordt standaard aangeven in 35/7. Dit is dan nog 4,XX.
Ik zit met temperaturen rond vriespunt op lage stooklijnen nog op aanvoertemperatuur van ca 28 gr, dus dan blijft het verschil 28 graden. Ukt hele koude lucht kan die iets slechter warmte pakken, maar het moet echt koud zijn als die onder de 3,0 komt verwacht ik.

Daarbij weer. Voorheen zat ik vaak op 9m3.gad bij vriespunt.
9x8,8 = 80kw.
Nu vaak op 20 kwh.
80/20= 4 (is SCOP).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Nog een tip van een bouwkundige met eveneens schuifpui uit 2019 met krypton gevuld triple glas:
Dubbele deuren van gelijke kwaliteit geven een veel betere luchtdichtheid dan een schuifpui. Met QV10 metingen vallen ze altijd door de mand. Wellicht als je nadenkt over vervanging meenemen in je overweging.
‘Krijg’ met 2 weken HR++ ter vervanging van huidige 1990 dubbel glas, verwacht daar ook best wat van, in elk geval qua comfort.
Omdat je met vv geen radiatoren aan de muur hebt hangen en de vv ook best een stukje vanaf de muur begint komt er best kou van de muren, dat verneem je wel met het bankstel voor het raam.
De alu schuifpui is ook nog wel een dingetje, wel lekker als het winterzonnetje er op staat, maar verder een tocht en kougat. Mag wat kosten een nieuwe, dus daar ben ik nog lang niet uit. Heb ook wel aan houten openslaande deuren gedacht, schijnt wat goedkoper te zijn en zo jij zegt luchtdichter…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:35:
[...]

‘Krijg’ met 2 weken HR++ ter vervanging van huidige 1990 dubbel glas, verwacht daar ook best wat van, in elk geval qua comfort.
Omdat je met vv geen radiatoren aan de muur hebt hangen en de vv ook best een stukje vanaf de muur begint komt er best kou van de muren, dat verneem je wel met het bankstel voor het raam.
De alu schuifpui is ook nog wel een dingetje, wel lekker als het winterzonnetje er op staat, maar verder een tocht en kougat. Mag wat kosten een nieuwe, dus daar ben ik nog lang niet uit. Heb ook wel aan houten openslaande deuren gedacht, schijnt wat goedkoper te zijn en zo jij zegt luchtdichter…..
Wat betreft glas: Glas is sterk verbeterd door verschillende gasvullingen en coatingen.

Zo heeft HR++ glas een U-waarde van circa 1,1 en HR+ glas van 1,3 tot 1,6 W/m2K. Oud dubbel glas komt niet verder dan een Ugl van 2,8 W/m2K terwijl enkel glas een Ug-waarde van slechts 5,8 W/m2K heeft. Normaal triple glas heeft een u-waarde van 0,7 W/m2K. Door dit weer te vullen met krypton + extra coating heb ik zelf een u-waarde van 0,4 W/m2K voor glas en 1,1 W/m2K voor kunststof kozijnen thuis weten te behalen..
Dit draagt nu zeker bij aan de werking van LTV en de Adlar warmtepomp.

In verhouding tot dichte delen van je gebouwschil is de waarde anders uitgedrukt, maar de verschillen zijn enorm. Dit is de huidige nieuwbouweis:

Dak = 6,3 m2 W/K
Gevel = 4,7 m2 W/K
Vloer = 3,7 m2 W/K
Glas = 1,2 W/m2K

Als je het omrekent heeft glas met een u-waarde van 1,2 W/m2K (1/1,2) = 0,83 m2 K/W. Je mag het zo niet helemaal berekenen, maar het zegt wel wat over het verschil tussen glas en de gebouwschil. Daarom heeft een u-waarde van 0,4 grote invloed, want: 1/0,4 = 2,5 m2 K/W.
In mijn geval geeft de thermo grafische camera voor de gevel (RD 2,0 m2K/W) een binnentemp aan van 16 graden en het glas (u-waarde 0,4 (/RD waarde 2,5) van 17,5 graad. Ook bij nieuwbouw blijft glas een groot warmtelek, al is het niet zo zwart of wit als hierboven en betreft het minimaal een koudebrug door gasvulling.

Dubbele deuren van 56mm (ipv 40mm) met rondom rubbers dichten inderdaad veel beter af dan een schuifpui. Je kan nog zo goed isoleren, maar als je kierdichting niet op orde is heeft het beperkt zin. Dit gaat uiteraard weer gepaard met ventilatieprincipes, want bij isoleren hoort ook ventileren.

Naja, nu weer terug naar de warmtepomp, maar het heeft zeker met elkaar te maken op het gebied van energieverbruik en haalbaarheid. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:21:
[...]

De schuifpui is van hout met houten openslaande deuren . Alles met hr++ Glas.
De wind komt onder het kozijn van de deur door de kamer in . Blijkbaar is het onder het kozijn niet goed opgevuld/afgedicht oid. De deuren zelf zijn best oke. Kan ik nog iets beter isoleren, maar ze sluiten goed.
Krypton vulling dubbel glas ken ik als leek niet. Zal er eens naar vragen. Maar het glas en de kozijnen zijn bij mij niet de boosdoeners.
Aannemer die dit gebouwd heeft al gebeld. Komt volgende week de zaak bekijken

En inderdaad: nu weer ervaringen met de warmtepomp,😏

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 22-01-2024 14:24 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
Begrijp ik het nu goed dat als je geen onderhoudscontract neemt, je abonnementskosten voor de app moet betalen? Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpkehcDz47hFscjbRW33k4eEqjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SMQT5EjrZvRw74y2OLzWbqQJ.png?f=user_large

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:32
gratiz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:21:
Begrijp ik het nu goed dat als je geen onderhoudscontract neemt, je abonnementskosten voor de app moet betalen? Zie screenshot:

[Afbeelding]
Niet voor de Smartlife/Tuya app, maar straks blijkbaar wel voor hun eigen app die nog niet klaar is. Die zou misschien begin dit jaar uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
redcap schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Niet voor de Smartlife/Tuya app, maar straks blijkbaar wel voor hun eigen app die nog niet klaar is. Die zou misschien begin dit jaar uit komen.
Daarnaast heb je die app wellicht noet eens is nodig als je goed bent met Home assistant.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
ik heb geprobeerd om met een wifi-thermometer van Chinese makelij , ongeveer zoals @Johan H en @steefweer ook al aan het doen zijn , mijn warmtepomp goed aan te sturen in de smartlife app.

Wat een matige thermometer: : Hij maakt sprongen van 1 graad en werkt bovendien zeer traag als de temperatuur stijgt of daalt in de kamer. Hij heeft bovendien een behoorlijke afwijking.
kortom naar een andere oplossing. ik heb hier op het forum al eerder melding gemaakt van een ander topic over de heatboostermodule in combinatie met radiatorventilatoren.
De ontwerper ervan heb ik een beetje brutaal met de vraag benaderd of het voor hem uitdagend en interessant is om een goede wifithermometer te maken die op mimimaal, 0,1 graad nauwkeurig realtime de temperatuur kan meten. Bovendien moet deze dan te integreren zijn in de Smartlife-app /tuya app zodat de warmtepomp met bepaalde scenes aangestuurd kan worden. Bij nauwkeurige metingen van de temp en snelle verwerking ervan kun je de pomp dan preciezer aansturen dan met die goedkope Chinese dingetjes.

De ontwerper van de heatbooster ( Bas) reageerde met het volgende bericht:

Hey Frank,

Bedankt voor je leuke bericht! En je raadt het nooit, maar ik ben momenteel met iets dergelijks bezig. Nog een klein maandje geduld! In tussentijd kun je wellicht via Home Assistant de HeatBooster ruimtetemperatuur sensor doorsturen naar het Tuya platform? Dan heb je een zeer nauwkeurige meting met 0.01 graad precisie. Hier meer info: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Gr, Bas

Binnen afzienbare tijd is het dan waarschijnlijk al mogelijk om de warmtepomp nauwkeuriger op basis van alleen de stooklijnen aan te sturen. De thermostaat kan dan helemaal aan de kant denk ik.
Iemand die de heatbooster al heeft ( met 3 temp-sensoren) kan deze dus
al in home-assistant inbrengen en zo de pomp aansturen. Ik begin er niet aan ( zou nog moeten leren om met home-assistant te gaan werken ) en wacht op de wifi-temperatuurmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Vandaag vroeg ik mij af wat er gebeurt als ik mijn honeywell thermostaat in onze woonkamer boven de actuele kamer temperatuur zet. Nou er kwam meteen een vlam symbool op deze huiskamer temperatuur in beeld. Betekend dus dat de Hr ketel in werking was gezet. Maar even later kreeg ik een bericht dat mijn warmtepomp offline was. Dit bericht kwam in rode letters en dit maakte wel indruk op mij.
Toen direct maar weer terug gezet.
Mijn vraag is, heeft iemand dit wel eens uitgeprobeerd? Wat gebeurt er dan?
Morgen maar eens bellen met Adlar of zij hier iets over kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:25:
ik heb geprobeerd om met een wifi-thermometer van Chinese makelij , ongeveer zoals @Johan H en @steefweer ook al aan het doen zijn , mijn warmtepomp goed aan te sturen in de smartlife app.

