Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 25 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:42
En ja hoor, de klok sloeg 22:00 en hij ging meteen aan.
Eerst beetje opstarten nog, maar ondertussen jaagt die er lekker 1000W doorheen, in de "energiebesparing" modus. M'n katten zullen de warmere vloer savonds vast heerlijk vinden en ik kan weer warm m'n behoefte doen in de badkamer, mocht ik die drang middernacht hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5Zf-n-xl0VniSRyLlMvqm0qMs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUfWgDnRpedW392b4YT7uPlZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqVJMLau0zQ5TdAggXHRHDQNFR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgUBJtnxY58xKpkVUbIpuoEt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geloof echt wel dat Adlar dit kan oplossen hoor, maar wat zo jammer aan dit alles is: Ik ben een complete leek in CV installaties, bijbehorende (warmwater) apparatuur, verwarmingen, etc. Ik laat mij adviseren, ik lees mij zo veel mogelijk in en dan speelt zich zo'n situatie af. Ik kan alles gelukkig nameten met Home Assistant en genoeg data (en info) verzamelen om wellicht zelf dingen te proberen die het kunnen oplossen. (Vandaar m'n bezoek hier)

Maar ik gok dat een hoop installaties bij mensen zal gebeuren waarbij die niet de capaciteit hebben om zich hier in te kunnen verdiepen... Of zal het bij 9 van de 10 gewoon goed gaan? Dat laatste denk ik (of hoop ik) dan maar.
Maar zo'n spannend huis heb ik helemaal niet. Isolatie is ook relatief goed en tóch gaat er iets fout wat m'n hele vertrouwen in wp's weer doet kelderen.

Komop Adlar, dit kan gewoon niet. Zorg dat dit bij de volgende niet gebeurt aub.

Edit 23:00: Inlet is ondertussen 34 en outlet 37.

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 14-10-2024 22:59 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Bij een honeywell thermostaat kan je het aantal schakelingen per uur instellen.
Wellicht kan je dat aanpassen, maar of de adlar daar wat mee doet ?
Geen idee
Ah, zal die instructie binnenkort er maar eens bijpakken dan. Dank voor de tip.
Eerst even de antwoorden en acties van Adlar afwachten.
Helaas is er vandaag nog niets gebeurt.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:10
LongTimeAgo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:56:
En ja hoor, de klok sloeg 22:00 en hij ging meteen aan.
Eerst beetje opstarten nog, maar ondertussen jaagt die er lekker 1000W doorheen, in de "energiebesparing" modus. M'n katten zullen de warmere vloer savonds vast heerlijk vinden en ik kan weer warm m'n behoefte doen in de badkamer, mocht ik die drang middernacht hebben.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik geloof echt wel dat Adlar dit kan oplossen hoor, maar wat zo jammer aan dit alles is: Ik ben een complete leek in CV installaties, bijbehorende (warmwater) apparatuur, verwarmingen, etc. Ik laat mij adviseren, ik lees mij zo veel mogelijk in en dan speelt zich zo'n situatie af. Ik kan alles gelukkig nameten met Home Assistant en genoeg data (en info) verzamelen om wellicht zelf dingen te proberen die het kunnen oplossen. (Vandaar m'n bezoek hier)

Maar ik gok dat een hoop installaties bij mensen zal gebeuren waarbij die niet de capaciteit hebben om zich hier in te kunnen verdiepen... Of zal het bij 9 van de 10 gewoon goed gaan? Dat laatste denk ik (of hoop ik) dan maar.
Maar zo'n spannend huis heb ik helemaal niet. Isolatie is ook relatief goed en tóch gaat er iets fout wat m'n hele vertrouwen in wp's weer doet kelderen.

Komop Adlar, dit kan gewoon niet. Zorg dat dit bij de volgende niet gebeurt aub.

Edit 23:00: Inlet is ondertussen 34 en outlet 37.
Wie bepaalt dat doel temperatuur 39C moet zijn?
Met 14 liter p/m en een delta t van 3 loopt je warmtepomp bijna volgas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:11:
[...]

Wie bepaalt dat doel temperatuur 39C moet zijn?
Met 14 liter p/m en een delta t van 3 loopt je warmtepomp gewoon volgas :'(
De dynamische Stooklijn 8 bepaalt dat samen met m'n thermostaat die waarschijnlijk niet uitgelezen wordt. :'(
Daarom het grote vermoeden dat er iets compleet verkeerd ingesteld staat.
Ik kan hem ook niet aanpassen. Zodra ik hem aanpas schiet die terug naar de waarde die er stond.
Gister avond om 23:30 heb ik de wp maar weer uitgezet (ja ik weet het, eigenlijk is dit niet handig, maarja, 8kWH elke avond er doorheen jagen heb ik geen zin in).
Vanochtend om 07:00 weer aangezet en hij pruttelt nu lekker op 400-500W met een steltemp van 30, een inlet temp van 29 en outlet temp van 31.

Dit is wat ik origineel verwachtte... Maar waarom die dat nu wel doet, terwijl ik hem gister ochtend ook aanzette en dat die toen niets deed. Tsja.

Hopelijk vandaag antwoord van Adlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

De dynamische Stooklijn 8 bepaalt dat samen met m'n thermostaat die waarschijnlijk niet uitgelezen wordt. :'(
Daarom het grote vermoeden dat er iets compleet verkeerd ingesteld staat.
Ik kan hem ook niet aanpassen. Zodra ik hem aanpas schiet die terug naar de waarde die er stond.
Gister avond om 23:30 heb ik de wp maar weer uitgezet (ja ik weet het, eigenlijk is dit niet handig, maarja, 8kWH elke avond er doorheen jagen heb ik geen zin in).
Vanochtend om 07:00 weer aangezet en hij pruttelt nu lekker op 400-500W met een steltemp van 30, een inlet temp van 29 en outlet temp van 31.

Dit is wat ik origineel verwachtte... Maar waarom die dat nu wel doet, terwijl ik hem gister ochtend ook aanzette en dat die toen niets deed. Tsja.

Hopelijk vandaag antwoord van Adlar.
Welke honeywell thermostaat gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Welke honeywell thermostaat gebruik je ?
De "slimme" T6.
Heeft Adlar zelf geplaatst. Ik had voorheen een mooie Atag Zone One die samen met m'n nieuwgeplaatste ATAG Ketel in Juni was geplaatst. Maar blijkbaar kon deze niet samenwerken met hun systeem dus moest vervangen worden.
Er werd helaas geen poging gedaan om het wél te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij ons is de warmtepomp vanochtend rond 7:30 weer aangegaan toen de 'set temp' 5 graden hoger was dan de water temperatuur. Dat is een zelfde beeld als een paar dagen geleden. Het is alleen wel ongeveer 9 uur nadat de thermostaat een warmtevraag had.

Het is dat ons huis goed geïsoleerd is. De huiskamer is gisteravond vanaf 22:00 uur van 21,5 graden naar nu 20,8 gezakt.

Bij ons staat de verwarming modus op 'heating' of 'verwarming'. Heeft iemand deze op 'floor heating' of 'vloerverwarming' staan?

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Ah, zal die instructie binnenkort er maar eens bijpakken dan. Dank voor de tip.
Eerst even de antwoorden en acties van Adlar afwachten.
Helaas is er vandaag nog niets gebeurt.
YouTube: Aantal schakelingen aanpassen op de Honeywell Lyric T6 slimme thermo...

Zo kan je de aantal schakelingen aanpassen, zo laag mogelijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:35
kiddyl schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:54:
Bij ons is de warmtepomp vanochtend rond 7:30 weer aangegaan toen de 'set temp' 5 graden hoger was dan de water temperatuur. Dat is een zelfde beeld als een paar dagen geleden. Het is alleen wel ongeveer 9 uur nadat de thermostaat een warmtevraag had.

Het is dat ons huis goed geïsoleerd is. De huiskamer is gisteravond vanaf 22:00 uur van 21,5 graden naar nu 20,8 gezakt.

Bij ons staat de verwarming modus op 'heating' of 'verwarming'. Heeft iemand deze op 'floor heating' of 'vloerverwarming' staan?
Die delta 5 is een ingestelde parameter op de warmtepomp, die is wel aan te passen. Je wil deze alleen niet e laag hebben staan, anders gaat de warmtepomp vaker aan en uit, dat is niet goed voor de compressor. Bij mij werkt die delta 5 prima, daardoor lange runs en ook een lange tijd dat hij uit springt.

Ik heb overigens LT7 als stooklijn, geen LT8.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Destynx schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Die delta 5 is een ingestelde parameter op de warmtepomp, die is wel aan te passen. Je wil deze alleen niet e laag hebben staan, anders gaat de warmtepomp vaker aan en uit, dat is niet goed voor de compressor. Bij mij werkt die delta 5 prima, daardoor lange runs en ook een lange tijd dat hij uit springt.

Ik heb overigens LT7 als stooklijn, geen LT8.
Dat is bij ons het 'probleem'. De water temperatuur gisteravond rond 22:00 was 24 graden. Tegen de tijd dat de warmtepomp aansloeg was het 22 graden en was de set temp gestegen naar 27 graden. Dit is gedrag wat ik eerder heb gezien en anderen ook bevestigd hebben.

De set temp was echter 19 graden op het moment er warmtevraag was vanuit de thermostaat. Van 19 graden naar 27 graden duurt vrij lang. Tot nu toe wil ik het gewoon aanzien of het systeem gaat bijleren. Ik ben vandaag benieuwd of de temperatuur weer naar 50 graden gaat bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S51m9VSPP6EwZ5a9nVtc94hKqsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saFI5fMFjUnptvzboJ5x1INX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door kiddyl op 15-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:35
kiddyl schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Dat is bij ons het 'probleem'. De water temperatuur gisteravond rond 22:00 was 24 graden. Tegen de tijd dat de warmtepomp aansloeg was het 22 graden en was de set temp gestegen naar 27 graden. Dit is gedrag wat ik eerder heb gezien en anderen ook bevestigd hebben.

De set temp was echter 19 graden op het moment er warmtevraag was vanuit de thermostaat. Van 19 graden naar 27 graden duurt vrij lang. Tot nu toe wil ik het gewoon aanzien of het systeem gaat bijleren. Ik ben vandaag benieuwd of de temperatuur weer naar 50 graden gaat bijvoorbeeld.

[Afbeelding]
Dat is exact mijn probleem ook met die LT8 dynamische stooklijn. Deze past elk half uur aan, maar als er overdag door zon de woonkamer uren lang warmer is dan de ingestelde temperatuur past de stooklijn zichzelf aan door die set temp te blijven verlagen. Tegen de tijd dat de woonkamer is afgekoeld tot onder de gevraagde temperatuur op de thermostaat duurt het uren voordat de set temp hoog genoeg is om de warmtepomp aan te zwengelen. Op dit moment is dat "algoritme" (voor zover je het zo kan noemen) niet voldoende voor comfortabel gebruik.

