Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 23 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 13:35
FormallyUnknown schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:48:
Vandaag heb ik ook een verkoper op bezoek gehad en ik had een vergelijkbare ervaring als velen hier. Hij was sterk gefocust op de verkoop en gaf alleen vandaag een extra korting van €2000+ in plaats van de eerder genoemde €1300+. Ik heb hem eerlijk feedback gegeven en aangegeven dat als hij vandaag korting kan geven, hij dat volgende week vast ook wel kan doen 😉.

Maar goed, nu naar mijn situatie. Ik woon in een woning van 165 m² met twee verdiepingen, beide voorzien van vloerverwarming. Ik heb het huis recent gekocht en moest helaas onverwachts de CV vervangen. Het energieverbruik van de vorige bewoners was gigantisch, waardoor het lastig in te schatten is of het huis geschikt is voor een volledig elektrische oplossing. Daarom kies ik voorlopig voor een hybride scenario. Ik heb al geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en overal vloerverwarming aangelegd.

Nu zit ik met een vraag waar anderen hier misschien ook mee te maken hebben gehad. Ik heb namelijk ook vloerverwarming in de slaapkamers en ik wil die kamers een paar graden kouder houden, omdat ik dat comfortabeler vind. De verkoper van Adlar gaf aan dat we in dit geval een buffervat van 120 liter nodig hebben, à €850, om pendelen van de warmtepomp te voorkomen. Het klonk als een plausibel verhaal, maar ik vraag me af hoe anderen deze uitdaging hebben aangepakt. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en welke oplossing hebben jullie gekozen?
Waarschijnlijk wil je zoiets als zone regeling.

Eerst, over de levensduur van de warmtepomp.
Een compressor kan theoretisch 150.000 keer starten en dan is hij kapot.
Stel we willen er 15 jaar mee doen.
Het stookseizoen loopt doorgaans van oktober tot en met april, dat is 7-8 maanden.
Ongeveer 30 x7,5 = 225 dagen, aantal dagen dat de warmtepomp aanstaat is 225 dagen x 15 jaar = 3375 dagen.
Aantal keren dat de pomp dan mag schakelen is 150000/3375 = 44 keer/dag.

Mij verwarmingsinstallatie, heeft zoneregeliing. .
De zonneregeling van Resideo (Honeywell) EvoHome heb ik ingesteld op aantal schakelingen per uur = 1, minimale aan tijd 20 min, minimale uit tijd 5 min. Dit betekend maximaal 24 schakelingen per dag. Dus maak ik me geen zorgen over de levensduur van de pomp.
De installatie bevat een buffervat van 60 liter, volgens de richtlijn van de fabrikant(Solareast) beschreven in de Service manual(https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf ), de minimaal gewenste grote. BLN-006TB1 is de basis van de AURORA II 6 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YduJahiAgIA76CAlK1_2wzfHz4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTAeaaB2k4TIEWAGfUxc4f0j.png?f=user_large

Bijkomend voordeel van buffervat is dat bij defrost, de warmte hiervoor uit het buffervat gehaald wordt en niet uit de woning.
Randvoorwaarden voor een warmtepomp zijn vloerverwarming, Hr++ glas en een redelijk tot goed geïsoleerde wanden.
En als je EvoHome gaat toepassen, doe het dan meteen goed gebruik de juiste componenten. Ik heb ook de fout gemaakt om eerst de temperatuur, met (goedkoop) een enkele klep op vloerverdeler, te willen regelen.
Mijn componenten zijn:
• Bedieningspaneel ATC92G
• Radiator knoppen HR92 plus geadviseerde thermostaatventielen.(waterzijdige regeling)
• Aan/Uit schakelunit BDR91T
• Regelaar t.b.v. vloerverwarming HCE80 + HRA80 + MT4-230-NC per verwarmingslus
Omdat de bestaande vloerverwarming aangelegd is voor 40 °C heb ik de bestaande
hydraulisch neutraal (mede omdat ik nog gebruik maak van een intergas CV ketel) verdeler
laten zitten
• Kamerthermostaat T87RF2026 (woonkamer)
Als je een beetje technisch ben kun je e.a. zelf aanleggen. Het is wat prijzig, Maar ja, een speciaal kleurtje op een nieuwe auto ook ;)

De woonkamer met vloerverwarming wordt comfortabel op 20-20,5 graden gehouden.
Een en ander (ge)tweaked (aangepast) met behulp van Domoticz en e.a. monitor ik met Grafana.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:20
Ik zou wellicht die groepen wat meer knijpen zodat er minder warmte naar die bepaalde groepen loopt, dan een buffervat van 120L kopen. Deze wordt meestal alleen geplaatst bij een zoneregeling wat sowieso niet werkt met de Adlar in mijn ervaring.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
FormallyUnknown schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:48:
Vandaag heb ik ook een verkoper op bezoek gehad en ik had een vergelijkbare ervaring als velen hier. Hij was sterk gefocust op de verkoop en gaf alleen vandaag een extra korting van €2000+ in plaats van de eerder genoemde €1300+. Ik heb hem eerlijk feedback gegeven en aangegeven dat als hij vandaag korting kan geven, hij dat volgende week vast ook wel kan doen 😉.

Maar goed, nu naar mijn situatie. Ik woon in een woning van 165 m² met twee verdiepingen, beide voorzien van vloerverwarming. Ik heb het huis recent gekocht en moest helaas onverwachts de CV vervangen. Het energieverbruik van de vorige bewoners was gigantisch, waardoor het lastig in te schatten is of het huis geschikt is voor een volledig elektrische oplossing. Daarom kies ik voorlopig voor een hybride scenario. Ik heb al geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en overal vloerverwarming aangelegd.

Nu zit ik met een vraag waar anderen hier misschien ook mee te maken hebben gehad. Ik heb namelijk ook vloerverwarming in de slaapkamers en ik wil die kamers een paar graden kouder houden, omdat ik dat comfortabeler vind. De verkoper van Adlar gaf aan dat we in dit geval een buffervat van 120 liter nodig hebben, à €850, om pendelen van de warmtepomp te voorkomen. Het klonk als een plausibel verhaal, maar ik vraag me af hoe anderen deze uitdaging hebben aangepakt. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en welke oplossing hebben jullie gekozen?
Met vloerverwarming op beide verdiepingen is een huis altijd geschikt voor een warmtepomp ongeacht de isolatie waardes. Je zal alleen de warmtepomp moeten afstemmen op het warmteverlies van dat huis.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat isoleren altijd een goed idee is.

Mijn advies zou zijn een warmteverlies berekening te laten maken zodat je precies weet welk vermogen de warmtepomp moet hebben. De hybride stap zou ik overslaan.

Voor zoneregeling is inderdaad een buffervat nodig, maar als je 1 of 2 kamers niet of minder mee laat draaien lijkt mij dat niet nodig. De 6kW Aurora draait bij mij met vloerverwarming (55 m2) beneden en radiatoren boven. Alleen jouw woonkamer vloer heeft waarschijnlijk al meer inhoud en ik heb van pendelen geen last. De vraag is alleen of een 6kW Aurora jouw huis warm houdt. Eventueel kan je ook beneden een grote single split airco hangen voor de echt koude dagen, dan kan de Aurora de bovenverdieping voor zijn rekening nemen.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1963
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Goede dag:

Ik ben op zoek naar een tip voor een goede instelling van onze 14 kW warmtepomp. Er is een T8 Honeywel thermostaat. Vloerverwarming in plavuizen woonkamer en badkamer. 2 kleine radiatoren in de woonkamer , maar die heb ik dichtgedraaid. We hebben flink wat zonnenpanelen, die ook in de herfst en voorjaar nog flink stroom leveren overdag en de doelstelling is om overdag met zonne energie het huis dusdanig warm te krijgen dat we 's avond en 's nachts minimaal of niet hoeven bij te verwarmen tot de volgende dag dat de zonne panelen weer energie leveren. We hopen dus de warmte die in de vloer opgeslagen ligt als een soort accu werkt.... Ik heb de stooklijn op HL8 staan , maar ben nog echt aan het zoeken naar de instelling van de thermostaat. Heb de indruk dat er gestookt wordt zonder dat ik het wil ( zelfs na de warmte vraag periode heb ik nog een instelling van 50 graden zichtbaar op scherm) of dat wanneer ik het wil er nog niet gestookt wordt. Tips worden gewaardeerd. vrgr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Hoeveel kWh verbruiken jullie de laatste paar dagen met de warmtepomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfIEMAlwpez2N0nu9UQ5ijJCebo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pbZNCC2J1950URYIDcZeyWov.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ljn9tUtN7o9bhVtCRcz7HaRlAk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fYlxcN3KrqyYnnHsu3osFIGO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Hi, ik krijg binnenkort een wp geleverd met 500 liter boiler. Hoe groot is jullie buffervat? Mij wordt 60 liter aangeraden, serieel geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
glider5 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:46:
Hi, ik krijg binnenkort een wp geleverd met 500 liter boiler. Hoe groot is jullie buffervat? Mij wordt 60 liter aangeraden, serieel geschakeld.
Ons buffervat is maar 20L, maar de grote van het buffervat is volledig afhankelijk van je huis, manier van afgifte en of je zoneregeling wil gebruiken of niet. Omschrijf eerst jouw situatie, dat is makkelijker vergelijken.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:50:
Ik lees wel veel verschillende issues met goede werking van de Adlar. Hopelijk valt het hier mee, hij is inmiddels besteld maar nog geen installatie gepland. Schouw wel ingevuld.

