Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 33 ... 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:22
avangalen schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:25:
[...]

Hoe werkt dat met afbouwen van temp set bij jou? Als inlet en outlet te weinig gaan verschillen dan slaat de wp op een gegeven moment af. Heb je dan niet veel starts en stops?

Mijn T6 is terug naar de leverancier. Ik check nu de temp op een tiende graad nauwkeurig met sensoren van een tientje. En dan ook nog luchtvochtigheid er bij.
Ik gebruik Homessistant met deze code: https://gathering.tweaker...w_message/80571388.Script is aangepast.
Mijn T6 gebruik ik alleen voor de set waarde niet voor de gemeten kamertemperatuur. Met Black Friday maar even een Tado op de kop tikken.
We hebben LTV Jaga radiatoren met ventilatoren, geen vloerverwarming.

Ik had veel 'korte' runs van ca 30-40 min en daarna was het 2- 3 uur wachten op de delta van 5gr tussen inlet - en setpoint temp waardoor de temperatuur in de woonkamer tot 1 graad zakte. Onaangenaam, voelbaar te koud.

Op dit moment test ik de met de Adlar settings aangepast:
- regeling op basis van outlet temperatuur (P116=1 was 0) en de
- hysterese temperatuur gewenst/start op automatisch in plaats van 5 gr (P26=0 was 5).

Dit lijkt beter te gaan. P116 geeft vaker langere runs en P26 laat de temperatuur niet teveel zakken tussen de runs omdat de hysterese beperkt is tot 10% van de inlet, met max van 5gr, bij mij is dat 3 graden ipv 5 (set temp varieert zo tussen de 30 en de 33 graden.

Mijn outlet temp is nu al langer dan 2 uur 33 graden en mijn inlet temp is 31gr.
DeltaT is 2gr, dat is wat laag, ik moet mijn deltaT van de Jaga' even nalopen/aanpassen.
We gaan het een dag/paar dagen aankijken.

Ik kwam achter één minpuntje mbt dit script https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80571388:
De setwaarde 'wp_temp_set 'is, als de ingestelde temperatuur gelijk is aan de woonkamertemperatuur (temperatuur bereikt), bij verschillende buitentemperaturen, altijd gelijk.
In de praktijk betekend dit dat bij een nachtverlaging van de setpoint met één graad, bv van 20,5 naar 19,5 de kamer nog steeds 20.5 gr warm werd. Zoals gezegd wij hebben LTV's, met vloerverwarming kan dit probleem veel kleiner zijn.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-04 09:47
Door de positieve verhalen van een aantal hier dat de HL8 stooklijn na een paar dagen goed functioneert ben ik deze ook weer aan het proberen. Nu valt het mij op dat de stooklijn (in tegenstelling tot eerst) de set-temp helemaal niet meer aan past.

Sinds 13 uur is de woonkamer temperatuur 21+ graden en de gevraagde temperatuur 20. De set-temp staat al de hele tijd op 30 (beperkte door de parameter) en is niet gezakt. Hiervoor ging deze elk half uur netjes naar beneden als de woonkamer 0,5 graden warmer was dan de gevraagde temperatuur.

Iemand een idee wat ik kan proberen? Adlar al gemaild maar daar dat zal wel even duren.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:16
Destynx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:33:
Iemand een idee wat ik kan proberen?
Het kan zijn dat de JAN module aan het meten is hoe lang het duurt alvorens een bepaalde temperatuur bereikt is zolang hij op een bepaalde set temp blijft stoken.
Zoiets maakte ik in het begin ook mee. Het is echt een paar dagen aan vreemd gedrag, veel kWh en veel (en vervolgens heel weinig) stoken. Daarna lijkt opeens alles te stabiliseren.

Je kan wellicht nog even proberen de temperatuur vraag 0,5 graad lager te zetten. Ik merkte dat de thermostaat (T6...) opeens wakker werd en toen toch maar naar de JAN Module ging sturen dat de temperatuur bereikt was. Kon hem daarna ook probleemloos weer naar 19 graden zetten zonder dat die weer aan ging.

1 van de redenen waarom ik hem nog niet naar een andere stooklijn wil zetten... Ik heb het idee dat hij dan opnieuw moet inleren en weer door hetzelfde rare gedrag moet. Hopelijk heb ik het mis.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 18:55
LongTimeAgo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:52:
[...]

Het kan zijn dat de JAN module aan het meten is hoe lang het duurt alvorens een bepaalde temperatuur bereikt is zolang hij op een bepaalde set temp blijft stoken.
Zoiets maakte ik in het begin ook mee. Het is echt een paar dagen aan vreemd gedrag, veel kWh en veel (en vervolgens heel weinig) stoken. Daarna lijkt opeens alles te stabiliseren.

Je kan wellicht nog even proberen de temperatuur vraag 0,5 graad lager te zetten. Ik merkte dat de thermostaat (T6...) opeens wakker werd en toen toch maar naar de JAN Module ging sturen dat de temperatuur bereikt was. Kon hem daarna ook probleemloos weer naar 19 graden zetten zonder dat die weer aan ging.

1 van de redenen waarom ik hem nog niet naar een andere stooklijn wil zetten... Ik heb het idee dat hij dan opnieuw moet inleren en weer door hetzelfde rare gedrag moet. Hopelijk heb ik het mis.
Een andere stooklijn is niet dynamisch en leert zichzelf niet in. Deze staan vast…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
MrBas schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:31:
[...]

Een andere stooklijn is niet dynamisch en leert zichzelf niet in. Deze staan vast…
Dat snap ik.
Maar ik vraag mij af of Stooklijn 8 de dynamische waarden vasthoudt of zichzelf "reset" wanneer je wisselt en dan weer helemaal vanaf begin af aan opnieuw moet inleren voor een paar dagen.
Dit kan ik ook niet terugvinden in de documentatie.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-04 18:51
Als ik het goed heb geïnterpreteerd werkt P26/P27 als volgt.
2.8.1 De hysteresis ΔT

De parameters P26/P27 worden gebruikt om het stoppen en starten van verwarmen te regelen, voor de verwarmen mode geld de parameter p26, en voor vloerverwarming mode de parameter p27.
Het verschil tussen twee temperaturen, hier de aanvoer(outlet) en retour(inlet) temperatuur wordt uitgedrukt met ΔT. (delta T)
Wanneer waarde van de p26/p27 groter is dan de ΔT zal de warmtepomp stoppen met verwarmen.
Wanneer ΔT van de p26/p27 gelijk of kleiner is aan de ΔT mag de warmtepomp verwarmen. (als ook aan al de andere voorwaarden is voldaan)

Normaal gesproken is het niet gewenst om de parameters P26 en P27 te wijzigen. Default is deze 5.
In de verwarming mode, wordt de toegestane waarde van ΔT bepaald door de parameter P26. P26 kan een waarde van 1 tem 10 hebben. ΔT is dan gelijk aan P26.

Wanneer de parameter P26 de waarde 0 heeft, is ΔT begrenst tot 5.
Het temperatuur verschil ΔT wordt berekend met de volgende formule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--ZSqFojbSKki-3_cMnQ0as3EJc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DJKZjyw7yjBig6YacSxboY7d.png?f=user_large
Een reken voorbeeld:
De retour(inlet) temperatuur is 46°C, dan is ΔT is 46/10 = 4,6 na afgerond tot een heel getal en ΔT wordt 4.
Bij een retour(inlet) temperatuur 60°C, dan is ΔT is 60/10 = 6 en ΔT wordt 5.

Wanneer de warmtepomp in de vloerverwarming mode staat, wordt ΔT bepaald door de parameter P27. Als P27 kan een waarde van 1 tem 10 hebben. ΔT is dan gelijk aan P27. En wordt gelijk P26 bepaald.
LETOP, Er zullen meerdere parameters en voorwaarden gelden om de vloerverwarming mode te kunnen gebruiken!

Bron, Installatie Handleiding https://drive.google.com/...atPY6p5_LA0lP1znLdsr/view

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 23:09
Ik heb geen Home Assistant oid. Gebruik uitsluitend de Tuya app. Mijn 10kW draait een compressor frequentie tussen de 20 en 45Hz. Fan iets onder de 50Hz.
Ik schat het verbruik, gedestilleerd uit P1 data, zo'n beetje op 800 - 1200 W.
Op welk vermogen draait 'ie dan ongeveer?
Natte vinger: 1kW x 3 COP= 3kW = 33% van 10 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:24
Ik heb al meerdere mails naar Adlar gestuurd en geen reactie op mijn klachten, ook meerdere keren gebeld waarbij ze aangeven dat Mark terug zal bellen, dit hebben ze mij al meerdere keren beloofd de afgelopen 2 weken.
Ik had best wel veel problemen en 1 daarvan was dat de set temp 1 graad per 30 min omhoog en omlaag ging.
Wat mij nu ook opvalt is dat mijn klachten lijken op te lossen, alsof er al iemand aan de knoppen draait maar gewoon niet durven te bellen.

De Set temp is sinds een paar dagen van 1 graad per 30 naar 1 graad per 15 min gegaan zoals het hoort. Je ziet ook dat er nu telkens een lange run wordt gemaakt, waarbij de enige kritiek is dat de temperatuur te hoog oploopt. Als de temperatuur al is gehaald blijft de pomp maar doordraaien totdat mijn tijdschema 0.5 graden lager aangeeft.
Wat daarna vreemd is, is dat de Set temp wel naar beneden gaat maar dat de stooktemperatuur oploopt, zie pijl.
Ik vind het wel vreemd dat hij dan nog zolang doorgaat met stoken, is dit stookgedrag bij anderen ook zo of is dit normaal?

PS, de vlakke lijn aan de bovenzijde is omdat ik de pomp op de ECO stand heb staan op advies van Adlar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZmp-61VchR1C10fd_EwLgIPEMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yekmq5RjBsPYRXfWpt05flIv.png?f=fotoalbum_large

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark w
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:16
Ik ben nieuw hier. Wij hebben de Adlår castra aurora 2 , 6kw besteld samen met de wpb om zo van het gas af te gaan.
Deze moet samen gaan werken met de bestaande spaarpom (ventilatie warmtepomp).
Dit is volgens de Adviseur dmv de Jan mogelijk.
De 12 jaar oude cv gaat er dan uit.

Wanneer ik alle berichten lees stemt mij dat niet heel positief. Het lijkt er op dat sommige gebruikers er veel tijd in steken om de warmtepomp goed te laten functioneren.
Ik zie ook formules en termen voorbij komen die mij niet bekend voor komen.

Ons idee is dat we de thermostaat op 19 graden zetten en er verder niet aan komen.

