Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 350 Laatste
Acties:

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
@Vaevictis_

Ik zie ze veel op AliExpress staan. Best goedkoop. Maar is dat betrouwbaar?

Deze zag ik op amazon.nl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgTCJZ_RymzWL89CD_d2rO35XyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cV70VGgM4UGFHbyEVGDWcNIH.jpg?f=fotoalbum_large

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik de afvalwijzer integration om op mijn dashboard het volgende te laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSDFnBnFTAc4Ixpo91CGmuZp4js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1cJu4VKLHGlhJRI1obZETqZe.png?f=fotoalbum_large

Alleen wordt bij ons ook eens in de zoveel tijd het oud papier opgehaald, en deze staat niet in de kalender (ook niet als ik de widget op de website van de gemeente gebruik, daar komt dezelfde data uit want dat is ook gewoon mijnafvalwijzer).
Nou zou ik deze graag zelf toevoegen, maar ik weet even niet hoe ik dat het beste kan doen. Het schema hiervoor is "Elke 3e donderdag van de maand".

Is er een makkelijke manier om op te halen wat de eerstvolgende 3e donderdag van de maand is, rekening houdende met vandaag?

Ik had al het idee om dit extern op te lossen en dan een REST sensor te gebruiken, of het op te lossen dmv handmatige berekening (kijk over hoeveel dagen het donderdag is, van daar uit steeds een week terug tot je niet meer de huidige maand hebt, dan weer 3 weken verder om de 3e donderdag van de maand op te halen...) maar dat lijkt me allemaal niet ideaal. Ik heb hier een voorbeeld gevonden dat theoretisch gezien zou werken, maar dat vind ik nogal heftig om iedere keer in een template uit te voeren voor iedere datum die ik nodig heb.

Is er een integration die een string als 'third Thursday of every month' om kan zetten naar een lijstje datums oid?

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
TheFes schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Nee, de waardes zijn on en off.
Lower case dus.
Dat dacht ik ook, en toch gaat er iets fout. Ik heb een boolean gekoppeld aan een automatisering. Deze werkt niet op on en off

YAML:
1
2
3
4
input_boolean:
  ventilation:
    name: ventilation_bedroom
    icon: mdi:hvac

Hieronder de YAML van de automatisering. Als de boolEAN 'on' geeft dan moet ventilation_bedroom_auto gekozen worden en 'off' => ventilation_bedroom_high. Als ik auto en high omdraai in de code dan werkt de boolEAN één kant op (high wordt gekozen, maar auto niet). Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Ventilation bedroom
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.ventilation
condition: []
action:
  - service: |
      {% if is_state('input_boolean.ventilation_bedroom', 'on')%} 
        rest_command.ventilation_bedroom_auto
      {% else %}
        rest_command.ventilation_bedroom_high
      {% endif %} 
    data: {}
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-08-2023 08:53 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Paterman schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:01:
@Vaevictis_

[Afbeelding]
Sonoff is een prima merk. Soms kom je lage ratings tegen, dat komt meestal door mensen die klagen dat hij niet (helemaal) werkt met Hue. Dus niet teveel van aantrekken als je ZHA/Z2M of iets anders gebruikt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 31-08-2023 07:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Oon
  • Niet online

Oon

Toppe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:04:
Iemand enig idee? Ik krijg onderstaande error:

code:
1
Package http_proxy setup failed. Component http has duplicate key 'use_x_forwarded_for'

Gezien de error ging ik er vanuit dat ik ergens http dubbel geconfigureerd heb maar ondertussen heb ik mijn configuratie al wel 25x doorgezocht, ook met CTRL+F maar ik kan nergens een fout vinden.

Dit staat er in mijn configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 192.168.0.1
    - 192.168.0.2
    - 172.30.33.16

Zonder regel 6 werkt de proxy niet aangezien dat het docker adres is.
Heb je er dan wel rekening mee gehouden dat docker's interne IP's standaard niet statisch zijn? Tenzij je dat zelf hebt ingesteld zou je dus bij iedere restart van de container die config moeten aanpassen

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
Paterman schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:01:
@Vaevictis_

[Afbeelding]
Ik haal ze bij Tinytronics, iets duurder. Vind het erg fijne apparaten, kan het aanraden. @Paterman

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
Oon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:36:
[...]

Heb je er dan wel rekening mee gehouden dat docker's interne IP's standaard niet statisch zijn? Tenzij je dat zelf hebt ingesteld zou je dus bij iedere restart van de container die config moeten aanpassen
Nee, en ondanks dat het dynamisch is heb ik nog nooit een ander, intern, IP gehad.

Het is een beetje net zoals bij je provider: je krijgt geen vast IP maar doorgaans veranderd hij nooit.

Overigens heb ik bewust een safe mode start geforceerd waardoor ik kon zien wat er mis ging dus de fout is nu ook opgelost.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
konehead schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Dat dacht ik ook, en toch gaat er iets fout. Ik heb een boolean gekoppeld aan een automatisering. Deze werkt niet op on en off

code:
1
2
3
4
input_boolean:
  ventilation:
    name: ventilation_bedroom
    icon: mdi:hvac

Hieronder de YAML van de automatisering. Als de boolEAN 'on' geeft dan moet ventilation_bedroom_auto gekozen worden en 'off' => ventilation_bedroom_high. Als ik auto en high omdraai in de code dan werkt de boolEAN één kant op (high wordt gekozen, maar auto niet). Wat doe ik fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Ventilation bedroom
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.ventilation
action:
  - service: |
      {% if is_state('input_boolean.ventilation_bedroom', 'on')%} 
        rest_command.ventilation_bedroom_auto
      {% else %}
        rest_command.ventilation_bedroom_high
      {% endif %} 
Je triggert op input_boolean.ventilation, maar gebruikt input_boolean.ventilation_bedroom in je template

PS, dit is korter
YAML:
1
2
  - service: rest_command.ventilation_bedroom_{{ 'auto' if is_state('input_boolean.ventilation_bedroom', 'on') else 'high' }}

Home Assistant configuratie

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:00
Oon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:18:
Ik gebruik de afvalwijzer integration om op mijn dashboard het volgende te laten zien:
[Afbeelding]
Is er een integration die een string als 'third Thursday of every month' om kan zetten naar een lijstje datums oid?
Geen idee of er iets kant en klaars voor is, maar je kan het rekenkundig uitrekenen natuurlijk. De derde donderdag van de maand is op zijn vroegst op de 15e (als de eerste van de maand een donderdag is) en op zijn laatst de 21e (als de eerste van de maand een vrijdag is). Dus de derde donderdag van een maand is altijd de donderdag die in de range 15 t/m 21 valt.

Dus als je aan het begin van de dag een script zou uitvoeren zou je eerst de derde donderdag van de huidige maand kunnen bepalen op deze manier, en indien die al in het verleden licht (huidige dag is groter dan die dag), bereken je dat opnieuw, maar dan voor de volgende maand.

Ik zelf los dit soort dingetjes dan altijd in node red (beschikbaar als integratie in HA) op waar je wat uitgebreider kan programmeren (zowel op een grafische manier, als stukjes javascript code), maar er zullen ongetwijfeld tal van andere manieren zijn om dit op te lossen.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Oon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:18:
[Afbeelding]

Alleen wordt bij ons ook eens in de zoveel tijd het oud papier opgehaald, en deze staat niet in de kalender (ook niet als ik de widget op de website van de gemeente gebruik, daar komt dezelfde data uit want dat is ook gewoon mijnafvalwijzer).
Nou zou ik deze graag zelf toevoegen, maar ik weet even niet hoe ik dat het beste kan doen. Het schema hiervoor is "Elke 3e donderdag van de maand".

Is er een makkelijke manier om op te halen wat de eerstvolgende 3e donderdag van de maand is, rekening houdende met vandaag?

Ik had al het idee om dit extern op te lossen en dan een REST sensor te gebruiken, of het op te lossen dmv handmatige berekening (kijk over hoeveel dagen het donderdag is, van daar uit steeds een week terug tot je niet meer de huidige maand hebt, dan weer 3 weken verder om de 3e donderdag van de maand op te halen...) maar dat lijkt me allemaal niet ideaal. Ik heb hier een voorbeeld gevonden dat theoretisch gezien zou werken, maar dat vind ik nogal heftig om iedere keer in een template uit te voeren voor iedere datum die ik nodig heb.

Er zit tegenwoordig een kalender in HA toch? Kan je daar niet iets in aanmaken voor elke 3e donderdag van de maand en een automation op triggeren?

• Oon
  • Niet online

Oon

Invisible_man schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Geen idee of er iets kant en klaars voor is, maar je kan het rekenkundig uitrekenen natuurlijk. De derde donderdag van de maand is op zijn vroegst op de 15e (als de eerste van de maand een donderdag is) en op zijn laatst de 21e (als de eerste van de maand een vrijdag is). Dus de derde donderdag van een maand is altijd de donderdag die in de range 15 t/m 21 valt.

