Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 15 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nigtevecht
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-04 13:09
Johan H schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:57:
[...]

Heb inmiddels 2 'koelsessies' gehouden: de eerste 3 uur, zie hierboven ergens.
De 2e vorig weekend 12 uur lang.
Verhaal is eigenlijk hetzelfde en het vervolg dat het opgenomen vermogen inderdaad langzaam minder wordt, m.a.w. als je het wilt gebruiken, laat het dan ook aan staan, zodat hij het op een gegeven moment alleen nog maar bij hoeft te houden.
Het is zeker niet als een airco met blaasunit, maar de vloer wordt wel heerlijk koud, waardoor het binnen een stuk aangenamer wordt ( de graden knallen er niet af). Doe dit altijd in combinatie met gesloten deuren en ramen en voorkom ook zon op de ramen, dus zonwering/ gordijnen gebruiken.
Verwacht zelf niet dat ik het vooralsnog ga gebruiken, wellicht als straks het salderen van de zonnepanelen er af is dat ik de overtollige stroom daarvoor ga gebruiken, maar dat zien we dan wel 😇
[Afbeelding]
Goedendag Johan, hoe kom je aan een grafiek van het stroomverbruik van de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
John6871 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:50:
Even een potje janken-miepen-zeuren, want zo zal het wel genoemd worden. Ik weet ook niet of ik het moet doen. Maar ik ben behoorlijk ontevreden over mijn huidige WP (Adlar Aurora II 6kW) en overweeg serieus om het geheel te laten weghalen. Voor de duidelijkheid de WP is actief sinds ongeveer medio december. De opmerkingen hieronder zijn die van een relatief gewone gebruiker met een beetje technische kennis. Het zijn ook opmerkingen die ik tijdens een verjaardag aan een ieder zou vertellen die me vraagt naar de WP. Ik probeer niet om een 'anti-adlar-verhaal' te starten, ik uit gewoon mijn momentele ongenoegen.

Mijn energieleverancier (EnergieDirect) heeft me afgelopen vrijdag het zogenaamde energierapport van Januari 2024 gestuurd. Aangezien dat de eerste complete maand was met het gebruik van de WP kon ik dat mooi vergelijken met Januari 2023. Volgens de meeste blogs over energiegebruik zijn Januari 2023 en 2024 vergelijkbaar. En zie mijn financiële voordeel van de WP is een hele 18,35 euro. De getalletjes: gas is afgenomen met 165m3 en elektra is toegenomen met 654kW. Ergens voel ik me zwaar 'bedonderd' (net woordgebruik). Je doet een investering van ruim 7500 euro (zonder subsidie) omdat je gelooft dat er besparing is en omdat het beter zou zijn voor het milieu (maar dat is meestal toch de 2e plek). Je gelooft het rijk, de media, de vele rapporten etc. Als ik de huidige prijzen invoer is het verschil ongeveer 45 euro. Nog steeds minimaal. Moet daarbij ook nog vermelden dat ik een week voor de WP de vloer heb laten isoleren. Daarmee krijgt de WP helemaal een onvoldoende.
Daarnaast functioneert de WP 'moeilijk' (veel pendelen) met temperaturen zoals die nu heersen en heeft moeite met temperaturen van rond de -5 graden. Dat maakt het apparaat wel lastig bruikbaar in NL. Je loopt continu stooklijnen te controleren. Natuurlijk pas je een stooklijn niet te snel aan maar geef je het apparaat minimaal 24 uur om te stabiliseren. En toch heeft de WP moeite met gewone standaard NL temperaturen en verbruikt overmatig veel stroom. Mijn kamertemperatuur is overigens 18,5 graden. Met de CV hield ik dat altijd op 19 graden, ook iets om te overwegen.
Dat bijhouden van de stooklijnen is een ander irritatiepunt. Een normale gebruiker behoort dat echt niet te hoeven doen.Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde NL'er dag in dag uit zijn stooklijnen controleert.
Als laatste voor nu is de geluidsdruk van het apparaat. In de advertentie wordt gesproken over fluisterstil. Ik neem aan dat op dat moment niet de stekker er in zat :) . De WP maakt gewoon echt veel geluid.
En nu stop ik ermee. Bovenstaand zijn mijn grootste ergernissen en ik hoor graag positieve berichten om mijn frustratie weg te nemen. Wat ik echt vervelend vind is de grote en nutteloze investering (die doet echt pijn, heb er lang voor gespaard) en het slechte gebnuiksgemak.
Een aanvulling nog op de reactie van @MrBas, waar ik me overigens graag bij aansluit :

Je gooit wel erg vroeg de handdoek in de ring. Toen bij mij op 16 januari 2023 de warmtepomp is geplaatst ging er een wereld voor mij open. Vanaf dat moment moest ik mijn mindset veranderen: het is geen cv , maar een warmtepomp!. Dat vraagt inzicht kennis ervaring etc. Dus gevolg: de eerste 2 maand zelf de warmtepomp verkeerd gebruikt. Cv veel te snel bij laten regelen, geen idee hoe verschillende parameters werken binnen een wp, etc. Lang verhaal kort: eerst onnodig veel gasverbruik nog, langzamerhand steeds meer kennis en ervaring opgedaan en daarmee steeds meer begrepen hoe een warmtepomp werkt en wat ik eraan kan doen om deze effectiever te laten werken. Met als resultaat: zie een van mijn vorige berichten

Moraal van het verhaal: wil je verder met de warmtepomp dan zul je moeten investeren in kennis en ervaringen. En daarnaast : laat je helpen en adviseren via Adlar en het forum.
En vooral ook: wees geduldig en neem de tijd. een investering , in warmtepomp en in vloerisolatie heb je er niet in een maand uit!

Bytheway: heb je al iets uitgeprobeerd mbt tot tips van mijn kant en bijv die van @Johan ? En wellicht nog veel andere adviezen op het forum?
Deel die ervaringen op het forum en je wordt wellicht verder op weg geholpen.
In het uiterste geval: blijf je ontevreden omdat het niet lukt en het niet goed blijft gaan in jouw situatie: je hebt garantie.

Wil je dit allemaal niet? Dan wordt het een lastig verhaal denk ik in jouw situatie.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
Even een potje janken-miepen-zeuren, want zo zal het wel genoemd worden. Ik weet ook niet of ik het moet doen. Maar ik ben behoorlijk ontevreden over mijn huidige WP (Adlar Aurora II 6kW) en overweeg serieus om het geheel te laten weghalen. Voor de duidelijkheid de WP is actief sinds ongeveer medio december. De opmerkingen hieronder zijn die van een relatief gewone gebruiker met een beetje technische kennis. Het zijn ook opmerkingen die ik tijdens een verjaardag aan een ieder zou vertellen die me vraagt naar de WP. Ik probeer niet om een 'anti-adlar-verhaal' te starten, ik uit gewoon mijn momentele ongenoegen.

Mijn energieleverancier (EnergieDirect) heeft me afgelopen vrijdag het zogenaamde energierapport van Januari 2024 gestuurd. Aangezien dat de eerste complete maand was met het gebruik van de WP kon ik dat mooi vergelijken met Januari 2023. Volgens de meeste blogs over energiegebruik zijn Januari 2023 en 2024 vergelijkbaar. En zie mijn financiële voordeel van de WP is een hele 18,35 euro. De getalletjes: gas is afgenomen met 165m3 en elektra is toegenomen met 654kW. Ergens voel ik me zwaar 'bedonderd' (net woordgebruik). Je doet een investering van ruim 7500 euro (zonder subsidie) omdat je gelooft dat er besparing is en omdat het beter zou zijn voor het milieu (maar dat is meestal toch de 2e plek). Je gelooft het rijk, de media, de vele rapporten etc. Als ik de huidige prijzen invoer is het verschil ongeveer 45 euro. Nog steeds minimaal. Moet daarbij ook nog vermelden dat ik een week voor de WP de vloer heb laten isoleren. Daarmee krijgt de WP helemaal een onvoldoende.
Daarnaast functioneert de WP 'moeilijk' (veel pendelen) met temperaturen zoals die nu heersen en heeft moeite met temperaturen van rond de -5 graden. Dat maakt het apparaat wel lastig bruikbaar in NL. Je loopt continu stooklijnen te controleren. Natuurlijk pas je een stooklijn niet te snel aan maar geef je het apparaat minimaal 24 uur om te stabiliseren. En toch heeft de WP moeite met gewone standaard NL temperaturen en verbruikt overmatig veel stroom. Mijn kamertemperatuur is overigens 18,5 graden. Met de CV hield ik dat altijd op 19 graden, ook iets om te overwegen.
Dat bijhouden van de stooklijnen is een ander irritatiepunt. Een normale gebruiker behoort dat echt niet te hoeven doen.Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde NL'er dag in dag uit zijn stooklijnen controleert.
Als laatste voor nu is de geluidsdruk van het apparaat. In de advertentie wordt gesproken over fluisterstil. Ik neem aan dat op dat moment niet de stekker er in zat :) . De WP maakt gewoon echt veel geluid.
En nu stop ik ermee. Bovenstaand zijn mijn grootste ergernissen en ik hoor graag positieve berichten om mijn frustratie weg te nemen. Wat ik echt vervelend vind is de grote en nutteloze investering (die doet echt pijn, heb er lang voor gespaard) en het slechte gebnuiksgemak.
Ik ben even terug gegaan naar je eerste post en even alles gescreend wat je gepost hebt sinds die tijd. Af en toe kwamen ideen in mij op die 2 reacties later al doorgevoerd waren. Gezien je bericht dus zonder goed resultaat.

Kan het kloppen dat ik nergens duidelijk heb terug kunnen vinden wat de situatie in huis is? Je hebt vloerverwarming en vloer isolatie? Hoeveel +/- m2 vloer wordt er warm gehouden? Heb je wel of geen buffervat?

Ergens heb ik gelezen dat je de pompen op de vloerverwarming op de laatste stand hebt gezet. Bij het inregelen bij mij werd de pomp aangepast zodat hij op de hoogste stand zou draaien. Zou voor betere afgifte zorgen? Het maakte mij wat te veel lawaai dus terug gezet op een lagere stand maar is mis nog het proberen waard, kijken of de flowrate door de vloer wat hoger kan worden.

Waar ik nog even op in wil haken is je vergelijking met vorig jaar. Als ik de graaddagen vergelijk met vorig jaar zit daar toch een verschil tussen van 15 tot 20%. 18,35 + 20% is nog steeds te weinig wat je zou moeten besparen.

Ik zat in januari op een verbruik van 600 kWh. Gezien mijn historisch gasverbruik tov graaddagen zou dit in mijn geval een gasgebruik van 270 m3 gas zijn. Mijn gas verbruik dec. 2023 was 229 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:35:
Dan overigens nog heel even over het verbruik, is er 654 kWh bijgekomen of als totaal verbruik van die maand? Was je deze maand meer thuis?
Da's inderdaad nog wel een dingetje. @John6871 Je had een kWh meter tussen de WP zitten toch?

