Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 350 Laatste
Acties:
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:50:
Ik zie heel veel code. Moet je alles er dan in plakken?

[Afbeelding]
Nee, alleen het eerste code blok, en dan zelfs eigenlijk alleen de eerste regels zoals ik in mijn post geplaatst heb.

Home Assistant configuratie

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Hoe kom ik bij die folders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKwk5GLupSmumAbcISr4bh4uWB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PU7oBgpFdttYH5BjFKiHXeFD.png?f=fotoalbum_large

Is er niet een intergratie knop die dit al automatisch doet?

[ Voor 7% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 19:04 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:04:
Hoe kom ik bij die folders?

[Afbeelding]

Is er niet een intergratie knop die dit al automatisch doet?
Van stap 1 kun je 1 of 2 doen. Als je HACS hebt doe je dus 1. Dat is de eenvoudigste manier.

• Paterman
Gewoon in Studio Code Server deze code kopie past en dan aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWCOa1nasfTEX7sb8AwVPkLEjGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRpJcoHCtPXXMMOahXwgUgVB.png?f=fotoalbum_large

• Paterman
Hoe doe ik dit dan:

Copy the files in the /custom_components/afvalinfo/ folder to: [homeassistant]/config/custom_components/afvalinfo/

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:09:
Gewoon in Studio Code Server deze code kopie past en dan aanpassen?

[Afbeelding]
Niet als je hem al met HACS geïnstalleerd hebt. Dan hoef je alleen die sensor aan te maken.

• Paterman
Waar moet ik in kopieren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV_kDO0mvN1KNisLu0hRrQQgRO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvvzdOAth0Pq1Zp4IFhAabQJ.png?f=fotoalbum_large

In regel nummer 5 copy?

[ Voor 3% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 19:34 ]

• synoniem
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:32:
Waar moet ik in kopieren?

[Afbeelding]

In regel nummer 5 copy?
Je hoeft niets te kopiëren. Zoals je kan zien is afvalinfo al geïnstalleerd in custom_components.

Je maakt de sensor aan in configuration.yaml, herlaad alle YAML onder Developers tools of reboot HA. Vervolgens voeg je een card toe aan je overzichtsscherm. Bijvoorbeeld een entity card en kiest daar je afvalsensoren.

• Paterman
Je hoeft niets te kopiëren. Zoals je kan zien is afvalinfo al geïnstalleerd in custom_components.
Snap ik nu.

maar hoe maak je die sensor aan dan?

sensor:
- platform: afvalwijzer
provider: mijnafvalwijzer
postal_code: 1273PD
street_number: 39

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Snap ik nu.

maar hoe maak je die sensor aan dan?

sensor:
- platform: afvalwijzer
provider: mijnafvalwijzer
postal_code: 1273PD
street_number: 39
Dat is de code voor de Afvalwijzer niet de afvalinfo

https://www.rouwette.com/

• Paterman
Ik had gezegd dat ik een groentje ben.

Ik zit nu hier en wat doe ik hier dan mee?
Ik moet ergens mijn postcode en huisnummer invullen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvztqORgqBvI-qDmtH_Yn3_ZeCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PwVZRZHemYtAGHgzSMW2XBf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 19:52 ]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:50:

[Afbeelding]
Ik gebruik de afvalwijzer.. de info wat je moet doen zal vast in hacs staan bij de integratie.

https://www.rouwette.com/

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:07
Ik zou graag, wanneer ik niet thuis ben, bepaalde notificaties willen opsparen tot ik thuis ben. Valt iets voor te maken maar ik heb moeite om te verzinnen hoe ik deze notificaties in de tussentijd opsla. Ik zoek in feite een list variabele waar ik items over langere periode in kan toevoegen om hier bij thuiskomst overheen te itereren. Iemand een suggestie hiervoor?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:12
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:50:

[Afbeelding]
Als je daadwerkelijk afvalinfo hebt geïnstalleerd https://github.com/heyajo...and-after-the-parentheses

• Paterman
Ik heb de hele code gekopieerd in configuration.yaml

en postcode en huisnummer ingevuld. Daarna HA herstart en nu gewoon naar dashboard?
Ziet ie dan gelijk afvalinfo?

Of werk dat niet zo?
-Casper schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:57:
Ik zou graag, wanneer ik niet thuis ben, bepaalde notificaties willen opsparen tot ik thuis ben. Valt iets voor te maken maar ik heb moeite om te verzinnen hoe ik deze notificaties in de tussentijd opsla. Ik zoek in feite een list variabele waar ik items over langere periode in kan toevoegen om hier bij thuiskomst overheen te itereren. Iemand een suggestie hiervoor?
Wat voor notificaties denk je dan aan?
Ik gebruik voor sommige dingen de alert integratie in combinatie met template binary sensors die on zijn als er bijvoorbeeld een batterij bijna op is en ik thuis ben

• Paterman
Toegevoegd maar gaat iets fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SakICmHIkPr9iLG_N0P-rScwsBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4bYcO7OYe396NRj9FBIyT7eN.png?f=user_large

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-10 12:29
-Casper schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:57:
Ik weet niet voor hoeveel dingen je dit wilt toepassen, maar als het selectief voor een paar dingen is zou je een input select kunnen gebruiken. Dit doe ik bijvoorbeeld voor de wasmachine. Deze gaat van stand-by naar bezig naar klaar.

Als hij klaar is kijkt een automation of er iemand thuis is, zoja dan stuurt hij direct een bericht. Dan is er nog een automation die kijkt of er iemand thuis komt. Als dit zo is en een van deze selects staat op klaar stuurt hij daar alsnog een bericht voor. Na bericht te sturen gaat de select weer naar stand-by.

Dit is niet handig als je veel van dit soort condities wilt hebben, maar als het om een paar gaat nog goed te overzien.

• Paterman
Heb ik iets gemist?

Wat moet ik nog aanpassen?
Heb alleen postcode en huisnummer aangepast.
Huisnummer staat nu in groen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPlVnHG-9HqIQOchht955ciS_wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRUopXCAw44Uu1FCIglllUml.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 20:08 ]

• Paterman
ik doe iets fout:

Ik heb vanuit github copy paste gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ1zg1Ictq86e2PDATxq4RSFOx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYVc0dsSeYyr8rnUQuSNOriY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 20:19 ]

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:16:
ik doe iets fout:

Ik heb vanuit github copy paste gedaan.

