Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 21 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 22:32
Het koelen van de woonkamer met vloerverwarming werkt goed. Soms iets te goed ...
Met de erg hoge luchtvochtigheid van de afgelopen dagen werd de vloer nat.

Mijn instelling was toen "Lage temperatuurcurve 8", de minst koude in die reeks.
Heb deze nu gewijzigd naar "Hoge temperatuurcurve 2", volgens mij de eerstvolgende stap naar iets minder koud.

Edit: toch maar weer teruggezet naar CL8. Met CH2 of CH1 koelt het systeem niet voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door BerndGaykema op 17-08-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
De OpenTherm oplossing werkt (nog) niet bij mij. Mijn Honeywell thermostaat moet haar voeding over de 2-draadsaansluiting vanuit de WP krijgen, conform OpenTherm-protocol. De Thermostaatklemmen in de JAN lijken dat niet te doen. Ik wacht op Adlar Service om met een verklaring/oplossing te komen.

Ze hebben al wel gemeld dat er geen OpenTherm-data aanwezig is. Maar dat komt doordat er geen voeding voor de Honeywell is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-03 18:53
BerndGaykema schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:02:
Het koelen van de woonkamer met vloerverwarming werkt goed. Soms iets te goed ...
Met de erg hoge luchtvochtigheid van de afgelopen dagen werd de vloer nat.

Mijn instelling was toen "Lage temperatuurcurve 8", de minst koude in die reeks.
Heb deze nu gewijzigd naar "Hoge temperatuurcurve 2", volgens mij de eerstvolgende stap naar iets minder koud.

Edit: toch maar weer teruggezet naar CL8. Met CH2 of CH1 koelt het systeem niet voldoende.
Je moet even goed kijken naar de steltemperatuur die bij de stooklijn hoort. Volgens mij is Lage temp curve 8 ook de laagste aanvoertemp, dit moet je echt voorkomen. Probeer beetje 17 graden als minimum aan te houden.

Ik heb hem op handmatig staan en gooi met warme dagen even op tactische momenten 1 of 2 runs aan van 3-5 uren. Blijft het perfect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 16:46
Voor degene met een Homey, in de volgende versie van de Tuya App is de Adlar nu als unknow te pairen.
Dus na versie v1.2.3 want daar zijn de problemen nog niet opgelost waardoor niet alle data points konden worden opgehaald vanuit de Adlar.

Hierbij komen ook alle datapoint beschikbaar die in de query optie te zien zijn.
Dan is er samen met de App Device Capabilities dus een volwaardige integratie met Homey

Ook de flows voor de COP en andere interessante waardes kunnen dan gewoon berekend worden :)

Heb ook alle verdere info verstrekt om naast via de Unknown de pomp als named device te kunnen toevoegen maar daarvan is nog niet bekend wanneer ze er aan toe komen. Zijn nog al veel verzoeken van devices op het Tuya platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:32
Bedankt voor de update en het doorgeven van de benodigde info aan het Homey team. Wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-05 11:52
Situatie: rijtjeswoning uit '79 met weinig na-isolatie en kunststof kozijnen met HR++ glas uit 2007. Begane grond 55m2 vloerverwarming en boven 100x50cm T11 radiatoren. Aanvoertemperatuur van 45 graden houdt ons huis warm in de winter.

Omdat wij ook een flinke airco installatie hebben waarmee wij het huis (behalve de badkamer) warm kunnen houden in de winter de keuzes gemaakt zoals hieronder te lezen.

Eind april na meerdere (veel duurdere) offertes van andere partijen ontvangen te hebben een afspraak met Adlar gemaakt voor een adviesgesprek. Op 1 mei dit gesprek gehad en een nette offerte ontvangen inc. korting voor installatie van de Castra 2 6kW op het maaiveld onder het keukenraam. In eerste instantie akkoord gegeven voor een hybride installatie, maar later daar op teruggekomen en zonder problemen de offerte aan laten passen voor full-electric. Ook de optie voor een warmtepompboiler via hen verkend maar dit werd even te prijzig.
Het idee was om het leidingwerk langs de gevel naar zolder te laten gaan en daar aan te laten sluiten bij de CV ketel. Hier was de offerte op gebaseerd.

Vanwege onze vakantie en wat onduidelijkheid rondom wie de elektra zou gaan doen is uiteindelijk op 10 juli
de warmtepomp geïnstalleerd.
Mooi op tijd stonden 2 mannen met Adlar kleding voor de deur. Een paar dagen eerder was alles al geleverd en in de garage opgeslagen.

Als eerste opnieuw de hele installatie en wensen doorgesproken zodat ze er zeker van waren dat we de installatie kregen die we wilden. Het eerste idee om het leidingwerk via de gevel te laten doen viel af vanwege onze nieuwe goot en schuin dak. Ze moesten dan "blind" schuin omhoog gaan boren en dat risico wilden ze niet nemen.
Na wat verdere verkenningen van ons huis kwamen ze op het goede idee om het leidingwerk direct via de gevel naar de kruipruimte te laten lopen. Van daar was het ongeveer 5 meter naar de vloerverwarmingsverdeler waar ze prima op aan konden sluiten. Hiervoor was wel een betonboring benodigd waar ze in eerste instantie niet op hadden gerekend. Na een kort telefoontje hadden ze iemand geregeld die dezelfde dag de betonboring voor ze kon doen.

Ze zijn snel aan de slag gegaan, voorzien van af en toe een kop koffie, waarbij ze vakkundig de elektra aan legde via de kruipruimte, de CV installatie bij de vloerverwarmingsverdeler aanpaste en de warmtepomp op zijn plek zetten en aansluitte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmjR9EJ8LDW4Go0sPynTx30omjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAUntG9g5xjMmnnSt2GcYj9U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-mH3AUZsx91GfxYPc2xD_ylrgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcGlQqSQFNMBcJwv3Egxo0dt.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het boren door de vloer bij de vloerverwarmingsverdeler hebben ze ook de tijd genomen om de dekvloer eerst voorzichtig open te bikken zodat ze geen leidingen zouden raken. Hier was ik uiteraard erg blij mee en dat bleek niet voor niets, want vlak naast de beoogde boorplek liep de CV leiding die naar de verdeler toe liep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUXGJ8J1HREcuHzrpUQYvqT1z0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWGU9erUeOlyjx6x8x34aw4J.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens hebben ze de CV-ketel losgekoppeld van het CV systeem en het expansievat daar vervangen. Deze zat vol water en was de oorzaak van het probleem dat ik al maanden steeds een beetje water in het systeem moest bijvullen zonder ergens lekkage te zien. Helemaal blij mee dus!

Op verzoek hebben ze ook mijn Homewizard kWh meter gemonteerd zodat ik de warmtepomp apart kan uitlezen.

Toen ze klaar waren hebben ze alles ontlucht en de warmtepomp aangezet via het paneel. Verdere uitleg over het koppelen en gebruik zou in een vervolgafspraak gebeuren waarbij iemand langs komt voor de officiële inbedrijfsstelling. Hierbij wordt als het goed is ook de JAN-module en een thermostaat opgehangen. Deze ga ik vermoedelijk niet gebruiken omdat ik een "domme" stooklijn wil gebruiken voor een basistemperatuur van ongeveer 20 graden en de rest wil bij verwarmen met de airco's.

Vanwege de vakantieperiode liet dit best lang op zich wachten dus ik heb zelfs contact met ze gezocht. De eerstvolgende werkdag werd ik gebeld om hier een afspraak voor te maken, dit gaat aanstaande woensdag gebeuren.

Omdat ik de warmtepomp in de tussentijd al wel aan de tand wilde voelen online de handleiding gevonden en de warmtepomp zelf via de app gekoppeld om deze aan te sturen. Op vol vermogen maakt de ventilator best wat lawaai. Dit is met het ventilatierooster open in de keuken een beetje hoorbaar. In de rest van het huis niet. Vibraties merken we totaal niet, vermoedelijk omdat deze op het maaiveld staat.

Koelen hebben we ook al even geprobeerd, bewust de temperatuur erg laag onder het dauwpunt ingesteld, even kijken of alle leidingen inderdaad nat worden. Dat kostte ongeveer 15 minuten met een aanvoer van 12 graden, toen begonnen we vocht te zien op de metalen leidingen. Snel de aanvoer weer omhoog want dit werkte inderdaad erg goed, maar is niet de bedoeling.

Omdat we airco's hebben staat de warmtepomp sinds deze test niks te doen, koelen met de airco's werkt gewoon veel beter/efficienter.

Al met al waren we voor deze installatie na subsidie en kortingen 3525 euro kwijt. Dat is inclusief elektra aanleggen. Wij hebben wel wat extra korting gehad doordat er wat onduidelijkheid was rondom de elektra.

Omdat onze CV toch aan vervanging toe is (2006, geen onderhoud meer gehad sinds 2020) is dit kostentechnisch een erg interessante oplossing. We hebben zo'n 1500 euro meer betaald dan een nieuwe CV zou kosten.

De warmtepompboiler volgt binnenkort, dat wordt via een lokale loodgieter een Atlantic Explorer V4 270L welke in de garage komt te staan. Hier reken ik ongeveer 2500 euro voor na subsidie. Dat betekend dat de overstap om van het gas af te gaan ons ongeveer 4000 euro meer gekost heeft dan wat we kwijt zouden zijn om de CV-ketel te vervangen.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-05 22:17
TiBoD schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Kun je misschien (in eerste instantie) zonder thermostaat af? (Nest lijkt ook OpenTherm te ondersteunen trouwens.) De functies die je noemt kun je ook met Tuya Smartlife app die Adlar nu gebruikt bedienen. Dit zou je nog aan ze kunnen vragen.
Toch even een vervolg op dit punt.
Ik moet de thermostaat sowieso gaan vervangen voor een draadloze variant.
De bedrading loopt namelijk naar de CV maar de warmtepomp komt all electric aangesloten op de VV op de begane grond. Heb met Adlar al wat heen en weer gemaild maar kom niet uit op een goed advies.
Er zijn een paar varianten:

Honeywell DT4M - Draadloos maar, geen optie om via WIFI te verbinden en dus vanuit buitenhuis 'aan' te zetten.
Honeywell T6R - Heeft een aparte voeding nodig dus kan ik niet aan de muur hangen zonder lelijk kabelgootje en stekker.
TADO - Rare abbonementsvorm wat ik niet wil hebben en ik dan puur zou kiezen omdat die wel op batterijen werkt en dus aan de muur kan hangen.

Dus, ik ben hier een beetje lost, maar misschien denk ik ook te moeilijk. Mijn wensen zijn namelijk simpel:
- Draadloos, want geen mogelijkheid om kabel te trekken naar warmtepomp locatie
- Enige 'slimme' is dat ik de verwarming vanuit buiten huis vast kan aanzetten voor ik thuis kom.
- Aan de wand plaatsen, zonder voeding dus want die is daar niet aanwezig.

Adlar heeft mij nog niks verteld over hun eigen app overigens. Misschien denk ik ook teveel aan hoe ik de thermostaat gebruik nu in combinatie met een CV en is dit met de warmtepomp sowieso anders?
Ervaringen en advies zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 13:33
Markies! schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

De bedrading loopt namelijk naar de CV maar de warmtepomp komt all electric aangesloten op de VV op de begane grond. Heb met Adlar al wat heen en weer gemaild maar kom niet uit op een goed advies.

Honeywell DT4M - Draadloos maar, geen optie om via WIFI te verbinden en dus vanuit buitenhuis 'aan' te zetten.
Honeywell T6R - Heeft een aparte voeding nodig dus kan ik niet aan de muur hangen zonder lelijk kabelgootje en stekker.
TADO - Rare abbonementsvorm wat ik niet wil hebben en ik dan puur zou kiezen omdat die wel op batterijen werkt en dus aan de muur kan hangen.