Mijn verbruik van de WP is echt enkel WP. Dus niet het verschil tussen kWh van maand factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Denk dat je er van uit kan gaan dat het relais aan je thermostaatkabel komt, die gaat inmers al naar je wp en ‘komt terug’ via een relais in de wp naar je cv om die aan te sturen, wanneer de wp dat nodig vind.
Sorry, maar ik begrijp het toch niet: het relais is volgens mij bedoeld om een aan-uit signaal ( vanaf de netatmo- thermostaat in de woonkamer) naar de warmtepomp te sturen. Dit aan-uit signaal wordt nu ( vanuit de Honeywell) denk ik doorgestuurd via het Display via een van de draden in het grijze kabeltje naar de warmtepomp. Je ziet verschillende kleuren draad bij de verbinding van grijs met wit kabeltje . Ergens zal het relais gekoppeld moeten worden. Ik heb 0- kennis van wat welke draad binnen het kabeltje wat doet,
Bij @MrBas is dat kabeltje , of een paar draden daarvan, vanuit de warmtepomp blijkbaar rechtstreek gekoppeld met een Tado?
Conclusie: ik kan het relais niet koppelen aan de warmtepomp zonder daarbij iets uit te richten in het kabeltje dat op het display is aangesloten.
Als ik een Netatmo wil zal "Adlar" dat moeten realiseren denk ik nu.
Hierbij een foto zoals het bij mij aangesloten is :grijze kabeltje dat via stekkertjes overgaat in witte kabel gaat naar wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y_fNfpGq7ia4ARo5NCOKJRQCGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krahqLtLqxLXTXGhlw2egFtx.jpg?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:23
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Sorry, maar ik begrijp het toch niet: het relais is volgens mij bedoeld om een aan-uit signaal ( vanaf de netatmo- thermostaat in de woonkamer) naar de warmtepomp te sturen. Dit aan-uit signaal wordt nu ( vanuit de Honeywell) denk ik doorgestuurd via het Display via een van de draden in het grijze kabeltje naar de warmtepomp. Je ziet verschillende kleuren draad bij de verbinding van grijs met wit kabeltje . Ergens zal het relais gekoppeld moeten worden. Ik heb 0- kennis van wat welke draad binnen het kabeltje wat doet,
Bij @MrBas is dat kabeltje , of een paar draden daarvan, vanuit de warmtepomp blijkbaar rechtstreek gekoppeld met een Tado?
Conclusie: ik kan het relais niet koppelen aan de warmtepomp zonder daarbij iets uit te richten in het kabeltje dat op het display is aangesloten.
Als ik een Netatmo wil zal "Adlar" dat moeten realiseren denk ik nu.
Hierbij een foto zoals het bij mij aangesloten is :grijze kabeltje dat via stekkertjes overgaat in witte kabel gaat naar wp.

[Afbeelding]
Als het goed is gaan er 3 kabels van en naar je wp:
*voedingskabel 230V
*kabeltje naar Adlar display
*kabel 4 aderig van je kamerthermostaat naar wp, 2 van 4 aders en 2 van 4 aders naar je cv.

Als ik het goed heb gezien heb je 2 aansluit situaties:
* je bestaande bedrade thermostaat vervangen, waarbij het relais in stopcontact in de buurt wordt geplaatst.
* draadloos, je relais komt aan de 2 aders die naar de wp gaan en je kan met de thermostaat door huis wandelen.

Staan wat filmpjes op youtube en misschien heb je hier iets aan:

https://www.netatmo.com/n...cc=NL&safesearch=moderate

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
nigtevecht schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Goedendag Johan, hoe kom je aan een grafiek van het stroomverbruik van de warmtepomp?
Ik gebruik hier een homewizard kwh meter voor.

Ze hebben nog meer producten die leuk en handig zijn:

https://www.homewizard.co...1qLwEKEAAYASAAEgLWrfD_BwE

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-02-2024
Hoi allemaal, ik ben me al even aan het orienteren. Volgende week komt iemand van Adlar langs. Als ik de specs onder elkaar zet, denk ik dat de warmtepomp een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft tov andere producenten waarbij ik veel duurdere offertes heb gekregen. Ik heb nog wel een paar vraagjes.

Zijn er mensen die de pomp op het dak hebben staan, ik twijfel erover of ik hem op de uitbouw achter zou willen zetten (daar hangt ook de CV), of aan de zijkant van de uitbouw. Heb je veel last van het geluid van de trillingen op het dak?

En hoe zit het met de daadwerkelijke productie van geluid in de afgelopen weken toen het kouder was? en in de zomer? Zijn er mensen die bijvoorbeeld met een decibel meter hebben gemeten hoeveel geluid wordt geproduceerd? Ik woon midden in de stad en de tuin/huis is maar 4,5meter breed dus als hij op de uitbouw komt staat hij dicht op de erfgrens.

En dan een vraagje over het bedienen. Ik lees hier dat een aantal mensen overal thermometers heeft opgehangen en extra meters voor de warmte etc hebben geinstalleerd. Is dat echt nodig? Of zijn er ook genoeg mensen die alleen een thermostaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Hallo John,

Heb ook even door je posthistorie hier heen gebladerd en ben wel benieuwd wat alle tips en suggesties hebben opgeleverd?

Vergeet niet, januari was een koude maand en dan is je pomp inderdaad het minst efficiënt (hoewel ik dat wel mee vind vallen), je moet ook echt over een heel jaar kijken, het grootste gedeelte daar van steekt die qua zuinigheid met kop en schouders boven een cv uit en zelfs met echte kou is het alsnog voordeliger.
Verder is de prestatie van je wp natuurlijk ook sterk afhankelijk van de hele situatie er achter.
Zorg dat dit kloppend is.
Als je informatie over de aanschaf van een wp opzoekt zie je ook vaak het advies om eerst te zorgen dat je isolatie e.d. voor elkaar is.

Een maand van het ene met dezelfde maand van een ander jaar vergelijken kan wellicht een appels en peren effect hebben, afhankelijk of er een koude of juist warme periode is geweest, zo heb ik 260m3 vorig jaar tegenover 530 kwh nu in januari, dat is echt super goed als je het zo bekijkt. Nauwkeuriger vind ik hele jaarverbruiken vergelijken, daar die meestal aardig overeenkomen. Je kan er ook hele berekeningen op los laten zoals sommigen doen.

Stooklijnen blijven wijzigen zou m.i. ook niet nodig hoeven zijn en hoop dat dat straks met de
Nieuwe app ook verleden tijd is, maar zo’n ramp is dat ook weer niet en met ‘scenes’ kun je ook al aardig wat situaties instellen met combinaties van binnen en buitentemperaturen al dan niet in combinatie met je thermostaat.
Los daarvan is het natuurlijk een ander systeem dan een cv installatie en stuur je in principe ook niet meer op binnen, maar meer op buitentemperatuur (geld dus voor alle merken) waarbij ik wel vind dat de stooklijn zo ingesteld zou moeten kunnen worden dat het binnenklimaat redelijk constant blijft bij alle mogelijke buitensituaties.

Wellicht is het verstandig contact op te nemen met Adlar om al je punten door te nemen, er zal vast wel verbetering mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:17:
[...]

*voedingskabel 230V
*kabel 4 aderig van je kamerthermostaat naar wp, 2 van 4 aders en 2 van 4 aders naar je cv.

* je bestaande bedrade thermostaat vervangen, waarbij het relais in stopcontact in de buurt wordt geplaatst.
* draadloos, je relais komt aan de 2 aders die naar de wp gaan en je kan met de thermostaat door huis wandelen.

[/quote

Dan is het bij mij niet goed , zie foto😏
En toch werkt alles😀
Die filmpjes ken ik overigens. Mijn thermostaat ligt los in de kamer en is met wifi via display verbonden met warmtepomp. Ik vermoed nu dat 2 draden in de grijze kabel wellicht decse schakeldraden zijn zijn voor de thermostaat.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqJ5p6qADAydsPKUZGgloGAXALM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/em3tJtDX2J8qdCA0lAFLdPCA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 04-02-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:11:
[quote]Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:17:
[...]

*voedingskabel 230V

[/quote

Dan is het bij mij niet goed , zie foto😏
En toch werkt alles😀

[Afbeelding]
Wellicht buigt dat 3e kabeltje elders al af? Komen er geen 3 uit de wp?
Of heb je er een of ander draadloos zender ontvanger systeem in je wp en aan je cv😅?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jn0QbBZuX9BgAaYzWo3jSl2Mzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRKp1HXQMJ8DZyHlMtaUIC0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Wellicht buigt dat 3e kabeltje elders al af? Komen er geen 3 uit de wp?
Of heb je er een of ander draadloos zender ontvanger systeem in je wp en aan je cv😅?
[Afbeelding]
Drie ja . de lichtgrijze op mijn foto gaat naar de cv

Dit is het kastje in de cv waar de lichtgrijze draad naar toe gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USJ1039Qde2aVQC07CfrrO0zfjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDaCKNg8qcK3ZJGkJSuhqFxA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door fvanderstege op 04-02-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Drie ja . de lichtgrijze op mijn foto gaat naar de cv
Ja zag net inderdaad dat het er wel 3 zijn.
Die ene is dus 4 aderig, 2 naar thermostaat en 2 naar cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Ja zag net inderdaad dat het er wel 3 zijn.
Die ene is dus 4 aderig, 2 naar thermostaat en 2 naar cv.
Kijk even naar mijn laatste bericht: foto van kastje in de cv toegevoegd. Welke twee zwarte draden zijn voor het relais van de Netatmo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Kijk even naar mijn laatste bericht: foto van kastje in de cv toegevoegd. Welke twee zwarte draden zijn voor het relais van de Netatmo?
Als je de Netamo op de plek van je huidige hangt, zou je deze situatie krijgen:

YouTube: How to replace your wired thermostat yourself – installing the Netat...

Wil je met je thermostaan aan de wandel, dan komt het relais aan de 2 aders en dat zijn dezelfde als aan je thermostaat), en dat zijn niet die 2 in je kastje, maar die andere 2.
Neem aan dat die witte kabel met blauw bruine aders naar je cv gaat?

In dit filmpje is de thermostaat mobiel en het relais aangesloten:

YouTube: Netatmo Thermostat Review - From Installation, wifi to App - Warren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Oke. We gaan het zien bedankt tot zover👍
Weer wat geleerd

[ Voor 17% gewijzigd door fvanderstege op 04-02-2024 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:55:
Oke. We gaan het zien bedankt tot zover👍
Je moet de 4 aderige kabel zo zien, dat de originele thermostaatkabel ontkoppelt is en verlengd wordt met 2 van de 4 aders naar de wp. De andere 2 aders zitten gekoppeld aan een relais in de wp en gaan terug naar de cv waar ze aangesloten worden op de posities van de originele thermostaatkabel, de wp stuurt nu de cv aan.

