Zal eens kijken naar een open verdeler, wat die kost. Deze met pomp enzo is 3 jaar oud dus misschien nog wel te verkopen.
Onderaan de cv zit horizontaal een terugslag klep, nu gaat daar een stukje leiding de bocht om, zat daar toevallig voorheen de vloerverwarming aangesloten?
ik vermoed dat de warmtepomp nu flow creert door de cv ketel heen en dat daardoor de ketel aansprint
Deze verdeler is heel makkelijk om te bouwen naar een open verdeler, die pomp kan je er tussenuit halen en dan beide aansluiting afdoppen. Dat kan een loodgieter heel makkelijk voor je doen.Advb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:28:
Zal eens kijken naar een open verdeler, wat die kost. Deze met pomp enzo is 3 jaar oud dus misschien nog wel te verkopen.
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Waarom kun je dit zo stellig beweren? Er zijn meerderen op het forum die een verdeler met pomp gebruiken zonder problemen (waaronder ik zelf). Waarom zou het nu daar aan liggen?Frans H schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:44:
[...]
Het pendelen wat jij hebt komt door je verdeler met pomp .
De warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt omdat een verdeler met pomp maar weinig flow van de warmtepomp doorlaat omdat die flow sterk wordt beperkt door de thermostaatkraan en het voetventiel.
NB. De flow door de vloerverwarming staat los van de flow van de warmtepomp bij een verdeler met pomp.
Je kan de verdeler ombouwen tot een pomploze verdeler. Hier is op tweakers een apart forum voor.
Vergeet ook niet het voetventiel te verwijderen anders blijf je een beperkte flow houden.
N.B. na ombouw cv beperken tot cá 35 graden.
Tot je de verdeler omgebouwd of vervangen hebt kun je in de tussentijd de thermostaatknop op maximaal zetten (of erafhalen dan staat hij automatisch maximaal open) en je voetventiel maximaal open zetten.
(voetventiel zit links van de thermostaatknop)
Een pomp zorgt altijd voor belemmering van je flow en beperkt tevens warmteafgifte door bijmengen retourwater.redcap schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:40:
[...]
Waarom kun je dit zo stellig beweren? Er zijn meerderen op het forum die een verdeler met pomp gebruiken zonder problemen (waaronder ik zelf). Waarom zou het nu daar aan liggen?
Bij mij werkt alles momenteel prima, maar weet zeker dat de WP langere en rustigere runs gaat maken als het 30 graden water dat ie aanmaakt direct mijn vloer in gaat, ipv dat het bijgemend wordt tot 25 graden water en de rest retour gaat naar de warmtepomp waardoor deze eerder weer uit gaat.
'Problemen' hoeft dus niet zozeer, maar minder efficiënt werken 100% zeker.
Dat is waarom ik een nieuwe verdeler heb besteld.
[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 14-11-2024 14:16 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik ben ook benieuwd hoe dat bij mij zal zijn. 19 November wordt m'n vloerverwarming verdeler vervangen door een pomploze. Ik zal jullie updaten met hoe alles dan draait.pentaw1nz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:07:
[...]
Een pomp zorgt altijd voor belemmering en flow en beperkt tevens warmteafgifte door bijmengen retourwater.
Bij mij werkt alles momenteel prima, maar weet zeker dat de WP langere en rustigere runs gaat maken als het 30 graden water dat ie aanmaakt direct mijn vloer in gaat, ipv dat het bijgemend wordt tot 25 graden water en de rest retour gaat naar de warmtepomp waardoor deze eerder weer uit gaat.
Zodra het warm is en kouder wordt, werkt de wp nu in feite prima en wordt de set temp keurig geregeld door JAN en vervolgens gaat de pomp mooie lange runs maken.
Zodra het van koud weer naar warme temperaturen (buiten) gaat, gaat hij van die rare korte 3-kwartier runs maken en lijkt het er op dat er qua aanvoer/uitvoer temperaturen er iets niet lekker loopt. Dit kan dan wellicht met m'n vloerverwarming te maken hebben.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Ramon, geen idee of daar een klep heeft gezeten. Zou het kunnen dat de wp zijn druk niet kwijt kan naar de vloerverwarming ivm de pomp die er tussen zit en dan maar naar de cv ketel gaat lozen. Of kan dat niet.
Ik weet ook het dat beter zou zijn, maar dat gaat me €600 kosten en het gaat wel heel lang duren voordat ik dat terug zou verdienen. Al meerdere malen gelezen dat het verschil niet gigantisch groot zal zijnpentaw1nz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:07:
[...]
Een pomp zorgt altijd voor belemmering van je flow en beperkt tevens warmteafgifte door bijmengen retourwater.
'Problemen' hoeft dus niet zozeer, maar minder efficiënt werken 100% zeker.
Dat is waarom ik een nieuwe verdeler heb besteld.
heb je geen foto van de oude situatie?Advb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:39:
Ramon, geen idee of daar een klep heeft gezeten. Zou het kunnen dat de wp zijn druk niet kwijt kan naar de vloerverwarming ivm de pomp die er tussen zit en dan maar naar de cv ketel gaat lozen. Of kan dat niet.
Hoezo kost het 600 euro?redcap schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:39:
[...]
Ik weet ook het dat beter zou zijn, maar dat gaat me €600 kosten en het gaat wel heel lang duren voordat ik dat terug zou verdienen. Al meerdere malen gelezen dat het verschil niet gigantisch groot zal zijn
Flow bedoel je , het is inderdaad wel beter om de radiatoren boven open te zetten .Advb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:50:
Ik heb boven alle radiatoren open gezet, zou dat kunnen helpen dat de wp z’n druk kwijt kan?
Heb voor 250 euro een nieuwe VTE composiet verdeler gehaald ( 6 groeps).redcap schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:39:
[...]
Ik weet ook het dat beter zou zijn, maar dat gaat me €600 kosten en het gaat wel heel lang duren voordat ik dat terug zou verdienen. Al meerdere malen gelezen dat het verschil niet gigantisch groot zal zijn
Vervangen ga ik denk ik zelf doen, maar heb ook een loodgieter die het voor 50 eu per uur wil doen. Het is een klein klusje.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Als je ook radiatoren hebt kan hij zijn flow door de radiatoren kwijt, maar hij zal zoiezo zijn warmte minder goed kwijt kunnen door de verdeler met pomp.redcap schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:40:
[...]
Waarom kun je dit zo stellig beweren? Er zijn meerderen op het forum die een verdeler met pomp gebruiken zonder problemen (waaronder ik zelf). Waarom zou het nu daar aan liggen?
Enige reden om de verdeler met pomp te behouden is als je een hogere ta wilt hebben om de kamers met radiatoren ook warm te krijgen.
Hogere ta geeft natuurlijk wel een slechtere COP en dat kost efficiëntie.
Betere oplossing is om de warmte afgifte van je radiatoren te verhogen, eventueel andere radiatoren en/of vertilatoren toevoegen.
Let er wel op dat je bij kleine radiatoren kortsluiting voorkomt!
[ Voor 7% gewijzigd door Frans H op 14-11-2024 16:35 ]
Kun je uitrekenen: 1 graad lagere Ta geeft een COP winst van cá 2%.redcap schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:39:
[...]
Een verdeler met pomp en thermostaatknop heeft zomaar een paar graden hogere Ta nodig dus dat levert over een jaar gezien een behoorlijk bedrag op.
Ombouwen kun je als je een beetje handig bent ook zelf doen kan ben je niet veel kwijt.
Zou je een de thermostaat kabel los kunnen halen op de cv ketel?Advb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:55:
De radiatoren open zetten maakt niets uit, ook de cv start nog direct.
[Afbeelding]
Als dan de ketel aanblijft gaan terwijl de warmtepomp aanstaat weten we dat het moeten gaan zoeken in flow wat de warmtepomp creëert waarop de cv ketel reageert
[ Voor 15% gewijzigd door Ramon_1984 op 14-11-2024 21:17 ]
Ga ik proberen morgen, maar de thermostaat staat op 15 graden, dan wordt het circuit toch onderbroken?
Niet als je de kabel op de cv ketel losmaaktAdvb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:33:
Ga ik proberen morgen, maar de thermostaat staat op 15 graden, dan wordt het circuit toch onderbroken?
Ik denk dat je gelijk hebt! Ik zie niet hoe de klep de flow van de warmtepomp kan tegenhouden want ik zou verwachten dat hij direct onder de cv zou moeten zitten, en niet met nog een t-stuk daartussen.Ramon_1984 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:23:
[...]
Onderaan de cv zit horizontaal een terugslag klep, nu gaat daar een stukje leiding de bocht om, zat daar toevallig voorheen de vloerverwarming aangesloten?
ik vermoed dat de warmtepomp nu flow creert door de cv ketel heen en dat daardoor de ketel aansprint
Er is ook wel een puzzel van gemaakt met die wirwar van leidingen.
