• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:04
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:42:
@G_Dragon Hoe heb jij je aim assist settings staan? Nog iets aangepast?

Ik had het tot nu toe op default met de Xbox Controller.
Ik heb daarin nog niks aangepast, is dat wel handig om te doen? O-)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:24
G_Dragon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:55:
[...]

Ik heb daarin nog niks aangepast, is dat wel handig om te doen? O-)
Nouja die 3 eerste schietende gasten lagen bij mij met 1 mag uit de pm allemaal plat :P
Dus misschien maar niet doen.

Kun jij/wil jij wellicht alle benchmark links/websites opnemen in de start post?

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Lang naar dit spel uitgekeken.

Maar helaas.. Ik zit op ruim 100+ FPS maar toch voelt het raar aan, voelt ook alsof er af en toe een soort van delay in kijken/aimen is? Na 10 minuten spelen ben ik al misselijk, waar ik bijna nooit last van heb in andere games.

Jammer, misschien over een paar maand nog maar een keer proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik begin een beetje van mening te veranderen. Begrijp me niet verkeerd, het spel loopt soepel op mijn computer en ziet goed uit. De gameplay voelt goed aan waaronder ook de gunplay.

Waar ik me aan begin te irriteren zijn bepaalde game mechanics. Zo was ik dus in een ondergrondse bunker, waar grote ratten zaten. Deze bleven maar spawnen, spawnen en spawnen, er kwam geen einde aan. Even later had ik tientallen ratter gedood en ze bleven maar komen. Even later ben ik maar een savegame terug gegaan en gewoon langs die ratten gerend.

Mijn wapen was nog iets van 40 à 50% durability en ik had telkens een jam in mijn wapen. Schoot een aantal kogels, jam. Opgelost, paar kogels geschoten jam. Ik had even later 4 jams op één magazijn. Bij elke keer dat je wordt geraakt, heb je een bleeding. Nu heb ik een betere outfit aan, maar nog altijd bij elke hit een bleeding. De damage die je krijgt, vind ik uitdagend, je kunt met 3 kogels gewoon dood zijn. Maar die bleedings zijn zo irritant aan het worden. Andere hebben duidelijk minder bleedings, ik heb ze gewoon constant. Ook heb ik gehad dat er gewoon een groep vijanden achter me spawnde, ook best wel irritant.

De eerste keer toen ik een Emission zag, was ik onder de indruk, snel dekking zoeken en wachten dat de storm voorbij is. Nu blijft de storm continue verschijnen wanneer ik mijn inventory vol heb en richting een trader loop om te verkopen. Keer op keer op keer op keer, heb de Emission nu al een aantal keer gezien op een half uur tijd. Kan geen missie's fatsoenlijk doen of items transporteren. Nu zit ik opeens in een Emission dat me telkens dood, ookal zit ik in een gebouw/shelter. Ik kom dus nu niet meer verder.

Vijanden kan ik niet snipen, dan schiet ik tegen een doorzichtige muur aan. Moet eerst korter bij komen (in range dat de AI op me reageert) en dan pas kan ik ze raken.

Dit zijn dingetjes waar ik me nu best wel aan irriteer.

[ Voor 5% gewijzigd door Toonen1988 op 21-11-2024 11:03 ]

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

GekkeR

key = key

HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:52:
[...]

Ik las gisteren iets over dat er een baseline van 60 fps moet zijn, vóórdat men framegen aanzet.
Omdat er anders allerlei rare zaken gebeuren.

En mischien niet zo'n leuk bericht maar een 10gb grafische kaart voor UE5 helpt ook niet mee.

Maargoed ik weet dat de input lag met framegen in een issue is.
Ik gebruik zelf ook framegen maar ik game met de Xbox Controller.
Wellicht dan minder merkbaar dan met een muis.
Ik weet als geen ander wat het limiet is van mijn kaart :)
Dat dat na 3+ jaar nog steeds 4K-60fps is echter (met wat mindering van opties) is voor mij nog steeds MEER dan prima.
Ik denk dat je met een controller VEEL minder last hebt (dat weet ik eigenlijk wel zeker).
Als je dan ook zorgt dat je geen dips hebt (ik had op 4K High/Epic dips naar 15-20) dan merk je vrijwel niks schat ik.
Voor het fijnere muiswerk echter... ik merk het :9

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-09 14:38
G_Dragon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:23:
[...]

Hier nog een Oled gebruiker, het is wel erg donker als je de instellingen standaard laat staan :o :X
Black staat ook standaard op -4 bij de HDR instellingen.

• HugoBoss1985
@Toonen1988

Die infinite ratten, is dat een bug of een feature? :P

Die sniper range dat klinkt niet echt leuk, dat zou ik echt jammer vinden.
En w.b.t. die emissions, kun je alleen in een compound met trader e.d. schuilen?
Oftewel: in welke gebouwen kan je schuilen?

@GekkeR
Kijk eens of je de settings nog wat lager kan zetten zodat je minimaal een stabiele 60 fps hebt.
Anders heb je een Low Input / Low Latency (zoiets) setting in andere UE5 games (NMRIH 2 heeft dit, maar hier staat bij dat het experimental is).
Misschien ook zoiets in je Nvidia driver.
Geen idee of dat nu in de game zit (straks even kijken) anders is dat iets wat hopelijk nog komen gaat.

Stalker 2 is Unreal Engine 5.1 en 5.5 is er al.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 11:07 ]

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

GekkeR

key = key

HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:04:
@Toonen1988
@GekkeR
Kijk eens of je de settings nog wat lager kan zetten zodat je minimaal een stabiele 60 fps hebt.
Anders heb je een Low Input / Low Latency (zoiets) setting in andere UE5 games.
Misschien ook zoiets in je Nvidia driver.
Geen idee of dat nu in de game zit (straks even kijken) anders is dat iets wat hopelijk nog komen gaat.

Stalker 2 is Unreal Engine 5.1 en 5.5 is er al.
Ik zal vanavond nog wel even spelen met de settings om te zien of framegen levensvatbaar is.
Low latency kan ik forcen met de driver denk ik inderdaad en de 60FPS is stabiel nu dus wisselende input lag zou ook minder moeten zijn.
(Wederom ben ik al meer dan gelukkig zo, dus niet echt nodig maar puur uit interesse)

[ Voor 5% gewijzigd door GekkeR op 21-11-2024 11:08 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Toonen1988
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:04:
@Toonen1988

Die infinite ratten, is dat een bug of een feature? :P

Die sniper range dat klinkt niet echt leuk, dat zou ik echt jammer vinden.
En w.b.t. die emissions, kun je alleen in een compound met trader e.d. schuilen?
Oftewel: in welke gebouwen kan je schuilen?
Geen idee of dat een bug of feature is, maar het is wel irritant. En met de emissions, je kunt dus schijnbaar alleen in een gebouw schuilen waar een trader zit. Alle andere gebouwen ga je dus gewoon dood.

• HugoBoss1985
Toonen1988 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:08:
[...]

Geen idee of dat een bug of feature is, maar het is wel irritant. En met de emissions, je kunt dus schijnbaar alleen in een gebouw schuilen waar een trader zit. Alle andere gebouwen ga je dus gewoon dood.
Nouja je kan er 2 kanten mee op.
-Ik snap dat het storend en frustrerend is.

-Maar bijvoorbeeld in Stalker Anomaly kun je schuilen in een hutje zonder ramen.
Dat is dan ook weer vaag.
De echte shelters in Stalker 2 zijn natuurlijk bomb proof gemaakt :P

Ik zit even te kijken naar originele Stalker SOC shelter maps en dan heb je per gedeelte van de speelwereld een aantal shelters.
Maargoed Stalker 2 is een grote open wereld.

Er komt vast ook wel een mod waarin emissions uit gezet kunnen worden.

Ik begrijp je mening en ik moet zelf nog even ervaren wat ik van je issues vind.

Inventory mangement en incumberance is ook iets om goed mee om te gaan.
80kg vond ik nogal fors maar je stamina enz. kakt al eerder in.

