Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 18 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 12:10
Nickname27 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:24:
[...]

Welke meldcode heb jij gebruikt?
Bij mij op de orderbevestiging staat code KA27430, maar die vind ik niet terug op de meest recente ISDE lijst.
Het volgende staat op mijn eindfactuur:
"De hoogte van de subsidie bedraagt 2775, de aanvraag hiervoor kunt u indienen bij het RVO onder vermelding van onze meldcode KA27430."

Ik kon ook geen andere (oudere) meldcode meer kiezen toen ik mijn aanvraag deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:19
martijn3 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:10:
[...]

Het volgende staat op mijn eindfactuur:
"De hoogte van de subsidie bedraagt 2775, de aanvraag hiervoor kunt u indienen bij het RVO onder vermelding van onze meldcode KA27430."

Ik kon ook geen andere (oudere) meldcode meer kiezen toen ik mijn aanvraag deed.
Oke, bedankt. Dan ga ik gewoon uit van 2775.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
6 kw heb ik 2900 en beetje subsidie opgehad, vrienden van ons ook zelfde bedrag ( weet even niet exact meer)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
mversluis schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:49:
6 kw heb ik 2900 en beetje subsidie opgehad, vrienden van ons ook zelfde bedrag ( weet even niet exact meer)
Welke meldcode heb jij gebruikt? Want ik heb hem nog onderweg, maar met de code die ik op de factuur van Adlar kreeg, ga ik nml. gewoon €2775,- krijgen, is door de instantie toegezegd, en dat is ook wat op de factuur staat dus zou dat ook moeten kloppen. Dus ik ben heel erg benieuwd naar jou meldcode.

[ Voor 34% gewijzigd door Captein Jack op 08-04-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
De Adlar Castra Aurora II wordt serieel aangesloten, zo heb ik begrepen. MaarDeWarmte (met een zeer vergelijkbare warmtepomp pomp A0), beweert dat hun pomp alleen parallel wordt aangesloten. Adlar rekent 500 euro extra indien de pomp niet op een verdeler van een vloerverwarming kan worden aangesloten en vertelt dat bij parallele aansluiting de pomp gaat pendelen (verkorte levensduur) en minder efficient draait.
Kan iemand mij hierin wat duidelijkheid geven? Het lijkt me dat DeWarmte toch echt voor een andere aansluiting had gekozen als parallele aansluiting storingen etc. had veroorzaakt. Hoe zit dit ?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
22 april wordt bij mij de warmtepomp geïnstalleerd. Is het nodig / raadzaam om een kwh meter in de meterkast te laten zetten erbij? Ik heb nogal wat berichten gezien over pendelen en dat kan je volgens mij het best aan het verbruik zien.
Welke kwh meter is een goede hiervoor en waar kan ik deze het voordeligst bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:05
lalme schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:38:
22 april wordt bij mij de warmtepomp geïnstalleerd. Is het nodig / raadzaam om een kwh meter in de meterkast te laten zetten erbij? Ik heb nogal wat berichten gezien over pendelen en dat kan je volgens mij het best aan het verbruik zien.
Welke kwh meter is een goede hiervoor en waar kan ik deze het voordeligst bestellen?
Mijn advies: JA, hier kan je alles uithalen.

Meeste hier including me hebben de kwh meter over 1 fase van homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:51
Morgen wordt bij ons de Adlar 6kW in bedrijf gesteld. In mijn verdeler heb ik een kWh meter bijgeplaatst.
Deze: https://www.amazon.nl/KET...stroommeter/dp/B0B17B4D95
In een test heb ik de kWh meter gekoppeld en getest met Homeassistant. Maar er is ook een app. Je hebt een Smart Life/Tuya account nodig.
Ik was op zoek naar een kWH meter zonder cloud registratie, alleen lokaal z-wave of wifi, maar heb die niet kunnen vinden. Er zit zelfs, naar mijn mening een overbodige, aan/uit relais in voor de betreffende groep.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 19:18

Sr_Ogel

Klop klop klop

marnie schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:43:
Ik was op zoek naar een kWH meter zonder cloud registratie, alleen lokaal z-wave of wifi, maar heb die niet kunnen vinden. Er zit zelfs, naar mijn mening een overbodige, aan/uit relais in voor de betreffende groep.
Homewizard heeft een lokaal blijvende api, dus geen cloud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Is dit dan degene die ik het beste kan bestellen?

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

3 berichten er boven:
steefweer schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:05:
[...]

Mijn advies: JA, hier kan je alles uithalen.

Meeste hier including me hebben de kwh meter over 1 fase van homewizard.
Dus ja kennelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Deze heb ik ook. En dit zie je dan:

* WP draait inmiddels als dagen niet meer. Ben zo verrast door 1.100kwh voor de hele winter. Man wat laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCZ6tY3nBcIpziw2snmr86SwrFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFLD3mJ9yPFehuennC8PYS9e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Vandaag is bij mij een testopstelling geïnstalleerd voor de aansturing van de warmtepomp.
Uiteindelijk moet het zo zijn dat de warmtepomp middels een binnenthermostaat in combinatie met de stookljjnen en de buiten temperatuursensor de woonruimte gaat verwarmen.
In de opstelling zit nu o.a de jan- module en een van nieuwe software voorzien display ( zie ook foto’s hieronder. De warmtepomp draait nu op een custom stooklijn
Daarnaast is ook een nieuwe t6R smart thermostaat ( open therm) van honeywell geplaatst in de woonkamer.
Alles is nu ook bereikbaar en bestuurbaar vanuit locatie van Adlar Castra.
De custom stooklijn wordt automatisch aangepast op basis van binnentemperatuur en buitentemperatuur.
Dat maakt dat het handmatig aanpassen van bijvoorbeeld stooklijnen niet meer nodig is, althans dat moet nu blijken in de testsituatie.
We zitten nu voor de zomer…. Een “ zware test” is nu nog niet aan de orde, maar wellicht kunnen we via kortdurende tijdelijk lagere temperaturen al wel zien hoe dit werkt. April levert soms nog wel koude nachten op.
We zullen het merken….

Wat betreft het vervolg: mocht er nieuws zijn dan zal ik hierover berichten.
Maar hoe dan ook: Adlar doet er alles aan om deze updates voor de komende winter beschikbaar te hebben voor……. Iedereen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuDlxFyGLiJxcTVgefEshoj0ZA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2lxrLMNT0LVVhyM8B3ATrqc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixmdfnQVF8gCbKiydU511yLRBvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RI0UwB4SPB39n2e4H9bq8C2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgAo-JTmbT9dcusbCW72El8lDSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIXZrhEQrmvw2sWvYNl3Ij4O.jpg?f=fotoalbum_large

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
Da's heel mooi, want het toeval will dat ik zo'n thermostaat heb liggen (2 zelfs, gezien de eventueel beschikbare zonneregeling.

Ik heb vandaag een uitgebreide analyse aangevraagd bij ze. Dit omdat ons (grote oude energiezuipende huis) wel heul erg veul KWh verstookt voro de 10KW Adlar pomp. Dat hebben we een winter aangekeken. Nu wordt het tijd om te kijken of het beter kan. (Op gas ging er bij de vorige geworden 2500M3 doorheen)

Dus mochten ze nog een testkandidaat zoeken waar er ook daadwerkelijk een draaiende pomp beschikbaar is, kom maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineMatrose
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-06 02:29
woodie schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:57:
De Adlar Castra Aurora II wordt serieel aangesloten, zo heb ik begrepen. MaarDeWarmte (met een zeer vergelijkbare warmtepomp pomp A0), beweert dat hun pomp alleen parallel wordt aangesloten. Adlar rekent 500 euro extra indien de pomp niet op een verdeler van een vloerverwarming kan worden aangesloten en vertelt dat bij parallele aansluiting de pomp gaat pendelen (verkorte levensduur) en minder efficient draait.
Kan iemand mij hierin wat duidelijkheid geven? Het lijkt me dat DeWarmte toch echt voor een andere aansluiting had gekozen als parallele aansluiting storingen etc. had veroorzaakt. Hoe zit dit ?