Als blijkt dat de flow van de warmtepomp door de cv loopt geeft dit ook weer een reden voor pendelen omdat de cv dan een kortsluiting vormt in het circuit waardoor de delta t heel laag wordt en de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt kan en zal afslaan om daarna weer aan te gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Frans H op 14-11-2024 22:10 ]
Het is inderdaad een puzzel geworden, maar dat maakt het ook weer leukFrans H schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:58:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt! Ik zie niet hoe de klep de flow van de warmtepomp kan tegenhouden want ik zou verwachten dat hij direct onder de cv zou moeten zitten, en niet met nog een t-stuk daartussen.
Er is ook wel een puzzel van gemaakt met die wirwar van leidingen.
Haha, sorry.nlfva1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:58:
[...]
Beste Steef,
Met een post op deze manier kunnen we je niet echt helpen. Ik snap dat het frustrerend is als het niet naar behoren werkt, maar dat hoeft niet perse aan de WP te liggen. Er kan ook is mis zijn in de rest van het warmte systeem. Er moet een specifieke reden zijn waarom het bij jou niet werkt, want ik zie hier op het forum ook heel veel mensen die erg blij zijn met deze warmtepomp (inclusief mijzelf). Ik kijk ook nog wel meerdere keren per dag, maar dat is omdat ik wil weten of er nog wat te optimaliseren valt. Ik leer ook veel van de posts van andere mensen, op deze manier zijn we niet alleen maar afhankelijk van Adlar. Kan je misschien op een constructieve manier uitleggen wat er bij jou wel/niet werkt en ons mee laten denken ipv alleen te melden dat het niet werkt?
Ik heb dit probleem al heel lang en al tig keer toegelicht, alleen was ik op dit actief op dit forum toen 15-20 mensen met zon ding elkaars ervaringen deelden en het topic geen 130 paginas had maar 20(?) ofzo.
Ik lees ook niet meer actief mee, want het gaat nu zo hard en ik heb gelukkig nog andere hobbies
Enfin, jullie hebben er indd weinig aan. We wachten het af, bedankt voor je reactie.Ik kijk zo nu en dan is mee hier
Ook ik ervaar de moeilijke communicatie met Adlar. Mijn 6kw wp is op 6-10 geïnstalleerd. Adlar zou het zich denk ik makkelijker maken als ze wat meer tijd steken in het inregelen van de installatie en uitleg geven aan klanten.
Bij mij zijn er een WP en buffervat geïnstalleerd. Een week later kwam er een electricien langs. Deze heeft een extra groep geïnstalleerd en de wp aangezet.
Hij had haast: 'doei! Hij doet het. Je hebt nu all-electric (verwarming) ipv hybride'
Ik heb Adlar op 8-10 een mail gestuurd dat ik het laatste deel van de factuur betaal als alles volgens afspraak en werkend is aangesloten en opgeleverd. Tot nu toe heb ik geen betalingsherinnering gehad. Het is niet ideaal maar ik kan hier wel mee leven. Ik heb de indruk dat ze wel hun best doen maar de situatie nogal onderschat hebben.
25-11 komt er weer iemand langs. Ik wacht in spanning af.
Bij mij zijn er een WP en buffervat geïnstalleerd. Een week later kwam er een electricien langs. Deze heeft een extra groep geïnstalleerd en de wp aangezet.
Hij had haast: 'doei! Hij doet het. Je hebt nu all-electric (verwarming) ipv hybride'
Ik heb Adlar op 8-10 een mail gestuurd dat ik het laatste deel van de factuur betaal als alles volgens afspraak en werkend is aangesloten en opgeleverd. Tot nu toe heb ik geen betalingsherinnering gehad. Het is niet ideaal maar ik kan hier wel mee leven. Ik heb de indruk dat ze wel hun best doen maar de situatie nogal onderschat hebben.
25-11 komt er weer iemand langs. Ik wacht in spanning af.
Onze warmtepomp is in augustus al geplaats en er is nog geen dag hetzelfde geweest met het stookgedrag, Adlar belt niet terug maar stuurt af en toe een mailtje dat ze iets hebben aangepast. Helaas melden ze niet wat er is aangepast waardoor het maar weer gissen wordt wat er weer gebeurd.
vanwege de vele klachten had in vanaf vorige week vrijdag de pomp op stooklijn HL7 gezet en via een schema snachts op HL8, dit werkte perfect en ik had een mooi stookbeeld.
Afgelopen maandag heeft Adlar aan de knoppen gezeten en iets versteld, aangezien ik tevreden was met de combinatie HL7 overdag en HL8 snachts heb ik deze zo laten staan. Wat er nu gebeurt is dat de stooklijn HL7 ongeveer 4 uur achter elkaar keurig werkt, vervolgens gaat deze ongeveer 4 uur uit waardoor de temperatuur daalt tot 21 graden inlet om vervolgens weer te gaan stoken voor 4 uur. Is dit gedrag bij anderen ook bekend?
vanwege de vele klachten had in vanaf vorige week vrijdag de pomp op stooklijn HL7 gezet en via een schema snachts op HL8, dit werkte perfect en ik had een mooi stookbeeld.
Afgelopen maandag heeft Adlar aan de knoppen gezeten en iets versteld, aangezien ik tevreden was met de combinatie HL7 overdag en HL8 snachts heb ik deze zo laten staan. Wat er nu gebeurt is dat de stooklijn HL7 ongeveer 4 uur achter elkaar keurig werkt, vervolgens gaat deze ongeveer 4 uur uit waardoor de temperatuur daalt tot 21 graden inlet om vervolgens weer te gaan stoken voor 4 uur. Is dit gedrag bij anderen ook bekend?
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Als je wilt dat de temperatuur niet te veel terugzakt alvorens hij weer aan gaat, gebruik dan HL6 of 5.mmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:57:
Alle stooklijnen, behalve stooklijn 8, reageert op de buitentemperatuur. Als de buitentemperatuur 16 graden is en de inlet 21, zal die nog niets doen.
Wordt de buitentemperatuur lager dan 5+ celcius dan de inlet, dan zal die weer reageren.
Volgens mij was dat de standaard instelling.
De stooklijnen (behalve stooklijn 8 dus) reageren niet op de thermostaat.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Hi Peter,peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:17:
[...]
Stooklijn HL8 idd. WP zit direct op mijn vloerverwarming, ong 70 m2. Vrijstaand huis is uit 1994 en dus geisoleerd conform bouweisen toen. Wel HR++ glas. SET staat nu op 41, inlet op 28 en outlet op 32. De WP staat aaridg hard te blazen... niks rustigs aan, vol continue tussen de 1500 en 2000 watt...bijna 20 kWh vanaf 00.00uur.
Een beetje laat, mijn reactie, maar ik liep tegen hetzelfde probleem aan wat jij hebt. Een enorm hoog verbruik op stooklijn 8. Mijn huis omvat vloerverwarming van ca. 100m2 en 1 radiator. De rest is nog niet aangesloten op het circuit van de warmtepomp. Ik verbruikte op stooklijn L8 tussen de 15 en 20kwh op dagen waarop het 's-nachts 5 graden was en overdag 10-15 graden.
Ik heb het op dit moment improvisorisch opgelost:
Thermostaat doet bij mij niets. Ik heb de ronde modulerende Honeywell geinstalleerd gekregen die nog steeds continu knippert op "OT". Ik heb hem naar beneden gedraaid op 15 graden.
Via scenes in de smartlife app heb ik overdag vanaf 6:30 stooklijn L7 geselecteerd in de ECO modus. Daarmee wordt het overdag tussen de 19 en 20,5 graden in huis. In de avond koelt de temperatuur buiten af en dan gaat de temperatuur in huis automatisch omhoog.
Om 19:30 gaat een tweede scene in die de stooklijn op L8 zet in ECO modus.
Met deze instellingen bereik ik een energieverbruik van gemiddeld 8kwh per dag (gemeten over de afgelopen 2 weken). 's-Nachts doet de warmtepomp weinig tot niets; overdag begint hij dan om 6:30.
Ik heb meestal 1 lange run of 2 runs. Meer niet. (volgens de smartlife energy meter). Het is behaaglijk in huis; soms wat aan de frisse kant en soms te warm, maar dit vind ik acceptabel gezien ik nu een systeem heb waarin ik weinig tijd en energie hoef te steken om de boel geregeld te krijgen.
Volgende week komt Adlar langs voor vervanging van de Honeywell round; ik laat ze dan een zelf aangekochte TADO installeren. Ben benieuwd of het systeem dan wel in te stellen is met een thermostaat.
Voor mij werken de stooklijnen in combinatie met de scenes tot nu toe eerlijk gezegd best wel prima.