Ik vind het prima om in het begin het apparaat te leren kennen en een keer de klantenservice te raadplegen, maar verder wil je volgens mij vooral de hele herfst en winter een warm huis zonder dat je daar steeds van alles voor moet monitoren en instellen.
Dat deed ik bij mijn cv ketel en airco ook niet.
Mijn probleem dat de warmtepomp uitsprong was verholpen nadat deze vandaag officieel in gebruik is gesteld. Een aantal parameters stonden nog verkeerd. Tevens zit ik nu op de dynamische stooklijn, maar die is nog wel even goed zijn weg aan het zoeken omdat hij bij 40 graden setpoint begon en per half uur 1 graad daalt.

Nu is hij gezakt naar een setpoint van 17 graden doordat de vloerverwarming mijn huis erg lang warm houdt. Het zal wel even duren voordat dit in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
PietFace schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:58:
[Afbeelding][Afbeelding]
Net zoiets als jij. Tussen de 20 en 25 KWh per dag totaal. Dus het gebruik van alles in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
PietFace schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:58:
[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag heeft hij na inbedrijfsstelling het huis van 20 graden naar 23,5 opgewarmd totdat ik hem handmatig van de dynamische stooklijn af haalde. Dat kostte in totaal 10 kWh. Voor het bijhouden verwacht ik dus rond de 5Kwh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-02 14:17
Lees vaak dat de thermostaat niet communiseerd met de WP. Bij mij is dat ook zo. Zelf wanneer de thermostaat op 18 graden staat wordt het toch makkelijk meer dan 22 graden onder de huidige omstandigheden. Nu maar een timing ingezet dwz smorgens gaat de WP aan om 9 uur en om 16 uur weer uit.
Ben hier vandaag mee begonnen laat wel weten hoe dit uitpakt na een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Lees vaak dat de thermostaat niet communiseerd met de WP. Bij mij is dat ook zo. Zelf wanneer de thermostaat op 18 graden staat wordt het toch makkelijk meer dan 22 graden onder de huidige omstandigheden. Nu maar een timing ingezet dwz smorgens gaat de WP aan om 9 uur en om 16 uur weer uit.

WP staat bij mij op lt8 en op energie zuinig. En draait heel rustig nagenoeg geen geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
John Roos schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:34:

WP staat bij mij op lt8 en op energie zuinig. En draait heel rustig nagenoeg geen geluid
Thermostaat staat bewaakt een ondergrens en zodra deze gehaald wordt heeft die seintje aan wp om boost te geven. Volgens mij doet de Thermostaat geen bovengrens om uit te schakelen.

Andere denkwijze.

Dit wordt overigens weer aangepast met die nieuwe Jan module geloof ik

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Ik denk niet dat dit je juiste weergave is van een thermostaat. Deze draadloze thermostaat van Honeywell werkte perfect in combinatie met de HR ketel. Als je 20 graden invoerde. Werd de kamer temperatuur in de buurt van deze thermostaat ook ca. 20 graden.
Nu in combinatie met de WP kan ik deze thermostaat zetten wat ik wil er veranderd niets.
Stooklijn is nu lt 8 en volgens mij is dat leidend voor de themperatuur van het water.
Dat is ook de reden dat ik er nu een timing in heb gezet. De WP draait nu van s morgens 9 uur tot 16 uur s middags
Per saldo draaid de WP slechts 7 uur van de 24 uur.
We gaan het zien wat hieruit komt. Huis blijft nu ruim 21 graden is nog steeds een beetje hoog om het echt aangenaam te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
John Roos schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:43:
Ik denk niet dat dit je juiste weergave is van een thermostaat. Deze draadloze thermostaat van Honeywell werkte perfect in combinatie met de HR ketel. Als je 20 graden invoerde. Werd de kamer temperatuur in de buurt van deze thermostaat ook ca. 20 graden.
Nu in combinatie met de WP kan ik deze thermostaat zetten wat ik wil er veranderd niets.
Stooklijn is nu lt 8 en volgens mij is dat leidend voor de themperatuur van het water.
Dat is ook de reden dat ik er nu een timing in heb gezet. De WP draait nu van s morgens 9 uur tot 16 uur s middags
Per saldo draaid de WP slechts 7 uur van de 24 uur.
We gaan het zien wat hieruit komt. Huis blijft nu ruim 21 graden is nog steeds een beetje hoog om het echt aangenaam te vinden.
Sinds kort hebben ze op LT8 inderdaad een dynamische stooklijn die zelf reguleert op basis van de gevraagd kamertemperatuur van je thermostaat.
Controleer even wat de gevraagde watertemperatuur van de warmtepomp is en of deze veranderd naar mate de woonkamer warmer wordt.

Gisteren was dat bij mij 40 graden en werd het te warm. Vandaag is deze aangepast naar 27 en blijft de temperatuur netjes rond de 21/22 graden. De warmtepomp is nu zelfs uitgegaan omdat het warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:14

Jerra

Beunhaas in wording

@John Roos Klopt inderdaad, en het "stookmechanisme" veranderd daar niets aan.
Of je nou met CV-Ketel stookt, airco, heteluchtverwarming, directe gaskachels, de thermostaat schakelt aan als het te koud wordt, en weer uit als die temperatuur bereikt is. Ook wel omschreven als warmtevraag.
Adlar communiceert het ook echt zoals jij het begrijpt, ze bieden een thermostaat ervaring aan; de thermostaat zorgt ervoor dat het niet te koud EN niet te warm wordt.

Wat @mversluis schetst is wel degelijk een optie als je daar bewust voor kiest.
Je kunt een stooklijn selecteren die altijd aan de hand van de buitentemperatuur een bepaalde hoeveelheid warmte het huis in stuurt, en dan functioneert de thermostaat alleen als ondergrens. (Vraagt als het ware een boost aan).
Bij LT8 is dit niet het geval, maar bij hogere stooklijnen zou je hierdoor wel een te warm huis kunnen ervaren.

Echter is dit niet wat Adlar levert, al een hele tijd niet, en ook niet wat ze aanraden.
Aan iedereen hier die mee denkt; hartstikke goed om te blijven benoemen dat er een JAN module bestaat voor mensen die hem nog niet hebben, echt waar!
Maar we kunnen ook wel begrijpen dat je huis normaliter nooit te warm wordt op de allerlaagste stooklijn LT8.

Als iemand benoemt op LT8 te stoken en "overshoot" te ervaren, zoals hierboven al vaker aan bod is gekomen;
Laten we er dan van uit gaan dat deze mensen gewoon de JAN module hebben,en meedenken richting een oplossing.

@John Roos zou je ons willen vermelden welke thermostaat jij hebt, en of het een draadloze thermostaat is?
- Heb je al contact gehad met Adlar over je probleem, het doorschieten van de warmte en het niet lijken te reageren op je instelling?
- Mogelijk zit je met hetzelfde probleem wat ik eerder heb beschreven; Adlar heeft aangegeven aan meerdere huishoudens niet-werkende thermostaten geleverd te hebben.
- Als het een draadloze is, kun je dan controleren of je überhaupt nog wel verbinding hebt, heb je al eens een andere plaatsing in de woonkamer geprobeerd?

Mooie tijdelijke oplossing met de timer zo, maar dat is natuurlijk niet hoe je de rest van je leven wilt blijven werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Bij het plaatsen van de WP is ook naar de bestaande thermostaat gekeken. Deze nagenoeg nieuwe draadloze Honeywell home thermostaat zou prima zijn voor deze WP werd er verteld. Welk type dit is mij niet bekend. Vermoed een t8 7 rs
Dus ook niet naar een andere gekeken.

Hoe ik moet controleren of hij verbinding heeft is mij een raadsel. Dus geen idee.

Deze thermostaat zit bijna direct tegenover elkaar tov de WP met slechts de spouwmuur er tussen.

Ben niet echt thuis in electronica zoals velen op dit forum wel hebben begrijp ik.

Mijn warmtepomp werkt sinds half december 2023. Later is ook bij mij de JAN module geplaatst.
Hele zomer vanaf april tot voor een week geleden uitgeschakeld geweest.

Nee, ik heb geen contact gezocht met Adlar. Voor een tijdje geleden een keer een vraag gesteld of zij mij konden vertellen dat er een beperkt stroomverbruik is terwijl de WP uitgeschakeld was. Nog steeds geen antwoord op gekregen. Ze hebben het waarschijnlijk erg druk.
Dus loop ik niet zo hard om bij hun een vraag neer te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Roos
Mis wel heel erg een goede gebruikers handleiding. Ben zo nu en dan maar wat aan het klooien met de WP.
Probeer dus zo min mogelijk iets te veranderen omdat ik mijn handelen niet kan overzien wat daar de gevolgen van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Helaas de timing instelling is mislukt, dacht ik. Had ingesteld dat om 16 uur de warmtepomp zou uitschakelen via de app, maar op de app blijven alle gegevens gewoon staan.
Echter bij de WP zelf is geen enkele activiteit meer te bekennen. Schijnbaar is hij dus wel uit maar de gegevens in Query blijven staan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 36% gewijzigd door John Roos op 03-10-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Jerra schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:54:
@John Roos Klopt inderdaad, en het "stookmechanisme" veranderd daar niets aan.
Of je nou met CV-Ketel stookt, airco, heteluchtverwarming, directe gaskachels, de thermostaat schakelt aan als het te koud wordt, en weer uit als die temperatuur bereikt is. Ook wel omschreven als warmtevraag.
Adlar communiceert het ook echt zoals jij het begrijpt, ze bieden een thermostaat ervaring aan; de thermostaat zorgt ervoor dat het niet te koud EN niet te warm wordt.

