Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 27 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hier staat hij inmiddels in de oprit. Maandag installatie. Spannonndd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U17UuTmuGD3b-klfYoQlVZlb1hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncfZUBXT7ZlWlRrKH5r2ws2h.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:05
marnie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:22:
Even een paar vragen, zoekende naar antwoorden waarom de thermostaat regeling zo moeilijk doet:
  • Zijn er mensen met een goed werkend LT8/Jan regeling op de thermostaat?
  • Welke Adlar heb je: Aurora II, 6, 10 of 14kW?
  • Welk merk en type thermostaat gebruik je?
  • Wat is je verwarmingssysteem: traditioneel radiatoren, LTV, vloerverwarming, combinatie van deze?
  • Zijn er bijzonderheden te melden over je setup?
Alvast dank voor je feedback.
Werkt ie goed: soms wel, soms niet. Stookgedrag “ “berg”. Temp op thermostaat veranderen = gedoe met “doorstoken

10 KW pomp

Systeem: vloerverwarming 10 cm HoH beneden (ong. 100m2 verdeeld over 3 kamers)
Hal grote moderne radiator van 2,7 Kw
en boven oude radiatoren

Bijzonderheden:
Buffervat 120 liter
Aangesloten met mogelijkheid tot hybride stoken icm Cv, maar die is op de ketel “uitgezet”. Is dus puur beschikbaar voor als de WP het toch niet zou trekken,
Huis is oud, groot en less then optimal geïsoleerd
Thermostaat:
Honeywell T6H600WF 1015 (vast bedraad)
Temp instelling: 21 permanent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-05 17:55
Even een paar vragen, zoekende naar antwoorden waarom de thermostaat regeling zo moeilijk doet:
Dat is nog niet duidelijk. De pomp slaat niet nodeloos aan, maar ik merkte wel dat deze gelijk volle bak gaat draaien bij warmtevraag toen het kouder was.
Ik verwacht van een wp dat het systeem langzaam aan verwarmt en dan ook het verschil tussen temp in en uit in de gaten houdt. Als dat maar 3 graden is dan hoeft er niet meer warmte bij.
Het is het eerste jaar verwarmen met de vloerverwarming, dus ik wil niet gelijk 30+ graden water in de vloer.Vandaar dat ik deze gelijk op ECO stand heb gezet.
De 6KW variant..
Honeywell T6, daarvoor de DT4
  • Wat is je verwarmingssysteem: traditioneel radiatoren, LTV, vloerverwarming, combinatie van deze?
Alleen vloerverwarming
Volledig electric. Aparte boiler voor SWW.
Ik monitor alles nu in Home assistant, dus ik hoop straks als het weer kouder wordt goed te kunnen zien wat er gebeurt.
Voor zover ik nu kan zien houdt de T6 de schema temperatuur aan en niet de actuele temperatuur. De temperatuur in huis is constant iets boven de 18 graden, maar de Honeywell laat onderstaande zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eeRSUPLtHLsyErvJYMXbHgIS2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeotXaqeUurmWUC1SgppOiNa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:30
Jerra schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:46:
Dit ga ik over circa een weekje doen met de honeywell round, de Opentherm communicatie loggen.

Dus dan kan ik in ieder geval vergelijkingsmateriaal bieden
Ik ben heel benieuwd hoe de Honeywell Round het doet met de LT8/JAN Openthern configuratie.Als de Adlar thermostaatregeling er goed mee overweg kan dan gaat mijn T6 in de prullebak.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-05 13:33
pentaw1nz schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:52:
Hier staat hij inmiddels in de oprit. Maandag installatie. Spannonndd
Ik ken het gevoel. 😅 Bij mij vrijdag geinstalleerd en loopt nu al lekker te snorren. Zeer tevreden met het hele proces en de installateurs. Nog even geduld. Succes maandag.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 09:59
- Zijn er mensen met een goed werkend LT8/Jan regeling op de thermostaat?
Nog niet tevreden, ben nu verschillende instellingen aan het proberen

Welke Adlar heb je: Aurora II, 6 kW

Welk merk en type thermostaat gebruik je? T6 van December 2018

Wat is je verwarmingssysteem: traditioneel radiatoren bovenverdieping , vloerverwarming beneden, dus een combinatie van deze, maar ik stook tot max 40 graden Hybride met Intergas Xtreme 36.

-Zijn er bijzonderheden te melden over je setup?
Heb P116 op 1 en P26 op 3 staan en daarmee is de compressor rustiger gaan draaien waardoor de energie kosten lager zullen uitvallen.
Mijn stookbeeld is dat er telkens een berg model te zien is ongeacht welke instellingen ik verander.
Het is vandaag warm weer dus ik verwacht dat de warmtepomp nu niet aan zal gaan, het is nog steeds 20.5 graden in huis.

Het is mij al wel vaker opgevallen dat mijn T6 wordt beïnvloed van buitenaf. Ik heb een schema die aangeeft dat de temperatuur tot 22.00 uur 20 graden moet blijven volgens schema. Het is mij nu al meerdere keren opgevallen dat deze om 21 uur al op 19 graden staat terwijl ik dat niet heb gedaan. Ik heb vandaag mijn gehele schema verwijderd en weer een nieuwe gemaakt, nu maar kijken of het nog steeds gebeurd en anders wordt dit van buitenaf beïnvloed. 8)7

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Laatst online: 20-05 21:38
Hallo Adlar tweakers,
Sind sept 23 een 6 kW systeem, hybride met alleen maar radiatoren. Installatie en ingebruikstelling: Prima. In 2023 veel zitten te experimenteren om de juiste temperatuur te krijgen. Wat is me daar opgevallen. Een bonk ellende. Waarom? Slechte instructie, voorlichting, geen info op de Adlar web-side en antwoorden uit de folder van de helpdesk en geen contact met een kundig. Wilde de unit er wel uittrappen. Maar….. langzamerhand kreeg ik de stooklijnen methode door, werd ik veel rustiger, kreeg in de gaten wat de opwarm duur van mijn huis was bij verschillende buitentemperaturen en windsnelheden. Ging vrij aardig op 1 ding na.
Leuk voor LongTimeAgo: bij mij stopte de ondersteuning van de CV abrupt om 22.00 uur en begon weer om 07.00 uur😁. Adlar is niet in staat gebleken dit voor mij op te lossen en heeft uit arrenmoede maar een Jan module opgehangen in april 24. Geen temperatuur meer gehad om het te testen, dus dit loopt nog steeds……

Zijn er mensen met een goed werkend LT8/Jan regeling op de thermostaat?
-Ben redelijk tevreden. Het schema in de T6 thermostaat wordt gevolgd met de opmerking dat je ruime tijd moet rekenen voordat er aktie wordt ondernomen of dat nu in of uitschakelen is. Het is net of de thermostaat en de WP niet echt samenwerken en de temoeratuur zit altijd aan de hoge kant van de gevraagde temp. Die vraag staat nog steeds uit bij Adlar.

Welke Adlar heb je: Aurora II, 6, 10 of 14kW?
6kW

Welk merk en type thermostaat gebruik je?
Honeywell T6 bedraad, geïnstalleerd november 2023

Wat is je verwarmingssysteem: traditioneel radiatoren, LTV, vloerverwarming, combinatie van deze?
Traditioneel radiatoren met Heatbooster gestuurde ventilatoren.

Zijn er bijzonderheden te melden over je setup?
Nee.

Wel vraag ik mij af waarom Adlar ons zo in de ‘kou’ laat staan als ik de info op de websites van Quatt en anderen zie. Laat Adlar een goede FAQ maken waarin ze reageren op de items uit dit forum.
Jammer, want het lijkt een degelijk produkt die dit jonge bedrijf voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 06:03
Ramon_1984 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:39:
Om een nog mooier beeld te krijgen van wat er gebeurt met het gebruik van een honeywell thermostaat zou het mooi zijn als iemand de voltage op het OpenTherm contact kan loggen en dit in een grafiek van homewizard kan zetten.
@LongTimeAgo Jij bent It'er als ik mij goed herinner , dat zou jij makkelijk moeten kunnen. :P
Haha, ik HAD recent nog een shelly liggen waar mee ik dat soort dingen kan/kon meten... Maar heb ze momenteel niet beschikbaar ;)

Voordat ik ga rommelen met allemaal zaken ga ik maandag eerst weer contact opnemen met Adlar om deze situatie te bespoedigen voor oplossing. Zij kunnen op afstand die JAN module uitlezen. Dan neem ik aan dat zij deze ook correct zullen kunnen zetten.

En als ze niet weten dan mogen ze een nieuwe JAN module plaatsen.
Maar ik heb ook een aantal keer aangegeven dat de thermostaat niets doet.

Echter heb ik wel gezien dat hoe langer we nu de thermostaat hebben, hoe beter die lijkt te doen.
Geen rare anomaliën meer, geen enorme temperatuur verschillen met de Shelly H&T meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJn-9hhFmNUVUOTr7u7TV0ZlAGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgGNKmRrvlnVQYnK1cygFFnY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij die spike van 22 graden had ik de thermostaat even van de muur af geklikt. Bij het terugdoen valt die meteen in z'n "22 graden" basis temperatuur maar al redelijk vlot zakte die naar de werkelijke temperatuur

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
WimVeendam schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:38:
Leuk voor LongTimeAgo: bij mij stopte de ondersteuning van de CV abrupt om 22.00 uur en begon weer om 07.00 uur😁. Adlar is niet in staat gebleken dit voor mij op te lossen en heeft uit arrenmoede maar een Jan module opgehangen in april 24. Geen temperatuur meer gehad om het te testen, dus dit loopt nog steeds……
Ik wilde bijna zeggen: "had je toen een andere JAN module en heb ik jouw gereviseerde?" Maar toen had je nog géén JAN module ;)
Wel heel vreemd gedrag ook.

Dat gezegd te hebben: Mijn CV heeft nog niet bij hoeven springen. Nu was de temperatuur daar ook nog niet naar dus ben benieuwd. De WP verwarmt namelijk wel als een tierelier en kan relatief vlot van 18 naar 21 graden. Daarna heeft m'n woonkamer moeite om verder te verwarmen en duurt het even (3+ uur) voor die 22 graden wordt.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
WimVeendam schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:38:
Wel vraag ik mij af waarom Adlar ons zo in de ‘kou’ laat staan als ik de info op de websites van Quatt en anderen zie. Laat Adlar een goede FAQ maken waarin ze reageren op de items uit dit forum.
Jammer, want het lijkt een degelijk produkt die dit jonge bedrijf voert.
Hoewel Quatt en andere nog een een marketing push deden de afgelopen maanden ivm de subsidieverlaging, hebben de meeste al relatief snel een "stop" ingevoerd op het verkopen van warmtepompen dit jaar.
Adlar heeft helaas véél te veel hooi op hun vork genomen en blijven maar doorverkopen heb ik het idee.

Met dit soort perikelen bij bestaande klanten als gevolg.

