Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:42
Witlof schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:22:
Ik ben redelijk nieuw met Home Assistant en ben begonnen met Automations. Heb een Fibare HC2 en Domoticz in gebruik, maar wil nu toch de overstap wagen naar Home Assistant. Voorlopig nog wel via de integratie met Fibaro.

Maar ik snap nog even niet hoe ik iets simpels kan oplossen wat ik voorheen deed met een global variable of een dummy switch. Ik wil bijvoorbeeld de variabele laten wijzigen als de vaatwasser, droger of wasmachine meer verbruikt dan 1W. Dan wil ik dus van 'uit' naar 'aan' schakelen. Als het dan weer onder de 1W komt, dan wil ik het dus andersom laten schakelen en tevens een melding via de Telegram bot laten sturen. Ik gebruik hiervoor tussenstekkers die de stroom meten.
Dus dit deel heb je al wel werkende? :)
Telegram bot heb ik al wel werkend met een snapshot van een camera bij het aanbellen of het bezorgen van een pakketje of post in de pakketbrievenbus. Maar dit lukt me op een of andere manier niet. Weet niet waar of hoe ik moet beginnen. Heb al zitten kijken naar Helpers, maar dat lijkt het niet te zijn denk ik.

Iemand die mij op weg kan helpen?
Ik ben ook een beginner in HA.
Maar het eerste wat in mij opkomt, is dat je hier een Automation voor kunt aanmaken, die de 'state' checkt van betreffende tussenstekker (ook wel: Entity).

Dan zou je zoiets kunnen krijgen (ik copy/paste em van een automation uit mijn YAML config):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: 'knip'
  alias: %Geef hier een naam%
  description: %Geef hier een beschrijving%
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - tussenstekker_entity
    to: %welke state je dan ook wilt monitoren
  condition: []
  action:
  - service: notify.telegram
    data:
  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 09:27
@TheFes en @Septillion
Bedankt voor de richting! Moet soms toch wat meer vanuit de "helpers" gaan denken. Denk te snel iets met een template of sensor op te lossen, maar een helper is makkelijker. Nu heb ik een helper aangemaakt en een automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: Vaatwasser_debugging
description: ""
trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: d83e660830cfee75c57267003ca6a845
    entity_id: sensor.tz3000_gjnozsaz_ts011f_active_power_3
    domain: sensor
    id: Vaatwasser <2watt
    below: 0.1
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    entity_id:
      - counter.vaatwasser_helper
    to: "2"
    id: Vaatwasser_helper_2
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - service: counter.increment
            data: {}
            target:
              entity_id: counter.vaatwasser_helper
      - conditions:
        sequence:
          - service: tts.google_translate_say
            data:
              cache: false
              entity_id: media_player.nest_hub
          - service: notify.notify
            data:
              title: Vaatwasser Notificatie
          - service: counter.reset
            target:

Zo is hij volgens mij wel redelijk goed. In ieder geval werkt het. Misschien nog ideeën voor een schonere automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
raymondw schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:00:
[...]

Je stond nog op de todo

De firmware is een eigen FW van Govee, zou je het kunnen aanpassen? Vast wel, maar de "Local Lan" is prima.
Geen idee qua effecten, ik gebruik een schema in HA via de lokale api.
Heb de Govee lampen gelinkt met led strips van de Action, die zijn via local Tuya instelbaar in HA.
Via de api hebben alle lampen dezelfde tint en intensiteit.
Heb de Sensic retour gestuurd en ga de lyra binnenkort bestellen.
Is ook syncable met de dreamview t1 die ik later er nog bij wil nemen. Tenzij iemand een beter en of goedkoper alternatief kent zonder teveel gedoe.
Voor de lampen ga ik voor zigbee.
Zoek alleen nog plafondlampen/plafonniers voor de badkamer en hal. Voor beide kamers zou een heel lage helderheid mogelijkheid geweldig zijn. Ik dacht eerst aan die van de action, deze zijn met tuya convert om te zetten naar tasmota. Maar vraag me af of deze laag genoeg in helderheid kunnen gaan. Iemand ervaring mee? Als nachtlamp zeg maar. In combinatie met een motion sensor. Die wil ik van Switchbot nemen of ikea. Deur sensoren van Amazon huismerk zien er goed uit. Kent iemand candlesmarthome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:29
@DwazerIk ga eens kijken naar je code. Het eerste deel had ik werkend in Domoticz en later in Fibaro HC2, maar nu wil ik dat dus gaan doen in Home Assistant. Alleen zit ik met die 'dummy' die dus moet schakelen naar 'aan' als er meer dan 1W verbruikt wordt en naar 'uit' als die onder de 1W komt. En bij dat laatste dan ook een melding, maar dat is niet het lastigste. Ik wil dit dan ook ergens toonbaar maken of er dus iets actief is.

Ben nog aardig in de visuele aan het kijken, maar zal eens naar de code kijken. Dat zegt mij nog vrij weinig. Zie wel dat @johannesberg740 met iets soortgelijks aan het stoeien is, al is dat volgens mij niet helemaal wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 18:42
Cyberdemon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:57:
[...]

Heb de Sensic retour gestuurd en ga de lyra binnenkort bestellen.
Is ook syncable met de dreamview t1 die ik later er nog bij wil nemen. Tenzij iemand een beter en of goedkoper alternatief kent zonder teveel gedoe.
Voor de lampen ga ik voor zigbee.
Zoek alleen nog plafondlampen/plafonniers voor de badkamer en hal. Voor beide kamers zou een heel lage helderheid mogelijkheid geweldig zijn. Ik dacht eerst aan die van de action, deze zijn met tuya convert om te zetten naar tasmota. Maar vraag me af of deze laag genoeg in helderheid kunnen gaan. Iemand ervaring mee? Als nachtlamp zeg maar. In combinatie met een sensor. Die wil ik van Switchbot nemen of ikea. Deur sensoren van Amazon huismerk zien er goed uit. Kent iemand candlesmarthome?
Ik heb recent zo een plafond lamp van LSC Action dus, andere firmware opgekregen ( is een kutwerkje)
Nu praat deze lamp via mqtt met HA.
Al bij al werkt dit redelijk. De kleuren zijn wel triestig, de witte leds zijn nog redelijk.
Het dimmen werkt matig.

Sowieso stel ik me grote vragen of het rendabel is om zulke lampen te kopen, je tijd erin te steken om ze te herflashen, je moet ze al opendoen en draadjes aan solderen.

De voeding is zo chinees als ma kan, het werkt en das dan ook alles.
Ik zou er nooit an denken om dit in mn huis te hangen.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 20:29
RedPas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Ik heb recent zo een plafond lamp van LSC Action dus, andere firmware opgekregen ( is een kutwerkje)
Al bij al werkt dit redelijk. De kleuren zijn wel triestig, de witte leds zijn nog redelijk.
Het dimmen werkt matig.

Sowieso stel ik me grote vragen of het rendabel is om zulke lampen te kopen, je tijd erin te steken om ze te herflashen, je moet ze al opendoen en draadjes aan solderen.

Kan je die niet gewoon met Local Tuya bedienen?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Witlof schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
@DwazerIk ga eens kijken naar je code. Het eerste deel had ik werkend in Domoticz en later in Fibaro HC2, maar nu wil ik dat dus gaan doen in Home Assistant. Alleen zit ik met die 'dummy' die dus moet schakelen naar 'aan' als er meer dan 1W verbruikt wordt en naar 'uit' als die onder de 1W komt. En bij dat laatste dan ook een melding, maar dat is niet het lastigste. Ik wil dit dan ook ergens toonbaar maken of er dus iets actief is.

Ben nog aardig in de visuele aan het kijken, maar zal eens naar de code kijken. Dat zegt mij nog vrij weinig. Zie wel dat @johannesberg740 met iets soortgelijks aan het stoeien is, al is dat volgens mij niet helemaal wat ik wil.
Onder 'Settings --> Automations & Scenes', heb je de mogelijkheid om via UI Automations aan te maken.

New Automation -> Create new automation.

Triggers -> Add Trigger -> Device: Kies daar jouw tussenstekker entity. Daar komt een "trigger" veld onder te staan: Daar kun je de diverse triggers selecteren die bij die entity horen (mits goed geconfigged).
Bij een Tuya powerplug van mij, kan ik kiezen voor "Active power changes"
Dan kan ik kiezen in de velden "Above" en "Below": Daar gaan de waarden in die jij wilt hebben + "Duration" is de tijd die hij die waarde moet hebben.

Dan vervolgens "Actions" invullen, met een notify ri Telegram.

Zoiets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 16:10
Ik wil mijn robotmaaier door Home Assistant laten starten, een van de voorwaarden is dat het niet heeft geregend in de afgelopen 8 uur. (Zodat het gras droog is.)