Wat @mversluis schetst is wel degelijk een optie als je daar bewust voor kiest.
Je kunt een stooklijn selecteren die altijd aan de hand van de buitentemperatuur een bepaalde hoeveelheid warmte het huis in stuurt, en dan functioneert de thermostaat alleen als ondergrens. (Vraagt als het ware een boost aan).
Bij LT8 is dit niet het geval, maar bij hogere stooklijnen zou je hierdoor wel een te warm huis kunnen ervaren.

Echter is dit niet wat Adlar levert, al een hele tijd niet, en ook niet wat ze aanraden.
Aan iedereen hier die mee denkt; hartstikke goed om te blijven benoemen dat er een JAN module bestaat voor mensen die hem nog niet hebben, echt waar!
Maar we kunnen ook wel begrijpen dat je huis normaliter nooit te warm wordt op de allerlaagste stooklijn LT8.

Als iemand benoemt op LT8 te stoken en "overshoot" te ervaren, zoals hierboven al vaker aan bod is gekomen;
Laten we er dan van uit gaan dat deze mensen gewoon de JAN module hebben,en meedenken richting een oplossing.

@John Roos zou je ons willen vermelden welke thermostaat jij hebt, en of het een draadloze thermostaat is?
- Heb je al contact gehad met Adlar over je probleem, het doorschieten van de warmte en het niet lijken te reageren op je instelling?
- Mogelijk zit je met hetzelfde probleem wat ik eerder heb beschreven; Adlar heeft aangegeven aan meerdere huishoudens niet-werkende thermostaten geleverd te hebben.
- Als het een draadloze is, kun je dan controleren of je überhaupt nog wel verbinding hebt, heb je al eens een andere plaatsing in de woonkamer geprobeerd?

Mooie tijdelijke oplossing met de timer zo, maar dat is natuurlijk niet hoe je de rest van je leven wilt blijven werken :)
Klopt toch niet helemaal wat je schetst.
Bij ons is dit zo geïnstalleerd en uitgelegd eind 2023 / begin 2024.
Wij hebben nog geen jan module ,en ben me er dagelijks van bewust dat deze er is.

Is dus geen bewust keuze van ons, maar zo opgeleverd.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Dit schema werkt bij ons met aanzetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnmfiYKdg9h2nDukB1bVAqxC9cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeHykbZNmtKVqEoRtwk80RUn.jpg?f=fotoalbum_large

Uitzetten gebeurt door homey geloof ik , maar weer niet meer welke param. ( vorig jaar ergens voor gebouwd)

[ Voor 11% gewijzigd door mversluis op 03-10-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:54
mversluis schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:33:
Dit schema werkt bij ons met aanzetten
[Afbeelding]

Uitzetten gebeurt door homey geloof ik , maar weer niet meer welke param. ( vorig jaar ergens voor gebouwd)
en dan gooit ie m ook ergens een keer boem pats uit? midden in een programma?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Homey zet wp op standby als binnen tempr gemeten door losse sensor boven 22 graden kwam.

Dit vorig jaar gebruikt met veel zon overdag waardoor huis erg op warmde en wp aansloeg omdat buiten koud was.

Dit is maar enkele malen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
Vandaag zou ik teruggebeld worden , maar kreeg om 18.30 een mail van Pascal. Hij is dieper in de materie gedoken en wat blijkt. Mijn DT4 honeywell voldoet niet samen met de Jan module. Ik moet nu een Honeywell Round modulation hebben. Maar die had ik!!!
Ingeruild voor de DT4!! Ik snap het niet meer. Zijn er gebruikers waarbij de Round wel goed werkt met de gewenste temperatuur instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:55:
Vandaag zou ik teruggebeld worden , maar kreeg om 18.30 een mail van Pascal. Hij is dieper in de materie gedoken en wat blijkt. Mijn DT4 honeywell voldoet niet samen met de Jan module. Ik moet nu een Honeywell Round modulation hebben. Maar die had ik!!!
Ingeruild voor de DT4!! Ik snap het niet meer. Zijn er gebruikers waarbij de Round wel goed werkt met de gewenste temperatuur instelling?
Ook een draadloze dt4? Of een bedrade?
Ik.moet er nog 1 aanschaffen namelijk en mij was ook die dt4 aanbevolen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
pentaw1nz schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Ook een draadloze dt4? Of een bedrade?
Ik.moet er nog 1 aanschaffen namelijk en mij was ook die dt4 aanbevolen
Een draadloze. Maar hoe is het mogelijk dat ze nu nog die dt4 adviseren. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Het is daar geen trial by error, maar trial AND error. En in mijn geval mag er ook een t voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 20:46
MrBas schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:02:
Je kan het afwachten of je kan gewoon je zin doordringen. Drie weken zonder verwarming is niet normaal en had allang opgelost moeten worden. Ik zou er achteraan blijven zitten en gewoon weer bellen naar kantoor EN de storingsdienst met de opgaaf dat dit direct opgelost dient te worden, anders dat je je rechtsbijstand er bij betrekt dan komen ze over het algemeen vrij snel met een oplossing.
Vandaag monteurs langs geweest. Prima opgelost nadat ik niet zelf de waterpomp weer draaiende had gekregen E94 error. Begreep dat er veel pompen vast zitten, omdat we de wp uitzetten in de zomer. Meegegeven dat communicatie nog steeds een issue is. Hoop dat er iets meegedaan wordt anders blijft het druk op het call-center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 11:30
Ik krijg vandaag iemand van Adlar over de vloer voor een offerte. Maar ben benieuwd: is dat dan een ontwerpfout? Je kan toch niet ieder jaar na iedere zomer bij iedereen de pomp moeten gaan repareren omdat hij een tijd niet heeft gedraaid? Of heb je dat met alle warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Roos
Nog even over mijn experiment met de timing instelling. Deze is ingesteld op smorgens 9 uur aan en smiddags 4 uur uit.
Volgens mij Instelling zou de WP dus om 9 uur moeten aanslaan. Maar dat is nog niet gebeurd.
Maar ik moet zeggen dat er ook geen warmtevraag is. Kamer thermostaat staat op 20 graden en de kamertemperatuur is nog steeds niet beneden deze 20 graden. Kortom thermostaat werk dus wel samen met de WP. En deze bepaald of de warmtepomp aan gaat is mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38
Remuzzz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:05:
Ik krijg vandaag iemand van Adlar over de vloer voor een offerte. Maar ben benieuwd: is dat dan een ontwerpfout? Je kan toch niet ieder jaar na iedere zomer bij iedereen de pomp moeten gaan repareren omdat hij een tijd niet heeft gedraaid? Of heb je dat met alle warmtepompen?
Nee, dat hebben alle waterpompen. Bij vloerverwarming met een waterpomp is dat ook. Met de CV ketel niet, omdat je die niet van de stroom afhaalt.
Eigenlijk moet je de WP elke maand even een uurtje op stroom zetten. Dan gaat deze even water rondpompen en zal de waterpomp niet zo snel vast gaan zitten.

Update: of beter nog, gewoon uitzetten via de app. Zoals hieronder uitgelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn3 op 04-10-2024 18:09 . Reden: Verbetering. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Is het niet dat je wp niet stroomloos moet maken maar gewoon standby moet zetten met witte kastje.

Dit hebben wij nl gewoon gedaan op advies van adlar en tot nu toen geen probleem gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
John Roos schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:19:
Nog even over mijn experiment met de timing instelling. Deze is ingesteld op smorgens 9 uur aan en smiddags 4 uur uit.
Volgens mij Instelling zou de WP dus om 9 uur moeten aanslaan. Maar dat is nog niet gebeurd.
Maar ik moet zeggen dat er ook geen warmtevraag is. Kamer thermostaat staat op 20 graden en de kamertemperatuur is nog steeds niet beneden deze 20 graden. Kortom thermostaat werk dus wel samen met de WP. En deze bepaald of de warmtepomp aan gaat is mijn conclusie.
Je zal in de app moeten kunnen zien of je wp standby ( stilgelegd) of aan staat (verwarmingsmodus) dan weet je dat je timer werkt. Dit staat natuurlijk los van de warmte vraag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6RCUDw-Wi0aBZ57zu2KGKr-jtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5FvdtP12GyraYTxgE0sAcA9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmjpxbJp_YVQPhFEKv3-k50QVTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHiJpO1i8P2mo7Ol7OjF0p77.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door mversluis op 04-10-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:54
Hier werkt de WP op LT8 met de JAN module.

De woonkamer temperatuur blijft hier vaak onder de ingestelde thermostaat temperatuur. Het werkt (nog) niet optimaal.