Dus als je aan het begin van de dag een script zou uitvoeren zou je eerst de derde donderdag van de huidige maand kunnen bepalen op deze manier, en indien die al in het verleden licht (huidige dag is groter dan die dag), bereken je dat opnieuw, maar dan voor de volgende maand.

Ik zelf los dit soort dingetjes dan altijd in node red (beschikbaar als integratie in HA) op waar je wat uitgebreider kan programmeren (zowel op een grafische manier, als stukjes javascript code), maar er zullen ongetwijfeld tal van andere manieren zijn om dit op te lossen.
Dat is zeker waar, het kan wiskundig of wat lomper (zoals in het linkje dat ik deelde), maar het zou toch mooi zijn als er een oplossing voor is zodat ik niet een enorme template nodig heb om dat zelf te doen.

Ik hou het ook liever binnen HA, dus mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een template. Qua complexiteit vind ik dat niet erg :)
-Casper schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Er zit tegenwoordig een kalender in HA toch? Kan je daar niet iets in aanmaken voor elke 3e donderdag van de maand en een automation op triggeren?
Helaas niet, je kunt wel 'last Thursday' maar niet 'third Thursday'

• TheFes
Oon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Dat is zeker waar, het kan wiskundig of wat lomper (zoals in het linkje dat ik deelde), maar het zou toch mooi zijn als er een oplossing voor is zodat ik niet een enorme template nodig heb om dat zelf te doen.

Ik hou het ook liever binnen HA, dus mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een template. Qua complexiteit vind ik dat niet erg :)

[...]

Helaas niet, je kunt wel 'last Thursday' maar niet 'third Thursday'
Astu, een template wat de volgende 3e donderdag van de maand geeft
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{%- macro third_thursday(datetime) -%}
  {%- set first_day = datetime.replace(day=1) -%}
  {%- set day_delta = (3 - first_day.weekday()  + 7) % 7 + 14 -%}
  {{- (first_day + timedelta(days=day_delta)).date() -}}
{%- endmacro -%}
{% set this_month = as_datetime(third_thursday(now())).date() %}
{% set next_month = as_datetime(third_thursday(now().replace(day=1, month=now().month+1))).date() %}
{{ next_month if now().date() > this_month else this_month }}

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 31-08-2023 10:00 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

D4NG3R schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:45:
Vraagje, hoe start je compleet vanaf scratch met Zigbee2MQTT? Kwestie van herinstalleren of moet ik ergens ook configs of database entries wegmietteren? Moet ik de MQTT broker zelf ook herinstalleren/aanpassen? De oude devices wil ik compleet uit het systeem hebben.
Niemand? Anders ga ik er komend weekend gewoon mee klooien. :D

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 14:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@D4NG3R Zigbee2MQTT stoppen, alle data in de 'zigbee2mqtt' folder weggooien (al naar gelang hoe oud je install in 'share' of 'config' folder). Dan in je config even nieuw pan id en network key kiezen en gaan :)

Entities in HA kunnen nog even blijven bestaan maar zouden moeten verdwijnen of wees moeten worden. Zou je kunnen doen door alle (aan z2m gerelateerde) items onder 'homeassistant' weg in MQTT te gooien (= auto discovery items). Alles onder 'zigbee2mqtt' mag zeker weg. Maar beide is an sich niet nodig maar ruimt wel op.

[ Voor 50% gewijzigd door Septillion op 31-08-2023 09:53 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Z2M dus stoppen, map weggooien, weer installeren/starten en dan 'gewoon' de standaard route volgen van koppelen met de broker/stick?

Ik hoop dat de boel een beetje lekker werkt, ik hoor nogal verschillende verhalen over Z2M i.c.m. Conbee2. Zolang het maar beter werkt dan de geflashde TI sniffer welke ik nu heb ben ik blij. :')

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Alleen eerst instellen voor je weer start :) Net alsof je hem net geinstalleerd had, kan je compleet maken door reset van config te doen. Om geen apparaten in je huis door de war te brengen, gebruik ander pan id!

Dus reset config, zeker weten dat je ander pan id gebruikt, network key instellen (zou met generate moeten kunnen), je by-id pad van je stick opgeven en gaan.

Wel verstandig dus om niet alles zomaar weg te gooien maar even op te slaan en/of te hernoemen.

En TI sniffer? CC2531? Want dan zou je zonder re-pair over kunnen op een andere TI stick.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Sonoff maakt leuke dingen, dat is wel prima. Bij Sonoff wel altijd even opletten of de schakelaar aan de L mag hangen of dat deze volledig geïsoleerd moet (tussen S1 en S2).

Domme lampen + module vs slimme lampen is ook een afweging. Wil je dimmen? Wil je kleuren / kleurtemperatuur? Zijn huidige lampen fijn? Wat als HA eruit ligt (maar zie hieronder dat een module ook niet feilloos is)?

Maar wat versta je onder een "2-weg Zigbee ontvanger"? Ik weet dat de terminologie verwarrend kan zijn (zeker omdat een relay module vaak switch module genoemd wordt) maar iets standaard benaming volgen maakt het wel makkelijker :)

En doet Action nu ook Zigbee? Maar wat ik las van de Lidl lampen zijn ze leuk voor een accent maar niet als hoofdverlichting. Wil je betaalbare slimme lampen kan ik nog steeds Ikea aanraden.

• Oon
  • Niet online

Oon

TheFes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Astu, een template wat de volgende 3e donderdag van de maand geeft
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{%- macro third_thursday(datetime) -%}
  {%- set first_day = datetime.replace(day=1) -%}
  {%- set day_delta = (3 - first_day.weekday()  + 7) % 7 + 14 -%}
  {{- (first_day + timedelta(days=day_delta)).date() -}}
{%- endmacro -%}
{% set this_month = as_datetime(third_thursday(now())).date() %}
{% set next_month = as_datetime(third_thursday(now().replace(day=1, month=now().month+1))).date() %}
{{ next_month if now().date() > this_month else this_month }}
Wat een service :o

Daar ga ik het eens mee proberen, bedankt!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
En dan mijn WTF waar ik hierboven al naar verwijs O-)

Heb een Zigbee dimmer module met er direct pulsdrukkers aan. In het kader "wat is 'smart'" zou je dan zeggen, "Leuk, die is dan ook bruikbaar als HA het niet doet!".

Maar ik had even nodig om het door te hebben, maar deze module gaat vaak als ik op de pulsdrukker druk in HA / Zigbee status wel aan, maar in werkelijkheid is hij uit! Ik zie dus alleen in HA (en Zigbee2MQTT) de state veranderen maar hij gaat niet aan. En nee, ook niet onzichtbaar, hij staat dan >50% in HA. Dit gebeurd alleen als ik hem via HA uit gezet heb. Als ik hem via HA aan zet gaat hij gewoon aan. Daarna kan ik hem ook uit zetten met de knop en ook weer aan / dimmen.

Stomme is, ik heb meerdere van deze modules in gebruik, ook met pulsdrukkers (oa onze nachtlampjes) maar die hebben er geen last van.

Dus of deze nu andere firmware heeft of dat ik een verborgen detached mode gevonden heb, ik weet het niet. Maar een module is dus ook niet 100% garantie dat iets stand alone blijft werken :X

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:11:
@D4NG3R Alleen eerst instellen voor je weer start :) Net alsof je hem net geinstalleerd had, kan je compleet maken door reset van config te doen. Om geen apparaten in je huis door de war te brengen, gebruik ander pan id!

Dus reset config, zeker weten dat je ander pan id gebruikt, network key instellen (zou met generate moeten kunnen), je by-id pad van je stick opgeven en gaan.
Wat bedoel je precies met pan id? Ik kan mij niet herinneren daar ooit wat mee gedaan te hebben.
Wel verstandig dus om niet alles zomaar weg te gooien maar even op te slaan en/of te hernoemen.
Ik trek sowieso een backup van folders/bestanden voordat ik iets weggooi. :Y
En TI sniffer? CC2531? Want dan zou je zonder re-pair over kunnen op een andere TI stick.
Ik weet dat het mogelijk is, maar er is door de jaren heen zo veel geklooit en gesleuteld aan o.a. settings binnen Z2M dat ik totaal niet meer zou weten wat er nu precies gaande is. Sowieso ben ik niet tevreden met m'n huidige naming scheme en wil ik alle Zigbee automations op de schop nemen. Dus van vooraf aan beginnen is weinig (extra) werk, en geeft meer garanties dat geklooi uit het verleden mij niet in de weg gaat zitten. :)

tl;dr: ik wil dus naar het punt toe alsof Z2H en de MQTT broker net geïnstalleerd zijn en vers ingesteld mogen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2023 10:40 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Wat bedoel je precies met pan id? Ik kan mij niet herinneren daar ooit wat mee gedaan te hebben.
Dat kan kloppen, het is vergelijkbaar met het SSID van een wifinetwerk. Maar wel verstandig om aan te passen (mag gewoon +1) zodat je nu gekoppelde lampen niet proberen te koppelen met je nieuwe install of moeilijk gaan doen met reset omdat ze denken dat ze dat netwerk al kennen.

