Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 20 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:41
Dan ben ik benieuwd of de punten die opgelost moeten worden door de installatie van Adlar wp is gekomen of al aanwezig was voordat adlar geweest is.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-06 14:53
Jerra schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:24:
Nog een vraagje hier in het ervaringen topic:

Hoe werkt koelen eigenlijk qua "warmtevraag"
Geeft de thermostaat aan dat het boven de ingestelde temperatuur is, en vraagt deze dan koeling aan?

Ik ben van plan om per gebruikte kamer een fancoil op te hangen, maar begin met alleen de slaapkamer. Zou ik de draadloze thermostaat dan in de zomer in de slaapkamer leggen?
Op dit moment schijnt het koelen ook via curves te werken en is men er wel mee bezig om dit ook thermostaat gestuurd te krijgen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13
mversluis schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:11:
Dan ben ik benieuwd of de punten die opgelost moeten worden door de installatie van Adlar wp is gekomen of al aanwezig was voordat adlar geweest is.
Dat zei ik dus al, expansievat van warmtepomp moet verplaats worden omdat deze te dicht op de ketel geplaatst is. Deze mag niet een meter voor de ketel en niet binnen 5cm van de ketel geplaatst worden aan de zijkant.

Overige punten waren al aanwezig blijkbaar maar nog nooit eerder van gehoord. Heb dus ook al 2x eerder onderhoud gehad en de monteurs hadden dit toen niet vermeld.

Overige punten betreffen overigens:
  • koolmonoxidemelder niet ver genoeg van CV ketel vandaan
  • rookgasafvoer niet voldoende hoog nadat buren pv panelen op hun dak hebben geplaatst
  • gasvoordruk onvoldoende, aanwezige 22mm leiding moet stuk verlengt worden naar ketel.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 20:34
Bij mijn offerte voor een all electric wordt een Atlantic Explorer v4 warmtepomp boiler aangeboden

Was dat niet bij u het geval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:54

Jerra

Beunhaas in wording

Bedankt voor de meerdere reacties op mijn koelvraag! :)

Ik ga er achter komen maar voor nu in ieder geval fijn dat ik er geen speciale thermostaat voor nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
milkman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:45:
Bij mijn offerte voor een all electric wordt een Atlantic Explorer v4 warmtepomp boiler aangeboden

Was dat niet bij u het geval ?
Dat is standaard en enige die adlar levert in 2 uitvoeringen 200 en 270 liter geloof ik.

Wij hebben 270 liter en geen moment spijt van. Die wp boiler gebruikt echt 3x niets

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:24
MrBas schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:20:
Ik heb gisteren toevallig ook controle gehad door ENSW en zij constateerde dat het expansievat te dicht op de ketel is geplaatst en dat deze volgend jaar verder weg gemonteerd dient te zijn. Verder hadden ze over de warmtepomp installatie niet veel te zeuren. Kreeg wel veel punten extra welke verholpen moesten zijn bij de volgende servicebeurt alvorens ze weer controle komen doen.

Ik had ze overigens terug laten komen omdat ik vermoedde dat de vorige servicemonteur zijn werk niet goed deed en dat bleek ook achteraf. Pakkingen waren niet vervangen en alle tekortkomingen waren niet gemeld. Had alleen 2 metingen uitgevoerd en dat was het.
Heb je een foto van de tussenafstand

O laat maar, zie de afstanden al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 21:10
Wij hebben als Lwa-max, bij max vermogen: 64dB en bij max begrensd vermogen 59dB door gekregen(6kW).
Dit lijkt voor ons ook niet voldoende met een gevelbreedte van 5,3m reflectie van de gevel in het rekenmodel van de overheid. De afstand van de unit tot het raam van de buren is ongeveer 4 meter.
De warmtepomp is TUV gecertificeerd met huidige omkasting, er is dus geen waarde voor K1 en D_omkasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TiBoD schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:55:
Wij hebben als Lwa-max, bij max vermogen: 64dB en bij max begrensd vermogen 59dB door gekregen(6kW).
Dit lijkt voor ons ook niet voldoende met een gevelbreedte van 5,3m reflectie van de gevel in het rekenmodel van de overheid. De afstand van de unit tot het raam van de buren is ongeveer 4 meter.
De warmtepomp is TUV gecertificeerd met huidige omkasting, er is dus geen waarde voor K1 en D_omkasting.
Met deze waarden word je dus niet echt vrolijk, dat is dus behoorlijk veel. ik kan je alleen één advies geven, maak een juiste WPAC berekening, dat is de overheidstool die speciaal bedoeld is om aan te kunnen tonen dat je aan de gestellde wettelijke eisen 45/40 dB op de erfgrens voldoet. Kom je er niet uit, wil ik je best helpen, stuur dan maar een pm op.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Beste Adlar liefhebbers,

Zojuist Adlar Castra gesproken met betrekking tot het verplaatsen van het expansievat. Zij geven aan dat zij hier kosten voor moeten gaan rekenen wat in mijn ogen zeer onredelijk is. Zij hebben immers het expansievat geplaatst en dienen te weten (als installatiebedrijf) dat je niet binnen een bepaalde afstand een expansievat voor een ketel moet plaatsen in mijn ogen.

Wat vinden jullie wat ik moet doen? Ik heb zelf al aangegeven dat ik niet akkoord ga met de kosten en dat zij zelf een fout hebben gemaakt welke ze op dienen te lossen. Ik kan daarvoor niet voor de kosten opdraaien lijkt mij toch? Ik heb immers gekozen voor een warmtepomp incl installatie en vindt dat hier ook garantie op gegeven dient te worden.

Wat vinden jullie?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 17:03
fvanderstege schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Goedemorgen.
Ik ken dit niet.
Het zou zo maar kunnen dat je andere software hebt, zodat het display anders werkt?
Staat er iets in je bijgeleverde handleiding?
Anders Adlar maandag even bellen voor ondersteuning bij het aanpassen van de betreffende parameter

Als het dringend is kun je nu ook bellen naar Adlar. Telefoon even over laten gaan dan kun je vervolgens doorgeschakeld worden naar de storingsdienst.
Ook bij mij verschijnt bij stap 3 PA5
Full electric is 2 weken geleden geinstalleerd

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
hwennink schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Ook bij mij verschijnt bij stap 3 PA5
Full electric is 2 weken geleden geinstalleerd
je hebt een wachtwoordcode nodig om deze stap te passeren. Adlar is voorzichtiger geworden om te voorkomen dat iedereen in staat is parameters te wijzigen. Bblijkbaar gebeurt het nogal eens dat er door ( foutieve of essentiële ) paramterwijzigingen die eigenlijk niet kunnen in de betreffende situatie, vervolgens storingen ontstaan.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 18:24
MrBas schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:27:
Beste Adlar liefhebbers,

Zojuist Adlar Castra gesproken met betrekking tot het verplaatsen van het expansievat. Zij geven aan dat zij hier kosten voor moeten gaan rekenen wat in mijn ogen zeer onredelijk is. Zij hebben immers het expansievat geplaatst en dienen te weten (als installatiebedrijf) dat je niet binnen een bepaalde afstand een expansievat voor een ketel moet plaatsen in mijn ogen.

Wat vinden jullie wat ik moet doen? Ik heb zelf al aangegeven dat ik niet akkoord ga met de kosten en dat zij zelf een fout hebben gemaakt welke ze op dienen te lossen. Ik kan daarvoor niet voor de kosten opdraaien lijkt mij toch? Ik heb immers gekozen voor een warmtepomp incl installatie en vindt dat hier ook garantie op gegeven dient te worden.

Wat vinden jullie?
Zie ik het goed, heb je twee expansievaten. Waarom heeft Adlar Castra een tweede expansievat geplaatst. Kan het mis hebben maar 1 expansievat op de cv installatie lijkt mij voldoende. Misschien is het voldoende het expansievat van Adlar Castra te verwijderen.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
HeHoe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Zie ik het goed, heb je twee expansievaten. Waarom heeft Adlar Castra een tweede expansievat geplaatst. Kan het mis hebben maar 1 expansievat op de cv installatie lijkt mij voldoende. Misschien is het voldoende het expansievat van Adlar Castra te verwijderen.
Ik heb 2 expansievaten inderdaad, 1 voor de wamtepomp (verwarming) en 1 voor de CV ketel (tapwater). Zijn beide gescheiden systemen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP30
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 20:42
MrBas schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:27:
Beste Adlar liefhebbers,

Wat vinden jullie?
Als consument heb je een warmtepomp gekocht en daarbij is overeengekomen dat deze door de verkoper (Adlar) ook zou worden geïnstalleerd. In een koopovereenkomst ontstaan over en weer verplichtingen voor de koper en de verkoper. Tot de verplichtingen van de verkoper behoort dat deze een zaak dient te leveren die aan de overeenkomst voldoet. Dat betekent dat die zaak de eigenschappen moet hebben die voor een normaal gebruik nodig zijn. Deze regeling is terug te vinden in artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (7:17 BW). Aangezien je de installatie door Adlar (de verkoper) hebt laten uitvoeren, wordt de installatie beschouwd als onderdeel van de overeenkomst.
Nu de installatie niet correct uitgevoerd is, voldoet Adlar niet aan de overeenkomst en wordt dit beschouwd als het niet beantwoorden van het afgeleverde aan de overeenkomst (art. 7:18a BW).
Wanneer een verkoper een zaak levert die niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan schiet hij tekort in het nakomen van zijn verplichtingen op grond van de koopovereenkomst. Op grond van de artikelen 21 en 22 van boek 7 BW kan de koper dan gratis herstel verlangen.