We hebben nog een pelletkachel die we in de avond aan willen aanzetten voor extra gezelligheid en warmte.

Kan ieman mij gerust stellen door te bevestigen dat het door een leek ook mogelijk is de Adlår te gebruiken 😉

Vrijstaande woning 185m2 bj 1994. Alleen radiatoren met beneden een aantal ventilatoren. Boven stoken beperkt. wp boiler voor sw en een pelletkachel als back-up. Adlar castra 6kw sinds 14 januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 12:07
mmrs73 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:24:
Ik heb al meerdere mails naar Adlar gestuurd en geen reactie op mijn klachten, ook meerdere keren gebeld waarbij ze aangeven dat Mark terug zal bellen, dit hebben ze mij al meerdere keren beloofd de afgelopen 2 weken.
Ik had best wel veel problemen en 1 daarvan was dat de set temp 1 graad per 30 min omhoog en omlaag ging.
Wat mij nu ook opvalt is dat mijn klachten lijken op te lossen, alsof er al iemand aan de knoppen draait maar gewoon niet durven te bellen.

De Set temp is sinds een paar dagen van 1 graad per 30 naar 1 graad per 15 min gegaan zoals het hoort. Je ziet ook dat er nu telkens een lange run wordt gemaakt, waarbij de enige kritiek is dat de temperatuur te hoog oploopt. Als de temperatuur al is gehaald blijft de pomp maar doordraaien totdat mijn tijdschema 0.5 graden lager aangeeft.
Wat daarna vreemd is, is dat de Set temp wel naar beneden gaat maar dat de stooktemperatuur oploopt, zie pijl.
Ik vind het wel vreemd dat hij dan nog zolang doorgaat met stoken, is dit stookgedrag bij anderen ook zo of is dit normaal?

PS, de vlakke lijn aan de bovenzijde is omdat ik de pomp op de ECO stand heb staan op advies van Adlar.

[Afbeelding]
Door draaien is normaal, wat je ziet gebeuren is dat de warmtepomp zichzelf inleven probeert te houden door boven het setpoint te verwarmen, uiteindelijk is het genoeg geweest en gaat hij uit .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 10:08
Mark w schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:11:
Ik ben nieuw hier. Wij hebben de Adlår castra aurora 2 , 6kw besteld samen met de wpb om zo van het gas af te gaan.

Wanneer ik alle berichten lees stemt mij dat niet heel positief. Het lijkt er op dat sommige gebruikers er veel tijd in steken om de warmtepomp goed te laten functioneren.

Ons idee is dat we de thermostaat op 19 graden zetten en er verder niet aan komen.

We hebben nog een pelletkachel die we in de avond aan willen aanzetten voor extra gezelligheid en warmte.

Kan ieman mij gerust stellen door te bevestigen dat het door een leek ook mogelijk is de Adlår te gebruiken 😉
Koop een Tado thermostaat (geen honeywell T6!!) , stel stooklijn HL8 in, thermostaat op 19 graden, even laten inleren en dan moet je al een heel eind komen. Bij meerdere mensen werkt dit inmiddels prima en Adlar heeft een aantal dingen gefixt.

Wat je ook kunt doen is een stooklijn kiezen (zie startpost). Als je de juiste stooklijn te pakken hebt, hoef je eigenlijk ook niets meer te doen. Je thermostaat is dan de ondergrens .
Ik gebruik HL6 en daarmee heb ik het continu 20 graden in huis.

Je pelletkachel kan bij thermostaatsturing de dynamische stooklijn (HL8) misschien wat in de war gooien. Wellicht is 1 vaste stooklijn voor jouw situatie dan beter.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 07-11-2024 20:28 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:23
Ik heb gisteravond een Home Assistant Blueprintje/automation zitten hacken om mijn Adlar te besturen.

De aanpak is iets anders dan de andere automations die ik langs zie komen, waar de stooklijnen helemaal door HA worden overgenomen.
Ik ga uit van een basis stooklijn, en die wordt verhoogd of verlaagd aan de hand van modifiers:
- expensive_power_modifier: energieprijs (low, mid, high), 1 of 2 stooklijnen kouder bij duurdere stroom bij dynamisch energiecontract (via entities van Zonneplan integration)
- requested_temp_modifier: verschil tussen gewenste en gemeten temperatuur, 1 stooklijn per graad verschil erbij
- not_home_modifier: 1 stooklijn kouder als niet thuis

Voorbeeld
baseline_curve_index L7 (1) + expensive_power_modifier (1) + requested_temp_modifier (0) + not_home_modifier (0) = next_selected_curve_index (2) => L8

Veel is nog hard coded, dus je zult de blueprint moeten aanpassen, de gekoppelde automation "aanpasbaar maken" met "Take Control" in de automation GUI.

Te vinden op: https://gist.github.com/T...944b503257dd1f2b2d770322d

Ik ben benieuwd of dit een beetje werkt. Voornaamste reden voor mij was om even wat minder te stoken als de stroom duur is.

PS Ik heb geen dynamische L8 op mijn oude nooit-bijgewerkte JAN-module, dus bij mij werkt die nog volgens het boekje. Als je die niet wil gebruiken, moet je die even uit het hard-coded lijstje halen.

[ Voor 7% gewijzigd door TiBoD op 07-11-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33
Deze link werkt niet. Er mist een stuk in de URL. Kun je misschien de gehele URL als plain tekst in je interessante post zetten (dus niet als link)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Eigenlijk wat @pentaw1nz al zei.

Maak je maar geen zorgen, Adlar heeft het zichzelf een beetje druk gemaakt waardoor men hier bij tweakers een beetje op zichzelf aangewezen waren en zelf maar gingen 'tweaken' ;) en de meest recente pompen waren geleverd met een versie/firmware die een probleem gaf op de LT8 (Dynamische stooklijn icm JAN module). Inmiddels heeft Adlar hier ook al voor een workaround voor en is een fix onderweg.

Maar zoals @pentaw1nz ook al zei, ga NIET voor de Honeywell T6 die Adlar aanraad als je de temperatuur via een app wilt inzien en instellen op afstand. Mocht je die behoefte niet hebben, dan is de honeywell round prima, maar de meest positieve ervaringen heeft men hier met de Tado.

Verder werkt de warmtepomp top op een vaste stooklijn, mocht je de dynamische stooklijn niet willen gebruiken en dan hoef je alleen maar even te kijken welke stooklijn het beste werkt voor jouw woning. Dit kan tevens allemaal via de Tuya of SmartLife app waar mee je de WP kan aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 21:53

Hallo Mark,
Ik durf mij zelf géén Tweaker te noemen, de titel "leek" past ook beter bij mij maar ik lees dapper mee en leer veel!
Op 7 maart is bij ons de Adlar Aurora2 6kW full electric geplaatst en geïnstalleerd.
De eerste maanden heb ik met stooklijn 7 en 6 gewerkt en was in het begin wel zoeken naar de juiste balans.
Later is bij ons de Jan module geplaatst, wat die Jan precies doet heb ik geen weet van, maar een monteur van Adlar heeft allerlei instellingen aangepast en nu gebruiken we alleen stooklijn 8 met de (bedrade) Honeywell T6 die 24 uur per dag op 19 graden staat.
We raken de T6 verder niet aan en we houden de Adlar mooi in de gaten met de Homewizard kWh meter.
Het resultaat is dat we in onze woonkamer, keuken en badkamer continu een temperatuur van 19 graden hebben, met af en toe een uitschietertje van een uur of zo naar 20 graden, gebeurt ook als de zon in de kamer schijnt.

Wij hebben 55 m2 met leem gestucte wanden met wandverwarming in onze woonkamer van 50 m2, we hebben 20m vloerverwarming in de keuken en 9 m2 vloerverwarming in de badkamer beiden met een toplaag van ca 7 cm.
Slaapkamers hebben radiatoren, maar die doen niet mee, staan altijd dicht.
Ieder huis is natuurlijk weer anders dus vergelijken blijft moeilijk!
Ik lees ook alle minder goede berichten over de T6..., maar wij hebben na de eerder genoemde inregeling van de Jan een mooie constante temperatuur in huis! :)F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwyYBAFT0tjhaZwXyaKV3bP5sig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVY7YTLMP1MGHVikBQr0XRxR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag was echt wel een frisse dag, vooral aan het eind van de middag was het koud en dat zie je gelijk terug in het verbruik van de WP.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Destynx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:33:
Door de positieve verhalen van een aantal hier dat de HL8 stooklijn na een paar dagen goed functioneert ben ik deze ook weer aan het proberen. Nu valt het mij op dat de stooklijn (in tegenstelling tot eerst) de set-temp helemaal niet meer aan past.

Sinds 13 uur is de woonkamer temperatuur 21+ graden en de gevraagde temperatuur 20. De set-temp staat al de hele tijd op 30 (beperkte door de parameter) en is niet gezakt. Hiervoor ging deze elk half uur netjes naar beneden als de woonkamer 0,5 graden warmer was dan de gevraagde temperatuur.

Iemand een idee wat ik kan proberen? Adlar al gemaild maar daar dat zal wel even duren.
Dit is uiteindelijk verholpen door de warmtepomp stroomloos te maken. Vanochtend stond de set-temp weer netjes op 25 graden (het minimum voor mij) en nu op 26 nu de thermostaat weer op 21 staat met een kamertemperatuur van 20,3.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterh-nl
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-04 12:37
Beste mensen, wat fijn dat er zo'n hoop kennis hier te vinden is. Ook ik ben nieuw hier.
Ik ben ook nog niet tevreden over de regeling.

Mijn situatie:
Honeywell Round OpenTherm Wireless Thermostaat - continue op 20,5 graden.
Aurora 2 - 6KW in full electric opstelling, direct op verdeler van de vloerverwarming begane grond.
Stooklijn: dynamisch HL8. JAN module. Installatie juni 2024. IBS sept 2024. Dus WP seizoen net begonnen.