Een beetje mooie FAQ op de website zou inderdaad al een stuk meer helpen.
Al is het maar om de thermostaat instellingen door te lopen om deze op de goede instellingen te zetten indien Adlar dit misschien door de haast verkeerd heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 09:42
LongTimeAgo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Haha, ik HAD recent nog een shelly liggen waar mee ik dat soort dingen kan/kon meten... Maar heb ze momenteel niet beschikbaar ;)

Voordat ik ga rommelen met allemaal zaken ga ik maandag eerst weer contact opnemen met Adlar om deze situatie te bespoedigen voor oplossing. Zij kunnen op afstand die JAN module uitlezen. Dan neem ik aan dat zij deze ook correct zullen kunnen zetten.

En als ze niet weten dan mogen ze een nieuwe JAN module plaatsen.
Maar ik heb ook een aantal keer aangegeven dat de thermostaat niets doet.

Echter heb ik wel gezien dat hoe langer we nu de thermostaat hebben, hoe beter die lijkt te doen.
Geen rare anomaliën meer, geen enorme temperatuur verschillen met de Shelly H&T meer.

[Afbeelding]

Bij die spike van 22 graden had ik de thermostaat even van de muur af geklikt. Bij het terugdoen valt die meteen in z'n "22 graden" basis temperatuur maar al redelijk vlot zakte die naar de werkelijke temperatuur
Vraag maandag ook of adlar de spanning op het open therm contact kan uitlezen.
En dit kunnen vergelijken met de round up thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:23
Vandaag reageert de WP niet op de warmtevraag van mijn thermostaat al de hele dag niet eigenlijk.
Nu werkte het de dagen hiervoor wel goed tot redelijk goed. Soms een onnodige run in de nacht of overdag als de zon schijnt maar het was afgelopen tijd wel altijd op temperatuur. Nu is het verschil nog niet zo groot maar als de WP het systeem helemaal moet opwarmen duurt dat best wel weer een hele tijd en kost ook weer veel energie.

Is er iets veranderd bij Adlar?

Zo te lezen hebben veel mensen hier last van!

Hier een isens themostaat van Remeha en sinds augustus een Adlar WP met een jan-module en staat op de automatische LT8 stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 23:51
Ik heb juist dat die nooit aan gaat op stooklijn 8, 7 en doe altijd keer uit aan om een run te laten maken. Dan begint die gelijk.
Ik heb gezien de buitentemperatuur nu al 4 dagen helemaal niet gestookt en het is nog steeds 21,0 graden. Hoekhuis 1955 180m2+

Stooklijn 6 van zichzelf is te vaak en ye hoge aavoer. Geen JAN

[ Voor 24% gewijzigd door steefweer op 19-10-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
LongTimeAgo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

Nee echt niet :'(
Het moet echt iets zijn in de JAN module.
- reageert niet op thermostaat.
- draait stipt tussen 22:00 en 05:00
- Met of zonder warmtevraag, maakt niet uit.

Blijft bizar.
Maarja, kan helaas weer tot maandag wachten met bellen.
Hopelijk kunnen ze een monteur langs sturen.

Misschien dat ik morgen even de kastjes controleer en kijk of er een kabeltje toch stiekem ergens los zit.
Ik heb exact hetzelfde probleem op LT8 met toon thermostaat op 20 graden. Terwijl het in de huiskamer nog 22 graden is van de vorige nacht, slaat om 22:00 uur ineens de WP aan. Ik heb ook geen timers er in staan. Nu maar weer even op LT7 gezet, dan gaat het wel goed. Aangezien we hetzelfde probleem hebben verwacht ik hier dat het aan een los draadje ligt. Ik ga maandag ook maar eens even bellen.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Dubbele reactie. Foutje van mij, maar kan een reactie alleen wijzigen, maar niet weggooien.

[ Voor 92% gewijzigd door nlfva1 op 19-10-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

Weet iemand wat de gegevens in Query betekenen? Een paar daarvan zijn voor mij als leek nog wel thuis te brengen. Maar wat is de betekenis van: EEV open, EVI open, etc. Is daar ergens info over te vinden? Heb gezocht, maar niets kunnen vinden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUhfHJ52L5f423z2J1m-CteseiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PRNuMql4QKxqcKQqdYAEMlv6.png?f=fotoalbum_large

Flotto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefweer
Flotto schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 06:55:
Weet iemand wat de gegevens in Query betekenen? Een paar daarvan zijn voor mij als leek nog wel thuis te brengen. Maar wat is de betekenis van: EEV open, EVI open, etc. Is daar ergens info over te vinden? Heb gezocht, maar niets kunnen vinden. [Afbeelding]
ChatGPT:
De gegevens in de afbeelding lijken afkomstig te zijn van een warmtepomp of airconditioningsysteem. Hier is een eenvoudige uitleg van elke waarde:

1. Compressor frequentie (45 Hz): Dit geeft aan hoe snel de compressor draait. De compressor is verantwoordelijk voor het verplaatsen van koelmiddel door het systeem. Hoe hoger de frequentie, hoe harder hij werkt.

2. Ventilatormotor frequentie (42 Hz): Dit geeft aan hoe snel de ventilator draait die lucht door het systeem blaast. Ook hier geldt: hoe hoger de frequentie, hoe harder de ventilator draait.

3. EEV Open (262P): Dit is de instelling van het elektronische expansieventiel (EEV), dat de stroming van het koelmiddel reguleert. Hoe meer 'open', hoe meer koelmiddel er door het systeem kan.

4. EVI Open (0P): Dit lijkt te verwijzen naar de Enhanced Vapor Injection (EVI), een technologie die soms wordt gebruikt om de prestaties van warmtepompen te verbeteren. In dit geval is de EVI-injectie mogelijk niet actief (0%).

5. Hogedruk temperatuur (30°C): Dit is de temperatuur van het koelmiddel in het hogedrukgedeelte van het systeem. Het hogedrukgedeelte is waar het koelmiddel de warmte afgeeft.

6. Lagedruk temperatuur (7°C): Dit is de temperatuur van het koelmiddel in het lagedrukgedeelte van het systeem. Hier absorbeert het koelmiddel warmte uit de omgeving.

7. Omgevingstemperatuur (13°C): Dit is de temperatuur buiten het systeem, oftewel de buitentemperatuur.

8. Condensortemperatuur (8°C): Dit lijkt te verwijzen naar de temperatuur van de condensor, een onderdeel dat warmte afgeeft.

9. Incoiler temperatuur (29°C): Dit kan verwijzen naar de temperatuur van de warmtewisselaar aan de binnenkant van het systeem.

10. Uitlaattemperatuur (34°C): Dit is de temperatuur van de lucht of het water dat uit het systeem komt, na het verwarmings- of koelproces.

11. Zuigtemperatuur (8°C): Dit is de temperatuur van het koelmiddel aan de zuigkant van de compressor, waar het gasvormige koelmiddel wordt aangezogen.

12. Afvoertemperatuur (33°C): Dit is de temperatuur van het koelmiddel of de lucht die uit het systeem wordt afgevoerd.

13. Tanktemperatuur (19°C): Dit verwijst waarschijnlijk naar de temperatuur van het water in een opslagtank, bijvoorbeeld bij een warmtepompsysteem dat ook water verwarmt.

Kort samengevat tonen deze waarden de werkingsparameters van een warmtepompsysteem, zoals temperaturen, ventilator- en compressorsnelheden, en instellingen van kleppen die de stroming van koelmiddel regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:17
Flotto schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 06:55:
Weet iemand wat de gegevens in Query betekenen? Een paar daarvan zijn voor mij als leek nog wel thuis te brengen. Maar wat is de betekenis van: EEV open, EVI open, etc. Is daar ergens info over te vinden? Heb gezocht, maar niets kunnen vinden. [Afbeelding]
EEV's regelen de koelmiddelstroom die een directe expansieverdamper binnenkomt. Dit doen ze als reactie op signalen die een elektronische controller (EEV Coil) naar hen stuurt. Een kleine motor wordt gebruikt om de EEV-kleppoort te openen en te sluiten.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
nlfva1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem op LT8 met toon thermostaat op 20 graden. Terwijl het in de huiskamer nog 22 graden is van de vorige nacht, slaat om 22:00 uur ineens de WP aan. Ik heb ook geen timers er in staan. Nu maar weer even op LT7 gezet, dan gaat het wel goed. Aangezien we hetzelfde probleem hebben verwacht ik hier dat het aan een los draadje ligt. Ik ga maandag ook maar eens even bellen.
Interessant.
Dacht dat ik een uniek probleem had. Maar blijkbaar niet?
Wel een tip: Log zoveel mogelijk zodat áls je een technisch persoon aan de lijnt (niet gegarandeerd helaas, ze hebben het te druk) je dit kan melden. En het hoeft niet persé met Home Assistant, kan ook gewoon met screenshots van de app :P
Van mijn probleem hebben ze namelijk niet eerder gehoord. Dat er op Tweakers al 2 personen zijn met dit exacte probleem kan zowel ons als hen alleen maar helpen hopelijk :)

Vraag: Stopt die van jouw dan ook precies om 05:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 16:09
Zijn er ook mensen die hun wp aansturen met een plugwise thermostaat regeling zoals de Adam of Lisa? Deze werkt zeer goed met mijn open therm cv en zou een adlar wp ook goed via open therm moeten kunnen aansturen.

Er is dan ook temperatuurs voorspelling voor de komende 6 uur op basis van de ingevoerde locatie.
Je kunt watertemperaturen uitlezen en hij reageert zeer snel op aanpassingen omdat het een volledig lokaal systeem is, dat op afstand alleen de gewenste temperatuur laat instellen.

Hij test ook de open therm communicatie en meet intern op 0,1 graad, maar op het display wordt dat afgerond op 0,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
aarthodo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:07:
Zijn er ook mensen die hun wp aansturen met een plugwise thermostaat regeling zoals de Adam of Lisa? Deze werkt zeer goed met mijn open therm cv en zou een adlar wp ook goed via open therm moeten kunnen aansturen.

Er is dan ook temperatuurs voorspelling voor de komende 6 uur op basis van de ingevoerde locatie.
Je kunt watertemperaturen uitlezen en hij reageert zeer snel op aanpassingen omdat het een volledig lokaal systeem is, dat op afstand alleen de gewenste temperatuur laat instellen.

Hij test ook de open therm communicatie en meet intern op 0,1 graad, maar op het display wordt dat afgerond op 0,5.
Is helaas nog geen garantie dat die ook voor Adlar werkt.
Hij wordt namelijk gekoppeld met een JAN module. Deze module lijtk nogal kieskeurig te zijn als het gaat om OpenTherm thermostaten.
Alle functies die je hier boven beschrijft doet een NEST namelijk ook (voor zo ver ik weet), maar Adlar wist mij stellig te melden dat de NEST niet zou werken.