Hieronder een foto waar je ziet hoe ader 1 en 2 vanaf je thermostaat in de wp binnen komen en hoe ader 3 en 4 dmv uitgang 4 naar het relais uitgestuurd naar je cv worden.

(Met deze aders 3 en 4 kun je straks je backup heater aansturen)

Suc6! in elk geval en ben benieuwd…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FyT15IH4iJX51i8hSOizjE9X2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ2DPkx758Om56hRUtdAi8jL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 04-02-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:17
Dannyc schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:46:
Hoi allemaal, ik ben me al even aan het orienteren. Volgende week komt iemand van Adlar langs. Als ik de specs onder elkaar zet, denk ik dat de warmtepomp een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft tov andere producenten waarbij ik veel duurdere offertes heb gekregen. Ik heb nog wel een paar vraagjes.

Zijn er mensen die de pomp op het dak hebben staan, ik twijfel erover of ik hem op de uitbouw achter zou willen zetten (daar hangt ook de CV), of aan de zijkant van de uitbouw. Heb je veel last van het geluid van de trillingen op het dak?

En hoe zit het met de daadwerkelijke productie van geluid in de afgelopen weken toen het kouder was? en in de zomer? Zijn er mensen die bijvoorbeeld met een decibel meter hebben gemeten hoeveel geluid wordt geproduceerd? Ik woon midden in de stad en de tuin/huis is maar 4,5meter breed dus als hij op de uitbouw komt staat hij dicht op de erfgrens.

En dan een vraagje over het bedienen. Ik lees hier dat een aantal mensen overal thermometers heeft opgehangen en extra meters voor de warmte etc hebben geinstalleerd. Is dat echt nodig? Of zijn er ook genoeg mensen die alleen een thermostaat hebben.
Je gaat geen last krijgen van trillingen als deze op een uitbouw staat. Hij staat bij mij boven op het keukendak en ze gebruiken flinke bigfoots met goede veren.

Geluidsproductie hangt van de gekozen stooklijn, het dan gebruikte vermogen, welke modus etc. Bij mij was hij in de winter wel te horen buiten maar binnen niet echt. Daarnaast automatisering dat deze na 22:00 in eco modus gaat waardoor de fan frequentie voor de helft verlaagt dus ook minder geluid produceert.

Meters ophangen is niet nodig, maar wij gebruiken het om de stooklijn te kunnen automatiseren. Dus dat we niet elke keer naar het kastje moeten lopen als het wat te koud wordt in huis (wat niet vaak is overigens in realiteit).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 17:12
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:37 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
HeHoe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:05:
[...]
Warmtepompen werken meestal met een aan/uit thermostaat en niet met OpenTherm thermostaat zoals de Netatmo type NA-74-025 .
Volgens mij is dit ook het geval met de Aurora II. Maar dit moet je maar navragen bij Adlar Castra. (Zelf bedien ik de WP met een aan/uit thermostaat.)
Dat beteken dat de warmtepomp met een potentiaalvrij contact geregeld wordt.

Naar de warmte pomp gaan drie kabels.
Een 230 Volt kabel welke als het goed is rechtstreek naar de meterkast gaat.
Een signaal kabel, de witte welke aan het bediening paneel aangesloten is.
En een grijze 10 aderig kabel, waarvan twee aders, vanaf de warmtepomp, op het aan/uit contacten van de eventueel aanwezig cv-ketel zijn aan gesloten.
En waarvan twee aders van de aan/uit thermostaat naar de warmtepomp gaan.
Overig aders zijn voor toekomstige uitbreidingen.
Netatmo heeft ook een aan-uit versie. Die heb ik op het oog. Ik heb op dit moment nog een Honeywell aan-uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-05 17:57
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:22:
[...]

Netatmo heeft ook een aan-uit versie. Die heb ik op het oog. Ik heb op dit moment nog een Honeywell aan-uit thermostaat.
Als nu de honeywell thermostaat aangesloten zit op de wp en deze werkt , kan dit toch 1op1 vervangen worden voor netatmo aan/uit thermostaat ?

Netatmo aan/uit werk gewoon goed.
De kubus staat bij ons los in de ruimte op de bar

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
mversluis schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Als nu de honeywell thermostaat aangesloten zit op de wp en deze werkt , kan dit toch 1op1 vervangen worden voor netatmo aan/uit thermostaat ?

Volgens mij is dat witte kastje wat @fvanderstege liet zien bij zijn CV een draadloze ontvanger van de honeywell.

Kan de NetAtmo ook draadloos middels bijvoorbeeld een draadloze gateway? Ik ga er gemakshalve even van uit dat @fvanderstege geen thermostaatkabel heeft lopen vanaf zijn thermostaat tot de CV. Anders, waarom draadloos…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
mversluis schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:43:
[...]

MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Volgens mij is dat witte kastje wat @fvanderstege liet zien bij zijn CV een draadloze ontvanger van de honeywell.

Kan de NetAtmo ook draadloos middels bijvoorbeeld een draadloze gateway? Ik ga er gemakshalve even van uit dat @fvanderstege geen thermostaatkabel heeft lopen vanaf zijn thermostaat tot de CV. Anders, waarom draadloos…
De Honeywell is draadloos rechtstreeks verbonden met Display. Als de Netatmo dat ook kan , zonder het relaisdeel als tussenstation , dan is het opgelost toch?.
Maar ik denk dat dit relaisdeel noodzakelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:13:
[...]

[...]

De Honeywell is draadloos rechtstreeks verbonden met Display. Als de Netatmo dat ook kan , zonder het relaisdeel als tussenstation , dan is het opgelost toch?.
Maar ik denk dat dit relaisdeel noodzakelijk is?
Het lijkt mij sterk dat deze draadloos is verbonden met je scherm. Zoals ik het zie heb je het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvJQukNA1fIL8aMXJYUD1oXu6-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fK7BIpcQvomDuXheHKlVfuhQ.png?f=fotoalbum_large
Waarbij dat witte kastje in je CV zit. Dit witte kastje ontvangt het draadloze signaal van je thermostaat en vanaf daar gaat deze via een kabel naar je warmtepomp. Dan komen er weer 2 draden terug van het relais in de WP om je CV aan te sturen.

Het display is niks meer dan een controlpanel van de warmtepomp om instellingen aan te passen, meer niet. En daarbij is er niks gekoppeld hieraan behalve de warmtepomp.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Het lijkt mij sterk dat deze draadloos is verbonden met je scherm. Zoals ik het zie heb je het volgende:

[Afbeelding]
Waarbij dat witte kastje in je CV zit. Dit witte kastje ontvangt het draadloze signaal van je thermostaat en vanaf daar gaat deze via een kabel naar je warmtepomp. Dan komen er weer 2 draden terug van het relais in de WP om je CV aan te sturen.

Het display is niks meer dan een controlpanel van de warmtepomp om instellingen aan te passen, meer niet. En daarbij is er niks gekoppeld hieraan behalve de warmtepomp.
Toch moet ik mijn Honeywell via het display/het control panel met wifi verbinden. In het doosje in de cv zit toch geen wifi ontvanger?
Verbinden met Display staat ook beschreven in de handleiding

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 04-02-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Toch moet ik mijn Honeywell via het display/het control panel met wifi verbinden. In het doosje in de cv zit toch geen wifi ontvanger?
Dus je hebt een Round Wifi aan en en uit van Honeywell?

De enigste die ik kan vinden met wifi van Honeywell is de Lyric, de Honeywell Round aan/uit verbind via RF (radiogolf, geen wifi) naar dat witte kastje bij je CV. Vandaar gaat die met 2 draden naar de warmtepomp om daar een puls te geven (BOOST). In dezelfde kabel gaan nog 2 draden vanaf de warmtepomp weer terug naar je CV vanaf het relaisblok in de warmtepomp om je CV een signaal te geven om bij te springen als de WP het niet trekt. Deze zitten overigens aangesloten op je aan/uit thermostaat contact van je remeha :), waar voorheen je thermostaat op aangesloten zat.

Niks meer niks minder. Er wordt verder niet draadloos gecommuniceerd met het display.

[ Voor 34% gewijzigd door MrBas op 04-02-2024 18:52 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Dus je hebt een Round Wifi aan en en uit van Honeywell?

De enigste die ik kan vinden met wifi van Honeywell is de Lyric, de Honeywell Round aan/uit verbind via RF (radiogolf, geen wifi) naar dat witte kastje bij je CV. Vandaar gaat die met 2 draden naar de warmtepomp om daar een puls te geven (BOOST). In dezelfde kabel gaan nog 2 draden vanaf de warmtepomp weer terug naar je CV vanaf het relaisblok in de warmtepomp om je CV een signaal te geven om bij te springen als de WP het niet trekt.

Niks meer niks minder. Er wordt verder niet draadloos gecommuniceerd met het display.
De Honeywell Home wireless (aan-uit) moet ik toch echt verbinden met het display

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr2E_OfX_-H4gM56lPr1IARHcp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXfm2Rh88ZTTaf3Wg711paQC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:55:
[...]

De Honeywell Home wireless (aan-uit) moet ik toch echt verbinden met het display

[Afbeelding]
Heb je het over het witte display van Adlar of over de display van de Honeywell round? :?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Heb je het over het witte display van Adlar of over de display van de Honeywell round? :?
[/quote

Honeywell en display zitten op hetzelfde netwerk
Via smartlife app maak ik connectie met warmtepomp en daarmee dus ook Display
Is dat de verwarring en de onkunde bij mij. 🫤
Leeftijd gaat nu tellen denk ik

[ Voor 31% gewijzigd door fvanderstege op 04-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Welke handelingen moest je dan doen om te connecten? Kan dit verder nergens vinden en wist ook niet eens dat dit een mogelijkheid was… Bij NetAtmo gaat dit volgens mij namelijk via een RF module waar een relais op zit.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Op je foto, de wittige kabel met blauw bruine ader, zit daar een stekker (230V) aan in stopcontact of gaat die de cv ketel in (thermostaat kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Op je foto, de wittige kabel met blauw bruine ader, zit daar een stekker (230V) aan in stopcontact of gaat die de cv ketel in (thermostaat kabel)?
Deze gaat in een stopcontact inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Deze gaat in een stopcontact inderdaad
Dan zou ik haast zeggen dat in jou geval ader 3 en 4 van thermostaat naar wp gaan in tegenstelling tot 1 en 2 bij mij.

