Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 34 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:57
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:03:
[...]

Ah ik weet al waar het bij mij mis ging.
Bij mij stond er "PA 5" na bovenstaand ipv "P 00".
Maar dat is dus de Password (998). Was dit vergeten!
Vervolgens vul je dat in, druk je weer op M en gaat die naar P 00. :)

[...]

Dank voor de snelle instructie! Ik had die gemist op pagina 1. Zal hem nogmaals doornemen, wordt steeds meer uitgebreid zie ik.

Hij stond/staat op "5". Dat is toch de standaard?
Ja, dat is default

Waarom pendelt mijn warmtepomp?
Dit is hoe het werkt: Het afgiftesysteem (bijvoorbeeld radiatoren of vloerverwarming) bevat een bepaalde hoeveelheid water. Als deze systeeminhoud te klein is, gaat de warmtepomp pendelen. Met een buffervat kun je de systeeminhoud vergroten en er dus voor zorgen dat de warmtepomp minder gaat pendelen.

Er geen buffervat nodig om pendelen te voorkomen, als het afgiftesysteem niet is nageregeld en altijd openstaat. In deze situatie kan de warmtepomp zijn warmte meestal goed kwijt.

[ Voor 33% gewijzigd door HeHoe op 11-11-2024 16:29 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-04 09:47
HeHoe schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:58:
[...]

Ja, dat is default

Waarom pendelt mijn warmtepomp?
Dit is hoe het werkt: Het afgiftesysteem (bijvoorbeeld radiatoren of vloerverwarming) bevat een bepaalde hoeveelheid water. Als deze systeeminhoud te klein is, gaat de warmtepomp pendelen. Met een buffervat kun je de systeeminhoud vergroten en er dus voor zorgen dat de warmtepomp minder gaat pendelen.

Er geen buffervat nodig om pendelen te voorkomen, als het afgiftesysteem niet is nageregeld en altijd openstaat. In deze situatie kan de warmtepomp zijn warmte meestal goed kwijt.
Wat je denk ik gemist hebt in zijn eerste post is dat de steltemperatuur ook enorm fluctueert. Die hoort constant te zijn. Mijn vermoeden is dan ook niet dat het afgiftesysteem het probleem is, maar de fluctuerende steltemperatuur.

Als de steltemperatuur van 31 naar 28 wordt gezet binnen 5 minuten terwijl er warmtevraag is en de aanvoer is al 29, stop de pomp er ook mee. Ik vermoed dat het probleem daar in zit, want @LongTimeAgo heeft hiervoor geen pendel issues gehad met warmer weer. Afgiftesysteem zit dus wel goed.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11
Destynx schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:24:
[...]

Wat je denk ik gemist hebt in zijn eerste post is dat de steltemperatuur ook enorm fluctueert. Die hoort constant te zijn. Mijn vermoeden is dan ook niet dat het afgiftesysteem het probleem is, maar de fluctuerende steltemperatuur.

Als de steltemperatuur van 31 naar 28 wordt gezet binnen 5 minuten terwijl er warmtevraag is en de aanvoer is al 29, stop de pomp er ook mee. Ik vermoed dat het probleem daar in zit, want @LongTimeAgo heeft hiervoor geen pendel issues gehad met warmer weer. Afgiftesysteem zit dus wel goed.
Klopt en tevens juist.

De pomp heeft het echt voor zo'n anderhalve week keurig gedaan op stooklijn 8 + JAN module. Zelfs toen het écht koud werd maakte hij mooie lange runs op een set temp van 31. Met de 'warmere' dagen liet hij die gewoon keurig zakken en zocht daar weer een ondergrens om de 19 graden in de woning te bewaren. En plots sinds 9 November 11:00 doet die "raar" (van wat ik uit de logs haalde).
Echter, toen ik hem dus vanochtend op Stooklijn 6 (en daarna 5 en zelfs nog even 4) zette, werd het gedrag niet beter, hoewel de set temp wél gelijk bleef. Nu moet ik wel toegeven, het zonnetje scheen en het was nou niet echt koud te noemen. Dus eigenlijk wel wat weinig kunnen testen.
Heb hem momenteel weer teruggezet naar Stooklijn 8 en alle verwarmingen maar open gedraaid. Geen idee of dat wat uit haalt.

Het zijn/waren rare runs van 3 kwartier die onnodig leken, aangestuurd door een zwengelende set temp.
Nu maar weer even logs verzamelen.

Wel jammer, het ging zo goed :P

Weer even een nachtje aan data verzamelen.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:14
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:34:
[...]

Klopt en tevens juist.

.... En plots sinds 9 November 11:00 doet die "raar" (van wat ik uit de logs haalde).

Echter, toen ik hem dus vanochtend op Stooklijn 6 (en daarna 5 en zelfs nog even 4) zette, werd het gedrag niet beter, hoewel de set temp wél gelijk bleef. Nu moet ik wel toegeven, het zonnetje scheen en het was nou niet echt koud te noemen. Dus eigenlijk wel wat weinig kunnen testen.
Dat is wel vreemd gedrag inderdaad. Een heel ander idee wat het zou kunnen zijn. Is de druk op het watersysteem wel oke?

Komt op mij een beetje over alsof de WP stopt doordat ie een fout detecteert, dan herstart of opnieuw start met verwarmen en vervolgens na een tijdje weer tegen een fout aanloopt.

Ik weet niet hoe je de foutcodes in de WP opzoekt. Maar die zouden er wel moeten zijn als dit idd. is wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:29
Ik heb vandaag ook 9 runs. Tis gewoon te warm.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:31
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:34:
[...]

Klopt en tevens juist.

De pomp heeft het echt voor zo'n anderhalve week keurig gedaan op stooklijn 8 + JAN module. Zelfs toen het écht koud werd maakte hij mooie lange runs op een set temp van 31. Met de 'warmere' dagen liet hij die gewoon keurig zakken en zocht daar weer een ondergrens om de 19 graden in de woning te bewaren. En plots sinds 9 November 11:00 doet die "raar" (van wat ik uit de logs haalde).
Heb hem momenteel weer teruggezet naar Stooklijn 8 en alle verwarmingen maar open gedraaid. Geen idee of dat wat uit haalt.

Het zijn/waren rare runs van 3 kwartier die onnodig leken, aangestuurd door een zwengelende set temp.
Nu maar weer even logs verzamelen.

Wel jammer, het ging zo goed :P

Weer even een nachtje aan data verzamelen.
Vergeet niet dat jouw vloerverwarming verdeler hydraulisch actief is, met andere woorden de pomp op de verdeler beïnvloed de stroming in het hele circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:31:
[...]

Vergeet niet dat jouw vloerverwarming verdeler hydraulisch actief is, met andere woorden de pomp op de verdeler beïnvloed de stroming in het hele circuit.
Zou dat serieus zo'n effect op het gedrag van de pomp hebben wanneer de temperaturen buiten weer langzaam stijgen?

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:44:
[...]

Zou dat serieus zo'n effect op het gedrag van de pomp hebben wanneer de temperaturen buiten weer langzaam stijgen?
Ja, die neutrale verdeler stoort de warmtepomp, en in het verleden ook de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:52:
[...]

Ja, die neutrale verdeler stoort de warmtepomp, en in het verleden ook de cv ketel.
Maar goed dat die vervangen wordt dan. Einde van de maand ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:58:
[...]

Maar goed dat die vervangen wordt dan. Einde van de maand ongeveer.
Als ik het goed kan herinneren heb jij nog oude vloerverwarming slangen die niet zuurstof dicht zijn.
In dat geval kan je beter een gescheiden systeem maken
https://www.warmteservice...AkfpF0kjVAbEaAiHGEALw_wcB

Hiermee verleng je de levensduur van je wisselaar van de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:08:
[...]

Als ik het goed kan herinneren heb jij nog oude vloerverwarming slangen die niet zuurstof dicht zijn.
In dat geval kan je beter een gescheiden systeem maken
https://www.warmteservice...AkfpF0kjVAbEaAiHGEALw_wcB

Hiermee verleng je de levensduur van je wisselaar van de warmtepomp.
Ik ga het (gelukkig) niet zelf doen.
Maar ik ga deze info wel even doorgeven aan de monteur die het gaat uitvoeren.
Maar ik moest ook foto's en alles aan hem doorgeven. Dus ik hoop dat hij het ook/al weet.
Dank voor al je info omtrent al deze zaken Ramon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:11:
[...]

