Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 28 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 23:32
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Die optie is er volgens mij wel. Ik heb een VTE slim verdeler met Wilo para pomp. 3 standen in te stellen: verschildruk variabel, verschildruk constant, constant toerental.
Bij iedere stand ook weer 3 snelheden in te stellen.

In de handleiding van de verdeler staat dan weer dat die middelste stand (verschildruk constant) de beste curve geeft voor mijn vloerverwarmingsverdeler.
Jij gebruikt dus die eerste stand? Verschildruk variabel. Wat heb je daaraan gemerkt in positieve zin? Ben altijd in voor tips voor betere werking :)
Nee, volgens mij gebruik ik ook de Constantedruk die zich aanpast aan de warmte en verschil van de leidingen:

1. Continue toerental stand III (maximaal, 40W, tevens ontluchtingsstand)
2. Continue toerental stand II (20W)
3. Continue toerental stand I (6W)
4. Lage Proportionele druk-curve (PP1)
5. Hoge Proportionele druk-cruve (PP2)
6. Lage constante druk-curve (CP1) (<- deze staat die nu op, wordt ook geadviseerd online, maar over warmtepompen is niets te vinden wat nou het beste is).
7. Hoge constante druk-curve (CP2)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 12:10
Gisteren ging mijn Adlar ineens aan het stoken!
Terwijl de kamerthermostaat gewoon op 21 graden stond besloot de Adlar om de Temp_Set naar 34 graden te brengen. Dit resulteerde in een kamertemperatuur van 22,5 graad.
Om 19 uur vond ik het wel welletjes en heb de Adlar met de app uitgeschakeld. Om 22 uur weer aangezet.

Het viel me op dat de lokale weersdienst van de T6R niet ingesteld was. Deze voorzien van mijn lokatie, staat sinds 22 uur gisteravond aan. Geen idee of deze informatie relevant is voor het gedrag van de Adlar als deze via OpenTherm aangestuurd wordt.

Hieronder 3 grafieken uit mijn Homey Pro 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lcc4v-1sgixoydLJhn1kBpkLI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Eo9pM5bphkQqH5D991gg2XO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:31
@BerndGaykema Volgens mij weten we onderhand dat opentherm sturing via HL8 niet lijkt te werken, toch?
Als in: WP doet niets uit op thermostaat. Past wel set temp aan op deze dynamische stooklijn, maar lijkt het compleet los van de thermostaat te doen.
Of heb je zelf automation ingesteld on de WP aan te sturen en is hij daar nu omheen gegaan?

Ik doe het nu noodgedwongen met zelf wisselen van stooklijn. HL7 houdt mijn huis nu tussen de 19.5 en 20.5
Hopelijk spoedig meer duidelijkheid rondom opentherm aansturing.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 11:09 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:29

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:08:
@BerndGaykema Volgens mij weten we onderhand dat opentherm sturing via HL8 niet lijkt te werken, toch?
Als in: WP doet niets uit op thermostaat. Past wel set temp aan op deze dynamische stooklijn, maar lijkt het compleet los van de thermostaat te doen.
Of heb je zelf automation ingesteld on de WP aan te sturen en is hij daar nu omheen gegaan?

Ik doe het nu noodgedwongen met zelf wisselen van stooklijn. HL7 houdt mijn huis nu tussen de 19.5 en 20.5
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, zoals aangegeven ben ik nog niet tevreden maar bij mij lijkt het setpoint van de watertemperatuur wel degelijk vanuit de thermostaat geregeld te zijn, daarnaast wordt de gemeten buitentemperatuur daarbovenop gelegd met een corrigerende factor.

Hopelijk snel meer duidelijkheid over de T6'en en varianten en de compatibiliteit daarvan met de JAN module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 12:44
Vanwege het niet juist werken van stooklijn LT8 heb ik stooklijn LT7 geactiveerd.
Parameter P116 is 0 ( Inlet) en Parameter P26 =5.

Nu heb ik een vraag hoe de stooklijn eigenlijk werkt en dan met name wanneer deze na het starten van de warmtepomp weer zou moeten stoppen:
Voorbeeld:
Sinds vanmorgen 6 uur is de warmtepomp gaan draaien, met settemp en inlet temp op 27 graden.
De temperatuur in de woonkamer is nu om 12 uur inmiddels 21,1 graden en de pomp draait nog steeds continue. Outlettemp is nu 30 en inlet 28 graden.
Van welke parameters is het stop proces van de warmtepomp afhankelijk tijdens een run?

[ Voor 3% gewijzigd door hwennink op 23-10-2024 12:00 ]

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineMatrose
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-08 22:45
Deze open therm aansturing gaat niet werken op de manier waarop adlar dit uitgedacht heeft. Een ‘dynamische’ stooklijn in combinatie met een laag temperatuur verwarmingssysteem is waanzin.

Een warmtepomp is bedoeld om met zeer lage temperaturen continue te werken en je woning op temperatuur te houden, niet om een aantal keer per dag enorm te gaan stoken.

De Jan module is ontwikkeld om op afstand instellingen aan te passen, om de doodeenvoudige reden dat het ze dan minder service bezoeken kost.

Met wat ik hier lees, worden klanten als proefkonijnen gebruikt om die module te testen, om vervolgens zeer moeilijk of zelfs helemaal niet bereikbaar te zijn als dat misgaat. Ze moeten zich schamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
hwennink schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:58:
Nu heb ik een vraag hoe de stooklijn eigenlijk werkt en dan met name wanneer deze na het starten van de warmtepomp weer zou moeten stoppen:
Voorbeeld:
Sinds vanmorgen 6 uur is de warmtepomp gaan draaien, met settemp en inlet temp op 27 graden.
De temperatuur in de woonkamer is nu om 12 uur inmiddels 21,1 graden en de pomp draait nog steeds continue.
Van welke parameters is het stop proces van de warmtepomp afhankelijk tijdens een run?
De stooklijn werkt weersafhankelijk. Dus de buitentemperatuur bepaald de gewenste water temperatuur. Omdat je op 'inlet' draait stuurt de WP de outlet temperatuur (waarschijnlijk is die +5 graden, dus 32 graden bij 27 graden inlet). Op gegeven moment wordt de inlet 27 graden, en schaalt de WP de outlet temperatuur naar beneden, dus 31 graden voor x tijd. Stijgt de inlet toch naar 28 graden, dan wordt de outlet weer verlaagd (dus 30, 29 etc). Tot het moment dat de WP geen hitte meer kan toevoegen, dan schakelt hij uit (de compressor kan niet in een lager toerental draaien dus heeft geen zin meer om door te gaan).

Edit \
Ik vergeet het starten: Das dus op basis van je inlet temp en P26. Als de inlet onder de gewenste temperatuur komt - P26 dan wordt er gestart, dus als de inlet 22 is bij een gewenste inlet van 27 dan start de WP.

[ Voor 8% gewijzigd door h3rj4n op 23-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
h3rj4n schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

De stooklijn werkt weersafhankelijk. Dus de buitentemperatuur bepaald de gewenste water temperatuur. Omdat je op 'inlet' draait stuurt de WP de outlet temperatuur (waarschijnlijk is die +5 graden, dus 32 graden bij 27 graden inlet). Op gegeven moment wordt de inlet 27 graden, en schaalt de WP de outlet temperatuur naar beneden, dus 31 graden voor x tijd. Stijgt de inlet toch naar 28 graden, dan wordt de outlet weer verlaagd (dus 30, 29 etc). Tot het moment dat de WP geen hitte meer kan toevoegen, dan schakelt hij uit (de compressor kan niet in een lager toerental draaien dus heeft geen zin meer om door te gaan).

Edit \
Ik vergeet het starten: Das dus op basis van je inlet temp en P26. Als de inlet onder de gewenste temperatuur komt - P26 dan wordt er gestart, dus als de inlet 22 is bij een gewenste inlet van 27 dan start de WP.
@hwennink dit zag ik vanochtend ook, de inlet was op een gegeven moment +1 tov set temp. De WP valt dan niet gelijk uit, maar gaat eerst outlet verlagen. Op een gegeven moment stopte hij. Hij bouwt dus rustig af en valt niet gelijk stil op het moment dat de inlet behaald is.

Dat het dan even de 21 aantikt in huis kan gebeuren met dit zachte weer lijkt me. Icm niet werkende opentherm sturing

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
Bij werkt het dus wel, bedrade t6 lyric. Je hoort vaak niets van bij wie het wel werkt. Dus goede kans dat je te stellig ben met OpenTherm.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Ik vind dit wel erg kort door de bocht, zoals aangegeven ben ik nog niet tevreden maar bij mij lijkt het setpoint van de watertemperatuur wel degelijk vanuit de thermostaat geregeld te zijn, daarnaast wordt de gemeten buitentemperatuur daarbovenop gelegd met een corrigerende factor.

Hopelijk snel meer duidelijkheid over de T6'en en varianten en de compatibiliteit daarvan met de JAN module
Nou, laat ik dan de nuance aanbrengen dat de wp 'bij mij' volledig los van de thermostaat functioneert.
Setpoint bepaalt hij obv stooklijn/buiten temp. Als het bereiken van die setpoint te lang duurt gaat mijn wp als een gek opschalen, tot in de hoge temperatuur stooklijnen. Ook al had mijn huis niet eens een warmtevraag, het was al 21.5 (zie posts van gisteren).

@Jerra gebruik jij nu ook de honeywell round M? Die wilde je op de OT gaan loggen toch?

Bij mij doet hij dus werkelijk niets uit op de thermostaat. Heb een honeywell round modulation. Had liever een t6, maar wou testen of deze betere sturing geeft. Niet dus. Ik ga daarom alsnog een t6 ophangen, kan ik in ieder geval beter monitoren.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jvries schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Bij werkt het dus wel, bedrade t6 lyric. Je hoort vaak niets van bij wie het wel werkt. Dus goede kans dat je te stellig ben met OpenTherm.
Als jij de t6 naar 21 graden zet gaat de WP aan? En als die temperatuur bereikt is gaat hij daadwerkelijk weer uit?
Of lijkt het bij jou goed te gaan, omdat de stooklijn je woning rond dezelfde temp warm houdt als die jij via thermostaat wenst?