Theo
De warmtepomp van DeWarmte en Adlar zijn exact dezelfde warmtepompen. (Worden ingekocht bij de firma Sunrain). Adlar is begonnen met parallel aansluiten, maar deden dit op de verkeerde manier waardoor er problemen ontstonden met cv ketels. De manier waarop De Warmte aansluit is anders, waardoor deze problemen niet ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 16:00
fvanderstege schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:09:
Vandaag is bij mij een testopstelling geïnstalleerd voor de aansturing van de warmtepomp.
Uiteindelijk moet het zo zijn dat de warmtepomp middels een binnenthermostaat in combinatie met de stookljjnen en de buiten temperatuursensor de woonruimte gaat verwarmen.
In de opstelling zit nu o.a de jan- module en een van nieuwe software voorzien display ( zie ook foto’s hieronder. De warmtepomp draait nu op een custom stooklijn
Daarnaast is ook een nieuwe t6R smart thermostaat ( open therm) van honeywell geplaatst in de woonkamer.
Alles is nu ook bereikbaar en bestuurbaar vanuit locatie van Adlar Castra.
De custom stooklijn wordt automatisch aangepast op basis van binnentemperatuur en buitentemperatuur.
Dat maakt dat het handmatig aanpassen van bijvoorbeeld stooklijnen niet meer nodig is, althans dat moet nu blijken in de testsituatie.
We zitten nu voor de zomer…. Een “ zware test” is nu nog niet aan de orde, maar wellicht kunnen we via kortdurende tijdelijk lagere temperaturen al wel zien hoe dit werkt. April levert soms nog wel koude nachten op.
We zullen het merken….

Wat betreft het vervolg: mocht er nieuws zijn dan zal ik hierover berichten.
Maar hoe dan ook: Adlar doet er alles aan om deze updates voor de komende winter beschikbaar te hebben voor……. Iedereen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is vanmiddag deze test ook geinstalleerd.
Bijna jammer inderdaad dat het buiten warmer wordt, hoop dus dat we nog even een koude periode krijgen :*) . Dan laat ik zeker even weten hoe het werkt!

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:18:
Da's heel mooi, want het toeval will dat ik zo'n thermostaat heb liggen (2 zelfs, gezien de eventueel beschikbare zonneregeling.

Ik heb vandaag een uitgebreide analyse aangevraagd bij ze. Dit omdat ons (grote oude energiezuipende huis) wel heul erg veul KWh verstookt voro de 10KW Adlar pomp. Dat hebben we een winter aangekeken. Nu wordt het tijd om te kijken of het beter kan. (Op gas ging er bij de vorige geworden 2500M3 doorheen)

Dus mochten ze nog een testkandidaat zoeken waar er ook daadwerkelijk een draaiende pomp beschikbaar is, kom maar door.
2500 m3 gas is best veel en dan zou je met een wp al richting de 5000 kWh kunnen gaan, dus ben wel benieuwd hoeveel erg veel kWh uur is.....

Had begrepen dat ze het voorlopig echt bij twee testlocaties willen houden, maar er wel op gebrand zijn om het zo snel mogelijk, maar uiteraard wel eerst goed, breder beschikbaar willen maken.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Johan H schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:05:
[...]

Hier is vanmiddag deze test ook geinstalleerd.
Bijna jammer inderdaad dat het buiten warmer wordt, hoop dus dat we nog even een koude periode krijgen :*) . Dan laat ik zeker even weten hoe het werkt!
Bij mij is de buiten temp 14 graden op dit moment. binnen is de temperatuur toch al gezakt naar 19 graden ( tuindeur heeft even open gestaan toen de zon op de achterpui stond). In de oude situatie zou de pomp nog uit blijven staan. De binnenthermostaat heeft kennelijk een seintje gegeven: de warmtepomp is wat aan het bijverwarmen op laag vermogen , kennelijk om de 19 graden binnenshuis zeker te stellen. :)
Ben benieuwd hoe dit verder gaat...

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 10-04-2024 19:29 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Johan H schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:10:
[...]

2500 m3 gas is best veel en dan zou je met een wp al richting de 5000 kWh kunnen gaan, dus ben wel benieuwd hoeveel erg veel kWh uur is.....

Had begrepen dat ze het voorlopig echt bij twee testlocaties willen houden, maar er wel op gebrand zijn om het zo snel mogelijk, maar uiteraard wel eerst goed, breder beschikbaar willen maken.
Ik zit sinds oktober al op 7500 KWh totaal. Ik heb geen kWh meter voor de WP, dus elektrisch koken, wassen, drogen en wat die meer zei, zit daar ook in. En ik heb een 10KW pomp. Gelukkig gaan de zonnepanelen nu weer wat doen. De vorige eigenaar was niet zo slim, die heelt de panelen op een plat dak achter 2 lage schoorstenen gelegd. Dat is ‘s winters nogal jammer.

Vandaag Adlar sowieso gevraagd om nu we cijfertjes hebben een serieuze analyse te komen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:39:
[...]

Ik zit sinds oktober al op 7500 KWh totaal. Ik heb geen kWh meter voor de WP, dus elektrisch koken, wassen, drogen en wat die meer zei, zit daar ook in. En ik heb een 10KW pomp. Gelukkig gaan de zonnepanelen nu weer wat doen. De vorige eigenaar was niet zo slim, die heelt de panelen op een plat dak achter 2 lage schoorstenen gelegd. Dat is ‘s winters nogal jammer.

Vandaag Adlar sowieso gevraagd om nu we cijfertjes hebben een serieuze analyse te komen doen.
Dan heb je het feitelijk over de hele winter.
Jammer dat je de wp niet apart meet, maar dat zal dan rond de 6.000 zijn gok ik maar zo eens.
T.o.v. 2500 m3 gas in een slecht geisoleerd oud huis lijkt mij dat wel kunnen, maar kan me goed voorstellen dat je dat omlaag wilt hebben.
Hoop dat ze wat kunnen finetunen, maar zou ook zeker kijken of je maatregelen aan je woning kunt nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
fvanderstege schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:27:
[...]

Bij mij is de buiten temp 14 graden op dit moment. binnen is de temperatuur toch al gezakt naar 19 graden ( tuindeur heeft even open gestaan toen de zon op de achterpui stond). In de oude situatie zou de pomp nog uit blijven staan. De binnenthermostaat heeft kennelijk een seintje gegeven: de warmtepomp is wat aan het bijverwarmen op laag vermogen , kennelijk om de 19 graden binnenshuis zeker te stellen. :)
Ben benieuwd hoe dit verder gaat...
Ja zo’n thermostaat stuurt aan voordat de binnentemperatuur onder gewenst komt.

Hier niks open gehad vandaag en binnen 20,5 graden. Thermostaat nu wel voor de test op 19 gezet, stond op 18. Afwachten maar!