Fluisterstil of niet: zo'n pomp vind ik erg veel geluid maken. 's Nachts zet ik de WP via een scene op NACHT en overdag op NORMAAL.
Het valt me op dat 's nacht de watertemp op 32 blijft hangen. Kennelijk is dat niet genoeg om het huis op temperatuur te houden. Dan loopt het setpoint op naar 50 graden. Als de WP dan weer op NORMAAL springt gaat de WP het water extra verwarmen en blijft die te lang doorgaan, waardoor het in huis te warm wordt. Ik wil m zo stabiel mogelijk houden op 20,5, maar eergisteren liep het op naar 22 graden!
Daarna koelt het geleidelijk weer af, wordt het oncomfortabel, zakt naar de 20 of 19,5 om vervolgens weer het zelfde riedeltje te gaan doen...
Iemand advies? Klopt het dat 32 het maximum is in de nachtstand?
Adlar geeft aan dat alles goed draait... Volgens mij hebben ze het daar veel te druk bij die support omgeving.
Daarnaast ben ik jaloers op alle die mooie grafiekjes hier. Die heb ik niet. De Smartlife app geeft alleen wat cryptische waarden van uit de WP. Iemand al een koppeling met Domoticz gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:37:
Beste mensen, wat fijn dat er zo'n hoop kennis hier te vinden is. Ook ik ben nieuw hier.
Ik ben ook nog niet tevreden over de regeling.

Mijn situatie:
Honeywell Round OpenTherm Wireless Thermostaat - continue op 20,5 graden.
Aurora 2 - 6KW in full electric opstelling, direct op verdeler van de vloerverwarming begane grond.
Stooklijn: dynamisch HL8. JAN module. Installatie juni 2024. IBS sept 2024. Dus WP seizoen net begonnen.

Fluisterstil of niet: zo'n pomp vind ik erg veel geluid maken. 's Nachts zet ik de WP via een scene op NACHT en overdag op NORMAAL.
Het valt me op dat 's nacht de watertemp op 32 blijft hangen. Kennelijk is dat niet genoeg om het huis op temperatuur te houden. Dan loopt het setpoint op naar 50 graden. Als de WP dan weer op NORMAAL springt gaat de WP het water extra verwarmen en blijft die te lang doorgaan, waardoor het in huis te warm wordt. Ik wil m zo stabiel mogelijk houden op 20,5, maar eergisteren liep het op naar 22 graden!
Daarna koelt het geleidelijk weer af, wordt het oncomfortabel, zakt naar de 20 of 19,5 om vervolgens weer het zelfde riedeltje te gaan doen...
Iemand advies? Klopt het dat 32 het maximum is in de nachtstand?
Adlar geeft aan dat alles goed draait... Volgens mij hebben ze het daar veel te druk bij die support omgeving.
Daarnaast ben ik jaloers op alle die mooie grafiekjes hier. Die heb ik niet. De Smartlife app geeft alleen wat cryptische waarden van uit de WP. Iemand al een koppeling met Domoticz gemaakt?
Ik zie dat je full electric bent, maar de installatie in juni was en inbedrijfstelling in september ? Meestal doen ze het direct in 1 dag bij all electric, wat hebben ze in september gedaan?

Verder vind ik een set temp van 50 extreem hoog. Bij mij is het nu de hele dag 20 graden in huis met stooklijn HL6. De set temp schommelt tussen de 27 en 32.
Alles valt en staat natuurlijk met de warmteafgifte en je isolatie. Heb je vloerverwarming? En staat daar alles open of heb je nog belemmerende factoren als een thermostaatknop of pomp op de verdeler?
Hoe is je isolatie? En grootte van je woning?

Gebruik je nu de dynamische stooklijn HL8?
Als je warmtepomp van 50 graden set temp moet terugmoduleren (1 graad per kwartier) dan kan ik me voorstellen dat het te warm wordt in je huis.
Je kunt de maximale set temp beperken, maar dan moet je het met bijv. Max 40 wel warm kunnen houden snachts. Ben benieuwd naar meer info over je huis.
De honeywell Round modulation deed het bij mij overigens ook niet super. Ben erg tevreden over de Tado v3+ icm Adlar.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 08-11-2024 10:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Laatst online: 24-04 16:23
HeHoe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:20:
Als ik het goed heb geïnterpreteerd werkt P26/P27 als volgt.
2.8.1 De hysteresis ΔT

De parameters P26/P27 worden gebruikt om het stoppen en starten van verwarmen te regelen, voor de verwarmen mode geld de parameter p26, en voor vloerverwarming mode de parameter p27.
Het verschil tussen twee temperaturen, hier de aanvoer(outlet) en retour(inlet) temperatuur wordt uitgedrukt met ΔT. (delta T)
Wanneer waarde van de p26/p27 groter is dan de ΔT zal de warmtepomp stoppen met verwarmen.
Wanneer ΔT van de p26/p27 gelijk of kleiner is aan de ΔT mag de warmtepomp verwarmen. (als ook aan al de andere voorwaarden is voldaan)

Normaal gesproken is het niet gewenst om de parameters P26 en P27 te wijzigen. Default is deze 5.
In de verwarming mode, wordt de toegestane waarde van ΔT bepaald door de parameter P26. P26 kan een waarde van 1 tem 10 hebben. ΔT is dan gelijk aan P26.

Wanneer de parameter P26 de waarde 0 heeft, is ΔT begrenst tot 5.
Het temperatuur verschil ΔT wordt berekend met de volgende formule:
[Afbeelding]
Een reken voorbeeld:
De retour(inlet) temperatuur is 46°C, dan is ΔT is 46/10 = 4,6 na afgerond tot een heel getal en ΔT wordt 4.
Bij een retour(inlet) temperatuur 60°C, dan is ΔT is 60/10 = 6 en ΔT wordt 5.

Wanneer de warmtepomp in de vloerverwarming mode staat, wordt ΔT bepaald door de parameter P27. Als P27 kan een waarde van 1 tem 10 hebben. ΔT is dan gelijk aan P27. En wordt gelijk P26 bepaald.
LETOP, Er zullen meerdere parameters en voorwaarden gelden om de vloerverwarming mode te kunnen gebruiken!

Bron, Installatie Handleiding https://drive.google.com/...atPY6p5_LA0lP1znLdsr/view
Helaas werkt de URL niet

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 15:59
Goedemorgen Adlar gebruikers
Op 23 nov heeft een monteur van Adlar bij ons de aan/uit thermostaat vervangen door een modulerende Honeywell rond en die aan de jan module aangesloten (die er al zat). Tevens HL8 ingesteld als stooklijn. Sindsdien is het verbruik zeer hoog, en maakt de pomp lang runs ( 18- 24 uur aan een stuk) luistert nauwelijks naar de thermostaat. ( die staat op 20). Pomp stopt pas boven 21,5 en start pas weer tussen 18,5 en 19 . Ook lijkt de warmte vraag van de thermostaat een eigen leven te leiden . Soms vraagt hij nog warmte als hij op 21 staat . Helaas hebben mails naar Adlar en telefoontjes nog geen reactie opgeleverd. Behalve dan dat het druk is en ze niet kunnen zeggen wanneer er naar gekeken kan worden.

Ik wil nu zelf maar weer terugschakelen naar een stooklijn regeling.
Mijn vraag is: moet dan de kamer thermostaat weer naar beneden (15 gr) gezet worden ( dit was namelijk de instelling die hij had voordat de HL8 werkt ingeschakeld werd

Bedankt voor jullie advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Robert62 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:24:
Op 23 nov heeft een monteur van Adlar bij ons de aan/uit thermostaat vervangen door een modulerende Honeywell rond en die aan de jan module aangesloten (die er al zat). Tevens HL8 ingesteld als stooklijn. Sindsdien is het verbruik zeer hoog, en maakt de pomp lang runs ( 18- 24 uur aan een stuk) luistert nauwelijks naar de thermostaat. ( die staat op 20). Pomp stopt pas boven 21,5 en start pas weer tussen 18,5 en 19 . Ook lijkt de warmte vraag van de thermostaat een eigen leven te leiden . Soms vraagt hij nog warmte als hij op 21 staat . Helaas hebben mails naar Adlar en telefoontjes nog geen reactie opgeleverd. Behalve dan dat het druk is en ze niet kunnen zeggen wanneer er naar gekeken kan worden.

Mijn vraag is: moet dan de kamer thermostaat weer naar beneden (15 gr) gezet worden ( dit was namelijk de instelling die hij had voordat de HL8 werkt ingeschakeld werd

Zie start post. Stooklijn gebruiken dan = thermostaat ondergrens. Dus 15 kan, maar ik gebruik zelf 19. Wil het niet kouder hebben in huis.

Hl8 werkt inderdaad traag. Zowel bij warmtevraag als bij weer stoppen. Dat komt meestal door het trage moduleren van 1 graad per kwartier.
Je kunt P111 bijv. op 23 zetten zodat hij niet te ver terugmoduleert.
Uitschakelen werkt ook langzaam, de outlet gaat 1 graag per kwartier omlaag en daarna de set temp. Ik weet niet wat je huis vraagt, maar als hij vanaf 45 graden set temp weer terug moet dan kan het een aantal uren duren.

Helemaal stabiel heb ik het in mijn huis niet gekregen met Hl8. De andere stooklijnen werken hier beter en met een lager verbruik. Je zult door de trage werking altijd wel iets van schommelingen houden.

En welk verbruik noem je ' zeer hoog' ? Hij staat hier nu ook bijna de hele dag aan. Rstig te pruttelen op 400-500 watt en een verbuik gisteren over de hele dag van 9,8 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
BerndGaykema schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:05:
[...]

Deze link werkt niet. Er mist een stuk in de URL. Kun je misschien de gehele URL als plain tekst in je interessante post zetten (dus niet als link)?
Aangpast

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 15:59
Bedankt voor je reactie! Ik ga weer terug naar de stooklijn HL1.

Eerder dit jaar met vergelijkbare temperaturen gebruikte de pomp ca 20-25 KW per dag. Op HL1 ( ik heb dagelijks de standen genoteerd icm buitentemperaturen) Nu zitten we op 30-34kw per dag. De wp maakte toen enkel runs per dag en nu draait hij vrijwel continu. Op dit moment al 34 uur ( sinds donderdag nacht 02:00 uur)

Wel jammer dat de thermostaat/hl8 regeling niet werkt. Valt me ook wel tegen dat Adlar zo traag reageert op service requests . Maar goed, hopelijk wordt de service nog verbeterend in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Het was blijkbaar koud sinds gister avond. De pomp hier staat al aan sinds 22:45 gisteravond (eigenlijk iets eerder, maar bereikte Set Temp 31 rond die tijd) en bleef de gehele nacht doorpruttelen tussen de 400-600W terwijl de set temp op 31 bleef staan de woning keurig 18,5 a 19 graden bleef.

De woning wordt echter niet warmer dan 19 op deze stand (dynamische LT8 + JAN module). In hoeverre is het voordeliger om gewoon even wat warmer te stoken met hogere set temp tegenover meer gebruik en daarna gewoon af te zakken/zwakken?
De WP heeft ondertussen 6,24kWh er doorheen gejaagd. Is dat relatief ok voor 13 uur non-stop draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:34:
Het was blijkbaar koud sinds gister avond. De pomp hier staat al aan sinds 22:45 gisteravond (eigenlijk iets eerder, maar bereikte Set Temp 31 rond die tijd) en bleef de gehele nacht doorpruttelen tussen de 400-600W terwijl de set temp op 31 bleef staan de woning keurig 18,5 a 19 graden bleef.