[Afbeelding]
Je hebt nu "sensor" onderdeel gemaakt van "scene". Je kunt dit bestand als voorbeeld gebruiken: https://github.com/heyajo...xample/configuration.yaml. Er zitten geen spaties voor "sensor".

[ Voor 15% gewijzigd door TwArbo op 22-08-2023 20:25 ]

• Paterman
Wat moet ik dan veranderen/
Of moet ik het ergens anders in kopieren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLghikCgdrdSDVJZFcCr4qIIgEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KmiGET3YbzItkrJ1f3P3jVVb.png?f=fotoalbum_large

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:27:
Wat moet ik dan veranderen/
Of moet ik het ergens anders in kopieren?

[Afbeelding]
De content uit Paterman in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" moet je even verwijderen en vervangen met de content van het bestand wat ik eerder linkte. Dit kun je toevoegen in configuration.yaml.

Het groene kleurtje geeft enkel aan dat het een integer is.

[ Voor 16% gewijzigd door TwArbo op 22-08-2023 20:33 ]

• Paterman
Ik heb nu dit als kaart. Dus het werkt.
Ik wil nu alleen nog icoontjes ervoor hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VinBqV06-7HsrADuWjTKQcm4tNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dvYMwC7VuWVx0bJfF98RSUgD.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 20:34 ]

• Paterman
code:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMqg3_fpdc1wzijSkSqeTHHW2RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a93n6tC9E5qETUbQ5igVUP4v.png?f=fotoalbum_large

In code tags was dit een stuk nuttiger geeest

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 22-08-2023 21:20 ]

• Paterman
Iets anders.

Hier moet toch nog meer staan?

Ik dacht dat er meer in deze lijst stond zojuist. Lijkt of ik iets mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx5hKRu6O-1NMfI3hk0aC5BbHPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pSs55LjszeOXCK2AFdzcT3oQ.png?f=fotoalbum_large

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:07
TheFes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:03:
[...]

Wat voor notificaties denk je dan aan?
Ik gebruik voor sommige dingen de alert integratie in combinatie met template binary sensors die on zijn als er bijvoorbeeld een batterij bijna op is en ik thuis ben
gedonie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Ik weet niet voor hoeveel dingen je dit wilt toepassen, maar als het selectief voor een paar dingen is zou je een input select kunnen gebruiken. Dit doe ik bijvoorbeeld voor de wasmachine. Deze gaat van stand-by naar bezig naar klaar.

Als hij klaar is kijkt een automation of er iemand thuis is, zoja dan stuurt hij direct een bericht. Dan is er nog een automation die kijkt of er iemand thuis komt. Als dit zo is en een van deze selects staat op klaar stuurt hij daar alsnog een bericht voor. Na bericht te sturen gaat de select weer naar stand-by.

Dit is niet handig als je veel van dit soort condities wilt hebben, maar als het om een paar gaat nog goed te overzien.
Ik denk dan aan notificaties m.b.t. wasmachine, droger, post en dergelijke meldingen. Heb er niks aan om zo'n notificatie te ontvangen als ik buiten de deur heb, handiger om direct een notificatie te krijgen wanneer ik thuis kom (idealiter vlak voor ik mn kont op de bank parkeer :+)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59

paQ

Met veel moeite de integratie van @aex351 en de buienradar_2h_forecast kaarten in apexcharts gecombineerd gekregen. Moet nog paar kleine dingetjes aanpassen, maar ben wel redelijk happy camper zo :)
(even wat regendata geveinsd want het is droog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9GOltluVEzyk7dB3uOixrRq2Oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiddK1PaMWqWc2dB6qTUjsYN.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Kire88 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Wat ik wil gaan doen is de gemiddelde waarde weergeven omdat dit ook is waar de energieleverancier naar kijkt. Heb al eens een brief geschreven en ze hebben destijds metingen gedaan, maarja gemiddeld zit het goed.

Door de nachtwaarden eruit te halen kan ik denk ik beter de schaal van het 'probleem' aanduiden omdat ik dan alleen naar de relevante periode kan kijken.
Paar opties:

Al je sensor al goed staat heeft hij al long term stats waaronder gemiddelde per uur. Deze zou je moeten kunnen gebruiken. Maar om van meerdere dagen dan een gemiddelde te pakken moet je denk ik wel puzzelen met SQL of misschien via een Apex chart ofzo. Voordeel is wel dat je niets extra's aan hoeft te maken en zo ver terug kunt als je wilt (tot begin van de sensor :+)

Andere optie zou dus zijn om een template sensor van te maken die je gewoon de state van de echte sensor geeft. Als availability neem je dan een template voor "overdag". Als het goed is zou je dan met deze sensor een average_linear statistics-helper moeten kunnen maken.

Wel dan belangrijk dat hij dus niet available is na de tijd en niet 0, anders wordt dat mee gemiddeld. Volgens mij is hij wel zo slim om 'unavailable' niet mee te nemen dan.

• LeonNL87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:14
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Mag ik vragen hoe je de berichten doorzet naar de kaarten, of waar je deze vandaan haalt? Dit is een handige plek voor notificaties.
Dit zijn uiteindelijk een boel losse conditional cards met de mushroom-template-cards. bijvoorbeeld voor de robot stofzuiger. deze heeft een sensor _bin_full. zodra deze op "on" schiet, geef ik een custom kaart weer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - type: conditional
        conditions:
          - entity: binary_sensor.dobby_bin_full
            state: 'on'
        card:
          type: custom:mushroom-template-card
          primary: Opvangbak Dobby is vol
          secondary: ''
          icon: mdi:robot-vacuum
          badge_icon: mdi:delete-empty
          badge_color: ''
          icon_color: ''

Bij een aantal kan ik ingebouwde sensoren gebruiken als conditie. Helaas beperken condities zich op dit moment tot een string waarde. Voor bijvoorbeeld een hoge Co2 heb ik een threshold helper gebruikt. Die springt op "on" wanneer de Co2 boven de 1000 ppm komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-08-2023 21:20 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:40:
Iets anders.

Hier moet toch nog meer staan?

Ik dacht dat er meer in deze lijst stond zojuist. Lijkt of ik iets mis.