Zou toch vreemd zijn als dit per woning verschilt, met exact dezelfde setup.
En jij gebruikt m ook all electric ? Of hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Nou, laat ik dan de nuance aanbrengen dat de wp 'bij mij' volledig los van de thermostaat functioneert.
Setpoint bepaalt hij obv stooklijn/buiten temp. Als het bereiken van die setpoint te lang duurt gaat mijn wp als een gek opschalen, tot in de hoge temperatuur stooklijnen. Ook al had mijn huis niet eens een warmtevraag, het was al 21.5 (zie posts van gisteren).

Bij mij doet hij dus werkelijk niets uit op de thermostaat. Heb een honeywell round modulation. Had liever een t6, maar wou testen of deze betere sturing geeft. Niet dus. Ik ga daarom alsnog een t6 ophangen, kan ik in ieder geval beter monitoren.
En als de warmtepomp de thermostaat gebruikt als ruimte compensatie, een weersafhankelijke regeling met ruimte compensatie.
Gemeten binnen temperatuur + buitentemperatuur en gewenste aanvoer en retour vanuit de stooklijn .
En de warmtepomp ziet dat de ruimte niet warmer wordt , of nog erger hij merkt dat het kouder wordt. Dan zal hij het vermogen gaan opvoeren en de aanvoer automatisch gaan verschuiven .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
KleineMatrose schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:02:
Deze open therm aansturing gaat niet werken op de manier waarop adlar dit uitgedacht heeft. Een ‘dynamische’ stooklijn in combinatie met een laag temperatuur verwarmingssysteem is waanzin.

Een warmtepomp is bedoeld om met zeer lage temperaturen continue te werken en je woning op temperatuur te houden, niet om een aantal keer per dag enorm te gaan stoken.

De Jan module is ontwikkeld om op afstand instellingen aan te passen, om de doodeenvoudige reden dat het ze dan minder service bezoeken kost.

Met wat ik hier lees, worden klanten als proefkonijnen gebruikt om die module te testen, om vervolgens zeer moeilijk of zelfs helemaal niet bereikbaar te zijn als dat misgaat. Ze moeten zich schamen.
Misschien namens de zwijgende meerderheid: De warmtepomp werkt hier op stooklijn 8 met de jan-connect goed. Continu 19 graden hier in huis en geen gekke uitspattingen zoals sommigen blijkbaar zien en meemaken.

Voordat er nu (opnieuw) algehele conclusies getrokken worden over het functioneren van de jan-connect: Het kan dus blijkbaar wel. Maar goed, ik ben ook niet aan het aansturen via home-assistant en laat alles gebeuren via de jan-connect . :)

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:34
jvries schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Je krijgt hier inderdaad het idee dat het allemaal niet werkt door al die berichten, terwijl het bij ons ook prima lijkt te werken met een bedrade T6 en vloerverwarming. Maar ik ga ook niet aldoor de temperatuur aanpassen. Die staat constant op 20 graden en die wordt alleen overschreden als de zon veel schijnt. Bij ingebruikname van de Jan heeft de monteur deze wel aangepast op onze woning en ik moest bellen als het niet goed leek te gaan. Heeft iedereen met klachten al wel contact gezocht met Adlar? Als het goed is kunnen zij door de Jan zien wat jouw systeem doet en daar aanpassingen op doorvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 13-09 12:44
h3rj4n schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Edit \
Dank voor je uitleg, maar bij mij gaat het toch wat anders, heb ik het idee.
6 uur vanmorgen slaat de warmtepomp aan, op dat moment is
Tempset 27
Buiten temp 7
Inlet temp 25
Outlet temp 25

om 6:30 uur is
Inlet 28 De inlet is dus binnen een half uur op 28!!
Outlet 33
Buiten temp 7

om 12 uur ( 6 uur later ) en gaat afschalen
Inlet 27
Outlet 30 ( vanaf 10 uur al constant op 30 )
Buitentemp 12

Volgens jou, begrijp ik, zou de warmtepomp al snel moeten afschalen.

Ik hoop dat de stooklijn LH8 perikelen snel opgelost zijn, zodat de warmtepomp rekening houdt met de gevraagde temperatuur.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
hwennink schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Tempset 27
Buiten temp 7
Inlet temp 25
Outlet temp 25

Outlet 33
Buiten temp 7

Inlet 27
Buitentemp 12

Ik hoop dat de stooklijn LH8 perikelen snel opgelost zijn, zodat de warmtepomp rekening houdt met de gevraagde temperatuur.
excuus; foutje , was iets te snel ;)

[ Voor 29% gewijzigd door fvanderstege op 23-10-2024 14:11 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
[...]

Niet helemaal. Zolang de WP een temperatuur verschil kan houden van 3 graden (bind mij er niet op vast, is een aanname) tussen inlet en outlet dan blijft hij doorgaan. Dus als de gevraagde temperatuur 27 graden is en deze wordt niet of nauwelijks overschreven door een outlet van 30 graden dan blijft hij door gaan.

Wat ik wel bijzonder vind is dat je om 12 uur nog steeds de 27 graden (stel temperatuur) hebt. Deze grafiek toont stooklijn van 34 graden water bij -10. Je zou verwachten dat bij 12 graden de stel temp terug is geschroefd naar 25 graden en dat de WP zichzelf zou moeten uitschakelen. Ik zit nu de handleiding van Adlar er bij te pakken en als je de grafiek mag geloven die daar instaat dan is de stel temperatuur voor HL7 inderdaad 27 graden tussen de buiten temperaturen van 0 en 14. Ik hoop echt voor je dat HL8 snel weer werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Je krijgt hier inderdaad het idee dat het allemaal niet werkt door al die berichten, terwijl het bij ons ook prima lijkt te werken met een bedrade T6 en vloerverwarming. Maar ik ga ook niet aldoor de temperatuur aanpassen. Die staat constant op 20 graden en die wordt alleen overschreden als de zon veel schijnt. Bij ingebruikname van de Jan heeft de monteur deze wel aangepast op onze woning en ik moest bellen als het niet goed leek te gaan. Heeft iedereen met klachten al wel contact gezocht met Adlar? Als het goed is kunnen zij door de Jan zien wat jouw systeem doet en daar aanpassingen op doorvoeren
En @fvanderstege

Ik doe ook niets met Home Assistant. Ik heb de adlar als All Electric oplossing, met een honeywel round modulation thermostaat. Mijn wens is ook juist om zo min mogelijk te doen, gewoon thermostaat op 20 en klaar.

Op stooklijn HL8 ging hij dus op dag 1 al totaal een eigen leven leiden en had ik het bijna 22 graden in huis (en hij was nog lang niet van plan te stoppen met een set temp van 44).
De set temp werd steeds hoger gezet en de WP bleef maar verwarmen.
Even inleren kan ik snappen, maar hier zat 0 logica in.

Het viel me vanaf het begin al op, dat als ik de thermostaat bijv van 20 naar 21 draai, de warmtepomp niet aan sloeg. Bij jullie reageert hij dus wel op een warmtevraag? En hoe lang duurt dat? ( ik zie ook mensen spreken over vertraging)
En gaat ook uit/minder hard werken wanneer de gewenste kamertemperatuur is bereikt?

Bij mij reageert hij dus niet op zowel warmtevraag, als temperatuur bereikt en dat hij dus wel mag stoppen of verlagen.
Ik heb adlar hier over gemaild, maar dat laat even op zich wachten. Ze zijn extreem druk en onderbemenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
redcap schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Je hebt zeker een punt.
Algemeen gesproken, als je een systeem hebt (willekeurig van welke leverancier), de leverancier regelt dat in en je gaat zelf aan de instellingen zitten, dan moet je wellicht niet al te hard piepen dat het niet werkt.

Als je de leverancier het systeem laat inregelen en je ziet onverwacht/ongewenst gedrag, dan heb je een punt met "Het werkt niet".

Daarmee ze gek niet dat je niet zelf aan de knoppen mag draaien, maar wel dat (een deel van de) verantwoordelijkheid bij jezelf ligt.

En laten we eerlijk wezen, zou "je" zelf de verantwoordelijkheid voor een door jouw gebouwd IT systeem accepteren als de gebruiken aan de configuratie mag zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@macfocus ik heb niets gedaan anders dan aan mijn thermostaat draaien en het systeem leidt compleet een eigen leven.
Het is niet zo dat iedereen waarbij het niet goed werkt allemaal aan het tweaken is. Soms is het tweaken ook pas achteraf, noodgedwongen omdat er anders niets te sturen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 14:01
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:15:
@macfocus ik heb niets gedaan anders dan aan mijn thermostaat draaien en het systeem leidt compleet een eigen leven.
Het is niet zo dat iedereen waarbij het niet goed werkt allemaal aan het tweaken is. Soms is het tweaken ook pas achteraf, noodgedwongen omdat er anders niets te sturen valt.
Klopt, ook ik wil alleen maar een thermostaat instellen en dat mijn huis (woonkamer) op deze temperatuur wordt geregeld. Zo is het beloofd met de LT8/JAN/thermostaat configuratie die Adlar aan het uitrollen is.

Maar helaas.

Dan zijn de verwarmingscurven zoals beschreven in de manual de optie om op terug te vallen.

Homeautomatisering is dan handig om dat laatste te automatiseren, ik verander de settings van de Adlar niet.
Zodra de LT8/JAN/thermostaat werkt dan ga ik hier graag weer naar over.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
marnie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Klopt, ook ik wil alleen maar een thermostaat instellen en dat mijn huis (woonkamer) op deze temperatuur wordt geregeld. Zo is het beloofd met de LT8/JAN/thermostaat configuratie die Adlar aan het uitrollen is.