Volgende week wordt in navolging van beneden de hele bovenverdieping voorzien van HR++ glas (nu nog 35 jaar oud dubbel glas). En de nieuwe schuifpui is ook in bestelling.

Kijken of volgende winter nog zuiniger uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Johan H schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:50:
[...]

Dan heb je het feitelijk over de hele winter.
Jammer dat je de wp niet apart meet, maar dat zal dan rond de 6.000 zijn gok ik maar zo eens.
T.o.v. 2500 m3 gas in een slecht geisoleerd oud huis lijkt mij dat wel kunnen, maar kan me goed voorstellen dat je dat omlaag wilt hebben.
Hoop dat ze wat kunnen finetunen, maar zou ook zeker kijken of je maatregelen aan je woning kunt nemen.
Er valt sowieso iet te winnen in het bijspringen van de CV bij de defrosts. Dat zijn dan korte pieken gasverbruik die feitelijk niks bijdragen maar wel gas kosten. Te meer daar er ook een buffervat staat. Dat's dubbel lijkt het.

En de vraag is ook, wat is nou eigelijk goedkoper stoken?
Wellicht kan het met de huidige energie prijzen wel goedkoper zijn om wat meer hybride te gaan stoken.

Het huis gaat stapje voor stapje. Helaas vrij veel kosten moeten maken ivm lekkage. Dat gaat ten koste van isolatie wensen. Maar binnenkort lossen we weer een punt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
macfocus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:13:
[...]

Er valt sowieso iet te winnen in het bijspringen van de CV bij de defrosts. Dat zijn dan korte pieken gasverbruik die feitelijk niks bijdragen maar wel gas kosten. Te meer daar er ook een buffervat staat. Dat's dubbel lijkt het.

En de vraag is ook, wat is nou eigelijk goedkoper stoken?
Wellicht kan het met de huidige energie prijzen wel goedkoper zijn om wat meer hybride te gaan stoken.

Het huis gaat stapje voor stapje. Helaas vrij veel kosten moeten maken ivm lekkage. Dat gaat ten koste van isolatie wensen. Maar binnenkort lossen we weer een punt op.
Goed bezig dus!
Gas is 4x duurder dan electra (los van of je ook panelen hebt) dus als je elektrisch 2-3x meer dan gas verstookt ben je elektrisch zeker goedkoper uit. Als het op echt koude momenten meer dan 4x zou zijn is hybride op dat moment wellicht voordeliger.
Heb je voldoende capaciteit met je panelen en het gaat niet (teveel) ten koste van je comfort, zou ik het lekker elektrisch houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Van een warmtevraag zeg, 2.500 m3 of 7.500 kwh. Ik weet niet of een warmtepomp dan de beste stap is...
Trias energetica stap 1: Beperkt de energievraag.

Lage temperatuur werkt vaak ook slecht met dergelijke warmteverliezen en hoge temperatuur verwarming geeft enorme drop aan een gunstige SCOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
steefweer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:22:
Van een warmtevraag zeg, 2.500 m3 of 7.500 kwh. Ik weet niet of een warmtepomp dan de beste stap is...
Trias energetica stap 1: Beperkt de energievraag.

Lage temperatuur werkt vaak ook slecht met dergelijke warmteverliezen en hoge temperatuur verwarming geeft enorme drop aan een gunstige SCOP.
Toen we het besluit namen kostte een Kuub gas ons 2.93. De rekensom was toen heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 18:48
.

[ Voor 199% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:39 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
HeHoe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:20:
[...]

Kunnen nu bij jou ze zonder toestemming van de klant de instellingen wijzigen? :?
Het is een verbetering van de service. Het bespaart een hoop ritten om naar de klant te gaan. Op deze manier kan er snel en efficiënt op afstand hulp worden geboden bij problemen, juist ook omdat alles wat met het aansturen en werken van de pomp te maken heeft op locatie Adlar te zien is.
Daarnaast kunnen updates op afstand ingebracht worden. Wat kan daar tegen zijn? Hulp vraag jijzelf en of die nu bij je thuis of vanuit het bedrijf gegeven wordt maakt niet uit lijkt me.En updates komen nu bij allerlei apparatuur thuis bij jou ook zonder vraag vooraf binnen.
Ik zie niet wat hier dus het bezwaar kan zijn.
Ik werk op dit moment mee door een testopstelling bij mij thuis. Er is tussendoor regelmatig contact, vooral van mij uit. Als er een aanpassing komt krijg ik langs verschillende wegen bericht. Over een poosje mag jij ook met de nieuwe techniek thuis de pomp laten aansturen
Mooi toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 214% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:39 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Erg mooi hoor! Je hebt blijkbaar veel verstand van de techniek achter de pomp en de aansturing ervan. Met meerdere liefhebbers vooral doorgaan hiermee.En uiteraard delen op dit forum.
Maar de meeste klanten, ik ben er een van, kunnen dit niet voor elkaar krijgen (Ik ben net begonnen met Home assistant, dat kost al veel moeite.) . Dan is voorziening van updates en hulp op afstand een vorm van ( efficiënt ) ontzorgen.
Ik kijk ernaar uit dat ik niet voortdurend met de pomp bezig hoef te zijn en ik laat me verrassen door nieuwe ontwikkelingen ,waarvan ik niet precies hoef te weten hoe die allemaal in elkaar zitten, die de pomp zuiniger, effectiever en betrouwbaarder laten functioneren.

Als je erop staat om zelfstandig de touwtjes in handen te houden kun je wellicht afspreken met Adlar hoe je dit geregeld zou willen zien. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf als Adlar er ook belang bij heeft om de kosten in te perken en dus een rit naar jou dan ook in rekening brengt.
Het wordt argumenten naast elkaar leggen en verwachten dat je er in goed overleg uitkomt lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 19:09
fvanderstege schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:57:
Er. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf als Adlar er ook belang bij heeft om de kosten in te perken en dus een rit naar jou dan ook in rekening brengt.
Zolang ik een Gold servicepakket heb voor de a.s. 5 jaar komen ze gewoon langs als er iets misgaat kan ik je vertellen 😂

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Afgelopen dinsdag is de Aurora 2 hier in bedrijf. Hybride met buffervat, LT Jaga Hybrid's in de woonkamer, traditionele radiatoren in de overige ruimtes.

Na de in inbedrijfstelling merkte ik, tijdens de opwarmcyclus (elke 3 uur, ca 30min), hinderlijk lawaai/ruis wat van de Jaga's wegkwam. Ik heb de voetventielen een beetje bijgedraaid zodat de ruis verdween.
Ook de traditionele radiatoren geven dan hinderlijke ruis, aanpassingen van de radiator thermosstaatknop of de eclips halen dit niet weg, je hoort het water stromen.

In Homeassistent zie ik dat de waterflow ongeveer 3l/min is, die oploopt naar 19l/min in de opwarmcyclus.
Kan het zijn dat de 19l/min doorstroomsnelheid te hoog is? Moet ik Adlar er bij halen of kan ik zelf iets doen?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:20:
Afgelopen dinsdag is de Aurora 2 hier in bedrijf. Hybride met buffervat, LT Jaga Hybrid's in de woonkamer, traditionele radiatoren in de overige ruimtes.

Na de in inbedrijfstelling merkte ik, tijdens de opwarmcyclus (elke 3 uur, ca 30min), hinderlijk lawaai/ruis wat van de Jaga's wegkwam. Ik heb de voetventielen een beetje bijgedraaid zodat de ruis verdween.
Ook de traditionele radiatoren geven dan hinderlijke ruis, aanpassingen van de radiator thermosstaatknop of de eclips halen dit niet weg, je hoort het water stromen.