[Afbeelding]
Even lang drukken op "Home Assistant" en je ziet weer allen hidden items :)

• Paterman
tekst begint te wibbelen met kruisjes maar zie geen hidden items!

Kan dit komen omdat ik met Studio Coded Server bezig ben?

Zit alleen in Afval info.

[ Voor 41% gewijzigd door Paterman op 22-08-2023 21:25 ]

Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:24:
tekst begint te wibbelen met kruisjes maar zie geen hidden items
Dan is dit alles. Wat mis je dan?

• Paterman
Dacht dat die lijst langer was. Of ik verbeeld me dat.

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-11 20:57
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:01:
[...]

Paar opties:

Al je sensor al goed staat heeft hij al long term stats waaronder gemiddelde per uur. Deze zou je moeten kunnen gebruiken. Maar om van meerdere dagen dan een gemiddelde te pakken moet je denk ik wel puzzelen met SQL of misschien via een Apex chart ofzo. Voordeel is wel dat je niets extra's aan hoeft te maken en zo ver terug kunt als je wilt (tot begin van de sensor :+)

Andere optie zou dus zijn om een template sensor van te maken die je gewoon de state van de echte sensor geeft. Als availability neem je dan een template voor "overdag". Als het goed is zou je dan met deze sensor een average_linear statistics-helper moeten kunnen maken.

Wel dan belangrijk dat hij dus niet available is na de tijd en niet 0, anders wordt dat mee gemiddeld. Volgens mij is hij wel zo slim om 'unavailable' niet mee te nemen dan.
Optie 1 met SQL gaat we niet redden denk ik met mijn copy/paste skills 😁

Heb je toevallig mijn post van 14.52 gezien? Volgens mij geeft dat het resultaat van de tweede optie maar dan zonder de helper maar met de is_state van de sun.sun sensor is 'above horizon'. De sensor is nu inderdaad unavailable en geeft geen 0 waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzCsj2v4FtXTHSeYyOAp_J_qlig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2XejQ5cTXej1xvHBhHk4ofA.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kire88 Nee, die had ik nog gemist. Maar sun voor availability werkt ook :)

Maar dit is natuurlijk nog niet je average... Teminste, ik zie dat je als bron een sensor met average hebt maar lijkt me niet correct. Want idee is dan juist dat je over deze template een average trekt.

Ook ik zou dan de hele float pruttel weg laten en gewoon de state pakken. Heb je ook geen issue als je bron offline gaat. Nu krijg je errors door je float.

Toevoegen van unit, device class en measurement class kan ook handig zijn :)
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:38:
@Kire88 Nee, die had ik nog gemist. Maar sun voor availability werkt ook :)

Maar dit is natuurlijk nog niet je average... Teminste, ik zie dat je als bron een sensor met average hebt maar lijkt me niet correct. Want idee is dan juist dat je over deze template een average trekt.

Ook ik zou dan de hele float pruttel weg laten en gewoon de state pakken. Heb je ook geen issue als je bron offline gaat. Nu krijg je errors door je float.

Toevoegen van unit, device class en measurement class kan ook handig zijn :)
@Kire88
Zou zeker ook unit of measurement, device class en state class toevoegen, dan kun je straks ook uit de LTS grafieken plotten met de gemiddeldes.

Echter zou ik dan ook op een numerieke staat checken in de availability. Sensors met een unit of measurement vinden het niet leuk als ze een niet numerieke state krijgen, ook als dat unavailable is. Als dat vanuit het availability template komt is het wel prima

YAML:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
      - name: "Average voltage during sunrise"
        state: "{{ states('sensor.power_plug_voltage_average') | round(2) }}"
        availability: "{{ is_state('sun.sun', 'above_horizon') and states('sensor.power_plug_voltage_average') | is_number }}"

Maar dan dus met het daadwerkelijk voltage, niet met een average.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes ik dacht dat HA de availability helemaal net ergens anders bijhoudt dan in de state. Of is dat verandert?
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:11:
@TheFes ik dacht dat HA de availability helemaal net ergens anders bijhoudt dan in de state. Of is dat verandert?
Als je een string as state geeft in een sensor die een unit_of_measurement heeft, dan gaat ie daarover bokken.
Zelfs dus als die state unavailable is. Dat is sinds juni of juli ofzo.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Ah, ja, dan is er iets gewijzigd. Misschien wel duidelijk maar in dit geval wel onhandig :+

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:34
Ik ben ook een beetje aan het hobbyen gegaan met HA en ben bezig met een automation zodat de livestream van de deurbel (Nest Doorbell Battery) op mijn tablet (met HA in Fully Kiosk) verschijnt.

Dat is aardig gelukt, alleen moet ik alsnog handmatig de 'play-knop' indrukken. Zou er een manier zijn om dit mee te nemen in de automation?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Deurbel Camera
description: ""
trigger:
  - platform: device
    device_id: cd64a1f0e7ef4837bb34ccec72a23816
    domain: nest
    type: doorbell_chime
condition: []
action:
  - service: switch.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.galaxy_tab_a7_lite_screensaver
  - service: browser_mod.more_info
    data:
      entity: camera.deurbel
      camera_view: live
    target:
      device_id: d5d026b840b8c5231a0a59a944b9e718
mode: single

edit: O-) Er zit dus blijkbaar gewoon een auto-afspelen functie in de HA android app