Kun je ader 1 en 2 volgen, gaan die dan toevallig je cv in?

Welk type thermostaat heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 04-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Dan zou ik haast zeggen dat in jou geval ader 3 en 4 van thermostaat naar wp gaan in tegenstelling tot 1 en 2 bij mij.

Kun je ader 1 en 2 volgen, gaan die dan toevallig je cv in? Er gaan 2 donkere aders de cv in en 2 donkere zijn in het witte blok aangesloten
Even gekeken op de aders met een zaklamp: 1 en 2 gaan de cv in en Jin aangesloten op een groen blokje met de tekst: on/ off en OT
Nr 3 en 4 gaan het witte blok/ doosje in

Welk type thermostaat heb je? Honeywell home wireless

[ Voor 16% gewijzigd door fvanderstege op 04-02-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:37 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Ik zou zeggen de twee aders uit het kastje aan het relais.
Zie plaatje wat ik uit de netamo
Handleiding heb:

Relais zit dus niet aan de cv, maar aan de wp, want die stuurt de cv weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTf_YF7LHp3X0I2xSKVYHCXxgUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQWw4XbbgNMJq5Gjl4temq5t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Johan H op 04-02-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Johan H schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Ik zou zeggen de twee aders uit het kastje aan het relais.
Zie plaatje wat ik uit de netamo
Handleiding heb:

Handleiding hier te downloaden:

https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bedankt voor je hulp. Ik denk dat we dit onderwerp nu even moeten afsluiten . Het vraagt anders teveel ruimte in het forum. Mocht er nog iets onduidelijk zijn dan stuur ik wel een persoonlijk bericht.
Vooralsnog iedereen bedankt voor meedenken.
En nu weer terug naar de essentie van dit forum: de AuroraII en de gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:58:
[quote]MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:57:
[...]

[/quote

Honeywell en display zitten op hetzelfde netwerk
Via smartlife app maak ik connectie met warmtepomp en daarmee dus ook Display
Is dat de verwarring en de onkunde bij mij. 🫤
Leeftijd gaat nu tellen denk ik
De smartlife app maakt verbinding met je display van Adlar inderdaad maar niet met je thermostaat. Deze geeft alleen aan dat op het moment dat het te koud wordt in huis, de warmtepomp de BOOST functie moet toepassen, oftewel tijdelijk een hogere set temperatuur dan de stooklijn.

Je thermostaat is draadloos verbonden via RF (radiogolven dus) met het kastje in je cv ketel zoals al eerder verteld, vanaf daar gaat hij naar het relais in de warmtepomp, vanaf de warmtepomp weer terug naar de cv ketel voor als deze het niet meer trekt.

Via de app smartlife bedien je dus gewoon het display van Adlar en de gewenste set temperatuur, niet de gewenste temperatuur in huis bijvoorbeeld.
Ik weet vrijwel zeker dat het zo is aangesloten bij je want heb dat kastje in je cv ketel bestudeerd en die behoort bij je thermostaat on je draadloze signaal op te vangen daarvan.

Als je pagina’s heb uit de handleiding waarin staat hoe je je thermostaat koppelt (draadloos) aan het bediendisplay ben ik daar zeer geinteresseerd in.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:43:
[...]

De smartlife app maakt verbinding met je display van Adlar inderdaad maar niet met je thermostaat. Deze geeft alleen aan dat op het moment dat het te koud wordt in huis, de warmtepomp de BOOST functie moet toepassen, oftewel tijdelijk een hogere set temperatuur dan de stooklijn.

Je thermostaat is draadloos verbonden via RF (radiogolven dus) met het kastje in je cv ketel zoals al eerder verteld, vanaf daar gaat hij naar het relais in de warmtepomp, vanaf de warmtepomp weer terug naar de cv ketel voor als deze het niet meer trekt.

Via de app smartlife bedien je dus gewoon het display van Adlar en de gewenste set temperatuur, niet de gewenste temperatuur in huis bijvoorbeeld.
Ik weet vrijwel zeker dat het zo is aangesloten bij je want heb dat kastje in je cv ketel bestudeerd en die behoort bij je thermostaat on je draadloze signaal op te vangen daarvan.

Als je pagina’s heb uit de handleiding waarin staat hoe je je thermostaat koppelt (draadloos) aan het bediendisplay ben ik daar zeer geinteresseerd in.
Ik denk nu door jouw uitleg dat mijn verhaal niet klopt . Nieuw voor mij is dat de thermostaat via radiogolven verbonden is met het witte kastje in de cv. Ik heb steeds het idee gehad dat de communicatie via het display ging.

Gebrek aan technische kennis dus zo zal ik het maar samenvatten. Bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 215% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
HeHoe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Misschien verduidelijk deze handleiding iets ;)
Installatie instructies
https://digitalassets.res...-nl2h32300951-001uk07.pdf
Wifi wordt gebruikt voor internet
De Honeywell thermostaat gebruikt RF communicatie om tussen het witte kastje(BDR91*) en de kamerthermostaat "Round Wireless" te communiceren.
Het bedieningspaneel van Aurora II communiceert via wifi met de App.
Nu is het nog meer duidelijk geworden. Bedankt voor de info.
Mijn gebrek aan kennis was de oorzaak van de verwarring.
Het forum doet zijn werk👌

Edit:
Om het helemaal zeker te weten en voor mij en misschien ook andere nieuwsgierigen:
De hamvraag die overblijft: Hoe wordt het relais van de Netatmo nu in het schakelcircuit geplaatst?
Dat zal dan denk ergens in de lijn van ader nr 3 en nr4 van de grijze kabel zijn? Deze aders zijn in het witte kastje verbonden met A en B .Deze aders losmaken en aan het relais koppelen?

[ Voor 21% gewijzigd door fvanderstege op 05-02-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Oké bedankt. @johan gaf dit volgens mij ook aan.
Dan sluit ik dit onderwerp nu definitief
Groeten, Frank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:01
Een vraag die ik had, en die meerdere mensen volgens mij bezig houdt, is het aanmaken van een "eigen" stooklijn voor betere sturing van de warmtepomp.

Ik heb het voor elkaar gekregen met behulp van home assistant 8)

Dit biedt echt een legio aan mogelijkheden, bijvoorlbeeld:
  • Bijstellen stooklijn afhaneklijk van de huidige binnentemperatuur
  • Bijstellen stooklijn afhankelijk van de weersvoorspellingen
  • Bijstellen stooklijn afhankelijk van de tijd
  • Bijstellen stooklijn afhankelijk van de energieprijs (bij dynamische tarieven)
Iemand interesse in wat meer details over de setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:00
ebbz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:32:
Een vraag die ik had, en die meerdere mensen volgens mij bezig houdt, is het aanmaken van een "eigen" stooklijn voor betere sturing van de warmtepomp.

• Bijstellen stooklijn afhankelijk van de energieprijs (bij dynamische tarieven)
Graag! Heb je toevallig ook extra sensoren in je systeem? Bv om aanvoer en retour temp te meten?

Vandaag is Adlar overigens bij mij geweest ivm niet lekkere instellingen. Daardoor bleef warmtepomp te lang uit (langer dan dT van 5gr.). Hebben meteen het Jån kastje geplaatst. Daarmee kunnen ze op afstand monitoren en aanpassen.
Hoorde ook dat bedrijf achter Adlar (de Adlar Group) ook thuisaccus verkoopt (Akutan.nl). Verder zouden ze mbt de warmtepomp de software willen verbeteren. Concreter kon ik het niet krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
Ik plus mijn stooklijn op met 3 graden wanneer de uurprijzen laag zijn. Pak de laagste 3 uren zodat er een mooi blok is waarin het huis wat op kan warmen. Met de huidige buiten temperaturen schiet de WP pas weer aan na de ochtend prijspiek ;) Afgelopen weekend voor niks het huis warm :D
Captain.John schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:40:
Graag! Heb je toevallig ook extra sensoren in je systeem? Bv om aanvoer en retour temp te meten?

Vandaag is Adlar overigens bij mij geweest ivm niet lekkere instellingen. Daardoor bleef warmtepomp te lang uit (langer dan dT van 5gr.). Hebben meteen het Jån kastje geplaatst. Daarmee kunnen ze op afstand monitoren en aanpassen.
Ik heb zelf middels esphome wat aan elkaar gesoldeerd zodat ik nu 6 temperatuur sensor in m'n CV hok heb. Beetje overkill: aanvoor en retour WP, aanvoer en retour buffervat en toen kwam ik erachter dat buffervat plekken heeft voor sensoren, dus nog eens 2 in het buffervat (hoog en laag).

Aan deze ESPHome chip heb ik nu ook de CV ketel gekoppeld. Ik vang het CV signaal af van de WP richting de CV ketel bij een defrost. Als dit signaal na 6 minuten nog steeds AAN is, wordt het signaal doorgesluist richting CV ketel. Dit om te voorkomen dat de CV ketel in mijn ogen onnodig aan gaat bij een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:56:
[...]
:
De hamvraag die overblijft: Hoe wordt het relais van de Netatmo nu in het schakelcircuit geplaatst?
Dat zal dan denk ergens in de lijn van ader nr 3 en nr4 van de grijze kabel zijn? Deze aders zijn in het witte kastje verbonden met A en B .Deze aders losmaken en aan het relais koppelen?
De relais van de NetAtmo komt in plaats van de RF module welke nu toegepast wordt voor jouw Honeywell. Deze wordt dus vervangen door het relais van NetAtmo. De aders in je rf kastje van honeywell plaatsen op de NetAtmo en klaar is kees.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas

Stond eerder ook al aangegeven overigens hoe alles toe te voegen is in Home Assistant. Ik stuur de stooklijn, na die post gelezen te hebben, op binnentemperatuur. Wil het uiteindelijk gaan sturen op buitentemperatuur echter nog te weinig input hiervoor.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
HeHoe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Volgens mij worden de stooklijnen worden al op de buiten temperatuur geregeld. Bij Adlar noemen ze het "omgevingstemperatuur" :?
De temperatuur van de aanvoer wordt gestuurd aan de hand van de buitentemperatuur, de warmtepomp regelt niet de aanpassing van de stooklijn naar een andere stooklijn mocht het binnen te koud worden (nog niet). Dat wil ik dus zelf via home assistant gaan invoeren aan de hand van die buitentemperatuur -> die stooklijn. Ik heb het vaker gehad dat als het buiten kouder werd de stooklijn te laag stond. Dit wil ik dus gaan automatiseren. Ik doe dit nu nog aan de hand van de gemeten binnentemperatuur via Home Assistant en de aanwezige draadloze ruimtevoelers van Tado/Sonoff.

