Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 26 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:40
Hier werkt de Adlar 6kW ook nog niet optimaal met de LT8/JAN regeling.
Ik zie de Honeywell T6 thermostaat ook vreemd reageren, zijn er meer mensen die onderstaand gedrag zien op de T6 thermostaat?

's Nachts staat de T6 thermostaat op 20grC setpoint.
s' Morgens is de gemeten waarde van de T6 20grC, een andere thermometer geeft ook 20grC aan.
Als ik de T6 dan op 21grC zet dan verandert binnen 10 minuten de gemeten kamertemperatuur op de T6 van 20 naar 21grC, De warmtepomp heeft dan nog niet gewerkt er is ook geen zon die de kamer verwarmt. De andere thermometer geeft ook nog steeds 20grC aan. Ik zie de Adlar temp setpoint ook niet wijzigen, ook niet na uren wachten.

Mijn conclusie:
De T6 geeft na verandering van zijn setpoint de ingestelde setpoint waarde weer als gemeten waarde.
Deze waarde zal via het Openterm protocol doorgegeven worden aan de Adlar wp, De Adar werkt met de verkeerde waarde en zal dus niet goed reageren. De Adlar denkt dat de gewenste waarde al is bereikt.

Is dit een bug die alle T6 thermostaten hebben of heb ik een defect exemplaar?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:00

Jerra

Beunhaas in wording

kiddyl schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:54:
Bij ons staat de verwarming modus op 'heating' of 'verwarming'. Heeft iemand deze op 'floor heating' of 'vloerverwarming' staan?
Bij mij ook, maar ik vroeg me nog hetzelfde af. Zijn er mensen waarbij dit op floor_heating staat?

Edit: Ah nog iets beter gezocht, blijkbaar werk je dan gewoon met een vaste watertemperatuur, interessant als je zelf een stooklijn wilt instellen via home assistant ofzo. Maar ik wil gewoon een thermostaat blijven gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Jerra op 17-10-2024 13:37 ]

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@marnie Ik kan niet beloven dat dit voor alle thermostaten zo is, en of dat ook geld voor je Honeywell T6.

Maar; ik weet heel zeker dat er heel veel thermostaten verkocht worden die altijd na x tijd reageren op je setpoint verandering (door de kamertemperatuur te verhogen op het display), om de gebruiker het idee te geven dat het stoken gestart is, beetje placebo.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:02
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Het verbruik is hoog, maar is niet dramatisch. (zoals sommigen hier wel hebben...)
Ik zal morgen of maandag nog even een belletje doen.

Gezien het verbruik nu al vermindert is er, met wellicht wat hoop, een kleine verbetering te zien en wellicht is de wp nu aan het leren.
Maar alsnog blijft het raar gedrag waarom dit precies tussen 22:00 en 05:00 zit.
Elektra valt mee, maar gebruik klopt natuurlijk niet en gaat ook ten koste van comfort lijkt me.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Jerra schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:38:
@marnie Ik kan niet beloven dat dit voor alle thermostaten zo is, en of dat ook geld voor je Honeywell T6.

Maar; ik weet heel zeker dat er heel veel thermostaten verkocht worden die altijd na x tijd reageren op je setpoint verandering (door de kamertemperatuur te verhogen op het display), om de gebruiker het idee te geven dat het stoken gestart is, beetje placebo.
De T6 mag mij om de tuin leiden met het tonen van de gewenste waarde, echter moet de gemeten kamertemperatuur die de Adlar warmtepomp ontvangt wel de werkelijke waarde zijn. Dit lijkt niet te gebeuren, de Adlar reageert niet (geen stap voor stap setwaarde verhoging) , ook niet na enige uren wachten.

Ook in Homeassistant wordt de thermostaat gemeten waarde na 10 minuten gelijk aan de setpoint waarde, het volgt het screen van de T6.

Ook geconstateerd: als ik de T6 uit zet (als de verkeerde waarde wordt getoond) dan toont de T6 na eeen minuutje weer de juiste kamertemperatuur op het scherm en in HA.

Blijft de vraag of anderen dit effect ook zien en hier ook last van hebben?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-05 09:43
Bijzonder. Ik 'krijg' vandaag een T6. Ben benieuwd.
Met de DTM4 doet dit probleem zich niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Heel interessant wel, lijkt op de problemen die ik had met de DT4 wireless, maar extra bijzonder dat het ook in homeassistant gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:24
marnie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

De T6 mag mij om de tuin leiden met het tonen van de gewenste waarde, echter moet de gemeten kamertemperatuur die de Adlar warmtepomp ontvangt wel de werkelijke waarde zijn. Dit lijkt niet te gebeuren, de Adlar reageert niet (geen stap voor stap setwaarde verhoging) , ook niet na enige uren wachten.

Ook in Homeassistant wordt de thermostaat gemeten waarde na 10 minuten gelijk aan de setpoint waarde, het volgt het screen van de T6.

Ook geconstateerd: als ik de T6 uit zet (als de verkeerde waarde wordt getoond) dan toont de T6 na eeen minuutje weer de juiste kamertemperatuur op het scherm en in HA.

Blijft de vraag of anderen dit effect ook zien en hier ook last van hebben?
Ik heb exact hetzelfde probleem.
Heb een (ook niet nauwkeurige, maar toch best ok) Shelly H&T in de buurt gelegd van de thermostaat sinds... Zaterdag.
Ik ga even kijken wat de waardes tussen de 2 zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT78BJWsP6W-gnxjxPPh0q2LmlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ddDJOGXaOdWdIf9sqb4n82u.jpg?f=fotoalbum_large

Ok hier schrik ik wel even van.
De Shelly geeft gewoon keurig aan wat de temperatuur is. Terwijl de T6 ipv de woonkamer temperatuur, gewoon een 'andere' temperatuur uitleest???

(En ja, hij heet "temperatuur washok", want het was voorheen een washok temperatuur meter die we tijdelijk in de woonkamer vlak bij de thermostaat gelegd hebben...)

EDIT: Iets gedetailleerder.

Ik begin mij nu toch af te vragen of alle problemen niet gewoon door een foutief geconfigureerde T6 komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdo9yNh6owXFHCGY0N-KKovzWvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWm2wBn2eecPdrprbrvMbkzG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door LongTimeAgo op 17-10-2024 14:58 ]

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
@avangalen laat je ons weten wat je bevindingen zijn? Misschien zit het in de oudere versies T6, vandaar dat vraag.

Mijn T6 is al enige jaren oud en heeft al die tijd prima gewerkt op een CV ketel met het Opentherm protocol. Het kan best zijn dat dit 'please the costumer' placebo effect er al in zat maar niet merkbaar.

Maar als Adlar de 'placebo' waarde uitleest in plaats van de werkelijk gemeten waarde dan geeft dat wel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik ga ook vanaf "NU" even een baseline met de 2 doen.
Ze staan momenteel allebei op 20.4 en 20.5 graden, dat is dus 15:00 op 17-10-24.
Ik ga de warmtepomp het hele weekend aan laten staan en neem de extra stookkosten maar voor lief (of als deze echt de pan uit schieten, dan krijgt Adlar dat te horen).
En ik zal de thermostaat op 19 gewenste temperatuur laten staan.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ter info en gerelateerd aan de T6 paceblo problematiek.
Ik heb vorige week Adlar gemaild met onderstaande mail maar nog geen reactie gehad.
Aan technische afdeling an Adlar,

De afgelopen periode hebben we de LT8 met de JAN module kunnen uitproberen en ervaren.
We hebben een Honeywell TR6 thermostaat en JAGA LTV verwarming, geen vloerverwarming.

De eerste dag heb ik de thermosstaat ’s morgens op 21,5gr gezet: de WP deed helemaal niets, ’s avonds de stooklijn op LT5 gezet om het hier een beetje warm te krijgen.
Daarna weer geprobeerd echter met de thermosstaat op 21,5gr gebeurde er wederom de gehele dag niets, ’s avonds de thermosstaat op 24gr gezet en ja de WP begint te werken. ’s Nacht weer op LT5 anders wordt het hier wel heel er warm.

Omdat dit niet zo lekker werkt heb ik de data in Homeassistant gezet en bekeken.

Wat me opvalt:

1 Buitentemperatuur (Ambient temp):
In Homeassistant heb ik Adlar WP sensoren aangemaakt.

Als ik de grafiek ‘buitentemperaturen’ bekijk valt me het volgende op:
• Bij een buitentemperatuur van ca. 12gr (bron buienradar en thermostaat sensor) is de Adlar Ambient temperatuur (groen) 25gr, een zomerse waarde 😊. Echter 13 graden hoger dan de werkelijke temperatuur.
• De Adlar temp setwaarde (paars) is dan 15gr.
• De Adlar geeft 's avonds/'s nachts 4 a 5gr meer aan dan de werkelijke buitentemperatuur is.
Het lijkt erop dat de WP met een te hoge buitentemperatuur werkt en daarmee ook de setwaarde te laag houdt waardoor de warmtepomp niet ‘aanslaat’.

De WP staat op het plat dak in de volle zon.
Bekijk ik de grafiek ‘zon invloed’ dan valt op:
• Op dagen dat de zon goed schijnt ( 30 sept, 3 en 4 okt) dan is de WP ambient temperatuur veel hoger dan de werkelijke buitentemperatuur. De bovenste balk ‘Buienradar’ en tweede lijngrafiek ‘Straling‘ geven de zonnige en minder zonnige dagen weer. Hoe meer zonnestralen hoe groter het verschil.
• In de vroege ochtend van 3 en van 4 oktober is de WP ambient temperatuur ook veel hoger dan de werkelijke buitentemperatuur. De onderste lijngrafiek geeft de flow van de WP weer. Als de pomp ‘s avonds goed heeft gedraaid dan is de WP Ambient temperatuur de uren daarna ook hoger dan de werkelijke buitentemperatuur.
Kan het zijn dat de Ambient voeler van de WP op een zon gevoelige plek zit in de buurt van een warmteopwekker in de warmtepomp?

2 Binnentemperatuur (thermosstaat):
Tijdens het instellen van de thermosstaat viel me op:
• De waarde van de huidige thermosstaat binnentemperatuur verhoogt zich enige tijd nadat de doeltemperatuur van de thermosstaat wordt verhoogt.
• Echter de warmtepomp komt niet in actie, er is geen warmte toevoer.
• De werkelijke ruimte temperatuur, gemeten door de ‘duco temperatuur woonkamer’ verhoogd zich in die periode niet, ook andere thermometers geven geen verhoging.
• Zie de grafiek ‘thermosstaat’ op de tijden 7:33, 11:31 en 15:35 wordt de setwaarde een halve graad verhoogd en ca 10 minuten later geeft de thermostaat aan dat de werkelijke binnentemperatuur ook een halve graad is verhoogd.
Deze ophoging van de gemeten kamertemperatuur is onhandig en maakt de uitlezing van de thermosstaat onbetrouwbaar.
De gemeten ruimtetemperatuur is gelijk aan zijn setpoint, het lijkt erop dat de thermosstaat ‘ruimtetemperatuur’ de thermosstaat ‘setpoint’ overneemt.
Heeft de thermosstaat dan nog wel een warmtevraag naar de warmtepomp.