Ik probeer hier d.m.v. statistics bij te houden hoeveel regen er is gevallen in de afgelopen 8 uur, maar dat wil nog niet lukken met onderstaande code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - platform: statistics
      name: "Rain last 8 hours"
      entity_id: sensor.openweathermap_rain
      state_characteristic: total
      max_age:
          hours: 8

Wat doe ik fout?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-06-2023 16:58 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Witlof schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:

Wil je daadwerkelijk een dummy hebben? Als je een automation maakt met een numeric_state trigger met below: 1 dan gaat die trigger sowieso allleen af op het moment dat de waarde wijzigt én de oude waarde groter dan of gelijk aan 1 was én de nieuwe waarde kleiner dan 1. Hij blijft dus niet trigger als de waarde wijzigt terwijl die kleiner dan 1 was en blijft.

Wil je daadwerkelijk bijhouden of de wasmachine aan is zou je een template binary_sensor kunnen aanmaken. Eventueel kun je daarbij dan ook nog werken met on/off delays om een kleine vertraging in te bouwen om flipperen te voorkomen. Die binary sensor kun je dan ook weer bv op het dashboard tonen mocht je dat willen. En die sensor kan ook als input dienen voor de automation trigger, met een state trigger en dan to: 'off'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:22
RedPas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Het dimmen werkt matig.

Bij mij is er onderlaatst 1 verbrand in de WC. Stinken.... Maar volgens mij kan die niet tegen die schakelaar van de Hornbach. Dat is een glazen met een touchpad. Want nu een IKEA Zigbee lamp gekocht en ging ook al wat flippen als je hem te ver dimt.
Maar waarom geen Zigbee lampen van IKEA of ander merk in plaats van flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Het zou handig zijn als HA de datetime strings in een input_datetime timezone aware zou maken, dan hoef je dat as_local niet toe te voegen
Absoluut!

Maar snap ook waarom ze terughoudend zijn, want dan zijn zijn opeens verantwoordelijk voor zomertijd... Immers gaat dat in de template die ik heb gemaakt heb voor @Ferrox1 ook niet 100% goed (mogelijk maar 3 uur tijdspanne in maart en 5 uur in oktober).

Zou denk ik dan het makkelijkste zijn als een datetime dan altijd UTC zou zijn en bij de weergave omgezet wordt naar huidige tijdzone. Nadeel is dan weer dat dan mensen denk ik gaan klagen dat hun helpers spontaan een uur verspringen :+ Naast dat het dus aardig breaking is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Willempie27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Bij mij is er onderlaatst 1 verbrand in de WC. Stinken.... Maar volgens mij kan die niet tegen die schakelaar van de Hornbach. Dat is een glazen met een touchpad. Want nu een IKEA Zigbee lamp gekocht en ging ook al wat flippen als je hem te ver dimt.
Oei. Dat klinkt niet goed.
Ik heb al een behoorlijke tijd een tafellamp (zon klein bijzet lampje met kap) met slimme lamp erin beide van de action. Nog geen problemen mee gehad. Maar voor elke nieuwe wereld zoals dit neem je dit eens mee om te proberen maar onderschat je de werkelijke mogelijkheden tot je wat verder kijkt. Hier ben ik nu. De reden dat ik vraag achter die plafondlampen van action of dit de moeite is van op te hangen.
Maar als ik het zo hoor investeer ik beter ook voor de andere ruimtes in deftige verlichting.
Ik wou hierop besparen. Zoiets. Omdat je uiteindelijk de badkamer en hal minder vaak gebruikt in tegenstelling tot de woonkamer.
Is er iemand die hetzelfde pad is opgegaan en voor de hal en badkamer een nachtlamp modus belangrijk vond?
Voor de woonkamer ben ik zoiezo al van plan om voor zigbee te gaan. Juist 1 stuk van de woonkamer zal ledvance zijn. Weet niet of dit een eigen software is maar zou via smartthings integreerbaar zijn in HA.
Zij hebben een mooie plafond ventilator met ingebouwde ledlamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johannesberg740 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:56:
@TheFes en @Septillion
Bedankt voor de richting! Moet soms toch wat meer vanuit de "helpers" gaan denken. Denk te snel iets met een template of sensor op te lossen, maar een helper is makkelijker. Nu heb ik een helper aangemaakt en een automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
trigger:
    for:
    entity_id:
      - counter.vaatwasser_helper
    to: "2"
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            data:
            target:

Zo is hij volgens mij wel redelijk goed. In ieder geval werkt het. Misschien nog ideeën voor een schonere automation?
Daar zie ik wel twee issues mee.

Eerste weet ik niet zeker, heb je de automation al getest? Probleem dat ik zie is dat mode op single staat en dat de automation zichzelf moet aftrappen. Immers verhoogd deze automation de counter naar 2 wat ook weer een trigger is. Zou theoretisch dus kunnen dat het een tweede instantie zou zijn. Zou je op kunnen lossen door de run mode op parallel te zetten. Of door alles in één instantie te doen door niet te triggen op de counter maar door in de automation de counter waarde te checken.

Daarnaast heb je nu niets dat aangeeft dat een was werkelijk gestart is. Zoals velen ook al achter zijn gekomen, na bijvoorbeeld een HA herstart zal een for opnieuw triggeren ook al was de state voor de restart ook al zo. Ofwel, dat schop je de count al naar 1.

Een veel gebruikte methode is dan ook om hier een helper voor te gebruiken. Veel pakken hier een input_boolean voor maar je zou dat ook door de counter kunnen laten bijhouden.

Kom ik uit op iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
trigger:
    id: Start
    above: 20
    for:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state: "0"
        sequence:
            target:
      - conditions:
            state: "1"
        sequence:
            target:
      - conditions:
            state: "2"
        sequence:
            data:
            data:
            target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Witlof Je tactiek werk ook prima in HA. Daar heet een "global variable" alleen een helper :) Die kan je via de UI aanmaken. Daarvoor wil je waarschijnlijk een "Toggle" ofwel een input_boolean gebruiken als het simpel aan/uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Willempie27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Deze lampen kan je niet en mag je niet dimmen met een dimmer!
Enkel via software.

Er zit een CC voeding in, dus die wil ongeacht de ingangspanning altijd dezelfde stroom zien op zn uitgang.
Jij wil lager dimmen, geeft dus minder spanning naar lamp, dus moet de leddriver meer werken.
Resultaat, je lamp dimt niet of nauwelijks, doet raar, en stuurt je plots rooksignalen :+

De meeste van de (goedkope) ledlampen werken zo.
Dimmen is enkel mogelijk via software.
Daarom blijf ik trouw aan mn Hue lampen. Kost wat , heb je watt :*)

[ Voor 21% gewijzigd door RedPas op 08-06-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:38
Ik heb een electrisch veluxraam dat maar voor 80 procent mag opengaan omdat anders mijn vliegenhor kapot gaat.
Kan ik bij een cover card of de eigenschappen van de cover instellen dat 80 procent open eigenlijk 100 is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-06 09:27
Septillion schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Daar zie ik wel twee issues mee.

Eerste weet ik niet zeker, heb je de automation al getest? Probleem dat ik zie is dat mode op single staat en dat de automation zichzelf moet aftrappen. Immers verhoogd deze automation de counter naar 2 wat ook weer een trigger is. Zou theoretisch dus kunnen dat het een tweede instantie zou zijn. Zou je op kunnen lossen door de run mode op parallel te zetten. Of door alles in één instantie te doen door niet te triggen op de counter maar door in de automation de counter waarde te checken.

Daarnaast heb je nu niets dat aangeeft dat een was werkelijk gestart is. Zoals velen ook al achter zijn gekomen, na bijvoorbeeld een HA herstart zal een for opnieuw triggeren ook al was de state voor de restart ook al zo. Ofwel, dat schop je de count al naar 1.

Een veel gebruikte methode is dan ook om hier een helper voor te gebruiken. Veel pakken hier een input_boolean voor maar je zou dat ook door de counter kunnen laten bijhouden.

Kom ik uit op iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
trigger:
    above: 20
    for:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: "0"
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
            data:
            target:
Dank je wel voor je input! Erg waardevol!

Ik had hem al even getest ja en het werkte zoals ik deze had opgegeven.

Mijn vaatwasser werkt in de volgende cycli:
1) voorwas, hoofdwas en starten met drogen (watt fluctueert, maar blijft altijd boven de 1 watt)
2) Tijdens het drogen blijft hij voor langere tijd (+/-20min) minder dan 0.1watt verbruiken. Hierdoor leek het er altijd op dat hij "klaar" was
3) Daarna pompt hij alle water weg en zorgt de vaatwasser dat hij weer boven de 1 watt uitkomt (+/-5min)
4) dan is hij klaar!

Als ik alleen zeg < 0.1 watt voor 2 min, rekent hij dus al het drogen mee als klaar. Dat maakt het verwarrend. Dat is de usecase.