[ Voor 24% gewijzigd door noodgang op 06-09-2023 11:16 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45
Ik heb onderstaande code, deze werkt deels. Zodra ik op 't icoon klik komt de popup netjes naar boven, alleen zie ik geen knoppen. De hoogte van de pop-up verklapt dat er wel iets gebeurt want hij is hoger dan een 'lege' pop-up.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
 - type: icon
    icon: mdi:radio
    style:
      top: 10%
      left: 10%
      color: white
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          autoclose: false
          timeout: 30000
          size: wide
          card_mod:
            style:
              $: |
                .mdc-dialog .mdc-dialog__container .mdc-dialog__surface {
                  border-radius: 25px;
                }
              .: |
                :host .content {
                  --mdc-theme-surface: rgba(0,0,0,0);
                  --secondary-background-color: rgba(0,0,0,0);
                  --ha-card-background: rgba(0,0,0,0);
                  color: white;
                }
                :host {
                  --mdc-theme-surface: rgba(0,0,0,0.8);
                }            
                :host .content .container {
                 }
                 #button > span.mdc-button__label {
                }
          content:
            type: vertical-stack
            cards:
              - type: horizontal-stack
                cards:
                  - type: grid
                    cards:
                      - show_name: true
                        show_icon: true
                        type: button
                        tap_action:
                          action: toggle
                        entity: input_boolean.q_music_keuken
                        tap_action:
                        tap_action:
                        tap_action:
                    columns: 4

right_button: Sluiten

Zet ik er een picture-entity neer dan zie ik alles zoals het moet zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
  - type: icon
    icon: mdi:radio
    style:
      top: 10%
      color: white
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          autoclose: false
          timeout: 30000
          size: wide
          card_mod:
            style:
              $: |
                .mdc-dialog .mdc-dialog__container .mdc-dialog__surface {
                  border-radius: 25px;
                }
              .: |
                :host .content {
                  --mdc-theme-surface: rgba(0,0,0,0);
                }
                :host {
                  --mdc-theme-surface: rgba(0,0,0,0.8);
                }            
                :host .content .container {
                 }
                 #button > span.mdc-button__label {
                }
          content:
            type: vertical-stack
            cards:
              - type: horizontal-stack
                cards:
                  - type: picture-entity
                    show_state: false
                    show_name: false
                    camera_view: auto
                    image: >-
                      https://radios.nl/wp-content/uploads/2021/11/radiozenders_in_nederand_frequentie_fm_radio_online_luisteren_via_internet_radiostations.nl_-1024x803.png
                    tap_action:
                    hold_action:
                      action: more-info
          right_button: Sluiten

Zit is specifiek vast aan deze kaarten? Nee, ik zoek eigelijk een kaart waarbij ik iconen van een bepaalde radio zender kan inzetten als knop. Picture-entity zou perfect werken maar het lijkt er op dat je die niet kan stylen met een icoon grote naar 120x120 bijvoorbeeld.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 13:44
Misschien kan iemand mij in de juiste richting sturen. Bij mijn energie dashboard ljikt het erop alsof de gas consumptie een uur achter loopt. Op de electriciteit kan ik niet niet echt zien of het daar ook is. Electriciteit lijkt te kloppen.
Iemand bekend met die probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door DarkAllMan op 23-08-2023 13:04 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

DarkAllMan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:03:
Misschien kan iemand mij in de juiste richting sturen. Bij mijn energie dashboard ljikt het erop alsof de gas consumptie een uur achter loopt. Op de electriciteit kan ik niet niet echt zien of het daar ook is. Electriciteit lijkt te kloppen.
WAS.
De gasmeter geeft eens per uur de stand door aan de "slimme elektra" meter (DSMR 4). Meestal draadloos dus om energie te besparen op de ingebouwde batterij..

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Toppe
Antonio di schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

WAS.
De gasmeter geeft eens per uur de stand door aan de "slimme elektra" meter. Meestal draadloos dus om energie te besparen op de ingebouwde batterij..
Gas is eens per 5 minuten volgens DSRM 5

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 13:44
Maar ik heb gedouched om 8.00 uur.
Echter, de gas consumptie staat vermeld tussen 9.00 en 10.00

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Toppe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Gas is eens per 5 minuten volgens DSRM 5
Thanks,: ik heb DSMR4 bij mij post gezet

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

DarkAllMan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:25:
Maar ik heb gedouched om 8.00 uur.
Echter, de gas consumptie staat vermeld tussen 9.00 en 10.00
Bij mij gebeurd dat ook regelmatig,
Even geen draadloze verbinding tussen de gasmeter en mijn DSMR4 en dan kan het wel 2-3 uur duren.
Vermeld wordt wat HA binnen krijgt in die periode.

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 23-08-2023 13:29 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 10:30
@Ruimzicht is het Discovered MQTT entities with a name that is equal to the device name al opgelost bij jou? Bij mij staat het er nog steeds ... nu is 2024 nog best ver weg, maar het is zo vervelend (tezamen met wat zigbee connectie issues de laatste tijd ... verdenk iemand in de buurt die op hetzelfde kanaal zit. Zigbee devices aan de voorzijde van het huis reageren met vlagen slecht tot niet de laatste tijd)

• Paterman

https://tweakers.net/i/Vi...F98RSUgD.png?f=user_large

Het is me dus gelukt. Nu alleen nog gekleurde pictogrammen toevoegen. Hoe werkt dat?
Zag al dat je standaart pictogrammen kan toevoegen. Ik wil juist gekleurde pictogrammen toevoegen.

Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsTcEf9e-DSj1YNgemY7RsWWCMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulzxuuFZ8JlmZPGjVpsSoIp0.jpg?f=fotoalbum_large

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:03
LinuX-TUX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:37:
@Ruimzicht is het Discovered MQTT entities with a name that is equal to the device name al opgelost bij jou? Bij mij staat het er nog steeds ... nu is 2024 nog best ver weg, maar het is zo vervelend (tezamen met wat zigbee connectie issues de laatste tijd ... verdenk iemand in de buurt die op hetzelfde kanaal zit. Zigbee devices aan de voorzijde van het huis reageren met vlagen slecht tot niet de laatste tijd)
Vorige week had ik ook issues met het slecht/niet reageren van Zigbee-lampen op mijn beneden-verdieping.
Nadat ik een IKEA-lamp opnieuw gekoppeld had in Z2MQTT waren alle issues over.
Ik vermoed dat deze lamp als router fungeerde tussen de Sonoff-stick in mijn Pi4 en de rest van de beneden-verdieping.
Kijk even in je dashboard hoe je Zigbee-netwerk precies loopt.

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-11 11:45
In mijn geval ligt de MQTT waarschuwing aan ESPresense, die de entities doorgeeft aan Mosquitto. Zie hier de bug report. Er is gisteren een fix voor dit issue 'gemerged', dus het is nu wachten op een nieuwe release en dan kunnen de ESPresense devices geüpdatet worden.
Er is overigens ook een bug report in de Home Assistant Core repository, maar die heeft de status "won't fix". Meer details hier.

Ik weet niet waar jouw MQTT de entities vandaan krijgt, maar mogelijk moet je nog even wachten tot je MQTT clients of integraties een update krijgen.

