Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 22 ... 64 Laatste
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:50
MrBas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:25:
Ik denk dat ze het in jou geval direct op de vloerverwarmingsverdeler wilden aansluiten. Dit is ook de reden waarom dus in hun voorstel alleen beneden verwarmd zou worden.

Als ze 2 tstukken toepassen zal dit op de aanvoer/retour VOOR de verdeler worden aangesloten in plaats van dus direct erop dan wordt alles in de installatie meegenomen.

Via zolder kan mogelijk een probleem opleveren omdat je 2x omhoog en omlaag gaat. Wellicht is de pompkracht dan niet afdoende (?).Je retour zal dan vanaf de verdeler beneden weer helemaal omhoog gepompt moeten worden om dan weer te gaan zakken naar de adlar en dan weer omhoog pomp voor aanvoer welke dan weer zakt.
Vreemd dat de verkoper die optie niet heeft genoemd, om een t stuk te plaatsen.

Of de pompkracht een probleem oplevert heb ik ook geen idee van. Daar hebben ze niet over gezegd.

De buitenunit komt aan de gevel en moet dan 3 meter omhoog en 6meter horizontaal. Vanaf daar gaan de hoofdleidingen weer in rechte streep naar beneden richting badkamer, slaapkamers, en begane grond vloerverwarming.
Ik mag toch hopen dat het apparaat dat gewoon kan?

In geval van aansluiten voor de verdeler komt de unit nog steeds op het dak. Hij zal dan 2.5 meter naar beneden gaan, 5 meter horizontaal, om uit te komen bij de vloerverwarming. Voor de badkamer moet hij echter dan ook weer omhoog via bestaande leidingen. Lijkt mij lood om oud ijzer? De vvw pompt natuurlijk zelf.ook, omdat ik een actieve verdeler heb.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 19:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Mijn aansluiting zit op zolder met de buitenunit in de tuin, en met ongeveer een lengte van 25 heen en 25 terug. Binnenshuis ook via de bestaande leidingen wat ook +- 25 meter oplevert richting de vvw. Ik merk hierin geen problemen wat de pomp betreft, meestal een water flow van rond de 15 liter per minuut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-09 14:51
Recent een verkoper van Adlar over de vloer gehad. Mijn bevindingen:

Afspraak was heel snel gemaakt. Webformulier ingevuld, waarna ik binnen een uur werd gebeld door een medewerker. Men kon de volgende dag langskomen.

Verkoper is langsgekomen met heldere informatie. Wat mij zwaar tegenstond was dat het gesprek enorm salesgericht was. De medewerker belde, waar ik bij zat, met het kantoor om te vragen welke maximale korting hij nu kon bieden. Het was, volgens de verkoper, enorm druk dus snel beslissen was van belang. Op zijn tablet zweefde zijn vinger boven het knopje "bestel", waarmee de besproken prijsindicatie direct kon worden omgezet in de zekerstelling van de bestelling (anders zouden de warmtepompen uitverkocht kunnen raken). Ik zou, zo werd aangegeven, altijd nog kosteloos kunnen annuleren binnen 14 dagen.

Dit alles kwam op mij over alsof ik bij een keukenboer was, van het soort "verkopen, verkopen, verkopen". Als een verkoper op deze manier druk zet dan is dat een no go voor mij, hoe mooi de spullen ook zijn die worden verkocht.

Los daarvan zijn de gehanteerde prijzen niet heel erg aantrekkelijk.

Technisch gezien mooi spul en mooi bedrijf. Jammer van de manier waarop dit aan de man wordt gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:14

Jerra

Beunhaas in wording

Dit herken ik ontzettend, toen ik aangaf daar niet gecharmeerd van te zijn en het gesprek snel af te sluiten op deze manier kwam er snel een andere toon en werkwijze.
Helemaal niks mis mee om te communiceren dat een bepaalde verkooptactiek je tegen de haren instrijkt natuurlijk, als ze daarmee om kunnen gaan bewijzen ze zichzelf als flexibele verkopers.

(uiteindelijk wilt elk bedrijf niets anders dan verkopen, verkopen, verkopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Nog steeds problemen met de aansturing van de pomp.
Na service en installatie Jån module gaat de pomp altijd permanent op vol vermogen aan en dat blijft zo.
Vandaag maar even telefonisch contact gehad en mogelijk ligt het aan de draadloze thermostaat (tr6). Nou heb ik ook een vaste, dus die ga ik morgen even omzetten.
Als dat niet helpt maandag even contact en dan wordt er een monteur gepland,

Inmiddels al €20,- elektra verder en een huis dat soms dus 26 graden was….

Maar goed, wordt vast opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wat zijn de ervaringen met de honeywell thermostaat die Adlar adviseert?

Deze mocht ik zelf aanschaffen, en hangen zij dan wel op. Lijken er zelf dus geen financieel belang bij te hebben.
Heb nu een Nest die eigenlijk prima is. Toch weer 200 euro.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Ze hebben verschillende Honeywell thermostaten volgens mij, maar ik heb de HoneyWell T6.
Gewoon een prima, slimme thermostaat. App laat het tot nu toe nooit afweten, bediening is prima. Niks negatiefs over te melden tot nu toe.

[ Voor 3% gewijzigd door DaneV op 22-09-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:39
pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:29:
Wat zijn de ervaringen met de honeywell thermostaat die Adlar adviseert?

Deze mocht ik zelf aanschaffen, en hangen zij dan wel op. Lijken er zelf dus geen financieel belang bij te hebben.
Heb nu een Nest die eigenlijk prima is. Toch weer 200 euro.
Werkt goed!
Wij hebben de draadloze versie en dat gaat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
En met een nest zou het minder werken? Of andere nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
joke_name schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:37:
[...]

Werkt goed!
Wij hebben de draadloze versie en dat gaat gewoon goed.
Ondersteunen ze zowel Evohome Opentherm als Evohome Aan/uit?

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
pentaw1nz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:33:
@MrBas Ik ga de ketel inderdaad verkopen en niet afvoeren. Dat hebben ze er zelf van gemaakt.

Adlar voor de vvw aansluiten zou kunnen, maar heb ik liever niet omdat ik dan door het garagedak moet. Ik heb een dak van gewapende schuimbeton platen. Ook is de plek bij mijn vvw verdeler beperkt, ik heb daar een opslagplek van gemaakt (trapkas)
Installatie op plek oude CV kan via zolder.

De adviseur gaf aan dat bij aansluiting op vvw verdeler de bovenverdieping niet verwarmd zou worden? Zag hier al een reactie op anderen, waarbij de ene aangaf dit probleem inderdaad te hebben ervaren (te laat) en de ander gaf aan dat het door een T stuk wel gewoon werkt.

Ik ga in ieder geval liever via zolder. Ga ze deze week nog even bellen.
met een setje regelkranen op een T stuk kan je prima een juiste dosering vinden door beneden te knijpen en boven volledig te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ze zijn vandaag druk aan het sleutelen aan de Jån module. Het begint erop te lijken dat het gaat werken zoals bedoeld.
Een thermostaat gestuurde WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@macfocus waar zie je dat aan? Is er een versienummer veranderd ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:54
macfocus schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:58:
Ze zijn vandaag druk aan het sleutelen aan de Jån module. Het begint erop te lijken dat het gaat werken zoals bedoeld.
Een thermostaat gestuurde WP
d:)b
Sinds één maand ook hier een thermostaat gestuurde Adlar. Stand op LT8.
Er was afgelopen maand één dag met een voldoende lage buitentemperatuur.
De Adlar temperatuur set waarde gaat dan automatisch omhoog als het buiten kouder wordt, waarbij de pomp af en toe een tijdje draait met hogere flow.
De binnentemperatuur bleef netjes op de ingestelde waarde van de thermostaat.
Lijkt goed, maar de echte test komt als het echt kouder wordt.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Jerra schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:21:
@macfocus waar zie je dat aan? Is er een versienummer veranderd ofzo?
Aan de paar telefoontjes die ik met ze had.
Het ging echt om mijn installatie, niet om een algemene update of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ah balen, maar bedankt voor je snelle reactie!

Ik moet het nog meer gaan monitoren maar mijn installatie met JAN module en LT8 setting lijkt toch echt totaal niet thermostaat gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Jerra schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:39:

Ik moet het nog meer gaan monitoren maar mijn installatie met JAN module en LT8 setting lijkt toch echt totaal niet thermostaat gestuurd.
Bij mij ook niet na installatie van de module.
Pomp gewoon permanent vol aan.
Was 26 graden binnen voor ik de pomp uitzette.
Na wat mailen, met de support engineer gesproken en het lijkt nu idd opgelost.
Kostte een beetje moeite maar alles in een prima sfeer en nu zo te zien netjes opgelost.
Daarom zit ik bij ze.

Ff bellen, komt het goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Nog een nieuwtje vanuit Adlar.
Ze zijn op dit moment bezig met een nieuw type boiler, waar ook een backupheater in zit voor zowel sanitair water als CV water. Deze wordt aangesloten op de Jan-Connect (beschikbaar vermoedelijk vanaf eind zomer 2025)
Verder wordt de Jan-Connect geschikt gemaakt om aangestuurd te worden op basis van dynamische energieprijzen. Dat zou dan beschikbaar zijn vanaf ongeveer maart 2025.
Erg benieuwd naar de boiler met backup heater. Ik was al bezig met iets vergelijkbaars om gasloos verder te gaan, maar nu toch maar even wachten. Wel zo prettig als alles vanuit 1 bedrijf geleverd en geïnstalleerd wordt ivm onderhoud, garantie e.d.
Hopelijk wordt het mogelijk om ook een kleinere versie te plaatsen. Wij hebben genoeg aan een 100-120 l boiler. Bovendien weinig ruimte beschikbaar, daarom zeker geen warmtepompboiler van 150 l of meer.
Dus deze winter nog even de cv-ketel als backup . Maar dat zal weinig nodig zijn, of het moet langere tijd flink gaan vriezen ( lager dan -10).