LongTimeAgo Ik heb hem nu op HL6 gezet, nu maar afwachten of dit wel beter gaat
Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.
Ik heb zojuist de thermostaat draden losgemaakt die naar de JAN lopen, ,ketel start gewoon weer op. Toen de draden van de JAN naar de ketel losgedraaid, ketel start gewoon weer op. Dus is hij een eigen leven gaan leiden denk ik.
oké, en als je de draden van jan naar de ketel los laat, en je zet de warmtepomp uit dan stopt de cv ketel en zodra de warmtepomp aan gaat springt de ketel aan.Advb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:58:
Ik heb zojuist de thermostaat draden losgemaakt die naar de JAN lopen, ,ketel start gewoon weer op. Toen de draden van de JAN naar de ketel losgedraaid, ketel start gewoon weer op. Dus is hij een eigen leven gaan leiden denk ik.
Adlar heeft het hydraulisch niet goed aangesloten
@Advb.
volgens processchema van Adlar, zou er een 2-wegklep( op schema nummer 18) tussen de retour en de cv-ketel geplaatst worden. Deze lijk bij u te missen.]Of kan een Vaillant ketel dit niet aansturen? Zou het probleem kunnen zijn.
volgens processchema van Adlar, zou er een 2-wegklep( op schema nummer 18) tussen de retour en de cv-ketel geplaatst worden. Deze lijk bij u te missen.]Of kan een Vaillant ketel dit niet aansturen? Zou het probleem kunnen zijn.
/f/image/bSdh5rUWQ5H3o1njeJFk55jL.png?f=fotoalbum_large)
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.
Ik heb de draden losgemaakt en de wp uitgezet, ook de hoofdschakelaar buiten maar de cv ketel gaat vrolijk door.
Als je nu ook de gaskraan dicht zet en de CV ketel gaat nog steeds vrolijk door, dan kom je goedkoop de winter doorAdvb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:20:
Ik heb de draden losgemaakt en de wp uitgezet, ook de hoofdschakelaar buiten maar de cv ketel gaat vrolijk door.
[ Voor 5% gewijzigd door nlfva1 op 15-11-2024 15:28 ]
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Ik heb hier een hybrid opstelling met een Vaillant ketel. Voor een Vaillant met Opentherm is er een doorverbinding nodig op de ketel om de ketel goed aan te sturen met Opentherm. Deze doorverbinding is verwijdert bij de installatie van de WP. Volgens mij werkt de ketel dan als een aan/uit geregeld systeem. Ik heb een test gedaan door de doorverbinding er even weer tussen te zetten en dan gaat mijn ketel aan.Advb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:20:
Kan het zijn dat je ketel nog een opentherm setup heeft? Dat kan een doorverbinding zijn of een instelling in de ketel setup. Zomaar een idee.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Merk zojuist daar er weer “geknoeid” is door Adlar in de aansturing. Een belletje of berichtje is teveel gevraagd. Teruggezet op verwarming en LT8. DAT WERKT NIET!!! Ik zou bijna naar Zwolle rijden. 😖😖
top, dan gaan we weer verder zoekenAdvb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:20:
@mmrs73 Zou je iets meer kunnen vertellen wat Adlar heeft aangepast aan de positie van de buitensensor?mmrs73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:58:
[...]
Martin jij geeft aan de sensor aan de achterzijde te willen verplaatsen, laat dit door Adlar doen want anders vervalt je garantie. Bij mij is dit namelijk ook het geval, tussen 11.00 en 14.00 staat de zon recht op de sensor waardoor de pomp denkt dat het lekker warm is maar in feite kan je woning dus koud zijn en doet de warmtepomp niets. Ik heb al even zitten te kijken maar de sensor aan de achterzijde is een korte draad en hier moet dus een andere lengte komen. Ik ben zelf voorstander van een losse draad naar een positie die niet zon afhankelijk is waardoor je temperatuur ook constanter zal zijn. Komende vrijdag gaan ze bij mij ook kijken wat er aan de hand is want mijn temperatuur schiet ook dagelijks omhoog vanuit het niets naar de 42 graden
Ik krijg van Adlar via e-mail het bericht dat de ze deze buitentemperatuursensor niet kunnen verplaatsten.
Is het deze ivoorkleurige sensor(behuizing)?
:strip_exif()/f/image/umrLQhTIMmybrPsNpJfbkxcD.jpg?f=fotoalbum_large)
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Onze verdeler lijkt niet aangepast te kunnen worden en een vervanging zou €600 kosten bij het bedrijf dat hem geplaatst heeft. Is wel een verdeler met minimaal 11 groepen
Ik had van de week ook al even gegoogled idd. Hier ook een 11 groeps verdeler (wel een hybride lvt/radiator opstelling, dus ik kan eigenlijk niet aanpassen)redcap schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:50:
[...]
Onze verdeler lijkt niet aangepast te kunnen worden en een vervanging zou €600 kosten bij het bedrijf dat hem geplaatst heeft. Is wel een verdeler met minimaal 11 groepen
€246,- is de goedkoopste in btw/ex installatie
[ Voor 4% gewijzigd door macfocus op 15-11-2024 17:01 ]
marnie Hallo Martin, bij mij is de sensor die je aangeeft verplaatst door Oscar, dit was ook de eerste keer dat hij dit deed maar het functioneert wel goed, nu geen invloed van de zon meer.
Zoals hieronder te zien is zie je de korte sensor en deze is nu naar voren verplaats en hangt nu achter de lamellen. Via de voorzijde is een gaatje geboord die overeen kwam met de binnenzijde, het kan dus wel degelijk.
Zoals hieronder te zien is zie je de korte sensor en deze is nu naar voren verplaats en hangt nu achter de lamellen. Via de voorzijde is een gaatje geboord die overeen kwam met de binnenzijde, het kan dus wel degelijk.
/f/image/H9COYaEiqsrDybI1KqUGnPZn.png?f=fotoalbum_large)
ik denk dat Oscar tot de orde geroepen is: Adlar verplaatst de sensor niet(meer). ik heb er kort geleden ook naar gevraagd.mmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:00:
marnie Hallo Martin, bij mij is de sensor die je aangeeft verplaatst door Oscar, dit was ook de eerste keer dat hij dit deed maar het functioneert wel goed, nu geen invloed van de zon meer.
[Afbeelding]
maar als je stooklijn Hl8 gebruikt dan is die sensor ook niet meer belangrijk. Je stookt dan alleen op de binnentemperatuur volgens Adlar.
[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 15-11-2024 17:24 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Dankjewelmmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:00:
Ik ga ermee aan de slag, de WP moet bij een zonnige koude dag wel goed werken.
Met HL8 kan ik begrijpen dat de buitensensor niet meer nodig is. Ik heb HL8/JAN geprobeerd maar met een T6 thermostaat werkte dat dus niet. Ik heb sinds gisteren een Tado X en zal mijn bevindingen binnenkort hier neerzetten.fvanderstege schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:22:
[...]
ik denk dat Oscar tot de orde geroepen is: Adlar verplaatst de sensor niet(meer). ik heb er kort geleden ook naar gevraagd.
maar als je stooklijn Hl8 gebruikt dan is die sensor ook niet meer belangrijk. Je stookt dan alleen op de binnentemperatuur volgens Adlar.
Als HL8/JAN hier goed gaat werken wil ik eigenlijk nog wel kunnen terugvallen op de warmte curves (met buitensensor). Het lijkt een kleine moeite deze sensor zelf te verplaatsen of misschien af te dekken voor direct zonlicht.
Hallo Vliegerd,Vliegerd schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:13:
[...]
Hi Peter,
Een beetje laat, mijn reactie, maar ik liep tegen hetzelfde probleem aan wat jij hebt. Een enorm hoog verbruik op stooklijn 8. Mijn huis omvat vloerverwarming van ca. 100m2 en 1 radiator. De rest is nog niet aangesloten op het circuit van de warmtepomp. Ik verbruikte op stooklijn L8 tussen de 15 en 20kwh op dagen waarop het 's-nachts 5 graden was en overdag 10-15 graden.
Ik heb het op dit moment improvisorisch opgelost:
Thermostaat doet bij mij niets. Ik heb de ronde modulerende Honeywell geinstalleerd gekregen die nog steeds continu knippert op "OT". Ik heb hem naar beneden gedraaid op 15 graden.
Via scenes in de smartlife app heb ik overdag vanaf 6:30 stooklijn L7 geselecteerd in de ECO modus. Daarmee wordt het overdag tussen de 19 en 20,5 graden in huis. In de avond koelt de temperatuur buiten af en dan gaat de temperatuur in huis automatisch omhoog.
Om 19:30 gaat een tweede scene in die de stooklijn op L8 zet in ECO modus.
