Heb je inmiddels de auto-entities daadwerkelijk geïnstalleerd middels HACS? Ik gok van niet namelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door new_guy op 28-08-2023 15:19 ]
De schakelaars zitten bij elkaar op een geprint schakelbord.
Dit werkt feilloos maar een enkele keer komt iemand per ongeluk tegen een schakelaar aan en staat iets de gehele tijd aan. Afgelopen week was dit de tuinpomp en met al de regen was de tuin hierna na uren draaien goed nat.Gelukkig pompen we het uit te sloot maar toch niet handig.
Natuurlijk ik ik dit via de smartphone zien en kan ik meldingen krijgen maar de telefoon is niet altijd bij je in de buurt tijdens het klussen in de schuur en zo zie je gelijk als iets aanstaat.
Dus om het wat duidelijker te maken lijkt het mij handig om kleine ledjes (eenvoudige LED diode 2 pinnen) bij de schakelaars te maken die gaan branden als iets aanstaat.
2 meter hier vandaan heb ik een Wemos D1 mini met LUX sensor draaien waar ik dan indien mogelijk de 5 ledjes aan de Wemos wil koppelen zodat ik niet een extra stroomverbruiker nodig heb voor alleen de 5 ledjes.
Alles wil ik laten draaien op ESPHome.
Maar kan niet echt voorbeelden vinden en al tijdje bezig om 1 ledje te laten branden maar kom er niet uit en hoop dat iemand een voorbeeld heeft of iets soortgelijks heeft gemaakt.
Zeker omdat het zoeken op LED of LED diode niet echt helpt en je constant hele andere zaken krijgt.
Mijn code voor nu ziet er als volgt uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| esphome:
name: luxsensor
friendly_name: luxsensor
esp8266:
board: d1_mini
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: "weggehaald"
ota:
password: "weggehaald"
wifi:
ssid: !secret wifi_ssid
password: !secret wifi_password
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "weggehaald"
password: "weggehaald"
captive_portal:
web_server:
port: 80
substitutions:
hostname: 'LUX Sensor'
switch:
- platform: restart
name: $hostname restart
sensor:
- platform: bh1750
name: "BH1750 Illuminance"
icon: "mdi:brightness-percent"
address: 0x23
update_interval: 60s
text_sensor:
- platform: version
name: $hostname ESPHome Version
- platform: wifi_info
ssid:
name: $hostname WiFi
ip_address:
name: $hostname IP Address
i2c:
sda: D2
scl: D1
frequency: 100kHz
scan: True
id: bus_a |
Lees je de documentatie uberhaupt?Paterman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:17:
of deze code:
[Afbeelding]
Zou niet weten wat je tussen de haakjes allemaal moet invullen.
Zoveel kennis heb ik nog niet!
Huh? Documentatie? Gewoon op Tweakers dumpen is toch veel sneller.
Dit kon niet, alleen ignore of configure. HomeWizard helemaal weggooien ga ik niet doen, want er staan nog 13 andere stekkers en een P1-meter inVerwijderd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:55:
[...]
Je kan hem weggooien en dan handmatig weer toevoegen. Dan kan je zelf het IP opgeven.
Heb nu toch maar gewoon Home Assistant even gereboot, en daarmee was het opgelost. Jammer dat je discovery niet ergens handmatig leeg kunt gooien en opnieuw kunt triggeren, je zou toch denken dat dat geen technisch probleem moet zijn
Leuke kaart, geen wonder middel!new_guy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:11:
[...]
Voor auto-entities card:
[...]
https://github.com/thomasloven/lovelace-auto-entities
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik zit net te spelen met drie LEDjes op een ESP32.MikeOO schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:45:
Ik gebruik in onze schuur 5 Xiaomi Rounded Switches om verschillende verlichting een tuinpomp en een waterval Aan/Uit te schakelen. De switches schakelen Zigbee Slimme stekkers via Zigbee@MQTT.
De schakelaars zitten bij elkaar op een geprint schakelbord.
Dit werkt feilloos maar een enkele keer komt iemand per ongeluk tegen een schakelaar aan en staat iets de gehele tijd aan. Afgelopen week was dit de tuinpomp en met al de regen was de tuin hierna na uren draaien goed nat.Gelukkig pompen we het uit te sloot maar toch niet handig.![]()
Natuurlijk ik ik dit via de smartphone zien en kan ik meldingen krijgen maar de telefoon is niet altijd bij je in de buurt tijdens het klussen in de schuur en zo zie je gelijk als iets aanstaat.
Dus om het wat duidelijker te maken lijkt het mij handig om kleine ledjes (eenvoudige LED diode 2 pinnen) bij de schakelaars te maken die gaan branden als iets aanstaat.
2 meter hier vandaan heb ik een Wemos D1 mini met LUX sensor draaien waar ik dan indien mogelijk de 5 ledjes aan de Wemos wil koppelen zodat ik niet een extra stroomverbruiker nodig heb voor alleen de 5 ledjes.
Alles wil ik laten draaien op ESPHome.
Maar kan niet echt voorbeelden vinden en al tijdje bezig om 1 ledje te laten branden maar kom er niet uit en hoop dat iemand een voorbeeld heeft of iets soortgelijks heeft gemaakt.
Zeker omdat het zoeken op LED of LED diode niet echt helpt en je constant hele andere zaken krijgt.
Mijn code voor nu ziet er als volgt uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61esphome: name: luxsensor friendly_name: luxsensor esp8266: board: d1_mini # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "weggehaald" ota: password: "weggehaald" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "weggehaald" password: "weggehaald" captive_portal: web_server: port: 80 substitutions: hostname: 'LUX Sensor' switch: - platform: restart name: $hostname restart sensor: - platform: bh1750 name: "BH1750 Illuminance" icon: "mdi:brightness-percent" address: 0x23 update_interval: 60s text_sensor: - platform: version name: $hostname ESPHome Version - platform: wifi_info ssid: name: $hostname WiFi ip_address: name: $hostname IP Address i2c: sda: D2 scl: D1 frequency: 100kHz scan: True id: bus_a
Dit is de ESPHome code daarvoor:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| captive_portal: output: - platform: gpio pin: GPIO2 id: esp01_gpio2 - platform: gpio pin: GPIO15 id: esp01_gpio15 - platform: gpio pin: GPIO3 id: esp01_gpio3 light: - platform: binary name: "ESP01 GPIO2 LED Red" output: esp01_gpio2 - platform: binary name: "ESP01 GPIO15 LED Yellow" output: esp01_gpio15 - platform: binary name: "ESP01 GPIO3 LED Blue" output: esp01_gpio3 |
Jouw pinnen zijn natuurlijk anders maar dit is het idee. Je krijgt dan in HA light entities met de naam van jouw ESP bord plus de naam van jouw LED. De LEDs zitten tussen GND en de GPIO pin met een weerstand om de stroom te beperken.
Toppe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
Daar zou ik echt eens in moeten duiken. Gelukkig gaat dat via CSS en is het dus een kwestie van knippen uit de kaart en plakken naar het thema.
Daarnaast zijn er ook wat dingen die ‘onmogelijk’ lijken zoals het transparant maken van een kaart zodat hij op de Google cast óók transparant is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| THEMENAAM: modes: dark: state-default-color: '#44739E' # Default (Slate-Grey) state-active-color: "#FFEF00" # yellowish state-binary_sensor-active-color: "#FFEF00" state-binary_sensor-door-on-color: "#FFEF00" state-binary_sensor-door-off-color: "#44739E" state-vacuum-docked-color: "#44739E" state-vacuum-cleaning-color: "#FFEF00" state-vacuum-returning-color: "#009900" |
Dit is al genoeg om bv een paar dingen te overrulen en de stofzuiger verschillende kleuren te geven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.group_rookmelders from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af. Rook gedetecteerd door {{trigger.to_state.attributes.friendly_name}} |
Een voorbeeld wat ik ook vaak tegen kwam is
1
| {{state_attr(trigger.event.data.entity_id, 'friendly_name')}} |
Dat geeft geen melding, maar een foutmelding in de tracering: Error: Error rendering data template: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'event'. Wat ik lees komt dit voor als je iets triggerd vanuit de UI, maar bij mijn tests doe ik dit met behulp van de test knop op een van de rookmelders.
Wie kan mij op weg helpen?