Naar mijn mening moet Adlar dus de kosten hiervoor betalen. Als ze niet op jouw vriendelijke verzoek reageren, dan kan je ze in gebreke stellen waarin je ze een redelijke termijn geeft om de fout te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
Vandaag is eindelijk de gasmeter en leiding verwijderd. Dit hele proces heeft 1,5 jaar geduurt vanaf de 1e communicatie. Eigenlijk is dit absurd.

Nu dus echt helemaal gasloos ( we gebruikte al 1,5jaar niets meer 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
Ik wil toch graag nog even terugkomen op de discussie over het geluid. Vorig jaar mei geplaatst. In oktober 23 voor het eerst aangezet. Zoals ik al eerder had gemeld dacht mijn partner dat er een vrachtwagen voor de deur stond. De hele winter gedraaid op LT8. ‘s Nachts uit. En ik heb buren die niet gaan klagen. Nu is de monteur geweest voor een upgrade , en plaatsen van een open thermostaat. Omdat het water niet warmer wordt als 22C heb ik gisteren contact gehad met een monteur. Die zegt: op LT8 laten staan en de watertemperatuur loopt dan langzaam op. Nou nee, sinds gisteravond nog steeds 22C!! Zo wordt mijn vloer niet warm helaas. Maar de pomp draait natuurlijk wel veel stiller. Als ik mag kiezen, dan toch maar iets meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 19:00
mversluis schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:44:
Vandaag is eindelijk de gasmeter en leiding verwijderd. Dit hele proces heeft 1,5 jaar geduurt vanaf de 1e communicatie. Eigenlijk is dit absurd.

Nu dus echt helemaal gasloos ( we gebruikte al 1,5jaar niets meer 😉)
Bij ons heeft het 2 maanden geduurd, voordat de meter en gasleiding is weggehaald. Waarom heeft het bij jou zo lang geduurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Werkelijk geen idee
Liander gooit het op geen personeel en te veel werk argument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 08:36
Wij zijn nu eindelijk ook echt van het gas af. Vorig jaar een 10kW Adlar laten installeren. Lang gewacht op het "eigen" boilersysteem wat ze zouden ontwikkelen als aanvulling om full-electric te kunnen gaan. Blijkbaar hebben ze dat ergens los gelaten en bieden al een tijdje de Atlantic Explorer aan. Dus die hebben wij nu ook sinds gisteren. Waar 2 man uiteindelijk een volle dag mee bezig waren en erg veel hulp via videobellen nodig hadden (ze spraken ook geen Nederlands en nauwelijk Engels, wat communiceren met hen lastig maakte).

Hierbij valt wel gelijk om dat de Atlantic extreem veel lawaai maakt tijdens het opwarmen. Het staat op zolder, maar het is niet echt uit te houden om in dezelfde ruimte te zijn. De setup is in lokale inlaat en de uitlaat naar buiten via de oude CV in/uitlaat.
Ik had tot nu toe alleen maar positieve dingen hier op Tweakers over de Atlantic gelezen, dus ik vraag mij of of deze herrie hoort.
Ook geeft het gebruik van warm water nu een harde terugslag bij de kranen, die er eerder niet was en er ook niet is bij koud water.

Daarnaast werkt de Adlar warmtepomp nu niet, aangezien de CV er tussen uit is en het gelijk een foutmelding geeft over hoge overdruk. Dit terwijl ze wel, naast het bestaande 20L buffervat, een nieuw expansievat in het CV circuit hebben toegevoegd (en de oude hebben verwijderd). De druk is 2 bar.

Dit alles doet mij wel afvragen of dit nu helemaal goed geïnstalleerd is en de CV wel op de juiste wijze is afgekoppeld. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Even de instellingen doorlopen of er niets raars instaat. Of reset geven en opstart wizzard doorlopen. Zijn maar paar parameters die initieel erin moeten staan.

Dakdoorvoer kan dacht ik niet door oude cv afvoer want diameter is bij wp boiler veel groter.

Daarnaast kan je ook bepaalde tijden instellen wanneer de boiler wel of niet mag opwarmen , kan je wellicht iets beter sturen op tijden dat je minst last van hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
marnie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:33:
[...]

De gekozen koelcurve was ingesteld één graad boven het het dauwpunt (buitentemperatuur afhankelijk, zie de grafieken) echter de warmtepomp kwam met zijn aanvoertemperatuur toch lager dan het dauwpunt met condens als gevolg. Vandaar dat ik afgestapt ben van de koelcurves op basis van de buitentemperatuur.

Met een automatisering in Homeassistant stopt het koelen als de dauwtemperatuur in de woonkamer bereik/benadert wordt. Ik bewaak ook het aantal starts van de WP. Eea moet op een warme dag nog worden getest.
Voor de dauwtemperatuur meting gebruik ik https://www.slimmedingen....itsensor-z-wave-plus.html. De dauwtemperatuur is geen vaste waarde.

De koeltemperatuur is in Homeautomatisering op dit moment vastgezet op 1 graad boven dauwtemperatuur, ik denk dat in de praktijk een temperatuur lager dan 15 graden niet echt nodig is, maar dat is nog in test.
Wat ik me bij dit soort dingen afvraag, hoe doet het gros van de klanten dit die zoals ik ook geen technische kennis, apps en andere gadgets hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Jij hebt het geluk dat je tweakers als ons hebt die je kunnen helpen met deze vraagstukken. De overige zullen niet eens weten dat de warmtepomp kan koelen en deze alleen gebruiken voor verwarmen. Zometeen als de implementatie van de jan module de standaard wordt hoeven ze ook niet meer met stooklijnen te knoeien maar doet de warmtepomp dat voor ze. Mocht er echter problemen ontstaan is het telefoonnummer bekend.

Mocht je zelf vragen hebben sta ik en andere tweakers gewoon klaar voor je op dit forum :).

Verdiepen in systemen als Home Assistant is overigens even een klein leerproces maar als je dit onder de knie hebt is het achteraf redelijk makkelijk. Vooral omdat ze, op het gebied van gebruiksvriendelijkheid grote stappen hebben gemaakt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
glider5 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Wat ik me bij dit soort dingen afvraag, hoe doet het gros van de klanten dit die zoals ik ook geen technische kennis, apps en andere gadgets hebben?
Out of the box werkt het ook gewoon goed en dat snapt iedereen , echter met stukje huisautomatisering wat de meeste hierbij extra doen is net meer op de specifieke details sturen.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook veel ha heb draaien , maar wp draait out of the box bij ons. We hebben 2x stooklijn handmatig aangepast gedurende winter en dit is wat iedereen kan via witte besturings kastje zonder enige kennis ( is alleen hogere of lagere stooklijl kiezen). Nu staat de wp op standby voor de zomer ( koelen vinden wij niet nodig via wp , daar hebben we grote airco voor)

Dus is net wat je wil
Out of the box werkt het goed
Met ha kan je meer specifiek/ aangepast sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Laatst online: 08-06 13:30
De afgelopen weken een email-gesprek gevoerd met Adlar-Advies. Ik wilde weten hoe ik de Aurora II in koelmode kan zetten met een relais. De app en het kastje zijn ongeschikt om het omschakelen te automatiseren.

Dit kan dus niet. Er is geen hardwarematige oplossing voor het omschakelen tussen verwarmen en koelen. Het moet blijkbaar via MODBUS-communicatie. Dat gaat mij voor nu even boven mijn pet.

Heeft iemand een idee hoe je, bijvoorbeeld met een API, het bedieningskastje kan vertellen om de Aurora II in koelmode te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Heeft iemand een idee hoe je, bijvoorbeeld met een API, het bedieningskastje kan vertellen om de Aurora II in koelmode te zetten?
Met Homeassistant kan dat. Ik heb het hier prima werkend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYZQr16guAmw2Y5xVymNyhzxpHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzSwRqEctGptdZJwb9RsuCDw.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:46
BerndGaykema schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:37:

Je kunt dit doen met tuya, daarmee werkt de app ook.
In home assistant is dit dan bijvoorbeeld te integreren met local tuya oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Tuya app en tuya cloud kan je alles via api aansturen , is hier al veel over geschreven.

Of bedoel je dat niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:32
Hier vorige week verkoper over de vloer gehad. Bracht ter plekke offerte uit. Zou volgende dag bellen, want er kwamen altijd vragen op was zijn ervaring. Twee herinnering-apps verder nog geen teken van leven, dus willen kennelijk niet verkopen.
Veeg teken voor mij: als ze voordat ze het geld binnen hebben hun afspraken al niet nakomen, hoe moet dat dan erna? Ik lees hier ook over veel stilte aan de andere kant.
Eerste indruk was prima, daarna alle vertrouwen weg. Ze gaan op de stapel teleurstellende installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 22:34
Marcva schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:29:
Hier vorige week verkoper over de vloer gehad. Bracht ter plekke offerte uit. Zou volgende dag bellen, want er kwamen altijd vragen op was zijn ervaring. Twee herinnering-apps verder nog geen teken van leven, dus willen kennelijk niet verkopen.
Veeg teken voor mij: als ze voordat ze het geld binnen hebben hun afspraken al niet nakomen, hoe moet dat dan erna? Ik lees hier ook over veel stilte aan de andere kant.
Eerste indruk was prima, daarna alle vertrouwen weg. Ze gaan op de stapel teleurstellende installateurs.
ik begrijp je teleurstelling. contact met Adlar gaat niet altijd lekker. Maar als het voor jullie een goede oplossing lijkt zou ik toch even volhouden. Wij zijn echt goed geholpen door Adlar, maar ze hebben het errug druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
marnie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:14:
[...]