Met deze instellingen bereik ik een energieverbruik van gemiddeld 8kwh per dag (gemeten over de afgelopen 2 weken). 's-Nachts doet de warmtepomp weinig tot niets; overdag begint hij dan om 6:30.
Ik heb meestal 1 lange run of 2 runs. Meer niet. (volgens de smartlife energy meter). Het is behaaglijk in huis; soms wat aan de frisse kant en soms te warm, maar dit vind ik acceptabel gezien ik nu een systeem heb waarin ik weinig tijd en energie hoef te steken om de boel geregeld te krijgen.
Volgende week komt Adlar langs voor vervanging van de Honeywell round; ik laat ze dan een zelf aangekochte TADO installeren. Ben benieuwd of het systeem dan wel in te stellen is met een thermostaat.
Voor mij werken de stooklijnen in combinatie met de scenes tot nu toe eerlijk gezegd best wel prima.
toch dank voor jouw reactie! Ik ben toch ook maar overgestapt op stooklijn L6 en die lijkt het redelijk goed te doen. Ik draai nu een week met redelijk constante temperatuur in huis. WP staat vrijwel continue te draaien op ong 500 Watt met uitschieters naar ong 1.500W. Wel iets meer dan 8 kWh per dag... Maar vloer is nu wel veel stabieler en gelijkmatiger warm.
Laat je svp nog weten hoe de vervanging van jouw thermostaat heeft uitgepakt? Ik heb ook een Honeywell Round Opentherm wireless.
marnie de Sensor verplaatsen is niet zoveel werk hoor, is makkelijk zelf te doen als je een beetje handig bent.
Bij mij had de buitensensor wel invloed op de werking van HL8, de set temp zakte naar 15 en moest toen weer opbouwen. Inmiddels weten we dat de Set temp te veranderen is met P111 naar een hogere waarde, bij mij nu 22 waardoor de invloed van de sensor ook minder van belang is.
Bij mij had de buitensensor wel invloed op de werking van HL8, de set temp zakte naar 15 en moest toen weer opbouwen. Inmiddels weten we dat de Set temp te veranderen is met P111 naar een hogere waarde, bij mij nu 22 waardoor de invloed van de sensor ook minder van belang is.
Ik zag in ander WP topic ook een creatieve oplossing, waarbij iemand een halve spuitbusdop om de sensor had gedaan, zodat er geen direct zonlicht meer op schijnt.
En het is sowieso aan te raden om p111 op 23 oid te zetten. Dan heb je geen last van dat verre terugmoduleren
En het is sowieso aan te raden om p111 op 23 oid te zetten. Dan heb je geen last van dat verre terugmoduleren
[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 15-11-2024 18:45 ]
Om nog even op mijn eigen probleem terug te komen. Adlar had op de vraag gereageerd en de sturing naar inlet gezet. Hiermee is de sturing van de warmtepomp in combinatie met de vloerverwarming beter. Ik moest wel naar een andere stooklijn omdat de outlet dan warmer wordt.Markies! schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:02:
[...]
Ik herken dit heel erg inderdaad. Mijn inlet en outlet zitten op zijn laagst rond de 22 graden. Heb nu de handmatige stooklijn, LT5, gekozen omdat de warmtepomp bij lagere stooklijnen inderdaad niet aanslaat. Al zie ik nu ook nog wel dat de warmtepomp een delta T heeft van 6 graden en dan toch uit blijft. Is hier een bepaalde tijd voor nodig voor deze ook activeert dat iemand weet? Ben wel tevreden over de constante temperatuur met deze handmatige stooklijn. constant 19,0 tot 19,5 graden. Vandaag met de zon richting 20.
ik wil ook voor een open verdeler gaan om de warmteafgifte te verbeteren, maar had bedacht dit samen met een verbouwing te laten doen omdat dan 1 van de VV groepen toch aangepakt wordt. Even geduld dus nog helaas.
Hiermee draai ik nu al een goede 1,5 week op LT6 en het werkt nu gewoon goed. Geen omkijken naar en de temperatuur blijft tussen de 19.5-20 graden in huis. Verbruik ligt rond de 8 kWH per dag. Ik heb nog een P1 verbruiksmeter aangeschaft om hier zelf iets beter inzicht in te krijgen over de dag. Maar, wilde ook wel even terugkoppelen hier dat het inmiddels goed draait. (Huis bouwjaar 2012, vloerverwarming 80m2 en 2 radiatoren boven in gebruik).
Hallo mede-tweakers, ik werd net in paniek door mijn schoonmoeder gebeld, die had bij Adlar een online pre-order gedaan (inclusief 250 euro aanbetaling), maar had deze week toch besloten om niet met ze in zee te gaan (ze voelde zich nogal gepushed door de agressieve verkoper).
Nu heeft ze proberen te bellen (service afdeling), die verwees naar online service formulier, ze heeft dat formulier ingevuld, ze heeft gemailed, etc. Maar ze krijgt maar geen bevestiging van annulering, en wordt van kastje naar de muur verwezen. De 14 dagen termijn loopt begin volgende week af en ze heeft nu ontzettende stress ervan (ook doordat ze volgende week naar het buitenland moet reizen).
Is er hier iemand die een direct nummer of mailadres weet waar ze terecht kan om de annulering te formaliseren en een formele bevestiging te krijgen?
bvd! Olaf
Nu heeft ze proberen te bellen (service afdeling), die verwees naar online service formulier, ze heeft dat formulier ingevuld, ze heeft gemailed, etc. Maar ze krijgt maar geen bevestiging van annulering, en wordt van kastje naar de muur verwezen. De 14 dagen termijn loopt begin volgende week af en ze heeft nu ontzettende stress ervan (ook doordat ze volgende week naar het buitenland moet reizen).
Is er hier iemand die een direct nummer of mailadres weet waar ze terecht kan om de annulering te formaliseren en een formele bevestiging te krijgen?
bvd! Olaf
Markies! Wel apart want ook ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren en deze draaide in het begin onrustig op de outlet waarna ik deze op de inlet had gezet. Afgelopen maandag had Adlar dus mijn systeem op afstand weer op outlet gezet en hij deed gelijk weer niets of af en toe een piekje. Ik heb hem zelf maar weer teruggezet naar inlet en ja hoor hij draait weer prima. Vanwege de langere pauzes tussen de blokken heb ik deze nu ook maar op HL6 gezet, dus nu maar afwachten.
Vreemd dus dat Adlar bij jouw het systeem wel op inlet hadden gezet, ze snappen het dus zelf ook niet
Vreemd dus dat Adlar bij jouw het systeem wel op inlet hadden gezet, ze snappen het dus zelf ook niet
Ik heb het idee dat er een paar medewerkers zijn die het hele systeem goed kennen en ook de basis van de installatietechniek kennen. Daarnaast zijn er denk ik veel servicemedewerkers die gewoon een aantal veelvoorkomende instellingen aanpassen op de gok.mmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:02:
Markies! Wel apart want ook ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren en deze draaide in het begin onrustig op de outlet waarna ik deze op de inlet had gezet. Afgelopen maandag had Adlar dus mijn systeem op afstand weer op outlet gezet en hij deed gelijk weer niets of af en toe een piekje. Ik heb hem zelf maar weer teruggezet naar inlet en ja hoor hij draait weer prima. Vanwege de langere pauzes tussen de blokken heb ik deze nu ook maar op HL6 gezet, dus nu maar afwachten.
Bij andere warmtepompen ben je wel eerder op jezelf aangewezen. Of de kennis van de installateur, maar ook daar zitten veel loodgieters tussen die het mooiste leidingwerk kunnen aanleggen maar de werking van een warmtepomp ook niet helemaal kunnen doorgronden.
Wat wij hier op tweakers doen en soms bijna als een stel bezetenen dingen monitoren en uitproberen doen er echt niet veel :😜
Je moet idd via formulier reageren, mail wordt niet op gereageerd. Ze werken sinds kort met een ticket systeem. Als je daar even een screenshot van maakt dan heb je bewijs dat je zelf binnen termijn gebruik hebt gemaakt van herroepingsrecht. Dan hoef je verder echt niet in de stress te zitten, die 250 euro komt wel terug en een vervolgfactuur komt pas na de technische schouw.olafmol schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:56:
Hallo mede-tweakers, ik werd net in paniek door mijn schoonmoeder gebeld, die had bij Adlar een online pre-order gedaan (inclusief 250 euro aanbetaling), maar had deze week toch besloten om niet met ze in zee te gaan (ze voelde zich nogal gepushed door de agressieve verkoper).
bvd! Olaf
Niet te druk maken dus. Voor de zekerheid nog ff 1x indienen via formulier en even screenshot maken.
Stuur hem eventueel als formaliteit nog naar het bekende mailadres, zodat je dubbel bewijs hebt dat je zelf binnen termijn hebt geannuleerd.