Ik weet dat de ‘LT8 JAN’ regeling nog geoptimaliseerd wordt, misschien helpt deze feedback hierbij.
Misschien behoeft onze setup een aanpassing.

In afwachting van een reactie,
met vriendelijke groet,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9hI9xx2f4MZpFScvKirZslDZQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xp7zuGBlwXfY5WF4w46ZzikF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n52fNrJjnGtXJ0Tj75klu3USUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4GlsobrSRiG1HyFRrZBOc1JK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZJjeG6IxRFkZKQ0lWR2GEgqrEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B8saktm8C5dCE6IZwfqwZaRI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Net de T6 besteld, had ik dan toch beter een andere kunnen nemen? :p

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Heb een (ook niet nauwkeurige, maar toch best ok) Shelly H&T in de buurt gelegd van de thermostaat sinds... Zaterdag.

[Afbeelding]

De Shelly geeft gewoon keurig aan wat de temperatuur is. Terwijl de T6 ipv de woonkamer temperatuur, gewoon een 'andere' temperatuur uitleest???

(En ja, hij heet "temperatuur washok", want het was voorheen een washok temperatuur meter die we tijdelijk in de woonkamer vlak bij de thermostaat gelegd hebben...)

Ik begin mij nu toch af te vragen of alle problemen niet gewoon door een foutief geconfigureerde T6 komen...

[Afbeelding]
Ja, dit doet de thermostaat inderdaad.
Heel irritant, heb al eens contact met Honeywell hierover gehad, maar zij herkennen dit probleem natuurlijk niet……

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:21
marnie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:26:
Hier werkt de Adlar 6kW ook nog niet optimaal met de LT8/JAN regeling.
Ik zie de Honeywell T6 thermostaat ook vreemd reageren, zijn er meer mensen die onderstaand gedrag zien op de T6 thermostaat?

's Nachts staat de T6 thermostaat op 20grC setpoint.
s' Morgens is de gemeten waarde van de T6 20grC, een andere thermometer geeft ook 20grC aan.
Als ik de T6 dan op 21grC zet dan verandert binnen 10 minuten de gemeten kamertemperatuur op de T6 van 20 naar 21grC, De warmtepomp heeft dan nog niet gewerkt er is ook geen zon die de kamer verwarmt. De andere thermometer geeft ook nog steeds 20grC aan. Ik zie de Adlar temp setpoint ook niet wijzigen, ook niet na uren wachten.

Mijn conclusie:
De T6 geeft na verandering van zijn setpoint de ingestelde setpoint waarde weer als gemeten waarde.
Deze waarde zal via het Openterm protocol doorgegeven worden aan de Adlar wp, De Adar werkt met de verkeerde waarde en zal dus niet goed reageren. De Adlar denkt dat de gewenste waarde al is bereikt.

Is dit een bug die alle T6 thermostaten hebben of heb ik een defect exemplaar?
Dit gedrag is heel herkenbaar van de T6. Het viel mij ook op dat de T6 binnen 10 min de nieuwe gevraagde temperatuur bereikt

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 15:48
Johan H schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Ja, dit doet de thermostaat inderdaad.
Heel irritant, heb al eens contact met Honeywell hierover gehad, maar zij herkennen dit probleem natuurlijk niet……
De techneco elga was in het begin ook een drama met honeywell thermostaten. ;)
De oude elga werkte wel weer erg lekker in combinatie met een etwist, alleen die worden niet ondersteunt door de adlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Erg jammer dit weer.

Die ATAG Zone die ik had werkte perfect met de CV. De temperatuur indicatie was nagenoeg foutloos.
Krijg je er een (doch redelijk dure) Honeywell voor terug om je WP te ondersteunen, beetje de Toyota onder de thermostaten en dan kan is die traag, kan die niet meten tussen 0,0 en 0,5 waarde en is die misschien totaal niet toepasbaar voor op de PIM module.

Zal dit meenemen in m'n vragen aan Adlar morgen of Maandag.
Komop Adlar, reageer even op de mailtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 16:21
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Stap 1 - Warmtepomp toevoegen aan de Tuya Smart app (10 min)

1. Download eerst de Tuya Smart app op je mobiel. Die "Smart Life" app die Adlar aanraad kan ook, maar dan ga je problemen krijgen met localtuya later. Ga nog niet beginnen aan localtuya of die iot.tuya.com developer website. Dat komt later. In theorie kán het zonder die Tuya Smart app, maar dan open je een beerput van jewelste waar je best wel heel wat kennis voor nodig hebt.
2. Maak een account aan en log in.
3. Verbind je mobiel met je IoT netwerk die puur op 2.4Ghz draait. Je kan je warmtepomp NIET verbinden aan een 5Ghz netwerk, dus een apart IoT netwerk in huis hebben (waarbij je via de firewall in theorie ook de verbindingen naar buiten toe zou kunnen blokkeren) is aan te raden.
4. Open de Tuya app en voeg een nieuw apparaat toe met het +'je rechtsbovenin. Zorg dat je bluetooth ook aan hebt staan. Geen idee waarom het nodig is in deze, maar de app wilt het en anders doet het moeilijk.
5. Hij gaat nu al beginnen met zoeken.
6. Op de Warmtepomp stooklijn module, zorg er voor dat het 'kinderslot' er af is door het aan/uit knopje ingeduwd te houden.
7. Houd nu de aan/uit knop en het pijltje omlaag ingedrukt tot het wifi logo'tje in het scherm gaat knipperen.
8. Ga nu weer terug naar je app en kijk of die daar in verschijnt. Zo nee, scroll naar beneden "Handmatig toevoegen", selecteer "Groot huishoudelijk apparatuur" en dan "Smart Heat Pump (Wi-Fi)".
9. Vul desnoods opnieuw je correcte IoT wifi netwerk instellingen in en klik op volgende.
10. Hou zou nu de warmtepomp moeten vinden en toe voegen. Duurt een minuutje en dan kan je de Warmtepomp via de App besturen en een aantal zaken uitlezen, scenes/automatiseringen (van de app) toevoegen, etc.

Stap 1 is klaar.

Stap 2 - Installeer HACS op je Home Assistant. (15-60 min)

1. Ik kan het helaas niet mooier maken dan dat het is, maar volg de instructie op hun eigen website: https://www.hacs.xyz/
Het vergt best een hoop kennis en als je iemand kent die 'professional' is in Home Assistant dan is het binnen no-time gepiept.

Stap 2 is klaar.

Stap 3 - Installeer en Prepareer localtuya (1 min)

1. In Home Assistant, via HACS in je linkermenu, installeer alvast localtuya. De configuratie komt later.
https://github.com/rospogrigio/localtuya

Stap 3 is klaar.

Stap 4 - Maak een "project" in Tuya Developer Center (15 - 30 min)

1. Ga naar iot.tuya.com
2. Maak een nieuw account aan (je Tuya Smart App account werkt niet)
- Let op: De site is af en toe iets te Chinees voor z'n eigen doen. Vergeet niet "english" te selecteren rechtsbovenin wanneer deze lastig doet.
3. Negeer de tutorial/instructie/etc die je krijgt bij het betreden van de Developer omgeving. Klik op de "linker" optie als die in het Chinees staat en je nog niet bij de taalinstellingen kunt.
4. In het linker menu, ga naar "Cloud" en dan aan de rechterkant van de pagina klik op "Create Cloud Project"
Vul het volgende in:

[Afbeelding]

Let op dat je "CENTRAL EUROPE DATA CENTER" selecteert!

Dit deed ik in eerste instantie fout want ik ging er vanuit dat we "west europa" waren, maar de Tuya Smart app die denkt en vind dus dat wij "Central Europe" zijn en dan kan die dus niet koppelen.
5. in het volgende menu, zorg dat je de volgende API's kiest en de rest verwijdert:

[Afbeelding]

6. Nadat dit gedaan is, krijg je weer een enorme klap in het gezicht van tutorials en ontzettend veel informatie die je brein doet smelten. Negeer het allemaal.
7. Open je project en ga naar "devices", ga daarna naar "Link App Account" en aan de rechterkant selecteer "Add Device". Nu zie je een QR code.
8. Open nu je Tuya Smart App weer en selecteer weer het +'je rechtsbovenin, maar selecteer nu "Scan QR Code", scan de QR code.
9. Je krijgt wat toestemming vragen te zien en daarna voegt die alles automagisch toe en zal je je warmtepomp zichtbaar moeten zien staan in de Developer Project met al je email gegevens.
10. Klik nu binnen je project weer op "devices" en klik ook weer op "Link App Account."
11. Kopieer je UID naar een documentje.
12. Ga terug naar "Overview" en kopieer daar je Access/Client ID en Access Secret naar hetzelfde documentje (zorg dat je in ieder geval weet wat welke code is natuurlijk)

Stap 4 is klaar.

Stap 5 - localtuya configureren

1. In je Home Assistant Menu ga naar "Instellingen" en dan naar "Apparaten en Diensten", vervolgens selecteer je "localtuya".
2. Selecteer "Item toevoegen" en vul het volgende in:

[Afbeelding]

3. Vervolgens krijg je de keuze "Add a new device", selecteer je de Warmtepomp, laat alle details in de "Configure Tuya device" staan maar zorg er wel voor dat bij "Scan Interval" je 60 neer zet. (Dit is puur om bepaalde sensoren elke minuut uit te lezen die zichzelf niet presenteren)
4. nu ga je 1 voor 1 alle Entity ID's toevoegen zoals ik gespecifieerd heb een paar reacties terug: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80415408
-Let op!- Zorg dat je het vinkje "stop adding new entities" uitvinkt elke keer. Anders kan je opnieuw beginnen...
4. Nadat dit alles gedaan is staan ze in je Home Assistant.

Details:
- Met dank aan de instructie van @azaden
- Voor sommige entities moet je even een "helper" maken alvorens je ze als een apparaat kan toevoegen in bepaalde berekeningen. Zoals de "wp.total_usage" kan niet worden toegevoegd in je Energy Dashboard losse apparaten. Dit kan wel als je een Helper Template opzet en de gegevens van die entiteit gebruikt.
Voor details kan ik die instructie wellicht later ook nog wel een keertje geven.
Mijn warmtepomp is nu geconnect met SmartLife app, kun je warmtepomp daarnaast zonder problemen ook nog connecten met de Tuya app?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
hwennink schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Mijn warmtepomp is nu geconnect met SmartLife app, kun je warmtepomp daarnaast zonder problemen ook nog connecten met de Tuya app?
Ja. Maar hij zal daarna wel uit je smartlife app verdwijnen.
Als je het wifi symbooltje weer laat knipperen en hem weer toevoegd aan de Tuya app (geen zorgen over of dit lastig is, exact dezelfde interface als smart life app), dan zal die zich aanmelden op je Tuya app en kan je de smartlife app verwijderen.