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

Ik heb al eerder op dit forum gemeld dat de volledige uitrol ( inclusief vernieuwde software )van de Jan-Connect duurt tot ongeveer maart 2025. Dan is iedereen verlost van het handmatig aanpassen van de stooklijn.
Dit heb ik ook vanuit Adlar enige tijd geleden te horen gekregen naar aanleiding van de installatie van de Aurora II bij mijn zoon. Bij die installatie is toen niet de Jan-Connect geplaatst helaas.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
fvanderstege schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:42:
[...]

Ik heb al eerder op dit forum gemeld dat de volledige uitrol ( inclusief vernieuwde software )van de Jan-Connect duurt tot ongeveer maart 2025. Dan is iedereen verlost van het handmatig aanpassen van de stooklijn.
Dit heb ik ook vanuit Adlar enige tijd geleden te horen gekregen naar aanleiding van de installatie van de Aurora II bij mijn zoon. Bij die installatie is toen niet de Jan-Connect geplaatst helaas.
@jerra : misschien is bij jou nog niet de vernieuwde software geïnstalleerd met de bijbehorende custom stooklijn op lt8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

fvanderstege schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:42:
[...]

Zeker en daar heb ik ook begrip voor, echter communicatie is key.

Ik heb de Jan module gekregen en mij is verteld door de installateur/inbedrijfssteller dat ik een volledig thermostaat gevoede zelflerende stooklijn had op LT8.

Ik ga het binnenkort even monitoren, tot nu toe de pomp pas 1 dag nodig gehad en het is ook nog nieuw voor me allemaal.
Als ik er niet uit kom laat ik zeker van me horen, en zal ik ook Adlar even bellen.

Hij is wel lekker stil geweest op de eerste stookdag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
fvanderstege schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:
Nog een nieuwtje vanuit Adlar.
Ze zijn op dit moment bezig met een nieuw type boiler, waar ook een backupheater in zit voor zowel sanitair water als CV water. Deze wordt aangesloten op de Jan-Connect (beschikbaar vermoedelijk vanaf eind zomer 2025)
Interessant, helaas heb ik net akkoord gegeven op een losse warmtepompboiler nadat Adlar mij twee weken geleden nog vertelde dat er geen enkele mogelijkheid is om (op termijn) een SWW boiler via de Adlar te laten werken.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik zie dat er bij de installatie ook 20 minuten uitleg wordt gegeven over het systeem.
Zie hierboven meerdere berichten over de JAN module die nieuw is, wisselen van de stooklijnen (tijdelijk tot ergens begin volgend jaar), etc..

Wat is volgens jullie goed om extra na te vragen? Of is de uitleg altijd helder?
Het zegt mij allemaal nog niet zoveel namelijk. Ik ben best een persoon die een beetje wil uitzoeken wat het best werkt en hier en daar wat tweaken, maar ik wil ook niet dagelijks bezig zijn met mijn verwarmingssysteem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Vraagje,
Ik heb mijn Adlar 6 kw uit staan en toch gebruik de WP ca. 1 kWh aan stroom per dag.
Weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TQAirstrike
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:45
Afgelopen week akkoord gegeven op deze offerte alleen krijg ik nu van een paar mensen te horen die al een WP hebben dat ze het een vrij hoge offerte vinden, wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikF4FkbGduOMehJRAxsH0VcKEbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0sPjx0rfIp9Zy8AWwUhnUXkd.png?f=fotoalbum_large

www.instagram.com/thomas.bartelds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmyBWsV-yHbgMBaVbqFyE-7CawI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LFhDENQ9rfEnGscyut2Xdw9a.png?f=user_large

Wijkt niet veel af van mijn offerte, ik kreeg alleen achteraf nog wel korting op de elektra vanwege een foutje van hen en het leidingwerk bleek veel korter te kunnen dus dat werd gecrediteerd.

Tevens heb ik niks gehoord over een onderhoudscontract voor de Aurora.

[ Voor 8% gewijzigd door Destynx op 23-09-2024 22:22 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Destynx schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:21:
[Afbeelding]

Wijkt niet veel af van mijn offerte, ik kreeg alleen achteraf nog wel korting op de elektra vanwege een foutje van hen en het leidingwerk bleek veel korter te kunnen dus dat werd gecrediteerd.

Tevens heb ik niks gehoord over een onderhoudscontract voor de Aurora.
Zo hej, dat is een flinke korting bovenop die korting door 'gratis installatie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 20:46
Iemand ervaring met een E94 waterpomp feedback error?

[ Voor 63% gewijzigd door jboerma100 op 24-09-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Weet iemand of de Atlantic die Adlar levert met of zonder elektrisch element is?
En heb je dit nodig bijv bij erg koude dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:13
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:05:
Weet iemand of de Atlantic die Adlar levert met of zonder elektrisch element is?
Met.
Volgens mij alleen voor de boost functie. Nog geen ervaring met kou. Zie ook specs. Aansluitwaarde is zo'n 2500 W uit mijn hoofd. Daarvan is 800 WP en 1700 W element.

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
Iemand al een keer error 04 gehad? Communicatiefout. Staat op alarm. Alleen degene waar ik mee mail denkt dat de pomp het vanaf de stooklijn weer moet gaan doen. Niet dus. Ik heb al een Jan module maar nu blijkt wel een verkeerde honeywell thermostaat. Adlar krijgt van mij nog geen dikke voldoende. Als ik zelfs op vakantie hierover moet gaan bellen en mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 03:49
ijtsehummel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:36:
Iemand al een keer error 04 gehad? Communicatiefout. Staat op alarm. Alleen degene waar ik mee mail denkt dat de pomp het vanaf de stooklijn weer moet gaan doen. Niet dus. Ik heb al een Jan module maar nu blijkt wel een verkeerde honeywell thermostaat. Adlar krijgt van mij nog geen dikke voldoende. Als ik zelfs op vakantie hierover moet gaan bellen en mailen.
Met de fout kan ik je jammer genoeg niet helpen, maar ik ben wel benieuwd welke thermostaat van honeywell je hebt dat het de verkeerde is?

• Harmknot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 09:35

Bij mij ook net de Jan module ertussen (TADO via OpenTherm) maar werkt nog niet. Vandaag even bellen. Thermostaat staat op 21C maar binnen is het 19C.

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09 11:31
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:05:
Aanvoer lucht is niet buitenlucht, verschil tussen koude en warme dagen is afhankelijk van waar je de boiler installeert in huis. Dus lijkt mij niet dat het elektrisch element snel nodig is. Ervaring die ik met de boiler heb is dat het wel wat langer duurt voordat het water is opgewarmd nadat het 2 baden heeft gevuld, doe je dan de boost modus aan dan heb je binnen 2 uur weer warm water, maar dat kost dan wel een paar kw extra.

• Robinvv78
  • Laatst online: 04-09 11:31
Zijn er hier ook mensen die de warmtepomp aansturen zonder thermostaat met de smart life app scenes hebben gemaakt en alleen met T & H Sensoren werken om de temperatuur te weten?

• pentaw1nz
Robinvv78 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:12:
[...]

Aanvoer lucht is niet buitenlucht, verschil tussen koude en warme dagen is afhankelijk van waar je de boiler installeert in huis. Dus lijkt mij niet dat het elektrisch element snel nodig is. Ervaring die ik met de boiler heb is dat het wel wat langer duurt voordat het water is opgewarmd nadat het 2 baden heeft gevuld, doe je dan de boost modus aan dan heb je binnen 2 uur weer warm water, maar dat kost dan wel een paar kw extra.
Aanvoer lucht op een zolder/werkkamer, is dat wel aan te raden? Je voert wel meer lucht af, maar lastig inschatten hoe erg dat is. Aan de andere kant werkt de WPB weer een stuk efficiënter waarachijblijk.

Aanvoer van buiten is ook mogelijk bij de Atlantic zie ik, maar wordt standaard dus niet gedaan door adlar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Wij hebben aanvoer in wasruimte gedaan , ontrekt gelijk mooi vochtige warme lucht van droger en wasmachine weg en blaast dit naar buiten. Werkt perfect

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• ctvi
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 02-09 19:26
Maandag 23 september is bij mij ook de warmtepomp geactiveerd. Dat was een maand nadat hij geinstalleerd was. Dit was wel iets langer wachten, in vergelijking met de superkorte tijd tussen het eerste belletje, het adviesgesprek en de plaatsing. Maar goed, ruim op tijd om aan de wintertaak te beginnen.

Bij mij is ook de Jan module geinstalleerd en werd er verteld dat ik alleen op stooklijn LT8 hoef te blijven en alles daarbinnen automatisch geregeld wordt. Binnenkort brengt Adlar ook zelf een app uit die de Smart Life app vervangt.

De uitleg was helaas vrij summier. Voor de uitgebreide handleiding werd ik naar de website verwezen. Maar die heb ik daar niet gevonden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wanneer de pomp precies begint te werken, op basis van welke binnen en buiten en steltemperatuur, en hoe hoog de watertemperatuur dan wordt.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de betekenis van de parameters, en welke van belang zijn voor het systeem. Bestaat daar eigenlijk een handleiding van? De installateur nam alles ook maar over van zijn papiertje. Is het eigenlijk mogelijk een dump te maken van de bestaande instellingen?