Als ik dan naar jouw code kijk, snap ik alleen deze niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:

Dit is dan toch verwarrend? Of loopt de choose functionaliteit van boven naar beneden en kan je daarom state "1" en "2" afvangen?

[ Voor 0% gewijzigd door johannesberg740 op 08-06-2023 18:46 . Reden: Code tag verkeerd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 21:35
Ik ben redelijk nieuw met Home Assistant en ben begonnen met Automations. Heb een Fibaro HC2 en Domoticz in gebruik, maar wil nu toch de overstap wagen naar Home Assistant. Voorlopig nog wel via de integratie met Fibaro.

Maar ik snap nog even niet hoe ik iets simpels kan oplossen wat ik voorheen deed met een global variable of een dummy switch. Ik wil bijvoorbeeld de variabele laten wijzigen als de vaatwasser, droger of wasmachine meer verbruikt dan 1W. Dan wil ik dus van 'uit' naar 'aan' schakelen. Als het dan weer onder de 1W komt, dan wil ik het dus andersom laten schakelen en tevens een melding via de Telegram bot laten sturen. Ik gebruik hiervoor tussenstekkers die de stroom meten.

Telegram bot heb ik al wel werkend met een snapshot van een camera bij het aanbellen of het bezorgen van een pakketje of post in de pakketbrievenbus. Maar dit lukt me op een of andere manier niet. Weet niet waar of hoe ik moet beginnen. Heb al zitten kijken naar Helpers, maar dat lijkt het niet te zijn denk ik.

Iemand die mij op weg kan helpen?
Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van Fibaro naar HA.
Heb de hele wasmachine en telegram oplossing in node-red zitten. Dat is ook erg leuk om mee te spelen
Er zijn tal van wasmachine oplossingen in YAML blueprints of node-red.
maar ik moest ook even de gedachten verandren met de variabelen van Fibaro naar HA oplossing

Het hele variable wat in Fibaro zit daar gebruik ik input select en boolean's voor.
Waar ik in fibaro variabele gebuikte voor time of dat, present state, sleep state dat heb ik in HomeAssistant in input selects gezet. Heb een beetje de opzet van Fibaro's Sankotronic oplossingen zo gemaakt in HA.

beetje zo als dit krijg je dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYNmL4D1y75rBpcKKCxiCu8zS2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVVyB0Ixzbv1f3mjkc0vm9gB.png?f=fotoalbum_large

Telegram ziet er dan zo uit met de node red oplossing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-1W49Y_NWf4u4S2S_b82fUEwDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gNtjtfMX8teJL75rue7RWYjl.png?f=user_large

in node red ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPPcUFipCzoKd1IIMnauGdir_Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oedvL2wLFzA7fn9iae1KGPZL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 08-06-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johannesberg740 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:44:
Mijn vaatwasser werkt in de volgende cycli:
Ik snapte het nut van het tellen, dit bevestigd het wel :)
Als ik alleen zeg < 0.1 watt voor 2 min, rekent hij dus al het drogen mee als klaar. Dat maakt het verwarrend. Dat is de usecase.
Dus het tellen heb ik erin gehouden. Je zou ook met een input_select ofzo kunnen werken met als states "Klaar", "Bezig" en "Bijna klaar" ofzo :+
Dit is dan toch verwarrend?
Lijkt mij redelijk rechttoe dus denk dat je te moeilijk denkt :)
Of loopt de choose functionaliteit van boven naar beneden
Op zich, ja, maar dat doet er hier niet toe. Beide opties sluiten elkaar namelijk volledig uit.
en kan je daarom state "1" en "2" afvangen?
Je kan alles afvangen wat je wilt. Maar denk dat je het als losse momenten ziet ipv een enkele beslissing (vandaar, chooser). Ofwel, er zal altijd maar een enkele optie uitgevoerd worden, nooit meer. En ja, het bepalen welke gebeurd van boven naar beneden maar zodra er een optie gevonden is waar aan de voorwaarde voldaan is zal geen andere optie worden uitgevoerd, ook niet als deze eronder (nu) ook waar is. De automation loopt verder of dus in dit geval, ten einde.

Het is dus echt puur een state machine:
  1. Counter staat op 0, je zet de vaatwasser aan en vermogen gaat omhoog (= trigger met id "start"). Gevolg: de eerste optie van de chooser wordt uitgevoerd en dus de counter wordt opgehoogd naar 1, einde automation run
  2. Counter staat op 1, dat beteken dat de vaatwasser dus al aan staat. Gaat nu het vermogen naar beneden (= trigger "Vaatwasser <2watt" *) betekend dat de vaatwasser aan het drogen slaat. Gevolg: de tweede optie van de chooser wordt uitgevoerd en dus de counter wordt weer opgehoogd, dit keer naar 2, einde automation run
  3. Counter staat op 2, dat betekend dat de vaatwasser dus al met drogen begonnen was. Gaat nu het vermogen weer naar beneden (= trigger "Vaatwasser <2watt") betekend dat de vaatwasser echt klaar is. Gevolg: de derde optie van de chooser wordt uitgevoerd en dus worden de notificaties verstuurd en de counter weer gereset naar 0 (= vaatwasser klaar / niet in gebruik), einde automation run
* Wel een gekke naam want je checkt op <0,1 W O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:22
RedPas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Deze lampen kan je niet en mag je niet dimmen met een dimmer!
Enkel via software.

Er zit een CC voeding in, dus die wil ongeacht de ingangspanning altijd dezelfde stroom zien op zn uitgang.
Jij wil lager dimmen, geeft dus minder spanning naar lamp, dus moet de leddriver meer werken.
Resultaat, je lamp dimt niet of nauwelijks, doet raar, en stuurt je plots rooksignalen :+

De meeste van de (goedkope) ledlampen werken zo.
Dimmen is enkel mogelijk via software.
Daarom blijf ik trouw aan mn Hue lampen. Kost wat , heb je watt :*)
De schakelaar is geen dimmer alleen aan/uit. Als ik de lamp softwarematig teveel dimt dan vind de schakelaar dat niet prettig en gaat die uit. Maar de combinatie is niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik ben van de week overgestapt van hass core naar hass docker. Leke me iets beter te managen. Alles werkt naar behoren. Alleen zie ik nu na een update:
Home Assistant 2023.6.0 Frontend-versie: 20230607.0 - latest
dat bij de integraties overal: "Debug logging ingeschakeld" in ene oranje balk boven de integratie.
Zie deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORhZUy0tSZGvTD5hS0YqriJMq0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmL07aLqswWD8rRZic5agytH.png?f=fotoalbum_large
Dat lijkt nieuw. Maar hoe zet ik dat uit? Of hoe zet ik debugging uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
ahbart schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:40:
Ik ben van de week overgestapt van hass core naar hass docker. Leke me iets beter te managen. Alles werkt naar behoren. Alleen zie ik nu na een update:

[...]

dat bij de integraties overal: "Debug logging ingeschakeld" in ene oranje balk boven de integratie.
Zie deze:
[Afbeelding]
Klik op het tandwiel naast de entity -> disable debug logging? :)

[ Voor 2% gewijzigd door Dwazer op 08-06-2023 21:16 . Reden: wel goed vertellen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:05

[...]

Zie deze:
Dat had ik ook, zonder in m'n configuration.yaml een log level te hebben ingesteld. En als ik dan bij een integratie de debug logging uit wilde zetten ging hij het hele logbestand naar m'n telefoon downloaden 8)7
Ik heb het opgelost door bij Ontwikkelhulpmiddelen-Services de service "Logger: Set default level" aan te roepen met loglevel "Error"

[ Voor 4% gewijzigd door dixet op 08-06-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Zie deze:
[Afbeelding]
Zo te zien heb je je log level standaard op debug staan. Waarschijnlijk ingesteld in YAML, en anders via de hierboven vermelde service.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 23:04
Ik word langzaam gek... :? Ik heb al een tijdje een Yellow draaien, met HA OS. Ik zoek me een ongeluk naar de locatie waar de (config) files van de Add-ons staan. Mijn eerdere installatie was docker based, daarmee kon ik wel komen waar ik wilde. Heeft iemand de gouden tip? _/-\o_
PS: Doel is om een config van een niet goed werkende add-on (psa car controller) te bekijken en waar nodig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Willempie27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:18:
[...]

De schakelaar is geen dimmer alleen aan/uit. Als ik de lamp softwarematig teveel dimt dan vind de schakelaar dat niet prettig en gaat die uit. Maar de combinatie is niet prettig.
Dit zal een schakelaar zijn die met een triac werkt (je zult dan bij het aan- en uitschakelen ook geen tikje horen). Zo'n triac heeft een minimale stroom nodig om in geleiding te blijven (de zgn houdstroom). Als je de aangesloten lamp gaat dimmen dan zal z'n verbruik wellicht onder die houdstroom komen. Dus inderdaad geen ideale combinatie. Kies een schakelaar die met een relais werkt, dan heb je dit probleem niet (maar zul je wel een tikje horen bij het aan- en uitschakelen).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kvandt In principe kom je daar niet, zou allemaal via de UI te doen moeten zijn. Eventueel via yalm mode. Maar ken de addon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HuismAndré Dat is ook geen garantie hoor. Zo'n relais heeft ook een stroompje nodig. Dus ook zon module kent een minimale last.

