Hallo allemaal,
Zo, even op adem komen, heb de forumpagina's sinds 16 mei verdeeld over de dagen

maar ik ben helemaal bij!
Waarom zou ik dat nou allemaal doen, het is stiekem toch best veel lezen, nou jullie raden het misschien al.
16 mei heb ik best wel een prettig offertegesprek/schouw gehad, voor de 6KW WP aan te sluiten zonder ketel-connectie.
Nu wilde ik alle ins en outs wel weten van de Adlar ervaring, en ik zal de mijne ook even delen.
- Ik denk dat het advies voor een 6kW variant best valide is geweest, waar ik eerst zelf dacht iets hoger uit te te komen. Wij verbruiken 1200 kuub in een huis van 1973, zo'n 130m3 groot en stoken nu nog met 50 graden (de ketel gaat niet lager).
- In de toekomst gaan wij ook over op fancoils, misschien ook wel vloerverwarming, hierom komt er alleen een klein 20l buffervat als ik het goed heb begrepen. (Nu zijn alle radiatoren voorzien van speedcomfort boosters)
- Ze vonden het niet erg dat ik de kosten uit wilde smeren, ik laat de CV nog enkele jaren hangen voor SWW, ze noemden zichzelf toch alleen maar WPB dozenschuivers. Op deze manier wordt er wel goed rekening gehouden met een wat beperktere beurs.
- Meteen een order geplaatst, dat moest voor de korting, ik vond dit wat opdringerig maar ben het ook wel een beetje gewend... Het was verder wel een fijn gesprek en had geen nare na-smaak ervan.
- Snel reactie op de eerste mailtjes, daar kon ik nog wat verduidelijking krijgen.
De toch wat minder positieve punten;
- Ondanks situatie met oude radiatoren uit de jaren 70 moest ik uiteindelijk zelf aandringen op een vuilafscheider... wéér meerwerk en dus extra kosten...
- Wéér meerwerk? Ja weer, want blijkbaar is elektriciteit naar je warmtepomp toe niet onderdeel van je basisinstallatie, ik vind dat ze het woord ' basis' wel mogen schrappen

Dat ga ik dan toch maar zelf doen.
- Mij werd verteld dat mijn opentherm thermostaat (Netatmo) niet bruikbaar zou zijn, maar ik lees dat hier toch anders. Ik ga zelf ook nog even vragen naar die Jan module.
- Helaas moeten de leidingen over de buitengevel, maar goed dit snap ik dan wel weer onder het mom van de basisinstallatie. Door het huis heen zou toch 2 betonboringen extra betekenen.
- Je mag natuurlijk je eigen prijzen bepalen, maar ik vond de opgave van ±4500 euro incl installatie wel erg fors voor de 270 WPB!
- De mooie prijzen hier uit het forum zijn blijkbaar sowieso wel voorbij, de basisinstallatie (inclusief elektra) komt nu uit op ±4400 euro (met aftrek subsidie). Voor mij dus 3600 euro en dan nog de kosten voor het vuilfilter.
Zo klinkt het verder misschien wat negatief als ik het opsom, maar ga denk ik wel met ze in zee.
Ik krijg hier wel goede hoop van de verdere service en ondersteuning die ik hoor dat ze geven!
Alleen de opentherm ondersteuning is wel echt blocking, ik vind het prachtige systemen van jullie met de wisselingen van stooklijnen, maar daar heb ik zelf gewoon geen zin in.
De stooklijn moet die toch zelf kunnen bepalen met een basisinstelling/schatting, en verder de combinatie van buiten en binnentemperatuur.
Volgend weekend maar eens de elektra naar buiten brengen en een grindbak of tegelpleintje realiseren.
Ik heb nog maar enkele dagen voor de laatste twijfels.
Als laatste, om deze lange post maar eens af te sluiten, nog één technisch vraagje;
Het 20 liter vat is blijkbaar alleen maar nuttig om een defrost te bekostigen.
Maar dat schijnt ook best wat efficiëntie te kosten, zou een elektrische heater hier niet veel beter voor zijn?
Die zit niet continu "in de weg" en kost je niet een extra circulatiepomp.