Ik zie dat hier in het forum heel veel kennis bij elkaar staat. Ik heb al flinke stukken doorgelezen, maar om alles te weten te komen, dat kost wel even tijd.

Verder vraag ik mij af hoe ik de adlar een vloer-opstookprotocol kan laten afleggen (24 uur lang een bepaalde temperatuur van de aanvoertemperatuur, en iedere dag iets hoger). De installateur zei dat ik de stooklijn op "sluiting" moest zetten, en dan handmatig de steltemperatuur kiezen. Die heb ik op 25 graden gezet, maar er gebeurt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:52
ctvi schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:48:
Verder vraag ik mij af hoe ik de adlar een vloer-opstookprotocol kan laten afleggen (24 uur lang een bepaalde temperatuur van de aanvoertemperatuur, en iedere dag iets hoger). De installateur zei dat ik de stooklijn op "sluiting" moest zetten, en dan handmatig de steltemperatuur kiezen. Die heb ik op 25 graden gezet, maar er gebeurt helemaal niets.
Je kunt de warmtepomp instellen op modus vloerverwarming. Daar kun je een temperatuur instellen die je graag wil bereiken. Als je die instelt op 25 dan krijg je dus 25 graden door de vloer.

Let wel op, dat de warmtepomp pas aan gaat als de temperatuur onder een bepaalde waarde is. Volgens mij is het standaard 5 graden. Dus als je nu water van 19 graden aan het rondpompen bent zal de warmtepomp aangaan. Ben je water van 23 graden aan het rondpompen dan blijft hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
Robinvv78 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:19:
Zijn er hier ook mensen die de warmtepomp aansturen zonder thermostaat met de smart life app scenes hebben gemaakt en alleen met T & H Sensoren werken om de temperatuur te weten?
Ik heb nog wel een thermostaat hangen maar die gebruik ik alleen nog indirect.
Ik heb in home assistant een sensor gemaakt die op basis van andere sensoren en inputs de gewenste temperatuur van de warmtepomp bepaald. Ik doe het op basis van buitentemperatuur, binnen temperatuur en de energieprijs van dit moment.

Ik stuur hiermee de temperatuur die er uit gaat in modus vloerverwarming, de stooklijnen die voorgeprogrammeerd zijn worden dus niet gebruikt.

Werkt voor mij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
BulMi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:55:
[...]

Met de fout kan ik je jammer genoeg niet helpen, maar ik ben wel benieuwd welke thermostaat van honeywell je hebt dat het de verkeerde is?
Klopt inderdaad, als de afspraak doorgaat komt er zo iemand om de storing te verhelpen en hopelijk ook een andere thermostaat. Ik ben heel benieuwd want ik nu geen warmte. Trouwens Adlar zegt dat het storing EA4 is , daar kan ik niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:30
ctvi schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:48:
Maandag 23 september is bij mij ook de warmtepomp geactiveerd. Dat was een maand nadat hij geinstalleerd was. Dit was wel iets langer wachten, in vergelijking met de superkorte tijd tussen het eerste belletje, het adviesgesprek en de plaatsing. Maar goed, ruim op tijd om aan de wintertaak te beginnen.

Bij mij is ook de Jan module geinstalleerd en werd er verteld dat ik alleen op stooklijn LT8 hoef te blijven en alles daarbinnen automatisch geregeld wordt. Binnenkort brengt Adlar ook zelf een app uit die de Smart Life app vervangt.

De uitleg was helaas vrij summier. Voor de uitgebreide handleiding werd ik naar de website verwezen. Maar die heb ik daar niet gevonden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wanneer de pomp precies begint te werken, op basis van welke binnen en buiten en steltemperatuur, en hoe hoog de watertemperatuur dan wordt.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de betekenis van de parameters, en welke van belang zijn voor het systeem. Bestaat daar eigenlijk een handleiding van? De installateur nam alles ook maar over van zijn papiertje. Is het eigenlijk mogelijk een dump te maken van de bestaande instellingen?

Ik zie dat hier in het forum heel veel kennis bij elkaar staat. Ik heb al flinke stukken doorgelezen, maar om alles te weten te komen, dat kost wel even tijd.

https://www.adlar.com/nl/handleiding-bekijken/

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijtsehummel
BulMi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:55:
[...]

ik heb de dt4r wireless modulating, volgens Lajos een verkeerde, maar degene die nu mijn storing verholpen heeft vraagt waarom zou deze niet goed zijn. nou, omdat hij niet reageert op de gewenste temperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:09
ebbz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb nog wel een thermostaat hangen maar die gebruik ik alleen nog indirect.
Ik heb in home assistant een sensor gemaakt die op basis van andere sensoren en inputs de gewenste temperatuur van de warmtepomp bepaald. Ik doe het op basis van buitentemperatuur, binnen temperatuur en de energieprijs van dit moment.

Ik stuur hiermee de temperatuur die er uit gaat in modus vloerverwarming, de stooklijnen die voorgeprogrammeerd zijn worden dus niet gebruikt.

Werkt voor mij prima!
Klinkt interessant dat die op de energieprijs van dit moment stookt. Ik heb momenteel ook een home assistant automatisering lopen, alleen deze is enkel en alleen op de binnentemperatuur. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je deze automatisering werkend hebt gekregen, of wat daar voor ingesteld dient te worden?

Ben nog redelijk newbie met Home Assistant maar begin het onderhand onder de knie te krijgen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
ijtsehummel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:58:
[...]

Klopt inderdaad, als de afspraak doorgaat komt er zo iemand om de storing te verhelpen en hopelijk ook een andere thermostaat. Ik ben heel benieuwd want ik nu geen warmte. Trouwens Adlar zegt dat het storing EA4 is , daar kan ik niets over vinden.
Ik verwacht dat je storingscode A04 bedoelt, deze is terug te vinden in de link van de handleiding welke onlangs gepost is. EA4 is niet te vinden in het storingsoverzicht.

"Abnormale communicatie tussen de hoofdbesturingskaart en de externe module" met als advies: Controleer de communicatieverbinding.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
MrBas schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:14:
[...]

Ik verwacht dat je storingscode A04 bedoelt, deze is terug te vinden in de link van de handleiding welke onlangs gepost is. EA4 is niet te vinden in het storingsoverzicht.

"Abnormale communicatie tussen de hoofdbesturingskaart en de externe module" met als advies: Controleer de communicatieverbinding.
De storing is zojuist op afstand verholpen, voor zover dan. Volgens Lajos heb ik een verkeerde thermostaat maar degene waar ik zojuist mee mailde, vraagt, wat is er mis met jouw thermostaat. Raar dat ze dan nog niet kunnen zien hoe mijn thermostaat is ingesteld. Volgens hem staat hij op 20C, maar hij staat op 22C! De error is geweest denk ik ER4, maar Lajos, die ik een screenshot had gestuurd dacht dat de digitale R een A was!!(lijkt mij)
Ik heb trouwens een DT4R, wel open therm. Maar hij lijkt niet erg te reageren op de gewenste temp.

[ Voor 13% gewijzigd door ijtsehummel op 27-09-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Na het niet correct willen werken op basis van de Jån module met als effect dat ie altijd vol vermogen aanging, was dat u niet meer het geval.
De Set temp ging wel omhoog, maar de pomp sloeg helemaal niet meer aan.
Dat is vandaag opgelost en nu werkt het zoals het hoort lijkt het.
Thermostaat stuurt netjes de pomp aan.

Duurde al met al dus lang, maar lijkt nu goed te zijn.

To do: switchen van thermostaat.
Ik heb een vaste Honeywell in de woonkamer en een draadloze in de keuken. (Zijn volledig gescheiden ruimtes).
Omdat we in de woonkamer een zware houtkachel hebben, wil ik liever op de draadloze thermostaat regelen. Anders gaat de warmtepomp uit als de houtkachel aangaat en dat is niet gewenst voor de rest van het huis.

Tevens wil ik toch kijken of ik dan ook de zoneregeling die we gemaakt hadden weer in werking kan stellen.
Adlar monteurs adviseren om geen zoneregeling te gebruiken, maar voor ons huis is dat wellicht toch wel handig.
Er staat ook een groot buffervat, speciaal om die reden (met dank an de verkoper. vind ik wat van, maar ok)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Nou, helaas, werkt het dus nog niet ok.
Het is in de kamer warmer als de vraag temperatuur van de thermostaat. Dat is logisch want we hebben de houtkachel even aangehad.
Pomp slaat niet uit…
Dus ik vrees dat ik hem uit moet zetten om morgenochtend niet in een bloedheet huis wakker te worden…
Duurt nou al 3 weken, ben er wel een beetje klaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMd2LPCX21626OxqEmqKafQ7zlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2KAEBTBxuwLhKMe7dTEFUXdp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCnt5uSxAbBUcb3Hn4X6im7PJWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vTRIdFnCxs2BLMiGonSYkmLr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
macfocus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:06:
Het is in de kamer warmer als de vraag temperatuur van de thermostaat. Dat is logisch want we hebben de houtkachel even aangehad.
Pomp slaat niet uit…
Dus ik vrees dat ik hem uit moet zetten om morgenochtend niet in een bloedheet huis wakker te worden…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de gevraagde temperatuur van 50 graden wellicht niet te hoog? Ik zie een setpoint van 50 graden en een outlet temperatuur van 45 graden. De inlet is 36 graden dus een behoorlijke delta, dit is denk ik de reden waarom hij dus ook niet afschakeld. Heb je al is nagedacht om de gevraagde outlet temperatuur aan te passen naar bijvoorbeeld 40-45 graden?

