Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 350 Laatste
Acties:

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-11 12:54
Heeft iemand toevallig een template beschikbaar waarbij hij/zij de totale wattage gebruikt in huis i.c.m. met een 3fase grid aansluiten en een elk fase omvormer? De slimme meter saldeert het natuurlijk wel, maar zou graag het totale wattage gebruik in het huis in de gaten willen houden.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-11 09:34
TheFes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Zo te zien een DNS fallback optie, je kunt het met een cli commando uitzetten
zie: https://community.home-as...via-dns-over-https/434622
thanks @TheFes .. dat heeft het probleem opgelost _/-\o_ (eindelijk van deze "bug" af)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:01

tozzke

aka tozzert

Workaholic schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Ik wil bij het drukken op een schakelaar in een ruimte -> de lampen aan zetten in deze ruimte. Dus niet via telefoon, app, maar gewoon old school de schakelaars bedienen.

De vraag is hoe ik dit nu moet configureren. Ik heb nu een enkele dimmer knop toegevoegd.
Zie hieronder:

[Afbeelding]
Misschien dat je hier ook iets mee kunt?
Dan gaat het "buiten" Home Assistant om
(niet echt natuurlijk aangezien ZHA alleen draait als Home Assistant ook draait. Of het moet zijn dat deze bindings in de stick/coördinator zitten... Dat durf ik niet te zeggen)

edit:

Of je leest het stuk wat je zelf hier neerplempt :+
'This means that the remote can control the lightbulb/group of lightbulbs even when the Zigbee coordinator is not available.'

[ Voor 10% gewijzigd door tozzke op 24-07-2023 16:44 ]

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 00:17

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Antonio di schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Naast zone1 of zone2 mogelijke oorzaak i.p.v.zone0;
Zie foto zoals het in mijn entity card staat.
Ben wel benieuwd naar de CPU temp. van jouw Intel N6000

foto:
[Afbeelding]
Op Zone1 werkt hij wel idd. Temp is nu 53gr en nu werkt hij hem ook elke keer netjes bij.

Ik heb wel de volgende error in de log gevonden
2023-07-24 15:36:56.718 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.systemmonitor.sensor] Cannot read CPU / processor temperature information
Maar dat is denk ik de zone0 error. Wat ik mij wel afvraag is dat jij ook niet de sensor.processor_temperature entiteit gebruikt. Kan jij hem ook niet vinden?

• Richard007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12-2024
Mede Forum genoten,

Ik ben 2mnd op vakantie geweest en kom tot de ontdekking dat ik geen data in het HA Energy Dasboard meer binnen krijg van mijn zonnenpanelen met Enphase systeem.
Nu moet ik zeggen kijk er niet elke dag op en kan dus al een probleem eerder zijn geweest.

Zijn er wellicht updates geweest die roet in het eten hebben gestrooid en moet ik wellicht opnieuw beginnen met de configuratie?

Alvast bedankt

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-11 10:53
Richard007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:46:
Mede Forum genoten,

Ik ben 2mnd op vakantie geweest en kom tot de ontdekking dat ik geen data in het HA Energy Dasboard meer binnen krijg van mijn zonnenpanelen met Enphase systeem.
Nu moet ik zeggen kijk er niet elke dag op en kan dus al een probleem eerder zijn geweest.

Zijn er wellicht updates geweest die roet in het eten hebben gestrooid en moet ik wellicht opnieuw beginnen met de configuratie?

Alvast bedankt
Kan het dit probleem zijn?

https://github.com/home-assistant/core/issues/92562

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:07

Antonio di

a mi me dijeron que si

Yzord schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Op Zone1 werkt hij wel idd. Temp is nu 53gr en nu werkt hij hem ook elke keer netjes bij.

Ik heb wel de volgende error in de log gevonden

[...]

Maar dat is denk ik de zone0 error. Wat ik mij wel afvraag is dat jij ook niet de sensor.processor_temperature entiteit gebruikt. Kan jij hem ook niet vinden?
Ik zie de "sensor.processor_temperature" niet op mij X86-64 pctje. Op X86-64 system schijnt dat niet te werken. Op PI computertjes werkt volgens mij "sensor.processor_temperature" WEL.
Heb jij actieve koeling op je PCtje (ventilator) ?

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Richard007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:46:
Mede Forum genoten,

Alvast bedankt
Waarschijnlijk heeft Enphase je systeem geüpdatet. Hier hetzelfde sinds een paar weken.

Ik kom uit bij: https://github.com/home-assistant/core/issues/95851

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 24-07-2023 17:47 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Beekforel
  • Laatst online: 23:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheFes schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb hier alleen een dingdongetje zonder daadwerkelijke druk op de knop als de stroom op de esp gezet wordt, zou het dat kunnen zijn?
Geen idee? Het is wel dubieus, vandaag gebeurde het twee keer. Ik dacht misschien iets met de voeding maar die heb ik nu gewisseld en dat maakt geen verschil dus.

Zal toch wel iets geks hebben hier. De drukker lijkt het ook niet meer te doen. Vanavond maar even troubleshooten.

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 00:17

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Antonio di schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Ik zie de "sensor.processor_temperature" niet op mij X86-64 pctje. Op X86-64 system schijnt dat niet te werken. Op PI computertjes werkt volgens mij "sensor.processor_temperature" WEL.
Heb jij actieve koeling op je PCtje (ventilator) ?
Yup, er zit een fannetje in. En kan ik die regel dan niet weghalen?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 19:53
Ik heb DSMR draaien op een ubuntu machine. Deze machine komt te vervallen. Hiervoor komt in de plaatst en zuinigere HP Thin client met daarop direct home-assitant (supervised) geinstalleerd met de DSMR addon.

Nu wil ik de 3 jarige database die ik heb opgebouwd gaan importeren. Het .sql bestand heb ik inmiddels opgelsagen en kan ik terugzetten. De addon + timescale databases zijn aangemaakt met als database namen dsmrreader en homeassistant (default)

De vraag is.. hoe moet ik dat doen? Heeft iemand dit toevallig al eens gedaan?

Dit zou moeten werken, alleen gaat dit denk ik niet werken omdat DSMR reader op de ubuntu machine op een virtual enviroment draait en de addon binnen HA ook ? (supervised) En dan bedoel ik met name het ip adres.

code:
1
zcat /home/dsmr/dsmr-reader/backups/dsmrreader-postgresql-backup-<DAGVANBACKUP>.sql.gz | psql dsmrreader --host=<IP-ADRES-VAN-HOMEASSISTANT> --username=postgres

[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 24-07-2023 18:52 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Yzord schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Yup, er zit een fannetje in. En kan ik die regel dan niet weghalen?
Ik heb nog een 2de hands mini-PC met 4xLAN en een N6000 met een aluminium koelprofielen kast (ALU) dat de N6000 zou moeten koelen, maar dat werkt niet. Staat binnen 5 minuten op 105gr Celsius. Nu snap ik dat ik hem zo goedkoop kon kopen!
Er kan wel een fan aan de "niet N6000 kant van het moederbordje" (onder de bodemplaat) , maar dat koelt te weinig tot 85-80gr Celsius. Een radiale fan voor mini-pc's past jammer genoeg niet in de ALU kast aan de CPU kant.
Ik heb nog een oude Xilence CPU-koelblok met fan liggen en ga denk ik maar een gat zagen in dat ALU behuizing aan de CPU kant. Wel een raar gezicht maar ik hoop dan zo ook ruim onder de 60gr Celsius te komen.
Ik zou wel een "alarm/notificatie zetten" op de CPU-temperatuur van de N6000 CPU. Bij defecte fan wordt de N6000 erg heet, ook als die weinig te doen heeft. Kun je tenminste nog ingrijpen.

Ik denk de regel met "- type: sensor.processor_temperature" weg kan bij X86-64 pctjes.
Gewoon even proberen!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:30
Ik heb nu een zigbee2mqtt draaien
Alle apparaten kan ik netjes koppelen.
Echter alle drukknoppen ( aqara, Lidl) laten bij het maken van een automatisering alleen de optie zien:

Wanneer het batterij niveau gewijzigd is.
Ik kan er geen click of iets anders selecteren.

Ik heb home assistant al eens herstart de zigbee2mqtt herstart ook de mosquitto broker maar niets helpt
Krijg alleen maar de optie te zien: als het batterij niveau gewijzigd is.
En kan met de knoppen geen automatisering maken.

Overzie ik een instelling?
de connectie status is ruim voldoende met 100

Het blijft me een raadsel waarom in de click niet kan selecteren

PSN: McMillan0984

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:43
Clavat schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:54:
Echter alle drukknoppen ( aqara, Lidl) laten bij het maken van een automatisering alleen de optie zien:

Ik heb home assistant al eens herstart de zigbee2mqtt herstart ook de mosquitto broker maar niets helpt

Heb je ook al eens de knop gebruikt? Ik heb het idee dat deze device triggers pas in HA verschijnen nadat HA ze "gezien" heeft. Dus eerst het event triggeren (door dus een klik, dubbelklik, ... stuk voor stuk te doen) en daarna pas de automation maken.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39
Een jaar geleden heb ik cloudflare opgezet met een freenom domein.
Nu is dat certificaat vervallen en kon ik onmogelijk renewen.
Dan maar besloten een betalend domein aan te kopen bij ovh.
Ik heb daar de dns nameservers vervangen door die van cloudflare.
Als ik in cloudflare dashboard kijk naar mijn site (van ovh), dan zegt hij active.
Nu in home assistant, cloudflare addon, als ik die wil starten (config werd aangepast naar nieuwe site) krijg ik de volgende melding:

[19:59:32] INFO: Checking add-on config...
[19:59:34] INFO: Checking for existing certificate...
[19:59:34] INFO: Existing certificate found
[19:59:34] INFO: Checking for existing tunnel...
[19:59:34] INFO: Existing tunnel with ID ***-****-*****-**** found
[19:59:34] INFO: Checking if existing tunnel matches name given in config
2023-07-24T17:59:35Z WRN Your version 2023.7.1 is outdated. We recommend upgrading it to 2023.7.2
[19:59:35] INFO: Existing Cloudflare Tunnel name matches config, proceeding with existing tunnel file
[19:59:35] INFO: Creating config file...
[19:59:37] INFO: Validating config file...
Validating rules from /tmp/config.json
OK
[19:59:38] INFO: Creating DNS entry nieuwe-site.be...
Failed to add route: code: 10000, reason: Authentication error
[19:59:38] FATAL: Failed to create DNS entry nieuwe-site.be
s6-rc: warning: unable to start service init-cloudflared-config: command exited 1
/run/s6/basedir/scripts/rc.init: warning: s6-rc failed to properly bring all the services up! Check your logs (in /run/uncaught-logs/current if you have in-container logging) for more information.
/run/s6/basedir/scripts/rc.init: fatal: stopping the container.

