✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5 
 " Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Waarschuwing: spoiler voor "King Of The Hill"G_Dragon schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:57:
Vandaag weer flink gespeeld en een paar belangrijke mensen weten te sparen bij missie "King Of The Hill" door slim te zijn.
spoiler:ben geld gaan verzamelen en heb Varan betaald

G_Dragon schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:57:
Vandaag weer flink gespeeld en een paar belangrijke mensen weten te sparen bij missie "King Of The Hill" door slim te zijn.
spoiler:ben geld gaan verzamelen en heb Varan betaald
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Kan je me vertellen why? Heb namelijk een extra save gemaakt voordat ik het deedt dus kan nog terug..Toonen1988 schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:55:
[...]
Waarschuwing: spoiler voor "King Of The Hill"
spoiler:Slim? Dat is juist het domste wat je kunt doen, je zult wel merken waarom.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5 
 " Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
G_Dragon schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:09:
[...]
Kan je me vertellen why? Heb namelijk een extra save gemaakt voordat ik het deedt dus kan nog terug..
[ Voor 15% gewijzigd door uchiha tijntje op 25-11-2024 00:21 ]
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Precies dat!uchiha tijntje schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:21:
[...]
spoiler:Hij is evil. Volgens mij moet je alsnog tegen hem vechten en geen idee of je 20k er dan nog ergens ligt.
[ Voor 11% gewijzigd door Toonen1988 op 25-11-2024 01:33 ]
Vermoed dat het aan de temps ligt maar kan dat moeilijk checken.
In het verleden ook wel zware grafische games gespeeld zonder deze problematiek dus ik vind het vreemd dat dit opeens optreed bij deze game?
Speel met een 3080, meer mensen die problemen ondervinden met dat kaartje?
Mijn PC specs: RTX4090 i.c.m. 7800X3D, op een MSI MAG341CQP QD-OLED.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Ga er maar niet vanuit dat A-Life een kwestie van dagen is hoor..Fanta schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:37:
Ondanks de vele negatieve verhalen ben ik gisteren ook begonnen. Ik heb er inmiddels een klein uurtje op zitten en ik kan niet anders zeggen dan dat ik positief verrast ben. Het spel loopt werkelijk als een zonnetje en ziet er schitterend uit op mijn 3440x1440 OLED. Het sfeertje is weer fantastisch. De eerste bloodsucker die ik tegen kwam ging relatief makkelijk neer, ik was bang dat dit spel misschien wat te lastig zou zijn, maar dat valt me mee. Ik speel op moeilijkheidsgraad stalker. Over A-Life kan ik nog niet meepraten, want het begin van de game is daar nog wat te lineair voor. Ik hoop dat ze A-Life op orde hebben voordat ik wat verder in de game ben, ik heb niet zo veel tijd om te gamen, dus daar kan ik nog wel een paar dagen op wachten..
Gisteren wel ver achtervolgt, bij 1 stash krijg je een groep ratten op je af. Als je dan wegrent en de locatie uit klimt kunnen die blijkbaar er toch nog uitkomen. Een halve kilometer verderop ging ik een base op en terwijl ik rustig op een dak uit het zicht zit komt die groep ratten eraan en pakt iedereen bij de ingang.
Een granaat erop en weg ratten, nu moet ik alleen blijkbaar met een quest npc daar gaan praten. Alleen is iedereen op die base agro, dus even kijken hoe ik bij hem kom. Zodra ik ontdekt word komen er denk 10 militairen op mij af en leg ik het loodje.
Daar zit nog wel een bug, je kunt enigzins uit de buurt van andere enemies vechten en 100mtr verderop op dezelfde base reageren ze daar niet op.
Awesome
Ik zou willen dat ik een OLED-scherm had, moet er vast super uitzien met deze game. Donker is namelijk echt donker, mijn huidige scherm is zo brak dat zwart grijs oogt door de blacklight bleeding helaas.Fanta schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:37:
Ondanks de vele negatieve verhalen ben ik gisteren ook begonnen. Ik heb er inmiddels een klein uurtje op zitten en ik kan niet anders zeggen dan dat ik positief verrast ben. Het spel loopt werkelijk als een zonnetje en ziet er schitterend uit op mijn 3440x1440 OLED. Het sfeertje is weer fantastisch. De eerste bloodsucker die ik tegen kwam ging relatief makkelijk neer, ik was bang dat dit spel misschien wat te lastig zou zijn, maar dat valt me mee. Ik speel op moeilijkheidsgraad stalker. Over A-Life kan ik nog niet meepraten, want het begin van de game is daar nog wat te lineair voor. Ik hoop dat ze A-Life op orde hebben voordat ik wat verder in de game ben, ik heb niet zo veel tijd om te gamen, dus daar kan ik nog wel een paar dagen op wachten..
A-Life fixes zitten expliciet niet in de patch van deze week.Noted to be addressed in future updates:
- Analogue sticks dead zones bugfixes.
- A-Life system bugfixes.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat deze quest bugged is.Toonen1988 schreef op maandag 25 november 2024 @ 01:26:
[...]
Precies dat!
spoiler:Wanneer je Varan 20k geeft, geef hij jou een sleutel van een kelder deur. Wanneer je naar de kelder loopt, valt Varan en zijn mannen jou aan. Wanneer je hem geen 20k geeft en één van de twee personen dood, gebeurt precies hetzelfde. Shah heeft trouwens een store, als je die dood, heb je ook een store minder. Roosevelt, geen idee. Maar om het kort samen te vatten, in beide gevallen backstabbed hij jou, 20k helemaal kwijt. Het beste is om hem meteen aan te vallen, dan dropped hij zijn PDA en de key, en dan heb je alsnog alle informatie die je nodig hebt. Maakt niks uit wat je doet Varan valt jou aan ongeacht welke keuze. Hij maakt gewoon misbruik van jou, dus niet slim om die 20k te geven. Shah killen, niet slim, Roosevelt geen idee. Beste keuze? Alles negeren en Varan vol lood stoppen.
Dat was bij mij overigens bij 't verlaten van de kelder.
Wel handig zo'n lineaire intro waarna je zo'n 2 uur game time gelogged hebt na shaders cachen en settings goed krijgen.Fanta schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:37:
Je moet bij Valve aardig je best doen om na die 2 uur nog je geld terug te krijgen.
Ik hoop dat je het spel na de prologue ook nog leuk vind want de wereld om je heen is gewoon leeg.
In het algemeen verder; over savegames en corruptie daarvan komt er ook behoorlijk wat negativiteit naar buiten.
Iemand was 7 uur speeltijd kwijt daardoor (quicksave gebruikt).
En dan nog de progress breaking bugs die ook nog later in het spel naar voren komen.
De AI die bovenop de speler (blijft) spawnen.
Heb je een kamp leeggemaakt en het spel opgeslagen in die staat, ga je de savegame laden en ineens heb je allerlei AI om je heen en ben je instant dood.
Er wordt vaak aangeraden om dit spel via Gamepass te proberen.
Dat is wel iets (nieuws) voor mij voor in de toekomst.
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-11-2024 12:45 ]
Ik kan me gelukkig totaal nog niet vinden in jouw bericht, maar misschien komt dat nog. Voorlopig blijf ik optimistisch en kijk ik alweer uit naar de volgende keer dat ik tijd heb om weer een stukje te spelen.HugoBoss1985 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:40:
[...]
Wel handig zo'n lineaire intro waarna je zo'n 2 uur game time gelogged hebt na shaders cachen en settings goed krijgen.
Je moet bij Valve aardig je best doen om na die 2 uur nog je geld terug te krijgen.
Ik hoop dat je het spel na de prologue ook nog leuk vind.
In het algemeen verder; over savegames en corruptie daarvan komt er ook behoorlijk wat negativiteit naar buiten.
Iemand was 7 uur speeltijd kwijt daardoor (quicksave gebruikt).
En dan nog de progress breaking bugs die ook nog later in het spel naar voren komen.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Zijn er geen night vision goggles (of upgrades voor helmen e.d.)?utbone schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:29:
arhrgggg..... die nachten duren mij veel te lang in het tweede deel. Zie geen reet bij side quests en wordt voortdurend aangevallen door gespuis.... als je net over de brug bent is er ook geen slaapplekje?
Nope.henkie196 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:32:
[...]
Zijn er geen night vision goggles (of upgrades voor helmen e.d.)?
Dat is wel jammer, was altijd een van de eerste dingen die ik zocht, zeker in CoP, waar de nachten ook erg donker zijn.
Bino's ook niet.henkie196 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:32:
[...]
Zijn er geen night vision goggles (of upgrades voor helmen e.d.)?