Maar helaas.

Dan zijn de verwarmingscurven zoals beschreven in de manual de optie om op terug te vallen.

Homeautomatisering is dan handig om dat laatste te automatiseren, ik verander de settings van de Adlar niet.
Zodra de LT8/JAN/thermostaat werkt dan ga ik hier graag weer naar over.
Exact ook mijn gedachte.
Tevens is HA (of andere thuisautomatisering) voor het loggen en wellicht (gezamelijk?) zoeken naar de oorzaak of aanknoop punt van het probleem ook fijn. Op die manier kan je dat ook weer naar Adlar zelf toe aanleveren.

Voorlopig werkt die momenteel bij mij op Stooklijn 7 helemaal prima en ik heb hem daar op advies van Adlar er voorlopig op gezet totdat ze de problemen verholpen hebben met de JAN module. Het is tevens ook niet bekend hoe wijdverspreid dit probleem is. Zoals te lezen viel: Sommigen hebben dus totaal geen problemen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:15:
Snap ik, ging me ook meer om het principe.
Ik zit zelf ook met een Jan/LT8 die niet altijd doet wat ik wil.
En ik tweak ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[...]

Tempset 27
Buiten temp 7
Inlet temp 25
Outlet temp 25

Outlet 33
Buiten temp 7

Inlet 27
Buitentemp 12

je kunt het volgende ook nog proberen: als de warmtepomp van hl8 afgehaald is en bijv. op hl7 is gezet: wp via app uitzetten, hoofdschakelaar ook uit waardoor de pomp helemaal van de stroom af gaat. Even wachten en vervolgens alles weer aanzetten. De pomp start dan helemaal opnieuw . Ik heb dit een enkele keer in de afgelopen anderhalf jaar succesvol toegepast na het veranderen van stooklijn.
sinds het gebruik van custom stooklijn hl8 niet meer toegepast bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 19:44
HeHoe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:47:
Bedankt voor jullie reactie.
Maarhier het antwoordt, op mijn vraag hierover van Adlar is

Goedenavond,
Wanneer u een aan/uit thermostaat heeft dan reageert deze niet op de warmtepomp. De pomp werkt met een opentherm sturing. Wellicht dient de thermostaat vervangen te worden voor een ander model zodat deze wel samen kunnen communiceren.

Met vriendelijke groet,
Warm regards,
Mark
Team Adlår Castra

@marnie,

Ik idee had ik ook al. (y) [Afbeelding]
Op deze site (Gelijke ? WP ? andere software) hebben ze het over een aan/uit thermostaat op contact 19 -20
https://hgb-trading.nl/monoblock-6kw

Heb mijn script aangepast. Als de kamers op temperatuur zijn, thermostaat uit, zet ik nu de de stooklijn op 15 graden( laagste temperatuur van de WP als deze aanstaat)
Indien een temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt wordt de ingestelde stooklijn Hl.. gevolgd.

Eens kijken hoe 1 en ander gaat. :)
Let op,de genoemde instellingen gelden bij toepassing van een zone regeling en buffervat
De parameter P05 was op 1 ingesteld door de “specialist”. Na ontvangst van de handleiding voor gevorderden. Blijkt dat mijn conclusie dat de warmtepomp niet op de aan/uit thermostaat reageerde juist was. Heb nu de parameter P05 op 0 gezet. En zie de warmtepomp gaat aan als een zone warmte vraag. Tevens heb ik P116 op waarde 0 gezet.
En zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXNlsvb0LI7r-25AXMjxkoQlNPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2sTnCxmqSnBZIYoqoeKCjKT.png?f=fotoalbum_large

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
HeHoe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:17:
[...]

De parameter P02 was op 1 ingesteld door de “specialist”. Na ontvangst van de handleiding voor gevorderden. Blijkt dat mijn conclusie dat de warmtepomp niet op de aan/uit thermostaat reageerde juist was. Heb nu de parameter P02 op 0 gezet. En zie de warmtepomp gaat aan als een zone warmte vraag. Tevens heb ik P116 op waarde 0 gezet.
En zie [Afbeelding]
Wat is p02? En ben je bereid die handleiding te delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 09:56
bijgaand de uitgebreide handleiding en op blz 89 staat jouw parameter P02

https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 19:44
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Wat is p02? En ben je bereid die handleiding te delen?
Sorry, moet P05 zijn 8)7

Let op,de genoemde instellingen gelden bij toepassing van een zone regeling en buffervat

@pentaw1nz

gewoon een mail aan Info@adlar.nl sturen met de vraag

zou ik de “bedieningshandleiding voor geavanceerde gebruikers” willen ontvangen.
Kun je deze bedieningshandleiding voor geavanceerde gebruikers kunnen toe sturen?

Kamerthermostaat.
Sluit de een AAN/UIT thermostaat aan om de warmtepomp aan of uit te zetten.

Parameter , waarde
P05, 0 (Default)
Description
Maakt gebruik van een AAN/UIT thermostaat mogelijk.
AAN: Inschakelen
UIT: Uitschakelen, Sanitair warm water( SWW) inbegrepen
Example
Wanneer de thermostaat AAN is, gaat de warmtepomp aan als de watertemperatuur lage is dan de temperatuur behorende bij een stooklijn.
Wanneer de thermostaat UIT is, gaat de warmtepomp niet aan en schakel ook niet over naar de DHW instelling als er vraag is naar huishoudelijk warm water(DHW)

Parameter , waarde
P05, 1
Description
Warmtepomp reageert niet op een AAN/UIT thermostaat, de watertemperatuur wordt op temperatuur behorende bij de ingestelde stooklijn gehouden. De bediening van de warmtepomp gaat via het bedienpaneel.

Parameter , waarde
P05, 2
Description
Maakt gebruik van een AAN/UIT thermostaat mogelijk.
UIT: Uitschakelen warmtepomp gaat in standby-modus
Example
Wanneer de thermostaat AAN is, gaat de warmtepomp aan als de watertemperatuur lage is dan de temperatuur behorende bij een stooklijn.
Wanneer de thermostaat UIT is, gaat de warmtepomp naar de standby-modus

Parameter , waarde
P05, 3
Description
Maakt gebruik van een AAN/UIT thermostaat mogelijk
UIT: Uitschakelen, SWW uitgezondigd
Example
Wanneer de thermostaat UIT is, gaat de warmtepomp niet aan, maar wanneer er vraag is naar huishoudelijk warm water(DHW), zal de warmtepomp overschakelen naar de DHW instelling

Conclusie bij gebruik van de warmtepomp zonder SWW en met gebruik van een kamerthermostaat (aan/uit) zou de instelling van parameter P05 = 0 zijn.

Bron.

Installatie Handleiding https://drive.google.com/...atPY6p5_LA0lP1znLdsr/view
Service Manual https://www.manualslib.co...Solareast-Bln-006tb1.html

[ Voor 108% gewijzigd door HeHoe op 24-10-2024 13:34 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Een voorzichtige update;
Vanmiddag weer van hl7 naar hl8 gegaan. Resulteerde aanvankelijk in een set temp van 18. In huis was het 20.
Thermostaat op 20.5 gedraaid, er was warmtevraag. De WP ging niet gelijk aan (zoals cv ketel), maar heb het even aangekeken.

Wat me wel opviel; hij reageerde! Ongeveer ieder kwartier ging de set temp 1 graad omhoog. Toen deze hoog genoeg was (rond de 26) ging die mooi een paar uur rustig lopen pruttelen op 400-700 w

Net vond ik t warm genoeg. Het was al een tijdje 20.5 en hij bleef mooi constant doorverwarmen met 29 graden aanvoer. Thernostaat weer op 20 gezet.
In eerste instantie gebeurt er weer niks, maar daarna wederom ieder kwartier de set temp 1 graad naar beneden. Toen de set temp 2 graden was gezakt sloeg de WP af.

Dit lijkt de goede kant op te gaan! Weet niet of Adlar iets heeft veranderd n.a.v. mijn mail. Die vreemde uitschieter richting 42 graden set temp en een loei heet huis op dag 2 dat ik de WP heb kan ik nog steeds niet verklaren.

Ik ben benieuwd hoe dit blijft gaan, maar als dit zo blijft ben ik zeer tevreden. En dus ook duidelijk hoe stapsgewijs de Set temp wordt aangepast bij een veranderende vraag vanuit de thermostaat.

Daarnaast blijf ik even monitoren hoe het gaat met dat 10 x per minuut aanspringen van de pomp om 13l/min te pompen. Dat is wel erg irritant. Doet ie soms uren lang, soms heel lang niet.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL6-zMz4veG5eVcyxlEL9f_muMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA6CUcIqUYi0mdpO7Jo3PMU7.jpg?f=fotoalbum_large

Nou dat was snel... WP gaat netjes uit omdat er geen warmtevraag is. Begint daarna opeens uit het niets weer te blazen en stapsgewijs de set temp weer richting de 40 te zetten... thermostaat staat op 20, binnen is het nu 21, en toch besluit hij dat dit handig is om te doen. zelfde probleem dus.

Heel raar.. benieuwd wat hiervoor de trigger is.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmrs73
Ook bij mij gaat het vandaag goed, nadat de Adlar maandag maar bleef verwarmen heb ik ook de pomp uitgezet in de App. Aangezien het gisteren nog warm was is er ook niet gestookt.
Vandaag zie ik ineens dat hij een heel mooi opbouwend stookgedrag vertoond, dit heb ik zelf nog niet eerder zo gehad. Om 20.45 ging mijn T6 thermostaat van 20 naar 19 graden en warempel ik zie de grafiek weer zakken. Zal het dan toch goed komen, vrijdag komt Adlar bij mij langs om de situatie te bekijken en hopelijk aan te passen. Zie hieronder de grafiek die ik nog niet eerder zo heb gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi0rCwn3-L5coUWOWoXDhXlemSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJHQW5JUNftNWuIzLZk5dNpt.png?f=fotoalbum_large

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:09:
Nou dat was snel... WP gaat netjes uit omdat er geen warmtevraag is. Begint daarna opeens uit het niets weer te blazen en stapsgewijs de set temp weer richting de 40 te zetten... thermostaat staat op 20, binnen is het nu 21, en toch besluit hij dat dit handig is om te doen. zelfde probleem dus.