Wat een matige thermometer: : Hij maakt sprongen van 1 graad en werkt bovendien zeer traag als de temperatuur stijgt of daalt in de kamer. Hij heeft bovendien een behoorlijke afwijking.
kortom naar een andere oplossing. ik heb hier op het forum al eerder melding gemaakt van een ander topic over de heatboostermodule in combinatie met radiatorventilatoren.
De ontwerper ervan heb ik een beetje brutaal met de vraag benaderd of het voor hem uitdagend en interessant is om een goede wifithermometer te maken die op mimimaal, 0,1 graad nauwkeurig realtime de temperatuur kan meten. Bovendien moet deze dan te integreren zijn in de Smartlife-app /tuya app zodat de warmtepomp met bepaalde scenes aangestuurd kan worden. Bij nauwkeurige metingen van de temp en snelle verwerking ervan kun je de pomp dan preciezer aansturen dan met die goedkope Chinese dingetjes.

De ontwerper van de heatbooster ( Bas) reageerde met het volgende bericht:

Hey Frank,

Bedankt voor je leuke bericht! En je raadt het nooit, maar ik ben momenteel met iets dergelijks bezig. Nog een klein maandje geduld! In tussentijd kun je wellicht via Home Assistant de HeatBooster ruimtetemperatuur sensor doorsturen naar het Tuya platform? Dan heb je een zeer nauwkeurige meting met 0.01 graad precisie. Hier meer info: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Gr, Bas

Binnen afzienbare tijd is het dan waarschijnlijk al mogelijk om de warmtepomp nauwkeuriger op basis van alleen de stooklijnen aan te sturen. De thermostaat kan dan helemaal aan de kant denk ik.
Iemand die de heatbooster al heeft ( met 3 temp-sensoren) kan deze dus
al in home-assistant inbrengen en zo de pomp aansturen. Ik begin er niet aan ( zou nog moeten leren om met home-assistant te gaan werken ) en wacht op de wifi-temperatuurmeter.
Hmm dat is gek. Mijn 3 thermometers werken alle 3 op 0,1 graad nauwkeurig. 1 hangt onder de Honeywell thermostaat (0,5 gr nauwkeurig), zitten 9/10 x afgerond gelijk. Heb je deze?

https://www.amazon.nl/gp/...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1

Duurt wel paar uur voordat ze acclimatiseren. Komen natuurlijk uit een doos van buitentemperatuur.

Benieuwd naar jouw hightech oplossing straks;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
John Roos schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:48:
Vandaag vroeg ik mij af wat er gebeurt als ik mijn honeywell thermostaat in onze woonkamer boven de actuele kamer temperatuur zet. Nou er kwam meteen een vlam symbool op deze huiskamer temperatuur in beeld. Betekend dus dat de Hr ketel in werking was gezet. Maar even later kreeg ik een bericht dat mijn warmtepomp offline was. Dit bericht kwam in rode letters en dit maakte wel indruk op mij.
Toen direct maar weer terug gezet.
Mijn vraag is, heeft iemand dit wel eens uitgeprobeerd? Wat gebeurt er dan?
Morgen maar eens bellen met Adlar of zij hier iets over kunnen vertellen.
Ik heb in de "koude periode" vaker het vlamsymbool gezien op de thermostaat. Det bekende dat niet altijd dat de CV in werking trad. Bij mij stond ingesteld dat de CV ging meewerken bij -7 graden. Als de CV mee ging werken merkte ik wel dat het vlamsymbool veel sneller verdween dan als de CV niet meewerkte. In miojn geval logisch omdat de CV het water wel op 50 graden kon krijgen en zodoende de kamertemperatuur sneller op de gewenste instelling was. Zonder CV had ik die periode mijn kamer nooit op de minimale gewenste temperatuur van 18 graden kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:35:
[...]

Ik heb in de "koude periode" vaker het vlamsymbool gezien op de thermostaat. Det bekende dat niet altijd dat de CV in werking trad. Bij mij stond ingesteld dat de CV ging meewerken bij -7 graden. Als de CV mee ging werken merkte ik wel dat het vlamsymbool veel sneller verdween dan als de CV niet meewerkte. In miojn geval logisch omdat de CV het water wel op 50 graden kon krijgen en zodoende de kamertemperatuur sneller op de gewenste instelling was. Zonder CV had ik die periode mijn kamer nooit op de minimale gewenste temperatuur van 18 graden kunnen houden.
Je kan gewoon je thermostaat opschroeven, vervolgens gaat wp op hoger vermogen proberen naar die temperatuur toe te werken.
Eenmaal gehaald (als dat lukt) valt die weer terug in zn stooklijn.

Offline melding lijkt me meer een verbindingsprobleem met de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Hmm dat is gek. Mijn 3 thermometers werken alle 3 op 0,1 graad nauwkeurig. 1 hangt onder de Honeywell thermostaat (0,5 gr nauwkeurig), zitten 9/10 x afgerond gelijk. Heb je deze?

https://www.amazon.nl/gp/...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1

Ik heb een soortgelijke denk ik . Ziet er hetzelfde uit, maar er staat een ander merk op. Hij laat wel op 0,1 graad zien wat de temperatuur is maar het duurt wel meer dan een uur voor hij de temp bijstelt en dan springt hij soms een halve graad omhoog of omlaag. Soms ook 0,2 hoger terwijl de kamertemp meer dan halve graad is gesten. Realtime meten en laten zien en doorgeven , dat is het grootste probleem.
Dat is namelijk zeker nodig als je met convectoren verwarmd.
Ik ben weer naar handmatig instellen gegaan en de meters gaan terug naar de verkoper.

Duurt wel paar uur voordat ze acclimatiseren. Komen natuurlijk uit een doos van buitentemperatuur.

Benieuwd naar jouw hightech oplossing straks;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Heb er zelfs 10 draaien, zoals @steefweer al aangeeft op 0,1 nauwkeurig, waar mn thermostaat op 0,5 zit.
Je mag er gerust 1 van me proberen……

Wat je aangeeft over die heatbooster sensor, zit die niet in je ventilatoren en dus dicht bij het ‘vuur’?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTMpjSjRgGSVbJpA-85fn6Kw3dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WgGRVsAm4WSrHyTmRgz2ILE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3gBFKd9BCmEljYnLWl6VjleX_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6E04QFAsZq2Y4vrK1IpAEr2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
De sensor hangt buiten de convector in de ruimte, buiten de luchtstromen.
Er is inmiddels ook een sensor met een langere aansluitdraad beschikbaar voor met name gewone radiatoren . Die kun je dan wat verder weg plaatsen.

Wat betreft de wifi thermometer: ik wacht even die van sdr- engineering af.
Ik heb hem trouwens ook nog het volgende gevraagd:( idee heb ik dacht ik al langs zien komen bij jou; gestolen dus,🫤hoop niet dat je het erg vindt)
Maak een Honeywell achtige thermostaat die geïntegreerd wordt in de smartlife-app/tuya app en die op de gewenste kamertemperatuur de warmtepomp de meest effectieve stooklijn laat kiezen.
Een soortgelijke vraag heb ik bij Stijn( Adlar Castra) neergelegd.
Een mooie uitdaging voor beiden denk ik😏

Als dit lukt zijn we van het gedoe met instellingen af lijkt me toch?

[ Voor 47% gewijzigd door fvanderstege op 23-01-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Er is inmiddels ook een sensor met een langere aansluitdraad beschikbaar voor met name gewone radiatoren . Die kun je dan wat verder weg plaatsen.

Ik heb hem trouwens ook nog het volgende gevraagd:
Maak een Honeywell achtige thermostaat die geïntegreerd wordt in de smartlife-app/tuya app en die op de gewenste kamertemperatuur de warmtepomp de meest effectieve stooklijn laat kiezen.

Ja zo zou het wat mij betreft ook moeten.

Met de kou van onlangs had ik het mooi ala @steefweer ingesteld, maar dat werd me juist weer te onrustig met dit nu wat warmere weer en ben ik weer terug bij LT5 met thermostaat op 19 (die overigens (nog) niet aangesproken wordt).

Zou dus de scenes kunnen uitbreiden met niet alleen binnen, maar ook buitentemperatuur……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bij mij is het al 10 dagen LTV6, met 1 keer een dagdeel naar LTV 5 (8 uren ofzo). Nu het weer warmer wordt gister het eerste irritatiepuntje:

Hele dag van huis, gisterennacht was het ook erg warm. Stond zeg maar nog steeds 24/7 te draaien op LTV 6en de vloer was goed warm. Snachts was hij blijkbaar uitgegaan om 03.00u, smorgens 07.00 vertrokken.

Bij thuiskomst 17.00u was de WP inmiddels 15u uit, maar het was nog 19,4 graden. Toch voelt het dan koud en kil. Naarmate de avond vorderde werd het 19,1 en om 23.00u slaat de WP weer aan op LTV 5. Dan ga ik naar bed en het ik liever in de avond willen genieten van een warme vloer.

Ik zou in de warmere fases liever een LTV7 hebben die per dag 12u draait in twee fases, dan een LTV5 die 1 ruk maakt van 8u, het stookt naar 21 graden en dan weer laat afzakken naar 19. Zodra ik schakel van LTV5 naar 6, gaat de WP uit. Schakel ik van 6 naar 5, gaat die aan.

Dus buiten de hogere aanvoertemperatuur (die ik niet nodig heb) draait hij ook langer en vaker op LTV 5.
Gister schakelde ik handmatig om 23.00u van LTV 5 naar LTV 6 en gaat het verbruik van 1000w/pu naar 500w/pu. Groot verschil ook!