Ik ga het (gelukkig) niet zelf doen.
Maar ik ga deze info wel even doorgeven aan de monteur die het gaat uitvoeren.
Maar ik moest ook foto's en alles aan hem doorgeven. Dus ik hoop dat hij het ook/al weet.
Dank voor al je info omtrent al deze zaken Ramon!
Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:16

Jerra

Beunhaas in wording

Toch ook wel interessant om rekening mee te houden, het blijft een WAR die LT8.
Hoewel deze dynamisch is heeft de gemeten buitentemperatuur direct invloed op het setpoint.

Misschien interessant om deze eens te vergelijken voor het gedrag wat je opmerkt.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 21:39
pentaw1nz schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:26:
Kan het zijn dat als er zonneschijn op de waterpomp valt de zon de buitensensor opwarm waardoor deze de temperatuur regeling verstoord?
Ik heb hier een temperatuur verschil (met homeassistant) van 10gr gezien tussen de buitenlucht temperatuur en de gemeten ambient temperatuur van de wp.De wp staat hier aan de voorkant in de zon en aan de achterkant ca 30cm vanaf de muur.
De curves zijn gebaseerd op de buitentemperatuur dus als de sensor de verkeerde temperatuur heeft kan je een warrige regeling verwachten.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
De runs zijn alweer iets langer dan gisteren. Heb de wp sinds gisteren ergens voor het typen van m'n vorige bericht weer op stooklijn 8 gezet.
Ik kan helaas niet de correlatie zien tussen de buitentemperatuur en de Temperatuur Setpoint.
Het enige waar het momenteel op lijkt is dat de temperatuur set beetje té dynamisch aan t werk is en dat de pomp daar op reageert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_ozFgX4lMvoWYwKLoBeOZniBXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogXWSbdWUKCnfZq4iRDChN1c.jpg?f=fotoalbum_large

En toch bekruipt het gevoel mij dat die T6 het 1 en ander in de war brengt. (Sorry, weer terug naar dit verhaal... Maar heb nog steeds geen antwoord van Adlar omtrent deze zaak)

Die T6 blijft namelijk "warmtevraag" eisen, bijna constant, tenzij ik zélf de temperatuur naar 18,5 zet ipv hem op 19 hou, maar volgens de documentatie zelf zal die T6 altijd proberen 0,5 tot 1 graad warmer te stoken dan de vraag. Dus zelfs als de temperatuur bereikt is door de warmtepomp, zal die "warmtevraag" aan zetten waar die set temperatuur dit keer wél op reageert. Terwijl de warmtepomp juist dynamisch probeert de 19 graden aan te houden... Is dat niet gewoon conflict gedrag?

Moeilijk te zeggen zonder de data waar Adlar met de JAN module + Stooklijn 8 mee speelt.

T6 gister avond t/m nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78vx399iKCE980SdnFXE4XII0wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUnQBT2osOFWjy2J8z2wSz2I.jpg?f=fotoalbum_large

T6 tijdens het 'pendelen' vanaf 9 november:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN-k0QG95KPrY3DILwUH8KDjg2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyWKkFy6BlI27mGRnbhoXVdy.jpg?f=fotoalbum_large

met disclaimer: de "temperatuur washok" is de temperatuur sensor die bij de T6 in de woonkamer staat, 'tijdelijk'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-03 19:10
pentaw1nz schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:26:
Ik heb maar één, heel soms twee, runs per dag. Hangt er toch echt vanaf hoe goed de thermostaat is en hoe het algoritme de WP aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
avangalen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:06:
[...]

Ik heb maar één, heel soms twee, runs per dag. Hangt er toch echt vanaf hoe goed de thermostaat is en hoe het algoritme de WP aanstuurt.
Dit gedrag verwacht ik dus ook als het 'warm genoeg' is en hij maar minimaal hoeft te stoken. Gewoon 2 of 3 x per dag, run van 3 uurtjes (oid) en dan weer klaar en gewoon lekker water blijven rondpompen.
Maar helaas...
Als Adlar nou gewoon even contact opneemt... Anders bel ik zelf vanmiddag wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 09:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqL_nLtcelY7AJ0HcFR940yqh2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVioDaKh1oxgN4St7sEom8ah.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je de relatie tussen de echte buitentemperatuur (IDRENTHE84, gemeten in een geijkt weerstation) en de waarde die de Adlar meet (WP Around temp). De bovenste grafiek geeft aan of de WP actief is of niet.

Je ziet een raar fenomeen: zo gauw de WP stopt met warmte maken gaat de gemeten buitentemperatuur met 1 graad omhoog. Dit kan vele oorzaken hebben, maar de meest logische lijkt mij dat de electronica rondom het meten van deze temperatuur niet stabiel is, de voedingsspanning bij het stoppen van de compressor iets verandert. Zeg het maar.

Die ene graad verandering gaat wel het algoritme in met gevolgen....

Mijn Adlar staat naast het huis, omgeven door bossages, op zo'n 50 cm van de muur. Geen directe zonne-instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BerndGaykema schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:58:
Je ziet een raar fenomeen: zo gauw de WP stopt met warmte maken gaat de gemeten buitentemperatuur met 1 graad omhoog. Dit kan vele oorzaken hebben, maar de meest logische lijkt mij dat de electronica rondom het meten van deze temperatuur niet stabiel is, de voedingsspanning bij het stoppen van de compressor iets verandert. Zeg het maar.

Dat is merkwaardig inderdaad.
Hier hetzelfde 'fenomeen'.
Zodra die stopt met verwarmen, stijgt de temperatuur met 1 (soms zelfs 2) graden alvorens die een half uurtje later weer zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxM2OX5H9tUXZF6WG_2SQwgg94s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DuufLMk6PZ40qMYP9MvEqCU.jpg?f=fotoalbum_large
Buitentemperatuur = lokaal weerstation via internet
Temperatuur Buiten = Warmtepomp sensor

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 12-11-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 09:51
Na alle onvoorspelbare stookdagen met de HL8 icm JAN ben ik afgelopen vrijdag overgestapt naar de HL7 op de ECO stand, deze had ik op een dagschema staan en in de nacht had ik deze op HL8 staan zodat hij wel bij kon springen als de temperatuur te laag zou komen. Ik moet zeggen dat dit een mooi rustig stookbeeld gaf die dus ook keurig op 20.5 binnen temperatuur bleef.
Aangezien Adlar mij maar niet wil terugbellen ondanks meerdere mails en telefoontjes was dit voor mij de oplossing die mij wel beviel.
Maar vanmorgen kreeg ik weer een mail van Adlar waarbij zij aangaven dat ze weer wat instellingen hebben veranderd en zij hebben nu alles weer terug gezet naar HL8. Ik heb maar weer gemailt want ik wil weten wat ze hebben veranderd zodat je ook het effect van die verandering kan meten als Tweaker. Bij een instelling met een stooklijn moet de thermostaat op een minimale temperatuur staan in mijn geval 19 graden, maar bij de HL8 moet deze weer vragend zijn dus 20.5 graden.
Wat ik dus storend vind is dat Adlar dus geen contact opneemt met de klant maar gewoon aan de knoppen zit te draaien terwijl je wel wil weten wat er op dat moment veranderd. Zijn er meerdere mensen waar dit ook zo gebeurd en waar Adlar ook niets laat weten?

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:37:
Toch ook wel interessant om rekening mee te houden, het blijft een WAR die LT8.
Hoewel deze dynamisch is heeft de gemeten buitentemperatuur direct invloed op het setpoint.

Misschien interessant om deze eens te vergelijken voor het gedrag wat je opmerkt.
Ter aanvulling: ( wellicht ook speciaal voor @LongTimeAgo ?)