Dus, ik ben hier een beetje lost, maar misschien denk ik ook te moeilijk. Mijn wensen zijn namelijk simpel:
- Enige 'slimme' is dat ik de verwarming vanuit buiten huis vast kan aanzetten voor ik thuis kom.

Adlar heeft mij nog niks verteld over hun eigen app overigens. Misschien denk ik ook teveel aan hoe ik de thermostaat gebruik nu in combinatie met een CV en is dit met de warmtepomp sowieso anders?
welke abbonementsvorm heb je dan nodig voor de Tado? Ik draai hier toevallig alles Tado en heb geen abonnement. Dit is meer voor extra futures zoals als de thermostaat wind voelt, zal er wel ergens een raam open staan, dus zet ik de verwarming uit (is meer irritant dan functioneel), de optie voor binnenklimaat is wel een leuke echter lees ik alle waardes uit via home assistant dus ook niet nodig en dan nog de optie dat hij het stookgedrag in de gaten houdt, om te kijken of alles naar behoren functioneert. Laten we het zo zeggen, allemaal niet nodig, vooral niet als je niet bang bent om home assistant te gaan draaien in combinatie met Tado... Is zeer gebruiksvriendelijk ook!

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
<knip> Graag bij een TR houden

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 27-08-2024 09:29 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-05 13:37
Markies! schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Is Honeywell Evohome met een BDR91T module iets voor je? Zo stuur ik mijn warmtepomp ook draadloos aan.
Ik heb er zelfs 2 van deze modules aan hangen, ook 1 voor koelen.

Ik weet niet of ik zo reclame mag maken maar Bolasystems in Tsjechië levert echt en voor een prijs waarvan je denkt dat kan niet waar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanz2204
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-04 08:20
Hanz2204 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:44:
Sinds 2 februari zijn we over op all electric met de Aurora II 6 kwh en een Atlanta 150 L warmtepompboiler. We heel tevreden over de warmte in huis, de temperatuur van het water en het stroomverbruik.
Er is echter 1 probleem en dat is een telkens afnemende waterdruk van ongeveer 0,1 bar per week. Dus sinds de installatie heb ik al heel wat keer water bijgevuld.
Adlar is 2x komen kijken. De eerste installateur adviseerde een nieuwe warmtepomp. Dat is natuurlijk vrij ingrijpend. De pomp staat op het dak en moet met een kraan verwisseld. Dus kwam Adlar nog een keer kijken. Er werd een ontluchtingsventiel aangedraaid. Maar het probleem is nog niet opgelost….
En hoewel ik het steeds terugkoppel naar Adlar en vraag om een oplossing, heb ik die vooralsnog nog niet…..
Update: begin mei kwam weer een installateur, aan de pomp zelf kon geen lek gevonden worden en daarom werd het rode expansievat vervangen. Helaas bood dit geen soelaas…De waterdruk bleef afnemen met ongeveer 0,5 bar per week.
Vandaag is daarom de warmtepomp omgewisseld.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de service van Adlar. Uiteindelijk wordt alles opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Hanz2204 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Update: begin mei kwam weer een installateur, aan de pomp zelf kon geen lek gevonden worden en daarom werd het rode expansievat vervangen. Helaas bood dit geen soelaas…De waterdruk bleef afnemen met ongeveer 0,5 bar per week.
Vandaag is daarom de warmtepomp omgewisseld.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de service van Adlar. Uiteindelijk wordt alles opgelost.
Nu nog hopen dat het in de warmtepomp zit en niet in je installatie. :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-03 18:53
MrBas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:14:
[...]

Nu nog hopen dat het in de warmtepomp zit en niet in je installatie. :)
Als het inderdaad in de algehele installatie zit moet het of stomme toeval, of al aanwezig geweest zijn met de CV ketel :)

Als Adlar dat gaat beweren zou ik direct na 'hun installatie' twee kogelkranen met druk meters monteren en die paar weken monitoren. Blijft dat op 2,0 bar staan moet het hun gedeelte zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door steefweer op 28-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 13:43
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor de 6kw warmtepomp. Door de verhalen hier eigenlijk wel vertrouwen in de partij. Had echter het idee dat de verkoper er niet heel veel verstand van had en ik uiteindelijk pas details krijg tijdens de schouw met een technisch persoon.
Op de offerte vallen mij echter 2 dingen op. In het gesprek hebben we besproken om de warmtepomp meteen full electric te gebruiken en de cv ketel alleen nog voor het tapwater. (Hij moest bellen om na te vragen of ze dat wel deden)
Op de offerte zie ik echter wel 500 euro in rekening gebracht om te koppelen met cv ketel. Deze zou er dan afmoeten? Zie bij basis installatie staan dat afdoppen cv al onder basis installatie valt.
Ook heeft de verkoper aangekruist dat er een muurboring moet komen van 50 euro per stuk. Bij de basis installatie zie ik echter ook dat dit al in de basisprijs zit.
Was dit bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
BulMi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:03:
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor de 6kw warmtepomp. Door de verhalen hier eigenlijk wel vertrouwen in de partij. Had echter het idee dat de verkoper er niet heel veel verstand van had en ik uiteindelijk pas details krijg tijdens de schouw met een technisch persoon.
Op de offerte vallen mij echter 2 dingen op. In het gesprek hebben we besproken om de warmtepomp meteen full electric te gebruiken en de cv ketel alleen nog voor het tapwater. (Hij moest bellen om na te vragen of ze dat wel deden)
Op de offerte zie ik echter wel 500 euro in rekening gebracht om te koppelen met cv ketel. Deze zou er dan afmoeten? Zie bij basis installatie staan dat afdoppen cv al onder basis installatie valt.
Ook heeft de verkoper aangekruist dat er een muurboring moet komen van 50 euro per stuk. Bij de basis installatie zie ik echter ook dat dit al in de basisprijs zit.
Was dit bij jullie ook?
Muurboring beton zit er niet standaard bij, gewoon baksteen wel. Ik heb niks hoeven te betalen voor full electric afkoppelen… Dus die gaat er dan nog van af. Let er wel op dat bij CV ketel alleen voor tapwater dat er soms nog een expansievat nodig is. Die installateur bij mij wist dit dus niet en tijdens het testen bliezen we zowat mijn ketel op…

[ Voor 7% gewijzigd door MrBas op 28-08-2024 16:40 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
BulMi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:03:
Was dit bij jullie ook?
De verkoper is naar mijn ervaring inderdaad niet helemaal ingelezen. Dat zorgde er wel voor dat ik achteraf flink wat kortingen heb gehad omdat er wat zaken niet klopte en ze daar erg coulant mee waren. De installateur zelf wist wel van zaken en heeft alles netjes en zo kort/efficient mogelijk aangesloten. Ik zou me dus geen zorgen maken, maar het kan helpen de offerte en je huidige situatie hier even te delen, dan kunnen wat Tweakers er op schieten.

Hybride kost als het goed is 500, toen ik achteraf de offerte liet aanpassen naar full-electric kreeg ik (volgens mij) 250 euro korting omdat ze niks met de CV-ketel hoefden te doen.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
AANTAL OMSCHRIJVING BEDRAG
1 Warmtepomp Aurora II - 6kW € 6.499,-
1 Installatie door Adlår Castra € 1.299,-
1 Aansluiting op bestaande circuit inclusief ketel € 500,-
1 Boren door hout/baksteen (per gat) € 50,-
1 Thermostaat | Honeywell DT4 (wit) € 100
,-

Dit hebben ze op de offerte gezet.
Bij de algemene voorwaarden op de offerte staan dan een aantal punten o.a.
BASISINSTALLATIE WERKZAAMHEDEN
  • Het boren van één gat door een
    bakstenen, houten of gipsen wand/muur
    inclusief spouw, dikte van het te boren
    oppervlakte is maximaal 40 cm
  • Het afdoppen van de eventuele oude
    warmtebron (uit bedrijfstelling hiervan is
    uitgesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Net nog even telefonisch contact gehad, de verkoper was er pas 2 weken in dienst.
Het boren kon hij van de offerte halen.
De 500 euro voor aansluiten op bestaande circuit inclusief ketel kon hij wel uitvinken maar dan was de korting 500 euro minder die hij kon geven(automatisch in het systeem)
De keuze voor de 6kw is dus met 500 kosten post voor regeling met cv en 2299 korting of zonder 500 kosten post en dan 1799 korting.

Hij was verder het stukje onderhouds abonnementen vergeten. Hij raadde mij eigenlijk af die te nemen en kon ze beter 1 keer in de 5 jaar langs laten komen ipv een vast contract aan te gaan. Hebben jullie voor het onderhoudscontract gekozen?

[ Voor 22% gewijzigd door BulMi op 28-08-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Dus even kort gezegd, je krijgt de basisinstallatie vergoed, een thermostaat voor nop en 400 euro extra korting naast de subsidie?

Ik heb degeen met verlengde garantie van 5 jaar ofzo? Elk jaar onderhoudsbeurt…

[ Voor 24% gewijzigd door MrBas op 28-08-2024 18:53 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
MrBas schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:52:
Dus even kort gezegd, je krijgt de basisinstallatie vergoed, een thermostaat voor nop en 400 euro extra korting naast de subsidie?

Ik heb degeen met verlengde garantie van 5 jaar ofzo? Elk jaar onderhoudsbeurt…
  • Subtotaal € 8.398,00,
  • Korting € 2.299,00,
  • Totaal (incl. BTW) € 6.099,00,
  • Meldcode ISDE KA27430 Subsidie warmtepomp* € 2.775,
  • Restant na subsidie €3.324,00,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Je weet trouwens dat je de bedrade DT4 voor rond de 65 euro? Of is het de draadloze incl ontvanger?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
MrBas schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:21:
Je weet trouwens dat je de bedrade DT4 voor rond de 65 euro? Of is het de draadloze incl ontvanger?
Het gaat om de bedrade.
Die kon hij er nog wel eventueel afhalen. Maar toen ik ging vragen naar stooklijnen en hoe dat dan gaat met de thermostaat had hij geen idee. Hij had over stookijnen gehoord maar wist niet precies wat het inhoud.

Welke thermostaat zouden jullie adviseren? Ik heb nu in de woonkamer een oude bedraadde van remeha hangen die toch vervangen moet worden.

• Destynx
BulMi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:01:
[...]
  • Subtotaal € 8.398,00,
  • Korting € 2.299,00,
  • Totaal (incl. BTW) € 6.099,00,
  • Meldcode ISDE KA27430 Subsidie warmtepomp* € 2.775,
  • Restant na subsidie €3.324,00,
Dit ligt in lijn met wat ik ook betaald heb. Bij mij kwam er nog wat bij voor elektra, dat hebben ze ook aangelegd, maar de rest is hetzelfde.

• MrBas
BulMi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

Het gaat om de bedrade.
Die kon hij er nog wel eventueel afhalen. Maar toen ik ging vragen naar stooklijnen en hoe dat dan gaat met de thermostaat had hij geen idee. Hij had over stookijnen gehoord maar wist niet precies wat het inhoud.