Met Homeassistant kan dat. Ik heb het hier prima werkend.[Afbeelding]
mversluis schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:16:
Tuya app en tuya cloud kan je alles via api aansturen , is hier al veel over geschreven.

Of bedoel je dat niet ?
ebbz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Je kunt dit doen met tuya, daarmee werkt de app ook.
In home assistant is dit dan bijvoorbeeld te integreren met local tuya oid...
Dank jullie voor jullie reacties.
Ik gebruik Homey Pro 2023 als basis voor mijn thuisautomatisering.
Ik zal dit forum nogmaals afstruinen naar informatie.

Als het schakelen van de WP gerealiseerd zou kunnen worden door bijvoorbeeld virtuele switches te gebruiken dan ben ik al een heel stuk verder.

Tuya zegt mij (nog) niets. Is dit een programmeertool zoals Python?

Ik hoop op de gouden tip die mij, middels Homey Pro, het juiste pad laat bewandelen.

[ Voor 1% gewijzigd door BerndGaykema op 21-06-2024 20:53 . Reden: dankwoord toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Marcva schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:29:
Mijn ervaring is totaal anders. Snelle response op vragen, montage binnen één maand.
Het enige min-puntje tot dusver zijn de herinneringmails om een termijn te betalen terwijl die al betaald is. Op maandagochtend versturen ze automatisch de herinnering om daarna pas te controleren wat er in het weekend binnengekomen is. Is mij 2x overkomen. Beter niet op vrijdag of in het weekend betalen ....... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Ik heb eerder hier een stuk geschreven over homey en adlar wp.
Kan nagenoeg alles uitlezen en sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
BerndGaykema schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Mijn ervaring is totaal anders. Snelle response op vragen, montage binnen één maand.
Het enige min-puntje tot dusver zijn de herinneringmails om een termijn te betalen terwijl die al betaald is. Op maandagochtend versturen ze automatisch de herinnering om daarna pas te controleren wat er in het weekend binnengekomen is. Is mij 2x overkomen. Beter niet op vrijdag of in het weekend betalen ....... 8)
@roelof mulder Als, als, als ik al met ze in zee ga hou ik 10 / 20% achter tot de installatie naar tevredenheid is uitgevoerd en zich een aantal weken bewezen heeft. Als ze daar niet mee akkoord gaan zegt dat genoeg over het vertrouwen in hun eigen product.
Ze maken de indruk van een startup: goed product, goede marketing, maar slechte organisatie. Met 5 man werk je nu eenmaal anders dan met 50+. Kortom Adlår: get your shit together.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
...

[ Voor 98% gewijzigd door mversluis op 23-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Bij ons is afgelopen week ook het eerste jaarlijkse onderhoud uitgevoerd. Waarbij een Jan module en een Honeywell Home DT4 zijn geplaats (ter vervanging van de Round).

Het stond voor het onderhoud op LT8 en was al weken niet aan geweest. Niet nodig bij deze temperaturen,
ons huis blijft vanzelf op ongeveer 19 graden.
De warmtepomp ging direct na het onderhoud aan. Met een verbruik van ongeveer 850W (10kW versie), dus niet op vol vermogen. Het staat nog steeds op stooklijn low temp 8 en de thermostaat staat op 18 graden ingesteld, en geeft als woonkamer temp 21 graden aan. Zelfs als ik het op 15 graden instelt, of zelfs op off (5 graden), bleef de warmtepomp aan en blijft het af en toe aan gaan. Wat tot een verbruik leidt, terwijl dit helemaal niet nodig is gezien de binnentemperatuur. De enige manier om dit te stoppen is de warmtepomp via de app uitschakelen.

Hoe werken de stooklijnen nu? Wij hebben helemaal geen uitleg gekregen. In dit topic las ik dat er nu een custom stooklijn zou moeten zijn, die zelf lerend is oid. Welke is dat en hoe werkt dat?

En hoe werkt de Jan module? Als ik de QR code scan, kom ik op een inlogpagina. Maar ik heb hier geen inloggegevens voor ontvangen? En hoe maakt deze module verbinding met het internet? De monteur heeft niet om het wifi wachtwoord gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:11
Ik ben ook eens wat aan het testen met koelen. Vooral vanaf morgen benieuwd of dat wat doet.

Ondertussen is dit de eerste keer sinds installatie dat ik hm echt even een tijdje aan heb gezet. Wat me opvalt: buiten bijna geen geluid, gewoon een zachte brom, dus dat is top.
Binnen merk ik alleen dat de trillingen van het apparaat behoorlijk doorwerken, het is niet mega storend maar begint wel een beetje op mn zenuwen te werken tijdens thuiswerken.

Foto van hoe hij hier staat hieronder. Iemand een idee hoe ik eventueel wat meer demping kan toepassen? Nu zijn het alleen de bigfoots en dat is blijkbaar niet genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZRr4RLreRxFtnziO_tyH5GxsPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7sUkxoo6XL6jWfVml8bFX6t8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

@Nickname27 wat staat er in contact met de gevel? Op de foto lijkt de unit wel erg dicht tegen de gevel te staan. Heb je een stuk RVS-omvlochten slang vanaf de unit naar de leidingen in de woning voor demping?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Nickname27 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:52:
Ik ben ook eens wat aan het testen met koelen. Vooral vanaf morgen benieuwd of dat wat doet.

Ondertussen is dit de eerste keer sinds installatie dat ik hm echt even een tijdje aan heb gezet. Wat me opvalt: buiten bijna geen geluid, gewoon een zachte brom, dus dat is top.
Binnen merk ik alleen dat de trillingen van het apparaat behoorlijk doorwerken, het is niet mega storend maar begint wel een beetje op mn zenuwen te werken tijdens thuiswerken.

Foto van hoe hij hier staat hieronder. Iemand een idee hoe ik eventueel wat meer demping kan toepassen? Nu zijn het alleen de bigfoots en dat is blijkbaar niet genoeg.

[Afbeelding]
Trillingsdempers laten plaatsen door Adlar. Bij mij was dat gratis, maar dat hangt wellicht af van de gemaakte afspraken, adviezen, huidige garantieregeling e.d
De trillingsdempers zorgen ervoor dat via de bigfoots een stuk minder geluid wordt doorgegeven.

Een tweede punt is: geluid wordt ook aan de achterkant doorgegeven via de muur. Misschien binnenkant muur extra isoleren met geluiddempend materiaal?. Is het dwars plaatsen van de wp een optie?( dus 90 graden draaien)

Een derde punt is : waar gaat de aan-en afvoerbuis langs? Kan het zijn dat via de weg ook geluid doorgegeven wordt? Dan zou je binnen een koof eromheen kunnen maken met daarin geluiddempend materiaal.

Hopelijk gaat het lukken. De bromtoon is inderdaad behoorlijk irritant. Wp staat bij mij op garage. De trillingsdempers hebben het geluid goed verminderd. Geen last meer. Alleen bij lage temperaturen ( vorst) , als de wp op vol vermogen draait, is de pomp op de eerste verdieping nog iets hoorbaar, maar niet hinderlijk.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 17:03
KarlMarX schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:14:
Bij ons is afgelopen week ook het eerste jaarlijkse onderhoud uitgevoerd. Waarbij een Jan module en een Honeywell Home DT4 zijn geplaats (ter vervanging van de Round).

Het stond voor het onderhoud op LT8 en was al weken niet aan geweest. Niet nodig bij deze temperaturen,
ons huis blijft vanzelf op ongeveer 19 graden.
De warmtepomp ging direct na het onderhoud aan. Met een verbruik van ongeveer 850W (10kW versie), dus niet op vol vermogen. Het staat nog steeds op stooklijn low temp 8 en de thermostaat staat op 18 graden ingesteld, en geeft als woonkamer temp 21 graden aan. Zelfs als ik het op 15 graden instelt, of zelfs op off (5 graden), bleef de warmtepomp aan en blijft het af en toe aan gaan. Wat tot een verbruik leidt, terwijl dit helemaal niet nodig is gezien de binnentemperatuur. De enige manier om dit te stoppen is de warmtepomp via de app uitschakelen.

Hoe werken de stooklijnen nu? Wij hebben helemaal geen uitleg gekregen. In dit topic las ik dat er nu een custom stooklijn zou moeten zijn, die zelf lerend is oid. Welke is dat en hoe werkt dat?

En hoe werkt de Jan module? Als ik de QR code scan, kom ik op een inlogpagina. Maar ik heb hier geen inloggegevens voor ontvangen? En hoe maakt deze module verbinding met het internet? De monteur heeft niet om het wifi wachtwoord gevraagd...
Op 13 juni heb ik hetzelfde probleem geconstateerd, dat de WarmtePomp niet reageert op de kamerthermostaat. Na enige communicatie blijkt volgens Adlar, dat de nieuwste software niet correct werkt met de custom stooklijn. Hieronder de reactie van Adlar:

Beste Herman,

Bedankt voor je snelle terugkoppeling. De thermostaat stuurt een custom stooklijn aan en het lijkt er op dat deze stooklijn niet werkt aangezien hij nog op 25 graden staat. Een probleem die we sinds deze week hebben gezien. Totdat we dat probleem hebben opgelost kunt u de temperatuur met de gewone stooklijnen sturen, u moet dan de thermostaat lager instellen dan dat u het wilt hebben. Hieronder ziet u een uitleg over de werking van de stooklijnen.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Ik heb mijn 6kW Adlar al een tijdje uit staan, via de app uitgezet dus de WP staat nog op spanning.