Ik zou graag het verschil kleiner zien, of ten minste willen zien dat een stooklijn met lagere steltemp langere runs maakt ipv een stooklijn met hogere temperaturen 1 lange run en dan 20 uren uit. Hiermee wordt je hele buffer (vloer) afgekoeld en gaat onnodig comfort verloren.

In de ideale situatie zou ik met mijn huidige scenes bij een ondergrens temperatuur willen schakelen naar een LTV6 of LTV 7 (24/7 aan) en dan bij bereiken temperatuur 19,5 schakelen naar LTV6 of LTV7 op stooklijn. Dit bestaat helaas niet denk ;) 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door steefweer op 23-01-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Ik heb hem trouwens ook nog het volgende gevraagd:( idee heb ik dacht ik al langs zien komen bij jou; gestolen dus,🫤hoop niet dat je het erg vindt)

Ik denk dat Adlar bewust heeft gekozen voor non thermostaat sturing in verband met kosten of complexiteit. Ik vind het jammer dat de Honeywell geen app heeft, waar ik overige 4 keer omgevraagd heb (nooit reactie).

Dat zou je met IFTTT gelijke scenes in kunnen stellen lijkt mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:02:
Bij mij is het al 10 dagen LTV6, met 1 keer een dagdeel naar LTV 5 (8 uren ofzo). Nu het weer warmer wordt gister het eerste irritatiepuntje:

Hele dag van huis, gisterennacht was het ook erg warm. Stond zeg maar nog steeds 24/7 te draaien op LTV 6en de vloer was goed warm. Snachts was hij blijkbaar uitgegaan om 03.00u, smorgens 07.00 vertrokken.

Bij thuiskomst 17.00u was de WP inmiddels 15u uit, maar het was nog 19,4 graden. Toch voelt het dan koud en kil. Naarmate de avond vorderde werd het 19,1 en om 23.00u slaat de WP weer aan op LTV 5. Dan ga ik naar bed en het ik liever in de avond willen genieten van een warme vloer.

Ik zou in de warmere fases liever een LTV7 hebben die per dag 12u draait in twee fases, dan een LTV5 die 1 ruk maakt van 8u, het stookt naar 21 graden en dan weer laat afzakken naar 19. Zodra ik schakel van LTV5 naar 6, gaat de WP uit. Schakel ik van 6 naar 5, gaat die aan.

Dus buiten de hogere aanvoertemperatuur (die ik niet nodig heb) draait hij ook langer en vaker op LTV 5.
Gister schakelde ik handmatig om 23.00u van LTV 5 naar LTV 6 en gaat het verbruik van 1000w/pu naar 500w/pu. Groot verschil ook!

Ik zou graag het verschil kleiner zien, of ten minste willen zien dat een stooklijn met lagere steltemp langere runs maakt ipv een stooklijn met hogere temperaturen 1 lange run en dan 20 uren uit. Hiermee wordt je hele buffer (vloer) afgekoeld en gaat onnodig comfort verloren.

In de ideale situatie zou ik met mijn huidige scenes bij een ondergrens temperatuur willen schakelen naar een LTV6 of LTV 7 (24/7 aan) en dan bij bereiken temperatuur 19,5 schakelen naar LTV6 of LTV7 op stooklijn. Dit bestaat helaas niet denk ;) 8)7
@azaden gaf onlangs deze tip:

‘ Wat ook kan is het gebruik van een custom stooklijn (via LT8)
Instelling momenteel bij ons is: 0 graden buitentemp, doeltemp op 40 graden [via L29 := 40]
de lijn snijdt bij 10 graden buitentemp een doeltemp van ommenabij 31 graden, bij 20 graden is doeltemp 23 graden.’

Heb gevraagd of je daarmee LT8 kan ‘verschuiven’ hier geen antwoord op gehad en ook (nog) niet geprobeerd.

Wellicht is dat wat om te kijken of je die tussen LT5 en 6 in kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat Adlar bewust heeft gekozen voor non thermostaat sturing in verband met kosten of complexiteit. Ik vind het jammer dat de Honeywell geen app heeft, waar ik overige 4 keer omgevraagd heb (nooit reactie).

Dat zou je met IFTTT gelijke scenes in kunnen stellen lijkt mij
Ik heb de Honeywell t6, daar zit de Resido app bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Johan H schreef: Zou dus de scenes kunnen uitbreiden met niet alleen binnen, maar ook buitentemperatuur……

dat heb ik geprobeerd :bijv:
binnen temperatuur: warmer dan ...graden en kouder dan ...graden
buitentemperatuur: warmer dan..... graden
met deze drie variabelen/voorwaarden heb ik hem niet aan het schakelen gekregen. Het duurde ook te lang voordat de binnen thermometer de waarde had bereikt die hetzelfde is als de ingevoerde temperatuur. Die temp was feitelijk al bereikt: dat zag ik op de andere thermometers van de heatbooster en de honeywell.

Dus nogmaals: ik wacht de nieuwe ontwikkeling af en doe het weer handmatig; steltemperatuur nu op lowtemp 5 of 4.
Dat kan prima met deze buitentemperaturen en vandaag minder wind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mversluis
Vandaag al bevestiging van de subsidie aanvraag gekregen. Nog geen 2 weken geleden ingediend. Wordt binnen 1 week uitbetaald.

Nieuwe subsidie is €2925 ipv €2700 zoals in 2023 was.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
Johan H schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:09:
[...]

@azaden gaf onlangs deze tip:

‘ Wat ook kan is het gebruik van een custom stooklijn (via LT8)
Instelling momenteel bij ons is: 0 graden buitentemp, doeltemp op 40 graden [via L29 := 40]
de lijn snijdt bij 10 graden buitentemp een doeltemp van ommenabij 31 graden, bij 20 graden is doeltemp 23 graden.’

Heb gevraagd of je daarmee LT8 kan ‘verschuiven’ hier geen antwoord op gehad en ook (nog) niet geprobeerd.

Wellicht is dat wat om te kijken of je die tussen LT5 en 6 in kan krijgen?
Idd de verschuiving van LT8 is op de Y-as instelbaar.
Ik onderzoek (tzt) nog of de lijn qua richtingcoefficient aanpasbaar is (dmv snijpunt X-as ook meegenomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:35
steefweer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Wow bizar laag. Netjes zeg!

Hoe zou het zo kunnen zijn dat jouw verbruik stuk lager is over een groter oppervlakte met lagere stooklijn (hogere warmtevraag) En ong. gelijke binnentemperatuur?
Ik denk dat het belangrijkste antwoord daarop isolatie is. Ik heb mijn huis zelf laten bouwen. En het is daarom een stuk beter geïsoleerd dan een standaard nieuwbouwhuis.
De WP hoeft dus niet zoveel warmte te leveren om het warm te krijgen.

Waarom ik dan toch op een lagere stooklijn zit? Ik vermoed dat dit met het inregelen te maken heeft. De WP stookt nu een paar uur op vol vermogen (1500W). En is dan rustig 6-8 uur uit, voordat ie besluit weer eens aan te gaan. Ik neem aan dat als de WP langer op een lager vermogen zou verwarmen, dit ook op een hogere stooklijn kan.

Maar goed, Adlar laat me voorlopig nog even hangen en ze willen nog geen afspraak inplannen voor het inregelen. Gevalletje don't call us, we call you. Vanaf de instructie "als het te warm wordt moet je de stroom er maar afhalen" tot het werkend krijgen van de Tuya Smart app is de situatie al een heel stuk verbeterd. Maar ik vermoed dat het allemaal nog wel wat beter kan.

Vandaag nog maar eens bellen met Adlar.

Update: zojuist gebeld met Adlar. Netjes te woord gestaan en er is voor volgende week een afspraak ingepland. Ik weer blij. :)

[ Voor 4% gewijzigd door martijn3 op 24-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
mversluis schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:48:
Vandaag al bevestiging van de subsidie aanvraag gekregen. Nog geen 2 weken geleden ingediend. Wordt binnen 1 week uitbetaald.

Nieuwe subsidie is €2925 ipv €2700 zoals in 2023 was.
Als ik het dus 2 maanden later ingediend had, had ik geld gewonnen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41
Vandaag warmtepomp geïnstalleerd.
Nu effe wachten op de in gebruik stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
steefweer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:01:
[...]

Ja precies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
[...]

Moment van installatie telt.
Voor 1 Jan 2024 oude bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
azaden schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Moment van installatie telt.
Voor 1 Jan 2024 oude bedrag.
Inderdaad, op de factuur staat overigens ook aangegeven hoeveel subsidie er ontvangen mag worden.
Het kan zomaar zijn dat facturen op steekproef worden gecontroleerd en dat, mocht je het hebben aangepast, je subsidie geheel wordt ingevorderd ivm fraude. Ik heb het in ieder geval niet gedaan :).

Gewoon netjes mijn installatiedatum ingevuld wanneer die werd geinstalleerd. Programma doorlopen en daar stond dat ik recht had op 2700 euro.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
joke_name schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:49:
Gefeliciteerd!

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
[...]

Nee dus

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Toch niet helemaal mee eens.
Wp is geïnstalleerd 22 dec 2023
In gebruik stelling is 9 jan 2024 geweest
Factiur datum staat op 27 dec 2023

Contact gehad met overheid hierover en werd duidelijk aangegeven dat subsidie pas aangevraagd kon worden als wp daadwerkelijk in gebruik gesteld was en laatste factuur betaald was. Eerder kon je aanvraag niet indienen.