Niet dat het wat boeit verder want er valt niet veel te zien op afstand
YouTube: Exposing S.T.A.L.K.E.R. 2 view distance and enemies disapearing.
Deze is ook leuk en hier zijn nog veel meer voorbeelden van te vinden:
YouTube: STALKER 2 Spawns in a Nutshell
[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-11-2024 16:05 ]
Geen last van fps drops of andere ongein, loopt gewoon erg soepel op ‘epic’ settings. Lees veel gedoe over de performance maar ik klaag niet. NPC’s, wildlife en gedrag kan wel een stuk beter.
Ik vermoed dat je het hebt over bloodsuckers. Je ziet in de lucht verstoringen waar ze zich bevinden, ze zijn wel wat snel maar als je goed oplet kun je ze nog zien lopen. Ze lopen rondjes om je heen, tot ze overgaan op de aanval: Dan rennen ze vanaf hun positie recht op je af, als ze vlak bij zijn dan decloaken ze en vallen ze je aan. Als je ongeveer stil blijft staan tot ze decloaken, en dan snel de zijkanten opzoekt dan kun je buiten hun bereik blijven en een paar schoten lossen. Dat moet je een aantal keer doen. Investeren in armor piercing ammo en mods is belangrijk want ze hebben relatief veel armor en dat doet heel veel met je damage.ShDT schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:22:
Tot dusverre: Leuke, uitdagende game. Ik ben niet bekend met deel 1, dus het is even inkomen. Het voelt soms meer als een survival sim dan shooter. Ik ben als de dood voor die onzichtbare vijanden en ik krijg ze maar niet goed ‘onder controle’, dus ik ga vaak dood als het tot een confrontatie komt. Veel saven en dan maar opnieuw proberen (lees: grote boog omheen). Merk wel bij 1 missie dat ik de confrontatie aan moet, ik probeer met loot maar meer defense op te bouwen voordat ik verder ga. Tips zijn welkom!
Speel op een 3080 icm een 5700x. Speelt aardig maar mag zeker beter.
Mods opzoeken.swoutr schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:17:
Iemand al ergens een beetje optimized settings kunnen vinden? Overigens geen zin in gedoe met ini’s etc.
Tip die ik laatst las, doe eerst de main missie tot je het eerste gebied na de proloog uit bent. Daarna krijg je snel veel beter wapens en armor. Zelfs tijdens die missies ga je snel in armor omhoog.
Awesome
Ja, en hoezo geen zin in 'gedoe' met ini's? Het is letterlijk 1 file vervangen. Cmon bro! Ben je nou een PC gamer of niet.swoutr schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:17:
Iemand al ergens een beetje optimized settings kunnen vinden? Overigens geen zin in gedoe met ini’s etc.
https://www.nexusmods.com...ornobyl/mods/17?tab=posts
Installeer deze ini en het spel draait al een stuk stabieler. En je krijgt er een paar fps extra voor terug.
Dat zag ik tenminste op mijn 3070 / 3700x combo.
Verder kan je deze guide gebruiken voor welke opties je het beste kan gebruiken:
https://www.thegamer.com/...obyl-best-settings-guide/
HDR uitgezet en ik zie weer een beetje in de nacht...
Met deze mod ging het bij mij van vloeiend met af en toe een stutter naar compleet vloeiend :swoutr schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:17:
https://www.nexusmods.com/stalker2heartofchornobyl/mods/7
Graag bij het onderwerp blijven en niet op de persoon spelen. Iedereen mag een eigen mening hebben over het spel.
[ Voor 41% gewijzigd door Mog op 25-11-2024 17:53 ]
Gebruikt hwi om na het gamen de temps te bekijken, of msi afterburner om het gelijk te zien.Luukwa schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:15:
Ik heb dus geen idee of 't aan de game ligt of aan mijn videokaart/temperatuur maar ik had gisteren een flink crash; hele spel liep vast en ik kreeg rare blokjes op het scherm en vervolgens een CDT.
Vermoed dat het aan de temps ligt maar kan dat moeilijk checken.
In het verleden ook wel zware grafische games gespeeld zonder deze problematiek dus ik vind het vreemd dat dit opeens optreed bij deze game?
Speel met een 3080, meer mensen die problemen ondervinden met dat kaartje?
Heb ook de rtx3080 geen problemen denk dat er stof in je gpu zit ofzo.
Gebruik een lg G355 inch tv als monitor op 1.2meter afstand, lijkt of je zo in de zone kan vallenFreaky Maus schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:12:
[...]
Ik zou willen dat ik een OLED-scherm had, moet er vast super uitzien met deze game. Donker is namelijk echt donker, mijn huidige scherm is zo brak dat zwart grijs oogt door de blacklight bleeding helaas.
Kan er uren mee gamen heb er geen last van, maar als je iets gevoelig bent voor motion sickness gaat het lastig worden.
Maar even ontopic; wat vind jij nou van die gameplay beelden die ik postte?
Ik vind daar inderdaad niets positief aan en ik vind het niet passen bij een game release.
Ik heb ook een mening over het (herhaaldelijk) posten van screenshots van de game hier.
Het spel ziet er mooi uit, dat weten we nu ook wel.
Hier nog iets interessants/wellicht behulpzaam/misschien positief voor de toekomst:
https://www.nexusmods.com/stalker2heartofchornobyl/mods/210
[ Voor 76% gewijzigd door Mog op 25-11-2024 17:54 ]
Ik vond de oude spellen geweldig en deze overtreft nu al mn verwaching al zitten er nog wat dingen in die beter kunnen ai npcs en texture foutjes zoals handgrenaten die half weggezakt in een krat zittten ofzo.
Het spel zal zeker beter worden de komende weken, dus als je kan wachten is dat enkel beter.
Verwacht zelf niet dat de game veel beter zal gaan draaien op minder snelle pcs, stalker games waren altijd al zwaar voor de hardware.
Interessante video over de komende hotfix patch.
Nightvision/binoculars zitten er niet in maar wel fixes voor bugged quests en balancing van enemies.
Er wordt ook een toffe suggestie genoemd op Reddit dat er, áls er een NV goggles optie in komt, het tof zou zijn dat die batterijen leeglopen en dat je dat moet managen door ze op te laden/vervangen.
Jammer dat er niet twee topics zijn, 1 met ervaringen gedurende de playthrough en mensen die vooral de noodzaak hebben om te blijven herhalen hoe kut het wel niet is.
[ Voor 109% gewijzigd door Mog op 25-11-2024 22:43 ]
Ik wilde beide beloningen, dus ik heb eerst het icoon aan Pomor gegeven waarna hij mij het wapen gaf. Vervolgens heb ik Pomor neergeschoten, zijn spullen geloot en het geld opgehaald bij Mityay.
Benieuwd of dit later nog gevolgen heeft! 😊
[ Voor 40% gewijzigd door bojaaper op 25-11-2024 22:32 ]
Gisteren ongestoord een aantal uren kunnen spelen zonder crashed o.i.d..Goofy1978 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:21:
[...]
Gebruikt hwi om na het gamen de temps te bekijken, of msi afterburner om het gelijk te zien.
Heb ook de rtx3080 geen problemen denk dat er stof in je gpu zit ofzo.
Lijkt voor nu dus in de game te zitten, gelukkig
Edit; ik krijg de inputlag ook maar niet weg.. mouse smoothing al uit, al aantal dingen geprobeerd.
Maar als ik aim dan blijf ik maar vertraging merken, meer mensen last van?
[ Voor 17% gewijzigd door Luukwa op 26-11-2024 08:49 ]
Welke hardware heb je?Luukwa schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:36:
[...]
Gisteren ongestoord een aantal uren kunnen spelen zonder crashed o.i.d..
Edit; ik krijg de inputlag ook maar niet weg.. mouse smoothing al uit, al aantal dingen geprobeerd.
Zou het brightness iets hoger zetten danutbone schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:29:
arhrgggg..... die nachten duren mij veel te lang in het tweede deel. Zie geen reet bij side quests en wordt voortdurend aangevallen door gespuis.... als je net over de brug bent is er ook geen slaapplekje?
Er is zeker een slaapplek net over de brug, moet je wel een stuk verder naar het noorden lopen. Zie je een grote bult, dan ga daarheen
framegen uitzetten denk ik, die zorgt wel voor wat input delayLuukwa schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:36:
[...]
Gisteren ongestoord een aantal uren kunnen spelen zonder crashed o.i.d..
