Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 367 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:58:
Ik heb in Home-Assistant meerdere van dit soort entities :
[Afbeelding]
Zijn wekkers die gezet zijn op Sonos devices in huis. Weet iemand een makkelijke manier om over al deze switch.sonos_alarm_* entities te lopen en de eerstvolgende wekkertijd te bepalen?
Dat moet wel mogelijk zijn met een template, maar met die magie is @TheFes wel handig.

Valt me nu overigens pas op dat de integratie niet juist omgaat met de naamgeving van het entity id. Hij valt onder een device dus hij zou de device name als prefix moeten hebben. Ook is er geen attribute bij welke media player het alarm hoort. Nu eigenlijk best irritant om te achterhalen waar de wekker af gaat :+

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
Ik loop met mijn Ikea Motion sensor tegen het volgende issue aan: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17023

Weet iemand toevallig of ik met een Aqara motion sensor bijvoorbeeld tegen een zelfde limitatie aan ga lopen?

Het gebeurt nu geregeld dat mijn lamp op de werkkamer uit gaat, terwijl ik in die 90s "cooldown" periode wel degelijk bewogen heb.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:47

TheVMaster

Moderator WOS
Septillion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Dat moet wel mogelijk zijn met een template, maar met die magie is @TheFes wel handig.

Valt me nu overigens pas op dat de integratie niet juist omgaat met de naamgeving van het entity id. Hij valt onder een device dus hij zou de device name als prefix moeten hebben. Ook is er geen attribute bij welke media player het alarm hoort. Nu eigenlijk best irritant om te achterhalen waar de wekker af gaat :+
Je kunt ze ook gewoon hernoemen, tenminste dat is wat ik heb gedaan.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

:+ Dat kan zeker wel. Op het HA forum staat hiervoor een Shortcut en die werkte niet meer met iOS 17, maar dat is nu gefixt. Je moet dan deze Shortcut even gebruiken. Pas dan wel even de entity_id bovenin de short aan naar je eigen datetime (helper). Ik heb daarnaast een paar automations gemaakt die bij een verandering van die helper mijn wekkers verder inregelen. Misschien dat ik dat maar eens even via Github moet gaan delen ofzo. :+

Ik heb overigens maar 2 alarmen in Sonos, een voor doordeweeks en 1 voor het weekend.. Op basis van de huidige tijd (waarop ik mijn iPhone alarm instel) wordt dus mijn doordeweekse of het weekend alarm aangeet. Als ik overigens het Alarm (op de iPhone) uitzet, gaat automatisch het alarm op de Sonos ook uit (en stopt de speaker met spelen en gaat mijn HUE lamp uit). Het wordt vervolgens weer ingeschakeld als ik die avond weer een wekker zet voor de komende dag.
Ja dat shortcut heb ik net ook gevonden, dus hij kan nu de datum en tijd syncen naar Hass. Cool. Ben wel benieuwd hoe je het doet als je een alarm uitzet nog. Maar inderdaad wel handig om dit ergens te delen denk ik haha

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Je kunt ze ook gewoon hernoemen, tenminste dat is wat ik heb gedaan.
Tuurlijk kan dat, maar als je er dan nog een aanmaakt ben je terug bij af.

Stukje standaardisatie in de naamgeving is er niet voor niets gekomen :)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Ja dat shortcut heb ik net ook gevonden, dus hij kan nu de datum en tijd syncen naar Hass. Cool. Ben wel benieuwd hoe je het doet als je een alarm uitzet nog. Maar inderdaad wel handig om dit ergens te delen denk ik haha
Dat doe ik dus met deze shortcut i.c.m. onderstaande automation (in de shortcut app).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVtMNAfVnZUTCwWqTAUoLBsHHa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B3wNZSf3e4sLWSZp1Ib3UUyh.png?f=fotoalbum_large

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Septillion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Tuurlijk kan dat, maar als je er dan nog een aanmaakt ben je terug bij af.

Stukje standaardisatie in de naamgeving is er niet voor niets gekomen :)
Tuurlijk, maar wat je zelf al zegt bij de Sonos integratie werkt dat niet lekker.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Michaelg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:36:
Ik loop met mijn Ikea Motion sensor tegen het volgende issue aan: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17023

Weet iemand toevallig of ik met een Aqara motion sensor bijvoorbeeld tegen een zelfde limitatie aan ga lopen?

Het gebeurt nu geregeld dat mijn lamp op de werkkamer uit gaat, terwijl ik in die 90s "cooldown" periode wel degelijk bewogen heb.
Welk specifiek model? Die wat ik heb (ronde / cilinder op een pootje) heeft in ieder geval een cooldown van 60 seconden, maar met een hack (middels solderen) kun je die wel terugbrengen tot seconden.

En bewegen is natuurlijk een ruim begrip. Als ik aan mijn bureau zit beweeg ik ook, mijn rechteronderarm en vingers. Maar pretty sure dat een PIR dat niet gaat zien (tenzij ik deze op het bureau zet wellicht).

Een betere oplossing zou dan een mmwave gebaseerde oplossing kunnen zijn. Dat zij ook geen "bewegingsmelders" maar "aanwezigheidssensors". Die schijnen in de slaapkamer ook te detecteren als iemand onder de dekens ligt te slapen (minuscule beweging van ademhaling etc). Dus stil zitten op de bank voor de TV of aan de PC zal ook wel goed gaan :p.

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-12-2025
Michaelg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:36:

Ja, daar is ook zoiets, maar er is een verschil. Er zijn 2 triggers: occupancy en presence. occupancy heeft een langere timeout dan presence.

Ik weet niet meer wat de waarden zijn, maar stel occupancy is 8 minuten en je triggert je lamp daarop, dan gaat je lamp uit na 8 minuten. De precense is volgens mij iets van 2 minuten (cooldown tijd). Dus de eerste 2 minuten na de trigger krijg je geen nieuwe trigger.

Als er tussen minuut 2 en minuut 8 beweging is, dan schuift de occupancy weer op volgens mij.
Eventueel kun je met deze 2 triggers zelf ook een helper maken in HA.
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:58:
Ik heb in Home-Assistant meerdere van dit soort entities :
[Afbeelding]
Zijn wekkers die gezet zijn op Sonos devices in huis. Weet iemand een makkelijke manier om over al deze switch.sonos_alarm_* entities te lopen en de eerstvolgende wekkertijd te bepalen?
Welke wil je precies hebben? Waarvan de switch aan staat? En dan kunnen ze ook nog bijvoorbeeld alleen in het weekend ingesteld zijn, wil je de tijd dan ook op donderdag mee nemen?

Home Assistant configuratie

• DennusB
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Welke wil je precies hebben? Waarvan de switch aan staat? En dan kunnen ze ook nog bijvoorbeeld alleen in het weekend ingesteld zijn, wil je de tijd dan ook op donderdag mee nemen?
Ik denk alleen de alarmen waar het "scheduled_today" attribute true is.

• RobertMe
V.w.b. die Sonos alarmen, werkt dit alleen met Sonos of ook met Ikea Symfonisk? Ik zie wel dat Symfonisk wordt ondersteund door de integratie, maar zit de alarm feature ook op de Symfonisk speakers? Of is dat gestript?
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Ik denk alleen de alarmen waar het "scheduled_today" attribute true is.
Oke, dat betekent dan wel dat je niet 's avonds het eerstvolgende alarm van de ochtend daarna als resultaat krijgt

• DennusB
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Oke, dat betekent dan wel dat je niet 's avonds het eerstvolgende alarm van de ochtend daarna als resultaat krijgt
True, ik zou de automation natuurlijk wel om 00:01 kunnen laten lopen om het ingestelde alarm voor die dag op te halen.

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 18:25
Septillion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Gemene tegenvraag, waarom vertrouw je HA zelf dan wel met gegevens? Of is het puur dat die dan niet de exacte locatie weet, alleen wie er thuis is?

Want indien dat zou je locatie in de app gewoon uit kunnen laten en alleen connected network door kunnen geven bijvoorbeeld :)

Overigens zijn beide open source dus na te lopen :)
Je beantwoord de vragen eigenlijk zelf al :D
Mijn eigen HA server mag best weten dat ik thuis ben of niet. En de HA app en HA Core vertrouw ik wel, want het is open source, dus inzichtelijk of er iets gedeeld wordt wat niet de bedoeling is.

Mijn spanning ligt vooral bij mijn telefoon, diens fabrikant en alle apps die eventueel dezelfde locatiegegevens willen/kunnen verkrijgen. Maar goed, de hele "potentiele privacy vs gebruiksgemak" kwestie is een ingewikkelde.

Ik heb nog even gekeken naar de SSID (goeie tip! Thanks), maar die staat helaas op 'Not connected' wanneer locatie uit staat. |:( Want "This is required to always access the SSID since the privacy lock down in iOS 13" (bron).