Iemand een idee?
Ik vind het wel vreemd dat ik geen authentication opnieuw moest doen voor de nieuwe site.

• Clavat
RobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Heb je ook al eens de knop gebruikt? Ik heb het idee dat deze device triggers pas in HA verschijnen nadat HA ze "gezien" heeft. Dus eerst het event triggeren (door dus een klik, dubbelklik, ... stuk voor stuk te doen) en daarna pas de automation maken.
Had ik al geprobeerd maar helaas blijf ik alleen de optie van de batterij krijgen.
ze verwijderen en opnieuw toevoegen ook

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:05
TheFes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Jouw code kwam sowieso niet overeen met je output, want je had de datum in je dateformat zitten, en die zat niet in je output.
Oops.. betrapt :+ Had nog wat zitten knutselen tussen ontwikkelhulpmiddelen en de geplakte code hier...

Bedankt voor het mooie voorbeeld. Hij werkt. Nu verder met het begrijpen ervan.

Wat doe je met
code:
1
(€ {{ "{:.2f}".format(price_today) }})
? en dan specifiek "{:..2f}"?

Ik heb je code uitgebreid met de all-in prijzen ipv de kale inkoopsprijs incl BTW. Bij Frank Energie is dat circa 17 cent (0.025 inkoopvergoeding en 0.15 Opslag Duurzame Energie)

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{% set weight = [1, 100, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 100, 1, 1, 1] %}
{% set today = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="18:30", end="06:00", include_tomorrow=true, no_weight_points=4, weight=weight ) %}
{% set price_today = (cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="18:30", end="06:00", include_tomorrow=true, no_weight_points=4, weight=weight, mode='weighted_average') | float*3) | round(2) %}
{% set price_today = price_today + (3*(0.0254+0.15)) %}
{% set tomorrow = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="06:00", include_tomorrow=true, include_today=false, no_weight_points=4, weight=weight) %}
{% set price_tomorrow = (cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="06:00", include_tomorrow=true, include_today=false, no_weight_points=4, weight=weight, mode='weighted_average') | float*3) | round(2) %}
{% set price_tomorrow = price_tomorrow + (3*(0.0254+0.15)) %}
Vanavond is het gunstig om de vaatwasser aan te zetten vanaf: {{ today }} (€ {{ "{:.2f}".format(price_today) }}) en anders morgen vanaf: {{ tomorrow }} (€ {{ "{:.2f}".format(price_tomorrow+0.17) }})

Output wordt dan:
Vanavond is het gunstig om de vaatwasser aan te zetten vanaf: 02:45 (€ 0.84) en anders morgen vanaf: 12:45 (€ 0.80)
Nice :*)

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51

Je kan even naar events luisteren via de developer tools om te zien of die iets herkent wanneer je de knop indrukt.

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 23:13
RobertMe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:08:
[...]

Welke Zigbee oplossing gebruik je, naast de SkyConnect, ZHA of Zigbee2mqtt?

De zaken die je benoemd zijn naar mijn idee dingen die je op Zigbee niveau wilt oplossen en niet in HA. Zigbee zelf heeft namelijk ook ondersteuning voor groepen en scenes. Waarschijnlijk heb je nu 1 scene waarin je meerdere lampen opgeeft. Met Zigbee groepen wordt in de lamp zelf opgeslagen dat die in groep X zit. Als je hier gebruikt van maakt zal ZHA of Z2M naar ik aanneem 1 nieuwe "lamp" aanmaken waarbij het "aanpassen" (aan/uit, kleur, ...) dit voor de hele groep doet. Dit werkt ook beter. Dit omdat bij deze oplossing de Zigbee stick namelijk maar 1 (broadcast) bericht het netwerk in stuurt bv "groep X ga aan". Alle lampen ontvangen vervolgens dit bericht en kunnen dus zelf controleren of dit bericht voor hun van toepassing is ("zit ik in groep X?"). Terwijl met de route die je nu gekozen hebt, meerdere lampen aansturen via 1 servicr call, dit individuele (unicast) berichten zijn. Dus als je 5 lampen opgeeft zullen er door de stick ook 5 berichten worden gestuurd. En dat kan weer zorgen dat er of vertraging optreedt (niet alle lampen exact tegelijkertijd reageren) of dat sommige lampen helemaal niet "veranderen".
Zones / kamers van Hue zijn eigenlijk dus letterlijk groepen van het Zigbee protocol.

En voor scenes geldt hetzelfde: ook dit is functionaliteit die in Zigbee zit ingebakken. De lampen kun je dan configureren dat scene Y bv aan, met kleur grijs, op brightness 75 is en dat het activeren een transition van 1 seconde moet hebben. Deze instellingen worden ook dan weer in de lamp zelf opgeslagen. En ook daarbij krijg je dan weer dat bv van HA meerdere service calls voor aan + stel kleur in + stel brightness in op Zigbee niveau kan leiden tot 3 berichten (* 5 lampen opgeven i.p.v. 1 groep = 15 berichten). Maak je gebruik van scenes in Zigbee zullen deze ook zichtbaar zijn in HA en kun je dus in HA scene.apply doen en wordt er uiteindelijk ook weer 1 Zigbee bericht het netwerk op gestuurd dat dus ook een "pas scene Y toe" is.
Voordeel daarbij is ook nog eens dat niet alle lampen in een scene hetzelfde hoeven te zijn. Het is perfect mogelijk om een scene te maken voor een groep van 5 lampen waarbij de eerste lamp volledig ongewijzigd blijft, de tweede als die aan is de kleur en helderheid aanpast (en als die uit is ook uit blijft) de derde lamp met een transition van 1 seconde aan gaat, geel wordt, en de brightness op 100% zet, de vierde lamp met een transition van 5 seconden aan gaat, blauw wordt met helderheid 50% en de vijfde lamp aan gaat en de kleur op roos zet en zijn helderheid behoud. De uiteindelijke status voor die scene staat opgeslagen in de lamp, en met 1 aanroep voor een scene te activeren nemen alle lampen de juiste stand in.

Of in ieder geval: dat is wat ik met Z2M perfect werkende heb (o.a. nadat ik zelf een code wijziging hiervoor heb ingediend bij Z2M). Maar dat zou ook met ZHA mogelijk moeten zijn naar ik aanneem.
Misschien een late reactie en jouw antwoord was aan iemand anders gericht.

Maar tnx voor je uitleg.
Ik heb 4 scenes in mijn HA, namelijk
- Alles uit
- Eten
- Gezellig
- Gezellig eten

Het is wijs dat ik dit in Z2M zet.
Ik merkte dat namelijk niet altijd alle lampen reageren, ik hoop dat dit hiermee wordt opgelost.

Alles uit heb ik zojuist aangemaakt in Z2M en zie dat dit door HA wordt opgepakt, maar zowel als switch als lamp. Waarschijnlijk omdat enkele inbouwknoppen en -dimmers als knop of lamp worden gezien.

Dit kan beide in 1 groep? Of tips om dit correct in te voeren?

--edit--
ben nu lovelace aan het aanpassen om van de scene.alles_uit naar de Z2M te gaan, maar dan loop ik dus al tegen het probleem aan dat ik een switch.alles_uit en een light.alles_uit heb

--edit--

even geduld en zelf zoeken;
https://www.zigbee2mqtt.i...xposing-switch-as-a-light

of een helper aanmaken;
Apparaattype van een schakelaar wijzigen

Zojuist de groep "alles uit" in Z2M verwijderd en ga nu de lampen die switch zijn omzetten. Ben benieuwd.

---oplossing voor nu---
Helper
--> Alles uit helper
Automatisering
--> Trigger; Alles uit helper
--> Actie; light.alles_uit uit
--> Actie; switch.alles_uit uit
Dashboard
--> Entititeit; Alles uit helper
--> Naam; Alles uit
--> Tikactie; schakelaar

Dit lijkt te werken want met deze knop trigger ik een automatisering die twee groepen uit zet

[ Voor 9% gewijzigd door RedRayMann op 24-07-2023 22:22 ]

• -Casper
PTish schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:04:
[...]
- Als we prijs hebben bij de postcodeloterij, krijgen we een melding

[...]
Interessant. Doe je dit door een scraper of heb je een andere methode?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
wautah91 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Oops.. betrapt :+ Had nog wat zitten knutselen tussen ontwikkelhulpmiddelen en de geplakte code hier...

Bedankt voor het mooie voorbeeld. Hij werkt. Nu verder met het begrijpen ervan.

Wat doe je met
code:
1
(€ {{ "{:.2f}".format(price_today) }})
? en dan specifiek "{:..2f}"?

Ik heb je code uitgebreid met de all-in prijzen ipv de kale inkoopsprijs incl BTW. Bij Frank Energie is dat circa 17 cent (0.025 inkoopvergoeding en 0.15 Opslag Duurzame Energie)

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{% set weight = [1, 100, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 100, 1, 1, 1] %}
{% set today = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="18:30", end="06:00", include_tomorrow=true, no_weight_points=4, weight=weight ) %}
{% set price_today = (cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="18:30", end="06:00", include_tomorrow=true, no_weight_points=4, weight=weight, mode='weighted_average') | float*3) | round(2) %}
{% set price_today = price_today + (3*(0.0254+0.15)) %}
{% set tomorrow = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="06:00", include_tomorrow=true, include_today=false, no_weight_points=4, weight=weight) %}
{% set price_tomorrow = (cheapest_energy_hours('sensor.nordpool', time_format='time24', start="06:00", include_tomorrow=true, include_today=false, no_weight_points=4, weight=weight, mode='weighted_average') | float*3) | round(2) %}
{% set price_tomorrow = price_tomorrow + (3*(0.0254+0.15)) %}
Vanavond is het gunstig om de vaatwasser aan te zetten vanaf: {{ today }} (€ {{ "{:.2f}".format(price_today) }}) en anders morgen vanaf: {{ tomorrow }} (€ {{ "{:.2f}".format(price_tomorrow+0.17) }})

Output wordt dan:

[...]

