EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Is het beter om de temperatuur binnen gewoon constant te houden? Of moet de warmtepomp ook nog gewoon inregelen naar een goede instelling?
Er is erg veel te lezen over nachtverlaging. Afhankelijk van de grote van je huis, isolatie, soort en hoeveelheid verwarming kan van 18 naar 20 graden een hele tijd duren inderdaad. Het wordt straks nog een heel stuk kouder dan die 3 graden, dus dan moet je warmtepomp ook harder werken.Markies! schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:28:
Ik heb nog wel een vraag over de regeling. Wilde hier ook Adlar nog voor bellen. De warmtepomp werkt nu opzich prima. Hij slaat aan wanneer de thermostaat daar om vraagt. Maar, ik zie nu het volgende gebeuren. De thermostaat had bij mij een set temperatuur van 18 graden in de nacht en 20 graden nu overdag. Vanacht was het 3 graden buiten dus de temperatuur is gedaald naar 18,5 graden binnen. Vanochtend sprong de thermostaat naar 20 graden en de warmtepomp aan. Maar, de temperatuur gaat natuurlijk tergend langzaam omhoog (vloerverwarming heb ik) de set temperatuur is 35 graden en de fan draait op 50Hz met compressor op 75Hz. Ik heb het idee dat de warmtepomp nu heel hard staat te werken ( lees hoog verbruik) om weer naar 20 graden binnen te gaan.
Is het beter om de temperatuur binnen gewoon constant te houden? Of moet de warmtepomp ook nog gewoon inregelen naar een goede instelling?
Misschien zelf eens experimenteren: als je 'm op 20 laat, wat heb je dan aan extra verbruik?
En wellicht kun je nog iets instellen waarbij halverwege de nacht al richting 19 gaat en in de ochtend weer 20?
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 12-10-2024 12:01 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Bedankt voor je reactie. Met de term nachtverlaging vind ik inderdaad veel informatie. Ik lees hier inderdaad wat ik zelf ervaar. Vloerverwarming en warmtepomp zijn traag en daardoor is verlagen misschien niet efficiënt. Ik ga inderdaad eens spelen met de schema's. Ik kwam er eindelijk ook pas vandaag achter dat dit standaard schema van 18 en 20 graden ingesteld stond.pentaw1nz schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Er is erg veel te lezen over nachtverlaging. Afhankelijk van de grote van je huis, isolatie, soort en hoeveelheid verwarming kan van 18 naar 20 graden een hele tijd duren inderdaad. Het wordt straks nog een heel stuk kouder dan die 3 graden, dus dan moet je warmtepomp ook harder werken.
Misschien zelf eens experimenteren: als je 'm op 20 laat, wat heb je dan aan extra verbruik?
En wellicht kun je nog iets instellen waarbij halverwege de nacht al richting 19 gaat en in de ochtend weer 20?
Door Adlar was een thermostaat geleverd die bedraad moest worden en dit was niet praktisch. De service monteur kon meteen een draadloze versie installeren. Dit werd een Honeywell Round. Geen slimme thermostaat, maar dat hebben wij niet echt nodig. Het plan is om continue met de warmtepomp full electric te draaien zonder nachtverlaging zoals wij met de CV wel deden.
Vandaag was de eerste dag dat er warmtevraag was door de thermostaat. De warmtepomp sloeg echter niet meteen aan. Wij hebben de JAN module en L8 als stooklijn. Ik heb in HA de warmtepomp zichtbaar en ik zag dat langzaam de ingestelde temperatuur steeds 1 graad omhoog ging. Het begon vanmiddag 18 graden. Nu staat het op 26 en is de warmtepomp nog niet aan geweest.
Een van de instellingen die tijdens de het inregelen was ingesteld is dat de pomp continu draait. Als reden werd gegeven dat de temperatuur van het systeem dan altijd gelijk is. In de handleiding is er ook een setting dat er een P26 hysterese instelling is. Ik ben benieuwd of dit dan dan nu op 5 graden staat. De water temperatuur volgens de warmtepomp is nu 22 graden.
:strip_exif()/f/image/PAk7CDGziVzUobEAOdgSWoZu.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het schrijven van dit bericht is de temperatuur automatisch op 27 graden gezet en is de warmtepomp aangeslagen. Dit lijkt in ieder geval te bevestigen dat er een delta T van 5 graden moet zijn voordat de warmtepomp gaat draaien. P26 kan ook op auto gezet worden, maar ik weet niet of dat ook zo is.
De monteur wilde mij de instellingen niet geven, maar als ik er 10 minuten voor ga zitten kan ik ze allemaal uit de module halen. Heeft iemand dat al gedaan?
[ Voor 9% gewijzigd door kiddyl op 12-10-2024 22:23 ]
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
We hebben sinds afgelopen dinsdag een Aurora 6kw met Honeywell thermostaat en heb een hoop vragen...
Maar laat ik beginnen met dat de service en bereikbaarheid telefonisch altijd top is geweest. Tevens is de meeste gegeven info en hulp bij de installatie tot nu toe altijd duidelijk geweest.
Maar nu, er werd ons het volgende geadviseerd:
- hou je vloerverwarming ten alle tijden aan.
- als de woonkamer te langzaam warm wordt, zet de slaapkamer verwarming desnoods dicht (we houden niet van warme slaapkamers, dus dit was sowieso al gedaan).
- verander de temperatuur van je thermostaat niet. (Wij houden hem voorlopig op 19 graden)
- als je langere tijd van huis gaat, zet de thermostaat op 16 graden en zet de warmtepomp niet uit.
- De warmtepomp staat in hybride opstelling dus douchen en warm kraanwater wordt nog door de CV (ATAG i28ECZ) geregeld.
Dus, we hebben de afgelopen dagen de wp kunnen ervaren maar schrokken enorm van de hoeveelheid elektriciteit dat deze toch verbruikt en we willen het begrijpen...
- Ons elektra verbruik zat voorheen tussen 5kw en 10kw per dag.
- Sinds de wp tussen 11kw en 17kw.
- de warmtepomp lijkt vooral enorm te gaan blazen tussen 22:00 en 05:00 terwijl er géén warmtevraag is. (Woonkamer wordt niet kouder dan 19 graden snachts, aldus de honeywell)
- Hoewel dit de stilste van de markt zou moeten zijn, schaamden we ons voor de "herrie" die er vanaf kwam (we wonen op een hofje in een tussenwoning) en hebben we hem maar "ten alle tijde" in "nacht stand" gezet, dit hielp enorm met het geluid.
- tot onze grote verbazing doet hij overdag niets. Behalve beetje water rondpompen van 21 graden in/out met een lage "steltemperatuur".
- binnen wordt het momenteel overdag ook niet kouder dan 19 dus daardoor ook geen warmtevraag.
- de curve staat in modus 8 want dat moest ivm de thermostaat samenwerking.
Maar we dachten deze avond de proef op de som te doen. We hebben een houtkachel, leuk ding. Kan zo de woonkamer met 4 graden in temperatuur verhogen. Dus wij wachten weer tot het 22:00, terwijl de thermostaat 21 graden aan geeft... en ja hoor, de wp gaat weer blazen, vloerwarming en verwarmingen worden weer warm (34 graden, aldus de wp) en dat alles terwijl de woning nog steeds (heel) warm is van de houtkachel.
Gisteren deden we trouwens nog een proefje overdag en dat was de thermostaat op 21 graden zetten. Immers, je creëert dan vraag... De wp ging voor zo ver wij weten niet aan, zien ook geen verbruik in elektra.
Dus de vragen:
- Welke informatie missen we?
- Doet de thermostaat het wel?
- Doet de koppeling tussen de thermostaat en de wp het wel?
- Kunnen we de wp ook gewoon laten draaien tijdens zon-uren?
- is een constant verbruik tussen 22:00 en 05:00 van 800-1200W normaal als er geen warmtevraag is?
We voelen ons opeens of heel dom, of een beetje in de maling genomen. We hoopten ons gasverbruik van 1100m3 per jaar te reduceren maar gaan nu bijna exact dat verbruik in elektra betalen als dit zo door gaat.
Heeft iemand antwoorden of kan ik t beste Adlar bellen en vragen of een monteur langs komt om alles af/in te stellen?
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Ja dit filmpje heb ik maar even opgeslagen.pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:39:
Ze adverteren nu in een mooi marketingfilmpje trouwens met plaatsing binnen 7 dagen en gegarandeerde terugverdientijd of geld terug.
Leuke Claims. Ben benieuwd of iemand er aanspraak op kan maken, waarschijnlijk niet.
De 7 dagen hebben ze in ieder geval al niet gehaald bij mij.
Want als mijn gasverbruik met 80% verlaagd wordt (wat ik wil geloven), maar ondertussen mijn elektraverbruik verdrievoudigd wordt, dan gaat die terugverdientijd heeeeeeel lang duren
Maar ik ga hen eerst maar even bellen voor calibratie/instellen van de wp + thermostaat. Ivm bovenstaande verhaal.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
De dynamische stooklijn (LH8) werkt door de gewenste temperatuur van het water elk half uur aan te passen. Zit jouw woonkamertemperatuur onder de ingestelde waarde op jouw thermostaat? Dan past de pomp de gewenste watertemperatuur aan met +1 graden. Zit de temperatuur boven de ingestelde waarde? Dan wordt de gewenste watertemperatuur met -1 aangepast.LongTimeAgo schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:21:
- de warmtepomp lijkt vooral enorm te gaan blazen tussen 22:00 en 05:00 terwijl er géén warmtevraag is. (Woonkamer wordt niet kouder dan 19 graden snachts, aldus de honeywell)
- Hoewel dit de stilste van de markt zou moeten zijn, schaamden we ons voor de "herrie" die er vanaf kwam (we wonen op een hofje in een tussenwoning) en hebben we hem maar "ten alle tijde" in "nacht stand" gezet, dit hielp enorm met het geluid.
- tot onze grote verbazing doet hij overdag niets. Behalve beetje water rondpompen van 21 graden in/out met een lage "steltemperatuur".
- binnen wordt het momenteel overdag ook niet kouder dan 19 dus daardoor ook geen warmtevraag.
Maar we dachten deze avond de proef op de som te doen. We hebben een houtkachel, leuk ding. Kan zo de woonkamer met 4 graden in temperatuur verhogen. Dus wij wachten weer tot het 22:00, terwijl de thermostaat 21 graden aan geeft... en ja hoor, de wp gaat weer blazen, vloerwarming en verwarmingen worden weer warm (34 graden, aldus de wp) en dat alles terwijl de woning nog steeds (heel) warm is van de houtkachel.
Gisteren deden we trouwens nog een proefje overdag en dat was de thermostaat op 21 graden zetten. Immers, je creëert dan vraag... De wp ging voor zo ver wij weten niet aan, zien ook geen verbruik in elektra.