---

Zojuist even gechecked waarom mijn wp wellicht elke avond aanslaat om 22:00
Ik zie dat de buitentemperatuur iets na 21:00 de 10 graden bereikt (aldus de warmtepomp), een half uur later (half 10) krijgt die dus het signaal om te gaan werken en rond 22:00 gaat die dus écht aan de gang.
Omdat het de afgelopen dagen ongeveer hetzelfde was qua temperatuur, is dit wellicht de reden.

Waarom die echter er voor kiest om op exact 5:00 uit te gaan is mij nog wel een raadsel, want het is tot 06:00 nog 10 graden en stijgt daarna pas weer. Zit er wellicht een "niet langer dan 7 uur draaien" timer oid op? Wie weet.

Dit alles met de data die ik nu in Home Assistant heb.

De Steltemperatuur gaat namelijk altijd automatisch naar 15 graden overdag en kan ik niet instellen. En 10 graden is 5 graden onder de steltemperatuur, dus springt dan aan. Hij lijkt echt helemaal NIETS te doen met de Honeywell T6 en welke temperatuur deze dus aangeeft. (Ongeacht of die wel of niet klopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Jerra schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:09:
Leuk die extra data, heb hier nog geen idee van de daadwerkelijke kamertemperatuur en of de thermostaat een warmtevraag geeft, maar het lijkt erop dat al mijn kleine start/stops komen van het zakken onder de setpoint temperatuur.

Ik ben wel benieuwd of ik dit nog kan verbeteren, maar dan eerst de thermostaat maar eens loggen met een OTGW.
Liever minder start stops natuurlijk.

[Afbeelding]
Met een 6 kw warmtepomp genereer je in het voor- en najaar met buitentemperaturen vanaf 8-10 graden nog zoveel warmte dat hij vaker moet stoppen. Het minimaal vermogen waarop hij nog langer kan draaien is Zo’n 450-500 watt . Is je huis goed geïsoleerd , wat natuurlijk een pre is, dan werkt dat mee aan het sneller bereiken van de vraagtemperatuur ook bij lager vermogen.
Bij mij draait de wp vanaf januari 2023 en het is in elk voorjaar en najaar ( deze meegerekend) elke keer dat ik meer starts en stops zie.
Deze 6 kw warmtepomp draait op z’n best vanaf 8 graden en lager. Overigens: zolang je onder de 6 starts per uur blijft dan is er nog niet zo veel aan de hand . De compressor kan dat nog wel aan.
Maatregelen die je nog kunt nemen om minder starts en stops te zien zijn:

1. Radiatoren in gang en boven meer of minder aan te zetten. Dus de warmteafgifte verhogen / verspreiden door het huis. Daar kun je wat mee spelen. Bij mij in deze dagen staan ze ook op zolder open.
2.de parameter p116 op 0 zetten : deze instelling zorgt ervoor dat de warmtepomp wordt gestuurd op de inlet van de watertemperatuur bij de pomp. Bij mij stond deze standaard op 1. Dan stuurt hij op de outlet watertemp bij de pomp.
3. Bij nachttemperaturen van 8 graden en hoger pas ik nachtverlaging toe met 1 graad overdag 19, ‘s nachts 18. Woonkamer blijft best redelijk op temperatuur en wp begint eigenlijk pas eind van de nacht weer iets te doen.vanaf 7 uur ‘s ochtends weer op 19 graden.

Voor de helderheid: dit werkt bij mij zo: ik verwarm met jaga convectoren beneden. Hoe het uitpakt met vloerverwarming weet ik niet zo.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@fvanderstege helemaal mee eens, ik heb Adlar ook nog niet gebeld omdat ik simpelweg niet weet waarom het setpoint deze momenten nog 27/28 graden was.
Voor mijn gevoel was het huis niet zo aan het afkoelen dat die continu nodig had om kort aan te gaan, maar ik moet nog wat meer gaan loggen.

Mijn voorgevoel is dat ik Adlar ga vragen om de Jan Module elk kwartier een nieuwe berekening te laten doen ipv elk halve uur.
Ik denk dat dat veel scheelt in de snelheid van reageren van het setpoint, en die daardoor op deze momenten iets minder vaak aangaat.

Uitleg zijnde op wat ik nu zie, de JAN module was nog de hele ochtend bezig om langzaam het setpoint te verlagen, waardoor die nu een paar keer aansprong omdat de watertemperatuur 5 graden onder het setpoint zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Zojuist even gechecked waarom mijn wp wellicht elke avond aanslaat om 22:00
Ik zie dat de buitentemperatuur iets na 21:00 de 10 graden bereikt (aldus de warmtepomp), een half uur later (half 10) krijgt die dus het signaal om te gaan werken en rond 22:00 gaat die dus écht aan de gang.
Omdat het de afgelopen dagen ongeveer hetzelfde was qua temperatuur, is dit wellicht de reden.

Waarom die echter er voor kiest om op exact 5:00 uit te gaan is mij nog wel een raadsel, want het is tot 06:00 nog 10 graden en stijgt daarna pas weer. Zit er wellicht een "niet langer dan 7 uur draaien" timer oid op? Wie weet.
Vannacht verwachten ze een duidelijk ander temperatuur verloop. Dus alle instellingen hetzelfde houden en nog een nachtje aankijken.

Dan weet je in ieder geval of de WP op de buitentemperatuur triggert, of dat er toch iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
martijn3 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Vannacht verwachten ze een duidelijk ander temperatuur verloop. Dus alle instellingen hetzelfde houden en nog een nachtje aankijken.

Dan weet je in ieder geval of de WP op de buitentemperatuur triggert, of dat er toch iets anders is.
Dat was het plan.
Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
marnie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:03:
@avangalen laat je ons weten wat je bevindingen zijn? Misschien zit het in de oudere versies T6, vandaar dat vraag.
De T6 hangt en geeft de juiste temperatuur aan na installatie. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 23:51
Al deze berichten hierboven benauwen mij.

Ik heb nu een jaar handmatig gestuurd en dagelijks 5 keer gekeken wat dat ding aan het doen was. Daarna hoop gezet op rust als de JAN module draait bij het eerstvolgende onderhoud in november.
Waarschijnlijk hebben ze daar toch geen tijd voor en ga im het zo lang mogelijk uit stellen.
Ik woon in een 1955 half vrijstaand huis met meer dan 180 m2 vloeroppervlak en heb een heel gunstig verbruik en voor mij voldoende constante binnentemperatuur.

Het enige wat ik graag wil is dat dat achterlijke ding het zelf gaat regelen net als m'n good old CV ketel vroegâh.

De communicatie en bedrijfsvoering is indd niet best. Altijd traag, ongekwalificeerde mensen en totaal niet meedenkend.

Het is een beetje als een auto kopen die je samenstelt, waarvan het volledige infotainment systeem mist en de auto bepaald wanneer je 538 luister, Sky Radio, je stoelverwarming aanschiet en je ramen op willekeurige momenten open gaan. En de dealer zegt: kijk het nog maar even aan.

Denk dat ik maar weer een wcene regeling ga maken voor de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whzzmRAwNn1dyJbweCAOFi2CHCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8EkcEQMInGtzl0kFLZfJ07o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HtmmONiMxib03UpSVta8nukYLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAptE3yreEg56qEqoMgNrIyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfAxdd3YnUaf3ltUAp0QWc8PUho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PJOeNIA2GO6SmjHQLRJmWMx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zifBJyg1ditSzwHy8Su5k3_zZ0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtjjLRpb83gC8UKvKvfFGBNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvXm4zcf-V52MR-NGVpdMax7zlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzi58kWvAuRE7IDUL0GybLBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
@steefweer Je "verliest" alleen stookcurve 8, die wordt dynamisch en van de JAN module. Je kan er in feite gewoon vanaf stappen en de curves gebruiken naar hartelust.

Ergens is het ook allemaal interessant en leerzaam om hier in te duiken. Maar ergens betaal je gewoon grof veel geld wil je dat het in 1 klap werkt, met logische stooktijden, logisch gedrag, dat er een mogelijkheid is (of in te stellen is) dat het rekening houdt met wanneer jouw zonnepanelen iets opbrengen en je dus gratis je huis kan verwarmen, dat als het persé snachts wilt stoken dat het dit doet op de meest minimale stand om geluid/onnodige productie van warmte te voorkomen, etc.

Of verwacht ik nu teveel? Want zo wordt/werd het in ieder geval wel gepresenteerd.

Ik kan bijvoorbeeld nu gewoon niet de Adlar aanraden bij m'n ouders. Puur omdat zij niets kunnen uitlezen en 100% moeten vertrouwen op de JAN module. Zij zullen ook verwachten dat als zij de thermostaat omhoog zetten, hij gewoon gaat stoken en op tijd weer stopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captein Jack
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-04 12:18
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]Is het

[Afbeelding]
Is het niet zo dat er een geprogrammeerde tijd in de T6 ingesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 12:04
Ik heb de Honeywell T6R, nu ongeveer een maand.
Bij installeren is de firmware automatisch ge-update.

Ik heb het schema uitgezet. De ingestelde temperatuur (20,0 graden) geldt altijd.
Ook maar even de ingestelde temperatuur verhoogd met 1 graad: de echte kamertemperatuur (groot in beeld) blijft gewoon staan, na 10 minuten, na een uur.
Hier dus geen placebo-effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
BerthlG schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Zit de T6R via de Jan connected kastje aangesloten of rechtstreeks?
Bij mij werkt de T6R niet via het Jan connected kastje.
De ketelunit zit aan de thermostaataansluiting van de JAN.
Op de ketelunit de OpenTherm-klemmen nemen, op de JAN dus die waar Thermostaat bij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EH89OS9uo-Da9R3vMVIoFbAtQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZOvuEwy3KhrsgsCr3qSWpxE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Jerra schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:48:
@fvanderstege helemaal mee eens, ik heb Adlar ook nog niet gebeld omdat ik simpelweg niet weet waarom het setpoint deze momenten nog 27/28 graden was.
Voor mijn gevoel was het huis niet zo aan het afkoelen dat die continu nodig had om kort aan te gaan, maar ik moet nog wat meer gaan loggen.

Mijn voorgevoel is dat ik Adlar ga vragen om de Jan Module elk kwartier een nieuwe berekening te laten doen ipv elk halve uur.
Ik denk dat dat veel scheelt in de snelheid van reageren van het setpoint, en die daardoor op deze momenten iets minder vaak aangaat.

