Extreem verbruik warmtepomp (90 - 100 kWh per dag rijwoning)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Beste Tweakers, 

Sinds 2020 wonen wij in onze gasloze nieuwbouwwoning. De woning is gebouwd naar de toen geldende EPC 0,4 norm. Er is een (enigszins over gedimensioneerde) PUHZ-SW75YAA Mitsubishi Ecodan lucht/water warmtepomp met een ingebouwde 200 liter boiler geïnstalleerd. De woning is (voor zover relevant) voorzien van 18 zonnepanelen van 310 Wp. De woning is 3-laags en volledig voorzien van vloerverwarming. 

Het betreft een uitgebouwde rijtjeswoning met een totaal vloeroppervlak van 157 meter. Er is een grote schuifpui en een lichtstraat aanwezig. De lichtstraat is voorzien van HR++ glas. Voor de rest is de woning volledig voorzien van triple glas. We zijn met twee volwassenen en twee kinderen. Verder is er WTW aanwezig.  

Onze thermostaat staat relatief hoog, in de woonkamer is deze ingesteld op 23 graden. Boven staat hij op 20-21 graden. Onze SWW gebruik is relatief bescheiden. De SWW staat op 53 graden en er de legionellapreventie draait 1 x per week (60 graden, 25 minuten).  

Wat mij opvalt: 

Ik zie het back-up element af en toe bijspringen terwijl dit (als het goed is) is ingesteld is om dat zo min mogelijk te doen (Ik ken de exacte instellingen niet) 

De buitentemperatuurmeter (TH7) wijkt fors af van de werkelijke temperatuur buiten. Hij staat als het buiten -2 is soms op -17. Een forse afwijking. Onlangs tijdens een service interval de monteur hierop gewezen. Hij belde met zijn collega’s en het beeld was dat zij ook dergelijke waarden zagen bij nabij gelegen woningen. Verklaring was dat dat zou komen doordat de buitenunit op het dak staat en vanwege de wind er meer kou wordt geregistreerd.  

Nu mijn probleem; De warmtepomp zou volgens de eigen interface in 2021 4.900 kWh verbruikt hebben. In 2022 ging het om 4.212 kWh. De geproduceerde energie zou in die jaren 12.486 kWh respectievelijk 9.941 kWh zijn. Een COP van 2,55 en 2,36. Dit lijkt me ronduit slecht als ik dit vergelijk met het verbruik waarover ik hier lees.  

Sinds december 2022 zie ik echter een excessieve toename in het verbruik. Ik maak bij temperaturen rond het nulpunt mee dat er op een dag circa 90 – 100 kWh wordt verbruikt (hele huishouden), terwijl ik in 2020 en 2021 zelfs bij -10 / -15 niet boven de circa 50 kWh kwam (wat eigenlijk ook al te veel is). Ik heb gisteren de leesmeter besteld om meer inzicht te krijgen in het (actuele) verbruik. Volgens de Greenchoice-app is het verbruik redelijk gelijkmatig met circa 3 kWh tot 5 kWh per uur.  

Mijn vraag is; Is dit verbruik te verklaren door de hoge stand van de thermostaat (23 graden) of is er iets mis met mijn installatie. Daarnaast; is de afwijking van de buitentemperatuur inderdaad te verklaren omdat deze op het dak staat (3-laags woning)?  

Hoe kan ik nagaan waar het probleem zit? 

Als bijlage de samenvatting van de instellingen en de thermistor.  

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1hV-S3szWsMCHOe9Yte2x9pWG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjZe9Yg1FWvBCdZH7em2pMse.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngpFnevWBDHncdTD8Sk26VzE-5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEke4f3OEW9wlmbmkVaESgM9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfIdWzzGsreC321FN7XgVLXlEtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n43TcVHQZFzkJbchHj6BlgzF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M08hlVg287ghYAJi48akgqAzTpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQamMKH2NV2FkvNID7HH1I1t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX73yNhZIrRP8tSEdhsMQpuAmIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vrg6xRbyJaWDl7t0hvdiSlE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1eLEemimtZhoddYDDa5ep2g3DQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqVmj6wuYoABOhy8yAG7CtI4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t4Ec6spYx7QsnwmjLDczC9Ph88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQE6MYDBAzhDmPW9faOjR9o2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7vw87IIcsAXyLznKvRG4JrWuLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT8LooGa5CWCZTH9sMPC17ry.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FsRC1Gs8pb-Hogc6vS71-VbcQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUtlyZ6Sk1N2assneHkzsJtG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev1u2khmVjfi3Di53pO3Ov5pXfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5i9qxtux7knWpgwby6V2Xcu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEvTCDJ2CUrLQOyhXLoeJUfILp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5ZsQNicWnob2XlD7CbC4bbr.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
met 23 graden moet de machine er wel erg hard aantrekken.
En vergeet niet; bij elke lekkage (raam/deur open) is er een mega warmteverlies door het grote temperatuurverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:00
Voor alleen alleen vvw staat je war regeling ook wel vrij hoog kan ook wel naar beneden .

Kan die temp sensor last hebben van de uitgeblazen lucht van de compressor zelf. Staat die vrij of in gebouwd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
't Gaat met de vierde macht van delta T geloof ik, dus het zou goed kunnen dat je door je binnentemp op 20 te zetten zo de helft aan stroom bespaart. Dan nog is 4kW (na verlaging kamertemp 2kW) continue best flink, ondanks de kou. Maar misschien ook weer niet zo. Laat je soms elke dag een bad leeglopen?

En het apparaat zelf registreert dus een ander primair verbruik dan je meterkast?