Mijn ATAG One Zone doet dat allemaal ook en gebruikt ook OpenTherm, maar omdat er toch nog wat ATAG eigenaardigheidjes in zitten kan ik enigszins nog begrijpen dat deze niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Het is wel vreemd dat de Adlar alleen met de Honeywell kan communiceren, je zou toch verwachten dat een een OpenTherm thermostaat altijd zou moeten voldoen. Lijkt wel of ze aandelen hebben in dit bedrijf ;)

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeHoe
mmrs73 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:24:
Het is wel vreemd dat de Adlar alleen met de Honeywell kan communiceren, je zou toch verwachten dat een een OpenTherm thermostaat altijd zou moeten voldoen. Lijkt wel of ze aandelen hebben in dit bedrijf ;)
Een opentherm thermostaat wisselt, op de manier als een computer met het internet, data uit met de "Jan" dit volgen een protocol (taal). Nu zijn er vele versie van dit protocol bijna elke fabrikant heeft er een eigen implementatie van.Dus om goed te kunnen werken moet de "Jan" de taal van de thermostaat kunnen verstaan. Dat is de reden dan niet elk merk thermostaat door de "Jan"wordt begrepen

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 16:09
Daarom vraag ik of iemand dit gebruikt, aangezien plugwise geen fabrikant van verwarmingen is en er dus belang bij moet hebben dat het goed werkt.

Met name de veiligheid van een lokaal systeem achter je router is erg belangrijk, want tuya heeft een bepaald land als achtergrond en wil je wachtwoord van je netwerk weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgaxcwyR1FXJrpFShVBmJfCt_Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmAefG0PimQW1uwnX7HTs9jc.jpg?f=fotoalbum_large
Ook de voorspelling functie is ook iets wat een modern regelsysteem zou moeten hebben, zie plaatje voor vandaag, in plaats van een sensor aan een koude buitenmuur of nog erger een sensor bij een koelende radiator, wat een buitenunit eigenlijk is. Deze twee foppen het regelalgoritme eh een simpel verband tussen twee temperaturen zonder tijdsafhankelijke invloed, wat dus al niet goed kan functioneren.

Bij een onbewolkte nacht daalt de buitentemperatuur snel dus gaat het systeem te veel verwarmen als het de stooklijn volgt. Dit is niet efficiënt en comfortabel.

Met name bij radiatoren is dat van belang in combinatie met een matig geïsoleerd huis. Het gevolg daarvan is een snelle opwarming, maar ook een snelle afkoeling. Een mens is gevoelig voor een halve graad Celsius en het regelsysteem moet daar op anticiperen in plaats van domweg verwarmen als het op de buitenmuur koud wordt.

Bij een beter geïsoleerd huis en vloerverwarming daalt de snelheid van verwarmen en het afkoelen, dus daardoor is een minder slimme regeling niet zo opvallend, maar wel minder efficient.

Tot slot gaan we naar dynamische contracten en dan wil je dat je wp overdag licht draait van 1200 tot ca 1700 en door isolatie van vloer, glaswerk en evt dak het goed uit te houden is als je 's avonds op de bank zit. S nachts en 's morgens wp heel licht laten draaien, of uit.

[ Voor 10% gewijzigd door aarthodo op 20-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Bij mij is ook goed het gedrag te zien door de aanwezigheid van de buiten temperatuur sensor die in mijn geval aan de verkeerde zijde staat. Afgelopen woensdag was het buiten 10 graden en je ziet in onderstaande grafiek ook dat de warmtepomp was begonnen met stoken omdat ook de temperatuur in huis was afgekoeld. Vanaf 12.00 komt de zon op de sensor van de pomp en geeft deze dus aan dat het te warm is, gevolg is dat de pomp stopt met verwarmen. Als de zon weer weg is gaat de pomp als een malle weer verwarmen wat ook het stookgedrag niet ten goede komt. Deze sensor beïnvloed in mijn geval dus ook het onregelmatige gedrag van het stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M1TIZhqdOCNCrtYyQ8pXqopbAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyD4SPYQzoVPuo00gg3bvjM0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
mmrs73 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:30:
Bij mij is ook goed het gedrag te zien door de aanwezigheid van de buiten temperatuur sensor die in mijn geval aan de verkeerde zijde staat. Afgelopen woensdag was het buiten 10 graden en je ziet in onderstaande grafiek ook dat de warmtepomp was begonnen met stoken omdat ook de temperatuur in huis was afgekoeld. Vanaf 12.00 komt de zon op de sensor van de pomp en geeft deze dus aan dat het te warm is, gevolg is dat de pomp stopt met verwarmen. Als de zon weer weg is gaat de pomp als een malle weer verwarmen wat ook het stookgedrag niet ten goede komt. Deze sensor beïnvloed in mijn geval dus ook het onregelmatige gedrag van het stoken.
[Afbeelding]
Ik had vandaag hetzelfde effect en heb even gekeken waar de sensor zit en of deze eenvoudig verplaatsbaar is. Volgens mij is het ivoorkleurige piefje op de foto de ambient sensor. Ik kan er niets mee. Ik zie ook geen kabeltje met sensor zoals op de documentatie van SolarEast. (in de eerder door je genoemde pdf: blz 136 en foto 22 https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf)
Ik ben benieuwd hoe Adlar deze sensor verplaatst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HngQ5EVCHz_DaIV9tlRrlhfRssQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5HjxD5O6hrJ6XM0G010R0fH.jpg?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
aarthodo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:40:
Daarom vraag ik of iemand dit gebruikt, aangezien plugwise geen fabrikant van verwarmingen is en er dus belang bij moet hebben dat het goed werkt.

Met name de veiligheid van een lokaal systeem achter je router is erg belangrijk, want tuya heeft een bepaald land als achtergrond en wil je wachtwoord van je netwerk weten.
[Afbeelding]
Ook de voorspelling functie is ook iets wat een modern regelsysteem zou moeten hebben, zie plaatje voor vandaag, in plaats van een sensor aan een koude buitenmuur of nog erger een sensor bij een koelende radiator, wat een buitenunit eigenlijk is. Deze twee foppen het regelalgoritme eh een simpel verband tussen twee temperaturen zonder tijdsafhankelijke invloed, wat dus al niet goed kan functioneren.

Bij een onbewolkte nacht daalt de buitentemperatuur snel dus gaat het systeem te veel verwarmen als het de stooklijn volgt. Dit is niet efficiënt en comfortabel.

Met name bij radiatoren is dat van belang in combinatie met een matig geïsoleerd huis. Het gevolg daarvan is een snelle opwarming, maar ook een snelle afkoeling. Een mens is gevoelig voor een halve graad Celsius en het regelsysteem moet daar op anticiperen in plaats van domweg verwarmen als het op de buitenmuur koud wordt.

Bij een beter geïsoleerd huis en vloerverwarming daalt de snelheid van verwarmen en het afkoelen, dus daardoor is een minder slimme regeling niet zo opvallend, maar wel minder efficient.

Tot slot gaan we naar dynamische contracten en dan wil je dat je wp overdag licht draait van 1200 tot ca 1700 en door isolatie van vloer, glaswerk en evt dak het goed uit te houden is als je 's avonds op de bank zit. S nachts en 's morgens wp heel licht laten draaien, of uit.
Eens met je betoog. Opentherm is een protocol bedoeld om fabrikant onafhankelijk te kunnen communiceren. Op Wikipedia staat een prima uitleg, ook voor leken.

Het zou inderdaad fijn zijn als Adlar zijn Opentherm applicatie ook geschikt maakt voor meerdere fabrikanten van thermostaten, bijvoorbeeld voor de genoemde Plugwise. Het Opentherm protocol heeft deze mogelijkheid van nature in zich, ook als er kleine verschillen zijn tussen fabrikanten en modellen.

En ja ik ben Tuya ook liever kwijt dan rijk, maar dat geldt voor alle 'in de cloud' applicaties, die vaak heel simpel ook via het eigen lokale netwerk kunnen, zoals je eigen verwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Klopt, het is niet makkelijk te verplaatsten. Vrijdag komen ze bij mij langs en dit is ook een punt dat ik had aangegeven, dus Adlar zou deze moeten verplaatsen. Als deze sensor op een andere plaats zou zitten dan zou ik al iets minder problemen hebben, nu staat de zon er telkens op, zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7MpYAZXEcaDuvpanaSRUcye2Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szaDHoeJg0xBlNbq8u3UbXH5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
marnie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

En ja ik ben Tuya ook liever kwijt dan rijk, maar dat geldt voor alle 'in de cloud' applicaties, die vaak heel simpel ook via het eigen lokale netwerk kunnen, zoals je eigen verwarmingssysteem.
In HomeAssistant kan je de LocalTuya integratie gebruiken. Dan heb je de cloud app niet meer nodig.
Maar eens, liever fatsoendelijke Opentherm ondersteuning zodat je ook een Nest e.d. kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
mmrs73 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:58:
Klopt, het is niet makkelijk te verplaatsten. Vrijdag komen ze bij mij langs en dit is ook een punt dat ik had aangegeven, dus Adlar zou deze moeten verplaatsen. Als deze sensor op een andere plaats zou zitten dan zou ik al iets minder problemen hebben, nu staat de zon er telkens op, zie foto.
[Afbeelding]
Werkschakelaar mag bij een r290 absoluut niet op een buitendeel worden gemonteerd
https://www.nefit-bosch.n...-koudemiddel-propaan-r290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-03 18:16

Flotto

Graag gedaan!

steefweer schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

ChatGPT:
De gegevens in de afbeelding lijken afkomstig te zijn van een warmtepomp of airconditioningsysteem. Hier is een eenvoudige uitleg van elke waarde:
Super! Dankjewel!!

Flotto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Ramon_1984 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Werkschakelaar mag bij een r290 absoluut niet op een buitendeel worden gemonteerd
https://www.nefit-bosch.n...-koudemiddel-propaan-r290
Adlar heeft nog geen R290 uitvoering maar alleen de R32 variant, er bestaat al wel een R290 van Solareast dus wellicht komt Adlar in de toekomst ook met deze uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:57

Jerra

Beunhaas in wording

Blijkbaar zijn de honeywell round wittebroodsweken voorbij, weekendje weg geweest dus de thermostaat op 18 gezet.
Vanavond terug; thermostaat naar 19,5, al 2 uur lang een vlam symbool. WP is nog niet aangesprongen...

