Dus dit deel heb je al wel werkende?Witlof schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:22:
Ik ben redelijk nieuw met Home Assistant en ben begonnen met Automations. Heb een Fibare HC2 en Domoticz in gebruik, maar wil nu toch de overstap wagen naar Home Assistant. Voorlopig nog wel via de integratie met Fibaro.
Maar ik snap nog even niet hoe ik iets simpels kan oplossen wat ik voorheen deed met een global variable of een dummy switch. Ik wil bijvoorbeeld de variabele laten wijzigen als de vaatwasser, droger of wasmachine meer verbruikt dan 1W. Dan wil ik dus van 'uit' naar 'aan' schakelen. Als het dan weer onder de 1W komt, dan wil ik het dus andersom laten schakelen en tevens een melding via de Telegram bot laten sturen. Ik gebruik hiervoor tussenstekkers die de stroom meten.
Ik ben ook een beginner in HA.Witlof schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:22:
Telegram bot heb ik al wel werkend met een snapshot van een camera bij het aanbellen of het bezorgen van een pakketje of post in de pakketbrievenbus. Maar dit lukt me op een of andere manier niet. Weet niet waar of hoe ik moet beginnen. Heb al zitten kijken naar Helpers, maar dat lijkt het niet te zijn denk ik.
Iemand die mij op weg kan helpen?
Maar het eerste wat in mij opkomt, is dat je hier een Automation voor kunt aanmaken, die de 'state' checkt van betreffende tussenstekker (ook wel: Entity).
Dan zou je zoiets kunnen krijgen (ik copy/paste em van een automation uit mijn YAML config):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - id: 'knip' alias: %Geef hier een naam% description: %Geef hier een beschrijving% trigger: - platform: state entity_id: - tussenstekker_entity to: %welke state je dan ook wilt monitoren condition: [] action: - service: notify.telegram data: message: Tussenstekker_entity has been disabled to %waarde% mode: single |