Welke thermostaat zouden jullie adviseren? Ik heb nu in de woonkamer een oude bedraadde van remeha hangen die toch vervangen moet worden.
Stooklijnen regel je niet vanaf de thermostaat maar vanuit de app of via het extra bedieningskastje wat meegeleverd wordt, of als je heel handig bent laat je de stooklijnen regelen door een thuisautomatisering. (Niet zo moeilijk als je denkt)

Wat het advies zou zijn? Hangt er vanaf wat je er allemaal mee verwacht te kunnen doen. Is het voor simpel gebruik dan zeker de Honeywell. Wil je meerdere dingen uit kunnen lezen (temperatuur/vochtigheid), geofencing etc. dan Tado oid. Tado heeft het voordeel dat als je deze combineert met een draadloze gateway dat je deze en aan/uit kan schakelen en modulerend (2 verschillende uitgangen).

De keuze voor welke regeling (aan/uit of modulerend) handel je af in de installateursapp van Tado welke je zo kan downloaden en kan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBas op 29-08-2024 09:19 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:03
Gisteren heeft Adlar hier de opentherm regeling ingesteld voor de warmtepomp (6kW). Ik heb een Honeywell T6 thermostaat en Jaga LTV's. De informatie die ik heb gekregen is:
  • De warmtepomp werkt met de opentherm regeling op stooklijnen en de thermostaat.
  • De keuze van de stooklijn wordt bepaald door de thermostaat en de buitentemperatuur.
  • Indien, binnen een bepaalde tijd (24 uur?), de ruimte temperatuur nog afwijkt van de ingestelde thermostaat temperatuur dan wordt de stooklijn automatisch aangepast (naar boven of beneden).
  • Het kan bij aanvang van het stookseizoen een paar dagen duren voordat de juiste stooklijn is gevonden (geleerd) die hoort bij de buitentemperatuur en de instelling van de thermostaat.
  • Als de juiste stooklijn is gevonden en de ruimte temperatuur wordt hoger dan de thermostaat instelling (door bv zon instraling) dan zal de warmtepomp een lager vermogen afgeven.
  • Bij het verwarmen van de woning heb je als gebruiker alleen de thermostaat als regelunit, gelijk aan de 'old school' cv ketel regeling, de stooklijn wordt automatisch gekozen.
  • De koelfunctie werkt niet via deze regeling, de software ontwikkeling voor koelen is (nog) niet gestart.
Ik ben benieuwd, nog even wachten o<:) tot het weer koud gaat worden

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• gbels
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-04 12:05
Ik heb gisteren een adviesgesprek gehad met een medewerken van Adlar Castra voor het plaatsen van een Aurora Ii 6kW warmtepomp. Redelijk eenvoudige eenvoudige installatie. Afstand buitenunit tot de ketel 3,5m wel een extra groep nodig in de meterkast maar dat is ook redelijk eenvoudig te realiseren 7m kabel, de gaten zijn al aanwezig. Voor de elektra werkzaamheden wordt maar liefst 700 euro!! gerekend.
De buitenunit moet wel op het platte dak van de aangebouwde garage geplaatst worden hiervoor rekenen ze 300 euro.

Ik kon kiezen voor een gratis thuisbatterij t.w.v. 2700 euro of een gratis installatie t.w.v. 1299. Ik heb gekozen voor het laatste dus kreeg 1299 korting op de installatiekosten. De totale installatiekosten kwamen uit op maar liefst 3400 euro!!! Dus dat betekend dat ik nog 2100 euro aan installatiekosten moet bijleggen. Na subsidie kom ik dus op een kleine 5900 euro voor de installatie.
Ik heb het idee dat dit nogal aanneemt hoge kant is aangezien ze aangeven dat het in 4 tot 6 uur geinstalleerd is.
Is er iemand met een vergelijkbare installatie hier die iets over de uiteindelijk plaatsingskosten van de eigen installatie wil delen?

[ Voor 3% gewijzigd door gbels op 29-08-2024 21:30 ]

• martijn3
De electra kun je natuurlijk ook zelf ( laten) aanleggen. Daar doen ze bij Adlar niet moeilijk over. Bij mij op die manier ook €500 van de installatie kosten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:37
gbels schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:17:
Ik kon kiezen voor een gratis thuisbatterij t.w.v. 2700 euro of een gratis installatie t.w.v. 1299. Ik heb gekozen voor het laatste dus kreeg 1299 korting op de installatiekosten. De totale installatiekosten kwamen uit op maar liefst 3400 euro!!! Dus dat betekend dat ik nog 2100 euro aan installatiekosten moet bijleggen. Na subsidie kom ik dus op een kleine 5900 euro voor de installatie.
Ik heb het idee dat dit nogal aanneemt hoge kant is aangezien ze aangeven dat het in 4 tot 6 uur geinstalleerd is.
Is er iemand met een vergelijkbare installatie hier die iets over de uiteindelijk plaatsingskosten van de eigen installatie wil delen?
Ik kom op redelijk op hetzelfde bedrag uit, ik heb de volgedende prijs gekregen. Ik zit zelf nog in dubio over een extra buffervat. De verkoper claimde dat dit nodig was voor Tado, maar dan ben ik meer geneigd om Tado uit te bouwen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10mNV-YWI5F64X1su1Pd4YX3gZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sOW6sYDVArQwHf6T8m9jvXHe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Buffervat is enkel en alleen nodig op het moment dat je een zoneregeling hebt. Ik heb mijn zoneregeling eraf gesloopt omdat de warmtepomp heel onrustig (lees: korte runs wat niet goed is voor de warmtepomp) gaat stoken, ondanks dat er een buffervat tussen zit. Ik heb daarna de zoneregeling afgekoppeld en sindsdien draait de warmtepomp lange runs. Ik gebruik de ruimtesensoren nu enkel en alleen als ruimteopnemers i.c.m. Home Assistant (temperatuur onder/boven bepaalde setpoint, stooklijn hoger/lager en de radiatorknoppen heb ik verkocht. Tevens ook bij hoge vochtigheid -> mechanische ventilatie hoger.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
gbels schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:17:
Ik heb gisteren een adviesgesprek gehad met een medewerken van Adlar Castra voor het plaatsen van een Aurora Ii 6kW warmtepomp. Redelijk eenvoudige eenvoudige installatie. Afstand buitenunit tot de ketel 3,5m wel een extra groep nodig in de meterkast maar dat is ook redelijk eenvoudig te realiseren 7m kabel, de gaten zijn al aanwezig. Voor de elektra werkzaamheden wordt maar liefst 700 euro!! gerekend.
De buitenunit moet wel op het platte dak van de aangebouwde garage geplaatst worden hiervoor rekenen ze 300 euro.

Hier ook zelf de elektra aangelegd, was ook niet moeilijk, er zat al een apparte groep in de schuur, hoefde alleen maar een kabel aan te bieden met wat overlengte. Plaatsing op dak was hier 500 euro, dit aangezien ze de warmtepomp ivm het gewicht niet mogen tillen. Er wordt dus een kraan geregeld om dit te regelen. In mijn geval zelfs een IMMENSE autolaadkraan.

Normaal gesproken is tillen op dak 500 en elektra 500. Beetje handigheid bespaar je je dus 700 euro (op jou offerte) of je laat het door een (gecertificeerde, dus geen werkspot) elektricien doen en dan betaal je met een beetje geluk 300 euro.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
MrBas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:52:
welke abbonementsvorm heb je dan nodig voor de Tado? Ik draai hier toevallig alles Tado en heb geen abonnement. Dit is meer voor extra futures zoals als de thermostaat wind voelt, zal er wel ergens een raam open staan, dus zet ik de verwarming uit (is meer irritant dan functioneel), de optie voor binnenklimaat is wel een leuke echter lees ik alle waardes uit via home assistant dus ook niet nodig en dan nog de optie dat hij het stookgedrag in de gaten houdt, om te kijken of alles naar behoren functioneert. Laten we het zo zeggen, allemaal niet nodig, vooral niet als je niet bang bent om home assistant te gaan draaien in combinatie met Tado... Is zeer gebruiksvriendelijk ook!
SjigEd schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Is Honeywell Evohome met een BDR91T module iets voor je? Zo stuur ik mijn warmtepomp ook draadloos aan.
Ik heb er zelfs 2 van deze modules aan hangen, ook 1 voor koelen.
Dank voor de suggesties. En goed punt dat gelukkig niet alles achter die abbonementsvorm zit. Ik ben nog wel erg in twijfel of ik deze opties echt nodig heb. Eigenlijk is het of een 'domme' thermostaat zoals de Honeywell DT4 die alleen temperatuur geeft en niet eens met een schema kan werken of meteen een Tado die eigenlijk veel meer functies heeft dan ik nodig heb. @MrBas , heb jij ervaring met de V3+ of met de nieuwe X variant van Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Markies! schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

[...]

Dank voor de suggesties. En goed punt dat gelukkig niet alles achter die abbonementsvorm zit. Ik ben nog wel erg in twijfel of ik deze opties echt nodig heb. Eigenlijk is het of een 'domme' thermostaat zoals de Honeywell DT4 die alleen temperatuur geeft en niet eens met een schema kan werken of meteen een Tado die eigenlijk veel meer functies heeft dan ik nodig heb. @MrBas , heb jij ervaring met de V3+ of met de nieuwe X variant van Tado?
Ik heb ervaring met de V3+ versie van Tado, maargoed ik kom vanaf een zoneregeling installatie waar Tado echt in uitblinkt. Als "domme" thermostaat voldoet deze ook meer dan prima overigens :). Let wel op, de meeste functies die ik opnoemde zitten allemaal achter een abonnementsvorm. Maar heb je dus helemaal niet nodig. De temperatuur en vochtigheid zijn beide wel af te lezen. En het voordeel is dat de thermostaat zowel als aan/uit als modulerend te gebruiken is...

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
MrBas schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb ervaring met de V3+ versie van Tado, maargoed ik kom vanaf een zoneregeling installatie waar Tado echt in uitblinkt. Als "domme" thermostaat voldoet deze ook meer dan prima overigens :). Let wel op, de meeste functies die ik opnoemde zitten allemaal achter een abonnementsvorm. Maar heb je dus helemaal niet nodig. De temperatuur en vochtigheid zijn beide wel af te lezen. En het voordeel is dat de thermostaat zowel als aan/uit als modulerend te gebruiken is...
Als ik zo de review van Tweakers lees heeft de TADO X niet eens een draadloze mogelijkheid met de thermostaat. Dus zou de V3+ toch de enige keuze zijn. Het feit dat ik draadloos wil communiceren met de warmtepomp maakt de keus gewoon erg beperkt. de T6R heeft een voeding nodig, wat ik niet wil. De TADO is wat te uitgebreid misschien, maar ik kan in ieder geval wel gewoon een schema instellen en via de app de temperatuur wijzigen. Ik zie wel dat de beschikbaarheid van de V3+ bij webshops etc laag is, dus misschien binnenkort maar een knoop doorhakken.

[ Voor 34% gewijzigd door Markies! op 31-08-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Markies! schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Als ik zo de review van Tweakers lees heeft de TADO X niet eens een draadloze mogelijkheid met de thermostaat. Dus zou de V3+ toch de enige keuze zijn. Het feit dat ik draadloos wil communiceren met de warmtepomp maakt de keus gewoon erg beperkt. de T6R heeft een voeding nodig, wat ik niet wil. De TADO is wat te uitgebreid misschien, maar ik kan in ieder geval wel gewoon een schema instellen en via de app de temperatuur wijzigen. Ik zie wel dat de beschikbaarheid van de V3+ bij webshops etc laag is, dus misschien binnenkort maar een knoop doorhakken.
Vergeet niet dat als je de thermostaat draadloos wilt aansturen, dat je dan de draadloze gateway nodig hebt van Tado...

