Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
@oltk

Voor deze heb je dan geen andere aparatuur nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAq1FkC-ZRLb3PrmSyDY3MaG5No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGR6iivBYBZCFPiCuf5HVRfE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@HowsMyApple
@Paterman
Ik heb niet alles hierboven teruggelezen, dus excuus als ik ernaast zit. Ikzelf gebruik https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim05-zigbee.html . Wat ik er mee kan doen is:
-2 lampen dimmen en aan/uit zetten vanuit HA.
-Fysiek de 2 lampen aan of uit drukken aan de draaiknop, en ze vervolgens dimmen
Dan ben ik in 1 keer klaar?
Wel duur 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:36
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:00:
@oltk

Voor deze heb je dan geen andere aparatuur nodig?

[Afbeelding]
Uiteraard wel. Dit is alleen de schakelaar. :)

By the way. Je kan ook een gewone remote (up / down) schakelaar gebruiken om een ecodim dimmer te bedienen. Dan heb je op een plek een draaidimmer en elders een extra bediening. Zo heb ik het op zolder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@oltk

Je moet er dan nog wel een afdekplaatjes bijkopen ;)

Ik zie dat wifi goedkoper is dan Zigbee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 10:56
Je bent niet snel tevreden... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pfffff, er al een werkdag op zitten om andere firmware op mijn NSpanel te zetten. Doe een poging voor NAPanel HA Blueprint.

Eerst al 5 uur bezig geweest met mijn NSPanel om de tft file erop te krijgen => voor grote files heeft hij echt geen zin in https. En gezien ik HA direct op https draai had ik niet even een http server. Via Windows fileservertjes (oa Python) kreeg ik steeds een "unknown file size" error. Uiteindelijk gelukt met een simpele http server op me telefoon...

Maar toen de grote FUUUU, hij bleef staan op het eerste scherm. Ik zag hem in HA, en de knoppen had ik wel aan dingen kunnen binden met de blueprint maar verder niets. Wat blijkt, door de manier van naam lookup heb je hiermee dus gewoon last van het "zet geen device naam voor je entity" gedoe. Dat was geen probleem voor de entities die werden dus prima met "[devicename]_[device_name]_foo" gevonden maar "service.[devicename]_[device_name]_bar" dus niet!

Voor nu alle entities maar handmatig hernoemt en nu werkt het. Eens kijken of ik een PR kan maken zodat deze afhankelijkheid er niet meer is.

Maar voor nu heb ik een display voor in de badkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 09:16
Hi all,

ik maak in ons gerenoveerd huis gebruik van temperatuursensoren van het merk tech-controller, die op hun beurt dan weer thermostaatkranen bedienen via een L7 controller van datzelfde merk. aangezien er best nog wel wat ruimte is in de behuizing van deze sensoren, zou ik er graag humidity sensors bij in plaatsen (zie foto).

Naar deze modules ligt een cat5e kabel waar ik nog 4 aders vrij heb. De temperatuursensoren heb ik aangesloten met 2 aders in elkaar gevlochten om te vermijden dat er dataverlies zou optreden o.w.v. de lange kabellengte. ik zou liefst hetzelfde doen voor de vochtigheids-sensoren. Ik zou deze dan via esphome kunnen presenteren aan Home Assistant en mijn ventilatiesysteem (via modbus met HA gekoppeld) op basis van deze waardes aansturen.

Wat zouden geschikte sensors kunnen zijn die op deze manier aangesloten kunnen worden met esphome? ik kom enkel sensors tegen met 4 aansluitingen en geen 2 zoals ik hoopte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2tjLOLsdnnycWrky3GHZku8P_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgPfjLbPdrYqZzyQdnCmeaHk.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand die zijn tips/ervaringen kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:00:
[...]

linkje naar mijn repo staat in de sig :P

Maar hiero:
https://github.com/TheFes...relay_button_actions.yaml

Deze config include ik dan weer vanuit de Shelly config (1, 1 Plus, 1 PM) of vanuit de Sonoff (R1, of R4) en die type specifieke config inlcude ik weer vanuit de algemene device config. Vandaar dat er wat substitutions wel gebruikt worden, maar niet gedefinieerd. De substitutions die in de hierboven gelinkte file definiëerd worden dienen als defaults.

Dus de config voor bijvoorbeeld de Eettafel Shelly 1 ziet er als volgt uit

Eettafel Shelly config
- include Shelly 1 config
---- include button config (bovenstaande)
---- include minimal config (ota/api/wifi)
---- include basic config (esphome versie, uptime, wifi connectie etc)
---- include arduino config (alleen voor devices met platform arduino, met captive portal en webserver)
Nice, ook echt volledig zelf uitgeprogrammeerd dus. Ik gokte dat het makkelijker zou kunnen / ingebakken zou zitten in ESPHome. Maar echt alle kliks (/klik patronen) zelf afhandelen en op basis van een api.connected condition of het event sturen of het relais schakelen.

Maarja, logisch ook. Knoppen & relais zullen nooit hardwarematig aan elkaar gekoppeld zijn en het is altijd software die de klik detecteert en op basis daarvan het relais schakelt. Waarbij ESPHome je in staat stelt om die logica zo uitgebreid te maken als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@warlock1984 Je zou de huidige temperatuursensor kunnen vervangen door een sensor die zowel temperatuur als luchtvochtigheid meet? https://esphome.io/components/sensor/dht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 09:16
JBS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:55:
@warlock1984 Je zou de huidige temperatuursensor kunnen vervangen door een sensor die zowel temperatuur als luchtvochtigheid meet? https://esphome.io/components/sensor/dht.html
Dat is jammer genoeg geen optie. Deze temperatuursensoren zijn gekoppeld met een controller los van HA. En die kan dan weer geen humidity doorgeven. Er zit ook nog garantie op, dus daar wil ik niet te veel aan raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 19:14
Oon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:18:
Ik gebruik de afvalwijzer integration om op mijn dashboard het volgende te laten zien:
[Afbeelding]

Alleen wordt bij ons ook eens in de zoveel tijd het oud papier opgehaald, en deze staat niet in de kalender (ook niet als ik de widget op de website van de gemeente gebruik, daar komt dezelfde data uit want dat is ook gewoon mijnafvalwijzer).
Nou zou ik deze graag zelf toevoegen, maar ik weet even niet hoe ik dat het beste kan doen. Het schema hiervoor is "Elke 3e donderdag van de maand".

Is er een makkelijke manier om op te halen wat de eerstvolgende 3e donderdag van de maand is, rekening houdende met vandaag?

Ik had al het idee om dit extern op te lossen en dan een REST sensor te gebruiken, of het op te lossen dmv handmatige berekening (kijk over hoeveel dagen het donderdag is, van daar uit steeds een week terug tot je niet meer de huidige maand hebt, dan weer 3 weken verder om de 3e donderdag van de maand op te halen...) maar dat lijkt me allemaal niet ideaal. Ik heb hier een voorbeeld gevonden dat theoretisch gezien zou werken, maar dat vind ik nogal heftig om iedere keer in een template uit te voeren voor iedere datum die ik nodig heb.

Is er een integration die een string als 'third Thursday of every month' om kan zetten naar een lijstje datums oid?
Ik was hier toevallig ook mee bezig aangezien sinds deze maand een nieuw afval systeem hebben en deze nu uit te lezen is via afvalwijzer en bij mij zit er ook geen oud papier bij en deze wordt elke 2de dinsdag van de maand opgehaald.
Heb dit nu opgelost door een local calendar aan te maken genaamd oud papier, hierin heb ik voor elke 2de dinsdag van de maand de afspraak oud papier ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY5USZZljfput9-l3MdQsGQTtn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TgHs4kLsUYaXPHTQgUfEnxAz.png?f=fotoalbum_large

Hierna heb ik een template sensor aangemaakt + een attribuut days_until_collection_date netzoals de afvalwijzer integratie heeft zodat deze met de auto entities card automatisch gesorteerd kan worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Template:
  - sensor:
    - name: "Oud Papier"
      state: >
        {{ as_timestamp(state_attr('calendar.oud_papier', 'start_time')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y', True) }}
      attributes:
        days_until_collection_date: >
          {{ ((state_attr('calendar.oud_papier', 'start_time') | as_timestamp - today_at('00:00') | as_timestamp) / 86400) | int }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48CW6Rlk99u4LlvTX1xKxwpzmVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bXw84km6oOTZoJwIC25WXPSr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
warlock1984 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:21:
[...]

Dat is jammer genoeg geen optie. Deze temperatuursensoren zijn gekoppeld met een controller los van HA. En die kan dan weer geen humidity doorgeven. Er zit ook nog garantie op, dus daar wil ik niet te veel aan raken.
Mijn kennis zit hier niet (waar wel vraag ik me wel eens af... :+ ) maar een 2 aderige temperatuur sensor werkt op basis van weerstand net zoals je eigen kamer thermostaat.

Ik vraag me af of zoiets ook bestaat voor luchtvochtigheid...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TheMystery schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:36:
[...]