[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 23-01-2023 14:06 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Flotzie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:53:
Beste Tweakers, 

Sinds 2020 wonen wij in onze gasloze nieuwbouwwoning. De woning is gebouwd naar de toen geldende EPC 0,4 norm. Er is een (enigszins over gedimensioneerde) PUHZ-SW75YAA Mitsubishi Ecodan lucht/water warmtepomp met een ingebouwde 200 liter boiler geïnstalleerd. De woning is (voor zover relevant) voorzien van 18 zonnepanelen van 310 Wp. De woning is 3-laags en volledig voorzien van vloerverwarming. 

Het betreft een uitgebouwde rijtjeswoning met een totaal vloeroppervlak van 157 meter. Er is een grote schuifpui en een lichtstraat aanwezig. De lichtstraat is voorzien van HR++ glas. Voor de rest is de woning volledig voorzien van triple glas. We zijn met twee volwassenen en twee kinderen. Verder is er WTW aanwezig.  

Onze thermostaat staat relatief hoog, in de woonkamer is deze ingesteld op 23 graden. Boven staat hij op 20-21 graden. Onze SWW gebruik is relatief bescheiden. De SWW staat op 53 graden en er de legionellapreventie draait 1 x per week (60 graden, 25 minuten).
Wat voor thermostaat heb je?
Kun je foto’s maken van:
- Thermostaten.
- Vloerverwarmingverdeler.
- Algehele opstelling.
Wat mij opvalt: 

Ik zie het back-up element af en toe bijspringen terwijl dit (als het goed is) is ingesteld is om dat zo min mogelijk te doen (Ik ken de exacte instellingen niet) 
Deze kun je eventueel uitzetten:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Advies wel eerst foto’s te plaatsen om een betere inschatting te maken.
De buitentemperatuurmeter (TH7) wijkt fors af van de werkelijke temperatuur buiten. Hij staat als het buiten -2 is soms op -17. Een forse afwijking. Onlangs tijdens een service interval de monteur hierop gewezen. Hij belde met zijn collega’s en het beeld was dat zij ook dergelijke waarden zagen bij nabij gelegen woningen. Verklaring was dat dat zou komen doordat de buitenunit op het dak staat en vanwege de wind er meer kou wordt geregistreerd.  
Zit hij in zo’n warmtepomp prefab schoorsteen?
Dan heb je kortsluiting in je uitblaas en toevoer lucht, hij zit de recirculeren in z’n eigen verdamper lucht waardoor je buitenvoeler alsmaar kouder wordt met enorm veel defrost tot gevolg.
Nu mijn probleem; De warmtepomp zou volgens de eigen interface in 2021 4.900 kWh verbruikt hebben. In 2022 ging het om 4.212 kWh. De geproduceerde energie zou in die jaren 12.486 kWh respectievelijk 9.941 kWh zijn. Een COP van 2,55 en 2,36. Dit lijkt me ronduit slecht als ik dit vergelijk met het verbruik waarover ik hier lees.
/\ Zie hierboven /\
Interne meting is niet accuraat, je kunt beter een aparte kWh meter plaatsen, of minimaal een P1 meter om in ieder geval iets te zien.
Sinds december 2022 zie ik echter een excessieve toename in het verbruik. Ik maak bij temperaturen rond het nulpunt mee dat er op een dag circa 90 – 100 kWh wordt verbruikt (hele huishouden), terwijl ik in 2020 en 2021 zelfs bij -10 / -15 niet boven de circa 50 kWh kwam (wat eigenlijk ook al te veel is). Ik heb gisteren de leesmeter besteld om meer inzicht te krijgen in het (actuele) verbruik. Volgens de Greenchoice-app is het verbruik redelijk gelijkmatig met circa 3 kWh tot 5 kWh per uur.
In je binnenunit zit (als goed is) een SD kaart, deze kun je uitlezen. Voor meer info zie het Mitsubishi Warmtepomp topic:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Mijn vraag is; Is dit verbruik te verklaren door de hoge stand van de thermostaat (23 graden) of is er iets mis met mijn installatie. Daarnaast; is de afwijking van de buitentemperatuur inderdaad te verklaren omdat deze op het dak staat (3-laags woning)?
Verkeerde instellingen, fouten in de installatie, hoge stand thermostaat en nachtverlaging toepassen wat je niet wilt.

Wat geeft de buitenvoeler aan als de installatie in rust staat? Anders kun je in het service menu de buitenvoeler kalibreren, indien het kortsluiting is: dan kun je er niks aan veranderen behalve de oorzaak wegnemen.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 23-01-2023 14:13 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Lopen jullie in badkleding de hele dag?
Zet je thermostaat eens op 20 of 21 en zie dan het verschil eens.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:51
klump4u schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:10:
Lopen jullie in badkleding de hele dag?
Zet je thermostaat eens op 20 of 21 en zie dan het verschil eens.
Vreemde opmerking, ook 23 graden moet geen probleem zijn en mag de enorme toename in elektraverbruik niet verklaren als de ruimtetemperatuur constant is gedurende de jaren.

Recirculatie in een dakkap kan wel tot gevolg hebben dat er lagere temperaturen gemeten worden. Ik zie hier m'n verdamper temperatuur ook wel eens naar -10 gaan, maar dat is dan wel vlak voor een defrost. Als de wp continu staat te recirculeren gaat het rendement omlaag en zijn er meer defrosts. Zeker met de lage temperaturen begin december kan dat een hoog elektraverbruik tot gevolg hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Insert12 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Vreemde opmerking, ook 23 graden moet geen probleem zijn en mag de enorme toename in elektraverbruik niet verklaren als de ruimtetemperatuur constant is gedurende de jaren.