Ik gebruik deze:Fingie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:48:
Ik heb in elke kamer een Z-Wave rookmelder hangen, gekoppeld met Home Assistant. Deze heb ik in een groep gezet zodat als in de groep een rookmelder geactiveerd wordt, een automatisering gestart wordt om het licht overal in huis op 100% in te schakelen. Daarnaast wil ik ook een notificatie sturen naar alle mobile apparaten met daarin een signalering dat er een rookmelder geactiveerd is. In dit bericht wil ik ook zien welke melder geactiveerd is. Dit laatste lukt mij niet. Ik heb verschillende voorbeelden geprobeerd, maar ik krijg of een foutmelding, of (zoals met onderstaand voorbeeld) dat de groep rookmelders is geactiveerd in plaats van de daadwerkelijke naam van de melder.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.group_rookmelders from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af. Rook gedetecteerd door {{trigger.to_state.attributes.friendly_name}}
YAML:
1 {{state_attr(trigger.event.data.entity_id, 'friendly_name')}}
Dat geeft geen melding, maar een foutmelding in de tracering: Error: Error rendering data template: UndefinedError: 'dict object' has no attribute 'event'. Wat ik lees komt dit voor als je iets triggerd vanuit de UI, maar bij mijn tests doe ik dit met behulp van de test knop op een van de rookmelders.
1
| {{ trigger.to_state.name }} |
Ik heb dan wel een state trigger met alle rookmelders apart.
[ Voor 0% gewijzigd door cerebrum op 28-08-2023 18:10 . Reden: typo ]
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Had gehoopt dat ik wat opweg geholpen kon worden. En misschien als het voorgekauwd word valt het kwartje bij mij dan!
Ga ik doen!Doe jezelf (en dus ons) een groot plezier en stop zoals @ ook al aangaf met je code in plaatjes te plaatsen, maar gebruik de code tags, zoals onderaan de pagina staat.
Wist niet dat het een add on was via HACS!
Integraties ->FrontendPaterman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:02:
Waaronder staat auto-entities in HACS?
Die laatste werkt alleen met een event trigger, en jij hebt een state triggerFingie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:48:
Ik heb in elke kamer een Z-Wave rookmelder hangen, gekoppeld met Home Assistant. Deze heb ik in een groep gezet zodat als in de groep een rookmelder geactiveerd wordt, een automatisering gestart wordt om het licht overal in huis op 100% in te schakelen. Daarnaast wil ik ook een notificatie sturen naar alle mobile apparaten met daarin een signalering dat er een rookmelder geactiveerd is. In dit bericht wil ik ook zien welke melder geactiveerd is. Dit laatste lukt mij niet. Ik heb verschillende voorbeelden geprobeerd, maar ik krijg of een foutmelding, of (zoals met onderstaand voorbeeld) dat de groep rookmelders is geactiveerd in plaats van de daadwerkelijke naam van de melder.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.group_rookmelders from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af. Rook gedetecteerd door {{trigger.to_state.attributes.friendly_name}}
YAML:
1 {{state_attr(trigger.event.data.entity_id, 'friendly_name')}}
Dat die eerste de naam van de groep geeft is ook logisch, daar trigger je immers op.
Als je de naam van de member wil weten moet je op de individuele leden triggeren, of een complexer template gebruiken
Xiaomi 13T Pro
Het is dan ook geen add-on, maar een custom cardPaterman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:52:
@new_guy
[...]
Ga ik doen!
Wist niet dat het een add on was via HACS!
Waar je iets in moet wijzigen. Wat zijn cards. Waarin je iets moet wijzigen etc...
[ Voor 42% gewijzigd door Paterman op 28-08-2023 21:54 ]
HACS zelf https://hacs.xyz/docs/setup/download/
Waar overigens ook het volgende bovenaan staat:
Iets om rekening mee te houden.If you are not sure what type of Home Assistant you are using, then you should probably not use HACS (or any other custom integration)
Video uitleg:
YouTube: Install HACS in Home Assistant - 2023 COMPLETE HOW TO Guide
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Logger: homeassistant.components.smartthings.config_flow
Source: components/smartthings/smartapp.py:145
Integration: SmartThings (documentation, issues)
First occurred: 22:44:12 (3 occurrences)
Last logged: 22:47:53
API error setting up the SmartApp: {'requestId': '4617196441616629168', 'error': {'code': 'ConstraintViolationError', 'message': 'The request is malformed.', 'details': [{'code': 'TargetTimeoutError', 'target': 'https://<url>/api/webhook/<webhookid>', 'message': 'Upstream target timed out', 'details': []}]}}
API error setting up the SmartApp: {'requestId': '8393691933509255930', 'error': {'code': 'ConstraintViolationError', 'message': 'The request is malformed.', 'details': [{'code': 'TargetTimeoutError', 'target': 'https://<url>/api/webhook/<webhookid>', 'message': 'Upstream target timed out', 'details': []}]}}
API error setting up the SmartApp: {'requestId': '6366219346283766843', 'error': {'code': 'ConstraintViolationError', 'message': 'The request is malformed.', 'details': [{'code': 'TargetTimeoutError', 'target': 'https://<url>/api/webhook/<webhookid>', 'message': 'Upstream target timed out', 'details': []}]}}
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/smartthings/config_flow.py", line 126, in async_step_pat
app, client = await create_app(self.hass, self.api)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/smartthings/smartapp.py", line 145, in create_app
app, client = await api.create_app(app)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/smartthings.py", line 110, in create_app
entity = await self._service.create_app(app.to_data())
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/api.py", line 171, in create_app
return await self.post(API_APPS, data)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/api.py", line 395, in post
return await self.request("post", self._api_base + resource, data=data)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/api.py", line 368, in request
raise APIResponseError(
pysmartthings.errors.APIResponseError: Unprocessable Entity (422): {"requestId": "4617196441616629168", "error": {"code": "ConstraintViolationError", "message": "The request is malformed.", "details": [{"code": "TargetTimeoutError", "target": "https://<url>/api/webhook/<webhookid>", "message": "Upstream target timed out", "details": []}]}} |
De url is aangemaakt met een letsencrypt certificaat en is gekoppeld via de reverse proxy van mijn synology. Als ik de webhook url in postman gooi dan krijg ik mooi een 200 response terug, deze lijkt dus bereikbaar te zijn.
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?
Begin eens eenvoudig en kijk voorbeelden op YouTube. Daarnaast met de juiste trefwoorden ook meer dan genoeg te vinden op websites.Paterman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:54:
Het is nog allemaal nieuw voor mij. Snap nog niks van YAML!
Waar je iets in moet wijzigen. Wat zijn cards. Waarin je iets moet wijzigen etc...
[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 29-08-2023 10:21 . Reden: typo ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Thanks hier ga ik even met aan de slag. Heb ook nog NodeMCU liggen dus kan daarmee ook nog testen.ATOR schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:35:
[...]
Ik zit net te spelen met drie LEDjes op een ESP32.
Dit is de ESPHome code daarvoor:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 captive_portal: output: - platform: gpio pin: GPIO2 id: esp01_gpio2 - platform: gpio pin: GPIO15 id: esp01_gpio15 - platform: gpio pin: GPIO3 id: esp01_gpio3 light: - platform: binary name: "ESP01 GPIO2 LED Red" output: esp01_gpio2 - platform: binary name: "ESP01 GPIO15 LED Yellow" output: esp01_gpio15 - platform: binary name: "ESP01 GPIO3 LED Blue" output: esp01_gpio3
Jouw pinnen zijn natuurlijk anders maar dit is het idee. Je krijgt dan in HA light entities met de naam van jouw ESP bord plus de naam van jouw LED. De LEDs zitten tussen GND en de GPIO pin met een weerstand om de stroom te beperken.
Net even test gedaan met de NodeMUC en qua ESPHome heb ik het werkend dat ik de schakelaar zie.
Alleen omzetten geeft nog niet het resultaat dat de LED aan gaat.
Heb je de weerstand tussen LED en Ground zitten en welke weerstand heb je er tussen zitten. Ik meen dat 330 Ohm er tussen moet maar ja die had ik natuurlijk niet liggen.
Als ik GPIO2 gebruik dan gaat wel de status led van de NodeMCU zelf AAN/Uit met omzetten maar ja dat moet dus niet. GPIO12 ook geprobeerd maar ook niets. Of je gebruikt andere ledjes of moet toch andere weerstand er tussen hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door MikeOO op 29-08-2023 09:17 ]
Ik heb al in mijn automations gekeken maar daar zit niets , ook geen scripts die dit veroorzaakt maar toch is er iets, Iemand een idee?