Heel raar.. benieuwd wat hiervoor de trigger is.
Dit is dus bij mij elke avond stipt 22:00 om stooklijn 8.
Het kan de ene dag overdag gewoon goed gaan met minimale verwarming, de meeste dagen gebeurt er niets overdag, zelfs als er warmtevraag is. Maar elke avond stipt 22:00 knalt die naar 40 steltemperatuur, werkt zich de pleuris door de nacht heen om dat te bereiken om om 05:00 sochtends weer stil te vallen.

Dus ik ga komende dagen op LT7 zitten om te kijken of dit gewoon werkt en wacht op het mailtje van Adlar om hem weer naar LT8 te zetten.

Maar vandaag was in ieder geval heerlijk. De vloer was licht-warm, de woning was keurig 19.5 graden (set temp van de thermostaat is 19) en hij pruttelt 'maximaal' momenteel zo'n 500W en zakt daarna weer, om de watertemperatuur op peil te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
LT7 gaat hier prima, alleen staat je thernostaat dan natuurlijk even buiten spel.
For the time being is dat denk ik de enige optie.

Ik heb Adlar maandag gemaild, benieuwd wanneer ik van ze hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Als jij de t6 naar 21 graden zet gaat de WP aan? En als die temperatuur bereikt is gaat hij daadwerkelijk weer uit?
Of lijkt het bij jou goed te gaan, omdat de stooklijn je woning rond dezelfde temp warm houdt als die jij via thermostaat wenst?

Zou toch vreemd zijn als dit per woning verschilt, met exact dezelfde setup.
En jij gebruikt m ook all electric ? Of hybride
Ja, all electric, ik heb het getest: als ik de thermostaat verhoog, reageert de warmtepomp na 5 min met de pomp en even later ook in compressorbedrijf. Met een 2 gr C hogere setpoint dan voorheen. Dat aanslaan is geen toeval, de interval is na verhoging ook fors verkort. Ik snap je frustratie wel degelijk.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mmrs73 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:12:
Ook bij mij gaat het vandaag goed, nadat de Adlar maandag maar bleef verwarmen heb ik ook de pomp uitgezet in de App. Aangezien het gisteren nog warm was is er ook niet gestookt.
Vandaag zie ik ineens dat hij een heel mooi opbouwend stookgedrag vertoond, dit heb ik zelf nog niet eerder zo gehad. Om 20.45 ging mijn T6 thermostaat van 20 naar 19 graden en warempel ik zie de grafiek weer zakken. Zal het dan toch goed komen, vrijdag komt Adlar bij mij langs om de situatie te bekijken en hopelijk aan te passen. Zie hieronder de grafiek die ik nog niet eerder zo heb gehad.

[Afbeelding]
Ik zie in de data van vandaag dat de 'set water temp' ook bij ons soms sneller dan 30 minuten de temperatuur met 1 graad verhoogd of verlaagd. Soms zelfs al een aanpassing binnen enkele minuten. De warmtepomp is uiteindelijk niet aangegaan omdat de huiskamer door zoninstraling warmer werd dan de thermostaat.

Uit de data van de afgelopen week denk ik dat bij ons de LT8 wel werkt en ook reageert op de thermostaat. Met de Honeywell Round kan ik helaas niet zien wanneer er warmtevraag ik, maar de thermometer die 50cm verder zit kan ik wel monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuWXcUNBRQv9oScKNk8acU7JSJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWvcbPkkgwCVYraNikt459PD.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons staat de thermostaat op 20,5 en bij een neergaande trend stijgt langzaam de water temperatuur setting om zeer snel naar beneden te gaan wanneer de temperatuur door de zoninstraling te gaan zakken. Uiteindelijk is de max op 26 graden uitgekomen en dat is 4 graden hoger dan de water temperatuur op de inlaat bij ons. Bij 27 zou de warmtepomp aan moeten slaan tenzij het is aangepast.

Ik ben ook benieuwd naar de App van Adlar. Deze zou binnenkort uitkomen. In de app die de service monteur gebruikte om de warmtepomp in te regelen was o.a. de thermostaat temperatuur instelling te zien. Hopelijk geeft de App straks meer inzicht en mogelijk ook meer controle. Als het de Smart Life app is met een ander jasje er omheen zou ik het jammer vinden.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@kiddyl gebruik jij 'm ook all electric?

Je hebt het over een app om in te regelen. Hier hebben ze alleen gemonteerd, en op zijn mobiel moest de monteur wat waardes invoeren die de JAN module doorgaf. Er is echter niks ingeregeld of afgesteld oid.

Misschien dat hier ook verschil zit in wat de monteurs doen, en verklaart dat hoe mensen met exact dezelfde setup compleet ander gedrag ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:49:
@kiddyl gebruik jij 'm ook all electric?

Je hebt het over een app om in te regelen. Hier hebben ze alleen gemonteerd, en op zijn mobiel moest de monteur wat waardes invoeren die de JAN module doorgaf. Er is echter niks ingeregeld of afgesteld oid.

Misschien dat hier ook verschil zit in wat de monteurs doen, en verklaart dat hoe mensen met exact dezelfde setup compleet ander gedrag ervaren?
Wij gebruiken hem hier all electric. Van een document op zijn mobiel is de regelmodule ingesteld (ik wil zelf nog een keer alles nagaan en de gegevens daarvan noteren) en bij het instellen van de wireless thermostaat kon de service monteur in een app zien wanneer deze connectie had en op welke temperatuur ik hem had ingesteld. Die maakte denk ik contact met de JAN module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-09 16:15
De T6 maakt het steeds bonter.
Wanneer ik de thermostaat uit zet en dus alleen de temperatuur uitlees, dan geeft deze tot een graad lager dan de eigelijke temperatuur aan. Zet ik vervolgens de thermostaat aan, dan springt deze gelijk een graad hoger. Weer uit, dan weer een graad lager.
Als ik de T6 aan laat met een schema dan volgt de temperatuur het schema zonder dat de temperatuur daadwerkelijk wijzigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 13-09 16:32
Heren,

Ik heb de proef even op de som genomen door ook eens te proberen wat stooklijn HL8 mij mogelijk zou kunnen brengen, inmiddels namelijk al een tijdje in het bezit van de JAN module.

Ik kan het volgende inmiddels wel met zekerheid aangeven:

Warmtepomp reageert totaal niet op input thermostaat, staat al sinds 5 uur gisteravond uit, dit terwijl mijn thermostaat sowieso vanaf 01:31 warmtevraag heeft. Inmiddels even aan het bellen met Adlar om te kijken hoe dit opgelost kan worden, of dat ik net zoals voorheen, weer terug moet naar de ouderwetse stooklijn HL6. Ze nemen binnenkort even contact met mij op, storing is als urgent aangemaakt aangezien het nu best fris begint te worden in huis :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:39
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:40:
Heren,

Ik heb de proef even op de som genomen door ook eens te proberen wat stooklijn HL8 mij mogelijk zou kunnen brengen, inmiddels namelijk al een tijdje in het bezit van de JAN module.

Warmtepomp reageert totaal niet op input thermostaat, staat al sinds 5 uur gisteravond uit, dit terwijl mijn thermostaat sowieso vanaf 01:31 warmtevraag heeft. Inmiddels even aan het bellen met Adlar om te kijken hoe dit opgelost kan worden, of dat ik net zoals voorheen, weer terug moet naar de ouderwetse stooklijn HL6. Ze nemen binnenkort even contact met mij op, storing is als urgent aangemaakt aangezien het nu best fris begint te worden in huis :).
Is de set-temp wel gestegen vanaf 01:31? Of staat deze nog steeds op 15 graden? Het kan namelijk echt een flink aantal uur duren voordat de set-temp hoog genoeg is waardoor de warmtepomp aanslaat.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Destynx schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Is de set-temp wel gestegen vanaf 01:31? Of staat deze nog steeds op 15 graden? Het kan namelijk echt een flink aantal uur duren voordat de set-temp hoog genoeg is waardoor de warmtepomp aanslaat.
Set temp staat sinds half 5 gisteravond op 25 graden en veranderd niet, dit met een output en input temperatuur van 21 graden.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Set temp staat sinds half 5 gisteravond op 25 graden en veranderd niet, dit met een output en input temperatuur van 21 graden.
Als de set-temp niet veranderd dan is er inderdaad iets mis en reageert de warmtepomp niet op de thermostaat. Vermoedelijk een fout met het aansluiten van de JAN-module.

Welke thermostaat gebruik jij?

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik had gisteren ook voorzichtige hoop dat het zou gaan werken. Na warmtevraag via thermostaat en stooklijn HL8 ging de set temp ieder kwartier met 1 graad omhoog. En later ook weer netjes uit.

Daarna dus vrijwel direct weer zo'n boost naar 40 graden zonder enige warmtevraag..

Ik dacht vanochtend 9u; laat ik het nog een x proberen.
Weer warmtevraag via thermostaat (21 en het is hier 20).
Set temp reageert niet. Sterker nog; is sinds 9u gedaald van 22 naar 21 graden.

Ook nog thermostaat op 22 gezet, maar er gebeurt niks.

