Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 350 Laatste
Acties:

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:38
Swerfer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Wat als je thuis ook op een andere lader laad? Dan blijft eigenlijk alleen een energieplug over, of een Bluetooth-detectie of zo. Misschien NFC?
Uiteraard afhankelijk per huishouden / persoon maar ik gok dat het uitschakelen van lampen voornamelijk bedoeld is voor de nacht. Je zou dus kunnen zeggen: is charging & is home & tijd tussen 22:00-05:00. Dat zou voor meerendeel van de mensen voldoende moeten zijn denk ik.

En die enkele false positive die je dan krijgt kan je ook wel een keer hebben denk ik dan

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 20:36
Septillion schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Schijnbaar was dit antwoord ongepost op mijn scherm blijven staan... 8)7

Mm, dat is wel bijzonder. Misschien daar nog eens naar kijken?

Maar goed, kan dus wel via een shell command maar die kan je niet direct in een automation aanmaken. Dan zal je die los aan moeten maken waarna je hem als service call kan doen.
Bedankt voor je hulp, het is me gelukt :D

Inderdaad eerst een shell_command aanmaken met een remote call
YAML:
1
2
3
shell_command:
  name: Pi_hole_10min_uit
  call_remote_pi: curl "http://192.168.188.10/admin/api.php?disable=600&auth"

En daarna in een automation gieten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: pi-hole 10 min uit
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    to: "on"
    id: blocking uit
condition: []
action:
  - service: shell_command.call_remote_pi
    data: {}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 9
      seconds: 59
      milliseconds: 0
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.pi_hole
mode: restart

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Zelf zou ik de delay vervangen voor een trigger met for. Dan blijft hij goed bij het herladen van de automation.

Is er daarnaast nog een commando om de boel weer aan te zetten direct? Dan zou ik die ook toevoegen.

En eventueel zou je dan nog wat kunnen doen bij een HA herstart, bijvoorbeeld helper uit zetten en het commando geven om pihole weer te starten :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dutchess_Nicole
Django/Jinja:
1
2
{% set trigger_entity = "sensor." + trigger.id + "_current_page" %}
{{ '\/home' not in states(trigger_entity) }}

=>
Django/Jinja:
1
{{ '\/home' not in states(trigger.entity_id) }}

:+

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03
Septillion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:07:
@Maeslant Ah, officieel ondersteund light.turn_off nog direct entity_id maar schijnbaar gaat dat al niet meer 100% goed. Hij wil het al zien onder target. Aangepast :)
Heel erg bedankt. Maar hoe was ik hier zelf achter gekomen?

• Annuk
Septillion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:50:
Zelf zou ik de delay vervangen voor een trigger met for. Dan blijft hij goed bij het herladen van de automation.

Is er daarnaast nog een commando om de boel weer aan te zetten direct? Dan zou ik die ook toevoegen.

En eventueel zou je dan nog wat kunnen doen bij een HA herstart, bijvoorbeeld helper uit zetten en het commando geven om pihole weer te starten :)
Nou ik heb zelf op m'n foon en laptop paar snelkoppelingen staan inderdaad, maar deze is voor de lady met een button in de HA-app. Als ze deze aanklikt licht de button op als teken van Pi-Hole uit en kan ze dus even de b.v. google-shopping resultaten aanklikken. Is de button weer uit (automatisch dus op basis van die delay) staat Pi-Hole automatisch weer aan.
En ik wil dus eigenlijk geen volledige disable erin zetten juist vanwege het feit dat die dan vermoedelijk vergeten wordt.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Sinds een paar weken een probleem met HA in combinatie met Bosch SHC Integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/bosch_shc/

Deze gebruik ik om mijn thermostaten uit te lezen, maar het schijnt dat Bosch de API heeft veranderd, zoals hier te lezen is: https://github.com/home-assistant/core/issues/98181

Nu heb ik de laatste versie draaien, maar nog steeds werkt het niet meer voor mij. Heb de integratie verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar tijdens de authenticatie krijg ik de melding: "authentication failed".

Iemand enig idee?

Edit: gefixed. Hele custom component folder weggegooid, reboot en opnieuw installeren was de truc.

[ Voor 67% gewijzigd door renegrunn op 19-08-2023 17:06 ]

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:32
Possible schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Ben niet nieuw met HA, maar de companion app vind ik niet echt goed werken hiervoor. De charning sensor wordt pas getriggered als ik de app open. Als ik de telefoon gewoon aan de lader doe dan gebeurt er dus niks (ook al draait de HA app op de achtergrond).

Zoals ik het zie ik heb alle rechten toegekend in iOS.
Dat is redelijk makkelijk op te lossen.

Maak met de opdrachten app op iOS een automatisering die zodra je iPhone is aangesloten aan een oplader een locatie update stuurt naar ha. Dan worden ook gelijk alle sensoren geüpdatet.

Werkt hier al een paar jaar instant op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjMSulqu2d5xMIsyi_HFr7jLiVY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jCt04hTNJ2DGIM77uXvOsR3C.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Br-3Eduf4O0Yu4a7OUeNam5c0Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DsFBhsx1IfO8n1W3ogZOwNfd.png?f=fotoalbum_tile

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 12:52
Het energie dashboard laat zien hoeveel van je geproduceerde energie je zelf hebt gebruikt. Ik vind dat eigenlijk een zinloos cijfer. Ik heb namelijk flinke overproductie dus het weer heeft meer impact op het getal dan mijn verbruik.

Ik heb begrepen dat er ook een grafiek is toegevoegd "energy-self-sufficiency-gauge".
Daar kijk je naar het percentage van je gebruikte energie, die je middels zonnepanelen hebt afgedekt. Met een overproductie zou je theoretisch (snachts namelijk niet) richting de 100% kunnen gaan.

Ik zie die grafiek echter niet. Iemand tips?
Ik lees gewoon mn slimme meter uit en alle data zou beschikbaar moeten zijn.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Laat me je dan een voorbeeld geven van wat ik hier heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
alias: Notify Entrance detection on Wallpanels
trigger:
    entity_id:
      - image_processing.doods_detection
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: timer.motion_detection_cooldown
            state: idle
          - condition: or
            conditions:
              - condition: template
                value_template: >-
                  {{ "person" in
                  state_attr("image_processing.doods_detection","summary")
                  }}
                  {{ "cat" in
                  }}
                  {{ "dog" in
                  }}
                  {{ "bicycle" in
                  }}
                  {{ "book" in
                  }}
                  {{ "car" in
                  }}
            entity_id: switch.tabviewer_screen
            state: "on"
            entity_id: switch.tabviewer2_screen
        sequence:
          - service: fully_kiosk.load_url
            data:
              url: https://homeassistant/thermostat-view/camera
            target:
              device_id:
                - bc101d8680167b1059047e5b90ca2cfe
                - fd60fef4e6222ab23d83d9f6b26a8abc
          - service: timer.start
            target:
              entity_id: timer.motion_detection_cooldown
mode: single

Deze roept dus een load_url aan op het moment dat er een detectie plaatsvindt elders in het systeem.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Reset Tabviewer screen to default when page changes
trigger:
    entity_id:
      - sensor.tabviewer_current_page
    id: tabviewer
    entity_id:
      - sensor.tabviewer2_current_page
    id: tabviewer2
action:
  - if:
        value_template: |-
          {% set trigger_entity = "sensor." + trigger.id + "_current_page" %}
          {{ '\/home' not in states(trigger_entity) }}
    then:
      - delay:
          minutes: 1
          seconds: 0
      - service: button.press
        target:
          entity_id: button.{{ trigger.id }}_load_start_url
mode: parallel
max: 2

En deze reageert dan weer op het feit dat die load_url de current_page heeft veranderd. Er zit wel een dikke delay in, het kan zomaar zijn dat fully zelf pas na een 30 seconden doorgeeft dat de url is veranderd!

in dit geval dus 1 minuut nadat fully heeft doorgegeven dat de url is veranderd, sturen we een load_start_url naar de desbetreffende wallpanel om de boel weer terug te zetten.