/f/image/eJ2Yy8qtfi4A7jnHq3Tp7H6d.png?f=fotoalbum_large)
Edit: dit voorbeeld zegt misschien wat meer
[ Voor 46% gewijzigd door Michaelg op 29-08-2023 08:25 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Sorry dat had ik erbij moeten vermelden. Heb zo'n beetje alle logs al bekeken maar kan niet achterhalen waarom de brightness elke keer naar 1% gezet wordt.Michaelg schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:23:
En gewoon de history van de helper bekijken ?
[Afbeelding]
Edit: dit voorbeeld zegt misschien wat meer
Ik zie wel events dat lampen in geschakeld zijn, en uit. In sommige gevallen staat er ook bij middels welke automation etc maar that's it. Niets van deze logs geeft een indicatie dat er met de brightness geklooid wordt.
Ik ben opzoek naar wie/wat de brightness veranderd, dat lijkt niet zomaar te kunnen.
/edit:
Heb een automation gemaakt die me mogelijk meer inzicht geeft, bedankt zover.
[ Voor 4% gewijzigd door schumi2004 op 29-08-2023 08:39 ]
Je zou ook eens kunnen kijken of het geen Google Assistant routine is die het buiten HA om aanzet.schumi2004 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:28:
[...]
Sorry dat had ik erbij moeten vermelden. Heb zo'n beetje alle logs al bekeken maar kan niet achterhalen waarom de brightness elke keer naar 1% gezet wordt.
Ik zie wel events dat lampen in geschakeld zijn, en uit. In sommige gevallen staat er ook bij middels welke automation etc maar that's it. Niets van deze logs geeft een indicatie dat er met de brightness geklooid wordt.
Ik ben opzoek naar wie/wat de brightness veranderd, dat lijkt niet zomaar te kunnen.
/edit:
Heb een automation gemaakt die me mogelijk meer inzicht geeft, bedankt zover.
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Dank voor de hints. Ik heb het nu aangepast naar het volgende:TheFes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:18:
[...]
Die laatste werkt alleen met een event trigger, en jij hebt een state trigger
Dat die eerste de naam van de groep geeft is ook logisch, daar trigger je immers op.
Als je de naam van de member wil weten moet je op de individuele leden triggeren, of een complexer template gebruiken
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.group_rookmelders from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af! Rook gedetecteerd door {{ trigger.event.data.new_state.name }} |
En dit werkt. Ik krijg nu netjes een melding waarin genoemd staat welke melder geactiveerd is.
Maar, toch ga ik het denk ik anders doen. Ik heb veel Z-Wave devices in huis die continu updates sturen. Iedere update van ieder device triggert dit script (maar voert niets uit). Weet niet wat dat (op termijn) met performance doet. Ook gaat de group aan bij 1e melder die iets detecteerd. Bij volgende inschakelende melders, geeft dit geen update meer, de group is immers al aan.
Ga het daarom denk ik toch opbreken in 2 scripts. 1 op de group om al het licht in huis in te schakelen en 1 waarbij per melder die afgaat of weer uitgaat een bericht gestuurd wordt.
Het lijkt me heel sterk dat bovenstaande werkt. Je gebruikt namelijk trigger.event en dat is alleen beschikbaar bij een event trigger (dus platform: event).Fingie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
Dank voor de hints. Ik heb het nu aangepast naar het volgende:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.group_rookmelders from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af! Rook gedetecteerd door {{ trigger.event.data.new_state.name }}
En dit werkt. Ik krijg nu netjes een melding waarin genoemd staat welke melder geactiveerd is.
Maar, toch ga ik het denk ik anders doen. Ik heb veel Z-Wave devices in huis die continu updates sturen. Iedere update van ieder device triggert dit script (maar voert niets uit). Weet niet wat dat (op termijn) met performance doet. Ook gaat de group aan bij 1e melder die iets detecteerd. Bij volgende inschakelende melders, geeft dit geen update meer, de group is immers al aan.
Ga het daarom denk ik toch opbreken in 2 scripts. 1 op de group om al het licht in huis in te schakelen en 1 waarbij per melder die afgaat of weer uitgaat een bericht gestuurd wordt.
Je gebruikt nu een state trigger, en dan krijg je een trigger.state varaible.
2 automations zijn nergens voor nodig, je kunt gewoon dit doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.rookmelder_1 - binary_sensor.rookmelder_2 - binary_sensor.rookmelder_3 from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.alle_lampen - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af! Rook gedetecteerd door {{ trigger.to_state.name }} |
Bij een tweede rookmelder die triggert zal de service call om de lampen aan te zetten weer uitgevoerd worden, maar dat is verder niet erg.
Misschien eens kijken naar Alarmo (https://github.com/nielsfaber/alarmo)? Hoewel dit een compleet alarm systeem is, kan het ook goed overweg met rookmeldersFingie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
Dank voor de hints. Ik heb het nu aangepast naar het volgende:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.group_rookmelders from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af! Rook gedetecteerd door {{ trigger.event.data.new_state.name }}
@SeptillionTWKterry schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:35:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 THEMENAAM: modes: dark: state-default-color: '#44739E' # Default (Slate-Grey) state-active-color: "#FFEF00" # yellowish state-binary_sensor-active-color: "#FFEF00" state-binary_sensor-door-on-color: "#FFEF00" state-binary_sensor-door-off-color: "#44739E" state-vacuum-docked-color: "#44739E" state-vacuum-cleaning-color: "#FFEF00" state-vacuum-returning-color: "#009900"
Dit is al genoeg om bv een paar dingen te overrulen en de stofzuiger verschillende kleuren te geven.
Wellicht dat jullie hier ook een idee voor hebben, of meer, waarom dit dus niet werkt?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
| type: picture-elements entity: sun.sun state_image: below_horizon: local/afbeeldingen/v2/night/base.png above_horizon: local/afbeeldingen/v2/day/base.png elements: - type: custom:clock-weather-card entity: weather.sensor sun_entity: sun.sun temperature_sensor: sensor.weather_station_outdoor_module_temperature weather_icon_type: null animated_icon: true forecast_days: 0 locale: nl time_format: 24 date_pattern: P hide_today_section: false hide_forecast_section: false hide_clock: false hide_date: true hourly_forecast: false use_browser_time: true card_mod: style: > @media screen and (max-width: 5000px) { ha-card { display: none; visibility: hidden; } } ha-card > div > clock-weather-card-today > clock-weather-card-today-right > clock-weather-card-today-right-wrap > clock-weather-card-today-right-wrap-top, ha-card > div > clock-weather-card-today > clock-weather-card-today-right > clock-weather-card-today-right-wrap { visibility: hidden; } ha-card > div > clock-weather-card-today > clock-weather-card-today-right > clock-weather-card-today-right-wrap > clock-weather-card-today-right-wrap-top::after { margin-left: 50px; margin-top: 50%; visibility: visible; content: '{{ states('sensor.weather_station_outdoor_module_temperature') }}°C'; text-indent: 0; display: block; line-height: initial; /* New content takes up original line height */ transform: scale(3,3); } ha-card { transform: scale(0.7,0.7); background: none; box-shadow: none; color: white; font-weight: bold; border: none; } forecast-temperature-bar { height: 18% !important; opacity: 0.9 !important; } forecast-temperature-bar-current-indicator-dot { transform: scale(0.32,4)!important; background-color: #ffffff !important; --border-width: 1.85px!important; } style: top: 67% left: 70% width: 15% tap_action: action: fire-dom-event browser_mod: service: browser_mod.popup data: autoclose: false timeout: 30000 size: wide card_mod: style: $: | .mdc-dialog .mdc-dialog__container .mdc-dialog__surface { border-radius: 25px; } .: | :host .content { --mdc-theme-surface: rgba(0,0,0,0); --secondary-background-color: rgba(0,0,0,0); --ha-card-background: rgba(0,0,0,0); color: white; } :host { --mdc-theme-surface: rgba(255,255,255,1); --secondary-background-color: rgba(0,0,0,0); --ha-card-background: rgba(0,0,0,0); } :host .content .container { color: white; } #button > span.mdc-button__label { color: white; } content: type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: custom:hourly-weather entity: weather.sensor_hourly num_segments: '12' offset: '0' label_spacing: '2' icons: true show_wind: barb-speed-and-direction show_precipitation_amounts: true show_precipitation_probability: true - type: horizontal-stack cards: - type: custom:weather-card entity: weather.sensor number_of_forecasts: '6' hourly_forecast: false details: false current: false sun_entity: sun.sun style: | ha-card { border-radius: 10px;!important; border-style: none; background: none !important; border-color: none !important; --primary-text-color: black; } - type: horizontal-stack cards: - type: entities title: Besproeing show_header_toggle: false entities: - entity: switch.1001727aa3_1 name: Achtertuin icon: phu:sprinkler type: custom:multiple-entity-row toggle: true secondary_info: entity: sensor.sproeien_geadviseerd name: 'Advies:' - entity: switch.0x9035eafffeeb8b36 name: Voortuin icon: phu:sprinkler type: custom:multiple-entity-row toggle: true secondary_info: entity: sensor.sproeien_geadviseerd name: 'Advies:' right_button: Sluiten |
Doel: clock-weather-card verbergen zodra het aantal pixels onder de 5000px zit. Deze code werkt prima op de browsers (safari, chrome) maar weigert dus te werken met Google Hub.