Nice :*)
Dat specifieke stukje zorgt er voor dat er altijd 2 decimalen weergegeven worden, anders zou 0.80 weergegeven worden als 0.8 omdat die laatste 0 wiskundig geen betekenis heeft

Home Assistant configuratie

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-11 19:48

Swerfer

Hmm...

rroetenberg schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:31:
Heeft iemand toevallig een template beschikbaar waarbij hij/zij de totale wattage gebruikt in huis i.c.m. met een 3fase grid aansluiten en een elk fase omvormer? De slimme meter saldeert het natuurlijk wel, maar zou graag het totale wattage gebruik in het huis in de gaten willen houden.
Bedoel je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ4HJ_wiDi_EggZgKtsmqOTtiVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCzvM7HfnYk33ls7hTpXJiUW.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
type: vertical-stack
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: gauge
        entity: sensor.voltage_phase_1
        name: ' '
        needle: true
        min: 205
        max: 255
        segments:
          - from: 205
            color: '#db4437'
          - from: 215
            color: '#ffa600'
          - from: 220
            color: '#43a047'
          - from: 240
          - from: 253
        entity: sensor.voltage_phase_2
        segments:
        entity: sensor.voltage_phase_3
        segments:
    cards:
        entity: sensor.current_phase_1
        min: 0
        max: 30
        severity:
          green: 0
          yellow: 23
          red: 25
        entity: sensor.current_phase_2
        severity:
        entity: sensor.current_phase_3
        severity:
    cards:
        entity: sensor.current_power_phase_1
        min: -6.9
        max: 6.9
        segments:
          - from: -6.9
          - from: -5.75
          - from: -5.37
          - from: 0
            color: '#336047'
          - from: 5.37
          - from: 5.75
        entity: sensor.current_power_phase_2
        segments:
        entity: sensor.current_power_phase_3
        segments:
    entity: sensor.current_power
    min: -20.7
    max: 20.7
    segments:
      - from: -20.7
      - from: -17.25
      - from: -16.11
      - from: 16.11
      - from: 17.25

Edit:

Ik kan op mijn telefoon geen YAML kopiëren vanuit Studio Code Server. Ik heb daar de produced- en consumedsensoren van de P1 meter per fase in een simpel rekensommetje gemaakt, om ook sensoren te maken die ook negatief gaan. 0 - produced + consumed.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:29
-Casper schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:02:
[...]

Interessant. Doe je dit door een scraper of heb je een andere methode?
Heb ik hier gevonden; https://github.com/kvanho...omponents/postcodeloterij

Zou een mooie custom component kunnen zijn voor in HACS.

YASH! - Yet Another Smart Home

• rroetenberg
Swerfer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:04:
[...]
Bedoel je zoiets:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
cards:
    cards:
        entity: sensor.voltage_phase_1
        segments:
        entity: sensor.voltage_phase_2
        segments:
        entity: sensor.voltage_phase_3
        segments:
    cards:
        entity: sensor.current_phase_1
        severity:
        entity: sensor.current_phase_2
        severity:
        entity: sensor.current_phase_3
        severity:
    cards:
        entity: sensor.current_power_phase_1
        segments:
        entity: sensor.current_power_phase_2
        segments:
        entity: sensor.current_power_phase_3
        segments:
    entity: sensor.current_power
    min: -20.7
    max: 20.7
    segments:
      - from: -20.7
      - from: -17.25
      - from: -16.11
      - from: 16.11
      - from: 17.25

Edit:

Ik kan op mijn telefoon geen YAML kopiëren vanuit Studio Code Server. Ik heb daar de produced- en consumedsensoren van de P1 meter per fase in een simpel rekensommetje gemaakt, om ook sensoren te maken die ook negatief gaan. 0 - produced + consumed.
Zoals als dit inderdaad, echter omdat ik maar op 1 fase teruglever is het lastig om te zien wat het totale verbruik is uit de P1 meter

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
rroetenberg schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:57:
[...]
t

Zoals als dit inderdaad, echter omdat ik maar op 1 fase teruglever is het lastig om te zien wat het totale verbruik is uit de P1 meter
Waarom? Je kijkt gewoon naar totale opwek (PV) en totale teruglevering (P1). Van beide maakt niet uit of dit 1- of 3-fase is.

[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-07-2023 23:27 ]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00

het zou best eens kunnen dat er geen state change plaats vindt, maar dat er een event wordt afgevuurd. Je kan in Developer tools -> events bij het vakje "listen to events" zien of er wat langs komt als je op zo'n knop drukt.

Je zal even in de lijst aan de rechterkant moeten kijken welk type event je wilt afluisteren, ik draai ZHA dus ik heb daar zha-event bij staan, maar ik denk dat dat bij jou anders zal zijn.

Zodra je een event binnen ziet komen kun je in je automation een event trigger kiezen, de device ID en de event ID invullen en zo de click gebruiken als action.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• TheFes
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:19:
[...]

het zou best eens kunnen dat er geen state change plaats vindt, maar dat er een event wordt afgevuurd. Je kan in Developer tools -> events bij het vakje "listen to events" zien of er wat langs komt als je op zo'n knop drukt.

Je zal even in de lijst aan de rechterkant moeten kijken welk type event je wilt afluisteren, ik draai ZHA dus ik heb daar zha-event bij staan, maar ik denk dat dat bij jou anders zal zijn.

Zodra je een event binnen ziet komen kun je in je automation een event trigger kiezen, de device ID en de event ID invullen en zo de click gebruiken als action.
In dat lijstje aan de rechterkant staan alleen events waar daadwerkelijk listeners voor zijn. Zonder listeners wordt het event daar niet genoemd.

En voor zover ik weet gebruikt Z2MQTT binary sensors voor de button acties.
Er is wel sprake van dat er een event entity komt die je kunt gebruiken voor triggers.

• RobertMe
  • Laatst online: 04:43
TheFes schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:48:
En voor zover ik weet gebruikt Z2MQTT binary sensors voor de button acties.
Er is wel sprake van dat er een event entity komt die je kunt gebruiken voor triggers.
Met legacy events / triggers zijn het gewone sensors (een sensor.<...>_action als ik mij niet vergis) waar dan bv click / double_click / <lege string> in zit.

Maar, dat is dus legacy. Er worden ook device triggers geregistreerd in HA en dan uiteraard ook "uit gestuurd". De legacy variant gebruik ik zelf ook al een hele tijd niet meer (en ook uit staan) en dat werkt gewoon prima.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:07
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:27:
[...]

De postcodeloterij :+ en alles wat onder "slaapkamers" staat?

Edit: ah, de postcodeloterij in het andere topic gevonden.
Als ik naar de code kijk, kan ik daar ook gewoon een rest sensor van maken. Denk dat ik die weg ga bewandelen.
(+@PTish, wellicht beter hier verder)

In de slaapkamer automations heb ik ook wel interesse :)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• TheFes
Voor de postcodeloterij, ik heb hem ook net geïnstalleerd. Hierbij mijn automation voor het sturen van een notificatie

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
id: 1acc5110-8b4b-44b8-a5b5-43a445c41a0d
alias: "00 - Prize Postcodeloterij"
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.postcodeloterij_prijs
    not_to:
      - "0"
      - unavailable
      - unknown
action:
  - alias: "Send notification"
    service: notify.mobile_app_<your_phone_here>
    data:
      title: "🏆 Winnen doe je bij..."
        {% set p = trigger.to_state.state | int %}
        {% set m = 'prijs' if p == 1 else p ~ ' prijzen' %}
        {% set prizes = trigger.to_state.attriubutes.prizes %}
        "We hebben {{ m }}: {{ prizes }}"
      data:
        channel: LotteryPrize
        ttl: 0
        priority: high
        notification_icon: mdi:trophy
        tag: LotteryPrize

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 25-07-2023 11:17 ]

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
Ik wil iets in de CSS aanpassen van de mushroom cards. Ik zoek via de developer console naar de naam van het element en zoek deze dan op in "/config/www/community/lovelace-mushroom/mushroom.js". Daar pas ik de correcte waarde aan. Echter lijkt dit niets uit te veranderen op m'n dashboard, ook niet na een "reload themes" service.
Iemand enig idee wat ik fout doe?

• rroetenberg
bbbrumbrum schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Waarom? Je kijkt gewoon naar totale opwek (PV) en totale teruglevering (P1). Van beide maakt niet uit of dit 1- of 3-fase is.
Ik zou juist graag mijn huis wattage willen weten i.v.m. thuisaccu. Stel dat ik op elke fase 500 watt zou gebruiken. Mijn thuisaccu is enkelfase aangesloten, ik zou dan 1500 watt terugleveren.

Deze fase rapporteert dan uiteraard 0 in de slimme meter (waar de omvormer op zit), echter wanneer dan de andere fases minder gebruiken dan is dit lastiger in te zien.

• TheFes
HowsMyApple schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:06:
Ik wil iets in de CSS aanpassen van de mushroom cards. Ik zoek via de developer console naar de naam van het element en zoek deze dan op in "/config/www/community/lovelace-mushroom/mushroom.js". Daar pas ik de correcte waarde aan. Echter lijkt dit niets uit te veranderen op m'n dashboard, ook niet na een "reload themes" service.
Browser cache wellicht, probeer eens een Ctrl + F5

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 16:23

CWH

PTish schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Heb ik hier gevonden; https://github.com/kvanho...omponents/postcodeloterij

Zou een mooie custom component kunnen zijn voor in HACS.
Leek mij ook handig, maar ik krijg een : Integration error: sensors - Integration 'sensors' not found. melding bij configuratie check. Een idee waarom?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Ik zou juist graag mijn huis wattage willen weten i.v.m. thuisaccu. Stel dat ik op elke fase 500 watt zou gebruiken. Mijn thuisaccu is enkelfase aangesloten, ik zou dan 1500 watt terugleveren.