Daarom zit ik op de LT7 stooklijn, die vraag bijna altijd 27 graden retourtemp en dat houdt mijn huis mooi op 21-22 graden. Als de zon gaat schijnen wordt de retourtemp te hoog, stopt de pomp er mee en rond een uurtje of 20 's avonds zakt de woonkamer temperatuur zover dat de retourtemperatuur 22 of lager is, de warmtepomp springt dan weer aan op 31-32 graden aanvoertemperatuur tot de retourtemperatuur 27 is en blijft dan op een laag pitje draaien. Prima regeling dus.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:55
kiddyl schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]
De stappen van de set temp omhoog kun je door Adlar laten wijzigen van een 1 graad per half uur naar 1 graad per kwartier.
Zelfde euvel zoals jij beschrijft, had ik ook.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Jerra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:
Hoeveel runs draaien jullie eigenlijk met de Adlar?

Bij mij zijn het er alleen vandaag al 9 stuks, 5,2kw totaal verbruik.
Lijkt me wat aan de hoge kant of niet?
Mijn runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzm_kWpAxSsuVC4TLKfWfF_gDZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GcAScAy8Q6A2odrJuBlTd7to.png?f=user_large

Totaal verbruik voor 14 oktober: 9,2 kWh
Aantal graaddagen: 9
(Afgelopen stookseizoen zat ik gemiddeld rond 1 kWh per graaddag, dus valt in lijn met wat ik verwacht)

Ik ga nu het 2e stookseizoen is met de WP. Ik heb nog geen JAN-module. Heb eigenlijk de JAN-module zelf gebouwd middels Home Assistant. Heb een eigen stooklijn berekening in Home Assistant die op basis van binnen temperatuur deze verhoogt of verlaagt (stooklijn + (gewenste temperatuur - actuele temperatuur)).

Verwarming gebeurd middels vloerwerwarming dus heb ook geen temperatuur verlaging voor 's nachts. De WP bepaalt dan ook wanneer delta T >= 4 dat ie aan moet.
Ik heb ook nog een hoge temperatuur verdeler (HTV) met pomp. Zoals eerder wordt vermeld levert het vervangen van de verdeler door een LTV niet een bijster grote voordeel op (ik verwacht een 10% - 20% betere efficientie). Het vervangen staat nog op de planning maar heeft niet grote prio.
Waar ik wel achter ben is dat met een HTV het weinig zin heeft om een aanvoer temperatuur te hebben lager dan 28 graden. Dit wordt toch beetje gemengd waar door het water wat de vloer in gaat niet heel veel bijdraagt. Ik heb in Home Assistant hier een extra check in gebouwd. Als de WP aangaat, en de retour temperatuur lager dan 27 graden (dus bij een zachte buiten temperatuur) push dan de water temperatuur omhoog naar minimaal 27 graden. De WP maakt daardoor minder runs omdat maar de runs zijn volgens mij wel wat effectiever.

Het klinkt alsof de JAN-module een hoop onnodige logica heeft ingebouwd en het daardoor best ingewikkeld heeft gemaakt. Eind oktober / begin november heb ik hem een jaar dus verwacht dat dan het onderhoud wel ergens op de planning komt te staan. Zou dan ook de JAN-module krijgen denk ik maar met wat ik lees sta ik daar niet helemaal om te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
h3rj4n schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Mijn runs:
[Afbeelding]

Totaal verbruik voor 14 oktober: 9,2 kWh
Aantal graaddagen: 9
(Afgelopen stookseizoen zat ik gemiddeld rond 1 kWh per graaddag, dus valt in lijn met wat ik verwacht)

Ik ga nu het 2e stookseizoen is met de WP. Ik heb nog geen JAN-module. Heb eigenlijk de JAN-module zelf gebouwd middels Home Assistant. Heb een eigen stooklijn berekening in Home Assistant die op basis van binnen temperatuur deze verhoogt of verlaagt (stooklijn + (gewenste temperatuur - actuele temperatuur)).

Verwarming gebeurd middels vloerwerwarming dus heb ook geen temperatuur verlaging voor 's nachts. De WP bepaalt dan ook wanneer delta T >= 4 dat ie aan moet.
Ik heb ook nog een hoge temperatuur verdeler (HTV) met pomp. Zoals eerder wordt vermeld levert het vervangen van de verdeler door een LTV niet een bijster grote voordeel op (ik verwacht een 10% - 20% betere efficientie). Het vervangen staat nog op de planning maar heeft niet grote prio.
Waar ik wel achter ben is dat met een HTV het weinig zin heeft om een aanvoer temperatuur te hebben lager dan 28 graden. Dit wordt toch beetje gemengd waar door het water wat de vloer in gaat niet heel veel bijdraagt. Ik heb in Home Assistant hier een extra check in gebouwd. Als de WP aangaat, en de retour temperatuur lager dan 27 graden (dus bij een zachte buiten temperatuur) push dan de water temperatuur omhoog naar minimaal 27 graden. De WP maakt daardoor minder runs omdat maar de runs zijn volgens mij wel wat effectiever.

Het klinkt alsof de JAN-module een hoop onnodige logica heeft ingebouwd en het daardoor best ingewikkeld heeft gemaakt. Eind oktober / begin november heb ik hem een jaar dus verwacht dat dan het onderhoud wel ergens op de planning komt te staan. Zou dan ook de JAN-module krijgen denk ik maar met wat ik lees sta ik daar niet helemaal om te springen.
@h3rj4n Dit is het eerste jaar voor ons met de Adlar WP. De JAN module en LT8 staat hier ingesteld met dezelfde droevige resultaten als genoemd door meerdere forumleden. Ik sta op het punt de setup via de verwarmingscurves te laten regelen door Homeassistent en de LT8/JAN setup te verlaten tot deze goed blijkt te werken. Zou je de automatisering die je hiervoor hebt gemaakt met ons willen delen?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Om even terug te komeb op mijn gebash op de klantenservice. Soms helpt het misschien wel om even iets duidelijker te zijn in de communicatie en uitspreken dat je nu echt iets verwacht van Adlar.

Vanochtend netjes teruggebeld. Vrijdag wordt de WP geleverd. Maandag geïnstalleerd.
Begrijp ik het goed dat er daarna nog een aparte afsoraak komt voor inbedrijfstelling? Of kun je 'm direct gebruiken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-09 16:15
In mijn ervaring zijn installatie en in bedrijfstelling inderdaad twee verschillende zaken bij Adlar.
Er heeft een aantal weken (en afspraken) tussen levering/installatie en het daadwerkelijk kunnen gebruiken van de warmtepomp gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik moet trouwens nog een thermostaat bestellen. De adviseur had het destijds over Honeywell DT4 (bedraad) Nu zie ilk daar een modulerende en een aan/uit variant vant.

Welke kan ik het best bestellen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 11:55
Sinds mei heb ik een full electric warmtepomp met Jan module en de honeywell lyric T6 thermostaat.
De dynamische stooklijn Lt 8 is geactiveerd.

Ik begrijp dat de Warmtepomp geactiveerd wordt afhankelijk is van de buiten temperatuur en de ingestelde vraag temperatuur van de kamerthermostaat en de daadwerkelijke temperatuur in de kamer en daarnaast nog van een aantal parameters zoals de P116 en P26. Het verschil (P26) tussen de set temperatuur en de inlet of outlet (P116) temperatuur is daarbij leidend.

Mijn vraag is, wanneer en afhankelijk van welke parameters krijgt de Warmtepomp het sein om te stoppen of af te bouwen?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:00:
Ik moet trouwens nog een thermostaat bestellen. De adviseur had het destijds over Honeywell DT4 (bedraad) Nu zie ilk daar een modulerende en een aan/uit variant vant.

Welke kan ik het best bestellen?
De modulerende variant. Het is wel een heel beperkte thermostaat overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
hwennink schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

De stappen van de set temp omhoog kun je door Adlar laten wijzigen van een 1 graad per half uur naar 1 graad per kwartier.
Zelfde euvel zoals jij beschrijft, had ik ook.
Ik geef het de komende dagen nog kans en blijf het gedrag observeren. De informatie die ik hier deel is ook niet om te klagen, maar meer om informatie te delen en ervaringen en inzichten van anderen te verzamelen.

De warmtepomp staat nog steeds aan en ik zie dat de ingestelde temperatuur een max heeft bereikt van 34 om weer naar beneden te gaan. Hij gaat nu in ieder geval niet naar 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 09-09 07:07
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:39:
Om even terug te komeb op mijn gebash op de klantenservice. Soms helpt het misschien wel om even iets duidelijker te zijn in de communicatie en uitspreken dat je nu echt iets verwacht van Adlar.

Vanochtend netjes teruggebeld. Vrijdag wordt de WP geleverd. Maandag geïnstalleerd.
Begrijp ik het goed dat er daarna nog een aparte afsoraak komt voor inbedrijfstelling? Of kun je 'm direct gebruiken.
Dit hangt af of je de WP full electric gaat toepassen voor de verwarming, of hybride. Bij hybride komen ze op een later moment terug om deze in bedrijf te stellen, bij full electric wordt dit meteen gedaan omdat je anders dus geen verwarming hebt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MrBas schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Dit hangt af of je de WP full electric gaat toepassen voor de verwarming, of hybride. Bij hybride komen ze op een later moment terug om deze in bedrijf te stellen, bij full electric wordt dit meteen gedaan omdat je anders dus geen verwarming hebt.
Gaat bij mij idd om FE.
Dan is er geen vervolgafspraak waarin Adlar nog eea moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
avangalen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

De modulerende variant. Het is wel een heel beperkte thermostaat overigens.
Is er een beter alternatief ? En met welke voordelen?
Ik had een Nest, ook modulerend, maar zou volgens Adlar niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:39:

Bij mij zat er in eerste instantie anderhalve week tussen. Levering/plaatsing en instelling.
Vervolgens bleek ik een DOA te hebben en moest die vervangen worden.
Dit gebeurde wel anderhalve maand later. Maar was geen probleem voor ons. Ze zette tevens alles keurig terug waardoor de CV gewoon gebruikt kon worden nog.
Het vervangen van de warmtepomp en het instellen gebeurde wel weer tegelijk en dat was vorige week dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Is er een beter alternatief ? En met welke voordelen?
Ik had een Nest, ook modulerend, maar zou volgens Adlar niet werken
NEST werkt niet.
Anna werkt niet.
ATAG One Zone werkt niet.

Allemaal modulerend op opentherm, maar helaas.

Ik heb via Adlar de Honeywell T6 genomen omdat ik die ook weer vanuit HA kan aansturen en uitlezen.
Zij bieden alleen Honeywell varianten aan overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 15-10-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 09-09 07:07
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Gaat bij mij idd om FE.
Dan is er geen vervolgafspraak waarin Adlar nog eea moet doen?
Klopt :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

NEST werkt niet.
Anna werkt niet.
ATAG One Zone werkt niet.

Allemaal modulerend op opentherm, maar helaas.

Ik heb via Adlar de Honeywell T6 genomen omdat ik die ook weer vanuit HA kan aansturen en uitlezen.
Zij bieden alleen Honeywell varianten aan overigens.
Heb je deze allemaal uitgeprobeerd? Ik heb nog een Nest E liggen die ik wil gebruiken.
Anders word thet ook een Honeywell T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Heb je deze allemaal uitgeprobeerd? Ik heb nog een Nest E liggen die ik wil gebruiken.
Anders word thet ook een Honeywell T6
Voordat m'n CV werd vervangen, hing er een oude NEST.
Deze oude NEST kreeg ik niet geconfigureerd in Homey (die ik destijds had) want er was een traditioneel NEST account for nodig. Deze kon/kan niet meer aangemaakt worden, het moet nu via een Google account.
Bij het vervangen van m'n CV gekozen voor een ATAG Zone One om deze reden (want extra korting direct bij de CV.)