Recirculatie in een dakkap kan wel tot gevolg hebben dat er lagere temperaturen gemeten worden. Ik zie hier m'n verdamper temperatuur ook wel eens naar -10 gaan, maar dat is dan wel vlak voor een defrost. Als de wp continu staat te recirculeren gaat het rendement omlaag en zijn er meer defrosts. Zeker met de lage temperaturen begin december kan dat een hoog elektraverbruik tot gevolg hebben.
Mag je vreemd vinden maar 23 graden in huis is naar mijn inziens belachelijk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:15
klump4u schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Maar die mening verklaart niet direct het hoge verbruik, tenzij er continu een deur naar buiten openstaat :>

Niettemin vind ik het ook aan de hoge kant. Wij houden 'm hier op 19.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
klump4u schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Zit nogal een verschil tussen ingestelde temperatuur en werkelijke temperatuur.
Hier staat hij op 22 ingesteld maar werkelijk is het rond 20C BG en 18.5 op 1e. Met thuiswerken is die 18.5 nog net te doen als je veel moet typen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

1) Bij mij zit de sensor ook op het dak, >10m boven maaiveld en (te) dichtbij de buitenunit. Die registreert idd iets lagere waarden dan de temperatuur op grondniveau. Maar dan heb je het over een graad of 2 verschil. Zelf denk ik dat de koude lucht uit de buitenunit wat invloed heeft en ga die sensor verplaatsen. Maar zo'n grote verschillen als bij jou zie ik zeker niet.

2) Als ik in mijn huis (135m2, rijtjeshuis, 1913), de warmteverliesbereking van situatie na verbouwing (ook ongeveer epc 0,4) er bij pak en met de binnentemperatuur speel en reken met COP4:
19 graden, warmtevraag: 4400 kWh/jr. Dus ~1100 kWh/jr electrisch.
23 graden, warmtevraag: 7200 kWh/jr. Dus ~1700 kWh/jr electrisch.

Die hoge tempt. verklaart dus een deel maar lang niet alles.

Je ziet dat er behalve de hoge binnentemperatuur er wel meer mis is aangezien je nog ver van de 1700 kwh af zit. Hoe hoog is de aanvoer temperatuur van de verwarming? Misschien krijgt de WP het alleen met erg hoge temperaturen op die 23 graden door gebrekkige afgifte waardoor de COP inkakt en soms zelfs het element er bij moet komen. Al vraag ik me dat af, zelfs bij ons is nu voor verbouwing met erg gebrekkige isolatie een aanvoer van ~40 graden nodig en dan nog gebruik ik 'maar' ~2100 kWh/jr voor de wp exc. SWW.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 23-01-2023 14:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Insert12 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Dat is waar. Maar ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel extra stroom een graad kost: over een seizoen is het ~10% per graad geloof ik, plus de niet-lineaire opschaling bij grotere delta-T voor een wp. Dat je buiten geplande of beloofde COP-gebied komt ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:25
Hoi Flotzie,

Gokje: ik denk dat hier de kern van je probleem best weleens zou kunnen zitten in de buitensensor i.c.m. de warmtevraag in jou huishouden. Als de buitensensor extreem lage waarden aangeeft (lees -10 of lager) reageert de warmtepomp daarop in zijn aanvoertemperatuur; bij -10 of lager probeert deze een aanvoertemperatuur van 40 graden te realiseren, conform de stooklijn in je openingspost.

Die 40 graden aanvoer wordt vermoedelijk niet gehaald, doordat het gehele huis een streeftemperatuur heeft van 23 graden (beneden) en 20-21 graden (boven) en je daardoor veel warmteafgifte hebt. Hierdoor zal het back-up element bijschakelen (voorbeeld: als mijn Panasonic warmtepomp de gevraagde aanvoertemperatuur niet weet te halen zal na +/- 30 minuten het backup-element bijschakelen) en gaat je COP drastisch naar beneden (Backup heater COP = 1 )

Ik vermoed dat je dit gedrag kunt omzeilen door de maximale aanvoertemperatuur stevig te verlagen (naar bijv. 30-32 graden) waardoor je systeem minder heftig zal reageren op de foutieve waarden van je buitensensor, maar zijn streeftemperatuur wel weet te halen (gevolg: je backup heater schakelt niet in, alleen af en toe voor een defrost van de buitenunit)

Beter is natuurlijk om de sensor op een plaats te hangen waar de buitenunit hier geen invloed op heeft..

Mocht het probleem niet in deze hoek zitten, dan is het wellicht de moeite waard om de installateur te laten checken of er geen gaslek zit in het Koelmiddel-circuit; 1 van de huizen hier in de straat had een klein lek (niet zichtbaar) in dit circuit, met als gevolg dat er in 1 jaar tijd 2/3 van het koelmiddel was ontsnapt.

[ Voor 18% gewijzigd door baszbas op 23-01-2023 15:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
baszbas schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:15:

Beter is natuurlijk om de sensor op een plaats te hangen waar de buitenunit hier geen invloed op heeft..
En nog beter is te weten waarom die sensor dat aangeeft. Als de wp zijn eigen lucht aan het eten is, zoals @DutchWing vermoed, dan is dat het grotere probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Laat me raden: die warmtepomp zit in een fancy "dak schoorsteen" constructie. Waarschijnlijk staat die warmtepomp heel de dag in zijn eigen sop gaar te koken (of beter gezegd: te bevriezen) met een dramatische COP als gevolg. Die verdamper is gerust -15C graden als het buiten koud is, dus dat die temperatuur sensor zulke dramatisch lage temperaturen meet verbaast mij niks als hij steeds in zijn eigen sop staat te draaien.
Dus je sensor is misschien helemaal niet defect.