De woning wordt echter niet warmer dan 19 op deze stand (dynamische LT8 + JAN module). In hoeverre is het voordeliger om gewoon even wat warmer te stoken met hogere set temp tegenover meer gebruik en daarna gewoon af te zakken/zwakken?
De WP heeft ondertussen 6,24kWh er doorheen gejaagd. Is dat relatief ok voor 13 uur non-stop draaien?
Dat lijkt me toch een heel net verbruik voor zoveel uren draaien.
Ik zit daar nu ook op. Als ik het verbruik van de persoon boven jou lees dan zijn dat hele andere getallen, maar iedere woning is natuurlijk verschillende in warmteafgifte, m3, isolatie en gewenste temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04 15:00
pentaw1nz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:58:
[...]

Dat lijkt me toch een heel net verbruik voor zoveel uren draaien.
Ik zit daar nu ook op. Als ik het verbruik van de persoon boven jou lees dan zijn dat hele andere getallen, maar iedere woning is natuurlijk verschillende in warmteafgifte, m3, isolatie en gewenste temperatuur
Hier vandaag sinds 02:50 22 KWh gebruikt. Dat inclusief regulier stroomgebruik, dus zeg 19KWh voor de WP.
Hij draait hier stabiel vrij permanent op 1450Watt in Eco mode op HL8/Jån
Dus ja, het light echt aan hoe je huis in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterh-nl
pentaw1nz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:47:
[...]

Ik zie dat je full electric bent, maar de installatie in juni was en inbedrijfstelling in september ? Meestal doen ze het direct in 1 dag bij all electric, wat hebben ze in september gedaan?

Verder vind ik een set temp van 50 extreem hoog. Bij mij is het nu de hele dag 20 graden in huis met stooklijn HL6. De set temp schommelt tussen de 27 en 32.
Alles valt en staat natuurlijk met de warmteafgifte en je isolatie. Heb je vloerverwarming? En staat daar alles open of heb je nog belemmerende factoren als een thermostaatknop of pomp op de verdeler?
Hoe is je isolatie? En grootte van je woning?

Gebruik je nu de dynamische stooklijn HL8?
Als je warmtepomp van 50 graden set temp moet terugmoduleren (1 graad per kwartier) dan kan ik me voorstellen dat het te warm wordt in je huis.
Je kunt de maximale set temp beperken, maar dan moet je het met bijv. Max 40 wel warm kunnen houden snachts. Ben benieuwd naar meer info over je huis.
De honeywell Round modulation deed het bij mij overigens ook niet super. Ben erg tevreden over de Tado v3+ icm Adlar.
Hi pentaw1nz,
Stooklijn HL8 idd. WP zit direct op mijn vloerverwarming, ong 70 m2. Vrijstaand huis is uit 1994 en dus geisoleerd conform bouweisen toen. Wel HR++ glas. SET staat nu op 41, inlet op 28 en outlet op 32. De WP staat aaridg hard te blazen... niks rustigs aan, vol continue tussen de 1500 en 2000 watt...bijna 20 kWh vanaf 00.00uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterh-nl
Robert62 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:24:

Dat gedrag herken ik dus ook... ik begrijp dat WP in HL8 ook sterk kijkt naar delta tussen inlet en outlet temp. Die is bij mij 4 graden, dus de WP kan de warmte wel kwijt, dus misschien is dus wel nodig om zoveel te produceren.... ik vind het overigens belachelijk dat ik naar dit forum moet gaan en niet behoorlijk geinformeerd kan worden door Adlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:17:
[...]

Hi pentaw1nz,
Stooklijn HL8 idd. WP zit direct op mijn vloerverwarming, ong 70 m2. Vrijstaand huis is uit 1994 en dus geisoleerd conform bouweisen toen. Wel HR++ glas. SET staat nu op 41, inlet op 28 en outlet op 32. De WP staat aaridg hard te blazen... niks rustigs aan, vol continue tussen de 1500 en 2000 watt...bijna 20 kWh vanaf 00.00uur.
Is er een reden waarom je de Hoge Temperatuur Stook curve 8 gebruikt ipv de Lage Temperatuur stook curve 8?
Hier een tussenwoning uit 1976, achterkant volledig voorzien van nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas, voorkant heeft nog oude houten kozijnen met dubbel glas. Om en nabij de 50m2 verwarmt die met 2 (kleine) radiatoren en (oude) vloerverwarming (met pomp). (Slaapkamers die uit/dicht staan, zolder die uit/dicht staat en badkamer, die wel open staat, tel ik niet mee)
Ik red het dus wel met de lage stooklijnen met de huidige temperaturen.

Set temp staat op 31, inlet is 31, outlet is 33. De pomp draait over t algemeen nu tussen de 400-500W, met af en toe uitschieters naar 1200W wanneer die zichzelf even uit zet en weer opstart. Daarna weer een lange run van een paar uur.

Elk huis is anders, maar ik vraag mij af wat de functie van de hoge temperatuur curve(s) is/zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterh-nl
LongTimeAgo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:26:
[...]

Is er een reden waarom je de Hoge Temperatuur Stook curve 8 gebruikt ipv de Lage Temperatuur stook curve 8?
Hier een tussenwoning uit 1976, achterkant volledig voorzien van nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas, voorkant heeft nog oude houten kozijnen met dubbel glas. Om en nabij de 50m2 verwarmt die met 2 (kleine) radiatoren en (oude) vloerverwarming. (Slaapkamers die uit/dicht staan, zolder die uit/dicht staat en badkamer, die wel open staat, tel ik niet mee)
Ik red het dus wel met de lage stooklijnen met de huidige temperaturen.

Set temp staat op 31, inlet is 31, outlet is 33. De pomp draait over t algemeen nu tussen de 400-500W, met af en toe uitschieters naar 1200W wanneer die zichzelf even uit zet en weer opstart. Daarna weer een lange run van een paar uur.

Elk huis is anders, maar ik vraag mij af wat de functie van de hoge temperatuur curve(s) is/zijn?
Hi LongTimeAgo, de HL8 is de lage temp stooklijn (variabel en reagerend op themrostaat), HH8 zou de hoge stooklijn zijn.
Dus ik gebruik de laagste laag temperatuur stooklijn.
Dan ben ik jaloers op jouw verbruik... bij mij dus ruim 3x zoveel ... geen idee waarom ...

[ Voor 3% gewijzigd door peterh-nl op 08-11-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

Hi pentaw1nz,
En vloerverwarming met open verdeler?
Of met belemmeringen zoals pomp en thermostaatknop er op?

Ieder huis is natuurlijk anders. Hier een jaren 70 woning, volledig nageisoleerd, maar dat zal niet heel veel beter zijn dan standaard norm 1993 denk ik.

Je kunt eens vergelijken met bijv. HL6 of HL5 en kijken of je het daarmee ook behaaglijk krijgt tegen lager verbruik.

Maar als jouw set temp op 42 staat, en outlet nu 32, dan moet hij idd heel hard werken om op 42 te komen.

Is die hoge set temp nodig? Of komt het door trage moduleren in HL8 en heb je het straks weer te warm in huis?
Je zou de max set temp ook kunnen beperken met p110

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 08-11-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dit is een beetje hoe die van mij de afgelopen dagen draait. Met hele lange runs maar wel rustig. 400 a 600 watt en compressor op lage hz.
Eco modus, dus ventilator ook max 40 hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7COuKLo0ftH1mR5N6yCyAq45kOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0VpyjFKptvTr3DxdVJt0pBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ujts2a2CS2ARsWvj9AsdwrC7ar4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kxee1Eu2Dt7oHIgzgQIkTbJC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZLI4_iFW7cXnbZgqr0ibFpw8Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G1SHq29nVan4isibY6a0bbN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:35:
[...]

Hi LongTimeAgo, de HL8 is de lage temp stooklijn (variabel en reagerend op themrostaat), HH8 zou de hoge stooklijn zijn.
Dus ik gebruik de laagste laag temperatuur stooklijn.
Dan ben ik jaloers op jouw verbruik... bij mij dus ruim 3x zoveel ... geen idee waarom ...
Ah ik begrijp het nu! Mijn excuses!
Moet zeggen dat ik met een dag als deze nu ook al op 7,21kWh zit hoor. Ben stiekem benieuwd waar t totaal verbruik over de dag heen zal gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Bijna identiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heZyAXBDtjujpjiOHG7Zwj0fe2I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DZwhzNyCFB7j7puUlE1XisYJ.jpg?f=user_large

Gebruikte jij nou ook de L8 + PIM of was je weer naar een andere stooklijn gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
@LongTimeAgo ik gebruik nu HL6 en heb het daarmee de hele dag rond de 20 graden.

HL8 misschien binnenkort weer eens testen, maar ik had daar meer uitschieters in zowel binnentemperatuur als verbruik.
Heb nu hele mooie runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:23:
[...]

Dat gedrag herken ik dus ook... ik begrijp dat WP in HL8 ook sterk kijkt naar delta tussen inlet en outlet temp. Die is bij mij 4 graden, dus de WP kan de warmte wel kwijt, dus misschien is dus wel nodig om zoveel te produceren.... ik vind het overigens belachelijk dat ik naar dit forum moet gaan en niet behoorlijk geinformeerd kan worden door Adlar.
Bizar hoog verbruik, ergens gaat het goed fout in de installatie.
Kan je foto's plaatsen van de installatie en en de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
[...]

Hi pentaw1nz,
Is dit de 6kW of 10kW warmtepomp? Voor de 10kW kan ik me dat verbruik wat meer voorstellen. Voor de 6kW is dat inderdaad wel heel veel met deze temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
Destynx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:16:
[...]

Is dit de 6kW of 10kW warmtepomp? Voor de 10kW kan ik me dat verbruik wat meer voorstellen. Voor de 6kW is dat inderdaad wel heel veel met deze temperaturen.
Gezien het vloeroppervlak ga ik uit van 6kW.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterh-nl
klopt idd de 6kW versie. Bedankt mensen voor al jullie reacties!!! Super fijn, jammer dat het ndoig is...