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• BulMi
Ondanks de adviseur(of eigenlijk meer verkoper, want over de warmtepompen wist hij nog erg weinig) en mede dankszij de positieve geluiden hier hebben wij besloten de warmtepomp bij Adlår Castra te bestellen. Eind vorig jaar de opties al beken maar zojuist de €250 euro aanbetaald en de schouw ingevuld. Dan kunnen we hopelijk komende winter genieten van de warmtepomp.

Heb nog een keer geprobeerd zoveel mogelijk pagina's in dit topic door te lezen. Bij bijv. de panasonic en LG zijn er heel veel adviezen mbt de dikte van de buizen voor een goede flow. Daar wordt veel gebruik gemaakt van de 32mm meerlagen buis en vervangen mensen binnen eventueel ook leidingwerk voor dikkere opties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pecqhhju7qZxE_pbvUZ7FI8wjdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYr0TtCQ7BEkS1wVklawH53m.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij is dacht ik alles met 22mm buizen gedaan, heeft het nog nut om dit te vervangen voor buizen met een grotere diameter?
Daarnaast irriteer ik mij zelf een beetje dat de personen die toen der tijd de vloerverwarming hebben aangelegd de leiding aan de rechterkant hebben aangesloten en daarom met een bocht weer helemaal over de verdeler moeten. Weet ook niet of dat met een reden is of dat het een kleine moeite zou zijn de koppeling aan de rechterkant te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
Voor wat betreft je eerste vraag. Adlar sluit alles aan met 22 mm buizen, dus je hoeft de bestaande buizen niet te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:14
Gisteren is de WP in werking gesteld (hij stond er al een maand maar nog niet aangesloten)
Eigenlijk was de uitleg heel summier, vroeg naar een handleiding/ gebruiksaanwijzing en die hadden ze niet.
Ze hebben hem aangezet en thermostaten aangesloten en even getest en weg.

Enige wat ik te horen kreeg was thermostaat op 20 laten staan en dat is het!
Is dat het ook echt? Regelt de WP zelf de stooklijn/ watertemperatuur die nodig is?

Tijdens de test stond de WP hard aan en het geluid viel me nog wel even tegen. Ik hoop dat dat straks wel op een iets rustiger niveau gaat als hij continu op 1 temperatuur blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Als de temperatuur onder de 20 graden geweest is zal hij wel wat vermogen nodig hebben om bij te springen. Ik neem aan dat je voor een hybride oplossing bent gegaan? Daar heb ik verder geen ervaring mee. Ik zou in ieder geval je stooklijn (als het weer wat kouder wordt) eens terug gaan schalen. Dit doe je met het display wat meegeleverd is. Thermostaat schakel je volledig uit. Als het binnen te koud wordt, zet je de stooklijn 2 stappen omhoog en je een dag af (lage temperatuur in -> heeft tijd nodig om op te stoken). Mocht dit niet voldoende zijn, herhalen totdat het te warm binnen wordt. Ga dan de stooklijn terugschalen. Ik heb hem nu op LT6 bijvoorbeeld staan, die is perfect. Warmtepomp draait lange runs en op laag vermogen.

Mocht het geluid in de avond tegenvallen, kan je de warmtepomp rond half 10 op ECO stand zetten, en dan om 7 uur weer eruit. Dit kan via de app in het Scene gedeelte. Scheelt echt een bak met herrie.

Maak je over het algemeen geen zorgen. Het geluid zal uiteindelijk afnemen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
MrBas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:24:
Als de temperatuur onder de 20 graden geweest is zal hij wel wat vermogen nodig hebben om bij te springen. Ik neem aan dat je voor een hybride oplossing bent gegaan? Daar heb ik verder geen ervaring mee. Ik zou in ieder geval je stooklijn (als het weer wat kouder wordt) eens terug gaan schalen. Dit doe je met het display wat meegeleverd is. Thermostaat schakel je volledig uit. Als het binnen te koud wordt, zet je de stooklijn 2 stappen omhoog en je een dag af (lage temperatuur in -> heeft tijd nodig om op te stoken). Mocht dit niet voldoende zijn, herhalen totdat het te warm binnen wordt. Ga dan de stooklijn terugschalen. Ik heb hem nu op LT6 bijvoorbeeld staan, die is perfect. Warmtepomp draait lange runs en op laag vermogen.

Mocht het geluid in de avond tegenvallen, kan je de warmtepomp rond half 10 op ECO stand zetten, en dan om 7 uur weer eruit. Dit kan via de app in het Scene gedeelte. Scheelt echt een bak met herrie.

Maak je over het algemeen geen zorgen. Het geluid zal uiteindelijk afnemen.
Instellingen aanpassen moet je zeker niet doen als de Jan-module erbij is geïnstalleerd en middels nieuwe software een zogenaamde custom stooklijn is ingesteld. Blijf dan af van de instellingen mbt stooklijnen. De warmtepomp kiest dan automatisch bij verandering van buiten en-of binnentemp de steltemperatuur die nodig is om de vraagtemperatuur van de thermostaat te realiseren. Wanneer dat niet naar tevredenheid gebeurt bel je Adlar voor hulp. Zij kunnen dan op afstand instellingen aanpassen opmbasis van je vragen en informatie.
Ik zou trouwens nu eerst maar eens contact opnemen met Adlar en een duidelijke instructie vragen. Dat lijkt mij toch noodzakelijk na de installatie, zeker als jezelf weinig kennis hebt van de werking van de warmtepomp.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:49:
[...]

Instellingen aanpassen moet je zeker niet doen als de Jan-module erbij is geïnstalleerd en middels nieuwe software een zogenaamde custom stooklijn is ingesteld. Blijf dan af van de instellingen mbt stooklijnen. De warmtepomp kiest dan automatisch bij verandering van buiten en-of binnentemp de steltemperatuur die nodig is om de vraagtemperatuur van de thermostaat te realiseren. Wanneer dat niet naar tevredenheid gebeurt bel je Adlar voor hulp. Zij kunnen dan op afstand instellingen aanpassen opmbasis van je vragen en informatie.
Ik zou trouwens nu eerst maar eens contact opnemen met Adlar en een duidelijke instructie vragen. Dat lijkt mij toch noodzakelijk na de installatie, zeker als jezelf weinig kennis hebt van de werking van de warmtepomp.
Als dit zo is geinstalleerd is dit correct, alleen merkwaardig dat de thermostaat niet lager mag dan 20….

Ik heb ook de Jan module volgens mij alleen hier is nog niks voor ingesteld… Ga dit toch maar is navragen binnenkort.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:51:
[...]

Als dit zo is geinstalleerd is dit correct, alleen merkwaardig dat de thermostaat niet lager mag dan 20….

Ik heb ook de Jan module volgens mij alleen hier is nog niks voor ingesteld… Ga dit toch maar is navragen binnenkort.
“Thermostaat laten staan op de besproken vraagtemperatuur” is een standaard zin die na installatie wordt gezegd. Het suggereert dat je dan in feite niets meer hoeft te veranderen.
Kwalijk is dat na installatie geen fatsoenlijke instructie met uitleg plaatsvindt.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:14
MrBas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:51:
[...]

Dit mag ook wel maar het zou het best zijn om de thermostaat op 1 in gestelde temperatuur te laten staan (20 graden bijvoorbeeld) en dan niet 's nachts op 16 graden te zetten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
bij mij staan alle thermostaten gewoon uit in huis. Dus oftewel geen warmtevraag en continu stoken op basis van stooklijn....

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:51:
bij mij staan alle thermostaten gewoon uit in huis. Dus oftewel geen warmtevraag en continu stoken op basis van stooklijn....
Zo had ik het ook toen de customstooklijn nog niet was ingevoerd. Maar in die situatie moet je nog wel handigheid ontwikkelen om ( eventueel automatisch via scenes of andere automatiseringen bijv via home Assistant) stooklijn in jouw situatie met wisselende weersomstandigheden aan te passen.
Ik ben blij dat ik daar nagenoeg van ben verlost. Vanaf ongeveer maart is dat zo. Nu nog vermoedelijk (wellicht door Adlar laten) in de komende winter het finetunen van de custom stooklijn en andere relevante instellingen.
Ik heb begrepen dat in de komende tijd bij alle gebruikers, voor zover nog niet voorzien, de jan-module wordt geplaatst en vervolgens ook de software verder wordt aangepast. Ik heb daar in een eerder bericht op dit forum ook melding van gemaakt. Volgens mij heeft Adlar tot aan begin van volgend jaar de tijd hiervoor voor nodig. Eerlijk gezegd weet ik niet of bij nieuwe installaties inmiddels al standaard dat gebeurt.
We zullen zien.

Edit: Adlar kan overigens nu al , mbv de Jan-module, op afstand instellingen in de wp veranderen en je zo verder helpen als je er niet uitkomt bij het zelf aanpassen of bij bijv storingen e.d. maar ik ga ervan uit dat dat inmiddels wel bekend is , ook bij nieuwe gebruikers die de jan-module wel hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 08-09-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:56
fvanderstege schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:37:
[...]

Zo had ik het ook toen de customstooklijn nog niet was ingevoerd. Maar in die situatie moet je nog wel handigheid ontwikkelen om ( eventueel automatisch via scenes of andere automatiseringen bijv via home Assistant) stooklijn in jouw situatie met wisselende weersomstandigheden aan te passen.
Ik ben blij dat ik daar nagenoeg van ben verlost. Vanaf ongeveer maart is dat zo. Nu nog vermoedelijk (wellicht door Adlar laten) in de komende winter het finetunen van de custom stooklijn en andere relevante instellingen.
Ik heb begrepen dat in de komende tijd bij alle gebruikers, voor zover nog niet voorzien, de jan-module wordt geplaatst en vervolgens ook de software verder wordt aangepast. Ik heb daar in een eerder bericht op dit forum ook melding van gemaakt. Volgens mij heeft Adlar tot aan begin van volgend jaar de tijd hiervoor voor nodig. Eerlijk gezegd weet ik niet of bij nieuwe installaties inmiddels al standaard dat gebeurt.
We zullen zien.

Edit: Adlar kan overigens nu al , mbv de Jan-module, op afstand instellingen in de wp veranderen en je zo verder helpen als je er niet uitkomt bij het zelf aanpassen of bij bijv storingen e.d. maar ik ga ervan uit dat dat inmiddels wel bekend is , ook bij nieuwe gebruikers die de jan-module wel hebben.
Ik krijg zeer binnenkort de eerste onderhoudsbeurt en dan ook de jan module.
En dan ben ik hopelijk ook af van het handmatig instellen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Krijgen alle nieuwe installaties de Jan module of is dat alleen bij een bepaald garantiepakket (bijv. vanaf gold? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coktatli
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 18:05
Vroeg me af of er andere personen zijn die problemen hebben met Adlar wat betreft afspraken nakomen.

Heb meerdere keren contact gehad (al sinds april) wat betreft veren onder de warmtepomp. Is 2x aan toe vergeten en nu 3e keer en zou nog gebeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:33

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zit al wel op zeker 5 onbeantwoorde mailtjes, een paar voorgaande de installatie en een paar nu ik een service verzoek heb...