Hoe dan ook, om 100 kWh per dag aan te tikken dan moet die backup heater gewoon volle bak bijstaan. Wat volkomen logisch is als die warmtepomp in een mini "Siberie" staat.

Hoe ziet het afgifte systeem er uit ? Vloerverwarming zeg je, maar zijn alle verdelers gewoon open ?
Of zitten er nog weer allemaal buffervaten en ellendige extra pompen in ?

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 23-01-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Ik bedenk me net, omdat het eerder niet zo slecht was, misschien zit er rommel in die omkapping die de pomp eigen lucht laat eten? Ingewaaide meuk zoals bladeren, misschien een plastic zak bijv? Hij zuigt natuurlijk aan, dus kun je net pech mee hebben gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door Brent op 23-01-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
De buitenunit staat vrij op het plat dak naast de zonnepanelen (gaat om de woning met lichtstraat). Wat thermostaat betreft is het een simpel ding die zo is geleverd vanuit de bouw. Dit betreft overigens een foto tijdens de zomer, let dus niet op de aangegeven temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq2NU8ESLwowzfN04_5SnGQ5wAY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/028CXvXijxW61SncTq8q2e3m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVJcyNly_y1bi7aMITB5KfwWby8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMcD9lD0NU5ZBOgY9CnXvAje.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWZooCGyL4Lq_n8Aj_cKd8XHF0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQcvSj7PA7LnLNbRq0KBPlBf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULHLLpJuJPuUYHW2ErzlM2zphxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ct8H07zyB3YetSIO0yb6jNWI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9fUKfXSYmrgVq42A9QJrU2-K_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A3KKmMsLPIaSexbli5r02oX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1ETLBBJwug0SnAyi_CBIo17C14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcuieAZZvZr7zwgSdPQOyYQJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTK7WjgS4Nb2VuvITamqRpuhkAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EKfEjEbbOV8UUVgwl99ZztB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 107% gewijzigd door Flotzie op 23-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Flotzie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:47:
De buitenunit staat vrij op het plat dak naast de zonnepanelen (gaat om de woning met lichtstraat). Wat thermostaat betreft is het een simpel ding die zo is geleverd vanuit de bouw. Dit betreft overigens een foto tijdens de zomer, let dus niet op de aangegeven temperatuur.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke, met die plaatsing op het dak lijkt in eerste instantie niet zoveel mis. Het lijkt me sterk dat hij de kou van de andere warmtepompen daar gaat aanzuigen. Dan moet iemand toch die sensor gaan repareren denk ik want daardoor schiet je pomp alsnog in een kramp en gaat helemaal verkeerd regelen.

Ik zie wel wat opvallende dingen in je installatie:

- een regelventiel in de aanvoer naar die vloerverwarming verdeleren (wanneer gaat deze open en dicht ?)
- Een waterpomp bij je SWW (?) vat.

Heb je nog meer vloerverwarming verdelers, kan je daar ook een foto van maken.
@flippy kom er maar in :+

Kan je ergens uitlezen hoeveel uur je backup heater gedraaid heeft ? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je kan de buitenvoeler controleren door:
Menu >> Service >> Code: 0000 >> Aanpassen thermistor >> TH7 waarop staat deze?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je hebt een buffervat met secundaire pomp, dat is al COP killing met vloerverwarming.
Secundaire pomp eruit halen en buffervat als schakelvat in de retour plaatsen.

Waarschijnlijk staat je warmtepomp 24/7 op weersafhankelijk en sturen de thermostaten alleen de thermische (witte) klep motoren open of dicht. Vandaar ook de bypass ventiel/avdo bij 1 v/d 2 verdelers. Maar dit kun je testen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 23-01-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Flotzie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:53:
Verklaring was dat dat zou komen doordat de buitenunit op het dak staat en vanwege de wind er meer kou wordt geregistreerd.  
das onzinverhaal. de temperatuur is de temperatuur. als die -10 meet terwijl het 0 is buiten komt dat door de lucht van een andree machine.

zoals hierboven aangehaald: die klep/naregeling en bypass voor de verdeler heeft daar niks te zoeken en die buffertank en pomp ook niet. weg ermee.

stooklijn staat vrij aso met 30-40 graden. dat kan wel lager als die naregleing eraf is en die pomp en tank weg.

lijkt erop dat systeem gewoo noodelement inschakelt omdat het te lang duurt. begin maar eens met het noodelement gewoon uit te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 18:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 21:58
Noodelement is 2kW. En zo ver ik weet is het of element of wp niet samen. Dus als het element 24 uur per dag aan staat kom je op 48kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 20:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat een bizar verbruik

Hier EPC0,4 (hoekwoning) en met een ruimte temperatuur van 20,5 haal ik niet eens de 1000kWh op jaar basis voor verwarmen (ex SWW) met lucht/lucht

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Flotzie als de warmtepomp denkt dat het -17 is gaat hij warmer water dan nodig maken - helemaal als de stooklijn te hoog staat zoals bij jou.
Als second opinion kan je een draadloos weerstation naast de unit zetten, misschien gaat er toch iets mis met de plaatsing want ze staan niet met de ruggen tegen elkaar.
In de tussentijd kan je als workaround met een vaste Ta van 28 kijken of je het aangenaam houdt binnen.

Mocht het weerstation ook beweren dat het zo koud is op je dak, dan kan je met draadeinden een schot 20 cm achter de unit zetten of hem 180 graden draaien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BadConnection schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:48:
Noodelement is 2kW. En zo ver ik weet is het of element of wp niet samen. Dus als het element 24 uur per dag aan staat kom je op 48kW.
volgens mij kan het noogelement gewoon meehelpen als je binnen bepaalde tijd niet je setpoint haalt. en met veel beton en vloerverarming ga je natuurlijk nooit je Ta 40 halen zoals het hier is ingesteld. en 7.5kW wp die 5kW verstookt lijkt het er wel op dat die toch meedraait. 2~3kW voor de compressor en de rest naar het element.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 18:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Laatst online: 06-05 21:58
Als die optie geactiveerd is kan dat inderdaad.