Dat zal dus wederom deze automation aftrappen omdat de url weer veranderd, dus dat geval vangen we af in de conditions zodat hij niet continu blijft refreshen.
thx voor je voorbeeld.
Ik probeer load url wel te voorkomen eigenlijk, omdat ie dan een soort van 'opnieuw' inlogt op mijn dashboard.
Dat is met navigate_path alleen maar de eerste keer na laden. Daarna kan ik razendsnel tussen de tabs bladeren zonder 'laden'.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
Frankvbr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
Het energie dashboard laat zien hoeveel van je geproduceerde energie je zelf hebt gebruikt. Ik vind dat eigenlijk een zinloos cijfer. Ik heb namelijk flinke overproductie dus het weer heeft meer impact op het getal dan mijn verbruik.

Ik heb begrepen dat er ook een grafiek is toegevoegd "energy-self-sufficiency-gauge".
Daar kijk je naar het percentage van je gebruikte energie, die je middels zonnepanelen hebt afgedekt. Met een overproductie zou je theoretisch (snachts namelijk niet) richting de 100% kunnen gaan.

Ik zie die grafiek echter niet. Iemand tips?
Welke versie draai je? Deze graph is pas dit jaar ergens toegevoegd, en verscheen bij mij automatisch op het energy dashboard, voor zover ik mij kan herinneren.

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-11 11:12
Ik heb een custom (via HACS) integratie van van mijn robotmaaier.
Het device heeft enkele sensors die de GPS locatie bevatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-MDJ6MsQxfztCa9oKIKp6Oeiqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgijUdYFLcBu6VcnJJUq6C7m.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik die als Device zou willen tracken zodat ik die ook op de map zie, zou ik die moeten opzetten naar een device maar dat lukt niet. Heb al geprobeerd om een template aan te maken maar 'devices' neemt hij niet aan

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: template
  devices:
    imow_robot_maaier:
      friendly_name: iMow Robot Maaier
      value_template: "{{ states('sensor.gps_coordinates') }}"
      latitude: "{{ states('sensor.robotmaaier_coordinatelatitude') }}"
      longitude: "{{ states('sensor.robotmaaier_coordinatelongitude') }}"

Enige tips ?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
Septillion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:07:
@Maeslant Ah, officieel ondersteund light.turn_off nog direct entity_id maar schijnbaar gaat dat al niet meer 100% goed. Hij wil het al zien onder target. Aangepast :)
@Maeslant
direct entity_id gebruiken (dus niet onder target: of data:) mag nog steeds prima, maar alleen templates kunnen daar niet. templates mogen in een service call voor de service zelf, of onder data: en target:

Home Assistant configuratie

• TheFes
TGILLY schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:58:
Ik heb een custom (via HACS) integratie van van mijn robotmaaier.
Het device heeft enkele sensors die de GPS locatie bevatten.

[Afbeelding]

Als ik die als Device zou willen tracken zodat ik die ook op de map zie, zou ik die moeten opzetten naar een device maar dat lukt niet. Heb al geprobeerd om een template aan te maken maar 'devices' neemt hij niet aan

code:
1
2
3
4
5
6
7
  devices:
    imow_robot_maaier:
      friendly_name: iMow Robot Maaier
      value_template: "{{ states('sensor.gps_coordinates') }}"
      latitude: "{{ states('sensor.robotmaaier_coordinatelatitude') }}"
      longitude: "{{ states('sensor.robotmaaier_coordinatelongitude') }}"

Enige tips ?
waar heb je dit nu in staan, onder welke key/in welke file?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:33:
[...]

Welke versie draai je? Deze graph is pas dit jaar ergens toegevoegd, en verscheen bij mij automatisch op het energy dashboard, voor zover ik mij kan herinneren.
Klopt, vorige maand met 2023.7. En daarvoor hoefde je inderdaad niets te doen, behalve upgraden natuurlijk :)

Ben benieuwd naar de versie die @Frankvbr draait.
Frankvbr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
Met alleen je slimme meter ben je er niet, je hebt nog los je pv-opwek nodig. Maar misschien bedoel je dat met 'alle data'.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 19-08-2023 22:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Frankvbr
Oke.
Ik was en in de veronderstelling dat ik up to date was (geen meldingen gezien) en ik wist niet dat die toevoeging zo recent was (vandaag naar gezocht omdat ik me ergerde aan de andere grafiek).

Bedankt.

• Frankvbr
Gizz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Klopt, vorige maand met 2023.7. En daarvoor hoefde je inderdaad niets te doen, behalve upgraden natuurlijk :)

Ben benieuwd naar de versie die @Frankvbr draait.

[...]

Met alleen je slimme meter ben je er niet, je hebt nog los je pv-opwek nodig. Maar misschien bedoel je dat met 'alle data'.
Ja dat bedoel ik met alle data.
Zonder losse pv opwek zou de andere percentages ook niet zichtbaar worden.

• RobertMe
Gizz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Hmm, okay, als ik had moeten gokken was ik voor april/mei gegaan. Pas in juli had ik zeker niet gedacht.
En voor mij is dat "de huidige versie". * RobertMe skipt .8. En I know, het is maar een warning, maar ik wacht netjes tot na de Z2M update.

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
paQ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

thx voor je voorbeeld.
Ik probeer load url wel te voorkomen eigenlijk, omdat ie dan een soort van 'opnieuw' inlogt op mijn dashboard.
Dat is met navigate_path alleen maar de eerste keer na laden. Daarna kan ik razendsnel tussen de tabs bladeren zonder 'laden'.
Ah, dat is in mijn geval dus een feature die ik expliciet wel wil. Ik heb namelijk een apexcharts graph staan voor de dynamische energieprijzen en die update niet altijd even snel, dus een full reload is wel zo fijn omdat dan ook dat soort gecachede dingen weer even gerefreshed worden.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Annuk schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Nou ik heb zelf op m'n foon en laptop paar snelkoppelingen staan inderdaad, maar deze is voor de lady met een button in de HA-app. Als ze deze aanklikt licht de button op als teken van Pi-Hole uit en kan ze dus even de b.v. google-shopping resultaten aanklikken. Is de button weer uit (automatisch dus op basis van die delay) staat Pi-Hole automatisch weer aan.
En ik wil dus eigenlijk geen volledige disable erin zetten juist vanwege het feit dat die dan vermoedelijk vergeten wordt.
Ik had het juist expliciet niet over een volledige disable :9

Maar de helper nu zelf weer uitzetten doet vermoeden dat dan de uitzondering weer opgeheven wordt. Terwijl er in werkelijkheid dus niets gebeurd.

Ook zal een HA herstart (of herladen van de automations) er voor zorgen dat de toggle aan blijft staan terwijl PiHole al weer aan staat.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-11 19:26
Annuk schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb de integratie draaien, maar zet ik de switch uit dan schakelt die direct zelf weer in en m'n ad-blocker gaat dan niet uit dus.
En ben wel al aan het stoeien geweest met shell_command maar dat gaat ook niet geheel goed. En moet het wel waf-vriendelijk houden dus dacht het in een automation te gieten op deze manier.
Beetje laat antwoord hier, maar dit heb ik zelf ook. Behalve dat de ad-blocker niet terug aan gaat. Ik heb een entity update automation gemaakt die om de x seconden werkt. Het duurt dan even, maar de switch update dan terug correct.

Vervelend probleem verder. Vroeger liep dit gewoon instant in de integratie.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant en @TheFes Mja, eigenlijk is de documentatie hier gewoon niet toereikend. (Bijna bij?) geen enkele service call wordt target als child genoemd. Sterker nog, eigenlijk is het ook debiel dat data niet genoemd wordt. Zoals het in de documentatie staat (van heeeele veel service calls) zou je denken dat alles gewoon samen moet. De hele hiërarchie staat er niet. Dat moet je weten door gebruik of doordat je het via de UI hebt gezien. Wel is er een algemene service call doc maar link met gemiddelde service call is niet super duidelijk.

Naar mijn idee zouden ze over moeten op de weergave die ze voor config en andere zaken gebruiken die wel hiërarchie aan geeft.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRBeCLpn7EJvepoHSsIYijUOIpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MUX0Il9KjvEkNjGPzam6KM8m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-08-2023 16:20 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben ik weer eens met een vraag. <esphome> ;)

Onderstaande code, geeft bij het drukken van een button, de aktuele datum en tijd in het engels

Normale uitvoer zonder bewerking
code:
1
Waterontharder geregenereerd op Sun 20 Aug 15:44

Nu wil ik de datum en tijd in het nederlands via substitutions
(en ook engels via een andere file, maar dat doet er even niet toe)
Gebruik ik het zonder $(subsitution) in filters, dan werkt het.
Maar ik wil het MET gebruiken ivm keuze in meerdere talen.