Maar goed, zowel met relais als met triac moet het wel mogelijk zijn iets goed te maken. Denk vooral dat de module gewoon slecht ontworpen voeding kent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Zo te zien heb je je log level standaard op debug staan. Waarschijnlijk ingesteld in YAML, en anders via de hierboven vermelde service.
In mijn configuration.yaml staat:
code:
1
2
3
logger:
  logs:
    RFXtrx: debug

Dat zou dus niet dit plotselinge effect verklaren.
Als ik debug uit wil zetten via het tandwiel bij de integratie dan wordt inderdaad het log bestand gedownload. Niet het bedoelde effect dus.
Nu heb ik net via de "onwikkelhulpmiddelen - Services - de service Logger: Set default level - loglevel error" aangeroepen. En dat heeft wel het bedoelde effect. Vreemd dat dit zo plotseling ontstaat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
Ik zie nu ook een melding in de instellingen:
Command Line YAML configuration has moved
Dit werkt niet meer in versie 2023.8.0. Gelieve aanpassen voordat je een upgrade uitvoert.
Configuring Command Line sensor using YAML has moved.
Consult the documentation to move your YAML configuration to integration key and restart Home Assistant to fix this issue.
Wat is deze integration key? Waar vind ik die?
Ik heb namelijk de command line als volgt gebruikt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
  - platform: command_line
    name: "Ookla Data"
    command: "ssh -F /config/.ssh/config host speedtest -f json --accept-license --accept-gdpr"
    scan_interval: 1833
    command_timeout: 30
    value_te=yamlmplate: >-
        {% set ping = value_json.ping.latency|string %}
        {% set dn = value_json.download.bandwidth|string %}
        {% set up = value_json.upload.bandwidth|string %}
        {{ ping + "," + dn + "," + up }}

template:
  - sensor:
    - name: "Ookla Ping"
      state: >-
        {% set x = states('sensor.ookla_data').split(',')[0] | float(0) %}
        {% if x > 0 %}
          {{ x|round(2) }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ookla_ping') }}
        {% endif %}
      icon: mdi:gauge
      unit_of_measurement: ms
      state_class: measurement

- name: "Ookla Download"
        {% set x = states('sensor.ookla_data').split(',')[1] | float(0) %}
        {% if x > 0 %}
          {{ (x / 1024 / 1024 * 8)|round(2) }}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ookla_download') }}
        {% endif %}
      unit_of_measurement: Mbps

- name: "Ookla Upload"
        {% set x = states('sensor.ookla_data').split(',')[2] | float(0) %}
        {% if x > 0 %}
        {% else %}
          {{ states('sensor.ookla_upload') }}
        {% endif %}

Edit: hele code van de speedtest toegevoegd

[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 13-06-2023 08:44 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 23:04
Septillion schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 05:48:
@kvandt In principe kom je daar niet, zou allemaal via de UI te doen moeten zijn. Eventueel via yalm mode. Maar ken de addon niet.
@Septillion Dank je voor je reactie. Bij installeren van de add-on doorloop je een setup procesje. Die config is later niet meer te wijzigen zonder de add-on te verwijderen en weer helemaal opnieuw te beginnen... Verder loop ik tegen een issue aan waarbij geadviseerd wordt om een bepaalde file uit de config folder van de add-on te verwijderen, dat is lastig als je die niet kunt vinden. 8)7 Beschrijvingen gaan allemaal over docker installs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:35

Mavamaarten

Omdat het kan!

Faece schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:13:
Ik heb een electrisch veluxraam dat maar voor 80 procent mag opengaan omdat anders mijn vliegenhor kapot gaat.
Kan ik bij een cover card of de eigenschappen van de cover instellen dat 80 procent open eigenlijk 100 is ?
Ik heb een gelijkaardige situatie met een lamp die niet wil dimmen onder een bepaald percentage (iets minder destructief, maar goed :D ). Ik heb gewoon een automatisatie gemaakt die triggert onder een bepaalde brightness. Op dat moment zet hij gewoon de brightness op die ondergrens. Ik denk dat dat bij een cover met position ook wel moet werken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ahbart alle codes, die met command line te maken hebben, moeten (voor versie 2023.8) verhuisd worden naar command_line.yaml. Zie voor een voorbeeld de breaking changes: command line bij de release notes van deze maand.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:14:
Ik wil mijn robotmaaier door Home Assistant laten starten, een van de voorwaarden is dat het niet heeft geregend in de afgelopen 8 uur. (Zodat het gras droog is.)

Ik probeer hier d.m.v. statistics bij te houden hoeveel regen er is gevallen in de afgelopen 8 uur, maar dat wil nog niet lukken met onderstaande code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - platform: statistics
      name: "Rain last 8 hours"
      entity_id: sensor.openweathermap_rain
      state_characteristic: total
      max_age:
          hours: 8

Wat doe ik fout?
Wat is je foutmelding? En wat is de waarde van die sensor?

Enne, hier is de afgelopen 8 dagen geen regen gevallen, laat staan afgelopen 8 uur :+

edit: en haal "hours: 8" een 2 spaties naar links, die is te ver ingesprongen (in ieder geval in je code hierboven)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-06-2023 08:39 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gizz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:34:
@ahbart alle codes, die met command line te maken hebben, moeten (voor versie 2023.8) verhuisd worden naar command_line.yaml. Zie voor een voorbeeld de breaking changes: command line bij de release notes van deze maand.
@ahbart
Het hoeft niet in een aparte command_line.yaml. Zo te zien heb je nu ook alles bij elkaar in configuration.yaml staan, dat mag uiteraard nog steeds.
Het moet wel weg onder sensor: of welke key het nu dan ook staat, en naar een eigen command_line key

https://www.home-assistant.io/integrations/command_line/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:33
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:11:
[...]

@ahbart
Het hoeft niet in een aparte command_line.yaml. Zo te zien heb je nu ook alles bij elkaar in configuration.yaml staan, dat mag uiteraard nog steeds.
Het moet wel weg onder sensor: of welke key het nu dan ook staat, en naar een eigen command_line key

Net zelf geprobeerd aan te passen maar heb nog niet geupdate naar .6. Kan het zijn dat dit nog niet werkt onder .5? Krijg de foutmelding "Setup failed for command_line: No setup or config entry setup function defined"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
belly89 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Net zelf geprobeerd aan te passen maar heb nog niet geupdate naar .6. Kan het zijn dat dit nog niet werkt onder .5? Krijg de foutmelding "Setup failed for command_line: No setup or config entry setup function defined"
Uiteraard, dit is nieuw in 2023.6

De docs gaan altijd uit van de nieuwste versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:11:
[...]@ahbart

Ik heb het nu als volgt opgenomen en dat werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
command_line: 
  - sensor:
      command: "ssh -F /config/.ssh/config host speedtest -f json --accept-license --accept-gdpr"
      value_template: >-

En wat betreft de debug log in de integraties heb ik nu:
YAML:
1
2
logger:
  default: error
opgenomen in configuration.yaml

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-06-2023 08:43 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 22:29
Ik snap niet waarom onderstaande automation niet wil triggeren.
Omdat de eerste trigger niet wilde werken, heb ik de tweede trigger gemaakt. Maar die doet het ook niet.
De acties doen het wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Record zonnepanelen
description: Update record productie en datum
trigger:
  - platform: template
      {{ states('sensor.productie_alle_panelen_dagelijks')|float >
      states('input_number.record_productie_zonnepanelen')|float }}
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.productie_alle_panelen_dagelijks
    for:
      minutes: 0
    above: input_number.record_productie_zonnepanelen
action:
  - service: input_datetime.set_datetime
    data_template:
      datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d') }}"
    target:
      entity_id: input_datetime.record_productie_zonnepanelen_datum
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      value: "{{states('sensor.productie_alle_panelen_dagelijks')}}"
    target:
      entity_id: input_number.record_productie_zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik mis vast iets simpels maar kom er niet uit om stroomverbruik in EUR i.p.v. KWH te tonen op mijn dashboard.. Ik heb helpers aangemaakt die het verbruik in KWH tellen per dag, week, maand en jaar. maar krijg het niet zichtbaar in EUR.
Is er iemand (eventueel tegen vergoeding) die hulp zou kunnen bieden? ik ben zelf niet echt bekend met het aanpassen van YAML en ik denk dat daar juist de configuratie moet plaatsvinden?
Ik heb gewoon een vast enkel tarief voor afname en teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:59
Ben al een tijdje op zoek naar een waterslot om de tuin te besproeien. Bij voorkeur via WIFI, want mijn zigbee signaal buiten is erg onbetrouwbaar en niet goed te krijgen.
Ik kwam nu deze tegen van Woox: https://www.robbshop.nl/woox-slim-waterslot-wifi
Heeft iemand ervaring met deze icm HA? Via google vind ik er niks over, dus heb er een hard hoofd in dat dit gaat werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
m-buurman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Over het algemeen is het prima geloof ik, geen rare afwijkingen gezien tov andere thermometers.
Aantal SNZB-02D (de versie met display) net afgeleverd, wat een kleine leuke kastjes, bedankt voor de tip..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:21
gomaster schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:08:
Ben al een tijdje op zoek naar een waterslot om de tuin te besproeien. Bij voorkeur via WIFI, want mijn zigbee signaal buiten is erg onbetrouwbaar en niet goed te krijgen.
Ik kwam nu deze tegen van Woox: https://www.robbshop.nl/woox-slim-waterslot-wifi
Heeft iemand ervaring met deze icm HA? Via google vind ik er niks over, dus heb er een hard hoofd in dat dit gaat werken..
Ik heb toevallig deze week dezelfde besteld, je kunt het waterslot koppelen met Tuya (in plaats van de WOOX app), en dan weer via de Tuya integratie gebruiken in HA. Tot zo ver de theorie, zelf ben ik nog niet verder dan het koppelen met de Tuya app op m'n telefoon....

