Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 17 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 19:09
JS2023 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:12:
Goedemorgen, ik overweeg de all electric warmtepomp van 14 kW met een middels 3 weg klep verbonden Atlantic boiler van 270 liter. Ik heb binnenkort een afspraak met de vertegenwoordiger van Adlar Castra. Nu ik dit forum lees lijkt het te gaan om de losse warmtepompboiler van Atlantic die op de buitenlucht aangesloten is. Dit is niet waar ik vanuit ben gegaan. Is er momenteel iemand die wel een boiler middels 3 weg klep aan het Adlar Castra monoblock heeft gekoppeld?
Niemand, zijn 2 losse systemen. 1 voor het tapwater (Atlantic) en 1 voor de CV (Adlar).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KleineMatrose
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ububHAVuDDzHXcuKVaNi68wwuyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHTFtLenYCOkuhoRGBGrR1Na.webp?f=user_large

Hier is het nodig een paswoord in te voeren om bij de parameters te kunnen komen. De code is 998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric55
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
#steefweer: Ik heb ook contact met hun gehad. Zij willen de gehele warmte installatie aanpassen a raison van bijna € 30.000,=!! Dat gaat mij wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric55
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
#captein Jack: Dankjewel voor deze informatie. Ik heb waarschijnlijk een iets sterkere warmtepomp nodig van ca 9kW. Overigens is mijn huis van 2020 en ik heb net van ISDE bericht ontvangen dat ik NIET voor subsidie in aanmerking kom om 2 redenen:
1. De aanvraag voor de omgevingsvergunning is van na juni 2018 (in ons geval van jan. 2020)
2. Bouwjaar moet 2019 of eerder zijn (ons huis is dus van 2020)
Dus geen subsidie waardoor de kosten al snel boven de € 10.000,= gaan uitkomen. Vraag is dan in hoeverre ik dat in 10 jaar door besparing kan terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Eric55 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:28:
#captein Jack: Dankjewel voor deze informatie. Ik heb waarschijnlijk een iets sterkere warmtepomp nodig van ca 9kW. Overigens is mijn huis van 2020 en ik heb net van ISDE bericht ontvangen dat ik NIET voor subsidie in aanmerking kom om 2 redenen:
1. De aanvraag voor de omgevingsvergunning is van na juni 2018 (in ons geval van jan. 2020)
2. Bouwjaar moet 2019 of eerder zijn (ons huis is dus van 2020)
Dus geen subsidie waardoor de kosten al snel boven de € 10.000,= gaan uitkomen. Vraag is dan in hoeverre ik dat in 10 jaar door besparing kan terugverdienen.
en jou huis is niet voorzien van een warmtepomp.
Een aanvraag van de omgevingsvergunning in jan. 2020 en de bouw in 2020 lijkt me onwaarschijnlijk. is dit niet de datum van de goedkeuring? ik zou dat maar nog eens goed nakijken.
Veelal zit er tussen de aanvraag en de daadwerkelijke bouw enkele maanden ipv de 8 weken die daar formeel voor staan. soms zelfs nog langer.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 04-03-2024 22:23 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik ben ook nog steeds niet geheel tevreden met aansturing.
Ik merk dat soms hij op LTV8 staat toch aan het stoken is. Gister zon naar binnen, 2q graden, niemand thuis draait dat ding hele tijd.

Ik heb hem daarom kort even uitgezet ket de app bij 2/3 graden buiten om te kijken of hij wel ging defrosten bij uit-stand. Dat doet die wel. Ga dus inregelen op sensor met 'uit' en bij warme nachten ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
MrBas schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:25:
[...]

Nee, zoals hij zegt Jan. Zo heet de module waardoor Adlar op afstand mee kan kijken . Hierdoor kunnen ze eventueel op afstand meekijken in het geval van een storing en evt bijsturen met de stooklijn als ik het goed heb begrepen. Het is in de toekomst ook mogelijk de warmtepomp modulerend aan te sturen aan de hand van de thermostaat door deze module.

Iemand doet al mee met deze proef, ik heb hem ook hangen echter doe ik, in ieder geval niet bewust, mee met de proef.
Volgens mij halen we hier 2 dingen door elkaar.
Ik reageer op een post van iemand met het Solar Freezer systeem, Jan las ik indd als testmodule van Adlar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
KarlMarX schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Is dit voor de 200L of 270L versie?
Voor de 200 liter versie. Maar al hiervoor al gepost dat de totaalprijs op 3288,- komt inclusief montage. Dan nog de subsidie eraf kom je op 2563,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Lopen jullie ook tegen het feit san dat de WP nu constant gaat draaien terwijl het binnen prima is?

Vandaag al op LTV8 gezet, binnen 21 graden door de zon, gaat dat ding 3uren aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
steefweer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:54:
Lopen jullie ook tegen het feit san dat de WP nu constant gaat draaien terwijl het binnen prima is?

Vandaag al op LTV8 gezet, binnen 21 graden door de zon, gaat dat ding 3uren aan...
De oplossing komt eraan: sturing op buiten- en binnentemperatuur is in ontwikkelfase bij Adlar.

Op dit moment kun je , gezien de weersomstandigheden met meer zon, zeker volgens verwachting vrijdag aanstaande, ook de pomp even uitzetten in de app en later in de middag, of misschien begin van de avond, de pomp weer aanzetten.
Bij mij is dat aan de hand als de zon schijnt en de temperaturen boven de 9-10 graden komen.
het zal per situatie wat verschillen.

vanmiddag lekker even buiten gezeten in de zon ;). het voorjaar begint!

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
fvanderstege schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Je kunt dat niet zelf. Ik doe mee met een test vandaar dat dat bij mij geïmplementeerd is. De module Jan maakt het mogelijk dat Adlar op afstand meekijkt.
Je begrijpt ik kom voorlopig niet meer op zolder. Ik wil buiten beeld blijven😂
Dat doet u goed! Ik ben benieuwd straks naar uw bevindingen. De module is ook enkele weken geleden bij mij geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Laatst online: 19:23
Idd wp is lastiger op dit moment.
Snacht en smorgens tegen vriespunt buiten , daarna met zon snel opwarming binnen.

Als het te warm binnen wordt zet ik wp gewoon uit.
Draait een taak in tuya app die wp weer aanzet einde middag.

Maar daar integen werkt de wp 100 % beter dan voorheen met cv , het is nu gelijkmatig warm de hele dag door. Cv bleeft veel pendelen en kreeg het minder aangenaam /comfortabel dan nu met wp

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:10
Bij mij schakelt de WP automatisch uit als het binnen warmer dan 19 graden wordt. En als de temperatuur weer onder de 19 graden duikt automatisch weer aan. Anders wordt het ook met LTV8 veel te warm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 16:00
fvanderstege schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:06:
[...]

De oplossing komt eraan: sturing op buiten- en binnentemperatuur is in ontwikkelfase bij Adlar.

Op dit moment kun je , gezien de weersomstandigheden met meer zon, zeker volgens verwachting vrijdag aanstaande, ook de pomp even uitzetten in de app en later in de middag, of misschien begin van de avond, de pomp weer aanzetten.
Bij mij is dat aan de hand als de zon schijnt en de temperaturen boven de 9-10 graden komen.
het zal per situatie wat verschillen.

vanmiddag lekker even buiten gezeten in de zon ;). het voorjaar begint!
Met het zonnetje er op is het al erg lekker inderdaad, fiets veel op het moment, dus dat is wel lekker!

Volgende week krijg ik dan ook het hele testpakket en in dat licht hoop ik eigenlijk toch nog wel even op een ‘lekkere’ koude periode🥶

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
mversluis schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:14:
Idd wp is lastiger op dit moment.
Snacht en smorgens tegen vriespunt buiten , daarna met zon snel opwarming binnen.

Als het te warm binnen wordt zet ik wp gewoon uit.
Draait een taak in tuya app die wp weer aanzet einde middag.

Maar daar integen werkt de wp 100 % beter dan voorheen met cv , het is nu gelijkmatig warm de hele dag door. Cv bleeft veel pendelen en kreeg het minder aangenaam /comfortabel dan nu met wp
Toch maar even klein scriptje gemaakt in homey ( 5 seconden werk )

Als waarde van thermometer boven 22 graden is laat ik wp uitschakelen

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Het verschil met uitschakelen wat ik zie t.o.v..als de pomp zelf uitgaat:
In en outled temp zijn bij uren pomp uit op eigen initiatief altijd 21 graden+, bij pomp helemaal uit loopt dit terug naar 12, lijkt of de gehele circulatie dan stopt en ben bang voor vriezen....kan dit?

Helaas geen screenshot van, wel een keer gezien dat die bij uit in tuyaapp uiteindelijk ging defrosten, toch beetje beangstigend

[ Voor 19% gewijzigd door steefweer op 07-03-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
Shalom medegebruikers
Bij ons is op maandag en dinsdag de wp en wpb door Adlår geplaatst. Erg tevrede tot nu toe, ben begonnen na dat de cv 2 dgn uit was, met laagtemp. curve 1, heb m toen na paar uur op ltc 3 willen zetten, stond toen per ongeluk op htc 3 🤗, water werd 52C⁰, toen ik verbruik zag, geschrokken snel op ltc 3. Nu inmiddels op ltc 4, en blijft behagelijk op 20,5C⁰. Vandaag was zo warm, hij staat in de zon, is die een paar uur uitgegaanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjzjqKnwB07m9YlPIKcAR7gvwbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjMQ4oqltNiwN1kpwSbIHGKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:58:
Het verschil met uitschakelen wat ik zie t.o.v..als de pomp zelf uitgaat:
In en outled temp zijn bij uren pomp uit op eigen initiatief altijd 21 graden+, bij pomp helemaal uit loopt dit terug naar 12, lijkt of de gehele circulatie dan stopt en ben bang voor vriezen....kan dit?