[Aylin]

• RobertMe
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

True, ik zou de automation natuurlijk wel om 00:01 kunnen laten lopen om het ingestelde alarm voor die dag op te halen.
Ik zou dan toch 01:00 of zo aanhouden. Immers kan de communicatie ook wel eens wegvallen. Of herberekenen elke keer als een van de relevate attributen veranderen (tijd + vandaag dus).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kjoe_Ljan iPhone en Android hanteren inderdaad beetje ander systeem. Zelf van het andere team dus vandaar :)

Maar om nog een keer advocaat van de duivel te spelen. Dan vertrouw je dus eigenlijk iOS zelf niet met je locatie? Of vertrouw je die niet qua segmentatie? Maar in dat geval, waarom vertrouw je ze dan wel met je locatie?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Eigenlijk wel jammer dat de Sonos integratie er niet al een next occurrence als datetime ofzo als attribute mee geeft. Zeker met alle waardes die 'recurrence' kan bevatten is het inderdaad redelijk lastig om dat na te lopen. Niet onmogelijk natuurlijk.
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Wat wil je gaan doen als je die tijd weet? Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Ik zou zelf gebruik maken van de state (on/off) en de recurrance en zo bepalen of het alarm uberhaupt aan staat, en zoja wat de eerstvolgende datetime is dat hij af gaat.
Als je al die datetimes hebt, kun je de eerstvolgende gaan zoeken. Je zou dat dan in een template sensor kunnen gooien.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:15
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:16:
V.w.b. die Sonos alarmen, werkt dit alleen met Sonos of ook met Ikea Symfonisk? Ik zie wel dat Symfonisk wordt ondersteund door de integratie, maar zit de alarm feature ook op de Symfonisk speakers? Of is dat gestript?
Ik heb een Symfonisk speaker staan. Als ik via integrations > Sonos > Speaker ga dan zie ik geen switches m.b.t. een alarm. Ik denk dus dat deze zijn gestript voor Symfonisk.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2025
Ruimzicht schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:13:
[...]

Waarschijnlijk weet je zelf ook, maar mocht je de bluetooth variant van de Hue GU10 spots hebben dan kan je ze ook met de Hue app in pairing mode krijgen door ze te resetten (Zo hoefde ik niet de trap op in vergelijkbare situatie)
Nee! Wist ik niet. Vroeg me altijd al af wat het nut kan zijn van bluetooth behalve het gemak van geen hub nodig hebben.

Ik heb een mengelmoes van philips ikea en gledapto GU10 en E27 bulbs.

Gledapto omdat er een 10 tal spotjes in hrt woonkamer plafond zitten en nog eens 5 in de gang en destijds niet het budget had om daar allemaal hue in te proppen.

Ze staan nu al een paar dagen continu aan want heb weekend pas tijd om het aan te pakken. Gelukkig worden ze niet super heet.

Ga van de gelegenheid gebruik maken om opnieuw te beginnen met een SSD, externe MariaDB database en Zigbee2MQTT. Elk nadeel heb z’n voordeel tenslotte.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
-Casper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Ik heb een Symfonisk speaker staan. Als ik via integrations > Sonos > Speaker ga dan zie ik geen switches m.b.t. een alarm. Ik denk dus dat deze zijn gestript voor Symfonisk.
Je moet wel eerst voor die speaker een alarm aanmaken (in de Sonos app), daarna zie je ze.

• RobertMe
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Je moet wel eerst voor die speaker een alarm aanmaken (in de Sonos app), daarna zie je ze.
Dus werkt het nu wel of niet met Symfonisk? O-) En (uberhaupt) de afhankelijkheid naar Sonos app is dan ook minder. Maar als ik het goed begrijp kan HA ook de alarm-tijd instellen? Of heb ik dat niet goed gelezen?

* RobertMe gebruikt nu wekker op telefoon richting HA waarbij HA paar minuten eerder de verlichting aan zet etc. maar een speakertje erbij en niet meer de HA afhankelijkheid erbij zou wel leuk zijn. Nu moet ik elke morgen nog handmatig de wekker op telefoon uit zetten, en dat wil ik niet :+ Als ik een gegarandeerd goed werkende wekker"radio" heb zou dat waarschijnlijk al niet meer nodig zijn. [small]Niet dat deze oplossing niet werkt. Heeft me op al die jaren nog nooit in de steek gelaten. Behalve een enkele keer met een slaapkop de wekker op telefoon cancellen in de minuten voordat die af gaat en vervolgens weer in slaap vallen :F (en HA wekker die dus alweer naar de volgende dag verschoven was op basis van telefoon).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Kasper1985 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:12:
Ga van de gelegenheid gebruik maken om opnieuw te beginnen met een SSD, externe MariaDB database en Zigbee2MQTT. Elk nadeel heb z’n voordeel tenslotte.
Ik heb ook een tijd op de planning gehad om MariaDB te gaan gebruiken wegens de snelheid. Maar volgens mij sinds er grote stappen gemaakt zijn qua db binnen HA is dat echt geen vereiste meer. Die update hebben het hier met de standaard SQLite db echt zooooo veel sneller gemaakt. Wel vanaf SSD (op een RPi4). Voor mij weegt het dus op dit moment niet meer op tegen het gewoon vanilla / stock houden en zeker weten dat alles goed gaat en er veel users voor zijn.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-01 21:03

Church of Noise

Drive it like you stole it

Kjoe_Ljan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Je beantwoord de vragen eigenlijk zelf al :D
Mijn eigen HA server mag best weten dat ik thuis ben of niet. En de HA app en HA Core vertrouw ik wel, want het is open source, dus inzichtelijk of er iets gedeeld wordt wat niet de bedoeling is.

Mijn spanning ligt vooral bij mijn telefoon, diens fabrikant en alle apps die eventueel dezelfde locatiegegevens willen/kunnen verkrijgen. Maar goed, de hele "potentiele privacy vs gebruiksgemak" kwestie is een ingewikkelde.

Ik heb nog even gekeken naar de SSID (goeie tip! Thanks), maar die staat helaas op 'Not connected' wanneer locatie uit staat. |:( Want "This is required to always access the SSID since the privacy lock down in iOS 13" (bron).
Ik mis hier ongetwijfeld iets, maar kan je niet de IP adressen van de relevante toestellen pingen?
Zo doe ik het hier, met een binaire sensor die dan aangeeft of een toestel al dan niet aanwezig is.

• -Casper
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Dus werkt het nu wel of niet met Symfonisk? O-) En (uberhaupt) de afhankelijkheid naar Sonos app is dan ook minder. Maar als ik het goed begrijp kan HA ook de alarm-tijd instellen? Of heb ik dat niet goed gelezen?

* RobertMe gebruikt nu wekker op telefoon richting HA waarbij HA paar minuten eerder de verlichting aan zet etc. maar een speakertje erbij en niet meer de HA afhankelijkheid erbij zou wel leuk zijn. Nu moet ik elke morgen nog handmatig de wekker op telefoon uit zetten, en dat wil ik niet :+ Als ik een gegarandeerd goed werkende wekker"radio" heb zou dat waarschijnlijk al niet meer nodig zijn. [small]Niet dat deze oplossing niet werkt. Heeft me op al die jaren nog nooit in de steek gelaten. Behalve een enkele keer met een slaapkop de wekker op telefoon cancellen in de minuten voordat die af gaat en vervolgens weer in slaap vallen :F (en HA wekker die dus alweer naar de volgende dag verschoven was op basis van telefoon).
Ben de minste niet, heb even een alarm aangemaakt in de Sonos app en die wordt zichtbaar in HA. Verder gebruik ik t niet dus kan je helaas niet van meer info voorzien. Zou aannemen dat de alarm functies op symfonisk dus op dezelfde wijze werken als voor normale Sonos speakers.

• DennusB
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Wat wil je gaan doen als je die tijd weet? Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Ik zou zelf gebruik maken van de state (on/off) en de recurrance en zo bepalen of het alarm uberhaupt aan staat, en zoja wat de eerstvolgende datetime is dat hij af gaat.
Als je al die datetimes hebt, kun je de eerstvolgende gaan zoeken. Je zou dat dan in een template sensor kunnen gooien.
Afhankelijk van of er een alarm is (wat we nu in HA instellen), gaat er op die tijd een muziekje spelen op de Sonos, gaan de lampen van 1% naar 100% helderheid en gaan de rolluiken in de slaapkamer open (na 5 minuten).

DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Afhankelijk van of er een alarm is (wat we nu in HA instellen), gaat er op die tijd een muziekje spelen op de Sonos, gaan de lampen van 1% naar 100% helderheid en gaan de rolluiken in de slaapkamer open (na 5 minuten).
En je wil dat dan triggeren op het eerste Sonos alarm van de dag?

• DennusB
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

En je wil dat dan triggeren op het eerste Sonos alarm van de dag?
Ja precies, want er kunnen er ook 2 staan (1 per persoon).

DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Dan zou ik om bijvoorbeeld 4:00 een trigger based template sensor het eerstvolgende alarm van de dag laten vullen en die als input gebruiken voor een time trigger van de automation

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2025
Septillion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Ik heb ook een tijd op de planning gehad om MariaDB te gaan gebruiken wegens de snelheid. Maar volgens mij sinds er grote stappen gemaakt zijn qua db binnen HA is dat echt geen vereiste meer. Die update hebben het hier met de standaard SQLite db echt zooooo veel sneller gemaakt. Wel vanaf SSD (op een RPi4). Voor mij weegt het dus op dit moment niet meer op tegen het gewoon vanilla / stock houden en zeker weten dat alles goed gaat en er veel users voor zijn.
Ah ja goed punt. Ik kom ook alleen maar hele oude vlogs/blogs tegen over MariaDB. Er hangt nu iig al een M.2 ssd aan dat zal al schelen.
Van ‘t weekend maar eens kijken.
Ik zie ook een optie in de UI om een data disk toe te voegen. Maar kan niet echt vinden of de DB daarmee ook naar die ssd gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Kasper1985 op 17-08-2023 13:21 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Eh, ik heb geen Symonisk. Enige wat ik weet dat het standaard ook niet aanwezig bij Sonos Speakers, tenzij je dus een alarm hebt ingesteld voor die betreffende speaker in de Sonos app.