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 00:16
BulMi schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:50:
Krijgen alle nieuwe installaties de Jan module of is dat alleen bij een bepaald garantiepakket (bijv. vanaf gold? )
Onze 6 kW Aurora 2 is op 7 maart 2024 geïnstalleerd en uitgevoerd met de Jan module zonder meerkosten of ander soort garantiebepalingen.
Ik neem aan dat de Jan module er tegenwoordig gewoon standaard bij hoort ...
Voor Adlar ook wel gemakkelijker, inbellen kan ze veel tijd en kilometers schelen.
Gewoon even aan Adlar voorleggen deze vraag, ze zijn eenvoudig te bereiken via de telefoon.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Jerra schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:05:
Ik zit al wel op zeker 5 onbeantwoorde mailtjes, een paar voorgaande de installatie en een paar nu ik een service verzoek heb...
Mijn ervaring met een afspraak maken voor het ombouwen naar JAN module met opentherm thermosstaat:
  • 23 juli: mailje met verzoek ombouw gestuurd
  • 29 juli mailtje ontvangen met bevestiging aanmaak service case
  • 26 augustus telefoontje met de vraag of het vanmiddag paste de ombouw uit te voeren, monteur was in de buurt en er viel een service uit. Ombouw is 's middags uitgevoerd
.
Heeft ca 4 weken geduurd, dat vond ik prima want er was geen spoed.

De aanpassing is uitgevoerd zonder meerkosten, bij de installatie hadden we wel direct aangegeven dat we de koppeling naar opentherm/thermosstaat graag wilden als deze beschikbaar kwam.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 06:49
coktatli schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:00:
Vroeg me af of er andere personen zijn die problemen hebben met Adlar wat betreft afspraken nakomen.

Heb meerdere keren contact gehad (al sinds april) wat betreft veren onder de warmtepomp. Is 2x aan toe vergeten en nu 3e keer en zou nog gebeld worden.
Klopt hoor. Ben ik ook tegenaan gelopen. En eigenlijk nog steeds.
Bedrijf wekt totaal niet de indruk in control te zijn. Overigens zonder dat ik kwade opzet vermoed: zijn erg vriendelijk, meedenkend en doen niet moeilijk met oplossen van problemen. Maar voor het zover is....
Ik heb inmiddels een 200l wpb staan en een 10kW wp. Bij de installatie hebben ze blind in de spaanplaaten knieschotten zitten hakken bij gebrek aan zaag. Monteur en kantoor zeggen toe dat dat opgelost wordt, maar 2 maanden later ligt de boel nog steeds open.
Overigens zag ik bij de geleverde spullen wel een filter, maar zie ik dat niet terug in de installatie zelf. Moet ik nog achteraan.

• hwennink
  • Laatst online: 07-05 16:40
Full Electric Adlar Aurora 6 kW
Ik heb een vraagje over de koppeling van de Lyric T6 thermostaat met de JAN module. Bij mij is deze destijds met één ader gekoppeld aan de JAN module. Is dat correct of dienen dat twee aders te zijn.
De rechtse kabel gaat naar de WP.
Zie foto
Alvast bedankt voor de reacties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0veH9NHubblyFtT3gyufl7KvDPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAf4eznb2HbHu3ZvcuW0jqZ7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door hwennink op 11-09-2024 14:58 . Reden: Extra info ]

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• fvanderstege
  • Niet online
hwennink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:57:
Ik heb een vraagje over de koppeling van de Lyric T6 thermostaat met de JAN module. Bij mij is deze destijds met één ader gekoppeld aan de JAN module. Is dat correct of dienen dat twee aders te zijn.
Zie foto
[Afbeelding]
Je kunt die vraag ook rechtstreeks aan Adlar stellen: bellen of mailen. Daar zijn ze tenslotte ook voor lijkt me.

• BerndGaykema
hwennink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:57:
Zie foto
[Afbeelding]
Met maar één ader aangesloten doet de thermostaat niets. Kijk even achter de klep van de JAN, of de 2e aansluiting voor de thermostaat niet op een andere manier gerealiseerd is.

• BerndGaykema
marnie schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:25:
[...]

Mijn ervaring met een afspraak maken voor het ombouwen naar JAN module met opentherm thermosstaat:
  • 23 juli: mailje met verzoek ombouw gestuurd
  • 29 juli mailtje ontvangen met bevestiging aanmaak service case
  • 26 augustus telefoontje met de vraag of het vanmiddag paste de ombouw uit te voeren, monteur was in de buurt en er viel een service uit. Ombouw is 's middags uitgevoerd
.
Heeft ca 4 weken geduurd, dat vond ik prima want er was geen spoed.

De aanpassing is uitgevoerd zonder meerkosten, bij de installatie hadden we wel direct aangegeven dat we de koppeling naar opentherm/thermosstaat graag wilden als deze beschikbaar kwam.
Voor mij is een service request aangemaakt om de OpenTherm regeling werkend te maken. Ik heb alles goed aangesloten maar de thermostaat werkt niet (krijgt geen voeding vanuit de JAN).
Ik lees hier dat een software update nodig is. Dat zal dan de oplossing zijn.
Verzoek is op 27 augustus ingeschoten, vakantie is voorbij, het is niet druk dus verwacht ik binnenkort een afspraak dat ze aankomen.

• macfocus
Vandaag is het eerste onderhoud gedaan (14 maanden na plaatsen) èn daarbij ook de jån module geplaatst.
Aangesloten op onze “draadloze” Honeywell tr6. Er klopt iets niet, want hij stopt niet met stoken. Het is inmiddels al een graad of 23 in huis terwijl de thermostaat op 21 staat.
Uurtje geleden de thermostaat op 11 gezet, nog geen verandering gespot.

• marnie
macfocus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:28:
Vandaag is het eerste onderhoud gedaan (14 maanden na plaatsen) èn daarbij ook de jån module geplaatst.
Aangesloten op onze “draadloze” Honeywell tr6. Er klopt iets niet, want hij stopt niet met stoken. Het is inmiddels al een graad of 23 in huis terwijl de thermostaat op 21 staat.
Uurtje geleden de thermostaat op 11 gezet, nog geen verandering gespot.
Wij hebben een Honeywell T6 en de JAN module is hier twee weken geleden ingesteld door Adlar.
Wat ik van Adlar heb begrepen is dat de module nog moet leren om de juiste warmtecurve te pakken en aan te passen bij temperatuur wisselingen.
Ik heb hier de warmtecurve op LT8 staan, de Adlar setup temperatuur is dan 15gr. Thermostaat staat op 21.5gr de kamertemperatuur is 21.5gr. De WP is niet actief, de pompsnelheid is rustig 3liter/min. Dit lijkt me correct: de thermostaat heeft geen warmtevraag.Ik verwacht dat als de thermostaat gedurende een langere tijd warmtevraag heeft de warmtecurve wordt verhoogd naar LT7
Als ik de curve op LT7 zet dan slaat de WP aan, wordt de Adlar setup temperatuur 27gr en draait de WP met een flow van ca 17l/m. Ik laat het echter op LT8 staan in afwachting van hoe de installatie reageert.
Hoe het allemaal in de praktijk werkt weet ik ook nog niet.

Je zou kunnen proberen de stooklijn een stapje lager te zetten om WP tot rust te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:39:
[...]

Wij hebben een Honeywell T6 en de JAN module is hier twee weken geleden ingesteld door Adlar.
Wat ik van Adlar heb begrepen is dat de module nog moet leren om de juiste warmtecurve te pakken en aan te passen bij temperatuur wisselingen.
Ik heb hier de warmtecurve op LT8 staan, de Adlar setup temperatuur is dan 15gr. Thermostaat staat op 21.5gr de kamertemperatuur is 21.5gr. De WP is niet actief, de pompsnelheid is rustig 3liter/min. Dit lijkt me correct: de thermostaat heeft geen warmtevraag.Ik verwacht dat als de thermostaat gedurende een langere tijd warmtevraag heeft de warmtecurve wordt verhoogd naar LT7
Als ik de curve op LT7 zet dan slaat de WP aan, wordt de Adlar setup temperatuur 27gr en draait de WP met een flow van ca 17l/m. Ik laat het echter op LT8 staan in afwachting van hoe de installatie reageert.
Hoe het allemaal in de praktijk werkt weet ik ook nog niet.

Je zou kunnen proberen de stooklijn een stapje lager te zetten om WP tot rust te brengen.
Is bij jou niet, tegelijk met het plaatsen van de jan-module, de nieuwe software geïmplementeerd en daarbij ook een custom stooklijn? Want in dat geval moet je zeker niet van stooklijn lt8 af gaan. De software bepaalt zelf op basis van de buiten - en binnen temperaturen welke steltemperatuur er ingezet gaat worden.. ga je een andere stooklijn kiezen, dan gaat de warmtepomp dus van de custom stooklijn af ! je zet dan eigenlijk het (eer)proces buiten spel. Tenminste zo werkt het nu ( sinds maart) wel bij mij. Ik verander niet meer van stooklijn de software regelt nu ( bijna) alles. Op afstand moet er soms nog ( i.v.m. specifieke omstandigheden in mijn situatie) de custom stooklijn nog ietsje aangepast. of een andere instelling wat bijgesteld.

[ Voor 13% gewijzigd door fvanderstege op 12-09-2024 21:40 ]

• marnie
fvanderstege schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:32:
[...]

Is bij jou niet, tegelijk met het plaatsen van de jan-module, de nieuwe software geïmplementeerd en daarbij ook een custom stooklijn? Want in dat geval moet je zeker niet van stooklijn lt8 af gaan. De software bepaalt zelf op basis van de buiten - en binnen temperaturen welke steltemperatuur er ingezet gaat worden.. ga je een andere stooklijn kiezen, dan gaat de warmtepomp dus van de custom stooklijn af ! je zet dan eigenlijk het (eer)proces buiten spel. Tenminste zo werkt het nu ( sinds maart) wel bij mij. Ik verander niet meer van stooklijn de software regelt nu ( bijna) alles. Op afstand moet er soms nog ( i.v.m. specifieke omstandigheden in mijn situatie) de custom stooklijn nog ietsje aangepast. of een andere instelling wat bijgesteld.
Ik heb geen idee of ik een custum stooklijn heb en of dat LT8 is. Ik heb begrepen dat de software de juiste stooklijn curve bepaalde. Dus zelf bepaald aan de hand van de buiten- en binnen temperaturen of dat LT 4 of LT5 of HT3 of ?? is. En daar dus vanzelf langzaam naar toe loopt.
Ik heb vandaag de WP aangezet en op LT8 gezet, in de verwachting dat de WP het zelf allemaal wel regelt.

Heeft deze JAN module gekoppeld aan de opentherm thermostaat een vaste stooklijn curve waarop deze moet worden ingesteld? Helaas weinig documentatie over te vinden, is allemaal nog nieuw. Ik denk dat ik morgen Adlar hierover even bel.

Het is voor ons ook het eerste stookseizoen met de warmtepomp, ik zit ook nog in de leer modus.

• macfocus
Je moet idd van de stooklijn afblijven is me verteld. Het ding regelt het allemaal zelf.
Als je eraan komt, dan is het automatisch proces “stuk”.
Ik mocht wel kijken in de app, maar verder afblijven.

Ik heb de pomp maar even helemaal uitgezet, het was inmiddels 24 gr binnen en de pomp stond serieus te gassen.
Ik bel ze morgen wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bij mij is verteld dat LT8 is vervangen door de SW, oftewel dat IS de custom stooklijn.
Alle andere settings zijn nog de buitentemperatuur geregelde stooklijnen en LT8 is de zelf-lerende.

Bij mij is het denk ik geen goede keuze, vandaag voor het eerst de Adlar van "off" afgehaald in de app en er is al 15KW doorheen...
Hij heeft de hele dag 30graden water gemaakt, net niet genoeg om de radiator boosters aan te laten springen, en ook niet genoeg voor convectie.
Dus vrij weinig warmte het huis is voor zo'n hoog energie gebruik

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Jerra schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 00:36:
Bij mij is verteld dat LT8 is vervangen door de SW, oftewel dat IS de custom stooklijn.
Alle andere settings zijn nog de buitentemperatuur geregelde stooklijnen en LT8 is de zelf-lerende.