Ik was hier toevallig ook mee bezig aangezien sinds deze maand een nieuw afval systeem hebben en deze nu uit te lezen is via afvalwijzer en bij mij zit er ook geen oud papier bij en deze wordt elke 2de dinsdag van de maand opgehaald.
Heb dit nu opgelost door een local calendar aan te maken genaamd oud papier, hierin heb ik voor elke 2de dinsdag van de maand de afspraak oud papier ingezet:
[Afbeelding]

Hierna heb ik een template sensor aangemaakt + een attribuut days_until_collection_date netzoals de afvalwijzer integratie heeft zodat deze met de auto entities card automatisch gesorteerd kan worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Template:
  - sensor:
    - name: "Oud Papier"
        {{ as_timestamp(state_attr('calendar.oud_papier', 'start_time')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y', True) }}
      attributes:
        days_until_collection_date: >
          {{ ((state_attr('calendar.oud_papier', 'start_time') | as_timestamp - today_at('00:00') | as_timestamp) / 86400) | int }}

[Afbeelding]
Godver.. Ik kreeg met geen mogelijkheid vinden hoe ik 'every 1 Friday' in 'every 2 Friday' kon veranderen.. Laat toch wel zien hoe belachelijk brak de UI van Home Assistant nog is, doe mij maar lekker YAML _/-\o_

Maar bedankt, daarmee kan het inderdaad dus wél gewoon 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 16:59
Ik heb sinds kort een dynamisch contract en een thuisaccu. Nu zou ik eigenlijk willen rekenen wat de laadkosten zijn en de terugleververgoeding per dag.

Ik heb al een hourly utility meter helper aangemaakt om de kWh te meten en ook een template sensor die de helper * uurtarief doet.

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat deze gegevens dan goed op sla aangezien de hourly utility meter natuurlijk elk uur reset.

Heeft iemand toevallig een voorbeeld liggen die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-06 13:52
Vandaag een atom echo besteld om te gebruiken met voice assistant, klopt het dat je eerst op een knopje op de speaker moet drukken en vervolgens het voice commando moet 'geven / uitspreken'?

Had gehoopt met een bepaald code woord a la 'he google' of Alex de voice assistant te kunnen activeren. Wellicht is zoiets al als feature request ingediend maar kan er weinig over vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door etmnidj1 op 01-09-2023 16:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
etmnidj1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:56:
Vandaag een atom echo besteld om te gebruiken met voice assistant, klopt het dat je eerst op een knopje op de speaker moet drukken en vervolgens het voice commando moet 'geven / uitspreken'?

Had gehoopt met een bepaald code woord a la 'he google' of Alex de voice assistant te kunnen activeren. Wellicht is zoiets al als feature request ingediend maar kan er weinig over vinden.
Wake word detection is al aangekondigd voor de volgende Voice update. Voor nu moet je inderdaad het knopje gebruiken

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
Ruimzicht schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:39:
[...]

Je bent niet snel tevreden... :+
Ik spreek vast niet alleen voor mezelf in dit forum: ik heb al voor minstens 2000 euro in sensors, gadgets, lampen, schakelaars en dimmers geïnvesteerd. Nog niet te spreken van de NUC en een Zigbee coordinator.

Ik vermoed dat ik aan de lage kant zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Paterman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:31:
@oltk

Je moet er dan nog wel een afdekplaatjes bijkopen ;)

Ik zie dat wifi goedkoper is dan Zigbee!
Tja. Dat kan een afweging zijn. Ik heb alles doorelkaar (vanwege experimenteren wat werkt en wat niet).
Ik heb niet zo naar de kosten gekeken, want als je hier eenmaal aan begint kost het toch bakken met geld (en tijd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 15:04

Oulewappeur

OmNomNom

Hallo allen,

ik ben bezig met een nieuwe dashboard te maken voor de mobiel (aangezien ik 99% van de tijd daarmee HA bestuur).

Ik ben dus aan de gang gegaan met minimalist-UI en dat loopt tot nu toe prima. Echter moet ik voor iedere aanpassing in de YAML heel home assistant restarten. Dat is toch best vervelend als je ergens net een kleine typo maakt...

Via Develop Tools de YAML refreshen voor Minimalist UI wil ook niet werken. Terwijl ik in een filmpje van Everything Smart Home gezien heb dat dit toch zou moeten kunnen. Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Septillion

Ik zat ff te kijken naar die Sonoff TX Ultimate. Erg mooie schakelaar. Maar wat heb je dan nog meer nodig om een lamp te schakelen? En kan je een lamp er ook mee dimmen? Of heb je dan weer een inbouw dimmer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paterman de Sonoff TX Ultimate kan schakelen maar niet dimmen. Het is een relay switch. Formfactor als schakelaar maar alleen aan/uit (relais).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oulewappeur schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:04:
Hallo allen,

ik ben bezig met een nieuwe dashboard te maken voor de mobiel (aangezien ik 99% van de tijd daarmee HA bestuur).

Ik ben dus aan de gang gegaan met minimalist-UI en dat loopt tot nu toe prima. Echter moet ik voor iedere aanpassing in de YAML heel home assistant restarten. Dat is toch best vervelend als je ergens net een kleine typo maakt...

Via Develop Tools de YAML refreshen voor Minimalist UI wil ook niet werken. Terwijl ik in een filmpje van Everything Smart Home gezien heb dat dit toch zou moeten kunnen. Iemand de gouden tip?
Je moet een reload van je dashboard doen. Op je dashboard de 3 puntjes rechts bovenin en dan refresh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:45:
Pfffff, er al een werkdag op zitten om andere firmware op mijn NSpanel te zetten. Doe een poging voor NAPanel HA Blueprint.

Eerst al 5 uur bezig geweest met mijn NSPanel om de tft file erop te krijgen => voor grote files heeft hij echt geen zin in https. En gezien ik HA direct op https draai had ik niet even een http server. Via Windows fileservertjes (oa Python) kreeg ik steeds een "unknown file size" error. Uiteindelijk gelukt met een simpele http server op me telefoon...

Maar toen de grote FUUUU, hij bleef staan op het eerste scherm. Ik zag hem in HA, en de knoppen had ik wel aan dingen kunnen binden met de blueprint maar verder niets. Wat blijkt, door de manier van naam lookup heb je hiermee dus gewoon last van het "zet geen device naam voor je entity" gedoe. Dat was geen probleem voor de entities die werden dus prima met "[devicename]_[device_name]_foo" gevonden maar "service.[devicename]_[device_name]_bar" dus niet!

Voor nu alle entities maar handmatig hernoemt en nu werkt het. Eens kijken of ik een PR kan maken zodat deze afhankelijkheid er niet meer is.

Maar voor nu heb ik een display voor in de badkamer :)
Ik mis een belangrijk onderdeel: FOTO’S!!!!

Probeer mezelf te overtuigen voor een NS Panel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik gebruik de volgende code om te bepalen in welke ruimte de CO2 concentratie het hoogst is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - name: co2_max
    #Hoogste CO2 waarde van de 5 ruimtes
    unique_id: 12340015
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "ppm"
      {{ (states("sensor.netatmo_gameroom_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_huiskamer_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_slaapkamer_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_slaapkamer_kira_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_slaapkamer_rick_co2")|round(0, default=1000))|
      max}}

Ik zou echter graag naast de hoogste waarde ook de naam van de betreffende sensor terugkrijgen. Is daar een handige optie voor?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HuismAndré schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:21:
Ik gebruik de volgende code om te bepalen in welke ruimte de CO2 concentratie het hoogst is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - name: co2_max
      {{ (states("sensor.netatmo_gameroom_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_huiskamer_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_slaapkamer_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_slaapkamer_kira_co2")|round(0, default=1000),
          states("sensor.netatmo_slaapkamer_rick_co2")|round(0, default=1000))|
      max}}

Ik zou echter graag naast de hoogste waarde ook de naam van de betreffende sensor terugkrijgen. Is daar een handige optie voor?
Je kunt het in een attribuut zetten, maar niet in de state zelf, die moet numeriek zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  - name: CO2 Max
      {{
        states.sensor
          | selectattr('object_id', 'search', 'netatmo.*co2')
          | map(attribute='state')
          | map('is_number')
          | map('float')
          | max
      }}
    availability: >
      {{
        states.sensor
          | map(attribute='state')
          | map('is_number')
          | list
          | count > 0
      }}
    attributes:
      max_entity: >
        {% set ns = namespace(max=0, entity="") %}
        {% for s in states.sensor
        %}
          {% if s.state | float(0) > ns.max %}
            {% set ns.max, ns.entity = s.state | float, s.entity_id
          {% endif %}
        {% endfor %}
        {{ ns.entity }}

Zoiets zou ik doen.
Disclaimer, ongetest getikt op het toetsenbord van mijn mobiele telefoon

[ Voor 35% gewijzigd door TheFes op 01-09-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Septillion

Een Sonoff TX Ultimate is dus iets heel anders dan een pulsdrukker?

Dus ik moet opzoekbgaan naar een pulsdrukker en dan in combinatie met een Zigbee inbouwdimmer?

Kan ik die dan ook in m'n plafonddoos inbouwen want ik heb niet zo'n diepe doos waar m'n schakelaar inzit (40 mm diep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan me herinneren dat ik een keer iemand heb gezien die heel eenvoudig (qua indeling!) belangrijke datums op zijn dashboard naar voren toverde.

Ik dacht dat dit @TheFes was maar in z’n config kan ik niets terug vinden?

Iemand anders een idee hoe je gewoon de datum’s voor de komende twee weken kan weergeven?

Indeling zoiets:
(Icoon-verjaardag) Henk (11 dagen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:56:
Ik kan me herinneren dat ik een keer iemand heb gezien die heel eenvoudig (qua indeling!) belangrijke datums op zijn dashboard naar voren toverde.

Ik dacht dat dit @TheFes was maar in z’n config kan ik niets terug vinden?

Iemand anders een idee hoe je gewoon de datum’s voor de komende twee weken kan weergeven?