Helaas geen screenshot van, wel een keer gezien dat die bij uit in tuyaapp uiteindelijk ging defrosten, toch beetje beangstigend
Als alleen de circulatiepomp loopt, lijkt mij dat het water inderdaad helemaal kan afkoelen, bij inschakelen moet hij dan ook weer best aan het werk om de boel weer op temperatuur te krijgen.
Zelf vind ik het fijner om als het binnen boven gewenst wordt naar een lagere stooklijn te laten schakelen. In mijn geval van LT5 naar LT6.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
]

HelaasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY-XRnuotVSOSyt097e1VImRvdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPfUGv5CymawFN8QnRJVjaKB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 186% gewijzigd door steefweer op 08-03-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEadPIZI45B1zWG3YoYjbncp1ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEiRFeWuQHICMZVyx5a05j0J.jpg?f=fotoalbum_large

Dit beeld wil je hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2kRZE1W-O7VfsnFZ-BNiRN92qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7wlnVTuFnaW1Y5UXL7UWzuS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Johan H op 08-03-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:09
Gisteren 7 maart 2024 om 08.00 uur stonden de twee monteurs van Adlar Castra op de stoep.
Om 13.00 uur werd de Aurora 2 (6kW) op het dak getakeld.
En om 15.00 uur was ze al aan het werk!

Twee keer een fout code E03 gehad, vermoedelijk een paar nog achter gebleven lucht bellen.
Dus twee keer de stroom er een paar minuten afgehad en vervolgens de installatie ontlucht, daarna geen fout codes meer gehad.
De monteurs hadden voor vertrek de temperatuur afgesteld op 34 graden, maar het werd toch best wel warm in huis, het verraste mij trouwens hoe snel het huis op temperatuur was!
Nog onwennig met het display en nog niet in het bezit van een handleiding heb ik vandaag met vallen en opstaan de temperatuur kunnen verlagen naar 30 graden (HL4 stond er op het display).
Zo zullen we ons tot vrijdag even moeten redden, dan wordt de Honeywell TR6 Smart thermostaat geïnstalleerd en wordt ik hopelijk flink bijgeschoold...
De Atag E325 EC combiketel heeft gistermorgen zijn laatste pufje CO2 uitgeblazen en staat reeds op Marktplaats.

Teake

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrPwTHISgyZfEHNUmTlb4NgnWBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnxEHFp95bpA2HKh7GMsEiQO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLyopqxGlxz6hOh76l_irJeNulA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQhbUmdRtRZWsXBavJivLgB3.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Haha, ja perfect. Ik zit deze dagen alleen maar op LTV7 en LTV8, maar zelfs op 8 blijft die aan als de zon schijnt.
Afgelopen woensdag en donderdag stond die al op LTV8.
- Woensdag ging die om half 4 aan terwijl het binnen 22 gr was
- Donderdag ging die rond de middag aan toen het ook 20,5+ was
- Maandag schakelt WP van LTV8 naar 7, verbruik daalt, maar hij slaat helaas niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
steefweer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:39:
[...]

Haha, ja perfect. Ik zit deze dagen alleen maar op LTV7 en LTV8, maar zelfs op 8 blijft die aan als de zon schijnt.
Afgelopen woensdag en donderdag stond die al op LTV8.
- Woensdag ging die om half 4 aan terwijl het binnen 22 gr was
- Donderdag ging die rond de middag aan toen het ook 20,5+ was
- Maandag schakelt WP van LTV8 naar 7, verbruik daalt, maar hij slaat helaas niet uit
Nou die heeft er zin aan inderdaad……
Heb je P116 en of P26 op 0 staan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:52
Ahum..... schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:47:
Gisteren 7 maart 2024 om 08.00 uur stonden de twee monteurs van Adlar Castra op de stoep.
Om 13.00 uur werd de Aurora 2 (6kW) op het dak getakeld.
En om 15.00 uur was ze al aan het werk!
Nou dat is bij ons wel even anders. De zwarte box staat al bijna 3 weken op het dak, zonder aansluiting.

[ Voor 18% gewijzigd door jboerma100 op 09-03-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
jboerma100 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Nou dat is bij ons wel even anders. De zwarte box staat al bijna 3 weken op het dak, zonder aansluiting.
Waarschijnlijk is de plaatsing vanwege de drukte gedaan door ingehuurde zzp-ers en/of Slowaakse monteurs dan moet je wachten op installateurs die mogen inregelen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Nou die heeft er zin aan inderdaad……
Hen je P116 en of P26 op 0 staan ofzo?
@steefweer Of staat de pomp in de schaduw en is je kamer voorzien van een beste glaspui in de zon? Dan blijft hij ook langer doorwerken, omdat de buitentemperatuursensor van de pomp dan ook in de schaduw staat.zeker bij dit weertype met ‘s ochtends vooral nog lagere temperaturen , maar al wel behoorlijk wat zon , heeft de plek van de warmtepomp effect op langer doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
jboerma100 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Betreft het een hybride systeem?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:52
fvanderstege schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Waarschijnlijk is de plaatsing vanwege de drukte gedaan door ingehuurde zzp-ers en/of Slowaakse monteurs dan moet je wachten op installateurs die mogen inregelen.
Klopt de Slowaakse monteurs zijn geweest, harde werkers. Waar het echter mis gaat is de communicatie. Na de installatie behoor je volgens de workflow de ingebruikname datum te krijgen. Daarna krijg je de factuur waarmee je de subsidie kunt aanvragen. Wij hebben ondanks contact met Zwolle geen datum maar wel een factuur voor de aanvraag subsidie gekregen. Deze is niet aan te vragen omdat betaling bewijzen bijgevoegd moeten worden en de laatste betaling nog niet is gedaan.Tot nú complete radiostilte. Dit had ik graag anders gezien, en met het feit dat we via de Tuya cloud de pomp moeten bedienen twijfel ik nu of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Het warme gevoel is dus een beetje verdwenen wat gemakkelijk door de organisatie te voorkomen was geweest door beter te communiceren, vooral als je leest dat er wel installaties op dezelfde dag draaiende worden opgeleverd. (een beetje de druppel) Maar hopen dat het goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
jboerma100 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:55:
vooral als je leest dat er wel installaties op dezelfde dag draaiende worden opgeleverd. (een beetje de druppel) Maar hopen dat het goed komt.
Dit betreft enkel en alleen de full electric systemen, hybride systemen worden altijd op een later moment ingeregeld. Vraag me niet waarom, maar dat is de gang van zaken.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:09
fvanderstege schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Wij hebben inderdaad een full electric, die wordt altijd gelijk aangesloten omdat de cv wordt afgekoppeld.
Het waren bij ons inderdaad twee ZZP-ers uit het westen van het land om bij te springen (gelukkig spraken die westerlingen gewoon Hollands :+ ), schijnt erg druk te zijn in de regio Zwolle.
Een fijn koppel wat goed op elkaar is ingewerkt en ze waren ook goed op de hoogte met de Aurora 2.
Ik voel me nog echt een beginneling in de wereld van stooklijnen en kan nog geen logica ontdekken in het gedrag van de warmtepomp.
Maar hij draait mooi rustig met de nodige pauze momenten en gebruikt de meeste tijd rond de 500 watt met af en toe een uitschieter rond de 1000 watt.
De water temperatuur staat op 29 graden afgesteld en het display geeft stooklijn HL5 aan.
De temperatuur in de kamer is nu 19,4 graden, al zal daar de zon ook wel een beetje debet in zijn.
Hopelijk wordt vrijdag e.e.a. goed ingeregeld en krijgen wij de juiste scholing van de specialist.
Dankzij de veren onder de warmtepomp hebben we geen geluidsoverlast in de slaapkamers er direct onder, terwijl het toch een houten dak is.

Wat jboerma100 aangeeft ervaar ik ook wel een beetje, de communicatie rondom de plaatsing en de ingebruikstelling kan zeker beter!
Hopelijk leest er iemand van het bedrijf mee...
Buiten de mondelinge instructie van de monteurs (5 seconden de aan/uit toets indrukken en dan met de pijltjes toets aan de slag! :? ) had ik totaal geen informatie over de werking van de warmtepomp en het display!

Ik heb het geluk dat ik nog geen tien minuten van het bedrijf af woon, dus een papieren handleiding (en excuses!) waren de volgende dag snel gehaald.
Zonder de handleiding weet je echt niet wat alle pictogrammen op het display betekenen, ik had hem al bijna op koelen gezet. 8)7

Teake

[ Voor 22% gewijzigd door Ahum..... op 10-03-2024 13:58 ]

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
[...]