Bij mij is het denk ik geen goede keuze, vandaag voor het eerst de Adlar van "off" afgehaald in de app en er is al 15KW doorheen...
Hij heeft de hele dag 30graden water gemaakt, net niet genoeg om de radiator boosters aan te laten springen, en ook niet genoeg voor convectie.
Bel Adlar of een mailtje naar de serviceafdeling , dan kunnen ze op afstand een instelling aanpassen.
Trouwens , als ik het zo hoor heb je niet de heatboostermodule van SDR- engineering. Die kun je helemaal tweaken , bijvoorbeeld bij lagere watertemperaturen starten. Er is inmiddels ook een adapter gemaakt die het mogelijk maakt om deze module te koppelen met een aantal bestaande fabrieksmatige boosters. Zou ik zeker eens naar kijken op de website en in het heatboostermodule topic op tweakers:

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Ik heb al eerder in dit forum een bericht geplaatst hoe ik zelf setjes ventilatoren heb gemaakt en gekoppeld aan deze heatboostermodule.
fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 13-09-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 09:33
Ik probeer vanavond in te loggen op mijn Smart Life app, maar de inloggegevens zijn ineens foetsie. De app vraagt om een accountnummer. Iemand enig idee hoe ik daar aan kom? Vind het nergens in mijn correspondentie met Adlar.
Edit: Opgelost. Geklikt op “ Nieuw account aanmaken, een oude e-mailadres ingevoerd. Kreeg de melding dat dit al bestond en kon toen via wachtwoord vergeten een verificatiecode krijgen

[ Voor 29% gewijzigd door Reinhard op 13-09-2024 21:05 ]

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Heb een adviesgesprek aangevraagd. Ben benieuwd naar verschil in kosten voor all electric of hybride.

All electric zou hier kunnen,maar vergt wat aanpassingen (andere vvw verdeler, ruimte maken voor boiler, en de intergas ketel is van 2019 dus beetje jammer).
Wellicht eerst hybride en later all electric gaan ook een oplossing.

Ik.lees hier veel wisselende kosten. Soms gratis installatie, soms hoge meerkosten voor elektra. Wat kan ik verwachten en wat kun je zelf doen?

Elektra kan ik bijv prima zelf doen. Ik zie foto's van zo'n dubbele module bij sommige mensen, aansluiten op een normale (lege) groep kan niet?

En iemand in PB misschien nog een friends/family code?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• MrBas
pentaw1nz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:14:
Heb een adviesgesprek aangevraagd. Ben benieuwd naar verschil in kosten voor all electric of hybride.

All electric zou hier kunnen,maar vergt wat aanpassingen (andere vvw verdeler, ruimte maken voor boiler, en de intergas ketel is van 2019 dus beetje jammer).
Wellicht eerst hybride en later all electric gaan ook een oplossing.

Ik.lees hier veel wisselende kosten. Soms gratis installatie, soms hoge meerkosten voor elektra. Wat kan ik verwachten en wat kun je zelf doen?

Elektra kan ik bijv prima zelf doen. Ik zie foto's van zo'n dubbele module bij sommige mensen, aansluiten op een normale (lege) groep kan niet?

En iemand in PB misschien nog een friends/family code?
Als de groep niet achter een aardlekschakelaar zit aangesloten waar meerdere groepen op zitten kan dit uiteraard gewoon. Ik zal, in het geval dat de aardlekschakelaar meerdere groepen beveiligd, deze niet op de een lege groep daarvan aansluiten.

Dus enkel en alleen als de groep buiten de standaard aardlekbeveiliging zit, de impedantie laag genoeg is of als de impedantie te hoog is een aardlekautomaat toepassen welke tegenwoordig ook in 1 module breed te krijgen zijn.

Bij mij zit deze gewoon netjes achter een aardlekautomaat :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
MrBas schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:19:
[...]

Als de groep niet achter een aardlekschakelaar zit aangesloten waar meerdere groepen op zitten kan dit uiteraard gewoon. Ik zal, in het geval dat de aardlekschakelaar meerdere groepen beveiligd, deze niet op de een lege groep daarvan aansluiten.

Dus enkel en alleen als de groep buiten de standaard aardlekbeveiliging zit, de impedantie laag genoeg is of als de impedantie te hoog is een aardlekautomaat toepassen welke tegenwoordig ook in 1 module breed te krijgen zijn.

Bij mij zit deze gewoon netjes achter een aardlekautomaat :).
Ik heb geen ruimte meer in mijn huidige kast. Nog wel 1 ongebruikte groep. Die zou ik eventueel kunnen omwisselen voor een aardlek automaat van 1 module breed, dan moet het lukken.
Dit kan ik vooraf allemaal zelf aanleggen, inclusief bedrading tot het platte dak van mijn garage waar hij op zou kunnen. Hopelijk scheelt dat in kosten.

Las verder in dit topic over extra kosten voor plat dak (kraantje).
Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden of mee te nemen in het adviesgesprek dat ik heb aangevraagd?

En zijn er hier al mensen die eerst de hybride opstelling hebben gekozen, en laat full electric zijn gegaan?
Ik wil nu dus nog voor hybride gaan ivm vrij jonge ketel, en nieuwe vloerverwarming die een verdeler met pomp heeft .

Is full electric gaan later een kleine ingreep? Wanneer ze toch we wp boiler moeten aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 14-09-2024 10:56 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Van het 'adviesgesprek' tot installatie heeft bij ons 3 weken geduurd. Adviesgesprek was door iemand die er net gestart was, maar de digitale schouw en de communicatie erna was duidelijk en snel.

Zelf heb ik de elektra gedaan. Voor de prijs van 500 euro deed ik het liever zelf en heb meteen een extra meterkast voor toekomstige uitbreiding geplaatst. De stroommeting doe ik met een Shelly PM mini. Door de snelle installatie datum wel moeten schakelen in de voorbereiding, maar uiteindelijk is de installatie prima gegaan.

De twee installateurs waren harde werkers en alles is netjes achtergelaten. Ik vind het nog steeds jammer van de buffervat die verplicht was. Er moet nog iemand komen voor het inregelen, maar dat kan nog een maand duren! Ondertussen de WP al toegevoegd aan HA en kan de warmtepomp met de App en HA bedienen.

Ik zie wel al twee dagen dat in de ochtend rond 6:39 het stroomverbruik van 8W naar 42W gaat. Iemand een idee wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEtD4SIFinMcLuSAddD9NvPGb-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/We6ewp43OTvKgBZY1SpBBvgf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf nog niks gedaan met de thermostaat van Honeywell die nog geïnstalleerd moet worden. Mocht het voor het inregelen nog koud worden heb ik wel al kunnen testen dat alles werkt. Tot nu toe tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:55:
[...]

Ik heb geen ruimte meer in mijn huidige kast. Nog wel 1 ongebruikte groep. Die zou ik eventueel kunnen omwisselen voor een aardlek automaat van 1 module breed, dan moet het lukken.
Dit kan ik vooraf allemaal zelf aanleggen, inclusief bedrading tot het platte dak van mijn garage waar hij op zou kunnen. Hopelijk scheelt dat in kosten.

Las verder in dit topic over extra kosten voor plat dak (kraantje).
Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden of mee te nemen in het adviesgesprek dat ik heb aangevraagd?

En zijn er hier al mensen die eerst de hybride opstelling hebben gekozen, en laat full electric zijn gegaan?
Ik wil nu dus nog voor hybride gaan ivm vrij jonge ketel, en nieuwe vloerverwarming die een verdeler met pomp heeft .

Is full electric gaan later een kleine ingreep? Wanneer ze toch we wp boiler moeten aansluiten.
Ik zou je verwarming gewoon full electric doen. Tapwater via de CV ketel (is bij mij een totaalverbruik per jaar van 200m3 met bad). Scheelt mij 1000m3 op jaarbasis. Ben nu aan het sparen voor de warmtepompboiler.

Overige kosten zou je wellicht even moeten denken aan een aan/uit thermostaat en mogelijk extra kosten afhankelijk van waar het dichtbijzijnde aansluitpunt zit. Tevens zou ik als je hem op een plat dak zet een dakdoorvoer laten realiseren door een loodgieter in de buurt, niet door Adlar, die zijn echt een stuk duurder en ze geven zelf ook aan dat zij hiervoor ook gewoon externe partijen inhuren.

Automaat inderdaad omwisselen voor 1 module brede aardlekautomaat van ABB bijvoorbeeld, dit zijn echt goede aardlekautomaten.

[ Voor 6% gewijzigd door MrBas op 14-09-2024 12:09 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
kiddyl schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:37:
Van het 'adviesgesprek' tot installatie heeft bij ons 3 weken geduurd. Adviesgesprek was door iemand die er net gestart was, maar de digitale schouw en de communicatie erna was duidelijk en snel.

Zelf heb ik de elektra gedaan. Voor de prijs van 500 euro deed ik het liever zelf en heb meteen een extra meterkast voor toekomstige uitbreiding geplaatst. De stroommeting doe ik met een Shelly PM mini. Door de snelle installatie datum wel moeten schakelen in de voorbereiding, maar uiteindelijk is de installatie prima gegaan.

De twee installateurs waren harde werkers en alles is netjes achtergelaten. Ik vind het nog steeds jammer van de buffervat die verplicht was. Er moet nog iemand komen voor het inregelen, maar dat kan nog een maand duren! Ondertussen de WP al toegevoegd aan HA en kan de warmtepomp met de App en HA bedienen.

Ik zie wel al twee dagen dat in de ochtend rond 6:39 het stroomverbruik van 8W naar 42W gaat. Iemand een idee wat dit is?

[Afbeelding]

Ik heb zelf nog niks gedaan met de thermostaat van Honeywell die nog geïnstalleerd moet worden. Mocht het voor het inregelen nog koud worden heb ik wel al kunnen testen dat alles werkt. Tot nu toe tevreden.
Dit zal waarschijnlijk de circulatiepomp zijn die kort even aanschiet....

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 14-09-2024 12:07 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MrBas schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:07:
[...]

Dit zal waarschijnlijk de circulatiepomp zijn die kort even aanschiet....
Dit dacht ik ook meteen, maar dan zou ik verwachten dat de flow sensor ook iets zal aangeven. Tijdens de testruns zag ik 21~22 L/min, maar op de twee aangegeven momenten is de flow 0

• MrBas
Das apart…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
MrBas schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:05:
[...]

Ik zou je verwarming gewoon full electric doen. Tapwater via de CV ketel (is bij mij een totaalverbruik per jaar van 200m3 met bad). Scheelt mij 1000m3 op jaarbasis. Ben nu aan het sparen voor de warmtepompboiler.

Overige kosten zou je wellicht even moeten denken aan een aan/uit thermostaat en mogelijk extra kosten afhankelijk van waar het dichtbijzijnde aansluitpunt zit. Tevens zou ik als je hem op een plat dak zet een dakdoorvoer laten realiseren door een loodgieter in de buurt, niet door Adlar, die zijn echt een stuk duurder en ze geven zelf ook aan dat zij hiervoor ook gewoon externe partijen inhuren.

Automaat inderdaad omwisselen voor 1 module brede aardlekautomaat van ABB bijvoorbeeld, dit zijn echt goede aardlekautomaten.
Dat doen ze ook wel? De Adlar zo installeren dat deze volledig de verwarming op zich kan nemen, en dan de ketel laten hangen voor alleen SWW?
Dat is misschien wel een fijne optie dan idd. Ik moet dan echter wel mijn verdeler van de vloerverwarming laten vervangen voor een pomploze.