Indeling zoiets:
(Icoon-verjaardag) Henk (11 dagen)
Dat ben ik inderdaad.
De weergave wordt hier geregeld.
De informatie komt uit deze template sensor

Dat tweetalige moet ik er eigenlijk nog eens uit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:01:
[...]

Dat ben ik inderdaad.
De weergave wordt hier geregeld.
De informatie komt uit deze template sensor

Dat tweetalige moet ik er eigenlijk nog eens uit slopen.
Hm, hier kan ik niet zo gek veel nee want markdown wordt niet geaccepteerd in picture-elements 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:04:
[...]

Hm, hier kan ik niet zo gek veel nee want markdown wordt niet geaccepteerd in picture-elements 7(8)7
Jinja templates wel? Dat markdown stukje kun je er wel uit slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:19

Antonio di

a mi me dijeron que si

Paterman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:56:
@Septillion

Dus ik moet opzoekbgaan naar een pulsdrukker en dan in combinatie met een Zigbee inbouwdimmer?

Kan ik die dan ook in m'n plafonddoos inbouwen want ik heb niet zo'n diepe doos waar m'n schakelaar inzit (40 mm diep)
Alle veel posts terug is ook de optie gegeven van een dubbele Zigbee Dimmer:
https://www.ecobright.nl/...1FAwRoEAQYCCABEgI2VfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Antonio di

Had ik inderdaad voorbij zien komen. Dan ben ik natuurlijk in één keer klaar.

Ik zocht eigenlijk een pulsdrukker in combinatie met een zigbee dimmer unit. Maar dat blijkt niet logisch te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Toppe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:15:
[...]

Weet niet of je er wat aan hebt maar ik draai een NS panel pro gewoon op Android en dan met de Andriod companion app. Daar heb ik een op maat gemaakt dashboard op gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RfM_uRkE6TAmJRPY1lyt_BiTII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMGAweBwymhAZ8mzXe8RmIhi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj8VfegK329uiFhsfAC8YEmCbvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkKH5CQwMwxdFgkkWEOBM8HD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJf5bf0llsqQdkLMdn3dSiWG-2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fzLfawagKzQ1XbCHEAgQIFp.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oltk
@Septillion

Als je persé een pulsdrukker wil: ja, dan moet je op zoek naar een pulsdrukker. En daar hoort dan altijd een draadloos bestuurbare dimmer bij die je dan ook moet zoeken. En of die in je plafonddoos past? Ik verwacht van niet. Overigens heb ik nog nooit gehoord van plafonddozen waarin schakelaars zitten (plafonddozen zijn de distributiecentra voor de bedrading en zijn doorgaans stampvol). Enals een plafonddoos 40 mm diep is mag je terug naar je electricien. Die horen 60 mm te zijn.

Ik denk dat je heel goed moet nadenken wat je precies wil, want ik zie allerlei berichtjes van je die mij het gevoel geven dat jij zelf niet weet wat je wil. Ik snap: het is verwarrend want er kan zoveel. En het is een hele overstap om te maken van de fysieke bedrade wereld naar de hybride en volledig draadloze wereld.

Je moet eerst de basis snappen (en dat is nu wel voldoende in voorgaande berichtjes naar voren gekomen)
- je hebt óf een smart lamp óf een smart dimmer
- de smart lamp bedien je met HA én / óf met een pulsdrukker (Ikea Tradfri voldoet). Een dubbele pulsdrukker is ook wel te krijgen als je dat persé wil. Ik zou voor 2 aparte gaan, want twee lampen.
- de pulsdrukker is ALTIJD op batterijen. Want je schakelt NIET fysiek de lamp (die zit op een draadloos protocol)

- als je gaat voor een smart dimmer heb je eigenlijk hetzelfde verhaal mbt schakelen, alleen moet je dan ergens een dimmer inbouwen. Voordeel: je kan je dimbare (domme) lamp houden.

- als alternatief heb je 2 in 1 apparaten: de bediening én het dimmen tegelijk. Denk aan de EcoDim maar ook de Sunricher. Die apparaten dimmen NIET fysiek, maar zijn een tandem van een schakelaar / draaiknop en een zigbee bestuurde dimmer. Die kan je dus ook draadloos besturen. Als mijn vrouw de lichten in de keuken aandoet en mijn lux meter zegt "het is > 2000 lux" gaan de lichten doodleuk weer uit via een automation. En dat kan ze (en HA) de hele dag (zolang het > 2000 lux is) volhouden >:)

Nog een opmerking. je krijgt veel tips hier in dit forum waarop je vervolgens voor de hand liggende vragen over stelt die je zelf uit de documentatie van die apparaten had kunnen halen. Van zelf uitpluizen leer je zelf niet alleen meer (en over een paar maanden kan je zelf beginners helpen) maar het is ook fijner voor dit forum waarin we elkaar informeren over ontwikkelingen en helpen met gekke (maar leuke) ideeën. Voor jezelf is het dan ook het leukst als je basics zsm onder de knie hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
breinonline schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:59:
[...]

Weet niet of je er wat aan hebt maar ik draai een NS panel pro gewoon op Android en dan met de Andriod companion app. Daar heb ik een op maat gemaakt dashboard op gezet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:9~ :9~
OLTK is op zoek naar een usecase :P

Ideaal zou zijn om in de badkamer te hangen en dan het gasgebruik na een douchebeurt te zien. Of zelfs live. maar ik heb geen (zigbee) waterflowmeter :/ of heeft iemand hier als eens een olossing voor gevonden die ook nog eens betaalbaar is en makkelijk tussen CV ketel en afvoer kan worden gezet? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 15:00

Rouwette

Rouwette.com

Paterman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:56:
@Antonio di

Had ik inderdaad voorbij zien komen. Dan ben ik natuurlijk in één keer klaar.

Ik zocht eigenlijk een pulsdrukker in combinatie met een zigbee dimmer unit. Maar dat blijkt niet logisch te zijn.
Ik heb op de badkamer een icasa dimmer. (Zigbee2MQTT)
Er op drukken is aan/uit en draaien om te dimmen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
breinonline schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb er een tijdje mee gespeeld maar toch eerder deze week geretourneerd binnen de retourperiode op Amazon. Hij ziet er verder wel goed uit, ik had de zwarte versie omdat die past bij ons donkere schakelmateriaal en het scherm zelf is toch zwart met een zwarte rand aan de voorkant.

Vond dat hij met de Home Assistant Companion app simpelweg te traag was. Elke handeling duurde best wel even met laden en het oogde allemaal niet vloeiend. Dat energy dashboard wat je in je foto laat zien stotterde constant met de animatie. En een videostream laden van bijvoorbeeld de deurbel was gewoon niet haalbaar qua snelheid. Een van de dingen dat ik wilde bereiken ermee.

Uiteindelijk merkte ik ook dat ik het scherm nooit gebruikte omdat we in alle kamers al Hue Tap Dial knoppen hebben die intuïtiever werken dan het display.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ga na enkele jaren 'pauze' weer met Home Assistant aan de slag. Veel veranderd in tussentijd zo te lezen :D Dus weer even bijbenen.

Een van de nieuwe dingen voor mij is Home Asisstant OS. Ik lees in de TS en op Reddit dat dit echt de geadviseerde optie is. Hierbij zoek ik nog even wat advies en wat input om de overstap naar Home Assistant OS te maken. Of om net zoals vroeger bij containers te blijven.

Mijn beoogd gebruik en de setup is niet zo spannend. Ik heb een goedkoop x86 all-in-one bakje waar ik Home Asisstant bare-metal op kan draaien. Smarthome bestaat uit verschillende Zigbee devices en ook wat wifi (Shelly) spul. Het gebruik van een reverse proxy voor TLS ondersteuning vind ik wel leuk.

Ik lees dat er zowel add-ons bij hass OS zijn voor MQTT, Zigbee2MQTT en ook Nginx Proxy Manager.

Home Assistant Supervisor spreekt me ook wel aan om dingen up to date te houden, minder tijd daar aan te hoeven besteden. Ik ga er ook van uit dat backups maken en het restoren naar een ander systeem daarin goed op orde zijn.

Mis ik dan nog wat in Home Asisstant OS, dingen waar geen add-ons voor zijn? Of andere redenen/factoren waarom jullie mogelijk bewust Home Asisstant Container gebruiken?

Ik kan me vooral in deze reactie op reddit wel vinden:
HA OS is a self-contained, managed docker stack, with each add-on installed as a docker container that knows how to talk to the other containers. The base OS does all the management for you, and provides the glue that makes it all Just Work.

Installing HA within Docker gives you all the flexibility you would ever want, but you're going to have to manage it yourself.

Personally, I have 30+ years IT experience, work with virtualization every day, both bare metal hypervisor and docker containers, VMware products from Workstation to ESX, Xen, ProxMox, KVM/QEMU/LXC.... and I run HAOS, because it Just Works, and I can spend more time figuring out automation and other features, and less time managing the nuts and bolts of Home Assistant and the various add-ons I want to run.

I understand people who want to micro-manage their Linux distro, and run Arch or Gentoo-- but as I get older, I have less time and inclination to remember the full sequence of steps to build an entire linux system from a bash prompt, or to compile my entire operating system to eke the maximum amount of performance by hand-tuning the gcc options for my "make world"
.