In Homeassistant heb ik Adlar WP sensoren aangemaakt. Als ik de grafieken daarvan bekijk valt me op dat bij een buitentemperatuur van ca. 12gr (bron buienradar en thermostaat sensor) de Adlar Ambient temperatuur (groen) 25gr aangeeft. De WP temp setwaarde (paars) is dan 15gr. De Adlar geeft 's avonds/'s nachts al structureel 4 a 5gr meer aan dan de werkelijke buitentemperatuur is.
Het lijkt me dat de WP met een te hoge buitentemperatuur werkt en dan ook de setwaarde te laag houdt.

De WP staat op het plat dak in de volle zon. Kan het zijn dat de Ambient voeler van de WP op een zon gevoelige plek zit? Weet iemand waar deze voeler in de WP zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvUMCWohLfPT0dyK8YDTHjsTKuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qc7AamIK77Bkwva2WOgCXcmX.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja inderdaad, de warmtepomp uitzetten via de app is veel veiliger, dan gaat meerdere keren per dag de pomp even aan om niet vast te roesten.

Dit doet de pomp in je CV ketel ook, ook in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik moet de 2e aanbetaling doen (50%).

Zal vast allemaal goed gaan, maar best een flink bedrag voor als je nog helemaal niets hebt
Ben gewend dat je een dele betaalt bij levering spullen oid.

Maar dat zal wel de werkwijze van Adlar zijn waar ze niet van afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Een draadloze. Maar hoe is het mogelijk dat ze nu nog die dt4 adviseren. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Het is daar geen trial by error, maar trial AND error. En in mijn geval mag er ook een t voor.
Wat ik hier eerder las zijn er problemen met de draadloze, maar niet met de bedrade dt4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 11:30
Ik heb net een offerte gehad, ook met DT4 erop inderdaad. En onderschrijf de opmerkingen van eerdere tweakers, er werd een leuke korting geboden van 2249 euro, die eigenlijk alleen geldig was als ik meteen akkoord zou gaan. Weliswaar zou ik dan nog wettelijke bedenktijd hebben, maar moest echt 3/4 keer weigeren voordat ze de korting ook op een offerte met een week geldigheid wilden zetten.

Nu nog een inhoudelijke vraag. Mijn CV staat op zolder, aan de voorkant van het huis. Volgens de verkoper was het het beste om de warmtepomp op de dakkapel van de zolder te zetten. Dat scheelt natuurlijk leidingen die anders door het hele huis en langs het huis en tuin moeten komen. Maar ik ben zelf bang voor een dreunend geluid door mn dunne dakkapeldak heen. Zijn er hier mensen met ervaring met een 6KW Adlar Castora II op een dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@fvanderstege gebruiker van het eerste uur, heeft in ieder geval ruim ervaring met plaatsing op een plat dak

Zoek even in het forum op trillingsdempers naar zijn verdere latere ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:45
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:57:
Ik moet de 2e aanbetaling doen (50%).

Zal vast allemaal goed gaan, maar best een flink bedrag voor als je nog helemaal niets hebt
Ben gewend dat je een dele betaalt bij levering spullen oid.

Maar dat zal wel de werkwijze van Adlar zijn waar ze niet van afwijken?
Ging bij ons allemaal precies zoals het stappenplan na de aanbetaling van 50% kreeg ik de volgende dag al een belletje wanneer ze de spullen konden komen brengen.
(houdt wel rekening mee dat er een groot pakket voor de deur staat en die je niet effe snel verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
Hier ook van mij een korte update over de ervaringen tot nu toe en ook wel wat open vragen.

Afgelopen dinsdag is de Aurora 6KW hier all-electric, dus met afkoppelen ketel, geïnstalleerd. De installatie ging erg netjes. Dag ervoor waren alle materialen geleverd. Goede contacten met de klantenservice hierover.

Na de installatie had de monteur de warmtepomp getest, hij kon alleen door een technisch probleem niet zelf in de JAN-module om hem te 'activeren'. Hij had het gemeld dat ze dat even op afstand moesten doen. Maar ik kreeg ook wel de tip om zelf ook even te bellen. Zo gezegd zo gedaan, rond 4 uur gebeld met deze mededeling, ze gingen me terugbellen zodra die actief was. Helaas geen belletje.
Woensdag einde dag was het inmiddels 18 graden in huis en de warmtepomp deed nog steeds niks, dus na de 3de keer bellen iets indringender gevraagd of ik nu toch echt geholpen kon worden. Ze zeiden dat de stooklijn was ingesteld maar ze niet zeker waren of die geactiveerd was. ik kreeg een handleiding en stappenplan om het handmatig in te stellen mee. Dit heb ik zelf gevraagd want ik wilde graag een Plan B. Toen ik thuis kwam van werk stond de warmtepomp echter flink te blazen en via de thermostaat kon ik zie dat hij ongeveer rond mijn belletje aan is geslagen. Top! Niks meer aan doen.

In de avond liep de temperatuur al snel naar boven de 21 graden. Aangezien ik hier ook heb gelezen dat er nu een nieuwe stooklijn is, dynamisch, dacht ik, oke hij schiet even door want hij is nog lerende. Wel hier een melding over gemaakt via de mail. Ik kreeg het verzoek terug om niks te wijzigen en het zo even te laten. Op donderdag stond de warmtepomp weer aan, ondanks dat het nog steeds 21 graden was en in de late middag was het inmiddels al 22,5 graden. Weer geprobeerd te bellen maar helaas de technische afdeling was in gesprek. Vanochtend ook gebeld met de vraag of ik zelf de stooklijn mocht aanpassen. De handleiding zegt immers dat je de stooklijn lager kunt zetten als het te warm is in huis. Inmiddels 23 graden overigens. nu einde dag nog steeds geen reactie en ben ik er klaar mee. Ik heb de warmtepomp handmatig ingesteld op HL8 zoals eerder instructie op woensdag. Toen ik deze instelling wijzigde stond er bij stooklijn op het display overigens "off" Geen idee wat dat inhoudt. Is dit de LT8 lijn of stond er iets fout?

Samengevat vind ik als je de medewerkers direct spreekt iedereen heel behulpzaam is en je wordt goed geholpen. Probleem is alleen dat je de technische afdeling amper te pakken krijgt en dat deze ook via de mail heel summier of pas laat reageren.

Misschien kunnen tweakers mij nog helpen met het te warm probleem. Ik heb inmiddels de app en zie dat "lage temperatuur curve 8" actief is. Het is buiten 10 graden maar de warmtepomp heeft een set temp van 35 graden. Ondanks dat het 22 graden binnen is, is deze zojuist weer aamgesprongen. Is er misschien een probleem met de thermostaat?

Dank u!

[ Voor 14% gewijzigd door Markies! op 04-10-2024 21:00 . Reden: Vraag al zelf gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 03:49
Ik heb vandaag de 2e aanbetaling gedaan. Ben benieuwd wanneer ze contact opnemen voor het brengen van de spullen.
Dit weekend ga ik alvast de grindbak maken waarin de warmtepomp komt te staan.

Iemand nog tips welk materiaal ik het beste kan nemen voor de funderingsbalken? Zelf dacht ik aan deze betonbiels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
BulMi schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:10:
Ik heb vandaag de 2e aanbetaling gedaan. Ben benieuwd wanneer ze contact opnemen voor het brengen van de spullen.
Dit weekend ga ik alvast de grindbak maken waarin de warmtepomp komt te staan.

Iemand nog tips welk materiaal ik het beste kan nemen voor de funderingsbalken? Zelf dacht ik aan deze betonbiels
ik heb m ook zojuist gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Even een reactie op een aantal forumitems over het energie-/stroomverbruik,
Hieronder het energieverbruik van mijn Adlar 6kW, spanning staat op de WP, maar deze is wel in rust, compressor en waterpomp lopen niet.
Wat opvalt is dat het opgenomen vermogen varieert, mogelijk veroorzaakt door de buitentemperatuur. Dit lijkt me een koude-/vorstbeveiliging voor ????.
Vermogen bij buitentemp > 7gr C = ca 11W (= 0,264kWh/dag)
Vermogen bij buitentemp < 7gr C = ca 41W (= 0.984kWh/dag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfHNw9NNjxmyNsUQwQANibYm65M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQbA2FVsO7zmdCbukwqfxxXy.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
marnie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:49:
Hieronder het energieverbruik van mijn Adlar 6kW, spanning staat op de WP, maar deze is wel in rust, compressor en waterpomp lopen niet.
Wat opvalt is dat het opgenomen vermogen varieert, mogelijk veroorzaakt door de buitentemperatuur. Dit lijkt me een koude-/vorstbeveiliging voor ????.

[Afbeelding]
Ik denk dat bij de 41W de pomp aan het lopen is en in rust niet. Dit komt ongeveer bij mij overeen als mijn circulatiepomp gaat draaien namelijk.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik denk dat bij de 41W de pomp aan het lopen is en in rust niet. Dit komt ongeveer bij mij overeen als mijn circulatiepomp gaat draaien namelijk.
Dank, vorstbeveiliging van de aan- en afvoer dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Markies! schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:18:
Hier ook van mij een korte update over de ervaringen tot nu toe en ook wel wat open vragen.

Afgelopen dinsdag is de Aurora 6KW hier all-electric, dus met afkoppelen ketel, geïnstalleerd. De installatie ging erg netjes. Dag ervoor waren alle materialen geleverd. Goede contacten met de klantenservice hierover.