[Aylin]

DarkAllMan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:03:
Daar is niets aan te doen met een DSMR 4 meter.
Aangezien deze maar één keer per uur en update van het gasverbruik geeft, krijgt HA jouw verbruik dus van bijvoorbeeld 8:00 - 9:00 net iets na 9:00 binnen (dus bijvoorbeeld zo rond 9:00:15)
Aangezien dat dus na 9u is, logt HA het in het tijdvak 9:00 - 10:00

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 10:30
CappieL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Vorige week had ik ook issues met het slecht/niet reageren van Zigbee-lampen op mijn beneden-verdieping.
Nadat ik een IKEA-lamp opnieuw gekoppeld had in Z2MQTT waren alle issues over.
Ik vermoed dat deze lamp de router fungeerde tussen de Sonoff-stick in mijn Pi4 en de rest van de beneden-verdieping.
Kijk even in je dashboard hoe je Zigbee-netwerk precies loopt.
Die was idd ook raar aan het doen de laatste tijd. Heb hem net even gereset en opnieuw gejoined <fingers crossed>
Kjoe_Ljan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

In mijn geval ligt de MQTT waarschuwing aan ESPresense, die de entities doorgeeft aan Mosquitto. Zie hier de bug report. Er is gisteren een fix voor dit issue 'gemerged', dus het is nu wachten op een nieuwe release en dan kunnen de ESPresense devices geüpdatet worden.
Er is overigens ook een bug report in de Home Assistant Core repository, maar die heeft de status "won't fix". Meer details hier.

Ik weet niet waar jouw MQTT de entities vandaan krijgt, maar mogelijk moet je nog even wachten tot je MQTT clients of integraties een update krijgen.
Poeh, heb geen flauw idee, komt uit zigbee2mqtt zelf vermoed ik. Zal er vanavond een rondje op googlen (misschien dat ESPresense daar onder water draait)

edit:
Dankjewel @Kjoe_Ljan , scheelt weer googlen vanavond :Y)

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-11 11:45
LinuX-TUX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:53:
[...]
Poeh, heb geen flauw idee, komt uit zigbee2mqtt zelf vermoed ik. Zal er vanavond een rondje op googlen (misschien dat ESPresense daar onder water draait)
Zigbee2mqtt heeft eenzelfde soort probleem (net als veel meer MQTT implementaties, gok ik).
Het lijkt erop dat dit voor zigbee2mqtt gefixt gaat worden in versie 1.33.0, die gepland staat (of stond) voor gisteren :+ Maar de laatste stabiele release is 1.32.2. Nog even geduld dus.

Gitlab linkjes:
issue
fix
release 1.33.0
releases

[Aylin]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57
Kjoe_Ljan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Zigbee2mqtt heeft eenzelfde soort probleem (net als veel meer MQTT implementaties, gok ik).
Het lijkt erop dat dit voor zigbee2mqtt gefixt gaat worden in versie 1.33.0, die gepland staat (of stond) voor gisteren :+ Maar de laatste stabiele release is 1.32.2. Nog even geduld dus.
zigbee2mqtt released altijd op de eerste van de maand. De datum die je ziet is de laatste verandering.

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 15:38
Paterman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:44:

Het is me dus gelukt. Nu alleen nog gekleurde pictogrammen toevoegen. Hoe werkt dat?
Zag al dat je standaart pictogrammen kan toevoegen. Ik wil juist gekleurde pictogrammen toevoegen.

Zoals deze:

[Afbeelding]
Gebruik je een waste.yaml of trash.yaml file? hierin staat verwijzingen naar de plaatjes die je dan kan plaatsen onder /config/www/afvalwijzer

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• synoniem
  • Niet online
Paterman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:44:

Zoals deze:

[Afbeelding]
Ik heb dat geregeld in customize.yaml. Voorbeeld
YAML:
1
2
3
sensor.rova_bio:
  friendly_name: GFT
  entity_picture: /local/afvalwijzer/GFT.png

Maar er zijn vast nog meer manieren.

• Paterman
Oke Moet je dan zelf een afbeelding van internet plukken en dan ergens naartoe kopieëren in een map?

• Njay
  • Laatst online: 24-10 15:38
Paterman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:36:
Oke Moet je dan zelf een afbeelding van internet plukken en dan ergens naartoe kopieëren in een map?
Als je uitleg volgt die staat bij de git van afvalwijzer moet je inderdaad de bestanden kopieeren naar je www/afvalwijzer map onder je config folder.

deze plaatjes kan je ook daar downloaden, need a link?

https://github.com/xirixi...ee/master/www/afvalwijzer

[ Voor 8% gewijzigd door Njay op 23-08-2023 15:43 ]

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• synoniem
  • Niet online
Paterman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:36:
Ik heb deze van afvalwijzer gebruikt.

edit: Njay was me voor.

[ Voor 3% gewijzigd door synoniem op 23-08-2023 15:46 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11 10:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik probeer een screenshot van de deurcamera te sturen bij aanbellen inclusief 'actionable buttons' of in ieder geval een klikactie, maar ik krijg ze niet gecombineerd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: notify.notify
data:
  title: Aangebeld om {{ now().strftime('%H:%M:%S')}}
  data: >
      {% set android_data = {"image": "%s"} | format(snapshot_access_file_path) %}
      {% set ios_data = {"attachment": {"url": "%s", "content_type": "JPEG"}} | format(snapshot_access_file_path) %}
      {{ ios_data if is_ios else android_data }}