Klopt de Slowaakse monteurs zijn geweest, harde werkers. Waar het echter mis gaat is de communicatie. Na de installatie behoor je volgens de workflow de ingebruikname datum te krijgen. Daarna krijg je de factuur waarmee je de subsidie kunt aanvragen. Wij hebben ondanks contact met Zwolle geen datum maar wel een factuur voor de aanvraag subsidie gekregen. Deze is niet aan te vragen omdat betaling bewijzen bijgevoegd moeten worden en de laatste betaling nog niet is gedaan.Tot nú complete radiostilte. Dit had ik graag anders gezien, en met het feit dat we via de Tuya cloud de pomp moeten bedienen twijfel ik nu of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Het warme gevoel is dus een beetje verdwenen wat gemakkelijk door de organisatie te voorkomen was geweest door beter te communiceren, vooral als je leest dat er wel installaties op dezelfde dag draaiende worden opgeleverd. (een beetje de druppel) Maar hopen dat het goed komt.
Ga hier toch even op reageren omdat het verhaal naar mijn idee niet helemaal correct is.

1) je kan gewoon wp bedienen zonder enige tuya cloud connectie , vanaf het witte kastje.

Daarnaast zet je wp aan op stooklijn en hoef je in principe niets te wijzigen , dat sommige mensen dit wel doen is vanuit persoonlijke intresse om zo goed mogelijk te sturen. Wij hebben afgelopen maand 2x wp uit gezet omdat het te warm werd binnen door de zon. Dit heeft meer te maken met heel veel glas in de woning en wp die in schaduw onder afdak staat. Dus meting tussen buiten sensor en zon warmte is afwijkend.

2) subsidie aanvraag wordt hier en op de site an rijksoverheid heel duidelijk aangegeven dat je dit pas kan doen nadat pomp in gebruik is gesteld en alle openstaande bedragen zijn betaalt. Zelf ik heb hier nog een post over gedaan

3) in gebruik name datum kreeg ik en meerdere van ons niet op zelfde dag door de monteurs naar vanuit Zwolle ( bij ons ook 2 weken later ofzo) , andere kant kan je zelf ook even telefoon pakken en proberen een afspraak te plannen 😉

4) Adlar kan idd wel wat verbeteren aan communicatie , andere kant van verhaal is dat ik afgelopen jaar meerdere bedrijven heb genaderd los van Adlar , waarvan ik van de meeste nog steeds zit te wachten op antwoorden ( hoeven ook niet meer te beantwoorden). Dit is blijkbaar heel normaal geworden bij installatie bedrijven.

Alles is in perspectief ......

Groet Marco

[ Voor 7% gewijzigd door mversluis op 10-03-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Klopt de Slowaakse monteurs zijn geweest, harde werkers. Waar het echter mis gaat is de communicatie. Na de installatie behoor je volgens de workflow de ingebruikname datum te krijgen. Daarna krijg je de factuur waarmee je de subsidie kunt aanvragen. Wij hebben ondanks contact met Zwolle geen datum maar wel een factuur voor de aanvraag subsidie gekregen. Deze is niet aan te vragen omdat betaling
bewijzen bijgevoegd moeten worden en de laatste betaling nog niet is gedaan.Tot nú complete radiostilte. Dit had ik graag anders gezien, en met het feit dat we via de Tuya cloud de pomp moeten bedienen twijfel ik nu of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Het warme gevoel is dus een beetje verdwenen wat gemakkelijk door de organisatie te voorkomen was geweest door beter te communiceren, vooral als je leest dat er wel installaties op dezelfde dag draaiende worden opgeleverd. (een beetje de druppel) Maar hopen dat het goed komt.
Bediening met de Tuya app werkt juist erg simpel, makkelijker dan via het display.
Straks met de eigen app en thermostaatsturing wellicht nog makkelijker.
Draait de wp al wel dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
mversluis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Ga hier toch even op reageren omdat het verhaal naar mijn idee niet helemaal correct is.

1) je kan gewoon wp bedienen zonder enige tuya cloud connectie , vanaf het witte kastje.

Daarnaast zet je wp aan op stooklijn en hoef je in principe niets te wijzigen , dat sommige mensen dit wel doen is vanuit persoonlijke intresse om zo goed mogelijk te sturen. Wij hebben afgelopen maand 2x wp uit gezet omdat het te warm werd binnen door de zon. Dit heeft meer te maken met heel veel glas in de woning en wp die in schaduw onder afdak staat. Dus meting tussen buiten sensor en zon warmte is afwijkend.

2) subsidie aanvraag wordt hier en op de site an rijksoverheid heel duidelijk aangegeven dat je dit pas kan doen nadat pomp in gebruik is gesteld en alle openstaande bedragen zijn betaalt. Zelf ik heb hier nog een post over gedaan

3) in gebruik name datum kreeg ik en meerdere van ons niet op zelfde dag door de monteurs naar vanuit Zwolle ( bij ons ook 2 weken later ofzo) , andere kant kan je zelf ook even telefoon pakken en proberen een afspraak te plannen 😉

4) Adlar kan idd wel wat verbeteren aan communicatie , andere kant van verhaal is dat ik afgelopen jaar meerdere bedrijven heb genaderd los van Adlar , waarvan ik van de meeste nog steeds zit te wachten op antwoorden ( hoeven ook niet meer te beantwoorden). Dit is blijkbaar heel normaal geworden bij installatie bedrijven.

Alles is in perspectief ......

Groet Marco
@jboerma100 Bij een hybride installatie door zzp-ers wordt het kastje/ display volgens mij nog niet , of niet altijd, aangesloten. Er is nog niet mee te werken dus ( er staat ook nog geen stroom op dan) . Je moet echt wachten totdat een medewerker van Adlar de boel gaat inregelen.
Maar inderdaad: dan mag je een duidelijk bericht verwachten over dit vervolg en het moment waarop de inregeling gaat plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Eindelijk krijg ik antwoorden op mijn vragen van Adlar, het duurt echter wel lang en ik moet er wel telkens achteraan mailen / bellen. Het is bijna tijd om de knoop door te hakken en hoogstwaarschijnlijk zal er bij mij een adlar geïnstalleerd worden. Ik wil eigenlijk full electric, maar het is me niet helemaal duidelijk hoeveel de atlantic warmtepomp boiler verbruikt.
Wie heeft deze al staan en heeft een indicatie van hoeveel deze ongeveer verbruikt en wat dat scheelt t.o.v. gas.
Daarna ook nog op zoek naar een inductie kookplaat zodat ik helemaal van het gas af zou kunnen, maar dat wordt weer een studie op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:20:
Eindelijk krijg ik antwoorden op mijn vragen van Adlar, het duurt echter wel lang en ik moet er wel telkens achteraan mailen / bellen. Het is bijna tijd om de knoop door te hakken en hoogstwaarschijnlijk zal er bij mij een adlar geïnstalleerd worden. Ik wil eigenlijk full electric, maar het is me niet helemaal duidelijk hoeveel de atlantic warmtepomp boiler verbruikt.
Wie heeft deze al staan en heeft een indicatie van hoeveel deze ongeveer verbruikt en wat dat scheelt t.o.v. gas.
Daarna ook nog op zoek naar een inductie kookplaat zodat ik helemaal van het gas af zou kunnen, maar dat wordt weer een studie op zich.
Als je terug zoekt hier vind je wel verbuiksplaatjes.
Ik zet hieronder een plaatje van een kennis die dik tevreden is, zelfs duo douchen gaat probleemloos!
Ketel er uit, betekend geen vaste kosten gas, onderhoud en eventuele vervanging cv ketel, scheelt je echt wel!

Als je een fanatieke koker bent neem dan een grote kookplaat waarbij je dus wel aan een dubbele kookgroep komt, die kleintjes op 1x 230V zijn het meestal net niet……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WzG8C6j50l_-iW3-zafIYQ_K9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/saZfBDZ8MjTp45y2hu4Pk2O4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 11-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
lalme schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:20:
Ik wil je toch dit ter overweging nog meegeven: als je volledig van het gas af gaat en ook de aansluiting laat verwijderen loop je wel een financieel risico als je de aansluiting toch weer wilt herstellen. Dat gaat volgens mij behoorlijk geld kosten. ( het is misschien mogelijk om via de bestaande gasleiding in de toekomst bijvoorbeeld waterstof aangevoerd te krijgen om daarmee een ketel op waterstof te laten functioneren. De ontwikkelingen op dit gebied liggen dacht ik niet in de ijskast.
Zeker nu de salderingsregeling nog doorloopt kun je met een goed draaiende bestaande cv ketel nog even door om je huis van warm tapwater te voorzien. Zonde om die ketel weg te doen toch? En nog even koken op gas dat kost ook geen fors bedrag. Het meeste gasverbruik zit/zat in de verwarming van je huis.
De aanschaf van een warmtepompboiler kan daarom nog uitgesteld worden: ook een behoorlijke investering naast het feit dat een goede en grote inductiekookplaat ook zo maar meer dan duizend euro’s kost , los van de installatie. En bij zo’n grote kookplaat moet dan nog even een drie-fase aansluiting in de meterkast gerealiseerd worden( als je die nog niet hebt tenminste). En wellicht nog een leuk extraatje: groepenkast is niet groot genoeg en moet aangepast.
Zeker als je dit allemaal moet laten doen: misschien om nog even wachten met van het gas af te gaan?