Ik heb al van alles geprobeerd: Stream (van HA -> Cast) herstarten, andere stream, fysiek herstarten, cache legen (al zit die er niet?). Zodra ik een aanpassing doe herlaad de Hub de pagina (dus dat stukje gaat goed) maar de CSS code werkt dus niet.
Met visibility werkt het dan weer wel, maar de div blijft dan wel staan. (Lege div dus)
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 29-08-2023 12:11 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hoe kan ik, als een rookmelder afgaat, een tts bericht laten afspelen op alle media_players? Ik heb bijvoorbeeld verschillende Sonos players. Maar vreemd genoeg wordt de TTS enkel afgespeeld op Sonos toestellen die op dat ogenblik zelf al iets afspelen. Het is de bedoeling dat alle Sonos devices de mededeling afspelen op een bepaald volume. De Sonos spelers die al "actief" waren, kunnen daarna hun oorspronkelijke audiostream weer verder afspelen.
Een en ander lukt individueel en lokaal wanneer ik het met onderstaande YAML test, maar dan alleen wanneer de Sonos al audio aan het afspelen was:
1
2
3
4
5
6
7
| service: tts.speak data: media_player_entity_id: media_player.garage message: Aandacht! De rookmelder in de meterkast gaat af! language: nl target: entity_id: tts.google_en_com |
In ideale omstandigheden zou ik graag voor de tekst nog een "jingle" afspelen, zodat de luisteraar z'n aandacht vestigt op wat volgt.
Het scenario is dat bij afgaan van een rookmelder, alle sonos devices de waarschuwing geven, dat de rolluiken indien nodig omhoog gaan en dat de lichten aangaan in ruimtes waar de lux onder een bepaald niveau is. Er wordt ook een critical notification gestuurd met een snapshot van de beveiligingscamera in de ruimte waar de rookmelder afgaat.
Zijn er nog andere zaken die best zouden gebeuren wanneer een rookmelder afgaat? Ik denk bvb aan de Hue buitenverlichting rood laten worden? Of laten flikkeren (aan / uit gaan) als dat kan.?
Dit vind ik zelf een erg nuttige HACS-integration voor dit soort doeleinden:Brynnie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:00:
Ik lees al enige tijd mee, en ben sinds kort ook zelf begonnen met home assistant. De meeste zaken heb ik kunnen integreren. Nu ben ik aan het bekijken wat nuttige automatisaties zijn. Daar heb ik een vraagje over:
...
https://github.com/jjlawren/sonos_cloud/
Ik denk dat die enkele van jouw vragen op kan lossen.
Zelfs dit werkt niet;paQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:42:
Ik heb meer CSS uit die clock-weather-card die ik in styling niet aan de praat krijg in de fully browser, maar als ik exact hetzelfde doe in de css zelf, dan werkt het wel.
Met visibility werkt het dan weer wel, maar de div blijft dan wel staan. (Lege div dus)
1
2
3
| ha-card { display: none; } |
Ik gebruik standaard LEDs en een 330 Ohm weerstand:MikeOO schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:58:
[...]
Thanks hier ga ik even met aan de slag. Heb ook nog NodeMCU liggen dus kan daarmee ook nog testen.
Net even test gedaan met de NodeMUC en qua ESPHome heb ik het werkend dat ik de schakelaar zie.
Alleen omzetten geeft nog niet het resultaat dat de LED aan gaat.
Heb je de weerstand tussen LED en Ground zitten en welke weerstand heb je er tussen zitten. Ik meen dat 330 Ohm er tussen moet maar ja die had ik natuurlijk niet liggen.
Als ik GPIO2 gebruik dan gaat wel de status led van de NodeMCU zelf AAN/Uit met omzetten maar ja dat moet dus niet. GPIO12 ook geprobeerd maar ook niets. Of je gebruikt andere ledjes of moet toch andere weerstand er tussen hebben.
GND - 330 Ohm weerstand - -LED+ - GPIO2
De status LED op mijn NodeMCU-32S bord schakelt samen met de GPIO2 dus een goed aangesloten werkende LED zou samen met de status LED moeten gaan branden.
Het zou kunnen dat de door jouw gekozen weerstand ervoor zorgt dat de LED te weinig spanning krijgt om licht te geven. Misschien even meten wat er aan de hand is.
En vinkje "ingelogd blijven" aangevinkt. Ik wilde uitloggen zodat ik niet meer automatisch ingelogd zou zijn maar denk dat ik het verkeerd heb gedaan.
Heb vervolgens de cloud dienst afgemeld. Kom er nu natuurlijk niet meer in extern.
Dat kan ik natuurlijk alleen maar herstellen als ik thuis op mijn eigen WiFi netwerk zit?
Dat was inderdaad een knip-/plakfout uit een eerdere variant van het script. Het werkte op de wijze die je beschreef.TheFes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Het lijkt me heel sterk dat bovenstaande werkt. Je gebruikt namelijk trigger.event en dat is alleen beschikbaar bij een event trigger (dus platform: event).
Je gebruikt nu een state trigger, en dan krijg je een trigger.state varaible.
2 automations zijn nergens voor nodig, je kunt gewoon dit doen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: "Smoke: Alarm when smoke detected" description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.rookmelder_1 - binary_sensor.rookmelder_2 - binary_sensor.rookmelder_3 from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.alle_lampen - service: notify.mobile_app_ipad data: message: >- Rookmelders thuis gaan af! Rook gedetecteerd door {{ trigger.to_state.name }}
Bij een tweede rookmelder die triggert zal de service call om de lampen aan te zetten weer uitgevoerd worden, maar dat is verder niet erg.
Ik heb het nu in 1 nieuwe automation gezet, en die doet nu wat ik wil. Melding op de telefoon, alle verlichting maximaal aan en alle devices die ik kan uitschakelen met tussenstekkers uitschakelen. Nu maar hopen dat dit script nooit hoeft te draaien.
Vanuit veiligheidsoogpunt zou ik dit niet doen. Overdag heb je er weinig aan (want vaak toch al licht) en 's nachts kan je verlichting als referentie punt gebruiken. Als jij dan al je lampen aanzet dan kan je je oriëntatie gevoel kwijt raken of voor een deel verliezen.Fingie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:48:
een automatisering gestart wordt om het licht overal in huis op 100% in te schakelen
Ik zou er dan eerder voor kiezen om lampen bij deuren (voordeur, achterdeur, garagedeur) te gebruiken hiervoor.
Ik noteer echter wel al een week elke ochtend vroeg de meterstand, zodat ik wel een dagverbruik heb.
Nu wil ik dat in HA gaan bijwerken, en met Developer Tools -> Statistics zijn de individuele metetingen (per 5 minuten) wel bij te werken, maar het navigeert nogal onhandig. Elke keer als je met Adjust daadwerkelijk een waarde bijwerkt moet je weer naar de datum/tijd navigeren waar je was. Nogal bewerkelijk.
Weet iemand een truukje of plugin waarmee deze waarden makkelijker te bewerken zijn?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik herken je worstelingen en enthousiasme als beginnend gebruiker maar je ontkomt er niet aan om je goed en veel in te lezen (ik zou hier beginnen). Zelf vond ik de video's van SmarthomeJunkie erg behulpzaam. Als je er dan niet uitkomt is iedereen hier meer dan bereid je op weg te helpen (zelfs bij beginnersvragen, heb ik ervaren). Maar eerst zelf uitzoeken en proberen wordt gewaardeerd, dus daar doe je jezelf een plezier mee.Paterman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:40:
Ik heb nog niks bruikbaars gevonden op internet.