Zie Zigbee network config. Ik meen dat 'pan_id' standaard ook al in de config van de addon staat maar dan alleen als je 'edit in yaml' kiest. Net als stom genoeg dus je 'network_key'.
Ik trek sowieso een backup van folders/bestanden voordat ik iets weggooi. :Y

[...]

Ik weet dat het mogelijk is, maar er is door de jaren heen zo veel geklooit en gesleuteld aan o.a. settings binnen Z2M dat ik totaal niet meer zou weten wat er nu precies gaande is. Sowieso ben ik niet tevreden met m'n huidige naming scheme en wil ik alle Zigbee automations op de schop nemen. Dus van vooraf aan beginnen is weinig (extra) werk, en geeft meer garanties dat geklooi uit het verleden mij niet in de weg gaat zitten. :)
Helemaal goed! Even zeker weten dat je meer redenen had dan alleen "ik wil van de CC2531 af".

• Toppe
Oon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Wat een service :o

Daar ga ik het eens mee proberen, bedankt!
TheFes kan wel een kopje koffie gebruiken ;)

;)

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 31-08-2023 10:50 ]

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Deze week aan het verhuizen en nu ook begonnen met HA. De bewoners hebben zelf een Honeywell Lyric C2 wifi camera hangen. Best prima maar vooralsnog krijg ik die camera's niet in HA gekoppeld. Nu ben ik er nog lang niet in thuis, maar iemand een idee of - en zoja, hoe - dit kan?

Ik vind het zonde om andere camera's te kopen als die ook zou werken...

Bedankt!

• Toppe
Blomminator schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:55:
Deze week aan het verhuizen en nu ook begonnen met HA. De bewoners hebben zelf een Honeywell Lyric C2 wifi camera hangen. Best prima maar vooralsnog krijg ik die camera's niet in HA gekoppeld. Nu ben ik er nog lang niet in thuis, maar iemand een idee of - en zoja, hoe - dit kan?

Ik vind het zonde om andere camera's te kopen als die ook zou werken...

Bedankt!
https://learncctv.com/ip-...-iris-and-other-software/

Je zou hier eens kunnen kijken. Probeer eerst met VLC een werkende stream te vinden die je daarna in HA opneemt. Anders gaat het je echt veel (nutteloze) tijd kosten.

• Oon
  • Niet online

Oon

Als ik het straks getest heb en het werkt dan mag TheFes bij mij een hele zak bonen komen halen :)

• Paterman
@Gizz @Vaevictis_

Bedankt voor jullie reacie.
Ik zoek nog z'on zelfde ontvanger ndig die tegelijkertijd 2 verschillende lampen kan schakelen.

Ik heb 2 plafondlampen die nu geschakeld worden middels een dubbele wandschakelaar.
Zoiets bestaat toch wel lijkt me?

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-11 20:47
Ik zie hier een aantal keer adviezen langskomen om sommige Zigbee apparaten te gebruiken. Dat is voor mij heel waardevol omdat ik binnenkort ga verhuizen. Ik ben daardoor op zoek naar (voornamelijk Zigbee) apparaten voor schakelaars (binnen/buiten), dimmers, bewegingssensors, raamsensors, etc).

Ik zie de "supported devices" van bv Z2M, maar dan zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoe kiezen jullie een nieuw apparaat uit? Betekent dat veelal het lezen/kijken van veel recencies, of is er een betere manier om de populariteit/ervaringen van een device te zien?

• Toppe
paQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:13:
nog een weerdingetje, mocht je willen weten hoeveel kans op regen er is:

Installeer via HACS de bar-card

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  - type: custom:bar-card
    style:
      left: 47%
      top: 67.4%
      transform: scale(0.8
    entity: sensor.openweathermap_forecast_precipitation_probability
    entity_row: true
    direction: up
    height: 140px
    width: 3px
    icon: mdi:cloud-percent
    positions:
      icon: 'off'
      name: 'off'
      value: outside
    card_mod:
      style: |
        bar-card-value {
        color: white;
        }
        ha-card {
          border-style: none!important;
          }
        bar-card-backgroundbar {
        background: white !important;
        opacity: 1 !important;
        }

geeft:
[Afbeelding]

Bij minder dan 100% kleurt de achtergrond grijzig
[Afbeelding]
Als aanvulling, hiermee geef je de bar een gradient mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        bar-card-backgroundbar {
          background: white;
          background: linear-gradient(0deg, rgba(0,170,247,1) 0%, rgba(13,50,252,1) {{ states('sensor.regen_kans')|round(0) }}%, rgba(255, 255, 255, 0) {{ states('sensor.regen_kans')|round(0)+1 }}%);
        }
        bar-card-currentbar {
          background: linear-gradient(0deg, rgba(0,170,247,1) 0%, rgba(13,50,252,1) {{ states('sensor.regen_kans')|round(0) }}%, rgba(255, 255, 255, 0) {{ states('sensor.regen_kans')|round(0)+1 }}%);   
        }

Even sensor.regen_kans vervangen voor je eigen sensor.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27

BiG-GuY

savagenld schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:05:
Ik zie hier een aantal keer adviezen langskomen om sommige Zigbee apparaten te gebruiken. Dat is voor mij heel waardevol omdat ik binnenkort ga verhuizen. Ik ben daardoor op zoek naar (voornamelijk Zigbee) apparaten voor schakelaars (binnen/buiten), dimmers, bewegingssensors, raamsensors, etc).

Ik zie de "supported devices" van bv Z2M, maar dan zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoe kiezen jullie een nieuw apparaat uit? Betekent dat veelal het lezen/kijken van veel recencies, of is er een betere manier om de populariteit/ervaringen van een device te zien?
Persoonlijk probeer ik zo min mogelijk Zigbee apparaten van Chinese merken te gebruiken. De Tuya en Aqara/Xiaomi gebaseerde Zigbee apparaten houden zich niet altijd volledig aan de standaard, waardoor ze instabiliteit kunnen veroorzaken in je Zigbee netwerk. De vele random merknamen op Amazon en AliExpress zijn allemaal Tuya of Aqara/Xiaomi Zigbee producten.

En het doel is om geen hubs en routers meer nodig te hebben van de eigen merken, want dan zijn er natuurlijk geen problemen. Dan zit je alleen met meerdere Zigbee netwerken in je huis en ben je afhankelijk van de ondersteuning van het merk of hun hub ondersteund blijft.

Sonoff is ook Chinees, maar lijkt zich wel aan de Zigbee standaard te houden, goede ervaringen met hun USB dongles als coordinator.

Qua lampen, knoppen en bewegingssensoren gebruik ik enkel Philips Hue, al jaren eigenlijk en nooit issues mee. Als je op internet gaat zoeken zal je ook zien dat hun lampen goede routers zijn en dat hun bewegingssensoren heel snel reageren en goed te configureren zijn (timeout van 5sec mogelijk, terwijl anderen vaak minimaal 30sec of zelfs 60+ sec hanteren).

Nu heeft Philips Hue niet alles, binnenkort komen ze met contactsensoren bijvoorbeeld. Voor de overige dingen gebruik ik grotendeels Frient (made by Develco), welke ook brede ondersteuning hebben en zich aan de Zigbee standaard houden.

Heb verder wat relays van NodOn in gebruik, als vervanging voor thermostaten gebruik ik deze. Deze zijn voor meerdere functies in te zetten en NodOn maakt ook dit soort relays voor het schakelen van domme elektrische rolluiken, lampen etc.

Via Zigbee2MQTT reageren de Hue lampen, knoppen en sensoren zelfs sneller dan via de eigen Hue Hub is mijn ervaring. Nu zal de rekenkracht van mijn Odroid C4 waar ik HA OS en Z2M op draai ook veel hoger zijn dan de Hue Hub, dus dat zal wel helpen in de snelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 31-08-2023 12:50 ]

Gallery V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Die worden vaak aangeduid als 2-gang. Zo maakt Shelly er een paar (Wifi, met ESP = custom firmware mogelijk) oa Shelly 2.5 of 2PM. Maar ook iTead maakt bijvoorbeeld de Sonoff DualR3 of als je hele schakelaar zoekt de Sonoff TX Ultimate (beide ook met ESP).

Aan de Zigbee kant bied Robbshop wat. Maar ook Tuya merken (Lonsonho, Blitzwolf, Girier) en ook Xiaomi (Aqara LLKZMK11LM). In ieder geval Tuya gebruikt een afwijkend schema om aan te sturen maar niets waar Z2M niet uit komt. iTead (merk achter Sonoff) heeft nu ook wat Zigbee maar nog geen 2-gang.

Overigens weerhoud je er niets weinig van om twee modules te gebruiken. Alleen als de schakelaars volledig geïsoleerd aangesloten dienen te worden en je niet twee losse voedingen op je schakelaar kunt toepassen kan dat niet.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mm, en toen ik bovenstaande schreef wilde ik zeggen dat het lijkt of iTead op de ESp32-H2 wil wachten. Maar zie nu dat hij te koop is. Iemand een idee wat er in een ZBmini ofzo zit? Of zit hij al ergens anders in? Ik dacht namelijk dat hij nog steeds niet uit was...