In Homeassistent zie ik dat de waterflow ongeveer 3l/min is, die oploopt naar 19l/min in de opwarmcyclus.
Kan het zijn dat de 19l/min doorstroomsnelheid te hoog is? Moet ik Adlar er bij halen of kan ik zelf iets doen?
Heeft denk ik met te hoge flow te maken. Ik heb met radiatoren en convectoren een lagere flow ingesteld gekregen ( vermogen van de circulatiepomp staat standaard dacht ik op 60)

Bij mij is de aanvoerbuis vanuit de warmtepomp naar de zolder vervangen door de (nieuwere) flexibele aanvoer en afvoer, omdat daar vooral de ruis optrad.
Deze twee maatregelen hebben ervoor gezorgd dat de ruis nu weg is. Bij hard werken van de pomp( meer dan 1500w) weet ik het resultaat nog niet. De buitentemperaturen zijn nu te hoog .

Om het vermogen van de circulatiepomp wat lager te zetten: Adlar even raadplegen lijkt me de beste route. Misschien gaan ze jou op afstand helpen om betreffende parameter(s) te wijzigen

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 13-04-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Ik zal eerst even paar dagen niets doen en wp zijn werk laten doen. Na paar dagen wordt alles pas stabiel is mijn ervaring

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
HeHoe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:40:
Omdat ik al gebruik maakte van EvoHome met een CV-ketel. Wilde ik deze ook in combinatie met een warmtepomp gebruiken. Omdat de meeste warmtepompen een eigen bediening systeem hebben en zeggen niet met EvoHome te kunnen werken. Heb ik mede hierom voor de Aurora II gekozen.
Omdat ik nog met HT radiatoren zit en alleen in de woonkamer vloerverwarming heb. Ben ik een eigen stuurprogramma gaan schrijven.
Stooklijn Aurora bedieningpaneel staat uit. Eigen stooklijn is afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bij temperatuur verhoging van meer dan 0,5 °C word de stooklijn tijdelijk aangepast (radiator naar 50 °C, en vloerverwarming naar 40 °C). Bij minder dan de 0,5 °C zal EvoHome de ruimtetemperatuur regelen door procentueel de op afstand bediende kleppen te openen. EvoHome zelf kijk ook naar de buitentemperatuur, om van in zijn configuratie aangegeven verblijfsruimten de temperatuur aan te passen.
Zoals ik ook bij de CV-ketel had, heb ik nu ook geen overshoot van temperatuur.

[Afbeelding]

Gedrag van de warmteregeling kan ik goed volgen door middel van de grafieken in Grafane
[Afbeelding]
Ziet er indrukwekkend uit, maar zie ik goed dat je wp nu telkens of vaak op hoog vermogen aanslaat als zijnde wij kennen als de thermostaat even een seintje geeft en de wp extra vermogen levert boven de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:10:
[...]

Zolang ik een Gold servicepakket heb voor de a.s. 5 jaar komen ze gewoon langs als er iets misgaat kan ik je vertellen 😂
Ik heb ook gold pakket, maar als het een softwarematig probleem is dat op afstand opgelost kan worden zullen ze dat zeker doen, ondanks gold pakket. Als er mechanisch en/of fysiek iets aan de hand is zal hulp op afstand niet kunnen en blijft natuurlijk de service ter plekke plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
Is er ook een kwh meter beschikbaar waarvoor je geen abonnement nodig hebt om de data van meer dan een jaar geleden terug te kunnen zien?
Ik vind zover de homewizard and eastron meter, welke dezelfde lijken te zijn. Wat zijn de andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
lalme schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:32:
Is er ook een kwh meter beschikbaar waarvoor je geen abonnement nodig hebt om de data van meer dan een jaar geleden terug te kunnen zien?
Ik vind zover de homewizard and eastron meter, welke dezelfde lijken te zijn. Wat zijn de andere opties?
Geen idee, op Amazon vind je er ook wel een aantal obv Tuya app, geen idee hoe lang je daarmee geschiedenis op kan bouwen.

Je kan de gegevens van HW wel exporteren naar exel…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
export schijnt ook alleen te kunnen als je een abonnement hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Deze Ketotek bewaard de data en toont dag, maand en jaar grafieken in dezelfde 'Smart-Live' app waar ook de Adler gebruik van maakt: https://www.amazon.nl/KET...mmeter/dp/B0B17B4D95?th=1
En geen betaald abonnement nodig, wel een registratie bij Tuya, maar die heb je al voor de Adler WP.

Ik heb de Ketotek zonder kleurenscherm en die werkt prima.Bij mij is de meter gekoppeld aan Homeassistant die er weer mooie overzichtsgrafieken van maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbDmpnFu25CbILeQ9Rdc3xFb8cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjPEEoURSrGq7t7c9lLUX7pm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door marnie op 16-04-2024 10:41 . Reden: toevoeging registratie Adlar al aanwezig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Een screenshot van Smart-Live app met info van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-J0AV_3hxkr5jf2T7ZUiHce920=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pphkoYLjG1L0ur14fcmTyo46.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
En een maand overzicht, je ziet dat de Adlar ongeveer één week in bedrijf is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDikLHyBhbNkkhGt6QIalnVevc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPiRzYGmKlAQXOvSHepXuXCu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanz2204
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-04 08:20
Sinds 2 februari zijn we over op all electric met de Aurora II 6 kwh en een Atlanta 150 L warmtepompboiler. We heel tevreden over de warmte in huis, de temperatuur van het water en het stroomverbruik.
Er is echter 1 probleem en dat is een telkens afnemende waterdruk van ongeveer 0,1 bar per week. Dus sinds de installatie heb ik al heel wat keer water bijgevuld.
Adlar is 2x komen kijken. De eerste installateur adviseerde een nieuwe warmtepomp. Dat is natuurlijk vrij ingrijpend. De pomp staat op het dak en moet met een kraan verwisseld. Dus kwam Adlar nog een keer kijken. Er werd een ontluchtingsventiel aangedraaid. Maar het probleem is nog niet opgelost….
En hoewel ik het steeds terugkoppel naar Adlar en vraag om een oplossing, heb ik die vooralsnog nog niet…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Nickname27 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:03:
Mensen met de 6kW versie, wat is de subsidie die jullie hebben gekregen?
Adviseur kwam vandaag langs en was er wat onduidelijk over. Kennelijk is het niet 2925 euro?

Ondanks dat toch gewoon akkoord gegaan met hun voorstel: basisinstallatie, 6kW Aurora II voor 3224 na subsidie (voor nu uitgegaan van 2775 subsidie). Nog niet eerder zo'n goedkope optie tegengekomen bij andere partijen.

Benieuwd hoe het proces vanaf nu verloopt, maar tot nu toe erg positief over het contact met Adlar :)
net adviseur hier gehad. Maar ik mag voor de 6kw 4824 neertellen. dit terwijl er nog een actie is. zal ze zo nog eens bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

steefweer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:51:
[...]

Hoi,
Staat meer overgeschreven op dit topic,
Was eerst 2.750 en nu 2.950 volgens mij. Is bij iedereen gewoon goed gegaan zover ik weet.

Ik betaalde uiteindelijk met gratis basisinstallatie en minima aan extra - subsidie alsnog 4.500, dus nog 1k.minder is wel echt goedkoop.