Installateursmenu - Extra instellingen - elektrische element bij warmwater en cv uitvinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
90-100kwh per dag is onmogelijk, dan zal je een verzwaarde hoofdaansluiting moeten hebben (3X35A).
Kijk even op de slimme meter van je huis wat de werkelijk verbruik is per dag.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 19:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
Zo, elektrisch element is nu uitgeschakeld. Hij stond overigens op bijspringen na 60 minuten zag ik. Voor de SWW heb ik hem voorlopig aangevinkt laten staan.

@mr_evil08
Gaat om een 3x25a aansluiting.

@Proto
Zou die ta van 28 toereikend zijn om begane grond op 22,5 - 23 graden te krijgen/houden? Kan ik niet beter eerst rond de 35 graden zitten en het eerst even aankijken?

@DutchWing
Als ik TH7 raadpleeg krijg ik de melding "ongeldig" te zien.

[ Voor 51% gewijzigd door Flotzie op 23-01-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11
mr_evil08 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:20:
90-100kwh per dag is onmogelijk, dan zal je een verzwaarde hoofdaansluiting moeten hebben (3X35A).
Kijk even op de slimme meter van je huis wat de werkelijk verbruik is per dag.
100 kwh over 24h neer op 4kwh, dat lijkt mij ook met een 1x35A gewoon mogelijk, dat zou betekenen, ervanuit gaande dat 100% van dat verbruik naar de WP gaat dat er per uur zo'n 16 kW aan warmte het huis in gaat. Een 1x35A aansluiting zou je als je die de hele dag belast 193 kWh kunnen verbruiken.

Dat het behoorlijk veel is lijkt mij logisch.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
4kW continue over een 3 fasen aansluiting is geen enkel probleem nee. @Flotzie dank voor de foto's, dat maakt eea helder. Toch lijkt het me zaak daar op dak te komen om polshoogte te nemen en dan evt meteen de sensor te vervangen om te zien of die toch stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
@Brent daar ga ik achteraan. Als het goed is zouden ze binnenkort toch een blik werpen. Dan kunnen ze meteen kijken naar de sensor en evt. vervangen. Voor nu heb ik de compensatiecurve 2 graden lager gezet (naar max. 38) en het elektrisch element uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flotzie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:57:
@Brent daar ga ik achteraan. Als het goed is zouden ze binnenkort toch een blik werpen. Dan kunnen ze meteen kijken naar de sensor en evt. vervangen. Voor nu heb ik de compensatiecurve 2 graden lager gezet (naar max. 38) en het elektrisch element uitgeschakeld.
haal daar nog maar eens 5 graden vanaf. 38 is erg hoog door een vloer in een nieuw geisoleerd huis met buren die voor je meestoken.

niet raar staan te kijken dat je straks tussen de 25 en 30 graden komt als je de eerder genoemde aanpassingen hebt gedaan. gewoon afpellen van die temperatuur tot het niet meer meekomt.

en zorg dat die klep voor de verdeler niet dicht gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Flotzie Met 27 graden hield ik het in mijn 2019 hoekwoning met vloerverwarming 150mm hoh op 20.5 graden met zes graden vorst.

Na nog eens kritisch lezen heb je een buffervat (...) dus is 28 misschien wat optimistisch, maar met 30 moet je rond kunnen komen.
Als het lukt is het interessant om te meten welke temperatuur de buffer in en uit gaat, zowel aanvoer als retour. Dat gaat het makkelijkst met een IR thermometer op PVC of schilderstape (nooit op glimmend metaal meten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
simon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:42:
[...]

100 kwh over 24h neer op 4kwh, dat lijkt mij ook met een 1x35A gewoon mogelijk, dat zou betekenen, ervanuit gaande dat 100% van dat verbruik naar de WP gaat dat er per uur zo'n 16 kW aan warmte het huis in gaat. Een 1x35A aansluiting zou je als je die de hele dag belast 193 kWh kunnen verbruiken.

Dat het behoorlijk veel is lijkt mij logisch.
De rest van het huis moet je ook meetellen, TS heeft het over 100kwh voor alleen de warmtepomp.
Klinkt een beetje onlogisch gezien een gemiddeld gezin 2000 kwh verbruikt p/j en TS dat even binnen 20 dagen erdoor knalt.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 21:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Laatst online: 15:33
Flotzie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:57:
Er kan ook gewoon een draadje naar de buitensensor los zitten. Als die sensor geen zinnige waarde geeft kun je de weersafhankelijke regeling net zo goed uitschakelen en een vaste aanvoertemperatuur instellen.
Ik hoop dat het uitschakelen een flinke vermindering van het verbruik brengt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

mr_evil08 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:59:
De rest van het huis moet je ook meetellen, TS heeft het over 100kwh voor alleen de warmtepomp.
Klinkt een beetje onlogisch gezien een gemiddeld gezin 2000 kwh verbruikt p/j en TS dat even binnen 20 dagen erdoor knalt.
Dat is dus precies zijn probleem... Als de warmtepomp 24 uur per dag draait om het huis warm te krijgen met een verbruik van ongeveer 4kw (dat kan zo'n ding prima) dan zit je op 100 kwh per dag.

Voor een 3x25A aansluiting is dat geen enkel probleem. Je hebt dan nog ruimte voor ongeveer 13.000W aan andere dingen. Dat gaat dus zelfs met een flinke elektrische kookplaat en tegelijk de wasmachine aan nog prima.