Jammer hoe de verkopers van Adlar soms pushen en iets te commercieel zijn. Dat zijn mensen niet gewend van loodgieters en installatiebedrijven.
Is een aandachtspunt voor ze. Hoewel er ook hele fijne verkopers tussen zitten. Ik heb ervaring met verkoper S. en dat was een prettig contact. Heeft me niet gepushed en gewacht tot ik hem weer belde na een week of 2.
[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 15-11-2024 20:16 ]
Ik zag trouwens ook dat Adlar nu een nieuwe handleiding 22-10-2024 online heeft gezet waar de HL8 met JAN wel wordt beschreven, wel vreemd dat ze ons hiervan niet op de hoogte brengen.
https://www.support.adlar...iding-prestatiecondities/
In de handleiding wordt verwezen naar een Adlar app (zie screenshot)mmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:51:
Ik zag trouwens ook dat Adlar nu een nieuwe handleiding 22-10-2024 online heeft gezet waar de HL8 met JAN wel wordt beschreven, wel vreemd dat ze ons hiervan niet op de hoogte brengen.
:strip_exif()/f/image/MI10411H05pSL2xTeb619kNp.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is ook een QR code die verwijst naar de Play Store (en Apple store). Die links komen echter nog uit bij de Smartlife app.
De tips die we ze hebben gegeven t.a.v. thermostaat zijn in ieder geval nog niet verwerkt in de handleiding zie ik.mmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:51:
En er wordt al langer verwezen naar de 'speciaal ontwikkelde Adlar app' , ik zag een video van een medewerker die vertelde dat dit zijn hoofdtaak was. De lancering moet echter nog gebeuren denk ik, kan nergens een app vinden .
:strip_exif()/f/image/mebeKD1j1sA6DLN9m603kBZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Even tussendoor: Er wordt nu al meermaals beweerd dat HL8 + JAN niet meer op de buitentemperatuur reageren... Maar ik zie toch daadwerkelijk een (weliswaar klein beetje, doch dynamische) "Temp Set" die meebeweegt met de buitentemperatuur in combinatie met de binnentemperatuur. NIET de inlet of outlet.
Wat de exacte berekening is tussen de binnen en buitentemperatuur kan ik niet zien, maar er is correlatie.
Ik zal hier onder een screenshot maken, maar ik zit momenteel even achter een klein scherm. Dus mijn excuses als deze wat onduidelijk oogt
Maar wat ik (denk te) zie(n) gebeuren is dat de buiten temperatuur zakt, vervolgens gaat de temp set beginnen met langzaam 'opbouwen', preventief, zonder dat de wp daar op reageert vooralsnog. Zodra de binnen temperatuur daadwerkelijk een stukje zakt kan die relatief vlot reageren doordat de set temp al verhoogd is en begint die dus direct met de 1 graad per kwartier verhogen en zie je de inlet/outlet temperaturen daar door ook stijgen omdat die dus aanspringt en tot een benodigde set temp zal werken waarbij de gewenste/gevraagd binnen temperatuur met een relatief lange run weer bereikt kan worden.
/f/image/LatxbhZLt5lL0O3nS6Ld3wlO.png?f=fotoalbum_large)
Ter info:
- bij mij zal de temperatuur sensor van de wp nooit direct in het zonlicht zitten.
- Ik had in het begin ook problemen met dat de set temp helemaal terugzakte naar 15. Dat gebeurt niet meer.
- Er zijn bij mij nog andere kleine probleempjes met gedrag, maar dit lijkt vooralsnog volledig bij de vloerverwarming te zitten. (Alle verwarmingen open draaien in de hele woning heeft dit enigszins opgevangen, maar je zit nog steeds dat die af en toe even kort maar krachtig draait.)
- En ja... De T6 hangt bij mij ook nog steeds, want ik wacht even het antwoord van Adlar af omtrent deze...
- Gevraagd temperatuur is 19. (En we zitten er ook niet aan)
- Gisteren zat ik op 6 kWh verbruik. Vandaag zit ik op 7 kWh. 13 November zelfs op 1 kWh, want het was gewoon een best wel warme dag. De rest van de week op om en nabij de 5 kWh.
Hoewel er nog problemen zijn en Adlar's communicatie in deze sterk tekort schiet, lijkt die HL8+JAN nu daadwerkelijk wel een positief resultaat te geven. Houdt hoop mensen!
Wat de exacte berekening is tussen de binnen en buitentemperatuur kan ik niet zien, maar er is correlatie.
Ik zal hier onder een screenshot maken, maar ik zit momenteel even achter een klein scherm. Dus mijn excuses als deze wat onduidelijk oogt
Maar wat ik (denk te) zie(n) gebeuren is dat de buiten temperatuur zakt, vervolgens gaat de temp set beginnen met langzaam 'opbouwen', preventief, zonder dat de wp daar op reageert vooralsnog. Zodra de binnen temperatuur daadwerkelijk een stukje zakt kan die relatief vlot reageren doordat de set temp al verhoogd is en begint die dus direct met de 1 graad per kwartier verhogen en zie je de inlet/outlet temperaturen daar door ook stijgen omdat die dus aanspringt en tot een benodigde set temp zal werken waarbij de gewenste/gevraagd binnen temperatuur met een relatief lange run weer bereikt kan worden.
/f/image/LatxbhZLt5lL0O3nS6Ld3wlO.png?f=fotoalbum_large)
Ter info:
- bij mij zal de temperatuur sensor van de wp nooit direct in het zonlicht zitten.
- Ik had in het begin ook problemen met dat de set temp helemaal terugzakte naar 15. Dat gebeurt niet meer.
- Er zijn bij mij nog andere kleine probleempjes met gedrag, maar dit lijkt vooralsnog volledig bij de vloerverwarming te zitten. (Alle verwarmingen open draaien in de hele woning heeft dit enigszins opgevangen, maar je zit nog steeds dat die af en toe even kort maar krachtig draait.)
- En ja... De T6 hangt bij mij ook nog steeds, want ik wacht even het antwoord van Adlar af omtrent deze...
- Gisteren zat ik op 6 kWh verbruik. Vandaag zit ik op 7 kWh. 13 November zelfs op 1 kWh, want het was gewoon een best wel warme dag. De rest van de week op om en nabij de 5 kWh.
Hoewel er nog problemen zijn en Adlar's communicatie in deze sterk tekort schiet, lijkt die HL8+JAN nu daadwerkelijk wel een positief resultaat te geven. Houdt hoop mensen!
Slimme thermostaten met Opentherm, waaronder de T6, hebben een algoritme die rekening houdt, of kan houden, met de buitentemperatuur. Mijn eigen T6, die ik zojuist heb vervangen door een Tado X, heeft een sensor voor de buitentemperatuur (via de cloud) die via Opentherm uitleesbaar is. Ik vermoed dat de doeltemperatuur rekening houdt met deze buitentemperatuur en dit ook zichtbaar kan zijn in de Temp Set van de Adlar. Er wordt bij de HL8/JAN setup geen gebruik gemaakt van de Adler Ambient sensor, die zon gevoelig is, maar van de thermostaat buitentemperatuur functie.LongTimeAgo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:11:
Even tussendoor: Er wordt nu al meermaals beweerd dat HL8 + JAN niet meer op de buitentemperatuur reageren... Maar ik zie toch daadwerkelijk een (weliswaar klein beetje, doch dynamische) "Temp Set" die meebeweegt met de buitentemperatuur in combinatie met de binnentemperatuur. NIET de inlet of outlet.
[Afbeelding]
Ter info:
De Tado X heeft ook een buitentemperatuur sensor, die je aan of uit kan zetten om de doeltemperatuur aan te passen naar gelang de buitentemperatuur: ietsje warmer maken bij koud weer en ietsje kouder bij een warme dag. Ik heb de Tado nog te kort om de invloed te zien.
Wel kan ik al zeggen dat de Tado een verademing is tov de T6: de gemeten temperatuur verspring niet bij aanpassing van de doeltemperatuur en de HL8/JAN regeling werkt heel mooi: ...mijn voorzichtige maar positieve conclusie na 24 uur bedrijf.
Goedemorgen,
In de nieuwe handleiding van de Aurora II staan een aantal aansluitschema's.
In dit forum zijn een aantal discussies geweest over het parallel/serieel aansluiten van een buffervat.
Adlar kiest voor serieel, zie screenshot.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
:strip_exif()/f/image/2GStCgYdM92S1fxHD7qZUDOh.jpg?f=fotoalbum_large)
Link naar handleiding: https://www.support.adlar...ing-warmtepomp-aurora-ii/
In dit forum zijn een aantal discussies geweest over het parallel/serieel aansluiten van een buffervat.
