Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 16 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 19:15
Captein Jack schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Ik had het ook niet over de waarde van de spouwmuurisolatie, maar kijk alleen ff naar het lage gasverbruik nou dan kan je dus zeggen dat het huis goed geïsoleerd is. Aan de spouwmuur isolatie kan je niets meer aan verbeteren de spouw blijft zo.
Of dat je bij -10 met een koude neus loopt. Dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
MausV schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:22:
Hier is vandaag ook de warmtepomp in werking gesteld, super! We draaien momenteel op LT3, en zal dit een tijdje aankijken.

Vraagje: wat is de makkelijkste manier om actueel stroomverbruik van de warmtrpomp te gaan meten? Ik heb nog ruimte in mijn groepenkast voor een kwh meter, maar voordat ik er een koop hoor ik graag of iemand er een heeft die de data mooi weer geeft in grafieken?

In de toekomst denken wij na over Homey, maar op dit moment is er nog geen home automation aanwezig.
Met n simpele HomeWizard P1 meter kom je al een heel end.
Kan ook luxer met een echte KWh meter idd, ook van HW.
Met een abonnementjes van €1, p/m bewaart ie de data een jaar en kan je exporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MausV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08-2024
Hartelijk dank, besteld 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 19:09
macfocus schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:17:
[...]

Met n simpele HomeWizard P1 meter kom je al een heel end.
Kan ook luxer met een echte KWh meter idd, ook van HW.
Met een abonnementjes van €1, p/m bewaart ie de data een jaar en kan je exporteren.
Hier een P1 meter icm meerdere KW/h meters en stekkers van HW. Werkt perfect! Is tevens te koppelen aan Home Asssistant (aanrader) en Homey.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 16:00
MausV schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:22:
Hier is vandaag ook de warmtepomp in werking gesteld, super! We draaien momenteel op LT3, en zal dit een tijdje aankijken.

Vraagje: wat is de makkelijkste manier om actueel stroomverbruik van de warmtrpomp te gaan meten? Ik heb nog ruimte in mijn groepenkast voor een kwh meter, maar voordat ik er een koop hoor ik graag of iemand er een heeft die de data mooi weer geeft in grafieken?

In de toekomst denken wij na over Homey, maar op dit moment is er nog geen home automation aanwezig.
Op de P1 meter ga je alleen het totale stroomverbruik zien. Je moet er dus zeker een kwh meter bij hebben, Homewizard heeft mooi spul).
Als die niet in je meterkast past, kun je er ook voor kiezen op een ander plek in de kabel, bijvoorbeeld bij de schakelaar als je daar ruimte hebt een electrakastje te plaatsen met de meter er in. Dus kabel uit schakelaar halen en aan kWh meter koppelen en een nieuw stukje kabel van kwh meter naar schakelaar.
Dit kun je ook in de meterkast doen als je ruimte hebt met een uitbreidingskastje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJsGiOVwuOyUwkcVavV-5xll7X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLDgVwBWt7IEVkgNbTjmnbib.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbLC-MV6jbu-ZTVzbn8F18eKPQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jj7l3KOwLp1bu0knLxRRfVyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hewlett168
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02 06:55
Zijn er mede-tweakers die de Adlår Castra Aurora II full-electric voor zowel verwarmen, koelen en warm tapwater gebruiken en hier hun ervaringen over kunnen delen? Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 11:15
hewlett168 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:17:
Zijn er mede-tweakers die de Adlår Castra Aurora II full-electric voor zowel verwarmen, koelen en warm tapwater gebruiken en hier hun ervaringen over kunnen delen? Hoor het graag.
Nee, ik heb ze van't weekend gemaild met dezelfde vraag. Voor warm tapwater plaatsen ze een aparte warmtepompboiler. Financieel ook interessanter omdat je hier ook weer subsidie voor kunt aanvragen (want ook warmtepomp).

In het CV hok (met houten vloer) heb ik geen ruimte meer voor nog eens 200 - 300 kilo. Het moet dus een liggend (warm water) vat worden (achter een knieshot). Die zijn er, maar niet veel opties. Ik laat in het voorjaar de vloerverwarming verdeler vervangen. Ik ga die installateur mijn wensen eens voorleggen, kijken of hij mij hierbij kan helpen. Durf zelf niet aan de leidingen te prutsen. Al het elektra gaat wel lukken.

Financieel is het alleen interessant als je vervolgens het gas afsluit. In ons geval besparen we 100m3 gas aan warm water, das ruwweg 100 euro per jaar. Ik ben hier in huis nog in discussie of het gas er daadwerkelijk afgesloten mag worden xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
hewlett168 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:17:
Warm water inderdaad aparte installatie, met voordelen zoals @h3rj4n al noemde. Tevens hier en elders al gezien dat die echt zuinig het water verwarmen.
Mijn voorkeur is ook aparte installatie, ook om reden, dat mijn 6 KW het met echte kou zoals in januari net aan redde. Als die dan ook nog water moet verwarmen weet ik niet hoe dat dan uit zou pakken.
In mijn geval zou ik gasloos besparen:
Ca. 200 m3 gas, vaste kosten en onderhoud.
Schat wel zo’n €600,- per jaar
Tevens gaat de cv richting vervanging, dus die bespaar je dan ook, kan ik beter bijleggen op wpb.

Koelen heb ik afgelopen zomer 2x een paar uurtjes gedaan( tig pagina’s terug hier wel wat over gepost), ging op zich prima. Wel uitkijken met condens op (oude) cv leidingen.
Van’t zomer nog eens weer proberen, dan weet ik inmiddels ook wat jaaropbrengst panelen is en jaarverbruik stroom en kan ik kijken of ik nog wat over heb om te koelen…

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
Kraakhelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Of dat je bij -10 met een koude neus loopt. Dat kan ook.
We stoken normaal, tenminste als je dat bedoeld, is ook niet helemaal duidelijk welke kant je uit wil met die opmerking. overdag houden we 20 á 20.5 graden C aan, en nu met cv 's nachts of wanneer niet thuis 18 graden c.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
fvanderstege schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:21:
[...]

De schuifpui is van hout met houten openslaande deuren . Alles met hr++ Glas.
De wind komt onder het kozijn van de deur door de kamer in . Blijkbaar is het onder het kozijn niet goed opgevuld/afgedicht oid. De deuren zelf zijn best oke. Kan ik nog iets beter isoleren, maar ze sluiten goed.
Krypton vulling dubbel glas ken ik als leek niet. Zal er eens naar vragen. Maar het glas en de kozijnen zijn bij mij niet de boosdoeners.
Aannemer die dit gebouwd heeft al gebeld. Komt volgende week de zaak bekijken

En inderdaad: nu weer ervaringen met de warmtepomp,😏
vervolgontwikkelingen:

1. De wind onderlangs het kozijn is weg. bleek ruimte te zitten. Is nu dichtgekit en de eerste testcase is onlangs geweest met windkracht 4 pal op de pui. een verademing. kamer blijft beter op temperatuur. stuk minder temperatuurverval.
2. De laatste plaatradiator beneden ,die in de keuken hing, is vervangen door een veel kleinere ( tweedehands) jaga linea plus twin ( low temp convector). Gisteren aangesloten en binnenkort de heatboostermodule van sdr-engineering met een zelfgemaakte set van 5 ventilatoren erop en klaar is kees. Laat de winter nu maar echt komen :)
3. Inmiddels ben ik door Adlar Castra ook aangesloten op de nieuwe Jan-module. Zij kunnen nu op afstand de wp aansturen. Bij de service is bovendien de software geüpdate ( die van mij was van een jaar geleden) en er is een custom-stooklijn geïmplementeerd. Deze stooklijn heet nu hl8 ( de oude hl8 is er dus uit).
Deze custom-stooklijn is afgestemd op de situatie bij mij thuis. Gelukkig had ik bijgehouden op welke stooklijnen en met welke steltemperaturen de warmtepomp het beste werkt bij verschillende weersomstandigheden.
Deze stooklijn kan ik ook zelf nog bijstellen met enkele parameters uit de L-serie.
Na enkele dagen bleek dat ook nodig: het werd toch te warm. Tegen de 20 graden terwijl we het liefst rond de 19 graden kamertemperatuur hebben.De stooklijn is nu ietsje bijgesteld.
Op dit moment heb ik het aardig rustig gekregen. Tot voor kort moest ik regelmatig stooklijn en/of steltemperatuur wijzigen.
Nu draait de warmtepomp veel stabieler ( Geen gependel meer bij temperaturen boven 9 graden) en houdt de kamertemperatuur goed in de buurt van de 19 graden.
Ben benieuwd of dat zo blijft wanneer de temperatuur fors gaat dalen. Dat zullen we dan zien.Hopelijk nog een pittige vorstperiode ;)

Omdat het werken met de Jan-module nog in de testfase zit is er regelmatig contact met Adlar over de werking van de pomp en ook of er wellicht nog aanpassingen nodig zijn.
Het is volgens mij de bedoeling dat de Jan-module dit kalenderjaar nog 'uitgerold' wordt. Geen idee hoe dat gaat gebeuren en of er uiteindelijk ook kosten aan verbonden zijn. Dat gaan we tzt horen.
Al met al zijn het mooie ontwikkelingen met perspectief op een nog beter draaiende warmtepomp.

De volgende stap voor mij is nu de installatie van een warmtepompboiler.
Gisteren is de cv gecontroleerd en ik denk dat het verstandig is om voor de volgende winter de cv eruit te halen ( leeftijd en kosten onderhoud).
Vervolgens moet blijken of het installeren van een 3kw doorstroomverwarmer op de cv-leiding nodig is om de warmtepomp bij strengere vorst bij te springen. Tot nu toe draaide hij zonder cv-steun bij -5/-6.
Maar een echt strenge winter hebben we niet gehad.

Hoe dan ook: (weer) dik tevreden met hoe de verwarm-situatie nu is.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:05
Captein Jack schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Ik had het ook niet over de waarde van de spouwmuurisolatie, maar kijk alleen ff naar het lage gasverbruik nou dan kan je dus zeggen dat het huis goed geïsoleerd is. Aan de spouwmuur isolatie kan je niets meer aan verbeteren de spouw blijft zo.
Ik gaf slechts een uitleg over de grafietkleurige balletjes. Aangezien het isolatiemateriaal betreft vond ik relevant de RD waarde te benoemen.

[ Voor 12% gewijzigd door steefweer op 20-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
h3rj4n schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Nee, ik heb ze van't weekend gemaild met dezelfde vraag. Voor warm tapwater plaatsen ze een aparte warmtepompboiler. Financieel ook interessanter omdat je hier ook weer subsidie voor kunt aanvragen (want ook warmtepomp).

In het CV hok (met houten vloer) heb ik geen ruimte meer voor nog eens 200 - 300 kilo. Het moet dus een liggend (warm water) vat worden (achter een knieshot). Die zijn er, maar niet veel opties. Ik laat in het voorjaar de vloerverwarming verdeler vervangen. Ik ga die installateur mijn wensen eens voorleggen, kijken of hij mij hierbij kan helpen. Durf zelf niet aan de leidingen te prutsen. Al het elektra gaat wel lukken.