Ik heb gevraagd aan Adlar of de buitentempsensor nog invloed heeft op de werking van de warmtepomp als je in HL8 ( custom stooklijn) de pomp laat werken.
Dat is niet het geval werd mij verzekerd: in de custom stooklijn wordt alleen gebruik gemaakt van de binnentemperatuur sensor ( Honeywell t6 in mijn geval).de buitentemperstuursensor is 'buitenspel'' gezet.

de buitentemperatuur heeft alleen invloed op de steltemperatuur via de kamertemperatuur. Dus: bij ons straalt de zon vrolijk veel warmte binnen als hij schijnt. Gevolg de kamertemp stijgt snel en daarmee kan/zal dus via ( een overigens traag werkende ) Honeywell de warmtepomp ( steltemperatuur; inlettemp bij de wp en dan ook de outlettemp bij de wp) beïnvloed worden.

Een interessant weetje misschien:
Adlar heeft de bedoeling om uiteindelijk ook een binnentemperatuurregeling te maken die afgestemd is op de specifieke omstandigheden bij je thuis. maar 'dat kan nog wel even duren' werd meegedeeld ;) .

[ Voor 16% gewijzigd door fvanderstege op 12-11-2024 11:38 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
fvanderstege schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:28:
[...]
Een interessant weetje misschien:
Adlar heeft de bedoeling om uiteindelijk ook een binnentemperatuurregeling te maken die afgestemd is op de specifieke omstandigheden bij je thuis. maar 'dat kan nog wel even duren' werd meegedeeld ;) .
Bedankt voor het vragen!

Als ze meer en specialistischer met de binnen temp regeling willen gaan werken... Dan moeten ze toch echt die T6 niet meer plaatsen OF correct instellen/installeren.
Wat een draak van een apparaat. (Maar daar is al genoeg over gezegd)

Ergens is het ok dat ze van afstand dingen regelen en instellen. Maar stuur dan even een mailtje terug met "we hebben dit en dit aangepast, kunt u dit de komende dagen controleren?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
mmrs73 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:29:
Wat ik dus storend vind is dat Adlar dus geen contact opneemt met de klant maar gewoon aan de knoppen zit te draaien terwijl je wel wil weten wat er op dat moment veranderd. Zijn er meerdere mensen waar dit ook zo gebeurd en waar Adlar ook niets laat weten?
Ik heb ondertussen ook 2 tickets ingeschoten en eigenlijk ná het inschieten van ticket 1 had ik een paar dagen later een zeer goed functionerende stooklijn 8. Heeft Adlar aan de knoppen gezeten? Of was de JAN nog "aan het inleren"? Wie weet... Wie weet...

Een belletje van hun kant zou fijn zijn. Maar ben ook nog niet gebeld of gemaild met eventuele aanpassingen/veranderingen/informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zal binnenkort nog eens wat plaatjes posten, bij mij heb ik zeer sterk het vermoeden dat de LT8 lijn wel degelijk door de buitentemperatuur wordt mede-bestuurd

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Jerra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:03:
Ik zal binnenkort nog eens wat plaatjes posten, bij mij heb ik zeer sterk het vermoeden dat de LT8 lijn wel degelijk door de buitentemperatuur wordt mede-bestuurd
Die ervaring deel ik, de set-temp daalt soms als het buiten warmer wordt zonder dat de woonkamer temperatuur noemenswaardig veranderd.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:07
Bij mij is gisteren dan eindelijk de 6kw warmtepomp geinstalleerd samen met een warmtepompboiler. Jammer genoeg is dit niet helemaal goed gegaan. Ze hebben een leiding niet helemaal goed aangesloten waardoor het systeem lek is. Gisteravond hadden we nog niks door, maar het viel vannochtend op dat er nog maar 0,5 bar op het systeem stond en de bijkeuken waar de installatie is gedaan helemaal nat was. Ik heb het lek al wel gevonden en het zit in 1 van de koppelingen net bij het buffervat die ze gisteren nieuw hebben aangelegd.
Hopeliljk komen ze dit snel oplossen. Voor nu staat de warmtepomp in iedergeval helemaal uit.

Ik heb nog wel een vraag aan de mensen die ook de warmtepompboiler hebben afgenomen. Bij mij hing de cv in de bijkeuken en daar is de warmtepompboiler ook neergezet, standaard installatie dus. De cv ketel heb ik zelf weggehaald en nu blijkt de rookgasafvoer 125mm zijn, de monteurs gaven gisteren aan dat het 200mm moet zijn anders de afvoer van de warmtepompboiler er niet doorheen past.. Voor nu zuigt en blaast de warmtepompboiler dan ook alle lucht in de bijkeuken. Voor verdere aansluiting moest ik dan contact opnemen met adlar(al gedaan, maar wacht nog erop dat ze terugbellen). De monteurs waren in de ochtend ook al verrast een warmtepompboiler op de pallet te zien staan, dat had niet in hun opdracht gestaan en hadden hiervoor dan ook geen spullen meegenomen(en eigenlijk geen tijd).
Maar is bij jullie de doorvoer allemaal 200mm bij de warmtepompboiler? Of hebben ze het uiteindelijk op een kleiner gat gemonteerd? Ik heb in de voorgaande mails in oktober 2 keer aan adlar gevraagd wat de doorvoer moest zijn, hier gaven ze echter nooit contreet antwoord op en deden er luchtig over dat het normaalgesrpoken past in de bestaande rookgasafvoer van de cv ketel. Ik heb nog wel even proberen te zoeken, maar wat ik zo vind is 200mm niet bepaald een standaard maat bij cv ketels, hier hebben ze het eerder over 80 of maximaal 125.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
BulMi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:15:
Bij mij is gisteren dan eindelijk de 6kw warmtepomp geinstalleerd samen met een warmtepompboiler. Jammer genoeg is dit niet helemaal goed gegaan. Ze hebben een leiding niet helemaal goed aangesloten waardoor het systeem lek is. Gisteravond hadden we nog niks door, maar het viel vannochtend op dat er nog maar 0,5 bar op het systeem stond en de bijkeuken waar de installatie is gedaan helemaal nat was. Ik heb het lek al wel gevonden en het zit in 1 van de koppelingen net bij het buffervat die ze gisteren nieuw hebben aangelegd.
Hopeliljk komen ze dit snel oplossen. Voor nu staat de warmtepomp in iedergeval helemaal uit.

Ik heb nog wel een vraag aan de mensen die ook de warmtepompboiler hebben afgenomen. Bij mij hing de cv in de bijkeuken en daar is de warmtepompboiler ook neergezet, standaard installatie dus. De cv ketel heb ik zelf weggehaald en nu blijkt de rookgasafvoer 125mm zijn, de monteurs gaven gisteren aan dat het 200mm moet zijn anders de afvoer van de warmtepompboiler er niet doorheen past.. Voor nu zuigt en blaast de warmtepompboiler dan ook alle lucht in de bijkeuken. Voor verdere aansluiting moest ik dan contact opnemen met adlar(al gedaan, maar wacht nog erop dat ze terugbellen). De monteurs waren in de ochtend ook al verrast een warmtepompboiler op de pallet te zien staan, dat had niet in hun opdracht gestaan en hadden hiervoor dan ook geen spullen meegenomen(en eigenlijk geen tijd).
Maar is bij jullie de doorvoer allemaal 200mm bij de warmtepompboiler? Of hebben ze het uiteindelijk op een kleiner gat gemonteerd? Ik heb in de voorgaande mails in oktober 2 keer aan adlar gevraagd wat de doorvoer moest zijn, hier gaven ze echter nooit contreet antwoord op en deden er luchtig over dat het normaalgesrpoken past in de bestaande rookgasafvoer van de cv ketel. Ik heb nog wel even proberen te zoeken, maar wat ik zo vind is 200mm niet bepaald een standaard maat bij cv ketels, hier hebben ze het eerder over 80 of maximaal 125.
Ik zou hier even kijken (zit al een zoekterm in de link :P )

160mm is volgens mij de geadviseerde maat van Atlantic. Het klopt dat dit meestal niet door de standaard CV dakdoorvoer kan.