Ik heb ondertussen gevonden waar het probleem zat. Blijkbaar kan smartthings niet overweg als de optie "moderne compatibiliteit" aangevinkt staat, met "Tussencompatibiliteit" werkt het wel:Yoki1985 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:53:
Ik probeer smartthings toe te voegen aan mijn Home assistant installatie. Echter krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28Logger: homeassistant.components.smartthings.config_flow Source: components/smartthings/smartapp.py:145 Integration: SmartThings (documentation, issues) First occurred: 22:44:12 (3 occurrences) Last logged: 22:47:53 API error setting up the SmartApp: {'requestId': '4617196441616629168', 'error': {'code': 'ConstraintViolationError', 'message': 'The request is malformed.', 'details': [{'code': 'TargetTimeoutError', 'target': 'https://<url>/api/webhook/<webhookid>', 'message': 'Upstream target timed out', 'details': []}]}} API error setting up the SmartApp: {'requestId': '8393691933509255930', 'error': {'code': 'ConstraintViolationError', 'message': 'The request is malformed.', 'details': [{'code': 'TargetTimeoutError', 'target': 'https://<url>/api/webhook/<webhookid>', 'message': 'Upstream target timed out', 'details': []}]}} API error setting up the SmartApp: {'requestId': '6366219346283766843', 'error': {'code': 'ConstraintViolationError', 'message': 'The request is malformed.', 'details': [{'code': 'TargetTimeoutError', 'target': 'https://<url>/api/webhook/<webhookid>', 'message': 'Upstream target timed out', 'details': []}]}} Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/smartthings/config_flow.py", line 126, in async_step_pat app, client = await create_app(self.hass, self.api) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/smartthings/smartapp.py", line 145, in create_app app, client = await api.create_app(app) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/smartthings.py", line 110, in create_app entity = await self._service.create_app(app.to_data()) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/api.py", line 171, in create_app return await self.post(API_APPS, data) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/api.py", line 395, in post return await self.request("post", self._api_base + resource, data=data) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/pysmartthings/api.py", line 368, in request raise APIResponseError( pysmartthings.errors.APIResponseError: Unprocessable Entity (422): {"requestId": "4617196441616629168", "error": {"code": "ConstraintViolationError", "message": "The request is malformed.", "details": [{"code": "TargetTimeoutError", "target": "https://<url>/api/webhook/<webhookid>", "message": "Upstream target timed out", "details": []}]}}
De url is aangemaakt met een letsencrypt certificaat en is gekoppeld via de reverse proxy van mijn synology. Als ik de webhook url in postman gooi dan krijg ik mooi een 200 response terug, deze lijkt dus bereikbaar te zijn.
Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?
https://i.imgur.com/5meuc3l.png
Is er geen beginners forum?Ik herken je worstelingen en enthousiasme als beginnend gebruiker maar je ontkomt er niet aan om je goed en veel in te lezen (ik zou hier beginnen). Zelf vond ik de video's van SmarthomeJunkie erg behulpzaam. Als je er dan niet uitkomt is iedereen hier meer dan bereid je op weg te helpen (zelfs bij beginnersvragen, heb ik ervaren). Maar eerst zelf uitzoeken en proberen wordt gewaardeerd, dus daar doe je jezelf een plezier mee.
Wat ik schreef zal voor elk forum gelden. De links in mijn vorige post zijn echt uitstekende startpunten!Paterman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:10:
Is er geen beginners forum?
De data is te verkrijgen via https://gpsgadget.buienra...ata/raintext?lat=52&lon=4.
De 099 geeft mm/uur aan naar mijn weten.
De wens is dat bijv om de 5/10 de data wordt opgehaald en dat ik 10 min vantevoren een melding krijg dat er regen aankomt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| 099|14:50 092|14:55 087|15:00 087|15:05 000|15:10 000|15:15 000|15:20 000|15:25 000|15:30 000|15:35 000|15:40 000|15:45 000|15:50 000|15:55 000|16:00 000|16:05 000|16:10 000|16:15 000|16:20 000|16:25 000|16:30 000|16:35 000|16:40 000|16:45 |
Er zijn ook genoeg sites met dummy-proof handleidingen, daar reken ik mijn eigen site ook wel onder.Ruimzicht schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Ik herken je worstelingen en enthousiasme als beginnend gebruiker maar je ontkomt er niet aan om je goed en veel in te lezen (ik zou hier beginnen). Zelf vond ik de video's van SmarthomeJunkie erg behulpzaam. Als je er dan niet uitkomt is iedereen hier meer dan bereid je op weg te helpen (zelfs bij beginnersvragen, heb ik ervaren). Maar eerst zelf uitzoeken en proberen wordt gewaardeerd, dus daar doe je jezelf een plezier mee.
https://www.rouwette.com/
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app Dan heb je buienalarm en buienradar in één.jj85 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:09:
@Vos Heb je mogelijk iets aan https://github.com/gieljn...larm-sensor-homeassistant ?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat vermoede heb ik ook en dus setje 330 Ohm besteld zodat ik zeker weet dat ik de juiste gebruik. Kan bijna nergens anders aan liggen lijkt mij dus hopen dat dit morgen binnenkomt.ATOR schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Ik gebruik standaard LEDs en een 330 Ohm weerstand:
De status LED op mijn NodeMCU-32S bord schakelt samen met de GPIO2 dus een goed aangesloten werkende LED zou samen met de status LED moeten gaan branden.
Het zou kunnen dat de door jouw gekozen weerstand ervoor zorgt dat de LED te weinig spanning krijgt om licht te geven. Misschien even meten wat er aan de hand is.
Je kunt in ieder geval gerichter zoeken en vragen op https://community.home-assistant.io/
Vooral de zoekfunctie is erg handig.
Het koppelen van de "Atag One Zone Thermostaat" aan Home Assistant, zie:
Antonio di in "Atag one zone"
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
ik wil het volgende:
Versterker: Denon AVR-S750H
Tv: LG OLED77C2
Ambilight alternatief: Govee
Huidige situatie: TV gaat aan > Versterker automatisch aan > Govee blijft uit.
Gewenste situatie: TV gaat aan > Versterker aan > Govee aan.
Alles zit in de google home omgeving. Maar geen idee hoe ik dit voor elkaar krijg. Ik denk niet met Assistent Routines? Ga daar vanavond even mee spelen.
Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
- https://www.brennenstuhl....05vv-f-3g1-5-master-slave
En anders misschien Logitech Harmony, maar dat is al even eol...
@FeaR, geen idee waarom je Rohit's en mijn reactie naar "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" verplaatst? Lijkt gewoon over issues met HDMI-CEC te gaan en niets met HA te maken te hebben.
[ Voor 34% gewijzigd door MDKlapwijk op 29-08-2023 20:41 ]
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Beginstand van de test was 2127,112HuismAndré schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:14:
[...]
Is ook een beetje mijn eigen schuld. Tijdens de bouw (in 2003) moest er nog een grote Dell serverkast bovenop staan (dus heb ik ze toen gevraagd de watermeter zover mogelijk naar voren te kantelen). Is nu 20 jaar geleden dus ik ga niet zelf die koppelingen losdraaien en de meter weer naar boven draaien.
VWB de valse metingen: We gaan het zien. Ik hou het gewoon een kuub in de gaten (gisteren gelijk gezet) en als het minder dan 1% is dan hoor je mij niet klagen. Mochten er te veel valse meldingen komen dan kijk ik of er 2 stuks naast elkaar passen (de Shelly heeft 2 digitale ingangen).
Eindstand van de test is 2128,368
Melding van de teller is: 2128,368
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEZ1ydNvw2LUNa9SBLbpbawm.jpg?f=user_large)
Ik geef de TL-W5MC1/Shelly Uni combi vooralsnog een hele dikke voldoende. Het enige waar ik op moet letten (en ook op gelet heb) is dat ik HA niet opnieuw opstart terwijl er waterverbruikers actief zijn (immers de telling wordt niet door de Shelly verzorgd maar door Home Assistant).
[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 29-08-2023 17:56 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Je kunt ESPHome naar de Shelly flashen, en dan in ESPHome het tellen doen. Dan werkt het ook als HA niet actief is.HuismAndré schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:53:
[...]
Beginstand van de test was 2127,112
Eindstand van de test is 2128,368
Melding van de teller is: 2128,368
[Afbeelding]
Ik geef de TL-W5MC1/Shelly Uni combi vooralsnog een hele dikke voldoende. Het enige waar ik op moet letten (en ook op gelet heb) is dat ik HA niet opnieuw opstart terwijl er waterverbruikers actief zijn (immers de telling wordt niet door de Shelly verzorgd maar door Home Assistant).