Financieel is het alleen interessant als je vervolgens het gas afsluit. In ons geval besparen we 100m3 gas aan warm water, das ruwweg 100 euro per jaar. Ik ben hier in huis nog in discussie of het gas er daadwerkelijk afgesloten mag worden xD
Misschien vastrecht als argument gebruiken. EUR200 x 10 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
fvanderstege schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:04:
[...]

vervolgontwikkelingen:

1. De wind onderlangs het kozijn is weg. bleek ruimte te zitten. Is nu dichtgekit en de eerste testcase is onlangs geweest met windkracht 4 pal op de pui. een verademing. kamer blijft beter op temperatuur. stuk minder temperatuurverval.
2. De laatste plaatradiator beneden ,die in de keuken hing, is vervangen door een veel kleinere ( tweedehands) jaga linea plus twin ( low temp convector). Gisteren aangesloten en binnenkort de heatboostermodule van sdr-engineering met een zelfgemaakte set van 5 ventilatoren erop en klaar is kees. Laat de winter nu maar echt komen :)
3. Inmiddels ben ik door Adlar Castra ook aangesloten op de nieuwe Jan-module. Zij kunnen nu op afstand de wp aansturen. Bij de service is bovendien de software geüpdate ( die van mij was van een jaar geleden) en er is een custom-stooklijn geïmplementeerd. Deze stooklijn heet nu hl8 ( de oude hl8 is er dus uit).
Deze custom-stooklijn is afgestemd op de situatie bij mij thuis. Gelukkig had ik bijgehouden op welke stooklijnen en met welke steltemperaturen de warmtepomp het beste werkt bij verschillende weersomstandigheden.
Deze stooklijn kan ik ook zelf nog bijstellen met enkele parameters uit de L-serie.
Na enkele dagen bleek dat ook nodig: het werd toch te warm. Tegen de 20 graden terwijl we het liefst rond de 19 graden kamertemperatuur hebben.De stooklijn is nu ietsje bijgesteld.
Op dit moment heb ik het aardig rustig gekregen. Tot voor kort moest ik regelmatig stooklijn en/of steltemperatuur wijzigen.
Nu draait de warmtepomp veel stabieler ( Geen gependel meer bij temperaturen boven 9 graden) en houdt de kamertemperatuur goed in de buurt van de 19 graden.
Ben benieuwd of dat zo blijft wanneer de temperatuur fors gaat dalen. Dat zullen we dan zien.Hopelijk nog een pittige vorstperiode ;)

Omdat het werken met de Jan-module nog in de testfase zit is er regelmatig contact met Adlar over de werking van de pomp en ook of er wellicht nog aanpassingen nodig zijn.
Het is volgens mij de bedoeling dat de Jan-module dit kalenderjaar nog 'uitgerold' wordt. Geen idee hoe dat gaat gebeuren en of er uiteindelijk ook kosten aan verbonden zijn. Dat gaan we tzt horen.
Al met al zijn het mooie ontwikkelingen met perspectief op een nog beter draaiende warmtepomp.

De volgende stap voor mij is nu de installatie van een warmtepompboiler.
Gisteren is de cv gecontroleerd en ik denk dat het verstandig is om voor de volgende winter de cv eruit te halen ( leeftijd en kosten onderhoud).
Vervolgens moet blijken of het installeren van een 3kw doorstroomverwarmer op de cv-leiding nodig is om de warmtepomp bij strengere vorst bij te springen. Tot nu toe draaide hij zonder cv-steun bij -5/-6.
Maar een echt strenge winter hebben we niet gehad.

Hoe dan ook: (weer) dik tevreden met hoe de verwarm-situatie nu is.
Mooie ontwikkelingen. Hebben ze het zelf aangeboden om die module te plaatsen!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
Gisteren is de warmtepomp boiler ook geplaatst door Adlar ( warmtepomp zelf in Dec 2023)

Gelijk aan laten sluiten op zonnepanelen, die met overschot aan energie de wp boiler boost geeft.

Aankomende week even monitoren hoe alles werkt en war stroom gebruik gaat worden ( de wp boiler heeft traditionele boiler vervangen die aardig wat kwh luste )

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captein Jack
steefweer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Ik gaf slechts een uitleg over de grafietkleurige balletjes. Aangezien het isolatiemateriaal betreft vond ik relevant de RD waarde te benoemen.
OK is duidelijk, kan je nix aan veranderen die situatie v.d. spouw.

[ Voor 12% gewijzigd door Captein Jack op 20-02-2024 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
steefweer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Mooie ontwikkelingen. Hebben ze het zelf aangeboden om die module te plaatsen!?
Ik was aan een eerste servicebeurt toe (de warmtepomp staat iets meer dan een jaar en het was zo'n beetje de eerste versie met enkele beginnersproblemen) . De software is inmiddels bij de nieuwste lichtingen pompen in een derde versie dacht ik.
Bij de service is de update meegenomen en is inderdaad de gelegenheid gegeven om mee te doen met test 'Jan'- module.
Uiteraard ja gezegd. Na een achterstand loop ik nu weer voorop :)
Ik merk meteen na de update dat de pomp beter zijn werk doet. hij is nu beter in te regelen.En de custom stooklijn is een uitstekende verbetering.
Ik moet zeggen dat ik het wel bijzonder vind hoe Adlar het zonder al te grote lastigheden en met de nieuwe ontwikkelingen de zaak aan het draaien heeft.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Ik was aan een eerste servicebeurt toe (de warmtepomp staat iets meer dan een jaar en het was zo'n beetje de eerste versie met enkele beginnersproblemen) . De software is inmiddels bij de nieuwste lichtingen pompen in een derde versie dacht ik.
Bij de service is de update meegenomen en is inderdaad de gelegenheid gegeven om mee te doen met test 'Jan'- module.
Uiteraard ja gezegd. Na een achterstand loop ik nu weer voorop :)
Ik merk meteen na de update dat de pomp beter zijn werk doet. hij is nu beter in te regelen.En de custom stooklijn is een uitstekende verbetering.
Ik moet zeggen dat ik het wel bijzonder vind hoe Adlar het zonder al te grote lastigheden en met de nieuwe ontwikkelingen de zaak aan het draaien heeft.
Heb je nu ook meer data in je app, zoals pomp en compressor snelheden, temperaturen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Heb je nu ook meer data in je app, zoals pomp en compressor snelheden, temperaturen etc?
Het is nog niet compleet veranderd bij de service. Het fijne weet ik er niet van waarom dat nog niet gebeurd is.
App is nog niet aangepast.
De wp-instellingen worden nu nog aangepast via het display en dus ook op afstand via Jan'-module. Bovendien , heb ik begrepen, wordt het mogelijk om met een nieuwe thermostaat ( ik dacht de Honeywell lyric) te werken. Ook die heb ik nog niet. Bij de service was de draadloze versie op dat moment niet beschikbaar.
Met de nieuwe thermostaat wordt het mogelijk om de wp op zowel de buiten- als de binnentemperatuur beter aan de sturen.
Hoe dat precies gaat werken weet ik ook nog niet.Maar het zou zo maar kunnen dat ,als eenmaal de goede custom stooklijn geïmplementeerd is, de wp eigenlijk alleen nog maar via de thermostaat bediend hoeft te worden.Dat zou een opluchting zijn voor veel gebruikers denk ik?:)

Maar voor de duidelijkheid: ik weet dat nog niet precies allemaal. Bij de service heb ik wat info gekregen, maar omdat niet alles afgerond en geïmplementeerd kon worden is die info nog beperkt gebleven.
Even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Het is nog niet compleet veranderd bij de service. Het fijne weet ik er niet van waarom dat nog niet gebeurd is.
De wp-instellingen worden nu nog aangepast via het display en dus ook op afstand via Jan'-module. Bovendien , heb ik begrepen, wordt het mogelijk om met een nieuwe thermostaat ( ik dacht de Honeywell lyric) te werken. Ook die heb ik nog niet. Bij de service was de draadloze versie op dat moment niet beschikbaar.
Met de nieuwe thermostaat wordt het mogelijk om de wp op zowel de buiten- als de binnentemperatuur beter aan de sturen.
Hoe dat precies gaat werken weet ik ook nog niet.Maar het zou zo maar kunnen dat ,als eenmaal de goede custom stooklijn geïmplementeerd is, de wp eigenlijk alleen nog maar via de thermostaat bediend hoeft te worden.Dat zou een opluchting zijn voor veel gebruikers denk ik?:)

Maar voor de duidelijkheid: ik weet dat nog niet precies allemaal. Bij de service heb ik wat info gekregen, maar omdat niet alles afgerond en geïmplementeerd kon worden is die info nog beperkt gebleven.
Even afwachten dus.
Ok, klinkt in elk geval veel belovend!
Worden zeker veel mensen blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hewlett168
Veel bedankt voor de antwoorden.

En met betrekking tot het gebruik van normale radiatoren in combinatie met de full-electric warmtepomp, zijn er mede-tweakers die daar goede ervaringen mee hebben? De bijkomende kosten voor vloerverwarming in ons huis zijn om en nabij 7000 euro (R Floorzz, houten ondervloer), waardoor het maar zeer de vraag is of die investering het waard is. De radiatoren zijn niet specifiek low-temp, maar ieder wel dubbel lamellen en fors formaat met minstens tweeduizend watt per radiator.

Betreft een dubbel bovenhuis van 138m2 uit 1910, met dakisolatie/gevelisolatie (RC = 3.6), dubbel glas, 9 zonnepanelen en op de 2e verdieping kunststof kozijnen. CV-ketel is pas een jaar oud, maar vanwege een totaal verbouwing zijn de kosten voor een hybride en full-electric warmtepomp nagenoeg gelijk en daarom de interesse om in een keer goed door te pakken en van het gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Radiatoren werkt wel, zeker voor bv een slaapkamer. Mits er maar ruim voldoende afgifte is.
Bij onvoldoende afgifte (op de lage temperatuur van een WP) , moet je naar hoge temperatuur en dat is duur stoken.
Maar zeker voor een woonkamer en keuken wil je comfort.
En dan is vloerverwarming onovertroffen.
Let wel even op als je bv een convectotput voor een raam of schuifpui weghaalt ivm koudeval. Dat lost vloerverwarming niet voor je op.

Wij hebben zojuist een 4K extra uitgegeven aan het achteraf plaatsen van vvw in onze keuken (38m2, op het noorden, oud huis). Die hadden we kunnen besparen als we wel meteen vw hadden gelegd. Nu is het wel comfortabel en dat is het waard.

Dus als het kan, zeker in je woonruimte doen! En ja, ik weet je je geplande bouwbudget altijd veel te laag is. Je zult echt de eerste niet zijn die nogmaals naar de bank gaat. Hou dus ook daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hewlett168
macfocus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:45:
Radiatoren werkt wel, zeker voor bv een slaapkamer. Mits er maar ruim voldoende afgifte is.
Bij onvoldoende afgifte (op de lage temperatuur van een WP) , moet je naar hoge temperatuur en dat is duur stoken.
Maar zeker voor een woonkamer en keuken wil je comfort.
En dan is vloerverwarming onovertroffen.
Let wel even op als je bv een convectotput voor een raam of schuifpui weghaalt ivm koudeval. Dat lost vloerverwarming niet voor je op.

Wij hebben zojuist een 4K extra uitgegeven aan het achteraf plaatsen van vvw in onze keuken (38m2, op het noorden, oud huis). Die hadden we kunnen besparen als we wel meteen vw hadden gelegd. Nu is het wel comfortabel en dat is het waard.

Dus als het kan, zeker in je woonruimte doen! En ja, ik weet je je geplande bouwbudget altijd veel te laag is. Je zult echt de eerste niet zijn die nogmaals naar de bank gaat. Hou dus ook daar rekening mee.
Het is voor ons het een of ander: totale kosten van radiatoroplossing werkend te maken zijn 3000 euro. Totale kosten van vloerverwarming voor hele huis 7000 euro (zelf gelegd). Als we beiden doen, moet de loodgieter alsnog 2000 euro aan kosten maken voor de radiatoroplossing, dus dan is het dubbel op en dat is zonde.

In het verleden had de Gemeente Den Haag een subsidie voor vloerverwarming (als je verder van het gas afging), maar die is nu alleen nog maar voor gaskachel/geiser verwijdering bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
hewlett168 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Het is voor ons het een of ander: totale kosten van radiatoroplossing werkend te maken zijn 3000 euro. Totale kosten van vloerverwarming voor hele huis 7000 euro (zelf gelegd). Als we beiden doen, moet de loodgieter alsnog 2000 euro aan kosten maken voor de radiatoroplossing, dus dan is het dubbel op en dat is zonde.