Vlak voor de vervanging van m'n CV kwam Adlar over de vloer. Wisten (nog) niet of de ATAG Zone One zou werken, maar ze vroegen sprecifiek om een OpenTherm thermostaat maar waarschuwde ook dat m'n NEST niet zou werken. Vervolgens toen toch maar de ATAG Zone One genomen en gevraagd of ze het op z'n minst konden proberen te testen.

Even later heb ik Home Assistant geplaatst ipv Homey.

Bij de installatie van vorige week dinsdag werd mij toch duidelijk gemaakt dat de ATAG Zone One echt niet werkte en werd de Honeywell T6 opgehangen. Prima.

En een paar bladzijdes terug was er iemand met een Plugwise Anna die ook niet werkt. Vandaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Hebben jullie de thermostaat apart op de rekening gehad? Onze thermostaat (Honeywell DT4M) zat bij de levering inbegrepen, maar was niet geschikt voor de plek (want bedraad) en werd tijdens de installatie vervangen door een draadloze versie (Honeywell Round).

Ik baal nu een keel klein beetje omdat de laatste tijd ik juist bij nieuwe spullen kijk of het met HA geïntegreerd kan worden en dan nu weer een domme thermostaat in huis. Ik kan alles monitoren en bedienen, behalve de thermostaat zelf nu :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Adlar heeft gebeld. Vriendelijke techneut heeft alles nagelopen op afstand. Zag in de logs inderdaad vreemd gedrag. Zag ook een sensor die niet gevonden werd. Ze zijn er mee aan de slag gegaan. :)
Vraag over de vloerverwarming zal via mail verder lopen en worden opgepakt!

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 15-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
kiddyl schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:03:
Hebben jullie de thermostaat apart op de rekening gehad? Onze thermostaat (Honeywell DT4M) zat bij de levering inbegrepen, maar was niet geschikt voor de plek (want bedraad) en werd tijdens de installatie vervangen door een draadloze versie (Honeywell Round).

Ik baal nu een keel klein beetje omdat de laatste tijd ik juist bij nieuwe spullen kijk of het met HA geïntegreerd kan worden en dan nu weer een domme thermostaat in huis. Ik kan alles monitoren en bedienen, behalve de thermostaat zelf nu :| .
Ze wilde bij mij ook een 'domme' thermostaat ophangen, maar heb toen specifiek gevraagd bij de adviseur om een "smart" thermostaat en toen hadden ze de T6 bij de bestelling geplaatst. Zit/zat bij de algehele rekening. Als de ATAG One Zone zou werken kreeg ik restitutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:17:
Adlar heeft gebeld. Vriendelijke techneut heeft alles nagelopen op afstand. Zag in de logs inderdaad vreemd gedrag. Zag ook een sensor die niet gevonden werd. Ze zijn er mee aan de slag gegaan. :)
Vraag over de vloerverwarming zal via mail verder lopen en worden opgepakt!
Welke sensor werd niet gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Welke sensor werd niet gevonden ?
De "steltemperatuur". Als het goed is. Die bleef blanco volgens hem, terwijl deze wel zichbaar was in de app. Tevens kon hij dus de thermostaat temp dus wel zien, maar had de configuratie dus geen referentie (de steltemperatuur) en ging het daar vermoedelijk fout.
Maar hij wist het niet zeker, vervolgens werd ik even in de wacht gezet en ging hij met een andere techneut er doorheen.
Apparaat werd gereset, data werd opnieuw ingeladen en ze zouden het op afstand nog een keer nalopen.

Het vermoeden was ontstaan dat de wp dus puur op de buitentemperatuur handelde.
Buitentemperatuur kwam onder de steltemperatuur om/rond 22:00 snachts (steltemperatuur van pomp zelf - 5 graden = verwarmen), pomp ging volop aan. Merkte dat de steltemperatuur (in PIM module) niet behaald werd (want blanco) en bleef draaien tot 05:00. Nog onbekend waarom 05:00, gezien de temperatuur dan nog steeds laag is.

Tot nu toe lijkt die goed te draaien, "korte" runs van een uur of 2 momenteel waarbij de pomp tussen 400 en 700W verstookt (met korte uitschieters naar hoger) en dan zet die zichzelf langzaam weer 'uit' terwijl hij het water rond blijft pompen met een aantal liter per minuut.

Ik zal de exacte data zometeen nog nalopen, momenteel bezig met de LocalTuya integratie om een beter overzicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Tot nu toe lijkt die goed te draaien, "korte" runs van een uur of 2 momenteel waarbij de pomp tussen 400 en 700W verstookt (met korte uitschieters naar hoger) en dan zet die zichzelf langzaam weer 'uit' terwijl hij het water rond blijft pompen met een aantal liter per minuut.

Ik zal de exacte data zometeen nog nalopen, momenteel bezig met de LocalTuya integratie om een beter overzicht te krijgen.
Hoe krijg je het vermogen in HA? BIj mij blijven die entities leeg (0) in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zo'n T6 is een stuk duurder tov van een dt6 zie ik.
Welke belangrijke voordelen biedt de T6? Is het nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Hoe krijg je het vermogen in HA? BIj mij blijven die entities leeg (0) in HA.
Momenteel haal ik de data nog uit m'n P1 meter en de Tuya App waarin ook actief gebruik en "vandaag gebruikt" verbruik in wordt weergegeven.

Zometeen zal ik de LocalTuya configuratie controleren. Is wel een gedoe zeg die iot tuya account, project opzetten, etcetera. Maar 't gaat de goede richting. Ik kan entiteiten gaan toevoegen. Alleen nog even controleren hoe en wat elk ID is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:04:
Zo'n T6 is een stuk duurder tov van een dt6 zie ik.
Welke belangrijke voordelen biedt de T6? Is het nodig?
Ik wilde hem perse kunnen toevoegen, uitlezen, loggen en besturen in Home Assistant... Is het enige voordeel gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Ik wilde hem perse kunnen toevoegen, uitlezen, loggen en besturen in Home Assistant... Is het enige voordeel gok ik.
Ik gebruik momenteel (nog) nergens home Assistant voor. Puur vanuit de warmtepomp geredeneerd; levert het jou veel op? Inzicht? Gemak?

Ik wil geen spijt krijgen door 100 euro te besparen, maar iets aanschaffen waar ik niets mee doe is ook jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Ik gebruik momenteel (nog) nergens home Assistant voor. Puur vanuit de warmtepomp geredeneerd; levert het jou veel op? Inzicht? Gemak?

Ik wil geen spijt krijgen door 100 euro te besparen, maar iets aanschaffen waar ik niets mee doe is ook jammer.
Moet zeggen dat voor "alles" home assistant wel een soort "peace of mind" heeft gecreëerd. Dat ik zometeen de Warmtepomp aan inzichten kan uitlezen en alle sensoren naast elkaar kan leggen zal mij waarschijnlijk ook wel rust geven.
Sinds donderdag ben ik allemaal in de weer geweest tussen de Tuya App, Home Wizard P1 meter en Home Assistant om alles bij elkaar te zoeken met "wat de fudge er nou gaande is met m'n warmtepomp gedrag en verbruik".
Zodoende kon ik eventuele problemen ook relatief goed uitsluiten. Ik had een andere temperatuur sensor (die al in HA zat) namelijk naast de nieuwe thermostaat gezet (die ook in HA zit sinds vorige week) om te kijken of de thermostaat überhaupt wel correct werkte en kon hier voor een apart dashboard binnen home assistant maken.

Het zijn toch deze kleine dingetjes die het extra geld soms waar maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Momenteel haal ik de data nog uit m'n P1 meter en de Tuya App waarin ook actief gebruik en "vandaag gebruikt" verbruik in wordt weergegeven.

Zometeen zal ik de LocalTuya configuratie controleren. Is wel een gedoe zeg die iot tuya account, project opzetten, etcetera. Maar 't gaat de goede richting. Ik kan entiteiten gaan toevoegen. Alleen nog even controleren hoe en wat elk ID is.
Zeker een gedoe. Ben er best een tijd mee bezig geweest om het localid te verkrijgen. Ondertussen al aardig wat entities toegevoegd. Helaas blijven die voor verbruik dus 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPuKa7WrMlCgxyHZMtGD0930sLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kltJvBVxyhUwKm0vyUjk8b7P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Zeker een gedoe. Ben er best een tijd mee bezig geweest om het localid te verkrijgen. Ondertussen al aardig wat entities toegevoegd. Helaas blijven die voor verbruik dus 0.

[Afbeelding]
Ik moet m'n entities opnieuw toevoegen, maar begin steeds meer te vinden wat elk ID is.
M'n Amperage is te lezen, m'n dagelijks verbruik in KWh en m'n totaal verbruik ook.
Volgens mij staat mijn "huidig verbruik in W" ook op 0, maar wellicht heb ik wat over t hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Ik moet m'n entities opnieuw toevoegen, maar begin steeds meer te vinden wat elk ID is.
M'n Amperage is te lezen, m'n dagelijks verbruik in KWh en m'n totaal verbruik ook.
Volgens mij staat mijn "huidig verbruik in W" ook op 0, maar wellicht heb ik wat over t hoofd gezien.
https://gathering.tweaker...message/77626192#77626192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Oh dat is wel nice.
Enige nadeel is dat ik ze momenteel 1 voor 1 moet invoeren via de GUI van HA. De config file methode pakt die niet (meer?), dus dat is wel even vervelend.

Dus het is nu alle ID's de correcte entity 'domain' pakken, dán de ID selecteren en dán de waarden correct zetten.
1 foutje en je kan overnieuw beginnen...

Maar met deze lijst heb ik wel veel meer compleet! Dank voor het linken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:08

Jerra

Beunhaas in wording

kiddyl schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:03:

De DT4 is net zo dom als de Round hoor ;)

Verder is er altijd nog de OTGW voor tweakers, en anders de honeywell t6 natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Oh dat is wel nice.
Enige nadeel is dat ik ze momenteel 1 voor 1 moet invoeren via de GUI van HA. De config file methode pakt die niet (meer?), dus dat is wel even vervelend.

Dus het is nu alle ID's de correcte entity 'domain' pakken, dán de ID selecteren en dán de waarden correct zetten.
1 foutje en je kan overnieuw beginnen...

Maar met deze lijst heb ik wel veel meer compleet! Dank voor het linken :)
Hier liep ik ook behoorlijk tegen aan, maar ik ben het helemaal met je eens. Met het dashboard veel meer peace of mind.
Heb nu alleen nog WP Watertemperatuur Settemp, losse kwh meter voor verbruik, en wat temperatuursensoren.

Maar zou graag alle entiteiten werkend krijgen, is er echt geen manier om die localtuya entiteiten te exporteren via een config file?

Uberhaupt localtuya werkend krijgen vond ik al een heel gedoe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jerra schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

Hier liep ik ook behoorlijk tegen aan, maar ik ben het helemaal met je eens. Met het dashboard veel meer peace of mind.
Heb nu alleen nog WP Watertemperatuur Settemp, losse kwh meter voor verbruik, en wat temperatuursensoren.