Na de installatie had de monteur de warmtepomp getest, hij kon alleen door een technisch probleem niet zelf in de JAN-module om hem te 'activeren'. Hij had het gemeld dat ze dat even op afstand moesten doen. Maar ik kreeg ook wel de tip om zelf ook even te bellen. Zo gezegd zo gedaan, rond 4 uur gebeld met deze mededeling, ze gingen me terugbellen zodra die actief was. Helaas geen belletje.
Woensdag einde dag was het inmiddels 18 graden in huis en de warmtepomp deed nog steeds niks, dus na de 3de keer bellen iets indringender gevraagd of ik nu toch echt geholpen kon worden. Ze zeiden dat de stooklijn was ingesteld maar ze niet zeker waren of die geactiveerd was. ik kreeg een handleiding en stappenplan om het handmatig in te stellen mee. Dit heb ik zelf gevraagd want ik wilde graag een Plan B. Toen ik thuis kwam van werk stond de warmtepomp echter flink te blazen en via de thermostaat kon ik zie dat hij ongeveer rond mijn belletje aan is geslagen. Top! Niks meer aan doen.

In de avond liep de temperatuur al snel naar boven de 21 graden. Aangezien ik hier ook heb gelezen dat er nu een nieuwe stooklijn is, dynamisch, dacht ik, oke hij schiet even door want hij is nog lerende. Wel hier een melding over gemaakt via de mail. Ik kreeg het verzoek terug om niks te wijzigen en het zo even te laten. Op donderdag stond de warmtepomp weer aan, ondanks dat het nog steeds 21 graden was en in de late middag was het inmiddels al 22,5 graden. Weer geprobeerd te bellen maar helaas de technische afdeling was in gesprek. Vanochtend ook gebeld met de vraag of ik zelf de stooklijn mocht aanpassen. De handleiding zegt immers dat je de stooklijn lager kunt zetten als het te warm is in huis. Inmiddels 23 graden overigens. nu einde dag nog steeds geen reactie en ben ik er klaar mee. Ik heb de warmtepomp handmatig ingesteld op HL8 zoals eerder instructie op woensdag. Toen ik deze instelling wijzigde stond er bij stooklijn op het display overigens "off" Geen idee wat dat inhoudt. Is dit de LT8 lijn of stond er iets fout?

Samengevat vind ik als je de medewerkers direct spreekt iedereen heel behulpzaam is en je wordt goed geholpen. Probleem is alleen dat je de technische afdeling amper te pakken krijgt en dat deze ook via de mail heel summier of pas laat reageren.

Misschien kunnen tweakers mij nog helpen met het te warm probleem. Ik heb inmiddels de app en zie dat "lage temperatuur curve 8" actief is. Het is buiten 10 graden maar de warmtepomp heeft een set temp van 35 graden. Ondanks dat het 22 graden binnen is, is deze zojuist weer aamgesprongen. Is er misschien een probleem met de thermostaat?

Dank u!
Beste Markies, ervaring lijkt erg op die van mij. De dt4 samen met Jan ook 35C. Was in augustus. Direct mail gestuurd hoe dit mogelijk is. Lajos antwoordde gebruikelijk: moet op HL8 en heating. Veranderde niets. Ik heb een poos de airco aangehad want ik was er poepzat van. Tot ik een mail kreeg van Lajos dat ze nu wisten hoe en wat. Ik moest wat parameters opnieuw instellen . Niks anders. Toen een mail van Lajos dat ik toch een verkeerde thermostaat heb. Vervolgens stuurt Pascal een mail, dat er niets mis is met mijn thermostaat. Maar na nog 5 x bellen, en iedere x 20 min. wachten, krijg ik dus ‘‘s avonds een mail van Pascal dat ik toch een round modulation thermostaat moet hebben!!!
Ik heb nu huisruilers in mijn woning. Heb de wp op HL7 staan met timing. Hopelijk werkt dit nog een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Beste Markies, ervaring lijkt erg op die van mij. De dt4 samen met Jan ook 35C. Was in augustus. Direct mail gestuurd hoe dit mogelijk is. Lajos antwoordde gebruikelijk: moet op HL8 en heating. Veranderde niets. Ik heb een poos de airco aangehad want ik was er poepzat van. Tot ik een mail kreeg van Lajos dat ze nu wisten hoe en wat. Ik moest wat parameters opnieuw instellen . Niks anders. Toen een mail van Lajos dat ik toch een verkeerde thermostaat heb. Vervolgens stuurt Pascal een mail, dat er niets mis is met mijn thermostaat. Maar na nog 5 x bellen, en iedere x 20 min. wachten, krijg ik dus ‘‘s avonds een mail van Pascal dat ik toch een round modulation thermostaat moet hebben!!!
Ik heb nu huisruilers in mijn woning. Heb de wp op HL7 staan met timing. Hopelijk werkt dit nog een week.
Ook een draadloze dt4 of bedrade? Ben hier benieuwd naar.

Ik heb nu een nest naar werd geadviseerd een dt4 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
ijtsehummel schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Hmm vreemd heb de DT4 niet gekozen, werd mij wel ook aangeraden trouwens door Adlar. Ik heb een Tado V3, moest wel een draadloze variant hebben. Echter ook hier op tweakers gehoord dat er andere zijn met deze thermostaat en dat dit werkt. Van te voren ook bij Adlar gecheckt. Zou moeten werken. Maar inderdaad, de wp blijft een set point houden van 33 tot 35 graden. En springt ook aan bij hoge temperatuur. Ik heb de thermostaat van de stroom gehaald om te controleren of de WP dan toch de stooklijn pakt van 25 graden, maar helaas.

WP staat nu uit. Ik heb de storingsdienst vandaag gebeld maar geen monteur aan de telefoon gekregen. Het is toch afwachten tot er eens iemand tijd heeft daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hoe verstrekt Adlar hun handleiding en andere instructies ? Online niets over te vinden. Zou er graag eens doorheen gaan voordat hij wordt geïnstalleerd.

Edit:
Toch gevonden:
https://adlar.com/nl/handleiding-bekijken/

Echter wel erg beperkte info over de stooklijnen.
Ik zie voor verwarmen HH 1 tm 8 en HL 1 tm 8.
Zie mensen hier die het ook hebben over LT, wat is dat dan?

En wat zijn de meest stabiele stooklijnen? Ik hoop het toch meestal te kunnen doen met HL

[ Voor 54% gewijzigd door pentaw1nz op 06-10-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Markies! schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

Hmm vreemd heb de DT4 niet gekozen, werd mij wel ook aangeraden trouwens door Adlar. Ik heb een Tado V3, moest wel een draadloze variant hebben. Echter ook hier op tweakers gehoord dat er andere zijn met deze thermostaat en dat dit werkt. Van te voren ook bij Adlar gecheckt. Zou moeten werken. Maar inderdaad, de wp blijft een set point houden van 33 tot 35 graden. En springt ook aan bij hoge temperatuur. Ik heb de thermostaat van de stroom gehaald om te controleren of de WP dan toch de stooklijn pakt van 25 graden, maar helaas.

WP staat nu uit. Ik heb de storingsdienst vandaag gebeld maar geen monteur aan de telefoon gekregen. Het is toch afwachten tot er eens iemand tijd heeft daar.
Ik heb ook een Tado thermostaat echter werk ik niet met de custom stooklijn HL8, ik heb mijn thermostaat gewoon uitstaan en gebruik de "ouderwetse" stooklijnen icm HA. Thermostaten in huis gebruik ik om mijn warmtepomp aan te sturen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
pentaw1nz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:31:
Hoe verstrekt Adlar hun handleiding en andere instructies ? Online niets over te vinden. Zou er graag eens doorheen gaan voordat hij wordt geïnstalleerd.

Edit:
Toch gevonden:

En wat zijn de meest stabiele stooklijnen? Ik hoop het toch meestal te kunnen doen met HL
Ik weet zo even niet waar HH en HL exact voor staat, maar LT = Lage Temperatuur en ik neem even aan dat dat een alternatieve benaming is voor HL. En daarmee dus de lage temperatuur stooklijnen.
Indien mogelijk wil je inderdaad binnen die stooklijnen blijven. Hoe dichter bij LT8 (is de laagste stooklijn), hoe goedkoper en stiller je stookt.
Is HH wellicht Heat High en HL Heat Low of zo?

Dat is uiteraard geheel afhankelijk van je huis, isolatie, afgiftemethode en het weer etc.

En let op:, als je de Jån module hebt, dan stook je per definitie op LT8, maar dat is dan een custom stooklijn. Je blijft dan verder af van je stooklijnen en laat het de module uitzoeken. En ja, het inregelen daar an kan een paar weken en belletjes/mailtjes kosten.

Het duurde bij mij 3 weken en de nodige communicatie om het behoorlijk werkend te krijgen.
Ik wil het nog verder finetunen icm Adlår, maar daar wacht ik nog even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
macfocus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Ik weet zo even niet waar HH en HL exact voor staat, maar LT = Lage Temperatuur en ik neem even aan dat dat een alternatieve benaming is voor HL. En daarmee dus de lage temperatuur stooklijnen.
Indien mogelijk wil je inderdaad binnen die stooklijnen blijven. Hoe dichter bij LT8 (is de laagste stooklijn), hoe goedkoper en stiller je stookt.
Is HH wellicht Heat High en HL Heat Low of zo?