Wat er bij mij dus gebeurde is dat overdag, als de temperatuur binnen wat stijgt, de warmtepomp uitschakelde. Ondertussen werd de gewenste watertemperatuur elk half uur 1 graad lager gezet, tot 15 graden wenstemperatuur. In de avond kwam de temperatuur binnen weer onder de ingestelde temperatuur op de thermostaat en werd de gewenste watertemperatuur elk half uur verhoogt, maar het duurt dus uren voordat deze van 15 graden weer naar 27 graden gaat. Op dat moment sprint de warmtepomp weer aan, maar veel te laat want het is weer koud.
Het maakt dan ook niet uit wat je op de thermostaat ingesteld, zodra deze temperatuur hoger is dan de huidige binnentemperatuur gaat de pomp dus heel langzaam de gewenste watertemperatuur ophogen tot een graad of 27 en dan pas springt de pomp aan. Dit proces kan bij jou zolang duren dat de pomp alleen 's nachts aanspringt.
Ik ben weer terug gegaan naar de LH7 stooklijn, die houdt mijn huis een stuk beter op temperatuur.
Tevens is het lawaai vooral de ventilator die een bak herrie maakt om de lucht te verplaatsen. De ECO-stand past ook alleen de ventilatorsnelheid aan, de compressor blijft (voor zover ik heb kunnen zien) op dezelfde snelheid draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door Destynx op 12-10-2024 23:54 ]
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Die warmte had je anders in de vorm van gas ook je huis in moeten pompen. Waar je wel even naar kan kijken is de gewenste watertemperatuur in de app. Deze wil je het liefst zo laag mogelijk hebben.LongTimeAgo schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:50:
[...]
Ja dit filmpje heb ik maar even opgeslagen.
Want als mijn gasverbruik met 80% verlaagd wordt (wat ik wil geloven), maar ondertussen mijn elektraverbruik verdrievoudigd wordt, dan gaat die terugverdientijd heeeeeeel lang duren
Maar ik ga hen eerst maar even bellen voor calibratie/instellen van de wp + thermostaat. Ivm bovenstaande verhaal.
Als je een P1 meter hebt kan je ook even kijken wat je voorheen op vergelijkbare dagen aan gas verbruikte.
Elke keer als ik deze aanpas dan schiet die weer terug een paar seconden later.Destynx schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:02:
[...]
Waar je wel even naar kan kijken is de gewenste watertemperatuur in de app. Deze wil je het liefst zo laag mogelijk hebben.
Of ik kan niet vinden waar deze zit... De app is sowieso een beetje klungelig en gebaseerd op Tuya. Wel 1 grote gemiste kans van Adlar om dat een beetje goed te hebben.
Helaas heb ik die pas sinds begin deze zomer...Als je een P1 meter hebt kan je ook even kijken wat je voorheen op vergelijkbare dagen aan gas verbruikte.
Interessante info. Is wel iets duidelijker.Destynx schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:51:
[...]
De dynamische stooklijn (LH8) werkt door de gewenste temperatuur van het water elk half uur aan te passen. Zit jouw woonkamertemperatuur onder de ingestelde waarde op jouw thermostaat? Dan past de pomp de gewenste watertemperatuur aan met +1 graden. Zit de temperatuur boven de ingestelde waarde? Dan wordt de gewenste watertemperatuur met -1 aangepast.
Wat er bij mij dus gebeurde is dat overdag, als de temperatuur binnen wat stijgt, de warmtepomp uitschakelde. Ondertussen werd de gewenste watertemperatuur elk half uur 1 graad lager gezet, tot 15 graden wenstemperatuur. In de avond kwam de temperatuur binnen weer onder de ingestelde temperatuur op de thermostaat en werd de gewenste watertemperatuur elk half uur verhoogt, maar het duurt dus uren voordat deze van 15 graden weer naar 27 graden gaat. Op dat moment sprint de warmtepomp weer aan, maar veel te laat want het is weer koud.
Het maakt dan ook niet uit wat je op de thermostaat ingesteld, zodra deze temperatuur hoger is dan de huidige binnentemperatuur gaat de pomp dus heel langzaam de gewenste watertemperatuur ophogen tot een graad of 27 en dan pas springt de pomp aan. Dit proces kan bij jou zolang duren dat de pomp alleen 's nachts aanspringt.
Ik ben weer terug gegaan naar de LH7 stooklijn, die houdt mijn huis een stuk beter op temperatuur.
Tevens is het lawaai vooral de ventilator die een bak herrie maakt om de lucht te verplaatsen. De ECO-stand past ook alleen de ventilatorsnelheid aan, de compressor blijft (voor zover ik heb kunnen zien) op dezelfde snelheid draaien.
Maar dan vind ik het nog vreemd waarom hij echt niets doet de hele dag tot 22:00 en dan uit het niets keihard gaat werken en alle verwarmingen in huis mokerwarm laat worden.
Vervolgens wordt het 20+ graden in de woonkamer terwijl we er niet zitten en na 05:00 koelt het weer af tot 19 graden en zodra we wakker worden hebben we weer een koude vloer. Dat was toch comfortabeler met de CV een uurtje aanzetten in de ochtend en er direct van kunnen genieten voor 3 uur lang...
Ik vind het echt compleet onlogisch aanvoelen. Alsof er echt iets niet klopt.
En ook dat we de woning net hebben warm zitten stoken tot 22 graden met de houtkachel, vervolgens was het 21 graden om 22:00 en dat die dus wéér stipt aansprong om huis extra te verwarmen. Terwijl de doeltemperatuur 19 is. Is toch raar?
Hoe kom jij aan al deze prachtige info en opties in Home Assistant?
Als ik via Tuya de wp toevoeg aan home assistant krijg ik een aan/uit en een temp sensor die niet klopt.
Dit kan toch niet kloppen???
Even bellen met Adlar, zij moeten (en gaan) het voor je oolossen.LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:12:
En weer een nacht waar nodeloos bijna 8kWh is verstookt terwijl de doeltemperatuur van de thermostaat op 19 stond en het snachts niet onder de 20 is gekomen. Sterker nog, de woning was snachts naar 21,5 graden geholpen. Met een snikhete badkamer en woonkamer als gevolg... midden in de nacht...
Dat vetrouwen heb ik ook wel. Morgen zal bellen m'n eerste ding zijn op m'n to-domacfocus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:43:
[...]
Even bellen met Adlar, zij moeten (en gaan) het voor je oolossen.
Als je in dit topic zoekt vind je verschillende post hoe je de sensoren toe kan voegen aan HA.LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:30:
[...]
Hoe kom jij aan al deze prachtige info en opties in Home Assistant?
Als ik via Tuya de wp toevoeg aan home assistant krijg ik een aan/uit en een temp sensor die niet klopt.
Dit gedrag kan ik terug zien. Ik heb in HA gisteravond ook een 'sensor' gemaakt van de temperatuur instelling om het te kunnen volgen. In het plaatje zie je dat de temperatuur elke 30 minuten 1 graad omhoog gaat.Destynx schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:51:
[...]
De dynamische stooklijn (LH8) werkt door de gewenste temperatuur van het water elk half uur aan te passen. Zit jouw woonkamertemperatuur onder de ingestelde waarde op jouw thermostaat? Dan past de pomp de gewenste watertemperatuur aan met +1 graden. Zit de temperatuur boven de ingestelde waarde? Dan wordt de gewenste watertemperatuur met -1 aangepast.
:strip_exif()/f/image/yZDZmrmvdrrjbOwO3zDSvAgN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen bleeft de outlet en inlet temperatuur wel redelijk constant:
:strip_exif()/f/image/JCkubpSOGXyBQNuxAUsCWdOh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga zelf nog kijken of ik die 50 graden als hoogste setpoint ga verlagen. Ik heb geen zin in 50 graden door mijn vloeren. Met de CV kon ik op 38 graden ons huis warm houden met nachtverlaging.
Dat vloer verwarming heel traag is zie je ook terug in de warmtebeelden die ik vanochtend heb gemaakt:
Badkamer:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CpN6BsuQEIjABKSZBXGRYcow.jpg?f=user_large)
Keuken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j9TNhC4MLE7MVdIO6SaSY6zl.jpg?f=user_large)
Na ruim 10 uur verwarmen zie je nog steeds de leidingen duidelijk. Op een gegeven moment wordt de temperatuur wel egaal verdeeld.
Ik heb 24/7 de temperatuur constant op 20 staan.Markies! schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:33:
[...]
Bedankt voor je reactie. Met de term nachtverlaging vind ik inderdaad veel informatie. Ik lees hier inderdaad wat ik zelf ervaar. Vloerverwarming en warmtepomp zijn traag en daardoor is verlagen misschien niet efficiënt. Ik ga inderdaad eens spelen met de schema's. Ik kwam er eindelijk ook pas vandaag achter dat dit standaard schema van 18 en 20 graden ingesteld stond.
Ik heb enkel vloerverwarming en een heel goed geïsoleerd huis.
In mijn CV-tijd had ik dit ook: geen geschommel in temperatuur en geen brullende ketel.
Zien we dit als pendelgedrag?
:fill(white):strip_exif()/f/image/PC6gRWqEE09YhTbad4uLkePs.png?f=user_large)
Pieken zijn op 4u44, 6u44, 7u51, 9u22. Dus zeg om de ~2u.
De Adlar 6kW staat op LT5 en ECO-modus. Ik heb nog geen
vloerverwarming, en dus alleen bestaande radiatoren, waarvan 1 convector. Het huis wordt warm genoeg (19C+) met deze lage stooklijn (met huidige buitentemperaturen). Voor nu zet ik 'm vaak overdag/bij dure stroom handmatig uit, want zonneinstraling houdt ons huis warm genoeg.
Als dit inderdaad pendelen is en de levensduur van de WP wil verlengen, moet ik of mijn radiatoren beter waterzijdig inregelen, of upgraden naar lageterperatuurversies, of aan de vloerverwarming. Alternatief is om op hogere temperatuur te gaan stoken, maar ook dan zal het huis snel op temperatuur zijn/blijven.
Klopt mijn redenatie zo of zijn er nog andere opties?
Dit zijn nette runs van telkens minimaal een uur zo te zien, pendelen is heel kort aan (elke 10 min bijv.) en dan weer uit. Ik heb op LT5 runs van 2-2,5 uur, echter staat deze overdag in Normal en savonds na 22:00 op ECO.TiBoD schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:12:
Vraagje:
[Afbeelding]
vloerverwarming, en dus alleen bestaande radiatoren, waarvan 1 convector. Het huis wordt warm genoeg (19C+) met deze lage stooklijn (met huidige buitentemperaturen). Voor nu zet ik 'm vaak overdag/bij dure stroom handmatig uit, want zonneinstraling houdt ons huis warm genoeg.