:strip_exif()/f/image/2GStCgYdM92S1fxHD7qZUDOh.jpg?f=fotoalbum_large)
Link naar handleiding: https://www.support.adlar...ing-warmtepomp-aurora-ii/
[ Voor 9% gewijzigd door Booe52 op 16-11-2024 10:09 ]
Bij te weinig waterinhoud: serieBooe52 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:07:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Bij verschillende zones die los van elkaar moeten kunnen werken: parallel met een extra pomp.
Bij veel buffer (vloerverwarming) en geen zones:
geen buffervat
[ Voor 4% gewijzigd door Tim123 op 16-11-2024 10:11 ]
Ja, dat is ook mijn idee. Ik heb dus veschillende zones die los van elkaar moeten kunnen werken. Toch hebben het vat in serie gezetTim123 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:09:
[...]
Bij te weinig waterinhoud: serie
Bij verschillende zones die los van elkaar moeten kunnen werken: parallel met een extra pomp.
Bij veel buffer (vloerverwarming) en geen zones:
geen buffervat
Ah dat klinkt meer dan logisch!marnie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 00:34:
[...]
Slimme thermostaten met Opentherm, waaronder de T6, hebben een algoritme die rekening houdt, of kan houden, met de buitentemperatuur. Mijn eigen T6, die ik zojuist heb vervangen door een Tado X, heeft een sensor voor de buitentemperatuur (via de cloud) die via Opentherm uitleesbaar is. Ik vermoed dat de doeltemperatuur rekening houdt met deze buitentemperatuur en dit ook zichtbaar kan zijn in de Temp Set van de Adlar. Er wordt bij de HL8/JAN setup geen gebruik gemaakt van de Adler Ambient sensor, die zon gevoelig is, maar van de thermostaat buitentemperatuur functie.
Ja ik moet er ook maar even werk van maken om deze te installeren. Ik zie mijn eigen temperatuur sensor namelijk keurig schommelen over de dag heen en de T6 blijft stug op 19 graden staan en stuurt af en toe, volledig uit het niets, "verwarmen" signaal naar de JAN module. Wat een bagger ding.De Tado X heeft ook een buitentemperatuur sensor, die je aan of uit kan zetten om de doeltemperatuur aan te passen naar gelang de buitentemperatuur: ietsje warmer maken bij koud weer en ietsje kouder bij een warme dag. Ik heb de Tado nog te kort om de invloed te zien.
Wel kan ik al zeggen dat de Tado een verademing is tov de T6: de gemeten temperatuur verspring niet bij aanpassing van de doeltemperatuur en de HL8/JAN regeling werkt heel mooi: ...mijn voorzichtige maar positieve conclusie na 24 uur bedrijf.
@mmrs73 Dat is inderdaad vreemd. Ik heb via de mail contact met dezelfde medewerker al een tijdje en deze legde het als volgt uit waarom er over gegaan is naar inlet sturing:
De warmtepomp moduleert bij een delta T (verschil tussen in- en outlet) van 5 graden, echter meet hij dit op de outlet temperatuur en daarom zit er nog een soort van beveiliging in van een aantal graden omdat zodra de pomp uitschakelt de outlet temperatuur al snel 5 graden minder is dan inlet.
Bij mij resulteerde dat bij een lage stooklijn dus in dat deze niet aansprong.
Adlar is er zelf ook niet tevreden mee begrijp ik.
De warmtepomp moduleert bij een delta T (verschil tussen in- en outlet) van 5 graden, echter meet hij dit op de outlet temperatuur en daarom zit er nog een soort van beveiliging in van een aantal graden omdat zodra de pomp uitschakelt de outlet temperatuur al snel 5 graden minder is dan inlet.
Bij mij resulteerde dat bij een lage stooklijn dus in dat deze niet aansprong.
Ik heb deze handleiding al een paar weken geleden via de mail gekregen. Vreemd inderdaad dat ze dit niet breed delen. Aan de Adlar app zijn ze inderdaad nog aan het werken, er wordt de wens uitgesproken om deze voor einde jaar de lanceren. Ik hoop het want ik vind de SmartLife app met de nieuwe update echt rukmmrs73 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:51:
Mijn situatie is er een met jaga lowtemp convectoren en radiatoren boven en in 1 in de hal. Andere gegevens zie onder in de kleine letters. 1 verandering gaat er nog komen: achterpui ( 5 meter)( nu wel met hr++) wordt vervangen door eentje van kunststof en triple hr glas.
Inmiddels heb ik na een aantal probeersels een modus gevonden om de warmtepomp veel stabieler en met acceptabel energieverbruik te laten draaien:
- Honeywell TR 6 met steltemp op 19,0 graden
- Stooklijn HL8 ( custom) in combinatie met de nieuwe software ( jan-connect)
- Parameter p116 op 1: wp stuurt op outlet watertemp ( staat standaard volgens mij meestal op 0)
- Parameter p26 op 0 ( delta T tussen steltemperatuur en watertemperatuur ( bij mij outlet). (staat standaard volgens mij op 4 of 5?)
- Geen eco-stand s nachts en geen verlaging thermostaat s nachts. Steltemp op thermostaat continu 19 graden.
Deze laatste twee instellingen zorgen ervoor dat hij nu met lange(re) runs draait. De kamertemperatuur blijft mooi in de buurt van de 19 graden ( ik heb naast de Honeywell nog 2 andere sensoren staan). Dit biedt vertrouwen voor de komende winterperiode. Bij lagere temperaturen draait de warmtepomp bij mij sowieso stabieler met lange runs.
Mede op basis van info van Adlar heb ik deze laatste 2 parameters nu zo staan. Het blijkt nl in de praktijk goed te werken in veel situaties waar verwarmt wordt met lage temperatuur afgiftesystemen.
Misschien is deze info bruikbaar bij anderen?
Energiegebruik gisteren:
/f/image/E1khDZWXQukG3ZsqjIycvH2y.png?f=fotoalbum_large)
Energiegebruik vandaag . Net een nieuwe start. Geen absurd hoge pieken meer aan het begin van een run
Inmiddels heb ik na een aantal probeersels een modus gevonden om de warmtepomp veel stabieler en met acceptabel energieverbruik te laten draaien:
- Honeywell TR 6 met steltemp op 19,0 graden
- Stooklijn HL8 ( custom) in combinatie met de nieuwe software ( jan-connect)
- Parameter p116 op 1: wp stuurt op outlet watertemp ( staat standaard volgens mij meestal op 0)
- Parameter p26 op 0 ( delta T tussen steltemperatuur en watertemperatuur ( bij mij outlet). (staat standaard volgens mij op 4 of 5?)
- Geen eco-stand s nachts en geen verlaging thermostaat s nachts. Steltemp op thermostaat continu 19 graden.
Deze laatste twee instellingen zorgen ervoor dat hij nu met lange(re) runs draait. De kamertemperatuur blijft mooi in de buurt van de 19 graden ( ik heb naast de Honeywell nog 2 andere sensoren staan). Dit biedt vertrouwen voor de komende winterperiode. Bij lagere temperaturen draait de warmtepomp bij mij sowieso stabieler met lange runs.
Mede op basis van info van Adlar heb ik deze laatste 2 parameters nu zo staan. Het blijkt nl in de praktijk goed te werken in veel situaties waar verwarmt wordt met lage temperatuur afgiftesystemen.
Misschien is deze info bruikbaar bij anderen?
Energiegebruik gisteren:
/f/image/E1khDZWXQukG3ZsqjIycvH2y.png?f=fotoalbum_large)
Energiegebruik vandaag . Net een nieuwe start. Geen absurd hoge pieken meer aan het begin van een run
/f/image/wNzpjwQIC5WTB8W8ETimGeSn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 16-11-2024 13:46 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
ik zie dat je dus voornamelijk s`nachts en smorgens stookt, terwijl je in de avond juist wil dat hij stookt, Ik heb hem op een schema staan en dat bevalt mij nu wel
Vandaag toch nietmmrs73 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:09:
ik zie dat je dus voornamelijk s`nachts en smorgens stookt, terwijl je in de avond juist wil dat hij stookt, Ik heb hem op een schema staan en dat bevalt mij nu wel
Ecostand laat ik nog even weg . Kan altijd nog ingevoegd worden. Het werken met verlagingen ben ik niet zo voor( Eventueel hooguit 1/2 tot 1 graad). Maar het gevolg is dat ik 's morgens de warmtepomp flink zie werken.
Ik heb de wp nu bijna 2 jaar en die ochtendpiek vreet aardig wat energie op met een verlaging: nauwelijks/geen voordeel dus als het gaat om energieverbruik.