In het verleden had de Gemeente Den Haag een subsidie voor vloerverwarming (als je verder van het gas afging), maar die is nu alleen nog maar voor gaskachel/geiser verwijdering bedoeld.
Vloerverwarming stookt wel wat zuiniger, maar of je zo’n verschil terug gaat verdienen? Moet je het puur voor comfort en optiek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
hewlett168 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Ga je toevallig op de benedenverdieping houten vloeren isoleren?
In dat geval, kijk eens naar een .
Dat soort jongens leggen ook meteen vloerverwarming aan.
Kon in het totaalplaatje wel eens interessant zijn.

Faber heeft een calculator op hun site staan.
Boven evt zelf vve leggen en die laten aansluiten op de verdeler die de schuimbeton/vvw jongens plaatsen.
Je kunt de vvw verdeler zo groot laten plaatsen als je wilt (altijd ruimen nemen als nodig, dan kan je wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hewlett168
macfocus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Ga je toevallig op de benedenverdieping houten vloeren isoleren?
In dat geval, kijk eens naar een .
Dat soort jongens leggen ook meteen vloerverwarming aan.
Kon in het totaalplaatje wel eens interessant zijn.

Faber heeft een calculator op hun site staan.
Boven evt zelf vve leggen en die laten aansluiten op de verdeler die de schuimbeton/vvw jongens plaatsen.
Je kunt de vvw verdeler zo groot laten plaatsen als je wilt (altijd ruimen nemen als nodig, dan kan je wat)
Het is een dubbel bovenhuis, dus we gaan op de 1e verdieping de vloer niet isoleren. Voor zover ik het nu zie is het inderdaad 5000 euro extra voor comfort en optiek en aangezien we die 5000 euro eigenlijk niet hebben, zijn de bestaande radiatoren (met ieder hoog vermogen) waarschijnlijk afdoende. Toch van het gas af en toekomstbestendig, maar niet 100 procent van de kosten. We zijn sowieso niet van plan om veel te stoken, dus het zou meer een overweging van toekomstige verkoopwaarde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik denk dat je het terug gaat verdienen:
Standaard radiatoren hebben veel lager rendement en vermogen onder de 60 grade. Met VV kan je veeel lagere temperatuur stoken dus met veel hogere SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
steefweer schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:49:
Ik denk dat je het terug gaat verdienen:
Standaard radiatoren hebben veel lager rendement en vermogen onder de 60 grade. Met VV kan je veeel lagere temperatuur stoken dus met veel hogere SCOP.
Gewoon boosten die handel. Kan makkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
fvanderstege schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Hoe dat precies gaat werken weet ik ook nog niet. Maar het zou zo maar kunnen dat ,als eenmaal de goede custom stooklijn geïmplementeerd is, de wp eigenlijk alleen nog maar via de thermostaat bediend hoeft te worden.Dat zou een opluchting zijn voor veel gebruikers denk ik?:)

Even afwachten dus.
Update:
.
Bij het aanpassen van instellingen kreeg ik gisteren in een mail van Adlar onder andere deze informatie:
citaat : '' We zijn bezig met het aansturen van de warmtepomp met een open therm thermostaat. Als we dit systeem in de lucht hebben kan de temperatuur in huis ingesteld worden en maakt de warmtepomp zelf een stooklijn. Voor nu moeten we het echter nog doen met de stooklijnen''.

Dit bevestigt mijn vermoeden eerder vermeld.
Daarnaast hierbij hoe de custom stooklijn ingesteld kan worden door de parameters met waarden die deze stooklijn bepalen . Belangrijke parameters zijn L29 en L28. Deze bepalen de hoogte en de steilte van de lijn. de waarden op de y-as zijn de watertemperaturen en de waarden op de x-as zijn de buitentemperaturen.

Bij mij nu :
L29 =38 -> 38⁰ watertemp bij -15⁰ buitentemp L28 = -4 ; 4⁰ daling steltemp bij 10⁰ daling buitentemp
zodra ik in excel l29 verander gaat de stooklijn schuiven omhoog of omlaag afhankelijk van de waarde. Als L28 verandert wordt de lijn meer of minder steil. Als ik de waarde verander in het display op basis van mijn gekozen stooklijn neemt de warmtepomp dit onmiddellijk over.
Het geheel in grafiek laten zien lukt mij niet . Een Word- of excelbestand kan ik hier niet uploaden. een afbeelding ervan blijkt veel te klein om het goed te kunnen zien. misschien kent iemand een andere mogelijkheid?

[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 22-02-2024 15:45 ]

• hewlett168
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Gewoon boosten die handel. Kan makkelijk.
Wat bedoel je met boosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Update:
.
Bij het aanpassen van instellingen kreeg ik gisteren in een mail van Adlar onder andere deze informatie:
citaat : '' We zijn bezig met het aansturen van de warmtepomp met een open therm thermostaat. Als we dit systeem in de lucht hebben kan de temperatuur in huis ingesteld worden en maakt de warmtepomp zelf een stooklijn. Voor nu moeten we het echter nog doen met de stooklijnen''.

Dit bevestigt mijn vermoeden eerder vermeld.
Daarnaast hierbij hoe de custom stooklijn ingesteld kan worden door de parameters met waarden die deze stooklijn bepalen . Belangrijke parameters zijn L29 en L28. Deze bepalen de hoogte en de steilte van de lijn. de waarden op de y-as zijn de watertemperaturen en de waarden op de x-as zijn de buitentemperaturen.

Bij mij nu :
L29 =38 -> 38⁰ watertemp bij -15⁰ buitentemp L28 = -4 ; 4⁰ daling steltemp bij 10⁰ daling buitentemp
zodra ik in excel l29 verander gaat de stooklijn schuiven omhoog of omlaag afhankelijk van de waarde. Als L28 verandert wordt de lijn meer of minder steil. Als ik de waarde verander in het display op basis van mijn gekozen stooklijn neemt de warmtepomp dit onmiddellijk over.
Het geheel in grafiek laten zien lukt mij niet . Een Word- of excelbestand kan ik hier niet uploaden. een afbeelding ervan blijkt veel te klein om het goed te kunnen zien. misschien kent iemand een andere mogelijkheid?
Klinkt goed! Die parameters zijn volgens mij pas met de nieuwe firmware beschikbaar. Ik heb ze niet.
Hoop dat we nog lekker wat kou tegemoet kunnen zien, nu er interessante ontwikkelingen aan lijken te komen 🥶☃️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:06
Volgens mij wordt daar een radiator booster bedoelt. Een set van ventilatoren die de afgifte verhogen, simpel gezegd dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 15:59
Goedemiddag ,

Ondanks dat onze hoofdverwarming vloerverwarming is ( alleen boven 2 extra radiatoren) staat onze wp op verwarming ingesteld door adlar

weet iemand misschien wat het effect is als je de wp van modus: verwarming naar vloerverwarming zet? Gaat de wp dan trager reageren omdat vloerverwarming trager verwarmt/ reageert dan radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Wij hebben 100% vloerverwarming en staat ook op verwarming ingesteld , bij navraag bij adlar was dit ook juiste instelling.

Waarom weet ik niet

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Robert62 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:16:
Goedemiddag ,

Ondanks dat onze hoofdverwarming vloerverwarming is ( alleen boven 2 extra radiatoren) staat onze wp op verwarming ingesteld door adlar

weet iemand misschien wat het effect is als je de wp van modus: verwarming naar vloerverwarming zet? Gaat de wp dan trager reageren omdat vloerverwarming trager verwarmt/ reageert dan radiatoren.
Volgens mij heb je dan een veel hoger verbruik, maar weet niet zeker.
Moet inderdaad wel op ‘gewoon’ verwarming staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ventilatoren eronder.
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Edit: wat @ebbz dus al aangaf.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-02-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Laatst online: 27-05 13:58
Ik heb een vraag over de plaatsing van een boiler voor warm water naast de reeds geplaatste wp van Adlar.
De afgelopen week heb ik meerdere malen contact gezocht met Adlar, zowel telefonisch als via email om informatie over de, naar verluidt, door hen geleverde Atlantic Explorer V4 200 liter. ( Nog ) geen reactie. Heeft iemand op dit forum ervaring met de plaatsing en een bijbehorende prijs en ook de reactiesnelheid van Adlar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Ze leveren 200 en 270 liter van merk atlantic explorer v4.

Idd is reactie snelheid soms wat langzaam , aan de andere kant krijg je reactie. Heb vorig jaar ook zat aanvragen gedaan bij andere bedrijven die tot de dag vandaag nooit beantwoord zijn.

Ik heb er voor gekozen om de atlantic via adlar af te nemen omdat dat gehele installatie bij 1 bedrijf vandaan komt.

Prijzen ontlopen elkaar niet zo, geloof dat 200 liter toen ietsje duurder was dan ander installatie bedrijf en 270 iets goedkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hewlett168
mversluis schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:14:
Ze leveren 200 en 270 liter van merk atlantic explorer v4.

Idd is reactie snelheid soms wat langzaam , aan de andere kant krijg je reactie. Heb vorig jaar ook zat aanvragen gedaan bij andere bedrijven die tot de dag vandaag nooit beantwoord zijn.

Ik heb er voor gekozen om de atlantic via adlar af te nemen omdat dat gehele installatie bij 1 bedrijf vandaan komt.

Prijzen ontlopen elkaar niet zo, geloof dat 200 liter toen ietsje duurder was dan ander installatie bedrijf en 270 iets goedkoper was.
Welk prijsniveau hebben we het dan over dat extra is voor de 200l boiler bovenop de 6500 euro voor de standaard warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
6500 euro gaat nog 2925 aan subsidie vanaf

Volgens mij is 200 lter wp boiler 2350 na subsidie.
Dit is wel afhankelijk van benodigde materiaal.

( hier kunnen geen rechten aan ontleend worden , Daadwerkelijk prijs zal natuurlijk door verkoper Adlar gemaakt worden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:24:
6500 euro gaat nog 2925 aan subsidie vanaf

Volgens mij is 200 lter wp boiler 2350 na subsidie.
Dit is wel afhankelijk van benodigde materiaal.

( hier kunnen geen rechten aan ontleend worden , Daadwerkelijk prijs zal natuurlijk door verkoper Adlar gemaakt worden )
Volgens mij zit de 270L na subsidie rond de €3000,- (moet je ook navragen natuurlijk)
Is redelijk terug te verdienen, vaste kosten gas, verbruik gas, onderhoud cv en eventueel vervanging cv. Als je eventueel nog zonnepanelen met overproductie hebt, verwarm je het water ook nog eens voor noppes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Johan H schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:37:
[...]

Volgens mij zit de 270L na subsidie rond de €3000,- (moet je ook navragen natuurlijk)
Is redelijk terug te verdienen, vaste kosten gas, verbruik gas, onderhoud cv en eventueel vervanging cv. Als je eventueel nog zonnepanelen met overproductie hebt, verwarm je het water ook nog eens voor noppes!
Ja zal wel rond 3000 zijn.

Zeker de pv optie is intressant.
Tussensteker van home energy samen met p1.
Standaard optie om deze te schakelen om basis van overschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
rondebru schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:48:
Ik heb een vraag over de plaatsing van een boiler voor warm water naast de reeds geplaatste wp van Adlar.
De afgelopen week heb ik meerdere malen contact gezocht met Adlar, zowel telefonisch als via email om informatie over de, naar verluidt, door hen geleverde Atlantic Explorer V4 200 liter. ( Nog ) geen reactie. Heeft iemand op dit forum ervaring met de plaatsing en een bijbehorende prijs en ook de reactiesnelheid van Adlar?
Ik ben al vanaf begin januari bezig antwoorden op een paar vragen te krijgen. Een paar weken geleden een reactie gehad dat ze er op terug zouden komen, maar tot op heden nog niet gebeurd. Jammer, de warmtepomp had er nu al kunnen staan als ze hadden gereageerd. Ik heb nog verschillende keren herinneringen gestuurd, maar reactie blijft uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Ik ben al vanaf begin januari bezig antwoorden op een paar vragen te krijgen. Een paar weken geleden een reactie gehad dat ze er op terug zouden komen, maar tot op heden nog niet gebeurd. Jammer, de warmtepomp had er nu al kunnen staan als ze hadden gereageerd. Ik heb nog verschillende keren herinneringen gestuurd, maar reactie blijft uit.
Misschien gewoon de telefoon pakken, kan soms een stuk sneller gaan 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:02:
[...]