De #gecommenteerde code is toch juist? Of moet dit anders?
Helaas loopt bij het drukken op de button dan de esp vast en reboot met die code
De code eronder werkt wel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
substitutions:
  timezone: "Europe/Amsterdam" 
  regeneration_last: Waterontharder geregenereerd op
  jan: jan
  feb: feb
  mar: mrt
  apr: apr
  mai: mei
  jun: juni
  jul: juli
  aug: aug
  sep: sept
  okt: okt
  nov: nov
  dec: dec
  mon: ma
  tue: di
  wed: wo
  thu: do
  fri: vrij
  sat: zat
  sun: zon

time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: ${timezone}

sensor:
  # Expose last regeneration information as sensor
    name: ${regeneration_last}
    id: regeneration_last
    icon: mdi:clock-start
    update_interval: never
#    filters:   ### not working yet!!
#      - substitute:
#        - "Jan -> ${jan}"
#        - "Feb -> ${feb}"
#        - "Mar -> ${mar}"
#        - "Apr -> ${apr}"
#        - "Mai -> ${mai}"
#        - "Jun -> ${jun}"
#        - "Jul -> ${jul}"
#        - "Aug -> ${aug}"
#        - "Sep -> ${sep}"
#        - "Okt -> ${okt}"
#        - "Nov -> ${nov}"
#        - "Dec -> ${dec}"
#        - "Mon -> ${mon}"
#        - "Tue -> ${tue}"
#        - "Wed -> ${wed}"
#        - "Thu -> ${thu}"
#        - "Fri -> ${fri}"
#        - "Sat -> ${sat}"
#        - "Sun -> ${sun}"
    filters:   ### working
      - substitute:
        - "Jan -> jan"
        - "Feb -> feb"
        - "Mar -> mar"
        - "Apr -> apr"
        - "Mai -> mai"
        - "Jun -> jun"
        - "Jul -> jul"
        - "Aug -> aug"
        - "Sep -> sep"
        - "Okt -> okt"
        - "Nov -> nov"
        - "Dec -> dec"
        - "Mon -> mon"
        - "Tue -> tue"
        - "Wed -> wed"
        - "Thu -> thu"
        - "Fri -> fri"
        - "Sat -> sat"
        - "Sun -> sun"    

button:
## temporarely test button for testing reg puls
  - id: reg_test_button
    name: Test button reg pulse
    platform: template
    on_press:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            id: regeneration_last
            state: !lambda |-
              char str[32];
              time_t currTime = id(sntp_time).now().timestamp;
              strftime(str, sizeof(str), "%a %d %b %H:%M", localtime(&currTime));
              return  { str };
        - lambda: |-
            ESP_LOGI("RegTest", "Test button pressed");

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2023 15:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-11 11:12
TheFes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

waar heb je dit nu in staan, onder welke key/in welke file?
had het in mijn sensors.yaml geprobeerd en ook in mijn configuration.yaml. Beide neemt hij niet aan

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:09
Ik en @paQ proberen de volgende data te gebruiken in ApexCharts maar die wil niet mee werken.

Is er iemand hier in de groep die apexcharts gebruikt met deze manier van data aanlevering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfiNrMubbuIsxm-xpV4Nsi7UYs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcNwSiFh1C0Ktuhd8DpO7BAO.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:51
Kan iemand het gedrag van mijn nieuwe zigbee dimmer verklaren? Ik heb een zestal Philips Glowlight GU10 led pots aangesloten ("domme" dimbare lampen). De dimmer kan dimmen vanaf 0 watt.
  • Wanneer ik de verlichting op 100% inschakel dan geven ze de volledige lichtopbrengst die ik zou verwachten.
  • Wanneer ik vervolgens een stuk dim (met de light card op dashboard), bijvoorbeeld naar 50%, dan dimmen ze een flink eind terug (meer dan ik zou verwachten).
  • Ga ik vervolgens weer terug naar 100% dan gaan ze lang niet meer zo fel als toen ik ze inschakelde.
  • Schakel ik ze nu met dezelfde light card uit en weer aan, dan gaat hij wel weer naar maximale lichtopbrengst.
Ik heb alle aan deze dimmer gekoppelde automations uit staan. In de logging zie ik niets meer dan light turned on en light turned off. Het dimmen zie ik daar niet terug.

Iemand een idee hoe dit kan?

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 14:54

Simkin

Bzzzzz

Kan iemand advies geven wat vandaag de dag de beste oplossing is om domme wandschakelaars slim te maken zonder dat deze de stroomvoorziening verbreken naar de slimme lampen? Ik heb een nul draad en de bedoeling is dat er via Zigbee simpelweg een trigger wordt verstuurt naar HA als de fysieke (niet pulse) schakelaar wordt omgezet.

Kwam zelf de Smartwares Wall Switch converter tegen maar mogelijk zijn er verstandigere alternatieven?

[ Voor 16% gewijzigd door Simkin op 21-08-2023 09:29 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Separator Via welke integratie? Zou zelf namelijk het probleem niet direct bij HA Core zork n maar bij de dimmer of de integratie. Is hij bijvoorbeeld wel terug tot max te doen met de schakelaar?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Simkin De beste bestaat niet. Dat hangt af van je verdere eisen. Zigbee? Schakelaar of puls? Batterij of met netspanning? Multi press? Kosten? Etc

Zonder verdere eisen rn je een N hebt kan je natuurlijk elke module er achter drukken.

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 11:13
Even een vraag.

ik ben van p1 reader gewisseld van usb naar wifi. Dit i.v.m. verplaatsen van de computer.
de oude sensor heet: sensor.energy_consumption_tarif_1
de nieuwe sensor heet: Electricity Meter Energieverbruik (tarief 1)

Nu is de oude data in de energy dashboard weg als ik de oude sensor eruit haal.

Hoe kan ik de oude data bij de nieuwe sensor zetten?

• Simkin
  • Laatst online: 06-11 14:54

Simkin

Bzzzzz

Septillion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:52:
@Simkin De beste bestaat niet. Dat hangt af van je verdere eisen. Zigbee? Schakelaar of puls? Batterij of met netspanning? Multi press? Kosten? Etc

Zonder verdere eisen rn je een N hebt kan je natuurlijk elke module er achter drukken.
Ik heb een nul draad en de bedoeling is dat er via Zigbee simpelweg een trigger wordt verstuurt naar HA als de fysieke (niet pulse) schakelaar wordt omgezet. Kan me voorstellen dat een bepaald merk mogelijk meer vertegenwoordigd is vanwege stabiliteit/betrouwbaarheid? Heb jijzelf een bepaalde voorkeur?

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:01
Heb problemen met mijn installatie...

Ik zie veel python errors in Home Assistant OS installatie voor een paar integraties: (ook custom)

Denk dat er problemen zijn met de python installatie... Iemand een paar tips hoe ik in HAOS dit kan oplossen?

En ja, ik weet dat HAOS niet de beste oplossing is, maar ben nog een NOOB die nu al wat verder is, maar de stap naar containers is nog te groot...

De volgende custom integratie werkt zelfs niet meer en ik krijg volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Logger: aiohttp.server
Source: custom_components/ihcviewer/api/project.py:22
Integration: IHC Viewer (documentation)
First occurred: 09:22:45 (1 occurrences)
Last logged: 09:22:45

Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/web_response.py", line 664, in body
    self._body = body = payload.PAYLOAD_REGISTRY.get(body)
                        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/payload.py", line 118, in get
    raise LookupError()
aiohttp.payload.LookupError

During handling of the above exception, another exception occurred:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 433, in _handle_request
    resp = await request_handler(request)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
    resp = await handler(request)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
    return await handler(request)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 85, in security_filter_middleware
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 100, in forwarded_middleware
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 28, in request_context_middleware
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 80, in ban_middleware
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 236, in auth_middleware
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 148, in handle
    result = await handler(request, **request.match_info)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/ihcviewer/api/project.py", line 22, in get
    return web.Response(
           ^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/web_response.py", line 639, in __init__
    self.body = body
    ^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/aiohttp/web_response.py", line 666, in body
    raise ValueError("Unsupported body type %r" % type(body))
ValueError: Unsupported body type <class 'bool'>

En deze error (andere integratie) komt nu continue terug, duizenden malen per dag:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: ihcsdk.ihcconnection
Source: /usr/local/lib/python3.11/site-packages/ihcsdk/ihcconnection.py:52
First occurred: 09:22:28 (2 occurrences)
Last logged: 09:22:45

soap request exception ('Connection aborted.', RemoteDisconnected('Remote end closed connection without response'))

[ Voor 10% gewijzigd door Infernoken op 21-08-2023 09:33 ]

• Gizz
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Infernoken schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:30:
En ja, ik weet dat HAOS niet de beste oplossing is
Huh? :?