[ Voor 7% gewijzigd door MrBas op 05-02-2024 19:24 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:42
Even in navolging op discussies over niet werkende warmtepompen:
Als je gewoon de basis volgt gaat het je altijd veel goeds opleveren.
Dus: TRIAS ENERGETICA

1: Beperk je warmtevraag (isoleren, en niet alleen lullig spouwtje vol laten blaffen)

Als je dat goed hebt en je ventilatie binnen in orde heb, mede als je kierdichting kan je een lage temperatuur afgifte systeem aan gaan leggen. Dat zijn geen standaard enkel plaats radiatoren van 50 jaar oud.

Dan kan je een warmtepomp aanleggen, die werkt namelijk efficiënt op lage temperatuur. Dan ga je hoe dan ook de goede keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:01
MrBas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Stond eerder ook al aangegeven overigens hoe alles toe te voegen is in Home Assistant. Ik stuur de stooklijn, na die post gelezen te hebben, op binnentemperatuur. Wil het uiteindelijk gaan sturen op buitentemperatuur echter nog te weinig input hiervoor.
Ja, dat had ik inderdaad voorbij zien komen. Maar ik heb nu dus mijn eigen stooklijn, niet één van die voorgeprogrammeerde. Ik stel dus de gewenste temperatuur in op de WP ipv een stooklijn.

Het volgende heb ik nu bedacht, en eens even kijken hoe dat gaat werken.
ΔtBinnnen = (tGewenst-tBinnen)
Gewenste Tempeartuur = 31 - tBuiten/5 + ΔtBinnnen + prijscorrectie

De stooklijn is dus nu 100% te tweaken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Nou,

Eindelijk de in gebruik stelling kunnen regelen.
Na 3 keer gebeld.
Gisteren iemand aan de lijn gekregen die meteen een afspraak wilde inplannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
Even een update over de sceneregeling. Ik ben er nog steeds tevreden over, kost weinig materiaal en energie, maar naarmate het anderhalve maand in verschillende situaties gedraaid heeft ga je toch weer ergenissen (mogelijke verbeteringen) ondervinden.

De punten waar ik nu tegenaan loop:
- Vaak draait de WP begin nacht tot halverwege de nacht. Dan heb ik het huis dus opgestookt met lage buitentemperaturen (lagere COP) terwijl ik zelf er geen comfort van ondervindt.
- Soms draait de pomp op LTV5 (mijn onzuinigste stooklijn) eind nacht /begin ochtend (laagste buitentemperatuur van de dag, laagste COP). Dan vertrekt iedereen, met een warm huis als resultaat. Bij thuiskomst is het wel een prima binnentemperatuur maar de vloer is eind middag en avond steenkoud.

Ik wil eigenlijk alleen maar stoken op LTV6 en 7, met 5 als backup.

Nu heb ik bij de scenes overal preconditions aangemaakt en ga ik het verder als volgt testen:

Dit draaide al tijdje:
- Bij 20,6 graden binnen naar LTV8
- Bij 20,2 graden binnen naar LTV7
- Bij 19,3-19,8 graden binnen naar LTV 6
- Onder de 19, naar LTV5.

Toegevoegd:
- Elke avond vanaf 20.30u gaat de WP naar LTV8 (mits binnentemperatuur>18,8). Als die dan aanslaat is het zuinig en minimaal. LTV8 maakt sowieso minder bedrijfsuren. Eindtijd voor deze scene met LTV8 is 05.30u.

Hiermee gaat het natuurlijk de rest ontregelen. Daarnaast wil ik voorkomen dat bij klokslag 05.30 en binnentemperatuur onder 19 dat ding gelijk weer op LTV5 gaat knallen, dus het volgende tijdslot ingebouwd:

- Onder 19 graden LTV6 van 05.31u t/m 08.00u

Zo hoop ik dat die bij boven 19 gr. op LTV8 blijft staan en onder de 19 graden naar LTV5 gaat. Daarnaast hoop ik dat die om half 9 dan de ondergrens van 19 ten minste heeft bereikt, want dan gaat de eerdere omschreven scenes pas weer aan:

- Bij 20,6 graden binnen naar LTV8 (Altijd)
- Bij 20,2 graden binnen naar LTV7 (tussen 08.30u en 20.00u)
- Bij 19,3-19,8 graden binnen naar LTV 6 (tussen 08.30u en 20.00u).
- Onder de 19, naar LTV5. (tussen 08.30u en 20.00u)

Ik ga eens kijken hoe dit geheel zich gaat ontvouwen. Heb expres overal half uur tussen gehouden zodat kortstondig aan/uit schakelen of wisselen van stookcurve wordt voorkomen.

Ik vind nachtverlaging met een zeer lage temperatuur verwarming onzin, maar ik hoop dat het hiermee nog efficiënter en vooral comfortabeler wordt.

Als jullie fouten zien, let me know 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcP7Zp01_-23rjRwMK6pf39ze10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEnb6KIyyiZGiHv1WgDhvvtd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRdQJ_YlHIv5ScKvkLcL-l-65-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym98c12YhpKsdoeKJwvJoKur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qgvEa3eHotqFDwTsHXSqDarAM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6e2VsYd0Z1xiKimyzCxkdVj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnvBKhk-rzV9vnYBsFRnhWUcLLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vecy41xuVrZ9Ggj5NQPRoSKy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door steefweer op 06-02-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
azaden schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Wat ook kan is het gebruik van een custom stooklijn (via LT8)
Instelling momenteel bij ons is: 0 graden buitentemp, doeltemp op 40 graden [via L29 := 40]
de lijn snijdt bij 10 graden buitentemp een doeltemp van ommenabij 31 graden, bij 20 graden is doeltemp 23 graden.

Enige wat ik doe met routines is de WP van standaard naar economy en terug togglen ivm de geproduceerde db afhankelijk van tijdstip
Toevallig net even gekeken, helaas gaat die bij mij maar tot L26, dus vooralsnog geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:22:
Even een update over de sceneregeling. Ik ben er nog steeds tevreden over, kost weinig materiaal en energie, maar naarmate het anderhalve maand in verschillende situaties gedraaid heeft ga je toch weer ergenissen (mogelijke verbeteringen) ondervinden.

De punten waar ik nu tegenaan loop:
- Vaak draait de WP begin nacht tot halverwege de nacht. Dan heb ik het huis dus opgestookt met lage buitentemperaturen (lagere COP) terwijl ik zelf er geen comfort van ondervindt.
- Soms draait de pomp op LTV5 (mijn onzuinigste stooklijn) eind nacht /begin ochtend (laagste buitentemperatuur van de dag, laagste COP). Dan vertrekt iedereen, met een warm huis als resultaat. Bij thuiskomst is het wel een prima binnentemperatuur maar de vloer is eind middag en avond steenkoud.

Ik wil eigenlijk alleen maar stoken op LTV6 en 7, met 5 als backup.

Nu heb ik bij de scenes overal preconditions aangemaakt en ga ik het verder als volgt testen:

Dit draaide al tijdje:
- Bij 20,6 graden binnen naar LTV8
- Bij 20,2 graden binnen naar LTV7
- Bij 19,3-19,8 graden binnen naar LTV 6
- Onder de 19, naar LTV5.

Toegevoegd:
- Elke avond vanaf 20.30u gaat de WP naar LTV8 (mits binnentemperatuur>18,8). Als die dan aanslaat is het zuinig en minimaal. LTV8 maakt sowieso minder bedrijfsuren. Eindtijd voor deze scene met LTV8 is 05.30u.

Hiermee gaat het natuurlijk de rest ontregelen. Daarnaast wil ik voorkomen dat bij klokslag 05.30 en binnentemperatuur onder 19 dat ding gelijk weer op LTV5 gaat knallen, dus het volgende tijdslot ingebouwd:

- Onder 19 graden LTV6 van 05.31u t/m 08.00u

Zo hoop ik dat die bij boven 19 gr. op LTV8 blijft staan en onder de 19 graden naar LTV5 gaat. Daarnaast hoop ik dat die om half 9 dan de ondergrens van 19 ten minste heeft bereikt, want dan gaat de eerdere omschreven scenes pas weer aan:

- Bij 20,6 graden binnen naar LTV8 (Altijd)
- Bij 20,2 graden binnen naar LTV7 (tussen 08.30u en 20.00u)
- Bij 19,3-19,8 graden binnen naar LTV 6 (tussen 08.30u en 20.00u).
- Onder de 19, naar LTV5. (tussen 08.30u en 20.00u)

Ik ga eens kijken hoe dit geheel zich gaat ontvouwen. Heb expres overal half uur tussen gehouden zodat kortstondig aan/uit schakelen of wisselen van stookcurve wordt voorkomen.

Ik vind nachtverlaging met een zeer lage temperatuur verwarming onzin, maar ik hoop dat het hiermee nog efficiënter en vooral comfortabeler wordt.

Als jullie fouten zien, let me know 😁[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bent er maar weer druk mee……😅
Eventueel kun je buitentemperatuur nog als extra voorwaarde toevoegen…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:35:
[...]

Je bent er maar weer druk mee……😅
Eventueel kun je buitentemperatuur nog als extra voorwaarde toevoegen…..
Goeie, want nu was het vanmorgen 18 graden, brrr...
Gisternacht voor het laatst gedraaid, dus na uitgebreid koken 19,5 binnen, om 00.00u 19.00 en 07.00u 18,1.

Draait die nog hele ochtend op LTV5 om het recht te trekken. Nachtverlaging ❎❎❎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Mogelijk springen wij ook op de Adlar kar! Van een viertal offertes is dit veruit de meest aantrekkelijke. Ook niet gek, want het enige c-merk.

Onze situatie is niet ideaal, we stoken 92m2 die voor 50% ommuurt is met U1.4 glas. Veel warmte nodig dus.

Adlar’s voorstel is voor €10.225 de 10kW Aurora 2 plaatsen. En voor €3.690 een Atlantic 270L warmtepompboiler.

We hebben 50% vloerverwarming en 50% actief gemaakte convectoren.

Ik neig ernaar om in eerste instantie alleen de Aurora te laten plaatsen, met de cv dus nog als backup en voor warm water. De warmtepompboiler kan volgens mij later alsnog makkelijk geïntegreerd worden.

In januari stookten we maar liefst 338m3 gas 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
murphsy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:01:
Mogelijk springen wij ook op de Adlar kar! Van een viertal offertes is dit veruit de meest aantrekkelijke. Ook niet gek, want het enige c-merk.

Onze situatie is niet ideaal, we stoken 92m2 die voor 50% ommuurt is met U1.4 glas. Veel warmte nodig dus.

Adlar’s voorstel is voor €10.225 de 10kW Aurora 2 plaatsen. En voor €3.690 een Atlantic 270L warmtepompboiler.

Ik neig ernaar om in eerste instantie alleen de Aurora te laten plaatsen, met de cv dus nog als backup en voor warm water. De warmtepompboiler kan volgens mij later alsnog makkelijk geïntegreerd worden.