( ik spreek ,wat betreft een deel van bovengenoemde maatregelen, uit ervaring: vorig jaar de 3 fasen aansluiting in de meterkast laten realiseren, een grote inductiekookplaat aangeschaft en laten installeren , groepenkast aangepast. Maar cv draait nog even door voor warm tapwater. Verbruik gas is gedaald tot rond 100m3. Maandbedrag energiecontract per 1 maart op 15€ . Telt wel mee dat ik nog overproductie heb van de zonnepanelen waardoor er gesaldeerd en een vergoeding voor teruggeleverde stroom wordt gerealiseerd ( ongeveer 1900 kw teruggeleverd na saldering).

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 11-03-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Dat wordt inderdaad een duur grapje. Ik heb na installatie van een warmtepomp nagenoeg geen plek meer in de meterkast. In elk geval niet voor een 3 fase aansluiting, dus daar komt iets meer bij kijken dan alleen een groep en een kookplaat. Wellicht beter om toch nog op gas te blijven koken. Ik wist niet dat de aansluiting helemaal verwijderd zou worden, ik dacht dat deze gewoon verzegeld kon worden, maar dit kan max voor een jaar zie ik nu.
De ketel is uit 2016. Niet heel oud, maar ik wil liever ook niet met een dubbel onderhoudscontract zitten, want dat kost ook weer 175 - 200 per jaar. Die ketel kan ik misschien via marktplaats nog wel van de hand doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
lalme schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:06:
Dat wordt inderdaad een duur grapje. Ik heb na installatie van een warmtepomp nagenoeg geen plek meer in de meterkast. In elk geval niet voor een 3 fase aansluiting, dus daar komt iets meer bij kijken dan alleen een groep en een kookplaat. Wellicht beter om toch nog op gas te blijven koken. Ik wist niet dat de aansluiting helemaal verwijderd zou worden, ik dacht dat deze gewoon verzegeld kon worden, maar dit kan max voor een jaar zie ik nu.
De ketel is uit 2016. Niet heel oud, maar ik wil liever ook niet met een dubbel onderhoudscontract zitten, want dat kost ook weer 175 - 200 per jaar. Die ketel kan ik misschien via marktplaats nog wel van de hand doen.
Je kunt de aansluiting handhaven, maar dan betaal wel per jaar een bedrag vaneen paar honderd euro aan de energiemaatschappij, zonder dat je van die aansluiting gebruik maakt. Je hoeft dus niet perse de aansluiting weg te (laten) halen.

Onderhoudscontracten zijn duur. Voor onderhoud van de cv ketel kun je ook jaarlijks een installatiebedrijf laten langskomen op afspraak. Er zijn genoeg installateurs die dat zo doen. Een stuk goedkoper!

[ Voor 9% gewijzigd door fvanderstege op 11-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyHdcDhG2DXyQMf5GoYYVxosycE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsK9CZIFDX2CO3nnLVS5NXPx.jpg?f=fotoalbum_large

Wp boiler is een 270 liter en staat bij ons op 50 graden , daarnaast bij overschot van pv installatie verhoogd hij de tempr naar 70 graden.
Verder 4x per maand legionella run in gesteld.

Dik te vreden over de installatie , met name hoeveelheid beschikbaar warm water en minimale gebruik in kw.

Ter vergelijk de boiler 120 liter hiervoor gebruikte tussen 50 en 70 kw per week, de wp boiler iets van 15 ( zonder pv sturing )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:06:
@fvanderstege heeft wel een punt qua aanschafkosten en realisatiekosten.
Op zich hoef je voor een zware kookplaat geen 3 fasen aansluiting te hebben, wel een kookgroep, dat zijn als het ware 2 16A automaten aan elkaar en kan in een 1 fase kast geplaatst worden.
Als je geen ruimte in de groepenkast hebt, kun je er een uitbreidingskastje naast plaatsen.

Zit er zelf ook tegen aan te hikken om een wpb aan te schaffen en het gas af te laten sluiten, maar dat vind ik ook best spannend.
Anderzijds, zolang als ik het niet doe kost heb me jaarlijks toch zo’n €500,- extra.
Capaciteit genoeg op de zonnepanelen om het ding ‘gratis’ te laten draaien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:11:
[Afbeelding]

Wp boiler is een 270 liter en staat bij ons op 50 graden , daarnaast bij overschot van pv installatie verhoogd hij de tempr naar 70 graden.
Verder 4x per maand legionella run in gesteld.

Dik te vreden over de installatie , met name hoeveelheid beschikbaar warm water en minimale gebruik in kw.

Ter vergelijk de boiler 120 liter hiervoor gebruikte tussen 50 en 70 kw per week, de wp boiler iets van 15 ( zonder pv sturing )
Waarom gebruik je overproductie voor extra verwarmen van het water, daar de salderingsregeling nog doorloopt?
Ken jou verhouding verbruik en opbrengst niet, maar zo kun je maar zo aan het einde van het jaar tekort komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Je kan beter je overschot in warmte omzetten en gebruiken op punt wanneer je nodig hebt , dit levert onderaan de streep meer op dan terug leveren tegen veel lagere kosten dan als je afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
mversluis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:22:
Je kan beter je overschot in warmte omzetten en gebruiken op punt wanneer je nodig hebt , dit levert onderaan de streep meer op dan terug leveren tegen veel lagere kosten dan als je afneemt.
Dan wek je per jaar dus (veel) meer op dan je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Offerte van Adlar voor 10 kWh versie met 200 liter boilervat was 10.500€ ex. ISDE subsidie.
Dat is inclusief 1.299€ installatiekorting en 500€ 'dezelfde dag beslissen' korting.

Grote twijfel. Voor dat geld heb je ook een NefitBosch of Vaillant .

Helaas kunnen ze geen WTW ventilatiesysteem type D plaatsen.
Dus ik zoek een partij die dat in regio Zwolle doet. (mocht iemand tips hebben, pm :) )

[ Voor 20% gewijzigd door iApp op 11-03-2024 21:39 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordawesome
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-06 13:51
Ik heb een vraag. Stel, je hebt de hybride Aurora 2 en het is -10 graden buiten. Kan de CV de radiatoren dan naar 75 graden brengen? Of blijven de radiatoren 50-55 graden die de Aurora 2 maximaal kan produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Volgens mij staat de Aurora 2 dan uit en doet de CV al het werk. Totdat de temperatuur ver genoeg gedaald is en deze weer in kan schakelen. Dus je CV verwarmd op dat moment je radiatoren.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lalme
De kogel is door de kerk en ik heb vandaag een Aurora 2 besteld. Nog geen warmtepomp boiler maar de CV gaat wel alleen op de Aurora draaien en losgekoppeld worden van de gasketel. Dan kan ik daarna op mijn gemak wat dieper in de materie duiken rondom het helemaal gasloos maken van de woning en of dat in mijn geval interessant is.
Foto's voor de schouw moet ik zelf aanleveren, maar ze zeiden dat dat niet zo ingewikkeld zou zijn. Ik kreeg daardoor nog wel een leuke korting. Ik moet nog wel wat ruimte vrij gaan maken op zolder zodat ze er goed bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Veranderde perongeluk p00, waar hoort die op te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 11:15
steefweer schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:57:
Veranderde perongeluk p00, waar hoort die op te staan?
Bij mij staat hij op 0.

[ Voor 19% gewijzigd door h3rj4n op 14-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP30
  • Laatst online: 23-02 20:42
lordawesome schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:18:
Ik heb een vraag. Stel, je hebt de hybride Aurora 2 en het is -10 graden buiten. Kan de CV de radiatoren dan naar 75 graden brengen? Of blijven de radiatoren 50-55 graden die de Aurora 2 maximaal kan produceren?
De CV ondersteunt de warmtepomp, die ook blijft draaien. De CV verwarmt het water conform de temperatuur van de ingestelde stooklijn. Stel de temperatuur is 55°C, dan wordt de temperatuur door de CV ondersteund tot 55°C. De CV kan niet meer verwarmen tot 75°C, omdat er voor de warmtepomp niet een te groot temperatuurverschil tussen CV en warmtepomp mag zijn. Mijn CV heeft Adlar ingesteld op een maximale temperatuur van 55°C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h3rj4n
Ik heb vorige week wat aanpassingen gedaan aan de WP. Hij hangt bij ons relatief dicht bij het slaapkamer raam en ik vond dat hij nog wel eens wat lawaai kon maken. Ik heb hem ingesteld dat hij 's nachts, wanneer we het bed in gaan, in de 'ECO' stand gaat zodat hij wat minder lawaai maakt. Dit zorgt er nog wel eens voor dat er een soort van (metaal achtige) resonantie optreed die 5 tot 10 minuten aanwezig is, dan weer weg is, en weer terug kan komen. Als we in bed liggen en het valt mij op dan zet ik hem uit de ECO modus waardoor hij weer harder blaast en deze trilling weer weg gaat.

Ik had het idee dat het een metaal achter getril is en link dit dus aan de vinnen waar de lucht langs gaat aan de voorkant. Ik heb van wat rubber (de stukjes waar de WP op stond op de pellet waarop hij werd geleverd) een vorm gemaakt die ik om een metalen vin heen kan zetten. Toen ik ermee bezig was kreeg ik steeds meer het idee dat het probleem ontstaat bij het stuk metaal wat achter het de bolling van het logo langs gaat. Daar wou ik ook rubber achter hebben. Ik heb hier een schroevendraaier tussen gezet om ruimte te maken zodat ik er wat rubber tussen kon krijgen. Op gegeven moment knapte er iets. Denk dat er een laspunt zat die ik heb losgewrikt met m'n schroeven draaier. Hierna was het stuk makkelijker om er wat rubber tussen te drukken.