Vandaag komt mijn t6 binnen. Die ga ik ook even aansluiten. Die round modulation vind ik wel erg beperkt. Had die alleen aangeschaft in de hoop dat het meest simpele apparaat de Adlar zou laten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Destynx schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Als de set-temp niet veranderd dan is er inderdaad iets mis en reageert de warmtepomp niet op de thermostaat. Vermoedelijk een fout met het aansluiten van de JAN-module.

Welke thermostaat gebruik jij?
Ik gebruik de Tado thermostaat, een thermostaat waarvan zij vanaf het begin al aangaven dat deze zou werken met de Adlar Castra, deze staat nu ingesteld op het OT protocol.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:40:
Heren,

Benieuwd wat ze bij jou aangeven, en of we daar allemaal iets aan hebben.

Ik zit niet in de kou, dus ze kan de melding niet doorzetten net urgentie werd aangegeven.
Met hl7 blijft mijn huis prima rond de 20 graden, maar het is duidelijk dat het niet werkt zoals beloofd.

De laatste factuur houd ik daarom ook nog even achter de hand tot ik reactie heb.
Heb ook tot 4 november om te betalen en hoop dat het tzt toch geregeld is of er in ieder geval duidelijkheid is geboden.

Mocht dit niet zo zijn, kan ik hier dan nog iets mee in termen van in gebreke stelling oid? Hoop dat 't niet nodig is hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Benieuwd wat ze bij jou aangeven, en of we daar allemaal iets aan hebben.

Ik zit niet in de kou, dus ze kan de melding niet doorzetten net urgentie werd aangegeven.
Met hl7 blijft mijn huis prima rond de 20 graden, maar het is duidelijk dat het niet werkt zoals beloofd.

De laatste factuur houd ik daarom ook nog even achter de hand tot ik reactie heb.
Heb ook tot 4 november om te betalen en hoop dat het tzt toch geregeld is of er in ieder geval duidelijkheid is geboden.

Mocht dit niet zo zijn, kan ik hier dan nog iets mee in termen van in gebreke stelling oid? Hoop dat 't niet nodig is hoor
We gaan het meemaken, ze zijn meestal niet zo snel met reageren overdag.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

We gaan het meemaken, ze zijn meestal niet zo snel met reageren overdag.
Ik heb maandagmiddag al gemaild :)
Nog niets gehoord.
En er nog eens achteraan gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Ik heb maandagmiddag al gemaild :)
Nog niets gehoord.
En er nog eens achteraan gebeld.
Dat zal prima kunnen, alleen hier zonder contact ook geen verwarming. (op een stiekeme airco na op de 2e verdieping waar ik nu aan het werk ben die op 21 graden aan het verwarmen is momenteel :) )

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De WP zelf werkt toch wel gewoon met de handmatige stooklijnen? In de kou kun je dan eigenlijk ook niet zitten.
Maar goed, dat zijn nu wel de enige meldingen waar prioriteit ligt. Keep us posted 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik de Tado thermostaat, een thermostaat waarvan zij vanaf het begin al aangaven dat deze zou werken met de Adlar Castra, deze staat nu ingesteld op het OT protocol.
Ik gebruik deze ook (draadloos, ontvanger hangt aan de JAN-Module) en bij mij loopt de set-temp wel op en af op basis van de binnentemperatuur en ingestelde waarde. Het gaat wel veel te traag dus niet bruikbaar, maar technisch functioneert het.

Als je wil kan ik wel wat foto's maken hoe het aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 12:10

Ik deed niets. Ik blijf overal vanaf, monitor enkel via Homey wat er allemaal gebeurt.
Ik kan de Adlar nog niet aansturen met Homey (misschien maar goed ook 8)7 ), dat komt later wel.

Afgelopen week heeft Adlar een parameter veranderd, sindsdien deze uitschieters. Afgelopen nacht was het weer raak.

[ Voor 6% gewijzigd door BerndGaykema op 24-10-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@MrBas

zou een complete herstart misschien helpen? wp uit en de hoofdschakelaar even uit. Daarna alles opstarten . Wel eerst de stooklijn op hl8 zetten voordat je hem uitzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
fvanderstege schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:29:
@MrBas

zou een complete herstart misschien helpen? wp uit en de hoofdschakelaar even uit. Daarna alles opstarten . Wel eerst de stooklijn op hl8 zetten voordat je hem uitzet
Dit inderdaad al een keer uitgeprobeerd. Mocht helaas niet baten.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Bij ons is de warmtepomp vanochtend kort gaan verwarmen. De warmtepomp ging aan bij een temperatuur verschil van 5 graden. Dit gedrag is hetzelfde als voorheen.

Elke 30 minuten 1 graad omhoog, maar ons huis koelt niet snel af. Het grote verschil is dat de temperatuur veel sneller naar beneden gaat wanneer de temperatuur bereiket is. Dit is heel anders dan eerst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7OBvIdNAcP1W99pOJb9uqKWVhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHWwaiWHITsGfBP0eybGGGuR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 22:15
kiddyl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:51:
Bij ons is de warmtepomp vanochtend kort gaan verwarmen. De warmtepomp ging aan bij een temperatuur verschil van 5 graden. Dit gedrag is hetzelfde als voorheen.

Elke 30 minuten 1 graad omhoog, maar ons huis koelt niet snel af. Het grote verschil is dat de temperatuur veel sneller naar beneden gaat wanneer de temperatuur bereiket is. Dit is heel anders dan eerst.

[Afbeelding]
Deze grafieken geven wel mooi het probleem weer van de JAN module. Iedereen zal de thermostaat rond de 20 graden hebben ingesteld. Maar de Warmtepomp zal bij een delta T van 5 graden pas vanaf een stel temperatuur van 26 graden aan gaan . Als het JAN module iedere keer vanaf 19 graden de stel temperatuur gaat verhogen duurt het uren voordat je enige reactie ziet. Ze moeten hem zo programmeren dat hij bij warmtevraag op 26 graden start. En dan elk kwartier een graad erbij totdat de gewenste stel temperauur bereikt is. Op de huidige manier is het systeem veel te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:34
martijn3 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Deze grafieken geven wel mooi het probleem weer van de JAN module. Iedereen zal de thermostaat rond de 20 graden hebben ingesteld. Maar de Warmtepomp zal bij een delta T van 5 graden pas vanaf een stel temperatuur van 26 graden aan gaan . Als het JAN module iedere keer vanaf 19 graden de stel temperatuur gaat verhogen duurt het uren voordat je enige reactie ziet. Ze moeten hem zo programmeren dat hij bij warmtevraag op 26 graden start. En dan elk kwartier een graad erbij totdat de gewenste stel temperauur bereikt is. Op de huidige manier is het systeem veel te traag.
Klopt naar mijn idee!
Tegen de tijd dat het huis warm is ga je naar bed en mag ie meestal wel een half graadje minder.
Misschien ietwat overdreven maar doordat hij zo langzaam is zakt soms de temperatuur in huis en als de zon op het raam staat slaat hij af en duurt het daarna weer uren voordat hij weer een paar graden in steltemp om hoog gaat.

vandaag ook weer op HL8 gezet en het werkte wel weer wat beter dan afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
martijn3 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Met vloerverwarming duurt het wel langer voordat het systeem reageert.
Dan zal je dus eerder moeten beginnen met verwarmen om op tijd de juiste temperatuur te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
Destynx schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ik gebruik deze ook (draadloos, ontvanger hangt aan de JAN-Module) en bij mij loopt de set-temp wel op en af op basis van de binnentemperatuur en ingestelde waarde. Het gaat wel veel te traag dus niet bruikbaar, maar technisch functioneert het.

Als je wil kan ik wel wat foto's maken hoe het aangesloten zit?
Bij mij hetzelfde. Tado, draadloos, op LT8 ingesteld. Meerdere keren contact proberen te leggen met Adlar omdat ik dezelfde dingen ervaar als anderen hier zeggen. Technisch werkt het maar het is veel te traag. Met de combinatie vloerverwarming al helemaal. Omdat de set temperatuur maar blijft oplopen en de delta t aanhoudt van 5 graden, blijft de de warmtepomp ook op vol vermogen draaien.
Dus mijn gevoel is ook dat de warmtepomp nu meer verbruikt dan nodig. (Heb geen kWh meter)

Als ik voor het weekend niks hoor, grote kans, dan ga ik eens naar de LT7, om te kijken hoe de ervaringen dan zijn. Ik heb de laatste factuur ook nog open staan overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb vanmiddag de honeywell round verwisseld voor de T6.
Toevallig net op dat moment belde Adlar. Iemand van de technische afdeling die echt even uitgebreid de tijd nam en vooral softwarematig kon meekijken.

We hebben wat getest. JAN module uit, warmtepomp uit, alles weer opnieuw starten.
Ondertussen keek hij mee via verschillende grafieken en logs.

Alles leek goed te gaan. Warmtevraag werd bij hem gedetecteerd. Daarna warmtevraag weer wegnemen ook.
Alle componenten leken ook goed met elkaar te communiceren.
Hij twijfelde nog even om sturing aan te passen op Outlet temp ipv Inlet temp, maar bij bijna volledig vloerverwarming was zijn advies dit toch gewoon op inlet te laten staan.

Uiteindelijk hebben we dus geen instellingen aangepast, maar hij heeft vooral meegekeken en ook even terug in de tijd gekeken.
Alles leek nu goed te communiceren. Misschien door de nieuwe T6 icm alles opnieuw opstarten?

Advies; thernostaat nu laten staan. Even 24 uur aankijken. Dan indien nodig opnieuw contact opnemen.