Ja zal wel rond 3000 zijn.

Zeker de pv optie is intressant.
Tussensteker van home energy samen met p1.
Standaard optie om deze te schakelen om basis van overschot
Sowieso aan de HW stekker (om verbruik te meten), schakelen op overschot niet perse nodig, daar salderen voorlopig nog doorgaat. Wel goed voor het net als je het doet 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
Ik heb vanmorgen een reactie via de telefoon mogen ontvangen. Vanmiddag is beloofd uitsluitsel te geven over een datum voor plaatsing. Voor de Atlantic 200 liter inclusief plaatsing vragen ze € 2560,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:40
Voor binnen/binnen en incl de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
Captain.John schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:50:
Voor binnen/binnen en incl de subsidie?
Nee, gaat de subsidie van € 725 nog vanaf, dus netto € 1835,- Vindt ik persoonlijk een redelijke prijs. Kwam op internet een bedrag van € 1860,- tegen voor alleen de aanschaf. Die moet dan nog geplaatst worden door een ander bedrijf. Installatie kost al gauw € 700 a € 800 afhankelijk van de situatie ter plekke natuurlijk.
De boiler wordt binnen geplaatst met afvoer naar buiten hoop ik. Die koude lucht wil ik niet in mijn berging binnen krijgen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric55
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
Vandaag contact gehad met Adlår en die claimen al 1500 warmtepompen te hebben verkocht/geplaatst.... Ze bestaan sinds okt 2022 en zijn begin 2023 naar Zwolle verhuisd als start-up. Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden is de eerste pomp pas in maart/april door hun verkocht. Volgens deze claim (ze zijn za/zo gesloten) zou dat neer komen op minimaal 6 warmtepompen per dag! Uit deze tread concludeer ik echter dat dit onwaarschijnlijk is gezien de grootte van hun team en het commentaar op plaatsing en in gebruiksstelling. Wie weet daar meer over?

Met 1500+ verkochte/geplaatste warmtepompen zouden er veel meer recensies moeten zijn. Kan iemand hier mij uitleggen waarom er zo weinig recensies te vinden zijn?

Vraag: wat zijn de ervaringscijfers voor feitelijk elektriciteitsverbruik van de all-electric warmtepomp van Adlår (ja, ik weet dat dat van veel factoren afhankelijk is, maar er moet toch een richtgetal zijn op basis van de nu in gebruik zijnde warmtepompen?).

Wie kan iets over de after-sales service vertellen? De algemene voorwaarden leggen heel veel verplichtingen bij de klant (zie o.a. art. 3.27 over boete van €450,= bij gemiste afspraak en art. 4 over kostenverhogende omstandigheden) en weinig verplichtingen/verantwoordelijkheden v.w.b. garantie-afhandeling bij Adlår.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Eric55 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:39:
Vandaag contact gehad met Adlår en die claimen al 1500 warmtepompen te hebben verkocht/geplaatst.... Ze bestaan sinds okt 2022 en zijn begin 2023 naar Zwolle verhuisd als start-up. Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden is de eerste pomp pas in maart/april door hun verkocht. Volgens deze claim (ze zijn za/zo gesloten) zou dat neer komen op minimaal 6 warmtepompen per dag! Uit deze tread concludeer ik echter dat dit onwaarschijnlijk is gezien de grootte van hun team en het commentaar op plaatsing en in gebruiksstelling. Wie weet daar meer over?

Met 1500+ verkochte/geplaatste warmtepompen zouden er veel meer recensies moeten zijn. Kan iemand hier mij uitleggen waarom er zo weinig recensies te vinden zijn?

Vraag: wat zijn de ervaringscijfers voor feitelijk elektriciteitsverbruik van de all-electric warmtepomp van Adlår (ja, ik weet dat dat van veel factoren afhankelijk is, maar er moet toch een richtgetal zijn op basis van de nu in gebruik zijnde warmtepompen?).

Wie kan iets over de after-sales service vertellen? De algemene voorwaarden leggen heel veel verplichtingen bij de klant (zie o.a. art. 3.27 over boete van €450,= bij gemiste afspraak en art. 4 over kostenverhogende omstandigheden) en weinig verplichtingen/verantwoordelijkheden v.w.b. garantie-afhandeling bij Adlår.
Mijn pomp ( 6kw) is besteld in december 2022 op de locatie waar ze nu zitten en geplaatst op 16 januari 2023. er stond in december 2022 een loods vol met diverse versies warmtepompen. ik woon in de buurt en kom er wel regelmatig langs: ik zie wel eens transportwagens staan met een leuk vrachtje. Het aantal van 1500 klopt wel zo ongeveer denk ik. Dat aantal was al in de picture om te halen in oktober 2023
Wat de recensies betreft: niet iedereen heeft behoefte aan publiciteit op het internet ;) . Aan het aantal recensies kun je het aantal verkochte pompen niet aflezen lijkt me.

Stroomgebruik valt mij mee. Specifieke meting van de warmtepomp heb ik sinds april geregeld via een homewizard meter. Dus nog geen vol jaar tot nu toe: zo'n 1900 kwh . Ik kom denk ik uit op zo'n 2200 kwh max. tot aan april , zeker met de huidige temperaturen. ik ga nog bezuinigen komend jaar op stroomgebruik door verbeteringen in het gebruik middels betere instellingen van de warmtepomp.
januari een 560 kwh verbruik zonder gas. Februari tot nu toe 274 kw ook zonder gasverbruik ( erg warme maand). Inmiddels weet ik hoe ik de pomp zonder gasverbruik goed kan laten functioneren. Dus eigenlijk draait de pomp all electric.

[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 26-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H

Hier geplaatst half maart 2023.
Ze hebben meer dan 1 busje rijden, dus meerderen per dag plaatsen lijkt mij niet zo’n probleem. Kleine lettertjes, ach welk bedrijf heeft dat nou niet.
Voorop staat dat de wp keurig geplaatst is, goed en stil werkt met een keurig verbruik* en service goed is. Wellicht mag de response tijd iets beter, maarja, als je zoveel warmtepompen plaatst ben je best druk natuurlijk. Elk willekeurig bedrijf wat ik tegenwoordig bel hoor ik altijd een bandje in de wacht: we zijn momenteel iets drukker dan normaal…….. en als je een mail stuurt krijg je vaak een soortgelijk auto replay, herkenbaar?
* verbruikt tot nu toe in ruim 11 maand tijd goed 1.500 kWh, waar mijn gas verbruik zeker 1.000 m3 per jaar was, mijn cv zit er nog wel tussen, maar staat ingesteld op alleen warm water.
Geschakelde 2/1 woning 1990 146m2 met beneden vloerverwarming, boven originele radiatoren nog. Best netjes dacht ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 22:34

Ik heb de Aurora nu ruim 2 weken draaien. 4 weken geleden besteld. Vooraf wel veel contact gehad om zeker te weten dat de installatie goed zou gaan. Ik heb een installatietekening gevraagd. Installatie is heel goed gegaan, daarna regelmatig nog contact gehad om te zorgen dat de wp goed ingesteld staat. Ik ben goed geholpen en nu erg tevreden met het resultaat. We hebben een comfortabel warm huis. Ik meet mijn verbruik niet exact, maar ik denk dat als ik mijn verbruik in m3 gas vermenigvuldig met 1,15 dat ik dan mijn elektriciteitsverbruik in kWh heb. Dat scheelt dus heel veel geld. Wij hebben een all-electric systeem die alleen de begane grond van 130M2 verwarmt dmv vloerverwarming in een redelijk geïsoleerde woning.

Ik vind alle mensen die ik gesproken heb plezierig en ook over aanpassingen in de offerte gaat alles redelijk en eerlijk. Ik ben dus goed te spreken over Adlar Castra, maar je kunt niet achterover leunen bij de bestelling en indienststelling.

Mijn ouders (diep in de 80) hebben er ook 1 aangeschaft en zijn ook goed geholpen en tevreden over het resultaat. Zij gebruiken een hybride opstelling met een redelijk oude CV ketel. Ketel levert eigenlijk alleen nog maar warm tapwater en het rendement is vergelijkbaar met mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
rondebru schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Nee, gaat de subsidie van € 725 nog vanaf, dus netto € 1835,- Vindt ik persoonlijk een redelijke prijs. Kwam op internet een bedrag van € 1860,- tegen voor alleen de aanschaf. Die moet dan nog geplaatst worden door een ander bedrijf. Installatie kost al gauw € 700 a € 800 afhankelijk van de situatie ter plekke natuurlijk.
De boiler wordt binnen geplaatst met afvoer naar buiten hoop ik. Die koude lucht wil ik niet in mijn berging binnen krijgen. :-(
Toch wel een aanpassing nodig. Helaas was de genoemde prijs inclusief subsidie!
Dat betekent dus dat de offerte prijs inclusief installatie € 3288,- kost. De installatie kost € 950 en de boiler zelf € 2338,- Moet ik toch nog even over nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Johan H schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Sowieso aan de HW stekker (om verbruik te meten), schakelen op overschot niet perse nodig, daar salderen voorlopig nog doorgaat. Wel goed voor het net als je het doet 😇
Wp boiler zit op dinrail tussenmeter van hw
De pv sturing op basis van p1 en tussenstekker van hw

Indien er meer dan 750 watt terug geleverd wordt gaat hw tussenstekker aan , en schakelt relais in wp boiler aan. Daarmee verwarnt de wp boiler naar hoger tempr dan ingesteld is.

Bv wp boiler staat op 50 graden en pv schakeling gaat aan , dan verwarmt de wp boiler naar 62 graden

Beter zelf gebruiken dab terug leveren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thxrIGL6Ifn4Zg1naegTs_BKKbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8jfjsbW7bpcUYWeUHvMJUO2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door mversluis op 26-02-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Wp boiler zit op dinrail tussenmeter van hw
De pv sturing op basis van p1 en tussenstekker van hw

Indien er meer dan 750 watt terug geleverd wordt gaat hw tussenstekker aan , en schakelt relais in wp boiler aan. Daarmee verwarnt de wp boiler naar hoger tempr dan ingesteld is.

Bv wp boiler staat op 50 graden en pv schakeling gaat aan , dan verwarmt de wp boiler naar 62 graden

Beter zelf gebruiken dab terug leveren

[Afbeelding]
Dat is een leuke schakeling, inderdaad handig vooral als maatschappijen kosten gaan rekenen voor terug levering…..
Zit die optie er standaard op of heb je dat zelf geknutseld?

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 26-02-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Johan H schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Dat is een leuke schakeling, inderdaad handig vooral als maatschappijen kosten gaan rekenen voor terug levering…..
Zit die optie er standaard op of heb je dat zelf geknutseld?
Standaard aansluiting mogelijkheden in de wp boiler op basis van 220 of Maak contact.
Standaard oplossing van homewizzard met de schakeling.