Ik laat het nu voorlopig zo. De ecostand misschien om het geluid in de winter wat te verminderen.
fvanderstege Onderstaand de schema van gisteren en hier staat hij dus tot 12.30 op 19 graden HL8 en daarna gaat deze naar HL6 in de ECO stand, in het weekeinde gaat hij pas om een uur of 11 uit en gaat weer naar HL8, lijkt mij een mooi stookbeeld en de temperatuur is binnen keurig op 20.5 graden
/f/image/wYphjhzWDaEYn5UBq9zcYOBx.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de T6 verruild voor een Tado X. Mijn huis is vergelijkbaar, 1988, 2onder1kap, Jaga LTV incl ventilatoren in het woongedeelte, traditioneel radiatoren slaapgedeelte, Hr++ glas, nageïsoleerde muren en - vloer. Adlar in LT8/JAN mode thermostaat geregeld.fvanderstege schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:24:
[...]
Vandaag toch niet. Ik heb met veel verschillende schema;s gewerkt, maar ben er toch weer van afgestapt.
Ecostand laat ik nog even weg . Kan altijd nog ingevoegd worden. Het werken met verlagingen ben ik niet zo voor( Eventueel hooguit 1/2 tot 1 graad). Maar het gevolg is dat ik 's morgens de warmtepomp flink zie werken.
Ik heb de wp nu bijna 2 jaar en die ochtendpiek vreet aardig wat energie op met een verlaging: nauwelijks/geen voordeel dus als het gaat om energieverbruik.
Ik laat het nu voorlopig zo. De ecostand misschien om het geluid in de winter wat te verminderen.
P26=5, P116=1, P111=20. Hieronder de metingen van gisteren:
/f/image/Nxyf17hqbwypN37thI0HrVTu.png?f=fotoalbum_large)
Nachttemperatuur thermostaat is 19,5grC, Adlar in ECO mode (geluid beperkend). De Adlar is niet aangegaan.
Om 8 uur verandert de thermostaat naar 20.5grC en Adlar naar normaal mode.
Het duurt ongeveer 2 uur voordat de Set temperatuur hoog genoeg is om de WP te laten verwarmen, de run is 4uur. De run stopt omdat de compressor zijn laagste punt van 20Hz bereikt, de kamertemperatuur is opgelopen tot 21,2grC. Het systeem kan zijn warmte niet kwijt en stopt.
Tussen 17:00 en 18:00h heb ik ook een run, deze stopt om dezelfde reden als hiervoor.
Even voor 20:00h start nog een run, omdat het systeem in de twee voorgaande runs zijn warmte niet kwijt kan, reduceer ik de compressor frequentie door Eco mode te gebruiken.De run stopt om 11 uur omdat ik de dag afsluit en de thermostaat op 20grC zet.
Het totaal verbruik van de Adlar deze dag: 5.6kWh voor heating en 0.2kWh voor standby.
Op dit moment ben ik nog aan het optimaliseren.
Ik heb vandaag P116 teruggezet op 0 (standaard): ik zag vandaag een run stoppen op een piek van de Outlet temperatuur, wat ik hiermee probeer te vermijden.
De Eco mode geautomatiseerd (Homeassistant): Eco aan bij buitentemperaturen kleiner dan 8grC om de warmteafgifte klein te houden en 's nachts ook aan ivm het geluid.
Ziet er mooi uit. ( ik zie geen energieverbruik? ). Vandaag bij mij tot nu toe 5-6 kw . Zal iets hoger verbruik zijn t.o.v van Het werken met een schema. Maak ik me niet meer druk om, die 1-3 kwh-s extra ( afhankelijk van het weer) .mmrs73 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:42:
fvanderstege Onderstaand de schema van gisteren en hier staat hij dus tot 12.30 op 19 graden HL8 en daarna gaat deze naar HL6 in de ECO stand, in het weekeinde gaat hij pas om een uur of 11 uit en gaat weer naar HL8, lijkt mij een mooi stookbeeld en de temperatuur is binnen keurig op 20.5 graden
[Afbeelding]
Omstandigheden thuis zijn vooral ook bepalend voor welke aanpak je kiest.
In jouw geval: lekker doorgaan . In mijn geval: ook
Waar ik mij in deze weken het meest mee bezig houd nu is het het zo stabiel mogelijk laten draaien van de wp. Dat is al een vak apart met de komst van de software inclusief jan-connect en de honeywell thermostaat.
Mijn ervaring is dat al het kunst en vliegwerk met schema's niet altijd een goede bijdrage levert aan die stabiliteit.
Het is jou in jouw situatie blijkbaar (ook) goed gelukt.
mijn instellingen : zie vorige bericht : fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Mijn verbruik:
@marnie mijn verbruik is nagenoeg gelijk aan dat van jou . Voor mensen die geen zin hebben in gedoe met schema's binnen home assistant etc wel fijn om te zien
/f/image/IXiRcCsUu0igZ9XenXKegfeu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door fvanderstege op 16-11-2024 15:31 ]
fvanderstege Ik heb geen Kwh meter aangesloten maar ik heb het verbruik wel even per dag bekeken, ik kom tussen de 3 en 4 kwh doordeweeks en in het weekeinde is dit 1 Kwh meer met dit weer.
marnie Wat ik bij jouw zie is wat ik eerst had en dat zijn stook bergen, hij gaat naar de 37 a`38 graden en daar draait hij even om vervolgens weer uit te gaan en dat is jammer.
Ik vind het nu aangenaam dat de inlet mooi op 30 graden blijft waardoor ons huis continu 20.5 graden blijft met de vloerverwarming. Je ziet ook dat de compressor al meer daalt in verbruik en in de ECO stand hoor ik de WP ook nauwelijks.
mijn instelling op dit moment met dit resultaat
- Stooklijn HL8 in nachtmodus en HL6 in dag modus via een dagschema welke prima is in te stellen via de Scene in de Smart Live app
- Honeywell T 6 op 19 graden
- Parameter P116 op 0 Inlet
- Parameter P26 op 3
- Gehele dag op ECO-stand
Ik vind het nu aangenaam dat de inlet mooi op 30 graden blijft waardoor ons huis continu 20.5 graden blijft met de vloerverwarming. Je ziet ook dat de compressor al meer daalt in verbruik en in de ECO stand hoor ik de WP ook nauwelijks.
mijn instelling op dit moment met dit resultaat
- Stooklijn HL8 in nachtmodus en HL6 in dag modus via een dagschema welke prima is in te stellen via de Scene in de Smart Live app
- Honeywell T 6 op 19 graden
- Parameter P116 op 0 Inlet
- Parameter P26 op 3
- Gehele dag op ECO-stand
[ Voor 27% gewijzigd door mmrs73 op 16-11-2024 17:29 ]
En net nu ik weer zo tevreden was deze week over de HL8+JAN stooklijn en het gedrag van de wp, moest die vandaag weer volledig zitten pendelen zonder reden. Ben nu zeer benieuwd wat die gaat doen ná dat de vloerverwarming verdeler is vervangen.
LongTimeAgo Ik ben blij dat ik de verdeler met pomp heb vervangen voor een pomp loze aansturing, je ziet dat de outlet temperatuur gelijk is aan de temperatuur die de vloer in gaat, ik meet dit met een infrarood meter. Ik kan het dus zeker aanbevelen, zeker omdat ik voor de WP ook al aan het stoeien wat met de verdeler omdat er constant koud water werd bijgemengd.
[ Voor 23% gewijzigd door mmrs73 op 16-11-2024 17:26 ]
Deze gaat er hier morgen op. Als alles mij zelf luktLongTimeAgo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:07:
En net nu ik weer zo tevreden was deze week over de HL8+JAN stooklijn en het gedrag van de wp, moest die vandaag weer volledig zitten pendelen zonder reden. Ben nu zeer benieuwd wat die gaat doen ná dat de vloerverwarming verdeler is vervangen.
Zal ervaringen delen.
250 euro en een paar tientjes aan kleinmateriaal.
Alles euroconus en knelkoppelingen dus ook geen duur gereedschap nodig.
:strip_exif()/f/image/BQ4U6w8dkiwp6r0EAsMEKB6O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 16-11-2024 17:29 ]
Waarom staat in het schema van Adlar een vloerverwarming verdeler met pomp terwijl ik hier tegenkom dat de pomp weg moet?
Welke diameter leiding gaat er naar de verdeler toe ?pentaw1nz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:28:
[...]
Deze gaat er hier morgen op. Als alles mij zelf lukt
Zal ervaringen delen.
250 euro en een paar tientjes aan kleinmateriaal.
Alles euroconus en knelkoppelingen dus ook geen duur gereedschap nodig.
[Afbeelding]
om het voor zichzelf makkelijk te maken.Advb schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:10:
Waarom staat in het schema van Adlar een vloerverwarming verdeler met pomp terwijl ik hier tegenkom dat de pomp weg moet?
Idd. Ze zeggen tegen nieuwe klanten dat het prima werkt en er geen extra kosten zijn. Vrijwel iedere nieuwe klant die een CV ketel heeft en vloerverwarming, heeft een verdeler met pomp.Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:25:
[...]
om het voor zichzelf makkelijk te maken.