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mmrs73 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Adlar heeft nog geen R290 uitvoering maar alleen de R32 variant, er bestaat al wel een R290 van Solareast dus wellicht komt Adlar in de toekomst ook met deze uitvoering.
Aaah oké :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
LongTimeAgo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Interessant.
Dacht dat ik een uniek probleem had. Maar blijkbaar niet?
Wel een tip: Log zoveel mogelijk zodat áls je een technisch persoon aan de lijnt (niet gegarandeerd helaas, ze hebben het te druk) je dit kan melden. En het hoeft niet persé met Home Assistant, kan ook gewoon met screenshots van de app :P
Van mijn probleem hebben ze namelijk niet eerder gehoord. Dat er op Tweakers al 2 personen zijn met dit exacte probleem kan zowel ons als hen alleen maar helpen hopelijk :)

Vraag: Stopt die van jouw dan ook precies om 05:00?
Ik heb niet exact getimed en op dit moment gewoon op LT7 gezet zonder gebruik van de thermostaat. Gisteren nog wel even op LT8 geprobeerd en de Toon thermostaat op standje 24c, maar daar reageert hij helemaal niet op, dus maar weer terug gezet op LT7. Van het weekend ook de Tyua connectie gemaakt met behulp van jouw eerdere beschrijven, dus de grafiekjes komen op dit moment binnen. Nog bedankt hiervoor.

Ik laat je weten als ik ze gesproken heb en verder gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
steefweer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:33:
Haha, alles hierboven is voor mij compleet abracadabra.

Ik ben helemaal in control met m'n 4 scènes, die voor mij de WP laten schakelen zoals ik wil.

Aangezien ik gek ben op plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit welke applicatie komen deze mooie grafiekjes. Ik heb zelf HA, maar is mij nog niet gelukt om ze zo mooi te krijgen. Graag hoor ik van je. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:25
nlfva1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Uit welke applicatie komen deze mooie grafiekjes. Ik heb zelf HA, maar is mij nog niet gelukt om ze zo mooi te krijgen. Graag hoor ik van je. Alvast bedankt.
Dat gaat via de HomeWizard Energy app. Daarvoor is een kWh meter voor de warmtepomp gemonteerd om zo het verbruik van de warmtepomp los te meten.

https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 17:18
  • Het is eigenlijk te warm buiten om de werking goed te kunnen beoordelen, maar voor zover ik kan zien werkt het naar behoren.
  • 6 kW
  • Honeywell T6R (draadloze variant)
  • Enkel vloerverwarming, full electric (cv is er nog wel, die zorgt voor het warme water om te douchen en de radiatoren op de bovenverdiepingen)
  • Als de thermostaat een AAN-signaal geeft klimt de Temp_Set van 18 naar 26, in stapjes van 1. De wp gaat uiteindelijk uit / aan / uit op de hoogste Temp_set. Daarna daalt de Temp_Set weer naar 18. Ik zie een maximale delta T van 5 graden. In de uit-situatie is deze 0.
Alvast dank voor je feedback.
Mijn Homey Pro 2023 is nu zover uitgebreid dat ik veel gegevens kan monitoren. Aangevuld met een Shelly vermogensmeter is het berekenen van de COP zelfs mogelijk. Binnenkort zal ik wat grafiekjes uploaden.

Om bij de thermostaat te blijven, ik ben momenteel een OpenTherm gateway aan het maken waarmee ik de data kan monitoren. Daarmee hoop ik te kunnen ontdekken wat de Adlar doet met de data van de thermostaat... . Hobby ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
BerndGaykema schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Mijn Homey Pro 2023 is nu zover uitgebreid dat ik veel gegevens kan monitoren. Aangevuld met een Shelly vermogensmeter is het berekenen van de COP zelfs mogelijk. Binnenkort zal ik wat grafiekjes uploaden.

Om bij de thermostaat te blijven, ik ben momenteel een OpenTherm gateway aan het maken waarmee ik de data kan monitoren. Daarmee hoop ik te kunnen ontdekken wat de Adlar doet met de data van de thermostaat... . Hobby ;-)
Breng die hobby even onder bij de technische dienst van Adlar, zodat ze dit zelf ook snappen en kunnen optimaliseren :D

Je zou toch denken dat als er veel klanten zijn met een heel specifiek probleem, je daar een teampje op gaat zetten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Bij mij zijn trouwens vanaf half 10 twee buitenlandse (Slowaakse) jonge mannen aan het werk. Erg netjes en beleefd en vooralsnog lijken ze ook netjes en geordend te werken. Foto's en eindconclusie volgen later vandaag..

De WP is net op het dak gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xsha_0DJ20r9YEjGWXkHpAc9whQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1gy7g0sVg3tYsVyqRwc3itX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:21:
Bij mij zijn trouwens vanaf half 10 twee buitenlandse (Slowaakse) jonge mannen aan het werk. Erg netjes en beleefd en vooralsnog lijken ze ook netjes en geordend te werken.
Was bij ons ook. Ging snel maar netjes te werk. Was er zeer tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
De heren ging hier na ongeveer 5 uur gewerkt te hebben weer weg. Ik moest moeite doen om er nog een koek en koffie in te krijgen... harde werkers...
Ze gingen nu nog naar een tweede klus, maar de middag doen ze met 2 teams zeiden ze. Dus dan zijn ze wat sneller klaar.

Ze hebben erg netjes gewerkt en alles top achtergelaten.
De warmtepomp is 1 x richting 50 graden gegaan toen de monteur aan het testen was, dus hij doet het wel. Momenteel geen warmtevraag in huis, dus hij doet nu niks.
Ben benieuwd hoe ik het de komende dagen ga ervaren.

Enkele fotos;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAxlHrKM-EXFW3djR1QoEeZvwo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUtHhCSo0xJA8vkHC097lgj1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yco9-yefyXnEg10me5I0eWNm8aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihiXFwdxLyaAmYuQJXDW1IU5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me wel opvalt; in de smart life app kun je, wanneer je op bijv stooklijn HL8 staat, wel de temperatuur opplussen, naar deze schiet weer terug. Waarschijnlijk dus niet de bedoeling dat ik dat doe?

Daarnaast;
Als ik bij mij CV ketel de thermostaat op 24 graden zou draaien, dan springt deze meteen aan. Als ik dat doe nu, zie ik geen verandering van vermogen van de WP en slaat dus niet aan. Inlet en outlet zijn as we speak beide 22, dus als ik de thermostaat op 24 draai is er wel degelijk warmtevraag.
Klopt dat ook? Gaat daar tijd overheen? Of werkt de thermostaatsturing simpelweg niet.

[ Voor 27% gewijzigd door pentaw1nz op 21-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:35:
Wat me wel opvalt; in de smart life app kun je, wanneer je op bijv stooklijn HL8 staat, wel de temperatuur opplussen, naar deze schiet weer terug. Waarschijnlijk dus niet de bedoeling dat ik dat doe?
Klopt, de "dynamische stooklijn HL8" kan je niet aanpassen. Dat is puur voor de JAN module.
Daarnaast;
Als ik bij mij CV ketel de thermostaat op 24 graden zou draaien, dan springt deze meteen aan. Als ik dat doe nu, zie ik geen verandering van vermogen van de WP en slaat dus niet aan. Inlet en outlet zijn as we speak beide 22, dus als ik de thermostaat op 24 draai is er wel degelijk warmtevraag.
Klopt dat ook? Gaat daar tijd overheen? Of werkt de thermostaatsturing simpelweg niet.
En hier hebben velen (waaronder ik) inderdaad nog vragen over. Velen merken pas na úúúren dat die opeens aanspringt en anderen krijgen vreemde stook 'momenten'. Dat ding heeft echt wel even inlering nodig voor zo ver ik weet en wat verteld is op de HL8 lijn.

Dus woning op 20 graden laten en niet meer aan zitten en kijken wat die de komende dagen doet. Bij incorrect gedrag Adlar bellen/mailen.

Thermostaat sturing werkt bij mij ook niet, maar na een week begon die wel eindelijk de correcte temperaturen te weergeven in z'n scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ik ga er nu inderdaad nog even niet aanzitten en laat m deze week op 20.

Dat de WP niet direct/binnen aantal minuten dat ik gewacht heb reageert op de warmtevraag vanuit thermostaat.
Adlar zegt op hun supportpagina dat wanneer je het te koud hebt in huis, je bij een opentherm thermostaat de temperatuur hoger moet zetten :) ....
Zo simpel is het dus helaas niet. Hoewel ze zeggen "Het kan een aantal uur duren voordat de temperatuur stijgt."
Maar dat is natuurlijk iets anders dan "het kan een paar uur duren voordat de Warmtepomp reageert op uw warmtevraag via de thermostaat" :p

Maar goed, komende dagen even aankijken wat hij gaat doen!

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 21-10-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
m-ruiter227 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:01:
@Destynx Ben jij nog wat verder gekomen met een betrouwbare COP ?
Die van mij schiet soms helemaal richting de 300. Natuurlijk is het gemiddelde betrouwbaarder maar wie weet
heb jij een fout gevonden.

Hier mijn huidige

[Afbeelding]
Ik zie soms ook wat hogere waardes. Ik zit som rond de 8 a 9, dat lijkt me een beetje hoog, zelfs met deze temperaturen. Uitschieters naar 300 zie ik niet, wel 16-17 als de compressor niet draait maar er nog wel een delta icm. flow is met 11-12w verbruik. Heb nu nog een check op een draaiende compressor ingesteld.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:46:
Ik ga er nu inderdaad nog even niet aanzitten en laat m deze week op 20.

Dat de WP niet direct/binnen aantal minuten dat ik gewacht heb reageert op de warmtevraag vanuit thermostaat.
Adlar zegt op hun supportpagina dat wanneer je het te koud hebt in huis, je bij een opentherm thermostaat de temperatuur hoger moet zetten :) ....
Zo simpel is het dus helaas niet. Hoewel ze zeggen "Het kan een aantal uur duren voordat de temperatuur stijgt."
Maar dat is natuurlijk iets anders dan "het kan een paar uur duren voordat de Warmtepomp reageert op uw warmtevraag via de thermostaat" :p

Maar goed, komende dagen even aankijken wat hij gaat doen!
Ik heb hier wat uitleg geschreven hoe de dynamische stooklijn werkt.

Ikzelf gebruik eigenlijk de LT7, die werkt met dit weer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
nlfva1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

yes homewizard app en LOG van scenes in Smartlife app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:21:
Bij mij zijn trouwens vanaf half 10 twee buitenlandse (Slowaakse) jonge mannen aan het werk. Erg netjes en beleefd en vooralsnog lijken ze ook netjes en geordend te werken. Foto's en eindconclusie volgen later vandaag..

De WP is net op het dak gezet.
[Afbeelding]
Wat staat er nou op die aanhanger? Weerheim en dan? Zo heet ik namelijk ook en komt niet megaaa veel voor. Zeker de combi met Slowaaks was mij nog niet bekend als het hun auto is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:19
Destynx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Ik ben inmiddels ook teruggegaan naar LT7 met P116 op 0 (Inlet) en P26 op 3 (Verschil groter dan 3 graden tussen Inlet en Settemp, dan WP actief)
Dit, omdat de de dynamische stooklijn LT8 in combinatie met de T6 thermostaat nog niet zo werkt, als ik zou verwachten.
Voorlopig afwachten totdat de hier in het forum beschreven issues met de T8 verbeterd of opgelost zijn.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
steefweer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Wat staat er nou op die aanhanger? Weerheim en dan? Zo heet ik namelijk ook en komt niet megaaa veel voor. Zeker de combi met Slowaaks was mij nog niet bekend als het hun auto is :P
Deze vent kwam uit Barneveld en was alleen even ingevlogen voor de kraan!