Dus subsidie van 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan88
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-09-2024
joke_name schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:49:
Alles naar tevredenheid? Is er bij jou een buffervat geïnstalleerd?

Adlar heeft na doorvragen aangegeven dat er geen buffervat geplaatst wordt vanwege ruimtebesparing, Aurora II zelf-modulerend is en Adlar geen te krachtige warmtepompen levert en machine dus warmte goed kwijt kan. In mijn geval is dat een 6kW-wp. Huis uit 2016, energielabel A, op bg en 1e verdieping vloerverwarming.

Klinkt dat als logische argumenten om geen buffervat te plaatsen? Ik vind het vooral opvallend omdat ik online veel lees dat buffervat belangrijk is om rust in het systeem te krijgen dus waarom zou dat vor Adlar niet zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
mversluis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Contact gehad met overheid hierover en werd duidelijk aangegeven dat subsidie pas aangevraagd kon worden als wp daadwerkelijk in gebruik gesteld was en laatste factuur betaald was. Eerder kon je aanvraag niet indienen.

Dus subsidie van 2024
Het is denk ik niet onverstandig om een schriftelijke verklaring als bewijslast op te vragen.

De datum van de factuur is nl wel die van 2023. Tevens is het moment van "ingebruikname" een diffuus begrip.
Als de pomp namelijk stroom afneemt en volgens stooklijn werkt, dan is er sprake van een ingebruikname, ongeacht koppeling van je al dan niet werkende thermostaat of dat de WP nog niet (naar wens) ingeregeld is.
Edit: wat genuanceerder volgens RVO zelf: De installatiedatum is de datum dat de maatregel (warmtepomp, zonneboiler ofaansluiting op een warmtenet) is aangesloten en ook werkend is.

Om eenduidigheid hierin te verschaffen is expliciet de installatiedatum van de WP belang.
Geef je een andere datum op, dan de installatiedatum af factuur, dan is dit een potentieel frauduleuze handeling.
Dat je de factuur niet eerder kunt indienen dan pas in 2024 is ook niet relevant omdat je deze binnen 24 maanden na installatiedatum 2023 nog in kunt dienen.

De ISDE rekentool geeft uitsluitsel over de te verlenen hoogte qua bedrag aan subsidie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNgJFJ4xVfWdVF6STwLLZEREJis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrbEIbCVhslka2JhjxvC5TF9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door azaden op 25-01-2024 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41
Gerjan88 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Alles naar tevredenheid? Is er bij jou een buffervat geïnstalleerd?
Zeker alles naar tevredenheid.
Netjes gewerkt.

Het was wel echt een simpele installatie.

Al het karton is ook meegenomen, er staat ergens dat je hiervoor moet betalen maar dat heb ik niet gedaan.

Het is alleen jammer dat hij niet meteen in gebruik gesteld wordt.

Er is ook een buffervat geplaatst bij mij.

We gaan het allemaal zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
mversluis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Dus subsidie van 2024
Kijk en daar heb je het. In bedrijf gesteld op 9 januari 2024. Daarvoor is die dus nog niet aan geweest. Je moet het dus zien als een installatie welke wordt afgerond in januari en dan pas stroom gaat gebruiken. Niet relevant dus voor full electric personen waar de WP gelijk in bedrijf wordt gesteld.

Ben overigens wel nieuwschierig wat er op je factuur staat aan te ontvangen subsidie.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 13:35
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:36 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
Vandaag de eerste keer gehad dat de warmtepomp ineens er mee op hield om 12:50. Ik kom net pas thuis en voelde dat het koud was dus toch maar even gebeld nadat ik dat constateerde. Na spanningsloos gesteld te hebben in overleg met de storingsdienst weer ingeschakeld en daarna ging die weer aan.

Wel gek dat er geen foutcode aanwezig was. Ze hebben hier onlangs ook een module geinstalleerd waarop ze de warmtepomp op afstand kunnen uitlezen en daar was te zien dat hij inderdaad uitviel maar zonder foutcodes oid.

Ik moet het even in de gaten houden van de storingsdienst. Ik moet wel zeggen: vriendelijk te woord gestaan en ze deden echt hun best om te kijken of ze wat konden vinden. Ook zeer snel geholpen door de storingsdienst overigens. Stond even in de wacht voor 5 min maar werd netjes te woord gestaan, zoals het overigens ook hoort. Dikke pluim verdiend in mijn optiek.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikvZ
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-03-2024
Dag, vraagje: in de handleiding staat dat boven de watertemperatuur op het bedieningspaneel (linksboven) 'in' en 'out' hoort te staan. Bij mij staat dat op het bedieningspaneel er niet bij. Lijkt mij op zich geen probleem omdat op de app 'inlet' en 'outlet' wel wordt getoond. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
ErikvZ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:01:
Dag, vraagje: in de handleiding staat dat boven de watertemperatuur op het bedieningspaneel (linksboven) 'in' en 'out' hoort te staan. Bij mij staat dat op het bedieningspaneel er niet bij. Lijkt mij op zich geen probleem omdat op de app 'inlet' en 'outlet' wel wordt getoond. Iemand een idee?
De out (woordje niet zichtbaar) en set staan op het display.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55WJqtY5hl67ZcnAGKjmzjhGhgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVfXI4IQlvbGE83zDJI4KUem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 198% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:37 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
HeHoe schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:46:
Kan iemand mij vertellen welke waarde de parameter P1 bij default heeft? Ben bang dat ik deze per ongeluk heb gewijzigd.
Bij mij staat hij op 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXD_PhIGDSRoaND5OwiXwb2vxBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DD79k9URdgdKbaR9RGZy5gKT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
MrBas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:09:
Vandaag de eerste keer gehad dat de warmtepomp ineens er mee op hield om 12:50. Ik kom net pas thuis en voelde dat het koud was dus toch maar even gebeld nadat ik dat constateerde. Na spanningsloos gesteld te hebben in overleg met de storingsdienst weer ingeschakeld en daarna ging die weer aan.

Wel gek dat er geen foutcode aanwezig was. Ze hebben hier onlangs ook een module geinstalleerd waarop ze de warmtepomp op afstand kunnen uitlezen en daar was te zien dat hij inderdaad uitviel maar zonder foutcodes oid.

Ik moet het even in de gaten houden van de storingsdienst. Ik moet wel zeggen: vriendelijk te woord gestaan en ze deden echt hun best om te kijken of ze wat konden vinden. Ook zeer snel geholpen door de storingsdienst overigens. Stond even in de wacht voor 5 min maar werd netjes te woord gestaan, zoals het overigens ook hoort. Dikke pluim verdiend in mijn optiek.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe module is . Kan je eens een foto maken en zit hij tussen de warmtepomp en het controle display ?

Ze zijn dus bezig met een nieuwe module :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
m-ruiter227 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:10:
[...]

Ik ben benieuwd wat de nieuwe module is . Kan je eens een foto maken en zit hij tussen de warmtepomp en het controle display ?

Ze zijn dus bezig met een nieuwe module :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnHfh_U8E3SZzBonOf_gyhPaSKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVlD9LTlKaHZjrsnTZujyj3A.jpg?f=fotoalbum_large

Zie het kleine witte kastje naast het 2 voudige stopcontact. Hij zit aangesloten op aparte aders in de kabel vanaf de warmtepomp. Volgens mij worden die ook apart aangesloten op de warmtepomp want hij had de bovenzijde van de warmtepomp gehaald.

Hiermee kunnen ze dus de warmtepomp op afstand aflezen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 29-01-2024 17:52 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ik heb kort geleden wat info gekregen in een contact dat ik had met adlar.
Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen gaande die voor de gebruikers het volgende betekenen:
1: app en display worden aangepast zodat er meer mogelijkheden zijn voor de gebruiker om zelf veranderingen aan te brengen in instellingen. Deze ontwikkeling zou binnen afzienbare tijd ( dat duurt geen jaar meer) beschikbaar komen.
2: De nieuwe module "J^an connected ' , ik denk dezelfde die ook bij @MrBas is geplaatst , wordt zo ingericht dat straks de warmtepomp met behulp van de eigen thermostaat modulerend kan worden aangestuurd. Dat betekent dat het elke keer veranderen van stooklijn via de app tot het verleden gaat behoren. Een geweldig ingewikkelde klus begreep ik omdat met veel randvoorwaarden gerekend moet worden. Maar deze ontwikkeling wordt zeker tzt uitgerold heb ik begrepen.

Dit schrijf ik nu op vanuit mijn herinnering aan de inhoud van het contact. Ik hoop dat ik het helemaal juist verwoord. Ik zou het fijn vinden als Adlar hier regelmatig over publiceert ,bijv in nieuwsbrief.
Ik denk trouwens dat bij zulke ontwikkelingen altijd tegenvallers kunnen voorkomen waardoor de implementatie vertraging kan oplopen.
Al met al mooie en veelbelovende ontwikkelingen. Ik kijk er naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:59:
wordt zo ingericht dat straks de warmtepomp met behulp van de eigen thermostaat modulerend kan worden aangestuurd. Dat betekent dat het elke keer veranderen van stooklijn via de app tot het verleden gaat behoren.
Wellicht dat dit nu ook die storing veroorzaakte afgelopen keer via HomeAssistant die alles aanstuurt. Ik heb namelijk de automatiache regeling van HA uitstaan en nu werkt deze weer vlekkeloos. Toch straks maar proberen deze weer is in te schakelen om te kijken wat er dan gebeurd.