Dat klinkt natuurlijk erg prettig. Zeker als je er geen verstand van hebt. Extra gedoe en kosten zit niemand op te wachten.
En het systeem werkt natuurlijk ook wel gewoon, echter een stuk minder efficiënt.
Ik heb Adlar wel gevraagd om vervanging, maar dat wilden ze niet doen. Dat is wel jammer. Maar nu doe ik het zelf voor minder dan 300 euro.
[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 16-11-2024 18:28 ]
Het zit je wel hoog allemaal heAdvb schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:39:
Ja ze zoeken inderdaad naar makkelijk geld verdienen, 150 euro voor een Honeywell round.
Bij de lokale loodgieters was ik enkele duizenden euro's meer kwijtgeweest voor een 5 a 7 kw warmtepomp.
Niet alles loopt goed bij Adlar, maar hun warmtepomp is degelijk. Draait hier nu al een hele tijd perfect. En morgen met de nieuwe verdeler hopelijk nog beter.
20mm flex buis. Dat lag er al en kan ik helaas niet vergroten. Is echter voor mijn 5 groepen wel prima.Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:19:
[...]
Welke diameter leiding gaat er naar de verdeler toe ?
pentaw1nz Ik heb dezelfde VTE compleet voor 250 euries ook aangelegd, maar omdat ik hier een oude VTE met pomp had zat ik even met de lengte van de vloerverwarming buizen. Ik heb dus de beugel van de verdeler ingekort waardoor hij toch weer prima past. Verdeler is aangesloten met 22mm pijpen
:strip_exif()/f/image/T3vp52QO0DECHCVC52DL0xQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T3vp52QO0DECHCVC52DL0xQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5k16FzlJL04Fru0dW2CAXqBg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je in noord Holland wonen ben ik bereid je problemen op te lossen. Ik kan mijn goed voorstellen dat je vetrouwen in adlar is verdwenenAdvb schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:39:
Ja ze zoeken inderdaad naar makkelijk geld verdienen, 150 euro voor een Honeywell round.
Aah zo, dat is inderdaad voldoende.pentaw1nz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:42:
[...]
20mm flex buis. Dat lag er al en kan ik helaas niet vergroten. Is echter voor mijn 5 groepen wel prima.
Dat is leuk om te zien. Ik had inderdaad hetzelfde idee! Heb namelijk nu ook die vte verdeler met pomp.mmrs73 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:55:
pentaw1nz Ik heb dezelfde VTE compleet voor 250 euries ook aangelegd, maar omdat ik hier een oude VTE met pomp had zat ik even met de lengte van de vloerverwarming buizen. Ik heb dus de beugel van de verdeler ingekort waardoor hij toch weer prima past. Verdeler is aangesloten met 22mm pijpen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/mfva9wI7zwQUrUYb3yabRIwY.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je de beugel gewoon in het midden doorgeslepen en als het ware in 2 losse delen gemonteerd, naar dan wat dichter op elkaar? Dat wilde ik namelijk doen.
Zit de verdeler dan gewoon stevig?.
Zag ook een post van een andere tweaker. Ziet er ook degelijk uit,maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in om te doen.
/f/image/MOYrb14ZhwRJwZicjLZaTWB1.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 16-11-2024 19:00 ]
Dit is toch wel lachen dat je exact dezelfde uitvoering hebt. Ik heb de beugel in tweeën gezaagd en op dezelfde manier gespiegeld geplaats zie foto, dit werkt perfect en zit ook stevig.
Het nadeel van de foto die je gepost hebt is dat je niet meer bij de koppeling kunt komen als deze niet goed aangedraaid is en dat in mijn geval nog op te lossen
Het nadeel van de foto die je gepost hebt is dat je niet meer bij de koppeling kunt komen als deze niet goed aangedraaid is en dat in mijn geval nog op te lossen
:strip_exif()/f/image/Zetu2hHPZiCRMDgCEFiPTWUF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door mmrs73 op 16-11-2024 19:21 ]
@mmrs73 top! Mooi om dit even bij jou te zien. Ik twijfelde om de beugel door te zagen, maar dat ga ik gewoon doen. Ik hoef dan waarschijnlijk geen leidingen in te korten.
Ramon, ik geef Adlar nog wel een kans, ze zouden een afspraak maken om een monteur te sturen dus afwachten maar. Ik woon overigens in Maarssen dus niet in je buurt. En het zit me in zoverre hoog dat ik liever wat meer betaal voor iets wat goed werkt. Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
pentaw1nz. Let wel op dat de retour in de oude situatie aan de voorzijde zit en bij de nieuwe uitvoering aan de achterzijde, deze slangen hoeft je niet in te korten. De ruimte tussen de twee zwarte blokken heb ik op 110mm zitten, kan nog 10mm korter maar niet meer, anders kun je slechter bij de koppeling komen.
De onderste leidingen moet je wel inkorten en hiervoor had ik ook een buisschaar gekocht.
De twee blokken staan ook verschoven ten opzichte van elkaar, dit is makkelijker voor de montage en voor de koppelingen, succes met de montage hiervan 👍
De onderste leidingen moet je wel inkorten en hiervoor had ik ook een buisschaar gekocht.
De twee blokken staan ook verschoven ten opzichte van elkaar, dit is makkelijker voor de montage en voor de koppelingen, succes met de montage hiervan 👍
[ Voor 8% gewijzigd door mmrs73 op 16-11-2024 20:18 ]
Dat doe je goed , https://www.heima24.de/ hier kan je ook kijken voor een verdeler.Advb schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:03:
Ik ga maandag naar warmteservice om de verdeler om te bouwen of te vervangen.
@mmrs73 jij had en hebt en perskoppelingen op zitten zie ik?
Die heb je in de oude situatie gewoon doorgeknipt?
Die heb je in de oude situatie gewoon doorgeknipt?
pentaw1nz. Ik was zo slim om de dag voordat Adlar kwam vlug de nieuwe VTE verdeler om te wisselen zodat Adlar deze kon aansluiten op het nieuwe systeem, zij waren hier toch al mee bezig.
Ik had met perskoppelingen en de nieuwe situatie is met knel koppeling en perskoppelingen uitgevoerd.
Ik had met perskoppelingen en de nieuwe situatie is met knel koppeling en perskoppelingen uitgevoerd.
De verdelers zijn inderdaad een stuk goedkoper, maar voor zover ik kan zien allemaal van edelstahl.. Is het ivm koeling in de zomer niet beter om die van composiet te hebben of hebben ze die ook bij heima24?Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:32:
[...]
Dat doe je goed , https://www.heima24.de/ hier kan je ook kijken voor een verdeler.
Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024
Rvs of kunstof/ composiet.nlfva1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:22:
[...]
De verdelers zijn inderdaad een stuk goedkoper, maar voor zover ik kan zien allemaal van edelstahl.. Is het ivm koeling in de zomer niet beter om die van composiet te hebben of hebben ze die ook bij heima24?
Laatste is wat beter geïsoleerd. Minder verlies.
Composiet hebben ze helaas niet.nlfva1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:22:
[...]
De verdelers zijn inderdaad een stuk goedkoper, maar voor zover ik kan zien allemaal van edelstahl.. Is het ivm koeling in de zomer niet beter om die van composiet te hebben of hebben ze die ook bij heima24?
Bij onze ziet de curve er de laatste dagen zo uit (met een 10kW Adler 2):
:strip_exif()/f/image/AOqBCnKlq3ngnGBaSwu1Mo0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan toch niet goed zijn?
Het valt mij ook op dat de temperatuur van het water, die de gesloten verdeler volgens zijn eigen thermometer ingaat, altijd tussen de 5 en 10 graden kouder is dan dat de warmtepomp als outlet temperatuur aangeeft.
Ook wij hebben nog 2 gesloten vloerverwarmingsverdelers met pompen, één met 8 groepen en één met 2.. Ik zit erover te denken om die zelf te vervangen door één nieuwe open verdeler met 10 groepen.
Denken jullie dat dit een positieve invloed op dit gependel (en wellicht wat hoge verbruik) gaat hebben?
:strip_exif()/f/image/AOqBCnKlq3ngnGBaSwu1Mo0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan toch niet goed zijn?
Het valt mij ook op dat de temperatuur van het water, die de gesloten verdeler volgens zijn eigen thermometer ingaat, altijd tussen de 5 en 10 graden kouder is dan dat de warmtepomp als outlet temperatuur aangeeft.
Ook wij hebben nog 2 gesloten vloerverwarmingsverdelers met pompen, één met 8 groepen en één met 2.. Ik zit erover te denken om die zelf te vervangen door één nieuwe open verdeler met 10 groepen.
Denken jullie dat dit een positieve invloed op dit gependel (en wellicht wat hoge verbruik) gaat hebben?