We zijn nu een week verder en ben van mening dat het wel geholpen heeft, ondanks dat de WP niet veel aan heeft hoeven staan de laatste tijd. Als ik nu in bed lig moet ik erg m'n best doen om te horen of hij aan of uit staat. Ik denk dat het toevoegen van het rubber achter logo het meeste van het lawaai heeft opgelost. Mis het vast lassen van die vin tegen de bolling van het logo niet al het trillen en dus geluid eruit haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDZ7jCcwYMtpFMOtwS82jHOqV1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hEEo8lMvpgmSPgRrCs51T0X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlPoUMe2MlMrJAo1BNmcsLcL5JY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DG7wwSeKNsaxLYAR2IHZYcnd.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de plekken die rood omcirkeld zijn heb ik wat rubber tussen gedrukt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Laatst online: 20-05 22:34
lalme schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:20:
De kogel is door de kerk en ik heb vandaag een Aurora 2 besteld. Nog geen warmtepomp boiler maar de CV gaat wel alleen op de Aurora draaien en losgekoppeld worden van de gasketel. Dan kan ik daarna op mijn gemak wat dieper in de materie duiken rondom het helemaal gasloos maken van de woning en of dat in mijn geval interessant is.
Foto's voor de schouw moet ik zelf aanleveren, maar ze zeiden dat dat niet zo ingewikkeld zou zijn. Ik kreeg daardoor nog wel een leuke korting. Ik moet nog wel wat ruimte vrij gaan maken op zolder zodat ze er goed bij kunnen.
Wij hebben het systeem nu sinds 6 februari naar volle tevredenheid draaien. Vorige week een eenvoudige boiler geïnstalleerd voor warm water in de badkamer en de CV ketel gedemonteerd. gasaansluiting opgezegd. Wij wonen met z'n 2 en douchen relatief kort. elektriciteitsverbruik per dag is dan ruim 1 kW. Warm water in de keuken zit daar niet bij (quooker)

besparing op onderhoud CV en gasaansluiting is ongeveer € 500 per jaar. Dat was ook de prijs van de boiler incl installatie dus die heb ik in 1 jaar terugverdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Even leven in de brouwerij met een positieve terugblik op afgelopen 4 maanden:

Ik heb de warmtepomp nu sinds 24-11 draaiend.

Nogmaals mijn woning:
1955, half vrijstaand, veel na geïsoleerd en triple glas, binnenruimte 225 m2.
- 110 m2 vloerverwarming en constant 29 graden
- 45 m2 15 graden op restwarmte (kelder)
- 25 m2 15 graden op restwarmte (zolder)
- 45 m2 vorstbeveiliging op restwarmte van kelder

Ik ben nu de 4 koudste maanden operationeel en heb in de maanden november (vanaf 20e) december, januari, februari en maart (tot 20e) 1.100 KwH verbruikt. Ik verwacht dat maart, april en oktober m'n verbruik niet erg gaat verhogen, zeker omdat de warmtepomp het meest efficiënt draait bij hogere buiten temperaturen en ik nu dagelijks nog 2-4 kwh wegstook.

Ik heb geen gas voor ruimteverwarming en verbruik met een bad, twee kids en relatief lang douche (wel douche wtw) nu 25 m3 gas per maand voor SWW.

Ik ben positief verrast dat ik met minder dan 1.500 kwh het hele jaar kan stoken met overwl comfortabel tussen 19-20 gr.

Voorheen zat ik op 1.000 m3 per jaar incl. SWW.
Dit is dus ca. 25m3 per maand voor SWW, is 300 m3 per jaar.
Ik verbruikte dus 700 m3 voor ruimteverwarming met een HR ketel.

700 m3*8,8= 6.160 KwH met cop 1
6.160/1.500= COP 4,1.

Al met al een erg tevreden gebruiker hier. Optimaliseren van systeem is slechts de aansturing op bais van thermostaat, hopelijk draait dit volgende winter :)

1.500 kwh * 30 cent = huis warm voor minder dan EUR500 per jaar.

700 m3 * 1,30 = huis warm voor EUR 910 per jaar

Besparing: 410 per jaar.

Aanschaf WP: 4.500
Aanschaf CV ketel: 2.000

Verschil van 2.500/410 zou ik met 6 jaar hebben terugverdiend.

[ Voor 13% gewijzigd door steefweer op 20-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
roelof mulder schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Wij hebben het systeem nu sinds 6 februari naar volle tevredenheid draaien. Vorige week een eenvoudige boiler geïnstalleerd voor warm water in de badkamer en de CV ketel gedemonteerd. gasaansluiting opgezegd. Wij wonen met z'n 2 en douchen relatief kort. elektriciteitsverbruik per dag is dan ruim 1 kW. Warm water in de keuken zit daar niet bij (quooker)

besparing op onderhoud CV en gasaansluiting is ongeveer € 500 per jaar. Dat was ook de prijs van de boiler incl installatie dus die heb ik in 1 jaar terugverdiend.
Welk type boiler heb je als ik vragen mag, is er een manier op uit te rekenen wat het kost om je warmwater verbruik met elektrische boiler vooraf te bepalen?

Wij douche gemiddeld 15 min per dag met 6 liter warmwater op 40 graden per minuut.

3x per week groot bad (klein laagje) = 900 liter water per week op 40 graden.

Iemand die dit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
steefweer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:03:
Even leven in de brouwerij met een positieve terugblik op afgelopen 4 maanden:

Ik heb de warmtepomp nu sinds 24-11 draaiend.

Nogmaals mijn woning:
1955, half vrijstaand, veel na geïsoleerd en triple glas, binnenruimte 225 m2.
- 110 m2 vloerverwarming en constant 29 graden
- 45 m2 15 graden op restwarmte (kelder)
- 25 m2 15 graden op restwarmte (zolder)
- 45 m2 vorstbeveiliging op restwarmte van kelder

Ik ben nu de 4 koudste maanden operationeel en heb in de maanden november (vanaf 20e) december, januari, februari en maart (tot 20e) 1.100 KwH verbruikt. Ik verwacht dat maart, april en oktober m'n verbruik niet erg gaat verhogen, zeker omdat de warmtepomp het meest efficiënt draait bij hogere buiten temperaturen en ik nu dagelijks nog 2-4 kwh wegstook.

Ik heb geen gas voor ruimteverwarming en verbruik met een bad, twee kids en relatief lang douche (wel douche wtw) nu 25 m3 gas per maand voor SWW.

Ik ben positief verrast dat ik met minder dan 1.500 kwh het hele jaar kan stoken met overwl comfortabel tussen 19-20 gr.

Voorheen zat ik op 1.000 m3 per jaar incl. SWW.
Dit is dus ca. 25m3 per maand voor SWW, is 300 m3 per jaar.
Ik verbruikte dus 700 m3 voor ruimteverwarming met een HR ketel.

700 m3*8,8= 6.160 KwH met cop 1
6.160/1.500= COP 4,1.

Al met al een erg tevreden gebruiker hier. Optimaliseren van systeem is slechts de aansturing op bais van thermostaat, hopelijk draait dit volgende winter :)

1.500 kwh * 30 cent = huis warm voor minder dan EUR500 per jaar.

700 m3 * 1,30 = huis warm voor EUR 910 per jaar

Besparing: 410 per jaar.

Aanschaf WP: 4.500
Aanschaf CV ketel: 2.000

Verschil van 2.500/410 zou ik met 6 jaar hebben terugverdiend.
Hier zelfde ervaring

Wp draait sinds 04-12-2023 en sinds de start 1071 kwh gebruikt. Binnen temperatuur is tussen 20-21 graden. 1e etage alleen rest warmte en geen verwarmingen, hier is het tussen 14 en 17 graden.

Vrijstaand huis uit eind 70. 4 jaar geleden gekocht en compleet gerenoveerd veel naisolatie en hr++ glas geplaats. Toen we huis kochten zaten we op 600m3 gas in 1 maand :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 09:01
Fijn om te zien dat de Aurora 2 het goed doet bij diverse tweakers. Wij hebben ook de 6kW besteld, inclusief warmtepompboiler om volledig van het gas te kunnen.

Ik twijfel alleen nog over:
- wel/geen onderhoudscontract/extra garantie a € 200 per jaar (; garantie volgens Nederlands recht is sowieso meer dan die 2 jaar fabrieksgarantie onder conformiteitsbeginsel, maar dat recht moet je wel halen, dat is gedoe)
- wel/geen magneetfilter (ivm bestaande radiatoren)

En het viel me ook op dat er meerdere meldcodes zijn voor de Aurora 6kW:
- KA22389 (5kW volgens ISDE-lijst 22-01-2024, huidige publicatie ISDE, €2925 subsidie)
- KA27430, op onze offerte (4 kW volgens ISDE-lijst 26-02-2024, via google gevonden, €2775 subsidie)
Zou er een herkeuring oid geweest zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
TiBoD schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:47:
Fijn om te zien dat de Aurora 2 het goed doet bij diverse tweakers. Wij hebben ook de 6kW besteld, inclusief warmtepompboiler om volledig van het gas te kunnen.