En ja, je kunt daarna via HA de alarm tijd wijzigen (niet de dag waarop hij afgaat, vandaar dat ik een week en weekend variant heb) en hem in of uitschakelen.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DennusB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Op dezelfde speaker dan? Of hebben jullie beide een 'eigen' speaker naast het bed staan? Niet dat dat uitmaakt overigens als je beide in hetzelfde bed ligt. O-)

• RobertMe
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Eh, ik heb geen Symonisk. Enige wat ik weet dat het standaard ook niet aanwezig bij Sonos Speakers, tenzij je dus een alarm hebt ingesteld voor die betreffende speaker in de Sonos app.
Gezien je zo stellig beweerde dat het moest worden "aan" gezet in de Sonos app ging ik er vanuit dat je 100% zeker wist dat én de Sonos app werkt met Symfonisk én alarmen dus ingeschakeld moeten worden via die app :). Als je er zelf geen hebt "kun" je ook niet weten dat het ook in Symfonisk zit en ingeschakeld/ingesteld moet worden.
En ja, je kunt daarna via HA de alarm tijd wijzigen (niet de dag waarop hij afgaat, vandaar dat ik een week en weekend variant heb) en hem in of uitschakelen.
Maar als je de tijd kunt instellen dan kun je toch ook één alarm hebben dat elke dag af gaat en je dynamisch de tijd er in zet? Dus bv op werkdagen zet je het alarm met HA op 7:00 en in het weekend op 9:00? In het weekend ziet die dan "elke dag om 9:00" en doordeweeks "elke dag om 7:00". Of mis ik dan iets obvious?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Gezien je zo stellig beweerde dat het moest worden "aan" gezet in de Sonos app ging ik er vanuit dat je 100% zeker wist dat én de Sonos app werkt met Symfonisk én alarmen dus ingeschakeld moeten worden via die app :). Als je er zelf geen hebt "kun" je ook niet weten dat het ook in Symfonisk zit en ingeschakeld/ingesteld moet worden.

[...]

Maar als je de tijd kunt instellen dan kun je toch ook één alarm hebben dat elke dag af gaat en je dynamisch de tijd er in zet? Dus bv op werkdagen zet je het alarm met HA op 7:00 en in het weekend op 9:00? In het weekend ziet die dan "elke dag om 9:00" en doordeweeks "elke dag om 7:00". Of mis ik dan iets obvious?
Wat ik dus zeker weet is dat je geen alarm (bij een speaker in HA) ziet als je in de Sonos app geen alarm hebt gemaakt. :9 En een Symfonisk is 'gewoon' een Sonos speaker met een Ikea sticker erop dus ik heb geen reden om aan te nemen dat dit soort functionaliteit niet zou werken. Maar jij hebt er ook geen een dus? :+

En dat dynamisch de tijd erin zetten kan natuurlijk gewoon als je dat in HA anmaakt. Zo heb ik het nu zo gemaakt (heb in de Sonos app wel 2 wekkers) dat als ik op mijn iPhone de tijd aanpast (daar heb ik dus maar 1 wekker) hij (afhankelijk van de dag van de week) de week of de weekend wekker in Sonos aanpast O-)

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 17-08-2023 14:40 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Werkt 100% met Sonos app en 100% met integratie. En alarm verschijnt in HA na aanmaken. Wel dus met een entity id dat niet klopt volgens het naamschema van HA.

Hier draaien drie Symfonisk :)
Dat kan zeker :) Zolang je hem maar niet per ongeluk verwijdert uit de Sonos app, dan is je entiteit uit HA ook weg.

• RobertMe
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Wat ik dus zeker weet is dat je geen alarm (bij een speaker in HA) ziet als je in de Sonos app geen alarm hebt gemaakt. :9 En een Symfonisk is 'gewoon' een Sonos speaker met een Ikea sticker erop dus ik heb geen reden om aan te nemen dat dit soort functionaliteit niet zou werken. Maar jij hebt er ook geen een dus? :+
Ik heb er geen nee. Maar heb wel vaker gedacht om eentje te kopen.
En v.w.b. de vraag an zich. Gezien Symfonisk bij mijn weten (een stuk) goedkoper is dan Sonos zal er toch ergens op bezuinigd zijn of functionaliteit er uit zijn gehaald om de (duurdere) Sonossen interessant te maken / houden. Een wekker functie lijkt mij daarvoor dus een ideale kandidaat :p Ook gezien @-Casper aangaf dit te missen dus (wat dan bleek te komen doordat hij geen wekker had aangemaakt via de Sonod app).

• DennusB
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Op dezelfde speaker dan? Of hebben jullie beide een 'eigen' speaker naast het bed staan? Niet dat dat uitmaakt overigens als je beide in hetzelfde bed ligt. O-)
Ja, zelfde Sonos beam op de slaapkamer!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Denk dat kostenverschil vooral zit in de bouw. De Symfony is maar een simpel 1-driver design. Het klinkt hier prima voor op de slaapkamer (stereo set) en badkamer maar zou het niet als primair systeem gebruiken. Sonos zet dus in op een hogere markt en bijvoorbeeld wel op een prominente plek in de woonkamer.

Daarnaast zal het gestroomlijnde distributiesysteem van Ikea ook helpen om de prijs wat lager te houden :)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb trouwens de iOS Alarm config op m'n github pagina gedeeld, mochten mensen het interessant vinden (het zijn wat teveel automations / helpers / scripts om hier te plakken). Geen idee of ik hem hier mag delen btw, de link naar Github.

[ Voor 25% gewijzigd door TheVMaster op 17-08-2023 15:57 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:57:
Ik heb trouwens de iOS Alarm config op m'n github pagina gedeeld, mochten mensen het interessant vinden (het zijn wat teveel automations / helpers / scripts om hier te plakken). Geen idee of ik hem hier mag delen btw, de link naar Github.
Ik zie wel vaker Github links gedeeld worden, dus graag!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
synoniem schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Ik zie wel vaker Github links gedeeld worden, dus graag!
Bij deze : https://github.com/helmer...alarm-with-home-assistant

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heeft er misschien iemand ervaring met een split airco i.c.m. Home Assistant? Ik ben aan het oriënteren om een split airco aan te schaffen en wil deze dan graag met HA kunnen aansturen. Daarbij wil ik deze graag lokaal aan kunnen sturen (dus niet via een cloud API) en bij voorkeur via een 'standaard' integratie en hardware (ik wil dus niet gaan werken met custom components, zelf gesoldeerde printplaatjes, o.i.d.). Buiten dat moet het natuurlijk ook een prima airco zijn :P

Na zelf wat gezocht te hebben kom ik erachter dat de keuze helaas niet reuze lijkt. Ook hier op het forum vind ik voornamelijk cloud API's of zelfbouw projecten voor aansturing via HA. De voornaamste optie lijkt me de Daikin integratie. Dat lijkt wel alleen te werken met specifieke wifi controllers, maar die zijn zo te zien nog wel verkrijgbaar.

Ik heb navraag gedaan bij een lokale Daikin dealer/installateur. Die had zelf geen ervaring met de lokale API, maar heeft dit wel nagevraagd. Ik werd teruggebeld met de melding dat hij hoorde dat ook die controllers tegenwoordig enkel via de cloud werken, maar ook dat Daikin blijkbaar weer werkt aan een lokale API welke eind dit jaar beschikbaar zou moeten komen. Daar kan ik op internet echter niet direct iets over vinden. Ik twijfel daarom of dat klopt.

Weet hier iemand daar misschien iets van? Heeft er iemand (recente) ervaringen met een nieuwe Daikin airco i.c.m. een wifi controller en de lokale API? Of weet er iemand misschien een ander (goed) merk split airco welke aan te raden is met standaard hardware + lokale aansturing in HA?

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42

evol

hello world

Ik heb een Home Assistant Yellow gekocht en daar als test een spot met zigbee dimmer op aangesloten, via ZHA. Werkt prima.

Nu heb ik een Senic Gira Friends of Hue schakelaar gekocht met de hoop dat ik die zou kunnen vinden in Home Assistant. Ik las al dat dit via ZHA niet mogelijk zou zijn, maar dat het via Zigbee2MQTT wel zou moeten kunnen. Ik heb MQTT en de mosquitto broker add-on geinstalleerd, maar wat ik ook doe met die schakelaar, hij wordt niet gevonden. Is er hier iemand die een Senic FOH schakelaar gekoppeld heeft met Home Assistant en zo ja hoe? Doe ik iets fout of kan het niet en moet ik toch een Hue bridge aanschaffen ook?

Move along people. Nothing to see here.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:40
vosManz schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:37:
Heeft er misschien iemand ervaring met een split airco i.c.m. Home Assistant? Ik ben aan het oriënteren om een split airco aan te schaffen en wil deze dan graag met HA kunnen aansturen. Daarbij wil ik deze graag lokaal aan kunnen sturen (dus niet via een cloud API) en bij voorkeur via een 'standaard' integratie en hardware (ik wil dus niet gaan werken met custom components, zelf gesoldeerde printplaatjes, o.i.d.). Buiten dat moet het natuurlijk ook een prima airco zijn :P

Na zelf wat gezocht te hebben kom ik erachter dat de keuze helaas niet reuze lijkt. Ook hier op het forum vind ik voornamelijk cloud API's of zelfbouw projecten voor aansturing via HA. De voornaamste optie lijkt me de Daikin integratie. Dat lijkt wel alleen te werken met specifieke wifi controllers, maar die zijn zo te zien nog wel verkrijgbaar.