Voor je energierekening is het wel een probleem... Op het laagste tarief wat je nu zou kunnen vinden is dit al 1200 euro per maand aan stroom. Met een beetje gemiddeld tarief zit je eerder op 2000 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Flotzie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:22:
@DutchWing
Als ik TH7 raadpleeg krijg ik de melding "ongeldig" te zien.
Klopt!
Ik had mij vergist…

Een NTC sensor wijkt bij afwijking altijd naar de warmere kant, dus dat de buitenvoeler -17 graden aangeeft is al vreemd.
Zou de sensor onderbroken zijn heb je oneindig weerstand dus zou de unit zijn laagste bereik aangeven, in dit geval -39 graden.

De SD kaart uit de binnenunit kun je uitlezen, hiermee kun je zien wat TH7 (buitenvoeler) precies doet.

-17 graden door een andere buitenunit lijkt mij ook onwaarschijnlijk, de uitblaas temperatuur van de verdamper ligt normaliter geen 15 graden onder de buitentemperatuur.
Alleen als de buitenunit in een schoorsteen zit kan dit probleem optreden door kortsluiting van de verdamper lucht.
Of alle buitenunits zitten als een treintje achter elkaar… Lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

De installateur moet gewoon op het dak kijken, preventief de buitenvoeler vervangen en indien problemen blijven de achterliggende print waarop de buitenvoeler zit vervangen.

Zelf kun je eventueel de warmtepomp even van spanning afhalen in de hoop dat hiermee het probleem verholpen is:
Geen vraag creëren via thermostaten >> 10 minuten wachten >> via groepenkast warmtepomp uitzetten >> 10 minuten wachten >> via groepenkast warmtepomp aanzetten >> Warmtepomp/bedieningspaneel start weer op >> controleren of TH7 weer normaal doet >> Thermostaten kunnen weer gebruikt worden.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 24-01-2023 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
Nu is er een hele dag (dinsdag) verstreken nadat ik het elektrisch element heb uitgeschakeld en de compensatiecurve heb verlaagd naar 37 graden bij -10 (vandaag verder verlaagd naar 35 graden bij -10). Het verbruik is praktisch gehalveerd naar 50 kWh (volgens Greenchoice app, voor het hele huishouden). Verbruik ligt nu rond de 2 tot 2,5 kWh per uur.

Wat mij opvalt is dat de warmtepomp nu het elektrisch element is uitgeschakeld moeite lijkt te hebben de vvw op temperatuur te krijgen. TH7 geeft namelijk foutieve informatie door (-18, zie foto). De aanvoertemperatuur zou volgens de compensatiecurve dan 37 (inmiddels 35) moeten zijn. De thermistor geeft echter als aanvoertemperatuur 27-29 graden weer. Kan ik dan concluderen dat de WP de beoogde temperatuur niet haalt of kunnen er andere oorzaken voor zijn dat de aanlooptemp lager ligt? Is het normaal dat een WP (zonder het elektrisch element) worstelt met het bereiken van een temp. van 35 graden bij -2 graden buitentemperatuur?

Daarnaast is het gevolg van bovenstaande dat de temperatuur in de woonkamer niet op 23 gehandhaafd kan blijven. Vanmorgen was hij gezakt tot 22.3 graden. Inmiddels is hij weer opgeklommen naar 22.5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBJA075RVR7VBJBkmDBXFWnNe2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpbILEyyk5bO6npxNIqMb58I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3auw-03pcBaV6Bf4lN20GXwWsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxjsyFtO3EUnoXG97W3fl8lV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJRS-WGXnTRgVIkwiUUfW8Kg5D8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuxAlwlogk2PBaTOVfO1rwQ7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Flotzie op 25-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
Flotzie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:48:
Nu is er een hele dag (dinsdag) verstreken nadat ik het elektrisch element heb uitgeschakeld en de compensatiecurve heb verlaagd naar 37 graden bij -10 (vandaag verder verlaagd naar 35 graden bij -10). Het verbruik is praktisch gehalveerd naar 50 kWh (volgens Greenchoice app, voor het hele huishouden). Verbruik ligt nu rond de 2 tot 2,5 kWh per uur.

Wat mij opvalt is dat de warmtepomp nu het elektrisch element is uitgeschakeld moeite lijkt te hebben de vvw op temperatuur te krijgen. TH7 geeft namelijk foutieve informatie door (-18, zie foto). De aanvoertemperatuur zou volgens de compensatiecurve dan 37 (inmiddels 35) moeten zijn. De thermistor geeft echter als aanvoertemperatuur 27-29 graden weer. Kan ik dan concluderen dat de WP de beoogde temperatuur niet haalt of kunnen er andere oorzaken voor zijn dat de aanlooptemp lager ligt? Is het normaal dat een WP (zonder het elektrisch element) worstelt met het bereiken van een temp. van 35 graden bij -2 graden buitentemperatuur?

Daarnaast is het gevolg van bovenstaande dat de temperatuur in de woonkamer niet op 23 gehandhaafd kan blijven. Vanmorgen was hij gezakt tot 22.3 graden. Inmiddels is hij weer opgeklommen naar 22.5.

Als ik de temperatuur die bij -18 hoort extrapoleer dan kom ik ongeveer op de 27 graden aanvoertemperatuur uit. Als test zou je even een vlakke lijn kunnen proberen van ook 35 graden bij -20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flotzie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:48:

35 is gewoon nog steeds ERG hoog voor een modern huis. je hebt zoveel massa dat je machine gewoon niet stopt en alleen maar warmte in de vloer aan het stampen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
D-dark schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Als ik de temperatuur die bij -18 hoort extrapoleer dan kom ik ongeveer op de 27 graden aanvoertemperatuur uit. Als test zou je even een vlakke lijn kunnen proberen van ook 35 graden bij -20.
De verticale lijn aan de linkerzijde is toch de aanvoertemperatuur? Ik was in de veronderstelling dat
de VVW op 35 graden aanvoertemp. staat bij -10 en kouder (dus ook bij -20) en dat de horizontale lijn onderin de buitentemperatuur is.