In de local Tuya HACS integratie geven ze aan dat batterij gevoede apparaten (zoals deze) niet worden ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
twimj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Ik heb toevallig deze week dezelfde besteld, je kunt het waterslot koppelen met Tuya (in plaats van de WOOX app), en dan weer via de Tuya integratie gebruiken in HA. Tot zo ver de theorie, zelf ben ik nog niet verder dan het koppelen met de Tuya app op m'n telefoon....

In de local Tuya HACS integratie geven ze aan dat batterij gevoede apparaten (zoals deze) niet worden ondersteund...
Daar was ik al bang voor. Ga ik nog even googelen of er een ESP32 chip inzit die te flashen is. Wie weet lukt het om ESPHOME erop te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
Wij gaan binnenkort voor L/L warmtepomp in de slaapkamers.
Nu had ik al eerder gezien dat Daikin een mooie integratie had met HA. ik zie nu alleen dit bericht.

HA Daikin

Daikin has removed their local API in newer products. They offer a cloud API accessible only under NDA, which is incompatible with open source. This affects units fitted with the BRP069C4x wifi adapter. Units listed under Supported Hardware below continue to have access to local control. Additionally the older but commonly available BRP072A42 adapter can be fitted to most if not all newer units for access to local control.

Supported hardware
The European versions of the Wifi Controller Unit (BRP069A41, 42, 43, 45), which is powered by the Daikin Online Controller application. The new version of WiFi Controller Unit BRP069Bxx is also confirmed to work, tested and working devices are the BRP069B41 and BRP069B45.

Volgens mij zit ik nog goed als we voor dit merk zouden gaan voor de HA integratie. Misschien iemand die ervaring heeft met een resent geplaatst model of meer kennis/ ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
Ik zou graag mijn configuration.yaml willen opschonen door inderdaad onderdelen te verplaatsen naar aparte files. Te beginnen met deze command_line sensor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
command_line: 
  - sensor:

template:
  - sensor:
        {% if x > 0 %}
          {{ x|round(2) }}
        {% else %}
        {% endif %}

{% if x > 0 %}
        {% else %}
        {% endif %}

{% if x > 0 %}
        {% else %}
        {% endif %}

Kan iemand me helpen om dit in een aparte file te zetten?

Ik heb dit geprobeerd in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
command_line:
  sensor: !include_dir_merge_list integratie-keys/command_line/

template:
  sensor: !include_dir_merge_list integratie-keys/template/

en vervolgens in integratie-keys/command_line de file ookla_data.yaml
Ik dacht ik zet daar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  command: "ssh -F /config/.ssh/config intelnuc speedtest -f json --accept-license --accept-gdpr"

in. maar dan werkt het niet. Hoe doe ik dit beter?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-06-2023 08:43 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 12:02
Ik had na de update van 2023.6 ineens een aantal sensors die een andere naam hadden gekregen. Allemaal prima, maar een aantal daarvan gebruik ik ook voor triggers in automations.
...en daar had ik er dus één van gemist, dus de lampen stonden vanochtend wat te lang aan...

Geen probleem verder, maar ik dacht dat je dit soort zaken kan hergebruiken. Nu heb ik even zitten zoeken, en ik denk dat dat Templates moeten zijn, maar kom er niet helemaal uit.
Heeft iemand hier een voorbeeld van?

Het gaat dan bijvoorbeeld om dit te hergebruiken:
YAML:
1
2
3
4
  trigger:
      entity_id: sensor.sun_sensor_luminance
      above: 10000

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CappieL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:54:
Ik snap niet waarom onderstaande automation niet wil triggeren.
Omdat de eerste trigger niet wilde werken, heb ik de tweede trigger gemaakt. Maar die doet het ook niet.
De acties doen het wel.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Record zonnepanelen
description: Update record productie en datum
trigger:
  - platform: template
      {{ states('sensor.productie_alle_panelen_dagelijks')|float >
      states('input_number.record_productie_zonnepanelen')|float }}
    entity_id: sensor.productie_alle_panelen_dagelijks
    for:
    above: input_number.record_productie_zonnepanelen
action:
  - service: input_datetime.set_datetime
    data_template:
      datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d') }}"
    target:
      entity_id: input_datetime.record_productie_zonnepanelen_datum
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      value: "{{states('sensor.productie_alle_panelen_dagelijks')}}"
    target:
      entity_id: input_number.record_productie_zonnepanelen
De eerste zou moeten werken.
De tweede mist een above:
Je kunt daarvoor ook gewoon de enitity gebruiken, dus above: input_number.record_productie_zonnepanelen

Let wel, je trigger moet van false naar true gaan. Als hij al true is bij het aanmaken van de automation, dan zal hij niet triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:21
gomaster schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Daar was ik al bang voor. Ga ik nog even googelen of er een ESP32 chip inzit die te flashen is. Wie weet lukt het om ESPHOME erop te krijgen :)
Heb het nog niet verder geprobeerd, ik ga er wel gewoon vanuit dat het werkt, laat het je weten als het gelukt is, waarschijnlijk ergens dit weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:05
CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Deze had ik inderdaad voorbij zien komen, en dit triggerde mijn vraag weer i.c.m. HA.
Ik hoef hem niet te verbinden met Google Home.
Ik heb de connectivity kit net aangesloten en gekoppeld aan HA via de Overkiz integratie. Werkt als een trein. Zelfde setup als met de Tahoma box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
Ik had na de update van 2023.6 ineens een aantal sensors die een andere naam hadden gekregen. Allemaal prima, maar een aantal daarvan gebruik ik ook voor triggers in automations.
...en daar had ik er dus één van gemist, dus de lampen stonden vanochtend wat te lang aan...

Geen probleem verder, maar ik dacht dat je dit soort zaken kan hergebruiken. Nu heb ik even zitten zoeken, en ik denk dat dat Templates moeten zijn, maar kom er niet helemaal uit.
Heeft iemand hier een voorbeeld van?

Het gaat dan bijvoorbeeld om dit te hergebruiken:
YAML:
1
2
3
4
  trigger:
      entity_id: sensor.sun_sensor_luminance
      above: 10000
Ik begrijp je vraag niet. Wat wil je precies hergebruiken? Wat moet er anders zijn dan dat je nu hebt?

Een template trigger zal ook een enitty_id nodig hebben, dus als die wijzigen dan werkt je template trigger ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ndjong schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:58:
Ik mis vast iets simpels maar kom er niet uit om stroomverbruik in EUR i.p.v. KWH te tonen op mijn dashboard.. Ik heb helpers aangemaakt die het verbruik in KWH tellen per dag, week, maand en jaar. maar krijg het niet zichtbaar in EUR.
Is er iemand (eventueel tegen vergoeding) die hulp zou kunnen bieden? ik ben zelf niet echt bekend met het aanpassen van YAML en ik denk dat daar juist de configuratie moet plaatsvinden?
Ik heb gewoon een vast enkel tarief voor afname en teruglevering.
Het moet sowieso kWh zijn als unit of measurement, en geen KWH

verder moet je enittiy device_class: energy en state_class: total_increasing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ahbart schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:24:
Ik zou graag mijn configuration.yaml willen opschonen door inderdaad onderdelen te verplaatsen naar aparte files. Te beginnen met deze command_line sensor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
command_line: 
  - sensor:

template:
  - sensor:
        {% if x > 0 %}
          {{ x|round(2) }}
        {% else %}
        {% endif %}

{% if x > 0 %}
        {% else %}
        {% endif %}

{% if x > 0 %}
        {% else %}
        {% endif %}

Kan iemand me helpen om dit in een aparte file te zetten?