Zoneregeling zou ik echt niet aan gaan sluiten. Zelfs met buffervat bij mij voorheen pendelde de warmtepomp enorm. Nu ik het buffervat er tussenuit heb laten halen en de zoneregeling eraf heb gehaald maakt hij weer mooie lange runs.

Kort pieken ofwel pendelen is zeer slecht voor je warmtepomp, dus ik zou het vermijden. Maargoed, het is je eigen installatie en je eigen keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door MrBas op 27-09-2024 22:24 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
MrBas schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:21:
[...]

Is de gevraagde temperatuur van 50 graden wellicht niet te hoog? Ik zie een setpoint van 50 graden en een outlet temperatuur van 45 graden. De inlet is 36 graden dus een behoorlijke delta, dit is denk ik de reden waarom hij dus ook niet afschakeld. Heb je al is nagedacht om de gevraagde outlet temperatuur aan te passen naar bijvoorbeeld 40-45 graden?

Zoneregeling zou ik echt niet aan gaan sluiten. Zelfs met buffervat bij mij voorheen pendelde de warmtepomp enorm. Nu ik het buffervat er tussenuit heb laten halen en de zoneregeling eraf heb gehaald maakt hij weer mooie lange runs.

Kort pieken ofwel pendelen is zeer slecht voor je warmtepomp, dus ik zou het vermijden. Maargoed, het is je eigen installatie en je eigen keuze.
Ik draai de Jån module met de custom stooklijn LT8. Die bepaalt zelf wat ie doet op basis van de thermostaat. De module stelt dus de Set temp in.

De zoneregeling is een punt van aandacht.
Catch is dat we die net hadden laten maken (op basis van CV) en met het idee er een Elga Ace naast te hangen. Die partij vond dat dat kon (waarschijnlijk omdat de CV dan echt nog wel en behoorlijk deel verwarming ging doen). Maar die Elga heeft een jaar geduurd en toen kwam Adlar langs en draaien we in principe full electric voor de verwarming

Volgens de verkoper hadden we een buffervat nodig voor de zoneregeling. Ok, doe maar.
Komt de monteur, nee meneer, een zoneregeling moet je echt niet doen…
Sta je dan met je zonderegeling en je buffervat 😠

• MrBas
macfocus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:46:
[...]

Ik draai de Jån module met de custom stooklijn LT8. Die bepaalt zelf wat ie doet op basis van de thermostaat. De module stelt dus de Set temp in.

De zoneregeling is een punt van aandacht.
Catch is dat we die net hadden laten maken (op basis van CV) en met het idee er een Elga Ace naast te hangen. Die partij vond dat dat kon (waarschijnlijk omdat de CV dan echt nog wel en behoorlijk deel verwarming ging doen). Maar die Elga heeft een jaar geduurd en toen kwam Adlar langs en draaien we in principe full electric voor de verwarming

Volgens de verkoper hadden we een buffervat nodig voor de zoneregeling. Ok, doe maar.
Komt de monteur, nee meneer, een zoneregeling moet je echt niet doen…
Sta je dan met je zonderegeling en je buffervat 😠
Betreffende de zoneregeling werd ik al gewaarschuwd tijdens het verkoopgesprek, toen ik er achter kwam dat de WP zo aan het pendelen was hrb ik Adlar om uitleg gevraagd, uiteindelijk de zoneregeling zelf verwijderd en het buffervat door Adlar weer laten verwijderen. Kreeg toen nog geld terug ervoor omdat deze max 2 mnd oud was en ik er een behoorlijk bedrag voor neer had gelegd. Achteraf was het mijn eigen schuld geweest. Ik werd gewaarschuwd en was zepf eigenwijs door in de veronderstelling te zijn dat het toch wel zou werken ondanks de waarschuwingen tijdens het gesprek en de installatie.

Voor wat betreft de jan module, ik draai hier nog stooklijnen, heb de module wel al alleen is deze nog niet ingesteld. En zo te horen wacht ik daar ook nog even een seizoen mee totdat de bugs eruit zijn :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• ijtsehummel
Mijn thermostaat reageert totaal niet. Heb een dt4r. Stooklijn hl8 zoals voorgeschreven. Dan staat de gewenste temp. op 20C. Kan ik niets aan veranderen. Ik vraag mij in gerede af of dit dan de temp. van de thermostaat betreft of gewoon de watertemperatuur, zoals het altijd was. Dat werkt dan voor geen meter, water van 20C. En ook al zet ik de thermostaat op 24C , slaat de pomp niet aan. Dus om het warm te krijgen toch maar op stooklijn HL6 of 7. En als ik Adlar bel krijg ik ook nooit rechtstreeks een monteur of andere deskundige te spreken.

• MrBas
Heel apart, als ik bel met Adlar geef ik eigenlijk meteen aan dat ik de afdeling technische dienst wil spreken in verband met een zeer technische vraag danwel instelling op het display. Meestal wordt ik dan teruggebeld binnen korte tijd door iemand van die afdeling en dan komt het goed :).

Nogmaals, ik heb nog geen ervaring met de stooklijn L8, ik verwarm nog op de reguliere manier en dat voelt vertrouwder dan de L8 stooklijn waar iedereen zoveel problemen mee heeft. Let overigens wel, het is een stooklijn welke Adlar net heeft geïntroduceerd en welke mogelijk nog onderhevig is aan bugs. Toen de warmtepomp net uit was hadden ze zelfs met de standaard stooklijnen nog redelijk veel problemen. Dat is nu ook (redelijk) opgepoetst.

Met tools zoals HA kunnen we zelf gelukkig veel aansturen en betreffende stooklijnen aanpassen aan de hand van binnentemperatuur en/of binnentemperatuur en/of elektriciteitsprijzen. Dus in feite heeft een Tweaker Adlar niet helemaal nodig behalve voor storingen en onderhoud :).

Ik zou met die L8 nog lekker even wachten, net zoals mij, totdat het vlekkeloos werkt, je zult vast niet de enige zijn.

(Dat je een DT4R thermostaat hebt is inmiddels overigens wel duidelijk :P)

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 28-09-2024 09:17 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:54
Hier gaat de LT8 stooklijn met de thermostaat en de JAN module ook niet goed.

Na de installatie van de JAN module (ca 1 maand geleden) is er met succes een test gedaan met de thermostaat. Toen zag je de set temperatuur veranderen afhankelijk van de thermostaat.

Ik zie dat er een warmtevraag is op de Lyric T6 interface module (led brand bij warmte vraag). Ik vermoed dat het misgaat tussen deze interface en de JAN module. De WP reageert niet op deze vraag.

Op dit moment draai ik op de stooklijn LT5, dat werkt prima. Maandag maar even bellen met Adlar.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

Wij hebben een Toon thermostaat van Eneco. Is die te gebruiken in combinatie met curve L8?
Open therm instelling op de Toon staat op Aan. Is er iemand die ervaring heeft met Toon?
Ook zoek ik naar een gebruiksaanwijzing waarin de werking van curve L8 wordt beschreven.

[ Voor 20% gewijzigd door Flotto op 28-09-2024 09:58 ]

Flotto

• jboerma100
MrBas schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:15:
Heel apart, als ik bel met Adlar geef ik eigenlijk meteen aan dat ik de afdeling technische dienst wil spreken in verband met een zeer technische vraag danwel instelling op het display. Meestal wordt ik dan teruggebeld binnen korte tijd door iemand van die afdeling en dan komt het goed :).
Heel apart dat u wel tot de technische afdeling weet door te dringen. Zit nu al geruime tijd te wachten op een oplossing van een waterpomp die vast zit, in mei geïnstalleerd! Drie weken geleden gebeld. We geven het door aan de technische afdeling. Gemaild en daar wordt in de antwoorden de storing genegeerd. Laatste mail is er zal een monteur langskomen. Ondertussen drie weken al geen verwarming. Misschien was een lokale installateur toch een betere optie geweest.

• MrBas
jboerma100 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:20:
[...]

Heel apart dat u wel tot de technische afdeling weet door te dringen. Zit nu al geruime tijd te wachten op een oplossing van een waterpomp die vast zit, in mei geïnstalleerd! Drie weken geleden gebeld. We geven het door aan de technische afdeling. Gemaild en daar wordt in de antwoorden de storing genegeerd. Laatste mail is er zal een monteur langskomen. Ondertussen drie weken al geen verwarming. Misschien was een lokale installateur toch een betere optie geweest.
Hoe bedoeld u een warmtepomp die vast zit? De circulatiepomp? Wat je ook kan doen is na 6 uur bellen, dan krijg je de storingsdienst aan de telefoon en dan sturen ze gewoon een monteur langs als de verwarming het niet doet. :P

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Flotto schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:56:
Wij hebben een Toon thermostaat van Eneco. Is die te gebruiken in combinatie met curve L8?
Open therm instelling op de Toon staat op Aan. Is er iemand die ervaring heeft met Toon?
Ook zoek ik naar een gebruiksaanwijzing waarin de werking van curve L8 wordt beschreven.
Alleen als de JAN module bij u is geplaatst. Ik weet niet of de Toon ook ondersteund wordt. Even bellen/mailen en je hebt antwoord.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• jboerma100
MrBas schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:54:
[...]

Hoe bedoeld u een warmtepomp die vast zit? De circulatiepomp? Wat je ook kan doen is na 6 uur bellen, dan krijg je de storingsdienst aan de telefoon en dan sturen ze gewoon een monteur langs als de verwarming het niet doet. :P
Dat is al gedaan, met een opmerking of ik het kantoor al gebeld had tijdens kantooruren. Storing genoteerd, maar nog geen monteur gezien. Nee blijf het idee houden dat we niet serieus worden genomen.