MIjn Atlantic draait gewoon binnen/binnen in de garage, dus de temperatuur zakt een paar graden als deze aan staat en schiet daarna weer omhoog. Delta van tussen de 4 en 6 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezISTYiJUm-B1CdXSUTA0m4LU60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fXAZp6ycod25k6WNAvydRlY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Destynx op 12-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-02 11:34
Help help help. Vertrouwen in Adlar volledig kwijt. Warmtepomp geplaatst en moet samen werken met de cv ketel Vaillant via de honeywell thermostaat. Hoe moeilijk kan het zijn? Monteur geweest, alles goed, alleen de cv draaide er 8 m3 gas doorheen. Vandaag 3 keer gebeld, mail terug ontvangen dat de instelling niet goed was. Ja logisch, die had ikzelf veranderd om de cv ketel uit te zetten en de warmtepomp aan het werk te krijgen. En maar hameren op stooklijn 8 want die werkt samen met de thermostaat. DUS NIET. Misschien iemand met een oplossing?? Voordat ik de warmtepomp terug laat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Advb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:23:
Help help help. Vertrouwen in Adlar volledig kwijt. Warmtepomp geplaatst en moet samen werken met de cv ketel Vaillant via de honeywell thermostaat. Hoe moeilijk kan het zijn? Monteur geweest, alles goed, alleen de cv draaide er 8 m3 gas doorheen. Vandaag 3 keer gebeld, mail terug ontvangen dat de instelling niet goed was. Ja logisch, die had ikzelf veranderd om de cv ketel uit te zetten en de warmtepomp aan het werk te krijgen. En maar hameren op stooklijn 8 want die werkt samen met de thermostaat. DUS NIET. Misschien iemand met een oplossing?? Voordat ik de warmtepomp terug laat halen.
waar staat parameter p22 op? vermoedelijk op een temperatuur boven nul? p22 geeft het moment aan waarop de cv bijspringt. bij mij staat hij op -10. Afhankelijk van de omstandigheden thuis kun je hem op -5 of -1 of +1 of .....etc . zetten

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 12-11-2024 15:30 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Sorry maar kan de instelling p22 niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTkJ3ogWCPYm0G3cqkgXGj1DR5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X3hLWvTYA2iZfhlL1pHoTiNQ.png?f=fotoalbum_large
Hoera dacht minder gas te gebruiken met een warmtepomp. Dit dus met de instellingen van de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-03 19:10
BerndGaykema schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:58:

Het is niet zo raar dat de buitensensor fluctueert, deze zit aan de WP vast. Bij defrost gaat de buitentemp plots 2 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Ben nu niet thuis maar ga vanavond kijken. Met dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Jerra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:03:
Zomaar een gedachte:
De LT8/JAN setup werkt met opentherm. Ik weet van mijn (oude) CV opentherm gateway dat de buitentemperatuur een waarde was die mee werd gezonden vanaf de T6 thermostaat naar de ketel. Het zou best kunnen dat de invloed van de buitentemperatuur op de regeling niet van de warmtepomp komt maar van de thermostaat. De T6 met opentherm houdt, voor zover ik weet, rekening met de buitentemperatuur voor de aansturing van de ketel (en warmtepomp?!).

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:31
Advb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:23:
Heel vervelend, maar doe ff rustig.
Na 1 dag met problemen al roepen “pomp laten terughalen” slaat natuurlijk nergens op.
Bel Adlar, desnoods 2 keer. Leg ze rustig en volledig uit wat er niet werkt en geef duidelijk en netjes aan wat je verwacht (dat ze dezelfde dag in contact treden voor overleg om naar een oplossing toe te werken.)

Komt ook dat weer goed.
Van dat overspannen gedoe wordt niemand blij, jij niet en willekeurig welke leverancier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:35:
[...]

Zomaar een gedachte:
De LT8/JAN setup werkt met opentherm. Ik weet van mijn (oude) CV opentherm gateway dat de buitentemperatuur een waarde was die mee werd gezonden vanaf de T6 thermostaat naar de ketel. Het zou best kunnen dat de invloed van de buitentemperatuur op de regeling niet van de warmtepomp komt maar van de thermostaat. De T6 met opentherm houdt, voor zover ik weet, rekening met de buitentemperatuur voor de aansturing van de ketel (en warmtepomp?!).
Maar dat zou wel vreemd zijn. Honeywell gebruikt Accuweather voor het bepalen van de buitentemperatuur. ik heb gemerkt dat dat soms wel 1-2 graden verschilt met de waarneming van de buitentemperatuursensor van de warmtepomp.
Ik ga uit van de mededeling van de medewerker van Adlar dat de buitentemperatuursensor buitenspel staat en er op geen enkele manier de buitentemperatuur meegewogen wordt in het bepalen van de steltemperatuur in
stooklijn Hl8 9 (custom stooklijn) . Dan had hij dat wel gezegd lijkt me.

Verschil van 4 graden op dit moment ! Temp sensor warmtepomp en Honeywell

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnVUjHn7LTHpcQIMec7c0A-Uro4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nDSqNzsASAq9GlfLxQIQfp7q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door fvanderstege op 12-11-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

marnie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:35:
[...]

Zomaar een gedachte:
Ik vind het een goede gedachte, echter heb ik een wireless modulation round zonder enige buitentemperatuur of internetkoppeling.

Ik zal het "bewijs" :) binnenkort even posten, mogelijk is het alleen bij mij zo, heb wel vaker het gevoel dat de ene "Jan-lt8" de andere niet is (bijv kwartier of half uur per graad/herberekening van setpoint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Jerra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:55:
[...]

Ik vind het een goede gedachte, echter heb ik een wireless modulation round zonder enige buitentemperatuur of internetkoppeling.

Ik zal het "bewijs" :) binnenkort even posten, mogelijk is het alleen bij mij zo, heb wel vaker het gevoel dat de ene "Jan-lt8" de andere niet is (bijv kwartier of half uur per graad/herberekening van setpoint)
prima. Ben benieuwd. wellicht je gegevens delen met adlar en dezelfde vraag als die ik heb gesteld voorleggen?
die interval van 15 minuten of een half uur is gewoon een instelling die adlar in de jan-connect kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Macfocus, als ik aan drie medewerkers rustig uitgelegd heb wat er mis is, ook aan een monteur hier in huis en dan nog geen vooruitgang boek wordt je een beetje moedeloos .
Als je vraagt of je iemand aan de telefoon kan krijgen die er verstand van heeft gaan ze dat regelen, 10 minuten in de wacht en dan horen dat ze terugbellen. Al vier keer eerder gehoord dat ze terugbellen maar niet dus. Ik raak niet zo snel in paniek maar als ik het idee heb dat ze denken, zoek het uit, daar kan ik niet tegen. Als je informatie opvraagt om een warmtepomp aan te schaffen zijn ze supersnel, maar daarna????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

fvanderstege schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:16:
[...]

prima. Ben benieuwd. wellicht je gegevens delen met adlar en dezelfde vraag als die ik heb gesteld voorleggen?
die interval van 15 minuten of een half uur is gewoon een instelling die adlar in de jan-connect kan aanpassen.
Ja dat is goed en dat zal ik wel doen :)
Geeft ons allen meer duidelijkheid

Aanpassingen van instellingen wacht ik nog even af, heb nog niet genoeg door "wat precies" de magische aanpassing is in alle stelfactoren om het systeem goed te krijgen.

Het werkt nu ontzettend goed bij mij, alleen hele korte runs, dat vergt nog wat uitzoekwerk vanuit mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Jerra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:44:
[...]

Ja dat is goed en dat zal ik wel doen :)
Geeft ons allen meer duidelijkheid

Aanpassingen van instellingen wacht ik nog even af, heb nog niet genoeg door "wat precies" de magische aanpassing is in alle stelfactoren om het systeem goed te krijgen.

Het werkt nu ontzettend goed bij mij, alleen hele korte runs, dat vergt nog wat uitzoekwerk vanuit mijn kant.
dus.... mijn tip voor jou is: voordat je ervaringen als feiten neerlegt in dit forum: eerst checken en uitzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 09:34
avangalen schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:53:
[...]
Het is niet zo raar dat de buitensensor fluctueert, deze zit aan de WP vast. Bij defrost gaat de buitentemp plots 2 graden omhoog.
De buitentemperatuur verandert niet, het is de waarde die de WP als buitentemperatuur ziet.
Als electronicus weet ik uit ervaring dat het af- en aanschakelen van een belasting invloed kan hebben op de waarde die gemeten wordt: in mijn ontwerpen moest dit volledig geëlimineerd worden: geen meetbare invloed anders "huiswerk overdoen".