@flippy
Dat heb ik begrepen. Daarom ben ik van 40 naar 37 en nu naar 35 gedaald. Echter merk ik nu al dat de temperatuur in de woonkamer niet op 23 gehandhaafd kan worden en deze zakt tot 22.3. Ik wil best een graadje lager stoken, maar vindt het vreemd dat die 23 graden niet gehaald worden bij een aanvoertemp van 37 graden.

[ Voor 23% gewijzigd door Flotzie op 25-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flotzie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:40:
[...]

De verticale lijn aan de linkerzijde is toch de aanvoertemperatuur? Ik was in de veronderstelling dat
de VVW op 35 graden aanvoertemp. staat bij -10 en kouder (dus ook bij -20) en dat de horizontale lijn onderin de buitentemperatuur is.

@flippy
Dat heb ik begrepen. Daarom ben ik van 40 naar 37 en nu naar 35 gedaald. Echter merk ik nu al dat de temperatuur in de woonkamer niet op 23 gehandhaafd kan worden en deze zakt tot 22.3. Ik wil best een graadje lager stoken, maar vindt het vreemd dat die 23 graden niet gehaald worden bij een aanvoertemp van 37 graden.
zet de pomp van de vloer zo hoog als die wilt/kan. ik zie op de fotos dat er 30+ de vloer ingaat en met moeite 20 eruit komt.

ook moet die witte klep voor de verdeler eruit. die zal de boel flink afremmen qua flow. en die bypass moet gewoon volledig dicht zodat die buiten werking is of gewoon eruit gesneden samen met de pomp en tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
offtopic:
Word er nog wel eens iets góed opgeleverd in installatieland??

/rant

[ Voor 9% gewijzigd door warhamstr op 25-01-2023 14:55 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
flippy schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:52:
[...]

zet de pomp van de vloer zo hoog als die wilt/kan. ik zie op de fotos dat er 30+ de vloer ingaat en met moeite 20 eruit komt.

ook moet die witte klep voor de verdeler eruit. die zal de boel flink afremmen qua flow. en die bypass moet gewoon volledig dicht zodat die buiten werking is of gewoon eruit gesneden samen met de pomp en tank.
Dat gaat helaas mijn pet (ver) te boven. Bedankt voor de tips en ik zal kijken of ik iemand hiernaar kan laten kijken. Blijft nog wel de vraag staan waarom de warmtepomp (aanvoertemp) niet de ingestelde 35 graden bereikt maar blijft steken op 27 tot 29 graden. Is dit gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:04:
't Gaat met de vierde macht van delta T geloof ik, dus het zou goed kunnen dat je door je binnentemp op 20 te zetten zo de helft aan stroom bespaart.
De relatie tussen delta T en energie verbruik is toch gewoon nagenoeg lineair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
thve schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
[...]

De relatie tussen delta T en energie verbruik is toch gewoon nagenoeg lineair?
Nope. dT is een differentiaal vergelijking, moet je dus eerst integreren. Zelfs als T en energie lineair zijn, was intuitief ergens klopt maar misschien ook weer niet, dan kom je op een polynoom uit. Misschien was het ook wel een e-macht hoor.

En dat is in eerste orde. BIjv. je moet er dan nog het gemiddeld effect van defrosten bijop gaan tellen bij lage buitentemps.

Intuitie: het is veel lastiger iets van 0 graden 10 graden op te warmen, dan iets van 1 miljoen graden 10 graden op te warmen, wanneer het bad zeg ook 0 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
Brent schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Nope. dT is een differentiaal vergelijking, moet je dus eerst integreren. Zelfs als T en energie lineair zijn, was intuitief ergens klopt maar misschien ook weer niet, dan kom je op een polynoom uit. Misschien was het ook wel een e-macht hoor.
Als je je huis opwarmt misschien wel ja.

Maar het vermogen dat je nodig hebt om je huis op temperatuur te houden is (nagenoeg) proportioneel met delta T, als ik me niet vergis.

[ Voor 21% gewijzigd door thve op 25-01-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
thve schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Als je je huis opwarmt misschien wel ja.

Maar het vermogen dat je nodig hebt om je huis op temperatuur te houden is (nagenoeg) proportioneel met delta T, als ik me niet vergis.
Je kunt altijd op een klein interval gaan kijken, je kunt elke functie dan als lineair benaderen.

Alleen de afgifte is niet lineair, kun je elk radiator temp tabel zo op na slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:01

BTS

Flotzie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Dat gaat helaas mijn pet (ver) te boven. Bedankt voor de tips en ik zal kijken of ik iemand hiernaar kan laten kijken. Blijft nog wel de vraag staan waarom de warmtepomp (aanvoertemp) niet de ingestelde 35 graden bereikt maar blijft steken op 27 tot 29 graden. Is dit gebruikelijk?
Dus je kan je aanvoer temperatuur verlagen naar 29/30 graden zodat je warmtepomp niet onnodig hard werkt en snel dicht vriest? Want 23 graden binnen haal je niet maar 22,3 graden wel?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
BTS schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Dus je kan je aanvoer temperatuur verlagen naar 29/30 graden zodat je warmtepomp niet onnodig hard werkt en snel dicht vriest? Want 23 graden binnen haal je niet maar 22,3 graden wel?
Verlagen van de vraag (temperatuur) zorgt vanzelfsprekend voor een lager verbruik. Dat is dus een optie. Maar is er niet meer aan de hand? Zou de wp de woning niet op 23 moeten kunnen houden met aanvoertemp. van zeg 35 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:01

BTS

@Flotzie belangrijk verschil: is het huis wel warm te krijgen naar 23 graden met deze buitentemperatuur? Als het eenmaal 23 graden is binnen dan is het vasthouden van de temperatuur makkelijker.