• Paterman
@Septillion

Passen die makkelijk achter een inbouwschakelaar met een standaard diepte?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Grote van de modules verschilt aanzienlijk tussen de modellen. Dus zal afhangen van de module.

Maar ook wat je "standaard diepte" noemt. Tegenwoordig is dat 50mm, daar is het prima in te doen. Alles minder => krap, krapper, krapst...

• Paterman
Stomme vraag misschien. Als je z'on ontvanger installeerd dan ziet HA dus dat het ook 2 apparte lampen zijn?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Paterman het is dan inderdaad één device met daarin twee switch entities.

Overigens, als het inbouwen van losse modules lastig wordt door weinig plek bij zowel de schakelaar als de lamp(en) zelf, dan kun je ook nog kijken naar een alles-in-een oplossing zoals bijvoorbeeld deze schakelaar. Dan heb je het schakelmateriaal en zigbee in één product en dat moet altijd wel passen. Je knoppen gaan er dan wel anders uitzien natuurlijk.

[ Voor 73% gewijzigd door Gizz op 31-08-2023 13:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:45

Ik sluit me volledig aan bij @BiG-GuY, ik houd ook niet van dat Chinese spul. Ik ben sinds vorig jaar in onze nieuwe woning aan de slag gegaan en heb me daarbij ook vooral gefocust op Zigbee. Ik gebruik o.a. deze Ecodim-dimmer die te combineren is met pulsdrukkers op andere plekken in de ruimte. Voor het simpele werk waar alleen een pulsdrukker te vinden is (bijv. in de kelder) gebruik ik de inbouwschakelaars van RobbShop. Deze slimmer schakelaars/dimmers fungeren door de hele woning als router dus ik heb eigenlijk in de gehele woning nooit last van storingen o.i.d.

Ik gebruik de Aqara Motion Sensor, de Aqara Door Sensor en een Aqara Humidity Sensor en daar ben ik behoorlijk over te spreken. Het zijn goedkope apparaatjes die doen wat ze beloven, niet het meest geavanceerd zijn maar door de prijs is het nog goed te doen om er meerdere door je woning te hangen.

Buiten gebruik ik sinds kort een Hue Outdoor Motion Sensor, die is toch echt nog wel een stukje geavanceerder dan zo'n Aqara merk ik. Ik gebruik een Conbee II-stick, die werkt optimaal met deze apparaten via het ingebouwde ZHA.

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:18
Is er hier iemand die Grocy gebruikt binnen homeassistant? Ik zoek eigenlijk naar een alternatief omdat Grocy te uitgebreid is en het scannen van de barcodes werkt niet.

Ik heb een tablet naast mijn koelkast hangen voor dashboard e.d. hier wil ik een tab met "koelkast" hebben en de barcode kunnen scannen met de tablet.

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:12
Voor het monitoren van "mijn" ;) publieke laadpaal hier in de straat maakte ik gebruik van de TomTom API. Deze werkt echter niet meer. Het ligt niet aan HomeAssistant, want als ik Postman gebruik om de API te raadplegen krijg ik ook een lege reactie. Iemand van jullie toevallig dezelfde issues en een oplossing of alternatief?

De API die ik gebruik is de ChargingAvailability API
code:
1
https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json

met daarachter de ChargingAvailability ID die gevonden is met de poiSearch API als parameter.

Request die ik stuur:
code:
1
GET https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json?chargingAvailability=528009009076906&key=<API_KEY>

Reply:
code:
1
2
3
4
{
    "connectors": [],
    "chargingAvailability": "528009009076906"
}

Wanneer ik andere laadpalen hier in de buurt zoek dmv. de poiSearch (Categorie = 7309) vind hij helemaal geen laadpalen meer.

Zijn deze verwijderd, of mis ik iets? Ik zag laatst wel mail van TomTom voorbij komen waarin het stopzetten van de POI Details API and POI Photos API aangekondigd werd, maar niets over de chargingAvailability API.

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:44

Hier al jaren zeer positieve ervaringen met de spullen van Aqara, bewegingssensoren, lichtsensoren, raam/deur contact sensoren en temperatuur / luchtvochtigheid sensoren. De meeste verlichting is hier van Philips Hue en dat werkt ook gewoon top.

Voor schakelaars gebruik ik verschillende varianten, de tussenstekkers van Ikea werken perfect en zijn niet zo duur. Om bestaande schakelaars slim te maken gebruik ik Shelly`s die heb je dus ook in dimmer variant. Als laatste optie zou je kunnen kijken naar welk schakelmateriaal er in de woning aanwezig is. Zo hebben wij hier in huis alles van Niko, die hebben inbouw schakelaars en dimmers met Zigbee.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:34:
Sowieso ben ik niet tevreden met m'n huidige naming scheme
Een stukje nieuwschierigheid, maar hoe houden jullie de boel eigenlijk overzichtelijk? Gebruiken jullie groepen per kamer, of verwerken jullie de kamer juist in de entiteit zelf? Afkortingen yay or nay?

Ik overweeg: kamer_type optioneel een naam/nummer.

Wat in de woonkamer voor m'n Zigbee spul dan neer zou komen op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
woonkamer_lamp_tv
woonkamer_lamp_bank
woonkamer_lamp_spotje
woonkamer_lamp_eettafel_1
woonkamer_lamp_eettafel_2
woonkamer_sensor_temperatuur
woonkamer_sensor_licht

Momenteel zijn de namen een inconsistent rommeltje, dus met het herzien van m'n Zigbee infra pak ik dat direct mee. :)

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2023 14:08 ]

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 20:49
jaspov schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Dank, klopt zat net op aliexpress te neuzen en kwam daar nog meer modellen tegen. Display is niet nodig, en gaat me enkel om de temperatuur. Dus fijn als het goed en stabiel werkt met HA, goede batterijduur en lage prijs dan een pre.
Inmiddels twee aqara temperatuur sensoren binnen. De eerste koppelde soepel met deconz (conbee II). De tweede koppelde ook maar de batterijstatus was leeg (ook na vervangen batterij). De tweede sensor een paar keer opnieuw gekoppeld maar wordt nu gezien als multi sensor ipv temperatuur sensor, vreemd. Temperatuur werkt wel goed.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43
@jaspov De batterijstatus kan wel uren of zelfs dagen duren. Je moet echt veel meer geduld hebben :9

• Toppe
Meer mensen hier last van? De zon schijnt hier midden in de nacht. Er staat ook daadwerkelijk 'Sunny' bij de attribuut, dus ergens lijkt er iets mis te gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENyt4DXqQzQ7V9XQwiFTn0UAWas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cS1HJuoyncGJkNMjkMqnq6Ga.png?f=fotoalbum_large

• Toppe
tlpeter schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:31:
@jaspov De batterijstatus kan wel uren of zelfs dagen duren. Je moet echt veel meer geduld hebben :9
Paar keer op 't knopje drukken wil nog wel eens de boel versnellen :D

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 20:49
tlpeter schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:31:
Ik kijk en hij komt net door :-) Alleen een andere naam in Deconz dan nog, vreemd maar het werkt.

• golles
  • Laatst online: 31-10 16:11
Toppe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:55:
Meer mensen hier last van? De zon schijnt hier midden in de nacht. Er staat ook daadwerkelijk 'Sunny' bij de attribuut, dus ergens lijkt er iets mis te gaan?
[Afbeelding]
Welke weather integratie?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[Afbeelding]
Duid dat er niet gewoon op dat het helder is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnhcmMJnIDaCmLojwhjJqh1tpKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bk66Q19qXiBjMUNJXNw7FzEM.png?f=user_large

Bovenstaande is de standaard weather integratie.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2023 16:39 ]

• Toppe
D4NG3R schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Duid dat er niet gewoon op dat het helder is?

[Afbeelding]

Bovenstaande is de standaard weather integratie.
Lijkt me dat dat ‘clear’ is. Als ik bijvoorbeeld tomorrow.io pak dan heeft die wél netjes ‘clear’

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 31-08-2023 16:41 ]

• golles
[Afbeelding]
Ik zie het zelf ook vorige week bij Meteorologisk institutt (Met.no), wat jij standaard intergratie noemt.
Ik weet uit eigen ervaring dat het mappen van een weer dienst naar HA niet altijd makkelijk is door de verschillende types.
Het zou kunnen dat dit een bug is (bij Met.no); https://github.com/home-a...ponents/met/const.py#L177 (clearsky)

clearsky_night is er overigens ook: https://github.com/home-a...mponents/met/const.py#L48

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik ken zelf in ieder geval niet anders dan dat er ook 's nachts bij helder weer de sunny state wordt doorgegeven. Toen ik nog automations had gebaseerd op de ingebouwde weather provider nam ik de hoek van de zon daarin ook mee om te bepalen of het 's nachts of overdag helder was.