W.b.t de lengte van de nacht; daar zijn inmiddels mods voor.utbone schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:29:
In het poppy field rondlopen is wel spacenbojaaper schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:31:
Gisteren de side mission van de Poppy Field gedaan. Wat een interessante wendingen kan die game hebben!
spoiler:Eerst kom je Mityay tegen, die vraagt of je een of ander religieus icoon kunt vinden in het poppy field tegen betaling. Eenmaal daar aangekomen, kom je Pomor tegen, die je een wapen aanbiedt als je het icoon aan hem geeft.
Ik wilde beide beloningen, dus ik heb eerst het icoon aan Pomor gegeven waarna hij mij het wapen gaf. Vervolgens heb ik Pomor neergeschoten, zijn spullen geloot en het geld opgehaald bij Mityay.
Benieuwd of dit later nog gevolgen heeft! 😊
Ik heb gelezen dat de game 4 verschillende endings heeft n.a.v. het doen-en-laten en/of de keuzes van de spelers.
Weet iemand of of dat behalve de endings ook gevolgen heeft, zoals relaties met andere Stalkers en facties (heeft iemand daar iets van ervaren)?
Ik heb meerdere malen gelezen dat het niet het geval is en dat er alleen invloed is op de 4 endings.
In het algemeen nog iets interessants (over crashes tijdens het shader cachen).
Ik lees dat veel mensen denken (door de foutmelding die ze krijgen) dat het aan hun videokaart ligt.
Dit kan wellicht te maken hebben met intel 13e en 14e gen cpu's.
Er wordt aangeraden om het bios te updaten.
Sommige mensen kunnen het reproduceren door hun cpu voltage iets hoger te zetten, dan crashed het shader cachen reproduceerbaar niet meer.
[ Voor 71% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 09:52 ]
3080, i7-8700 en 32gb ram.
Performance is prima, haal rond de 80-110 fps maar op de 1 of andere manier voelt de input niet direct.
Ik gebruik geen framegen
Kun jij/wil jij dit eens proberen?Luukwa schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:02:
[...]
3080, i7-8700 en 32gb ram.
Performance is prima, haal rond de 80-110 fps maar op de 1 of andere manier voelt de input niet direct.
Ik gebruik geen framegen
Game pass version:
"C:\Users\"user name"\AppData\Local\Stalker2\Saved\Config\WinGDK\Input.ini"
or for the Steam version here:
"C:\Users\"user name"\AppData\Local\Stalker2\Saved\Config\Windows\Input.ini"
paste
[/script/engine.inputsettings]
bEnableMouseSmoothing=False
bViewAccelerationEnabled=False
save
Uiteraard direct deze erin geknald toen ik begon met spelen, verbeterd iets.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:04:
[...]
Kun jij/wil jij dit eens proberen?
Game pass version:
"C:\Users\"user name"\AppData\Local\Stalker2\Saved\Config\WinGDK\Input.ini"
or for the Steam version here:
"C:\Users\"user name"\AppData\Local\Stalker2\Saved\Config\Windows\Input.ini"
paste
[/script/engine.inputsettings]
bEnableMouseSmoothing=False
bViewAccelerationEnabled=False
save
Maar het blijft echt subtiele delay.. erg raar.
Als het spel de settings in dit bestand niet overschrijft dan zal het daar niet aan liggen.Luukwa schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:08:
[...]
Uiteraard direct deze erin geknald toen ik begon met spelen, verbeterd iets.
Maar het blijft echt subtiele delay.. erg raar.
(V)sync/framerate limit uit?
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 10:11 ]
De manier waarop ze de wereld en gameplay hebben neergezet is echt geweldig. Een hele intense ervaring.
Het verhaal is een beetje mwah maar de sfeer van de wereld zelf compenseert dat wel.
Bugs: ja, veel. Vooral de bugs in NPC animaties zijn irritant en er zit een soort vreemde sway op aim down sight.
Ik herken deze locatie direct
Niemand te zien, uitgestorven. Lekker op m'n gemakje verkennen en daarna daar naar beneden. Wat loot gepakt en ga de trap op naar buiten: zeker 10 zwaar bewapende, agressieve bandits

Precies vanaf de positie van jouw screenshot heb ik ze 1 voor 1 te grazen genomen. Mijn verzameling nades kwam goed van pas en gelukkig had ik die long-barrel shotgun, waar bijna een scope op kan.
Waar trigger je die side mission? Ik ben al wel op die locatie geweest, maar niets bijzonders gezienbojaaper schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:31:
Gisteren de side mission van de Poppy Field gedaan. Wat een interessante wendingen kan die game hebben!
[..]
[ Voor 21% gewijzigd door pimskie op 26-11-2024 12:59 ]
Dat had ik met the sphere, voordeur leeggeruimd, naar binnen. Teveel loot, dus maar even terug naar het dorp. Kom buiten, staat weer vol.pimskie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:56:
[...]
Ik herken deze locatie direct
Niemand te zien, uitgestorven. Lekker op m'n gemakje verkennen en daarna daar naar beneden. Wat loot gepakt en ga de trap op naar buiten: zeker 10 zwaar bewapende, agressieve bandits
Precies vanaf de positie van jouw screenshot heb ik ze 1 voor 1 te grazen genomen. Mijn verzameling nades kwam goed van pas en gelukkig had ik die long-barrel shotgun, waar bijna een scope op kan.
In het eerste dorpje bij een npc, dacht bij de handelaar maar kan ook ergens anders zijn.Waar trigger je die side mission? Ik ben al wel op die locatie geweest, maar niets bijzonders gezien
spoiler:Behalve die anomaly waardoor je of ergens anders spawnt of dood gaat
@MarvinVanHoop hier goed, 34" 3440x1440, 7600x, 7900xt, 32gb ddr5 alles op epic. Alleen motion blur uit, kan ik niet tegen.
[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 26-11-2024 14:46 ]
Awesome
Schijnbaar is die A-LIFE 2.0 engine niet werkend? Dus de "levende" wereld is er niet echt. Zo kan je dus rondkijken en niets zien. Totdat er ineens van alles spawnt... Dat vanalles respawnt lijkt me niet correct.A13X schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:44:
[...]
In het eerste dorpje bij een npc, dacht bij de handelaar maar kan ook ergens anders zijn.
Asus Zenbook i7 256gb
Het is voor nu uitgeschakeld, maar zit wel in de game.Ghostrider schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:38:
[...]
Schijnbaar is die A-LIFE 2.0 engine niet werkend? Dus de "levende" wereld is er niet echt. Zo kan je dus rondkijken en niets zien. Totdat er ineens van alles spawnt... Dat vanalles respawnt lijkt me niet correct.
Er zitten zodanig bugs en performance issues in dat het daarom uitgeschakeld is (volgens modders)
Verder geniet ik echt heel erg van dit spel. Ik heb deel 1 ook gespeeld en deel 2 geeft me precies datzelfde gevoel
Hopelijk komt het dan snel; als ik dit zo zie:James Pond schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:42:
[...]
Het is voor nu uitgeschakeld, maar zit wel in de game.
Er zitten zodanig bugs en performance issues in dat het daarom uitgeschakeld is (volgens modders)
https://www.reddit.com/r/...x7ja3/alife_20_in_action/
Asus Zenbook i7 256gb
De performance is niet wat ik had gehoopt. Ik heb onlangs Cyberpunk 2077 gespeeld en dat kon ik op 4k ultra heel soepel spelen. Voor een soepele ervaring met Stalker 2 moet ik toch nog wat upscaling gebruiken en een paar andere settings omlaag (en dat met een 7900 XTX), mogelijk ligt dat nu ook aan de mods maar zonder was het ook niet heel soepel.
Dat gezegd hebbende, ik vermaak me echt uitstekend. Ik ben een fan vanaf de eerste game, en de sfeer zit er nog steeds goed in. De gameplay is goed, verhaal is leuk tot dusver (nu zo'n 16 uur verder), lekkere gunplay...
Voor mensen die twijfelen zou ik zeker nog even wachten. Ik denk dat het wel een maand, misschien zelfs 2 of meer kan duren voordat alle bugs performance issues zijn opgelost. Een fatsoenlijke A life kan echt nog wel even duren helaas. Maar voor de fans is het nu al een toffe game.
Je kan op dit moment niet met zekerheid stellen dat A-life in de game zit en/of dat het uitgeschakeld is.James Pond schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:42:
[...]
Het is voor nu uitgeschakeld, maar zit wel in de game.
Omdat de devs daar wederom "iets" over claimen, ze hebben tenslotte die hele claim eerder uit de Steam Store omschrijving gehaald en wél het spel uitgebracht (met dit soort problemen @Ghostrider ).
Er zijn ook modders die het tegenovergestelde claimen.