Er zit blijkbaar een exploit in de game dat je lichamen van dode NPC's vol kan stouwen met loot, het lichaam met je mee sjouwen.
Dan kun je alleen nog maar wandelen máár kun je boven de 80kg meenemen :P

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 11:18 ]

• G_Dragon
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:56:
[...]

Nouja die 3 eerste schietende gasten lagen bij mij met 1 mag uit de pm allemaal plat :P
Dus misschien maar niet doen.

Kun jij/wil jij wellicht alle benchmark links/websites opnemen in de start post?
Ja dat kan altijd, heb je daar toevallig ook een mooi lijstje van?

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• HugoBoss1985
G_Dragon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:20:
[...]

Ja dat kan altijd, heb je daar toevallig ook een mooi lijstje van?
Tof!

Ik hoop dat Tweakers.net hier ook nog mee aan de gang gaat.
Tot zo ver in de volgorde van Google.
Het is me niet duidelijk welke updates in de benchmarkers versies verwerkt zitten!

https://www.dsogaming.com...-pc-performance-analysis/

https://www.tomshardware....ing-and-settings-analysis

https://www.pcgamer.com/h...ut-the-entry-fee-is-high/

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 13:59
Dit is de eerste S.T.A.L.K.E.R. game die ik speel. Raar genoeg had ik nog nooit van S.T.A.L.K.E.R. games gehoord, alleen de laatste paar jaar nieuwsberichten gelezen van S.T.A.L.K.E.R.
De verhaallijn en de sfeer in de game spreken mij behoorlijk aan. Ook leuk om alle reacties in dit topic te lezen dat er meer S.T.A.L.K.E.R. fans zijn. Gelukkig geen microstutter met de unreal engine en de gfx zijn prachtig met HDR. Wel een moeilijk spel, is even wennen maar komt goed.
4K met DLSS balanced, Frame Generation, EPIC, rond de 110 FPS.
Wel heel veel geheugengebruik, zowel het RAM en VRAM.
VRAM is bijna 23 GB en RAM ook bijna 23 GB, nog nooit gezien zoveel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RODkECndDNjv7T08tnDdbgy6Flw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTDF1HczwSUR3tX4v5uaYMFR.jpg?f=fotoalbum_large

• HugoBoss1985
Dannyyy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:36:
Dit is de eerste S.T.A.L.K.E.R. game die ik speel. Raar genoeg had ik nog nooit van S.T.A.L.K.E.R. games gehoord, alleen de laatste paar jaar nieuwsberichten gelezen van S.T.A.L.K.E.R.
De verhaallijn en de sfeer in de game spreken mij behoorlijk aan. Ook leuk om alle reacties in dit topic te lezen dat er meer S.T.A.L.K.E.R. fans zijn. Gelukkig geen microstutter met de unreal engine en de gfx zijn prachtig met HDR. Wel een moeilijk spel, is even wennen maar komt goed.
4K met DLSS balanced, Frame Generation, EPIC, rond de 110 FPS.
Wel heel veel geheugengebruik, zowel het RAM en VRAM.
VRAM is bijna 23 GB en RAM ook bijna 23 GB, nog nooit gezien zoveel.
[Afbeelding]
Post je specs ook even na hoeveel ingame tijd je dit gemeten hebt _/-\o_

Nvidia kaart? Hoe hoog staat je shader cache ingesteld in de drivers? Unlimited?

Vram dedicated is bij mij in Starship Troopers: Extermination op het max nog wat hoger, en dat speel ik meestal 30 minuten - 60 minuten.
Daar heb ik al meer dan 15gb aangetikt.

Vergeleken met gisteren 1 uur en 20 minuten Stalker 2 iets meer dan 14gb dedicated.

Ik heb "maar" 16gb op mijn kaart (echt zo blij met 16gb, thanks AMD)

Ram usage had ik ook nog niet eerder zo hoog gezien, maximum was Gray Zone Warfare met zo'n 17-18gb.
Hier gisterenavond ook over de 20gb 8)7

Beide games ook UE5.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 11:43 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:49

Compizfox

Bait for wenchmarks

BlazeMuis schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:58:
Maar helaas.. Ik zit op ruim 100+ FPS maar toch voelt het raar aan, voelt ook alsof er af en toe een soort van delay in kijken/aimen is? Na 10 minuten spelen ben ik al misselijk, waar ik bijna nooit last van heb in andere games.
Heb je FSR frame generation aanstaan toevallig? Dat brengt helaas vrij veel latency met zich mee.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Compizfox schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:48:
[...]

Heb je FSR frame generation aanstaan toevallig? Dat brengt helaas vrij veel latency met zich mee.
Niet de FSR, wel de normale (Nvidia?).

Ik zal dat eens uitzetten later op de dag, eens kijken of het dan beter is.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

BlazeMuis schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:51:
[...]

Niet de FSR, wel de normale (Nvidia?).

Ik zal dat eens uitzetten later op de dag, eens kijken of het dan beter is.
Het gaat specifiek om de frame generation, de temporal anti-aliasing / upscaling is niet het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn0070
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:31
Gister een paar uur gespeeld op Series X in performance mode. Performance is goed. Er zijn wel wat rare dingen gaande met verlichting en reflectie, vooral binnen.

De sfeer in deze game is geweldig. Verhaal heb ik nog niet genoeg van gezien om een oordeel te geven.

Het voelt echt als een ouderwetse singleplayer aan.

Stalker maakt het met opzet lastig voor de speler in zijn mechanics.
Ik vind Fallout de perfecte balans om dingen 'zeldzaam' maken zonder dat het echt een vervelende grind wordt. Wil je in Fallout een goede sniper: doe dan deze side quest voor een uurtje. In Stalker is alles wel een stuk lastiger.

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor de xbox spelers, werkt bij jullie de motion blur setting überhaupt?

Ik kan hem op welke setting dan ook instellen, saven maar als ik dan terug kijk staat hij standaard weer op Low.

Nou is dat beter denk ik maar bij mij lijkt die hele setting dus niks te doen.

• HugoBoss1985
Over A-life 2.0 is er nogal wat controversie.

De Devs hebben deze term helemaal van de Steam shop pagina afgehaald.
Dat is op zijn zachts gezegd niet zo netjes.

Er is geen sprake van A-life, alles spawned en despawned a la Farcry games.

Ik heb nog te weinig gespeeld om hier een mening over te vormen maar het doet wel afbreuk aan de verwachting (belofte van de devs) en aan de lore/gameplay (van de vorige games).

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 12:48 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:11:
Nouja je kan er 2 kanten mee op.
-Ik snap dat het storend en frustrerend is.

-Maar bijvoorbeeld in Stalker Anomaly kun je schuilen in een hutje zonder ramen.
Dat is dan ook weer vaag.
De echte shelters in Stalker 2 zijn natuurlijk bomb proof gemaakt :P

Ik zit even te kijken naar originele Stalker SOC shelter maps en dan heb je per gedeelte van de speelwereld een aantal shelters.
Maargoed Stalker 2 is een grote open wereld.

Er komt vast ook wel een mod waarin emissions uit gezet kunnen worden.

Ik begrijp je mening en ik moet zelf nog even ervaren wat ik van je issues vind.

Inventory mangement en incumberance is ook iets om goed mee om te gaan.
80kg vond ik nogal fors maar je stamina enz. kakt al eerder in.

Er zit blijkbaar een exploit in de game dat je lichamen van dode NPC's vol kan stouwen met loot, het lichaam met je mee sjouwen.
Dan kun je alleen nog maar wandelen máár kun je boven de 80kg meenemen :P
In de Oblivion Lost mod voor SoC was een dak boven je hoofd genoeg om veilig te zijn voor emissions, wat in sommige gevallen inderdaad niet heel logisch lijkt. In CoP kon je in de meeste grotere gebouwen of grotten / tunnels wel gewoon schuilen, zou verwachten dat het in Stalker 2 net zo zou werken. Als je alleen bij een trader kunt schuilen, waar gaan alle bandieten en andere NPCs dan heen als er een emissie aan komt? Dat is ook niet heel logisch.