Ik twijfel alleen nog over:
- wel/geen onderhoudscontract/extra garantie a € 200 per jaar (; garantie volgens Nederlands recht is sowieso meer dan die 2 jaar fabrieksgarantie onder conformiteitsbeginsel, maar dat recht moet je wel halen, dat is gedoe)
- wel/geen magneetfilter (ivm bestaande radiatoren)

En het viel me ook op dat er meerdere meldcodes zijn voor de Aurora 6kW:
- KA22389 (5kW volgens ISDE-lijst 22-01-2024, huidige publicatie ISDE, €2925 subsidie)
- KA27430, op onze offerte (4 kW volgens ISDE-lijst 26-02-2024, via google gevonden, €2775 subsidie)
Zou er een herkeuring oid geweest zijn?
Onderhoudscontract kan je nog over onderhandelen, ik heb hem het eerste jaar erbij gekregen. Magneetfilter is sowieso aan te raden, dit komt de levensduur van je pomp alleen maar ten goede.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lalme
Zit een magneetfilter er niet standaard in dan? Wat zijn de extra kosten daarvan?
Hier verloopt het bestelproces nog niet helemaal soepel. 13 maart aangegeven dat ik wil bestellen, bijna een week op de orderbevestiging moeten wachten, staat er een fout in. Nu alweer ruim een dag aan het wachten op de aangepaste orderbevestiging. Het is dat ik hier heel veel positieve verhalen lees, maar ik vind de communicatie toch wat te wensen overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:01:
Zit een magneetfilter er niet standaard in dan? Wat zijn de extra kosten daarvan?
Hier verloopt het bestelproces nog niet helemaal soepel. 13 maart aangegeven dat ik wil bestellen, bijna een week op de orderbevestiging moeten wachten, staat er een fout in. Nu alweer ruim een dag aan het wachten op de aangepaste orderbevestiging. Het is dat ik hier heel veel positieve verhalen lees, maar ik vind de communicatie toch wat te wensen overlaten.
Communicatie mag soms wel wat vlotter inderdaad, maar daar zijn ze achter de schermen vast wel druk mee om dat te verbeteren!
Uiteindelijk heb je er echt wel een goede en zuinige wp aan met een mooi prijskaartje.
Zit zelf op nog geen 1700kWh voor een heel jaar, daar waar ik meer dan 1.000 m3 gas verbruikte enkel voor verwarmen.

Ik heb ook wel zitten twijfelen over een magneetfilter, omdat andere bedrijven dat wel veelal standaard op de offerte hadden staan voor een kleine €200,-. Heb hier zelf ook een leidingsysteem uit 1990 met nog wat radiatoren er aan.
Echter van de week onderhoud gehad en het viel mee reuze mee wat er in het filtertje zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lalme
Het leidingsysteem is hier ook al ouder. Geen idee hoe oud precies. Van voor 2000 in elk geval. Is zo'n magneetfilter dan verstandig om toch mee te bestellen of zal dat niet veel uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
lalme schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:49:
Het leidingsysteem is hier ook al ouder. Geen idee hoe oud precies. Van voor 2000 in elk geval. Is zo'n magneetfilter dan verstandig om toch mee te bestellen of zal dat niet veel uitmaken?
Vooral als het oudere leidingen zijn is het in mijn optiek altijd slim om te doen. Kleine meerprijs en voorkomt potentiële ellende.

Wij hebben het niet gedaan omdat we alleen kunststof vloerverwarming leidingen hebben liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:49:
Ik overweeg wel om het op een later moment alsnog er tussen te zetten. Kleine investering op een lange levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
lalme schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:01:
Ik weet niet in welke sector je werkzaam bent, maar ik vind een week of een dag wachten niet echt slecht te noemen. Ik heb veel te naken met installateurs en zelfs B to B met goede contacten kan je gewoon 2 maand op je offerte wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
mversluis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:56:
[...]

Vooral als het oudere leidingen zijn is het in mijn optiek altijd slim om te doen. Kleine meerprijs en voorkomt potentiële ellende.

Wij hebben het niet gedaan omdat we alleen kunststof vloerverwarming leidingen hebben liggen :)
Ik heb ook alleen meerlaags PE-RT slang liggen, zelfs aanvoer en retour van warmtepomp naar verdeler is 32mm slang.
Echter wordt er door installateurs wel met staal gewerkt. Daarnaast kan er ook slijtage in de pomp ontstaan met staaldeeltjes tot gevolg die het systeem in gaan.

Daarom toch er tussen gedaan, maar snap dat het niet zo essentieel is :)

[ Voor 4% gewijzigd door steefweer op 21-03-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 22:06
steefweer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Welk type boiler heb je als ik vragen mag, is er een manier op uit te rekenen wat het kost om je warmwater verbruik met elektrische boiler vooraf te bepalen?

Wij douche gemiddeld 15 min per dag met 6 liter warmwater op 40 graden per minuut.

3x per week groot bad (klein laagje) = 900 liter water per week op 40 graden.

Iemand die dit kan?
Schot voor de boeg bij douchegebruik van 90 liter per dag en bad met 900 liter per week.
Totaalverbruk per week is dan 630 + 900 = 1530 liter.

Stel dat het water van 10 graden naar 40 graden verwarmd moet worden, dan geeft dit:

1530 x 4.19 kJ/kgK (energie inhoud water) x 30 (delta temp verschil) = 192207 kJ
Kilo Joule omgerekend naar kWh resulteert in ommenabij de 53.39 kWh per week.

Verliezen en efficiëntie van de boiler zijn hierin niet meegenomen, maar het gaat om de eerste impressie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Dat is best veel, toch beter wpb?

[ Voor 100% gewijzigd door Johan H op 24-03-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Johan H schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:29:
Dat is best veel, toch beter wpb?
Dat is nogal een understatement.

Verbruik is erg hoog, dat moet je zeker niet op COP1 willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 19:00
bbbrumbrum schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:20:
[...]

Dat is nogal een understatement.

Verbruik is erg hoog, dat moet je zeker niet op COP1 willen.
Die WPB is er dan in 3 jaar uit (bij SCOP van 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 13:23

Froggy

...

Robinvv78 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Die WPB is er dan in 3 jaar uit (bij SCOP van 3)
Maar je 'gewone' WP wordt toch ook gebruikt voor het opwarmen van SWW? Dus waarom zowel een WPB als een WP?

iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
Shalom beste Azaden

Wij hebben de 200ltr Atlantic Explorer via Adlar direct mee laten installeren, en heb maar in de duurste week 12,8 kW/u verstookt, dat is wel heel wat minder dan jou voorgestelde 53.39kW/uAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er48PQMghah0VwQwzguZ46Vl6Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atCql6Zg7ixBcl74eGKCc8zW.jpg?f=fotoalbum_large
azaden schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:10:
[...]

Schot voor de boeg bij douchegebruik van 90 liter per dag en bad met 900 liter per week.
Totaalverbruk per week is dan 630 + 900 = 1530 liter.

Stel dat het water van 10 graden naar 40 graden verwarmd moet worden, dan geeft dit:

1530 x 4.19 kJ/kgK (energie inhoud water) x 30 (delta temp verschil) = 192207 kJ
Kilo Joule omgerekend naar kWh resulteert in ommenabij de 53.39 kWh per week.

Verliezen en efficiëntie van de boiler zijn hierin niet meegenomen, maar het gaat om de eerste impressie ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Captein Jack op 25-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Froggy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Maar je 'gewone' WP wordt toch ook gebruikt voor het opwarmen van SWW? Dus waarom zowel een WPB als een WP?
Nee, de warmtepomp wordt niet gebruikt voor het opwarmen van het tapwater. Dit ondersteund Adlar (nog) niet.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 22:06
Captein Jack schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:06:
Shalom beste Azaden

Wij hebben de 200ltr Atlantic Explorer via Adlar direct mee laten installeren, en heb maar in de duurste week 12,8 kW/u verstookt, dat is wel heel wat minder dan jou voorgestelde 53.39kW/u[Afbeelding]

[...]
Hallo Captain Jack

Je uitgangssituatie is dan afwijkend, wat is je delta in temperatuur om te overbruggen, voor hoeveel liter water?
Anderzijds, hoeveel kuub gas scheelt het je? Tegenover 12,8kWh staat 1.45m3 aardgas die je daarentegen zeker (bij COP >1) mag verwachten te besparen.

[ Voor 10% gewijzigd door azaden op 26-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
Froggy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Is denk ik wel op meerdere manieren uit te leggen maar denk dat het statement 'Doe 1 ding, en doe dat goed' mis het beste aansluit. Door het niet aan te bieden maken ze de installatie niet complex en halen ze dus ook minder problemen op de hals. Daarnaast kun je voor de 2e WP(B ) ook subsidie aanvragen waardoor het financieel ook niet heel veel verschil maakt denk ik.