Nieuwsbrief van tijd tot tijd lijkt me overigens geen verkeerd idee om te doen. Hou er van dat als een product in de kinderschoenen staat en er nieuwe ontwikkelingen aankomen, dat je als consument daarvan op de hoogte mag worden gehouden.

[ Voor 16% gewijzigd door MrBas op 29-01-2024 19:34 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
fvanderstege schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:59:
Ik heb kort geleden wat info gekregen in een contact dat ik had met adlar.
Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen gaande die voor de gebruikers het volgende betekenen:
1: app en display worden aangepast zodat er meer mogelijkheden zijn voor de gebruiker om zelf veranderingen aan te brengen in instellingen. Deze ontwikkeling zou binnen afzienbare tijd ( dat duurt geen jaar meer) beschikbaar komen.
2: De nieuwe module "J^an connected ' , ik denk dezelfde die ook bij @MrBas is geplaatst , wordt zo ingericht dat straks de warmtepomp met behulp van de eigen thermostaat modulerend kan worden aangestuurd. Dat betekent dat het elke keer veranderen van stooklijn via de app tot het verleden gaat behoren. Een geweldig ingewikkelde klus begreep ik omdat met veel randvoorwaarden gerekend moet worden. Maar deze ontwikkeling wordt zeker tzt uitgerold heb ik begrepen.

Dit schrijf ik nu op vanuit mijn herinnering aan de inhoud van het contact. Ik hoop dat ik het helemaal juist verwoord. Ik zou het fijn vinden als Adlar hier regelmatig over publiceert ,bijv in nieuwsbrief.
Ik denk trouwens dat bij zulke ontwikkelingen altijd tegenvallers kunnen voorkomen waardoor de implementatie vertraging kan oplopen.
Al met al mooie en veelbelovende ontwikkelingen. Ik kijk er naar uit.
Dat zijn m.i. positieve ontwikkelingen. Dank voor het delen.

Ik ben ook voorstander van een nieuwsbrief. Ik kan mij echter voorstellen dat ze hierin geen (definitieve/langere termijn) ontwikkelingen gaan vermelden ivm het scheppen van verwachtingen die niet/later pas gerealiseerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
is er hier iemand die me kan vertellen hoe ik achter de geleverde (!) energie in kWh kan komen? Er zijn blogs en tweakersites waar ik die vermeldingen zie en waarmee een (s)COP wordt berekend. Ik wil ook graag weten of het rendement van de WP overeenkomt met de reclame-praat. Kan iemand me helpen aan deze info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
John6871 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:57:
is er hier iemand die me kan vertellen hoe ik achter de geleverde (!) energie in kWh kan komen? Er zijn blogs en tweakersites waar ik die vermeldingen zie en waarmee een (s)COP wordt berekend. Ik wil ook graag weten of het rendement van de WP overeenkomt met de reclame-praat. Kan iemand me helpen aan deze info.
Het beste is om een kWh meter in de groepenkast voor de warmtepomp van bijvoorbeeld Homewizard te plaatsen. Heb ik hier thuis ook gedaan en met een klein beetje kennis van elektra zeer makkelijk uit te voeren. Er zit volgens mij ook een kWh sensor op de WP zelf echter niet echt betrouwbaar in mijn optiek.

Zo heb ik het gedaan in ieder geval.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
MrBas schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Het beste is om een kWh meter in de groepenkast voor de warmtepomp van bijvoorbeeld Homewizard te plaatsen. Heb ik hier thuis ook gedaan en met een klein beetje kennis van elektra zeer makkelijk uit te voeren. Er zit volgens mij ook een kWh sensor op de WP zelf echter niet echt betrouwbaar in mijn optiek.

Zo heb ik het gedaan in ieder geval.
Die kWh-meter in de meterkast heb ik, daarmee lees ik inderdaad het opgenomen vermogen af van de WP. Maar dan weet ik toch niet wat het afgegeven vermogen in kWh is? Hoe kom ik dat te weten?
Hier Extreem verbruik warmtepomp (90 - 100 kWh per dag rijwoning) zie je (van een ander merk weliswaar) foto's, waarop het afgegeven vermogen te zien is, dus een rendement is dan eenvoudig te bepalen

[ Voor 14% gewijzigd door John6871 op 31-01-2024 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
azaden schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:31:
Voor diegenen die de COP waarde (formule bron: https://warmtepomp-tips.n...s/#bereken_cop_warmtepomp) inzichtelijk willen maken in Home Assistant.
[Afbeelding]

Hier een klein stappenplannetje:
1. Maak een Template Helper aan onder Integrations als sensor. Geef het een naam zoals bijvoorbeeld wp.COP voor de nieuwe entiteit sensor.wp_cop
[Afbeelding]
2. Vul de volgende code aan onder Template Opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{% set inlet  = states('sensor.wp_inlet_temp') |int  %}
{% set outlet = states('sensor.wp_outlet_temp') |int  %}
{% set flow  = states('sensor.wp_water_flow') |float %}
{# inlet = {{ inlet }}     #}
{# outlet = {{ outlet }}   #}
{# flow = {{ flow }}       #}
{% set qv = flow / (60 * 1000) %}
{% set dT = (inlet - outlet) |abs  %}
{% set p = 998  %}
{% set c = 4190 %}
{% set watt = (qv * p * c * dT)  %}
{% set cop = (watt / 1000) | round(2) %}
{# qv = {{ qv }}           #}
{# dT = {{ dT }}           #}
{# watt = {{ watt }}       #}
{# cop = {{ cop }}        #}
{{cop}}

3. Verander de namen van de entiteiten voor Outlet (celsius), Inlet (celsius) en de Water Flow (L/min) zoals jij ze zelf hebt gedefinieerd in de bovenstaande code.

4. Voeg een nieuwe kaart toe je Dashboard, Of maak de COP inzichtelijk in een Grafana Dashboard zoals ik die hier heb.
[Afbeelding]
Zie dan graag even dit bericht. Dezelfde handleiding gevolgd en ging relatief makkelijk.

Ik zou echter wel eigen voelers aanraden op de aan-/retourleiding.

Op het display van de warmtepomp ga je dit niet aantreffen helaas. Dus iets wat je zelf zou moeten fabriceren.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:11:
[...]

Die kWh-meter in de meterkast heb ik, daarmee lees ik inderdaad het opgenomen vermogen af van de WP. Maar dan weet ik toch niet wat het afgegeven vermogen in kWh is? Hoe kom ik dat te weten?
Hier Extreem verbruik warmtepomp (90 - 100 kWh per dag rijwoning) zie je (van een ander merk weliswaar) foto's, waarop het afgegeven vermogen te zien is, dus een rendement is dan eenvoudig te bepalen
Op een gegeven moment wil ik daar ook nog een keer in duiken om dat precies te berekenen. Maar voor nu bereken ik nog de verhouding tussen verbruikt kWh en historisch gasverbruik. Van gas weet je dat die aardig betrouwbaar 8,8 moet zijn. Aangezien ik afsteven op een verhouding van maximaal 2 (1000 m3 gas vs 2000 kWh electra) zou ik dan op een een SCOP rond de 4,4 komen. Erg netjes lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Met inmiddels al zoveel gebruikers, Adlar heeft enkel R32 warmtepompen in monoblok?
(Nog) geen R290 propaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
DjAntoon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:56:
Met inmiddels al zoveel gebruikers, Adlar heeft enkel R32 warmtepompen in monoblok?
(Nog) geen R290 propaan?
Waarom specifiek de wens voor R290, R32 is qua prestatie toch gelijk volgens zeggen zelfs net iets beter ?
Het is net iets natuur vriendelijker maar ook marginaal en gehyped.

Nu ben ik geen expert hierin en je leest ook veel tegenstrijdige artikelen erover.

[ Voor 18% gewijzigd door m-ruiter227 op 31-01-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
DjAntoon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:56:
(Nog) geen R290 propaan?
R32 is volgens diverse webpagina's beter voor het milieu en minder gevaarlijk als propaan. Waarom wil je dit zo graag?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Volgens mijn informatie is R290 veel beter voor het milieu.
Google:
Wat is nu het verschil tussen R32 en R290? Het belangrijkste voordeel van R290 is dat het een veel efficiënter en milieuvriendelijker gas is, aangezien het een lagere GWP-index (Global Warming Potential) heeft dan andere gassen zoals R32. De GWP-waarde van R290 koelgas is 3, terwijl R32 een GWP-waarde van 657 heeft.

Ook kan R290 hogere aanvoertemperaturen bereiken wat een voordeel is voor oudere huizen met een minder optimale vloerverwarming of radiatoren.

Het nadeel is wel dat het brand en (explosie) gevaarlijker is en daarom enkel in monoblocks gebruikt word.