Die is mij bekend. Echter hoe krijg je daarbij een automation werkend?breinonline schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:57:
[...]
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app Dan heb je buienalarm en buienradar in één.
Ik zie dat de Buienradar sensor dezelfde data geeft als mijn link.
Heb je mijn suggestie bekeken?Vos schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:45:
[...]
Die is mij bekend. Echter hoe krijg je daarbij een automation werkend?
Ik zie dat de Buienradar sensor dezelfde data geeft als mijn link.
Met die template sensor kun je het aantal minuten tot de volgende bui bepalen. Die kan je prima in een automation verwerken.
De template suggestie werkt niet (meer), in de issues wordt werkend alternatief gegeven.
In de HACS instructies staan nog verouderde configuration.yaml aanpassingen, voor als iemand anders dit tegenkomt, hieronder de juiste code die je kan toevoegen aan je configuration.yaml . Je hoeft dan ook niet de losse integraties toe te voegen, want het spreekt direct de API’s aan en haalt de locatie data uit je Home Assistant instellingen.breinonline schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:57:
[...]
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app Dan heb je buienalarm en buienradar in één.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| command_line:
- sensor:
name: Neerslag Buienalarm regen
unique_id: neerslag_buienalarm_regen_data
command: python3 -c "import requests; import json; import random; dataRequest = requests.get('https://cdn-secure.buienalarm.nl/api/3.4/forecast.php?lat={{state_attr("zone.home", "latitude") | round(3, default="not available")}}>&lon={{state_attr("zone.home", "longitude") | round(3, default="not available")}}®ion=nl&unit=mm%2Fu&c='+str(random.randint(0,999999999999999)) ).text; dataRequest = dataRequest.replace('\r\n',' '); data = '{\"data\":'+dataRequest+'}'; print(data);"
json_attributes:
- data
value_template: "last_changed: {{states.sensor.neerslag_buienalarm_regen_data.last_changed | default(now())}}"
scan_interval: 240
- sensor:
name: Neerslag Buienradar regen
unique_id: neerslag_buienradar_regen_data
command: python3 -c "import requests; import json; import random; dataRequest = requests.get('https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext?lat={{state_attr("zone.home", "latitude") | round(2, default="not available")}}&lon={{state_attr("zone.home", "longitude") | round(2, default="not available")}}&c='+str(random.randint(0,999999999999999)) ).text; dataRequest = dataRequest.replace('\r\n',' '); data = '{\"data\":\"'+dataRequest+'\"}'; print(data);"
json_attributes:
- data
value_template: "last_changed: {{states.sensor.neerslag_buienradar_regen_data.last_changed | default(now())}}"
scan_interval: 240 |
Dit werkt niet meer in versie 2024.2.0. Gelieve aanpassen voordat je een upgrade uitvoert.
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die start met de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. Om een dubbele naam te voorkomen is de apparaatnaam van de entiteit naam gestript als een work-a-round. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.
Lijst van betrokken entiteiten:
sensor.zolder_smoke_battery
sensor.garagedeur_battery
sensor.carport_illuminance
sensor.switch_juul_power
Wat wordt hier bedoeld? Mag het niet met sensor beginnen? Ik heb alles wat aangegeven stond als MQTT een andere apparaat naam gegeven en daarna op nee geklikt op de vraag of de entiteiten aangepast moesten worden. Maar toch komt deze melding.
Xiaomi 13T Pro
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Voor dit soort zaken is het beter een DM te sturen.MDKlapwijk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:28:
@FeaR, geen idee waarom je Rohit's en mijn reactie naar "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" verplaatst? Lijkt gewoon over issues met HDMI-CEC te gaan en niets met HA te maken te hebben.
We hebben binnen de crew overlegd en zagen niet in wat deze vraag in het Denon topic deed aangezien het issue in de Gove zit, Denon/TV werkt naar behoren. Toegegeven, ik ken het hele systeem niet dus dit topic is gebaseerd op wat de search mij gaf.
Mogelijk een los topic binnen Smarthome een betere, de essentie lijkt home automation.
[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 29-08-2023 20:52 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Niet dat ik weet. En dat is ook niet handig want dan is die niet meer via bt of wifi te bedienen als die uitstaat. Ik heb gespeeld met de optie routines in google home, zodra de chromecast aan gaat zet dan Govee aan. Maar dat doet die niet helaas. Meer opties heb ik niet echt. Versterker is de starter alleen een volume tussen de 0 of 100 maar dat werkt ook niet. Zou mooi zijn als de starter daar kon zijn : als versterker aan gaat dan govee aan..MDKlapwijk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:28:
@Rohit, gaat de Govee aan als je er stroom opzet? Dan zou je nl. een slave stopcontact op de versterker kunnen gebruiken:
- https://www.brennenstuhl....05vv-f-3g1-5-master-slave
En anders misschien Logitech Harmony, maar dat is al even eol...
Gebruik je de Govee dan voor meer dan alleen ambilight, want dan hoeft ie toch alleen aan als de versterker aan gaat? Dat is prima met de versterker op 'master' en de govee op 'slave' te doen, mits de Govee natuurlijk niet op standby blijft als je de stroom hersteld.Rohit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:37:
[...]
Niet dat ik weet. En dat is ook niet handig want dan is die niet meer via bt of wifi te bedienen als die uitstaat. Ik heb gespeeld met de optie routines in google home, zodra de chromecast aan gaat zet dan Govee aan. Maar dat doet die niet helaas. Meer opties heb ik niet echt. Versterker is de starter alleen een volume tussen de 0 of 100 maar dat werkt ook niet. Zou mooi zijn als de starter daar kon zijn : als versterker aan gaat dan govee aan..
Anders zou je ook nog naar HDMI-CEC ondersteuning op de Govee kunnen kijken, maar dat is over het algemeen kwalitatief uitermate teleurstellend. Vandaar dat eigenlijk altijd het gebruik van Logitech Harmony aangeraden wordt, alleen daar is het de vraag van of die de Govee ondersteund en of je die uberhaupt nog voor een redelijke prijs kan vinden.
Geen ervaring met het google spul, maar kijk even of volume op de Denon niet op dB (relative) staat, dan doet ie namelijk geen 0-100 maar -80 to +20. Misschien dat je automation daar op faalt.
Verder zou je kunnen kijken of je de powerstate via de web interface van de Denon uit kan lezen met een automation en daar de actie aanhanegen.
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Wat echt heel dom is gegaan, want we hadden in de beta al voorgesteld die melding eruit te halen.Gizz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:40:
@Btje die melding is juist in 2023.8.4 eruit gehaald omdat hij veel onrust veroorzaakt en je als eindgebruiker nu eigenlijk niks hoeft te doen.
Nja, iets met "ten halve gekeerd" ofzo
Sometimes you need to plan for coincidence
Iemand die me hiermee uit de brand kan helpen?Weerz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:00:
Hi,
Eerder al bezig geweest of ik het voor elkaar krijg om i.p.v. de geïntegreerde climate van intergas integration dit handmatig krijg. Helaas (nog) niet voor elkaar gekregen.
[...]
Daarop wel de goede vragen gekregen waarom ik het zou willen, gezien het er al in zit.
Nu was dat ook voor een look and feel, maar ook de extra zaken die ik kan uitlezen met de koppeling naar de json zijn handig.
Maar geef dat nu even op, gezien ik het nog niet voor elkaar krijg.
Heb nu middels andere cards een betere look and feel kunnen creëren met daarbij de extra json geïntegreerd in de cards.
Enige waar ik nu tegenaanloop is dat de geïntegreerde state die het maakt vanuit intergas in climate, dat deze niet snel/goed update in waardes.
De (extra) entities (van de post van HuismAndre) die ik via de json uitlees, zijn op de seconde nauwkeurig.
[...]
Snel uitlezen gaat dus gewoon goed, alleen de geïntegreerde climate niet. Soms moet ik 2 keer waardes aanpassen voordat het wordt doorgestuurd naar de WP. Dan zie ik die extra waardes gelijk aangepast worden, maar nog niet de climate.
Waar zou ik kunnen kijken om de scan interval aan te passen of iets anders in climate?
Snap dat de extra waardes de scan_interval waarde hebben, maar die kan niet bij climate doen gezien dit een integratie is van intergas.