Voor de vloerverwarming heb een 11-groeps COMPOSIT LTV verdeler van Robot. De WP is daar direct met leidingen op aangesloten.Eigenlijk erg rechto toe , recht aan. Leidingen ook minder dan 10 meter van buiten naar de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:38:
klopt idd de 6kW versie. Bedankt mensen voor al jullie reacties!!! Super fijn, jammer dat het ndoig is...

Voor de vloerverwarming heb een 11-groeps COMPOSIT LTV verdeler van Robot. De WP is daar direct met leidingen op aangesloten.Eigenlijk erg rechto toe , recht aan. Leidingen ook minder dan 10 meter van buiten naar de verdeler.
Als ik het goed begrijp dus ook geen pomp op de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
peterh-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:38:

Als ik jouw was, zou ik hem gewoon een paar dagen op (lage) stooklijn 5 of 6 zetten en kijken wat die dan doet aan verbruik. Wordt het te koud, zet hem dan naar 4 en anders 3 en anders 2, etc.
Hoelang draait die al op stooklijn 8 met JAN module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Verbruik lijkt me wel erg hoog idd. En een set temp van 42 met dit relatief zachte weer klinkt ook hoog. Ik houd het warm met 30 graden.

Wellicht is er iets toch niet optimaal ingesteld, maar het kan natuurlijk ook aan je huis liggen.
Als je een open hal hebt zonder deur, een niet goed geïsoleerde aanbouw, etc. dan kan je woning natuurlijk een veel grotere warmtevraag hebben.

Ben wel benieuwd wat er gebeurt als jij het eens een dag of 2 probeert op bijv. HL5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
[...]

Hi pentaw1nz,
Ik zou Adlar hier wel over berichten, als deze niet op Eco staat moet je met zoveel verbruik wel een hogere outlet dan 32 kunnen halen. Controleer even de waterdruk en ik ben wel benieuwd naar je waterflow. Deponeer hier anders wat grafiekjes/statistieken van het energieverbruik en de parameters van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik denk dat je het best even e.e.a. kunt uitsluiten en proberen, en dan pas Adlar inschakelen.
Met de beperkte capaciteit die er daar nu helaas is en de onduidelijkheid die er bij jou nog is (lees: veel oorzaken mogelijk) ga je er denk beter uitkomen als je zelf wat zaken uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
Viel me net op, dat de warmtepomp in ontdooi stand stond voor een paar minuten. Hebben jullie dat nu ook gehad, gezien de koude wind?
Full elektrische wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
hwennink schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
Viel me net op, dat de warmtepomp in ontdooi stand stond voor een paar minuten. Hebben jullie dat nu ook gehad, gezien de koude wind?
Full elektrische wp
Laatst met vorst gehad. Je ziet de outlet temp dan opeens heel snel zakken. En al snel gaat hij weer normaal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul038
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-04 20:15
hwennink schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
Full elektrische wp
Dat had ik begin dit jaar met temp onder het vriespunt regelmatig, maar is normaal gedrag. Duurt inderdaad maar een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 18:20
Ik heb nog een vloerverwarming met pomp, maar ik wil deze gaan vervangen voor een zonder pomp. Ik heb alleen een hybride opstelling, is er een manier om een schakeling naar de vvw te maken dat hij uitslaat bij +40/45 ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Adlar Castra featuring HomeWizard in 'The longest run'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fCYOTMZiU1G6GoNbXPxFAHtMCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/570I3P1Pvb48SXrj2lbrFsao.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mzoyiD5H6U1Fe_AOm6-ahLndy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnllxtBK14Qg9xdRuovhKirX.png?f=fotoalbum_large
Afgelopen 24 uur. Adlar wordt gestuurd door mijn Homey Pro (zie eerdere posts van mij). Ziet er perfect uit en het voelt ook zo in huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
ik denk dat ik het win 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2Ud7Lkr-dO4g2S68sgmbXnFa3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuljZFW7ocNxTAMGR2EMaFCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UuCsWRZclIS0bYQ_095zIotoho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl0v0ZD9sMEuzUKrvn3wuiAX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Meten jullie het verbruik via de warmtepomp zelf, of via een extern device?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Marcva schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:41:
HomeWizard kwh meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-04 15:07
Je kan in de Smart life app het gebruik aan het einde van de dag zien, maar is de volgende dag al weer verdwenen. Behoorlijk wat mensen op dit forum hebben HA geinstalleerd en lezen de gegevens via tuya uit. Ik heb zelf Domoticz en een aparte power meter, want tinytuya werkt bij mij in Domoticz nog niet lekker. Er zijn dus meerdere mogelijkheden en moet je even bekijken aan de hand van wat je zelf hebt draaien. Op de eerste pagina van dit forum hebben @LongTimeAgo en @pentaw1nz een mooi overzichtje gemaakt met uitleg over hoe je dit het beste op kan zetten.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Hmm, kost 2 plekjes in de verdeler. Die heb ik niet meer. Of ik moet de beltrafo opofferen.
Ik zie ook variabelen als vermogen en stroom in de datasets van de pomp voorbij komen. Of is dat ook uit een externe bron?
Zijn die apparaatjes met ct klemmen wat? Die hang je buiten de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Marcva schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:03:
[...]

Hmm, kost 2 plekjes in de verdeler. Die heb ik niet meer. Of ik moet de beltrafo opofferen.
Ik zie ook variabelen als vermogen en stroom in de datasets van de pomp voorbij komen. Of is dat ook uit een externe bron?
Die paarse grafieken zijn van de HomeWizard P1 meter.
Met en abbo van €1,-/maand krijg je de uitsplitsing per fase.
Je hebt dus geen keihard overzicht in het verbruik per apparaat, maar wel een basis inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
[...]

Als er geen plek meer in de groepenkast is, dan kan je de Homewizard 3 fase kWh meter natuurlijk ook in een apart kastje buiten de meterkast plaatsen bijv. vlak voor de werkschakelaar.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 00:22
Ahum..... schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:08:
[...]

Als er geen plek meer in de groepenkast is, dan kan je de Homewizard 3 fase kWh meter natuurlijk ook in een apart kastje buiten de meterkast plaatsen bijv. vlak voor de werkschakelaar.
De kWh meter of de trafo naast de verdeler bv in één van deze https://www.elektramat.nl...2&price-max=10&price=2-10

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashunter
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 04:27
@PietFace je kunt de cv ketel temperatuur verlagen naar max 45 graden voor de echt koude dagen (wanneer de wp deze temperatuur niet haalt). Je zal even moeten kijken of je andere kamers met radiatoren ook warm krijgt met deze max temp., maar waarschijnlijk wel. Dan kun je pomp verdeler vervangen/ombouwen naar een open systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
pentaw1nz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:56:
Adlar Castra featuring HomeWizard in 'The longest run'
[Afbeelding]
Ik ken een langere hoor…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIQ_fxJsO17GSQ9bGYSbXZscrBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hlB4uadAJzlLOYdCu3wv03x5.png?f=fotoalbum_large

Ik ben is benieuwd naar een grafiekje van een HL8 stooklijn en of deze nou zoveel zuiniger is (immers modulerend). Hier een heerlijk comfortabele 20 graden continu in het hele huis, stooklijn nu HL5. En ben vooral benieuwd naar jullie situatie.

Hier:

Jaren 1940 huis
5cm spouwmuurisolatie parels EPS
Overal HR++ glas
12cm dakisolatie
Woonkamer schuimbetonnen vloer
102m2 oppervlak

[ Voor 21% gewijzigd door MrBas op 09-11-2024 08:24 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avangalen
  • Laatst online: 31-03 19:10
Run sinds 8 november 's nachts. Er zat helaas nog een kleine foutje in m'n HA script waardoor de run die de dag ervoor 's ochtends vroeg was gestart kort onderbroken werd.

Gisteren 17 kWh verbruik voor alles. Ik heb geen aparte kWh meter voor de warmtepomp. Gemiddeld verbruik zonder WP is tussen de 4 en 6 kWh per dag en ik stook rond de 18,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4eI58KM5lzaaVOlNinp60VAmY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMdTtjXBurPXU2Fseg2zUEz1.png?f=fotoalbum_large

Huis (bungalow) uit 1978
Spouwmuurisolatie, maar uit 1978 ... dus suboptimaal
Overal HR++ glas
2-3 cm dakisolatie
EPS parels in kruipruimte
95 m2 oppervlak
Overal vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
[...]
Ik gebruik HomeAssistant en binnen HomeAssistant gebruik ik de "LocalTuya" applicatie.
Deze kan behoorlijk wat meer data uit de warmtepomp halen dan de SmartLife/Tuya app. Naast het feit dat HomeAssistant ook mooi alles kan en blijft loggen en de apps van Smartlife/tuya dat niet (echt) doen.

Direct van de bron meten met een kWh meter is altijd beter, maar ik moet zeggen dat de data die uit de WP komt ook prima en accuraat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Update: Een verbruik van bijna 12kWh op een koude dag (maar nog net boven vriespunt).
Dit valt op zich best mee. Temperaturen schommelden gisteren van 0 tot 6 graden.
De vloer was de hele dag heerlijk om op te lopen en de woonkamer bleef keurig 18,5/19 graden. (Volgens de externe temp sensor, de T6 gaf de hele dag 19 aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z4gp-E9ElFRJjpClRzM1N0VkoA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eb74cKvLQ2OWAe8sCNzRDXXu.png?f=user_large

Ik moet zeggen, die Dynamische stooklijn 8 + JAN module werpt nu steeds meer z'n vruchten af. De temp set gaat/hoeft niet hoger te gaan dan 31. Het reageert op de warmtevraag vanuit de thermostaat en de pomp verbruikt relatief 'normaal'.

Alsnog vind ik gevoelsmatig een verbruik van boven de 10kWh wel veel, want dat verbruikte ik voorheen zonder WP over 2 dagen... Maar het is even wennen denk ik ;)
De zomer compenseert dat waarschijnlijk wel weer enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
LongTimeAgo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:04:
Update: Een verbruik van bijna 12kWh op een koude dag (maar nog net boven vriespunt).
Dit valt op zich best mee. Temperaturen schommelden gisteren van 0 tot 6 graden.
De vloer was de hele dag heerlijk om op te lopen en de woonkamer bleef keurig 18,5/19 graden. (Volgens de externe temp sensor, de T6 gaf de hele dag 19 aan).

[Afbeelding]

Ik moet zeggen, die Dynamische stooklijn 8 + JAN module werpt nu steeds meer z'n vruchten af. De temp set gaat/hoeft niet hoger te gaan dan 31. Het reageert op de warmtevraag vanuit de thermostaat en de pomp verbruikt relatief 'normaal'.