Hangt verder eigenlijk ook meer af van de mate van isolatie (muur/vloer/dak). Is het vrijstaand, rijtjeswoning of 2 onder 1 kap. Stook je op 18 graden of op 20 graden.

Ik moet zeggen dat ik een 10kW best veel vindt voor maar 92m2. Ook met HR+ zou dit volgens mij prima af moeten kunnen met een 6kW. Ik heb zelf 95m2 met (geen actieve nog) radiatoren en vloerverwarming en ik red het meer dan prima. Jij hebt al convectoren, beter dan bij mij.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

We hebben net een stom bouwjaar. 1998. Nog precies voor we isoleren heel serieus beginnen te nemen. Het meeste glas is echter uit 2009, hr++.

Dakisolatie is matig Rc 2,5. Vloer Rc 3,2.

Het is een 2-onder-1 kap, waarbij we het leefgedeelte rond de 19 C houden. De cv-ketel stookt op 47 C, dat ging met de ‘vrieskou’ van deze winter net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
murphsy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:01:

@murphsy

Veel glas, met een beetje rekenen kom ik op een kleine 18 m2. En u1.1 is toch echt hr++ glas.
Zelf heb ik ook in een aanbouw tuinkamer 25 m2 glas, wel slechts hr+ (I.U 1.6). Als het echt koud wordt voel je de kou vallen. Ik verstookte overigens 330 m3 gas, terwijl ik de tuinkamer in de winter slechts op 16 graden houd, en weinig gebruik.

Of in jouw geval een nieuwe wp gaat bevallen? Ik weet het niet, je huis blijft hetzelfde. En jullie moeten wel in die ruimte stoken. Maar 10k lijkt me veel te groot, volgens mij klopt 6,5 best wel
harv schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:25:
[...]

@murphsy

Veel glas, met een beetje rekenen kom ik op een kleine 18 m2. En u1.4 is toch echt hr++ glas.
Zelf heb ik ook in een aanbouw tuinkamer 25 m2 glas, wel slechts hr+ (I.U 1.1). Als het echt koud wordt voel je de kou vallen. Ik verstookte overigens 330 m3 gas, terwijl ik de tuinkamer in de winter slechts op 16 graden houd, en weinig gebruik.

Of in jouw geval een nieuwe wp gaat bevallen? Ik weet het niet, je huis blijft hetzelfde. En jullie moeten wel in die ruimte stoken. Maar 10k lijkt me veel te groot, volgens mij klopt 6,5 best wel

[ Voor 19% gewijzigd door harv op 11-02-2024 10:03 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
murphsy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:24:
We hebben net een stom bouwjaar. 1998. Nog precies voor we isoleren heel serieus beginnen te nemen. Het meeste glas is echter uit 2009, hr++.

Het is een 2-onder-1 kap, waarbij we het leefgedeelte rond de 19 C houden. De cv-ketel stookt op 47 C, dat ging met de ‘vrieskou’ van deze winter net.
Ik zit hier met een woning uit 1940, 95 m2 met voor en achter dakkap met HR++ glas, rondom nieuw HR++ glas, spouwmuurisolatie, dakisolatie en deels vloerisolatie. Ik red het makkelijk met 6kW en zelfs met -10 kon ik hem nog met stooklijn LT2 verwarmen (900W-1kW verbruik ongeveer continu.)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedankt voor de supersnelle support @MrBas en @harv

We willen graag van het gas af. Dus het gaat om all electric oplossing. Zijn er nadelen aan een ‘te grote’ warmtepomp? Of juist voordelen?

Voor mij belangrijk zijn:

1. Geluid (wordt muur montage op de eerste verdieping, naast platte dak).
2. Altijd comfortabel in huis.
3. Stroomverbruik op jaarbasis.

Ik fa komende week bij Adlar langs om even te luisteren sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
murphsy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:36:

We willen graag van het gas af. Dus het gaat om all electric oplossing. Zijn er nadelen aan een ‘te grote’ warmtepomp? Of juist voordelen?

@murphsy

Ik kan hier niet op antwoorden, heb geen wp.

Ik lees in je volgende reaktie dat je in deze "winter" met 47 graden stookt.
Dat gecombineerd met veel glas is niet de beste uitgangspositie voor een wp. Te heet.
Maar ook dan nog andere voorwaarden, geen nachtverlaging, inregelen enz.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
murphsy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:24:

De crux van je verhaal zit in je laatste zin. Als je het net redt met 47 graden watertoevoer dan is de warmte behoefte in je leefgedeelte denk ik net te groot voor een 6 kw. Bij mij , met een achterpui van glas hr++ en openslaande deuren , had ik deze winter , vooral bij vrieskou en stevige wind , last van kouval in de de buurt van de pui.
De 6 kw trok het redelijk nog tot -4-5. Op lowtemp1 watertemp aanvoer zo' n 31-33 graden Ik denk dat in het advies misschien ook rekening gehouden is met de warmtebehoefte in je kamer? Als je 46 graden watertemperatuur nodig hebt om 19 graden te halen red je het dus niet op lage temp stooklijn en zal de cv dan ook meer moeten bijspringen.
Maar zodra de buitentemp boven nul komt kan de 6 kw het prima bijsloffen vermoed ik.
Ga je naar 10 kw, alleen voor die beperkt aantal dagen (stevige) vorst.....

Lastige afweging dus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H

Ik zou eerst kijken waar mogelijk je de isolatie kan verbeteren, want je verbruik voor de oppervlakte in een woning uit ‘98 is wel heel fors hoor. Ter vergelijk ik heb een woning uit ‘90, 146 m2, met (tot afgelopen woensdag) ‘gewoon’ dubbel glas. En eerder gasverbruik rond de 260m3 in januari. Nu met de 6 kW Adlar 530 kWh verbruikt. Heb dus het idee dat er bij jou iets ernstig mis gaat, of heb je een hele oude slecht afgestelde cv of zo?

Zelfde verhaal als bij @fvanderstege , pas vanaf zo’n -4-5 krijgt die het wat moelijker, wat ik waarschijnlijk met een backup heater ga oplossen, dus dat is ook nog een optie voor fe.

Het nadeel van een (te) zware WP kan zijn m.i. dat bij niet heel koud weer deze met teveel vermogen draait en kan gaan pendelen, hebben we hier geloof ik wel vaker langs zien komen….

Situatie gewoon nog een keer goed (laten) bekijken zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n

De WP is modulair maar heeft een minimale warmte opwek. Als deze minimale opwek te hoog is kan de warmte niet wegvloeien in het huis en zal de WP gaan pendelen / vaak uit en aan gaan. Dit komt niet ten goede van de levensduur van de WP. Ik kan niet echt antwoord geven op de vraag wanneer het warmteverlies van je huist gelijk is aan de minimale opwek van de WP.

De wens om volledig van het gas af te willen zorgt er vaak voor dat er al snel wordt voorgesteld om de WP een slagje groter te nemen. Ikzelf heb de 6 kW en in januari was het uit te houden met de koude temperaturen maar hield niet over. Met een 10 kW zou de WP het een stuk makkelijker hebben gehad maar die 10 kW zou voor de huidige temperaturen wat over gedimensioneerd zijn. We hebben pelletkachel als backup en de wens was hybride dus was de 6kW een makkelijke keuze.

Even vergelijking op de cijfers van januari uitgaande van je 338m3 gas en 450 graaddagen. Cijfers met korrel zout nemen.

JanuarGasGraaddagen (gas)kWh WP
Mijn 6kW opstelling2700,55601
Jou huis3380,75*/- 750 tot 900

Je warmte vraag per graaddag is hoger dan dit huis. Gezien je huidige temperatuur van 47 graden (dit gaat ook zo de vloer in? Of zit daar nog mengkraan tussen?) snap ik dat 10kW wordt voorgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
Ander puntje: Er wordt / werd geroepen dat de Adlar all-eletric-ready is. Nu heb ik dus de handleiding doorgespit van de 'origineel' waarin een aansluit schema bij zit voor een all-electric opstelling ben ik wel benieuwd of iemand dit al heeft draaien? Volgens mij installeert Adlar dat nog bij niemand.

Wil eigenlijk de stoute schoenen aantrekken en een warmwaterbuffervat aanschaffen en de WP hierop aansluiten. Moet ook een liggend buffervat zijn omdat we een staande qua gewicht gewoon niet kwijt kunnen in ons CV hok. Ik ga aankomende week hier ook even contact op nemen met Adlar. Kijken wat zij hierover te vertellen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
h3rj4n schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:17:
Ander puntje: Er wordt / werd geroepen dat de Adlar all-eletric-ready is. Nu heb ik dus de handleiding doorgespit van de 'origineel' waarin een aansluit schema bij zit voor een all-electric opstelling ben ik wel benieuwd of iemand dit al heeft draaien? Volgens mij installeert Adlar dat nog bij niemand.

Wil eigenlijk de stoute schoenen aantrekken en een warmwaterbuffervat aanschaffen en de WP hierop aansluiten. Moet ook een liggend buffervat zijn omdat we een staande qua gewicht gewoon niet kwijt kunnen in ons CV hok. Ik ga aankomende week hier ook even contact op nemen met Adlar. Kijken wat zij hierover te vertellen hebben.
Ik heb hier de Aurora II 6kW full electric draaien, meerdere overigens al op Tweakers. Lees het forum maar door. Ik heb echter alleen tapwater nog via de CV.

Je hebt tegenwoordig ook liggende buffervaten welke verkocht worden echter verkoopt Adlar deze niet. Waarom heb je een buffervat nodig? In verband met een zoneregeling?

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 10-02-2024 14:10 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas

Bij een te grote capaciteit zal de warmtepomp gaan pendelen omdat hij al dat vermogen niet kwijt kan.
Het maakt hierbij niet uit of het een 6kW of een 10kW warmtepomp is om de aanvoer rond op 50 graden te krijgen, dat kan de 6kW ook, alleen is het verbruik ongunstig.

Een warmtepomp kan het best stoken op lage temperatuur, vooral met je vloerverwarming en convectoren. Die zijn daar juist voor gemaakt. Als je het op lage temperatuur niet warm krijgt zal je toch moeten gaan kijken naar andere oplossingen om dat wel voor elkaar te krijgen, al helemaal bij een huis uit 1998.

Wat mogelijk ook nog is kan helpen is wellicht om de CV waterzijdig in te laten regelen. Hierdoor minder vermogen nodig om hetzelfde comfort te krijgen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Het gasverbruik is inderdaad fors, dat valt ons ook tegen. We wonen hier sinds augustus, dit is onze eerste winter.

Qua isolatie is er weinig nog te doen.