Ik heb een kWH meter voor de WP staan, deze geeft oa de volgende data als de WP uit staat:
  • Stroomverbruik: ca 0,5A, variërend van 0,45 tot 0,53A
  • Blindvermogen: ca 112kVar, variërend van -100 tot -125 kVar
  • Power Factor: 0, 07, variërend van 0,05 tot 0,08
  • Spanning: 230V, variërend van 220 tot 250V
  • Vermogensverbruik: 8W, variërend van 7,5 tot 8,5W
Wat me opviel is het hoge stroomverbruik. Ik heb het nagemeten met een universeel meter en het klopt: 0,5 A
Dat zou betekenen een opgenomen vermogen van 0,5A x 230V = 115W, dat lijkt me niet realistisch, veel te hoog.
Het gemeten vermogensverbruik is 8W en geen 115W.

Ik moet flink terug naar mijn studietijd om deze gegevens goed te interpreteren. Iemand hersteld me maar als ik er naast zit:

De Power Factor is laag wat resulteert in een hoog blindvermogen en hoog blindstroomverbruik.
Het getoonde stroomverbruik is inclusief deze blindstroom.
De blindstroom wordt niet gemeten door de kWh meter van de netbeheerder en ook niet doorberekend aan kleinverbruikers.

Als ik mijn verbruik wil doorrekenen naar kosten per kWh dan moet ik het blindvermogen eruit laten:
  • Elektriciteitsverbruik per maand is P x t = 8 x (24h x 30d) = 5,76kWh/maand (Dit komt overeen met de kWH meter stand)
  • Elektriciteitskosten WP per maand 5.76 x € 0,35 = € 2,02/maand
Als de WP uitstaat, bv in de zomermaanden, dan kost dat €2,- per maand.

De opgenomen reële stroom is niet 0,5A maar P / U = 8 / 230 = 0,035A (of I x pf = 0,5 x 0,07 = 0.035A).

Leermoment: neem niet zomaar aan dat de gemeten stroomwaarde de reële stroomwaarde is, de Adlar heeft een hoge blindstroom.
Vraag die nu opkomt: waar komt deze blindstroom vandaan?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 13:33
Edit: Er is iets mis gegaan bij de installatie, maar ze pakken dit nu meteen op. Even mijn klaagpost weg gehaald; zodra ik een uitslag heb zal ik de klacht plus (hopelijk goede) afwikkeling hier nog even neerzetten :)

[ Voor 91% gewijzigd door DaneV op 25-06-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Goeiemorgen!
Nu met het warme weer de koelfunctie maar is testen. Nu heb ik alleen de vraag op welke stooklijn. Op internet lees ik dat het water niet kouder van 16/17 graden mag zijn. Normaal verwarm ik met L5, maar nu kom ik als ik die regels volg op H3/4 uit. Doe ik iets verkeerd of is er een andere instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
marnie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:24:
Ik heb mijn 6kW Adlar al een tijdje uit staan, via de app uitgezet dus de WP staat nog op spanning.

Ik heb een kWH meter voor de WP staan, deze geeft oa de volgende data als de WP uit staat:
  • Stroomverbruik: ca 0,5A, variërend van 0,45 tot 0,53A
  • Blindvermogen: ca 112kVar, variërend van -100 tot -125 kVar
  • Power Factor: 0, 07, variërend van 0,05 tot 0,08
  • Spanning: 230V, variërend van 220 tot 250V
  • Vermogensverbruik: 8W, variërend van 7,5 tot 8,5W
Wat me opviel is het hoge stroomverbruik. Ik heb het nagemeten met een universeel meter en het klopt: 0,5 A
Dat zou betekenen een opgenomen vermogen van 0,5A x 230V = 115W, dat lijkt me niet realistisch, veel te hoog.
Het gemeten vermogensverbruik is 8W en geen 115W.

Ik moet flink terug naar mijn studietijd om deze gegevens goed te interpreteren. Iemand hersteld me maar als ik er naast zit:

De Power Factor is laag wat resulteert in een hoog blindvermogen en hoog blindstroomverbruik.
Het getoonde stroomverbruik is inclusief deze blindstroom.
De blindstroom wordt niet gemeten door de kWh meter van de netbeheerder en ook niet doorberekend aan kleinverbruikers.

Als ik mijn verbruik wil doorrekenen naar kosten per kWh dan moet ik het blindvermogen eruit laten:
  • Elektriciteitsverbruik per maand is P x t = 8 x (24h x 30d) = 5,76kWh/maand (Dit komt overeen met de kWH meter stand)
  • Elektriciteitskosten WP per maand 5.76 x € 0,35 = € 2,02/maand
Als de WP uitstaat, bv in de zomermaanden, dan kost dat €2,- per maand.

De opgenomen reële stroom is niet 0,5A maar P / U = 8 / 230 = 0,035A (of I x pf = 0,5 x 0,07 = 0.035A).

Leermoment: neem niet zomaar aan dat de gemeten stroomwaarde de reële stroomwaarde is, de Adlar heeft een hoge blindstroom.
Vraag die nu opkomt: waar komt deze blindstroom vandaan?
Meet je met een shelly PM-mini? Dan kan de vraag zijn, klop de gemeten stroom waarde gedaan door de shelly. Of heeft de warmtepomp daad werkelijk een cos phi van 0,07. Terwijl een cos phi van 1 gewenst is.
Het Schijnbaar vermogen = Werkelijk vermogen / cos φ zou bij vollast van 2.7 kW = 38 kW zijn.(158 Amp) Kan je thuis installatie niet aan. En de energie leverancier vindt het ook niet fijn om een blindvermogen(onbetaald) van 38kW - 2,7kW =~ 35 kW te leveren.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
HeHoe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Meet je met een shelly PM-mini? Dan kan de vraag zijn, klop de gemeten stroom waarde gedaan door de shelly. Of heeft de warmtepomp daad werkelijk een cos phi van 0,07. Terwijl een cos phi van 1 gewenst is.
Het Schijnbaar vermogen = Werkelijk vermogen / cos φ zou bij vollast van 2.7 kW = 38 kW zijn.(158 Amp) Kan je thuis installatie niet aan. En de energie leverancier vindt het ook niet fijn om een blindvermogen(onbetaald) van 38kW - 2,7kW =~ 35 kW te leveren.
Ben nu ook bezig. Heb de stooklijn er even afgehaald en handmatig op 19 gezet. Hij sloeg al snel uit, aangezien watertemperatuur 20/21 graden was

Gister 1,2 graden warmer geworden bij niemand thuis, alles dicht. Vandaag even kijken wat er gebeurt als ik zachtjes koeling aanzet.

[ Voor 8% gewijzigd door steefweer op 25-06-2024 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29

paQ

Marcva schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:05:
[...]

@roelof mulder Als, als, als ik al met ze in zee ga hou ik 10 / 20% achter tot de installatie naar tevredenheid is uitgevoerd en zich een aantal weken bewezen heeft. Als ze daar niet mee akkoord gaan zegt dat genoeg over het vertrouwen in hun eigen product.
Nah, ik denk als dat je houding is tegenover Adlar dat ze daar ook zullen zeggen: OK dan niet :)
(Vooraf gezeik over betaling = achteraf gezeik over betaling)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Eerst gemeten met https://www.amazon.nl/gp/product/B0B17B4D95, twee weken geleden vervangen door https://www.hashop.nl/qubino-slimme-meter-zmnhtd1 en gisteren de stroomwaarde gecontroleerd met mijn multimeter.

Let op mijn waardes zijn nullast waardes: de Adlar staat uit!
Dit zijn de gemeten waarden in nullast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t06NeVIbI9LbRToTLMDd-FBlUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nxiMOlVTbLmQ8KL5mF3SWyI6.png?f=user_large

In bedrijf is het blindvermogen redelijk normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYTUShXp2K7svUDCaxOn7Q_7_bU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/goD8hSgk51DwRlAFrnAfvlkb.png?f=user_large

Als alle warmtepompen zo'n groot blindvermogen hebben dan heeft dat invloed op de netbelasting. Inderdaad hier worden energieleveranciers niet blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
marnie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Eerst gemeten met https://www.amazon.nl/gp/product/B0B17B4D95, twee weken geleden vervangen door https://www.hashop.nl/qubino-slimme-meter-zmnhtd1 en gisteren de stroomwaarde gecontroleerd met mijn multimeter.

Let op mijn waardes zijn nullast waardes: de Adlar staat uit!
Dit zijn de gemeten waarden in nullast:
[Afbeelding]

In bedrijf is het blindvermogen redelijk normaal:
[Afbeelding]

Als alle warmtepompen zo'n groot blindvermogen hebben dan heeft dat invloed op de netbelasting. Inderdaad hier worden energieleveranciers niet blij van.
Gelukkig maar dat als de warmtepomp aanstaat de pf bijna 1 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
paQ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Nah, ik denk als dat je houding is tegenover Adlar dat ze daar ook zullen zeggen: OK dan niet :)
(Vooraf gezeik over betaling = achteraf gezeik over betaling)
Voorlopig heb ik niks meer gehoord nadat de betreffende meneer de deur uitgegaan is. Twee rappeletjes ten spijt.
Mijn vertouwen smelt harder dan een ijsje in de volle zon bij deze temperaturen.
En dat is jammer want hun oplossing met twee warmtepompen was ook mijn oplossing. En de prijs wat ook niet verkeerd. Gemiste kans voor beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij ging het ook zeer stroef, maar ondertussen een leverdatum afgestemd.
Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed komt, maar ik merk ook wel dat ik toch licht gespannen ben door de ongelooflijk slechte communicatie die er geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Dank @timovd @fvanderstege Ben hier inmiddels in contact met Adlar over de trillingen.
Ze hebben op afstand wat zaken aangepast waardoor het wel verminderd is, maar ik vind het alsnog wel merkbaar en daarom storend. Gelukkig hebben ze zelf aangegeven dat als over een paar dagen geen verbetering is, er over wordt gegaan op trillingsdemping. Ben benieuwd.