Als dit inderdaad pendelen is en de levensduur van de WP wil verlengen, moet ik of mijn radiatoren beter waterzijdig inregelen, of upgraden naar lageterperatuurversies, of aan de vloerverwarming. Alternatief is om op hogere temperatuur te gaan stoken, maar ook dan zal het huis snel op temperatuur zijn/blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 13-10-2024 10:18 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Tip1: plaats ventilatoren op of onder de radiatoren. Dat zal de warmteafgifte sterk verbeteren. Nog beter: als je niet van plan bent vloerverwarming te plaatsen kun je lowtemp convectoren plaatsen ( bijv Jaga) . Zijn ook regelmatig tweedehands te vinden op marktplaats. Deze heb ik ook in combinatie met de heatboostermodule( sdr engineering) die de ventilatoren modulerende kan aansturen vanaf elke gewenste temp, bij mij vanaf 20 graden water inlet bij de radiator ingestel.TiBoD schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:12:
Vraagje:
[Afbeelding]
Tip2: laat de warmtepomp sturen op de inlet van de watertemp bij de pomp. Standaard staat de aansturing denk ik op de outlet van de watertemp bij de pomp. Je krijgt daardoor vaak een nog rustiger beeld van starts en stops van de warmtepomp. Bij mij de heeft de pomp de hele nacht gedraaid zonder stops op 500 watt. Kamertemp continu op 19 graden
Parameter p116 op 1 = aansturing op outlet watertemp. P116 op 0 =aansturing op inlet watertemp.
Als je niet weet hoe dit moet dan even adlar inschakelen die veranderen dit zo even voor je op afstand.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Ik weet niet of iemand de startpost kan bewerken, die is nu erg beperkt. Ik lees veel nuttige tips zoals bovenstaande over een rustige en stabiele werken, tips over stooklijnen, Jan module, thermostaten.fvanderstege schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
Tip1: plaats ventilatoren op of onder de radiatoren. Dat zal de warmteafgifte sterk verbeteren. Nog beter: als je niet van plan bent vloerverwarming te plaatsen kun je lowtemp convectoren plaatsen ( bijv Jaga) . Zijn ook regelmatig tweedehands te vinden op marktplaats. Deze heb ik ook in combinatie met de heatboostermodule( sdr engineering) die de ventilatoren modulerende kan aansturen vanaf elke gewenste temp, bij mij vanaf 20 graden water inlet bij de radiator ingestel.
Tip2: laat de warmtepomp sturen op de inlet van de watertemp bij de pomp. Standaard staat de aansturing denk ik op de outlet van de watertemp bij de pomp. Je krijgt daardoor vaak een nog rustiger beeld van starts en stops van de warmtepomp. Bij mij de heeft de pomp de hele nacht gedraaid zonder stops op 500 watt. Kamertemp continu op 19 graden
Parameter p116 op 1 = aansturing op outlet watertemp. P116 op 0 =aansturing op inlet watertemp.
Als je niet weet hoe dit moet dan even adlar inschakelen die veranderen dit zo even voor je op afstand.
Misschien mooi om dat een keer te bundelen
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Goed idee. Maar mogelijk met onderscheid vloerverwarming en radiatoren. Dat werkt toch wel wat verschillendpentaw1nz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
Ik weet niet of iemand de startpost kan bewerken, die is nu erg beperkt. Ik lees veel nuttige tips zoals bovenstaande over een rustige en stabiele werken, tips over stooklijnen, Jan module, thermostaten.
Misschien mooi om dat een keer te bundelen
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Dit herken ik inderdaad. Ook hier lijkt het op die manier te werken. Echter dit werkt daardoor wel super traag. Elk half uur past de wp de temperatuur met 1 graad aan, maar de warmtepomp zelf springt pas aan als er een delta T is van 5 graden ofzo. Oftewel de thermostaat zakt rond 10uur onder de 20 graden maar de warmtepomp zelf springt pas aan rond 16uur ofzo. Waarna het ook heel lang duurt tot de warmte via de vloerverwarming de ruimte in is en de warmtepomp dus weer terug gaat schakelen. Dit resulteert bij mij in runs van bijna een hele dag op ook best hoge water temperature . Voor mijn gevoel werkt dit hartstikke inefficiënt. De temperatuur buiten wordt hier ook amper in meegenomen. Ik zou het logischer vinden als de warmtepomp een paar uur draait op een water temperatuur die past bij de buiten temperatuur en zo natuurlijk het huis op een goede temperatuur houdt (oude stooklijn principe?)Destynx schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:51:
[...]
Het maakt dan ook niet uit wat je op de thermostaat ingesteld, zodra deze temperatuur hoger is dan de huidige binnentemperatuur gaat de pomp dus heel langzaam de gewenste watertemperatuur ophogen tot een graad of 27 en dan pas springt de pomp aan.
Wat voor vloerverwarming verdeler heb je ?LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:12:
En weer een nacht waar nodeloos bijna 8kWh is verstookt terwijl de doeltemperatuur van de thermostaat op 19 stond en het snachts niet onder de 20 is gekomen. Sterker nog, de woning was snachts naar 21,5 graden geholpen. Met een snikhete badkamer en woonkamer als gevolg... midden in de nacht...
De verdeler is denk ik een "Thermobriljant" en er zit een Grundfos ALPHA1 25-60 130 op als pomp.Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Wat voor vloerverwarming verdeler heb je ?
Wat is de reden dat tijdens het plaatsen van je warmtepomp niet gelijk de verdeler is vervangen?LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
De verdeler is denk ik een "Thermobriljant" en er zit een Grundfos ALPHA1 25-60 130 op als pomp.
Een warmtepomp heeft een pomploze verdeler nodig , dit verklaart je hoge verbruik!
Dat is mij niet geadviseerd of gemeld.Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Wat is de reden dat tijdens het plaatsen van je warmtepomp niet gelijk de verdeler is vervangen?
Een warmtepomp heeft een pomploze verdeler nodig , dit verklaart je hoge verbruik!
De adviseur had alles gechecked en goed bevonden.
Het hoge verbruik komt momenteel puur omdat die vanaf 22:00 tot 05:00 zondere enkele warmtevraag gaat lopen stampen en vervolgens de temperatuur in de woning 4 graden boven de thermostaat vraag laat warm worden.
Als in, we vragen aan de thermostaat 18 of 19 graden en de warmtepomp gaat aan t werk en maakt alles 22 of zelfs 23 graden.
Lijkt mij een zeer verkeerde instelling en weet niet wat dit met de vloerverwarming te maken heeft.
Zo zwart wit is het zeker niet. En adlar adviseert ook niet standaard om de verdeler te vervangen. De pompsnelheid kun je ook nog aanpassenRamon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Wat is de reden dat tijdens het plaatsen van je warmtepomp niet gelijk de verdeler is vervangen?
Dat dit resulteert in een hoog verbruik is wel erg kort door de bocht.
@LongTimeAgo heeft nu een meng injectie systeem wat geschikt is voor de cv ketel. Thermostaat om de aanvoer temperatuur in de vloer te beperken en een voetventiel om de delta t over aanvoer en retour in te regelen naar +/- 10C .pentaw1nz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:19:
[...]
Zo zwart wit is het zeker niet. En adlar adviseert ook niet standaard om de verdeler te vervangen. De pompsnelheid kun je ook nog aanpassen
Dat dit resulteert in een hoog verbruik is wel erg kort door de bocht.
Voor een warmtepomp, hybride full Electric etcetera neem je altijd een pomp loze verdeler.
De vloerverwarming kan ook worden gezet naar continu pompen (zelfde toerental, ongeacht warmtevraag/druk), daar staat deze op en kan worden gezet naar zelfde drukbehoud op basis van warmtevraag. (Ofzoiets, van wat ik lees in de instructie)Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
@LongTimeAgo heeft nu een meng injectie systeem wat geschikt is voor de cv ketel. Thermostaat om de aanvoer temperatuur in de vloer te beperken en een voetventiel om de delta t over aanvoer en retour in te regelen naar +/- 10C .
Voor een warmtepomp, hybride full Electric etcetera neem je altijd een pomp loze verdeler.
Wat is dan beter voor een wp? dezelfde toerental behouden of dezelfde druk behouden?
[ Voor 11% gewijzigd door LongTimeAgo op 13-10-2024 16:52 ]
Voor nu de thermostaat en het voetventiel maximaal open zetten.LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:47:
[...]
De vloerverwarming kan ook worden gezet naar continu pompen, daar staat deze op.
Wat is dan beter voor een wp? dezelfde toerental behouden of dezelfde druk behouden?
En de pomp van de vloerverwarming continu laten draaien.
Volgende stap is verdeler vervangen voor een pomp loze versie
Waar doe ik dat?Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:52:
[...]
Voor nu de thermostaat en het voetventiel maximaal open zetten.
Check.En de pomp van de vloerverwarming continu laten draaien.
Als dat echt nodig is dan gaat dit nog een staartje krijgen... Ik hoop dat de adviseur wist wat die deed. Wellicht weten zij ook wel welke instelling op zich nog kan werken.Volgende stap is verdeler vervangen voor een pomp loze versie
Zal dit sowieso aangeven als ik ze morgen bel.
En dan als hamvraag: waarom zorgt dit voor het extra verbruik en waarom de wp gaat stampen tussen 22:00 en 05:00 non-stop?
En waarom gebeurt er dan niets de rest van de dag?
Waarom gaat die überhaupt stampen als er al genoeg warmte binnen de woning is?
Zou je eens een foto van de verdeler linnen plaatsen ?LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:19:
[...]
Waar doe ik dat?
[...]
Check.
[...]
Als dat echt nodig is dan gaat dit nog een staartje krijgen... Ik hoop dat de adviseur wist wat die deed. Wellicht weten zij ook wel welke instelling op zich nog kan werken.
Zal dit sowieso aangeven als ik ze morgen bel.
En dan als hamvraag: waarom zorgt dit voor het extra verbruik en waarom de wp gaat stampen tussen 22:00 en 05:00 non-stop?
En waarom gebeurt er dan niets de rest van de dag?
Waarom gaat die überhaupt stampen als er al genoeg warmte binnen de woning is?
Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
Zou je eens een foto van de verdeler linnen plaatsen ?
:strip_exif()/f/image/RnhfVELaXiNcmR8UyHxx5ofE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat vervangen begint Adlar dus niet aan. Genoeg gesodemieter mee gehad omdat verkoper Gerben bij de schouw dit beloofde maar daarna krabbelde Adlar terug met reden dat ze zich niet met dit soort zaken gaan bemoeien. Dus mijn pomp zit nog altijd op de verdeler. En nu the way: we leven in tijdperk AI en robots, dan hoor ik mensen hier over de wp dat hij nog moet leren . Ik denk dat de monteurs van Adlar nog veel moeten leren ipv de wp!Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Maar de problemen die hij nu ervaart zijn niet te verklaren door alleen een mengverdeler.Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
@LongTimeAgo heeft nu een meng injectie systeem wat geschikt is voor de cv ketel. Thermostaat om de aanvoer temperatuur in de vloer te beperken en een voetventiel om de delta t over aanvoer en retour in te regelen naar +/- 10C .