Infinite respawns is wel echt vervelend, dat is waarom ik nooit Metro uitgespeeld heb, bv. Ik kan me geen enkel geval herinneren waarbij infinite respawns een goed idee was.

• HugoBoss1985
henkie196 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:41:
[...]

In de Oblivion Lost mod voor SoC was een dak boven je hoofd genoeg om veilig te zijn voor emissions, wat in sommige gevallen inderdaad niet heel logisch lijkt. In CoP kon je in de meeste grotere gebouwen of grotten / tunnels wel gewoon schuilen, zou verwachten dat het in Stalker 2 net zo zou werken. Als je alleen bij een trader kunt schuilen, waar gaan alle bandieten en andere NPCs dan heen als er een emissie aan komt? Dat is ook niet heel logisch.

Infinite respawns is wel echt vervelend, dat is waarom ik nooit Metro uitgespeeld heb, bv. Ik kan me geen enkel geval herinneren waarbij infinite respawns een goed idee was.
Die despawnen dus schijnbaar ook gewoon.

Ik las net ook een voorbeeld dat als je in een hoog gebouw klimt dat er dan eigenlijk niets gebeurd om je heen qua NPC interaction (met elkaar).

Over het schuilen las ik net iets van iemand die in een trappenhuis zat, die had wel damage van een emission mar overleefde het wel.
De NPC's in de buurt gingen wel dood.

Ik denk dat we moeten accepteren dat de game qua AI en wereld meer een soort Far Cry 5 (etc)/Dead Island 2 achtige game is.

Dit is ook iets waar de devs over het algemeen niet op reageren op de Steam reviews, terwijl ze dat wel doen over bugs en performance...

Verder ben ik de game ook even op mijn X570, 3700X, 32gb 3200 en RX480 8gb aan het installeren.
Eens proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 12:47 ]

• henkie196
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:43:
Die despawnen dus schijnbaar ook gewoon.

Ik las net ook een voorbeeld dat als je in een hoog gebouw klimt dat er dan eigenlijk niets gebeurd om je heen qua NPC interaction (met elkaar).

Over het schuilen las ik net iets van iemand die in een trappenhuis zat, die had wel damage van een emission mar overleefde het wel.
De NPC's in de buurt gingen wel dood.

Ik denk dat we moeten accepteren dat de game qua AI en wereld meer een soort Far Cry 5 (etc)/Dead Island 2 achtige game is.

Dit is ook iets waar de devs over het algemeen niet op reageren op de Steam reviews, terwijl ze dat wel doen over bugs en performance...

Verder ben ik de game ook even op mijn X570, 3700X, 32gb 3200 en RX480 8gb aan het installeren.
Eens proberen.
Dat spawnen / despawnen is wel jammer, vond het in Oblivion Lost en CoP altijd wel wat hebben als je ergens veilig onderdak zocht en je dan een paar andere Stalkers tegenkwam die ook voor emissie aan het schuilen waren.

Is er geen notificatie over wanneer je veilig zit voor een emissie, zoals in CoP? In Oblivion Lost kon je wel healen door een emissie heen, in CoP was het volgens mij gewoon een insta-kill na een bepaalde tijd (tenzij je van die speciale medicijnen had). Weet eigenlijk niet meer hoe het in Clear Sky zat.

• HugoBoss1985
henkie196 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:52:
[...]

Dat spawnen / despawnen is wel jammer, vond het in Oblivion Lost en CoP altijd wel wat hebben als je ergens veilig onderdak zocht en je dan een paar andere Stalkers tegenkwam die ook voor emissie aan het schuilen waren.

Is er geen notificatie over wanneer je veilig zit voor een emissie, zoals in CoP? In Oblivion Lost kon je wel healen door een emissie heen, in CoP was het volgens mij gewoon een insta-kill na een bepaalde tijd (tenzij je van die speciale medicijnen had). Weet eigenlijk niet meer hoe het in Clear Sky zat.
Ik ben nog niet zo ver in de game, de eerste emission moet nog komen.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:33

A13X

Dude

HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:41:
Over A-life 2.0 is er nogal wat controversie.

De Devs hebben deze term helemaal van de Steam shop pagina afgehaald.
Dat is op zijn zachts gezegd niet zo netjes.

Er is geen sprake van A-life, alles spawned en despawned a la Farcry games.

Ik heb nog te weinig gespeeld om hier een mening over te vormen maar het doet wel afbreuk aan de verwachting (belofte van de devs) en aan de lore/gameplay (van de vorige games).
Op GOG staat A-life nog wel vermeld, schijnbaar hebben de devs op Reddit ergens gereageerd dat het er zeker nog in zit en dat het van steam af zou zijn door nieuwe marketing verhaaltjes.

Dit is snel....

Nexus mods staat nu al aardig wat mods in inclusief console unlock en cheats

[ Voor 16% gewijzigd door A13X op 21-11-2024 13:40 ]

Awesome

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 21:57

Clush

Do as I say...

Toonen1988 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:59:

Waar ik me aan begin te irriteren zijn bepaalde game mechanics. Zo was ik dus in een ondergrondse bunker, waar grote ratten zaten. Deze bleven maar spawnen, spawnen en spawnen, er kwam geen einde aan. Even later had ik tientallen ratter gedood en ze bleven maar komen. Even later ben ik maar een savegame terug gegaan en gewoon langs die ratten gerend.
Bweh, ik hoop stiekem dat dat toch een bug is. Dit is in games als call of duty al ultra-kut, en ik vind het totaal niet passen bij een game als stalker. Als dit echt veel voorkomt zou het voor mij een reden zijn de game verder te laten liggen.

... not as I do.

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-09 14:38
Ik vind de game goed qua sfeer en geluid tot nu toe maar grafisch en de animaties van monsters en mensen vind ik wel van mindere kwaliteit. Grafisch doet het mij wat aan Far Cry 4 denken.

• HugoBoss1985
A13X schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:07:
[...]

Op GOG staat A-life nog wel vermeld, schijnbaar hebben de devs op Reddit ergens gereageerd dat het er zeker nog in zit en dat het van steam af zou zijn door nieuwe marketing verhaaltjes.

Dit is snel....

Nexus mods staat nu al aardig wat mods in inclusief console unlock en cheats
Kun je die reddit link eens posten?

A-life of niet... ik overweeg nu sterk om een refund aan te vragen.
Ook een beetje een principe kwestie, er is iets beloofd en er is iets anders geleverd en sneaky wordt het nu van de Steam pagina gehaald (het verhaaltje erbij boeit mij niet).
Vanuit mijn ervaring klopt het wat er qua negativiteit aangekaart wordt over de AI en het spawnen en despawnen en en de interaction range (zoals @Toonen1988 aangaf).

Ik ben al heel lang geleden ruim uitgekeken op Ubisoft achtige games en Dying Light 2/Dead Island 2.
Allemaal met dat soort AI praktijken.
Ook een goed punt wat aangekaart is, dat is dat de AI gewoon hersendood is en je overal weet te vinden ook als je line of sight breekt.
En het direct achter je spawnen dat is gewoon een game-breaker.

Apart dat een 2024 game het wat dit betreft niet haalt bij het origineel uit 2007.

Verder nog in het algemeen/prestaties.

Het draait tot zo ver verdomd stabiel op de 3700x x570 32gb en rx480 8gb.
De FPS is heel laag uiteraard op 1440p met alles laag, maar geen drops of stutters tot zo ver.
Ik heb nu ook heel duidelijk ervaren wat men hier ervaart met de muis, framegeneration (dat werkt blijkbaar dus met de RX480?) en input lag.
Sodeknetter dat is gewoon niet speelbaar op deze manier met een muis.

Het voelt alsof het met TSR minder is dan met FSR.
Met TSR moet je wel handmatig de resolution scale aanpassen.