• golles
D4NG3R schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:57:
Ik ken zelf in ieder geval niet anders dan dat er ook 's nachts bij helder weer de sunny state wordt doorgegeven. Toen ik nog automations had gebaseerd op de ingebouwde weather provider nam ik de hoek van de zon daarin ook mee om te bepalen of het 's nachts of overdag helder was.
Bij mij lijkt alleen Met.no dit te doen (1e)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLH4cRtkUu3lcw0anqMGoNq3yxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsPJYXjISDdEhNjJ8o9RrYmR.png?f=fotoalbum_large
(22-23 aug)

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 14:31
Ik heb problemen om mijn HA-instantie te laten werken na een herstart. Ik krijg al een tijdje een melding dat er een HA OS-update beschikbaar is. Ik heb verschillende keren geprobeerd het te installeren, maar het werkte nooit. Vandaag dacht ik dat het probleem opgelost zou kunnen worden door het systeem opnieuw op te starten, maar ik had het helemaal mis. Nu start het systeem helemaal niet op.

Mijn opstelling:
RPi 4 met een SD-kaart met HA OS
Een paar maanden geleden heb ik mijn systeem met behulp van de HA UI naar een SSD overgebracht met behulp van deze handleiding
Ik heb Google Drive Backup actief, maar het lijkt erop dat deze een paar maanden geleden is gestopt..

Wanneer ik probeer op te starten met zowel de SD als de SSD, gebeurt er eigenlijk niets. de groene led knippert een paar keer en stopt dan.

Ik heb beide schijven op mijn Mac kunnen mounten en kan vanaf vandaag de back-ups op de SSD zien, maar deze zijn erg klein. De laatste grotere back-up is van 1 augustus. Hoe moet ik dit aanpakken? Is er een manier om een back-up te gebruiken om alles weer werkend te krijgen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Ik doe "Kamer Naam" waarbij "Naam" uit meerdere delen kan bestaan waarbij opvolgende geen hoofdletter hebben. Type laat ik weg, dat is het domein al.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hemmik Waar ik bij alle drie de issues gelijk aan zou denken, is de schijf vol?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De installatie van de Conbee stick ging helaas verre van vlekkeloos, alleen bleek dat niet aan het stickje zelf te liggen..

Schijnbaar parsed unRAID Conbee stickjes niet lekker door als een serial USB device naar de HA VM. |:( |:( _O-
Oplossing mochten anderen daar ook tegenaan lopen: klik

Daar ging weer 3u van m'n leven. :+

Inmiddels de eerste lampen en switch weer verbonden en aanstuurbaar, dadelijk even uitzoeken hoe het groupen/binden nu precies werkt zodat de lampen ook bij het uitvallen van de server nog bedienbaar zijn met de switch. :)

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2023 21:05 ]

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 14:31
Septillion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:35:
@Hemmik Waar ik bij alle drie de issues gelijk aan zou denken, is de schijf vol?
Het is een 2 TB SSD die bijna leeg is, de SD kaart weet ik echt niet. Ga ik proberen uit te vinden, dank. Ik kan ze wel mounten met een omweg maar zie niet hoeveel er vrij is..

• Putyah
  • Laatst online: 15:51
Donderdag avond project. Ik was Twitch aan het kijken en tegelijk de API documentatie van Twitch door te nemen. Na een tijdje rommelen ben ik erachter gekomen dat je van elke kanaal de chat async kan ophalen. De Python API die ik hiervoor gebruikt heb is twitchio.

De API had is gekoppeld aan het account van lirik, maar had in principe elke chat kunnen zijn. Vervolgens heb een filter gemaakt op basis van bepaalde woorden (bijvoorbeeld monkaW, pog enz :)).

In HomeAssistant een webhook gemaakt voor een lamp in de woonkamer. De url van de webhook heb ik toegevoegd aan het script. Als iemand in de chat een specifiek woord gebruikt wordt er een request gedaan aan de webhook. De lamp gaat dan aan of uit.

Ik heb het script getest, maar moest het na 5 minuten weer onderbreken. Vriendin werd er behoorlijk zenuwachting van :).

Onderstaand het Python scirpt:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Print the contents of our message to console...
        substring = ['apex', 'pog', 'monkaw', 'kewk', 'KEWK', 'POG', 'monkaW', 'Wormge']
        if any([x in message.content for x in substring]):
            print(message.content)
            print({

})
            print('Control lights')
            requests.post(url)

Webhook YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Twitch trigger
trigger:
  - platform: webhook
    allowed_methods:
    local_only: true
    webhook_id: "-Q2icLZOPXpu8ZrPPk04YjsFM"
action:
  - type: toggle
    device_id: 297950938a244f433e7d3446be3f8b38
    entity_id: 3e4c18bd8ab9b0cd4da8c1df5558284f
    domain: switch

Als er interesse is kan ik de volledige code delen via Github, maar het is niet veel anders t.o.v. de Twitchio documentatie. Leuk project om te doen en misschien dat ik het in de toekomst vaker ga doen.

Als je nu in de chat van lirik het woord tweakers typt zal de lamp in woonkamer knipperen. Benieuwd of er mensen zijn die het proberen . Zet het rond 22:00 weer uit :).

Zie deze post hoe code tags werken

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 31-08-2023 21:29 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hemmik En weet je zeker dat de partitie wel de hele disk is?

En voor de zekerheid, met "deze handleiding" doelde je op Using UI to move the data partition?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Misschien was mijn vraag op een ongelukkig moment gepost, maar ik zou het fijn vinden als iemand me hierin kan helpen.

Waar kan ik deze info vinden, zodat ik ermee verder aan de slag kan?
Hippe Lip schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:29:
Sommige dingen zijn eenvoudig te maken, maar als je de weg niet weet lastig te vinden. Ik heb al heel wat zoekwerk gedaan om achter relevante info te komen, maar óf het is nergens goed beschreven (wat ik niet geloof), óf ik gebruik de verkeerde zoekwoorden.

Ik kan mijn Nibe warmtepomp uitlezen via modbus (tcp). Geen prlbleem. Sommige parameters zijn RO, andere R/W. Nu zoek ik een paar dingen:

1. Hoe krijg ik het in mijn UI (zie plaatje hieronder voor voorbeeld wat ik probeer te maken) dat ik waardes kan aanpassen? Er zijn instellingen waarbij je uit een pull-down keuzelijst kiest en er zijn sliders waarbij de huidige waarde staat en die je kunt schuiven naar de gewenste waarde.

2. Wat moet ik doen (configuration.yaml) om parameters te kunnen schrijven. Hoe wordt de nieuwe waarde uit een slider of pull-down naar de Nibe geschreven.

3. Hoe kan ik een waarde in de Nibe veranderen vanuit een automatisering (bijvoorbeeld ‘als XXX, dan waarde=12).

Stukje van mijn configuration.yaml, waarbij de parameter ‘Nibe buitentemperatuur’ read-only is en de parameter ‘Nibe aanvoer minimum’ read/write is en ik dus wil kunnen wijzigen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
modbus:
  - name: "Nibe"
    close_comm_on_error: true
    delay: 5
    timeout: 5
    type: tcp
    host: 192.168.2.105
    port: 502
    sensors:

- name: "Nibe Buitentemperatuur (BT1)"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: '°C'
        address: 1
        input_type: input
        scale: 0.1
        precision: 1 # Number of valid decimals
        scan_interval: 10
        lazy_error_count: 10 # hoe vaak mag de waarde niet-beschikbaar zijn

- name: "Nibe Aanvoer (BT2)"
        address: 5
        input_type: input
        precision: 1
        lazy_error_count: 10

- name: "Nibe aanvoer minimum"
        address: 34
        data_type: int16 # data_type string
        input_type: holding
        precision: 1
        lazy_error_count: 10

Zoiets dus.

[Afbeelding]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Putyah
  • Laatst online: 15:51
Putyah schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:23:
Donderdag avond project. Ik was Twitch aan het kijken en tegelijk de API documentatie van Twitch door te nemen. Na een tijdje rommelen ben ik erachter gekomen dat je van elke kanaal de chat async kan ophalen. De Python API die ik hiervoor gebruikt heb is twitchio.

De API had is gekoppeld aan het account van lirik, maar had in principe elke chat kunnen zijn. Vervolgens heb een filter gemaakt op basis van bepaalde woorden (bijvoorbeeld monkaW, pog enz :)).

In HomeAssistant een webhook gemaakt voor een lamp in de woonkamer. De url van de webhook heb ik toegevoegd aan het script. Als iemand in de chat een specifiek woord gebruikt wordt er een request gedaan aan de webhook. De lamp gaat dan aan of uit.

Ik heb het script getest, maar moest het na 5 minuten weer onderbreken. Vriendin werd er behoorlijk zenuwachting van :).