Nadeel bij die jongens is dat ze steeds moeten wachten op data uit de JAN module. Hierdoor wordt een telefoongesprek 3x langer dan misschien noodzakelijk. Maar de wil om te helpen is er absoluut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Markies! schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Bij mij hetzelfde. Tado, draadloos, op LT8 ingesteld. Meerdere keren contact proberen te leggen met Adlar omdat ik dezelfde dingen ervaar als anderen hier zeggen. Technisch werkt het maar het is veel te traag. Met de combinatie vloerverwarming al helemaal. Omdat de set temperatuur maar blijft oplopen en de delta t aanhoudt van 5 graden, blijft de de warmtepomp ook op vol vermogen draaien.
Dus mijn gevoel is ook dat de warmtepomp nu meer verbruikt dan nodig. (Heb geen kWh meter)

Als ik voor het weekend niks hoor, grote kans, dan ga ik eens naar de LT7, om te kijken hoe de ervaringen dan zijn. Ik heb de laatste factuur ook nog open staan overigens.
Vloerverwarming en een warmtepomp zijn per definitie natuurlijk trage systemen. Je moet ook niet verwachten dat als het nu 19 is, jij de thermostaat op 20 zet, en het over een uur ook 20 is.

Wat m.i. wel sneller kan is dat moduleren van de Adlar en het doorsturen van signalen. Nu is moduleren 1 graad per 15 min (begreep ik en zelf ook ervaren). Als je ver van de gewenste temperatuur zit, omdat het zoals vandaag overdag erg warm en zonnig is, maar je hebt 's avonds wel weer die warmtevraag, dan kan het dus uren duren voordat die Set Temp voldoende is bijgesteld om de warmtepomp überhaupt aan te laten gaan. En dan moet hij nog beginnen met verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:34:
Ik heb vanmiddag de honeywell round verwisseld voor de T6.
Toevallig net op dat moment belde Adlar. Iemand van de technische afdeling die echt even uitgebreid de tijd nam en vooral softwarematig kon meekijken.

We hebben wat getest. JAN module uit, warmtepomp uit, alles weer opnieuw starten.
Ondertussen keek hij mee via verschillende grafieken en logs.

Alles leek goed te gaan. Warmtevraag werd bij hem gedetecteerd. Daarna warmtevraag weer wegnemen ook.
Alle componenten leken ook goed met elkaar te communiceren.
Hij twijfelde nog even om sturing aan te passen op Outlet temp ipv Inlet temp, maar bij bijna volledig vloerverwarming was zijn advies dit toch gewoon op inlet te laten staan.

Uiteindelijk hebben we dus geen instellingen aangepast, maar hij heeft vooral meegekeken en ook even terug in de tijd gekeken.
Alles leek nu goed te communiceren. Misschien door de nieuwe T6 icm alles opnieuw opstarten?

Advies; thernostaat nu laten staan. Even 24 uur aankijken. Dan indien nodig opnieuw contact opnemen.

Nadeel bij die jongens is dat ze steeds moeten wachten op data uit de JAN module. Hierdoor wordt een telefoongesprek 3x langer dan misschien noodzakelijk. Maar de wil om te helpen is er absoluut
Ik zou ook verwachten dat outlet sturen bij een mengverdeler prettiger zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Vloerverwarming en een warmtepomp zijn per definitie natuurlijk trage systemen. Je moet ook niet verwachten dat als het nu 19 is, jij de thermostaat op 20 zet, en het over een uur ook 20 is.

Wat m.i. wel sneller kan is dat moduleren van de Adlar en het doorsturen van signalen. Nu is moduleren 1 graad per 15 min (begreep ik en zelf ook ervaren). Als je ver van de gewenste temperatuur zit, omdat het zoals vandaag overdag erg warm en zonnig is, maar je hebt 's avonds wel weer die warmtevraag, dan kan het dus uren duren voordat die Set Temp voldoende is bijgesteld om de warmtepomp überhaupt aan te laten gaan. En dan moet hij nog beginnen met verwarmen..
En dan in combinatie met een mengverdeler duurt het nog langer voordat de vloer en de ruimte zijn opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ramon_1984 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Ik zou ook verwachten dat outlet sturen bij een mengverdeler prettiger zou gaan werken.
Over de verdeler hebben we het niet gehad,maar zijn stelling was dat bij vloerverwarming het best op inlet kan worden gestuurd.

Waarom zou jij outlet kiezen bij mengverdeler?

Mijn mengverdeler is trouwens middels DVR ventiel aardig te beperken in bijmenging.

Weet iemand trouwens wat deze melding is bij openen app en klikken op warmtepomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7Hr2BjM2U22yFLkSzq64CJ2M_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdDza7Y5KFFg9O7Y5w1Pq8G7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:39:
[...]
Weet iemand trouwens wat deze melding is bij openen app en klikken op warmtepomp?
[Afbeelding]
Je hebt een 1 fase warmtepomp toch?

Update: het bleek dat de monteur de jan module had geinstalleerd maar nog niet gekoppeld had aan de thermostaat 8)7. Nu zelf even gedaan en de warmtevraag lijkt binnen te komen. Warmtepomp schiet aan en verbruikt momenteel 300W, dus niet vol vermogen als wat jullie hebben. Zag wel dat de inlet nog op 28 stond, nu weer op 26 en met een setpoint van 22 graden. Die snap ik dus nog niet helemaal. Ik hou het in de gaten voor nu….

[ Voor 31% gewijzigd door MrBas op 24-10-2024 17:50 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

Je hebt een 1 fase warmtepomp toch?

Update: het bleek dat de monteur de jan module had geinstalleerd maar nog niet gekoppeld had aan de thermostaat 8)7. Nu zelf even gedaan en de warmtevraag lijkt binnen te komen. Warmtepomp schiet aan en verbruikt momenteel 300W, dus niet vol vermogen als wat jullie hebben. Zag wel dat de inlet nog op 28 stond, nu weer op 26 en met een setpoint van 22 graden. Die snap ik dus nog niet helemaal. Ik hou het in de gaten voor nu….
Niet gekoppeld als in geen bedrade verbinding gemaakt? Want dat is het enige dat moet gebeuren toch?
Bij mij draait die nu ook mooi rustig.

En ja de warmtepomp is gewoon op 1 fase aangesloten. Heb een 3 fase aansluiting.
Krijg deze melding nu opeens bij aanklikken warmtepomp in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:59:
[...]

Niet gekoppeld als in geen bedrade verbinding gemaakt? Want dat is het enige dat moet gebeuren toch?
Bij mij draait die nu ook mooi rustig.
Klopt, stom dat ik dat over het hoofd had gezien…
Hier is hij zojuist weer afgeslagen terwijl er wel vraag is. Ik wacht het allemaal even rustig af…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Klopt, stom dat ik dat over het hoofd had gezien…
Hier is hij zojuist weer afgeslagen terwijl er wel vraag is. Ik wacht het allemaal even rustig af…
Afgeslagen hoeft niet meteen iets slechts te zijn. Immers, hij blijft wel het warme water voorlopig rondpompen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Precies dat laatste. Natuurlijk weet ik dat ik geen ketel meer heb en het even duurt. Maar nu zakt de temperatuur weg onder de 19,5 graden, dan gaat de warmtepomp bijstellen en voordat deze aanspringt is het in huis al onder de 19 graden. Dit merkte ik vooral vanochtend wanneer het echt koud is buiten en afkoelen sneller gaat. Het huis is overigens goed geïsoleerd dus afkoelen gaat opzich langzaam. Wat ook niet helpt is dat met deze temperaturen de warmtepomp niet elke dag aanstaat. Dus als die dan aangaat dan duurt het verwarmen van de hele vloer heeeeeel lang. Het zou helpen als de warmtepomp ook gewoon op lage temperatuur een wat korter run tussendoor maakt en zo de temperatuur binnen op peil houdt. Maar dit is mijn gedachte gang en ik ben geen warmtepomp expert. Ik vind de traagheid en de fluctuaties die dat nu met zich meebrengt gewoon irritant. Kreeg overigens net ineens mail van Adlar. Een gekopieerd verhaaltje met uitleg over de werking die ik al wist. Enige wat ik niet begreep was het volgende:

Schommelingen in het weer buiten geven ook schommelingen in de stabiliteit van de temperatuur. Je zult merken als het een paar dagen dezelfde temperatuur is buiten, de warmtepomp een kamertemperatuur veel beter kan vasthouden.

Hoe kan die het beter 'vasthouden ' als de warmtepomp op deze manier regelt? En wat als het dadelijk 5 graden vriest overdag, zolang het constant is werkt het beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Over de verdeler hebben we het niet gehad,maar zijn stelling was dat bij vloerverwarming het best op inlet kan worden gestuurd.

Waarom zou jij outlet kiezen bij mengverdeler?

Mijn mengverdeler is trouwens middels DVR ventiel aardig te beperken in bijmenging.

[Afbeelding]
Aah een DVR, je hebt de verdeler actief gemaakt .
Dat is een goede stap, en dan is de retour regeling te begrijpen, dat zal wat meer rust gaan geven .
Is de aanvoer thermostaat en retour ventiel ook uit de verdeler gehaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
Markies! Helemaal met je eens, het systeem is traag voor een vloerverwarming, bij mij ging de pomp pas om 17.00 verwarmen. Dit lijkt nu wel de tweede dag op rij dat er een mooi stookbeeld is, op dit moment stookt hij maximaal 31 graden in de vloer maar dit zou je dus eigenlijk al eerder op de dag willen hebben. Voordat er nu een graad bij is gekomen is het alweer bedtijd.
Morgen komt Adlar langs dus ik ben benieuwd wat zij nog kunnen aanpassen, heb dus wel het gevoel dat er iets door Adlar is aangepast in de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ramon_1984 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

Aah een DVR, je hebt de verdeler actief gemaakt .
Dat is een goede stap, en dan is de retour regeling te begrijpen, dat zal wat meer rust gaan geven .
Is de aanvoer thermostaat en retour ventiel ook uit de verdeler gehaald ?
Nee de verdeler is verder niet aangepast. Thernostaat staat helemaal open (60l en retourventiel volledig open.