Kreeg net een mail dat ze nu ook een 4kw versie hebben!
hier ook een aanbod van 4824 gekregen, maar met die 3500 in het hoofd viel me dat nog wel tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Ray schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:51:
[...]

hier ook een aanbod van 4824 gekregen, maar met die 3500 in het hoofd viel me dat nog wel tegen
Er staat letterlijk op de website, 3574 euro "incl subsidie". Dus je betaald netto nog steeds 3500 euro. Komen soms wel wat extra kosten bij, huur kraan, muurbeugel/dakmontage, strekkende meters vanaf aansluitpunt tot WP. Dit zal je overigens overal bij elke aanbieder hebben.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

MrBas schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:11:
[...]

Er staat letterlijk op de website, 3574 euro "incl subsidie". Dus je betaald netto nog steeds 3500 euro. Komen soms wel wat extra kosten bij, huur kraan, muurbeugel/dakmontage, strekkende meters vanaf aansluitpunt tot WP. Dit zal je overigens overal bij elke aanbieder hebben.
het zit hem inderdaad in een aantal extra posten waarvan de grootste 500 voor het aansluiten op de ketel terwijl er een actie is gratis installatie.

ik vind toch 1200 aan extra postjes op een basisprijs van 3500 dan best fors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Ray schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:00:
[...]

het zit hem inderdaad in een aantal extra posten waarvan de grootste 500 voor het aansluiten op de ketel terwijl er een actie is gratis installatie.

ik vind toch 1200 aan extra postjes op een basisprijs van 3500 dan best fors
Van die 3500 is de subsidie natuurlijk al vanaf, dus zit je eigenlijk ruim over de €6000,-
Kan me voorstellen dat dat redelijk in verhouding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Ja hier is het inderdaad zo dat ik geen meerkosten heb aan de installatie. Basisinstallatie is genoeg hier. Pomp kan direct vanaf de oprit door de bakstenen muur heen op de vvw-verdeler aangesloten worden. Veel eenvoudiger wordt het niet denk ik.

Als tip kan ik verder nog meegeven: blijf pushen op een korting (eventueel met de belofte dat je dezelfde dag akkoord geeft). Bij mij kon er toen ook ineens 500 extra vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
azaden schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:31:
Voor diegenen die de COP waarde (formule bron: https://warmtepomp-tips.n...s/#bereken_cop_warmtepomp) inzichtelijk willen maken in Home Assistant.
[Afbeelding]

Hier een klein stappenplannetje:
1. Maak een Template Helper aan onder Integrations als sensor. Geef het een naam zoals bijvoorbeeld wp.COP voor de nieuwe entiteit sensor.wp_cop
[Afbeelding]
2. Vul de volgende code aan onder Template Opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{% set inlet  = states('sensor.wp_inlet_temp') |int  %}
{% set outlet = states('sensor.wp_outlet_temp') |int  %}
{% set flow  = states('sensor.wp_water_flow') |float %}
{# inlet = {{ inlet }}     #}
{# outlet = {{ outlet }}   #}
{# flow = {{ flow }}       #}
{% set qv = flow / (60 * 1000) %}
{% set dT = (inlet - outlet) |abs  %}
{% set p = 998  %}
{% set c = 4190 %}
{% set watt = (qv * p * c * dT)  %}
{% set cop = (watt / 1000) | round(2) %}
{# qv = {{ qv }}           #}
{# dT = {{ dT }}           #}
{# watt = {{ watt }}       #}
{# cop = {{ cop }}        #}
{{cop}}

3. Verander de namen van de entiteiten voor Outlet (celsius), Inlet (celsius) en de Water Flow (L/min) zoals jij ze zelf hebt gedefinieerd in de bovenstaande code.

4. Voeg een nieuwe kaart toe je Dashboard, Of maak de COP inzichtelijk in een Grafana Dashboard zoals ik die hier heb.
[Afbeelding]
Ik heb dit nu werkend gekregen, maar hoe moet ik dit precies aflezen? Ik kom er niet helemaal meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
k heb dit nu werkend gekregen, maar hoe moet ik dit precies aflezen?
De sensor toont de actuele COP waarde. Er is alleen een waarde als er verschil is tussen inlet- en outlet temperatuur dus als de wp actief is.Je kunt de geschiedenis kaart van HA gebruiken om de cop in de tijd te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Kan het verkeerd hebben. :? Maar is de COP die in de scrip berekend wordt, niet de energie(warmte) geleverd door de warmtepomp in kiloWatt (kW).
Compliment, ik denk dat je gelijk hebt.
Ter beoordeling:
volgens mij moet om de cop te krijgen de regel
code:
1
{% set cop = (watt / 1000) | round(2) %}

vervangen worden door de regel
code:
1
{% set cop = (watt / <electrisch vermogen>) | round(2) %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 203% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 22:34
Woensdag kreeg ik een mail van Adlar over Akutan batterij systemen. Heeft iemand hier al ervaring mee? De oplossing van zonneplan lijkt erg goed te werken (zie ook de recensie op bright.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
Aangepaste COP code, gebruik je eigen sensors.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{% set inlet  = states('sensor.wp_inlet_temp') |int  %}
{% set outlet = states('sensor.wp_outlet_temp') |int  %}
{% set flow  = states('sensor.wp_water_flow') |float %}
{% set e_watt  = states('sensor.wp_energie_fase_a_vermogen') |float %}
{# e_watt = {{ e_watt }}       #}
{% set p = 998  %}
{% set c = 4190 %}
{% set cop = (watt / e_watt / 1000) | round(2) %}
{{cop}}

Ik kreeg geen wattage waarde terug van de Tuya app: <104 cur_power> blijft 0, vandaar dat ik de current wattage gebruik van mijn WP kWh meter <sensor.wp_energie_fase_a_vermogen>
,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 09:01
Gisteravond heb ik ook Tuya Local in Home Assistant werkend gekregen en de diverse sensors toegevoegd (incl de COP berekening).
Klopt het dat je alle sensors handmatig moet invullen? Dus "sensor" selecteren, dan de juist ID, naam, device_class, unit of measure etc. En repeat voor alle `DP_ID`s? Of doe ik iets verkeerd en zou dit automagisch moeten gebeuren? Of is er een andere makkelijkere manier?

PS <104 cur_power> blijft hier ook helaas 0, zelfde voor de andere power `DP_ID`s.

[ Voor 9% gewijzigd door TiBoD op 20-04-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
@TiBoD Ik heb de sensors ook per stuk ingevoerd in Tuya Local.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietFace
Ik kom nu tot dit, een COP van 0,01? Ik zal vast iets verkeerd doen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SuinuK7WiMymE3I4-NqC052Z6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yQXHOYKIwHL8CsoB3AIo9CkH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 09:01
marnie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:00:
@TiBoD Ik heb de sensors ook per stuk ingevoerd in Tuya Local.
Via de issue tracker van Tuya Local kwam ik erachter dat de entities in
code:
1
/config/.storage/core.config_entries