Ik heb navraag gedaan bij een lokale Daikin dealer/installateur. Die had zelf geen ervaring met de lokale API, maar heeft dit wel nagevraagd. Ik werd teruggebeld met de melding dat hij hoorde dat ook die controllers tegenwoordig enkel via de cloud werken, maar ook dat Daikin blijkbaar weer werkt aan een lokale API welke eind dit jaar beschikbaar zou moeten komen. Daar kan ik op internet echter niet direct iets over vinden. Ik twijfel daarom of dat klopt.

Weet hier iemand daar misschien iets van? Heeft er iemand (recente) ervaringen met een nieuwe Daikin airco i.c.m. een wifi controller en de lokale API? Of weet er iemand misschien een ander (goed) merk split airco welke aan te raden is met standaard hardware + lokale aansturing in HA?
Mitsubishi Heavy icm met een MHI-AC-Ctrl. Die laatste kun je zelf solderen of via diverse tweakers kant-en-klaar kopen

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 17:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@evol Z2M kan niet tegelijkertijd met ZHA werken. Is ZHA wel uitgeschakeld?

Verder heb je drie onderdelen nodig, jij noemt er maar twee:
  1. MQTT-broker(add-on)
  2. MQTT-client (integration)
  3. Z2M (add-on)
En vind je de schakelaar terug in de database met ondersteunde devices?

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 18-08-2023 07:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Michaelg
evol schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:58:
Ik heb een Home Assistant Yellow gekocht en daar als test een spot met zigbee dimmer op aangesloten, via ZHA. Werkt prima.

Nu heb ik een Senic Gira Friends of Hue schakelaar gekocht met de hoop dat ik die zou kunnen vinden in Home Assistant. Ik las al dat dit via ZHA niet mogelijk zou zijn, maar dat het via Zigbee2MQTT wel zou moeten kunnen. Ik heb MQTT en de mosquitto broker add-on geinstalleerd, maar wat ik ook doe met die schakelaar, hij wordt niet gevonden. Is er hier iemand die een Senic FOH schakelaar gekoppeld heeft met Home Assistant en zo ja hoe? Doe ik iets fout of kan het niet en moet ik toch een Hue bridge aanschaffen ook?
Toevallig gisteren mijn Senic Gira schakelaars binnen gekregen en gekoppeld. Maar aangezien deze devices Zigbee Green Power zijn, heb je een device nodig welke dit signaal kan omzetten naar regulier Zigbee verkeer.
De Hue bridge kan dat doen, maar ook alleen een losse lamp kan dit al. Wat je dan wel moet doen is in Z2M je Hue lamp in permit join modus zetten. (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/PTM_215ZE.html)

Ik krijg alleen nog niet voor elkaar hoe ik de knoppen goed kan gebruiken. Simpel aan en uit commando wordt netjes opgepakt en verwerkt, maar een hold functie lijkt nog niet lekker te werken (om te dimmen). Dus hier ben ik nog even verder mee aan het stoeien.
Wellicht kan @BiG-GuY hier wat meer over vertellen ?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:55
TheVMaster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:57:
Ik heb je GitHub even bekeken maar ken je https://github.com/jjlawren/sonos_cloud ?
Deze lost een hoop van je sonos notificatie "problemen" makkelijk op.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42

evol

hello world

Gizz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:05:
@evol Z2M kan niet tegelijkertijd met ZHA werken. Is ZHA wel uitgeschakeld?

Verder heb je drie onderdelen nodig, jij noemt er maar twee:
  1. MQTT-broker(add-on)
  2. MQTT-client (integration)
  3. Z2M (add-on)
En vind je de schakelaar terug in de database met ondersteunde devices?
Hmm, ik heb idd ZHA nog aan. Zal dat eens uit proberen te zetten!
Ik kijk ook of ik wel alles heb dan, dank!

Move along people. Nothing to see here.

• Michaelg
En blijkbaar liep iemand anders ook al tegen het ontbreken van de "hold" functie aan:
https://community.home-as...ends-of-hue-switch/429770

Ik heb hem nog niet getest, maar deze blueprint zou makkelijk daarbij moeten helpen. Met deze post als aanvulling om de overgang soepeler te laten gaan: https://community.home-as...s-of-hue-switch/429770/19

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb onderstaande kaart in Lovelace maar ik wil altijd de zelfde state_image gebruiken. Kan dat alleen door elke state in te geven en daar achter de verwijzing naar de afbeelding te geven?

Al meerdere mogelijkheden geprobeerd maar ik kom steeds uit op een fout (de spinner blijft draaien)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - type: image
    entity: vacuum.dreamebot_l10s_ultra
    state_image:
      'on': local/afbeeldingen/renders/fixed/robot.png
      'off': local/afbeeldingen/renders/fixed/robot.png
      'docked': local/afbeeldingen/renders/fixed/robot.png
    style:
      top: 50%
      left: 50%
      width: 100%

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

BiG-GuY

Wij (en onze buren) hebben in de afgelopen twee maanden meerdere multisplit airco’s laten plaatsen van Daikin uit de Stylish serie. Deze serie is in 2018/2019 gelanceerd en had standaard WiFi en wordt nog geleverd met de oudere WiFi controller, die dus direct via de lokale API werkt. Werkt daardoor prima in HA en andere systemen als je die gebruikt.

Gallery V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

evol schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:35:
[...]

Hmm, ik heb idd ZHA nog aan. Zal dat eens uit proberen te zetten!
Ik kijk ook of ik wel alles heb dan, dank!
Let op dat je een Hue lamp in de buurt moet hebben om een FriendsOfHue knop te kunnen pairen. En beiden moeten dus in Z2M gepaired worden, niet ZHA. Als je beide wilt draaien kan, maar moet je wel twee Zigbee coördinators hebben. Zo heb ik zelf twee versie van de Sonoff Dongle Plus, maar heb momenteel niks via ZHA gepaired.

De instructies voor pairen staan op de Z2M site.

Gallery V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

Michaelg schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:48:
En blijkbaar liep iemand anders ook al tegen het ontbreken van de "hold" functie aan:
https://community.home-as...ends-of-hue-switch/429770

Ik heb hem nog niet getest, maar deze blueprint zou makkelijk daarbij moeten helpen. Met deze post als aanvulling om de overgang soepeler te laten gaan: https://community.home-as...s-of-hue-switch/429770/19
Ik gebruik de dim functie niet. Maar zoals te vinden is op de Z2M site is de long press geen functie van de knop, dit wordt bij de originele Hue Hub door de Hub vertaald dus. Met die blueprint boots je hetzelfde na. De long press is in feite een timer tussen press_1 en release_1 etc.
Heb wel dezelfde Blueprint gebruikt voor de overige functies. Tot ik het maar in een eigen automatisering goot, wilde zo min mogelijk blueprints gebruiken.

Heb voorheen HomeKit gebruikt via de Hue Hub en daar kon ik de long press niet mee maken, enkel als je de automatiseringen in de Hue app deed, wat ik niet wilde.

Gallery V&A

• DennusB
  • Niet online
Hier meer mensen die vannacht rare issues hebben gehad met de Home Assistant Hue integratie? Volgens HA is er vannacht om 3:21:21 op alle Hue knoppen tegelijk gedrukt, waardoor allemaal lampen aangingen en zo :?

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-01 05:40
@vosManz ik gebruik een Broadlink rm4 pro om mijn airco te bedienen ism deze integratie in HA https://github.com/smartHomeHub/SmartIR

https://github.com/smartH...ob/master/docs/CLIMATE.md hier staan de supported devices tussen, weet niet of het juiste model van je Daikin airco er tussen staat, maar je kan ook een ander model pakken dat heb ik namelijk ook gedaan met mijn Airco en werkt perfect.

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met het "refreshen" van Nabu Casa?

Er staat integraties tussen die al weg zijn, en mijn dashboards zijn ook oud. Ik krijg het met geen mogelijkheid fris en nieuw. Cache leeg, cookies weg, local storage nagelopen, niets werkt.

Beetje jammer als dit een onderdeel is van de service.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:54
Wat heeft Nabij casa (als je de betaalde toegang via internet bedoeld) daarmee te maken..?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:25
(ik wil dus niet gaan werken met custom components, zelf gesoldeerde printplaatjes, o.i.d.).
Ik lees wat je zegt, maar mocht je hier toch op uitkomen, dan wil ik je laten weten dat het met een ESPHOME bordje en een IR-transmitter erg goed werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/cLI74R3XEw7Fg7wICwJxiztE.jpg

Hiermee kan ik mijn airco aan en uit zetten, op koelen, verwarmen etc, eigenlijk alles wat de normale IR-afstandsbediening doet is in te leren. En in dit geval doet de unit nog veel meer, hij meet temp, luchtvochtigheid, CO2 en fijnstof, en heeft een display, maar dat hoeft natuurlijk niet, en dan is het veel simpeler te maken.

Het is een optie.