Dus niets zelf geknutseld maar out of the box 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric55
Hoi allemaal,

Ik heb bijna de gehele tread doorgelezen en denk de volgende zaken tegen gekomen te zijn:

1. Adlår is een nieuwe start-up uit eind 2022 die sinds begin 2023 vanuit Zwolle opereert.
2. Als start-up zijn er uiteraard wat problemen die zich uiten in o.a. een regelmatig terugkerende E-03 foutmelding, problemen met het regelen van de installatie (vnl de stooklijn en het moduleren/schakelen), toch kennelijk een niet-fluisterstille installatie, een overmatige condensvorming/afvoer, de beloofde full-electric is kennelijk niet in staat de warm-watervoorziening aan te sturen zonder een extra ww-warmtepompunit.
3. Uit de gelezen informatie maak ik op dat er nog geen lange(re) termijn electriciteitsverbruik gegevens zijn. De genoemde verbruikscijfers lijken mij echter wel op een energiezuinig systeem te wijzen. Ook lijkt de prijs/kwaliteit in orde te zijn.
4. Deze tweakers-groep heeft kennelijk een aantal technisch goed onderlegde bijdragers die bruikbare informatie kunnen geven.
5. Ik ben nog niemand tegen gekomen in deze groep die een warmtepomp heeft die zowel de verwarming als het warmwater bediend, alleen hybride.
6. Ik las ergens dat er nieuwe software is (Jan?), maar kan daar verder niets over vinden behalve dat het in deze groep is genoemd.

Mijn situatie:
Vrijstaand nieuwbouwhuis (180m2) uit 2020/2021 (bungalow met plat dak), volledig geïsoleerd (vloer, muur, dak, triple-glas) met label A+++, uitsluitend vloerverwarming door gehele woning, zonnepanelen en thuis-accu. Gasloos. Gekocht als “nagenoeg-nul-op-de-meter”.
Verwarmingsinstallatie: full-electric water-water warmtepomp met 15.000ltr regenwaterbuffer, aangesloten op lage-temperatuur vloerverwarming en de boiler voor douche e.d. Voor de werking van het geheel moet je de beschrijving van SolarFreezer lezen (een vergelijkbaar systeem). Gaat wat ver om dat hier in detail te beschrijven.

Probleem:
Ten eerste voldoet de warmtepomp niet en ten tweede is de aannemer failliet. De warmtepomp heeft waarschijnlijk een te kleine capaciteit en de warmtewisselaar heeft problemen met de bron waardoor deze warmtepomp veelvuldig overschakelt in noodloop (electrisch bijsturen en verwarmen) met een torenhoge electriciteitsverbruik/rekening tot gevolg! De leverancier van de warmtepomp (NRGTEQ) ondersteunt niet, behoudens materiaalgarantie. Ik heb via een omweg de originele installateur benadert die ook niets kan doen (behalve software). Deze man rade aan de warmtepomp te vervangen door een full-electric lucht-water warmtepomp.

Vraag aan de groep: Ik ben aan het zoeken naar een lucht-water warmtepomp die zowel mijn vloerverwarming als het boilervat kan aansturen. Is de Adlår 6kw of 10kw een bruikbare oplossing voor mijn situatie (verwarmen en douchen) en stroomverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Eric55 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:00:
Hoi allemaal,

Ik heb bijna de gehele tread doorgelezen en denk de volgende zaken tegen gekomen te zijn:

1. Adlår is een nieuwe start-up uit eind 2022 die sinds begin 2023 vanuit Zwolle opereert.
2. Als start-up zijn er uiteraard wat problemen die zich uiten in o.a. een regelmatig terugkerende E-03 foutmelding, problemen met het regelen van de installatie (vnl de stooklijn en het moduleren/schakelen), toch kennelijk een niet-fluisterstille installatie, een overmatige condensvorming/afvoer, de beloofde full-electric is kennelijk niet in staat de warm-watervoorziening aan te sturen zonder een extra ww-warmtepompunit.
3. Uit de gelezen informatie maak ik op dat er nog geen lange(re) termijn electriciteitsverbruik gegevens zijn. De genoemde verbruikscijfers lijken mij echter wel op een energiezuinig systeem te wijzen. Ook lijkt de prijs/kwaliteit in orde te zijn.
4. Deze tweakers-groep heeft kennelijk een aantal technisch goed onderlegde bijdragers die bruikbare informatie kunnen geven.
5. Ik ben nog niemand tegen gekomen in deze groep die een warmtepomp heeft die zowel de verwarming als het warmwater bediend, alleen hybride.
6. Ik las ergens dat er nieuwe software is (Jan?), maar kan daar verder niets over vinden behalve dat het in deze groep is genoemd.

Mijn situatie:
Vrijstaand nieuwbouwhuis (180m2) uit 2020/2021 (bungalow met plat dak), volledig geïsoleerd (vloer, muur, dak, triple-glas) met label A+++, uitsluitend vloerverwarming door gehele woning, zonnepanelen en thuis-accu. Gasloos. Gekocht als “nagenoeg-nul-op-de-meter”.
Verwarmingsinstallatie: full-electric water-water warmtepomp met 15.000ltr regenwaterbuffer, aangesloten op lage-temperatuur vloerverwarming en de boiler voor douche e.d. Voor de werking van het geheel moet je de beschrijving van SolarFreezer lezen (een vergelijkbaar systeem). Gaat wat ver om dat hier in detail te beschrijven.

Probleem:
Ten eerste voldoet de warmtepomp niet en ten tweede is de aannemer failliet. De warmtepomp heeft waarschijnlijk een te kleine capaciteit en de warmtewisselaar heeft problemen met de bron waardoor deze warmtepomp veelvuldig overschakelt in noodloop (electrisch bijsturen en verwarmen) met een torenhoge electriciteitsverbruik/rekening tot gevolg! De leverancier van de warmtepomp (NRGTEQ) ondersteunt niet, behoudens materiaalgarantie. Ik heb via een omweg de originele installateur benadert die ook niets kan doen (behalve software). Deze man rade aan de warmtepomp te vervangen door een full-electric lucht-water warmtepomp.

Vraag aan de groep: Ik ben aan het zoeken naar een lucht-water warmtepomp die zowel mijn vloerverwarming als het boilervat kan aansturen. Is de Adlår 6kw of 10kw een bruikbare oplossing voor mijn situatie (verwarmen en douchen) en stroomverbruik?
Hallo Eric,

Denk dat de ‘problemen’ die je noemt bij slechts een klein deel van de gebruikers zit. De E3 storing wordt voor zover ik mij kan heugen hier ook altijd opgelost. Is iets met te weinig flow ofzo, volgens mij is die niet zo ernstig.
Geluid, ja dat maakt die, maken alle merken, zodra het lawaai wordt of als lawaai ervaren wordt, vooral door buren of slechte slapers, kan het een dingetje zijn. Denk dat vooral de situatie bepalend is, dus daar goed naar kijken hoe en waar je zoiets plaatst.
Tijdens defrosts gooit die er water uit, als het echt koud is, bij mij zo elk anderhalf uur ongeveer is die paar minuutjes met dat proces bezig. Zorg dus dat het water weg kan. Van mij hangt boven bijkeuken dak dus geen probleem. Er staat hier tig pagina’s terug ook een layout voor een grindbak.
Jaarverbruiks cijfers lopen hier inmiddels wel binnen hoor. Maar als ik zo de gegevens van je woning lees, hoef je je daar volgens mij geen zorgen over te maken.
Adlar is volgens mij afgestapt van de ontwikkeling van de gekoppelde boiler voor warm water en verkoopt nu een los systeem, wat ook zo zijn voordelen heeft.
Zou maar zo kunnen dat het technisch wel mogelijk is een bestaand vat aan te sturen met de Adlar, daar er wel instellingen voor aanwezig zijn.

Mijn advies is eigenlijk, bel ze op (gaat sneller als mailen) en vraag naar de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
Robert62 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:16:
Goedemiddag ,

Ik heb hem al vanaf november op vloerverwarmingmodus staan. toen de monteur hier even was voor de bekende storing heb ik hem gevraagd. hij bellen. ze wisten het ook niet. volgens mij is het puur de temperatuur van het water, die is ongeveer 3 graden hoger. ga ervan uit dat er ook meer verbruik is. terwijl ik het bijna altijd met lt8 voldoende warm krijg.ivm het geluid wil ik hem 's nachts uit. dan zet ik de stooklijn off. en de temp. naar 22C. dan gaat de pomp uit. het koelt dan in de kamer 1 tot 1,5 C af. waar dat haal je 's morgens zo weer in . even een uur op lt6.
verder heb ik €199 neergeteld voor een service beurt. maar wanneer ik die krijg? het geluid en condenshoeveelheid maken mij niet bijster enthousiast. Komt nog bij dat de verkoper, Gerben, mij verkeerd heeft voorgelicht over de vv in de badkamer. die zou op de cv zitten volgens hem. dus niet. zat op de hybride wp die nu afgesloten is. dus de hele winder al een koude badkamer vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
ijtsehummel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Ik heb hem al vanaf november op vloerverwarmingmodus staan. toen de monteur hier even was voor de bekende storing heb ik hem gevraagd. hij bellen. ze wisten het ook niet. volgens mij is het puur de temperatuur van het water, die is ongeveer 3 graden hoger. ga ervan uit dat er ook meer verbruik is. terwijl ik het bijna altijd met lt8 voldoende warm krijg.ivm het geluid wil ik hem 's nachts uit. dan zet ik de stooklijn off. en de temp. naar 22C. dan gaat de pomp uit. het koelt dan in de kamer 1 tot 1,5 C af. waar dat haal je 's morgens zo weer in . even een uur op lt6.
verder heb ik €199 neergeteld voor een service beurt. maar wanneer ik die krijg? het geluid en condenshoeveelheid maken mij niet bijster enthousiast. Komt nog bij dat de verkoper, Gerben, mij verkeerd heeft voorgelicht over de vv in de badkamer. die zou op de cv zitten volgens hem. dus niet. zat op de hybride wp die nu afgesloten is. dus de hele winder al een koude badkamer vloer.
Wanneer is de warmtepomp bij jou geinstalleerd? Daarnaast is het voor een verkoper nogal lastig te zien hoe het verloop van de leidingen is welke in de vloer lopen. Daarnaast geef je aan dat het op een hybride warmtepomp aangesloten zou zijn. Deze was verbonden met je CV ketel dus? Lijkt mij dus dat deze het gewoon moet doen als daarvoor in de plaats de Adlar is gekomen?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 18:48
.

[ Voor 209% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:38 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 11:15
In het kort: Nee.

Je wens om zowel warm water als de vloerverwarming aan te sturen is niet wat Adlar bied. In iedergeval, niet vanuit het bedrijf. Technisch gezien is de WP hier wel geschikt voor maar wordt dit niet ondersteund of geinstalleerd door Adlar. Ik heb laatst er een mail aan gewaagd en er komt een redelijk standaard antwoord terug dat ze een aparte warmtepomp boiler plaatsen voor warm water.

Ik ben van plan te pionieren met de instellingen en de rond slingerende service manual maar dit is op eigen houtje, tot nu toe zonder ondersteuning vanuit Aldar. Ik heb nog geen concreet antwoord op de vraag wat dit met eventuele garantie en/of service doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric55
h3rj4n schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:49:
[...]

In het kort: Nee.

Je wens om zowel warm water als de vloerverwarming aan te sturen is niet wat Adlar bied. In iedergeval, niet vanuit het bedrijf. Technisch gezien is de WP hier wel geschikt voor maar wordt dit niet ondersteund of geinstalleerd door Adlar. Ik heb laatst er een mail aan gewaagd en er komt een redelijk standaard antwoord terug dat ze een aparte warmtepomp boiler plaatsen voor warm water.

Ik ben van plan te pionieren met de instellingen en de rond slingerende service manual maar dit is op eigen houtje, tot nu toe zonder ondersteuning vanuit Aldar. Ik heb nog geen concreet antwoord op de vraag wat dit met eventuele garantie en/of service doet.
Bedankt! Dit is een duidelijk antwoord waar ik wat aan heb. De zoektocht gaat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Anders wp leveranciers die ik offertes voor heb gehad rekenen 20% overhead voor de wp als deze warm water moet leveren. Daarnaast geeft de wp geen warmte als het warm water opgewarmd moet worden.