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 31-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
Johan H schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Op een gegeven moment wil ik daar ook nog een keer in duiken om dat precies te berekenen. Maar voor nu bereken ik nog de verhouding tussen verbruikt kWh en historisch gasverbruik. Van gas weet je dat die aardig betrouwbaar 8,8 moet zijn. Aangezien ik afsteven op een verhouding van maximaal 2 (1000 m3 gas vs 2000 kWh electra) zou ik dan op een een SCOP rond de 4,4 komen. Erg netjes lijkt mij.
Dus samenvattend:
Je gaat uit van het gasverbruik wat je in het verleden had (en rekent dat om naar graaddagen?) Om vervolgens te kijken wat je wat je nu in verhouding verbruikt?
Op deze manier uitrekenen wat je geleverde energie is is wel heeeel erg ruim (en dus zal je COP altijd positief uitvallen).
De enige manier om dit nauwkeurig te meten is middels een energie meter.
Deze meet het verschil tussen intrede en uittrede warmtepomp icm de flow. Deze berekening luistert erg nauwkeurig, zomaar even een paar temperatuur sensoren bij elkaar plukken werkt dan al niet nauwkeurig genoeg.
Je zou bijvoorbeeld deze kunnen toevoegen in (waterzijdig) je installatie :
https://www.techniekwebsh...-XUgHNtXkv6xoCxAkQAvD_BwE
Zomaar een energie meter, geen idee of dit type goed is voor je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Tim123 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Dus samenvattend:
Je gaat uit van het gasverbruik wat je in het verleden had (en rekent dat om naar graaddagen?) Om vervolgens te kijken wat je wat je nu in verhouding verbruikt?
Op deze manier uitrekenen wat je geleverde energie is is wel heeeel erg ruim (en dus zal je COP altijd positief uitvallen).
De enige manier om dit nauwkeurig te meten is middels een energie meter.
Deze meet het verschil tussen intrede en uittrede warmtepomp icm de flow. Deze berekening luistert erg nauwkeurig, zomaar even een paar temperatuur sensoren bij elkaar plukken werkt dan al niet nauwkeurig genoeg.
Je zou bijvoorbeeld deze kunnen toevoegen in (waterzijdig) je installatie :
https://www.techniekwebsh...-XUgHNtXkv6xoCxAkQAvD_BwE
Zomaar een energie meter, geen idee of dit type goed is voor je installatie.
Is inderdaad een beetje natte vinger werk, maar feit blijft dat het verbruik echt super laag is!

Met 2 van die meters, die er trouwens puik uit zien, ben ik bijna een jaar besparing kwijt, dat is dan wel weer zonde……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
Johan H schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Is inderdaad een beetje natte vinger werk, maar feit blijft dat het verbruik echt super laag is!

Met 2 van die meters, die er trouwens puik uit zien, ben ik bijna een jaar besparing kwijt, dat is dan wel weer zonde……
Ik denk het ook meer voor de leuk is als je zo'n meter toepast dan voor het meten(uhm ik heb een andere warmtepomp met een andere energie meter omdat ik het leuk vind, meer als hobby project. Voor je besparing is het natuurlijk niet nodig).
Het helpt je echter wel met bewustwording: een buffer icm met een 2e pomp is echt killing voor je COP. Je ziet dan dat het verbruik van je 2e pomp opeens erg hard meespeelt voor het totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Even vieren:

16 januari 2023 warmtepomp aurora II in gebruik genomen. De eerste tijd met nog redelijk veel ondersteuning cv ( eerst vanaf +5, later vanaf 3 graden nog later vanaf 0 graden)
Vanaf maart 2023 ondersteuning cv vanaf -5 graden
Vanaf dat moment feitelijk geen gasverbruik meer voor verwarming, behalve dan voor defrosts warmtepomp.
19 graden is voor ons een fijne kamertemperatuur

En de resultaten zijn:
Gasverbruik:
januari 2022 189,7 m3 ; 0,45 m3 per graadag
januari 2023 120,7 m3 ; 0,3 m3 per graaddag
januari 2024 18,6 m3 ; 0,04 m3 per graaddag

Stroomgebruik (all in ; later pas kWh meters geplaatst)
januari 2022 208,6 kwh
Januari 2023 363,7 kWh
Januari 2024 679,1 kwh

Even vollediger gemaakt:
Warmtepomp in januari2024 565 kWh
Zonnepanelen in januari 2024 123 kWh

[ Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 01-02-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:54:
Even vieren:

16 januari 2023 warmtepomp aurora II in gebruik genomen. De eerste tijd met nog redelijk veel ondersteuning cv ( eerst vanaf +5, later vanaf 3 graden nog later vanaf 0 graden)
Vanaf maart 2023 ondersteuning cv vanaf -5 graden
Vanaf dat moment feitelijk geen gasverbruik meer voor verwarming, behalve dan voor defrosts warmtepomp.
19 graden is voor ons een fijne kamertemperatuur

En de resultaten zijn:
Gasverbruik:
januari 2022 189,7 m3 ; 0,45 m3 per graadag
januari 2023 120,7 m3 ; 0,3 m3 per graaddag
januari 2024 18,6 m3 ; 0,04 m3 per graaddag

Stroomgebruik (all in ; later pas kWh meters geplaatst)
januari 2022 208,6 kwh
Januari 2023 363,7 kWh
Januari 2024 679,1 kwh
Dus je zou ongeveer kunnen zeggen januari 2024 wp 470 kWh en hooguit een paar m3 gas?
Dat lijkt mij reuze netjes, zit zelf aan 530m3 voor januari. December was 358 kWh, heb gemiddelde temperatuur bij wp (buitensensor) dec 5,5 en jan 3,6 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:28:
[...]

Dus je zou ongeveer kunnen zeggen januari 2024 wp 470 kWh en hooguit een paar m3 gas?
Dat lijkt mij reuze netjes, zit zelf aan 530m3 voor januari. December was 358 kWh, heb gemiddelde temperatuur bij wp (buitensensor) dec 5,5 en jan 3,6 graden.
Even volledig:
Warmtepomp in januari2024 565 kWh
Zonnepanelen in januari 2024 123 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kabouter77
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Gisteren een monteur van Adlar langs gehad omdat ze hadden gezien dat de flow van de warmtepomp te laag was. De bedoeling was om een extra circulatiepomp te plaatsen. Uiteindelijk bleek dit niet nodig en was de oorzaak dat er een filter verstopt zat. Waarschijnlijk door oudere leidingen. Na het schoonmaken van het filter liep de flow op van 6 liter naar 22. Advies in mijn situatie was om iedere 4 weken dit filter te controleren en of schoon te maken. Wanneer het filter schoon blijft en de flow goed behoeft dit niet zo vaak.

Het filter zit bij de hoofdkraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NixMkywUKBQRxNwH8cx7fP6zzKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgZ8Q1SfbNYxxSQHNEUrYsva.jpg?f=fotoalbum_large

Om het te reinigen moeten de onderstaande stappen worden uitgevoerd

- warmtepomp uitzetten
- afsluiting dichtzetten (hendel op de foto)
- met een waterpomptang of ander gereedschap de afsluiting / dop losdraaien.
- filter eruit halen en onder de kraan schoonmaken.

en dit alles in omgekeerde volgorde om hem weer terug te plaatsen. Terugplaatsen kan maar op 1 manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Kabouter77 op 01-02-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
De buitentemperaturen vragen momenteel niet al te veel van een WP om de kamertemperatuur op 18,5 graden te houden. Vandaar dat ik de instelling HL8 heb toegepast. Bij HL7 werd het binnen 19,5 graden en dat is in mijn huishouden niet nodig. Maar HL8 wil maar geen stabiele langere runs geven. In de afbeelding hieronder is op de eerste plaat een dag met HL7 te zien en op de tweede plaat zie je het effect van HL8. Heeft iemand enig idee hoe ik langere runs kan krijgen, dus zonder dat half-uurse jojo-effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb_KXKuzRmMaA4fMoMLwz_jidJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJ4Cpui5lbadFtSV5PxPpgT4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQkoWI2nN7Mvmy4i5vt8rQv--jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/woO838TfsdYySqPDOFxvISPI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
John6871 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:25:
De buitentemperaturen vragen momenteel niet al te veel van een WP om de kamertemperatuur op 18,5 graden te houden. Vandaar dat ik de instelling HL8 heb toegepast. Bij HL7 werd het binnen 19,5 graden en dat is in mijn huishouden niet nodig. Maar HL8 wil maar geen stabiele langere runs geven. In de afbeelding hieronder is op de eerste plaat een dag met HL7 te zien en op de tweede plaat zie je het effect van HL8. Heeft iemand enig idee hoe ik langere runs kan krijgen, dus zonder dat half-uurse jojo-effect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken jouw woonsituatie en wijze van verwarmen niet, dus weet niet of deze tips realiseerbaar zijn.
Wellicht handig om die situatie even te melden…
In mijn situatie( verwarmen middels convectoren low temp beneden en boven “klassieke” radiatoren ) helpt dit wel eens:
1 boven radiatoren open zetten. Hoe meer je dat doet, hoe beter de warmteafgifte wordt. Leidt soms tot stabielere werking warmtepomp.
2.zeker als je vloerverwarming hebt, maar ook wel bij convectoren , helpt soms om bij parameter p26 het getal groter te maken( keuze van 0-10) Simpel gezegd duurt het dan langer voordat de wp weer begint. Maar het kan ook resulteren in een (te) grote temperatuurdaling in je woonkamer. Dat zal minder grootse vormen aannemen bij vloerverwarming. In mijn geval met convectoren gaat de temperatuurdaling best snel, ondanks een redelijk goede isolatie.
Uiteraard speelt de mate van isolatie dan ook een belangrijke rol.
3. Parameter p116 bepaalt of de pomp de inlaat temperatuur of de uitlaat temperatuur gebruikt als maat voor zijn werk. P116 staat vaak op 1 ( uitlaat temp) . Die kun je op 0 zetten ( inlaat temp). Dat wil soms ook helpen voor een regelmatiger werking. Bij p116 op 0 betekent in mijn situatie dat ik een veel lagere stooklijn kan kiezen , soms wel lowtemp 7 of 8.
Omdat jij die zo te zien al gekozen hebt, zou het kunnen dat de instelling p116 op 0 niet gaat werken. Maar het is te proberen.

bij dit weertype waarbij de temperatuur tussen 7 en 11 graden schommelt heb je trouwens vaak te maken met wat meer stops van de warmtepomp. Ook de 6 kW versie is best een krachtige pomp met behoorlijk vermogen voor een gemiddelde woning.