Screenshot van de climate en de extra waardes en de states van climate.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Soms als achtergrond verlichting met feestjes of gewoon voor de mooiheid haha. Ook als de versterker uit staat moet hij aan kunnen. Hij moet iig altijd stroom hebben zodat ik hem kan bedienen met de app. Apparaat heeft geen HDMI, werkt met camera die het beeld leest en doorstuurt naar de ledjes. Nee de Harmony is ook geen optie. Had gewoon gehoopt dat het makkelijk kon met de aan/uit status van de versterker of chromecast of iets wat aangaat als ik de TV ook aanzet en dan meteen aan gaat. De tv heeft ook Google maar die werkt nog niet ofzo..MDKlapwijk schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:35:
[...]
Gebruik je de Govee dan voor meer dan alleen ambilight, want dan hoeft ie toch alleen aan als de versterker aan gaat? Dat is prima met de versterker op 'master' en de govee op 'slave' te doen, mits de Govee natuurlijk niet op standby blijft als je de stroom hersteld.
Anders zou je ook nog naar HDMI-CEC ondersteuning op de Govee kunnen kijken, maar dat is over het algemeen kwalitatief uitermate teleurstellend. Vandaar dat eigenlijk altijd het gebruik van Logitech Harmony aangeraden wordt, alleen daar is het de vraag van of die de Govee ondersteund en of je die uberhaupt nog voor een redelijke prijs kan vinden.
Geen ervaring met het google spul, maar kijk even of volume op de Denon niet op dB (relative) staat, dan doet ie namelijk geen 0-100 maar -80 to +20. Misschien dat je automation daar op faalt.
Verder zou je kunnen kijken of je de powerstate via de web interface van de Denon uit kan lezen met een automation en daar de actie aanhanegen.
Ik heb iets (toch niet helemaal) vergelijksbaars gehadRohit schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:14:
[...]
Soms als achtergrond verlichting met feestjes of gewoon voor de mooiheid haha. Ook als de versterker uit staat moet hij aan kunnen. Hij moet iig altijd stroom hebben zodat ik hem kan bedienen met de app. Apparaat heeft geen HDMI, werkt met camera die het beeld leest en doorstuurt naar de ledjes. Nee de Harmony is ook geen optie. Had gewoon gehoopt dat het makkelijk kon met de aan/uit status van de versterker of chromecast of iets wat aangaat als ik de TV ook aanzet en dan meteen aan gaat. De tv heeft ook Google maar die werkt nog niet ofzo..
De oude radio/versterker (inmiddels vervangen wegens defect
De huidige situatie is nogal aan elkaar geknoopt en ik weet absoluut niet meer wat ik qua settings allemaal wel of niet gewijzigd heb. Aangezien ik morgen m'n nieuwe stickje binnen heb (ConBee 2) ben ik alvast een beetje aan het uitstippelen hoe je het wel fatsoenlijk doet, vooral grouping/binding wil ik een keer fatsoenlijk werkend hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 30-08-2023 09:54 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dat is wel interessant. Heb je dat zelf ook zo gedaan? ZO ja, heb je daar toevallig een voorbeeldje van hoe je dat hebt ingericht?AWEF schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Misschien eens kijken naar Alarmo (https://github.com/nielsfaber/alarmo)? Hoewel dit een compleet alarm systeem is, kan het ook goed overweg met rookmelders
SEMS werkt naar behoren en er is dus goede verbinding tussen de omvormer en netwerk.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hebben ze een output? ONVIF mjpeg ofzo?Aziraphale schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:17:
Weet iemand toevallig of Bascom camera's te gebruiken zijn met HA? Ik kan een Bascom systeem overnemen, maar wil het uiteraard wel in HA kunnen integreren.
Na google zie ik dat ze RTSP mogelijk is.
Dan is het beeld vast wel in HA te krijgen
[ Voor 12% gewijzigd door Rouwette op 30-08-2023 10:28 ]
Op zich is het redelijk simpel. Op het moment dat je de add-on (via Hacs) installeerd krijg je een extra dashboard voor Alarmo. Die herkent zelf alle sensoren die hij kan gebruiken (beweging / contact / rookmelder / water sensors).DaLass schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Dat is wel interessant. Heb je dat zelf ook zo gedaan? ZO ja, heb je daar toevallig een voorbeeldje van hoe je dat hebt ingericht?
De "environmental" sensoren (watermelders / rookmelders) alarmeren altijd (ook als het alarm disarmed is).
Dat had ik gezien inderdaad.AWEF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Op zich is het redelijk simpel. Op het moment dat je de add-on (via Hacs) installeerd krijg je een extra dashboard voor Alarmo. Die herkent zelf alle sensoren die hij kan gebruiken (beweging / contact / rookmelder / water sensors).
De melding van de rookmelders vallen dan ook gewoon onder de actie "Het alarm is afgegaan"? Ik zat te zoeken of dat apart geconfigureerd kon worden, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.De "environmental" sensoren (watermelders / rookmelders) alarmeren altijd (ook als het alarm disarmed is).
Installeer via HACS de bar-card
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| - type: custom:bar-card style: left: 47% top: 67.4% transform: scale(0.8 entity: sensor.openweathermap_forecast_precipitation_probability entity_row: true direction: up height: 140px width: 3px icon: mdi:cloud-percent positions: icon: 'off' name: 'off' value: outside card_mod: style: | bar-card-value { color: white; } ha-card { border-style: none!important; } bar-card-backgroundbar { background: white !important; opacity: 1 !important; } |
geeft:
/f/image/cwCK4VQgu0nZWTSG3sLbqKB6.png?f=fotoalbum_large)
Bij minder dan 100% kleurt de achtergrond grijzig
Ik ben mijn lampen aan het integreren in HA.
De Philips Hue lampen staan er al in.
Nu heb ik een 3 lampen hangen in mijn woonkamer die middels een KaKu ACM-2000 inbouwontvanger verbinding hebben. Deze ontvangen op 433 Mhz. Wat is wijsheid?
Alles vervangen voor de Zigbee variant ontvanger of een 433 MHz dongle aansluiten op je RP?
Ik heb namelijk ook Mechanische Ventilatie die ook werkt op 433 MHz!
Thnx, zal er eens induiken.jj85 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:10:
[...]
Heb je mijn suggestie bekeken?
Met die template sensor kun je het aantal minuten tot de volgende bui bepalen. Die kan je prima in een automation verwerken.
De template suggestie werkt niet (meer), in de issues wordt werkend alternatief gegeven.
1
| Package http_proxy setup failed. Component http has duplicate key 'use_x_forwarded_for' |
Gezien de error ging ik er vanuit dat ik ergens http dubbel geconfigureerd heb maar ondertussen heb ik mijn configuratie al wel 25x doorgezocht, ook met CTRL+F maar ik kan nergens een fout vinden.
Dit staat er in mijn configuratie:
1
2
3
4
5
6
| http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 192.168.0.1 - 192.168.0.2 - 172.30.33.16 |
Zonder regel 6 werkt de proxy niet aangezien dat het docker adres is.
Is die mechanische ventilatie dan ook daadwerkelijk aan te sturen? Voldoende apparaten die op 433MHz werken die een versleuteld protocol gebruiken en dus onmogelijk te integreren zijn, of dat iets "te klein" is en niemand die het heeft er iets voor maakt.Paterman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:26:
Want volgens mij gebruikt Tado ook 433MHz (en andrrs die ander, 8xxMHz, waar ook antennes etc voor te krijgen zijn). Maar zij gebruiken een versleuteld protocol en dus niet te integreren.
En van de MV die hier in huis hangt weet ik ook niet of die via het draadloze protocol te integreren is. Maar er zijn (IIRC Tweakers) er wel geweest die een custom chipje voor in de ventilatiebox zelf gemaakt hebben om deze aan te sturen. Dat lijkt mij petsoonlijk een betere oplossing dan een afstandsbediening nabootsen.
Mijn aanpak zou zijn: Als je het nieuw zou opzetten; alles Zigbee.Paterman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:26:
Evem een advies vraagje:
Ik ben mijn lampen aan het integreren in HA.
De Philips Hue lampen staan er al in.
Nu heb ik een 3 lampen hangen in mijn woonkamer die middels een KaKu ACM-2000 inbouwontvanger verbinding hebben. Deze ontvangen op 433 Mhz. Wat is wijsheid?
Alles vervangen voor de Zigbee variant ontvanger of een 433 MHz dongle aansluiten op je RP?
Nu zul je je lampen en aansturing van de mechanische ventilatie moeten aanpassen naar Zigbee, dat zal duurder zijn dan een 433Mhz ontvanger/zender.