Ik heb zelf ook een mengverdeler, en als je daar een DVR op kunt zetten dan kun je de menging met retourwater ook nog beperken/stoppen. Puur een pomp op je verdeler is dus niet altijd een probleem.
Ga nu niet die persoon aansporen op een andere verdeler "omdat je bij wp altijd pomploze verdeler nodig hebt". Die discussie is al vaker gevoerd. Ja het is beter, maar het is ook prima te doen met pomp.
Problemen die TS nu ervaart met die tijdstippen van extra verbruik matchen niet met verdeler probleem.
Problemen die je verwacht als je verdeler te veel mengt met koud retourwater is dat je huis uberhaupt niet warm wordt of dit extreem lang duurt. Dat is niet wat hij beschrijft.
[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 13-10-2024 18:01 ]
Als ze dat niet willen doen, moeten ze ook geen systemen verkopen. Een warmtepomp plaatsen is maatwerk , dit kan niet in een ochtendje.ijtsehummel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:45:
[...]
Dat vervangen begint Adlar dus niet aan. Genoeg gesodemieter mee gehad omdat verkoper Gerben bij de schouw dit beloofde maar daarna krabbelde Adlar terug met reden dat ze zich niet met dit soort zaken gaan bemoeien. Dus mijn pomp zit nog altijd op de verdeler. En nu the way: we leven in tijdperk AI en robots, dan hoor ik mensen hier over de wp dat hij nog moet leren . Ik denk dat de monteurs van Adlar nog veel moeten leren ipv de wp!
Hardware problemen los je niet op door software aanpassingen
Volgens mij is het advies (generiek en van Adlar), max 1 graad nachtverlaging.Markies! schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:33:
[...]
Bedankt voor je reactie. Met de term nachtverlaging vind ik inderdaad veel informatie. Ik lees hier inderdaad wat ik zelf ervaar. Vloerverwarming en warmtepomp zijn traag en daardoor is verlagen misschien niet efficiënt. Ik ga inderdaad eens spelen met de schema's. Ik kwam er eindelijk ook pas vandaag achter dat dit standaard schema van 18 en 20 graden ingesteld stond.
Heb je een heel goed geïsoleerde huis, dan verlies je die wellicht niet eens. Heb je een niet zo goed geïsoleerd huis, dan kan je sowieso beter continue doorstoken lijkt me.
Omdat ik de warmtepomp als hybride met een intergas cv-ketel gebruik, hoge temperatuur(HT) radiatoren en een vloerverwarming bedoel voor een wateraanvoer van 40 °C.
Heb ik de bestaande hydraulisch neutraal aangesloten verdeler laten zitten.(mede omdat Intergas dit type verdeler dit in zijn installatiehandleiding! vereist)
Als de WP water van 40°C aan de verdeler levert of een cv-ketel, de werking van de verdeler verandert niet. Deze mengt retour water met het hete water tot een temperatuur geschikt voor de vloer.
Zet je thermostaatknop van de vloerverdeler op de maximale stand geschikt voor u vloer. Bij mij staat deze op 40° C.
Wordt de kamer niet warm dan kan het zijn dat de leidingen in de vloer dicht geslipt zijn, dit kan bij gebeuren oude vloerverwarmingen. Omdat er bij WP een grotere doorstroom van water gewenst is lukt dit niet met dicht geslipte leidingen. De leidingen kun je (laten) doorspoelen. Ook kan het zijn dat de thermostatisch afsluiter, waar de thermostaatknop op zit, niet open gaat( is in 1 stand vast gaan zitten). Blijft lastig
[ Voor 5% gewijzigd door HeHoe op 13-10-2024 19:17 ]
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.
Ik haak er even op aan omdat ik inmiddels ook de Adlar heb werken met de Jan module,LongTimeAgo schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:21:
Beste allemaal,
We hebben sinds afgelopen dinsdag een Aurora 6kw met Honeywell thermostaat en heb een hoop vragen...
Maar laat ik beginnen met dat de service en bereikbaarheid telefonisch altijd top is geweest. Tevens is de meeste gegeven info en hulp bij de installatie tot nu toe altijd duidelijk geweest.
Maar nu, er werd ons het volgende geadviseerd:
- hou je vloerverwarming ten alle tijden aan.
- als de woonkamer te langzaam warm wordt, zet de slaapkamer verwarming desnoods dicht (we houden niet van warme slaapkamers, dus dit was sowieso al gedaan).
- verander de temperatuur van je thermostaat niet. (Wij houden hem voorlopig op 19 graden)
- als je langere tijd van huis gaat, zet de thermostaat op 16 graden en zet de warmtepomp niet uit.
- De warmtepomp staat in hybride opstelling dus douchen en warm kraanwater wordt nog door de CV (ATAG i28ECZ) geregeld.
Dus, we hebben de afgelopen dagen de wp kunnen ervaren maar schrokken enorm van de hoeveelheid elektriciteit dat deze toch verbruikt en we willen het begrijpen...
- Ons elektra verbruik zat voorheen tussen 5kw en 10kw per dag.
- Sinds de wp tussen 11kw en 17kw.
Dus de vragen:
- Welke informatie missen we?
- Doet de thermostaat het wel?
- Doet de koppeling tussen de thermostaat en de wp het wel?
- Kunnen we de wp ook gewoon laten draaien tijdens zon-uren?
- is een constant verbruik tussen 22:00 en 05:00 van 800-1200W normaal als er geen warmtevraag is?
We voelen ons opeens of heel dom, of een beetje in de maling genomen. We hoopten ons gasverbruik van 1100m3 per jaar te reduceren maar gaan nu bijna exact dat verbruik in elektra betalen als dit zo door gaat.
Heeft iemand antwoorden of kan ik t beste Adlar bellen en vragen of een monteur langs komt om alles af/in te stellen?
Wat ik zie:
Lange runs van de pomp (met soms een korte “pendel”). De runs duren uren (tussen de 5 en 15 uur).
‘s Ochtends is het geen 21 graden in huis (meestal rond de 19,5).
Het wordt uiteraard wel de ingestelde 21 graden, maar dat duurt even (en dat is logisch met een WP)
De pomp trekt pak hem beet 1850Wh continue (schommelt wel).
In de ideale wereld:
- snapt de pomp dat ie in het 2e deel van de nacht aan de bak moet (want laagste temperatuur van de dag)
- draait ie veel en lang op n “laag” vermogen de hele dag door (en maakt dan dus ook minder herrie)
- werkt ie ook als mensen thuis zijn(lees middag/avond), zodat je vloeverwarmde vloer ook warm aanvoelt
Ik heb mijn lopende support ticket bij Adlar ook voorzien van iets in deze strekking.
Note: van jou elektra verbruik lig ik iet wakker, ik verbruik serieus veel meer (maar heb dan ook een groot en oud en dus iet zo goed geïsoleerd huis)
Onze eerste run is nog steeds bezig sinds gisteravond 22:00. Rond 12:45 gaf de thermostaat geen warmtevraag meer. Exacte tijd kan ik niet geven, omdat dit een domme thermostaat is.
De max temp is duidelijk ingesteld op 50 graden. Ik weet nog niet of ik het zo laat of lager wilt hebben. De temperatuur setting is sinds 12:35 bij ons aan het dalen met elke keer 1 graad. Het kan dus zijn dat vanaf dit moment the thermostaat geen warmtevraag had.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/daIBmncSD9bFsP6sbfuSAKdm.jpg?f=user_large)
Ik laat de warmtepomp wel in de ECO stand voor nu. Hij maakt op deze stand bijna geen geluid en het stroomverbruik ik ook vrij laag in deze stand.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MT22q7CG9BSzLvhvXgi2u4XO.jpg?f=user_large)
De huiskamer waar de thermostaat staat is een halve graad hoger dan ingesteld op dit moment. Vooralsnog draait het heel goed met dit weer. Vaandaag af en toe zon, met veel bewolking.
Oeij. Ik dacht dat ik een bijzondere situatie zat. Maar dat klinkt ook niet best.macfocus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:23:
[...]
Ik haak er even op aan omdat ik inmiddels ook de Adlar heb werken met de Jan module,
Wat ik zie:
Lange runs van de pomp (met soms een korte “pendel”). De runs duren uren (tussen de 5 en 15 uur).
‘s Ochtends is het geen 21 graden in huis (meestal rond de 19,5).
Het wordt uiteraard wel de ingestelde 21 graden, maar dat duurt even (en dat is logisch met een WP)
De pomp trekt pak hem beet 1850Wh continue (schommelt wel).
In de ideale wereld:
- snapt de pomp dat ie in het 2e deel van de nacht aan de bak moet (want laagste temperatuur van de dag)
- draait ie veel en lang op n “laag” vermogen de hele dag door (en maakt dan dus ook minder herrie)
- werkt ie ook als mensen thuis zijn(lees middag/avond), zodat je vloeverwarmde vloer ook warm aanvoelt
Ik heb mijn lopende support ticket bij Adlar ook voorzien van iets in deze strekking.
Note: van jou elektra verbruik lig ik iet wakker, ik verbruik serieus veel meer (maar heb dan ook een groot en oud en dus iet zo goed geïsoleerd huis)
Wat je ook in "de ideale wereld" mag neerzetten is dat als de 'target' temperatuur bereikt is of hoger ligt, (lees, wat de persoon heeft ingesteld) de pomp ook weet dat hij niets of minimaal hoeft te werken. Niet dat die nog even aanspringt en 4 a 5 graden het huis extra warmstookt.
Momenteel is onze isolatie zo op orde dat de temperatuur met de huidige lage temperatuur weersomstandigheden vrijwel niet meer onder de 19 graden valt. Valt nog te bezien hoe t huis zal reageren op temperaturen onder de 0, maar met een gloednieuwe achtergevel met extreem dikke ramen en kozijnen gok ik dat dit wel knor zit.
Opwarmen naar 21 bijv duurt wel lang met de wp als ik zo de logboeken mag geloven van afgelopen nacht (zo'n 4 uur), maar als we een snelle opwarming van t huis willen zetten we de houtkachel wel aan.
Dus dat wordt bellen en vragen om een monteur die alles inregelt.
Dat “doorstoken hebben wij ook gehad. Dat is nu opgelost.LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Oeij. Ik dacht dat ik een bijzondere situatie zat. Maar dat klinkt ook niet best.