Maar zou graag alle entiteiten werkend krijgen, is er echt geen manier om die localtuya entiteiten te exporteren via een config file?

Ik heb besloten er een keertje een uurtje voor te zitten en ben nu alle Entiteiten aan het uitwerken om deze -in volgorde- toe te voegen met de juiste waardes.
Wanneer ik klaar ben zal ik mń bevindingen delen. ;)
Ik had nog goede hoop met de entiteiten op "wp.unknown1 (t/m14)" te zetten als sensor om "er later op terug te komen", maar dat kan dus niet daarna... zucht. Nouja, het is wel leerzaam weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dat wordt je in ieder geval zeker in dank afgenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De tweede dag dat de warmtepomp is aangeslagen geeft al een heel ander beeld. Vergeleken met afgelopen weekend is de curve veel conservatiever

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U5qEsCvewV3WXFySajijOwGKDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SNyPIbezsS6Rc5g9IH4qhGQh.jpg?f=user_large

De water temperatuur heeft een mooie delta T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-ojzFRRaHKi_jhj_4BYA8cqTsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XrQ4GufRqQ1odVQ8JqXBTKH3.jpg?f=user_large

Voor nu maakt de warmtepomp lange runs en lijkt het systeem al te leren na een paar dagen.

Ik weet niet wanneer de domme thermostaat geen warmtevraag had. Dat is het enige gemis wat ik nu heb voor het complete plaatje. Er is al een paar uur geen warmtevraag en duidelijk is dat de warmtepomp aansturing niet meteen hierop uitvalt. Met een schuin oog al naar de T6R gekeken, maar zoveel uitgeven op dit moment voor 1 sensor waarde is mij iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
Jerra schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

Ik heb een tijd terug ook zoiets geprobeerd via config file:
TiBoD in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen" :
TiBoD schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:58:
[...]

Via de issue tracker van Tuya Local kwam ik erachter dat de entities in
code:
1
/config/.storage/core.config_entries

(op hass.io) staat.
Misschien kom je verder dan ik?
Meen dat je dat wel kon copy/pasten, maar of dat nog steeds werkt weet ik niet. Ben benieuwd of je meer entities correct hebt dan de gelinkte lijsten.

[ Voor 16% gewijzigd door TiBoD op 16-10-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Met de standaard tools die HA aanbied kom ik niet in de \Config\ folder helaas :'(
Dan maar handmatig.
En dan zal ik m'n bevindingen én entity lijst hier delen voor de mensen in hetzelfde schuitje. ;)

EDIT: Oh en de warmtepomp heeft wéér de hele nacht zitten verwarmen. Precies tussen 22:00 en 05:00.
Kwamen vanochtend wel in een aangename woonkamer (21 graden, terwijl ik 18 graden aan 'vraag' had ingesteld), maar het is toch een beetje merkwaardig waarom dit ding telkens de behoefte voelt om snachts te willen werken...
Maar goed, ik laat hem de komende dagen maar gaan zodat Adlar wat logs en data kan verzamelen.

[ Voor 54% gewijzigd door LongTimeAgo op 16-10-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 22:24
Ik heb gisteren Adlår gebeld en geëscaleerd dat ik het wel een beetje zat begin te worden.
Zo hadden al een uitgebreide mail van me gehad.
Ik heb aangegeven dat ik verwacht dat ze deze week met een plan komen hoe we naar een goed en logisch werkende omgeving gaan komen.

Dus:
- Stoken op logische momenten
- Niet On/Off dus "kort" en hard stoken ipv "continue" laag stoken.
- Gemaakte kosten (40Kw is niet gratis)
- Thermostaat warmtevraag ook kunnen wijzigen zonder gekke effecten

Ook aangegeven dat ik best als proefkonijn wil fungeren, maar dat dan wel wil weten en in overleg.
Ik woon redelijk in de buurt van Adlår, dus ze zijn welkom.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
macfocus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:07:
Ik heb gisteren Adlår gebeld en geëscaleerd dat ik het wel een beetje zat begin te worden.
Ik heb aangegeven dat ik verwacht dat ze deze week met een plan komen hoe we naar een goed en logisch werkende omgeving gaan komen.

Dus:

Ook aangegeven dat ik best als proefkonijn wil fungeren, maar dat dan wel wil weten en in overleg.

Ben benieuwd
Dat is wel vervelend om te horen. Ik zit nog in de fase dat ik het systeem tijd geef om te leren. Ik zie in ieder geval al een ander gedrag nu na een paar dagen op L8. Weet nog niet zeker of ik de aansturing ' slim' vind, maar de temperatuur in huis is wel vrij constant.

Het verwarmen is ook anders dan met gas. Met gas hadden wij hier nachtverlaging en verwarmden wij in blokken met een schema. Zo was er altijd sprake van 'warme voeten' in de badkamer in de ochtend en avond. Met het verwarmen in bloktijden icm de vloer die nog lang warm bleef konden wij mooie lange runs maken met de HR ketel en bleef de temperatuur vrij constant.

Ondertussen heb ik een paar seizoenen geleden ons systeem al waterzijdig ingeregeld wat destijds ook voor ongeveer 10% besparing in het gasverbruik zorgde. Ook met een warmtepomp is het belangrijk waterzijdig in te regelen als je ook nog radiatoren hebt.

Met de warmtepomp wil ik een situatie krijgen dat het altijd comfortabel is in huis. Dat zullen de dames wel waarderen en is een toename in stroomverbruik een gevolg. Al is de verwachting wel dat het uiteindelijk nog steeds goedkoper zal zijn dan verwarmen met gas in onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-08 21:38
Ik heb Homey Pro 2023 als thuisautomatisering.
Sinds een paar weken is er een officiële Tuya app beschikbaar welke zonder account bij Tuya dev werkt.
De Adlar Aurora 2 is nog niet als apparaat beschikbaar (is under construction) maar via het apparaat Tuya Unknown kun je wel alle beschikbare waarden uitlezen en gebruiken om iets te sturen. Nu wordt enkel mijn 2e vloerverwarmingspomp aangezet als de "compressor frequency" een andere waarde heeft dan 0.

Adlar ondersteunt alleen de OpenTherm apparaten die zelf een eigen voeding hebben voor de ketelunit indien er sprake is van een draadloos systeem. Zelf had ik eerst de Honeywell OpenTherm Bridge R8810A ketelunit, draadloos gekoppeld aan mijn EvoHome ATC928, maar dat werkte niet.
Nu een Honeywell T6R en die doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerthlG
  • Laatst online: 24-10-2024
BerndGaykema schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:34:

Adlar ondersteunt alleen de OpenTherm apparaten die zelf een eigen voeding hebben voor de ketelunit indien er sprake is van een draadloos systeem. Zelf had ik eerst de Honeywell OpenTherm Bridge R8810A ketelunit, draadloos gekoppeld aan mijn EvoHome ATC928, maar dat werkte niet.
Zit de T6R via de Jan connected kastje aangesloten of rechtstreeks?
Bij mij werkt de T6R niet via het Jan connected kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
macfocus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:07:

Dus:

Ben benieuwd
Heftig.
Ja vannacht heeft die bij ons ook weer zitten stoken, maar lag deze keer rond de 6 a 7 kwh. Niet enorm veel, maar wel ietwat onwenselijk. Het was 21 graden in huis terwijl de 'gewenste' temperatuur op 18 stond.
Dus dan wil ik wel eens de logica weten van waarom die wéér is gaan zitten pompen tussen 22:00 en 05:00 en gewoon niet tussendoor checked of de doeltemperatuur al bereikt is...

En inderdaad,
- Thermostaat warmtevraag ook kunnen wijzigen zonder gekke effecten.
Dit wil ik ook weten. Daarom laat ik voor nu de pomp draaien zodat ze data en logs kunnen verzamelen en de PIM module wellicht kunnen instellen. Ook al kost het wellicht wat KWh extra. (nog steeds ruim minder dan die 40KWh per dag, pfoehee.)

Want de logica of "slimmigheid" ontbreekt momenteel volledig en het voelt inderdaad alsof iedereen met PIM module en Stooklijn 8 momenteel meer een testpersoon is dan dat het een daadwerkelijk "zelflerend systeem" betreft.
Wat ik persoonlijk als IT'er niet erg vind, het is interessante techniek. Maar dan moeten ze dat inderdaad even laten weten (en wellicht vergoeden...).

Ik heb liever dat de pomp savonds 200W doorblijft stoken/pompen en de temperatuur rond die 19 houdt, dan dat die alle zeilen bij zet naar 800-1200W om het huis zo warm mogelijk te krijgen. Is niet de bedoeling me dunkt.
Wat mij betreft mag de pomp dát alleen doen tijdens de piek zonuren als het echt moet (momenteel bij mij ligt dat rond de 12:00 tot 15:00 uur.)

[ Voor 7% gewijzigd door LongTimeAgo op 16-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
BerndGaykema schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:34:

De nest E heeft een batterij voeding. Dat zou dan dus moeten werken?
Deze kan ik ook in HA integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:28:
[...]

De nest E heeft een batterij voeding. Dat zou dan dus moeten werken?
Deze kan ik ook in HA integreren.
Adlar wist mij stellig te melden dat de NEST v3 (die ik had) in ieder geval niet zou werken.
Hoe het zit met de NEST E moet je waarschijnlijk zelf even navragen.

Maarja, vele andere "opentherm" thermostaten werken ook niet.. Adlar kan beter een lijst aanleveren met Thermostaten die wél werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Adlar wist mij stellig te melden dat de NEST v3 (die ik had) in ieder geval niet zou werken.
Hoe het zit met de NEST E moet je waarschijnlijk zelf even navragen.

Maarja, vele andere "opentherm" thermostaten werken ook niet.. Adlar kan beter een lijst aanleveren met Thermostaten die wél werken.
Ik heb ze gisteren gemaild met de vraag of de Nest E werkt.
Zou inderdaad handig zijn als er een lijst is met compatible thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
avangalen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Ik heb ze gisteren gemaild met de vraag of de Nest E werkt.
Zou inderdaad handig zijn als er een lijst is met compatible thermostaten.
Dit heb ik geprobeerd te achterhalen, maar 3 belletjes resulteerden in niks. Alsof ik chinees praatte tegen de medewerkers.
Ze hebben een mail doorgezet naar de technische dienst, toen kreeg ik door "honeywell round modulation is een goede thermostaat". Vrij beperkte reactie, maar met aanvullende info van hier en van mijn Adlar adviseur kom ik nu op:

- Tado
- honeywell t6
- honeywell dt4m bedraad
- honeywell round modulation

Ik heb gisteren een t6 besteld
Nest had ik, werd afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Heftig.
Ja vannacht heeft die bij ons ook weer zitten stoken, maar lag deze keer rond de 6 a 7 kwh. Niet enorm veel, maar wel ietwat onwenselijk. Het was 21 graden in huis terwijl de 'gewenste' temperatuur op 18 stond.
Dus dan wil ik wel eens de logica weten van waarom die wéér is gaan zitten pompen tussen 22:00 en 05:00 en gewoon niet tussendoor checked of de doeltemperatuur al bereikt is...

En inderdaad,

[...]