Ik heb dit geprobeerd in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
command_line:
  sensor: !include_dir_merge_list integratie-keys/command_line/

template:
  sensor: !include_dir_merge_list integratie-keys/template/

en vervolgens in integratie-keys/command_line de file ookla_data.yaml
Ik dacht ik zet daar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  command: "ssh -F /config/.ssh/config intelnuc speedtest -f json --accept-license --accept-gdpr"
    {% set up = valu#e_json.upload.bandwidth|string %}

in. maar dan werkt het niet. Hoe doe ik dit beter?
beide integraties verwachten een list (met streepje) zoals je het dus ook in je configuration.yaml had.
Maar nu maak je er ineens in mapping van door het streepje niet voor de regel met de include te zetten.

Verder zou ik sowieso de include gewoon een niveau hoger doen.
Voor command_line gaat bovenstaande nooit werken, want er mag maar één sensor per keer gedefinieerd worden. Verder include je ze als een list, terwijl een mapping verwacht wordt.

Zo zou ik het doen:
YAML:
1
2
3
4
5
# configuration.yaml

command_line:  !include_dir_merge_list integratie-keys/command_line/

template: !include_dir_merge_list integratie-keys/template/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# integratie-keys/command_line/ookla_data.yaml

- sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# integratie-keys/template/ookla_ping.yaml
- sensor:
        {% if x > 0 %}
          {{ x|round(2) }}
        {% else %}
        {% endif %}

Let ook op het verschil tussen die 2 files.
template: verwacht een list onder - sensor:, je kunt daar dus meerdere sensors definiëren.
command_line verwacht een mapping onder - sensor:, daar kun je dus altijd maar één sensor definiëren

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 09-06-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ndjong je zegt dashboard, bedoel je daar het Energy dashboard mee? Want daarvoor hoef je helemaal geen helpers aan te maken voor dag/maand/jaar. Dat gaat allemaal vanzelf; gewoon je meterstanden koppelen en een kWh-prijs instellen bij de settings van het Energy dashboard :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kan iemand me vertellen hoe je de font size van de custom:auto-entities card aanpast? Het lijkt te zitten in de card-content class, maar kom er niet helemaal uit. Ik gebruik normaal mushroom cards, waardoor deze er nu uitspringt door het andere font.

EDIT: tuurlijk, uur aan het klooien geweest en net na het posten van de vraag lukt het wel :)

code:
1
2
3
div {
       font-size: 0.8rem;
 }

[ Voor 23% gewijzigd door Sp33dFr34k op 09-06-2023 10:56 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 22:29
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:26:
[...]

De eerste zou moeten werken.
De tweede mist een above:
Je kunt daarvoor ook gewoon de enitity gebruiken, dus above: input_number.record_productie_zonnepanelen

Let wel, je trigger moet van false naar true gaan. Als hij al true is bij het aanmaken van de automation, dan zal hij niet triggeren.
De 2e trigger heeft wel een above (staat alleen onder de For:).
Jouw laatste opmerking zal de bottleneck zijn, hij moet eerst false worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CappieL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:00:
[...]

De 2e trigger heeft wel een above (staat alleen onder de For:).
Jouw laatste opmerking zal de bottleneck zijn, hij moet eerst false worden..
Oeps, tijd voor koffie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Gizz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
@ndjong je zegt dashboard, bedoel je daar het Energy dashboard mee? Want daarvoor hoef je helemaal geen helpers aan te maken voor dag/maand/jaar. Dat gaat allemaal vanzelf; gewoon je meterstanden koppelen en een kWh-prijs instellen bij de settings van het Energy dashboard :)
Inderdaad, daar je p1-totals selecteren, dus geen dag tellers oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Nog mensen met problemen na de 2023.6.1 update?
Mijn systeem is nu heeeeeeeeel traag, blijft hangen bij het starten van mqtt.
Is nu al 10min aan het opstarten en is er nog niet...

Straks terug rollen naar 2023.6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
In het Energy dashboard werkt alles inderdaad naar wens inclusief de huidige prijs.
Ik wil echter die prijs ook realtime zien op mijn eigen gemaakte dashboard, echter kom ik daar niet verder dan de actuele Kwh van vandaag / deze week / deze maand (d.m.v. de aangemaakte helpers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
RedPas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:32:

Net geïnstalleerd, geen traagheid, installatie direct op Nuc10

Wat voor install heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:57

de update op zich ging soepel.
Krijg nu wel deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Repair issue
The default configuration for add-ons and Home Assistant has changed. To update the configuration with the new defaults, a restart is required for the following:

Home Assistant
File editor
Terminal & SSH
Samba share
Mosquitto broker
InfluxDB

Maar alles lijkt gewoon te werken

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Driek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]

de update op zich ging soepel.
Krijg nu wel deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Repair issue
The default configuration for add-ons and Home Assistant has changed. To update the configuration with the new defaults, a restart is required for the following:

Home Assistant
File editor
Terminal & SSH
Samba share
Mosquitto broker
InfluxDB

Maar alles lijkt gewoon te werken
Dat kreeg ik ook... en na de herstart is de kak begonnen. HA had ongeveer 15min nodig om op te starten.
Krijg dan meldig dat frigate en mqtt niet goed werken.
Frigate draait
Mqtt niet
zelfs de restore blijft maar duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:50
ndjong schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:42:
[...]

In het Energy dashboard werkt alles inderdaad naar wens inclusief de huidige prijs.
Ik wil echter die prijs ook realtime zien op mijn eigen gemaakte dashboard, echter kom ik daar niet verder dan de actuele Kwh van vandaag / deze week / deze maand (d.m.v. de aangemaakte helpers)
Niels, je kan een template sensor toevoegen die dan je "helpers" * kwh-prijs doet. Deze template sensor kan je dan op elk willekeurg dashboard toevoegen.

zie dit voorbeeld:
https://community.home-as...ost-calculations/454197/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
twimj schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Heb het nog niet verder geprobeerd, ik ga er wel gewoon vanuit dat het werkt, laat het je weten als het gelukt is, waarschijnlijk ergens dit weekend
Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RedPas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Dat kreeg ik ook... en na de herstart is de kak begonnen. HA had ongeveer 15min nodig om op te starten.
Frigate draait
Mqtt niet
Mijn mosquitto broker werkt gewoon, en ik weet ook eerlijk gezegd niet wat ik nu moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Driek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Mijn mosquitto broker werkt gewoon, en ik weet ook eerlijk gezegd niet wat ik nu moet.
Hier raar hoor
Mqtt broker draait, als ik via MQTT explore kijk zie ik niks abnormaal.
Maar in HA niks van mqtt data??

En als ik mn backup wil terug zetten, kies de backup, klik dan op restore en venster is direct weg en er gebeurd niks?

edit: na een reboot krijg ik nu dit
Could not restore backup
Restoring a backup is not possible right now because the system is in freeze state. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door RedPas op 09-06-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Ik heb nu 2 automations gemaakt voor de wasmachine:

Aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Wasmachine aan
trigger:
    entity_id: sensor.berging_wasmachine_146_power
    for:
      seconds: 30
    above: "1"
condition:
    entity_id: input_boolean.wasmachine
    state: "off"
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:

Uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Wasmachine uit
trigger:
    for:
    below: 1
condition:
    state: "on"
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:

Maar nu krijg ik:
June 9, 2023
turned on
11:49:32 - 5 minutes ago
became unavailable
turned on
11:38:17 - 16 minutes ago
became unavailable

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:50
@ndjong
nadat ik mijn kWh kosten opgeef in het energy dashboard heb ik ineens een nieuwe entiteit beschikbaar in mijn dashboards:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCgqmCPFH_WR5JBNUbCr2zYS9pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EQYxmnZlp4UaQdjdCSqJj5HN.png?f=user_large

dus geen templating voor nodig. Welke HA versie heb je? dit is met 2022.12.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 05:51:
@HuismAndré Dat is ook geen garantie hoor. Zo'n relais heeft ook een stroompje nodig. Dus ook zon module kent een minimale last.
Alleen als je hem op een vreemde manier gaat voeden (als zgn parasitaire gebruiker dus zonder fase en nul voeding maar gevoed in serie met de last, al dan niet met een bypass over de last). Voed je hem op een normale manier dan werkt het prima, ook als er niets op de uitgang is aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 09-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:
@ndjong
nadat ik mijn kWh kosten opgeef in het energy dashboard heb ik ineens een nieuwe entiteit beschikbaar in mijn dashboards:

[Afbeelding]

dus geen templating voor nodig. Welke HA versie heb je? dit is met 2022.12.8
Ik heb die sensor helaas niet: Home Assistant 2023.6.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:40:
[...]
beide integraties verwachten een list (met streepje) zoals je het dus ook in je configuration.yaml had.
Maar nu maak je er ineens in mapping van door het streepje niet voor de regel met de include te zetten.