Wat je ook in "de ideale wereld" mag neerzetten is dat als de 'target' temperatuur bereikt is of hoger ligt, (lees, wat de persoon heeft ingesteld) de pomp ook weet dat hij niets of minimaal hoeft te werken. Niet dat die nog even aanspringt en 4 a 5 graden het huis extra warmstookt.
Momenteel is onze isolatie zo op orde dat de temperatuur met de huidige lage temperatuur weersomstandigheden vrijwel niet meer onder de 19 graden valt. Valt nog te bezien hoe t huis zal reageren op temperaturen onder de 0, maar met een gloednieuwe achtergevel met extreem dikke ramen en kozijnen gok ik dat dit wel knor zit.
Opwarmen naar 21 bijv duurt wel lang met de wp als ik zo de logboeken mag geloven van afgelopen nacht (zo'n 4 uur), maar als we een snelle opwarming van t huis willen zetten we de houtkachel wel aan.
Dus dat wordt bellen en vragen om een monteur die alles inregelt.
Tip; laat Adlar de boel inregelen en blijf gewoon minstens 24 uur overal vanaf.
Yep, zal ik doen.macfocus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:46:
[...]
Dat “doorstoken hebben wij ook gehad. Dat is nu opgelost.
Tip; laat Adlar de boel inregelen en blijf gewoon minstens 24 uur overal vanaf.
De wp maar uitgezet paar uur terug. Behalve een écht koude vloer nu ipv een 'lauwe' van de afgelopen dagen, is de temperatuur maar 0,5 graden gezakr. Ik hoopte dat het 3 dagen aan "inleren" waren voordat ik mn originele bericht plaatste, maar het waren 3x achter elkaar exact dezelfde scenarios. Dus dat is geen inleren me dunkt maar gewoon een foute configuratie.
Het compleet negeren van de thermostaat in de woonkamer is ook een vreemde. Maar dat kunnen ze hopelijk allemaal op afstand zien.
Linksboven zit je voetventiel, even het dopje eraf halen en daar zit een schroef. Even naar links draaien.
Thermostaat knop naar links draaien tot maximaal.
Jouw verdeler is overigens hydraulisch actief, dat zie je niet vaak meer.
Vloerverwarming in de woning is al op aardig op leeftijd?
Ah volgens mij was deze dat al (was paar maanden terug gedaan door de nieuwe-CV meneer). Ik ga dit nog wel even controleren aankomende dagen.Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:54:
[...]
Linksboven zit je voetventiel, even het dopje eraf halen en daar zit een schroef. Even naar links draaien.
Dat was die gelukkig al.Thermostaat knop naar links draaien tot maximaal.
Jij bent de eerste die dit woord gebruikt van iedereen die het wilde checken. Wat betekend dat?Jouw verdeler is overigens hydraulisch actief, dat zie je niet vaak meer.
Klopt. De pomp daarentegen is wel vervangen en is zo'n 8 jaar oud (als het goed is, maar wij wonen hier pas sinds begin dit jaar, maar de verkoper vertelde ons dit).Vloerverwarming in de woning is al op aardig op leeftijd?
Volgens mij was de vloerverwarming tegelijk met de CV ketel gedaan maar de verkoper wist dit ook niet meer heel zeker, omdat dit voor hem weer info was van zijn verkoper destijds. Maar mocht dit waar zijn, dan is de vloerverwarming zeker 16 jaar oud.
De warmtepomp werk bij mij aardig (LT8) maar toch zie ik op sommige momenten dat mijn cv ketel hard gaat bijdraaien (5 kuub voor een temperatuursverhoging van 0,5 graad). Dit lijkt me niet de bedoeling met een nog relatief hoge (6 graden) buitentemperatuur. Waar kan dit door komen?
Alvast bedankt!
Home assistant kwh meter naast de aardlekautomaat van je WP in de meterkast plaatsenNibinhirion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:11:
Welke app/apparaten gebruiken jullie waardoor jullie inzicht kunnen krijgen in het energieverbruik van de warmtepomp? De app die door Adlar is geïnstalleerd (Smart Life) laat geen stroomverbruik zien.
De warmtepomp werk bij mij aardig (LT8) maar toch zie ik op sommige momenten dat mijn cv ketel hard gaat bijdraaien (5 kuub voor een temperatuursverhoging van 0,5 graad). Dit lijkt me niet de bedoeling met een nog relatief hoge (6 graden) buitentemperatuur. Waar kan dit door komen?
Alvast bedankt!
Wat hierboven al is gemeld. Ik gebruik een Shelly PM Mini Gen 3 voor het meten van het energieverbruik. Deze kan 16A aan net als de aardlekautomaat. Let op dat de andere versies van Shelly meer functies hebben, maar tot 10A gaan. Er zijn ook andere oplossingen, maar voor mij was dit meest kosten effectieve oplossing.Nibinhirion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:11:
Welke app/apparaten gebruiken jullie waardoor jullie inzicht kunnen krijgen in het energieverbruik van de warmtepomp? De app die door Adlar is geïnstalleerd (Smart Life) laat geen stroomverbruik zien.
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door kiddyl op 13-10-2024 22:18 ]
Ik heb gewoon een Homewizard P1 meter.Nibinhirion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:11:
Alvast bedankt!
Die geeft me enig inzicht (al wordt het nu we ook een laadpaal hebben, wat lastiger.
Een echte KWh meter ertussen is beter idd, dan zie je het echte verbruik van je pomp.
Een p1 meter meet alles. Bij 3 fase heb je nog enig onderscheid (bij premium), maar dan nog geeft het een vertroebeld beeld.macfocus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
[...]
Ik heb gewoon een Homewizard P1 meter.
Die geeft me enig inzicht (al wordt het nu we ook een laadpaal hebben, wat lastiger.
Een echte KWh meter ertussen is beter idd, dan zie je het echte verbruik van je pomp.
Ik heb een homewizard kwh meter geplaatst om zowel het verbruik, als runs/pendelen goed in beeld te hebben. Met alleen een p1 is dat een stuk minder duidelijk te zien. Als je op de fase van je WP ook een paar keer de kookplaat aanzet, of je quooker gaat even verwarmen, of je gaat de heg snoeien, dan heb je geen mooie grafieken van je warmtepomp...
Door dus een homewizard kwh meter te bestellen zoals ik eerder aangaf. Er zit een heel duidelijk installatieplaatje bij. Je zet deze naast je aardlekautomaat van je WP. Op een andere vrije plek kan ook, dan wordt de bedrading iets langerNibinhirion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:21:
Bedankt voor jullie antwoorden! Bij mij zou ik niet zo snel weten hoe ik de groep van de WP kan meten. Ik heb een meterkast met ABB busboarden met daarin installatieautomaten. Ik kan hier niet een meter voor 1 groep tussen plaatsen. Iemand hier een idee voor?
[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 13-10-2024 22:23 ]
Het kan uiteraard ook erna:Nibinhirion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:21:
Bedankt voor jullie antwoorden! Bij mij zou ik niet zo snel weten hoe ik de groep van de WP kan meten. Ik heb een meterkast met ABB busboarden met daarin installatieautomaten. Ik kan hier niet een meter voor 1 groep tussen plaatsen. Iemand hier een idee voor?
Busboard, automaat, meter, installatie, warmtepomp...
Het verschil tussen een neutrale verder en een actieve is vrij simpel. Op een neutrale verdeler zitten zowel de aanvoer als retour aangesloten op dezelfde collector van de vloerverwarming verdeler.LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:33:
[...]
Ah volgens mij was deze dat al (was paar maanden terug gedaan door de nieuwe-CV meneer). Ik ga dit nog wel even controleren aankomende dagen.
[...]
Dat was die gelukkig al.
[...]
Jij bent de eerste die dit woord gebruikt van iedereen die het wilde checken. Wat betekend dat?
[...]
Klopt. De pomp daarentegen is wel vervangen en is zo'n 8 jaar oud (als het goed is, maar wij wonen hier pas sinds begin dit jaar, maar de verkoper vertelde ons dit).
Volgens mij was de vloerverwarming tegelijk met de CV ketel gedaan maar de verkoper wist dit ook niet meer heel zeker, omdat dit voor hem weer info was van zijn verkoper destijds. Maar mocht dit waar zijn, dan is de vloerverwarming zeker 16 jaar oud.
En bij een actieve verdele zit de aanvoer en retour ieder op zijn eigen collector.
In het verleden was ik ook echt actief hier, maar in de zomer alleen gebruikt voor wat koelen, wat overigens heerlijk was. 100 euro elektra erin gepropt en huis niet boven de 24,5 geweest boven en beneden.
Ik ben gebruikers sinds november 2023. Opzich tevreden, maar wil wel graag stoppen met elke dag over de warmtepomp na te denken. Als het heel koud is functioneert mijn woning goed op LT8 of LT7 (zonder JAN). Bij dit soort weersomstandigheden slaat dat ding niet aan en doe ik zelf vaak 1 keer per dag met de SmartLifeApp de WP uit en en direct weer aan. Dat gaat hij even een run maken van een paar uur en schiet mijn temperatuur weer van 19,2 naar 20,0.
Afgelopen winter heb ik veel met allerlei scenes gewerkt d.m.v. temperatuursensoren binnen. Kreeg je dit soort scenes:
Als binnen Temp is lager dan 19,5, dan WP gaat LTV 7
Als binnen temp is lager dan 19,2 dan WP gaat LTV 6
Als binnen temp is hoger dan 20,0 dan WP gaat naar LTV 8.
Dit werkte goed bij koudere dagen, maar ook niet bij 8-15 graden buitentemperatuur.
Heb een enorm mooi verbruik gehaald afgelopen jaar, ik wacht nu ook op mn eerste onderhoud + JAN module. Want dat gaat hopelijk wat rust brengen.
Wij zijn bezig sinds januari 2023. Ook te maken gehad met veel bijsturen mbv scènes/ automatiseringen. Bij ons: Jaga convectoren, heatboostermodules ( sdr-engineering) volgelegd met p14 Arctic pwm-pst . De warmtepomp wordt gestuurd op de water inlet bij de pomp en niet op water outlet zoals veelal standaard.steefweer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:44:
Hallo,
In het verleden was ik ook echt actief hier, maar in de zomer alleen gebruikt voor wat koelen, wat overigens heerlijk was. 100 euro elektra erin gepropt en huis niet boven de 24,5 geweest boven en beneden.
Ik ben gebruikers sinds november 2023. Opzich tevreden, maar wil wel graag stoppen met elke dag over de warmtepomp na te denken. Als het heel koud is functioneert mijn woning goed op LT8 of LT7 (zonder JAN). Bij dit soort weersomstandigheden slaat dat ding niet aan en doe ik zelf vaak 1 keer per dag met de SmartLifeApp de WP uit en en direct weer aan. Dat gaat hij even een run maken van een paar uur en schiet mijn temperatuur weer van 19,2 naar 20,0.