Dit wil ik ook weten. Daarom laat ik voor nu de pomp draaien zodat ze data en logs kunnen verzamelen en de PIM module wellicht kunnen instellen. Ook al kost het wellicht wat KWh extra. (nog steeds ruim minder dan die 40KWh per dag, pfoehee.)

Want de logica of "slimmigheid" ontbreekt momenteel volledig en het voelt inderdaad alsof iedereen met PIM module en Stooklijn 8 momenteel meer een testpersoon is dan dat het een daadwerkelijk "zelflerend systeem" betreft.
Wat ik persoonlijk als IT'er niet erg vind, het is interessante techniek. Maar dan moeten ze dat inderdaad even laten weten (en wellicht vergoeden...).

Ik heb liever dat de pomp savonds 200W doorblijft stoken/pompen en de temperatuur rond die 19 houdt, dan dat die alle zeilen bij zet naar 800-1200W om het huis zo warm mogelijk te krijgen. Is niet de bedoeling me dunkt.
Wat mij betreft mag de pomp dát alleen doen tijdens de piek zonuren als het echt moet (momenteel bij mij ligt dat rond de 12:00 tot 15:00 uur.)
Ik ben wel heel benieuwd wat bij jou de trigger is om steeds om exact 22.00 te gaan blazen. De Adlar zou toch moeten werken op buitentemperatuur en gewenste temperatuur. Jij hebt een trigger obv een heel specifiek tijdstip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd wat bij jou de trigger is om steeds om exact 22.00 te gaan blazen. De Adlar zou toch moeten werken op buitentemperatuur en gewenste temperatuur. Jij hebt een trigger obv een heel specifiek tijdstip?
Dat is dus ook precies mijn vraag geweest gisteren aan Adlar en die zouden het gaan controleren en uitlezen.
Waarom die precies gaat blazen tussen 22:00 en 05:00 op 'maximale' stand (geen idee of een 700-1200W maximaal is), is momenteel nog niet bekend.
Het is inderdaad heel specifiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Dat is dus ook precies mijn vraag geweest gisteren aan Adlar en die zouden het gaan controleren en uitlezen.
Waarom die precies gaat blazen tussen 22:00 en 05:00 op 'maximale' stand (geen idee of een 700-1200W maximaal is), is momenteel nog niet bekend.
Het is inderdaad heel specifiek.
Vanaf 22:00 zet je warmtepomp op nacht verlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Vanaf 22:00 zet je warmtepomp op nacht verlaging?
Neen, deze gaat om 20:00 in de "ECO" stand. Ik heb geen nachtverlaging oid ingesteld op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 03:49
Vandaag belde adlar eindelijk. Begin oktober had ik al toezegging gedaan en 4 oktober 50% betaald. Maar vandaag is dan ook eindelijk de installatiedatum ingepland, maandag 11 november is de eerst beschikbare plek voor de monteurs. Het lijkt dat ze het nu dan toch een stuk drukker hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Allright iedereen, ik heb de lijst met ID's bij elkaar gesprokkeld, van zowel hier in deze ervaringendiscussie, als elders en heb de volgende ID's en hun informatie weten te krijgen, in te stellen en te gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
Entity ID1:
switch
wp.onoff
switch

Entity ID2:
select
wp.mode
valid entries: cold;heating;floor_heating;hot_water;cold_and_hotwater;heating_and_hot_water;floor_heating_and_hot_water

Entity ID4:
number (climate werkt niet goed, ik zal kijken of dit te fixen valt)
wp.temp_set
min_value 5.0
max_value: 75.0
step_size: 1.0
celcius

Entity ID5:
select
wp.working_mode
valid entries: ECO;Normal;Boost

Entity ID11:
select
wp.hot_water_curve_set
OFF;H1;H2;H3;H4

Entity ID13:
select
wp.heat_curve_set
OFF;H1;H2;H3;H4;H5;H6;H7;H8;L1;L2;L3;L4;L5;L6;L7;L8

Entity ID18:
sensor
wp.today_power_consumption
kWh
energy
scaling factor: 0.01

Entity ID20:
sensor
wp.compressor_frequency
Hz
frequency

Entity ID21:
sensor
wp.inlet_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID22:
sensor
wp.outlet_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID23:
sensor
wp.coiler_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID24:
sensor
wp.discharge_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID26:
sensor
wp.ambient_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID27:
binary_sensor
wp.compressor_state

Entity ID31:
binary_sensor
wp.backwater_state

Entity ID33:
binary_sensor
wp.defrost_state

Entity ID35:
sensor
wp.high_pressure_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID36:
sensor
wp.low_pressure_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID37:
sensor
wp.incoiler_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID38:
sensor
wp.tank_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID39:
sensor
wp.water_flow
L/Min
Water

Entity ID40:
sensor
wp.fan_motor_frequency
Hz
frequency

Entity ID41:
sensor
wp.suction_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID101:
number (climate werkt niet goed, ik zal kijken of dit te fixen valt)
wp.hot_water_temp_set
C or Celcius
min: 10
max: 75
scale: 0
step: 1
celcius

Entity ID102:
sensor
wp.currentA
A
current

Entity ID103
sensor
wp.voltageA
V
voltage

Entity ID105
sensor
wp.total_electricity_consumption
kWh
energy
scaling factor: 0.01

Entity ID107:
sensor
wp.economizer_inlet_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID108:
sensor
wp.economy_inlet_temp
C or Celcius
Temperature

Entity ID109
sensor
wp.currentB
A
current

Entity ID111:
sensor
wp.voltageB
V
voltage

Entity ID112:
sensor
wp.voltageC
V
voltage

Disclaimer: waar staat "C or celcius" moet je kiezen wat je wilt. "C" of "Celcius", beide werkt. Maar C is het makkelijkste naar mijn idee.

De volgende ID's zijn mij nog onduidelijk of niet-instelbaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
Entity ID10:
?
?
?

10;Control Temperature;water_set;
"unit"": ""L""
"min"": 0,"
"max"": 1,"
"scale"": 0,"
"step"": 1"

Entity ID14:
?
?
?

14;Countdown Left;countdown_left
"unit"": "
"min"": 0,"
"max"": 2000,"

Entity ID15:
?
wp.fault_code
?

15;Fault;fault;Bitmap;{;0
"label"":
"1"
"2"
"3"
"4"
"5"
"6"
"7"
"8"
"9"
"10"
"11"
"12"
"13"
"14"
"15"
"16"
"17"
"18"
"19"
"20"
"21"
"22"
"23"
"24"
"25"
"26"
"27"
"28"
"29"
"30"
"maxlen"": 30"

Entity ID16:
?
wp.EEV_open
?

16;EEV Open;temp_current
"unit"": ""P"
"min"": -500,"
"max"": 500,"

Entity ID25:
?
wp.EVI_open
?

Entity ID104
?
?
?

Entity ID106:
?
?
?

106;Electricity Consumption Checking;volume_set
"unit"
"min"": 0,
"max"": 2,"

Inclusief wat extra bijgeleverde informatie wat wat het vermoedelijk kan doen en wat de grenzen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Neen, deze gaat om 20:00 in de "ECO" stand. Ik heb geen nachtverlaging oid ingesteld op de thermostaat.
Aaah , dan is het helemaal bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Ik zit met hetzelfde probleem dat de pomp pas aanspringt uren nadat de thermostaat om warmte gaat vragen. Heel vervelend, want het grootste deel van de dag zit ik dus in de kou. Als de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is dan stookt de pomp rustig nog uren door.
Vrienden van mij hebben een warmtepomp van een ander merk die heel netjes aan springt op het moment dat ze de thermostaat omhoog draaien, zoals het ook hoort te gaan.
Ik heb er al verschillende mails aan gewijd naar Adlar, maar krijg telkens te horen dat hij zich aan het inleren is. Na twee weken hetzelfde gedrag vind ik het geen leren meer, maar een structureel probleem.

Is er iemand die mij duidelijk, stap voor stap kan vertellen hoe ik de warmtepomp in home assistant kan uitlezen? Ik heb wel beschrijvingen gezien, maar het is een beetje te ingewikkeld voor mij en ik krijg de pomp nog niet eens gekoppeld aan tuya. Als iemand mij in jip en janneke taal door dit proces heen kan helpen (evt tegen een vergoeding) zou dat heel fijn zijn. Ik kan ook een VPN aanmaken naar mijn netwerk zodat iemand het evt op afstand kan inregelen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
lalme schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:08:
Ik zit met hetzelfde probleem dat de pomp pas aanspringt uren nadat de thermostaat om warmte gaat vragen. Heel vervelend, want het grootste deel van de dag zit ik dus in de kou. Als de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is dan stookt de pomp rustig nog uren door.
Vrienden van mij hebben een warmtepomp van een ander merk die heel netjes aan springt op het moment dat ze de thermostaat omhoog draaien, zoals het ook hoort te gaan.
Ik heb er al verschillende mails aan gewijd naar Adlar, maar krijg telkens te horen dat hij zich aan het inleren is. Na twee weken hetzelfde gedrag vind ik het geen leren meer, maar een structureel probleem.

Is er iemand die mij duidelijk, stap voor stap kan vertellen hoe ik de warmtepomp in home assistant kan uitlezen? Ik heb wel beschrijvingen gezien, maar het is een beetje te ingewikkeld voor mij en ik krijg de pomp nog niet eens gekoppeld aan tuya. Als iemand mij in jip en janneke taal door dit proces heen kan helpen (evt tegen een vergoeding) zou dat heel fijn zijn. Ik kan ook een VPN aanmaken naar mijn netwerk zodat iemand het evt op afstand kan inregelen voor me.
Ik zie bij ons de temperatuur regeling van de warmtepomp al weer op 15 graden staan. Zodra er warmtevraag is zal het ongeveer 10 graden moeten stijgen en dat duurt dan minimaal 5 uur.