Ik heb niet direct een oplossing voor je probleem. Heb je dit sinds de upgrade naar 2023.8? Zijn al je custom integrations up-to-date?

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 21-08-2023 09:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RobertMe
code:
1
2
    raise LookupError()
aiohttp.payload.LookupError
DNS issue? Gaat om een component die een API aanspreekt, en lijkt erop dat én die API niet bereikbaar is (DNS niet te resolven / IP lookup die faalt) én de component nogal hard faalt in de error afwikkeling.

• TheFes
Simkin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb een nul draad en de bedoeling is dat er via Zigbee simpelweg een trigger wordt verstuurt naar HA als de fysieke (niet pulse) schakelaar wordt omgezet. Kan me voorstellen dat een bepaald merk mogelijk meer vertegenwoordigd is vanwege stabiliteit/betrouwbaarheid? Heb jijzelf een bepaalde voorkeur?
Je hebt hue switches die dat kunnen, maar die zijn op batterij en vrij prijzig.
Ik gebruik zelf Shellies daarvoor, maar dit zijn Wifi.

• Separator
Septillion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:48:
@Separator Via welke integratie? Zou zelf namelijk het probleem niet direct bij HA Core zork n maar bij de dimmer of de integratie. Is hij bijvoorbeeld wel terug tot max te doen met de schakelaar?
Ik stuur hem aan via ZHA met een Sonoff Zigbee 3.0 dongle. Met andere devices geen issues maar dit is mijn enige dimmer.

Omdat ik zelf niet echt kan bedenken hoe dit aan de dimmer zou kunnen liggen was mijn eerste gedachte dat ik dan mogelijk iets in HA over het hoofd zie.

De dimmer betreft een losse inbouwmodule. Dat maakt het lastiger testen. Hij kan worden aangesloten op een pulsdrukker maar die heb ik niet, ik wil hem alleen via HA aansturen.

Bedenk mij nu wel dat er fysieke min-max potmeters op de module zitten. Als het daarmee te maken heeft dan snap ik de logica niet, maar dat zou ik wel kunnen testen nog. Moet alleen alles weer uit de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkjxSN9EQp_SooK8ISjH7NhocS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EoPPQi6uH9ZqUS7h4I6Ka0sG.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Separator op 21-08-2023 10:14 ]

• sompie500
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11 16:22
Goedemiddag,

Ik heb een vraag: Ik beschikt over RFXcom zender en home Assistant. ik heb twee hanglampen met elk drie lampen aangesloten op drie schakelaars, waarvan er een een dimmer is. Nu wil ik graag deze lampen van afstand bedienen. Graag wil ik niet aan de stopcontacten lichtschakelaar zitten en denk nu: is het mogelijk een Kaku aan te sluiten bij de twee hanglampen; heeft iemand hier een oplossing voor?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Separator Dat is je hardware, maar via welke integratie? Gezien je het niet direct weet ga ik even uit van ZHA gezien dat standaard al met HA verscheept wordt.

Maar alles wat je in HA doet zou daar ook de state aan moeten passen. Dus dan zou er algemeen een bug in HA moeten zitten en aangezien ik niet meerdere klachten heb gezien schat ik dat laag in.

Dan blijft dus de integratie of de module over. Je zou voor de test alleen deze module eens via Zigbee2MQTT kunnen testen of het dan ook gebeurd.

Daarnaast nog een tip, altijd eerst een opstelling op je bureau maken voor nieuwe hardware. Murphy komt graag kijken :+ Ondertussen aardig wat ervaring maar als ik iets nieuws heb sluit ik dat eerst eens op me bureau aan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Simkin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Mijn voorkeur zou vooral niet te duur en op netspanning zijn. Dus ik zou een vrij random Zigbee relays module met N pakken. En dan sluit in de uitgang niet aan.

Volgens mij is at alleen niet met een direct Zigbee bind te koppelen maar wel in HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
En ja, ik weet dat HAOS niet de beste oplossing is, maar ben nog een NOOB die nu al wat verder is, maar de stap naar containers is nog te groot...
Hoezo zou HA OS niet de beste oplossing zijn? Iedereen moet dat inschatten op basis van zijn eisen maar juist als noob of als je er gewoon geen werk in wilt stoppen (en dan hebben we denk ik 90% van de gebruikers :+) is HA OS juist de beste oplossing.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54

BiG-GuY

Simkin schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:38:
Kan iemand advies geven wat vandaag de dag de beste oplossing is om domme wandschakelaars slim te maken zonder dat deze de stroomvoorziening verbreken naar de slimme lampen? Ik heb een nul draad en de bedoeling is dat er via Zigbee simpelweg een trigger wordt verstuurt naar HA als de fysieke (niet pulse) schakelaar wordt omgezet.

Kwam zelf de Smartwares Wall Switch converter tegen maar mogelijk zijn er verstandigere alternatieven?
Er bestaan slimme knoppen die een zogenaamde ‘uncoupled’ mode hebben, zodat de fysieke knoppen en het ingebouwde relay niet verbonden zijn.

Als je de stroomdraden nooit wilt kunnen schakelen en je bestaande knoppen prima vindt, kan je ook kiezen voor oplossingen zoals degene die je noemt, deze heeft Philips Hue ook: https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045 Z2M

Gebruik zelf overal de Niko Friends Of Hue knoppen voor de fysieke aansturingen, voordeel is dat deze zonder batterijen werken en je dus vier fysieke knoppen hebt waar je meerdere acties aan kan hangen.

Nadeel is dat ze Zigbee Green protocol gebruiken, welke niet met alles werkt. Zigbee2MQTT werkt prima ermee, zolang je Hue lampen in de buurt van de knoppen hebt.

Gallery V&A

• Separator
@Septillion ZHA inderdaad, staat ook in mijn comment ;) Testopstelling had ik ook gemaakt hoor en doe ik altijd. Daarmee heb ik het in- en uitschakelen en het dimmen vooraf getest. Maar in een verlichte schuur is het daarbij niet opgevallen dat hij niet terugdimde naar volledige lichtsterkte.

Zigbee2MQTT had ik ook al overwogen ja, maar heb ik verder niet in gebruik en de laatste keer dat ik daar een test mee deed kon ik daarna binnen ZHA al mijn zigbee hardware opnieuw koppelen.

Heb intussen ook de leverancier van de dimmer gesproken. Die geeft aan dat ze vaak van klanten horen dat het niet soepel werkt icm de Philips Wamglow dus daar zou het ook nog aan kunnen liggen.

Ik test vanavond eerst even met de potmeter op de dimmer zelf. Als dat niet werkt dan test ik met andere spotjes. Als dat ook niet werkt dan probeer ik Zigbee2MQTT.

• pklijzing
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 12:06
Mooie setup 👍
Wel uitkijken want CO2 staat op 500 °C 🔥

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Kan iemand me helpen? Ik kom Home Assistant via de browser niet meer in.
Wel via de app kom ik er wel in.
Snap niet wat er is gebeurd en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen.

Ik krijg deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqbxrGZQkMul0orbbBDvDWI5nFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KEBbDGxetOIp5ozFoffVAnl1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Paterman op 21-08-2023 17:36 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54

BiG-GuY

Paterman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:35:
Kan iemand me helpen? Ik kom Home Assistant via de browser niet meer in.
Wel via de app. Ik krijg deze melding:

[Afbeelding]
In de instellingen van de Personen heb je de optie ‘Kan alleen aanmelden vanaf het lokale netwerk’. Controleer dat deze uit staat voor de gebruiker waarmee je probeert in te loggen.

Gallery V&A

• Paterman
@BiG-GuY

Ik probeer in te loggen via de browser op mijn laptop. Dat heeft toch niks te maken met een gebruiker?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik ben Home Assistant aan het uitproberen en merk iets vreemds met de locatie bepaling. Als ik thuis kom dan gaat het altijd goed. Gaat heel snel en vaak sneller dan dat de wifi de telefoon detecteert. Ga ik van huis gabdan duurt het soms wel meer dan een uur voordat Home Assistant dat weet.