Bij een stabiele PID-regeling zou de invloed van dit soort "stoorsignalen" minimaal moeten zijn, maar tijdens het inleren in HL8 (LT8) (wanneer de parameters nog niet juist zijn) kunnen dit soort stoorsignalen tot overshoot (of zelfs oscilleren) leiden.

Ik ga met je mee als de Adlar zodanig opgesteld is dat het zijn eigen warmte of koude niet goed kwijt kan en de omgeving inclusief de eigen sensor opwarmt/koelt. Dat is bij mij alleen bij windstil weer.
Een reden temeer om de sensor verder weg van de WP te plaatsen, net als vroeger de buitenvoeler van de CV-ketel (noordzijde en open plek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 07:15
Lichtelijk off topic, maar wegens de goed ervaringen in dit draadje: de Tado° X Starter Kit Slimme Thermostaat X + Bridge is afgeprijsd bij Tink. Nu € 120,=.
Ook andere combi's afgeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

fvanderstege schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:01:
[...]

dus.... mijn tip voor jou is: voordat je ervaringen als feiten neerlegt in dit forum: eerst checken en uitzoeken
Ho ho, ik ben niet de enige die het zo ervaart en ik kan er niks aan doen dat Adlar tegen jou zegt "De buitentemperatuur wordt niet gebruikt" en letterlijk tegen mij zegt "de buitentemperatuur wordt ook gebruikt"

Als het zo moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Jerra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:27:
[...]

Ho ho, ik ben niet de enige die het zo ervaart en ik kan er niks aan doen dat Adlar tegen jou zegt "De buitentemperatuur wordt niet gebruikt" en letterlijk tegen mij zegt "de buitentemperatuur wordt ook gebruikt"

Als het zo moet...
@Jerra jeschrijft: en letterlijk tegen mij zegt "de buitentemperatuur wordt ook gebruikt". Dit wist ik niet. had ik ook even moeten checken wellicht. excuus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
Marcva schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:10:
Lichtelijk off topic, maar wegens de goed ervaringen in dit draadje: de Tado° X Starter Kit Slimme Thermostaat X + Bridge is afgeprijsd bij Tink. Nu € 120,=.
Ook andere combi's afgeprijsd.
Zojuist 🛒besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:56
Advb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:17:
Macfocus, als ik aan drie medewerkers rustig uitgelegd heb wat er mis is, ook aan een monteur hier in huis en dan nog geen vooruitgang boek wordt je een beetje moedeloos .
Als je vraagt of je iemand aan de telefoon kan krijgen die er verstand van heeft gaan ze dat regelen, 10 minuten in de wacht en dan horen dat ze terugbellen. Al vier keer eerder gehoord dat ze terugbellen maar niet dus. Ik raak niet zo snel in paniek maar als ik het idee heb dat ze denken, zoek het uit, daar kan ik niet tegen. Als je informatie opvraagt om een warmtepomp aan te schaffen zijn ze supersnel, maar daarna????
Kerel, doe is rustig aan. Contact met dr klantenservice kan geeoon even duren inderdaad. Dat krijg je met een bedrijf welke nog niet heel lang bestaat, kleine klantenservice hebben, net de HL8 stooklijjn hebben geintroduceerd. Dat moet opgezet worden. Waarschijnlijk moet er even een setting ergens aangepast worden via de Jan module. De stroing die je hebt valt niet onder urgentie: je hebt immers verwarming maar niet op de juiste manier, dat kan door een setting aangepast worden. Bepaalde mensen zonder verwarming bijvoorbeeld zullen nu voorrang op je hebben, dit zou je andersom ook verwachten van Adlar. Dus neem het kleine beetje gasverbruik even voor lief, wacht de reactie van Adlar RUSTIG af en ga daarna pas je frustaties op het web uiten.

Daarnaast is de HL8 een stooklijn die zichzelf moet inleren, dus daar zal in het begin gerust wat meer verbruik tussen zitten.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-04 23:15
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:52:
[...]

Dan vraag ik me wel af waarom het bij @LongTimeAgo op LT8 meer dan 1.5 week prima heeft gedraaid en nu ineens weer gek doet. Als ik de posts zo lees heb ik ook het gevoel dat het meer aan de veranderende stel temp ligt, dan aan het afgifte systeem.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@Marcva
@marnie
Kan deze een op een aan de Jan-Connect gekoppeld worden? Of is daar meer voor nodig

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 13-11-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:05:
[...]

@Marcva
@marnie
Kan deze een op een aan de Jan-Connect gekoppeld worden? Of is daar meer voor nodig
Ja dat kan. Tado rechtstreeks op de thermostaat aansluitingen van de JAN module

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
[...]

@Marcva
@marnie
De huidige T6 zit al op de JAN, de Tado gaat hem vervangen. Wordt morgen geleverd.
Ik ben benieuwd naar het resultaat want:
  • Warmtecurve is geen oplossing ivm de zon gevoelige buitentemperatuur sensor.
  • T6/JAN was geen oplossing ivm de T6 instabiliteit met de gemeten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 24-04 16:23
pentaw1nz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:14:
[...]

Ja dat kan. Tado rechtstreeks op de thermostaat aansluitingen van de JAN module
Dus de Tado thermostaat op dezelfde manier aansluiten als de T6 thermostaat en de Tado bridge op dezelfde manier van en naar de JAN module als de T6 bridge?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
hwennink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:25:
[...]

Dus de Tado thermostaat op dezelfde manier aansluiten als de T6 thermostaat en de Tado bridge op dezelfde manier van en naar de JAN module als de T6 bridge?
Ik heb de bedrade T6.
Mijn verwachting (ik ken installatieaanwijzingen van de Tado nog niet):
De Honeywell ketelmodule er tussen uit. De in en uitgaande bedrading van de ketelmodule kan dan worden doorverbonden of de bedrading die vanaf de Tado komt direct op de JAN zetten.
Daarna installatieprocedure van de Tado, eventueel even de wp en JAN kort van spanning afhalen om deze te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
marnie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:51:
[...]

Ik heb de bedrade T6.
Mijn verwachting (ik ken installatieaanwijzingen van de Tado nog niet):
De Honeywell ketelmodule er tussen uit. De in en uitgaande bedrading van de ketelmodule kan dan worden doorverbonden of de bedrading die vanaf de Tado komt direct op de JAN zetten.
Daarna installatieprocedure van de Tado, eventueel even de wp en JAN kort van spanning afhalen om deze te resetten.
Dank je, welk type Tado heb jij? Ik wil ook bedraad gebruiken.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
hwennink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb eem Tado bridge in de meterkast, die moet je in de router pluggen en werkt draadloos.

Er is geen bridge naar de JAN. Dus 2 draadjes in de thermostaat, andere 2 uiteinden in de JAN thermostaat poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
hwennink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:54:
[...]

Dank je, welk type Tado heb jij? Ik wil ook bedraad gebruiken.
Ik heb deze besteld: https://www.tink.nl/p/tad...imme-thermostaat-x-bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb eem Tado bridge in de meterkast, die moet je in de router pluggen en werkt draadloos.