Als het buiten 15 graden is dan zou het binnen natuurlijk makkelijker 23 graden te krijgen zijn. Is het -5 dan is het een zwaardere opgave voor de WP.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Wat vele eigenaren van vloerverwarming niet weten of beseffen is dat vv op de verdieping ook warmte uitstraalt naar de begane grond, ik kan dat nagaan in mijn eigen woning dmv van mijn warmtebeeldcamera (iedere wp bezitter moet er eigenlijk één hebben); de vv in de douche maakt dát deel van het plafond in de woonkamer warmer dan de rest.

35° aanvoer kán, vermits de afgifte van de vv voldoende groot is, (dus geen dik wollen karpet er overheen o.i.d.)
(de werking van de vv kun je óók prima controleren met een warmtebeeldcamera)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
Hierbij nog een update; Helaas brengt het uitschakelen van het elektrisch element niet de gewenste oplossing. De aanvoertemp wordt daardoor nog max. 29 graden en dit is (blijkt) onvoldoende om de temperatuur op 23 te houden. Op momenten zakt hij tot rond de 21 graden.

Hierop het elektrisch element terug aangezet en de aanvoertemp verlaagd naar circa 33 graden bij -10. Dit levert weer een verbruik van ongeveer 70 kWh op (op een dag met circa 5 graden buitentemp). Bovendien heb ik (na laatstgenoemde wijziging) twee keer een error gehad met code U8. De warmtepomp ligt er dan helemaal uit. In de gebruikershandleiding wordt vermeld dat code U8 staat voor problemen met de "fan motor" van de buitenunit. Zou dat dan mogelijk ook de boosdoener zijn van het extreme verbruik of is dat onwaarschijnlijk? Daarnaast zit ik natuurlijk nog met de fors afwijkende buitentemperatuurmeting...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjHwS8azfnR7awJTUINmyWlKJeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm869Ei7VEThSMkvmZtIU0sO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/129dSF8Y0r87UYwPFbIZGVnkCxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcREngGlZvtd5dtzMgsklpGK.jpg?f=fotoalbum_tile
.

[ Voor 24% gewijzigd door Flotzie op 01-02-2023 13:35 ]

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-05 10:25

K van k

18x 400 wp oost-west

Wat een verbruik zeg.
Bij -5 draait mijne iets van 20 uur per dag, hier met 5 man in huis, hoogste was rond de 30 kwh ook voor warm water.
En dan wasmachine/afwasmachine/ droger/ovens enzenz
Hier ook op 23 graden ingesteld, anders ist gewoon koud voor ons idee,op de thermometer geeft hij dan een 23.6 aan gemiddeld.
Is het buiten -3 ofzo dan geeft hij binnen aan plus 5, dus zit wel iets verschil in.
Ik denk tog echt dat je buren een plantage hebben..
dat kan tog niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flotzie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:34:
Hierbij nog een update; Helaas brengt het uitschakelen van het elektrisch element niet de gewenste oplossing. De aanvoertemp wordt daardoor nog max. 29 graden en dit is (blijkt) onvoldoende om de temperatuur op 23 te houden. Op momenten zakt hij tot rond de 21 graden.

Hierop het elektrisch element terug aangezet en de aanvoertemp verlaagd naar circa 33 graden bij -10. Dit levert weer een verbruik van ongeveer 70 kWh op (op een dag met circa 5 graden buitentemp). Bovendien heb ik (na laatstgenoemde wijziging) twee keer een error gehad met code U8. De warmtepomp ligt er dan helemaal uit. In de gebruikershandleiding wordt vermeld dat code U8 staat voor problemen met de "fan motor" van de buitenunit. Zou dat dan mogelijk ook de boosdoener zijn van het extreme verbruik of is dat onwaarschijnlijk? Daarnaast zit ik natuurlijk nog met de fors afwijkende buitentemperatuurmeting...

[Afbeelding][Afbeelding]
.
je bent nu met een straalkachel je huis aan het verwarmen dus natuurlijk is je stroomverbruik zo hoog.

eerst moet het systeem waterzijdig kloppen. je warmtepomp moet de geproduceerde warmte daadwerkelijk in de vloer zien te krijgen en men zal toch naar de buitenunit moeten kijken of de boel wel tof is daarboven met de fan en de boel eromheen. schijnbaar produceer je niet voldoende warmte in de warmtepomp zelf.

weer een goede reden om geen warmtepompen op daken te zetten, nu kan je een hoogwerker gaan huren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusneus
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-02 17:48
Inmiddels een jaar verder, en erg benieuwd of het probleem boven water is gekomen. Vooral eigenlijk omdat in de reacties grotendeels voorbij is gegaan aan het feit dat voor de jaarwisseling '22/'23 TS helemaal niet zo'n excessief verbruik had. Een stuk lager in ieder geval.

Even aannemende dat klimaat, stookgedrag en/of installatie niet drastisch aangepast zijn eind '22, kan er dus eigenlijk alleen maar sprake zijn geweest van een defect.

Dus @Flotzie, wat was er kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fakier073
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-04 17:58
...het zal mij ook benieuwen. @Flotzie, wat was er aan de hand (of heb je nog steeds last)?
Pagina: 1