Het spawn systeem en A-life zie ik ook nog als 2 verschillende zaken die (op dit moment) "teleurstellend" zijn.
Eerst zien en dan geloven lijkt mij het meest realistische en voorzichtige.
[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 16:19 ]
Dat is een moment opname, van 1 speler. En het is gewoon een bug.Ghostrider schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:56:
[...]
Hopelijk komt het dan snel; als ik dit zo zie:
https://www.reddit.com/r/...x7ja3/alife_20_in_action/
Ik heb dit in 12 uur niet meegemaakt, en zou hier ook geen aandacht aan besteden.
Er zijn meerdere spelers die hier last van hebben.James Pond schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:19:
[...]
Dat is een moment opname, van 1 speler. En het is gewoon een bug.
Ik heb dit in 12 uur niet meegemaakt, en zou hier ook geen aandacht aan besteden.
Gelukkig heb jij er geen last van/maak jij het niet mee.
[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 16:21 ]
Sorry hoor maar omdat jij het niet weet kan je niet gaan zeggen dat modders het niet weten.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:17:
[...]
Je kan op dit moment niet met zekerheid stellen dat A-life in de game zit en/of dat het uitgeschakeld is.
Omdat de devs daar wederom "iets" over claimen, ze hebben tenslotte die hele claim eerder uit de Steam Store omschrijving gehaald en wél het spel uitgebracht (met dit soort problemen @Ghostrider ).
Er zijn ook modders die het tegenovergestelde claimen.
Het spawn systeem en A-life zie ik ook nog als 2 verschillende zaken die (op dit moment) "teleurstellend" zijn.
Eerst zien en dan geloven lijkt mij het meest realistische en voorzichtige.
Er is al een mod die veel van deze functionaliteiten hersteld, met enorme performance impact.
https://www.nexusmods.com/stalker2heartofchornobyl/mods/210"The AI director in Stalker 2 is actually very complex internally, however its function is gimped because of severe bugs compounding each other."
"However, I'm demonstrating this because the ALifeGridVisionRadius is one of a couple of reasons why the game's spawn system is broken. The low radius of the vanilla ALifeGridVisionRadius setting neuters the online alife interactions that you would otherwise see."
"This new AI Director is not by any means is watered down. In fact, the reason she is such a mess is that the ai system is in fact too fucking convoluted. But rest assured, the Director can do all the things you expect out of Stalker. She is able to schedule faction conflicts and turf wars, and create the kind of gunfights in the old stalker games, the ones you hear in the distance and hope to avoid walking into."
De mod in kwestie.
Het zit er gewoon in, maar het is nu uitgeschakeld.
Dan nog is het een moment opname en niet indicatief voor het speelplezier of hoe het spel werkt in zijn algemeenheid.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:20:
[...]
Er zijn meerdere spelers die hier last van hebben.
Gelukkig heb jij er geen last van/maak jij het niet mee.
Dus die modders waar jij het over hebt (waar jij e.e.a. van leest) hebben volgens jou de waarheid in pacht?James Pond schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:21:
[...]
Sorry hoor maar omdat jij het niet weet kan je niet aan zeggen dat modders het niet weten.
Er is al een mod die veel van deze functionaliteiten hersteld, met enorme performance impact.
[...]
https://www.nexusmods.com/stalker2heartofchornobyl/mods/210
De mod in kwestie.
Het zit er gewoon in, maar het is nu uitgeschakeld.
Zoals ik zei, als het inderdaad zo is, des te beter maar laten we het vooral afwachten en geen claims maken/aannemen voordat het inderdaad allemaal (goed) werkt.
[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 16:24 ]
Ja de mensen die al 10+ jaar aan het spel in hun vrije tijd werken weten vaak wel waar ze het over hebben ja.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:22:
[...]
Dus de modders hebben volgens jou de waarheid in pacht?
Zoals ik zei, als het inderdaad zo is, des te beter maar laten we het vooral afwachten en claims maken voordat het inderdaad allemaal (goed) werkt.
"Zoals ik zei, als het inderdaad zo is, des te beter maar laten we het vooral afwachten en claims maken voordat het inderdaad allemaal (goed) werkt."
Dat is zeker waar. Maar gelukkig is er nu niemand die zegt dat het 'goed' werkt
[ Voor 23% gewijzigd door James Pond op 26-11-2024 16:24 ]
Ik hoop dat ze het beter weten en kunnen dan GSC zelf.James Pond schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:23:
[...]
Ja de mensen die al 10+ jaar aan het spel in hun vrije tijd werken weten vaak wel waar ze het over hebben ja.
Daarom zei ik (goed).
[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 16:25 ]
Tja, wie hebben de Anomaly en Gamma mods gemaakt?HugoBoss1985 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:24:
[...]
Ik hoop dat ze het beter weten en kunnen dan GSC zelf.
Niet GSC zelf iig
Klopt, dat wist ik al.James Pond schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:24:
[...]
Tja, wie hebben de Anomaly en Gamma mods gemaakt?
Niet GSC zelf iig
Dan hebben we het in feite dus niet meer over Stalker 2 maar Stalker 2 met mods.
Maar je hebt gelijk, Anomaly is in feite standalone met een redelijk "eigen" engine; een custom X-ray engine.
Wie weet kan GSC wat van die lui inhuren die nu Stalker 2 mods maken, ook die gast van GAMMA.
Een port/upgrade/mod naar UE 5.5 en/of toekomstige engines lijkt mij ook wel mooi voor Stalker 2.
Schijnbaar maakt dat het ontwikkelen ook een stuk simpeler.
Ik heb hier pas een link gepost met de mogelijkheden van UE 5.5
[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2024 16:44 ]
Bij de bar in Zalissya. Daar zit een NPC genaamd Mityay en die vraagt je iets op te gaan halen.pimskie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:56:
[...]
Waar trigger je die side mission? Ik ben al wel op die locatie geweest, maar niets bijzonders gezien
spoiler:Behalve die anomaly waardoor je of ergens anders spawnt of dood gaat
-Optimized Tweaks S.2
-Grok's Modular Mutants Health (voor alle mutants -20% health gekozen)
-Reduced Repair Cost (alle repair costs -20%)
-No shader warmup
-Maklane's Better gunfights
-Readable Ammo
In die workshop bedoel je?mike0001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:43:
Die anamolies zijn soms best mega irritant. Ook al gooi je er een complete auto aan schroeven tegenaan, je kan ze niet ontwijken en wordt je gepakt. Vooral dat level dat je in die garage iets moet doen (ik zal niet te veel vertellen, want is een hoofdmissie) maar daar zijn ze echt niet te ontwijken.
Verder geniet ik echt heel erg van dit spel. Ik heb deel 1 ook gespeeld en deel 2 geeft me precies datzelfde gevoelis het perfect? nee. is het leuk? Ja. Is het lastig en soms zwaar irritant en frustrerend? ook ja
Heb ik ook allemaal behalve de laatste 2. Wat doet die Better Gunfights precies en werkt het goed?rgras schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:46:
Welke mods raden jullie aan? Op dit moment draai ik het volgende:
-Optimized Tweaks S.2
-Grok's Modular Mutants Health (voor alle mutants -20% health gekozen)
-Reduced Repair Cost (alle repair costs -20%)
-No shader warmup
-Maklane's Better gunfights
-Readable Ammo
[ Voor 21% gewijzigd door bojaaper op 26-11-2024 20:42 ]
bojaaper schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:41:
[...]
In die workshop bedoel je?
spoiler:Je kunt er omheen. Als je van het pad af naar rechts gaat en om het hek heen loopt kun je er ook in komen. Kwam er achter nadat ik net als jij er maar doorheen bleef lopen
[...]
Heb ik ook allemaal behalve de laatste 2. Wat doet die Better Gunfights precies en werkt het goed?
https://www.nexusmods.com/stalker2heartofchornobyl/mods/113The mod focuses on adjusting the dispersion parameters of NPC bullets at long and medium distances. NPCs shoot more bullets at long and medium distances with a higher chance of dispersion. It does not affect short distances values.This makes firefights between NPCs and those you face more durable, enjoyable and fair.
Hier de definitieve review van Gamekings, na de review in progress van vorige week.
En ook de Digital Foundry heeft een mening over de day zero patch:
[ Voor 33% gewijzigd door kevlar01 op 26-11-2024 22:43 ]
Vervangen? In de map staat bij mij geen engine.ini.James Pond schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:20:
[...]
Ja, en hoezo geen zin in 'gedoe' met ini's? Het is letterlijk 1 file vervangen. Cmon bro! Ben je nou een PC gamer of niet.
https://www.nexusmods.com...ornobyl/mods/17?tab=posts
Installeer deze ini en het spel draait al een stuk stabieler. En je krijgt er een paar fps extra voor terug.