De integratie van de warmtepomp in HA is goed beschreven in de volgende post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77626436. HA heeft continue onderhoud nodig. Als je dit stappenplan volgt en het is gelukt weet je ook het meteen te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:42:
Allright iedereen, ik heb de lijst met ID's bij elkaar gesprokkeld, van zowel hier in deze ervaringendiscussie, als elders en heb de volgende ID's en hun informatie weten te krijgen, in te stellen en te gebruiken:

Inclusief wat extra bijgeleverde informatie wat wat het vermoedelijk kan doen en wat de grenzen zijn...
Dank! Ik ga er vanavond nog eens naar kijken.
Jij krijgt dus wel waarden bij current, power etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
avangalen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:54:
Als het goed is blijven die waarden leeg tenzij ze met de installatie van de laatste pompen die sensoren wel meeleveren in de pomp maar zover ik heb kunnen lezen hier op het forum heeft iedereen die kWh van de pomp verbruik uitleest zelf een extra sensor er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik kwam een HEEL eind met de instructie van @azaden https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77626436
Probleem alleen is... Er zijn een paar dingen alweer verouderd van zijn instructie en dus wat het ook daar tussendoor weer een hoop uitzoekwerk.

wellicht kan ik even een dummy instructie in elkaar flansen wanneer ik tijd heb, maar... Dan moet ik eerst die tijd vinden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Dank! Ik ga er vanavond nog eens naar kijken.
Yep, ik krijg het meeste te zien.
Ik kan alleen mijn water temperatuur binnen de warmtepomp zelf niet zien of instellen.
En de VoltageB en CurrentB heb ik ook niet. Wellicht is dat alleen bij 10kw warmtepompen of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 16:41
Ik liep via die instructie een beetje vast op het punt van het koppelen van de warmtepomp aan Tuya, ik kon nergens vinden hoe ik dat ding ook alweer in pairing modus moet zetten. Is al weer even geleden dat ik het heb geprobeerd, dus weet niet meer exact wat ik heb gedaan, maar raakte een beetje gefrustreerd en heb het toen opgegeven.
In HomeAssistant kan ik best wel wat automations in elkaar knutselen, het punt is dus vooral hoe de koppeling te krijgen.
[b]LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:59
wellicht kan ik even een dummy instructie in elkaar flansen wanneer ik tijd heb, maar... Dan moet ik eerst die tijd vinden. :'(
Dit zou heel erg welkom zijn. Ik heb totaal geen haast, ga toch over een week eerst het land uit voor 2,5 weken. De achterblijvers zouden wel graag warm zitten, maar ik kan altijd nog de stooklijn anders instellen als ik weg ben en het op afstand een beetje bijsturen waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
h3rj4n schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Als het goed is blijven die waarden leeg tenzij ze met de installatie van de laatste pompen die sensoren wel meeleveren in de pomp maar zover ik heb kunnen lezen hier op het forum heeft iedereen die kWh van de pomp verbruik uitleest zelf een extra sensor er tussen zitten.
Duidelijk. Het is niet anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Yep, ik krijg het meeste te zien.
Ik kan alleen mijn water temperatuur binnen de warmtepomp zelf niet zien of instellen.
En de VoltageB en CurrentB heb ik ook niet. Wellicht is dat alleen bij 10kw warmtepompen of groter.
Welk id is dat?
Ik zag dat jij type climate had temp set. Dat werkte bij mij niet. Ik heb er een number van gemaakt, net als bij de Tuya integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Welk id is dat?
Ik zag dat jij type climate had temp set. Dat werkte bij mij niet. Ik heb er een number van gemaakt, net als bij de Tuya integratie.
ID 4.
Ik denk dat je gelijk hebt. Als je de Tuya (app) versie integreer dat wordt die ook als een schuifjebalkje/nummer er in gezet ipv een thermostaat optie.
Ik zal nog even kijken of het wellicht wat extra opties mist en anders reïntegreer ik ze allemaal weer een keer opnieuw :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Stap 1 - Warmtepomp toevoegen aan de Tuya Smart app (10 min)

1. Download eerst de Tuya Smart app op je mobiel. Die "Smart Life" app die Adlar aanraad kan ook, maar dan ga je problemen krijgen met localtuya later. Ga nog niet beginnen aan localtuya of die iot.tuya.com developer website. Dat komt later. In theorie kán het zonder die Tuya Smart app, maar dan open je een beerput van jewelste waar je best wel heel wat kennis voor nodig hebt.
2. Maak een account aan en log in.
3. Verbind je mobiel met je IoT netwerk die puur op 2.4Ghz draait. Je kan je warmtepomp NIET verbinden aan een 5Ghz netwerk, dus een apart IoT netwerk in huis hebben (waarbij je via de firewall in theorie ook de verbindingen naar buiten toe zou kunnen blokkeren) is aan te raden.
4. Open de Tuya app en voeg een nieuw apparaat toe met het +'je rechtsbovenin. Zorg dat je bluetooth ook aan hebt staan. Geen idee waarom het nodig is in deze, maar de app wilt het en anders doet het moeilijk.
5. Hij gaat nu al beginnen met zoeken.
6. Op de Warmtepomp stooklijn module, zorg er voor dat het 'kinderslot' er af is door het aan/uit knopje ingeduwd te houden.
7. Houd nu de aan/uit knop en het pijltje omlaag ingedrukt tot het wifi logo'tje in het scherm gaat knipperen.
8. Ga nu weer terug naar je app en kijk of die daar in verschijnt. Zo nee, scroll naar beneden "Handmatig toevoegen", selecteer "Groot huishoudelijk apparatuur" en dan "Smart Heat Pump (Wi-Fi)".
9. Vul desnoods opnieuw je correcte IoT wifi netwerk instellingen in en klik op volgende.
10. Hou zou nu de warmtepomp moeten vinden en toe voegen. Duurt een minuutje en dan kan je de Warmtepomp via de App besturen en een aantal zaken uitlezen, scenes/automatiseringen (van de app) toevoegen, etc.

Stap 1 is klaar.

Stap 2 - Installeer HACS op je Home Assistant. (15-60 min)

1. Ik kan het helaas niet mooier maken dan dat het is, maar volg de instructie op hun eigen website: https://www.hacs.xyz/
Het vergt best een hoop kennis en als je iemand kent die 'professional' is in Home Assistant dan is het binnen no-time gepiept.

Stap 2 is klaar.

Stap 3 - Installeer en Prepareer localtuya (1 min)

1. In Home Assistant, via HACS in je linkermenu, installeer alvast localtuya. De configuratie komt later.
https://github.com/rospogrigio/localtuya

Stap 3 is klaar.

Stap 4 - Maak een "project" in Tuya Developer Center (15 - 30 min)

1. Ga naar iot.tuya.com
2. Maak een nieuw account aan (je Tuya Smart App account werkt niet)
- Let op: De site is af en toe iets te Chinees voor z'n eigen doen. Vergeet niet "english" te selecteren rechtsbovenin wanneer deze lastig doet.
3. Negeer de tutorial/instructie/etc die je krijgt bij het betreden van de Developer omgeving. Klik op de "linker" optie als die in het Chinees staat en je nog niet bij de taalinstellingen kunt.
4. In het linker menu, ga naar "Cloud" en dan aan de rechterkant van de pagina klik op "Create Cloud Project"
Vul het volgende in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h8K-fsxBviJW6O2c-eUabiXdxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUK6IeXZnKYtpk0KcWk6WjhL.png?f=fotoalbum_large

Let op dat je "CENTRAL EUROPE DATA CENTER" selecteert!

Dit deed ik in eerste instantie fout want ik ging er vanuit dat we "west europa" waren, maar de Tuya Smart app die denkt en vind dus dat wij "Central Europe" zijn en dan kan die dus niet koppelen.
5. in het volgende menu, zorg dat je de volgende API's kiest en de rest verwijdert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gsc-JpiSBkgNTl9W-S174gUAvD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2kNP9RMh0PgK2Mjtu6hOfLyN.png?f=user_large

6. Nadat dit gedaan is, krijg je weer een enorme klap in het gezicht van tutorials en ontzettend veel informatie die je brein doet smelten. Negeer het allemaal.
7. Open je project en ga naar "devices", ga daarna naar "Link App Account" en aan de rechterkant selecteer "Add Device". Nu zie je een QR code.
8. Open nu je Tuya Smart App weer en selecteer weer het +'je rechtsbovenin, maar selecteer nu "Scan QR Code", scan de QR code.
9. Je krijgt wat toestemming vragen te zien en daarna voegt die alles automagisch toe en zal je je warmtepomp zichtbaar moeten zien staan in de Developer Project met al je email gegevens.
10. Klik nu binnen je project weer op "devices" en klik ook weer op "Link App Account."
11. Kopieer je UID naar een documentje.
12. Ga terug naar "Overview" en kopieer daar je Access/Client ID en Access Secret naar hetzelfde documentje (zorg dat je in ieder geval weet wat welke code is natuurlijk)

Stap 4 is klaar.

Stap 5 - localtuya configureren

1. In je Home Assistant Menu ga naar "Instellingen" en dan naar "Apparaten en Diensten", vervolgens selecteer je "localtuya".
2. Selecteer "Item toevoegen" en vul het volgende in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LomoSOOQL8IL4tuCR14yYCj_nUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ivSSEdNW5zMZWr8xFKmz9KHP.png?f=fotoalbum_large

3. Vervolgens krijg je de keuze "Add a new device", selecteer je de Warmtepomp, laat alle details in de "Configure Tuya device" staan maar zorg er wel voor dat bij "Scan Interval" je 60 neer zet. (Dit is puur om bepaalde sensoren elke minuut uit te lezen die zichzelf niet presenteren)
4. nu ga je 1 voor 1 alle Entity ID's toevoegen zoals ik gespecifieerd heb een paar reacties terug: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80415408
-Let op!- Zorg dat je het vinkje "stop adding new entities" uitvinkt elke keer. Anders kan je opnieuw beginnen...
4. Nadat dit alles gedaan is staan ze in je Home Assistant.

Details:
- Met dank aan de instructie van @azaden
- Voor sommige entities moet je even een "helper" maken alvorens je ze als een apparaat kan toevoegen in bepaalde berekeningen. Zoals de "wp.total_usage" kan niet worden toegevoegd in je Energy Dashboard losse apparaten. Dit kan wel als je een Helper Template opzet en de gegevens van die entiteit gebruikt.
Voor details kan ik die instructie wellicht later ook nog wel een keertje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 22:24
Dank voor deze instructie. Zo zie ik ze graag 😉
Wellicht dat ik binnenkort er eens mee ga spelen.
Heb zelf nog geen home assistant, maar wel een synology NAS waar het mooi op zou kunnen draaien.
Heeft ook al iemand uitgezocht: https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
macfocus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:51:
Heb zelf nog geen home assistant, maar wel een synology NAS waar het mooi op zou kunnen draaien.
Heeft ook al iemand uitgezocht: https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/
Ja iemand heeft het ook op een WD Ultra EX2 weten te installeren.
Maar gezien t feit dat dit ook een backup van me is met belangrijke data, dacht ik "wellicht toch maar HA Green kopen", en zodoende. ;)

maar het kan vrijwel op elke mini-PC. Goedkoop NUC'je op de kop tikken op Marktplaats en het is ook al goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
macfocus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:51:
Mijn ervaring is dat de scriptjes van mariushosting prima werken.
HA op de Synology NAS is een prima omgeving om HA te testen. Je kan het later altijd migreren naar een ander device.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Echt heel fijne toevoegingen van iedereen die hiervoor aan de home assistant uitzoek klusjes hebben gewerkt!