Deze 2 redenen gaven voor mij de doorslag om een losse wp en wp boiler te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 12:10
ijtsehummel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Ik heb hem al vanaf november op vloerverwarmingmodus staan. toen de monteur hier even was voor de bekende storing heb ik hem gevraagd. hij bellen. ze wisten het ook niet. volgens mij is het puur de temperatuur van het water, die is ongeveer 3 graden hoger.
Ik heb hier ook naar gevraagd toen de monteur bij mij was. Hij vertelde dat de warmtepomp die modus wel had (net als leveren warm water) maar dat deze modus door Adlar niet optimaal ingeprogrammeerd is. Met andere woorden. De warmtepomp werkt wel in die modus, maar de instellingen zijn niet optimaal.
Alleen de modus verwarmen en koelen zijn door Adlar geoptimaliseerd.

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
HeHoe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Zover ik het uit de service manual leesl heeft het met het gedrag van de waterpomp binnen de warmtepomp te maken (afhankelijk van parameters.) Dus vloerverwarming modus, open verdeler, en met hydraulisch neutraal verdeler(met pomp) dus niet. Kan het natuurlijk ook mis hebben :?
[Afbeelding]
Toen Gerben hier de 1ste x kwam voor een soort schouw beloofde hij dat de pomp uit de verdeler gehaald zou worden door de monteur. dat bleek toch teveel werk en is dus niet gebeurd, helaas. ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat de aanvoer en retour nu vrijwel gelijke temperatuur hebben. dat was met mijn hybride van itho wel anders. maar de modus vv werkt prima zonder storing. ik heb hem zojuist even op gewoon verwarmen gezet in lt8. gebruikt direct een keer zoveel kw. gaat van 750 kw naar 1500 kw. maar dan wel met een verhoging van de aangevoerde temperatuur van 4 C! dus van 26 naar 30. in principe maakt dat niet uit want dan is het ook eerder warm. wat de waterpomp doet ontgaat mij, veel te technisch. wat mij in de praktijk beter bevalt is om geen stooklijn te gebruiken en zelf de temperatuur in te stellen. scheelt niets in verbruik.

• macfocus
ijtsehummel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:30:
[...]

Toen Gerben hier de 1ste x kwam voor een soort schouw beloofde hij dat de pomp uit de verdeler gehaald zou worden door de monteur. dat bleek toch teveel werk en is dus niet gebeurd, helaas. ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat de aanvoer en retour nu vrijwel gelijke temperatuur hebben. dat was met mijn hybride van itho wel anders. maar de modus vv werkt prima zonder storing. ik heb hem zojuist even op gewoon verwarmen gezet in lt8. gebruikt direct een keer zoveel kw. gaat van 750 kw naar 1500 kw. maar dan wel met een verhoging van de aangevoerde temperatuur van 4 C! dus van 26 naar 30. in principe maakt dat niet uit want dan is het ook eerder warm. wat de waterpomp doet ontgaat mij, veel te technisch. wat mij in de praktijk beter bevalt is om geen stooklijn te gebruiken en zelf de temperatuur in te stellen. scheelt niets in verbruik.
Met alle respect, maar die betreffende werknemer is het probleem bij Adlar.
Daar heb ik zo veel gezeik van teruggelezen. Zelf ook last van gehad.
Die lult echt maar wat.

• HeHoe
  • Laatst online: 18:48
.

[ Voor 197% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:38 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
macfocus schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Met alle respect, maar die Gerben is het probleem bij Adlar.
Daar heb ik zo veel gezeik van teruggelezen. Zelf ook last van gehad.
Die lult echt maar wat.
Als je persoonlijk iets hebt met iemand los het dan ook persoonlijk op en vervuil dit forum niet met vuile taal zeker niet op de persoon gericht alsjeblieft. Daar zien we al genoeg voorbeelden van in sociale media.

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 29-02-2024 16:16 ]

• macfocus
fvanderstege schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Als je persoonlijk iets hebt met iemand los het dan ook persoonlijk op en vervuil dit forum niet met vuile taal zeker niet op de persoon gericht alsjeblieft. Daar zien we al genoeg voorbeelden van in sociale media.
Ik heb geen probleem met de man, wel met de kwaliteit van zijn werk.
En als je dit topic doorleest, dan zal je lezen dat ik een punt heb.

Maar ik zal het wel even anders omschrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
macfocus schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Ik heb geen probleem met de man, wel met de kwaliteit van zijn werk.
En als je dit topic doorleest, dan zal je lezen dat ik een punt heb.

Maar ik zal het wel even anders omschrijven
Hoezo kwaliteit van ZIJN werk? Hij is adviseur en verkoper. Hij is niet degene die het bij jouw komt installeren en inregelen toch? Ik ben prima geinformeerd door hem en heb ook waarschuwingen over het hoofd gezien (zoneregeling) welke hij uitte. Achteraf heeft me dat een beetje geld gekost maar is altijd eerlijk geweest naar mij, had ik toen maar geluisterd.

Een verkoper doet wat een verkoper moet doen. Mensen enthousiast maken om zijn product te kopen. Als het de besproken werknemer van Adlar niet is dan is het wel een adviseur van Remeha/Vailliant/Quatt. Ze zijn goed in hun vak en doen wat ze moeten doen: targets halen.

Het is aan jou met wie je in zee gaat!

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• macfocus
Laat ik er dit over zeggen:
Tijdens de techintake, dus na aanschaf:
“Ik wil het buffervat in het keldertje, kan dat”
Kijkt even;, “ja hoor dat kan”

Als de monteurs vervolgens komen.
Nee meneer,
A. Het past niet door de toegang
B. We plaatsen dit nooit in een niet 100% droge kelder, wegens mogelijke roestproblemen.

Met die statements heb ik geen moeite, wel met het feit dat de man die de plaatsingsintake doet, zijn werk gewoon niet goed doet. Het is allemaal opgelost, maar duurde wel 2 weken en koste de nodige moeite, wat gewoon niet nodig was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Hoi allemaal,

Mijn situatie:

Probleem:

Ik meen dat je zak van Jaq (zo staat Solar Freezer bekend in de warmtepomp wereld), meen dat de eigenaar iets Jaques heet, de bufferzak in de kruipruimte is.

Ik weet ook dat hij banden met Nibe heeft , althans de bedrijven. Dacht zelfs dat zijn kruipruimte zak altijd met een NIBE pomp werkte?

Zoek eens in die richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captein Jack
Hoi allemaal,

Mijn situatie:

Probleem:

Shalom Eric
Ik en mijn zoon hebben beide een all electric installatie besteld, mijn zoon heeft m al in werking. de installatie bestaat dan uit een 6kW Aurora II en een hiervoor genoemde wpb van Atlantic van 200ltr. Tesamen kom ik uit op een prijs, na subsidie, van totaal nog net geen €7000,-, bij mijn zoon net boven de 7000 omdat hij een extra buffervat nodig had vanwege temperatuur zone regeling. Bij mij wordt die aanstaande maandag geinstalleerd. ik zit hier op tweakersnet, mijn zoon blijft anoniem, dat is zijn keuze, ik heb ook eerst de hele treat doorgelezen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Hoi Eric

Zoals je waarschijnlijk in de tread hebt kunnen lezen zijn wij ook full electric met 6 kw wp van Adlar. Deze draait nu sinds begin Dec 2023.

Daarnaast wp boiler 270 liter Atlantic explorer via Adlar draaien sinds 3 weken.

Ervaringen zijn goed, wij veranderen nagenoeg nooit stooklijn en thermostaat staat op 18.5. De tempr schommelt beetje tussen laag 18.5 en hoog 21. Onze woning heeft heel veel glas , waar de zon groot gedeelte van de dag op staat ( dit is de tempr schommeling )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
mversluis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
Hoi Eric

Zoals je waarschijnlijk in de tread hebt kunnen lezen zijn wij ook full electric met 6 kw wp van Adlar. Deze draait nu sinds begin Dec 2023.

Daarnaast wp boiler 270 liter Atlantic explorer via Adlar draaien sinds 3 weken.

Ervaringen zijn goed, wij veranderen nagenoeg nooit stooklijn en thermostaat staat op 18.5. De tempr schommelt beetje tussen laag 18.5 en hoog 21. Onze woning heeft heel veel glas , waar de zon groot gedeelte van de dag op staat ( dit is de tempr schommeling )
Die temp schommelingen in de woonkamer heb ik ook wat last van met de zon op de achterpui van glas. Op dit moment is mijn oplossing: pomp even uitzetten ( bij mij gaat hij namelijk gewoon door) . Voorheen ging ik stooklijn aanpassen, maar dan moet je eind van de middag weer aanpassen als de zon weg is en bovendien zag ik in zulke omstandigheden de pomp ook nog eens veel pendelen. Zo lang de zon op de pui staat blijft het meer dan voldoende warm en kan de pomp bij mij uit.
Overigens hier heb je vooral mee te maken als het buiten nog fris is en de zon veel schijnt. Zodra de buitentemp boven 10 graden komt gaat de pomp uit zichzelf ook eerder uit is mijn ervaring.
Met de nieuwe ontwikkeling van Adlar op komst waarbij gestuurd wordt op binnen- en buitentemperatuur is dit probleem als het goed is opgelost.
Hopelijk voor het najaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 12:10
Bij mij draait de warmtepomp inmiddels een volledige maand. Dus tijd om een eerste indruk van prestaties te krijgen.

Gegevens:
11 januari 2024 geïnstalleerd (de eerst maand nog wat vreemd gedrag)
11 februari 2024 ingeregeld (sindsdien draait ie hier prima)

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-Mnq5nsMGZnfDm9xiEcfZRZ-bU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zZGRnrFBd0STrhlmfTaTmqjt.png?f=fotoalbum_large

Heel 2022/2023 op de CV ketel
December '23 volledig op de CV ketel
Januari 2024 deels op de CV ketel en deels op de warmtepomp
Februari 2024 volledig op de warmtepomp

Voor februari teruggegaan van 71m3/625kWh in 2023 naar 120 kWh. in 2024
Er van uitgaande dat mijn huis dit jaar net zoveel warmte nodig had als vorig jaar, is dat ongeveer een COP van 5,2 voor de maand Februari.

Ik ben er wel blij mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

Hoera! De Adlar 6KW is ruim een week geleden ook bij ons geïnstalleerd.
Een dingetje was nog wel dat bij ongeveer de helft van de flexibele aan- en afvoerleiding de isolatiemantel verwijderd moest worden om beide leidingen door de verticale koof te krijgen. De leidingen zijn bij ons 12 meter lang, de WP staat boven op een terras en de aansluitingen zitten allemaal beneden bij de CV ketel.
Deze wordt alleen nog gebruikt voor warm tapwater.
Ik heb zelf na de installatie zoveel mogelijk weer een isolatiemantel aangebracht, voor zover ik bij de leidingen kon komen.

Het afgiftesysteem bestaat uit 24 m2 wandverwarming in de woonkamer, wat eigenlijk te weinig is met een afgifte van circa 1800 watt bij een watertemperatuur van 34 gr. Ik las ergens dat er wel 6-7 kw nodig is voor onze woonkamer van circa 150m3 (bouwjaar huis 2006). Verder in het huis nog 6 m2 wandverwarming in de werkkamer en 7 gewone radiatoren. Het hele huis is 190 m2.

Ik heb de pomp en de thermostaat van de wandverwarmingsverdeler weggehaald, die zijn denk ik niet meer nodig.
Met curve L1 wordt het maar net warm genoeg. Het verbruik van de WP is tot nu toe tussen 12,6 en 19,5 Kwh.