Succes

Edit:
Zet de thermostaat op 18 of lager. Als deze op 19 staat in jouw geval kan het zijn dat de thermostaat de warmtepomp steeds een warmtevraag stuurt, waardoor de warmtepomp, zeker bij een nieuwe start tijdelijk wat extra vermogen gaat inzetten om bij de gevraagde temperatuur te komen en wellicht ook weer eerder gaat stoppen.

Opmerking: ik lees elders trouwens dat de thermostaat ook een belangrijke rol kan spelen. De Honeywell die gekoppeld wordt aan Aurora II , werkt per halve graad. Er zijn thermostaten die instelbaar zijn per 0,1 graad en daardoor ook veel nauwkeuriger aansturen . De warmtepompen blijken een stuk stabieler te werken.
Netatmo ( merk thermostaat) heeft zo’n aan-uit thermostaat, maar deze kan niet aangesloten worden op Aurora II helaas.
Wellicht toekomstmuziek?

[ Voor 12% gewijzigd door fvanderstege op 03-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 207% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
John6871 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat beeld heb ik ook wel een beetje (vloerverwarming). Als het van dat halfbakken weer is dan zou die eigenlijk op nog minder vermogen moeten draaien, wellicht kun je eens eco stand proberen.
Enerzijds als je meer warmte afgifte vraagt, zoals @fvanderstege aangeeft zul je langere runs krijgen, maar je kan het ook andersom bekijken in het kader van zuinig verwarmen, zo lang mogelijke tussenpozen. Dus zorgen dat je minder warmte verliest, isolatie, ramen en deuren gesloten houden en idd wellicht p26 hoger zetten (of juist op 0, volgens mij blijft die dan ook aardig doorgaan.

Technische oplossingen zijn wellicht ook mogelijk, bijvoorbeeld als de zon schijnt (zonnepanelen) een geïsoleerd buffervat open schakelen wat dan verwarmt moet worden. Zie mijn plaatje, hoe de pomp vaak uit is, juist als ik opbrengst heb, is wel een dingetje als straks salderen er af gaat.
Maar daar zou je weer wat met een thuisaccu kunnen doen, dan is zo’n buffervat weer een extra investering…….
Soms misschien ook gewoon even afwachten wat de toekomst brengt 🕰️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-r2_wjzc7CGPG91sGQ0YL69NCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEKw4ZjfRDTp5aclXnay3xLD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNZnxdpgGC_6Ta7o3IDBVF_J-z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41r4KOCbVdWwIB8EYIAxIzOw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRvbklGua8stkqOAyrItXINx2H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bb6TGCvTXVmaVLocF6fB2GwW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
fvanderstege schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik ken jouw woonsituatie en wijze van verwarmen niet, dus weet niet of deze tips realiseerbaar zijn.
Wellicht handig om die situatie even te melden…
In mijn situatie( verwarmen middels convectoren low temp beneden en boven “klassieke” radiatoren ) helpt dit wel eens:
1 boven radiatoren open zetten. Hoe meer je dat doet, hoe beter de warmteafgifte wordt. Leidt soms tot stabielere werking warmtepomp.
2.zeker als je vloerverwarming hebt, maar ook wel bij convectoren , helpt soms om bij parameter p26 het getal groter te maken( keuze van 0-10) Simpel gezegd duurt het dan langer voordat de wp weer begint. Maar het kan ook resulteren in een (te) grote temperatuurdaling in je woonkamer. Dat zal minder grootse vormen aannemen bij vloerverwarming. In mijn geval met convectoren gaat de temperatuurdaling best snel, ondanks een redelijk goede isolatie.
Uiteraard speelt de mate van isolatie dan ook een belangrijke rol.
3. Parameter p116 bepaalt of de pomp de inlaat temperatuur of de uitlaat temperatuur gebruikt als maat voor zijn werk. P116 staat vaak op 1 ( uitlaat temp) . Die kun je op 0 zetten ( inlaat temp). Dat wil soms ook helpen voor een regelmatiger werking. Bij p116 op 0 betekent in mijn situatie dat ik een veel lagere stooklijn kan kiezen , soms wel lowtemp 7 of 8.
Omdat jij die zo te zien al gekozen hebt, zou het kunnen dat de instelling p116 op 0 niet gaat werken. Maar het is te proberen.

bij dit weertype waarbij de temperatuur tussen 7 en 11 graden schommelt heb je trouwens vaak te maken met wat meer stops van de warmtepomp. Ook de 6 kW versie is best een krachtige pomp met behoorlijk vermogen voor een gemiddelde woning.

Succes

Edit:
Zet de thermostaat op 18 of lager. Als deze op 19 staat in jouw geval kan het zijn dat de thermostaat de warmtepomp steeds een warmtevraag stuurt, waardoor de warmtepomp, zeker bij een nieuwe start tijdelijk wat extra vermogen gaat inzetten om bij de gevraagde temperatuur te komen en wellicht ook weer eerder gaat stoppen.

Opmerking: ik lees elders trouwens dat de thermostaat ook een belangrijke rol kan spelen. De Honeywell die gekoppeld wordt aan Aurora II , werkt per halve graad. Er zijn thermostaten die instelbaar zijn per 0,1 graad en daardoor ook veel nauwkeuriger aansturen . De warmtepompen blijken een stuk stabieler te werken.
Netatmo ( merk thermostaat) heeft zo’n aan-uit thermostaat, maar deze kan niet aangesloten worden op Aurora II helaas.
Wellicht toekomstmuziek?
Netatmo aan/uit werkt gewoon , die is hier aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Welk type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
mversluis schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Hoe is de wifi verbinding dan gerealiseerd? Kan dat wel rechtstreeks vanaf de thermostaat naar het display? Ik meende dat er nog een blokje ( voor verbinding thermostaat met warmtepomp) tussen zat die met een stekker(?) verbonden moet worden met de warmtepomp, in het geval van auroraII met het display?
Of heb ik de klok horen luiden en......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Hoe is de wifi verbinding dan gerealiseerd? Kan dat wel rechtstreeks vanaf de thermostaat naar het display? Ik meende dat er nog een blokje ( voor verbinding thermostaat met warmtepomp) tussen zat die met een stekker(?) verbonden moet worden met de warmtepomp, in het geval van auroraII met het display?
Of heb ik de klok horen luiden en......
De kabel van de warmtepomp is hier gewoon verbonden met de draadloze gateway van Tado. Ik neem aan dat bij de aan/uit deze ook gewoon verbonden is met dezelfde kabel dmv een kroonsteen oid.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Blokje met display communiceert draadloos (433 mhz geloof ik) met relais.

Relais heeft 220volt ingang en laagvolt uitgang.
Laagvoltuitgang zit gekoppeld aan wp.

Relais heeft ook de wifi zender erin zitten.

Heel erg simpel en werkt super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
mversluis schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:00:
Blokje met display communiceert draadloos (433 mhz geloof ik) met relais.

Relais heeft 220volt ingang en laagvolt uitgang.
Laagvoltuitgang zit gekoppeld aan wp.

Relais heeft ook de wifi zender erin zitten.

Heel erg simpel en werkt super
Het display van de auroraII zit bij mij van binnenuit met een kabeltje verbonden met de warmtepomp.
Het relais moet dus niet via het display verbonden worden maar rechtstreeks met de warmtepomp. Heb je dat zelf gedaan en waar/hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Op Google vond ik meerdere types, vandaar mijn vraag welk type.
Bij specificaties van het type uit je link staat per halve graad instelbaar en het ging over een type die per 0,1 instelbaar zou zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?

Zo’n slim ding die zn eigen plan trekt, zit dat de wp niet in de weg? Aanslaan op thermostaat is namelijk ook niet echt voordelig…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Het display van de auroraII zit bij mij van binnenuit met een kabeltje verbonden met de warmtepomp.
Het relais moet dus niet via het display verbonden worden maar rechtstreeks met de warmtepomp. Heb je dat zelf gedaan en waar/hoe?
Denk dat je er van uit kan gaan dat het relais aan je thermostaatkabel komt, die gaat inmers al naar je wp en ‘komt terug’ via een relais in de wp naar je cv om die aan te sturen, wanneer de wp dat nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
Even een potje janken-miepen-zeuren, want zo zal het wel genoemd worden. Ik weet ook niet of ik het moet doen. Maar ik ben behoorlijk ontevreden over mijn huidige WP (Adlar Aurora II 6kW) en overweeg serieus om het geheel te laten weghalen. Voor de duidelijkheid de WP is actief sinds ongeveer medio december. De opmerkingen hieronder zijn die van een relatief gewone gebruiker met een beetje technische kennis. Het zijn ook opmerkingen die ik tijdens een verjaardag aan een ieder zou vertellen die me vraagt naar de WP. Ik probeer niet om een 'anti-adlar-verhaal' te starten, ik uit gewoon mijn momentele ongenoegen.