Een toevoeging van mij hierop is dat als je HA in een docker container draait dat je heel makkelijk de waardes kan overnemen. Het is not niet final want ik moet ze nog uitzoeken en controleren, maar ik heb het volgende geupdate aan /.storage/core.config_entries

@LongTimeAgo ik kan hierdoor dus ook makkelijk wijzigingen testen aan een enkele entity zonder het hele roces door te lopen, laat maar weten als je iets specifieks wilt weten.
Ik verwacht er komend weekend nog wel wat tijd in te stoppen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
"entities": [
                {
                  "friendly_name": "switch",
                  "restore_on_reconnect": false,
                  "is_passive_entity": false,
                  "id": 1,
                  "platform": "switch"
                },
                {
                  "id": 2,
                  "platform": "select",
                  "friendly_name": "wp.mode",
                  "select_options": "cold;heating;floor_heating;hot_water;cold_and_hotwater;heating_and_hot_water;floor_heating_and_hot_water",
                  "is_passive_entity": false
                },
                {
                  "id": 4,
                  "platform": "sensor",
                  "friendly_name": "wp.temp_set",
                  "unit_of_measurement": "C",
                  "device_classs": "Temperature",
                },
                {
                  "id": 5,
                  "friendly_name": "wp.working_mode",
                  "select_options": "ECO;Normal;Boost",
                },
                {
                  "id": 11,
                  "friendly_name": "wp.hot_water_curve_set",
                  "select_options": "OFF;H1;H2;H3;H4",
                },
                {
                  "id": 13,
                  "friendly_name": "wp.heat_curve_set",
                  "select_options": "OFF;H1;H2;H3;H4;H5;H6;H7;H8;L1;L2;L3;L4;L5;L6;L7;L8",
                },
                {
                  "id": 18,
                  "friendly_name": "wp.today_power_consumption",
                  "unit_of_measurement": "kWh",
                  "device_class": "energy",
                },
                {
                  "id": 20,
                  "friendly_name": "wp.compressor_frequency",
                  "unit_of_measurement": "Hz",
                },
                {
                  "id": 21,
                  "friendly_name": "wp.inlet_temp",
                },
                {
                  "id": 22,
                  "friendly_name": "wp.outlet_temp",
                },
                {
                  "id": 23,
                  "friendly_name": "wp.coiler_temp",
                },
                {
                  "id": 24,
                  "friendly_name": "wp.discharge_temp",
                },
                {
                  "id": 26,
                  "friendly_name": "wp.ambient_temp",
                },
                {
                  "id": 27,
                  "platform": "binary_sensor",
                  "friendly_name": "wp.compressor_state",
                },
                {
                  "id": 31,
                  "friendly_name": "wp.backwater_state",
                },
                {
                  "id": 33,
                  "friendly_name": "wp.defrost_state",
                },
                {
                  "id": 35,
                  "friendly_name": "wp.high_pressure_temp",
                },
                {
                  "id": 36,
                  "friendly_name": "wp.low_pressure_temp",
                },
                {
                  "id": 37,
                  "friendly_name": "wp.incoiler_temp",
                },
                {
                  "id": 38,
                  "friendly_name": "wp.tank_temp",
                },
                {
                  "id": 39,
                  "friendly_name": "wp.water_flow",
                  "unit_of_measurement": "L/Min",
                },
                {
                  "id": 40,
                  "friendly_name": "wp.fan_motor_frequency",
                  "unit_of_measurement": "Hz",
                },
                {
                  "id": 41,
                  "friendly_name": "wp.suction_temp",
                },
                {
                  "id": 101,
                  "friendly_name": "wp.hot_water_temp_set",
                  "device_classs":"Temperature",
                },
                {
                  "id": 102,
                  "friendly_name": "wp.currentA",
                  "unit_of_measurement": "A",
                },
                {
                  "id": 103,
                  "friendly_name": "wp.voltageA",
                  "unit_of_measurement": "V",
                },
                {
                  "id": 105,
                  "friendly_name": "wp.total_electricity_consumption",
                  "unit_of_measurement": "kWh",
                  "device_class": "energy",
                },
                {
                  "id": 107,
                  "friendly_name": "wp.economizer_inlet_temp",
                },
                {
                  "id": 108,
                  "friendly_name": "wp.economy_inlet_temp",
                },
                {
                  "id": 109,
                  "friendly_name": "wp.currentB",
                  "unit_of_measurement": "A",
                },
                {
                  "id": 111,
                  "friendly_name": "wp.voltageB",
                  "unit_of_measurement": "V",
                },
                {
                  "id": 112,
                  "friendly_name": "wp.voltageC",
                  "unit_of_measurement": "V"
                }
              ],

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Leuk die extra data, heb hier nog geen idee van de daadwerkelijke kamertemperatuur en of de thermostaat een warmtevraag geeft, maar het lijkt erop dat al mijn kleine start/stops komen van het zakken onder de setpoint temperatuur.

Ik ben wel benieuwd of ik dit nog kan verbeteren, maar dan eerst de thermostaat maar eens loggen met een OTGW.
Liever minder start stops natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4nTqZ_SmZxmEe9XI6AY3o3Zxx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JK1pXiAYTjOgvf2krrSxbHhc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jerra schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:51:
Echt heel fijne toevoegingen van iedereen die hiervoor aan de home assistant uitzoek klusjes hebben gewerkt!

Een toevoeging van mij hierop is dat als je HA in een docker container draait dat je heel makkelijk de waardes kan overnemen. Het is not niet final want ik moet ze nog uitzoeken en controleren, maar ik heb het volgende geupdate aan /.storage/core.config_entries

@LongTimeAgo ik kan hierdoor dus ook makkelijk wijzigingen testen aan een enkele entity zonder het hele roces door te lopen, laat maar weten als je iets specifieks wilt weten.
Ik verwacht er komend weekend nog wel wat tijd in te stoppen.
Ik heb écht m'n best gedaan en er naar gezocht, maar met m'n Home Assistant Green kon ik niet bij de genoemde bestanden komen om dit snel en makkelijk te wijzigen :'(
Ik vermoed dat HACS wel een third party tool oplossing bied, maar ik had geen tijd voor om mij daar in te verdiepen.

Maar samen komen we er wel!
Ik vermoed namelijk dat ik niet de enige ben die in dit schuitje zit.

Tip: Vergeet niet bij "Today" en "Total" power consumption (ID18 en ID105) om de "Scaling Factor" naar "0.01" te zetten. Anders krijg je een hele rare en zéér veel verbruik te zien. ;)

En ik zal ID1 nog even aanpassen in mijn lijstje wanneer ik tijd heb. Want ik kwam er niet uit. Maar blijkbaar is dit gewoon de Aan/Uit schakelaar dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

ID1 is door localtuya de enige die zelf werd gevonden, ik heb hem nog niet uitgeprobeerd moet ik toegeven.

Scaling factors zal ik nog naar kijken, maar bij mij staan die waardes sowieso de hele nacht op 0.
De kWh op mijn afbeelding komt uit een losse meter in de meterkast.

toevoeging: https://www.home-assistan...nced-mode-for-the-ha-user zie hier hoe je de toegang tot die files open zet op iedere soort home assistant installatie (ik zou dan via ssh inloggen op de green en de files wijzigen).
Geen ervaring mee zelf, ik kan gewoon bij de docker files via mijn synology shares.

[ Voor 41% gewijzigd door Jerra op 17-10-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb écht m'n best gedaan en er naar gezocht, maar met m'n Home Assistant Green kon ik niet bij de genoemde bestanden komen om dit snel en makkelijk te wijzigen :'(
Ik vermoed dat HACS wel een third party tool oplossing bied, maar ik had geen tijd voor om mij daar in te verdiepen.

Tip: Vergeet niet bij "Today" en "Total" power consumption (ID18 en ID105) om de "Scaling Factor" naar "0.01" te zetten. Anders krijg je een hele rare en zéér veel verbruik te zien. ;)

En ik zal ID1 nog even aanpassen in mijn lijstje wanneer ik tijd heb. Want ik kwam er niet uit. Maar blijkbaar is dit gewoon de Aan/Uit schakelaar dus?
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Klopt ID1 is een switch. Die werkt dan ook daadwerkelijk.
Wel bijzonder dat jij wel waarden krijgt bij ID18 en ID105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Laatst online: 10-09 20:20
Wellicht voor de komende kopers, Ik heb lang getwijfeld tussen quatt en Adlar.
Ik had voor Adlar uiteindelijk gekozen vanwege de geluidsdruk die na berekeningen via tweakers nogal op de grens van het toelaatbare zaten.

Dus, verkoper komt langs, plan gemaakt, direct getekend. Ter plekke de aanbetaling gedaan en de verkoper deed gelijk de technische schouw.
Planning zou week 38 zijn voor plaatsing, twee weken na het moment van akkoord.

Vanaf dat punt is alle communicatie verkeerd gegaan.
- Verkeerde offerte
- verkeerde offerte 2, korting vergeten
- verkeerde offerte 3, technisch juist, korting vergeten
- Technische schouw was niet aangekomen.

Dit alles door meermaals met 'optie 2' te bellen op het bekende nummer. Reactie? Geen.

Na heel vaak ' its a beautiful sky' te hebben gehoord (het wachtdeuntje) dan toch een reactie terug, de technische schouw moest nog gedaan worden. (we zijn nu inmiddels 3 weken onderweg)
Ik heb dezelfde dag nog de schouw gedaan.

Ik moest WEER bellen, en na 2 dagen een reactie via de automatische mail dat de schouw was goedgekeurd, mail betrof een aanbetaling van 50%. Dit heb ik direct gedaan.

Na een week nog geen planningsdatum. Geen reactie terug. SMS, Mail, Bellen resulteerde allemaal in "ik heb een bericht gestuurd dat er met SPOED contact opgenomen wordt"

Dit heb ik geëscaleerd, en aangegeven dat ik de order wil annuleren. Uiteraard nog geen reactie.

Inmiddels heb ik mijn geld terug MINUS 250 euro. Makkelijk verdiend.

Wat ik met dit bericht wil zeggen is dat ze denk ik iets teveel hooi op de vork hebben genomen, ze zijn te druk of ze kunnen niet leveren. Ik weet niet precies wat het is maar wees er voor jezelf voorzichtig mee. Ik dacht dat ik een goede, betrouwbare, snelle en jonge partij had gevonden die een eenvoudige basis installatie (begane grond, 5m leiding) snel en vlot konden uitvoeren.

Ze leveren ongetwijfeld een mooie oplossing, maar de communicatie is dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jerra schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:14:
toevoeging: https://www.home-assistan...nced-mode-for-the-ha-user zie hier hoe je de toegang tot die files open zet op iedere soort home assistant installatie (ik zou dan via ssh inloggen op de green en de files wijzigen).
Ah dank voor de tip. Dat zal idd wellicht een hoop "alles weer verwijderen en weer 1 voor 1 toevoegen" gedoe schelen op t moment dat ik 1 onbekende ID wil testen ;)
avangalen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

[...]

Klopt ID1 is een switch. Die werkt dan ook daadwerkelijk.
Wel bijzonder dat jij wel waarden krijgt bij ID18 en ID105.
Ja. Ik probeer nog even te kijken wat de "actief" verbruik ID is... Zijn nog een paar ID's met onbekende waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ziecko schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:21:
Ik had voor Adlar uiteindelijk gekozen vanwege de geluidsdruk die na berekeningen via tweakers nogal op de grens van het toelaatbare zaten.

Dus, verkoper komt langs, plan gemaakt, direct getekend. Ter plekke de aanbetaling gedaan en de verkoper deed gelijk de technische schouw.

- Verkeerde offerte

Dit alles door meermaals met 'optie 2' te bellen op het bekende nummer. Reactie? Geen.

Na heel vaak ' its a beautiful sky' te hebben gehoord (het wachtdeuntje) dan toch een reactie terug, de technische schouw moest nog gedaan worden. (we zijn nu inmiddels 3 weken onderweg)

Ik moest WEER bellen, en na 2 dagen een reactie via de automatische mail dat de schouw was goedgekeurd, mail betrof een aanbetaling van 50%. Dit heb ik direct gedaan.