Uitleg zijnde op wat ik nu zie, de JAN module was nog de hele ochtend bezig om langzaam het setpoint te verlagen, waardoor die nu een paar keer aansprong omdat de watertemperatuur 5 graden onder het setpoint zat.
De interval van 30 minuten naar 15 minuten laten zetten heb ik ook overwogen. Dat wordt vermoedelijk bij winterse temperaturen belangrijk, zeker als je met convectoren of radiatoren verwarmt. het warmteverlies is dan groter vergeleken met vloerverwarming. uiteraard weer afhankelijk van isolatie van de ruimte.
Ik weet dat de reactie van de warmtepomp ook op 0,1 graad nauwkeurig gezet kan worden.
Maar ja ,als de Honeywell in sprongen van 0,5 graden werkt zal dat nog weinig effect hebben vermoed ik.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
De T6 instellingen geven aan dat het verwarmingssysteem gas is en dat er niet gekoeld kan worden.
Deze instelling kunnen niet gewijzgd worden.
Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 09:59
Ik zit al een tijdje alle berichten te lezen over de Adlar, allemaal heel herkenbaar en ook ik ben er aardig klaar mee. Mijn stooklijnen met de JAN gaan ook niet goed en over een week komen ze kijken wat er aan de hand is. Wat betreft de T6 die ik ook al jaren heb kom ik het verspringen van een hele i.p.v een halve graad ook tegen. Sinds dat ik contact heb met Adlar valt het mij ook op dat er op piekmomenten in het stookgedrag de T6 oplicht en daarna gaat de temperatuur naar beneden. Als de T6 oplicht betekend dit dat er iemand op afstand deze bediend, Adlar zegt van niets te weten maar herkent iemand dit??

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
Wat ik zie is dat de T6 steeds wisselt tussen de actuele temperatuur en de schema temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:47:
De T6 instellingen geven aan dat het verwarmingssysteem gas is en dat er niet gekoeld kan worden.
Deze instelling kunnen niet gewijzgd worden.
Is dat bij jullie ook zo?
Waar kan je dat checken?
mmrs73 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:09:
Sinds dat ik contact heb met Adlar valt het mij ook op dat er op piekmomenten in het stookgedrag de T6 oplicht en daarna gaat de temperatuur naar beneden. Als de T6 oplicht betekend dit dat er iemand op afstand deze bediend, Adlar zegt van niets te weten maar herkent iemand dit??
Ik heb het gevoel dat de JAN module de thermometer 'bijsteld', de temperatuur dat jij instelt blijft, maar de temperatuur dat die aangeeft is zo... Bijzonder in gedrag, dat die wellicht deze aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
In de app bij thermostaatconfiguratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

In de app bij thermostaatconfiguratie
Hier idem.
"Verwarmingssysteem Gas
Verwarmingsfasen 1
Verkoelingsfasen 0"

zucht.

Oh en de warmtepomp is, zoals de hele week, weer stipt om 22:00 gaan knallen.
Jaagt er momenteel 800W doorheen.
En waarom? Nouja de buitentemperatuur is 15... De steltemperatuur was ook 15 (welke ik niet in kan stellen)... Ik heb geen idee meer behalve een foutief geconfigureerde JAN + foutief geconfigureerde thermostaat.

Even de logs deze avond verzamelen en dan morgen maar Adlar bellen.
Beetje een rommeltje met aflevering zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb zowel de t6 als de honeywell round thuis nu. Ga ze maandag de round laten ophangen als ze hier de WP installeren. Kijken of ik met een andere thermostaat ook ander gedrag van de WP krijg dan jullie.

Wat ik me ook afvraag; stel adlar valt om (hoop t niet), zijn er mensen die iets kunnen met deze systemen die soms dit onverklaarbare gedrag vertonen? Of zijn we dan de sjaak?

En zijn er hier ook gebruikers waar de Adlar 100% doet wat ze er van hadden verwacht? Of zijn dat enkel de klanten die niet kijken naar grafieken, sensoren, en verbruik en het prima vinden zolang het warm is in huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Eerlijk gezegd doet die het bij mij nu behoorlijk goed, naar mijn mening af en toe wat onnodige compressor starts

Maar sinds ik de honeywell round heb is de temperatuur erg constant, we kunnen meteen bijstellen als we willen (door te draaien).

Met de honeywell round zou ik hem al bij mijn ouders neer kunnen zetten qua gebruiksgemak.

Echter heb ik nog wel het gevoel dat die wat zuiniger kan, iets lagere temperaturen stoken en iets minder onnodige opstarts.

Ik wil niet teveel ineens veranderen, over een weekje ga ik P116 eens controleren en mogelijk veranderen naar outlet temperatuur sturing.
Ook overweeg ik die kwartier instelling ipv half uur.

Maar dat laatste is echt een beetje finetuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Een positief verhaal is ook leuk om te horen. Geeft mij hoop dat het uiteindelijk goed zal komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Hier idem.
"Verwarmingssysteem Gas
Verwarmingsfasen 1
Verkoelingsfasen 0"

zucht.

En waarom? Nouja de buitentemperatuur is 15... De steltemperatuur was ook 15 (welke ik niet in kan stellen)... Ik heb geen idee meer behalve een foutief geconfigureerde JAN + foutief geconfigureerde thermostaat.

Pomp is vannacht niet gaan draaien hier met de T6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv7Kj5CpcXi0OPd9LWqNQhkM-PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqyCmpRZMG77WEF7Iwn4DbyW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door avangalen op 18-10-2024 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:34
Hier draait ook alles goed ,vorig jaar even aan zoeken geweest naar juiste stooklijn en toen er helemaal afgebleven.

Dit jaar met de rare herfts ook weer even aan zoeken naar juiste stooklijn en staat nu weer op lt3 net zoals vorig jaar. ( we hebben geen jan module ). Wel koppeling met homey gemaakt en enige logica die homey doet is wp op standby zetten als het boven 22 graden komt ( veel glas in huis met zon)

Wp gebruikt afhankelijk van buiten temperaturen tussen 1.5 en 6 kwh per dag. Vindt het best zo

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:07
(jarig!)
steefweer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:46:
Al deze berichten hierboven benauwen mij.

Ik heb nu een jaar handmatig gestuurd en dagelijks 5 keer gekeken wat dat ding aan het doen was. Daarna hoop gezet op rust als de JAN module draait bij het eerstvolgende onderhoud in november.
Waarschijnlijk hebben ze daar toch geen tijd voor en ga im het zo lang mogelijk uit stellen.
Ik woon in een 1955 half vrijstaand huis met meer dan 180 m2 vloeroppervlak en heb een heel gunstig verbruik en voor mij voldoende constante binnentemperatuur.

Het enige wat ik graag wil is dat dat achterlijke ding het zelf gaat regelen net als m'n good old CV ketel vroegâh.

De communicatie en bedrijfsvoering is indd niet best. Altijd traag, ongekwalificeerde mensen en totaal niet meedenkend.

Het is een beetje als een auto kopen die je samenstelt, waarvan het volledige infotainment systeem mist en de auto bepaald wanneer je 538 luister, Sky Radio, je stoelverwarming aanschiet en je ramen op willekeurige momenten open gaan. En de dealer zegt: kijk het nog maar even aan.

Denk dat ik maar weer een wcene regeling ga maken voor de winter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er staan hier inderdaad veel reacties met niet zulke positieve verhalen, maar het kan ook anders hoor. Wij hadden in het begin (vorig jaar september geïnstalleerd) ook ongewenst gedrag en uiteindelijk is daarom bij ons de Jan module geïnstalleerd. Hij draait nu sinds 1 oktober en ik hoef nu niets meer te doen. Het is nu continu 20 graden, tenzij de zon veel schijnt want dan kan het uiteraard iets meer zijn. De temperatuur die de T6 aangeeft heb ik ook wel eens mijn vraagtekens bij, aangezien een andere thermometer een andere temperatuur aangeeft, maar die staat achterin de woonkamer in de aanbouw waar veel glas is. Ondanks dat die een lagere temperatuur aangeeft voelt het alleen wel goed. Geen klachten hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 07:29
@LongTimeAgo Als ik kijk naar het stookgedrag dat deze bij jou precies om 22:00 aanspringt is bizar, dat de rest van de warmtepompen in de avond runs maken is uiteindelijk niet zo gek. De buitentemperatuur zakt flink en ik verwacht dat je de dynamische stooklijn ook meer kan zien als een weersafhankelijke besturing van vroegâh. Aan de hand van de ingestelde temperatuur op de thermostaat en de buitentemperatuur ging vroegâh je cv ketel ook in de avond het meeste aan, de buitentemperatuur zakt immers en er is dus vraag naar verwarming.

Het gekke blijf ik wel vinden, dat als je je thermostaat een of twee graden hoger zet dat de warmtepomp niet aanslaat. Het lijkt erop dat de warmtepomp de ingestelde temperatuur als kamertemperatuur ziet en niet de actuele temperatuur.

Een van de redenen dat ik dus nog steeds op handmatige stooklijnen werk :). Ik wacht het wel even af totdat dit allemaal uit de kinderschoenen is.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
MrBas schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:39:
@LongTimeAgo Als ik kijk naar het stookgedrag dat deze bij jou precies om 22:00 aanspringt is bizar, dat de rest van de warmtepompen in de avond runs maken is uiteindelijk niet zo gek. De buitentemperatuur zakt flink en ik verwacht dat je de dynamische stooklijn ook meer kan zien als een weersafhankelijke besturing van vroegâh. Aan de hand van de ingestelde temperatuur op de thermostaat en de buitentemperatuur ging vroegâh je cv ketel ook in de avond het meeste aan, de buitentemperatuur zakt immers en er is dus vraag naar verwarming.

Het gekke blijf ik wel vinden, dat als je je thermostaat een of twee graden hoger zet dat de warmtepomp niet aanslaat. Het lijkt erop dat de warmtepomp de ingestelde temperatuur als kamertemperatuur ziet en niet de actuele temperatuur.

Een van de redenen dat ik dus nog steeds op handmatige stooklijnen werk :). Ik wacht het wel even af totdat dit allemaal uit de kinderschoenen is.
Wat is er mis met een simpele weersafhankelijke regeling ?
Zeker met vloerverwarming wil je eigenlijk helemaal geen thermostaat. Thermostaat geeft alleen maar weer wat de gemeten lucht temperatuur is, terwijl vloerverwarming een lomp traag iets is.
Normaliter zonder bijmenging van een verdeler gaat de aanvoer temperatuur 0.1C omhoog als de buitentemperatuur 1C zakt.
In mijn jaren 70 woning kom ik pas op 30C aanvoer als het buiten -7 is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBas schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:39:
Ja het is ook onverklaarbaar. Vannacht is het niet kouder dan 15 graden geweest en tóch is die weer om 22:00 aangesprongen. Deze nacht echter wel met 2 korte pauzes ipv 1 grote doorlopende lijn.
En bijkomend verschil met voorgaande dagen is dat die de afgelopen 2 nachten maar 'eventjes' 800-1000W pompt maar daarna afzakt naar de 700W en vervolgens 500W. Zodoende is er de afgelopen nacht ook weer ongeveer 5kWh doorheen gejaagd ipv de eerdere 10kWh.