Een WP kan ook slechts 1 ding doen: Of een warm huis, of warm water. Wanneer beide nodig zijn (omdat het koud is, en je staat onder de douche) moet de WP een keus maken. Wat is dan het belangrijkste? Ook dit gaat niet echt problemen opleveren want er zullen niet zoveel dagen in het jaar zijn dat de keuze voor het verwaarlozen van 1 v/d 2 functies een koud huis of koud water oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Hier een offerte binnen voor een Aurora 2 10kw. Kost maar liefst 10 tot 11k. CV ketel uit 2011 vertoond kuren - pakking recent vervangen, opstijgend geluid en lekkage is weg maar tikt nu (hard) bij aan of afslaan. Die kan ik via Feenstra of lokale installateur laten vervangen voor nog eens om en nabij 3.2000 (CW5 van Remeha of Intergas CW4). Of voor 3K extra na subsidie via Adlar naar full electric.
Subsidie op de hybride pomp is bij Adlar slechts 3225.

Andere offerte van Quatt is 2x6kw Quatt Hybrid warmtepomp voor 9k. Maar wel het veel hogere subsidiebedrag van 5550 euro.

Gasverbruik april 2022 tot april 2023 was 980m3, jaarafrekening tot april 2024 komt dus binnen paar weekjes.
Vloerverwarming beneden, radiatoren nooit aan op 1ste verdieping. Bad, douche, 2 kids.

Wat zouden jullie doen?
Alleen een nieuwe cv? Levensloop huidige cv proberen te rekken en dan Adlar hybride of Quatt hybride? Adlar full electric? Of wachten op Quatt full electric?

[ Voor 5% gewijzigd door glider5 op 27-03-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
glider5 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:20:
Hier een offerte binnen voor een Aurora 2 10kw. Kost maar liefst 10 tot 11k. CV ketel uit 2011 vertoond kuren - pakking recent vervangen, opstijgend geluid en lekkage is weg maar tikt nu (hard) bij aan of afslaan. Die kan ik via Feenstra of lokale installateur laten vervangen voor nog eens om en nabij 3.2000 (CW5 van Remeha of Intergas CW4). Of voor 3K extra na subsidie via Adlar naar full electric.

Andere offerte van Quatt is 2x6kw Quatt Hybrid warmtepomp voor 9k. Maar wel het veel hogere subsidiebedrag van 5550 euro.

Gasverbruik april 2022 tot april 2023 was 980m3, jaarafrekening tot april 2024 komt dus binnen paar weekjes.
Vloerverwarming beneden, radiatoren nooit aan op 1ste verdieping. Bad, douche, 2 kids.

Wat zouden jullie doen?
Alleen een nieuwe cv? Levensloop huidige cv proberen te rekken en dan Adlar hybride of Quatt hybride? Adlar full electric? Of wachten op Quatt full electric?
Gezien je afgifte, stookgedrag en jaarverbruik lijkt een 6 kw prima...

Hoe ga je met een kapotte ketel en alleen een warmtepomp douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glider5
steefweer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:42:
[...]

Gezien je afgifte, stookgedrag en jaarverbruik lijkt een 6 kw prima...

Hoe ga je met een kapotte ketel en alleen een warmtepomp douchen?
10kw (Adlar) en 2x6kw (Quatt) werd aangeraden vanwege het te verwarmen m2. De huidige ketel hou ik natuurlijk alleen als dit mogelijk is, en als dit de beste en betaalbare optie is van de keuzes die ik noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
glider5 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:47:
10kw (Adlar) en 2x6kw (Quatt) werd aangeraden vanwege het te verwarmen m2. De huidige ketel hou ik natuurlijk alleen als dit mogelijk is, en als dit de beste en betaalbare optie is van de keuzes die ik noemde.
Om hoeveel m2 gaat het? Ik heb een 6 kW met een oud gasverbruik van 1100 m3. Afgelopen winter geen problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
glider5 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:47:
[...]

Bij Adlar en bij Quatt zal je sowieso tegen het probleem aanlopen dat je naast de warmtepomp ook een bron moet hebben voor je tapwater. Deze mogelijkheid bieden zij namelijk niet. Dus of nog een CV aanschaffen, echter zou ik dan aanraden, gezien je toch voor een warmtepomp gaat, er een warmtepomp boiler bij aan te schaffen. Dan kan je namelijk gelijk full electric en mocht je een kookplaat op elektra hebben gelijk ook de aansluiting kunnen laten verwijderen, scheelt je op jaarbasis namelijk klauwen met geld en heb je de warmtepompboiler zo weer terugverdient.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
MrBas schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Bij Adlar en bij Quatt zal je sowieso tegen het probleem aanlopen dat je naast de warmtepomp ook een bron moet hebben voor je tapwater. Deze mogelijkheid bieden zij namelijk niet. Dus of nog een CV aanschaffen, echter zou ik dan aanraden, gezien je toch voor een warmtepomp gaat, er een warmtepomp boiler bij aan te schaffen. Dan kan je namelijk gelijk full electric en mocht je een kookplaat op elektra hebben gelijk ook de aansluiting kunnen laten verwijderen, scheelt je op jaarbasis namelijk klauwen met geld en heb je de warmtepompboiler zo weer terugverdient.
Is een warmtepompboiler hetzelfde als wat fabrikanten all electric noemen? Adlar biedt deze al wel, 270 liter bijvoorbeeld. Zou 3.000 extra kosten zei de adviseur. Quatt vanaf het najaar. Prijs onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
h3rj4n schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Om hoeveel m2 gaat het? Ik heb een 6 kW met een oud gasverbruik van 1100 m3. Afgelopen winter geen problemen gehad.
75m2 met vloerverwarming (begane grond) 75 met radiatoren die hele jaar alleen op antivries staan) en dan nog zolder die gesplitst is vorig jaar: werkkamer verwarming door airco, logeerkamer door radiator die nooit aan staat. Vloerverwarming in badkamer door warm retourwater.

Adlar adviseur aan huis liet warmtebehoefte en kw zien, 6kw zou te zwak zijn. Bij 14kw zou ie gaan pendelen en dat betekent een torenhoog verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
glider5 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:33:
[...]

75m2 met vloerverwarming (begane grond) 75 met radiatoren die hele jaar alleen op antivries staan) en dan nog zolder die gesplitst is vorig jaar: werkkamer verwarming door airco, logeerkamer door radiator die nooit aan staat. Vloerverwarming in badkamer door warm retourwater.

Adlar adviseur aan huis liet warmtebehoefte en kw zien, 6kw zou te zwak zijn. Bij 14kw zou ie gaan pendelen en dat betekent een torenhoog verbruik.
Apart, dat met slechts 980 m3 (is dit inclusief sww?) gas verbruik de 6 kW te zwak zou zijn. Ik verbruikte ruim 1000m3 alleen voor verwarmen en red het prima ( iets moeilijk heb ik gemerkt als je een echte koude (- temperaturen ) periode hebt. Of is je woning zodanig dat je het op de aller koudste momenten niet zou redden? Wellicht kun je gaan rekenen met een 6 kW en een backup heater, die verbruiken op de echt koude momenten natuurlijk wel wat meer stroom, maar veel goedkoper in de aanschaf en misschien heb je er zonnepanelen tegenover staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
glider5 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Is een warmtepompboiler hetzelfde als wat fabrikanten all electric noemen? Adlar biedt deze al wel, 270 liter bijvoorbeeld. Zou 3.000 extra kosten zei de adviseur. Quatt vanaf het najaar. Prijs onbekend.
Ik ben op het geboed van warmte full electric zonder bijkomst van de CV ketel. Tapwater wordt alleen nog door de cv ketel verzorgd.

Warmtepomp boiler is een extra vat welke ze plaatsen welke overigens niet is aangesloten op de Aurora 2 maar een standalone systeem is.Heeft verder niks met de nornale warmtepomp voor CV zijdig verbruik te maken.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
glider5 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb 110m2 vloerverwarming waar ik 140m2 mee Verwarm. Daarnaast voorzie ik nog 50m2 van Nevenwarmte (ca 15 graden) Huis half vrijstaand uit 1955.
Gasverbruik 1.100m3.
De 6KW heeft full electric hele seizoen op stooklijn LTV7, 6 en sporadisch 5 gedraaid.
Dit zijn van de 16 stooklijnen nummer 15, 14 en 13, waarbij 1 het minst zuinig is.

Oftewel overcapaciteit genoeg.

Ik ben ervan overtuigd dat je met vloerverwarming op je BGG en verbruik onder de 1.200m3 voldoende hebt aan 6KW.

[ Voor 8% gewijzigd door steefweer op 28-03-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
glider5 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:20:

Wat zouden jullie doen?
Dank voor alle reacties tot nu toe. Zouden jullie in alle gevallen (6kw, 10kw of 2x6kw) een voorkeur hebben voor Quatt of Adlår - en waarom?

2x Quatt Hybrid warmtepomp 2x6kw, dus 12kw
Samen 9.812 euro
Subsidie 5.550 euro

Adlår Aurora II - 10kW
Kost 10.998 euro
Subsidie 3224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Ik heb beneden vloerverwarming, nu met cv ketel. Boven radiatoren die altijd volledig dicht of op antivries staan.

2 vragen:
- Moet ik iets aanpassen aan de vloerverwarmingsverdeler en pomp als ik een hybride warmtepomp laat installeren?
- Moet ik iets doen aan bijvoorbeeld de radiatoren als ik in de zomer met vloerverwarming wil koelen? Om problemen zoals corrossie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
steefweer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:13:
[...]