Ik heb twee vragen:
- Kan de waterflow ingesteld worden? Ik heb het idee dat deze met 13-15 L/min aan de lage kant is voor de wandverwarming die het nu zonder eigen circulatiepomp moet doen.
- In de grafiek van het stroomverbruik zie ik meerdere keren per dag diepe dalen. Waarom gaat de WP dan tijdelijk uit? De thermostaat in de woonkamer staat op 17 gr terwijl het meestal 19 gr is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwBocfVaYsCE9RqcPiWyEcRriHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbzhEsDJsC6WBNtv46nSjSAw.png?f=fotoalbum_large

Flotto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Flotto schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:34:
Een dingetje was nog wel dat bij ongeveer de helft van de flexibele aan- en afvoerleiding de isolatiemantel verwijderd moest worden om beide leidingen door de verticale koof te krijgen. De leidingen zijn bij ons 12 meter lang, de WP staat boven op een terras en de aansluitingen zitten allemaal beneden bij de CV ketel.
Ik heb zelf na de installatie zoveel mogelijk weer een isolatiemantel aangebracht, voor zover ik bij de leidingen kon komen.

Het afgiftesysteem bestaat uit 24 m2 wandverwarming in de woonkamer, wat eigenlijk te weinig is met een afgifte van circa 1800 watt bij een watertemperatuur van 34 gr. Ik las ergens dat er wel 6-7 kw nodig is voor onze woonkamer van circa 150m3 (bouwjaar huis 2006). Verder in het huis nog 6 m2 wandverwarming in de werkkamer en 7 gewone radiatoren. Het hele huis is 190 m2.

Ik heb de pomp en de thermostaat van de wandverwarmingsverdeler weggehaald, die zijn denk ik niet meer nodig.
Met curve L1 wordt het maar net warm genoeg. Het verbruik van de WP is tot nu toe tussen 12,6 en 19,5 Kwh.

Ik heb twee vragen:
- Kan de waterflow ingesteld worden? Ik heb het idee dat deze met 13-15 L/min aan de lage kant is voor de wandverwarming die het nu zonder eigen circulatiepomp moet doen.
- In de grafiek van het stroomverbruik zie ik meerdere keren per dag diepe dalen. Waarom gaat de WP dan tijdelijk uit? De thermostaat in de woonkamer staat op 17 gr terwijl het meestal 19 gr is

[Afbeelding]
Flow kan ingesteld worden, even Adlar bellen voor de parameter.
Heeft met de stooklijn te maken. Als de buitentemperatuur wat hoger is slaat hij eerder af, is het wat kouder gaat het langer door. Mocht het te koud worden van LT1 naar HT8. Vooral als de wamrtepomp gaat pendelen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Flotto schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:34:

Ik heb twee vragen:

[Afbeelding]
de warmtepomp stemt de werking vooral af op de buitentemperatuur. je hebt je kamerthermostaat lager staan dan de gewenste temp blijkbaar: dat is prima omdat je dan puur op de stooklijn gaat verwarmen.
ik denk dat je te weinig vermogen hebt in je wandverwarming waardoor je blijkbaar met hogere temperatuur moet stoken.
daar zijn verschillende mogelijkheden voor:
1. zoals @MrBas al schreef: van de l-stooklijn naar de h-stooklijn: de temperatuur van het water wordt dan hoger door een verhoging van de steltemperatuur.
2. je kunt ook parameter 116 naar 0 zetten ( staat nu vermoedelijk op 1): de pomp gaat dan de temperatuur van het teruggevoerde water als maatstaf nemen. de stooklijn die je nu hebt ingesteld kan dan blijven staan of misschien wel eentje lager:. Je zult zien bij parameter 116 op 0 (steltemperatuur richt zich op de temperatuur van het teruggevoerde water naar de pomp) dat de temperatuur van het aangevoerde water hoger is geworden. dat komt omdat de temp van de inlet (teruggevoerde water) lager is dan de temp van de outlet( uitgevoerde water) . dat scheelt meestal zo'n 2 graden las de pomp een tijdje draait.
maar de steltemperatuur blijft die va nde gekozen stooklijn . stel dat die ongeveer 33 graden is , dan zal de warmtepomp nu ernaar toe werken dat het teruggevoerde water 33 graden wordt en dat kan niet anders dan dat de uitvoer van water hoger van temperatuur is.
Een bijkomend voordeel is vaak dat de warmtepomp dan (nog) langere runs maakt.
probeer het maar eens uit: maar let wel het kan zijn dat het nu te warm wordt en dan moet je wellicht toch een lagere stooklijn kiezen, bijv lowtemp2. hoe gek dat misschien ook klinkt.

3. Maar misschien is het ook nog mogelijk ergens in de ruimte een extra lowtemp convector te plaatsen? dan creëer je meer warmteafgifte in de woonkamer.
4. en dan kun je ook nog boven radiatoren half of geheel dichtzetten als je dat nog niet hebt gedaan tenminste.

Tot slot nog even dit: de stops van de warmtepomp zijn heel normaal, zeker bij deze buitentemperaturen: de steltemperatuur van het water wordt makkelijker bereikt door de warmtepomp en hij hoeft er maar iets boven te komen dan kan de pomp even afslaan.

In deze fase is het nog wel spelen met stooklijnen en uitzoeken hoe een en ander het beste werkt.
succes, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto

Flotto

Graag gedaan!

Hartelijk dank voor jullie reacties MrBas en Frank. Daar kan ik wat mee.
Hoe kan ik zelf parameter 116 instellen?

Groet van Otto

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1963
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Sinds vorige week vrijdag een 14 KW van adlar castra machine staan te blazen. Geluid niet heel zacht , maar niet hinderlijk. temperatuur aangenaam tussen 18 en 19.5 graden. bijna 80 m2 betegelde vloer met vloerverwarming geeft stabiliteit in de temperatuur. Standje in de stooklijn nog wat aan het zoeken. ergens tussen HL 3 en 6 kunnen we zitten. Dus water van tegen en rond de 30 graden is dan afdoende. Warmwater met een atlanta 270 ltr boiler. Hier ben ik nog op zoek naar een juiste instelling. Ondanks veelvuldige beloftes krijg ik van de firma geen informatie . Dus vraag ik het hier: Hoe vindt ik het menu om de tijdsblokken in te vullen om water weer bij te verwarmen. IK probeer dat nu handmatig weer te doen wanneer de zon op de panelen schijnt, dus vanaf 11 uur normaalgesproken. Overigens is 270 ltr voor het moment als we met zijn 2-en thuis veel te groot.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Vandaag een mooi bericht energieleverancier
Na een jaar warmtepomp gebruik:

Verwachtjaarverbruik
Stroom(incl.teruglevering) -976kWh
Gas 88m3 (was 875m3 in het jaar daarvoor)

Nieuwtermijnbedrag € 15,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1963
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
hoeveel stroom geproduceerd van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Flotto schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:16:
Hartelijk dank voor jullie reacties MrBas en Frank. Daar kan ik wat mee.
Hoe kan ik zelf parameter 116 instellen?

Groet van Otto
via het display:

1. druk 5 seconden op de aan-uit toets linksonder; slotje gaat eraf
2. druk 5 seconden op de M-toets ; je ziet dan L00
3. nogmaals 5 seconden op de M-toets; je ziet dan P00
4 met pijltjestoets omhoog naar p116
5. 1x M toets kort
6. met pijltjestoets vervolgens de parameter veranderen van 1 naar 0
7. bevestigen met m-toets kort
8 druk kort op aan-uit toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Wim1963 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:54:
Sinds vorige week vrijdag een 14 KW van adlar castra machine staan te blazen. Geluid niet heel zacht , maar niet hinderlijk. temperatuur aangenaam tussen 18 en 19.5 graden. bijna 80 m2 betegelde vloer met vloerverwarming geeft stabiliteit in de temperatuur. Standje in de stooklijn nog wat aan het zoeken. ergens tussen HL 3 en 6 kunnen we zitten. Dus water van tegen en rond de 30 graden is dan afdoende. Warmwater met een atlanta 270 ltr boiler. Hier ben ik nog op zoek naar een juiste instelling. Ondanks veelvuldige beloftes krijg ik van de firma geen informatie . Dus vraag ik het hier: Hoe vindt ik het menu om de tijdsblokken in te vullen om water weer bij te verwarmen. IK probeer dat nu handmatig weer te doen wanneer de zon op de panelen schijnt, dus vanaf 11 uur normaalgesproken. Overigens is 270 ltr voor het moment als we met zijn 2-en thuis veel te groot.
@mversluis schreef enkele dagen terug over een contact waar je een slimme stekker op aan kan sluiten om de pomp extra te laten draaien tijdens zonuren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Wim1963 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:58:
hoeveel stroom geproduceerd van de panelen?
4415 kw; maar er zijn vanaf eindapril 2023 12 extra panelen geplaatst ( nu totaal 24) .productie van zonnepanelen gaat dus nog omhoog op jaarbasis. ik verwacht rond 5200.
Ik overweeg nu ernstig om warmtepompboiler te gaan plaatsen, maar vooralsnog hoeft dat nu niet gehaast omdat de salderingsregeling nog bestaat . daarbij nog wel in de gaten houden wat mijn energiemaatschappij gaat doen aan terugleverkosten ( of misschien al zonder dat ik het door heb terugleverkosten in rekening brengt ( ik zag dat dal- en normaaltarief al hetzelfde bedrag wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-06 15:09
Na veel gelezen te hebben op dit forum en een paar bezoekjes aan (enthousiaste) eigenaren van een Adlar Castra en natuurlijk aan de leverancier 3 km bij ons vandaan hebben wij ook de knoop doorgehakt!
Komende donderdag 7 maart wordt de warmtepomp (6KW) op het dak geplaatst en volgens de berichten zal hij diezelfde dag aan het werk gaan..., SPANNEND!

Onze Atag cv ketel draaide de afgelopen twee jaar met de LTV wand- en vloerverwarming op een keteltemperatuur van 35 graden en daarmee konden wij ons huis naar wens verwarmen.
Woonkamer, keuken, badkamer en kantoor zijn de enige ruimtes die wij verwarmen, in de slaapkamers staan de radiatoren altijd dicht.
Afgelopen jaar hebben we voor het verwarmen van ons huis 846 m3 gas verstookt.
Met de opgedane ervaring met de keteltemperatuur op 35 graden durven wij het met de All Electric wel aan, met gevolg dat we gelijk afscheid nemen van onze good old Atag combiketel.
Voor de warmwatervoorziening van het huis hebben we een gelijkstroomboiler hangen die verwarmd wordt door 7 zonnepanelen van 245wp.
In de donkere maanden natuurlijk weinig warmte van de zon maar dan wordt er in de boiler bijgesprongen door een 2000W verwarming element op 230v om de boiler op 60 graden te brengen c.q. te houden.
Nadat de warmtepomp operationeel is dan komt er op oude plek van de cv een Atlantic 270 liter te staan die het huis èn de twee B&B blokhutten van warm water gaat voorzien.
Al zal de gelijkstroomboiler in de zonnige maanden ook nog wel ingezet gaan worden.
Koken doen we al jaren op inductie en warm water in de keuken komt uit de Quooker.

Ons huis is van bouwjaar 1953, al is er de afgelopen 48 jaar veel aan bij/verbouwd, alles zelf uitgevoerd.
We hebben overal dubbel glas en slechts beperkt HR++, daar kan nog wel wat verbeterd worden.
De originele spouwmuren uit 1953 zijn vol geblazen met glasvezelvlokken, alle later gebouwde spouwmuren zijn geïsoleerd volgens de toen geldende normen, dak en vloer zijn ook volgens de toen geldende normen geïsoleerd.
Daar wij onze 22mm dikke massief eiken vloer in de woonkamer niet kwijt wilden, maar wel graag LTV, heb ik twee jaar geleden alle wanden in de woonkamer (55 m2) aan de binnenkant extra geïsoleerd en voorzien van Warp wandverwarming, de leidingen hebben een onderlinge afstand van 75 mm.
Deze wandverwarming heb ik vervolgens verstopt in een 35 mm dikke laag leemstuc, wat een heerlijke stralingswarmte en een goede vochthuishouding geeft.
De keuken (20 m2) en de badkamer (9 m2) hebben gewone vloerverwarming.
De pomp op de verdeler blijft in combinatie met de warmtepomp gewoon zijn werk doen.
Het kantoor heeft een wat ruim bemeten radiator, maar ook die ruimte ga ik t.z.t voorzien van Warp wandverwarming in combinatie met leemstuc, je moet toch een beetje in beweging blijven als pensionado.