Overigens herken ik me nog steeds niet in wat er hier geschreven wordt over trage communicatie. Gisteren kreeg ik zelfs een telefoontje van ze, 5 minuten nadat ik een vraag via mail had gestuurd. Over het algemeen binnen 1 a 2 uur ook antwoord via mail. Qua service is mijn ervaring dus echt compleet tegenovergesteld van wat ik hier lees.

Dan even een ander vraagje: heeft iemand een instelling waarop de koelfunctie het betrouwbaar doet?
Hier schiet de WP veel te hard door t.o.v. de set temp die ik heb ingesteld (bij curve OFF), óf hij slaat uberhaupt niet aan (bij een standaard curve) ondanks dat de inlet/outlet temp veel hoger wordt dan de set temp van de curve.

Voorbeeld van gisteren (bij curve OFF):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k06oFolob2aFyTSOz-e-3sQHSKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nWIWK9xOQFUY3ZINsq8p6GIB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Nickname27 op 26-06-2024 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
Nickname27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:04:
Dank @timovd @fvanderstege Ben hier inmiddels in contact met Adlar over de trillingen.
Ze hebben op afstand wat zaken aangepast waardoor het wel verminderd is, maar ik vind het alsnog wel merkbaar en daarom storend. Gelukkig hebben ze zelf aangegeven dat als over een paar dagen geen verbetering is, er over wordt gegaan op trillingsdemping. Ben benieuwd.

Overigens herken ik me nog steeds niet in wat er hier geschreven wordt over trage communicatie. Gisteren kreeg ik zelfs een telefoontje van ze, 5 minuten nadat ik een vraag via mail had gestuurd. Over het algemeen binnen 1 a 2 uur ook antwoord via mail. Qua service is mijn ervaring dus echt compleet tegenovergesteld van wat ik hier lees.

Dan even een ander vraagje: heeft iemand een instelling waarop de koelfunctie het betrouwbaar doet?
Hier schiet de WP veel te hard door t.o.v. de set temp die ik heb ingesteld (bij curve OFF), óf hij slaat uberhaupt niet aan (bij een standaard curve) ondanks dat de inlet/outlet temp veel hoger wordt dan de set temp van de curve.

Voorbeeld van gisteren (bij curve OFF):
[Afbeelding]
O wow, die gaat wel erg hard.
Geen idee wat je daarmee moet. Mijne sloeg gister uit toen alle water temperaturen de 18 graden (handmatig setpoint) bereikte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname27
steefweer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:36:
[...]

O wow, die gaat wel erg hard.
Geen idee wat je daarmee moet. Mijne sloeg gister uit toen alle water temperaturen de 18 graden (handmatig setpoint) bereikte.
Bij welke temp slaat hij bij jou dan weer aan als de watertemperaturen weer stijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Nickname27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:04:
Ja, was mij ook opgevallen. Ik heb geprobeerd P116 om te zetten zodat hij op de 'output' water temperatuur regelt maar dit werkt niet lekker. Heb voor nu maar geaccepteerd dat de output water temperatuur wat lager is dan wenselijk (water temp richting vloer 15 graden, bij ingestelde temperatuur van 18 graden).

'Werkt niet lekker': Hij gaat koelen, slaat uit want temperatuur bereikt, vervolgens stijgt de water temperatuur weer naar een verschil van 6+ graden maar slaat hij niet aan. Dit aanspringen werkt bij mij alleen als P116 op de inlet ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 21:36
Ik zie al tijde het zelfde gedrag als hierboven, heb hem al sinds begin mei op koel mode staan waarop hij al deze tijd niet acteerde. Zag aan het verbruik op homewizard dat deze maandag wel 2 keer een half uur heeft aangestaan, maar gisteren en vandaag moet ik hem uit en aan zetten, dan koelt hij en daarna stopt het voor de rest van de dag terwijl de inlet/outlet temperaturen wel gestegen zijn.

Moet de kamerthermostaat omhoog (van 18c?) naar 23c ofzo? Als niemand hier een antwoord op heeft dan wordt het binnenkort contact opnemen met Adlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
Mobzy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:52:
Ik zie al tijde het zelfde gedrag als hierboven, heb hem al sinds begin mei op koel mode staan waarop hij al deze tijd niet acteerde. Zag aan het verbruik op homewizard dat deze maandag wel 2 keer een half uur heeft aangestaan, maar gisteren en vandaag moet ik hem uit en aan zetten, dan koelt hij en daarna stopt het voor de rest van de dag terwijl de inlet/outlet temperaturen wel gestegen zijn.

Moet de kamerthermostaat omhoog (van 18c?) naar 23c ofzo? Als niemand hier een antwoord op heeft dan wordt het binnenkort contact opnemen met Adlar.
Ik stuur hem middels Home Assistant aan en het wat (extra) logica in gebouwd. Ik zag dat dat water temperatuur (zowel inlet als outlet) niet heel makkelijk stegen boven de 21 a 22 graden. Als de koeltemperatuur ingesteld is op 18 graden zit dat net op het punt van wel/niet aan slaan, beetje afhankelijk van P26 waarde (de 5 graden threshold, 18 + 5 = 23, bij water temperatuur van 23 graden gaat ie dus wat doen).

Ik heb dus P26 verlaagd naar 4 (graden). De extra logica die ik met Home Assistant doe is de temperatuur verlagen van 18 naar 17 graden (op het moment dat de watertemperatuur boven de 21 graden komt op een eigen sensor). Vervolgens zet ik hem weer terug naar 18 wanneer de WP aan gaat.

Nu ik dit zo uitschrijf is het ook gewoon mogelijk om P26 te verlagen naar 3, dan heb je dezelfde logica. De WP zal wat sneller aan (en dus ook uit) gaan. Wat je kunt proberen P26 omlaag zetten naar 3. Bij mij slaat hij om de 3 a 4 uur aan (voor ongeveer een uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBnDb7r_mAUGCo5gwp4FBuFGQM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/faF5ouCnAM6EXLpEDoISIE7w.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door h3rj4n op 26-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@h3rj4n
Adlar heeft voor mij exact hetzelfde gedaan: hysterese op 3 graden.
Heb hem nu op de standaard CH4 staan, dus met de huidige buitentemperaturen een set temp van 18C.
Benieuwd wat ie doet.

Uit interesse: water channel 0 = inlet temp? Welke outlet temp maakt hij om die inlet te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Ik stuur hem middels Home Assistant aan en het wat (extra) logica in gebouwd. Ik zag dat dat water temperatuur (zowel inlet als outlet) niet heel makkelijk stegen boven de 21 a 22 graden. Als de koeltemperatuur ingesteld is op 18 graden zit dat net op het punt van wel/niet aan slaan, beetje afhankelijk van P26 waarde (de 5 graden threshold, 18 + 5 = 23, bij water temperatuur van 23 graden gaat ie dus wat doen).

Ik heb dus P26 verlaagd naar 4 (graden). De extra logica die ik met Home Assistant doe is de temperatuur verlagen van 18 naar 17 graden (op het moment dat de watertemperatuur boven de 21 graden komt op een eigen sensor). Vervolgens zet ik hem weer terug naar 18 wanneer de WP aan gaat.

Nu ik dit zo uitschrijf is het ook gewoon mogelijk om P26 te verlagen naar 3, dan heb je dezelfde logica. De WP zal wat sneller aan (en dus ook uit) gaan. Wat je kunt proberen P26 omlaag zetten naar 3. Bij mij slaat hij om de 3 a 4 uur aan (voor ongeveer een uur).
Dank voor deze informatie! Ik ben op dit moment ook bezig om met homeassistant het koelen van de Adlar aan te sturen, rekening houdend met het dauwpunt. De P26 setpoint kende ik nog niet, het probleem van de watertemperatuur die moeizaam boven de 21 gr komt herken ik wel.

Op dit moment zet ik de koeltemperatuur een paar graden hoger als de outlet temperatuur gelijk is aan het dauwpunt. Hierdoor gaat de flow terug van 17 l/m naar 3l/m. Hiermee hoop ik het doorschieten naar een te lage temperatuur tegen te houden en daarmee dauw op de leidingen naar de Jaga's te vermijden. Dit alles zit nog in een test fase.

Algemene vraag: bestaat er een overzicht van alle Adlar P settings met beschrijvingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
Nickname27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:00:
Uit interesse: water channel 0 = inlet temp? Welke outlet temp maakt hij om die inlet te bereiken?
Nee, dit is een temp. sensor op de water aanvoer van de vloerverwarming verdeler. Output vanuit de WP zelf zit rond de 13 graden. Ik heb zelf nog een temp. sensor op de output van de WP zitten voordat het vanuit zolder naar de vloerverwarming verdeler gaat en die geeft op z'n koudst 15 graden weer.

De WP stuurt op inlet, de vraag temp is daar 18 graden dus dat is uiteindelijk de retour temperatuur.
marnie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:01:
Algemene vraag: bestaat er een overzicht van alle Adlar P settings met beschrijvingen?
Als je hier op het forum zoekt naar 'Sunrain' dan kom je de param lijst wel tegen.