• MrBas
Je kan het afwachten of je kan gewoon je zin doordringen. Drie weken zonder verwarming is niet normaal en had allang opgelost moeten worden. Ik zou er achteraan blijven zitten en gewoon weer bellen naar kantoor EN de storingsdienst met de opgaaf dat dit direct opgelost dient te worden, anders dat je je rechtsbijstand er bij betrekt dan komen ze over het algemeen vrij snel met een oplossing.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• DaneV
Gisterenavond merkte ik dat het vrij warm was in huis... 23 graden terwijl de thermostaat op 21 stond ingesteld. De set temp van de warmtepomp stond ook op 39 graden, wat ik erg hoog vind voor een nog relatief warme dag.

Momenteel staat de set temp op 16, wat weer veel te laag lijkt aangezien het buiten 11 graden is momenteel. Het huis is 21 graden, maar dat komt omdat de warmtepomp vannacht flink heeft opgestookt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOZeIhF_Bsjj6lJPJqFUtBW7-CU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N4xKpXqkaX3PnfTRIFnfLeDl.png?f=user_large

De sensor van de paarse temperatuursensor ligt binnen. Zoals ik kan zien, neemt het vermogen van de warmtepomp vanaf 1 uur steeds toe, om ervoor te zorgen dat het huis op temperatuur komt. Op een gegeven moment wordt deze temperatuur bereikt, maar blijft de warmtepomp draaien. Waarschijnlijk is de set temp dermate hoog gezet door de jan module, dat hij blijft stoken...

Omdat er vanwege vloerverwarming (met gesloten verdeler) een flinke vertraging zit op het effect van het warmere water en de pomp maar blijft bijdraaien, wordt het uiteindelijk dus te warm in huis. Ook nog om 3 uur `s nachts wanneer het 23.2 graden wordt terwijl dan de thermostaat juist een graadje omlaag gaat van 21 naar 20...

Ik heb begrepen dat de jan module werkt door de stooklijn naar boven of naar beneden te schuiven als de thermostaat te koud of te warm wordt.

Dit lijkt te werken, maar mij lijkt dus te snel te gaan ? Er wordt onvoldoende rekening gehouden met het feit dat het lang duurt voordat een extra graad set temp effect heeft op de temperatuur in huis ?

De set temp staat nu op 16, maar zou m.i. een stuk hoger moeten zijn, zodat de warmtepomp de hele dag wat kan pruttelen om deze constant (op een graad of 25??) te houden..

Of moet ik geduld hebben en het systeem nog een paar dagen de tijd geven om te "leren" ?

[ Voor 4% gewijzigd door DaneV op 28-09-2024 12:56 ]

• ijtsehummel
Ok, er zijn er meer met problemen. Denk elke keer dat ik de enige ben. Ik zal proberen maandag een service medewerker te spreken die dan wel verstand van zaken heeft aangaande stooklijn hl8 samen met thermostaat und der Jan. Toch lees ik tweaks van gebruikers waar het wel werkt!

• ijtsehummel
MrBas schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:15:

Nogmaals, ik heb nog geen ervaring met de stooklijn L8, ik verwarm nog op de reguliere manier en dat voelt vertrouwder dan de L8 stooklijn waar iedereen zoveel problemen mee heeft. Let overigens wel, het is een stooklijn welke Adlar net heeft geïntroduceerd en welke mogelijk nog onderhevig is aan bugs. Toen de warmtepomp net uit was hadden ze zelfs met de standaard stooklijnen nog redelijk veel problemen. Dat is nu ook (redelijk) opgepoetst.

Met tools zoals HA kunnen we zelf gelukkig veel aansturen en betreffende stooklijnen aanpassen aan de hand van binnentemperatuur en/of binnentemperatuur en/of elektriciteitsprijzen. Dus in feite heeft een Tweaker Adlar niet helemaal nodig behalve voor storingen en onderhoud :).

Ik zou met die L8 nog lekker even wachten, net zoals mij, totdat het vlekkeloos werkt, je zult vast niet de enige zijn.

(Dat je een DT4R thermostaat hebt is inmiddels overigens wel duidelijk :P)
Herhaling is de kracht van de reclame hè !

• fvanderstege
  • Niet online
Hier werkt tot nu toe alles prima op custom stooklijn lt8. Maar ja ik laat dan ook alles door de warmtepomp doen . Ik beïnvloed de werking vanaf april dit jaar niet meer door parameters aan te passen en/of via home assistant zelf allerlei instellingen en automatiseringen te mengen.
Op een vraag van mijn kant richting Adlar of ik bij niet goed functioneren zelf een parameter mag aanpassen wordt vriendelijk afwijzend gereageerd. Afblijven en de pomp het werk laten doen. Als het niet goed gaat dit melden. Dan gaan intern medewerkers op afstand bekijken of een bepaalde instelling veranderd moet worden.
Het wordt, nu iedereen weer de warmtepomp gaat gebruiken voor verwarmen natuurlijk drukker. In dit stadium van ontwikkeling zullen er nog best veel lastigheden optreden, juist ook omdat iedere situatie per woning weer verschilt.
Mocht het echt te koud of te warm worden en is er niet onmiddellijk een oplossing te krijgen dan kun je terugvallen op zelf weer tijdelijk de beste stooklijn kiezen en van lt8 afgaan dus .
Hoe dan ook: op dit moment ben ik blij met de custom stooklijn : dag en nacht op 19,5 graden nu op de de Honeywell lyric t6 ( draadloos) en de thermostaat reageert mooi op tijd , zoals gisteren toen het toch snel afkoelde vanaf eind van de middag.
Vannacht redelijk lange runs gemaakt van zo'n 1,5 uur en dat was voorheen best problematisch om dat goed te krijgen bij dit weertype.
Voor nu ben ik tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik snap er helemaal niks van, vanochtend was het koud dus de warmtepomp maar van "power off" afgehaald

Staat op LT8, JAN module, DT4 wireless van Adlar...

App rapporteert setpoint 50 graden, temperatuur in huis gestegen van 15 naar 22 graden, thermostaat staat op 16 graden.

Stookt onverminderd door dus ik heb hem maar weer op power off gezet....
(Setpoint verlagen met de hand werkt ook niet, hij springt weer naar 50)

Adlar maar eens bellen want dit gaat zo niet langer

[ Voor 10% gewijzigd door Jerra op 29-09-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij ons zijn ze nog steeds niet langs geweest om alles in te regelen. Inmiddels wel een afspraak daarvoor gemaakt. De subsidie is in de tussentijd al toegewezen.

Wij hebben een Honeywell DT4M Thermostaat er bij gekregen die nog geïnstalleerd moet worden en daarna inregelen. Als ik hier lees wellicht ook stooklijn LT8 met de JAN module.

Vanochtend zag ik dat de warmtepomp weer bezig was en dit keer was er wel waterflow. 41W is wanneer de pomp aan staat. Je ziet ook dat de warmtepomp regelmatig naar 100W gaat.

Samen met de opmerking van onze dochter over koude voeten in de badkamer maar eens een begin gemaakt met het opstook protocol voor deze winter. Het water in ons systeem is ongeveer 24 graden en de setpoint op 30 graden gezet. De modus op ' floor heating' gezet.

De temperatuur schommelde tussen 30 en 31 graden. Stroomverbruik bleef mooi constant en met de warmtebeeld camera kon ik zien dat alles netjes warmer werd. Wij hebben radiatoren op zolder en de kamers en vloerverwarming in de badkamers en begane grond. Ook de pomp van de vloerverwarming sloeg aan door de pompschakelaar (deze hebben wij laten zitten en kan altijd nog vervangen worden). Dit was een goede test voor ons.

Dit alles vanuit HA gedaan. Al kan het ook via de TUYA app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAGUZJk6KuIVx2bmZ5ytlc0bCq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P9yfQcFCmqBcZc5Va4JokJA.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik later naar buiten liep schrok ik wel van de hoeveelheid condenswater. Daar moet ik wat aan proberen te doen omdat het anders in de winter heel vervelend gaat worden als het gaat vriezen. Er moet langs de warmtepomp gelopen worden om bij de fietsen te komen.

Wij hebben ook een beetje last van een metalig geluid. Ik heb al gelezen dat iemand hier met rubbers dit geluid heeft kunnen verminderen. Gaan wij hier ook proberen te doen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Jerra schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:39:
Ik snap er helemaal niks van, vanochtend was het koud dus de warmtepomp maar van "power off" afgehaald

Staat op LT8, JAN module, DT4 wireless van Adlar...

App rapporteert setpoint 50 graden, temperatuur in huis gestegen van 15 naar 22 graden, thermostaat staat op 16 graden.

Stookt onverminderd door dus ik heb hem maar weer op power off gezet....
(Setpoint verlagen met de hand werkt ook niet, hij springt weer naar 50)

Adlar maar eens bellen want dit gaat zo niet langer
Zo te zien zou het zo maar kunnen dat de custom stooklijn aangepast moet worden.
Je kunt nu tijdelijk van de custom stooklijn af gaan door in de app bijv stooklijn lt4 of lt6 of... te kiezen. In de handleiding kun je zien welke steltemp bij welke buitentemp binnen de gekozen stooklijn hoort en welke wellicht het beste past in jouw situatie
En dan adlar inschakelen om instelling(en) aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
fvanderstege schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:07:
[...]

Ik had exact hetzelfde . Uiteindelijk maar van de stooklijnen afgehaald en dan stopt de wp ermee.

