savagenld schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:05:
Ik zie hier een aantal keer adviezen langskomen om sommige Zigbee apparaten te gebruiken. Dat is voor mij heel waardevol omdat ik binnenkort ga verhuizen. Ik ben daardoor op zoek naar (voornamelijk Zigbee) apparaten voor schakelaars (binnen/buiten), dimmers, bewegingssensors, raamsensors, etc).
Ik zie de "supported devices" van bv Z2M, maar dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Hoe kiezen jullie een nieuw apparaat uit? Betekent dat veelal het lezen/kijken van veel recencies, of is er een betere manier om de populariteit/ervaringen van een device te zien?
Persoonlijk probeer ik zo min mogelijk Zigbee apparaten van Chinese merken te gebruiken. De Tuya en Aqara/Xiaomi gebaseerde Zigbee apparaten houden zich niet altijd volledig aan de standaard, waardoor ze instabiliteit kunnen veroorzaken in je Zigbee netwerk. De vele random merknamen op Amazon en AliExpress zijn allemaal Tuya of Aqara/Xiaomi Zigbee producten.
En het doel is om geen hubs en routers meer nodig te hebben van de eigen merken, want dan zijn er natuurlijk geen problemen. Dan zit je alleen met meerdere Zigbee netwerken in je huis en ben je afhankelijk van de ondersteuning van het merk of hun hub ondersteund blijft.
Sonoff is ook Chinees, maar lijkt zich wel aan de Zigbee standaard te houden, goede ervaringen met hun USB dongles als coordinator.
Qua lampen, knoppen en bewegingssensoren gebruik ik enkel Philips Hue, al jaren eigenlijk en nooit issues mee. Als je op internet gaat zoeken zal je ook zien dat hun lampen goede routers zijn en dat hun bewegingssensoren heel snel reageren en goed te configureren zijn (timeout van 5sec mogelijk, terwijl anderen vaak minimaal 30sec of zelfs 60+ sec hanteren).
Nu heeft Philips Hue niet alles, binnenkort komen ze met contactsensoren bijvoorbeeld. Voor de overige dingen gebruik ik grotendeels Frient (made by Develco), welke ook brede ondersteuning hebben en zich aan de Zigbee standaard houden.
Heb verder wat relays van NodOn in gebruik, als vervanging voor thermostaten gebruik ik
deze. Deze zijn voor meerdere functies in te zetten en NodOn maakt ook dit soort relays voor het schakelen van domme elektrische rolluiken, lampen etc.
Via Zigbee2MQTT reageren de Hue lampen, knoppen en sensoren zelfs sneller dan via de eigen Hue Hub is mijn ervaring. Nu zal de rekenkracht van mijn Odroid C4 waar ik HA OS en Z2M op draai ook veel hoger zijn dan de Hue Hub, dus dat zal wel helpen in de snelheid.
[
Voor 6% gewijzigd door
BiG-GuY op 31-08-2023 12:50
]