[ Voor 35% gewijzigd door sloth op 02-09-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ben bezig met een soort van spraak assistent, geinspireerd door dit topic: https://community.home-assistant.io/t/janet-the-good-place

Nou heb ik 2 automations die hetzelfde script aanroepen met een data_template. Automation1 bevat
code:
1
2
3
data_template:
        person: "mijn_naam"

Automation2 bevat:
code:
1
2
data_template:

het script bevat de volgende logica:
code:
1
2
3
4
5
6
- service: tts.google_say
        data_template:
          entity_id: media_player.esp_muse_luxe
              {{ message.replace('PERSON',person) }}
          cache: false

Ik zoek me alleen suf of en hoe ik die replace conditioneel kan doen. in pseudo-code ongeveer dit:
code:
1
2
3
4
if message.contains(person):
  message.replace('PERSON',person)
else:

Iemand die mij kan helpen hoe ik dit kan oplossen script?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Het heeft heel wat uurtjes gekost, maar ik heb voor mijn situatie de (bijna?) meest optimale laad-automation gemaakt voor mijn Nissan Leaf. Hieronder de screenshot van mijn card:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTYbX89BXsx-C6Qrbd1iJnQ4-Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQMY4wiTgU9zjzqjnd0Ln5aV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doet deze automation?

Ik heb een dynamisch energiecontract. Ik rijd elke werkdag, behalve vrijdag om 05:50 naar mijn werk, ongeveer 75km. Daarvoor moet uiteraard mijn auto volledig geladen zijn. De automation kijkt naar de laadtoestand van mijn batterij. Aan de hand daarvan berekend hij hoeveel uur ik moet laden. Dan kijkt hij de dag ervoor wat de goedkoopste tijdblokken zijn na 12:00 en corrigeerd als de prijzen van de volgende dag bekend zijn. Is mijn auto 'Home' dan gaat hij alleen in die tijdblokken laden. Die tijdblokken worden continue gecorrigeerd indien nodig.

In het weekend wordt er gekeken na 12:00 op zaterdag en als de prijzen van zondag bekend zijn, dan ook die. Ook dan pakt hij de goedkoopste tijdblokken die nodig zijn om mijn auto 100% te laden. Eigenlijk >96% + een half uur laden.

De automation bevat onder meer 2 sensoren, buiten Nordpool, een automation en een script en voor de card diverse input_boolean helpers.

Ik moet de automation nog voor een langere tijd testen, om te kijken of alle situaties kloppen.

Ik heb hulp gehad van ChatGPT en die heeft mij zeker goed geholpen, ondanks diverse foute code-voorstellen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yukkie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:01:
Ik ben bezig met een soort van spraak assistent, geinspireerd door dit topic: https://community.home-assistant.io/t/janet-the-good-place

Nou heb ik 2 automations die hetzelfde script aanroepen met een data_template. Automation1 bevat
[code]
data_template:
person: "mijn_naam"
[\code]
Automation2 bevat:
data_template:
[\code]

het script bevat de volgende logica:
code:
1
2
3
4
5
6
- service: tts.google_say
        data_template:
          entity_id: media_player.esp_muse_luxe
              {{ message.replace('PERSON',person) }}
          cache: false

Ik zoek me alleen suf of en hoe ik die replace conditioneel kan doen. in pseudo-code ongeveer dit:
code:
1
2
3
4
if message.contains(person):
  message.replace('PERSON',person)
else:

Iemand die mij kan helpen hoe ik dit kan oplossen script?
Django/Jinja:
1
{{ message.replace('PERSON',person) if person in message else message }}

Zoiets? Snap alleen het doel niet.

PS, data_template is al een jaar of 3 depreciated, je kunt gewoon data gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

TheFes schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:06:
[...]

Django/Jinja:
1
{{ message.replace('PERSON',person) if person in message else message }}

Zoiets? Snap alleen het doel niet.

PS, data_template is al een jaar of 3 depreciated, je kunt gewoon data gebruiken
thanks, het is gelukt met:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{%- if person is defined and person|length -%}
   "{{ message.replace('PERSON',person) }}"
{%- else -%}
   "{{ message }}"
{%- endif -%}

Maar ik zie dat jouw oplossing wat netter is. dus die ga ik ff testen!
Ik gebruik nog data_template als een vorm van legacy, ik kopieer vaak eerder werk en pas dat aan. Aangezien ik al 5 jaar zo nu en dan aan het knoeien ben met HA, zit dit soort oude zooi nog in mijn code af en toe. Zo lang het blijft werken, wordt ik niet getriggerd om het aan te passen.

Ik merk telkens weer dat hier mijn vraag posten helpt om zelf een antwoord te vinden. Blijkbaar ga ik er dan anders over nadenken. Waarschijnlijk het effect van "rubber duck debugging" ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Yukkie op 02-09-2023 14:15 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Swerfer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:05:
Het heeft heel wat uurtjes gekost, maar ik heb voor mijn situatie de (bijna?) meest optimale laad-automation gemaakt voor mijn Nissan Leaf. Hieronder de screenshot van mijn card:

[Afbeelding]

Wat doet deze automation?

Ik heb een dynamisch energiecontract. Ik rijd elke werkdag, behalve vrijdag om 05:50 naar mijn werk, ongeveer 75km. Daarvoor moet uiteraard mijn auto volledig geladen zijn. De automation kijkt naar de laadtoestand van mijn batterij. Aan de hand daarvan berekend hij hoeveel uur ik moet laden. Dan kijkt hij de dag ervoor wat de goedkoopste tijdblokken zijn na 12:00 en corrigeerd als de prijzen van de volgende dag bekend zijn. Is mijn auto 'Home' dan gaat hij alleen in die tijdblokken laden. Die tijdblokken worden continue gecorrigeerd indien nodig.

In het weekend wordt er gekeken na 12:00 op zaterdag en als de prijzen van zondag bekend zijn, dan ook die. Ook dan pakt hij de goedkoopste tijdblokken die nodig zijn om mijn auto 100% te laden. Eigenlijk >96% + een half uur laden.

De automation bevat onder meer 2 sensoren, buiten Nordpool, een automation en een script en voor de card diverse input_boolean helpers.

Ik moet de automation nog voor een langere tijd testen, om te kijken of alle situaties kloppen.

Ik heb hulp gehad van ChatGPT en die heeft mij zeker goed geholpen, ondanks diverse foute code-voorstellen.
En hoe bereken je die goedkoopste tijdsblokken? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

TheFes schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:54:
[...]

En hoe bereken je die goedkoopste tijdsblokken? ;-)
Eerst met jouw macro, maar die was voor mijn doeleinde niet flexibel genoeg. Ik heb zelf een sensor geschreven die de data ophaalde. Sorry :)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion

In de basis is het een smart schakelaar met touch. Maar kent nog wat meer trucjes als vegen etc.

Op zich is " een pulsdrukker in combinatie met een zigbee dimmer unit" wel gangbaar maar dan wel exact zoals je het schrijft. Dus een Zigbee dimmer module en daar hang je een pulsdrukker naar keuze aan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 02-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:15:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WqIaIEoM0ewV3sV5JN7fJx9uBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIB5EnhHFo2YKicrRvPi1oye.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt op zich leuk maar mis in deze UI toch nog wel wat. Zo zou ik ook een mediaspeler erop willen tonen en zijn de iconen wat klein. Maar goed, in de basis leuk voor het doel (hij komt in de badkamer). Eens kijken of ik het gewoon wat verder kan hacken :) Ook wel naar de pro gekeken maar vond ik voor de badkamer toch wat te :+

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 02-09-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Swerfer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:57:
[...]
Eerst met jouw macro, maar die was voor mijn doeleinde niet flexibel genoeg. Ik heb zelf een sensor geschreven die de data ophaalde. Sorry :)
Dan vraag ik me wel af wat je miste aan flexibiliteit. Wellicht kan ik nog wat aanpassingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zat net overigens de rc release notes te lezen maar die wijziging van forcast lijkt me echt onhandig :/ Toch super onhandig dat je een service call moet doen om iets beschikbaar te hebben... En wat als je gewoon het weer van vandaag en van morgen onder elkaar wilt tonen, dat lijkt me dan niet meer mogelijk zonder dat je de boel weer gaat bufferen in template sensoren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:05:
[...]

In de basis is het een smart schakelaar met touch. Maar kent nog wat meer trucjes als vegen etc.

Op zich is " een pulsdrukker in combinatie met een zigbee dimmer unit" wel gangbaar maar dan wel exact zoals je het schrijft. Dus een Zigbee dimmer module en daar hang je een pulsdrukker naar keuze aan :)
Ik reageerde op de verkeerde quote ;)

[ Voor 24% gewijzigd door oltk op 02-09-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@oltk Twee addertjes:

De NSPanel Pro is dubbel zo duur.

En de NSPanel Pro heeft geen relais en kan dus niets sturen. Op zich geen ramp maar dan had ik er ook een een relay module bij moeten doen en dat gaat niet niet passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:40:
@oltk Twee addertjes:

De NSPanel Pro is dubbel zo duur.

En de NSPanel Pro heeft geen relais en kan dus niets sturen. Op zich geen ramp maar dan had ik er ook een een relay module bij moeten doen en dat gaat niet niet passen :+
Ah. Die prijs snap ik. Maar waar heb je het relais voor nodig? Mijn usecase beperkt zich tot een klein scherm in badkamer / werkkamer met beperkte bedieningsfuncties en informatie.
Ik heb nu (bv) een oude android telefoon aan de muur gehangen in de werkkamer om de lampen en muziek te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

TheFes schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:10:
[...]