Ik kan dan later nog een keer kijken naar een WP Boiler. Dat laatste beetje gas wordt dan in verhouding wel erg duur natuurlijk (vastrecht). En een WP boiler is geloof ik qua kosten prima te doen. Even afwegen nog....

Wat bedoel je met kosten voor aan/uit thermostaat? Ik heb nu een Nest. Daar werkt de Adler niet op? Deze kan zowel OT als aan/uit aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:06:
[...]

Dat doen ze ook wel? De Adlar zo installeren dat deze volledig de verwarming op zich kan nemen, en dan de ketel laten hangen voor alleen SWW?
Dat is misschien wel een fijne optie dan idd. Ik moet dan echter wel mijn verdeler van de vloerverwarming laten vervangen voor een pomploze.

Ik kan dan later nog een keer kijken naar een WP Boiler. Dat laatste beetje gas wordt dan in verhouding wel erg duur natuurlijk (vastrecht). En een WP boiler is geloof ik qua kosten prima te doen. Even afwegen nog....

Wat bedoel je met kosten voor aan/uit thermostaat? Ik heb nu een Nest. Daar werkt de Adler niet op? Deze kan zowel OT als aan/uit aansturen.
Ik heb momenteel nog vvw verdelers met pompen in huis, het beste is zonder alleen het fuctioneert gewoon, wordt warm en dit op de laagste stooklijn, dus waarom niet…

Zoals je het beschrijft heb ik het nu aangesloten zitten. Let er alleen wel op dat bij het loskoppelen van je verwarming van de ketel bij sommige ketels er nog een expansievat tussen moet zitten…

Als je nu al de kosten kan neerleggen voor full electrict met wp boiler, gewoon doen! Gelijk ook gasmeter afkoppelen en gasaansluiting verwijderen. Scheelt wel enorm in kosten uiteraard.

Als de Nest Aan/Uit kan dan is dit prima, de adlar werkt (nog) niet met OT namelijk (bij sommige klanten zijn ze dit nu aan het testen). Zij zullen je hier verder over informeren tijdens het gesprek.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
MrBas schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb momenteel nog vvw verdelers met pompen in huis, het beste is zonder alleen het fuctioneert gewoon, wordt warm en dit op de laagste stooklijn, dus waarom niet…

Zoals je het beschrijft heb ik het nu aangesloten zitten. Let er alleen wel op dat bij het loskoppelen van je verwarming van de ketel bij sommige ketels er nog een expansievat tussen moet zitten…

Als je nu al de kosten kan neerleggen voor full electrict met wp boiler, gewoon doen! Gelijk ook gasmeter afkoppelen en gasaansluiting verwijderen. Scheelt wel enorm in kosten uiteraard.

Als de Nest Aan/Uit kan dan is dit prima, de adlar werkt (nog) niet met OT namelijk (bij sommige klanten zijn ze dit nu aan het testen). Zij zullen je hier verder over informeren tijdens het gesprek.
Dank voor de info.
Ik dacht dat een vvw verdeler met pomp werd afgeraden bij een WP, omdat deze zelf voldoende capaciteit heeft om rond te pompen en zo'n pomp alleen maar voor extra weerstand zorgt. Dit in tegenstelling tot een zwakkere pomp van een CV ketel.

Ik heb momenteel een mengverdeler van Robot. Zou prima moeten werken dus? Ik zal het Adlar ook nog even specifiek vragen.
Mijn ketel is een Intergas HRE 36/30.

Wellicht dat ik een offerte opvraag inclusief SWW voorziening, wegstrepen kan altijd nog. Ze werken met se Atlantic WPB zag ik. Heb ik al eens eerder naar gekeken los van Adler.

Ketel kan ik dan verkopen en de gasaansluiting opzeggen. In januari moet ik weer een nieuw contract afsluiten, dus goed om daarvoor de knoop door te hakken. Volgens mij kun je bij een jaarcontract niet meer tussentijds 'van het gas af'en blijf je het vastrecht betalen tot einde contractduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 08:09
Electra kan je zelf doen als je technische onderlegd bent.
Eventueel door beton boren zelf doen of laten doen.
Misschien kraan huren vanuit je eigen netwerk

Als je mij vraagt gaan voor full electric, wij hebben ook bestaande verdeler met pomp laten zitten, geen probleem.

Warmte pomp Boiler nemen voor warm water

Huidige cv op marktplaats verkopen ( wij kregen nog 800 euro ervoor)

Gas opzeggen scheelt ook weer vastrecht van 20 euro per maand ofzo ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• pentaw1nz
mversluis schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:00:
Electra kan je zelf doen als je technische onderlegd bent.
Eventueel door beton boren zelf doen of laten doen.
Misschien kraan huren vanuit je eigen netwerk

Als je mij vraagt gaan voor full electric, wij hebben ook bestaande verdeler met pomp laten zitten, geen probleem.

Warmte pomp Boiler nemen voor warm water

Huidige cv op marktplaats verkopen ( wij kregen nog 800 euro ervoor)

Gas opzeggen scheelt ook weer vastrecht van 20 euro per maand ofzo ?
Goed om te horen dat een all electric opstelling prima werkt met een VVW mengverdeler met pomp. Dat scheelt weer in de kosten. Eerder is mij (ook hier op Tweakers) verteld dat dit toch een no-go was en je ten alle tijden voor een open verdeler moet gaan bij een warmtepomp. Hoewel ik dat bij vervanging absoluut zou doen, hoef ik dat nu dus niet op voorhand al te doen als ik jullie ervaringen lees.

Welke WP boiler heb je? Werkt Adlar alleen met se Atlantic Explorer? Ik kan daarvan de 270l niet kwijt ivm beperkte hoogte. De 200l waarschijnlijk wel.
Werkt Adlar ook met buffervaten voor SWW? Of nog andere oplossingen?

• mversluis
Zo ver ik weet werken ze alleen met atlantic explorer. Wij hebben 270 liter en ook beperkte hoogte in deze ruimte , maar paste net onder schuine dak.

Buffetkasten heb ik geen ervaring mee.

Gr en succes

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:06:
[...]

Ja hoor, dat doen ze.
Ik draai al een jaar met de volgende situatie:
CV voor warmwater.
Wp voor verwarming.
Indien nodig kan de CV nog bijspringen voor het verwarmen. (Moet ik wel wat instellingen laten veranderen).
Reden is dat we een oud (64) huis hebben waarvan ik niet zeker ben of de pomp het bij serieuze koude red,
Dus die backup wilde ik hebben . De ketel is pas 4 jaar oud, dus daar hoefde ik het niet voor te laten.

• pentaw1nz
ik heb nog een airco hangen die eventueel ook bij kan springen. daar verwarm ik nu ook mee. verwacht niet de CV nodig te hebben voor verwarming.

Ben benieuwd wanneer ze contact opnemen, dan maar even e.e.a. doorspreken en offerte afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:05
Ik heb deze week weer de warmtepomp van koeling naar verwarming gezet.

Iemand die nog de instellingen weet als je de T6 als temperatuur gebruikt, dus dat hij zelf zijn stooklijn maakt.

Anders mail ik effe met Adlar.

[ Voor 20% gewijzigd door joke_name op 15-09-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
joke_name schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:42:
Ik heb deze week weer de warmtepomp van koeling naar verwarming gezet.

Iemand die nog de instellingen weet als je de T6 als temperatuur gebruikt, dus dat hij zelf zijn stooklijn maakt.

Anders mail ik effe met Adlar.
Ik heb deze week hetzelfde gedaan.
Mijn stooklijn staat op LT8 en mijn thermostaat op 21.5gr. overdag en 20gr 's nachts.
Onze huis is de afgelopen dagen niet onder de thermostaat temperatuur gekomen. De warmtepomp is nog niet aangegaan. De huis isolatie en invallend zonlicht was voldoende om het huis op temperatuur te houden.
Onderstaande grafiek zegt me dat de JAN/Opentherm (T6) regeling werkt.
Ik zie ik in Homeassistant dat de 'Adlar Warmtepomp Temp set' (grijs/blauw) varieert met de buitentemperatuur (oranje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1oNdD9FtA7WzUs_iMOG5fgMxmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mI0FnfC6D1Y6NwsH4AEdAbNu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Jerra schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 00:36:
Bij mij is verteld dat LT8 is vervangen door de automatische software, oftewel dat is de custom stooklijn.

@fvanderstege nog bedankt voor je reactie op bovenstaande post!
Ik heb wel overal ventilatoren onder hangen, ga de aansturing nog wel aanpassen inderdaad :)
Ging me ook meer om het feit dat die nog zeker 6 uur heeft aangestaan terwijl die aan de hand van de thermostaat wel had kunnen weten dat het warm genoeg was in huis.

En aan het tempo van opwarmen had ik op een gegeven moment wel een hogere watertemperatuur verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:05
marnie schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:55:
[...]

Mijn stooklijn staat op LT8 en mijn thermostaat op 21.5gr. overdag en 20gr 's nachts.
Onze huis is de afgelopen dagen niet onder de thermostaat temperatuur gekomen. De warmtepomp is nog niet aangegaan. De huis isolatie en invallend zonlicht was voldoende om het huis op temperatuur te houden.
Ik zie ik in Homeassistant dat de 'Adlar Warmtepomp Temp set' (grijs/blauw) varieert met de buitentemperatuur (oranje).
[Afbeelding]
Thanks.
Staat jouw watertemperatuur dan ook op 46 graden en stand op verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
joke_name schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:36:
[...]

Thanks.
Staat jouw watertemperatuur dan ook op 46 graden en stand op verwarming?
Nee, de set temperatuur van de warmtepomp is 15 graden en loopt op als het wat kouder is 's nachts.
De inlet en outlet temperatuur is stabiel 22gr bij een flow van 3l/min.
Omdat onze kamertemperatuur niet onder de thermostaat instelling komt slaat de compressor van de wp niet aan.
Voor ons is het de eerste winter met de warmtepomp, het is nog even wennen en uitvinden hoe alles werkt en goed ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 07-05 16:40
marnie schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe je de T6 thermostaat huidige en doel temperatuur in Home Assistent hebt gekregen?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
hwennink schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:27:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je de T6 thermostaat huidige en doel temperatuur in Home Assistent hebt gekregen?
Standaard via integrations/dashboard - integratie toevoegen: Honeywell / Honeywell Lyric
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctQyTGqe37togSvnTJ_ERQHS2Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ax3Awr9Oi2CoBaVy2yJ1BUNa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetID
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-04 22:57
Iemand al ervaring met het (verwachte) jaarlijkse energie verbruik van de 6KW?

Adlar geeft aan dat bij 1900m3 gas er een verwachte besparing van 70-80% haalbaar zou zijn en dat de 6KW rond de 1500/2000 kWh zou verbruiken daar dit nog een R32 is.

Ik dacht dat juist de R32 minder zuinig zou zijn dan R290? Maar bovenstaande verbruik zou wel (erg) netjes zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Morgen komt adlar langs voor een gesprek, ben benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
NetID schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:12:
Iemand al ervaring met het (verwachte) jaarlijkse energie verbruik van de 6KW?

Adlar geeft aan dat bij 1900m3 gas er een verwachte besparing van 70-80% haalbaar zou zijn en dat de 6KW rond de 1500/2000 kWh zou verbruiken daar dit nog een R32 is.

Ik dacht dat juist de R32 minder zuinig zou zijn dan R290? Maar bovenstaande verbruik zou wel (erg) netjes zijn.
Ik zit met een voorheen jaarlijks gebruik van 1200m3 nu op 1300kWh vanaf december tot nu toe aan verbruik van de Adlar

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MrBas schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:56:
[...]