Er is geen bridge naar de JAN. Dus 2 draadjes in de thermostaat, andere 2 uiteinden in de JAN thermostaat poorten
Ik heb nu een draadloze t6 . Boven hangt de ontvanger die aangesloten is op de Jan Connect.
De bridge bij de tado is geen draadloze ontvanger die de bestaande van honeywell kan vervangen neem ik aan. En de honeywell ontvanger die er al zit zal vermoedelijk ook niet het signaal van de tado thermostaat x ontvangen.
Ik denk dat ik dan toch naar een tado v3+ moet gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
fvanderstege schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb nu een draadloze t6 . Boven hangt de ontvanger die aangesloten is op de Jan Connect.
De bridge bij de tado is geen draadloze ontvanger die de bestaande van honeywell kan vervangen neem ik aan. En de honeywell ontvanger die er al zit zal vermoedelijk ook niet het signaal van de tado thermostaat x ontvangen.
Ik denk dat ik dan toch naar een tado v3+ moet gaan zoeken?
De draadloze versies van de tado die ik kan vinden:De prijs zal waarschijnlijk nog wel zakken ivm BlackFriday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
oke bedankt. maar mijn vraag is eigenlijk vooral: tado thermostaat x komt beneden /draadloos.
kan ik de bridge dan verbinden met de jan connect boven op zolder?
als dat niet kan. Hoe zorg ik dan voor een verbinding tussen thermostaat en jan connect.
ik heb niet de mogelijkheid om een draad vanaf de thermostaat naar zolder te gebruiken.

en anders dus de tado v3+ draadloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
fvanderstege schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:41:
[...]

oke bedankt. maar mijn vraag is eigenlijk vooral: tado thermostaat x komt beneden /draadloos.
kan ik de bridge dan verbinden met de jan connect boven op zolder?
als dat niet kan. Hoe zorg ik dan voor een verbinding tussen thermostaat en jan connect.
ik heb niet de mogelijkheid om een draad vanaf de thermostaat naar zolder te gebruiken.

en anders dus de tado v3+ draadloos
Ik ben geen Tado expert maar volgens mij kan je deze draadloze Tado's via de los bijgevoegde 'opentherm gateways' bedraad verbinden met de JAN. Deze gateway plaats je bij de JAN, de verbinding met de thermostaat (in de kamer) is draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:49:
[...]

Ik ben geen Tado expert maar volgens mij kan je deze draadloze Tado's via de los bijgevoegde 'opentherm gateways' bedraad verbinden met de JAN. Deze gateway plaats je bij de JAN, de verbinding met de thermostaat (in de kamer) is draadloos.
oke. ,maar een gateway zit volgens mij niet standaard bijgeleverd bij de tado X. de bridge die bij de thermostaat x hoort kan niet ingezet worden als een gateway naar de jan connect zoals ik het nu begrijp uit de beschrijvingen.
De tado v3+ kan wel verbonden worden met de jan connect via de meegeleverde gateway in het starterspakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Naar mijn idee is:
Het witte kaste een combinatie van gateway en bridge: uitvoering: Tado Draadloze Slimme Thermostaat X met Bridge X Starterskit
Het witte kaste bij de bedrade versie is kleiner en alleen de bridge: uitvoering: Tado Slimme Thermostaat X met Bridge X Starterskit

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 13-11-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Eventueel even navragen op Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2

[ Voor 26% gewijzigd door marnie op 13-11-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYYaAxyG4ot4tLyymfV_bcuL2gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abCuuiQhXRUWM6j8CJDtnqrp.jpg?f=fotoalbum_large

@fvanderstege Dit kastje van honeywell dat je nu hebt komt te vervallen (in ieder geval bij Tado V3+ die ik heb). De draden doe je vervolgens rechtstreeks in de JAN poorten zoals ik in eerdere post al aangaf.
In de woonkamer hang je de Tado thermostaat op, die je verbindt aan de andere 2 uiteinden van die draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:49:
[Afbeelding]

@fvanderstege Dit kastje van honeywell dat je nu hebt komt te vervallen (in ieder geval bij Tado V3+ die ik heb). De draden doe je vervolgens rechtstreeks in de JAN poorten zoals ik in eerdere post al aangaf.
In de woonkamer hang je de Tado thermostaat op, die je verbindt aan de andere 2 uiteinden van die draad.
bedankt voor je info. Maar ik kan helaas geen gebruik maken van een bedrade verbinding. daarom mijn vraag over draadloze oplossing.
tado x kan niet in mijn situatie. tado v3+ starterskit met gateway draadloze ontvangst(vervolgens bedraad aansluiten op jan connect) wel
Wellicht binnenkort aanbieding van tado v3+.......

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 13-11-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:07
fvanderstege schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:56:
[...]

bedankt voor je info. Maar ik kan helaas geen gebruik maken van een bedrade verbinding. daarom mijn vraag over draadloze oplossing.
tado x kan niet in mijn situatie. tado v3+ starterskit met gateway draadloze ontvangst(vervolgens bedraad aansluiten op jan connect) wel
Wellicht binnenkort aanbieding van tado v3+.......
Wat is het veschil tussen de X en de V3, dat de een wel kan en de andere niet?
Afgelopen maandag is bij mij de tado x geinstalleerd. Ik had de starterskit met draadloze thermostaat.
Het witte kastje is aan de muur gehangen bij de Jan module, deze zijn onderling verbonden met een kabel.
Via de tado app het witte kastje toegevoegd aan mijn wifi netwerk en daarnaast stuurt de draadloze thermostaat de temperatuur door naar het witte kastje.
Wat ik er van begrepen heb kun je eventueel een extra bridge erbij kopen mocht de afstand tussen thermostaat en ontvanger te groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wat het verschil is staat vrij duidelijk online beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
Thermostaat T6 is ingesteld om tot 20,5 graden te verwarmen. Terwijl het 21,5 graden in de ruimte is, doet hij toch een warmtevraag. Bijzonder! Dit komt met de Tado niet meer voor, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZtQjEgvFJuEE8TQqWuXhhAdrlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xnl9LO63gwVZ3xsbAt0irxPF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
BulMi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:18:
[...]

Wat is het veschil tussen de X en de V3, dat de een wel kan en de andere niet?
Afgelopen maandag is bij mij de tado x geinstalleerd. Ik had de starterskit met draadloze thermostaat.
Het witte kastje is aan de muur gehangen bij de Jan module, deze zijn onderling verbonden met een kabel.
Via de tado app het witte kastje toegevoegd aan mijn wifi netwerk en daarnaast stuurt de draadloze thermostaat de temperatuur door naar het witte kastje.
Wat ik er van begrepen heb kun je eventueel een extra bridge erbij kopen mocht de afstand tussen thermostaat en ontvanger te groot worden.
Ahh Dank je, deze was ik bij mijn zoeken nog niet tegengekomen🥴

Maar dit zou dan inderdaad de goede optie zijn.
Ik heb nota bene de situatie uitgelegd aan helpdesk , maar ook die kwamen hier niet mee🤨

Hoe dan ook: opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Voor de vierde keer heeft Adlar de instellingen goed gezet. En wat gebeurt er weer, de cv ketel start direct op en de warmtepomp doet niets meer.
Maaaaaar ik mag me niet druk meer maken dus stuur maar weer een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
[...]

@Marcva
@marnie
Ik heb geen idee. Zelf een Honeywell en de pomp nog maar net in bedrijf. Overigens nog lang niet naar tevredenheid, dus ga eerst geen investeringen doen.
Ik was de Tado hierboven in positieve zin tegengekomen, dus vandaar mijn tip.
Lees dit draadje ff door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 30-04 11:56
Advb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:31:
Voor de vierde keer heeft Adlar de instellingen goed gezet. En wat gebeurt er weer, de cv ketel start direct op en de warmtepomp doet niets meer.
Er zijn hier tweakers die zich al weken ergeren aan de stooklijn HL8 (icm en bepaalde thermostaat). Zoals ik al in het begin had aangegeven werkt voor mij de handmatige stooklijn vooralsnog het beste.

Tevens staat hier op het forum beschreven hoe je bepaalde instellingen aan kan passen om de minimale temperatuur waarbij je CV ketel dient in te schakelen in te stellen. Even de zoekfunctie hiervoor inzetten wellicht.

Nogmaals Adlar doet zijn best on het goed in te stellen, blijkbaar passen ze iets aan en doen ze dus niet niets bij je. Daarbaast gewoon geduld hebben tot het wel goed werkt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Ik begrijp dat het niet zo simpel is als ik dacht. Oké, maar bel dan even. Dan kunnen we samen overleggen en uitproberen. Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Dat begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Ik stook nu 2 weken een 10kW op HL8. En dat bevalt totaal niet. De Honeywell op 20 volgens de plug and play belofte.
Eerst schommelde de temperatuur in de kamer zo'n 2 graden voor de volgende run startte. Soms was een uit/aan schopje nodig als het oncomfortabel werd.
Van de week heeft support wat instellingen veranderd en liep de temperatuur op tot boven de 22 graden op mijn losse thermometer.
En elke run een paar tienden hoger. Voor de nacht heb ik de pomp dus maar uitgezet en om 4 uur weer aan laten springen. Helaas sprint 'ie dan als een malle naar een outlet temp van 40 graden. Korte runs op hoge temperatuur. Precies het tegenovergestelde van wat ik wil.
Vanmiddag maar eens naar HL7, maar dan draait 'ie af en toe ook maar runs van een kwartiertje, naar mijn smaak op veel te hoog vermogen. Compressor draait zo'n 10 minuten op 45Hz en dan nog een paar op 20Hz alvorens weer uit te gaan.
De thermostaat lijkt doofstom. Hij komt niet of nauwelijks van zijn plek en ik kan op HL8 geen enkele invloed merken in het stookgedrag.
Hoe krijg ik 'm naar 24/7 op een laag pitje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
hwennink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:57:
Thermostaat T6 is ingesteld om tot 20,5 graden te verwarmen. Terwijl het 21,5 graden in de ruimte is, doet hij toch een warmtevraag. Bijzonder! Dit komt met de Tado niet meer voor, toch?