Dan vraag ik me wel af wat je miste aan flexibiliteit. Wellicht kan ik nog wat aanpassingen doen.
Lastig uitleggen. Hieronder een stukje code wat het misschien duidelijk maakt (de comments zijn geschreven door ChatGPT :)):

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{# Loop through all hours of the day to find the cheapest hours to charge #}
{% for hour in range(24) %}
  {# If tomorrow's prices are available, and it's a weekday, and the hour is before the time you leave #}
  {% if tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and not now().weekday() > 4 %}
    {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( tomorrow[hour], (now() + timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
  {# If tomorrow's prices are available and it's a weekend #}
  {% elif tomorrow_valid and now().weekday() > 4 %}
    {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( tomorrow[hour], (now() + timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
  {# If tomorrow's prices are not available, set criteria for adding today's prices #}
  {% elif (not tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and hour >= now().hour) or 
          (not tomorrow_valid and hour >= 13 and hour >= now().hour) or
          (not tomorrow_valid and now().weekday() == 6) %}
    {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( today[hour], now().strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
  {% endif %}
{% endfor %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

BiG-GuY schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:29:
[...]

Heb er een tijdje mee gespeeld maar toch eerder deze week geretourneerd binnen de retourperiode op Amazon. Hij ziet er verder wel goed uit, ik had de zwarte versie omdat die past bij ons donkere schakelmateriaal en het scherm zelf is toch zwart met een zwarte rand aan de voorkant.

Vond dat hij met de Home Assistant Companion app simpelweg te traag was. Elke handeling duurde best wel even met laden en het oogde allemaal niet vloeiend. Dat energy dashboard wat je in je foto laat zien stotterde constant met de animatie. En een videostream laden van bijvoorbeeld de deurbel was gewoon niet haalbaar qua snelheid. Een van de dingen dat ik wilde bereiken ermee.

Uiteindelijk merkte ik ook dat ik het scherm nooit gebruikte omdat we in alle kamers al Hue Tap Dial knoppen hebben die intuïtiever werken dan het display.
Het is zeker geen snelheidsmonster en met het energy dashboard heeft het apparaat het zwaar ja. In mijn foto staat overigens niet het energy dashboard, dit plaatje toont het actuele verbruik. Dat gaat prima. Ook de overige tabjes doen het bruikbaar. Maar eerlijk is eerlijk, het houdt niet over.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@oltk Omdat hij hier echt de schakelaar vervangt. De twee relais schakelen nu mooi de lamp boven de wastafel en de ventilator :)

En dan eigenlijk nog een derde addertje in dit geval, er zitten nog fysieke knoppen op. Gebruik je hem naast gewone schakelaars dan is dat eigenlijk een nadeel maar komt hier goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Swerfer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:59:
[...]

Lastig uitleggen. Hieronder een stukje code wat het misschien duidelijk maakt (de comments zijn geschreven door ChatGPT :)):

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{# Loop through all hours of the day to find the cheapest hours to charge #}
{% for hour in range(24) %}
  {# If tomorrow's prices are available, and it's a weekday, and the hour is before the time you leave #}
  {% if tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and not now().weekday() > 4 %}
  {# If tomorrow's prices are available and it's a weekend #}
  {% elif tomorrow_valid and now().weekday() > 4 %}
  {# If tomorrow's prices are not available, set criteria for adding today's prices #}
  {% elif (not tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and hour >= now().hour) or 
          (not tomorrow_valid and hour >= 13 and hour >= now().hour) or
          (not tomorrow_valid and now().weekday() == 6) %}
    {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( today[hour], now().strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
  {% endif %}
{% endfor %}
Eerlijk gezegd snap ik niet wat dit template moet doen, maar ik verwacht dat met wat slimme templates voor de input hetgeen wat jij wil ook met mijn template gekund had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

TheFes schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:05:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik niet wat dit template moet doen, maar ik verwacht dat met wat slimme templates voor de input hetgeen wat jij wil ook met mijn template gekund had.
Met jouw template kon ik niet verschillende goedkope blokken vinden, bijvoorbeeld vandaag 14:00 tot 16:00 en morgen 12:00 tot 16:00 om 6 uur de goedkoopste tijden te verkrijgen. Het kan zelfs zijn dat er 3 of 4 verschillende blokken zijn waar de goedkoopste momenten in liggen. Dat kan met jouw template, maar dan wordt het ingewikkeld. Nu haal ik alle uren binnen en sorter ik die van goedkoop naar duur en dan pak ik gewoon de eerste 6 blokken (als het om 6 uur gaat) Daarna moet ik die 6 blokken nog koppelen want het kan zijn dat er opvolgende blokken zijn die moeten worden omgezet in 1 blok. Ik kan dus als resultaat het volgende krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[
 [ "2023-09-02 14:00"],
 [ "2023-09-02 16:00"]
],
[
 [ "2023-09-03 12:00"],
 [ "2023-09-03 16:00"]
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Bedankt voor alle reacties op mijn "lampen kwestie"

Toch wil ik het nog 1 keer samenvatten om te kijken of ik het gesnapt heb en wat ik precies wil gaan doen.

Heb net even de oude inbouwschakelaar weggehaald om te kijken wat voor draden er in die doos zitten.
Er zit 1 fasedraad in en 2 schakeldraden. Dus voor 2 aparte lampen!

Nu wil ik hier deze Tuya Zigbee 3.0 Dimmer op aansluiten. Zodat ik met deze puls schakelaar mijn 2 lampen kan dimmen. Nu heb ik nog 2 knoppen over en die wil ik gebruiken om nog 1 lamp te schakelen en te dimmen. Hiervoor wil ik deze inbouwdimmer in het armatuur aansluiten (geen ruimte in de doos meer). De laatste knop wil ik gebruiken om een lamp met een stekker te schakelen/dimmen via deze slimme stekker.

Het zijn allemaal domme lampen.

Kan dit en ben ik nu geslaagd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Swerfer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:28:
[...]

Met jouw template kon ik niet verschillende goedkope blokken vinden, bijvoorbeeld vandaag 14:00 tot 16:00 en morgen 12:00 tot 16:00 om 6 uur de goedkoopste tijden te verkrijgen. Het kan zelfs zijn dat er 3 of 4 verschillende blokken zijn waar de goedkoopste momenten in liggen. Dat kan met jouw template, maar dan wordt het ingewikkeld. Nu haal ik alle uren binnen en sorter ik die van goedkoop naar duur en dan pak ik gewoon de eerste 6 blokken (als het om 6 uur gaat) Daarna moet ik die 6 blokken nog koppelen want het kan zijn dat er opvolgende blokken zijn die moeten worden omgezet in 1 blok. Ik kan dus als resultaat het volgende krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[
 [ "2023-09-02 14:00"],
 [ "2023-09-02 16:00"]
],
[
 [ "2023-09-03 12:00"],
 [ "2023-09-03 16:00"]
]
Ah, zo, dat zou zo niet kunnen met mijn template, daar was het ook niet voor gebouwd.
Maar dat is een stuk eenvoudig dan mijn huidige macro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Even wat over het verzamelen van energie-data:
Eerder had ik een ubuntu server met allemaal docker containers, waaronder de container dsmr-reader.
Inmiddels veel opnieuw ingericht in een nieuwe woning, proxmox op een nuc in de meterkast, de electriciteitsmeter met een p1 kabel verbonden aan de nuc.

Nu zijn er een aantal (nieuwe) mogelijkheden voor mijn gevoel:

- dsmr reader als add-on of in een aparte lxc op de proxmox server, en door de home assistant dsmr integratie laten uitlezen. Best wat gedoe, weer een omweg.

- de dsmr slimme meter integratie gebruiken, zodat data direct in home assistant terecht komt. Heb ik dan alle info die ik nodig heb?

- een slimme meter+ lezer gebruiken, die de boel via esphome naar home assistant stuurt (maar ik heb al een p1 kabel met een nuc ernaast dus niet zo zinvol lijkt me).

Nu was dsmr-reader docker altijd wel leuk voor info, maar ik vraag ik me af of het energie-dashboard van home assistant alleen inmiddels niet voldoende is, of dat ik dsmr-reader alsnog los wil gebruiken.

Hoe hebben jullie het energie meten ingericht? Gewoon met de slimme meter integratie en een p1 kabel direct in de host geprikt? En dan het energie dashboard gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
savagenld schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:05:
Ik zie hier een aantal keer adviezen langskomen om sommige Zigbee apparaten te gebruiken. Dat is voor mij heel waardevol omdat ik binnenkort ga verhuizen. Ik ben daardoor op zoek naar (voornamelijk Zigbee) apparaten voor schakelaars (binnen/buiten), dimmers, bewegingssensors, raamsensors, etc).

Ik zie de "supported devices" van bv Z2M, maar dan zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoe kiezen jullie een nieuw apparaat uit? Betekent dat veelal het lezen/kijken van veel recencies, of is er een betere manier om de populariteit/ervaringen van een device te zien?
Ten tijde van start bedacht om zoveel mogelijk bij één standaard en merk te blijven (als dat goed werkt). Voor mij is dat:
Zigbee protocol.
Verlichting van Philips Hue (zonder bridge).
Sensoren van Aqara (en sinds kort, remote, wall schakelaars).

Straks uitbreiden met ESPhome omdat er voor bepaalde wensen geen Zigbee alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
<knip> Geen kick binnen 24 uur

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 03-09-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oesie schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:28:
[...]