[ Voor 22% gewijzigd door h3rj4n op 26-06-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Oke, met behulp van Adlar heb ik nu denk ik wel een goede set up te pakken. Zij hebben (op afstand) voor mij het volgende ingesteld:
  • Systeem start: hysterese 3 graden
  • Minimale outlet temp = set temp (dus nooit kouder water dan de set temp mijn systeem in)
  • Systeem stop: als set temp is bereikt
Hij is nu prachtig op een laag pitje (met 500W verbruik) aan het koelen en de inlet temp is heel langzaam richting de set temp aan het lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nickname27 op 26-06-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Als je hier op het forum zoekt naar 'Sunrain' dan kom je de param lijst wel tegen.
Gevonden, echter ik vermoed dat deze manual niet overeenkomt met de huidige Adlar.

Bijvoorbeeld P260 ontbreekt (max flow %), evenals P259 (ik dacht min flow %).
En P26 is geen treshold waarde (h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen") maar een 'air conditioning return difference (host)'

Ik ga dit document niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Gevonden, echter ik vermoed dat deze manual niet overeenkomt met de huidige Adlar.

En P26 is geen treshold waarde (h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen") maar een 'air conditioning return difference (host)'

Klopt . Adlar is inmiddels ( al een tijdje)gevorderd met het maken en implementeren van "eigen" parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
marnie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:23:
[...]

E88 P26 is een fout melding, AC undervoltage frequency limit protection alarm
P26 is een parameter, Air conditioning return difference (host) 0 10
P260 en P259 zijn waarschijnlijk door Adlar gemaakt.
Blijf het vreemd vinden dat Adlar deze gegevens niet met de eigenaar van het product deeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[quote]HeHoe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:19:
[...]

E88 P26 is een fout melding, AC undervoltage frequency limit protection alarm
P26 is een parameter, Air conditioning return difference (host) 0 10
P260 en P259 zijn waarschijnlijk door Adlar gemaakt.
Blijf het vreemd vinden dat Adlar deze gegevens niet met de eigenaar van het product deeld.
[/quote

@HeHoe schrijft: P260 en P259 zijn waarschijnlijk door Adlar gemaakt.
'Blijf het vreemd vinden dat Adlar deze gegevens niet met de eigenaar van het product deelt.'

Dat is niet zo vreemd als je beseft dat het wijzigen van parameters door gebruikers die niet weten wat de ene parameterwijziging voor gevolgen kan hebben voor de andere parameter(s) : bijvoorbeeld storingen.
Adlar is terecht voorzichtig hiermee. Voor je het weet heb je de boel in storing en kunnen zij (weer) opdraven om de boel te herstellen. een aantal basisinstellingen kun je via de app zonder vervelende gevolgen prima aanpassen.

En bovendien: Als de jan-module ( uiteindelijk bij alle) gebruikers is geïnstalleerd dan kan bij gewenste veranderingen Adlar relevante wijzigingen op afstand invoeren. Dus in dat geval gewoon even contact opnemen. Op deze manier kunnen ze veel meer klanten effectief bedienen (ipv bij vragen/klachten, verzoeken etc elke klant bezoeken).
Zo werkt het nu bij mij in ieder geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Nickname27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Bij welke temp slaat hij bij jou dan weer aan als de watertemperaturen weer stijgen?
Ik weet het niet
Doe het nu handmatig, als mijn kinderen thuis zijn en mijn vrouw die hele dag ramen en schuifpuien open zetten is het toch kansloze missie en zonde van energie.
Vandaag om 15.00u aangezet, zodat ik vanaf 18.00u er zachtjes van kon profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gisteren een paginagrote advertentie in NRC met een "Zomerkortingsactie tot 6 juli"
(wegens succes? verlengd) voor 4 Aurora modellen
(En Marianne Timmer zit op een daarvan met schaatsen - blijkbaar kan je er ook ijs mee maken).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Over de communicatie: morgen maar eens bellen wanneer afleverpoging 3 komt, en wat er dan mis gaat waarom die er nog niet is.

Eerst besproken dat er 2 juli echt niemand thuis hoefde te zijn.
Nou voor 3 juli moest er dan toch echt iemand thuis zijn, ben benieuwd of ze van plan zijn er 4 juli mee te komen..?

Zou mij niet verbazen als ze de installatiedatum van komende vrijdag niet gaan halen, maar we gaan het zien!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Installatie is uitgevoerd door twee hele vriendelijke en bekwame vaklui!
Ze hebben het netjes achtergelaten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
Jerra schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:16:
Installatie is uitgevoerd door twee hele vriendelijke en bekwame vaklui!
Ze hebben het netjes achtergelaten :)
Kijk, dat moge ook gezegd worden :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 07:46

Valor

yummie spam

Ik lees al een tijdje mee met dit topic. Dank voor alle gedeelde info. Stukje informatie wat miste voor alle WP was LWA-max ten behoeve van de WPAC - Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking

Ik heb vandaag onderstaande lijstje ontvangen van Adlar. Weet niet of dit door TUV of iets in die trant is gemeten. Dat ga ik nog even navragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvPTCZ7TeX28D0GXrC5snJQ3c7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fTxgTfHxtsu3D6HGzfUHE1Ov.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Inbedrijfstelling is volgende week dinsdag, vrij vlot na de installatie dus!

Eindfactuur klopte niet, en was ook niet zoals gecommuniceerd in 4 delen maar nu in 3. Ook komen ze het magneetfilter nog even omdraaien zodat die ook gaat filteren ;)
Wat ben ik blij met dit en het algemene warmtepomp forum, je weet toch veel beter waarop je de bedrijven in de gaten moet blijven houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerra op 10-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Jerra schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:02:
Ook komen ze het magneetfilter nog even omdraaien zodat die ook gaat filteren ;)
Verkeerd om!? Hoe kun je dat zien? Dan ga ik bij mij ook nog even kijken of dat klopt. Wou 'm sowieso nog een keer "schoonmaken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dat ligt natuurlijk een beetje aan het type kraan.

Het magneetje zal "vrijwel altijd" werken, want de magneet trekt de metalen delen aan.

Maar verder is het ook een gaasje en kan zand/modder/vuil bezinken richting de dop (waarmee je het filter uit de kraan haalt).
De dop moet dus naar beneden wijzen.

Verder is de stroomrichting natuurlijk belangrijk, vaak staat er een pijltje op de filter/kraan daarvoor.

Zie ook het tweede filmpje op de volgende pagina: https://www.tecnovielle.com/eng/brass-pipe-fittings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Uit berichten in de forum leid ik af dat OpenTherm door Adlar al wordt uitgerold.

Zijn er al ervaringsdeskundigen die hier iets over kunnen zeggen?
Werkt het inderdaad modulerend ipv de stooklijnen?

Ik weet het, het is zomer, maar misschien is er ook al een klein beetje ervaring opgedaan bijvoorbeeld in de koelmodus met OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 13:08
Bij mij is, ongeveer een maand geleden, de Jan module en een andere thermostaat gemonteerd.
De app met de stooklijnen gebruik ik nu niet meer. Door het warme weer slaat de warmte nauwelijks aan. Veel ervaring nog niet.
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:19
marnie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:06:
Uit berichten in de forum leid ik af dat OpenTherm door Adlar al wordt uitgerold.

Zijn er al ervaringsdeskundigen die hier iets over kunnen zeggen?
Werkt het inderdaad modulerend ipv de stooklijnen?

Ik weet het, het is zomer, maar misschien is er ook al een klein beetje ervaring opgedaan bijvoorbeeld in de koelmodus met OpenTherm.
Ik heb dit al 2 maanden ongeveer, was 1 van de eerste klanten.

Gaat zeer goed, mijn warmtepomp staat nu in koelmodus, wat ook wel fijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Laatst online: 11-06 14:57
Het idee zou zijn dat je start met een lage stooklijn en als via opentherm gevraagd wordt naar meer deze langzaam iets hoger gaat tot dat het gewenste behaald wordt waardoor dus niet direct naar een hoge stooklijn gestapt wordt maar geleidelijk de ideale gezocht wordt en dus ook weer kan afschalen of verder opschalen.
(Dit is wat de monteur mij vertelde)

Heb het al een paar maanden maar er is niks te doen . Nog geen enkele keer aan gegaan de afgelopen maanden dus wordt wachten op winter weer ,

Dan zal ik er ook de opentherm gateway weer tussen hangen zodat ik de exacte communicatie kan uitlezen.

[ Voor 9% gewijzigd door m-ruiter227 op 23-07-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
j.klooster82 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:59:
Bij mij is, ongeveer een maand geleden, de Jan module en een andere thermostaat gemonteerd.
De app met de stooklijnen gebruik ik nu niet meer. Door het warme weer slaat de warmte nauwelijks aan. Veel ervaring nog niet.
John
@m-ruiter227
Hoe wordt de OpenTherm thermostaat aangesloten op de Aurora II ?
Is dit op de JAN-module of op de Aurora zelf?

Mijn JAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVQs6cRUMayqZhPVHVwLNFXMpWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ5NfO3O225uF8jZkMSSojGF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn Opentherm thermostaat aangesloten op de aansluiting "Thermostaat" maar dan doet de thermostaat niets, is dood.

Ik word blij als iemand weet hoe het moet. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembrand
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-08-2024
Beste tweakers, een vraag over de maximale afstand buiten voor de 6 kw Adlar. Bij ons is dit of 8 meter (tegen de gevel) of 14 meter (in de heg). Kan dit wel, of veel te lang voor een monoblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Bij mij is de lengte van de buizen 15 meter. Dan nog wat meters in huis naar de vloerverwarmingverdeler.
Dus jouw 14 meter is geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
Bij mij is deze gewoon op de Jan aangesloten.
Maar bij Adlar moeten ze hiervoor ook de aanpassingen doen zodat deze poort gaat werken.
BerndGaykema schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:54:
[...]