Zit direct ingame al op 19.5gb ram.
Niet zo gek met een 8gb grafische kaart maar dit is wel met alles op low, ultra performance FSR

Edit: Framegeneration werkt in deze game met de RX480 8gb.
Van 34 fps naar 53 fps op hetzelfde punt.

Ik heb de game nog even herstart op de bovestaande pc en nu is het wel erg schokkerig.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 14:24 ]

• A13X

A13X

Dude

HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:00:
[...]

Kun je die reddit link eens posten?

A-life of niet... ik overweeg nu sterk om een refund aan te vragen.
Ook een beetje een principe kwestie, er is iets beloofd en er is iets anders geleverd en sneaky wordt het nu van de Steam pagina gehaald (het verhaaltje erbij boeit mij niet).
Vanuit mijn ervaring klopt het wat er qua negativiteit aangekaart wordt over de AI en het spawnen en despawnen en en de interaction range (zoals @Toonen1988 aangaf).

Ik ben al heel lang geleden ruim uitgekeken op Ubisoft achtige games en Dying Light 2/Dead Island 2.
Allemaal met dat soort AI praktijken.
Ook een goed punt wat aangekaart is, dat is dat de AI gewoon hersendood is en je overal weet te vinden ook als je line of sight breekt.
En het direct achter je spawnen dat is gewoon een game-breaker.

Apart dat een 2024 game het wat dit betreft niet haalt bij het origineel uit 2007.

Verder nog in het algemeen/prestaties.

Het draait tot zo ver verdomd stabiel op de 3700x x570 32gb en rx480 8gb.
De FPS is heel laag uiteraard op 1440p met alles laag, maar geen drops of stutters tot zo ver.
Ik heb nu ook heel duidelijk ervaren wat men hier ervaart met de muis, framegeneration (dat werkt blijkbaar dus met de RX480?) en input lag.
Sodeknetter dat is gewoon niet speelbaar op deze manier met een muis.

Het voelt alsof het met TSR minder is dan met FSR.
Met TSR moet je wel handmatig de resolution scale aanpassen.

Zit direct ingame al op 19.5gb ram.
Niet zo gek met een 8gb grafische kaart maar dit is wel met alles op low, ultra performance FSR

Edit: Framegeneration werkt in deze game met de RX480 8gb.
Van 34 fps naar 53 fps op hetzelfde punt.
https://www.reddit.com/r/stalker/s/JV2Gyv5SXa

Kan niet die post vinden, had het een keer in een youtube filmpje gezien. Echter in bovenstaande post staat wel dat ze het rare gedrag van spawnen enzo aan het onderzoeken zijn.

Bevestigd dat het er in zit en dat het nu niet fatsoenlijk werkt.

Awesome

• James Pond
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-08 10:49
Farabi schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:43:
[...]

Dus? Voor de rest is 80% hetzelfde.
Nhl 2k is idd voor de rest ook hetzelfde als fifa

• HugoBoss1985
A13X schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:27:
[...]

https://www.reddit.com/r/stalker/s/JV2Gyv5SXa

Kan niet die post vinden, had het een keer in een youtube filmpje gezien. Echter in bovenstaande post staat wel dat ze het rare gedrag van spawnen enzo aan het onderzoeken zijn.

Bevestigd dat het er in zit en dat het nu niet fatsoenlijk werkt.
Ik kwam net op Steam tegen dat het met de day one patch te maken had.

Maar ik begrijp dan toch niet dat ze het van de Steam Store page hebben gehaald en dat geeft mij niet zo'n goed gevoel.
Het gevoel dat het nu zo blijft w.b.t. "A-life 2.0". (dat de AI blijft zoals het is en dat we vals voorgelicht zijn).

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK, eerste emissie meegemaakt, maar zo ongeveer de helft van Zalissya (het begindorpje) heeft het niet overleefd...

Hoort dat? Ik heb ze natuurlijk mooi allemaal geloot, maar voelt toch alsof het niet helemaal is zoals het hoort (AI buggy waardoor ze niet (snel genoeg) shelter zoeken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Game 3de maal opgestart met de Rx480, 3700x en 32gb.

Nu zijn de stotters weg.

Het komt doordat ik de game opstartte met de Adrenaline overlay of doordat ik Anti-Lag had aangezet.
Even verder testen.
Edit: Anti-Lag levert op dit systeem erg veel framedrops/stutters op.
Wellicht is dat voor andere systemen/grafische kaarten ook relevant.

Ik denk dat je op 1080p met alles op low met een RX480 8gb dit spel nog aardig leuk kan spelen.
Op 1440p zou ik het ook nog speelbaar noemen.
Framegeneration is ook wel nodig en dan mag je de input lag voor lief nemen.
Anders anti lag aanzetten en de framedrops voor lief nemen.
Dus het liefst spelen met een controller.
Al met al vrij bijzonder voor een RX480.

Ik speel met mijn 7500f b650 32gb 6800XT ook met Anti-Lag en nog geen framedrop gehad.

@A13X

https://www.reddit.com/r/...r_mentioned_on_the_games/

https://steamcommunity.co...26980689722551912/?ctp=26

https://www.gamepressure....ated-than-you-thin/ze7599

[ Voor 66% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:33
kan echt wel wat bugs hebben maar nu gaat het echt vervelend worden.Heb bergrepen dat de studio er hard aan werkt: https://playsense.nl/6050...lakken-goed-op-te-volgen/

Leg deze game ff aan de kant.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Compizfox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:19:
Is er al een bug tracker waar je dit soort bugs kan melden?
Inmiddels gevonden trouwens:

https://support.stalker2.com/hc/en-us/requests/new

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Ik heb er nu een kleine 5 uur in zitten. Zelf had ik niet een enorme hype of verwachtingen bij deze game aangezien ik de vorige delen ook niet gespeeld heb. Een aantal zaken die me opvallen:

-Sfeertje is tof. Weerseffecten doen een hoop en net zoals in veel andere open world games wordt je toch iedere keer getriggerd om ook nog even die fabriek of watertoren in de verte even te verkennen.
-Ben nog (gelukkig) tegen zeer weinig bugs gelopen. Wel wat rare dingen zoals AI die wat rare routes loopt, maar verder niets eigenlijk.
-De graphics zijn niet bijzonder. Speel op performance op Series X en de graphics zijn dienstbaar aan het spel. Gok dat de game op de pc grafisch beter tot zijn recht komt.
-Ik heb de voices op Oekraïne taal gezet. Vind het wel wat hebben. Engelse voices waren ook niet al te best.
-Repareren van wapens is best duur :P
-Gunplay is niet verkeerd, maar haalt het logischerwijs niet bij een Halo of CoD wat ik nog wekelijks speel.

En als laatste maar wel het meest irritante… het maximale gewicht aan loot! Ik loop helaas continue tegen de gewichtsgrens aan wat ik in elke RPG trouwens heb die zo’n mechanic heeft. Maar hier heb ik dat al vrij snel terwijl ik niet zoveel geks heb in mijn inventory. Hopelijk krijg je nog een upgrade ofzo :+ Maar verwacht dat dat ijdele hoop is gelet op het type spel dat het is.

En dan nog even mijn achievementkant… iemand enig idee of er veel missable achievements in het spel zitten?

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

uchiha tijntje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:50:
Ik heb er nu een kleine 5 uur in zitten. Zelf had ik niet een enorme hype of verwachtingen bij deze game aangezien ik de vorige delen ook niet gespeeld heb. Een aantal zaken die me opvallen:

-Sfeertje is tof. Weerseffecten doen een hoop en net zoals in veel andere open world games wordt je toch iedere keer getriggerd om ook nog even die fabriek of watertoren in de verte even te verkennen.
-Ben nog (gelukkig) tegen zeer weinig bugs gelopen. Wel wat rare dingen zoals AI die wat rare routes loopt, maar verder niets eigenlijk.
-De graphics zijn niet bijzonder. Speel op performance op Series X en de graphics zijn dienstbaar aan het spel. Gok dat de game op de pc grafisch beter tot zijn recht komt.
-Ik heb de voices op Oekraïne taal gezet. Vind het wel wat hebben. Engelse voices waren ook niet al te best.
-Repareren van wapens is best duur :P
-Gunplay is niet verkeerd, maar haalt het logischerwijs niet bij een Halo of CoD wat ik nog wekelijks speel.