Toen we onze airco (een Daikin, geen idee van model) twee jaar terug kochten had ik nog geen HA, dus toen totaal niet nagedacht over integratie met wat dan ook. Toen ik HA had wel even gegoogled naar hoe dat te integreren was, maar overal was het "cloud" wat de klok sloeg, dus gekozen voor bovenstaande oplossing. Werkt perfect en is 100% lokaal.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:32

Rouwette

Rouwette.com

JeroenH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Ik lees wat je zegt, maar mocht je hier toch op uitkomen, dan wil ik je laten weten dat het met een ESPHOME bordje en een IR-transmitter erg goed werkt:

[Afbeelding]

Hiermee kan ik mijn airco aan en uit zetten, op koelen, verwarmen etc, eigenlijk alles wat de normale IR-afstandsbediening doet is in te leren. En in dit geval doet de unit nog veel meer, hij meet temp, luchtvochtigheid, CO2 en fijnstof, en heeft een display, maar dat hoeft natuurlijk niet, en dan is het veel simpeler te maken.

Het is een optie.

Toen we onze airco (een Daikin, geen idee van model) twee jaar terug kochten had ik nog geen HA, dus toen totaal niet nagedacht over integratie met wat dan ook. Toen ik HA had wel even gegoogled naar hoe dat te integreren was, maar overal was het "cloud" wat de klok sloeg, dus gekozen voor bovenstaande oplossing. Werkt perfect en is 100% lokaal.
Ik heb ook een IR ontvanger/zender maar dan met Tasmota. Werkt perfect voor de TV/radio/ventilator etc :D

https://www.rouwette.com/

Verwijderd

new_guy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:58:
Wat heeft Nabij casa (als je de betaalde toegang via internet bedoeld) daarmee te maken..?
Als ik lokaal naar HA ga dan heb ik gewoon mijn dashboards up-to-date, maar als ik via de betaalde internettoegang van Nabu Casa surf naar mijn eigen instance, lopen de dashboards en de lijst integraties een dikke week achter.

Edit: de content is gewoon bij. Die gauges en camera's zijn live. Maar ik heb bijvoorbeeld een sensor vervangen vorig weekend en dus ook het kaartje aangepast. Lokaal is het kaartje up-to-date, via Nabu Cas zegt het kaartje "entity xy.abc niet gevonden".

Dus hij lijkt ergens het dashboard te cachen en dan bij de locale instance de bijbehorende gegevens op te zoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2023 09:57 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 21:23

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

DennusB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:52:
Hier meer mensen die vannacht rare issues hebben gehad met de Home Assistant Hue integratie? Volgens HA is er vannacht om 3:21:21 op alle Hue knoppen tegelijk gedrukt, waardoor allemaal lampen aangingen en zo :?
Dit heb ik een jaar of 2-3 geleden ook een keer gehad. Enige reden die ik kon vinden was een update van de firmware van de Hue hub. Sinsdien heb ik in de Hue app de tijd waarop gekeken wordt of er updates zijn ingesteld op 22:00 (dan zijn we eigenlijk altijd thuis én wakker). Is trouwens bij die ene keer gebleven.

André Huisman (www.new-line.nl)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
robbinonline schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:33:
[...]

Ik heb je GitHub even bekeken maar ken je https://github.com/jjlawren/sonos_cloud ?
Deze lost een hoop van je sonos notificatie "problemen" makkelijk op.
Welk probleem wordt er opgelost dan? Het enige ‘issue’ wat ik opgelost zie (of ik lees niet goed) is het ‘niet hoeven pauzeren van muziek’ om een notificatie te laten afspelen. Dat kan de ingebouwde Sonos add-on ook sinds een tijd. Ik wil alleen geen audio door mijn films/series heen als het niet ‘levensbedreigend’ is, dus dan graag een toast op de tv. Vandaar dat ik onderscheid maak tussen ‘priority’ en non-priority berichten. 8)

Ik zie (na het helemaal doorlezen) dat er nog wel wat ‘kleine’ features bij komen, maar die zijn voor mij niet direct handig. Toch bedankt voor je tip.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 18-08-2023 11:14 ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 21:28
Toppe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:22:
Ik heb onderstaande kaart in Lovelace maar ik wil altijd de zelfde state_image gebruiken. Kan dat alleen door elke state in te geven en daar achter de verwijzing naar de afbeelding te geven?

Al meerdere mogelijkheden geprobeerd maar ik kom steeds uit op een fout (de spinner blijft draaien)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    state_image:
    style:
Is het niet zo simpel als 'image' te gebruiken in plaats van 'state_image'?

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-12-2025
Rouwette schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

Ik heb ook een IR ontvanger/zender maar dan met Tasmota. Werkt perfect voor de TV/radio/ventilator etc :D
Het nadeel van deze IR oplossing is dat je alleen commando's kunt sturen. Dan vind ik MHI-AC-Ctrl een mooiere oplossing.

@vosManz Wat is de reden om geen zelf gesoldeerde bordjes te willen. Is het omdat je dit zelf niet kunt? Want dan kun je ze hier op Tweakers inderdaad kant en klaar krijgen. Kwalitatief doet dit echt niet onder voor commerciële producten.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• JeroenH
Slinkos schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:09:
Het nadeel van deze IR oplossing is dat je alleen commando's kunt sturen.
Dat klopt, je hebt geen directe feedback van of een commando goed verwerkt is door het ontvangende apparaat. Nu heb ik in mijn situatie wel indirecte feedback; de airco zit op een Shelly plug (dus aan/uit is goed te detecteren aan de hand van het opgenomen vermogen, en dat kastje wat ik hierboven liet zien meet o.a. de luchttemperatuur, dus ik zie wel vrij snel of er wordt gekoeld of verwarmd.

Het is wel makkelijk om bv als we terug naar huis rijden onderweg alvast de airco aan te zetten. Dat kan natuurlijk ook automatisch op basis van locatie e.d., maar dat heb ik allemaal niet ingesteld. Ik gebruik deze functionaliteit dus als een "dumb smart home", dus met een knopje in de HA app ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:22:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    state_image:
    style:
type: image bestaat toch ook niet? In de war met type: picture-entity? Dan kan je toch ook gewoon een type: picture pakken?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

type: image bestaat toch ook niet? In de war met type: picture-entity? Dan kan je toch ook gewoon een type: picture pakken?
Onderdeel van https://www.home-assistan...e-elements/#image-element

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Je kunt dan toch inderdaad gewoon image gebruiken ipv state-image

Oh, de link linkt naar een verkeerde anchor, maar goed bij jouw link staat dus ook een image optie

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 18-08-2023 16:01 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik wil graag voor een aantal apparaten de kosten bij gaan houden, nu zit ik met het volgende:
Zonnepanelen, dus ik moet rekening houden met salderen, maar dynamische energieprijzen dus salderen gebeurt per uur.

Nou heb ik een utility meter aangemaakt met een template om mijn import + export van elkaar af te halen, waaruit mijn netto stroomverbruik per uur komt. Dit heb ik gedaan mbv deze template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      total_power_net:
        unique_id: tpl_total_power_net
        value_template: "{{ float(states('sensor.p1_meter_total_power_import')) - float(states('sensor.p1_meter_total_power_export_t2')) }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy

Als ik nu kijk naar de vorige cyclus in mijn Energy dashboard t.o.v. de utility meter klopt de nettoberekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT03GlCgZqiNsOeZbSFW8mEI5So=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gr3Jw05q28riKgAvVYpoV6l0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHg_uiglyko3tCljbxTmojzU79U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TsEWdzmakNwVguPu1W2PR2AG.png?f=fotoalbum_large

De tariff die ik in deze utility meter heb ingesteld heeft altijd de huidige energieprijs, dat is weer een andere template sensor die obv een JSON waarde (uit een REST sensor) de huidige prijs ophaalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgjfkTLt_p-cQK5bUgAJBmyuwNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hVLIuJAL41pEHrk2tYYjUoxE.png?f=user_large

Deze sensor werkt redelijk goed in het Energy dashboard, als ik die vergelijk met de NextEnergy app dan kom ik daar op 5,68 uit, en het Energy dashboard in HA op 5,47. Dat is een acceptabel verschil wat mij betreft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIqM8hNRVqkQrJ47UmQb5iPeKYg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IANB7JBgKzrC33IYl6iMu1zM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtZkb_F9xrkaJt8q30pMwXP9oVA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TTpLvtmrzY1PIHur0E6hYHeC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bS4vTkznh9lZJ1F17tqiyTcqow=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z06RX2wOmvLsvYpUrjjTGjtf.png?f=fotoalbum_tile

Het lijkt er echter op dat die utility meter helemaal niks doet met prijzen. Klopt dat?

Ik wilde graag als testje in eerste instantie even mijn totale P1-meter verbruik gaan bekijken, en dan daarna ditzelfde ook toepassen op verschillende slimme stekkers. Het is belangrijk dat de prijs per uur gebruikt wordt op het moment dat er wordt opgeteld en niet pas bij het tonen in bijv. een grafiek, dus van wat ik kan vinden zou een utility meter de oplossing moeten zijn.

Mijn verwachting was dus dat ik nu een sensor zou hebben waar ik per uur de totale stroomkosten in euro uit zou kunnen halen, maar dat is helaas niet zo.

Zie ik iets over het hoofd?