[Afbeelding]
Dan de hamvraag... hoe weet je dat het 21,5 graden is? Zegt de T6 dat? Waarom geloof je die? ;)

Maar alle gekheid op de stokje, koppel voor de grap eens de T6 niet via Homekit maar via de dev tooling van Residio aan Home Assistant. Dan kan je lachen.
(Je kan ze naast elkaar draaien in Home Assistant)

Edit: laat maar. In t begin gaven de 2 volledig andere waarden van elkaar. Maar ondertussen lijkt dit "gestabiliseerd" geven ze dezelfde waarden.

[ Voor 11% gewijzigd door LongTimeAgo op 13-11-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Marcva schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:12:
Ik stook nu 2 weken een 10kW op HL8. En dat bevalt totaal niet. De Honeywell op 20 volgens de plug and play belofte.
Eerst schommelde de temperatuur in de kamer zo'n 2 graden voor de volgende run startte. Soms was een uit/aan schopje nodig als het oncomfortabel werd.
Van de week heeft support wat instellingen veranderd en liep de temperatuur op tot boven de 22 graden op mijn losse thermometer.
En elke run een paar tienden hoger. Voor de nacht heb ik de pomp dus maar uitgezet en om 4 uur weer aan laten springen. Helaas sprint 'ie dan als een malle naar een outlet temp van 40 graden. Korte runs op hoge temperatuur. Precies het tegenovergestelde van wat ik wil.
Vanmiddag maar eens naar HL7, maar dan draait 'ie af en toe ook maar runs van een kwartiertje, naar mijn smaak op veel te hoog vermogen. Compressor draait zo'n 10 minuten op 45Hz en dan nog een paar op 20Hz alvorens weer uit te gaan.
De thermostaat lijkt doofstom. Hij komt niet of nauwelijks van zijn plek en ik kan op HL8 geen enkele invloed merken in het stookgedrag.
Stooklijnen uitzetten en vervolgens zelf de Set Temp naar 30 oid zetten.
Is geen ideale oplossing want je moet hem dan ook telkens zelf aanpassen naar boven en naar beneden, maar het zorgt voor lange runs op een laag pitje
Of zelf een automatisering maken binnen HA/Homey via die Set Temp manier tot Adlar je stooklijn en/of thermostaat fixed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Advb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:05:
Ik begrijp dat het niet zo simpel is als ik dacht. Oké, maar bel dan even. Dan kunnen we samen overleggen en uitproberen. Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Dat begrijp ik niet.
Het is vrij simpel te begrijpen en al vaak genoemd:
Ze zijn te hard gegroeid, ze zijn onderbezet, er is nieuw personeel dat zich nog moet professionaliseren.

Dat is niet jouw verantwoordelijk als klant, maar dat is wel even waar je nu mee te maken hebt.
Ik heb me ook enorm gefrustreerd, maar uiteindelijk doet Adlar er wel alles aan om het op te lossen. Je moet er alleen wel zelf achteraan blijven gaan.

Als je iets niet goed had met je CV ketel, dan stond de installateur met zijn eenmanszaak ook niet direct op de stoep. En die nam ook de telefoon niet op als die ergens in een kruipruimte lag.
Wil niet goedpraten dat de communicatie bij Adlar soms zeer te wensen over laat, maar moeten het ook niet erger maken dan t is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:31
Marcva schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:12:
Een 10 KW pomp permanent op een laag pitje gaat hem niet worden.
Ik krijg hem niet lager als 1500Watt.

Alles is dus relatief.
Wat je wel gaat lukken (maar dan heb je wel een groot huis nodig wat eenhoop warmte nodig heeft, is lange runs op die 1500 Watt.

Dat gaat HL8 kunnen doen, doet ie bij mij nl. meestal ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Misschien kan je een aantal foto's van de installatie plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
macfocus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:59:
[...]

Een 10 KW pomp permanent op een laag pitje gaat hem niet worden.
Ik krijg hem niet lager als 1500Watt.

Alles is dus relatief.
Wat je wel gaat lukken (maar dan heb je wel een groot huis nodig wat eenhoop warmte nodig heeft, is lange runs op die 1500 Watt.

Dat gaat HL8 kunnen doen, doet ie bij mij nl. meestal ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHwtdZSzEJ1ruWDsJA_GP707tVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkSJZUDcAG1SSqQNVPJ6deph.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een 9kw panasonic warmtepomp op 45m2 vloerverwarming
Edit : ik zie dat de 10kw van solareast thermisch niet verder terug kan moduleren dan 4.20kw.
Daar zit het verschil tussen de adlar en de panasonic.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon_1984 op 13-11-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Je kan eens een test doen om de stooklijn op "Sluiting" te zetten en op "vloerverwarming" ipv "verwarming" en dan zelf de stel temperatuur op 25 of 26 graden te zetten en dan stap voor stap verhogen totdat de pomp begint te draaien? Dan zou je volgens mij de CV buiten spel moeten zetten. Weet niet of het werkt. Is maar een idee.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Zo stel ik hem zelf ook in en dat werkt redelijk, maar dan moet ik wel blijven regelen als het kouder wordt want de thermostaat staat dan ook uit.
Als ik hem nu op ca. 28 graden zet is het lekker binnen. De cv en de thermostaat staan dan buiten werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advb
Zo ziet het stroomverbruik er dan uit : sluiting/vloerverwarming/ 27of28 graden.
Kan dat een beetje kloppen of is er dan veel mis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97e0VjR83d5zxRFCZuol3XLJcLg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UuUXitHCStxXUn7txOoe4B7Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Advb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:22:
Zo ziet het stroomverbruik er dan uit : sluiting/vloerverwarming/ 27of28 graden.
[Afbeelding]
Vind het persoonlijk wel erg veel runs. Maar volgens mij kun je dit nog geen pendelen noemen. Je huis lijkt snel af te koelen, maar de set temp is ook snel weer bereikt... combinatie groot huis/matige isolatie /matige warmteafgifte?
Ik gebruik HL7, dat is ook zo'n 27 graden set temp vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVptuIQo6NtguLbPmppD85Mp8Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4bZPHGHNdDBR80MtYtPPAex.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 13-11-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Advb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:22:
[Afbeelding]
Oei dat lijkt op pendelen , dit is niet helemaal de bedoeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
pentaw1nz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:25:
[...]

Vind het persoonlijk wel erg veel runs. Maar volgens mij kun je dit nog geen pendelen noemen. Je huis lijkt snel af te koelen, maar de set temp is ook snel weer bereikt... combinatie groot huis/matige isolatie /matige warmteafgifte?
Ik gebruik HL7, dat is ook zo'n 27 graden set temp vandaag.