Verder zou ik sowieso de include gewoon een niveau hoger doen.
Voor command_line gaat bovenstaande nooit werken, want er mag maar één sensor per keer gedefinieerd worden. Verder include je ze als een list, terwijl een mapping verwacht wordt.

Zo zou ik het doen:
YAML:
1
2
3
4
5
# configuration.yaml

command_line:  !include_dir_merge_list integratie-keys/command_line/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# integratie-keys/command_line/ookla_data.yaml

- sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# integratie-keys/template/ookla_ping.yaml
- sensor:
        {% if x > 0 %}
          {{ x|round(2) }}
        {% else %}
        {% endif %}

Let ook op het verschil tussen die 2 files.
template: verwacht een list onder - sensor:, je kunt daar dus meerdere sensors definiëren.
command_line verwacht een mapping onder - sensor:, daar kun je dus altijd maar één sensor definiëren
Als ik van command_line named maak ipv list dan krijg ik een geldige configuratie.
YAML:
1
2
3
4
5
# configuration.yaml

command_line:  !include_dir_merge_named integratie-keys/command_line/

Maar dan doet de speedtest het nog niet. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ndjong schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb die sensor helaas niet: Home Assistant 2023.6.1
Ik heb ze ook (op 2023.6.1), heb je wel een kWh prijs opgevoerd in het Energy Dashboard.
Niet dat je er super veel aan hebt, want ze resetten na elke reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RedPas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Frigate draait
Mqtt niet
ik heb nu ook de submit geklikt, na de herstrat werkt alles nog gewoon.
Misschien heb je niet lang genoeg gewacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Ik heb ze ook (op 2023.6.1), heb je wel een kWh prijs opgevoerd in het Energy Dashboard.
Niet dat je er super veel aan hebt, want ze resetten na elke reboot.
Ik zit vast verkeerd te kijken, ik heb de prijs ingevoerd in de configuratie van het energy dashboard, deze prijs reset bij mij niet na elke reboot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8O3FwayUtpwGutyPG3_VYMqk8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4vyuPyXZp4xX1pKkqdvKvJsp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRH9jwnNdLSYKs6xG1PNVjlPYpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qH9BhUqCx0ydmbURhPsF6df3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ahbart schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Als ik van command_line named maak ipv list dan krijg ik een geldige configuratie.
YAML:
1
2
3
4
5
# configuration.yaml

command_line:  !include_dir_merge_named integratie-keys/command_line/

Maar dan doet de speedtest het nog niet. Tips?
Toch klopt die include niet, want command_line verwacht een list en !include_dir_merge_named is een include voor een mapping.

https://www.home-assistan...e-include_dir_merge_named

Dit zal misschien goed gaan met maar één config file er in, maar als je er meer hebt gaat dit fout.

Wat heb je nu precies in de files staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ndjong schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Ik zit vast verkeerd te kijken, ik heb de prijs ingevoerd in de configuratie van het energy dashboard, deze prijs reset bij mij niet na elke reboot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De waarde op het dashboard reset niet, maar de state van die sensor die je aangehaald was wel.
Die reset na elke reboot, en HA telt ze intern weer bij elkaar op door gebruik te maken van de long term statistics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Driek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:35:
[...]

ik heb nu ook de submit geklikt, na de herstrat werkt alles nog gewoon.
Misschien heb je niet lang genoeg gewacht?
Heb nu es een volledige cold restart gedaan, had wat tijd nodig om online te komen.

Tot nu toe lijkt alles te werken, enkel logboek staat vol met deze melding:
2023-06-09 12:40:29.296 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] JSON result was not a dictionary
2023-06-09 12:37:35.373 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Exception in callback _SelectorDatagramTransport._read_ready()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Toch klopt die include niet, want command_line verwacht een list en !include_dir_merge_named is een include voor een mapping.

https://www.home-assistan...e-include_dir_merge_named

Dit zal misschien goed gaan met maar één config file er in, maar als je er meer hebt gaat dit fout.

Wat heb je nu precies in de files staan.
In configuration.yaml:
YAML:
1
2
command_line: !include_dir_merge_list integratie-keys/command_line/

en in integratie-keys/command_line/ookla_data.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- sensor:

In integratie-keys/template/ookla_ping.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- sensor:
      {% if x > 0 %}
        {{ x|round(2) }}
      {% else %}
      {% endif %}

{% if x > 0 %}
      {% else %}
      {% endif %}

{% if x > 0 %}
      {% else %}
      {% endif %}

De fout bij de configuratie test die ik krijg is:
code:
1
2
Ongeldige configuratie!
 Invalid config for [command_line]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char '#' at 116) for dictionary value @ data['command_line'][0]['sensor']['value_template']. Got '{% set ping = value_json.ping.latency|string %} {% set dn = value_json.download.bandwidth|string %} {% set up = valu#e_json.upload.bandwidth|string %} {{ ping + "," + dn + "," + up }}'. (See /config/configuration.yaml, line 98).

[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 09-06-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ahbart schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:47:
[...]

In configuration.yaml:
YAML:
1
2
command_line: !include_dir_merge_list integratie-keys/command_line/

en in integratie-keys/command_line/ookla_data.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- sensor:

In integratie-keys/template/ookla_ping.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- sensor:
      {% if x > 0 %}
        {{ x|round(2) }}
      {% else %}
      {% endif %}

{% if x > 0 %}
      {% else %}
      {% endif %}

{% if x > 0 %}
      {% else %}
      {% endif %}

De fout bij de configuratie test die ik krijg is:
code:
1
2
Ongeldige configuratie!
 Invalid config for [command_line]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char '#' at 116) for dictionary value @ data['command_line'][0]['sensor']['value_template']. Got '{% set ping = value_json.ping.latency|string %} {% set dn = value_json.download.bandwidth|string %} {% set up = valu#e_json.upload.bandwidth|string %} {{ ping + "," + dn + "," + up }}'. (See /config/configuration.yaml, line 98).
Die melding lijkt me duidelijk, hij vindt onverwacht een # karakter in je value template. Kijk maar eens op regel 9 van het code-blokje uit je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Witlof schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:56:

Aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    for:
condition:
action:
    target:

Uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:

Maar nu krijg ik:
June 9, 2023
turned on
became unavailable
turned on
became unavailable

Wat doe ik verkeerd?
Ik zie above "1" en below 1 (zonder aanhalingstekens). klopt dat wel?
is het de input boolean die unavailable wordt? is dat niet vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Ik zie above "1" en below 1 (zonder aanhalingstekens). klopt dat wel?
is het de input boolean die unavailable wordt? is dat niet vreemd?
Ik hoop het wel, ik heb het via die visual editor gedaan en vervolgens gewijzigd naar de code om het hier te kunnen posten. Zal eens kijken of ik het in de code kan aanpassen en of het dan wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:32

m-buurman

hmmm...coffee!!

mahagen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Aantal SNZB-02D (de versie met display) net afgeleverd, wat een kleine leuke kastjes, bedankt voor de tip..
Graag gedaan! En bedankt (of misschien niet :P ) voor het attenderen op de display variant, nu ben ik geneigd om te upgraden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
m-buurman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Graag gedaan! En bedankt (of misschien niet :P ) voor het attenderen op de display variant, nu ben ik geneigd om te upgraden >:)
Ik zit ook naar die display variant te kijken maar een LCD display en dan twee jaar op een batterij? Het lijkt me wat optimistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:54

Er is volgens de changelog wat gewijzigd(lees gerommeld) in mqtt wat zorgt voor een breaking change.

Heb je daar misschien mee te maken?

https://www.home-assistant.io/blog/2023/06/07/release-20236/

Onderaan de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

...

Maar nu krijg ik:
June 9, 2023
turned on
became unavailable
turned on
became unavailable

Wat doe ik verkeerd?
Die "unavailable" meldingen duiden er wellicht op dat er niet zo'n heel erg goede verbinding is (Wifi, Zigbee of wat je ook maar gebruikt). Heb ik hier ook last van gehad. De wasmachine zelf was een redelijke stoorzender waardoor de ontvangst van het stopcontactje soms wegviel (met als resultaat die "unavailable" meldingen). Soms is het voldoende om het stopcontactje een paar cm te verplaatsen of halve slag gedraaid in het stopcontact te plaatsen (dus ondersteboven). Eventueel kun je het testen door een Wifi booster in de ruimte te plaatsen zodat de verbinding geen roet in het eten meer gooit.

Overigens kun je de 2 automatiseringen ook prima in één gooien (houdt de boel IMO wat overzichtelijker).