• paQ
  • Laatst online: 09:44

paQ

Is er een methode om na bijv 30 sec geen activiteit op een dashboard automatisch naar een andere path te navigeren? Dus 30 sec na de laatste aanraking / klik / tap.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:58
Oon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:37:
Ik wil graag voor een aantal apparaten de kosten bij gaan houden, nu zit ik met het volgende:
Zonnepanelen, dus ik moet rekening houden met salderen, maar dynamische energieprijzen dus salderen gebeurt per uur.

Nou heb ik een utility meter aangemaakt met een template om mijn import + export van elkaar af te halen, waaruit mijn netto stroomverbruik per uur komt. Dit heb ik gedaan mbv deze template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      total_power_net:
        unique_id: tpl_total_power_net
        value_template: "{{ float(states('sensor.p1_meter_total_power_import')) - float(states('sensor.p1_meter_total_power_export_t2')) }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy

Als ik nu kijk naar de vorige cyclus in mijn Energy dashboard t.o.v. de utility meter klopt de nettoberekening:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tariff die ik in deze utility meter heb ingesteld heeft altijd de huidige energieprijs, dat is weer een andere template sensor die obv een JSON waarde (uit een REST sensor) de huidige prijs ophaalt:
[Afbeelding]

Deze sensor werkt redelijk goed in het Energy dashboard, als ik die vergelijk met de NextEnergy app dan kom ik daar op 5,68 uit, en het Energy dashboard in HA op 5,47. Dat is een acceptabel verschil wat mij betreft:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het lijkt er echter op dat die utility meter helemaal niks doet met prijzen. Klopt dat?

Ik wilde graag als testje in eerste instantie even mijn totale P1-meter verbruik gaan bekijken, en dan daarna ditzelfde ook toepassen op verschillende slimme stekkers. Het is belangrijk dat de prijs per uur gebruikt wordt op het moment dat er wordt opgeteld en niet pas bij het tonen in bijv. een grafiek, dus van wat ik kan vinden zou een utility meter de oplossing moeten zijn.

Mijn verwachting was dus dat ik nu een sensor zou hebben waar ik per uur de totale stroomkosten in euro uit zou kunnen halen, maar dat is helaas niet zo.

Zie ik iets over het hoofd?
De tariff optie in de utility meter kijkt alleen naar dal en normaal tarief, doet niets met kosten

Kijk eens hier naar:
AWEF in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 09:41
paQ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:47:
Is er een methode om na bijv 30 sec geen activiteit op een dashboard automatisch naar een andere path te navigeren? Dus 30 sec na de laatste aanraking / klik / tap.
Dat kan, maar het hangt af van het apparaat waar je het op weergeeft.

Ik heb hier zelf twee automations lopen: de eerste schakelt mijn wallpanels naar een subview die alleen de camera view bevat, en gaat af als er een object gedetecteerd wordt bij mijn camera bij de voordeur.

De tweede automation gaat af zodra er gedetecteerd wordt dat 1 van de wallpanels (of beiden, natuurljk) niet op de standaard view staan. Dit kan ik doen omdat Fully Kiosk het pad teruggeeft van de huidige view.

Dus in dit geval heb ik Fully Kiosk gebruikt om dit werkend te krijgen. Als jouw apparaat in staat is op een soortgelijke manier een view of pad terug te geven, dan kan het. Anders wordt het javascript injecteren in je view zodat je het daarmee kan doen. Dat zou dan weer kunnen met een custom theme dat je alleen op je bedoelde apparaat instelt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• paQ

paQ

@Dutchess_Nicole Idd via fully.
Ik wil dat wanneer een bepaalde view 30 sec niet wordt bediend, hij weer naar de thuispagina gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 18-08-2023 18:16 ]

• paQ

paQ

Hoe doe je dan een navigate in een script of automation :?
Dat is frontend toch?

paQ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:22:
Hoe doe je dan een navigate in een script of automation :?
Dat is frontend toch?
Ik heb zelf geen ervaring met fully kiosk, maar volgend mij biedt die daarvoor ook services aan. Anders kan het ook met browser mod

• paQ

paQ

TheFes schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:28:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met fully kiosk, maar volgend mij biedt die daarvoor ook services aan. Anders kan het ook met browser mod
ik zit me suf te bladeren in de settings van fully kiosk. Kom wel zaken zoals webhooks en java tegen, maar het lijkt meer betrekking te hebben op dat je sensoren van de tablet zou kunnen gebruiken lijkt het.
Of doel je dan meer op de fully kiosk plugin voor HA?
Ik bedoel: de browser weet natuurlijk niet naar welk scherm ik zit te kijken (en dus niet aanraak)

paQ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

ik zit me suf te bladeren in de settings van fully kiosk. Kom wel zaken zoals webhooks en java tegen, maar het lijkt meer betrekking te hebben op dat je sensoren van de tablet zou kunnen gebruiken lijkt het.
Ik bedoel: de browser weet natuurlijk niet naar welk scherm ik zit te kijken (en dus niet aanraak)
Ik bedoel de Fully Kiosk integratie
https://www.home-assistant.io/integrations/fully_kiosk/

Met die load_url service kun je kijkt me dat prima mogelijk

• paQ

paQ

TheFes schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:42:
[...]

Ik bedoel de Fully Kiosk integratie
https://www.home-assistant.io/integrations/fully_kiosk/

Met die load_url service kun je kijkt me dat prima mogelijk
is het onderzoeken waard iig, alhoewel hij wel een url load en geen navigation_path

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dank voor alle reacties!
dennistd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 04:18:
[...]

Mitsubishi Heavy icm met een MHI-AC-Ctrl. Die laatste kun je zelf solderen of via diverse tweakers kant-en-klaar kopen
Die was ik zelf ook tegengekomen, maar ook al zou ik 'm kant en klaar kopen dan moet ik als ik het goed lees alsnog aan de gang met flashen (want ik ga geen gevoelige gegevens sturen, en als m'n wifi wachtwoord ooit wijzigt wil ik ook weten hoe ik 'm zelf aan kan passen) en daar heb ik geen behoefte aan.
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Wij (en onze buren) hebben in de afgelopen twee maanden meerdere multisplit airco’s laten plaatsen van Daikin uit de Stylish serie. Deze serie is in 2018/2019 gelanceerd en had standaard WiFi en wordt nog geleverd met de oudere WiFi controller, die dus direct via de lokale API werkt. Werkt daardoor prima in HA en andere systemen als je die gebruikt.
Top, thanks voor de info! Dat klinkt goed :)
CodeBaker schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:55:
@vosManz ik gebruik een Broadlink rm4 pro om mijn airco te bedienen ism deze integratie in HA https://github.com/smartHomeHub/SmartIR

https://github.com/smartH...ob/master/docs/CLIMATE.md hier staan de supported devices tussen, weet niet of het juiste model van je Daikin airco er tussen staat, maar je kan ook een ander model pakken dat heb ik namelijk ook gedaan met mijn Airco en werkt perfect.
Thanks, die optie kende ik nog niet. Maar als ik het zo lees is dat eenrichtingsverkeer (je kan dus bijv. niet de huidige status van de airco uitlezen, of weten of je 'aan' commando wel door de airco is ontvangen zonder daar ook zelf nog eens sensoren voor toe te gaan voegen) en moet je hiermee ook met custom components aan de slag waar ik niet zo'n behoefte aan heb. Ook heb ik op de plek waar ik 'm wil hebben niet echt de mogelijkheid om op een mooie/onopvallende manier een IR zender te plaatsen.
JeroenH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding]

Het is een optie.

Thanks, maar zoals ook bij de vorige reactie aangegeven zie ik zo'n oplossing niet echt zitten. Het klinkt als een leuke oplossing als je er flink zelf mee wil gaan knutselen, maar gezien ik daar steeds minder behoefte aan heb is het niet een oplossing die bovenaan mijn lijstje staat ;)
Slinkos schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Het nadeel van deze IR oplossing is dat je alleen commando's kunt sturen. Dan vind ik MHI-AC-Ctrl een mooiere oplossing.

@vosManz Wat is de reden om geen zelf gesoldeerde bordjes te willen. Is het omdat je dit zelf niet kunt? Want dan kun je ze hier op Tweakers inderdaad kant en klaar krijgen. Kwalitatief doet dit echt niet onder voor commerciële producten.
Eigenlijk vrij simpel, ik heb daar geen zin in :) Ik weet dat het niet echt een tweaker antwoord is, maar zo is het nu eenmaal. Ik heb in het verleden wel dingen zelf gesoldeerd (bijv. voor gebruik met MySensors, en ook een OTGW) en die ook zelf geflasht, maar ik merk dat ik daar gewoon geen behoefte meer aan heb. Ik heb ook al eens gehad dat een (wel wat exotischere) custom component ineens niet meer werkte (na een update van HA was die niet meer compatibel) en daar via de originele repo ook geen updates meer voor kwamen, waardoor je weer moet gaan zoeken naar een fork waarin het probleem gefixt is, zelf in de code moet gaan duiken, of een andere oplossing moet gaan zoeken. Dat kost een hoop tijd die ik tegenwoordig liever in andere dingen steek. Ik werk als software developer dus het is niet dat ik het niet kan, maar ik merk dat ik na een dag bugs fixen op het werk ik steeds minder behoefte heb om dat in mijn vrije tijd ook nog te doen. Ik vind het nog wel leuk om mijn automatiseringen in HA zoveel mogelijk te optimaliseren enzo, maar qua integraties zoek ik tegenwoordig eigenlijk vooral naar oplossingen waarvan de kans zo groot mogelijk is dat het met zo min mogelijk 'knutselen' gewoon werkt :)

Thanks voor alle reacties! Ik ga denk ik toch nog eens contact opnemen met de Daikin dealer gezien BiG-GuY aangeeft dat de lokale API toch nog gewoon werkt bij de ondersteunde controllers. Mocht dat 'm echt niet worden dan zal ik nog eens kijken naar MHI-AC-Ctrl of IR, al hebben die oplossingen niet mijn voorkeur.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-01 11:02
Hopelijk heeft iemand dit al een keertje goed uitgezocht. Ik draai HA als Open VA in Proxmox 8.
Dit gaat allemaal goed alleen USB devices niet, telkens na een reboot worden USB poorten anders toe gewezen. Ik heb een skyconnect en z-wave 7 stick die beide hetzelfde hardware id hebben want CP2102N chipset. Hierdoor gaat het in de GUI van Proxmox ook fout dan krijg ik 2 devices die op verschillende USB poorten luisteren waardoor of Z-Wave of Zigbee werkt. Heel irritant.