En als laatste maar wel het meest irritante… het maximale gewicht aan loot! Ik loop helaas continue tegen de gewichtsgrens aan wat ik in elke RPG trouwens heb die zo’n mechanic heeft. Maar hier heb ik dat al vrij snel terwijl ik niet zoveel geks heb in mijn inventory. Hopelijk krijg je nog een upgrade ofzo :+ Maar verwacht dat dat ijdele hoop is gelet op het type spel dat het is.

En dan nog even mijn achievementkant… iemand enig idee of er veel missable achievements in het spel zitten?
Inventory management is echt een STALKER ding, in de originele en al helemaal in de mods. Kritisch zijn in wat je wel of niet meeneemt.

Overigens kun je veel wapens laten liggen, als hij te slecht is kun je hem niet verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door A13X op 21-11-2024 15:57 ]

Awesome

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

A13X schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:56:
[...]

Inventory management is echt een STALKER ding, in de originele en al helemaal in de mods. Kritisch zijn in wat je wel of niet meeneemt.

Overigens kun je veel wapens laten liggen, als hij te slecht is kun je hem niet verkopen.
Wapens neem ik al niet meer mee. Heb vooral veel ammo en wijn :P

Is er trouwens ergens een stash waar je spullen in kunt opbergen?

Las net wel dat de deluxe edition of iets dergelijks een backpack heeft met 20 meer weight?….

[ Voor 16% gewijzigd door uchiha tijntje op 21-11-2024 16:42 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:54
Ok, inmiddels aangekomen bij de eerste artifact, maar het spel is echt TE donker op default settings.

Wordt aangevallen door een cloaking beest en die is gewoon niet te volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:32
Voor de mensen die het te donker vinden, waaronder ikzelf:

http://youtube.com/post/U...a65GZ?si=XOeh2SIHZLFPspeI

Je kunt zowiezo HDR brightness makkelijk naar 60 zetten(default is 20) en algemene brightness naar 55(default 45). Dan komt ie ongeveer op 1500 nits. Komt goed uit want dat doet m'n G4 ook. Speelt een stuk fijner zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
uchiha tijntje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:04:
[...]

Wapens neem ik al niet meer mee. Heb vooral veel ammo en wijn :P

Is er trouwens ergens een stash waar je spullen in kunt opbergen?
Ik dump mijn shit in het pand van Hamster. Naast het bed.

• HugoBoss1985
Wat doen jullie met de pda's die je vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:41:
[...]

Ik dump mijn shit in het pand van Hamster. Naast het bed.
Ik in de kist die tussen de bedden staan bij hamster.

Pda's verkoop ik, volgens mij word de info erop verwerkt in je eigen pda zodra je ze oppakt.

@uchiha tijntje ik meen dat ik 80kg max gewicht heb? Ultimate edition.

[ Voor 10% gewijzigd door A13X op 21-11-2024 16:48 ]

Awesome

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

A13X schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:47:
[...]

Ik in de kist die tussen de bedden staan bij hamster.

Pda's verkoop ik, volgens mij word de info erop verwerkt in je eigen pda zodra je ze oppakt.

@uchiha tijntje ik meen dat ik 80kg max gewicht heb? Ultimate edition.
Ah dan hebben we het zelfde gewicht!

PDA’s moet ik ook maar verkopen. Heb er nu 5 ofzo en als je dan toch zuinig moet zijn op je gewicht.. Ik ga op zoek naar de kist en het bed bij Hamster :P

• HugoBoss1985
Net een paar honden tegen gekomen.
Als je ergens op gaat zitten breken ze line of sight maar ze blijven wel in de buurt.
Ik heb op medium niet altijd bleeding van elke hit.

Ook ff in een hoge toren geklommen.
Vieuw range valt tegen en geen AI/NPC's te zien behalve in de main base, direct eronder.
Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
DutchOwnage schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:19:

Je kunt zowiezo HDR brightness makkelijk naar 60 zetten(default is 20) en algemene brightness naar 55(default 45). Dan komt ie ongeveer op 1500 nits. Komt goed uit want dat doet m'n G4 ook. Speelt een stuk fijner zo.
Ga het vanavond proberen. Niet te doen nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 21:34
Wow, A-Life is juist wat de eerste 3 games zo tof maakten, maar ik lees nu dat er helemaal geen A-Life in STALKER 2 zit?? Op Reddit hebben ze het over willekeurige spawns. "Everything seems to have a fixed spawn rate and despawn after you move away from them."

Als dat waar is dan is dit een enorme domper (naast the last-gen graphics).

• HugoBoss1985
DutchOwnage schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:19:

Met die settings ziet de game er alleen helaas niet uit zodra je in een grot komt.
Wat dan donker/zwart hoort te zijn heeft dan een soort grijze waas.

Trouwens net voor de tweede keer zo'n bloodsucker tegengekomen.
Dat zijn wel echt taaie en vervelende motherfuckers.

• Toonen1988
  • Nu online
Vanmorgen ging ik telkens dood door de Emission. Dat is nu eindelijk weer weg nadat ik het spel een pauze heb gegeven en opnieuw heb opgestart. Schijnbaar toch een kleine bugje ofso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
P-Rock schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:28:
Wow, A-Life is juist wat de eerste 3 games zo tof maakten, maar ik lees nu dat er helemaal geen A-Life in STALKER 2 zit?? Op Reddit hebben ze het over willekeurige spawns. "Everything seems to have a fixed spawn rate and despawn after you move away from them."

Als dat waar is dan is dit een enorme domper (naast the last-gen graphics).
Ik heb een refund aangevraagd.
Dit gaan ze never nooit meer fixen (ik ga daar niet op gokken).
Ik snap niet dat ze dit een vervolg op de Stalker games (durven) noemen.
En een ode aan die games en de fanbase.

Het hele AI gebeuren is waardeloos niet alleen de spawning mechanics, dit is gewoon een Far Cry / Metro / Dying Light 2 clone met een likje Stalker verf eroverheen en nog slechtere AI mechanics dan die games.

Je kan beter Stalker Anomaly gaan spelen.
Als je iets vergelijkbaars als dit wilt gewoon de Metro games.

Heel erg jammer, teleurstellende game.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 18:44 ]

• Dannyyy
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:39:
[...]

Post je specs ook even na hoeveel ingame tijd je dit gemeten hebt _/-\o_

Nvidia kaart? Hoe hoog staat je shader cache ingesteld in de drivers? Unlimited?

Vram dedicated is bij mij in Starship Troopers: Extermination op het max nog wat hoger, en dat speel ik meestal 30 minuten - 60 minuten.
Daar heb ik al meer dan 15gb aangetikt.

Vergeleken met gisteren 1 uur en 20 minuten Stalker 2 iets meer dan 14gb dedicated.

Ik heb "maar" 16gb op mijn kaart (echt zo blij met 16gb, thanks AMD)

Ram usage had ik ook nog niet eerder zo hoog gezien, maximum was Gray Zone Warfare met zo'n 17-18gb.
Hier gisterenavond ook over de 20gb 8)7

Beide games ook UE5.
6 uur gegamed RAM en VRAM op 23 GB. Maar ook andere games speel ik 6 uur of langer achter elkaar en nog nooit zulke cijfers gezien. The last of us was ook iets van 16 GB VRAM. In mijn Nvidia configuratiescherm staat de "grootte shadercache" op "standaardinstelling stuurprogramma".

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dannyyy schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:29:
[...]