(op hass.io) staat.
Misschien is dat eenvoudig te copy/pasten?
Mijn content (nog niet compleet) is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
 "entities": [
                {
                  "friendly_name": "wp.Inlet temp",
                  "unit_of_measurement": "℃",
                  "device_class": "temperature",
                  "id": 21,
                  "platform": "sensor"
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Coiler temp",
                  "id": 23,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Discharge Temp",
                  "id": 24,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Ambient Temp",
                  "id": 26,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.High pressure temp",
                  "id": 35,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Tank Temp",
                  "id": 38,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Suction Temp",
                  "id": 41,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Hot Water Set Temp",
                  "id": 101,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Economy outlet temp",
                  "id": 108,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Economizer inlet temp",
                  "id": 107,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Water flow",
                  "unit_of_measurement": "l/min",
                  "device_class": "water",
                  "id": 39,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Outlet temp",
                  "id": 22,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Incoiler Temp",
                  "id": 37,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Working Mode",
                  "select_options": "ECO;Normal;Boost",
                  "restore_on_reconnect": false,
                  "is_passive_entity": false,
                  "id": 5,
                  "platform": "select"
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Mode",
                  "select_options": "cold;heating;floor_heating;hot_water;cold_and_hotwater;heating_and_hot_water;floor_heatign_and_hot_water",
                  "id": 2,
                },
                {
                  "friendly_name": "wp.Curve setting",
                  "select_options": "OFF;H1;H2;H3;H4;H5;H6;H7;H8;L1;L2;L3;L4;L5;L6;L7;L8",
                  "id": 13,
                },
                {
                  "id": 4,
                  "friendly_name": "wp.temp_set",
                  "min_value": 5.0,
                  "max_value": 75.0,
                  "step_size": 1.0,
                  "platform": "number"
                }
              ],

Misschien heeft iemand een meer complete lijst? Of wellicht zelfs entities als `climate` gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
@azaden heeft een mooi/compleet overzicht geplaatst van de entities, zie azaden in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
.

[ Voor 223% gewijzigd door HeHoe op 30-04-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 14:56

PoKi

Ik?

Voordat ik met Adlar ga bellen...
De laatste tijd merk ik dat het stanby verbruik soms ineens omhoog gaat.
Het was altijd rond de 18, 19 watt (fan + compressor stil, maar 8L/min.), maar gaat nu ineens naar 49, 50 watt (fan + compressor stil, varierent van 0 tot 17a 18L/min), gemeten met de kwh meter van homewizard, apart voor de pomp.

Kan dit zijn omdat de buiten temp de laatste tijd 's avond ineens laag is?
Ik kon dit niet vinden in de 'handleiding'.

Warmtecurve staat op het laagste vanwege het weer en 's avond de pellet kachel even aan om het aangenaam te krijgen.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:06
PoKi schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:57:
Het was altijd rond de 18, 19 watt (fan + compressor stil, maar 8L/min.), maar gaat nu ineens naar 49, 50 watt (fan + compressor stil, varierent van 0 tot 17a 18L/min), gemeten met de kwh meter van homewizard, apart voor de pomp.

Warmtecurve staat op het laagste vanwege het weer en 's avond de pellet kachel even aan om het aangenaam te krijgen.
Dat gebeurt bij mij ook. En alleen bij lage buitentermperaturen, dus ik vermoed iets van een vorstbeveiliging ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 13:10
Hier hetzelfde, start in de avond stopt in de ochtend.
Zal denk ik met de lagere temperaturen de laatste weken in de nacht zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:06
HeHoe schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:02:
[...]

Om de power van de warmtepomp te meten, zul je tussen de warmtepomp en het elektriciteitsnet een Watt meter moeten plaatsen (Tuya / Home Assistant geschikt)
Misschien wil Adlar Casta deze wel inbouwen warmtepomp ;)[Afbeelding]
Ik heb het ook op die manier opgelost met een Shelly PM-mini, deze zijn net iets beter voor de portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
HeHoe schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:02:
[...]

Om de power van de warmtepomp te meten, zul je tussen de warmtepomp en het elektriciteitsnet een Watt meter moeten plaatsen (Tuya / Home Assistant geschikt)
Misschien wil Adlar Casta deze wel inbouwen warmtepomp ;)[Afbeelding]
Is dat niet handiger om in de groepenkast bij te plaatsen, of als daar geen ruimte is in een extra kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:40

Bij mij is laagste verbruiksstand 64W (pomp aan, compressor uit) op LT6. Maar ook op andere (lees: hogere) instellingen was dit 64W in rust.)
De WP pompt nog wel 17-18liter per minuut rond. Geen idee hoe dat anders te krijgen (en of dat zou moeten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Captain.John schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:28:
[...]

Bij mij is laagste verbruiksstand 64W (pomp aan, compressor uit) op LT6. Maar ook op andere (lees: hogere) instellingen was dit 64W in rust.)
De WP pompt nog wel 17-18liter per minuut rond. Geen idee hoe dat anders te krijgen (en of dat zou moeten?)
Dat lijkt me wel veel, bij mij in standby 4L/min bij 12W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
Vraagje. Ik heb nu nog een vloerverwarming verdeler met pomp, de monteur van Adlar gaf aan dat het het beste is om een verdeler zonder pomp te hebben.
Nu heb ik contact gehad met de installateur van de vloerverwarming en die wil de verdeler gratis vervangen.
Nu is mijn vraag, wat is handig? Zit er een risico aan dat als de cv nog een keer aanslaat er te heet water door de vloer gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:42
PietFace schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:38:
Vraagje. Ik heb nu nog een vloerverwarming verdeler met pomp, de monteur van Adlar gaf aan dat het het beste is om een verdeler zonder pomp te hebben.
Nu heb ik contact gehad met de installateur van de vloerverwarming en die wil de verdeler gratis vervangen.
Nu is mijn vraag, wat is handig? Zit er een risico aan dat als de cv nog een keer aanslaat er te heet water door de vloer gaat?
Je kan de temperatuur van de cv ketel ook aanpassen naar bijvoorbeeld 45 graden?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik heb een tweetal heren ontvangen voor de mogelijkheden van ons huis. Buiten het feit dat, voor mijn gevoel, technische kennis over de producten en keuzes bij de verkoper ontbreekt is de reactie tijd ook erg lang.
Ben ik te pietluttig of is het normaal om 2 weken te wachten op een offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 13:30
Ik kreeg de offerte terwijl Niels (verkoper) nog bij mij aan tafel zat .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 13:30
Hallo,

Vandaag is dan mijn Aurora 2 6kW geïnstalleerd.
Ik heb een all electric oplossing voor mijn benedenverdieping (enkel vloerverwarming, verder geen tapwater etc, puur de vloer).

De ingebruikstelling heeft nog niet plaatsgevonden maar de warmtepomp werkt en ik kon de stooklijn kiezen. "Kon"....

Nu zat ik wat te spelen met het display en belandde op een gekke plek met allerlei instellingen (L en P) maar heb geen idee hoe ik weer terugkom in de stand waar je de HL en HH lijnen kan instellen.
Geen handleiding voor het display gekregen en ook nergens te vinden.
Stekker al even losgemaakt en weer vast maar niets.
Er knippert een wifi-symbool maar geen idee hoe daar verbinding mee te maken.
Ook de app (Android) kan ik nergens in de Play Store vinden.

Mijn belangrijkste vraag: hoe reset ik het display naar "normaal" zodat ik de voorgebakken stooklijnen kan selecteren?

Edit 1: ik blijk het systeem in Manual mode gezet te hebben. Hoe krijg ik die er weer uit?

Edit 2: Bij verder snuffelen in deze threat kwam ik de app Smart Life tegen. Deze geïnstalleerd en het apparaat "grote huishoudelijke apparaten"-"heatpump"- "wifi" gekozen. Waarrempel, het bedieningskastje wordt gekoppeld. De warmtepomp heet "Intelligente drievoudige warmtepomp" :?

[ Voor 17% gewijzigd door BerndGaykema op 25-04-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Johan H schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:08:
[...]