@Destynx je bericht maakt idd wel e.e.a. duidelijk
Dankje.
Maar het idee is toch juist dat icm de JAN module je die stooklijnen niet hoeft aan te passen en dat het systeem zelflerend is?
Wil het systeem ook wel een kans geven zonder direct van alles aan te passen.

Als jij op LT7 zit, dan reageert de WP wel op de thermostaat?

Tis namelijk niet dat ik t nu koud heb of zo, maar de WP lijkt gewoon niks uit te doen op de thermostaat. Ook niet als ik 'm naar 25 draai en de ingestelde temperatuur op de LH8 stooklijn 24 is.
Of is dat aanpassen van 1 graad per half uur ook wanneer er een grote warmtevraag is? En reageert de wp dus nooit 'direct'.
Hoenis dat bij LH7?
Het is hier nu al ruim een uur op temperatuur, maar de ingestelde temperatuur op het kastje blijft op 24 staan, hier is die 1 graad per half uur dus nog niet doorgevoerd

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 21-10-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Deze vent kwam uit Barneveld en was alleen even ingevlogen voor de kraan!

@Destynx je bericht maakt idd wel e.e.a. duidelijk
Dankje.
Maar het idee is toch juist dat icm de JAN module je die stooklijnen niet hoeft aan te passen en dat het systeem zelflerend is?
Wil het systeem ook wel een kans geven zonder direct van alles aan te passen.

Als jij op LT7 zit, dan reageert de WP wel op de thermostaat?

Tis namelijk niet dat ik t nu koud heb of zo, maar de WP lijkt gewoon niks uit te doen op de thermostaat. Ook niet als ik 'm naar 25 draai en de ingestelde temperatuur op de LH8 stooklijn 24 is.
Of is dat aanpassen van 1 graad per half uur ook wanneer er een grote warmtevraag is? En reageert de wp dus nooit 'direct'.
Hoenis dat bij LH7?
Dat is wel het idee maar in de praktijk, in ieder geval met dit weerbeeld (tussen de 10 en 17 graden met soms veel zon) reageert het systeem veel te traag.

LT7 reageert niet op de thermostaat voor zover ik weet. Hooguit een ondergrens instellen zodat als hij daar onder komt op Boost modus gaat stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Dus die stooklijnen wisselen kun je proberen om te kijken hoe warm je huis wordt in die combinatie van buitentemperatuur en bijbehorende doeltemperstuur stooklijn.

Maar wanneer je wilt sturen via thermostaat ("of het nu -10 is of +15, ik wil het constant 21 graden in huis" bijv...) wat kies je dan? Zoals ik het lees past de adlar dan zelf stooklijnen aan als ie t op hl8 niet redt. Echter moeten we dan beginnen met een warmtepomp die überhaupt de warmtevraag doorkrijgt en daar op acteert. Dat lijkt nog niet het geval

Het is hier nu 20.5 met HL8, maar stel ik wil het 22, dan moet ik dus stooklijnen aanpassen zodat de WP eerder aanslaat, maar die houdt vervolgens niet in de gaten wanneer het de 22 graden is die ik wil. Het hele open therm met dynamische stooklijnen idee lijkt nog niet zo goed te zijn doorontwikkeld. Stooklijnen aanpassen lijkt in ieder geval wel prima te werken, maar daar heb je natuurlijk geen zin in.

Dat van die minimale ondergrens beschrijven ze overigens alleen voor aan/uit thermostaten. Bij modulerend /opentherm wordt het niet vermeld. Daar gaat het dus obv aanpassen stooklijn.
https://www.support.adlar.com/warmtepomp-kennisbank/hoog-energieverbruik/

Even aankijken de komende tijd!
Ben in ieder geval werk erg blij met de unit. Ziet er mooi uit, degelijk, en er is net werk afgeleverd.

[ Voor 42% gewijzigd door pentaw1nz op 21-10-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Waar je rekening mee moet houden is dat je met een warmtepomp continu wil stoken op een vaste temperatuur. Dus het idee "ik zet de thermostaat even hoger" werkt minder goed met een warmtepomp.

Het idee met de LT8 is wel dat hij reageert op de thermostaat en op basis daarvan de aanvoertemperatuur gaat aanpassen, maar omdat het systeem zo traag is werkt het voor ons huis niet zo.

Je kan even aankijken hoe LT8 bij jou werkt, het zal vermoedelijk een aantal uren duren voordat de gevraagde watertemperatuur hoog genoeg is om de warmtepomp aan te slingeren. Daarna zal er waarschijnlijk een flinke overshoot zijn tot 23/24 graden binnentemperatuur totdat deze weer uit springt. De hoop is dat dit over een aantal dagen balanceert, maar mijn ervaring is dat een dagje zon dit hele systeem weer ontregelt en je weer een aantal dagen met overshoots en undershoots hebt tot het weer in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Destynx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:01:
Waar je rekening mee moet houden is dat je met een warmtepomp continu wil stoken op een vaste temperatuur. Dus het idee "ik zet de thermostaat even hoger" werkt minder goed met een warmtepomp.

Het idee met de LT8 is wel dat hij reageert op de thermostaat en op basis daarvan de aanvoertemperatuur gaat aanpassen, maar omdat het systeem zo traag is werkt het voor ons huis niet zo.

Je kan even aankijken hoe LT8 bij jou werkt, het zal vermoedelijk een aantal uren duren voordat de gevraagde watertemperatuur hoog genoeg is om de warmtepomp aan te slingeren. Daarna zal er waarschijnlijk een flinke overshoot zijn tot 23/24 graden binnentemperatuur totdat deze weer uit springt. De hoop is dat dit over een aantal dagen balanceert, maar mijn ervaring is dat een dagje zon dit hele systeem weer ontregelt en je weer een aantal dagen met overshoots en undershoots hebt tot het weer in balans is.
Dat idee van een traag systeem kan ik zeker inkomen. En wil de temperatuur in huis graag zo constant mogelijk houden.

Dat betekent alleen nog niet dat als ik de thermostaat als test op 24 graden zet, de WP helemaal niet moet gaan reageren toch? :p

Idem met die overshoots, de Adlar doet dus zeg maar gewoon niets uit op de thermostaat.

Wat jij beschrijft over de verlaging van de set temperatuur tot 15 graden herken ik overigens niet. Hier staat hij nog steeds op 24, en al 2 uur geen warmtevraag. Input en output is nu 21
Als ik die parameter (p26?) Aanpas naar 3 dan zou hij nu dus moeten aanspringen. Ook dat is natuurlijk vreemd wanneer er geen warmtevraag vanuit de thermostaat is. Hij werkt er dus omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
Voor degene die geintresseerd is, ik heb het handmatig via mijn thermostaat werkend via home assistant.
Het is ietwat verwarrend, maar op het moment gaat hij bij warmtevraag iets hoger stoken dan de standaard stooklijn, zodra hij de gewenste (ingestelde temperatuur) heeft gehaald pakt hij een stooklijn (door dat mijn huis niet op en top geisoleerd is nu nog LT5 volgens mij) Komt hij 0,2 boven de ingesteld temperatuur dan gaat de stooktemperatuur naar beneden waardoor de warmtepomp niet aanslaat.

Ik heb het op deze manier gedaan omdat ik aan één kant van het huis vrij grote ramen heb.Tot nu toe gaat het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
PietFace schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:40:
Voor degene die geintresseerd is, ik heb het handmatig via mijn thermostaat werkend via home assistant.
Het is ietwat verwarrend, maar op het moment gaat hij bij warmtevraag iets hoger stoken dan de standaard stooklijn, zodra hij de gewenste (ingestelde temperatuur) heeft gehaald pakt hij een stooklijn (door dat mijn huis niet op en top geisoleerd is nu nog LT5 volgens mij) Komt hij 0,2 boven de ingesteld temperatuur dan gaat de stooktemperatuur naar beneden waardoor de warmtepomp niet aanslaat.

Ik heb het op deze manier gedaan omdat ik aan één kant van het huis vrij grote ramen heb.Tot nu toe gaat het perfect.
Wat bedoel je met handmatig. Of heb je een automatisering gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
avangalen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Wat bedoel je met handmatig. Of heb je een automatisering gemaakt?
Ja excuus, verkeerde woordkeuze.
Met handmatig bedoelde ik dat ik het buiten de jan module heb gedaan.
Het is inderdaad via een automatisering die binnen temp, buiten temp en ingestelde temp in de gaten houd en hierop ‘stooklijn’ aanpast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
PietFace schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Ja excuus, verkeerde woordkeuze.
Met handmatig bedoelde ik dat ik het buiten de jan module heb gedaan.
Het is inderdaad via een automatisering die binnen temp, buiten temp en ingestelde temp in de gaten houd en hierop ‘stooklijn’ aanpast
Ik zit daar ook aan te denken.
De pomp is nu aan het warmen ondanks dat er geen warmtevraag is. En gelijk ook volle bak.
Die Jan module werkt niet echt lekker.
Mijn idee is om zonder stooklijn zelf maar de temp set te regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nlfva1
Destynx schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem op LT8. De WP reageert gewoon niet op de thermostaat en bij mij en bij @LongTimeAgo gaat hij om 22:00 uur vol aan. Vandaag even kontakt gehad met Adlar en wisten mij meteen te vertellen dat er inderdaad wat problemen zijn met de software. Er wordt dus aan gewerkt en het advies is om de WP voorlopig even op LT7 te zetten. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietFace
avangalen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

De pomp is nu aan het warmen ondanks dat er geen warmtevraag is. En gelijk ook volle bak.
Dit is mijn automatie, houd dus rekening met binnen en buiten temperatuur en ik kan via mijn (tado) thermostaat bepalen hoe warm ik het binnen wil hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: Warmtepomp Stooklijn Automatisering met Aanpassing (Niet-lineair)
description: >
  Pas wp_temp_set aan op basis van buiten- en binnentemperatuur met
  Tado-referentie.
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.gemiddelde_temperatuur
      - sensor.thuis_buitentemperatuur
      - climate.kamer_1
condition:
  - condition: device
    device_id: ce581bcdfaaa7afedb53aa23db587391
    domain: select
    entity_id: 86417d1161cf5a5f61014c58f5a781ac
    type: selected_option
    option: floor_heating
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "07:00:01"
            before: "07:00:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.wp_temp_set
            data:
              value: >
                {% set kamer_temp = states('sensor.gemiddelde_temperatuur') |
                float %} {% set buiten_temp =
                states('sensor.thuis_buitentemperatuur') | int %} {% set
                max_allowed_temp = 45 %}

{# Haal ingestelde Tado temperatuur op van climate.kamer_1 #} {%
                set tado_set_temp = state_attr('climate.kamer_1', 'temperature')
                | float %} {% set kamer_temp_lower = tado_set_temp + 1.0 %} {%
                set kamer_temp_upper = kamer_temp_lower + 0.2 %}