Ik zit met een voorheen jaarlijks gebruik van 1200m3 nu op 1300kWh vanaf december tot nu toe aan verbruik van de Adlar
Dat is wel echt heel erg netjes. Hoeveel had je in januari / februari?

Zijn er hier mensen die trouwens nog hebben onderhandeld na ontvangen offerte? Welke ruimte is er?
Er is nu natuurlijk al een actie met gratis basis installatie of een thuis accu van 5kw.

Ik las dat sommigen het onderhoudspakket ee bijv. Bij in onderhandelen

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 16-09-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
1370 kwh vanaf eind Nov 2023 tot vandaag

Jan 473 kwh
Feb 290 kwh

voor 6 kw warntepomp

[ Voor 20% gewijzigd door mversluis op 16-09-2024 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:42:
[...]

Zijn er hier mensen die trouwens nog hebben onderhandeld na ontvangen offerte? Welke ruimte is er?
Er is nu natuurlijk al een actie met gratis basis installatie of een thuis accu van 5kw.

382 om 287 kWh, onderhoudsbeurt was bij mij het eerste jaar gratis bij het Gold pakket. Moet hem nog krijgen maar dat is pas later in het jaar. Ben ook benieuwd wat ze dan doen.

Verbruikt hangt ook natuurlijk af hoe goed je huis is geïsoleerd. Hier een huis uit 1940 met spouwmuurisolatie van 5cm, maar wel al de ramen vv HR++, dakisolatie en vloerisolatie (schuimbeton)

[ Voor 13% gewijzigd door MrBas op 16-09-2024 21:11 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:30
pentaw1nz schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:42:
[...]

Waar is die actie te vinden met de gratis thuisbatterij? Op de Adlar website zie ik deze niet.
Update: al gevonden (had niet goed gekeken....).

[ Voor 4% gewijzigd door MarkBark op 17-09-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zojuist de adviseur/verkoper op bezoek gehad. Vriendelijke vent en we waren er in ongeveer 45 minuten doorheen. Leuk meegedacht in een aantal alternatieve opties voor plaatsing (bijv direvlct op vvw beneden,maar toen ik er achter kwam dat dit betekende dat ik dan boven niets kan verwarmen met de Adlar ben ik daar snel vanaf gestapt)

Ik had wat extra opties nodig buiten de basisinstallatie. Dat waren
-de kraan (plaatsing op garage/aan gevel),
-magneetfilter,
-7 meter extra leidingen (9 totaal)
-muurbeugels
- onderhoud gold (199, verplicht?)

Na subsidie en korting op basisinstallatie kom ik dan op 4700
Elektra doe ik dan zelf.

Ze hadden het over extra kosten van 500 bij installatie op CV boven, ipv verdeler beneden, maar die zie ik niet op de offerte staan. Anders wordt het wel erg duur als ik niet all--electric ga.

Ik vind deze prijs al aardig stevig.

De Atlantic waren ze niet zo happig op, dat zou ik ook elders kunnen laten doen werd aangegeven. Ik doe het liever in 1x en door dezelfde mensen.
Die komt echter op 4088 inclusief verwijderen ketel voor SWW , installatie, dak doorvoer. Dat is 3363 na subsidie van 725.

Wel prijzig... de 200 L atlantic kost onder de 2000,- als ik deze zelf bestel. Na subsidie dus slechts 1250. Dat betekent dat ze ruim 2000 euro opstrijken voor installatie hiervan.
Moet goedkoper kunnen... maar ik weet niet of dat opweegt tegen alles door Adlar laten regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:10:
Zojuist de adviseur/verkoper op bezoek gehad. Vriendelijke vent en we waren er in ongeveer 45 minuten doorheen. Leuk meegedacht in een aantal alternatieve opties voor plaatsing (bijv direvlct op vvw beneden,maar toen ik er achter kwam dat dit betekende dat ik dan boven niets kan verwarmen met de Adlar ben ik daar snel vanaf gestapt)

Ik had wat extra opties nodig buiten de basisinstallatie. Dat waren
-de kraan (plaatsing op garage/aan gevel),
-magneetfilter,
-7 meter extra leidingen (9 totaal)
-muurbeugels
- onderhoud gold (199, verplicht?)

Na subsidie en korting op basisinstallatie kom ik dan op 4700
Elektra doe ik dan zelf.

Ze hadden het over extra kosten van 500 bij installatie op CV boven, ipv verdeler beneden, maar die zie ik niet op de offerte staan. Anders wordt het wel erg duur als ik niet all--electric ga.

Ik vind deze prijs al aardig stevig.

De Atlantic waren ze niet zo happig op, dat zou ik ook elders kunnen laten doen werd aangegeven. Ik doe het liever in 1x en door dezelfde mensen.
Die komt echter op 4088 inclusief verwijderen ketel voor SWW , installatie, dak doorvoer. Dat is 3363 na subsidie van 725.

Wel prijzig... de 200 L atlantic kost onder de 2000,- als ik deze zelf bestel. Na subsidie dus slechts 1250. Dat betekent dat ze ruim 2000 euro opstrijken voor installatie hiervan.
Moet goedkoper kunnen... maar ik weet niet of dat opweegt tegen alles door Adlar laten regelen
Mij is tijdens het eerste consult ook verteld dat de warmtepomp niet op de vloerverwarmingsverdeler aangesloten kon worden omdat boven dan niet verwarmd wordt. Tijdens installatie bleek dat juist de voorkeur te hebben van mij en de installateur omdat de leidingen daardoor niet naar zolder hoefden. Ze takten gewoon met een T-stuk in het CV circuit voor de verdeler en tot nu toe werkt dat prima. Ik kreeg de kosten voor het extra geoffreerde leidingwerk weer terug.

Ook ging ik eerst voor hybride, dat koste inderdaad iets extra, volgens mij 250 euro. Uiteindelijk besloten om de warmtepomp all-electric te laten werken dus de CV-ketel werd losgekoppeld van het CV-systeem. Daardoor kreeg ik die 250 euro weer terug.

De warmtepompboiler had ik achteraf wel via hen willen doen. Het leek inderdaad een stuk goedkoper via een derde partij, maar dat viel mij vies tegen. Uiteindelijk na lang zoeken voor 3500 euro voor subsidie akkoord gegeven op een Atlantic Explorer V4 270l.

Hier kan je mijn verhaal lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Destynx schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:23:
[...]

Mij is tijdens het eerste consult ook verteld dat de warmtepomp niet op de vloerverwarmingsverdeler aangesloten kon worden omdat boven dan niet verwarmd wordt. Tijdens installatie bleek dat juist de voorkeur te hebben van mij en de installateur omdat de leidingen daardoor niet naar zolder hoefden. Ze takten gewoon met een T-stuk in het CV circuit voor de verdeler en tot nu toe werkt dat prima. Ik kreeg de kosten voor het extra geoffreerde leidingwerk weer terug.

Ook ging ik eerst voor hybride, dat koste inderdaad iets extra, volgens mij 250 euro. Uiteindelijk besloten om de warmtepomp all-electric te laten werken dus de CV-ketel werd losgekoppeld van het CV-systeem. Daardoor kreeg ik die 250 euro weer terug.

De warmtepompboiler had ik achteraf wel via hen willen doen. Het leek inderdaad een stuk goedkoper via een derde partij, maar dat viel mij vies tegen. Uiteindelijk na lang zoeken voor 3500 euro voor subsidie akkoord gegeven op een Atlantic Explorer V4 270l.

Hier kan je mijn verhaal lezen.
De verkoper gaf aan dat bij aansluiten direct op verdeler mijn bovenverdieping niet verwarmd zou worden...

Ze rekenen overigens 250 euro voor 'verwijderen CV ketel'. Deze staat bij de warmtepomp boiler genoemd.
ik zie geen extra kosten voor aansluiten op CV.

De WPB is na subsidie ruim 3300,- en dat is de 200L versie. Dat vind ik toch wel erg prijzig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
rondebru schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Voor de 200 liter versie. Maar al hiervoor al gepost dat de totaalprijs op 3288,- komt inclusief montage. Dan nog de subsidie eraf kom je op 2563,-
Heb je hier nog een specificatie van? Ik kom op 4088 ex subsidie. Nogal een verschil.

Atlantic Explorer warmtepompboiler 200 liter € 2.338,-
1 Installatie warmtepompboiler € 950,-
1 Demonteren en afvoeren CV-ketel € 250,-
1 Dakdoorvoer door schuin pannendak (boiler) € 350,-
1 Installeren aanzuigventilatie 160 mm € 200

• MrBas
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:35:
[...]

De verkoper gaf aan dat bij aansluiten direct op verdeler mijn bovenverdieping niet verwarmd zou worden...

Ze rekenen overigens 250 euro voor 'verwijderen CV ketel'. Deze staat bij de warmtepomp boiler genoemd.
ik zie geen extra kosten voor aansluiten op CV.

De WPB is na subsidie ruim 3300,- en dat is de 200L versie. Dat vind ik toch wel erg prijzig....
Bij het verwijderen van de CV wordt de warmtepompboiler ook niet aangesloten op de CV, Deze wordt alleen op de koud en warm water aansluiting aangesloten. De Adlar wordt echter wel aangesloten en dit zit in de basisinstallatie inbegrepen. Ik zou overigens, als de CV-ketel nog niet zo oud is, deze niet af laten voeren door Adlar, maar deze zelf eventueel verkopen op Marktplaats oid. Je kan hier met een beetje geluk nog 750 euro voor terug krijgen. Heb je toch 500 euro in je zak, welke je weer van de kosten voor de WPB en Adlar af kan trekken.

Is het niet mogelijk om de Adlar net voor de VVW verdeler aan te sluiten? Hier is deze op de afgaande zijde van de CV-ketel aangesloten nadat deze werd losgekoppeld CV zijdig. Hier zitten 2 VVW verdelers op aangesloten en diverse radiatoren. Dit is beneden in de schuur gebeurd en ik krijg het boven gewoon warm.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
@MrBas Ik ga de ketel inderdaad verkopen en niet afvoeren. Dat hebben ze er zelf van gemaakt.

Adlar voor de vvw aansluiten zou kunnen, maar heb ik liever niet omdat ik dan door het garagedak moet. Ik heb een dak van gewapende schuimbeton platen. Ook is de plek bij mijn vvw verdeler beperkt, ik heb daar een opslagplek van gemaakt (trapkas)
Installatie op plek oude CV kan via zolder.

De adviseur gaf aan dat bij aansluiting op vvw verdeler de bovenverdieping niet verwarmd zou worden? Zag hier al een reactie op anderen, waarbij de ene aangaf dit probleem inderdaad te hebben ervaren (te laat) en de ander gaf aan dat het door een T stuk wel gewoon werkt.

Ik ga in ieder geval liever via zolder. Ga ze deze week nog even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Ik denk dat ze het in jou geval direct op de vloerverwarmingsverdeler wilden aansluiten. Dit is ook de reden waarom dus in hun voorstel alleen beneden verwarmd zou worden.

Als ze 2 tstukken toepassen zal dit op de aanvoer/retour VOOR de verdeler worden aangesloten in plaats van dus direct erop dan wordt alles in de installatie meegenomen.

Via zolder kan mogelijk een probleem opleveren omdat je 2x omhoog en omlaag gaat. Wellicht is de pompkracht dan niet afdoende (?).Je retour zal dan vanaf de verdeler beneden weer helemaal omhoog gepompt moeten worden om dan weer te gaan zakken naar de adlar en dan weer omhoog pomp voor aanvoer welke dan weer zakt.

[ Voor 13% gewijzigd door MrBas op 18-09-2024 12:26 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1 ... 21 ... 60 Laatste