Betreft een Android Pixel 3 telefoon.
achtergrond locatie ingeschakeld
enkele nauwkeurige locatie ingeschakeld
locatie zone ingeschakeld

iemand een idee wat ik nog kan doen om het te verbeteren ?

• Paterman
Het werkt weer. Bedankt voor de reactie.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Daar gebruik je toch een account voor?

Okay, dat account hoeft niet gekoppeld te zitten aan een user maar kan wel. En in de settings staan beide onder People :)

Maar wekt spontaan weer?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator En je HA is van buitenshuis benaderbaar?

• commentator
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:56:
@commentator En je HA is van buitenshuis benaderbaar?
jazeker, zonder problemen te benaderen

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator En gebruik je binnenshuis dezelfde URL als buiten? Zo niet, thuisnetwerk goed ingesteld staan?

En is het alleen de zone bepaling of klopt de GPS data in HA ook niet? En update deze wel gelijk als je de app opent?

• Paterman
@Septillion

Gebruiker (ik) had inderdaad een vinkje aangezet:

Kan alleen aanmelden vanaf het lokale netwerk

• Annuk
Septillion schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Ik had het juist expliciet niet over een volledige disable :9

Maar de helper nu zelf weer uitzetten doet vermoeden dat dan de uitzondering weer opgeheven wordt. Terwijl er in werkelijkheid dus niets gebeurd.

Ook zal een HA herstart (of herladen van de automations) er voor zorgen dat de toggle aan blijft staan terwijl PiHole al weer aan staat.
Uiteindelijk (je had me aan het denken gezet) toch inderdaad maar gedaan
Hier de shell commands:
YAML:
1
2
3
4
shell_command:
  name: Pi_hole_10min_uit
  call_remote_pi_uit: curl "http://192.168.188.10/admin/api.php?disable=600&auth"
  call_remote_pi_aan: curl "http://192.168.188.10/admin/api.php?enable&auth"

En dan uiteindelijk de automation zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    from: "on"
    to: "off"
    id: blocking aan
action:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - blocking uit
    then:
      - service: shell_command.call_remote_pi_uit
      - delay:
          minutes: 10
        target:
  - if:
        id:
          - blocking aan
    then:
      - service: shell_command.call_remote_pi_aan

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 21-08-2023 18:42 . Reden: typo ]

• commentator
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:11:
@commentator En gebruik je binnenshuis dezelfde URL als buiten? Zo niet, thuisnetwerk goed ingesteld staan?

En is het alleen de zone bepaling of klopt de GPS data in HA ook niet? En update deze wel gelijk als je de app opent?
Dank voor je reactie.

Binnen op intern ip buiten de url
de zonebepaling en gps kloppen zodra het ding update. Maar vandaag duurde het dus meer dan een uur voordat dat doorgegeven werd.
Heb nog niet geprobeerd of als ik de app open het wel direct doorgegeven wordt. Zag gisteren toen ik weg was en naar mijn locatie keek dat het klopte met waar ik toen was. Maar t is toch wel vreemd dat ie zelf het doorgeeft maar pas na meer dan een uur. Dus doorgeven doet ie alleen te traag om er bruikbaar "iemand thuis" mee te gebruiken

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:05:
Hopelijk heeft iemand dit al een keertje goed uitgezocht. Ik draai HA als Open VA in Proxmox 8.
Dit gaat allemaal goed alleen USB devices niet, telkens na een reboot worden USB poorten anders toe gewezen. Ik heb een skyconnect en z-wave 7 stick die beide hetzelfde hardware id hebben want CP2102N chipset. Hierdoor gaat het in de GUI van Proxmox ook fout dan krijg ik 2 devices die op verschillende USB poorten luisteren waardoor of Z-Wave of Zigbee werkt. Heel irritant.

Dat zou nog op te lossen zijn met een udev rule en zodat er unieke device namen gegenereerd worden. Wie heeft dit al een goed uitgezocht en kan dit delen? Scheelt mij weer een hoop uitzoek werkt. Dank.
De Z-Wave UI addon neemt dus alleen de USB poorten (als guest) over van de host en kan niet gebruik maken van /dev/serial/by-id/ devices want die zitten op de host. Als ik nu alleen de juiste USB poort zou kunnen doorgeven aan de add-on.
heb je al geprobeerd naar het ID te refereren in plaats van de USB poort? In system/hardware staan alle apparaten genoemd met hun "by-id" code: /dev/serial/by-id/usb- etc etc. Dat is sowieso de aanbevolen route

• Vaevictis_
  • Laatst online: 10-11 19:57
oltk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

heb je al geprobeerd naar het ID te refereren in plaats van de USB poort? In system/hardware staan alle apparaten genoemd met hun "by-id" code: /dev/serial/by-id/usb- etc etc. Dat is sowieso de aanbevolen route
Ja dat werkt niet omdat het gaat om een addon van Z-Wave JS UI die in een docker container draait. by-id is alleen voor de host (HA). Vervelende is dat alle seriele poorten worden doorgegeven aan de docker container. Ik wil niets aanpaasen op HA OVA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vaevictis_ In mijn Z2M addon docker heb ik wel gewoon een by-id pad naar de USB toe.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator Enige wat ik me nog kanb edenken is dat toch een batterij optimalisatie ingrijpt. En dat deze misschien minder strikt is zodra met het thuisnetwerk verbonden wordt.

• commentator
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:25:
@commentator Enige wat ik me nog kanb edenken is dat toch een batterij optimalisatie ingrijpt. En dat deze misschien minder strikt is zodra met het thuisnetwerk verbonden wordt.
Ondanks dat er staat in Android "onbeperkt"?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@commentator Ja, er zijn merken die zelfs dan nog beperkingen willen doen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Annuk Daar zie ik nog wel issues mee.

Allereest natuurlijk uitgelezen kans voor een chooser :)

Maar meer problematisch is dat je runmode op single hebt en je wel 10 minuten erin gaat zitten wachten. Als je de input_boolean dus weer binnen die 10 minuten uit zet zal de automation dus niet aftrappen. Sterker nog, je bent een error in je logboek rijker.

Daarnaast heb je geen afvang voor als HA herstart.

Ik zou er van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
trigger:
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    from: "on"
    to: "off"
    id: blocking aan
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.uptime
    above: 600
    id: start
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    for:
      minutes: 10
    id: reset
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - blocking uit
        sequence:
          - service: shell_command.call_remote_pi_uit
      - conditions:
            id:
              - blocking aan
        sequence:
          - service: shell_command.call_remote_pi_aan
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                id:
                  - reset
              - condition: and
                conditions:
                    id:
                      - start
                    for:
                      minutes: 9
                      seconds: 50
        sequence:
            target:
max_exceeded: silent

Nu blijf ik niet wachten dus de automation kan wel aftrappen. Als trigger kijk ik nu gewoon of de input_boolean al 10 minuten aan staat.

Bij een herstart en de input_boolean staat aan ben ik er nu even vanuit gegaan dat je liever iets te lang wacht. Dus dan zet ik hem na 10 minuten als nog uit. Daar check ik of de input_boolean al wel even aan stond (en niet binnen 10 minuten na start aangezet is). In theorie zou dat ook 10 minuten kunnen maar weet niet 100% zeker of de state time en de uptime 100% hetzelfde punt pakken.

Nog steeds runmode single maar nu onderdruk ik eventuele errors. Dit omdat de call om de input_boolean uit te zetten anders ook deze automation af zou trappen om het commando te sturen. Zou natuurlijk niets moeten doen maar ook niet nodig.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 10-11 19:57
Septillion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:24:
@Vaevictis_ In mijn Z2M addon docker heb ik wel gewoon een by-id pad naar de USB toe.
Ik heb van het weekend ook een feature request ingediend voor Z-Wave JS UI om dit te ondersteunen. Is een kwestie van doorgeven aan de container.

• Eraser127
  • Laatst online: 09:48

Eraser127

Nijkerk

Om mijn ATAG One Zone toch in Home Assistant te krijgen dacht ik dat wel te doen via de HomeKit integratie (bridge). Zodra ik in HA de HomeKit controller toevoeg en de ATAG selecteer, krijg ik ook keurig een qr-code op het scherm van de ATAG (zal voor de app op iPhone zijn).