Vannacht moest ik toevallig om 2 uur er uit en de vloerverwarming was heerlijk, maar compleet onnodig. Het was tevens bijna 22 graden terwijl de 'vraag' maar 19 is.

Merk wel dat de woning niet snel opwarmt met de warmtepomp in tegenstelling tot de CV, maar gelukkig koelt die ook niet snel af.
De thermostaat doet helemaal niets heb ik het idee. Heb er een aantal dagen (weekend en begin deze week) mee zitten spelen, warmtevraag handmatig gedaan. Warmtevraag geforceerd door de temperatuur in de woning onder de 19 te laten zakken (ramen en deuren open voor lange tijd). Met de houtkachel gestookt tot 24 graden. Hij reageerder er gewoon niet op en ging weer vrolijk om 22:00 aan.
Ja ik hoop met de afgelopen dagen dat Adlar genoeg data en logs heeft kunnen verzamelen in het JAN module kastje om aanpassingen te doen en anders ga ik ook weer terug naar Lage Temperatuur Stooklijn 6 a 7. Die werkte namelijk best wel prima de eerste dagen na de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ramon_1984 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Wat is er mis met een simpele weersafhankelijke regeling ?
Zeker met vloerverwarming wil je eigenlijk helemaal geen thermostaat. Thermostaat geeft alleen maar weer wat de gemeten lucht temperatuur is, terwijl vloerverwarming een lomp traag iets is.
Normaliter zonder bijmenging van een verdeler gaat de aanvoer temperatuur 0.1C omhoog als de buitentemperatuur 1C zakt.
In mijn jaren 70 woning kom ik pas op 30C aanvoer als het buiten -7 is .
Wie impliceert er dat er wat mis mee is? De weersafhankelijke regeling was over het algemeen comfortabeler en zuiniger dat thermostaat gestuurd, ik zie de weersafhankelijke regeling als de handmatige stooklijnen van Adlar nu.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
wat we zien is dat er veel mensen vooral problemen hebben met de aansturing van de warmtepomp icm de thermostaat, lijkt er op dat daar soms een communicatie probleem zit. Over de warmtepomp zelf hoef je geen zorgen te maken want deze komen bij de grootste bouwer ter wereld vandaan en zijn van Solareast, ook bekend als Sunrain
https://nl.solareasthvac....LN-serie-pd521826968.html

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@MrBas Ik kan nu ik homeassistant heb wel duidelijk zien dat de thermostaat/lt8 lijn ook nog steeds reageert op buitentemperatuur.

Dus het is ook nog steeds een WAR, echter wordt de dynamische stooklijn vooral sneller bijgestuurd dan de LT7 stooklijn,d die als het goed is ook nog steeds bijstookt als je onder de thermostaat temperatuur komt. Alleen bij LT7 is de thermostaat alleen een ondergrens en bij LT8 is het zowel onder als bovengrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:04:
wat we zien is dat er veel mensen vooral problemen hebben met de aansturing van de warmtepomp icm de thermostaat, lijkt er op dat daar soms een communicatie probleem zit. Over de warmtepomp zelf hoef je geen zorgen te maken want deze komen bij de grootste bouwer ter wereld vandaan en zijn van Solareast, ook bekend als Sunrain
om precies te zijn, de volgende warmtepomp van Solareast.

https://nl.solareasthvac.com/6KW-12KW-220V-Warmtepomp-Boiler-Vloerverwarming-en-koeling-R290-S-thermische-C-serie-pd566726968.html

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:44
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Hier idem.
"Verwarmingssysteem Gas
Verwarmingsfasen 1
Verkoelingsfasen 0"

zucht.

Inderdaad bizar dat deze om 22 uur aan gaat als de steltemperatuur 15 graden is. In principe kan de pomp pas aanspringen als de aanvoer of retourtemperatuur een x aantal graden onder de steltemperatuur duikt (standaard 5 graden). Dat is afgelopen nacht zeker niet gebeurd. Het klinkt dus als iets onmogelijks.

Kan jij een screenshot bijvoegen hier van de tuya app als de warmtepomp na 22 uur aanspringt? Ik ben heel benieuwd naar de steltemperatuur, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur als hij aan springt.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:04:
Mee eens.

Waar ik zelf naar op zoek ben is de oorzaak van de T6 thermostaat communicatie problemen. Als het bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door een oude versie T6 dan weet ik dat ik mijn huidige kan vervangen door een nieuwe T6. Als het structureel in de T6 zit dan moet ik kijken naar een ander type. Lijkt me ook voor andere bezitters van een T6 en een Adlar niet onbelangrijk. Tot nu is hierop nog geen duidelijkheid.

Kan het zijn dat de communicatie problematiek wordt veroorzaakt door een veroudert model of firmware?
Ik heb de T6 al enige jaren, deze heeft model number 'T6H600WF1015', firmware '06-00-01-50', is dat gelijk bij anderen? Model en firmware is te vinden in het menu onder 'apparaat info'.

@avangalen
Wat ik zie is dat de T6 steeds wisselt tussen de actuele temperatuur en de schema temperatuur.
Als de T6 niet in een schema regeling zit en de ingestelde setpoint waarde is bereikt, dan zie je op de T6 identieke waardes voor zijn gemeten kamertemperatuur en ingestelde setpoint. Wat gebeurd er als je zijn setpoint dan 0,5 of 1 grC verhoogd. Gaat de gemeten kamer temperatuur na ca 10 minuten deze setpoint waarde overnemen of blijft deze de omgevingstemperatuur tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
marnie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:49:

Als de T6 niet in een schema regeling zit en de ingestelde setpoint waarde is bereikt, dan zie je op de T6 identieke waardes voor zijn gemeten kamertemperatuur en ingestelde setpoint. Wat gebeurd er als je zijn setpoint dan 0,5 of 1 grC verhoogd. Gaat de gemeten kamer temperatuur na ca 10 minuten deze setpoint waarde overnemen of blijft deze de omgevingstemperatuur tonen?
Ik heb een schema (5+2) ingesteld.
De thermostaat wisselt in het laten zien van de actuele kamertemperatuur en de schematemperatuur. Er is geen optie in de thermostaat om aan te geven welke je wil laten zien.
Vanochtend liet de thermostaat alleen de actuele temperatuur zien.
Het wisselen heeft geen invloed gehad op het aansturen van de warmtepomp. Die bleef uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz
PompAO van "De Warmte" heeft dezelfde basis.

Ik geloof niet, na 11/2 jaar gebruik , dat dit bedrijf zo maar failliet gaat. Het is lastig nu blijkbaar om voor iedereen in zijn/ haar omstandigheden de nieuwe ontwikkelingen in de jan-connect meteen goed te krijgen. Vanaf december 2022 ben ik klant en heb goede ervaringen. Het bedrijf heeft denk wel wat groeipijn, en zeker als iedereen in het begin van het najaar met een nieuwe of bestaande pomp weer gaat verwarmen voel je die.
Bij mij gaat het best goed. Temp continu op 19 graden . Vannacht geen activiteit van de pomp.

En bij calamiteiten kun je van de custom stooklijn af en bijv naar hl6 gaan in deze weersomstandigheden. Zonder Jan-connect heb ik ook ruim een jaar verwarmt en zo'n 800 m3 gas bespaart😏.
Hoe vervelend ook: toch even geduld hebben . Ik vertrouw erop dat het goed komt met dit product.

Ik ben een gebruiker die (nog) niet de wp in home assistant heeft staan. De gegevens in de app ( query) , home wizard en thermostaat ( die wel in home assistant te volgen is) zijn voor mij meer dan genoeg om verbruik en gebruik en ervaring in kaart te brengen en te acteren.
Niet te veel weten is ook best fijn...😏. En zo zijn er veel gebruikers vermoed ik.

[ Voor 20% gewijzigd door fvanderstege op 18-10-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
avangalen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Ik heb een schema (5+2) ingesteld.
De thermostaat wisselt in het laten zien van de actuele kamertemperatuur en de schematemperatuur. Er is geen optie in de thermostaat om aan te geven welke je wil laten zien.
Vanochtend liet de thermostaat alleen de actuele temperatuur zien.
Het wisselen heeft geen invloed gehad op het aansturen van de warmtepomp. Die bleef uit.
We begrijpen elkaar denk ik even niet. :?
Ik begrijp dat met een ingesteld schema er een wisseling is in de uitlezing. De vraag is wat gebeurd er bij een volledig uitgeschakeld schema: via de Resideo app: schema- opties - uitschakelen, maar kan ook op de T6 zelf. Het schema kan je hierna gewoon weer aanzetten.
De T6 toont zonder schema alleen de kamertemperatuur en zijn setpoint. Wat gebeurd er dan na het aanpassen van het setpoint na 10 minuten met de kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Destynx schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Inderdaad bizar dat deze om 22 uur aan gaat als de steltemperatuur 15 graden is. In principe kan de pomp pas aanspringen als de aanvoer of retourtemperatuur een x aantal graden onder de steltemperatuur duikt (standaard 5 graden). Dat is afgelopen nacht zeker niet gebeurd. Het klinkt dus als iets onmogelijks.

Kan jij een screenshot bijvoegen hier van de tuya app als de warmtepomp na 22 uur aanspringt? Ik ben heel benieuwd naar de steltemperatuur, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur als hij aan springt.
Als ik er aan denk zal ik dat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

@pentaw1nz
PompAO van "De Warmte" heeft dezelfde basis.

Ik geloof niet, na 11/2 jaar gebruik , dat dit bedrijf zo maar failliet gaat. Het is lastig nu blijkbaar om voor iedereen in zijn/ haar omstandigheden de nieuwe ontwikkelingen in de jan-connect meteen goed te krijgen. Vanaf december 2022 ben ik klant en heb goede ervaringen. Het bedrijf heeft denk wel wat groeipijn, en zeker als iedereen in het begin van het najaar met een nieuwe of bestaande pomp weer gaat verwarmen voel je die.
Bij mij gaat het best goed. Temp continu op 19 graden . Vannacht geen activiteit van de pomp.