Van die 3500 is de subsidie natuurlijk al vanaf, dus zit je eigenlijk ruim over de €6000,-
Kan me voorstellen dat dat redelijk in verhouding is.
ja en nee.... wat doen ze dan voor die 1300 euro basis installatie ?

voor het op het balkon zetten rekenen ze ook 300 euro. dan staat hij daar en moet hij aangesloten op de ketel. dat is dan die 500,--

maar waar blijft die 1300 dan ? zit ook niet in leidingwerk want ook dat is een extra post en voor Electra moet je ook zelf zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
TimK1990 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:40:
Ik heb een tweetal heren ontvangen voor de mogelijkheden van ons huis. Buiten het feit dat, voor mijn gevoel, technische kennis over de producten en keuzes bij de verkoper ontbreekt is de reactie tijd ook erg lang.
Ben ik te pietluttig of is het normaal om 2 weken te wachten op een offerte?
Zoals ik al meerdere keren hier heb aangegeven reageert Adlar misschien wat traag , echter heb ik meerdere bedrijven offerte aangevraagd toen en van meerdere na 1 jaar nog niet eens antwoord. Alles in perspectief.

Ja ze antwoorden misschien wat traag maar ben super tevreden met de wp en wp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Deel hier absoluut niet de ervaring dat er traag wordt gereageerd. Meestal binnen 2 werkdagen antwoord via mail en je kan ze natuurlijk ook gewoon even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:58
mversluis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:52:
[...]

Zoals ik al meerdere keren hier heb aangegeven reageert Adlar misschien wat traag , echter heb ik meerdere bedrijven offerte aangevraagd toen en van meerdere na 1 jaar nog niet eens antwoord. Alles in perspectief.

Ja ze antwoorden misschien wat traag maar ben super tevreden met de wp en wp boiler.
Hier ook een zeer tevreden wp gebruiker. Ook wat aanloop problemen. Geduld en af en toe voor de gemoedsrust even bellen. Maar het resultaat is meer dan het wachten waard. Wat een heerlijke gelijkmatige warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:18
roelof mulder schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:38:
Woensdag kreeg ik een mail van Adlar over Akutan batterij systemen. Heeft iemand hier al ervaring mee? De oplossing van zonneplan lijkt erg goed te werken (zie ook de recensie op bright.nl)
Bright werkt samen net Zonneplan. Iets van Wij van WC eend adviseren ...... wc eend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:18
Ik heb het topic ook eens doorzocht op stadsverwarming. Werken hun systemen alleen op gas aansluitingen? Ik heb geen boilers etc nodig namelijk. Heb stadverwarming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@ebbz @PoKi @m-ruiter227

De vraag over het verbruik van de wp rond de 40w continu wordt hiermee beantwoord:

Antwoord verkregen via Adlar:

“Dat is inderdaad de circulatiepomp, die gaat in een anti vorst modus op het moment dat de buitensenor 5 of lager detecteerd graden detecteerd. Dan gaat die om de 10 minuten op een hogere snelheid draaien (dat zijn de pieken). Op het moment dat het weer boven de 8 graden is stopt die daarmee. Vandaar dat die vannocht weer op zn lage (stand by) modus draaide.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik ben inmiddels ook bezig met de 6kw variant. Ik ben aan het kijken naar de voorbereidingen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het volgende;
- Weinig ruimte voor de buitenunit (maar 1 plek mogelijk)
- Volgens de handleiding moet de grindbak minstens 120cmx78cm zijn
- De beschikbare ruimte is 122cm

Hierbij een tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reJgI_PGYpJTidcZKaC8vTbvk9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8QVw3SzdWybyN6KWrgus9Bnb.png?f=user_large

Het mooiste zou zijn als hij precies in de nis kan vallen, en dus niet uitsteekt. Ik vraag me alleen af of er dan voldoende ruimte is voor de luchtstroom, zeker aan de zijkant. Hier kan ik niet echt iets over vinden; als ik de grindbak in de hoek maak en de pomp wordt geinstalleerd, gaat het dan problemen opleveren qua geluid? Volgens de verkoper was dat geen probleem, maarja, die hoeft er niet te wonen...

De andere optie is om hem te draaien, maar aangezien dat stuk maar 90cm is komt hij dan gedeeltelijk voor het raam in de woonkamer te staan.

Heeft iemand hier een idee/tip/ervaring voor?

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Bij ons staat wp gewoon op bestrating ( 50x50 tegels)
Midden onder de wp hebben we gat van 10cm en tot 1,5 meter diep geboord en dat vol gestort met grofgrind. Werkt perfect , geen overlast van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Als je de WP in een nis zet ben ik overtuigd van mindere efficiëntie, maar vooral van meer geluid. In de open ruimte zijn ze veel stiller

Misschien gek idee; Probeer anders met een apparaat zoals eem ventilator of iets van gereedschap verschil tussen buiten de nis en in de nis te horen (van een afstandje). Wellicht geeft dit al enige vorm van inzicht

Mijne staat ook in een nis, heb niet heel dichtbij buren maar denk dat die stiller is zonder klankkast.

Slechte foto, want ging op het voegwerk;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfAxdd3YnUaf3ltUAp0QWc8PUho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PJOeNIA2GO6SmjHQLRJmWMx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door steefweer op 05-05-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:54
steefweer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:22:
Als je de WP in een nis zet ben ik overtuigd van mindere efficiëntie, maar vooral van meer geluid. In de open ruimte zijn ze veel stiller

Misschien gek idee; Probeer anders met een apparaat zoals eem ventilator of iets van gereedschap verschil tussen buiten de nis en in de nis te horen (van een afstandje). Wellicht geeft dit al enige vorm van inzicht

Mijne staat ook in een nis, heb niet heel dichtbij buren maar denk dat die stiller is zonder klankkast.

Slechte foto, want ging op het voegwerk;)[Afbeelding]
Twee dingen die opvallen:
2 flesjes hertog jan
en een hond met jasje.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
harv schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:03:
[...]

2 flesjes hertog jan
en een hond met jasje.
Je bedoelt wat echt opvalt zijn de 2 flesjes bier en koffiemelk , gekke combinatie >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Perfect toch. Met die buitenunit heb je zo koud bier, kwestie van even ervoor zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:31
mversluis schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:10:
Bij ons staat wp gewoon op bestrating ( 50x50 tegels)
Midden onder de wp hebben we gat van 10cm en tot 1,5 meter diep geboord en dat vol gestort met grofgrind. Werkt perfect , geen overlast van het water.
Da's een goede tip, daar ga ik ook eens naar kijken, thanks!
steefweer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:22:

Slechte foto, want ging op het voegwerk;)[Afbeelding]
Qua geluid geloof ik dat meteen, maar voor nu gaat/ging het mij meer om de fysieke plaats zelf. Bij jou staat hij bijvoorbeeld ~40cm van de muur rechts af? Is dat vanwege de kraan? Of kan die fysiek niet dichter naar de muur?

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
harv schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:03:
[...]

2 flesjes hertog jan
en een hond met jasje.
Haha true 😂😭

Dit is geen hond, betreft een opgevoerde cavia

[ Voor 10% gewijzigd door steefweer op 06-05-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
mversluis schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:36:
[...]

Je bedoelt wat echt opvalt zijn de 2 flesjes bier en koffiemelk , gekke combinatie >:)
Na koffie tijd kwam biertijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
GamemasterByte schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Da's een goede tip, daar ga ik ook eens naar kijken, thanks!

[...]