Onderstaand het Python scirpt:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Print the contents of our message to console...
        substring = ['apex', 'pog', 'monkaw', 'kewk', 'KEWK', 'POG', 'monkaW', 'Wormge']
        if any([x in message.content for x in substring]):
            print(message.content)
            print({

})
            print('Control lights')
            requests.post(url)

Webhook YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Twitch trigger
trigger:
  - platform: webhook
    allowed_methods:
    local_only: true
    webhook_id: "-Q2icLZOPXpu8ZrPPk04YjsFM"
action:
  - type: toggle
    device_id: 297950938a244f433e7d3446be3f8b38
    entity_id: 3e4c18bd8ab9b0cd4da8c1df5558284f
    domain: switch

Als er interesse is kan ik de volledige code delen via Github, maar het is niet veel anders t.o.v. de Twitchio documentatie. Leuk project om te doen en misschien dat ik het in de toekomst vaker ga doen.

Als je nu in de chat van lirik het woord tweakers typt zal de lamp in woonkamer knipperen. Benieuwd of er mensen zijn die het proberen . Zet het rond 22:00 weer uit :).

[mbr]Zie deze post hoe code tags werken[/mbr]
No way. De lamp ging aan en uit. Benieuwd wie een bericht in de chat heeft gestuurd :).

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
TheFes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:13:
[...]

Je triggert op input_boolean.ventilation, maar gebruikt input_boolean.ventilation_bedroom in je template

PS, dit is korter
YAML:
1
2
  - service: rest_command.ventilation_bedroom_{{ 'auto' if is_state('input_boolean.ventilation_bedroom', 'on') else 'high' }}
Zo! Scherp, dankjewel. Ik word soms blind als ik aan het knutselen ben! Ook dank voor de korte variant, leer ik ook weer van _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• TheFes
konehead schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:41:
[...]

Zo! Scherp, dankjewel. Ik word soms blind als ik aan het knutselen ben! Ook dank voor de korte variant, leer ik ook weer van _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Met deze variant kun je die fout overigens niet maken

YAML:
1
2
- service: rest_command.ventilation_bedroom_{{ 'auto' if trigger.to_state.state == 'on' else 'high' }}

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:42:
Dat kan kloppen, het is vergelijkbaar met het SSID van een wifinetwerk. Maar wel verstandig om aan te passen (mag gewoon +1) zodat je nu gekoppelde lampen niet proberen te koppelen met je nieuwe install of moeilijk gaan doen met reset omdat ze denken dat ze dat netwerk al kennen.
Uiteraard ging ik hier na je waarschuwingen nog de mist mee in. De aanname was dat bij het verwijderen van de Z2M database/config (gehele map) het standaard ID wel zou randomizen, niet dus. Alweer 6754. Dus een aantal apparaten werden direct gekoppeld aan bestaande entities. _O-

Ach ja, gelukkig nog niet zo heel veel devices toegevoegd dus vanavond even ontkoppelen en opnieuw pairen.

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik van alle oude MQTT devices af kom. Ik kan ze natuurlijk wel disablen, maar zie ze liever gewoon compleet niet meer in het systeem.

• Paterman
@Gizz
Overigens, als het inbouwen van losse modules lastig wordt door weinig plek bij zowel de schakelaar als de lamp(en) zelf, dan kun je ook nog kijken naar een alles-in-een oplossing zoals bijvoorbeeld deze schakelaar. Dan heb je het schakelmateriaal en zigbee in één product en dat moet altijd wel passen. Je knoppen gaan er dan wel anders uitzien natuurlijk.
Mooie schakelaar van Aqara. Ik zit te overwegen om deze aan te schaffen. Ik vroeg mij af of deze schakelaar naast 2 lampen afzonderlijk te schakelen ook een dim functie hebben. Kan ik niet echt terugvinden.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Paterman dit zijn echt alleen schakelaars, anders was je het woord dimmer tegengekomen.

Voor dubbelvoudige dimmers met draaiknop zou je bijvoorbeeld naar Ecodim kunnen kijken.

Als je eens door wat beschikbare dimmers wil bladeren kun je hier kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 01-09-2023 09:38 ]

• Paterman
@Gizz

Bedankt ga er naar kijken.

Je hebt toch ook van die drukschakelaars die dimmen? Als je ze wat langer indrukt dimmen ze. Die bedoel ik.

Of kan je dan beter die inbouw schakelaars kopen zoals de https://www.tinytronics.n...extreme-zigbee-schakelaar of als je 2 lampen wilt bedienen los van elkaar: WiFi Sonoff Dual R3 Lite

Die dimmen toch wel?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:52:
Of kan je dan beter die inbouw schakelaars kopen zoals de https://www.tinytronics.n...extreme-zigbee-schakelaar of als je 2 lampen wilt bedienen los van elkaar: WiFi Sonoff Dual R3 Lite

Die dimmen toch wel?
Nee, dat zijn wederom twee schakelaars. Aan of uit. Dimmen kunnen ze niet, dat wordt ook nergens genoemd.

Voorbeelden van inbouwmodules die wel kunnen dimmen:
ROBB SMARRT Zigbee Dimmer Basic
Lonsonho Dimmer

Zoals je ziet hebben die dimmer in hun naam. Niet alleen schakelaar/switch :)

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:12
davasch schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:24:
Voor het monitoren van "mijn" ;) publieke laadpaal hier in de straat maakte ik gebruik van de TomTom API. Deze werkt echter niet meer. Het ligt niet aan HomeAssistant, want als ik Postman gebruik om de API te raadplegen krijg ik ook een lege reactie. Iemand van jullie toevallig dezelfde issues en een oplossing of alternatief?
Gevonden! Combinatie van iets gewijzigd aan de kant van TomTom en te laat doorgegaan... :X

De charger ID zat hardcoded in mijn Home Assistant (en Postman) call. De ID is gewijzigd (van een getal naar iets wat meer op een GUID lijkt).

Bij het zoeken naar charger availabilities heb ik vervolgens zelf een fout gemaakt in het aanroepen van de API vermoed ik, want nu krijg ik wel laadpalen terug, ook die bij mij in de straat.

NearbySearch om de laadpaal te vinden:
code:
1
https://api.tomtom.com/search/2/nearbySearch/.json?lat=51.xxx&lon=4.xxx&limit=1&categorySet=7309&view=Unified&relatedPois=all&key=<API_KEY>

Request:
code:
1
https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json?chargingAvailability=7bdeef8b-939a-4bde-9d82-eb82ecf0489c&key=<API_KEY>

Geef nu netjes als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
{
    "connectors": [
        {
            "type": "IEC62196Type2Outlet",
            "total": 2,
            "availability": {
                "current": {
                    "available": 0,
                    "occupied": 2,
                    "reserved": 0,
                    "unknown": 0,
                    "outOfService": 0
                },
                "perPowerLevel": [
                    {
                        "powerKW": 11.0,
                        "available": 0,
                        "occupied": 2,
                        "reserved": 0,
                        "unknown": 0,
                        "outOfService": 0
                    }
                ]
            }
        }
    ],
    "chargingAvailability": "7bdeef8b-939a-4bde-9d82-eb82ecf0489c"
}

[ Voor 4% gewijzigd door davasch op 01-09-2023 10:03 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:52:
@Gizz

Bedankt ga er naar kijken.

Je hebt toch ook van die drukschakelaars die dimmen? Als je ze wat langer indrukt dimmen ze. Die bedoel ik.

Die dimmen toch wel?
Dan voeren zij een hold commando uit, waarmee een slimme lamp kan dimmen, maar dat is iets anders als een echte dimmer :)

En let wel goed op of je een Nul kabel (blauw) achter je schakelaar hebt zitten. Zonder blauwe draad gaat die sonoff mini extreme niet werken. En daar kun je er niet 2 van achter je bestaande schakelaar plaatsen (in 1 doos).

Ik ben nu druk in onze nieuwe woning. Is een jaren 70 woning met inbouwdozen van 45mm. Geen blauwe draad en op een aantal plekken in het huis zitten hotelschakelaars achter 1 doos. Om alle ellende te voorkomen heb ik ervoor gekozen om op meerdere plekken de Sonoff Mini Extreme te gebruiken, maar zonder fysieke schakelaar en deze te vervangen voor de friends of Hue schakelaars van Senic. Op de slaapkamers van mijn dochters heb ik op beide een Hue lamp welke dus in de wand direct doorgelust is (zodat er altijd stroom op staat) en je de Senic schakelaar er gewoon "voor" kunt maken.
In 1 doos passen 2 mini's en dat probleem heb ik dus ook niet meer.
Enige echte nadeel is dat die schakelaars van Senic niet goedkoop zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Michaelg op 01-09-2023 10:15 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Paterman
Dus wil je een Zigbee pulsdrukker dan moet de lamp ook slimzijn? Of toch een alternatief en voor een inbouwvariant kiezen?

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 09:57

PnD

like in Pinda ^_^

Ik doe echt te weinig met HA om de creatieve oplossing te bedenken. Ik heb een aantal scenes voor mijn lampen (zigbee en tuya) en dat werkt allemaal lekker.

Nu heb ik echter één lamp op KaKu die ik in de scene mee wil laten schakelen. Uitschakelen doet ie vanuit een scene wel, maar aangaan wil hij niet.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan er een losse automatisering aanknopen, maar wellicht is er een mooiere oplossing.