@m-ruiter227
Hoe wordt de OpenTherm thermostaat aangesloten op de Aurora II ?
Is dit op de JAN-module of op de Aurora zelf?

Mijn JAN:
[Afbeelding]

Ik heb mijn Opentherm thermostaat aangesloten op de aansluiting "Thermostaat" maar dan doet de thermostaat niets, is dood.

Ik word blij als iemand weet hoe het moet. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-06 19:37
Goedemorgen.

Ik heb een interessante aanbieding ontvangen van Adlar. Echter, mijn huidige thermostaat (Nest) kan niet blijven. Adlar zelf biedt de Honeywell DT4 of de T6 aan. De reviews, onder andere hier op Tweaker, zijn niet zo positief over de T6. Ik wil dus ook kijken naar andere OpenTherm opties. Welke ervaringen met welk type thermostaat hebben jullie? Ik ben zelf op zoek naar iets 'simpels'. Dus gewoon wat goed werkt met Adlar en via een app je de temperatuur kan regelen en de prestaties van de warmtepomp kan uitlezen. Wat meer uitgebreid programmeren en smart home integratie etc is niet perse nodig.
Enige aanbevelingen voor de Adlar?

Overigens, de wamrtepomp wordt bij mij 100% gebruikt voor de verwarming. Hierdoor is er geen connectie nodig naar de cv. De signaalkabel voor de thermostaat loopt nu natuurlijk nog wel naar de CV (zolder) Dient hier dan een nieuwe kabel getrokken te worden of iets dergelijks? De adviseur kon hier nu niet zo nel antwoord op geven. Maar wil dit vast in beeld hebben voor de technische schouw.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
@Markies! Ik heb al enige jaren een Honeywell T6. Hiervoor gekozen omdat de T6 geen abonnementsvorm heeft, wel een gratis cloud verbinding. Ter info: de thermostaat blijft werken ook als de cloud even weg is.

Het enige probleem die ik in het begin had was een wifi verbinding die af en toe (te vaak) de connectie verloor naar de T6. Ik kwam op internet tegen dat de T6 alleen op een 2.4 GHz verbinding werkt, waarvan de 5GHz golflengte niet aan moet staan op dezelfde ssid wifinaam.
Daarna heb ik alleen voor mijn local devices (waaronder de T6) een (extra)wifi netwerk aangemaakt op alleen deze 2.4GHz. Sinds die tijd werkt de T6 probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-06 19:37
@marnie Bedankt voor je reactie! Goed te horen dat jij wel goede ervaringen hebt met de T6.
Het probleem met de WIFI is goed om te weten, daar kom ik met die oplossing inderdaad wel uit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eens had verdiept in de abonnementsvormen. Hier heb ik inderdaad ook geen behoefte aan.

Zijn er nog andere ervaringen in combinatie met de Adlar Aurora II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Markies! schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:43:
Goedemorgen. Ik ben zelf op zoek naar iets 'simpels'. Dus gewoon wat goed werkt met Adlar en via een app je de temperatuur kan regelen en de prestaties van de warmtepomp kan uitlezen. Wat meer uitgebreid programmeren en smart home integratie etc is niet perse nodig.
Enige aanbevelingen voor de Adlar?
Kun je misschien (in eerste instantie) zonder thermostaat af? (Nest lijkt ook OpenTherm te ondersteunen trouwens.) De functies die je noemt kun je ook met Tuya Smartlife app die Adlar nu gebruikt bedienen. Dit zou je nog aan ze kunnen vragen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar die OpenTherm aansturing. Bij mij is alles in april nog aangesloten met aan/uit bediening terwijl mijn bestaande Nefit Easy (met Bosch Easy Control voor aan/uit aansturing) ook OpenTherm kan spreken en er een ook een JAN-kastje hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Interessant weetje wat ik heb ondervonden bij de inbedrijfstelling; het is van belang welke Opentherm versie de thermostaat ondersteund.

Voor de JAN module (van het bedrijf insmart, bekend onder de cv-monteurs) is het belangrijk dat de thermostaat zowel huidige temperatuur als de gewenste temperatuur doorgeeft.

Zo bleek mijn Netatmo Thermostaat toch niet te werken, ik heb helaas geen tips hoe je erachter komt of je thermostaat de "juiste" opentherm praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Jerra schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:06:
Interessant weetje wat ik heb ondervonden bij de inbedrijfstelling; het is van belang welke Opentherm versie de thermostaat ondersteund.

Voor de JAN module (van het bedrijf insmart, bekend onder de cv-monteurs) is het belangrijk dat de thermostaat zowel huidige temperatuur als de gewenste temperatuur doorgeeft.

Zo bleek mijn Netatmo Thermostaat toch niet te werken, ik heb helaas geen tips hoe je erachter komt of je thermostaat de "juiste" opentherm praat.
Ze hebben bij mij de Tado gekoppeld en deze heeft ook 6 zones in het huis. Echt getest is het nog niet want de pomp doet momenteel niks met dit weer. Ben benieuwd hoe het geheel reageert als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 08:21
Na een tijdje hier rondgekeken te hebben is er bij ons ook een Adlar warmtepomp geplaatst en dit lijkt oké, alleen vind ik de diameter van de leidingen naar de installatie wel erg dun voor een 10kw pomp. Alles wat ik tegenkom geeft veel grotere diameters aan gezien het volume bij een delta-t van 5 of 7 graden. Vanaf de pomp zelf komen volgens mij 25mm leidingen en die versmallen ze bij de installatie naar 22. Volgens Nibe zou het 32mm moeten zijn, dit is qua doorvoer 4x zo hoog als de 22mm.

Iemand die hier wat over kan zeggen?

Het is een all electric geworden aangezien de ketel al 25 jaar oud was en dus afgeschreven. Er is dus niet een ketel die kan gaan bijspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlj4CLfQbpfRnYlT9ijXDX1PdEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0iKfEn5LK63l6ekysdhfbzm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-06 23:32
BerndGaykema schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:52:

Dank jullie voor jullie reacties.
Ik gebruik Homey Pro 2023 als basis voor mijn thuisautomatisering.
Ik zal dit forum nogmaals afstruinen naar informatie.

Als het schakelen van de WP gerealiseerd zou kunnen worden door bijvoorbeeld virtuele switches te gebruiken dan ben ik al een heel stuk verder.

Tuya zegt mij (nog) niets. Is dit een programmeertool zoals Python?

Ik hoop op de gouden tip die mij, middels Homey Pro, het juiste pad laat bewandelen.
Voor de liefhebers van Homey. De formele ondersteuning van Tuya door Athom is ingezet.
Zie de volgende instructie om de Adlar warmtepomp te integreren: https://support.homey.app...onnecting-Tuya-with-Homey

Bij het aanmaken van een Tuya device, kies dan voor 'Other'.
Lukt het allemaal? Dan zie je de Intelligente drievoudige warmtepomp verschijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3fAhaN-nBj387duNHcfrGheod8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0FNT1yALYbAoNLPfyKRxMckJ.png?f=fotoalbum_large

Je krijgt de volgende Kaartjes om het device via een (advanced) flow aan te sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYBhe_xtNrStPJEYRiiIenGNqvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WTYge0jhF5907fhhMCVyJQ3H.png?f=fotoalbum_large
Het begin is er ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door azaden op 01-08-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Ben wel benieuwd als je device wp aan klikt war die dan allemaal voor waardes uit leest / weer geeft.

Heb deze zelf helemaal gebouwd ,maar krijg niet alle waardes netjes door.

Maar zeker goede vooruitgang dat homey en tuya native gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Bartender schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:47:
Na een tijdje hier rondgekeken te hebben is er bij ons ook een Adlar warmtepomp geplaatst en dit lijkt oké, alleen vind ik de diameter van de leidingen naar de installatie wel erg dun voor een 10kw pomp. Alles wat ik tegenkom geeft veel grotere diameters aan gezien het volume bij een delta-t van 5 of 7 graden. Vanaf de pomp zelf komen volgens mij 25mm leidingen en die versmallen ze bij de installatie naar 22. Volgens Nibe zou het 32mm moeten zijn, dit is qua doorvoer 4x zo hoog als de 22mm.

Het is een all electric geworden aangezien de ketel al 25 jaar oud was en dus afgeschreven. Er is dus niet een ketel die kan gaan bijspringen.