{# Gebruik een lijst met exacte buiten temperaturen en de
                bijbehorende wp_temp #} {% set stooklijn = {
                  -20: 33, -19: 33, -18: 33, -17: 33, -16: 32, -15: 32, -14: 32, -13: 32,
                  -12: 32, -11: 32, -10: 32, -9: 31, -8: 31, -7: 31, -6: 31, -5: 31, -4: 31, 
                  -3: 31, -2: 31, -1: 31, 0: 31, 1: 30, 2: 30, 3: 30, 4: 30, 5: 30, 6: 29, 
                  7: 29, 8: 29, 9: 29, 10: 29, 11: 29, 12: 29, 13: 29, 14: 29, 15: 28, 16: 28, 
                  17: 28, 18: 28, 19: 28, 20: 28, 21: 28, 22: 28, 23: 28, 24: 28, 25: 28, 
                  26: 28, 27: 28, 28: 28, 29: 28, 30: 28
                } %}

{# Toewijzing van de juiste waarde op basis van buiten
                temperatuur #} {% set basis_wp_temp = stooklijn.get(buiten_temp,
                28) %}

{# Pas waterpomp temperatuur aan op basis van binnen temperatuur
                en het tolerantiebereik #} {% if kamer_temp < kamer_temp_lower
                %}
                  {% set wp_temp = basis_wp_temp + 4 %}
                {% elif kamer_temp > kamer_temp_upper %}
                  {% set wp_temp = basis_wp_temp - 6 %}
                {% else %}
                  {% set wp_temp = basis_wp_temp %}
                {% endif %}

{{ [wp_temp, max_allowed_temp] | min }}
            action: number.set_value
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
avangalen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

ik heb nu al een paar dagen geen warmtepomp aangehad omdat de buiten temperatuur hoog genoeg was en de kamer 20 graden. Tot mijn stomme verbazing stond hij vandaag weer vanaf 16.00 als een malle te stoken terwijl het al 20 graden was en nu is het inmiddels 21 graden in huis geworden. Mijn T6 ging om 20.01 van 20 naar 19 graden en ik zie dat de Adlar daar wel op lijkt te reageren, het kan ook zijn omdat het nu 21 graden is. Het is wel vreemd dat hij nu weer in 4 uur tijd op vol vermogen mijn huis een graad warmer heeft gestookt dan mijn gewenste 20 graden :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psGFY5EOFW815E2wA6YdPrMnkPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKUQjOM46z3FxNvwuwa5fJdL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mmrs73 op 21-10-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
mmrs73 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

ik heb nu al een paar dagen geen warmtepomp aangehad omdat de buiten temperatuur hoog genoeg was en de kamer 20 graden. Tot mijn stomme verbazing stond hij vandaag weer vanaf 16.00 als een malle te stoken terwijl het al 20 graden was en nu is het inmiddels 21 graden in huis geworden. Mijn T6 ging om 20.01 van 20 naar 19 graden en ik zie dat de Adlar daar wel op lijkt te reageren, het kan ook zijn omdat het nu 21 graden is. Het is wel vreemd dat hij nu weer in 4 uur tijd op vol vermogen mijn huis een graad warmer heeft gestookt dan mijn gewenste 20 graden :(

[Afbeelding]
Maar wat is "als een malle stoken" ? Als de inlet temp X graden (standaard ingesteld op 5 vgm?) Lager is dan de set temp (die de LH8 zelf bepaald obv temperatuur) dan gaat ie dus verwarmen.

Aangezien de thermostaatsturing nogbniet goed blijkt te werken, is het resultaat dat jij het nu te warm krijgt. Maar andersom kan dus ook gelden; als ik het 23 graden wil hebben doet ie daar ook niks op uit lijkt het.

Misschien kun je iets met LH8 icm eco modus en icm p26 verhogen naar bijv 8 graden? Dan zou hij minder snel aan moeten slaan zoals ik het hier lees.
Maar uiteindelijk wil je dat natuurlijk allemaal niet. Ik vraag me soms echt af hoe digibeten /mensen zonder enige technisch inzicht de adlar ervaren 😅 dan heb je volgens mij echt geen idee wat er allemaal gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
PietFace schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Dit is mijn automatie, houd dus rekening met binnen en buiten temperatuur en ik kan via mijn (tado) thermostaat bepalen hoe warm ik het binnen wil hebben.
Dank! Ik ga kijken of ik hier chocola van kan bakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
pentaw1nz De setpoint ging van 18 naar 31 en dat is wel een grote stap. ik heb P26 op 3 staan op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
mmrs73 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:28:
pentaw1nz De setpoint ging van 18 naar 31 en dat is wel een grote stap. ik heb P26 op 3 staan op dit moment
Dat is dan inderdaad wel vreemd zonder warmtevraag van de thermostaat en zonder aanzienlijk lagere buitentemperatuur (het was erg zacht vandaag, en om 16.00 nog steeds warm buiten).

Dan is het dus niet gewoon even aanspringen obv te groot verschil tussen inlet en set temp, maar echt een enorm hoge set temp uit het niets.
Bij mij blijft de set temp al de hele dag onveranderd op 25, benieuwd of het hier vanacht ook gaat spoken

Waarom heb je gekozen voor p26 op 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
Even mijn ervaring posten met het wijzigen van de temperaturen en het volgen daarvan als de HL8 stooklijn met Jan module gebruikt wordt.
Mijn Honeywell T6 regelt in 3 stappen van 18 naar 20,5 en dan terug naar 18 gedurende de nacht. Heb een hybride opstelling met alleen radiatoren.
Het duuuuuuuurt even maar dan worden de temperaturen keurig bereikt en gevolgd. Van 20,5 naar 18 gaat ook goed maar het duuuuuuuurt soms weer lang voordat de WP afschakelt in het geval dat hij net aan het opwarmen was.
Afgezien van de traagheid ben ik tevreden😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
WimVeendam schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:40:
Even mijn ervaring posten met het wijzigen van de temperaturen en het volgen daarvan als de HL8 stooklijn met Jan module gebruikt wordt.
Mijn Honeywell T6 regelt in 3 stappen van 18 naar 20,5 en dan terug naar 18 gedurende de nacht. Heb een hybride opstelling met alleen radiatoren.
Het duuuuuuuurt even maar dan worden de temperaturen keurig bereikt en gevolgd. Van 20,5 naar 18 gaat ook goed maar het duuuuuuuurt soms weer lang voordat de WP afschakelt in het geval dat hij net aan het opwarmen was.
Afgezien van de traagheid ben ik tevreden😁
Dus reageert wel op je thermostaat, maar het duurt lang? En wat is lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimVeendam
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

Dus reageert wel op je thermostaat, maar het duurt lang? En wat is lang?
Denk aan het ‘half uur’ effect dat hier wel eens langs is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
nlfva1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Vandaag even kontakt gehad met Adlar en wisten mij meteen te vertellen dat er inderdaad wat problemen zijn met de software. Er wordt dus aan gewerkt en het advies is om de WP voorlopig even op LT7 te zetten. Wordt vervolgd.
Er is zeker geen officiële communicatie van Adlar hierover beschikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Dat had fijn geweest. Ik heb vandaag ook gebeld en kreeg geen technicus te pakken op dat moment, iedereen bezet en/of aan het lunchen.
Een belletje terug met "hey, we weten van je probleem af en zijn met een oplossing bezig, we gaan zsm hier mee bezig, zet ondertussen op stooklijn 7" zou gewaardeerd zijn.

Ik ben geen lastige klant... Ik heb geen haast met dingen, huis is relatief goed geïsoleerd voor een woning uit 1978. Maar ik ben wel nog steeds jullie klant mét een probleem die ik zelf niet op kan lossen, alleen verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
PietFace schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

-snip-
Ah tof! Ga hier binnenkort even naar kijken!
Dit is wel een SCRIPT. Ik hou van automatiseringen en sensoren scripten in HA, maar dit is wel een stapje verder lijkt haha.

En tip: zet hem even in ['code]['/code] (zonder de '
Is makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
Om ook de spaties in yaml goed te krijgen graag in
YAML:
1
  [code=yaml][/code] 

Aantikken code toevoegen icoontje hierboven: </> en =-yaml toevoegen in de eerste code tag.
En ja ik ben zeer geïnteresseerd in de code opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik vind het systeem alles behalve traag. Ik heb een oud groot huis met 6kw pompje en stook op LT7 of 8 binnen enkle uren een graad erbij. Ik heb juist behoefte aan nog langzamer/lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFUfPNE-Xo19OVJCUmA4mf5OIU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4iOUk9IK0IVDNLr4mt3E1FL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy9QeW8_yctkCaDklP8sN3VJ5pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O3GooYdUllX1udFZl3q0ERu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je wat er op een niet zonnige dag gebeurd met de temperatuur met een korte (handmatig aangezette run) op LT8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
steefweer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:47:
Ik vind het systeem alles behalve traag. Ik heb een oud groot huis met 6kw pompje en stook op LT7 of 8 binnen enkle uren een graad erbij. Ik heb juist behoefte aan nog langzamer/lager.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie je wat er op een niet zonnige dag gebeurd met de temperatuur met een korte (handmatig aangezette run) op LT8.
LT8 met of zonder JAN module?
Met JAN module is het thermostaat gestuurd en doet de verwarmingscurve LT8 niets, zonder JAN module werkt het op basis van de verwarmingscurve LT8.
Met JAN en thermostaat is traag, ivm met de stapsgewijze ophoging van de water set temperatuur. en binnentemperatuur gestuurd. Zonder JAN (traditioneel verwarmingscurve gestuurrd) is het sneller omdat de water set temperatuur direct wordt bepaald door de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Heeft iemand een foto van de bedrading van een t6 op een full electric Aurora 2?
Ik in dit topic wel een foto met CV ketel aansluiting .