• Michaelg
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:14:
Dus wil je een Zigbee pulsdrukker dan moet de lamp ook slimzijn? Of toch een alternatief en voor een inbouwvariant kiezen?
Volgens mij praten een beetje langs elkaar heen nu :)

Met een schakelaar kun je schakelen - Aan of Uit. Als je hier dus een puls drukker achter zet, kan die alleen aan of uit schakelen. (Sonoff Mini voor 1 lamp / Dual R3 mini voor 2 )
Met een dimmer kun je dimmen. Als je hier een puls drukker achter zet, kan die aan/uit schakelen en dimmen (ingedrukt houden).
Als je nu 1 doos hebt, met daarin een 2-voudige puls schakelaar, en je wilt deze dimbaar maken, dan weet ik het even niet :D. Je komt dan eerder uit op iets wat eerder gedeeld is, dat je een duo dimmer hebt met 2 kleine knopjes. Maar wellicht weet iemand anders hier nog iets slims voor?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Paterman
@Michaelg

Helder verhaal. Het is dus altijd een combinatie van een pulsdrukker en een inbouw unit die dimmen ondersteund?

• Michaelg
Naar mijn weten wel ja. De pulsdrukker geeft dan namelijk het signaal door aan de inbouwdimmer die daadwerkelijk je lampen doet dimmen.

Andere oplossing is om bijvoorbeeld Hue lampen te combineren met losse Zigbee schakelaars. Dan maak je de lamp slim (fase en schakeldraad verbinden zodat er altijd stroom op staat) en dan stuur je de lamp aan vanuit de Zigbee Schakelaar.

• Paterman
@Michaelg

Het kwartje begint te vallen :)
Mijn opties:
  • Pulsdruk schakelaar in combinatie met een Zigbee inbouwdimmer (heb je geen slimme lamp nodig)
  • Philips Hue, Lidl of action slimme lamp in combinatie met Zigbee inbouwdimmer. Wil ik een fysieke schakelaar ook nog een pulsdrukschakelaar.
  • Of helemaal geen fysieke schakelaar en alles laten regelen via HA (Google Assistant) in combinatie met een zigbee inbouwschakelaar. Moet de domme lamp wel dimbaar zijn.

• Michaelg
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:22:
@Michaelg

Mijn opties:
  • Pulsdruk schakelaar in combinatie met een Zigbee inbouwdimmer (heb je geen slimme lamp nodig)
  • Philips Hue, Lidl of action slimme lamp in combinatie met Zigbee inbouwdimmer. Wil ik een fysieke schakelaar ook nog een pulsdrukschakelaar.
  • Of helemaal geen fysieke schakelaar en alles laten regelen via HA (Google Assistant) in combinatie met een zigbee inbouwschakelaar. Moet de domme lamp wel dimbaar zijn.
Hue / Slimme lamp

Nee dan heb je dus geen Inbouwdimmer nodig. Een slimme lamp heeft altijd stroom nodig om het commando te kunnen ontvangen. Dus daar zit geen slimme dimmer / schakelaar tussen, maar kun je wel een losse Zigbee Schakelaar voor gebruiken om die lamp aan te sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Michaelg op 01-09-2023 11:36 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Helaas kan ik ook geen complete slimme pulsdrukker dimmer. Dit ken ik alleen met modules. Fysiek zou het wel mogelijk zijn om te maken maar niemand doet het volgens mij.

Verwarring komt denk ik ook doordat vaak een module die alleen aan/uit kant doen een "smart switch module" genoemd wordt ipv een "smart relay module". Daarmee is het lastig om dus onderscheid te maken tussen de fysieke vorm "module" en "schakelaar".

En om het dan compleet te maken, slimme lampen met een knop. Daar moet wat je indrukt helemaal niets met de stroom doen dus dat is geen dimmer of relay module. Dat zou je eigenlijk een "smart input module" of "smart input switch" moeten noemen. Helaas wordt dit ook regelmatig als "slimme schakelaar" aangeboden :/ Deze moet dan volledig "smart" gekoppeld worden met de slimme lamp (bulb) bijvoorbeeld via een Zigbee bind of bijvoorbeeld door een controller als HA.

• TheFes
Hoe ik het doe:
  • Pulsdrukker met daarachter een relay module op ESPHome (Shelly, of Sonoff)
  • Lamp aangesloten op het relay.
  • Als HA up en running is (en er dus een API connectie met het relay is) stuurt de module events naar HA, die gebruik ik om de lamp te schakelen, en bijvoorbeeld op dubbelklik een bepaalde helderheid in te stellen. Met long press kun je eventuuel ook dimmen of weer een actie doen, sterker nog je ook acties compleet . ongerelateerd aan je lamp doen (een ik ga van huis script starten ofzo). Het relay blijft dus altijd aan zodat de lamp stroom behoud.
  • Als HA down is, en er dus geen API connectie is, schakelt het relay toch, zodat je altijd de lamp kunt schakelen, ook als HA down is. (als de lamp uit stond, moet je 2x drukken om de lamp aan te zetten, bij de eerste keer gaat het relay uit, bij de tweede keer weer aan).
Dat is dus een combinatie van een wifi module, en een wikkekeurige slimme lamp (gebruik zowel wifi als zigbee)

• Paterman
@Michaelg

Ik was niet helemaal duidelijk genoeg denk ik ;)

Ik heb nu 2 aparte dimbare "domme" lampen die ik nu via een KaKu afstandbediening schakel en dim.
Deze lampen kon ik vroeger met een 2 knops schakelaar bedienen (niet dimmen).

Idee is om de lampen niet te vervangen. Dus als ik ze wil schakelen en dimmen heb je dus een zigbee inbouw dimmer nodig. Dan kan ik hem alleen vai HA assistant bedienen (dus ook via Google Assistant).
Wil ik ook fysiek schakelen en dimmen dan heb ik ook nog een pulsdruk schakelaar nodig.

Klopt mijn verhaal?

• TheFes
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:44:
@Michaelg

Ik heb nu 2 aparte dimbare "domme" lampen die ik nu via een KaKu afstandbediening schakel en dim.
Deze lampen kon ik vroeger met een 2 knops schakelaar bedienen (niet dimmen).

Idee is om de lampen niet te vervangen. Dus als ik ze wil schakelen en dimmen heb je dus een zigbee inbouw dimmer nodig. Dan kan ik hem alleen vai HA assistant bedienen (dus ook via Google Assistant).
Wil ik ook fysiek schakelen en dimmen dan heb ik ook nog een pulsdruk schakelaar nodig.

Klopt mijn verhaal?
Hoe dim je een domme lamp met een KaKu schakelaar? Hangen ze dan achter een KaKu module?

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-11 23:11
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:22:
@Michaelg

Mijn opties:
Correct. Maar je kan ook een draaidimmer nemen (zoals gezegd, de EcoDim is erg goed en kan je aansturen met HA via het Zigbee protocol)
Action weet ik niet. Dat is vaak een Tuya platform wat niet lekker werkt onder HA. Ik zou wel kijken naar IKEA Tradfri. Als je een schakelaar wil gebruiken met slimme lampen heb je 2 smaken:
1. een schakelaar die je kan koppelen in HA en daarmee (dus via HA) de slimme lamp kan bedienen óf
2. een schakelaar die je rechtstreeks kan koppelen via het Zigbee protocol aan de slimme lamp (dat doe je door in zigbee2mqtt de lamp en de schakelaar te koppelen).

De optie om een schakelaar te gebruiken om FYSIEK de stroom naar de slimme lampen te onderbreken of te dimmen zou ik afraden, het werkt niet en / of je krijgt alleen ellende en lampen die de connectie verliezen met HA.
Voor de domme lamp heb je een zigbee inbouw dimmer nodig die je kan aansturen met HA. Of dat moet je bedoelen met "schakelaar"

Het eenvoudigst is een slimme dimbare lamp, zoals de HUE of Tradfri. Die kan je op een gewone bruin/blauw draad zetten en dan aanmelden op HA om daarop te bedienen. Je kan zelfs later een schakelaar (draadloos! bedraad bestaat niet) gebruiken om de lampen te bedienen (zoals hierboven benoemd: door het mbv zigbee2mqtt rechtstreeks te verbinden of via HA)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
TheFes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:43:
Hoe ik het doe:
  • Pulsdrukker met daarachter een relay module op ESPHome (Shelly, of Sonoff)
  • Lamp aangesloten op het relay.
  • Als HA up en running is (en er dus een API connectie met het relay is) stuurt het relay events naar HA, die gebruik ik om de lamp te schakelen, en bijvoorbeeld op dubbelklik een bepaalde helderheid in te stellen. Met long press kun je eventuuel ook dimmen of weer een actie doen, sterker nog je ook acties compleet . ongerelateerd aan je lamp doen (een ik ga van huis script starten ofzo). Het relay blijft dus altijd aan zodat de lamp stroom behoud.
  • Als HA down is, en er dus geen API connectie is, schakelt het relay toch, zodat je altijd de lamp kunt schakelen, ook als HA down is. (als de lamp uit stond, moet je 2x drukken om de lamp aan te zetten, bij de eerste keer gaat het relay uit, bij de tweede keer weer aan).
Dat is dus een combinatie van een wifi relay, en een wikkekeurige slimme lamp (gebruik zowel wifi als zigbee)
"Talk is cheap, show me the code" :+

Daar ben ik wel benieuwd naar, hoe die YAML in elkaar zit.