Afgelopen winter heb ik veel met allerlei scenes gewerkt d.m.v. temperatuursensoren binnen. Kreeg je dit soort scenes:
Als binnen Temp is lager dan 19,5, dan WP gaat LTV 7
Als binnen temp is lager dan 19,2 dan WP gaat LTV 6
Als binnen temp is hoger dan 20,0 dan WP gaat naar LTV 8.
Dit werkte goed bij koudere dagen, maar ook niet bij 8-15 graden buitentemperatuur.
Heb een enorm mooi verbruik gehaald afgelopen jaar, ik wacht nu ook op mn eerste onderhoud + JAN module. Want dat gaat hopelijk wat rust brengen.
Vanaf maart de jan- connect erbij en de rust is weergekeerd. Wat een genot.uiteraard een paar momenten bij niet helemaal goed functioneren Adlar ingeschakeld. Op,afstand bijsturen en na finetunen lijkt het vanaf de zomer helemaal oké te draaien.
Vannacht de wp continu gedraaid in ecomodus kamertemp keurig op 19 graden. Verbruik 4 kw.
Zie de plaatjes hieronder.
Ik verwacht dat , als iedereen de Jan module erbij heeft , dat het een stuk rustiger wordt op het forum.....
/f/image/auwnJeODtBHFcPE15S9XrZSL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rwZGYdftNYGWBUzt9WFbgnOT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5LeSqvSaKirSSM2nyNTU6D4M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door fvanderstege op 14-10-2024 09:04 ]
Die van mij schiet soms helemaal richting de 300. Natuurlijk is het gemiddelde betrouwbaarder maar wie weet
heb jij een fout gevonden.
Hier mijn huidige
:strip_exif()/f/image/16lgcBHjUzyeBIk8D9PylC7P.jpg?f=fotoalbum_large)
LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Die vraag heb ik donderdag ook gesteld aan Pascal, maar geen bericht. Ik denk dan dat ze het zelf ook niet weten. Ik gebruik nu de LT 7( want 8 is door Adlar gekaapt), en de timing.
Maar dan kun je target temp. kiezen. Ik denk: waar haalt de wp die info vandaan? Even uitgeprobeerd: mijn thermostaat op 23C gezet, terwijl de temp. in huis 22C was. Target temp. ook ingesteld op 22C. Bij de ene timing wel aan, de andere niet.
Ik wil gewoon een systeem waar ik zelf 100% controle over heb.
Hiervoor 8 jaar ellende met een itho daalderop hybride wp. Dacht dat ik nu daarvan verlost was. Niets is minder waar. Succes met bellen, er zijn 7 wachtenden voor u. De monteur belt u zsm terug. Ja, overmorgen.
Yep, zal ik doen.
De wp maar uitgezet paar uur terug. Behalve een écht koude vloer nu ipv een 'lauwe' van de afgelopen dagen, is de temperatuur maar 0,5 graden gezakr. Ik hoopte dat het 3 dagen aan "inleren" waren voordat ik mn originele bericht plaatste, maar het waren 3x achter elkaar exact dezelfde scenarios. Dus dat is geen inleren me dunkt maar gewoon een foute configuratie.
Het compleet negeren van de thermostaat in de woonkamer is ook een vreemde. Maar dat kunnen ze hopelijk allemaal op afstand zien.
Kan je zelf kiezen of op inlet of outlet wilt sturen?fvanderstege schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Wij zijn bezig sinds januari 2023. Ook te maken gehad met veel bijsturen mbv scènes/ automatiseringen. Bij ons: Jaga convectoren, heatboostermodules ( sdr-engineering) volgelegd met p14 Arctic pwm-pst . De warmtepomp wordt gestuurd op de water inlet bij de pomp en niet op water outlet zoals veelal standaard.
Vanaf maart de jan- connect erbij en de rust is weergekeerd. Wat een genot.uiteraard een paar momenten bij niet helemaal goed functioneren Adlar ingeschakeld. Op,afstand bijsturen en na finetunen lijkt het vanaf de zomer helemaal oké te draaien.
Vannacht de wp continu gedraaid in ecomodus kamertemp keurig op 19 graden. Verbruik 4 kw.
Zie de plaatjes hieronder.
Ik verwacht dat , als iedereen de Jan module erbij heeft , dat het een stuk rustiger wordt op het forum.....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie toevallig dit in de geavanceerde handleiding (die hier even terug gelinkt werd):LongTimeAgo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:12:
Zou het zoiets kunnen zijn?10.6 PERIODIEKE VERHOGING ELEKTRAVERBRUIK
Het kan voorkomen dat het Legionelladesinfectieschema is ingeschakeld. Vaak ’s nachts zal dan het vermogen worden opgevoerd
en kan dit uitschieters vertonen in het elektraverbruik.
- Parameter L12 (Legionella desinfectie modus) op 1 (uit) zetten
De belofte van een snelle installatie is niet echt waargemaakt en zeker de in werking stelling heeft een hoop voeten in de aarde gehad. De belofte die zij op de site doen heeft voornamelijk met de eerste installatie te maken.
Met de Jan module en LT8 lijkt de pomp wel prima te functioneren.
In mijn systeem is overigens geen vuilfilter opgenomen. Is dat niet een standaard ding bij warmtepomp installaties?
Afgelopen week ben ik ook aan de gang gegaan met Home Assistant en is het gelukt om een LocalTuya integratie voor elkaar te krijgen.
Nu valt het niet mee om de beschikbare parameters te linken aan een vriendelijke naam. Heeft iemand een overzicht van de parameters?
Ik check op de compressor frequency. Als deze onder de 18 komt dan zet ik de COP hard op 0 omdat hij dan waarschijnlijk aan het uitschakelen is. Dat geeft bij mij wat rust in de COP waardes. Is trouwens nog niet 100% sluitend (schommelt tussen de 5 en de 6 met deze buiten temperaturen).m-ruiter227 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:01:
@Destynx Ben jij nog wat verder gekomen met een betrouwbare COP ?
Die van mij schiet soms helemaal richting de 300. Natuurlijk is het gemiddelde betrouwbaarder maar wie weet
heb jij een fout gevonden.
/f/image/EaibGHiRvIdBKhqFtGsfCQIq.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn al aantal posts langs gekomen over de parameters. Zie bijvoorbeeld deze. Heeft ook een overzicht maar is niet de mooiste. Je zou even wat moeten zoeken in dit topic maar dan vind je ze wel (volgens mij is er niet heel lang geleden ook iemand geweest met dezelfde vraag, als antwoord daarop kwam ook een link langs?).avangalen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:55:
Nu valt het niet mee om de beschikbare parameters te linken aan een vriendelijke naam. Heeft iemand een overzicht van de parameters?
Hier nu 4 weken sinds sinds de eerste aanbetaling. Daarna de schouw direct ingevuld en was die week er na goedgekeurd . 2e betaling ook gedaan.avangalen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:55:
Sinds deze maand draait bij mij ook de Adlar Castra.
De belofte van een snelle installatie is niet echt waargemaakt en zeker de in werking stelling heeft een hoop voeten in de aarde gehad. De belofte die zij op de site doen heeft voornamelijk met de eerste installatie te maken.
Met de Jan module en LT8 lijkt de pomp wel prima te functioneren.
In mijn systeem is overigens geen vuilfilter opgenomen. Is dat niet een standaard ding bij warmtepomp installaties?
Afgelopen week ben ik ook aan de gang gegaan met Home Assistant en is het gelukt om een LocalTuya integratie voor elkaar te krijgen.
Nu niets meer gehoord, dus zojuist geprobeerd even te bellen.
Je komt als 5e in de wachtrij, en toen ik nummer 2 was werd opeens de verbinding verbroken.
Zojuist weer gewacht tot nummer 2,en toen werd ik opnieuw nummer 5???
Na het invullen van formulier tot afspraak met de adviseur zaten 3 dagen tussen... daarna is de snelheid er opeens uit.
Moet zeggen dat dit niet erg veel vertrouwen wekt bij een nieuwe klant.
Knijp m nu al voor als ik na installatie toch nog wat assistentie nodig heb, wat aannemelijk is als ik de gebruikers hier zo hoor.
De wachtrij toch maar even doorgezet, ruim 20 minuten. Het zal de maandagochtend wel zijn.
Uiteindelijk doorgeschakeld naar iemand die niet veel meer kon doen dan mijn 2 vragen noteren en dit per mail doorzetten...
Vuilfilter/magneetfilter is idd niet standaard. Een optie van 200 euro die te overwegen is bij een ouder cv systeem
Edit* ze zijn nu door drukte helemaal niet meer bereikbaar... je kunt enkel een terugbelverzoek indienen wanneer je door de wachtrij heen bent.
[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 14-10-2024 13:01 ]
Het kon vorig jaar op deze manier ( zie onder) maar inmiddels is er een blokkade ingebouwd om de p parameters zonder code te bereiken .Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Kan je zelf kiezen of op inlet of outlet wilt sturen?
Dus daarom via adlar laten veranderen.
Let op: ik weet niet of dit ook goed werkt bij vloerverwarming. Ik heb Jaga convectoren. Bovendien kan het zijn dat het in de winter bij vorst toch weer beter werkt met parameter p116 op 1 .
Dus verschil winter tov voorjaar tot najaar met hogere buitentemperaturen. Zo werkt het bij mij althans.
Zo kon het:
via het display:
1. druk 5 seconden op de aan-uit toets linksonder; slotje gaat eraf
2. druk 5 seconden op de M-toets ; je ziet dan L00
3. nogmaals 5 seconden op de M-toets; je ziet dan P00
4 met pijltjestoets omhoog naar p116
5. 1x M toets kort
6. met pijltjestoets vervolgens de parameter veranderen van 1 naar 0
7. bevestigen met m-toets kort
8 druk kort op aan-uit toets.
Waar ik nu het meeste mee stoei is dat de thermostaat blijkbaar helemaal die (modulerend) nadenkt dus duurt het veel te lang om van de nacht temperatuur van 18 naar de dag temperatuur van 20.5 te gaan en als de 20.5 bereikt is gaat de WP gewoon door met stoken.
Ben benieuwd of anderen met hetzelfde probleem zitten of zaten en me kunnen helpen
Bij een warmtepomp gebruik je geen of een minimale nachtverlaging (max 1 graad).Waper-53 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:46:
Hallo allemaal, sinds 2 weken ook bezitter van Adlar WP, maar nog niets trots erop! Op advies van de serice monteur een nieuwe Tado thermostaat aangeschaft want mijn slimme Anna zou niet goed werken, waarom was niet uit te leggen. De Tado hangt in de salon en verder geen voelers of bijzondere radiator knoppen. (nog!!) geen vloerverwarming. De salon moet warm worden door een convector in een convector put voor de schuifpui. Eigenlijk willen die dingen heel graag heel warm water! Tcoh adviseert Adlar om de stooklijn laag 1 te gebruiken dus met relatieve lage temperaturen volgens de grafiek in het boekje. Anders zou de thermostaaat niet goed werken.