Deze fase rapporteert dan uiteraard 0 in de slimme meter (waar de omvormer op zit), echter wanneer dan de andere fases minder gebruiken dan is dit lastiger in te zien.
Deze rekent dat voor je uit: https://github.com/ulic75/power-flow-card

Je kunt het ook zelf doen middels een template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
template:
  - trigger:
      platform: state
      entity_id: sensor.power_consumption
    sensor:
      - name: Energieverbruik (berekend)
        state: >
          {% set consumption = states('sensor.power_consumption') | float(default = 0) * 1000 %}
          {% set current = states('sensor.energieverbruik_berekend') %}
          {% set production = states('sensor.power_production') | float(default = 0) * 1000 %}
          {% set solar_production = states('sensor.growatt_grid_active_power') | float(default = 0) %}
          {% set solar_production2 = states('sensor.growatt2_grid_active_power') | float(default = 0) %}
          {% set calculated_consumption = (consumption - production + solar_production + solar_production2) | round(2, default=0) %}
          {% if calculated_consumption < 0 and states('sensor.solar_opgeteld') > 0 %}
            {{ states('sensor.power_consumption') }}
          {% elif calculated_consumption != 0 %}
            {{ calculated_consumption }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        unique_id: calculated_energy_usage
        device_class: energy
        availability: >
          {{ (not is_state('sensor.power_production', 'unavailable')) }}

Het is niet helemaal accuraat, je zit namelijk met de timing van het updaten van alle sensoren. Idealiter heb je die allemaal in sync maar dat is mij nog niet gelukt.

Ik heb dit gemaakt omdat ik van mening ben dat je ook al heb je "gratis" stroom nog steeds zuinig moet zijn met je verbruik. :P De templatesensor verdient nog wel wat aandacht, maar heb ik nog geen tijd voor gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 25-07-2023 10:32 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 15:07
CWH schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Leek mij ook handig, maar ik krijg een : Integration error: sensors - Integration 'sensors' not found. melding bij configuratie check. Een idee waarom?
Omdat je hem niet juist toegevoegd hebt.

Maar de vraag is nu: hoe heb je hem toegevoegd :+ ?

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
@CWH
Het voorbeeld in de README (https://github.com/kvanhoorn/hass#postcodeloterij-component) is fout.
sensors: moet sensor: zijn.

Als je dat al in je config hebt staan, moet het onder de bestaande sensor: key komen te staan.

• HowsMyApple
TheFes schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Browser cache wellicht, probeer eens een Ctrl + F5
Nope dat is het helaas niet. Zojuist ook ingelogd op een apparaat welke nog nooit eerder op m'n HA is geweest en daar wordt ook de oude css weergegeven.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-11 15:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

HowsMyApple schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:06:
Gaat dit niet gelijk stuk bij een update? In browsers als Brave kun je op site niveau user sided filters aanmaken. Wellicht is dat een betere optie.

Als je een wijziging uitvoert in de js code die je daarna niet terugziet in de console dan heb je wellicht het verkeerde bestand aangepast of is er een tussenliggende (server sided) cache die roet in het eten gooit. HA opnieuw opstarten kan wellicht helpen?

André Huisman (www.new-line.nl)

• TheFes
De voorbeelden in de README van de postcodeloterij sensor zijn aangepast, verder is er nu ook een voobeeld automation die jullie zullen herkennen ;)
(had een PR ingeschoten)

• HowsMyApple
HuismAndré schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Gaat dit niet gelijk stuk bij een update? In browsers als Brave kun je op site niveau user sided filters aanmaken. Wellicht is dat een betere optie.

Als je een wijziging uitvoert in de js code die je daarna niet terugziet in de console dan heb je wellicht het verkeerde bestand aangepast of is er een tussenliggende (server sided) cache die roet in het eten gooit. HA opnieuw opstarten kan wellicht helpen?
Via de dev console zie ik inderdaad dat in de https://mijnHAip/hacsfiles/lovelace-mushroom/mushroom.js nog steeds de originele css staat. Maar als ik via m'n File Editor naar de lovelace-mushroom/mushroom.js ga zie ik wel m'n aangepaste css :S

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb HA weer geupgrade naar de laatste docker versie,maar nu krijg ik weer CORS fouten: oftewel niks werkt meer van al mijn lokale domeinen...

Anderen hier ook last van, of heb ik iets gemist met de laatste versies, want ik kan er niks over vinden.

Al jaar en dag heb ik dit in de config staan:
YAML:
1
2
3
4
5
http:
  server_port: 8123
  use_x_forwarded_for: true
  cors_allowed_origins:
    - "*"

Maar laden van lokale images (niet in de HA map) en custom cards ho maar...

Met de vorige versie van HA (2023.5 ofzo) werkte dit allemaal nog.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:29
Dit is mijn automation notification voor de postcode loterij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: postcodeloterij
  alias: "Postcodeloterij: Prijs"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: time
    at: '14:00:00'
  condition:
    - "{{ now().day == 2 }}"
    - "{{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.state | int > 0 }}"
  action:
    service: notify.all_devices
    data:
      title: "Postcodeloterij uitslag"
      message: "Deze maand heb je {{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.state }}x prijs! {{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.attributes.prizes }}"
      data:

Ik heb in de code van de component nog dit uitgecomment geloof ik:
Python:
1
2
3
        if (moment.day < 8):
            moment = moment - dateutil.relativedelta.relativedelta(months=1)
        moment_fmt = moment.strftime('%Y%m')

@alesandro_46 Mijn slaapkamer automations staan in de andere topic. Stond hier misschien beter

YASH! - Yet Another Smart Home

• TheFes
PTish schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:40:
Dit is mijn automation notification voor de postcode loterij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: postcodeloterij
  alias: "Postcodeloterij: Prijs"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: time
    at: '14:00:00'
  condition:
    - "{{ now().day == 2 }}"
    - "{{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.state | int > 0 }}"
  action:
    service: notify.all_devices
    data:
      title: "Postcodeloterij uitslag"
      message: "Deze maand heb je {{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.state }}x prijs! {{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.attributes.prizes }}"
      data:

Ik heb in de code van de component nog dit uitgecomment geloof ik:
Python:
1
2
3
        if (moment.day < 8):
            moment = moment - dateutil.relativedelta.relativedelta(months=1)
        moment_fmt = moment.strftime('%Y%m')

@alesandro_46 Mijn slaapkamer automations staan in de andere topic. Stond hier misschien beter
{{ states.sensor.postcodeloterij_prijs.state | int > 0 }} is een beetje gevoellig voor errors.
in plaats van states.sensor.postocdeloterij.state wordt er sterk geadviseerd om states('sensor.postcodeloterij_prijs') te gebruiken. Verder zal dit in error gaan als de sensor unavailable is, om dat te voorkomen kun je een default toevoegen aan het int-filter

dan wordt het dus:
"{{ states('sensor.postcodeloterij_prijs') | int(0) > 0 }}"

Oh en voor het bericht:
YAML:
1
      message: "Deze maand heb je {{ states('sensor.postcodeloterij_prijs') }}x prijs! {{ state_attr('sensor.postcodeloterij_prijs', 'prizes') }}"

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 25-07-2023 11:50 ]

• CWH

CWH

TheFes schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:50:
@CWH
Het voorbeeld in de README (https://github.com/kvanhoorn/hass#postcodeloterij-component) is fout.
sensors: moet sensor: zijn.

Als je dat al in je config hebt staan, moet het onder de bestaande sensor: key komen te staan.
Ik heb idd sensor keys in mijn configuration.yaml staan maar waarschijnlijk op een andere manier dan jij bedoelt. Zie screenshot. Want hoe/waar ik - platform: postcodeloterij, postcode: 1234AB ook invoeg, er verschijnen foutmeldingen als: missing property state / property not allowed en nog een paar andere.

Btw: in de readme op GitHub staat dat postcodelotery.py gekopieerd moet worden. Maar het enige wat ik vind is in de postcodeloterij folder een sensor.py.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcAXo5uR_O5DLYG2CghX4p84tWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sLsbwfMbneybIjlbT1NyjHtl.jpg?f=user_large

• TheFes
CWH schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Ik heb idd sensor keys in mijn configuration.yaml staan maar waarschijnlijk op een andere manier dan jij bedoelt. Zie screenshot. Want hoe/waar ik - platform: postcodeloterij, postcode: 1234AB ook invoeg, er verschijnen foutmeldingen als: missing property state / property not allowed en nog een paar andere.

Btw: in de readme op GitHub staat dat postcodelotery.py gekopieerd moet worden. Maar het enige wat ik vind is in de postcodeloterij folder een sensor.py.

[Afbeelding]
wat je nu laat zien is de template: integratie. Daar kun je template sensors in aanmaken, maar dit is geen template sensor.
Dit moet dus onder de sensor: key

Wat er nu in de readme staat kun je gewoon in configuration.yaml zetten (mits je niet al ergerns sensor: op het hoofdniveau hebt staan (dus zonder spaties er voor))

Verder moet je gewoon de gehele contents van die postcodeloterij folder zoals die in die repo staat ook in jouw custom_components folder zetten (ook daarin klopt de readme dus blijkbaar niet).

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is er een makkelijke manier om een stukje van een dashboard config herbruikbaar te maken?

Ik heb nu bijv. dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZg9ZtuUn10NOYMdw-EbP7ih_mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33TnCw3q6VJ4GoO6EprusG3N.png?f=user_large

Die zit in een grid kaartje met als entry:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
cards:
    cards:
      - type: custom:mushroom-entity-card
        entity: sensor.tuya_gamepc_current_consumption
        tap_action:
          action: more-info
        name: Game PC
        primary_info: name
        entity: switch.tuya_gamepc
        tap_action:
        primary: '{{ states(''switch.tuya_gamepc'') }}'
  - type: custom:mini-graph-card
    color_thresholds:
      - color: '#5AFF5D'
        value: 0
      - color: '#ff9a05'
        value: 250
      - color: '#FC2A89'
        value: 500
    upper_bound: ~150
    lower_bound: 0
    color_thresholds_transition: smooth
    entities:
      - sensor.tuya_gamepc_current_consumption
    group: false
    hours_to_show: 2
    hour24: true
    line_width: 2
    animate: true
    points_per_hour: 12
    smoothing: true
    decimals: 0
    show:
      extrema: true
      icon: false
      labels: false
      average: true
      name: false
      state: false
      show_indicator: true

Ik heb 14 stekkers die ik allemaal op exact dezelfde manier wil gebruiken; een sensor voor het huidige verbruik, en een switch voor aan/uit.