[Afbeelding]
Ik zit zelf ook op ongeveer 8 runs / dag en in jouw plaatje tel ik er zo even 25. Dat vind ik ook wel erg veel. Zou kunnen dat hij zijn warmte niet kwijt kan en daardoor snel weer op zijn temperatuur zit en weer uitslaat. Misschien zijn er andere mensen op dit forum dat ervaring hebben met dit soort gedrag van de WP. Wordt het in huis wel warm? Kan je de situatie van je woning verder beschrijven. Vloerverwarming (met/zonder pomp, thermostaat knop op de verdeler e.d.) Dat kan wellicht helpen om een antwoord voor dit WP gedrag te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Dank je wel voor de reacties. Mijn huis is niet zo groot en gebruik alleen de vloerverwarming in de woonkamer/keuken zo’n 40 m2. Op de verdeler zit wel een thermostaatkraan. Ik zal morgen een foto van de verdeler maken en nog wat van de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Advb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:57:
Dank je wel voor de reacties. Mijn huis is niet zo groot en gebruik alleen de vloerverwarming in de woonkamer/keuken zo’n 40 m2. Op de verdeler zit wel een thermostaatkraan. Ik zal morgen een foto van de verdeler maken en nog wat van de leidingen.
En ook een pomp? Maar je verwarmt hybride begreep ik?
Nadeel is dan dat als je een mengverdeler hebt (geschikt voor hogere temperaturen van CV ketel) je warmtepomp de warmte niet goed kwijt kan.

Ook bij hybride opstelling en beetje redelijke isolatie zou ik denk ik altijd de verdeler vervangen voor een open variant. En dan de CV ketel limiteren op 45 graden aanvoer.

Mijne komt morgen binnen :)

Voor langere runs is het ook goed om.nog een paar radiatoren open te draaien zodat de wp de warmte kwijt kan

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 13-11-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Advb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:57:
Ik zag volgens mij in 1 van je eerdere posts dat toen de CV ketel exact hetzelfde gedrag vertoont (op basis van de piekjes in je gasverbruik), dus er lijkt iets mis te gaan in de warmte afgifte in je huis.Mogelijk een probleem met de verdeler, de pomp bij de verdeler (als die erop zit) en of de thermostaatkraan op de verdeler. Wachten even de foto af.

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-03 18:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI3bTnmuXE3hlwccFzZvjZstvLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpIa0eSr7HvD8dZmjg15rGCd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nlfva1
Beste Steef,

Met een post op deze manier kunnen we je niet echt helpen. Ik snap dat het frustrerend is als het niet naar behoren werkt, maar dat hoeft niet perse aan de WP te liggen. Er kan ook is mis zijn in de rest van het warmte systeem. Er moet een specifieke reden zijn waarom het bij jou niet werkt, want ik zie hier op het forum ook heel veel mensen die erg blij zijn met deze warmtepomp (inclusief mijzelf). Ik kijk ook nog wel meerdere keren per dag, maar dat is omdat ik wil weten of er nog wat te optimaliseren valt. Ik leer ook veel van de posts van andere mensen, op deze manier zijn we niet alleen maar afhankelijk van Adlar. Kan je misschien op een constructieve manier uitleggen wat er bij jou wel/niet werkt en ons mee laten denken ipv alleen te melden dat het niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
LongTimeAgo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:14:
[...]

Dan de hamvraag... hoe weet je dat het 21,5 graden is? Zegt de T6 dat? Waarom geloof je die? ;)

Maar alle gekheid op de stokje, koppel voor de grap eens de T6 niet via Homekit maar via de dev tooling van Residio aan Home Assistant. Dan kan je lachen.
(Je kan ze naast elkaar draaien in Home Assistant)

Edit: laat maar. In t begin gaven de 2 volledig andere waarden van elkaar. Maar ondertussen lijkt dit "gestabiliseerd" geven ze dezelfde waarden.
Gebruik naast de t6 thermostaat vanzelfsprekend ook een losse temperatuurmeter en de dev tooling van Residio is ook gekoppeld. Deze zijn nu redelijk gelijk aan elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door hwennink op 14-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Merkwaardig.

Gisteren stond vrijwel de hele dag de pomp niet te draaien (op de korte "workaround fix" om 23:00 na dan) en vanochtend was het weer koud genoeg en begon weer een keurige lange run te maken waarbij die tussen de 400-700W heeft zitten schommelen en blijft nu om en nabij de 500W.

Dus nu een heerlijke warme vloer, een WP die keurig draait en niet pendelt (ALLE verwarmingen staan open trouwens) en gewoon weer normaal verbruik. Op HL8 + JAN.

Dus hij is nu weer volledig wenselijk gedrag aan het vertonen. En waarom? Geen idee, kan nergens correlaties in zien waarop dit ergens logisch uit te zoeken is.
En nog steeds geen belletje of mailtje van Adlar :P
Wellicht dat ik vanmiddag even bel om gewoon wat vragen af te vuren, anders morgen. Er zijn genoeg mensen met incorrect-werkende systemen die van mij voorrang nodig hebben.

• Advb
Hierbij foto’s. Ik heb de instellingen veranderd op vloerverwarming en LH6. Vannacht gedraaid en de kamer op 21 graden gehouden, volgens de Honeywell tenminste. De thermostaatkraan op de verdeler staat helemaal open (60gr). Om 8 uur geprobeerd de cv ketel te starten maar die sloeg gelijk aan dus weer uitgezet. De cv ketel hangt beneden in een bijkeuken. Boven gebruiken we alleen in de badkamer een radiator, die staat helemaal open en is lauwwarm maar dat is voor ons voldoende.

• Advb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POoU0nNgtf1Gll6ceQcY0-ge5VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN4fEJxHwT0S4NveqECLZ1KB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug8VziE86sRM9-jUIECpz036aQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tqjk3RMAB9teEBQLIyY901AD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgz5HWFA9UGEAvca1fqjy1fh6xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2dhG4CBAAlhvb6eAY7j0hVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-nqTwmZTFA7Qm6_Rdz4DJgHrg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sTnEjgQ53MKhBgy0vtYJwbzo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Je verdeler is er 1 met pomp en bijmenging retourwater. Deze lijkt gemakkelijk om te bouwen (pomp er tussenuit, thermostaatknop weg). De gemiddelde loodgieter kan dat.
Daarna begrens je de CV en warmtepomp op 45 graden. Daarmee krijg je het wel warm in huis en je hebt geen risico van de warm water in je vloer.

Dat zorgt voor aanzienlijk betere warmteafgifte in je vloer en ik denk ook zeker langere runs.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 14-11-2024 11:03 ]

• Fluit27
  • Laatst online: 07-01 13:06
Omkasting / Ombouw warmtepomp

Beste lezers, ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een Adlår Castra Aurora 2 6kW Warmtepomp. Natuurlijk ga ik ook de komende tijd de 136 pagina's hier eens doorlezen, want volgens mij staat er veel informatie in.
Maar ik heb een specifieke vraag over omkasting/ombouw voor de warmtepomp. Heeft iemand dat al gedaan voor zijn warmtepomp, welk merk of is het zelfbouw geweest en nog wat meer vragen. In ieder geval alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Advb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:37:
Hierbij foto’s. Ik heb de instellingen veranderd op vloerverwarming en LH6. Vannacht gedraaid en de kamer op 21 graden gehouden, volgens de Honeywell tenminste. De thermostaatkraan op de verdeler staat helemaal open (60gr). Om 8 uur geprobeerd de cv ketel te starten maar die sloeg gelijk aan dus weer uitgezet. De cv ketel hangt beneden in een bijkeuken. Boven gebruiken we alleen in de badkamer een radiator, die staat helemaal open en is lauwwarm maar dat is voor ons voldoende.
Het pendelen wat jij hebt komt door je verdeler met pomp .
De warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt omdat een verdeler met pomp maar weinig flow van de warmtepomp doorlaat omdat die flow sterk wordt beperkt door de thermostaatkraan en het voetventiel.
NB. De flow door de vloerverwarming staat los van de flow van de warmtepomp bij een verdeler met pomp.

Je kan de verdeler ombouwen tot een pomploze verdeler. Hier is op tweakers een apart forum voor.
Vergeet ook niet het voetventiel te verwijderen anders blijf je een beperkte flow houden.

N.B. na ombouw cv beperken tot cá 35 graden.

Tot je de verdeler omgebouwd of vervangen hebt kun je in de tussentijd de thermostaatknop op maximaal zetten (of erafhalen dan staat hij automatisch maximaal open) en je voetventiel maximaal open zetten.

(voetventiel zit links van de thermostaatknop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advb
Nogmaals dank voor de reacties, ik ga hiermee aan het werk. Blijft staan waarom de cv ketel nog steeds meewerkt en beide niet reageren op de thermostaat.
Pagina: 1 ... 34 ... 60 Laatste