6 uur gegamed RAM en VRAM op 23 GB. Maar ook andere games speel ik 6 uur of langer achter elkaar en nog nooit zulke cijfers gezien. The last of us was ook iets van 16 GB VRAM. In mijn Nvidia configuratiescherm staat de "grootte shadercache" op "standaardinstelling stuurprogramma".
23 GB VRAM? Wat voor videokaart heb jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 11:59
Na dik 7 uur onderweg en nu zover dat ik de eerste zone mag verlaten kan ik het volgende delen:
1. Ongeloofelijk veel bugs en glitches (Graphics, Speel mechanics, etc.)
2. Dikke FPS drops van 100 naar 7 op mn 4090 met alles op ultra (of epic heet t geloof ik in de game), het lijkt alsof de vram, of ram buffer plots vol zit en niet kan legen...
3. Helaas is de wereld niet compleet zo lijkt het. Vele deuren zijn soort muren en kunnen niet open. Autos, Tanks kan je niet looten..
4. Schieten door materiaal werkt absoluut niet goed
5. Tegenstanders zijn bulletsponges en hebben meerdere headshots nodig
6. Er werd niet goed uitgelegd dat de key L je licht geeft (drama om door de intro tunnels te komen toen ik dat niet wist), maar je kan je lichtbron later ook niet upgraden... blijft een soort zippo geluid als ie aan gaat. Terwijl het volgens mij een lamp is die op je hoofd zit, zelfs als je geen helm hebt. Heel vreemd allemaal.
7. Trading prijzen en economy kloppen niet. Je kan ook niets met wapens die een rood schildje (broken ofzo hebben) terwijl die wel gewoon schieten. Moet je eerst repairen en dan verkopen`? maar dat is economisch niet profitable...
8. Een van de monsters in het eerste gebied is dusdanig sterk dat de hele town populatie (had m meegelokt) op hem aan t schieten was en pas na 1 min ging ie neer ? Dat is waanzin imo.

Kortom de game lijkt helaas niet af... eerder early access.
Vind het wel jammer, want had meer verwacht na zoveel jaar. Geef t spel nu een 6.
Hopelijk komen snel patches die zaken oplossen ,maar ik vrees half jaartje wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Luxurydiver op 21-11-2024 19:19 ]

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Luxurydiver schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:17:
7. Trading prijzen en economy kloppen niet. Je kan ook niets met wapens die een rood schildje (broken ofzo hebben) terwijl die wel gewoon schieten. Moet je eerst repairen en dan verkopen`? maar dat is economisch niet profitable...
Dat is zover ik weet altijd al zo geweest (ook in SoC, CoP, en CS): de meest kapotte wapens willen de traders niet hebben, en repareren kost inderdaad meer dan het oplevert. Gewoon unloaden en niet meenemen dus bij het looten.

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:56:
[...]

Gek, heb je iets van shader cache en/of drivers (videokaart) verwijderd?

Trouwens nog iets wat ik wil aankaarten, wellicht is het een tip voor veel mensen.
Ik heb ooit ergens zoiets gelezen bij een andere game.
Tijdens het shaders compilen (gedurende dat je dat scherm ziet) is het wellicht verstandig om niet aan je muis/toetsenbord komen en ook vooral niet te task switchen (alt+tab).
Naar mijn weten heb ik niets vreemds gedaan. Na de derde keer duurt het overigens nog maar 2-3 minuten. Dank voor het meedenken!

• bojaaper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:41
Ik loop in Zallisya en ik blijf maar radiaton damage oplopen op 1 of andere manier. Er is niks te zien, en heb alle mogelijke middelen al genomen om het weg te krijgen, maar het blijft steeds terug komen en oplopen. Wat is dit joh?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

bojaaper schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:35:
Ik loop in Zallisya en ik blijf maar radiaton damage oplopen op 1 of andere manier. Er is niks te zien, en heb alle mogelijke middelen al genomen om het weg te krijgen, maar het blijft steeds terug komen en oplopen. Wat is dit joh?
Artifact in je onderbroek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Of is dat zo'n ingame Salami :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt ook brood aandoen als armor :+

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/sjlr8n16a52e1.png

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 21-11-2024 20:49 ]

• bojaaper
Fuck. Dat was het. Bedank! Beter kijken volgende keer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
Wat een spel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy1g2YhHUygPv7dpjOphJjWaAGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3VCi2XvGArNdChjytanOhERf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDKUJNxDlLGXiTimJpWAaSjIPU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ssg4PpHUluPe1amepaO2Fjc8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urDquSAjD8LU5mhnG_ViC8j2Tew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tecwLfGbyYsM11NtzA4ZPvN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5AbqNdLZCMWEeOLFOrjwv23Ytk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9FuZZi7EvaMUHcg7Pb0tDp4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL1yKQTn0UEDupKGzRzW_co0-_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVuPo1nrGFVdgQFZU1jKbFuT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannyyy
Compizfox schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:08:
[...]

23 GB VRAM? Wat voor videokaart heb jij?
RTX4090.
Met stalker 2 wordt er 23 GB VRAM gebruikt na ongeveer 6 uur gamen.

Net even gegoogled, waarschijnlijk memory leak, vandaar dus zulk extreem VRAM gebruik.
Hebben meer mensen zulk extreem VRAM gebruik hierzo?

[ Voor 22% gewijzigd door Dannyyy op 21-11-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Ik snap geen zak van het spel. Ik heb de eerste poging gedaan om de scanner op te laden. Daarna kom je bij een soort halfgezonken schip en daar word ik door iets vermoord, maar je ziet niks.

Ik dacht misschien weer zo’n cloacking ding, maar ik zie werkelijk waar niks bewegen of wat dan ook.

Ben al 8x dood gegaan op dat stuk. Haalt de lol er wel vanaf zo.

• bojaaper
PdeBie schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:20:
Ik snap geen zak van het spel. Ik heb de eerste poging gedaan om de scanner op te laden. Daarna kom je bij een soort halfgezonken schip en daar word ik door iets vermoord, maar je ziet niks.

Ik dacht misschien weer zo’n cloacking ding, maar ik zie werkelijk waar niks bewegen of wat dan ook.

Ik mis ook wel het een en ander aan uitleg. Sowieso de hele intro is al vreemd. Je badkamer staat in de fik, vervolgens zit je achterin een legertruck, en daarna heb je ineens een deal gesloten. Zonder achtergrond informatie is het toch bijna niet te volgen, of mis ik iets?

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Het is een of andere poltergeist. Heb hem ook niet verslagen. Ben uiteindelijk gewoon weggelopen. Wellicht kun je hem later verslaan. Net zoals bij Elden Ring. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En daar is de performance analyse van TechPowerUp:

STALKER 2 Performance Benchmark Review - 35 GPUs Tested

Inclusief benchmarks zonder upscaling :)

March of the Eagles

• G_Dragon

Daar moet je doorlopen, die poltergeist is namelijk niet te verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
|:(

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik denk dat ik mijn eerste bug tegengekomen ben. Ik ben bijna klaar met de side quest
spoiler:
A Sign of Hope
, maar
spoiler:
de deur naar het lab waar Prof. Lodochka zich bevindt gaat niet meer open. De zombie leeft nog, maar dat wil ik ook zo.
Jammer :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@G_Dragon ik had liever gehad dat de beelden wat minder mooi waren en dat de gameplay/ai/mechanics (flink) wat beter waren.
En meer als de vorige games.

Een glimmende drol stinkt nog steeds, dat verzin ik hier ter plekke. (Al draagt een aap een gouden ring...)

@XWB Er staat ook duidelijk bij dat ze getest hebben met de Steam release versie.

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 22:14 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
HugoBoss1985 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:09:

@XWB Er staat ook duidelijk bij dat ze getest hebben met de Steam release versie.
Ja, dus inclusief de day one patch.

March of the Eagles

• Claaslexion
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:23
G_Dragon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:52:
[...]

Dat kan zeker wel. Tip; kijk boven in de boot en draai maar eens aan de knoppen van de radio.

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Claaslexion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:47:
[...]