Het zou dus heel mooi zijn als ik hier makkelijk een soort blueprint van kan maken, zodat ik die weer aan kan roepen en alleen de juiste entities hoef te geven. Is daar een mogelijkheid voor?

• TheFes
Oon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:09:
Is er een makkelijke manier om een stukje van een dashboard config herbruikbaar te maken?

Ik heb nu bijv. dit:
[Afbeelding]

Die zit in een grid kaartje met als entry:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
cards:
    cards:
        entity: sensor.tuya_gamepc_current_consumption
        tap_action:
        primary_info: name
        entity: switch.tuya_gamepc
        tap_action:
        primary: '{{ states(''switch.tuya_gamepc'') }}'
  - type: custom:mini-graph-card
    color_thresholds:
      - color: '#5AFF5D'
        value: 0
      - color: '#ff9a05'
        value: 250
      - color: '#FC2A89'
        value: 500
    upper_bound: ~150
    lower_bound: 0
    color_thresholds_transition: smooth
    entities:
      - sensor.tuya_gamepc_current_consumption
    group: false
    hours_to_show: 2
    hour24: true
    line_width: 2
    animate: true
    points_per_hour: 12
    smoothing: true
    decimals: 0
    show:
      extrema: true
      icon: false
      labels: false
      average: true
      name: false
      state: false
      show_indicator: true

Ik heb 14 stekkers die ik allemaal op exact dezelfde manier wil gebruiken; een sensor voor het huidige verbruik, en een switch voor aan/uit.

Het zou dus heel mooi zijn als ik hier makkelijk een soort blueprint van kan maken, zodat ik die weer aan kan roepen en alleen de juiste entities hoef te geven. Is daar een mogelijkheid voor?
Dat kan wellicht met decluttering card
https://github.com/custom-cards/decluttering-card

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ga ik proberen, thanks!

• Peule_P
  • Laatst online: 22:53
Voor een klein projectje thuis ben ik op zoek naar wat advies welke hardware ik zou kunnen aanschaffen om e.e.a in HA aan te laten sturen, het punt is we hebben thuis een kelder welke dienst doet als thuisbioscoop en we kunnen er dus wel eens met een paar man zitten.
Het betreft een ruimte van zo'n 50m3 en vooral het CO2 gehalte wilt dan wel eens oplopen zonder aanvoer van verse lucht.
Er is wel een airco in de ruimte voor verwarming/koeling maar aanvoer verse lucht heb ik dus niks hier aan.

Nu heb ik al een luchtkwaliteitmeter (Awair Element) aangeschaft en kan ik wel alles monitoren met de bijbehorende app en op basis hiervan een deur/raam open zetten, maar wil ik het liefst op basis van CO2 (en evt luchtvochtigheid) een boxventilator of buisventilator aansturen die lucht van buiten haalt en de ruimte in blaast om van frisse lucht te voorzien.
Belangrijk is om de ventilator ook traploos aan te sturen en niet alleen aan/uit ivm geluidsoverlast in de ruimte.

Iemand ervaring met zoiets welke componenten ik kan aanschaffen?
De aansturing in HA (gebruik nu nog de Core versie op mijn Unraid bak, maar wil wel naar HA OS toe in de toekomst) kom ik wel uit met een maat van me die er iets meer kennis van heeft.

Nu had ik zelf al zoiets gezien, die zou boven in het trapgat kunnen hangen en met een doorvoer naar buiten de lucht aanzuigen en via een buis naast de trap naar onderen de ruimte inblazen:
https://www.ventilatiesho...idgedempt-125mm-ec-motor/

Aansturing zou normaliter met een regelaar als deze gebeuren, maar juist dit stukje zou dan door iets 'slims' vervangen dienen te worden welk door HA aangestuurd wordt lijkt me?
https://www.ventilatiesho...t-0-10v-inbouw-en-opbouw/

Er zijn ook wel complete zelfstandige CO2 gestuurde sets, maar dit zijn vrij grote boxen en ik denk veel te veel output voor slechts 1 ruimte van 50m3 en hier is dus niks met HA mee te doen:
https://www.ventilatieland.nl/co2-gestuurde-ventilatie

Iemand dé tip?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Peule_P gewoon een 0-10V zigbee/z-wave/wifi (kies zelf je smaak) dimmer pakken en klaar ben je.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-11 16:54
Beste mede tweakers voor het maken van mijn dashboard in HA voor mijn Cupra Born wil graag de status van de deuren, achterklep, ramen en motorkap weten. In app van de Cupra Born laten deze allemaal hun status zien.
Als ik nu kijk in HA bij de integratie van de Cupra Born dan gaat dit perfect op voor de deuren, ramen en achterklep want die laten zien of ze vergrendeld en of dicht.

Helaas zie geen status voor de motorkap terug in integratie van de Cupra Born, het blijkt dat hij ook niet voorkomt in de binary_sensor.py van de integratie van de Cupra Born

Na enig zoek en google blijkt dat de api voor de motorkap het volgende geeft : "hood": {"open": "false", "locked": "false"}
Als ik kijk naar de deuren of achterklep zie ik : "trunk": {"open": "false", "locked": "true"}, "doors": {"frontLeft": {"open": "false", "locked": "true"} enzovoort

Nu heb ik in de /config/custom_components/cupra_we_connect/binary_sensor.py het volgende aan gemaakt als test :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
VolkswagenIdBinaryEntityDescription(
        key="hoodLockStatus",
        name="Hood Lock Status",
        icon="mdi:lock-outline",
        device_class=BinarySensorDeviceClass.LOCK,
        value=lambda data: data["access"]["accessStatus"]
        .doors["hood"]
        .lockState.value,
        on_value=AccessControlState.LockState.UNLOCKED,

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        key="hoodOpenStatus",
        name="Hood Open Status",
        device_class=BinarySensorDeviceClass.DOOR,
        .doors["hood"]
        .openState.value,
        on_value=AccessControlState.OpenState.OPEN,

Dit geeft als reactie het volgende :
binary_sensor.cupra_born_hood_lock_status
Status : unknown
binary_sensor.cupra_born_hood_open_status

Naar mijn idee waarom ik geen status zie bij de motorkap is dat dit komt door "hood": {"open": "false", "locked": "false"} want bij de deuren en achterklep zie ik wel {"open": "false", "locked": "true"}

Klopt dit wat denk en is hiervoor misschien een oplossing ?

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:20
Peule_P schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:23:
Voor een klein projectje thuis ben ik op zoek naar wat advies welke hardware ik zou kunnen aanschaffen om e.e.a in HA aan te laten sturen, het punt is we hebben thuis een kelder welke dienst doet als thuisbioscoop en we kunnen er dus wel eens met een paar man zitten.
Het betreft een ruimte van zo'n 50m3 en vooral het CO2 gehalte wilt dan wel eens oplopen zonder aanvoer van verse lucht.
Er is wel een airco in de ruimte voor verwarming/koeling maar aanvoer verse lucht heb ik dus niks hier aan.

Nu heb ik al een luchtkwaliteitmeter (Awair Element) aangeschaft en kan ik wel alles monitoren met de bijbehorende app en op basis hiervan een deur/raam open zetten, maar wil ik het liefst op basis van CO2 (en evt luchtvochtigheid) een boxventilator of buisventilator aansturen die lucht van buiten haalt en de ruimte in blaast om van frisse lucht te voorzien.
Belangrijk is om de ventilator ook traploos aan te sturen en niet alleen aan/uit ivm geluidsoverlast in de ruimte.

De aansturing in HA (gebruik nu nog de Core versie op mijn Unraid bak, maar wil wel naar HA OS toe in de toekomst) kom ik wel uit met een maat van me die er iets meer kennis van heeft.

Nu had ik zelf al zoiets gezien, die zou boven in het trapgat kunnen hangen en met een doorvoer naar buiten de lucht aanzuigen en via een buis naast de trap naar onderen de ruimte inblazen:

Aansturing zou normaliter met een regelaar als deze gebeuren, maar juist dit stukje zou dan door iets 'slims' vervangen dienen te worden welk door HA aangestuurd wordt lijkt me?

Er zijn ook wel complete zelfstandige CO2 gestuurde sets, maar dit zijn vrij grote boxen en ik denk veel te veel output voor slechts 1 ruimte van 50m3 en hier is dus niks met HA mee te doen:

Iemand dé tip?
Ik heb zelf deze als centrale ventilatie in huis aangesloten op een "smart" plug (in mijn geval z-wave). Daarmee kan ik de ventilatie aan/uit zetten.

https://www.hornbach.nl/p...ie-cve-s-perilex/6662810/

Mijn automatisering heeft dan als triggers de badkamer verlichting en vermogen van de inductie kookplaat maar jij kunt met een numeric state trigger op basis van CO2 werken.

De Itho box heeft trouwens meerdere standen en heeft een interne vocht sensor. Geluid moet geen enkel probleem zijn op een lage stand.

• HowsMyApple
@denneappel Je schakelt je gehele MV aan en uit met een smart plug? Dat is niet echt het idee van een centrale MV. Die 'hoort' ook gewoon te draaien als er niet wordt gekookt en/of gedoucht.

• denneappel
HowsMyApple schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:38:
@denneappel Je schakelt je gehele MV aan en uit met een smart plug? Dat is niet echt het idee van een centrale MV. Die 'hoort' ook gewoon te draaien als er niet wordt gekookt en/of gedouched.
Ik doe dat inderdaad. Ons huis uit 1923 heeft voldoende natuurlijke ventilatie ;-)
Je kunt de smart plug natuurlijk ook gebruiken om stand 3 te activeren (boost).

De usecase van @Peule_P lijkt mij prima voor aan/uit schakelen van de Itho box. Ook een stuk goedkopere optie (199 euro) ipv de versie die hij hier heeft gepost.