Ten tijde van start bedacht om zoveel mogelijk bij één standaard en merk te blijven (als dat goed werkt). Voor mij is dat:
Zigbee protocol.
Verlichting van Philips Hue (zonder bridge).
Sensoren van Aqara (en sinds kort, remote, wall schakelaars).

Straks uitbreiden met ESPhome omdat er voor bepaalde wensen geen Zigbee alternatief is.
Er is ook een ESP32 variant (in de maak) met Zigbee ondersteuning. Wellicht dat ESPHome daar support voor krijgt. Al acht ik die kans waarschijnlijk toch weer klein aangezien er dan ook aan de "coördinator" kant vanalles moet zijn voor ondersteuning. Als in: ESPHome zal custom velden / "registers" / ... gebruiken om sensor waarden door te geven / events te communiceren. Maar de Zigbee "coördinator" (ZHA / Z2M / Deconz) zal dan ook ondersteuning voor dit (custom) apparaat moeten krijgen. Dan zou ESPHome naast het compilen van de firmware dus ook een stukje configuratie voor ZHA / Z2M moeten genereren om ondersteuning voor dit apparaat toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
RobertMe schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:36:
[...]

Er is ook een ESP32 variant (in de maak) met Zigbee ondersteuning. Wellicht dat ESPHome daar support voor krijgt. Al acht ik die kans waarschijnlijk toch weer klein aangezien er dan ook aan de "coördinator" kant vanalles moet zijn voor ondersteuning. Als in: ESPHome zal custom velden / "registers" / ... gebruiken om sensor waarden door te geven / events te communiceren. Maar de Zigbee "coördinator" (ZHA / Z2M / Deconz) zal dan ook ondersteuning voor dit (custom) apparaat moeten krijgen. Dan zou ESPHome naast het compilen van de firmware dus ook een stukje configuratie voor ZHA / Z2M moeten genereren om ondersteuning voor dit apparaat toe te voegen.
Oeh dat zou dan wel weer mooi zijn!

Momenteel naar dit stukje hardware te kijken om mijn huidige deurbel slim te maken (en de slimme lezer ter vervanging van mijn USB P1 kabel). Zou natuurlijk mooi zijn als dat buiten ESPhome om zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Paterman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:36:

Toch wil ik het nog 1 keer samenvatten om te kijken of ik het gesnapt heb en wat ik precies wil gaan doen.

Heb net even de oude inbouwschakelaar weggehaald om te kijken wat voor draden er in die doos zitten.

Nu wil ik hier deze Tuya Zigbee 3.0 Dimmer op aansluiten. Zodat ik met deze puls schakelaar mijn 2 lampen kan dimmen. Nu heb ik nog 2 knoppen over en die wil ik gebruiken om nog 1 lamp te schakelen en te dimmen. Hiervoor wil ik deze inbouwdimmer in het armatuur aansluiten (geen ruimte in de doos meer). De laatste knop wil ik gebruiken om een lamp met een stekker te schakelen/dimmen via deze slimme stekker.

Heb je opgezocht of deze apparaten worden herkend door jouw zigbee ptotocol?
--> welk protocol gebruik je? z2m? zha?
Beide Tuya zie ik, dat zou ik daarom toch eerst 3x checken (Tuya staat bekend om hun eigen ecosysteem). De dimmer lijkt uiterlijk en mbt de naam op deze :? . de schakelaar op deze.

en hoe wil je de lampen bedienen? Ik bedoel: je drukt op een knop. en wat gebeurt er dan? De werking gaat niet automagisch. Als je twee apparaten hebt moet je ze onderling koppelen (z2m) of een automation schrijven in HA: "button 1 pressed short, start dimmer 1A upwards, button 3 pressed short, start dimmer 1A downwards, button 1 pressed long, toggle light". Of wat jij wil....

ik zou het niet aandurven. Kijk je niet teveel naar de prijs? ik zou me eerst focussen op de compatabiliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 03-09-2023 11:14 . Reden: Link fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oltk schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:06:
[...]

Heb je opgezocht of deze apparaten worden herkend door jouw zigbee ptotocol?
--> welk protocol gebruik je? z2m? zha?
Beide Tuya zie ik, dat zou ik daarom toch eerst 3x checken (Tuya staat bekend om hun eigen ecosysteem). De dimmer lijkt uiterlijk en mbt de naam op deze :? . de schakelaar op deze.

en hoe wil je de lampen bedienen? Ik bedoel: je drukt op een knop. en wat gebeurt er dan?

ik zou het niet aandurven. Kijk je niet teveel naar de prijs? ik zou me eerst focussen op de compatabiliteit.
Tuya Zigbee is over het algemeen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@oltk

Ik gebruik ZHA. Maar ik ga nog eens goed verder kijken. Maar het ging mij ook om het idee. Dat gaat wel werken? Los van de apparaten dan. Of ze wel of niet worden ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
TheFes schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:09:
[...]

Tuya Zigbee is over het algemeen prima.
ok. oud nieuws dus? Ik zie ze niet in de blackadder database staan :9
In de z2m database staat het idd wel

ZHA weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Paterman schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:10:
@oltk

Ik gebruik ZHA. Maar ik ga nog eens goed verder kijken. Maar het ging mij ook om het idee. Dat gaat wel werken? Los van de apparaten dan. Of ze wel of niet worden ondersteund!
Het idee is prima :). Edit: (lees wel goed reactie van @Septillion , ook hier: wat wil je dat er gebeurt)

[ Voor 13% gewijzigd door oltk op 03-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paterman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:36:

De dimmer module is prima te gebruiken. Zeker met Z2M geen issues met Tuya. Alleen directe bindings kan lastig zijn volgens mij.

Tweede wat je linkt is niet gewoon een pulsdrukker. Dat is werkelijk een smart switch (dus geen relais ) of smart remote. Vandaar dat ik het zo stom vind dat meestal de term switch ook gebruikt wordt voor relays... Een echte pulsdrukker is verder gewoon dom, deze kan je van hetzelfde merk als de rest van je schakelmateriaal kopen (voorbeeldje van Gira). Deze sluit je dan op de Sx van de dimmer module.

Nu is met de smart remote op zich ook prima de dimmer aan te sturen. Maar of dat met een directe bind (dus zonder tussenkomst van HA) kan weet ik niet. Via HA moet het zeker kunnen, lijkt inderdaad op een whitelabel van de Tuya TS0044 en zou daarmee per knop single, double en hold ondersteunen. Echt dimmen met een hold zou dan alleen niet mogelijk zijn (omdat HA dan niet weet wanneer je hem los laat). Maar standaard niveaus schakelen is zeker mogelijk.

Zelf zou ik bij gebruik van zo'n knop alleen juist gaan kijken of het slimmer kan. Dus niet de standaard 1 knop voor 1 lamp. Maar daarmee scenes voor de gehele ruimte maken. Zoals ik al zei, het meest slimme hier vind ik nog steeds dat ik met een enkele klik alle lampen in de woonkamer aan doe op normaal niveau (of juist romantisch of movie mode). Per lamp pas ik het zo zelden aan.

En de genoemde plug, daar kan je prima een lamp mee schakelen. Maar ook hier weer, geen dimmer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

oltk schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:13:
[...].

ZHA weet ik niet.
Blackadder is slecht up-to-date. Vooral bij wat oudere devices is de data achterhaald. Ik heb devices die prima worden ondersteund door ZHA, maar niet bij Blackadder worden weergegeven. Ik denk dat het ook teveel is om bij te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Swerfer Mja, je moet het ook vooral zien als "ja, het werk zeker" of "misschien". Zo staat het er dan ook. Verder is het community based, dus als je er een hebt die werkt kan je het zo aanpassen.

Maar gewoon een duidelijke database met wat werkt direct uit het project vind ik nog steeds een enorm pluspunt van Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oltk schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:13:
[...]

ZHA weet ik niet.
Veel Tuya spul is rebranded, Blitzwolf is Tuya, net als Lidl en een hoop andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Septillion schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:21:
[...]

Nu is met de smart remote op zich ook prima de dimmer aan te sturen. Maar of dat met een directe bind (dus zonder tussenkomst van HA) kan weet ik niet. Via HA moet het zeker kunnen, lijkt inderdaad op een whitelabel van de Tuya TS0044 en zou daarmee per knop single, double en hold ondersteunen. Echt dimmen met een hold zou dan alleen niet mogelijk zijn (omdat HA dan niet weet wanneer je hem los laat). Maar standaard niveaus schakelen is zeker mogelijk.
Er moet dus daadwerkelijk een "release" action plaats vinden om de dim actie te kunnen stoppen ? Dus als een schakelaar die actie niet kent, kun je er niet daadwerkelijk mee dimmen?

[ Voor 51% gewijzigd door Michaelg op 03-09-2023 11:54 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Michaelg Nee, of in ieder geval dan niet dat het dimmen ook stop bij het loslaten. Dan zou het bijvoorbeeld wel zo kunnen doen dat hij stopt met dimmen door nog een korte press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:59
TheFes schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:48:
[...]

Veel Tuya spul is rebranded, Blitzwolf is Tuya, net als Lidl en een hoop andere merken.
Dat is wel een misvatting. Tuya maakt zelf helemaal geen apparaten. Ze bieden een platform aan voor slimme apparaten. Elke merk kan daar gebruikt van maken en je kan je eigen app via het Tuya platform of via een API bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Willempie27 Zo veel spullen zijn 100% gelijk, volgens mij doet Tuya dus ook gewoon design en fabricage maar verkoopt het zelf niet zo veel direct maar alleen via andere merken (die wel of niet 100% los staan van Tuya).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Willempie27 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:59:
[...]