Edit:
Voor de duidelijkheid: ESPHome kant dus.

• Paterman
@TheFes
Hoe dim je een domme lamp met een KaKu schakelaar? Hangen ze dan achter een KaKu module?
Klopt een ACM-2000

@oltk
Correct. Maar je kan ook een draaidimmer nemen (zoals gezegd, de EcoDim is erg goed en kan je aansturen met HA via het Zigbee protocol)
Heb je die ook voor 2 apparte lampen? Liefst heb ik een pulsdimmer voor 2 lampen. Die zullen er ook wel zijn toch?

Maar nogmaals: pulsschakelaar + 2 weg Zigbee inbouwdimmer + domme lamp is de goede combinatie!

• oltk
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:55:
@TheFes

[...]

Klopt een ACM-2000

@oltk

[...]

Heb je die ook voor 2 apparte lampen? Liefst heb ik een pulsdimmer voor 2 lampen. Die zullen er ook wel zijn toch?

Maar nogmaals: pulsschakelaar + 2 weg Zigbee inbouwdimmer + domme lamp is de goede combinatie!
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Ik heb een dimmer waar ik wel 10 lampen aan heb hangen in de keuken. Of wil je twee lampen separaat bedienen? Dan heb je een dubbeldimmer nodig (of 2 dimmers). Je kan er ook voor kiezen om achter elke lamp een dimmer te hangen en de pulsschakelaar op de plek waar je wil bedienen. Wel nadenken hoe die schakelaar eruit ziet en dus dat je weet wat je bediend. Op Blackadder staan er heel veel.

• TheFes
RobertMe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:52:
[...]

"Talk is cheap, show me the code" :+

Daar ben ik wel benieuwd naar, hoe die YAML in elkaar zit.

Edit:
Voor de duidelijkheid: ESPHome kant dus.
linkje naar mijn repo staat in de sig :P

Maar hiero:
https://github.com/TheFes...relay_button_actions.yaml

Deze config include ik dan weer vanuit de Shelly config (1, 1 Plus, 1 PM) of vanuit de Sonoff (R1, of R4) en die type specifieke config inlcude ik weer vanuit de algemene device config. Vandaar dat er wat substitutions wel gebruikt worden, maar niet gedefinieerd. De substitutions die in de hierboven gelinkte file definiëerd worden dienen als defaults.

Dus de config voor bijvoorbeeld de Eettafel Shelly 1 ziet er als volgt uit

Eettafel Shelly config
- include Shelly 1 config
---- include button config (bovenstaande)
---- include minimal config (ota/api/wifi)
---- include basic config (esphome versie, uptime, wifi connectie etc)
---- include arduino config (alleen voor devices met platform arduino, met captive portal en webserver)

[ Voor 39% gewijzigd door TheFes op 01-09-2023 12:48 ]

• Michaelg
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:55:
@TheFes

[...]

Klopt een ACM-2000

@oltk

[...]

puls + 2 weg Zigbee inbouwdimmer
Ik kan deze combinatie dus nergens vinden. Weet niet of er zoiets bestaat.

• oltk
Michaelg schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:02:
[...]

Ik kan deze combinatie dus nergens vinden. Weet niet of er zoiets bestaat.
Misschien is het handiger om te beschrijven wat je precies wil doen, in plaats te zoeken naar een product? Het is me iig niet erg helder wat een "2-weg inbouwdimmer" precies zou moeten doen ;) :9

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Misschien voor de duidelijkheid een paar keer "relay" in je tekst vervangen door "module". Je verwijst nu naar twee verschillende dingen met de term "relay"

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:06:
@TheFes Misschien voor de duidelijkheid een paar keer "relay" in je tekst vervangen door "module". Je verwijst nu naar twee verschillende dingen met de term "relay"
Volgens mij is het zo beter (tenzij ik nog over iets heen gelezen heb)

• Michaelg
oltk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:06:
[...]

Misschien is het handiger om te beschrijven wat je precies wil doen, in plaats te zoeken naar een product? Het is me iig niet erg helder wat een "2-weg inbouwdimmer" precies zou moeten doen ;) :9
Ik denk dat hij een dimmer zoekt welke twee lampen individueel kan laten dimmen en de bediening wilt laten verlopen via een pulsdrukker . Maar verbeter me als je iets anders bedoeld @Paterman

• Paterman
@oltk

Ik heb nu 2 aparte dimbare "domme" lampen die ik nu via een KaKu afstandbediening schakel en dim in combinatie met een ACM-2000 ontvanger van KaKu.
Dit wil ik vervangen door Zigbee device en integreren in HA.

Idee is om de domme lampen niet te vervangen.
Dus als ik ze wil schakelen en dimmen heb je dus een Zigbee inbouw dimmer nodig toch.
Dan kan ik hem alleen via HA assistant bedienen (ook via Google Assistant).
Dus wat ik het liefst zou willen:

2 apart geschakelde en dimbare domme lampen
Een fysieke 2 knops inbouwschakelaar (puls denk ik)
Inbouw Zigbee dimmer (deze zal dan denk ik in plaats van die ACM-2000 ontvanger komen in mijn plafond doos?

• Paterman
@Michaelg
Ik denk dat hij een dimmer zoekt welke twee lampen individueel kan laten dimmen en de bediening wilt laten verlopen via een pulsdrukker . Maar verbeter me als je iets anders bedoeld @Paterman
Klopt helemaal.

• oltk
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:14:
[...]

Inbouw Zigbee dimmer (deze zal dan denk ik in plaats van die ACM-2000 ontvanger komen in mijn plafond doos?
Dan wil je dus:
1. Een dubbele zigbee dimmer.
Ofwel een vaag product dat je moet aansturen met een remote schakelaar (hopen dat die koppelt, of je moet dit via HA doen wat altijd een latency zal hebben)

Ofwel een product als een, via HA aan te sturen (maar ook fysiek te bedienen) duo dimmer (geen puls) dat je gewoon in NL kan kopen en voldoet aan alle NL standaarden.

2. Of twee dimmers (ieder een lamp). En een pulsdrukker die je op HA kan aanmelden en waarbij je de dimmers via unieke knopjes kan bedienen (ook hier: latency). Bijvoorbeeld deze. of deze. Wel even uitzoeken of dit echt gaat werken, ik heb hier nog nooit mee gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 01-09-2023 12:34 ]

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:36
@Paterman
Ik heb niet alles hierboven teruggelezen, dus excuus als ik ernaast zit. Ikzelf gebruik https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim05-zigbee.html . Wat ik er mee kan doen is:
-2 lampen dimmen en aan/uit zetten vanuit HA.
-Fysiek de 2 lampen aan of uit drukken aan de draaiknop, en ze vervolgens dimmen

Uiteraard werk het ook als ik via HA de lampen aan zet en ze met 1 druk op te knop op de dimmer zelf weer uit kan zetten (dat is het idee van een pulsdrukker, toch?)

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:41
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:14:
@oltk

[...]

Neem een dubbele inbouw drukschakelaar, bv van het zelfde merk dat je nu overal in huis hebt.
Neem dan 2 shelly dimmers, deze zijn zo klein dat ze zeker beiden in de inbouwdoos passen.
Op elke shelly dimmer sluit je een drukknop en klaar ben je.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• oltk
RedPas schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:37:
[...]

Neem een dubbele inbouw drukschakelaar, bv van het zelfde merk dat je nu overal in huis hebt.
Neem dan 2 shelly dimmers, deze zijn zo klein dat ze zeker beiden in de inbouwdoos passen.
Op elke shelly dimmer sluit je een drukknop en klaar ben je.
Met de aantekening dat Shelly via Wifi gaat. :P
haha. Makkelijker kunnen we het niet maken.

overigens kan hetzelfde met Zigbee denk ik, met een van de inbouwdimmers die ik in mijn vorige post deelde. Heb ik niet uitgezocht, want wij willen dimmen met een draaidimmer en niet met knopjes

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:41
oltk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:43:
[...]

Met de aantekening dat Shelly via Wifi gaat. :P
haha. Makkelijker kunnen we het niet maken.

overigens kan hetzelfde met Zigbee denk ik, met een van de inbouwdimmers die ik in mijn vorige post deelde. Heb ik niet uitgezocht, want wij willen dimmen met een draaidimmer en niet met knopjes
Astublieft ;)
https://www.wifilampkonin...g-geschikt-voor-2-groepen

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• oltk
By far het eenvoudigst. Wij hebben ons huis vol hangen met Ecodim :D
Pagina: 1 ... 101 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.