Vloer tot plafond glas, voor het grootste gedeelte. De betonvloer is bekleed aan de onderkant met 12cm piepschuim. Ongeveer 25% is uitbouw met platdak uit 2009, waarbij het daklood gefreesd is in de spouwmuur. Dat maakt naisoleren nagenoeg onmogelijk.

Het dak van het huis is de grootste kanshebber, want Rc2,5 is ondermaats. Helaas wil tot nog toe geen van de 5 aannemers het doen. Het is een prefab dak, en de fabrikant is met de 2008 crisis failliet gegaan. Niemand durft het aan om er isolatie tegenaan te bevestigen.

De mechanische afzuiging / ventilatie draagt nog een extra duit bij aan warmteverlies.

De ketel is een Intergas uit 2015, geen geel oud beestje. Hybride met de 6 kW kan natuurlijk ook. Maarja, dan zijn we nog niet van het gas af 😂

Het huis is enigszins modern. En zeker comfortabel. Maar op alle punten net niet duurzaam, én ook niet echt te verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If-MP4YfVW2WSrlxbAorl02H2dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHUOnztUT08ID5t39vQFdvks.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door murphsy op 10-02-2024 14:48 . Reden: Mindergas.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
murphsy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:43:
Het gasverbruik is inderdaad fors, dat valt ons ook tegen. We wonen hier sinds augustus, dit is onze eerste winter.

Qua isolatie is er weinig nog te doen.

Vloer tot plafond glas, voor het grootste gedeelte. De betonvloer is bekleed aan de onderkant met 12cm piepschuim. Ongeveer 25% is uitbouw met platdak uit 2009, waarbij het daklood gefreesd is in de spouwmuur. Dat maakt naisoleren nagenoeg onmogelijk.

Het dak van het huis is de grootste kanshebber, want Rc2,5 is ondermaats. Helaas wil tot nog toe geen van de 5 aannemers het doen. Het is een prefab dak, en de fabrikant is met de 2008 crisis failliet gegaan. Niemand durft het aan om er isolatie tegenaan te bevestigen.

De mechanische afzuiging / ventilatie draagt nog een extra duit bij aan warmteverlies.

De ketel is een Intergas uit 2015, geen geel oud beestje. Hybride met de 6 kW kan natuurlijk ook. Maarja, dan zijn we nog niet van het gas af 😂

Het huis is enigszins modern. En zeker comfortabel. Maar op alle punten net niet duurzaam, én ook niet echt te verbeteren.

[Afbeelding]
Lekkere dikke gordijnen ophangen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
harv schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:25:
[...]

@murphsy

Veel glas, met een beetje rekenen kom ik op een kleine 18 m2. En u1.4 is toch echt hr++ glas.
Zelf heb ik ook in een aanbouw tuinkamer 25 m2 glas, wel slechts hr+ (I.U 1.1). Als het echt koud wordt voel je de kou vallen. Ik verstookte overigens 330 m3 gas, terwijl ik de tuinkamer in de winter slechts op 16 graden houd, en weinig gebruik.

Uw interpretatie van u-waardes kloppen niet.

Trippel glas met kryptongas of vacuüm glas:
Ud: 0,4 (Omgerekend RD2,5)

Std. Trippel glas:
Ud; 0,7 (omgerekend rd 1,4)

HR++ glas:
Ud lager dan 1,1 met 13mm spouw en coating (omgerekend RD 1)

HR glas: ud 1,6 / oud dubbelglas Ud 2,6 sn enkelglas UD 4 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer

Ik snap nooit waarom mensen van het has af willen als het huis nog niet ready is. Steek die 10k in tripple glas, de rest van je woning voldoet wel qua waardes, optimaliseer je kierdichting en breid waar mogelijk je afgifte systeem verder uit voor LTV. Dan komt de warmtepomp. Hoe hogere temperaturen je nodig heb hoe meer KwHs er doorvliegen. Daarnaast is het voor een dergelijke woning waarschijnlijk erg lastig sturen oo stooklijn.

Ik zou als adviseur je echt aanraden verdere maatregelen te nemen en evt. Zaken bouwfysisch door te rekenen zoals naisolatie van het dak.
Is spouw isoleren mogelijk, breng voetlood opnieuw in en je kan door. Twee dagjes werk en klaar.

Een dergelijk oppervlakte hoort niet op een 10kw en je gaat je rot schrikken van het verbruik.

Ik heb een woning van 180 m2 uit 1955, 6kw die op bijna de laagste stooklijn draait.
5 jaar geleden: 2.500 m3 gas per jaar
Vorig jaar: 800 m3 gas per jaar.
Nu in januari: 400 kwh voor de Adlar

[ Voor 20% gewijzigd door steefweer op 11-02-2024 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
steefweer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Uw interpretatie van u-waardes kloppen niet.

Trippel glas met kryptongas of vacuüm glas:
Ud: 0,4 (Omgerekend RD2,5)

Std. Trippel glas:
Ud; 0,7 (omgerekend rd 1,4)

HR++ glas:
Ud lager dan 1,1 met 13mm spouw en coating (omgerekend RD 1)

HR glas: ud 1,6 / oud dubbelglas Ud 2,6 sn enkelglas UD 4 of hoger.
@steefweer

Sorry, nog gecontroleerd voor de zekerheid en toch nog verwisseld.
Je hebt gelijk.
Moest iets te veel controleren!
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
MrBas schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:01:
Ik heb hier de Aurora II 6kW full electric draaien, meerdere overigens al op Tweakers. Lees het forum maar door. Ik heb echter alleen tapwater nog via de CV.

Je hebt tegenwoordig ook liggende buffervaten welke verkocht worden echter verkoopt Adlar deze niet. Waarom heb je een buffervat nodig? In verband met een zoneregeling?
Ik bedoel met full-electric dat de WP ook het warm water gaat regelen. Nu installeert Adlar er een aparte Atlantic warmtepompboiler naast maar dat is volgens de documentatie niet nodig. Gezien het prijskaartje snap ik dat ze het doen want is wel een goedkopere oplossing. Voor dit huis gaat het niet passen vandaar dat ik een liggend warmwatervat wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedankt nogmaals voor al het meedenken. Wij waarderen het zeer. We hebben een energie adviseur (en mede duurzame-Tweaker) over de vloer gehad, en die trok helaas dezelfde conclusie: precies matig qua isolatie.

Onze woonkamer is 92m2, met dus vooral glas. En ventilatieroosters. Het is niet zozeer moeilijk warm te krijgen, het is meer dat er doorlopend warmte bij moet.

De investeringen om het naar een hoger niveau te tillen wegen niet op tegen de baten. Bijvoorbeeld de triple glas suggestie, dat zou betekenen dat de kozijnen vervangen moeten worden. Voor de begane grond kijken we dan al tegen ~€27k aan.

Dat zit er even niet in.

Alleen het glas upgraden naar U1.0 kan voor €7k. Daar twijfelen we nog over. Van U1.4 naar U1.0 is een grote stap, vooral gezien het aantal m2’s. Maar voelt ook een beetje als ‘net niet’.

Misschien is de beste stap wel om nu niks te doen. Door sparen om wel alles naar triple glas te upgraden. En dan daarna de warmtepomp.

@steefweer wij kijken eigenlijk pas als laatste naar een warmtepomp. We willen graag verduurzamen. LTV convectoren hebben we inmiddels, vloerverwarming lag er al. We hebben een offerte voor beter glas (zie hierboven). Spouwmuur is nog 3cm lucht, maar voorzien van vleermuizen 🫣 vloer is 12cm piepschuim. Platdak is moeilijk, twee lokale bekende partijen langs gehad en beide zien het niet zitten. Zonnepanelen liggen er inmiddels wel. Dak wordt uiteindelijk een doe het zelf klus vrees ik, na 4x nee van aannemers.

Zelfs de vloerisolatie grootgrutters wilden niets aan onze vloer meer doen.

We willen echt. Maar het gaat moeizaam. In ons vorige huis, jaren dertig rijtje, hebben we alles laten verbeteren. Dat ging stomweg makkelijker. Laatste jaar verbruikten we daar nog geen 800m3 over het hele jaar. En daar kookten we ook nog op gas.

Dit veel nieuwere huis werkt echt niet mee 🫣

[ Voor 31% gewijzigd door murphsy op 11-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
murphsy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:11:
Bedankt nogmaals voor al het meedenken. Wij waarderen het zeer. We hebben een energie adviseur (en mede duurzame-Tweaker) over de vloer gehad, en die trok helaas dezelfde conclusie: precies matig qua isolatie.

Onze woonkamer is 92m2, met dus vooral glas. En ventilatieroosters. Het is niet zozeer moeilijk warm te krijgen, het is meer dat er doorlopend warmte bij moet.

De investeringen om het naar een hoger niveau te tillen wegen niet op tegen de baten. Bijvoorbeeld de triple glas suggestie, dat zou betekenen dat de kozijnen vervangen moeten worden. Voor de begane grond kijken we dan al tegen ~€27k aan.

Dat zit er even niet in.

Alleen het glas upgraden naar U1.0 kan voor €7k. Daar twijfelen we nog over. Van U1.4 naar U1.0 is een grote stap, vooral gezien het aantal m2’s. Maar voelt ook een beetje als ‘net niet’.

Misschien is de beste stap wel om nu niks te doen. Door sparen om wel alles naar triple glas te upgraden. En dan daarna de warmtepomp.

@steefweer wij kijken eigenlijk pas als laatste naar een warmtepomp. We willen graag verduurzamen. LTV convectoren hebben we inmiddels, vloerverwarming lag er al. We hebben een offerte voor beter glas (zie hierboven). Spouwmuur is nog 3cm lucht, maar voorzien van vleermuizen 🫣 vloer is 12cm piepschuim. Platdak is moeilijk, twee lokale bekende partijen langs gehad en beide zien het niet zitten. Zonnepanelen liggen er inmiddels wel. Dak wordt uiteindelijk een doe het zelf klus vrees ik, na 4x nee van aannemers.

We willen echt. Maar het gaat moeizaam. In ons vorige huis, jaren dertig rijtje, hebben we alles laten verbeteren. Dat ging stomweg makkelijker. Laatste jaar verbruikten we daar nog geen 800m3 over het hele jaar. En daar kookten we ook nog op gas.

inderdaad: eerst goed isoleren.

wat vloer betreft kun je nog denken aan tonzon in de kruipruimte: een dikke folie op de bodem van de kruipruimte en een soort van aluminium luchtzakken in de ruimte onder de betonvloer: werkt bij ons prima ( zit ook subsidie op).

Voor het overige: een forse kostenpost zo te zien. prioriteit lijkt me de glaswanden.
Muur- en plafondisolatie kun je misschien ook realiseren van binnenuit: extra( dunne) isolerende wand aan de binnenkant? Scheelt in ieder geval kouval via muur en plafond in de woonkamer

wijsheid en succes gewenst en vooral ook veel spaargeld :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:28
murphsy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:11:.
...