Zo te zien zou het zo maar kunnen dat de custom stooklijn aangepast moet worden.
Je kunt nu tijdelijk van de custom stooklijn af gaan door in de app bijv stooklijn lt4 of lt6 of... te kiezen. In de handleiding kun je zien welke steltemp bij welke buitentemp binnen de gekozen stooklijn hoort en welke wellicht het beste past in jouw situatie
En dan adlar inschakelen om instelling(en) aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techcynic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:43
Bij ons liep de temperatuur de eerste paar dagen dat we em aangezet hadden (na de zomer) ook erg hard op. Eerste reactie toen het 25 graden binnen werd was ook uitzetten. Maar na realisatie dat ie dan ook niet kan leren toch een keer door de zure appel gebeten. Bij ons topte de binnentemperatuur op 26 meen ik. De set temp die eerst rond de 40 lag zakte toen hard. Nu komt de set temp niet meer zo hoog en binnen temperatuur tussen de 21 en 23. Die 23 is te hoog natuurlijk. Maar het algoritme moet bij verschillende omstandigheden leren hoe snel het bij ons opwarmt en afkoelt. Niet eenvoudig.
Ben erg benieuwd hoe het zich ontwikkelt.
Best knap als het ze lukt: 1 dynamische stooklijn voor allerlei omstandigheden van kleine appartementen tot vrijstaande woningen, met vloerverwarming of radiatoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
macfocus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:06:
Pomp slaat niet uit…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
UPDATE
Nadat ik vrijdag de pomp heb uitgezet en zaterdag weer heb aangezet, werkt het tot op heden prima.
Zo lijkt het althans. We gaan het afwachten. Hij heeft vannacht gedraaid. Ff kijken hoe die gaat terug/afschakelen.
Het is nu in huis een mooie 21gr. Maar de pomp schakelt nog niet af….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
macfocus schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:18:
[...]
Het is nu in huis een mooie 21gr. Maar de pomp schakelt nog niet af….
Als 21 graden je doeltemperatuur is blijft hij nu (in het ideale scenario) draaien op precies het vermogen wat je nodig hebt om je huis niet te laten afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
MrBas schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:10:
[...]

Klinkt interessant dat die op de energieprijs van dit moment stookt. Ik heb momenteel ook een home assistant automatisering lopen, alleen deze is enkel en alleen op de binnentemperatuur. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je deze automatisering werkend hebt gekregen, of wat daar voor ingesteld dient te worden?

Ben nog redelijk newbie met Home Assistant maar begin het onderhand onder de knie te krijgen.
Ik heb in homeassistant wat sensoren gemaakt.

Een stooklijn sensor, dat is een formule op basis van de buitentemperatuur.
code:
1
{{ (31 - states('sensor.temphumsensorbuiten_temperature')|float / 5) }}

Een sensor die het verschil geeft tussen de gewenste temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur binnen.
Ik wil het binnen 19,5 graden hebben. Als het dus 20 graden is, dan wordt er halve graad van de setpoint temperatuur gehaald en vice versa

Een sensor gebaseerd op de energieprijzen: https://github.com/erlend...wiki#priceanalyzer-sensor

Vervolgens heb ik een senor gemaakt wat de som is van deze 3 sensoren en een automation die op het moment dat deze hulp sensor veranderd, het setpoint van de warmtepomp op die temperatuur instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Het zou Adlar een hoop geouwehoer schelen als ze beginnen met reageren op vragen van tweakers bv, of een mail rondsturen. Want het is echt bagger dit. Komen donderdag huisruilers van 70+ in ons huis. Hoe kan ik die in normale taal uitleggen hoe een wp van Adlar werkt? Niet dus. Dus moet ik via de app op afstand maar de temperatuur bijhouden
Terwijl je dus eigenlijk op vakantie bent!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Om nog even terug te komen op de problemen van @ijtsehummel en mijzelf hier met de DT4 Thermostaat; deze blijkt niet naar behoren te werken en de reden te zijn van een niet-functionerende LT8 stooklijn.
De JAN module zelf krijgt verouderde informatie door, zie verderop.

Dank aan wederom de reacties hier, en vooral die van @MrBas, door in het weekend de storingsdienst te bellen werd ik 5 minuten na mijn melding teruggebeld door een thuiswerkende monteur die wel even mee kon kijken.

Wat blijkt, de DT4 Wireless wordt niet meer geïnstalleerd door Adlar vanwege deze problemen, hij blijft dezelfde kamertemperatuur doorgeven (niet de werkelijke) en het setpoint voor gewenste kamertemperatuur is altijd 20 graden, ongeacht wat je instelt.

Blijkt dat ze het nu zo druk hebben dat ze niemand echt kunnen helpen, ze nemen geen contact op met mensen waarbij ze zelf deze thermostaat hebben geplaatst...

Persoonlijk vind ik dit echt schandalig functioneren, hopelijk krijg ik snel een nieuwe en tot die tijd is de enige oplossing zelf "voor thermostaat spelen".
Of hopen dat een van de stooklijnen matched (maar zoals je hier kan teruglezen bleven mensen daar echt vaak mee wisselen).

Wat mij betreft een enorme dikke onvoldoende voor de Adlar installatie op dit vlak, ik heb dit probleem minstens 5 weken geleden gemeld en kom er vandaag pas achter dat mijn thermostaat de schuldige is.
Terwijl ze dit zelf volgens de monteur nu al een paar maanden weten.

Ik heb ook nog geen datum voor de komende oplossing, daarover wordt ik nog teruggebeld.
Als dat een positieve ervaring wordt zal ik dat natuurlijk net zo goed hier melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Laatst online: 12:10
Adlar Aurora 2 6kW
Honeywell T6R kamerthermostaat, ingesteld op 20 graden
Adlar ingesteld op LT8

Sinds afgelopen donderdag draait de WP en heb ik niets meer veranderd aan instellingen.
De eerste dagen eigenlijk te warm (22 tot 23 graden).
Nu is het 21 graden.
Het lijkt erop dat de inregeling effect sorteert.
Afwachten of het later in de week idd 20 graden is.

Op dit moment erg blij met deze warmtepomp.

ADVIES voor handmatige instelling van de SET TEMP: zet in de app de stooklijn op "sluiten" (in het Engels op OFF). Vreselijk, die vertaling naar het Nederlands....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Laatst online: 12:10
Jerra schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:47:
Wat blijkt, de DT4 Wireless wordt niet meer geïnstalleerd door Adlar vanwege deze problemen, hij blijft dezelfde kamertemperatuur doorgeven (niet de werkelijke) en het setpoint voor gewenste kamertemperatuur is altijd 20 graden, ongeacht wat je instelt.
Ik denk eerder dat er iets in de software van de JAN niet klopt. De DT4 werkt vast prima op een CV-ketel met OpenTherm, anders was deze "fout" al veel eerder aan het licht gekomen.
Adlar komt binnenkort vast met een software update.

Afgelopen week heb ik de JAN even spanningsloos gehad. Daarna startte deze heel vreemd op. De rode LED knipperde, afgewisseld door één blauwe knipper per minuut. Na 5 minuten ben ik weggelopen, na een half uur bleek de LED groen te zijn. Of dit nu een software-update was of iets anders?? Wel nog even getest door de spanning er weer af te halen: daarna was de de groene kleur snel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ongetwijfeld heb je daar gelijk in, in ieder geval plaatsen ze hem niet meer omdat ze het niet compatibel krijgen met de jan module.

Voor mij reden genoeg om teleurgesteld te zijn, als ze zelf concluderen dat het geen goede oplossing is, waarom benaderen ze me dan niet om me een werkende thermostaat te leveren?
Zeker als ik al een klacht in het systeem heb staan...

Deze JAN module maken ze overigens niet zelf, insmart.nl lijkt best een grote partij te zijn met deze monitoringskastjes voor cv-ketels en warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
BerndGaykema schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:58:
Adlar Aurora 2 6kW
Honeywell T6R kamerthermostaat, ingesteld op 20 graden
Adlar ingesteld op LT8

Sinds afgelopen donderdag draait de WP en heb ik niets meer veranderd aan instellingen.
De eerste dagen eigenlijk te warm (22 tot 23 graden).
Nu is het 21 graden.
Het lijkt erop dat de inregeling effect sorteert.
Afwachten of het later in de week idd 20 graden is.

Op dit moment erg blij met deze warmtepomp.

ADVIES voor handmatige instelling van de SET TEMP: zet in de app de stooklijn op "sluiten" (in het Engels op OFF). Vreselijk, die vertaling naar het Nederlands....
In mijn geval met andere mensen in ons huis kan ik beter de stooklijn 7 of 6 gebruiken. Als ik zelf op afstand de temp. moet gaan aanpassen weet ik niet wanneer de wp aanslaat. En het is ook de watertemp. die je instelt he, geen gewenste temp. die krijg je hooguit door een stooklijn te kiezen. En welke thermostaat moet je dan wel hebben? Anders koop ik er zelf wel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Beste Ijtse,

Bedankt voor je bericht. Zowel de warmtepomp als de thermostaat werken zoals ze moeten. De thermostaat is leidend, en de temperatuur in je woning wordt hierop afgestemd. Mocht er nog iets niet goed functioneren, dan kijken we het graag verder voor je na.

Deze reactie krijg ik na mijn mail van vanmorgen. Onbegrijpelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ebbz schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:15:
[...]