Voeg ik in de data iets als clickAction: "/lovelace/camera" toe dan komt het plaatje niet mee. Wat doe ik fout.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36
Ik bouw m'n dashboard primair voor mobiele telefoons, zodat ze er daar goed uitzien.
Nu heb ik dit als volgt, een aantal van onze lampen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr6ovsrbDrKQC69skyYgHKs9x88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JZ42fYu70bCy5oRb9peBJO5.png?f=user_large
Dit werkt op zich goed, gewoon een simple grid.
Nu ben ik naar mushrooms aan het kijken, dit ziet er prachtig uit alleen krijg ik het niet goed werkend. Ik zit al een poos te lezen op de HA-Community maar kom er niet wijs uit.
Ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIDPlMyqFE3W6JJ0iZe3tB37w7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j6sUjYOMr7UTWcj28GzHrJo3.png?f=user_large
Dat ziet er best redelijk uit, de icoontjes en de kleuren hiervan kan ik vast wel ergens tweaken.
Echter, neemt dit veel meer ruimte in belsag op het scherm zelf. Op een mobiele telefoon moet ik nu scrollen wat eerder niet hoefde.
Eigenlijk wil ik gebruik maken van de mushrooms maar met dezelfde grootte in de grid, of iets kleiner, dan de reguliere grid.
Vinkje bij "fill container" of "render cards as squares" maakt weinig verschil, alleen dat het slordiger staat.
(Mushrooms chips vind ik niet mooi).
Is dat uberhaupt mogelijk of kan ik het beter op een andere manier doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 23-08-2023 16:13 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Ruimzicht
  • Laatst online: 10-11 16:07
Nee, nog niet opgelost. Deze post licht het wél duidelijk toe (en werd ik in elk geval gerust gesteld): gewoon wachten op een update van de Z2M addon die vermoedelijk niet vóór september wordt verwacht. Tot die tijd heeft het (behalve de melding) geen gevolgen voor de werking.

*Edit*: met de nieuwe update opgelost?

[ Voor 7% gewijzigd door Ruimzicht op 25-08-2023 08:13 ]

• Paterman
Als je uitleg volgt die staat bij de git van afvalwijzer moet je inderdaad de bestanden kopieeren naar je www/afvalwijzer map onder je config folder.
Is dat altijd zo dat de volledige beschrijving erin staat?

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-01 17:51
Vraag: ik probeer een notificatie via Gmail te configureren die een mail verstuurd bij een ERROR in de log.
De Google Mail integratie werkt, het action gedeelte van de automation ook, alleen hij wordt niet getriggerd.
Ik heb fire_event toegevoegd aan de configuration.yaml en de yaml files opnieuw geladen.

In Developer Tools roep ik de Service "System Log: Write" aan om te testen, maar bij het luisteren naar system_log_event komt er helemaal niets voorbij, terwijl de test calls wel in de log staan.

Wat zie ik nog over het hoofd?

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

system_log:
  fire_event: true

# Text-to-speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

mqtt: !include mqtt.yaml

bluetooth:

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-01 17:51
En never mind, de yaml files opnieuw laden was blijkbaar niet genoeg, HA volledig herstarten hielp.
Soms hè...

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

• Toppe
Ik ben bezig met een container plaatjes en heb nu dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: picture-elements
entity: sun.sun
state_image:
  below_horizon: local/afbeeldingen/v2/night/base.png
  above_horizon: local/afbeeldingen/v2/day/base.png
elements:
  - type: image
    image: /local/afbeeldingen/v2/container/papier120.png
    style:
      top: 50%
    aspect_ratio: 23%

Volgens deze informatie zou aspect_ratio ook een percentage mogen bevatten. Maar als ik 23% doe (evenals in het voorbeeld) dan verdwijnt de hele afbeelding. Steker nog, wat ik ook invoer: De afbeelding verdwijnt.

Ik doe wat fout, maar ik zou het even niet weten?

• paQ

paQ

Toppe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:09:
Ik ben bezig met een container plaatjes en heb nu dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: picture-elements
entity: sun.sun
state_image:
  below_horizon: local/afbeeldingen/v2/night/base.png
  above_horizon: local/afbeeldingen/v2/day/base.png
elements:
  - type: image
    image: /local/afbeeldingen/v2/container/papier120.png
    style:
    aspect_ratio: 23%

Volgens deze informatie zou aspect_ratio ook een percentage mogen bevatten. Maar als ik 23% doe (evenals in het voorbeeld) dan verdwijnt de hele afbeelding. Steker nog, wat ik ook invoer: De afbeelding verdwijnt.

Ik doe wat fout, maar ik zou het even niet weten?
YAML:
1
2
3
- type: 
  style:
    transform: scale(0.6,0.6)

• Toppe
paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

YAML:
1
2
3
- type: 
  style:
    transform: scale(0.6,0.6)
Ook hiermee verdwijnt die hele afbeelding

• paQ

paQ

Toppe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Ook hiermee verdwijnt die hele afbeelding
dat kan niet. Dan issie misschien buiten beeld.

Begin eens met 50% top en 50% left

• Toppe
paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

dat kan niet. Dan issie misschien buiten beeld.

Begin eens met 50% top en 50% left
Dat kan wel, als er ergens een bugje zit, dit werkt wel:

Cascading Stylesheet:
1
transform: translate(-50%, -50%) scale(0.2, 0.2)

• paQ

paQ

Toppe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Dat kan wel, als er ergens een bugje zit, dit werkt wel:

Cascading Stylesheet:
1
transform: translate(-50%, -50%) scale(0.2, 0.2)
dan zou
YAML:
1
2
3
4
5
- type:
  style:
    left: 50%
    transform: scale(0.2,0.2)

ook moeten werken

[ Voor 0% gewijzigd door paQ op 23-08-2023 20:22 . Reden: syntax is a bitch ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:54
Ora et Labora schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:11:
Is dat uberhaupt mogelijk of kan ik het beter op een andere manier doen?
Heb je al naar mushroom themes gekeken? https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom-themes en dan even kijken of je iets met padding of spacing kan.

of met card-mod aan de gang gaan maar dan moet je dat bij elke card doen en wordt het een rommeltje.

Andere optie is dat wanneer je duidelijke iconen kiest je de tekst weg kan laten. Bespaart in ieder geval ruimte in de hoogte.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Toppe
paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

dan zou
YAML:
1
2
3
4
5
- type:
  style:
    left: 50%
    transform: scale(0.2,0.2)

ook moeten werken
Dat werkt dus niet....

• paQ

paQ

:?

zit je dan wel goed in je z-index?
syntax foutje?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zoek me rot hoe ik dat aanpak.
Iemand het verlossende antwoord?