Qua geluid geloof ik dat meteen, maar voor nu gaat/ging het mij meer om de fysieke plaats zelf. Bij jou staat hij bijvoorbeeld ~40cm van de muur rechts af? Is dat vanwege de kraan? Of kan die fysiek niet dichter naar de muur?
Kraan is niet de reden, maar ik wilde daar wat ruimte houden, had hem ook een meter of twee naar rechts kunnen zetten, maar dan staat die meer in het zicht, langere leidinglengte etc.

Achterzijde tot muur is ca 300mm denk. Dit is wel aan de krappe kant, wellicht is meer ruimte beter voor het rendement.

Laatst is uit onderzoek gebleken dat airco buitenunits op een wit dak (35 graden) 25% efficiënter draaien dan op een zwart bitumen dak (55gr) voor koelen.
Omgevingstemperatuur en voldoende verse aanvoer is belangrijk bij L/W of L/L warmtepompen. Ik heb niet het idee dat het achter de unit erg koud of warm wordt waardoor die minder efficiënt draait.

[ Voor 28% gewijzigd door steefweer op 06-05-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 12:42
Wij hadden een defecte regelunit.
Deze is binnen 4 dagen vervangen.
Daarna hebben ze een 4G kit aangesloten en de nieuwste firmware erop gezet waarbij hij zelf de stooklijn kan maken.

Dit werkt goed, maar ik denk nog niet optimaal.
We houden het goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 16:51
Ik wilde graag de 6KW in een hybride opstelling naast mijn cv.
Probleem is dat de cv ruimte (op de 2e verdieping) erg onhandig ligt, waardoor er veel extra kosten zijn voor langere leidingen, plaatsing monoblok op hoogte, extra groep in de meterkast en een stroomkabel rond het hele huis.

Ik heb echter ook een ruimte op de 1e verdieping waar alles aanwezig is: een aparte groep voor de omvormer voor de zonnepanelen kan volgens mij prima ook gebruikt worden voor de warmtepomp. Ook lopen hier de aan- en afvoer leidingen van de cv van boven naar beneden. En naast deze ruimte is een plat dak waar de warmtepomp op kan.

Alleen wil Adlar bij een hybride opstelling alleen aansluiten onder de ketel. Kan iemand uitleggen hoe ze dat precies doen? Met een open verdeler?
Ik dacht dat je met een terugslagklep en evt. een buffervat ergens een warmtepomp prima op een andere plek in het circuit kon aansluiten.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Vandaag is de Aurora II 6kW bij ons geïnstalleerd. Twee prima Nederlandse monteurs die de boel hebben aangesloten. WP proefdraait nu eventjes en dat verloopt tot nu toe prima. Geluid valt me ook echt heel erg mee (ook al is het nu natuurlijk niet zo koud meer). Binnen hoor ik sowieso niks, dat was met de CV ketel en verdelers met pomp wel anders.

Ik moet zeggen dat ik echt serieus onder de indruk ben van het hele proces bij Adlar. Communicatie verloopt vlot, de mensen met wie ik contact heb gehad weten echt waar ze over praten en er wordt ook heel eerlijk aangegeven wanneer je beter iets zelf kan voorbereiden (bijv een extra groep aanleggen) omdat dat via hen gewoon een stuk duurder is.

Echt, zeer tevreden! _/-\o_

Als ik dat toch vergelijk met offertes van "traditionele" installateurs van soms boven de 10.000 euro.. bijna crimineel dat zij dat durven vragen. En dan nog steeds met droge ogen vertellen "dat de vvw-verdelers toch echt een pomp moeten hebben, anders niet genoeg flow" 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Nickname27 op 08-05-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:20
En dan nog steeds met droge ogen vertellen "dat de vvw-verdelers toch echt een pomp moeten hebben, anders niet genoeg flow" 8)7[/i]
Ik denk dat dit ook situatie afhankelijk is, plaatsing van de pomp, afstand/opvoer van de hoeveelheid water.

Bij mij laat ik wel een extra pomp plaatsen aangezien de warmtepomp Niet in hybride opstelling komt, we gaan direct all-electric is de bedoeling. Dan komt er een vat tussen van een 100 liter als buffer en pomp de warmtepomp het water naar het vat, dan is er na het vat nog een pomp nodig om het water naar de verdeler te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartender op 09-05-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Is de 10kw uitvoering een 1 fase of 3 fase pomp?
Zie de handleiding op blz 9 staat 1 fase https://adlar.com/nl/handleiding-bekijken/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
@PietFace Naar aanleiding van je DM. Om ruis uit de COP berekening te halen heb ik de COP code voorzien van de voorwaarde dat de flow een minimale waarde moet hebben. Mijn water flow, als de pomp het water niet opwarmt, is < 4 l/m en mijn flow als de pomp opwarmt is ca 17 l/m, ik heb de minimum_flow op 5 gezet.
Pas de minimum_flow en entiteiten aan naar eigen behoeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{% set minimum_flow = 5 %}
{# minimum_flow = {{ minimum_flow }}       #}
{% set inlet  = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') |int  %}
{% set outlet = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') |int  %}
{% set e_watt  = states('sensor.wp_energie_fase_a_vermogen') |float %}
{% if minimum_flow < states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') |float %}
  {% set flow  = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') |float %}
{% else %} 
  {% set flow  = 0 |float %}
{% endif %}
{% set p = 998  %}
{% set c = 4190 %}
{% set cop = (watt / e_watt / 1000) | round(2) %}
{{cop}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 18:30
Hoi

Ik heb een offerte aangevraagd bij Adlar voor een 6 kw all electric installatie ik van het gas af te gaan

Nu viel mij ter dingen op, hij raadde een 8 kw ipv 6 kwh aan

Ik heb een m3 aan gas verbruik van over 1000 m3 per jaar in een goed geïsoleerde huis van 2007 met vloerverwarming

Ik had zelf uitgerekend dat ik onder de 6 kw zit

Wat denken jullie?

Het andere is dat het boilervat een aparte systeem is los van de wp zelf

Ik begrijp dat dat zelf een wp is due op lucht werkt met een dak doorgang
Het type is Atlantic explorer 270 liter

Is dit gebruikelijk ?

Ik dacht altijd dat de boilervat ook onderdeel van het wp systeem was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Boilvervat is inderdaad een aparte installatie. Dit betreft je tapwatervoorziening en die wordt door een aparte warmtepompboiler verzorgd waar goed reviews over te vinden zijn in dit topic. Vooral wat betreft het verbruik.

Ikzelf had een verbruik van 1000-1200m3 met een goed geisoleerd huis uit 1940 en ik draai op een 6kW variant wat prima te doen is. Dus ik neem aan dat een huis uit 2007 dit prima moet redden. Hangt wel af van de mate van isolatie, wat voor verwarmingssysteem etc af.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 10-05-2024 00:10 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

milkman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:58:
Hoi

Is dit gebruikelijk ?

Ik dacht altijd dat de boilervat ook onderdeel van het wp systeem was
Is niet heel ongewoon om het zo aan te pakken. Extra warmtepompboiler betekent 2x subsidie mogelijkheid. In mijn geval wordt de installatie er ook veel makkelijker van. Warmtepomp op maaiveld tegen de gevel waar aan de binnenkant de vloerverwarming verdeler zit. De warmtepompboiler dan op zolder zonder dus de leidingen die de boiler met de buitenunit moet verbinden.

Het enige nadeel kan zijn dat je het pomp geluid dus wel naar binnen haalt.
Pagina: 1 ... 18 ... 61 Laatste