Misschien is een goede eerste stap wel een scan met een warmtebeeld camera. Als het zo moeizaam is om je huis te verduurzamen, wil je wel zeker weten dat je investeerd op de juiste plekken.

Een andere ontwikkeling is dat er nu warmtepompen op propaan komen. Die schijnen wat makkelijker hogere temperaturen te kunnen bereiken.
Ik zou me wel goed inlezen in wat die hogere temperaturen doen met de efficiëntie. Maar wellicht dat zo'n warmtepomp wat beter bij je huis past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjohan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Hallo, bij t instellen van parameters heb ik per ongeluk L00 veranderd, die moet op 0 of op 1 staan. Ik weet niet meer waar ie op stond.
Kan iemand dat misschien even bekijken op z’n eigen display?

Alvast bedankt!
En top deze topic, van t lezen er van leer ik veel! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
bakkerjohan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:40:
Hallo, bij t instellen van parameters heb ik per ongeluk L00 veranderd, die moet op 0 of op 1 staan. Ik weet niet meer waar ie op stond.
Kan iemand dat misschien even bekijken op z’n eigen display?
L0 = 0 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
murphsy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:11:

Dat zit er even niet in.

Geen idee of het wat is, misschien weet @steefweer er wat van, maar zou isolerende raamfolie een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Johan H schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Geen idee of het wat is, misschien weet @steefweer er wat van, maar zou isolerende raamfolie een optie zijn?
Geen ervaringen met isolerende raamfolie. Kan me er altijd bij voorstellen dat het zon en uv werend kam zijn, koudewerend weet ik niet.

Kijk ook eens naar Fineo of Beng glas. Die hebben u waarde 0,7 in 7mm dikte door vacuüm techniek. Ik denk alleen dat het maar nauwelijks goedkoper is dan nieuwe kozijnen met triple glas.

Naisolatie van nieuwere woning is vaak bouwtechnisch en bouwfysisch een stuk ingewikkelder.

Ik vind echter RD waardes van 2,5 best oke. Je glas met een rd-waarde van 0,5 (soort van omgerekende u waarde 1,4) is een grotere zwaktebod.

Spouwmuren naisoleren met al aanwezige isolatie en een luchtspouw van 30mm zou ik wterk afraden. Dan heb vermoedelijk meer nadelen van dan voordelen

Ik dacht dat de gehele woning 92 m2 was, maar lees nu 'woonkamer'. Dat heb je het wellicht over een fors huis?

Thermografie is opzich een mooie aanvulling om isolatie lekken en kieren op te sporen. Het goed belezen van thermografische beelden vraagt ook om expertise.

[ Voor 14% gewijzigd door steefweer op 11-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Isolerende raamfolie bij dubbel glas ? Niet doen volgens de glaszetter die bij ons een raam heeft vervangen. (Reden zat dacht ik in de hoge temperatuur(-verschillen?) die kan(kunnen)ontstaan in de glaslagen wat kan leiden tot lekkage en/ of breuk).
Je ziet: precies weet ik het niet meer. Maar de boodschap was helder: niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Isolerende raamfolie bij dubbel glas ? Niet doen volgens de glaszetter die bij ons een raam heeft vervangen. (Reden zat dacht ik in de hoge temperatuur(-verschillen?) die kan(kunnen)ontstaan in de glaslagen wat kan leiden tot lekkage en/ of breuk).
Je ziet: precies weet ik het niet meer. Maar de boodschap was helder: niet doen
Ja, die boodschap kregen wij vorige week ook, omdat wij decoratieve folie wilden plakken. Hierin is wel speciaal folie die geschikt is. Of dit ook voor isolatie folie geldt, geen idee. Misschien de moeite van het uitzoeken waard?
Je kan het zelf kopen en plakken, maar er zijn ook gespecialiseerde bedrijven.

*upgrade van gewoon dubbel glas naar HR++ verneem je overigens wel. Nu ook voor boven en zolder besteld 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Ja ik wilde me niet te negatief uitlaten over raamfolie, maar ik vind het ook kansloos;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
Mijn gasverbruik afgelopen jaar van November tot November was in een inmiddels zeer goed geïsoleerd huis uit 1973=362m3 vorig jaar Januari was het 71m3. ik heb mijn dak laten doen met PIF, met een waarde boven Rd5 en de de vloer ook en dan nog bodemfolie, verder door hele huis ramen met ingebouwde rolluiken HR++, en spouwmuur vol laten spuiten met grafietkleurige "kogeltjes". @murphsy Pif is volgens mij altijd aan te brengen, zou je kunnen vragen bij degene die het bij mij heeft gedaan, firma Isoleerwel uit Krinpen aan de Ijsel.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:03

Ik vind dit ook lastig. Als ik de bekende Koevlaas formule neem zou ik op 7,5KW pomp uitkomen. De 6 is dan net te weinig en de 10 lijkt weer te hoog. Jammer dat er geen 8KW versie is. Is eigenlijk bekend wat het minimum vermogen van de 10kw versie is? Dus tot hoever hij kan terug moduleren?

• steefweer
Captein Jack schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:19:
Mijn gasverbruik afgelopen jaar van November tot November was in een inmiddels zeer goed geïsoleerd huis uit 1973=362m3 vorig jaar Januari was het 71m3. ik heb mijn dak laten doen met PIF, met een waarde boven Rd5 en de de vloer ook en dan nog bodemfolie, verder door hele huis ramen met ingebouwde rolluiken HR++, en spouwmuur vol laten spuiten met grafietkleurige "kogeltjes". @murphsy Pif is volgens mij altijd aan te brengen, zou je kunnen vragen bij degene die het bij mij heeft gedaan, firma Isoleerwel uit Krinpen aan de Ijsel.
Pif is zeker niet altijd aan te brengen. Bouwfysisch kan dit absoluut een prefab dak aantasten in verschillende situaties.

Grafietkleurige balletjes: EPS parels. Geven bij 70mm schone spouw ren RD van 2,0.

Spouwen zijn alleen nooit schoon.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:59
raven22 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Is eigenlijk bekend wat het minimum vermogen van de 10kw versie is? Dus tot hoever hij kan terug moduleren?
Ja, ik meen dat ik een tijd terug de specsheet in dit topic heb neergezet. Ff terugbladeren

• steefweer
steefweer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:03:
Je SCOP gaat pas later naar de haaien. Als je het dus bij -3 op een HT lijn net trekt ben je wss bij een weekje -10 de Sjaak.

Buiten je SCOP daalt natuurlijk je capaciteit enorm. Als die bij 2 graden 6 kw ter beschikking hebt en bij -15 is dit 1,5 kw minder . Juist dan kan je ze goed gebruiken;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier staat e.e.a. in indd

• joke_name
Warmtepomp vandaag aangesloten.

Gaat goed.
We zijn begonnen met een stooklijn voor laag T-1 maar het is best wel warm binnen.

Dus gaan morgen einde dag waarschijnlijk 1 stooklijn
Laag T-2 naar beneden en dat even proberen.

Helaas momenteel maar 1 fase dus kan de stop moeilijker monitoren.

Geluid van alles sinds mee.

Iemand een idee hoe je de smart life app in homey pro kan proppen of de data uit kan lezen?

• mversluis
joke_name schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:42:

Iemand een idee hoe je de smart life app in homey pro kan proppen of de data uit kan lezen?
Zo bedoel je 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6zR33ktWAVuooSsvDzJ8O1YJH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piGOFmZNEbZH2AdsOflEgyYj.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hier ergens wel stukje over geschreven , bladzijde of 20 terug

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
mversluis schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Zo bedoel je 😉
[Afbeelding]

Heb hier ergens wel stukje over geschreven , bladzijde of 20 terug
exact wat ik bedoel.

Ik ben aan de slag gegaan.

Ondertussen aangemeld op het Tuya IOT Platform daar me eigen API aangemaakt.
En vervolgens de smartlife app gekoppeld daarna, dus ik krijg nu data op het Tuya IoT platform binnen :).

op de homey staat nu Tuya Cloud.
Volgens mij komt er nu gewoon data binnen daarop, maar ik kan het nog niet terugvinden via Syslog.

Morgen weer verder prutsen, dank je wel voor het zetje in de goede richting.

De grote vraag nu is.
Hoe kan ik de warmtepomp als apparaat aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door joke_name op 16-02-2024 01:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
Ik heb hier heel uitgebreid stuk op homey forum over geschreven.

Gaat wel over tesy smart boiler , maar data verwerken gaat op zelfde manier.

Dit kan je als uitgangspunt gebruiken

Zie :
https://community.homey.a...chakelen/91174/9?u=marcov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
mversluis schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:39:
Ik heb hier heel uitgebreid stuk op homey forum over geschreven.

Gaat wel over tesy smart boiler , maar data verwerken gaat op zelfde manier.

Dit kan je als uitgangspunt gebruiken

Zie :
https://community.homey.a...chakelen/91174/9?u=marcov
Thanks, hier kan ik wel wat mee.
Dat wordt wat avondjes prutsen, met postman en Tuya cloud en dan gewoon HTTP request zoals je in het voorbeeld doet.

Wat is de reden dat je niet bijvoorbeeld JSON sampler heb gebruikt als app om hem uit te lezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mversluis
Hierbij even voorbeeltje van 1 van de scripts
meeste puzzelwerk was om de juiste varible benamingen te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIjNRS_lDodoODejgin2X-fkZm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OX0BncDEvbMU9Hgt2Yyq7RoN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MausV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08-2024
Hier is vandaag ook de warmtepomp in werking gesteld, super! We draaien momenteel op LT3, en zal dit een tijdje aankijken.

Vraagje: wat is de makkelijkste manier om actueel stroomverbruik van de warmtrpomp te gaan meten? Ik heb nog ruimte in mijn groepenkast voor een kwh meter, maar voordat ik er een koop hoor ik graag of iemand er een heeft die de data mooi weer geeft in grafieken?

In de toekomst denken wij na over Homey, maar op dit moment is er nog geen home automation aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
steefweer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Pif is zeker niet altijd aan te brengen. Bouwfysisch kan dit absoluut een prefab dak aantasten in verschillende situaties.

Grafietkleurige balletjes: EPS parels. Geven bij 70mm schone spouw ren RD van 2,0.

Spouwen zijn alleen nooit schoon.
Ik had het ook niet over de waarde van de spouwmuurisolatie, maar kijk alleen ff naar het lage gasverbruik nou dan kan je dus zeggen dat het huis goed geïsoleerd is. Aan de spouwmuur isolatie kan je niets meer aan verbeteren de spouw blijft zo.
Pagina: 1 ... 15 ... 60 Laatste