Alsnog vind ik gevoelsmatig een verbruik van boven de 10kWh wel veel, want dat verbruikte ik voorheen zonder WP over 2 dagen... Maar het is even wennen denk ik ;)
De zomer compenseert dat waarschijnlijk wel weer enorm.
Alles relatief zou ik zeggen. Even kijken naar hoeveel M3 gas je normaal verstookt zou hebben bij een buiten temperatuur tussen de 0 en 6 graden. Het gaat vooral om de kosten tov het gas verbruik als het ged is zijn die fors omlaag gegaan. Als je een elektrische auto aan de thuislader zet, dan is een verbruik van 30Kw op een dag geen uitzondering, dus het went vanzelf ;)

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
Externe energiemeter op de Adlaraansluiting. 100% warmtepomp-verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij ons staat de warmtepomp al 2,5 dag continu aan in ECO modus.

De thermostaat staat op 21 graden. Voor mij eigenlijk te warm en binnenkort experimenteren of 20,5 of lager door de dames in huis opgemerkt gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFU8ZZB1upii3j8ml5h07Xh9yjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLu5wum7aswQb4yOc8rgAb9S.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen week is de zon niet doorgekomen bij ons en is de temperatuur vrij stabiel waar de thermostaat is geplaatst. In vergelijking met de HR ketel is de temperatuur in huis veel fijner. Toen stoken wij met nachtverlaging en verwarmen met tijdsblokken waren de temperatuur schommelingen merkbaar in huis.

Wij hebben een mengverdeler en deze week heb ik geprobeerd het bijmengen af te sluiten, maar dan hebben we last van heel veel ruis in de leiding. Met voldoende bijmengen hoor je het bijna niet. De Delta T is bij ons ongeveer 3 graden. Hoe is dat bij de andere gebruikers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXPvCHh6XwSRxzQNgWHys5s5-JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enIVIzkE0DYFN12KRtZXV0gl.jpg?f=fotoalbum_large

Ons verbruik komt hiermee op 19kWh per dag. We stoken nu ook warmer dan voorheen. Vorig jaar stond de thermostaat bijvoorbeeld op 19 graden.

Ons account bij mindergas is omgezet naar kWh en het stroomverbruik wordt dagelijks bijgewerkt. Ik heb nog niet uitgezocht hoe ik dit eventueel naar warmteopbrengst kan omzetten. Daarom nu een direct vergelijk waarbij ons oude gasverbruik omgezet is naar kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8R6W2W3auMlWZaPcXDV_NSga5M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe772gTdKWHqWaQGDvXvVcYl.jpg?f=user_large

De berekende COP is ongeveer 5, maar ik denk dat de sensoren van de warmtepomp niet nauwkeurig genoeg zijn. Extra sensoren om het debiet en water temperatuur te meten gaan wij niet doen. Wij zijn tevreden met het stroomverbruik en de verwachte besparingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYqTYzCWqzwTumcYB7t6aZmMWsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbQBfvVFBBhVSp5MrdluriFo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@kiddyl Wat ik merk is dat als mijn warmtepomp 31 graden outlet heeft, en de inlet bijv 28 is (dus delta T 3 graden op het hele circuit), dan is de aanvoer in mijn vloer slechts 26 en de retour rond de 23

Dus door het bijmengen is de vloer altijd minder warm dan mogelijk is, en de aanvoer in de vloer zelfs nog lager dan het retourwater bij mijn warmtepomp!
Dat is erg jammer en inefficiënt, dus ik ga de verdeler vervangen.

Hier vind je een topic met erg uitgebreide informatie in de eerste posts van @BrainCrash
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983694

De COP ga ik binnenkort ook eens berekenen. Ik verbruik al een paar jaar geen gas meer voor verwarmen (had L/L systeem, ketel alleen voor SWW), maar ik heb wel 1 volledig jaar met gas gedraaid in ons huis. Dat was in 2019 en 2020, tijdje geleden, maar het verbruik kan ik daar wel mee vergelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 09-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:40:
@kiddyl Wat ik merk is dat als mijn warmtepomp 31 graden outlet heeft, en de inlet bijv 28 is (dus delta T 3 graden op het hele circuit), dan is de aanvoer in mijn vloer slechts 26 en de retour rond de 23

Dus door het bijmengen is de vloer altijd minder warm dan mogelijk is, en de aanvoer in de vloer zelfs nog lager dan het retourwater bij mijn warmtepomp!
Dat is erg jammer en inefficiënt, dus ik ga de verdeler vervangen.

Hier vind je een topic met erg uitgebreide informatie in de eerste posts van @BrainCrash
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983694

De COP ga ik binnenkort ook eens berekenen. Ik verbruik al een paar jaar geen gas meer voor verwarmen (had L/L systeem, ketel alleen voor SWW), maar ik heb wel 1 volledig jaar met gas gedraaid in ons huis. Dat was in 2019 en 2020, tijdje geleden, maar het verbruik kan ik daar wel mee vergelijken.
De kosten voor een open verdeler met 10 groepen duurt heel lang voor ons om terug te verdienen. Zeker als hier nog installatiekosten bij komen. De retour van het water van de verdiepingen is wel warmer en samen hebben we een delta T van 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
kiddyl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:12:
[...]

De kosten voor een open verdeler met 10 groepen duurt heel lang voor ons om terug te verdienen. Zeker als hier nog installatiekosten bij komen. De retour van het water van de verdiepingen is wel warmer en samen hebben we een delta T van 3 graden.
Dit is helaas voor ons ook t geval, maar toch gaan we het laten vervangen. Bijkomende reden: de huidige vloerverwarmingspomp voor relatief veel lawaai snachts zorgt. Met CV niet erg, toen zette we die gewoon savonds uit, met WP mag die dus niet uit.

Gelukkig is die van ons niet heel groot. Volgens mij maar 2 groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Of ik het terugverdien door verminderen stroomverbruik weet ik ook niet.

Het is voor mij de combi:
- zuiniger en efficiënter werken warmtepomp, op lagere temperatuur
- warmtepomp gaat langer meer als deE rustiger kan draaien?
- mengverdeler met pomp belemmert de flow
- vloer wordt eerder warm met nieuwe verder
- pomp stroomverbruik besparing
- constante toon door pomp

De oude verdeler kan ik nog wat geld voor vangen (100-150 eu?). Dat scheelt weer.
De kosten zullen echter ook wel 500 zijn met de verdeler die ik wil (technea variotherm 6 groepen).
Op marktplaats staat overigens ook een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
  • Laatst online: 20-02 16:38
.

[ Voor 99% gewijzigd door Booe52 op 09-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Booe52 Wat bedoel je met "de vloerverwarming die van 16.5 naar 18 gaat"? En met "Vloerverwarming heeft een verdeler met eigen pomp. Geregeld via slimme radiatorknop in de toevoer."

Ik denk dat je het misschien te complex maakt + te veel schommelt? Van 16.5 naar 18 is echt wel een flinke schommeling. Idealiter wil je het gewoon constant houden, dan zou je misschien ook langere runs mogen verwachten.

En wat doet de slimme radiatorknop op je verdeler? Die verdelermoet gewoon openstaan en de warmte kwijt kunnen. Zorg voor zo min mogelijk belemmeringen zou mijn visie zijn.

Als er kamers achterblijven in warmte is de vraag hoe erg dat is. En als het erg is moet je daar misschien zorgen voor een betere warmteafgifte (extra radiator) ipv verwachten dat tado en de WP alles oplossen.

Dat gezegd hebbende ; ik heb vandaag ook wel weer wat meer korte runs, dat komt echt door het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
LongTimeAgo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:55:
[...]
Direct van de bron meten met een kWh meter is altijd beter, maar ik moet zeggen dat de data die uit de WP komt ook prima en accuraat is.
OK, tnx. Ik had zo'n meter met CT klemmen in gedachten, maar voor die centen heb je ook een veelzijdiger RPi met Home Assistant. Sterker, die ligt nog stop te happen na een onoverkomelijke crash van een paar jaar terug.
Ik zag ook jouw instructies. Dus ga dat projectje binnenkort maar eens oppakken.
Off topic: ik wil 'm van een ssd laten booten en dat lukte mij destijds niet.
@Ahum..... mijn Tibber P1 dongle gaf in HA de fasebelasting gratis door. De fase meten is voor mij te onnauwkeurig. Ondermeer de WP, wpb en de zonnepanelen zitten op dezelfde fase...

[ Voor 12% gewijzigd door Marcva op 09-11-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:30:
@Booe52 Wat bedoel je met "de vloerverwarming die van 16.5 naar 18 gaat"? En met "Vloerverwarming heeft een verdeler met eigen pomp. Geregeld via slimme radiatorknop in de toevoer."

Ik denk dat je het misschien te complex maakt + te veel schommelt? Van 16.5 naar 18 is echt wel een flinke schommeling. Idealiter wil je het gewoon constant houden, dan zou je misschien ook langere runs mogen verwachten.

En wat doet de slimme radiatorknop op je verdeler? Die verdelermoet gewoon openstaan en de warmte kwijt kunnen. Zorg voor zo min mogelijk belemmeringen zou mijn visie zijn.

Als er kamers achterblijven in warmte is de vraag hoe erg dat is. En als het erg is moet je daar misschien zorgen voor een betere warmteafgifte (extra radiator) ipv verwachten dat tado en de WP alles oplossen.

Dat gezegd hebbende ; ik heb vandaag ook wel weer wat meer korte runs, dat komt echt door het weer.
Dank voor je reactie. Ik wilde iets wijzigen in mijn post ter verduidelijking, dikke vingers, nu alles weg :-(

Ik snap wat je zegt. Die sprong van 16,5 naar 18 is geen schommeling maar tgv een setpoint verandering. De ruimte is een woon/slaapruimte dus 'snachts gaat het setpoint omlaag.

De Tado en WP zullen toch echt 'alles op moeten lossen' en doen dat nu ook.
Het is voor het comfort vervelend als de kamers achterblijven. Een extra radiator is geen optie en het werkt op deze manier. De temperatuur van het water is wat hoger, daardoor moet de verdeler van de vloerverwarming middels een regelaar gevoed worden.
Wellicht niet de ideale situatie voor de warmtepomp. Ik kan nu al wel zien dat het aanmerkelijk minder kost dan de CV ketel die ik had.

Ik ga je advies wel testen; geen regeling op de vvw, kijken welke stooklijn ik dan nodig heb en monitoren wat er boven gebeurt.

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:30:

@pentaw1nz Geprobeerd.