Waar ik nu het meeste mee stoei is dat de thermostaat blijkbaar helemaal die (modulerend) nadenkt dus duurt het veel te lang om van de nacht temperatuur van 18 naar de dag temperatuur van 20.5 te gaan en als de 20.5 bereikt is gaat de WP gewoon door met stoken.
Ben benieuwd of anderen met hetzelfde probleem zitten of zaten en me kunnen helpen
Reden, een Warmtepomp is traag en opstoken kost veel stroom
Thermostaat helemaal open zetten lijkt mij nou niet een ideale oplossing. Aangezien de warmtepomp in combinatie staat met de ketel kunnen hier nog best hoge temperaturen door de verdeler heen lopen. Je wilt idealiter niet dat er meer dan 40 graden door de leidingen heen loopt. Vanaf 55 graden kun je namelijk al kans krijgen op onthechting van tegellijm en er een verhoogde kans op scheuren aanwezig.Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:54:
[...]
Thermostaat knop naar links draaien tot maximaal.
Jouw verdeler is overigens hydraulisch actief, dat zie je niet vaak meer.
Vloerverwarming in de woning is al op aardig op leeftijd?
Als je de thermostaat van je vloerverwarmingsverdeler volledig open zet kan er te heet water door de leidingen heen lopen als de CV ketel aanschiet.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
De infrarood meter er eens bijgepakt en de vloerverwarming was ook 21gr. Dat voelt dus "koud".
En laat per definitie je huis afkoelen (zeker het onze).
Ergo, bij wijze van test de thermostaat eens naar 22 graden gezet zo rond 19:00
Netto resultaat:
- Vanaf ±00:00 uur is is pittig gaan stoken
- Temperatuur vanochtend 22 gr en rond lunch 23
- 40 KWh verstookt,met bijbehorende kosten
- Stopt niet.
Gaat weer rustig verder met stoken, maar nu iets minder hard.
:strip_exif()/f/image/jns5I7rCmkg1gogdF4V72gXe.jpg?f=fotoalbum_large)
Adlar maar eens een uitgebreide mail gestuurd met dit probleem en met wat wensen.
Maar afgesloten met een "Duidelijke" laatste regel, dat ik toch wel iets verwacht.
Ook even gebeld.
We wachten het even af.
Ik snap stooklijn laag 1 niet helemaal, als de Tado modulerend is ingesteld, staat deze ingesteld op stooklijn HL 8. Ik heb de stooklijn op dit moment op stooklijn HL6, en het is hier binnen een (voor mij) comfortabele 19,5 - 20 graden. Het is voor jou zoeken naar welke stooklijn voor jou het meest ideale is. Ik verwacht dat de Tado dit voor jou niet zal gaan realiseren.Waper-53 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:46:
Hallo allemaal, sinds 2 weken ook bezitter van Adlar WP, maar nog niets trots erop! Op advies van de serice monteur een nieuwe Tado thermostaat aangeschaft want mijn slimme Anna zou niet goed werken, waarom was niet uit te leggen. De Tado hangt in de salon en verder geen voelers of bijzondere radiator knoppen. (nog!!) geen vloerverwarming. De salon moet warm worden door een convector in een convector put voor de schuifpui. Eigenlijk willen die dingen heel graag heel warm water! Tcoh adviseert Adlar om de stooklijn laag 1 te gebruiken dus met relatieve lage temperaturen volgens de grafiek in het boekje. Anders zou de thermostaaat niet goed werken.
Ook een Tado dient zichzelf in te leren naar de snelheid van opwarmen.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Was de vloerverwarming 21 graden, of was de vloer 21 graden? Daar kan nog een groot verschil in zitten namelijk.macfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:11:
Gisteren constateerden we dat het in huis "Net niet lekker was". Het was 21 graden(= ingestelde temp op de thermostaat).
De infrarood meter er eens bijgepakt en de vloerverwarming was ook 21gr. Dat voelt dus "koud".
Netto resultaat:Pomp even uit en weer aangezet.
- Stopt niet.
[Afbeelding]
Adlar maar eens een uitgebreide mail gestuurd met dit probleem en met wat wensen.
Maar afgesloten met een "Duidelijke" laatste regel, dat ik toch wel iets verwacht.
Ook even gebeld.
We wachten het even af.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Dit staat me wel echt tegen en in groot contrast met hoe vlot alles ging tot aan de 1e grote betaling.
Bij mij zijn het er alleen vandaag al 9 stuks, 5,2kw totaal verbruik.
Lijkt me wat aan de hoge kant of niet?
Even tussendoor: van begin tot vandaag altijd goed en snel contact gehad met Adlar. Ik denk dat dit echt even een "te druk en te weinig mensen" momentje betreft. Wat helaas wel ruk is.pentaw1nz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:29:
Kreeg je ze wel te pakken dan? Ik heb het vandaag 4x geprobeerd en kom niet verder dan de meldkamer die een terugbelverzoek noteert. Ook zelfs 2 keer dat ik gewoon word weggedrukt. Ik zou vandaag terug worden gebeld, maar zie ik ook niet meer gebeuren voor 17.00 uur
Dit staat me wel echt tegen en in groot contrast met hoe vlot alles ging tot aan de 1e grote betaling.
De installatie daarentegen had wel wat vertraging, maar we hadden geen haast en dit werd goed gecommuniceerd naar ons.
Vanochtend nog met ze gebeld, 4 minuten in de wacht gezeten voordat ik iemand aan de lijn kreeg (rond 9:30)
En dan moet het nog kouder gaan wordenmacfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:11:
Gisteren constateerden we dat het in huis "Net niet lekker was". Het was 21 graden(= ingestelde temp op de thermostaat).
- Stopt niet.
[Afbeelding]
Ook even gebeld.
We wachten het even af.

Ik neem aan dat het legionella programma niet elke avond draait haha. Tevens is die bij mij hybride en doet m'n CV nog m'n warme water.TiBoD schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zie toevallig dit in de geavanceerde handleiding (die hier even terug gelinkt werd):
[...]
Zou het zoiets kunnen zijn?
Vreemd, ik heb 3 keer weggedrukt en meerdere malen in de wacht doorverbonden naar de meldkamer. Zojuist weer na 22 minuten wachten. Hele slechte bereikbaarheid dus, hopelijk is dat incidenteel.LongTimeAgo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Even tussendoor: van begin tot vandaag altijd goed en snel contact gehad met Adlar. Ik denk dat dit echt even een "te druk en te weinig mensen" momentje betreft. Wat helaas wel ruk is.
De installatie daarentegen had wel wat vertraging, maar we hadden geen haast en dit werd goed gecommuniceerd naar ons.
Vanochtend nog met ze gebeld, 4 minuten in de wacht gezeten voordat ik iemand aan de lijn kreeg (rond 9:30)
Over de communicatie:
Mijn geld hebben ze 11 dagen geleden ontvangen. Ik had niet verwacht dat vervolgens dat ding hier na een paar dagen aan de gevel hangt (hoewel ze zelf dus adverteren met plaatsing binnen 7 dagen?...)_maar helemaal nul contact in 11 dagen tijd nadat je enkele duizenden euro's hebt ontvangen vind ik toch wel heel erg vreemd.
De verbinding viel 1 keer weg, ff nog een keer bellen en namen meteen op.pentaw1nz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:29:
Kreeg je ze wel te pakken dan? Ik heb het vandaag 4x geprobeerd en kom niet verder dan de meldkamer die een terugbelverzoek noteert. Ook zelfs 2 keer dat ik gewoon word weggedrukt. Ik zou vandaag terug worden gebeld, maar zie ik ook niet meer gebeuren voor 17.00 uur
Ook niet eerder meegemaakt. Telefoon wordt altijd opgenomen. Maar ma ochtend is natuurlijk het slechtste moment om te bellen.
De vloer. En dat voelt koud aan. En verwarmt op dat moment dus ook niet.MrBas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:16:
[...]
Was de vloerverwarming 21 graden, of was de vloer 21 graden? Daar kan nog een groot verschil in zitten namelijk.
Je zou verwachten (zeker in ons minder goed geisoleerde huis) dat de pomp “altijd” net ff boven de kamertemp staat. Dan kan ie op het dooie gemakje de boel bijhouden.
Niet dat aan/uit gedoe wat we nu zien.
Wel een hele mooie lange run, maar op veel te hoog vermogen om daarna weer stil te vallen voor de rest van de dag (als ie al stilvalt).
Zo lijkt het iig.
Ergo volgens mij spelen er 2 zaken:
- de jan module kan slecht tegen veranderingen van de thermostaat temperatuur.
- het programma wat de Jan module maakt (de custom stooklijn) is suboptimaal.
Eentje van zo’n 40 KWh 🥲Jerra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:
Hoeveel runs draaien jullie eigenlijk met de Adlar?
Vandaag 1 run, 12 kWh!Jerra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:
Hoeveel runs draaien jullie eigenlijk met de Adlar?
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Heel herkenbaar.macfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
Alhoewel wij de thermostaat gewoon op 19 graden laten en er niet aan zitten.
Toch gaat die RUIM boven die temperatuur blijven stoken midden in de nacht en stipt tussen een bepaalde tijd.
Lekkere broeien in de badkamer en woonkamer zullen we maar zeggen... Terwijl we slapen...
Nu kunnen ze dit hopelijk op afstand gaan zien en inschatten en configureren.
Vanochtend dus Adlar gebeld en de vriendelijke dame aan de telefoon kon mij niet direct helpen behalve de JAN module opnieuw opstarten en hopen dat de connectie hersteld tussen dat ding en de thermostaat. (wat het vermoedelijke probleem kon zijn).
Tevens ben ik helemaal niet zo blij met deze Honeywell T6. Mijn ATAG One Zone die op/bij m'n ATAG CV zat was/is veel accurater en beter, maar deze kon niet samenwerken met de JAN module ofzoiets, zonder duidelijke uitleg want dat ding is ook gewoon OpenTherm. Maar goed, dat is momenteel de minst zorgelijke zaak.
Ik vind mijn 8KWh verbruik al schofterig hoog. Zeker omdat het op een moment gebeurt dat we juist géén warmtevraag hebben/willen.
Maar als het 40KWh was geweest dan had Adlar een best probleem gehad, want dat was m'n elektra verbruik voor bijna een week voor de warmtepomp.
Standaard (vooralsnog)Jerra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:42:
@macfocus @hwennink staat die bij jullie op eco of standard?
StandaardJerra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:42:
@macfocus @hwennink staat die bij jullie op eco of standard?
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
wat zijn tijdens het verwarmen de temperatuur waardes van je aanvoer en retour temperatuur?macfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:11:
- Stopt niet.