• TheFes
_Mitchie_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:28:
Beste mede tweakers voor het maken van mijn dashboard in HA voor mijn Cupra Born wil graag de status van de deuren, achterklep, ramen en motorkap weten. In app van de Cupra Born laten deze allemaal hun status zien.
Als ik nu kijk in HA bij de integratie van de Cupra Born dan gaat dit perfect op voor de deuren, ramen en achterklep want die laten zien of ze vergrendeld en of dicht.

Helaas zie geen status voor de motorkap terug in integratie van de Cupra Born, het blijkt dat hij ook niet voorkomt in de binary_sensor.py van de integratie van de Cupra Born

Na enig zoek en google blijkt dat de api voor de motorkap het volgende geeft : "hood": {"open": "false", "locked": "false"}
Als ik kijk naar de deuren of achterklep zie ik : "trunk": {"open": "false", "locked": "true"}, "doors": {"frontLeft": {"open": "false", "locked": "true"} enzovoort

Nu heb ik in de /config/custom_components/cupra_we_connect/binary_sensor.py het volgende aan gemaakt als test :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        key="hoodLockStatus",
        name="Hood Lock Status",
        icon="mdi:lock-outline",
        device_class=BinarySensorDeviceClass.LOCK,
        .doors["hood"]
        .lockState.value,
        on_value=AccessControlState.LockState.UNLOCKED,

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        key="hoodOpenStatus",
        name="Hood Open Status",
        device_class=BinarySensorDeviceClass.DOOR,
        .doors["hood"]
        .openState.value,
        on_value=AccessControlState.OpenState.OPEN,

Dit geeft als reactie het volgende :
binary_sensor.cupra_born_hood_lock_status
binary_sensor.cupra_born_hood_open_status

Naar mijn idee waarom ik geen status zie bij de motorkap is dat dit komt door "hood": {"open": "false", "locked": "false"} want bij de deuren en achterklep zie ik wel {"open": "false", "locked": "true"}

Klopt dit wat denk en is hiervoor misschien een oplossing ?
"open": "false" lijkt me dat de deur/motorkap dicht is
"locked": "false" lijkt me dat de deur/motorkap op slot is

Lijkt me niet dat dit er voor zorgt dat je geen status voor je binary_sensor krijgt

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Peule_P schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:23:

Iemand dé tip?
zie:
Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

• Paulus07
  • Niet online
Iemand onderstaande ooit eerder gehad met een Shelly Plug S:

Viel me op dat sommige shelly plug S hier geen energy waarde meer hadden in HA. Power wordt nog wel gemeten.

Aanvullende info:

- 8 S plugs aanwezig.
- allemaal dezelfde Firmware
- allemaal op hetzelfde 2,4ghz wifi netwerk.
- Komen ook allemaal terug in HA en zijn ook in/uit te schakelen etc
- router herstart, wifi punt herstart etc etc

Bij een plug welke niks meer doet mbt kwh bijhouden etc al verschillende dingen geprobeerd zoals:

- verschillende firmwares erop gezet, van oud tot helemaal nieuw. Zowel via http://archive.shelly-tools.de/ als via de shelly integratie van HA. Maar welke versie dan ook, maakt geen verschil.
- Factory reset gedaan.
- opnieuw linken aan wifi
- andere naam geven, ander static IP etc

Maar niks helpt.

Las online dat het eventueel te maken kon hebben met de SNTP en tijd.
Het enige verschil wat ik merk tussen de 8 plugs die ik heb is inderdaad dat de plugs die geen energy bijhouden ook geen tijd hebben als ik ze UI benader via de betreffende IP.

Geprobeerd om de SNTP van time.google.com te veranderen naar bijvoorbeeld een time.kpn.net of iets anders.
Maar ook hier helaas geen verandering.

De plug wil simpelweg geen tijd meekrijgen.....
Iemand zoiets eerder gehad en eventueel idee hoe toen opgelost is?
Of wat ik nog meer kan testen/proberen?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een kleine vraag: Ik ben sinds kort bezig met HA, het draait op een NUC met een Sonoff Zigbee stick. Tot zover nog niet veel spannende dingen gedaan terwijl de gear binnendruppelt, denk aan een Tradfri knop en tussenstekker om de aanrechtverlichting mee aan te zetten. Ik heb ook een duursensor en pirsensor om de WC verlichting mee te automatiseren, maar om 's avonds de boel wat meer te dimmen heb ik daarvoor een Tradfri lamp gekozen ipv een Sonoff ZBMINI.
Alleen ik heb problemen met de Tradfri lampen. Pairen is geen probleem, HA pikt ze direct op en de handshake is vrijwel instant. En daarna niks, kan ze niet bedienen, uitlezen, als ik ze reconfigure falen alle bindings. Ik werk met ZHA, en de afstand kan het probleem niet zijn, want de lamp zit op een krappe twee meter van de NUC. Dat is toch vrij raar dat ze wel goed pairen maar daarna niks?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:26
Ik doe een poging om een snapshot van mijn deurbel via telegram te verzenden. Automation ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Doorbell | Notification to Telegram 2
description: ""
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: 69f5e6ccbb692dac18f8489d54ba85f6
    entity_id: binary_sensor.deurbel_reolink_visitor
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - service: camera.snapshot
    data:
      filename: /config/www/snapshots/deurbel.jpg
    target:
      entity_id:
        - camera.deurbel_reolink_deurbel_reolink
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 300
  - service: telegram_bot.send_photo
    data:
      authentication: digest
      file: /local/snapshots/deurbel.jpg
      target: ###
mode: single

Zodra ik de automation uitvoer komt er niets binnen en ik zie in het log de volgende foutmelding;
code:
1
2
2023-07-25 14:40:04.078 WARNING (SyncWorker_6) [homeassistant.components.telegram_bot] '/local/snapshots/deurbel.jpg' are not secure to load data from!
2023-07-25 14:40:04.079 ERROR (SyncWorker_6) [homeassistant.components.telegram_bot] Can't send file with kwargs: {'authentication': 'digest', 'file': '/local/snapshots/deurbel.jpg'}

Zodra ik echter de url handmatig aanroep (https://domein/local/snapshots/deurbel.jpg] dan laad de afbeelding wel gewoon in.

Wat doe ik fout?

• HowsMyApple

• Peule_P
  • Laatst online: 22:53
Gizz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:26:
@Peule_P gewoon een 0-10V zigbee/z-wave/wifi (kies zelf je smaak) dimmer pakken en klaar ben je.
Dat zou idd de mooiste en best regelbare oplossing zijn lijkt me, ik ga eens wat dimmertjes zoeken ;)
denneappel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Ik doe dat inderdaad. Ons huis uit 1923 heeft voldoende natuurlijke ventilatie ;-)
Je kunt de smart plug natuurlijk ook gebruiken om stand 3 te activeren (boost).

De usecase van @Peule_P lijkt mij prima voor aan/uit schakelen van de Itho box. Ook een stuk goedkopere optie (199 euro) ipv de versie die hij hier heeft gepost.
Ja dat zou idd ook een optie zijn, de box op de laagste stand zetten en met een simpele plug aan/uit schakelen fixed op deze stand.
iig wel een zeer betaalbare oplossing!

• Speculaasje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik ben nog steeds aan het stoeien met het koppelen van Google (Home) aan mijn Home Assistant installatie....

Met pijn en moeite HACS aan de gang gekregen en daar de Google Home extensie mee geinstalleerd. Maar ook deze weigert te configureren via username/app passwords.

Ik begin er onderhand een beetje simpel van te worden waarom de meest basale dingen weigeren te functioneren. Enige wat ik wil is wat automations voor verlichting / stekkers die niet via HUE lopen aansturen (Ledvance prul).

Lijkt mij toch stug dat ik daarvoor een hele MQQT broker op moet gaan zetten om maar de diverse bridges te moeten omzeilen terwijl er gewoon integraties voor beschikbaar zijn.

Iemand die wellicht een keer met mijn configuratie mee wilt kijken wat er verkeerd kan zitten?

• CWH

CWH

TheFes schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:51:
[...]

wat je nu laat zien is de template: integratie. Daar kun je template sensors in aanmaken, maar dit is geen template sensor.
Dit moet dus onder de sensor: key

Wat er nu in de readme staat kun je gewoon in configuration.yaml zetten (mits je niet al ergerns sensor: op het hoofdniveau hebt staan (dus zonder spaties er voor))

Verder moet je gewoon de gehele contents van die postcodeloterij folder zoals die in die repo staat ook in jouw custom_components folder zetten (ook daarin klopt de readme dus blijkbaar niet).
Super, het werkt!! Bedankt voor je hulp! En geduld!

• -Casper
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Als ik naar de code kijk, kan ik daar ook gewoon een rest sensor van maken. Denk dat ik die weg ga bewandelen.
Ik zit even te kijken naar de url maar krijg geen nuttig resultaat vooralsnog. Documentatie van de API kan ik zo ook niet vinden. Als ik kijk naar de github code en een postcode van de laatste trekking pak zou ik verwachten dat onderstaande url resultaat zou geven maar krijg niets:

https://www.postcodeloter...uery=6176CW&resultSize=10

• TheFes
-Casper schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:03:
[...]

Ik zit even te kijken naar de url maar krijg geen nuttig resultaat vooralsnog. Documentatie van de API kan ik zo ook niet vinden. Als ik kijk naar de github code en een postcode van de laatste trekking pak zou ik verwachten dat onderstaande url resultaat zou geven maar krijg niets:

Je bent een maand te ver denk ik, probeer het eens met

• TheFes
Speculaasje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:31:
Ik ben nog steeds aan het stoeien met het koppelen van Google (Home) aan mijn Home Assistant installatie....

Met pijn en moeite HACS aan de gang gekregen en daar de Google Home extensie mee geinstalleerd. Maar ook deze weigert te configureren via username/app passwords.

Ik begin er onderhand een beetje simpel van te worden waarom de meest basale dingen weigeren te functioneren. Enige wat ik wil is wat automations voor verlichting / stekkers die niet via HUE lopen aansturen (Ledvance prul).

Lijkt mij toch stug dat ik daarvoor een hele MQQT broker op moet gaan zetten om maar de diverse bridges te moeten omzeilen terwijl er gewoon integraties voor beschikbaar zijn.