Dat is wel een misvatting. Tuya maakt zelf helemaal geen apparaten. Ze bieden een platform aan voor slimme apparaten. Elke merk kan daar gebruikt van maken en je kan je eigen app via het Tuya platform of via een API bedienen.
Tuya levert ook gewoon de hardware hoor. Hun business is het IoT platform met whitelabel apps én apparaten. Kijk maar eens op https://residential.tuya.com/ bijvoorbeeld.

Maar de meeste merken als die van de Lidl en Hema e.d. kopen alleen de interne hardware in en maken er een andere behuizing omheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oon schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:08:
[...]

Tuya levert ook gewoon de hardware hoor. Hun business is het IoT platform met whitelabel apps én apparaten. Kijk maar eens op https://residential.tuya.com/ bijvoorbeeld.

Maar de meeste merken als die van de Lidl en Hema e.d. kopen alleen de interne hardware in en maken er een andere behuizing omheen
Waarbij de interne hardware natuurlijk van belang is voor de ondersteuning van der integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TheFes schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:11:
[...]

Waarbij de interne hardware natuurlijk van belang is voor de ondersteuning van der integratie
Precies ja, en dan zit er ook nog verschil in welke versie van de apps en het IoT-platform ze gebruiken.
Je kunt bijv. de wifi stekkers van het whitelabel merk LEDVANCE niet via het IoT-platform van Tuya zelf koppelen, maar alleen via hun eigen app.
Resultaat is dat je dan voor het ophalen van de device keys je app moet gaan sniffen (ik doe dat zelf met Frida) om die dan weer in localtuya te stoppen.

Zit dus ook nog wel veel verschil in hoe makkelijk het is om het allemaal in HA te krijgen, ondanks dat ze gewoon dezelfde lokale API's gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Was nog even benieuwd hoe jullie je lampen schakelen en eventueel dimmen.
Zijn er mensen hier op het forum die ZHA hebben? Het makkelijkste is natuurlijk slimme lampen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Paterman schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:19:
Zijn er mensen hier op het forum die ZHA hebben? Het makkelijkste is natuurlijk slimme lampen!
Ik heb een aantal blueprints gemaakt waarbij ik mijn Hue-lampen schakel en dim met de Hue dimmer switch. Een automation voor mijn slaapkamer heb ik zo gemaakt dat de aan knop aan/uit is en de uitknop schakelde tussen maximaal en een scène. Ik gebruik ZHA.

Slaapkamer, 2 dimmer switches, 6 lampen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
alias: Schakelaars slaapkamer
description: ""
trigger:
  - device_id: 68e345288531dd56582fc7f28496a571
    domain: zha
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: turn_on
    id: Noord on
  - device_id: 394359dab1219d53f3a19a0b5ba13a41
    subtype: turn_on
    id: Zuid on
    subtype: turn_off
    id: Noord off
    subtype: turn_off
    id: Zuid off
    subtype: dim_up
    id: Noord up
    id: Zuid up
    subtype: dim_down
    id: Noord down
    id: Zuid down
    type: remote_button_long_press
    id: Noord continuously up
    id: Zuid continuously up
    id: Noord continuously down
    id: Zuid continuously down
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: trigger
                id: Noord on
                id: Zuid on
            alias: "On"
        sequence:
          - service: light.toggle
            data: {}
            target:
              entity_id:
                - light.bedlamp_oost
                - light.bedlamp_west
                - light.dakkapel_oost
                - light.dakkapel_west
                - light.top_noord
                - light.top_zuid
      - conditions:
            conditions:
                id: Noord up
                id: Zuid up
                id: Noord continuously up
                id: Zuid continuously up
            alias: Or
        sequence:
          - device_id: c24414f9a676cfdc889d50fa307e24f2
            domain: light
            entity_id: light.bedlamp_oost
            type: brightness_increase
          - device_id: 4243a191d4a639179ed1f5ce1a82dc97
            entity_id: light.bedlamp_west
          - device_id: f14cfc5444086bdabdb5d3356854bc5b
            entity_id: light.dakkapel_oost
          - device_id: 4481a04af2478b9500d03fd468653025
            entity_id: light.dakkapel_west
          - device_id: 0fb6341c82a09dbb928ac700e3225dfc
            entity_id: light.top_noord
          - device_id: b341f5cdd1ff4455b4090d2c7d1143e9
            entity_id: light.top_zuid
      - conditions:
            conditions:
                id: Noord down
                id: Zuid down
                id: Noord continuously down
                id: Zuid continuously down
            alias: Or
        sequence:
          - device_id: c24414f9a676cfdc889d50fa307e24f2
            entity_id: light.bedlamp_oost
            type: brightness_decrease
          - device_id: 4243a191d4a639179ed1f5ce1a82dc97
            entity_id: light.bedlamp_west
          - device_id: f14cfc5444086bdabdb5d3356854bc5b
            entity_id: light.dakkapel_oost
          - device_id: 4481a04af2478b9500d03fd468653025
            entity_id: light.dakkapel_west
          - device_id: 0fb6341c82a09dbb928ac700e3225dfc
          - device_id: b341f5cdd1ff4455b4090d2c7d1143e9
            entity_id: light.top_zuid
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                conditions:
              - condition: not
                conditions:
                  - condition: state
                    attribute: brightness
                    state: 64
        sequence:
          - service: scene.turn_on
            target:
              entity_id: scene.slaapkamer_gedimd
            metadata: {}
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                conditions:
              - condition: not
                conditions:
                    attribute: brightness
                    state: 254
        sequence:
          - service: scene.turn_on
            target:
              entity_id: scene.slaapkamer_maximaal
            metadata: {}
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb sinds een aantal dagen een PV systeem, zodoende het energy panel ingesteld.
Ik heb het idee dat ik het juist heb gedaan, maar ik begrijp het volgende niet.

Wat bedoelen ze nou met het getal "Netto teruggeleverde energie aan het net" 1.66 kWh

Als ik tijdens de opwek uren P1 power use optel (dus de blauwe vlakjes boven het oranje) dan is dat 1.6 kwH. En als ik de paarse delen optel kom ik natuurlijk veel hoger uit.

Als ik het zo bekijk is "Netto teruggeleverde energie aan het net" niet teruglevering maar wat er juist afgenomen is.

Excuus als het wat onduidelijk is, wellicht doe ik iets fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GED8-IegRIMa4do3EoBdkkPaexg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Xjh9k83zucJJDlXScbjRwyS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQggsbS-yWoSfSY6bFBa8scGRSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lVPfNM4IxfBTo89KOTcMJuHj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:51:
Ik heb sinds een aantal dagen een PV systeem, zodoende het energy panel ingesteld.
Ik heb het idee dat ik het juist heb gedaan, maar ik begrijp het volgende niet.

Wat bedoelen ze nou met het getal "Netto teruggeleverde energie aan het net" 1.66 kWh

Als ik tijdens de opwek uren P1 power use optel (dus de blauwe vlakjes boven het oranje) dan is dat 1.6 kwH. En als ik de paarse delen optel kom ik natuurlijk veel hoger uit.

Als ik het zo bekijk is "Netto teruggeleverde energie aan het net" niet teruglevering maar wat er juist afgenomen is.

Excuus als het wat onduidelijk is, wellicht doe ik iets fout?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is het verschil tussen wat je teruggeleverd hebt aan het net en afgenomen hebt.
Het verschil tussen die 1.6 en 1.66 zal door afronding komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
TheFes schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:02:
[...]

Het is het verschil tussen wat je teruggeleverd hebt aan het net en afgenomen hebt.
Het verschil tussen die 1.6 en 1.66 zal door afronding komen.
Juist dan is het correct, maar ik vind de benaming dus blijkbaar verwarrend. Eigenlijk is het dus verbruikte net energie tijdens zon uren.

Oke thanks. Ligt aan mij hoor :) Beetje verse materie allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:06:
[...]

Juist dan is het correct, maar ik vind de benaming dus blijkbaar verwarrend. Eigenlijk is het dus verbruikte net energie tijdens zon uren.

Oke thanks. Ligt aan mij hoor :) Beetje verse materie allemaal.
Nee, het is niet tijdens zon-uren.
Het is gewoon het netto resultaat van alleen het grid-bolletje (die linkse) over de geselecteerde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
TheFes schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:17:
[...]

Nee, het is niet tijdens zon-uren.
Het is gewoon het netto resultaat van alleen het grid-bolletje (die linkse) over de geselecteerde periode.
Aha :) Duidelijk. Ik zat wat te ingewikkeld te denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Septillion
Maar standaard niveaus schakelen is zeker mogelijk.
Je bedoelt dat je wel met standaard waardes met deze puls drukker kan dimmen?

In de produkt omschrijving staat namelijk wel dat je er mee kan dimmen.

Ik snap dat de schakelaar compatibel moet zijn met ZHA om hem te kunnen integreren in HA!

Kijk net op blakadder en daar staat ie in en is compatibel met ZHA!

[ Voor 41% gewijzigd door Paterman op 03-09-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-06 19:19

jmk

koelkast schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:15:
Even wat over het verzamelen van energie-data:
Eerder had ik een ubuntu server met allemaal docker containers, waaronder de container dsmr-reader.
Inmiddels veel opnieuw ingericht in een nieuwe woning, proxmox op een nuc in de meterkast, de electriciteitsmeter met een p1 kabel verbonden aan de nuc.