Wellicht ooit nog vervangen, maar wilde nu niet alles tegelijk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mmrs73 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:57:
Markies! Helemaal met je eens, het systeem is traag voor een vloerverwarming, bij mij ging de pomp pas om 17.00 verwarmen. Dit lijkt nu wel de tweede dag op rij dat er een mooi stookbeeld is, op dit moment stookt hij maximaal 31 graden in de vloer maar dit zou je dus eigenlijk al eerder op de dag willen hebben. Voordat er nu een graad bij is gekomen is het alweer bedtijd.
Morgen komt Adlar langs dus ik ben benieuwd wat zij nog kunnen aanpassen, heb dus wel het gevoel dat er iets door Adlar is aangepast in de systemen.
Wat misschien wel kan helpen is het verschil tussen set temp en inlet dat nodig is om aan te slaan (Standaard 5) te verkleinen als dat nodig is.

Ik weet niet of er ook een parameter is om sneller te moduleren ipv 1x per kwartier. Dat zou het natuurlijk oplossen.

Wat komt adlar bij jou doen?
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
pentaw1nz Ik had 2 jaar geleden vloerverwarming laten aanleggen en deze had ook een verdeler met pomp. Vanwege de bijmenging van koud water had ik ook een DVR geplaatst waardoor het verwarmen van de vloer sneller ging. Ik kon alleen wel zien dat als er 35 graden werd aangevoerd naar de verdeler dat er maar 30 graden de vloer inging, oftewel er was altijd verlies van temperatuur.

Bij de installatie van de warmtepomp had ik snel even een nieuwe VTE verdeler zonder pomp besteld en laten aansluiten door Adlar. Ik moet zeggen dat de warmte afgifte beter is dan met pomp, bij inlet 35 graden gaat er ook echt 35 graden de vloer in en daardoor is de vloer ook eerder op temperatuur dan in mijn oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Nee de verdeler is verder niet aangepast. Thernostaat staat helemaal open (60l en retourventiel volledig open.

Wellicht ooit nog vervangen, maar wilde nu niet alles tegelijk doen
Zonde, ik kan niet 123 een doorsnee foto vinden van de thermostaat en van het voetventiel maar als je dat gezien hebt snap je waarom bij een warmtepomp een pomploze verdeler geplaatst wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
LongTimeAgo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Afgeslagen hoeft niet meteen iets slechts te zijn. Immers, hij blijft wel het warme water voorlopig rondpompen :)
Een temperatuur van 21 graden vindt ik nou niet echt bepaald warm. Sinds de laatste keer aanspringen tot nu toe nog niet aan geweest. Ik heb de storingslijn maar gebeld :). En ja er is vraag vanuit de thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 24-10-2024 19:31 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
mmrs73 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:08:
pentaw1nz Ik had 2 jaar geleden vloerverwarming laten aanleggen en deze had ook een verdeler met pomp. Vanwege de bijmenging van koud water had ik ook een DVR geplaatst waardoor het verwarmen van de vloer sneller ging. Ik kon alleen wel zien dat als er 35 graden werd aangevoerd naar de verdeler dat er maar 30 graden de vloer inging, oftewel er was altijd verlies van temperatuur.

Bij de installatie van de warmtepomp had ik snel even een nieuwe VTE verdeler zonder pomp besteld en laten aansluiten door Adlar. Ik moet zeggen dat de warmte afgifte beter is dan met pomp, bij inlet 35 graden gaat er ook echt 35 graden de vloer in en daardoor is de vloer ook eerder op temperatuur dan in mijn oude situatie.
En @Ramon_1984

Ik begrijp absoluut dat een pomploze verdeler de voorkeur heeft. Misschien vervang ik deze later ook nog wel. Was nu even een beetje te veel tegelijk.
Misschien combineren met waterontharder die ook ergens op die plek moet.

Ik herken idd dat de outlet temp van de Adlar een paar graden hoger ligt dan wat er mijn vloer in gaat. Er zal echter ook wat verlies zijn, voordat het bij de verdeler is, is 20 meter.

Wil je op een open verdeler trouwens niet als nog een thermostaat? De wp kan ook wel 50 graden water maken toch? Zal niet snel nodig zijn, maar stel dat hij weer een keer op hol slaat...
Wil geen 50 graden in m'n vloer

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 24-10-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 20:20
MrBas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Hier althans werkt de TADO aansturing als een zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF-N1wR9RguN4YIFZEo48apyjAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZTpkYJQx2S6W5eA1ctCFqqke.png?f=fotoalbum_large

Ter controle, is de Tado thermostaat goed aangesloten en staat in OT stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1oreAUJQfv0jhMxI-0Q6KUJ3Us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9LpoDKCxBR99qZmsvJ8Totu.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1fcXPCg_Dqfm8j5LXVD-BhcEAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wPMEKrzp885uqbLlgRPeXWLQ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbsLQdlOrUTe0XLqe8aG-D_sgYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrv2pKKsRMOg4fPkHGSI0CPT.png?f=fotoalbum_large

Tevens moet de TADO aansturing (al dan niet via een extentiekit) juist zijn aangesloten op je CV., in de opstelling WP-master, CV-slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petrusje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-10-2024
Netjes een brochure mogen ontvangen van Adlar, helaas blijkt dit de oude brochure te zijn met daarin de verkeerde prijzen. Gedurende het telefonisch onderhoud met een medewerker blijkt dat de prijzen al sinds begin dit jaar vernieuwd zijn. Dit scheelt met 6KW € 800,- en met een 10KW €3000,-. Ik voel mij hierdoor opgelicht/genaaid/bestolen. Hierdoor heb ik totaal geen vertrouwen in Adlar en wil geen klant worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avangalen
Antwoord van Adlar gehad over de vraag welke thermostaat wel/niet werkt

Er werken wel andere thermostaten dan Honeywell met onze pomp. De Nest van Google werkt echter niet met de pomp, die maakt inderdaad wel gebruik van Opentherm maar er gaat toch nog iets mis in de communicatie.

Bijvoorbeeld de Toon van Eneco en de Tado werkt wel met onze pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Petrusje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:43:
Netjes een brochure mogen ontvangen van Adlar, helaas blijkt dit de oude brochure te zijn met daarin de verkeerde prijzen. Gedurende het telefonisch onderhoud met een medewerker blijkt dat de prijzen al sinds begin dit jaar vernieuwd zijn. Dit scheelt met 6KW € 800,- en met een 10KW €3000,-. Ik voel mij hierdoor opgelicht/genaaid/bestolen. Hierdoor heb ik totaal geen vertrouwen in Adlar en wil geen klant worden!
Wel de moeite gedaan om hiervoor een account aan te maken. Bedankt voor je bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Petrusje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:43:
Dit kan toch gewoon een eerlijke fout zijn van Adlar? Kijk, het is niet netjes. Maar als de gehele prijs voor hun warmtepomp + installatie en dezelfde WP (om en nabij) bij een concurrent hoger liggen, dan is dat toch nog steeds een goed bod toch?

Je kan alsnog een adviseur vrijblijvend vragen van Adlar en van hun concurrenten en kijken wat voor prijs je uiteindelijk krijgt. Het blijft toch nog een hoop maatwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hele dag netjes rustig gedraaid op HL8.
Het is 20.5 in huis en de set temp was naar 21 gezakt. Inlet en outlet waren nog steeds 22/23.
Nu opeens weer zonder warmtevraag toch deze beslissing om rigoureus te gaan verwarmen...
Lijkt ook stipt on 22.00 te gebeuren zoals door andere gebruikers gemeld...@nlfva1 em @LongTimeAgo
Nadat het de hele dag perfect ging.

Toch maar weer een mailtje sturen.
Hoor het ook graag als iemand anders hier reactie op krijgt. Wellicht helpt het om de klantenservice naar elkaars tickets te verwijzen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwm-bMT-hXCs7IDobLEXqacfOf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPT1VWZILw3WynHFTcvm781X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 24-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:05:
Het is 20.5 in huis en de set temp was naar 21 gezakt. Inlet en outlet waren nog steeds 22/23.
Nu opeens weer zonder warmtevraag toch deze beslissing om rigoureus te gaan verwarmen...
Blijkbaar zijn onze WP nacht'dieren'. ;)
Ik durf hem voorlopig niet meer op LT8 te zetten. Hij staat nu op LT6, want LT7 was nét te weinig verwarming met de huidige temperaturen. En moet zeggen, het werkt uitstekend. huis is 19.5-20 graden (de vraag is 19). Verbruik ligt tussen de 3,30-4kWh per dag.

Toch binnenkort nog even kijken voor het HA script met automagische stooklijn setting op basis van binnen en buiten temperatuur...

Had ik het telefoontje van Adlar vandaag maar opgenomen... Maar ik zat in een belangrijke vergadering :'(

[ Voor 7% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-10-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Blijkbaar zijn onze WP nacht'dieren'. ;)
Ik durf hem voorlopig niet meer op LT8 te zetten. Hij staat nu op LT6, want LT7 was nét te weinig verwarming met de huidige temperaturen. En moet zeggen, het werkt uitstekend. huis is 19.5-20 graden (de vraag is 19). Verbruik ligt tussen de 3,30-4kWh per dag.

Toch binnenkort nog even kijken voor het HA script met automagische stooklijn setting op basis van binnen en buiten temperatuur...

Had ik het telefoontje van Adlar vandaag maar opgenomen... Maar ik zat in een belangrijke vergadering :'(
Kun je wellicht in PB iets delen van een mail adres? Kan ik er wellicht naar verwijzijn omdat de issues en situaties erg op elkaar lijken.
Hoeft natuurlijk niet hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArieAdlar
  • Laatst online: 26-01 00:01
Hier ook precies hetzelfde!
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:05:
Lijkt ook stipt on 22.00 te gebeuren zoals door andere gebruikers gemeld...@nlfva1 em @LongTimeAgo
Nadat het de hele dag perfect ging.