Nu moet ik in HA een nummer invullen XXX-XX-XXX, op de doos van de ATAG die is achtergelaten op zolder staat geen nummer en ook niet op de thermostaat zelf.

Kan ik het überhaupt wel op deze manier doen? Of moet de ATAG eerst vie een iPhone app verbonden worden?

My Discogs

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Eraser127 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:20:
Om mijn ATAG One Zone toch in Home Assistant te krijgen dacht ik dat wel te doen via de HomeKit integratie (bridge). Zodra ik in HA de HomeKit controller toevoeg en de ATAG selecteer, krijg ik ook keurig een qr-code op het scherm van de ATAG (zal voor de app op iPhone zijn).

Nu moet ik in HA een nummer invullen XXX-XX-XXX, op de doos van de ATAG die is achtergelaten op zolder staat geen nummer en ook niet op de thermostaat zelf.

Kan ik het überhaupt wel op deze manier doen? Of moet de ATAG eerst vie een iPhone app verbonden worden?
Die QR-code is niet toevallig dat nummer? Een QR code kun je uiteraard ook zonder iPhone app scannen.

• Eraser127
  • Laatst online: 09:48

Eraser127

Nijkerk

synoniem schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Die QR-code is niet toevallig dat nummer? Een QR code kun je uiteraard ook zonder iPhone app scannen.
Dat dacht ik ook, het aantal cijfers bij de qr-code klopt wel, maar HA slikt dat nummer niet (achter elkaar of xxx-xx-xxx)

[ Voor 7% gewijzigd door Eraser127 op 21-08-2023 21:49 ]

My Discogs

• paQ
  • Nu online

paQ

Klopt het dat er geen autozoom functie zit in apexcharts?
mini-graph doet dit in wezen automatisch; dus het inzoomen totdat de y-as min of meer uitgevuld is.

Apex doet dit by default alleen als je een stuk in de x-as selecteert (Zoomt), dan schaalt hij de output vanzelf op de y-as. Ik wil eigenlijk dat hij dat sowieso automatisch doet, liefst met een instelbare 'padding' aan de bovenzijde.

nu vind ik in de docs wel dit, maa rhoe krijg ik die functie in HA in de config?
https://apexcharts.com/docs/options/yaxis/

YAML:
1
2
3
4
  yaxis:
    min: 0
    max: |
      “function(max) { return max }”

edit:
'native' doet apex het wel als er wel data is, maar niet als er geen data is.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guMaI55cXJggtzLHrZb7MNn-8cY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkGqaVA0mxQB2lMSSSxz7g6X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpnWJMJOsHysLcwqIcrBuiv-5Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YeNsNs9wX85v5P4t8cfoAnia.png?f=fotoalbum_large

Als ik er een max aan probeer te hangen, gaat ie sowieso weer naar 5, ongeacht of er data is :S

Een alternatief is de y-as hiden als er geen data is. Is dat een optie?

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 22-08-2023 09:48 ]

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
LeonNL87 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:57:
Dit omvat onder andere:
- Onder berichten staan een hoop conditionele kaarten die alleen zichtbaar zijn bij "actionable" meldingen, zoals batterijen die bijna leeg zijn, afval dat opgehaald moet worden, een bijna lege tank van de auto, klussen die gedaan moeten worden, de robotstofzuiger (Dobby) die vol is, hoge CO2-waarden, enz.
Mag ik vragen hoe je de berichten doorzet naar de kaarten, of waar je deze vandaan haalt? Dit is een handige plek voor notificaties.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-11 20:57
Ik zit met een vraagje. De omvormer van mijn zonnepanelen valt af en toe uit ivm een te hoog voltage. Nu zou ik graag het voltage van een aantal smartplugs monitoren, maar dan alleen in de periode tussen zonsopgang en zonsondergang.

Ik heb al wat rondgezocht maar nog geen oplossing gevonden om een sensorwaarde alleen tussen bepaalde periodes op te slaan in een nieuwe sensor.

Zie ik mogelijkheden over het hoofd?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• TheFes
Kire88 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:10:
Ik zit met een vraagje. De omvormer van mijn zonnepanelen valt af en toe uit ivm een te hoog voltage. Nu zou ik graag het voltage van een aantal smartplugs monitoren, maar dan alleen in de periode tussen zonsopgang en zonsondergang.

Ik heb al wat rondgezocht maar nog geen oplossing gevonden om een sensorwaarde alleen tussen bepaalde periodes op te slaan in een nieuwe sensor.

Zie ik mogelijkheden over het hoofd?
Een template sensor en in de availability checken of de zon op is. Dan is de sensor unavailable als de zon onder is.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 20:49
Iemand suggesties voor temperatuur sensoren, bij voorkeur over Zigbee (conbee II)? Wil een paar ruimtes monitoren. Zag de sonoff en aqara, las wat wisselende ervaringen met allebei.

• RobertMe
jaspov schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:15:
Iemand suggesties voor temperatuur sensoren, bij voorkeur over Zigbee (conbee II)? Wil een paar ruimtes monitoren. Zag de sonoff en aqara, las wat wisselende ervaringen met allebei.
Er is daarin naar mijn idee verschrikkelijk veel keuze. En wil je alleen de sensor of evt ook een display?

Ik heb een ouderwetse Aqara, maar recentelijk ook een Tuya gekocht met display waar ik dus meteen de temp (& luchtvochtigheid, en datum & tijd) op kan aflezen. Naar mijn idee werken beide goed (heb ze niet geeikt). Alleen vind ik van de Aqara dat die wellicht snel leeg is (denk net geen jaar, op de knoopcel), en die Tuya zit 3x AAA in en is na paar maanden al bijna leeg (maar batterijen van Amazon, eerste keer gekocht, en heb het idee dat die sowieso nogal snel leeg zijn).

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 20:49
RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Er is daarin naar mijn idee verschrikkelijk veel keuze. En wil je alleen de sensor of evt ook een display?

Ik heb een ouderwetse Aqara, maar recentelijk ook een Tuya gekocht met display waar ik dus meteen de temp (& luchtvochtigheid, en datum & tijd) op kan aflezen. Naar mijn idee werken beide goed (heb ze niet geeikt). Alleen vind ik van de Aqara dat die wellicht snel leeg is (denk net geen jaar, op de knoopcel), en die Tuya zit 3x AAA in en is na paar maanden al bijna leeg (maar batterijen van Amazon, eerste keer gekocht, en heb het idee dat die sowieso nogal snel leeg zijn).
Dank, klopt zat net op aliexpress te neuzen en kwam daar nog meer modellen tegen. Display is niet nodig, en gaat me enkel om de temperatuur. Dus fijn als het goed en stabiel werkt met HA, goede batterijduur en lage prijs dan een pre.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kire88 Maar even outside the box, waarom alleen tussen die tijden? Ook al houd je het 24/7 bij, dan kan je toch gewoon daarna de periode erbij pakken?

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 15:38
net 3 agara sensors gekocht en geinstalleerd, werkt prima echter is de polling rate hoog als er weining schommelingen zijn in de temperatuur. 1x per uur update. als er veel veranderingen zijn dat polt ie sneller

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• TheFes
@Toppe
Nog even terugkomende op je gemiddelde tijd die je lamp aan staat tussen 2 tijden.
Ik het dit zojuist gemaakt. Het is een combinatie van history stats met een trigger based template sensor. Aangezien de tijden nog niet geweest zijn, weet ik nog niet zeker of het werkt, maar volgens mij zou het zo goed moeten zijn.
History stats houdt elke dag tussen 17:00 en 19:30 bij hoe lang de lamp aan staat. 10 seconden na 19:30 wordt de template sensor dan geüpdatet en die voegt aan een attribute de datum en de waarde van history stats toe. In de state krijg je dan vervolgens het gemiddelde daarvan.
Er worden maximaal 14 datapunten (2 weken dus) in het attribute opgeslagen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# history stats sensor
sensor:
  - platform: history_stats
    name: "Light on history stats"
    unique_id: b9aa35bc-f072-4ad9-a070-7d58c83581a7
    entity_id: light.eettafel
    type: time
    start: "{{ today_at('17:00')}}"
    end: "{{ today_at('19:30') }}"

# template sensor
template:
  - trigger:
      - platform: time
        at: "19:30:10"
    sensor:
      - name: "Average light on duration of last 14 days"
        unique_id: 96bee8ec-be4d-4871-8b40-ab3c73b57692
        state: >
          {% set history = this.attributes.get('history', []) %}
          {% set value_minutes = (states('sensor.light_on_history_stats') | float(0) * 60) | round(2) %}
          {% set new = dict(date=now().date() | string, value=value_minutes) %}
          {% set data = ([new] + history)[:14] %}
          {{ data | map(attribute='value') | list | default([0], true) | average }}
        device_class: duration
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: min
        attributes:
          history: >
            {% set value_minutes = (states('sensor.light_on_history_stats') | float(0) * 60) | round(2) %}
            {{ ([new] + history)[:14] }}

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:01

Vos

AFCA

@paQ Wat gebruik jij voor de weergave van het weerbericht? Oogt wel mooi!