Na een week nog geen planningsdatum. Geen reactie terug. SMS, Mail, Bellen resulteerde allemaal in "ik heb een bericht gestuurd dat er met SPOED contact opgenomen wordt"

Dit heb ik geëscaleerd, en aangegeven dat ik de order wil annuleren. Uiteraard nog geen reactie.

Wat ik met dit bericht wil zeggen is dat ze denk ik iets teveel hooi op de vork hebben genomen, ze zijn te druk of ze kunnen niet leveren. Ik weet niet precies wat het is maar wees er voor jezelf voorzichtig mee. Ik dacht dat ik een goede, betrouwbare, snelle en jonge partij had gevonden die een eenvoudige basis installatie (begane grond, 5m leiding) snel en vlot konden uitvoeren.

Ze leveren ongetwijfeld een mooie oplossing, maar de communicatie is dramatisch.
Een deel hiervan is voor mij zeker herkenbaar, zie ook mijn eerdere berichten.
Hoe vlot alles ging sinds het eerste contact via de website, zo traag ging alles na mijn eerste betaling.
Ook ik kreeg verkeerde offertes zonder de korting, maar werden na een mailtje binnen 1 dag hersteld.

Uiteindelijk baalde ik heel erg dat ik 11 dagen na een grote betaling helemaal niets meer hoorde van Adlar, behalve een standaard mailtje met ' houd je telefoon in de gaten voor het maken van een afspraak'.
Zelf wat gas op moeten geven, en medewerker gaf inderdaad aan dat ze een achterstand aan het wegwerken zijn. Daarna direct een datum gekregen, morgen wordt de WP geleverd en maandag geinstalleerd.

Ik verwacht wel wat heen-en-weer gedoe als ik straks support nodig heb voor een goede werking, maar dat is hopelijk alleen in beginstadium. Ze zijn in ieder geval wel bereidwillig en willen een goede oplossing voor de klant.
De kennis is alelen (nog) niet aanwezig bij alle medewerkers, en dat merk je soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:59
ziecko schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:21:

- Verkeerde offerte

Neem je nu een Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 03:49
pentaw1nz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Een deel hiervan is voor mij zeker herkenbaar, zie ook mijn eerdere berichten.
Hoe vlot alles ging sinds het eerste contact via de website, zo traag ging alles na mijn eerste betaling.
Ook ik kreeg verkeerde offertes zonder de korting, maar werden na een mailtje binnen 1 dag hersteld.

Uiteindelijk baalde ik heel erg dat ik 11 dagen na een grote betaling helemaal niets meer hoorde van Adlar, behalve een standaard mailtje met ' houd je telefoon in de gaten voor het maken van een afspraak'.
Zelf wat gas op moeten geven, en medewerker gaf inderdaad aan dat ze een achterstand aan het wegwerken zijn. Daarna direct een datum gekregen, morgen wordt de WP geleverd en maandag geinstalleerd.

Ik verwacht wel wat heen-en-weer gedoe als ik straks support nodig heb voor een goede werking, maar dat is hopelijk alleen in beginstadium. Ze zijn in ieder geval wel bereidwillig en willen een goede oplossing voor de klant.
De kennis is alelen (nog) niet aanwezig bij alle medewerkers, en dat merk je soms.
Bij mij ook precies hetzelfde, 4 oktober de 50% aanbetaling gedaan. anderhalfweek niks gehoord. Na er zelf achteraan gegaan te zijn eindelijk teruggebeld voor een planningsafspraak. Tot week 46 zaten ze helemaal vol, dus eerst mogelijke installatiedatum was 11 november.
Andere bedrijven die langs zijn gekomen zouden het niet sneller gedaan hebben(gaven dat echter ook al meteen netjes aan), maar voor mij botst dit vooral met de aggresieve verkopers die dreigen met vervallen kortingen als je niet meteen(binnen 1-2 dagen) akkoord gaat, daar zijn ook beloftes gedaan van binnen 7 dagen installatie na de 50% aanbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ja, ik denk dat ze de afgelopen 2 maanden teveel hooi op hun vork hebben genomen.
Overwerkte techneuten die soms op 2 of zelfs 3 klussen per dag gestuurd worden.
Een enorme backlog aan (technische) emails van wat ik heb begrepen.
Facturen/betalingen die maanden lang achterlopen (mijn 3e betaling opdracht heb ik ook nog steeds niet ontvangen).

Heel jammer want April/Mei/Juni/Juli/Augustus heb ik écht hele goede communicatie met ze gehad. Altijd bereikbaar, altijd terugbellen, de tijd nemen om dingen uit te zoeken wanneer je vragen hebt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BulMi schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Bij mij ook precies hetzelfde, 4 oktober de 50% aanbetaling gedaan. anderhalfweek niks gehoord. Na er zelf achteraan gegaan te zijn eindelijk teruggebeld voor een planningsafspraak. Tot week 46 zaten ze helemaal vol, dus eerst mogelijke installatiedatum was 11 november.
Andere bedrijven die langs zijn gekomen zouden het niet sneller gedaan hebben(gaven dat echter ook al meteen netjes aan), maar voor mij botst dit vooral met de aggresieve verkopers die dreigen met vervallen kortingen als je niet meteen(binnen 1-2 dagen) akkoord gaat, daar zijn ook beloftes gedaan van binnen 7 dagen installatie na de 50% aanbetaling.
Klopt, de wachttijd elders is zeker niet korter.
Het is alleen in groot contrast met hoe snel alles in eerste instantie gaat, en dan ook nog een mooi marketing filmpje met 'installatie binnen 7 dagen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Klopt, de wachttijd elders is zeker niet korter.
Het is alleen in groot contrast met hoe snel alles in eerste instantie gaat, en dan ook nog een mooi marketing filmpje met 'installatie binnen 7 dagen'
Ik ben benieuwd hoe ze de beloftes van afgelopen maand(en) gaan waarmaken:
- Terugverdientijd 4 jaar (laten we zeggen 5 jaar) en anders geld van de pomp terug (toch een slordige 3K om en nabij)
- Binnen 2 weken geïnstalleerd. (<- gaat helaas nu al fout)
- 80% besparen op de energierekening. (<- als de pomp 5-10 kWh per dag er doorheen jaagt, zal mijn energierekening er niet kleiner op worden)

Ik draag Adlar Castra een warm hart toe, ze doen écht hun best en hun installateurs en telefonisten denken écht met je mee, maar volgens mij moeten ze even een stap terugnemen en de marketing laten voor wat het is en gewoon gaan focussen op de bestaande aankopen en installaties de komende 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Als ik alleen al kijk naar de (naar mijn inziens onnodige) start stops van vandaag zit daar ruim 1kWh in. Dat verklaart ook wel waarom ik het verbruik op de niet-echt-koude dagen zo hoog ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Vannacht heeft bij mij ook de pomp wéér onnodig aangestaan en er 5kWh doorheen gejaagd.
Lijkt wel steeds minder te worden. De 800-1200W dagen zijn (hopelijk) voorbij. Tevens begon hij bij 700W en zakte eigenlijk al vrij rap richting de 500W met nog een kleine 600W nagift voordat die om, alweer, exact 05:00 uit ging...

Overdag doet die weeral helemaal niets. Ik laat hem wat dagen pruttelen voor de logdata en zal maandag weer Adlar bellen als dit gedrag blijft doorgaan.

Want hij reageert helemaal niet op de thermostaat. De steltemperatuur valt vér onder de 19 graden (thermostaat instelling) overdag, terwijl de inlet en outlet wel keurig tussen de 20 en 25 graden blijven draaien, vervolgens knalt die na 22:00 ver bóven de 19 graden (39-40 graden).
Ik snap de logica niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziecko
Nee. Ik krijg vrijdag een andere installatie, ik ga hier later nog een stukje over schrijven als ik tevreden ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziecko
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Ik ben benieuwd hoe ze de beloftes van afgelopen maand(en) gaan waarmaken:
- Terugverdientijd 4 jaar (laten we zeggen 5 jaar) en anders geld van de pomp terug (toch een slordige 3K om en nabij)
- Binnen 2 weken geïnstalleerd. (<- gaat helaas nu al fout)
- 80% besparen op de energierekening. (<- als de pomp 5-10 kWh per dag er doorheen jaagt, zal mijn energierekening er niet kleiner op worden)

Ik draag Adlar Castra een warm hart toe, ze doen écht hun best en hun installateurs en telefonisten denken écht met je mee, maar volgens mij moeten ze even een stap terugnemen en de marketing laten voor wat het is en gewoon gaan focussen op de bestaande aankopen en installaties de komende 6 maanden.
Ik ben het volledig met je eens, ik ben ook oprecht van mening dat het een goed bedrijf is met een mooie maar nog niet vlekkeloze oplossing.
Alleen de agressieve sales zouden ze even moeten indammen. Ik denk dat ieder groeiend bedrijf hier mee te maken krijgt, gezonde ambitie.
Helaas past het voor mij niet en stoor ik mij daar aan en mijn bericht was ook voor degene die er hetzelfde inzitten als mij. "afspraak is afspraak"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Ik zie een hoop ergenis voorbij komen over de communicatie.

Persoonlijk vind ik ook dat het soms wat lang duurde bij adlar.

Echter heb ik in de zelfde periode meerdere bedrijven aangeschreven en was adlar de enigste die reageerde. Als ik al reactie kreeg was het we komen over 9 masndrn bij je terug of zelfs zo erg dat ik 1,5jaar later nog geen reactie van deze bedrijven heb gekregen

Dus alles is in perspectief 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:17:
Vannacht heeft bij mij ook de pomp wéér onnodig aangestaan en er 5kWh doorheen gejaagd.
Lijkt wel steeds minder te worden. De 800-1200W dagen zijn (hopelijk) voorbij. Tevens begon hij bij 700W en zakte eigenlijk al vrij rap richting de 500W met nog een kleine 600W nagift voordat die om, alweer, exact 05:00 uit ging...

Overdag doet die weeral helemaal niets. Ik laat hem wat dagen pruttelen voor de logdata en zal maandag weer Adlar bellen als dit gedrag blijft doorgaan.

Want hij reageert helemaal niet op de thermostaat. De steltemperatuur valt vér onder de 19 graden (thermostaat instelling) overdag, terwijl de inlet en outlet wel keurig tussen de 20 en 25 graden blijven draaien, vervolgens knalt die na 22:00 ver bóven de 19 graden (39-40 graden).
Ik snap de logica niet.
En hoe lang ga je hier meer door? Een paar dagen dit gedrag is vervelend,maar jij hebt het wel erg lang.
Ik zou dan toch wel met wat meer spoed iemand verwachten die er grondig induikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

En hoe lang ga je hier meer door? Een paar dagen dit gedrag is vervelend,maar jij hebt het wel erg lang.
Ik zou dan toch wel met wat meer spoed iemand verwachten die er grondig induikt.
Het verbruik is hoog, maar is niet dramatisch. (zoals sommigen hier wel hebben...)
Ik zal morgen of maandag nog even een belletje doen.

Gezien het verbruik nu al vermindert is er, met wellicht wat hoop, een kleine verbetering te zien en wellicht is de wp nu aan het leren.
Maar alsnog blijft het raar gedrag waarom dit precies tussen 22:00 en 05:00 zit.

Pagina: 1 ... 25 ... 64 Laatste