Dat is uiteraard geheel afhankelijk van je huis, isolatie, afgiftemethode en het weer etc.

En let op:, als je de Jån module hebt, dan stook je per definitie op LT8, maar dat is dan een custom stooklijn. Je blijft dan verder af van je stooklijnen en laat het de module uitzoeken. En ja, het inregelen daar an kan een paar weken en belletjes/mailtjes kosten.

Het duurde bij mij 3 weken en de nodige communicatie om het behoorlijk werkend te krijgen.
Ik wil het nog verder finetunen icm Adlår, maar daar wacht ik nog even mee.
Benamingen waren High High, en High Low volgens Adlar, LT8 is de custom stooklijn tegenwoordig waar de Jan module (nog niet goed) mee werkt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Na wat pielen lijkt het nu goed te werken met mijn tado die zones heeft in combinatie met opentherm via de jan en de dynamsiche stooklijn lt8

In de tado installer apps diverse keuzes geprobeerd zoals een normale remha als ketel omdat de als eerst geopperde keuze quatt ( omdat adlar nog niet in de ketel lijst staat) helemaal weinig deed

Nu met de keuze DeWarmte, de pomp van de concurrentie lijkt jet correct te werken.
De stel temp gaat netjes omlaag en omhoog gedurende de dag.

Kamers zijn netjes op de temp in de zones en geheel volgens schema

wat me wel op valt is dat de pomp niet constant aanblijft. Ik zou verwachten dat deze netjes de stel temp omlaag gaat gooien en de comoressor op een zeer laag nivo aan de gang zou houden , maar ik zie elk uur wel een aan en dan even uit.

Het werkt pas sinds gisteren met de switch van ketel naar dewarmte sinds gisteren.

Misschien moet de jan module logica nog wat meer info verzamelen de aankomende dagen om beter te kunnen inschatten , we gaan het zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqkhPJuOzLDhSJ1KqpK59dAVp30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIORCTJxdagAhpS5M56dnYAv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door m-ruiter227 op 06-10-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
MrBas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb ook een Tado thermostaat echter werk ik niet met de custom stooklijn HL8, ik heb mijn thermostaat gewoon uitstaan en gebruik de "ouderwetse" stooklijnen icm HA. Thermostaten in huis gebruik ik om mijn warmtepomp aan te sturen.
Dit begrijp ik niet helemaal moet ik zeggen. De Jan module moet toch een soort input krijgen van de temperatuur binnen om überhaupt te kunnen 'sturen' ? Welke thermostaat in huis gebruik je daarvoor dan?

Goed, mijn systeem is denk ik een stuk simpeler. Warmtepomp en 1 Tado draadloze thermostaat die de temperatuur van de woonkamer opneemt. Via de draadloze gateway is deze gelinkd aan de JAN module.

Ik ben zelf aan het troubleshooten gegaan en kwam er toen achter dat de gateway wel OpenTherm is aangesloten via de draden (+ en -) maar dat de configuratie van de thermostaat nog op aan/uit stond. Dit nu goed gezet volgens de installateurs handleiding van TADO. De temperatuur van de warmtepomp loopt nu wonderbaarlijk terug. Stond constant op 35 graden is nu inmiddels 30 graden set temperatuur.. Zou dit het zijn geweest? Ik ga hem de hele dag aan laten staan en kijken wat er verder gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
@Markies! welke ketel heb je gekozen tijdens de configuratie op open therm ?

Mij was aangegeven dat ik voor quatt als merk kon kiezen echter deed deze hiermee niks.

Zoals gezegd lijkt de keuze voor “dewarmte” meer te doen . Maar geen idee of dit de beste is .
Mijn stel temp schommelt tussen 34 en 35 en niet lager met redelijk wat stops en starts.

Ps let niet op de COP , zit nog een factor 1000 foutje in mn formule en is pas sinds gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snqSQ1TKbJnjSQRwlVgvbI6UFmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BX0MXv63An1dUDXOZzUwn5GN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzWH697-EQtGB8QMNmDAvvjUhvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iauphcvKaEWxWUvr6Dzesks5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door m-ruiter227 op 06-10-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
m-ruiter227 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:36:

Mij was aangegeven dat ik voor quatt als merk kon kiezen echter deed deze hiermee niks.

Zoals gezegd lijkt de keuze voor “dewarmte” meer te doen . Maar geen idee of dit de beste is .
Mijn stel temp schommelt tussen 34 en 35 en niet lager met redelijk wat stops en starts.

Ps let niet op de COP , zit nog een factor 1000 foutje in mn formule en is pas sinds gisteren

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@m-ruiter227 ik heb het puur via de thermostaat zelf gedaan. Dus nog niks met de Tado installateurs app.
Ik heb onderstaande gevolgd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJQ6OUqM3_hcz_998-mz6g7VHys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b18tF2ZHuO870pvzCBlZwIVA.png?f=fotoalbum_large

De set temperatuur is nu 26 graden dus er gebeurt nu wel iets. Ik heb het protocol verandert van R01 naar D01 (open therm) Als ik later thuis ben zal ik die Tado installateurs app nog eens openen. Net pas gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38

Edit:
Toch gevonden:

HL is gelijk aan LT. LT staat voor Low Temp. Waar de HL voor staat bij Adlar weet is zo niet.

Welke stooklijn het meest geschikt is voor jou huis is voor iedereen anders. Meestal weet je zelf wel of dat in de richting van de 50, 40 of 30 graden is. Dan weet je ook welke stooklijnen daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
m-ruiter227 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik even in mag breken, ik krijg de warmtepomp niet netjes in de Homey, heb jij ergens een stappenplan/handleiding die ik kan volgen? Hij hangt er nu via de Tuya app aan maar daar kan ik niks via uitlezen of inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
@Destynx ik denk dat je de community Tuya app gebruikt . Die is idd wat lastiger met broadcast ids en messages maar werkt ook .

Het simpelste is de officiële athom Tuya app te gebruiken . Dat voeg je hem toe als unknown device en kan je in flows alles uitlezen . Advanced flows zijn wel handig om te hebben maar ook met de normale lukt het prima .

Je kan dan met de app device capability’s een eigen custom device aanmaken en deze alle waardes laten presenteren die je met de flows uit je tuya unknown device haalt .

Het apparaat dat je met device capability’s hebt gemaakt kan je zelf aan vinken of je deze ook tags en insights wilt laten generen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mijn cv ketel redt het op 40 graden prima. Dan nog regelmatig moduleren. Ik verwacht dus op een gunstige stooklijn te kunnen stoken met de wp.

Ik zie dat deze stooklijnen handmatig kunnen worden ingesteld, maar dat dit met de JAN module eigenlijk niet de bedoeling is ? Die is zelfleregend en zou het moeten regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis

Edit:
Toch gevonden:

Ht = hoge temperatuur
Lt = lage temperatuur

Staan beide in zelfde grafieken.

Vooral mensen met vloerverwarming gebruiken lt en radiatoren ht ( maar is niet 100% de waarheid )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
pentaw1nz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:37:
Mijn cv ketel redt het op 40 graden prima. Dan nog regelmatig moduleren. Ik verwacht dus op een gunstige stooklijn te kunnen stoken met de wp.

Ik zie dat deze stooklijnen handmatig kunnen worden ingesteld, maar dat dit met de JAN module eigenlijk niet de bedoeling is ? Die is zelfleregend en zou het moeten regelen?
Klopt, je hebt het goed begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
macfocus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Klopt, je hebt het goed begrepen
Maar daardoor dus wel steeds met Adlar bellen als iets niet helemaal top werkt, ipv zelf kunnen tweaken tot optimale settings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
pentaw1nz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Maar daardoor dus wel steeds met Adlar bellen als iets niet helemaal top werkt, ipv zelf kunnen tweaken tot optimale settings?
De custom stooklijn en die module zijn nog redelijk nieuw. Dus ja, de kans bestaat dat je een paar keer met ze aan de lijn hangt/mailt.
Maar het werkt bij mij nu heel behoorlijk en beter als met de hand de boel bijregelen.
Kan het nog beter, ja dat denk ik wel, maar ik heb even geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
@Destynx hierbij de flows die ik gebruik met de Athom Tuya app om de Adlar gegevens in betterlogic variabelen te zetten die weer met een customcapabilitys device kan worden gebruikt.
Voor het verbruik gebruik ik een homewizard kwh meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQMh74AFjAybtD5fkjr19CCpJD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lTrDIFdGeIufcs0jZQ6zJaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-05 22:34
heeft iemand al ervaring met de timing functie? Wij hebben de full electric warmtepomp direct op de vloerverwarming aangesloten. via de timer zet ik de WP nu 8 uur op een dag aan (van 11.30 tot 19.30 uur) als de buitentemperatuur het hoogste is en daarmee het rendement van de WP ook het hoogst? Ik heb de stooklijn op LT2 gezet, die staat normaal op LT4. hangt natuurlijk erg van buitentemperatuur en isolatie af of het dan in de ochtend nog warm genoeg is. We hebben een vrijstaande woning die redelijk goed geisoleerd is en circa 140m2 vloeroppervlak op de begane grond.

Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
John Roos schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:19:
Hoi , Bij mij werkt de timing wel. Ik gebruik geen thermostaat, alleen de stooklijn. gisteren heeft ie het voor het eerst gedaan. Hij draait dan van 11:30 uur tot 19:30 uur op de stooklijn LT2. Ik laat de WP werken als de omgevingstemperatuur het hoogste is en mijn zonnepanelen veel opwekken. ik kan mijn verbruik niet meten , maar de compressor draait nu op 30 Hz en de fan op 32 Hz, dus dat geeft een heel laag verbruik. Outlet is 33 en inlet 30 graden (conform stooklijn). Vloer warmt nu dus lekker op voor een prikkie en daar moet ie het dan tot morgen 13.00 mee doen, want tegen die tijd komt de warmte van de volgende sessie (met enige vertraging) weer door de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 12-09 16:41

[Afbeelding]
Hoe meet je het verbruik van de warmtepomp?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 12-09 16:41

Hoe meet je het verbruik vd warmtepomp?

[Afbeelding]

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Met een kWh meter, in je meterkast of een smart plug (die het aansluitvermogen aankan) als je WP op een normale wandcontactdoos zit aangesloten (waarschijnlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Homewizard kwh meter in je meterkast en een p1 van homewizard in je slimme meter.

Perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Vandaag maar eens gevraagd waarom de WP niet op mijn aan/uit thermostaat reageert (geplaatst feb-2024)
Krijg nu van Adlar Castra te horen dat het een opentherm thermostaat moet zijn. Het staat mij bij dat het een aan/uit thermostaat moest zijn.
Weet iemand welk type thermostaat werd er toegepast voordat de "JAN" werd geïntroduceerd.
Zelf heb ik geen "JAN".

Lijkt dat ze bij Adlar Castra ook het overzicht kwijt zijn

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Wij hebben netatmo aan/uit en werkt nogsteeds.

Toen ook bevestigd door adlar dat we aan/uit moesten hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
HeHoe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:04:
Vandaag maar eens gevraagd waarom de WP niet op mijn aan/uit thermostaat reageert (geplaatst feb-2024)
Krijg nu van Adlar Castra te horen dat het een opentherm thermostaat moet zijn. Het staat mij bij dat het een aan/uit thermostaat moest zijn.
Weet iemand welk type thermostaat werd er toegepast voordat de "JAN" werd geïntroduceerd.
Zelf heb ik geen "JAN".

Lijkt dat ze bij Adlar Castra ook het overzicht kwijt zijn
Voor wat ik weet:
De Adlar zonder JAN module werkt op stooklijnen, niet op de thermostaat. De thermostaat staat laag en is een aan/uit regeling aangesloten op de CV.
De Adlar met JAN module werkt op stooklijn LT8/HL8 ( Lage Temperatuur 8 / Heating Low 8 ) en de regeling werkt met een Open Therm thermostaat, niet op de stooklijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Bedankt voor jullie reactie.
Maarhier het antwoordt, op mijn vraag hierover van Adlar is

Goedenavond,
Wanneer u een aan/uit thermostaat heeft dan reageert deze niet op de warmtepomp. De pomp werkt met een opentherm sturing. Wellicht dient de thermostaat vervangen te worden voor een ander model zodat deze wel samen kunnen communiceren.

Met vriendelijke groet,
Warm regards,
Mark
Team Adlår Castra

@marnie,

Ik idee had ik ook al. (y) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0xtyh9JrLqJ8k_xnzGydEnSs6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mfj1KwI1ad9h17fkCl9uHhNG.png?f=fotoalbum_large
Op deze site (Gelijke ? WP ? andere software) hebben ze het over een aan/uit thermostaat op contact 19 -20
https://hgb-trading.nl/monoblock-6kw

Heb mijn script aangepast. Als de kamers op temperatuur zijn, thermostaat uit, zet ik nu de de stooklijn op 15 graden( laagste temperatuur van de WP als deze aanstaat)
Indien een temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt wordt de ingestelde stooklijn Hl.. gevolgd.

Eens kijken hoe 1 en ander gaat. :)

[ Voor 24% gewijzigd door HeHoe op 08-10-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is wel een heel ander warmtepompje, met R290 erin als koelmiddel.
Maar het grootste verschil tussen warmtepompen lijkt toch wel in de software te zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
roelof mulder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Hoi , Bij mij werkt de timing wel. Ik gebruik geen thermostaat, alleen de stooklijn. gisteren heeft ie het voor het eerst gedaan. Hij draait dan van 11:30 uur tot 19:30 uur op de stooklijn LT2. Ik laat de WP werken als de omgevingstemperatuur het hoogste is en mijn zonnepanelen veel opwekken. ik kan mijn verbruik niet meten , maar de compressor draait nu op 30 Hz en de fan op 32 Hz, dus dat geeft een heel laag verbruik. Outlet is 33 en inlet 30 graden (conform stooklijn). Vloer warmt nu dus lekker op voor een prikkie en daar moet ie het dan tot morgen 13.00 mee doen, want tegen die tijd komt de warmte van de volgende sessie (met enige vertraging) weer door de vloer.
vandaag bij ongeveer dezelfde weersomstandigheden weer hetzelfde resultaat. WP gaat automatisch aan en zit al snel op bovenstaand schema van temperaturen en verbruik. De temperatuur in de woning blijft tussen de 21 en 22 graden. Dat is voor ons te warm, maar ik wacht even met het kiezen van een andere stooklijn tot de temperaturen dalen om te kijken wat dat met het binnenklimaat doet. Ik schat mijn verbruik nu op 4kWh per dag die helemaal door mijn panelen worden opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
roelof mulder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Hoe stel je dat in met die tijdschemas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
roelof mulder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

vandaag bij ongeveer dezelfde weersomstandigheden weer hetzelfde resultaat. WP gaat automatisch aan en zit al snel op bovenstaand schema van temperaturen en verbruik. De temperatuur in de woning blijft tussen de 21 en 22 graden. Dat is voor ons te warm, maar ik wacht even met het kiezen van een andere stooklijn tot de temperaturen dalen om te kijken wat dat met het binnenklimaat doet. Ik schat mijn verbruik nu op 4kWh per dag die helemaal door mijn panelen worden opgewekt.
Nog steeds op lt2 neem ik aan ?
Wij zitten op lt5 zonder timer en is het huis tussen 19 en 20 graden. Soms uitschieter als er veel zon is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelof mulder
pentaw1nz schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Hoe stel je dat in met die tijdschemas ?
In de app, rechts onderin klikken op instellingen (bij mij staat er opgericht?)
dan klikken op timing
daarna schema toevoegen
daar kun je instellen wat je wilt en op opslaan klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
mversluis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Nog steeds op lt2 neem ik aan ?
Wij zitten op lt5 zonder timer en is het huis tussen 19 en 20 graden. Soms uitschieter als er veel zon is
ja, staat nog op LT2 en draait dus 8 uur op een dag, onafgebroken, bij de hoogste buitentemperaturen waardoor de WP met een hoog rendement en laag energieverbruik draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Welke app gebruik je daarvoor, en op iOS of Android?
Ik kan zelf alleen een setpoint instellen namelijk, geen keuze in stooklijn per bepaalde tijd.

Ik gebruik de Smart Life app op iOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnzan96
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-01 12:05
Goedenavond,

Ik heb een Honeywell dt4m bedraad aangesloten op de Jan module. Nu gebeurt er niks als ik de thermostaat omhoog zet. Ook gaat het warmtevraag vlammetje op de thermostaat niet aan. Het aparte is dat het vlammetje op de thermostaat wel aangaat zodra ik warm water uit de kraan haal. Dat hoort niet lijkt mij?? Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelof mulder
ctvi schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:48:
Maandag 23 september is bij mij ook de warmtepomp geactiveerd. Dat was een maand nadat hij geinstalleerd was. Dit was wel iets langer wachten, in vergelijking met de superkorte tijd tussen het eerste belletje, het adviesgesprek en de plaatsing. Maar goed, ruim op tijd om aan de wintertaak te beginnen.

Bij mij is ook de Jan module geinstalleerd en werd er verteld dat ik alleen op stooklijn LT8 hoef te blijven en alles daarbinnen automatisch geregeld wordt. Binnenkort brengt Adlar ook zelf een app uit die de Smart Life app vervangt.

De uitleg was helaas vrij summier. Voor de uitgebreide handleiding werd ik naar de website verwezen. Maar die heb ik daar niet gevonden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wanneer de pomp precies begint te werken, op basis van welke binnen en buiten en steltemperatuur, en hoe hoog de watertemperatuur dan wordt.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de betekenis van de parameters, en welke van belang zijn voor het systeem. Bestaat daar eigenlijk een handleiding van? De installateur nam alles ook maar over van zijn papiertje. Is het eigenlijk mogelijk een dump te maken van de bestaande instellingen?

Ik zie dat hier in het forum heel veel kennis bij elkaar staat. Ik heb al flinke stukken doorgelezen, maar om alles te weten te komen, dat kost wel even tijd.