• paQ
  • Nu online

paQ

Vos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:01:
@paQ Wat gebruik jij voor de weergave van het weerbericht? Oogt wel mooi!
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8C5CWz1W/Scherm-afbeelding-2023-08-22-om-13-12-31.png

dat is de nodige uurtjes CCS-en :')
aan:
clock weather card
neerslag-app card
buienradar_2h_ forecast card

En dan allemaal over elkaar heen :P

Maar nu heb ik en de autozoom die ik wil en "nu" lijn op de juste plek, en een werkende tijden x-as

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:58:
@Toppe
Nog even terugkomende op je gemiddelde tijd die je lamp aan staat tussen 2 tijden.
Ik het dit zojuist gemaakt. Het is een combinatie van history stats met een trigger based template sensor. Aangezien de tijden nog niet geweest zijn, weet ik nog niet zeker of het werkt, maar volgens mij zou het zo goed moeten zijn.
History stats houdt elke dag tussen 17:00 en 19:30 bij hoe lang de lamp aan staat. 10 seconden na 19:30 wordt de template sensor dan geüpdatet en die voegt aan een attribute de datum en de waarde van history stats toe. In de state krijg je dan vervolgens het gemiddelde daarvan.
Er worden maximaal 14 datapunten (2 weken dus) in het attribute opgeslagen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# history stats sensor
sensor:
  - platform: history_stats
    name: "Light on history stats"
    unique_id: b9aa35bc-f072-4ad9-a070-7d58c83581a7
    entity_id: light.eettafel
    type: time
    start: "{{ today_at('17:00')}}"
    end: "{{ today_at('19:30') }}"

# template sensor
template:
  - trigger:
        at: "19:30:10"
    sensor:
      - name: "Average light on duration of last 14 days"
        unique_id: 96bee8ec-be4d-4871-8b40-ab3c73b57692
        state: >
          {% set data = ([new] + history)[:14] %}
          {{ data | map(attribute='value') | list | default([0], true) | average }}
        device_class: duration
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: min
        attributes:
          history: >
            {{ ([new] + history)[:14] }}
Dank, ik ga er vanavond even naar kijken aangezien ik nu niet thuis ben. Wat is je buy me a coffee?

• Kire88
Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:48:
@Kire88 Maar even outside the box, waarom alleen tussen die tijden? Ook al houd je het 24/7 bij, dan kan je toch gewoon daarna de periode erbij pakken?
Wat ik wil gaan doen is de gemiddelde waarde weergeven omdat dit ook is waar de energieleverancier naar kijkt. Heb al eens een brief geschreven en ze hebben destijds metingen gedaan, maarja gemiddeld zit het goed.

Door de nachtwaarden eruit te halen kan ik denk ik beter de schaal van het 'probleem' aanduiden omdat ik dan alleen naar de relevante periode kan kijken.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Brynnie
  • Niet online
Hallo,

Ik ben net gestart met Home Assistant. Alles lijkt vrij duidelijk, maar toch is er iets waar ik niet verder raak.

Ik heb verschillende Fibaro Single Switch Homekit adapters (uitvoering: Fibaro Single Switch (Apple HomeKit)) ingebouwd in de lichtschakelaars. Deze werken zonder problemen in mijn HomeKit app op de iPhone, maar ik krijg ze niet geïntegreerd in Home Assistant.

Ze werken volgens de specificaties volgens BlueTooth LE

Met de HomeKit integratie heb ik de omgekeerde weg wel toegepast: Camera's die via Home Assistant zichtbaar zijn, worden goed exposed naar HomeKit aan de hand van de HomeKit integratie. Wanneer ik echter de Homekit Device integratie wil uitvoeren, om een individueel HomeKit device toe te voegen aan Home Assistant, krijg ik onmiddellijk de melding dat er geen niet toegewezen HomeKit devices zijn (No unpaired devices could be found).

Iemand enig idee of gelijkaardige ervaringen?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:46
paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

dat is de nodige uurtjes CCS-en :')
aan:
clock weather card
neerslag-app card
buienradar_2h_ forecast card

En dan allemaal over elkaar heen :P

Maar nu heb ik en de autozoom die ik wil en "nu" lijn op de juste plek, en een werkende tijden x-as
Zo dat ziet er goed uit! Hoe heb je je huis zo mooi kunnen inladen? En met wat voor software heb je je huis getekend?

• paQ
  • Nu online

paQ

Pendora schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Zo dat ziet er goed uit! Hoe heb je je huis zo mooi kunnen inladen? En met wat voor software heb je je huis getekend?
thx :)

Getekend en gerenderd met sweethome3D

• SiemDerksen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-11 15:05
paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

thx :)

Getekend en gerenderd met sweethome3D
Ziet er inderdaad super gaaf uit, hoe heb je het zo gekregen met die lichtinval? Of veranderd die lichtinval niet aan de hand van het tijdstip/stand van de zon? (dus statische afbeelding)

• paQ
  • Nu online

paQ

SiemDerksen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Ziet er inderdaad super gaaf uit, hoe heb je het zo gekregen met die lichtinval? Of veranderd die lichtinval niet aan de hand van het tijdstip/stand van de zon? (dus statische afbeelding)
de lichtinval is meegerenderd op het tijdstip dat je kiest bij renderen.
Doel: een 'donkere' dag modus vinden. Anders zie je niet wat je lampen doen overdag.

Na zonsondergang krijg ik een duistere variant. Zon onder, en tegen pikkedonker aan. (je moet wel je muren nog zien staan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZolYq1W8dhWjKoSoge0kSdYMGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnIQbetz3MH0YoL3NK1dWkdO.png?f=fotoalbum_large

't is ook een shitload aan werk... toch @Toppe? :+

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 22-08-2023 14:42 ]

• SiemDerksen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-11 15:05
paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Doel: een 'donkere' dag modus vinden. Anders zie je niet wat je lampen doen overdag.

Na zonsondergang krijg ik een duistere variant. Zon onder, en tegen pikkedonker aan. (je moet wel je muren nog zien staan)

[Afbeelding]

ahh zo, en hoe heb je dat met de lichten gedaan? Vanuit die tutorial zie ik dat er van elke lamp een aparte image is maar zelf heb ik dan het probleem dat als er meerdere lampen die elkaars licht beinvloeden tegelijk aan staan dat het er dan lelijk uit ziet

• paQ
  • Nu online

paQ

SiemDerksen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

ahh zo, en hoe heb je dat met de lichten gedaan? Vanuit die tutorial zie ik dat er van elke lamp een aparte image is maar zelf heb ik dan het probleem dat als er meerdere lampen die elkaars licht beinvloeden tegelijk aan staan dat het er dan lelijk uit ziet
yep, dat is het lastige (ook met bedienen overigens)
Ik heb zelf alles met lasso radius 120px gedaan. Zo heb ik toch nog een 'zachte' overgang als het ware.

• Kire88
TheFes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Een template sensor en in de availability checken of de zon op is. Dan is de sensor unavailable als de zon onder is.
Ik heb het volgende gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
template:
    sensor:
    - name: "Average voltage during sunrise"
      state: "{{ ((states('sensor.power_plug_voltage_average')|float)) | round(2) }}"
      availability: "{{ is_state('sun.sun', 'above_horizon') }}"

Maar geen succes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxC_9DA51uKGmQi3JBqz3HPIx_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aymLcQz641rUoikl7vZp9lG1.png?f=user_large

Terwijl het template wel lijkt te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqoZhnLzuW64W4ZV2HKlq3urfjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0Nvu24qcfnyavbmqugS2wEa.png?f=fotoalbum_large

Iemand die de fout ziet?