Toch maar weer een mailtje sturen.
Hoor het ook graag als iemand anders hier reactie op krijgt. Wellicht helpt het om de klantenservice naar elkaars tickets te verwijzen?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:43
HeHoe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:17:
[...]

De parameter P05 was op 1 ingesteld door de “specialist”. Na ontvangst van de handleiding voor gevorderden. Blijkt dat mijn conclusie dat de warmtepomp niet op de aan/uit thermostaat reageerde juist was. Heb nu de parameter P05 op 0 gezet. En zie de warmtepomp gaat aan als een zone warmte vraag. Tevens heb ik P116 op waarde 0 gezet.
En zie [Afbeelding]
HeHoe,

Ik heb met bewondering naar je mooie Grafana dashboard zitten kijken. Leuk gedaan met je metertjes aan de rechterkant. Bij de stooklijn zag ik ook staan dat je die met Domoticz aanstuurt. Ik draai zelf ook Domoticz 2024.7, maar het is mij met de Tuya plugin nog niet gelukt om de devices te laten creeren. Heb jij voor mij tips of verwijzing naar een website over hoe je het werkende hebt gekregen?

Alvast bedankt.
Frank.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dit ziet ik geloof ik ook bij niemand anders terug. Ongeveer een uur voordat de WP daadwerkelijk gaat verwarmen, blijft ie dus zo'n 10x per minuut de pomp inschakelen om maximaal water te gaan rondpompen (dat kleine stukje onrustige lijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caTn3bJuRAkr3fkcmHSO8CXmEfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GK7inShPHRFUEDqGS3xLF2Tr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:06:
Dit ziet ik geloof ik ook bij niemand anders terug. Ongeveer een uur voordat de WP daadwerkelijk gaat verwarmen, blijft ie dus zo'n 10x per minuut de pomp inschakelen om maximaal water te gaan rondpompen.

[Afbeelding]
Kan wellicht normaal zijn? Misschien checked hij op die manier de gehele watertemperatuur door de woning alvorens die daar op een settemp gaat zetten?

---

Hmm, ik denk dat ik ook weer een bijzondere situatie heb ontdekt, maar weet even niet of dat normaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD6Tkkd2WWtXlMfmdJmiM3ykBmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xKw8gLtE4TokjkkXi1qtTqf.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt er op dat op Stooklijn 6 (en 7) hij na elk uur, 20 minuten keihard alles rond gaat pompen.
De settemp/doeltemp van de warmtepomp blijft keurig op 27 graden staan en de woning wordt ook niet kouder dan 19 graden.

Dagelijks verbruik van gisteren lag ook op 3,52kWh, niet heel vreemd voor een warmtepomp lijkt mij?

Ik blijf het even aankijken.
Wellicht dat ik toch hier het advies ga opvolgen van even de WP uitzetten en vervolgens ook even de stroom er VOLLEDIG vanaf halen en alles daarna weer rustig opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Kan wellicht normaal zijn? Misschien checked hij op die manier de gehele watertemperatuur door de woning alvorens die daar op een settemp gaat zetten?

---

Hmm, ik denk dat ik ook weer een bijzondere situatie heb ontdekt, maar weet even niet of dat normaal is.

[Afbeelding]

Lijkt er op dat op Stooklijn 6 (en 7) hij na elk uur, 20 minuten keihard alles rond gaat pompen.
De settemp/doeltemp van de warmtepomp blijft keurig op 27 graden staan en de woning wordt ook niet kouder dan 19 graden.

Dagelijks verbruik van gisteren lag ook op 3,52kWh, niet heel vreemd voor een warmtepomp lijkt mij?

Ik blijf het even aankijken.
Wellicht dat ik toch hier het advies ga opvolgen van even de WP uitzetten en vervolgens ook even de stroom er VOLLEDIG vanaf halen en alles daarna weer rustig opstarten.
Ook een beetje in het straatje van wat ik ervaar. Alleen doet ie t bij mij dus 10x per minuut heel kort. En dan een uur lang.
Dat betekent dat de pomp dus honderden keren aan/uit gaat. Lijkt me een beetje te fanatiek.

Het zou logisch zijn als ie dit structureel deed. Maar overdag draait hij gewoon rustig 3l/min en heeft ie deze rare intervallen met de pomp niet.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 25-10-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 18:17
De pomp draait bij jullie altijd een beetje? Bij mij gaat ie naar of 13-15 liter of 0 liter per minuut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6casi2OoFrXpjGekW0Wpiy0ZSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5pnY4xiZs22uNKf1MIuXoaVV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
@pentaw1nz

Hier exact hetzelfde. zonder warmtevraag gisteren uit het niks naar de stel temperatuur 34 gegaan en blijft daarop hangen zonder warmtevraag maar wel deze temp op pijl houden.

LT8 heeft nog heel wat werk nodig.
Van de week toen er wel warmte vraag was ging de stel temp heel langzaam elk uur een graadje omhoog.

De in en oulet temps bleven toen gewoon op 20 graden beiden omdat er al dagen geen warmte vraag was en dat gewoon de temp in de leiding was. De pomp is niet aangeslagen ondanks dat er warmte vraag was.
De steltemp liep op tot 38 graden dus een belletje gedaan aan het einde van de dag , waarna door de receptioniste een call is gelogd .

Niks van terug gehoord totdat gisteren ochtend ineens de stel temp naar 34 is gegaan en de pomp dit aan blijft houden. Staat volgens de app nog steeds op LT8 maar denk dat adlar op afstand via de jan wat heeft aangepast. Niet echt economisch voor het gebruik deze aanpassing maar heb niks verder van ze mogen horen.

Wordt een flinke klus om dit correct of enigsinds normaal werkend te krijgen nu iedereen een werkende pomp nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
Bij mij gaat de pomp alleen aan als de WP gaat werken. Tussendoor eingenlijk altijd 4 L/min.
De vele in/uit schakelingen in het eerste deel van de grafiek zijn het gevolgd van de T6 die constant wisselt van temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/605Txl-GAZtMXz2bOvpsX_XYRh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbDb8YIVT0x8M3gXNH5XWkvY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
PietFace schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:51:
De pomp draait bij jullie altijd een beetje? Bij mij gaat ie naar of 13-15 liter of 0 liter per minuut

[Afbeelding]
Dat is ook merkwaardig.
Ja hij pompt bij mij altijd 3L/min door de leidingen als die niets doet.
Pas wanneer ik hem handmatig uit zet gaat die naar 0L/min.

Echter dus de afgelopen paar dagen op lage temp stooklijn 6 en 7 ontdekt dat er dus elk uur even een 20 minuten lange volle pompsessie plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 10:17
Ik heb gemerkt dat het aanpassen van de bypass druk regelaar de invloed van de snelheid van rondpompen in rust bij mij bepaald.

Op 0,5 heb ik 1L/min , op 0,3 stijgt deze naar 5/6 en bij 0,2 naar 10

Geen idee wat de juiste waarde is . Eerder dit jaar werd mij aangegeven door Adlar dat deze op 0,3 moest staan. 2 weken geleden kreeg ik het advies deze op 0,5 te zetten .

Weet iemand of de hogere waarde zorgt dat juist het systeem voorrang krijgt of juist meer door de bypass gaat ?

[ Voor 42% gewijzigd door m-ruiter227 op 25-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Het zou leuk zijn als Adlar een FAQ online zou zetten voor de "moeilijke" vragen (tevens ook makkelijke vragen). Want hun hulp process via de mail/telefoon gaat momenteel gewoon te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Adlar heeft me teruggebeld. Het probleem van om 22.00 heel hard stoken is idd bekend. Dit is niet structureel, maar bij een aantal warmtepompen.
Het zou gaan om parameters die niet zichtbaar zijn via de JAN module, en die Adlar dus ook niet kan aanpassen. Hl8 overruled hiermee om 22.00 alles.
Ze zijn in afstemming met de fabrikant om dit geregeld te krijgen. De hoop was in de loop van volgende week.
Dan werkt alles echter nog niet naar behoren, Adlar moet dan nog een update doen. Ik sta nu op 'de lijst' en ze nemen contact op wanneer er meer bekend is.

Advies: stel voor 22.00 handmatig een andere stooklijn in en ga in de ochtend weer naar hl8 als deze goed werkt. (Bij mij lijkt hij het overdag wel goed te doen).
Probleem van dat extreem vaak draaien van de pomp staat echter nog wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
m-ruiter227 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:28:
Ik heb gemerkt dat het aanpassen van de bypass druk regelaar de invloed van de snelheid van rondpompen in rust bij mij bepaald.

Op 0,5 heb ik 1L/min , op 0,3 stijgt deze naar 5/6 en bij 0,2 naar 10

Geen idee wat de juiste waarde is . Eerder dit jaar werd mij aangegeven door Adlar dat deze op 0,3 moest staan. 2 weken geleden kreeg ik het advies deze op 0,5 te zetten .

Weet iemand of de hogere waarde zorgt dat juist het systeem voorrang krijgt of juist meer door de bypass gaat ?
Advies in hun meest recente video =0.5
Hoe meer je richting 0,1 gaat, hoe eerder er water door de bypass gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Met een weersafhankelijke regeling is het normaal dat de pomp af en toe rond gaat pompen om te bepalen of retour temperatuur voldoende is afgekoeld om weer aan te mogen om te gaan verwarmen.

Elke warmtepomp fabrikant doet dit echter wel op een verschillende manier. Panasonic laat bijvoorbeeld de pomp rustig doordraaien en wacht rustig tot hysterisch 5 graden lager us geworden.
Bijvoorbeeld: de warmtepomp is uit gegaan met de volgende waardes: Ta 28 Tr 26 dan zal de verwarming pas opstarten bij Tr 21 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Ramon_1984 maar gedurende een uur 600 x lijkt me wel erg fanatiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
Bovendien draait de pomp standaard al op ongeveer 4 L/min
Pagina: 1 ... 28 ... 64 Laatste