Nu zijn er een aantal (nieuwe) mogelijkheden voor mijn gevoel:

- dsmr reader als add-on of in een aparte lxc op de proxmox server, en door de home assistant dsmr integratie laten uitlezen. Best wat gedoe, weer een omweg.

- de dsmr slimme meter integratie gebruiken, zodat data direct in home assistant terecht komt. Heb ik dan alle info die ik nodig heb?

- een slimme meter+ lezer gebruiken, die de boel via esphome naar home assistant stuurt (maar ik heb al een p1 kabel met een nuc ernaast dus niet zo zinvol lijkt me).

Nu was dsmr-reader docker altijd wel leuk voor info, maar ik vraag ik me af of het energie-dashboard van home assistant alleen inmiddels niet voldoende is, of dat ik dsmr-reader alsnog los wil gebruiken.

Hoe hebben jullie het energie meten ingericht? Gewoon met de slimme meter integratie en een p1 kabel direct in de host geprikt? En dan het energie dashboard gebruikt?
Ik heb Home Assistant OS p[ mijn NUC geïnstalleerd en via deze repository de add-on voor DSMR Reader geïnstalleerd:
https://github.com/sanderdw/hassio-addons

Installeren is zo gepiept.

Dit heeft voor mij deze voordelen:
- Alles binnen HA zo opgezet
- Met DSMR Reader kan je contracten invullen met begin- en einddatum en vaste bedragen per dag. De standaard Energie Dashboard van HA kan dat niet zo mooi en uitgebreid de laatste keer toen ik daar mee bezig was.
- Met Mosquitto broker alle DSMRR reader sensoren openzetten voor HA zodat je zelf berekeningen kan doen zoals 'Hoe lang heeft mijn boiler geladen' en 'Wat is mijn verwachte maandbedrag'
- Geen aparte installatie van een docker image NAAST HA nodig maar er als een add on als het ware IN.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou onze liebherr koelkast en vriezer graag in home assistant willen. Zit me ongans te zoeken maar volgens mij is er maar 1 optie; via ifttt. Maar die werkt alleen met uitgenodigde personen. Is die uitnodiging vanuit liebherr? Moet ik hun contacten? Of is het vanuit IFTTT geregeld? Weet iemand dat?

Als je op ifttt ingelogd bent en hier naar gaat; https://ifttt.com/applets...triggers-your-philips-hue zie je zo'n rode banner bovenin...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paterman schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:03:
@Septillion
Je bedoelt dat je wel met standaard waardes met deze puls drukker kan dimmen?

In de produkt omschrijving staat namelijk wel dat je er mee kan dimmen.

Ik snap dat de schakelaar compatibel moet zijn met ZHA om hem te kunnen integreren in HA!

Kijk net op blakadder en daar staat ie in en is compatibel met ZHA!
Het is vooral afhankelijk wat jij verstaat onder dimmen (en wat een leverancier daaronder verstaat). Zonder een release actie is de gangbare "hold to dim, release to stop" niet mogelijk. Maar niets houdt je tegen om "1x klikken = 50%, 2x klikken = 100% en hold = 20%" ofzo te doen.

Maar wat ook kan is dat de info van Z2M niet compleet is, deze draait ook maar op vrijwilligers juist omdat fabrikanten er gewoon niet duidelijk voer zijn.

Enneh, hij hoeft niet compatible met ZHA te zijn om hem te integreren, hij moet compatible zijn met de Zigbee integratie die je gebruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Paterman schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:19:
Ik ben meer fan van slimme dimmers omdat slimme lampen altijd aan moeten staan, levert toch altijd weer gedoe op met schakelaars die uit staan. En een beetje goede dimmer verbetert je netwerkstabilteit ook nog eens.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Ik ga denk ik toch voor deze. Dan weet ik zeker dat die 2 lampen het doen.

Voor de ander 2 lampen een combinatie van een pulsdrukker. 1 in combinatie met een slimme dimbare lamp en de andere in combinatie met een lamp die aangesloten is met een inbouw zigbee switch.
En dan hou ik nog 2 knoppen over die ik nog een bestemming kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:34
Ik heb de laatste tijd een vaag probleem, maar merken meer mensen dat disabled conditions opeens wel werken?

Ik kan het niet reproduceren, maar heb sinds een tijdje dat sommige automations niet meer werken. Enige overlappende wat ik kon vinden was dat ze disabled conditions hadden die de automation leken te stoppen.
Alleen met een nieuwe automation kan ik dit niet reproduceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:31:
Ik heb de laatste tijd een vaag probleem, maar merken meer mensen dat disabled conditions opeens wel werken?

Ik kan het niet reproduceren, maar heb sinds een tijdje dat sommige automations niet meer werken. Enige overlappende wat ik kon vinden was dat ze disabled conditions hadden die de automation leken te stoppen.
Alleen met een nieuwe automation kan ik dit niet reproduceren?
Toevallig een disabled condition in een not condition?
Als je een condition disabled dan geeft hij altijd true als resultaat. Dat kan voor ongewenste effecten zorgen in not of or conditions (een not condition is altijd false dan, en een or condition altijd true)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:34
TheFes schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:43:
[...]

Toevallig een disabled condition in een not condition?
Als je een condition disabled dan geeft hij altijd true als resultaat. Dat kan voor ongewenste effecten zorgen in not of or conditions (een not condition is altijd false dan, en een or condition altijd true)
nee, het was echt een losse condition. Maar ik weet niet helemaal zeker of het echt daaraan lag, maar volgens de traces bleef de automation daarop hangen. Na het deleten van die condition deed de automation het wel weer gewoon (maar er kan ook een restart van HA tussen hebben gezeten).

Het was een beetje moeilijk troubleshooten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 16:16
Zit al een tijdje met het volgende vraagstuk.

Als mijn wasmachine klaar is, wil ik zowel een TTS-melding op mijn Nest Mini en een notification op mijn telefoon.

Ik heb 2 losse automations gemaakt, maar deze hebben wel dezelfde trigger: status.wasmachine to "finished".

Als ik nu bij "Last Triggered" kijk, zie ik dat alleen de notification-automation getriggerd wordt en die andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 16:07
CappieL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:48:

Als mijn wasmachine klaar is, wil ik zowel een TTS-melding op mijn Nest Mini en een notification op mijn telefoon.

Ik heb 2 losse automations gemaakt, maar deze hebben wel dezelfde trigger: status.wasmachine to "finished".

Als ik nu bij "Last Triggered" kijk, zie ik dat alleen de notification-automation getriggerd wordt en die andere niet.
Is er een specifieke reden dat je het niet gewoon in 1 automation hebt gezet? Je kan altijd met een choose afvangen welke je wel en niet wilt laten afvuren.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:39
CappieL schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:48:

Daarvoor gebruik ik deze blueprint: https://gist.github.com/s...3575c9865657ac51915684696

Daarbij geef je het verbruiks device op en kun je acties koppelen als deze "klaar" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CappieL Dus 100% zelfde trigger? (Post anders de automations.) En van een heb je wel een trace en van de ander niet?

Heeft het ooit gewerkt? En wat is de reden om dat niet in een enkele automation te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 16:16
Septillion schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:55:
@CappieL Dus 100% zelfde trigger? (Post anders de automations.) En van een heb je wel een trace en van de ander niet?

Heeft het ooit gewerkt? En wat is de reden om dat niet in een enkele automation te doen?
@Dutchess_Nicole
@Septillion, jij ben de laatste die reageerde, dus antwoord even op jouw post.

Ja, 100% dezelfde trigger (copy - paste naar andere automation)
Heeft gewerkt, maar het werkt niet altijd.

Heb losse automations omdat ik vaak iets test in een losse automation en als dat werkt, pas ik vaak alleen de naam aan en klaar.
Ook nam ik aan dat een Choose maar 1 'route' kon nemen.

Zal vanavond even traces posten

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Zolder - Wasmachine - Klaar (Telefoons)
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.washing_machine_status_2
    to: program_ended
condition:
    entity_id: input_boolean.wasmachine_mobile_reminder
    state: "on"
action:
  - service: notify.mobile_devices_adults
    data:
      title: Wasmachine klaar!
      data:
        icon_url: /local/images/Wasmachine.jpg

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: Wasmachine - Klaar (Nest)
trigger:
    entity_id:
      - sensor.washing_machine_status_2
    to: program_ended
condition:
    entity_id: input_boolean.wasmachine_tts_reminder
    state: "on"
    enabled: true
action:
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: "{{states('input_number.volume_notifications')|int/100}}"
    target:
      entity_id: media_player.nest
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 500
  - service: tts.speak
    data:
      media_player_entity_id: media_player.nest
        De {{states('sensor.washing_machine_target_temperature')|int}} graden
        was is klaar.
    target:
      entity_id: tts.google_nl_nl
  - wait_for_trigger:
        entity_id:
          - media_player.nest
        from: Playing
        to: Idle
    continue_on_timeout: false
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: "{{states('input_number.volume_audio')|int/100}}"
    target:
  - service: media_player.turn_off
    data: {}
    target:

Zie nu deze melding:
Triggered manually at September 3, 2023 at 12:56:27
Test Confirm Wasmachine TTS-reminder is On
Stopped because only a single execution is allowed at September 3, 2023 at 12:56:27 (runtime: 0.01 seconds)
Not all shown logbook entries might be related to this automation.

Zou dat de reden zijn?

[ Voor 63% gewijzigd door CappieL op 04-09-2023 16:47 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 318 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.