Dat zag ik tenminste op mijn 3070 / 3700x combo.
Verder kan je deze guide gebruiken voor welke opties je het beste kan gebruiken:
https://www.thegamer.com/...obyl-best-settings-guide/
Moet ik 'm er dan gewoon inzetten en pakt de game 'm op?
Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE
"Valve just put game developers on notice.
Valve is tired of publishers not taking their obligations seriously."
Een stukje over DLC's en afspraken/beloftes en hoe Valve daar mee om zal gaan in de toekomst (m.b.t. refunds).
Een deel van de video gaat over Stalker 2 DLC's, wat op het moment dat de video uit kwam niet in orde was per besproken Valve policy.
Vooral deze reactie daaronder vond ik passend:
"Amazing how "You're not allowed to sell a product you won't deliver" is somehow an amazing act of consumer protection.
How did it come to this?"
Iets wat ik hier nog even duidelijk wilde maken:
Ik ben zeer negatief geweest over het spawnen van NPC's in deze game en dan niet alleen w.b.t. de extreme voorbeelden die hier als beeldmateriaal (NPC's die infinite bovenop elkaar spawnen) gepost zijn.
Ik realiseer me nu dat die extreme voorbeelden wellicht ook wel het werk kan zijn geweest van mensen die met UE tools dit soort fratsen uithalen, opnemen en dan claimen dat het in de game zit.
Wat overigens niet zo hoeft te zijn, maar iets om over na te denken.
Hierbij geef ik ook aan dat ik zelf niet meegemaakt heb dat NPC's bovenop elkaar bleven spawnen.
Wat ik wel meegemaakt heb is dat NPC's ineens om mij heen spawnde, op een plek waar ik letterlijk net gekeken had en/of voorbij gelopen was.
En als ik dan een save game opende was de situatie ineens weer heel anders.
Voor mij is dat een immersie brekende factor.
Ik probeer hier verder ook mensen te helpen met issues (prestaties e.d.) m.b.t. de game.
Ik weet niet hoe het zit m.b.t. A-life 2.0 en wie er gelijk heeft.
Er gaan verhalen rond dat Russen betalen voor negatieve reviews over Stalker 2.
Maar wellicht is dat verhaal naar buiten brengen wel een campagne van Oekraïense kant...
Ik wil hierbij duidelijk aangeven dat ik niet betaald ben om negatief te doen over Stalker 2.
Mijn houding over Stalker 2 is puur gebaseerd op mijn mening en mensen die mij kennen weten ook wel wat mijn mening is over wat er in Oekraïne gebeurd en wat mijn houding is t.a.v. Rusland.
Ik heb ook gelezen dat het spelen/hebben van Stalker 2 in Rusland serieuze consequenties kan hebben.
Wat kinderachtig, games censureren/verbieden

@kevlar01 Ik ben het eens met die gast van de Gamekings dat dit budgetbak/afwachten is.
Wellicht heb ik door een bug ook de review editie gespeeld i.p.v. de release op Steam
Nee, het is mijn eigen schuld en fout dat ik deze game (op dag 1) gekocht heb omdat ik een fan ben en gehyped was.
Het krappe review embargo (2 uur voor release) en de hoeveelheid patches/updates rond de review kun je ook vraagtekens bij zetten.
[ Voor 81% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2024 10:29 ]
Ik heb er 12/15 uur inzitten en dat spawnen kan echt de pret niet drukken. Wmb dan . Echt een prachtig uniek spel
Hoezo kan je vragen zetten bij het aantal patches? Welke game heeft tegenwoordig geen day one patch?
En dat komt van ontwikkelaars die gewoon in een Warzone hebben gezeten, collega's hebben opgeofferd aan het front etc.
Dan zie je dat soort shit toch gewoon door de vingers?
[ Voor 37% gewijzigd door James Pond op 27-11-2024 11:10 ]
Een Stalker game zonder bugs zou wel heel bijzonder zijn, dat was/is ook niet echt het punt.James Pond schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:09:
Maar ik snap het niet, je had verwacht dat de game STALKER 2, het vervolg op STALKER, bugvrij enz was op release?
Ik heb er 12/15 uur inzitten en dat spawnen kan echt de pret niet drukken. Wmb dan . Echt een prachtig uniek spel
Hoezo kan je vragen zetten bij het aantal patches? Welke game heeft tegenwoordig geen day one patch?
En dat komt van ontwikkelaars die gewoon in een Warzone hebben gezeten, collega's hebben opgeofferd aan het front etc.
Dan zie je dat soort shit toch gewoon door de vingers?
Ik speel en koop al games sinds Dune II en Wolfenstein 3d.
Stalker SOC in 2007 was ook veel "jank".
Ik ga verder niet alles herhalen (niet alleen bugs maar game breaking zaken, missende elementen) wat dat betreft, dat wordt hier toch niet gewaardeerd/gelezen.
En dat weten we nu inmiddels wel, toch.
Het mag duidelijk zijn wat mijn verwachting was (wat je/men per definitie mag verwachten), helemaal onderaan hier nog iets daarover.
Dat is dan toch alleen maar mooi, ik had ook graag gehad dat ik er van kon genieten als jij.
Er zijn verschillende meningen.
De day one update was niet de enige update (meerdere updates met patches) rond die (de review releases) tijd, als ik het goed begrepen heb.
Op Steam waren er meen ik daarna ook nog 2 updates?
Verder eens dat de games meestal een day one update hebben.
Tja ik heb wel empathie daarvoor (zoals ik hier eerder gepost heb) maar er zijn tegenwoordig altijd excuses voor half bakken games releasen.
Ik kan er blijkbaar zo goed tegen dat men dit maar blijft accepteren, maar dat is ook wederom mijn mening/gevoel.
En hoe geweldig een game dan wel niet is (en iedereen mag dat van mij vinden/die mening hebben!)
Er gaat dan ook niet iets veranderen bij de game developers.
De game is ook niet wederom opnieuw uitgesteld, waarom dan niet?
Druk van de gamers? Financieel (ze hebben nu weer flink wat centjes boven op het budget)?
Waarom hebben ze niet voor een Early Access release gekozen?
Zoals jij duidelijk maakte is het nu eigenlijk de mod community en .ini's editen die de game in de huidige staat helpen.
Ik heb gewoon geen zin meer bij full release games zoveel tijd te besteden aan bugs troubleshooten en modden en dergelijke als je in principe mag verwachten dat je een (tot op zekere hoogte, enige bugs zijn er altijd) werkend product koopt.
Ik val hier helaas wel weer regelmatig in herhaling.
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2024 11:50 ]
De ene studio na de andere studio vielen de afgelopen jaren om. We mogen nog blij zijn dat deze game überhaupt is uitgebracht en de studio nog bestaat gelet op het ontwikkeltraject en de moeilijke tijd die de gamesindustrie doormaakt.HugoBoss1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:41:
[...]
De game is ook niet wederom opnieuw uitgesteld, waarom dan niet?
Druk van de gamers? Financieel (ze hebben nu weer flink wat centjes boven op het budget)?
Waarom hebben ze niet voor een Early Access release gekozen?
Uitstellen is vaak genoeg gebeurd waarbij ik verwacht dat MS een grote rol heeft gespeeld met bijvoorbeeld de gamepass deal om dat überhaupt mogelijk te maken. Maar uiteindelijk kan het geen volgende Duke Nukem worden en dient er gewoon cash binnen te komen. Het is geen liefdadigheidsinstelling.
En wat je zegt over early acces. De game is ondanks diverse bugs gewoon wel een game die prima gereleased kan worden. Ik ben in mijn 15 urige game tijd nog niets tegen gekomen wat kapot is, dan wel wat ongebruikelijk is voor games in dit genre. Dat jij de game niet af vindt wil niet zeggen dat die game niet gereleased kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 27-11-2024 11:53 ]
Nouja, inderdaad wel een goed punt.uchiha tijntje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:50:
[...]
De ene studio na de andere studio vielen de afgelopen jaren om. We mogen nog blij zijn dat deze game überhaupt is uitgebracht en de studio nog bestaat gelet op het ontwikkeltraject.
Uitstellen is vaak genoeg gebeurd waarbij ik verwacht dat MS een grote rol heeft gespeeld met bijvoorbeeld de gamepass deal. Maar uiteindelijk kan het geen volgende Duke Nukem worden en dient er gewoon cash binnen te komen. Het is geen liefdadigheidsinstelling.