En bij calamiteiten kun je van de custom stooklijn af en bijv naar hl6 gaan in deze weersomstandigheden. Zonder Jan-connect heb ik ook ruim een jaar verwarmt en zo'n 800 m3 gas bespaart😏.
Hoe vervelend ook: toch even geduld hebben . Ik vertrouw erop dat het goed komt met dit product.
Heeft de warmtepomp van De Warmte dan niet eenzelfde sturing als Adlar doet met de Jan Module? Wellicht dat daar andere thermostaten worden aangeraden en dat de T6 hier dus wordt afgeraden.
Het is maar een idee.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
MrBas schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Heeft de warmtepomp van De Warmte dan niet eenzelfde sturing als Adlar doet met de Jan Module? Wellicht dat daar andere thermostaten worden aangeraden en dat de T6 hier dus wordt afgeraden.
Het is maar een idee.
Je kunt deze pomp en gebruikers ook volgen op tweakers. Even de zoekfunctie gebruiken. Dan gaat er net zo'n wereld aan ontwikkelingen, ervaringen, gevoelens etc open😏
PompAO heeft het wel weer anders geregeld met de aansturing. Daar doen ze de aansturing al snel vanaf het begin helemaal vanuit het bedrijf. Later kun je ook wat bijstellen dacht ik vanuit een app.
Ik volg het niet meer continu
Maar ook daar problemen hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door fvanderstege op 18-10-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
marnie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Ik begrijp dat met een ingesteld schema er een wisseling is in de uitlezing. De vraag is wat gebeurd er bij een volledig uitgeschakeld schema: via de Resideo app: schema- opties - uitschakelen, maar kan ook op de T6 zelf. Het schema kan je hierna gewoon weer aanzetten.
De T6 toont zonder schema alleen de kamertemperatuur en zijn setpoint. Wat gebeurd er dan na het aanpassen van het setpoint na 10 minuten met de kamertemperatuur?
Bij mij blijft de weergave van de ruimtetemperatuur gelijk na het wijzigen van het setpoint. (T6R).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
BerndGaykema schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Bij mij blijft de weergave van de ruimtetemperatuur gelijk na het wijzigen van het setpoint. (T6R).
Dank voor de feedback, nieuwe T6R of een al wat oudere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-05 11:21
fvanderstege schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Je kunt deze pomp en gebruikers ook volgen op tweakers. Even de zoekfunctie gebruiken. Dan gaat er net zo'n wereld aan ontwikkelingen, ervaringen, gevoelens etc open😏
PompAO heeft het wel weer anders geregeld met de aansturing. Daar doen ze de aansturing al snel vanaf het begin helemaal vanuit het bedrijf. Later kun je ook wat bijstellen dacht ik vanuit een app.
Ik volg het niet meer continu
Maar ook daar problemen hoor.
Voordat ik een akkoord gaf aan Adlar heb ik ook een gesprek gehad met deWarmte, de persoon aan de telefoon adviseerde mij een tado thermostaat, ze werken daar echter (nog) met een aan/uit regeling. Waar het erop lijkt dat Adlar juist daarvan is afgestopt en nu de open term thermostaten adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:59
Ik heb zojuist Adlar gebeld met de vraag dat ik eens een goed gesprek wil met iemand op enig niveau (en dan bedoel ik management).
Niet omdat de pomp vandaag niet zou werken (hoeft niet, is lekker weer).
Maar omdat ik zoals meer mensen hier niet tevreden ben met de werking van de JanModule.
Ik wil simpelweg weten waar we staan en waar we op elke termijn heen gaan.

De support mensen werken knetterhard, die verwijt ik niks. Kreeg gisteravond nog een mail van ze dat:

"We kunnen de intervaltijd tussen meetpunten aanpassen als u dat wilt, hierdoor kan de pomp sneller zijn metingen uitvoeren korter op elkaar en zal er sneller geschakeld worden wanneer er warmtevraag nodig is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
macfocus schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:41:
Ik heb zojuist Adlar gebeld met de vraag dat ik eens een goed gesprek wil met iemand op enig niveau (en dan bedoel ik management).
Niet omdat de pomp vandaag niet zou werken (hoeft niet, is lekker weer).
Maar omdat ik zoals meer mensen hier niet tevreden ben met de werking van de JanModule.
Ik wil simpelweg weten waar we staan en waar we op elke termijn heen gaan.

De support mensen werken knetterhard, die verwijt ik niks. Kreeg gisteravond nog een mail van ze dat:

"We kunnen de intervaltijd tussen meetpunten aanpassen als u dat wilt, hierdoor kan de pomp sneller zijn metingen uitvoeren korter op elkaar en zal er sneller geschakeld worden wanneer er warmtevraag nodig is."
Zojuist ook gebeld naar Adlar, kreeg de telefoondienst. De telefoondienst stuurt ze bericht met het verzoek mij terug te bellen. Onderwerp: identiek LT8, thermostaatregeling.
De thermosstaatregeling mag beter maar de communicatie mbt de thermostaatregeling mag ook wel iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik kreeg vanmiddag een reactie op mijn email met betrekking tot mijn T6 thermostaat problemen, zie marnie in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Ik kan er niet zoveel mee, gaf geen antwoord op mijn vragen en de inhoud was me al bekend. Nu maar proberen telefonisch contact te krijgen.
Namen even weggehaald:.
Hallo ,
Alleen "stooklijn HL8/verwarmingscurve laag 8"(2 namen maar een en het zelfde) werkt met de thermosstaat. Andere stooklijnen volgen de curve zoals beschreven in de gebruikershandleiding. HL8 volgt die curve zoals beschreven in de handleiding niet.
HL8 is over geprogrammeerd om te reageren op de thermosstaat.
Zolang je via de thermosstaat, dus HL8, verwarmt past de pomp zich automatisch aan naar meer of minder warmtevraag. De pomp corrigeert zichzelf.

Met vriendelijke groet,
Warm regards,

Team Adlår Castra

[ Voor 3% gewijzigd door marnie op 18-10-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik heb rond 14:00 ook gebeld.
Telefoniste kon helaas niet veel betekenen, technische dienst waren ook allemaal bezet op dat moment.
Dus ook een terugbelverzoek.
Gebeld om mijn "22:00 - 05:00 alleen daar draaien" probleem in te zien en logica uit te leggen en dat de WP niet reageert op de thermostaat, wat we er ook mee doen of instellen.

Ze moeten wellicht beginnen met informatie verzamelen (type en firmware nummers thermostaten, type pompen, jan module revisies, etc)

Mijn firmware op de thermostaat is 06-00-01-50
"Februari 2024" datum.

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 18-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:33:
Ik heb rond 14:00 ook gebeld.
Telefoniste kon helaas niet veel betekenen, technische dienst waren ook allemaal bezet op dat moment.
Dus ook een terugbelverzoek.
Gebeld om mijn "22:00 - 05:00 alleen daar draaien" probleem in te zien en logica uit te leggen en dat de WP niet reageert op de thermostaat, wat we er ook mee doen of instellen.

Ze moeten wellicht beginnen met informatie verzamelen (type en firmware nummers thermostaten, type pompen, jan module revisies, etc)

Mijn firmware op de thermostaat is 06-00-01-50
"Februari 2024" datum.
Is jou thermostaat wel goed aangesloten?
Lijkt me iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik ben zojuist teruggebeld door Adlar. Met de bereidheid van de service afdeling om mee te denken en de problemen op te lossen is niets mis.Daar ben ik wel positief over.

De setup van de WP is aangepast naar een setup meer geschikt voor een LTV verwarming (Jaga's met ventilatoren). De maximale temperatuur van de WP is op 40grC gezet (was 70grC) en de cyclustijd van de TL8/JAN regeling is op 15 minuten gezet. Hierdoor zou de WP beter moeten reageren op de thermostaat.

Over problemen met de T6 thermostaat was niets bekend. Mogelijk dat het paceblo effect (T6 toont gewenste waarde na 10 minuten) weg is of minder effect heeft op de regeling met bovenstaande aanpassingen. Afgesproken is dat ik dit even in de gaten hou en er op terug kom als het effect nog steeds aanwezig is. Ik heb nog grote twijfels.

De invloed van zonlicht op de 'ambient' temperatuur van de Adlar was niet onbekend. De sensor is aan de achterkant van de Adlar gemonteerd. Ik heb afgesproken dat ik morgen, als het weer niet te slecht is, op het plat dak klim en de sensor probeer te verplaatsen. Ik zal dat ook terugkoppelen aan Adlar.

Wordt vervolgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-05 20:38
Sinds juni heb ik aurora II op veren op de houten dakkapel staan en ik slaap er onder. Een oude lyric t6 thermostaat is gekoppeld met de Jan module. Ik heb overal radiatoren, de woonkamer met heatfans. Slaapkamer hebben radiatoren op ltv geselecteerd. Het stookseizoen is net begonnen, na een paar dagen inleren werkt het prima. Naar rato van buitentemp tot 5 kWh stroom verbruik per dag. Bij contract 19 gr C op wkamer thermostaat, gehele huis met open radiatoren. Koudste nacht per 1,5 u 1x start stop. Hoogte aanvoer temp 30 gr C. Ik moet de deels nieuwe radiatoren nog op nieuw inregelen, de delta t is 2 gr C, heb 22 l/min flow , dat doen ik als het kouder wordt. Welke ondergrens op de flow is acceptabel? 16 l/min?

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik kreeg via mijn profiel nog een reactie over de Lyric T6 thermostaat waarvan ik denk anderen daar ook interesse in zouden kunnen hebben of antwoord op kunnen geven:
Ik heb het even nagekeken en mijn T6 uitvoering is ook de T6H600WF1015', firmware '06-00-01-50
Honeywell heeft deze in jan. 2023 een update gegeven omdat ik toen ook al dat verschil met 1 graad had, het zou na de update van firmware beter moeten zijn maar ik zie geen veranderingen.
Wat ik wel vreemd vind is dat toen ik Adlar belde en aangaf dat mijn thermostaat op dat moment 20 graden was, dat zij konden zien dat de T6 19.7 graden in hun systeem, dat is toch wel vreemd
Voor zover ik weet rekent en communiceert de T6 met 0,1 of 0,2grC nauwkeurigheid via het Opentherm protocol. Het display rond dit af op 0,5grC. De set temperatuur is per 0.5grC in te stellen.
Maar ik ben hier niet 100% zeker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
marnie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:03:
Ik ben zojuist teruggebeld door Adlar. Met de bereidheid van de service afdeling om mee te denken en de problemen op te lossen is niets mis.Daar ben ik wel positief over.

De setup van de WP is aangepast naar een setup meer geschikt voor een LTV verwarming (Jaga's met ventilatoren). De maximale temperatuur van de WP is op 40grC gezet (was 70grC) en de cyclustijd van de TL8/JAN regeling is op 15 minuten gezet. Hierdoor zou de WP beter moeten reageren op de thermostaat.

Over problemen met de T6 thermostaat was niets bekend. Mogelijk dat het paceblo effect (T6 toont gewenste waarde na 10 minuten) weg is of minder effect heeft op de regeling met bovenstaande aanpassingen. Afgesproken is dat ik dit even in de gaten hou en er op terug kom als het effect nog steeds aanwezig is. Ik heb nog grote twijfels.

De invloed van zonlicht op de 'ambient' temperatuur van de Adlar was niet onbekend. De sensor is aan de achterkant van de Adlar gemonteerd. Ik heb afgesproken dat ik morgen, als het weer niet te slecht is, op het plat dak klim en de sensor probeer te verplaatsen. Ik zal dat ook terugkoppelen aan Adlar.