Dat zou nog op te lossen zijn met een udev rule en zodat er unieke device namen gegenereerd worden. Wie heeft dit al een goed uitgezocht en kan dit delen? Scheelt mij weer een hoop uitzoek werkt. Dank.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftt_diXm_287V5ui46Y50TB3W4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYYO9GScBo6zEJcCUrfMA4Yt.png?f=user_large

De Z-Wave UI addon neemt dus alleen de USB poorten (als guest) over van de host en kan niet gebruik maken van /dev/serial/by-id/ devices want die zitten op de host. Als ik nu alleen de juiste USB poort zou kunnen doorgeven aan de add-on.

[ Voor 24% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-08-2023 08:56 ]

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maakt hier iemand gebruik van de Luxtronik integratie i.c.m. een warmtepomp met koeling? Ik wil voor een Alpha Innotec graag het koel-setpoint voor de vloerkoeling sturen aan de hand van het dauwpunt. Ik dacht dat het de "ID_Sollwert_KuCft1_akt" parameter zou zijn aangezien het om mengroep 1 gaat, maar dat veranderd niets.

Het zou heel tof zijn als iemand dit al eens gelukt is.
(het lukt me overigens prima om andere waarden zoals tapwatertemperatuur aan te sturen, dus daar ligt het niet aan)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-01 11:02
Recoil schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:50:
Maakt hier iemand gebruik van de Luxtronik integratie i.c.m. een warmtepomp met koeling? Ik wil voor een Alpha Innotec graag het koel-setpoint voor de vloerkoeling sturen aan de hand van het dauwpunt. Ik dacht dat het de "ID_Sollwert_KuCft1_akt" parameter zou zijn aangezien het om mengroep 1 gaat, maar dat veranderd niets.

Het zou heel tof zijn als iemand dit al eens gelukt is.
(het lukt me overigens prima om andere waarden zoals tapwatertemperatuur aan te sturen, dus daar ligt het niet aan)
@Recoil

Ja, ik heb hem al een paar jaar in gebruik. Waarom wil je dit doen? Koellimiet staat op 18 graden en is niet aan te passen zo haal je nooit het dauwpunt. Ik heb koeling op automatisch staan en koel vanaf 18 graden buiten voor 2 uur en dan 10 uur lang. Hiermee kan ik de woning rond de 21 graden houden in zomer.

• -Casper
vosManz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:17:
Dank voor alle reacties!

[...]

Die was ik zelf ook tegengekomen, maar ook al zou ik 'm kant en klaar kopen dan moet ik als ik het goed lees alsnog aan de gang met flashen (want ik ga geen gevoelige gegevens sturen, en als m'n wifi wachtwoord ooit wijzigt wil ik ook weten hoe ik 'm zelf aan kan passen) en daar heb ik geen behoefte aan.

[...]

Top, thanks voor de info! Dat klinkt goed :)

[...]

Thanks, die optie kende ik nog niet. Maar als ik het zo lees is dat eenrichtingsverkeer (je kan dus bijv. niet de huidige status van de airco uitlezen, of weten of je 'aan' commando wel door de airco is ontvangen zonder daar ook zelf nog eens sensoren voor toe te gaan voegen) en moet je hiermee ook met custom components aan de slag waar ik niet zo'n behoefte aan heb. Ook heb ik op de plek waar ik 'm wil hebben niet echt de mogelijkheid om op een mooie/onopvallende manier een IR zender te plaatsen.

[...]

Thanks, maar zoals ook bij de vorige reactie aangegeven zie ik zo'n oplossing niet echt zitten. Het klinkt als een leuke oplossing als je er flink zelf mee wil gaan knutselen, maar gezien ik daar steeds minder behoefte aan heb is het niet een oplossing die bovenaan mijn lijstje staat ;)

[...]

Eigenlijk vrij simpel, ik heb daar geen zin in :) Ik weet dat het niet echt een tweaker antwoord is, maar zo is het nu eenmaal. Ik heb in het verleden wel dingen zelf gesoldeerd (bijv. voor gebruik met MySensors, en ook een OTGW) en die ook zelf geflasht, maar ik merk dat ik daar gewoon geen behoefte meer aan heb. Ik heb ook al eens gehad dat een (wel wat exotischere) custom component ineens niet meer werkte (na een update van HA was die niet meer compatibel) en daar via de originele repo ook geen updates meer voor kwamen, waardoor je weer moet gaan zoeken naar een fork waarin het probleem gefixt is, zelf in de code moet gaan duiken, of een andere oplossing moet gaan zoeken. Dat kost een hoop tijd die ik tegenwoordig liever in andere dingen steek. Ik werk als software developer dus het is niet dat ik het niet kan, maar ik merk dat ik na een dag bugs fixen op het werk ik steeds minder behoefte heb om dat in mijn vrije tijd ook nog te doen. Ik vind het nog wel leuk om mijn automatiseringen in HA zoveel mogelijk te optimaliseren enzo, maar qua integraties zoek ik tegenwoordig eigenlijk vooral naar oplossingen waarvan de kans zo groot mogelijk is dat het met zo min mogelijk 'knutselen' gewoon werkt :)

Thanks voor alle reacties! Ik ga denk ik toch nog eens contact opnemen met de Daikin dealer gezien BiG-GuY aangeeft dat de lokale API toch nog gewoon werkt bij de ondersteunde controllers. Mocht dat 'm echt niet worden dan zal ik nog eens kijken naar MHI-AC-Ctrl of IR, al hebben die oplossingen niet mijn voorkeur.
Kijk ook eens op youtube naar het flashen van esphome. Als de verkoper van die MHI je het yaml bestand aanlevert dan hoef je eigenlijk alleen maar het apparaat met een usb te verbinden aan je pc, yaml in HA copy pasten, klikken dat ie moet flashen en je bent klaar.

Dit is geen uitzoek / priegel werk meer maar eerder een tijdsinvestering van een paar minuten.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Heeft er iemand toevallig een automation (of een soort gelijk iets) als ik naar bed ga en ik doe mijn telefoon aan de oplader, dat dan een switch beneden uitgeschakeld wordt ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

@Recoil

Ja, ik heb hem al een paar jaar in gebruik. Waarom wil je dit doen? Koellimiet staat op 18 graden en is niet aan te passen zo haal je nooit het dauwpunt. Ik heb koeling op automatisch staan en koel vanaf 18 graden buiten voor 2 uur en dan 10 uur lang. Hiermee kan ik de woning rond de 21 graden houden in zomer.
Hier staat de limiet op 17, dat werkt heel lang goed. Wat later in het seizoen wordt het gemiddeld wat vochtiger en gaat hij naar 18. De afgelopen twee dagen zorgt dat echter zelfs voor condens. (Dauwpunt lag op 19 graden). Voor die momenten wil ik een automation schrijven die één keer per dag het setpoint goed zet tussen een range van 17-20 Nu nog de juiste service vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3M0Bz4WDgBM33sr2En2u6ERHIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSWwDeoNqyw4cfeJ0pzD4TT8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-08-2023 10:56 . Reden: image ]

• JeroenH
Possible schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:12:
Heeft er iemand toevallig een automation (of een soort gelijk iets) als ik naar bed ga en ik doe mijn telefoon aan de oplader, dat dan een switch beneden uitgeschakeld wordt ?
Heb je de HA app op je telefoon? Dan zou het (denk ik) niet zo moeilijk moeten zijn.

Je neemt dan de "is charging" entiteit als input voor een automation:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/E0SKR0WSNmLgPkTPBxc5Euns.png

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-08-2023 10:55 . Reden: image ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Swerfer

Hmm...

Possible schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:12:
Het klinkt of je vrij nieuw bent met HA. Dit is een basic automation die triggered op je charging sensor van de companion app op je telefoon. Het nadeel is dan wel dat als je je telefoon ergens anders gaat laden, dat die switch dan ook uit gaat.