En wat je zegt over early acces. De game is ondanks diverse bugs gewoon wel een game die prima gereleased kan worden. Ik ben in mijn 15 urige game tijd nog niets tegen gekomen wat kapot is, dan wel wat ongebruikelijk is voor games in dit genre. Dat jij de game niet af vindt wil niet zeggen dat die game niet gereleased kan worden.
Het is ook bizar dat de ontwikkeling van deze game zo lang geduurd heeft.
Jouw vergelijking met Duke Nukem "Whenever" is wel grappig (waren de games niet allebei 14 jaar in ontwikkeling?).
Ik kan me wel voorstellen dat een switch naar UE5 een hele grote stap is als men al redelijk ver is in een game.
En oorlog erbij, en een hack en een brand in de studio.
Bedoel jij/denk jij dat er veel druk achter zat vanuit Microsoft om deze game te releasen en niet meer uit te stellen?
Zo ja, dan zit daar (in zo'n soort constructie) dus ook een factor.
Ik ben er verder niet van op de hoogte en ik wist alleen maar dat het spel inderdaad via Gamepass te spelen is en in eerste instantie XBOX/PC exclusive is.
Weet jij daar iets meer van/kun jij daar iets meer over vertellen?
Ik vind het uitendelijk jammer dat het op deze manier gaat met game releases.
Er zijn ook wel genoeg ervaringen van mensen die wél veel bugs tegenkomen, ook zaken waardoor ze niet verder kunnen met het spel en waar nog geen oplossing voor is.
En het gaat niet alleen over bugs en game breaking elementen.
Jij hebt blijkbaar een andere ervaring en jij vind dat de game wel zo gereleased kan worden omdat jij een goede/positieve game ervaring hebt.
Dat mag jij vinden van mij, jij en ik hebben/hadden misschien ook een ander verwachtingspatroon van Stalker 2.
Maar ik ben het daar niet mee eens.
Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen (reeds in de prologue) en wat ik zie- en lees van anderen.
Ik ben niet de enige met die mening.
Je leest hier ook dat er nog meer mensen zijn met wat problemen (in brede zin).
Ik vind dat de DEVS op de hoogte waren van e.e.a. toen ze het spel wél uitbrachten.
Ik zou het positief vinden als dat wat meer erkend wordt, zoals ik ook kan erkennen dat ik jouw mening waardeer en begrijp en aanneem dat jij geen issues (kapotte zaken als 1 voorbeeld) hebt met de game.
Maar dat hoeft niet.
Als mijn ervaring met de game was geweest zoals de jouwe dan was mijn mening wellicht dezelfde geweest.
Afijn de game is wel gereleased
Zoals ik aangaf @James Pond ik had meer moeten verwachten dat dit spel niet in orde zou zijn op dag 1.
Daar heb ik niet voldoende rekening mee gehouden.
Maar ik vind het nu extremer dan "niet in orde".
En nogmaals, ik heb de waarheid niet in pacht he.
Maar (in het algemeen) val mij AUB niet meer aan met iets als "dat ik mensen aan het overtuigen" ben want naar mijn mening zijn mensen die het spel de hemel in prijzen (herhaaldelijk) hetzelfde aan het doen, alleen dan vanuit hun kant van de meningen/emoties.
En dan roepen dat er maar een apart topic moet komen voor mensen met een andere mening die dat herhalen

Ik denk inderdaad dat men het leuker vind om te discussiëren over de dingen die leuk zijn dan over de dingen die minder leuk zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2024 12:38 ]
Ik bedoel dat deze constructie voor mijn gevoel (bronnen zijn lastig) juist meer tijd heeft geboden aan de studio. Juist omdat er een deal is waarbij een studio dus niet alleen meer afhankelijk is van de verkopen die pas komen als de game gereleased wordt en onzeker zijn.HugoBoss1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:56:
[...]
Bedoel jij/denk jij dat er veel druk achter zat vanuit Microsoft om deze game te releasen en niet meer uit te stellen?
Ik speelde op de XSX dus niks geen mods om dingen op te lossen en het feit dat er totaal geen deadzone voor controllers is ingebouwd vind ik ook slecht.
Ik kan met mijn normale controller beter spelen dan mijn Elite2 omdat de drift met de normale controller minder is maar dan nog vind ik het veel te 'floaty' spelen.
Tuurlijk zijn er ook genoeg console spelers die nergens last van hebben maar ik ben zeker niet de enige die wacht op een deadzone fix, reddit staat er vol mee.
Ik heb ook genoeg gezien van de broken spawns, npc's die ineens in een wachttoren verschijnen zodra je dicht in de buurt komt wat snipen echt nutteloos maakt in deze game omdat alle vijanden behoorlijk dichtbij spawnen.
De economie is ook een punt, volgens mij zijn ze ook aan het kijken naar balance issues.
Heb ook gelezen dat na een bepaalde missie in de game meerdere quest gewoon kapot zijn.
Nou heb ik zelf even via gamepass gespeeld dus jammer maar ik ben blij dat ik zelf de game tot nu toe niet gekocht heb.
Ik wacht meerdere patches af en wie weet koop ik de game zodra het meeste is gefixed maar zoals het er nu voor staat kan ik nog niet echt genieten van dit spel.
Dank voor de toelichting!uchiha tijntje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:54:
[...]
Ik bedoel dat deze constructie voor mijn gevoel (bronnen zijn lastig) juist meer tijd heeft geboden aan de studio. Juist omdat er een deal is waarbij een studio dus niet alleen meer afhankelijk is van de verkopen die pas komen als de game gereleased wordt en onzeker zijn.
Als dat zo is dan is dat positief.
Voor gamers (van wat ik gelezen) is Gamepass ook positief omdat je voor weinig geld games kan proberen?
Ik heb me niet in Gamepass verdiept en dat moet ik eigenlijk (nog steeds) wel doen.
Misschien moet ik het hier niet teveel over hebben want ik weet niet waar ik het over heb
Stress, (tijds)druk en omstandigheden hebben GSC en Stalker 2 in ieder geval niet geholpen.
Ik heb ook altijd een positieve houding gehad t.a.v. het uitstellen van Stalker 2.
@Sipio
Nouja, dat zijn weer zaken waarvan ik wel vertrouwen heb dat dit opgelost gaat worden en dat dit simpel op te lossen is (maar waarom
Nouja misschien dat mijn ervaring met de XBOX controller anders omdat Steam controller deadzones kan en/doet aanpassen.
Die guest bugs gaan ze ook wel fixen.
Economie, wapen stats, armor, repairs etc dat vind ik ook eigenlijk meer iets subjectiefs en dan kunnen mods wel uitkomst brengen (helaas voor jou op de XBOX
In Stalker SOC kon je ook geen shit repareren/laten repareren, volgens mij?
Ik herinner me nog dat ik het jammer vond dat de "fast shooting AK" degradeerde (wat ik wel een mooi gameplay element vind).
Maar ik vind sommige mutants inderdaad tanks en ik ben het wel eens met de Gamekings rewiewer over dat spel te grindy/niet belonend is met de kosten van e.e.a. repareren enz.
Met UE5 heb ik met meerder games echt vraagtekens over de view range en het spawnen van AI.
Eigenlijik is het met Gray Zone Warfare ook vaag met COOP/PVE gamemode.
Er zitten spelers in een grote map.
Iedere kan de AI afknallen en na zoveel tijd dat een AI dood is spawned een AI ook weer terug ongeacht of dat er spelers in de buurt zijn.
En dat ziet er ook behoorlijk vaag uit/immersion breaking.
Maar ik vind het in die game minder storend.
Grappig dat de reviewer @kevlar01 dit echt geen game vind voor een controller
Ik vind singleplayer games juist relaxt op die manier, lekker vanuit de bank.
Nou ja ik denk ook dat het hele spawn gebeuren wel gefixed gaat worden op een of andere manier.
Maarja is dat dan enkel door daar iets van een tijd/hoeveelheid limiet op te zetten en/of het redelijk hetzelfde te houden maar dan alles verder weg te laten plaatsvinden.
Dat had ik eerder wellicht moeten nuanceren toen ik zei dat ik dat een ander punt van dan de hele A-life discussie.
Dat is meer het gevoel dat er relaties zijn, facties, dat je doen en laten gevolgen hebben, dat er een soort van progress in zit, dat het belonend is, dat er buiten je zicht en weten zaken gebeuren die (blijvend) inpact hebben op e.e.a.
Ik wilde trouwens nuanceren dat Stalker Anomaly ook dit soort vage zaken heeft, in ieder geval als je "Warfare" speelt.
Als je dan (time skippen) gaat slapen of fast travel doet kun je ook meemaken dat er ineens vijanden van je factie in de basis zitten terwijl de perimeter van de base nog spring levend is.