Op het dak hebben we buiten de zeven eerder genoemde panelen nog 38 panelen liggen die jaarlijks gemiddeld 9500 kwh opwekken waar we tot nu toe mooi mee uitkwamen, afgelopen jaar hadden we slechts 46 kwh over…
Een verbruik van 9500 kwh is best wel veel, maar daar verwarmen we ook twee B&B blokhutten (incl. twee elektrische boilers) mee en op de oprit staat een EV die alleen thuis wordt geladen, bij voorkeur met zelf opgewekte stroom via onze Zappi V2 3 fase lader.

Iedereen hartelijk dank voor alle informatie die ik tot nu toe heb opgedaan!

Teake

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Die temp schommelingen in de woonkamer heb ik ook wat last van met de zon op de achterpui van glas. Op dit moment is mijn oplossing: pomp even uitzetten ( bij mij gaat hij namelijk gewoon door) . Voorheen ging ik stooklijn aanpassen, maar dan moet je eind van de middag weer aanpassen als de zon weg is en bovendien zag ik in zulke omstandigheden de pomp ook nog eens veel pendelen. Zo lang de zon op de pui staat blijft het meer dan voldoende warm en kan de pomp bij mij uit.
Overigens hier heb je vooral mee te maken als het buiten nog fris is en de zon veel schijnt. Zodra de buitentemp boven 10 graden komt gaat de pomp uit zichzelf ook eerder uit is mijn ervaring.
Met de nieuwe ontwikkeling van Adlar op komst waarbij gestuurd wordt op binnen- en buitentemperatuur is dit probleem als het goed is opgelost.
Hopelijk voor het najaar
Hoi frank,

Kan ook niet wachten op die ontwikkelingen……

Zoals je weet, heb ik dezelfde situatie aangaande zon op de schuifpui.
Ik ‘los’ dat (voor nu) op met een wifi sensor (net als @steefweer ) door als de temperatuur oploopt automatisch van LT5 naar LT6 te laten schakelen. Zakt de temperatuur weer onder gewenst dan weer automatisch naar LT5.
Resulteert er eigenlijk altijd in dat de pomp ook een paar uurtjes uit gaat, wat weer scheelt in het verbruik. Soms kan die dan ook maar zo een dag op LT6 blijven als de buiten temperatuur het toe laat.

Is echt in een minuutje ingesteld en zo vergeet je het ook niet telkens zelf te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iTc8Xoiid64H8F6DmlYHj-v0Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk5jXTjAnceLDSY0HHW9uIBq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Johan H op 02-03-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto

Flotto

Graag gedaan!

fvanderstege schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:02:
[...]

via het display:

1. druk 5 seconden op de aan-uit toets linksonder; slotje gaat eraf
2. druk 5 seconden op de M-toets ; je ziet dan L00
3. nogmaals 5 seconden op de M-toets; je ziet dan P00
4 met pijltjestoets omhoog naar p116
5. 1x M toets kort
6. met pijltjestoets vervolgens de parameter veranderen van 1 naar 0
7. bevestigen met m-toets kort
8 druk kort op aan-uit toets.
Dank je Frank, maar het is nog niet gelukt.
Na stap 3 verschijnt bij mij op het display PA 5 ipv P00. Zie niet hoe ik dat kan veranderen. Moet ik eerst nog iets anders doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW-_lWMrXKVijeL4-py0xocGjBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GouLkGxqQN7UXpnzKj3SNyi1.jpg?f=fotoalbum_large

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Hoi frank,

Kan ook niet wachten op die ontwikkelingen……

Zoals je weet, heb ik dezelfde situatie aangaande zon op de schuifpui.
Ik ‘los’ dat (voor nu) op met een wifi sensor (net als @steefweer ) door als de temperatuur oploopt automatisch van LT5 naar LT6 te laten schakelen. Zakt de temperatuur weer onder gewenst dan weer automatisch naar LT5.
Resulteert er eigenlijk altijd in dat de pomp ook een paar uurtjes uit gaat, wat weer scheelt in het verbruik. Soms kan die dan ook maar zo een dag op LT6 blijven als de buiten temperatuur het toe laat.

Is echt in een minuutje ingesteld en zo vergeet je het ook niet telkens zelf te doen.

[Afbeelding]

Ik heb op de nieuwe software een custom stooklijn draaien . Dat gaat al best goed. Op dit moment is de pomp ook uit zichzelf uitgeschakeld en gaat waarschijnlijk pas vanmiddag weer aan . We zullen zien.
Johan:
Ik heb een custom stooklijn op nieuwe software geïnstalleerd in combinatie met de nieuwe module 'jan'.
Bedoeling is om op die custom stooklijn te blijven. Dat gaat best goed . Pomp draait beter dan voorheen.
Kan altijd nog naar de standaard stooklijnen toe , maar dat wil ik nu zo veel mogelijk vermijden.
Bovendien heb ik zo' n sensor gehad, maar die werkte bij mij zo traag . Temperatuur moest wel een graad zakken voordat hij de pomp aanstuurde. Die heb ik weer teruggestuurd.
Voorlopig bekijk ik even hoe vaak in de komende tijd het afschakelen van de pomp nodig is.
In overleg met Adlar kan er wellicht nog iets binnen de instellingen gedaan worden.

[ Voor 25% gewijzigd door fvanderstege op 02-03-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Flotto schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Na stap 3 verschijnt bij mij op het display PA 5 ipv P00. Zie niet hoe ik dat kan veranderen. Moet ik eerst nog iets anders doen?[Afbeelding]
Goedemorgen.
Ik ken dit niet.
Het zou zo maar kunnen dat je andere software hebt, zodat het display anders werkt?
Staat er iets in je bijgeleverde handleiding?
Anders Adlar maandag even bellen voor ondersteuning bij het aanpassen van de betreffende parameter

Als het dringend is kun je nu ook bellen naar Adlar. Telefoon even over laten gaan dan kun je vervolgens doorgeschakeld worden naar de storingsdienst.

[ Voor 8% gewijzigd door fvanderstege op 02-03-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
Ik ben ook blij als we op basis van de thermostaat kunnen gaan verwarmen. Ik ben nu bijna dagelijks de stooklijnen aan het aanpassen (afhankelijk van regen, zon etc.).
fvanderstege schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Johan:
Ik heb een custom stooklijn op nieuwe software geïnstalleerd in combinatie met de nieuwe module 'jan'.
Bedoeling is om op die custom stooklijn te blijven. Dat gaat best goed . Pomp draait beter dan voorheen.
Kan altijd nog naar de standaard stooklijnen toe , maar dat wil ik nu zo veel mogelijk vermijden.
Bovendien heb ik zo' n sensor gehad, maar die werkte bij mij zo traag . Temperatuur moest wel een graad zakken voordat hij de pomp aanstuurde. Die heb ik weer teruggestuurd.
Voorlopig bekijk ik even hoe vaak in de komende tijd het afschakelen van de pomp nodig is.
In overleg met Adlar kan er wellicht nog iets binnen de instellingen gedaan worden.
Is het nu dus wel mogelijk om een custom stooklijn aan te maken en die werkt ook goed? Ik las dat dit nu bij jou ingesteld is. Ik had in oktober jl. een custom stooklijn, maar die had Adlar er uitgehaald, omdat het toen toch niet mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
DJP30 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:22:
Ik ben ook blij als we op basis van de thermostaat kunnen gaan verwarmen. Ik ben nu bijna dagelijks de stooklijnen aan het aanpassen (afhankelijk van regen, zon etc.).

[...]

Is het nu dus wel mogelijk om een custom stooklijn aan te maken en die werkt ook goed? Ik las dat dit nu bij jou ingesteld is. Ik had in oktober jl. een custom stooklijn, maar die had Adlar er uitgehaald, omdat het toen toch niet mogelijk was.
Je kunt dat niet zelf. Ik doe mee met een test vandaar dat dat bij mij geïmplementeerd is. De module Jan maakt het mogelijk dat Adlar op afstand meekijkt.
Je begrijpt ik kom voorlopig niet meer op zolder. Ik wil buiten beeld blijven😂

[ Voor 10% gewijzigd door fvanderstege op 02-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Johan:
Oh ja tuurlijk, jij hebt dat spul al.
Hoop er ook snel mee aan de gang te gaan 😀
Ondertussen nog maar even op deze manier….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Flotto schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Na stap 3 verschijnt bij mij op het display PA 5 ipv P00. Zie niet hoe ik dat kan veranderen. Moet ik eerst nog iets anders doen?[Afbeelding]
Heb je het ook een tweede keer geprobeerd, misschien ging er iets mis,

Power vast tot slotje opent. (En weer los)

M vast tot L00 verschijnt. (En weer los)

Weer M vast tot P00 verschijnt. (En weer los)

Ben benieuwd of dat er toch iets anders is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotto

Flotto

Graag gedaan!

Johan H schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Heb je het ook een tweede keer geprobeerd, misschien ging er iets mis,

Power vast tot slotje opent. (En weer los)

M vast tot L00 verschijnt. (En weer los)

Weer M vast tot P00 verschijnt. (En weer los)

Ben benieuwd of dat er toch iets anders is?
Ja, een aantal keren geprobeerd. Kennelijk andere software. De JAN module is bij mij nog niet geïnstalleerd, gaan ze nog doen. Ik ga maandag Adlar bellen.
Hartelijk dank voor het meedenken!
Hartelijke groet van Otto

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
steefweer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Ik meen dat je zak van Jaq (zo staat Solar Freezer bekend in de warmtepomp wereld), meen dat de eigenaar iets Jaques heet, de bufferzak in de kruipruimte is.

Ik weet ook dat hij banden met Nibe heeft , althans de bedrijven. Dacht zelfs dat zijn kruipruimte zak altijd met een NIBE pomp werkte?

Zoek eens in die richting.
Nee, zoals hij zegt Jan. Zo heet de module waardoor Adlar op afstand mee kan kijken . Hierdoor kunnen ze eventueel op afstand meekijken in het geval van een storing en evt bijsturen met de stooklijn als ik het goed heb begrepen. Het is in de toekomst ook mogelijk de warmtepomp modulerend aan te sturen aan de hand van de thermostaat door deze module.

Iemand doet al mee met deze proef, ik heb hem ook hangen echter doe ik, in ieder geval niet bewust, mee met de proef.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:47
Goedemorgen, ik overweeg de all electric warmtepomp van 14 kW met een middels 3 weg klep verbonden Atlantic boiler van 270 liter. Ik heb binnenkort een afspraak met de vertegenwoordiger van Adlar Castra. Nu ik dit forum lees lijkt het te gaan om de losse warmtepompboiler van Atlantic die op de buitenlucht aangesloten is. Dit is niet waar ik vanuit ben gegaan. Is er momenteel iemand die wel een boiler middels 3 weg klep aan het Adlar Castra monoblock heeft gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 14:04
rondebru schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Is dit voor de 200L of 270L versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JS2023 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:12:
Goedemorgen, ik overweeg de all electric warmtepomp van 14 kW met een middels 3 weg klep verbonden Atlantic boiler van 270 liter. Ik heb binnenkort een afspraak met de vertegenwoordiger van Adlar Castra. Nu ik dit forum lees lijkt het te gaan om de losse warmtepompboiler van Atlantic die op de buitenlucht aangesloten is. Dit is niet waar ik vanuit ben gegaan. Is er momenteel iemand die wel een boiler middels 3 weg klep aan het Adlar Castra monoblock heeft gekoppeld?
14kW? Wat voor kasteel is dat? >3000m3 gasverbruik momenteel?

Maar dat zonne spiraaltje in de Atlantic gaat nevernooitniet die 14kW kunnen verwerken.
Pagina: 1 ... 16 ... 61 Laatste