Eén andere oplossing is een energiemeter op je lader in je slaapkamer en dan de switch beneden gaat schakelen als de energiemeter een stroom hoger dan X meet.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:05
Omdat onze kids (en mijn vrouw) de lampen overal laten branden wilde ik een automation maken. Onderstaand een script dat ik heb gevonden en aangepast.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
- alias: Lx01 - Automated lights off
  trigger:
#Light 2de verdieping    
    - platform: state
      entity_id:
        - light.l331_slaapkamer_zolder_links_8
        - light.l331_badkamer_zolder_9
        - light.l321_zolder_liz_8
        - light.flush_dimmer_8
      to: "on"
      for:
        minutes: 4

#light 1ste verdieping    
      entity_id:
       - light.flush_dimmer_2
       - light.flush_dimmer_plus
       - light.flush_dimmer_plus_2
      to: 'on'
      for:
        minutes: 10

#Light kasten
      entity_id:
       - light.flush_dimmer_7
       - light.flush_dimmer_plus_4
      for:
        minutes: 2
#Ventilatie badkamer
      entity_id:
       - light.flush_dimmer_0_10v
      for:
        minutes: 60

action:
    - service: light.turn_off
        data_template:
        entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"

Helaas krijg ik een foutmelding. @dictonary

Kan iemand mij op weg helpen. Het is de bedoeling om meerdere lampen tegelijk te automatiseren. (En dus niet als 1 van de lampen aan gaat dat ze allemaal uitgaan, maar per lamp een timer)

Hiernaast gebruik ik Home Connect. Maar doordat wij een vaatwasser/kookplaat/wasmachine en droger hebben loop ik tegen limitaties van het aantal connecties aan waarna het systeem stopt met werken. Hierom dacht ik het system in 2 account te splitsen, maar dat lukt mij echter niet. Iemand hier ideen over?

• JeroenH
Swerfer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:13:
Het nadeel is dan wel dat als je je telefoon ergens anders gaat laden, dat die switch dan ook uit gaat.
O ja, goeie! Dan zijn de opties inderdaad een energiemeetplug aan de specifieke lader waar je op wil triggeren, of een combinatie met lokatie doen. Allemaal te doen, maar minder simpel.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
[...]
Het klinkt of je vrij nieuw bent met HA. Dit is een basic automation die triggered op je charging sensor van de companion app op je telefoon. Het nadeel is dan wel dat als je je telefoon ergens anders gaat laden, dat die switch dan ook uit gaat.

Eén andere oplossing is een energiemeter op je lader in je slaapkamer en dan de switch beneden gaat schakelen als de energiemeter een stroom hoger dan X meet.
Ben niet nieuw met HA, maar de companion app vind ik niet echt goed werken hiervoor. De charning sensor wordt pas getriggered als ik de app open. Als ik de telefoon gewoon aan de lader doe dan gebeurt er dus niks (ook al draait de HA app op de achtergrond).

Zoals ik het zie ik heb alle rechten toegekend in iOS.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Je grootste fout in het inspringen van data_template. Yaml is er gevoeging voor spaties, maar als er bij de key erboven al wat staat kan yaml nooit opeens inspringen de volgende regel.

Maar, data_template is ook al twee jaar niet nodig. Als ik dan je commentaar als alias gebruik (is hij zichtbaar in de UI en blijft hij bewaard als je via de UI aanpast) en ik runmode ook aanpas naar parallel (anders zal maar één lamp uit gaan als twee lampen tegelijk aangezet waren). Dan kom ik op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Lx01 - Automated lights off
trigger:
    alias: Light 2de verdieping
    entity_id:
      - light.flush_dimmer_8
    for:
    alias: light 1ste verdieping
    entity_id:
      - light.flush_dimmer_2
    for:
    alias: Light kasten
    entity_id:
      - light.flush_dimmer_7
    for:
    alias: Ventilatie badkamer
    entity_id:
    for:
action:
    data: {}
    target:
mode: parallel
max: 10

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]
Het nadeel is dan wel dat als je je telefoon ergens anders gaat laden, dat die switch dan ook uit gaat.
Conditie met locatie == home en klaar :)

Maar hoor wel inderdaad dat iOS de boel telkens enorm lastig maakt :/

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Swerfer

Hmm...

Septillion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Conditie met locatie == home en klaar :)

Maar hoor wel inderdaad dat iOS de boel telkens enorm lastig maakt :/
Wat als je thuis ook op een andere lader laad? Dan blijft eigenlijk alleen een energieplug over, of een Bluetooth-detectie of zo. Misschien NFC?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:26
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:05:
Hopelijk heeft iemand dit al een keertje goed uitgezocht. Ik draai HA als Open VA in Proxmox 8.
Dit gaat allemaal goed alleen USB devices niet, telkens na een reboot worden USB poorten anders toe gewezen. Ik heb een skyconnect en z-wave 7 stick die beide hetzelfde hardware id hebben want CP2102N chipset. Hierdoor gaat het in de GUI van Proxmox ook fout dan krijg ik 2 devices die op verschillende USB poorten luisteren waardoor of Z-Wave of Zigbee werkt. Heel irritant.

Dat zou nog op te lossen zijn met een udev rule en zodat er unieke device namen gegenereerd worden. Wie heeft dit al een goed uitgezocht en kan dit delen? Scheelt mij weer een hoop uitzoek werkt. Dank.[Afbeelding]

De Z-Wave UI addon neemt dus alleen de USB poorten (als guest) over van de host en kan niet gebruik maken van /dev/serial/by-id/ devices want die zitten op de host. Als ik nu alleen de juiste USB poort zou kunnen doorgeven aan de add-on.
Dit is voor een Synology, maar maakt een symlink op basis van een serialnummer. Wellicht heb je er iets aan:

https://www.twoenter.nl/b...domoticz-op-synology-nas/

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Swerfer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Wat als je thuis ook op een andere lader laad? Dan blijft eigenlijk alleen een energieplug over, of een Bluetooth-detectie of zo. Misschien NFC?
Dat is waar, maar dat laat dus zien dat je een probleem wel eerst goed moet kunnen omschrijven om goed te kunnen beschrijven wat je oplossing moet zijn :D De code voor je oplossing is maar zo goed als zijn specificaties :+

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:05
Septillion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:52:
@Maeslant Je grootste fout in het inspringen van data_template. Yaml is er gevoeging voor spaties, maar als er bij de key erboven al wat staat kan yaml nooit opeens inspringen de volgende regel.

Maar, data_template is ook al twee jaar niet nodig. Als ik dan je commentaar als alias gebruik (is hij zichtbaar in de UI en blijft hij bewaard als je via de UI aanpast) en ik runmode ook aanpas naar parallel (anders zal maar één lamp uit gaan als twee lampen tegelijk aangezet waren). Dan kom ik op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Lx01 - Automated lights off
trigger:
    alias: Light 2de verdieping
    entity_id:
      - light.flush_dimmer_8
    for:
    alias: light 1ste verdieping
    entity_id:
      - light.flush_dimmer_2
    for:
    alias: Light kasten
    entity_id:
      - light.flush_dimmer_7
    for:
    alias: Ventilatie badkamer
    entity_id:
    for:
action:
max: 10
Dank, maar ik blijf een fout melding krijgen;
Message malformed: not a valid value for dictionary value @ data['action'][0]['entity_id']

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Probeer je een test run soms? Dat is namelijk niet mogelijk :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Ah, officieel ondersteund light.turn_off nog direct entity_id maar schijnbaar gaat dat al niet meer 100% goed. Hij wil het al zien onder target. Aangepast :)

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 09:41
paQ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Laat me je dan een voorbeeld geven van wat ik hier heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
alias: Notify Entrance detection on Wallpanels
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - image_processing.doods_detection
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: timer.motion_detection_cooldown
            state: idle
          - condition: or
            conditions:
              - condition: template
                value_template: >-
                  {{ "person" in
                  state_attr("image_processing.doods_detection","summary")
                  }}
                  {{ "cat" in
                  }}
                  {{ "dog" in
                  }}
                  {{ "bicycle" in
                  }}
                  {{ "book" in
                  }}
                  {{ "car" in
                  }}
            entity_id: switch.tabviewer_screen
            state: "on"
            entity_id: switch.tabviewer2_screen
            state: "on"
        sequence:
          - service: fully_kiosk.load_url
            data:
              url: https://homeassistant/thermostat-view/camera
            target:
              device_id:
                - bc101d8680167b1059047e5b90ca2cfe
                - fd60fef4e6222ab23d83d9f6b26a8abc
          - service: timer.start
            target:
              entity_id: timer.motion_detection_cooldown
mode: single

Deze roept dus een load_url aan op het moment dat er een detectie plaatsvindt elders in het systeem.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Reset Tabviewer screen to default when page changes
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - sensor.tabviewer_current_page
    id: tabviewer
    entity_id:
      - sensor.tabviewer2_current_page
    id: tabviewer2
condition: []
action:
  - if:
        value_template: |-
          {% set trigger_entity = "sensor." + trigger.id + "_current_page" %}
          {{ '\/home' not in states(trigger_entity) }}
    then:
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 1
          seconds: 0
          milliseconds: 0
      - service: button.press
        target:
          entity_id: button.{{ trigger.id }}_load_start_url
max: 2

En deze reageert dan weer op het feit dat die load_url de current_page heeft veranderd. Er zit wel een dikke delay in, het kan zomaar zijn dat fully zelf pas na een 30 seconden doorgeeft dat de url is veranderd!

in dit geval dus 1 minuut nadat fully heeft doorgegeven dat de url is veranderd, sturen we een load_start_url naar de desbetreffende wallpanel om de boel weer terug te zetten.

Dat zal dus wederom deze automation aftrappen omdat de url weer veranderd, dus dat geval vangen we af in de conditions zodat hij niet continu blijft refreshen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1 ... 95 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.