Nog iets over de situatie: woning 1929. Overal HR++ glas. Spouw met EPS parels. Dak nageisoleerd.
Ik moet hoge temperatuur stooklijn 5 selekteren (bij deze buitentemp een setpoint voor de WP van 43 gr C) om de kamers boven goed warm te krijgen . Als ik dan beneden geen regeling op de vvw zou het daar echt te warm worden.

Ik ga het zo een tijdje proberen.

Iedereen dank voor bijdragen in dit forum. Zeer leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Booe52 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:47:
[...]

@pentaw1nz Geprobeerd.

Nog iets over de situatie: woning 1929. Overal HR++ glas. Spouw met EPS parels. Dak nageisoleerd.
Ik moet hoge temperatuur stooklijn 5 selekteren (bij deze buitentemp een setpoint voor de WP van 43 gr C) om de kamers boven goed warm te krijgen . Als ik dan beneden geen regeling op de vvw zou het daar echt te warm worden.

Ik ga het zo een tijdje proberen.

Iedereen dank voor bijdragen in dit forum. Zeer leerzaam.
HH5 en set temp 43 met dit zachte weer is wel heftig . Dat je vloer en die ruimte dan te warm wordt zonder regeling lijkt me evident .

Het probleem lijkt dus te zitten in de disbalans tussen de kamer met vvw en die andere kamers.... ik ben benieuwd waarom die kamers met 8 graden buitentemperatuur al 43 graden set temp nodig hebben. Dat lijkt er toch echt te weinig warmteafgifte te zijn.
Dat oplossen zou voor een veel efficiënter systeem en lager verbruik zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booe52
pentaw1nz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:02:
[...]

HH5 en set temp 43 met dit zachte weer is wel heftig . Dat je vloer en die ruimte dan te warm wordt zonder regeling lijkt me evident .

Het probleem lijkt dus te zitten in de disbalans tussen de kamer met vvw en die andere kamers.... ik ben benieuwd waarom die kamers met 8 graden buitentemperatuur al 43 graden set temp nodig hebben. Dat lijkt er toch echt te weinig warmteafgifte te zijn.
Dat oplossen zou voor een veel efficiënter systeem en lager verbruik zorgen
Speelt de pompsnelheid hier nog een significante rol?
Als de wp niet verwarmt is het debiet 3-4 l/min. Deze flow gaat vanuit de warmtepomp het afgiftesysteem in en dan retour via het buffervat weer naar de WP. (Vat is dus in serie geplaatst) Als de WP draait varieert de flow van 6-15 l/min. De flow wordt dus niet (direct) bepaald door de warmtevraag.
Een parallel geschakeld buffertvat met een eigen circulatiepomp die moduleert met de warmtevraag lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
marnie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:26:
[...]

De kWh meter of de trafo naast de verdeler bv in één van deze https://www.elektramat.nl...2&price-max=10&price=2-10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-YE2zDWR861BZXfelrpHNfqd-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEOgVwdxRTDgf8LGvWC5uGqS.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 20:02
Idd
Wij hebben zo 3 kwh meter bij elkaar geplaatst
1 voor wp
1 voor wpb
1 voor airco

Gaat perfect

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ok, wat betekend het als de wp de hele dag aan/uit/aan/uit springt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvaiwUH-c9gpDZ0HL9lAST1gUk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bTkLKkJh1qjRszlnqwYigJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de mogelijke oorzaak nog niet vinden. Even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ok, interessant. De Set Temp wordt momenteel de hele tijd omhoog en omlaag gegooid.
Dit is wel heel bizar gedrag. Lijkt mij ook geen goeie voor de levensduur van de wp...
Ik zet hem even op een andere stooklijn en zal Adlar een ticket sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBCyy5SKe0xsVRHei7DaGiPhQBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwbDvWiNbS4XVPKalW3KtMtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 20:02
Dit hadden wij laatst ook en na zoeken bleek de vloerverwarming pomp stroomloos te zijn , pomp van vloerverwarming weet aan gezet en alles werkte weer normaal.

Zit een homewizzard stekker module tussen en die was uitgegaan om onverklaarbare reden

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
mversluis schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:36:
Dit hadden wij laatst ook en na zoeken bleek de vloerverwarming pomp stroomloos te zijn , pomp van vloerverwarming weet aan gezet en alles werkte weer normaal.

Zit een homewizzard stekker module tussen en die was uitgegaan om onverklaarbare reden
De vloerverwarming doet het nog. Wel bedankt voor de suggestie. Zit bij ons ook een (shelly) smart stekker in, dus kon het meteen controleren. Maar deze heeft keurig non-stop zitten draaien afgelopen dagen. Tevens is de vloer warm dus ik vermoed dat die nog wel goed pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Is er al iemand die de LocalTuya plugin voor Domoticz aan de praat heeft met de entities zoals gedefinieerd in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878. Zo ja, dan hoor ik graag hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
nlfva1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:14:
Is er al iemand die de LocalTuya plugin voor Domoticz aan de praat heeft met de entities zoals gedefinieerd in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80415408. Zo ja, dan hoor ik graag hoe.
(Even als headsup, nieuwe entity ID lijst met verbeteringen hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878 ;) )

Ik hoop dat de entity ID's hetzelfde zijn. Scheelt een hoop uitzoek werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:23:

[Afbeelding]

warmtepomp kan zijn minimale vermogen niet meer kwijt , aanvoer temperatuur omhoog wil vaak helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Vannacht heeft de WP niks gedaan.
Om 22:15 gaan afbouwen en om 22:50 gestopt
Vanochtend om 7:45 weer actief gaan verwarmen.
Dat is vreemd lijkt me te meer daar ie de dagen ervoor continue stond te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:35:
[...]
warmtepomp kan zijn minimale vermogen niet meer kwijt , aanvoer temperatuur omhoog wil vaak helpen.
Hoe pas ik dit aan of wat zou het probleem kunnen zijn op Stooklijn 8?
Thermostaat die te laag staat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:21:
[...]

(Even als headsup, nieuwe entity ID lijst met verbeteringen hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878 ;) )

Ik hoop dat de entity ID's hetzelfde zijn. Scheelt een hoop uitzoek werk.
Thanks. Kan je deze ook nog aanpassen op de pagina met het stappenplan daarstaat namelijk nog de verwijzing naar de oude lijst. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80418584

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
nlfva1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:12:
[...]

Thanks. Kan je deze ook nog aanpassen op de pagina met het stappenplan daarstaat namelijk nog de verwijzing naar de oude lijst. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80418584

Alvast bedankt.
Ja dat is dus een klein probleempje... Ik kan die niet (meer) aanpassen.
Wellicht moet dat via een moderator. Vandaar dat ik expres op post #1 de ID lijst neer heb gekwakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:09:
[...]

Hoe pas ik dit aan of wat zou het probleem kunnen zijn op Stooklijn 8?
Thermostaat die te laag staat oid?
Of het afgifte systeem geschikt maken voor lage aanvoer temperaturen, en anders set temperatuur omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
nlfva1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:14:
Is er al iemand die de LocalTuya plugin voor Domoticz aan de praat heeft met de entities zoals gedefinieerd in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80552878. Zo ja, dan hoor ik graag hoe.
Tuya devices use AES encryption which is not available in the Python standard library. PyCA/cryptography is recommended and installed by default. Other options include PyCryptodome , PyCrypto and pyaes.

Deprecation notice for pyaes: The pyaes library works for Tuya Protocol <= 3.4 but will not work for 3.5 devices. This is because pyaes does not support GCM which is required for v3.5 devices.

Misschien heb je een tuya device met een versie 3.5? En is dat de reden :?

Misschien kun je wat van gebruiken uit mijn script welke ik geschreven heb voor bepalen van data welke niet door TinyTUYA (Cloud) opgehoest wordt.
Je zult vast wel wat aan moeten passen zoals $wpused dit haal ik uit domoticz.

#!/usr/bin/php
<?php
// Save as /home/pi/domoticz/scripts/python/WP_COP.php
//Next add a Crontab rule:
//crontab -e
//Add the following line at the end:
// */1 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/python/WP_COP.php >/dev/null 2>&1
//of
// */1 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/python/WP_COP.php >/home/pi/domoticz/scripts/python/WP_COP.log 2>&1

echo "run script \n";

$domoticzurl = 'http://127.0.0.1:8080/';
$wpusedIDX = '285'; // WP (Current Use power Watt)
$flowIDX = '279'; // WP Waterflow liter/min
$tempOutIDX = '212'; // WP Aanvoer °C
$tempInIDX = '213'; // WP Retour °C

$setpowerIDX = '281'; // $WP power tbv Grafana
$SetCOPIDX = '230'; // WP current COP
$deltaTIDX = '231'; // $WP_deltaT
$wpused2IDX = '281'; // $WP power tbv Grafana
$DefrostingIDX = '355';
$AfgegevenVermogenIDX = '326'; // $WP AfgegevenVermogen tbv Grafana
$WP_previous_used_powerIDX = '42';
$WPGeneraterdDayIDX = '44';
$WPGeneraterdDay2 = 'WPGeneraterdDay';
$SMwater = 998; //soortelijke massa(pw), deze is voor water 998 kg/m³
$SWwater = 4187; //Soortelijke warmte(cw), deze is voor water 4190 J/kg.

$wpused = Getvalue($wpusedIDX,'Usage');
$wpused= trim($wpused,"Watt");
$wpused= intval( $wpused );
echo "wpused = ".$wpused." \n";

if ($wpused >= 20) {

$output = shell_exec('python3 -m tinytuya ');
echo "$output\n"; // uitzetten na test!!