Iemand die wellicht een keer met mijn configuratie mee wilt kijken wat er verkeerd kan zitten?
Die Google Home integratie gaat niet doen wat je wil.
Er is geen mogelijkheid om je devices vanuit Google Home naar HA te syncen. Andersom kan wel.
Die integratie is om wekkers en timers van je Google Homes uit te lezen.

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-11 08:19
Ik heb op de voordeur een Aqara deursensor (binary magnet) verbonden via Conbee II/Phoscon GW met home assistant. Werkt(e) altijd prima, en de automatisering dat ik een berichtje krijg als de deur 2+ minuten open staat is goud waard, want de kinderen vergeten de deur nogal eens te sluiten.
Nu krijg ik de laatste weken regelmatig om 02:06u 's nachts deze zelfde melding; de voordeur zou open staan. Lijkt me sterk, want die deur zit gewoon op de knip.

Maar wat kan er aan de hand zijn? De batterij lijkt nog 100% volgens HA (al wordt dat wellicht verkeerd uitgelezen? Die sensor zit er al meer dan 1 jaar op). Waarom gebeurt dit steeds om 02u05 's nachts? Overdag werkt het ding prima.

Ik wil het graag werkend zodat ik straks de vakantie modus kan aanzetten incl alarmeringen over plots geopende deuren.

• TheFes
Visitor.q schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:48:
Ik heb op de voordeur een Aqara deursensor (binary magnet) verbonden via Conbee II/Phoscon GW met home assistant. Werkt(e) altijd prima, en de automatisering dat ik een berichtje krijg als de deur 2+ minuten open staat is goud waard, want de kinderen vergeten de deur nogal eens te sluiten.
Nu krijg ik de laatste weken regelmatig om 02:06u 's nachts deze zelfde melding; de voordeur zou open staan. Lijkt me sterk, want die deur zit gewoon op de knip.

Maar wat kan er aan de hand zijn? De batterij lijkt nog 100% volgens HA (al wordt dat wellicht verkeerd uitgelezen? Die sensor zit er al meer dan 1 jaar op). Waarom gebeurt dit steeds om 02u05 's nachts? Overdag werkt het ding prima.

Ik wil het graag werkend zodat ik straks de vakantie modus kan aanzetten incl alarmeringen over plots geopende deuren.
Die batterij sensor bij Aqara sensoren is alles behalve betrouwbaar, dus hij zou best wel eens op kunnen zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:08

de Peer

under peer review

Waarom gebeurt dit steeds om 02u05 's nachts?
waarschijnlijk omdat dat het koudste moment van de nacht is en dan zal het voltage van de batterij wel onder een kritische grens zakken, vermoed ik.

Binnenshuis gaan die batterijen wel 2 of zelfs 3 jaar mee maar voor buiten is 1 x per jaar de batterij vervangen niet gek.

• Hmmbob

Behalve de technische kant, hoe zit je automation eruit, en hoe gaat die bijvoorbeeld om met "unavailable" states?

02:00/02:05 klinkt als een ideaal moment voor (automatische?) backups oid, waardoor je sensor misschien wat onverwacht reageert.

• Hmmbob
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:43:
waarschijnlijk omdat dat het koudste moment van de nacht is
Dat is pas vlak voor zonsopkomst though, niet om ~02:00

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-11 08:19
Bedankt, goeie tips! Ik had al wat gezicht naar een goede batterij maar op de markt vroeg de verkoper er 6€ voor 🤐 maar komt goed, bol.com heeft ze voor minder...

De automatisering is uitermate simpel, ingesteld via de GUI:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: "Notificatie: voordeur geopend"
description: ""
trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: de34e87fe3b30529767da77bec50d9db
    entity_id: binary_sensor.openclose_4
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
condition: []
action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: Voordeur sensor
      data:
mode: single

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-11 22:34
Wat is jullie ervaring met de Aqara temp / luchtvochtigheids sensoren?

Ik heb er nu een stuk of 10 hangen in diverse kamers, maar ik merk steeds meer dat sommigen er gewoon mee ophouden. De temp is dan een rechte lijn. Na 4 of 5 uur geloof ik het dan wel, en dan verwijder ik ze (geforceerd) en voeg ze weer toe waarna ze het weer een paar dagen doen. En dan idem dito. Batterijen heb ik ook al verschillende keren gedaan. Ik zet een Zigbee repeater (Ikea) op een strategische plek in de buurt etc etc.

Eigenlijk is mijn vraag: wat is een goede tempmeter op zigbee of wifi desnoods? uiteraard niet te duur :9 en ook nog het liefst op 230V want dat om de 4 maanden gewissel met batterijen hangt me nu toch wel de keel uit.

• TheFes
oltk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:20:

Ik heb er nu een stuk of 10 hangen in diverse kamers, maar ik merk steeds meer dat sommigen er gewoon mee ophouden om een signaal te geven. Na 4 of 5 uur geloof ik het dan wel, en dan verwijder ik ze (geforceerd) en voeg ze weer toe waarna ze het weer een paar dagen doen. En dan idem dito. Batterijen heb ik ook al verschillende keren gedaan. Ik zet een Zigbee repeater (Ikea) op een strategische plek in de buurt etc etc.

Eigenlijk is mijn vraag: wat is een goede tempmeter op zigbee of wifi desnoods? uiteraard niet te duur :9 en ook nog het liefst op 230V want dat om de 4 maanden gewissel met batterijen hangt me nu toch wel de keel uit.
Ik heb 4 Aqara Zigbee dingen, en ook 4 van dit Bluetooth dingen met een schermpje.
Die werken allemaal prima zo lang de batterij vol genoeg is

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-11 14:20
TheFes schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Ik heb 4 Aqara Zigbee dingen, en ook 4 van dit Bluetooth dingen met een schermpje.
Die werken allemaal prima zo lang de batterij vol genoeg is
Bluetooth met een schermpje? Heb je een link?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-11 12:54

....

Heb wisselende ervaringen. Misschien inderdaad de batterijen weer eens wisselen.
Op de kinderkamer heb ik al een ESP32 bordje staan voor BT-proxy, hier wil ik nog een temperatuur- en luchtvochtigheid-sensor in zetten zodat ie de Aqara vervangt.

Deze bedoelt TheFes
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sb3a45cbff7934dedbfacc591750a3d0eG/Xiaomi-Mijia-Bluetooth-Thermometer-2-Draadloze-Smart-Elektrische-Digitale-Hygrometer-Thermometer-Werken-Met-Mijia-App-Met.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door CappieL op 26-07-2023 09:28 ]

• TheFes
CappieL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Heb wisselende ervaringen. Misschien inderdaad de batterijen weer eens wisselen.
Op de kinderkamer heb ik al een ESP32 bordje staan voor BT-proxy, hier wil ik nog een temperatuur- en luchtvochtigheid-sensor in zetten zodat ie de Aqara vervangt.

Deze bedoelt TheFes
[Afbeelding]
Helemaal correct en tevens juist.
Ze draaien bij mij op BTHome en zonder die smiley er op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8yIIL8JIbkq2ihDsL109zVnSXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YyE8fwe33shYSZctw3KuHlY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 26-07-2023 09:34 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:10
Wie heeft een goede/recente methode om radio-presets met 1 druk op de knop naar een speaker te casten?

Ik kom een aantal manieren tegen, maar de meesten zijn al 5 jaar oud.

Dit zag er wel redelijk OK uit:
YouTube: Home Assistant How To - get Radio Stations integrated

Deze integratie kwam ik ook tegen, maar weet niet wat de voor/nadelen zijn tov Tunein:
https://www.home-assistant.io/integrations/radio_browser/

• oltk
TheFes schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Helemaal correct en tevens juist.
Ze draaien bij mij op BTHome en zonder die smiley er op
Ik had 'm al eens gezien, maar vond die smiley nogal stom. Interessant , maar helaas Bluetooth dus het bereik is niet lekker.

De aqara dingen die het telkens laten afweten hangen op zolder, en daar heb ik dus een repeater gezet + net de batterijen vervangen. Ook iets: na vervangen van een batterij moet ik het ding verwijderen en toevoegen om weer readings te krijgen. Er is geen mogelijkheid om een reading geforceerd op te halen. Je kan een knopje indrukken op de aqara en dan flikkert er een blauw lampje, maar wat de functie hiervan is blijft onhelder. En ook kan je in z2m een apparaat "herconfigureren" maar dat doet z2m zelfs succesvol op een apparaat dat niet werkt... dus ook daar is de functie onhelder van.

/frustratie off ;)

• CappieL
djiedjee schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:37:
Wie heeft een goede/recente methode om radio-presets met 1 druk op de knop naar een speaker te casten?

Ik kom een aantal manieren tegen, maar de meesten zijn al 5 jaar oud.

Dit zag er wel redelijk OK uit:
YouTube: Home Assistant How To - get Radio Stations integrated

Deze integratie kwam ik ook tegen, maar weet niet wat de voor/nadelen zijn tov Tunein:
https://www.home-assistant.io/integrations/radio_browser/
Ik gebruik de radio-presets uit de video van @SmartHomeJunkie.
Werkt nog steeds goed.

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 26-07-2023 09:42 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-11 10:31

Ik heb er nu een stuk of 10 hangen in diverse kamers, maar ik merk steeds meer dat sommigen er gewoon mee ophouden. De temp is dan een rechte lijn. Na 4 of 5 uur geloof ik het dan wel, en dan verwijder ik ze (geforceerd) en voeg ze weer toe waarna ze het weer een paar dagen doen. En dan idem dito. Batterijen heb ik ook al verschillende keren gedaan. Ik zet een Zigbee repeater (Ikea) op een strategische plek in de buurt etc etc.

Gaat prima hier, wel afhankelijk welke integratie ik gebruik. Ik heb een Conbee II en met ZHA lijkt het het beste te werken..