Dat kan zeker wel. Tip; kijk boven in de boot en draai maar eens aan de knoppen van de radio.
Heb dat een keer gedaan maar toch werd er een emmer op me afgevuurd :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:54
Ik heb inmiddels wat uurtjes erop zitten maar ik weet niet of ik dit vol ga houden. Ik zit in de grot van Squints missie, met een scoped AKM-74S en een Viper + 10 granaten. Elke keer als die cloaked creep komt hetzelfde. Hij zet mij vast in de tunnel, leeg een mag op hem en daarna tijdens het eeuwig trage reloaden slaat hij toe. Dan kun je nog een medkit proberen maar dat duurt te lang. Echt rete irritant en als dit de verwachting is heb ik het snel gezien. Zo is het kansloos. De missie ervoor ook met 10 honden bij een warehouse. Je kunt knallen als een malle maar ze gaan amper neer. Net of je mist.. maar deze balans is niet best..

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

G_Dragon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:52:
[...]

Als ik hem goed interpreteer is dat die Bloodsucker in het begin. Die is wel te verslaan, maar ze zijn wel tanky (en doen veel damage). Vond het ook al bijzonder dat ze je zo vroeg in het spel al een Bloodsucker laten tegenkomen.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Compizfox schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:16:
[...]

Als ik hem goed interpreteer is dat die Bloodsucker in het begin. Die is wel te verslaan, maar ze zijn wel tanky (en doen veel damage). Vond het ook al bijzonder dat ze je zo vroeg in het spel al een Bloodsucker laten tegenkomen.
Die bloodsucker is nog wel te doen, maar even verder kom je bij dat 'schip' een poltergeist tegen en die is wel echt heel erg pittig op dat moment.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Patriot schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:20:
[...]

Die bloodsucker is nog wel te doen, maar even verder kom je bij dat 'schip' een poltergeist tegen en die is wel echt heel erg pittig op dat moment.
Oh ja, dat is ook zo. Dan had ik toch het verkeerde stuk in gedachten.

• A13X

A13X

Dude

JimmyNL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:11:
Ik heb inmiddels wat uurtjes erop zitten maar ik weet niet of ik dit vol ga houden. Ik zit in de grot van Squints missie, met een scoped AKM-74S en een Viper + 10 granaten. Elke keer als die cloaked creep komt hetzelfde. Hij zet mij vast in de tunnel, leeg een mag op hem en daarna tijdens het eeuwig trage reloaden slaat hij toe. Dan kun je nog een medkit proberen maar dat duurt te lang. Echt rete irritant en als dit de verwachting is heb ik het snel gezien. Zo is het kansloos. De missie ervoor ook met 10 honden bij een warehouse. Je kunt knallen als een malle maar ze gaan amper neer. Net of je mist.. maar deze balans is niet best..
Toevallig net met deze missie bezig, nu onderweg naar de farmstead. Maar die honden gingen bij mij (op de pc) netjes dood met 1 of 2 rake 3 shots van de viper-5 op stalker difficulty.

Bandits waren ook goed te doen. Scherp en snel zijn, maar wel vlot neer. Zal morgen zien hoe die bloodsucker is, al ging die in de proloog ook vrij vlot neer.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 21-11-2024 23:29 ]

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik kan me de frustratie van @JimmyNL ook wel voorstellen. De meeste mutant enemies zijn erg tanky, erg snel, of heel erg snel én heel erg tanky 8)7. Je wapens zijn daarentegen erg traag qua reloaden dus in de attack patterns van de enemies kun je vaak hooguit wisselen van wapen.

• HugoBoss1985
JimmyNL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:11:
Je hebt ervaren waarom deze game uitspelen minimaal 35 uur duurt.

Granaten spammen of de cave in rennen, dan kom je ergens waar je op kan springen en de creep niet bij je kan. Net voorbij het water. Dan kun je hem blijven beschieten. Dat duurt even want hij blijft heen-en-weer rennen.

Veel plezier (sarcasme)!

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-11-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:54
Ik ga het morgen nog een keer proberen. Ik vind het ook gek dat je niet een granaat kunt gooien als je ook je mg paraat wil hebben. Moet je ongandig wisselen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JimmyNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:02:
Ik ga het morgen nog een keer proberen. Ik vind het ook gek dat je niet een granaat kunt gooien als je ook je mg paraat wil hebben. Moet je ongandig wisselen..
Helaas het is geen call of duty. Stuk moeilijker qua spel.

Probeer in het echt eens een geweer af te vuren en ondertussen iets te werpen ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Boudewijn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:06:
[...]

Helaas het is geen call of duty. Stuk moeilijker qua spel.

Probeer in het echt eens een geweer af te vuren en ondertussen iets te werpen ;)
Dat zal ik onthouden als ik mijn 7e injectie in mijn arm zet nadat ik al 12 kogels in mijn oogkas heb ontvangen.

Onhandigheid is onderdeel van de moeilijkheidsgraad en charme van dit soort games, maar doen alsof het is vanwege een streven naar realisme is is zo absurd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Patriot schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:19:
[...]

Dat zal ik onthouden als ik mijn 7e injectie in mijn arm zet nadat ik al 12 kogels in mijn oogkas heb ontvangen.

Onhandigheid is onderdeel van de moeilijkheidsgraad en charme van dit soort games, maar doen alsof het is vanwege een streven naar realisme is is zo absurd :')
Shotgun en schieten wanneer die onzichtbaar op je af komt rennen is de beste tactiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27
Vage game, graphics zijn echt matig vergeleken met de trailers. Het lijkt net op de Metro games, maar dan zonder raytracing effect. Echt jammer, want het leek echt een zieke game op de trailers:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@JimmyNL Misschien kun je hem ook wel liquideren mbv de gele anomaly in de grot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

uchiha tijntje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:58:
[...]

Shotgun en schieten wanneer die onzichtbaar op je af komt rennen is de beste tactiek :)
Dat was niet helemaal het punt :+ Het was natuurlijk een beetje gechargeerd, maar ging me erom dat onhandige UX soms gewoon onhandige UX is en dat daar niet altijd een rechtvaardiging gezocht hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
Loopt hier erg traag soms.
Het lijkt of vooral in huizen er een enorme framedrop volgt, of zodra je met iemand gaat praten.
Heb even de windows taakbeheer met prestaties ernaast gehouden, maar mijn CPU en GPU doen bijna niks tijdens die drops.
Draai overgens met een Ryzen 5 3600 en een 1660 super.
Zit dus serieus iets scheef in dit spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:21
jemoetwathe schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:09:
Loopt hier erg traag soms.
Het lijkt of vooral in huizen er een enorme framedrop volgt, of zodra je met iemand gaat praten.
Heb even de windows taakbeheer met prestaties ernaast gehouden, maar mijn CPU en GPU doen bijna niks tijdens die drops.
Draai overgens met een Ryzen 5 3600 en een 1660 super.
Zit dus serieus iets scheef in dit spel.
Hier ook last van. In een dorp zakt GPU usage naar 50%, FPS zakt naar 40.. Buiten de dorpen om gaat GPU usage weer omhoog en 60+FPS. Maar niet steady 95-99% wat je verwacht.
CPU is wel stabiel rond de 50%.

5800x - 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
Ik leg de game ook aan de kant iig tot er iets van een deadzone is toegepast voor controller.

Het is wel speelbaar voor mij en af en toe een headshot lukt ook nog wel maar het niet eens kunnen rennen in een rechte lijn en ronddraaien zodra ik bij wijze van spreken tegen mijn rechter stick blaas vind ik toch jammer.

Het is iig bekend bij de devs dus ik wacht ff een Patch af.