[Afbeelding]
Ook even gebeld.
We wachten het even af.
Van de vloerverwarming of van de warmtepomp?Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:28:
[...]
wat zijn tijdens het verwarmen de temperatuur waardes van je aanvoer en retour temperatuur?
Van beide zo overigens geen idee.
eigenlijk van beide, zou je dit kunnen gaan loggen ?macfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:52:
[...]
Van de vloerverwarming of van de warmtepomp?
Van beide zo overigens geen idee.
wat je eens zou kunnen proberen is om de vaste stooklijnen een keer te gebruiken. Die van mij staat zoals ik al zei op HL6 en ik heb voor vandaag een verbruik van 4,1 kWh, bij elke stooklijn hoort namelijk een setpoint voor de aanvoer. Als de buitentemperatuur zakt gaat de setpoint omhoog -> hogere aanvoertemperatuur.macfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
De vloer. En dat voelt koud aan. En verwarmt op dat moment dus ook niet.
Je zou verwachten (zeker in ons minder goed geisoleerde huis) dat de pomp “altijd” net ff boven de kamertemp staat. Dan kan ie op het dooie gemakje de boel bijhouden.
Niet dat aan/uit gedoe wat we nu zien.
Wel een hele mooie lange run, maar op veel te hoog vermogen om daarna weer stil te vallen voor de rest van de dag (als ie al stilvalt).
Zo lijkt het iig.
Wat is jou gewenste aanvoertemperatuur? Wat is je huidige aanvoertemperatuur? Waar staat de thermostaat van je vloerverwarmingsverdeler op ingesteld? Dit zijn allemaal dingen die gewoon door middel van een vaste stooklijn zo op te lossen zijn, net zoals hier.
Als de warmtepomp aanschiet, even kijken op het display, hier staat de gewenste aanvoertemperatuur aangegeven. Volgens mij heb je overigens zoals je zei een IR thermometer, meet hier even op de leidingen van de aanvoer/retour warmtepomp en aanvoer/retour vloerverwarmingsverdeler en de leidingen de grond in. Dan weet je wat er je vloer in gaat. Als je aangeeft dat je vloer 21 graden is, hoeft dit niet te betekenen dat er 21 graden je vloer in gaat.
Bij een vaste stooklijn is het overigens wel de bedoeling dat je je thermostaat buiten beschouwing en uit zet, dit wordt niet meer dan een ruimteopnemer.
[ Voor 18% gewijzigd door MrBas op 14-10-2024 19:08 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Ik heb al een winter met stooklijnen gedraaid. En hoewel dat best werkt, wil ik van het bijstellen af.MrBas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:03:
[...]
wat je eens zou kunnen proberen is om de vaste stooklijnen een keer te gebruiken. Die van mij staat zoals ik al zei op HL6 en ik heb voor vandaag een verbruik van 4,1 kWh, bij elke stooklijn hoort namelijk een setpoint voor de aanvoer. Als de buitentemperatuur zakt gaat de setpoint omhoog -> hogere aanvoertemperatuur.
Wat is jou gewenste aanvoertemperatuur? Wat is je huidige aanvoertemperatuur? Waar staat de thermostaat van je vloerverwarmingsverdeler op ingesteld? Dit zijn allemaal dingen die gewoon door middel van een vaste stooklijn zo op te lossen zijn, net zoals hier.
Als de warmtepomp aanschiet, even kijken op het display, hier staat de gewenste aanvoertemperatuur aangegeven. Volgens mij heb je overigens zoals je zei een IR thermometer, meet hier even op de leidingen van de aanvoer/retour warmtepomp en aanvoer/retour vloerverwarmingsverdeler en de leidingen de grond in. Dan weet je wat er je vloer in gaat. Als je aangeeft dat je vloer 21 graden is, hoeft dit niet te betekenen dat er 21 graden je vloer in gaat.
Bij een vaste stooklijn is het overigens wel de bedoeling dat je je thermostaat buiten beschouwing en uit zet, dit wordt niet meer dan een ruimteopnemer.
De thermostaat mag het regelen. En als de Jan module ook de buitentemperatuur meeneemt (en dat doet ie), dan kan het toch niet heel moeilijk zijn om de stooklijnen automatisch te regelen.
Kijk, ik snap best dat als het de ene nacht +5 en de volgende -5 is, dat de pomp het niet meteen snapt, maar hij heeft de parameters.
Ik zal van de week even meten als de boel weer actief is.
Morgen niet thuis dus zal later worden.
Ik begrijp uit je eerdere post dat je een buffervat hebt laten plaatsen, hoe is dit leiding werk aangesloten ?macfocus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:17:
[...]
Ik heb al een winter met stooklijnen gedraaid. En hoewel dat best werkt, wil ik van het bijstellen af.
De thermostaat mag het regelen. En als de Jan module ook de buitentemperatuur meeneemt (en dat doet ie), dan kan het toch niet heel moeilijk zijn om de stooklijnen automatisch te regelen.
Kijk, ik snap best dat als het de ene nacht +5 en de volgende -5 is, dat de pomp het niet meteen snapt, maar hij heeft de parameters.
Ik zal van de week even meten als de boel weer actief is.
Morgen niet thuis dus zal later worden.
Hoe kan dit ding zo veel problemen hebben én veroorzaken?
Alles is toch op afstand uit te lezen en in te stellen?
Of is dit ook weer een gevalletje "te weinig personeel om de gigantische backlog aan problemen te fixen"?
Verplicht Adlar het niet altijd om een buffervat te plaatsen?Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:26:
[...]
Ik begrijp uit je eerdere post dat je een buffervat hebt laten plaatsen, hoe is dit leiding werk aangesloten ?
:strip_exif()/f/image/PiTrThlYfIekx8ANTmREHKXq.jpg?f=fotoalbum_large)
De Set temperature die denk ik dus aangestuurd wordt door de JAN module reageert voor mij onlogisch. Ik zie er geen slim algoritme in. Op dit moment staat het op 19 graden terwijl de water temperatuur 24 graden is. De vloer is 22 graden. Ik denk dat er een kleine afwijking is in de gemeten temperatuur door de warmtepomp en de werkelijke temperatuur.
:strip_exif()/f/image/WkwnKesVzxuP6l0zWbCPHfxF.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is de thermometer die bijna naast de thermostaat staat. Ik dacht nog geen probleem te hebben met de domme thermostaat, maar nu kan ik niet zien wanneer de warmtevraag wegvalt. Ik heb het gisteren wel afgelezen en dat was rond het middaguur. Ondanks dat is de warmtepomp nog bijna 14 uur door gaan draaien terwijl de ruimte al op temperatuur was. Je ziet ook dat de temperatuur het maximum had rond het moment dat de warmtepomp stopte.
:strip_exif()/f/image/ialuISZvkVzZKnHTQG7GOHTL.jpg?f=fotoalbum_large)
Het moment van stoppen kwam er van de thermostaat dus al bijna 14 uur geen warmtevraag.
En welke thermostaat heb je daar bij in gebruik nu?
Bij ons staat deze nu op LT8 en de monteur van Adlar heeft een Honeywell Round bij ons geïnstalleerd.Jerra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:21:
@kiddyl Welke instellingen gebruik je verder? Bijvoorbeeld de stooklijn, staat die wel op LT8?
En welke thermostaat heb je daar bij in gebruik nu?
[ Voor 56% gewijzigd door kiddyl op 14-10-2024 21:34 ]
Maar daar lijkt geen probleem in te zijn. Wel een beetje jammer en vreemd dat zo'n dure thermostaat maar in stappen van 0,5 graden kan meten... Maar dat terzijde.
/f/image/Q8B1H0QsXXRIciWJYgQf2MEx.png?f=fotoalbum_large)
Wat vreemd is en wat opvalt is dat de thermostaat gedurende de dag de hele tijd warmtevraag heeft zitten melden, maar dan niet constant maar in spikes. Ook al was het al 19 graden. De woonkamer is al de hele dag niet verwarmd, maar volgens een andere sensor is die niet naar 18 graden geweest. Honeywell zegt van well. Foutje? Bugje? Merkwaardig.
Mijn vrouw had de doeltemperatuur van 18 naar 19 gezet. (ik had deze een dag eerder naar 18 gezet als test en was het vergeten terug te zetten)
/f/image/jod6stTAUZTXIy3RiEOYKW8B.png?f=fotoalbum_large)
Maar nu... De klok nadert weer 22:00, we zijn al weer richting onze bedden aan het gaan en ik ben nu stiekem benieuwd of hij wéér nodeloos zal aanspringen en loeiheet wordt ipv een constante temperatuur aan zal houden om de woonkamer op 19 graden te houden... Vragen vragen.
Adlar heeft in ieder geval vandaag niet op m'n mailtje met details gereageerd. Hopelijk doen ze dat binnenkort. Anders zet ik zometeen wéér noodgedwongen de wp uit...
[ Voor 11% gewijzigd door LongTimeAgo op 14-10-2024 21:50 ]
Zou nogal wat zijn als de thermostaat gewoon zijn verbinding verliest.
Verder helaas geen tips die ik me zo kan bedenken, hopelijk reageeert Adlar snel en adequaat
Bij een honeywell thermostaat kan je het aantal schakelingen per uur instellen.LongTimeAgo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:46:
Nou, maar toch vandaag even gaan checken of het wellicht de thermostaat zelf is die niet goed is.
Maar daar lijkt geen probleem in te zijn. Wel een beetje jammer en vreemd dat zo'n dure thermostaat maar in stappen van 0,5 graden kan meten... Maar dat terzijde.
[Afbeelding]
Wat vreemd is en wat opvalt is dat de thermostaat gedurende de dag de hele tijd warmtevraag heeft zitten melden, maar dan niet constant maar in spikes. Ook al was het al 19 graden. De woonkamer is al de hele dag niet verwarmd, maar volgens een andere sensor is die niet naar 18 graden geweest. Honeywell zegt van well. Foutje? Bugje? Merkwaardig.
Mijn vrouw had de doeltemperatuur van 18 naar 19 gezet. (ik had deze een dag eerder naar 18 gezet als test en was het vergeten terug te zetten)
[Afbeelding]
Maar nu... De klok nadert weer 22:00, we zijn al weer richting onze bedden aan het gaan en ik ben nu stiekem benieuwd of hij wéér nodeloos zal aanspringen en loeiheet wordt ipv een constante temperatuur aan zal houden om de woonkamer op 19 graden te houden... Vragen vragen.
Adlar heeft in ieder geval vandaag niet op m'n mailtje met details gereageerd. Hopelijk doen ze dat binnenkort. Anders zet ik zometeen wéér noodgedwongen de wp uit...
Wellicht kan je dat aanpassen, maar of de adlar daar wat mee doet ?
Geen idee