M.a.v. die vijanden zijn dan ook "plots" in de basis en soms bovenop je neus.
Om even aan te geven dat alles voor Stalker 2 ook niet pefect is
Early Access en Stalker Anomaly (in het algemeen: mods en gratis games) zijn een van de redenen waarom ik als een console speler speel op mijn main pc
[ Voor 66% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2024 13:16 ]
Het is iets waar ik me ook aan stoor. Maar het blijft voor ontwikkelaars best moeilijk om een goede basis en balans te vinden in het spawnen van NPC's en AI.
We hebben gigantische sprongen gemaakt op gebied van belichting, upscaling technieken, grafisch niveau, textures etc maar waar we zijn blijven steken is de AI in games. Dit is niet alleen merkbaar in S.T.A.L.K.E.R. 2, maar ook in andere games.
Probeer niet S.T.A.L.K.E.R. 2 goed te praten, maar om hierdoor het spel een negatieve review te geven, doe ik ook niet.
En als je even in hun patchnotes kijkt, zie je dat ook A-Life fixen gaan aankomen. Die worden besproken na de patch die er nu aan gaat komen. Met andere woorden, A-Life is helemaal niet geschrapt, zoals sommige wel denken.
Dat het van de store info is afgehaald, zal misschien wel een andere oorzaak hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Toonen1988 op 27-11-2024 13:19 ]
Volledig mee eens en dit is, denk ik, ook zoveel lastiger in dit soort enorme open wereld games.Toonen1988 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:15:
Het probleem dat vijanden om je geen spawnen is niet exclusief probleem dat ik S.T.A.L.K.E.R. 2 voorkomt, maar zo'n beetje in alle hedendaagse games.
Iets waar ik me ook aan stoor, maar het blijft voor ontwikkelaars best moeilijk om een goede basis en balans te vinden in het spawnen van NPC's en AI.
We hebben gigantische sprongen gemaakt op gebied van belichting, upscaling technieken, grafisch niveau, textures etc maar waar we zijn blijven steken is de AI in games. Dit is niet alleen merkbaar ik S.T.A.L.K.E.R. 2, maar ook in andere games.
Probeer niet S.T.A.L.K.E.R. 2 goed te praten, maar om hierdoor het spel een negatieve review te geven, doe ik ook niet.
En als je even in hun patchnotes kijkt, zie je dat ook A-Life fixen gaan aankomen. Die worden besproken na de patch die er nu aan gaat komen.
In feite gebeurd in games met kleine (binnen) omgeving precies hetzelfde maar dan wordt het zo aangekleed dat het "erbij" past of dat het spawnen niet zichtbaar is/bovenop de speler gebeurd.
Ik ben overigens wel heel duidelijk van mening dat het bovenop de speler spawnen in Stalker 2 dus een bug is (of het zijn gemanipuleerde zaken).
Ik noemde hier pas Dead Space Remake.
Warhammer Darktide doet precies hetzelfde.
Maar daar "zie" je het spawnen niet.
Nouja in Darktide kun je in open deuren (want daar komen de hordes uit) gaan staan en dan zie je wel iets gebeuren wat op spawnen lijkt
UE5 is mooi, bijzonder mooi. Toen ik eerste beelden zag en gameplay beelden zag (in het algemeen van UE5) viel mijn mond open.
Maarja wat kunnen ze er mee qua AI.
Het scripted en lineaire lijkt wel aardig goed te zijn in Stalker 2 w.b.t. NPC/AI gebeuren.
Maar in die Gamekings beelden zag ik ook gewoon super domme NPC's.
En dan lees je weer over dat er geen stealth is en dan het aimbots zijn.
Maar er zit wel een detectie meter in de game.
Ik las dat als je maar crouched ben dat de stealth dan wel goed werkt?
En nog een nuancerend voorbeeld over het wel/niet zichtbaar zijn van vijanden door een scope (wat ik eerder posten aan beeld) in Stalker 2.
GTA 4 had ook zoiets dat alles veraf een soort geanimeerd was en dat het pas realtime werd zodra de speler dichtbij kwam.
Ik omschrijf het maar even simpel.
De patch notes had ik gezien.
Ik ben nog steeds pessimistisch over A-life 2.0 en/of dat nou wel of niet in de game zit/gaat komen (of dat GSC de belofte/claims waarmaakt).
Kun jij speculeren waarom de A-life 2.0 regel van de store gehaald is?
[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2024 13:51 ]
Weet iemand hoe het kan dat je de ene keer liters wodka moet drinken om van je radiation af te komen en een ander moment gaat je radiation totaal niet omhoog (op hetzelfde stukje land) Ik dacht eerst dat het te maken zou hebben met mijn gear, maar dat is dus niet de situatie.
Trouwens, wel goed gedaan dat als je wodka leeg drinkt de wereld er ineens letterlijk rooskleuriger uit gaat zien (en je een beetje scheef loopt)
Voor de zekerheid m.b.t. je gear: je hebt geen artifact bij je?mike0001 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:28:
Kunnen we het nu weer gewoon over de game hebben
Weet iemand hoe het kan dat je de ene keer liters wodka moet drinken om van je radiation af te komen en een ander moment gaat je radiation totaal niet omhoog (op hetzelfde stukje land) Ik dacht eerst dat het te maken zou hebben met mijn gear, maar dat is dus niet de situatie.
Trouwens, wel goed gedaan dat als je wodka leeg drinkt de wereld er ineens letterlijk rooskleuriger uit gaat zien (en je een beetje scheef loopt)
Ik vind het ook stoer dat Skif de (Vodka?) flesjes openmaakt met een Rambo mes.
Dan moet je eens in het klaproosjes veld gaan rondlopen.
Serieuze en goed bedoelde suggestie:
Misschien is het een idee om een apart Stalker 2 problemen/bugs(en oplossingen)/prestaties topic te maken?
En een algemeen topic met/en/of een apart (spoiler) topic met progressie hulp enz.
Een mods en ervaringen topic.
@G_Dragon
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2024 13:47 ]
/f/image/CyKIxOUvFtJ1wu0GWmIEW6l0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3NiygQ34MzPtEFYbJKH7H9bF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xGIy3JV2lNXUJGyD4nzdGrnC.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 28-11-2024 09:36 ]
Heb nu ook een paar mods geïnstalleerd om de balancing wat aan te passen. Vooral dat mutants wat minder tanky zijn maakt dat het spel beter in staat is zijn tempo te behouden. Verder heb ik de melee range iets opgehoogd, zodat je niet elke keer dat je een kratje dat op de grond staat kapot wil bashen door je hurken hoeft te gaan en heb ik de dagen (en nachten) wat langer gemaakt.
Ik heb ook nog even geprobeerd om iets met gewicht te doen van ammo, consumables, enzovoorts, maar dan gaat de balans al snel uit het raam.
Voor de soms idioot hoge repair costs heb ik een ander truukje gevonden, waarmee je goederen voor aanzienlijk meer kunt verkopen dan normaal (repareren en dan pas verkopen is dan de moeite waard). Dat is wel een beetje iffy, ik verwacht dat een eventuele balance patch dat anders gaat oplossen.
Volgens mij zijn al die extra topics niet echt nodig, het tempo ligt hier niet bijzonder hoog en echt concrete vragen worden er toch amper gesteld. De meeste mensen zijn gewoon aan 't spelen. Voor zover mensen geholpen moeten/willen worden met het verhaal zijn er natuurlijk gewoon spoiler-tags.HugoBoss1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:32:
[...]
Voor de zekerheid m.b.t. je gear: je hebt geen artifact bij je?
Ik vind het ook stoer dat Skif de (Vodka?) flesjes openmaakt met een Rambo mes.
Dan moet je eens in het klaproosjes veld gaan rondlopen.
Misschien is het een idee om een apart Stalker 2 problemen/bugs(en oplossingen)/prestaties topic te maken?
En een algemeen topic met/en/of een apart (spoiler) topic met progressie hulp enz.
@G_Dragon
Bedankt voor de suggestie, meedenken word gewaardeerdHugoBoss1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:32:
[...]
Ik neig op dit moment er naar om alles 'gewoon' in 1 topic te laten, dat voorkomt versnippering van allerlei informatie, en is daarmee voor iedereen eenvoudiger. Als dit topic nu gigantisch hard zou lopen zou de overweging wellicht anders uit slaan, maar voor nu kan het allemaal wmb prima in 1 topic.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Mooi, datzelfde geldt dan dus ook voor topics over de minder leuke aspecten/meningenBM schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:48:
[...]