Mijn energieleverancier (EnergieDirect) heeft me afgelopen vrijdag het zogenaamde energierapport van Januari 2024 gestuurd. Aangezien dat de eerste complete maand was met het gebruik van de WP kon ik dat mooi vergelijken met Januari 2023. Volgens de meeste blogs over energiegebruik zijn Januari 2023 en 2024 vergelijkbaar. En zie mijn financiële voordeel van de WP is een hele 18,35 euro. De getalletjes: gas is afgenomen met 165m3 en elektra is toegenomen met 654kW. Ergens voel ik me zwaar 'bedonderd' (net woordgebruik). Je doet een investering van ruim 7500 euro (zonder subsidie) omdat je gelooft dat er besparing is en omdat het beter zou zijn voor het milieu (maar dat is meestal toch de 2e plek). Je gelooft het rijk, de media, de vele rapporten etc. Als ik de huidige prijzen invoer is het verschil ongeveer 45 euro. Nog steeds minimaal. Moet daarbij ook nog vermelden dat ik een week voor de WP de vloer heb laten isoleren. Daarmee krijgt de WP helemaal een onvoldoende.
Daarnaast functioneert de WP 'moeilijk' (veel pendelen) met temperaturen zoals die nu heersen en heeft moeite met temperaturen van rond de -5 graden. Dat maakt het apparaat wel lastig bruikbaar in NL. Je loopt continu stooklijnen te controleren. Natuurlijk pas je een stooklijn niet te snel aan maar geef je het apparaat minimaal 24 uur om te stabiliseren. En toch heeft de WP moeite met gewone standaard NL temperaturen en verbruikt overmatig veel stroom. Mijn kamertemperatuur is overigens 18,5 graden. Met de CV hield ik dat altijd op 19 graden, ook iets om te overwegen.
Dat bijhouden van de stooklijnen is een ander irritatiepunt. Een normale gebruiker behoort dat echt niet te hoeven doen.Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde NL'er dag in dag uit zijn stooklijnen controleert.
Als laatste voor nu is de geluidsdruk van het apparaat. In de advertentie wordt gesproken over fluisterstil. Ik neem aan dat op dat moment niet de stekker er in zat :) . De WP maakt gewoon echt veel geluid.
En nu stop ik ermee. Bovenstaand zijn mijn grootste ergernissen en ik hoor graag positieve berichten om mijn frustratie weg te nemen. Wat ik echt vervelend vind is de grote en nutteloze investering (die doet echt pijn, heb er lang voor gespaard) en het slechte gebnuiksgemak.

[ Voor 3% gewijzigd door John6871 op 04-02-2024 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
John6871 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:50:
Even een potje janken-miepen-zeuren, want zo zal het wel genoemd worden. Ik weet ook niet of ik het moet doen. Maar ik ben behoorlijk ontevreden over mijn huidige WP (Adlar Aurora II 6kW) en overweeg serieus om het geheel te laten weghalen. Voor de duidelijkheid de WP is actief sinds ongeveer medio december. De opmerkingen hieronder zijn die van een relatief gewone gebruiker met een beetje technische kennis. Het zijn ook opmerkingen die ik tijdens een verjaardag aan een ieder zou vertellen die me vraagt naar de WP. Ik probeer niet om een 'anti-adlar-verhaal' te starten, ik uit gewoon mijn momentele ongenoegen.

Mijn energieleverancier (EnergieDirect) heeft me afgelopen vrijdag het zogenaamde energierapport van Januari 2024 gestuurd. Aangezien dat de eerste complete maand was met het gebruik van de WP kon ik dat mooi vergelijken met Januari 2023. Volgens de meeste blogs over energiegebruik zijn Januari 2023 en 2024 vergelijkbaar. En zie mijn financiële voordeel van de WP is een hele 18,35 euro. De getalletjes: gas is afgenomen met 165m3 en elektra is toegenomen met 654kW. Ergens voel ik me zwaar 'bedonderd' (net woordgebruik). Je doet een investering van ruim 7500 euro (zonder subsidie) omdat je gelooft dat er besparing is en omdat het beter zou zijn voor het milieu (maar dat is meestal toch de 2e plek). Je gelooft het rijk, de media, de vele rapporten etc. Als ik de huidige prijzen invoer is het verschil ongeveer 45 euro. Nog steeds minimaal. Moet daarbij ook nog vermelden dat ik een week voor de WP de vloer heb laten isoleren. Daarmee krijgt de WP helemaal een onvoldoende.
Daarnaast functioneert de WP 'moeilijk' (veel pendelen) met temperaturen zoals die nu heersen en heeft moeite met temperaturen van rond de -5 graden. Dat maakt het apparaat wel lastig bruikbaar in NL. Je loopt continu stooklijnen te controleren. Natuurlijk pas je een stooklijn niet te snel aan maar geef je het apparaat minimaal 24 uur om te stabiliseren. En toch heeft de WP moeite met gewone standaard NL temperaturen en verbruikt overmatig veel stroom. Mijn kamertemperatuur is overigens 18,5 graden. Met de CV hield ik dat altijd op 19 graden, ook iets om te overwegen.
Dat bijhouden van de stooklijnen is een ander irritatiepunt. Een normale gebruiker behoort dat echt niet te hoeven doen.Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde NL'er dag in dag uit zijn stooklijnen controleert.
Als laatste voor nu is de geluidsdruk van het apparaat. In de advertentie wordt gesproken over fluisterstil. Ik neem aan dat op dat moment niet de stekker er in zat :) . De WP maakt gewoon echt veel geluid.
En nu stop ik ermee. Bovenstaand zijn mijn grootste ergernissen en ik hoor graag positieve berichten om mijn frustratie weg te nemen. Wat ik echt vervelend vind is de grote en nutteloze investering (die doet echt pijn, heb er lang voor gespaard) en het slechte gebnuiksgemak.
Iedereen mag zich uiten natuurlijk zoals hij/zij dat wilt, maar via tweakers mag je ook dan een tegengeluid ervaren.

Allereerst v.w.b. het geluid: dit zal je bij elke warmtepomp tegenkomen. Ik heb er een aantal vergeleken en moet zeggen dat de Adlar wel 1 van de meest stille varianten is, echter hangt dit af van de gekozen stooklijn, set temperatuur, eco of niet en het verbruik op dat moment. In de winter mag je er van uitgaan dat hij meer vermogen nodig heeft dus ook meer verbruikt en dus ook meer geluid produceert.

Dan de besparing, dit hangt volledig af van je contract, tarieven en welke stooklijn je prefereert.

Is je gasprijs nog 1 van die oude 5 jaars contracten had je beter even kunnen wachten. Heb je een contract zoals de meeste op dit moment met een gasprijs van 1,24/m3 en een stroomtarief van 35 ct dan zal het je meer opleveren. Gebruik je momenteel een hogere stooklijn dan verbruik je vanzelfsprekend meer.

Heb je je van tevoren ingelezen over een warmtepomp en de werking ervan? Dan zul je zien dat veel warmtepompen hetzelfde werken. Ook met een stooklijn en continu bijwerken. Moduleren kan overigens sinds kort ook al echter dan moet je FLINK in de buidel graaien want die zijn voorlopig niet te betalen. In ieder geval een stuk duurder dan de Adlar excl subsidie.

Je geeft Adlar nu in ieder geval, in mijn ogen, onterecht de schuld van dingen welke je op voorhand al had kunnen opvragen, onderzoeken en uit kunnen sluiten. Daarnaast hebben ze een prima storingsdienst en overdag als je naar ze belt ben je hooguit de 2e max in de wachtrij en schromen ze niet een monteur langs te sturen.

Vergeet overigens ook niet Adlar een relatief nieuw bedrijf is met de warmtepomp. Iets wat je overigens allang had kunnen weten als je het topic goed door had gelezen. Elk nieuw product heeft zo zn nadelen echter wordt dit goed opgelost in mijn optiek. Daarnaast zijn ze overigens nu ook bezig met de app waardoor je niet meer continu dus zelf de stooklijnen hoeft te bepalen (volgens laatste berichten). Dat regelt de app dan allemaal. Tevens kan je dan ook schemas instellen (iets wat je met de huidige app ook al kan).

Ik ben een tevreden gebruiker van de warmtepomp. Tuurlijk heb ik ook zo mijn probleempjes en die vermeld ik dan ook hier echter wordt dit snel en adequaat opgelost door Adlar. Gezien jouw berichtgeving de afgelopen berichten was je al een tegenstander van het product op het moment dat het geïnstalleerd werd. Dan staat de warmtepomp al 1-0 achter. Ik zou dan inderdaad, als alles je zo irriteerd en je geen tijd hebt om de ontwikkelingen af te wachten, er voor kiezen de installatie te verwijderen en lekker over te gaan op een ander systeem waar je geen problemen mee hebt (Elga ace van Remeha bijvoorbeeld, hybride).

Succes ermee

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Dan overigens nog heel even over het verbruik, is er 654 kWh bijgekomen of als totaal verbruik van die maand? Was je deze maand meer thuis?

Ik heb even gekeken naar mijn verbruik en er is 383 kWh bij gekomen. Dit tegenover een besparing van ruim 150m3.

Januari:
150m3 excl belasting zit ik op 186 euro
383kWh zit ik op 137 euro

Besparing van 49 euro.

December was bij mij een halve maand uiteindelijk waar de WP 131kWh heeft verbruikt en ik een gasverbruik heb van 48m3.
Dit tegenover 2022 met een verbruik van 176 m3.

Toch ruim 120m3 gas bespaard (148,80) met daarnaast het verbruik van de WP (46,-) levert een besparing van 100 euro op.

Dus in 2 maanden ruim 150 euro bespaard.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1 ... 14 ... 64 Laatste