Wordt vervolgt.
Martin jij geeft aan de sensor aan de achterzijde te willen verplaatsen, laat dit door Adlar doen want anders vervalt je garantie. Bij mij is dit namelijk ook het geval, tussen 11.00 en 14.00 staat de zon recht op de sensor waardoor de pomp denkt dat het lekker warm is maar in feite kan je woning dus koud zijn en doet de warmtepomp niets. Ik heb al even zitten te kijken maar de sensor aan de achterzijde is een korte draad en hier moet dus een andere lengte komen. Ik ben zelf voorstander van een losse draad naar een positie die niet zon afhankelijk is waardoor je temperatuur ook constanter zal zijn. Komende vrijdag gaan ze bij mij ook kijken wat er aan de hand is want mijn temperatuur schiet ook dagelijks omhoog vanuit het niets naar de 42 graden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Bij mij is het stookgedrag alleen uitgedrukt in bergen, er zit geen normale flow in ondanks dat Adlar al een tijdje aan de knoppen zou moeten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP239bTPMem_LZAK0IId6gM2pPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dovg2MRnwACJPHd4BRr5OcsL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:05:
Bij mij is het stookgedrag alleen uitgedrukt in bergen, er zit geen normale flow in ondanks dat Adlar al een tijdje aan de knoppen zou moeten draaien.

[Afbeelding]
En dat is nou precies één van mijn punten.
Een WP is bedoelt om “continue” te stoken op bij voorkeur lage vermogens.
Uiteraard zal je als de temperatuur duikt, harder moeten stoken, dat is logisch.

Maar die ene “berg” per dag, is gewoon vreemd.
Grofweg verwacht je iets als:
- einde nacht hoger vermogen stoken (want koudste moment van de dag)
- door de dag op een “onderhouds niveau” stoken, en wellicht soms even niet
- dan blijft je vloerverwarming ook comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
marnie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Misverstand inderdaad. De thermostaat blijft vooralsnog de kamertemperatuur weergeven.
Na installatie is er een update geweest, mogelijk dat dit het eerdere issue verholpen heeft.
De firmware versie is 6.0.1.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Mijn situatie is beneden 60 m2 vloerverwarming en badkamer op RTL ventiel vloerverwarming van mijn radiatoren op de eerste verdieping. Ik heb dus een laag stookgedrag nodig en alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd resulteert in een stookgedrag van bergen. Mijn vloer wordt dus in een korte tijd heel warm en dan koelt hij weer af. Ik laat mijn T6 vanaf 22.00 terugvallen van 20 naar 19 graden, vanaf 8.00 warm ik op naar 19.5 en vanaf 13.00 naar 20 graden. Je ziet alleen dat dat verder niet uitmaakt want hij gaat in 1 keer omhoog en daarna is het weer over met dit gedrag. Ik heb ook met een eigen stooklijn gewerkt en die zag er mooi rustig uit, Adlar adviseerde om de LH8 met Jan toe te passen maar echter zonder succes tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
macfocus schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

En dat is nou precies één van mijn punten.
Een WP is bedoelt om “continue” te stoken op bij voorkeur lage vermogens.
Uiteraard zal je als de temperatuur duikt, harder moeten stoken, dat is logisch.

Maar die ene “berg” per dag, is gewoon vreemd.
Grofweg verwacht je iets als:
- einde nacht hoger vermogen stoken (want koudste moment van de dag)
- door de dag op een “onderhouds niveau” stoken, en wellicht soms even niet
- dan blijft je vloerverwarming ook comfortabel
Dat was mij ook al opgevallen. In het begin leek het wel of de wp alleen maar volle bak kon draaien. Ik heb deze toen snel naar ECO gezet.
Overigens heb ik nu de mode op floor_heating staan i.p.v. heating met de curve L8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmrs73
In de originele stand ging mijn compressor telkens op 45 Hz draaien en maakte best wel veel lawaai.
Ik heb de P116 nu op 1 en P26 op 3 staan en nu zie ik wel dat de compressor tussen de 30 en 35 Hz schommelt wat het stroomverbruik ten goede komt. Dus ik krijg wel temperatuur in huis maar het gaat niet geleidelijk genoeg, het is altijd een piek. Zijn er meer mensen die dit gedrag hebben of ben ik daar uniek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Het probleem met stoken in volgens “berg” model is denk ik hèt probleem wat we proberen te begrijpen en opgelost te krijgen.
Als dat nl is opgelost, kan je ook gaan spelen met eco modus en allerlei andere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
avangalen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Misverstand inderdaad. De thermostaat blijft vooralsnog de kamertemperatuur weergeven.
Na installatie is er een update geweest, mogelijk dat dit het eerdere issue verholpen heeft.
De firmware versie is 6.0.1.50
Dank voor het testen en de feedback. Ik heb dezelfde firmware versie, dat zal betekenen dat mijn T6 geautomatiseerd is geupdate door Honeywell.

De door Adlar uitgevoerde aanpassing van vanmiddag heeft geen effect op mijn T6: als ik mijn setpoint aanpas wordt de waarde van de getoonde binnentemperatuur na 10 minuten gelijk aan mijn setpoint, zonder dat de wp heeft gewerkt. 8)7 .

Ik ben nog voorzichtig om te oordelen dat ik een te oude T6 heb, maar het lijkt er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Martin jij geeft aan de sensor aan de achterzijde te willen verplaatsen, laat dit door Adlar doen want anders vervalt je garantie. Bij mij is dit namelijk ook het geval, tussen 11.00 en 14.00 staat de zon recht op de sensor waardoor de pomp denkt dat het lekker warm is maar in feite kan je woning dus koud zijn en doet de warmtepomp niets. Ik heb al even zitten te kijken maar de sensor aan de achterzijde is een korte draad en hier moet dus een andere lengte komen. Ik ben zelf voorstander van een losse draad naar een positie die niet zon afhankelijk is waardoor je temperatuur ook constanter zal zijn. Komende vrijdag gaan ze bij mij ook kijken wat er aan de hand is want mijn temperatuur schiet ook dagelijks omhoog vanuit het niets naar de 42 graden :(
Dank voor het advies, ik neem het ter harte: ik ga alleen kijken.
Hou je ons op dit forum op de hoogte van de bevindingen van vrijdag a.s.? Wij leren hier allen van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:05:

[Afbeelding]
Voor zover mijn kennis als leek reikt.
Volgens mij is dit 'berg' model normaal bij lage temperaturen. De warmtepomp kan zijn vermogen aan warmte niet kwijt, het geeft meer warmte dan gewenst, en stopt als het maximum is bereikt. De warmtepomp compressor kan niet lager in frequentie werken, ik dacht minimum is ca 1/4 van het volle vermogen, en komt dus niet in de 'normale flow'.
Gevolg het berg model wat gesignaleerd wordt die bij de huidige temperaturen om de paar uur voorkomt.
Ik zie in mij eigen HA omgeving dezelfde 'bergen'.
Als het buiten kouder wordt, ik heb van iemand anders doorgekregen onder de 7 graden, dan komt de gewenste flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
marnie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Dank voor het testen en de feedback. Ik heb dezelfde firmware versie, dat zal betekenen dat mijn T6 geautomatiseerd is geupdate door Honeywell.
Iets te snel gejuicht. Na het weer aanzetten van het scherma is de getoonde temperatuur nu weer die van het schema en niet de actuele temperatuur.
Ik laat het nu maar even zo staan en hoop dat de thermostaat uiteindelijk weer de actuele temperatuur gaat weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
avangalen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Iets te snel gejuicht. Na het weer aanzetten van het scherma is de getoonde temperatuur nu weer die van het schema en niet de actuele temperatuur.
Ik laat het nu maar even zo staan en hoop dat de thermostaat uiteindelijk weer de actuele temperatuur gaat weergeven.
Het is misschien niet helemaal gelijk aan mijn probleem, echter het lijkt wel het ongewenste effect dat Honeywell de klant wil pleasen met de gewenste waarde ipv de werkelijke waarde. :-(
Ik probeer morgen even met een schema te testen om dit te zien, heb ik er nu geen schema in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Marnie De buitensensor is te zien in dit document waar alles in staat, blz 136 en foto 22

https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf

Onderstaand mijn meting vandaag, je ziet dat hij dus tussen 17.00 en 19.00 op zijn hoogtepunt stookt en dan gaat de temperatuur weer naar beneden, blijft dus wel een beetje raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_TgqSjYfmtMa5eYCZYYpYyE7Po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DAjaq1bytwvc8XJ0kwU6WG8H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door mmrs73 op 18-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Destynx schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

De klok slaat 22:00 en de steltemperatuur (Die ik niet kan wijzigen in LT8) knalt van 15 meteen naar de 35.

Voor de goede orde, deze is om 21:30, waar hij vrijwel de hele dag op staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg_4TgXD8u5A4mVDtvIXmcLCaRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WYPC4Qbav15MPsjprgsFP8E.jpg?f=fotoalbum_large

Extra details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfhfuxxHLm1UNBqnBtzSQ-ugGNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWWW218vYG7zmFmTugRSPe6O.jpg?f=fotoalbum_large

De klok slaat 22:00 en echt op de seconde na gebeurt er dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb94Nu45IzRnXQvwb16jpMGvzBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYYQasVGKDZMx0K7g29QNnbb.jpg?f=fotoalbum_large

Extra details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjCh17B3KUtQC3p9uOeBhbvb4Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPlFsskorhbdzkreADUxbEoM.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij: thermostaat staat altijd op 19 graden.
Vandaag is de temperatuur niet onder de 20 graden gekomen.
De Honeywell gaf vandaag de hele dag 20.5 weer en de Shelly H&T 20.3. Dus nagenoeg gelijk.
Moet de statistieken en lijnen nog even bekijken.

Het is echt een stom en merkwaardig fenomeen. De pomp doet de hele dag niets. De vloerverwarming is niet koud, maar gewoon lauw doordat er de hele dag door dus water doorheen stroomt die vanaf 5 uur sochtends warm is en dan gelijdelijk afkoelt naar 22 graden.

Adlar zou op afstand kijken maar ik gok door de vele drukte dat ze dit nog niet hebben gedaan.

Ik wil gewoon niet dat die pomp gaat zitten blazen snachts terwijl ik geen warmtevraag heb. Hij is stil (met raam dicht hoor je hem niet), maar met raam open is het zo'n 43 decibel in de slaapkamer van m'n dochter. Als die uiteindelijk op 200W lauw water door de leidingen wilt stromen midden in de winter in de nacht, dan wil ik dat best begrijpen. Maar dit is niet normaal en zeker niet wat ik verwacht.

Om 23:00 ga ik hem uitzetten en morgen ochtend weer aan. Wellicht dat ik overstap op LT7 en daar een paar dagen mee ga testen.

Maar goed. Een 5kw gebruik per dag zal ik ook nog steeds niet accepteren met weersomstandigheden als vandaag. Zou echt niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Voor de goede orde, dit is weer een half uur later.
Stookt redelijk snel warm op. Prima ding verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddiCGuYxkkkbIUK2-eNUkQuf5mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvnYpjwlId4INdK4ztq0twif.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EYbT4M9Or6Xug_f8l11Qf9I6Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h26UPnyLFlKfRXslOgYDtFjl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:49:
Marnie De buitensensor is te zien in dit document waar alles in staat, blz 136 en foto 22

https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf

Onderstaand mijn meting vandaag, je ziet dat hij dus tussen 17.00 en 19.00 op zijn hoogtepunt stookt en dan gaat de temperatuur weer naar beneden, blijft dus wel een beetje raar.