Verder vraag ik mij af hoe ik de adlar een vloer-opstookprotocol kan laten afleggen (24 uur lang een bepaalde temperatuur van de aanvoertemperatuur, en iedere dag iets hoger). De installateur zei dat ik de stooklijn op "sluiting" moest zetten, en dan handmatig de steltemperatuur kiezen. Die heb ik op 25 graden gezet, maar er gebeurt helemaal niets.
ik ben ook op zoek naar de betekenis van alle parameters in de app. Heb jij die al gekregen of gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
adlar heeft een gebruikers filmpje op YT gezet: YouTube: Uitleg warmtepomp Adlår

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
Ik dacht deze instelling al in een eerder bericht tegen te zijn gekomen maar kan hem niet vinden.

Heeft iemand de id welk aangepast moet worden / procedure om de flow snelheid aan te passen als de warmtepomp geen warmtevraag heeft.

Bij mij is deze constant 10L per minuut , mijn inziens redelijk hoog, ook omdat alle zones tado termostaten hebben en dus dicht staan. Het zou dan alleen maar een constante flow van 10l per minuut langs de bypass door het buffervat en direct weer de pomp in zijn.

Wil hem graag terug brengen naar bv 5 of 4 Liter flow waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
m-ruiter227 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:41:
Ik dacht deze instelling al in een eerder bericht tegen te zijn gekomen maar kan hem niet vinden.

Heeft iemand de id welk aangepast moet worden / procedure om de flow snelheid aan te passen als de warmtepomp geen warmtevraag heeft.

Bij mij is deze constant 10L per minuut , mijn inziens redelijk hoog, ook omdat alle zones tado termostaten hebben en dus dicht staan. Het zou dan alleen maar een constante flow van 10l per minuut langs de bypass door het buffervat en direct weer de pomp in zijn.

Wil hem graag terug brengen naar bv 5 of 4 Liter flow waarde.
Volgens mij de P261

Druk 5 seconden op de aan/uit knop, display ontgrendeld (slotje weg)
Druk 5 seconden op de "M" knop, "L00" knippert
Druk nogmaals 5 seconden op de "M" knop, "P00" knippert
Zoek met de pijltjestoetsen parameter P261 en druk op M om de waarde te wijzigen naar ??
Druk na invoeren op de "M" knop om te bevestigen
Druk eenmaal op de aan/uit knop om terug naar het hoofdmenu te gaan. Het display zal automatisch weer vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
P260 is de max flow
P261 is de min flow
De in te stellen waarde is een percentage van de maximale flow zijn 100% = 17l/m

Bij mij staat de max flow P260 op 99 zijnde 17l/m, dit komt overeen met de in Homeassistant aangegeven waarde.
Bij mij staat de min flow P261 op 30 zijnde 30% van 17 = 5l/m, Homeassistant geeft hier een waarde aan die varieert tussen 3 tot 4 l/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Misschien heel onnozel, maar moet hij altijd water rond pompen? Hij gaat bij mij elke paar minuten aan en uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
m-ruiter227 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:28:
@Destynx hierbij de flows die ik gebruik met de Athom Tuya app om de Adlar gegevens in betterlogic variabelen te zetten die weer met een customcapabilitys device kan worden gebruikt.
Voor het verbruik gebruik ik een homewizard kwh meter

[Afbeelding]
Eindelijk tijd gehad om hier mee te stoeien, dankjewel! Bijna alle belangrijke waardes zijn nu inzichtelijk. Ik zit alleen nog te stoeien met de COP berekening, hoe heb jij die voor elkaar gekregen in Homey?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
@Destynx Ik ben er nog niet helemaal klaar mee. Geheel loopt volgens mij redelijk maar niks gedubbelchecked of alles helemaal correct is . Soms een raar hoge waarde van 6.8 maar dat kan natuurlijk in een hele korte periode de uitkomst zijn. Vandaar dat ik het gemiddelde meer op de oude dan de nieuwe waarde laat lijken.
Daarnaast wil ik nog dat de gemiddelde elke dag naar 0 gaat wat er nog niet in staat zodat je in insights per dag ook een grafiek heb van de cop in plaats van een totaal gemiddeld van de tijd dat de flow loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVjkMBwrSIrCigQLwjiDKrZzKlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bYHxHfNaXxWkyOIG2vF4LUp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Vanochtend monteur over de vloer gehad, alles aangepakt.
De goot zit nog steeds niet heel netjes eerlijk gezegd, binnenkort dan toch maar zelf met de ladder ertegenaan.

En na even bellen zei het hoofdkantoor dat er inderdaad een Modulation Round geleverd moest worden.
Die heb ik nu, vanaf nu het huis laten inleren op LT8.

De draadloze thermostaat die ik nu in huis heb is de Y87RF om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
heb de modulation round nu ook juist aangesloten. heb een paar weken de timing gehad, en werkte eigenlijk perfect. weet iemand of de timing op HL8 blijft werken? de thermostaat op 21C gezet. Maar op de Home app blijft de temp. op 20C staan. kun je ook niet aanpassen volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door ijtsehummel op 11-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:17:
Vanochtend monteur over de vloer gehad, alles aangepakt.
De goot zit nog steeds niet heel netjes eerlijk gezegd, binnenkort dan toch maar zelf met de ladder ertegenaan.

En na even bellen zei het hoofdkantoor dat er inderdaad een Modulation Round geleverd moest worden.
Die heb ik nu, vanaf nu het huis laten inleren op LT8.

De draadloze thermostaat die ik nu in huis heb is de Y87RF om precies te zijn.
Wat was er aan de hand dan? Ik las in een eerdere post dat je erg tevreden was over de installatie en hoe ze alles hebben achtergelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

Van Adlar ontving ik een uitgebreide handleiding n.a.v. mijn vraag over de werking van de thermostaat (in mijn geval Toon van Eneco) in combinatie met de warmtepomp.

Antwoord: Toon is geschikt, als je de goede open-term thermostaat hebt en de JAN module geïnstalleerd is kan je de laagste curve gebruiken (LT8). De warmtepomp reageert dan niet alleen op de buitentemperatuur, zoals bij alle andere stooklijnen, maar ook op de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Dat gebeurt alleen op curve LT8. Dat is een dynamische curve, d.w.z. als er warmtevraag is vanuit de thermostaat wordt de curve aangepast (verhoogd of weer verlaagd als er geen warmtevraag is).
Onze warmtepomp volgt nu ook het dagprogramma van de thermostaat. In ons geval: verwarming op slapen om 22.00 uur (paar graden lager) en weer aan om 05.00 uur. De WP blijft dan uit met deze temperaturen.

Dat antwoord moest ik overigens zelf uit de informatie halen, niet alleen de uitgebreide handleiding maar ook van hun supportpagina: https://www.support.adlar.com/knowledge-base/
Het lijkt er ook op dat Adlar zelf met een forum komt, al is er nog niets op gepubliceerd.

De uitgebreide handleiding geeft veel extra informatie, innclusief de parameter instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flotto op 11-10-2024 13:15 ]

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik heb mijn round modulation honeywell zojuist op 23C gezet terwijl het in de kamer 22,5C is. dan is er toch warmtevraag. het vlammetje op de thermostaat was ook te zien. gewoon even een test. maar de adlar doet net of ie van niks weet. dus heb ik stooklijn HL7 maar weer geactiveerd met de timing. trouwens, de stooklijnen houden zich alleen aan de buitentemperatuur. als je niks doet tuft de wp lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Wat was er aan de hand dan? Ik las in een eerdere post dat je erg tevreden was over de installatie en hoe ze alles hebben achtergelaten
Klopt! Met de initiële situatie was en ben ik zeer tevreden, fijne mensen over de vloer gehad.
Echter zijn de kapjes van de goot nu twee keer losgekomen, en weer gemonteerd.
Nu voor de derde keer vastgezet met schroefjes en dat is een beetje half werk geweest want eentje hangt er alweer los (maar is nog niet naar beneden gevallen.)

Ik vond het ook maar een kleinigheidje, ook had ik een lekje (meer zwetend eigenlijk) wat ik helemaal niet zo storend vond. Dat lekje is als het goed is nu ook opgelost.
Maar nu wil ik het wel helemaal goed hebben, dus nog even het gootje fixen en dan is alles winterklaar (en gaan mijn ervaringen verder in het hewalex forum, het volgende avontuur voor SWW :))

Voorzichtig positief gestemd: De WP is de hele dag al aan het wisselen qua watertemperatuur, de nieuwe thermostaat geeft nu in een halve dag al veel meer vertrouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Beetje tec7 tussen je gootje en blijft goed zitten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ze adverteren nu in een mooi marketingfilmpje trouwens met plaatsing binnen 7 dagen en gegarandeerde terugverdientijd of geld terug.

Leuke Claims. Ben benieuwd of iemand er aanspraak op kan maken, waarschijnlijk niet.
De 7 dagen hebben ze in ieder geval al niet gehaald bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ben begonnen met homeassistant, voor het hele huis dus ben nog wel een tijde bezig, maar lijkt me leuk een energie dashboard te maken.

Ik ben sowieso al erg blij met de volgende post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77626436
Van @azaden, maar ik vroeg me af; voeg je deze dan stuk voor stuk toe? Of kan dat via een entity editor/yaml/json of iets anders?

Zijn er in de tussentijd nog andere parameters bijgekomen die interessant zijn om te monitoren?

De niet-local tuya plugin toot ook alleen maar de knop, het watertemperatuur setpoint, en een van de EEV waardes (uit de app query).
Pagina: 1 ... 23 ... 64 Laatste