Als 21 graden je doeltemperatuur is blijft hij nu (in het ideale scenario) draaien op precies het vermogen wat je nodig hebt om je huis niet te laten afkoelen.
Dat zou idd de bedoeling zijn.
Lijkt op dit moment wel te werken. Al zie ik in mijn energie munitie (HomeWizard), dat ik helemaal afschakel en dat is ook wat vreemd, je zou verachten dt ie naar laag vermogen gaat oid. Of in ieder geval als de temp in huis weer wat zakt, dat ie naar een soort van low power onderhouden modus gaat.
Dat zie ik hem vandaag lig nog niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
ebbz schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:25:
[...]

Ik heb in homeassistant wat sensoren gemaakt.

Een stooklijn sensor, dat is een formule op basis van de buitentemperatuur.
code:
1
{{ (31 - states('sensor.temphumsensorbuiten_temperature')|float / 5) }}

Een sensor die het verschil geeft tussen de gewenste temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur binnen.
Ik wil het binnen 19,5 graden hebben. Als het dus 20 graden is, dan wordt er halve graad van de setpoint temperatuur gehaald en vice versa

Een sensor gebaseerd op de energieprijzen: https://github.com/erlend...wiki#priceanalyzer-sensor

Vervolgens heb ik een senor gemaakt wat de som is van deze 3 sensoren en een automation die op het moment dat deze hulp sensor veranderd, het setpoint van de warmtepomp op die temperatuur instelt.
Ik heb het inderdaad iets soortgelijks, werkt tot nu toe perfect. Kleine uitleg hoe het bij mij werkt:

Home Assistant kijkt naar 3 sensoren, buiten temp, binnen temp en de ingestelde temperatuur van onze Tado thermostaat. Home Assistant maakt in niet-lineaire lijn van een temp set tussen de 25 en 45 graden. Met daarbij een buiten temperatuur tussen de 24 tot -5(of -10, niet helemaal zeker). Dan kijkt home Assistant naar de binnen temperatuur en de ingestelde temp. om de cv niet aan te laten slaan heb ik dat home Assistant kijkt naar de ingestelde temp +1 tot +1.2 graad als marge. Dus staat de tado op 19, ‘denkt’ de warmtepomp dat de binnen temperatuur tussen de 20 tot 20.2 moet zijn.
Is de binnentemperatuur tussen de 20/20.2 dan pakt de temp set de niet-lineaire formule. Is de binnen temperatuur beneden deze marge dan gaat de temp zet +6, is dit erboven gaat dit -6.

Werkt tot nu toe perfect. Als iemand de (uitgebreide) YAML automatie wil, stuur me maar een berichtje 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:47:
Om nog even terug te komen op de problemen van @ijtsehummel en mijzelf hier met de DT4 Thermostaat; deze blijkt niet naar behoren te werken en de reden te zijn van een niet-functionerende LT8 stooklijn.
De JAN module zelf krijgt verouderde informatie door, zie verderop.

Dank aan wederom de reacties hier, en vooral die van @MrBas, door in het weekend de storingsdienst te bellen werd ik 5 minuten na mijn melding teruggebeld door een thuiswerkende monteur die wel even mee kon kijken.

Blijkt dat ze het nu zo druk hebben dat ze niemand echt kunnen helpen, ze nemen geen contact op met mensen waarbij ze zelf deze thermostaat hebben geplaatst...

Persoonlijk vind ik dit echt schandalig functioneren, hopelijk krijg ik snel een nieuwe en tot die tijd is de enige oplossing zelf "voor thermostaat spelen".
Of hopen dat een van de stooklijnen matched (maar zoals je hier kan teruglezen bleven mensen daar echt vaak mee wisselen).

Wat mij betreft een enorme dikke onvoldoende voor de Adlar installatie op dit vlak, ik heb dit probleem minstens 5 weken geleden gemeld en kom er vandaag pas achter dat mijn thermostaat de schuldige is.
Terwijl ze dit zelf volgens de monteur nu al een paar maanden weten.

Ik heb ook nog geen datum voor de komende oplossing, daarover wordt ik nog teruggebeld.
Als dat een positieve ervaring wordt zal ik dat natuurlijk net zo goed hier melden :)
Wat is dan wel de juiste thermostaat voor Adlar?
Ik heb hier anderhalve week terug nog een adviseur over de vloer gehad, die me de DT4 expliciet adviseerde ipv de Nest die ik nu heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnzan96
  • Laatst online: 09-01 12:05
Goedenavond, ik heb sinds kort een warmtepomp van Adlar. Staat nu op stooklijn hl8. Indien ik de thermostaat verhoog gaat de cv aan en gebeurd er niks met de watertemperatuur van de warmtepomp. Wat kan er hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Johnzan96 schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:36:
Goedenavond, ik heb sinds kort een warmtepomp van Adlar. Staat nu op stooklijn hl8. Indien ik de thermostaat verhoog gaat de cv aan en gebeurd er niks met de watertemperatuur van de warmtepomp. Wat kan er hier aan de hand zijn?
Dat zou goed kunnen kloppen. Dan denk ik dat je een hybride systeem hebt welke mogelijk niet juist is aangesloten? Je thermostaat zit waarschijnlijk nog aan je CV gekoppeld. Dus als je het niet warm genoeg krijgt met je warmtepomp en je temperatuur zakt onder de setpoint van de thermostaat stuurt de thermostaat dus een signaal naar de CV ketel ipv de warmtepomp welke dan bij gaat verwarmen. Lijkt mij of dat dit de bedoeling is, of dat de thermostaat vergeten is over te zetten?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnzan96
MrBas schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:26:
[...]

Dat zou goed kunnen kloppen. Dan denk ik dat je een hybride systeem hebt welke mogelijk niet juist is aangesloten? Je thermostaat zit waarschijnlijk nog aan je CV gekoppeld. Dus als je het niet warm genoeg krijgt met je warmtepomp en je temperatuur zakt onder de setpoint van de thermostaat stuurt de thermostaat dus een signaal naar de CV ketel ipv de warmtepomp welke dan bij gaat verwarmen. Lijkt mij of dat dit de bedoeling is, of dat de thermostaat vergeten is over te zetten?
Geen idee of het juist is aangesloten. De thermostaat is aangesloten op de Jan Module en de Jan module weer op de cv volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeA7Tkrzg6Na3BjxoVB_attnKjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRvUNkg6noS5H7BcNcPEr58d.jpg?f=fotoalbum_large

Zit dit zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
Kan iemand me misschien helpen met de waarden die via Local Tuya uit de warmtepomp gehaald worden. Dit is hoe ver ik ben:

1 (True) = Warmtepomp Aan/Uit
2 (Heating) = Stand (Verwarmen, vloer, koelen)
4 (29) = Set temp
5 (Normal) = Normaal of Eco/Boost mode
10 (1) = ????
10 (1) = ????????
11: (H4) = Dit lijkt een tweede variabele voor een stooklijn te zijn. Maar niet de stooklijn die nu is ingesteld. Iemand een idee?
13 (L5) = De huidige stooklijn
14 (425)= ??????
15 (0) = ??????

16 (250) = EEV Open (Geen idee wat dit betekent)
18 (0) = Geen idee
20 (60) = Compressor Frquency
21 (23) = Inlet temp
22 (26) = Outlet temp
23 (8) = Low pressure temp
24 (27) = Discharge temp
25 (0) = ??????
26 (14) = Ambient Temp
27 (True) = ????
31 (True) = ????
33 (False) = ????
35 (25) = ????

38 (19) = Tank temp
39 = Water Flow
40 (40) = ????
41 (9) = Suction temp
101 (51) = ????
102 t/m 106 (0) = ?????

107 (20) = Economy inlet temp
108 (20) = Economy outlet temp

Wie wil me helpen met het aanvullen van de vraagtekens of me op weg helpen waar ik deze zou kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azaden
  • Laatst online: 13:54
DaneV schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:13:
Kan iemand me misschien helpen met de waarden die via Local Tuya uit de warmtepomp gehaald worden. Dit is hoe ver ik ben:

1 (True) = Warmtepomp Aan/Uit
2 (Heating) = Stand (Verwarmen, vloer, koelen)
4 (29) = Set temp
5 (Normal) = Normaal of Eco/Boost mode
10 (1) = ????
10 (1) = ????????
11: (H4) = Dit lijkt een tweede variabele voor een stooklijn te zijn. Maar niet de stooklijn die nu is ingesteld. Iemand een idee?
13 (L5) = De huidige stooklijn
14 (425)= ??????
15 (0) = ??????

16 (250) = EEV Open (Geen idee wat dit betekent)
18 (0) = Geen idee
20 (60) = Compressor Frquency
21 (23) = Inlet temp
22 (26) = Outlet temp
23 (8) = Low pressure temp
24 (27) = Discharge temp
25 (0) = ??????
26 (14) = Ambient Temp
27 (True) = ????
31 (True) = ????
33 (False) = ????
35 (25) = ????

38 (19) = Tank temp
39 = Water Flow
40 (40) = ????
41 (9) = Suction temp
101 (51) = ????
102 t/m 106 (0) = ?????

107 (20) = Economy inlet temp
108 (20) = Economy outlet temp

Wie wil me helpen met het aanvullen van de vraagtekens of me op weg helpen waar ik deze zou kunnen vinden?
azaden in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
MrBas schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:26:
[...]

In mijn geval is de Tado gekoppeld met de CV, maar staat de WP in master mode. Dwz de Tado doet een open/close naar de WP en zal alleen de CV bijschakelen als de threshold van de P22 setting bereikt is.
De vraag is, is de WP in master-mode opgesteld in de CV?