Vind het ook jammer dat vijanden soms gewoon random achter je spawnen, of dat er ineens een hele groep vijanden worden gespawned die met elkaar gaan knokken, makkelijke loot maar breekt de sfeer voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
Ik kan er juist wel van genieten dat het spel je flink weet uit te dagen en het niet van het luie dakje gaat.. ben inmiddels ook al 8 keer doodgegaan en ben nog maar net voorbij de proloog :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
G_Dragon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:15:
Ik kan er juist wel van genieten dat het spel je flink weet uit te dagen en het niet van het luie dakje gaat.. ben inmiddels ook al 8 keer doodgegaan en ben nog maar net voorbij de proloog :D
Uitdaging is 1 ding (ben van mening dat in ieder geval de originele Stalker spellen het beste aanvoelen op Master difficulty), maar als je graag een beetje voorzichtig rond wilt sluipen, maar de game heeft nog nooit gehoord van object permanence, en er staan opeens een hele groep bandits of whatever achter je... Dat is niet de soort uitdaging die ik zoek in Stalker, of in het algemeen in sandbox games. Dat haalt je toch uit de immersie die zo sterk was in de eerdere Stalker spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
CPU usage zegt niets over cpu prestaties.

Je kan een hele oude cpu hebben met veel cores en veel threads, die zal dan weinig usage zien in een multithreaded game.

Als je vervolgens een hele nieuwe (snellere) cpu daartegenover zet met minder cores en minder threads dan zal het usage hoger zijn maar de prestaties ook.

Een Ryzen 3600 kan op zich geschikt zijn voor UE5 (ik vond Gray Zone Warfare daar best aardig op draaien) maar ik denk dat een 8gb grafische kaart niet veel meer dan de low preset aan kan op 1080p in Stalkerpunk Shadow of Metrodux 2024.

Het lijkt mij dat Gray Zone Warfare zwaarder is voor de cpu dan deze game.

Een gpu usage wat laag is dat duidt vaak wel op een cpu/systeem (ram, chipset, ssd) bottleneck.
Zet de settings die de videokaart belasten dan eens hoger.

Ik heb dus op een Ryzen 3700x met 32gb (dat zou ik overigens wel het minimum noemen voor deze game) en rx480 8gb getest met alles op low.
Dat draaide zonder framedrops totdat ik AMD Anti-Lag aanzette.
En dat ervaar je dan alsof het spel gewoon 1 seconde stil staat.

@henkie196 Dat zijn van die fundamentele zaken in deze game waarvan ik me afvraag of ze die ooit nog kunnen fixen.
Dit komt ook in veel Steam reviews naar voren, stealth kan je wel vergeten inderdaad en vijanden spawnen gewoon om je heen.
Ik begrijp niet dat de game nog zoveel positieve Steam reviews heeft/krijgt en dat dit in de professionele reviews niet meer naar voren is gekomen qua negatieve beoordeling.
En dan daarbovenop nog het hele ontbreken van een A-life.

In games als Dead Space Remake en Deep Rock Galactic werkt dat om de speler(s) heen spawnen wel gewoon prima maar hier dus absoluut niet (op deze manier).

[ Voor 54% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:23:
[...]

Uitdaging is 1 ding (ben van mening dat in ieder geval de originele Stalker spellen het beste aanvoelen op Master difficulty), maar als je graag een beetje voorzichtig rond wilt sluipen, maar de game heeft nog nooit gehoord van object permanence, en er staan opeens een hele groep bandits of whatever achter je... Dat is niet de soort uitdaging die ik zoek in Stalker, of in het algemeen in sandbox games. Dat haalt je toch uit de immersie die zo sterk was in de eerdere Stalker spellen.
Dit is precies wat ik bedoel (y)

Ik liep op een gegeven moment op een soort open plein, niks te zien in de omgeving, ga heel even een soort tunnel in, ineens boven een knalfeest van heb ik jou daar, dode honden, stuk of 5 stalkers hmm ok.

Maar ze zijn aan het werk wat betreft deze dingen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sipio schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:45:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel (y)

Ik liep op een gegeven moment op een soort open plein, niks te zien in de omgeving, ga heel even een soort tunnel in, ineens boven een knalfeest van heb ik jou daar, dode honden, stuk of 5 stalkers hmm ok.

Maar ze zijn aan het werk wat betreft deze dingen gelukkig.
Ik heb er weinig vertrouwen in wat ze nu aan het roepen zijn daarover... maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:49:
[...]

Ik heb er weinig vertrouwen in wat ze nu aan het roepen zijn daarover... maar we gaan het zien.
Idd, hopes up en afwachten maar.

Ik las trouwens ook dat iemand zei in de eerdere Stalker games kon je ergens hoog iets beklimmen en zag je beneden andere stalkers, vijanden etc rond lopen.

Hier zie je gewoon een dode wereld verder, dat is toch wel echt zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sipio schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:01:
[...]

Idd, hopes up en afwachten maar.

Ik las trouwens ook dat iemand zei in de eerdere Stalker games kon je ergens hoog iets beklimmen en zag je beneden andere stalkers, vijanden etc rond lopen.

Hier zie je gewoon een dode wereld verder, dat is toch wel echt zonde.
En er zijn vijanden/gebeurd een hoop waar je dat niet ziet.
Zelfs in delen van de map waar je op dat moment niet bent.
Ik baseer me dan op Stalker Anomaly wat zelfs geen hele open wereld is, er zijn laadtijden.
Dat is een mod die baseert is op een oudere engine en daar kan het wél allemaal.
Dat is een aangepaste engine van de originele engine.
Daar kun je ook veel later tijdens het spelen dezelfde dynamische characters tegenkomen, ze despawnen niet zomaar.
En inderdaad de view range is ook heel groot, zelfs voorbij je view range blijven de characters gewoon "bestaan" in de game.
In die mod kun je dus ook heel lekker snipen.
Zelfs questgivers kunnen dynamisch zijn.
En die mod heeft ook gewoon dynamische daytime en weersomstandigheden.

Ga het eens spelen, het is gratis.
Dan kun je eens ervaren wat een verschil het is en wat A-life nou is.
Dynamic music uit laten anders krijg je veel crashes.

In Stalkerpunk Shadow of Metrodux 2024 is het gewoon een nornale generic spawner systeem zoals Ubisoft games en daar hebben ze eerder het label "A-life 2.0" opgeplakt wat ze nu (om juridische redenen?) verwijderd hebben uit de Steam store omschrijving.
De enige characters die niet constant spawnen en despawnen vind je in en om de bases, op sommige plekken (questgivers) en met de missies.

Ik speel veel liever een Stalker Anomaly (dan dit), wat grafische geen UE5 is maar toch zeer mooi en het zet mijn 6800XT ook gewoon goed aan het werk.
Er is wel sprake van een cpu bottleneck/stuttering om dat de engine single threaded is.

Ik speel het trouwens ook lekker vanuit de bank, met de Steam Controller.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-11-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
@HugoBoss1985 Klinkt mooi idd, maar ben al jaren uit de PC wereld, ik geloof niet dat de eerdere Stalkers op de XSX een zelfde ervaring geven?

Mods op de PC was sowieso altijd een mooi iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sipio schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:37:
@HugoBoss1985 Klinkt mooi idd, maar ben al jaren uit de PC wereld, ik geloof niet dat de eerdere Stalkers op de XSX een zelfde ervaring geven?

Mods op de PC was sowieso altijd een mooi iets.
Ik heb geen ervaring met consoles en stalker games daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:39:
[...]

Ik heb geen ervaring met consoles en stalker games daarop.
Mods zijn in zekere zin wel mogelijk maar lang niet zo uitgebreid als op de PC, en bij de Stalker games volgens mij helemaal niet.

Skyrim en Fallout bijv wel weer in beperkte mate.

Hoe de eerdere Stalker games op xbox zijn weet ik ook niet, misschien eens ff kijken al denk ik dat die games voor mij echt te gedateerd zijn nu.

[ Voor 16% gewijzigd door Sipio op 22-11-2024 14:41 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste

Let op:
Discussies over bugs, performance en technische problemen kunnen in het [ZT] Performance (FPS) en Issues in games topic. Dit voorkomt dat dit topic verzandt in herhalende discussies over technische aspecten.