Bedankt voor de suggestie, meedenken word gewaardeerd
Ik neig op dit moment er naar om alles 'gewoon' in 1 topic te laten, dat voorkomt versnippering van allerlei informatie, en is daarmee voor iedereen eenvoudiger. Als dit topic nu gigantisch hard zou lopen zou de overweging wellicht anders uit slaan, maar voor nu kan het allemaal wmb prima in 1 topic.
Duidelijk.
Ik ben het hier mee eens.
Wellicht is het anders leuk/praktisch om (een deel van) de suggesties op te nemen in de topicstart.
Dan is er bijvoorbeeld een duidelijke lijst op één plek zodat men gemakkelijk(er) iets terug kan vinden.
Maar de zoekfunctie binnen het topic werkt wellicht ook wel.
Voor mods lijkt mij het mij (nu/achteraf) ook niet nodig, daar is immers een/de aparte website voor met overzicht.
Het komt wel eens voor dat men reeds besproken zaken vraagt m.b.t. troubleshooting.
En ik val zelf ook regelmatig in herhaling

"lees het topic even terug" en/of "dit is al besproken" communiceren is dan ook niet handig.
Dit is ook afhankelijk van het standpunt @G_Dragon
Kortom in de topic start iets in de trend van:
Een lijstje met bekende bugs en oplossingen/tips
Een lijstje met voortgangstips (inclusief spoilers)
Een lijstje met prestatie/crash issues en tips en/of oplossingen.
Edit: Op Steam staat nu iets vergelijkbaars:
https://store.steampowere.../view/4455843903878204228
Een lijst van benchmarks op externe websites is er al
@Patriot
Er zit dus wél duidelijk een relatie/progressie systeem met facties in Stalker 2?
Kun jij iets meer vertellen daarover (jouw ervaring)?
Wat merk je voor invloed op de game en de relaties, bijvoorbeeld?
[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-11-2024 10:56 ]
Nou weet je als ik de game nog had gehad en net zo leuk vond als jullie, dan had ik je ook heel erg graag wat actiever willen helpen.G_Dragon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:34:
@HugoBoss1985 Ik heb het even aan de moderators overgelaten, ik open met toestemming graag een topic! Maar als hun het niet nodig vinden, dan wacht ik liever nog even tot het wel nodig is. Ik vind je inactief wel heel erg goed en fijn om te zien!
Met bijvoorbeeld mijn bovenstaande en eerdere suggesties in de topicstart (toevoegen en aanpassen).
Ik vind op zich de politieke aspecten (voor wat daar van waar is) ook zeer interessant.
Soms wel schrijnende zaken om te lezen.
Het is schijnbaar ook zo dat er een anti Rusland lied in Stalker 2 zit? (dat vind ik niet schrijnend)
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-11-2024 10:38 ]
Je hulp is altijd welkom met de huidige TS, ik maak ook genoeg waarvan ik het spel niet eens speel. Laat maar weten of je dat ziet zittenHugoBoss1985 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:35:
[...]
Nou weet je als ik de game nog had gehad en net zo leuk vond als jullie, dan had ik je ook heel erg graag wat actiever willen helpen.
Met bijvoorbeeld de suggesties in de topicstart (toevoegen en aanpassen).
Tot nu toe voldoet S.T.A.L.K.E.R. 2 aan al mijn verwachtingen en speelt het ontspannen weg in een mooie grafische wereld, ik denk dat vooral de mensen op PC veel problemen ondervinden ?
Ontspannen? Speel je wel Stalker?G_Dragon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:37:
[...]
Je hulp is altijd welkom met de huidige TS, ik maak ook genoeg waarvan ik het spel niet eens speel. Laat maar weten of je dat ziet zitten
Tot nu toe voldoet S.T.A.L.K.E.R. 2 aan al mijn verwachtingen en speelt het ontspannen weg in een mooie grafische wereld, ik denk dat vooral de mensen op PC veel problemen ondervinden ?
Maar eens dat het een mooie wereld is. Als de zon zo half ondergaat of als je de waarschuwing krijgt om te moeten schuilen (oh ja dan moet je ook niet even willen kijken naar de mooie lucht kwam ik achter)
Wel nog even een kleine issue waar ik zelf niet achterkom of dit een bug is of in de game hoort. Heeft iedereen er last van dat je rads erg snel oplopen en je liters en liters vodka moet drinken omdat je binnen no time radiation ziek bent en je health als een malle omlaag gaat? Ik heb best goede uitrusting met ook hoge rads resistence maar ik blijf maar last houden van de rads en ben nu eigenlijk alleen maar bezig met vodka zoeken en drinken.
Haha jazeker speel ik Stalker! Ik vind het heerlijk om op een rustig tempo door de wereld te gaan en het verhaal te volgen, het heeft ergens iets weg van slow-paced in combinatie met horror en dat spreekt me wel aan. Ik merk ook dat wanneer ik speel, dat ik helemaal tot rust kom. Ik snap je reactie wel want er zitten inderdaad ook momenten bij de je echt moet rennen voor je leven of moet vechten tegen een onzichtbaar monster, ja dan is het wel even een heel anders spelmike0001 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:16:
[...]
Ontspannen? Speel je wel Stalker?
Maar eens dat het een mooie wereld is. Als de zon zo half ondergaat of als je de waarschuwing krijgt om te moeten schuilen (oh ja dan moet je ook niet even willen kijken naar de mooie lucht kwam ik achter)
Waarom moet je niet willen kijken naar de mooie lucht?
Ik hoop persoonlijk heel erg dat ze snel met een update komen en fotomodus zullen toevoegen want dat word ontzettend gemist.
Heb je toevallig een artifact aan die rads geeft? Dit had ik namelijk ookWel nog even een kleine issue waar ik zelf niet achterkom of dit een bug is of in de game hoort. Heeft iedereen er last van dat je rads erg snel oplopen en je liters en liters vodka moet drinken omdat je binnen no time radiation ziek bent en je health als een malle omlaag gaat? Ik heb best goede uitrusting met ook hoge rads resistence maar ik blijf maar last houden van de rads en ben nu eigenlijk alleen maar bezig met vodka zoeken en drinken.
[ Voor 32% gewijzigd door G_Dragon op 28-11-2024 11:38 ]
Ah dat zal ik eens checken. Geldt dat dan ook voor je inventory of alleen als je die plaatst in je uitrusting?G_Dragon schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:23:
[...]
Haha jazeker speel ik Stalker! Ik vind het heerlijk om op een rustig tempo door de wereld te gaan en het verhaal te volgen, het heeft ergens iets weg van slow-paced in combinatie met horror en dat spreekt me wel aan. Ik merk ook dat wanneer ik speel, dat ik helemaal tot rust kom. Ik snap je reactie wel want er zitten inderdaad ook momenten bij de je echt moet rennen voor je leven of moet vechten tegen een onzichtbaar monster, ja dan is het wel even een heel anders spel
Waarom moet je niet willen kijken naar de mooie lucht?
Ik hoop persoonlijk heel erg dat ze snel met een update komen en fotomodus zullen toevoegen want dat word ontzettend gemist.
[...]
Heb je toevallig een artifact aan die rads geeft? Dit had ik namelijk ook
Discussies over bugs, performance en technische problemen kunnen in het [ZT] Performance (FPS) en Issues in games topic. Dit voorkomt dat dit topic verzandt in herhalende discussies over technische aspecten.
:fill(white):strip_exif()/i/2007100404.jpeg?f=thumbmini)
/u/215060/crop60c87cf439ed8_cropped.png?f=community) 
            /f/image/RBeuTQ2on8uZbxzI8rBFqEbL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RhBpe0OCxo8hMf6M3I2EKmKN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kLvbrtMN8MJX80FzT2yp0k0t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M57iEVMnvFsQfo0QIQhvRi1y.png?f=fotoalbum_large)
/u/549794/crop63cec24d2908d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/286431/crop680f6b95743ca_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/27958/Narutoanimatedaim1.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/505703/crop61f6dce40f206_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/537677/crop67e13581e7d74_cropped.gif?f=community) 
            :strip_exif()/u/707155/crop594cfeb4a17c8_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/132250/d1ca484677dbb1382705e67689809639.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/199591/crop67714e65d41e0_cropped.webp?f=community) 
            :strip_exif()/u/64084/ufo.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/39518/F2_Perk_Slayer.jpg?f=community) 
            /u/334751/crop561f5c364af60.png?f=community) 
            /u/58651/crop669ff6a681ce7_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/87336/crop6891d2e354b09.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/521809/crop5cd912aaeff3b_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/2209454/crop674f28f5b63fd_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/103853/Clipboard02.jpg?f=community) 
            /u/40389/crop673b13b40be7d_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/34748/ferrari_avatar.gif?f=community)