Hoe bedraad je het hubje van de T6 icm JAN module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
marnie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Volgens mij de P261

Druk 5 seconden op de aan/uit knop, display ontgrendeld (slotje weg)
Druk 5 seconden op de "M" knop, "L00" knippert
Druk nogmaals 5 seconden op de "M" knop, "P00" knippert
Zoek met de pijltjestoetsen parameter P261 en druk op M om de waarde te wijzigen naar ??
Druk na invoeren op de "M" knop om te bevestigen
Druk eenmaal op de aan/uit knop om terug naar het hoofdmenu te gaan. Het display zal automatisch weer vergrendelen.
Bij deze stappen gaat er bij mij overigens ook iets mis. Eerste keer M ingedrukt zie ik inderdaad L00, als ik het dan weer 5 sec. Indruk zie ik geen P00 maar onderstaande en rechts onderin knippert 000.
Doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pySj0kZRNr-nCNwaPLn2jf2HCxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VuYTPmjlVxTdWX5EvgopzTB.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde de pompsnelheid wat verlagen. Slaat om de paar minuten aan op 60 watt met 13 liter/min. Geeft wat ruis in de leidingen en lijkt me onnodig veel? Bekend fenomeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuwW6E_GVnLjKI2Uxz20j4NQGBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgVgCQGgTxNPql5uX1M7vlDJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 21-10-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
marnie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

LT8 met of zonder JAN module?
Met JAN module is het thermostaat gestuurd en doet de verwarmingscurve LT8 niets, zonder JAN module werkt het op basis van de verwarmingscurve LT8.
Met JAN en thermostaat is traag, ivm met de stapsgewijze ophoging van de water set temperatuur. en binnentemperatuur gestuurd. Zonder JAN (traditioneel verwarmingscurve gestuurrd) is het sneller omdat de water set temperatuur direct wordt bepaald door de buitentemperatuur.
Zonder indd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietFace
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
 choose:
  - conditions:
    sequence:
      - target:
        data:
            {% set kamer_temp = states('sensor.gemiddelde_temperatuur') | float
            %} {% set buiten_temp = states('sensor.thuis_buitentemperatuur') |
            int %} {% set max_allowed_temp = 45 %}

{# Haal ingestelde Tado temperatuur op van climate.kamer_1 #} {% set
            tado_set_temp = state_attr('climate.kamer_1', 'temperature') | float
            %} {% set kamer_temp_lower = tado_set_temp + 1.0 %} {% set
            kamer_temp_upper = kamer_temp_lower + 0.2 %}

} %}

{# Toewijzing van de juiste waarde op basis van buiten temperatuur
            #} {% set basis_wp_temp = stooklijn.get(buiten_temp, 28) %}

{# Pas waterpomp temperatuur aan op basis van binnen temperatuur en
            het tolerantiebereik #} {% if kamer_temp < kamer_temp_lower %}
            {% else %}
            {% endif %}

Dit is mijn ‘doe dan’ code van de automatie.
Uitleg volgens ChatGPT wat de yaml inhoudt:

De code automatiseert de aanpassing van de warmtepomp temperatuur (wp_temp_set) op basis van zowel de binnen- als buitentemperatuur, met de Tado-kamerthermostaat als referentie.

Samenvatting van de stappen:

1. Triggers: De code start wanneer de gemiddelde binnentemperatuur, buitentemperatuur, of de Tado-instellingen veranderen.
2. Condition: Het werkt alleen als de verwarmingsmodus op “vloer verwarming” staat.
3. Buitentemperatuur: Op basis van een vooraf ingestelde stooklijn wordt de basis warmtepomp temperatuur bepaald, afhankelijk van de buitentemperatuur.
4. Aanpassing binnen op Tado:
• Als de gemeten binnentemperatuur lager is dan de Tado-instelling + 1°C, verhoogt de warmtepomp temperatuur.
• Als het warmer is dan de Tado-instelling + 1.2°C, wordt deze verlaagd.
• Anders blijft de temperatuur gelijk.
5. Limiet: De temperatuur kan nooit hoger dan 45°C worden.

De +1 / + 1.2 heb ik als zodanig ingesteld zodat ik zo hopelijk niet mijn cv zal gebruiken. (Ik stel mijn temperatuur op 19 in, en dan denkt het systeem dat het 20-20.2 graden moet worden)

[ Voor 3% gewijzigd door PietFace op 22-10-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
avangalen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

En maar hopen, dat we geinformeerd worden, dat het probleem verholpen is

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
@pentaw1nz schreef:
Wilde de pompsnelheid wat verlagen. Slaat om de paar minuten aan op 60 watt met 13 liter/min. Geeft wat ruis in de leidingen en lijkt me onnodig veel? Bekend fenomeen?
Het benodigd debiet van je installatie is oa afhankelijk van het totaal benodigd verwarmingsvermogen, het medium en de in- en uitgaande temperaturen. Deze verlagen zou het laatste moeten zijn om het geluid te beperken.Ik weet niet wat voor installatie je hebt, vloerverwarming, radiatoren of LTV, maar ik zou eerst de installatie goed warm technisch inregelen, als dat nog niet is gedaan. De kans is groot dat het stromingsgeluid dan ook verdwijnt.Op internet en tweakers staan vele beschrijvingen hoe je dit doet.

Hier heb ik dat ook gehad, ik heb LTV verwarming, de installatie was al warmtetechnisch ingeregeld (met Eclipse automatische ventielen) op één convector na, deze stond helemaal open en gaf veel geluid in de aanvoerleidingen. Na inregelen was het geluid verdwenen

Maar geluid kan ook van een ventiel of bocht komen en hoorbaar zijn in de gehele installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Zojuist antwoord van Adlar.
Het probleem is bekend over het snachts aanslaan van de warmtepomp zonder reden of vraag.
Ze zijn er hard mee bezig om het op te lossen.

Advies: Op stooklijn 7 zetten voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
marnie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:15:
@pentaw1nz schreef:

[...]

Het benodigd debiet van je installatie is oa afhankelijk van het totaal benodigd verwarmingsvermogen, het medium en de in- en uitgaande temperaturen. Deze verlagen zou het laatste moeten zijn om het geluid te beperken.Ik weet niet wat voor installatie je hebt, vloerverwarming, radiatoren of LTV, maar ik zou eerst de installatie goed warm technisch inregelen, als dat nog niet is gedaan. De kans is groot dat het stromingsgeluid dan ook verdwijnt.Op internet en tweakers staan vele beschrijvingen hoe je dit doet.

Hier heb ik dat ook gehad, ik heb LTV verwarming, de installatie was al warmtetechnisch ingeregeld (met Eclipse automatische ventielen) op één convector na, deze stond helemaal open en gaf veel geluid in de aanvoerleidingen. Na inregelen was het geluid verdwenen

Maar geluid kan ook van een ventiel of bocht komen en hoorbaar zijn in de gehele installatie.
Daar moet ik inderdaad nog een keer naar kijken. Ik heb vloerverwarming beneden en nog een paar radiatoren (badkamer, hal, serre, slaapkamers maar die staan dicht).
De radiatoren heb ik dus of dicht staan of veel geknepen, zodat de warmte vooral door de vloer gaat en de warmtepomp niet binnen no-time een hoge inlet temp meet terwijl de vloer nog koud is.

Inregelen van het systeem is een goede tip.

Enig idee waarom ik middels stappenplan niet bij P00 uitkom?

En is het normaal dat de warmtepomp (bij veen warmtevraag) om de paar minuten de pomp even laat draaien op 60watt/13 L/min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
LongTimeAgo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:30:
Zojuist antwoord van Adlar.
Het probleem is bekend over het snachts aanslaan van de warmtepomp zonder reden of vraag.
Ze zijn er hard mee bezig om het op te lossen.

Advies: Op stooklijn 7 zetten voorlopig.
En hebben ze aangegeven, hoe ze de gebruikers informeren, wanneer het opgelost is, zodat we weer naar LT8 kunnen switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
marnie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:15:
@pentaw1nz schreef:

[...]

Precies !
@pentaw1nz
Waar je voor moet gaan zorgen is dat als de warmtepomp in vollast draait het maximale opgegeven debiet van de wartepomp kwijt kan in de radiatoren / vloerverwarming.
In het geval van de adlar 6kw is dat 18 liter per minuut.

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

[ Voor 20% gewijzigd door Ramon_1984 op 22-10-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@pentaw1nz
Je vraag: Enig idee waarom ik middels stappenplan niet bij P00 uitkom?

Indertijd kon dat wel, maar nu zit je bij het punt waar Adlar een blokkade heeft ingebouwd: 000 knippert en vraagt om een toegangscode.
Dat is niet voor niets: blijkbaar heeft Adlar teveel last gehad van mensen die van alles gingen veranderen , met als gevolg dat er bijv eenstoring optrad en Adlar de boel weer kon gaan aanpassen.
Lijkt me een logische beslissing.

Het is een beetje vergelijkbaar met hoe je in het installateursmenu van een cv wilt/ kunt komen.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Oke, Dank! Ik ga eens kijken naar inregelen systeem.

Had tevens al geconstateerd dat de WP niet reageert op warmtevraag via opentherm thermostaat. Andersom nu ook het geval; het is al een half uurtje 21 graden in huis. De thermostaat staat op 20.5
Hij blijft stoken richting set temperatuur van 34 graden, met ern buitentemperatuur van 11 graden.

Lijkt overeen te komen met HL1? Dit doet die sinds vanochtend 7u, en heeft ie dus zelf bepaald. Er was toen wel een warmtevraag, maar inmiddels al een tijdje niet meer.
Hij lijkt dus niets uit te doen op de thermostaat, maar wel zelf van stooklijn te wisselen. (Hoewel HL8 in beeld staat, maar ik denk dat ie onderhuids dus wel switcht gezien deze set temp van 34)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbJ3WNpuDgWLfEG7QdXnjGPXsWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4oocOh5deRU1EYR9XSl9RFI.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; hij heeft nu zelfs bedacht om 42 als set temp te gebruiken.
Waarschijblijk omdat die inlet van 34 niet werd behaald. Tis wel ruim 21 graden in huis en geen warmtevraag, dus hij lijkt puur naar de stooklijnen.

Ik ga ook maar handmatig naar HL7 nu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9XrkHqBeO9047sE8P-UNekPVgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6gjkos1RU9k1OU3lA1WVHvo.jpg?f=fotoalbum_large

En Slaat bij jullie de pomp ook om de paar minuten aan? Snap dat er flow moet zijn ivm vastlopen, maar het is echt om de 3 a 4 minuten vol knallen op 13l/min en dan weer uit.

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 22-10-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
fvanderstege schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:34:
@pentaw1nz

Indertijd kon dat wel, maar nu zit je bij het punt waar Adlar een blokkade heeft ingebouwd: 000 knippert en vraagt om een toegangscode.
Dat is niet voor niets: blijkbaar heeft Adlar teveel last gehad van mensen die van alles gingen veranderen , met als gevolg dat er bijv eenstoring optrad en Adlar de boel weer kon gaan aanpassen.

Het is een beetje vergelijkbaar met hoe je in het installateursmenu van een cv wilt/ kunt komen.
Aha, is opzich iets voor te zeggen natuurlijk! Maar dan moet de klantenservice wel binnen afzienbare tijd reageren..
Er zal vast nog niemand zijn die deze code weet? En Adlar zal het niet zomaar prijsgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
hwennink schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

En hebben ze aangegeven, hoe ze de gebruikers informeren, wanneer het opgelost is, zodat we weer naar LT8 kunnen switchen?
Nee helaas.
Ze gaven alleen aan "ons" te informeren wanneer het opgelost is. (Als in: Weer een mail sturen met wanneer het opgelost zou moeten zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:59:
Heeft iemand een foto van de bedrading van een t6 op een full electric Aurora 2?
Ik in dit topic wel een foto met CV ketel aansluiting .