Ik wil ipv de sensor naam sensor.clack_procent, gewoon het ID gebruiken. id: clack_procent

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    - name: "Salt level"
#      id: salt_level
      state: >
        {% if states('sensor.clack_procent')|float > 80 %}
          softener_100
        {% elif states('sensor.clack_procent')|float > 65 and states('sensor.clack_procent')|float <= 80 %}
          softener_80
        {% elif states('sensor.clack_procent')|float > 40 and states('sensor.clack_procent')|float <= 65 %}
          softener_60
        {% elif states('sensor.clack_procent')|float > 20 and states('sensor.clack_procent')|float <= 40 %}
          softener_40
        {% elif states('sensor.clack_procent')|float > 10 and states('sensor.clack_procent')|float <= 20 %}
          softener_20
        {% elif states('sensor.clack_procent')|float > 5 and states('sensor.clack_procent')|float <= 10 %}
          softener_10
        {% elif states('sensor.clack_procent')|float > 0 and states('sensor.clack_procent')|float <= 5 %}
          softener_0
        {% else %}
          off
        {% endif %}

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• synoniem
  • Niet online
Ik heb het hele verhaal over mqtt gevolgd en ook de sussende berichten dat het alleen maar een waarschuwing is. Maar ondertussen heb ik aan de lopende band storingen bij of gerelateerd aan mqtt sensoren. Met crashes van de Core tot gevolg en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

synoniem schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:38:
Ik heb het hele verhaal over mqtt gevolgd en ook de sussende berichten dat het alleen maar een waarschuwing is. Maar ondertussen heb ik aan de lopende band storingen bij of gerelateerd aan mqtt sensoren. Met crashes van de Core tot gevolg en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Ik heb eenmalig die foutmelding gehad na de update, niks veranderd en alle 72 z2m apparaten werken zonder problemen.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:54
@AUijtdehaag

Ik snap niet helemaal waar je naar toe wil.

Maar je kunt een variabele zetten met de status van een sensor met een willekeurige naam

YAML:
1
2
      state: >
        {% set inhibit = is_state('input_boolean.inhibit_server_shutdown', 'off') %}

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@RudolfR
Misschien een wat te kort verhaal inderdaad.
In mijn signature staat de link naar mijn github/clack-reader eventueel.

Door middel van subtitutions, maak ik de code meertalig.
bijvoorbeeld:
engels:
YAML:
1
2
substitutions:
  clack_procent: Saltlevel procent

en nederlands:
YAML:
1
2
substitutions:
  clack_procent: Zoutniveau procent

in esphome is dat dan:
YAML:
1
2
3
4
sensor:
  - platform: template
    id: clack_procent
    name: ${clack_procent}

nu wordt de sensor dus,
sensor.zoutlevel_procent of sensor.saltlevel_procent afhankelijk van welke taal je kiest voor het compilen
Dus hiermee kan ik niet werken in een algemene yaml onder home assistant, omdat het twee verschilllende sensoren zijn/kunnen zijn
Maar de ID van de sensor is wel hetzelfde, dus vandaar dat ik die wil gebruiken in de jinja code. (zie vorig bericht)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 17:11
Vanmorgen de Home Assistant Supervisor geüpdatet naar 2023.08.2 en toevallig keek ik eens in de releases en zag staan "Add Home Assistant Green". https://github.com/home-a...ae8e94c962860be8dab6b6787

Kan me niet aan het idee onttrekken dat er ook nog een home assistant green board gaat komen.
Iemand die hier al eens iets meer over gehoord heeft ?

[ Voor 12% gewijzigd door _Mitchie_ op 24-08-2023 08:33 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:03
TheFes schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Helemaal correct en tevens juist.
Ze draaien bij mij op BTHome en zonder die smiley er op

[Afbeelding]
Heb gisteren extra sensoren ontvangen en meteen in gebruik genomen. Echter geeft de Xiaomi BLE integratie alleen maar Signal Strength door (deze moest ik handmatig nog enable-en), maar helaas geen temperatuur of luchtvochtigheid.
Kan ik iets doen om de andere entiteiten zichtbaar te krijgen?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:18

Church of Noise

Drive it like you stole it

_Mitchie_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:31:
Vanmorgen de Home Assistant Supervisor geüpdatet naar 2023.08.2 en toevallig keek ik eens in de releases en zag staan "Add Home Assistant Green". https://github.com/home-a...ae8e94c962860be8dab6b6787

Kan me niet aan het idee onttrekken dat er ook nog een home assistant green board gaat komen.
Iemand die hier al eens iets meer over gehoord heeft ?
Niks over gehoord.

FWIW, ik krijg ook de supervisor update nog niet te zien, zowel in de web interface als via CLI niet (CLI geeft aan dat er geen nieuwere versie dan 2023.08.1 is).

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 17:11
Church of Noise schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Niks over gehoord.

FWIW, ik krijg ook de supervisor update nog niet te zien, zowel in de web interface als via CLI niet (CLI geeft aan dat er geen nieuwere versie dan 2023.08.1 is).
Ik draai de beta versie.
https://github.com/home-assistant/supervisor/releases staat de 2023.08.2

[ Voor 10% gewijzigd door _Mitchie_ op 24-08-2023 10:58 ]

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 22:16
Hi,

Eerder al bezig geweest of ik het voor elkaar krijg om i.p.v. de geïntegreerde climate van intergas integration dit handmatig krijg. Helaas (nog) niet voor elkaar gekregen.
Weerz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:08:

Wat mij nog niet lukt, is een button maken om de temperatuur te wijzigen.
Nu lees ik veel over climate en de standaard thermostaat.
Maar ik kom er niet dus niet uit en zou graag advies hebben.

Wat ik lees is dat dit met float, climate en of andere zaken aangepast moet worden.

Code is hieronder niet goed en weet ik gezien dit het ophalen is van de temperaturen. Waar dit wel werkt voor huidige temperatuur en waarop de temperatuurt staat en komen netjes door.

Maar het coderen loop ik op stuk in wat ik moet doen en/of aanpassen.
De sensor klopt, gezien dat precies degene is die aangepast moet worden om signaal af te geven als override.

YAML:
1
2
3
4
5
    intergas_setempratuur:
      value_template: "{{(state_attr('sensor.intergas','room_set_ovr_1_lsb')+state_attr('sensor.intergas','room_set_ovr_1_msb')*256)/100}}"
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
      unique_id: intergas_setempratuur

Zo zoiets voor elkaar willen krijgen:
[Afbeelding]
Daarop wel de goede vragen gekregen waarom ik het zou willen, gezien het er al in zit.
Nu was dat ook voor een look and feel, maar ook de extra zaken die ik kan uitlezen met de koppeling naar de json zijn handig.

