Ik wil graag voor een aantal apparaten de kosten bij gaan houden, nu zit ik met het volgende:
Zonnepanelen, dus ik moet rekening houden met salderen, maar dynamische energieprijzen dus salderen gebeurt per uur.
Nou heb ik een utility meter aangemaakt met een template om mijn import + export van elkaar af te halen, waaruit mijn netto stroomverbruik per uur komt. Dit heb ik gedaan mbv deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| sensor:
- platform: template
sensors:
total_power_net:
unique_id: tpl_total_power_net
value_template: "{{ float(states('sensor.p1_meter_total_power_import')) - float(states('sensor.p1_meter_total_power_export_t2')) }}"
unit_of_measurement: "kWh"
device_class: energy |
Als ik nu kijk naar de vorige cyclus in mijn Energy dashboard t.o.v. de utility meter klopt de nettoberekening:
De tariff die ik in deze utility meter heb ingesteld heeft altijd de huidige energieprijs, dat is weer een andere template sensor die obv een JSON waarde (uit een REST sensor) de huidige prijs ophaalt:
Deze sensor werkt redelijk goed in het Energy dashboard, als ik die vergelijk met de NextEnergy app dan kom ik daar op 5,68 uit, en het Energy dashboard in HA op 5,47. Dat is een acceptabel verschil wat mij betreft:
Het lijkt er echter op dat die utility meter helemaal niks doet met prijzen. Klopt dat?
Ik wilde graag als testje in eerste instantie even mijn totale P1-meter verbruik gaan bekijken, en dan daarna ditzelfde ook toepassen op verschillende slimme stekkers. Het is belangrijk dat de prijs per uur gebruikt wordt op het moment dat er wordt opgeteld en niet pas bij het tonen in bijv. een grafiek, dus van wat ik kan vinden zou een utility meter de oplossing moeten zijn.
Mijn verwachting was dus dat ik nu een sensor zou hebben waar ik per uur de totale stroomkosten in euro uit zou kunnen halen, maar dat is helaas niet zo.
Zie ik iets over het hoofd?