[ Voor 3% gewijzigd door azaden op 30-09-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
Ah, dacht dat ik alles goed doorgespit had hier. Maar bedankt, fijn!
Weet je toevallig wat deze waarden zijn/doen?
  • Control Temperature (10)
  • Countdown Left (14)
threshold van de P22 setting bereikt is.
Is dit de buitentemperatuur of watertemperatuur waarop de CV wordt ingeschakelt ? Ik b en benieuwd wanneer mijn CV volgens de instellingen wordt ingeschakelt... Kun je me vertellen waar ik deze kan vinden/aanpassen?

[ Voor 59% gewijzigd door DaneV op 30-09-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:58:
[...]

Wat is dan wel de juiste thermostaat voor Adlar?
Ik heb hier anderhalve week terug nog een adviseur over de vloer gehad, die me de DT4 expliciet adviseerde ipv de Nest die ik nu heb hangen.
Gaat volgens mij info specifiek om de Wireless DT4 die deze problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
Voor diegenen die willen weten hoe de setpoint wordt bepaald bij de custom stooklijn HL8 (L27=0).

De waarde van L29 bepaalt de waarde die bij een temperatuur van -15 graden geldt.
De waarde van L28 is de delta y waarde per 10 graden celsius in temperatuur.
(Daarbij dan een richtingscoëfficiënt dus delta y / 10)

Stel L28 = -4 en L29=50 dan is y als de setpoint te betekenen, x als temperatuur via: Y = -.4 X + 44
(formule y = mx + b, waarbij b bepaald is door L29 = -.4(-15) + b)
Als voorbeeld, bij een temperatuur van 13 graden wordt de setpoint na afronding 39 gr celsius.)

[ Voor 20% gewijzigd door azaden op 30-09-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
DaneV schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:28:
Ah, dacht dat ik alles goed doorgespit had hier. Maar bedankt, fijn!
Weet je toevallig wat deze waarden zijn/doen?
  • Control Temperature (10)
  • Countdown Left (14)
Bij mij heeft DP14 tot nu toe altijd de waarde 415 gehad met dacht ik DP10 = 1.
Deze datapoints zou ik negeren.

[...]

Is dit de buitentemperatuur of watertemperatuur waarop de CV wordt ingeschakelt ? Ik b en benieuwd wanneer mijn CV volgens de instellingen wordt ingeschakelt... Kun je me vertellen waar ik deze kan vinden/aanpassen?
Buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
Kan ik die threshold zelf aanpassen ? Ik meen me te herinneren dat de adlar monteur me vertelde dat dit nu bij -5 is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azaden
DaneV schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:23:
[...]

Kan ik die threshold zelf aanpassen ? Ik meen me te herinneren dat de adlar monteur me vertelde dat dit nu bij -5 is ?
Ja hoor, iemand in dit forum had al een mooi overzichtje gemaakt van de benodigde stappen:

CV bijspringen -4 c:
doe de volgende stappen m.b.v. het display

stap 1: op het display linksonder de toets 5 seconden ingedrukt houden tot het slotje ( midden op het scherm) eraf gaat.

stap 2 : 5 sec de M-toets indrukken > L 00 verschijnt

stap 3: 5 sec dezelfde M-toets indrukken : P00 verschijnt

met pijltjestoets omhoog naar P22
je ziet daar op welke buitentemp de warmtepomp de cv ketel laat bijspringen.

stap 4 : zet deze temp naar -4 door het volgende te doen :
M-toets kort indrukken het getal wat de temp aangeeft gaat knipperen.
vervolgens met de pijltjestoets naar -4 .

stap 5 : dan opnieuw de M-toets kort indrukken. de temp is nu ingesteld op -4

stap 6 : vervolgens tot slot de toets linksonder kort indrukken en het scherm springt weer naar de beginstand zoals je begonnen bent. als het goed is komt het slotje ook weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnzan96
Kan iemand mij helpen hoe thermostaat aan te sluiten op Jan module, warmtepomp en CV?

Thermostaat: Honeywell DT4M bedraad (heeft dacht ik de volgende aansluitingen: T T C B A)
Jan module: aansluiting Ketel/warmtepomp, thermostaat en een ABCD aansluiting (De ABCD moet de warmtepomp aan dacht ik?
CV ketel:
Temperatuurregeling Connector X4 Opmerkingen
Kamerthermostaat aan/uit 6 - 7 -
Modulerende thermostaat 11 - 12 6 - 7 open
Buitentemperatuurvoeler 8 - 9 -
Vorstthermostaat 6 - 7 Parallel over kamerthermostaat

Is er iemand die dezelfde opstelling heeft?
en kan uitleggen hoe het moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
Ik heb iets soortgelijks. JAN is voorzien van update voor automatische aanpassing stooklijnen. Maar de open therm thermostaat moet nog aangesloten. De Honeywell round werkte niet. Nu de DT4M aangeschaft. Gevraagd aan Adlar hoe nu de aansluiting zou moeten maar nog geen reactie. Geen cv aansluiting maar alleen wp!
Hierbij de foto's zoals de aansluiting zou kunnen volgens mij. Iemand die dit kan beoordelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uXcq7BZQ4Kff2KeecPgRm31aG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTYRolN6a89ju6R4UvE6olCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbkAyLQG_s9oa-ZMkcDddKjwwzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnemWtX8hTbjH2HOL2bmp6MY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Sinds gisteren de warmtepomp voor het eerst aangezet na het vervangen van de radiatoren boven voor LTV radiatoren. Nu valt het mij op dat deze na ongeveer anderhalf uur er mee ophoudt terwijl de retourtemperatuur het setpoint nog niet bereikt heeft. Dit gebeurde op LC4. Gisteravond na rond 23 uur er mee opgehouden en de hele nacht niks meer gedaan terwijl het setpoint gewoon 28 graden was. Watertemperatuur was 21.
Er hangt geen kamerthermostaat aan dus de regeling is gewoon WAR.

Iemand enig idee? Morgen komt Adlar de warmtepomp officieel in bedrijfstellen dus dan kan ik de juiste vragen stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Destynx op 01-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik lees wel veel verschillende issues met goede werking van de Adlar. Hopelijk valt het hier mee, hij is inmiddels besteld maar nog geen installatie gepland. Schouw wel ingevuld.

Ik vind het prima om in het begin het apparaat te leren kennen en een keer de klantenservice te raadplegen, maar verder wil je volgens mij vooral de hele herfst en winter een warm huis zonder dat je daar steeds van alles voor moet monitoren en instellen.
Dat deed ik bij mijn cv ketel en airco ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-09 18:11
Vandaag heb ik ook een verkoper op bezoek gehad en ik had een vergelijkbare ervaring als velen hier. Hij was sterk gefocust op de verkoop en gaf alleen vandaag een extra korting van €2000+ in plaats van de eerder genoemde €1300+. Ik heb hem eerlijk feedback gegeven en aangegeven dat als hij vandaag korting kan geven, hij dat volgende week vast ook wel kan doen 😉.

Maar goed, nu naar mijn situatie. Ik woon in een woning van 165 m² met twee verdiepingen, beide voorzien van vloerverwarming. Ik heb het huis recent gekocht en moest helaas onverwachts de CV vervangen. Het energieverbruik van de vorige bewoners was gigantisch, waardoor het lastig in te schatten is of het huis geschikt is voor een volledig elektrische oplossing. Daarom kies ik voorlopig voor een hybride scenario. Ik heb al geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en overal vloerverwarming aangelegd.

Nu zit ik met een vraag waar anderen hier misschien ook mee te maken hebben gehad. Ik heb namelijk ook vloerverwarming in de slaapkamers en ik wil die kamers een paar graden kouder houden, omdat ik dat comfortabeler vind. De verkoper van Adlar gaf aan dat we in dit geval een buffervat van 120 liter nodig hebben, à €850, om pendelen van de warmtepomp te voorkomen. Het klonk als een plausibel verhaal, maar ik vraag me af hoe anderen deze uitdaging hebben aangepakt. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en welke oplossing hebben jullie gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
FormallyUnknown schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:48:
Vandaag heb ik ook een verkoper op bezoek gehad en ik had een vergelijkbare ervaring als velen hier. Hij was sterk gefocust op de verkoop en gaf alleen vandaag een extra korting van €2000+ in plaats van de eerder genoemde €1300+. Ik heb hem eerlijk feedback gegeven en aangegeven dat als hij vandaag korting kan geven, hij dat volgende week vast ook wel kan doen 😉.

Maar goed, nu naar mijn situatie. Ik woon in een woning van 165 m² met twee verdiepingen, beide voorzien van vloerverwarming. Ik heb het huis recent gekocht en moest helaas onverwachts de CV vervangen. Het energieverbruik van de vorige bewoners was gigantisch, waardoor het lastig in te schatten is of het huis geschikt is voor een volledig elektrische oplossing. Daarom kies ik voorlopig voor een hybride scenario. Ik heb al geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en overal vloerverwarming aangelegd.

Nu zit ik met een vraag waar anderen hier misschien ook mee te maken hebben gehad. Ik heb namelijk ook vloerverwarming in de slaapkamers en ik wil die kamers een paar graden kouder houden, omdat ik dat comfortabeler vind. De verkoper van Adlar gaf aan dat we in dit geval een buffervat van 120 liter nodig hebben, à €850, om pendelen van de warmtepomp te voorkomen. Het klonk als een plausibel verhaal, maar ik vraag me af hoe anderen deze uitdaging hebben aangepakt. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en welke oplossing hebben jullie gekozen?
En wat heeft dat 120l buffervat te maken met de wens dat jij de slaapkamers een paar graden koeler wilt hebben?
En het pendelen?

Ik zie de link niet direct, maar jij vind het kennelijk plausibel. Kan aan mij liggen hoor:)

Pagina: 1 ... 22 ... 64 Laatste