Maar geef dat nu even op, gezien ik het nog niet voor elkaar krijg.
Heb nu middels andere cards een betere look and feel kunnen creëren met daarbij de extra json geïntegreerd in de cards.

Enige waar ik nu tegenaanloop is dat de geïntegreerde state die het maakt vanuit intergas in climate, dat deze niet snel/goed update in waardes.

De (extra) entities (van de post van HuismAndre) die ik via de json uitlees, zijn op de seconde nauwkeurig.
Snel uitlezen gaat dus gewoon goed, alleen de geïntegreerde climate niet. Soms moet ik 2 keer waardes aanpassen voordat het wordt doorgestuurd naar de WP. Dan zie ik die extra waardes gelijk aangepast worden, maar nog niet de climate.

Waar zou ik kunnen kijken om de scan interval aan te passen of iets anders in climate?
Snap dat de extra waardes de scan_interval waarde hebben, maar die kan niet bij climate doen gezien dit een integratie is van intergas.

Screenshot van de climate en de extra waardes en de states van climate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkTWJC4rxDcTesBtor124wUfkRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7mLAFoz4U6o6sAuvQ1xTuKmI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QivpeHdpA2X90f-NfOjoyBy3F4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xBnn6qUu5uWVGVg6SnbC36DZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TjbabOWLhMKbecdWZpX53zFZbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BiVPxUM5tN387ODtTjpmIsNS.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbamHtU7QC-xnb0e_V2ChjOH1fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCRfgyltefrPJQ2xBCG9QZrz.png?f=fotoalbum_large

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Paterman
Wilde nog iets anders voorleggen.

Ik heb KaKu de volgende apparaten:
  • 2x inbouwschakelaar (ACM-2000)
  • Afstandbediening (AYCT-202 70164)
  • Stopcontactschakelaar (ACC-3500)
Ik probeer deze te integreren in HA. Maa lukt niet echt.
Ik heb mijn Sonoff Zigbee Stick via ZHA geinstalleerd.

Ik weet dat je alle apparaten in pairing modus moet zeten als HA aan het zoeken is.
Maar ja hoe moet dat?

• new_guy
Paterman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:26:

Ik weet dat je alle apparaten in pairing modus moet zeten als HA aan het zoeken is.
Maar ja hoe moet dat?
Dat zijn toch geen zigbee devices?

• Invisible_man
  • Laatst online: 16:00
Paterman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:26:

Maar ja hoe moet dat?
Had je al in de handleiding gekeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITZBSEEjcvXJ1NcUtP-KpZzBT80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K5F3jARE7JnflOezrxeibsng.jpg?f=user_large

• Invisible_man
new_guy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:29:
[...]
Dat zijn toch geen zigbee devices?
Volgens diezelfde handleiding werken ze met 433,92 MHz RF, dus geen zigbee inderdaad.

• Paterman
Dus integratie is niet mogelijk?

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jawel, maar dan moet je nog een 433Hz stick ontvanger er bijkopen. en kijken of die ontvanger ondersteunt wordt door HA.
Kan ook zijn dat het voordeliger is nieuwe Zigbee varianten te kopen en evt. De AC2000 te verkopen (vraag/aanbod op Tweakers

• Invisible_man
Niet met een Zigbee stick nee, die werken op 2,4 GHz ipv 433 MHz. Er zijn wel intergraties waarmee je dit waarschijnlijk werkend kan krijgen zoals deze:
https://github.com/rdegraafwhizzkit/ics2000-hass
Maar als je gebruikersgemak en een breed scala aan beschikbare apparatuur wat je aan kan sluiten wilt is iets wat gewoon met Zigbee, Zwave of zelfs gewoon wifi werkt en direct zonder integraties van derden in HA werkt veruit het makkelijkste voor je.

• Paterman
@Invisible_man

Die ICS-2000 is eigenlijk een bridge dus?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Invisible_man schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Niet met een Zigbee stick nee, die werken op 2,4 GHz ipv 433 MHz
Dus ik kan Zigbee apparaten wel met mijn wifi verbinden? Dat is beiden 2,4GHz :+

Het gaat natuurlijk om het protocol, en niet alleen om de draadloze frequentie. En ook op 433MHz is niet alles magisch compatible (gebruikt Tado bv niet ook 433MHz? Alleen dan versleuteld).

• Invisible_man
RobertMe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Dus ik kan Zigbee apparaten wel met mijn wifi verbinden? Dat is beiden 2,4GHz :+

Het gaat natuurlijk om het protocol, en niet alleen om de draadloze frequentie. En ook op 433MHz is niet alles magisch compatible (gebruikt Tado bv niet ook 433MHz? Alleen dan versleuteld).
Nee natuurlijk niet, maar ik wou het even niet complexer maken dan nodig :)

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57
Paterman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:00:
@Invisible_man

Ja maar Kaku is een fire and Forget systeem. Het apparaat wat aan moet gaan geeft geen signaal terug dat het gelukt is. Vaak werkt het goed, soms niet. Zigbee geeft terug aan HA dat de gevraagde actie gelukt is.

• Invisible_man
Paterman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:00:
@Invisible_man

Als ik het zo bekijk is dat inderdaad een apparaat wat kan communiceren met de kaku apparaten (een kaku hub dus) en welke je dan weer met die hacs intergratie waar ik naar linkde (wat dus niet door HA zelf ondersteund wordt) aan HA kan koppelen. Maar of dat goed werkt en hoe gebruiksvriendelijk dat gaat zijn durf ik je niet te vertellen.

• Paterman
Is er trouwens een topic te vinden waar in beschreven word hoe je je Google Nest Hub kan installeren.
Wil alles met ook met spraak aansturen. En wil ook mijn Google Nest Hub zo instellen dat wanneer mjn wasmachine is afgelopen er een spraakbericht komt.

• new_guy
Ik snap dat dit nieuw is voor je, je enthousiasme is goed, maar je stelt vragen waar met een klein beetje Google skills echt voorbeelden voor te vinden zijn.
Neem deze bijvoorbeeld
https://community.home-as...g-machine-finishes/254841
Pagina: 1 ... 97 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.