Hoe bedraad je het hubje van de T6 icm JAN module?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80428568

Hier zie je de ketelunit van de T6R, maar die van de T6 sluit je identiek aan.
Als je goed kijkt zie je een 2-draadsverbinding van de ketelunit naar de JAN (aansluitklemmen "Thermostaat").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
fvanderstege schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:34:
@pentaw1nz

Een installateursmenu met wachtwoord kan ik me voorstellen, maar ik kan er nog gewoon in. Misschien versie afhankelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
PietFace schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:14:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
 choose:
  - conditions:
    sequence:
      - target:
        data:
            {% set kamer_temp = states('sensor.gemiddelde_temperatuur') | float
            %} {% set buiten_temp = states('sensor.thuis_buitentemperatuur') |
            int %} {% set max_allowed_temp = 45 %}

{# Haal ingestelde Tado temperatuur op van climate.kamer_1 #} {% set
            tado_set_temp = state_attr('climate.kamer_1', 'temperature') | float
            %} {% set kamer_temp_lower = tado_set_temp + 1.0 %} {% set
            kamer_temp_upper = kamer_temp_lower + 0.2 %}

} %}

{# Toewijzing van de juiste waarde op basis van buiten temperatuur
            #} {% set basis_wp_temp = stooklijn.get(buiten_temp, 28) %}

{# Pas waterpomp temperatuur aan op basis van binnen temperatuur en
            het tolerantiebereik #} {% if kamer_temp < kamer_temp_lower %}
            {% else %}
            {% endif %}

Dit is mijn ‘doe dan’ code van de automatie.
Uitleg volgens ChatGPT wat de yaml inhoudt:

De code automatiseert de aanpassing van de warmtepomp temperatuur (wp_temp_set) op basis van zowel de binnen- als buitentemperatuur, met de Tado-kamerthermostaat als referentie.

Samenvatting van de stappen:

1. Triggers: De code start wanneer de gemiddelde binnentemperatuur, buitentemperatuur, of de Tado-instellingen veranderen.
2. Condition: Het werkt alleen als de verwarmingsmodus op “vloer verwarming” staat.
3. Buitentemperatuur: Op basis van een vooraf ingestelde stooklijn wordt de basis warmtepomp temperatuur bepaald, afhankelijk van de buitentemperatuur.
4. Aanpassing binnen op Tado:
• Als de gemeten binnentemperatuur lager is dan de Tado-instelling + 1°C, verhoogt de warmtepomp temperatuur.
• Als het warmer is dan de Tado-instelling + 1.2°C, wordt deze verlaagd.
• Anders blijft de temperatuur gelijk.
5. Limiet: De temperatuur kan nooit hoger dan 45°C worden.

De +1 / + 1.2 heb ik als zodanig ingesteld zodat ik zo hopelijk niet mijn cv zal gebruiken. (Ik stel mijn temperatuur op 19 in, en dan denkt het systeem dat het 20-20.2 graden moet worden)
Ik ben heel blij met deze code, dank _/-\o_
Ik heb het een beetje getweaked om het op mijn LTV systeem te kunnen laten werken, nauwkeurig tweaken komt komende winter wel.
Gezien de problemen met de LT8 en JAN module is dit een uitstekende oplossing.
Tevens lost deze regeling mijn probleem met de T6 thermostaat en mijn probleem met de Adlar ambient sensor (die te warm aangeeft bij zon inval) op: ik kan mijn eigen sensors toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
BerndGaykema schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80428568

Hier zie je de ketelunit van de T6R, maar die van de T6 sluit je identiek aan.
Als je goed kijkt zie je een 2-draadsverbinding van de ketelunit naar de JAN (aansluitklemmen "Thermostaat").
Ik zie voeding van de unit, ik zie 2 draden van de unit OT poorten naar de JAN thermostaat poorten, maar waar sluit je (de bestaande) thermostaat draden op aan ?
Dit is de R versie, dus ik vermoed dat er bij de bedrade versie nog 2 poorten naast de OT poorten zitten, voor naar de thermostaat in de woonkamer

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 22-10-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
pentaw1nz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Bij deze stappen gaat er bij mij overigens ook iets mis. Eerste keer M ingedrukt zie ik inderdaad L00, als ik het dan weer 5 sec. Indruk zie ik geen P00 maar onderstaande en rechts onderin knippert 000.
Doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://gathering.tweaker...lter_keywords%5D=paswoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
De eerste nacht is de pomp iedere minuut aangeslagen om 13L/min rond te pompen. Dat doet ie dan maar voor een aantal seconden en gebruikt hij zo'n 60 watt voor.

Vervolgens overdag mooi rustig, constant 3L/min zonder warmtevraag.
Vannacht (en nu weer) begint hij weer ijverig te pompen, meerdere keren in een minuut voor zo'n 10 seconden..

Herkennen mensen dit ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipCjHYXUT44glbus2TIqdNMWeYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5vgqQBnJ8V3xXuOxMr7eQBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTtzwojmjlQzUqFah1137jWWcKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ntv4lZgM7D0cXuxtTNTd3nGM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Staat die (nog) op LT8 bij je?
Geen idee of het met stookcurves te maken heeft. Maar nee, ik heb dit (nog) niet meegemaakt. Mijne blijft 3L/min rondpompen wanneer die aan staat maar niets doet. Dit houdt over t algemeen de leidingen zodanig in beweging dat het water langzaam afkoelt.

Heb hem vanaf vandaag op LT7 gezet en zal dit ook in de gaten houden.

Heb je een actieve (met pomp) vloerverwarming of een passieve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Staat die (nog) op LT8 bij je?
Geen idee of het met stookcurves te maken heeft. Maar nee, ik heb dit (nog) niet meegemaakt. Mijne blijft 3L/min rondpompen wanneer die aan staat maar niets doet. Dit houdt over t algemeen de leidingen zodanig in beweging dat het water langzaam afkoelt.

Heb hem vanaf vandaag op LT7 gezet en zal dit ook in de gaten houden.

Heb je een actieve (met pomp) vloerverwarming of een passieve?
Heb 'm op lt7 gezet ivm problemen van te lang doorverwarmen en niet reageren op thermostaat. Toen hij nog op lt8 stond deed ie het overigens ook.
Gisteren de hele dag eigenlijk niet.. toen mooi rustig 3l/min zoals je beschrijft en vannacht (en nu) echt meerdere keren per minuut kortstondig 13l/min rondpompen.

Op mijn vloerverwarming zit een pomp. Ik weet dat velen zeggen dat het sub optimaal is, maar wil dat eerst even aankijken. Verder ook radiatoren in huis

(Als ik de stekker van de vvw pomp er uit haal blijft de WP dit gedrag trouwens ook nog steeds vertonen)

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
marnie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Ik ben heel blij met deze code, dank _/-\o_
Ik heb het een beetje getweaked om het op mijn LTV systeem te kunnen laten werken, nauwkeurig tweaken komt komende winter wel.
Gezien de problemen met de LT8 en JAN module is dit een uitstekende oplossing.
Tevens lost deze regeling mijn probleem met de T6 thermostaat en mijn probleem met de Adlar ambient sensor (die te warm aangeeft bij zon inval) op: ik kan mijn eigen sensors toepassen.
Het algortitme draait hier nu ook. _/-\o_
Nu wordt eindelijk rekening gehouden met vloerverwarning. Oftwel op half vermogen rustig aan verwarmen.
Jammer dat het schema niet uit die T6 te halen is. DIe verwerk ik dan wel in het algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:48:
[...]
Op mijn vloerverwarming zit een pomp. Ik weet dat velen zeggen dat het sub optimaal is, maar wil dat eerst even aankijken. Verder ook radiatoren in huis.
Mocht je de mogelijkheid hebben, kijk of je een andere stand op je vloerverwarming kan zetten.
Geen idee hoe het exact werkt, maar ik heb een adaptieve stand (gebaseerd op druk van de leidingen) aangezet en die lijkt goed samen te werken met de wp voor nu, inclusief wat tips van anderen hier om bepaalde dingen te doen met de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

Mocht je de mogelijkheid hebben, kijk of je een andere stand op je vloerverwarming kan zetten.
Geen idee hoe het exact werkt, maar ik heb een adaptieve stand (gebaseerd op druk van de leidingen) aangezet en die lijkt goed samen te werken met de wp voor nu, inclusief wat tips van anderen hier om bepaalde dingen te doen met de pomp.
Die optie is er volgens mij wel. Ik heb een VTE slim verdeler met Wilo para pomp. 3 standen in te stellen: verschildruk variabel, verschildruk constant, constant toerental.
Bij iedere stand ook weer 3 snelheden in te stellen.

In de handleiding van de verdeler staat dan weer dat die middelste stand (verschildruk constant) de beste curve geeft voor mijn vloerverwarmingsverdeler.
Jij gebruikt dus die eerste stand? Verschildruk variabel. Wat heb je daaraan gemerkt in positieve zin? Ben altijd in voor tips voor betere werking :)

In ander topic vond ik overigens onderstaande. Dus vraag me af wat voordeel van variabel is.
De reden dat je voor vloerverwarming de instelling ‘verschildruk constant’ moet kiezen is dit:
De regeling(verschildruk constant) houdt de ingestelde opvoerhoogte constant, onafhankelijk van het getransporteerde debiet.
Dus ongeacht hoeveel water er door de leidingen heen wordt gepompt, de pomp zorgt ervoor dat het water altijd door de leidingen heen wordt gepompt.

Kies je ‘verschildruk variabel’ dan gebeurt er dit:
De pomp reduceert de opvoerhoogte tot de helft bij een dalend debiet in het leidingnet.
Als je de pompsnelheid verlaagt(minder debiet), dan wordt de opvoerhoogte ook verlaagd. Je hebt dan een verhoogde kans dat het hete water maar tot halverwege de leidingen komt. Gevolg: je vloer blijft koud, en leidt tot minder warmteafgifte.

Bron: handleiding wilo para
Tav aanslaan pomp: hij heeft net een korte verwarmingscyclus gedraaid en de flow is nu weer rustig 3l/min. Dat was gisteren ook de hele middag zo.
Vannacht weer zéér vaak kortstondig 13l/min pompen. Heb de vraag ook uitstaan bij Adlar.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
pentaw1nz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Ik zie voeding van de unit, ik zie 2 draden van de unit OT poorten naar de JAN thermostaat poorten, maar waar sluit je (de bestaande) thermostaat draden op aan ?
Dit is de R versie, dus ik vermoed dat er bij de bedrade versie nog 2 poorten naast de OT poorten zitten, voor naar de thermostaat in de woonkamer
De bekabeling tussen de kamerunit en de ketelunit voor een niet-R versie wordt in de installatiehandleiding duidelijk weergegeven. Ik heb die versie niet maar vind diverse documenten na Googlen. Lijkt mij niet relevant voor de aansluiting met de Adlar: alleen de ketelunit verbindt je met de JAN.
Pagina: 1 ... 27 ... 60 Laatste