[ Voor 31% gewijzigd door HuismAndré op 09-06-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
HuismAndré schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Die "unavailable" meldingen duiden er wellicht op dat er niet zo'n heel erg goede verbinding is (Wifi, Zigbee of wat je ook maar gebruikt). Heb ik hier ook last van gehad. De wasmachine zelf was een redelijke stoorzender waardoor de ontvangst van het stopcontactje soms wegviel (met als resultaat die "unavailable" meldingen). Soms is het voldoende om het stopcontactje een paar cm te verplaatsen of halve slag gedraaid in het stopcontact te plaatsen (dus ondersteboven). Eventueel kun je het testen door een Wifi booster in de ruimte te plaatsen zodat de verbinding geen roet in het eten meer gooit.

Overigens kun je de 2 automatiseringen ook prima in één gooien (houdt de boel IMO wat overzichtelijker).
Alles in 1 gooien moet ik nog een keertje naar kijken hoe ik dat moet doen. Ben nog niet zo bekend met HA.

Die unavailable komen wellicht ook door de Fibaro-integratie. Kan ik die niet simpelweg negeren op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    for:
condition:
action:
    target:

Uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:

Maar nu krijg ik:
June 9, 2023
turned on
became unavailable
turned on
became unavailable

Wat doe ik verkeerd?
van welke entity is dat de state log? Want een input_boolean kan in principe niet naar unavailable gaan
Tenzij je HA zelf instabiel is, en hij elke keer reboot (al weet ik niet helemaal zeker of dat een state unavailable veroorzaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
m-buurman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Ziet er leuk uit ...

En ja, het is hier inderdaad goed warm op kantoor 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzSmujJ9tW3b0vsIE2zOBdmdxnc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7L2ZYiynkETwkZFQIEjJtuhM.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:35
Het is de afgelopen dagen meerdere keren gegaan over het loggen van een all time high van bijvoorbeeld de opbrengst van zonnepanelen. Zelf heb ik dat ook gedaan middels 2 input helpers en automations. Ik zocht echter nog een mooie manier om dit ook visueel te maken. Met het betere copy/ paste werk vanaf verschillende bronnen ben ik op het volgende gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv_5aXDBvzAMvMkNaGwpncqD1J8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sjX2VgL33hOISvXiIvD0mU5D.png?f=user_large
Ik plot hier de huidige opbrengst en dagopwek in een gauge versus de all time high. Kleuren worden op basis van percentages van de ATH weergegeven.

Mocht iemand interesse hebben in een verdere copy/ paste actie. :+ En ja, het kan ongetwijfeld nog mooier/ beter.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
type: vertical-stack
cards:
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: custom:mushroom-title-card
        title: Huidige opwek versus ATH
        alignment: center
      - type: custom:card-templater
        card:
          type: gauge
          show_header_toggle: false
          needle: true
          entity: sensor.pv_power
          name_template: '{{states(''input_number.alltimehigh_pv_power'')|int(0)}}'
          segments:
            - from: 0
              color: var(--error-color)
            - from_template: '{{states("input_number.alltimehigh_pv_power")|int / 100 * 50}}'
              color: var(--warning-color)
            - from_template: '{{states("input_number.alltimehigh_pv_power")|int / 100 * 80}}'
              color: var(--info-color)
            - from_template: '{{states("input_number.alltimehigh_pv_power")|int / 100 * 90}}'
              color: var(--success-color)
          min: 0
          max_template: '{{states(''input_number.alltimehigh_pv_power'')|int(0)}}'
        entities:
          - entity: input_number.alltimehigh_pv_power
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: custom:mushroom-title-card
        title: Dagopbrengst versus ATH
        alignment: center
      - type: custom:card-templater
        card:
          type: gauge
          show_header_toggle: true
          needle: true
          entity: sensor.today_s_pv_generation
          name_template: '{{states(''input_number.alltimehigh_todaypvgeneration'')}}'
          min: 0
          max_template: '{{states(''input_number.alltimehigh_todaypvgeneration'')}}'
          segments:
            - from: 0
              color: var(--error-color)
            - from_template: >-
                {{states("input_number.alltimehigh_todaypvgeneration")|int / 100
                * 50}}
              color: var(--warning-color)
                * 80}}
              color: var(--info-color)
                * 90}}
              color: var(--success-color)
        entities:
          - entity: input_number.alltimehigh_todaypvgeneration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:00:
[...]

van welke entity is dat de state log? Want een input_boolean kan in principe niet naar unavailable gaan
Tenzij je HA zelf instabiel is, en hij elke keer reboot (al weet ik niet helemaal zeker of dat een state unavailable veroorzaakt).
Ik zie nu dat ik verkeerd heb zitten kijken. Dit is de state log van de Automation die dus bij wijzigingen even unavailable wordt.

Maar de automation krijgt ook geen trigger volgens de 'Last triggered' blijft die op never staan. Als het straks werkt sla ik mij waarschijnlijk voor m'n kop omdat ik iets simpels over het hoofd zie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Witlof schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:13:
[...]

Ik zie nu dat ik verkeerd heb zitten kijken. Dit is de state log van de Automation die dus bij wijzigingen even unavailable wordt.

Maar de automation krijgt ook geen trigger volgens de 'Last triggered' blijft die op never staan. Als het straks werkt sla ik mij waarschijnlijk voor m'n kop omdat ik iets simpels over het hoofd zie 8)7
Heb je de wasmachine sinds het aanmaken van die automations al wel aangehad?
Want een trigger moet van een false state naar een true state gaan om te triggeren.
Zo lang die power sensor op 0 blijft staan, zal de automation dus nooit triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Heb je de wasmachine sinds het aanmaken van die automations al wel aangehad?
Want een trigger moet van een false state naar een true state gaan om te triggeren.
Zo lang die power sensor op 0 blijft staan, zal de automation dus nooit triggeren.
Wasmachine draait nu, maar dat wil misschien ook wel het probleem geven. Al had ik verwacht dat het voor langere tijd (meer dan 30 seconden) boven de 1W is en de boolean staat op off. Ik ga er nog eens verder induiken. Uiteindelijk gaat het lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Witlof schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Wasmachine draait nu, maar dat wil misschien ook wel het probleem geven. Al had ik verwacht dat het voor langere tijd (meer dan 30 seconden) boven de 1W is en de boolean staat op off. Ik ga er nog eens verder induiken. Uiteindelijk gaat het lukken.
Stond de wasmachine al aan toen je de automations maakte? Want dat geeft hetzelfde issue.
Dan is hij dus sinds de automations gemaakt zijn niet van onder de 1 naar boven de 1 gegaan. Waardoor hij dus ook nog niet triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
TheFes schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Stond de wasmachine al aan toen je de automations maakte? Want dat geeft hetzelfde issue.
Dan is hij dus sinds de automations gemaakt zijn niet van onder de 1 naar boven de 1 gegaan. Waardoor hij dus ook nog niet triggert.
Wasmachine is klaar, droger aangezet en het werkt direct :F Achteraf wel logisch, maar had ik dit met bijvoorbeeld een reboot wel direct goed kunnen testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Witlof schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Wasmachine is klaar, droger aangezet en het werkt direct :F Achteraf wel logisch, maar had ik dit met bijvoorbeeld een reboot wel direct goed kunnen testen?
Nee, want ook dan is het verbruik al boven 1 Watt.
Meestal kun je beter je criterium aanpassen en daar mee spelen. Dus had hem even op >500W gezet (ipv >1W) als je weet dat het verbruik schommelt tussen 80 en 2000W. op die manier trigger je de automation wél.

of doe je tests even met een ander apparaat, een 20W lampje bijvoorbeeld. dan heb je er zelf controle over. Maar je vrouw is vast blij dat jij tegenwoordig de wasjes doet :P

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 09-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Witlof schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Ik zou hem sowieso anders bouwen met een hogere trigger zoals gezegd.
Zeker het "klaar-gedeelte". Anders heb je elke keer als je HomeAssistant start, een trigger dat de wasmachine klaar is.
Zie dit plaatje hoe ik het heb bijvoorbeeld, trigger is verbruik boven 200, maar die 200 mag ook minder zijn natuurlijk.
Actie, wait for trigger, onder 25W voor 5 minuten.
Dan de acties.

Dan gaat de automatisering alleen werken als de wasmachine aanstaat, niet als HA opnieuw gestart wordt bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUtKEoCs3IJkACaQgG9s2FRyjHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CO0eQlae1LdtEV9uSUHghaCu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 09-06-2023 15:12 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ora et Labora schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Ik zou hem sowieso anders bouwen, zonder booleans, anders heb je elke keer als je HomeAssistant start, een trigger dat de wasmachine klaar is.
hoezo? alleen als aan de voorwaarde voldaan wordt toch terwijl dat eerst niet het geval was. dus bij een reboot zou er niets moeten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:13:
[...]

hoezo? alleen als aan de voorwaarde voldaan wordt toch terwijl dat eerst niet het geval was. dus bij een reboot zou er niets moeten gebeuren.
Ah je hebt gelijk inderdaad, ik keek niet goed, de booleans zijn de voorwaarde.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1 ... 69 ... 316 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.