// waterflow
$output = shell_exec('python3 -m tinytuya ');
$output = shell_exec ('grep "39" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$flow= trim(substr($output, -3, 2));
echo "waterflow = ".$flow." \n";

// Working mode
$output = shell_exec('grep "\"5\"\:" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$size=strlen($output);
$WorkingMode= trim(substr($output, 6, ($size-8)));
echo "Working mode = ".$WorkingMode." \n";

// CurveSetting
$output = shell_exec('grep "\"11\"\: \"" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$size=strlen($output);
$CurveSetting= trim(substr($output, 7, ($size-9)));
echo "CurveSetting= ".$CurveSetting." \n";

// Defrosting
$output = shell_exec('grep "\"33\"\:" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$size=strlen($output);
$Defrosting = trim(substr($output, 6, ($size-7)));
echo "Defrosting = ".$Defrosting." \n";

if ($Defrosting == "true") {
$Defrosting = "On" ;
}

if ($Defrosting == "false") {
$Defrosting = "Off" ;
}
// CompressorFrequency
$output = shell_exec('grep "\"20\"\:" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$size=strlen($output);
$CompressorFrequency = trim(substr($output, 6, ($size-7)));
echo "CompressorFrequency = ".$CompressorFrequency." \n";

// FanFrequency
$output = shell_exec('grep "\"40\"\:" /home/pi/snapshot.json');
$output = trim($output);
$size=strlen($output);
$FanFrequency = trim(substr($output, 6, ($size-7)));
echo "FanFrequency = ".$FanFrequency." \n";

$Qv = $flow/60000;
// echo "waterflow = ".$Qv." m3/seconde \n";

$wpused = Getvalue($wpusedIDX,'Usage');
$wpused= trim($wpused,"Watt");
$wpused= intval( $wpused );
// echo "wpused = ".$wpused." \n";

$tempOut = Getvalue($tempOutIDX,'Temp');
$tempOut = substr( $tempOut, 0,4);
// echo "tempOut= ".$tempOut." \n";

// $temperatuurIn WP Retour
$tempIn = Getvalue($tempInIDX,'Temp');
$tempIn = substr( $tempIn, 0,4);
echo "tempIn = ".$tempIn." \n";

// deltaT = WP Aanvoer - WP Retour
$deltaT = $tempOut - $tempIn;
if ($deltaT <= 0 ) { $deltaT = 0; }
//echo "deltaT = ".$tempOut." - ".$tempIn." = ".$deltaT." \n";

// AfgegevenVermogen = Qv x pw x cw x deltaT
$AfgegevenVermogen = $Qv * $SMwater * $SWwater * $deltaT ;
$AfgegevenVermogen = round($AfgegevenVermogen);
/ echo "AfgegevenVermogen = ".$Qv." * ".$SMwater." * ".$SWwater." * ".$deltaT." = " .$AfgegevenVermogen." \n";

// COP
$COP = $AfgegevenVermogen / $wpused;
// echo "COP = ".$AfgegevenVermogen." / ".$wpused." = ".$COP." \n";
$COP = $AfgegevenVermogen / $wpused;
$COP = round($COP,2);

if ($wpused <= 20) {
$AfgegevenVermogen = $wpused ;
$COP = 0;
$AfgegevenVermogen = 17 ;
}
if ($COP >= 7) {
$AfgegevenVermogen = $wpused ;
$COP = 7;
}
echo "COP = ".$COP." \n";

UpdateSensor($flowIDX,$flow);
UpdateSensor($SetCOPIDX,"$COP");
UpdateSensor($deltaTIDX,"$deltaT");
UpdateSensor($DefrostingIDX,$Defrosting);
UpdateSensor($AfgegevenVermogenIDX,$AfgegevenVermogen);

$afgegevenkWh = round(($AfgegevenVermogen) * ( 1 / 60),2);
echo "afgegevenWarmteInWh = $afgegevenkWh\n";
$afgegevenkWhsaved = Getvariable($WPGeneraterdDayIDX,"Value");
echo "afgegevenkhsaved = $afgegevenkWhsaved\n";
$afgegevenkWhTotal = $afgegevenkWhsaved + $afgegevenkWh;
echo "afgegevenkhTotal = $afgegevenkWhTotal \n";

Setvariabel($WPGeneraterdDay2,2,$afgegevenkWhTotal);

}
else {
UpdateSensor($AfgegevenVermogenIDX,17);
UpdateSensor($flowIDX,7);
UpdateSensor($SetCOPIDX,0);
$afgegevenkWh = round((17) * ( 1 / 60),2);
echo "afgegevenWartmteInWh = $afgegevenkWh\n";
$afgegevenkWhsaved = Getvariable($WPGeneraterdDayIDX,"Value");
echo "afgegevenWhsaved = $afgegevenkWhsaved\n";
$afgegevenkWhTotal = $afgegevenkWhsaved + $afgegevenkWh;
echo "afgegevenWhTotal = $afgegevenkWhTotal \n";
Setvariabel($WPGeneraterdDay2,2,$afgegevenkWhTotal);
}

// hieronder niets wijzigen
//###############################################
function Getvalue($idx,$value) {
global $domoticzurl;
$json_string = file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=getdevices&rid='.$idx);
$parsed_json = json_decode($json_string, true);
$test_link = "/home/pi/domoticz/scripts/wpCOP.tmp";
$test_data = fopen ($test_link, "w+");
fwrite ($test_data, print_R($parsed_json, TRUE));
fclose ($test_data);
$parsed_json = $parsed_json['result'][0];
$reply = $parsed_json[$value];
return $reply;
}

function Setvariabel($name,$type,$value) {
global $domoticzurl;
$reply=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=updateuservariable&vname='.$name.'&vtype='.$type.'&vvalue='.$value),true);
return $reply;
}

function Getvariable($idx,$value) {
global $domoticzurl;
$json_string = file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=getuservariable&idx='.$idx);
$parsed_json = json_decode($json_string, true);
$test_link = "/home/pi/domoticz/scripts/Getvariable.tmp";
$test_data = fopen ($test_link, "w+");
fwrite ($test_data, print_R($parsed_json, TRUE));
fclose ($test_data);
$parsed_json = $parsed_json['result'][0];
$reply = $parsed_json[$value];
return $reply;
}

function UpdateSensor($idx,$val) {
global $domoticzurl;
$reply=json_decode(file_get_contents($domoticzurl.'json.htm?type=command&param=udevice&idx='.$idx.'&nvalue=0&svalue='.$val));
return $reply;
}

?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:35:
[...]
Als de steltemperatuur de hele tijd op en neer gaat zal dat eerder de oorzaak zijn. Als hij het minimale vermogen niet kwijt kan zou de steltemperatuur zich niet elke keer aan moeten passen.

Ik zou het antwoord van Adlar even afwachten. Ik heb de afgelopen 2 dagen ook weer op HL8 gedraaid, lange tijd prima met steltemperatuur van 27, maar dat kan HL7 ook. Daarnaast zodra het buiten warmer werd ging hij weer uit voor langere periode tot het in huis weer afkoelde tot 20 graden (vraagtemperatuur was 21). Daarbij staan de parameters voor min en maximale steltemperatuur al op 25 en 30 dus veel marge heeft hij niet.

Ik ga lekker WAR gebruiken en de airco gebruiken om de temperatuurwisselingen op te vangen.

[ Voor 38% gewijzigd door Destynx op 11-11-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
Destynx schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:53:
[...]

Als de steltemperatuur de hele tijd op en neer gaat zal dat eerder de oorzaak zijn. Als hij het minimale vermogen niet kwijt kan zou de steltemperatuur zich niet elke keer aan moeten passen.

Ik zou het antwoord van Adlar even afwachten. Ik heb de afgelopen 2 dagen ook weer op HL8 gedraaid, lange tijd prima met steltemperatuur van 27, maar dat kan HL7 ook. Daarnaast zodra het buiten warmer werd ging hij weer uit voor langere periode tot het in huis weer afkoelde tot 20 graden (vraagtemperatuur was 21). Daarbij staan de parameters voor min en maximale steltemperatuur al op 25 en 30 dus veel marge heeft hij niet.

Ik ga lekker WAR gebruiken en de airco gebruiken om de temperatuurwisselingen op te vangen.
Ik gebruik al twee weken geen stooklijnen en heb de curve op "sluiting" staan met modus "vloerverwarming" en verzet zo nu en dan de stel temperatuur met de hand. Naast de vloerverwarming doen de 3 radiatoren doen prima mee. Als het onder de 5 graden wordt een graadje erbij en als de temperatuur stijgt een graadje eraf. Super stabiel en geen gedoe met rondspringende en eigenwijze stooklijnen/steltemperaturen. Loopt als een zonnetje en maar eens afwachten tot Adlar het gefikst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:23:

[Afbeelding]

Missichien P26 ( ΔT?
Als deze bijvoorbeeld op 1 staat zal de warmtepomp gaan verwarmen als de ΔT tussen inlet en outlet temperatuur gelijk of kleiner aan 1 is.
Als je de vloerverwarming mode gebruikt geld dit voor P27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
HeHoe schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:12:
[...]

Missichien P26 ( ΔT?
Als deze bijvoorbeeld op 1 staat zal de warmtepomp gaan verwarmen als de ΔT tussen inlet en outlet temperatuur gelijk of kleiner aan 1 is.
Als je de vloerverwarming mode gebruikt geld dit voor P27.
Hoe is dit ook alweer te controleren handmatig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:52:
[...]

Hoe is dit ook alweer te controleren handmatig?
parameters veranderen staat in beginpagina's ook al ergens beschreven........

Doe de volgende stappen m.b.v. het display

stap 1: op het display linksonder de toets 5 seconden ingedrukt houden tot het slotje ( midden op het scherm) eraf gaat.

stap 2 : 5 sec de M-toets indrukken > L 00 verschijnt

stap 3: 5 sec dezelfde M-toets indrukken : P00 verschijnt

met pijltjestoets omhoog naar P26

stap 4 : M toets kort indrukken: getalletje rechtsonder gaat knipperen. met pijltjstoets veranderen in gewenste delta t

stap 5 : dan opnieuw de M-toets kort indrukken. deltaT is nu opgeslagen

stap 6 : vervolgens tot slot de toets linksonder kort indrukken en het scherm springt weer naar de beginstand zoals je begonnen bent. als het goed is komt het slotje ook weer terug.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
fvanderstege schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:54:
[...]
Doe de volgende stappen m.b.v. het display

stap 1: op het display linksonder de toets 5 seconden ingedrukt houden tot het slotje ( midden op het scherm) eraf gaat.

stap 2 : 5 sec de M-toets indrukken > L 00 verschijnt

stap 3: 5 sec dezelfde M-toets indrukken : P00 verschijnt
Ah ik weet al waar het bij mij mis ging.
Bij mij stond er "PA 5" na bovenstaand ipv "P 00".
Maar dat is dus de Password (998). Was dit vergeten!
Vervolgens vul je dat in, druk je weer op M en gaat die naar P 00. :)
met pijltjestoets omhoog naar P26

stap 4 : M toets kort indrukken: getalletje rechtsonder gaat knipperen. met pijltjstoets veranderen in gewenste delta t

stap 5 : dan opnieuw de M-toets kort indrukken. deltaT is nu opgeslagen

stap 6 : vervolgens tot slot de toets linksonder kort indrukken en het scherm springt weer naar de beginstand zoals je begonnen bent. als het goed is komt het slotje ook weer terug.
Dank voor de snelle instructie! Ik had die gemist op pagina 1. Zal hem nogmaals doornemen, wordt steeds meer uitgebreid zie ik.

Hij stond/staat op "5". Dat is toch de standaard?

Pagina: 1 ... 33 ... 60 Laatste