[Afbeelding]
Aah kijk een handleiding van het apparaat, dat is mooi. Staat hier geen omschrijving in van hoe het apparaat regelt, neem aan dat weheat hier een sausje overheen heeft gedaan maar dat de basis hetzelfde blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:33:
Voor de goede orde, dit is weer een half uur later.
Stookt redelijk snel warm op. Prima ding verder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flow van 14 liter vind ik persoonlijk wat aan de lage kant. Ik zou zelf liever daar 19 liter willen zien .
Hoe hoger de flow hoe lager de aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Hoe lager de flow, hoe hoger de aanvoer temperatuur met hetzelfde opgenomen vermogen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:42:
[...]

Flow van 14 liter vind ik persoonlijk wat aan de lage kant. Ik zou zelf liever daar 19 liter willen zien .
Hoe hoger de flow hoe lager de aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Hoe lager de flow, hoe hoger de aanvoer temperatuur met hetzelfde opgenomen vermogen .
Hij staat in de nacht/eco stand. Kan dat wellicht de reden zijn van de wat lagere flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

Hij staat in de nacht/eco stand. Kan dat wellicht de reden zijn van de wat lagere flow?
Äaah ja dat zou heel goed kunnen.
Heb je alleen geprobeerd om op inlet temperatuur te gaan regelen , dat zal je 22:00 5:00 probleem niet oplossen maar ik ben eens benieuwd wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

De klok slaat 22:00 en de steltemperatuur (Die ik niet kan wijzigen in LT8) knalt van 15 meteen naar de 35.
Je hebt niet per ongeluk onder settings een timer geprogrammeerd? Mijn app staat op Engels en als je daarop klikt is het leeg bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qVgq0c4cOXYo-WW-ir3T0ZG4RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlJXQuKgtr2f4422zGfpAePB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door kiddyl op 18-10-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
kiddyl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

Je hebt niet per ongeluk onder settings een timer geprogrammeerd? Mijn app staat op Engels en als je daarop klikt is het leeg bij mij.

[Afbeelding]
Nee echt niet :'(
Het moet echt iets zijn in de JAN module.
- reageert niet op thermostaat.
- draait stipt tussen 22:00 en 05:00
- Met of zonder warmtevraag, maakt niet uit.

Blijft bizar.
Maarja, kan helaas weer tot maandag wachten met bellen.
Hopelijk kunnen ze een monteur langs sturen.

Misschien dat ik morgen even de kastjes controleer en kijk of er een kabeltje toch stiekem ergens los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:44
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

Voor de goede orde, deze is om 21:30, waar hij vrijwel de hele dag op staat:
[Afbeelding]

Extra details:
[Afbeelding]

De klok slaat 22:00 en echt op de seconde na gebeurt er dus dit:
[Afbeelding]

Extra details:
[Afbeelding]

Daarbij: thermostaat staat altijd op 19 graden.
Vandaag is de temperatuur niet onder de 20 graden gekomen.
De Honeywell gaf vandaag de hele dag 20.5 weer en de Shelly H&T 20.3. Dus nagenoeg gelijk.
Moet de statistieken en lijnen nog even bekijken.

Het is echt een stom en merkwaardig fenomeen. De pomp doet de hele dag niets. De vloerverwarming is niet koud, maar gewoon lauw doordat er de hele dag door dus water doorheen stroomt die vanaf 5 uur sochtends warm is en dan gelijdelijk afkoelt naar 22 graden.

Adlar zou op afstand kijken maar ik gok door de vele drukte dat ze dit nog niet hebben gedaan.

Ik wil gewoon niet dat die pomp gaat zitten blazen snachts terwijl ik geen warmtevraag heb. Hij is stil (met raam dicht hoor je hem niet), maar met raam open is het zo'n 43 decibel in de slaapkamer van m'n dochter. Als die uiteindelijk op 200W lauw water door de leidingen wilt stromen midden in de winter in de nacht, dan wil ik dat best begrijpen. Maar dit is niet normaal en zeker niet wat ik verwacht.

Om 23:00 ga ik hem uitzetten en morgen ochtend weer aan. Wellicht dat ik overstap op LT7 en daar een paar dagen mee ga testen.

Maar goed. Een 5kw gebruik per dag zal ik ook nog steeds niet accepteren met weersomstandigheden als vandaag. Zou echt niet mogen.
Dankjewel, helaas zijn al mijn mogelijke opties door jouw screenshots en de vraag van @kiddyl ook al verkend.

Het zou op basis van de inrichting gewoon niet moeten kunnen. Die steltemperatuur gaat in stappen van 15 of 30 minuten met 1 graad omhoog op LT8. Die kan geen 20 graden stijgen van 21:59 naar 22:00 uur.

In jouw schoenen zou ik Adlar bellen en aangeven dat je zeker weet dat er een fout in zit, je het lang genoeg hebt aangekeken en nu een monteur wenst te spreken die op afstand mee kan kijken.
Dit verhaal heeft niks meer te maken met stooklijnen en binnen/buitentemperaturen. 20 graden overbruggen op LT8 in 1 minuut kan simpelweg niet, punt.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@LongTimeAgo ik vermoed dat een deel van je problemen wordt veroorzaakt door low load control setting in je thermostaat

Die vind je in de 'geavanceerde' instellingen: "Settings" icoon (echt) lang aanraken, dan het OpenTherm menu, daar binnen de 1e optie.

Standaard zal dit aanstaan en moet uit worden gezet.
Nu zal de thermostaat alleen de ruimte temperatuur doorgeven en niet meer een pwm signaal naar de warmtepomp/ketel sturen.

Edit , in het open therm menu heb je ook de optie , Hot water over night waar staat deze op ?

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon_1984 op 19-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:00
Hallo mede Adlår eigenaren,

Even voorstellen. Ik ben Frank en woonachtig in Spijkenisse. Sinds gisteren is ook bij mij de Aurora 2 6Kw geïnstalleerd door twee hele vriendelijke monteurs (eentje op de foto). Ze hebben snel en heel netjes gewerkt. Echt super. Ik had eigenlijk verwacht dat de activatie pas een paar dagen later plaats zou vinden, maar de pomp liep al vrolijk te snorren voordat ze weer vertrokken. Telefonisch geactiveerd via JAN module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeMwtu23TpUnwPzQUHnr_uBBYXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qnjfkvd7DyxKYHAWVXjFN5NH.png?f=fotoalbum_large

De pomp is ingesteld op LT8 en maak gebruik van een Eneco Toon thermostaat en vloerverwarming. Hoewel de thermostaat standaard op 20 graden staat blijft de warmtepomp wel continue draaien met een gebruik van ongeveer 700 watt. Vannacht met raam in de slaapkamer open geslapen, maar de pomp is echt goed stil.

Toen ik vanochtend beneden kwam was het inmiddels 24 graden in de woonkamer en had de pomp ongeveer 6Kw verbruikt in 8 uur tijd. Ik vermoed dat de Toon thermostaat dus niet helemaal goed ingesteld is en de WP dus niet aanstuurt. Nu maar even tijdelijk op LT7 gezet en verbuik is nu naar 11 watt gegaan. Kijken hoe dat werkt. Maandag maar even bellen. Verder tot nu toe erg tevreden en heb al veel geleerd van alle andere ervaringen op dit forum en is ook een van de redenen waarom ik voor Adlår heb gekozen.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:28:
@LongTimeAgo ik vermoed dat een deel van je problemen wordt veroorzaakt door low load control setting in je thermostaat

Die vind je in de 'geavanceerde' instellingen: "Settings" icoon (echt) lang aanraken, dan het OpenTherm menu, daar binnen de 1e optie.

Standaard zal dit aanstaan en moet uit worden gezet.
Nu zal de thermostaat alleen de ruimte temperatuur doorgeven en niet meer een pwm signaal naar de warmtepomp/ketel sturen.

Edit , in het open therm menu heb je ook de optie , Hot water over night waar staat deze op ?
Goede suggesties!
Ok, de "LAAG-UIT REGELING" staat op "1". Hoe kan ik deze wijzigen?
De hot water over night, of een NL instelling die daar op lijkt kan ik niet vinden.
Wellicht doordat het een hybride opstelling is en de CV nog het hete water regelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Goede suggesties!
De hot water over night, of een NL instelling die daar op lijkt kan ik niet vinden.
Wellicht doordat het een hybride opstelling is en de CV nog het hete water regelt?
YouTube: Honeywell T6R on Opentherm combi boiler
Wellicht wordt het hier uitgelegd.
@swiv98 weet jij hoe laag uit regeling van een honeywell thermostaat van 1 naar 0 kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avangalen
LongTimeAgo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Goede suggesties!
Via het geadvanceerde menu en dan een paar keer naar rechts. Zie hoofdstuk 6 in de handleiding.
In het NL heet het Laag-uit regeling.

https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdf

Betwijfel of het gaat helpen. Bij mij stond deze regeling ook aan en de pomp is de afgelopen dagen niet aangegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door avangalen op 19-10-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
avangalen schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Via het geadvanceerde menu en dan een paar keer naar rechts. Zie hoofdstuk 6 in de handleiding.
In het NL heet het Laag-uit regeling.

https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdf

Betwijfel of het gaat helpen. Bij mij stond deze regeling ook aan en de pomp is de afgelopen dagen niet aangegaan.
Ik heb de laag-uit regeling een paar dagen geleden al omgezet op de T6 en getest: ik heb geen verschil gezien in de adlar LT8 regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
Even een paar vragen, zoekende naar antwoorden waarom de thermostaat regeling zo moeilijk doet:
  • Zijn er mensen met een goed werkend LT8/Jan regeling op de thermostaat?
  • Welke Adlar heb je: Aurora II, 6, 10 of 14kW?
  • Welk merk en type thermostaat gebruik je?
  • Wat is je verwarmingssysteem: traditioneel radiatoren, LTV, vloerverwarming, combinatie van deze?
  • Zijn er bijzonderheden te melden over je setup?
Alvast dank voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik heb zelf een 6kW Aurora met een Honeywell T6. In de kamer Jaga LTV's en overige ruimtes traditionele radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Om een nog mooier beeld te krijgen van wat er gebeurt met het gebruik van een honeywell thermostaat zou het mooi zijn als iemand de voltage op het OpenTherm contact kan loggen en dit in een grafiek van homewizard kan zetten.
@LongTimeAgo Jij bent It'er als ik mij goed herinner , dat zou jij makkelijk moeten kunnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Dit ga ik over circa een weekje doen met de honeywell round, de Opentherm communicatie loggen.

Dus dan kan ik in ieder geval vergelijkingsmateriaal bieden

Pagina: 1 ... 26 ... 60 Laatste