[Afbeelding]
Ja ik vind de leidingen ook wel aan de dunne kant. Grappig dat het er bij jou toch weer heel anders uit ziet. Bij ons is onlangs ook de CV afgekoppeld en verwijderd en zijn nu ook full electric. Maar kunnen dit pas echt testen als het weer herfst/winter is.
Wij hebben bij de aanleg een jaar geleden nog een extra beige buffervaatje voor ontdooien gekregen (los van het rode expansievat). Die zie ik bij jou niet terug. En wat is dat grote zwarte vat onderin de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
KarlMarX schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Ja ik vind de leidingen ook wel aan de dunne kant. Grappig dat het er bij jou toch weer heel anders uit ziet. Bij ons is onlangs ook de CV afgekoppeld en verwijderd en zijn nu ook full electric. Maar kunnen dit pas echt testen als het weer herfst/winter is.
Wij hebben bij de aanleg een jaar geleden nog een extra beige buffervaatje voor ontdooien gekregen (los van het rode expansievat). Die zie ik bij jou niet terug. En wat is dat grote zwarte vat onderin de foto?
Dat zwarte (grijze daaronder) is een Bosch buffervat voor zoneregeling als ik het zo zie. Die had ik eerst ook alleen kwam erachter dat de warmtepomp een heel stuk onrustiger liep zonder de zoneregeling. Dus die er tussenuit laten halen en alle tadoknoppen eraf gehaald. Stook nu op stooklijnen, dat is een stuk stabieler dan zoneregeling via thermostaat.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bartender schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:47:

[Afbeelding]
Yup, ook bij 6 KW bij mij al als opmerking gemaakt. Ik had vanaf mijn CV 32mm kunststof naar beide VV verdelers gelegd. Zit nu een 20mm leiding ofzo aan vast van Adlar, wat er wat knullig uitziet. Tot op heden wel gewoon voldoende capaciteit en tevreden over de werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4R5_n7Kb9cGV6TFEag8UEMyrNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnRBUzeDZtTHgXbtWpAsQmTn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben erg tevreden over de koeling. Met relatief weinig vermogen kun je je huis mooi 2-3 graden koeler houden. Op warme dagen (28 graden en hoger) probeer ik één keer per dag de WP 5-6 uur te laten draaien, op koelere momenten. Omdat ik twee kleine kinderen heb, zorg ik ervoor dat de vloer overdag niet te koud wordt, want dat is lastig voor hen bij het kruipen en bovendien niet heel efficiënt. Daarnaast staat overdag vaak de schuifpui open, waardoor je eigenlijk voor de vogels aan het koelen bent.

Daarom koel ik vaak 's avonds, zodat het casco van de woning kan afkoelen. 's Morgens zet ik de deuren en ramen open zodat de lucht ook lekker koel is.

Laatst heb ik tijdens een vakantie alle zonweringen open gelaten vanwege de kans op storm of wind. Bij terugkomst zag ik dat het binnen 29 graden was, zowel boven als beneden. Vooral de serre zonder zonwering is verschrikkelijk.

Met 12 kW koelvermogen heb ik de woning in 2 dagen teruggebracht naar 24 graden. De 14 voorliggende dagen was het nooit meer onder de 25 graden in huis volgens de temp. sensor.

Wat ook erg veranderd is:
Normaal gooi je 's morgens vroeg alles open. daalt de binnentemperatuur van 26 naar 22, gooi je alle sweer dicht en binnen een half uur is het weer 24,5-25, omdat je lucht wel koel is maar je casco warm. Nu merk je met de koude vloer dat het dan ook gewoon 22--23 blijft tot de woning weer met warmte en zon belast wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door steefweer op 05-08-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 08:21
[quote]steefweer schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Yup, ook bij 6 KW bij mij al als opmerking gemaakt. Ik had vanaf mijn CV 32mm kunststof naar beide VV verdelers gelegd. Zit nu een 20mm leiding ofzo aan vast van Adlar, wat er wat knullig uitziet.

[Afbeelding]

Dat het er misschien wat knullig uit ziet maakt me niks uit, gaat mij puur om de capaciteit. Heeft Adlar nog een reactie richting jullie er op gegeven met een onderbouwing?

Industrie normen zijn er voor 10kw om een 32mm te plaatsen en niet iets dat 1/4 qua volume kan. Het is een ruime woning en wil niet later nog eens gedoe hebben.

Op de foto zie ik ook een magnetische vuilafscheider, is deze door Adlar geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik heb daar geen werk van gemaakt. Heb een flow van 12-14l/ per minuut, de vloeren koelen/verwarmen snel na inschakelen, dus heb ook niet het gevoel dat er nu iets niet oké is.

Magnetische vuilafscheider aan hen gegeven met de vraag deze er tussen de plaatsen. Doen ze standaard niet.

Ik had zelf tot na de rode kranen (afsluiters) aangelegd, zodat ik nog de CV kon gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door steefweer op 07-08-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
azaden schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Voor de liefhebers van Homey. De formele ondersteuning van Tuya door Athom is ingezet.
Zie de volgende instructie om de Adlar warmtepomp te integreren: https://support.homey.app...onnecting-Tuya-with-Homey

Bij het aanmaken van een Tuya device, kies dan voor 'Other'.
Lukt het allemaal? Dan zie je de Intelligente drievoudige warmtepomp verschijnen:
[Afbeelding]

Je krijgt de volgende Kaartjes om het device via een (advanced) flow aan te sturen.
[Afbeelding]
Het begin is er ;-)
Ik kom niet verder dan het moment dat je CONFIRM AUTHORIZATION moet aanklikken.
Daarna zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_V3sGjumlhSk8ijY3KegWfSowI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FuqXC7BnD5iyXZJd18I865WL.png?f=user_large
Blijkbaar ben ik al bekend, maar waarom dan om een inlog vragen?
Nog even geen Tuya apparaat in Homey Pro, maar ik zie de Aurora II er ook niet bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjohan
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
bakkerjohan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:18:
Ook apart; vandaag kwam de Eneco monteur voor onderhoud CV ketel.
Hij keek, zag de sticker van Adlar en vertelde me direct dat hij daar geen onderhoud aan mag geven van Eneco.
Adlar schijnt op de "zwarte lijst" te staan. Ze sluiten de warmtepomp niet op de juiste manier aan (niet volgens de regels...) en bij problemen schuift Adlar het direct naar de verantwoordelijkheid van de CV monteur.

Monteur vertrekt en nog geen 5 minuten later krijg ik al in de mail dat mijn onderhoudscontract met Eneco beeindigd wordt......

Iemand al die dit ook heeft meegemaakt?
Nou we zijn eruit, 2 maanden geleden postte ik dat Eneco zomaar het onderhoudscontract van de HR ketel heeft ontbonden omdat er een hybrideketel is aangesloten.

Mijn rechtsbijstand aangesproken en blijkt dat het "gewoon" in de algemene voorwaarden van Eneco staat;

11. De overeenkomst kan door Eneco worden beëindigd ingeval bij een
storing en/of (eerste) onderhoudsbeurt blijkt dat uw (thuis)situatie
niet voldoet aan de in de Algemene Voorwaarden voor Eneco Service
en Onderhoud gestelde randvoorwaarden, deze Productvoorwaarden
en/of de door u (incomplete en/of onjuiste) aangegeven thuissituatie
bij het aangaan van deze overeenkomst, of wanneer de door u aangegeven situatie na het aangaan van de overeenkomst is veranderd.
Bijvoorbeeld als u na het aangaan van de overeenkomst door een
derde partij een (hybride) warmtepomp heeft laten plaatsen die samenwerkt met de cv-ketel waarop de overeenkomst is afgesloten.

Toch erg klantonvriendelijk niet? Dus let op als je bij Eneco zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
bakkerjohan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Nou we zijn eruit, 2 maanden geleden postte ik dat Eneco zomaar het onderhoudscontract van de HR ketel heeft ontbonden omdat er een hybrideketel is aangesloten.

Mijn rechtsbijstand aangesproken en blijkt dat het "gewoon" in de algemene voorwaarden van Eneco staat;

11. De overeenkomst kan door Eneco worden beëindigd ingeval bij een
storing en/of (eerste) onderhoudsbeurt blijkt dat uw (thuis)situatie
niet voldoet aan de in de Algemene Voorwaarden voor Eneco Service
en Onderhoud gestelde randvoorwaarden, deze Productvoorwaarden
en/of de door u (incomplete en/of onjuiste) aangegeven thuissituatie
bij het aangaan van deze overeenkomst, of wanneer de door u aangegeven situatie na het aangaan van de overeenkomst is veranderd.
Bijvoorbeeld als u na het aangaan van de overeenkomst door een
derde partij een (hybride) warmtepomp heeft laten plaatsen die samenwerkt met de cv-ketel waarop de overeenkomst is afgesloten.

Toch erg klantonvriendelijk niet? Dus let op als je bij Eneco zit.
Deze discussie is niet Adlar gebonden en past beter bij het Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 forum. Zal vermoedelijk ook betere reacties opleveren. Dit gezegd hebbende:

Mijn plaatselijke/regio installateur wilde, toen ik vermelde dat ik een warmtepomp had geïnstalleerd ook niet komen. Het bedrijf onderhoud al meer dan 25 jaar de ketel en heeft de huidige ketel 12 jaar geleden geplaatst. De offerte voor een WP wilde men begin dit jaar niet maken. Na aangeven dat het om een hybride WP ging en dat onze badkamer nog gewoon op de ketel aangesloten zit moest er eerst overleg gepleegd worden. Er komt eind deze maand een 'speciale' monteur. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 13:08
Ik heb mijn cv in onderhoud bij Feenstra en zij hebben na de plaatsing van de hybride warmtepomp gewoon onderhoud aan de cv uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
  • Laatst online: 12-06 14:53
j.klooster82 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:24:
Ik heb mijn cv in onderhoud bij Feenstra en zij hebben na de plaatsing van de hybride warmtepomp gewoon onderhoud aan de cv uitgevoerd.
Ik heb ook een contract bij Feenstra, sinds de wp er ‘bij aan zit’ heb ik al een keer onderhoud gehad en is er al een storing verholpen(print vervangen)
2 verschillende monteurs, waren allebei wel nieuwsgierig naar de Adlar warmtepomp, maar deden niet moeilijk.
Heb ook aangegeven dat ik in eerste instantie bij Feenstra had geïnformeerd (had toen nog nooit van Adlar gehoord) naar een WP maar ze konden niet leveren. Hadden net als vele andere bedrijven wachtlijsten van een jaar en meer.

Beetje flauw dus als dat soort bedrijven dan nu opeens geen onderhoud aan de cv ketel zou willen uitvoeren, terwijl ze zelf in de tijd dat het ‘mega hot’ was een een wp te laten plaatsen tekort schoten.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Pagina: 1 ... 20 ... 62 Laatste