Heb zelf al geruime tijd een RFLink gekoppeld aan mijn HA. Werkt prima! (en er zijn natuurlijk alternatieven). Pakt naast mijn mechanische ventilatie ook direct mijn 433Mhz deurbel mee :-)
Ik ga ook maar even googlen, want ONVIF en RTSP zeggen me al niets.Rouwette schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Hebben ze een output? ONVIF mjpeg ofzo?
Na google zie ik dat ze RTSP mogelijk is.
Dan is het beeld vast wel in HA te krijgen
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hoe heb je dat dashboard zo gemaakt? explain!paQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:13:
nog een weerdingetje, mocht je willen weten hoeveel kans op regen er is:
Installeer via HACS de bar-card
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 - type: custom:bar-card style: left: 47% top: 67.4% transform: scale(0.8 entity: sensor.openweathermap_forecast_precipitation_probability entity_row: true direction: up height: 140px width: 3px icon: mdi:cloud-percent positions: icon: 'off' name: 'off' value: outside card_mod: style: | bar-card-value { color: white; } ha-card { border-style: none!important; } bar-card-backgroundbar { background: white !important; opacity: 1 !important; }
geeft:
[Afbeelding]
Bij minder dan 100% kleurt de achtergrond grijzig
[Afbeelding]
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
YouTube: Home Assistant Picture-Elements 3D Floorplan every step * 2021Njay schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Hoe heb je dat dashboard zo gemaakt? explain!![]()
![]()
Dank U
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Het moeilijke deel zat hem in de oplossing op de vraag “wat als er niet genoeg zon is om de boiler te verwarmen”. Ik houd dus bij hoeveel seconden de boiler aan heeft gestaan. Vanaf later in de middag zijn er 4 meetmomenten waar gecontroleerd wordt of de boiler een minimum hoeveelheid seconden aan heeft gestaan. Vindt er een hit plaats dan gaat er een overrule functie aan, wordt de boiler aangezet en mag deze de resterende tijd tot 1700 uur verwarmen. Daarna gaat de stroom eraf tot de volgende dag. En natuurlijk heb ik de boiler extra geïsoleerd.
Het was een leuke puzzle om dit volledig via de GUI van HA voor elkaar te krijgen en ik ben blij dat het gelukt is!
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Spullen ontvangen en inderdaad met de juiste weerstand werken ze.ATOR schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:17:
[...]
Ik gebruik standaard LEDs en een 330 Ohm weerstand:
Nu de 5 status ledjes werkend
Klinkt interessant.Panzer_V schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:24:
Ik wil hier even een win delen. Ik heb een elektrische boiler en zonnepanelen. Voor de boiler zit een shelly. Het is mij gelukt om, via HA, de shelly zo te schakelen dat de boiler alleen op de zonnepanelen verwarmd wordt.
Het moeilijke deel zat hem in de oplossing op de vraag “wat als er niet genoeg zon is om de boiler te verwarmen”. Ik houd dus bij hoeveel seconden de boiler aan heeft gestaan. Vanaf later in de middag zijn er 4 meetmomenten waar gecontroleerd wordt of de boiler een minimum hoeveelheid seconden aan heeft gestaan. Vindt er een hit plaats dan gaat er een overrule functie aan, wordt de boiler aangezet en mag deze de resterende tijd tot 1700 uur verwarmen. Daarna gaat de stroom eraf tot de volgende dag. En natuurlijk heb ik de boiler extra geïsoleerd.
Het was een leuke puzzle om dit volledig via de GUI van HA voor elkaar te krijgen en ik ben blij dat het gelukt is!
Moet je niet na 17.00 je boiler leegtrekken, want dan moet je de volgende ochtend koud douchen
We draaien al een jaar zo. Maar dan met een hard tijd window waarin de boiler mag verwarmen. Dat gaat prima.CappieL schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Klinkt interessant.
Moet je niet na 17.00 je boiler leegtrekken, want dan moet je de volgende ochtend koud douchen
Nu dus extra dynamiek om effectief met de zonnepanelen om te gaan.
En natuurlijk zijn ook de diverse “vakantie altijd uit”, “slapers altijd aan”, “extra bijwarmen 30 minuten” knoppen aanwezig.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Is dit een goed alternatief om in te bouwen achter mijn schakelaars of plafonddoos?
https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle
Ik zoek voor 2 lampen een 2-weg Zigbee ontvanger? Nog niet zoiets gezien!
/f/image/aV8UOC1C6UWqskTeUAYeiT3y.png?f=fotoalbum_large)
Of is het aan te raden om gewone Zigbee lampen aan te schaffen bij bijvoorbeeld bij de Lidl of Action?
Hoe doen jullie dit?
1
2
3
4
| input_boolean:
ventilation:
name: Ventilation bedroom
icon: mdi:hvac |
[ Voor 9% gewijzigd door konehead op 30-08-2023 21:35 ]
Ik raad je aan "BIJLAGE 01: Slimme Lamp is DOM bij gebruik voor Alarmering of iets anders kritisch" te lezen van mijn Artikel op forum:Paterman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:24:
@jj85
Is dit een goed alternatief om in te bouwen achter mijn schakelaars of plafonddoos?
[Afbeelding]
Of is het aan te raden om gewone Zigbee lampen aan te schaffen bij bijvoorbeeld bij de Lidl of Action?
Hoe doen jullie dit?
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
En/of hoofdstuk "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" van :
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
Daarnaast zit je met het wel of niet beschikbaar zijn van Blauwe draad naast de bruine draad in de inbouwpot, verdiep je er maar eens in. Er zijn trouwens kleinere (nieuwere) modellen voor inbouw van hetzelfde merk en ook die zonder Blauwe draad werken!!.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Kan je de ZB mini extreme aanraden, is nog wat beter en zonder blauwe draad. Dit is een oud model en best wat issues mee.Paterman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:24:
@jj85
[Afbeelding]
Hoe doen jullie dit?
On of Off. Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/input_boolean/konehead schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:09:
Ik heb een vraag mbt het gebruik van een Boolean: Ik heb een schakelaar/boolean gemaakt. Welke waarde geeft de Boolean bij 'aan' en welke waarde geeft de Boolean bij 'uit'? Kan ik dit ergens configureren en/of meegeven of achterhalen? Ik wil de variabelen checken als de Boolean Aan staat en UIT staat. Ik heb dit n.l nodig voor een trigger/automatisering. Alvast bedankt!
code:
1 2 3 4input_boolean: ventilation: name: Ventilation bedroom icon: mdi:hvac
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik kan mijn Nibe warmtepomp uitlezen via modbus (tcp). Geen prlbleem. Sommige parameters zijn RO, andere R/W. Nu zoek ik een paar dingen:
1. Hoe krijg ik het in mijn UI (zie plaatje hieronder voor voorbeeld wat ik probeer te maken) dat ik waardes kan aanpassen? Er zijn instellingen waarbij je uit een pull-down keuzelijst kiest en er zijn sliders waarbij de huidige waarde staat en die je kunt schuiven naar de gewenste waarde.
2. Wat moet ik doen (configuration.yaml) om parameters te kunnen schrijven. Hoe wordt de nieuwe waarde uit een slider of pull-down naar de Nibe geschreven.
3. Hoe kan ik een waarde in de Nibe veranderen vanuit een automatisering (bijvoorbeeld ‘als XXX, dan waarde=12).
Stukje van mijn configuration.yaml, waarbij de parameter ‘Nibe buitentemperatuur’ read-only is en de parameter ‘Nibe aanvoer minimum’ read/write is en ik dus wil kunnen wijzigen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| modbus: - name: "Nibe" close_comm_on_error: true delay: 5 timeout: 5 type: tcp host: 192.168.2.105 port: 502 sensors: - name: "Nibe Buitentemperatuur (BT1)" device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: '°C' address: 1 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 # Number of valid decimals scan_interval: 10 lazy_error_count: 10 # hoe vaak mag de waarde niet-beschikbaar zijn - name: "Nibe Aanvoer (BT2)" device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: '°C' address: 5 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 10 lazy_error_count: 10 - name: "Nibe aanvoer minimum" device_class: temperature state_class: measurement unit_of_measurement: '°C' address: 34 data_type: int16 # data_type string input_type: holding scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 10 lazy_error_count: 10 |
Zoiets dus.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/DgMmbCLNMGNSHmRtyhaa3fAM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uchhPJPrkaez3araaO60nxR5.png?f=fotoalbum_large)