Ik heb 110m2 vloerverwarming waar ik 140m2 mee Verwarm. Daarnaast voorzie ik nog 50m2 van Nevenwarmte (ca 15 graden) Huis half vrijstaand uit 1955.
Gasverbruik 1.100m3.
De 6KW heeft full electric hele seizoen op stooklijn LTV7, 6 en sporadisch 5 gedraaid.
Dit zijn van de 16 stooklijnen nummer 15, 14 en 13, waarbij 1 het minst zuinig is.

Oftewel overcapaciteit genoeg.

Ik ben ervan overtuigd dat je met vloerverwarming op je BGG en verbruik onder de 1.200m3 voldoende hebt aan 6KW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBq7AGNL6IDWTcDI4htNZYPNIAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rnq5nMseKA38Zbzom7LpqhE2.png?f=fotoalbum_large
6kw is te weinig zegt deze afbeelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
glider5 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:43:
Ik heb beneden vloerverwarming, nu met cv ketel. Boven radiatoren die altijd volledig dicht of op antivries staan.

2 vragen:
- Moet ik iets aanpassen aan de vloerverwarmingsverdeler en pomp als ik een hybride warmtepomp laat installeren?
- Moet ik iets doen aan bijvoorbeeld de radiatoren als ik in de zomer met vloerverwarming wil koelen? Om problemen zoals corrossie te voorkomen.
Vaak hoor of je lees je dat je een open verdeler zonder pomp zou moeten hebben, ik heb een exemplaar met pomp die gewoon altijd aanstaat, Thermostaatkraan wel helemaal open, zodat je altijd doorvoer hebt, gaat super.

Met koelen is hier volgens mij nog niet zoveel ervaring, denk dat je gewoon moet testen. Desnoods draai je de radiatoren helemaal dicht, daar zul je toch weinig profijt van hebben.

Heeft Quad wel standaard de koelfunctie beschikbaar? Heb wel eens gelezen dat je daar bij sommige merken (dik) voor moet betalen om die actief te zetten en volgens mij zijn er ook merken/ leveranciers die hem bewust uit laten staan om eventuele problemen te voorkomen.

Zelf heb ik afgelopen zomer 2x de koelfunctie aan gehad voor enkele uren. Het werkt in elk geval, maar veel meer kan ik er dus ook niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
glider5 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:02:
[...]

[Afbeelding]
Denk dat de mate van isolatie ook best belangrijk is of een bepaald vermogen wp het wel of niet aan kan. M.i. zegt het historisch gasverbruik al heel veel.
Staat me een rekensommetje bij: gasverbruik (voor verwarmen) x 8,8 / 1650 is benodigd vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan H op 29-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn3
Bij mij twijfelde Adlar ook of er met 140 m2 vloerverwarming geen 10 kW nodig was. Maar ik ken mijn eigen huis. Gezien de isolatiegraad zou een 6 of 4 kW warmtepomp voldoende moeten zijn. Moest wel even vasthoudend zijn, voordat ze meegingen in mijn 6 kW keuze. Vervolgens draait ie voornamelijk op LTV8 .

Ik ken jou huis niet, maar als je zelf denkt dat je het huis met 40 graden aanvoer temperatuur warm kunt houden en je jaarlijks gasverbruik is 1100 m3, dan zou ik het wel aandurven met een 6 kW.

Wat de quatt betreft. Ik heb daar zelf vorig jaar ook naar gekeken. Maar zij boden toen (nog) geen koeling aan. Daarmee viel hij voor mij af.
Persoonlijk zou ik ook meer van de regeling achter de warmtepomp willen weten als ze in een dubbele opstelling geplaatst worden. Twee warmtepompen geven immers 2x zoveel kans op storingen. En 2x zoveel onderhoud. En ik vraag me af of de efficiëntie ook wel zo hoog blijft als voorgespiegeld. Je hebt immers 2 compressoren in bedrijf met 2x zoveel stroomverbruik tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 13:10
Quatt zijn van orginine 4kw exemplaren en haalde dit amper bij de eerste series .
Zie dat ze inderdaad tegenwoordig 6kw zijn. Ben benieuwd of er inderdaad intern wat is aangepast of dat ze het geheel op max(of net boven de geadviseerde waardes) hebben laten lopen nu ?
glider5 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Dank voor alle reacties tot nu toe. Zouden jullie in alle gevallen (6kw, 10kw of 2x6kw) een voorkeur hebben voor Quatt of Adlår - en waarom?

2x Quatt Hybrid warmtepomp 2x6kw, dus 12kw
Samen 9.812 euro
Subsidie 5.550 euro

Adlår Aurora II - 10kW
Kost 10.998 euro
Subsidie 3224

[ Voor 15% gewijzigd door m-ruiter227 op 30-03-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 13:08
Op 15 april loopt het energiejaar af. De eindafrekening komt dan in mei.
Ik heb dan ook een jaar ervaring met de warmtepomp 6KW.
Mijn gasverbruik blijft onder de 150 m3. De temperatuur in de woonkamer, keuken en badkamer tussen de 20 en 21 graden. Warmtepomp op ltv 1.
Vrijstaande woning uit 1931. Woonoppervlak 123 m2.
Redelijk geïsoleerd in 1988 volgens de toen geldende normen.
Gasverbruik voor de warmtepomp was rond de 1600 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
j.klooster82 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:37:
Op 15 april loopt het energiejaar af. De eindafrekening komt dan in mei.
Ik heb dan ook een jaar ervaring met de warmtepomp 6KW.
Mijn gasverbruik blijft onder de 150 m3. De temperatuur in de woonkamer, keuken en badkamer tussen de 20 en 21 graden. Warmtepomp op ltv 1.
Vrijstaande woning uit 1931. Woonoppervlak 123 m2.
Redelijk geïsoleerd in 1988 volgens de toen geldende normen.
Gasverbruik voor de warmtepomp was rond de 1600 m3 per jaar.
Je had toevallig je verbruik van de pomp niet bijgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 13:08
Nee, ik kan wel het totaalverbruik zien en de teruglevering van de zonnepanelen.
Het totale verbruik ligt nu rond de 15 kw per dag. Het betreft twee 80 plussers.
In de koude periode in januari was het wel 30 kw per dag.
Ik betaal nu € 250 per maan aan Essent. De verwachting is dat ik bij de afrekening in mei € 1500
terug krijg. Voor ik mijn zonnepanelen en warmtepomp had zat ik op een maandbedrag van € 349

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
glider5 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:02:
[...]

[Afbeelding]
Dit zegt echt helemaal niks. Energielabel A heeft niks te maken met werkelijk verbruik, kierdichting en type afgiftesysteem.
Lariekoek wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Wp boiler 270 liter heeft in maart 113 kwh gebruikt.
3 personen, douchen regelmatig en lang.

Ik teken ervoor want de oude boiler van 120 liter luste wel een slok van d'r borrel 😉
Hoogste wat ik tegenkom is 268 kwh

Wel even de aanvulling dat we wpb extra op relais aansturen bij overschot pv installatie , als we dit niet zouden doen zal gebruik veel lager liggen ( schat zo 60kwh gebruik )

[ Voor 28% gewijzigd door mversluis op 01-04-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:51
Mensen met de 6kW versie, wat is de subsidie die jullie hebben gekregen?
Adviseur kwam vandaag langs en was er wat onduidelijk over. Kennelijk is het niet 2925 euro?

Ondanks dat toch gewoon akkoord gegaan met hun voorstel: basisinstallatie, 6kW Aurora II voor 3224 na subsidie (voor nu uitgegaan van 2775 subsidie). Nog niet eerder zo'n goedkope optie tegengekomen bij andere partijen.

Benieuwd hoe het proces vanaf nu verloopt, maar tot nu toe erg positief over het contact met Adlar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Nickname27 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:03:
Mensen met de 6kW versie, wat is de subsidie die jullie hebben gekregen?
Adviseur kwam vandaag langs en was er wat onduidelijk over. Kennelijk is het niet 2925 euro?

Ondanks dat toch gewoon akkoord gegaan met hun voorstel: basisinstallatie, 6kW Aurora II voor 3224 na subsidie (voor nu uitgegaan van 2775 subsidie). Nog niet eerder zo'n goedkope optie tegengekomen bij andere partijen.

Benieuwd hoe het proces vanaf nu verloopt, maar tot nu toe erg positief over het contact met Adlar :)
Hoi,
Staat meer overgeschreven op dit topic,
Was eerst 2.750 en nu 2.950 volgens mij. Is bij iedereen gewoon goed gegaan zover ik weet.

Ik betaalde uiteindelijk met gratis basisinstallatie en minima aan extra - subsidie alsnog 4.500, dus nog 1k.minder is wel echt goedkoop.

Kreeg net een mail dat ze nu ook een 4kw versie hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qS8Rib_LgCfj_VRe069gzNj36f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9XZNhjPucbFenCkSu9xIWzI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
Vorige week mijn subsidie binnen gekregen. €2775,- Nog even gecontroleerd, maar klopt met de laatste ISDE subsidielijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:51
martijn3 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:21:
Vorige week mijn subsidie binnen gekregen. €2775,- Nog even gecontroleerd, maar klopt met de laatste ISDE subsidielijst.
Welke meldcode heb jij gebruikt?
Bij mij op de orderbevestiging staat code KA27430, maar die vind ik niet terug op de meest recente ISDE lijst.
Pagina: 1 ... 17 ... 61 Laatste