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• denneappel
djiedjee schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:37:
Ik heb op mijn Sonos speakers een paar radio stations als favoriet ingsteld. Is dat wellicht ook mogelijk bij jouw speaker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiY9QPQ2xvJuxjVVEj_8ruZQop0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuJAwECXIjzfl8UwfF5pndE7.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
type: horizontal-stack
cards:
  - show_name: true
    show_icon: true
    type: button
    tap_action:
      action: call-service
      service: media_player.select_source
      data:
        source: NPO Radio 1
      target:
        entity_id: media_player.kantoor
    name: NPO Radio 1
    icon: mdi:radio
    tap_action:
      service: media_player.select_source
      data:
        source: NPO Radio 2
      target:
    icon: mdi:radio
    name: NPO Radio 2
    tap_action:
      service: media_player.play_media
      data:
        media_content_id: spotify:user:XXX:playlist:XXX
        media_content_type: music
      target:
    icon: mdi:spotify
    name: Liked Songs

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-07-2023 16:58 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

oltk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Ik had 'm al eens gezien, maar vond die smiley nogal stom. Interessant , maar helaas Bluetooth dus het bereik is niet lekker.

De aqara dingen die het telkens laten afweten hangen op zolder, en daar heb ik dus een repeater gezet + net de batterijen vervangen. Ook iets: na vervangen van een batterij moet ik het ding verwijderen en toevoegen om weer readings te krijgen. Er is geen mogelijkheid om een reading geforceerd op te halen. Je kan een knopje indrukken op de aqara en dan flikkert er een blauw lampje, maar wat de functie hiervan is blijft onhelder. En ook kan je in z2m een apparaat "herconfigureren" maar dat doet z2m zelfs succesvol op een apparaat dat niet werkt... dus ook daar is de functie onhelder van.

/frustratie off ;)
Heb ooit eens deze op mijn verlanglijstje gezet: https://www.sonoff.nl/a-8...gheidssensor/#description. Maar ik heb ze nog niet want ons huis is nog niet klaar dus heb nog geen ervaring.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe? Heb een hue sensor EN een drukknop om de lampen in de badkamer aan te zetten. Ik heb hiervoor twee automations aangemaakt:

1)
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/07/26/image.th.png

2)
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/07/26/imagef7f6651d53578d7d.th.png

De lamp gaat echter erg snel weer uit. Hij staat hier toch op 15 minuten en 30 minuten?

Bij beweging gaat hij weer netjes aan, dus alles lijkt goed te werken behalve de timer functie. Ik ben ook wel benieuwd hoe HA omgaat met de combinatie van allebei de automations. Bij druk knop aanzetten -> werkt de sensor dan nog? Of moet ik een condition toevoegen dat hij deze automation niet activeert wanneer de lampen al aan staan?

[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 26-07-2023 09:49 ]

Mijn V&A

• Ora et Labora
Workaholic schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:47:
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe? Heb een hue sensor EN een drukknop om de lampen in de badkamer aan te zetten. Ik heb hiervoor twee automations aangemaakt:

1)
[Afbeelding]

2)
[Afbeelding]

De lamp gaat echter erg snel weer uit. Hij staat hier toch op 15 minuten en 30 minuten?

Bij beweging gaat hij weer netjes aan, dus alles lijkt goed te werken behalve de timer functie. Ik ben ook wel benieuwd hoe HA omgaat met de combinatie van allebei de automations. Bij druk knop aanzetten -> werkt de sensor dan nog? Of moet ik een condition toevoegen dat hij deze automation niet activeert wanneer de lampen al aan staan?
D'r staat bovenin letterlijk 30 seconden?

• Clavat
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Uiteindelijk heel zigbee opnieuw geinstalleerd.
Alle apparaten opnieuw laten koppelen en nu staat het wel correct op een of andere manier

• TheFes
oltk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:37:
[...]

/frustratie off ;)
Ik heb een huisdekkend Bluetooth netwerk met BT Proxies (op naar ESPHome geflashte Sonoff Mini R4's die achter de lichtschakelaars zitten)

• oltk
TheFes schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Ik heb een huisdekkend Bluetooth netwerk met BT Proxies (op naar ESPHome geflashte Sonoff Mini R4's die achter de lichtschakelaars zitten)
Ah. ja, dat wil wel werken dan. Maar nu raak je de volgende frustratie: ik kan ESPHome niet flashen naar devices. ESPHome wil dat ik een trusted connectie heb. En dat heb ik niet, want ik log alleen lokaal in. Ik wil helemaal geen inlog van buiten mijn eigen netwerk. En alle tools die worden meegeleverd / te vinden zijn om desondanks te flashen werken niet op mijn Macbook. Of ik snap het niet :'(

maar dat is een andere discussie. Ik ga wel eens zoeken naar sensoren met temp en wat meer range mbt zigbee. Wie weet is die Sonoff iets

• Workaholic
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:50:
[...]

D'r staat bovenin letterlijk 30 seconden?
Yes - maar de wait commando daarboven staat op 15 minuten. Ik heb deze instructies zo gevonden in de howto? Die 15 sec is puur voor de status detected naar clear - daar boven de wait commando.
Gaat dat dan niet goed?

[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 26-07-2023 10:16 ]

Mijn V&A

• Ora et Labora
Workaholic schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Yes - maar de wait commando daarboven staat op 15 minuten. Ik heb deze instructies zo gevonden in de howto? Die 15 sec is puur voor de status detected naar clear - daar boven de wait commando.
Gaat dat dan niet goed?
Ik begrijp niet wat je bedoeling is, maar ik zou iets maken als: (in 1 automatisering)

Trigger: Beweging
Triggerid: aan

Trigger: Knop aan
Triggerid: aan

Trigger: Geen beweging voor 30 minuten.
Triggerid: uit

Trigger: Knop uit
Triggerid: uit.

Acties:
Choose.
Triggered by aan:
Lamp aan.

Triggered by uit:
Lamp uit.

• de Peer

de Peer

under peer review

Hmmbob schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Dat is pas vlak voor zonsopkomst though, niet om ~02:00
soms wel. soms niet. hangt van het weer af.
misschien is de afname van de temperatuur het snelst tot een uur of 2.
Ik weet het anders ook niet.

• CappieL
Workaholic schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Gaat dat dan niet goed?
Jouw wait commando is geen Wait commando, maar een Time-out.
Wat nu gebeurt is:
- lamp gaat aan
- als er 30 seconden geen Occupancy is, gaat het licht weer uit.

Die time-out overruled de Occupancy (en doet je licht uit), dus als je 20 minuten in de badkamer zou zitten... zit je de laatste 5 minuten in het donker.

[ Voor 24% gewijzigd door CappieL op 26-07-2023 10:25 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb er ook een stuk of 10 en heb nooit deze problemen.
Ikea repeater werkt volgens mij alleen als je ze daar ook aan koppelt. Ze lijken die niet vanzelf te pakken.

Misschien eens goed naar je Zigbee netwerk kijken hoe alles verbonden is en of dat beter kan? Is het signaal misschien te zwak?

Ik gebruik Deconz/Conbee II en dan krijg je wel inzichtelijk waar het probleem zit. het is blijkbaar niet de batterij.

• Richard007
  • Laatst online: 11-12-2024
guido66 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Waarschijnlijk heeft Enphase je systeem geüpdatet. Hier hetzelfde sinds een paar weken.

Ik kom uit bij: https://github.com/home-assistant/core/issues/95851
@guido66 @belly89 Dank voor de tip.
Inmiddels geinstalleerd en geconfigureerd.

• Workaholic
  • Niet online
CappieL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Jouw wait commando is geen Wait commando, maar een Time-out.
Wat nu gebeurt is:
- lamp gaat aan
- als er 30 seconden geen Occupancy is, gaat het licht weer uit.

Die time-out overruled de Occupancy (en doet je licht uit), dus als je 20 minuten in de badkamer zou zitten... zit je de laatste 5 minuten in het donker.
Thanks - ik wil het graag begrijpen:

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/07/26/imagef136ba629603e3d1.md.png

WAt doet de timeout in bovenstaande screenshot dan precies?

Mijn V&A

• CappieL
Stel dat je occupancy nooit aan de 30 seconden komt, blijft je automation 'hangen'.
Een time-out zorgt er voor, dat je automation doorloopt naar de volgende stap (wanneer de tijd op is... time-out)

Die Wait die je omcirkelt, slaat niet op de time-out.
Die Wait is de 30 seconden geen occupany

Versimpel je automation met een aantal triggers zoals @Ora et Labora aanhaalt.
En dan bij de Acties een Choose-actie, met daarin per trigger een Lamp Aan- / Lamp Uit-actie.

[ Voor 42% gewijzigd door CappieL op 26-07-2023 10:35 ]

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 02:08

eagle00789

Est. November 2005

Ik wil mijn airco koppelen aan mijn HA installatie, echter heeft mijn airco geen wifi aan boord. alleen een infra rood afstandsbediening.
Op AliExpress zie ik bijvoorbeeld wel dit soort devices langs komen: Tuya IR Wifi echter maken deze allemaal gebruik van Tuya. Ik zou eigenlijk liever een losse willen hebben zonder Tuya afhankelijkheid.
Hoe denken jullie over dit soort devices of hebben jullie een goed alternatief voor mij?
Ter completering. Mijn indoor unit van mijn airco is een TCL TAC-12-CHSD-XA31-I
Ik gebruik of wifi devices of z-wave. ik heb geen zigbee controller in mijn installatie zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door eagle00789 op 26-07-2023 16:13 ]

• oltk
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Ik heb er ook een stuk of 10 en heb nooit deze problemen.
Ikea repeater werkt volgens mij alleen als je ze daar ook aan koppelt. Ze lijken die niet vanzelf te pakken.
Volgens mij heb ik met de aqara's geen mogelijkheid om ze aan een device te koppelen. Ik zeg in z2m "koppelen toestaan", druk op het knopje en ik krijg wel/geen koppeling. Ik kan natuurlijk eea forceren door ze naast de repeater te proberen te koppelen (als je dat bedoeld)

• de Peer

de Peer

under peer review

oltk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Volgens mij heb ik met de aqara's geen mogelijkheid om ze aan een device te koppelen. Ik zeg in z2m "koppelen toestaan", druk op het knopje en ik krijg wel/geen koppeling. Ik kan natuurlijk eea forceren door ze naast de repeater te proberen te koppelen (als je dat bedoeld)
dat bedoel ik ja. dat is hoe ik het doe. Ik houd de sensor dan dicht bij de repeater maar ver van de 'hoofdrouter'. En dan pakt hij vaak wel de ikea repeater.
Pagina: 1 ... 85 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.