Edit: NVM :+

Ik had hem onder deze trigger gezet:
code:
1
2
3
4
template:
  - trigger:
      at: "23:59"

:X

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 22-08-2023 21:34 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

• Toppe
paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]

Zeker veel werk… kunnen het dashboard straks wel via Fiverr aanbieden 8)

• Brynnie
  • Niet online
Brynnie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:30:
Hallo,

Ik ben net gestart met Home Assistant. Alles lijkt vrij duidelijk, maar toch is er iets waar ik niet verder raak.

Ik heb verschillende Fibaro Single Switch Homekit adapters (uitvoering: Fibaro Single Switch (Apple HomeKit)) ingebouwd in de lichtschakelaars. Deze werken zonder problemen in mijn HomeKit app op de iPhone, maar ik krijg ze niet geïntegreerd in Home Assistant.

Ze werken volgens de specificaties volgens BlueTooth LE

Met de HomeKit integratie heb ik de omgekeerde weg wel toegepast: Camera's die via Home Assistant zichtbaar zijn, worden goed exposed naar HomeKit aan de hand van de HomeKit integratie. Wanneer ik echter de Homekit Device integratie wil uitvoeren, om een individueel HomeKit device toe te voegen aan Home Assistant, krijg ik onmiddellijk de melding dat er geen niet toegewezen HomeKit devices zijn (No unpaired devices could be found).

Iemand enig idee of gelijkaardige ervaringen?
Opgelost (deels)

Voor wie hetzelfde probleem tegenkomt: Je moet de HomeKit devices eerst resetten (staat in de uitleg :X), zodat ze de verbinding met je bestaande HomeKit installatie vergeten, dan kan je ze koppelen via Home Assistant.

Enige opmerkelijke verschil is dat de bediening aanzienlijk trager gaat. Op een wijziging via de native HomeKit app werd onmiddellijk gereageerd door de switch, terwijl het bij Home Assistant seconden (tot zelfs een minuut) kan duren vooraleer er reactie is.

• Paterman
Vraagje voor de Home Assistant Professionals ;)

Ik ben echt een groentje op het gebied van HA. Ik heb mijn Ha draaien maar daar is ook alles meegezegd.
Heb mij Sonoff Zibee Stick via ZHA draaiende gekregen en mijn eerste 2 lampen (Philips Hue) aan de praat gekregen.

Maar ik weet eigenlijk niet wat ik aan het doen ben :?

Ook heb ik Terminal SSH en HACS geinstalleerd.

Ik kom heel veel YAML codes tegen waar ik geen bal van snap.
Is er ergens een makkelijke uitleg, zodat je bij het begin kan starten (liefst in het Nederlands).

Ik heb bijvoorbeeld via HACS geprobeerd een Afvalwijzer te installeren. Maar wat blijkt je moet in de code dingen gaa veranderen. Maar ja waar begin ik? Ik heb iets voorbij zien komen over Virtual Studio of Filemaker?

Zou iemand mij de goede weg op kunnen helpen.

Alvast bedankt vor reacties.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:51:

Ik ben echt een groentje op het gebied van HA. Ik heb mijn Ha draaien maar daar is ook alles meegezegd.
Heb mij Sonoff Zibee Stick via ZHA draaiende gekregen en mijn eerste 2 lampen (Philips Hue) aan de praat gekregen.

Is er ergens een makkelijke uitleg, zodat je bij het begin kan starten (liefst in het Nederlands).

Ik heb bijvoorbeeld via HACS geprobeerd een Afvalwijzer te installeren. Maar wat blijkt je moet in de code dingen gaa veranderen. Maar ja waar begin ik? Ik heb iets voorbij zien komen over Virtual Studio of Filemaker?

Je kan heel veel met Yaml doen maar tegenwoordig ook gewoon in de web-interface van Home-Assistant. Ik zou eens starten met het proberen te maken van wat leuke automations :
https://www.home-assistant.io/docs/automation/editor/

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bedenk eerst (bv schrijf op papiertje) wat je nu van plan bent . (en niet onbelangrijk de volgorde)
soms moet je stapjes tussenvoegen..

Je doet jezelf ook een plezier om de configuratie (hoe heb je het geinstalleerd te noteren) en vooral een backup dagelijks naar een andere locatie (usb stick ofzo) te gaan doen..

zelf vind ik versie beheer (elke x dat je een yaml wijzigt) wel fijn en bv dat ik vanaf mijn pc de bestanden kan editen (share the config directory oid)

Wat je vooral vind is "oude wegen die naar Rome gaan" soms zijn er nieuwe wegen die makkelijker zijn dus kijk goed van welke datum die info is ..

Houd er rekening mee dat je een jaartje ofzo gaat spelen en daarna "voor het echt" opnieuw bouwt vandaar de handleiding(en) en hoe je alles doet.. hoeft niet maar soms wel prettiger.

Tja vanalles

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik ben bezig om een scrape sensor te maken die kleenex.nl bevraagt:

maar ik krijg de syntax niet goed, wie kan mij helpen.
de code staat in mijn sensors.yaml.
de code komt uit het homeassistant forum.
Het lijkt mij allemaal goed maar toch geeft HA een error bij checking.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
scrape:
  - resource: https://www.kleenex.nl/pollenradar?city=XXXX%20XX
    method: POST
    headers:
      User-Agent: Home Assistant
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - name: Pollen (grass)
        select: "li.day-container:nth-child(1) > button"
        attribute: "data-grass-count"
        unique_id: pollen_grass
          {{ value.split(" ")[0] }}
      - name: Pollen (weeds)
        attribute: "data-weeds-count"
        unique_id: pollen_weeds
      - name: Pollen (trees)
        attribute: "data-trees-count"
        unique_id: pollen_trees

Canon 5dMkIV

• TheFes

Buiten wat al gezegd is, voor het bewerken van de yaml bestanden (om bijvoorbeeld afvalwijzer te laten werken) moet je wel een file editor hebben.

Een redelijk spartaanse versie, met wel wat integratie met HA (je kunt entities en service calls zoeken) is:
File Editor

Een stuk uitgebreider is Visual Code Studie, die als add on als Studio Code Server beschikbaar is

• Paterman
@TheFes

Is het dan een kwestie van al bestaande codes die ik kan vinden knippen en plakken?

Is het dan zo simpel?

• TheFes
Paterman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:58:
@TheFes

Is het dan een kwestie van al bestaande codes die ik kan vinden knippen en plakken?

Is het dan zo simpel?
Voor afvalwijzer moet je het eerste code blok in de example configuration in je configuration.yaml zetten, en dan uiteraard de informatie aanpassen naar jouw eigen situatie.

Die input_boolean en automation kun je ook in de GUI aanmaken, dat hoeft niet met YAML code.

In principe gaat het alleen om dit stukje, de rest is optioneel
YAML:
1
2
3
4
5
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer
      postal_code: 1234AB
      street_number:  5  

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 22-08-2023 17:20 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TheFes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Voor afvalwijzer moet je het eerste code blok in de example configuration in je configuration.yaml zetten, en dan uiteraard de informatie aanpassen naar jouw eigen situatie.

Die input_boolean en automation kun je ook in de GUI aanmaken, dat hoeft niet met YAML code.

In principe gaat het alleen om dit stukje, de rest is optioneel
YAML:
1
2
3
4
5
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer
      postal_code: 1234AB
      street_number:  5  
Ik vond dit er wel interessant uit dus ook maar eens binnengetrokken, maar het schema dat mijnafvalwijzer heeft klopt überhaupt niet voor mijn gemeente en ze missen papier helemaal :'(

Toch maar eens zelf gaan rommelen

• Toppe
Is het hier iemand al gelukt om een radio stream vanuit home assistant richting een HomePod te sturen? Het maakt in dit geval even niet zozeer uit vanuit platform (bv spotify) hij komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjKM8LPrvkRlLX4qUmB3rX92HVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucefAOHryO8RyBC3LV4adqxV.jpg?f=fotoalbum_large

• Paterman
Ik zie heel veel code. Moet je alles er dan in plakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87D73hVxq08t41gKWo-CRJ27ZCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaaUrIoQwIwrZNwXfxg4tuaQ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 96 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.